Ik heb een brainstormvraag:
Mijn 13 jaar oude 2400Wp opstelling zuid heeft 12 200Wp panelen (ivm de maat, past exact op dak, kleine panelen) met een 2kW Chint string inverter waar 2 x 6 panelen in string parallel op zitten. (Z)
Dan heb ik 27 SF 160-170Wp Thin films liggen aangesloten op een 4.5kW 3 fase Fronius inverter, op 2 verschillende MPPT's. Dit is in twee etappes gelegd en nu zo'n 8-9 jaar oud. (W/ZW)
Tenslotte nog 4 470Wp panelen met recentere AP microinverters op m'n schuur (O/W).
Totaal dus zo'n 8500Wp.
Ik heb ook nog 2 x een
Anker Solix Solarbank 3 pro met in totaal 16 kWh aan opslag capaciteit.
Hier kan ik ook nog 4 x 2 panelen parallel direct op aansluiten, in theorie.
Op termijn zou ik de twee inverters willen vervangen door een nieuwe, die regelbaar is, op output bijvoorbeeld en ook koppelbaar aan Homey, Homewizard, Tibber, etc. De apparatuur die ik nu heb is gedateerd en niet regelbaar, zover ik heb kunnen vinden. Maar kan dus ook nog panelen toevoegen door ze op de garage te parkeren en direct in de accu's te steken.
Waarom uitbreiden ondanks risico op teruglever overschot en negatieve prijzen: ik kan zo vaker/langer/meer eigen gebruik afdekken en ik weet dat die inverters een keer sneuvelen. De 2kW Chint is al een restantje die ik nog had liggen die een 2,8kW inverter die van de winter sneuvelde heeft vervangen. Garage dak ligt op 45' W/ZW, dus vooral middag/namiddag zon.
Enfin, stiekem is een inverter waar meer (goedkoper) accu's aan kunnen ook een leuk idee, maargoed, heb nu al de Anker-setup en met 16kWh kom ik wel een eind (EV, Wp, gezin, aquarium, jacuzzi, verbruik is fors).
Mijn vraag: waar moet ik op letten bij het zoeken van een vervangende inverter en hoe houd ik anno nu rekening met anno morgen zeg maar. 13 jaar terug was je al een baas met een 2400Wp opstelling en kijk waar we nu staan