Bij m'n moeder liggen al 20 panelen op het dak (10 x 365Wp op zuid - en 10 op noord) maar dat "zadeldak" heeft een hoek van zo'n 18 graden dus als de zon laag staat, doet dat niet zoveel meer.
En je wil toch zo vaak mogelijk de thuisbatterijen vol krijgen.
Het oude schuurtje achter huis had gelukkig nog wel een lege muur.
Keurig uitgerekend dat de panelen op minimaal 17,47cm van de onderkant van de dakgoot moeten komen om bij de hoogste zonnestand (en deze afstand vanaf de muur) geen schaduw op het paneel te hebben, al is dat in oktober sowieso geen issue.
Muur wit gemaakt (zat al 20 jaar wat graffiti op), frame gemonteerd, 2x Ja-Solar 460Wp bi-facial panelen gemonteerd (dat kon ik maximaal kwijt qua lengte) en een APSystems EZ1-M micro-omvormer in het schuurtje.
Het schuurtje gelijk maar van een nieuwe stroominstallatie voorzien, was oude troep.
De grondkabel naar het schuurtje is wel praktisch nieuw, evenals meterkast, dus een prima basis.
De EZ1-M werkt met de lokale API, de App heb ik alleen gebruikt om dat aan te zetten.
Hij kon simpel toegevoegd worden op de Homey Pro (met de "APsystems Solar Panels" App van Dick Juffermans) door het lokale IP van de omvormer in te vullen en dat werkte direct.
Heb ook nog een Homewizard Energy Socket er tussen zitten maar die is redundant.
Frame is gemaakt van 4x4cm aluminium rails op een paar dakhaken. Had ik nog liggen.
Alleen de eindklemmen heb ik moeten kopen omdat de nieuwe panelen 30mm zijn en de oude eindklemmen voor 40mm waren.
Het waterpas monteren was in m'n eentje nog wel even lastig, eigenlijk moet je dat even met 2 personen doen zodat 1 persoon kan tillen en de andere de boel kan afstellen en vastzetten. Had wel al streepjes gezet op de rails, voor de juiste hoogte. Dus op het oog kon ik ze al aardig op de juiste plek krijgen.
Het netsnoer is 5 meter en dat is hier natuurlijk een beetje te lang, had wel een extra stekker maar geen adereindhulzen op deze locatie, dus de draden afgeknipt, gestript, in een centraaldoosje, trekontlasting gemaakt, draden in Wago 221 klemmen en dat gaat zo ook prima.
Een reststukje van de oude rails kon ik mooi gebruiken om de omvormer aan op te hangen.
Om 13:00 de boel ingeschakeld en nog zo'n 1,33kWh opgewekt.
De eerste 19 cent is verdiend vandaag