Dat is balen, ik hoop dat ze morgen nog langskomen inderdaad. Bij mij draait de boel inmiddels goed. Nu alle mogelijkheden van de app maar eens gaan uitzoeken. In de middag tegen een laag tarief laten laden en daarna op de nul modus gezet.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Voor de volledigheid: LFP accu's zijn ook gewoon Lithium-Ion accu's. En LI staat niet voor Lithium Iron, maar voor Lithium Ion. De F in LFP staat voor Ferro, ook wel bekend als Ijzer, Iron dus. Dus het klopt helemaal dat er Lithium Ion op de doos staat. Het is ook een hardnekkige mythe dat LFP accu's veilig zijn omdat het geen Lithium Ion betreft, dat is dus een foute bewering. De kathode en anode zijn van een ander materiaal, waardoor LFP veiliger is dan bijv. NMC en NCA, maar het zijn allemaal Lithium Ion accu's.Exup schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[Afbeelding]
Ik ga hem zodadelijk aanzetten, ik heb even een kleine verhoging in m'n garage gemetseld. Maar ik wilde eerst even de reactie afwachten. Ze reageren wel snel en netjes maar blijf het bijzonder vinden. Wordt vervolgd.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Bedankt voor de toelichting Taro, helder. De boel draait inmiddels verder goed en Lunergy beantwoord netjes en snel de vragen, top. Ik heb nu alleen wat vragen gesteld over de nul instelling, en of daar iets in te verbeteren valt in de app. Levert naar mijn idee nu een veel te grillig beeld op bij een sluipverbruik van 140w. Hoe was dat bij jou met de testopstelling?Taro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:23:
[...]
Voor de volledigheid: LFP accu's zijn ook gewoon Lithium-Ion accu's. En LI staat niet voor Lithium Iron, maar voor Lithium Ion. De F in LFP staat voor Ferro, ook wel bekend als Ijzer, Iron dus. Dus het klopt helemaal dat er Lithium Ion op de doos staat. Het is ook een hardnekkige mythe dat LFP accu's veilig zijn omdat het geen Lithium Ion betreft, dat is dus een foute bewering. De kathode en anode zijn van een ander materiaal, waardoor LFP veiliger is dan bijv. NMC en NCA, maar het zijn allemaal Lithium Ion accu's.
:strip_exif()/f/image/MFhSFYanGKxepXNweB6mOep2.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Ik test om eerlijk te zijn geen NOM meer. Dat is hier thuis niet te doen. Heb een vaste 54 kWh opstelling, 5 andere testaccu's staan, 2 EV's die laden, gamende kinderen, 34 zonnepanelen, etc. en dat alles zal die test continu verstoren. En NOM kan je wel tijdens de nacht meten, maar dat is vervolgens ook de meest simpele variant omdat je dan doorgaans weinig pieken hebt op die van een koelkast of vriezer na. NOM overdag is complexer, maar dan zou ik iedere keer alle andere thuisaccu schema's moeten onderbreken (zoals dynamisch handelen) en het leven gaat hier ook gewoon door, dus ben daar mee gestopt
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 18-04-2026 09:39 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Je Nu grafiek lijkt nogal blokkerig, ome de hoeveel secondes komen hier nieuwe waarden in?Exup schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:47:
[...]
Bedankt voor de toelichting Taro, helder. De boel draait inmiddels verder goed en Lunergy beantwoord netjes en snel de vragen, top. Ik heb nu alleen wat vragen gesteld over de nul instelling, en of daar iets in te verbeteren valt in de app. Levert naar mijn idee nu een veel te grillig beeld op bij een sluipverbruik van 140w. Hoe was dat bij jou met de testopstelling?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vermoed dat dit van uw P1 meter is, geeft deze wel elke seconde updates, of elke 10 seconden?
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Om de 10sec volgens mij ik heb dsmr 4.2, vanaf 5 gaat dat naar een seconde volgens mij. Alleen ik zou dan wel verwachten, met een vlak en voorspelbaar verbruik, dat de batterij niet zo hoeft te pieken. Met mijn eerdere Marstek was dit beduidend vlakker.DrNickB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:43:
[...]
Je Nu grafiek lijkt nogal blokkerig, ome de hoeveel secondes komen hier nieuwe waarden in?
Vermoed dat dit van uw P1 meter is, geeft deze wel elke seconde updates, of elke 10 seconden?
Ken lunar helaas niet zo goed, maar dsmr5 met 1sec echte nieuwe waardes werkt voor de meeste NOM regelingen het beste.Exup schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:18:
[...]
Om de 10sec volgens mij ik heb dsmr 4.2, vanaf 5 gaat dat naar een seconde volgens mij. Alleen ik zou dan wel verwachten, met een vlak en voorspelbaar verbruik, dat de batterij niet zo hoeft te pieken. Met mijn eerdere Marstek was dit beduidend vlakker.
De ene batterij stuurt om de 3, de andere 5, of nog weer andere secondes. Maar daar door als p1 maar om de 10 gaat kan er nog wel eens wat jojo effect ontstaan.
Misschien reageerde de marstek dan toch iets anders.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Ik gebruik de Lunergy nu al een paar maanden en ben er tot nu toe echt tevreden over! Ik zag dat ze een nieuw product hebben uitgebracht, naast de batterijcapaciteit, zijn er nog andere verschillen?
Ik zit eraan te denken om nog een set erbij te kopen om samen te gebruiken, maar ik weet niet zeker of de nieuwe en oudere modellen goed samen in één systeem kunnen werken en aangestuurd worden.
Ik zit eraan te denken om nog een set erbij te kopen om samen te gebruiken, maar ik weet niet zeker of de nieuwe en oudere modellen goed samen in één systeem kunnen werken en aangestuurd worden.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Voornamelijk modulair uit te breiden.larryhans schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:26:
Ik gebruik de Lunergy nu al een paar maanden en ben er tot nu toe echt tevreden over! Ik zag dat ze een nieuw product hebben uitgebracht, naast de batterijcapaciteit, zijn er nog andere verschillen?
Het betreft het AECC platform voor zowel het oude als nieuwe model. Naar mijn weten kan je een X2400 AC en de Hub 2400 tegelijkertijd gebruiken, maar stuur ze voor de zekerheid even een berichtje, dan weet je het zeker.Ik zit eraan te denken om nog een set erbij te kopen om samen te gebruiken, maar ik weet niet zeker of de nieuwe en oudere modellen goed samen in één systeem kunnen werken en aangestuurd worden.
Afgelopen dagen aardig wat contact gehad met Lungery over mijn laad- en ontlaadcurves. Ze hebben gisteren bij mijn een firmware update doorgevoerd om beter om te kunnen gaan met de dsmr4 (10sec meetinterval), een wereld van verschil! Geen grote uitschieters meer, veel efficiënter. Ik moet zeggen dat ze bijzonder goed hebben geholpen/meegedacht. Het contact verliep ook vlot, bijzonder nette service. Ik ben blij 😃DrNickB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:48:
[...]
Ken lunar helaas niet zo goed, maar dsmr5 met 1sec echte nieuwe waardes werkt voor de meeste NOM regelingen het beste.
De ene batterij stuurt om de 3, de andere 5, of nog weer andere secondes. Maar daar door als p1 maar om de 10 gaat kan er nog wel eens wat jojo effect ontstaan.
Misschien reageerde de marstek dan toch iets anders.
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit inmiddels al met hen bevestigd. Ik kan zowel de oude modellen als de nieuwe modellen tegelijk in de app toevoegen.Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:16:
[...]
Voornamelijk modulair uit te breiden.
[...]
Het betreft het AECC platform voor zowel het oude als nieuwe model. Naar mijn weten kan je een X2400 AC en de Hub 2400 tegelijkertijd gebruiken, maar stuur ze voor de zekerheid even een berichtje, dan weet je het zeker.
Overigens raden ze aan om de vernieuwde Lunergy-app te gebruiken. Lijkt erop dat ze op meerdere vlakken actief stappen aan het zetten zijn 🙂
Iedereen tevreden? Zelf twijfel ik tussen Lunenergy (10kwh) en 2x een Marstek (5,12 kWh per Marstek).
Kan iemand mij overhalen om voor Lunenergy of juist voor Marstek te kiezen?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dat werkt alleen als panelen rechtstreeks aangesloten zijn op de batterij (wat bij de Lunergy niet mogelijk is) dit is het standaard plaatje van de AECC app.Jan Huizinga schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:00:
Ik heb een vraag over de app. Ik zie niet hoeveel stroom door panelen wordt opgewekt. Bij Fotovoltaïsch staat 0 watt.
Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?[Afbeelding]
Uiteindelijk zul je de keuze zelf moeten maken (en er zijn nog meer opties!), maar ik zou vooral het marstek topic even doorlezen. Erg veel problemen bij Marstek de laatste tijd....Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
Iedereen tevreden? Zelf twijfel ik tussen Lunenergy (10kwh) en 2x een Marstek (5,12 kWh per Marstek).
[ Voor 27% gewijzigd door Sleepyhead op 24-04-2026 20:18 ]
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Waarom specifiek die 2?Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
Marstek wilde ik vanwege de prijs. Ik wilde eigenlijk 3x Marstek, op elke fase 1. Toen heb ik alles gemonitord. Het kwam erop neer dat 1 Marstek met 4 jaar is terugverdiend en een tweede levert €90 per jaar op, oftewel een derde is onzin om te kopen (eigenlijk een tweede ook). Vervolgens las ik in 1x veel problemen bij Marstek. Toen kwam ik eigenlijk bij Lunenergy uit qua prijs. Zendure is weer een stukje duurder. Ik zoek gewoon een stekkerbatterij van ±10 kWh om NOM te draaien. Dan red ik het 265 dagen zonder het net.
Mocht jij nog meer interessante batterijen weten noem ze maar op (ik heb je reviews allemaal gelezen).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Voor alleen NOM voldoen de meeste merken. Pas als je dynamisch, handmatig, AI, etc. wil gaan werken kom je in gebied waar iets goed, slecht of irritant werkt. Voor NOM zou ik kijken naar:Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:30:
[...]
Marstek wilde ik vanwege de prijs. Ik wilde eigenlijk 3x Marstek, op elke fase 1. Toen heb ik alles gemonitord. Het kwam erop neer dat 1 Marstek met 4 jaar is terugverdiend en een tweede levert €90 per jaar op, oftewel een derde is onzin om te kopen (eigenlijk een tweede ook). Vervolgens las ik in 1x veel problemen bij Marstek. Toen kwam ik eigenlijk bij Lunenergy uit qua prijs. Zendure is weer een stukje duurder. Ik zoek gewoon een stekkerbatterij van ±10 kWh om NOM te draaien. Dan red ik het 265 dagen zonder het net.
Mocht jij nog meer interessante batterijen weten noem ze maar op (ik heb je reviews allemaal gelezen).
- Vermogen
- kWh-prijs
- Ondersteuning merken/types P1-meter
- Opschalen/downscalen vermogen: In stappen, of snel.
- Vereiste aerosol brandvertrager, verwarming, IP65
- Support
- Home Assistant en andere zaken zijn dan minder relevant
Zou vooral lokale aansturing adviseren. Stopt een partij ermee, dan kan je wel alles nog aansturen. Dan zit je goed bij Zendure. En binnenkort hopelijk ook bij Jackery en Anker SOLIX en Marstek. Maar eerst zien, dan geloven. Via de AECC integratie kan je de Lunergy ook al lokaal aansturen. De actieve koeling is een plus, maar ook een min. Kan extra bijspringen als de temp té hoog oploopt, maar aan de andere kant zie ik bij andere merken dat ze 62-65 graden aantikken bij vol vermogen. Is dat té heet? Actieve koeling vereist ook weer extra verbruik, risico op problemen met de ventilator, etc.
Pfoe... Kijk naar vereisten voor je eigen situatie, vermogen, capaciteit, veiligheid, lokale ondersteuning, support en garantie. Vervolgens binnen die selectie naar prijs per kWh. En maak dan een keuze.
Mijn voorkeur is bekend, maar, die heb ik ook ivm verwarming (garage), aerosol, IP65 (Lunergy heeft dat ook) en goede Home Assistant aansturing. Support kan beter, maar is niet slecht. En ik vertrouw erop dat ze over een paar jaar nog bestaan.
Aan jou om te besluiten.
Lunergy heeft actieve koeling met ingebouwde ventilatoren, wat voor mij belangrijk is omdat ik hem op zolder wil plaatsen en me zorgen maak over oververhitting....Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
De meeste andere merken lijken passieve koeling te gebruiken en vertrouwen alleen op natuurlijke warmteafvoer.
Voor zover ik heb gezien, lijkt Marstek best wat problemen te hebben. Hun klantenservice lijkt ook traag en het is niet altijd makkelijk om duidelijke of echt nuttige antwoorden te krijgen.
De support van Lunergy is daarentegen erg goed. Ze reageren snel en leggen problemen vaak dezelfde dag nog uit of lossen ze op....
En werken ze goed samen de p1 meter van homewizard? Of heeft de eigen p1 meter voordelen?
De support bij homewizzard was ook goed in begin, nu mag je eerst door een bod heen en als je gelukt hebt sturen ze weer een nieuwe accu. Een startup als Lunergy zit ook in de startup fase, vrees is dus hoe is dat over een jaar.larryhans schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:26:
[...]
Lunergy heeft actieve koeling met ingebouwde ventilatoren, wat voor mij belangrijk is omdat ik hem op zolder wil plaatsen en me zorgen maak over oververhitting....![]()
De meeste andere merken lijken passieve koeling te gebruiken en vertrouwen alleen op natuurlijke warmteafvoer.
Voor zover ik heb gezien, lijkt Marstek best wat problemen te hebben. Hun klantenservice lijkt ook traag en het is niet altijd makkelijk om duidelijke of echt nuttige antwoorden te krijgen.
De support van Lunergy is daarentegen erg goed. Ze reageren snel en leggen problemen vaak dezelfde dag nog uit of lossen ze op....
Ik gebruik zelf de Lunergy P1, maar uit eerdere reacties hier lijkt het erop dat de HomeWizard P1 ook prima werkt.rabero1985 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:54:
En werken ze goed samen de p1 meter van homewizard? Of heeft de eigen p1 meter voordelen?
Zelfs op oudere DSMR 4.0 meters was de feedback best positief....
Dat klopt, daarom denk ik dat local control belangrijk is. Mocht een bedrijf ooit verdwijnen, dan kun je het apparaat tenminste nog zelf gebruiken in plaats van dat het een baksteen wordt (al heb ik het zelf ook nog niet helemaal uitgezochtCP1977 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:15:
[...]
De support bij homewizzard was ook goed in begin, nu mag je eerst door een bod heen en als je gelukt hebt sturen ze weer een nieuwe accu. Een startup als Lunergy zit ook in de startup fase, vrees is dus hoe is dat over een jaar.
En merken zoals Marstek laten ook zien dat het bestaan van een bedrijf niet alles zegt. Productproblemen en onduidelijke support kunnen er alsnog voor zorgen dat één probleem maanden duurt om op te lossen....
Marstek had voor mij te veel problemen. Ik had eerder een Venus E gekocht en die had steeds problemen met de verbinding met hun eigen P1 meterBravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
Ze verkopen niet echt direct.... het gaat vooral via distributeurs. Er leken ook geen echte technische mensen te zijn die vragen direct konden oplossen, waardoor ze sommige vragen alleen konden doorgeven aan de Marstek-fabriek in China. Ik heb hem na één week teruggestuurd.
Mijn Lunergy werkt eigenlijk heel goed samen met de HomeWizard P1. De reactiesnelheid is snel en de curves zien er mooi strak uit.rabero1985 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:54:
Ik merk dat ik elke dag met plezier in de HomeWizard app kijk 😄 Het zou helemaal mooi zijn als Lunergy ooit direct in de HomeWizard app geïntegreerd wordt.
Tijdens onze review eind vorig jaar hebben we een behoorlijk hoog stand-by verbruik gemeten van 32 W in idle-stand. Omdat het interne verbruik van de batterij destijds nagenoeg nul was, verklaart dat deels de hogere afname uit het net.
Volgens Lunergy zou dit verbruik inmiddels rond de 10 W à 14 W moeten liggen. Is dit iets wat jullie in de praktijk ook zien, zeker wanneer er een smartstekker tussenzit waarmee je dat kunt meten?
Volgens Lunergy zou dit verbruik inmiddels rond de 10 W à 14 W moeten liggen. Is dit iets wat jullie in de praktijk ook zien, zeker wanneer er een smartstekker tussenzit waarmee je dat kunt meten?
Mijn Lunergy Hub 2400 AC review staat online, met meetresultaten uit een testperiode van bijna vier weken.
knip
Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (86% op schone meetcycli, 80% over de hele testperiode), piekvermogen (2.410W laden / 2.275W ontladen), stand-by verbruik (13,1W), een noodstroom-test met 1.600W belasting, en de ervaring met de Lunergy-app.
Voor de Home Assistant gebruikers: de oorspronkelijke slaapyhoofd/Lunergy-Local-TCP integratie is gegeneraliseerd naar het hele AECC-platform en verplaatst naar:
knip
Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de oude repo: ondersteuning voor het hele AECC-platform in plaats van alleen Lunergy, write verification op stuurcommando's (zodat je zeker weet dat een setpoint is aangekomen), betere foutafhandeling voor de incidenteel haperende Lunergy TCP-verbinding, en diverse bugfixes.
Vragen of opmerkingen welkom in de thread!
knip
Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (86% op schone meetcycli, 80% over de hele testperiode), piekvermogen (2.410W laden / 2.275W ontladen), stand-by verbruik (13,1W), een noodstroom-test met 1.600W belasting, en de ervaring met de Lunergy-app.
Voor de Home Assistant gebruikers: de oorspronkelijke slaapyhoofd/Lunergy-Local-TCP integratie is gegeneraliseerd naar het hele AECC-platform en verplaatst naar:
knip
Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de oude repo: ondersteuning voor het hele AECC-platform in plaats van alleen Lunergy, write verification op stuurcommando's (zodat je zeker weet dat een setpoint is aangekomen), betere foutafhandeling voor de incidenteel haperende Lunergy TCP-verbinding, en diverse bugfixes.
Vragen of opmerkingen welkom in de thread!
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 04-05-2026 20:18 . Reden: Traffic diversion ]
Hey Sleepyhead, bedankt voor je bijdrage! Zou je misschien links kunnen toevoegen want ik kan je review niet vinden waarnaar je verwijst en ook de nieuwe repo link staat er niet in. Thnx!
~edit~
Volgens mij heb ik hem gevonden: https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local
~edit~
Volgens mij heb ik hem gevonden: https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local
[ Voor 19% gewijzigd door danielsn116 op 05-05-2026 08:39 ]
Mediacj schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:19:
Tijdens onze review eind vorig jaar hebben we een behoorlijk hoog stand-by verbruik gemeten van 32 W in idle-stand. Omdat het interne verbruik van de batterij destijds nagenoeg nul was, verklaart dat deels de hogere afname uit het net.
Ik heb het niet met een energy socket gemeten, maar als de batterij leeg is zie je in de app wel continu zo n 10W laden vanaf het net. Zal dat het zijn?
Ja inderdaad het is een stuk beter geworden, bedankt!ErikVdHeuvel schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:51:
[...]
[Afbeelding]Ik heb het niet met een energy socket gemeten, maar als de batterij leeg is zie je in de app wel continu zo n 10W laden vanaf het net. Zal dat het zijn?
Zo, ik ben terug van vakantie, en heb mijn Lunergy's nu aangesloten. Wat dat betreft een fluitje van een cent, behalve dat die batterijen best wel een gewicht hebben om op zolder te zetten
Maar nu begint het gedoe... Ik wil mijn Tibber P1 meter koppelen, maar dat lukt niet. De APP kan deze niet detecteren. Ik heb al van alles geprobeerd, maar hij ziet hem gewoon niet. Als ik de meegeleverde P1 meter in de slimme meter stop, dan werkt hij direct / kan de APP hem zien.
Ik kan de P1 van Tibber wel in de Tibber APP koppelen, keer op keer. Dus die werkt gewoon netjes.
Lunergy geeft aan dat de P1 van Tibber in Pairing mode moet staan. Voor zover ik weet, is dat 10 seconden het knopje aan de zijkant indrukken, zodat hij naar fabrieksinstellingen gaat, en na +- 10 seconden is hij groen. Dan kan ik in de Tibber APP de P1 koppelen. Maar ook als het groen brandt, of groen knippert, zie ik hem niet verschijnen in de Lunergy APP.
Good to know: ik heb het geprobeerd op een Gasten-netwerk, en op een gescheiden 2.4Ghz netwerk. Ook 1 van mijn Lunergy setjes naast de meterkast gezet, zodat hij op dezelfde router en wifi komt; ziet hij ook niks.
Wat doe ik verkeerd?
Note: mijn batterijen werken wel prima. Met de P1 meter die bijgeleverd is, doen ze ook het e.e.a. maar dan mis ik het overzicht vanuit de Tibber APP.
Wat me wel opvalt: als ik AI mode aanzet, en Tibber aangeef als energieleverancier, dan zie ik andere prijzen dan dat Tibber aangeeft. Wat ik daarom gedaan heb is een "opslag" van 15 cent ingevoerd, zodat de prijzen ongeveer hetzelfde zijn. Ook hierin zou dit niet moeten lijkt me?
Volgende stap: ik denk dat ik een Actieve P1 splitter koop, zodat ik iig beide P1 meters kan aankoppelen. Doch; dit zou niet nodig moeten zijn? Nog meer Lunergy gebruikers, met een P1 van Tibber hier?
-Edit- Ik zie nu bij Tibber:
Om je Tibber Pulse P1 te koppelen met je Lunergy thuisbatterijen heb je een aparte Tibber Bridge nodig.
De Pulse P1 monitort je energieverbruik via je slimme meter
De Tibber Bridge verbindt met je batterij-omvormer (niet direct met de batterij zelf) om batterij-integratie en controle mogelijk te maken.
Really?
-- Edit 2 --
Contact opgenomen met Lunergy ( via de Whatsapp reageren ze zeer vlot! ). Er blijkt een aanpassing doorgevoerd te zijn in de huidige versie van de APP, iets met de koppelmethode tussen Lunergy en Tibber en die werkt niet goed meer.
Ze gaan uiterlijk morgen de juiste configuratiestappen doorsturen... Ben heel benieuwd! :-)
Maar nu begint het gedoe... Ik wil mijn Tibber P1 meter koppelen, maar dat lukt niet. De APP kan deze niet detecteren. Ik heb al van alles geprobeerd, maar hij ziet hem gewoon niet. Als ik de meegeleverde P1 meter in de slimme meter stop, dan werkt hij direct / kan de APP hem zien.
Ik kan de P1 van Tibber wel in de Tibber APP koppelen, keer op keer. Dus die werkt gewoon netjes.
Lunergy geeft aan dat de P1 van Tibber in Pairing mode moet staan. Voor zover ik weet, is dat 10 seconden het knopje aan de zijkant indrukken, zodat hij naar fabrieksinstellingen gaat, en na +- 10 seconden is hij groen. Dan kan ik in de Tibber APP de P1 koppelen. Maar ook als het groen brandt, of groen knippert, zie ik hem niet verschijnen in de Lunergy APP.
Good to know: ik heb het geprobeerd op een Gasten-netwerk, en op een gescheiden 2.4Ghz netwerk. Ook 1 van mijn Lunergy setjes naast de meterkast gezet, zodat hij op dezelfde router en wifi komt; ziet hij ook niks.
Wat doe ik verkeerd?
Note: mijn batterijen werken wel prima. Met de P1 meter die bijgeleverd is, doen ze ook het e.e.a. maar dan mis ik het overzicht vanuit de Tibber APP.
Wat me wel opvalt: als ik AI mode aanzet, en Tibber aangeef als energieleverancier, dan zie ik andere prijzen dan dat Tibber aangeeft. Wat ik daarom gedaan heb is een "opslag" van 15 cent ingevoerd, zodat de prijzen ongeveer hetzelfde zijn. Ook hierin zou dit niet moeten lijkt me?
Volgende stap: ik denk dat ik een Actieve P1 splitter koop, zodat ik iig beide P1 meters kan aankoppelen. Doch; dit zou niet nodig moeten zijn? Nog meer Lunergy gebruikers, met een P1 van Tibber hier?
-Edit- Ik zie nu bij Tibber:
Om je Tibber Pulse P1 te koppelen met je Lunergy thuisbatterijen heb je een aparte Tibber Bridge nodig.
De Pulse P1 monitort je energieverbruik via je slimme meter
De Tibber Bridge verbindt met je batterij-omvormer (niet direct met de batterij zelf) om batterij-integratie en controle mogelijk te maken.
Really?
-- Edit 2 --
Contact opgenomen met Lunergy ( via de Whatsapp reageren ze zeer vlot! ). Er blijkt een aanpassing doorgevoerd te zijn in de huidige versie van de APP, iets met de koppelmethode tussen Lunergy en Tibber en die werkt niet goed meer.
Ze gaan uiterlijk morgen de juiste configuratiestappen doorsturen... Ben heel benieuwd! :-)
[ Voor 15% gewijzigd door Kouwe81 op 06-05-2026 18:23 ]
Helaas
Reactie gekregen van Lunergy:
"Sorry, na een intern overleg met onze engineers vandaag hebben we de situatie rondom de Tibber P1-integratie opnieuw verduidelijkt.
Helaas kan de lokale communicatie van de Tibber P1 niet direct met de batterij verbonden worden. Er is een tussenoplossing nodig, zoals Home Assistant of Node-RED, om het MQTT-protocol van de Tibber P1 om te zetten naar een HTTP-protocol dat de batterij kan herkennen.
De Tibber Bridge is in dit geval ook niet geschikt, omdat deze bedoeld is voor de Tibber IR-versie (infraroodprotocol) en niet voor de Tibber P1.
Onze excuses dat we dit niet eerder duidelijk hebben gecommuniceerd. We zullen onze documentatie en communicatie aanpassen om verdere verwarring te voorkomen."
Als compensatie wilden ze een actieve P1 splitter toesturen, maar die had ik al besteld gisteren. Nu heb ik ook Home Assistant draaien, dus ik hoop dat ik op zo'n manier toch nog iets voor elkaar kan krijgen.
Wat mij trouwens opvalt: in de Tibber APP zie ik mijn daadwerkelijke verbruik / opbrengst. Maar die komt niet helemaal overeen met de waarden die ik in de Lunergy APP zie. Of ik interpreteer ze verkeerd...
Vermoedelijk omdat de zonnepanelen niet gekoppeld zijn in de Lunergy APP --> maar ik lever op dit moment 1600W op met mijn zonnepanelen, en heb mijn batterijen ( handmatig ) aan het laden gezet met +- 500Wat per stuk. Natuurlijk nog wat apparaten aan in huis, en Tibber zegt dat ik nu -200W "opbreng". Ik wil vandaag zoveel mogelijk "overschot" aan opgebrachte zonneenergie in mijn batterijen terug-vloeien.
Lunergy daarentegen zegt zoals hierboven te zien: geen zonnepanelen opbrengst ( ok, is niet gekoppeld ), maar ik trek 547W van het net af ( ? ) en de batterijen laden met 1021W ( schommelt een beetje, 2 setjes dus 2x 500, lijkt me prima ).
Volgens mij gaat het nooit echt goed werken als de zonnepanelen niet goed in de Lunergy APP komen toch? Dus die zou ik ook ergens moeten kunnen koppelen lijkt me?
"Sorry, na een intern overleg met onze engineers vandaag hebben we de situatie rondom de Tibber P1-integratie opnieuw verduidelijkt.
Helaas kan de lokale communicatie van de Tibber P1 niet direct met de batterij verbonden worden. Er is een tussenoplossing nodig, zoals Home Assistant of Node-RED, om het MQTT-protocol van de Tibber P1 om te zetten naar een HTTP-protocol dat de batterij kan herkennen.
De Tibber Bridge is in dit geval ook niet geschikt, omdat deze bedoeld is voor de Tibber IR-versie (infraroodprotocol) en niet voor de Tibber P1.
Onze excuses dat we dit niet eerder duidelijk hebben gecommuniceerd. We zullen onze documentatie en communicatie aanpassen om verdere verwarring te voorkomen."
Als compensatie wilden ze een actieve P1 splitter toesturen, maar die had ik al besteld gisteren. Nu heb ik ook Home Assistant draaien, dus ik hoop dat ik op zo'n manier toch nog iets voor elkaar kan krijgen.
Wat mij trouwens opvalt: in de Tibber APP zie ik mijn daadwerkelijke verbruik / opbrengst. Maar die komt niet helemaal overeen met de waarden die ik in de Lunergy APP zie. Of ik interpreteer ze verkeerd...
Vermoedelijk omdat de zonnepanelen niet gekoppeld zijn in de Lunergy APP --> maar ik lever op dit moment 1600W op met mijn zonnepanelen, en heb mijn batterijen ( handmatig ) aan het laden gezet met +- 500Wat per stuk. Natuurlijk nog wat apparaten aan in huis, en Tibber zegt dat ik nu -200W "opbreng". Ik wil vandaag zoveel mogelijk "overschot" aan opgebrachte zonneenergie in mijn batterijen terug-vloeien.
Lunergy daarentegen zegt zoals hierboven te zien: geen zonnepanelen opbrengst ( ok, is niet gekoppeld ), maar ik trek 547W van het net af ( ? ) en de batterijen laden met 1021W ( schommelt een beetje, 2 setjes dus 2x 500, lijkt me prima ).
Volgens mij gaat het nooit echt goed werken als de zonnepanelen niet goed in de Lunergy APP komen toch? Dus die zou ik ook ergens moeten kunnen koppelen lijkt me?
Nog een bericht gekregen van Lunergy: Met name voor mensen met Tibber / een Tibber P1 een puntje om rekening mee te houden:
Na verdere interne tests op ons kantoor hebben we vastgesteld dat Tibber Pulse P1 momenteel een zeer complexe Home Assistant-gebaseerde workaround vereist om lokaal met ons systeem te functioneren ☹️
In tegenstelling tot HomeWizard P1 biedt Tibber Pulse P1 geen eenvoudige lokale HTTP-interface. De huidige workaround vereist MQTT-bridging, Node-RED, certificaten en lokale protocol-emulatie, wat te complex is en moeilijk betrouwbaar te ondersteunen voor normale gebruikers.
Daarom hebben we besloten om de compatibiliteitsclaim voor Tibber Pulse P1 tijdelijk te verwijderen totdat we een stabielere en gebruiksvriendelijkere oplossing kunnen bieden. We hebben onze partners hierover geïnformeerd en de betreffende promotionele informatie ook van onze website verwijderd.
Nogmaals onze oprechte excuses voor het ongemak en voor de tijd die je hieraan hebt besteed.
Voor mij houdt het in dat ik met 2 ( of misschien 3? ) P1 meters ga werken. Tibber wil ik houden vanwege de gridrewards / Smartladen en de koppeling met mijn Zaptec Autolader. Ook geeft het een zeer goed inzicht in het verbruik van mijn huis / apparaten / opbrengst van zonnepanelen. Daarnaast dus een HomeWizard P1 meter, en misschien als het nodig is nog de P1 meter van Lunergy zelf, al denk ik dat die overbodig is.
Al met al: ik krijg dus nog een actieve P1 splitter ( als compensatie van Lunergy ) en hoop het dan leuk voor elkaar te hebben. Tegen die tijd kan ik gaan frutselen met HomeAssistent om leuke dashboards en/of batterij-instellingen / automatiseringen te maken. Ik zoek namelijk nog een manier mijn zonnepanelen uit te schakelen met HomeAssistant ipv dat ik met de schakelaar in de meterkast ze moet uitschakelen. Dan zou ik thuis moeten zijn om dat te doen.
Na verdere interne tests op ons kantoor hebben we vastgesteld dat Tibber Pulse P1 momenteel een zeer complexe Home Assistant-gebaseerde workaround vereist om lokaal met ons systeem te functioneren ☹️
In tegenstelling tot HomeWizard P1 biedt Tibber Pulse P1 geen eenvoudige lokale HTTP-interface. De huidige workaround vereist MQTT-bridging, Node-RED, certificaten en lokale protocol-emulatie, wat te complex is en moeilijk betrouwbaar te ondersteunen voor normale gebruikers.
Daarom hebben we besloten om de compatibiliteitsclaim voor Tibber Pulse P1 tijdelijk te verwijderen totdat we een stabielere en gebruiksvriendelijkere oplossing kunnen bieden. We hebben onze partners hierover geïnformeerd en de betreffende promotionele informatie ook van onze website verwijderd.
Nogmaals onze oprechte excuses voor het ongemak en voor de tijd die je hieraan hebt besteed.
Voor mij houdt het in dat ik met 2 ( of misschien 3? ) P1 meters ga werken. Tibber wil ik houden vanwege de gridrewards / Smartladen en de koppeling met mijn Zaptec Autolader. Ook geeft het een zeer goed inzicht in het verbruik van mijn huis / apparaten / opbrengst van zonnepanelen. Daarnaast dus een HomeWizard P1 meter, en misschien als het nodig is nog de P1 meter van Lunergy zelf, al denk ik dat die overbodig is.
Al met al: ik krijg dus nog een actieve P1 splitter ( als compensatie van Lunergy ) en hoop het dan leuk voor elkaar te hebben. Tegen die tijd kan ik gaan frutselen met HomeAssistent om leuke dashboards en/of batterij-instellingen / automatiseringen te maken. Ik zoek namelijk nog een manier mijn zonnepanelen uit te schakelen met HomeAssistant ipv dat ik met de schakelaar in de meterkast ze moet uitschakelen. Dan zou ik thuis moeten zijn om dat te doen.
:strip_exif()/f/image/35EXpNs2qD9eVqrNmKt0yHXn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Qljy1soKp9LVNX3Of2FyPJJS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eFVuZWEWKjplTgGnTXTMJFWb.png?f=fotoalbum_large)