Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Benergy5 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Dat is een fraai bouwsel _/-\o_
En een mooie oplossing idd die pompschakelaar.

@ paQ hoe heb jij je actieve koeling uiteindelijk geregeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4emHC1ozXAQzyE0fMrr-Pk8qVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6hz9qSajnuQx8AFt6xKZCGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pana3Iyo4O1EBO2CA8JTOuyRAaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02spSJ4w0Q1pQrvE5ZejoQXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje overdreven maar had eea nog liggen :D
Er zit een 120mm fan boven de omvormer, en onderin een verse lucht aanzuig. (Niet actief)
Hij reageert op de tempsensor van de omvormer.

Een badkamerventilator die op temperatuur reageert werk natuurlijk ook. Maar dit was spotgoedkoop bij elkaar. 28 euro oid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:57
OK, dan noemen we het geen China Export meer.
Maar ben inmiddels genoeg Chinees spul tegengekomen (voornamelijk laagspanningscomponenten) waar dan wel CE merktekens op staat, maar niets met Conformité Européene te maken heeft en het blijft dus illegaal om het merkteken te gebruiken om welke reden dan ook. Staat ook zo in de samenvatting waar je naar linkt.

"The Commission stated it was unaware of any ‘China Export’ mark and that the allegation was unfounded. It reiterated that under EU law, the only valid marking is the official ‘CE’ marking with its legally defined proportions. Any other mark that could be confused with it is illegal. The non-compliant marks seen on some products are simply incorrectly designed CE marks, whether due to ignorance or deliberate deception to create ambiguity. The Commission’s stance is that the motivation is irrelevant; a non-compliant mark is an infringement and subject to action by member state market surveillance authorities. This clarification was important to combat misinformation and reinforce that responsibility for correct marking lies with the manufacturer, and no such ‘loophole’ exists."

[ Voor 11% gewijzigd door MzKzM73 op 15-05-2026 12:23 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:19
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Producten mogen volgens mij wel gebruikt worden in een niet zakelijke omgeving maar niet verkocht worden. Als ik zelf een zaagtafel in elkaar knutsel staat de NVWA niet ineens met gillende sirenes op de stoep, en ik ben gewoon verzekerd voor gevolg schade, als ik deze laat gebruiken door mijn werknemers dan zit ik wel fout.
niet helemaal juist, zelfgemaakte producten die uitsluitend bedoeld zijn voor eigengebruik en dus helemaal zelf zijn gemaakt vallen buiten de CE, maar zo snel je iets koopt (ook uit het buitenland) en dat producte valt in één of meerdere productcategorien die binnen de CE richtlijnen van de EU vallen zit je daar wel aan vast, dus ook als je een thuis-batterij zelf uit onderdelen inelkaar zet.
Of de verzekeraar blij wordt zit nog wel een belangrijke nuance in, het product is zelf niet gedekt, gevolgschade zoals een brand door kortsluiting is wel gedekt, tenzij expliciet anders vermeld in je polis, mits er geen grove nalatigheid is wat door de verzekeraar aantoonbaar is. Een keurmerk wat ontbreekt is geen grove nalatigheid, 1.5mm2 draad gebruiken om je DC laagvoltage accu aan te sluiten is dat wel.

Vraag me nu wel af hoeveel seconden je 1.5mm2 kan gebruiken met 100A ;)
grove nalatigheid zou zo maar door het niet voldoen aan CE kunnen worden, je maakt het de verzekeraar dan wel heel makelijk.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toch wel... Niet dat "China Export" een officieel iets is, maar er is daadwerkelijk een verschil tussen de fabrikanten die op een correcte manier "CE" op een product plakken en de (veelal?) Chinezen die een net iets anders vormgegeven "CE" op hun producten plakken.

https://www.rvo.nl/blogs/ce-markering-logo

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

Tanuki schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Toch wel... Niet dat "China Export" een officieel iets is, maar er is daadwerkelijk een verschil tussen de fabrikanten die op een correcte manier "CE" op een product plakken en de (veelal?) Chinezen die een net iets anders vormgegeven "CE" op hun producten plakken.

https://www.rvo.nl/blogs/ce-markering-logo
Dat weet ik uiteraard, maar dat was mijn punt niet.

• Jan-tweak
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Deze hieronder is van de DIY-box (Yixiang) waar het over ging, en van de JK-BMS is vast ook wel te vinden, die wordt zoveel gebruikt dat het mijn zou verbazen als daar wat mis mee is. EVE MB31 cellen zijn ook gewoon te koop overal in Europa. Wat dat betreft zijn alle onderdelen gewoon in orde. Als je een eigen BMS gaat lopen bakken dan vindt ik het zelf ook wel logisch dat je dat gewoon niet moet gaan gebruiken.

[Afbeelding]

[...]

Wat ik hierboven al zei, als het product gewoon is samengesteld uit degelijke componenten die bij elkaar horen conform de parameters uit de handleiding(en) zou er eigenlijk geen bezwaar moeten zijn. Er mag best extra naar gekeken worden bij een onderzoek naar de oorzaak, maar het is niet direct een diskwalificatie. Ik zie heel vaak in dit soort discussies een betuttelingsdrang ontstaan om elk stukje particulier initiatief de kop in te drukken. Als je weet wat je doet en je volgt gewoon de richtlijnen en dergelijke, dan is daar niks op tegen.
Daarbij gaat het in eerste instantie ook om je eigen veiligheid en niet om de pennenlikker van de verzekering een plezier te doen. Als particulier hoef ik ook niks met de PGS-37-1, maar ik heb wel de CO meter, actieve ventilatie, brandvertraging en rookmelder geregeld. Dat doe ik ook voor mezelf en niet voor de mensen op een forum ;)
dat is alleen een EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) verklaring van overeenstemming, dit is dus maar een deel van de van toepassing zijnde richtlijnen.

• Jan-tweak
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Dit soort producten en de Yixiang in het bijzonder worden gewoon door Nederlandse bedrijven verkocht en ook elders in Europa, net zoals de EVE prismatische cellen die er vaak bij horen (er is vast een compatibilliteitslijst ergens). Ik begrijp dat er soms een rode waas ontstaat bij mensen als iets uit China komt, maar het product waar we het hier over hebben is gewoon een kwalitatief goed product die via bonafide Europese handelaars wordt aangeboden.
sorry, ik heb helemaal niets gezegt over de door jou aangegeven voorbeelden, waar ik voor waarschuw is dat je als je producten buiten de EU koopt dus bv als je zelfs iets uit China of welk ander land dan de EU gaat halen dat je wel dit soort zaken zelf goed moet controleren.
helaas ken ik meer dan voldoende fake CE verklaringen die gewoon niet kloppen. het voordeel als je iets in Nederland zelf koopt dat je dan op die verkoper kunt terugvallen en mogelijk die dus ook een probleem heeft.
En dat is ook de reden waarom ik er een beetje op door blijf gaan, er wordt snel geroepen dat je helemaal niet meer verzekerd bent als je zelf een set in elkaar zet. Zonder er verder op in te gaan waarom dat dan zo zou zijn. Vaak is het enige argument keurmerkjes en niet vakkundige installaties zonder enige nuancering. Daarmee worden veel mensen in mijn ogen onnodig bang gemaakt (hoewel dat in sommige gevallen ook gewoon beter is, maar dat is een andere discussie).

Als het aan de brandweer ligt slapen mensen straks in een kale betonnen doos, en als het aan de elektrobranche ligt dan mag alleen een NEN-3140 gecertificeerde professional bepalen of je een stekker juist in het stopcontact hebt gedaan. Het zou misschien wel eens goed zijn als de verzekeraar hier zelf een hand in uit zou steken, bied een mogelijkheid om een expert langs te laten komen, tegen een kleine vergoeding, in ruil voor een betere premie. Als die onregelmatigheden ziet dan kun je gewoon actie ondernemen. Dat lijkt me beter als de boeman rol die de verzekering in deze topics vaak wordt toegedicht.

Maar als je gewoon gelijk wil hebben dan kan je die gewoon van mij krijgen, print deze reactie uit en hang hem op de koelkast ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is niet het grote CE topic, kunnen we weer een beetje terug naar de scope van dit topic?

Wise enough to play the fool

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:22
Knip, zie de waarschuwing hierboven. Bewust offtopic gaan is dan ook geen optie.

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 17-05-2026 18:39 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:27
OK... aangezien ik mijn 3x 48V batterij solaredge 10kW homehup met Backup Unit nu 2 maanden heb staan even wat ervaringen:

RTE:
Over afgelopen week 73kWh geladen en 65kWh ontladen. Dat betekent dat ik van 100% laden 89% terug krijg. Een RTE van 89% dus.
Op zich is het systeem DC gekoppeld. Maarrrr..... In dit laatste saldeerjaar laad ik de batterij in de goedkope uren met full power. Dat is dan afhankelijk van de hoeveelheid zon voor ongeveer de helft AC. Bij puur DC laden zal de RTE nog wat toenemen. Meer dan 90 of 91% verwacht ik echter niet.

Capaciteit:
De 3x48V batterijen werden in eerste instantie als 3x 3.6kWh = 13.8kWh unit verkocht. Inmiddels is er een software update van solaredge geweest waarmee de capaciteit op 14.3kWh gekomen is. Het lijkt natuurlijk raar dat je de batterij capaciteit met software kan vergroten maar dat geeft aan dat solaredge interne laad/ontlaad limieten hanteert en dat ze die hebben opgerekt. Dat betekent dus ook dat die 14.3kWh een daadwerkelijke "bruikbare capaciteit" betreft. Ik draai nu overigens cycles tussen 20% en 100%. Niet tot 0% ontladen is goed voor de levensduur en geeft me wat backup in geval de stroom uitvalt.

Backup omschakeltijd
Direct na in bedrijfstellen heb ik dit 1x getest en toen ging hij zonder gap in backup. Volgens spec is er een omschakeltijd van <10 secondes maar in dit geval ging dat dus instantaan. Ik heb het vermoeden dat dat komt omdat batterij toen "niet idle" was.
Ik wil dit nog veel beter testen maar dat lukt nu even niet. Ik ben bezig met duurproeven op een computer die ik niet wil onderbreken. Dit ga ik over ongeveer een maand uitgebreid doen.

Temperatuur:
Hij staat op zolder.
In eerste instantie deed ik 2 laad/ontlaad runs per dag:
- nacht goedkoop laden, ochtend duur ontladen
- middag goedkoop laden, avond duur ontladen
Na een paar dagen heb ik die nachtrun er uit gehaald. De euro winst werd teniet gedaan door de RTE.

Ik heb via modbus de temperatuur van de ingebouwde batterij sensor gelogd, zie plaatje hieronder.
Je ziet duidelijk dat ik halverwege naar 1 cycle per dag ben gegaan. Je ziet steeds 2 pieken. De eerste is de oplaadpiek, de tweede is de ontlaadpiek.
Voordeel van maar 1 run per dag is een duidelijk lagere temperatuur.
Na alle initiële angsten voor oververhitting ben ik nu eigenlijk redelijk happy. Dit is een heel bescheiden heatload.
Er is wel degelijk sprake van "verwarming". De zolder is nu rond de 23 graden terwijl het overal elders in het huis rond de 20 is. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Dagelijks wordt er toch ongeveer 1kWh warmte in gepompt als gevolg van RTE verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMnn3k4-hSZ_Z360_GpaBxEtvDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zYU5v68SllF7RHcRmjRe0Jrr.png?f=fotoalbum_large

@RonJ , wellicht leuke info voor je overzichtje.
Dit betreft dan praktijkdata. Dat is niet perse vergelijkbaar met folder data van andere systemen. (en zo blijft vergelijken altijd lastig)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Stefannn Met welk vermogen laad en ontlaad je? - Ik neem aan dat dit enkele kW zijn.
De RTE is vaak afhankelijk van het vermogen tijdens de cyclus. Wat is het stand-by vermogen?

Ongerelateerd: Het wordt waarschijnlijk tijd voor een FAQ-topic over thuisaccu's
tenminste is dit mijn indruk als ik het toenemend aantal beginnersvragen zie langskomen.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 19-05-2026 08:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stefannn
  • Laatst online: 22:27
dunklefaser schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:28:
@Stefannn Met welk vermogen laad en ontlaad je? - Ik neem aan dat dit enkele kW zijn.
De RTE is vaak afhankelijk van het vermogen tijdens de cyclus. Wat is het stand-by vermogen?

Ongerelateerd: Het wordt waarschijnlijk tijd voor een FAQ-topic over thuisaccu's
tenminste is dit mijn indruk als ik het toenemend aantal beginnersvragen zie langskomen.
Ik laad/ontlaad nu met 5kW. En heb de backup op 19% staan (nb.. als je gaat narekenen, ik had afgelopen week 1 off day waarin ik gesleuteld heb).
Die 5kW is de max voor Solaredge en komt met 14.3kWh batterij neer op C=0.35. Dat vind ik prettig. Voor de veiligheid is C onder de 0.5 prettig.
Mhhh….. ik zou eens een weekje op 4kW laden/ontladen kunnen draaien (dat is wel leuk van iets posten op dit forum. Reacties geven altijd weer nieuwe ideeën ).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 19:03

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik overweeg toch een thuisaccu. Nadat een installateur voor een orienterend gesprek t.a.v. een warmtepomp kwam, kwam dit ter sprake. Vrijblijvend een offerte aangevraagd.

Nu komt hij met een Sessy. Mogelijk omdat ik al zonnepanelen heb (met Solaredge omvormers). Maar het valt voor mij een beetje af.

- Allereerst omdat volgens de folder de Sessy maar met 1,7 kWh kan ontladen, en ik eigenlijk naar de 3,6 wil ivm het opladen van de PHEV.

- Daarnaast de prijs, als ik de offerte (van een 5 kWh batterij) omreken naar een 15 kWH set-up wordt het zo €13.000. Dat is mij de investering niet waard.

Nu mijn vraag: waar ik zelf bijvoorbeeld wel aan zit te denken is een plug and play accu aansluiten op een aparte groep. Neem ik bijvoorbeeld 3x een Marstek Venus E 3.0 dan kost me dat ongeveer €4200. Reken ik even €300 voor een aparte groep aanleggen, dan kost alles bij elkaar €4500. Een flink verschil, en op een aparte groep zou dit 2,2 kWh moeten kunnen leveren.

Zou er een reden zijn om toch eerder een Sessy of andere PV-compatibele accu te overwegen in plaats van plug and play op een aparte groep?

• markiemark1
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:52
greatgonzo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:16:
Ik overweeg toch een thuisaccu. Nadat een installateur voor een orienterend gesprek t.a.v. een warmtepomp kwam, kwam dit ter sprake. Vrijblijvend een offerte aangevraagd.

Nu komt hij met een Sessy. Mogelijk omdat ik al zonnepanelen heb (met Solaredge omvormers). Maar het valt voor mij een beetje af.

- Allereerst omdat volgens de folder de Sessy maar met 1,7 kWh kan ontladen, en ik eigenlijk naar de 3,6 wil ivm het opladen van de PHEV.

- Daarnaast de prijs, als ik de offerte (van een 5 kWh batterij) omreken naar een 15 kWH set-up wordt het zo €13.000. Dat is mij de investering niet waard.

Nu mijn vraag: waar ik zelf bijvoorbeeld wel aan zit te denken is een plug and play accu aansluiten op een aparte groep. Neem ik bijvoorbeeld 3x een Marstek Venus E 3.0 dan kost me dat ongeveer €4200. Reken ik even €300 voor een aparte groep aanleggen, dan kost alles bij elkaar €4500. Een flink verschil, en op een aparte groep zou dit 2,2 kWh moeten kunnen leveren.

Zou er een reden zijn om toch eerder een Sessy of andere PV-compatibele accu te overwegen in plaats van plug and play op een aparte groep?
hard laden en ontladen ( pv of ac ) (ac op goedkope momenten) is een heel belangrijke

minder ac dc verliezen

• Benergy5
  • Laatst online: 03-07 10:35
Dat is allemaal wel erg aan de prijs greatgonzo.

Ik heb vandaag dit geplaatst, Dyness 10.25kWh en kan met het volle 3,6 kWh vermogen van de omvormer laden. Alles bij elkaar ca €3000. Dat is inclusief het plaatsen van een hoofdschakelaar en Eastron SMD630 door een installateur, de rest zelf gedaan. En inclusief de kast die ik er nog omheen ga bouwen. PHEV laad ik direct met zonnestroom op, jammer om dat vanuit de accu te doen. Maar heb nu ook een backup stroomvoorziening voor als er stroomuitval is. Kan zelfs handmatig naar eilandbedrijf worden geschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BUZRibX0q8_Wy4xyGq9ZXYxjBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GYqkVH0ppr7BN9hzRj9sCZs.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45

Waarom overweeg je een accu dan? Heeft toch weinig met een warmtepomp van doen? Als je je euros maar 1x uit kunt geven is het slim om eerst een warmtepomp te kopen en daarna pas speelgeld aan een accu of andere hobby te besteden.

• Jan-tweak

je moet je eigenlijk afvragen of het laden van je PHEV cq EV via een batterij wel zo'n goed idee is, volgens mij kun je veel beter in combinatie met een dynamisch tarief dit tijdens de goedkope (nachtelijke) uurtjes gaan doen.
Een Zendure Mix 4000 kan tot 4000W output leveren en komt als basis met met een 8 kWh capaciteit die je met steeds 7kWh grote modules kunt uitbreiden.
kost circa 2.200-2.400 kWh voor de 8 kWh basis versie. en dat met een RTE van circa 90%. en dat is echt een veel betere optie dan een marstek.
Via de PowerHub (wat infeite een speciale sub-onderverdeling speciaal voor de Zendure mix is incl. met een noodstroom ATC mogelijkheid. otaal kun je in deze PowerHub totaal 3 Zendures Mix op aansluiten.
en Zendure is qua software en hardware een heel stuk beter dan bv een Marstek.
afhankelijk van het merk zou ik wel voor een alamat type B (lekstroom) 30mA B-kar gaan kiezen.
nee, want die gaan je gewoon meer gaan kosten.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 19:03

greatgonzo

schit-te-rend!

Nee, kwam toevallig ter sprake, staat er los van.

Waarom ik het wil? Ik wil het omdat ik op een zomerdag met mijn 6,47 kW PV installatie een flink overschot heb dat ik ook niet ga opvangen met een extra wasje en droger.

