[PV]Installateur wijzigt legplan; ventilatiepijpje probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Vandaag zijn bij mij zonnepanelen op het platte dak gelegd. Ik had een orgineel legplan gemaakt, met 8 panelen richting zuid-west, en 6 richting zuid-oost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-_OcUdvykCp2VWkDj4BqRaYXvw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hkbYteEjSGKhMyqs36ljAWNe.png?f=fotoalbum_medium

Nu heeft de installateur daar van af moeten wijken, omdat de roofing op de beoogde plek niet vlak genoeg was. OK, dan moeten we een andere oplossing zoeken. Maar ik vind de oplossing die ze nu gedaan hebben precies wat vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbAnEQ0xJkiI1QJfHITE61mCmMY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/htEmRPtVnb1kO5JMp5GYlof0.png?f=fotoalbum_medium

Ze hebben dus het paneel '1' verplaatst, maar om hier voor ruimte te maken, is de complete ZO string naar de voorkant van het huis geschoven. Het grootste probleem wat ik zie, is dat nu de panelen niet meer voor het ventilatiepijpje blijven, maar het pijpje tussen de rijen zit. Is dit echt een probleem? Of paniekeer ik hier voor niks? Ook de afstand van het voorste ZO paneel naar de panelen van de ZW string lijkt wat klein, maar dat valt wellicht nog mee. Mijn grootste bezorgdheid is dat dit ventialtiepijpje net de hele dag schaduw op dat paneel geeft. Is dat een gegronde bezorgdheid? Of gaat het meevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-lwIXDimBYwG2grLimUt88J4Zs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w5HaevNGf55X0VtfFQfEJ2t.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSaAj5pNVqtWAZVzKpxP2bAcPCU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxwhI6C7VfrSyWg0ZnicLzgx.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben al aan het nadenken over alternatieven en of het eenvoudig aangepast kan worden, maar misschien is dat allemaal niet nodig?

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik zou de komende dagen even kijken wat de opbrengst per string is gedurende de dag.

Dit kan heel goed erg meevallen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Waarom alles naar 1 kant? En niet als kleine "dakjes"? .. volgens mij past dat pijpje dan precies midden onder zo'n dakje nml. Heb je er nooit meer last van.

Edit: en kan je eventueel zelfs een kwart slag draaien toch?

Een dakvlak zo optimaal mogelijk vullen is altijd een gepuzzel .. de vraag is .. waren deze 14 het maximale wat je portemonnee aan kon? Of wat je op je dak paste?

[ Voor 41% gewijzigd door duvekot op 09-07-2026 17:15 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
1/3e paneel van nr 6 gaat permanent niet meedoen in de zon... Dat ga je niet duidelijk terug zien in de opbrengst, @BarryH

Welk model omvormer is gebruikt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:02:
Ik zou de komende dagen even kijken wat de opbrengst per string is gedurende de dag.

Dit kan heel goed erg meevallen
Hmm, ok. De omvormer moet nog door een ander team geplaatst worden, eind deze maand. Dus dat is nog afwachten.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
duvekot schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:11:
Waarom alles naar 1 kant? En niet als kleine "dakjes"? .. volgens mij past dat pijpje dan precies midden onder zo'n dakje nml. Heb je er nooit meer last van.

Edit: en kan je eventueel zelfs een kwart slag draaien toch?

Een dakvlak zo optimaal mogelijk vullen is altijd een gepuzzel .. de vraag is .. waren deze 14 het maximale wat je portemonnee aan kon? Of wat je op je dak paste?
14 omdat dat ongeveer opwekt wat ik denk te verbruiken. Ik dacht ook dat er max 14/15 op het dak zouden passen. Nu dat ze voorbij het pijpje zijn gegaan, zouden er wel nog een paar bij gekund hebben.

Dakjes heb ik overwogen, maar mijn gevel ligt richting ZO. Dat zouden dan dagjes ZW en NO worden; NO leek me niet zo interessant, hoewel ze natuurlijk wel plat liggen en er dan ook meer zouden passen.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:20:
1/3e paneel van nr 6 gaat permanent niet meedoen in de zon... Dat ga je niet duidelijk terug zien in de opbrengst, @BarryH

Welk model omvormer is gebruikt?
Dat vermoed ik ook, dat 1/3e van dat paneel gebypasst gaat worden. Ik kan ze eens vragen of ze het paneel niet aan de andere kant van nummer 5 kunnen plaatsen, of gewoon in die andere string.

De omvormer gaat een Sofar powerall string omvormer worden.

De plaatser begon over een optimizer, maar die gaat toch ook niet die 1/3e mee kunnen laten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 09-07-2026 17:30 ]

• Ronald
Dat is niet genoeg detail over de omvormer, specifiek model/type/vermogen.

En nee.. een optimizer kan dat derde paneeldeel niet oplossen. Die kan het namens de omvormer bypassen... Lekker nuttig...
In elk geval het inmiddels binnen (mijn) verwachtingspatroon gebrek aan professionele kennis bij de plaatser...

In dakjesligging maakt de oriëntatie letterlijk niets uit voor dag profiel én jaarprofiel.
Maar dakjesligging doe je om extra dakoppervlak vol te leggen... bitumen levert niets op... maar een dakjes profiel is ook ~10% minder per paneel dan zuid. Met een ZO/ZW ligging is het verschil kleiner met dakjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 09-07-2026 17:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Keurig aangelegd met flinke inductielussen.... :-(

Ik zou even kijken of er geen stekkers in het water kunnen komen te liggen.
je hebt nog niet betaald toch?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2026 17:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:38:
Dat is niet genoeg detail over de omvormer, specifiek model/type/vermogen.

En nee.. een optimizer kan dat derde paneeldeel niet oplossen. Die kan het namens de omvormer bypassen... Lekker nuttig...
In elk geval het inmiddels binnen (mijn) verwachtingspatroon gebrek aan professionele kennis bij de plaatser...

In dakjesligging maakt de oriëntatie letterlijk niets uit voor dag profiel én jaarprofiel.
Maar dakjesligging doe je om extra dakoppervlak vol te leggen... bitumen levert niets op... maar een dakjes profiel is ook ~10% minder per paneel dan zuid. Met een ZO/ZW ligging is het verschil kleiner met dakjes.
DIt is de TDS van de omvormer, de 5kW variant (of misschien de 4.6kW, maar specs zijn zeer gelijkaardig)
https://www.sofarsolar.com/upload/file/20230210/1676007289880042575.pdf
https://www.sofarsolar.com/upload/file/20240619/1718791835457010367.pdf dit is de handleiding ervan, maar ik denk dat de TDS relevanter is.

Ik heb nog niet veel kunnen vinden over shadow management van deze omvormer, en of deze bijvoorbeeld af en toe een gobal MPPT scan ofziets doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 09-07-2026 17:47 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:46:
Keurig aangelegd met flinke inductielussen.... :-(

Ik zou even kijken of er geen stekkers in het water kunnen komen te liggen.
De foto's zijn nog van tijdens de werken, het ligt uiteindelijk wel wat netter; maar inderdaad vooral die achterste string lijkt een heel grote lus; die lijkt niet langs dezelfde weg terug te lopen.
edit:
of ja, finaal zitten er windkappen op de achterkant, en kan je het niet meer goed zien.
Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat er erg veel firma's zijn die niet weten dat dat een dingetje is.

Nee, nog niet betaald; omvormer wordt pas eind deze maand geplaatst. Ik heb gevraagd of ze dat ene paneel achter het pijpje niet gewoon kunnen verplaatsen, ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Ik vind eerlijk gezegd dat ze panelen ook dicht bij de dakrand leggen, maar dat zie ik bijvoorbeeld op het dak van de buren ook..

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 09-07-2026 18:55 ]

• Ronald
Dakrand: Afhankelijk van leginstructie fabrikant (windlast); wettelijk alleen de 45 graden zichtlijn (Dus hoogte = afstand tot dakrand is minimum)

De omvormer lijkt enkelfase, en de minimum Vmppt is voldoende laag om met 4 panelen een beetje schaduwbeheer over te hebben (Je hebt 110-120 V met 4 courante panelen, Vmppt kan terug naar 85V, dus 3 paneeldelen schaduwbeheer).. Dus een 10-4 split zou wat betreft de omvormer kunnen.

Dan heb je iets minder in de ochtend, iets meer in de avond... maar op plat dak zijn dit geen significante verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-07-2026 19:39 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:39:
Dakrand: Afhankelijk van leginstructie fabrikant (windlast); wettelijk alleen de 45 graden zichtlijn (Dus hoogte = afstand tot dakrand is minimum)

De omvormer lijkt enkelfase, en de minimum Vmppt is voldoende laag om met 4 panelen een beetje schaduwbeheer over te hebben (Je hebt 110-120 V met 4 courante panelen, Vmppt kan terug naar 85V, dus 3 paneeldelen schaduwbeheer).. Dus een 10-4 split zou wat betreft de omvormer kunnen.

Dan heb je iets minder in de ochtend, iets meer in de avond... maar op plat dak zijn dit geen significante verschillen.
Het betreft hier wel een installatie in Belgie, ik weet niet of daar ook de 45graden zichtlijn geldt?

Inderdaad, een 10+4 split zou een oplossing zijn; Nu als ze een 9+5 doen en gewoon dat paneel van achter het pijpje verhuizen naar de andere string, is het voor mij ook OK.

Bij 10+4 kan er wel wat meer afstand tussen de 2 strings gemaakt worden, maar ik weet niet of ze alles dan nog gaan willen verschuiven natuurlijk.

De 8+6 was mijn eigen voorstel, waar het voorstel wat ik van hen had gekregen gewoon 5rijen van 3 richting ZO was (edit: 4x3+1x2). Ik denk dat ik dus ook niet kan verlangen om het nog helemaal om te gooien. 9+5 lijkt me dan nog wel een goed compromis.

• Ronald
Wet en regel weet ik niet voor België… buiten dat de AREI een goed idee is gezien het gebeun in NL

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
- salderen is afgeschaft, dus je wilt niet je jaar verbruik opwekken, maar liefst zelfs in de winter genoeg opwekken. Daar is je beschikbare ruimte niet groot genoeg voor, dus kun je dat alleen proberen te benaderen.
- in deze tijd dus je dak vol met dakjes, oriëntatie maakt niet echt uit.
- eventuele oneffenheden vang je op met die rubber-korrel matjes.
- panelen zijn goedkoop genoeg, stroom over? is niet erg.
- warm er bijvoorbeeld je sanitair warm water mee op (boiler)
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:42
Is het niet mogelijk om dat pijpje te vervangen voor een lager model zodat deze geen schaduwval geeft op het paneel?

@onetime Meneer is van België, die hebben geen salderingsregeling.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Sw333t Nee, de "terugdraaiende teller" is daar al eerder verboden, vandaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ik ga nu natuurlijk niet alles er terug afhalen om te switchen naar dakjes, om er nog meer te kunnen plaatsen. Ik zocht gewoon of mijn bezorgdheid over dat pijpje terecht was.

Nu kan ik dus ofwel vragen om dat paneel te verplaatsen, of wel laat ik hem staan en gebruik ik de alternatieve plek voor een extra paneel. Er zouden er in deze opstelling nog 2 bij kunnen. Dan is het totaal 10 op ZW, dat is ook voor de omvormer nog ok (max 550Vdc).

Maar ik twijfel een beetje aan de "meer is beter" strategie; ik heb bijvoorbeeld geen watmtepomp. Doel is wel om te kunnen zonneladen van de auto, dat is stroom die ik 'verkoop' aan de werkgever. Dat dat niet het hele jaar door kan begrijp ik.

• Ronald
Meer is eigenlijk altijd beter... dat geeft meer direct eigen verbruik / verminderd import... zeker met de hoge basislast van een warmtepomp (die zet je namelijk nooit uit want dat is efficiënter ... (nachtverlaging verhoogt je totaal verbruik meestal)

Afschalen bij negatieve prijzen én volle accu (Ik ga even uit van accu, want de Sofar lijkt vrij gefocust op accu) kan met een knap systeem gewoon.

Laten staan en 2 erbij is prima optie... de helft van de opbrengst op jaarbasis is bij bewolking... en dan doet het pijpje niet veel.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 10-07-2026 07:50 ]

Pagina: 1