Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:37

Ersus

Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:02:
[...]

In maart kom ik al beetje uit schaduw ja,maar rest winter is drama net als bij jouw ,hele dag schaduw van huizen en platte panelen.
December is 350 kwh ,en maart al 2500....
Dat is nogal een verschil.
Maart 1428kWh, nog veel te veel schaduw helaas.
December 203kWh

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:54
Ersus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:07:
[...]

Dat is nogal een verschil.
Maart 1428kWh, nog veel te veel schaduw helaas.
December 203kWh
Ja helaas hoge gebouwen en een hoge boom.dus winter zal altijd duur uitpakken met wp.
Maar wat meer hout stoken volgend jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:52
Zijn hier ook mensen die hun accu afhankelijk van het seizoen voor verschillende scenario's gebruiken of is dat een hele gekke gedachte? Er is nu nog geen accu in huis, maar hou wel al langere tijd de verschillende topics in de gaten om mezelf in te lezen, maar heb deze gedachte nog niet voorbij zien komen.

Toelichting: we zijn inmiddels ruim een jaar van het gas af, maar daardoor dus logischerwijs volledig afhankelijk van elektriciteit. In de winter zou ik een accu dan eigenlijk vooral als backup zien, en dus langere tijd gewoon 'vol' willen hebben, om tijdens eventuele stroomonderbrekingen toch gewoon verwarming en licht te hebben. Van maart t/m oktober zou NOM (ruimschoots) haalbaar moeten zijn en kan de accu dus logischerwijs lekker laden/ ontladen op basis van PV opbrengst en (nacht)verbruik.

De PV opbrengst gaat in de winter normaal gesproken toch volledig naar de WP, dus NOM is dan niet echt relevant. Onze gemiddelde PV opbrengst ligt van november tot februari rond 150 kWh, het verbruik is in die maanden ongeveer 5x zo hoog. Van maart t/m oktober is een NOM strategie wel weer haalbaar. (PV opbrengst springt dit jaar van 260 in feb naar 700kWh in maart)

Ik heb helaas weinig aan mijn historische data, aangezien we de PV installatie stapsgewijs hebben aangelegd en de WP daar precies tussenin. We hebben momenteel 9,7 kW piek met een (bijna) 50/50 Oost/West verdeling aan PV.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
Ja dat is een beetje onlogisch. Ga maar na: hoeveel capaciteit moet je neerzetten om een hele dag in de winter backupstroom te hebben? Ik denk zo 30 kwh. Dit deel heeft nul rendement of business case en is puur 'voor het geval dat'. Nu het NOMdeel: dat werkt vooral goed als je capaciteit overeenkomt met je nachtverbruik in april/oktober ongeveer. Stel dit is 5 kWh. Ga jij dan een 6x te grote batterij kopen ? Of accepteer je dat bij een onderbreking je niet een winterdag aan backup hebt?

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:52
Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
Ja dat is een beetje onlogisch. Ga maar na: hoeveel capaciteit moet je neerzetten om een hele dag in de winter backupstroom te hebben? Ik denk zo 30 kwh. Dit deel heeft nul rendement of business case en is puur 'voor het geval dat'. Nu het NOMdeel: dat werkt vooral goed als je capaciteit overeenkomt met je nachtverbruik in april/oktober ongeveer. Stel dit is 5 kWh. Ga jij dan een 6x te grote batterij kopen ? Of accepteer je dat bij een onderbreking je niet een winterdag aan backup hebt?
Dat laatste.. Zeker als het een accu met volledige backup functie is, praat je volgens mij toch al snel over hogere vermogens van de omvormer en bijbehorende capaciteit. Op basis van verbruik wat ik nu zie, zou bijvoorbeeld 20kWh worst case (mistig en rond vriespunt) ons een halve dag helpen. Dat kan ik zelfs wat oprekken als ik bij een outage de thermostaat een graadje lager zet en de WP in stille/ zuinige modus laat draaien. Bij 20kW zou je met ongeveer 5kW kunnen laden/ ontladen als ik het goed begrijp (dacht ergens een verhouding 1/4 te hebben gezien voor vermogen/capaciteit) en dat is over het algemeen ook genoeg om het huis dan draaiend te houden. (tenzij de vrouw toevallig net wasmachine, droger en oven ook aan heeft :+ )

• Fr33z
Merijn. schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:43:
[...]

Dat laatste.. Zeker als het een accu met volledige backup functie is, praat je volgens mij toch al snel over hogere vermogens van de omvormer en bijbehorende capaciteit. Op basis van verbruik wat ik nu zie, zou bijvoorbeeld 20kWh worst case (mistig en rond vriespunt) ons een halve dag helpen. Dat kan ik zelfs wat oprekken als ik bij een outage de thermostaat een graadje lager zet en de WP in stille/ zuinige modus laat draaien. Bij 20kW zou je met ongeveer 5kW kunnen laden/ ontladen als ik het goed begrijp (dacht ergens een verhouding 1/4 te hebben gezien voor vermogen/capaciteit) en dat is over het algemeen ook genoeg om het huis dan draaiend te houden. (tenzij de vrouw toevallig net wasmachine, droger en oven ook aan heeft :+ )
OK. blijf je zitten met de vraag of je 4x zoveel geld uit wilt geven voor die winterdag. Ik niet dat mag duidelijk zijn :9 De reden dat mensen niet combineren wat jij beschreef is dat het zulke verschillende cases zijn met zulke verschillende behoeftes dat de capaciteit niet bij elkaar passen. En je komt dan altijd terug op:

wat wil je bereiken?

wil je redelijk kosten-effectief een thuisaccu kopen om de helft van het jaar je avond-/nachtverbruik af te dekken met zonnestroom die je kunt bewaren --> relatief klein accuutje kopen

wil je meer geld er in steken en is terugverdienen geen ding maar wil je de "luxe" van een backup? dan betaal je voor peace of mind en geef je 3-4-5x zo veel uit.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:09
@Merijn.
de grap is......
Als je hem eenmaal hebt kan je het gewoon allemaal proberen.
Als je backup echt super belangrijk vindt dan zou ik goed opletten dat je iets koopt warbij de PV de batterij kan voeden bij stroomuitval. Dat is lang niet altijd zo.
Ik heb net sinds een week een solaredge systeem met hybride omvormer en full backup functionaliteit.
Ik heb 13.8kWh batterij. Ik heb warmtepomp en EV.
Afgelopen januari was mijn gemiddeld netto dag gebruik 64kWh/dag.
Afgelopen juli hield ik netto 40kWh/dag over maar had 5..8kWh/dag nodig om de nacht door te komen.

Maar....
Als er echt stront aan de knikker komt...
- dan ga ik even geen auto laden
- dan gaat de warmtepomp uit en stook ik de open haard in 1 kamer en blijft de rest koud
- Zelfs in november/december/januari haal ik nog 3..6kWh per dag van de PV en als ik heel erg zuinig doe moet ik daar het etmaal mee doorkomen
- februari t/m oktober haal ik meer dan 10kWh/dag van het dak. Dat is het dubbele van het zomernachtverbuik dus daar kom ik goed een etmaal mee door.

De grap... Met mijn hybride omvormer kan ik de batterij laden ook als de stroom is uitgevallen. Ik hoef dus helemaal niet zoveel backup capaciteit in mijn accu te reserveren. Als de stroom uitvalt schroef ik het gebruik terug en laadt hij over een etmaal telkens bij.

Kortom:
- ik kan 9 maanden per jaar probleemloos van het grid af
- ik kan de resterende 3 maanden per jaar "met heel zuinig aan doen" ook aaneengesloten van het grid af.

Het is niet enkel de grootte van de batterij. Het is "hoe je het totaal inricht".
En kijk dan ook naar je standby verbruik.
Een hybride omvormer is maar 1 apparaat = 1x standby verbruik.
Combinatie van veel apparaten is "veel x standby verbruik"
Dat is niet zo simpel als x1, x2 of x3 want alle merken hebben een ander verbruik. sommigen Zinn zuinig, anderen niet. Kijk voor den grap eens naar dit tabelletje van @RonJ.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 15:42
Merijn. schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:23:
Zijn hier ook mensen die hun accu afhankelijk van het seizoen voor verschillende scenario's gebruiken of is dat een hele gekke gedachte? Er is nu nog geen accu in huis, maar hou wel al langere tijd de verschillende topics in de gaten om mezelf in te lezen, maar heb deze gedachte nog niet voorbij zien komen.

Toelichting: we zijn inmiddels ruim een jaar van het gas af, maar daardoor dus logischerwijs volledig afhankelijk van elektriciteit. In de winter zou ik een accu dan eigenlijk vooral als backup zien, en dus langere tijd gewoon 'vol' willen hebben, om tijdens eventuele stroomonderbrekingen toch gewoon verwarming en licht te hebben. Van maart t/m oktober zou NOM (ruimschoots) haalbaar moeten zijn en kan de accu dus logischerwijs lekker laden/ ontladen op basis van PV opbrengst en (nacht)verbruik.

De PV opbrengst gaat in de winter normaal gesproken toch volledig naar de WP, dus NOM is dan niet echt relevant. Onze gemiddelde PV opbrengst ligt van november tot februari rond 150 kWh, het verbruik is in die maanden ongeveer 5x zo hoog. Van maart t/m oktober is een NOM strategie wel weer haalbaar. (PV opbrengst springt dit jaar van 260 in feb naar 700kWh in maart)

Ik heb helaas weinig aan mijn historische data, aangezien we de PV installatie stapsgewijs hebben aangelegd en de WP daar precies tussenin. We hebben momenteel 9,7 kW piek met een (bijna) 50/50 Oost/West verdeling aan PV.
Als je de thuisaccu gebruikt voor NOM, maar je in de winter toch eigenlijk nooit teruglevert kun je hem net zo goed uitzetten, scheelt weer standby verlies. En als je dat vol doet heb je een backup (die je handmatig aan moet zetten).

Zelf ga ik ook 2 scenario's gebruik afhankelijk van het seizoen, in de winter is dat puur NOM, en de rest van het jaar een combinatie van voornamelijk dynamische tarieven en een klein deel NOM.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:42
Ersus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:39:
[...]

Nice. Met 17kW vermogen meen ik dat je werkt.
Dat geeft je de ruimte om je installatie buiten NOM ook flexibel voor pieken in te zetten en met de tijdafhankelijke tarieven kun je ook sneller binnenharken en volledig ontzien binnen de hoge tariefzone.

Zo kun je tenminste met meer methoden je energienota verlagen.

Hoe lukt het laden van je EV? Of kan je overdag laden?
17kW omvormer, maar de batterijen "beperken" nu tot 16kW (0.5C). Ik overweeg wel nog een extra module (+9kWh) bij te zetten, dan kan ik wel naar 17kW en blijft de C-rate ook nog wat lager.

EV laad ik thuis eigenlijk alleen op momenten dat het loont (lees lage tarieven). Ik kan prima ook op het werk laden. Wel in Home Assistant geregeld dat wanneer ik de auto laadt, dat de batterij de huidige SoC vasthoudt.
Afgelopen maand 320kWh thuis geladen, totaal verbruik 1,22MWh. 702 kWh is de accu in gegaan en 670 er weer uit gekomen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Inmiddels al een paar maanden aan het inlezen. Maar ben benieuwd naar jullie visie:
2025 (referentiejaar)
Tibber Dynamisch
3x25A aansluiting
44x 330WP op een 10kW SMA Tripower Omvormer (SMA Home Manager present)
Zaptec GO Laadpaal
1x Scenic 92kWh EV (1 a 2x per week aan de lader overdag)
1x Toyota BZ4X 74kWh EV (nagenoeg elke dag aan de lader, tussen 30-80% bijladen, in de nacht

De 44 zonnepanelen hebben we in 2021 geplaatst, en zijn inmiddels ruimschoots terugverdiend.
62450kWH opgewekt a €0,23 = €14363, kostprijs was ergens een 9000 euro volgens mij.

2025
Opwek12858 kWh
Verbruik13910 kWh
Teruglevering8064 kWh
Eigen verbruik4794 kWh(37% van opwek)
Opwek-Verbruik5846 kWh
MaandEuroVerbruikTeruglevering
Januari515,79208834,92
Februari292,761221103,81
maart62,791099763
april-11,639191001
mei (-)-132,348081485
juni (-)-128,336361290
juli (-)-103,847871193
augustus (-)-91,237571138
september (-)40,31058671
oktober195,11204244
november415,96181384
december323,11150959
€ 137813897 kWh8067 kWh
Dit maakt een gemiddeld tarief van €0,236 kWh, en geen terugleverkosten/boete.
Aan Tibber heb ik €1378 betaal. Van mijn werkgever heb ik €1232 aan laadvergoeding ontvangen, dus mijn kosten totale stroomkosten (huis+2x EV laden) in 2025 bedroeg €146.

"Probleem" is dat er behoorlijk hard gesaldeerd is. Dus een dergelijke jaarrekening zal er in 2027 zonder accu behoorlijk "anders" uit zien.

Daarom overweeg ik nu een thuisaccu. De keuze is reuze zal ik maar zeggen. Ik ben al wat met bovenstaande data door ChatGPT heengegaan, daar komt het volgende uit.

1e keuze die ik moet maken:
  • Optie 1: SMA behouden en slimmer laten werken (geen teruglevering) icm een accu
  • Optie 2: SMA verkopen en een Hybride omvormer kopen met minimaal 3x MPP
Een 15kWh accu zou optimaal zijn, enkele voorstellen:
  • Dyness Tower Pro TP15 + ntb (hybride) omvormer
  • 15 kWh All in One Pylontech Thuisbatterij met Force H3X 15K
BTW terugvragen wordt nog wel even een dingetje, vrouwlief zit in KOR vanaf 2021 ivm de PV. @Appie Heijn is naast werknemer ook nog ZZP.

Hoe kijken jullie naar de beide voorstellen en keuze qua systeem/omvormer/batterij grootte

Ik kan mijn eigen verbruik overdag nog iets verhogen door nog regelmatiger de Scenic aan de lader te handen en het laadvermogen (al dan niet automatisch) verlagen. Eventueel door de Zaptec Go te vervangen door een GO2 die schijnbaar eenvoudiger/beter zijn vermogen kan begrenzen. Ook i.r.l.t. ERE certificaten.
Morgen ga ik mijn NUC'je inrichten met Home Asisstent om nog wat meer sturing/monitoring te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 01-04-2026 21:36 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:20
RonJ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:23:
Misschien leuk om even te delen, ik heb mijn sheetje met accu "scenario's" maar weer eens bijgewerkt met de actuele prijzen. E.g. voor elk scenario heb ik het hele kostenplaatje qua materiaal bepaald, incl. alle benodigde kabels, hager alamats, t-class zekeringen, etc.

Parameters:
Situatie: Full electric, EL-A++++ met L/W en L/W WP, 37 PV panelen, 2x EV.
Jaarverbruik 2025: 17,2Mwh, PV-opwek 13,6Mwh, zelfverbruik PV 35%.
Installaties doe ik volledig zelf, dus die kosten laat ik weg.

Conclusies:
- Cycles zijn niet zo van belang, je accu gaat ver daarvoor toch al dood van ouderdom.
- Ik heb toch best een redelijke capaciteit accu nodig om voldoende opbrengst te realiseren voor een optimale ROI.
- Het laadvermogen is minder van belang dan ik dacht. Ga v/d week nog eens een DEYE 12K scenario toevoegen.
- 32kWh lijkt het optimum, maar 48 en 64 leveren meer op dan gedacht qua ROI. Hoewel slimmer EV-laden daar wel weer wat af zal snoepen.
- Je kan je geld beter wegzetten tegen 5% rente. :+ zie de vergelijking in de meest rechter kolom.
Je komt aardig in de buurt van mijn systemen: Full-electric WP / 3x Victron 5000/70 / 48 kWh opslag / 37 panelen / 1x EV / Tibber. Ik deed alles zelf. Het is gebleken dat ik ca 3-4k euro per jaar terug heb verdiend met mijn investeringen. Het komt neer op ong. 8 jaar voor terugverdientijd. Echter per 1 januari is de saldering afgeschaft. Dan wordt het nog langer. Ik doe het voor duurzaamheid. :)

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Stefannn
Voor info: stuk over LFP veiligheid
Daar wordt ik wel happy van.
- temperatuur veiligheids risico pas bij temperatuur van 270C tegen NMC 150C
Dat zijn dan wel de cell temperaturen neem ik aan dus "gemeten in behuizing" moet je echt wel wat marge nemen.

Ook: stuk over operating temperature
- summary: tot max 45C zit je goed

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
Eriko schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:42:
[...]

Je komt aardig in de buurt van mijn systemen: Full-electric WP / 3x Victron 5000/70 / 48 kWh opslag / 37 panelen / 1x EV / Tibber. Ik deed alles zelf. Het is gebleken dat ik ca 3-4k euro per jaar terug heb verdiend met mijn investeringen. Het komt neer op ong. 8 jaar voor terugverdientijd. Echter per 1 januari is de saldering afgeschaft. Dan wordt het nog langer. Ik doe het voor duurzaamheid. :)
Dat reken je dan inclusief de zonnepanelen en WP denk ik? Enig idee wat puur de accu zou doen? Als ik namelijk niks meer doe kom ik uit op ~2500 euro aan energiekosten met een vast contract en op ongeveer 1500 met dynamisch. Het verdienmodel van de accu is dus sowieso beperkt. WP en PV zijn inmiddels al aardig terugverdiend, dat moet je sowieso allemaal eerst doen, een accu is vrijwel altijd het laatste stapje.

Voor mij is het motief vooral het verlagen v/d vaste maandlasten, met een stukje onafhankelijkheid c.q. noodstroom en de "hobby" als leuke bonus. Met een TVT <10 jaar is het goed wat mij betreft, ook al levert op de bank zetten dus gewoon fors meer op.

Edit: Nog even 2 Deye 12K scenario's toegevoegd en ROI berekeningen naar 20 jaar getrokken. Edit2: En Solaredge met 3x 48V meegenomen en prijs gecorrigeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QoFqSUsU0vgtUhRJ8qCbJnB6Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KKDpjnCgOS1CN5WgdoLp5gY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 02-04-2026 11:08 ]

All-electric.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:46:
[...]

Ja helaas hoge gebouwen en een hoge boom.dus winter zal altijd duur uitpakken met wp.
Maar wat meer hout stoken volgend jaar....
Leuk voor de portemonnee maar daarmee gaat de duurzaamheid natuurlijk door het putje. Houtstook is echt niet goed voor de luchtkwaliteit.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• reneeke1970
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:24:
[...]

Leuk voor de portemonnee maar daarmee gaat de duurzaamheid natuurlijk door het putje. Houtstook is echt niet goed voor de luchtkwaliteit.
Als ik in de herfst door de Eifel fiets ,waar iedereen stookt,dan vind ik het heerlijk ruiken.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]

Dat reken je dan inclusief de zonnepanelen en WP denk ik? Enig idee wat puur de accu zou doen? Als ik namelijk niks meer doe kom ik uit op ~2500 euro aan energiekosten met een vast contract en op ongeveer 1500 met dynamisch. Het verdienmodel van de accu is dus sowieso beperkt. WP en PV zijn inmiddels al aardig terugverdiend, dat moet je sowieso allemaal eerst doen, een accu is vrijwel altijd het laatste stapje.

Voor mij is het motief vooral het verlagen v/d vaste maandlasten, met een stukje onafhankelijkheid c.q. noodstroom en de "hobby" als leuke bonus. Met een TVT <10 jaar is het goed wat mij betreft, ook al levert op de bank zetten dus gewoon fors meer op.

Edit: Nog even 2 Deye 12K scenario's toegevoegd en ROI berekeningen naar 20 jaar getrokken.
[Afbeelding]
het is altijd wat hachelijk. Zeker als je zo'n grote lijst probeert te onderhouden. Maar ik vind dat je de aanschafprijs voor solaredge er wel vrij hoog in hebt staan.
Het is enorm koffiedik kijken. Maar ik gok mijn systeem binnen 10 jaar wel terugverdiend te hebben.
De keuze is trouwens gemaakt "alles overwegende"... het blijft een gok, hoe het uitpakt zie ik wel.
Vorige keuzes mbt PV hebben in ieder geval heel goed uitgepakt.

• RonJ
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:49:
[...]

het is altijd wat hachelijk. Zeker als je zo'n grote lijst probeert te onderhouden. Maar ik vind dat je de aanschafprijs voor solaredge er wel vrij hoog in hebt staan.
Het is enorm koffiedik kijken. Maar ik gok mijn systeem binnen 10 jaar wel terugverdiend te hebben.
De keuze is trouwens gemaakt "alles overwegende"... het blijft een gok, hoe het uitpakt zie ik wel.
Ik heb de kosten SolarEdge als volgt berekend, met name de 400V batterij is fors duurder geworden de laatste maanden, kon m niet goedkoper vinden dan dit. Wellicht in aanloop naar de nieuwe stapel-batterijserie die dit jaar ergens moet komen? Ik reken wel alles incl. BTW trouwens.

HV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bcH7ZG5O515OCQVNMjX73-HEL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6loTtaGy115LxHixg4tG71Y.png?f=fotoalbum_large

LV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnZPfrzd03pr7mxbWpy6DYnUVXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhoE8klxgBnhd6bwhqffzV8O.png?f=fotoalbum_large

PV was sowieso de beste investering die ik ooit gedaan heb. Icm zelf leggen en volledig salderen zit de TVT rond de 3 jaar. Alles dat ze de komende 16-17 jaar (heb de garantie naar 20 jaar verlengd) nog doen is gratis energie.

All-electric.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:41

..Christiaan..

..zwll..

reneeke1970 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:38:
[...]

Als ik in de herfst door de Eifel fiets ,waar iedereen stookt,dan vind ik het heerlijk ruiken.....
Ik denk dan ook niet dat geur het probleem is. #offtopic

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:49:
[...]

De terugverdientijd is zeer onzeker inderdaad, en kan ook flink meevallen.

Maar zo gek als het met zonnepanelen is geweest, met terugverdientijd die soms beter in maanden i.p.v. jaren kon worden uitgedrukt, gaan we met thuisbatterijen waarschijnlijk niet meemaken.

• Pr088
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:38:
[...]

Wat lekker ruikt is niet altijd goed voor je longen. Ik hoor(de) mensen dit ook zeggen over sigaren, sigaretten en benzine.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:42
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:13:
[...]

Wat lekker ruikt is niet altijd goed voor je longen. Ik hoor(de) mensen dit ook zeggen over sigaren, sigaretten en benzine.
Ik stook geen hout, maar een all-electric warmtepomp, ik rook ook niet, maar als onze eigen overheid overweegt om kolencentrales toch langer open te houden dan snap ik ook dat consumenten hun houtkachels nog (willen) blijven gebruiken. Zeker ook als dat een financiële overweging is begrijp ik het heel goed.

Ik denk dat er genoeg consumenten zijn die graag een goed geïsoleerd huis willen hebben en met gunstige tarieven een warmtepomp inzetten om de woning te verwarmen, maar dat is echt nog niet voor iedereen weggelegd om diverse redenen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• HandyLumberjack
ArPi75 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:20:
[...]

Ik stook geen hout, maar een all-electric warmtepomp, ik rook ook niet, maar als onze eigen overheid overweegt om kolencentrales toch langer open te houden dan snap ik ook dat consumenten hun houtkachels nog (willen) blijven gebruiken. Zeker ook als dat een financiële overweging is begrijp ik het heel goed.

Ik denk dat er genoeg consumenten zijn die graag een goed geïsoleerd huis willen hebben en met gunstige tarieven een warmtepomp inzetten om de woning te verwarmen, maar dat is echt nog niet voor iedereen weggelegd om diverse redenen.
Dat financiële argument wordt alleen steeds lastiger met de huidige houtprijzen.

Vanaf dit jaar beperken wij de houtstook tot november, december, januari.

• Stefannn
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:58:
[...]

Ik heb de kosten SolarEdge als volgt berekend, met name de 400V batterij is fors duurder geworden de laatste maanden, kon m niet goedkoper vinden dan dit. Wellicht in aanloop naar de nieuwe stapel-batterijserie die dit jaar ergens moet komen? Ik reken wel alles incl. BTW trouwens.

HV:
[Afbeelding]

LV:
[Afbeelding]

PV was sowieso de beste investering die ik ooit gedaan heb. Icm zelf leggen en volledig salderen zit de TVT rond de 3 jaar. Alles dat ze de komende 16-17 jaar (heb de garantie naar 20 jaar verlengd) nog doen is gratis energie.
Dat heb je toch behoorlijk goed gedaan.
- dat is dan dus wel een homehub met backup interface. Als je storedge zonder backup interface zou doen ben je ongeveer 1100euro goedkoper uit.
Op zich kwa prijs "ok" berekend dus, maar die 1100euro zie ik persoonlijk als "stroom uitval verzekering" die je eigenlijk niet in de terugverdientijd moet doen want dat is een extra functie.
Je kan natuurlijk zeggen "jamaar zendure heeft ook noodstroom", maar dan vergelijk je "stopcontact op batterij" met "full blown 3fase over bestaande huis installatie".

nog wat details...
- Met de backup interface heb je geen inline meter nodig. Die zit daar standaard in.
- de 4 batterijen setup is "naar verhouding onvoordelig" omdat je dan 2x vloer en 2x top cover hebt en de toren-naar-toren kabel is duurder dan een batterij-naar-batterij kabel.

Dat gezegd hebbende... je hebt het behoorlijk netjes gedaan. Het is altijd hachelijk als je flink wat opties naast elkaar zet want je moet elk van de opties heel precies doen. Voor jezelf geen probleem. Maar lezers kunnen dit klakkeloos voor waar aannemen.
(en dat geeft ook stomweg aan dat je dat voor dit soort bedragen niet moet doen. vooral zelf heel goed blijven nadenken)

Die 400V moet je inderdaad niet meer willen. is NMC. Is trouwens een ding van 120kg. Installeren is een nachtmerrie.

• reneeke1970
ArPi75 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:20:
[...]

Kon het zelf niet beter zeggen ,dubbele pluim voor jou

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:33:
[...]

Dat financiële argument wordt alleen steeds lastiger met de huidige houtprijzen.

Vanaf dit jaar beperken wij de houtstook tot november, december, januari.
Ik pas vanaf januari ,als salderen stopt

1 PVoutput . Dongen NB

• RonJ
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]

- dat is dan dus wel een homehub met backup interface. Als je storedge zonder backup interface zou doen ben je ongeveer 1100euro goedkoper uit.
Op zich kwa prijs "ok" berekend dus, maar die 1100euro zie ik persoonlijk als "stroom uitval verzekering" die je eigenlijk niet in de terugverdientijd moet doen want dat is een extra functie.
Je kan natuurlijk zeggen "jamaar zendure heeft ook noodstroom", maar dan vergelijk je "stopcontact op batterij" met "full blown 3fase over bestaande huis installatie".
Vandaar ook "noordstroom/UPS = Semi" bij de zendures. Heb dan al in de prijs meegenomen dat het stopcontact van iedere omvormer dan wordt aangesloten met een lang 3x2,5mm snoer incl. een 1-fase ATS.

Als ik zo'n bedrag aan een SE oplossing ga uitgeven dan wil ik ook noodstroom waar mogelijk, is sowieso een belangrijk koopargument voor me, ook al kost het idd vaak wat meer geld.

Bijna alle andere opties hebben ook noodstroom, waarbij de Deye en Victron dat het beste doen, wel weer ten kostte van een hoger stand-by verbruik. SE kiest dan voor een relais met 3s vertraging met het voor- en nadeel van dien. Zo is alles uiteindelijk een compromis natuurlijk. :)
nog wat details...
- Met de backup interface heb je geen inline meter nodig. Die zit daar standaard in.
Dat is waar ook idd, dan is de meerprijs "maar" ~875. Heb het aangepast en plaatje hierboven ge-update.
- de 4 batterijen setup is "naar verhouding onvoordelig" omdat je dan 2x vloer en 2x top cover hebt en de toren-naar-toren kabel is duurder dan een batterij-naar-batterij kabel.
Klopt, hoewel dat op het totaal allemaal wel weer meevalt. Het zijn wel erg dure kabeltjes tussen torens en richting home hub, maar dat wil je wel gewoon origineel en factory aangeknepen hebben voor die paar tientjes verschil.

Heb een 3x 48V accu optie toch even toegevoegd
Die 400V moet je inderdaad niet meer willen. is NMC. Is trouwens een ding van 120kg. Installeren is een nachtmerrie.
I know, maar alles komt sowieso in de garage (verwarmd en gekoeld). Voordeel van dat ding is wel dat daar al 2x een 3680H hangt, dus installatie is letterlijk accu "even ophangen (eerder opkrikken geloof ik)" met 2 Y-kabeltjes, energiemeter in de hoofdverdeler ertussen fietsen en ik ben klaar.

Ook is de efficiëntie van het 400V systeem het allerhoogst. Nadeel is geen mogelijkheid voor noodstroom (daardoor valt ie sowieso af) en de vrij hoge prijs/kWh. Eerder vond je ze nog wel voor 4200 oid, dan was het al een betere deal geweest.

All-electric.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:20
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]

Jajaja ik vergat iets.

Inclusief warmtepomp. De zonnepanelen had ik al veel eerder. Zeg maar meer dan de helft al terugverdiend van de PVs / omvormers.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Stefannn
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:21:
[...]

Vandaar ook "noordstroom/UPS = Semi" bij de zendures. Heb dan al in de prijs meegenomen dat het stopcontact van iedere omvormer dan wordt aangesloten met een lang 3x2,5mm snoer incl. een 1-fase ATS.

Als ik zo'n bedrag aan een SE oplossing ga uitgeven dan wil ik ook noodstroom waar mogelijk, is sowieso een belangrijk koopargument voor me, ook al kost het idd vaak wat meer geld.

Bijna alle andere opties hebben ook noodstroom, waarbij de Deye en Victron dat het beste doen, wel weer ten kostte van een hoger stand-by verbruik. SE kiest dan voor een relais met 3s vertraging met het voor- en nadeel van dien. Zo is alles uiteindelijk een compromis natuurlijk. :)

[...]

Dat is waar ook idd, dan is de meerprijs "maar" ~875. Heb het aangepast en plaatje hierboven ge-update.

[...]

Klopt, hoewel dat op het totaal allemaal wel weer meevalt. Het zijn wel erg dure kabeltjes tussen torens en richting home hub, maar dat wil je wel gewoon origineel en factory aangeknepen hebben voor die paar tientjes verschil.

Heb een 3x 48V accu optie toch even toegevoegd

[...]

I know, maar alles komt sowieso in de garage (verwarmd en gekoeld). Voordeel van dat ding is wel dat daar al 2x een 3680H hangt, dus installatie is letterlijk accu "even ophangen (eerder opkrikken geloof ik)" met 2 Y-kabeltjes, energiemeter in de hoofdverdeler ertussen fietsen en ik ben klaar.

Ook is de efficiëntie van het 400V systeem het allerhoogst. Nadeel is geen mogelijkheid voor noodstroom (daardoor valt ie sowieso af) en de vrij hoge prijs/kWh. Eerder vond je ze nog wel voor 4200 oid, dan was het al een betere deal geweest.
Dank...
De 3x 48V solaredge vind ik "dus" ook wel echt een sweet spot (en die heb ik dus ook sinds vorige week, ook ik heb mijn huiswerk goed gedaan). Zoals ik al een paar keer heb gepost is dat kwa prijs "concurerend" met zendure.
- zendure heel goede optie als je 1 fase rond de 5kWh wil hebben
- maar als je naar 3fase gaat (omdat je 10..18kWh batterij wilt) kan je beter naar hybride oplossing. Solaredge "als je dat al hebt" of iets anders als je geen solar edge hebt.
- en de victron/dye systemen zijn dan weer voor als je 20kWh of meer wil neerzetten.

• Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:23
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]

nog wat details...

Dat gezegd hebbende... je hebt het behoorlijk netjes gedaan. Het is altijd hachelijk als je flink wat opties naast elkaar zet want je moet elk van de opties heel precies doen. Voor jezelf geen probleem. Maar lezers kunnen dit klakkeloos voor waar aannemen.
(en dat geeft ook stomweg aan dat je dat voor dit soort bedragen niet moet doen. vooral zelf heel goed blijven nadenken)

Ik zie nog wel eens voorbij komen dat je tegenwoordig wel 4 batterijen mag stapelen? Hier ging ik ook vanuit in mijn zoektocht want scheelt een hoop idd je bent zo weer een paar honderd euro verder als je een 2e toren moet nemen.

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:11:
[...]

Ik zie nog wel eens voorbij komen dat je tegenwoordig wel 4 batterijen mag stapelen? Hier ging ik ook vanuit in mijn zoektocht want scheelt een hoop idd je bent zo weer een paar honderd euro verder als je een 2e toren moet nemen.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. Maar.....
- in alle manuals die ik heb staat dat 3 de max is.
- de reden is enkel "gewicht". Die batterijen zijn 55kg per stuk dus met 3 heb je een stapel van 165kg. Met 4 wordt dat 220kg. Je moet je dan afvragen of de vloer dat aankan op zo'n postzegel-plekje van 54cmx24cm, en of je het "instabiel hoog" vindt (maar het zit sowieso met een beugel-per-batterij aan de muur dus dat zal wel loslopen), en of je bang bent dat de floor-unit inzakt danwel de onderste module.
- electrisch is er geen verschil tussen "extra batterij met battery-to-battery cable" of "extra batterij met tower-to-tower cable".

Dus tja...
- Je "zou het kunnen doen"
- bij mij staat het behoorlijk stevig, gevoelsmatig zie ik het niet zomaar instorten. Maar goed... instorten gaat altijd met een grote klap, nooit geleidelijk.
- ik heb ook gekozen voor 20cm tussen omvormer en batterij terwijl de specsheet 30cm voorschrijft (installateur wilde mijn explicite toestemming daarvoor. netjes)

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:23:
[...]

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. Maar.....
- in alle manuals die ik heb staat dat 3 de max is.
- de reden is enkel "gewicht". Die batterijen zijn 55kg per stuk dus met 3 heb je een stapel van 165kg. Met 4 wordt dat 220kg. Je moet je dan afvragen of de vloer dat aankan op zo'n postzegel-plekje van 54cmx24cm, en of je het "instabiel hoog" vindt (maar het zit sowieso met een beugel-per-batterij aan de muur dus dat zal wel loslopen), en of je bang bent dat de floor-unit inzakt danwel de onderste module.
- electrisch is er geen verschil tussen "extra batterij met battery-to-battery cable" of "extra batterij met tower-to-tower cable".

Dus tja...
- Je "zou het kunnen doen"
- bij mij staat het behoorlijk stevig, gevoelsmatig zie ik het niet zomaar instorten. Maar goed... instorten gaat altijd met een grote klap, nooit geleidelijk.
- ik heb ook gekozen voor 20cm tussen omvormer en batterij terwijl de specsheet 30cm voorschrijft (installateur wilde mijn explicite toestemming daarvoor. netjes)
Moest even weer zoeken maar hier bijv. een toren met 4. In reactie vraagt iemand mag dit wel, waarop een reactie volgt dat dit tegenwoordig mag (vraag mij niet waar diegene dat vandaan haalt haha).
Op een facebook groep ook een keer een toren van 4 tegengekomen met de reactie dat dit tegenwoordig mag.

Maar goed dat is nog geen antwoord van Solaredge zelf natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Nieass op 02-04-2026 15:19 ]

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:17:
[...]

Moest even weer zoeken maar hier bijv. een toren met 4. In reactie vraagt iemand mag dit wel, waarop een reactie volgt dat dit tegenwoordig mag (vraag mij niet waar diegene dat vandaan haalt haha).
Op een facebook groep ook een keer een toren van 4 tegengekomen met de reactie dat dit tegenwoordig mag.

Maar goed dat is nog geen antwoord van Solaredge zelf natuurlijk.
Het ziet er uit als een installateur dus die heeft het waarschijnlijk niet uit de duim gezogen. Ik heb echter geen solaredge doc kunnen vinden dat het toestaat.
Zoals ik zei. Het is enkel het gewicht. De 3 units bij mij staan superstevig dus ik kan me voorstellen dat er 1 bij kan.
De kabel naar omvormer kan wel kort zijn. Bij mij paste het net maar mijn omvormer hangt erg laag. Ze hebben ook een langere.

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:30:
[...]

Het ziet er uit als een installateur dus die heeft het waarschijnlijk niet uit de duim gezogen. Ik heb echter geen solaredge doc kunnen vinden dat het toestaat.
Zoals ik zei. Het is enkel het gewicht. De 3 units bij mij staan superstevig dus ik kan me voorstellen dat er 1 bij kan.
De kabel naar omvormer kan wel kort zijn. Bij mij paste het net maar mijn omvormer hangt erg laag. Ze hebben ook een langere.
Ik heb ze eens een berichtje gedaan, benieuwd naar de reactie wellicht krijg ik wel een spec sheet waar het in staat.

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:49:
[...]

Ik heb ze eens een berichtje gedaan, benieuwd naar de reactie wellicht krijg ik wel een spec sheet waar het in staat.
Houd ons op de hoogte. Ik ben ook wel benieuwd.

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:53:
[...]

Ohja was ik alweer vergeten... @Miezie heeft ook een stapel van 4 zie hier

• Fr33z
voor de liefhebbers van batterijen: koop er eentje van minimaal 5 kWh als je een energielabel belangrijk vindt. Blijbkaar gaat de regelgeving aangepast worden zodat over een paar maanden een batterij van minimaal 5 kWh zorgt voor een positieve bijdrage aan het label.
https://www.domogo.nl/ken...procent-door-energielabel

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:00

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Fr33z schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:29:
voor de liefhebbers van batterijen: koop er eentje van minimaal 5 kWh als je een energielabel belangrijk vindt. Blijbkaar gaat de regelgeving aangepast worden zodat over een paar maanden een batterij van minimaal 5 kWh zorgt voor een positieve bijdrage aan het label.
Verhoging Woningwaarde door Thuisbatterij tot 8% door energielabel = OZB / huurwaardeforfait dus ook + 8 %

Ik verwacht dat binnenkort het energielabel ook in de OZB verwerkt gaat worden , een huis met energielabel A++++ is natuurlijk veel meer waard dan een huis met label B. Dat kan zomaar een paar ton schelen.\
Wacht maar tot die ambtenaren deze relatie ontdekken.

PS : daar zit je dan met je dure batterij installatie die je met enig geluk net marginaal kan terug verdienen, dat gaat hiermee dan wel mooi niet meer op. De winst verdwijnt zo als sneeuw voor de zon.

[ Voor 10% gewijzigd door Metsubsidie op 02-04-2026 17:06 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Pr088
  • Nu online
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:57:
[...]

Verhoging Woningwaarde door Thuisbatterij tot 8% door energielabel = OZB dus ook + 8 %

Ik verwacht dat binnenkort het energielabel ook in de OZB verwerkt gaat worden , een huis met energielabel A++++ is natuurlijk veel meer waard dan een huis met label B. Dat kan zomaar een paar ton schelen.\

PS : daar zit je dan met je dure batterij installatie die je met enig geluk net marginaal kan terug verdienen, dat gaat hiermee dan wel mooi niet meer op. De winst verdwijnt zo als sneeuw voor de zon.
Best een goed idee.
De impact is trouwens niet super groot. Onderhoudsniveau en kwaliteit van de woning worden toch al meegenomen, dus een G label woning is nu ook geen A++.

Verder is het een beetje aanstelleritus.
Het OZB-tarief in de meeste gemeenten ligt tussen de 0,10% en de 0,20%. Bij mijn gemeente op 0,1595%. Stel je woning wordt door een thiusbatterij 5% meer waard op een WOZ van 500k. Dan spreek je over een lastenstijging van € 40 per jaar. Toch een whopping € 3,50 per maand.
Dat kan je accu wel terugverdienen hoor. ;)

• Fr33z
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:57:
[...]

Verhoging Woningwaarde door Thuisbatterij tot 8% door energielabel = OZB / huurwaardeforfait dus ook + 8 %

Ik zou nooit meer iets ondernemen in het leven want de ambtenaren pakken het altijd weer af! >:) Wat een aanstellerij zeg. @Pr088 heeft al geven voorgerekend hoe dit in het "ergste" geval uitpakt. Beter maak je een simpel sommetje ipv gewoon wat te typen uit een gevoel dat iemand je spullen komt afpakken.

En zelfs ALS je meer belasting zou betalen: daar doen gemeentes goede dingen van dus wees blij :+

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 02-04-2026 17:18 ]

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Haha, jullie werken zeker in die branche?

Maar reken maar eens door hogere rente lasten op financiering, minder aftrekbaar, hogere verzekering, hogere WOZ. Voor je het weet is er zo weer een jaar terugverdientijd verdwenen.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Fr33z
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:24:

Maar reken maar eens door hogere rente lasten op financiering, minder aftrekbaar, hogere verzekering, hogere WOZ. Voor je het weet is er zo weer een jaar terugverdientijd verdwenen.
Zeker, ik werk in de "pak iedereen die wat probeert z'n geld af-branche" je hebt me te pakken. wow
_/-\o_

Geef je adres maar even door dan app ik mijn collega's van de betreffende gemeente dat er blijkbaar wat te halen is /s

• HandyLumberjack

Maar niemand verplicht je om een nieuw label aan te vragen zolang jij in die woning wilt blijven wonen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:31:
[...]

Maar niemand verplicht je om een nieuw label aan te vragen zolang jij in die woning wilt blijven wonen.
Sterker nog, label is 10 jaar geldig. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

HandyLumberjack schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:31:
[...]

kost 0,2% hypotheekrente meer...

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:30:
[...]

kost 0,2% hypotheekrente meer...
Bij mij werd het rapport geaccepteerd waar de nieuwe waarde in stond. Daardoor hoefde ik geen nieuw label aan te vragen maar heb ik wel een lagere hypotheek rente 😁. Misschien kan je dat nog proberen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Fr33z
Impossibl3 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:48:
[...]

Bij mij werd het rapport geaccepteerd waar de nieuwe waarde in stond. Daardoor hoefde ik geen nieuw label aan te vragen maar heb ik wel een lagere hypotheek rente 😁. Misschien kan je dat nog proberen.
Hij probeert niks maar zoekt problemen die er niet zijn. Veel makkelijker, hoef je nooit iets te doen.

• Pr088
  • Nu online

En reken misschien een lagere risicorating op je hypotheek. Kan ook honderden euro's per jaar opleveren.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:35
Het gaat hard nu, 1/6 van het totale batterijvermogen tot <1MW toegevoegd in 1 maand, en meeste stekkerbatterijen worden waarschijnlijk niet eens geregistreerd..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OPCrpwEjhCW9so5Xt43bi0GYlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/h6nmgB8DzSNnzwDdMSrnI0LU.webp?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 02-04-2026 19:36 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Pr088
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:27:
[...]

Zeker, ik werk in de "pak iedereen die wat probeert z'n geld af-branche" je hebt me te pakken. wow
_/-\o_

Geef je adres maar even door dan app ik mijn collega's van de betreffende gemeente dat er blijkbaar wat te halen is /s
Ik draag ook graag belasting af. Komt aan het begin van de maand gewoon weer op mijn eigen rekening terecht _O-
Loop een dagje mee, dan willen de meesten terug naar het bedrijfsleven, waar het leven simpel en overzichtelijk is >:)

• HandyLumberjack
JBtL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:35:
Het gaat hard nu, 1/6 van het totale batterijvermogen tot <1MW toegevoegd in 1 maand, en meeste stekkerbatterijen worden waarschijnlijk niet eens geregistreerd..[Afbeelding]
Dit jaar is er dus 190 MW aan opslag aangesloten, terwijl er in diezelfde periode maar 155 MW aan PV is bijgekomen, dat gaat inderdaad hard d:)b

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:53:
[...]

Ja dit mag. SolarEdge heeft dit bij ons aangegeven.
Dit als reactie ontvangen.

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:09

JBZ

Fr33z schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:29:
FF opletten. Uitgezonderd stekkerbatterijen! (Lees ik bij VEH)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:41

..Christiaan..

..zwll..

JBZ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:06:
[...]

Dit staat bijna onderaan het artikel:
Wanneer telt de batterij mee in het energielabel?
Vanaf medio 2026 bij NTA 8800. Opname in het label vereist professionele installatie en registratie bij RVO. De thuisbatterij verbetert de Energie Prestatie-score direct. In combinatie met zonnepanelen is het effect het grootst.
Dit hint idd ook naar een vaste thuisbatterij. Wel bijzonder dat dit in het hele stuk niet genoemd wordt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JBZ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:06:
[...]

En als je de stekker eraf knipt en hem vast aansluit? :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
Ronald.42 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:11:
[...]

Is het door een professional gedaan? _O-

Maarre..
Het energielabel verbetert hierdoor met doorgaans 1-2 labelklassen
Dat is wel een heel goedkope manier om het label op te krikken, is toch een beetje labelinflatie.

• HandyLumberjack
Ronald.42 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:11:
[...]

Mijn stekkerbatterij is meer dan 5kWh, en door een professional geïnstalleerd en geregistreerd bij RVO, kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van maken...

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Goh, dan ga je dus een stekkerbatterij door een elektricien moeten laten installeren. Kinda defeats the purpose, denk ik dan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:00
Wellicht bedoelen ze dat het "vast" aan het huis zit en dat je niet ff een stekker batterij neer zet voor de label keuring en erna weer weg haald.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:14:
[...]

Is het door een professional gedaan? _O-

Maarre..
[...]

Dat is wel een heel goedkope manier om het label op te krikken, is toch een beetje labelinflatie.
wat is dan de definitie van een "professional" wettelijk gezien dan?

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:56:
[...]

wat is dan de definitie van een "professional" wettelijk gezien dan?
Ik vraag me überhaupt af of ze dat allemaal controleren. Doen ze bij andere onderdelen van het label toch ook niet?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
HandyLumberjack schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:16:
[...]

Ik vraag me überhaupt af of ze dat allemaal controleren. Doen ze bij andere onderdelen van het label toch ook niet?
Inderdaad, ik geloof niet dat ik de factuur voor installatie van m'n warmtepomp heb laten zien voor het energielabel, zoals dat bv voor ISDE subsidie wel moet.
Met dit soort dingen moet je altijd afwachten totdat er een officiele regeling gepubliceerd is om te zien wat de eisen zijn, tot die tijd gaat iedereen het voor zichzelf zitten invullen.

• HandyLumberjack
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:21:
[...]

Inderdaad, ik geloof niet dat ik de factuur voor installatie van m'n warmtepomp heb laten zien voor het energielabel, zoals dat bv voor ISDE subsidie wel moet.
Met dit soort dingen moet je altijd afwachten totdat er een officiele regeling gepubliceerd is om te zien wat de eisen zijn, tot die tijd gaat iedereen het voor zichzelf zitten invullen.
En de partij die het in dit geval roept heeft ook belang bij "professionele" installatie....

• Ronald.42
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:40:
[...]

Mijn stekkerbatterij is meer dan 5kWh, en door een professional geïnstalleerd en geregistreerd bij RVO, kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van maken...
Volgens Google gebeurd het registreren bij RVO via energieleveren.nl.
Dat doe je dus gewoon zelf.
En een professional is iemand die ingeschreven staat bij de kvk als installateur net als met de warmtepomp subsidie toendertijd?
Dat was ook snel geregeld gewoon mijn timmerman neef die zich ook inschreef als installateur, factuurtje maken beetje creatief boekhouden en klaar.

Maar goed ik zit niet te wachten op een hogere WOZ een geldig energielabel heb ik ook niet.😂

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:14:
[...]

Is het door een professional gedaan?
Wel met een professionele tang..

Bij mij zitten ze gewoon met stekker.

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste