• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:01
manusjevanalles schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Of je vervangt de ALS voor een 300 mA, en dan voeg je voor de wasmachine nog een 30 mA ALS toe in de PV-verdeler.
Dit betekent dat de andere 3 groepen (waaronder een multisplit buitenunit) ineens achter een 300mA aardlek zitten :p

Installatieautomaat heb ik nog wel liggen. Dat is de goedkoopste oplossing en zou volgens de NEN ook geen probleem moeten zijn.
Dan worden de omvormer en wasmachine afgevangen door de alamats in de Pv-verdeler zelf.

Ik heb 3x24 modules Eaton kasten met nog de nodige lege plekken. :D

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 09-08-2026 11:42 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:01
elektriekert schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Dit betekent dat de andere 3 groepen (waaronder een multisplit buitenunit) ineens achter een 300mA aardlek zitten :p

Installatieautomaat heb ik nog wel liggen. Dat is de goedkoopste oplossing en zou volgens de NEN ook geen probleem moeten zijn.
Dan worden de omvormer en wasmachine afgevangen door de alamats in de Pv-verdeler zelf.

Ik heb 3x24 modules Eaton kasten met nog de nodige lege plekken. :D
Update:

Installatieautomaat voedt vanuit de groepenkast de PV-verdeler met 2 Alamats erin.
1 voor de omvormer en de andere voor de wasmachine.

Werkt naar behoren nu :)

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik ben bezig met mijn eerste zonnepaneel installatie en heb een praktische vraag; kan ik een Hoymiles micro-omvormer met tiewraps plat vastzetten op Solarstell connect in deze positie? Ik doe dan een beetje goede tape op het aluminium van het frame om de lak van de omvormer te beschermen en uiteraard sluit ik de aarding goed aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApYVhdUWeb8WPaG7nlLoGxcDWWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ded3uqvm9t6xBAJNpqdcBTeq.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de instructies doe je op een schuin dak de koelribben naar beneden en etiket richting het paneel, maar ik vermoed dat dat zo is ivm de afstand tussen paneel en de omvormer of een schuin dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exCkXNLp1CZt34hrKpamSRd7UYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULm36hQoILvp0O6zHYP91UNj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo6zmibhxmF0r93ypUlbgriWfiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKAvTGXp7uRk0aDKtjaZ86Vc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLpPsu4VmNMtpm7QC-75V9y6a5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVBgjQZ0qmjtneC0a1ekomco.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik gebruik Solarstell Connect oost-west basis elementen en normaal steek je dan de micro-omvormer in de voetjes. Alleen de rand van de Hoymiles is serieus dik en dat past niet. Ik zoek dus een andere manier om hem te bevestigen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:57
MWDKing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:13:
Ik ben bezig met mijn eerste zonnepaneel installatie en heb een praktische vraag; kan ik een Hoymiles micro-omvormer met tiewraps plat vastzetten op Solarstell connect in deze positie? Ik doe dan een beetje goede tape op het aluminium van het frame om de lak van de omvormer te beschermen en uiteraard sluit ik de aarding goed aan.

[Afbeelding]

Volgens de instructies doe je op een schuin dak de koelribben naar beneden en etiket richting het paneel, maar ik vermoed dat dat zo is ivm de afstand tussen paneel en de omvormer of een schuin dak.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik Solarstell Connect oost-west basis elementen en normaal steek je dan de micro-omvormer in de voetjes. Alleen de rand van de Hoymiles is serieus dik en dat past niet. Ik zoek dus een andere manier om hem te bevestigen.
Dingen worden aardig warm dus tiewraps smelt door op lange termijn. Ik zou hem op zijn kant plaatsen,kan de lucht er langs af stromen. Met sneltapper tegen pootje schroeven

1 PVoutput . Dongen NB

• MWDKing
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Dingen worden aardig warm dus tiewraps smelt door op lange termijn. Ik zou hem op zijn kant plaatsen,kan de lucht er langs af stromen. Met sneltapper tegen pootje schroeven
Bedankt voor het idee. Bedoel je zo? De omvormer is 6kg en het "handvat" ca 1cm dik (normaal vaak een plaatje) en het frame van solarstell is dun. Voelt niet heel stevig. Met een zelftapper zou het ook niet lukken. Gaten boren en bouten misschien wel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh5FsA5Flg3zNZzeGBb5f--1rTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCq27d49cBzAuXPdLtbUgtvq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan evt ook een metalen band gebruiken voor bevestiging plat ipv tie wraps

• reneeke1970
MWDKing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor het idee. Bedoel je zo? De omvormer is 6kg en het "handvat" ca 1cm dik (normaal vaak een plaatje) en het frame van solarstell is dun. Voelt niet heel stevig. Met een zelftapper zou het ook niet lukken. Gaten boren en bouten misschien wel. [Afbeelding]

Ik kan evt ook een metalen band gebruiken voor bevestiging plat ipv tie wraps
Ja dat is het idee. Zoals je hem vast hebt,en dan de kabels ook vast maken dan kantelt hij niet om. Kunt ook een voet maken die je gewoon op dak zet. Best een fors ding 6 kg....

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 11-08-2026 12:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

MWDKing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb ook SolarStell connect en als ik het goed zie is dit ook een oost/west-opstelling. Als dat klopt dan komt je omvormer zo niet volledig bedekt te liggen (spleet tussen het 'dakje') dus dat zou ik niet doen.

Ik heb APS micro's en die liggen bij mij op de ballastbak, volledig afgeschermd van de elementen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MWDKing
Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ik heb ook SolarStell connect en als ik het goed zie is dit ook een oost/west-opstelling. Als dat klopt dan komt je omvormer zo niet volledig bedekt te liggen (spleet tussen het 'dakje') dus dat zou ik niet doen.

Ik heb APS micro's en die liggen bij mij op de ballastbak, volledig afgeschermd van de elementen.
Dat klopt ja, hij zou dan onder de spleet komen van het dakje. Ivm vuil e.d. is dat niet aan te raden? Omdat de omvormer zo groot is, past die nergens anders rechtop. Maar ik ga even puzzelen. In de ballast al kan die liggend, maar dan heb ik nogsteeds het probleem met montage. Los neerleggen lijkt me niet zo'n goed idee toch?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:47
@wlmpie

Ik zie deze post: wlmpie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Hoe heb je voorkomen dat de profielen het grind eronder verder in de bitumen dakbedekking drukken en daardoor je dak lek gaat?

Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• reneeke1970
MWDKing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Dat klopt ja, hij zou dan onder de spleet komen van het dakje. Ivm vuil e.d. is dat niet aan te raden? Omdat de omvormer zo groot is, past die nergens anders rechtop. Maar ik ga even puzzelen. In de ballast al kan die liggend, maar dan heb ik nogsteeds het probleem met montage. Los neerleggen lijkt me niet zo'n goed idee toch?
De 6 kg is extra ballast hi,waait niet weg hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:48:
@wlmpie

Ik zie deze post: wlmpie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Hoe heb je voorkomen dat de profielen het grind eronder verder in de bitumen dakbedekking drukken en daardoor je dak lek gaat?

Bedankt
Vrij simpel, ik heb het grind eerst weggeveegd. Het onderstel staat gewoon direct op de dakbedekking. Er zitten een soort plastic voetjes onder het solarstell frame. Ik heb de ballast tegels op het dak trouwens onder de ballast bakken gelegd en de ballast bakken hier ook nog aan vast geschroefd. Dus bij een storm weet ik 100% zeker dat de professioneel gelegde panelen van de buren veel eerder naar beneden waaien dan de mijne.

[ Voor 20% gewijzigd door wlmpie op 11-08-2026 16:22 ]

• BarryH
wlmpie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Vrij simpel, ik heb het grind eerst weggeveegd. Het onderstel staat gewoon direct op de dakbedekking. Er zitten een soort plastic voetjes onder het solarstell frame. Ik heb de ballast tegels op het dak trouwens onder de ballast bakken gelegd en de ballast bakken hier ook nog aan vast geschroefd. Dus bij een storm weet ik 100% zeker dat de professioneel gelegde panelen van de buren veel eerder naar beneden waaien dan de mijne.
En al het grind liet zich wegvegen? Het zat niet deels vastgeplakt? (Mijn zoon heeft een huis met grinddak gekocht, dus ik moet/wil op een vergelijkbaar dak aan de gang)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• wlmpie
Klopt maar ongeveer een jaar daarvoor hadden we samen met de buren het dak laten overlagen door een dakdekker omdat het al meer dan 20 jaar oud was. Maar het grind zat ook niet vastgeplakt aan de oude dakbedekking. Het grind is wel heel vies en zit vol met vogelstront.

[ Voor 11% gewijzigd door wlmpie op 11-08-2026 16:34 ]

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:56
wlmpie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Drukken die voetjes dan niet uiteindelijk door de dakbedekking heen?

PVOutput

• reneeke1970
BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

En al het grind liet zich wegvegen? Het zat niet deels vastgeplakt? (Mijn zoon heeft een huis met grinddak gekocht, dus ik moet/wil op een vergelijkbaar dak aan de gang)
Als het wel vast zit,en die kans is groot,dan rubberen tegels op het grind leggen,en hele grote voeten onder de frames plaatsen,40*40 cm ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
@wlmpie @reneeke1970 Bedankt. Er is een schuurtje, daar gaan we eerst een setje op leggen met dan idd die rubbertegels etc. En het dak van de woning eerst even het 50 jaar oude bitumen laten overlagen met gelijk extra isolatie.

• wlmpie
RobWest schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Drukken die voetjes dan niet uiteindelijk door de dakbedekking heen?
Nee tot nu toe niet, maar die dakbedekking (app,kodagum 470k24. zwart gemineraliseerd 4,5mm dik.) is vrij stevig en van zichzelf ook al UV bestendig

• Termy

Termy

MWDKing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Vuil is 1 ding maar vooral regen wil je er niet jaar in jaar uit op. Dat is wachten op een slechte verbinding en een aardfout.

Bij liggen ze al 4 jaar los door vele stormen heen. Dat gaat echt nergens heen daaronder.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MWDKing
Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

Vuil is 1 ding maar vooral regen wil je er niet jaar in jaar uit op. Dat is wachten op een slechte verbinding en een aardfout.

Bij liggen ze al 4 jaar los door vele stormen heen. Dat gaat echt nergens heen daaronder.
Thx. Ik leg de 4-in-1 mega 'micro' inverter los in de ballastbak al en gebruik verlengkabeljes voor 2 panelen.

• Termy

Termy

MWDKing schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Thx. Ik leg de 4-in-1 mega 'micro' inverter los in de ballastbak al en gebruik verlengkabeljes voor 2 panelen.
Yes, zo heb ik het bij de buren ook gedaan. Die hebben nog QS1's van APS die ook 4 panelen kunnen bedienen. Zelf heb ik DS3-L's die er 2 doen dus dat kan zonder verlengkabels.

Zorg voor dat geen enkele verbinding in het water kan komen te liggen of water erin kan lopen langs de kabel. Makkelijk op te lossen door ze op een wat hoger punt te leggen of te tiewrappen onder de panelen, dus ook buiten direct zonlicht.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdS4RuT_-4pWus0xOa80q7rPqD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3HgTAUZeMV9bDHPOkunONqV.png?f=fotoalbum_large
Heeft iemand ook ervaring met zoiets? Ik werd er door getriggerd omdat er laatst werkzaamheden aan de wijktrafo waren waardoor ik 8u lang geen stroom had. Het was een mooie zonnige dag, maar de zonnepanelen lagen nutteloos op het dak omdat de omvormer geen 230V zag :'(

Ja ik kan kijken naar een Ecoflow, Jackery of soortgelijke powerstation met PV-input maar die dingen zijn een paar honderd euro én ik hoef niet perse 230V te hebben. Het gaat mij meer om in een noodsituatie telefoon/powerbank/laptop te kunnen opladen.

Een andere route is Victron Energy BlueSolar MPPT 75/10 Solar Laadregelaar maar die werkt niet zonder een 12V accu (heb nog wel een oudje staan uit de auto, maar toch. Liever zo simpel mogelijk).

Waarschijnlijk heb je gewoon een buck-converter nodig denk ik, die de spanning van de panelen (+/- 31V) naar een stabiele spanning (12V?) kan brengen. Dan kan ik er altijd nog een USB-C autolader aan knopen.

Ik zou dan willen aftappen van een 275Wp paneel op m'n schuurtje, ik kan daar gemakkelijk bij de MC4 connectoren.

Kan alleen nog niet echt een betaalbare optie vinden, die uit m'n plaatje is $120.

Een thuisbatterij heb ik niet, maar als dat wel zo ver is dan wil ik sowieso eentje met 230V backup power stopcontact.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 13:33 ]

• BarryH
Bij kleine zonnepanelen.nl hebben ze goedkope kastjes met usb poort (en bij Ali ook)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:31:
[Afbeelding]
Heeft iemand ook ervaring met zoiets? Ik werd er door getriggerd omdat er laatst werkzaamheden aan de wijktrafo waren waardoor ik 8u lang geen stroom had. Het was een mooie zonnige dag, maar de zonnepanelen lagen nutteloos op het dak omdat de omvormer geen 230V zag :'(

Ja ik kan kijken naar een Ecoflow, Jackery of soortgelijke powerstation met PV-input maar die dingen zijn een paar honderd euro én ik hoef niet perse 230V te hebben. Het gaat mij meer om in een noodsituatie telefoon/powerbank/laptop te kunnen opladen.

Een andere route is Victron Energy BlueSolar MPPT 75/10 Solar Laadregelaar maar die werkt niet zonder een 12V accu (heb nog wel een oudje staan uit de auto, maar toch. Liever zo simpel mogelijk).

Waarschijnlijk heb je gewoon een buck-converter nodig denk ik, die de spanning van de panelen (+/- 31V) naar een stabiele spanning (12V?) kan brengen. Dan kan ik er altijd nog een USB-C autolader aan knopen.

Ik zou dan willen aftappen van een 275Wp paneel op m'n schuurtje, ik kan daar gemakkelijk bij de MC4 connectoren.

Kan alleen nog niet echt een betaalbare optie vinden, die uit m'n plaatje is $120.

Een thuisbatterij heb ik niet, maar als dat wel zo ver is dan wil ik sowieso eentje met 230V backup power stopcontact.
Heb je een auto? Dan kan je in geval van nood daar toch terecht om een telefoon op te laden?

Of zorg voor een powerbank die altijd opgeladen is, en je kan er ook vinden waarmee je een laptop kan opladen

De meeste stekkerbatterijen hebben wel een 220V uitgang met een beetje vermogen waar je een laptop probleemloos kan opladen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ThinkPad
BarryH schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:39:
Bij kleine zonnepanelen.nl hebben ze goedkope kastjes met usb poort (en bij Ali ook)
Dan doel je op deze dingen denk ik? $6 op AliExpress, maar die hebben ook een accu nodig, kunnen zelfs kapot gaan als je geen accu gebruikt lees ik. De USB-poort is ook erg slapjes, 500mA en de CPU van dat ding wordt ook uit dezelfde 5V gevoed waardoor bij overbelasting van de USB de boel niet werkt (bigclive heeft een teardown gedaan van zo'n ding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFzAHQ8gEkT-YiJFFY2ALd7afM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c6OnKHqa72KEFO6AktaFJRhk.png?f=user_large

Zag een interessante video over een simpele DC-DC stepdown converter met brede inputrange Deze accepteert bijv. 15-60V en geeft een stabiele 12V af. Ik zag in de video dat hij een custom variant met 13,8V output heeft laten bouwen (maar met €60 voor mij te duur), die kun je zelfs rechtstreeks aan een loodaccu hangen om op te laden (laadstroom wordt alleen niet begrensd). Die wide input is perfect denk ik, dan kun je van alles als input gebruiken (Makita 18V powertool accu, 36V fietsaccu etc.). Aan de 12V output kant dan een goede USB-C PD autolader knopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaBlAB_wo75co7bPBjtVlzXV-5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R86jq0wPFarNd4m7pj0UW8LW.png?f=user_large

Enige probleem is wolken of te weinig zon, maar doordat ik een groot paneel gebruik zal hij genoeg reserve hebben om dan nog 20W ofzo voor een telefoon te hebben. Zal meer een probleem zijn als gevraagde output >= wat paneel op dat moment (net niet) kan leveren, dan zal de boel aan/uit/aan/uit gaan verwacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 15:41 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Ik zou hier niet aan beginnen. koop gewoon een powerbank, kleine accu of gebruik je auto.
En probeer zo min mogelijk te knutselen aan de PV-opstelling. risico-beperking voor jezelf en de PV installatie.

• ThinkPad
"But where's the fun in that!?"

Net even getest, bleek nog een LM2596S buck converter in de rommellade te hebben liggen. Aangesloten op het paneel, aan de uitgang een USB-C autolader. iPhone ging netjes opladen. Zelfs met 3/4 van het paneel bedekt :)

ThinkPad in "Jezelf voorbereiden op "het ergste""

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 20:38 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:02
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:06:
"But where's the fun in that!?"

Net even getest, bleek nog een LM2596S buck converter in de rommellade te hebben liggen. USB-C autolader werkte er prima op, iPhone ging netjes opladen. Zelfs met 3/4 van het paneel bedekt :)

ThinkPad in "Jezelf voorbereiden op "het ergste""
Pas wel een beetje op, de uitgangsspanning van regelbare buck converters is niet altijd stabiel. Een praktische oplossing is om een vaste 7805 o.i.d. erachter te zetten. De buck converter maakt efficient ~7 V, de vaste converter stabiel 5 V.

• MWDKing
Termy schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:28:
[...]

Yes, zo heb ik het bij de buren ook gedaan. Die hebben nog QS1's van APS die ook 4 panelen kunnen bedienen. Zelf heb ik DS3-L's die er 2 doen dus dat kan zonder verlengkabels.

Zorg voor dat geen enkele verbinding in het water kan komen te liggen of water erin kan lopen langs de kabel. Makkelijk op te lossen door ze op een wat hoger punt te leggen of te tiewrappen onder de panelen, dus ook buiten direct zonlicht.
Vandaag mijn eerste installatie gedaan!

Uiteindelijk heb ik de mega micro omvormer zo geplaatst; in de ballastbak 8mm gaten geboord en de omvormer daarom geschroefd. Aan de andere kant kunstof torentje van vulplaatjes om wat meer afstand met de bak aan de onderkant te krijgen. Als ik hem in bak bak zou leggen was ik bang dat er te weinig luchtstroming aan de onderkant zou komen.

Achteraf bedenk ik me; in de handleiding staat dat de onderplaat richting het paneel had gemoeten. Maar ik denk dat dat vooral ik bij montage op een rails op een plat dak, want dan is er de ik meer ruimte tussen de pannen en omvormer dan tussen het paneel en de omvormer. Hier is dat niet zo. Kan dit kwaad zo met koelvinnen naar boven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zge6byUFmcdfupZq2fFOmgYPGZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqFgRhuc74vWO9lVMAKXYBP0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI3uiCr-px9I2iezAbZBtl_q_Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn9I5aMCHvMyZcFTf9OEmP9Y.jpg?f=fotoalbum_tile
De kabels van de panelen liggen onder de panelen los van het dak. Ze kunnen natuurlijk wel een beetje zon krijgen via de opening in het "dakje"...

Zwevende AC kabel; De neopreen AC kabel naar binnen wilde ik ook van het dak af houden, maar het resultaat is dat die een beetje zweeft tussen de dakdoorvoer en het frame. Kan ik dit nog op een andere manier beter oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQT3Q1c9UhbqiLMjLfEqJFE6z9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDM5cSjMi6r6WwifaSja8aE8.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkappen moeten er nog op.
Het geheel werkt iig wel! Alle Jinko 475Wap panelen produceren! Hoymiles HMS-1600 en een kastje met OpenDTU voor de communicatie met Home Assistant en met de omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 13-08-2026 18:46 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
~~~[Afbeelding]
Alternatief met veel meer capaciteit:
Let op: Gevaarlijk, alleen doen als je verstand hebt van accu's!
Neem een oude (maar nog redelijk werkende) auto-accu.
Hang er gewoon direct een PV-paneel aan, en parallel een voltmeter.
Stop met laden als de spanning 14V is.
Wel goed opletten, want niet op tijd stoppen kan leiden tot een exploderende accu!

Veel veiliger is het om zoiets te gebruiken om de accu te beschermen (https://www.amazon.nl/Opg...elling/dp/B08NFSCZ4V?th=1), maar dan zou ik wel willen weten hoeveel A en V die controller eigenlijk aan kan...

Edit: Misschien beter een fatsoenlijke controller kopen: https://www.victronenergy...75-10-75-15-100-15-100-20

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 13-08-2026 20:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• wlmpie
Zwevende AC kabel; De neopreen AC kabel naar binnen wilde ik ook van het dak af houden, maar het resultaat is dat die een beetje zweeft tussen de dakdoorvoer en het frame. Kan ik dit nog op een andere manier beter oplossen?

[Afbeelding]

Heb je een ballast berekening gemaakt? Want je lijkt maar enkele stoeptegels ballast te hebben. En ik denk dat die zwevende neopreen draad gaat zwiepen en draaien in de wind. Dan ligt hij toch beter op het dak, of nog beter in een kabelgootje.

[ Voor 27% gewijzigd door wlmpie op 13-08-2026 20:23 ]

• ThinkPad
Martin7182 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Pas wel een beetje op, de uitgangsspanning van regelbare buck converters is niet altijd stabiel. Een praktische oplossing is om een vaste 7805 o.i.d. erachter te zetten. De buck converter maakt efficient ~7 V, de vaste converter stabiel 5 V.
Opzich zou de autolader dat ook wel op moeten vangen lijkt mij, de boordspanning in een auto is ook verre van stabiel zou je zeggen. Zo'n lader kan vaak 12-24V aan input hebben.
Andrehj schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

Alternatief met veel meer capaciteit:
[...]
Die no-name controllers zijn redelijk, qua vermogen zou ik er niet teveel van vragen. Bigclive heeft eens een teardown gedaan van zo'n ding: YouTube: Exploring a mass produced solar charge controller In een follow-up video bleek dat in een type dat meer vermogen zou kunnen leveren, exact dezelfde componenten zaten als in de goedkoopste uitvoering :+

Die Victron is het beste (bij NKON lijkt het voordeligste te zijn, mocht iemand zo'n ding gaan aanschaffen). Op YT heeft iemand getest en zonder accu kan de Victron blijkbaar gewoon functioneren met nog redelijk wat load:
YouTube: Can a mppt Controller work Without a Battery?
Victron geeft in de handleiding aan dat het kan werken, maar niet aangeraden is (en ze er geen garantie op geven). Als ik het goed begrijp zit het risico (voor het apparaat) hem erin dat je hem kan opblazen als bij redelijke belasting de load ineens wegvalt.

Er schoot overigens nog een veel linkere oplossing door mijn hoofd heen :X meerdere panelen in serie zodat je minstens iets 100V DC hebt, want veel geschakelde voedingen werken op 100-240V AC en maken met een gelijkrichter vrijwel direct DC van de inkomende spanning. Zou dus kunnen werken, maar is wel erg link het risico op vlambogen trekken.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 20:46 ]

• MWDKing
wlmpie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

[...]

Heb je een ballast berekening gemaakt? Want je lijkt maar enkele stoeptegels ballast te hebben. En ik denk dat die zwevende neopreen draad gaat zwiepen en draaien in de wind. Dan ligt hij toch beter op het dak, of nog beter in een kabelgootje.
Ja, ballast berekening met Solarstell/Bluebase calculator gemaakt. 45kg per paneel is 5 stoeptegels van 9 kg per paneel. Dat ligt erin. Stapelen gaat niet echt omdat stoeptegels niet in de bak passen en schuin liggen.

Wat voor gootjes leg je op een plat dak? Die gaat ook schuiven toch? Misschien los inderdaad beter. Neopreen reageert niet met EPDM.

Side note; volgens de Solarstell instructie kan de kabel in de constructie via de kopse kant, maar die rand was echt scherp. Dus maar aan de zijkant met tiewraps.

• ThinkPad
Je zou de kabel in een stuk slagvaste elektrabuis (die grijze) over het dak kunnen laten lopen, dat is UV-bestendig. Standaard gele elektrabuis is dat niet. De elektrabuis evt. vastzetten op een paar bakstenen o.i.d.

Ik heb neopreen kabel gewoon los over het dak liggen, maar ik heb grind op het dak liggen waar ik het mooi onder kon verstoppen.

De dakdoorvoer is keurig, maar voor dat 3x1,5mm2 (?) touwtje best wel overkill haha. Dat had ook prima via een gaatje in de zijgevel uit het zicht naar binnen gekund, wel met een zgn. 'drip loop'.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 20:45 ]

• Termy

Termy

MWDKing schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:45:
[...]

Vandaag mijn eerste installatie gedaan!

Uiteindelijk heb ik de mega micro omvormer zo geplaatst; in de ballastbak 8mm gaten geboord en de omvormer daarom geschroefd. Aan de andere kant kunstof torentje van vulplaatjes om wat meer afstand met de bak aan de onderkant te krijgen. Als ik hem in bak bak zou leggen was ik bang dat er te weinig luchtstroming aan de onderkant zou komen.

Achteraf bedenk ik me; in de handleiding staat dat de onderplaat richting het paneel had gemoeten. Maar ik denk dat dat vooral ik bij montage op een rails op een plat dak, want dan is er de ik meer ruimte tussen de pannen en omvormer dan tussen het paneel en de omvormer. Hier is dat niet zo. Kan dit kwaad zo met koelvinnen naar boven?
[Afbeelding][Afbeelding]
De kabels van de panelen liggen onder de panelen los van het dak. Ze kunnen natuurlijk wel een beetje zon krijgen via de opening in het "dakje"...

[Afbeelding]

Het geheel werkt iig wel! Alle Jinko 475Wap panelen produceren! Hoymiles HMS-1600 en een kastje met OpenDTU voor de communicatie met Home Assistant en met de omvormer.
Hier ligt het ook met de koelvinnen (zover die er zijn) naar boven.

Gezien de ligging van de doorvoer is het hele dak van jou neem ik aan. Waarom ligt het niet meer in het midden zodat die kabel niet zweeft? Ik zou het niet zo laten zweven want in de wind gaat dat bewegen en slijten.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

JWT

Bij mij zaten ze met de zilvere kant tegen een balk geschroefd, maar 80c was dan geen uitzondering. Wel tijdens belasting

• MWDKing
Termy schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Hier ligt het ook met de koelvinnen (zover die er zijn) naar boven.

Gezien de ligging van de doorvoer is het hele dak van jou neem ik aan. Waarom ligt het niet meer in het midden zodat die kabel niet zweeft? Ik zou het niet zo laten zweven want in de wind gaat dat bewegen en slijten.
De hele set ligt meer aan de rand omdat ik nog een buitenunit van een airco kwijt wil. Nu ligt het zo dat het pijpje van de dakdoorvoer en de airco geen schaduw kunnen veroorzaken.

De kabel gewoon los op het dak? Of op een matje met een steen erop (wel lelijk) :9

• Termy

Termy

MWDKing schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

De hele set ligt meer aan de rand omdat ik nog een buitenunit van een airco kwijt wil. Nu ligt het zo dat het pijpje van de dakdoorvoer en de airco geen schaduw kunnen veroorzaken.

De kabel gewoon los op het dak? Of op een matje met een steen erop (wel lelijk) :9
Ah ok, in dat geval zou ik door een slagvaste pijp leiden over het dakoppervlak zoals men al zei.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 15:03
@MWDKing ik zou ook de grijze buis adviseren, bij mij is het overigens standaard door de leverancier gedaan.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• MWDKing
JJmac schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:59:
@MWDKing ik zou ook de grijze buis adviseren, bij mij is het overigens standaard door de leverancier gedaan.
Als je een YMVK kabel gebruikt is de buis sowieso nodig ivm UV bestendigheid. In mijn geval is dat niet nodig. Maar voor mechanisch redenen (niet schuren e.d.) snap ik het ook wel.

Hoe is de buis dan op het dak gemonteerd?

• JJmac
Ligt er los op, aan de uiteinden is het bevestigd. Hier is een grijze flexibele buis gebruikt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Even een praktische vraag. Ik heb recent mijn bekabeling van mijn zonnepanelen (die kwamen binnen aan de zijmuur van mijn woning omgebouwd. Ik heb een dakdoorvoer gemaakt. Hierdoor kunnen de kabels ook vele meters korter worden.

Zit alleen met het volgende dilemma. De kabels moeten er opnieuw aangezet worden (MC4) en ik wil ze door buisjes leiden, dit kan ik zelf, maar ik kan de spanning er niet afhalen, want deze komen rechtstreeks van het dak af, daar kan ik niet meer bijkomen zonder een hele installatie op te bouwen en op het dak de boel af te koppelen, panelen loshalen etc.

Ik vraag me af of het veilig is om de stekkers er aan te zetten met de stroom er nog op als ik zorg dat de andere polariteit vér weg ligt van waar ik werk, want dan kan je geen gesloten kring maken.

Nu is het zo dat met wisselspanning je wel een tik kan krijgen van de fase ook al pak je niet aan de neutraal, maar bij DC is dat niet het geval dacht ik.

Weet iemand hoe dit zit?

Het alternatief is om te wachten tot het donker is, maar mijn probleem is een beetje, gisteravond ook op gewacht maar toen het eenmaal donker was, was ik zelf te gaar om nog te gaan sleutelen.

• JJmac
JJmac schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:50:
Ligt er los op, aan de uiteinden is het bevestigd. Hier is een grijze flexibele buis gebruikt.
Even een correctie, de buis ligt ca 10cm boven het bitumen, via de panelen naar het dakrand is flexibele en een vaste buis gebruikt.

• reneeke1970
Fairy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:25:
Even een praktische vraag. Ik heb recent mijn bekabeling van mijn zonnepanelen (die kwamen binnen aan de zijmuur van mijn woning omgebouwd. Ik heb een dakdoorvoer gemaakt. Hierdoor kunnen de kabels ook vele meters korter worden.

Zit alleen met het volgende dilemma. De kabels moeten er opnieuw aangezet worden (MC4) en ik wil ze door buisjes leiden, dit kan ik zelf, maar ik kan de spanning er niet afhalen, want deze komen rechtstreeks van het dak af, daar kan ik niet meer bijkomen zonder een hele installatie op te bouwen en op het dak de boel af te koppelen, panelen loshalen etc.

Ik vraag me af of het veilig is om de stekkers er aan te zetten met de stroom er nog op als ik zorg dat de andere polariteit vér weg ligt van waar ik werk, want dan kan je geen gesloten kring maken.

Nu is het zo dat met wisselspanning je wel een tik kan krijgen van de fase ook al pak je niet aan de neutraal, maar bij DC is dat niet het geval dacht ik.

Weet iemand hoe dit zit?

Het alternatief is om te wachten tot het donker is, maar mijn probleem is een beetje, gisteravond ook op gewacht maar toen het eenmaal donker was, was ik zelf te gaar om nog te gaan sleutelen.
Ik deed het onder spanning met geïsoleerde tang,geen probleem. Maar de wekker zetten voor zondag morgen 6 uur werkt ook

1 PVoutput . Dongen NB

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47

mb1

Fairy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:25:

Weet iemand hoe dit zit?

Zolang de DC zweeft ten opzichte van de aarde is er niets aan de hand. De PV installateur komt toch ook niet terug voor zonsopgang om de laatste draadjes op de omvormer aan te sluiten😉

• Fairy
  • Niet online

Fairy

mb1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Zolang de DC zweeft ten opzichte van de aarde is er niets aan de hand. De PV installateur komt toch ook niet terug voor zonsopgang om de laatste draadjes op de omvormer aan te sluiten😉
Dat dacht ik ook, maar als je online gaat zoeken naar MC4 krimpen onder spanning krijg je allemaal waarschuwingen dat t levensgevaarlijk is, vandaar ff de check.

• wlmpie
MWDKing schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Ja, ballast berekening met Solarstell/Bluebase calculator gemaakt. 45kg per paneel is 5 stoeptegels van 9 kg per paneel. Dat ligt erin. Stapelen gaat niet echt omdat stoeptegels niet in de bak passen en schuin liggen.

Wat voor gootjes leg je op een plat dak? Die gaat ook schuiven toch? Misschien los inderdaad beter. Neopreen reageert niet met EPDM.

Side note; volgens de Solarstell instructie kan de kabel in de constructie via de kopse kant, maar die rand was echt scherp. Dus maar aan de zijkant met tiewraps.
Misschien is dit wat voor je kabelmanagement. Deze zonnestroom installateur (kijk vanaf 3:10) gebruikt dat steeds.

• Martin7182
Fairy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Dat dacht ik ook, maar als je online gaat zoeken naar MC4 krimpen onder spanning krijg je allemaal waarschuwingen dat t levensgevaarlijk is, vandaar ff de check.
Geen probleem inderdaad, maar blijf wel opletten dat b.v. de ene draad niet per ongeluk contact maakt met "aarde" terwijl je de andere aan het crimpen bent. Ook beter niet aan de omvormer laten zitten. Een geïsoleerde tang / handschoen helpt ook. Beter 3 maatregelen teveel dan 1 te weinig :)

• MWDKing
@JJmac @wlmpie @Termy ; uiteindelijk heb ik het zo gedaan met materialen die ik nog had. Betonnenopsluitband met EPDM eronder, pluggen erin en met RVS schroeven kabelclips erop. Zwarte PVC pijp erin geklikt. Is niet super UV-bestendig het plastic, maar dat zien we dan over een aantal jaar wel weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YJoGxr4Xs51fzJJPfjmemJUEbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hyDDrcdWc79KTrqXGtF7lAH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tkccj8ZzeqGBCfunuDtF7OrRgFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4OQUmvIXpTRWzXiilgM2umO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbcMNiI-EW6PVui2-56bLdMqSkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2HwJhFwlP9NV6fWrl9CdRKB.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb wel iets heel doms gedaan. De balastbak te ver laten uitsteken waardoor de zijkappen er niet op kunnen... Dat wordt een kriem om goed te krijgen.

Update: het viel mee :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSYu_hk4sPHJl3QlM9xH1-TYISc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61Ka6uiXAQGhrOBDZ0SoNP4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 15-08-2026 15:36 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 03:58:
[...]

Het record “langste aankondiging ooit” is ook gebroken.
Blijkbaar gaat het nu iets sneller dan met de Proof-Of-Concept.
"TNO bewijst bifaciale tandemzonnepanelen op industriële schaal."
De resultaten met een veldopstelling lijken veelbelovend.
Nu is het wachten op een soort pilot-plant en verdere optimalisatie.
Misschien binnen 5 jaar 50% efficiëntie?

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 18-08-2026 11:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Geen probleem inderdaad, maar blijf wel opletten dat b.v. de ene draad niet per ongeluk contact maakt met "aarde" terwijl je de andere aan het crimpen bent. Ook beter niet aan de omvormer laten zitten. Een geïsoleerde tang / handschoen helpt ook. Beter 3 maatregelen teveel dan 1 te weinig :)
Ik kan intussen melden dat het is gelukt. Zelf bij bijna donker stond er nog 280 volt DC op, maar op de losse DC kabels naar aarde en naar diverse oppervlakken meette ik geen spannende voltages, naar aarde wel 80 volt maar die trok al snel wel puur door de meter zelf.

Uiteindelijk kon ik de aders gewoon aanraken en heb ik ze geknipt en opnieuw van MC4 stekkers voorzien en werken de 3 omvormers weer prima.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:23
Sinds vanmorgen wordt de busstroom geknepen door mijn goodwe GW4200D-NS omvormer. Het viel me op omdat het vermogen plots heel laag was, de busspanning was veel hoger dan normaal.

410V belast normaal, nu 500V

4kW normaal, nu 230W, ~0.5A dus

Eerste dacht ik aan een defecte MPPT, ik heb de hele string omgestoken naar de 2e (vrije) MPPT, maar probleem verhuist mee. Heel kortstondig vol vermogen alvorens volledig te knijpen.

Vervolgens errorcodes uitgelezen, blijkt al vaker een E13 te zijn geweest, een isolatiefout. Hoe kan ik systematisch vinden waar dit probleem zich bevindt? Ik ken zoiets als een megger, maar normaliter doe je zoiets spanningsloos toch? Doe je dat dan savonds?

Wie heeft andere tips? Liggen op een behoorlijk schuin dak

Screenshot van gisteren en vandaag in een thumbnail
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW_TGgxVlk3VkhMSCNW6AUoEIcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RikT2FetD8INbiOWoLeeVdzv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2cT-nAPdZafj-plLqqmaJBiqyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGBsuIpEPn8nVBDd8RyONDV5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Thomox op 22-08-2026 14:32 ]

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:23
Ondertussen ben ik zelf al wijzer geworden. Ik heb één lange string van 12 panelen. Ik heb deze tijdelijk gesplitst met externe bekabeling om een en ander uit te sluiten. Daarbij eigenlijk vastgesteld dat het niet in de bekabeling cq panelen zou kunnen liggen.

Via marktplaats bijna dezelfde omvormer op te kop getikt, eraan gehangen en het werkte weer als vanouds. Vervolgens heb ik mijn eigen omvormer in het 'garantie-pad' gezet.

• ThinkPad
Als het wel in de panelen zou zitten dan kun je het meten, er is een methode voor. Ik meen dat je dan de ene kabel van de string moet meten tegen PE en hetzelfde voor de andere kabel. Aan de hand van het voltage (wat je deelt door de Voc geloof ik) kun je dan ongeveer bepalen welk paneel in de string de oorzaak is. Heb een collega daar al eens mee geholpen, bleek bij dat paneel een connector in een plas water te liggen :)

Hopelijk helpt Goodwe je snel weer op weg.
Ik heb ook een ticket bij ze lopen, mijn omvormer (3000XS) gaat hard fluiten op het moment dat hij een MPPT-scan doet terwijl hij flink aan het opwekken is. Vermogen loopt dan ook fors naar beneden en na een 20s ofzo is het gefluit weer over. Die shadow scan doet hij elk uur dus het is meerdere keren per dag dat hij zo loopt te fluiten. Kan shadow MPPT wel uitzetten, maar in voor- en najaar heb ik wel wat schaduw. En zonder shadow MPPT heb ik al eens gemerkt dat hij lang op verkeerde MPPT punt bleef hangen :+ Ze proberen mij alleen een beetje af te poeieren heb ik het idee, ik had een filmpje gemaakt met het geluid hoorbaar, begonnen ze over dat ik een nieuwe opname moet maken met een professionele dB-meter in beeld (mocht niet met een smartphone app). Nu maar aangegeven dat ik als consument dat soort apparatuur niet heb. Wacht al weer een paar dagen op reactie.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2026 15:50 ]

• wlmpie
ThinkPad schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:04:.

Ik heb ook een ticket bij ze lopen, mijn omvormer (3000XS) gaat heel hard fluiten op het moment dat hij een MPPT-scan doet. Vermogen loopt dan ook fors naar beneden en na een 20s ofzo is het gefluit weer over. Die shadow scan doet hij elk uur dus het is meerdere keren per dag dat hij zo loopt te fluiten. Kan shadow MPPT wel uitzetten, maar in voor- en najaar heb ik wel wat schaduw. En zonder shadow MPPT heb ik al eens gemerkt dat hij lang op verkeerde MPPT punt bleef hangen :+ Ze proberen mij alleen een beetje af te poeieren heb ik het idee, ik had een filmpje gemaakt met het geluid hoorbaar, begonnen ze over dat ik een nieuwe opname moet maken met een professionele dB-meter in beeld (mocht niet met een smartphone app). Nu maar aangegeven dat ik als consument dat soort apparatuur niet heb. Wacht al weer een paar dagen op reactie.
Laat weten wat hier uitkomt, want mijn 2500XS is sinds dit seizoen ook aan het piepen tijdens een shadow scan. Ik heb shadow MPPT uitgezet, maar in de winter heb ik dat toch wel een beetje nodig.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 12:16
wlmpie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Laat weten wat hier uitkomt, want mijn 2500XS is sinds dit seizoen ook aan het piepen tijdens een shadow scan. Ik heb shadow MPPT uitgezet, maar in de winter heb ik dat toch wel een beetje nodig.
Best zelf ook een ticket aanmaken, als er veel tickets voor hetzelfde probleem binnenkomen, gaat dat waarschijnlijk een stapje hoger op de prioriteitenlijst denk ik.

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-08 12:59
[Afbeelding]

Koop een ecoflow ultra x, ik heb er 2 panelen op met starlink. Leuker is misschien de sigenmate2700. Je kijkt naar aanschaf maar je moet kijken naar wat je bespaart.

• ThinkPad
wlmpie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Tot nu toe weinig progressie. Ze hebben twee keer een firmware update gedaan. Gisteren zelfs een 'speciale' !!!111 :+ Maar was gisteren thuis aan het werk en zit dan vlakbij de omvormer, hoorde hem gewoon weer fluiten. Het is niet lang, 15-20s, maar het hoort gewoon niet.
Teruggekoppeld dat het nog steeds zo is, toen kwamen ze met een screenshot van SEMS portal waarop die dips in opwek (dat is het moment dat hij MPPT-scan doet, opwek terugloopt en hij gaat fluiten) niet zichtbaar waren. Maarja dat is data met 5 min. interval, in mijn logging van Home Assistant kon ik het wel perfect zien (vermogen en stringspanning die volledig instortten).

Ze willen nu dat ik weer een opname maak waarop het gefluit te horen is.

• ThinkPad
FireSheep schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:02:
[...]
Koop een ecoflow ultra x, ik heb er 2 panelen op met starlink. Leuker is misschien de sigenmate2700. Je kijkt naar aanschaf maar je moet kijken naar wat je bespaart.
Kan die businesscase voor mijzelf nog niet rechtvaardigen. Is toch een uitgave van een paar honderd euro waarvan het maar de vraag is hoe snel je dat terugverdient. Het is niet alsof ik in het binnenland van Oeganda woon en 3x per dag stroomuitval heb :P Ging mij puur om iets achter de hand te hebben in geval van nood.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:15
ThinkPad schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Tot nu toe weinig progressie. Ze hebben twee keer een firmware update gedaan. Gisteren zelfs een 'speciale' !!!111 :+ Maar was gisteren thuis aan het werk en zit dan vlakbij de omvormer, hoorde hem gewoon weer fluiten. Het is niet lang, 15-20s, maar het hoort gewoon niet.

Ze willen nu dat ik weer een opname maak waarop het gefluit te horen is.
Dit is gewoon een mechanisch probleem. De windingen van de spoelen krijgen door de ouderdom iets meer ruimte en gaan vrolijk mee resoneren op de schakelfrequentie. Die kan je wel iets aan passen, maar na verloop van tijd komt get weer terug op een andere toon. Het zouden ook de condensatoren nog kunnen zijn.

Maar kort: dit ga je met software niet oplossen…

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 13:35
Ik heb geen idee of dit het juiste topic is, maar wellicht kunnen jullie mij op weg helpen naar de juiste informatiebronnen.

Kortgeleden is er wat geld vrijgemaakt om wat verbeteringen aan het huis door te voeren. Dakbedekking van >30jr oud is de eerste stap. Nieuw bitumen met 80mm PIR ipv 50mm EPS.

Daarnaast willen we 3 airco's installeren, +/-9kw vermogen. Dit worden waarschijnlijk Mitsubishi Electric units. 1/2 buitenunits, 3 binnen.

Om deze van stroom te voorzien willen we zonnepanelen. We hebben nu +/-3000kw stroomverbruik per jaar.

We koken en verwarmen op gas, maar de kachel staat op 19, max 20gr, en op de slaapkamers wordt mondjesmaat verwarmd. Nu, in de zomer, wordt er 50-60m3 per maand aan koken en douchen verbruikt.

Idee is de airco's naast koelen ook te gebruiken voor de "verwarming" van de slaapkamers. Een graad of 16-17 is daar prima. Inductiekoken staat nog op de planning. Schakelmateriaal is er wel al....

Maar, hoeveel panelen ga ik plaatsen, in het achterhoofd houdend dat stroom terugleveren in 2027 gaat veranderen. Ik heb een plat dak van ruim 50m2. Geen elektrische auto (eerste 8-10jr. ook niet in de planning) ben overdag thuis, dan wordt ook de meeste stroom verbruikt met wasmachine en droger.

Ik zit heel erg in dubio. Neem ik alleen panelen voor de airco, zeg 6 stuks, of leg ik er 10-12 neer met risico dat ik terug moet leveren?

P.s. 1fase 35A, ook niet geheel onbelangrijk

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lampjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:27:
Ik heb geen idee of dit het juiste topic is, maar wellicht kunnen jullie mij op weg helpen naar de juiste informatiebronnen.

Kortgeleden is er wat geld vrijgemaakt om wat verbeteringen aan het huis door te voeren. Dakbedekking van >30jr oud is de eerste stap. Nieuw bitumen met 80mm PIR ipv 50mm EPS.

Daarnaast willen we 3 airco's installeren, +/-9kw vermogen. Dit worden waarschijnlijk Mitsubishi Electric units. 1/2 buitenunits, 3 binnen.

Om deze van stroom te voorzien willen we zonnepanelen. We hebben nu +/-3000kw stroomverbruik per jaar.

We koken en verwarmen op gas, maar de kachel staat op 19, max 20gr, en op de slaapkamers wordt mondjesmaat verwarmd. Nu, in de zomer, wordt er 50-60m3 per maand aan koken en douchen verbruikt.

Idee is de airco's naast koelen ook te gebruiken voor de "verwarming" van de slaapkamers. Een graad of 16-17 is daar prima. Inductiekoken staat nog op de planning. Schakelmateriaal is er wel al....

Maar, hoeveel panelen ga ik plaatsen, in het achterhoofd houdend dat stroom terugleveren in 2027 gaat veranderen. Ik heb een plat dak van ruim 50m2. Geen elektrische auto (eerste 8-10jr. ook niet in de planning) ben overdag thuis, dan wordt ook de meeste stroom verbruikt met wasmachine en droger.

Ik zit heel erg in dubio. Neem ik alleen panelen voor de airco, zeg 6 stuks, of leg ik er 10-12 neer met risico dat ik terug moet leveren?

Simpel, als je ze toch gaat leggen is het relatief goedkoop om alles vol te leggen.
En 6 stuks geven voldoende vermogen bij zon in de zomer voor koelen. Maar stel je legt er 15 neer, heb je ook voldoende vermogen om bij matige zon in de herft/lente voldoende op te wekken om te verwarmen.

Wat je moet, is simpel kiezen voor een omvormer die zero export kan. Dan schakelt die simpelweg terug met opwekken als er geen vraag is.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:18
@Lampjuh

Optimaal is volleggen. Wellicht lukken 20 stuks, naast de airco's en dakdoorvoeren. Speel eens met opstellingen in Sunny Design (gratis account kun je simuleren op je dak).

Je kunt het een keer goed doen en de marginale meerkosten van een grotere omvormer en extra panelen zijn overzichtelijk.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• BarryH
@Lampjuh goed zoeken naar scherpe prijs, dak vol en vervolgens langzaam of snel gasloos.

Als je het zelf gaat doen kan je het evt. In stappen doen. Je kan dan voor eur 1100 4000 wp / 10 panelen op je dak hebben (nieuwe spullen)

Op 1x35A kunnen 2 16a omvormers van 3600 watt. Daar kan zonder noemenswaardige verlies 14000 wp op. Stel 30 panelen (dus je dak is te klein:) )

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:47
Bitumen? Waarom niet EPDM?

Info - het zijn bedrijven maar beiden lijken redelijk neutraal
EPDM of bitumen: wat is de beste dakbedekking voor jouw platte dak?
EPDM of bitumen? Alle voor- en nadelen op een rij!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• BarryH

*/offtopic:

Mijn zoon zit in hetzelfde schuitje: nieuw huis met 47 jaar oud bitumen dak met grind. Waarom gaat de EPS weg? kan de PIR er niet op?

• reneeke1970

Als tip,denk ook aan een accu. Een 1 fase systeem is uitstekend te gebruiken door een victron systeem, automatisch backup stroom , automatisch zero export ,allemaal zonder extra kosten,en eenvoudig kunt je je nieuwe panelen via dc laten laden,mooi systeem is dan bv de easy solar,die kun je ook gelijk btw vrij kopen

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:32:
[...]

Simpel, als je ze toch gaat leggen is het relatief goedkoop om alles vol te leggen.
En 6 stuks geven voldoende vermogen bij zon in de zomer voor koelen. Maar stel je legt er 15 neer, heb je ook voldoende vermogen om bij matige zon in de herft/lente voldoende op te wekken om te verwarmen.

Wat je moet, is simpel kiezen voor een omvormer die zero export kan. Dan schakelt die simpelweg terug met opwekken als er geen vraag is.
Op ruim 50 m² passen met een beetje geluk wel 25 panelen. Met een dynamisch contract kun je praktisch altijd blijven terugleveren zonder kosten; de laagste prijzen zijn meestal rond nul. Die paar keer sterk negatieve prijzen zie je niet op je jaarrekening.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
Martin7182 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Op ruim 50 m² passen met een beetje geluk wel 25 panelen. Met een dynamisch contract kun je praktisch altijd blijven terugleveren zonder kosten; de laagste prijzen zijn meestal rond nul. Die paar keer sterk negatieve prijzen zie je niet op je jaarrekening.
Ik zou idd ook alles vol leggen.

Hou er rekening mee dat de negatieve prijzen in NL nu ook gedreven worden door de salderingsregeling. Ergens moet dat geld terug komen. Als die salderingsregels weg gaan, dan gaat die berekening ook anders worden gok ik, en dan kan het best dat je ook iets van capaciteitstarief of piektarieven krijgt.

Als je een omvormer bij hangt, neem er dan zeker een waar je batterijen aan kan hangen, waar je zelf de instellingen kan doen, en waarbij je relatief goedkoop batterijen kan toevoegen later. Als je ziet wat dat nog kost op ali, dan gaan er zeker mogelijkheden zijn.

Ik zie overigens dat in België alvast diverse partijen stationaire batterijen van xxxxMWh aan het bouwen zijn (of alvast de procedures gestart hebben). Daardoor verwacht ik dat de periodes dat prijzen echt negatief gaan zijn voor particulieren sterk gaan verminderen. Een beperkte eigen batterij die je vrijwel elke dag kan leeg trekken vind ik wel zinvol als ze niet te duur is (ca 200€/kWh) anders krijg je ze toch niet terug verdiend.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 28-08-2026 10:47 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 13:35
Wat ik heb begrepen van 2 dakdekkers die hier zijn geweest dat EPDM op papier mooi lijkt, maar de praktijk helaas anders is. Beide ook wel gewoon goede bedrijven (volgens de reviews). Dus, vandaar.
BarryH schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

*/offtopic:

Mijn zoon zit in hetzelfde schuitje: nieuw huis met 47 jaar oud bitumen dak met grind. Waarom gaat de EPS weg? kan de PIR er niet op?
Pir zou over oude bitumen kunnen en dan daarbovenop weer nieuw bitumen. Maar dan moet het dak wel goed strak zijn. Ik trek alles eraf en bouw het opnieuw op vanaf het beton.
True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:32:
[...]

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Als tip,denk ook aan een accu. Een 1 fase systeem is uitstekend te gebruiken door een victron systeem, automatisch backup stroom , automatisch zero export ,allemaal zonder extra kosten,en eenvoudig kunt je je nieuwe panelen via dc laten laden,mooi systeem is dan bv de easy solar,die kun je ook gelijk btw vrij kopen
Dus, zo veel mogelijk panelen, of in ieder geval voldoende, dat met een zero export omvormer en de mogelijkheid tot een accu. En in combinatie met een dynamisch contract.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Panelen zijn goedkoop. Pas aan een accu beginnen als je geen ruimte meer hebt voor panelen.

• reneeke1970
jadjong schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:09:
Panelen zijn goedkoop. Pas aan een accu beginnen als je geen ruimte meer hebt voor panelen.
Absoluut niet waar, want een accu verhoogd je teruglevering vergoeding wel tot 500 procent. Ipv een 4/5 cent gemiddeld tot wel 20/25 uit een accu

1 PVoutput . Dongen NB

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:54

Terugleveren is geen risico want het is gratis en mocht het ooit geld kosten dan kun je het met moderne omvormers makkelijk voorkomen. Als je het zelf niet wil automatiseren dan kan een partij als www.zonnedimmer.nl dat gratis voor je regelen. 6 zonnepanelen extra kosten tegenwoordig weinig meer dus als je toch al installatiekosten hebt dan meteen maar max gaan, zoveel is 12 zonnepanelen ook niet. Vanwege 1 fase zou je kunnen denken aan ongeveer 5000-5500 Wp panelen op een 3600 W omvormer. Zie bijvoorbeeld https://zonnepaneelnieuws.nl/omvormers/goodwe-gw3600-eh/

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:45
Hier ook dak vol, 9000Wp voor een kleine rijwoning 🙂

Het zijn die werkuren die geld kosten, en als je geen fan bent van hoogtes doe je het ook niet zelf.

Wat betreft de omvormer en batterij: bij mij is het een klassieke monofase 5kVA omvormer + 2,5kWh pib batterij. Voor 7000€ alles samen was het klaar.

Ik sluit niet uit dat ik binnen pakweg 5 á 10j de omvormer en pib batterij vervang door een gridforming omvormer+batterij. Want ik denk dat uiteindelijk dat daar de toekomst zit van pv-installaties: allemaal zelfstandige energie eilandjes die meestal gesynchroniseerd zijn aan het net maar bij onstabiel net ook een tijdje alleen kunnen doorwerken. En dit in alle soorten en maten naargelang de eigen behoeften.

Geweld is projectie van zwakte.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

(vraag uit DM)
Lampjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:40:
Hoe werkt zero export met de connectie met mn slimme meter? Ik lees e.e.a. over p1 en modbus.

Een regelt dit continu, m.a.w. als ik de droger aanzet, dan wordt mn eigen verbruik hoger, schakelt hij dan meteen weer in?
Ik heb zelf geen ervaring met zero export (en ik reageer bewust hier even zodat anderen mij kunnen corrigeren of aanvullen), maar het principe is inderdaad dat er met een vorm van vermogensmeting op de slimme meter of met CT-klemmen vlak na de slimme meter in de groepenkast een meting gedaan wordt wat de netto afname (of netto levering) van/naar het net is op x-moment.
Gebaseerd op deze meting bij bijv. het gebruik van een droger, maar ook de airco's (zowel koelen als verwarmen), een EV of elk ander elektrisch apparaat in de woning aangesloten op het stroomnetwerk zal de omvormer van de PV proberen het vermogen in stapjes (en dat kunnen hele kleine stapjes zijn, maar ook 10%-ten van het volle vermogen) richting een NoM (nul op de meter) situatie toe werken.
De metingen zijn frequent, maar niet volledig realtime (denk aan een vertraging tot 10 seconden) en de omvormer reageert meestal ook (bewust) iets vertraagd om te voorkomen dat de omvormer te snel omhoog of omlaag reguleert.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:45
Ik heb een tijdje getest met dynamisch tarief en zero export bij negatieve prijs.

Technisch is het geen enkel probleem. Een omvormer op zero-export volgt met gemak de variatie in het gevraagde vermogen in huis. Die van mij stond ingesteld op max 5%/sec bijregelen (5% van het actueel opgewekte vermogen). PV is zowat het snelst regelbare vermogen dat er bestaat.

Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat de vaste kosten voor dynamisch tarief te duur zijn in verhouding tot mijn verbruik (Vlaanderen), Ik kan thuis geen auto laden en ik heb voor de rest ook geen speciaal hoog verbruik.

Ik heb het vorig jaar een tijd getest omwille van de negatieve prijzen maar die zijn veel sneller dan ik had verwacht zo goed als 'verdwenen'. Ook de snelheid van de opkomst van de batterijen heb ik onderschat.

Nu zit ik bij dezelfde energieleverancier op een soort van halfdynamisch tarief dat maand per maand varieert. En is het gewoon standaard terugleveren. Voor de maand augustus zal de terugleververgoeding netto op iets van een 4€c/kWh uitkomen. En voor afname een 15€c/kWh (excl netkosten en belastingen), maar dat zijn maar 3kWh deze maand.

Geweld is projectie van zwakte.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.