Andrehj schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Dat kan ik begrijpen. Maar ik heb net nog even over je situatie nagedacht en zou het nu, anno 2025, toch anders doen:
In ieder geval zoveel mogelijk panelen, maar niet zo'n grote omvormer. Op tijden dat die panelen vol opbrengen is de stroom toch nauwelijks wat waard.
Bovendien zou ik graag een noodstroomvoorziening willen hebben.
In jouw situatie zou ik nu dus:
- De grootste SMA hybrid omvormer (10 kW?) kopen en daar zoveel mogelijk panelen aan hangen. Kan meer dan een factor 2 als je noord en zuid slim combineert. Hier kan ik ook 22 kWp aan panelen kwijt op een 8 kW omvormer.
- Er een ca 20 kWh accu aan hangen.
- Die hybrid omvormer + meterkast zodanig bedraden dat ie voor noodstroom het grootste deel van de woning van stroom kan voorzien. In mijn geval zou dat alles behalve EV-laden en WP legionella-element zijn. EV kun je in geval van stroomuitval wel een keertje met een granny charger laden.
- Voor de panelen die niet op de hybrid omvormer kunnen een extra SMA omvormer aanschaffen.
- Teruglevering slim sturen met bijvoorbeeld de Sunny Home Manager (schijnt tegenwoordig met dynamische tarieven om te kunnen gaan).
Interessant, dank voor het delen. Daar ga ik nog eens wat langer over nadenken.
Maar mijn wensen liggen iets anders:
-Max 1 omvormer. ik heb er nu 4 en dat is toch niet zo prettig. Veel kabels, veel meterkastruimte, lastig om 1 goed overzicht te krijgen, en terugregelen van output is lastiger.
-Ik wil NU echt het dak vol, gewoon alles in 1 x goed doen qua PV, zodat het af is.
-Nu nog geen thuisaccu, Ik kan voorlopig nog salderen zonder terugleverkosten. Over 2-3 jaar ga ik het heroverwegen, en noodstroomvoorziening overweeg ik dan ook.
-Hybride omvormer: ik heb gelezen dat je dan vaak beperkt bent in accu-keuze en dat de DIY route bijvoorbeeld af kan vallen. Ik neig er daarom naar nu voor een gewone omvormer te gaan.
-Slim sturen zal ik gaan doen via Modbus (HA) of inderdaad via Sunny Home Manager. Nog geen idee welke van de 2 daarvoor handiger is.
-Grootte omvormer: houd ik toch op 20 kW. We hebben namelijk 2 EV's en ik verwacht dat een volgende EV op 22 kW zal kunnen laden. Daar wil ik dan graag gebruik van kunnen maken. Zeker interessant als de dynamische tarieven laag zijn.
Verder is er ook een Sauna, Jacuzzi en komt er misschien nog een zwembad. Dus tsja ik zie het wel voor me dat ik straks allerlei apparatuur tegelijk wil kunnen aanzetten als de stroomtarieven aantrekkelijk zijn.
En zo heel veel duurder is een grotere omvormer dan ook weer niet. Ik verdien dat overigens al makkelijk terug omdat ik tot en met 2027 nog kan salderen zonder TLK en ik heb een TLV van 11,5 ct per kWh.
Maar je punten zijn zeker valide. Een kleine omvormer is een prima tip ook voor de meeste situaties.
[
Voor 13% gewijzigd door
de Peer op 12-10-2025 12:44
]