lijkt me geen verkeerde insteek, zie mijn vorig antwoord, die met de grafiek van jouw verbruik en teruglevering. als er nog vragen over zijn hoor ik het wel. succesm-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:11:
@Pr088 Ik weet niet of je reactie voor mij bedoeld is of voor @NiGeLaToR , maar wat ik zocht is een klankbord en dat heb ik gekregen.![]()
Had voor mijzelf al het één en ander op een rijtje gezet, maar soms heb je gewoon behoefte aan iemand die je anders naar 'het probleem' laat kijken of met aanvullende informatie komt.
Terugverdienen is voor mij geen prioriteit en budget is er genoeg, maar wat is zinvol?
Stel je zet een 100kWh batterij neer. Gedurende de zomer krijg je die wel vol.
Dan breekt de herfst/winterperiode aan en wordt de batterij steeds minder vol geladen. Ik zie dit voor mij als een soort dalende zaagtandgrafiek. Er wordt wel bijgeladen, maar uiteindelijk is het verbruik hoger dan wat er bij komt. Al is dit natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid Wp die op je dak ligt.
Als ik een inschatting maak op basis van mijn huidige installatie dan is de batterij na twee a drie weken zo goed als leeg. En dan houd ik al rekening met mijn EV, want die trekt de batterij in minder dan twee keer leeg.
Dus autonomie is leuk, maar die twee weken vind ik de investering niet waard.
Als ik daadwerkelijk iets ga doen dan wordt het zoals hierboven al geschreven een maatregel om de nacht te kunnen overbruggen.
En @Jan-tweak Waarom? Vrouwlief.
Zomers overschot op een later verhandelen kan nog steeds, in de winter eigen verbruik eerder inkopen ook. Kopen om te verkopen wordt erg lastig.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:53:
[...]
en hoe is het na 2026 ! ga je dan ook nog verdienen met handelen ? zeker bij een thuis-batterij moet je dat zeker niet op de korte termijn bekijken maar is het belangrijk of het ook over de langere tijd nog wel zo interessant is.
Daar wordt je niet rijk van, maar helpt wel de batterij terug te verdienen.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-01-2026 16:04 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Is dat echt de moeite waard dan?NiGeLaToR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Systeem wat ik gebruik kan zelf PV overschot wat einde vd nacht nog beschikbaar is ‘dumpen’ op het net. Dan verdien je er zelfs aan!
- als die overschot op het einde van de nacht slechts een restje is (ik neem aan niet dieper dan zo'n 20% SOC), maakt het amper verschil op de degradatie van je accu, maar verdien je er quasi niks aan.
- als die overschot op het einde van de nacht een aanzienlijk deel van je resterende capaciteit is dan verdien je er wat aan, maar dan verhoog je wel elke keer je Cycle-count. Wat in het begin niet echt een probleem is, maar het degradeert je batterij wel.
Enfin, ieder moet z'n eigen situatie bekijiken natuurlijk.
Ik doe het niet, ik zou* 's winters tegen 's ochtends niks overhouden vermits ik al van de accu aan het gebruiken ben vanaf rond 17u, vaak vroeger (vandaag bvb. al een ganse dag, het is hier zo grijs dat PV's niet eens iets geleverd hebben)...
En 's zomers heb ik meestal nog tussen de 60 en de 40% overschot in de accu zitten tegen 's ochtends, dan vind ik het zonde om dat te gaan dumpen voor peanuts, als ik daardoor weer +1 cycle heb, een cycle die ik anders nog een dag of -afhankelijk van het weer- zelfs langer kan uitstellen. (misschien maakt dat niet zoveel uit, maar in mijn hoofd wel.
*indien ik de omvormer op self-use zou zetten, ik heb 'm natuurlijk tussen begin november en eind februari op time-of-use mode staan met SOC plafond op 85% tegen 's ochtends, zo heeft ie nog wat marge als het onverwacht tóch zonnig wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 28-01-2026 16:43 ]
dan zou ik een veel grote en dus ook veel durdere batterij nodig hebben en met dat beetje wat je dan kunt verdienen kan ik de meerkosten van die grote batterij echt niet makelijk terugverdienen. zeker na dit jaar lijkt me dat een doodlopende weg.HandyLumberjack schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Zomers overschot op een later verhandelen kan nog steeds, in de winter eigen verbruik eerder inkopen ook. Kopen om te verkopen wordt erg lastig.
Daar wordt je niet rijk van, maar helpt wel de batterij terug te verdienen.
met handelen bedoelde ik overigens niet met je eigen zonnestroom maar kopen op de markt als het goedkoop is en duur verkopen, en dat wordt volgend jaar met die belastingen echt niet meer leuk, sorry.
Hoe kijk je naar het inzetten van een batterij.
Ter info, ik heb een dynamische energiecontract, heb mijn gegevens van het jaar 2025 laten analyseren door Jeroen.nl. Heb zonnepanelen, batterijen een warmtepomp.
Bijgaand plaatjes laat het gemiddelde over een dag zien van zowel de uurprijs, het verbruik en opwekking, alsmede een plaatje van het gemiddeld afname, opgewerkt en verkocht per uur. Mijn eigen verbruik is 6.200 kWh en per saldo krijg ik nog geld toe bij de afrekening.
/f/image/hmQ9vPKUXDkWsYnzl4dmBRzi.png?f=fotoalbum_large)
Ter info, ik heb een dynamische energiecontract, heb mijn gegevens van het jaar 2025 laten analyseren door Jeroen.nl. Heb zonnepanelen, batterijen een warmtepomp.
Bijgaand plaatjes laat het gemiddelde over een dag zien van zowel de uurprijs, het verbruik en opwekking, alsmede een plaatje van het gemiddeld afname, opgewerkt en verkocht per uur. Mijn eigen verbruik is 6.200 kWh en per saldo krijg ik nog geld toe bij de afrekening.
/f/image/hmQ9vPKUXDkWsYnzl4dmBRzi.png?f=fotoalbum_large)
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Je hoeft niet alles later te verkopen, maar een klein deel kan ook. Midden in de zomer heb ik maar 1-2 kWh snachts nodig, nagenoeg iedere batterij is dan te groot.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:10:
[...]
dan zou ik een veel grote en dus ook veel durdere batterij nodig hebben en met dat beetje wat je dan kunt verdienen kan ik de meerkosten van die grote batterij echt niet makelijk terugverdienen. zeker na dit jaar lijkt me dat een doodlopende weg.
met handelen bedoelde ik overigens niet met je eigen zonnestroom maar kopen op de markt als het goedkoop is en duur verkopen, en dat wordt volgend jaar met die belastingen echt niet meer leuk, sorry.
Ik dimensioneer mijn batterij dus niet groter om dit te doen, maar ik benut de capaciteit die ik op die dagen niet gebruik.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
@PinusRigida als ik 50€ per maand bespaar met boodschappen doen of ergens goedkoper ga tanken verdien ik volgens mij altijd meer, dus tjah. Je moet wel heel groot handelen wil dat écht impact maken. Althans: met de prijzen zoals ik ze nu mee maak en zie hoe het werkt. Ik begrijp dat de verschillen tussen tarieven voorheen veel hoger waren: als je iets kan inkopen voor 25 cent en kan verkopen voor 60 cent ofzo schiet het meer op. Alleen, dat is dan alsnog maar voor hele korte tijd.
Dus eens met je feedback, het is alleen wel mogelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
in mijn ogen ga je door gebruik te maken van gemiddelde over een heel jaar de zaak vernachelen.clodders schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:18:
Hoe kijk je naar het inzetten van een batterij.
[Afbeelding]
Mijn warmtepomp daat zomers niet aan, die begint pas november waker te worden en begin maart moet die dan ook echt wel klaar mee zijn. zomers ziet dus mijn stroomverbruik totaal anders uit dan tijdens het voor en najaar en laten we in de winter wordt het plaatje vrijwel omgedraaid, nauwelijks pv stroom maar wel een zeer hongerige warmtepomp.
door met slechts één gemiddelde te werken ga je daar dus volledig aan voorbij.
hier een al eerder hier geplaatste boxplot grafiek van het eerste half jaar van 2025.
die geeft eigenlijk een veel beter beeld.
/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large)
[Afbeelding]
kijk dan mn naar het eerste kwartiel (Q1) en het derde kwartiel (Q4), je ziet dat pas in de zomer deze een beetje uitelkaar lopen. hier is overigens niet het eigen verbruik weergegeven maar uitsluitend de prijsontwikkeling van de dynamische markt (incl. BTW en EB en kosten leverancier).
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 28-01-2026 17:16 ]
Kijk even beter maar de plaatsjes dan kan je de patronen zien dat ik op andere momenten mijn stroom koop en verkoop, wat alleen mogelijk is met een batterij.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:12:
[...]
in mijn ogen ga je door gebruik te maken van gemiddelde over een heel jaar de zaak vernachelen.
Mijn warmtepomp daat zomers niet aan, die begint pas november waker te worden en begin maart moet die dan ook echt wel klaar mee zijn. zomers ziet dus mijn stroomverbruik totaal anders uit dan tijdens het voor en najaar en laten we in de winter wordt het plaatje vrijwel omgedraaid, nauwelijks pv stroom maar wel een zeer hongerige warmtepomp.
hier een al eerder hier geplaatste boxplot grafiek van het eerste half jaar van 2025.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
kijk dan mn naar het eerste kwartiel (Q1) en het derde kwartiel (Q4), je ziet dat pas in de zomer deze een beetje uitelkaar lopen. hier is overigens niet het eigen verbruik weergegeven maar uitsluitend de prijsontwikkeling van de dynamische markt (incl. BTW en EB en kosten leverancier).
[...]
Mijn warmtepomp draai ook niet in de zomer en het verbruik van ca 3.000 kWh koop ik op het laagste moment van de dag.
Als jouw plaattjes er anders uitzien dat kan ik niet beoordelen en ik vernachelen helemaal niets wat ik weet de uitkomst en dat is alleen mogelijk met een goed aangestuurde batterij.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Je kunt berekenen wat de kostprijs van een cycie is en als je systeem het toestaat, dit mee laten wegen in je overweging wat je doet. Ik heb enige tijd geleden berekend dat zo een Marstek van ongeveer 1400 euro destijds iets van 6,5ct per cycle kost, uitgaande van vele factoren zoals conversieverlies, afschrijving op basis van levensduur enzovoort. Dan kun je natuurlijk beslissen dat je alleen ontlaadt als je er bijvoorbeeld 7 cent of meer aan over houdt. En als je die marge niet de moeite waard vindt dan doe je 9 cent of hoger ofzo.PinusRigida schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:10:
[...]
- als die overschot op het einde van de nacht een aanzienlijk deel van je resterende capaciteit is dan verdien je er wat aan, maar dan verhoog je wel elke keer je Cycle-count. Wat in het begin niet echt een probleem is, maar het degradeert je batterij wel.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Nee, ik vrees dat je me niet begrijpt, probeer je cijfers eens per maand of mogelijk per week in een boxplot te zetten, je zult verstelt staan welke informatie je dan ziet die door jouw werkwijze volledig onzichtbaar is.clodders schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Kijk even beter maar de plaatsjes dan kan je de patronen zien dat ik op andere momenten mijn stroom koop en verkoop, wat alleen mogelijk is met een batterij.
Mijn warmtepomp draai ook niet in de zomer en het verbruik van ca 3.000 kWh koop ik op het laagste moment van de dag.
Als jouw plaattjes er anders uitzien dat kan ik niet beoordelen en ik vernachelen helemaal niets wat ik weet de uitkomst en dat is alleen mogelijk met een goed aangestuurde batterij.
Ik overweeg een setup met meerdere losse omvormers, lijkt mij dat je dan hetzelfde bereikt. Ik weet niet of er fabrikanten zijn die dit ondersteunen, maar ik ga het gewoon met Home Assistant fixen.MajaMestreech schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:29:
[...]
4. Minimale ontlaadcapaciteit van 1700 W dus weinig verliezen bij lage ontlaad vermogens.
Sommige regulars op het forum zullen denken, wanneer doe je het nu eens
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wat bedoel je met een link ?Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:07:
[...]
heb je een link, ik zelf heb op juist de basis van uur/kwartierprijzen in combinatie met met eigen verbruik gegevens de ideale capaciteitsgrote kunnen bepalen. het is alleen heel veel data.(alleen al ruim 35.000 dataregels)
Ik ben op zoek naar iemand die een rekenblad wil delen, waarin het mogelijk is om mijn van de netbeheerder gedownloade kwartiergegevens van een periode van een jaar, te importeren, en waarmee dan kan berekend worden of een batterij rendabel zou geweest zijn met mijn produktie/afname gegevens.
Ik heb al een paar online rekentools gebruikt, en de uitkomst daarvan, met dezelfde gegevens, gaan van terugverdiend op 5 jaar, niet terugbetaald op 15 jaar, totaal onbetrouwbaar dus, en geen van allen zijn transparant over de manier waarop dat berekend wordt.
Ik zou dus graag een sheet hebben waarvan ik kan zien hoe de terugverdientijd berekend wordt.
Ter nuancering in je discussie met @Jan-tweak : je zegt dat je eerste plaatje een gemiddelde laat zien, maar is het niet een totaal over het jaar verdeelt in de tijdsblokken van een dag? Met je huidige toelichting, zou je, zoals ik de grafiek lees, tussen 12:00 en 13:00 uur gemiddeld 1.000kWh per dag opwekken, das dus 365.000kWh op jaarbasis alleen al in dat uur. Knappe PV installatie heb je dan.clodders schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Kijk even beter maar de plaatsjes dan kan je de patronen zien dat ik op andere momenten mijn stroom koop en verkoop, wat alleen mogelijk is met een batterij.
Dat je over een heel jaar gezien in het tijdsblok 12:00 - 13:00 uur 1.000 kWh opwekt, klinkt al een stuk aannemelijker.
Als je je huidige grafiek over een aantal kortere perioden zou genereren, bijvoorbeeld december t/m februari en juni t/m augustus, denk ik dat er een behoorlijk ander beeld zichtbaar wordt. En dat is ook wat Jan-tweak bedoelt vermoed ik.
Ik las juist dat er geen verschil in zelfontlading was, maar hoeveel verschillende typen zoutaccuus zullen er zijn ?
Als je meerdere omvormers wilt nemen ivm een hoger omzetrendement op lage vermogens, dan is het (extra) belangrijk om naar de systeemefficientie te kijken. Dus niet alleen de RTE maar ook naar het verbruik van de componenten (zoals de omvormers) zelf.JT schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Ik overweeg een setup met meerdere losse omvormers, lijkt mij dat je dan hetzelfde bereikt. Ik weet niet of er fabrikanten zijn die dit ondersteunen, maar ik ga het gewoon met Home Assistant fixen.
Ik heb dat hier vaker genoemd en naar mijn idee wordt dat vaak vergeten.
Heb je hier wel eens aan gemeten?zalkc schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:00:
[...]
Als ik mijn DC PV in mijn DC Accu opsla is er bijna geen verlies, 1-2% misschien. De DC -> AC omzetting moet ik sowieso een keer doen, of ik dat nu direct doe of uitgesteld maakt voor het rendement niet uit.
Want ik betwijfel heel erg over die 1-2% verlies. Want alleen de batterij zelf (dus exclusief omvormer) heeft al geen 100% rendement. Maar eerder iets van 96% RTE, gebaseerd op b.v. de opgegeven specs van diverse BYD batterijen.
Beste @Ersus , je hebt helemaal gelijk. Alle zonnestroom die je achter de meter kan gebruiken is voordelig voor je. Besparing is in iedergeval de belastingen bovenop de kale stroomprijs. Dit is algauw 13 cent per kWh.Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:43:
Is het helemaal onjuist als ik een EV niet overdag kan laden, dat het dan best wel heel handig is om buiten het sluipverbruik nog iets van de 150kWh opwek van je eigen dak gewoon zorgeloos, met een beetje verlies, gedurende de nacht in je eigen EV kan stoppen?
Kijk eens hiernaar: https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki Gebruik maken van EV batterijen, deze koop je voor minder dan €100\kWh capaciteit. Hiermee is een grote accu ineens wel interessant.
Ik heb zelf 20kWp panelen en 120kWh accu. Laden van de accu is dcdc, 97,5% efficientie. Als je dan ook nog eens de EV middels dc kan laden ipv ac, kom je echt wel ergens.
Oké, ik dacht namelijk dat je een link had.mbbs1024 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:43:
[...]
Wat bedoel je met een link ?
Ik ben op zoek naar iemand die een rekenblad wil delen, waarin het mogelijk is om mijn van de netbeheerder gedownloade kwartiergegevens van een periode van een jaar, te importeren, en waarmee dan kan berekend worden of een batterij rendabel zou geweest zijn met mijn produktie/afname gegevens.
Ik heb al een paar online rekentools gebruikt, en de uitkomst daarvan, met dezelfde gegevens, gaan van terugverdiend op 5 jaar, niet terugbetaald op 15 jaar, totaal onbetrouwbaar dus, en geen van allen zijn transparant over de manier waarop dat berekend wordt.
Ik zou dus graag een sheet hebben waarvan ik kan zien hoe de terugverdientijd berekend wordt.
Ik heb zelf een excel rekensheet die eigenlijk exact dat doet wat jij beschrijft en is eigenlijk prima zelf te doen.
Je koppelt je eigenverbruik cq teruglevering met de data van de dynamische stroomprijzen ( de boxplot data zijn daar dan weer uit berekend, die grafiek die ik hier al had gepost, in mijn dataset was deze zelfs gekoppeld aan mijn verbruik )
Het enige is dat deze dus ook echt per 15 min interval is opgebouwd dus dat is een hoop data. Stuur maar een pm als je meer wilt weten.
Belangrijk is echter dat je ook je eigen verbruik, opwerk en teruglevering in die 15 min interval beschikbaar hebt, via home wizard kan dat.
EV-batterijen vereisen wel wat meer kennis, kunde en veiligheidsmaatregelen in vergelijking met LFP.Boschkabouter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:51:
[...]
Beste @Ersus , je hebt helemaal gelijk. Alle zonnestroom die je achter de meter kan gebruiken is voordelig voor je. Besparing is in iedergeval de belastingen bovenop de kale stroomprijs. Dit is algauw 13 cent per kWh.
Kijk eens hiernaar: https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki Gebruik maken van EV batterijen, deze koop je voor minder dan €100\kWh capaciteit. Hiermee is een grote accu ineens wel interessant.
Ik heb zelf 20kWp panelen en 120kWh accu. Laden van de accu is dcdc, 97,5% efficientie. Als je dan ook nog eens de EV middels dc kan laden ipv ac, kom je echt wel ergens.
Helemaal juist, en zeg maar gerust heel veel meer kennis en kunde, anders loop je al snel de kans dat je buiten met hopelijk met je hele familie bij een rode auto met zwaailichten naar de resten van je huis staat te kijken.Oilman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:55:
[...]
EV-batterijen vereisen wel wat meer kennis, kunde en veiligheidsmaatregelen in vergelijking met LFP.
De hiervoor benodigde kennis, kunde en informatie kun je niet uit wat YouTube filmpjes halen, een gedegen hogere technische studie is daar wel het minimum.
Voor een normale elektricien is dit al een brug of 10 te ver.
Valt eigenlijk wel mee. Ik zie meer voordelen voor EV batterijen. Gebruik van de hele EV batterij, met alle veiligheden die hierin verwerkt zijn, HV batterij, laag Amperage, veel minder warmteproductie=minder verliezen. Grote accu wil ook zeggen laden met lage C, 0,1-0,2C is normaal, dan kan je nog steeds met 10-20 kW laden en ontladen met maar 25A. Kabels van 6-10 mm2 is voldoende.Oilman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:55:
[...]
EV-batterijen vereisen wel wat meer kennis, kunde en veiligheidsmaatregelen in vergelijking met LFP.
Heb in 2025 bijgehouden hoeveel de thuisaccu hier aan "winst" kan genereren, waarbij de eerste maanden de opslag nog beperkt was en dit is uiteraard excl. afschrijving. Gemeten met een 3-fase kWh-meter icm dynamische tarieven:NiGeLaToR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:05:
@PinusRigida als ik 50€ per maand bespaar met boodschappen doen of ergens goedkoper ga tanken verdien ik volgens mij altijd meer, dus tjah. Je moet wel heel groot handelen wil dat écht impact maken. Althans: met de prijzen zoals ik ze nu mee maak en zie hoe het werkt. Ik begrijp dat de verschillen tussen tarieven voorheen veel hoger waren: als je iets kan inkopen voor 25 cent en kan verkopen voor 60 cent ofzo schiet het meer op. Alleen, dat is dan alsnog maar voor hele korte tijd.
:strip_exif()/f/image/VoPf5IUszGGaSAYOyCWF24vJ.png?f=user_large)
Voor de volledigheid: Met deze opbrengst doe je tegen de huidige omstandigheden +-30 jaar over het terugverdienen, vanaf 1-1-2027 wordt dat uiteraard anders.
Vanaf oktober had ik volgens mij de huidige capaciteit maar toen ging de zon ook wat minder schijnen, dus dit jaar nieuwe kansen en denk dat 600-750 Euro/jaar met 54 kWh wel mogelijk moet zijn.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Eigenlijk is dat het verstandigsteOilman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Het klinkt meer als oogkleppen op. Hoeveel keer moet je de auto laden uit de accu om de kostprijs van de accu incl omvormer terug te verdienen? Alle PV die je nu in januari terug geleverd had aan het net met een dynamisch contract had ook gewoon €0.235 opgeleverd, want de prijzen zijn zeer stabiel in januari. Met de spread die op dit moment zeer gering is kan het gewoon niet uit. Volgend jaar bespaar je de energiebelasting en dergelijk er mee, omdat je niet meer mag salderen, maar dan nog zie ik het sommetje niet.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Gaaf project! Helemaal juist.Boschkabouter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:51:
[...]
Beste @Ersus , je hebt helemaal gelijk. Alle zonnestroom die je achter de meter kan gebruiken is voordelig voor je. Besparing is in iedergeval de belastingen bovenop de kale stroomprijs. Dit is algauw 13 cent per kWh.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Afwachten wat Victron clustering gaat doen, evt dan met de HS19 en EV pakketten uitbreiden als de emulator Victron gaat ondersteunen.Boschkabouter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Valt eigenlijk wel mee. Ik zie meer voordelen voor EV batterijen. Gebruik van de hele EV batterij, met alle veiligheden die hierin verwerkt zijn, HV batterij, laag Amperage, veel minder warmteproductie=minder verliezen. Grote accu wil ook zeggen laden met lage C, 0,1-0,2C is normaal, dan kan je nog steeds met 10-20 kW laden en ontladen met maar 25A. Kabels van 6-10 mm2 is voldoende.
Ik heb geen gegevens op kwartierbasis ivm zonneproduktie en eigen verbruik, wel schrijf ik maandelijks de tellers op van de groenestroom tellers.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Oké, ik dacht namelijk dat je een link had.
Ik heb zelf een excel rekensheet die eigenlijk exact dat doet wat jij beschrijft en is eigenlijk prima zelf te doen.
Je koppelt je eigenverbruik cq teruglevering met de data van de dynamische stroomprijzen ( de boxplot data zijn daar dan weer uit berekend, die grafiek die ik hier al had gepost, in mijn dataset was deze zelfs gekoppeld aan mijn verbruik )
Het enige is dat deze dus ook echt per 15 min interval is opgebouwd dus dat is een hoop data. Stuur maar een pm als je meer wilt weten.
Belangrijk is echter dat je ook je eigen verbruik, opwerk en teruglevering in die 15 min interval beschikbaar hebt, via home wizard kan dat.
In Home Assistant lees ik 1 van mijn omvormers uit, deze SMA omvormer geeft wel een hogere waarde aan dan de werkelijk gemeten waarde op maandbasis, daar moet ik dus een correctiefactor op toepassen in HA.
de andere omvormer kan ik niet uitlezen, maar ik heb aan de hand van mijn maandelijkse tellerstanden over een periode van meer dan 10 jaar, een verhouding bepaald, waarbij ik het vermogen van de SMA omvormer vermenigvuldig met deze facto, om zo bij benadering ook de productie van de 2de omvormer in HA te zetten.
Helemaal klopt dat niet, omdat ze een iets andere orientatie hebben, en op andere momenten schaduw hebben.
Ik denk eraan om aan de hand van de kwartier waarden, de stat of charge van een batterij te simuleren, waarbij injectie bvb voor 90% in de batterij komt, en bij afname van het net, de batterij 110% levert (omzettingsverliezen bij laden en ontladen van de batterij)
Ik heb een variabel stroomcontract, waarbij de prijs per maand kan wijzigen. en ik die ook in de sheet zou kunnen zetten.
Op die manier zou ik de mogelijke opbrengst/kosten van de batterij kunnen bepalen, als ik ook de batterijcapaciteit en de batterijprijs in rekening breng, zonder over de detailgegevens van zonneproduktie en eigen verbruik te beschikken, of zie ik dingen over het hoofd ?
Klopt, ik neem dan de fiets.Oilman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Mijn persoonlijke vrijheid is niet anders als ik een auto uit een thuisaccu laad of dat het net zorgt dat ik de volgende dag met het volledig rijbereik kan vertrekken.
Ik zie die voordelen ook, maar dat maakt de nadelen niet minder. Als het mis gaat, dan gaat het ook direct heel serieus mis. Het risico is 2-ledig, aan de ene kant het risico op een elektrische schok en daarnaast het risico op brand, die niet ook direct niet meer te blussen is.Boschkabouter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Valt eigenlijk wel mee. Ik zie meer voordelen voor EV batterijen. Gebruik van de hele EV batterij, met alle veiligheden die hierin verwerkt zijn, HV batterij, laag Amperage, veel minder warmteproductie=minder verliezen. Grote accu wil ook zeggen laden met lage C, 0,1-0,2C is normaal, dan kan je nog steeds met 10-20 kW laden en ontladen met maar 25A. Kabels van 6-10 mm2 is voldoende.
Waar ik een LFP nog wel in huis durf te zetten, zeker met een capaciteit van zeg 5-15 kWh, zou ik dat met 60 kWh EV accu project echt niet meer doen. Daarnaast zou ik die ruimte dan ook achter een slot willen hebben, zodat de kinderen er echt niet bij kunnen komen in een onverhoopt nieuwsgierige bui.
Jan-tweak en ik hebben het hier over appels en peren. Hij laat op basis van zes maanden een wiskundige benadering zien en trekt op grond van die uitkomsten conclusies voor jouw situatie. De vraag is echter of het eerste en derde kwartiel in dit verband wel relevant zijn. Bovendien presenteer hij een brutoprijs die niet voor elk dynamisch energiecontract gelijk is.Merijn. schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:08:
[...]
Ter nuancering in je discussie met @Jan-tweak : je zegt dat je eerste plaatje een gemiddelde laat zien, maar is het niet een totaal over het jaar verdeelt in de tijdsblokken van een dag? Met je huidige toelichting, zou je, zoals ik de grafiek lees, tussen 12:00 en 13:00 uur gemiddeld 1.000kWh per dag opwekken, das dus 365.000kWh op jaarbasis alleen al in dat uur. Knappe PV installatie heb je dan.![]()
Dat je over een heel jaar gezien in het tijdsblok 12:00 - 13:00 uur 1.000 kWh opwekt, klinkt al een stuk aannemelijker.
Als je je huidige grafiek over een aantal kortere perioden zou genereren, bijvoorbeeld december t/m februari en juni t/m augustus, denk ik dat er een behoorlijk ander beeld zichtbaar wordt. En dat is ook wat Jan-tweak bedoelt vermoed ik.
Wanneer ik de inkoopprijzen over dezelfde zes maanden analyseer, kom ik inderdaad tot dezelfde uitkomst als hij laat zien. Deze uitkomst is voor mij echter niet relevant. Ik heb namelijk al geruime tijd geleden bewust gekozen voor batterijen in combinatie met een dynamisch energiecontract, zonnepanelen en een warmtepomp. Iedere situatie is anders en bij de keuze voor een batterij spelen veel meer factoren een rol dan alleen de stroomprijs.
In de grafieken die ik heb aangeleverd, zijn mijn werkelijke en verifieerbare cijfers over het volledige jaar 2025 weergegeven.
Feiten en uitgangspunten
• De afrekening vindt plaats op jaarbasis, met toepassing van de salderingsregeling.
• Ik beschik over kwartiergegevens van inkoopprijs, verkoopprijs, verbruik en opwekking over meerdere jaren.
• In de eerste grafiek wordt de relatie weergegeven tussen de uurprijs en de afgenomen en teruggeleverde kilowatturen via de meter.
• Jeroen.nl gebruik ik als controlemiddel om te verifiëren of mijn energieleverancier de meetgegevens correct verwerkt; er mag geen interpretatieruimte zijn.
• Feitelijk hoort de analyse van mijn zonnepanelen niet in het plaatje van Jeroen.nl thuis.
Wat zich achter de stroommeter afspeelt, is niet in de grafiek opgenomen.
De grafiek toont de gemiddelde inkoopprijs per uur over een heel jaar, gebaseerd op de EPEX Spot-prijs (marktprijs). Hierin is duidelijk te zien dat bij hoge stroomprijzen mijn netafname minimaal is en het eigen verbruik maximaal. Omgekeerd geldt dat bij lage stroomprijzen de netafname juist toeneemt. De batterij kan zowel in de zomer als in de winter effectief worden ingezet, mits het laadvermogen toereikend is.
Hiernaast heb ik een goed inzicht wat de gevolgen zijn voor het jaar 2027 als de salderingsregeling niet meer van toepassing is en als mogelijk in 2028 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten vaak “capaciteitstarief” of “bloktarief” genoemd wordt ingevoerd.
Mijn totale verbruik is niet volledig in de grafiek zichtbaar, omdat een aanzienlijk deel achter de meter plaatsvindt.
Jaarcijfers 2025
• Ingekocht: 5.200 kWh
• Verkocht: 5.700 kWh
• Opbrengst zonnepanelen: 7.500 kWh
• Totaal eigen verbruik: 6.200 kWh
• Terugontvangen bij afrekening: € 750
Als ik het zo lees heb je je setup zonder batterij eigenlijk al behoorlijk goed geoptimaliseerd.
In België, met een terugdraaiende digitale meter en lage terugleververgoeding, is een thuisbatterij logisch te verklaren, maar de businesscase blijft wel belangrijk.
Op dit moment voelt een batterij vooral als een manier om je zelfverbruik te verhogen en pieken af te vlakken, niet per se om snel geld te besparen.
Qua capaciteit zou ik persoonlijk eerder mikken op het dekken van avond- en nachtverbruik dan op het opslaan van alle overschotten.
Als je Home Assistant gebruikt, zou ik zeker kijken naar systemen met goede integratie en inzicht in de data.
In België, met een terugdraaiende digitale meter en lage terugleververgoeding, is een thuisbatterij logisch te verklaren, maar de businesscase blijft wel belangrijk.
Op dit moment voelt een batterij vooral als een manier om je zelfverbruik te verhogen en pieken af te vlakken, niet per se om snel geld te besparen.
Qua capaciteit zou ik persoonlijk eerder mikken op het dekken van avond- en nachtverbruik dan op het opslaan van alle overschotten.
Als je Home Assistant gebruikt, zou ik zeker kijken naar systemen met goede integratie en inzicht in de data.
even heel duidelijk, mijn datamodel staat wel bij een zo nauwkeurig opbrengst/verbruiksmodel en is eigenlijk ook gebasserd op een dynamisch tarief omdat je daarmee ook de mogelijke terugleverkosten kunt omzeilen (tenminste tot nu toe).mbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:20:
[...]
Ik heb geen gegevens op kwartierbasis ivm zonneproduktie en eigen verbruik, wel schrijf ik maandelijks de tellers op van de groenestroom tellers.
In Home Assistant lees ik 1 van mijn omvormers uit, deze SMA omvormer geeft wel een hogere waarde aan dan de werkelijk gemeten waarde op maandbasis, daar moet ik dus een correctiefactor op toepassen in HA.
de andere omvormer kan ik niet uitlezen, maar ik heb aan de hand van mijn maandelijkse tellerstanden over een periode van meer dan 10 jaar, een verhouding bepaald, waarbij ik het vermogen van de SMA omvormer vermenigvuldig met deze facto, om zo bij benadering ook de productie van de 2de omvormer in HA te zetten.
Helemaal klopt dat niet, omdat ze een iets andere orientatie hebben, en op andere momenten schaduw hebben.
Ik denk eraan om aan de hand van de kwartier waarden, de stat of charge van een batterij te simuleren, waarbij injectie bvb voor 90% in de batterij komt, en bij afname van het net, de batterij 110% levert (omzettingsverliezen bij laden en ontladen van de batterij)
Ik heb een variabel stroomcontract, waarbij de prijs per maand kan wijzigen. en ik die ook in de sheet zou kunnen zetten.
Op die manier zou ik de mogelijke opbrengst/kosten van de batterij kunnen bepalen, als ik ook de batterijcapaciteit en de batterijprijs in rekening breng, zonder over de detailgegevens van zonneproduktie en eigen verbruik te beschikken, of zie ik dingen over het hoofd ?
heb je slechts maandelijkse cijfers (en dat is wel erg groof) en ook maar beperkte data van je zonnepanelen wat verwacht je dan van een rekenmodel als uitkomst.
shit in geeft veelal shit out, helaas een goede berekening valt en staat met nauwkeurige data, heb je die niet dan blijven er gewoon de meer dobbelsteen achtige modelen over die je mogelijk een richting kunnen geven maar ook niet meer dan dat.
als eerste zou ik (mits je over een slimme meter beschikt) een home Wizard P1 dongle kopen (circa 25 euro) en daarmee eens beginnen om je verbruiksgegevens goed in kaart te brengen. Je kunt bepaalde merken PV omvormers overigens ook daarin laten uitlezen, kijk maar op hun site of jouw omvormers ook daarop staan. Alternatief zou je zelf kunnen kiezen om een kWh meter van HW in je groepenkast te plaatsen, ook die krijg je dan direct uitleesbaar in de HW app en data.
en nee, zonder die gegevens wordt het vrij lastig om een naukeurige berekening te doen, wat ik zou doen is voor een systeem keizen, waarbij je eenvoudig de capaciteit kunt uitbreiden in redelijke stappen, stappen van 5 kWh zijn veelal te veel van het goede (bv marstek).
Ik zou bv gaan voor een systeem als de Zendure SolarFlow 2400AC, die ook een behoorlijke vermogenscapaciteit van tot 2400W heeft, een batterijmodule van 2,88 kWh heeft en deze tot ruim 17 kWh (6 modules) kan uitbreiden. Een zeer goede app heeft met veel instelmogelijkheden en wat vooral voor jou belangrijk is een heel goede integratie in HA heeft.
Heb je wel een slimme meter in huis? zo niet heeft Zendure ook ipv hun eigen P1 dongle ook een smart meter die je via CT klemmen dan wel in de groepenkast moeten inbouwen.
gezien je beperkte gegevens heb ik wel een idee, kijk eens of je dat zou kunnen doen.
kijk mn even naar je gegevens in de maanden, maart, april, september en oktober en een reverentie maanden mei en juni
kijk wat je je verbruik (vanuit het net, teller 1 en 2) is en je teruglevering (teller 3 rn 4), in die maand ( die gegevens zou je moeten hebben), deel deze door het aantal dagen van die maand. (dus dit doe je per maand)
dat zou je ook in een grafiek kunnen zetten, daar zie je eigenlijk het verbruik van voornamelijk in de avond/nacht en tijdens dagen dat je weinig zon hebt gekregen.
dat verbruik verhoog je met keer 1,25 ( om 25% verlies van laden/ontladen te simuleren) en nog een keer met 1,1 (om de SOC max 10%) te simuleren.
dus per maand krijg je 3 getallen met een dag gemiddelde.
1 - netto verbruik
2 - teruglevering PV
3. butto verbruik t.b.v. capaciteit thuis-batterij
zie zult waarschijnlijk zien dat mn in mogelijk begin maart en ook in oktober je verbruik hoger is dan de teruglevering van je PV, dat is dan ook direct bij een variabel contract je grens dat je een batterij optimaal kunt inzetten.
dit een een voorbeeld ( is ook steeds een dag gemiddelde van uit maand gegevens)
:strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large)
let op dit is dus gewoon een voorbeeld.
bij dit voorbeeld zie je dat een ideal capaciteit ergens tussen de 7 en 6 kWh ligt, dus 5 kWh is hier te weinig, afhankelijk hoeveel reserve je wilt inbouwen is bij dit voorbeeld ebv een zendure 2400 met twee batterij modules eigenlijk een heel mooie puntlanding.
je ziet hier omdat hier de gegevens van een heel jaar zijn genomen ook direct dat in de winter je nauwelijks effect zult hebben (afhankelijk van je PV natuurlijk) en in de zomer hou je nog steeds veel te veel over, zeker gezien de hoge terugleverboetes zou ik zeker eens kijken of een dynamisch contract niet goedkoper voor je is.
kijk eens waar jij op uit komt. succes
[ Voor 23% gewijzigd door Jan-tweak op 29-01-2026 12:12 ]
zeker bij een batterijopslag > 20 kWh zou je eigenlijk zeer verstandig aan doen om de regels van de PGS 37-1: richtlijn voor de opslag van lithiumhoudende batterijen en accu's volledig om te zetten.Oilman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Ik zie die voordelen ook, maar dat maakt de nadelen niet minder. Als het mis gaat, dan gaat het ook direct heel serieus mis. Het risico is 2-ledig, aan de ene kant het risico op een elektrische schok en daarnaast het risico op brand, die niet ook direct niet meer te blussen is.
Waar ik een LFP nog wel in huis durf te zetten, zeker met een capaciteit van zeg 5-15 kWh, zou ik dat met 60 kWh EV accu project echt niet meer doen. Daarnaast zou ik die ruimte dan ook achter een slot willen hebben, zodat de kinderen er echt niet bij kunnen komen in een onverhoopt nieuwsgierige bui.
ondanks dat particulieren in de norm worden uitgesloten wordt wel heel duidelijk geadviseert bij EOS>20kWh toch deze norm als leiddraad toe te passen.
"Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen). Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen."
even los wat een verzekering hiervan denk en in zijn polisvoorwaarden heeft opgenomen, voordat je daar aan begint lijkt het me raadzaam om dat met je verzekering af te stemmen, want anders loop je de kans dat zowel je huis en mogelijk ook je aansparkelijkheidsverzkering niet meer thuis geeft als het mis is gegaan, en je huis maar ook de omgevingsschade niet verzekerd is, de kosten zouden dan wel eens meer dan miljoen(en) kunnen gaan bedragen waar jij dan zelf voor verantwoordelijk kunt worden gesteld.
lijkt met het risico echt niet waard.
In maart uit? en november pas in?Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:12:
[...]
in mijn ogen ga je door gebruik te maken van gemiddelde over een heel jaar de zaak vernachelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Heb jij dan nog een andere warmtebron? maart roert zijn staart.... en kan nog flink koud zijn...
okt vaak mild, maar soms om de frisheid weg te nemen ga ik dan toch wel op de minimum staand draaien.
(kan best zijn dat mijn MHI ZSX-en een mooie laagstand hebben en daardoor eerder inzetbaar...)
Gezien mijn opwek in betreffende maanden, hoop ik dat "minimum draaien" uit de (toekomstige??) thuisbatterij te kunnen halen
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
okOilman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Volgens mij reageer ik netjes met argumenten, prima dat je een andere mening heb, maar reageer dan inhoudelijk of niet. Als we in een rationele discussie er termen als 'vrijheid' en 'emotie' bij gaan halen, dan trigger ik daar op.
Je veegt andermans argumenten van tafel, maar het kan zijn dat je het niet merkt, iets met oogkleppen.Oilman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Volgens mij reageer ik netjes met argumenten, prima dat je een andere mening heb, maar reageer dan inhoudelijk of niet. Als we in een rationele discussie er termen als 'vrijheid' en 'emotie' bij gaan halen, dan trigger ik daar op.
Jouw mening of argumenten zijn zeker niet de wereldstandaard, wellicht binnen jouw 4 muren maar daar blijft het dan ook bij.
[ Voor 12% gewijzigd door Ersus op 29-01-2026 12:32 ]
dat kan, ik geef alleen weer hoe het bij mij is, in obtober heeft hij wel iets gedaan, maar dat was relatief weinig dit jaar, en dat zag ik in 2024 ook al. en eind maart (daar had dus eind moeten staan ipv begin) was toch wel het einde van het stookseizoen, soms heb je ook in april nog iets maar ook dat is relatief weinig, mijn workstation verbruikte meer.Hansieo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:16:
[...]
In maart uit? en november pas in?![]()
Heb jij dan nog een andere warmtebron? maart roert zijn staart.... en kan nog flink koud zijn...
okt vaak mild, maar soms om de frisheid weg te nemen ga ik dan toch wel op de minimum staand draaien.
(kan best zijn dat mijn MHI ZSX-en een mooie laagstand hebben en daardoor eerder inzetbaar...)
Gezien mijn opwek in betreffende maanden, hoop ik dat "minimum draaien" uit de (toekomstige??) thuisbatterij te kunnen halen
Als je een all-electric hebt(?) regelt de WP ook je warmwatervoorziening. Kan me dus niet voorstellen dat je WP uit kan in die maanden. In de keuken kun je natuurlijk een Quooker hebben(?), maar anders slaat die daar ook voor aan. De salmonella/legionella run wekelijks/maandelijks verbruikt ook wat. Als je nog gas hebt voor warm water, snap ik dat je WP van mrt tot okt/novJan-tweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:20:
[...]
dat kan, ik geef alleen weer hoe het bij mij is, in obtober heeft hij wel iets gedaan, maar dat was relatief weinig dit jaar, en dat zag ik in 2024 ook al. en eind maart (daar had dus eind moeten staan ipv begin) was toch wel het einde van het stookseizoen, soms heb je ook in april nog iets maar ook dat is relatief weining, mijn workstation verbruikte meer.
[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 29-01-2026 14:03 . Reden: editing :) ]
@Tao Er zijn ook warmtepompen + warmtepompboilers (of elektrische boilers).
Dan staat de wp in de zomermaanden meestal uit - behalve als er mee gekoeld wordt (fancoils).
Maar dat is vrij zeldzaam.
Dan staat de wp in de zomermaanden meestal uit - behalve als er mee gekoeld wordt (fancoils).
Maar dat is vrij zeldzaam.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
snap ik, alleen ik heb dus geen al-electric maar een hybride, dus daar heb ik geen last van.Tao schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Als je een all-electric hebt(?) regelt de WP ook je warmwatervoorziening. Kan me dus niet voorstellen dat je WP uit kan in die maanden. In de keuken kun je natuurlijk een Quooker hebben(?), maar anders slaat die daar ook voor aan. De salmonella/legionella run wekelijks/maandelijks verbruikt ook wat. Als je nog gas hebt voor warm water, snap ik dat je WP van mrt tot okt/novniet(s/veel) te doen heeft.
Maar met full electic gaat dan je verbruik in april <> september fors omlaag. De complete verwarmingsvraag valt weg en SWW is niet zoveel kWh'tjes als je dat afzet tegen zonneproductie. Daarnaast gaat bij mij de vloerverwarming in de badkamer (elektrisch) ook uit. Scheelt toch 400W continu = 8-10kwh per dag.Tao schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Als je een all-electric hebt(?) regelt de WP ook je warmwatervoorziening. Kan me dus niet voorstellen dat je WP uit kan in die maanden. In de keuken kun je natuurlijk een Quooker hebben(?), maar anders slaat die daar ook voor aan. De salmonella/legionella run wekelijks/maandelijks verbruikt ook wat. Als je nog gas hebt voor warm water, snap ik dat je WP van mrt tot okt/novniet(s/veel) te doen heeft.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Maar heb je aan de kwartiergegevens over een gans jaar, van de digitale meter dan niet genoeg informatie om te bekijken of een batterij interessant is of niet ?Jan-tweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:15:
[...]
even heel duidelijk, mijn datamodel staat wel bij een zo nauwkeurig opbrengst/verbruiksmodel en is eigenlijk ook gebasserd op een dynamisch tarief omdat je daarmee ook de mogelijke terugleverkosten kunt omzeilen (tenminste tot nu toe).
heb je slechts maandelijkse cijfers (en dat is wel erg groof) en ook maar beperkte data van je zonnepanelen wat verwacht je dan van een rekenmodel als uitkomst.
shit in geeft veelal shit out, helaas een goede berekening valt en staat met nauwkeurige data, heb je die niet dan blijven er gewoon de meer dobbelsteen achtige modelen over die je mogelijk een richting kunnen geven maar ook niet meer dan dat.
als eerste zou ik (mits je over een slimme meter beschikt) een home Wizard P1 dongle kopen (circa 25 euro) en daarmee eens beginnen om je verbruiksgegevens goed in kaart te brengen. Je kunt bepaalde merken PV omvormers overigens ook daarin laten uitlezen, kijk maar op hun site of jouw omvormers ook daarop staan. Alternatief zou je zelf kunnen kiezen om een kWh meter van HW in je groepenkast te plaatsen, ook die krijg je dan direct uitleesbaar in de HW app en data.
en nee, zonder die gegevens wordt het vrij lastig om een naukeurige berekening te doen, wat ik zou doen is voor een systeem keizen, waarbij je eenvoudig de capaciteit kunt uitbreiden in redelijke stappen, stappen van 5 kWh zijn veelal te veel van het goede (bv marstek).
Ik zou bv gaan voor een systeem als de Zendure SolarFlow 2400AC, die ook een behoorlijke vermogenscapaciteit van tot 2400W heeft, een batterijmodule van 2,88 kWh heeft en deze tot ruim 17 kWh (6 modules) kan uitbreiden. Een zeer goede app heeft met veel instelmogelijkheden en wat vooral voor jou belangrijk is een heel goede integratie in HA heeft.
Heb je wel een slimme meter in huis? zo niet heeft Zendure ook ipv hun eigen P1 dongle ook een smart meter die je via CT klemmen dan wel in de groepenkast moeten inbouwen.
gezien je beperkte gegevens heb ik wel een idee, kijk eens of je dat zou kunnen doen.
kijk mn even naar je gegevens in de maanden, maart, april, september en oktober en een reverentie maanden mei en juni
kijk wat je je verbruik (vanuit het net, teller 1 en 2) is en je teruglevering (teller 3 rn 4), in die maand ( die gegevens zou je moeten hebben), deel deze door het aantal dagen van die maand. (dus dit doe je per maand)
dat zou je ook in een grafiek kunnen zetten, daar zie je eigenlijk het verbruik van voornamelijk in de avond/nacht en tijdens dagen dat je weinig zon hebt gekregen.
dat verbruik verhoog je met keer 1,25 ( om 25% verlies van laden/ontladen te simuleren) en nog een keer met 1,1 (om de SOC max 10%) te simuleren.
dus per maand krijg je 3 getallen met een dag gemiddelde.
1 - netto verbruik
2 - teruglevering PV
3. butto verbruik t.b.v. capaciteit thuis-batterij
zie zult waarschijnlijk zien dat mn in mogelijk begin maart en ook in oktober je verbruik hoger is dan de teruglevering van je PV, dat is dan ook direct bij een variabel contract je grens dat je een batterij optimaal kunt inzetten.
dit een een voorbeeld ( is ook steeds een dag gemiddelde van uit maand gegevens)
[Afbeelding]
let op dit is dus gewoon een voorbeeld.
bij dit voorbeeld zie je dat een ideal capaciteit ergens tussen de 7 en 6 kWh ligt, dus 5 kWh is hier te weinig, afhankelijk hoeveel reserve je wilt inbouwen is bij dit voorbeeld ebv een zendure 2400 met twee batterij modules eigenlijk een heel mooie puntlanding.
je ziet hier omdat hier de gegevens van een heel jaar zijn genomen ook direct dat in de winter je nauwelijks effect zult hebben (afhankelijk van je PV natuurlijk) en in de zomer hou je nog steeds veel te veel over, zeker gezien de hoge terugleverboetes zou ik zeker eens kijken of een dynamisch contract niet goedkoper voor je is.
kijk eens waar jij op uit komt. succes
Je ziet in die gegevens toch per kwartier, of er overschotten zijn waarmee de batterij kan opgeladen worden, en ook wanneer en hoeveel afname er is van het net, afname die je zou kunnen vermijden als een batterij op dat moment de nodige energie zou kunnen leveren.
Op die manier kan je toch bepalen hoeveel afmame van het net je met een batterij gaat vermijden, hoeveel minder je dan gaat injecteren omdat er met je overschotten de batterij dan opgeladen wordt, en als je dan ook nog de prijs voor afname en injectie kent, kan je toch berekenen hoeveel je uitspaart met de batterij.
Waarom zou je dan nog je interne keuken van produktie en verbruik nodig hebben, Wat zie ik over het hoofd ?
Mijn voorspelling is dat het niet genoeg oplevert.
De business case voor een batterij is momenteel bijna niet te maken. Dat verandert misschien per volgend jaar maar zeker is dat niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
sorry, ik volg je even niet meer, zou je dat even kunnen uitleggen?mbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Maar heb je aan de kwartiergegevens over een gans jaar, van de digitale meter dan niet genoeg informatie om te bekijken of een batterij interessant is of niet ?
zo ver ik weet beschik je juist niet over deze kwartiergegevens, omdat een digitale meter niet over een p1 poort beschikt kun je dit soort gegevens ook niet uit die stroommeter halen.
onderaan mijn vorige post heb ik je een wel een manier gegeven om per maand toch aan een redelijke afgeleide gegevens van zowel je stroombehoefte als ook overschot van je PV te komen en daarop zo goed mogelijk een verstandige keuze qua capaciteit te komen.
Je mag me ook via een pm gewoon die maandgegevens doorzetten, dan krijg je van mij de berekening terug.
Je ziet in die gegevens toch per kwartier, of er overschotten zijn waarmee de batterij kan opgeladen worden, en ook wanneer en hoeveel afname er is van het net, afname die je zou kunnen vermijden als een batterij op dat moment de nodige energie zou kunnen leveren.
Op die manier kan je toch bepalen hoeveel afmame van het net je met een batterij gaat vermijden, hoeveel minder je dan gaat injecteren omdat er met je overschotten de batterij dan opgeladen wordt, en als je dan ook nog de prijs voor afname en injectie kent, kan je toch berekenen hoeveel je uitspaart met de batterij.
Waarom zou je dan nog je interne keuken van produktie en verbruik nodig hebben, Wat zie ik over het hoofd ?
mogelijk dat je vergeet dan op dit moment heel wat lui die terugleverboetes gaan betalen, dus als je daar iets van af kunt gaan halen, al helemaal als de voordelen van de saldering volgend jaar vervallen zou een berekening wel eens anders uit kunnen vallen, niet dat je daar heel rijk van gaat worden. daarbij zie je dat de prijs van thuis-batterijen wel omlaag gaan.daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:50:
Mijn voorspelling is dat het niet genoeg oplevert.De business case voor een batterij is momenteel bijna niet te maken. Dat verandert misschien per volgend jaar maar zeker is dat niet.
Ik zou zeggen: reken het nog eens door met die terugleverboetes. De opbrengsten zijn nog steeds (fractioneel) hoger dan de boetes. Je krijgt dat echt niet weg gerekend. Maar de wereldmarkt voor batterijen is zo ontzettend veel groter dan Nederland dat wat we hier doen echt geen invloed op de prijs van batterijen gaat hebben. Het lijkt vooralsnog wishful thinking om te denken dat dat je het rond krijgt volgend jaar, maar wie weet waar het nieuwe kabinet mee komt.Jan-tweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:17:
[...]
mogelijk dat je vergeet dan op dit moment heel wat lui die terugleverboetes gaan betalen, dus als je daar iets van af kunt gaan halen, al helemaal als de voordelen van de saldering volgend jaar vervallen zou een berekening wel eens anders uit kunnen vallen, niet dat je daar heel rijk van gaat worden. daarbij zie je dat de prijs van thuis-batterijen wel omlaag gaan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In België kan je, als je een digitale meter hebt, die kwartiergegevens bij de netbeheerder downloaden, en dat gaat een paar jaar terug,Jan-tweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:55:
[...]
sorry, ik volg je even niet meer, zou je dat even kunnen uitleggen?
zo ver ik weet beschik je juist niet over deze kwartiergegevens, omdat een digitale meter niet over een p1 poort beschikt kun je dit soort gegevens ook niet uit die stroommeter halen.
onderaan mijn vorige post heb ik je een wel een manier gegeven om per maand toch aan een redelijke afgeleide gegevens van zowel je stroombehoefte als ook overschot van je PV te komen en daarop zo goed mogelijk een verstandige keuze qua capaciteit te komen.
Je mag me ook via een pm gewoon die maandgegevens doorzetten, dan krijg je van mij de berekening terug.![]()
[...]
Wel niet de produktiegegevens van de zonnepanelen en het interne eigenverbruik natuurlijk, want daar heeft de netbeheerder geen zicht op.
oke, dan is het wel erg handig dat je aangeeft dat het in Belgie is, want daar zit e.e.a. toch duidelijk wat anders, ook qua thuis-batterij. daar heeft een thuis-batterij altijd de limiet van 800W, in Nederland is dat alleen als deze op een willekeurige WCD is aangesloten. ook je keuze is daar beperkt gezien deze wel op de lijst moet staan.mbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:51:
[...]
In België kan je, als je een digitale meter hebt, die kwartiergegevens bij de netbeheerder downloaden, en dat gaat een paar jaar terug,
Wel niet de produktiegegevens van de zonnepanelen en het interne eigenverbruik natuurlijk, want daar heeft de netbeheerder geen zicht op.
Volledig eens met je stelling, morgen zullen we het weten.daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:24:
[...]
Ik zou zeggen: reken het nog eens door met die terugleverboetes. De opbrengsten zijn nog steeds (fractioneel) hoger dan de boetes. Je krijgt dat echt niet weg gerekend. Maar de wereldmarkt voor batterijen is zo ontzettend veel groter dan Nederland dat wat we hier doen echt geen invloed op de prijs van batterijen gaat hebben. Het lijkt vooralsnog wishful thinking om te denken dat dat je het rond krijgt volgend jaar, maar wie weet waar het nieuwe kabinet mee komt.
Zo zijn er ook mensen die denken dat de prijs van thuisbatterijen zullen stijgen tegen herfst 2026. Dat, terwijl de Duitse markt minstens 10x zo groot is. Mochten er dozenschuivers zijn die zo handelen en de prijs proberen op te drijven, dan zouden ze eens kunnen kijken naar de positie van zonnepanelen en hun installateurs na 2022.
Die limiet van 800W voor een thuisbatterij is niet correct, dat is enkel als je die op een willekeurig stopkontakt aansluit, als het stopkontakt op een aparte zekering staat, kan je met een stekkerbatterij tot 2.5kW gaan, en bij een batterij met vaste aansluiting, kan je tot 5kW per fase gaan, 10 kW totaal voor een 3 fasensysteem, en hoger als je een netstudie laat uitvoeren door de netbeheerder. Als je hoger gaat dan 10kWh, wordt je door de fiscus wel als BTW plichtig beschouwd voor de verkoop van de stroom die je injecteert.Jan-tweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:10:
[...]
oke, dan is het wel erg handig dat je aangeeft dat het in Belgie is, want daar zit e.e.a. toch duidelijk wat anders, ook qua thuis-batterij. daar heeft een thuis-batterij altijd de limiet van 800W, in Nederland is dat alleen als deze op een willekeurige WCD is aangesloten. ook je keuze is daar beperkt gezien deze wel op de lijst moet staan.
Maar mijn vraag ging over dat je enkel met de kwartiergegevens, de stroomtarieven, batterijeigenschappen en prijs, genoeg hebt om de rendabiliteit van een batterij te beoordelen, of dat ik nog iets over het hoofd zie ?
Als ik bvb in een kwartier een injectie heb van 1kWh, zou ik in de sheet, de SOC van de batterij met 0.9kWh kunnen verhogen op voorwaarde dat de max SOC nog niet bereikt is, als er dan bvb in het volgende kwartier een wolk voor de zon komt, en ik 0.5kWh ga afnemen, zou ik de SOC bvb met 0.55 kWh verlagen, en dat voor ieder kwartier, over een periode van een jaar, en op die manier kijken hoeveel net afname ik daarmee uitspaar, hoeveel er dan minder geinjecteerd wordt, en welke kwartierpiekvermogens hiermee vermeden worden.
Als ik dan de tarieven heb voor injectie, afname en piekvermogen, kan ik toch kijken hoeveel een bepaalde batterij me met de meetgegevens van dat jaar bespaard heeft, of vergeet ik nog wat mee te nemen in de berekening, want je leek te suggereren dat ik ook kwartier gegevens moest hebben van mijn zonneproduktie en het eigen verbruik, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen ?
[ Voor 3% gewijzigd door mbbs1024 op 29-01-2026 22:09 ]
Dat met de thuis-batterij (PiB) >800W is duidelijk, bedenk wel dat deze PiB met (>800W) een registratie bij Fluvius verplicht is. Tot in tegenstelling met Nederland is hierbij een aparte groep niet verplicht maar wordt wel aanbevolen.mbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Die limiet van 800W voor een thuisbatterij is niet correct, dat is enkel als je die op een willekeurig stopkontakt aansluit, als het stopkontakt op een aparte zekering staat, kan je met een stekkerbatterij tot 2.5kW gaan, en bij een batterij met vaste aansluiting, kan je tot 5kW per fase gaan, 10 kW totaal voor een 3 fasensysteem, en hoger als je een netstudie laat uitvoeren door de netbeheerder. Als je hoger gaat dan 10kWh, wordt je door de fiscus wel als BTW plichtig beschouwd voor de verkoop van de stroom die je injecteert.
Maar mijn vraag ging over dat je enkel met de kwartiergegevens, de stroomtarieven, batterijeigenschappen en prijs, genoeg hebt om de rendabiliteit van een batterij te beoordelen, of dat ik nog iets over het hoofd zie ?
Als ik bvb in een kwartier een injectie heb van 1kWh, zou ik in de sheet, de SOC van de batterij met 0.9kWh kunnen verhogen op voorwaarde dat de max SOC nog niet bereikt is, als er dan bvb in het volgende kwartier een wolk voor de zon komt, en ik 0.5kWh ga afnemen, zou ik de SOC bvb met 0.55 kWh verlagen, en dat voor ieder kwartier, over een periode van een jaar, en op die manier kijken hoeveel net afname ik daarmee uitspaar, hoeveel er dan minder geinjecteerd wordt, en welke kwartierpiekvermogens hiermee vermeden worden.
Als ik dan de tarieven heb voor injectie, afname en piekvermogen, kan ik toch kijken hoeveel een bepaalde batterij me met de meetgegevens van dat jaar bespaard heeft, of vergeet ik nog wat mee te nemen in de berekening, want je leek te suggereren dat ik ook kwartier gegevens moest hebben van mijn zonneproduktie en het eigen verbruik, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen ?
Overigens staan op de lijst slechts enkele thuis-batterijen die >800W kunnen.
Wat mij nog niet geheel duidelijk is wat je wilt berieiken met je thuis-batterij?
Is het zo lang mogelijk op NOM te draaien waarbij je via je batterij dus geen teruglevering (handel) gaat doen?
Als het dat is heb ik de werkwijze hoe de capaciteit te bereken je al eerder doorgegeven.
Dat is dan ook direct je minimum aan capaciteit, minder kán maar dan beperk je of de duur waarin je nom kunt draaien of je kunt slechts deels op een dag nom draaien.
Mijn advies is dus start eerst eens wat je bij nom nodig zou hebben en kijk zo ver nodig van daar uit verder.
Een paar vuistregels voor bepalen capaciteit van een thuisbatterijmbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Maar heb je aan de kwartiergegevens over een gans jaar, van de digitale meter dan niet genoeg informatie om te bekijken of een batterij interessant is of niet ?
De keuze voor de capaciteit hangt af van:
• Het vermogen van je zonnepanelen installatie: hoe meer zonnepanelen je hebt, des te meer energie je kunt opwekken en opslaan. Het is belangrijk dat de capaciteit van je thuisbatterij en het totale vermogen van je zonnepanelen in goede in verhouding staat. De opbrengst van je panelen vermenigvuldig de productie van je zonnepanelen met 1 à 1,5 voor de benodigde capaciteit. Het vermogen van zonnepanelen wordt aangegeven in Wattpiek (Wp): dat geeft aan hoeveel stroom een paneel kan opwekken onder optimale omstandigheden. Een voorbeeld: 10 panelen x 400 Wp per stuk = 4000 Wp = 4 kWp (k staat voor 1000) aan stroom. Je hebt dan een thuis- accu nodig van: 4 x 1 à 1,5 kWh = 4 tot 6 kWh.
• Kijk naar je dagelijkse stroomverbruik. Kijk op je energierekening of slimme meter hoeveel kWh je per dag verbruikt. Neem daarvan 60-80% als richtlijn voor de batterijcapaciteit. Bij verbruik van 10 kWh per dag, kies je bijvoorbeeld een thuis-batterij van 6 tot 8 kWh.
• Je energieverbruik: hoeveel energie verbruik je per dag, per week, per maand en per jaar? Hoeveel daarvan kun je dekken met je eigen zonne-energie?
Hoeveel wil je terugleveren aan het net of verkopen aan een dynamische energieleverancier? Hoeveel wil je opslaan in je thuisbatterij voor later gebruik?
Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen om je energiebehoefte te bepalen.
• Vuistregel, stel het dagverbruik is 32 kWh dit delen door 2 is 16 kWh delen door de factor 0,8 is 20 kWh bij een dynamische energiecontract zonder zonnepanelen.
Voor kleine huishoudens is een 5 kWh batterij geschikt, terwijl een 10 kWh variant geschikt is voor de meeste huishoudens.
Grote huishoudens of kleine bedrijven profiteren meer van een 20 kWh batterij.
vuistregels zijn leuk maar weerspiegelen niet je eigen situatie, primair (zeker als je vanuit de visie van NOM een thuis-batterij wilt gebruiken) is daarbij niet je PV overproductie (en dus niet wat de capaciteit van je PV installatie) van belang (dat is pas punt 2), maar hoeveel je tijdens de zonnige periode tijdens de donkere tijdvakken aan eigen verbruik hebt, bedenk dat laden van een EV vaak een dermate energiehoeveelheid benodigd die zelfs veelal de PV overproductie behoorlijk overstijgd (uitgaand van een gemiddelde PV installatie.clodders schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:42:
[...]
Een paar vuistregels voor bepalen capaciteit van een thuisbatterij
De keuze voor de capaciteit hangt af van:
• Het vermogen van je zonnepanelen installatie: hoe meer zonnepanelen je hebt, des te meer energie je kunt opwekken en opslaan. Het is belangrijk dat de capaciteit van je thuisbatterij en het totale vermogen van je zonnepanelen in goede in verhouding staat. De opbrengst van je panelen vermenigvuldig de productie van je zonnepanelen met 1 à 1,5 voor de benodigde capaciteit. Het vermogen van zonnepanelen wordt aangegeven in Wattpiek (Wp): dat geeft aan hoeveel stroom een paneel kan opwekken onder optimale omstandigheden. Een voorbeeld: 10 panelen x 400 Wp per stuk = 4000 Wp = 4 kWp (k staat voor 1000) aan stroom. Je hebt dan een thuis- accu nodig van: 4 x 1 à 1,5 kWh = 4 tot 6 kWh.
• Kijk naar je dagelijkse stroomverbruik. Kijk op je energierekening of slimme meter hoeveel kWh je per dag verbruikt. Neem daarvan 60-80% als richtlijn voor de batterijcapaciteit. Bij verbruik van 10 kWh per dag, kies je bijvoorbeeld een thuis-batterij van 6 tot 8 kWh.
• Je energieverbruik: hoeveel energie verbruik je per dag, per week, per maand en per jaar? Hoeveel daarvan kun je dekken met je eigen zonne-energie?
Hoeveel wil je terugleveren aan het net of verkopen aan een dynamische energieleverancier? Hoeveel wil je opslaan in je thuisbatterij voor later gebruik?
Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen om je energiebehoefte te bepalen.
• Vuistregel, stel het dagverbruik is 32 kWh dit delen door 2 is 16 kWh delen door de factor 0,8 is 20 kWh bij een dynamische energiecontract zonder zonnepanelen.
Voor kleine huishoudens is een 5 kWh batterij geschikt, terwijl een 10 kWh variant geschikt is voor de meeste huishoudens.
Grote huishoudens of kleine bedrijven profiteren meer van een 20 kWh batterij.
deze grafiek laat de relatie tussen verbruik en overproductie nog eens duidelijk zien. let op dit is puur een voorbeeld.
:strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large)
daarbij wordt je verbruik met de RTE gecalculeerd alsmede de SOC minimale state, zodat de batterij capaciteit die minimaal nog is wordt aangegeven. Zelf zou ik hier nog een circa 10-15% toeslag als reserve er bovenop zetten.
in bovenstaande grafiek is dit met een gemiddelde dagverbruik vanuit een maandverbruik berekend, dus redelijk grof, doe je dit op week cq dag niveau krijg je uiteraard een veel nauwkeurige weergave, een week gemiddelde geeft hierbij denk ik zelf een goede balans weer.
de snijpunten links en rechts tussen de lijnen PV overschot en batterij grote geven dan ook direct de grensen van een praktische NOM weer. daarbuiten zal een batterij niet meer optimaal via PV stroom werken, met een dynamisch contract zou je dan via laden tijdens de goedkopere uren en ontladen tijdens duurdere uren het nuttig gebruik verder kunnen uitbreiden.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 30-01-2026 11:28 ]
Ik probeer voor mezelf een (grotere) thuisaccu te verantwoorden. Heb nu een indevolt met 4kwh draaien omdat ik die via het werk voor zeer weinig kon kopen. Nu denk ik er over om die uit te breiden tot 12kwh. Totaal zou me dat geheel 1900 euro gaan kosten. Nu heb ik even simpele berekeing gemaakt. In 2025 had ik 170 dagen waarin ik meer dan 10kwh terugleverde aan het net. Als ik die 1700kwh (170x10kwh) nu op kan slaan en zelf weer gebruik en dus niet afneem bespaart me dat 1700 kwh afname van het net. Dus ik dacht de besparing is dus ongeveer 1700 x 0,28 (huidige tarief..ik heb geen terugleverkosten want nog oud contract). Is dus jaarbesparing van ongeveer 475 euro. Terugverdientijd dan ongeveer 4/5 jaar. Denk ik zo goed of zie ik iets over het hoofd?
-omzettingsverliezentiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:52:
Ik probeer voor mezelf een (grotere) thuisaccu te verantwoorden. Heb nu een indevolt met 4kwh draaien omdat ik die via het werk voor zeer weinig kon kopen. Nu denk ik er over om die uit te breiden tot 12kwh. Totaal zou me dat geheel 1900 euro gaan kosten. Nu heb ik even simpele berekeing gemaakt. In 2025 had ik 170 dagen waarin ik meer dan 10kwh terugleverde aan het net. Als ik die 1700kwh (170x10kwh) nu op kan slaan en zelf weer gebruik en dus niet afneem bespaart me dat 1700 kwh afname van het net. Dus ik dacht de besparing is dus ongeveer 1700 x 0,28 (huidige tarief..ik heb geen terugleverkosten want nog oud contract). Is dus jaarbesparing van ongeveer 475 euro. Terugverdientijd dan ongeveer 4/5 jaar. Denk ik zo goed of zie ik iets over het hoofd?
-Je gaat er nu vanuit dat je die 10 kWh ook daadwerkelijk weer kunt verbruiken, dat zal vaak niet het geval zijn in de zomer. Denk dat het al veel zou zijn als je de helft er van weet te benutten.
Ik denk dat je eerder uitkomt op 10-12 jaar tvt.
voor het geld hoef je het niet te doen, als je er lol aan beleeft kan dat ook een reden zijn...
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 30-01-2026 12:00 ]
Ik zit op een dagverbruik op 20/25 kwh dus denk dat ik een accu 's avonds/ 's nachts best eindje leeg krijg..de Peer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:59:
[...]
-omzettingsverliezen
-Je gaat er nu vanuit dat je die 10 kWh ook daadwerkelijk weer kunt verbruiken, dat zal vaak niet het geval zijn in de zomer. Denk dat het al veel zou zijn als je de helft er van weet te benutten.
Ik denk dat je eerder uitkomt op 10-12 jaar tvt.
voor het geld hoef je het niet te doen, als je er lol aan beleeft kan dat ook een reden zijn...
Van die 1700 raak je 25 procent kwijt.tiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:52:
Als je over gaat naar dynamisch kost stroom minder dan 28 cent, en terug leveren is vaak ook nog 8 cent of veel meer.
Dus je winst gaat naar 1300×0.20=260 euro of minder....
En wat @peer zegt klopt ook, in de lange zomerdagen maak ik snachts maar 3 kWh op van mijn totale 20 kWh per dag, dus die 10 kWh maak je zeker niet altijd weer op
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 30-01-2026 12:25 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dan wordt het weinig aantrekkelijk helaas. Hou ik het geld lekker in mijn zak..reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Van die 1700 raak je 25 procent kwijt.
Als je over gaat naar dynamisch kost stroom minder dan 28 cent, en terug leveren is vaak ook nog 8 cent of veel meer.
Dus je winst gaat naar 1300×0.20=260 euro of minder....
En wat @peer zegt klopt ook, in de lange zomerdagen maak ik snachts maar 3 kWh op van mijn totale 20 kWh per dag, dus die 10 kWh maak je zeker niet altijd weer op
herlaas wel ja, je vergeet (lees even mijn vorige post) dat je eerst moet kijken hoeveel vermogen je tijdens de "donkere tijdvakken op een dag" kunt verbruiken.tiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:52:
even hier een klein voorbeeld; je capaciteit van je batterij is 10 kWh; op een mooie zonnige dag kun je ook 12 kWh aan zonnestroom binnenkrijgen (overschot), het overige wordt namelijk al direct door je huis verbruikt; dat lijkt dsus prima te gaatn, 10 kWh daarvan kun je dus in je batterij zetten, dus die is nu voor de 100% vol. die avond en nacht verbruik je echter slechts 5 kWh, daarbij kun je normaal gesproken de laaste 10% van je batterij niet gebruiken, die blijven dus in je batterij zitten, effectief zou je dus slechts 9 kWh kunnen gebruiken, echter je het ook nog met verliezen te maken en stel deze is circa 25% (een gemiddelde waarde voor PiB); dus van die 9 kWh blijven er slechts 6,75kWh over die je stekker het huis in kunnen gaan, je verbruikt dus dan daarvan slechts 5 kWh, en dus circa ruim 2 kWh blijven in je batterij, met die 1 kWh die er al in zat is dat dus al 3 kWh aan restcapaciteit wat de volgende dag nog in je batterij zit.
In deze simpele berekening heb ik de verliezen alleen bij het ontladen berekend, werkelijk gebeurt dat natuurlijk bij zowel laden als ontladen, maar dat maakt het nog meer gecompliceerderder dan het al is.
vooe de volgende dag is er dus slechts plaats voor 7 kWh ipv de 10 kWh de vorige dag, ook hier blijft er dus bij gelijkblijvend verbruik weer 2 kWh over.
stel nu dat je dit 9 mnd kunt doen (250 dagen) = zou je bij 10 kWh laden = 2.500 kWh met je batterij kunnen laden en dus ook minder terugleveren, in werkelijkheid is het echter slechts 1*10 kWh en 249*7kWh=1.753 kWh dat is dus slechts 70% van de max. capaciteit van je batterij.
eigenlijk is je avond-nacht verbruik belangrijker (mits je voldoende zonne-energie overschot hebt), mijn advies is gebruik de eerder in mijn vorige post beschreven berekening om de meest ideale batterij grote te bepalen, vaak is iets meer geen probleem (voordeel je kunt dan ook bij een iets hoger verbruik op een dag toch nog volledig op NOM zitten, echter te groot is gewoon zonde omdat je die capaciteit waarschijnlijk niet gaat gebruiken, en te klein betekend dat je ondanks je batterij toch nog stroom nodig hebt vanuit het net, op zich als de volgende stap (uitbreiding capaciteit) duurder is dan het voordeel ook weer geen probleem en is het onder de streep dus goedkoper om die volgende stap niet te doen, key factor is dus je verbruik.
Je vermoed dus dat de recente aanpassing exportregels in China en de stijging van de grondstofprijzen geen invloed gaan hebben op de uiteindelijke marktprijs?Sonero schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:32:
[...]
Volledig eens met je stelling, morgen zullen we het weten.
Zo zijn er ook mensen die denken dat de prijs van thuisbatterijen zullen stijgen tegen herfst 2026. Dat, terwijl de Duitse markt minstens 10x zo groot is. Mochten er dozenschuivers zijn die zo handelen en de prijs proberen op te drijven, dan zouden ze eens kunnen kijken naar de positie van zonnepanelen en hun installateurs na 2022.
is dat nu of is dat in de periode maart-oktober ? ben je bv een EV aan te laden ?tiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Ik zit op een dagverbruik op 20/25 kwh dus denk dat ik een accu 's avonds/ 's nachts best eindje leeg krijg..
Bedankt voor je eerdere uitgebreide antwoord. Nee, dat verbruik is hele jaar elke dag..en nee geen ev. Ik hou het voor mezelf sinds 6 jaar bij. Dus zie wat er elke dag in/uit gaat. Opwek/teruglevering/zelfverbruik/afname etc.. Dan zit totale verbruik van het huis elke dag wel rond de 20/25 kwh.Jan-tweak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:30:
[...]
is dat nu of is dat in de periode maart-oktober ? ben je bv een EV aan te laden ?
Een opmerking er leiden meerdere wegen naar Rome en welke de juiste is hang geheel af van de persoonlijke situatie. Het zijn vuistregels zonder hoge wiskunde die een ieder kan toepassingen om een idee te hebben hoe groot een batterij zal moeten zijn. Hiernaast komen er nog meer factoren bij kijken waarmee rekening gehouden moet worden.Jan-tweak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:24:
[...]
vuistregels zijn leuk maar weerspiegelen niet je eigen situatie, primair (zeker als je vanuit de visie van NOM een thuis-batterij wilt gebruiken) is daarbij niet je PV overproductie (en dus niet wat de capaciteit van je PV installatie) van belang (dat is pas punt 2), maar hoeveel je tijdens de zonnige periode tijdens de donkere tijdvakken aan eigen verbruik hebt, bedenk dat laden van een EV vaak een dermate energiehoeveelheid benodigd die zelfs veelal de PV overproductie behoorlijk overstijgd (uitgaand van een gemiddelde PV installatie.
deze grafiek laat de relatie tussen verbruik en overproductie nog eens duidelijk zien. let op dit is puur een voorbeeld.
[Afbeelding]
daarbij wordt je verbruik met de RTE gecalculeerd alsmede de SOC minimale state, zodat de batterij capaciteit die minimaal nog is wordt aangegeven. Zelf zou ik hier nog een circa 10-15% toeslag als reserve er bovenop zetten.
in bovenstaande grafiek is dit met een gemiddelde dagverbruik vanuit een maandverbruik berekend, dus redelijk grof, doe je dit op week cq dag niveau krijg je uiteraard een veel nauwkeurige weergave, een week gemiddelde geeft hierbij denk ik zelf een goede balans weer.
de snijpunten links en rechts tussen de lijnen PV overschot en batterij grote geven dan ook direct de grensen van een praktische NOM weer. daarbuiten zal een batterij niet meer optimaal via PV stroom werken, met een dynamisch contract zou je dan via laden tijdens de goedkopere uren en ontladen tijdens duurdere uren het nuttig gebruik verder kunnen uitbreiden.
oke, ik schrikt daar wel van, dat is een behoorlijke hoeveelheid, als ik puur naar mijn eigen jaargemiddelde kijk is dat nog geen 11 kWh en ik heb wel een warmtepomp wat alleen al voor een 6 kWh op jaargemiddelde voor zijn rekening neemt. Zonder die warmtepomp zou ik op nog geen 5 kWh per dag komen.tiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:37:
[...]
Bedankt voor je eerdere uitgebreide antwoord. Nee, dat verbruik is hele jaar elke dag..en nee geen ev. Ik hou het voor mezelf sinds 6 jaar bij. Dus zie wat er elke dag in/uit gaat. Opwek/teruglevering/zelfverbruik/afname etc.. Dan zit totale verbruik van het huis elke dag wel rond de 20/25 kwh.
mogelijk zou je eens je verbruiksgemiddelen voor een dag (op basis van je maandgemiddelden) en je teruglevering PV voor de maanden maart, april, mei en september en oktober hier kunnen posten, je mag deze ook naar mij via een pm sturen als je dat hier niet wilt posten.
Dat is juist, alleen de foutmarge van jouw vuistregels lijken mij zelf aan de hoge kant, maar prima, als je dat wilt gebruiken, de keuze is aan jou en zoals je zelf aangeeft dit is een vrij complexe materie waar er eigenlijk geen eenvoudig algemeen antwoord gegeven kan worden, je zult elke situatie op basis van zijn specifieke eigenschappen moeten afwegen en daarop de juiste keuze maken, vuistregels passen daar dus veelal niet goed bij.clodders schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Een opmerking er leiden meerdere wegen naar Rome en welke de juiste is hang geheel af van de persoonlijke situatie. Het zijn vuistregels zonder hoge wiskunde die een ieder kan toepassingen om een idee te hebben hoe groot een batterij zal moeten zijn. Hiernaast komen er nog meer factoren bij kijken waarmee rekening gehouden moet worden.
het is vast al eerder gevraagd maar ik kan het zo snel niet vinden, Hoeveel kWh haal je nou bijvoorbeeld per dag echt uit een zeg 5kWh Marstek?
Mijn verbruik is meer en meer aan het worden en ik begin me af te vragen of ik een 5kWh nog wel moet overwegen.
Als een 5 kWh bijvoorbeeld maar tot 30% ontladen kan worden en je rekening houdt met 15% deg over de jaren en 12% verliezen voor conversie naar 230v op laag wattage in mijn geval is die accu eigenlijk maar 2.65 kWh in theorie na 5+ jaar deg, klopt dit?
Want dit zou niet meer voldoende zijn om mijn nacht verbruik te dekken.
Wand mijn manier om naar de benodigde accu capaciteit te kijken is hoeveel stroom gebruik ik per nacht en avond en welke accu geeft dat in werkelijke capaciteit. Capaciteit overdragen naar de volgende dag is wat mij betreft niet rendabel genoeg om relevant te zijn voor de aanschaf. Het aantal dagen zonder genoeg stroom uit de panelen die ook nog eens volgen op een dag met meer stroom is vrijwel nihil en dus is die extra capaciteit zelden in gebruik en dus vooral geldverspilling.
Mijn verbruik is meer en meer aan het worden en ik begin me af te vragen of ik een 5kWh nog wel moet overwegen.
Als een 5 kWh bijvoorbeeld maar tot 30% ontladen kan worden en je rekening houdt met 15% deg over de jaren en 12% verliezen voor conversie naar 230v op laag wattage in mijn geval is die accu eigenlijk maar 2.65 kWh in theorie na 5+ jaar deg, klopt dit?
Wand mijn manier om naar de benodigde accu capaciteit te kijken is hoeveel stroom gebruik ik per nacht en avond en welke accu geeft dat in werkelijke capaciteit. Capaciteit overdragen naar de volgende dag is wat mij betreft niet rendabel genoeg om relevant te zijn voor de aanschaf. Het aantal dagen zonder genoeg stroom uit de panelen die ook nog eens volgen op een dag met meer stroom is vrijwel nihil en dus is die extra capaciteit zelden in gebruik en dus vooral geldverspilling.
Dat weten ze in het Marstek topic wel...computerjunky schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
het is vast al eerder gevraagd maar ik kan het zo snel niet vinden, Hoeveel kWh haal je nou bijvoorbeeld per dag echt uit een zeg 5kWh Marstek?
Ik heb een kleine Venus van 2,56 kWh staan bij familie en daarmee lukte het op enkele dagen in het najaar om met NOM tot 2,8 kWh uit de batterij te halen. (bijv. een oven aan op het midden van een niet al te zonnige dag maakt dat de batterij bijspringt en je de batterij daarna nog kan bijladen)pascallj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:34:
[...]
Ik krijg bij 2 kW op- en ontladen tussen de 4,12 en 4,16 kWh van 100 naar 11. Elke batterij is anders. We zien ook dat er qua celspanningen aardig wat verschillen zitten tussen de modellen (dus zal de ene batterij eerder afschakelen dan de andere)
[ Voor 10% gewijzigd door ArjoK op 30-01-2026 15:54 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
bedenk dat een 5 kWh thuis-batterij slechts circa 3,4 kWh werkelijke bruikbare capaciteit opleverd.computerjunky schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
als je gemiddeld avond/nacht verbruik tijdens de bruikbare periode meer is kun je beter naar een systeem gaan kijken waar je wat meer flexibel bent, bv een Zendure 2400 welke je met steeds 2,88 brutto kunt uitbreiden, wat uitkomt op circa 2 kWh bruikbare opslag. Dus deze kun je heel wat meer flexibeler afstemmen op je eigen verbruik.
Bv als je verbruik tussen 5 en 6 kWh per dag gemiddeld ligt is een Zendure met 3 batterij modules een perfecte match.
Blijkt je verbruik te stijgen door nieuwe verbruikers kun je deze gemakkelijk met een volgende batterij-module uitbreiden, dit kan tot 6 modules per omvormer wat ruim 17 kWh betekend.
Ondertussen haal ik nog maar 3,95-4 kWh eruit. We gaan langzaam achteruitArjoK schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Dat weten ze in het Marstek topic wel...
[...]
Ik heb een kleine Venus van 2,56 kWh staan bij familie en daarmee lukte het op enkele dagen in het najaar om met NOM tot 2,8 kWh uit de batterij te halen. (bijv. een oven aan op het midden van een niet al te zonnige dag maakt dat de batterij bijspringt en je de batterij daarna nog kan bijladen)
Dank..ik ga je morgen even pm. Heb even gekeken wat ik afgelopen nacht verbruikt heb van 17:00 tot 07:00... net geen 9kwh. Dat komt vooral door vaatwasser, boiler, quooker, electrische vloerverwarming in badkamer en in bijkeuken. Dus dan is de accu 's morgens ver leeg..Jan-tweak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:52:
[...]
oke, ik schrikt daar wel van, dat is een behoorlijke hoeveelheid, als ik puur naar mijn eigen jaargemiddelde kijk is dat nog geen 11 kWh en ik heb wel een warmtepomp wat alleen al voor een 6 kWh op jaargemiddelde voor zijn rekening neemt. Zonder die warmtepomp zou ik op nog geen 5 kWh per dag komen.
mogelijk zou je eens je verbruiksgemiddelen voor een dag (op basis van je maandgemiddelden) en je teruglevering PV voor de maanden maart, april, mei en september en oktober hier kunnen posten, je mag deze ook naar mij via een pm sturen als je dat hier niet wilt posten.
[ Voor 6% gewijzigd door tiesvts op 30-01-2026 16:57 ]
Dat hoeft helemaal geen gekke hoeveelheid te zijn afhankelijk van hoe de boiler / quooker en vvw staat ingesteld. Vaatwasser is hier ook 1,2kWh. Boiler (bij mij incl tapwater op keuken) verloopt hier met 1 run per dag, a 2,5kW over de warmtepomp. Bij jou heb je elektrische verwarming met COP 1, afhankelijk hoe lang en veel die aan staat, verbruikt gewoon veel.tiesvts schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Dank..ik ga je morgen even pm. Heb even gekeken wat ik afgelopen nacht verbruikt heb van 17:00 tot 07:00... net geen 9kwh. Dat komt vooral door vaatwasser, boiler, quooker, electrische vloerverwarming in badkamer en in bijkeuken. Dus dan is de accu 's morgens ver leeg..
Hier verbruikt het hele huis zo’n 40kWh per dag momenteel (gemiddelde per dag van december , januari gaat naar 46kWh per dag), met name omdat de warmtepomp en EV laden er ook bij in zit. Piekdagen door koude dag en/of EV laden lopen op tot 130kWh in 24u. .
Met een accu ga ik daar never nooit iets aan kunnen doen in de wintermaanden. Er ligt al 13kWp aan panelen, maar vanwege de oost/west steile ligging en schaduw produceren die in december en januari niks (en in de lente zomer komt productie nooit boven de 7kW uit, met wel een top van 70kWh per dag). Hooguit als ik later nog wat extra op zuid leg, t.b.v. winterproductie kan ik wat compenseren. In dat soort situaties moet je dus een accu vooral proberen in te zetten om wat goedkopere stroom te importeren, maar met RTE verlies moet er dan wel dynamiek genoeg op de dag zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-01-2026 17:43 ]
Inderdaad. Dual use items, daar vallen dit soort batterijen niet onder. En China is ook bekend met de recente lithium-vondsten in Zweden en Duitsland. Alleen door de prijs laag te houden wordt EU mijnbouw tegengehouden. Daar is niet eens een handelsverdrag voor nodig.Ersus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Je vermoed dus dat de recente aanpassing exportregels in China en de stijging van de grondstofprijzen geen invloed gaan hebben op de uiteindelijke marktprijs?
Ook solid state is in opkomst, de technologie wijzigt snel. Wat vandaag 1500 euro kost gaat over een paar maanden voor 1000 euro over de toonbank.
In de omringende landen speelt er niet zoiets als afschaffen salderingsregeling. Als er al een prijsverhoging komt zal het van korte duur zijn. Sterker nog, de dip zal in Q4-2027 wel komen. Doet misschien even een jaartje pijn als je geen ‘zero export’-functie op je omvormer hebt, maar daarna ben je spekkoper.