Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

1. Je kan natuurlijk voor een DIY busbar gaan.
2. Ik heb zelf 35mm2 kabel gebruikt van de accu naar busbar, afgezekerd met 100A zekering. Ik heb geen piek en op max vermogen a 3,6kW kom ik niet boven de 80A uit.
3. Ik gebruik mijn "P1" data en stuur de Victron via Node-Red aan, ik kan kiezen uit diverse modus waaronder NOM. Werkt top.
4. Afhankelijk van de beschikbare data die je hebt kan je de Victron vermogen regelen cq beperken. Dit doe ik ook waarbij huis hoogst prioriteit heeft, dan de EV, dan de accu. Ofwel de Victron gaat als eerst terug regelen in vermogen en als dat nog niet genoeg is zal de EV stoppen met laden. Dit zou je simpelweg kunnen doen door CP signaal te onderbreken als je geen mogelijkheid hebt om je EV laadpaal aan te sturen.

Overigens zoals @Q al zei zou ik ook voor de 5000VA versie gaan.
Niet dat mensen het voorbeeld hoeven te volgen maar onder de twee meter kom je zelfs weg met 25 mm2 kabel als je stroom onder de <100A blijft, wat ook met een 5000VA op 3600W zeker het geval is, ~<70A.
Pas wel op met je laadstroom vanuit je PV die mogelijk hoger kan liggen als je MPPTs gebruikt.

Edit: het gaat om de voltage drop die je wilt voorkomen en de (google) "Victron Tookit App" is super handig om te snappen tot welke kabeldikte je 'moet' gaan om voor nu en in de toekomst goed te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 14-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:28
@Jazsie over de kabeldikte heb ik mij zelf ook wel in verdiept.
Maar eigenlijk gaat het qua diktes echt alle kanten op volgens diverse sites.
Waar ik bij de 1 uit kom op 35mm2 bij een lengte van 1 meter (3000va op 48v)
Komt er bij een ander 6mm2 uit rollen. Nou weet ik dat de 35mm2 wel aardig klopt maar in het kader van veiligheid zal ik zeer waarschijnlijk zelf voor 50mm2 gaan kiezen.
Maar zit ook nog steeds in de verdiepingsfase hoe ik het wil aanpakken/ kosten en op het moment dat ik daar weer verder mee ben ga ik hier een "boodschappen lijstje" laten toetsen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 13:58
John245 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Wat voor kern heeft de draad eigenlijk?
ik gebruik flexibele kern

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:59
Zoals ikzelf @MrFish aangeven is er niks mis met een ringkabelschoen, ze zijn er immers speciaal voor ontworpen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 21:28
The-Source schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:56:
@Jazsie over de kabeldikte heb ik mij zelf ook wel in verdiept.
Maar eigenlijk gaat het qua diktes echt alle kanten op volgens diverse sites.
Waar ik bij de 1 uit kom op 35mm2 bij een lengte van 1 meter (3000va op 48v)
Komt er bij een ander 6mm2 uit rollen. Nou weet ik dat de 35mm2 wel aardig klopt maar in het kader van veiligheid zal ik zeer waarschijnlijk zelf voor 50mm2 gaan kiezen.
Maar zit ook nog steeds in de verdiepingsfase hoe ik het wil aanpakken/ kosten en op het moment dat ik daar weer verder mee ben ga ik hier een "boodschappen lijstje" laten toetsen ;)
Weet niet welke site's je gebruikt hebt om te berekenen echter kom ik toch wel op het zelfde uit met minimale verschil. 6mm2 op 3000VA op 48V is gewoon fout.

Ik zou gewoon de Victron tool gebruiken met de tabel uit de handleiding, dan zit je goed.

Daarnaast zou ik nooit op de kabel besparen en neem een slagje groter wanneer je volgens de berekening bijna op de grens zit.

Sucess en we zien je boodschappenlijst wel verschijnen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Weet niet welke site's je gebruikt hebt om te berekenen echter kom ik toch wel op het zelfde uit met minimale verschil. 6mm2 op 3000VA op 48V is gewoon fout.

Ik zou gewoon de Victron tool gebruiken met de tabel uit de handleiding, dan zit je goed.

Daarnaast zou ik nooit op de kabel besparen en neem een slagje groter wanneer je volgens de berekening bijna op de grens zit.

Sucess en we zien je boodschappenlijst wel verschijnen :+.
@The-Source Aanvullend zou je ook nog deze calculator kunnen gebruiken. Deze neemt ook het aantal kabels in een kanaal in ogenschouw.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:17
Jazsie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Eens maar als je kijkt in de handleiding dan staat er ook expliciet niet altijd een stapje groter te gaan ivm de lagere weerstand die dan ontstaat en verschil in kabellengtes hoe klein dan ook steeds groter wordt in de beschikbare vermogens richting/van de accu's en multiplussen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jazsie
Je dient gewoon te zorgen dat de kabellengtes het zelfde zijn of in ieder geval zo dicht mogelijk, dan heb je dat probleem ook niet.
Ben overigens van mening dat een klein verschil geen significant verschil uit maakt en/of tot problemen zou leiden.

Je gaat ook niet stapje kleiner om verschil tussen de kabellengtes (en de onstane verschillende weerstand daardoor) te compenseren :+.

Het zal per situatie en ook persoonlijk verschillen, als je op de grens zit en je kabel wordt daardoor 60gr. Dan is mijn keus voor slagje groter als ik daardoor 40gr warme kabel van krijg ondanks dat de berekening gebaseerd is dat de kabel 60gr mag worden.

Twee slagen groter zou ik dan wel weer niet doen, zonde geld en niet nodig als je het vermogen niet gaat gebruiken, maar ook dit zal ieder anders oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:17
Ik zou persoonlijk deze tabel aanhouden. Dan zit je binnen de grenzen die Victron zelf aangeeft.
https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf (blz 27). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uShfkZhQIB677-VlPe3XrTWXoa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3FmvGWKsYOZegyiPi2E8IxVG.png?f=user_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• The-Source
@Impossibl3 Waarbij je bij DC spanning wel totale kabellengte moet aanhouden.
Ik kwam qua doorsnedes bij electramat het volgende tegen:
code:
1
2
3
4
oppervlakte| prijs pm |       intern / extern in mm
70mm =       16,99    diameter 10,80 / 15,90
50mm =       11,05    diameter 8,80  / 13,80
35mm =       7,76     diameter 7,80  / 12,00

Lijkt er op dat diameters wat afwijken (in positieve zin) voor de kabels die als 70/50/35mm2 worden verkocht.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 15-08-2024 14:49 . Reden: code blok tekst aanpassing ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

1. Je kan natuurlijk voor een DIY busbar gaan.
2. Ik heb zelf 35mm2 kabel gebruikt van de accu naar busbar, afgezekerd met 100A zekering. Ik heb geen piek en op max vermogen a 3,6kW kom ik niet boven de 80A uit.
3. Ik gebruik mijn "P1" data en stuur de Victron via Node-Red aan, ik kan kiezen uit diverse modus waaronder NOM. Werkt top.
4. Afhankelijk van de beschikbare data die je hebt kan je de Victron vermogen regelen cq beperken. Dit doe ik ook waarbij huis hoogst prioriteit heeft, dan de EV, dan de accu. Ofwel de Victron gaat als eerst terug regelen in vermogen en als dat nog niet genoeg is zal de EV stoppen met laden. Dit zou je simpelweg kunnen doen door CP signaal te onderbreken als je geen mogelijkheid hebt om je EV laadpaal aan te sturen.

Overigens zoals @Q al zei zou ik ook voor de 5000VA versie gaan.
Kan je iets delen over de Node Red automatisering die je hebt gemaakt om bv NOM te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Een belangrijk aspect van het Victron systeem is de DC ripple.

Volgens Victron heeft een perfect uitgelegd systeem een DC ripple van 0,6 - 0,8V onder volle belasting.

Als gevolg van een hoge DC ripple:
  1. Gaan omvormers eerder defect
  2. Gaan batterijen eerder defect
  3. Wordt de stroomsterkte gereduceerd
Ik ga ervanuit dat iedereen de DC ripple onder volledige belasting monitort. Ik heb een poll opgezet om inzicht te krijgen in de DC ripple onder volledige belasting.

Poll: Wat is de DC ripple van jullie Victron systeem?
< 0.1V
0.1 - 0.2V
0.2 - 0.3V
0.3 - 0.4V
0.4 - 0.5V
0.5 - 0.6V
0.6 - 0/7V
0.7 - 0.8V
0.8 - 0.9V
0.9 - 1.0V
> 1.0V
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406703&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik zie dat de resultaten niet automatisch bijgewerkt worden. De resultaten van de poll zijn hier te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 16-08-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 23:00
@Jazsie Wat betreft de laadpaal, er zijn ook diverse auto's met een instelbare laadstroom waarbij je deze met node-red in de Cerbo via een webserver kunt regelen. Bij een BMW werkt dat in elk geval prima. Je hebt dan geen slimme laadpaal nodig, gaat alleen iets trager. Ik gebruik wel de Victron laadpaal, maar was eigenlijk onnodig.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 11:35
John245 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:39:
Een belangrijk aspect van het Victron systeem is de DC ripple.

Volgens Victron heeft een perfect uitgelegd systeem een DC ripple van 0,6 - 0,8V onder volle belasting.

Als gevolg van een hoge DC ripple:
  1. Gaan omvormers eerder defect
  2. Gaan batterijen eerder defect
  3. Wordt de stroomsterkte gereduceerd
Ik ga ervanuit dat iedereen de DC ripple onder volledige belasting monitort. Ik heb een poll opgezet om inzicht te krijgen in de DC ripple onder volledige belasting.

Poll: Wat is de DC ripple van jullie Victron systeem?
< 0.1V
0.1 - 0.2V
0.2 - 0.3V
0.3 - 0.4V
0.4 - 0.5V
0.5 - 0.6V
0.6 - 0/7V
0.7 - 0.8V
0.8 - 0.9V
0.9 - 1.0V
> 1.0V
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Ik zie dat de resultaten niet automatisch bijgewerkt worden. De resultaten van de poll zijn hier te vinden.
Ik heb nauwelijks of geen DC ripple.
Dit is echt afhankelijk van het type accu en je belasting.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 11:35
2de reactie:

Wat is de bedoeling van dit topic? als in,
Hoe ontwerpen we een "thuisbatterij systeem"?
Of meer een vraagbaak om alles in te duwen m.b.t. ontwerpen?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Xanquezer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:49:
2de reactie:

Wat is de bedoeling van dit topic? als in,
Hoe ontwerpen we een "thuisbatterij systeem"?
Of meer een vraagbaak om alles in te duwen m.b.t. ontwerpen?
Volgens mij hoe ontwerpen we een thuisbatterij en dan heel specifiek een Victron systeem. En bij het ontwerp probeer je de DC ripple te minimaliseren (zoals is aangegeven in het Victron document). Maar als het ontworpen is wil je natuurlijk wel in het veld je ontwerp controleren.

En de DS ripple is inderdaad afhankelijk van de belasting. Daarom meet je, zoals aangegeven, de DC ripple ook onder de maximale belasting.

Maar misschien kun je wat kwantitatiever zijn, want "nauwelijks" voegt weinig waarde toe. Misschien wil je jou ontwerp van je Victron systeem delen.

[ Voor 34% gewijzigd door John245 op 17-08-2024 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 21:08
Heeft iemand ervaring met een ATS of MTS 3-fase?
Zoekende vind ik enorm groot prijsverschil, onderstaande kost 40 euro ongeveer. Uiteraard wil ik niet besparen op veiligheid vandaar mijn vraag.
Belangrijk is zo kort mogelijke schakeltijd zodat de aangesloten gebruikers geen hinder ondervinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z26BxE4dqsp36idD8ATDFGqEUFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/poNwCCTWXNyXfSfvhMKnIjZi.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door grotegok op 18-08-2024 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
grotegok schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:03:
Heeft iemand ervaring met een ATS of MTS 3-fase?
Zoekende vind ik enorm groot prijsverschil, onderstaande kost 40 euro ongeveer. Uiteraard wil ik niet besparen op veiligheid vandaar mijn vraag.
Belangrijk is zo kort mogelijke schakeltijd zodat de aangesloten gebruikers geen hinder ondervinden.

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik niet voor een ATS van Ali gaan.

Waar wil je deze ATS trouwens in je ontwerp gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
John245 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:15:
[...]

Persoonlijk zou ik niet voor een ATS van Ali gaan.

Waar wil je deze ATS trouwens in je ontwerp gebruiken?
Ik heb de Multiplussen in de schuur staan en tussen de meterkast 4mm2 'aanvoer' en 4mm2 terug naar de meterkast. De bedoeling is om lokaal in de meterkast te schakelen en niet door de Multiplussen.
Voordeel:
- minder verlies
- kan aan de multiplussen gewerkt worden zonder dat het hele huis spanningsloos wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
grotegok schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:44:
[...]

Ik heb de Multiplussen in de schuur staan en tussen de meterkast 4mm2 'aanvoer' en 4mm2 terug naar de meterkast. De bedoeling is om lokaal in de meterkast te schakelen en niet door de Multiplussen.
Voordeel:
- minder verlies
- kan aan de multiplussen gewerkt worden zonder dat het hele huis spanningsloos wordt
En dat moet automatisch of kun je ook een gerenommeerde SFT440 gebruiken? Waarbij je natuurlijk wel even de spanning verbreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 18-08-2024 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:51
Het lijkt erop dat Victron een héél gezond bedrijf is. Leuk artikeltje uit Quote. Dat geeft ook wel een beeld van hoe het zal vergaan met toekomstige garantie afwikkeling e.d. In ieder geval geeft het een goed gevoel spullen van A een hoge kwaliteit gecombineerd met B een financieel sterk bedrijf te gebruiken.

Tot zover deze zondagse bijdrage aan het ontwerpen van Victron systemen. ;) Fijne dag allemaal.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 12:50
RikHa schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:17:
Het lijkt erop dat Victron een héél gezond bedrijf is. Leuk artikeltje uit Quote. Dat geeft ook wel een beeld van hoe het zal vergaan met toekomstige garantie afwikkeling e.d. In ieder geval geeft het een goed gevoel spullen van A een hoge kwaliteit gecombineerd met B een financieel sterk bedrijf te gebruiken.

Tot zover deze zondagse bijdrage aan het ontwerpen van Victron systemen. ;) Fijne dag allemaal.
Zolang Victron het bedrijf maar niet verkoopt aan een stel Amerikaanse investeerders met veel poen.

Op dit moment heeft Victron geen vacatures, juist op het moment dat thuis accu's sterk in de belangstelling staan.
Een aantal verkoop medewerkers die Victron bij de installatie bedrijven onder de aandacht brengen zou de verkoop niet schaden.
Waar ik werk wordt er voor Sessy en een ander merk gekozen, want 'Victron lijkt veel te ingewikkeld'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
John245 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

En dat moet automatisch of kun je ook een gerenommeerde SFT440 gebruiken? Waarbij je natuurlijk wel even de spanning verbreekt.
De SFT440 heb ik nog liggen maar zie graag 1 met schakeltijd van 30ms ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
natural colour schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:38:
Waar ik werk wordt er voor Sessy en een andere merk gekozen, want 'Victron lijkt veel te ingewikkeld'
Werk je bij een installateur? Welke omgeving?

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 18-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
natural colour schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Zolang Victron het bedrijf maar niet verkoopt aan een stel Amerikaanse investeerders met veel poen.

Op dit moment heeft Victron geen vacatures, juist op het moment dat thuis accu's sterk in de belangstelling staan.
Een aantal verkoop medewerkers die Victron bij de installatie bedrijven onder de aandacht brengen zou de verkoop niet schaden.
Waar ik werk wordt er voor Sessy en een ander merk gekozen, want 'Victron lijkt veel te ingewikkeld'
Ik denk dat veel installatiebedrijven een trucje willen doen. Hierdoor haal je niet het maximale uit het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
RikHa schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Werk je bij een installateur? Welke omgeving?
Ja bij een installatie bedrijf, omgeving Drachten.
Ik had bij de projectleider onlangs de hint gegeven dat het bedrijf prima thuis accu's en met name UPS systemen van Victron aan particulieren en de kleinere bedrijven kan verkopen én installeren, maar hij ketste het gelijk af als 'veel te ingewikkeld... 'Sessy is veel eenvoudiger in de bediening en montage'
Ik zie als een gemiste kans, zoveel werk hebben we op dit moment ook niet na het weg vallen van een aannemer/ opdrachtgever.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
natural colour schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ja bij een installatie bedrijf, omgeving Drachten.
Ik had bij de projectleider onlangs de hint gegeven dat het bedrijf prima thuis accu's en met name UPS systemen van Victron aan particulieren en de kleinere bedrijven kan verkopen én installeren, maar hij ketste het gelijk af als 'veel te ingewikkeld... 'Sessy is veel eenvoudiger in de bediening en montage'
Ik zie als een gemiste kans, zoveel werk hebben we op dit moment ook niet na het weg vallen van een aannemer/ opdrachtgever.
Dat is zeker jammer. Ben jij wel goed ingevoerd in de Victron materie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
RikHa schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Dat is zeker jammer. Ben jij wel goed ingevoerd in de Victron materie?
Het was mijn bedoeling om hier thuis een Victron systeem te plaatsen (ik ben elektromonteur), helaas is een paar weken geleden mijn LPG auto na een gebarsten koppakking 'overleden' en moest er een andere komen... wég budget voor een ESS. :(
Ik had dan mooi het Victron systeem kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
natural colour schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Het was mijn bedoeling om hier thuis een Victron systeem te plaatsen (ik ben elektromonteur), helaas is een paar weken geleden mijn LPG auto na een gebarsten koppakking 'overleden' en moest er een andere komen... wég budget voor een ESS. :(
Ik had dan mooi het Victron systeem kunnen leren.
Jammer, dan had je niet alleen geleerd maar er ook een leuke hobby aan over gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:51
natural colour schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:44:
[... Sessy is veel eenvoudiger in de bediening en montage...
Ik denk dat dat ook zo is.
Je KUNT een Victron systeem relatief eenvoudig houden, maar als je de (uitgebreide) mogelijkheden van een Victron systeem wilt gebruiken, dan is het een stuk ingewikkelder.
Daarvoor heb je affiniteit in techniek nodig of (inderdaad) een leverancier met een hoog service-gehalte. Als jouw baas zich realiseert dat hij dat niet kan (of wil) bieden is dat een verstandige beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenb83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe je Victron ESS aan Solaredge koppelt, daar kom ik nog niet echt helemaal uit.

Hier nu middenin de installatie, het volgende is al geplaatst:

- 3x multiplus 2 5000/70 (3 fase)
- Cerbo GX
- 2x DIY LiFePo4 accu van 320Ah
- 2x JK BMS (JK PB2A16S20P)

Verder hebben we 32 zonnepanelen verdeeld over 2x SolarEdge SE5K (2x 4800Wp aan panelen)
De Victron set werkt, de BMS-en zijn gekoppeld en worden netjes uitgelezen.

Alleen de SolarEdge omvormers nog. Iemand een goede uitleg hoe dit te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
koenb83 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:24:
Ik zou graag willen weten hoe je Victron ESS aan Solaredge koppelt, daar kom ik nog niet echt helemaal uit.
Zie Het grote Victron aansturing topic
onder SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Waar ik hier nog installaties voorbij zie komen met Mega fuses, zie ik eisen in andere landen die echt een stuk verder gaan. In Frankrijk moet bijvoorbeeld de + en de - onderbroken zijn en voorzien van een zekering of breaker die de Icu aan kan.

"all line connected to the dc bus need to be cut and protect (- and +) so you can used breaker or fused witch switch but you need to resp.ect the max Icu and most of time, a mega fuse is not enough.
in my case i use schneider breaker 20kA !"
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Mis ik iets of begrijp ik het wellicht verkeerd? of allebei niet :+
PV heeft eigen invertor dus komt als AC binnen bij de Multiplus 2

Met een Multiplus 2 GX heb je eiland bedrijf mogelijkheid dus 2 scenarios, 1 met grid en 2 zonder grid
scenario 1: (met grid) nu levert de PV voldoende stroom dus zal de MP2 gaan laden maar als de PV opbrengst zakt / 0 wordt en er vraag is vanuit de woning.
Levert deze dan via AC IN stroom retour of gaat dat altijd via de AC Out? En omdat Grid aanwezig is zowel AC out 1 en 2?

scenario 2 (zonder grid) als ik het goed begrijp zal AC out 2 in dat geval niet mee doen En alleen AC out 1 als ups fungeren. Terugleveren via AC In zou dan ook niet logisch zijn.

Mede door scenario 2 twijfel ik dus aan scenario 1. Dit heeft namelijk wel invloed hoe ik het eventueel wil gaan inzetten. En of het dus wel praktisch zal zijn voor mij. Nu focus ik mij niet op het scenario 2 maar de bekabeling laat het niet toe om het woonhuis via een AC out 3 fase te gaan voeden.

Lang verhaal kort: als de MP2 stroom moet leveren via welke AC aansluiting gebeurd dat? (met en zonder grid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 00:21

basdej

OutSystems Consultant

The-Source schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:53:

Met een Multiplus 2 GX heb je eiland bedrijf mogelijkheid dus 2 scenarios, 1 met grid en 2 zonder grid
scenario 1: (met grid) nu levert de PV voldoende stroom dus zal de MP2 gaan laden maar als de PV opbrengst zakt / 0 wordt en er vraag is vanuit de woning.
Levert deze dan via AC IN stroom retour of gaat dat altijd via de AC Out? En omdat Grid aanwezig is zowel AC out 1 en 2?

scenario 2 (zonder grid) als ik het goed begrijp zal AC out 2 in dat geval niet mee doen En alleen AC out 1 als ups fungeren. Terugleveren via AC In zou dan ook niet logisch zijn.

Mede door scenario 2 twijfel ik dus aan scenario 1. Dit heeft namelijk wel invloed hoe ik het eventueel wil gaan inzetten. En of het dus wel praktisch zal zijn voor mij. Nu focus ik mij niet op het scenario 2 maar de bekabeling laat het niet toe om het woonhuis via een AC out 3 fase te gaan voeden.

Lang verhaal kort: als de MP2 stroom moet leveren via welke AC aansluiting gebeurd dat? (met en zonder grid)
Van wat ik begreep is AC-IN bidirectioneel, net als AC-out. Waar je naar op zoek bent is AC-coupled, victron heeft er een aantal stukken documentatie over. AC-Out 1 blijft werken als de GRID uitvalt, AC-Out 2 niet. Als de grid uitvalt kunnen je zonnepanelen blijven werken via AC-out1 als ze zo aangesloten zijn, tot de batterij vol is. In dat geval zal de victron de frequentie van zijn eigen mini grid verhogen naar 51,2 Hz zodat de omvormer zichzelf gaat uitschakelen

zie ook https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bij mij zit PV tussen grid en Victron in en heb zelfs 2x PV en beide 3 fase ;)
Maar nogmaals ik focus niet op het eiland bedrijf want hoe vaak is dat nou echt van toepassing in NL.
Op AC out 1 kan ik overigens wel primaire spullenboel aansluiten die in het sporadische geval van grid-loss toch blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
The-Source schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:00:
Bij mij zit PV tussen grid en Victron in en heb zelfs 2x PV en beide 3 fase ;)
Maar nogmaals ik focus niet op het eiland bedrijf want hoe vaak is dat nou echt van toepassing in NL.
Op AC out 1 kan ik overigens wel primaire spullenboel aansluiten die in het sporadische geval van grid-loss toch blijven werken.
Als je PV hebt aangesloten aan de AC-IN kant zal de multiplus uitschakelen als er geen grid is.
Voor off-grid gebruik moet de PV aan de AC-OUT kant worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:36:
Als je PV hebt aangesloten aan de AC-IN kant zal de multiplus uitschakelen als er geen grid is.
Eh nee, de PV omvormer schakelt dan uit. De MP blijft doen wat hij moet doen zolang de batterij voorraad strekt. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen, typo vermoed ik. Voor off-grid gebruik moet PV aan de AC out inderdaad maar @The-Source geeft aan dat daar zijn interesse niet zo ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
The-Source schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:53:

De MP2 kan via de AC-in en AC-out stroom leveren. Je moet dus weten hoe je het wilt gaan inzetten/gebruiken.

scenario 2 is een andere opzet (noodstroom/ups/eilandbedrijf) dan scenario 1 waarbij het grid altijd aanwezig is en er geen noodstroom/ups/eilandbedrijf van toepassing is.

Ik heb precies de zelfde situatie en heb dus de MP2 enkel via AC-in aangesloten waarmee ik alle functies hebt behalve noodstroom/ups/eilandbedrijf, bij grid uitval zalde MP2 dus ook geen stroom terugleveren op de AC-in. Enkel op AC-out (1) zal de MP2 stroom leveren.
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

PV valt uit wanneer er geen grid is :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dus kort gezegd. PV aan de AC-IN zijde valt uit (prima), net zoals al het andere.

Eventueel aangesloten appratuur aan de AC-OUT1 zal wel blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Zojuist AC out1 met een 3 fase kabel aangesloten, dus alle nullen aan elkaar en alle aardes aan elkaar, de fases met nul en aarde naar 3-fase CEE.
Aardlek klapt eruit na 30 sec bij de Multiplussen aan de AC in zijde.
Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50
Ergens in de keten een fase en nul gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
jadjong schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:46:
Ergens in de keten een fase en nul gewisseld?
Helaas zit alles goed. Ook gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En klapt de groep er ook al uit als er niets in de CEE aangesloten zit?
En moet je overigens ook niet in de config van de multiplus dat het in 3 fase setup zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
The-Source schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:08:
En klapt de groep er ook al uit als er niets in de CEE aangesloten zit?
En moet je overigens ook niet in de config van de multiplus dat het in 3 fase setup zit?
Ja klapt er ook uit als er niets in de CEE zit.
Zodra ik de nullen aan elkaar knoop (ACout1) is het aan de orde.
Ja de setup draait in 3 fase mode, perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
grotegok schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Ja klapt er ook uit als er niets in de CEE zit.
Zodra ik de nullen aan elkaar knoop (ACout1) is het aan de orde.
Ja de setup draait in 3 fase mode, perfect.
En als je ACOUT 2 probeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou juist eerst eens kijken naar de AC input, want niets in de CEE is geen kabel sluiting.
Met 3 fase geprogrammeerd weet je zeker dat in het hele circuit vanaf je meter L1 nog steeds L1 is? Idem voor de andere fases?
Mijn vermoeden is dat nu een sinus van L1 op een andere fase uit komt. Heb zelf geen Mplus om te kijken wat er als mogelijkheid is in de software dus is nu een beetje hard op denken voor mij

[ Voor 20% gewijzigd door The-Source op 21-08-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
The-Source schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Ik zou juist eerst eens kijken naar de AC input, want niets in de CEE is geen kabel sluiting.
Met 3 fase geprogrammeerd weet je zeker dat in het hele circuit vanaf je meter L1 nog steeds L1 is? Idem voor de andere fases?
Mijn vermoeden is dat nu een sinus van L1 op een andere fase uit komt. Heb zelf geen Mplus om te kijken wat er als mogelijkheid is in de software dus is nu een beetje hard op denken voor mij
@grotegok gaf al aan dat 3 fase perfect werkt en alles is doorgemeten. Als het aan de input zijde zit verwacht je zonder CEE geen kabel sluiting.

@grotegok Welke ALAMAT klapt. Voor of na de Multiplussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

@grotegok gaf al aan dat 3 fase perfect werkt en alles is doorgemeten. Als het aan de input zijde zit verwacht je zonder CEE geen kabel sluiting.

3 fase meten als 3x 230v is wel iets anders dan 400v met draaistroom. En zo ook meten of je 400v hebt tussen de fases zegt niets over fase en waar deze zich op de sinus bevind.

• grotegok
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

De alamat voor de mulitplussen, dus aan de ACin zijde. Klapt eruit zodra ik de nullen op de ACout aan elkaar doorverbind.
Nog dubbel gecheched, er staat tussen de nul en aarde geen spanning

• grotegok
The-Source schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

3 fase meten als 3x 230v is wel iets anders dan 400v met draaistroom. En zo ook meten of je 400v hebt tussen de fases zegt niets over fase en waar deze zich op de sinus bevind.
Ik ga dit ook dubbelchecken (na mijn werk) al twijfel ik wel aan of dit de oorzaak zou kunnen zijn. Ben benieuwd!

• John245
The-Source schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Mee eens. Maar onder doorgemeten versta ik wel meten met de juiste apparatuur.

@grotegok
Ik verwacht dat de draairichting wel goed is. Anders krijg je hier normaal een foutmelding voor "phase rotation error"

[ Voor 21% gewijzigd door John245 op 22-08-2024 07:35 ]

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 07:14
Ik ga binnenkort de MP2 plaatsen en wil graag gebruik maken van de UPS functionaliteit van ACOUT1. Voor de server en een paar andere zaken. Maar als je de MP2 gaat updaten, blijft ACOUT1 dan voorzien van spanning via ACIN? of wordt de uitgang dan tijdelijk uitgeschakeld?

• John245
niekvanprooijen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:47:
Ik ga binnenkort de MP2 plaatsen en wil graag gebruik maken van de UPS functionaliteit van ACOUT1. Voor de server en een paar andere zaken. Maar als je de MP2 gaat updaten, blijft ACOUT1 dan voorzien van spanning via ACIN? of wordt de uitgang dan tijdelijk uitgeschakeld?
Dan wordt die tijdelijk uitgeschakeld. Maar Victron adviseert alleen updates te doen als er problemen zijn die hierdoor opgelost worden of als er functionaliteit wordt toegevoegd die je wil gaan gebruiken.

Je kan eventueel een kleine UPS voor je server hangen.

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 07:14
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Dan wordt die tijdelijk uitgeschakeld. Maar Victron adviseert alleen updates te doen als er problemen zijn die hierdoor opgelost worden of als er functionaliteit wordt toegevoegd die je wil gaan gebruiken.

Je kan eventueel een kleine UPS voor je server hangen.
Thanks. Voor de ervaren gebruikers: komt het vaak voor dat er updates zijn die geïnstalleerd moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
niekvanprooijen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Thanks. Voor de ervaren gebruikers: komt het vaak voor dat er updates zijn die geïnstalleerd moeten worden?
Ik draai sinds september vorig jaar. Wel updates, maar die zijn niet nodig om te installeren. Maar ik heb geen glazen bol voor de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 22-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
grotegok schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:30:
Zojuist AC out1 met een 3 fase kabel aangesloten, dus alle nullen aan elkaar en alle aardes aan elkaar, de fases met nul en aarde naar 3-fase CEE.
Aardlek klapt eruit na 30 sec bij de Multiplussen aan de AC in zijde.
Doe ik iets fout?
Wat jij beschrijft heb ik al bij een aantal installaties gehad. Je hoort dat de relais test gebeurt dan wacht hij even om te synchroniseren met het net en zodra de ACin relais inschakelt, klap, aardlek eruit. Ik bouw tegenwoordig zonder aardlek in de ACin, wel gezekerd uiteraard. Dan gaat het goed. Voordat ik tot deze beslissing ben gekomen heb ik alles gelezen wat er te lezen is van Victron maar ik heb niks kunnen vinden, ook geen tekeningen, waar een aardlek vóór de MP wordt aanbevolen. Wel mijn verstand gebruikt uiteraard en dus de kasten van de MP's goed geaard.

• Jazsie
Ik zie nergens welke type alamats / aardleks @grotegok gebruikt.

30mA? 100mA? 300mA?

Ook de situatie/omgevings installatie is niet bekend, zou dan niet gelijk zeggen dat je dan maar zonder aardlek moet gaan bouwen :+.

• RikHa
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:50:
Ik zie nergens welke type alamats / aardleks @grotegok gebruikt.

30mA? 100mA? 300mA?
Allemaal geprobeerd, maakte niks uit.
Ook de situatie/omgevings installatie is niet bekend, zou dan niet gelijk zeggen dat je dan maar zonder aardlek moet gaan bouwen :+.
Dat zeg ik ook niet, Wat is wel zeg is dat IK het nu zonder bouw. De installatie bij mij thuis zit overigens wel een Alamat voor en daar geeft het geen problemen. Ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt.

• John245
RikHa schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Allemaal geprobeerd, maakte niks uit.

[...]

Dat zeg ik ook niet, Wat is wel zeg is dat IK het nu zonder bouw. De installatie bij mij thuis zit overigens wel een Alamat voor en daar geeft het geen problemen. Ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt.
Hier ook een ALAMAT ervoor (en natuurlijk erna) zonder problemen. Ik wil geen kabels van de ene kast naar de andere kast zonder beveiliging. Ik leef graag nog wat langer. :)

• RikHa
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Hier ook een ALAMAT ervoor (en natuurlijk erna) zonder problemen. Ik wil geen kabels van de ene kast naar de andere kast zonder beveiliging. Ik leef graag nog wat langer. :)
Dat was in eerste instantie ook mijn idee maar toen ik op ging zoeken in de Victron documentatie kwam ik nergens tegen dat er een aardlekbeveiliging voor de MP's moet. Best wel tot mijn verbazing moet ik zeggen.
Wel zekeringen uiteraard, er wordt ook duidelijk uitgelegd hoe zwaar de zekering moet zijn.

• RikHa
Even wat anders, beetje off topic wellicht maar met dat bewolkte weer toch flinke pieken. De beide AC omvormers respectievelijk 6 en 11 kW staan te clippen op hun max bij cloud edging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1OL8wWmppxj2xFJFG-nH3WA7x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4qpwP0wFRPzC1XaRJ91giXBi.png?f=fotoalbum_large

• John245
RikHa schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Dat was in eerste instantie ook mijn idee maar toen ik op ging zoeken in de Victron documentatie kwam ik nergens tegen dat er een aardlekbeveiliging voor de MP's moet. Best wel tot mijn verbazing moet ik zeggen.
Wel zekeringen uiteraard, er wordt ook duidelijk uitgelegd hoe zwaar de zekering moet zijn.
De reden dat ze dit niet voorschrijven is dat ze je situatie niet weten. Indien de impedantie van het foutstroomcircuit voldoende laag is, dan kan de overstroombeveiliging (installatieautomaat of smeltveiligheid) volstaan voor foutbescherming. Anders is een aardlekbeveiliging nodig.

@RikHa @grotegok Welk type Aardlekautomaat hebben jullie? En welke karakteristiek?

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 22-08-2024 17:56 ]

• grotegok
RikHa schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Wat jij beschrijft heb ik al bij een aantal installaties gehad. Je hoort dat de relais test gebeurt dan wacht hij even om te synchroniseren met het net en zodra de ACin relais inschakelt, klap, aardlek eruit. Ik bouw tegenwoordig zonder aardlek in de ACin, wel gezekerd uiteraard. Dan gaat het goed. Voordat ik tot deze beslissing ben gekomen heb ik alles gelezen wat er te lezen is van Victron maar ik heb niks kunnen vinden, ook geen tekeningen, waar een aardlek vóór de MP wordt aanbevolen. Wel mijn verstand gebruikt uiteraard en dus de kasten van de MP's goed geaard.
Het werkt nu naar behoren.
Wat had ik:
3 fase alamat C20, 30mA in de meterkast >5x4mm2> naar 3x 1 fase alamat in de schuur B16, 30mA
Dus eigenlijk dubbele aardlekschakelaar in serie (meterkast en onderverdeler in de schuur)
Nu wat goed werkt:
3 fase alamat C20, 30mA in de meterkast >5x4mm2> naar 3x installatieautomaten B16 in de schuur

Resume, nu niet onveiliger en een werkende installatie (ACout1).
Dank voor de tips en meedenken.

• MJ de Bruijn
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:15:
Welk type Aardlekautomaat hebben jullie? En welke karakteristiek?
Victron off-grid academy zegt:
3 fase aardlek automaat 25A C-kar voor de aanvoer en
3 fase aardlek-automaat 32A B-kar voor de teruglevering.

Ik heb zelf 2 x ABB Automaat 3P+N C25 S203-C25NA

en natuurlijk twee externe werkschakelaars (ABB 25A 4-polig BW425TPSN)

• John245
MJ de Bruijn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:44:
[...]

Victron off-grid academy zegt:
3 fase aardlek automaat 25A C-kar voor de aanvoer en
3 fase aardlek-automaat 32A B-kar voor de teruglevering.

Ik heb zelf 2 x ABB Automaat 3P+N C25 S203-C25NA

en natuurlijk twee externe werkschakelaars (ABB 25A 4-polig BW425TPSN)
@MJ de Bruijn
En wat zeggen ze over de klasse? A of B?

Wat waren jou beweegredenen om geen aardlekautomaten te nemen?

[ Voor 12% gewijzigd door John245 op 22-08-2024 20:21 ]

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-06 21:21
Ik ben momenteel in de ontwerpfase voor een Victron ESS voor mezelf thuis en bij het doornemen van hoofdstuk 7 van “Wiring Unlimited” zit ik met enkele vragen ivm de aarding van het systeem. Ik heb al tal van filmpjes van installaties op het Internet bekeken, maar ik raak er maar niet wijzer uit. Ik wens enkel gebruik te maken van de AC-in zijde en dus niets aan te sluiten op AC-out. Ook de zonnepanelen die zich op het dak van de garage bevinden (Enphase micro-omvormers) komen parallel te staan aan de Victron. De garage heeft een verbinding met de huisaansluiting via een 5x10mm2 grondkabel (in buis). Hierop zijn de zonnepanelen en EV-lader reeds aangesloten. De aarding voor de onderverdeelkast in de garage verloopt ook via deze kabel. De aardingsonderbreker zelf staat in het huis en van daaruit ga ik met 16mm2 (zoals voorgeschreven door het AREI) richting de aardpennen (spreidingsweerstand is ca. 20 Ohm).

In de MultiPlus II en de Lynx Distributor bevinden zich aardingspunten. Ook de Pylontech batterijen zijn hiervan voorzien. Wat me niet duidelijk is, is welke aardverbindingen ik moet maken, welke ik zeker niet mag maken en hoe dik de kabels moeten zijn.
In de handleiding staat het volgende prentje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE5xjXVcwWKCtozmiIsckwbCbY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsif7EvjF3HfC5OWQ1XU9ZCk.png?f=user_large
https://www.victronenergy.../image/165578dadc0dab.png

Dit in combinatie met de uitleg, doet me denken dat ik elke stroombron en verbruiker moet aarden met een kabel met dezelfde sectie als diegene die voor de normale stroom gebruikt wordt, bvb. 35mm2 om de Victron MultiPlus II te aarden in mijn geval. Buiten dat dit nogal onpraktisch is, heb ik dit precies ook nog in (bijna) geen enkel filmpje gezien. Bovendien vraag ik me af in welke mate een keurder het oké gaat vinden als de dikste draad op m’n aardingsrail niet diegene is die van m’n aardpen komt maar diegene die naar m’n batterij/omvormers toegaat.

(*) Ik woon in België, dus een AREI keuring is verplicht voor de ingebruikname.

• John245
Kluns schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:54:
Ik ben momenteel in de ontwerpfase voor een Victron ESS voor mezelf thuis en bij het doornemen van hoofdstuk 7 van “Wiring Unlimited” zit ik met enkele vragen ivm de aarding van het systeem. Ik heb al tal van filmpjes van installaties op het Internet bekeken, maar ik raak er maar niet wijzer uit. Ik wens enkel gebruik te maken van de AC-in zijde en dus niets aan te sluiten op AC-out. Ook de zonnepanelen die zich op het dak van de garage bevinden (Enphase micro-omvormers) komen parallel te staan aan de Victron. De garage heeft een verbinding met de huisaansluiting via een 5x10mm2 grondkabel (in buis). Hierop zijn de zonnepanelen en EV-lader reeds aangesloten. De aarding voor de onderverdeelkast in de garage verloopt ook via deze kabel. De aardingsonderbreker zelf staat in het huis en van daaruit ga ik met 16mm2 (zoals voorgeschreven door het AREI) richting de aardpennen (spreidingsweerstand is ca. 20 Ohm).

In de MultiPlus II en de Lynx Distributor bevinden zich aardingspunten. Ook de Pylontech batterijen zijn hiervan voorzien. Wat me niet duidelijk is, is welke aardverbindingen ik moet maken, welke ik zeker niet mag maken en hoe dik de kabels moeten zijn.
In de handleiding staat het volgende prentje:

[Afbeelding]
https://www.victronenergy.../image/165578dadc0dab.png

Dit in combinatie met de uitleg, doet me denken dat ik elke stroombron en verbruiker moet aarden met een kabel met dezelfde sectie als diegene die voor de normale stroom gebruikt wordt, bvb. 35mm2 om de Victron MultiPlus II te aarden in mijn geval. Buiten dat dit nogal onpraktisch is, heb ik dit precies ook nog in (bijna) geen enkel filmpje gezien. Bovendien vraag ik me af in welke mate een keurder het oké gaat vinden als de dikste draad op m’n aardingsrail niet diegene is die van m’n aardpen komt maar diegene die naar m’n batterij/omvormers toegaat.

(*) Ik woon in België, dus een AREI keuring is verplicht voor de ingebruikname.
Ik lees dat je met 10 mm2 naar je MP-2 gaat. Dus deze aard je met de aarde uit de kabel naar de MP-2. Het chassis van de MP2 aard je dan ook met 10 mm2.

De Pylontech is 6 AWG. De eerste metrische waarde die hierboven zit is 16 mm2, dus die breng je met 16mm2 naar het aardblok.

Het aantal mm2 naar de aardpen moet minimaal het aantal mm2 van je dikste aarddraad zijn. Dus volgens mij zit je goed. In ieder geval als je in NL zou wonen.

Hoe kom jij aan 35 mm2. Ik heb hier 25mm2 voor de SPD.OSB en dat is al extreem.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 22-08-2024 21:39 ]

• Kluns
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:20:
[...]
Hoe kom jij aan 35 mm2. Ik heb hier 25mm2 voor de SPD.OSB en dat is al extreem.
De 35mm2 is de kabel van de multiplus naar de DC busbar, afgezekerd met 125A, zoals voorgeschreven in de handleiding: https://www.victronenergy...9b-601f-1222-b787ae0bfa56

Ook de DC kant moet immers geaard worden, naar wat ik begrepen heb uit wiring unlimited.

• John245
Kluns schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

De 35mm2 is de kabel van de multiplus naar de DC busbar, afgezekerd met 125A, zoals voorgeschreven in de handleiding: https://www.victronenergy...9b-601f-1222-b787ae0bfa56

Ook de DC kant moet immers geaard worden, naar wat ik begrepen heb uit wiring unlimited.
Kijk eens naar dit schema. Maar dat had je waarschijnlijk al gedaan.

• MJ de Bruijn
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:10:
[...]
En wat zeggen ze over de klasse? A of B?

Wat waren jou beweegredenen om geen aardlekautomaten te nemen?
Meer dan ik genoemd heb weet ik niet.
Ik ben destijds afgegaan op het advies van leverancier van Victron en advies van elektro-specialist. Ik had (en heb) geen kennis over detail-specificaties.
Alles (nu) overdenkend lijkt het me prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Meer dan ik genoemd heb weet ik niet.
Ik ben destijds afgegaan op het advies van leverancier van Victron en advies van elektro-specialist. Ik had (en heb) geen kennis over detail-specificaties.
Alles (nu) overdenkend lijkt het me prima zo.
Begrijpelijk. Maar vreemd dat de Off-grid academy de helft van de specificaties vergeet te vermelden.

Mijn elektricien is trouwens een ander mening toegedaan. Die ziet het liefst B16 in de aanvoer naar de MP-II :) Vanwege de verplichting tot selectiviteit t.o.v. de beveiliging van de netbeheerder.

[ Voor 24% gewijzigd door John245 op 23-08-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Kijk eens naar dit schema. Maar dat had je waarschijnlijk al gedaan.
Dat had ik inderdaad gedaan en daar staat geen aarding op vermeld. Het gebeurt wel vaker dat er sommige details uit zo'n schema worden weggelaten die niet relevant zijn voor dat specifieke doel. Datgene wat me volledig in de war bracht, was de vermelding dat de aarding moet gebeuren met een kabel die de maximaal afgezekerde waarde afkan. In dit geval is dat een 125A mega fuse voor de 35mm2 DC kabel van de multiplus. En eigenlijk is dat ook wel enigszins logisch, stel dat er 100A "weglekt" via het chassis van de multiplus (dus de zekering springt niet in dit geval), dan wil je nog altijd dat je die 100A veilig richting aarde kan begeleiden. Met een 10mm2 aardingskabel gaat dat niet goed komen, vrees ik. Uiteraard hoop je ook dat de software in de MP zoiets zou kunnen detecteren, maar ik weet niet of je daarop mag en wil rekenen.

Wat ik dan niet begrijp in het Victron tekeningetje is dat de aardingskabels, die zowel AC als DC lekstromen veilig richting aarde moeten vervoeren, smaller worden richting grid/aardpen.

Het volgende filmpje vergroot trouwens m'n twijfels nog wat meer:
https://www.youtube.com/watch?v=GXBqwDZqi80

Ik blijf het wel vreemd vinden dat er in dit geval een kleinere aansluiting blijft voor de aarding (een M6 bout ipv M8 bout) en dat ik maar zelden foto's zie van een installatie met dikke aardingskabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:20:
[...]

Dat had ik inderdaad gedaan en daar staat geen aarding op vermeld. Het gebeurt wel vaker dat er sommige details uit zo'n schema worden weggelaten die niet relevant zijn voor dat specifieke doel. Datgene wat me volledig in de war bracht, was de vermelding dat de aarding moet gebeuren met een kabel die de maximaal afgezekerde waarde afkan. In dit geval is dat een 125A mega fuse voor de 35mm2 DC kabel van de multiplus. En eigenlijk is dat ook wel enigszins logisch, stel dat er 100A "weglekt" via het chassis van de multiplus (dus de zekering springt niet in dit geval), dan wil je nog altijd dat je die 100A veilig richting aarde kan begeleiden. Met een 10mm2 aardingskabel gaat dat niet goed komen, vrees ik. Uiteraard hoop je ook dat de software in de MP zoiets zou kunnen detecteren, maar ik weet niet of je daarop mag en wil rekenen.

Wat ik dan niet begrijp in het Victron tekeningetje is dat de aardingskabels, die zowel AC als DC lekstromen veilig richting aarde moeten vervoeren, smaller worden richting grid/aardpen.

Het volgende filmpje vergroot trouwens m'n twijfels nog wat meer:
https://www.youtube.com/watch?v=GXBqwDZqi80

Ik blijf het wel vreemd vinden dat er in dit geval een kleinere aansluiting blijft voor de aarding (een M6 bout ipv M8 bout) en dat ik maar zelden foto's zie van een installatie met dikke aardingskabels.
Dit staat inn de MP-II handleiding: "In a fixed installation, an uninterruptable grounding can be secured by means of the grounding wire of the AC input. Otherwise, the casing must be grounded."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik wil graag een onderzoekje doen naar het ideale ontwerp van een Victron systeem in combinatie met Pylontech batterijen. Het doel van het onderzoek is om te kijken welke factoren de efficiëntie van het systeem beïnvloeden. Indien ik voldoende data heb om te analyseren zal ik deze hier delen.

De aanleiding is het feit dat ik na mijn verdubbeling van de opslagcapaciteit zie dat de efficiëntie met 4% is toegenomen (op basis van 28 dagen aan data). Mijn efficiëntie is op dit moment 82%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cpJxjA7TGfdDEYPhAE0xGvWzcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxOmi3YHU1uHxW9cyqVKkd3g.png?f=fotoalbum_large

Ik wil jullie vragen de volgende informatie te delen:
Batterij model : (US2000 / US3000 / US5000, etc…)
Geïnstalleerde batterij capaciteit : (kWh)
Aansluit methode : daisy chained / parallel
Geladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
Ontladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
*Rapportage periode in het geval deze kleiner is dan 6 maanden : maanden
Laad snelheid : C
Ontlaad snelheid : C
Gebruis modus : ESS / DESS (trading mode) / DESS (green mode)
Aantal fasen : 1/2/3
Omvormer : MPII -3000 / MPII-5000 MPII- 8000 / MPII-10000, etc…

Indien jullie deze informatie al delen op het Victron community dan graag niet dubbel delen.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 23-08-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:22
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 06:41:
[...]

Begrijpelijk. Maar vreemd dat de Off-grid academy de helft van de specificaties vergeet te vermelden.

Mijn elektricien is trouwens een ander mening toegedaan. Die ziet het liefst B16 in de aanvoer naar de MP-II :) Vanwege de verplichting tot selectiviteit t.o.v. de beveiliging van de netbeheerder.
Klinkt heel leuk maar ook met een B16 ben je niet (voldoende) selectief ten opzichte van een C25. Afgelopen week kortsluiting gehad in de laadstekker van de auto (kabelbreuk en daardoor sluiting tussen Fase2 en 3) en de B16 automaat sloeg af maar hij nam ook gewoon lekker de twee C25 automaten van Fase2 en 3 mee.

Ik heb het selectief zijn in huis losgelaten, wat met automaten ook best kan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Himalaya schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Klinkt heel leuk maar ook met een B16 ben je niet (voldoende) selectief ten opzichte van een C25. Afgelopen week kortsluiting gehad in de laadstekker van de auto (kabelbreuk en daardoor sluiting tussen Fase2 en 3) en de B16 automaat sloeg af maar hij nam ook gewoon lekker de twee C25 automaten van Fase2 en 3 mee.

Ik heb het selectief zijn in huis losgelaten, wat met automaten ook best kan.
Dat klopt. Je bent ook gedeeltelijk selectief? Maar een elektricien gaat niet iets adviseren wat tegen de regels ingaat, wat op zich logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
In verband met de aarding/equipotentiaalverbindingen, ben ik nog volgende twee links tegen gekomen:Op basis van wat ik hier heb gelezen, kom ik tot volgende conclusies:

* De pylontech batterijen zelf worden van een 6 of 4 mm2 aardingskabel voorzien, dus ik veronderstel dat dit voldoende is en vooral als equipotentiaalverbinding dienst doet.
* Er wordt gesuggereerd om zeker niet de negatieve uitgang van de PylonTech batterij te aarden, dus dan denk ik dat ik ook best niet de negatieve busbar van de Lynx Distributor aard (anders komt dit toch op hetzelfde neer).
* De Victron's hangen op een vaste plaats in de garage (niet in een bewegend voertuig ofzo), dus de kans dat een DC kabel loskomt en het chassis raakt, lijkt me heel klein te zijn. Dit aarden met 6 of 10 mm2 aardingskabel is voldoende voor de equipotentiaalverbinding, de kans dat er 80A gelijkstroom door die aardingskabel gaat is klein (de MP-2 3000/48 kan maar zo'n 52A continu leveren). Bovendien zou ik indien alle 3 toestellen dit soort fout tegelijk hebben, komen aan een stroom van 156A (want gelijkstroom, bij 3 fase wisselstroom moet je deze niet optellen, bij gelijkstroom wel afaik). Dat krijg ik sowieso nooit veilig door een 10mm2 aardingskabel (dit is de sectie van wat er in de garage binnenkomt, de 16mm2 naar de aardpen bevindt zich zo'n 15 meter verder, het lijkt me dus niet opportuun om te gaan graven en veel geld uit te geven om een grotere aardingskabel te leggen naar de garage.

Houdt deze redenering een beetje steek en hebben jullie een gelijkaardige setup qua aarding of doen jullie het helemaal anders (met 35mm2 aardingskabels of de negative busbar wel aarden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:02:
In verband met de aarding/equipotentiaalverbindingen, ben ik nog volgende twee links tegen gekomen:Op basis van wat ik hier heb gelezen, kom ik tot volgende conclusies:

* De pylontech batterijen zelf worden van een 6 of 4 mm2 aardingskabel voorzien, dus ik veronderstel dat dit voldoende is en vooral als equipotentiaalverbinding dienst doet.
* Er wordt gesuggereerd om zeker niet de negatieve uitgang van de PylonTech batterij te aarden, dus dan denk ik dat ik ook best niet de negatieve busbar van de Lynx Distributor aard (anders komt dit toch op hetzelfde neer).
* De Victron's hangen op een vaste plaats in de garage (niet in een bewegend voertuig ofzo), dus de kans dat een DC kabel loskomt en het chassis raakt, lijkt me heel klein te zijn. Dit aarden met 6 of 10 mm2 aardingskabel is voldoende voor de equipotentiaalverbinding, de kans dat er 80A gelijkstroom door die aardingskabel gaat is klein (de MP-2 3000/48 kan maar zo'n 52A continu leveren). Bovendien zou ik indien alle 3 toestellen dit soort fout tegelijk hebben, komen aan een stroom van 156A (want gelijkstroom, bij 3 fase wisselstroom moet je deze niet optellen, bij gelijkstroom wel afaik). Dat krijg ik sowieso nooit veilig door een 10mm2 aardingskabel (dit is de sectie van wat er in de garage binnenkomt, de 16mm2 naar de aardpen bevindt zich zo'n 15 meter verder, het lijkt me dus niet opportuun om te gaan graven en veel geld uit te geven om een grotere aardingskabel te leggen naar de garage.

Houdt deze redenering een beetje steek en hebben jullie een gelijkaardige setup qua aarding of doen jullie het helemaal anders (met 35mm2 aardingskabels of de negative busbar wel aarden)?
Hier staat het systeem in de kelder van de garage. Tussen de kelder en de meterkast netjes 25 mm2 gelegd. Hierop aangesloten:0
  1. 16 mm2 Pylontech
  2. AC IN
  3. AC OUT
  4. Chassis MP II
Je schrijft: " De pylontech batterijen zelf worden van een 6 of 4 mm2 aardingskabel voorzien, dus ik veronderstel dat dit voldoende is en vooral als equipotentiaalverbinding dienst doet."

Wat bedoel je daar precies mee? US5000's worden met AWG 6 (= ca 14 mm2) geleverd. Welke Pylontech batterij krijg je en wat voor aardkabel zit daarbij?

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 23-08-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Hier staat het systeem in de kelder van de garage. Tussen de kelder en de meterkast netjes 25 mm2 gelegd. Hierop aangesloten:0
  1. 16 mm2 Pylontech
  2. AC IN
  3. AC OUT
  4. Chassis MP II
Heb je al die 4 zaken met een 25mm2 aardingskabel verbonden of enkel het chassis?
De AC IN/OUT lijkt compleet overkill te zijn (het AC gedeelte is voor de MP2 3000 beperkt, de stroomkabel naar elke unit vanaf de zekeringkast zou 4mm2 worden voor een afstand van ca. 1,5 meter.
De Pylontech batterijen met 16mm2 of 25mm2 aarden lijkt me ook nogal lastig te zijn als ik het aardingspunt op de batterijen zo zie.
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:21:
[...]
Je schrijft: " De pylontech batterijen zelf worden van een 6 of 4 mm2 aardingskabel voorzien, dus ik veronderstel dat dit voldoende is en vooral als equipotentiaalverbinding dienst doet."

Wat bedoel je daar precies mee? US5000's worden met AWG 6 (= ca 14 mm2) geleverd. Welke Pylontech batterij krijg je en wat voor aardkabel zit daarbij?
Qua batterij ben ik nog aan het twijfelen tussen de US2000C en de US3000C.
De meegeleverde aardingskabel is 10 AWG (=6 mm2), terwijl de positieve en negatieve stroomkabel (aparte set) 4 AWG zijn (= 21 mm2).
Dit doet me vermoeden dat dit voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Heb je al die 4 zaken met een 25mm2 aardingskabel verbonden of enkel het chassis?
De AC IN/OUT lijkt compleet overkill te zijn (het AC gedeelte is voor de MP2 3000 beperkt, de stroomkabel naar elke unit vanaf de zekeringkast zou 4mm2 worden voor een afstand van ca. 1,5 meter.
De Pylontech batterijen met 16mm2 of 25mm2 aarden lijkt me ook nogal lastig te zijn als ik het aardingspunt op de batterijen zo zie.

[...]

Qua batterij ben ik nog aan het twijfelen tussen de US2000C en de US3000C.
De meegeleverde aardingskabel is 10 AWG (=6 mm2), terwijl de positieve en negatieve stroomkabel (aparte set) 4 AWG zijn (= 21 mm2).
Dit doet me vermoeden dat dit voldoende moet zijn.
Dan zit jij helemaal goed. Ik ging uit van de US5000. daar zijn ze 6 AWG.

Uiteindelijk zit natuurlijk alles aan die 25 mm2.

Pylontech 16 mm2
AC IN identieke diameter als kabel
AC out identieke diameter als de gebruikte kabel
Chassis identieke diameter als de ACOUT / ACIN kabel

Als je wil kan ik wel een foto van de aarde maken van de Pylontech.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 23-08-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:45:
[...]
Als je wil kan ik wel een foto van de aarde maken van de Pylontech.
Dat zou inderdaad helpen om de situatie een beetje in te schatten. Dankjewel!

@MJ de Bruijn Ik zag jouw post met een foto van je installatie die op zich vrij gelijkaardig is aan wat ik beoog (enkel sluit ik AC-out niet aan). Heb je 6, 10 of 16mm2 gebruikt voor de aarding? De aardingskabel loopt naar boven langs de Lynx Distributor maar is daar waarschijnlijk niet op aangesloten (of wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:10:
@MJ de Bruijn Ik zag jouw post met een foto van je installatie die op zich vrij gelijkaardig is aan wat ik beoog (enkel sluit ik AC-out niet aan). Heb je 6, 10 of 16mm2 gebruikt voor de aarding? De aardingskabel loopt naar boven langs de Lynx Distributor maar is daar waarschijnlijk niet op aangesloten (of wel)?
De aarddraad die je op de foto ziet is de aarding van het chassis van de batterijen. Dit is standaard elektriciteits-aard-draad. Hij loopt achter de Lynx langs.

Ik volg de actuele diskussie over de dikte van de aarddaad en ik kan niet bevestigen of mijn draad daarmee de correcte dikte heeft. Nooit over nagedacht.

De Victron-omvormers heb ik met de aarddraad uit de vijf-aderige aan- en afvoer-kabels aangesloten. Dit is 10mm2. Ik heb een bescheiden installatie.

De aard-rail in mijn meterkast heb ik ook met 10mm2 op de meter-aansluiting aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
John245 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

De reden dat ze dit niet voorschrijven is dat ze je situatie niet weten. Indien de impedantie van het foutstroomcircuit voldoende laag is, dan kan de overstroombeveiliging (installatieautomaat of smeltveiligheid) volstaan voor foutbescherming. Anders is een aardlekbeveiliging nodig.

@RikHa @grotegok Welk type Aardlekautomaat hebben jullie? En welke karakteristiek?
Een Chint B25 300mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoe kijken jullie aan tegen de keuze tussen 1x Multiplus II 5000VA (GX) tegenover 3x Multiplus II 3000VA (GX)? Aan de ene kant is 5000va prima voor een 15kWh batterij en drukt het de kosten wat. Aan de andere kant voelt een 3 fase netter, ook al weet ik dat het zonder off-grid ambities door de manier waarop de slimme meter de fasen met elkaar verrekend helemaal niets uit maakt. Is een tussenstap met 2x 3000VA nog het overwegen waard? Mijn grootste probleem met een enkele 3000VA is de beperkte acculader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Jazzle schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:47:
Hoe kijken jullie aan tegen de keuze tussen 1x Multiplus II 5000VA (GX) tegenover 3x Multiplus II 3000VA (GX)? Aan de ene kant is 5000va prima voor een 15kWh batterij en drukt het de kosten wat. Aan de andere kant voelt een 3 fase netter, ook al weet ik dat het zonder off-grid ambities door de manier waarop de slimme meter de fasen met elkaar verrekend helemaal niets uit maakt. Is een tussenstap met 2x 3000VA nog het overwegen waard? Mijn grootste probleem met een enkele 3000VA is de beperkte acculader.
Ik zou zeggen kijk eens waar je op de efficiëntie curve terecht kom bij optie 1 en optie 2 en maak op basis daarvan je keuze. Waarbij je het standby verbruik van omvormers voor beide opties ook in ogenschouw neem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Dat zou inderdaad helpen om de situatie een beetje in te schatten. Dankjewel!

6mm2 draad naast Pylontech aarddraad om een idee te krijgen. Ik heb aan mijn 16mm2 aardkabel een kabelschoen laten persen want ringkabelschoenen gaan maar tot 6mm2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M4AQ_8nLv8lzqSKpibfs6eGHAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7LB1Gn26obnUBs7f0Yboxin.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht bekabeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnmDRiL-1mdRCUMLd1DZFAKFpf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3qGqb1FIoxwszgyp5sbAcTE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 23-08-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
Ondertussen ben ik wat verder bij het ontwerp van m'n toekomstig ESS. Ik ben momenteel nog in contact met twee potentiële leveranciers en krijg vaak tegenstrijdige antwoorden. Net daarom wil ik zelf voldoende alles begrijpen en niet zomaar klakkeloos een leverancier volgen. Uiteindelijk ga ik de installatie zelf doen (met ondersteuning van de leverancier waar nodig) en moet deze ook gekeurd worden volgens het AREI. Bovendien krijg ik zo ook een beter beeld over de betrouwbaarheid van een partij, want een keurige installatie is niet altijd een veilige/correcte installatie.

Bij zo'n AREI keuring moet ik trouwens zelf toelichting kunnen geven (heb er al 5 achter de rug hier voor thuisinstallatie, zonnepanelen en laadpaal). De kans is bovendien reëel dat de keurder maar een beperkte ervaring heeft met het Victron ecosysteem, dus handleidingen en data sheets heb ik ook bij de hand dan.

Klopt mijn veronderstelling dat de meeste mensen de min-kant van hun batterij niet aarden (noch rechtstreeks, noch via het aardpunt)?
Ik kwam een handleiding tegen van een Belgische leverancier waarin er wordt gesuggereerd om dit wel te doen (specifiek in combinatie met Pylontech batterijen). Ze bieden verschillende pakketten, maar hun keuze voor MEGA-zekeringen voor de batterijen, zorgt bij mij wel voor wat extra wantrouwen. Merk op dat de handleiding zelf er verder wel oké uit ziet met schema's en een duidelijk stappenplan.

Met dat wat ik tot nu toe gelezen en begrepen heb, lijken er 3 opties te zijn (correct me if I'm wrong):
* De negatieve batterijkant verbinden met de aarde via de daarvoor voorziene connectie
* De negatieve kabels ook afzekeren, maar dat loopt dan weer het risico om de rest van het circuit "live" te houden indien enkel deze zekering zou springen, wat ook gevaarlijk is.
* Veronderstellen dat er op het korte traject van de batterijen naar de busbar zich geen problemen kunnen voordoen met de kabel (wat me een redelijke veronderstelling lijkt) en het BMS zelf al goed geaard is: in dit geval moet ik de negatieve kant ook niet meer aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

6mm2 draad naast Pylontech aarddraad om een idee te krijgen. Ik heb aan mijn 16mm2 aardkabel een kabelschoen laten persen want ringkabelschoenen gaan maar tot 6mm2.
Da's duidelijk. Voor mijzelf is 10mm2 het hoogst haalbare zonder breekwerken, maar aangezien ik vermoedelijk voor de US2000C of US3000C ga, mag dat geen probleem zijn (daar zijn leveranciers het over eens, enkel de Victron handleiding zegt dat je je moet baseren op de afzekerwaarde hiervoor, maar ik vertrouw het meegeleverde materiaal in dit geval).
Ziet er netjes uit! Helaas ga ik dat hier niet kunnen doen, omdat ik de UTP kabels en accu kabels niet in een kabelgoot ofzo mag leggen. Aangezien deze niet van brandklasse Cca zijn, moet ik immers minstens 2cm afstand houden tussen elke kabel. Hierover heb ik in het verleden reeds een opmerking gekregen, welke ik moest rechtzetten alvorens ik m'n positief keuringsverslag kreeg. Hierop wordt een uitzondering gemaakt (a) binnen de zekeringkast en (b) een kort traject richting zekeringkast of elektrische installatie, afhankelijk van de willekeur van de keurder is dat ergens tussen 30cm en 3m...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Da's duidelijk. Voor mijzelf is 10mm2 het hoogst haalbare zonder breekwerken, maar aangezien ik vermoedelijk voor de US2000C of US3000C ga, mag dat geen probleem zijn (daar zijn leveranciers het over eens, enkel de Victron handleiding zegt dat je je moet baseren op de afzekerwaarde hiervoor, maar ik vertrouw het meegeleverde materiaal in dit geval).

[...]

Ziet er netjes uit! Helaas ga ik dat hier niet kunnen doen, omdat ik de UTP kabels en accu kabels niet in een kabelgoot ofzo mag leggen. Aangezien deze niet van brandklasse Cca zijn, moet ik immers minstens 2cm afstand houden tussen elke kabel. Hierover heb ik in het verleden reeds een opmerking gekregen, welke ik moest rechtzetten alvorens ik m'n positief keuringsverslag kreeg. Hierop wordt een uitzondering gemaakt (a) binnen de zekeringkast en (b) een kort traject richting zekeringkast of elektrische installatie, afhankelijk van de willekeur van de keurder is dat ergens tussen 30cm en 3m...
Het is toch een kleine moeite om brandklasse Cca kabels te gebruiken. Zo klein is het brand risico niet. Of bedoelen ze dat Cca niet goed genoeg is?

Hier mag het trouwens ook niet in een kabelgoot maar wel in een bedradingskanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-djJuBxhDOWEFIA2Y7gG2OUWSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLP8M0igt7YIgEkdvsnNtW5J.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen al mijn Mega zekeringen vervangen voor de Pylontech's en vervangen met Class T zekeringen. Mega's zijn niet veilig met LiFePO4 batterijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X882X7pFlYGih4DAcxjAoisyJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYS2somr5wEcNncrcmittJTw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluns
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Het is toch een kleine moeite om brandklasse Cca kabels te gebruiken. Zo klein is het brand risico niet. Of bedoelen ze dat Cca niet goed genoeg is?
Zeker, ik volg die redenering wel. Ik probeer sowieso alles te doen om brand te voorkomen in de mate van het mogelijke. Wat ik begrepen had, is dat deze klassen echter niet hoofdzakelijk gaan over het veroorzaken van brand, maar eerder over brand verspreiding en over zulk een kleine afstand is dat beperkt. Dat probleem speelt zich voor mij persoonlijk vooral voor de verspreiding naar een andere plaats in de kamer of een andere kamer in z’n geheel.

De AC kabels zullen allemaal sowieso Cca kabels zijn (XVB). Bij m’n zonnepanelen met micro-omvormers was dat wel een probleem omdat daarvoor een EXVB kabel binnen kwam (want UV bestendig), maar deze is brandklasse Eca. Er zijn zover ik weet geen UV bestendige AC kabels die in België courant te vinden zijn en mogen gebruikt worden. Voor binnen is UV bestendigheid echter een non-issue.

Ethernet kabels heb ik vorig jaar nog gelegd, maar info over brandklasse vinden is enorm lastig. Uiteindelijk na lang zoeken toch klasse Bca kabel gevonden, maar ik ga er van uit dat standaard voorgemaakte kabels die je koopt daar niet onder vallen.

Qua accu kabels lijkt het op het eerste zicht hetzelfde probleem te zijn. DGR accu kabels kom je vaak tegen op de zoektocht, maar als ik de data sheet goed bekijk, dan lijkt dat ook klasse Eca te zijn (zie IEC 60332-1-2).

Merk tot slot op dat van elke kabel waarvan je geen bewijs hebt dat ze Cca zijn, er van uitgegaan wordt dat ze hier niet aan voldoen. De standaard Pylontech kabels, de Victron BMS ethernet kabel edm: ik zoek het voor deze niet uit en hou gewoon 2cm afstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Hoi Allemaal,

In de oriënterende fase om hopelijk in de loop van het jaar mijn 3 fase Victron systeem te gaan bouwen.

Inmiddels begint een beeld te ontstaan, van 3x MP2 5000, met 4x 15kWh 16s DIY kit batterijen (waarschijnlijk EVE MB30).

In die opstelling zal laden/ontladen gaan met maximaal ongeveer 15 kWh/110A(0,25C).

Als ik het goed begrijp kunnen de Victrons echter 210A leveren, en zal ik hierop dus moeten ontwerpen (kabeldiktes etc).

Vanuit de (Lynx) busbar zal ik dan via een (smart?)shunt naar de zekeringen/busbar gaan waar vanaf de kabels naar de batterijen gaan.

Begrijp ik het dan goed dat de verbinding tussen de busbar waarop de omvormers komen en de busbar waarom de batterijen komen 95mm2 draad zal moeten zijn? En afgezekerd op 250A (max 285A)?

Daarna vanaf de batterij busbar naar de batterijen 50mm2, afgezekerd op 150A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluns
SkyFlyer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 02:56:
Begrijp ik het dan goed dat de verbinding tussen de busbar waarop de omvormers komen en de busbar waarom de batterijen komen 95mm2 draad zal moeten zijn? En afgezekerd op 250A (max 285A)?
Voor de DC kabels van de busbar naar de omvormer, kan je de tabel van Victron volgen: https://www.victronenergy...9b-601f-1222-b787ae0bfa56 . Voor een MP2 48/5000 komt dit neer op een kabel van 70mm2 afzekeren op 200A (indien de kabellengte minder dan 5 meter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 08:22

HermanGast

Exige GT3

Bij alle Victron installaties zie ik vooral verticale montage. In de documentatie staat dat horizontale plaatsing ook toegestaan is. Dat lijkt me voor montage in een rack best handig. Mits de luchtstroom niet gehinderd wordt natuurlijk. (Zelfde gedachte als computerservers die de luchtstroom horizontaal hebben)
Iemand hier al ervaring mee?

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:06:
Bij alle Victron installaties zie ik vooral verticale montage. In de documentatie staat dat horizontale plaatsing ook toegestaan is. Dat lijkt me voor montage in een rack best handig. Mits de luchtstroom niet gehinderd wordt natuurlijk. (Zelfde gedachte als computerservers die de luchtstroom horizontaal hebben)
Iemand hier al ervaring mee?
Even uit mijn hoofd. Volgens mij staat er ook bij dat dit minder efficient is voor de afvoer van de warmte. Daarbij is een rack nog minder efficient. Het kan de prestaties en levensduur beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Even uit mijn hoofd. Volgens mij staat er ook bij dat dit minder efficient is voor de afvoer van de warmte. Daarbij is een rack nog minder efficient. Het kan de prestaties en levensduur beïnvloeden.
Een rack met open voor en achterkant zal airflow niet belemmeren. Het enige wat anders wordt is de natuurlijke convectie van opstijgende warme lucht. Ik durf dat wel aan. Het lost mijn puzzeltje van 3x MP5000 passend monteren in een 19” rack op.
- Rack vrijstaand in de ruimte
- Lynxen verticaal aan de zijkant.
- MP’s horizontaal in het midden
- Pylontechs er boven en er onder, en in 2e rack ook vrijstaand er naast
Dat geeft ruimte om te groeien tot 16 (of meer) accu’s op minimaal oppervlakte
Wellicht passen MP8000’s er ook wel in. Die kunnen dan op lagere capaciteit werken.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 24-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
HermanGast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Een rack met open voor en achterkant zal airflow niet belemmeren. Het enige wat anders wordt is de natuurlijke convectie van opstijgende warme lucht. Ik durf dat wel aan. Het lost mijn puzzeltje van 3x MP5000 passend monteren in een 19” rack op.
- Rack vrijstaand in de ruimte
- Lynxen verticaal aan de zijkant.
- MP’s horizontaal in het midden
- Pylontechs er boven en er onder, en in 2e rack ook vrijstaand er naast
Dat geeft ruimte om te groeien tot 16 (of meer) accu’s op minimaal oppervlakte
Wellicht passen MP8000’s er ook wel in. Die kunnen dan op lagere capaciteit werken.
Ik meende dat ik dat had gezien in één van de voorbeelden op de website van Victron, (Duitse installateur die laat zien wat mogelijk is met Victron, 3x MP waren wel rechtop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Kluns schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 05:41:
[...]

Voor de DC kabels van de busbar naar de omvormer, kan je de tabel van Victron volgen: https://www.victronenergy...9b-601f-1222-b787ae0bfa56 . Voor een MP2 48/5000 komt dit neer op een kabel van 70mm2 afzekeren op 200A (indien de kabellengte minder dan 5 meter is).
Bedankt, geeft inderdaad meer ruimte dan de 50mm2, maar moet ik. Dan voor de verbinding vanaf de busbar naar de batterijen (waar dan 3 MP2 5000 aan hangen) nog zwaarder gaan dan 95 mm2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

natural colour schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Ik meende dat ik dat had gezien in één van de voorbeelden op de website van Victron, (Duitse installateur die laat zien wat mogelijk is met Victron, 3x MP waren wel rechtop)
Wellicht is onder een hoek van 30 tot 45 graden montage in een rack ook wel mogelijk. “Best of both Worlds.”
Zal eens gaan passen, meten en een ontwerpje maken.

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste