• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gunther.S schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ziet er uit als deze ?

"dubbele mechanische vergrendeling", als dat slaat op de stekker, is dat inderdaad wat ik bedoel.

Prijs (ook voor de 32A 5P) valt ook goed mee. Liever dat eigenlijk dan die random merken van mijn google search. Enfin, in samenspraak met de keurder, de gewone CEE stopcontacten zijn 10x goedkoper.
Aaaaye sir

Bij mij was zelfs de opmerking dat ik daar geen 30mA moest insteken :/ wat ik nogal raar vond want je kan daar toch een verleng snoer insteken :D

edit: * Damic kan wat gaan testen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DiwY4yC.jpeg
Ja alles is aangesloten, maar morgen wat licht.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 13-06-2026 01:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
Gunther.S schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 01:26:
[...]

Gewoon CEE stopcontact geraakt niet door keuring owv geen kinderveiligheid; versie met schakelaar die pas "aan" kan als er een stekker in zit, mag wél. De officiële van Mennekes (deze of deze) zijn gigantisch duur (>€500).

Er zijn goedkopere alternatieven. Moet in principe wel voldoen aan NBN C 61-112-1:2017 (zie AREI 5.3.5.2).

Ik denk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor vast opgestelde toestellen (omdat die altijd ingeplugd zouden zijn = veilig).
Misschien kan je ook argumenteren dat het stopcontact niet bereikbaar is voor kinderen door op hoogte te monteren, dus kinderveiligheid niet nodig, maar dat betwijfel ik.

Hier meer discussie en ervaringen over deze stopcontacten.
Sinds wanneer raak een CEE stopcontact niet door de keuring?

Ik heb er meerdere in mijn garage/werkplaats en is gewoon gekeurd, staat netjes op de eendraadschema vermeld...

Een plug-in batterij heeft geen keuring nodig, ben benieuwd waarom deze combinatie niet zou kunnen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Damn ik weet niet wat het is, maar bij ATK kan ik pas een keuring laten uitvoeren voor zonnepanelen en batterij in augustus :o heb maar bij andere partij keuring aangevraagd, weet alleen niet wanneer dat is.

edit: deze morgen mail van het kan vanaf 16/06, ja dat is wat vroeg

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 15-06-2026 17:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:50
Jazsie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:53:
[...]

Sinds wanneer raak een CEE stopcontact niet door de keuring?
Het mag wel, maar ze moeten kind veilig zijn, in AREI staat dat omschreven als IPXX-B: Beschermd tegen aanra­king door de vinger of voor­werpen met een diameter > 1 mm en tot 80 mm lengte

Bij mijn weten zit dat er altijd al in, ik vind niet meteen oude versies van het arei terug, zal wel sinds grote wijziging in juni 2020 zijn. Ik heb de paragraaf vermeld die dit behandelt:

Willekeur van de keurder, of hij paste één van de uitzonderingen toe.

• Jazsie
Dus gewoon deze plaatsen en je zit goed voor je plug-in batterij:

https://www.amazon.com.be...grijs-blauw/dp/B088HWM8SX

Enige ding is dat je de stekker moet afknippen van je plug-in batterij en strikt genomen is dat dan weer "ingrijpend iets" :+.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-07 18:08
Jazsie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:01:
Dus gewoon deze plaatsen en je zit goed voor je plug-in batterij:

https://www.amazon.com.be...grijs-blauw/dp/B088HWM8SX

Enige ding is dat je de stekker moet afknippen van je plug-in batterij en strikt genomen is dat dan weer "ingrijpend iets" :+.
Ik ben nog altijd niet mee: waarom zou je een CEE stopcontact plaatsen dat strikt genomen niet mag in woningen -nog een bevestiging hier https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/duurzame-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/een-elektrische-wagen-laden/laadpunt-snellaadstation-of-stopcontact. - en niet een gewoon stopcontact?

Walter

• Jazsie
Het ging hier over een plug-in batterij die lange uren veel vermogen doet (dus niet max 800W) icm een Wieland stopcontact, dan is CEE een betere keus.

Overigens mag het gewoon volgens de AREI mits kinderbeveiliging en dat is de CEE stopcontact die ik linkte + veiligheidsschakelaar.

(Er wordt vrijwel niet op afgekeurd wanneer deze strategisch is geplaats in een garage/werkplaats maar dat terzijde)

• walter_321
Ter info; het gemiddelde cee stopcontact is gerate op 16A net zoals een 'normaal' stopcontact. Ik zie alleen een voordeel omwille van hogere stof/vochtweerstand.

Alleen als de batterij met een dergelijke stekker geleverd zou zijn zie ik een voordeel.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila installatie "af" keuring aangevraagd voor 10/07/2026, ja het kon morgen of zelfs begin Juli, maar de 10de heb ik verlof zodus moest ik al geen extra verlof nemen ondertussen.

De omvormer staat om op omvormen niet omvormen/laden zodus er komt niets uit het net en ook feed-in staat op 0W

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 21:35
Na wat aandringen van de installateur (die de DC kant gedaan heeft) heb ik volgende week toch een keuring van mijn installatie.
Hierbij mijn eendraadschema. Hopelijk zonder fouten? Ja, de Bat en MPPT zijn niet afgezekerd (ik wou dit wel maar de installateur dacht hier anders over... als ik daarvoor dus word afgekeurd, mag hij het in orde brengen en de volgende keuring betalen). Er zit in de batterijen ook een gestuurde schakelaar + een beveiliging tegen overstroom, dus dat is mogelijk ok. Maar die MPPT zonder zekeringen is dat imo niet. Ook heeft hij 150A megafuses gebruikt waar dacht ik 200A in de manual staat... op zich geen probleem lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vbDyJX_ENx4MtAYyvOOzbvO4Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beqKLIXT06wf0XI44nppmxxk.png?f=fotoalbum_large

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:03:
Ter info; het gemiddelde cee stopcontact is gerate op 16A net zoals een 'normaal' stopcontact. Ik zie alleen een voordeel omwille van hogere stof/vochtweerstand.
De 230V stopcontacten op mijn stukadoor zijn verdeelbox (zo eentje) zagen toch ook al goed zwart na 10tallen uren elektrische verwarmingen te laten draaien, eentje was gewoon geheel gesmolten en onbruikbaar. De 5P 16A CEE aansluiting van die box was niets aan te zien (loopt zelfde stroom én op meerdere fasen).

Een CEE stekker is misschien gerate op 16A zoals een normaal stopcontact, maar die gaat geloof ik hoge langdurige belastingen veel beter aankunnen. Ik heb de specs niet opgezocht, maar ik zou er alleszins niet van verschieten als dat er op één of andere manier ergens in staat.

• walter_321
NuKeM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:46:
Na wat aandringen van de installateur (die de DC kant gedaan heeft) heb ik volgende week toch een keuring van mijn installatie.
Hierbij mijn eendraadschema. Hopelijk zonder fouten? Ja, de Bat en MPPT zijn niet afgezekerd (ik wou dit wel maar de installateur dacht hier anders over... als ik daarvoor dus wordt afgekeurd, mag hij het in orde brengen en de volgende keuring betalen). Er zit in de batterijen ook een gestuurde schakelaar + een beveiliging tegen overstroom, dus dat is mogelijk ok. Maar die MPPT zonder zekeringen is dat imo niet. Ook heeft hij 150A megafuses gebruikt waar dacht ik 200A in de manual staat... op zich geen probleem lijkt me.
De MPPT is toch wel afgezekerd (met die 4P C20)?

Op een facebook pagina heb ik al eens gezien dat iemand een 'lagere' zekering moest vervangen voor de 'manual' zekering. Ik snapte zelf de redenering niet goed. Eventueel zou je eens moeten zien of de kortsluitstroom niet te groot is voor de 150A gelijk is aan de 200A zekering. Langs de andere kant, de DC zijde wordt dikwijls weinig bekeken.
Zijn batterijen en toestellen geaard?

• Gunther.S
NuKeM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:46:
Ook heeft hij 150A megafuses gebruikt waar dacht ik 200A in de manual staat... op zich geen probleem lijkt me.
Afzekeren doe je om de kabel te beschermen; dus als die dik genoeg is, zou het goed moeten zijn. Keurder kan altijd afkomen dat de handleiding van een toestel een bepaalde zekering voorschrijft, zogezegd om toestel te beschermen, maar lager lijkt me in dat geval altijd beter (alhoewel @Jazsie hier een andere ervaring mee heeft).

Disclaimer: Maar het blijft imo altijd willekeur en hopen dat de keurder geen regels verzint en zich verstopt achter "goed vakmanschap".

• Gunther.S
  • De hoofdautomaat van de teller ontbreekt nog, die komt altijd vóór de hoofddifferentieel. AAB & BA zijn bedoeld als schakelaars in hoofdfunctie, niet als zekering?
  • meer dan 10kVA? iets speciaals gedaan met de fiscus? Of slapende honden laten slapen?
2P automaten vóór de MPII's ga ik misschien overnemen, maar enkel écht nuttig als de omvormers zelf kunnen blijven doorwerken met één missende fase. Ik denk niet dat één omvormer off grid kan gaan werken en de rest netgekoppeld kan blijven want dan gaat de N van de off-grid omvormer nog steeds verbonden zijn met grid via andere omvormers + wat gaat N-PE relais doen?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@NuKeM het lijkt dat je mppt's nu niet zijn afgezekerd richting je busbar, klopt dat?

het is niet verplicht maar als je kruist probeer met zon brugje te werken, dat maakt het schema beter leesbaar.

• NuKeM
Bedankt voor de feedback. Ik zal inderdaad eens nakijken of de mega fuse geschikt is voor de stromen die deze batterij kan leveren. Maar ik verwacht dat dit ok zal zijn (150A vs 200A zal niet zoveel schelen in ondersteunde max-stromen, het zijn ook Victron-fuses).

>10kA, ja... hopelijk valt de keurder er niet over (want dat is eigenlijk een andere keuring dan), maar is maar voor mijn gemoedsrust en verzekering. Fluvius zal ik wel inlichten eens volgende er door komt:
https://solarmagazine.nl/...omments-list_comment-text

Hoofdautomaat van de teller: deze moet je niet op het schema tekenen, valt onder de DNB kWh-teller en geef ik aan als In = 16A etc.. Staat ook niet op het voorbeeld eendraadsschema in Boek 1 van het AREI.

De MPPT (aan DC kant) is niet afgezekerd! Dit vind ik ook raar en spijtig, maar de installateur was zeker van zijn stuk...

Hieronder het wat opgeschoonde en verbeterde schema (borden staan nu ook meer zoals in de realiteit geschikt):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvYotP5u2awg9N5GYidrv9osUJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTN16FIHuPaAXcZfO9t4ELGW.png?f=fotoalbum_large

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:19
Ik heb 15kva aan zonnepaneel omvormers staan. 3+3 (2011) en 9 (2025) Sinds enkele dagen is de laatste installatie door de fluvius molen en staat de 'bol' actief op myfluvius. Mijn zonnepaneel installateur had me vorig jaar al gezegd dat 'als je het voor eigen gebruik installeerd er eigenlijk geen bezwaar is' hij staafde dat met eigen ervaring en berichten uit zijn eigen netwerk. Dus ik heb toen ook de sprong maar gewaagd. (Een vol dak pannelen is maar iets duurder en blijft even lelijk als een half dak :)) Nu is de vraag of de leverancier moeilijk gaat doen en een btw nummer vraagt. Voorlopig toch niet en anders probeer ik een andere. De procumententax heb ik met terugwerkende kracht nog moeten betalen. Dus ze weten het wel. Dit jaar nog 15kva victron er parallel bij...die bol staat nog oranje (in behandeling) bij fluvius. Ik heb maar een 3x20A aansluiting. Ik maak me weinig zorgen, de regels zullen ook wel officieel veranderen.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

J_aba schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:24:
Ik heb 15kva aan zonnepaneel omvormers staan. 3+3 (2011) en 9 (2025) Sinds enkele dagen is de laatste installatie door de fluvius molen en staat de 'bol' actief op myfluvius. Mijn zonnepaneel installateur had me vorig jaar al gezegd dat 'als je het voor eigen gebruik installeerd er eigenlijk geen bezwaar is' hij staafde dat met eigen ervaring en berichten uit zijn eigen netwerk. Dus ik heb toen ook de sprong maar gewaagd. (Een vol dak pannelen is maar iets duurder en blijft even lelijk als een half dak :)) Nu is de vraag of de leverancier moeilijk gaat doen en een btw nummer vraagt. Voorlopig toch niet en anders probeer ik een andere. De procumententax heb ik met terugwerkende kracht nog moeten betalen. Dus ze weten het wel. Dit jaar nog 15kva victron er parallel bij...die bol staat nog oranje (in behandeling) bij fluvius. Ik heb maar een 3x20A aansluiting. Ik maak me weinig zorgen, de regels zullen ook wel officieel veranderen.
JA ze doen moeilijk omdat je niet zoveel mag terug leveren, maar je kan altijd nog batterijen installeren en dan de omvormers op 0W feed-in zetten.

• tom0811
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 17:23
Ik zit met een Solis S5 die in principe maximaal 100A DC uit de batterij kan halen. Er zit een AWG4 kabel bij (25mm).
Probleem is dat de omvormer amphenol 5,7 stekkers heeft, en die lijk ik enkel te vinden tot 25mm.
Of iemand die Amphenol 5,7 op 35mm kabels kan zetten? Ik heb hier nog een set AWG1 kabels liggen, met ogen aan welliswaar.

Op welke stroom zeker ik die DC kabel dan af? Wat zegt het AREI?
In NL doen ze AWG4 op 125A, maar in België is het minder?

Class T zekeringen starten pas vanaf 125A, dus als het 80 moet zijn zou ik richting Victron mega zekeringen kijken om te gebruiken.

• Jazsie
J_aba schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:24:
Fluvius vind het prima tot 25kVA, daarboven netstudie.
Met je Victron erbij zit je op 30kVA en moet je dus net studie uitvoeren.
Om deze reden heb ik besloten om een deel via MPPT te doen om zo onder de 25 kVA te blijven.

Mijn eerste doel was 5kVA + 2.8kVA + 3x Victron 6.5k = 27.3 kVA.
Dat gaat dus gewoon 5kVA + 3x Victron 6.5k worden, de rest via MPPT.

Fiscus komt boven de 10kVA erbij, bij de Fiscus kijken ze enkel naar je PV omvormers en daar zit je dus nu op 15kVA. Je Victron is bi-directionele lader en zou dus niet mee tellen.

Ben benieuwd hoe het bij jou aan toe gaat, Of het klopt wat ik zeg weet ik niet, krijg helaas tegenstrijdige verhalen van zowel de Fiscus als Installateur als Fluvius als Energieleverancier :X.

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 09:59
Ik ben ook van plan om in mijn nieuwbouw een victron installatie te plaatsen. Hierbij ga ik 3x8000kva multiplussen plaatsen in combinatie met 4x US5000 pylontech batterijen. (Plan om later nog de batterijen te verdubbelen, als er terug budget is). En daarbij 39 panelen x 445W, dit voor mijn grote electrische verbruik te dekken (electrische auto, warmtepomp 2 - 8 kw, inductiekookplaat, servers, domotica, airco, ...)

Hiervoor heb ik al eens contact opgenomen met fluvius en zij bevestigen ook wat hier gezegd word:

Als ik goed begrepen had uit ons telefoongesprek, is het voor Fluvius perfect toegelaten om een Victron installatie 3 x Victron MultiPlus-II 48/8000/110-100, elk 8 kVA voor een totaal van 24kVA schijnbaar vermogen te plaatsen. Mits ik dus door het plaatsen van deze 3 Multiplussen (in een 3 fase configuratie) onder de 25kVA regel voor 3 fase installaties blijf.

Klopt, de aansluiting moet dan wel meerfasige zijn. (3x400N of 3x230 ect.)
  • Groter dan 5 tot en met 25 kVA: Voor deze installaties is een meerfasige aansluiting noodzakelijk. Wanneer je als particulier een zonnepaneleninstallatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet je je daarnaast ook registreren als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen moet je zo onder andere ook belastingen betalen op de inkomsten uit de injectie. Voor verdere vragen hierover neem je best contact op met de FOD Financiën
Maar de fiscus is nog een groot vraagteken. Ik ben zelf al in het bezit van een BTW nummer voor mijn hoofdberoep, maar als ik deze administrative romp slomp kan vermijden, doe ik dit graag. Want mijn doel is om zo weinig als mogelijk electriciteit te moeten betalen (zonder winst te maken).

Zo ver ik hier al kon meelezen geven de meeste het niet aan, en plaats je de feed-in gewoon op 0W?
Geen schrik voor boetes? Ik las ook over de mogelijkheid om een uitzondering aan te vragen, als je kan bewijzen dat het meerendeel voor zelfconsumptie is? Iemand die daar ervaring mee heeft?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

eind dit jaar begin volgend jaar komt Victron uit met de https://www.victronenergy...chargers/multi-hs19-solar (3f 15kVA 19"), dit heeft wel hoog spannings batterij pakket nodig.

@ghost616 ik zal het wel merken als de staat weer moeilijk doet, ik heb nl een 10kVa hangen. Je kan alles op 0W in feed zetten, de boetes gaan wrs door Fluvius naar ... worden gestuurd voor inning en dat kunnen ze heel goed zien nu met de digitale meters.

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 23-06-2026 18:13 ]

• Jazsie
ghost616 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:56:
Ik ben ook van plan om in mijn nieuwbouw een victron installatie te plaatsen. Hierbij ga ik 3x8000kva multiplussen plaatsen in combinatie met 4x US5000 pylontech batterijen. (Plan om later nog de batterijen te verdubbelen, als er terug budget is). En daarbij 39 panelen x 445W, dit voor mijn grote electrische verbruik te dekken (electrische auto, warmtepomp 2 - 8 kw, inductiekookplaat, servers, domotica, airco, ...)

Hiervoor heb ik al eens contact opgenomen met fluvius en zij bevestigen ook wat hier gezegd word:

Als ik goed begrepen had uit ons telefoongesprek, is het voor Fluvius perfect toegelaten om een Victron installatie 3 x Victron MultiPlus-II 48/8000/110-100, elk 8 kVA voor een totaal van 24kVA schijnbaar vermogen te plaatsen. Mits ik dus door het plaatsen van deze 3 Multiplussen (in een 3 fase configuratie) onder de 25kVA regel voor 3 fase installaties blijf.

Klopt, de aansluiting moet dan wel meerfasige zijn. (3x400N of 3x230 ect.)
  • Groter dan 5 tot en met 25 kVA: Voor deze installaties is een meerfasige aansluiting noodzakelijk. Wanneer je als particulier een zonnepaneleninstallatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet je je daarnaast ook registreren als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen moet je zo onder andere ook belastingen betalen op de inkomsten uit de injectie. Voor verdere vragen hierover neem je best contact op met de FOD Financiën
Maar de fiscus is nog een groot vraagteken. Ik ben zelf al in het bezit van een BTW nummer voor mijn hoofdberoep, maar als ik deze administrative romp slomp kan vermijden, doe ik dit graag. Want mijn doel is om zo weinig als mogelijk electriciteit te moeten betalen (zonder winst te maken).

Zo ver ik hier al kon meelezen geven de meeste het niet aan, en plaats je de feed-in gewoon op 0W?
Geen schrik voor boetes? Ik las ook over de mogelijkheid om een uitzondering aan te vragen, als je kan bewijzen dat het meerendeel voor zelfconsumptie is? Iemand die daar ervaring mee heeft?
Zo ver ik heb begrepen telt enkel zonnepanelen installaties voor de 10kVA bij de fiscus, ofwel je Multiplussen zouden niet meetellen zolang je er geen MPPT aan hangt... Helaas ook ik heb geen concrete antwoord tot heden gekregen.

Zowieso maximale injectie op 10kVa instellen of zelfs nog beter gewoon op 0W.
Damic schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:29:
eind dit jaar begin volgend jaar komt Victron uit met de https://www.victronenergy...chargers/multi-hs19-solar (3f 15kVA 19"), dit heeft wel hoog spannings batterij pakket nodig.
Zal wel effe duren voordat die op de Synergrid lijst staat. De Multipus II 4k5 / 6k5 staan er tot heden ook nog niet op...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom kan ik mijn omvormer niet vinden op de lijst C10/26?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn:

- Je hebt niet de meest recente uitgave van de lijst C10/26 geraadpleegd. De lijst C10/26 wordt zeer regelmatig aangevuld met nieuwe modellen, het is best steeds de versie online te raadplegen, en geen gedownloade kopie.
- Het gaat om een oude omvormer die niet (meer) conform is met de huidige technische vereisten, en daarom niet (meer) op de lijst C10/26 staat. Dergelijke omvormers mogen niet meer nieuw geplaatst worden. Voor meer informatie: zie technisch voorschrift C10/11 hoofdstuk 3 “Geldigheid”.
- Het gaat om een recente omvormer die nog in het C10/26-homologatieproces zit. Voor meer informatie neemt u best contact op met de fabrikant van de omvormer, de invoerder, of de partij bij wie u de omvormer aankocht. Synergrid geeft geen informatie over lopende C10/26-dossiers, behalve aan de aanvrager zelf.
- Het gaat om een omvormer die nog niet gekend is in België. In dat geval neemt u best contact op met de fabrikant van de omvormer, de invoerder, of de partij bij wie u de omvormer aankocht, met de vraag een C10/26-homologatiedossier in te dienen bij Synergrid. Meer info via
CE10@synergrid.be.
De HS19 zal wrs wel in het proces zitten, die 2 andere vind ik nogal raar.

• Gunther.S
Damic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:40:
[...]
De HS19 zal wrs wel in het proces zitten, die 2 andere vind ik nogal raar.
bwaa, Multi RS bestond al zeker 2 jaar (in zijn huidige dual mppt config) vooraleer die 2 jaar geleden aan C10/26 werd toegevoegd.

Victron weet zelf ook niet hoe snel dat proces loopt, of wil dat toch niet publiek maken; een week voordat Multi RS op de C10/26 kwam, had ik via mail nog gevraagd bij Victron of ze iets wisten hierover en antwoord was dat de procedure loopt. Ik was aangenaam verbaasd toen ik even later de lijst opnieuw checkte.

Dus je kan zeker eens informeren bij Victron of ze überhaupt aanvraag C10/26 hebben gedaan, dan weet je dat het in ieder geval bij Synergrid ligt.

Maar HS19 is wel serieus kaliber he, 4x 8kW tracker, 15kW inverter, accu op 650-1000V.

• walter_321
ghost616 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:56:
Dat is dus idd een totale knoeiboel.
Om te beginnen lijkt het totaal onzinnig dat Fluvius je zou verplichten met een BTW nummer te werken. Dat lijkt me enkel een verplichting die Min. van Financiën je kan opleggen. Ik begrijp daarom alleen al niet waarom Fluvius dit -nog steeds-meldt.

Daarnaast is een een goed jaar geleden hier een parlementair vraag geweest.
ref: https://cdck-file-uploads-europe1.s3.dualstack.eu-west-1.amazonaws.com/victron/original/3X/6/b/6bb5021c79af8c7e9c14ac0c06f2858176cc1277.pdf

(laat even weten als de link niet goed doorkomt).
Het antwoord is hier genuanceerd. Het antwoord stelt dat de 10kW regel komt van wat een 'doorsnee' gezin aan elektriciteit gebruikt en dat 10kW aan zonnepanelen daar kan gezien worden als normale afdekking van stroomverbruik. En het antwoord stelt ook dat het hebben van een EV of warmtepomp een reden kan zijn om aanvaard te worden als iemand die zinvol een +10kW installatie kan hebben zonder dat het produceren van groene stroom als een commerciële activiteit wordt gezien.
En ook dat die info aan de sector wordt doorgegeven... Maar volgens de Fluvius website lijkt dat daar nog niet zijn doorgedrongen.

Ik heb de vraag aan fluvius gesteld begin april voor mijn situatie. Ik heb daar echter nooit antwoord op gekregen. Waar mijn situatie idd een gezin is met warmtepomp, 2 EV.... Mijn concrete vraag was of ik zonder BTW-nummber voor mijn situatie van 14kW omvormer vermogen (waarvan eigenlijk maar 6kW omvormer met PV panelen), danwel dat ik een specifieke ruling bij ministerie van Fin. moest vragen voor een vrijstelling van BTW nummer.

• ghost616
walter_321 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Om te beginnen lijkt het totaal onzinnig dat Fluvius je zou verplichten met een BTW nummer te werken. Dat lijkt me enkel een verplichting die Min. van Financiën je kan opleggen. Ik begrijp daarom alleen al niet waarom Fluvius dit -nog steeds-meldt.

ref: https://cdck-file-uploads-europe1.s3.dualstack.eu-west-1.amazonaws.com/victron/original/3X/6/b/6bb5021c79af8c7e9c14ac0c06f2858176cc1277.pdf

(laat even weten als de link niet goed doorkomt).
Het antwoord is hier genuanceerd. Het antwoord stelt dat de 10kW regel komt van wat een 'doorsnee' gezin aan elektriciteit gebruikt en dat 10kW aan zonnepanelen daar kan gezien worden als normale afdekking van stroomverbruik. En het antwoord stelt ook dat het hebben van een EV of warmtepomp een reden kan zijn om aanvaard te worden als iemand die zinvol een +10kW installatie kan hebben zonder dat het produceren van groene stroom als een commerciële activiteit wordt gezien.
En ook dat die info aan de sector wordt doorgegeven... Maar volgens de Fluvius website lijkt dat daar nog niet zijn doorgedrongen.

Ik heb de vraag aan fluvius gesteld begin april voor mijn situatie. Ik heb daar echter nooit antwoord op gekregen. Waar mijn situatie idd een gezin is met warmtepomp, 2 EV.... Mijn concrete vraag was of ik zonder BTW-nummber voor mijn situatie van 14kW omvormer vermogen (waarvan eigenlijk maar 6kW omvormer met PV panelen), danwel dat ik een specifieke ruling bij ministerie van Fin. moest vragen voor een vrijstelling van BTW nummer.
Inderdaad wat een knoeiboel 8)7

Bedankt voor de wettekst. En zoals ik het nu lees ga ik dus een uitzondering moeten aanvragen en daar beargumenteren dat ik met een warmtepomp en electrische wagen zit, en dan zou ik dit normaal moeten krijgen.

Ik vraag me eigenlijk af als ik mijn victron instell om niet meer dan 10kvA te exporteren, of ik er ooit iets van ga horen? Bij fluvius zal ik zoiezo de aanmelding moeten doen, maar gaat die info dan ook effectief doorgespeeld worden aan de dienst financieën?

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:52
Jazsie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:19:
Het ging hier over een plug-in batterij die lange uren veel vermogen doet (dus niet max 800W) icm een Wieland stopcontact, dan is CEE een betere keus.

Overigens mag het gewoon volgens de AREI mits kinderbeveiliging en dat is de CEE stopcontact die ik linkte + veiligheidsschakelaar.

(Er wordt vrijwel niet op afgekeurd wanneer deze strategisch is geplaats in een garage/werkplaats maar dat terzijde)
Bedankt voor de info! Ik ga zo eentje plaatsen: https://www.legrand.be/nl/catalogue/coffret-cominter-p17-tempra-ip44-200-250v-16a-2pt-056601 .

• Gunther.S
walter_321 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
[...]

[...]
Daar heb ik een heel hoofdstuk voor uitgetikt in de TS, zie Fiscus-vrijstelling, de link naar de bron van die pdf staat daar ook in.
Maar volgens de Fluvius website lijkt dat daar nog niet zijn doorgedrongen.
Logisch, het is een parlementaire vraag, geen wettekst. Overigens heeft er hier een 'beleidsexpert' ondertussen al geopperd om de grens domweg te verhogen naar 17.3kVA, gelijk met een standaard installatie van Fluvius van 25A@3x400V+N.

Het is me echter onduidelijk wat het vermogen van een standaard residentiele aansluiting te maken heeft met al dan niet commercieel winstoogmerk van een groene-stroom-installatie. Neem dan 25kVA, vanaf die grens begint ook de administratieve rompslomp bij Fluvius (netstudie). Of nog beter, kijk naar zelfverbruik, max daadwerkelijke injectie, we hebben de digitale teller, gebruik hem dan ook.

• walter_321
Bedankt er nog eens op te wijzen dat het onderwerp in het begin al staat: je uitwerking is idd al zeer volledig!
Logisch, het is een parlementaire vraag, geen wettekst.
De 10kW is ook geen wettekst, maar enkel een administratieve richtlijn om beoordelingen eenvoudiger te maken. Onze wetgeving zit vol met wetten die geen duidelijke grenzen stellen. En dan krijg je dat de ambtenarij (al dan niet gepushed door cabinetten) richtlijnen uitschrijft. Maar die 10kW kon je altijd al aanvechten (want geen wettekst). Wat in deze situatie echter niet normaal is, is dat Fluvius zijn "klanten" verplicht op basis van die richtlijn een BTw nummer te vragen. Dat zou enkel aan het ministerie moeten zijn dit te verplichten.
Overigens heeft er hier een 'beleidsexpert' ondertussen al geopperd om de grens domweg te verhogen naar 17.3kVA, gelijk met een standaard installatie van Fluvius van 25A@3x400V+N....
De regels zijn op zich duidelijk: een btw nummer is er als iets een commerciële activiteit is. En dat kan enkel gaan over hoeveel financiële opbrengst er is. Tegenwoordig zal iemand met een dynamisch contract al zijn best moeten doen een opbrengst te hebben met PV als er geen batterij naast staat -want vele uren negatieve prijzen. Dus PV vermogen (het is strikt genomen zelfs 'omvormer vermogen, waarbij in de teksten zelfs niet staat of het omvormer is met PV of enkel batterij) kan geen parameter zijn. Er zou echt enkel naar financiële opbrengst mogen gekeken wordt. En dan zou het je elektriciteitsleverancier moeten zijn je eventueel verplicht tot BTW nummer wegens meer dan x-euro opbrengst (en ook opbrengst uit de onbalansmarkt). En daar zou het niet mogen uitmaken of een grote of kleine installatie is...
Op zich zou ik een regeling die stelt dat 'omwille van WP of EV' je 'meer mag verdienen met terugleveren van energie' een discriminatie naar de kleine gebruikers toe noemen. Dat is een persoonlijke reflectie: ik lees nergens in beoordelingscriteria die er vandaag zijn dat de hoogte van het bedrag relevant is in de beoordeling of je BTW plichtig wordt.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:19
Hier moet je de stekker voor aanpassen en dat mag dus weer niet?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• NuKeM
Hier werd de installatie positief gekeurd (al moet ik het verslag nog ontvangen, pas dan ben ik echt op mijn gemak). Het was een toffe kerel/keurder die Victron altijd een interessante uitdaging vindt. Ik ben samen met hem door de installatie en schema's gegaan bij het invullen van zijn keuringsbewijs. Hij was enkel geïnteresseerd in de AC-kant, DC heeft hij niet bekeken :X .
Enige dat hij op de keuring als opmerking ging zetten was dat het een >10kVA installatie is met wat verwijzingen naar het AREI (waarschijnlijk rond grotere productie installaties en eisen)... iets voor Fluvius als je het aangeeft zei hij (helaas).

Naar aanleiding van de feedback van mijn installateur ga ik de installatie toch ook laten aangeven bij Fluvius. Hij zei namelijk dat nog geen enkele klant van hem met een >10kVA installatie door de fiscus werd benaderd na aangifte bij Fluvius.
Na aangifte zal ik waarschijnlijk moeten overstappen op een dynamisch tarief, maar dan moet ik me tenminste niet schuldig voelen als ik (of beter het automatische systeem) eens iets injecteer op een goed moment (al is het nog steeds niet mijn doel hier iets aan te verdienen door injectie).

• walter_321
NuKeM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:32:
...Naar aanleiding van de feedback van mijn installateur ga ik de installatie toch ook laten aangeven bij Fluvius. Hij zei namelijk dat nog geen enkele klant van hem met een >10kVA installatie door de fiscus werd benaderd na aangifte bij Fluvius.
...
Het is idd niet de fiscus die het probleem is. 'Er was een tijd' dat het Fluvius was die eiste dat je een BTW-nummer had. Misschien moeten we verstaan dat Fluvius het nu niet meer vraagt ;-).

De admin van bouwforum.be is zo eentje die verplicht werd een BTW nummer te nemen.

• walter_321
...
Enige dat hij op de keuring als opmerking ging zetten was dat het een >10kVA installatie is met wat verwijzingen naar het AREI (waarschijnlijk rond grotere productie installaties en eisen)... iets voor Fluvius als je het aangeeft zei hij (helaas).
Ik begreep van mijn keurder idd dat Fluvius naar de opmerkingen kijkt. Met een bestaande 2x3kW installatie en een nieuwe 3 fase 8kW omvormer wilde installateur er bij zelfs gaan bijschrijven dat er een verschil was van +5kW tussen de fase. Zijn redenering ontging me, maar na discussie met zijn collega's is er geen opmerking bij gekomen.
Welke Arei verwijzingen kreeg je dan op het verslag?

• walter_321
Naar aanleiding van de feedback van mijn installateur ga ik de installatie toch ook laten aangeven bij Fluvius. ...
Fluvius ziet wel degelijk dat je een batterij hebt. De omvormer kan nooit 0W houden: af en toe zal er iets terugvloeien buiten de zonne-uren en dat ziet Fluvius.
Hoe hard ze het opvolgen weet ik niet. De boetes ieder jaar vooral dan voor niet aangegeven PV is een mooi cadeau aan fluvius (en maakt onze factuur ook klein beetje goedkoper).

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:52
replica17 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Hier moet je de stekker voor aanpassen en dat mag dus weer niet?
De synergrid homologatie gaat over het toestel zelf. De Anker SolarBank MAX AC die ik heb gekocht heeft een afneembare kabel. Ik neem dus aan dat het geen probleem is om een andere kabel te gebruiken die voldoet aan het AREI (2.5mm2).

• ghost616
Hier werd de installatie positief gekeurd (al moet ik het verslag nog ontvangen, pas dan ben ik echt op mijn gemak). Het was een toffe kerel/keurder die Victron altijd een interessante uitdaging vindt. Ik ben samen met hem door de installatie en schema's gegaan bij het invullen van zijn keuringsbewijs. Hij was enkel geïnteresseerd in de AC-kant, DC heeft hij niet bekeken :X .

Naar aanleiding van de feedback van mijn installateur ga ik de installatie toch ook laten aangeven bij Fluvius. Hij zei namelijk dat nog geen enkele klant van hem met een >10kVA installatie door de fiscus werd benaderd na aangifte bij Fluvius.
Na aangifte zal ik waarschijnlijk moeten overstappen op een dynamisch tarief, maar dan moet ik me tenminste niet schuldig voelen als ik (of beter het automatische systeem) eens iets injecteer op een goed moment (al is het nog steeds niet mijn doel hier iets aan te verdienen door injectie).
Ja ik vermoed dat ik gewoon uw redenering ga volgen. Aangeven bij fluvius en van de fiscus zien we wel. Als hij dan zou langskomen, beargumenteer ik voor de uitzondering. Als hij niet zou langskomen, doe ik gewoon mijn eigen ding, geen slapende honden wakker maken :).

• GDK
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-06 20:59

GDK

Alle recente nieuwe kabels in België`ê zijn van het type Cca.

• Jazsie

DC zijde niet gecontroleerd, maar wel de CE rapport gecheckt van de batterijen of ook niet?

Mogen we weten bij wie je hebt laten keuren? Klinkt als goede keurder :+.

Verder zou ik inderdaad sowieso aanmelden bij Fluvius, een batterij zien ze gelijk zoals al is aangegeven hier.

• NuKeM
Ik ontvang later vandaag het verslag en zal de opmerking dan overnemen hier.
De CE-documenten lagen uitgeprint klaar, samen met alle documenten van Synergrid voor alle Victron toestellen. Maar die schoof hij direct weg toen ik ze hem aanbood, met de woorden “die hebben we niet nodig”. Nu, ze geven alles in in hun systeem op een tablet (op basis van typeplaatjes met serienummers op van batterijen en omvormers), in dat systeem zitten letterlijk de toestelnamen in een dropdown menu zoals ze bij Synergrid gekend staan, dus zo weet hij het waarschijnlijk ook wel (niet in de lijst => onzeker, nakijken).
Members only: keuringsinstantie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door NuKeM op 25-06-2026 13:23 ]

• Gunther.S
NuKeM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:
Nu, ze geven alles in in hun systeem op een tablet (op basis van typeplaatjes met serienummers op van batterijen en omvormers), in dat systeem zitten letterlijk de toestelnamen in een dropdown menu zoals ze bij Synergrid gekend staan, dus zo weet hij het waarschijnlijk ook wel (niet in de lijst => onzeker, nakijken).
Omvormers staan inderdaad op de C10/26 lijst, maar batterijen kijkt Synergrid in principe niet naar. Keurder zou kunnen vragen of batterijen wel toegelaten zijn op de Europese markt (CE homologatie), daar gaat niet echt een database van bestaan denk ik.

Dit is relevant voor geïmporteerde batterijen of DIY batterijen, die hebben namelijk geen CE sticker of documentatie, or enkel voor de schone schijn.

• J_aba
Gunther.S schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Omvormers staan inderdaad op de C10/26 lijst, maar batterijen kijkt Synergrid in principe niet naar. Keurder zou kunnen vragen of batterijen wel toegelaten zijn op de Europese markt (CE homologatie), daar gaat niet echt een database van bestaan denk ik.

Dit is relevant voor geïmporteerde batterijen of DIY batterijen, die hebben namelijk geen CE sticker of documentatie, or enkel voor de schone schijn.
Ik had de zelfde keurings organisatie. idd heel vlot. en mijn NKON batterijen zaten idd gewoon in de dropdown. Misschien dat de keurder die ze eerst tegenkomt ze wat meer in detail bekijkt en in de lijst zet. of dat leveranciers de instanties op de hoogte brengen.

Dit is al keuring nummer 2 hier waar niet echt naar de DC kant wordt gekeken, zou dan dat Cca verhaal overroepen zijn?

• NuKeM
Ter info, de opmerking/nota op mijn keuring gaat als volgt:
N44 Het vermogen van de PV-installatie is groter dan 10 kVA. Hoofdstuk 7.112 van AREI boek 1 is niet van toepassing op deze installaties, de principes van dit hoofdstuk werden wel toegepast.
Deze installatie valt niet onder een kleine productie-installatie zoals beschreven in de voorschriften C10/11 §4.1.7. van Synergrid, een vereenvoudigde procedure volgens synergrid C10/11 §5.3 is niet van toepassing. Het toepassen van de Synergrid C10/11 procedure §5.2 stap 1, 2 en 3 vallen onder de verantwoordelijkheid van de distributienetgebruiker en werden niet gecontroleerd op moment van controle.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NuKeM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:
Ik ontvang later vandaag het verslag en zal de opmerking dan overnemen hier.
De CE-documenten lagen uitgeprint klaar, samen met alle documenten van Synergrid voor alle Victron toestellen. Maar die schoof hij direct weg toen ik ze hem aanbood, met de woorden “die hebben we niet nodig”. Nu, ze geven alles in in hun systeem op een tablet (op basis van typeplaatjes met serienummers op van batterijen en omvormers), in dat systeem zitten letterlijk de toestelnamen in een dropdown menu zoals ze bij Synergrid gekend staan, dus zo weet hij het waarschijnlijk ook wel (niet in de lijst => onzeker, nakijken).

***members only***
Ha die komen bij mij ook want daar moet je voor pv+batterijen geen maanden op wachten :/ en hun prijs is goed.

@J_aba ik hoop dat mijn Docan er ook bij staat dan :) heb ondertussen wel een hoop test rapporten e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 26-06-2026 08:01 ]

• Jazsie
J_aba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:36:
[...]
Dit is al keuring nummer 2 hier waar niet echt naar de DC kant wordt gekeken, zou dan dat Cca verhaal overroepen zijn?
Op de eendraadschema van @NuKeM is te zien dat DC kabels Cca zijn.

Denk toch dat we moeten afwachten op meerdere resultaten...

Aangezien in BE Cca de standaard is zou ik het risico niet nemen en Cca nemen. Ze zijn (met wat goed zoeken) niet duurder dan de gewone DCA/ECA kabels...

Ik lees dat je de Sontheimer ULO63 het niet waard vind en niet meer zou toepassen. Hoe ga je het dan doen als er onderhoud oid nodig is? Of heb je niet je huis erachter zitten?

• J_aba
Jazsie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:08:
[...]

Op de eendraadschema van @NuKeM is te zien dat DC kabels Cca zijn.

Denk toch dat we moeten afwachten op meerdere resultaten...

Aangezien in BE Cca de standaard is zou ik het risico niet nemen en Cca nemen. Ze zijn (met wat goed zoeken) niet duurder dan de gewone DCA/ECA kabels...

Ik lees dat je de Sontheimer ULO63 het niet waard vind en niet meer zou toepassen. Hoe ga je het dan doen als er onderhoud oid nodig is? Of heb je niet je huis erachter zitten?
Ik ga nog een installatie zetten. Zal maar een rolletje cca kopen en een perstang en krimpkousen en kabelschoenen.... gewoon op maat geleverd was wel makkelijker. :)

Ik heb nu een ulo40 sontheimer. Ik zou met war ik weet nu een ulo60 nemen. Dat heb ik dan vorige keer niet duidelijk neergeschreven.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila mijn 1-draadschema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHuji5a8ZbYbf8WY9F_gngVgX74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0JQIuRbwxmkBQrhqqHvffkqm.png?f=user_large
*sn's + inkomend en uitgaand verwijderd want dat is al gekeurd geweest ;)

• NuKeM
Een paar dingen die ik op het eerste zicht zou verduidelijken:
- differentieel type A waarschijnlijk? Best steeds erbij zetten
- kabel oppervlakte voor AB en na AG? + type kabel en installatie (op wand, in buis, los in bord,…)
- symbool zonnepanelen niet dat van AREI
- omschakelaar is me onduidelijk (1 schakelaar met dubbele functie, zowel op AC in als out?). Je tekent een wisselschakelaar (met nul stand waarschijnlijk) en 4 polen. Maar hoe verhouden de 4 kabels die erop toekomen zich tot de schakelstanden en aansluitpunten?

[ Voor 18% gewijzigd door NuKeM op 27-06-2026 08:25 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1. Dat is een goeike
  2. Dat staat erin maar buiten beeld, behalve dan hoe dat ie geïnstalleerd staat, daar is de vorige keurder niet over gestruikeld
  3. Het zou handig zijn als je zoek op "arei symbool zonnepaneel" dat je ook een recent symbool te zien krijgt. Ik heb nu bij jou gezien en wat is dat voor een kut symbool :F
  4. Bij net direct gaat ie door de schakelaar maar niet door de omvormer. Bij Omvormer gaat ie volledig door de omvormer. ow en ik heb geen nul maar 2x 230V (ik zit tussen L1 en L2 dacht ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 27-06-2026 09:16 ]

• NuKeM
Symbolen en uitleg staan gewoon in het AREI boek 1 vanaf p55 voor deze editie:
https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NuKeM schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:34:
Symbolen en uitleg staan gewoon in het AREI boek 1 vanaf p55 voor deze editie:
https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de
Ha pg 61/62 :D

Pagina: 1 2 3 Laatste