Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

TFHfony

Professional Weirdo

aeacus45 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Interessant praktijkvoorbeeld dit. Zeker die stap van 34% eigen verbruik richting ~60% is eigenlijk precies waar het omslagpunt van thuisbatterijen vaak zit.

Wat veel mensen onderschatten is dat niet alleen batterijcapaciteit telt, maar vooral:
  • je nachtverbruik,
  • timing van EV laden,
  • en hoeveel overschot je gemiddeld per dag hebt (niet per jaar).
Met 10kWh opslag en ~30kWh zomeroverschot ga je inderdaad nog fors terugleveren, maar de batterij kan wel een groot deel van je avond/nachtverbruik afdekken.

Ik heb laatst voor mezelf eens een calculator gemaakt die dit doorrekent op basis van:
  • eigen verbruik,
  • terugleververgoeding,
  • roundtrip efficiency,
  • dynamisch/vast contract,
  • en batterijgrootte.
Best opvallend hoeveel verschil er zit tussen “meer zelf gebruiken” en “financieel optimaal”. Vooral bij full-electric woningen.
Ik heb wel wat zitten rekenen met eea. Ik kan een redelijk verschil maken met mijn EV welke ik nu om 21:00 aan de stroom gooi ivm nachttarief. Dat ga ik straks om 16:30 doen als ik thuis kom, waarmee ik ook al wat voor de zonnestroom overschot ga pakken. En op de thuiswerkdagen natuurlijk gewoon sowieso overdag. En de laadstroom van de paal wat verlagen om redelijk binnen het vermogen van de zonnepanelen (en accu's) te blijven.
Bij mijn berekeningen (inschattingen) lag het optimum rond de 10 - 15kWh als opslag, maar veel hangt af van het laadgedrag.
Ook de roundtrip efficiency had ik al wel meegenomen, maar is een lastige om exact te berekenen. Deze Marteks variëren van wat ik zo kon vinden rond de 72%, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van het vermogen waarmee hij kan ontladen/opladen.
Ik begin er ook rustig met 2 en koop er evt nog eentje bij als ik denk dat het zinvol is. Het geld is het op zich niet.
En... Binnenkort maar eens een dagje uittrekken om een mooi dashboard te maken in HA en een leuke Excel opzetten om eea inzichtelijk te maken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Ik vraag me af wat het nut is van die verplichte aanmelding van batterijen.
De netbeheerder ziet dat toch in de resultaten van de digitale meters, en ook in de meetresultaten van de wijkcabines, en het tijdperk van de analoge meters is een aflopende zaak.
Echte meetresultaten zijn volgens mij toch een betere zaak dan een vinkje in een database.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
mbbs1024 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:06:
Ik vraag me af wat het nut is van die verplichte aanmelding van batterijen.
De netbeheerder ziet dat toch in de resultaten van de digitale meters, en ook in de meetresultaten van de wijkcabines, en het tijdperk van de analoge meters is een aflopende zaak.
Echte meetresultaten zijn volgens mij toch een betere zaak dan een vinkje in een database.
Ik doe Nul op de Meter. Dus de netbeheerder kan precies niks zien bij mij. (okee toegegeven, soms gaat er wat fase onbalans heen en waar maar even het principe)

De netbeheerder heeft hier belang bij, omdat er situaties zijn, zoals spanning die boven de 253v uit stijgt (dan knalt alle PV en thuis accu capaciteit ineens weg) Of om te verklaren waarom er ineens vanuit het niets rond de middag veel teruglevering ontstaat (accu's vol) Maar ook gewoon om overzichten te maken van de hoeveelheden PV en Thuisaccu in een gebied. In principe zou de thuisaccu immers de onbalans moeten dempen. Het is erg prettig om dat in kaart te hebben.

De thuisaccu haalt veel weg bij de meter, de netbeheerder ziet dan niets. Maar heeft nog steeds leveringsverplichting voor de volle mep van jouw aansluiting. Dus is er wel wat info nodig om die te kunnen garanderen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Over dat aanmelden bij netbeheerders van je accu: wel zo handig om te weten dat er in de nacht energie het net op kan komen als de zon niet schijnt en hoeveel ongeveer, anders krijg je wat rare alarmbelletjes in systemen werd mij verteld door de monteur die aan mijn meterkast sleutelde bij het ombouwen naar 3 fasen.

Ik ben juist blij dat ze het goed in kaart willen hebben. Door minimaal 20 jaar aan ellendig slechte investeringen en wegkijken + domme keuzes op het gebied van energie/PV/EV vanuit de overheid zitten we nu met deze rare fratsen mbt netcongestie en houwtje touwtje haasje repje. Het is niet of netbeheerders niet al heel lang lopen roepen "hey het gaat niet lekker, aandacht graag".

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste