• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:18
Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:19:

Ik begrijp dat panelen al dubbel geisoleerd zijn en in principe niet eens geaard hoeven te worden, het zou puur om de montageklemmen en rails gaan, is dat correct?
Volgen mij gaat het ook om de alu frames van de panelen die potentiaalvereffend moeten worden.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
Voor een kennis met een kleine beurs heb ik een omvormer gevonden van Foxess. Ik ken deze niet en kan er nauwelijks ervaringen van vinden. Iemand hier die er iets over vertellen kan?
een 12kW omvormer 3F voor 250 euro klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
ybos schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:31:
Voor een kennis met een kleine beurs heb ik een omvormer gevonden van Foxess. Ik ken deze niet en kan er nauwelijks ervaringen van vinden. Iemand hier die er iets over vertellen kan?
een 12kW omvormer 3F voor 250 euro klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Het merk ken ik niet,maar voor die bedragen heb ik er al zat gekocht,gaan soms wel na 3 jaar kapot,maar dan pak ik weer volgende van de plank.
Mensen word aangepraat door installateur dat hun oude omvormer niks waard is,moet nieuwe gehangen worden,veel beter.....
Idem voor panelen die nu voor tientje te koop komen

1 PVoutput . Dongen NB

• ybos
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:37:
[...]

Het merk ken ik niet,maar voor die bedragen heb ik er al zat gekocht,gaan soms wel na 3 jaar kapot,maar dan pak ik weer volgende van de plank.
Mensen word aangepraat door installateur dat hun oude omvormer niks waard is,moet nieuwe gehangen worden,veel beter.....
Idem voor panelen die nu voor tientje te koop komen
Deze is nog nieuw, daarom denk ik ook wel dat ik hem koop :Y
ybos schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:41:
[...]

Deze is nog nieuw, daarom denk ik ook wel dat ik hem koop :Y
Hier heb je hem met garantie denk ik
https://www.elektrototaalmarkt.nl/4202948

1 PVoutput . Dongen NB

• ybos
Dat tabje stond al open bij mij ;)
Maar evengoed bedankt!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:56:
[...]

Volgen mij gaat het ook om de alu frames van de panelen die potentiaalvereffend moeten worden.
Volgens deze site moet dat niet:
Volgens NEN 1010 hoeft alleen het montagesysteem vereffend te worden, de modules zelf worden niet genoemd. Het is echter wel aan te bevelen om ook de zonnepanelen in de vereffening mee te nemen.
Bron

Maar maakt voor mijn situatie niet uit, de panelen worden verbonden door moduleklemmen van Clickfit die zorgen voor potentiaalvereffening volgens de fabrikant. Ik zou eigenlijk niet weten waarom het dan niet voldoende is om ergens een aarddraad vast te schroeven als het geheel aan panelen en montageprofieltjes toch elektrisch met elkaar is verbonden door die klemmen :?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 14-04-2026 21:57 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 00:29
Wolly schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:57:
[...]

Volgens deze site moet dat niet:

[...]

Bron

Maar maakt voor mijn situatie niet uit, de panelen worden verbonden door moduleklemmen van Clickfit die zorgen voor potentiaalvereffening volgens de fabrikant. Ik zou eigenlijk niet weten waarom het dan niet voldoende is om ergens een aarddraad vast te schroeven als het geheel aan panelen en montageprofieltjes toch elektrisch met elkaar is verbonden door die klemmen :?
De reden dat het de voorkeur heeft om elk paneel individueel met aarde te verbinden is omdat de overgangsweerstand tussen een klem en een paneel hoger kan zijn dan je wil. De koninklijke manier is door zo'n klemmetje van Esdec te gebruiken om een aarddraad aan het paneel te klemmen:
https://www.warmteservice...n-aardingsklem/p/07500525

Vereffening van panelen staat nog niet in NEN1010, maar wel in het ISSO handboek voor installateurs. Hoe belangrijk het echt is heeft niemand mij uit kunnen leggen in de 3 jaar dat ik zonnestroomsystemen heb geïnstalleerd en ontworpen. Maar meestal is het niet zo'n moeite om het te doen.

Houd er wel rekening mee dat die Clickfit railprofielen bovenop een balk in het dak bevestigd moeten worden, tenzij je dakbeschot stevig genoeg is. Dat is ook meteen het nadeel, als de balkmaat niet geschikt is voor je paneelmaat moet je toch weer over op rails.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:42:
Ik sprak net even snel mijn broer, dis wil een verduurzamingsslag gaan doen. Had offerte laten opmaken voor een warmtepomp en zonnepanelen.

De PV kost zo'n 3500 voor 5 x 475 WP op micro omvormers, ik vermoed enphase. Argument was dat je dan betere verdeling over de fases hebt zodat je beter gebruik kunt maken van de panelen. :? ook "ja voor als je de wasmachine gebruikt als de zon schijnt". Rijtjeshuis, dak op zuid, geen boom in de buurt.

Wat is een beetje courante installatieprijs tegenwoordig? Ik zou denken dat het nu ruim onder een euro per WP moet zitten?
Even een reactie in het juiste topic.
Die PV-installatie is minder dan 2.5 kW. Dat kan natuurlijk gemakkelijk zonder een duur Enphase systeem, tenzij het panelen met allemaal verschillende oriëntaties betreft. En verdelen over de fases hoeft voor zo'n klein systeem ook niet. Dat voegt niks toe.
Als ze allemaal op zuid liggen, dan kost een standaard 1-fase 2.5 kW omvormer maar zo'n 300 euro, plus een automaatje van 20 euro in de meterkast. Dat ga je met Enphase nooit redden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Hoe moet ik dit lezen met betrekking tot potentiaalvereffening van de panelen en montagesysteem? Ik zit nog met het gedoe dat - en potentiaalvereffening binnen komen in dezelfde buis, deze is 19mm en daar komt per definitie een lompe lasdoos voor in mijn situatie als ik dat moet scheiden. De SMA SB5000-TL21 heeft een extra aardpunt min of meer direct bij de stringaansluiting. De SMA zit op dezelfde aardrail als de potentiaalvereffening zou komen als ik die rechtstreeks aan zou sluiten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:01
JT schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:44:
Hoe moet ik dit lezen met betrekking tot potentiaalvereffening van de panelen en montagesysteem? Ik zit nog met het gedoe dat - en potentiaalvereffening binnen komen in dezelfde buis, deze is 19mm en daar komt per definitie een lompe lasdoos voor in mijn situatie als ik dat moet scheiden. De SMA SB5000-TL21 heeft een extra aardpunt min of meer direct bij de stringaansluiting. De SMA zit op dezelfde aardrail als de potentiaalvereffening zou komen als ik die rechtstreeks aan zou sluiten.
Vol doe je dan aan de eerste zin?
Als op de plaats van installatie een extra aarding of een potentiaalvereffening vereist is, kunt u een extra aarding op de omvormer aansluiten.
Dus wanneer is die extra aarding of potentiaalvereffening verplicht?

• JT

JT

VETAK y0

duvekot schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:57:
[...]

Vol doe je dan aan de eerste zin?

[...]

Dus wanneer is die extra aarding of potentiaalvereffening verplicht?
Naar mijn weten is potentiaalvereffening vereist van het frame. Dus deze moet worden aangesloten. Niet van de omvormer naar mijn weten. Alleen dit stuk kan gaan over de omvormer als dat vereist daarvoor is, of een aansluiting voor het frame als het daarvoor vereist is. De aansluiting zit in ieder geval bij de stringpluggen en de omvormer zit op dezelfde aardrail als waar de potentieelvereffening zou komen als ik het direct zou aansluiten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:44:
Je moet dit lezen als een extra aardedraad voor de omvormer, niet als een aardpunt voor de rail op het dak. De rail op het dak moet je aansluiten op een vast punt dat altijd werkt. Als je de rail rechtstreeks op de omvormer aansluit en die omvormer wordt in de toekomst gewisseld vanwege een defect dan is de rail op dat moment niet meer geaard, net het moment dat het wel fijn is om die connectie te hebben. Dat aardpunt hoeft geen lompe lasdoos de zijn, kan ook een korte strip zijn. JMV aardrail voor de badkamer is prima en kost je nog geen vier euro.

• JT

JT

VETAK y0

jadjong schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:35:
[...]

Je moet dit lezen als een extra aardedraad voor de omvormer, niet als een aardpunt voor de rail op het dak. De rail op het dak moet je aansluiten op een vast punt dat altijd werkt. Als je de rail rechtstreeks op de omvormer aansluit en die omvormer wordt in de toekomst gewisseld vanwege een defect dan is de rail op dat moment niet meer geaard, net het moment dat het wel fijn is om die connectie te hebben. Dat aardpunt hoeft geen lompe lasdoos de zijn, kan ook een korte strip zijn. JMV aardrail voor de badkamer is prima en kost je nog geen vier euro.
Dank voor je antwoord. De aardrail is er al, die zit in de Eaton pv verdeler. Punt is dus alleen dat ik 2 19mm buizen heb, een met de positieve stringkabels en een met de negatieve stringkabels én potentiaalvereffening. Die moet ik dus splitsen als ik ze niet op de omvormer kan aansluiten. Nu dacht ik aan een trekdoos om beide net het laatste stukje netjes door een buis te laten lopen, maar die zijn allemaal voor 16mm buizen. Dus dan ga je uitkomen bij dozen als de ABB HAF 3611, terwijl het min of meer (dan wel op zolder) in het zicht zit.

Ecodan warmtepomp

• jadjong
  • Niet online
Ter hoogte van de PV-verdeler de buis met aardedraad een stukje onderbreken? Je hebt maar een centimeter nodig om die draad er uit te krijgen.

• JT

JT

VETAK y0

jadjong schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:51:
Ter hoogte van de PV-verdeler de buis met aardedraad een stukje onderbreken? Je hebt maar een centimeter nodig om die draad er uit te krijgen.
Dat zou kunnen ja, had ik ook al aan gedacht, maar dat is geen gek iets? De buis voor de stringkabels eindigt iets voor de omvormer, ik kan daar ook een nieuwe buis maken waar die dan direct in gaat.

Ecodan warmtepomp

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:54

ViezeVis

Sample Text

Ik merkte dat er net een druppel hing aan de DC-kabel van de omvormer. Het voelde vettig, niet als water. Waar de kabels omhoog gaan, voelt het droog en is het niet vettig. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Lekkende condensatoren las ik online?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpTYgQK4BAl_7-VhD7OTMHCjjH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJSN1apPdLUzwRgigWNKE46q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9PH-t49_HeuSPAJTNk1VIo8ecc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGykaMUHWf0GcydtWIJ7j6RH.jpg?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• duvekot
ViezeVis schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:08:
Ik merkte dat er net een druppel hing aan de DC-kabel van de omvormer. Het voelde vettig, niet als water. Waar de kabels omhoog gaan, voelt het droog en is het niet vettig. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Lekkende condensatoren las ik online?
[Afbeelding][Afbeelding]
Waar hangt je omvormer? Welke ruimte?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16

de Peer

under peer review

duvekot schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:19:
[...]

Waar hangt je omvormer? Welke ruimte?
Boven de airfryer :+

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ViezeVis Schroef de omvormer eens open als het donker is en je de groep / werkschakelaar hebt uitgezet.
En maak dan een foto en plaats die hier. Vooral van de elco's natuurlijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

onetime schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:44:
@ViezeVis Schroef de omvormer eens open als het donker is en je de groep / werkschakelaar hebt uitgezet.
En maak dan een foto en plaats die hier. Vooral van de elco's natuurlijk.
Er zit een garantie seal overheen. De omvormer hangt op zolder. Ik ga het bedrijf mailen die ze heeft geplaatst. Ik hoopte dat dit een bekend fenomeen zou zijn. Houd jullie op de hoogte!

ViezeVis schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:50:
[...]

Er zit een garantie seal overheen. De omvormer hangt op zolder. Ik ga het bedrijf mailen die ze heeft geplaatst. Ik hoopte dat dit een bekend fenomeen zou zijn. Houd jullie op de hoogte!
Als je nou eens die stekker los haalt,dan zie je toch of het uit omvormer of uit de kabel komt vanaf je dak. Het laatste lijkt mij de bron...

1 PVoutput . Dongen NB

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

reneeke1970 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:22:
[...]

Als je nou eens die stekker los haalt,dan zie je toch of het uit omvormer of uit de kabel komt vanaf je dak. Het laatste lijkt mij de bron...
Dat leek mij ook logisch, maar ik heb de PVC buis losgehaald en iets uit elkaar geschoven om met een papiertje langs de kabels hoger in de pvc buis te gaan en die zijn schoon.

ViezeVis schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:27:
[...]

Dat leek mij ook logisch, maar ik heb de PVC buis losgehaald en iets uit elkaar geschoven om met een papiertje langs de kabels hoger in de pvc buis te gaan en die zijn schoon.
Het komt ook niet langs de kabel ,maar door de kabel,en in de stekker komt het er uit.
Langs de kern dus,omdat er dan boven op dak iets niet waterdicht is....

1 PVoutput . Dongen NB

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 07:38
Tot hoeveel % + tov van je omvormer heeft het zin om over te dimensioneren?

Heb momenteel een 5kw omvormer, en aan 5280wp zuid opstelling op het dak liggen. In theorie zou ik nog 4 panelen (2x oost + 2x west a 480wp) erbij kunnen leggen en erop prikken op dezelfde string. Ik kom dan uit op 7200wp / 5000 kw = 144% overgedimensioneerd (opbrengst is uiteraard lager, maar ik ga hier even van uit).

In hoeverre is dat problematisch en is er een manier hoe ik kan uitrekenen of het ook wat zou opleveren? Ik verbruik meer dan ik opwek ivm EV. Of is het met zicht op einde salderen dit geen slim plan? Investering zou dan kleine 450 euro zijn (oftewel 1800 ingekochte kwh op basis van prijs van 0,25 euro per kwh).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:32
darkfujita schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:44:

Heb momenteel een 5kw omvormer, en aan 5280wp zuid opstelling op het dak liggen. In theorie zou ik nog 4 panelen (2x oost + 2x west a 480wp) erbij kunnen leggen en erop prikken op dezelfde string. Ik kom dan uit op 7200wp / 5000 kw = 144% overgedimensioneerd (opbrengst is uiteraard lager, maar ik ga hier even van uit).

In hoeverre is dat problematisch en is er een manier hoe ik kan uitrekenen of het ook wat zou opleveren? Ik verbruik meer dan ik opwek ivm EV. Of is het met zicht op einde salderen dit geen slim plan? Investering zou dan kleine 450 euro zijn (oftewel 1800 ingekochte kwh op basis van prijs van 0,25 euro per kwh).
OP lezen. Hele string moet dezelfde oriëntatie/helling hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• darkfujita
BarryH schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:04:
[...]

OP lezen. Hele string moet dezelfde oriëntatie/helling hebben
Geen probleem, ik kan er ook nog 4 op zuid leggen. Verder heb ik ook nog een extra MPP tracker, dus zou ze zelfs daarop kunnen gooien. Stel ik leg ze op 4 zuid en voeg ze bij de bestaande string. Zou dat zin hebben?

Heb even adhv chatgpt een berekening gemaakt, en die geeft aan dat ik ongeveer 30 tot 35% meer opbrengst zou kunnen halen tov van nu. Dat zou een kleine 1500 kwh zijn op jaarbasis.

