Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:17
Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:38:
Voor zover ik weet niet omdat de informatie niet betrouwbaar is. Als er geen gegevens bekend zijn betekent dat immers niet dat er toch ééntje kan staan. PV kan je simpel zien. Een accu niet. Auto informatie wordt inderdaad wel doorgenomen bij het aanrijden op basis van kenteken.
Auto-informatie als in EV informatie? Dus de brandweer weet wie er mogelijk thuis een EV heeft staan?

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:55
Mooi topic dit, ik ga mij hier even goed inlezen met wat of er hier al geschreven is maar meld mij alvast wel. Op dit moment aan het onderzoeken om een thuisbatterij (minimaal 27 kwh) te gaan aanschaffen tbv het wegvallen van de salderingsregeling en dat het huis nu op orde is :).

Op dit moment kijken we vooral naar een Sigenergy oplossing (inclusief noodstroom / bi-directioneel laden), zal mijn overzicht later delen met mijn ROI berekeningen / overzicht als ik hier wat bij gelezen heb wat er al gedeeld is en of ik valkuilen gemist heb.

Hier alvast wat cijfertjes:
2025:
Jaarverbruik: 23572
Opwek: 10005
53% zelf verbruikt: 5331
47% zelf verbruikt: 4674

2024 (geen volledig jaar door verhuizing):
Jaarverbruik: 19923
Opwek: 8709
51% teruggeleverd: 4458
49% zelf verbruikt: 4251

Hoge verbruik komt mede door:
- 2 x elektrische auto die beide thuisladen en verrekenen met de werkgever
- Warmtepomp
- Airco
- Jacuzzi
- Homelab (48u serverrack xD)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Tuurlijk heeft het wel zin. Het geeft netbeheerders inzicht in flexibele capaciteit. Thuisbatterijen helpen balanceren maar kunnen het ook verergeren. Als er eind van de week weer stevige negatieve prijzen (verwacht ik) ontstaan, dan zul je zien dat particulieren en bedrijven bepaalde uren gaan mijden (minder vraag dan verwacht) en volle bak energie gaan vragen op de goedkope uren.
Dat kan rond kwartierwisselingen of uurwisselingen enorme swings op het net veroorzaken. Dus inzicht is wel zeker nuttig. Los van het feit dat je verplicht bent om te registreren.
Ik kijk daar toch anders tegenaan. Vroeger kon men prima aan de vraag voldoen en tegenwoordig met dat gehypte AI kan men het verbruik dan wel teruglevering helemaal prima voorspellen. Dat iemand een kleine thuisaccu heeft staan draagt daar echt niet aan bij. De problemen bij de energievoorziening liggen op een heel ander vlak.

Bij de tankstations hoef je ook niet door te geven dat je een tweede auto hebt gekocht, net als dat je in de supermarkt niet hoeft door te geven dat er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden. Als ik een laadpaal aanschaf, die veel stroom verbruikt, hoef ik die ook niet door te geven en zo zijn er vele grootverbruikers waarbij dat niet hoeft. Maar bij een thuisaccu die de pieken afvangt zou dan ineens wel nuttig zijn.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:34
_Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Mijn thuis accu levert geen zonnestroom terug, maar zonnepanelen, die zijn al wel aangemeld.
het maakt niet uit of je iets doet maar wat je technisch kunt, zelfs in jouw geval kun je dus zonnestroom terugleveren (of je dat dan niet doet speelt hier totaal geen rol in). en let op formeel ligt de grens dus niet bij 800W maar bij <800W.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Er zijn mensen die alles uit zetten/de hoofdschakelaar omzetten als ze op vakantie gaan.
tuurlijk, dat kan, of dat slim is is denk ik weer een heel ander punt.
Zelf ken ik echter niemand die dit doet.
zou dat overigens ook niet adviseren. want dan moet je vriezer en koelkast ook volledig leeg zijn. om maar een voorbeeld te noemen, idem voor je alarmsysteem, die is dan ook uit (en volgens mij willen mensen juist voor dit soort gevallen een alamsysteem in huis hebben).
En als je een aquarium hebt komen dan de vissen vanzelf boven drijven. (formeel is dat overigens dierenmishandeling en dus strafbaar), dus je ziet uitzetten kan dus zelf strafbaar worden in bepaalde gevallen.
Een extra belasting op thuisaccu's gaat gewoon niet gebeuren, net zoals zonnepanelenbelasting o.i.d.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 21-05-2026 13:22 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
testmanager schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Auto-informatie als in EV informatie? Dus de brandweer weet wie er mogelijk thuis een EV heeft staan?
Nee bij een verkeersongeval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
_Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Mijn thuis accu levert geen zonnestroom terug, maar zonnepanelen, die zijn al wel aangemeld.
Stroom is stroom. Waar het vandaan komt is niet relevant, al heb je je accu's met een hometrainer opgeladen, ze zijn grid-connected en terugleverinstallatie is boven de 800W. Je dient ze volgens mij gewoon aan te melden.
Bij twijfel even met de instantie bellen.

---------------

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:41
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Maar bij een thuisaccu die de pieken afvangt zou dan ineens wel nuttig zijn.
Of extreme onbalans kan veroorzaken. Wat gebeurd er als op eens alle Marstek en bijv Zendure accu's vannacht om 0222 maximaal gaan terugleveren?

Vergelijkbaar risico met als PV-omvormers massaal op afstand uitgeschakeld worden. Voor de netbeheerder verhogen thuisaccu's risico's enkel op dit moment.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Oilman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Of extreme onbalans kan veroorzaken. Wat gebeurd er als op eens alle Marstek en bijv Zendure accu's vannacht om 0222 maximaal gaan terugleveren?
Onrealistisch en volkomen fictief scenario. En dan nog, melding doen dat je een thuisaccu hebt staan veranderd daar ook helemaal niets aan.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:33
Jawel, want dan weten ze dat ze om die tijd de gas centrales lager moeten zetten ;).

Zonder gekheid, aanmelden geeft een beter inzicht voor de netbeheerder en kunnen beter anticiperen.
Zie verder ook niet echt een probleem er in waarom je dat niet zou willen melden.

Hier in BE gaan ze stapje verder; -verplicht- PV aanmelden, laadpaal (>5kW) aanmelden, batterij aanmelden.
En zeker niet vergeten met de bijhorende keuringsrapport.... keuring per installatie kost je 150-200,-- EUR.

Wat dat betreft is NL toch wel stuk makkelijker.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Mistraller
Oilman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Vergelijkbaar risico met als PV-omvormers massaal op afstand uitgeschakeld worden. Voor de netbeheerder verhogen thuisaccu's risico's enkel op dit moment.
Tweeledig. Ja; risico is er
Maar; verlichting van net congestie is er ook. Doordat de meeste accu's ofwel NOM doen of dynamisch handelen, zullen ze veel PV afgifte gaan opnemen. Als er veel PV wordt ingevoed zonder veel afname binnen de wijk, zal het voltage stijgen. Boven de 253volt kapt een omvormer af (volledig) en heb je een flinke piek in het stroomnet.

Door veel thuisaccu's zal het voltage effect gedempt worden en wordt de netwerkbelasting evenrediger.

Het is echter wel zo dat er nog fase onbalans kan ontstaan vanwege de interne saldering over de fases bij een 3P slimme meter.

Als je dus over postcode gebieden of wijken een totaalplaatje kan maken van de aanwezige PV en batterijen dan kan je dus veel meer anticiperen. Ik denk op zich niet dat deze data momenteel op individuele basis wordt gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 21-05-2026 14:10 ]

---------------

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Mistraller hoewel het mooi is dat PV + batterijen elkaar wat gaan uitmiddelen is de netbeheerder de controle over het net wel compleet kwijt. Ben benieuwd naar hoe de rol van netbeheer zal evolueren met de tijd. Als je immers eea goed geregeld hebt en PV + accu's zijn superbetaalbaar, waarom zou je dan nog aan het net hangen voor 80% van de tijd. Heb wat kennissen in 2e en 3e wereldlanden die al zo leven - bijkomende mazzel voor hun is dat ze dicht bij de evenaar zitten en PV opbrengst hooguit 20-30% daalt gedurende de seizoenswisselingen.

Eerste vriend in NL die offgrid kan heeft zich al gemeld, zonder zon en volle accu 2 dagen gewoon doordraaien, met zon opbrengst (> 15kWp PV) uiteraard nog langer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:06

de Peer

under peer review

PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Onrealistisch en volkomen fictief scenario. En dan nog, melding doen dat je een thuisaccu hebt staan veranderd daar ook helemaal niets aan.
Kans is klein, maar lijkt me niet geheel onrealistisch dat zoiets ooit gaat gebeuren. Bedoeld (terrorisme) of onbedoeld (bug).

• Mistraller
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:17:
@Mistraller hoewel het mooi is dat PV + batterijen elkaar wat gaan uitmiddelen is de netbeheerder de controle over het net wel compleet kwijt. Ben benieuwd naar hoe de rol van netbeheer zal evolueren met de tijd. Als je immers eea goed geregeld hebt en PV + accu's zijn superbetaalbaar, waarom zou je dan nog aan het net hangen voor 80% van de tijd. Heb wat kennissen in 2e en 3e wereldlanden die al zo leven - bijkomende mazzel voor hun is dat ze dicht bij de evenaar zitten en PV opbrengst hooguit 20-30% daalt gedurende de seizoenswisselingen.

Eerste vriend in NL die offgrid kan heeft zich al gemeld, zonder zon en volle accu 2 dagen gewoon doordraaien, met zon opbrengst (> 15kWp PV) uiteraard nog langer.
Dat is denken vanuit het verleden. Op het platteland zijn mensen qua gas ook gewoon zelfvoorzienend "sort-off" want die hebben gewoon een tank en die wordt op afroep gevuld.
Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat a) iedereen een EV heeft en een WP en b) dat iedereen die ook offgrid gevuld krijgt. Met name in de winter is dat in het NL klimaat niet mogelijk.

In het kader van energietransitie is deze move alleen maar goed en hard nodig. Hoe het zich ontwikkelt weet niemand. Het wordt nog leuker als je over een tijd seizoensgebonden energie naar een ander seizoen kunt overhevelen. (want een accu doet slechts een shift in uren, doorgaans)
Je ziet ook hier al voorzichtige innovaties ontstaan, maar dat is nogal offtopic.

---------------

• Jan-tweak
clodders schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Heb je op de Duitse site gekeken waar melding de wordt gemaakt welkt type de Lidl verkoopt ? Soms kan ik ook vraagtekens plaatsen bij je opmerkingen. Kom dat met een concreet antwoord waarom je een grote vraagteken hebt dan hebben we er ook iets aan.
dat was al op de duitse site, dus zo ver was ik al gekomen.
Nee, ik heb het gewoon niet zo op dit soort merken terwijl ik juist een grote fan ben van Lidl en dan mn van hun eigen merk parkside.
Want daar hebben ze blijkbaar wel alle benodigde zaken op orde, alleen bij dit soort enmalige aanbiedingen moet je dan nog maar hopen dat je daar achteraf nog ondersteuning en service kunt krijgen. het kan maar zelf heb ik daar gewoon wat minder vertrouwen in.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 21-05-2026 15:53 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:00
Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Dat is denken vanuit het verleden. Op het platteland zijn mensen qua gas ook gewoon zelfvoorzienend "sort-off" want die hebben gewoon een tank en die wordt op afroep gevuld.
Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat a) iedereen een EV heeft en een WP en b) dat iedereen die ook offgrid gevuld krijgt. Met name in de winter is dat in het NL klimaat niet mogelijk.

In het kader van energietransitie is deze move alleen maar goed en hard nodig. Hoe het zich ontwikkelt weet niemand. Het wordt nog leuker als je over een tijd seizoensgebonden energie naar een ander seizoen kunt overhevelen. (want een accu doet slechts een shift in uren, doorgaans)
Je ziet ook hier al voorzichtige innovaties ontstaan, maar dat is nogal offtopic.
Off-grid is überhaupt niet de juiste richting van de energietransitie, het is een gigantische waist of money/resources om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een prachtig energienet in Nederland en dat kan prima ondersteunen om de winterdip door te komen terwijl je 50-90% zelfvoorzienend bent qua energie, en daar kun je gelijk overtollige kWh-en op kwijt als anderen daar behoefte aan hebben.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Off-grid is überhaupt niet de juiste richting van de energietransitie, het is een gigantische waist of money/resources om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een prachtig energienet in Nederland en dat kan prima ondersteunen om de winterdip door te komen terwijl je 50-90% zelfvoorzienend bent qua energie, en daar kun je gelijk overtollige kWh-en op kwijt als anderen daar behoefte aan hebben.
Hear hear!

Als je 1 ding doet met alles zelf in miniatuur regelen is het energie weggooien. Hoewel ik voor nu een thuis accu heb baal ik er nog steeds van dat dit op wijkniveau niet geregeld kom worden.

Nu betalen we zo 200-300€ per kWh of meer, een mooi systeem op industriële schaal is reeds < 100€ per kWh realiseerbaar én een stuk efficiënter.

Maargoed, allemaal een accu onder het bed van de kinderen :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Mistraller
HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Eens. Maar in Nederland zijn we allergisch voor het betalen aan iets waar we als collectief grote belangen bij hebben.

---------------

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:00:
[...]

O, Fictief? Waarom denk je dat Regeltoestand 2 in het leven is geroepen? Bij onbalans handel dumpten alle accu's die mee deden ineens stroom op het net waardoor de onbalans ineens de andere kant op schoot..

https://www.nextenergy.nl/artikelen/regeltoestand-2-uitgele

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:00
Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Eens. Maar in Nederland zijn we allergisch voor het betalen aan iets waar we als collectief grote belangen bij hebben.
Maar we zijn ook dol op krijgen. Als je een elektriciteitsaansluiting hebt, hebt je ook recht op de heffingskorting energiebelasting. Momenteel kun je het vastrecht (leverancier en netbeheerder) ongeveer tegen wegstrepen, en kost die aansluiting je niks.

Met die nieuwe netbeheerderstarieven dalen de vaste tarieven van de netbeheerder fors, en krijg je dan enkele honderden euro's per jaar terug als je een aansluiting hebt, maar niks verbruikt/teruglevert.

Tel daar nog een flink aantal kWh terugleververgoedingen bovenop (bij een dynamische leverancier). En je hebt een spaarpotje om in de winter kWh's te kopen die je geen pepernoot gekost hebben.

Effectief heb je dan voor veel minder kosten dan echt "off-grid gaan" ook geen energierekening (meer).

Sterker nog, je kunt geld toe krijgen, maar dat is maar voor een enkeling weggelegd.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:57:
[...]

O, Fictief? Waarom denk je dat Regeltoestand 2 in het leven is geroepen? Bij onbalans handel dumpten alle accu's die mee deden ineens stroom op het net waardoor de onbalans ineens de andere kant op schoot..

https://www.nextenergy.nl/artikelen/regeltoestand-2-uitgele
Dat krijg je natuurlijk met die onbalansmarkt en dynamische contracten en daar doe ik niet aan mee. Als oplossing hebben ze dan die NextEnergy gateway die dan ingrijpt in jouw systeem, nee dank u. Dus zoals ik al zei, alleen aanmelden is dan niet de oplossing voor het door henzelf gecreëerde systeem/probleem.

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste