Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 127 ... 144 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14

TFHfony

Professional Weirdo

aeacus45 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Interessant praktijkvoorbeeld dit. Zeker die stap van 34% eigen verbruik richting ~60% is eigenlijk precies waar het omslagpunt van thuisbatterijen vaak zit.

Wat veel mensen onderschatten is dat niet alleen batterijcapaciteit telt, maar vooral:
  • je nachtverbruik,
  • timing van EV laden,
  • en hoeveel overschot je gemiddeld per dag hebt (niet per jaar).
Met 10kWh opslag en ~30kWh zomeroverschot ga je inderdaad nog fors terugleveren, maar de batterij kan wel een groot deel van je avond/nachtverbruik afdekken.

Ik heb laatst voor mezelf eens een calculator gemaakt die dit doorrekent op basis van:
  • eigen verbruik,
  • terugleververgoeding,
  • roundtrip efficiency,
  • dynamisch/vast contract,
  • en batterijgrootte.
Best opvallend hoeveel verschil er zit tussen “meer zelf gebruiken” en “financieel optimaal”. Vooral bij full-electric woningen.
Ik heb wel wat zitten rekenen met eea. Ik kan een redelijk verschil maken met mijn EV welke ik nu om 21:00 aan de stroom gooi ivm nachttarief. Dat ga ik straks om 16:30 doen als ik thuis kom, waarmee ik ook al wat voor de zonnestroom overschot ga pakken. En op de thuiswerkdagen natuurlijk gewoon sowieso overdag. En de laadstroom van de paal wat verlagen om redelijk binnen het vermogen van de zonnepanelen (en accu's) te blijven.
Bij mijn berekeningen (inschattingen) lag het optimum rond de 10 - 15kWh als opslag, maar veel hangt af van het laadgedrag.
Ook de roundtrip efficiency had ik al wel meegenomen, maar is een lastige om exact te berekenen. Deze Marteks variëren van wat ik zo kon vinden rond de 72%, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van het vermogen waarmee hij kan ontladen/opladen.
Ik begin er ook rustig met 2 en koop er evt nog eentje bij als ik denk dat het zinvol is. Het geld is het op zich niet.
En... Binnenkort maar eens een dagje uittrekken om een mooi dashboard te maken in HA en een leuke Excel opzetten om eea inzichtelijk te maken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-07 23:15
Ik vraag me af wat het nut is van die verplichte aanmelding van batterijen.
De netbeheerder ziet dat toch in de resultaten van de digitale meters, en ook in de meetresultaten van de wijkcabines, en het tijdperk van de analoge meters is een aflopende zaak.
Echte meetresultaten zijn volgens mij toch een betere zaak dan een vinkje in een database.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 00:52
mbbs1024 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:06:
Ik vraag me af wat het nut is van die verplichte aanmelding van batterijen.
De netbeheerder ziet dat toch in de resultaten van de digitale meters, en ook in de meetresultaten van de wijkcabines, en het tijdperk van de analoge meters is een aflopende zaak.
Echte meetresultaten zijn volgens mij toch een betere zaak dan een vinkje in een database.
Ik doe Nul op de Meter. Dus de netbeheerder kan precies niks zien bij mij. (okee toegegeven, soms gaat er wat fase onbalans heen en waar maar even het principe)

De netbeheerder heeft hier belang bij, omdat er situaties zijn, zoals spanning die boven de 253v uit stijgt (dan knalt alle PV en thuis accu capaciteit ineens weg) Of om te verklaren waarom er ineens vanuit het niets rond de middag veel teruglevering ontstaat (accu's vol) Maar ook gewoon om overzichten te maken van de hoeveelheden PV en Thuisaccu in een gebied. In principe zou de thuisaccu immers de onbalans moeten dempen. Het is erg prettig om dat in kaart te hebben.

De thuisaccu haalt veel weg bij de meter, de netbeheerder ziet dan niets. Maar heeft nog steeds leveringsverplichting voor de volle mep van jouw aansluiting. Dus is er wel wat info nodig om die te kunnen garanderen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Over dat aanmelden bij netbeheerders van je accu: wel zo handig om te weten dat er in de nacht energie het net op kan komen als de zon niet schijnt en hoeveel ongeveer, anders krijg je wat rare alarmbelletjes in systemen werd mij verteld door de monteur die aan mijn meterkast sleutelde bij het ombouwen naar 3 fasen.

Ik ben juist blij dat ze het goed in kaart willen hebben. Door minimaal 20 jaar aan ellendig slechte investeringen en wegkijken + domme keuzes op het gebied van energie/PV/EV vanuit de overheid zitten we nu met deze rare fratsen mbt netcongestie en houwtje touwtje haasje repje. Het is niet of netbeheerders niet al heel lang lopen roepen "hey het gaat niet lekker, aandacht graag".

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Asyl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-06 20:10
Ik heb 12 paneeltjes al 6 jaar op mijn dak liggen en heb nog een oude ferraris meter. Ik ben ‘vergeten’ deze aan te melden en mijn zonnepanelen coveren over een jaar mijn stroomverbruik niet waardoor Essent ook nog niet boos geworden is dat ze niet zijn aangemeld. Nu begint Enexis boze brieven te sturen over het vervangen van de meter. Vooruitlopend op dit onvermijdelijke moment. Wil ik een goed thuis accu systeem waar ik ook echt dynamisch mee kan werken en dit ook voor mij doet, zonder alles echt te moeten tweaken. Maar hier zijn zoveel systemen die in de topics langskomen. Waar moet ik dan aan denken?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:17
Asyl schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:22:
Ik heb 12 paneeltjes al 6 jaar op mijn dak liggen en heb nog een oude ferraris meter. Ik ben ‘vergeten’ deze aan te melden en mijn zonnepanelen coveren over een jaar mijn stroomverbruik niet waardoor Essent ook nog niet boos geworden is dat ze niet zijn aangemeld. Nu begint Enexis boze brieven te sturen over het vervangen van de meter. Vooruitlopend op dit onvermijdelijke moment. Wil ik een goed thuis accu systeem waar ik ook echt dynamisch mee kan werken en dit ook voor mij doet, zonder alles echt te moeten tweaken. Maar hier zijn zoveel systemen die in de topics langskomen. Waar moet ik dan aan denken?
De meter is van Enexis en die is wettelijk verplicht om deze te vervangen. Stel dat je een dynamisch contract gaat nemen dan heb je zonder meer een nieuwe meter nodig. Je zonnepanelen kan je aanmelden op de site https://www.energieleveren.nl/ voor heb je de EAN-code bestaat uit 18 tekens en is terug te vinden op de factuur van uw netbeheerder nodig. De code staat mogelijk ook op je meter.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Tja jaren weg gekeken en trots je ferraris gehouden en nu de nood aan de man is moeten anderen die wel al alles hebben uitgezocht jou helpen met nadenken, begin maar met lezen zoals al die anderen ook hebben moeten doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-07 19:32
Je zult toch echt meer informatie moeten geven dan ik wil een accu waar ik dynamisch mee kan werken. Dat kunnen namelijk zo goed als alle systemen inmiddels.
Heb je een EV of denk je dat die er zal komen?
Werk je (overdags) thuis en zo ja hoe veel?
Hoeveel energie wekken je panelen op?
Hoeveel van die energie gebruik je direct in huis? (*)
Hoeveel energie neem je jaarlijks af van de energieleverancier?
Wat is je nachtverbruik?

(*) Dit zal je mogelijk niet weten als je nog een ferraris meter hebt, net zoals dat je wellicht ook niet weet hoeveel afname/teruglevering per maand je ongeveer hebt. Die informatie is wel nuttig om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:36
klump4u schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Tja jaren weg gekeken en trots je ferraris gehouden en nu de nood aan de man is moeten anderen die wel al alles hebben uitgezocht jou helpen met nadenken, begin maar met lezen zoals al die anderen ook hebben moeten doen.
Je doet net alsof het een misdaad is als je nog een ferraris hebt hangen. Dit is niet de verantwoordelijkheid van de burger maar van de netbeheerder die ze niet tijdig komt vervangen. Uitzonderingen van echte weigeringen daargelaten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-07 18:15
PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Je doet net alsof het een misdaad is als je nog een ferraris hebt hangen. Dit is niet de verantwoordelijkheid van de burger maar van de netbeheerder die ze niet tijdig komt vervangen. Uitzonderingen van echte weigeringen daargelaten.
“Ik ben ‘vergeten’ deze aan te melden” is de opmerking waarover gestruikeld wordt. Anders was de meter waarschijnlijk al eerder vervangen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonero schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:41:
[...]

“Ik ben ‘vergeten’ deze aan te melden” is de opmerking waarover gestruikeld wordt. Anders was de meter waarschijnlijk al eerder vervangen.
Precies, het was opzet om ook de Ferraris meter te laten hangen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Nee helemaal niet. Poster heeftzich jaren niet in een slimme meter verdiept en hoe alles werkt en komt nu even met een vraag waaruit blijkt dat hij dat nog steeds niet wil.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het is gewoon heel lastig adviseren als er geen data is en verder geen gedetailleerde informatie over verbruik (wat, wanneer) en teruglevering (Wp, oriëntatie).

Inmiddels gaat het over boze brieven, dus bewust uitgesteld, dat vind ik inderdaad tegen het criminele aan.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:32
Huilie huilie verhaal, Enexis verstuurd pas boze brieven als je nog weigert. De eerste 2 brieven vragen ze gewon om een afspraak te maken voor vervanging van je oude meter. Je hebt daar zelfs de keuze tussen een gewone digitale met 4 tellers of een slimme meter.

Als je van de afgelopen jaren cijfers hebt kun je in dit topig een aantal rekenmethoden vinden wat je ongeveer nodig zou hebben.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• PeterZ(on)
Sonero schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Dat vergeten aan te melden sloeg m.i. op de zonnepanelen, niet op de ferraris want die hoef je niet aan te melden. Maar ik merk wel vaker dat er selectief gelezen wordt, vooral als men daar een andere visie over heeft.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
daemonix schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Precies, het was opzet om ook de Ferraris meter te laten hangen.
Zoals ik al eerder schreef, daar is de netbeheerder verantwoordelijk voor. Je hoeft toch zeker niet Roomser te zijn dan de Paus.