Terwijl ik wel na 18 uur 15 kWh in de phev pomp. Ik wil dus mijn opgewekte energie verbruiken, omdat ik niet wil betalen voor niet gebruikte energie

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Fr33z schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Waarom overweeg je een accu dan? Heeft toch weinig met een warmtepomp van doen? Als je je euros maar 1x uit kunt geven is het slim om eerst een warmtepomp te kopen en daarna pas speelgeld aan een accu of andere hobby te besteden.
Bij mij zou een accu sneller terugverdienen dan een warmtepomp, het verschil per situatie.
Als je euro's "tekort" komt zou ik beide niet doen, eerst maar eens een 10-voud ervan op beleggingsmarkt.
(een WP lijkt me wel minder risicovol, dat kun je imo overwegen met iets minder op de bank)

(PH)EV ermee laden lijkt me ook zonde, bedenk je dat je voor 15kWh al 18kWh in de accu moet hebben zitten, bovenop standaard (nacht)verbruik. Waarschijnlijk heb je die 18kWh maar de helft van het jaar echt over met 6kWp PV.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 19-05-2026 21:32 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

greatgonzo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:53:

Waarom ik het wil? Ik wil het omdat ik op een zomerdag met mijn 6,47 kW PV installatie een flink overschot heb dat ik ook niet ga opvangen met een extra wasje en droger.

Terwijl ik wel na 18 uur 15 kWh in de phev pomp. Ik wil dus mijn opgewekte energie verbruiken, omdat ik niet wil betalen voor niet gebruikte energie
Maarja met die accu ben je duurder uit als je naar eht grotere plaatje kijkt, dus weet je zeker dat dit is wat je wil?

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:10
mitsumark schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Bij mij zou een accu sneller terugverdienen dan een warmtepomp, het verschil per situatie.
Als je euro's "tekort" komt zou ik beide niet doen, eerst maar eens een 10-voud ervan op beleggingsmarkt.

(PH)EV ermee laden lijkt me ook zonde, bedenk je dat je voor 15kWh al 18kWh in de accu moet hebben zitten, bovenop standaard (nacht)verbruik. Waarschijnlijk heb je die 18kWh maar de helft van het jaar echt over met 6kWp PV.
Je kunt er ook voor kiezen om je (PH)EV wel uit de batterij te laden, maar de batterij er niet om te dimensioneren. Dus bijvoorbeeld enkel in de zomer overtollige uit de batterij in de (PH)EV stoppen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Je kunt er ook voor kiezen om je (PH)EV wel uit de batterij te laden, maar de batterij er niet om te dimensioneren. Dus bijvoorbeeld enkel in de zomer overtollige uit de batterij in de (PH)EV stoppen.
in de zomer overtollige uit de batterij in de (PH)EV stoppen. :? 8)7
volgens mij zie je pas of je overtollige kWh'jes hebt op het moment dat in de ochtend je batterij weer begint met laden, want op dat moment heeft je PV systeem al een overschot en neemt je PV dus de taak van je thuis-batterij ( je huis van stroom voorzien) weer over.

als je dan ook nog kijkt hoeveel je zou kunnen laden ?
Veruit de meeste thuis-batterijen zijn 1-fase aangesloten, dus je kunt maximaal dan 3,6 kW gaan laden, voor een PHEV zou dat mogelijk nog wel voldoende kunnen zijn, maar bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100km zul je met 1 uur laden op die 3,6 kW (en dat is al max) is dat net 24 km afstand.

mij lijkt dat je dan veel beter je PHEV/EV beter direct met zonnestroom kunt laden als deze toch nog thuis staat of anders deze via een dynamisch tarief in de nacht gaan laden.
met een 11kW AC lader heb je bij een 55 kWh capaciteit toch al ruim 6 tot 7 uur nodig om deze volledig vol te krijgen.

• Jan-tweak
greatgonzo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:53:

en wat kost je dat dan; hoeveel kWh "gooi je weg", dus reichting net en wat kost je die lading 15 kWh voor je PHEV?
15 kWh kost je gemiddeld bij 25ct per kWh dus 3,75 bij een vast energie tarief, zit je dynamisch (dus ook geen terugleverkosten) betaal je mogelijk slechts 15-17 ct per kWh, dat is dus slechts 2,55 euro.

voor die 15 kWh heb je minimaal 20-22 kWh capaciteit aan een thuis-batterij nodig, plus je verbruik voor de rest van de avond/nacht. dus dan kom je snel op circa 26-30 kWh aan een thuis-batterij.
Een dergelijke batterij kost je al snel ergens tussen 10.000 en 15.000 euro.
Bij 5 dagen laden per week is dat per jaar dus 260 keer laden.
voor dat je die kosten terug verdient hebt ben je dus 12.500 / 260 = 48 jaar bezig.
edit: in de vorige berekening zat een fout; deze klopt dus niet, het had dus het volgende moeten zijn er vanuitgaan dat je 260 laadmomenten per jaar je circa 900 euro per jaar gaan kosten.
hier is dus het overige verbruik door NOM nog even niet in meegenomen.
die zou je echter met een enkele kleine unit van circa 8 kWh prima kunnen oplossen, ksoten circa 2000-24000 euro.
12.500 / 900 = circa kleine 14 jaar, pas daarna ga je dus met je systeem iets teugverdienen. als ik de 2.500 euro voor een NOM 8 kWh er er even aftrek wordt deze berekening dus nog steeds ruim 11 jaar.

dus ja het is zonde om zonnestroom die je niet verbruikt weg te gooien, maar deze wel nuttig te gebruiken wordt op die manier wel erg duur.
Ik zou veel eerder je auto via een dynamisch tarief gaan opladen en een kleine thuis-batterij nemen die afgestemd is op je normaal dagelijks verbruik, een goede 8kWh thuis-batterij heb je voor rond de 2.000 - 2400 euro en daarmee kun je tijdens een maand of 8 a 9 je huis (niet je auto) op volledig NOM draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 20-05-2026 11:13 ]

• mitsumark
Jan-tweak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:54:
[...]

volgens mij zie je pas of je overtollige kWh'jes hebt op het moment dat in de ochtend je batterij weer begint met laden, want op dat moment heeft je PV systeem al een overschot en neemt je PV dus de taak van je thuis-batterij ( je huis van stroom voorzien) weer over.

Veruit de meeste thuis-batterijen zijn 1-fase aangesloten, dus je kunt maximaal dan 3,6 kW gaan laden, voor een PHEV zou dat mogelijk nog wel voldoende kunnen zijn, maar bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100km zul je met 1 uur laden op die 3,6 kW (en dat is al max) is dat net 24 km afstand.

mij lijkt dat je dan veel beter je PHEV/EV beter direct met zonnestroom kunt laden als deze toch nog thuis staat of anders deze via een dynamisch tarief in de nacht gaan laden.
met een 11kW AC lader heb je bij een 55 kWh capaciteit toch al ruim 6 tot 7 uur nodig om deze volledig vol te krijgen.
Volgens mij kun je die overtollige kWh'jes prima voorspellen.
Nachtverbruik is doorgaans vrij stabiel, en het tijdstip waarop je je basis weer afdekt ook.
Als je weet dat je om 8-9 uur in de ochtend (lente/zomer) weer 200W opwekt (tenzij het erg bewolkt is, dan wat later), en tot die tijd bv 200Wh per uur verbruikt, kun je best om 10-11 uur 's avonds met nog 2kWh in de batterij stoppen met laden (en elk uur is dat 200Wh minder), bijvoorbeeld. Alles boven de 2kWh (of 3 als je je daar beter bij voelt) kun je in de auto stoppen.
Snelheid is dan eigenlijk niet zo belangrijk.
Als de PHEV thuis stond als de zon schijnt had ie dat zelf ook wel kunnen verzinnen ;)

• mitsumark
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:08:
[...]

en wat kost je dat dan; hoeveel kWh "gooi je weg", dus reichting net en wat kost je die lading 15 kWh voor je PHEV?
15 kWh kost je gemiddeld bij 25ct per kWh dus 3,75 bij een vast energie tarief, zit je dynamisch (dus ook geen terugleverkosten) betaal je mogelijk slechts 15-17 ct per kWh, dat is dus slechts 2,55 euro.

voor die 15 kWh heb je minimaal 20-22 kWh capaciteit aan een thuis-batterij nodig, plus je verbruik voor de rest van de avond/nacht. dus dan kom je snel op circa 26-30 kWh aan een thuis-batterij.
Een dergelijke batterij kost je al snel ergens tussen 10.000 en 15.000 euro.
Bij 5 dagen laden per week is dat per jaar dus 260 keer laden.
voor dat je die kosten terug verdient hebt ben je dus 12.500 / 260 = 48 jaar bezig.
ik vrees dat zolang je PHEV als je batterij het niet volhoud.
dus ja het is zonde om zonnestroom die je niet verbruikt weg te gooien, maar deze wel nuttig te gebruiken wordt op die manier wel erg duur.
Ik zou veel eerder je auto via een dynamisch tarief gaan opladen en een kleine thuis-batterij nemen die afgestemd is op je normaal dagelijks verbruik, een goede 8kWh thuis-batterij heb je voor rond de 2.000 - 2400 euro en daarmee kun je tijdens een maand of 8 a 9 je huis (niet je auto) op volledig NOM draaien.
Hij heeft geen warmtepomp of iets dergelijks, dus dat nachtverbruik is verre van 4-8kWh.
Hoe kom je bij 8kWh op 2000 euro en (iets meer dan) het driedubbele op 12500 euro, zou je daar niet met 6k rekenen, om het eerlijk te houden?
Edit: bijvoorbeeld 3x Zendure Mix 3000, of bv de Goodwe ESA 24kWh.

En je zou maar (nog) een vast contract met 25-30ct per kWh hebben, met misschien nog een terugleverboete ook (ja dat contract kun je vanaf), dan zit je samen opeens op minder dan een kwart van jouw rekensom.
Ik ben het met je eens dat het financieel niet perse de beste oplossing is, maar iets minder negatief mag ook wel.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2026 01:14 ]

• HandyLumberjack
[...]

Je bepaalt vantevoren hoeveel je zou kunnen laden, zoals @mitsumark voorstelt.

Of je trekt die batterij gewoon leeg, rond 6u overstijgt de PV productie hier het verbruik al weer in de zomer, dus voor de dure ochtend piek prijzen hoef ik die stroom toch niet te bewaren.

Daarnaast hoef je helemaal niet het volledige vermogen van je (PH)EV-lader te leveren vanuit de batterij, want ik ga ervanuit dat je toch maar een deel levert. Als het maar voldoende is om de overtollige kWh-en uit de batterij te trekken in de tijd dat de EV staat te laden.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:59

Kijk eens bi SolarEdge of de actie nog loopt https://marketing.solaredge.com/charged-up-homeowner-website

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:09
Jan-tweak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:51:
[...]
volgens mij kun je veel beter in combinatie met een dynamisch tarief dit tijdens de goedkope (nachtelijke) uurtjes gaan doen.
Ik ben het met je eens dat auto laden uit accu mogelijk niet de beste investering zal zijn, maar dit zal hij juist voor de zomer overwegen als er zoveel PV productie is.

Juist dan is in de nacht het tarief veelal duurder dan overdag. Dat verschil is meestal groot genoeg om de ontlaadverliezen ruim mee af te dekken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45

Je wilt dus niet "betalen voor niet gebruikte stroom" en daarom graag 4500-5000 euro uitgeven? Dat kan maar ik zou er wel even aan rekenen. Genoeg voorbeelden langs geweest al. Het is niet zo dat iedereen anti- of juist voor accu;s is maar het is wel iets waar je even over na moet denken en een beetje berekening kan ook geen kwaad. Dus mijn advies is vooral dat: zet op een rijtje hoeveel je kunt/wilt laden en wat dat ongeveer moet opleveren.

een simpele berekening kan ook deze zijn: 5000 euro uitgeven kun je ook ~16.600 kWh stroom voor kopen (als de prijs 30 cent/kWh) is. Daarmee zou je de PEHV dus 1000 keer kunnen opladen. Je hebt het over zonnestroom gebruiken, lijkt me dat dat max 150 dagen per jaar kan omdat het zonnig genoeg is dat je die 16 kWh overproductie hebt. dan kom ik dus heel simpel gerekend op 6 a 7 jaar terugverdientijd eventueel.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 20-05-2026 10:22 ]

• Jan-tweak
mitsumark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:22:
[...]
Hij heeft geen warmtepomp of iets dergelijks, dus dat nachtverbruik is verre van 4-8kWh.
Hoe kom je bij 8kWh op 2000 euro en (iets meer dan) het driedubbele op 12500 euro, zou je daar niet met 6k rekenen, om het eerlijk te houden?
Edit: bijvoorbeeld 3x Zendure Mix 3000, of bv de Goodwe ESA 24kWh.
ik had het over 26-30 kWh capaciteit.
Dus als ik de Zendure Mix 4000 AC (die kun je namelijk wel uitbreiden, dat kan met de Mix 3000 AC namelijk niet ) neem die kost nu circa 2.400 euro per 8 kWh, prijzen van de uitbreiding 7 kWh zijn nog niet bekend, maar stel die kost 1800 euro (gokje) kom ik op alleen al voor de één unit met 3 uitbreidingen op 7.800 euro, daar komt nog circa 1000 euro (oa een type B alamat plus installatiekosten er bij); dus rond de 9.000 euro afgerond voor 29 kWh. op zich dus inderdaad een stuk goedkoper. Maar dan zit ik nog steeds op een terugverdientijd van rond de 10 jaar. (even er van uitgaan dat je laden 260 keer per jaar elk met 15 kWh je circa 900 euro in het jaar gaat kosten. en dan pas ga met je batterij systeem beginnen met verdienen (nu heb ik wel hier de voordelen van NOM nog niet in mee genomen).
Puur naar NOM kijkend zou je waarschijnlijk met één Zendure Mix 4000 AC al klaar zijn, en dat dus voor net 2.400 euro (en waarschijnlijk nog goedkoper).
En je zou maar (nog) een vast contract met 25-30ct per kWh hebben, met misschien nog een terugleverboete ook (ja dat contract kun je vanaf), dan zit je samen opeens op minder dan een kwart van jouw rekensom.
Ik ben het met je eens dat het financieel niet perse de beste oplossing is, maar iets minder negatief mag ook wel.
klopt, ik zag dat ik een foutje in de berekening gemaakt had, was geloof ik gewoon al te laat vrees ik en een deel van de hersencellen was blijkbaar al in slaapmodus, sorry.
Heb mijn vorige post ook even aangepast.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
[...]

Ik laad prima mijn EV op uit de batterij, heb alleen mijn ESS gebaseerd op huis vebruik en geinstalleerde PV vermogen en niet specifiek voor de EV.

Mijn situatie is wel wat anders: capaciteitstarief, geen saldering, lage injectie vergoeding, niet dynamisch maar gewoon piek/dal tarieven. Verder staat de auto overdag nooit thuis ivm werk.

Maak zo optimaal gebruik van mijn batterij, die is iedere ochtend wel leeg :).

Het kan dus prima, zal echter voor ieder persoon verschillen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:24
Wat vinden we van deze accu?
nieuws: Lidl stunt met thuisaccu van 2,24kWh voor 299 euro in Duitsland

Al mijn panelen zitten met APS micro-omvormers. Dit is een zeer betaalbare accu, die je dus er tussen kan prikken en geen extra omvormer kosten. Ben alleen benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie.

• Jan-tweak
Jazsie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Ik laad prima mijn EV op uit de batterij, heb alleen mijn ESS gebaseerd op huis vebruik en geinstalleerde PV vermogen en niet specifiek voor de EV.

Mijn situatie is wel wat anders: capaciteitstarief, geen saldering, lage injectie vergoeding, niet dynamisch maar gewoon piek/dal tarieven. Verder staat de auto overdag nooit thuis ivm werk.

Maak zo optimaal gebruik van mijn batterij, die is iedere ochtend wel leeg :).

Het kan dus prima, zal echter voor ieder persoon verschillen.
en hoeveel kWh ga je dan uit je batterij gebruiken voor de EV ? laden op AC, zeker bij een EV gaat gewoon lang duren, deze zal dus gaan starten al in het begin van de nacht.
woon je toevalig in Belgie, want daar is de energie situatie toch beduidend anders dan hier in Nederland.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:09
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:17:
[...]

woon je toevalig in Belgie, want daar is de energie situatie toch beduidend anders dan hier in Nederland.
Lees zijn ondertekening daar staat het letterlijk. Ook capaciteitstarief had al een belletje kunnen doen rinkelen dat het inderdaad om Belgïe gaat.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• HandyLumberjack
Frankvbr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:16:

Al mijn panelen zitten met APS micro-omvormers. Dit is een zeer betaalbare accu, die je dus er tussen kan prikken en geen extra omvormer kosten. Ben alleen benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie.
Ik vraag me af hoe je zo'n ding dan aanstuurt en of je er meerdere in 1 huishouden zou kunnen gebruiken

• Jan-tweak
Frankvbr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:16:

hoe wil je die er tussen gaan prikken ? deze komen namelijk in de plaats van de DC aansluiting van een paneel.
nee, er is zelfs bij Lidl heel weinig informatie daarover te vinden, zelfs geen handleiding (wat vrij ongewoon is voor Lidl).

• Jan-tweak
ArPi75 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Lees zijn ondertekening daar staat het letterlijk. Ook capaciteitstarief had al een belletje kunnen doen rinkelen dat het inderdaad om Belgïe gaat.
sorry, had ik even niet gezien, maar juist daarom mijn vraag. was dus al direct beantwoord. _/-\o_

• clodders
HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Ik vraag me af hoe je zo'n ding dan aanstuurt en of je er meerdere in 1 huishouden zou kunnen gebruiken
ESS News: Begrijpt dat het apparaat een batterij met wit label is van de Chinese fabrikant Marstek, die overeenkomt met de specificaties van de Marstek B2500. Een woordvoerder van Marstek bevestigde een "commerciële overeenkomst" met Lidl aan deze publicatie zonder verdere informatie te specificeren.

Kijk op de site https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/b2500-balkon-zonnebatterij en je ziet de mogelijkheden inclusief uitbreiding

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• clodders
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:20:
[...]

hoe wil je die er tussen gaan prikken ? deze komen namelijk in de plaats van de DC aansluiting van een paneel.
nee, er is zelfs bij Lidl heel weinig informatie daarover te vinden, zelfs geen handleiding (wat vrij ongewoon is voor Lidl).
Handleiding https://www.manualslib.tech/nl/guide/1041665/marstek-b2500-series-handleiding.html

• Jazsie
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:17:
[...]
en hoeveel kWh ga je dan uit je batterij gebruiken voor de EV ? laden op AC, zeker bij een EV gaat gewoon lang duren, deze zal dus gaan starten al in het begin van de nacht.
Laad dagelijks ongeveer 15-20kWh in de EV.
Laden gaat niet traag, batterij/omvormer kan meer leveren als het moet dan dat de auto kan laden (7.2kW) :+.

Woon inderdaad in België en hier is de situatie anders.

• Jan-tweak
wat een grappige handleiding, staat geen technische gegevens en ook niets hoe je e.e.a. zo moeten aansluiten. :(
dit is overigens een ander merk dus inhoever deze met het lidl product overeenkomt is een groot vraagteken.

• Jan-tweak
Jazsie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Laad dagelijks ongeveer 15-20kWh in de EV.
Laden gaat niet traag, batterij/omvormer kan meer leveren als het moet dan dat de auto kan laden (7.2kW) :+.

Woon inderdaad in België en hier is de situatie anders.
dat kan, is mn afhankelijk wat je omvormer kan, en bij een vaste thuis-batterij is dat vaak een heel stuk meer (veelal 5 kWh of 10 kWh) dan bij een kleine stekker thuis-batterij (die veelal niet verder komt dan iets boven de 2 kWh.

• Jan-tweak
clodders schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:26:
[...]

ESS News: Begrijpt dat het apparaat een batterij met wit label is van de Chinese fabrikant Marstek, die overeenkomt met de specificaties van de Marstek B2500. Een woordvoerder van Marstek bevestigde een "commerciële overeenkomst" met Lidl aan deze publicatie zonder verdere informatie te specificeren.

Kijk op de site https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/b2500-balkon-zonnebatterij en je ziet de mogelijkheden inclusief uitbreiding
top d:)b
en ja, blijkbaar heeft deze dus zowel 2 MC4 ingangen als ook 2 MC4 uitgangen waar je dus je zonnepanelen aan kunt koppelen.
B2500 unit offers 1000W dual MPPT solar panel input and 800W DC output
en blijkbaar kun je dus ook 3 units aanelkaar koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJr7Lbqva6DTt3Wjxn4ZaMh88-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PcsM1dLD6JUwSHFy6GopPeL.png?f=fotoalbum_large

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:24
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:45:
[...]

wat een grappige handleiding, staat geen technische gegevens en ook niets hoe je e.e.a. zo moeten aansluiten. :(
dit is overigens een ander merk dus inhoever deze met het lidl product overeenkomt is een groot vraagteken.
https://renowatt.gr/wp-content/uploads/Solar-Manuals/B2500-D.pdf

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 13:32
Benergy5 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:32:
Dat is allemaal wel erg aan de prijs greatgonzo.

Ik heb vandaag dit geplaatst, Dyness 10.25kWh en kan met het volle 3,6 kWh vermogen van de omvormer laden. Alles bij elkaar ca €3000. Dat is inclusief het plaatsen van een hoofdschakelaar en Eastron SMD630 door een installateur, de rest zelf gedaan. En inclusief de kast die ik er nog omheen ga bouwen. PHEV laad ik direct met zonnestroom op, jammer om dat vanuit de accu te doen. Maar heb nu ook een backup stroomvoorziening voor als er stroomuitval is. Kan zelfs handmatig naar eilandbedrijf worden geschakeld.

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je heel efficiënt met je schaarse meters wilde omgaan, maar je tart hier wel de wetten van de thermodynamica en installatietechniek. Ik zou dit een onvoldoende geven helaas.

• clodders
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Heb je op de Duitse site gekeken waar melding de wordt gemaakt welkt type de Lidl verkoopt ? Soms kan ik ook vraagtekens plaatsen bij je opmerkingen. Kom dat met een concreet antwoord waarom je een grote vraagteken hebt dan hebben we er ook iets aan.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37
Interessante discussie over wel of niet overtollige zonnestroom in de EV stoppen. In eerste aanleg wilde ik er niet aan (2x EV en overdag veel weg, dus in de avond laden).

Uiteindelijk een 16kwh accu + Victron 6k5 op enkele fase gekozen. 800€ voor de omvormer en 1700€ voor de NKON Eco Ess accu. Uiteraard het nodige kleinmateriaal, dus voor rond de 3700€ klaar.

Uiteindelijk toch gekozen er nog een accu van 16kwh bij te zetten. Had al rekening gehouden met uitbreiding (DC verdeling was al meegenomen in eerste aanleg). Nu kon ik nog exact dezelfde accu kopen met identieke cellen en BMS, waardoor koppelen erg eenvoudig is. Over een jaar of wat levert dat weer een hoop uitzoeken op. De tweede accu was inmiddels wel duurder helaas, maar die extra 2k€ verwachten we in ca 8 jaar terug te verdienen door de EVs om de dag even in te pluggen en ca 20kwh over te laden. Met 17kWp zonnepanelen zitten de accu’s doorgaans 8-9 maanden per jaar wel vol.

De terugverdientijd is discutabel, en andere investeringen waarschijnlijk beter, maar wat de energiemarkt ook gaat doen we zijn zo aardig voorbereid. Als de tarieven omhoog gaan dan wordt de TVT beter en andersom, we gaan het afwachten.

Het is in elk geval een leuke hobby zo met alle domotica en de Victron setup 😃

• Benergy5
Tony71 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Het lijkt erop dat je heel efficiënt met je schaarse meters wilde omgaan, maar je tart hier wel de wetten van de thermodynamica en installatietechniek. Ik zou dit een onvoldoende geven helaas.
Leg uit aub. En ja de ruimte was helaas wat krap

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 12:43
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:07:
[...]
...daar komt nog circa 1000 euro (oa een type B alamat plus installatiekosten er bij).
Waarom zie ik nou ineens elke keer hier die type B alamat "eis" voorbijkomen? Heeft je favoriete merk soms geen 6mA verklaring afgegeven? Dan voldoen deze dus ook niet in plug-in met stekker modus.

En dan nog, die dingen zijn prijzig, maar waarom zou dat meteen 1000 euro moeten kosten? Dat kost zelfs een Hager of Doepke niet met installatie en 3x een CEE socket.

All-electric.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:38
master1104 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:55:
Interessante discussie over wel of niet overtollige zonnestroom in de EV stoppen. In eerste aanleg wilde ik er niet aan (2x EV en overdag veel weg, dus in de avond laden).

Uiteindelijk een 16kwh accu + Victron 6k5 op enkele fase gekozen. 800€ voor de omvormer en 1700€ voor de NKON Eco Ess accu. Uiteraard het nodige kleinmateriaal, dus voor rond de 3700€ klaar.

Uiteindelijk toch gekozen er nog een accu van 16kwh bij te zetten. Had al rekening gehouden met uitbreiding (DC verdeling was al meegenomen in eerste aanleg). Nu kon ik nog exact dezelfde accu kopen met identieke cellen en BMS, waardoor koppelen erg eenvoudig is. Over een jaar of wat levert dat weer een hoop uitzoeken op. De tweede accu was inmiddels wel duurder helaas, maar die extra 2k€ verwachten we in ca 8 jaar terug te verdienen door de EVs om de dag even in te pluggen en ca 20kwh over te laden. Met 17kWp zonnepanelen zitten de accu’s doorgaans 8-9 maanden per jaar wel vol.

De terugverdientijd is discutabel, en andere investeringen waarschijnlijk beter, maar wat de energiemarkt ook gaat doen we zijn zo aardig voorbereid. Als de tarieven omhoog gaan dan wordt de TVT beter en andersom, we gaan het afwachten.

Het is in elk geval een leuke hobby zo met alle domotica en de Victron setup 😃
Interessant om te lezen, ik zit namelijk naar dezelfde setup te kijken. Wel 2 PHEV's hier, waarvan 1 overdag doordeweeks wel vaak thuis is. Maar hoe ga jij om met de 6k5 die niet op 3-fase kan leveren? Wanneer je auto in de lader staat en via thuisbatterij laden het laden beperken tot 1-fase?

Daarnaast de vraag of het zelf is gelukt eea aan te sluiten (en ben je elektrotechnicus of niet :+) of heb je het laten aansluiten?

• RonJ
Benergy5 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Leg uit aub. En ja de ruimte was helaas wat krap
Beide zijn gewoon IP66, dus ik zie het probleem in dat geval niet zo. Ik zou er persoonlijk wel een dakje overheen maken om sneeuwophoping te voorkomen en de boel in de schaduw te houden. Los daarvan vind ik de keuze van Dyness om bij een IP66 apparaat wartels aan de bovenkant te plaatsen wel wat gewaagd op langere termijn, maar ze adverteren er ook zo mee op de site (buitenplaatsing, kabels via de bovenkant) dus het zal dan moeten kunnen.

Ik hoor trouwens ook graag van je hoe je Solis HV-inverter bevalt, die staat bij mij nog steeds bovenaan het accu-wensenlijstje, maar praktijkervaringen zijn dunbezaaid en versnipperd hier.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 20-05-2026 16:42 ]

All-electric.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

P_Tingen

omdat het KAN

master1104 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:55:
..., maar wat de energiemarkt ook gaat doen we zijn zo aardig voorbereid. Als de tarieven omhoog gaan dan wordt de TVT beter en andersom, we gaan het afwachten.
... tot een of andere pipo van de regering / stroomboeren / netbeheerders bedenkt dat er wel ERG veel mensen zijn met een thuisaccu, dat dat de inkomsten drukt en dat dat op een of andere manier dus extra belast moet worden ....

-O-

... en gaat over tot de orde van de dag

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
RonJ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Beide zijn gewoon IP66, dus ik zie het probleem in dat geval niet zo. Ik zou er persoonlijk wel een dakje overheen maken om sneeuwophoping te voorkomen en de boel in de schaduw te houden. Los daarvan vind ik de keuze van Dyness om bij een IP66 apparaat wartels aan de bovenkant te plaatsen wel wat gewaagd op langere termijn, maar ze adverteren er ook zo mee op de site (buitenplaatsing, kabels via de bovenkant) dus het zal dan moeten kunnen.
@Benergy5

Het grootste probleem is niet goed monteren va de wartel/kabel is toch vocht in de accu. De accuboer gaat bij waterschade hier op wijzen geen goede montage dus niet zo maar vergoeding. En de dc ingang is ook vatbaar/ Wat @RonJ al zegt niet handig gekozen.

Goede regenkap dat er slechts sporadish wat vocht in de buurt komt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jan-tweak
RonJ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:57:
[...]

Waarom zie ik nou ineens elke keer hier die type B alamat "eis" voorbijkomen? Heeft je favoriete merk soms geen 6mA verklaring afgegeven? Dan voldoen deze dus ook niet in plug-in met stekker modus.

En dan nog, die dingen zijn prijzig, maar waarom zou dat meteen 1000 euro moeten kosten? Dat kost zelfs een Hager of Doepke niet met installatie en 3x een CEE socket.
je weet wat ze op dit moment vragen, ik zag al voor het plaatsen van wat leidingen en een WCD al 250 euro vragen.
Ik ben het met je eens dat het ook een heel stuk goedkoper kan.

• HandyLumberjack
P_Tingen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:31:
[...]

... tot een of andere pipo van de regering / stroomboeren / netbeheerders bedenkt dat er wel ERG veel mensen zijn met een thuisaccu, dat dat de inkomsten drukt en dat dat op een of andere manier dus extra belast moet worden ....

-O-
Maar hoe dan? Ze kunnen toch niet ruiken of er een thuisaccu binnen staat...

• RonJ
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:35:
[...]

je weet wat ze op dit moment vragen, ik zag al voor het plaatsen van wat leidingen en een WCD al 250 euro vragen.
Ik ben het met je eens dat het ook een heel stuk goedkoper kan.
Ik vind het nogal exorbitant. Maar des te meer reden dus om een batterij(omvormer) te kiezen waarvan de fabrikant een 6mA verklaring afgeeft (aka een declaration of conformity to the EU Low Voltage directive). Dat moet in de meeste gevallen een simpele formaliteit voor ze zijn daar een goede inverter galvanisch gescheiden is van het DC-deel.

All-electric.

• Benergy5
Dag allen. Het is idd allemaal al IP66. Daarbij nu, het dak van mijn huis steekt een stukje uit zodat op de plek van de accu/omvormer er sowieso vrijwel nooit slagregen komt. Mijn voorgaande omvormer hing hier al en zonder afdakje oid. Vandaag een paar flinke buien maar geen druppel op de batterij.

Dit is wel allemaal wat veel zo en komt zo niet door de 1 vrouws schoonheidscommissie hier ter plaatse. Mede daarom wordt het in een licht geïsoleerde kast geplaatst (met waterdichte bovenkant). Kast krijgt dan uiteraard een temperatuur gestuurde ventilatie.

• Jan-tweak
[...]

-O-
klopt, en vergeet niet dat ze ook op het idee kunnen komen om de lucht die we inademen ook belast dient te worden, tenslotte doen hun er ook erg veel aan om die lucht schoon te houden. :? 8)7 _/-\o_ _O-

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Maar hoe dan? Ze kunnen toch niet ruiken of er een thuisaccu binnen staat...
heel simpel, als blijkt dat je in de zomer ook nachts geen enkel kWh'jes meer afneemt en dat elke dag opnieuw dan hebben ze bij de netbeheerder toch wel heel snel door.

• Jazsie
reputatio schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Interessant om te lezen, ik zit namelijk naar dezelfde setup te kijken. Wel 2 PHEV's hier, waarvan 1 overdag doordeweeks wel vaak thuis is. Maar hoe ga jij om met de 6k5 die niet op 3-fase kan leveren? Wanneer je auto in de lader staat en via thuisbatterij laden het laden beperken tot 1-fase?

Daarnaast de vraag of het zelf is gelukt eea aan te sluiten (en ben je elektrotechnicus of niet :+) of heb je het laten aansluiten?
Je kan gewoon 3-fasen laden als je dat wilt.

Intern doet je meter salderen dus wat verbruik betreft maakt het niet uit. Enige is dat indien je op een andere fase laad je meer terug levert op een andere fase wat dus "onbelans" brengt omdat de omvormer op een andere fase zit.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:13:
[...]

heel simpel, als blijkt dat je in de zomer ook nachts geen enkel kWh'jes meer afneemt en dat elke dag opnieuw dan hebben ze bij de netbeheerder toch wel heel snel door.
Dan heb je hooguit een verdenking, dat is geen bewijs, ik kan namelijk ook op vakantie zijn geweest....

• Jazsie
Maar met een thuisbatterij lever je altijd iets terug aan het net. Het is nooit 100% NOM gezien de reactie tijd van de omvormer (tenzij je in eiland modus draait)

Zeker in de nacht is dat duidelijk te zien.

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-07 08:41
HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Dan heb je hooguit een verdenking, dat is geen bewijs, ik kan namelijk ook op vakantie zijn geweest....
Idd, meeste mensen trekken dan ook hun koelkast en diepvries uit.... 😉

Of iemand een thuisaccu heeft is snel genoeg te zien, is het niet door het gebruik dan wel door een terugleveringpiekje 's nachts als de accu niet snel genoeg reageert.

• mitsumark
Als ze het niet kunnen innen a.d.h.v. kWh, dan komt het in de vaste maandlasten om aangesloten te zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:06
[...]

-O-
Als het net zolang duurt als ik heb kunnen salderen, zo'n 16 jaar, geen probleem. Ben alleen bang dat we die tijd niet gaan halen.

• habbekrats
Jazsie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:52:
Maar met een thuisbatterij lever je altijd iets terug aan het net. Het is nooit 100% NOM gezien de reactie tijd van de omvormer (tenzij je in eiland modus draait)

Zeker in de nacht is dat duidelijk te zien.
Als je een Victron systeem met een nieuwere 3P75CT gaat nul prima. desnoods zet je hem op +10 Watt. Vooralsnog is de meetperiode van je netbeheerder 15 minuten.

• HandyLumberjack
mitsumark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:25:
Als ze het niet kunnen innen a.d.h.v. kWh, dan komt het in de vaste maandlasten om aangesloten te zijn.
Ja, of een hogere kWh tarief in de winter t.o.v. de zomer bij "vaste" contracten.

Als er extra kosten zijn worden die waarschijnlijk over de hele populatie verdeeld, en misschien hebben degene zonder thuisaccu er wel het meeste last van.

• habbekrats
HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Ja, of een hogere kWh tarief in de winter t.o.v. de zomer bij "vaste" contracten.

Als er extra kosten zijn worden die waarschijnlijk over de hele populatie verdeeld, en misschien hebben degene zonder thuisaccu er wel het meeste last van.
De bedoeling is om in =>2028 tijdsafhankelijke nettarieven in te voeren.

plaatje hieronder.

https://thuisbatterij.nl/wp-content/uploads/2026/03/tijdsafhankelijke-nettarieven-thuisbatterij.nl-artikel-1024x683.png

Vervelend voor mensen zonder accu en met warmtepomp aangezien in de winter tussen 16:00 en 22:00 flink hoog gaan zijn. Wat ik nog niet helder heb (offtopic) mijn broertje is een alu hoedje heeft een digitale meter en geeft 1x pr jaar de standen door. Hoe dit verekent gaat worden is mij een raadsel.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@habbekrats wat een rare manier om dynamische tarieven te verplichten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• habbekrats
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:45:
@habbekrats wat een rare manier om dynamische tarieven te verplichten.
Ik vat dat ook niet maar bij een vast contract betaal je bv 15ct/kw en daaroverheen een nettarief van de periode. Ik voorspel weer een chaos bij de jaarafrekeningen, ook slecht controleerbaar door de consument.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-06 15:39
Belangrijk is te kijken naar je verbruik en de tijdstippen van gebruik. Bewust daar mee omgaan. Doe je niks, geen zonnepanelen . Vast contract etc. Dan ben je straks duur uit !. Komende jaren komen er nog meer toeslagen aan en wordt energie transport duur . Nu alvast daar op inspelen, levert nu en straks geld op. Zoveel mogelijk van je eigen opwek verbruiken , mogelijk icm met een thuisbatterij. Alles wat je voor de meter in je woning verbruikt is "gratis" goedkoop.

[ Voor 19% gewijzigd door 201WD op 20-05-2026 19:53 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:05

zalkc

cvz.eu

[...]

-O-
Die gooi ik op de zelfde hoop als de PV belasting, gedwongen vaccinaties, de CO2 tax op vlees en zuivel, en het CO2 budget afgedwongen middels de CBCD. Angstp*rno voor de kringverjaardag

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37
reputatio schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Hij saldeert zelf op de meter, zoals men hierboven ook opmerkt. Ik ga de EV met 5kw laden, dan is die 20kwh in 4 uur over. Dat houdt ook de C rating gezond en voorkomt langdurige piek belasting op de omvormer. Langzamer zou ik niet doen, aangezien een EV tijdens het laden behoorlijke verliezen heeft door alle systemen en koeling die actief zijn. Exacte getallen heb ik niet, maar enkele 100w stand-by tijdens laden heeft een gemiddelde EV wel.

Aanleg is voor een leek niet aan te raden, alleen iemand die gevoel voor techniek heeft zou ik het aanraden. Ik ben geen gemiddelde klusser denk ik, dus daar heb je niet veel aan qua referentie. Bij twijfel laten doen, de risico’s zijn te groot als je niet weet wat je aan het doen bent (aanhaalmomenten, NEN1010, diameters, persingen, overgangsweerstanden meten met kelvin meter of thermische camera).

• zalkc

zalkc

cvz.eu

habbekrats schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Als je een Victron systeem met een nieuwere 3P75CT gaat nul prima. desnoods zet je hem op +10 Watt. Vooralsnog is de meetperiode van je netbeheerder 15 minuten.
Mijn Deye kan ook gewoon in eiland bedrijf werken, dan zal die alleen gaan terugleveren bij zon en afnemen als de batterij tekortschiet.

Nu is Grid nog primair en moet de Deye via de SDM630 bepalen hoeveel er van/naar de batterij kan. In eilandbedrijf wordt Grid secundair en draait je hele huis op de omvormer, dan pakt hij pas stroom van het net als hij het nodig heeft en hoeft hij niet steeds te balanceren.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc

zalkc

cvz.eu

master1104 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Aanleg is voor een leek niet aan te raden, alleen iemand die gevoel voor techniek heeft zou ik het aanraden. Ik ben geen gemiddelde klusser denk ik, dus daar heb je niet veel aan qua referentie. Bij twijfel laten doen, de risico’s zijn te groot als je niet weet wat je aan het doen bent (aanhaalmomenten, NEN1010, diameters, persingen, overgangsweerstanden meten met kelvin meter of thermische camera).
Ik heb zelf het eerste jaar elektrotechniek gevolgd op de HTS (in de vorige eeuw), maar ik had zelf ook 2 kennissen met NEN3140/1010 papieren die ik regelmatig liet meedenken en meekijken, en ook gewoon om een warmtebeeldcamera te kunnen gebruiken die ik niet zelf heb.

Maar het is voor je gemoedsrust soms ook wel handig als je wel gewoon de rekening van de installateur hebt liggen in het geval dat er iets gebeurd. Want hoewel ik alles echt keurig en correct heb aangelegd en laten controleren blijf je soms toch wel een beetje twijfelen aan jezelf.

• mitsumark
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:07:
[...]
ik had het over 26-30 kWh capaciteit.
Dus als ik de Zendure Mix 4000 AC (die kun je namelijk wel uitbreiden, dat kan met de Mix 3000 AC namelijk niet ) neem die kost nu circa 2.400 euro per 8 kWh, prijzen van de uitbreiding 7 kWh zijn nog niet bekend, maar stel die kost 1800 euro (gokje) kom ik op alleen al voor de één unit met 3 uitbreidingen op 7.800 euro, daar komt nog circa 1000 euro (oa een type B alamat plus installatiekosten er bij); dus rond de 9.000 euro afgerond voor 29 kWh. op zich dus inderdaad een stuk goedkoper. Maar dan zit ik nog steeds op een terugverdientijd van rond de 10 jaar. (even er van uitgaan dat je laden 260 keer per jaar elk met 15 kWh je circa 900 euro in het jaar gaat kosten. en dan pas ga met je batterij systeem beginnen met verdienen (nu heb ik wel hier de voordelen van NOM nog niet in mee genomen).
Puur naar NOM kijkend zou je waarschijnlijk met één Zendure Mix 4000 AC al klaar zijn, en dat dus voor net 2.400 euro (en waarschijnlijk nog goedkoper).
Je kunt toch gewoon 3x een 3000 naast elkaar gebruiken, zonder uitbreidingen?
Wellicht op bestaande groepen, of een "simpele" uitbreiding a 300 euro?
Maar misschien heb ik een beperking gemist, zo ja is dat niet zo duidelijk op de website.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:34:
[...]
Je kunt toch gewoon 3x een 3000 naast elkaar gebruiken, zonder uitbreidingen?
Wellicht op bestaande groepen, of een "simpele" uitbreiding a 300 euro?
Maar misschien heb ik een beperking gemist, zo ja is dat niet zo duidelijk op de website.
jup, daar heb je helemaal gelijk aan, alleen vraag ik me wel af wat onder de streep goedkoper is ?
Beide hebben hun voor en nadelen.
verschil tussen beide is 300 euro, helaas zijn er nog geen prijzen bekend van de uitbreiding a 7 kWh.
en de Mix 3000 kun je dus niet uitbreiden, dan zou ik nog eerder 2 Mix 4000 AC kopen en dan krijg je nu de powerHub er gratis bij, en die kost dus meer dan het prijsverschil met de Mix 3000 plus je houd de optie om nog verder uit te breiden open.

• Jan-tweak
[...]

kan, maar met vakantie hou je wel een basisverbruik die je bij NOM ( tenminste bij mij ) niet meer hebt.
Dus ik ben bang dat ze daar toch wel achter komen, ik heb overigens mijn batterijen dus wel netjes zo als het hoort aangemeld, net als mijn PV installatie overigens.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:48
[...]

Maar je hebt je thuisbatterij toch aangemeld via Energieleveren.nl.... dat is een wettelijke verplichting O-)

[ Voor 8% gewijzigd door ArjoK op 21-05-2026 00:46 ]

Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 00:52
ArjoK schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:44:
[...]

Maar je hebt je thuisbatterij toch aangemeld via Energieleveren.nl.... dat is een wettelijke verplichting O-)
Uiteindelijk verwachten we allemaal terug te kunnen vallen op een betrouwbare grid. Als er geen geld meer verdiend wordt op de kWh's dan gaan de vaste kosten omhoog. Is niet leuk, maar wel heel eerlijk denk ik. Als ik een auto op de oprit heb staan betaal ik ook wegenbelasting omdat ik wel goed asfalt verwacht, als ik hem ineens wel gebruik.

Gewoon los van de grid gaan, dan hoef je niks aan te melden en heb je ook geen kosten. Maar ook geen energie in de winter :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

P_Tingen

omdat het KAN

Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 02:41:
[...]

Gewoon los van de grid gaan, dan hoef je niks aan te melden en heb je ook geen kosten. Maar ook geen energie in de winter :P
Tuurlijk wel, gewoon een dieselaggregaat in de tuin zetten :+

... en gaat over tot de orde van de dag

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:43
[...]

Dat is alleen verplicht indien je batterij of zonnepaneel omvormer meer dan 800 W kan leveren. Wat nu als ik 3 setjes heb staan, op elke fase 1 setje?

[ Voor 5% gewijzigd door Sonero op 21-05-2026 08:28 ]

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:28
[...]

Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen hun thuisaccu hebben aangemeld, niet veel denk ik. Het is ook vrij nutteloos om dat te weten wie er allemaal een thuisaccu hebben staan, wat doet men met die info. En voor de bezitter van een thuisaccu heeft melden ook geen enkel voordeel in de zin dat je er iets voor terug krijgt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:44
Je wilt binnen de regels financieel zo gunstig mogelijk uitkomen. Dus gewoon aangemeld hier.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:07:
[...]

kan, maar met vakantie hou je wel een basisverbruik die je bij NOM ( tenminste bij mij ) niet meer hebt.
Dus ik ben bang dat ze daar toch wel achter komen, ik heb overigens mijn batterijen dus wel netjes zo als het hoort aangemeld, net als mijn PV installatie overigens.
Er zijn mensen die alles uit zetten/de hoofdschakelaar omzetten als ze op vakantie gaan.

Een extra belasting op thuisaccu's gaat gewoon niet gebeuren, net zoals zonnepanelenbelasting o.i.d.

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:28
HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Er zijn mensen die alles uit zetten/de hoofdschakelaar omzetten als ze op vakantie gaan.
Met een ferraris of domme digitale meter weet men ook niet het verbruik of terugleveren op een bepaald moment.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:44
En dan zie ik bij mn netbeheerder bij tarieven ook altijd staan: onbemeten. Kost nog minder ook ;)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sonero schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Dat is alleen verplicht indien je batterij of zonnepaneel omvormer meer dan 800 W kan leveren. Wat nu als ik 3 setjes heb staan, op elke fase 1 setje?
Niet helemaal juist, dit moet zijn: meer dan 799 W kan leveren.
Wanneer je drie setjes hebt staan van thuisbatterijen die maar 799 Watt kunnen terugleveren, is dit volgens mij een grijs gebied. Maar dit is in dit geval niet relevant, want jouw batterijen zullen wel 800 Watt kunnen terugleveren.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:48
[...]

De meeste thuisbatterijen hebben een omvormer met meer vermogen dan 800 Watt. Dus melden verplicht. De softwarematige begrenzing van het vermogen doet hier niets aan af.

Meerdere setjes is vermogen optellen? Maar idd dot is niet duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 21-05-2026 09:52 ]

Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
Jan-tweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:04:
[...]

jup, daar heb je helemaal gelijk aan, alleen vraag ik me wel af wat onder de streep goedkoper is ?
Beide hebben hun voor en nadelen.
verschil tussen beide is 300 euro, helaas zijn er nog geen prijzen bekend van de uitbreiding a 7 kWh.
en de Mix 3000 kun je dus niet uitbreiden, dan zou ik nog eerder 2 Mix 4000 AC kopen en dan krijg je nu de powerHub er gratis bij, en die kost dus meer dan het prijsverschil met de Mix 3000 plus je houd de optie om nog verder uit te breiden open.
Ik vind die Mix 4000 ook interessant, zeker vanwege de directe AC aansluiting voor omvormers van derden, in mijn geval zou dat moeten kunnen werken met 1-fase omvormers van SolarEdge. De Hub vind ik ook interessant, maar om nou twee 4000's te bestellen. Heb echt geen 8kW nodig, voorlopig. Tenzij ik de EV's ga doorladen vanuit de thuisbatterij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

habbekrats schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Bij een slimmemeter die ik uitlees zie ik in hetzelfde kwartier levering en teruglevering. Blijkbaar worden de registers dus met een kortere tijdsinterval gemeten. Het is dus niet afdoende om per kwartier te kijken, toch?

• Pr088
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen hun thuisaccu hebben aangemeld, niet veel denk ik. Het is ook vrij nutteloos om dat te weten wie er allemaal een thuisaccu hebben staan, wat doet men met die info. En voor de bezitter van een thuisaccu heeft melden ook geen enkel voordeel in de zin dat je er iets voor terug krijgt.
Tuurlijk heeft het wel zin. Het geeft netbeheerders inzicht in flexibele capaciteit. Thuisbatterijen helpen balanceren maar kunnen het ook verergeren. Als er eind van de week weer stevige negatieve prijzen (verwacht ik) ontstaan, dan zul je zien dat particulieren en bedrijven bepaalde uren gaan mijden (minder vraag dan verwacht) en volle bak energie gaan vragen op de goedkope uren.
Dat kan rond kwartierwisselingen of uurwisselingen enorme swings op het net veroorzaken. Dus inzicht is wel zeker nuttig. Los van het feit dat je verplicht bent om te registreren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47
[...]

Lijkt me niet dat hoeft als de accu echt alleen NOM doet - dus geen teruglevering aan het grid.

Toegegeven een NOM setup levert steeds een minihoeveelheid terug (of neemt af), omdat hij het verbruik in huis moet balanceren obv de p1. maar het is een inieminie hoeveelheid. Een energiemaatschappij zal er dus wel snel achterkomen.

• Pr088
_Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Lijkt me niet dat hoeft als de accu echt alleen NOM doet - dus geen teruglevering aan het grid.

Toegegeven een NOM setup levert steeds een minihoeveelheid terug (of neemt af), omdat hij het verbruik in huis moet balanceren obv de p1. maar het is een inieminie hoeveelheid. Een energiemaatschappij zal er dus wel snel achterkomen.
Lijkt mij wel. Onze wet- en regelgeving verplicht particulieren om je batterij aan te melden als de omvormer meer dan 800W vermogen kan leveren. Maakt niet uit of je NOM doet of 100% aan het handelen bent.

Dat verschil maakt alleen uit voor je recht op BTW-teruggave.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
[...]

Is het ook niet zo dat die info met de brandweer wordt gemeld? Als ze dan naar een huis rijden bij een melding, dat ze vooraf al geinformeerd zijn dat er accu's in huis staan?

Nog los van het feit dat de brandweer vraagt om middels stickers aan te geven, bijvoorbeeld bij de kelderdeur, dat daar accu's staan?

• _Apache_
Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Lijkt mij wel. Onze wet- en regelgeving verplicht particulieren om je batterij aan te melden als de omvormer meer dan 800W vermogen kan leveren. Maakt niet uit of je NOM doet of 100% aan het handelen bent.

Dat verschil maakt alleen uit voor je recht op BTW-teruggave.
En mijn setup gaat dus precies niet boven die 800W uit. :)

• Mistraller
[...]

Ik heb een nog een 500W omvormer uit de begindagen draaien. Is gewoon aangemeld. Heeft er wel een grote broer en 2 accu systemen bij gekregen.
Die 500W dekte met name de basislast, dagelijks ging er maar weinig het het op. Maar als jij teruglevert, hoe weinig ook, en je hebt geen aanmelding gedaan is dat een signaal dat er iets niet klopt. Zelfde idee met een thuisaccu; als je perfect NOM probeert te draaien zal je toch terugleveren zo nu en dan. Dat is gewoon zichtbaar als je gridconnected bent.
[...]

Dat veel mensen het niet eens weten is geen argument. Zo weet ook niet iedereen dat je zomaar 2 thuisaccu's in 1 groep mag steken...

Maar wat wél interessant is, is de thuisaccu bij meerfasige aansluitingen. Als iemand een 1 fase accu aansluit op een 3 fase woning, dan zal de accu op z'n eigen fase gaan laden of ontladen op basis van het totaal wat ie ziet op de P1 over alle fases. Dus staat bijv. je PV op fase 2, je thuisaccu op fase 1 dan kan je prima nul op de meter krijgen. Terwijl de netbeheerder alleen maar veel gebruik ziet op 2 fases tegelijk! Fase saldering vindt nu nog in de meter plaats, maar zorgt wel voor netcongestie als het niet random genoeg is aangesloten in een wijk. Ook daar is deze info zinvol.
testmanager schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Is het ook niet zo dat die info met de brandweer wordt gemeld? Als ze dan naar een huis rijden bij een melding, dat ze vooraf al geinformeerd zijn dat er accu's in huis staan?

Nog los van het feit dat de brandweer vraagt om middels stickers aan te geven, bijvoorbeeld bij de kelderdeur, dat daar accu's staan?
Voor zover ik weet niet omdat de informatie niet betrouwbaar is. Als er geen gegevens bekend zijn betekent dat immers niet dat er toch ééntje kan staan. PV kan je simpel zien. Een accu niet. Auto informatie wordt inderdaad wel doorgenomen bij het aanrijden op basis van kenteken. Mijn zwager is bevelvoerder maar heeft nog geen woningbrand meegemaakt waar thuisaccu's betrokken waren. En daar speelt ook het verschil tussen een vast gemonteerde opstelling of een mobiele stekkeraccu. (Er zijn zelfs mensen die hun thuisaccu op een hondje hebben staan zodat je hem zo naar buiten kunt rollen als het moet)
_Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:37:
[...]

En mijn setup gaat dus precies niet boven die 800W uit. :)
Wat ie hardwarematig kan of waar die softwarematig op gecapped is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 21-05-2026 10:41 ]

---------------

• _Apache_
Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Wat ie hardwarematig kan of waar die softwarematig op gecapped is.
Wat ie hardware matig kan.

Ik heb nu 2PiB's, elk met een omvormer van 800W. Echter staan ze nog niet op een eigen groep, dus hij staat nu nog in 'geknepen' modus. Dus bij elkaar houden ze 800W aan als max dat zie je nu ook in de monitoring voorbij komen, ze gaan een voor een.

Als ik ze op een eigen groep koppel, en dus mag 'ontgrendelen', gaan ze 1600W leveren. En dan zou ik ze moeten aanmelden. Maar daaronder zag ik nog geen verplichting om het te doen.

Ik verwacht overigens dat energiemaatschappijen hier zelf ookw elinzicht in hebben. Mijn teruglevering van april dit jaar is ''opeens'' 80% minder, terwijl het mondjesmaat nog wel doorkomt. Kortom, alle signalen van energie opslag. Ik snap niet zo dat we dit op particuliere aanmeldingen moeten laten leunen (iets met eigenwijze Nederlanders), laat de maatschappijen dit bepalen door ingekomen data..

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 21-05-2026 10:56 ]

• Mistraller
_Apache_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Wat ie hardware matig kan.

Ik heb nu 2PiB's, elk met een omvormer van 800W. Echter staan ze nog niet op een eigen groep, dus hij staat nu nog in 'geknepen' modus. Dus bij elkaar houden ze 800W aan als max dat zie je nu ook in de monitoring voorbij komen, ze gaan een voor een.

Als ik ze op een eigen groep koppel, en dus mag 'ontgrendelen', gaan ze 1600W leveren. En dan zou ik ze moeten aanmelden. Maar daaronder zag ik nog geen verplichting om het te doen.

Ik verwacht overigens dat energiemaatschappijen hier zelf ookw elinzicht in hebben. Mijn teruglevering van april dit jaar is ''opeens'' 80% minder, terwijl het mondjesmaat nog wel doorkomt. Kortom, alle signalen van energie opslag. Ik snap niet zo dat we dit op particuliere aanmeldingen moeten laten leunen (iets met eigenwijze Nederlanders), laat de maatschappijen dit bepalen door ingekomen data..
Dat is dus softwarematig. Bovendien ziet de wetgever jouw apparatuur in z'n geheel als "installatie". Ik weet bijna zeker dat jij meldingsplichtig bent.

---------------

• _Apache_
Mistraller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Dat is dus softwarematig. Bovendien ziet de wetgever jouw apparatuur in z'n geheel als "installatie". Ik weet bijna zeker dat jij meldingsplichtig bent.
Mijn thuis accu levert geen zonnestroom terug, maar zonnepanelen, die zijn al wel aangemeld.
Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste