Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Thx! De panelen gaan aan een Solaredge komen die er al hangt. Ik ben dus een beetje in dubio over:Proton_ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:37:
@Fiets Dat hangt af van de omvormer en het paneel. Een micro-omvormer kan doorgaans weinig met bypassdiodes dus heeft liever half-cell panelen in portrait zodat bij een streepje schaduw nog 1/2 paneel werkt. Een stringomvormer met plenty stringspanning heeft liever landscape zodat schaduw in stapjes van 1/3 paneel gemanaged kan worden.
A: --- ---
B: ||| |||
A horizontaal of B verticaal opstelling. De panelen komen aan de kant waar de zon onder gaat, vandaar dat ik informatie zoek over schaduw van onderen. Ik ga er eens verder in duiken en de verschillende opbouw van panelen checken.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Ze krijgen dan allemaal tegelijk het streepje schaduw, dus je kunt dan een vermogenstrapje gaan zien zoals mijn terrasoverkapping die om 12:00 schaduw krijgt van de dakgoot:
/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large)
Maar als het alleen bij zonsondergang is, dan is er toch al minder instraling en is optimaliseren nauwelijks de moeite waard.
Zoals je het schetst kan je landscape weer hoger leggen, dat levert dan het meeste op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zit nog wel steeds met de extra verliezen, welke logischerwijs meer zouden zijn met een losse batterij omvormer. Ik heb geprobeerd om dit in een simulatie programma te simuleren, maar zie dan juist dat met een losse batterij omvormer er minder verliezen zijn dan met een hybride. Ik kan dat nog niet verklaren.borft schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
[...]
nja, je hebt dus dc -> dc, dc -> ac, daarna ac ->dc en dc -> dc voor je lader, met een hybride omvormer heb je alleen een dc->dc omzetting, dus je hebt meer omzettingen, die in principe niet nodig zijn, en dus ook meer warmteontwikkeling in je componenten. Daarnaast heb je als voordeel dat als de stroom uitvalt, je panelen nog steeds hun stroom in de accu kwijt kunnen. dc naar dc omzettingen zijn typically erg efficient, als in boven de 99%. dus als je de dc->ac en ac->dc kunt vermijden (wat in mijn ogen ook een mooiere architectuur is), zou het wel moeten schelen.
Of je het waard vindt om een hybride omvormer te kopen (en evt je oude te verkopen) moet je natuurlijk zelf weten, en daarnaast moet het ook passen in je setup. Een losse omvormer maakt je wel flexibeler qua plaastsing.
/f/image/GmWU13s1G4ZeA2ar3Cgp7XkT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B1eXIfimDllQrcBxFYD98Mgg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X6ghjoS4GXwyUoDa4LUp5FDO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LOmcSrmNRZQz1KMzOawV3480.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OoPaOkHNqchlvfjs6T5mlAb1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GP4BjggCSmSOIh3h49xlLksm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IjFC7kUkQzDiQ9BVouyk0VbA.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik kreeg twee offertes binnen voor een 18270 Wp installatie verdeeld over drie dakoppervlaktes, eentje met een Huawei SUN2000-3-10KTL-M1 (€10800) en de andere met een AlphaESS SMILE-G3-T10-INV (€11050).
De AlphaESS kan volgens de specsheet beter overweg met drie verschillende oppervlaktes (ipv 2 bij de Huawei) en een overdimensionering van 200% ipv 150% bij de Huawei. De eerste is natuurlijk wel een pak populairder, dus meer support en ook compatibel met FCR netbalancering bij Flexio.
De prijzen liggen in elk geval dicht genoeg bij elkaar...
Ben in dubio
Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
Kan ik bevestigen, meerdere jaren SMA STP 10kW SE in gebruik in combinatie met BYD HVM batterijen. Lifetime battery discharge / Lifetime battery discharge = 82%Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:41:
@Jojan265 het is me niet 100% duidelijk waar ik naar kijk in de tabel. Die verliezen zijn in kWh? En is ook inclusief het standby verbruik van de (hybride) omvormer als ik het goed zie?
Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
De verliezen zijn inderdaad in kWh.Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:41:
@Jojan265 het is me niet 100% duidelijk waar ik naar kijk in de tabel. Die verliezen zijn in kWh? En is ook inclusief het standby verbruik van de (hybride) omvormer als ik het goed zie?
Dat heb ik gedaan. Vandaar de kolomnaam Standby totaal.Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
Ik heb voor de AC batterij omvormer de SMA Sunny Boy Storage 3.6 kW gebruikt met de BYD B-Box Premium HVM 13.8 kWh. Als Hybride 1-fase omvormer heb ik de Sunny Boy Smart Energy geselecteerd met de SMA Home Storage 13.1 kWh accu. En als laatste vergelijk de Sunny Tripower Smart Energy 8.0 + BYD HVM 13.8 kWh.En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
Hartelijk dank voor deze informatie. Hier heb ik iets aan. Ik heb de efficiëntie ook even in een tabel gezet:PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
:strip_exif()/f/image/MFMgGkS0p0JXjsxdFXb2QVSf.png?f=user_large)
Als ik dan voor het opwekken van de PV energie 96% neem, wordt de tabel:
:strip_exif()/f/image/wAukUqrkzVFk49urduoxLlJH.png?f=user_large)
De hybride getallen komen dus goed overeen met jouw echte praktijk getallen. Maar wat ik zo vreemd vind, dat de efficientie van de AC omvormer in de simulatie dus beter is dan van hetzelfde merk Hybride omvormer.
Maar dit sterkt me in de overtuiging dat ik mijn PV omvormers niet hoef in te ruilen voor een hybride omvormer.
Ik heb de post even aangepast met inderdaad een Sunny Boy Storage. Het simulatie programma geeft wel aan dat de HVM batterij wel compatibel is met die omvormer en ook het document van SMA zelf geeft dit ook aan:Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:34:
@Jojan265 sorry, ik begrijp het nog steeds niet helemaal. De Sunny Boy is een PV omvormer, wat gebruik je dan in de tabel als batterij omvormer die aan de HVM gekoppeld wordt? Een Sunny Boy Storage? Zo ja, die is niet compatibel met een HVM batterij, wel met bijvoorbeeld de HVS van BYD.
/f/image/k6N0O01Um5zaG7iDmdaoqTHr.png?f=fotoalbum_large)
Dit geldt niet voor de Sunny Boy Storage 2.5. Die kan alleen de HVS aan.
Mocht je t.z.t. over gaan tot de aanschaf @Jojan265 , dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
Uiteraard zal ik die dan delen. Ik weet alleen nog niet of het SMA wordt, aangezien je dan aan duurdere batterijen vastzit. Maar het nut van een Hybride zie ik nu nog niet meteen, aangezien ik de batterijen in het tuinhuisje wil en dan eigenlijk vastzit aan een AC omvormer. De nadelen van een slechtere efficiëntie lijken dus eigenlijk wel mee te vallen.Franciesco schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:57:
Ah ok, dan heb ik me waarschijnlijk verkeken op de SB Storage 2.5. Duidelijk nu.
Mocht je t.z.t. over gaan tot de aanschaf @Jojan265 , dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
Ik volg vooral nu ook de Zendure AC2400. Die lijkt me voor mij wel interessant. Ik moet alleen nog uitzoeken of deze ook via HA aan te sturen is.
Maar ik wil ook nog een EV-lader om zoveel mogelijk PV direct in de auto te krijgen. Ook daar ben ik nog onderzoek naar het doen, zodat ik die bijv. ook via Modbus ook kan aansturen.
Ik heb nog even. Mijn vast contract zonder TLK loopt nog tot 1-1-2027. Voor die tijd ga ik waarschijnlijk wel iets installeren, zodat mijn afname van het net zo min mogelijk wordt tegen redelijke kosten.
ja, dat kan. kijk bv in de TSJojan265 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:53:
[...]
Uiteraard zal ik die dan delen. Ik weet alleen nog niet of het SMA wordt, aangezien je dan aan duurdere batterijen vastzit. Maar het nut van een Hybride zie ik nu nog niet meteen, aangezien ik de batterijen in het tuinhuisje wil en dan eigenlijk vastzit aan een AC omvormer. De nadelen van een slechtere efficiëntie lijken dus eigenlijk wel mee te vallen.
Ik volg vooral nu ook de Zendure AC2400. Die lijkt me voor mij wel interessant. Ik moet alleen nog uitzoeken of deze ook via HA aan te sturen is.
zie de topic hier op tweakers
Zendure heeft een api gemaakt voor het uitlezen van de Hyper 2000 en batterijen:
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
Maar ik wil ook nog een EV-lader om zoveel mogelijk PV direct in de auto te krijgen. Ook daar ben ik nog onderzoek naar het doen, zodat ik die bijv. ook via Modbus ook kan aansturen.
Ik heb nog even. Mijn vast contract zonder TLK loopt nog tot 1-1-2027. Voor die tijd ga ik waarschijnlijk wel iets installeren, zodat mijn afname van het net zo min mogelijk wordt tegen redelijke kosten.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het lijkt erop dat het niet werkt voor de 2400AC.MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:20:
[...]
ja, dat kan. kijk bv in de TS
zie de topic hier op tweakers
Zendure heeft een api gemaakt voor het uitlezen van de Hyper 2000 en batterijen:
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
[/ot]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
dat kan, maar de 2400AC is ook een heel nieuw product, ik verwacht hier wel dat ook net als bij hun andere producten hier een API voor ontwikkeld gaat worden.Jojan265 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:03:
[...]
Het lijkt erop dat het niet werkt voor de 2400AC.
Zelf zijn ze ook nog bezig met hun eigen P1 meter en andere aanvullende zaken, dus dit lijkt pas het begin hiervan.
zelf verwacht ik ook nog wel een 4 kWh type batterij, maar dat is puur mijn verwachting.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Vaatwasser zet je in de middag aan en rond etenstijd nog grotendeels op zonnestroom koken, aircotje aan etc?
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2025 22:08 ]
Je dan in de ochtend je accu alweer wat kunt vullen? Lijkt een goed idee te worden, is ook veel belangstelling.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Thuisaccu is nog een ver-van-bed show. Dak volgooien is met het oog op terugleverboete niet handig. Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
Dat stel je toch één keer in op je omvormer?ThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
Tenminste, daar kan je tegenwoordig je omvormer op uitzoeken.
Meetspoel in de meterkast en één keer instellen en nooit meer naar kijken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb mijn dakbedekking laten vervangen en daarvoor moesten de zonnepanelen worden verwijderd en weer teruggeplaatst.
Nu is alles weer aangesloten maar geeft mijn Growatt (3000) een foutmelding: (25) NO AC Connection.
Aan de zonnepanelen-zijde meldt de app ook netjes ~39Volt per paneel dus het lijkt inderdaad aan wisselstroom(netwerk) zijde te liggen.
Ik heb het nog een dagje afgewacht of het vanmorgen goed zou aanslaan maar dat lijkt niet het geval. Iemand enig idee of ik iets eenvoudigs over het hoofd zie wat ik nog zou kunnen proberen?
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
AC is aan de kant van de netaansluiting... HEb je de zekering terug aan gezet?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:10:
Ik weet niet of iemand hier misschien iets zinnigs over kan zeggen:
Ik heb mijn dakbedekking laten vervangen en daarvoor moesten de zonnepanelen worden verwijderd en weer teruggeplaatst.
Nu is alles weer aangesloten maar geeft mijn Growatt (3000) een foutmelding: (25) NO AC Connection.
Aan de zonnepanelen-zijde meldt de app ook netjes ~39Volt per paneel dus het lijkt inderdaad aan wisselstroom(netwerk) zijde te liggen.
Ik heb het nog een dagje afgewacht of het vanmorgen goed zou aanslaan maar dat lijkt niet het geval. Iemand enig idee of ik iets eenvoudigs over het hoofd zie wat ik nog zou kunnen proberen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit heb je met een multimeter toch in 1 minuut opgelost?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:10:
Hij geeft een duidelijke foutmelding.
Dus even meten of er wel een AC-verbinding is (en bij een drie-fasen apparaat of alle fasen wel aanwezig zijn).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaadTommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:13:
[...]
AC is aan de kant van de netaansluiting... HEb je de zekering terug aan gezet?
Dat is voor mij geen voordehandliggende oplossing want ík zou echt moeten uitzoeken waar ik dat dan moet meten bij zowel de omvormer als in de meterkast. Voor de duidelijkheid, ik heb deze PV niet zelf aangelegd.- ja dat heb ik gedaan. Andrehj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
[...]
Dit heb je met een multimeter toch in 1 minuut opgelost?
Hij geeft een duidelijke foutmelding.
Dus even meten of er wel een AC-verbinding is (en bij een drie-fasen apparaat of alle fasen wel aanwezig zijn).
En om de situatie te beschrijven - er heeft geen change plaatsgevonden aan de AC zijde. Vóór de onderhoudswerkzaamheden werkte alles, ná de onderhoudswerkzaamheden niet. Aan de wisselspanning-zijde heb ik ineens een probleem. De hoogspanningszijde lijkt prima te werken: de Growatt geeft geen foutmelding en de data geeft aan dat daar ongeveer 39V per paneel op staat.
Dus in mijn persoonlijke troubleshoot flowchart wil ik graag weten of er iets voordehandliggends vaker gebeurt aan AC zijde wat ik zelf zou kunnen oplossen of herleiden. Of de energiemaatschappij bijvoorbeeld levering blokkeert bij een weekje geen signaal/levering...
Want stel dat ik ga meten, wat zijn dan vervolgens de opties? Meet ik in de meterkast én bij de omvormer? En wat voor informatie geeft mij dit als er verder fysiek niets is aangepast? Is er mogelijk in de Growatt een zekering gesprongen die deze fout kan veroorzaken? Geeft dat in de Growatt deze foutcode of juist een andere?
Als ik nl. niets verder zelf kan uitvogelen dan zou mijn volgende stap een belletje naar de energieleverancier zijn.
En die gaan dan zeggen: en waarom belt u ons dan? probeer het eens bij de netbeheerderTwee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:28:
[...]
Als ik nl. niets verder zelf kan uitvogelen dan zou mijn volgende stap een belletje naar de energieleverancier zijn.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Staat de zekering wel terug aan?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:28:toon volledige bericht
[...]
Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad
[...]
Dat is voor mij geen voordehandliggende oplossing want ík zou echt moeten uitzoeken waar ik dat dan moet meten bij zowel de omvormer als in de meterkast. Voor de duidelijkheid, ik heb deze PV niet zelf aangelegd.
En om de situatie te beschrijven - er heeft geen change plaatsgevonden aan de AC zijde. Vóór de onderhoudswerkzaamheden werkte alles, ná de onderhoudswerkzaamheden niet. Aan de wisselspanning-zijde heb ik ineens een probleem. De hoogspanningszijde lijkt prima te werken: de Growatt geeft geen foutmelding en de data geeft aan dat daar ongeveer 39V per paneel op staat.
Dus in mijn persoonlijke troubleshoot flowchart wil ik graag weten of er iets voordehandliggends vaker gebeurt aan AC zijde wat ik zelf zou kunnen oplossen of herleiden. Of de energiemaatschappij bijvoorbeeld levering blokkeert bij een weekje geen signaal/levering...
Want stel dat ik ga meten, wat zijn dan vervolgens de opties? Meet ik in de meterkast én bij de omvormer? En wat voor informatie geeft mij dit als er verder fysiek niets is aangepast? Is er mogelijk in de Growatt een zekering gesprongen die deze fout kan veroorzaken? Geeft dat in de Growatt deze foutcode of juist een andere?
Als jij niks kan vinden, dan moet je bellen naar een installateur van PV die de omvormer kan testen.
Enkel als je kan aantonen dat je continu boven de 253V zit heeft het zin om je energieleverancier te bellen.
Heb je al gemeten welke spanningen er staan op de omvormer? (en als je dat niet kan, dan bel je best een vakman)
De verantwoordelijkheid van de energieleverancier stopt toch aan de teller?
Werkt de rest van je huisinstallatie? Kan je koken, TV kijken etc? Dan is het echt geen 'netprobleem'.
Plaats anders een foto van je groepenkast.
"Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad" - daarmee bedoelde ik "ja dat had ik gedaan" maar was misschien nog niet volledig daarmee...onetime schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:45:
@Twee Dee Je hebt nog niet geantwoord of de groep in de meterkast weer aan staat.
Plaats anders een foto van je groepenkast.
Ja de rest werkt wel gewoon... Klinkt alsof het probleem dan inderdaad achter de meterkast, dus in huis zit. dan zal ik wel proberen (wanneer ik thuis ben) of ik aan de aansluiting bij de omvormer kan meten.Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:39:
[...]
Als jij niks kan vinden, dan moet je bellen naar een installateur van PV die de omvormer kan testen.
Enkel als je kan aantonen dat je continu boven de 253V zit heeft het zin om je energieleverancier te bellen.
Heb je al gemeten welke spanningen er staan op de omvormer? (en als je dat niet kan, dan bel je best een vakman)
Werkt de rest van je huisinstallatie? Kan je koken, TV kijken etc? Dan is het echt geen 'netprobleem'.
(Kan nu dus ook even geen foto sturen)
En de werkschakelaar bij de pv installatie staat die weer aan?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:00:
[...]
"Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad" - daarmee bedoelde ik "ja dat had ik gedaan" maar was misschien nog niet volledig daarmee...
[...]
Ja de rest werkt wel gewoon... Klinkt alsof het probleem dan inderdaad achter de meterkast, dus in huis zit. dan zal ik wel proberen (wanneer ik thuis ben) of ik aan de aansluiting bij de omvormer kan meten.
(Kan nu dus ook even geen foto sturen)
Ik keek nog eens goed en zag dat het montagekastje onder de omvormer nog een schakelaar had...
:strip_exif()/f/image/09Q8GPZXU0CsiHmrN4imKPLw.jpg?f=fotoalbum_large)
Case closed, bedankt voor het lachen ...
Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:25:
Ok. Dit was misschien wel een gevalletje hopeloos maar erg bedankt voor het meedenken....
Ik keek nog eens goed en zag dat het montagekastje onder de omvormer nog een schakelaar had...
[Afbeelding]
Case closed, bedankt voor het lachen ...

Het lijkt wel of de pv kabels bij een spiropijp door de muur zijn gepropt...onetime schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:09:
@Twee Dee Ik moet niet lachen maar misschien moet ik wel "huilen"... Geef nog eens een goede foto van hoe de solar kabel verder loopt?
Ik ga mee huilen denk ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat werd toen aanbevolen en ik vond het toen wel handig dat de kabel niet buitenom hoefde langs gevel en over dakterras...Ronald.42 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:13:
[...]
Het lijkt wel of de pv kabels bij een spiropijp door de muur zijn gepropt...
Ik ga mee huilen denk ik.
Plaatsing van meterkast & indeling 1e verdieping gaf weinig nette opties en ik had toen niet de indruk dat dat een "beun" oplossing zou zijn...
Mijn tranen zijn wel op...
Echt beunhazen werk....

Als het werkt dan werkt het toch?Twee Dee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 01:34:
[...]
Dat werd toen aanbevolen en ik vond het toen wel handig dat de kabel niet buitenom hoefde langs gevel en over dakterras...
Plaatsing van meterkast & indeling 1e verdieping gaf weinig nette opties en ik had toen niet de indruk dat dat een "beun" oplossing zou zijn...
Mijn tranen zijn wel op...
Ik had me beter gevoeld als ze even een nieuw gaatje hadden geboort en de pv kabels door een eigen mantelbuisje in de muur hadden getrokken.
Zolang de draden niet beschadigen zal het wel goed gaan.
De draden vanaf de panelen hebben geen enkele vorm van bescherming in het geval van beschadiging blijft de stroom lopen en dat kan vervelende gevolgen hebben.
https://youtu.be/y2uPfn44ksg?si=u4-0lyVt1Fu08oW6
Dat de omvormer wat hoog hangt zal het gevolg zijn van dat ze anders last hadden van de inbouwdoos waar de werkschakelaar op zit vermoed ik.
Daar zou ik me verder ook niet heel druk om maken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
K2 systems heeft een SolidRail waar hamerkopbouten in gaan (aan de onderzijde).
Wie kent er andere montagerails voor standaard hamerkopbouten type 28/15?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Beter toch een kWh meter plaatsen & idd eenmalig op de omvormer instellen dat hij niet mag terugleveren.ThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Ik ben iemand anders aan het helpen, eigen verbruik is maar laag (1800 kWh op jaarbasis ofzo). Dak past nog véél meer op, maar idee is om met verduurzamingssubsidie (bevingsschade) wat panelen te plaatsen (nu nog niks aanwezig) en bijv. een airco om gasverbruik te verminderen.
Thuisaccu is nog een ver-van-bed show. Dak volgooien is met het oog op terugleverboete niet handig. Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Kijk eens in Sunny Design met een ingesteld gebruiksprofiel welke opstelling meer verbruik afdekt. Een beetje opwek in de ochtend is ook fijnThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Ik ben iemand anders aan het helpen, eigen verbruik is maar laag (1800 kWh op jaarbasis ofzo). Dak past nog véél meer op, maar idee is om met verduurzamingssubsidie (bevingsschade) wat panelen te plaatsen (nu nog niks aanwezig) en bijv. een airco om gasverbruik te verminderen.
En om de terugleverpiek af te vlakken: een kleinere omvormer kiezen
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Ik zou eerst proberen om een grote omvormer dynamisch terug te regelen op basis van de actuele invoeding. Met een kleinere omvormer loop je het risico dat je met laag stroomverbruik nog steeds veel teruglevert en met hoog stroomverbruik moet bijkopen terwijl er in feite genoeg panelen op het dak liggen.Bravo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:47:
[...]
Kijk eens in Sunny Design met een ingesteld gebruiksprofiel welke opstelling meer verbruik afdekt. Een beetje opwek in de ochtend is ook fijn![]()
En om de terugleverpiek af te vlakken: een kleinere omvormer kiezen
Ik zie dat een Growatt inline meter (want geen tweaker) een stuk goedkoper is (100 euro) dan de 300-450 euro die ik in mijn hoofd had voor een inline meter (SE, SMA). De impact op de 1200 euro aan spullen is daarmee een stukje kleiner dan ik dacht.Martin7182 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:21:
[...]
Ik zou eerst proberen om een grote omvormer dynamisch terug te regelen op basis van de actuele invoeding. Met een kleinere omvormer loop je het risico dat je met laag stroomverbruik nog steeds veel teruglevert en met hoog stroomverbruik moet bijkopen terwijl er in feite genoeg panelen op het dak liggen.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Dat kan nog goedkoper hoor!Bravo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:55:
[...]
Ik zie dat een Growatt inline meter (want geen tweaker) een stuk goedkoper is (100 euro) dan de 300-450 euro die ik in mijn hoofd had voor een inline meter (SE, SMA). De impact op de 1200 euro aan spullen is daarmee een stukje kleiner dan ik dacht.
Ik heb nog een aantal Eastron SDM630 Modbus liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Tanuki op 25-04-2025 15:52 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Mag ik ook een PB? Of is het misschien zo interessant om dit met iedereen te delen?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wat voor materiaal heb ik wel?
De bouten (m8 vermoed ik) passen ook niet lekker meer in elke klem, alsof het schroefgat te groot is. En van de tussenklem mis ik wat van die zwarte onderdelen.
De dakdekker die de panelen eraf haalde meldde al dat hij ging kijken of hij nog wat had liggen, maar wil graag voorbereid/ingelicht zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik zit al een aantal dagen over deze deal te twijfelen 800w voor €200 inclusief verzendkosten https://www.amazon.de/dp/B0F1W9YCFD.
Maar mischien is het ook mogelijk om voor die prijs zelf een set te maken met merk panelen + omvormer? Gezien de prijzen die ik zie voor losse panelen.
Ik denk dat deze prijs behoorlijk scherp is. 2 panelen, kabels en een omvormer klik ik zo 123 niet bij elkaar. De micro omvormer lijkt los al zo ronde de EUR 100,- te kosten. Je zou dan wellicht betere panelen kunnen vinden maar of je dat echt gaat merken?Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:46:
Weet iemand een goede leesbron om zelf een plug & play zonnepanelen set samen te stellen?
Ik zit al een aantal dagen over deze deal te twijfelen 800w voor €200 inclusief verzendkosten https://www.amazon.de/dp/B0F1W9YCFD.
Maar mischien is het ook mogelijk om voor die prijs zelf een set te maken met merk panelen + omvormer? Gezien de prijzen die ik zie voor losse panelen.
Let wel dat je ze ook nog moet installeren.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gaat mij ook een beetje om fatsoenlijke garantie te hebben en veiligheid i.t.t. een onbekend merk. Paar tientjes meer is dan niet erg.franssie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:10:
[...]
Ik denk dat deze prijs behoorlijk scherp is. 2 panelen, kabels en een omvormer klik ik zo 123 niet bij elkaar. De micro omvormer lijkt los al zo ronde de EUR 100,- te kosten. Je zou dan wellicht betere panelen kunnen vinden maar of je dat echt gaat merken?
Let wel dat je ze ook nog moet installeren.
Installeren wil ik zelf op het platdak van de berging doen. Waarschijnlijk lage hoek (5 of 10°) om zoveel mogelijk zuid + westen zonlicht te vangen (oost zon is geblokkeerd door het huis).
[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 29-04-2025 16:23 ]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:19:
[...]
Gaat mij ook een beetje om fatsoenlijke garantie te hebben en veiligheid i.t.t. een onbekend merk. Paar tientjes meer is dan niet erg.
Installeren wil ik zelf op het platdak van de berging doen. Waarschijnlijk lage hoek (5 of 10°) om zoveel mogelijk zuid + westen zonlicht te vangen (oost zon is geblokkeerd door het huis).
kosten 555€ inc bezorging logging bevestiging platdak.
klinkt pittig maar dan wel 2x585Wp ipv 2x400Wp (geen probleem om dat te doen.).
en dan de juiste hoge V voor de micro omvormer, niet de halve bak.
panelen liggen een beetje oost-west achtig, maar zuid noord/het boeit niet
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.
(meer opbrengst is belangrijker als laagste prijs zonder veel opbrengst.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Momenteel ook in het bezit van zonnepanelen totaal 3.000 Wp. Dit ging ik even met de andere panelen vergelijken:
Januari, nieuw 69 kwh om huidig 41 kwh
Februari, nieuw 132 kwh om huidig 71 kwh
Maart, nieuw 257 kwh om huidig 317 kwh
April, nieuw 224 kwh om huidig 334 kwh
Waarbij nieuw de toekomstige woning betreft en huidig onze huidige woning. Orientatie is beide redelijk gelijk, namenlijk zuid. Hellingshoek verschilt wel, huidig plat dak volgens mij 15 graden, nieuw zadeldak.
Iemand nog tips qua instellingen rondom de solis omvormer of andere tips om het afslaan te voorkomen?
:strip_exif()/f/image/QGbHhjf5RqHiRfszvEj4pL9f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l691YYiYh1Pw7MxYR0YwyWVO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F11CyKBH1c2eWmook8ryjNQc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is flink duurder. Ik wil overigens niet te hoog gaan met opbrengst want Van de Bron rekent fikse teruglever vergoedingen in schalen. Vind het moeilijk inschatten hoeveel ik zal salderen.migjes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
[...]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.![]()
Heb je tips welke micro omvormer ik moet gebruiken voor 2 panelen tussen de 400 en 440w? Kan je aan alle micro omvormers gewoon een stekker hangen?
Die solis S5-GR1P3K-M is een 3000 Watt enkelfase omvormer wat ik zo snel zie? Heeft je woning meerdere fases? Dan zou je kunnen kijken of een andere fase minder overspanning heeft.Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:22:
Binnenkort eigenaar van een andere woning, op de bijgebouwde garage liggen 28 zonnepanelen. Deze zijn zo'n 15 jaar oud en was wel benieuwd wat deze nog opwekken. Uit het energielabel haal ik 6944 Wp. Deze zitten aangesloten op een solis S5-GR1P3K-M. Er zit geen wifi stick in en dus nog niet digitaal uit te lezen. Vanmiddag gaf de omvormer de volgende melding OV-G-V01, was dus uitgegaan ivm te hoge netspanning.
{}
Nu is een beetje overdimensioneren helemaal prima, maar dit is wel een forse overboeking lijkt het.
edit: Hier een hele checklist om af te gaan
https://solis-service.sol...85769-1010-ov-g-v01-to-05
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 29-04-2025 17:42 ]
hoeveel je saldeert, jep sorrie dat is lastig schatten.Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:33:
[...]
Dat is flink duurder. Ik wil overigens niet te hoog gaan met opbrengst want Van de Bron rekent fikse teruglever vergoedingen in schalen you. Vind het moeilijk inschatten hoeveel ik zal salderen.
Heb je tips welke micro omvormer ik moet gebruiken voor 2 panelen tussen de 400 en 440w? Kan je aan alle micro omvormers gewoon een stekker hangen?
ik: 8000kWh gebruik per jaar.
6000kWh opwek met alle setjes.
2000kWh zelf gebruik en maar 4000kWh salderen.
dus ga grofweg uit van 33% zelf gebruik.
(oke nu al een aantal dingen geupdate:
8000kWh gebruik per jaar.
6000kWh opwek met alle setjes.
3000kWh zelf gebruik en maar 3000kWh salderen.
en nog meer geupdate:
maar dat kan ik je volgend jaar pas vertellen, maar nu al 500kWh in 3 maanden van salderen naar zelf gebruiken gebracht met accu, ik ga een 1000+kWh voor heel het jaar.)
geeft je grove richtlijnen, reken maar uit.
een setje zoals ik je geef, doordat je te "veel" Wp hebt (onder dimensioneren van de omvormer) zal als er veel zon is de zaak niet hoger gaan als de max van de omvormer.
maar is het bewolkt dan komt er toch meer uit als een niet onder gedimensioneerd setje.
en heb je toch meer eigen gebruik.
zeker bij die kleine setjes, onder dimensioneren tot de max.
(maar eigenlijk zijn dit de post op het forum niet waard, de past op het forum kosten al meer energie als de opbrengst. lol. zie het relatief.)
ik dm je de offerte wel, geeft je ideeën.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja dat vond ik ook al, alhoewel ik me afvraag of dat invloed heeft op een te hoge netspanning? Ben leek op dit gebied.franssie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:40:
[...]
Die solis S5-GR1P3K-M is een 3000 Watt enkelfase omvormer wat ik zo snel zie? Heeft je woning meerdere fases? Dan zou je kunnen kijken of een andere fase minder overspanning heeft.
Nu is een beetje overdimensioneren helemaal prima, maar dit is wel een forse overboeking lijkt het.
edit: Hier een hele checklist om af te gaan
https://solis-service.sol...85769-1010-ov-g-v01-to-05
Of het een 1 of 3-fase aansluiting betreft, weet ik niet.
Het zo ver overdimentioneren heeft geen extra invloed op de AC spanning, de omvormer geeft max 3kW.Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:58:
[...]
Ja dat vond ik ook al, alhoewel ik me afvraag of dat invloed heeft op een te hoge netspanning? Ben leek op dit gebied.
Of het een 1 of 3-fase aansluiting betreft, weet ik niet.
Heb je een foto van de meterkast of van de kWh-meter.
Enig idee hoe lang de kabel van de omvormer naar de groepenkast is?
En welke aderdikte de kabel heeft, iets van type op de kabel te zien, zoals 3G4 of 3G2.5?
Als de kabel 3G2.5 is en een aardige afstand aflegt, dan zou een dikkere kabel helpen.
In geval van een 3-fase hoofdaansluiting is op een andere fase zetten misschien nog een optie.
Maar beter om dat gewoon eerst te meten in de groepenkast, als het daar al te hoog is zal het bij de omvormer nog hoger zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 29-04-2025 19:46 ]
De kabels en stekkers? die links onder de panelen vandaan komen wel weer even opbinden onder de panelen, zodat de stekkers niet nat worden...Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:47:
Ik heb alleen nog maar de sleutel van de garage en niet de woning. Vermoed een 1-fase meterkast. Afstand zal snel zo'n 30 tot 40 meter zijn vermoed ik. Ga de kabel even checken.. lees ook nog wat over instellingen van de omvormer zodat'ie afschaalt maar daar kom ik niet helemaal uit
Scherp, bedankt voor de tip!Rouske schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:54:
[...]
De kabels en stekkers? die links onder de panelen vandaan komen wel weer even opbinden onder de panelen, zodat de stekkers niet nat worden...
Die dingen zijn zeker mogelijk, maar ze staan in België niet op de lijst van goedgekeurde spullen, dus mag je ze niet gebruiken.migjes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
[...]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.![]()
Geen idee wat er juist gebeurt (en kan me niet voorstellen dat ze echt gaan controleren), maar bij brand of zo kunnen er rare dingen gebeuren. Of als zo'n cheap-ass omvormer ineens voor pieken op je installatie zorgt die daarna je electronica gaan vernielen, dan is je business case nooit goed...
Gewoon zorgen dat je omvormer van de Plug&Play Synergrid lijst neemt. Momenteel geen 800W limiet, dus als je bij Fluvius >800W registreert is de kans groot dat deze ook in de toekomst mag blijven gebruiken (wanneer 800W limiet er komt). Wel zien dat je aparte groep neemt bij ansluiting van meer dan 800W.Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:49:
[...]
Die dingen zijn zeker mogelijk, maar ze staan in België niet op de lijst van goedgekeurde spullen, dus mag je ze niet gebruiken.
Er zijn websites die spanningsval berekenen voor jou lengte.Toekejoeke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:30:
Net gecheckt en de kabel is 3G2.5 dat is dus mogelijk de oorzaak? Waardoor kan deze het beste vervangen worden?
Maar je zult al snel op vier kwadraat komen, en als portemonee dik genoeg is mag je ook zes kwadraat nemen.
Maar doe eerst je andere fase meten, misschien is die wel veel lager in spanning, hoef je geen kabel te trekken
[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 30-04-2025 12:34 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Wellicht heb je dan wat aan de info in onderstaand topic m.b.t. het afschalen?Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:47:
Ik heb alleen nog maar de sleutel van de garage en niet de woning. Vermoed een 1-fase meterkast. Afstand zal snel zo'n 30 tot 40 meter zijn vermoed ik. Ga de kabel even checken.. lees ook nog wat over instellingen van de omvormer zodat'ie afschaalt maar daar kom ik niet helemaal uit
Finetunen settings Solis omvormer
De monteur wist ook te vertellen dat dit dan dus vaker gaat gebeuren, teveel teruglevering (Ik doe ook goed mijn best) toen ik begon waren er nog niet zoveel panelen, nu liggen vele daken vol.
Het was ook vooral op 1 fase, de andere 2 fases waren geen probleem vertelde de monteur, dus niet goed verdeeld. Hij vertelde ook dat in nieuwe woonwijken met prefab huizen met een 3 fase aansluiting het probleem nog groter is, aangezien door de prefab, bij al die huizen de zonnepanelen (vaak 1 fase omvormer) allemaal op de dezelfde fase (want prefab) aangesloten zijn. Eigenlijk zou het om en om verdeeld moeten worden, maar wie gaat dat doen, en betaald de kosten?
Dan kun je zelfs 3x 35A hebben, maar blijft het probleem hetzelfde. (Maar misschien eerder een oplossing?)
Schijnt dat als iedereen zijn zonnepaneel installatie aanmeld het probleem onderkent kan worden.
Persoonlijk verwacht ik niet dat er preventief iets zal gebeuren...
Ik ga mijn belangrijkste verbruikers, maar verhuizen naar een andere fase, dan valt dat hopelijk de volgende keer niet uit.
Juist bij prefab kan een (Enexis) monteur toch in een ochtend een hele straat doen? Alleen de input fasedraad omleggen en klaar... mits voldoende mensen thuis zijn.DjAntoon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:11:
De monteur wist ook te vertellen dat dit dan dus vaker gaat gebeuren, teveel teruglevering (Ik doe ook goed mijn best) toen ik begon waren er nog niet zoveel panelen, nu liggen vele daken vol.
Het was ook vooral op 1 fase, de andere 2 fases waren geen probleem vertelde de monteur, dus niet goed verdeeld. Hij vertelde ook dat in nieuwe woonwijken met prefab huizen met een 3 fase aansluiting het probleem nog groter is, aangezien door de prefab, bij al die huizen de zonnepanelen (vaak 1 fase omvormer) allemaal op de dezelfde fase (want prefab) aangesloten zijn. Eigenlijk zou het om en om verdeeld moeten worden, maar wie gaat dat doen, en betaald de kosten?
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ik had deze in het kroegtopic gezet, wist niet dat dit topic er ook was. Onderstaand plaatje illustreert wel hoe dit probleem eruit ziet.DjAntoon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:11:
Dan kun je zelfs 3x 35A hebben, maar blijft het probleem hetzelfde. (Maar misschien eerder een oplossing?)
Schijnt dat als iedereen zijn zonnepaneel installatie aanmeld het probleem onderkent kan worden.
Persoonlijk verwacht ik niet dat er preventief iets zal gebeuren...
Ik ga mijn belangrijkste verbruikers, maar verhuizen naar een andere fase, dan valt dat hopelijk de volgende keer niet uit.
Na installatie in februari van mijn panelen, klapte de omvormer er al steeds uit. Dus draadje maar even gewisseld naar een andere fase, en sindsdien gaat het goed.
Inmiddels mijn P1 meter van homewizard teruggevonden en aangesloten.
Maar hier zit dus ook minstens de halve buurt op dezelfde fase aangesloten. Overige twee hebben veel minder belasting.
Vanaf half twaalf 's morgens zit L3 al tegen de 253V te duwen. En vanaf vijf uur wordt er juist weer massaal stroom vanaf getrokken.
/f/image/bzem45PojjWRnRuKWtD4Cb20.png?f=fotoalbum_large)
Met "voltage drop" calculators kan je het te verwachten maximale verlies berekenen.Toekejoeke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:54:
Ja we krijgen 10 juli de sleutel dus dat duurt nog even. Iets minder als 4 euro de strekkende meter voor een 6 kwadraat kabel. Valt nog wel wat mee..
Bijvoorbeeld: https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008
of https://photovoltaic-software.com/solar-tools/voltage-drop-calculator-dc-ac
Er zijn nog meer.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Denk het niet.jadjong schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:22:
Als het goed is schuift men de fases elk huis eentje op, maar als de PV installateur dan hetzelfde doet.....
De netbeheerder sluit alles identiek aan en heeft een fase selector tool op de website staan voor de keuze van de juiste fase door de elektricien.
Iets met huisnummer
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit lijkt op Van der Valk spul.PASware schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:48:
Bij mijn zijn ze de dakpannen aan het vervangen en bij het demonteren van de zonnepanelen zijn er wat klemmen gesneuveld. Volgens de factuur, van 7 jaar geleden, zou het Clickfit Evo moeten zijn, maar het lijkt totaal niet in clickfit EVO.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat voor materiaal heb ik wel?
De bouten (m8 vermoed ik) passen ook niet lekker meer in elke klem, alsof het schroefgat te groot is. En van de tussenklem mis ik wat van die zwarte onderdelen.
De dakdekker die de panelen eraf haalde meldde al dat hij ging kijken of hij nog wat had liggen, maar wil graag voorbereid/ingelicht zijn.
Thanks, gisteravond settings aangepast en het lijkt al wat te helpen. Gezet op v1 230, v2 240, v3 250 en v4 253Rouske schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:13:
[...]
Wellicht heb je dan wat aan de info in onderstaand topic m.b.t. het afschalen?
Finetunen settings Solis omvormer
Om 17:00 was er 13.9 kwh opgewekt. Huidige woning was toen 15.1 kwh. Gisteren 6.7 kwh tov 17.2 kwh op huidige woning.
Zag in de logging dat'ie wel een paar keer was uitgevallen maar niet om de x aantal minuten. Zou het nog helpen om ze anders te zetten of?
Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik heb geen Solis. Ik denk dat je het beter in dat topic kan vragen.Toekejoeke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:57:
[...]
Thanks, gisteravond settings aangepast en het lijkt al wat te helpen. Gezet op v1 230, v2 240, v3 250 en v4 253
Om 17:00 was er 13.9 kwh opgewekt. Huidige woning was toen 15.1 kwh. Gisteren 6.7 kwh tov 17.2 kwh op huidige woning.
Zag in de logging dat'ie wel een paar keer was uitgevallen maar niet om de x aantal minuten. Zou het nog helpen om ze anders te zetten of?
Maar mooi dat het nu al beter gaat
Wel apart dat je al aan de omvormer bezig bent, terwijl je pas op 10 juli de sleutel krijgt....
Ik vind alleen die van APsystems maar dan heb je een ECU nodig, wat beetje duur is voor een systeem van maar 2 panelen.
Waarom zet je er geen slimme stekker tussen? Daarmee kun je hem ook uitschakelen.Rogers schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:52:
Weet iemand een micro omvormer die lokaal met home assistant aangestuurd kan worden, aan en uit gezet en geen internet verbinding nodig heeft? En als het kan ook output limiet.
Ik vind alleen die van APsystems maar dan heb je een ECU nodig, wat beetje duur is voor een systeem van maar 2 panelen.
Wellicht hoymiles met openDTURogers schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:52:
Weet iemand een micro omvormer die lokaal met home assistant aangestuurd kan worden, aan en uit gezet en geen internet verbinding nodig heeft? En als het kan ook output limiet.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat kan als laatste optie maar dan moet ik alsnog opwek weten. Beste zou zijn om opwek te kunnen limiteren wanneer nodig.deejeebv schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:53:
[...]
Waarom zet je er geen slimme stekker tussen? Daarmee kun je hem ook uitschakelen.
Een slimme stekker, bijvoorbeeld van Fibaro kan de opbrengst meten, maar alleen als hij aan staat, het is ook alleen aan of uit.Rogers schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:29:
[...]
Dat kan als laatste optie maar dan moet ik alsnog opwek weten. Beste zou zijn om opwek te kunnen limiteren wanneer nodig.
APSystems heeft ook de EZ1-m.
Max 800W, stekker. Regelbaar. Integratie in HA via lokale API. Werkt volgens mij zonder ECU.
Eerdere mailcontact met toenmalige leverancer terug gekeken en ze in 1 van de mailtjes hadden ze het over Solfix montagemateriaal. Vermoed dat dat hun eigen merk was, maar helaas lijken ze niet te reageren op mijn mails én daarnaast staat het ook niet op hun website.Vermoed dat dit spul is van vervlogen tijden.
Ben bang dat het nog een uitdaging gaat worden voor de dakdekkers om dit weer goed te krijgen. Nja hun hebben het gesloopt, mogen ze het fixen ook.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Het is niet zo ingewikkeld.PASware schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:16:
[...]
Eerdere mailcontact met toenmalige leverancer terug gekeken en ze in 1 van de mailtjes hadden ze het over Solfix montagemateriaal. Vermoed dat dat hun eigen merk was, maar helaas lijken ze niet te reageren op mijn mails én daarnaast staat het ook niet op hun website.Vermoed dat dit spul is van vervlogen tijden.
Ben bang dat het nog een uitdaging gaat worden voor de dakdekkers om dit weer goed te krijgen. Nja hun hebben het gesloopt, mogen ze het fixen ook.
in de rails past een moer (de rails zorgt ervoor dat de moer wel kan schuiven en niet kan draaien).
Als je weet welke maat dat is weet je welke bouten je moet hebben (m8 of m10 ofzoiets)
en dan even de dikte van de panelen meten en je kan klemmen bestellen met bijpassende bouten:
b.v. https://e-altamira.nl/Klemmen
Belangrijker is dat de bekabeling weer netjes vastgezet wordt en gelijk de connectors gescheckt worden
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 02-05-2025 11:16 ]
Sinds februari 2019 heb ik voor 4160 wattpiek aan LG zonnepanelen op mijn dak liggen.
Het zijn 13 panelen van 320 w.
Het valt me op dat het rendement langzaam wat achteruit gaat, maar dat is natuurlijk lastig concreet te maken.
De afgeven dagen leken me perfect voor de panelen. Iedere dag wekken ze max 25 a 36 kwh op met een piek van rond de 3300w
Dak is vol op zuid.
Zou ik daar niet meer van mogen verwachten?
:strip_exif()/f/image/rMcCgHhQIXB82fiQCXqaPmQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
LG biedt ook zoiets als 'vermogensgarantie' .
Maar wanneer maak je daar gebruik van...* 1) 1e jaar: 98%. 2) Na het 2e jaar: 0,5% p jaarlijkse degradatie. 3) 86% voor 25 jaar.
Je zit toch altijd weer met verschillende weersomstandigheden, dan weer pollen op je panelen, dan Sahara zand...
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 02-05-2025 12:10 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zonder meer info kunnen we niet bepalen of je de maximale opbrengst haalt. Ondr andere de hoek van de panelen speelt een rol, maar ook de temperatuur die de panelen nu bereiken. Het optimale moment is met koud weer en maximale zoninstraling. Voor mijn situatie is dat einde april (zuid, 30 graden dakhelling).pentaw1nz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:toon volledige bericht
Vraagje,
Sinds februari 2019 heb ik voor 4160 wattpiek aan LG zonnepanelen op mijn dak liggen.
Het valt me op dat het rendement langzaam wat achteruit gaat, maar dat is natuurlijk lastig concreet te maken.
De afgeven dagen leken me perfect voor de panelen. Iedere dag wekken ze max 25 a 36 kwh op met een piek van rond de 3300w
Dak is vol op zuid.
Zou ik daar niet meer van mogen verwachten?
[Afbeelding]
[...]
Maar wanneer maak je daar gebruik van...
Je zit toch altijd weer met verschillende weersomstandigheden, dan weer pollen op je panelen, dan Sahara zand...
Degradatie is eigenlijk een non-issue, mijn panelen van 2012 halen nog steeds de maximale opbrengst, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Wat is je absolute maximum dat je ooit gehaald hebt? In welke maand was dat?pentaw1nz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:40:
Standaard jaren 70 schuin dak.
Afgelopen dagen was het begin 20 graden. Dan dus op t hoogste punt 3400w.
Panelen liggen in 2 strings, zonder optimizers. [Afbeelding]
Ik heb zelf 8000Wp liggen waarvan 40% in oost-west en 60% ZZW en kan er maximaal 50kWh uit krijgen, typisch eind mei of begin juni. Met de huidige zon dagen zit ik daar zo'n 10% onder met 44,5kWh.
Mijn omvormer is begrensd op 6kW maar die tikt 'ie in april en nu begin mei maar net aan, terwijl hij een paar uur achter elkaar clipped op de beste dagen. Met andere woorden: de huidige instraalhoek is nog niet optimaal!
Overigens heb ik N-type panelen, die zouden in elk geval niet het structurele LID (Light Induced Degradation) verlies van de eerste maanden gebruik moeten hebben. Daarnaast vertelt de literatuur ons dat dit type ook geen PID (Potential Induced Degradation) zou ondervinden.
Zelfs met dit soort doemverhalen is het in praktijk allemaal heel geleidelijk en moet je vooral met vorig jaar vergelijken (moet ongeveer gelijk zijn) om eventuele nieuwe en echte problemen te zien, pas als je meerdere jaren terug kijkt ga je mogelijk enkele procenten structurele verlaging waarnemen.
Ik ben toevallig net de panelen waar de vogels iets te goed hun best op hebben gedaan aan het schoonmaken;pentaw1nz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:
Vraagje, Sinds februari 2019 heb ik voor 4160 wattpiek aan LG zonnepanelen op mijn dak liggen.
De afgeven dagen leken me perfect voor de panelen. Iedere dag wekken ze max 25 a 36 kwh op met een piek van rond de 3300w . Dak is vol op zuid.
Zou ik daar niet meer van mogen verwachten? [Afbeelding]
[...] Maar wanneer maak je daar gebruik van...
Hoe is de situatie wat dat betreft bij jou? Zijn de panelen nog net zo schoon als toen ze nieuw waren?
edit: overigens zijn het panelen die in 2013 2e hands zijn gekocht...
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 02-05-2025 17:15 ]
Bij mij zit er op 1 (onbereikbaar) paneel een dikke flats (5x5cm!) van een gans of zo, zit er inmiddels al een jaar op (goed spul dus) maar lijkt niet echt invloed te hebben op de opbrengst.onetime schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:13:
Ik ben toevallig net de panelen waar de vogels iets te goed hun best op hebben gedaan aan het schoonmaken;
Hoe is de situatie wat dat betreft bij jou? Zijn de panelen nog net zo schoon als toen ze nieuw waren?
Uiteraard als je er met een doek overheen zou gaan zal er vast wel wat vanaf komen.. ik heb ze nooit gereinigd ivm kosten/baten afweging op aanraden van hier.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Kan je er ook niet bij met een slang of hoge druk reiniger?mawashigeri schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:30:
[...] Bij mij zit er op 1 (onbereikbaar) paneel een dikke flats (5x5cm!) van een gans of zo, zit er inmiddels al een jaar op (goed spul dus) maar lijkt niet echt invloed te hebben op de opbrengst.
Één enkele cel die -minder- opbrengt, een lagere spanning, wordt vaak grotendeels opgevangen doordat, bij de ook -iets- lagere stroom, de andere cellen dus een iets hogere spanning geven. Maar die zijn met meer...
Mooi tegenwicht voor de doomsday-clock. Leven na de dood.
Het enige wat er nu is, is dit: https://www.netbeheernede...edeneerlijn-energie-delenonetime schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:21:
@teacher Mag dit ook op de een-of-andere manier in de topic warning? https://energy.nl/energiedelen/ , voor na het salderen, salderen met anderen binnen dezelfde 15 minuten. Wel van tevoren afspreken met wie.
Mooi tegenwicht voor de doomsday-clock. Leven na de dood.
Er is op dit moment geen nederlandse wetgeving die dit mogelijk maakt.
Wise enough to play the fool
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.