OK... aangezien ik mijn 3x 48V batterij solaredge 10kW homehup met Backup Unit nu 2 maanden heb staan even wat ervaringen:
RTE:
Over afgelopen week 73kWh geladen en 65kWh ontladen. Dat betekent dat ik van 100% laden 89% terug krijg. Een RTE van 89% dus.
Op zich is het systeem DC gekoppeld. Maarrrr..... In dit laatste saldeerjaar laad ik de batterij in de goedkope uren met full power. Dat is dan afhankelijk van de hoeveelheid zon voor ongeveer de helft AC. Bij puur DC laden zal de RTE nog wat toenemen. Meer dan 90 of 91% verwacht ik echter niet.
Capaciteit:
De 3x48V batterijen werden in eerste instantie als 3x 3.6kWh = 13.8kWh unit verkocht. Inmiddels is er een software update van solaredge geweest waarmee de capaciteit op 14.3kWh gekomen is. Het lijkt natuurlijk raar dat je de batterij capaciteit met software kan vergroten maar dat geeft aan dat solaredge interne laad/ontlaad limieten hanteert en dat ze die hebben opgerekt. Dat betekent dus ook dat die 14.3kWh een daadwerkelijke "bruikbare capaciteit" betreft. Ik draai nu overigens cycles tussen 20% en 100%. Niet tot 0% ontladen is goed voor de levensduur en geeft me wat backup in geval de stroom uitvalt.
Backup omschakeltijd
Direct na in bedrijfstellen heb ik dit 1x getest en toen ging hij zonder gap in backup. Volgens spec is er een omschakeltijd van <10 secondes maar in dit geval ging dat dus instantaan. Ik heb het vermoeden dat dat komt omdat batterij toen "niet idle" was.
Ik wil dit nog veel beter testen maar dat lukt nu even niet. Ik ben bezig met duurproeven op een computer die ik niet wil onderbreken. Dit ga ik over ongeveer een maand uitgebreid doen.
Temperatuur:
Hij staat op zolder.
In eerste instantie deed ik 2 laad/ontlaad runs per dag:
- nacht goedkoop laden, ochtend duur ontladen
- middag goedkoop laden, avond duur ontladen
Na een paar dagen heb ik die nachtrun er uit gehaald. De euro winst werd teniet gedaan door de RTE.
Ik heb via modbus de temperatuur van de ingebouwde batterij sensor gelogd, zie plaatje hieronder.
Je ziet duidelijk dat ik halverwege naar 1 cycle per dag ben gegaan. Je ziet steeds 2 pieken. De eerste is de oplaadpiek, de tweede is de ontlaadpiek.
Voordeel van maar 1 run per dag is een duidelijk lagere temperatuur.
Na alle initiële angsten voor oververhitting ben ik nu eigenlijk redelijk happy. Dit is een heel bescheiden heatload.
Er is wel degelijk sprake van "verwarming". De zolder is nu rond de 23 graden terwijl het overal elders in het huis rond de 20 is. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Dagelijks wordt er toch ongeveer 1kWh warmte in gepompt als gevolg van RTE verlies.
@
RonJ , wellicht leuke info voor je overzichtje.
Dit betreft dan praktijkdata. Dat is niet perse vergelijkbaar met folder data van andere systemen. (en zo blijft vergelijken altijd lastig)
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV