Niet dat mensen het voorbeeld hoeven te volgen maar onder de twee meter kom je zelfs weg met 25 mm2 kabel als je stroom onder de <100A blijft, wat ook met een 5000VA op 3600W zeker het geval is, ~<70A.Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:07:
[...]
1. Je kan natuurlijk voor een DIY busbar gaan.
2. Ik heb zelf 35mm2 kabel gebruikt van de accu naar busbar, afgezekerd met 100A zekering. Ik heb geen piek en op max vermogen a 3,6kW kom ik niet boven de 80A uit.
3. Ik gebruik mijn "P1" data en stuur de Victron via Node-Red aan, ik kan kiezen uit diverse modus waaronder NOM. Werkt top.
4. Afhankelijk van de beschikbare data die je hebt kan je de Victron vermogen regelen cq beperken. Dit doe ik ook waarbij huis hoogst prioriteit heeft, dan de EV, dan de accu. Ofwel de Victron gaat als eerst terug regelen in vermogen en als dat nog niet genoeg is zal de EV stoppen met laden. Dit zou je simpelweg kunnen doen door CP signaal te onderbreken als je geen mogelijkheid hebt om je EV laadpaal aan te sturen.
Overigens zoals @Q al zei zou ik ook voor de 5000VA versie gaan.
Pas wel op met je laadstroom vanuit je PV die mogelijk hoger kan liggen als je MPPTs gebruikt.
Edit: het gaat om de voltage drop die je wilt voorkomen en de (google) "Victron Tookit App" is super handig om te snappen tot welke kabeldikte je 'moet' gaan om voor nu en in de toekomst goed te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 14-08-2024 15:44 ]