• de Peer

de Peer

under peer review

Het levert altijd wat op. want met name in de herfst en winter, maar ook op bewolkte dagen in de zomer is elk extra paneel mooi meegenomen.

Ik heb 33500 Wp op een 20 kW omvormer.

In de technische specs van je omvormer kun je vaak wel vinden wat maximaal is toegestaan, dus dat is dan je bovengrens.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-04-2026 14:14 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

darkfujita schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:10:
[...]

Dat zou een kleine 1500 kwh zijn op jaarbasis.
wat je op jaarbasis haalt is niet relevant meer na 01-01-2027 ivm afschaffen salderen. Beter kijk je dus naar het vermogen over de hele dag heen en of je dat nuttig kunt verbruiken op die momenten.

• darkfujita
de Peer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:15:
[...]

wat je op jaarbasis haalt is niet relevant meer na 01-01-2027 ivm afschaffen salderen. Beter kijk je dus naar het vermogen over de hele dag heen en of je dat nuttig kunt verbruiken op die momenten.
Uiteraard, maar als ik deze beslissing zou maken, heb ik er het meeste baat bij als ik het NU (zsm) zou aanschaffen. Dan kan ik dit jaar nog het voorjaar/zomer meepakken. Ik verbruik ongeveer 7000kwh op jaarbasis, dus dan zou de volledige opbrengst van deze extra panelen door mijzelf verbruikt worden.

• onetime
  • Niet online
@darkfujita Mijn standpunt is hele dak vol, zolang je ook in de winter niet teveel opbrengst hebt. Dat levert in ieder geval in voor- en najaar voordeel op. Let wel op dat de Voc +10% binnen de spec van de omvormer blijft. Met bijvoorbeeld Tigo optimizers kan je O-W panelen in 1 string doen om ruim binnen de range van je mppt te komen. Lees ook dit even: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12 - omvormer

edit: met een accu waar je minstens de nacht mee kan overbruggen optimaliseer je financieel.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 23-04-2026 01:31 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• JT

JT

VETAK y0

JT schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:51:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De string vind ik niet zo mooi aangelegd. Ze hadden op de hoogte van de buizen kunnen boren en dichter bij de muur, dan had de buis gewoon recht het hout in kunnen gaan. En dan met gele buis, dat vloekt wat minder. Het gekke is, achter het schot gaat de string bekabeling eerst naar beneden terwijl dat niet hoeft en dan daarna aan de andere kant weer naar boven. To be continued.
Anyhows, de bende maar eens wat netter gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9oRYBIOmN3puB7YLw52riCT_0s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xqno0Ejoe2aCAw1GnqzcI28A.jpg?f=fotoalbum_medium

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

darkfujita schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:23:
[...]

Uiteraard, maar als ik deze beslissing zou maken, heb ik er het meeste baat bij als ik het NU (zsm) zou aanschaffen. Dan kan ik dit jaar nog het voorjaar/zomer meepakken. Ik verbruik ongeveer 7000kwh op jaarbasis, dus dan zou de volledige opbrengst van deze extra panelen door mijzelf verbruikt worden.
Met dezelfde redenatie heb ik dus de laatste set panelen er ook nu op laten leggen.

Ecodan warmtepomp

• _Arthur
  • Laatst online: 21:19

_Arthur

blub

en is er een manier hoe ik kan uitrekenen of het ook wat zou opleveren?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/

Teken je dak, plaats de panelen, kies een gelijkende SMA 5kW omvormer en je weet opeens een boel meer (y)

• _Arthur

_Arthur

blub

Hier iemand met een Solis S6-EH3P10K-H-EU (of vergelijkbaar model) omvormer die de Solis modbus HACS integratie van Pho3niX90 gebruikt? En die het in HA voor elkaar heeft om bij (te) hoge negatieve uurprijzen het vermogen terugregelt of naar Self-Use only kan zetten? Ik heb er (nog) geen CT klemmen of speciefieke kWh meter tussen zitten. Heb wel alle P1 data en kwartier cq uurprijzen in HA beschikbaar.

Wat ik al heb geprobeerd: een extra modus: secie in configuratiom.yaml aangemaakt om daarin de juiste registers te schrijven, echter dat conflicteerd met de Pho3niX90 integratie.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:04
Weet iemand hier hoe het gaat met webshop Winkelman?
Heb twee weken geleden een omvormer bij ze besteld, is vorige week geleverd.
Maar bij open maken bleek de AC connector behuizing stuk (Goodwe).
Meteen gemaild, maar 0 respons....
Ik vermoed dat ik Goodwe moet vragen om dit onderdeel los nogmaals na te leveren? (Is een los onderdeel volgens de handleiding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dNIAjO4a407QMqACgzugH265TM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S24fC1l70Ec9XG5dKXTUJnRM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayQex5dUe5FBsFg9P3my5iFt61A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW3fEabLA5tfOdKH8DaKwSLp.jpg?f=fotoalbum_tile

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Andrehj
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:18:
Weet iemand hier hoe het gaat met webshop Winkelman?
Heb twee weken geleden een omvormer bij ze besteld, is vorige week geleverd.
Maar bij open maken bleek de AC connector behuizing stuk (Goodwe).
Meteen gemaild, maar 0 respons....
Ik vermoed dat ik Goodwe moet vragen om dit onderdeel los nogmaals na te leveren? (Is een los onderdeel volgens de handleiding)
Dit is overduidelijk transportschade, en daarvoor moet je bij Winkelman zijn (zij zijn immers je contractpartij). Hoe zij aan die connector komen is niet jouw probleem.
Ik zou ze dagelijks bellen zodat je probleem hoog op hun agenda blijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PASware
  • Laatst online: 15:02
Mijn ouders hebben al 2 jaar een omvormer die telkens in storing valt, met een E17 error. De setup heeft jaren goed gewerkt!
De setup:
- Goodwe gw2500ns
- 14x solar frontier, wp onbekend
- error code: E17, overvoltage protection

Vpv op omvormer is ~435v. Hij mag max 500v hebben en 450v op mppt volgens datasheet. Nog net binnen bandbreedte!

Wat ik niet snap is hoe de panelen aangesloten zijn, als ik kijk op datasheet van de Sf150-s en Sf170-s van solar frontier zie ik:
- Voc: 112v
- Vmmp: 87.5v

Met 435v zou je of 4 of 5 panelen in 1 string verwachten, maar het betreft 14 panelen, dus met 2 paralelle strings kom je op 8 of 10 panelen uit....
Met 14 panelen kan het alleen 2x7 of 7x2 zijn maar dan kom je rond de 700v of 200v uit.

Iemand enig idee??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

PASware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:35:
Mijn ouders hebben al 2 jaar een omvormer die telkens in storing valt, met een E17 error. De setup heeft jaren goed gewerkt!
De setup:
- Goodwe gw2500ns

Vpv op omvormer is ~435v. Hij mag max 500v hebben en 450v op mppt volgens datasheet. Nog net binnen bandbreedte!

Wat ik niet snap is hoe de panelen aangesloten zijn, als ik kijk op datasheet van de Sf150-s en Sf170-s van solar frontier zie ik:

Met 435v zou je of 4 of 5 panelen in 1 string verwachten, maar het betreft 14 panelen, dus met 2 paralelle strings kom je op 8 of 10 panelen uit....
Met 14 panelen kan het alleen 2x7 of 7x2 zijn maar dan kom je rond de 700v of 200v uit.

Iemand enig idee??
Dan hebben ze er 5 aangesloten en dat is teveel ,geeft voc van 5*112 is 560 volt.
Vier stuks is absolute max.
Dus 2*4 en 2*3 verdelen op de 2 mppt

1 PVoutput . Dongen NB

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:03

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Is dit niet de beveiliging dat de netspanning te hoog is. De AC kant dus. Veel nieuwe zonnepanelen in de buurt?

[ Voor 10% gewijzigd door JopieE op 30-04-2026 17:44 ]

Gasloos

• PASware
reneeke1970 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:43:
[...]

Dan hebben ze er 5 aangesloten en dat is teveel ,geeft voc van 5*112 is 560 volt.
Vier stuks is absolute max.
Dus 2*4 en 2*3 verdelen op de 2 mppt
Er is maar 1 mppt aanwezig/aangesloten.
De Vpv op omvormer is 435v, dan zou je eerder 4 in serie verwachten?
Met dus maar 1 mppt en 435v zou ik denken aan:
- 4 in serie
- 4 in serie
- 3 in serie
- 3 in serie
En dit parallel....maar dan kom je voltage onderling niet uit...
JopieE schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:43:
Is dit niet de beveiliging dat de netspanning te hoog is. De AC kant dus. Veel nieuwe zonnepanelen in de buurt?
AC was 244volt, hoog, maar niet te hoog. Dit probleem speelt al 2 jaar en dan elke dag.

[ Voor 49% gewijzigd door PASware op 30-04-2026 18:39 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

PASware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:35:
[...]

Er is maar 1 mppt aanwezig/aangesloten.
De Vpv op omvormer is 435v, dan zou je eerder 4 in serie verwachten?
Met dus maar 1 mppt en 435v zou ik denken aan:
- 4 in serie
- 4 in serie
- 3 in serie
- 3 in serie
En dit parallel....maar dan kom je voltage onderling niet uit...

[...]

AC was 244volt, hoog, maar niet te hoog. Dit probleem speelt al 2 jaar en dan elke dag.
Nou dan is hier iets beetje ondeugdelijk aangesloten,ik zou die lui even terug laten komen

1 PVoutput . Dongen NB

• PASware
reneeke1970 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:43:
[...]

Nou dan is hier iets beetje ondeugdelijk aangesloten,ik zou die lui even terug laten komen
Bedrijf is poos geleden failliet gegaan (Bongo solar).
Zie jij nog een andere mogelijkheid hoe het aangesloten kan zijn?
Voltage klinkt als 4 (of 5) panelen in serie, maar je komt altijd ongelijk uit met 14 panelen.

PASware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:51:
[...]

Bedrijf is poos geleden failliet gegaan (Bongo solar).
Zie jij nog een andere mogelijkheid hoe het aangesloten kan zijn?
Voltage klinkt als 4 (of 5) panelen in serie, maar je komt altijd ongelijk uit met 14 panelen.
Hoe dan ook ,het is altijd ongelijk.
Je zult het dak op moeten om dat te checken.
Kun je er 16 leggen met 4x4?
Anders word het andere omvormer met 2 mppt

1 PVoutput . Dongen NB

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:54
PASware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:35:
De setup:
- Goodwe gw2500ns

Iemand enig idee??
De error is pas van de laatste jaren zeg je? Ik heb heb ook SF panelen en ook de laatste jaren met regelmaat soortgelijk probleem, alleen de meldt mijn omvormer Isolation fault. Heb in 2021 een keer de bekabeling en connectoren laten nakijken toen ik er last van kreeg. Ik heb 28 panelen verdeeld over mppt1 4x4 en mppt2 3x4. Lijkt er inmiddels meer op dat enkele panelen bij mij het probleem geven. Voorheen enkel 1 mppt met dit probleem, inmiddels geven beide mppt de fout bij enkel vochtig weer (dauw en mist) DC Voltage is dan ~410V terwijl dat normaal < 350V is. Hierdoor vorig jaar ca. 2% opwek gemist. Dit jaar in januari 7 probleemdagen, februari 4, maart 1 en april 0. Ik zat al te kijken naar vervangen van de complete set maar de kosten van verwijderen (al snel € 30 per paneel) wegen momenteel niet op tegen de gemiste opwek.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

ArjoK schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:43:
[...]

De error is pas van de laatste jaren zeg je? Ik heb heb ook SF panelen en ook de laatste jaren met regelmaat soortgelijk probleem, alleen de meldt mijn omvormer Isolation fault. Heb in 2021 een keer de bekabeling en connectoren laten nakijken toen ik er last van kreeg. Ik heb 28 panelen verdeeld over mppt1 4x4 en mppt2 3x4. Lijkt er inmiddels meer op dat enkele panelen bij mij het probleem geven. Voorheen enkel 1 mppt met dit probleem, inmiddels geven beide mppt de fout bij enkel vochtig weer (dauw en mist) DC Voltage is dan ~410V terwijl dat normaal < 350V is. Hierdoor vorig jaar ca. 2% opwek gemist. Dit jaar in januari 7 probleemdagen, februari 4, maart 1 en april 0. Ik zat al te kijken naar vervangen van de complete set maar de kosten van verwijderen (al snel € 30 per paneel) wegen momenteel niet op tegen de gemiste opwek.
Tja...ik heb het probleem ook eens gehad met een string,ik koppel hem aan andere omvormer en geen probleem meer. De omvormer waar ik hem afhaalde ging jaartje later kapot.
Dus het hoeven niet altijd de panelen te zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• PASware
reneeke1970 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:56:
[...]

Hoe dan ook ,het is altijd ongelijk.
Je zult het dak op moeten om dat te checken.
Kun je er 16 leggen met 4x4?
Anders word het andere omvormer met 2 mppt
Het zal altijd ongelijk zijn,want 2x7 zou in de praktijk never nooit gewerkt kunnen hebben,want +700volt

Denk dat er niets anders op zit om het dak op te gaan en dan of 1 paneel erbij of alles opnieuw monteren met een nieuwe omvormer, tegenvaller dit!
ArjoK schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ja, eerst 5(?) jaar heeft het zonder problemen gewerkt, nu sinds 2 jaar ligt die eigenlijk plat, dus al 2 jaar praktisch geen opbrengst. Tijd om dak op te gaan dus :(

[ Voor 51% gewijzigd door PASware op 01-05-2026 08:31 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
@PASware Hoe raar het ook ligt, blijkbaar kan er stroom uit getrokken worden.
Vermoedelijk ligt het gewoon 3+3+4+4 parallel... de strings van 3 worden op te hoge spanning, te lage stroom aangesproken... suboptimaal, maar er komt stroom uit.

Ik zou gewoon een omvormer zoeken met 2mppt... aansluiten en daarna kijken of de boel in 2 gesplitst kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PASware
Ronald schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:51:
@PASware Hoe raar het ook ligt, blijkbaar kan er stroom uit getrokken worden.
Vermoedelijk ligt het gewoon 3+3+4+4 parallel... de strings van 3 worden op te hoge spanning, te lage stroom aangesproken... suboptimaal, maar er komt stroom uit.

Ik zou gewoon een omvormer zoeken met 2mppt... aansluiten en daarna kijken of de boel in 2 gesplitst kan worden.
Dank. In alle gevallen zal de boel op het dak eraf moeten, zeker als je naar 2 mppt's wilt. Matig en helaas.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
PASware schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Dank. In alle gevallen zal de boel op het dak eraf moeten, zeker als je naar 2 mppt's wilt. Matig en helaas.
Ligt er aan wat je op het dak aantreft. Vermoedelijk liggen er y-splitters ergens... als je daar bij kunt hoeven de panelen niet los.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 23:31

.Frank

Frank.

Goedendag mede stralingsboeren!

Ik heb een dakkapel geplaatst en daardoor nu een netto bruikbaar stuk plat dak van 4 meter bij 1.6 meter op het noord-oost-oosten (azimuth 65 graden), waar ik wat extra panelen wil plaatsen. Mijn enige doel is extra opwek in de winter, met name december en januari.

Nu lees ik op allerlei plekken dat de beste hellingshoek voor opbrengst in de winter steiler is dan in de zomer. Zie bijvoorbeeld hier, hier en hier. Check ik het echter met de PVWatts Calculator dan blijkt juist dat hoe platter, hoe beter.

Voor een 1kw-systeem (2 panelen) op NEE met azimuth 65 graden krijg ik bij een hellingshoek van 0 graden respectievelijk 0.33 en 0.46 kWh/m2/dag in december en januari, terwijl dat bij 45 graden nog maar 0.19 en 0.27 is.

So which is it?

Mijn initiële plan was om een 'tentje' te maken op het dak met twee panelen aan weerszijden. Nu lijken twee grotere panelen op één kant die platter liggen misschien eerder voor de hand.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• duvekot
.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:49:

[..]
So which is it?
Wat zegt PVCalc?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Kan je mooi beiden naast elkaar zetten om te zien wat en hoe. In het verleden altijd wel goed vergelijkbare output met de werkelijkheid gezien met PVCalc.

Je kan ook SMA hun tool gebruiken om eens twee strings/vlakken in te richten en zien wat die zeggen.

• .Frank

.Frank

Frank.

PVCalc zegt hetzelfde: een set met een dakhelling van 0 graden levert méér op dan met welke hellingshoek dan ook.

Ik denk dat wat hier speelt is het verschil tussen theoretische maximale stralingsinval berekenen, en wat je in de praktijk aan opwek hebt met panelen waar bijv. sneeuw of bladeren op blijven liggen. Maar toch wel frappant, want tegen sneeuw of bladeren hoef je echt geen 45 graden te hebben, terwijl je overal toch leest dat 45 graden (of in ieder geval stijl) in de winter beter zou zijn. Dat lijkt onzin?

Wat wél logisch is, is dat voor opwek op bepaalde tijden (ochtend, einde middag), stijlere hoeken in één richting beter zijn, maar voor de beste totale opwek in de winter lijkt een steile hoek niet het beste.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29

Cbr

Ik heb een dakkapel geplaatst en daardoor nu een netto bruikbaar stuk plat dak van 4 meter bij 1.6 meter op het noord-oost-oosten (azimuth 65 graden), waar ik wat extra panelen wil plaatsen. Mijn enige doel is extra opwek in de winter, met name december en januari.
Met die azimuth vind ik het heel logisch dat in de winter platter beter is.

De zon komt in de winter op in het oost-zuid-oosten.
Bij een azimuth van 140° zou de situatie al heel anders zijn.
(Check mijn bewering even in PVcalc, dat heb ik zelf niet gedaan.)

• .Frank

.Frank

Frank.

Correct! Dank! Oriëntatie maakt logischerwijs nogal uit, ook voor wat een goede hellingshoek is dus. De algemene claims dat 'steiler is beter voor winter' kunnen alsnog de prullenbak in.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:14
@.Frank Voor december en januari? Als het alleen daarvoor is zou ik me de moeite besparen. Hier december 113kWh en januari 124kWh met 7310WP op NO en ZW.

• .Frank

.Frank

Frank.

Tjsa, juist die kWhtjes zijn het meest waardevol... En op mijn thuisbatterij zitten nog 4 ongebruikte MPPT-trackers, dus qua kosten zijn het echt alleen de panelen en een rekje. Die moeite neem ik graag :Y)

.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:34:
Tjsa, juist die kWhtjes zijn het meest waardevol... En op mijn thuisbatterij zitten nog 4 ongebruikte MPPT-trackers, dus qua kosten zijn het echt alleen de panelen en een rekje. Die moeite neem ik graag :Y)
Voor de winter is steiler het beste ,mits er zon op kan komen.gewoon vlak tegen muur is het beste

1 PVoutput . Dongen NB

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Voor de winter is steiler het beste ,mits er zon op kan komen.gewoon vlak tegen muur is het beste
Op zuid is stijl wel handig, op andere orientates weer wat minder. Verder is plat beter voor de wat bewolkte dagen. Schijnt de zon echter in de winter, dan heb je bij plat en de schuine zon maar heel weinig zon per cm2 oppervlakte van je panelen dus weinig opbrengst.

Verder inderdaad PV calc kan je gebruiken, maar als er veel zon schijnt is de stroom ook goedkoop. Dus je kan ook bedenken dat je ze lekker plat legt omdat dan (zoals vandaag) de stroom duur is…

[ Voor 17% gewijzigd door jeeedeee op 05-05-2026 21:28 ]

• .Frank

.Frank

Frank.

Ik keihard nadenken over de ideale hellingshoek, kan ik vervolgens helemaal geen montagesets vinden voor platte daken waarbij je de hellingshoek kan variëren! |:(

Heeft iemand tips - zie ik wat over het hoofd?

• BarryH
.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:44:
Ik keihard nadenken over de ideale hellingshoek, kan ik vervolgens helemaal geen montagesets vinden voor platte daken waarbij je de hellingshoek kan variëren! |:(

:) Niet te moeilijk doen.
Lage hellingshoek en zoveel mogelijk WP leggen.
Kijk naar ca. 10 graden en of dat werkt qua ruimte.
Maar 5 of 13 graden mag ook.
en een omvormer die snel aanspringt.

En je kan natuurlijk met alu profiel zelf bevestigingssets maken.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 05-05-2026 22:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• .Frank

.Frank

Frank.

Ik heb 1.6 meter in de breedte - genoeg voor twee panelen OW tegen elkaar aan in een hoek van 45 graden. Met een lagere hellingshoek kan ik maar één paneel in de breedte kwijt.

Maar misschien is 45 graden pakken een onzalig plan; ik heb dan wel veel extra ballast nodig. En op 45 graden gaan de panelen op noord-oost-oost weinig doen...

Wellicht dan toch maar twee panelen, en dan maakt de hellingshoek inderdaad niet uit.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:16:
Ik heb 1.6 meter in de breedte - genoeg voor twee panelen OW tegen elkaar aan in een hoek van 45 graden. Met een lagere hellingshoek kan ik maar één paneel in de breedte kwijt.

Maar misschien is 45 graden pakken een onzalig plan; ik heb dan wel veel extra ballast nodig. En op 45 graden gaan de panelen op noord-oost-oost weinig doen...

Wellicht dan toch maar twee panelen, en dan maakt de hellingshoek inderdaad niet uit.
Past zoiets dan niet? Een wat ouder paneel die smaller zijn? https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je denkfout is dat je denkt dat plat dak een oriëntatie heeft, dat heeft het niet.

Afhankelijk van wat je nu al hebt liggen is het waarschijnlijk nuttiger zo veel mogelijk Wp te passen in oost/west dakjes (of noord/zuid, want oriëntatie boeit niet met lage helling). Als het zonnig is wek je mogelijk toch al zat op en als het bewolkt is dan heb je meer aan zoveel mogelijk panelen die zo veel mogelijk van de hemel zien (kortom, plat).

Als dakjes niet meer Wp opleveren dan op zuid mikken dan is op zuid mikken beter.

Hou er nog rekening mee dat vergunningsvrij panelen leggen alleen kan op plat dak als de afstand tot de rand niet korter is dan de hoogte van de panelen (onder 45 graden kunnen zien zeg maar). Dus hoe steiler je legt hoe minder je kwijt kunt, ook ivm schaduw als je meer dan 1 rij wilt leggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

BarryH schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:11:
[...]

:) Niet te moeilijk doen.
Lage hellingshoek en zoveel mogelijk WP leggen.
Kijk naar ca. 10 graden en of dat werkt qua ruimte.
Maar 5 of 13 graden mag ook.
en een omvormer die snel aanspringt.

En je kan natuurlijk met alu profiel zelf bevestigingssets maken.
Hij wil winter opbrengst ,geef dan geen domme tip van gewoon 13 graden plaatsen want dat doet geen ruk in de winter

1 PVoutput . Dongen NB

.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:44:

Zul je zelf moeten maken van hoek profielen. En heel veel ballast gebruiken bij steile opstelling. Dit kun je eigenlijk alleen tegen een gevel doen

1 PVoutput . Dongen NB

.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:16:

Je zou eigenlijk met de kleine solar frontier moeten puzzelen ,alleen die kunnen niet aan jou mppt van jou accu helaas

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
reneeke1970 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Hij wil winter opbrengst ,geef dan geen domme tip van gewoon 13 graden plaatsen want dat doet geen ruk in de winter
Tja.....

@.Frank
Op een dakkapel zijn er niet veel opties, je panelen horen vanaf de straat niet zichtbaar te zijn (ik weet het , dat is vaak anders)
En een dakkapel heeft ook weer schaduw van de dakkap waar de dakkapel in zit. Dus hoge hellingshoek aan de kant naar het dak toe pakt vaak weer veel schaduw. En creert schaduw op de dakvlak.
Dus ga je voor veel opbrengst bij zonnig weer in de winter -> hoge hellingshoek, dus op de muur ipv dakkapel
Of voor veel opbrengst met bewolkt weer -> veel wp plaatsen, kijk goed naar de verschillende paneelmaten die er zijn.

Winteropbrengst met zonnig weer: verticaal aan de muur. Hieronder zie je dat hoge hellingshoek (op zuid) beter scoort, maar december geen verschil (weinig zon)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0ju42c4LXbHlDn0G2qbxMz32IY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfIneXYiKShJamLVLMmTaF3C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 06-05-2026 09:36 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BarryH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Tja.....

@.Frank
Op een dakkapel zijn er niet veel opties, je panelen horen vanaf de straat niet zichtbaar te zijn (ik weet het , dat is vaak anders)
En een dakkapel heeft ook weer schaduw van de dakkap waar de dakkapel in zit. Dus hoge hellingshoek aan de kant naar het dak toe pakt vaak weer veel schaduw. En creert schaduw op de dakvlak.
Dus ga je voor veel opbrengst bij zonnig weer in de winter -> hoge hellingshoek, dus op de muur ipv dakkapel
Of voor veel opbrengst met bewolkt weer -> veel wp plaatsen, kijk goed naar de verschillende paneelmaten die er zijn.

Winteropbrengst met zonnig weer: verticaal aan de muur. Hieronder zie je dat hoge hellingshoek (op zuid) beter scoort, maar december geen verschil (weinig zon)

[Afbeelding]
Dat verticaal aan de muur zegt bah wat een afschuwlijk beeld is dat zeg. :F

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• duvekot
True schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Het kan vast nog wel erger .. ik vind het niet echt storend hier. Als je er bij het ontwerp van het huis rekening mee houdt dan kan je het ook mooi inpassen. Je ziet het steeds vaker voorbij komen .. panelen op de gevels.

• BarryH
True schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind het er prima uitzien. En geniet van de opbrengst in de winter.

Wat mij betreft mag de gemeente wel wat strenger worden mbt dakkapellen: die zien er op woningen direct naast elkaar zeer verschillend uit, wat veel storender is. En knalgele verf op de kozijnen mag van mij ook verboden worden. :) :)

• exroosje
  • Laatst online: 12-05 11:59
In de gemeente den Haag zou dit niet kunnen. Gevelpanelen zijn niet vrijgesteld van de vergunningsplicht en dit komt vervolgens niet door de welstandtoets omdat de originele aanblik verstoord is. Je kunt zoiets eigenlijk alleen doen als de panelen al onderdeel zijn van het originele ontwerp. Op een bestaand huis niet dus.

• BarryH
exroosje schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:37:
In de gemeente den Haag zou dit niet kunnen. Gevelpanelen zijn niet vrijgesteld van de vergunningsplicht en dit komt vervolgens niet door de welstandtoets omdat de originele aanblik verstoord is. Je kunt zoiets eigenlijk alleen doen als de panelen al onderdeel zijn van het originele ontwerp. Op een bestaand huis niet dus.
Hier in Hilversum zijn PV en zonneboiler vergunningen vrijgesteld van leges. Dus laagdrempelig om aan te vragen. Bij mij uiteindelijk in de 2e ronde vergund.

• .Frank

.Frank

Frank.

Voor het geval iemand nog de search gebruikt op zoek naar montagesystemen voor zonnepanelen voor platte daken, waarbij je de hellingshoek / tilt angle kan aanpassen: zie het K2 Triangle/MultiAngle System.

• onetime
  • Niet online

Nu lees ik op allerlei plekken dat de beste hellingshoek voor opbrengst in de winter steiler is dan in de zomer. Zie bijvoorbeeld hier, hier en hier. Check ik het echter met de PVWatts Calculator dan blijkt juist dat hoe platter, hoe beter.

Voor een 1kw-systeem (2 panelen) op NEE met azimuth 65 graden krijg ik bij een hellingshoek van 0 graden respectievelijk 0.33 en 0.46 kWh/m2/dag in december en januari, terwijl dat bij 45 graden nog maar 0.19 en 0.27 is.

So which is it?

Mijn initiële plan was om een 'tentje' te maken op het dak met twee panelen aan weerszijden. Nu lijken twee grotere panelen op één kant die platter liggen misschien eerder voor de hand.
.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:41:
Correct! Dank! Oriëntatie maakt logischerwijs nogal uit, ook voor wat een goede hellingshoek is dus. De algemene claims dat 'steiler is beter voor winter' kunnen alsnog de prullenbak in.
Je mist het punt wat iedereen voor vanzelfsprekend aanneemt: in de winter zon in het zuiden.
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:09:
[...] Voor de winter is steiler het beste ,mits er zon op kan komen.gewoon vlak tegen muur is het beste

.Frank schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:49:
Voor het geval iemand nog de search gebruikt op zoek naar montagesystemen voor zonnepanelen voor platte daken, waarbij je de hellingshoek / tilt angle kan aanpassen: zie het K2 Triangle/MultiAngle System.
Zei ik toch al eerder ,zelf maken van hoek profielen,net als deze dus

Maar specifiek voor winter valt het niet mee om zo steil te knutselen,zelfs deze k2 komt maar tot 40 graden gok ik

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 07-05-2026 08:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik zie regelmatig bij mij omvormers offline gaan. Ik zie via P1 meter dat de levering gewoon doorgaat. Communicatie valt dus weg. Later (kan hele dag duren) hersteld deze en worden de totalen meestal terug gerapporteerd. Heel soms ook niet.

Merk dat bij recent afschakelen en inschakelen(via meterkast) dat het een aantal dagen goed gaat (online).

Voltages zijn op dat moment ook niet spannend 244v (op rest van omvormers). Zijn HYXI omvormers (M800 en M1600). Verder werkt de app prima. Firmware updates zijn in orde, wel lang kabeltraject (is een dikkere stroomkabel). Technisch gezien in de levering zitten geen fouten, wel in de communicatie van omvormer naar router. I

Is dit een bekend fenomeen?

• _Arthur

_Arthur

blub

reneeke1970 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:19:
Maar specifiek voor winter valt het niet mee om zo steil te knutselen,zelfs deze k2 komt maar tot 40 graden gok ik
En moet er aardig wat aan ballast worden toegevoegd.

• BarryH
_Arthur schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:12:
[...]

En moet er aardig wat aan ballast worden toegevoegd.
of dakankers (op een dakkapel is het even navragen wat er aan gewicht op mag)

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 07-05-2026 14:16 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:57

Gerco-M

mijn tornado res.

Gerco-M schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:22:
Zonnepanelen gaan minstens 20 jaar mee.
Nou niet deze van mij:

[Afbeelding]

Het is een van de 49 panelen op mijn dak en deze ligt er net 5 jaar maar is toch echt stuk. Cel opgeblazen en barsten in het glas in het hele paneel. Ik kan met de IR camera zien dat deze extra heet is en de cellen er onder ook. En nog een paar andere cellen in dit paneel. Ik neem aan dat het barsten het gevolg is van de hete cellen en niet andersom? Ik zie geen impact schade hier of zo.

Ik ga de installateur vragen om vervanging onder garantie (12 jaar) maar of deze deze panelen nog leverd betwijfel ik. Ik zie ze nog wel leverbaar online dus misschien zelf toch even wat vervangings panelen regelen?

Zijn er meer die reserve panelen hebben liggen voor het geval er een stuk gaat? Met mijn 49 is de kans wel heel iets groter natuurlijk. En ik heb een “tetris” dak dus er “mist” niet snel een paneel natuurlijk maar wil toch graag de 49 stuks op het dak behouden.
Nu, 6 weken verder (en vele belletjes en mailtjes) heb ik een reactie van de (overgekochte) installateur wat betreft de garantie in deze situatie. Hun reacte is:

“Op de foto zien we dat het glas is gebroken, mogelijk is daardoor de cel wit uitgeslagen. Dit doet vermoeden dat het paneel defect is geraakt door een externe factor.Wanneer een product door een externe factor defect raakt, is het geen productfout en valt het defect dus niet onder garantie.”

Zij claimen dus dat eerst het glas is gebroken en daarna de cel is wit uitgeslagen. Maar wat ik al dacht en Gemini ook bevestigd, als het glas gebroken zou zijn door een externe factor (tak of steen of wat ook) dan zou er een duidelijk ster patroon zichtbaar moeten zijn in het glas terwijl dat niet het geval is in dit paneel. Het is een egaal patroon in het hele paneel zonder een duidelijk sterpatroon van waaruit alle barsten zijn ontstaan. Ook, als het glas in het hele paneel zou zijn gebarsten, waarom zou dan deze ene cel wit uitgeslagen zijn? Dat duid volgensmij duidelijk op een specifieke cel die de oorzaak is. Te warm werd waardoor er spanning in het glas kwam en het hele glaspaneel in een keer is gebarsten. Zie foto in mijn originele post.

Heeft iemand enige ervaring hiermee of kennis hierover wat mij wat meer onderbouwing kan geven voor mijn punt richting de installateur?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:10
Gerco-M schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Nu, 6 weken verder (en vele belletjes en mailtjes) heb ik een reactie van de (overgekochte) installateur wat betreft de garantie in deze situatie. Hun reacte is:

“Op de foto zien we dat het glas is gebroken, mogelijk is daardoor de cel wit uitgeslagen. Dit doet vermoeden dat het paneel defect is geraakt door een externe factor.Wanneer een product door een externe factor defect raakt, is het geen productfout en valt het defect dus niet onder garantie.”

Zij claimen dus dat eerst het glas is gebroken en daarna de cel is wit uitgeslagen. Maar wat ik al dacht en Gemini ook bevestigd, als het glas gebroken zou zijn door een externe factor (tak of steen of wat ook) dan zou er een duidelijk ster patroon zichtbaar moeten zijn in het glas terwijl dat niet het geval is in dit paneel. Het is een egaal patroon in het hele paneel zonder een duidelijk sterpatroon van waaruit alle barsten zijn ontstaan. Ook, als het glas in het hele paneel zou zijn gebarsten, waarom zou dan deze ene cel wit uitgeslagen zijn? Dat duid volgensmij duidelijk op een specifieke cel die de oorzaak is. Te warm werd waardoor er spanning in het glas kwam en het hele glaspaneel in een keer is gebarsten. Zie foto in mijn originele post.

Heeft iemand enige ervaring hiermee of kennis hierover wat mij wat meer onderbouwing kan geven voor mijn punt richting de installateur?
Tijd om je rechsbijstand in te schakkelen.
Dan pas krijgt dit gewicht, en blijf je persoonlijk niet in een welles nietes situatie zitten.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

RemmyB83 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Tijd om je rechsbijstand in te schakkelen.
Dan pas krijgt dit gewicht, en blijf je persoonlijk niet in een welles nietes situatie zitten.
Dat zou inderdaad kunnen, maar het gaat volgens mij maar om een paar honderd euro, en voor mij om het principe. Ook is er nog een kans dat mijn opstalverzekering dit wel dekt.

Ik had dus gehoopt met wat duidelijke punten dit vrij goed te kunnen onderbouwen want ik heb inderdaad weinig zin in een lange welles nietes situatie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Gerco-M , je schreef dat het paneel beduidend warmer wordt dan andere panelen, die dat gebrek niet vertonen. Je kan het ook gooien op een risico op doorbranden, of erger nog, woningbrand. En of de installateur dat op zijn geweten wil hebben (uiteraard netter verwoorden dan dat ik het nu doe).

Kwalijk dat zo'n installateur dit afwimpelt. Lekker makkelijk, heeft ie er zelf geen moeite mee. Je kunt ook gewoon je klanten helpen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Tanuki Dat is een goed punt, en nog niet eens zo ver gezocht. Want ik vond online ook al dat doordat het glas gebarsten is, er water direct bij de electriciteit komt en er dus wel degelijk een risico is. Dus dat zal ik ook zeker noemen! En ook vermelden dat ik geen interesse heb in een lange welles nietes discussie of ik ga online een review plaatsen waar ik heel weinig sterren ga geven met het volledige verhaal. Dat hielp recent erg goed bij een andere “case” waar ik in zat.

Ik was recent bezig met in totaal 4 verschillende instanties / bedrijven om garantie en dingen geregeld te krijgen die gewoon helemaal niet kloppen en dat is zeer frustrerend en zonde van mijn energie. Een all electric gasloos huis wat een energielabel “gasverwarmd” krijgt door een oude CV ketel die er nog hangt bv. En een product met recall wat al 6 maanden duurd. En een apparaat wat stuk was. Uit polen, op kosten van de verkoper volledig heen en weer verzonden en gerepareerd. Kijk zo kan het ook! Kunnen sommige in NL nog wat van leren…

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mux schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:11:
De houdbaarheidstermijn op de verpakking is minder belangrijk dan überhaupt invetten van de o-ringen.
...
Vandaar dat ik ook geen grote vraagtekens zet bij vaseline. Zolang je een vet gebruikt dat het rubber en plastic niet aantast, zit je eigenlijk al goed.
Opnieuw invetten van de O-ring in de MC4 stekker met vaseline resulteert bij mij in duidelijk minder vocht in de junction box en (daardoor) minder glasbreuk van de zonnepanelen (n≅2.080 stuks):
  • De voorgaande 5 winters (No.1 = 2020-2021) heb ik zo'n 120~150 zonnepanelen (circa 3 pallets à 46 stuks; minimaal 25 per winter gemiddeld) met glasbreuk verzameld.
  • De afgelopen winter (maar) 1 zonnepaneel met glasbreuk af hoeven voeren.
Conclusie: invetten van de MC4 O-ringen is voor mij al het werk waard geweest.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Kodess
Heb mijn zonnepanelen geinstalleerd op het dak vorig weekend.

Was dit weekend de omvormer aan het aansluiten, een Goodwe SDT G2 8K.

Nu zie ik in de handleiding, en hoe je het moet aansluiten dat ze soepele kern verwachten van de 3 fase AC kabel.

Ik had al vaste kern liggen. Wat is wijsheid? Ze verwachten dat je eindhulzen met ring gebruikt en die achter een schroef zet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@Kodess Goed kijken hoelang de eindhulzen zouden zijn, net zover je massieve kabel strippen, en monteren.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
Kodess schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:10:
Heb mijn zonnepanelen geinstalleerd op het dak vorig weekend.

Nu zie ik in de handleiding, en hoe je het moet aansluiten dat ze soepele kern verwachten van de 3 fase AC kabel.

Ik had al vaste kern liggen. Wat is wijsheid? Ze verwachten dat je eindhulzen met ring gebruikt en die achter een schroef zet.
Klopt. Is het een optie om soepele kern vanaf je werkschakelaar te gebruiken? Je kan geen adereindhuls op een solide kern knijpen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• manusjevanalles
Ik heb een viertal panelen gekregen die ik op het platte dak wil leggen. Ik zit nog te twijfelen of ik ze op zuid leg of op west (253 graden). West levert meer op in de latere uren (echter vanaf 18 uur volledig schaduw). Ik zou ze dan in landschap moeten leggen, achter elkaar. Ik leg ze onder een hoek van 5 graden. Ik kom er niet uit hoeveel ruimte er tussen de panelen moet komen zodat ze geen schaduw op elkaar werpen (de panelen zijn 1.75 m lang). Als ik ze te ver uit elkaar leg, dan moet ik de kabels tussen de panelen ook verlengen met extra connectoren (waarschijnlijk zou dat sowieso moeten). Op zuid kunnen ze in één rij, dat legt makkelijker maar daar ligt al 6.4 kWp.

Ze komen op de plek van de gele rechthoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcMmzErs6ytdgk-T8-oFl8K5-Ks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wRu8mufVHSrdb3FlBdDNswzo.jpg?f=user_large

NB het gaat specifiek voor het legplan op de gele posities omdat ik ze daar zelf kan leggen.

• Andrehj
  • Niet online
Kodess schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:10:
Ik zeg altijd: doe het goed of doe het niet. Dat je pas de handleiding leest nadat je alles hebt geïnstalleerd is dan al bepaald geen goed begin.
Normaliter legt je vaste kern tot in de werkschakelaar, en doe je met flexibel de laatste meter van werkschakelaar tot omvormer.

• Termy

Termy

manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:48:
Ik heb een viertal panelen gekregen die ik op het platte dak wil leggen. Ik zit nog te twijfelen of ik ze op zuid leg of op west (253 graden). West levert meer op in de latere uren (echter vanaf 18 uur volledig schaduw). Ik zou ze dan in landschap moeten leggen, achter elkaar. Ik leg ze onder een hoek van 5 graden. Ik kom er niet uit hoeveel ruimte er tussen de panelen moet komen zodat ze geen schaduw op elkaar werpen (de panelen zijn 1.75 m lang). Als ik ze te ver uit elkaar leg, dan moet ik de kabels tussen de panelen ook verlengen met extra connectoren (waarschijnlijk zou dat sowieso moeten). Op zuid kunnen ze in één rij, dat legt makkelijker maar daar ligt al 6.4 kWp.

Ze komen op de plek van de gele rechthoeken.

[Afbeelding]

NB het gaat specifiek voor het legplan op de gele posities omdat ik ze daar zelf kan leggen.
Met 5 graden helling maakt het echt helemaal niks uit wat de oriëntatie is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• manusjevanalles
Termy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Met 5 graden helling maakt het echt helemaal niks uit wat de oriëntatie is.
Ik heb met PVCalc lopen simuleren en kwam bijvoorbeeld in juli uit op 80W extra actuele opwek op west tov zuid om 18 uur, en om 17 uur ook meer opwek. Vandaar dat ik neig naar west, maar zuid past gewoon veel makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzsY4F6y95yVrbw3ejqHgXqg8GA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9FEgmxlWsTQ7tXJDDMjwTjVX.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door manusjevanalles op 17-05-2026 17:33 ]

• duvekot
manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Ik heb met PVCalc lopen simuleren en kwam bijvoorbeeld in juli uit op 80W extra actuele opwek op west tov zuid om 18 uur, en om 17 uur ook meer opwek. Vandaar dat ik neig naar west, maar zuid past gewoon veel makkelijker.

[Afbeelding]
Doe gewoon wat het beste past ...en het handigste is. . die paar kleine verschillen ga je niet echt merken in de werkelijkheid.

• Termy

Termy

manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:32:
[...]

[Afbeelding]
Helemaal niks dus :).

• manusjevanalles
Het voelde als een significant en relevant verschil maar I guess you’re right. Ik ga voor de makkelijkste optie, dat is waarschijnlijk zuid 5. Dit laat ook meer ruimte over voor eventuele extra panelen in de toekomst.

• Termy

Termy

manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Het voelde als een significant en relevant verschil maar I guess you’re right. Ik ga voor de makkelijkste optie, dat is waarschijnlijk zuid 5. Dit laat ook meer ruimte over voor eventuele extra panelen in de toekomst.
En dat zwarte vlak? De ochtendpiek is kan ook wel hoog zijn qua prijs. Die panelen beginnen dan ruim het vroegst met leveren, schat ik (ivm schaduw op de rest).

En oost/west op het schuurtje :). Meer panelen sowieso de beste manier om zoveel mogelijk opwek te hebben op de dag, vooral als ze plat en vol in het zicht liggen.

• Kodess
Andrehj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Ik zeg altijd: doe het goed of doe het niet. Dat je pas de handleiding leest nadat je alles hebt geïnstalleerd is dan al bepaald geen goed begin.
Normaliter legt je vaste kern tot in de werkschakelaar, en doe je met flexibel de laatste meter van werkschakelaar tot omvormer.
Nou ik heb de handleiding gelezen, en ik ben het totaal niet eens met wat ze daarin hebben gezet. Het is duidelijk geschreven als een handleiding die 'one size fits all' is. Alle berekeningen zijn gedaan alsof de omvormer 20kW gaat meemaken en buiten in de regen aan de kust hangt. Want de lijn is van 8 - 20kW. Dus mijn 8kW omvormer moet ik met draden uitvoeren alsof ze 20kW aan moet kunnen. En mijn installatie kan nu ook tegen regen, ook al staat die binnen. :+

Maar goed, dat terzijde, heb inderdaad nu de vaste kern tot de werkschakelaar en vanaf daar flex naar de omvormer. Het was wel weer een zoektocht om 5 aderige kabel te vinden met soepele kern, maar dat is ook gelukt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• manusjevanalles
Termy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:
[...]

En dat zwarte vlak? De ochtendpiek is kan ook wel hoog zijn qua prijs. Die panelen beginnen dan ruim het vroegst met leveren, schat ik (ivm schaduw op de rest).

En oost/west op het schuurtje :). Meer panelen sowieso de beste manier om zoveel mogelijk opwek te hebben op de dag, vooral als ze plat en vol in het zicht liggen.
Kan ook, alleen heeft dat deel na 14 uur geen zon meer. En het schuurtje ligt juist de hele winter overdag in de schaduw. Daarom is het gele vlak toch het beste denk ik. Als ik goedkoop nog meer panelen kan vinden, dan kan ik die er altijd nog bij leggen.

• Termy

Termy

manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:27:
[...]

Kan ook, alleen heeft dat deel na 14 uur geen zon meer. En het schuurtje ligt juist de hele winter overdag in de schaduw. Daarom is het gele vlak toch het beste denk ik. Als ik goedkoop nog meer panelen kan vinden, dan kan ik die er altijd nog bij leggen.
In de winter doet toch alleen je dak iets met volle zon en als het bewolkt is zijn juist platte panelen het best (of beter gezegd, degene met het meeste zicht op de hemel).

• manusjevanalles
Termy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:54:
[...]

In de winter doet toch alleen je dak iets met volle zon en als het bewolkt is zijn juist platte panelen het best (of beter gezegd, degene met het meeste zicht op de hemel).
Dan weet ik wat me te doen staat nadat dit setje ligt :)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.