Auto-informatie als in EV informatie? Dus de brandweer weet wie er mogelijk thuis een EV heeft staan?Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:38:
Voor zover ik weet niet omdat de informatie niet betrouwbaar is. Als er geen gegevens bekend zijn betekent dat immers niet dat er toch ééntje kan staan. PV kan je simpel zien. Een accu niet. Auto informatie wordt inderdaad wel doorgenomen bij het aanrijden op basis van kenteken.
Mooi topic dit, ik ga mij hier even goed inlezen met wat of er hier al geschreven is maar meld mij alvast wel. Op dit moment aan het onderzoeken om een thuisbatterij (minimaal 27 kwh) te gaan aanschaffen tbv het wegvallen van de salderingsregeling en dat het huis nu op orde is
.
Op dit moment kijken we vooral naar een Sigenergy oplossing (inclusief noodstroom / bi-directioneel laden), zal mijn overzicht later delen met mijn ROI berekeningen / overzicht als ik hier wat bij gelezen heb wat er al gedeeld is en of ik valkuilen gemist heb.
Hier alvast wat cijfertjes:
2025:
Jaarverbruik: 23572
Opwek: 10005
53% zelf verbruikt: 5331
47% zelf verbruikt: 4674
2024 (geen volledig jaar door verhuizing):
Jaarverbruik: 19923
Opwek: 8709
51% teruggeleverd: 4458
49% zelf verbruikt: 4251
Hoge verbruik komt mede door:
- 2 x elektrische auto die beide thuisladen en verrekenen met de werkgever
- Warmtepomp
- Airco
- Jacuzzi
- Homelab (48u serverrack xD)
Op dit moment kijken we vooral naar een Sigenergy oplossing (inclusief noodstroom / bi-directioneel laden), zal mijn overzicht later delen met mijn ROI berekeningen / overzicht als ik hier wat bij gelezen heb wat er al gedeeld is en of ik valkuilen gemist heb.
Hier alvast wat cijfertjes:
2025:
Jaarverbruik: 23572
Opwek: 10005
53% zelf verbruikt: 5331
47% zelf verbruikt: 4674
2024 (geen volledig jaar door verhuizing):
Jaarverbruik: 19923
Opwek: 8709
51% teruggeleverd: 4458
49% zelf verbruikt: 4251
Hoge verbruik komt mede door:
- 2 x elektrische auto die beide thuisladen en verrekenen met de werkgever
- Warmtepomp
- Airco
- Jacuzzi
- Homelab (48u serverrack xD)
Ik kijk daar toch anders tegenaan. Vroeger kon men prima aan de vraag voldoen en tegenwoordig met dat gehypte AI kan men het verbruik dan wel teruglevering helemaal prima voorspellen. Dat iemand een kleine thuisaccu heeft staan draagt daar echt niet aan bij. De problemen bij de energievoorziening liggen op een heel ander vlak.Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:54:
[...]
Tuurlijk heeft het wel zin. Het geeft netbeheerders inzicht in flexibele capaciteit. Thuisbatterijen helpen balanceren maar kunnen het ook verergeren. Als er eind van de week weer stevige negatieve prijzen (verwacht ik) ontstaan, dan zul je zien dat particulieren en bedrijven bepaalde uren gaan mijden (minder vraag dan verwacht) en volle bak energie gaan vragen op de goedkope uren.
Dat kan rond kwartierwisselingen of uurwisselingen enorme swings op het net veroorzaken. Dus inzicht is wel zeker nuttig. Los van het feit dat je verplicht bent om te registreren.
Bij de tankstations hoef je ook niet door te geven dat je een tweede auto hebt gekocht, net als dat je in de supermarkt niet hoeft door te geven dat er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden. Als ik een laadpaal aanschaf, die veel stroom verbruikt, hoef ik die ook niet door te geven en zo zijn er vele grootverbruikers waarbij dat niet hoeft. Maar bij een thuisaccu die de pieken afvangt zou dan ineens wel nuttig zijn.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
het maakt niet uit of je iets doet maar wat je technisch kunt, zelfs in jouw geval kun je dus zonnestroom terugleveren (of je dat dan niet doet speelt hier totaal geen rol in). en let op formeel ligt de grens dus niet bij 800W maar bij <800W._Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Mijn thuis accu levert geen zonnestroom terug, maar zonnepanelen, die zijn al wel aangemeld.
tuurlijk, dat kan, of dat slim is is denk ik weer een heel ander punt.HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]
Er zijn mensen die alles uit zetten/de hoofdschakelaar omzetten als ze op vakantie gaan.
Zelf ken ik echter niemand die dit doet.
zou dat overigens ook niet adviseren. want dan moet je vriezer en koelkast ook volledig leeg zijn. om maar een voorbeeld te noemen, idem voor je alarmsysteem, die is dan ook uit (en volgens mij willen mensen juist voor dit soort gevallen een alamsysteem in huis hebben).
En als je een aquarium hebt komen dan de vissen vanzelf boven drijven. (formeel is dat overigens dierenmishandeling en dus strafbaar), dus je ziet uitzetten kan dus zelf strafbaar worden in bepaalde gevallen.
Een extra belasting op thuisaccu's gaat gewoon niet gebeuren, net zoals zonnepanelenbelasting o.i.d.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 21-05-2026 13:22 ]
Nee bij een verkeersongeval.testmanager schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Auto-informatie als in EV informatie? Dus de brandweer weet wie er mogelijk thuis een EV heeft staan?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Stroom is stroom. Waar het vandaan komt is niet relevant, al heb je je accu's met een hometrainer opgeladen, ze zijn grid-connected en terugleverinstallatie is boven de 800W. Je dient ze volgens mij gewoon aan te melden._Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Mijn thuis accu levert geen zonnestroom terug, maar zonnepanelen, die zijn al wel aangemeld.
Bij twijfel even met de instantie bellen.
---------------
Of extreme onbalans kan veroorzaken. Wat gebeurd er als op eens alle Marstek en bijv Zendure accu's vannacht om 0222 maximaal gaan terugleveren?PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Maar bij een thuisaccu die de pieken afvangt zou dan ineens wel nuttig zijn.
Vergelijkbaar risico met als PV-omvormers massaal op afstand uitgeschakeld worden. Voor de netbeheerder verhogen thuisaccu's risico's enkel op dit moment.
Onrealistisch en volkomen fictief scenario. En dan nog, melding doen dat je een thuisaccu hebt staan veranderd daar ook helemaal niets aan.Oilman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Of extreme onbalans kan veroorzaken. Wat gebeurd er als op eens alle Marstek en bijv Zendure accu's vannacht om 0222 maximaal gaan terugleveren?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Jawel, want dan weten ze dat ze om die tijd de gas centrales lager moeten zetten
.
Zonder gekheid, aanmelden geeft een beter inzicht voor de netbeheerder en kunnen beter anticiperen.
Zie verder ook niet echt een probleem er in waarom je dat niet zou willen melden.
Hier in BE gaan ze stapje verder; -verplicht- PV aanmelden, laadpaal (>5kW) aanmelden, batterij aanmelden.
En zeker niet vergeten met de bijhorende keuringsrapport.... keuring per installatie kost je 150-200,-- EUR.
Wat dat betreft is NL toch wel stuk makkelijker.
Zonder gekheid, aanmelden geeft een beter inzicht voor de netbeheerder en kunnen beter anticiperen.
Zie verder ook niet echt een probleem er in waarom je dat niet zou willen melden.
Hier in BE gaan ze stapje verder; -verplicht- PV aanmelden, laadpaal (>5kW) aanmelden, batterij aanmelden.
En zeker niet vergeten met de bijhorende keuringsrapport.... keuring per installatie kost je 150-200,-- EUR.
Wat dat betreft is NL toch wel stuk makkelijker.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Tweeledig. Ja; risico is erOilman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Of extreme onbalans kan veroorzaken. Wat gebeurd er als op eens alle Marstek en bijv Zendure accu's vannacht om 0222 maximaal gaan terugleveren?
Vergelijkbaar risico met als PV-omvormers massaal op afstand uitgeschakeld worden. Voor de netbeheerder verhogen thuisaccu's risico's enkel op dit moment.
Maar; verlichting van net congestie is er ook. Doordat de meeste accu's ofwel NOM doen of dynamisch handelen, zullen ze veel PV afgifte gaan opnemen. Als er veel PV wordt ingevoed zonder veel afname binnen de wijk, zal het voltage stijgen. Boven de 253volt kapt een omvormer af (volledig) en heb je een flinke piek in het stroomnet.
Door veel thuisaccu's zal het voltage effect gedempt worden en wordt de netwerkbelasting evenrediger.
Het is echter wel zo dat er nog fase onbalans kan ontstaan vanwege de interne saldering over de fases bij een 3P slimme meter.
Als je dus over postcode gebieden of wijken een totaalplaatje kan maken van de aanwezige PV en batterijen dan kan je dus veel meer anticiperen. Ik denk op zich niet dat deze data momenteel op individuele basis wordt gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 21-05-2026 14:10 ]
---------------
@Mistraller hoewel het mooi is dat PV + batterijen elkaar wat gaan uitmiddelen is de netbeheerder de controle over het net wel compleet kwijt. Ben benieuwd naar hoe de rol van netbeheer zal evolueren met de tijd. Als je immers eea goed geregeld hebt en PV + accu's zijn superbetaalbaar, waarom zou je dan nog aan het net hangen voor 80% van de tijd. Heb wat kennissen in 2e en 3e wereldlanden die al zo leven - bijkomende mazzel voor hun is dat ze dicht bij de evenaar zitten en PV opbrengst hooguit 20-30% daalt gedurende de seizoenswisselingen.
Eerste vriend in NL die offgrid kan heeft zich al gemeld, zonder zon en volle accu 2 dagen gewoon doordraaien, met zon opbrengst (> 15kWp PV) uiteraard nog langer.
Eerste vriend in NL die offgrid kan heeft zich al gemeld, zonder zon en volle accu 2 dagen gewoon doordraaien, met zon opbrengst (> 15kWp PV) uiteraard nog langer.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Kans is klein, maar lijkt me niet geheel onrealistisch dat zoiets ooit gaat gebeuren. Bedoeld (terrorisme) of onbedoeld (bug).PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Onrealistisch en volkomen fictief scenario. En dan nog, melding doen dat je een thuisaccu hebt staan veranderd daar ook helemaal niets aan.
Dat is denken vanuit het verleden. Op het platteland zijn mensen qua gas ook gewoon zelfvoorzienend "sort-off" want die hebben gewoon een tank en die wordt op afroep gevuld.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:17:
@Mistraller hoewel het mooi is dat PV + batterijen elkaar wat gaan uitmiddelen is de netbeheerder de controle over het net wel compleet kwijt. Ben benieuwd naar hoe de rol van netbeheer zal evolueren met de tijd. Als je immers eea goed geregeld hebt en PV + accu's zijn superbetaalbaar, waarom zou je dan nog aan het net hangen voor 80% van de tijd. Heb wat kennissen in 2e en 3e wereldlanden die al zo leven - bijkomende mazzel voor hun is dat ze dicht bij de evenaar zitten en PV opbrengst hooguit 20-30% daalt gedurende de seizoenswisselingen.
Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat a) iedereen een EV heeft en een WP en b) dat iedereen die ook offgrid gevuld krijgt. Met name in de winter is dat in het NL klimaat niet mogelijk.
In het kader van energietransitie is deze move alleen maar goed en hard nodig. Hoe het zich ontwikkelt weet niemand. Het wordt nog leuker als je over een tijd seizoensgebonden energie naar een ander seizoen kunt overhevelen. (want een accu doet slechts een shift in uren, doorgaans)
Je ziet ook hier al voorzichtige innovaties ontstaan, maar dat is nogal offtopic.
---------------
dat was al op de duitse site, dus zo ver was ik al gekomen.clodders schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:01:
[...]
Heb je op de Duitse site gekeken waar melding de wordt gemaakt welkt type de Lidl verkoopt ? Soms kan ik ook vraagtekens plaatsen bij je opmerkingen. Kom dat met een concreet antwoord waarom je een grote vraagteken hebt dan hebben we er ook iets aan.
Nee, ik heb het gewoon niet zo op dit soort merken terwijl ik juist een grote fan ben van Lidl en dan mn van hun eigen merk parkside.
Want daar hebben ze blijkbaar wel alle benodigde zaken op orde, alleen bij dit soort enmalige aanbiedingen moet je dan nog maar hopen dat je daar achteraf nog ondersteuning en service kunt krijgen. het kan maar zelf heb ik daar gewoon wat minder vertrouwen in.
[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 21-05-2026 15:53 ]
Off-grid is überhaupt niet de juiste richting van de energietransitie, het is een gigantische waist of money/resources om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een prachtig energienet in Nederland en dat kan prima ondersteunen om de winterdip door te komen terwijl je 50-90% zelfvoorzienend bent qua energie, en daar kun je gelijk overtollige kWh-en op kwijt als anderen daar behoefte aan hebben.Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:25:
[...]
Dat is denken vanuit het verleden. Op het platteland zijn mensen qua gas ook gewoon zelfvoorzienend "sort-off" want die hebben gewoon een tank en die wordt op afroep gevuld.
Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat a) iedereen een EV heeft en een WP en b) dat iedereen die ook offgrid gevuld krijgt. Met name in de winter is dat in het NL klimaat niet mogelijk.
In het kader van energietransitie is deze move alleen maar goed en hard nodig. Hoe het zich ontwikkelt weet niemand. Het wordt nog leuker als je over een tijd seizoensgebonden energie naar een ander seizoen kunt overhevelen. (want een accu doet slechts een shift in uren, doorgaans)
Je ziet ook hier al voorzichtige innovaties ontstaan, maar dat is nogal offtopic.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Hear hear!HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:35:
[...]
Off-grid is überhaupt niet de juiste richting van de energietransitie, het is een gigantische waist of money/resources om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een prachtig energienet in Nederland en dat kan prima ondersteunen om de winterdip door te komen terwijl je 50-90% zelfvoorzienend bent qua energie, en daar kun je gelijk overtollige kWh-en op kwijt als anderen daar behoefte aan hebben.
Als je 1 ding doet met alles zelf in miniatuur regelen is het energie weggooien. Hoewel ik voor nu een thuis accu heb baal ik er nog steeds van dat dit op wijkniveau niet geregeld kom worden.
Nu betalen we zo 200-300€ per kWh of meer, een mooi systeem op industriële schaal is reeds < 100€ per kWh realiseerbaar én een stuk efficiënter.
Maargoed, allemaal een accu onder het bed van de kinderen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Eens. Maar in Nederland zijn we allergisch voor het betalen aan iets waar we als collectief grote belangen bij hebben.HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:35:
[...]
Off-grid is überhaupt niet de juiste richting van de energietransitie, het is een gigantische waist of money/resources om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een prachtig energienet in Nederland en dat kan prima ondersteunen om de winterdip door te komen terwijl je 50-90% zelfvoorzienend bent qua energie, en daar kun je gelijk overtollige kWh-en op kwijt als anderen daar behoefte aan hebben.
---------------
O, Fictief? Waarom denk je dat Regeltoestand 2 in het leven is geroepen? Bij onbalans handel dumpten alle accu's die mee deden ineens stroom op het net waardoor de onbalans ineens de andere kant op schoot..PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Onrealistisch en volkomen fictief scenario. En dan nog, melding doen dat je een thuisaccu hebt staan veranderd daar ook helemaal niets aan.
https://www.nextenergy.nl/artikelen/regeltoestand-2-uitgele
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Maar we zijn ook dol op krijgen. Als je een elektriciteitsaansluiting hebt, hebt je ook recht op de heffingskorting energiebelasting. Momenteel kun je het vastrecht (leverancier en netbeheerder) ongeveer tegen wegstrepen, en kost die aansluiting je niks.Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Eens. Maar in Nederland zijn we allergisch voor het betalen aan iets waar we als collectief grote belangen bij hebben.
Met die nieuwe netbeheerderstarieven dalen de vaste tarieven van de netbeheerder fors, en krijg je dan enkele honderden euro's per jaar terug als je een aansluiting hebt, maar niks verbruikt/teruglevert.
Tel daar nog een flink aantal kWh terugleververgoedingen bovenop (bij een dynamische leverancier). En je hebt een spaarpotje om in de winter kWh's te kopen die je geen pepernoot gekost hebben.
Effectief heb je dan voor veel minder kosten dan echt "off-grid gaan" ook geen energierekening (meer).
Sterker nog, je kunt geld toe krijgen, maar dat is maar voor een enkeling weggelegd.
Dat krijg je natuurlijk met die onbalansmarkt en dynamische contracten en daar doe ik niet aan mee. Als oplossing hebben ze dan die NextEnergy gateway die dan ingrijpt in jouw systeem, nee dank u. Dus zoals ik al zei, alleen aanmelden is dan niet de oplossing voor het door henzelf gecreëerde systeem/probleem.daemonix schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:57:
[...]
O, Fictief? Waarom denk je dat Regeltoestand 2 in het leven is geroepen? Bij onbalans handel dumpten alle accu's die mee deden ineens stroom op het net waardoor de onbalans ineens de andere kant op schoot..
https://www.nextenergy.nl/artikelen/regeltoestand-2-uitgele
Uigaande dat de inkomsten hetzelfde moeten blijven voor netbeheerders. Moet je ervoor zorgen dat jouw verbruik bij lage factoren meer is dan bij anderen. Beter zijn als het gemiddelde lever geld op, en anders kost het extra geld. De vraag is dus of je tot die groep gaat behoren.Met die nieuwe netbeheerderstarieven dalen de vaste tarieven van de netbeheerder fors, en krijg je dan enkele honderden euro's per jaar terug als je een aansluiting hebt, maar niks verbruikt/teruglevert.
Als niemand energie verbruikt bij factor 1, dan worden de prijzen van de andere factoren het volgende jaar hoger om de inkomsten te garanderen.
De LIDL thuisbatterij uitleg
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Vriend. Je kunt wel allerlei vergelijkingen maken, maar de regelgeving is duidelijk. Batterijopslag, hoe klein ook en hoe groot ook (tot 1MW) moet via energieleveren.nl geregistreerd worden.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik kijk daar toch anders tegenaan. Vroeger kon men prima aan de vraag voldoen en tegenwoordig met dat gehypte AI kan men het verbruik dan wel teruglevering helemaal prima voorspellen. Dat iemand een kleine thuisaccu heeft staan draagt daar echt niet aan bij. De problemen bij de energievoorziening liggen op een heel ander vlak.
Bij de tankstations hoef je ook niet door te geven dat je een tweede auto hebt gekocht, net als dat je in de supermarkt niet hoeft door te geven dat er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden. Als ik een laadpaal aanschaf, die veel stroom verbruikt, hoef ik die ook niet door te geven en zo zijn er vele grootverbruikers waarbij dat niet hoeft. Maar bij een thuisaccu die de pieken afvangt zou dan ineens wel nuttig zijn.
Zie uitleg https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennl
Tweede auto's trouwens ook, je zet de auto immers op naam. Dus de overheid weet gewoon dat die auto van jou is. Wel zo handig voor de wegenbelasting en APK
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bedankt voor de link, want daar staat op de eerste regel dat ik niet hoef te registreren.Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Vriend. Je kunt wel allerlei vergelijkingen maken, maar de regelgeving is duidelijk. Batterijopslag, hoe klein ook en hoe groot ook (tot 1MW) moet via energieleveren.nl geregistreerd worden.
Zie uitleg https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennl
Dat is inderdaad een beetje onhandig geformuleerd.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Bedankt voor de link, want daar staat op de eerste regel dat ik niet hoef te registreren.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen
Omdat je het niet hebt laten installeren?PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Bedankt voor de link, want daar staat op de eerste regel dat ik niet hoef te registreren.
Het linkje is al van 2024, dus ik kan me voorstellen dat er toen nog weinig rekening werd gehouden met stekkerbatterijen
https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Omvormer van 800W of meer is gewoon registreren.
[ Voor 14% gewijzigd door Pr088 op 21-05-2026 22:06 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik denk niet dat we het eens worden want ik doe niet mee aan onzinnige regels. Zo wilde de storingsdienst van de energieleverancier eens weten hoeveel panelen ik had en ik vroeg toen, je wilt weten hoeveel Wp. Nee zegt hij, het aantal. Ik antwoord, dat zeg ik niet want het aantal zegt niets.Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Omdat je het niet hebt laten installeren?
Het linkje is al van 2024, dus ik kan me voorstellen dat er toen nog weinig rekening werd gehouden met stekkerbatterijen
https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Omvormer van 800W of meer is gewoon registreren.
Dus, lets agree to disgree.
Net als iemand met een pv installatie zeker ook niks bijdraagt aan de enorme onbalans op een zonnige zomerdag zeker. Vele kleintjes maken een grote.
Maar goed, zonder dwarsliggers geen rails zeg ik altijd maar.
Maar goed, zonder dwarsliggers geen rails zeg ik altijd maar.
---------------
Vraagje, heeft iemand goede ervaring of kennis van een goede installateur in regio Groningen?
Ik wil graag een vrijblijvend adviesgesprek aan huis, om mijn ideeën door te spreken. Maar er zijn veel installateurs, dus benieuwd wie hier ervaring heeft in die regio.
Ik wil graag een vrijblijvend adviesgesprek aan huis, om mijn ideeën door te spreken. Maar er zijn veel installateurs, dus benieuwd wie hier ervaring heeft in die regio.
Oh je wordt al extra in de gaten gehoudenPeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Ik denk niet dat we het eens worden want ik doe niet mee aan onzinnige regels. Zo wilde de storingsdienst van de energieleverancier eens weten hoeveel panelen ik had en ik vroeg toen, je wilt weten hoeveel Wp. Nee zegt hij, het aantal. Ik antwoord, dat zeg ik niet want het aantal zegt niets.
Nee hoor, iig niet dat ik weet.
Hier met die brakke bovenleiding wil er in het schakelhuisje wel eens een zekering uitklappen en dan zit ik aan het eind van de leiding en loopt de spanning te hoog op wat ik dan helemaal moet uitleggen. En dan komen ze met van die domme vragen die nergens op slaan maar wel op hun vragenlijstje staan.
Detectie van afwijkende gebruikspatronen kan geheel automatisch.
Hoe de netbeheerder de grootte van je PV installatie in kan schatten heeft denk ik geen uitleg nodig. Voor de grootte van een batterijsysteem is dat niet veel moeilijker.
Als de gebruiker iedere dag om 19 uur zijn vaatwasser aanzet - onverstandig overigens - dan zal de netbeheerder 2 verbruikspieken zien: die van het water opwarmen en anderhalf uur later de piek van de start van het drogen. Bijvoorbeeld 2x 2 kW gedurende een kwartier. Zijn die pieken plots verdwenen omdat je batterij de boel platslaat dan weet de netbeheerder genoeg,
Zijn die pieken er nog wel maar gedaald naar 2x 1200 W dan heb je waarschijnlijk een systeem dat niet over die 800 W limiet heengaat. Of je hebt een zuiniger vaatwasser gekocht.
Schijnt de zon 2 dagen amper en weet je systeem nog steeds de boel NOM te houden? Gefeliciteerd, “volgens ons AIA (Afnemende Intelligentie Algoritme) hebben we de grootte van uw systeem geschat op 2,4 kW vermogen en 10 kWh opslag. U gaat namelijk ieder jaar in juli en oktober op vakantie en het is nu mei dus daar kan het niet aan liggen. Oh, en hier is uw factuur en naheffing voor de betaling van de TBT (thuis-batterij-toeslag), verplicht sinds 1 november 2026 en die had u direct moeten betalen na aanmelding. Dank dat u het werk doet dat wij eigenlijk hadden moeten doen terwijl wij 15 jaar op onze handen hebben gezeten”.
Zoiets.
Jij hebt een hele hoge pet op van de overheid!Sonero schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:14:
[...]
Detectie van afwijkende gebruikspatronen kan geheel automatisch.
Hoe de netbeheerder de grootte van je PV installatie in kan schatten heeft denk ik geen uitleg nodig. Voor de grootte van een batterijsysteem is dat niet veel moeilijker.
Als de gebruiker iedere dag om 19 uur zijn vaatwasser aanzet - onverstandig overigens - dan zal de netbeheerder 2 verbruikspieken zien: die van het water opwarmen en anderhalf uur later de piek van de start van het drogen. Bijvoorbeeld 2x 2 kW gedurende een kwartier. Zijn die pieken plots verdwenen omdat je batterij de boel platslaat dan weet de netbeheerder genoeg,
Zijn die pieken er nog wel maar gedaald naar 2x 1200 W dan heb je waarschijnlijk een systeem dat niet over die 800 W limiet heengaat. Of je hebt een zuiniger vaatwasser gekocht.
Schijnt de zon 2 dagen amper en weet je systeem nog steeds de boel NOM te houden? Gefeliciteerd, “volgens ons AIA (Afnemende Intelligentie Algoritme) hebben we de grootte van uw systeem geschat op 2,4 kW vermogen en 10 kWh opslag. U gaat namelijk ieder jaar in juli en oktober op vakantie en het is nu mei dus daar kan het niet aan liggen. Oh, en hier is uw factuur en naheffing voor de betaling van de TBT (thuis-batterij-toeslag), verplicht sinds 1 november 2026 en die had u direct moeten betalen na aanmelding. Dank dat u het werk doet dat wij eigenlijk hadden moeten doen terwijl wij 15 jaar op onze handen hebben gezeten”.
Zoiets.
Heb zelf zeer goede ervaringen met Technisch Expert Jansen. Wat de enige die serieus reageerde toen ik in 2017 speciale eisen had aan het uitbreiden van onze zonnepanelen (ik had als eis dat er een specifiek merk omvormer moest komen, bijna alle offertes die ik binnen kreeg hadden een andere omvormer...). Ze hebben afgelopen week onze technische ruimte ingericht en de CV verplaatst/vervangen. En binnenkort wordt de omvormer verplaatst.Mike85 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:56:
Vraagje, heeft iemand goede ervaring of kennis van een goede installateur in regio Groningen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zeer waarschijnlijk helemaal niets, omdat juist deze een relatief laag vermogen hebben en qua aantallen op heel Nederland een extreem lage impact zullen hebben.Oilman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Een andere zaak is als bv je in een relatief klein gebied plots erg veel groot vermogens thuis-batterijen krijgt ( er was in de omgeving van Arnhem (bepaalde nieuwbouwwijk) waar ik dacht zonneplan plots door een actie wel een netverstoring teweeggebracht had, en dat kwam m’n omdat deze batterijen allemaal tegelijk aangestuurd werden door zonneplan.)
Juist als je een thuis-batterij gebruikt om je eigen verbruik zo veel mogelijk op nul gaat brengen en dit op vrijwel elk huishouden zou gaan gebeuren ga je dan een ander probleem creëren, namelijk dat de basisload van het net te laag gaat worden ten opzichte van de minimale productie.
Het punt mbt zonnepanelen is dat deze al een veel hoger implementatiegrootheid hebben, dus zou je plots alle zonnepanelen op exact het zelfde moment uitzetten ( bv ivm negatieve prijzen ) zal de beschikbaarheid van de deze zonnestroom ( beter de uitval ) een dermate verlaging van het net teweeg brengen dat dit niet op tijd opgevangen kan worden door andere stroom producteneenheden met gevolg dat het stroomnet zeer waarschijnlijk volledig zal uitvallen.Vergelijkbaar risico met als PV-omvormers massaal op afstand uitgeschakeld worden. Voor de netbeheerder verhogen thuisaccu's risico's enkel op dit moment.
Iets waar netbeheerders wel rekening mee houden maar daar eigenlijk vrij weinig tegen kunnen doen.
Zelf goede ervaring met DonkerVeenstra Drachten, daar heb ik mijn warmtepomp en een set zonnepanelen aangeschaft en laten installeren. Ze doen volgens mij ook wel batterijen (o.a. Victron), maar daar heb ik met hen niet over gesproken. Prettig eerste gesprek, vrijblijvend en na opdrachtverlening uitstekend werk geleverd.Mike85 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:56:
Nee we worden het dan niet eens. Ik dacht dat de discussie ging over de vraag of de regel geldt voor 800W thuisbatterijen. Ja. Of jij je daar aan gaat houden omdat je het geen zinnige regel vindt... Jouw keus.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Ik denk niet dat we het eens worden want ik doe niet mee aan onzinnige regels. Zo wilde de storingsdienst van de energieleverancier eens weten hoeveel panelen ik had en ik vroeg toen, je wilt weten hoeveel Wp. Nee zegt hij, het aantal. Ik antwoord, dat zeg ik niet want het aantal zegt niets.
Ik hoop overigens stiekem wel eens dat onze netbeheerder net als de Vlaamse netbeheerder gewoon boetes gaat uitdelen voor het niet registreren.
Jup, dat zou kunnen gaan kloppen mits je dat verschil er is.ArPi75 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Ik ben het met je eens dat auto laden uit accu mogelijk niet de beste investering zal zijn, maar dit zal hij juist voor de zomer overwegen als er zoveel PV productie is.
Juist dan is in de nacht het tarief veelal duurder dan overdag. Dat verschil is meestal groot genoeg om de ontlaadverliezen ruim mee af te dekken.
Echter als ik juist de dynamische prijzen in de zomer zie is juist ook in de nacht de prijs ook vaak erg laag ( zeker als er nog redelijk wat wind is ) en dan blijkt dat er redelijk vaak te weinig brandbreedte tussen de dag/nacht prijzen ligt om dat laad/ontlaad verliezen met voldoende interessante ruimte weg te werken. Wat ik merkt is vaak de winst vaak te oninteressant is om daar een relatief dure extra capaciteit voor aan te schaffen, is echter die capaciteit gewoon al beschikbaar dan is het zeker een slim idee.
Maar ligt dat dan aan het feit dat iedereen batterijen heeft, of omdat die batterijen ook gebruikt worden om in het net te injecteren? Wat mijn batterij doet is precies wat overal gezegd wordt wat je moet doen: tussen 4 'smiddags en 9 's avonds minder stroom verbruiken. Zonder batterij kan ik dat gewoon niet.Jan-tweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Zeer waarschijnlijk helemaal niets, omdat juist deze een relatief laag vermogen hebben en qua aantallen op heel Nederland een extreem lage impact zullen hebben.
Een andere zaak is als bv je in een relatief klein gebied plots erg veel groot vermogens thuis-batterijen krijgt ( er was in de omgeving van Arnhem (bepaalde nieuwbouwwijk) waar ik dacht zonneplan plots door een actie wel een netverstoring teweeggebracht had, en dat kwam m’n omdat deze batterijen allemaal tegelijk aangestuurd werden door zonneplan.)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zie punt 13 van dit document. Lijkt toch wel veel op finger-printing.
Interessant stuk waaruit blijkt dat de voordelen van de slimme meter meer voor de netbeheerder waren dan voor de klant, iets wat ik altijd al dacht. Alleen werd er toen bij het aanprijzen/pushen van een slimme meter bijna alleen maar gesproken over (voor mij niet bestaande) voordelen voor de klant maar over deze toepassingen werd gezwegen.Sonero schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:16:
[...]
Zie punt 13 van dit document. Lijkt toch wel veel op finger-printing.
Lekker negatief insteekje te pakken? Zelfs al zou het 100% ter voordeel van netbeheerder zijn, wat dan nog? Is dat slecht? Zo leest je reactie wel, samen met andere dingen als 'ja ik ga me echt niet aanmelden met mn thuisbatterij' en 'ik vertel ze lniet hoeveel zonnepanelen ik heb'. Kan allemaal hoor maar het komt wat achterdochtig en nodeloos negatief over.PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Interessant stuk waaruit blijkt dat de voordelen van de slimme meter meer voor de netbeheerder waren dan voor de klant, iets wat ik altijd al dacht. Alleen werd er toen bij het aanprijzen/pushen van een slimme meter bijna alleen maar gesproken over (voor mij niet bestaande) voordelen voor de klant maar over deze toepassingen werd gezwegen.
Netbeheerders doen namens ons allemaal belangrijk werk en doen dat over het algemeen erg goed en integer. Dat mag ook wel eens wat meer voor het voetlicht ipv alleen de negatieve ideeen.
Heb je een DM gestuurdMike85 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:56:
Is het niet een onzinnige discussie om het over verstoringen door netinjectie van batterijen te hebben? Het kijkt me toch te verwachten dat de omvormer gewoon niet meer gaat leveren als het net op 253 volt zit? En daardoor zou overbelasting door injectie van batterijen eigenlijk geen probleem mogen zijn.
Ik hou er niet van als men, door mij een verkeerde dan wel onvolledige voorstelling van zaken te geven, probeert te bewegen tot iets waar ik niet op zit te wachten. Bovendien wacht ik nog op drie storingsvergoedingen (bewijsbaar via pvoutput) en ze reageren ook niet op mijn email. Dus inderdaad, ik ben niet echt positief.Fr33z schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Lekker negatief insteekje te pakken? Zelfs al zou het 100% ter voordeel van netbeheerder zijn, wat dan nog? Is dat slecht?
dat hangt van de oorzaak van de storing of het motief af.zalkc schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:07:
Is het niet een onzinnige discussie om het over verstoringen door netinjectie van batterijen te hebben? Het kijkt me toch te verwachten dat de omvormer gewoon niet meer gaat leveren als het net op 253 volt zit? En daardoor zou overbelasting door injectie van batterijen eigenlijk geen probleem mogen zijn.
die 253 volt is gewoon een instelling op de omvormer en die kan ook uitgezet worden.
Bij een bug of terroristisch motief kan het dus alsnog fout gaan. Maar nogmaals kans zal niet zo groot zijn. de impact mogelijk wel.
Maar je hebt wel een punt dat de overige omvormers die ook actief zijn, zich wel aan die 253v zullen blijven houden, wat het effect dempt.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-05-2026 09:50 ]
er is een verschil tussen wat jij (en ik ook) en zoveel anderen ook gewoon doen met een relatief kleine thuis-batterij, namelijk niet zo zeer terug het net leveren (oke, enkele watts, maar dat zijn niet relevante hoeveelheden) maar gewoon proberen om mn in de avond en nacht als de PV niets meer doet je overtollige energie van die dag ook in die zon-loze tijd te gebruiken, dus eigenlijk je netverbruik zo veel mogelijk te beperken.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:13:
[...]
Maar ligt dat dan aan het feit dat iedereen batterijen heeft, of omdat die batterijen ook gebruikt worden om in het net te injecteren? Wat mijn batterij doet is precies wat overal gezegd wordt wat je moet doen: tussen 4 'smiddags en 9 's avonds minder stroom verbruiken. Zonder batterij kan ik dat gewoon niet.
mijn voorbeeld ging mn in het feit dat bv Zonneplan dus juist bewust wel relatief grote hoeveelheden in het net gaat injecteren, dat gaat ook vaak goed zolang dat niet binnen een relatief klein netwerkgebied, bv binnen een wijk gebeurt, waarbij een relatief groot aandeel dit exact op dezelfde tijd (want door de zelfde software aangestuurd) gaat doen, dan gaat het dus fout.
Ik zoek een thuisbatterij voor de volgende situatie:
Ik wek ongeveer 1500 kWh per jaar op met zonnepanelen, dat is niet extreem veel.
Ik verbruik ongeveer 5000 kWh per jaar, dat is inclusief thuis opladen van een EV.
Verder heb ik een dynamisch energie contract.
Nu wil in een thuisbatterij die (1) mijn opgewekte elektriciteit opslaat, (2) kan ondersteunen met EV laden en (3) zichzelf kan opladen tijdens de goedkope uren.
Ik heb zitten kijken naar de Zonneplan thuisbatterij, maar daarmee kan ik niet opgewekte stroom en handelen tegelijkertijd doen. Het is bij Zonneplan, het een of het ander als is het goed lees.
Heeft iemand een goede tip voor een aanbieder? Sessy lijkt me een mooi Nederlands produkt, maar weet niet zeker of die wel alles kan wat ik wil?
Ik wek ongeveer 1500 kWh per jaar op met zonnepanelen, dat is niet extreem veel.
Ik verbruik ongeveer 5000 kWh per jaar, dat is inclusief thuis opladen van een EV.
Nu wil in een thuisbatterij die (1) mijn opgewekte elektriciteit opslaat, (2) kan ondersteunen met EV laden en (3) zichzelf kan opladen tijdens de goedkope uren.
Ik heb zitten kijken naar de Zonneplan thuisbatterij, maar daarmee kan ik niet opgewekte stroom en handelen tegelijkertijd doen. Het is bij Zonneplan, het een of het ander als is het goed lees.
Heeft iemand een goede tip voor een aanbieder? Sessy lijkt me een mooi Nederlands produkt, maar weet niet zeker of die wel alles kan wat ik wil?
Kia Niro-EV 2024
2 en 3 dus, want 1 is een druppel op een gloeiende plaat.
Wat wil je met 2? Vloeit die voort uit 3?
Wat wil je met 2? Vloeit die voort uit 3?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Er zit al een 'belasting' op zonnepanelen: gemeenten rekenen een hogere WOZ waarde als je huis over zonnepanelen beschikt.HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]
......
Een extra belasting op thuisaccu's gaat gewoon niet gebeuren, net zoals zonnepanelenbelasting o.i.d.
En: vergeet niet de creativiteit van onze tollenaars om zowel direct, als indirect, een vorm van belasting te rekenen. Men kan ook weer de energiebelasting verhogen, of de BTW aftrek van batterijen afschaffen, of .... en ga zo maar door.
/edit en @zalkc : dat kan ook de waarde verhogen ja, maar panelen werken toch echt door in de WOZ (en thuisbatterijen gaan dat ook doen - althans vaste geen PiB's): Zonnepanelen en WOZ waardebepaling
[ Voor 20% gewijzigd door Tao op 22-05-2026 16:39 ]
Ik vrees dat bovenstaande op onderbuik gevoel gestaafd is en niet op feiten. Als ik even door de nachtprijzen van 2025 loop is in de zomer wel geteld 1 nacht geweest met een all-in tarief onder de 20 cent per kWh, namelijk 5 augustus.Jan-tweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:45:
[...]
Jup, dat zou kunnen gaan kloppen mits je dat verschil er is.
Echter als ik juist de dynamische prijzen in de zomer zie is juist ook in de nacht de prijs ook vaak erg laag ( zeker als er nog redelijk wat wind is ) en dan blijkt dat er redelijk vaak te weinig brandbreedte tussen de dag/nacht prijzen ligt om dat laad/ontlaad verliezen met voldoende interessante ruimte weg te werken. Wat ik merkt is vaak de winst vaak te oninteressant is om daar een relatief dure extra capaciteit voor aan te schaffen, is echter die capaciteit gewoon al beschikbaar dan is het zeker een slim idee.
Kijken we naar het hele jaar dan waren er 37 nachten waarbij minimaal 2 uur de prijs onder de genoemde 20 cent lag. Waarbij oktober de beste maand was met 9 nachten. Terwijl van juni tot en met augustus het dus slechts 1 nacht was.
Mogelijk zijn er gemeentes die het doen, maar ik heb het nooit met cijfers onderbouwd zien worden. In onze gemeente kan ik niets vinden wat er op wijst dat er naar gekeken wordt. Mogelijk dat ze het meer gebruik als je in een vinex wijk woont, waar het makkelijker is om de woningwaarde te bepalen voor de WOZ.Tao schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Er zit al een 'belasting' op zonnepanelen: gemeenten rekenen een hogere WOZ waarde als je huis over zonnepanelen beschikt.
En: vergeet niet de creativiteit van onze tollenaars om zowel direct, als indirect, een vorm van belasting te rekenen. Men kan ook weer de energiebelasting verhogen, of de BTW aftrek van batterijen afschaffen, of .... en ga zo maar door.
Het is niet de bedoeling om een negatieve tendens neer te zetten. Echter, gezien de ervaringen in het verleden lijkt me een waarschuwing wel op zijn plaats.Fr33z schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Lekker negatief insteekje te pakken? Zelfs al zou het 100% ter voordeel van netbeheerder zijn, wat dan nog? Is dat slecht? Zo leest je reactie wel, samen met andere dingen als 'ja ik ga me echt niet aanmelden met mn thuisbatterij' en 'ik vertel ze lniet hoeveel zonnepanelen ik heb'. Kan allemaal hoor maar het komt wat achterdochtig en nodeloos negatief over.
Netbeheerders doen namens ons allemaal belangrijk werk en doen dat over het algemeen erg goed en integer. Dat mag ook wel eens wat meer voor het voetlicht ipv alleen de negatieve ideeen.
Registratie van zonnepanelen werd gebracht als nuttig voor netstabiliteit en het correct toepassen van salderen (activeren teruglever-telwerken). Later bleek echter dat sommige energieleveranciers dynamische tarieven of speciale contracten voor bezitters van zonnepanelen aanboden, die vaak duurder waren dan standaard contracten. Dit kwam doordat terugleververgoedingen lager waren dan de opbrengst van saldering, dynamische tarieven soms hogere prijs pieken kenden, vooral als consumenten veel terugleverden op momenten dat de vraag laag was en contracten voor zonnepaneelbezitters soms extra kosten of lagere vergoedingen bevatten.
Zo zijn er nog wel meer off-topic voorbeelden te bedenken waarbij het argument vergroening uiteindelijk tegen je kan werken: warmtenetten en verplichte aansluiting, elektrisch rijden en belastingvoordelen, biomassa en houtstook, groene leningen en hypotheken, plastic afval en recycling, windmolens en omwonenden.
Maar we dwalen af. Ook de nieuwe Energiewet biedt volop mogelijkheden tot misbruik. Dat de consument niet graag alle kaarten op tafel legt is begrijpelijk.
Als je maar 1500 kWh opwekt, dan zou ik er niet aan beginnen. Je kunt waarschijnlijk een aanzienlijke deel zelf gebruiken. Zeg de helft. Voor die 750 kWh per jaar kun je geen batterij aanschaffen. En als je dat wel wilt, uit hobby, dan zou ik naar een stekkerbatterij gaan kijken. Bijvoorbeeld een Zendure SolarFlow 1600AC+Freak187 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:08:
Ik zoek een thuisbatterij voor de volgende situatie:
Dat is wel wat gezocht, als ze een parkje voor de deur aanleggen, of een drukke weg omleiden, kan de waarde ook omhooggaan.Tao schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Er zit al een 'belasting' op zonnepanelen: gemeenten rekenen een hogere WOZ waarde als je huis over zonnepanelen beschikt.
Ik ben me ook aan het oriënteren op een (plug-in) thuisbatterij. Wij verbruiken ongeveer 6000-6500 kwh per jaar dankzij een hybride warmtepomp. Onze zonnepanelen wekken ongeveer 3200kwh per jaar op, waarvan wij zelf ongeveer 1500kwh zelf gebruiken (dankzij aircos is het eigen gebruik al redelijk hoog). Wij hebben een 3 fase meterkast, wat nog niet echt wordt gebruikt (ooit wordt daar het fornuis op aangesloten).
Ik ben niet meteen op zoek naar rendement, dat is een leuke bijkomstigheid. Ik wil vooral gebruik maken van onze eigen zonnestroom, Ik zoek vooral een batterij waar ik zo min mogelijk omkijken naar heb. Wanneer ik naar ons dagelijks stroom gebruik kijk, denk ik dat 8-10kwh voldoen is. Dan zijn er regelmatig dagen bij dat we nog steeds terugleveren, maar dan zitten we in de zomer vaak op NOM.
Ik heb twee merken thuisbatterij op het oog, Marstek en Indevolt. Beide zodat ik de optie behoudt om ze eventueel in de garage te plaatsten op een eigen groep. Op dit moment neig ik naar de Indevolt SolidFlex 2000 met 2 uitbreidingsbatterijen van 3,5kwh. De mogelijkheid om er extra zonnepanelen op aan te sluiten is een plus, wij hebben nog ruimte op de uitbouw.
Is de Indevolt Solidflex een goede keuze of waarom moet ik het vooral niet doen?
Ik ben niet meteen op zoek naar rendement, dat is een leuke bijkomstigheid. Ik wil vooral gebruik maken van onze eigen zonnestroom, Ik zoek vooral een batterij waar ik zo min mogelijk omkijken naar heb. Wanneer ik naar ons dagelijks stroom gebruik kijk, denk ik dat 8-10kwh voldoen is. Dan zijn er regelmatig dagen bij dat we nog steeds terugleveren, maar dan zitten we in de zomer vaak op NOM.
Ik heb twee merken thuisbatterij op het oog, Marstek en Indevolt. Beide zodat ik de optie behoudt om ze eventueel in de garage te plaatsten op een eigen groep. Op dit moment neig ik naar de Indevolt SolidFlex 2000 met 2 uitbreidingsbatterijen van 3,5kwh. De mogelijkheid om er extra zonnepanelen op aan te sluiten is een plus, wij hebben nog ruimte op de uitbouw.
Is de Indevolt Solidflex een goede keuze of waarom moet ik het vooral niet doen?
je levert dus 3200-1500=1.700 kWh per jaar.Abom schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:34:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een (plug-in) thuisbatterij. Wij verbruiken ongeveer 6000-6500 kwh per jaar dankzij een hybride warmtepomp. Onze zonnepanelen wekken ongeveer 3200kwh per jaar op, waarvan wij zelf ongeveer 1500kwh zelf gebruiken (dankzij aircos is het eigen gebruik al redelijk hoog). Wij hebben een 3 fase meterkast, wat nog niet echt wordt gebruikt (ooit wordt daar het fornuis op aangesloten).
Ik zelf zou eerder eens kijken hoeveel je dagelijks ( m’n in her voor en najaar) in de avond/nacht nodig hebt, 8-10 kWh lijkt me in eerste instantie een beetje hoog, mogelijk zou je zelfs kleiner kunnen.
Een 1-fase stekker-batterij is hierbij meer als voldoende, je hebt dus echt geen 3-fase omvormer/batterij nodig.
Hoi medetweakers,
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een thuisbatterijoplossing en kan wel wat advies gebruiken. Ik ben geen expert op het gebied van stroomvoorziening en stuurautomatisering, dus ik hoor graag jullie inzichten.
Huidige situatie
Zonnepanelen: 8.700 Wp (20x 435W, verdeeld over 2 strings: 1x 12 panelen en 1x 8 panelen)
Omvormer: Growatt SPH 8000TL3-BH-UP (hybride, 3-fase)
Aansluiting: 3-fase 3x25A
Jaarverbruik: 9.000-10.000 kWh
Jaaropwek: 7.500-8.500 kWh
Netto import: ~6.500 kWh
Netto export: ~5.000 kWh
Direct eigen verbruik: ~3.000 kWh (~35%)
Verwarming/koeling: 2 airco's (woonkamer + slaapkamer) voor verwarming en koeling, verder koken en warm water op gas
Overdag thuiswerker: ~1.500-2.000W basisverbruik
's-Nachts/Idle verbruik: ~ 350w
Systemen die mijn interesse hebben
1. Growatt ARK HV
Direct DC-gekoppeld op mijn huidige SPH-omvormer. Het voordeel hiervan is de maximale integratie met de bestaande hardware. Alleen lijkt dit platform me het minst gebruiksvriendelijk en ben ik bang dat het niet zo flexibel aan te sturen is als ik zou willen via externe automatisering. Tevens heb ik twijfels of dit kwa software/firmware allemaal gaat werken zoals ik hoop. De SPH is 3 jaar oud, en heeft waarschijnlijkk verouderde firmware. Of Growatt goede support kan/gaat leveren is de vraag.
2. Anker Solix Max AC
Een AC-gekoppeld systeem met een basiscapaciteit van 7 kWh. Ik kijk hierbij naar twee scenario's om rond de 14-15 kWh uit te komen: ofwel de basisunit van 7 kWh plus een 7 kWh expansiemodule, ofwel twee losse 7 kWh basisunits die ik elk op een eigen fase aansluit.
3. Zendure SolarFlow Mix (de nieuwe 2026-serie)
Dit platform heeft een basis van 8 kWh. Hier zit ik met dezelfde afweging om op ~15 kWh uit te komen: ofwel kiezen voor een basisunit met een expansiemodule (zodra die goed leverbaar zijn), ofwel twee losse basisunits aansluiten op twee aparte fasen. De SolarFlow 4000 Mix Pro heeft bovendien directe MPPT-ingangen, wat wellicht ook interessant is.
Waar ik advies over nodig heb
1. Systeemopstelling: Eén unit met expansie, of twee losse units op aparte fasen?
Als ik kies voor Anker of Zendure en op ~14-15 kWh wil uitkomen, wat is dan wijsheid?
Optie A: Eén basisunit met een uitbreidingsmodule.
Optie B: Twee losse basisunits, elk op een eigen fase.
Bij optie B vraag ik me serieus af of de aansturing niet in de knoop komt. Als twee losse systemen elkaar niet 'zien', gaan ze dan niet onafhankelijk van elkaar beslissen om te laden of te ontladen, met regeltechnische conflicten tot gevolg? Moet dit centraal geautomatiseerd worden om goed te werken?
2. Zonnepanelen rechtstreeks op de batterij (DC) of via AC-koppeling?
Mijn Growatt SPH heeft nu twee MPPT-ingangen waar de strings op zitten (12 panelen op string 1, 8 panelen op string 2). Is het aan te raden om panelen direct op een batterij aan te sluiten om de DC-AC-DC omweg te vermijden?
Omdat de Zendure Mix Pro eigen MPPT-ingangen heeft, overweeg ik verschillende opties:
Beide strings loskoppelen van de Growatt en rechtstreeks op twee aparte Zendure-units aansluiten. Kan via 2x MPPT op 2 units, of 1xMPPT en 1xAC vanuit de Growatt.
Het theoretische voordeel dat ik hierin zie, is dat ik vrijwel de volledige zonnestroomafhandeling door de batterijen laat lopen. Hierdoor kan de Growatt Shine-aansturing in feite helemaal vervallen, wat een hoop gedoe met dat platform scheelt. Heeft iemand hier ervaring mee en weegt dit voordeel op tegen de complexiteit van het opsplitsen?
3. Voorkomen van teruglevering bij negatieve stroomprijzen
Ik vind het heel belangrijk dat het systeem stopt met terugleveren zodra de stroomprijzen negatief zijn. Nu heb ik begrepen dat ik op de Growatt SPH via Modbus TCP een exportlimiet kan instellen (dynamisch naar 0W schrijven). Maar hoe werkt zo'n instelling in de praktijk als er ook nog een slimme thuisbatterij op het net zit te reageren? Conflicteert een exportlimiet op de omvormer met de regellogica van een Anker of Zendure batterij, en hoe kun je dit het beste automatiseren?
Ik ben heel benieuwd naar jullie praktijkervaringen en adviezen!
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een thuisbatterijoplossing en kan wel wat advies gebruiken. Ik ben geen expert op het gebied van stroomvoorziening en stuurautomatisering, dus ik hoor graag jullie inzichten.
Huidige situatie
Zonnepanelen: 8.700 Wp (20x 435W, verdeeld over 2 strings: 1x 12 panelen en 1x 8 panelen)
Verwarming/koeling: 2 airco's (woonkamer + slaapkamer) voor verwarming en koeling, verder koken en warm water op gas
1. Growatt ARK HV
Direct DC-gekoppeld op mijn huidige SPH-omvormer. Het voordeel hiervan is de maximale integratie met de bestaande hardware. Alleen lijkt dit platform me het minst gebruiksvriendelijk en ben ik bang dat het niet zo flexibel aan te sturen is als ik zou willen via externe automatisering. Tevens heb ik twijfels of dit kwa software/firmware allemaal gaat werken zoals ik hoop. De SPH is 3 jaar oud, en heeft waarschijnlijkk verouderde firmware. Of Growatt goede support kan/gaat leveren is de vraag.
2. Anker Solix Max AC
Een AC-gekoppeld systeem met een basiscapaciteit van 7 kWh. Ik kijk hierbij naar twee scenario's om rond de 14-15 kWh uit te komen: ofwel de basisunit van 7 kWh plus een 7 kWh expansiemodule, ofwel twee losse 7 kWh basisunits die ik elk op een eigen fase aansluit.
Dit platform heeft een basis van 8 kWh. Hier zit ik met dezelfde afweging om op ~15 kWh uit te komen: ofwel kiezen voor een basisunit met een expansiemodule (zodra die goed leverbaar zijn), ofwel twee losse basisunits aansluiten op twee aparte fasen. De SolarFlow 4000 Mix Pro heeft bovendien directe MPPT-ingangen, wat wellicht ook interessant is.
1. Systeemopstelling: Eén unit met expansie, of twee losse units op aparte fasen?
Als ik kies voor Anker of Zendure en op ~14-15 kWh wil uitkomen, wat is dan wijsheid?
Bij optie B vraag ik me serieus af of de aansturing niet in de knoop komt. Als twee losse systemen elkaar niet 'zien', gaan ze dan niet onafhankelijk van elkaar beslissen om te laden of te ontladen, met regeltechnische conflicten tot gevolg? Moet dit centraal geautomatiseerd worden om goed te werken?
Mijn Growatt SPH heeft nu twee MPPT-ingangen waar de strings op zitten (12 panelen op string 1, 8 panelen op string 2). Is het aan te raden om panelen direct op een batterij aan te sluiten om de DC-AC-DC omweg te vermijden?
Omdat de Zendure Mix Pro eigen MPPT-ingangen heeft, overweeg ik verschillende opties:
Beide strings loskoppelen van de Growatt en rechtstreeks op twee aparte Zendure-units aansluiten. Kan via 2x MPPT op 2 units, of 1xMPPT en 1xAC vanuit de Growatt.
Het theoretische voordeel dat ik hierin zie, is dat ik vrijwel de volledige zonnestroomafhandeling door de batterijen laat lopen. Hierdoor kan de Growatt Shine-aansturing in feite helemaal vervallen, wat een hoop gedoe met dat platform scheelt. Heeft iemand hier ervaring mee en weegt dit voordeel op tegen de complexiteit van het opsplitsen?
Ik vind het heel belangrijk dat het systeem stopt met terugleveren zodra de stroomprijzen negatief zijn. Nu heb ik begrepen dat ik op de Growatt SPH via Modbus TCP een exportlimiet kan instellen (dynamisch naar 0W schrijven). Maar hoe werkt zo'n instelling in de praktijk als er ook nog een slimme thuisbatterij op het net zit te reageren? Conflicteert een exportlimiet op de omvormer met de regellogica van een Anker of Zendure batterij, en hoe kun je dit het beste automatiseren?
@lasty82 Wat is je doel met de accu: geld besparen?
Om met je laatste punt te beginnen. Ik heb nog iets meer PV op het dak liggen, als ik voor 2025 uitreken wat ik met een dynamisch contract kwijt was geweest aan uren met negatieve prijzen (dus zonder salderen, zoals het in 2027 wordt) is dat slechts €61. Oftewel curtailment is leuk, maar dat is niet bepaald een dealbreaker. Je zorgen zijn terecht, als er 2 systemen beide de hoofdaansluiting naar 0 gaan proberen te krijgen dan gaat het mis, de één is de ander altijd te snel af.
Terug naar de hoofdvraag, wat is je doel? Als dat geld besparen is, ben je je bewust van je enorm hoge verbruik. 350 Watt sluipverbruik is serieus veel en thuiswerken met 1500-2000 Watt is gigantisch. Of reken je in dat laatste getal alle airco's mee die het huis warm aan het houden zijn?
Met deze vermogens en verbruiken zou ik zelf een sterke voorkeur hebben voor een 3-fase oplossing. Deye is daarbij ook een populaire keuze, die een stuk minder knutselen en ruimte vraagt dan een Victron oplossing. 2x 1 fase is niet echt chic en daarnaast heb ik grote twijfels hoe modulair die accu's echt zijn als je over 5 jaar wilt uitbreiden. Terwijl je bij een Deye niet in een vendor lock-in vast zit.
Om met je laatste punt te beginnen. Ik heb nog iets meer PV op het dak liggen, als ik voor 2025 uitreken wat ik met een dynamisch contract kwijt was geweest aan uren met negatieve prijzen (dus zonder salderen, zoals het in 2027 wordt) is dat slechts €61. Oftewel curtailment is leuk, maar dat is niet bepaald een dealbreaker. Je zorgen zijn terecht, als er 2 systemen beide de hoofdaansluiting naar 0 gaan proberen te krijgen dan gaat het mis, de één is de ander altijd te snel af.
Terug naar de hoofdvraag, wat is je doel? Als dat geld besparen is, ben je je bewust van je enorm hoge verbruik. 350 Watt sluipverbruik is serieus veel en thuiswerken met 1500-2000 Watt is gigantisch. Of reken je in dat laatste getal alle airco's mee die het huis warm aan het houden zijn?
Met deze vermogens en verbruiken zou ik zelf een sterke voorkeur hebben voor een 3-fase oplossing. Deye is daarbij ook een populaire keuze, die een stuk minder knutselen en ruimte vraagt dan een Victron oplossing. 2x 1 fase is niet echt chic en daarnaast heb ik grote twijfels hoe modulair die accu's echt zijn als je over 5 jaar wilt uitbreiden. Terwijl je bij een Deye niet in een vendor lock-in vast zit.
@Oilman Dank voor je reactie!
De batterij heeft meerdere doelen; voornaamste is geld besparing, daarnaast teruglevering minimaliseren en minder afhankelijkheid van pieken en dalen in de netbelasting en/of prijzen.
Ik heb al uitgebreide analyses gedaan op de rendabiliteit/terugverdientijd en het is helder dat dit met de huidige prijzen etc tussen de 7-10jaar ligt. Kanttekening hierbij wel is, dat er natuurlijk ontwikkelingen zijn die wijzen op stijgende kosten voor netgebruik en mogelijk ook de stroom tarieven.
Het verbruik overdag is wat hoog ingeschat maar zonder airco gebruik.in de winter is dit flink hoger; tussen de 20 en 40 kW per dag. Ik maak geen gebruik van verwarming met gas.
Als leek zie ik niet direct het nut van de batterij op 3fasen, afgezien van sneller laden en ontladen. Maar de batterij zal binnen no time vol zitten, dus dat lijkt me niet heel relevant?
De batterij heeft meerdere doelen; voornaamste is geld besparing, daarnaast teruglevering minimaliseren en minder afhankelijkheid van pieken en dalen in de netbelasting en/of prijzen.
Ik heb al uitgebreide analyses gedaan op de rendabiliteit/terugverdientijd en het is helder dat dit met de huidige prijzen etc tussen de 7-10jaar ligt. Kanttekening hierbij wel is, dat er natuurlijk ontwikkelingen zijn die wijzen op stijgende kosten voor netgebruik en mogelijk ook de stroom tarieven.
Het verbruik overdag is wat hoog ingeschat maar zonder airco gebruik.in de winter is dit flink hoger; tussen de 20 en 40 kW per dag. Ik maak geen gebruik van verwarming met gas.
Als leek zie ik niet direct het nut van de batterij op 3fasen, afgezien van sneller laden en ontladen. Maar de batterij zal binnen no time vol zitten, dus dat lijkt me niet heel relevant?
Zoek eventueel op mijn naam.lasty82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:29:
Hoi medetweakers,
Huidige situatie
1. Growatt ARK HV
2. Anker Solix Max AC
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik en dezelfde opbrengst.
Ik had solaredge in plaats van Growatt.
Ik heb bewust voor solaredge 3 fase geïntegreerd systeem gekozen en heb daar geen spijt van.
In jouw geval…
- met deze grotere vermogens zou ik de 1 fase systemen, of dubbele 1 fase systemen overslaan
- 3 fase hybride Growatt.
Ik ken de growatt niet dus je moet dat wel eerst goed uitzoeken.
Maar..
- je hebt minder inverter verlies omdat je DC gekoppeld bent
- je hebt minder inverter verlies omdat je maar 1x stand-by verbruik hebt in plaats van 2x
Met name stand-by verlies is erg belangrijk. Bij nom telt dat 24/7.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Waarom de solaredge?Stefannn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:36:
[...]
Zoek eventueel op mijn naam.
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik en dezelfde opbrengst.
Ik had solaredge in plaats van Growatt.
Ik heb bewust voor solaredge 3 fase geïntegreerd systeem gekozen en heb daar geen spijt van.
In jouw geval…
- met deze grotere vermogens zou ik de 1 fase systemen, of dubbele 1 fase systemen overslaan
- 3 fase hybride Growatt.
Ik ken de growatt niet dus je moet dat wel eerst goed uitzoeken.
Maar..
- je hebt minder inverter verlies omdat je DC gekoppeld bent
- je hebt minder inverter verlies omdat je maar 1x stand-by verbruik hebt in plaats van 2x
Met name stand-by verlies is erg belangrijk. Bij nom telt dat 24/7.
ik twijfel tussen Solaredge, Deye, AlphaESS, Victron
Water-Escape
Als je al solaredge hebt de enige manier om hybride te gaan. Je hebt dan solaredge optimizers waardoor je niet kan kiezen voor een ander merk hybride omvormer.water_escape schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Waarom de solaredge?
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Waarom geen marktleider oftewel Sigenergy?water_escape schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Waarom de solaredge?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het is verstandig om voor SolarEdge te kiezen als je Solaredge optimizers hebt. Dan kan je DC laden.Stefannn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Als je al als solaredge hebt de enige manier om hybride te gaan. Je hebt dan solaredge optimizers waardoor je niet kan kiezen voor een ander merk hybride omvormer.
Ook kan je kiezen voor een ander systeem echter dan wordt het een AC batterij met een eigen omvormer. Houdt hierbij rekening dat de omzet verliezen hoger zullen zijn.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Voor zover ik weet:habbekrats schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Als je een Victron systeem met een nieuwere 3P75CT gaat nul prima. desnoods zet je hem op +10 Watt. Vooralsnog is de meetperiode van je netbeheerder 15 minuten.
- yep… 15 minuten..
- maar in die 15 minuten wordt afname en teruglevering apart bijgehouden.
Zolang je kan salderen streept dat met dynamisch tarief wel weg maar in 2027 niet meer.
Daar kunnen de andere merken toch ook mee overweg? Ik heb IQ7+ optimizers idd.Stefannn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Als je al solaredge hebt de enige manier om hybride te gaan. Je hebt dan solaredge optimizers waardoor je niet kan kiezen voor een ander merk hybride omvormer.
Water-Escape
de vraag die je dan wel zou kunnen stellen is hoeveel winst kun je daarmee bereiken versus dat je dus niet hybride gaat en dus de extra verliezen op de kop toe mee gaat nemen?Stefannn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Als je al solaredge hebt de enige manier om hybride te gaan. Je hebt dan solaredge optimizers waardoor je niet kan kiezen voor een ander merk hybride omvormer.
Als namelijk blijkt blijkt dat de hybride oplossing van solaregde dermate duur is die eigenlijk weer het voordeel van hybride te niet doet heb je uiteindelijk nog niets aan.
Ik dacht overigens dat SolarEdge op dit moment een actie had lopen waar zelfs een min of meer gratis omwisselen van de omvormer er mee inzat. toch nog even googlen.
Tja... dat weet/wist ik niet. Dus wellicht kom jij met "iets beters"water_escape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Daar kunnen de andere merken toch ook mee overweg? Ik heb IQ7+ optimizers idd.
Ik heb het nu en ben tevreden.
Voor als je iets nieuws aanschaft:
- voor een wat groter systeem (vanaf 10kWh) zou ik zeker voor hybride 3fase omvormer gaan vanwege lagere DC-DC verliezen en 1x in plaats van 2x standby verbruik.
- en dan PV en batterij van zelfde merk omdat PV en batterij toch erg goed moeten samenwerken in geval van NOM. Ook als je zelf via modbus aanstuurt is het dan handig dat de combinatie vanuit de omvormer geregeld wordt en dat je dat maar met 1 protocol hoeft aan te sturen.
- Voor wat kleiner systeem tot 5kWh zou ik voor een plugin batterij gaan. al dan niet op eigen groep.
- tussen 5kWh en 10kWh is eigenlijk een beetje "no-mans land"
ik zit rond de 10kWh opwek en ook verbruik. En heb idd 3 fase die ik off grid zou willen gebruiken.Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Tja... dat weet/wist ik niet. Dus wellicht kom jij met "iets beters"
Ik heb het nu en ben tevreden.
Voor als je iets nieuws aanschaft:
- voor een wat groter systeem (vanaf 10kWh) zou ik zeker voor hybride 3fase omvormer gaan vanwege lagere DC-DC verliezen en 1x in plaats van 2x standby verbruik.
- en dan PV en batterij van zelfde merk omdat PV en batterij toch erg goed moeten samenwerken in geval van NOM. Ook als je zelf via modbus aanstuurt is het dan handig dat de combinatie vanuit de omvormer geregeld wordt en dat je dat maar met 1 protocol hoeft aan te sturen.
- Voor wat kleiner systeem tot 5kWh zou ik voor een plugin batterij gaan. al dan niet op eigen groep.
- tussen 5kWh en 10kWh is eigenlijk een beetje "no-mans land"
Zijn alle merken die ik noemde niet hybride? Ik heb er nog niet alle verstand want ik lees zo veel verschillende dingen. Ik heb iig de IQ7+ Microomvormers op 34 panelen en die moeten goed meedraaien en beheersbaar worden natuurlijk.
Water-Escape
Ik heb zelf ook een Enphase PV systeem met IQ7+ micro's. Heb daarom ook naar de Enphase batterij oplossing gekeken, maar uiteindelijk toch voor Sigenergy gekozen. De PV is dan weliswaar AC-gekoppeld, maar mijn dak heeft zoveel schaduw momenten en verschillende hellingshoeken, dat die micro's echt een meerwaarde zijn ten opzichte van de Micro's wegdoen en alles DC aan te kunnen sluiten.water_escape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:25:
[...]
ik zit rond de 10kWh opwek en ook verbruik. En heb idd 3 fase die ik off grid zou willen gebruiken.
Zijn alle merken die ik noemde niet hybride? Ik heb er nog niet alle verstand want ik lees zo veel verschillende dingen. Ik heb iig de IQ7+ Microomvormers op 34 panelen en die moeten goed meedraaien en beheersbaar worden natuurlijk.
Sigenergy heeft 3 fase-omvormers en bieden in combinatie met de gateway ook 3-fase off-grid backup, waarbij de Enphase installatie dus ook gewoon blijft werken.
Mijn overwegingen voor Sigenergy ipv Enphase:
- Hoger vermogen bij SigEnergy mogelijk (ik heb de 17kW omvormer gekozen om mijn volledige huis van backup te kunnen voorzien als dat nodig zou zijn)
- Naar mijn idee is de software van Sigenergy (en met name het AI-onderdeel) beter dan wat Enphase biedt
- Ik kan eventueel nog PV direct DC-gekoppeld aansluiten op de Sigenergy omvormer en dat gaat waarschijnlijk binnenkort gebeuren omdat we overwegen om de voorkant van onze woning ook van panelen te voorzien.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Dat is enphase. Dat zit direct op de AC, je hebt geen omvormer. Die kan dus ook niet hybride zijn.water_escape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:25:
[...]
ik zit rond de 10kWh opwek en ook verbruik. En heb idd 3 fase die ik off grid zou willen gebruiken.
Ter uitleg: hybride betekent dat de DC van de panelen direct zonder tussenkomst van de 230V AC naar de batterij gaan. De micro omvormers van enphase maken er echter “per paneel” al direct AC van. Dan is hybride dus niet mogelijk.
@ArPi75 Nadeel van Sigenergy = Chinese cloud
Van een Reddit post After 90 days of offline operation, the system goes into a safe operation mode. In this mode, the battery capacity is limited to between 10-80%. In addition, the charge and discharge power is throttled to 70%.If the safe operation mode has been active for a total of 1 year (partial times are added), the factory warranty is reduced to 5 years.So, operating without the cloud is possible, but it significantly restricts the system.
Van een Reddit post After 90 days of offline operation, the system goes into a safe operation mode. In this mode, the battery capacity is limited to between 10-80%. In addition, the charge and discharge power is throttled to 70%.If the safe operation mode has been active for a total of 1 year (partial times are added), the factory warranty is reduced to 5 years.So, operating without the cloud is possible, but it significantly restricts the system.
MI's zijn gewoon minder efficiënt om een accu aan vast te knopen, je hebt altijd die extra DC (PV)->AC->DC (Accu) omzetting en dat kost je tot 10% (voor de nitpicker, je hebt altijd 1x DC->AC omzetting, die heb ik er niet bij gezet).
Maar als je het toch over hebt en het anders 0 oplevert maakt dat ook niet meer uit, half uurtje langer overcapaciteit opslaan is de kop ook niet.
Maar als je het toch over hebt en het anders 0 oplevert maakt dat ook niet meer uit, half uurtje langer overcapaciteit opslaan is de kop ook niet.
Wow...habbekrats schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:32:
Dit zou verboden moeten worden, als je de paralel trekt met een EV die dit gaat doen als je niet naar de dealer gaat elk jaar, dan lijkt het me duidelijk dat dit gewoon niet zou mogen. Ergens nog wel prima als de garantie wordt ingekort naar 5 jaar, maar het product met opzet downgraden is gewoon niet oké
Dank voor het meedenken. Heb jij nog een mening over de merken en type batterijen? Is dat semi-solid een marketing ding?Jan-tweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:47:
[...]
je levert dus 3200-1500=1.700 kWh per jaar.
Ik zelf zou eerder eens kijken hoeveel je dagelijks ( m’n in her voor en najaar) in de avond/nacht nodig hebt, 8-10 kWh lijkt me in eerste instantie een beetje hoog, mogelijk zou je zelfs kleiner kunnen.
Een 1-fase stekker-batterij is hierbij meer als voldoende, je hebt dus echt geen 3-fase omvormer/batterij nodig.
[...]
Het verbruik wisselt aardig maar we zitten vaak tussen 7 en 12kwh met uitschieters naar beneden naar 4 en naar boven tot 20kwh (stroom van het net gehaald).
De vraag is of we de accu genoeg kunnen vullen bij dagen dat we rond de 12kwh zitten, mogelijk niet. In de toekomst wil ik de optie hebben om nog een paar panelen op de uitbouw te leggen, dat zou een goede toevoeging zijn voor de panelen die op het zuiden liggen.
Uiteindelijk wil ik een inductiefornuis, maar daar wil ik niet echt rekening mee houden, zo'n ding trekt veel stroom...
[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 24-05-2026 12:55 ]
Situatie: All Electric huis (al 20 jaar). Verbruik 2025:
Hoog Tarief: 1480kWh - Teruglevering: 2791kWh
Laag Tarief: 9007kWh - Teruglevering 959kWh
22 zonnepanelen met MicroInverter welke op jaarbasis rond de 5500kWh opleveren. Eigen gebruik van de zonnepanelen in 2025 was 34%. Electrische auto met 20000 - 25000KM per jaar. Sluipverbruik in de nacht is rond de 250W (o.a. een server en ander speelgoed).
Mijn contract zonder terugleverkosten loopt helaas per 01-07 af, dus ik wilde eens kijken wat ik kan doen om zo min mogelijk aan het net terug te gaan leveren. Ik heb een nieuw 2-jarig vast contract afgesloten met 20ct/kWh voor hoog tarief en 21ct/kWh voor laag tarief (ja, dat klopt). Opbrengst overschot zonnestroom wordt ongeveer 1ct/kWh tot eind 2026 en vanaf 2027 0,25ct/kWh
Vandaag de eerste van de Marstek Venus E 3.0 aangesloten (deze heeft zijn eigen losse groep) met 2500W vermogen. Deze zit ook op de fase waar ook de zonnepanelen opzitten.
De 2e Marstek ga ik morgen aansluiten, deze zit niet op een eigen groep, dus blijft op 800W vermogen staan. Het setje is er niet om geld te verdienen, maar vooral om zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gaan gebruiken.
Zit wel te overwegen om van november t/m februari de batterijen uit te zetten.
22 zonnepanelen met MicroInverter welke op jaarbasis rond de 5500kWh opleveren. Eigen gebruik van de zonnepanelen in 2025 was 34%. Electrische auto met 20000 - 25000KM per jaar. Sluipverbruik in de nacht is rond de 250W (o.a. een server en ander speelgoed).
Mijn contract zonder terugleverkosten loopt helaas per 01-07 af, dus ik wilde eens kijken wat ik kan doen om zo min mogelijk aan het net terug te gaan leveren. Ik heb een nieuw 2-jarig vast contract afgesloten met 20ct/kWh voor hoog tarief en 21ct/kWh voor laag tarief (ja, dat klopt). Opbrengst overschot zonnestroom wordt ongeveer 1ct/kWh tot eind 2026 en vanaf 2027 0,25ct/kWh
Vandaag de eerste van de Marstek Venus E 3.0 aangesloten (deze heeft zijn eigen losse groep) met 2500W vermogen. Deze zit ook op de fase waar ook de zonnepanelen opzitten.
De 2e Marstek ga ik morgen aansluiten, deze zit niet op een eigen groep, dus blijft op 800W vermogen staan. Het setje is er niet om geld te verdienen, maar vooral om zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gaan gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 24-05-2026 14:38 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
op dit moment, helaas JA, op dit moment zijn LFP eigenlijk de enige zinvolle keuze.Abom schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Dank voor het meedenken. Heb jij nog een mening over de merken en type batterijen? Is dat semi-solid een marketing ding?
Zelfs Na-ion waar in het begin zo veel werd geroepen is voor de thuis-energie-opslag markt nog helemaal niet echt beschikbaar.
Kan ik goed inkomen, dus slechts naar een of enkele dagen kijken geeft je eigenlijk het verkeerde beeld.Het verbruik wisselt aardig maar we zitten vaak tussen 7 en 12kwh met uitschieters naar beneden naar 4 en naar boven tot 20kwh (stroom van het net gehaald).
wil je het goed doen zou je eigenlijk naar je verbruik over langere tijd moeten kijken, liefs zelfs over meerdere jaren.
heb je HW P1 dongle dan heb je tenminste de beschikking over de data van het laatste jaar, met een plus abonnement zelfs over meerdere jaren (tenminste vanaf de datum van de eerste installatie van deze P1 dongle)
zelf geef ik het advies om te kijken naar je verbruik en teruglevering (dus niet opwek) in de maanden maart, april, augustus, september en oktober.
mn voor de maanden tussen april en augustus zul je zien dat je veel meer zonnestroom krijgt dan wat je zelf kunt opmaken, let wel op als je een EV hebt gaat dat natuurlijk mogelijk anders worden, tenminste als je overdag kunt opladen, moet dat echter in de avond/nacht dan wordt dat weer heel anders, vaak is dan laden via een dynamisch contract uiteindelijk net zo of zelfs goedkoper dan via batterijen.
en dat eigenlijk dus met je dagelijkse data.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large)
als je dat dan in een grafiek uitzet krijg je een soort gelijke grafiek als hier boven (deze is van mij in oktober 2025)
hier kun je eigenlijk ook vrij snel zien hoeveel opslag je nodig hebt, hier kun je eigenlijk zien dat ik in deze maand eigenlijk niet meer dan 8,5 kWh nodig heb, wat overigens ook voor de andere maanden gold.
valt reuze mee, ik heb al ruim 15 jaar een inductiekookplaat en deze werkt zelfs prima met mijn batterij samen. In deze maanden waar het koken toch al binnen de zonnestroom gaat vallen is dat al helemaal lachen. Een inductiekookplaat is eigenlijk de meest goedkope manier om je gasverbruik omlaag te brengen.De vraag is of we de accu genoeg kunnen vullen bij dagen dat we rond de 12kwh zitten, mogelijk niet. In de toekomst wil ik de optie hebben om nog een paar panelen op de uitbouw te leggen, dat zou een goede toevoeging zijn voor de panelen die op het zuiden liggen.
Uiteindelijk wil ik een inductiefornuis, maar daar wil ik niet echt rekening mee houden, zo'n ding trekt veel stroom...
ik kan zelfs koken met mijn Zendure batterij en blijf dan nog steeds op NOM, in de winter gaat me dat natuurlijk niet meer lukken.
waarom geen dynamisch contract. want wat ga je betalen voor je teruglevering ? en nee saldering gaat je daar zelfs nu in 2026 daar niet echt bij helpen.TFHfony schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als je nu voor een dynamisch tarief had gekozen had je de batterijen dus ook kunnen inzetten om mn tijdens de lage prijzen te laden en bij de hoge prijzen juist te ontladen.Vandaag de eerste van de Marstek Venus E 3.0 aangesloten (deze heeft zijn eigen losse groep) met 2500W vermogen. Deze zit ook op de fase waar ook de zonnepanelen opzitten.
@Jan-tweak Inductie meest goedkope manier om gasverbruik te doen dalen? Lijkt me stug. Ik ben hier FE en door omstandigheden nog koken op gas. 20m3 per jaar.
Daar ik een volledig elektrisch huis heb, verwarm & kook ik ook elektrisch. Met name dat verwarmen in de winter wil met een dynamisch contract erg duur worden. Dit zijn ervaringen van mensen hier in de straat (de hele wijk is full-electric) die ook dachten met dynamisch wel goedkoper uit waren. Maar tenzij je flink op je verwarmingscomfort inlevert is het nauwelijks rendabel te krijgen met een dynamisch contract. Zeker als je de "winst" in kWh uitrekent met de laad/ontlaadverliezen krijg je dat gewoon niet dekkend.Jan-tweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:56:
[...]
waarom geen dynamisch contract. want wat ga je betalen voor je teruglevering ? en nee saldering gaat je daar zelfs nu in 2026 daar niet echt bij helpen.
[...]
als je nu voor een dynamisch tarief had gekozen had je de batterijen dus ook kunnen inzetten om mn tijdens de lage prijzen te laden en bij de hoge prijzen juist te ontladen.
En zoals ik zei: Het gaat met niet geld verdienen, maar om zo veel mogelijk mijn eigen stroom te gebruiken. En dit zonder comfortverlies.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
zeker als je alleen voor koken op gas zit ga je echt veel te veel betalen want dan komt je gehele vaste lasten voor gas op die 20m3 uit. je betaald al circa 330 euro alleen al voor de vaste kosten, als 1 m3 nu circa 1,4 euro kost wordt dat dus 18,4 euro per m3 gas uit, dus totaal circa 360 euro per jaar.MotorBeast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:57:
@Jan-tweak Inductie meest goedkope manier om gasverbruik te doen dalen? Lijkt me stug. Ik ben hier FE en door omstandigheden nog koken op gas. 20m3 per jaar.
Daar kun je dus ruim 1.600 kWh aan stroom voor krijgen, ik kook eigenlijk vanaf april t/m begin oktober op zonneenergie, mijn warmtepomp verbruikt net 2.100 kWh per jaar, dus ik verbruik echt geen 1.600 kWh voor alleen koken, gezien mijn overig verbruik zal dat eerder < 500 kWh zijn.
Dus ja, een heel stuk goedkoper.
Dat is een andere discussie. Jij zei goedkope manier om je gasverbruik te doen dalen. Verwarm je je huis nog met gas is het zinloos en niet goedkoop.Jan-tweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:07:
[...]
zeker als je alleen voor koken op gas zit ga je echt veel te veel betalen want dan komt je gehele vaste lasten voor gas op die 20m3 uit. je betaald al circa 330 euro alleen al voor de vaste kosten, als 1 m3 nu circa 1,4 euro kost wordt dat dus 18,4 euro per m3 gas uit, dus totaal circa 360 euro per jaar.
Daar kun je dus ruim 1.600 kWh aan stroom voor krijgen, ik kook eigenlijk vanaf april t/m begin oktober op zonneenergie, mijn warmtepomp verbruikt net 2.100 kWh per jaar, dus ik verbruik echt geen 1.600 kWh voor alleen koken, gezien mijn overig verbruik zal dat eerder < 500 kWh zijn.
vreemd, mijn eigen gegevens laten dat eigenlijk niet zien, en ik verwarm mijn huis ook voornamelijk met een warmtepomp. ook als ik naar het prijsverloop van dynamisch kijk kom ik gewoon een stuk goedkoper uit, zker met die terugleverkosten die nu worden berekend.TFHfony schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:04:
[...]
Daar ik een volledig elektrisch huis heb, verwarm & kook ik ook elektrisch. Met name dat verwarmen in de winter wil met een dynamisch contract erg duur worden. Dit zijn ervaringen van mensen hier in de straat (de hele wijk is full-electric) die ook dachten met dynamisch wel goedkoper uit waren. Maar tenzij je flink op je verwarmingscomfort inlevert is het nauwelijks rendabel te krijgen met een dynamisch contract. Zeker als je de "winst" in kWh uitrekent met de laad/ontlaadverliezen krijg je dat gewoon niet dekkend.
ik zou dat toch nog maar eens goed berekenen.
de vraag is wat is voor jou comfort ?En zoals ik zei: Het gaat met niet geld verdienen, maar om zo veel mogelijk mijn eigen stroom te gebruiken. En dit zonder comfortverlies.
het is overigens een ilusie dat je met een batterij al je zonnestroom kunt opvangen, eigenlijk is je verbruik in die periode veel meer bepaaldend, en juist dan zit deze op zijn laagste punt.
Met zo weinig verbruik zit je in een lager vastrecht tarief. Daarnaast even shoppen naar een goed contract en het kan voor aanzienlijk minder.Jan-tweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:07:
[...]
zeker als je alleen voor koken op gas zit ga je echt veel te veel betalen want dan komt je gehele vaste lasten voor gas op die 20m3 uit. je betaald al circa 330 euro alleen al voor de vaste kosten, als 1 m3 nu circa 1,4 euro kost wordt dat dus 18,4 euro per m3 gas uit, dus totaal circa 360 euro per jaar.
ivm met off-topic verwijdert en via DM verstuurt.HandyLumberjack schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Met zo weinig verbruik zit je in een lager vastrecht tarief. Daarnaast even shoppen naar een goed contract en het kan voor aanzienlijk minder.
[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 24-05-2026 15:17 ]
Ik heb niet meer alles in mijn hoofd zitten, maar december 2025 was het volgens mij bijna 30ct/kWh voor dynamisch (gemiddeld) bij de ene buur, 27ct/kWh bij een andere (kwestie van hoeweel en wanneer stroom/warmte gebruik) tegen 23ct/kWh mijn vaste contract.Jan-tweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:13:
[...]
vreemd, mijn eigen gegevens laten dat eigenlijk niet zien, en ik verwarm mijn huis ook voornamelijk met een warmtepomp. ook als ik naar het prijsverloop van dynamisch kijk kom ik gewoon een stuk goedkoper uit, zker met die terugleverkosten die nu worden berekend.
ik zou dat toch nog maar eens goed berekenen.
Wat is voor mij comfort? Een vaatwasser aanzetten als deze vol is. De verwarming gewoon in kunnen stellen op de temperatuur die ik wil.de vraag is wat is voor jou comfort ?
het is overigens een ilusie dat je met een batterij al je zonnestroom kunt opvangen, eigenlijk is je verbruik in die periode veel meer bepaaldend, en juist dan zit deze op zijn laagste punt.
Overigens heb ik nergens gezegd dat ik "al mijn zonnestroom wil opvangen", dus waar je dat vandaan haalt? Ik heb voor 10kWh aan accu's gekocht (welke maar voor 9kWh kunnen ontladen) en ik heb ik de zomer op sommige dagen 30kWh aan overschot. Zelfs met de roundtrip efficiency van 75% gaat er dus nog steeds terug geleverd worden.
Als ik mijn 34% eigen gebruik van zonnenergie naar 60 á 65 procent zou kunnen krijgen zou ik ik al best tevreden zijn.
Ik ben eigenlijk om 2 reden op inductie, van koken op gas in een open keuken wordt al een tijdje afgeraden of een hele goede afzuigkap naar buiten en ik wilde van het gas af en dan is alleen koken op gas niet handig.MotorBeast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:57:
Als je voor alleen het koken nog een gasaansluiting betaald is het omschakelen naar inductie wel heel snel terugverdiend. Maar dat was al aangehaald lees ik net.MotorBeast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:57:
[ Voor 4% gewijzigd door Ersus op 24-05-2026 15:41 ]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ook dat is een andere discussie.habbekrats schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:36:
[...]
Ik ben eigenlijk om 2 reden op inductie, van koken op gas in een open keuken wordt al een tijdje afgeraden of een hele goede afzuigkap naar buiten en ik wilde van het gas af en dan is alleen koken op gas niet handig.
Misschien had je ook even op de officiële documentatie kunnen kijken wat Sigenergy daar zelf van zegt in plaats van onjuiste informatie ongecontroleerd doorzetten:habbekrats schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:32:
https://www.sigenergy.com...load/1757241630757894.pdf
Komt er dus op neer dat de capaciteit inderdaad tussen 10-90% beschikbaar wordt (niet 10-80). En de 70% geldt bij lage of hoge temperaturen van het apparaat. Bij normale bedrijfstemperatuur is er geen throtteling.
Ook is remote EMS (zelf (laten) aansturen van de accu) nog gewoon mogelijk in safe operation mode.
Ja, je verliest AI operations, maar dat lijkt me niet zo gek, zonder externe info wordt het lastig om een AI-inschatting te doen.
De garantie neemt inderdaad af (hoewel feitelijk het recht op verlengde garantie vervalt). Dat is inderdaad wel een minpunt van volledig offline gaan.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Waar heb jij 20 cent contract gevonden? Ik was ook niet van plan om wp op dynamisch te draaien,inderdaad veel te duurTFHfony schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Ik heb niet meer alles in mijn hoofd zitten, maar december 2025 was het volgens mij bijna 30ct/kWh voor dynamisch (gemiddeld) bij de ene buur, 27ct/kWh bij een andere (kwestie van hoeweel en wanneer stroom/warmte gebruik) tegen 23ct/kWh mijn vaste contract.
[...]
Wat is voor mij comfort? Een vaatwasser aanzetten als deze vol is. De verwarming gewoon in kunnen stellen op de temperatuur die ik wil.
Overigens heb ik nergens gezegd dat ik "al mijn zonnestroom wil opvangen", dus waar je dat vandaan haalt? Ik heb voor 10kWh aan accu's gekocht (welke maar voor 9kWh kunnen ontladen) en ik heb ik de zomer op sommige dagen 30kWh aan overschot. Zelfs met de roundtrip efficiency van 75% gaat er dus nog steeds terug geleverd worden.
Als ik mijn 34% eigen gebruik van zonnenergie naar 60 á 65 procent zou kunnen krijgen zou ik ik al best tevreden zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn Zonneplan zegt over 2025 21,27ct/kwh voor levering. Daar zit natuurlijk wel in dat in de zomer de tarieven lager zijn en in de winter hoger.reneeke1970 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Waar heb jij 20 cent contract gevonden? Ik was ook niet van plan om wp op dynamisch te draaien,inderdaad veel te duur
Interessant praktijkvoorbeeld dit. Zeker die stap van 34% eigen verbruik richting ~60% is eigenlijk precies waar het omslagpunt van thuisbatterijen vaak zit.TFHfony schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:31:
Wat veel mensen onderschatten is dat niet alleen batterijcapaciteit telt, maar vooral:
- je nachtverbruik,
- timing van EV laden,
- en hoeveel overschot je gemiddeld per dag hebt (niet per jaar).
Ik heb laatst voor mezelf eens een calculator gemaakt die dit doorrekent op basis van:
- eigen verbruik,
- terugleververgoeding,
- roundtrip efficiency,
- dynamisch/vast contract,
- en batterijgrootte.
www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen
Ik denk dat veel mensen zich een beetje blindstaren op “hoeveel kWh batterij heb ik nodig”, terwijl het rendement uiteindelijk vooral bepaald wordt door je dagelijkse overschotten en nachtverbruik.Abom schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Dank voor het meedenken. Heb jij nog een mening over de merken en type batterijen? Is dat semi-solid een marketing ding?
Het verbruik wisselt aardig maar we zitten vaak tussen 7 en 12kwh met uitschieters naar beneden naar 4 en naar boven tot 20kwh (stroom van het net gehaald).
De vraag is of we de accu genoeg kunnen vullen bij dagen dat we rond de 12kwh zitten, mogelijk niet. In de toekomst wil ik de optie hebben om nog een paar panelen op de uitbouw te leggen, dat zou een goede toevoeging zijn voor de panelen die op het zuiden liggen.
Met jullie verbruikspatroon zou ik zelf eerst eens kijken naar:
- hoeveel je gemiddeld tussen pakweg 16:00 en 08:00 verbruikt,
- hoeveel overschot je op een normale lente-/zomerdag hebt,
- en hoe vaak je de accu daadwerkelijk volledig gevuld krijgt.
- je hem buiten de zomer minder vaak vol krijgt,
- een deel van de capaciteit ongebruikt blijft,
- en je extra omzettingsverliezen krijgt.
Wat betreft semi-solid: op dit moment voelt dat voor mij nog grotendeels als marketing richting consumentenmarkt. LFP is voorlopig gewoon de veilige en bewezen keuze qua prijs/cycli/betrouwbaarheid.
En inductie valt qua verbruik trouwens meestal reuze mee. Dat piekt soms hoog, maar over een hele dag bekeken is het verbruik relatief beperkt vergeleken met warmtepomp, EV of boiler.
www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen
Ter illustratie wat met een thuisaccu van verschillende grootte mogelijk (en niet mogelijk) is
qua zelfvoorziening=autarkie en eigenverbruik (op jaarbasis)
:strip_exif()/f/image/xWF2fdnB7gzekWdxDP3UepeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven optimaal?
Onderstaand "minimaal" & "maximaal" - Bij een te kleine accu is natuurlijk ook het vermogen beperkt
en gaat het energielabel niet omhoog (pas vanaf 5 kWh).
:strip_exif()/f/image/IK8QHuV8axBbsQ5S7j0o5Sti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Aw6Aj6gWEKJrsl6iv4EX8sM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://solar.htw-berlin.de/rechner/
qua zelfvoorziening=autarkie en eigenverbruik (op jaarbasis)
:strip_exif()/f/image/xWF2fdnB7gzekWdxDP3UepeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven optimaal?
Onderstaand "minimaal" & "maximaal" - Bij een te kleine accu is natuurlijk ook het vermogen beperkt
en gaat het energielabel niet omhoog (pas vanaf 5 kWh).
:strip_exif()/f/image/IK8QHuV8axBbsQ5S7j0o5Sti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Aw6Aj6gWEKJrsl6iv4EX8sM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://solar.htw-berlin.de/rechner/
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je kunt toch ook alleen januari februari zien?habbekrats schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:09:
[...]
Mijn Zonneplan zegt over 2025 21,27ct/kwh voor levering. Daar zit natuurlijk wel in dat in de zomer de tarieven lager zijn en in de winter hoger.
Aangezien ik 28 cent heb gekregen voor mijn pv,ga ik er vanuit dat omgedraaid de afname dat ook zou kosten
[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 24-05-2026 19:07 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Greenchoice "via" Unive. Maar dat was wel op 2 maart net voor de ellende uitbrak. Het was de eerste dag waarop dat kon ivm het aflopen van mijn oude contract. Echt om 00:01 's nachts gedaan en overdag schoten de prijzen al omhoog.reneeke1970 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Waar heb jij 20 cent contract gevonden? Ik was ook niet van plan om wp op dynamisch te draaien,inderdaad veel te duur
Maar door deze tarieven is het handelen amper rendabel, zeker met de dubbele conversie verliezen. En daarnaast wil ik gewoon comfort en zijn de accu's gewoon om de kosten te dempen.
Als er straks variabele nettarrieven komen kijken we wel weer verder.