Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Hoe bedoel je? Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ken in mijn woning buiten de thuislaadpaal een de warmtepomp (voor CV en SWW) geen echte grootverbruikers. Ja, de COP 1 weerstand in de SWW-boiler maar die wordt alleen ingezet om overproductie PV om te zetten in heet water maar daar hangt geen kost aan vast.

En dan nog, hoe meer stuurbare hoogverbruikers (o.a. via de thuisaccu) hoe hoger je zelfverbruik en hoe korter de TVT.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 14:25 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:54
water_escape schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Maar ook dat niet meer volgend jaar helaas. Tenminste, wel iets maar veel kleiner.
Ja natuurlijk wel,de boom word alleen maar groter

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:32
reneeke1970 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

In combi met dynamisch is het een geldboom....
Als de @Frieseteun in zou gaan op die aanbieding van €6.300,- voor 10kWh, sponsort die vooral de geldboom van een ander. :+

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:18

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:23:
Hoe bedoel je? Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ken in mijn woning buiten de thuislaadpaal een de warmtepomp (voor CV en SWW) geen echte grootverbruikers. Ja, de COP 1 weerstand in de SWW-boiler maar die wordt alleen ingezet om overproductie PV om te zetten in heet water maar daar hangt geen kost aan vast.

En dan nog, hoe meer stuurbare hoogverbruikers (o.a. via de thuisaccu) hoe hoger je zelfverbruik en hoe korter de TVT.
Moest ik ook B zeggen ? of was het voor een ander bedoeld?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:54
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Als de @Frieseteun in zou gaan op die aanbieding van €6.300,- voor 10kWh, sponsort die vooral de geldboom van een ander. :+
Nee zo dom moet ie niet zijn,2000 is voldoende

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Moest ik ook B zeggen ? of was het voor een ander bedoeld?
Ja jij want jij begint over andere grootverbruikers en ik vraag me af welke dat buiten de laadpaal en de warmtepomp dan zijn?

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Ja jij want jij begint over andere grootverbruikers en ik vraag me af welke dat buiten de laadpaal en de warmtepomp dan zijn?
_O- _O- _O- Wat dacht je van z'n vrouw :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

_O- _O- _O- Wat dacht je van z'n vrouw :)
Die ken ik niet.
En off topic, mijn partner is geen grootverbruiker. Integendeel zelfs. Ook dat zal dus van situatie tot situatie een verschillend gegeven zijn.
En ik mag hopen dat het anno 2026 geen gearrangeerde overeenkomst was maar een vrije keuze?
On topic, de partner moet hier inzake energieverbruik naar niets kijken want....... al jaren een thuisaccu icm PV. :+ _/-\o_ _O-

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 16:26 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

De sauna, jacuzi, het zwembad. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

De sauna, jacuzi, het zwembad. ;)
Duidelijk.
Maar wanneer je dat plaatst dan doe je dat - mijn mening - toch in overeenstemming met de andere gezinsleden en niet tegen de zin van de anderen zodat ze je daarna dwingen te verhuizen :?

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 18:52 ]

• HandyLumberjack
En met dit weer is de beregeningspomp hier toch ook een behoorlijke grootverbruiker.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-08-2026 18:57 ]

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58
Ik heb denk ik een wat te uitgebreide vraag, maar ik ga deze toch stellen :

Met een tweekapper afgelopen jaar 3000kwh verbruikt,1200 top en 1800 daltarief, en ook 3000kwh opgewekt met 12 zonnepanelen.

nu dan een nieuw aanbod gekregen voor een energiecontract, waarbij ik nu nog maar 1 cent per kwh terugkrijg.

Samen met 600m3 aan aardgas betaal ik dan nu 150 euro +- per maand aan voorschot.

Aantal knoppen waar ik aan kan draaien :

Elektrische auto opladen (lader staat op de oprit maar niet in gebruik, moet deze nog aanpassen omdat de leverancier van de laadpaal zo goed als failliet is en niet meer uitbetaald). Ik zou dus veel meer kunnen gaan verbruiken en mn auto op de oprit gaan laden, maar dat al even niet meer gedaan. Rond de jaarwisseling komt er ook een nieuwe auto die ook V2H zal ondersteuning mits ik de laadpaalhardware vervang (hoop dat de bekabeling al we voldoende is).

Elektrische auto staat tijdens kantooruren niet veel vaak op de oprit, maar na 18:00 weer wel. Daarom wellicht aan het overwegen een thuisaccu te kopen. verbruiken op dit moment 8.5/9 kwh per dag, naast de besparing die dat oplevert (de eerste jaren uiteraard nog de afschrjiving), vind ik het ook prettig om niet afhankelijk te zijn van wiebelstroom.

Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu? Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit? Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

Wellicht het verkeerde topic en te veel vragen, maar ik ga het toch proberen :)

[ Voor 15% gewijzigd door JustTrying op 12-08-2026 19:45 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:56

de Peer

under peer review

JustTrying schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:37:
en te veel vragen, maar ik ga het toch proberen :)
Waar blijven de vragen dan.? Je hebt er nog niet 1 gesteld.

• JustTrying
de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Waar blijven de vragen dan.? Je hebt er nog niet 1 gesteld.
Je hebt gelijk, ik heb de vraag toegevoegd :)

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Hier zijn ze zo gek dat alles maar een thuisaccu kan zijn, dus je vraag staat prima in dit "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" topic.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Ik zit beetje met een lastige situatie. Ik heb 27 zonnepanelen met enphase micro omvormers. Handig voor de panelen want liggen op 5 verschillende orientaties wegens het huis + schuur.

Echter nu ben ik aan het kijken naar een thuis accu. Enphase heeft zelf accus maar die vind ik nogal aan de prijs. Ik ben dus aan het kijken wat andere opties doen maar bij meeste eigen configuraties zie je altijd een omvormer waarop zowel de batterij en PV wordt aangesloten wat logisch is omdat je dan minder omzettingen hebt.

In mijn situatie is dat een given. mijn zonnepanelen doen DC -> AC. dan zou je een omvormer richting batterij weer AC -> DC en de batterij uit weer DC -> AC. (en richting EV weer batterij in :X optioneel nog meer omzettingen)

Ik snap dat dat niet wenselijk is maar ben wel op zoek naar mogelijkheden zodat ik daarop mijn keuze kan baseren.

• IvoB2
  • Niet online

Elektrische auto opladen (lader staat op de oprit maar niet in gebruik, moet deze nog aanpassen omdat de leverancier van de laadpaal zo goed als failliet is en niet meer uitbetaald). Ik zou dus veel meer kunnen gaan verbruiken en mn auto op de oprit gaan laden, maar dat al even niet meer gedaan. Rond de jaarwisseling komt er ook een nieuwe auto die ook V2H zal ondersteuning mits ik de laadpaalhardware vervang (hoop dat de bekabeling al we voldoende is).

Elektrische auto staat tijdens kantooruren niet veel vaak op de oprit, maar na 18:00 weer wel. Daarom wellicht aan het overwegen een thuisaccu te kopen. verbruiken op dit moment 8.5/9 kwh per dag, naast de besparing die dat oplevert (de eerste jaren uiteraard nog de afschrjiving), vind ik het ook prettig om niet afhankelijk te zijn van wiebelstroom.

Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu? Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit? Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

Wanneer je niet afhankelijk wil zijn van netstroom dan is er maar één uitweg:
Stel je productie en opslag af op je verbruik tot je de 100% zelfvoorzienigheidsgraad zo dicht mogelijk benadert. Met alleen PV ga je dat nooit bereiken en zal je zelfvoorzienigheidsgraad in normale gevallen tussen de 25 en 50% schommelen (en zonder thuisladen EV eerder lager dan hoger). Met een thuisaccu ga je al vlug minstens de 80% bereiken.

Aan welke specificaties zo'n accu dan moet voldoen hangt gewoon af hoeveel je dagverbruik is (wil je de 100% bereiken dan dient het afgestemd op de donkerste periode van het jaar) en nog belangrijker dat je PV de accu voldoende geladen kan houden.
Wil je een dag overbruggen in de zomer of ook in de winter? Dan moet je accu (met wat reserve) voldoende opslag hebben om het verbruik van die dag te overbruggen.

Wat kost je stroomverbruik je nu?
Bij een jaarproductie van 3000 kWh en een direct verbruik van 30% verbruik je direct een 900 kWh. Je haalt dus nog 2100 kWh uit het net.
2100 x 0,28 = een energiekost van 588 € (?).
Je wenst een maandelijkse besparing van 50-60 €. Dat is dus een jaarlijkse besparing van 600 tot 720 €?
Je wil met een thuisaccu dus meer gaan besparen dan je stroom je nu kost of mis ik iets?
(veel verder kan ik niet met de weinige info die je geeft).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:29
Ik heb denk ik een wat te uitgebreide vraag, maar ik ga deze toch stellen :

Met een tweekapper afgelopen jaar 3000kwh verbruikt,1200 top en 1800 daltarief, en ook 3000kwh opgewekt met 12 zonnepanelen.

nu dan een nieuw aanbod gekregen voor een energiecontract, waarbij ik nu nog maar 1 cent per kwh terugkrijg.
ohe, wat een "goede" deal dus is toch 0,75 ct meer dan andere krijgen, maar tegel een gemiddelde waarde van ergens tussen 3-12 ct per kWh is dat toch wel een verschil. Dat zijn overigens gemiddelde prijzen van 2025 tijdens zonuren.
Samen met 600m3 aan aardgas betaal ik dan nu 150 euro +- per maand aan voorschot.

de grote vraag is of dat ook AC is of dat je bij die auto een DC laadpaal voor V2H nodig blijkt te hebben, en van die prijzen zul je niet blij gaan worden.
hoeveel kWh heb je dagelijks nodig voor je vervoer; dus hoeveel kWh moet je dagelijk weer de auto in, stel dat dit 15 kWh is en je een verlies van 8% laadverlies hebt moet er dus uit de batterij circa 16 kWh geleverd worden; met een RTE van 80% van die batterij zal de capaciteit dus minimaal 19,5 kWh (afgerond) + 10% reststant = dus circa 22 kWh (afgerond) moeten zijn.
dit is dus een voorbeeld uitgaand van die dagelijkse 15 kWh, heb je minder of meer nodig zal de uitkomst dus anders worden.
De vraag is hoeveel je zonnepanelen kunnen leveren, m.n. dat deel wat je zelf niet direct verbruiikt maar wat normaal gezien retour net gaat.
via de webtool pvcalc kom je daar voor jouw locatie vrij eenvoudig achter.
Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu?
kies er een die uitbreidbaar is, zelf ben ik onder de indruk van de nieuwe Zendure SF 4000 AC Mix, die met een uitzondelijk hoge vermogen (4000W) en met een uitbreidbare capaciteit, begint bij 8 kWh. en dat tegen een in mijn ogen zeer schappelijke prijs van circa 2.100-2.400 euro voor een unit van 8 kWh. Maar Anker bied een vergelijkbaar en wel iets duurder model aan.
Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit?
in mijn ogen is juist de combinatie tussen een batterij en een dynamisch contract een gouden greep, en zeker met een EV. Hierdoor zou je zelf met minder capaciteit ( en dus goedkopere thuis-batterij)
Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

heb je anders specifike vragen mag je me ook een DM sturen.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:49
Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Dat is de truc. Het kan wel een aantal uur duren voordat al je data is ingelezen.
. never mind, keek verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door BaBoK op 12-08-2026 21:22 ]

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• daemonix
  • Niet online
@JustTrying Jan-Tweak is nogal bevooroordeeld ten aanzien van Zendure. Er is veel meer op de wereld dan alleen dat product.

• Jan-tweak
daemonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:15:
@JustTrying Jan-Tweak is nogal bevooroordeeld ten aanzien van Zendure. Er is veel meer op de wereld dan alleen dat product.
Dat ik o.a. ook Anker heb genoemd lijkt je dan wel even te vergeten, maar ik hou je niet tegen om andere te noemen.
En ja, ik ben onder de indruk van Zendure ( mijn eigen persoonlijke mening ) en die is denk ik even veel waard als die van jou.

• Stefannn
  • Laatst online: 09:26
Crysania schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:28:
Ik zit beetje met een lastige situatie. Ik heb 27 zonnepanelen met enphase micro omvormers. Handig voor de panelen want liggen op 5 verschillende orientaties wegens het huis + schuur.

Echter nu ben ik aan het kijken naar een thuis accu. Enphase heeft zelf accus maar die vind ik nogal aan de prijs. Ik ben dus aan het kijken wat andere opties doen maar bij meeste eigen configuraties zie je altijd een omvormer waarop zowel de batterij en PV wordt aangesloten wat logisch is omdat je dan minder omzettingen hebt.

In mijn situatie is dat een given. mijn zonnepanelen doen DC -> AC. dan zou je een omvormer richting batterij weer AC -> DC en de batterij uit weer DC -> AC. (en richting EV weer batterij in :X optioneel nog meer omzettingen)

Ik snap dat dat niet wenselijk is maar ben wel op zoek naar mogelijkheden zodat ik daarop mijn keuze kan baseren.
Valt wel mee.
Die PV ingang kan je gewoon “niet” gebruiken. Dan is het gewoon een Batterij met AC aansluiting.
Aangezien je enphase hebt zit je sowieso aan AC koppeling vast. Elke AC gekoppelde batterij is dan toepasbaar.
Er zijn hier een aantal tweakers die er PV panelen op aansluiten maar ik gok dat 9 van de 10 mensen dat niet doet.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jan-tweak
Crysania schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:28:

je PV uitgang is door je gebruikte omvormer(s) Enphase dus altijd fix AC.
Dat betekend in mijn idee dus dat je ingaand batterij systeem dus ook AC gebasserd is. en ja, omdat een batterij DC is krijg je dus in de batterij zelf ook een omzetting van AC -> DC.
Dat zit vrijwel in elke thuis-batterij, zeker als we het hebben over een stekker batterij of gelijkwaardig ( tenminste ik dacht dat je op zoek was naar een betaalbare optie t.o.v. de Enphase batterij mogelijkheden). dat sluit ook de meeste DC input batterijen ( vrijwel altijd vaste thuis-batterijen) uit. tenminste dat verwacht ik. den heb ik het nog niet over de DIY versies zoals victron en gewaardige.
jouw huis echter heeft ook weer AC nodig, dus de output van de thuis-batterij is hierbij dus ook gewoon AC (standaard)
er zijn merken en types met duidelijk hogere RTE dan andere.

De hamvraag die ik echter niet bij je lees is wat is je doel van een thuis-batterij ?
Wil je zo veel mogelijk op NOM draaien, of wil je zo veel mogelijk zonnestroom die anders richting net gaan opslaan ( bedenk dan wel dat je die hoeveel stroom die avond/nacht vroege ochtend ook weer kwijt moet omdat er anders voor de volgende dag geen ruimte meer in je batterij zit. Dat gezegt hebbende is jouw donkere uurtjes verbruik ( sluipverbruik) dus mede bepaldend hoe groot jouw capaciteit zou moeten zijn ( voor NOM), daarnaast heb je met een dynamisch contract ook nog de mogelijkheid om als de prijzen hoog zijn deze zonnestroom duur te verkopen. alleen komen daze "dure" uurtjes laatste tijd niet meer zo veel voor, vandaag en morgen is dat bv wel het geval. de rest van de afgelopen twee weken was het echter niet veel bijzonder.
dus wat zou je graag willen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Je zult eerst de auto-situatie moeten uitzoeken, daar hangt zo ontzettend veel vanaf dat er nu eigenlijk onmogelijk te zeggen is óf en welke thuisaccu interessant zou kunnen zijn.

Als V2H goed werkt en de accu groot genoeg is om zowel de gereden kilometers als het avond-/nachtverbruik op wekelijkse basis te dekken, zou je de auto bijvoorbeeld alleen in het weekend met PV kunnen laden en hem doordeweeks als thuisbatterij kunnen gebruiken. In dat scenario lijkt een aparte thuisaccu me mogelijk juist overbodig. Alleen zijn er natuurlijk nog niet zoveel bewezen, goed werkende V2H-systemen, dus daar zou ik eerst de exacte auto, laadpaal en mogelijkheden van uitzoeken.

Andersom kun je de auto voorlopig volledig buiten beschouwing laten en alleen kijken naar het avond- en nachtverbruik. Een relatief kleine thuisaccu kan dan al interessant zijn, zeker gezien de vrijwel waardeloze terugleververgoeding. Maar ook dan zou ik eerst eens een jaar aan data verzamelen in de nieuwe situatie voordat ik een grote accu aanschaf.

En als je daadwerkelijk veel PV-overschot hebt op werkdagen omdat de auto overdag weg is, kan het weer een ander verhaal worden: dan kan een thuisaccu juist overdag de zonnestroom opslaan die je 's avonds gebruikt.

Kortom: ik zou nu vooral nog niet beginnen bij "welke thuisaccu moet ik kopen?", maar bij "hoe ziet mijn energieprofiel eruit zodra de nieuwe auto er is?" Daarna kun je vrij eenvoudig bepalen hoeveel opslag er daadwerkelijk ontbreekt.

PS: ik zou zelf ook geen 1-op-1 gesprekken gaan voeren in deze oriënterende fase. Houd de discussie lekker openbaar; dan kunnen anderen de aannames en berekeningen ook controleren en heb je er uiteindelijk veel meer aan.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Jan-tweak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:03:
[...]

De hamvraag die ik echter niet bij je lees is wat is je doel van een thuis-batterij ?
Eerste doel zou zijn zo veel mogelijk eigen stroom van zonnepanelen (op een goede zomerdag zoals van de week 50 kWh) gebruiken en opslaan.

Ik heb een EV en rijd best veel dus deze panelen heb ik ooit gekocht om ongeveer op 0 uit te komen aan het einde van het jaar (toen was salderen natuurlijk nog een ding). ondertussen rijd ik zelfs nog wat meer zodat ik netto nu nog steeds wat stroom gebruik.

Ik zit dus ook niet te kijken naar een kleine stekker batterij maar wel iets groters. (deze kwam op mijn radar voorbij: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-cornex-51-2v-32-15kwh-thuisbatterij.html)

Mijn energie contract loopt nu binnenkort af en ga naar dynamische prijzen. Hier wil ik optimaal gebruik van maken. Ik ben al aan het spelen met mijn auto op de juiste momenten proberen op te laden met zon maar ben natuurlijk ook vaak weg overdag.

Ik was dus aan het kijken wat er mogelijk is qua accu en alles wat ik dan lees is DC omvormers voor die grote accus wat logisch is en ook heel logisch om daar direct je zonnepanelen op aan te kunnen sluiten. echter dat is bij mij dus niet mogelijk wegens Enphase. Vandaar hier de vraag hoe doen anderen dat. Is het puur een omvormer kopen en het PV gedeelte niet aansluiten of is er nog wat anders?

uiteindelijk zal ik dus naar 2 losse systemen moeten gaan. 1 PV systeem en 1 accu systeem die in principe weinig met elkaar te maken hebben.

• daemonix
  • Niet online
@Crysania Ik heb een 27 kWh batterij van Sigenergy en heb ook zonnepanelen met Enphase omvormers. Door deze op de juiste manier (bij Sigenergy) aan te sluiten laden ze de accu ook op als we offgrid zijn. Nadeel Enphase: AC aangesloten, Voordelen: veiliger want kleinere stromen, hoger rendement, ze starten eerder en stoppen later dan met gewone omvormers.

Niet de hele boel opnieuw bedraden, zonde van het geld.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 13-08-2026 09:34 ]

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:52:
Wat is er zo "specifiek" aan een vraag dat wij het antwoord daarop niet allemaal mogen weten?
(Specifieke verkooppunten van Zendure misschien? ) :+

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:24
Ik heb een vergelijkbare situatie, maar dan een bestaand SolarEdge systeem ipv Enphase. Maar ik denk dat voor beide geldt: Als je veel complexe schaduw of verschillende hoeken hebt dan zal een systeem dat per paneel kan regelen fors beter presteren dan een simpele per-string MPTT in je accu-omvormer. Die hebben niet altijd een even goede schaduw-management functie en hebben vaak een veel hogere start-spanning nodig dan wat je nu hebt. Dat verschil kan je dus imho over het jaar heen redelijk tegen elkaar wegstrepen. Op z'n minst is het in de praktijk zo klein dat je alles herbedraden en je enphase systeem afschrijven niet terugverdient. Als je ze vervolgens aansluit op een PV/Gen/MI ingang dan kan je ze ook gewoon off-grid de accu laten laden, dus ook dat is geen voordeel van alles ombouwen naar de MPTT van je batterijomvormer.

All-electric.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Nog maar even een keer een centje in het zakje voor degene die twijfelen. Veelal is de discussie: groot genoeg maar zo klein mogelijk. Daardoor zie je dat veel mensen voor 5kwh (soms nog kleiner gaan). Nu bijna een half jaar mijn systeem (zie ook LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?") heb draaien ben ik enorm blij dat ik 16kwh heb gekozen. Omdat je toch altijd een beetje prut over wilt houden voor een outage. plan ik nooit onder de 18%. Mijn huisverbruik (met vloerkoeling aan) is ook zo'n 16kwh. Netto door de dag heen bruikbaar 13.12kwh. Ik heb ook nog wat direct zonneverbruik dus dat komt ongeveer wel uit.

Puntje bij paaltje levert het op dit soort dagen dus het volgende scenario op: Ik kan al mijn stroom voor het komende etmaal inkopen tegen het meest gunstige tarief (vandaag zo'n 14ct op een gemiddelde dagprijs van 31ct/kwh). Nu het salderen nog loopt verkoop ik nog een beetje van die goedkope stroom in de avond, dat valt weg.

Zet je dat op een snel bierviltje: besparing van zo'n €2.78 per dag bij een delta van 17ct. Maakt de teruglevertijd bij aanschaf van 3800 ongeveer 4 jaar (zonder handelen). Met de handel erbij (vooral op dagen zoals gister en vandaag) verdubbelt de dagopbrengst, mijn predbat geeft aan dat op een dag als gister mijn PV+Batterij mij 8 euro hebben bespaard ten opzichte van puur aan het grid hangen.

Mijn advies zou daarom zijn: Als je de prijs per kwh mooi kan houden, ga dan lekker voor een dag huisverbruik (ex EV) aan capaciteit zodat je elk etmaal goedkoop kan kopen. Wellicht dat je je helemaal kapot kan rekenen, maar voor mij werkt dit :)

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 13-08-2026 10:18 ]

• Jan-tweak
Crysania schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Eerste doel zou zijn zo veel mogelijk eigen stroom van zonnepanelen (op een goede zomerdag zoals van de week 50 kWh) gebruiken en opslaan.

Ik heb een EV en rijd best veel dus deze panelen heb ik ooit gekocht om ongeveer op 0 uit te komen aan het einde van het jaar (toen was salderen natuurlijk nog een ding). ondertussen rijd ik zelfs nog wat meer zodat ik netto nu nog steeds wat stroom gebruik.

Ik zit dus ook niet te kijken naar een kleine stekker batterij maar wel iets groters. (deze kwam op mijn radar voorbij: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-cornex-51-2v-32-15kwh-thuisbatterij.html)
jup, ziet er niet zo gek uit, wel behoorlijk zwaar met 233 kg, dus niet iets wat je op zolder wilt neerzetten, maar een plekje in de garage is natuurlijk wel te vinden.
Qua prijs ook zeker niet gek, ongeveer gelijk aan twee Zendure Solarflow 4000AC Mix die je nu voor dezelfde prijs kun krijgen incl. een gratis powerhub ( subverdeling incl. noodstroom ATS functie) met een RTE van 90% ( van de Nkon kon ik helaas geen RTE vinden) en 10.000 cycli.
Output van deze twee Zendure is overigens 8 kW met een gezamelijke capaciteit van 16 kWh.
ook de ze Zendure kun je net als de Nkon verder uitbreiden.
overigens kun je bij de Zendures ook direct via AC de zonnepanelen op aan sluiten, maar dat hoeft dus niet. m.n. de nu gratis powerhub bied gewoon een behoorlijke extra opties die je bij de Nkon er niet standaard opzitten.
Zendure komt zelf nog met een laadpaal (incl. bi-directioneel laden V2X opties) die ook op die powerhub aangesloten kan worden, maar ik denk dat dit voor jouw minder van belang is.
Beide zijn redelijk gelijk zowel qua prijs, mogelijkheden en capaciteit, en zo zullen er wel nog meer opties zijn.
succes met je keuze.
Mijn energie contract loopt nu binnenkort af en ga naar dynamische prijzen. Hier wil ik optimaal gebruik van maken. Ik ben al aan het spelen met mijn auto op de juiste momenten proberen op te laden met zon maar ben natuurlijk ook vaak weg overdag.

Ik was dus aan het kijken wat er mogelijk is qua accu en alles wat ik dan lees is DC omvormers voor die grote accus wat logisch is en ook heel logisch om daar direct je zonnepanelen op aan te kunnen sluiten. echter dat is bij mij dus niet mogelijk wegens Enphase. Vandaar hier de vraag hoe doen anderen dat. Is het puur een omvormer kopen en het PV gedeelte niet aansluiten of is er nog wat anders?

uiteindelijk zal ik dus naar 2 losse systemen moeten gaan. 1 PV systeem en 1 accu systeem die in principe weinig met elkaar te maken hebben.

• JustTrying
Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
ohe, wat een "goede" deal dus is toch 0,75 ct meer dan andere krijgen, maar tegel een gemiddelde waarde van ergens tussen 3-12 ct per kWh is dat toch wel een verschil. Dat zijn overigens gemiddelde prijzen van 2025 tijdens zonuren.

[...]
de grote vraag is of dat ook AC is of dat je bij die auto een DC laadpaal voor V2H nodig blijkt te hebben, en van die prijzen zul je niet blij gaan worden.

[...]
hoeveel kWh heb je dagelijks nodig voor je vervoer; dus hoeveel kWh moet je dagelijk weer de auto in, stel dat dit 15 kWh is en je een verlies van 8% laadverlies hebt moet er dus uit de batterij circa 16 kWh geleverd worden; met een RTE van 80% van die batterij zal de capaciteit dus minimaal 19,5 kWh (afgerond) + 10% reststant = dus circa 22 kWh (afgerond) moeten zijn.
dit is dus een voorbeeld uitgaand van die dagelijkse 15 kWh, heb je minder of meer nodig zal de uitkomst dus anders worden.
De vraag is hoeveel je zonnepanelen kunnen leveren, m.n. dat deel wat je zelf niet direct verbruiikt maar wat normaal gezien retour net gaat.
via de webtool pvcalc kom je daar voor jouw locatie vrij eenvoudig achter.

[...]
kies er een die uitbreidbaar is, zelf ben ik onder de indruk van de nieuwe Zendure SF 4000 AC Mix, die met een uitzondelijk hoge vermogen (4000W) en met een uitbreidbare capaciteit, begint bij 8 kWh. en dat tegen een in mijn ogen zeer schappelijke prijs van circa 2.100-2.400 euro voor een unit van 8 kWh. Maar Anker bied een vergelijkbaar en wel iets duurder model aan.

[...]
in mijn ogen is juist de combinatie tussen een batterij en een dynamisch contract een gouden greep, en zeker met een EV. Hierdoor zou je zelf met minder capaciteit ( en dus goedkopere thuis-batterij)

[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Een optie is uiteraard ook nog om dit hele verhaal een jaar lang uit te stellen en voor nu een jaar lang vaste energie te pakken bij bijvoorbeeld Engie, met een welkomstbonus van 400 euro kom ik dan op 125 euro aan vaste lasten per maand voor gas en licht.

Naast het wel/net laden van de auto en eventueel de auto gaan gebruiken als thuisbatterij (wanneer deze op de oprit staat) (daarbij is de benodigde laadpaalhardware op dit moment nog niet verkrijgbaar, dus ook nog veel vraagtekens) is er ook nog een overweging een airco unit in de woonkamer te hangen en daarmee te verwarmen in de winter ipv via de CV op aardgas, en we koken op dit moment ook nog op gas, alleen begint de kookplaat het steeds meer te begeven. Met die twee variabelen zou het stroomverbruik best nog eens wat kunnen stijgen, en zou een grotere thuisbatterij weer praktischer zijn.

Ook zie ik nu al dat er met de prijzen van de thuisbatterijen gestunt wordt, door nu bijvoorbeeld bij de Albert Heijn, dus wellicht dat na een jaar vast contract de prijzen weer een stuk lager liggen, en de techniek weer verbeterd is (kleinere accus met hogere energiedichtheid, werkt de noodstroomvoorziening nu al goed op de thuisaccu's?)

Meerdere dagen overbruggen in de winter/herfst zou top zijn, maar dan betaal je denk ik relatief fors meer voor de laatste procenten winst. In die zin zou je dan denk ik weer aan het dynamisch contract moeten en meteen ook gaan inkopen/verkopen met een grotere batterij.

• IvoB2
  • Niet online
LigeTRy schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:15:
Nog maar even een keer een centje in het zakje voor degene die twijfelen. Veelal is de discussie: groot genoeg maar zo klein mogelijk. Daardoor zie je dat veel mensen voor 5kwh (soms nog kleiner gaan). Nu bijna een half jaar mijn systeem (zie ook LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?") heb draaien ben ik enorm blij dat ik 16kwh heb gekozen. Omdat je toch altijd een beetje prut over wilt houden voor een outage. plan ik nooit onder de 18%. Mijn huisverbruik (met vloerkoeling aan) is ook zo'n 16kwh. Netto door de dag heen bruikbaar 13.12kwh. Ik heb ook nog wat direct zonneverbruik dus dat komt ongeveer wel uit.

Puntje bij paaltje levert het op dit soort dagen dus het volgende scenario op: Ik kan al mijn stroom voor het komende etmaal inkopen tegen het meest gunstige tarief (vandaag zo'n 14ct op een gemiddelde dagprijs van 31ct/kwh). Nu het salderen nog loopt verkoop ik nog een beetje van die goedkope stroom in de avond, dat valt weg.

Zet je dat op een snel bierviltje: besparing van zo'n €2.78 per dag bij een delta van 17ct. Maakt de teruglevertijd bij aanschaf van 3800 ongeveer 4 jaar (zonder handelen). Met de handel erbij (vooral op dagen zoals gister en vandaag) verdubbelt de dagopbrengst, mijn predbat geeft aan dat op een dag als gister mijn PV+Batterij mij 8 euro hebben bespaard ten opzichte van puur aan het grid hangen.

Mijn advies zou daarom zijn: Als je de prijs per kwh mooi kan houden, ga dan lekker voor een dag huisverbruik (ex EV) aan capaciteit zodat je elk etmaal goedkoop kan kopen. Wellicht dat je je helemaal kapot kan rekenen, maar voor mij werkt dit :)
Bijna volledig mee eens.
Maar waarom "altijd" 18% reserve overhouden?
Op dagen als deze (en de EV is er door de dag niet) durf ik de EV na zonsondergang vanuit de thuisaccu toch bijladen zodat er nog juist genoeg overblijft voor het nachtverbruik (met een marge van 5%). De thuisaccu wordt de volgende dag toch al meer dan vlug genoeg terug tot een SoC van 100% bijgeladen.

Nog een reden om een thuisaccu iets groter in opslagvolume te nemen dan NU is de degradatie/veroudering van de batterij dat langzaam afneemt. Je wil over bv. 10 jaar nog altijd voldoende opslagvolume overhouden om hetzelfde verbruik te coveren.

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:38
Goedemorgen!

Startpost van dit topic is wat specifiek en (helaas) niet een algemenere 'Hoe te starten met (het kiezen van) een thuisbatterij?' zie ik. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vraag me af of er wel een algemenere 'guide' of richtlijnenpakketje rondzweeft hier op het forum? Alvast dank voor die eventuele tips!

En dan iets meer on-topic, en voor het geval bovenstaande er niet echt schijnt te zijn, ook maar even mijn (in mijn ogen relatief simpele) thuissituatie hier schetsen met een aantal (basis)vragen daarbij. Ik ben nog lerende/leek op dit vlak, dus excuses voor het opsommen van evt. te veel/te weinig gegevens...

- Energieleverancier: Vattenfall. Vast contract loopt over 2-3 maand af;
- Aantal zonnepanelen: 14 (jaar +/- 2014, vermogen weet ik zo niet);
- 'Zwaarste' apparaten die ik heb: Inductiekookplaat, vaatwasser, wasmachine, airfryer;
- EV: nee. Van plan? Komende 5 jaar niet;
- Verbruik/teruglevering 2023: 2231kWh / 2293kWh
- Verbruik/teruglevering 2024: 2385kWh / 2292kWh
- Verbruik/teruglevering 2025: 2625kWh / 1810kWh (panelen stonden 1-2 maand uit)
- Verbruik tijdens actieve avonduren (zomer): circa 3 tot 4kWh

Eigen doelstelling (ben natuurlijk beïnvloedbaar, tot op zekere hoogte):
- Thuisbatterij aanschaffen, ik vermoed tussen de 5-10kWh;
- Switch naar variabel contract;
- Voorkeur i.v.m. 'zo min mogelijk 'ombouw- of installatiekosten':
> fase-1 aansluiting behouden;
> 'plug-and-play' batterij met wat slimmigheid/goede P1/interface ondersteuning;
- Voldoende eigen opgewekt stroom voor eigen gebruik 's avonds overhouden op zonnige dagen;
- Voldoende (goedkoop) stroom in/bijkopen voor eigen gebruik op niet-zonnige dagen;
- Reserve/noodstroom benodigd: nee, niet per se;
- BONUS: klein beetje (autonoom/slim) handelen om de kosten binnen x-jaren natuurlijk ook terug te verdienen.

Merkkeuze:
Eerlijk gezegd; de meeste sites/reclames zien er allemaal goed uit. Maar da's dan de marketing die het natuurlijk goed doet. Wat het echt over het product in de praktijk zegt; ik heb geen idee of geen referentiemateriaal momenteel. Dus ik laat me graag adviseren.
Heb met name wat gehoord/gelezen over Homewizard, AnkerSolix en Victron.

Hoor heel graag van jullie hoe ik het beste mijn zoektocht echt kan starten/vervolgen en wellicht is dat gewoon hier in dit topic natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Coltpower op 13-08-2026 11:07 ]

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:04
IvoB2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Die "18"% is persoonlijk, de "altijd" is als noodvoorziening wel handig voor medische aparatuur incl. een paar km in een scootmobiel.

• Jan-tweak

oke, echter nu koop ik geen stroom in, want die komt van de zonnepanelen.
het voordeel van verkopen is leuk zolang de stroom min of meer "gratis" is, echter als je naar de prijsverloop van de afgelopen weken kijkt kwam die in de avond gemiddeld veelal niet hoger dan 34-35 ct per kWh met soms korte spikes van enkele centen hoger geduurende een kwartier if twee. als je maximaal vermogen op circa 3000W ligt is dat dus hooguit 1-1,5 kWh tegen die iets hogers prijzen. gisteren en ook vandaag zijn met duidelijk hogere pieken tegen 70 ct per kwh echt uitzonderingen.
Wat m.n. nu in juli ook opvalt dat m.n. de nachtstroom nauwelijks zoals in 2025 behoorlijk goedkoper is gaan worden, de daling is dus slechts enkele centen. Voor dit seizoen is dat geen probleem maar als dat in de winter zich zo gaat voorzetten dan wordt dat wel een dingetje want dan heb je nauwelijks overdag nog zon, dus zeker geen zonnestroom over die in een batterij geladen kan worden.
als ik dan kijk wat mijn meeropbrengst nu is t.o.v. een kleinere thuis-batterij ( voor mijn energieverbruik zou dat brutto circa 8 kWh zijn ) is de aanschaf van die extra 8 kWh ( kostenpost van circa 2.200 euro) bij een extra winst van 1 tot 1,5 euro per dag (soms ook minder), kom je uit op circa 180 - 200 euro voor 2026, echter vanaf 2027 krijg je alleen nog de netto stroomprijs vergoed, dan blijft daar hooguit 2/3 van over 120-130 euro. Ik kom dan op een TVT van circa 13-15 jaar uit. in mijn ogen voor de meeste mensen dus niet echt rendabel. maar die keuze mag iedereen voor zich zelf uitmaken.
dit zijn resente cijfers uit mijn afrekeningen van een dynamisch contract. van voor en na een upgrade van 8 naar 16 kWh ( en deze omgerekend naar een jaar, er kan dus daar wel wat afwijking inzitten). Zelf had ik vooraf overigens ook met meer gerekend. toch het verschil tussen theroretische benadering en de werkelijkheid vrees ik.

• LigeTRy
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Bijna volledig mee eens.
Op dagen als deze (en de EV is er door de dag niet) durf ik de EV na zonsondergang vanuit de thuisaccu toch bijladen zodat er nog juist genoeg overblijft voor het nachtverbruik (met een marge van 5%). De thuisaccu wordt de volgende dag toch al meer dan vlug genoeg terug tot een SoC van 100% bijgeladen.

Nog een reden om een thuisaccu iets groter in opslagvolume te nemen dan NU is de degradatie/veroudering van de batterij dat langzaam afneemt. Je wil over bv. 10 jaar nog altijd voldoende opslagvolume overhouden om hetzelfde verbruik te coveren.
Terechte vragen, altijd is eigenlijk niet altijd, maar meestal: 18% is m'n soft cap, 10% is m'n hard cap. Er wordt gepland op 18%, maar hij gaat pas van het grid trekken bij 10%. die 8% is om klappen op te vangen als ik in de avond besluit toch een wasje te draaien, zodat die niet ineens rammend duur wordt. Is er een code oranje of rood door het knmi afgegeven (buiten hitten om) gaat deze softcap naar 30%.

Auto heb ik losgekoppeld van thuisaccu, met tibber grid rewards laad ik gemiddeld voor zo'n 11/12ct per kwh, met omvormer verliezen en degradataiekosten ga ik dat nooit halen. Ik heb ook maar 2kwp op het dak liggen, dus echt veel zonne energie heb ik niet 'over' om in de auto te proppen

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Coltpower schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:04:
Goedemorgen!

Startpost van dit topic is wat specifiek en (helaas) niet een algemenere 'Hoe te starten met (het kiezen van) een thuisbatterij?' zie ik. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vraag me af of er wel een algemenere 'guide' of richtlijnenpakketje rondzweeft hier op het forum? Alvast dank voor die eventuele tips!

En dan iets meer on-topic, en voor het geval bovenstaande er niet echt schijnt te zijn, ook maar even mijn (in mijn ogen relatief simpele) thuissituatie hier schetsen met een aantal (basis)vragen daarbij. Ik ben nog lerende/leek op dit vlak, dus excuses voor het opsommen van evt. te veel/te weinig gegevens...

- 'Zwaarste' apparaten die ik heb: Inductiekookplaat, vaatwasser, wasmachine, airfryer;
- Verbruik/teruglevering 2025: 2625kWh / 1810kWh (panelen stonden 1-2 maand uit)

> 'plug-and-play' batterij met wat slimmigheid/goede P1/interface ondersteuning;
- Voldoende eigen opgewekt stroom voor eigen gebruik 's avonds overhouden op zonnige dagen;
- Voldoende (goedkoop) stroom in/bijkopen voor eigen gebruik op niet-zonnige dagen;
- BONUS: klein beetje (autonoom/slim) handelen om de kosten binnen x-jaren natuurlijk ook terug te verdienen.

Merkkeuze:
Eerlijk gezegd; de meeste sites/reclames zien er allemaal goed uit. Maar da's dan de marketing die het natuurlijk goed doet. Wat het echt over het product in de praktijk zegt; ik heb geen idee of geen referentiemateriaal momenteel. Dus ik laat me graag adviseren.

Hoor heel graag van jullie hoe ik het beste mijn zoektocht echt kan starten/vervolgen en wellicht is dat gewoon hier in dit topic natuurlijk.
Een "simpele" stekkerbatterij zou bijna al prima zijn voor je avond verbruik op te vangen, maar wil je nog een x de airfryer extra aanzetten word een 5kWh model natuurlijk wel krap.
Merken die te vinden zijn marstek , anker solix , zendure en nog enkele anderen.
Je zal voor de meeste batterijen wel een extra groep moeten maken om er effectief gebruik van te kunnen maken.
Genoeg leesvoer voor uren van vermaak :)

• LigeTRy
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
oke, echter nu koop ik geen stroom in, want die komt van de zonnepanelen.
het voordeel van verkopen is leuk zolang de stroom min of meer "gratis" is, echter als je naar de prijsverloop van de afgelopen weken kijkt kwam die in de avond gemiddeld veelal niet hoger dan 34-35 ct per kWh met soms korte spikes van enkele centen hoger geduurende een kwartier if twee. als je maximaal vermogen op circa 3000W ligt is dat dus hooguit 1-1,5 kWh tegen die iets hogers prijzen. gisteren en ook vandaag zijn met duidelijk hogere pieken tegen 70 ct per kwh echt uitzonderingen.
Wat m.n. nu in juli ook opvalt dat m.n. de nachtstroom nauwelijks zoals in 2025 behoorlijk goedkoper is gaan worden, de daling is dus slechts enkele centen. Voor dit seizoen is dat geen probleem maar als dat in de winter zich zo gaat voorzetten dan wordt dat wel een dingetje want dan heb je nauwelijks overdag nog zon, dus zeker geen zonnestroom over die in een batterij geladen kan worden.
als ik dan kijk wat mijn meeropbrengst nu is t.o.v. een kleinere thuis-batterij ( voor mijn energieverbruik zou dat brutto circa 8 kWh zijn ) is de aanschaf van die extra 8 kWh ( kostenpost van circa 2.200 euro) bij een extra winst van 1 tot 1,5 euro per dag (soms ook minder), kom je uit op circa 180 - 200 euro voor 2026, echter vanaf 2027 krijg je alleen nog de netto stroomprijs vergoed, dan blijft daar hooguit 2/3 van over 120-130 euro. Ik kom dan op een TVT van circa 13-15 jaar uit. in mijn ogen voor de meeste mensen dus niet echt rendabel. maar die keuze mag iedereen voor zich zelf uitmaken.
dit zijn resente cijfers uit mijn afrekeningen van een dynamisch contract. van voor en na een upgrade van 8 naar 16 kWh ( en deze omgerekend naar een jaar, er kan dus daar wel wat afwijking inzitten). Zelf had ik vooraf overigens ook met meer gerekend. toch het verschil tussen theroretische benadering en de werkelijkheid vrees ik.

[...]
Tja dit geeft aan dat de variabelen en persoonlijke situatie hier nogal uitmaken(of je zelf wilt bouwen of plug&play wilt kopen, welke financiële voordelen je van kunt genieten)

Jij rekent met 3000W, ik met 6500W (waarvan max 5700w terug het net op, 800 mogelijk zelf te gebruiken), victron 6k5.
Jij rekent met 2200 euro voor 8kwh, mijn pakket aan cellen kostte nog geen 1400 voor 16kwh.

In mijn eerdere post gaf ik aan dat aan dat ik denk uit te komen met m'n terugverdientijd (persoonlijke situatie) van 4.5 jaar als ik m'n stroom gemiddeld 7ct/kwh goedkoper in kan kopen. Wat realistisch is, in 2025 was de inday spread gemiddeld 13ct per dag. en 2026 is al wat extremer (ongeveer 17ct per dag so far in 2026, 2024 was dan weer 11 cent). In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

De fun ROI heb ik er inmiddels al dik en dwars uit tho, dat is ook wat waard :)

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 13-08-2026 11:30 ]

• Jan-tweak
JustTrying schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Een optie is uiteraard ook nog om dit hele verhaal een jaar lang uit te stellen en voor nu een jaar lang vaste energie te pakken bij bijvoorbeeld Engie, met een welkomstbonus van 400 euro kom ik dan op 125 euro aan vaste lasten per maand voor gas en licht.
ik denk dat die bonus wel een effect heeft, ik zou je ook het advies kunnen geven om te kijken wat je bonus zou zijn als je stroom en gas afzondelijk bij twee verschillende leveranciers gaat afnemen, ik zag namelijk dat mogelijk je zelfs nog meer bonus zou kunnen kunnen harken.
maar dat zouden we dan beter verder in een ander topic kunnen vervolgen.
laten we het hier over enn thuis-batterij hebben.
Naast het wel/net laden van de auto en eventueel de auto gaan gebruiken als thuisbatterij (wanneer deze op de oprit staat) (daarbij is de benodigde laadpaalhardware op dit moment nog niet verkrijgbaar, dus ook nog veel vraagtekens) is er ook nog een overweging een airco unit in de woonkamer te hangen en daarmee te verwarmen in de winter ipv via de CV op aardgas, en we koken op dit moment ook nog op gas, alleen begint de kookplaat het steeds meer te begeven. Met die twee variabelen zou het stroomverbruik best nog eens wat kunnen stijgen, en zou een grotere thuisbatterij weer praktischer zijn.
Ook zie ik nu al dat er met de prijzen van de thuisbatterijen gestunt wordt, door nu bijvoorbeeld bij de Albert Heijn, dus wellicht dat na een jaar vast contract de prijzen weer een stuk lager liggen, en de techniek weer verbeterd is (kleinere accus met hogere energiedichtheid, werkt de noodstroomvoorziening nu al goed op de thuisaccu's?)
klopt, maar dat ga jhe volgend jaar net zo zien, dus nog maar een jaar wachten, je snapt het denk ik wel, ben je ondertussen 10 jaar verder en wacht nog steeds op de gouden deal.
Nu heb ik ook even naar dat aanbod van appie gekeken en eerlijk was ik daar zeker niet van onder de indruk, wel een leuke batterij (Anker) Anker Solix Solarbank 4 E5000 Pro Thuisbatterij 10 kwh voor 2.999 euro. Terwijl ik een bv Zendure SF 4000 Mix met 8kWh en 4000W vermogen voor 2.100 euro kan krijgen. en zo zijn er denk ik nog veel meer merken die rond dezelfde prijsklasse zitten.
Meerdere dagen overbruggen in de winter/herfst zou top zijn, maar dan betaal je denk ik relatief fors meer voor de laatste procenten winst. In die zin zou je dan denk ik weer aan het dynamisch contract moeten en meteen ook gaan inkopen/verkopen met een grotere batterij.
je zou dus ook stroom dynamisch en gas vast kunnen gaan doen en dat in combinatie met een juiste capaciteit voor NOM geduurende 8-9 maanden in het jaar (voorjaar t/m najaar) en de auto of dan laden via de beschikbare zonne-energie en m.n. tijdens de wat meer donkere dagen het laden uitvoeren op de meest gunstige beschikbare tijdstippen, bv in de nacht.
is natuurlijk een beetje afhankelijk hoeveel je dagelijks moet gaan "bijtanken", in mijn ogen is laden via een thuis-batterij omdat je dan ook nog met dubbele laadverliezen te maken heeft mogelijk zelfs duurder dan direct dynamisch laden vanuit het net.
Het voordeel hiervan is dat je dus helemaal niet zo'n groot thuis-batterij nodig moet hebben. ik zou dat geld bv eerder in een inductie kookplaat stoppen en mogelijk in een warmtepomp (maar dat hoort dan weer in een andere topic thuis).

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
Coltpower schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:04:
Goedemorgen!

Merkkeuze:

Zo ben ik een tijdje terug ook begonnen. Op zo veel mogelijk plekken mijn licht opsteken. Dit forum zo af en toe door lezen, vooral koppensnellen.

Ook had ik mij ingeschreven bij de Vereniging Eigen Huis voor collectieve inkoop. Vooral om te zien waar zij mee komen en hoe ze daar op komen.

Uiteindelijk is je jaar-verbruik niet zo relatief. Het is immers niet interessant om in de zomer een accu te vullen voor de winter. Maar wel overdag opladen voor in de avond en nacht. Daarmee is je dag verbruik en dag opbrengst een basis. Bij mij blijkt dat ergens tussen de 5 en 10 kWh te zijn. Daarmee is dat de eerste vuistregel voor de cappaciteit van een thuis-accu.

Daarnaast is ook relevant (maar minder) wat je piek opbrengst en piek verbruik is. Een stekker-thuisbatterij kan in de regel opladen met 2400 watt en ontladen met 800 watt of 2400 watt. Met zonnepanelen met 2000 watt-piek kan dat opladen met de zonnepanelen. Maar als je electrisch kookt, dan is het verbruik al snel richting de 3000 watt dus met 800 watt ontladen kook je alsnog niet alles uit de accu.

• Coltpower
tweeek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Een "simpele" stekkerbatterij zou bijna al prima zijn voor je avond verbruik op te vangen, maar wil je nog een x de airfryer extra aanzetten word een 5kWh model natuurlijk wel krap.
Merken die te vinden zijn marstek , anker solix , zendure en nog enkele anderen.
Je zal voor de meeste batterijen wel een extra groep moeten maken om er effectief gebruik van te kunnen maken.
Genoeg leesvoer voor uren van vermaak :)
Een extra groep zal, neem ik aan, met name nodig zijn als je niet op een reeds vrij belaste groep wilt inpluggen? Stel ik heb een aparte groep voor de garage/tuin waar slechts één vriezertje op actief is, dan zou ik toch prima in de garage de thuisbatterij kunnen plaatsen?

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Coltpower schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Een extra groep zal, neem ik aan, met name nodig zijn als je niet op een reeds vrij belaste groep wilt inpluggen? Stel ik heb een aparte groep voor de garage/tuin waar slechts één vriezertje op actief is, dan zou ik toch prima in de garage de thuisbatterij kunnen plaatsen?
Zelfs geen lampje, 1 aparte groep word sterk aangeraden.

• Coltpower
tweeek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Zelfs geen lampje, 1 aparte groep word sterk aangeraden.
Helder. Ja, ik bedenk me ook dat je niet afhankelijk wil zijn van 'steeds moeten nadenken' dat je geen extra apparaten tussendoor zou mogen gebruiken i.v.m. overbelasting met alle mogelijke gevolgen van dien.

Wat ik al zei; ben een leek. Maar hoop er wat van op te steken (voordat ik daadwerkelijk op een koop overga).

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Coltpower schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

Helder. Ja, ik bedenk me ook dat je niet afhankelijk wil zijn van 'steeds moeten nadenken' dat je geen extra apparaten tussendoor zou mogen gebruiken i.v.m. overbelasting met alle mogelijke gevolgen van dien.

Wat ik al zei; ben een leek. Maar hoop er wat van op te steken (voordat ik daadwerkelijk op een koop overga).
Lees gewoon wat door en vooral ook de 1e pagina van een topic waar je gaat lezen, daar staat vaak al heel veel info in vermeld.
En kies voor jezelf enkele varianten waar je interesse voor zou hebben en ga dan verder voor je eigen keuze en lees je niet helemaal gek over alle merken want dan kom je er niet meer uit.
Elke variant heeft z'n voordelen, maar zeker ook nadelen.

• RonJ
Je kan natuurlijk wel die groep/kabel gebruiken voor je plug-in accu (liefst met een alamat erop dan) en de bestaande vriezer en lamp aansluiten op de noodstroom uitgang. Of een PV-verdeler toepassen.

All-electric.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:23
mitsumark schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 03:55:
En als je daadwerkelijk veel PV-overschot hebt op werkdagen omdat de auto overdag weg is, kan het weer een ander verhaal worden: dan kan een thuisaccu juist overdag de zonnestroom opslaan die je 's avonds gebruikt.
Met maar 3000 kWh PV opbrengst is het aantal dagen dat een grote accu om vervolgens een EV uit te laden maar beperkt gaat zijn. Dat is meer een scenario voor iemand die 10+ kWP op het dak heeft liggen.

• Oilman
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:34:
@Crysania Ik heb een 27 kWh batterij van Sigenergy en heb ook zonnepanelen met Enphase omvormers. Door deze op de juiste manier (bij Sigenergy) aan te sluiten laden ze de accu ook op als we offgrid zijn. Nadeel Enphase: AC aangesloten, Voordelen: veiliger want kleinere stromen, hoger rendement, ze starten eerder en stoppen later dan met gewone omvormers.

Niet de hele boel opnieuw bedraden, zonde van het geld.
[off-topic]Die voordelen van Enphase zijn dat je makkelijk met verschillende dakvlakken over weg kan, geen rekening hoeft de houden met stringspanningen ivm schaduw enc. Die voordelen die hierboven staan zijn wel erg gezocht of gewoon niet waar.[/off-topic]

• Oilman

Dat sommetje klopt van geen kant, want in de winter, juist wanneer de meeste veel kWh'tjes verbruiken dan is die spread de laatste jaren minimaal. Daarnaast loopt mij bij de vloerkoeling primair als de zon schijnt, dus die besparing is er ook niet, want die kWh passeert de meter nooit.

Volgend jaar zonder salderen is de handelscomponent eruit, dus de realiteit is dat die TVT op z'n minst het dubbele is.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:56
Crysania schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Dit is volgens mij enkel een batterij, zonder omvormers erbij?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:08
tweeek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:20:
Volgens de berekening op jeroen.nl , mbt terugverdientijd, is het verschil tussen 800 W output of 2000 W output in mijn voorbeeld berekning slechts 30 euro per jaar. (bij 31 cent per kWh)
Je installatie van de extra groep moet dan wel goedkoop kunnen om het eruit te halen.

• IvoB2
  • Niet online
LigeTRy schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Terechte vragen, altijd is eigenlijk niet altijd, maar meestal: 18% is m'n soft cap, 10% is m'n hard cap. Er wordt gepland op 18%, maar hij gaat pas van het grid trekken bij 10%. die 8% is om klappen op te vangen als ik in de avond besluit toch een wasje te draaien, zodat die niet ineens rammend duur wordt. Is er een code oranje of rood door het knmi afgegeven (buiten hitten om) gaat deze softcap naar 30%.

Auto heb ik losgekoppeld van thuisaccu, met tibber grid rewards laad ik gemiddeld voor zo'n 11/12ct per kwh, met omvormer verliezen en degradataiekosten ga ik dat nooit halen. Ik heb ook maar 2kwp op het dak liggen, dus echt veel zonne energie heb ik niet 'over' om in de auto te proppen
Ok, bedankt voor de verduidelijking. (y)
Met "rammend duur" in de avonduren bedoel je dan dat je een thuisaccu combineert met een dynamisch energiecontract? Dan begrijpbaar.
Zelf voorkom ik rammend dure kwartierprijzen door een thuisaccu te combineren met een energiecontract aar de stroommprijs (voor dat deel dat ik van het net plan af te nemen) 24/7 (en gedurende tien jaar gegarandeerd) hetzelfde blijft.

Wanneer je geen PV op overschot hebt om de EV te laden is het idd een andere situatie.
Hier produceert van maart tot en met oktober de 5.6kW/5.0 kVA PV installatie meer dan genoeg om de EV direct te laden wanneer ie aan huis is en is de opslag in de thuisaccu ruim voldoende (15 kWh) om 10-12 kWh oer te hevelen in de accu van de EV om daar de volgende dag een 50 km mee af te leggen (en 's avonds opnieuw).
De virtuele kost van zonnestroom (om te laden) bedraagt hier een 1-4 cent/kWh en ia de thuisaccu een 1,5 tot 6 cent/kWh. Een aanbieder zoals Tibber hebben we hier niet (en ik wil sowieso het beheer van mijn thuisaccu niet uit handen geven gezien de primaire doelstelling van de thuisaccu hier is de energieonafhankelijkheid te verhogen).

(Maar dat is in BE waar je niet meer kan salderen, bij handelen tussen goedkope en dure kwartieren het sop de kool niet waard is en je dus beter zolang mogelijk op NOM draait en wanneer dat (even) niet lukt beter - mijn mening - inzet op een gegarandeerde "lage" prijs niet afhankelijk van de prijszetting op het ogenblik van netafname. Bij directe afname van het net heb je ook de verliezen niet door eerst "goedkoop" in te kopen om te verbruiken tijdens de "dure" uren).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 12:10 ]

• Oilman
RonJ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:44:
Je kan natuurlijk wel die groep/kabel gebruiken voor je plug-in accu (liefst met een alamat erop dan) en de bestaande vriezer en lamp aansluiten op de noodstroom uitgang. Of een PV-verdeler toepassen.
Welke vriezer heeft een groep voor zichzelf? Lijkt mij een vrij onwaarschijnlijk scenario. Normaliter zijn enkel de groot verbruikers op een eigen groep aangesloten.

Meer dan 800 Watt ontladen = eigen groep. Heel simpel, niet moeilijker maken dan het is. Geen eigen groep is max 800 Watt ontladen.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:17

zalkc

cvz.eu

DjAntoon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Dit is volgens mij enkel een batterij, zonder omvormers erbij?
Klopt, een Victron/Solis/Deye/etc.. omvormer moet er nog bij worden gerekend, reken op een 1000-2000 euro extra, afhankelijk van wat je wil. Ik ga er even van uit dat je toch wel 3 fase wil voor deze omvang.

Iets anders, ik weet nog dat deze eerst op de markt kwamen van NKON, die hele ESS serie van hun is gewoon 25% duurder geworden in het afgelopen jaar. De enige die redelijk gelijk is gebleven is het serverrack model.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Oilman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Welke vriezer heeft een groep voor zichzelf? Lijkt mij een vrij onwaarschijnlijk scenario. Normaliter zijn enkel de groot verbruikers op een eigen groep aangesloten.

Meer dan 800 Watt ontladen = eigen groep. Heel simpel, niet moeilijker maken dan het is. Geen eigen groep is max 800 Watt ontladen.
Er zal gewoon een snoer liggen naar het schuurtje toe waar een lampje en de vriezer op aangesloten zit en misschien nog eens wat vaker een ander iets wat je in de schuur of tuin gebruikt.
Hij vraagt of zegt zijn situatie toch, en heeft al en een antwoord en als ie verder leest in andere topics zal die daar nog veel meer over lezen.

• IvoB2
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Met maar 3000 kWh PV opbrengst is het aantal dagen dat een grote accu om vervolgens een EV uit te laden maar beperkt gaat zijn. Dat is meer een scenario voor iemand die 10+ kWP op het dak heeft liggen.
Dat is gewoon afhankelijk van verschillende factoren.
o.a. hoeveel kWh ga je rijden met die EV en wat is het (gemiddeld) verbruik van die EV (gemeten aan de laadpaal).
Ik maak tussen maart en oktober slechts gebruik van 5.6 kWp/5.0 kVA en levert gemiddeld zo'n 5MWh per jaar op. Wanneer de EV niet direct kan laden uit PV wordt er uit de 15 kWh opslag regelmatig 10-12 kWh overgeheveld naar de accu van de EV. die mogelijkheid minstens 8 maanden per jaar tot je beschikking hebben zou ik toch geen beperkte periode durven noemen?
Rij je iedere dag meer dan 50-60 km met de EV en kan je nooit direct laden op PV is het uiteraard weer een heel ander scenario.

• daemonix
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

[off-topic]Die voordelen van Enphase zijn dat je makkelijk met verschillende dakvlakken over weg kan, geen rekening hoeft de houden met stringspanningen ivm schaduw enc. Die voordelen die hierboven staan zijn wel erg gezocht of gewoon niet waar.[/off-topic]
Je hebt het op alle fronten met betrekking tot de voordelen fout. Veiliger omdat de spanning beperkt is tot 230 V, de stroom beperkt is omdat er per paneel conversie plaats vindt dus minder kans op vlambogen, en de panelen starten eerder en stoppen later... Zoek het maar na in plaats van vanuit je onderbuik te reageren.

• RonJ
[...]

De mijne. Maar ik snap dat niet iedereen >40 groepen en 3 verdelers heeft. :+

Ik ging even uit van een bestaande bruikbare groep/kabel (nette 3x2,5, geen half vergane groen uitgeslagen rood/groen kabeltje uit het jaar kruik) naar een schuur, waar nu alleen een lamp en vriezer zijn aangesloten (en reken maar wat ander klein spul, batterijladers voor fietsen en gereedschap oid). Een vriezer is nou bij uitstek iets dat je achter een evt. noodstroomoplossing wil plaatsen. Moet je wel het extra stand-by verbruik accepteren. Dan kan het best logisch zijn het hele schuurtje hierop in te pluggen ipv een hele verdeler te bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 13-08-2026 12:23 ]

All-electric.

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Ook dat hangt gewoon af hoe je het zelf inricht.
Hier hangt bv. zowat elke (groot) verbruiker op zijn eigen kring (waaronder ook de vriezer/koelkast combi. edit: blijkbaar is het dan al niet n=1 maar n=2 :) )
Niet omdat het een grootverbruiker is maar wanneer je zo iets ingrijpend als de stroomvoorziening bij een woning plant dat beter niet doet met het oog op "het nu" maar al vooruit denkt naar de toekomst.
De inzet van elektrische verbruikers in een woning gaat in de toekomst niet dalen, eerder stijgen. Nu dat is mijn mening daarover.

En alles is hier ook nog eens monofasig ingericht wat de totaalprijs drukt zonder comfortverlies (en neen geen gas aanwezig).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 12:30 ]

• HandyLumberjack
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

Je hebt het op alle fronten met betrekking tot de voordelen fout. Veiliger omdat de spanning beperkt is tot 230 V, de stroom beperkt is omdat er per paneel conversie plaats vindt dus minder kans op vlambogen, en de panelen starten eerder en stoppen later... Zoek het maar na in plaats van vanuit je onderbuik te reageren.
In het DC gedeelte is de stroom gelijk, alleen de spanning is lager.

• LigeTRy
  • Nu online
Oilman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Dat sommetje klopt van geen kant, want in de winter, juist wanneer de meeste veel kWh'tjes verbruiken dan is die spread de laatste jaren minimaal. Daarnaast loopt mij bij de vloerkoeling primair als de zon schijnt, dus die besparing is er ook niet, want die kWh passeert de meter nooit.

Volgend jaar zonder salderen is de handelscomponent eruit, dus de realiteit is dat die TVT op z'n minst het dubbele is.
je had moeten zeggen: "dat sommetje klopt van geen kant, voor mijn situatie", Ik denk dat het zoeken naar een gulden middenweg en niemand perse gelijk of ongelijk heeft, er zijn teveel variabelen per huis/persoon/voorkeuren.

In mijn geval is m'n verbruik op de meter door het jaar heen ongeveer gelijk, met een dipje rond het voorjaar/najaar, waarbij er wel zon opwek is, maar ik niet hoef te koelen/verwarmen (ik koel door het jaar veel meer dan dat ik verwarm). Omdat deze lijn redelijk gelijk is, is een gemiddelde een mooie metric om te pakken bij benadering.

Als het salderen eraf gaat is de spread niet ineens de helft van wat het nu is (is dat wat je bedoelt?), ik verwacht eigenlijk dat ie alleen maar groter wordt omdat particulieren geen zin meer hebben omdat de prikkel om goedkoop in te kopen en duur te verkopen (wat een balancerend effect heeft) eraf gaat.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Oilman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet zeker of die 3000kWh uit 12 panelen de totale opwek is of het overschot dat teruggeleverd werd, de originele tekst neigt naar het eerste maar ik vermoed eerder het 2e (of de panelen zijn al oud of liggen ongunstig).
De auto hoeft niet iedere dag van helemaal leeg naar helemaal vol, als je maar genoeg hebt voor je dagelijkse behoefte.
Onze 2 EV's verbruiken samen maar 50kWh per week, met 4,5kWp heb ik al gauw 20kWh overschot per zonnige dag ondanks 300-400W basis verbruik (zonder airco/warmtepomp), dat is op weekbasis dus ruim voldoende.
Met 3kWp kom je ook al een heel eind mits je niet teveel km's maakt, zou toch 10-15kWh overschot per zonnige dag moeten opleveren, goed voor 50-100km.

• LigeTRy
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Ok, bedankt voor de verduidelijking. (y)
Met "rammend duur" in de avonduren bedoel je dan dat je een thuisaccu combineert met een dynamisch energiecontract? Dan begrijpbaar.
Zelf voorkom ik rammend dure kwartierprijzen door een thuisaccu te combineren met een energiecontract aar de stroommprijs (voor dat deel dat ik van het net plan af te nemen) 24/7 (en gedurende tien jaar gegarandeerd) hetzelfde blijft.

Wanneer je geen PV op overschot hebt om de EV te laden is het idd een andere situatie.
Hier produceert van maart tot en met oktober de 5.6kW/5.0 kVA PV installatie meer dan genoeg om de EV direct te laden wanneer ie aan huis is en is de opslag in de thuisaccu ruim voldoende (15 kWh) om 10-12 kWh oer te hevelen in de accu van de EV om daar de volgende dag een 50 km mee af te leggen (en 's avonds opnieuw).
De virtuele kost van zonnestroom (om te laden) bedraagt hier een 1-4 cent/kWh en ia de thuisaccu een 1,5 tot 6 cent/kWh. Een aanbieder zoals Tibber hebben we hier niet (en ik wil sowieso het beheer van mijn thuisaccu niet uit handen geven gezien de primaire doelstelling van de thuisaccu hier is de energieonafhankelijkheid te verhogen).

(Maar dat is in BE waar je niet meer kan salderen, bij handelen tussen goedkope en dure kwartieren het sop de kool niet waard is en je dus beter zolang mogelijk op NOM draait en wanneer dat (even) niet lukt beter - mijn mening - inzet op een gegarandeerde "lage" prijs niet afhankelijk van de prijszetting op het ogenblik van netafname. Bij directe afname van het net heb je ook de verliezen niet door eerst "goedkoop" in te kopen om te verbruiken tijdens de "dure" uren).
Idd dynamisch via tibber. zolang ik 3 uurtjes per dag goedkoop ik kan kopen blijft dat interessant. Als er een vast contract komt met een prijs die niet hoger ligt dan 7 cent boven m'n huidige inkoopprijs valt m'n terugverdientijd in het water. Maar dan heb ik alsnog een enorm leuk hobbyproject (gehad). Sommigen kopen een nieuwe racefiets, anderen een accu, het is niet alleen maar financieel voor mij.

PS: tibber beheert mijn accu niet, dat doe ik zelf doormiddel van predbat, zodat ik zelf aan alle parameters kan draaien wanneer eigen verbruik belangrijk is, handelen, of de batterij even op pauze zetten en huidig verbruik uit het net trekken of zon direct terug te leveren (ook dat komt vaak zat voor, vaak is dat fininancieel op dat moment het handigst). Het kost wel wat moeite, maar het is erg fijn zelf die complete controle te hebben (zie hobby opmerking hierboven, moet je maar leuk vinden)

[ Voor 11% gewijzigd door LigeTRy op 13-08-2026 12:39 ]

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste