Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:42
Bij sommige hypotheken kan het een verschil maken. In ons geval geeft het pas extra korting als we bij A++++ weten uit te komen. Een thuisaccu toevoegen geeft niet een volledige stap in het energielabel, maar kan net zorgen dat je 1 stapje in het label omhoog gaat.

Je kwam met een dramatisch bericht aanzetten dat alles vreselijk gaat worden als je geen thuisaccu hebt, daar reageer je nu niet meer op. Die NEN1010 is niet bepaald spannend inzake thuisaccu's en zeker niet hetgeen ik mij het meest zorgen over zou maken. Hoe je 40 kWh uur gaat terugverdienen zal mij benieuwen, het enige scenario dat ik op dit moment zie is 2 EV's die overdag nooit thuis staan i.c.m. serieuze PV-installatie. Of met een gigantisch sluipverbruik waar niets aan te doen is met wederom een stevige PV-installatie.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 13:32
Oilman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Bij sommige hypotheken kan het een verschil maken. In ons geval geeft het pas extra korting als we bij A++++ weten uit te komen. Een thuisaccu toevoegen geeft niet een volledige stap in het energielabel, maar kan net zorgen dat je 1 stapje in het label omhoog gaat.

Je kwam met een dramatisch bericht aanzetten dat alles vreselijk gaat worden als je geen thuisaccu hebt, daar reageer je nu niet meer op. Die NEN1010 is niet bepaald spannend inzake thuisaccu's en zeker niet hetgeen ik mij het meest zorgen over zou maken. Hoe je 40 kWh uur gaat terugverdienen zal mij benieuwen, het enige scenario dat ik op dit moment zie is 2 EV's die overdag nooit thuis staan i.c.m. serieuze PV-installatie. Of met een gigantisch sluipverbruik waar niets aan te doen is met wederom een stevige PV-installatie.
We hebben ca. 250m2 te verwarmen met WP, gelukkig is het een A+++ woning, misschien met onze batterij A++++. EV, boiler, 27 iQ+....we willen graag nog airco's. Comfort vinden we belangrijk.... weerstand ook maar dan meer in sportieve uitdagingen. Vooruit kijken ;)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tony71 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:52:
[...]

We hebben ca. 250m2 te verwarmen met WP, gelukkig is het een A+++ woning, misschien met onze batterij A++++. EV, boiler, 27 iQ+....we willen graag nog airco's. Comfort vinden we belangrijk.... weerstand ook maar dan meer in sportieve uitdagingen. Vooruit kijken ;)
Tja, als je hobby geld mag kosten, direct doen. Maar ik vraag me af hoeveel een thuisbatterij jou gaat helpen. De airco's kunnen op PV zomers, EV pak je gewoon op goedkope dynamische prijzen, WP in de winter is kansloos om te doen op batterij. Veel te veel energie nodig en nauwelijks PV. Alle PV die je 's winters hebt gaat toch wel in de basislast die de warmtepomp mede veroorzaakt. Zonder accu kun je wel 80% zelfverbruik halen in december/januari.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tony71
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Tja, als je hobby geld mag kosten, direct doen. Maar ik vraag me af hoeveel een thuisbatterij jou gaat helpen. De airco's kunnen op PV zomers, EV pak je gewoon op goedkope dynamische prijzen, WP in de winter is kansloos om te doen op batterij. Veel te veel energie nodig en nauwelijks PV. Alle PV die je 's winters hebt gaat toch wel in de basislast die de warmtepomp mede veroorzaakt. Zonder accu kun je wel 80% zelfverbruik halen in december/januari.

Dec en Jan wekken we gemiddeld 9 KwH per dag op, dat is idd te weinig. Maar de overige 10 maanden is volledig vrij :) nu de batterij mee beweegt.
Misschien extra Kwh erbij voor de airco wens voor de avond en nacht.

Handel?! Ik verwacht dat er meer handel gaat ontstaan maar in kortere tijdsvakken. Verdiensten zullen lager worden per KwH maar diegene met veel volume draaien nog steeds winst. Wij investeren nog een keer 4K en krijgen er dan 24 KwH bij en komen we uit op ca. 45 Kwh wat ons doel is voor 2027.

• Pr088
  • Nu online
Jij schrijft 'nog steeds winst'? Maar op wat voor terugverdientijden zit jij? Want met 45 kWh en een dito omvormer (als je uitgaat van kortere tijden na salderen), dan heb je in totaal 20k geïnvesteerd?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Jij schrijft 'nog steeds winst'? Maar op wat voor terugverdientijden zit jij? Want met 45 kWh en een dito omvormer (als je uitgaat van kortere tijden na salderen), dan heb je in totaal 20k geïnvesteerd?
Met 3x25A aansluiting heeft t weinig zin om een omvormer groter dan 15kW te kiezen. 12kW eigenlijk nog beter. Al blijft dat voor de basis nacht load wel een verkeerde verhouding tov verbruik en dus relatief hoog verlies.

48kWh is vandaag nog €6500 bij Balans trouwens, morgen 7000€. Dat is inc omvormer en installatie. Dus je inschatting van 20k klopt bij de luxere sigen of alpha, maar kan dus ook goedkoper. Wat ik vooral het extra nadeel van die hogere prijs vind, is dat je bij belastingdienst voor btw teruggave boven de 14k aanschaf, niet meer in de KOR kunt en dus btw blijft afdragen over je verdiensten (en dat is dus ook je pv productie export). Dan kan het luxere systeem wel efficiëntere kWh round trip hebben, maar betaal je 20% meer over je inkomsten. Met dus gevolgen voor terugverdientijd.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:55

de Peer

under peer review

Get!em schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Met 3x25A aansluiting heeft t weinig zin om een omvormer groter dan 15kW te kiezen. 12kW eigenlijk nog beter.
Hoezo dan? Ik heb voor mijn PV ook een 20kW omvormer op 3x25A. Dat is juist een prima match

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

zalkc

cvz.eu

de Peer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Hoezo dan? Ik heb voor mijn PV ook een 20kW omvormer op 3x25A. Dat is juist een prima match
Omdat 3 x 25A x 230V 17.250W is. Daar kun je eigenlijk geen 20kW over terugleveren.

Aan de andere kant slaat de opmerking ook weer nergens op, als je bijvoorbeeld een Off-grid omvormer hebt kun je ook prima met een kleinere netaansluiting toe als je piekgebruik in huis, soort van peakshaving.

Ik denk zelfs dat er over een paar jaar meer gebouwd gaat worden met kleine aansluitingen, als je een 1x10A aansluiting gebruikt om een batterijbuffer van 48 kWh op te laden met een 3-fase off-grid omvormer, kun je achter de omvormer een complete 3-fase installatie laten werken. Het stroomnet fungeert dan meer als een generator om de donkere perioden te overbruggen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Klinkt leuk, maar ik weet nog niet eens hoeveel verschil de accu gaat maken op het label. Komt nog bij dat heel veel mensen een hypotheek hebben die geen korting geeft bij een hoger label. Ik heb een Label B die ophogen levert helemaal geen korting op. LTV verlagen wel.
Het heeft voor de hypotheekverstrekker niets te maken met het energielabel natuurlijk, maar om de gedekte waarde. En een hoger label zal daar aan bijdragen. Het bekt natuurlijk lekkerder onder het motto van verduurzaming, en ach wat hebben we groen zijn hoog in het vaandel. 8)7
Mijn hypotheekverstrekker wilde gewoon een officieel ingediende taxatie waaruit bleek dat ik niet meer dan 60% van de marktwaarde aan hypotheek open had staan >> laagste tarief >> geen risico-opslag meer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:24:
[...]

Het heeft voor de hypotheekverstrekker niets te maken met het energielabel natuurlijk, maar om de gedekte waarde. En een hoger label zal daar aan bijdragen. Het bekt natuurlijk lekkerder onder het motto van verduurzaming, en ach wat hebben we groen zijn hoog in het vaandel. 8)7
Mijn hypotheekverstrekker wilde gewoon een officieel ingediende taxatie waaruit bleek dat ik niet meer dan 60% van de marktwaarde aan hypotheek open had staan >> laagste tarief >> geen risico-opslag meer.
Sommige banken bieden een lagere rente bij een beter energielabel. Spectaculair is het niet: van D naar A geeft bijvoorbeeld (bij Florius) een rentekorting van 0,2%.

Een vaste accu kan tegenwoordig bijdragen aan zo’n label-stap. Maar blijf opletten: in het verleden bleken sommige ‘groene’ hypotheken op de lange termijn duurder door verborgen kosten of hogere boeterentes. Consumenten die dachten voordelig te lenen, betaalden soms meer dan bij een standaard hypotheek.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja komt op hetzelfde neer. Heeft alleen niets met het energielabel te maken maar met de daaraan gekoppelde verhoogde woningwaarde.
Het komt alleen minder greedy over.
Banken vinden geld belangrijk, niet je verbruik.

Maar we dwalen af.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 07:29 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:22
zalkc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:15:
[...]

Omdat 3 x 25A x 230V 17.250W is. Daar kun je eigenlijk geen 20kW over terugleveren.

Aan de andere kant slaat de opmerking ook weer nergens op, als je bijvoorbeeld een Off-grid omvormer hebt kun je ook prima met een kleinere netaansluiting toe als je piekgebruik in huis, soort van peakshaving.

Ik denk zelfs dat er over een paar jaar meer gebouwd gaat worden met kleine aansluitingen, als je een 1x10A aansluiting gebruikt om een batterijbuffer van 48 kWh op te laden met een 3-fase off-grid omvormer, kun je achter de omvormer een complete 3-fase installatie laten werken. Het stroomnet fungeert dan meer als een generator om de donkere perioden te overbruggen.
Een 1x10 ampere aansluiting kan alleen bij een behoorlijk energiezuinige woning (of woning met een gasaansluiting) en zonder EV laadvoorziening.

Daarnaast heb je bij een dynamisch contract en/of de nieuwe netbeheerderstarieven veel minder mogelijkheden om swinters de dure uren te vermijden.

En in de zomer kun je minder terugleveren (tijdens de gunstige uren).

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• de Peer

de Peer

under peer review

zalkc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:15:
[...]

Tsja in de praktijk gaat het prima. Mocht hij ooit een keer uitvallen dan beperk ik het max aantal uur per dag 20 kW, maar op dit moment gaat 6 uur per dag goed.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

de Peer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Het kan wel en er zijn vast ook use cases waar het van toepassing is. Maar je zult aanvullende maatregelen nodig hebben om minimaal 4kW van je omvormer ergens heen te sturen. Dat kan dan een accu zijn.
Ik zie met 12kW omvormer op de batterij al verscheidene keren dat ik richting 17kW benutting van mijn hoofdaansluiting kom. Beide richtingen. Dus met een grotere omvormer zul je er helemaal rekening mee moeten houden.

Tegelijkertijd is de 12kW relatief zwaar als je een nachtverbruik van <300W hebt. En krijg je relatief hoge verliezen.

Maar een grotere omvormer is dan wel weer handig om snel te profiteren van de piekprijzen. Je kunt in kortere tijd je uitgestelde PV productie terugleveren op de piekmomenten. In verhouding met batterij opslag natuurlijk. 90kWh batterij op een 12kW omvormer, dan ben je een hele nacht aan het terugleveren (of EV laden), maar je profiteert niet meer perse van alleen de piektarieven. De opbrengst in €/kWh zal daardoor dalen tov een kleiner systeem die alleen op de piekmomenten teruglevert. Dat kun je dan overigens weer afwegen tegen de opbrengst/geinvesteerde €, want zoals hierboven al gezegd, een grotere batterij hoeft niet perse duurder te zijn.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:51
Het voordeel van een grotere batterij is dat je echt alleen de opslag (met behuizing en BMS) nodig hebt, niet nog een omvormer en installatie.
Elke kWh die je toevoegt is dus significant goedkoper dan je eerste.

• Tony71
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Eerder rond 10K

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

mitsumark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:05:
Het voordeel van een grotere batterij is dat je echt alleen de opslag (met behuizing en BMS) nodig hebt, niet nog een omvormer en installatie.
Elke kWh die je toevoegt is dus significant goedkoper dan je eerste.
Alleen schaalt niet elke oplossing op die manier: losse accu's met BMS gaan immers al voor ~ 100,- per kWh, maar in een uitbreiding van een alles-in-1 oplossing zit je al snel > 200,- per kWh.

Toch voorzie ik dat het een beetje is als met PV: toen panelen nog duur waren keek je vooral naar hoeveel panelen heb ik minimaal nodig terwijl je nu vooral je dak vol moet gooien en zorgen dat je niet negatief teruglever en verder zoveel mogelijk eigen gebruik creëert. Overigens is in mijn geval de capaciteit van de opslag niet per se de uitdaging om alles af te dekken, maar de max teruglever vermogens. Kan dus ook zijn dat je meer kW wilt kunnen laden/ontladen maar de capaciteit niet enorm groot hoeft te zijn (wat is enorm - heb nu 16kWh).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• de Peer

de Peer

under peer review

Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Het kan wel en er zijn vast ook use cases waar het van toepassing is. Maar je zult aanvullende maatregelen nodig hebben om minimaal 4kW van je omvormer ergens heen te sturen. Dat kan dan een accu zijn.
Nee er zijn geen aanvullende maatregelen nodig. Als de max capaciteit van de omvormer 20 kW is (zoals bij mij) is dat dus al een plafond.
Ik zie met 12kW omvormer op de batterij al verscheidene keren dat ik richting 17kW benutting van mijn hoofdaansluiting kom. Beide richtingen. Dus met een grotere omvormer zul je er helemaal rekening mee moeten houden.
Dat is een misverstand. Zoals gezegd ik lever rustig 6 uur per dag 20 kW terug. Die 17 kW is geen harde grens.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:16 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:51
de Peer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Nee er zijn geen aanvullende maatregelen nodig. Als de max capaciteit van de omvormer 20 kW is (zoals bij mij) is dat dus al een plafond.

[...]

Dat is een misverstand. Zoals gezegd ik lever rustig 6 uur per dag 20 kW terug. Die 17 kW is geen harde grens.
Het kan maar het lijkt me onverstandig. Even simpel gerekend kom je met 20.000 VA / 230V --> 87 A, dat over 3 fases en je zit op 29A per fase. Dat kan heus een tijdje als je 25A afgezekerde aansluiting hebt maar elke keer dat je het overbelast slijt het een klein beetje. Afhankelijk van of je nog smeltzekeringen hebt of automaten zijn die gevoeliger of minder gevoelig. Maar langdurig dit doen vergroot enorm je kans op dat het er een keer uitknalt. Is niet erg, kost uit m'n hoofd ~ 135 euro bij de netbeheerder als je de zekering laat klappen.

Dus ja het kan heus een tijdje maar je werkt buiten de specs en dat moet je niet langetermijn willen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:45
Fr33z schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Het kan maar het lijkt me onverstandig. Even simpel gerekend kom je met 20.000 VA / 230V --> 87 A, dat over 3 fases en je zit op 29A per fase. Dat kan heus een tijdje als je 25A afgezekerde aansluiting hebt maar elke keer dat je het overbelast slijt het een klein beetje. Afhankelijk van of je nog smeltzekeringen hebt of automaten zijn die gevoeliger of minder gevoelig. Maar langdurig dit doen vergroot enorm je kans op dat het er een keer uitknalt. Is niet erg, kost uit m'n hoofd ~ 135 euro bij de netbeheerder als je de zekering laat klappen.

Dus ja het kan heus een tijdje maar je werkt buiten de specs en dat moet je niet langetermijn willen.
Ach ja ,theorie mensen ,en praktijk doeners.....

Ik zit al een jaar of 7 een 31 ampere voor 3 uur lang terug te leveren. Het gaat pas fout als ik foutje maak vanuit de accu ,met 34 ampere springt hij pas om. En dan moet ik even klik het hendeltje omhoog doen

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:24
HandyLumberjack schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:56:
[...]

Een 1x10 ampere aansluiting kan alleen bij een behoorlijk energiezuinige woning (of woning met een gasaansluiting) en zonder EV laadvoorziening.

Daarnaast heb je bij een dynamisch contract en/of de nieuwe netbeheerderstarieven veel minder mogelijkheden om swinters de dure uren te vermijden.

En in de zomer kun je minder terugleveren (tijdens de gunstige uren).
10A aansluiting krijg je niet in een woonhuis. Zelfs garages willen ze vanaf, dus alleen OV camera's ziggo kastjes.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

ik zit rond de 250V, dat scheelt weer ;-)

En ik denk dat het niet zo'n vaart loopt. In de praktijk is er natuurlijk ook altijd nog wat verbruik waardoor de daadwerkelijke teruglevering ietsje lager is.

En ik heb uiteraard automaten, dus worst case moet ik een keer het knopje omzetten. En dan weet ik dat ik voortaan iets moet bijsturen op warme dagen ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:45 ]

• Fr33z
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Ach ja ,theorie mensen ,en praktijk doeners.....

Ik zit al een jaar of 7 een 31 ampere voor 3 uur lang terug te leveren. Het gaat pas fout als ik foutje maak vanuit de accu ,met 34 ampere springt hij pas om. En dan moet ik even klik het hendeltje omhoog doen
Mooi, leuk dat je een onderscheid probeert te maken maar je denkt te simpel. Ik waarschuw vooral voor het feit dat het onverstandig is om iedereen maar aan te raden lekker buiten de specs te gaan. Ja tuurlijk de "praktijkdoeners" hebben ontdekt dat het soms/vaak/meestal/ooit wel kan. Mooi. Maar ik blijf erbij dat het niet de standaard moet zijn.

• Pr088
  • Nu online
Wil jij je setup delen? Ik ben ook wel benieuwd naar 45kWh voor 10k.

• Tony71
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Wil jij je setup delen? Ik ben ook wel benieuwd naar 45kWh voor 10k.
https://zonnigewinkel.nl/product-categorie/thuisbatterij-en-accu/goodwe-thuisbatterij/ (je betaald geen BTW)

Hier ben ik gestart en van daaruit bijprikken

• Tony71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOJsuTTnuAw_wMaRO7nqkSRWg5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFzwEMKWJsEfx3ZP94FRDfAx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFplaLLciyCjArbFcTxKAMUz1Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohlkI4LbJnCgcNhrCNSAThqy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Tony71 op 01-06-2026 11:09 ]

• Pr088
  • Nu online
Wat wil je hier mee zeggen? Een stekkerbatterij met een vaste aansluiting is geen stekkerbatterij meer.

Het gaat erom dat het een vast onderdeel wordt van je huis, anders is je energielabel niet meer kloppend als je de stekkerbatterij bij verkoop woning meeneemt.

• Tony71
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Wat wil je hier mee zeggen? Een stekkerbatterij met een vaste aansluiting is geen stekkerbatterij meer.

Het gaat erom dat het een vast onderdeel wordt van je huis, anders is je energielabel niet meer kloppend als je de stekkerbatterij bij verkoop woning meeneemt.
Nen1010 norm is verplicht en de match met je pv is een must. Maw diy is over en uit.

• Tony71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CieQYsdXNa1GmMcl23NSiZOSaL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkD5sd1KVRCdaIwcb3FoRxo9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWYb97B7oma418cw2LFjm2ryMkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5DsnMh6NhYTcpx6NqgZOzcy.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:48
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Nen1010 norm is verplicht en de match met je pv is een must. Maw diy is over en uit.
wat wil je hiermee zeggen ? NEN1010 is voor apparatuur die met een stekker aan de installatie is per defintie niet toepassbaar, de NEN1010 stopt hier bij de WCD.

• Tony71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCx9urEGIPBI-s0FdZOpiPC2bDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ET8lzCx7uef4dA3bkbC3u0xF.png?f=fotoalbum_large

Mijn tip. Houd jezelf hier aan. Dit zijn harde eisen. PB zelf aangesloten of aliexpress rotzooi doet dus helemaal niks voor je. Laat je niet wijs maken door anderen zoals Jan-Tweak, maar trek je eigen conclusies en doe hier je voordeel mee. Het is de investering waard!

• Fr33z
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:20:
[Afbeelding]

Mijn tip. Houd jezelf hier aan. Dit zijn harde eisen. PB zelf aangesloten of aliexpress rotzooi doet dus helemaal niks voor je. Laat je niet wijs maken door anderen zoals Jan-Tweak, maar trek je eigen conclusies en doe hier je voordeel mee. Het is de investering waard!
:? ik begrijp echt niks van je posts. Ik krijg obv die screenshot van dat youtube filmpje met de onzin-titels als "dit veranderd alles mbt energielabel!" het beeld dat je gewoon continu in de rabbithole van misinformatie gezogen wordt in je algoritme op youtube/andere socials. Het is allemaal niet zo stellig als je noemt en ook veel minder zeker. op punten zoals de NEN1010 heb je de klok horen luiden maar zie je niet waar de klepel hangt. Dat is niet erg maar wel onhandig soms.

dingen als waardestijging op energielabel bijv: is super onzeker hoeveel dat waard is EN het heeft alleen waarde als je je huis binnenkort wilt verkopen. Dus je kunt er wel heel blij over posten maar het is geen geld op de rekening heh, die 16.000 euro die je zou "verdienen"

Ik zou wat meer verschillende bronnen lezen en wat minder zooi op youtube als gospel aanschouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 01-06-2026 11:31 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:55

Ersus

Zuid-Limburg

Soms tot wel 19 uur lang 30 tot 31A functioneert tot nu toe prima.
Ieder stukje bandbreedte voegt iets meer ROI toe.

In mijn eigen geval zijn het AEG C25A automaten en die laten best een hoge stroom toe wat ook logisch is om daarmee wel nog selectief te kunnen functioneren en niet als er een 16A klapt dat de hoofdzekering er ook meteen uitklapt.

Vanaf 2027 zal het alleen nog maar met de teruglevering 21kW zijn en als het tarief laag genoeg is met laden ook.

Méér omvormer vermogen maakt het mogelijk om én 21kW terug te leveren én je huisload te voorzien.
Een 24kW omvormer is helemaal zo gek nog niet als je veel PV opwek hebt die je tijdverschoven wil gaan terugleveren.

En 38kW is zo gek nog niet als je én terug wil leveren op zo'n kort mogelijke tijd en tegelijk je EV wil laden in de avond. EV 11kW + injectie 21kW + huisload 2kW geeft toch al ruim 34kW.

Des te meer thuisbatterij bandbreedte des te meer dekking voor allerhande scenario's, tenzij je de loads goed aan je tarieven kan plannen. Keuze genoeg voor iedereen ; )

Wij vinden het fijn dat het 24/7 doet wat het moet doen over de hele bandbreedte zonder planstress.

Ik krijg om mij heen steeds meer mee dat er liever meteen meer capaciteit was aangeschaft, en ik vermoed dat die trend zich wel stevig doorzet. De fabrikanten merken het ook aan de vraag vanuit de markt en de systemen worden steeds uitgebreider.

Kies verstandig en geef je centen in één keer goed uit.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HandyLumberjack
Fr33z schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:30:
[...]

dingen als waardestijging op energielabel bijv: is super onzeker hoeveel dat waard is EN het heeft alleen waarde als je je huis binnenkort wilt verkopen. Dus je kunt er wel heel blij over posten maar het is geen geld op de rekening heh, die 16.000 euro die je zou "verdienen"
Daar komt bij dat voor die rentekorting op de hypotheekrente je "net" tegen de grens moet zitten, om er met een batterij overheen te gaan.

In mijn situatie is dat niet het geval, en daarnaast levert die rentekorting zo weinig op t.o.v. de kosten voor een energielabel dat die totaal niet rendabel is.

• Tony71
Fr33z schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:30:
[...]

:? ik begrijp echt niks van je posts. Ik krijg obv die screenshot van dat youtube filmpje met de onzin-titels als "dit veranderd alles mbt energielabel!" het beeld dat je gewoon continu in de rabbithole van misinformatie gezogen wordt in je algoritme op youtube/andere socials. Het is allemaal niet zo stellig als je noemt en ook veel minder zeker. op punten zoals de NEN1010 heb je de klok horen luiden maar zie je niet waar de klepel hangt. Dat is niet erg maar wel onhandig soms.

Ik zou wat meer verschillende bronnen lezen en wat minder zooi op youtube als gospel aanschouwen.
Daarom moet iedereen zijn eigen onderzoek doen en conclusies trekken. De weg van PV, isoleren, Warmtepomp, etc heb ik allemaal voorzien en gehad. De opbrengsten van morgen en het systeem als geheel is belangrijk,,,ook voor de waarde van je woning! Alle systemen versterken elkaar in hun werking. De techniek, kwaliteit en normen waren en zijn belangrijk voor ons geweest vanaf de eerste stappen naar elektrisch in 2022. Ik wil zeker niet te veel geld uitgeven, maar ik ga geen rotzooi kopen om de kosten van vandaag te besparen. De lange termijnvisie.

Alle info neem ik mee en ja ik filter deze op waarheden en sterkte...Tweaker-info is sinds 2022 echt achteruit gegaan. De kennis is vervlogen of men heeft er geen zin meer in. Het moet snel, vulbaar en leuk zijn...mc donalds gevoel krijg ik hierbij. Geef mij maar een goede stampot met overheerlijke jus en en speklapje;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dan een berichtje uit de praktijk, heb nieuw energielabel, maar wel voorbereid op de batterij omdat dat nog net niet gold:

Batterij meenemen in energielabel: is splinternieuw en pas sinds dit weekend actief. Vraag er actief naar bij een energielabel partij of ze het al wel goed meenemen. Niet alle rekenmethodes zijn meteen goed bijgewerkt (aldus degene die hier kwam inventariseren).
Verwachte effect: hooguit een klein stapje. En alleen als je voldoende zonnepanelen hebt en nog niet alle verbruik daarvan (forfaitair) al inzet voor je huisverbruik (forfaitair). Dwz: met all-electric heb je er meer voordeel aan omdat dan aandeel fossiele energie omlaag gebracht kan worden dmv meer zelfverbruik van eigen productie.

Woningwaarde stijging: Calcasa doet nagenoeg NIETS met energielabel. Met hen gebeld, en ze pakken gewoon referentiewoningen en de m2 prijs en bouwjaar is leidend, ongeacht energielabel. Sta je dus in jaren 80 woonwijk met allemaal energielabel C en B, en jij met je A++++, dan zal je nog gewoon de woningwaarde krijgen van referentiewoningen met C en B als die recent verkocht zijn.

Praktijk energielabel bij mij kwam al uit op A++++ zonder batterij (energie positief forfaitair), dus hoef deze week niet te bellen om de extra + te krijgen door batterij in de rekenmethode op te nemen. Ze gaf aan dat het een paar % fossiel verbruik had gescheeld, maar afhankelijk van of je tegen een label grens zit kan dat net wel of net niet een extra stapje zijn (zie je eigen energielabel waar je op de schaal zit).

Woningwaarde en energielabel scheelde hier weer 0,2% hypotheekrente overigens.... en kon alleen omdat ik vooraf een hypotheek had afgesloten waar TIJDENS de looptijd van vaste rente de renteopslag aangepast kon worden. Er zijn veel aanbieders die dat alleen doen bij het afsluiten van de hypotheek.

• Tony71
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:09:
Dan een berichtje uit de praktijk, heb nieuw energielabel, maar wel voorbereid op de batterij omdat dat nog net niet gold:

Batterij meenemen in energielabel: is splinternieuw en pas sinds dit weekend actief. Vraag er actief naar bij een energielabel partij of ze het al wel goed meenemen. Niet alle rekenmethodes zijn meteen goed bijgewerkt (aldus degene die hier kwam inventariseren).
Verwachte effect: hooguit een klein stapje. En alleen als je voldoende zonnepanelen hebt en nog niet alle verbruik daarvan (forfaitair) al inzet voor je huisverbruik (forfaitair). Dwz: met all-electric heb je er meer voordeel aan omdat dan aandeel fossiele energie omlaag gebracht kan worden dmv meer zelfverbruik van eigen productie.

Woningwaarde stijging: Calcasa doet nagenoeg NIETS met energielabel. Met hen gebeld, en ze pakken gewoon referentiewoningen en de m2 prijs en bouwjaar is leidend, ongeacht energielabel. Sta je dus in jaren 80 woonwijk met allemaal energielabel C en B, en jij met je A++++, dan zal je nog gewoon de woningwaarde krijgen van referentiewoningen met C en B als die recent verkocht zijn.

Praktijk energielabel bij mij kwam al uit op A++++ zonder batterij (energie positief forfaitair), dus hoef deze week niet te bellen om de extra + te krijgen door batterij in de rekenmethode op te nemen. Ze gaf aan dat het een paar % fossiel verbruik had gescheeld, maar afhankelijk van of je tegen een label grens zit kan dat net wel of net niet een extra stapje zijn (zie je eigen energielabel waar je op de schaal zit).

Woningwaarde en energielabel scheelde hier weer 0,2% hypotheekrente overigens.... en kon alleen omdat ik vooraf een hypotheek had afgesloten waar TIJDENS de looptijd van vaste rente de renteopslag aangepast kon worden. Er zijn veel aanbieders die dat alleen doen bij het afsluiten van de hypotheek.
Stel je hebt nu een G woning en je zorgt dat pv en batterij matchen volgens de voorwaarden denk ik dat daar procentueel de grootste stijging/winst zit. Alle plusjes bijelkaar, hoe klein ook (hypotheekrente/prijsstijging en zelfvoorzienend zijn...) moeten we niet vergeten dat een "goed" label ook weer zorgt voor snellere verkoop wanneer beide woninge gelijkwaardig geprijsd zijn!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Stel je hebt nu een G woning en je zorgt dat pv en batterij matchen volgens de voorwaarden denk ik dat daar procentueel de grootste stijging/winst zit. Alle plusjes bijelkaar, hoe klein ook (hypotheekrente/prijsstijging en zelfvoorzienend zijn...) moeten we niet vergeten dat een "goed" label ook weer zorgt voor snellere verkoop wanneer beide woninge gelijkwaardig geprijsd zijn!
Uiteraard is met een G label goede winst te behalen als je gaat elektrificeren. Maar labels hebben niet gelijke stappen. Mede omdat de laatste stappen steeds lastiger zijn. Een batterij bij label G kan je dus mogelijk helemaal niet over die drempel halen, terwijl dat bij A naar A+ wel lukt.

Merk op dat de bandbreedte in C 60kWh, B 30kWh is, bij label A 55kWh en A+ 20kWh. En bij A+++ weer 50kWh.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.kleidijk-epadvies.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fenergieverbruik_kleidijk_advies.jpg&f=1&nofb=1&ipt=a21de7073dab612377649e8ad0ab4142bc359a08cff3e72c1c1fd5e226588207

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 01-06-2026 12:23 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Woningwaarde bij verkoop is nog weer wat anders dan bij desktoptaxatie of met volle taxatie.
Over het algemeen is energielabel wel goed bijdragend aan de prijs, maar bij desktoptaxatie van Calcase dus niet of nauwelijks....

Maar er zijn ook modellen die het wel meenemen, maar dan weer niet erkend worden door een hypotheek verstrekker... Woningen met groenste energielabels zijn het meeste waard - brainbay

• Tony71
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:28:
Woningwaarde bij verkoop is nog weer wat anders dan bij desktoptaxatie of met volle taxatie.
Over het algemeen is energielabel wel goed bijdragend aan de prijs, maar bij desktoptaxatie van Calcase dus niet of nauwelijks....

Maar er zijn ook modellen die het wel meenemen, maar dan weer niet erkend worden door een hypotheek verstrekker... Woningen met groenste energielabels zijn het meeste waard - brainbay
Ik kijk ook zo mogelijk naar integraal en esthetisch verduurzamen. Sommigen vergeten dat een huis een leefomgeving en een kostbaar bezit is, waarbij investeringen nuttig en noodzakelijk zijn ook om waarde toe te voegen. Onze batterij staat buiten in een zelf gebouwde 1,5 m3 berging met actieve ventilatie en rd waarde van 3.5. Enkel electrische aansluiting uitbesteed.

HOEFT NIET DUUR TE ZIJN...JE SMAAK IK ALLES BEPALEND

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:44

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:12:
Hoymiles zou met een 4020 AC (schuko / plugin) en 4020 X (MPPT) komen.

Er was al een downloadable PDF op de site van Hoymiles en op Linkedin postte IOTDomotica.nl er ook iets over.. Alles is nu echter weer weggehaald..

Ik heb de PDF nog maar die ga ik hier (vooralsnog) niet posten.

https://www.reddit.com/r/...tn165c/hoymiles_hb_4020x/

https://www.p1meter.nl/me...hoymiles-hibattery-4020-x
https://www.pv-magazine.c...sidential-battery-series/

• Pr088
  • Nu online
Mooie screenshots, welke website is dit? Of is dit een zelfgebouwd systeem van de bewuste Youtuber?

• Tony71
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Mooie screenshots, welke website is dit? Of is dit een zelfgebouwd systeem van de bewuste Youtuber?
thuisbatterijnederland

YouTube: Deze nieuwe energielabel-regel verandert alles voor je thuisbatterij

• paQ
  • Nu online

paQ

Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Ik heb een F woning op papier en toch geen riciso-opslag, en de komende 21 jaar nog 1.5%. (In praktijk ws A en dan was de 48 kWh thuisaccu nog nieteens opgenomen)
Je kunt ook gewoon een makelaar laten komen. Staar je niet blind op voorgehouden wortels.
Ik heb totaal geen behoefte aan een hogere energielabel (nu) want dan verdubbelt mijn WOZ zometeen ook nog.

• paQ
  • Nu online

paQ

Over ThuisbatterijNederland
ThuisbatterijNederland.nl is gespecialiseerd in het installeren van thuisbatterijen in Nederland.
Echt superonafhankelijk ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG4DlSCktf-xCEj9MPsyI1sPH0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Mny3KDYsbHdn4NXEHitEZLr.png?f=fotoalbum_large
nou dat is inderdaad goed nieuws! *O*

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 13:38 ]

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Dat is wel erg negatief gedacht.
Op mijn solaredge omvormer heeft standaard al een export limitering.
Je kan het "aanvullende maatregelen" noemen maar bij zo'n grote installatie zal er standaard echt wel een grid-export-meter op zitten.

Midden op de dag laad ik nu ook mijn batterij met 5kW, mijn auto met 10kW en trek slechts 7kW van het net.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 01-06-2026 13:46 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Tony71
dit voegt precies niets toe

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 03-06-2026 11:38 ]

• Pr088
  • Nu online
Ik ben het helemaal eens met je stelling dat je een woning als geheel moet zien. Maar dit soort filmpjes zeggen toch helemaal niks? Thuisbatterij noemt dat er een labelsprong mogelijk is VOORAL in combinatie met isolatie en zonnepanelen (duh 8)7). Ze geven aan dat alleen een batterij mogelijk weinig toevoegt. (Hun voorbeeld is label B > blijft).

• paQ
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Ik ben het helemaal eens met je stelling dat je een woning als geheel moet zien. Maar dit soort filmpjes zeggen toch helemaal niks? Thuisbatterij noemt dat er een labelsprong mogelijk is VOORAL in combinatie met isolatie en zonnepanelen (duh 8)7). Ze geven aan dat alleen een batterij mogelijk weinig toevoegt. (Hun voorbeeld is label B > blijft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KiHPF4ZZe2AqPVirHk2LhNA1xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ48W56Zd9MthQZgBN1Lg6z9.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
Dit soort reacties krijg je altijd onder dit soort filmpjes. Wat mij betreft onterecht. Thuisbatterij probeert mensen wel te informeren, maar door e.e.a. vaag te houden, lijkt een thuisbatterij erg gunstig, terwijl in de werkelijkheid het nog maar de vraag is of je energielabel en woningwaarde omhoog gaan door de thuisbatterij.

Ik zou wel eens willen weten wat een (pak em beet) 5kW / 15 kWh thuisbatterij zou doen. Dat is op basis van de informatie die ik nu kan vinden volstrekt onhelder.

• Tony71
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Mijn interesse is al enkel " filmpjes" geleden ontstaan. Het filteren van hetgeen je nodig hebt en kijken en luisteren met een devils advocate eye natuurlijk! Zo ook bij 'tweakers' 95% is negatief. Wil niet zeggen dat de overige 5% goed is, maar ik heb wel mijn batterij kennis gehaald uit combinaties van dit soort bullshit media....krenten uit de pap halen;) Of beter gezegd...als je weet wat niet werkt, dan weet je wel wat kan werken!

[ Voor 4% gewijzigd door Tony71 op 01-06-2026 13:58 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Dit soort reacties krijg je altijd onder dit soort filmpjes. Wat mij betreft onterecht. Thuisbatterij probeert mensen wel te informeren, maar door e.e.a. vaag te houden, lijkt een thuisbatterij erg gunstig, terwijl in de werkelijkheid het nog maar de vraag is of je energielabel en woningwaarde omhoog gaan door de thuisbatterij.

Ik zou wel eens willen weten wat een (pak em beet) 5kW / 15 kWh thuisbatterij zou doen. Dat is op basis van de informatie die ik nu kan vinden volstrekt onhelder.
Dat komt mede door de clickbait achtige titel.
Eigen schuld dikke bult.

Wellicht goed bedoeld, maar met een overduidelijke commerciële insteek. Het Bright kanaal begint ook om zeep te raken door betaalde 'tests'. En je moet al helemaal niet je eigen infomercials maken.

Maar goed. Ik denk dat dit best wel off topic trekt. Energielabels worden vastgesteld door een (wederom commerciële) partij die je zelf moet betalen. Ik zou er werkelijk geen moment bij stilstaan tot het moment dat je de toko wil verkopen.
Als het gaat om renteverlaging kun je ook gewoon je hypotheekverstrekker vragen naar de voorwaarden daarvoor. Die zullen vast wel meer maatstaven hebben dan alleen de lat met energielabels.
Valt je woning binnen het Calasca-stramien, dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent. Zo niet, dan moet je een taxatie laten uitvoeren. En uiteindelijk wordt je echte woningwaarde bepaald door wat een koppel aan hypotheek kan krijgen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Mijn interesse is al enkel " filmpjes" geleden ontstaan. Het filteren van hetgeen je nodig hebt en kijken en luisteren met een devils advocate eye natuurlijk! Zo ook bij 'tweakers' 95% is negatief. Wil niet zeggen dat de overige 5% goed is, maar ik heb wel mijn batterij kennis gehaald uit combinaties van dit soort bullshit media....krenten uit de pap halen;) Of beter gezegd...als je weet wat niet werkt, dan weet je wel wat kan werken!
En zoals wel vaker heb ik werkelijk geen idee ervan of je cynisch bent over de inhoud van alle screenshots die je post, of dat je het als serieuze afweging bestempeld.

• Pr088
  • Nu online
[...]

Ik ben niet negatief, maar je moet wel kritisch zijn:
1. Thuisbatterij Nederland is 'Wij van WC-Eend", die jongens willen gewoon thuisbatterijen verkopen en zullen het dus rooskleurig voordoen
2. Ze leveren nauwelijks concrete informatie of een rekentool waarmee inzichtelijk wordt wat het voor je label kan betekenen.
3. De woningwaardestijging is een schatting, maar mist ook onderbouwing. Overigens geldt de potentiële waardevermeerdering voor alle investering in de woning. Van opnieuw je gevel laten voegen tot warmtepompen, zonnepanelen en badkamers. Maar reken je dat mee in de besparing/terugverdientijd?

• HandyLumberjack
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Ik kijk ook zo mogelijk naar integraal en esthetisch verduurzamen. Sommigen vergeten dat een huis een leefomgeving en een kostbaar bezit is, waarbij investeringen nuttig en noodzakelijk zijn ook om waarde toe te voegen.
Hoezo is het noodzakelijk om waarde toe te voegen aan een woning? Het is voornamelijk een plek om te wonen. Ik investeer enkel om mijn eigen woongenot te verhogen/op peil te houden.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 20:31
Vraagje nog over de BTW teruggave, ik heb op mijn rekening 1 prijs/regel staan voor omvormer+accu’s en 1 prijs/regel voor de backup gateway. Als goed is is de backup gateway niet aftrekbaar toch?

Beide producten komen namelijk boven de Max van 2495 uit, alleen de omvormer+accu’s komen op 2488 uit, kan ik deze rekening dan indienen of kan ik problemen krijgen omdat de btw op de factuur hoger is dan 2495?

• Tony71
HandyLumberjack schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Hoezo is het noodzakelijk om waarde toe te voegen aan een woning? Het is voornamelijk een plek om te wonen. Ik investeer enkel om mijn eigen woongenot te verhogen/op peil te houden.
Indirect investeer je dan toch in de woning!

• HandyLumberjack
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Indirect investeer je dan toch in de woning!
Maar niet met de intentie/noodzaak om waarde toe te voegen, enkel eigen woongenot verhogen, wat dat voor de woningwaarde doet vindt ik nauwelijks interessant.

"Woningwaarde toevoegen" klinkt ook echt als een excuus van mensen die net een te dure verbouwing achter de rug hebben, en de kosten proberen goed te praten :+.

• Lord Anubis
  • Laatst online: 12:54
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:36:
[...]

[...]

Echt superonafhankelijk ja

[Afbeelding]
nou dat is inderdaad goed nieuws! *O*
Ja, maar wel in samenhang van verbeterde Isolatie en zonnepanelen. Tis hoe je het brengt.

• Fr33z
Stefannn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Dat is wel erg negatief gedacht.
Op mijn solaredge omvormer heeft standaard al een export limitering.
Je kan het "aanvullende maatregelen" noemen maar bij zo'n grote installatie zal er standaard echt wel een grid-export-meter op zitten.

Midden op de dag laad ik nu ook mijn batterij met 5kW, mijn auto met 10kW en trek slechts 7kW van het net.
dat is toch wat anders dan De Peer noemde? of Reneeke? men noemt doodleuk situaties waarbij je huisinstallatie ondanks een 3x25A aansluiting gedurende aantal uren per dag boven die limiet zit. Ja de 'praktijkmensen' zoals reneeke het noemde stellen vast dat het kan. Klopt. Maar dat betekent niet dat het een algemeen goed advies is.

Wat jij intern achter je meter doet is weer net wat anders en kan prima zoals je omschrijft. Maar het algemene beeld dat De Peer en Reneeke neerzetten was wel wat eenvoudig.

• Tony71
hier stond een onnodige op de man reactie.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 03-06-2026 10:18 ]

• computerjunky
  • Nu online
Waarom geven we er om of een batterij wel of niet mee telt voor de label of de label veranderd? Dat is toch alleen boeiend als je je huis wil verkopen? 4

Het veranderd helemaal niets aan hoe rendabel een accu is tenzij je de volgende eigenaar 10k extra uit de mouw wil kloppen omdat er een 3k kostend niet rendabel systeem, in het huis zit en je een ander nietszeggend label hebt.

Mijn huis is een C maar ik gebruik energie alsof het een A+ is in vergelijking met de buren.

• Tony71
computerjunky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:35:
Waarom geven we er om of een batterij wel of niet mee telt voor de label of de label veranderd? Dat is toch alleen boeiend als je je huis wil verkopen? 4

Het veranderd helemaal niets aan hoe rendabel een accu is tenzij je de volgende eigenaar 10k extra uit de mouw wil kloppen omdat er een 3k kostend niet rendabel systeem, in het huis zit en je een ander nietszeggend label hebt.

Mijn huis is een C maar ik gebruik energie alsof het een A+ is in vergelijking met de buren.
Als je "C" hebt en energie gebruikt alsof het een A+ is wil ik weleens weten hoe dat natuurkundig mogelijk is op basis van dezelfde voorwaarden als je buurman.

• Pr088
  • Nu online
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Als je "C" hebt en energie gebruikt alsof het een A+ is wil ik weleens weten hoe dat natuurkundig mogelijk is op basis van dezelfde voorwaarden als je buurman.
Gedrag, gedrag, gedrag.

• mitsumark
  • Laatst online: 07:51
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Gedrag, gedrag, gedrag.
Mee eens.
Ik heb ook "hetzelfde" huis als mn buren, zij verbruiken 1000m3 gas, ik 400m3.
Beiden A(+) label, maar ik verbruik het equivalent van A+++, al zal ik dat nooit krijgen zonder warmtepomp, een accu gaat daar ook niet bij helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 01-06-2026 19:26 ]

• Oilman
[...]

Het is niet negatief, het is een kwestie van realistisch willen zijn. We hadden allemaal liever nog 10 jaar door willen salderen, maar dat gaat niet. Dus gaan we meer kosten aan energie maken, daarin is een thuisaccu een afweging. Als ik vele duizenden Euro's capex uit moet geven om een paar tientjes opex per maand mee te besparen, dan hoef je niet eens op een bierfiltje te rekenen dat het niet uit kan.

Je hebt een accu, dat is helemaal prima, maar vervolgens ga je allemaal argumenten erbij zoeken, alsof je het goed moet praten. De discussie ging initieel dat sommige hypotheken korting geven als je een beter energie label hebt, daar brachten ik en andere tegenin dat het effect van een thuisaccu heel beperkt is, het kan net het laatste stapje zijn in de afronding, maar is het echt geen reuze sprong. En dat kom je met wat schreeuwerige screenshots aanzetten je die uit 't verband hebt getrokken om je punt te bewijzen, terwijl wat daar staat juist het punt was, de meeste schieten er zelfs in het label niets mee op. En dan komt daarnaast nog de discussie wat je op schiet met een beter energielabel.

Om het positief af te sluiten, net eens zitten te rekenen aan een WNW nog een stuk of 8 panelen leggen i.c.m. dynamisch contract. Dat sommetje liet zich wel goed rond rekenen.

• Jan-tweak
knip, oneliners zonder context horen niet thuis op een discussieforum.

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 22:48 ]

• zalkc
  • Nu online

zalkc

cvz.eu

[...]

Stellig verhaal, lijkt me toch voornamelijk dat het volgens NEN1010 moet zijn aangesloten.

Voor je energielabel is alleen de vaste aansluiting van belang, en een vaste aansluiting moet NEN1010 conform zijn

Uit de NTA 8800:2025+C1:2026 nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OvgaMn4qvn-U17bNiw6Wuj_aBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ir3YvCgTlrYtXEjTPqL6jeAO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lnKCLUGYa2gfOpoTntywfGZm3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOhzLcdVMvx74clgMuBNRoPu.png?f=fotoalbum_large

Ook leuk weetje, slechts 30% van je eigen productie wordt meegenomen

[ Voor 59% gewijzigd door zalkc op 01-06-2026 22:04 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc
  • Nu online

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:40:
Vandaag was de thuis-batterij weer een groot thema in het rtl nieuws.
Afbeeldingslocatie: https://redactie.rtl.nl/sites/default/files/content/images/2026/04/28/Thuisbatterij.jpg?itok=EnQ5sKzD&offsetX=0&offsetY=61&cropWidth=1024&cropHeight=576&width=1024&height=576&impolicy=dynamicLekker op zolder onder het schuim, weinig ventilatie en misschien is er ook geen brandmelder/ CO melder.

• computerjunky
  • Nu online
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Ik stook gewoon heel anders. Ik stook de slaapkamer naar 18c en de woonkamer beneden naar 19.5c en laat het daar 24.7 op staan. Ik gebruik maar 350 M3 gas terwijl de hele straat tussen de 1400 en 1600 zit.

Mijn punt was dan ook dat een energie label niet perse interessant is bij het kopen van een huis. zou ik ooit 50k meer betalen voor een huis met een beter label een accu en nieuwe dubbele beglazing? Nee want dat verschil ga ik in energie voor mijn dood nooit meer gebruiken.

Volgend jaar krijg ik nieuwe gevels en ramen en ben erg benieuwd hoeveel besparing dat op gaat leveren op mijn al lage gebruik en voor de buren maar ik verwacht niet eens dat me dat onder de 250 M3 gaat brengen (60 a 70 is warm water dus dat veranderd niet).

• Tony71
computerjunky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Ik stook gewoon heel anders. Ik stook de slaapkamer naar 18c en de woonkamer beneden naar 19.5c en laat het daar 24.7 op staan. Ik gebruik maar 350 M3 gas terwijl de hele straat tussen de 1400 en 1600 zit.

Mijn punt was dan ook dat een energie label niet perse interessant is bij het kopen van een huis. zou ik ooit 50k meer betalen voor een huis met een beter label een accu en nieuwe dubbele beglazing? Nee want dat verschil ga ik in energie voor mijn dood nooit meer gebruiken.

Volgend jaar krijg ik nieuwe gevels en ramen en ben erg benieuwd hoeveel besparing dat op gaat leveren op mijn al lage gebruik en voor de buren maar ik verwacht niet eens dat me dat onder de 250 M3 gaat brengen (60 a 70 is warm water dus dat veranderd niet).
Dat is heel knap, want bij een warmteverliesberekening van 60-70W zou je woonkamer en slaapkamer bijelkaar opgeteld niet groter zijn dan 20m2 op basis van de door jouw gegeven verbruik incl warmwater

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

computerjunky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:35:

Omdat bij sommige hypotheken de rente omlaag gaat als je een beter label hebt gerealiseerd door maatregelen na de koop.

• Tony71
2029 wordt het 'sleuteljaar' waarin energielabels E, F en G in de ban worden gedaan, maar de harde verplichting ligt in eerste instantie bij de verhuurders (de woningmarkt). Voor een eigen woning word je pas echt met die eisen geconfronteerd zodra het huis op Funda wordt gezet of van eigenaar wisselt!

Dit plan komt voort uit Europese wetgeving (de Energy Performance of Buildings Directive). Het doel is om de allerslechtst geïsoleerde gebouwen — de zogenaamde 'energieslurpers' met label E, F of G — zo snel mogelijk uit te faseren.

• Jan-tweak
zalkc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:08:
[...]

[Afbeelding]Lekker op zolder onder het schuim, weinig ventilatie en misschien is er ook geen brandmelder/ CO melder.
Volgens mij was dat bij een van de groene nerds , ik zag ook verschillende merken voorbij komen. Men had het over tot wel 100.000 ( ruwe schatting ) en als oorzaak dat deze steeds meer populairder worden heeft o.a. met het afschaffen van de salderingsregeling te maken, iets wat we hier al lang wisten.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 01-06-2026 23:12 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
[...]

... Maar langdurig dit doen vergroot enorm je kans op dat het er een keer uitknalt. Is niet erg, kost uit m'n hoofd ~ 135 euro bij de netbeheerder als je de zekering laat klappen.

Als je toevallig een keer een nieuwe meter krijgt of een monteur met zegelrecht; even lief aankijken en vragen of hij verse 25A erin draait. De slimmemeter monteur deed het bij mij wel destijds.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:01

ErikVers

e-Duurzaam

Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Gedrag, gedrag, gedrag.
Eens. Je gedrag geeft veel meer impact op werkelijke kosten dan één stap in je label.

Waar de verbetering (stap) in je label wel interessant kan zijn is met een eventuele rentekorting op je hypotheek. Het is maar een tip, en als je dan ook nog eens gratis een nieuw label krijgt aangeboden zoals ondergetekende onlangs. Dan is dat toch gratis geld, al ging mijn rente niet lager (omdat al maximale korting was toegepast) kan het wellicht een tip zijn voor een ander 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• HandyLumberjack
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:52:
2029 wordt het 'sleuteljaar' waarin energielabels E, F en G in de ban worden gedaan, maar de harde verplichting ligt in eerste instantie bij de verhuurders (de woningmarkt). Voor een eigen woning word je pas echt met die eisen geconfronteerd zodra het huis op Funda wordt gezet of van eigenaar wisselt!

Dit plan komt voort uit Europese wetgeving (de Energy Performance of Buildings Directive). Het doel is om de allerslechtst geïsoleerde gebouwen — de zogenaamde 'energieslurpers' met label E, F of G — zo snel mogelijk uit te faseren.
Als je nog label E, F of G hebt kun je je geld beter uitgeven aan isolatie dan een batterij. Dat tikt veel harder aan qua label stappen, besparing op je energierekening en je verhoogt het comfort van de woning er ook gelijk flink mee.

• Sonero
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Eens. Je gedrag geeft veel meer impact op werkelijke kosten dan één stap in je label.

Waar de verbetering (stap) in je label wel interessant kan zijn is met een eventuele rentekorting op je hypotheek. Het is maar een tip, en als je dan ook nog eens gratis een nieuw label krijgt aangeboden zoals ondergetekende onlangs. Dan is dat toch gratis geld, al ging mijn rente niet lager (omdat al maximale korting was toegepast) kan het wellicht een tip zijn voor een ander 👍
Gedragsverandering is niet zo moeilijk. Die vaatwasser hóeft niet per se na het avondeten te starten, dat kan ook de volgende dag om 12 uur. Met zonnepanelen vermijd je dan EB. Ook op je wasmachine zit een timer.

Sluipverbruik was hier een paar maanden geleden nog goed voor 1/3 van de totale elektriciteitsrekening. Alle apparaten écht uit (stekkerdoos met schakelaar), die 30 jaar oude koelkast eruit en het sluipverbruik is nu < 90 W.

Als je duizenden euro’s hebt te investeren in een thuisaccu maar je huis is nog label C of minder, vraag je dan af of investeren in een minder sexy product als HR++ glas misschien niet een beter idee is.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:45
Sonero schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:24:
[...]

Gedragsverandering is niet zo moeilijk. Die vaatwasser hóeft niet per se na het avondeten te starten, dat kan ook de volgende dag om 12 uur. Met zonnepanelen vermijd je dan EB. Ook op je wasmachine zit een timer.

Sluipverbruik was hier een paar maanden geleden nog goed voor 1/3 van de totale elektriciteitsrekening. Alle apparaten écht uit (stekkerdoos met schakelaar), die 30 jaar oude koelkast eruit en het sluipverbruik is nu < 90 W.

Als je duizenden euro’s hebt te investeren in een thuisaccu maar je huis is nog label C of minder, vraag je dan af of investeren in een minder sexy product als HR++ glas misschien niet een beter idee is.
De vaatwasser moet wel gelijk na het eten starten,moet ook nog die avond weer uitgeruimd worden,anders kan de volgende ochtend het ontbijt zooitje er weer in ,jij snapt ook niks van het huishouden he.........zou mijn vrouw zeggen

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:39:
[...]

De vaatwasser moet wel gelijk na het eten starten,moet ook nog die avond weer uitgeruimd worden,anders kan de volgende ochtend het ontbijt zooitje er weer in ,jij snapt ook niks van het huishouden he.........zou mijn vrouw zeggen
We gaan wat offtopic maar je kan de vaatwasser ook instellen op aangaan rond middernacht. Dat kan met elke vaatwasser, dan pak je hem uit voordat eerste aan ontbijt gaat. Je vrouw ook blij dat je eindelijk eens als eerste uit je nest gaat 😉🫣😜

Dat is gedragsverandering.

We gaan wat off topic. Mijn insteek zou zijn; het is straks 2027 dan ga ik niet de was draaien of een vaatwasser aanzetten op meest geschikte uren. Daar doe ik een investering voor in een thuisbatterij die waarschijnlijk ook gaat renderen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2026 11:39 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Sonero
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:39:
[...]

Roflol. Maar laat me raden; de ontbijtspullen draaien in de avond ook mee?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:41
TheMystery schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
Vraagje nog over de BTW teruggave, ik heb op mijn rekening 1 prijs/regel staan voor omvormer+accu’s en 1 prijs/regel voor de backup gateway. Als goed is is de backup gateway niet aftrekbaar toch?

Beide producten komen namelijk boven de Max van 2495 uit, alleen de omvormer+accu’s komen op 2488 uit, kan ik deze rekening dan indienen of kan ik problemen krijgen omdat de btw op de factuur hoger is dan 2495?
Kijk of je leverancier de rekening wil splitten. Als je 1 rekening voor je batterij krijgt en 1 voor je gateway dan is het probleem opgelost....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• HandyLumberjack
ErikVers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:50:
[...]

We gaan wat offtopic maar je kan ook instellen op aangaan rond middernacht. Dat kan met elke vaatwasser, dan pak je hem uit voordat eerste aan ontbijt gaat. Je vrouw ook blij dat je eindelijk eens als eerste uit je nest gaat 😉🫣😜

Dat is gedragsverandering.

We gaan wat off topic. Mijn insteek zou zijn; het is straks 2027 dan ga ik niet de was draaien of een vaatwasser aanzetten op meest geschikte uren. Daar doe ik een investering voor in een thuisbatterij die waarschijnlijk ook gaat renderen.
Het is natuurlijk wel een interessante vraag die iedereen zichzelf kan stellen: Welke energievraag ben ik bereid te verplaatsen/verminderen, en welke wil ik via de thuisbatterij kunnen voorzien.

In mijn situatie is het vrij gemakkelijk om een groot deel van het verbruik te verplaatsen, maar ik kan me er best wat bij voorstellen dat men liever wat meer investeert en de extra verliezen voor lief neemt, als dat meer flexibiliteit oplevert.

• Pr088
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Het is natuurlijk wel een interessante vraag die iedereen zichzelf kan stellen: Welke energievraag ben ik bereid te verplaatsen/verminderen, en welke wil ik via de thuisbatterij kunnen voorzien.

In mijn situatie is het vrij gemakkelijk om een groot deel van het verbruik te verplaatsen, maar ik kan me er best wat bij voorstellen dat men liever wat meer investeert en de extra verliezen voor lief neemt, als dat meer flexibiliteit oplevert.
Tijd voor een 'participatietraject' thuis >:)

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-07 13:23
[...]

Waar staat dit? Voor huis installaties is het alleen handig om te volgen zodat er een degelijke installatie gemaakt wordt. Het heet niets voor niets een norm anders noemde ze het wel een wet en was deze gratis beschikbaar(hoe kan je anders als burger aan de wetten houden als deze niet beschikbaar zijn voor jou). Wat leesvoer: https://hanzestrohm.nl/hemmink/thema/wet-en-regelgeving-voor-technische-installaties/

[ Voor 16% gewijzigd door remielowik op 02-06-2026 12:44 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:24
remielowik schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Waar staat dit? Voor huis installaties is het alleen handig om te volgen zodat er een degelijke installatie gemaakt wordt. Het heet niets voor niets een norm anders noemde ze het wel een wet en was deze gratis beschikbaar(hoe kan je anders als burger aan de wetten houden als deze niet beschikbaar zijn voor jou). Wat leesvoer: https://hanzestrohm.nl/hemmink/thema/wet-en-regelgeving-voor-technische-installaties/
Nou de NEN1010 kun je tegenwoordig wel gratis inzien https://www.nen.nl/nen-1010-2020-c1-2024-nl-325089

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Grappig dat die website zegt dat de norm gratis is in te zien, maar die wordt niet genoemd bij NEN-Connect. Tegenstrijdig...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-07 22:55

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Grappig dat die website zegt dat de norm gratis is in te zien, maar die wordt niet genoemd bij NEN-Connect. Tegenstrijdig...
Zoekterm 1010 opgeven ...

[ Voor 5% gewijzigd door Metsubsidie op 02-06-2026 13:47 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lijst met vrijgegeven normen bekijken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Lijst met vrijgegeven normen bekijken.
Je kijkt dus niet in de database van Nen Connect want daar staat die wel degelijk in. Waarschijnlijk gebruik je dus een andere lijst.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Jan-tweak
daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:35:
[...]

NEN1010 kun je wel gratis inzien, echter je moet je wel aanmelden. en je kunt ook niet zoeken in de norm.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-07 23:15
IK heb net een youtube filmpje gezien van een NEderlander die zelf zijn thuis accu in elkaar knutselde, aan de hand van allerlei Ali-Express onderdelen.
Is in Nederland dan geen verplichte keuring nodig, waarbij er gegeken wordt of de opstelling aan de veiligheidsnormen voor elektrische installaties voldoet, en of er een CE declaration of conformity is.
Of kan je in NL, in tegenstelling tot BE, zelf, zonder verplichte keuring aan je elektrische installatie sleutelen ?

• computerjunky
  • Nu online
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Dat is heel knap, want bij een warmteverliesberekening van 60-70W zou je woonkamer en slaapkamer bijelkaar opgeteld niet groter zijn dan 20m2 op basis van de door jouw gegeven verbruik incl warmwater
Misschien is een warmteverlies berekening wat dat ook moge zijn gewoon niet toepasbaar op ieder huis of scenario?
Het is een simpel rijtjeshuis van 5.2 bij 8 meter beneden met open keuken en de slaapkamer is 3x3

• HandyLumberjack
mbbs1024 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
IK heb net een youtube filmpje gezien van een NEderlander die zelf zijn thuis accu in elkaar knutselde, aan de hand van allerlei Ali-Express onderdelen.
Is in Nederland dan geen verplichte keuring nodig, waarbij er gegeken wordt of de opstelling aan de veiligheidsnormen voor elektrische installaties voldoet, en of er een CE declaration of conformity is.
Of kan je in NL, in tegenstelling tot BE, zelf, zonder verplichte keuring aan je elektrische installatie sleutelen ?
In principe mag je alles aanpassen, maar als je gekke dingen gaat doen heb je mogelijk problemen met de verzekering als het mis gaat.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:56
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

In principe mag je alles aanpassen, maar als je gekke dingen gaat doen heb je mogelijk problemen met de verzekering als het mis gaat.
Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat de verzekering niet uitkeerd vanwege een hoby bob elektra installatie in een woonhuis.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBaf7qFxh5DCclsAQtnTRNCuu9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRPhETFh9ZcVKFi9mAk8mVsc.png?f=fotoalbum_large

Je kan prima zoeken hoor!

• Oilman
[...]

Ik snap deze conclusie totaal niet. Laat ik voorop stellen dat ik geen toegang tot de NTA 8800 heb, maar wat ik uit diverse bronnen kan afleiden is dat het puur om opslagcapaciteit gaat, 1 of 3-fase systeem maakt geen verschil.

Voor de NEN1010 is het geen enkel probleem als je de stekker van een PiB eraf knipt en die met 3 wago's in een lasdoos aansluit. Dan is het voor de NTA 8800 geen PiB meer. Dus puur om energie label te verbeteren lijkt er niet zoveel nodig te zijn. En wordt DIY zeker niet uitgesloten, de rest van de installatie mag ik ook gewoon zelf doen van WTW tot elektrische installatie en PV.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mbbs1024 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
Er zijn inderdaad interessante video’s op YouTube te vinden en als je eenmaal in die fuik zit, dan krijg je elke dag weer nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. 🫣

Wat betreft diy:
De uitdaging zit in de meeste gevallen bij je verzekering. Vraag daar maar eens na wat de gestelde eisen zijn. De kans is vrij groot dat ze een NEN1010 noemen of een bewijs van installatie door een installateur. Nu weet ik ook wel dat een “installateur” geen beschermd beroep is en dat dit dus niet waterdicht is maar de keren dat ik het heb opgevraagd kwam in ieder geval nen 1010 erin voor en als je het zelf niet alleen hebt geplaatst, maar ook gefabriceerd (volgens die normen) is het natuurlijk wel complex omdat achteraf te bewijzen.

Mocht je toch iets zelf willen doen zou je beter iets meer geld voor een vergelijkbare aet met ce en factuur kunnen kiezen deze volgens de geldende normen installeren en dit goed documenteren. Twijfel je dan leg je het voor aan je verzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2026 14:59 ]

• zalkc
  • Nu online

zalkc

cvz.eu

hfolkers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat de verzekering niet uitkeerd vanwege een hoby bob elektra installatie in een woonhuis.
Wel een paar, maar niet alles haalt de media, je hebt hobby-bob, hobby-bob en hobby-bob in kwaliteit.

Alles wat ik zelf doe is conform NEN1010 en laat ik waar nodig controleren door vriendjes met de papieren, ik ben daar erg bewust mee bezig.

Je hebt ook de standaard hobby oplossingen met kleine schoonheidsfoutjes als draadjes die wat koper laten zien of waar bij gebrek aan de juiste kleur vd-draad 2x blauw is gebruikt.

Je kunt ook het niveau hebben dat iemand die automaat in de meterkast forceert in de aan-stand om te kunnen gourmetten met 14e hands toestellen uit de jaren 50 waarvan er 3 op een niet afgerold verlengsnoer zitten.

Pas bij die laatste wordt het grote nalatigheid.

• zalkc
  • Nu online

zalkc

cvz.eu

ErikVers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Er zijn inderdaad interessante video’s op YouTube te vinden en als je eenmaal in die fuik zit, dan krijg je elke dag weer nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. 🫣

Wat betreft diy:
De uitdaging zit in de meeste gevallen bij je verzekering. Vraag daar maar eens na wat de gestelde eisen zijn. De kans is vrij groot dat ze een NEN 10 noemen of een bewijs van installatie door een installateur. Nu weet ik ook wel dat een “installateur” geen beschermd beroep is en dat dit dus niet waterdicht is maar de keren dat ik het heb opgevraagd kwam in ieder geval nen 1010 erin voor en als je het zelf niet alleen hebt geplaatst, maar ook gefabriceerd (volgens die normen) is het natuurlijk wel complex omdat achteraf te bewijzen.
Bewijslast is nog wel bij de verzekeraar.

Zelf maak ik af en toe screenshots van de spanningsdelta in rust van de cellen in DIY-boxen, die moet onder de 30mv blijven, als die hoger is ga ik een warmtebeeldcamera lenen om te kijken wat er aan de hand is. Verder staat, al bijna, alles gewoon op internet op mijn eigen dagboek-blog. Ook alle veiligheidsoverwegingen en maatregelen staan vermeld. Een schat van informatie voor de verzekeraar om aan te tonen dat ik het zelf heb aangelegd, maar aan de andere kant ook wel duidelijk dat er van grote nalatigheid niet echt sprake kan zijn.

En op je edit, ik heb het ook met de verzekeraar afgestemd, op dat moment was het geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 02-06-2026 15:07 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste