• Exup
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:26
Dat is balen, ik hoop dat ze morgen nog langskomen inderdaad. Bij mij draait de boel inmiddels goed. Nu alle mogelijkheden van de app maar eens gaan uitzoeken. In de middag tegen een laag tarief laten laden en daarna op de nul modus gezet.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Exup schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[Afbeelding]
Ik ga hem zodadelijk aanzetten, ik heb even een kleine verhoging in m'n garage gemetseld. Maar ik wilde eerst even de reactie afwachten. Ze reageren wel snel en netjes maar blijf het bijzonder vinden. Wordt vervolgd.
Voor de volledigheid: LFP accu's zijn ook gewoon Lithium-Ion accu's. En LI staat niet voor Lithium Iron, maar voor Lithium Ion. De F in LFP staat voor Ferro, ook wel bekend als Ijzer, Iron dus. Dus het klopt helemaal dat er Lithium Ion op de doos staat. Het is ook een hardnekkige mythe dat LFP accu's veilig zijn omdat het geen Lithium Ion betreft, dat is dus een foute bewering. De kathode en anode zijn van een ander materiaal, waardoor LFP veiliger is dan bijv. NMC en NCA, maar het zijn allemaal Lithium Ion accu's.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Exup
Taro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:23:
[...]

Voor de volledigheid: LFP accu's zijn ook gewoon Lithium-Ion accu's. En LI staat niet voor Lithium Iron, maar voor Lithium Ion. De F in LFP staat voor Ferro, ook wel bekend als Ijzer, Iron dus. Dus het klopt helemaal dat er Lithium Ion op de doos staat. Het is ook een hardnekkige mythe dat LFP accu's veilig zijn omdat het geen Lithium Ion betreft, dat is dus een foute bewering. De kathode en anode zijn van een ander materiaal, waardoor LFP veiliger is dan bijv. NMC en NCA, maar het zijn allemaal Lithium Ion accu's.
Bedankt voor de toelichting Taro, helder. De boel draait inmiddels verder goed en Lunergy beantwoord netjes en snel de vragen, top. Ik heb nu alleen wat vragen gesteld over de nul instelling, en of daar iets in te verbeteren valt in de app. Levert naar mijn idee nu een veel te grillig beeld op bij een sluipverbruik van 140w. Hoe was dat bij jou met de testopstelling?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khj_hKTC3Jg2DvJVOI42k4PYMlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFhSFYanGKxepXNweB6mOep2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5pAxDD8MIZG0f-_BUFOvF-qsz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtuuRLroFhG1wV1KY9bGeASs.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Exup schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:47:
[...]
Hoe was dat bij jou met de testopstelling?
Ik test om eerlijk te zijn geen NOM meer. Dat is hier thuis niet te doen. Heb een vaste 54 kWh opstelling, 5 andere testaccu's staan, 2 EV's die laden, gamende kinderen, 34 zonnepanelen, etc. en dat alles zal die test continu verstoren. En NOM kan je wel tijdens de nacht meten, maar dat is vervolgens ook de meest simpele variant omdat je dan doorgaans weinig pieken hebt op die van een koelkast of vriezer na. NOM overdag is complexer, maar dan zou ik iedere keer alle andere thuisaccu schema's moeten onderbreken (zoals dynamisch handelen) en het leven gaat hier ook gewoon door, dus ben daar mee gestopt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 18-04-2026 09:39 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:14
Exup schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:47:
[...]

Bedankt voor de toelichting Taro, helder. De boel draait inmiddels verder goed en Lunergy beantwoord netjes en snel de vragen, top. Ik heb nu alleen wat vragen gesteld over de nul instelling, en of daar iets in te verbeteren valt in de app. Levert naar mijn idee nu een veel te grillig beeld op bij een sluipverbruik van 140w. Hoe was dat bij jou met de testopstelling?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je Nu grafiek lijkt nogal blokkerig, ome de hoeveel secondes komen hier nieuwe waarden in?
Vermoed dat dit van uw P1 meter is, geeft deze wel elke seconde updates, of elke 10 seconden?

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Exup
DrNickB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:43:
[...]

Je Nu grafiek lijkt nogal blokkerig, ome de hoeveel secondes komen hier nieuwe waarden in?
Vermoed dat dit van uw P1 meter is, geeft deze wel elke seconde updates, of elke 10 seconden?
Om de 10sec volgens mij ik heb dsmr 4.2, vanaf 5 gaat dat naar een seconde volgens mij. Alleen ik zou dan wel verwachten, met een vlak en voorspelbaar verbruik, dat de batterij niet zo hoeft te pieken. Met mijn eerdere Marstek was dit beduidend vlakker.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:14
Exup schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:18:
[...]

Om de 10sec volgens mij ik heb dsmr 4.2, vanaf 5 gaat dat naar een seconde volgens mij. Alleen ik zou dan wel verwachten, met een vlak en voorspelbaar verbruik, dat de batterij niet zo hoeft te pieken. Met mijn eerdere Marstek was dit beduidend vlakker.
Ken lunar helaas niet zo goed, maar dsmr5 met 1sec echte nieuwe waardes werkt voor de meeste NOM regelingen het beste.
De ene batterij stuurt om de 3, de andere 5, of nog weer andere secondes. Maar daar door als p1 maar om de 10 gaat kan er nog wel eens wat jojo effect ontstaan.
Misschien reageerde de marstek dan toch iets anders.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Pagina: 1 2 Laatste