Ik heb wel wat zitten rekenen met eea. Ik kan een redelijk verschil maken met mijn EV welke ik nu om 21:00 aan de stroom gooi ivm nachttarief. Dat ga ik straks om 16:30 doen als ik thuis kom, waarmee ik ook al wat voor de zonnestroom overschot ga pakken. En op de thuiswerkdagen natuurlijk gewoon sowieso overdag. En de laadstroom van de paal wat verlagen om redelijk binnen het vermogen van de zonnepanelen (en accu's) te blijven.aeacus45 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:35:
[...]
Interessant praktijkvoorbeeld dit. Zeker die stap van 34% eigen verbruik richting ~60% is eigenlijk precies waar het omslagpunt van thuisbatterijen vaak zit.
Wat veel mensen onderschatten is dat niet alleen batterijcapaciteit telt, maar vooral:Met 10kWh opslag en ~30kWh zomeroverschot ga je inderdaad nog fors terugleveren, maar de batterij kan wel een groot deel van je avond/nachtverbruik afdekken.
- je nachtverbruik,
- timing van EV laden,
- en hoeveel overschot je gemiddeld per dag hebt (niet per jaar).
Ik heb laatst voor mezelf eens een calculator gemaakt die dit doorrekent op basis van:Best opvallend hoeveel verschil er zit tussen “meer zelf gebruiken” en “financieel optimaal”. Vooral bij full-electric woningen.
- eigen verbruik,
- terugleververgoeding,
- roundtrip efficiency,
- dynamisch/vast contract,
- en batterijgrootte.
Bij mijn berekeningen (inschattingen) lag het optimum rond de 10 - 15kWh als opslag, maar veel hangt af van het laadgedrag.
Ook de roundtrip efficiency had ik al wel meegenomen, maar is een lastige om exact te berekenen. Deze Marteks variëren van wat ik zo kon vinden rond de 72%, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van het vermogen waarmee hij kan ontladen/opladen.
Ik begin er ook rustig met 2 en koop er evt nog eentje bij als ik denk dat het zinvol is. Het geld is het op zich niet.
En... Binnenkort maar eens een dagje uittrekken om een mooi dashboard te maken in HA en een leuke Excel opzetten om eea inzichtelijk te maken.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939