Ik ben ook van plan om in mijn nieuwbouw een victron installatie te plaatsen. Hierbij ga ik 3x8000kva multiplussen plaatsen in combinatie met 4x US5000 pylontech batterijen. (Plan om later nog de batterijen te verdubbelen, als er terug budget is). En daarbij 39 panelen x 445W, dit voor mijn grote electrische verbruik te dekken (electrische auto, warmtepomp 2 - 8 kw, inductiekookplaat, servers, domotica, airco, ...)
Hiervoor heb ik al eens contact opgenomen met fluvius en zij bevestigen ook wat hier gezegd word:
Als ik goed begrepen had uit ons telefoongesprek, is het voor Fluvius perfect toegelaten om een Victron installatie 3 x Victron MultiPlus-II 48/8000/110-100, elk 8 kVA voor een totaal van 24kVA schijnbaar vermogen te plaatsen. Mits ik dus door het plaatsen van deze 3 Multiplussen (in een 3 fase configuratie) onder de 25kVA regel voor 3 fase installaties blijf.
Klopt, de aansluiting moet dan wel meerfasige zijn. (3x400N of 3x230 ect.)- Groter dan 5 tot en met 25 kVA: Voor deze installaties is een meerfasige aansluiting noodzakelijk. Wanneer je als particulier een zonnepaneleninstallatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet je je daarnaast ook registreren als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen moet je zo onder andere ook belastingen betalen op de inkomsten uit de injectie. Voor verdere vragen hierover neem je best contact op met de FOD Financiën.
Maar de fiscus is nog een groot vraagteken. Ik ben zelf al in het bezit van een BTW nummer voor mijn hoofdberoep, maar als ik deze administrative romp slomp kan vermijden, doe ik dit graag. Want mijn doel is om zo weinig als mogelijk electriciteit te moeten betalen (zonder winst te maken).
Zo ver ik hier al kon meelezen geven de meeste het niet aan, en plaats je de feed-in gewoon op 0W?
Geen schrik voor boetes? Ik las ook over de mogelijkheid om een uitzondering aan te vragen, als je kan bewijzen dat het meerendeel voor zelfconsumptie is? Iemand die daar ervaring mee heeft?