Toon posts:

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
IvoB2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Dat zullen dan toch wel de verbruiksgrafieken van huizen aangesloten op het gas zijn.
Ik weet niet wat het gemiddelde voor Nederland is maar hier in Vlaanderen ligt de gemiddelde verbruikspiek op 3,99 kW. slechts 14% van de aangesloten woningen blijft onder de 2.5 kW.

[...]

Ja maar dan is het ook weer aan de prijs.
De meeste huishoudens hebben niet meer opslagcapaciteit nodig om optimaal van een thuisaccu te kunnen genieten maar juist meer vermogen. Bij de meeste batterijen heb je dan ook het opslaggedeelte (de batterij) en de vermogensregelaar (de omvormer) afzonderlijk zodat je beiden (in combinatie) kan afstellen op je verbruik en gevraagd vermogen.
Iedere keer dat je met deze batterij meer vermogen gaat vragen dan 2 kW komt het gewoon uit het net. Ook al heb je in de batterij nog voldoende opslag voorradig.
In een gasloos huis wordt met name koken een uitdaging wat betreft vermogen. Bij mij ligt tijdens het koken de piek al gauw op 4 kW.
Ook het laden van de auto zullen we dan overdag moeten doen, wat ook niet altijd mogelijk is,

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:10
IvoB2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Dat zullen dan toch wel de verbruiksgrafieken van huizen aangesloten op het gas zijn.
Ik weet niet wat het gemiddelde voor Nederland is maar hier in Vlaanderen ligt de gemiddelde verbruikspiek op 3,99 kW. slechts 14% van de aangesloten woningen blijft onder de 2.5 kW.

[...]

Ja maar dan is het ook weer aan de prijs.
De meeste huishoudens hebben niet meer opslagcapaciteit nodig om optimaal van een thuisaccu te kunnen genieten maar juist meer vermogen. Bij de meeste batterijen heb je dan ook het opslaggedeelte (de batterij) en de vermogensregelaar (de omvormer) afzonderlijk zodat je beiden (in combinatie) kan afstellen op je verbruik en gevraagd vermogen.
Iedere keer dat je met deze batterij meer vermogen gaat vragen dan 2 kW komt het gewoon uit het net. Ook al heb je in de batterij nog voldoende opslag voorradig.

En die 6000 cycli onder welke voorwaarden zijn deze gegarandeerd? (temperatuurrange, DoD, SoC, C-factor) en is er alleen garantie op het aantal cycli (onbeperkt in de tijd) of ook een garantiebeperking in de tijd (ongeacht het aantal bereikte cycli).
Het is natuurlijk gemakkelijker het aantal cycli te beperken wanneer ieder vermogen boven de 2 kW niet uit de batterij moet komen maar vanuit het net.
Ik geloof dat ze 10 jaar garantie geven op de batterij, maar ik kan mis zijn.

Naar piekverbruik toe kan ik wel zien dat, als ik mijn auto niet 'snel' aan het opladen ben, ik nooit boven de 2,5 kWh kom - maar het gebeurt dus wel regelmatig dat ik boven 2 zit (voornamelijk tijdens koken).
Ook het laden van de auto zullen we dan overdag moeten doen, wat ook niet altijd mogelijk is,
Om de piek 's avonds te beperken kan ik mijn laadpaal toevallig op eco zetten, waardoor hij niet boven 3 kWh gaat - maar uiteraard heeft niet elke paal deze mogelijkheid.

[Voor 9% gewijzigd door Shattering op 07-07-2022 14:00]

• deejeebv
Shattering schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Ik geloof dat ze 10 jaar garantie geven op de batterij, maar ik kan mis zijn.

Naar piekverbruik toe kan ik wel zien dat, als ik mijn auto niet 'snel' aan het opladen ben, ik nooit boven de 2,5 kWh kom - maar het gebeurt dus wel regelmatig dat ik boven 2 zit (voornamelijk tijdens koken).

[...]

Om de piek 's avonds te beperken kan ik mijn laadpaal toevallig op eco zetten, waardoor hij niet boven 3 kWh gaat - maar uiteraard heeft niet elke paal deze mogelijkheid.
Ik kan dat wel instellen (Kia E-Niro), maar de auto laden vanuit een thuisaccu lijkt mij niet zo zinvol. Je gat dan al snel accu capaciteit tekort komen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 19:06
deejeebv schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:53:
[...]

In een gasloos huis wordt met name koken een uitdaging wat betreft vermogen. Bij mij ligt tijdens het koken de piek al gauw op 4 kW.
Mij moet je niet overtuigen dat in een moderne woning (zeker gasloos) 2 kW wel heel weinig vermogen is.
Zelfs een afwasmachine en wasmachine overschrijden dat periodiek. Met zo'n batterij zou je, zelfs als er genoeg is opgeslagen, dus niet eens een volledige was- of afwasbeurt op de batterij kunnen doen.
In de zomer heb je met ietwat PV-installatie de batterij ook binnen de 2 uur vol en in de winter meestal onvoldoende vermogen beschikbaar om wat toestellen te doen draaien.

• IvoB2
deejeebv schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:29:
[...]
Ik kan dat wel instellen (Kia E-Niro), maar de auto laden vanuit een thuisaccu lijkt mij niet zo zinvol. Je gat dan al snel accu capaciteit tekort komen.
Ik kan op mijn e-Niro het laadvermogen maar heel beperkt instellen: 100-90-60% waarbij de range 90-100 me in de praktijk weinig zinvol lijkt.
Daarentegen laad ik op zonnige dagen de EV wel (deels) vanuit de thuisaccu op.
Door de dag kan ik dan aan een iets hoger vermogen laden. Het wisselend vermogen zon/wolken wordt dan immers opgevangen door de buffer in de batterij. Op een zonnige dag met wisselende bewolking kan de instraling hier met een factor 5 wijzigen. Dat krijgt een accu met een laag vermogen niet opgevangen.
Wanneer de solcast voor de volgende dag op locatie voldoende instraling geeft en de EV is er de volgende dag niet door de dag dan durf ik de thuisaccu ook tot een ondergrens (afhankelijk van de voorspelling voor D+1) in de accu van de EV dumpen. Anders gaat D+1 de overproductie toch maar volledig richting net (ik heb geen saldering).
Ik heb wel een 1F accu met een capaciteit van 15,4 kWh en een vermogen tot 5 kW. Dat scheelt natuurlijk in praktische toepassingen.

Ook rekening mee houden dat wanneer je een EV laadt aan bv. 2.4 kW er ook nog altijd ander (sluip)verbruik is.

[Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 15:21]

• deejeebv
Ik heb een 11 kW PV installatie met 8 k Solaredge omvormer. Mijn iungo meet maximaal 8.4 k vermogen. Op een dag als vandaag waar wolken, zon en regen elkaar afwisselen varieert het afgegeven vermogen van de PV inderdaad sterk.
In Nederland is dit op dit moment geen probleem vanwege de saldering. Ik wacht daarom ook met investeren in een thuisaccu. Ik chat dan toch ook minimaal 10 kWh en 4 kW vermogen nodig te hebben. Op dit moment heb ik daar de investering niet voor over.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Mij moet je niet overtuigen dat in een moderne woning (zeker gasloos) 2 kW wel heel weinig vermogen is.
Zelfs een afwasmachine en wasmachine overschrijden dat periodiek. Met zo'n batterij zou je, zelfs als er genoeg is opgeslagen, dus niet eens een volledige was- of afwasbeurt op de batterij kunnen doen.
In de zomer heb je met ietwat PV-installatie de batterij ook binnen de 2 uur vol en in de winter meestal onvoldoende vermogen beschikbaar om wat toestellen te doen draaien.
Ligt eraan hoe je het meet.
Eenfase:
Gemiddeld als je electrisch kookt zit de piek op 7kW maar dat is kort.
Als je meet over een kwartier dan is de piek vaak niet hoger dan 4kW

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• IvoB2
@deejeebv Dat laatste begrijp ik.
Maar hier in Vlaanderen is de situatie totaal anders. Salderen is betalend (berekend op het max. kVA vermogen van de omvormer, in jouw geval dus x8) of niet. En accu's worden tot 40% van het factuurbedrag (met een max. van 9 kWh) gesubisideerd.
Investeren in een thuisaccu doe je best voor minstens de komende 10 jaar.
In NL begrijp ik dan ook de meerwaarde niet om nu al te investeren in een 5 kWh batterij met maar 2 kW vermogen en naar de toekomst (na salderen) eigenlijk ook niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
martijn v o schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Ligt eraan hoe je het meet.
Eenfase:
Gemiddeld als je electrisch kookt zit de piek op 7kW maar dat is kort.
Als je meet over een kwartier dan is de piek vaak niet hoger dan 4kW
Na salderen en met capaciteitstarief is alleen van belang hoe de DM het meet en factureert.
De gemiddelde klokkwartierpiek zit hier in Vlaanderen (gegevens van de netbeheerder) idd rond de 3.99 kW.
Dat is net mijn punt. Wat voor meerwaarde heeft een thuisaccu met een vermogen van 2 kW dan?
Alles erboven komt gewoon van het net.
In NL is er salderen. Wat is dan uberhäupt de meerwaarde?
In Vlaanderen is er met een DM geen salderen meer en vanaf 2023 een capaciteitstarief per kW en 2.5 kW vermogen betaal je forfaitair. Of je ze nu gebruikt of niet. Eenmaal één klokkwartier overschreden is blijft de hoogst gemeten waarde geldig voor de volledige maand. Dat wat betreft het gemeten vermogen.
Wat kWh afname betreft wordt er daarentegen niet gemeten per kwartier. Wanneer je +2 kW afneemt kan de omvormer niet meer leveren vanuit de accu en schakel je over naar het net voor afname.
Wanneer je zo'n investering doet kijk je in de eerste plaats beter naar de meerwaarde op lange termijn en niet naar de "goedkoop" op korte termijn.
Maar iedereen steekt zijn geld uiteraard in wat hij zelf wil.

[Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 17:34]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 16:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In Nederland is het inderdaad minimaal wachten tot 2025 voordat thuisaccu's interessant worden. De combinatie van afbouw salderingsregeling, nieuwe netwerktarieven en (meer) energieleveranciers die dynamische prijzen aanbieden zullen daar voor zorgen. Afschakelende omvormers door netcongestie kunnen ook een stimulans zijn.
IvoB2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:22:
@deejeebv Dat laatste begrijp ik.
Maar hier in Vlaanderen is de situatie totaal anders. Salderen is betalend (berekend op het max. kVA vermogen van de omvormer, in jouw geval dus x8) of niet. En accu's worden tot 40% van het factuurbedrag (met een max. van 9 kWh) gesubisideerd.
Investeren in een thuisaccu doe je best voor minstens de komende 10 jaar.
In NL begrijp ik dan ook de meerwaarde niet om nu al te investeren in een 5 kWh batterij met maar 2 kW vermogen en naar de toekomst (na salderen) eigenlijk ook niet.
Als je kwartierpieken wil shaven kan 2 kW vermogen ook al behulpzaam zijn. Je betaalt immers extra boven de eerste 2,5 kW (in Vlaanderen) of 4-5 kW (plannen van Nederlandse netbeheerders).

2 kW is wel weinig als je PV-opwek wil opslaan. Met drie van die dingen in een 3-fase opstelling wordt het al beter. Hoe zit dat eigenlijk in Vlaanderen? Worden er overwegend 3-fase accu-omvormers in woningen met een 3-fase aansluiting geplaatst of simpele 1-fase omvormers waarbij er dus onbalans is in de belasting van de fasen bij compenseren van opwek of verbruik van een 3-fase PV-omvormer of warmtepomp?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

dubbelpost

[Voor 98% gewijzigd door Femme op 07-07-2022 17:38]

• martijn v o
  • Nu online
Dus voor twee dingen:
1- Het voorkomen van een piek om te voorkomen dat je capaciteitstarief moet betalen maar dan heb je vaak een accu nodig die kort veel kan leveren en die zijn duur
2- Om op te slaan, Omdat je niet kan salderen is alles wat je kunt opslaan en later kunt hergebruiken goed.

Ik neem aan dat je bedoeld dat als je piek groter is dan de genoemde 2,5 kW je een capaciteitstarief moet betalen. Hoeveel is dat dan per kW extra?

Het extra van de accu is dat als de piek bv iets meer wordt dan 2,5kW je dat met de accu kunt afvlakken. Pas als de accu hiet niet meer kan leveren dan trekt hij het uit het net.

Als je dus beide dingen wilt is voor 1 het vermogen in kW van belang hoe hoger de kW hoe kleiner de kans dat je uit het net gaat trekken en dus capaciteitstarief gaat betalen. voor 2 is juist het opslagvermogen (kWh) van belang.
Als je dus beide wil, heb je een grote accu (kWh) nodig die ook veel kan leveren (kW) en dat maakt hem duur.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• IvoB2
Femme schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:38:
Als je kwartierpieken wil shaven kan 2 kW vermogen ook al behulpzaam zijn. Je betaalt immers extra boven de eerste 2,5 kW (in Vlaanderen) of 4-5 kW (plannen van Nederlandse netbeheerders).
Klopt maar dan klopt de voorgerekende terugverdientijd wel niet meer.
Stel dat je een 2 kW accu plaatst om alles tussen 2.5 en 4.5 kW* af te vlakken. Dat levert dan een jaarlijkse besparing op tussen de 80 en 100€.
* eronder kan je niet afvlakken en erboven kan de accuomvormer niet aan.
[quote]
2 kW is wel weinig als je PV-opwek wil opslaan. Met drie van die dingen in een 3-fase opstelling wordt het al beter. Hoe zit dat eigenlijk in Vlaanderen? Worden er overwegend 3-fase accu-omvormers in woningen met een 3-fase aansluiting geplaatst of simpele 1-fase omvormers waarbij er dus onbalans is in de belasting van de fasen bij compenseren van opwek of verbruik van een 3-fase PV-omvormer of warmtepomp?
Klopt ook maar drie van die dingen zijn dan ook aan de prijs en niet meer goedkoper dan een normale opstelling waar je ook (tijdelijk) off grid mee kan gaan waardoor je PV ook bij netuitval blijft doorproduceren.
Geen idee wat andere mensen in Vlaanderen doen met een 3F-aansluiting/omvormer/accu.
Ik heb gewoon alles op één fase, productie, verbruik en opslag en dit sinds 2014 in een all electric woning.
Eenvoudiger, goedkoper inzake investering en, éénmaal capaciteitstarief, goedkoper in gebruik.
Mijn ervaring is dat je dan bij 5kWh opslag en 2 kW vermogen niet ver komt.

[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 18:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IvoB2
martijn v o schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:39:
Ik neem aan dat je bedoeld dat als je piek groter is dan de genoemde 2,5 kW je een capaciteitstarief moet betalen. Hoeveel is dat dan per kW extra?
Regeling ging eerst in op 1/1/2022 maar is dan uitgesteld tot 1/7 en nu tot 1/12/2023.
Iets met geopolitiek en politici die vreesden de volgende verkiezingen niet te overleven.
Zoals het zou ingegaan moeten hebben:
- 2,5 kW betaalt iedereen. Met of zonder DM, of je ze nu hebt verbruikt of niet maakt niet uit (forfaitair).
- boven de 2,5 kW betaalt een verbruiker met een analoge meter niets want dat is niet te meten.
- boven de 2,5 kW wordt ieder klokkwartier gelogd en het hoogste gemiddelde (verbruikte kWh x 4 = kW) klokkwartier per maand weerhouden. Is de maandpiek lager dan 2.5 kW wordt 2.5 kW als maandpiek weerhouden. Op het einde van 12 maanden (of opname meterstand) worden de 12 maandgemiddelden opgeteld en vervolgens door 12 gedeeld. Dat is de jaarpiek.
Deze wordt vermenigvuldigd met de piekprijs (afhankelijk van de subnetbeheerder en zoals het nu staat tussen de 40 en 50 €) en zo krijg je de facturatieprijs voor het jaarlijks aangerekend capaciteitstarief.

Om de ongelijkheid tussen een analoge meter en digitale meter te compenseren betalen diegenen met een analoge meter voor het netdeel een hogere kWh-prijs dan diegenen met een digitale meter.
Het omslagpunt voor de netkostprijs met de huidige situatie (zuiver berekend op de kWh netafname) ligt ergens tussen de 3 en 4 kW. Wie daar tussen blijft zal in totaal ongeveer hetzelfde betalen dan in de huidige situatie. Dat is toch het plan want er zijn in Vlaanderen nog te weinig DM om exacte voorspellingen te kunnen doen (op een analoge meter is het blind varen). Hoe meer digitale meters er geplaatst worden hoe hoger de gemiddelde vermogenspiek per klokkwartier blijkt te zijn. In het begin was het rond de 3.4 kW. Dat is nu al bijgesteld naar 3.99 kW. Een volledige uitrol van de DM is pas voorzien omstreeks 2029.
Het extra van de accu is dat als de piek bv iets meer wordt dan 2,5kW je dat met de accu kunt afvlakken. Pas als de accu hiet niet meer kan leveren dan trekt hij het uit het net.
Ja, zie voorgaande. Dat is maar een beperkte meerwaarde want een accu met een omvormervermogen van 2 kW heeft in optimale omstandigheden maar een range van 2 kW.
En dan moet de batterij nog ingesteld kunnen worden om te werken op peakshaving. Wat iets anders is dan een vermogen van 2 kW leveren aan het huishouden.
Zoals ik eerder schreef, wanneer je een systeem hebt met gescheiden omvormer/batterij heb je meer speeltruimte om opslagcapaciteit en vermogen op de behoeften af te stellen.
Dat is op korte termijn inderdaad duurder maar op langere termijn heb je er ook meer voordeel aan.
Aan een goedkoop systeem dat niet echt veel bijbrengt heb je, mijn visie, ook niet veel.

[Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 19:17]

• martijn v o
  • Nu online
O lekker ingewikkeld. wij hebben ook zo'n instantie maar dat heet hier: De Belastingdienst :-)

• IvoB2
Netvergoeding is in Vlaanderen dan ook deels een (verdoken) belastingsheffing ten gunste van de gemeenten.
Waar ik persoonlijk niets op tegen heb want die kan ik mits wat gesubsidieerde investeringen ontwijken waar dat met een rechtstreekse gemeentebelasting al iets moeilijker ligt. :)

[Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 19:12]

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 16:48
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Wij geven meestal aan een batterij met de capaciteit van het dagverbruik. Veel meer batterij capaciteit gaat niet heel veel meer autonomie opleveren, maar wel veel meer kosten. Als je doel is je 'eigenverbruik' te verhogen, is dus je dagverbruik een mooie capaciteit. Helpt dat?
Ik kreeg net een link over jullie van change.inc . Ik ben best wel nieuwsgierig hiernaar.
Zo heb ik mij ingeschreven bij de warmtepomp startup van Quatt. En die startup is vergeleken met andere aanbieders een stuk lager qua prijs.
Jullie prijs is net zo hoog (normale prijs, niet met voorinschrijving) als deze :

https://eigenstroomopslaa...RoVYYFFtiNnRoCLx4QAvD_BwE

Kortom, vertel mij en anderen waarom wij voor jullie zouden moeten kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Corona schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Ik kreeg net een link over jullie van change.inc . Ik ben best wel nieuwsgierig hiernaar.
Zo heb ik mij ingeschreven bij de warmtepomp startup van Quatt. En die startup is vergeleken met andere aanbieders een stuk lager qua prijs.
Jullie prijs is net zo hoog (normale prijs, niet met voorinschrijving) als deze :

Als ze de eenheden voor vermogen en capaciteit al niet eens snappen.:…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06 13:03
Corona schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Of je voor een Sessy kiest of voor een partij die het verschil niet weet tussen een kWh en een kW? Lijkt mij eenvoudig. Ik zou kiezen voor een partij die verstand heeft van de materie O-)

Maar alle gekheid op een stokje, ik wil uitgaan van onze eigen kracht. NL startup, in NL geengineerd, designed en gemaakt (Ja me Chinese cellen, want ja, hoe anders). Ik hoop in iedergeval de gun-factor mee te hebben en we noemen prijzen inclusief BTW, zoals dat moet naar consumenten. Oh ja, en we installeren Sessy ook nog bij je thuis. Voor een echte Tweaker niet nodig wellicht, maar toch... 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Corona
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:16:
[...]

Als ze de eenheden voor vermogen en capaciteit al niet eens snappen.:…
Uhm, van de site van Sessy ( of je doelt niet op mij maar de ze is Sessy, dan nevermind),
Specificaties
Batterij
5 kWh bruikbare capaciteit 6000 cycles tot 80%
Vermogen geïntegreerde omvormer
2 kW
Afmetingen (cm)
40 x 50 x 20cm
Gewicht (Kg)
38,5 KG
Batterij type
Ijzerfosfaat batterij
Garantie
5 jaar op de omvormer, 10 jaar op de batterij

Zeg het maar...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Corona
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:19:
[...]

Of je voor een Sessy kiest of voor een partij die het verschil niet weet tussen een kWh en een kW? Lijkt mij eenvoudig. Ik zou kiezen voor een partij die verstand heeft van de materie O-)

Maar alle gekheid op een stokje, ik wil uitgaan van onze eigen kracht. NL startup, in NL geengineerd, designed en gemaakt (Ja me Chinese cellen, want ja, hoe anders). Ik hoop in iedergeval de gun-factor mee te hebben en we noemen prijzen inclusief BTW, zoals dat moet naar consumenten. Oh ja, en we installeren Sessy ook nog bij je thuis. Voor een echte Tweaker niet nodig wellicht, maar toch... 8)
Dat begrijp. Alleen, als startup moet je je ergens onderscheiden. Dat kan je doen met service maar ook op prijs. Ja, het is zeker een gunfactor. Je hebt een aantal redenen gegeven. Dank daarvoor. Ik ga nadenken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 17:09
Ik heb sinds oktober een Huawei LUNA-2000 5kWh thuisbatterij in combinatie met een Huawei SUN-2000 3.3kW omvormer en 3.6kW aan zuidgerichte panelen op een plat dak.

Enkele observaties:

- Ik heb 's nachts een verbruik die rond de 150W schommelt. Dit is 5% van de capaciteit van mijn omvormer. Als je kijkt naar de rendementscurve van ongeveer elke omvormer, dan zie je dat deze onder de 10% stijl naar beneden begint te gaan. Dit oa. vanwege verbruik van elektronica uit de omvormer zelf (een constant verbruik van +/- 80W als ik het maximum-ontlaadwattage op 0W instel). Concreet haal ik zo een efficientie van ruwweg 65% voor de meeste nachtelijke uren.

- Panelen op een plat dak brengen in de wintermaanden relatief minder op dan panelen op een zadeldak. Dit zorgde ervoor dat mijn thuisbatterij tussen oktober en maart eigenlijk nauwelijks dienst deed. Je bent dus beter af met panelen op een schuin dak omdat deze in het tussenseizoen toch al ietsje beter presteren. Met mijn setup doet mijn thuisbatterij eigenlijk bijna niets meer tussen midden oktober en maart :(

Ware het niet dat ik de thuisbatterij voor een zeer nette prijs heb kunnen aankopen (2985 EUR), en ik een groot gedeelte terugbetaald kreeg dmv Vlaamse subsidie (1080 EUR), dan was dit een zeer slechte aankoop geweest.

Ik hoop dat er de komende jaren nog wat evoluties zijn op de markt zodat omvormers ook zulke lage belastingen 's nachts efficient kunnen omzetten. Dit zie ik toch als een belangrijke 'kinderziekte' bij de huidige batterij+omvormer combinaties die je momenteel op de markt ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb een ZZO gericht zadeldak (indien PV samenwerkt met een thuisaccu met voldoende capaciteit is hoe zuidelijker de ligging hoe productiever) doch met een paar nadelen: slechts een hellingshoek rond de 32° en op oost en west bosranden waardoor er tussen november en begin maart maar echt productie is tussen 10:00 en 14:30 uur. Door de capaciteit van de batterij en het op te nemen en af te geven vermogen te kiezen in funcite van het dagdagelijkse verbruik EN te kiezen voor een open source systeem en niet voor een gesloten box dien ik voor all electric huishoudelijk verbruik* tussen half februari en half november niets van het net af te nemen en draait het volledige huishouden virtueel** off grid. Tussen half november en half februari dien ik net geen 400 kWh van het net bij aan te kopen (en dat kan op termijn*** opgelost worden door de productiecapaciteit van mijn PV op dezelfde dakopp. te verdubbelen.
Uiteraard nog maximaal de Vlaamse subsidies binnengehaald door te kiezen voor een thuisaccu en digitale meter op het juiste ogenblik.

* Indien ik op een dag veel EV-capaciteit nodig heb gaan er af en toe enkele tientallen kWh van het net richting accu EV.
** Netaansluiting blijft dan niet om technische redenen maar om economische redenen behouden => vergoeding voor afname EV en vergoeding voor injectie PV naar net welke niet door het huishouden verbruikt kunnen worden, niet opgeslagen in de thuisaccu noch in een afwezige EV.
*** Technisch en budgetair nu geen probleem maar door de specifieke Vlaamse situatie economisch verlieslatend (nog 9 jaar recht op productiesteun voor eigen opwek a rato van 1700 € per jaar (x9) waardoor er aan de bestaande installatie geen wijzigingen kunnen gebeuren).

Eenmaal deze periode voorbij (juli 2031) wordt de bestaande installatie op NW gelegd en de ZZO zijde voorzien van panelen met (minstens) een dubbele capaciteit. Gezien er geen netkoppeling meer is zal er ook geen DC/AC omvormer meer nodig zijn maar zal via MPPT de DC stroom van de PV rechtstreeks als DC opgelsagen worden in de accu waardoor er veel verliezen uitgeschakeld kunnen worden en het geheel een veel hoger rendement haalt. Plannen kunnen uiteraard altijd aangepast worden aan de beschikbare technologie in 2031.

[Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2022 10:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
CyberThijs schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:14:
Dit oa. vanwege verbruik van elektronica uit de omvormer zelf (een constant verbruik van +/- 80W als ik het maximum-ontlaadwattage op 0W instel). Concreet haal ik zo een efficientie van ruwweg 65% voor de meeste nachtelijke uren.
Mijn huidige batterijomvormer heeft een eigenverbruik (afhankelijk in welke modus hij opereert) tussen de 25 en 50 W.
Bij voldoende PV-overproductie (ergens tussen half maart en eind september) stel ik het ontlaadwattage dan ook niet in op 0W (dat is de theorie maar geen enkele omvormer haalt dat in de praktijk) op minus 30-50W.
Hierdoor komt bij plots overschakelen tussen afname en opname bij hoge vermogens zijn eigenverbruik niet uit het net maar uit de batterij zelf (en in die periode is dt geen punt want overproductie).
De andere periode is het net omgekeerd (plus 20-50) waardoor er zo lang mogelijk energie uit de batterij gehaald kan worden zonder deze nodeloos richting net gestuurd moet worden.
Heeft me wel een paar weken testen gekost voor ik (voor mijn omvormer) voor alle omstandighedende optimale instellingen gevonden had.
Wat voor mij dan ook weer een bijkomend nadeel is van plug and play systemen. Ik wil volledig inzicht en controle over mijn systeem en bovendien kunnen ingrijpen op de gegeven omstandigheden.
Zo kan mijn systeem (incl. productie PV) ook blijven werken zonder netaansluiting en ook en blijft het lokaal te bedienen wanneer de internetkoppeling wegvalt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:57
In het algemene PV topic had ik dit ook al even gepost. Maar aangezien dit topic specifiek over thuisaccu's gaat toch ook nog maar even hier:

Zijn er in dit topic al mensen die de SMA Tripower Smart Energy (hybride) omvormer gebruiken? Al dan niet met thuisaccu.

De reden voor mijn vaag is dat ik binnenkort uitbreiding krijg van mijn zonnepanelen en ik overweeg om i.p.v. de reguliere STP 10.0 de Smart Energy variant (10 kW, 3-fasen) te nemen zodat ik in de niet al te verre toekomst (vanaf/na 2025?) een omvormer heb die reeds overweg kan met een hoogvoltage thuisbatterij. Dat zou dan weer een investering en/of extra component schelen. De thuisbatterij zou ik t.z.t. ook willen kunnen gebruiken als noodstroomvoorziening.

Slim om te doen? De meerprijs van €500 (incl. BTW) lijkt mij voor de geboden specificaties van batterij- en noodstroomvoorzieningen netjes. Maar wellicht kan bijvoorbeeld @IvoB2 hier ook eens naar kijken?

PS: ik woon in Nederland en heb inmiddels een full electric huishouden incl BEV.

https://www.sma-benelux.c...ripower-smart-energy.html

• IvoB2
Ik heb een éénfase aansluiting.
De enige die ik ken met een 3F net en een SMA omvormer + thuisaccu heeft 3 SMA omvormers staan en werkt met dezelfde laagspannings BYD thuisaccu.
Ik kan je dus niet helpen met ervaringen met de 3F SMA omvormer en hoogspannings batterijen.

[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2022 10:31]

• Franciesco
Ok, geen probleem. Toch bedankt voor de reactie.

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:19:
[...]

Dat Blauhoff is een beetje vreemd. Verkopen op marktplaats onder de naam Biora een coronacheck scanner.
Hebben een kluswebsite Kluzzy.nl en heel veel andere bv's.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

TFHfony

Professional Weirdo

Legan2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Er staat nu meer informatie op de website van www.sessy.nl

Full disclosure: Ik ben een van de initiatiefnemers achter Sessy
Ik zat net al even op jullie website te kijken en vroeg me een paar dingen af:
* Ik maak met mijn zonnepanelen (22 stuks) gebruik van APS Micro omvormers, verdeeld over 2 groepen. Werkt Sessy hier ook goed mee samen?
* Omdat de (micro-) omvormers dus op het dak zitten en er zelden ruimte is voor één, laat staan meerder e Sessy's in de meterkast: Wat is de meest logische plek van montage? Zeker als ik er meerdere zou willen?
* Hoe meet Sessy het gebruik in huis? Via P1 toevallig? Hier hangt mijn "slimme" laadpaal al aan.
* Als er op de ene fase gebruikt wordt en Sessy zit op een andere fase aangesloten, hoe werkt dit dan uit op de meter? Neem je dan feitelijk stroom af en lever je gelijk ook aan het net en ziet de meter dat als een 0-afname (meten over de fases?)
* Wat is het verlies in procenten bij het gebruik van Microinverters? De Sessy zal dan zelf weer 230VAC -> Laadstroom en daarna weer accu -> 230VAC moet maken, dus 2 x conversie.

Op zich heeft op dit moment een Sessy voor mij nog weinig toegevoegde waarde, zeker in financiële zien. Maar het lijkt me wel fun om er één of twee op te hangen zodat ik in de zomer 's nachts geen stroom hoef af te nemen. In de komende jaren, met het afbouwen van de salderingsregeling kan ik de boel mooi uitbreiden naar 6 Sessy's.

Situatie:
All Electric huis
3 x 25A
Warmtepomp systeem met warmte/koude opslag in de wijk
11 kW
22 Zonnepanelen á 285Wp via 11 APS YC500 micro inverters. Verdeeld over 2 groepen.

[Voor 32% gewijzigd door TFHfony op 29-07-2022 13:12]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Franciesco
Een nadeel van de Sessy vind ik dat deze alleen kan werken met stroomnet. Dus bij een stroomstoring kun je hem niet gebruiken als noodstroomvoorziening. Of je moet weer extra hardware toevoegen. En met 3-fasen heb je dan ook 3 Sessys nodig als ik het goed gezien heb (sowieso meerdere Sessys om >2kW vermogen te hebben).
Het is vanwege de extra kosten een bewuste keuze om geen geïntegreerde noodstroomvoorziening te hebben begreep ik.
Voor mij is het het allemaal net niet, maar het initiatief vind ik goed!

Als follow-up van mijn eerdere vraag over de SMA STP Smart Energy: ik heb inmiddels besloten om deze hybride omvormer te laten installeren i.p.v. een reguliere (SMA) omvormer.
Daarmee ben ik dan al een stukje voorbereid op een thuisaccu.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Franciesco schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:56:
Een nadeel van de Sessy vind ik dat deze alleen kan werken met stroomnet. Dus bij een stroomstoring kun je hem niet gebruiken als noodstroomvoorziening. Of je moet weer extra hardware toevoegen. En met 3-fasen heb je dan ook 3 Sessys nodig als ik het goed gezien heb (sowieso meerdere Sessys om >2kW vermogen te hebben).
Het is vanwege de extra kosten een bewuste keuze om geen geïntegreerde noodstroomvoorziening te hebben begreep ik.
Voor mij is het het allemaal net niet, maar het initiatief vind ik goed!

Als follow-up van mijn eerdere vraag over de SMA STP Smart Energy: ik heb inmiddels besloten om deze hybride omvormer te laten installeren i.p.v. een reguliere (SMA) omvormer.
Daarmee ben ik dan al een stukje voorbereid op een thuisaccu.
Per e-mail heb ik in aanvulling op bovenstaande inderdaad gevraagd wat een 48VDC output op het ding zou kosten. Dan zet ik er zelf wel een omvormer naar 230VAC achter om bepaalde apparaten van stroom te kunnen voorzien tijdens een stroomstoring.
Wat jij voor ogen hebt, gezien je 3-fase opmerking: Een oplossing die jouw stroomnet van stroom blijft voorzien kan en mag niet in Nederland. Bij een storing mag je geen stroom op het net zetten. Dat zou zeer naar kunnen aflopen voor monteurs die aan het werk moeten.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Franciesco
Wat ik gelezen heb is dat een (3-fasen) noodstroomvoorziening voor de woning best mag in Nederland, maar dat er dan wel een schakeling aanwezig moet zijn die voorkomt dat de stroom vanuit de thuisbatterij het net op gaat als deze laatste plat ligt.
Oftewel: er moet een optie aanwezig zijn om de woning tijdelijk los te kunnen schakelen van het openbare stroomnet.

• Franciesco
Overigens wil je dit laatste denk ik ook, want zou je anders met je thuisbatterij niet ook de andere woningen gaan voeden wat natuurlijk qua vermogen nooit kan?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 10:30
Franciesco schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:28:
[...]
Zijn er in dit topic al mensen die de SMA Tripower Smart Energy (hybride) omvormer gebruiken? Al dan niet met thuisaccu.

De reden voor mijn vaag is dat ik binnenkort uitbreiding krijg van mijn zonnepanelen en ik overweeg om i.p.v. de reguliere STP 10.0 de Smart Energy variant (10 kW, 3-fasen) te nemen zodat ik in de niet al te verre toekomst (vanaf/na 2025?) een omvormer heb die reeds overweg kan met een hoogvoltage thuisbatterij. Dat zou dan weer een investering en/of extra component schelen. De thuisbatterij zou ik t.z.t. ook willen kunnen gebruiken als noodstroomvoorziening.
[...]

https://www.sma-benelux.c...ripower-smart-energy.html
Dit lijkt me een interessante optie ja, zeker als je toch al een vergelijkbare SMA wilt plaatsen.
Inderdaad met backup: " De geïntegreerde back-upstroomfunctie waarborgt de stroomvoorziening, ook bij uitval van het openbare stroomnet."

Ik denk wel dat de omvormer dan wel op een bepaalde manier moet bedraden in je meterkast. Zodat je wel noodstroom hebt maar geen backfeed naar het net.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Als je noodstroom hebt, moet die losgekoppeld zijn van het net (vb diepvries altijd via back-up stroom uit batterij); of er moet een loskoppeling gebeuren als je noodstroom opkomt.
Exacte details ben ik niet zeker, maar ik dacht dat het moet specifiek gekeurd worden als je automatisch weer wil inkoppelen (verbinden met net als net terug is).

Je zou het ook niet anders willen, te gevaarlijk als het niet correct loopt.

[Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 29-07-2022 16:01]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:46
Voor STP 10 SE, ik heb link al eens in een ander topic gepost.

https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf (edit schema pag 33)

SMA is enkel een noodstroom back up die alleen beschikbaar is als er geen grid is en voor zover ik weet is de SMA een balanced output omvormer als dat ook zo is voor de back up AC (dat zul je expliciet moeten navragen), dan is dat nog wel te doen voor verlichting, maar dan mag puzzelen hoe je dat voor elkaar krijgt met voor normaal gebruik.

Voor wisselend gebruik wil je een hybride omvormer met een unbalanced output , ook op de backup uitgang, dan krijg je niet eens mee dat er een net storing is, als geen verbruikers parallel met omvormer op de netaansluiting hebt.

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:14
Ik snap niet waarom ze het online UPS principe niet toepassen.
Met goede zonnepanelen, batterij en een beetje intelligentie, kan je een systeem hebben dat geen AC connectie heeft tussen net en load.
Net <=> AC-DC/DC-AC <=> zonnepanelen + batterij => DC-AC => load.

De DC-AC teruglevering kan dan netafhankelijk zijn, maar de rest staat er zonder problemen.

En bij voorkeur zo veel mogelijk DC loads, maar daar moeten ze nog aan werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
In Solis hybride inverters kan dat, de backup uitgang blijft op spanning wat het net ook doet (tot de accu leeg is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:46
naftebakje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:18:
In Solis hybride inverters kan dat, de backup uitgang blijft op spanning wat het net ook doet (tot de accu leeg is).
Mijn post was specifiek rond de SMA 3 fase hybride omvormer, dat je heel uitvoerig moet navragen wat mogelijk is.
zoekfunctie binnen https://manuals.sma.de/STPxx3SE40/en-US/43470603.html zie ik het niet zo snel,
Als ook dat ik me nooit verdiept heb in de TPS omdat specs aangeven voor een TN-S installatie en ik heb zelf een TT huis-installatie/netaansluiting

Solaredge 3 fase omvormer heeft 100% zeker een balanced output,
SMA ben ik niet zeker omdat ik in specs niet zie vermeldt.
3x 1 fase hybride omvormer of een 3 fasen unbalansed output hybride omvormer ontlopen elkaar niet, maar het is een wereld van verschil met een 3 fasen balanced output omvormer zowel voor nul export & back up, is dan enkel te doen voor wat noodverlichting

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Nah, gewoon voor de fun zo'n Sessy besteld. Ik ben benieuwd. Eerst maar eens geduld hebben tot Q1 2023, als ze dat halen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
Domba schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:09:
Voor STP 10 SE, ik heb link al eens in een ander topic gepost.

https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf (edit schema pag 33)

SMA is enkel een noodstroom back up die alleen beschikbaar is als er geen grid is en voor zover ik weet is de SMA een balanced output omvormer als dat ook zo is voor de back up AC (dat zul je expliciet moeten navragen), dan is dat nog wel te doen voor verlichting, maar dan mag puzzelen hoe je dat voor elkaar krijgt met voor normaal gebruik.

Voor wisselend gebruik wil je een hybride omvormer met een unbalanced output , ook op de backup uitgang, dan krijg je niet eens mee dat er een net storing is, als geen verbruikers parallel met omvormer op de netaansluiting hebt.
De STP Smart Energy heeft een unbalanced output voor de noodstroomvoorziening.

https://my.sma-service.co...nced-loads?language=en_US

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
TFHfony schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Wat jij voor ogen hebt, gezien je 3-fase opmerking: Een oplossing die jouw stroomnet van stroom blijft voorzien kan en mag niet in Nederland. Bij een storing mag je geen stroom op het net zetten. Dat zou zeer naar kunnen aflopen voor monteurs die aan het werk moeten.
Ik ken de regelgeving in NL niet maar technisch is dat geen probleem.
Je zet dan gewoon een omvormer (of extra hardware) op de installatie zodat bij een netonderbreking je woning automatisch fysiek afgekoppeld wordt van het buitennet. Dus geen gevaar voor monteurs op het net en je eigen huisinstallatie blijft gewoon verder werken. Wanneer het net weer online komt schakelt de thuisinstallatie weer automatisch op het net aan.
Wil je helemaal optimaliseren zet je er ook nog een handmatige ontkoppeling tussen zodat je als eindgebruiker alles in de hand hebt.
Het kan dus wel. Of het mag in NL weet ik niet. In Vlaanderen in ieder geval wel (met de fysieke onderbreking en technisch gekeurd voor vrijgave op het openbaar net).

[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2022 10:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Wij geven meestal aan een batterij met de capaciteit van het dagverbruik. Veel meer batterij capaciteit gaat niet heel veel meer autonomie opleveren, maar wel veel meer kosten. Als je doel is je 'eigenverbruik' te verhogen, is dus je dagverbruik een mooie capaciteit. Helpt dat?
Ik lees dat, voor wie vandaag nog bestelt, de installatie van een Sessie in de voorinschrijvingsprijs is inbegrepen. Geldt dat voordeel ook voor installatie in Vlaanderen?
Om alle misverstanden te vermijden (ik vind er niets van terug op jullie website):
- Is de Sessy al opgenomen in de Belgische synergridlijst als goedgekeurd toestrel om in België op het openbaar net te worden aangesloten?
- Voor aansluiting op het net moet dat in Vlaanderen gebeuren door een in België erkend instalalteur.
Werkt Sessy in Vlaanderen met lokale erkende installateurs of gaat de installatie enkel over afleveren en inpluggen in een stopcontact zonder technische keuring?
- In Vlaanderen moet je voor een premie aan te vragen een thuisbatterij technisch laten keuren en aanmelden bij de netbeheerder (Fluvius). Voldoet de Sessy aan alle voorwaarden voor de Vlaamse premie en Belgische AREI keuring?

Het zou spijtig zijn wanneer men vandaag nog vlug zo'n toestel bestelt om dan bij levering volgend jaar er pas achter te komen dat de Sessy niet voldoet aan de Belgische Synergrid voorwaarden, de AREI keuring, de aanmelingsvoorwaarden bij de netbeheerder en de premievoorwaarden van de Vlaamse overheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:12
Ik denk niet dat het reëel is om te verwachten dat een Nederlands bedrijf zich automatisch ook op de Belgische markt richt. Zeker niet als het een start-up betreft. Tenzij het expliciet zo aangeboden is op hun website zou ik er niet vanuit gaan dat de Sessie geïnstalleerd wordt of sowieso geïnstalleerd mag worden op het Belgische netwerk.

Op hun website bij het bestel proces kan niet voor een land gekozen worden. Daarmee is het 100% duidelijk wat mij betreft.

[Voor 15% gewijzigd door TLer op 31-07-2022 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

worker

2x Sessy thuisbatterij

* Hoe meet Sessy het gebruik in huis? Via P1 toevallig? Hier hangt mijn "slimme" laadpaal al aan.
* Als er op de ene fase gebruikt wordt en Sessy zit op een andere fase aangesloten, hoe werkt dit dan uit op de meter? Neem je dan feitelijk stroom af en lever je gelijk ook aan het net en ziet de meter dat als een 0-afname (meten over de fases?)
Ik lees thuis mijn slimme meter uit via de P1 poort, en voed alle data naar mijn Home Assistant. Ik heb uitgezocht hoe de slimme meter met voeden en verbruiken op de verschillende fases omgaat.
De meter heeft 4 tellers: 2 voor levering en 2 voor verbruik. Elk dan weer hoog en laag tarief.
Er loopt altijd maar 1 teller tegelijk. Dus als ik op fase 1 stroom verbruik, terwijl op fase 2 mijn PV meer staat te leveren, dan loopt alléén de terugleverteller. De verbruiksteller staat stil.

Dat is belangrijk want anders zou je accu en PV stroom over 3 fases moeten verdelen als je de meter op nul wil houden.

Die andere vraag over de P1 poort: die kun je splitten. P1 poort stuurt alleen maar data uit. Ik heb thuis een Toon die al op de P1 poort zat, en mijn aansluiting op de Home Assistent heb ik daar parallel aan gezet. Ik heb daarvoor gewoon een splittertje gebruikt van de bouwmarkt, en zelf wat gesoldeerd. Maar er bestaan ook kant en klare P1 splitters.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 11:23
worker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Die andere vraag over de P1 poort: die kun je splitten. P1 poort stuurt alleen maar data uit. Ik heb thuis een Toon die al op de P1 poort zat, en mijn aansluiting op de Home Assistent heb ik daar parallel aan gezet. Ik heb daarvoor gewoon een splittertje gebruikt van de bouwmarkt, en zelf wat gesoldeerd. Maar er bestaan ook kant en klare P1 splitters.
Zoals deze https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:59
@Legan2

Ik zit wel te denken aan een Sessy, maar een uitdaging waar ik mee zit is de plaatsing. Het allerliefst zou ik hem buiten hangen, vnl met het oog op de brandveiligheid. Alle logische plekken (dichtbij de meterkast) zouden de vluchtroute uit de woning nl. blokkeren. Ik begrijp echter dat dat met deze accu niet mogelijk is.

Zou plaatsing in de kruipruimte mogelijk zijn? Ik woon in Hilversum, we hebben zandgrond en dus een kurkdroge kruipruimte. Ik heb een modern huis, en dus een nette kruipruimte met voldoende hoogte. Het is onder mijn vloerisolatie, dus het zal er 's winters koeler zijn dan in huis, maar erg koud zal het er niet worden. De accu zou dan vrijwel onder de meterkast geplaatst kunnen worden.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Legan2
JeroenH schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:52:
@Legan2

Ik zit wel te denken aan een Sessy, maar een uitdaging waar ik mee zit is de plaatsing. Het allerliefst zou ik hem buiten hangen, vnl met het oog op de brandveiligheid. Alle logische plekken (dichtbij de meterkast) zouden de vluchtroute uit de woning nl. blokkeren. Ik begrijp echter dat dat met deze accu niet mogelijk is.

Zou plaatsing in de kruipruimte mogelijk zijn? Ik woon in Hilversum, we hebben zandgrond en dus een kurkdroge kruipruimte. Ik heb een modern huis, en dus een nette kruipruimte met voldoende hoogte. Het is onder mijn vloerisolatie, dus het zal er 's winters koeler zijn dan in huis, maar erg koud zal het er niet worden. De accu zou dan vrijwel onder de meterkast geplaatst kunnen worden.
Lijkt mij een mooie plek. Sessy houdt van een koele omgeving.

Als er een bestaande PV installatie is, kan de kabel naar de kruipruimte worden doorgetrokken, op de Sessy worden aangesloten en daarna weer naar de meterkast. Of direct op een nieuwe groep vanuit de meterkast.

We gaan Sessy nog niet de IP rating geven om de unit buiten te hangen. Wellicht een mooie voor v2.0.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Legan2 Heb je misschien ook een antwoord op onderstaande vragen van @IvoB2?
Of blijven jullie (voorlopig?) enkel binnen NL? (al is er wel een optie om BE te kiezen bij de voorverkoop pagina)
IvoB2 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:16:
Ik lees dat, voor wie vandaag nog bestelt, de installatie van een Sessie in de voorinschrijvingsprijs is inbegrepen. Geldt dat voordeel ook voor installatie in Vlaanderen?
Om alle misverstanden te vermijden (ik vind er niets van terug op jullie website):
- Is de Sessy al opgenomen in de Belgische synergridlijst als goedgekeurd toestrel om in België op het openbaar net te worden aangesloten?
- Voor aansluiting op het net moet dat in Vlaanderen gebeuren door een in België erkend instalalteur.
Werkt Sessy in Vlaanderen met lokale erkende installateurs of gaat de installatie enkel over afleveren en inpluggen in een stopcontact zonder technische keuring?
- In Vlaanderen moet je voor een premie aan te vragen een thuisbatterij technisch laten keuren en aanmelden bij de netbeheerder (Fluvius). Voldoet de Sessy aan alle voorwaarden voor de Vlaamse premie en Belgische AREI keuring?

Het zou spijtig zijn wanneer men vandaag nog vlug zo'n toestel bestelt om dan bij levering volgend jaar er pas achter te komen dat de Sessy niet voldoet aan de Belgische Synergrid voorwaarden, de AREI keuring, de aanmelingsvoorwaarden bij de netbeheerder en de premievoorwaarden van de Vlaamse overheid.

• Shattering
Ik heb ook nog een extra vraagje: is er integratie met HomeAssistant :)?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Shattering schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:44:
Ik heb ook nog een extra vraagje: is er integratie met HomeAssistant :)?
Ik zie op de website:
De ingebouwde functie "Open mode": De Sessy maakt het mogelijk via een regeling (API of MQTT) aangestuurd te worden. Dit kun je doen als je liever zelf aan de slag gaat met het aansturen en uitlezen van de batterij om deze bijvoorbeeld te koppelen in Home Assistant. Ook maakt dit integratie met apparatuur van derden mogelijk. Wij helpen mee om de Sessy community te ondersteunen op dit vlak.

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 03-08-2022 12:48]

• Shattering
Slonzo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Ik zie op de website:

[...]
Aha, daar had ik overgelezen - perfect!
Bedankt 🤩

• IvoB2
Slonzo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:39:
Of blijven jullie (voorlopig?) enkel binnen NL? (al is er wel een optie om BE te kiezen bij de voorverkoop pagina[...]
Ik heb al een persoonlijk antwoord via de mail gekregen maar ik vind het niet kunnen dit hier te delen.
Ik zou ook graag zien dat men publiek antwoord op de vragen (bv. op dit forum).
Het heeft, mijn inziens, weinig zin (al is het nu toch te laat om van de voorinschrijving te kunnen genieten) om klanten in Vlaanderen te laten voorinschrijven zonder zeker te zijn dat de Sessy voldoet aan de regelgeving van Synergrid en AREI.
Volgens mij voldoet het al zeker niet aan de regelgeving voor de Vlaamse overheidspremie gezien je daarvoor een gecertificeerde installateur voor nodig hebt, een AREI keuring en een melding bij de netbeheerder Fluvius (en dan moet zo'n toestel op de Synergrid lijst staan).
De Sessy is in de standaardversie gewoon plug and play.
De eerste leveringen zijn overigens pas in 2023. Voor de premie geldt de datum van keuring. Die kan dus - als het al kan - niet vroeger zijn dan in 2023. En dan zakt de premie gevoelig (725 € voor 5 kWh).

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Dat is ook mijn redenatie ja. Ik vind het 'net genoeg' om straks (na 2030) mijn energierekening rond de 0 euro te houden. Maar hele volkstammen denken hier anders over omdat ze de materie simpelweg niet begrijpen.
Gezien jouw reacties ben ik er inmiddels heilig van overtuigd dat jij het niet snapt.
Je houdt ons echt niet voor gek. Na 2030 0 euro. Phaha. Ik denk dat jij ergens in de komende jaren tegen de keiharde waarheid aan gaat lopen en je jezelf voor je kop gaat schieten dat je mee doet/hebt gedaan met deze gekte.

Tot heden zijn alleen zonnepanelen interessant i.v.m. subsidies/saldering. De rest (wp, ev,etc) is, over zijn ~15jaar levensduur, echt niet bijzonder rendabel te rekenen als je een beetje door hebt wat er speelt in de markt. Nog niet te spreken over de problemen die we gaan ervaren met het stroom netwerk.

Linksom(gas), midden(hout,pellets,etc) of rechtsom(WP,EVs,etc) gaan we ons scheel betalen. Daar ga je niets aan veranderen.

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Femme schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:38:
In Nederland is het inderdaad minimaal wachten tot 2025 voordat thuisaccu's interessant worden. De combinatie van afbouw salderingsregeling, nieuwe netwerktarieven en (meer) energieleveranciers die dynamische prijzen aanbieden zullen daar voor zorgen. Afschakelende omvormers door netcongestie kunnen ook een stimulans zijn.
Kom op Femme jij bent ook slim genoeg om te weten dat dit nooit rendabel gaat zijn. Als dit soort spul rendabel is, dan krijg je een soort van Videokaart Mining situatie. Dat gaat nooit werken. De overheid gaat dit ook niet toelaten (verlies inkomsten)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sausage schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Gezien jouw reacties ben ik er inmiddels heilig van overtuigd dat jij het niet snapt.
Je houdt ons echt niet voor gek. Na 2030 0 euro. Phaha. Ik denk dat jij ergens in de komende jaren tegen de keiharde waarheid aan gaat lopen en je jezelf voor je kop gaat schieten dat je mee doet/hebt gedaan met deze gekte.

Tot heden zijn alleen zonnepanelen interessant i.v.m. subsidies/saldering. De rest (wp, ev,etc) is, over zijn ~15jaar levensduur, echt niet bijzonder rendabel te rekenen als je een beetje door hebt wat er speelt in de markt. Nog niet te spreken over de problemen die we gaan ervaren met het stroom netwerk.

Linksom(gas), midden(hout,pellets,etc) of rechtsom(WP,EVs,etc) gaan we ons scheel betalen. Daar ga je niets aan veranderen.
Goed onderbouwde post ook.... Wat "speelt er in de markt"?

Na 2030 nul euro zal idd een uitdaging zijn zonder fossiele middelen. Onmogelijk? Nee.
En de exacte invulling van het post-salderingstijdperk zal ook van aardige invloed zijn, en hoe dat uitpakt is voorlopig nog ff koffiedik kijken.

• Franciesco
Sausage schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Kom op Femme jij bent ook slim genoeg om te weten dat dit nooit rendabel gaat zijn. Als dit soort spul rendabel is, dan krijg je een soort van Videokaart Mining situatie. Dat gaat nooit werken. De overheid gaat dit ook niet toelaten (verlies inkomsten)
De huidige salderingsregeling kost de overheid toch ook geld (minder inkomsten van energiebelasting)?
Toch heeft de overheid vanwege allerlei redenen besloten om een salderingsregeling in het leven te roepen. Dus wie weet wat er tzt voor thuisaccu's bedacht wordt.

Daarnaast spreekt Femme niet over "rendabel" (bedoel je financieel rendabel?), maar over "minimaal wachten tot" en "interessant".

Even los van het feit dat niet iedereen alleen wil investeren indien het rendabel is.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 12:15
Voor mij is het zeker rendabel icm een nieuwbouwwoning in Belgie. Ik moest verplicht zonnepanelen plaatsen, dus heb gekozen voor 7000Wp aan solar en een warmtepomp lucht/water.

Vorige maand heb ik 12,6kWh afgenomen van het net, en 837kWh teruggezet, dus vorige maand was mijn saldo -136 euro. De zomermaanden compenseren voor de wintermaanden, maar ik hoop toch zo dicht mogelijk bij 0 uit te komen bij mijn jaarafrekening.

De batterij zelf is 10kW, kostte 6000 euro waarvan ik 2000 teruggekregen heb door een premie. Die 4000 euro haal ik er op dit tempo en met de huidige prijzen ZEER snel weer uit. Zonnepanelen waren verplicht dus die kost laat ik buiten beschouwing.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

LOL. Ja ik snap er echt helemaal niets van :P

Mijn panelen zijn al terugverdiend en mijn totale energierekening voor dit jaar is -6000 euro.

Na 2030 zullen we zien wat er gebeurt. Dat weet niemand. Maar met een fors stroomoverschot zal mijn rekening erg laag blijven en misschien nog steeds negatief.

Maargoed, dat is 8 jaar verder! Eerst nog jarenlang volledig salderen en fors cashen met de hoge terugleververgoeding.

Ook zonder saldering zijn panelen rendabel voor me overigens.

Waarom denk je dat ik spijt ga krijgen van mijn zonnepanelen?
mijn totale investering is 10.000 euro geweest voor 60 panelen.
Rond 2030 is de opbrengst (bespaarde energiekosten plus terugleververgoeding) sowieso meer dan 50.000 euro. Misschien wel richting de 80-100k als de TLV hoog blijft.

Ik begrijp jou dan niet. Dat is toch rendabel?
Zelf de boot gemist zeker? ;)

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-08-2022 17:05]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:10
Legan2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:16:
[Kruipruimte] lijkt mij een mooie plek. Sessy houdt van een koele omgeving.

We gaan Sessy nog niet de IP rating geven om de unit buiten te hangen. Wellicht een mooie voor v2.0.
Wellicht goed om te weten dat de kruipruimte niet bij het bouwvolume hoort en technisch gezien dus "buiten" is. Ook praktisch gezien lijkt me dat vocht/condens of luchtvochtigheid daar problemen kunnen geven. Dus ik zou daar bij gebrek aan een IP-rating toch mee oppassen. Je wilt zoiets wel zeker weten. Ziet er verder veelbelovend uit overigens, ik ga deze zeker in de gaten houden!

• Xanthine
de Peer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:55:
[...]
Ik begrijp jou dan niet. Dat is toch rendabel?
Zelf de boot gemist zeker? ;)
Ieder maakt zn eigen rekening, maar als ik vrienden hoor klagen over de hoge energierekening van 200 tot zelfs 400 euro per maand ben ik blij met mijn negatief saldo.

Als ik even snel reken (belgie dus geen saldering).

Aankoop panelen + batterij: 10800 euro
Energiefactuur per maand nu (gemiddelde op jaarbasis): 40/maand
Energiefactuur per maand zonder installatie: 250/maand

aankoopprijs / winst per maand = 54 maanden (4,5 jaar)

Dus met de huidige prijzen is mijn installatie op een kleine 5 jaar terugbetaald, en er is 8 jaar garantie op de panelen en omvormer en 10 jaar op de batterij.

Ofwel maak ik ergens een gigantische rekenfout, maar mij lijkt het wel rendabel te zijn :+

• Franciesco
@Xanthine wat voor batterij en omvormer heb jij?

• Xanthine
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:37:
@Xanthine wat voor batterij en omvormer heb jij?
De batterij is een Huawei LUNA2000 10kW en de omvormer is ook iets van Huawei maar het typenummer ken ik niet vanbuiten.

• JeroenH
Ik heb zojuist de aanbetaling voor een Sessy gedaan. Ik ben benieuwd oOo

• IvoB2

Waarom zou PV na verdwijnen salderen niet meer interessant zijn?
Ik heb (vrijwillig) al geen saldering meer en het is economisch nog altijd interessant.
Wat is er niet interessant aan een nul energierekening? Als ik de media mag geloven betaalt een groot deel van de consumenten zich inmiddels blauw aan hun energierekening. Met mijn zonnepanelen krijg ik nog geld er bovenop. Ook na salderen (direct verbruik kost niets, en afname minus injectie levert netto geld op).

Het lijkt me net dat wanneer je denkt dat er problemen te verwachten zijn met het netwerk je beter lokaal inzet op eigen productie (PV) en eigen opslag (water en batterij) en dankzij de premies die er nu zijn je de volgende 15 jaar je daar helemaal niet scheel voor betaalt. :)

Ik weet niet hoe het in NL zit of gaat evolueren maar hier in Vlaanderen subsidieert de overheid al een paar jaar die gekte (geen plug and play zoals de Sessy). Je zou al gek moeten zijn om daar, nu het nog kan en betaalbaar is wegens weinig vraag en voldoende aanbod ook al begint dat al te veranderen, niet op te springen.
Extra geld ga ik aan een thuisbatterij (onder de huidige omstandigheden) niet verdienen. Ik ben wel al heel blij dat het me niets kost en ik voor jaren een nulenergierekening heb.
De opbrengst (na de TVT) van de panelen alleen al waren meer dan voldoende om de investering (wat er na aftrek van alle premies zelf nog te betalen was) in de batterij te financieren. Alles wat de panelen de volgende jaren dus nog produceren en de batterij (15,36 kWh) kan opslaan voor eigen verbruik is dus gewoon gratis energie. De betaalde teruglevering en productie (Vlaanderen) maakt het feest alleen maar groter.

Alles kost een overheid geld. Een overheid is geen winstgevende onderneming.
En ik zit dan toch liever aan de zijde waar je geld van de overheid ontvangt en voorlopg nog van de e-leverancier dan waar je netto geld aan diezelfde overheid moet betalen en nog eens extra geld aan de energieleveranciers er bovenop.

Wat de verdere toekomst brengt weet niemand. Dus dat is voor iedereen koffiedik kijken.
Maar als de energietransitie steeds dringender blijkt te worden en de uitgebleven investeringen in de netten dit niet kunnen volgen zie ik de investering in batterijen (thuisaccu en EV-accu) eerder gunstig evolueren (als deel van de netbalans) dan ongunstig.

[Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2022 11:43]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sausage schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen idee wat je bedoelt met een videokaartminingsituatie.

Of thuisaccu's rendabel gaan worden in de Nederlandse markt hangt af van verschillende factoren:
- Wat zijn de kosten van een thuisaccu over een paar jaar?
- Wat gaat het verschil zijn tussen inkoopprijs van energie vs terugleververgoeding?
- Wat is de spread in dynamische prijzen?
- Hoe hoog worden de netwerktarieven en welke besparing kan peak shaving opleveren?
- Kun je nog andere vergoedingen opstrijken zoals voor demand response.
- Komen er subsidies voor thuisaccu's?

Eén ding lijkt me wel zeker: zonder meer opslag in het systeem gaat de energietransitie vastlopen. Ik zie het eerder gebeuren dat PV-installateurs met een paar uur extra werk een hybride-omvormer plus accu ophangen dan dat de netbeheerders massaal kapitaal en mankracht weten aan te trekken om in een ongekend tempo de fysieke infrastructuur te upgraden (wat zich overigens ook weer zou vertalen in hogere netwerktarieven, kosten die je ook kunt maken om een accu te installeren).

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 09:01
Femme schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:25:
Eén ding lijkt me wel zeker: zonder meer opslag in het systeem gaat de energietransitie vastlopen. Ik zie het eerder gebeuren dat PV-installateurs met een paar uur extra werk een hybride-omvormer plus accu ophangen dan dat de netbeheerders massaal kapitaal en mankracht weten aan te trekken om in een ongekend tempo de fysieke infrastructuur te upgraden (wat zich overigens ook weer zou vertalen in hogere netwerktarieven, kosten die je ook kunt maken om een accu te installeren).
Ik vraag me af: gaan netbeheerders zich druk maken om beperkingen op de invoer van electriciteit door particulieren.

Als de spanning boven de 253 V komt gaan omvormers uit. Dat is vervelend voor de eigenaren van PV systemen, maar het electriciteitsnet lijkt er niet echt last van te hebben.

Dus het lijkt me dat netbeheerders zich gaan richten op het oplossen van problemen met levering van electriciteit en dat problemen met teruglevering pas veel later komen.

Op dit moment hebben we veel te weinig PV. Op ieder moment van de dag staat er behoorlijk wat gas te draaien. We kunnen verwachten dat in de toekomst het verbruik sterk toeneemt. Wanneer we dan een echt overschot krijgen aan PV is moeilijk te voorspellen. Zonder overschot aan PV hebben accu's op grote schaal geen zin. Je verplaatst dan alleen het gas gebruik.

Accu's inzetten heeft technisch gezien pas zin als er ergens structureel een overschot is. Dus bijv. op plekken waar iedere dag de spanning oploopt tot 253 V.

Financieel zijn natuurlijk de terugleveringstarieven van belang. Maar daar valt op dit moment weinig over te zeggen.

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Accu's inzetten heeft technisch gezien pas zin als er ergens structureel een overschot is. Dus bijv. op plekken waar iedere dag de spanning oploopt tot 253 V.
Wanneer je een thuisaccu technisch optimaal benut en zo plaatst gaat de PV omvormer er helemaal niet uit.
Zelfs niet als het net eruit gaat.
Je levert dan meestal niet terug aan het net of je kan het voorkomen tijdens de periodes dat de spanning boven de 256 V gaat.
Je kan dan kiezen om te reageren tot het net lokaal verzadigd is of ervoor kiezen om daar al op te anticiperen.
Dat is bv. ook zo bij een brandverzekering. Je sluit deze beter af voor de brand dan erna. :+

Nieuwe PV omvormers zijn ook niet meer van het aan/uit type. Ze kunnen, indien nodig, zelf de spanning beperken en terugschakelen.

[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2022 15:27]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

phicoh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Ik vraag me af: gaan netbeheerders zich druk maken om beperkingen op de invoer van electriciteit door particulieren.

Als de spanning boven de 253 V komt gaan omvormers uit. Dat is vervelend voor de eigenaren van PV systemen, maar het electriciteitsnet lijkt er niet echt last van te hebben.

Dus het lijkt me dat netbeheerders zich gaan richten op het oplossen van problemen met levering van electriciteit en dat problemen met teruglevering pas veel later komen.

Op dit moment hebben we veel te weinig PV. Op ieder moment van de dag staat er behoorlijk wat gas te draaien. We kunnen verwachten dat in de toekomst het verbruik sterk toeneemt. Wanneer we dan een echt overschot krijgen aan PV is moeilijk te voorspellen. Zonder overschot aan PV hebben accu's op grote schaal geen zin. Je verplaatst dan alleen het gas gebruik.

Financieel zijn natuurlijk de terugleveringstarieven van belang. Maar daar valt op dit moment weinig over te zeggen.
Het komt nu al steeds vaker voor dat er momenten zijn met negatieve prijzen op de day ahead en intraday markten. Die negatieve prijs komt tot stand doordat er aanbod is waar geen vraag tegenover staat. In zo'n situatie zal er ook al duurzame opwek afgeschakeld worden omdat producenten die onbalans veroorzaken door een te groot aanbod moeten betalen voor het leveren van energie. Het afschakelen van duurzame opwek is natuurlijk niet wenselijk, liever sla je de energie op voor gebruik later in de avond of nacht. Verder opschalen van wind en PV gaat alleen maar voor meer onbalans zorgen.

Bij PV heb je ook het simpele feit dat er geen opwek is op momenten dat er geen zon is terwijl we met zijn allen niet stoppen met het gebruiken van elektriciteit als de zon ondergaat.

Het is nu eenmaal een gegeven dat vraag en aanbod van elektriciteit op elk moment in evenwicht moet zijn. Er zit geen inherente opslag in het systeem behalve wat inertie van draaiende turbines.

Meer opslag in de vorm van onder andere accu's is een van de oplossingen. Een andere belangrijke is het flexibiliseren van energiegebruik door gebruik af te stemmen op het aanbod (in plaats van andersom, zoals we gewend waren). Voorbeelden hiervan zijn het opladen van een EV of het aanzetten van een vaatwasser of wasmachine je woning een surplus aan energie opwekt. De laadstroom van een EV is met het juiste laadpunt ook nog eens heel goed regelbaar. Nog mooier is een EV die ook kan terugleveren en het summum van flexibiliteit is een thuisaccu, die is er altijd en kan zijn ding doen zonder dat het enige invloed heeft op comfort of gebruiksgemak.

[Voor 12% gewijzigd door Femme op 04-08-2022 15:38]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 09:01
Femme schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:29:
[...]
Het komt nu al steeds vaker voor dat er momenten zijn met negatieve prijzen op de day ahead en intraday markten.
De meeste recente keer dat er negatieve prijzen waren op de day ahead was 24 juli. Zo vaak komt het niet voor. Met de huidige accu prijzen is het goedkoper om op dat moment je PV installatie uit te zetten dan om een accu te installeren.

En dan nog gaat het om 6 cent negatief. T.o.v. de 16 die je vandaag als minimum krijgt is dat niet echt de moeite.

Voorlopig hebben we 99% van de tijd te weinig PV.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
Groot compliment voor bijdragers aan dit topic wat ik met zeer veel interesse volg. Mijn frustraties wat betreft het niet kunnen opwekken van duurzame energie vanwege een terughoudende VvE laat ik achterwege.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• JeroenH

• Legan2
Slonzo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:39:
Of blijven jullie (voorlopig?) enkel binnen NL? (al is er wel een optie om BE te kiezen bij de voorverkoop pagina)

[...]
We zijn bezig met de aanvragen uit België. Voor nu zeggen we: schrijf in als je gebruik wil maken van de actie korting (tot eind augustus). Blijkt dat we BE niet gaan leveren door de specifieke eisen, dan krijgen alle BE deelnemers 100% van hun inleg weer terug.

Hoe meer inschrijvingen we binnen krijgen, hoe harder wij gaan lopen 8)

• Shattering
Hoi allen, ik lees net dit - nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...

Dit gaat uiteraard over NL, maar ik vermoed dat BE snel zal volgen :). Dit maakt een accu terug wat interessanter lijkt me?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ja ik ben ook zelf steeds meer aan het oriënteren op een thuisaccu.
Vandaag ben ik bij Sessy op bezoek geweest om eens met de beide eigenaren te praten. Leuk gesprek geweest met een enthousiast team!
Momenteel aan het kijken om 6x een Sessy aan te schaffen en zo ook via drie fases (2x Sessy per fase) te kunnen werken en 12kW aan vermogen te hebben met zo'n 30 kWh aan opslag. Zeker met de dynamische prijzen en opbrengsten van de zonnepanelen zie ik hier wel brood in. En natuurlijk ook reuze interessant om met deze techniek te werken.
Vooral het stuk dat het systeem zelf goed in te richten valt via Home Assistant, maar ook hun automatische manier van laden en ontladen (gebaseerd op bijvoorbeeld de dynamische tarieven) vind ik interessant.
Heb zelf geen behoefte om een systeem zelf te bouwen, maar zoek wel een betaalbaar product in de kant en klare markt.
De round trip efficiency van 88% is niet verkeerd wat mij betreft.

Genoeg stof tot nadenken :)

• alwind
Shattering schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:55:
Hoi allen, ik lees net dit - nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...

Dit gaat uiteraard over NL, maar ik vermoed dat BE snel zal volgen :). Dit maakt een accu terug wat interessanter lijkt me?
in Nederland niet. Want alles wat je verbruikt saldeer je nog gewoon.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Shattering schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:55:

Niet echt, er zijn nog genoeg bedrijven over die wel een hoge TLV geven. Hoger dan Eneco ook.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 07:38
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

in Nederland niet. Want alles wat je verbruikt saldeer je nog gewoon.
Kijk eens naar budget energie. Die salderen niet per jaar. Staat ook niet zo expliciet in de wet. Denk dat een thuis accu heel snel rendabel gaat worden als dit zo doorgaat.

• alwind
vincent_1971 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Kijk eens naar budget energie. Die salderen niet per jaar. Staat ook niet zo expliciet in de wet. Denk dat een thuis accu heel snel rendabel gaat worden als dit zo doorgaat.
Wat win je daar dan mee. Een accu saldeert toch ook gewoon binnen max 3 dagen. Dat is altijd korter dan wat Budget illegaal doet.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vincent_1971 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Dat is een interessant experiment. Maar de ACM zit hier wel bovenop, dit gaat een staartje krijgen.
Zo ver is het nog niet. De kamervragen liggen al klaar.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 07:38
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Wat win je daar dan mee. Een accu saldeert toch ook gewoon binnen max 3 dagen. Dat is altijd korter dan wat Budget illegaal doet.
Bijvoorbeeld overdag opslaan ( prijs is dan laag) en in de avond cq nacht leveren ( prijs is hoog ). Denk dat het in de toekomst die kant opgaat. BE is het begin zeg maar van flexibiliteit van energie.

• alwind
vincent_1971 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Bijvoorbeeld overdag opslaan ( prijs is dan laag) en in de avond cq nacht leveren ( prijs is hoog ). Denk dat het in de toekomst die kant opgaat. BE is het begin zeg maar van flexibiliteit van energie.
Tuurlijk. Maar dan hebben we het over na 2025. Ik denk pas rond 2028.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

Tuurlijk. Maar dan hebben we het over na 2025. Ik denk pas rond 2028.
Hier op tweakers zijn genoeg personen die een bovengemiddeld overschot van hun zonnepanelen hebben.
Aangezien dit overschot een speelbal aan het worden is voor energieleveranciers kan een thuisaccu nu al interessant zijn.

In Australie zet het bedrijf Redflow een zogenaamde flow-battery in de markt.
https://redflow.com/zbm3-battery

• alwind
buiter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Hier op tweakers zijn genoeg personen die een bovengemiddeld overschot van hun zonnepanelen hebben.
Aangezien dit overschot een speelbal aan het worden is voor energieleveranciers kan een thuisaccu nu al interessant zijn.
Maar met welke usecase heeft het zin dan? Dan wil je in de avond je overschot verkopen? Dan haal je echt geen break even mee.

pak even deze case.

Ik wek 4000 kWh op en verbruik 3000. Na salderen 1000 kWh overschot. Hoe verdien ik meer aan deze 1000 kWh dan dat ik het gewoon terug lever. Zelf verbruiken kan niet want het is overschot.

[Voor 18% gewijzigd door alwind op 25-08-2022 21:44]

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23
alwind schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Maar met welke usecase heeft het zin dan? Dan wil je in de avond je overschot verkopen? Dan haal je echt geen break even mee.

pak even deze case.

Ik wek 4000 kWh op en verbruik 3000. Na salderen 1000 kWh overschot. Hoe verdien ik meer aan deze 1000 kWh dan dat ik het gewoon terug lever. Zelf verbruiken kan niet want het is overschot.
Ik zeg niet dat het meteen breakeven is.
Het is meer dat je de mogelijkheden bekijkt.

Een case(je) uit de losse pols (wellicht een iets te zonnige berekening):
Overschot van 1.800kWh
U neemt een tweede allocatiepunt.
Aan dit punt hang je je "overschot" panelen met een 20kWh accu
Overdag sla je 20kWh op in de accu
Dit overschot lever je terug tussen 19.00-20.00 = €0,77 per kWh = €15,40

Doe ik dit 90 dagen per jaar: €1.386 (1800kWh)
Bij Eneco is dit 1800 x€ 0,09 : €171

Is het breakeven?
Nee, lijkt me niet.
De accu kost waarschijnlijk veel meer.
Maar als je toch al van plan om een accu aan te schaffen dan kun je er nu ook al wat mee.
Bedragen zullen lager zijn, de investering en wijzigingen zullen wel hoger zijn.

• alwind
Ik snap je punt. Je gaat wat mank qua leverancier want ipv Eneco kies je natuurlijk voor innova als je een tweede allocatiepunt hebt en lever je standaard voor 63 cent terug. Dan is je winst nog maar 14 cent per kWh dus 2,80 per dag

En dan neem je de laad en ontlaad verliezen niet mee. Kan best zijn dat die 20 kW maar 17 zijn na 2x verlies.

Een 20 kW accu kost ongeveer 12.000 euro. 90 dagen overschot per jaar 2.80 per dag is 252 euro. Dan heb je de set na 48 jaar terug verdiend :) (een accu gaat ongeveer 15 jaar mee)

[Voor 3% gewijzigd door alwind op 25-08-2022 23:21]

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:30

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

In de winter kun je je batterij vullen tegen laag tarief en soms met geld toe en daarvan de dag door het huis draaien. Zo krijg je je gemiddelde prijs fors omlaag. Wel met dynamisch tarief uiteraard.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• alwind
ursusMaritimus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:52:
In de winter kun je je batterij vullen tegen laag tarief en soms met geld toe en daarvan de dag door het huis draaien. Zo krijg je je gemiddelde prijs fors omlaag. Wel met dynamisch tarief uiteraard.
Ik denk dat die usecase best goed is voor mensen die nu geen aantrekkelijk contract kunnen krijgen. Dan laad je altijd op het goedkoopste moment. Ik zou er niet een vast contract voor opzeggen.

Ik maak mij wel zorgen om hoe dat goedkoopste moment er in de winter uit ziet nu er veel stroom verbruikt gaat worden om huizen te verwarmen en veel minder opgewerkt wordt door de zon.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:30

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

alwind schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Ik denk dat die usecase best goed is voor mensen die nu geen aantrekkelijk contract kunnen krijgen. Dan laad je altijd op het goedkoopste moment. Ik zou er niet een vast contract voor opzeggen.

Ik maak mij wel zorgen om hoe dat goedkoopste moment er in de winter uit ziet nu er veel stroom verbruikt gaat worden om huizen te verwarmen en veel minder opgewerkt wordt door de zon.
Dit werkt vooral goed bij twee contracten met een sap.
1 voor terugleveren op een zo hoog mogelijk tarief
2 voor leveren tegen dynamisch tarief

Naast een batterij is ook een EV een goede optie om op goedkope uren energie in op te slaan.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Mister I schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:37:
Ja ik ben ook zelf steeds meer aan het oriënteren op een thuisaccu.
Vandaag ben ik bij Sessy op bezoek geweest om eens met de beide eigenaren te praten. Leuk gesprek geweest met een enthousiast team!
Momenteel aan het kijken om 6x een Sessy aan te schaffen en zo ook via drie fases (2x Sessy per fase) te kunnen werken en 12kW aan vermogen te hebben met zo'n 30 kWh aan opslag. Zeker met de dynamische prijzen en opbrengsten van de zonnepanelen zie ik hier wel brood in. En natuurlijk ook reuze interessant om met deze techniek te werken.
Vooral het stuk dat het systeem zelf goed in te richten valt via Home Assistant, maar ook hun automatische manier van laden en ontladen (gebaseerd op bijvoorbeeld de dynamische tarieven) vind ik interessant.
Heb zelf geen behoefte om een systeem zelf te bouwen, maar zoek wel een betaalbaar product in de kant en klare markt.
De round trip efficiency van 88% is niet verkeerd wat mij betreft.

Genoeg stof tot nadenken :)
Ik heb er twee besteld, 1 voor elke fase van de kookplaat. Als het allemaal daadwerkelijk geintstaleerd is neem ik er nog een voor de laatste fase.

Ook al een paar keer aan de lijn gehangen met de mannen achter sessy , aardige gasten en ter zake kundig.

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 09:53
Sarcomorbato schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:31:
[...]

Ik heb er twee besteld, 1 voor elke fase van de kookplaat. Als het allemaal daadwerkelijk geintstaleerd is neem ik er nog een voor de laatste fase.

Ook al een paar keer aan de lijn gehangen met de mannen achter sessy , aardige gasten en ter zake kundig.
Ik had begrepen dat het niet perse nodig is om voor elke fase een batterij te hebben, kreeg van Sessy dit antwoord:

Afnemen op fase 1, kunnen we compenseren op fase 2. De meter laat nul zien, maar in werkelijkheid hebben we geleverd op de ene fase en verbruikt op de andere.

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 15:54
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Dat is een interessant experiment. Maar de ACM zit hier wel bovenop, dit gaat een staartje krijgen.
Zo ver is het nog niet. De kamervragen liggen al klaar.
Voor zover ik heb gelezen doet de ACM nog helemaal niets omdat ze zeggen dat de regels niet duidelijk genoeg zijn, en heeft de minister voor de zomer nog aangegeven dat de ACM toch moet handhaven. Ze wijzen dus naar elkaar? En nu zijn er kamervragen dat het per 1 januari toch maar geregeld moet zijn. Maar als de minister afschuift/vind dat het duidelijk genoeg is, en de ACM regelgeving mist, dan gaat er toch helemaal niets gebeuren? Of heb ik ergens iets gemist?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kriss0r schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Voor zover ik heb gelezen doet de ACM nog helemaal niets omdat ze zeggen dat de regels niet duidelijk genoeg zijn, en heeft de minister voor de zomer nog aangegeven dat de ACM toch moet handhaven. Ze wijzen dus naar elkaar? En nu zijn er kamervragen dat het per 1 januari toch maar geregeld moet zijn. Maar als de minister afschuift/vind dat het duidelijk genoeg is, en de ACM regelgeving mist, dan gaat er toch helemaal niets gebeuren? Of heb ik ergens iets gemist?
ACM kan nu niets doen. dat klopt. Maar er gaat wel wat gebeuren natuurlijk. druk op de wetgever om dit in orde te maken.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is misschien niet duidelijk wat precies de definitie van een redelijke vergoeding is, of welk bedrag als teruglevering zou moeten mogen.

Maar het contractrecht lijkt me niet gewijzigd. De manier waarop eventuele voorwaarden en contracten nu worden aangepast lijkt me nog steeds iets waarop gehandhaafd kan worden en de consument mee beschermd kan worden.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 18:04
Ik lees ook aandachtig mee. Ik heb zelf een N.O.M. tussenwoning (1100cm bij 510cm). Afgelopen maart was de oplevering. Tuin en zonnepanelen (16x 325wp) op het zuiden. Zijn er al redelijk rendabele opslagmogelijkheden, of is het echt nog te vroeg?

[Voor 5% gewijzigd door Bteq op 29-08-2022 15:39]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Ik volg dit topic ook even, erg geïnteresseerd in een thuisaccu in mijn nog nieuw te bouwen huis dat volgend jaar opgeleverd wordt

• underdoggy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 13:24
Sarcomorbato schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:31:
[...]

Zojuist op de valreep ook 2 besteld. Met variabel tarief (ivm elektrische auto’s die in de nacht laden) en zonnepanelen gaat het zich waarschijnlijk wel terugverdienen.

Op basis van 6000 cycli zou het tariefverschil 10ct moeten zijn - dus indien verschil piek-dal groter is dan die 10ct moet hij laden. Alle cycli boven de 6000 is winst

• alwind
underdoggy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Zojuist op de valreep ook 2 besteld. Met variabel tarief (ivm elektrische auto’s die in de nacht laden) en zonnepanelen gaat het zich waarschijnlijk wel terugverdienen.

Op basis van 6000 cycli zou het tariefverschil 10ct moeten zijn - dus indien verschil piek-dal groter is dan die 10ct moet hij laden. Alle cycli boven de 6000 is winst
Heb je rekening gehouden met laad en ontlaad verliezen in die berekening?

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Vanochtend een mailtje van Sessy in de mailbox, dat ze hun crowdfundingsdoel gehaald hebben. Hierbij het bijbehorende persbericht:
https://www.persberichten...orverkoop+doel+gehaald%21

Ik ben benieuwd wanneer ik mijn Sessy geleverd krijg.

• JeroenH
TFHfony schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:46:
Vanochtend een mailtje van Sessy in de mailbox,
Ha, bedankt voor de headsup, die was bij mij in de spambox geland. Ik ben ook benieuwd!
Bteq schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:38:
Ik lees ook aandachtig mee. Ik heb zelf een N.O.M. tussenwoning (1100cm bij 510cm). Afgelopen maart was de oplevering. Tuin en zonnepanelen (16x 325wp) op het zuiden. Zijn er al redelijk rendabele opslagmogelijkheden, of is het echt nog te vroeg?
Zoland het salderen nog op 100% staat is een huisaccu m.i. bijna niet financieel rendabel te krijgen. Als je er nu aan begint hoor je bij de early adopters, en die betalen hebben in het algemeen wellicht het financiële rendement wat minder sterk op het netvlies. Ik ben in 2006 begonnen met zonnepanelen, door de hoge aanschafprijs toen was het ook niet financieel rendabel. Maar ik heb het toch gedaan en nooit spijt van gehad, omdat ik er veel van geleerd heb.Met diezelfde instelling heb ik de Sessy besteld.

[Voor 63% gewijzigd door JeroenH op 30-08-2022 12:34]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee