• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BlueTooth76 Er zat graffiti, ben je niet bang voor vandalisme of diefstal?
Zit het aan de openbare weg? Heb je een vergunning?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 21:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

onetime schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:49:
@BlueTooth76 Er zat graffiti, ben je niet bang voor vandalisme of diefstal?
Zit het aan de openbare weg? Heb je een vergunning?
Aan de zij- en achterkant stond vroeger een bedrijfspand waardoor het meer een steeg was, dus jeugd kon daar makkelijk ongestoord hun gang gaan.

Die graffiti is wss ook al minimaal 20 jaar oud (toen ik de woning kocht zat het er al op), dus ook daar ben ik niet zo bang voor.

De woningen zijn rond 2008/2009 verkocht en ik ben daar in 2009 gaan wonen, het bedrijfspand is 9 jaar later gesloopt en nu komt er nieuwbouw achter en naast en er is veel meer verlichting.
Alleen de bewoners van de 2 woningen ernaast hebben recht van overpad en voor de rest komt daar nooit iemand.
Het zit aan de achterkant (minimaal 40 meter bouwgrond achter en opzij tot aan een openbare weg), die 9 of 10 rijen tegels achter het schuurtje zijn nog van mij (stukje grond dat met de kavelverdeling erbij is gevoegd), evenals het pad naar de voorkant. Het is duidelijk "achtererfgebied" dus geen vergunning nodig.

Ben er zelf eind 2018 weg gegaan en m'n moeder huurt het sinds 2019 van me, dus ik woon er zelf niet.

edit: een wat eerdere foto, woning is al gasvrij gemaakt een paar jaar terug met een 8kW Mitsubishi L/W warmtepomp, Jaga convectoren en een stukje vloerverwarming in de aanbouw.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IwQtTSP.jpeg

edit2: het grootste risico voor de panelen zijn de grasmaaiers die het hoge gras op het nog braak liggende terrein af en toe komen wegmaaien, er is daardoor bij de buren al eens een ruit van de slaapkamer gesneuveld.

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-09-2026 10:28 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
@wlmpie Over mijn fluitende Goodwe: vandaag GLS aan de deur met een zending van 'LetMeRepair' uit Polen, een vervangende omvormer :) Ik vermoed refurbished gezien een klein butsje op het koelblok. Helaas precies hetzelfde model, ik had gehoopt op de meest recente variant :P
Dagteller/totaalteller netjes op nul. Stekkers omgeplugd, Shadow MPPT aangezet en nu maar wachten op een mooie dag. Firmware V1.59.57

Zag wel dat deze alle pins op de RS485 connector beschikbaar heeft, mijn oude had dat niet. Zat ook een plug bij met alle pins beschikbaar. Opent de deur voor lokaal uitlezen, doe dat nu via de wifi-module maar via die plug kun je modbus doen geloof ik. Maar ga over een paar weken verhuizen, dus ga ik niet meer oppakken.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2026 12:29 ]

• ThinkPad
Heel verschil trouwens met SMA, heb laatst een SMA Sunny Boy SB 1.5-1VL-40 opgehaald van Marktplaats die ik voor een kleiner setje op de schuur wil gebruiken. Die heb ik ook even aan deze set panelen (3360Wp) gehad. Die klikt 's ochtends één keer en blijft de hele dag lekker pruttelen, totdat 's avonds de zon echt weg is en hij dan bij 7W opwek ofzo stopt. Dat heb ik bij die Goodwe nooit gezien, die wil eigenlijk al niet onder de 100W draaien. Op een druilerige dag blijft hij soms maar z'n relais aan/uit/aan/uit klikken met een paar minuten tussenpoos. Ook ‘s avonds is hij nog langere tijd besluiteloos, in de hoop dat hij nog weer kan inschakelen ofzo lijkt het. Dat doet SMA echt veel beter.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2026 15:36 ]

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
ThinkPad schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:27:
@wlmpie Over mijn fluitende Goodwe: vandaag GLS aan de deur met een zending van 'LetMeRepair' uit Polen, een vervangende omvormer :) Ik vermoed refurbished gezien een klein butsje op het koelblok.
Ik heb mijn schaduw mppt weer aangezet, maar heb hem nog niet horen fluiten, zodat ik een filmpje kan maken. Afwachten dus, wellicht pas weer in het voorjaar dat het irritant wordt.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 21:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met het nieuwe setje, ondanks een rommelige dag, toch 2kWh vandaag.
Heel tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ymid0dL.png

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2026 17:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 10:46
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:45:
Frame is gemaakt van 4x4cm aluminium rails op een paar dakhaken. Had ik nog liggen.
Alleen de eindklemmen heb ik moeten kopen omdat de nieuwe panelen 30mm zijn en de oude eindklemmen voor 40mm waren.
Ziet er mooi uit, zit er ook aan te denken om twee 2ehands panelen tegen mijn muur te hangen en die direct op mijn thuisaccu aan te sluiten. Zodat ik bij stroomuitval toch nog wat opwek heb en ook de lage zon in de winter mee te pakken.
Ik denk dat ik ook wat oude dakrailsen ga gebruiken.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:17
jouwheld schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:07:
[...]

Ziet er mooi uit, zit er ook aan te denken om twee 2ehands panelen tegen mijn muur te hangen en die direct op mijn thuisaccu aan te sluiten. Zodat ik bij stroomuitval toch nog wat opwek heb en ook de lage zon in de winter mee te pakken.
Ik denk dat ik ook wat oude dakrailsen ga gebruiken.
Ik overweeg het ook en hou MP al een tijdje in de gaten voor goedkope panelen. Laatst nog 2x 405 Wp voor € 45 in totaal kunnen kopen om een bestaande string uit te breiden. Ik weet niet of ik nog eens twee panelen voor deze prijs wel terugverdien, ik hoop ze nog wat goedkoper te vinden.
Ik zou dan deze montage willen gebruiken, die schroef je zo vast.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• ThinkPad
ThinkPad schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:27:
@wlmpie Over mijn fluitende Goodwe: vandaag GLS aan de deur met een zending van 'LetMeRepair' uit Polen, een vervangende omvormer :)
[...]
@wlmpie Vandaag werk ik thuis, op een paar meter afstand van de omvormer. Zonnige ochtend, zonet weer een fluitconcert :( Hij regelt de output vanaf +/- 2200W ook helemaal terug naar zo'n 500-600W en klimt dan weer omhoog. Dat is volgens mij de voltage sweep vanuit de shadow MPPT functie.

Het duurt alles met elkaar misschien 20-30s, maar deze omvormer fluit nog harder dan de vorige heb ik het idee, het lijkt wel een fluitketel en is door het hele huis te horen (hangt op zolder met open trap).

Anyways, knap waardeloos dus ik zal nog maar even weer op het ticket reageren dat het niet is opgelost :')

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2026 11:28 ]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58

JWT

manusjevanalles schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:10:
[...]

Ik overweeg het ook en hou MP al een tijdje in de gaten voor goedkope panelen. Laatst nog 2x 405 Wp voor € 45 in totaal kunnen kopen om een bestaande string uit te breiden. Ik weet niet of ik nog eens twee panelen voor deze prijs wel terugverdien, ik hoop ze nog wat goedkoper te vinden.
Ik zou dan deze montage willen gebruiken, die schroef je zo vast.
Lijkt een beetje op clickfit evo staaldak. Dat had ik gebruikt voor de muurmontage, werkte perfect..

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
ThinkPad schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:24:
[...]

@wlmpie Vandaag werk ik thuis, op een paar meter afstand van de omvormer. Zonnige ochtend, zonet weer een fluitconcert :( Hij regelt de output vanaf +/- 2200W ook helemaal terug naar zo'n 500-600W en klimt dan weer omhoog. Dat is volgens mij de voltage sweep vanuit de shadow MPPT functie.

Het duurt alles met elkaar misschien 20-30s, maar deze omvormer fluit nog harder dan de vorige heb ik het idee, het lijkt wel een fluitketel en is door het hele huis te horen (hangt op zolder met open trap).

Anyways, knap waardeloos dus ik zal nog maar even weer op het ticket reageren dat het niet is opgelost :')
Hmm lekker dan. Die vervangende omvormer zal wel het label " hij doet het toch" hebben gekregen en is dus weer gewoon aan een klant geleverd. Ik heb shadow MPPT ook weer aanstaan maar heb nog geen gepiep gehoord. Die van mij lijkt het alleen op topdagen te doen, maar het kan ook dat ik steeds niet in de buurt was als hij wel piepte.

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:19
Lampjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:27:
Ik heb geen idee of dit het juiste topic is, maar wellicht kunnen jullie mij op weg helpen naar de juiste informatiebronnen.

Kortgeleden is er wat geld vrijgemaakt om wat verbeteringen aan het huis door te voeren. Dakbedekking van >30jr oud is de eerste stap. Nieuw bitumen met 80mm PIR ipv 50mm EPS.

Daarnaast willen we 3 airco's installeren, +/-9kw vermogen. Dit worden waarschijnlijk Mitsubishi Electric units. 1/2 buitenunits, 3 binnen.

Om deze van stroom te voorzien willen we zonnepanelen. We hebben nu +/-3000kw stroomverbruik per jaar.

We koken en verwarmen op gas, maar de kachel staat op 19, max 20gr, en op de slaapkamers wordt mondjesmaat verwarmd. Nu, in de zomer, wordt er 50-60m3 per maand aan koken en douchen verbruikt.

Idee is de airco's naast koelen ook te gebruiken voor de "verwarming" van de slaapkamers. Een graad of 16-17 is daar prima. Inductiekoken staat nog op de planning. Schakelmateriaal is er wel al....

Maar, hoeveel panelen ga ik plaatsen, in het achterhoofd houdend dat stroom terugleveren in 2027 gaat veranderen. Ik heb een plat dak van ruim 50m2. Geen elektrische auto (eerste 8-10jr. ook niet in de planning) ben overdag thuis, dan wordt ook de meeste stroom verbruikt met wasmachine en droger.

Ik zit heel erg in dubio. Neem ik alleen panelen voor de airco, zeg 6 stuks, of leg ik er 10-12 neer met risico dat ik terug moet leveren?

P.s. 1fase 35A, ook niet geheel onbelangrijk
Dak is dit weekend vervangen. Nu is het tijd voor fase 2, de zonnepanelen!

Het plan is om te starten met 6 panelen (budget technisch), deze komen in oost-west positie te liggen. Ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst zodat ik kan uitbreiden naar 12 panelen en eventueel een batterij.

Er zitten dus wat eisen aan de omvormer:

- Zowel met 6 als 12 panelen werkend.

- Hybride

- Zero-export

Ik wil gebruik maken van het valkpro+ systeem of betonsteunen. Deze zijn eigenlijk allemaal op 10° vastgesteld

Voor de omvormer denk ik aan een Huawei sun2000. Welk vermogen zou goed zijn, kan ik met een 4kw in beide situaties uit de voeten? En, moet ik nog letten op een opstartspanning ofzo?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Lampjuh schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:56:
[...]

Het plan is om te starten met 6 panelen (budget technisch), deze komen in oost-west positie te liggen. Ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst zodat ik kan uitbreiden naar 12 panelen en eventueel een batterij.

- Hybride

- Zero-export

Ik wil gebruik maken van het valkpro+ systeem of betonsteunen. Deze zijn eigenlijk allemaal op 10° vastgesteld

Voor de omvormer denk ik aan een Huawei sun2000. Welk vermogen zou goed zijn, kan ik met een 4kw in beide situaties uit de voeten? En, moet ik nog letten op een opstartspanning ofzo?
Een paneel kost 60 euro. Zit je echt zo krap dat je geeen paar honderd euro hebt om direct 12 panelen te leggen? 6 is wel heel erg weinig.

• Ronald
  • Nu online
Lampjuh schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:56:
[...]

- Hybride

- Zero-export

Dat word 6 O of 6W, over weet ik veel hoeveel tijd ga je geen identieke panelen vinden om de strings te verlengen.

Wat heb je zelf al gevonden in de Solar ontwerp software als Sunny design?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:19
de Peer schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:05:
[...]

Een paneel kost 60 euro. Zit je echt zo krap dat je geeen paar honderd euro hebt om direct 12 panelen te leggen? 6 is wel heel erg weinig.
Bij €60 per paneel is het nog steeds een 6/700 en om ze neer te leggen. En ja, dat is nu even teveel van het goede, maar dat ligt ook een beetje aan het totaalplaatje.
Ronald schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:07:
[...]

Dat word 6 O of 6W, over weet ik veel hoeveel tijd ga je geen identieke panelen vinden om de strings te verlengen.

Wat heb je zelf al gevonden in de Solar ontwerp software als Sunny design?
Maar, ik kan ze nu dan 3 om 3 leggen, en bij uitbreiding ze wisselen zodat de 6 identieke in 1 string liggen? Of zie ik dan weer iets over het hoofd?

• JWT

JWT

de Peer schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:05:
[...]

Klinkt denk ik negatiever dan je het bedoeld, maar een paar honderd kan best wat verschil maken. Soms is het ook goed om te beginnen ipv weer te moeten uitstellen.

Hou ook even rekening met eventuele verzendkosten, kan bij 6 panelen best aantikken. En je kan soms ook panelen parallel schakelen om zo qua omvormer wat goedkoper te zijn. Minder piek opbrengst maar wel meer gedurende het jaar. Maar wel even rekenen of het kan, is steeds lastiger.

• JWT

JWT

Lampjuh schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:31:
[...]

Bij €60 per paneel is het nog steeds een 6/700 en om ze neer te leggen. En ja, dat is nu even teveel van het goede, maar dat ligt ook een beetje aan het totaalplaatje.

[...]

Maar, ik kan ze nu dan 3 om 3 leggen, en bij uitbreiding ze wisselen zodat de 6 identieke in 1 string liggen? Of zie ik dan weer iets over het hoofd?
3 om 3 kan ook ja. Is straks wel meer werk.

Andere optie is nu een marktplaats omvormer en wel alle panelen. En tegen de tijd dat je aan accu toe bent pas een hybride omvormer. Heb je iig alvast de stroom, maar ik weet niet hoeveel het nu scheelt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:23
JWT schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:58:
[...]

3 om 3 kan ook ja. Is straks wel meer werk.

Andere optie is nu een marktplaats omvormer en wel alle panelen. En tegen de tijd dat je aan accu toe bent pas een hybride omvormer. Heb je iig alvast de stroom, maar ik weet niet hoeveel het nu scheelt.
Tenzij het je hobby is, zou ik pas componenten vervangen nadat ze zijn terugverdiend. Dat gaat met een omvormer van MP vaak ook wel sneller. Is een AC gekoppelde omvormer wellicht een optie? En een dynamisch contract? Dan heb je zero export eigenlijk al niet meer nodig.
@JWT
Dynamisch kontrakt zonder battery is niet handig met 82ct vanavond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzLOBpJ-JhruLtHakKBjNnBSmfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIZIdnTnByn2pTqmvQoK4rS7.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:47
6 panelen op een dure hybride omvormer is echt geen goed idee toch? Dat schiet toch niks op. Ook nog eens 10 graden. Daar komt echt niet veel vanaf. Behalve in de zomer om 12 uur.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

timpel_800 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:59:
6 panelen op een dure hybride omvormer is echt geen goed idee toch? Dat schiet toch niks op. Ook nog eens 10 graden. Daar komt echt niet veel vanaf. Behalve in de zomer om 12 uur.
Ik denk dat je daar 7,5 kWh uit haalt op een dag als gisteren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Martin7182
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:58:
@JWT
Dynamisch kontrakt zonder battery is niet handig met 82ct vanavond.
[Afbeelding]
Daar heeft @Lampjuh geen last van want die kookt op gas. Sowieso heeft het weinig zin om alleen naar de pieken te kijken. Het schrikt goed af, maar over een heel jaar gezien kan dynamisch zonder accu voordeliger zijn dan vast, zelfs als je elektrisch kookt.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:38:
Ik denk dat je daar 7,5 kW uit haalt op een dag als gisteren.
Om uit 6 panelen 7.5 kW te halen moet je paneel een vermogen halen van 1250 Watt. Dat lijkt me stug. Of bedoel je misschien kWh? ;)
Tip: Let op je eenheden, want anders zijn de discussies hier niet te volgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
Andrehj schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:48:
[...]

Om uit 6 panelen 7.5 kW te halen moet je paneel een vermogen halen van 1250 Watt. Dat lijkt me stug. Of bedoel je misschien kWh? ;)
Tip: Let op je eenheden, want anders zijn de discussies hier niet te volgen.
Ik neem aan 7.5 kWh. Ik haal uit 4x375 Wp, 5 graden helling op zuid (163 graden) in juli ook zo'n 8 kWh op een volledig zonnige dag.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
Met 2x3 panelen O/W heb je dan ook maar 3 panelen per string in geval van een string omvormer. Dat levert met de meeste panelen maar een erg lage spanning en de vraag is of dat dan goed gaat werken bij minder goed weer (opstarspanning + MPPT bereik)
Iets om op te letten als je de omvormer met 2xMPPT uitzoekt.

Eventueel panelen uitzoeken met een hogere spanning, zoals de Trina Solar Vertex S+ TSM-NEG9R.25. Deze neem ik voor 1 bepaalde dakhelft waar de string ook relatief kort wordt (7 panelen).

• Martin7182
Franciesco schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:11:
Met 2x3 panelen O/W heb je dan ook maar 3 panelen per string in geval van een string omvormer. Dat levert met de meeste panelen maar een erg lage spanning en de vraag is of dat dan goed gaat werken bij minder goed weer (opstarspanning + MPPT bereik)
Iets om op te letten als je de omvormer met 2xMPPT uitzoekt.

Eventueel panelen uitzoeken met een hogere spanning, zoals de Trina Solar Vertex S+ TSM-NEG9R.25. Deze neem ik voor 1 bepaalde dakhelft waar de string ook relatief kort wordt (7 panelen).
Als je 6 panelen O/W legt en later wilt uitbreiden naar 12 panelen, dan kan een omvormer met 1 MPPT een optie zijn als je het eerste setje panelen allemaal O of W legt en het tweede setje parallel aansluit.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:29
Zullen zonnepanelen volgend jaar goedkoper worden als de saldering wegvalt?

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:10
ThinkPad schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:33:
Heel verschil trouwens met SMA, heb laatst een SMA Sunny Boy SB 1.5-1VL-40 opgehaald van Marktplaats die ik voor een kleiner setje op de schuur wil gebruiken. Die heb ik ook even aan deze set panelen (3360Wp) gehad. Die klikt 's ochtends één keer en blijft de hele dag lekker pruttelen, totdat 's avonds de zon echt weg is en hij dan bij 7W opwek ofzo stopt. Dat heb ik bij die Goodwe nooit gezien, die wil eigenlijk al niet onder de 100W draaien. Op een druilerige dag blijft hij soms maar z'n relais aan/uit/aan/uit klikken met een paar minuten tussenpoos. Ook ‘s avonds is hij nog langere tijd besluiteloos, in de hoop dat hij nog weer kan inschakelen ofzo lijkt het. Dat doet SMA echt veel beter.
Hier ook dezelfde omvormer opgehaald op MP voor een schuurinstallatie. Er is maar één topmerk 😉. Nu de panelen nog leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y94RfbEVJ-t7z9SLbdEXnElD8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1rjPPKCoGztt3PlPdWcEUCP.jpg?f=fotoalbum_large
Bouwertje schreef op woensdag 23 september 2026 @ 05:47:
Leuke stelling.
Maar die panelen vullen de batterijen, dus lijkt me niet dat het nog veel goedkoper wordt.
Maar ze zijn al spotgoedkoop tov een aantal jaren terug

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2026 07:07 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er zullen eerder meer thuisaccu's verkocht worden om het eigen verbruik te verhogen. De prijs zou tijdelijk kunnen stijgen, maar ik denk het niet, Nederland is maar een klein landje op de wereldmarkt ;)

/▌

• Bouwertje
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:00:
[...]

Leuke stelling.
Maar die panelen vullen de batterijen, dus lijkt me niet dat het nog veel goedkoper wordt.
Maar ze zijn al spotgoedkoop tov een aantal jaren terug
Maar……. Goedkoop is altijd een lastig begrip. 5 jaar geleden waren ze duur, daarna werden ze goedkoper en iedereen zei, dit kan niet lager. Toen werden ze nog goedkoper en zei iedereen dat weer. Ik ben benieuwd of er volgend jaar (behalve tweakers) nog panelen laten plaatsen.

• ThinkPad
Wietsee. schreef op woensdag 23 september 2026 @ 06:02:
[...]

Hier ook dezelfde omvormer opgehaald op MP voor een schuurinstallatie. Er is maar één topmerk 😉. Nu de panelen nog leggen.

[Afbeelding]
Voor het mooie zou er nog een gipsvezelplaat achter moeten denk ik, om de brandwerendheid te verhogen.

Misschien heb je nog wat aan mijn uitleg voor het configureren van de unit, mijne was destijds zo uit de doos tegen de muur gehangen dus heb e.e.a. geupdate/gecorrigeerd: ThinkPad in "Het grote SMA topic". Moeten er wel eerst een paar paneeltjes aan, anders kun je geen fw-update doen.

Je kan de MPPT-startspanning ook nog verlagen naar 50V, dan start hij mogelijk wat eerder. En ik heb Modbus TCP aangezet om hem uit te kunnen lezen via Home Assistant, zie ook SMA topic.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2026 07:37 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bouwertje schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:31:
[...]

Maar……. Goedkoop is altijd een lastig begrip. 5 jaar geleden waren ze duur, daarna werden ze goedkoper en iedereen zei, dit kan niet lager. Toen werden ze nog goedkoper en zei iedereen dat weer. Ik ben benieuwd of er volgend jaar (behalve tweakers) nog panelen laten plaatsen.
Ik denk het wel, ook thuisbatterijen worden meer verkocht terwijl de afschaffing van de saldering nog moet beginnen. Iedereen is daar mee bezig tegenwoordig niet alleen tweakers, mijn vader is 70 plus en sinds die bij mij mijn thuisbatterij gezien heeft heeft hij dat ook en al drie andere mensen aangepraat dat ze dat ook nodig hebben :p

Het is niet alleen laten plaatsen, je hebt ook plugin setjes voor batterijen en zonnepanelen en ik denk dat je dit zo terug verdient.

/▌

Bouwertje schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:31:
[...]

Zolang elektriciteitprijs aan fossiel is gekoppeld en met huidige “ontwikkelingen” op de fossiele infrastructuur zie ik nog weinig veranderen ondanks afschaffing van de salderingsregeling.
Eerder het tegenovergestelde: meer panelen

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee, daar zit geen enkel verband tussen. En veel goedkoper dan ze nu al zijn gaat het niet meer worden.

• de Peer

de Peer

under peer review

De kosten van een zonnepaneelinstallatie zitten ook helemaal niet echt meer in de zonnepanelen zelf. Die kosten 60 euro per stuk. Kabels, frame, omvormer en natuurlijk installatiekosten zijn samen een hoger bedrag dan de panelen.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wietsee. schreef op woensdag 23 september 2026 @ 06:02:
[...]

[Afbeelding]
Dus dacht je, laat ik dat mooi combineren met lekker lage kwaliteit Emat spullen? ;)

• Bouwertje
Ik heb nog 2 maagdelijke dakvlakken waar ik er 18 op wil hebben, heeft er iemand nog een goed, betaalbaar adresje? of mag dat niet in dit forum? Er zijn al wel wat mensen geweest maar ik schrik dan toch weer van de prijs.

• Wietsee.
bjusterbaarlik schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:09:
[...]

Dus dacht je, laat ik dat mooi combineren met lekker lage kwaliteit Emat spullen? ;)
Die heb ik al zovaak gehoord! Mijn hele meterkast is Emat, die automaatjes zijn wel uitontwikkeld hoor. Neem jij toch lekker Eaton. Iemand moet de aandeelhouders spekken!
ThinkPad schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:36:
[...]

Voor het mooie zou er nog een gipsvezelplaat achter moeten denk ik, om de brandwerendheid te verhogen.

Misschien heb je nog wat aan mijn uitleg voor het configureren van de unit, mijne was destijds zo uit de doos tegen de muur gehangen dus heb e.e.a. geupdate/gecorrigeerd: ThinkPad in "Het grote SMA topic". Moeten er wel eerst een paar paneeltjes aan, anders kun je geen fw-update doen.

Je kan de MPPT-startspanning ook nog verlagen naar 50V, dan start hij mogelijk wat eerder. En ik heb Modbus TCP aangezet om hem uit te kunnen lezen via Home Assistant, zie ook SMA topic.
Gipsplaat is inderdaad goed idee. Klopt helemaal, firmware update wordt pas afgerond na aansluiten van DC, overigens slecht aangegeven door SMA zelf. Had het laatst al opgezocht.

5 september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK6GCrk5Ybv-cnk9Mc-Pth89pcc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gTgxSxmjJjetOYMApC4fAbIi.png?f=user_large

[ Voor 72% gewijzigd door Wietsee. op 23-09-2026 11:29 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wietsee. schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:23:
[...]

Die heb ik al zovaak gehoord! Mijn hele meterkast is Emat, die automaatjes zijn wel uitontwikkeld hoor. Neem jij toch lekker Eaton. Iemand moet de aandeelhouders spekken!
Dat is bij Emat niet anders, daar zit misschien wel een hogere marge op. Sowieso bij Elektramat zelf, zij maken duidelijk meer marge op hun huismerk dan bekende A-merken. Daarom is dat bij hun ook de standaard.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Wietsee. Groepenkast: merk en kwaliteit Denk je er na het lezen van die informatie nog net zo over?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
Bouwertje schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:53:
Ik heb nog 2 maagdelijke dakvlakken waar ik er 18 op wil hebben, heeft er iemand nog een goed, betaalbaar adresje? of mag dat niet in dit forum? Er zijn al wel wat mensen geweest maar ik schrik dan toch weer van de prijs.
Welke regio?
Ik ben namelijk ook bezig met uitbreiding maar kan nog geen concrete (recente) ervaring delen want installatie moet nog plaats vinden.

• jeroenwindsurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:00
ik zie DMEGC panelen van 470watt en ook van 515watt. Is er behalve de afmetingen en gewicht nog iets waar ik dan rekening mee moet houden? In prijs zijn ze nagenoeg gelijk. Volgens de berekeningen kan een 515watt paneel goed op een enphase iq9n omvormer zonder teveel aftoppen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

jeroenwindsurf schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:15:
ik zie DMEGC panelen van 470watt en ook van 515watt. Is er behalve de afmetingen en gewicht nog iets waar ik dan rekening mee moet houden? In prijs zijn ze nagenoeg gelijk. Volgens de berekeningen kan een 515watt paneel goed op een enphase iq9n omvormer zonder teveel aftoppen.
Afmetingen zijn het belangrijkste want je wilt je dak zo goed mogelijk vol krijgen. Daarnaast moet je kijken naar Voc, Vmpp en Isc en zorgen dat die matchen op je omvormer want anders gaat het fout (of wek je minder op dan gepland).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JWT

JWT

Voltage? Mijn panelen doen max 32v, maar de omvormer (hms) max 14A. Hoger voltage had meer W gegeven.

• Wietsee.
ThinkPad schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:36:
[...]

Gipsvezelplaat geplaatst vandaag, thanks voor de tip.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.