Goedemorgen!
Startpost van dit topic is wat specifiek en (helaas) niet een algemenere 'Hoe te starten met (het kiezen van) een thuisbatterij?' zie ik. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vraag me af of er wel een algemenere 'guide' of richtlijnenpakketje rondzweeft hier op het forum? Alvast dank voor die eventuele tips!
En dan iets meer on-topic, en voor het geval bovenstaande er niet echt schijnt te zijn, ook maar even mijn (in mijn ogen relatief simpele) thuissituatie hier schetsen met een aantal (basis)vragen daarbij. Ik ben nog lerende/leek op dit vlak, dus excuses voor het opsommen van evt. te veel/te weinig gegevens...
- Energieleverancier: Vattenfall. Vast contract loopt over 2-3 maand af;
- Aantal zonnepanelen: 14 (jaar +/- 2014, vermogen weet ik zo niet);
- 'Zwaarste' apparaten die ik heb: Inductiekookplaat, vaatwasser, wasmachine, airfryer;
- EV: nee. Van plan? Komende 5 jaar niet;
- Verbruik/teruglevering 2023: 2231kWh / 2293kWh
- Verbruik/teruglevering 2024: 2385kWh / 2292kWh
- Verbruik/teruglevering 2025: 2625kWh / 1810kWh (panelen stonden 1-2 maand uit)
- Verbruik tijdens actieve avonduren (zomer): circa 3 tot 4kWh
Eigen doelstelling (ben natuurlijk beïnvloedbaar, tot op zekere hoogte):
- Thuisbatterij aanschaffen, ik vermoed tussen de 5-10kWh;
- Switch naar variabel contract;
- Voorkeur i.v.m. 'zo min mogelijk 'ombouw- of installatiekosten':
> fase-1 aansluiting behouden;
> 'plug-and-play' batterij met wat slimmigheid/goede P1/interface ondersteuning;
- Voldoende eigen opgewekt stroom voor eigen gebruik 's avonds overhouden op zonnige dagen;
- Voldoende (goedkoop) stroom in/bijkopen voor eigen gebruik op niet-zonnige dagen;
- Reserve/noodstroom benodigd: nee, niet per se;
- BONUS: klein beetje (autonoom/slim) handelen om de kosten binnen x-jaren natuurlijk ook terug te verdienen.
Merkkeuze:
Eerlijk gezegd; de meeste sites/reclames zien er allemaal goed uit. Maar da's dan de marketing die het natuurlijk goed doet. Wat het echt over het product in de praktijk zegt; ik heb geen idee of geen referentiemateriaal momenteel. Dus ik laat me graag adviseren.
Heb met name wat gehoord/gelezen over Homewizard, AnkerSolix en Victron.
Hoor heel graag van jullie hoe ik het beste mijn zoektocht echt kan starten/vervolgen en wellicht is dat gewoon hier in dit topic natuurlijk.
[
Voor 8% gewijzigd door
Coltpower op 13-08-2026 11:07
]