• PeterZ(on)
klump4u schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Nee helemaal niet. Poster heeftzich jaren niet in een slimme meter verdiept en hoe alles werkt en komt nu even met een vraag waaruit blijkt dat hij dat nog steeds niet wil.
Dat iemand zich ergens niet in verdiept, komt hier en elders, zo vaak voor. Dan kun je ook gewoon niet reageren of daar even naar verwijzen om zich eerst eens in te lezen en het daarbij te laten.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Dat vergeten aan te melden sloeg m.i. op de zonnepanelen, niet op de ferraris want die hoef je niet aan te melden. Maar ik merk wel vaker dat er selectief gelezen wordt, vooral als men daar een andere visie over heeft.
Het 'vergeten' van de aanmelding betreffende panelen zorgt er voor dat de netbeheerder het vervangen van de ferraris meter niet heel hoog op de prioriteitenlijst heeft.

• PeterZ(on)
jadjong schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Het 'vergeten' van de aanmelding betreffende panelen zorgt er voor dat de netbeheerder het vervangen van de ferraris meter niet heel hoog op de prioriteitenlijst heeft.
Komt doordat men gewoon te weinig capaciteit heeft om te vervangen, daarnaast weet de netbeheerder echt wel dat iemand pv heeft liggen.

• Sonero
PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Dat iemand zich ergens niet in verdiept, komt hier en elders, zo vaak voor. Dan kun je ook gewoon niet reageren of daar even naar verwijzen om zich eerst eens in te lezen en het daarbij te laten.
Hoe de slimme meter tegen ons gebruikt is weten we inmiddels allemaal. Poster is hier van op de hoogte, komt op een nogal bijdehand toontje binnen, vertelt amper wat over zijn elektrische inboedel en vraagt vervolgens om advies. Dan sta je qua sympathie al 2-0 achter.

• habbekrats
Sonero schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Hoe de slimme meter tegen ons gebruikt is weten we inmiddels allemaal. Poster is hier van op de hoogte, komt op een nogal bijdehand toontje binnen, vertelt amper wat over zijn elektrische inboedel en vraagt vervolgens om advies. Dan sta je qua sympathie al 2-0 achter.
Er is niemand die jou een slimme meter verplicht, een digitale met 4 telwerken is voldioende.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Je had i.p.v. op mij te reageren ook voor 'luie' vragensteller een antwoord kunnen schrijven. Jij hebt er begrip voor blijkbaar, ik en andere niet. Dit is Tweakers waar verwacht wordt dat jezelf al onderzoek doet en geen Facebook waar alles maar moet kunnen.
Panelen ben je gewoon verplicht om aan te melden

• Sonero
habbekrats schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Er is niemand die jou een slimme meter verplicht, een digitale met 4 telwerken is voldioende.
Eens, maakt dat voor de afrekening wat uit?

• habbekrats
Sonero schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Eens, maakt dat voor de afrekening wat uit?
Ja en nee, tot 2027 mag je salderen en maakt het voor de afrekening een bal uit of je een Farraris of een digitale variant hebt. Enige voordeel zou kunnen zijn als je de allerlaatste bent eind 2028 voor de metervervanging.

Maar goed we dwalen wel weer af, vragen over pv is een anders topic voor

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12

Vervanging slimme meter

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 25-05-2026 13:10 ]

• PeterZ(on)
klump4u schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Panelen ben je gewoon verplicht om aan te melden
Een halve waarheid want het is pas sinds 2020 verplicht.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09

Onbekend

...

habbekrats schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:07:
Ja en nee, tot 2027 mag je salderen en maakt het voor de afrekening een bal uit of je een Farraris of een digitale variant hebt.
Voor de saldering maakt het niets uit, maar wel voor de terugleverkosten/vergoeding. Maar als jouw huidige energieleverancier jou en jouw energiemeter heeft geaccepteerd voor een energiecontract, is dat verder geen probleem en dat zal waarschijnlijk ook in het energiecontract staan.
PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:24:
Er wordt nog steeds verwacht dat je de oudere zonnepanelen ook nog aanmeldt:
https://www.essent.nl/ken...en/zonnepanelen-aanmelden

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:53
habbekrats schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Een digitale is voldoende. Ik zal toch niemand er een aanraden. Behalve de aluminium hoedjes dan.

De slimme is beter op de toekomst voorbereid. Ook dan een dynamisch contract mogelijk.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Dus is hij al 6,5 jaar in gebreke.
Maar is een thuis accu al interessant? Voor ons wel al, ben er al een jaar mee in de weer en we kunnen er mooi dik 2000 kWh zonnestroom in kwijt die we vanaf 2027 dus niet hoeven in te kopen. AFgelopen nacht gewoon de vaatwasser aan en de hele nacht de airco op de slaapkamer.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:10
Die boze brieven zullen best wel meevallen, eerder in de geest dat je nu toch echt wel van je oude meter af moet en je dus de keuze hebt tussen een normale digitale meter en een slimme meter.
Beide hebben zo hun voor- en nadelen, echter bedenk wel dat je om gebruikt zou willen maken van een dynamisch tarief, en dat is dan ook weer mogelijk interessant bij een thuis-batterij (mn tijdens de winter waar je PV het toch al niet echt meer goed doet) je dus wel een slimme meter nodig hebt, je geeft dus dit al zelf aan, ik wil dynamisch, dus is je keuze beperkt tot de slimme meter.
kleine tip, als je nog geen 3-fase aansluiting hebt en over een paar jaar wel naar een EV wilt is die wel erg handig, dus nog snel voor 1-7-2026 gaan aanvragen, anders zou je zo maar enkele jaren op je aansluiting kunnen wachten.

Hoe groot je thuis-batterij moet worden wordt eigenlijk door 3 dingen bepaald.
1) wat wil je er mee, de meest toekomst gerichte en in mijn ogen ook verstandige is je te focussen op je eigen verbruik (NOM).
2) primair zul je moeten kijken wat je verbruik per dag is, dus niet per jaar. en ja dat verschilt dus nogal, dat bepaald je voor het NOM modus in combinatie met je terugleverering (dus niet met je opwek).
en nu blijkt dat dit soort gegevens dus via een draaischijfmeter verrekt lastig te achterhalen zijn, dat is namelijk de keerzijde van die meter.
in dit geval dus een hoop giswerk, dus begin klein en bouw dit naar gelang de gegevens verder uit. Je hebt hiervoor dus een thuis-batterij nodig wat erg modulair opgebouwd is en met relatief kleine stapjes vergroot kan worden. Zendure heeft bv dit soort typen in het sortiment.
3) secundair zul je naast je verbruik ook naar je beschikbare zonnestroom moeten kijken wat in de batterij opgeslagen kan worden, in feite is dat je teruglevering (en ja, dat zul je dus ook per dag moeten bekijken).
dus meer met het motto batterij overdag vullen en dan in de avond en nacht weer leeg trekken.
Is je batterij te klein, ga je de ochtend tot de zon weer op is en voldoende capaciteit heeft niet halen en ga je alsnog stroom uit het net nodig hebben.
Is je batterij echter te groot, dan is een deel van je batterij al gevuld en kan er die dag dus minder opgeslagen worden met als gevolg dat je meer dan nodig terug het net gaat leveren, plus je eigenlijk veel geld uitgegeven hebt terwijl dat eigenlijk helemaal niet gebruikt.
Daarom is het meest handig om te kijken wat je verbruik in het voor en najaar zit en op basis van die je batterij capaciteit gaat bepalen.

• dunklefaser
  • Laatst online: 16:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Asyl Als je even iets teruggaat in dit topic
vind je wat met een thuisaccu van verschillende grootte mogelijk (en niet mogelijk) is
qua zelfvoorziening=autarkie en eigenverbruik (op jaarbasis).
Voorwaarde is dat je ongeveer weet wat je echte verbruik is, dus zonder pv-panelen.
De opwek weet je natuurlijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 20:03
klump4u schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:44:
[...]

/DIY Zelfmodbreak

Reactie verwijderd ivm onnodige flamebait en slecht lezen

[ Voor 72% gewijzigd door jbhc op 25-05-2026 21:14 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@jbhc Helaas voor jouw maar die meter kan je niet meer weigeren. Nieuwe Energiewet is in gegaan. Je krijgt een aanbieding voor wissel, reageer je niet krijg je daarna ellende aan je broek middels uiteindelijk dwangsommen. Ik heb 3 weken geleden gewoon na jaren Ferraris gewoon de meter laten wisselen. Helemaal top. Kan nu in 2027 dynamisch en ...... ik weet hoeveel vermogen een batterij moet hebben. Maak het jezelf niet zo moeilijk en blijf een beetje lachen.

Vanavond wordt een avond/nacht met meer dan gemiddeld verbruik met 16 graden buiten in de nacht als de L/L gewoon gaan doordraaien. Mooi meetmoment om de batterij grootte te bepalen.

NB; ik ben niet stinkend rijk maar ga gewoon goed met mijn geld om. De gemiddelde Nederlander kan gewoon verduurzamen. Geen probleem. De nieuwe keukens a 20 mille of meer vliegen ook de winkels uit.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2026 18:32 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jbhc Ik ben benieuwd wat je de komende maanden nog aan interessante correspondentie van jouw netbeheerder en uiteindelijk misschien van de RDI krijgt.
En weigeren kan je natuurlijk, maar sinds 1 januari zijn daar uiteindelijk consequenties aan verbonden.
Maar dit hoort eerder in een ander topic terecht en niet hier.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jbhc
@MotorBeast @dunklefaser

Ik weet ook wel dat de meter gewisseld gaat moeten worden en geen probleem hoor van mij mogen ze komen.

Ik weet ook dat ze eerst de mensen met zonnepanelen gaan pakken en omdat ik die telkens maar weer vergeet om aan te melden heb ik voor 29 december een reminder in mijn agenda gezet.

Ze moesten er dit jaar nog 500.000 vervangen en hadden er al 20.000 gedaan dus het zal nog wel even duren voordat die meter er hangt :)

/DIY Zelfmodbreak:

Deel verwijderd ivm onnodige flamebait en slecht lezen.

[ Voor 41% gewijzigd door jbhc op 25-05-2026 21:13 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:45
Wat voor thuisaccu zocht je @jbhc ?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou eerst eens beginnen door de meterstand 's avonds en 's morgens te vergelijken. Het verschil is je nacht verbruik en dat moet je zien te vullen met je accu. Grote kans dat een van 5kWh voldoende is.

Handelen met stroom zou ik negeren, als het je al wat oplevert is het centen werk, zonde van je tijd

... en gaat over tot de orde van de dag

• jbhc
Ik zoek geen thuisaccu, dat was @Asyl :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Laten we een streep onder de ferraris, PV aanmeld, ongelijkheid en andere zijsporen zetten en weer inhoudelijk en ontopic verder gaan :)

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 25-05-2026 19:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:56
dunklefaser schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:01:
@Asyl Als je even iets teruggaat in dit topic
vind je wat met een thuisaccu van verschillende grootte mogelijk (en niet mogelijk) is
qua zelfvoorziening=autarkie en eigenverbruik (op jaarbasis).
Voorwaarde is dat je ongeveer weet wat je echte verbruik is, dus zonder pv-panelen.
De opwek weet je natuurlijk.
Denk niet dat hij zich hier nog laat zien met al die zeik snorren om hem heen,man man wat een moraal riddertjes hier zeg pff

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
P_Tingen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:34:
Ik zou eerst eens beginnen door de meterstand 's avonds en 's morgens te vergelijken. Het verschil is je nacht verbruik en dat moet je zien te vullen met je accu. Grote kans dat een van 5kWh voldoende is.

Handelen met stroom zou ik negeren, als het je al wat oplevert is het centen werk, zonde van je tijd
Ik heb zelf 7,5kWh en die is om 8 uur al 100% gevuld, de nacht draai ik op de accu en als die in de ochtend weer geladen gaat worden ben ik 20% kwijt. Dus om de zomer door te komen heb je echt niet veel nodig, afgezien van zware verbruikers zoals EV laden of wasmachine e.d.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zware verbruikers? De EV ja, de wasmachine? Nee.
Om de energie voor het laden van een EV en het draaien van een was een beetje in perspectief te zetten:
Vaak zit er een factor 10-20! (en meestal meer) tussen de laadenergie voor een EV en alles andere in huis.
Een wasmachine is met ca. 1 kWh per wasbeurt eerder een kleinverbruiker.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:56
dunklefaser schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:03:
Om de energie voor het laden van een EV en het draaien van een was een beetje in perspectief te zetten:
Vaak zit er een factor 10-20! (en meestal meer) tussen de laadenergie voor een EV en alles andere in huis.
Volgens de reclame spotjes kunnen we de wereld redden als je smiddags wast,over ev hoor je niks,want de regering wil die iedereen aansmeren...

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
dunklefaser schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:03:
Dat weet ik ook wel, maar het gaat mij om het vermogen niet om de energie.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PeterZ(on) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar het gaat mij om het vermogen niet om de energie.
Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen, maar wat je schreef ging in eerste instantie
over de energie (kWh) welke je in de nacht nodig hebt.

• PeterZ(on)
dunklefaser schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:10:
[...]

Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen, maar wat je schreef ging in eerste instantie
over de energie (kWh) welke je in de nacht nodig hebt.
Dat ging over de grootte van de thuisaccu, alleen met een kleine thuisaccu kun je weinig vermogen leveren en daarom zijn er dus twee zaken om mee te nemen in je beslissing.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

<knip> ivm zelfmoderatie

[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 01-06-2026 12:31 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als @Asyl "12 paneeltjes al 6 jaar" heeft liggen zijn het vermoedelijk panelen van ong 300-350 wp, dus iets van 4kWp totaal. Dat heb ik ook ongeveer. Als je dan geen gekke dingen doet zoals een duur aquarium/terrarium, meerdere diepvriezers of andere stroomvreters, heb je waarschijnlijk een continu verbruik (a.k.a sluimer verbruik) van minder dan 400W. Als je dan de nacht door wil komen heb je aan 12x400W genoeg. Veel groter heeft dan geen zin, want die krijg je 's nachts niet leeg.

Key is eerst je nachtverbruik in kaart te brengen. Met dit weer is het wat lastiger omdat je panelen - als ze gunstig liggen - wel tot 10 uur 's avonds terug kunnen leveren

... en gaat over tot de orde van de dag

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
[...]

Ook een halve waarheid, want panelen van voor 2020 moet je ook alsnog aanmelden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 10:59

Wailing_Banshee

You're Next

P_Tingen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:24:
Als @Asyl "12 paneeltjes al 6 jaar" heeft liggen zijn het vermoedelijk panelen van ong 300-350 wp, dus iets van 4kWp totaal. Dat heb ik ook ongeveer. Als je dan geen gekke dingen doet zoals een duur aquarium/terrarium, meerdere diepvriezers of andere stroomvreters, heb je waarschijnlijk een continu verbruik (a.k.a sluimer verbruik) van minder dan 400W. Als je dan de nacht door wil komen heb je aan 12x400W genoeg. Veel groter heeft dan geen zin, want die krijg je 's nachts niet leeg.
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken als snelle berekening.
Key is eerst je nachtverbruik in kaart te brengen. Met dit weer is het wat lastiger omdat je panelen - als ze gunstig liggen - wel tot 10 uur 's avonds terug kunnen leveren
Definieer leveren :P Wij hebben onze panelen behoorlijk ver naar het westen liggen (145 graden, ZWZW) en vrij zicht naar zonsondergang toe en gisteren rond 20:30 dook hij onder ons sluipverbruik (om 21:45 is hij uit gegaan). Het nadeel is dan wel dat hij ook pas tussen 9:00 en 9:30 weer boven het sluipverbruik uit komt. Die 12 uur sluipverbruik is daarom wel een goede, omdat het werkelijke verbruik (dus doordat je actief stroom verbruikt) nog veel afgevangen wordt door de opbrengst.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:thuisaccutopic ja, topic werd derailed, maar kunnen we weer terug op het juiste spoor? Thanks!

Wise enough to play the fool

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:39

Tao

DPC DE_KOMETEN

Jan-tweak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:50:
[...]

.........................
Is je batterij echter te groot, dan is een deel van je batterij al gevuld en kan er die dag dus minder opgeslagen worden met als gevolg dat je meer dan nodig terug het net gaat leveren, plus je eigenlijk veel geld uitgegeven hebt terwijl dat eigenlijk helemaal niet gebruikt.
Daarom is het meest handig om te kijken wat je verbruik in het voor en najaar zit en op basis van die je batterij capaciteit gaat bepalen.
Over het algemeen geheel eens met je post.

Echter voor de laatste zin (te groot) hangt het af wat je usecase is, plus andere wensen. Zo kun je een opwek overschot van de vorige dag in je batterij (in de zomer) prima kwijt in de piekuren 's ochtends (tussen 07.00 en 10.00 uur). Ook de momentane opwek gedurende die uren dumpen op het net. Vanaf 10.00 uur kun je gaan sparen voor de komende nacht en - mocht je te veel opwek hebben voor de nacht - kun je evt. extra kWh tijdens de avondpiek invoeden. Of optimaliseren voor de avondpiek indien de avondprijs hoger ligt dan de ochtendpiek prijs.

Ik zeg niet dat dit een extra verdienargument is om een grotere batterij te nemen (hangt van allerlei keuzes af, je usecase, en je comfortbehoefte), maar het zou evt. kunnen. Hangt m.n. af van je verbruik, opwek, de prijs van de batterij en hoeveel de stroomprijs is. We blijven rekenen immers; ons bin zunig ;)

Diablo3

• water_escape
  • Laatst online: 04-07 12:16
ArPi75 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Ik heb zelf ook een Enphase PV systeem met IQ7+ micro's. Heb daarom ook naar de Enphase batterij oplossing gekeken, maar uiteindelijk toch voor Sigenergy gekozen. De PV is dan weliswaar AC-gekoppeld, maar mijn dak heeft zoveel schaduw momenten en verschillende hellingshoeken, dat die micro's echt een meerwaarde zijn ten opzichte van de Micro's wegdoen en alles DC aan te kunnen sluiten.

Sigenergy heeft 3 fase-omvormers en bieden in combinatie met de gateway ook 3-fase off-grid backup, waarbij de Enphase installatie dus ook gewoon blijft werken.

Mijn overwegingen voor Sigenergy ipv Enphase:
  • Hoger vermogen bij SigEnergy mogelijk (ik heb de 17kW omvormer gekozen om mijn volledige huis van backup te kunnen voorzien als dat nodig zou zijn)
  • Naar mijn idee is de software van Sigenergy (en met name het AI-onderdeel) beter dan wat Enphase biedt
  • Ik kan eventueel nog PV direct DC-gekoppeld aansluiten op de Sigenergy omvormer en dat gaat waarschijnlijk binnenkort gebeuren omdat we overwegen om de voorkant van onze woning ook van panelen te voorzien.
Mag ik vragen waar je die door hebt laten isntalleren en richtprijs? Mag ook in PB natuurlijk.

Water-Escape

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Ik had daar gisteren overheen gelezen, maar dat moet je mij toch eens uitleggen wat je daarmee bedoelt dat als de accu te groot is je dan meer gaat terugleveren aan het net. Ik zou zeggen hoe groter hoe beter.

Op zomerdagen als vandaag lever ik altijd iets van 95% van de opbrengst terug aan het net. Zoals ik gisteren al schreef, om 8 uur is die al vol en de rest gaat het net op minus eigen directverbruik en daar heeft de capaciteit van de accu geen enkele invloed op.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 10:55
Wat is wijsheid? Deze zomer loopt ons vaste energiecontract af. Ik overweeg om dan over te stappen naar een dynamisch contract. Verder zijn we gasloos, hebben we +/- 9.000Wp aan zonnepanelen (micro omvormers AP systems) op het dak (bijna 50-50 verdeeld over oost en west) en een WP voor de verwarming.

Ideaal zou ik een 3-fase accu willen met volwaardige backup functie, maar dat vergt (flink) wat aanpassingen in de meterkast en vind op dit moment de prijzen voor degelijke systemen relatief hoog. In HA heb ik een simulatie draaien en mede dankzij het zonnige voorjaar heb ik gezien dat we bij een capaciteit van 20kWh sinds februari bijna volledig dagelijks zelfvoorzienend zouden kunnen draaien.
Is het dan logisch om als tussenstap eerst een tijdje met een stekkerbatterij de ergste pieken van verbruik en teruglevering op te vangen? Ik zit dan specifiek te kijken naar bijvoorbeeld de nieuwe Anker Solarbank Max AC met 1 extra batterij om op 14kWh capaciteit te komen. Met de introductie kortingen is dat een goed betaalbaar systeem en er is zonder al te veel gedoe een groep voor vrij te maken in de meterkast.

• water_escape
  • Laatst online: 04-07 12:16
Merijn. schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:19:
Wat is wijsheid? Deze zomer loopt ons vaste energiecontract af. Ik overweeg om dan over te stappen naar een dynamisch contract. Verder zijn we gasloos, hebben we +/- 9.000Wp aan zonnepanelen (micro omvormers AP systems) op het dak (bijna 50-50 verdeeld over oost en west) en een WP voor de verwarming.

Ideaal zou ik een 3-fase accu willen met volwaardige backup functie, maar dat vergt (flink) wat aanpassingen in de meterkast en vind op dit moment de prijzen voor degelijke systemen relatief hoog. In HA heb ik een simulatie draaien en mede dankzij het zonnige voorjaar heb ik gezien dat we bij een capaciteit van 20kWh sinds februari bijna volledig dagelijks zelfvoorzienend zouden kunnen draaien.
Is het dan logisch om als tussenstap eerst een tijdje met een stekkerbatterij de ergste pieken van verbruik en teruglevering op te vangen? Ik zit dan specifiek te kijken naar bijvoorbeeld de nieuwe Anker Solarbank Max AC met 1 extra batterij om op 14kWh capaciteit te komen. Met de introductie kortingen is dat een goed betaalbaar systeem en er is zonder al te veel gedoe een groep voor vrij te maken in de meterkast.
Ik heb dezelfde vraag. Ben naar offgrid aan het kijken. Maar het is complex en prijzig.
Wat als je idd deze Anker neemt hoe zit dit met het feit dat hij op 1 fase zit?

Gebruikt je wasmachine 500w op fase 1, en Anker zit op fase 2, dan gaat hij terug leveren met 500w.

je slimme meter ziet dan 0 op de meter. Maar zie je leverancier dat ook zo? Of ben je dan aan het terugleveren (= terug lever boete)

het gaat niks help tegen net congestie in deze opzet natuurlijk. maar lijkt betaalbaarder dan complex 3 fase systemen met offgrid mogelijkheden etc.

Dus doen we het simpel plug and play, of 1x helemaal goed.

Water-Escape

• Pr088

Wat is je verbruik op jaarbasis? Zijn er andere grootverbruikers naast de WP? Ook EV of hybride?
Een simulatie is een goed startpunt, maar je moet je afvragen vanuit welke startpunt je een thuisaccu wilt dimensioneren. Alles opvangen in een accu leidt misschien tot een omvang van 20kWh, maar kun je die 20kWh ook weer verbruiken voordat de volgende dag 'de zon weer aangaat'?
Ik denk dat je startpunt met een Anker met 7 of 14 kWh een prima startpunt is. Heb je ook naar Jackery of Zendure gekeken? Ik ken de Solarbank Max AC niet goed genoeg: is die ook aan te sturen met HA? Voor Zendure zijn al mooie oplossingen gebouwd (Mix 4000 serie misschien iets voor jou?)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
water_escape schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:35:
[...]

je slimme meter ziet dan 0 op de meter. Maar zie je leverancier dat ook zo? Of ben je dan aan het terugleveren (= terug lever boete)
Ja. Je meter saldeert over fases.

• Pr088
water_escape schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb dezelfde vraag. Ben naar offgrid aan het kijken. Maar het is complex en prijzig.

[...]

Dus doen we het simpel plug and play, of 1x helemaal goed.
Het verschil tussen een dure off-grid oplossing (Sigenergy's van deze wereld) en plug-en-play wordt minder zwart wit. Kijk bijvoorbeeld naar de Mix 4000 van Zendure in combinatie met een PowerHub.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:48
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Ik had daar gisteren overheen gelezen, maar dat moet je mij toch eens uitleggen wat je daarmee bedoelt dat als de accu te groot is je dan meer gaat terugleveren aan het net. Ik zou zeggen hoe groter hoe beter.

Op zomerdagen als vandaag lever ik altijd iets van 95% van de opbrengst terug aan het net. Zoals ik gisteren al schreef, om 8 uur is die al vol en de rest gaat het net op minus eigen directverbruik en daar heeft de capaciteit van de accu geen enkele invloed op.
"hoe groter hoe beter" klopt natuurlijk. Maar het is ook "hoe groter hoe duurder".
Waar het vanaf 2027 op neerkomt is dat "als je genoeg hebt om de nacht door te komen" je eigenlijk wel genoeg hebt. Groter is wel beter, maar kost dan vrij veel tegen maar weinig extra "nut".
Voor "nacht doorkomen" moet je dan wel naar voor- en na-jaar kijken want dan zijn de nachten langer en kouder dus heb je meer kWh nodig.

mbt "om 8 uur al vol"....
Dan zou ik zeker de besturing aanpassen.
Op dynamisch tarief...
TOT 11:00 en VANAF 16:00 is het doorgaans het beste om helemaal niks in de batterij te stoppen en tegen "heel behoorlijk tarief" terug te leveren.
Tussen 11:00 en 16:00 (of eigenlijk... voornamelijk tussen 12:00 en 15:00) is de stroom het goedkoopste en levert terugleveren maar weinig op en is het dus handig de batterij te vullen.
(die zal in jouw geval wel binnen een uur vol zitten anders snap ik niet hoe jij hem nu al om 8:00 vol hebt "maar goed"... "dat is het dan").
Dat is dan ook meteen een motivatie voor dynamsich...... Welliswaar overdag heel lage tarieven... maar op de randen van de dag heel behoorlijke tarieven om terug te leveren die je zeker in 2027 met een vast contract niet hebt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:15

Ersus

Zuid-Limburg

Tao schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Echter voor de laatste zin (te groot) hangt het af wat je usecase is, plus andere wensen. Zo kun je een opwek overschot van de vorige dag in je batterij (in de zomer) prima kwijt in de piekuren 's ochtends (tussen 07.00 en 10.00 uur). Ook de momentane opwek gedurende die uren dumpen op het net. Vanaf 10.00 uur kun je gaan sparen voor de komende nacht en - mocht je te veel opwek hebben voor de nacht - kun je evt. extra kWh tijdens de avondpiek invoeden. Of optimaliseren voor de avondpiek indien de avondprijs hoger ligt dan de ochtendpiek prijs.

Ik zeg niet dat dit een extra verdienargument is om een grotere batterij te nemen (hangt van allerlei keuzes af, je usecase, en je comfortbehoefte), maar het zou evt. kunnen. Hangt m.n. af van je verbruik, opwek, de prijs van de batterij en hoeveel de stroomprijs is. We blijven rekenen immers; ons bin zunig ;)
Een groot systeem kan dit jaar nog kWh's harken uit het grid en PV en vanaf 2027 idd alleen nog maar het dagelijks PV overschot van waarde voorzien, zolang teruglevering wordt toegestaan. Met 20MWh opwek en 15MWh stroomverbruik is een grotere batterij een prima match. Prijs ca €126,- per kWh en die had nog iets lager kunnen zijn als ik alle packs tegelijk had besteld.

Zo ongeveer zien de dagelijkse bewegingen uit, en vanaf 2027 blijft dan alleen het groene in gereduceerde vorm. En met de nieuwe nettarieven zal het misschien weer anders uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be9Uy7UkTMDCavoRm4g4JXeq8OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ztlwo8YMYnoGdO3aWz4EydRw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhB9ow37HNQEtNZ7pfwLd-JE30E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyVwPRDBX9kpP646QviKh0al.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar nog goed voor wat extra € in de goede richting (excl EB incl BTW)
Wachten tot 2027 of later ontneemt je de mogelijkheid voor een paar extra € dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A882mfsiABGYSDR76GPXHd2O87o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVkcfAujFAJDnSX9reQgjmqs.jpg?f=fotoalbum_large

Victron heeft Dynamic ESS standaard on board zoals ook NodeRed, uitbreidbaar en niet gebonden aan één batterijmerk of vormfactor. Je moet wel bij zelfinstallatie handig zijn of een goede installateur vinden.

En als je Dynamic ESS niet wil dan koppel je toch met iets anders.
Evt met GBB Optimizer of Home Assistant of je knutselt zelf wat met NodeRed.

[ Voor 5% gewijzigd door Ersus op 26-05-2026 12:14 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn

wat de wijsheid ook wordt....
"als tussenstap eerst een tijdje met een stekkerbatterij " is naar mijn mening een heel slecht idee.
Wat je ook doet, het kost een paar 1000euro. Dat ga je later niet meer veranderen.
Kortom....
- Gewoon nu heel goed puzzelen en beslissing nemen.
- Ik zou ook niet uitgaan van "modulaire uitbreiding later". Dat zal de komende 2 jaar nog wel gaan maar daarna zijn de systemen geheid verouderd en passen niet meer (dat was bij PV ook zo).

Naar dynamsich is waarschijnlijk een goed idee.
- Tot oktober verlies je niet heel veel als je dan nog geen batterij hebt (je loopt wat winst mis maar dat is iets anders dan verlies)
- vanaf dat je de warmtepomp gaat gebruiken is een batterij wel handig anders ga je wellicht net op de dure momenten stoken. Dat gezegd hebbende..... Je kan je warmtepomp besturing ook nog optimaliseren voor dynamsich tarief. "voorverwarmen op goedkope tijden".

20kWh is erg groot. Op basis van de getallen die je deelt denk ik dat je met 10...15kWh wel uit kan. Groter is leuker, maar ook fiks duurder.
De sleutel ligt in heel kritisch naar besturing kijken. Zonder al teveel comfort verlies kan je waarschijnlijk nog wel wat naar goedkope tijden schuiven. Met warmtepomp zeker niet alles, maar een deel wel.

Ik heb heb gekozen voor 14.3kWh batterij bij 9000kWh PV opbrengst en 12000kWh verbruik. Dat gaat vrij zeker genoeg zijn.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:59:
[...]

"hoe groter hoe beter" klopt natuurlijk. Maar het is ook "hoe groter hoe duurder".
Waar het vanaf 2027 op neerkomt is dat "als je genoeg hebt om de nacht door te komen" je eigenlijk wel genoeg hebt. Groter is wel beter, maar kost dan vrij veel tegen maar weinig extra "nut".
Voor "nacht doorkomen" moet je dan wel naar voor- en na-jaar kijken want dan zijn de nachten langer en kouder dus heb je meer kWh nodig.

mbt "om 8 uur al vol"....
Dan zou ik zeker de besturing aanpassen.
Op dynamisch tarief...
TOT 11:00 en VANAF 16:00 is het doorgaans het beste om helemaal niks in de batterij te stoppen en tegen "heel behoorlijk tarief" terug te leveren.
Tussen 11:00 en 16:00 (of eigenlijk... voornamelijk tussen 12:00 en 15:00) is de stroom het goedkoopste en levert terugleveren maar weinig op en is het dus handig de batterij te vullen.
(die zal in jouw geval wel binnen een uur vol zitten anders snap ik niet hoe jij hem nu al om 8:00 vol hebt "maar goed"... "dat is het dan").
Dat is dan ook meteen een motivatie voor dynamsich...... Welliswaar overdag heel lage tarieven... maar op de randen van de dag heel behoorlijke tarieven om terug te leveren die je zeker in 2027 met een vast contract niet hebt.
Ik vraag mij of dynamisch voor mij wel geschikt is want mijn echte verbruik ligt door de wp in het winterseizoen en dan is een vast contract wellicht voordeliger want minder betalen is dan gunstiger dan iets meer terug krijgen. Ik wacht eerst het einde van de salderingsregeling af want er kan nog zoveel gebeuren.

Dat de accu bij mij om 8 uur al vol is komt omdat er in de nacht maar 20%, dus 1,5kWh, uit gaat en dat zit er zo weer in. Een paar weken terug toen ik de wp nog aan had was dat natuurlijk weer anders. Verbruik maakt dus heel veel uit voor wat je nodig hebt. Maar een maand of zes zal ik geen of minimaal netgebruik hebben en het formaat accu maakt dan weinig uit, maar kan zeker niet te groot zijn. Maar dan heb ik het niet over terugverdienen want daar boeit mij niet zo. Ik ben begonnen met 5kWh en dat vond ik toch te weinig, de huidige 7,5kWh past beter, maar meer zou ook wel kunnen maar heb ik eigenlijk zonder ingrepen geen plaats voor. Dus ik hou het voorlopig hier maar bij. :)

• Pr088
Ersus schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Een groot systeem kan dit jaar nog kWh's harken uit het grid en PV en vanaf 2027 idd alleen nog maar het dagelijks PV overschot van waarde voorzien, zolang teruglevering wordt toegestaan. Met 20MWh opwek en 15MWh stroomverbruik is een grotere batterij een prima match. Prijs ca €126,- per kWh en die had nog iets lager kunnen zijn als ik alle packs tegelijk had besteld.

Zo ongeveer zien de dagelijkse bewegingen uit, en vanaf 2027 blijft dan alleen het groene in gereduceerde vorm. En met de nieuwe nettarieven zal het misschien weer anders uitzien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit jaar nog goed voor wat extra € in de goede richting (excl EB incl BTW)
Wachten tot 2027 of later ontneemt je de mogelijkheid voor een paar extra € dit jaar.

[Afbeelding]

Victron heeft Dynamic ESS standaard on board zoals ook NodeRed, uitbreidbaar en niet gebonden aan één batterijmerk of vormfactor. Je moet wel bij zelfinstallatie handig zijn of een goede installateur vinden.

En als je Dynamic ESS niet wil dan koppel je toch met iets anders.
Evt met GBB Optimizer of Home Assistant of je knutselt zelf wat met NodeRed.
Allemaal leuk en aardig, maar € 126 per kWh haal je niet voor een 20 kWh thuisbatterij, zeker niet als je Victron wilt hebben en een installateur nodig hebt. Het zijn mooie oplossingen, maar ik zie niet hoe het voor die prijs kan.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Ik vraag mij of dynamisch voor mij wel geschikt is want mijn echte verbruik ligt door de wp in het winterseizoen en dan is een vast contract wellicht voordeliger want minder betalen is dan gunstiger dan iets meer terug krijgen. Ik wacht eerst het einde van de salderingsregeling af want er kan nog zoveel gebeuren.

Dat de accu bij mij om 8 uur al vol is komt omdat er in de nacht maar 20%, dus 1,5kWh, uit gaat en dat zit er zo weer in. Een paar weken terug toen ik de wp nog aan had was dat natuurlijk weer anders. Verbruik maakt dus heel veel uit voor wat je nodig hebt. Maar een maand of zes zal ik geen of minimaal netgebruik hebben en het formaat accu maakt dan weinig uit, maar kan zeker niet te groot zijn. Maar dan heb ik het niet over terugverdienen want daar boeit mij niet zo. Ik ben begonnen met 5kWh en dat vond ik toch te weinig, de huidige 7,5kWh past beter, maar meer zou ook wel kunnen maar heb ik eigenlijk zonder ingrepen geen plaats voor. Dus ik hou het voorlopig hier maar bij. :)
Dynamisch hoeft met een warmtepomp niet duurder te zijn. Ik betaalde gemiddeld in januari 2026 (koudste maand) 25 cent per kWh voor mijn verwarming (450kWh). Het EV-laden wat beter stuurbaar is deed ik tegen gemiddeld 22,3 cent. Dus zoveel scheelt het niet. De warmtepomp draaide toen 24/7, dus zowel de dure als de goedkopere momenten.

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:40:
[...]

Dynamisch hoeft met een warmtepomp niet duurder te zijn. Ik betaalde gemiddeld in januari 2026 (koudste maand) 25 cent per kWh voor mijn verwarming (450kWh). Het EV-laden wat beter stuurbaar is deed ik tegen gemiddeld 22,3 cent. Dus zoveel scheelt het niet. De warmtepomp draaide toen 24/7, dus zowel de dure als de goedkopere momenten.
Goed om te weten dat dynamisch niet duurder hoeft te zijn maar anderen zeiden juist weer dat vast dan goedkoper is. Maar zoals gezegd, ik wacht het eerst maar eens rustig af want ik verwacht dat er nog wel het nodige gaat veranderen. Als mensen moeten gaan betalen voor terugleveren zodat het niets of slechts iets oplevert gaan ze toch nadenken of dat nog zinvol is. Zeker als je met je thuisaccu de nacht door kunt komen en daarna als de accu weer vol is schakel je het systeem uit.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Goed om te weten dat dynamisch niet duurder hoeft te zijn maar anderen zeiden juist weer dat vast dan goedkoper is. Maar zoals gezegd, ik wacht het eerst maar eens rustig af want ik verwacht dat er nog wel het nodige gaat veranderen. Als mensen moeten gaan betalen voor terugleveren zodat het niets of slechts iets oplevert gaan ze toch nadenken of dat nog zinvol is. Zeker als je met je thuisaccu de nacht door kunt komen en daarna als de accu weer vol is schakel je het systeem uit.
Vast is goedkoper als jij een contract kunt afsluiten voor minder dan 25 cent per kWh. En neem ook teruglevertarieven mee in je berekening. Dynamisch heb je die niet of nauwelijks, afhankelijk van de aanbieder. Je kunt gaan zitten afwachten, ik zou gewoon een Excel-sheet pakken en gaan rekenen.

Mensen roeptoeteren heel veel 'duurder, enorme terugleverkosten'.... Maak je eigen berekeningen op basis van contracten in de markt en je eigen verbruik en teruglevering. Avondje werk en je kunt wel een inschatting maken wat voor jou voordelig uitpakt (y) .

Pas als je het voordeligste contract te pakken hebt, moet je naar een thuisbatterij gaan kijken. Niet andersom. De winst zit in het contract.

[ Voor 11% gewijzigd door Pr088 op 26-05-2026 13:37 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:52
Technisch vraagje!
Ben in het proces om een thuisaccu aan te schaffen en vind de specificaties van de Anker Max AC er goed uit zien icm de huidige aanbieding.
Door een all-electric huis met 3x 25A (warmtepomp, EV, airco, fornuis, jacuzzi) wil ik vooral gaan sturen op eigen verbruik en waar het kan NOM. Alle grootverbruikers heb ik zoveel mogelijk verdeeld over de fasen ivm met gelijktijdigheid.

Ik heb 2 PV installaties, 1 installatie op fase 1, Solaredge met 3680 HD Wave omvormer welke op het moment tussen 10u-16u 3,6kWh teruglevert/.
Op fase 3 zit een Goodwe omvormer welke 2,5 tot 3kWh terug levert.

De accu word in de schuur geplaatst op een eigen groep. Hierbij kan ik kiezen op welke fase deze geplaatst word.
Vanuit de hoofdmeterkast komt er in de schuur een 4x4+as binnen.

Klopt het volgende?
De slimme meter verrekend intern het opgenomen en afgegeven vermogen.
Het laden van de accu hoeft niet perse op eenzelfde fase als de zonnepanelen.
De accu laad en ontlaad tegelijk tijdens de momenten wanneer er overtollig stroom is en ook vraag naar stroom?

Wij proberen het laden van de EV zoveel mogelijk op zonnestroom te doen doordat dit eigenlijk de 2de auto is.
Klopt het dat de accu ook ondersteunt met laden wanneer er op 3 fasen geladen word? Nu stellen we het de auto in op het vermogen wat over is. Kan ik daarna 3,5kW bij optellen? Dus 3kW paneel 1, 3kW paneel 2 en 3kW accu?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35

paQ

Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar € 126 per kWh haal je niet voor een 20 kWh thuisbatterij, zeker niet als je Victron wilt hebben en een installateur nodig hebt. Het zijn mooie oplossingen, maar ik zie niet hoe het voor die prijs kan.
Het kan / kon wel hoor.
Geïnstalleerd en wel zit je bij Balans Energie nu aan 163/kWh voor 48 kWh (was 133)
1500 extra voor je hele huis aan off grid. Zit je wel minimaal 2 jaar vast aan de onbalansmarkt.

Wil je op Epex day ahead en zelf alles in de hand hebben, en als je het zelf aandurft kun je bijv 3 x 6kW / 16 kWh doen voor 3 x ~1700 euro (kortingscode)
= 106 / kWh
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

Of 3 x 5kW / 5kWh voor 3 x ~1100 euro (kortingscode)
= 220 / kWh
https://www.datouboss.com...48v-5000w-hybrid-inverter

D'r is meer onder de zon dan de 23.000 euro thuisaccu's.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 14:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
Tao schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:47:
[...]

klopt, ben het met je eens, ik dacht overigens dat ik al duidelijk was dat ik mn NOM voor de meeste situaties eigenlijk in de huidige markt de meest slime methode vind met als aanvulling dat in de winter waar je natuurlijk in combinatie met een dynamisch contract goedkoop (in de middag uren en tijdens de nacht) ga laden en deze tijdens de pieken (ochtend en late middag/avond) dan zelf ga gebruiken, belangrijk is dat je daar wel je RTE van jouw systeem in moet meenemen. Kijk dan mn hoeveel kWh je tijdens die piekmomenten ook echt nodig hebt. Mogelijk dat je juist bv een warmtepomp in de goedkope uurtjes wat harder laat draaien zodat deze tijdens de piek juist minder vermogen nodig heeft. Dus zeg maar NOM+ of hoe je dat ook wilt noemen. Maar dat zal voor iedereen weer anders zijn.

• Jan-tweak
Michieas schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:44:
Technisch vraagje!
Ben in het proces om een thuisaccu aan te schaffen en vind de specificaties van de Anker Max AC er goed uit zien icm de huidige aanbieding.
Door een all-electric huis met 3x 25A (warmtepomp, EV, airco, fornuis, jacuzzi) wil ik vooral gaan sturen op eigen verbruik en waar het kan NOM. Alle grootverbruikers heb ik zoveel mogelijk verdeeld over de fasen ivm met gelijktijdigheid.
bedenk dat je mogelijk wel een type B aardlekveiling nodig hebt, ik heb nog nergens kunnen vinden dat anker voor hun batterijen een DC 6mA verklaring heeft afgegeven, mn dat je standaard type A aardlekbeveilingen mogelijk door te DC lekstromen vast kunnen komen te zitten en dus niet meer werken. Daarvoor het je dan helaas type B, niet te verwaren met B-kar., nodig, deze zijn extreem duur en slecht verkrijgbaar.
Ik heb 2 PV installaties, 1 installatie op fase 1, Solaredge met 3680 HD Wave omvormer welke op het moment tussen 10u-16u 3,6kWh teruglevert/.
Op fase 3 zit een Goodwe omvormer welke 2,5 tot 3kWh terug levert.

De accu word in de schuur geplaatst op een eigen groep. Hierbij kan ik kiezen op welke fase deze geplaatst word.
Vanuit de hoofdmeterkast komt er in de schuur een 4x4+as binnen.

Klopt het volgende?
De slimme meter verrekend intern het opgenomen en afgegeven vermogen.
Het laden van de accu hoeft niet perse op eenzelfde fase als de zonnepanelen.
De accu laad en ontlaad tegelijk tijdens de momenten wanneer er overtollig stroom is en ook vraag naar stroom?

Wij proberen het laden van de EV zoveel mogelijk op zonnestroom te doen doordat dit eigenlijk de 2de auto is.
Klopt het dat de accu ook ondersteunt met laden wanneer er op 3 fasen geladen word? Nu stellen we het de auto in op het vermogen wat over is. Kan ik daarna 3,5kW bij optellen? Dus 3kW paneel 1, 3kW paneel 2 en 3kW accu?

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:09:
[...]
klopt, ben het met je eens, ik dacht overigens dat ik al duidelijk was dat ik mn NOM voor de meeste situaties eigenlijk in de huidige markt de meest slime methode vind met als aanvulling dat in de winter waar je natuurlijk in combinatie met een dynamisch contract goedkoop (in de middag uren en tijdens de nacht) ga laden en deze tijdens de pieken (ochtend en late middag/avond) dan zelf ga gebruiken, belangrijk is dat je daar wel je RTE van jouw systeem in moet meenemen. Kijk dan mn hoeveel kWh je tijdens die piekmomenten ook echt nodig hebt. Mogelijk dat je juist bv een warmtepomp in de goedkope uurtjes wat harder laat draaien zodat deze tijdens de piek juist minder vermogen nodig heeft. Dus zeg maar NOM+ of hoe je dat ook wilt noemen. Maar dat zal voor iedereen weer anders zijn.

[...]
Hoezo is NOM slimmer dan?

met NOM (mits lukt) heb je 0 euro energiekosten, terwijl je met meer capaciteit deze dagen zonder moeite 10-15 euro per dag kunt binnenhengelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMqZWDGx-_vkRGjILckTeKU9470=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oc2tYvwlKOSqATRYWva2HFnA.png?f=fotoalbum_large

Overdag gratis laden en 's avonds weer dumpen als de tarieven stijgen, genoeg overhouden voor het eigenvebruik (NOM) en morgen weer hetzelfde. En elke dag met spread kun je dit kunstje herhalen.

In de winter -weinig PV- kies je de goedkoopste delen op de dag om je grote accu's te laden waardoor je de rest van de dag goedkoper uit bent.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 14:17 ]

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Vast is goedkoper als jij een contract kunt afsluiten voor minder dan 25 cent per kWh. En neem ook teruglevertarieven mee in je berekening. Dynamisch heb je die niet of nauwelijks, afhankelijk van de aanbieder. Je kunt gaan zitten afwachten, ik zou gewoon een Excel-sheet pakken en gaan rekenen.

Mensen roeptoeteren heel veel 'duurder, enorme terugleverkosten'.... Maak je eigen berekeningen op basis van contracten in de markt en je eigen verbruik en teruglevering. Avondje werk en je kunt wel een inschatting maken wat voor jou voordelig uitpakt (y) .

Pas als je het voordeligste contract te pakken hebt, moet je naar een thuisbatterij gaan kijken. Niet andersom. De winst zit in het contract.
Zolang ik nog kan salderen ga ik er geen enkele moeite insteken met het risico dat het straks toch weer anders is en ik misschien ergens aan vast zit. Ik wacht wel tot de energieboer met een nieuw contract komt en dan ga ik pas vergelijken. Bovendien is mijn energierekening al jaren negatief :) , dus wat zal ik mij druk maken. De reden voor een thuisaccu was voor mij om noodstroom te hebben na de vele stroomstoringen met dat bovenleidingnet hier. En het is natuurlijk leuk om zoiets te hebben en te kijken hoever je komt zonder netafname.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 10:55
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Wat is je verbruik op jaarbasis? Zijn er andere grootverbruikers naast de WP? Ook EV of hybride?
Een simulatie is een goed startpunt, maar je moet je afvragen vanuit welke startpunt je een thuisaccu wilt dimensioneren. Alles opvangen in een accu leidt misschien tot een omvang van 20kWh, maar kun je die 20kWh ook weer verbruiken voordat de volgende dag 'de zon weer aangaat'?
Ik denk dat je startpunt met een Anker met 7 of 14 kWh een prima startpunt is. Heb je ook naar Jackery of Zendure gekeken? Ik ken de Solarbank Max AC niet goed genoeg: is die ook aan te sturen met HA? Voor Zendure zijn al mooie oplossingen gebouwd (Mix 4000 serie misschien iets voor jou?)
Verbuik op jaarbasis is schatten.. Ik heb wel historie die teruggaat tot 2021, maar ieder jaar is er wel iets gedaan dat flink invloed op dat verbruik of opwek had:

- 2021: zonnepanelen op west
- 2022: aanvullende isolatie
- 2024: WP / van gas af
- 2025: extra zonnepanelen op oost. (jaarverbruik: 6.566 kWh)

De simulatie loopt sinds ongeveer oktober '25 mee en is op basis van de meest recente situatie. Er wordt deze week inmiddels al per dag 50+ kWh opgewekt, dus alles opvangen is zeker niet mijn doel. In de simulatie zag ik vanaf (eind) februari dat de virtuele accu bijna dagelijks weer voldoende werd bijgeladen om het nachtverbruik op te vangen, uiteraard waren dat wel gunstige omstandigheden met mooi weer (veel zon/ relatief hoge temperaturen = veel opwek, WP die weinig verbruikt)
Er is daarin ook nog wel wat optimalisatie met de WP mogelijk, maar die is nu nog relatief 'dom' en werkt op basis van een stooklijn. Daar wil ik deze zomer ook nog naar kijken om die slimmer aan te sturen, maar dan moet ik aan de slag met ModBus en daar moet ik me dan eerst in verdiepen. En ondertussen moet het voor de vrouw natuurlijk wel comfortabel blijven. :P

Zendure heeft ook mijn aandacht, maar de Anker is vandaag gereleased, daarom de trigger om er nu weer eens iets over uit te gaan zoeken. Pluspunt van Zendure zou inderdaad HA integratie zijn, die is bij Anker nog niet zover ontwikkeld dacht ik.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Zolang ik nog kan salderen ga ik er geen enkele moeite insteken met het risico dat het straks toch weer anders is en ik misschien ergens aan vast zit. Ik wacht wel tot de energieboer met een nieuw contract komt en dan ga ik pas vergelijken. Bovendien is mijn energierekening al jaren negatief :) , dus wat zal ik mij druk maken. De reden voor een thuisaccu was voor mij om noodstroom te hebben na de vele stroomstoringen met dat bovenleidingnet hier. En het is natuurlijk leuk om zoiets te hebben en te kijken hoever je komt zonder netafname.
Het is inderdaad afwachten wat 2027 gaat brengen, ik heb ook nog vast tot 1 juli 2027 en ga me in het voorjaar van 2027 eens orienteren wat het gunstigst is, mischien gaan er zo veel dynamisch dat dat zich ook uitmiddeld, wie zal het zeggen.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Een vraag.. Ben je een 3 fase thuisbatterij nodig als je zonnepanelen op 3 fase hebt !?

Ik lees op een website die ik toevallig zag dit :

Of je een 1-fase of 3-fase thuisbatterij nodig hebt, hangt volledig af van hoe jouw huis op het elektriciteitsnet is aangesloten. De meeste woningen in Nederland hebben een 1-fase aansluiting. Alleen bij een 3-fase aansluiting heb je ook een thuisbatterij 3 fase nodig.

Een 1-fase aansluiting heeft één actieve stroomkabel. Energie wordt via één lijn in je huis geladen en ontladen. Een 3-fase aansluiting gebruikt drie aparte kabels tegelijk, waardoor vermogen over drie lijnen verdeeld wordt. Dit maakt 3-fase geschikt voor hogere vermogens en grotere huizen of bedrijfspanden.
  • 1-fase thuisbatterij: laadt en ontlaadt via één fase, geschikt voor de meeste huishoudens
  • 3-fase thuisbatterij: verdeelt vermogen over drie fasen, noodzakelijk bij een 3-fase aansluiting met zonnepanelen op alle fasen
Heb je zonnepanelen op een 3-fase aansluiting? Dan is het belangrijk dat je batterij ook 3-fase ondersteunt. Anders sla je alleen op wat via één fase binnenkomt, en mis je een groot deel van je zonne-energie.
Wat is beter als je zonnepanelen hebt?
De batterij moet passen bij hoe je zonnepanelen zijn aangesloten, niet andersom. Heb je een omvormer op 1 fase, dan werkt een 1-fase thuisbatterij prima. Zijn je panelen via een 3-fase omvormer aangesloten, dan heb je een thuisbatterij nodig die alle drie de fasen aankan. Kies je de verkeerde, dan laat je energie liggen die je had kunnen opslaan.

https://batt.nl/energie/1-fase-vs-3-fase-wat-moet-je-weten/

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 13:12
belmonde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:04:
Een vraag.. Ben je een 3 fase thuisbatterij nodig als je zonnepanelen op 3 fase hebt !?

Of je een 1-fase of 3-fase thuisbatterij nodig hebt, hangt volledig af van hoe jouw huis op het elektriciteitsnet is aangesloten. De meeste woningen in Nederland hebben een 1-fase aansluiting. Alleen bij een 3-fase aansluiting heb je ook een thuisbatterij 3 fase nodig.

Een 1-fase aansluiting heeft één actieve stroomkabel. Energie wordt via één lijn in je huis geladen en ontladen. Een 3-fase aansluiting gebruikt drie aparte kabels tegelijk, waardoor vermogen over drie lijnen verdeeld wordt. Dit maakt 3-fase geschikt voor hogere vermogens en grotere huizen of bedrijfspanden.
  • 1-fase thuisbatterij: laadt en ontlaadt via één fase, geschikt voor de meeste huishoudens
  • 3-fase thuisbatterij: verdeelt vermogen over drie fasen, noodzakelijk bij een 3-fase aansluiting met zonnepanelen op alle fasen
Heb je zonnepanelen op een 3-fase aansluiting? Dan is het belangrijk dat je batterij ook 3-fase ondersteunt. Anders sla je alleen op wat via één fase binnenkomt, en mis je een groot deel van je zonne-energie.
De batterij moet passen bij hoe je zonnepanelen zijn aangesloten, niet andersom. Heb je een omvormer op 1 fase, dan werkt een 1-fase thuisbatterij prima. Zijn je panelen via een 3-fase omvormer aangesloten, dan heb je een thuisbatterij nodig die alle drie de fasen aankan. Kies je de verkeerde, dan laat je energie liggen die je had kunnen opslaan.

Een thuisbatterij kan prima op 1-fase, er is geen noodzaak voor een 3-fase.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
HandyLumberjack schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Een thuisbatterij kan prima op 1-fase, er is geen noodzaak voor een 3-fase.
laden de zonnepanelen dan wel alle EIGEN stroom in deibatterij ? Of doet de p1 meter dit ook voor een deel uit het net. En berkent de slimme meter dit 'alsof' dit uit allemaal wel uit de zonnepanelen komt ?!

Wij hebben enphase over 3 fases verdeeld..

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 19:54

watercoolertje

Untertitel

belmonde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:12:
[...]

laden de zonnepanelen dan wel alle EIGEN stroom in deibatterij ? Of doet de p1 meter dit ook voor een deel uit het net. En berkent de slimme meter dit 'alsof' dit uit allemaal wel uit de zonnepanelen komt ?!

Dat laatste, voor het stroomnet kan het dus wel uitmaken (want je duwt er minder op en trekt er minder af als het netjes over 3 fase loopt), maar voor je meter/leverancier/kosten maakt het niet uit. Je slimme meter saldeert (fases) intern en geeft dat door aan je leverancier.

Denk dat de grootste overweging is dat je met 3-fase meestal sneller kan (ont)laden.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 13:12
[...]

In mijn geval meestal niet, want ik heb veel meer PV als mijn batterij aan input aan kan :) .
Maar in principe kunnen 1-fase batterijen prima compenseren voor wat er op de andere 2 fases gebeurt. En dan registreert de slimme meter dat als geen verbruik/teruglevering.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 23:46
belmonde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:04:

Op zich is er geen beter of slechter. Je moet beseffen wat er gebeurt in welke situatie:

Met een 3-fasen netwerk aansluiting heb je een meter die 1 meting doet over alle fasen. Dus als je op 1 fase verbruikt of over 3 fasen verbruikt maakt het voor de meter niet uit. Zelfs als je een kook-toestel gebruikt dat op 3 fasen is aangesloten, dan komt het voor dat de oven 1 fase gebruikt en de 4 pitten per 2 op een fase zitten.

Als je zonnepanelen hebt die over3 fasen leveren, dan zal dat redelijk gebalanceerd gebeuren, ongeacht het verbruik.

Je batterij kan je op 1 fase zetten of op 3 fasen. Maar bedenk dat een batterij technisch een bepaald maximum aan vermogen kan verwerken bij het opladen en ook bij het ontladen. Daarmee zou ik voor nu een batterij op 1 fase zetten en eventuele volgende batterijen op de volgende fase. Mijn idee daarbij is ook een gespreide investering en ook een batterij systeem dat onafhankelijk is van de zonnepanelen.

Mocht je al een zonnepanelen systeem hebben dat ook een eigen batterij aansluiting heeft, dan kan dat uiteindelijk een beter rendement opleveren. Dan kan je overwegen om daar op aan te sluiten, ongeacht of de zonnepanelen op 1 of op 3 fasen zijn aangesloten.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 00:52
[...]

Technisch natuurlijk niet. Maar wellicht kan je op 1 fase niet genoeg vermogen opnemen om je totale opwek te compenseren. Dan komt een meerfasige opzet wel om de hoek kijken. En dat kan door een 3fase accu/omvormer te kiezen, maar natuurlijk ook gewoon door 2 of 3 stuks enkelfase accu te verdelen. Iets wat met stekkeraccu's veel gedaan wordt. (wel dedicated op een eigen groep anders ben je alsnog beperkt in vermogen)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• daemonix
  • Niet online
Alleen als je UPS mode op 3 fase aansluitng wilt gebruiken dan moet het een 3 fase batterij omvormer zijn, anders voorzie je de andere fasen niet van stroom. Daarnaast is het omschakelen cruciaal in verband met de faseverschuiving tussen de fasen. Dat lukt niet met 3 losse batterijen ieder op een fase.

• Stefannn
[...]

Inderdaad “alsof het allemaal wel uit de zonnepanelen komt”

1 of 3 fase hangt vooral van grootte van batterij af. Tot 5kWh 1 fase, vanaf 10kWh 3fase, daar tussenin kan je kiezen.
Dat komt omdat je de batterij met max C=0.5 wil kunnen laden, dat wil zeggen, “in 2 uur vol”. Bij 10kWh betekent dat “laden met 5kW” en dat is een beetje veel voor 1 fase.

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Hoezo is NOM slimmer dan?
het is meer wat je met slim bedoelt, wat ik probeerde aan te geven dat (in mijn ogen) NOM voor heel veel mensen die een simpel (zeg maar meer plug systeem) willen hebben een NOM benadering mogelijk een "slim" of hoe je dat zou willen noemen kunnen zijn.
En ja, ik weet dat jij dat vaak anders wilt zien, en dat mag natuurlijk.
met NOM (mits lukt) heb je 0 euro energiekosten, terwijl je met meer capaciteit deze dagen zonder moeite 10-15 euro per dag kunt binnenhengelen.
[Afbeelding]

Overdag gratis laden en 's avonds weer dumpen als de tarieven stijgen, genoeg overhouden voor het eigenvebruik (NOM) en morgen weer hetzelfde. En elke dag met spread kun je dit kunstje herhalen.
dat kan mits je een thuis-batterij zolas jij die bij je thuis buiten hebt geplaatst (wat overigens een dikke duim verdient) dan ook prima kan, en ja, dat bied ook nog wel wat meer voordelen.
maar niet iedereen wil dat of vertrouwd dynamische tarieven, ik spreek veel mensen die daar gewoon geen vertrouwen in hebben, zie je overigens hier op tweakers ook wel.
Dus ja, met jouw opzet kun je de plus echt nog een heel stuk beter maken, zeg dan maar nog slimmer.
In de winter -weinig PV- kies je de goedkoopste delen op de dag om je grote accu's te laden waardoor je de rest van de dag goedkoper uit bent.

• Pr088
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Het kan / kon wel hoor.
Geïnstalleerd en wel zit je bij Balans Energie nu aan 163/kWh voor 48 kWh (was 133)
1500 extra voor je hele huis aan off grid. Zit je wel minimaal 2 jaar vast aan de onbalansmarkt.

Wil je op Epex day ahead en zelf alles in de hand hebben, en als je het zelf aandurft kun je bijv 3 x 6kW / 16 kWh doen voor 3 x ~1700 euro (kortingscode)
= 106 / kWh
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

Of 3 x 5kW / 5kWh voor 3 x ~1100 euro (kortingscode)
= 220 / kWh
https://www.datouboss.com...48v-5000w-hybrid-inverter

D'r is meer onder de zon dan de 23.000 euro thuisaccu's.
Bij Balans Energie zit je minstens ook 2 jaar aan een andere energiecontract vast. Ik zit prima bij mijn huidige leverancier. En met de andere opties die je noemt: moet je inderdaad maar aandurven. Ik durf het niet zonder installateur.

• paQ

paQ

Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Bij Balans Energie zit je minstens ook 2 jaar aan een andere energiecontract vast. Ik zit prima bij mijn huidige leverancier. En met de andere opties die je noemt: moet je inderdaad maar aandurven. Ik durf het niet zonder installateur.
Daar staat ook een bepaalde aanschafprijs tegenover, toch? ;)
(en aFRR diensten zometeen)

• Pr088
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
[...]

1 of 3 fase hangt vooral van grootte van batterij af. Tot 5kWh 1 fase, vanaf 10kWh 3fase, daar tussenin kan je kiezen.
Dat komt omdat je de batterij met max C=0.5 wil kunnen laden, dat wil zeggen, “in 2 uur vol”. Bij 10kWh betekent dat “laden met 5kW” en dat is een beetje veel voor 1 fase.
1 of 3 fase heeft niks met de grootte te maken, veel meer met het vermogen van omvormer. Je wilt ook helemaal niet max c=0,5. Sommige batterijmerken hanteren dit als bovengrens, het is beter voor de levensduur om juist een heel stuk lager te gaan zitten, ook met het oog op warmteontwikkeling.

Dus die verhouding die je noemt is helemaal niet in beton gegoten. Je kunt ook prima 10 kWh op één fase zetten met bijvoorbeeld een Zendure 2400AC+. Max vermogen 2400W, dan heb je een c van 0,24. Kan prima op één fase (mits eigen groep, lasdoos etc.)

• MotorBeast
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Huh? Ik jaag nu ook wel eens 5500W terug het net op met 1 fase, zelfs 25A aansluiting. Binnenkort gaat die naar 40A. Dan kan ik toch ook laden met 5kW?

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Is zonder de saldering je energierekening dan nog steeds negatief? En vergeet niet de terugleverkosten, die zijn nu ook niet bepaald gedaald, zeker in combinatie met de huidige bedragen die je dan nog voor je zonne-stroom gaat krijgen. Dit geld zeker als je toch een redelijke hoeveelheid moet gaan terugleveren.

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Is zonder de saldering je energierekening dan nog steeds negatief? En vergeet niet de terugleverkosten, die zijn nu ook niet bepaald gedaald, zeker in combinatie met de huidige bedragen die je dan nog voor je zonne-stroom gaat krijgen. Dit geld zeker als je toch een redelijke hoeveelheid moet gaan terugleveren.
Nou dat denk ik niet zonder saldering. Dus dan moet ik de gebruikte stroom in de winter gewoon aftikken en krijg (bijna) niks voor wat ik in de zomer het net op stuur, of moet zelfs betalen. We gaan het zien, en anders stop ik gewoon de teruglevering. Maar wie weet komen er systemen om die stroom om te zetten in iets nuttigs.

• Pr088
MotorBeast schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Huh? Ik jaag nu ook wel eens 5500W terug het net op met 1 fase, zelfs 25A aansluiting. Binnenkort gaat die naar 40A. Dan kan ik toch ook laden met 5kW?
Ja. Maar voordat je naar 3x40A gaat: zou je dan niet een serieuze batterij met EMS overwegen? Er is wel een businesscase te maken met het jaarlijkse verschil in kosten voor je netaansluiting.

• Stefannn
MotorBeast schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Klopt. 5500W is de max.
Dus als je met 5000 op 1 fase laadt moet je niet net ook een waterkoker aanzetten.
Dat is het punt.
“Dan zit het vol”

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Ja. Maar voordat je naar 3x40A gaat: zou je dan niet een serieuze batterij met EMS overwegen? Er is wel een businesscase te maken met het jaarlijkse verschil in kosten voor je netaansluiting.
Precies mijn business case voor het betalen van de batterij. Scheelt hier tenminste 2500 euro per jaar (kwam van 3x50 A af).

• MotorBeast
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]

1 x 40A

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Nou dat denk ik niet zonder saldering. Dus dan moet ik de gebruikte stroom in de winter gewoon aftikken en krijg (bijna) niks voor wat ik in de zomer het net op stuur, of moet zelfs betalen. We gaan het zien, en anders stop ik gewoon de teruglevering. Maar wie weet komen er systemen om die stroom om te zetten in iets nuttigs.
En wat blijkt, er is blijkbaar iemand je voorgegaan en heeft juist voor dat doel iets heel unieks ontworpen en hij noemde dat de thuis-batterij. tof van die gast om zoiets, helemaal speciaal voor jou te ontwikkelen.
Dus wie weet kun je daarmee je probleem wel voor een deel oplossen.
Overigens zag ik een leuke reklame voorbij met een man die blijkbaar een soortgelijk probleem had, alleen was die dus bezig zijn tafellaken op te eten, lijkt me niet bepaald smakelijk.

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:34:
[...]

En wat blijkt, er is blijkbaar iemand je voorgegaan en heeft juist voor dat doel iets heel unieks ontworpen en hij noemde dat de thuis-batterij. tof van die gast om zoiets, helemaal speciaal voor jou te ontwikkelen.
Dus wie weet kun je daarmee je probleem wel voor een deel oplossen.
Overigens zag ik een leuke reklame voorbij met een man die blijkbaar een soortgelijk probleem had, alleen was die dus bezig zijn tafellaken op te eten, lijkt me niet bepaald smakelijk.
Nou, laat ik die nu al een jaar hebben staan, die thuisaccu, maar dat bedoelde ik niet want daar overbrug je geen seizoen mee.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:39

Tao

DPC DE_KOMETEN

PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Los van een thuisbatterij komt er inderdaad op korte termijn (als in: na invoering nieuwe Energiewet) de mogelijkheid om de zelf geproduceerde stroom te verkopen. Aan familie, je buren, vrienden of wildvreemden.

Er zijn al intermediairs die zich daarvoor warmlopen. Zoals b.v. https://energyswap.nl/.
Er zullen er op afzienbare termijn nog wel meer verschijnen. Creëert mogelijk nieuwe businesscases...

Diablo3

• PeterZ(on)
Tao schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:33:
[...]

Los van een thuisbatterij komt er inderdaad op korte termijn (als in: na invoering nieuwe Energiewet) de mogelijkheid om de zelf geproduceerde stroom te verkopen. Aan familie, je buren, vrienden of wildvreemden.

Er zijn al intermediairs die zich daarvoor warmlopen. Zoals b.v. https://energyswap.nl/.
Er zullen er op afzienbare termijn nog wel meer verschijnen. Creëert mogelijk nieuwe businesscases...
Zoiets schijnt te bestaan in Spanje, waar je de teveel geproduceerde stroom op je huis kunt verrekenen met bijvoorbeeld de afgenomen stroom in je zakelijke pand elders.

• Gramser
  • Laatst online: 15:23
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou het prettig vinden als ik mijn overtollige stroom kon doneren aan hen die moeite hebben met rondkomen. Lijkt mij win-win. Ik hoef niks voor mijn overschot te hebben maar wil ook niet betalen voor mijn teruggeleverde stroom. Ja, deze filantropie is alsnog gewoon financieel gedreven, inderdaad.

Edit: excuses, is wat offtopic - dacht dat we in de kroeg zaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 27-05-2026 09:10 ]

• Jan-tweak
[...]

technisch heb je gelijk alleen heeft dat geen effect voor je zelf. Een klein voorbeeld: Fase 1 stuur je 500W terug, fase 2 is dat 700W en fase 3 is dat 800W, totaal is dat dus 2000W.
Stel nu dat dat je thuis-batterij op fase 1 zit; dan zou je als ik jouw gedachte volg slechts 500W de thuis-batterij in kunnen en de overige 1500W worden het net teruggeleverd.
Echter nu komt de slimme meter aan zet, deze salderd intern je terugleveringen op alle 3 fase bijelkaar op en ziet dat je dus eigenlijk 2000W aan het terugleveren bent en geeft deze info ook door aan de P1 (even simpel uitgelegd)
De batterij weet dus dat deze eigenlijk 2000W kan gaan laden en doet dat ook, waarbij 500W direct uit je PV komt en dus de overige 1500W uit het net via fase 1 komt. Echter deze 1500W op fase 1 worden dus gecompenseert met de 1500W die je op fase 2 en 3 aan het terugleveren bent, dus je verbruik op het net is onder de streep dus 1500 (F1) - 1500 (F2+3) = 0 W.
Dat is dan ook de reden dat je om die reden zeker geen 3-fase batterij nodig hebt als je een 3-fase PV hebt. nergens voor nodig dus.
Pagina: 1 ... 127 ... 144 Laatste