Mijn nieuwe batterijmodule is vanmorgen geleverd. In de middag tussen de eerder geleverde batterijmodule en de omvormer geplaatst.
In eerste instantie zag ik in de app dat de batterij aan het ontladen was met 1kW en mijn zonnepanelen leverde ook 1,5kW en er ging volgens Home Wizard niet veel het net op. Ik vermoed dat de ene batterijmodule gebruikt werd om de ander op te laden en ze zo op hetzelfde niveau te krijgen. Na enige tijd ging hij over op enkel laden op zonne-energie. Voor nu ziet het er weer goed uit. Deze keer bewaar ik de verpakking iets langer.
ctuxboy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:26:
De Lunergy hub 2400 AC draait hier nu bijna 24u. Als onervaren gebruiker heb ik nog enkele vraagjes, in de hoop dat iemand mij kan helpen...
- Klopt het dat je de wiletjes kan 'vastzetten', maar vind nergens hoe ik dit kan doen? (als dit niet klopt, geen probleem, maar als het mogelijk is, wel nog zo handig 🙂)
- Ik merk dat er toch nog stroom uit het net getrokken wordt tijdens het laden vd batterij, klopt dit? Of kan dit voorkomen worden, ttz als de batterij laadt wi' ik enkel dat deze dit enkel vd zonneopwek, is er geen opwek, dan stoppen met opladen.
- De SOC staat standaard op 10%, en stopt volledig met ontladen op 5%, zijn dit goede waardes, of best aanpassen?
- Binnenkort had ik de batterij graag lokaal aangestuurd (HA), in de app vind ik geen instellelling ivm Modbus TCP/local API? Of moet dit gevraagd worden aan Lunergy om dit te activeren?
- De batterij staat nu ingesteld in Auto-modus met enkel NOM, is het de beter ook AI in te stellen om efficiënter te werken? Wat zijn jullie ervaringen met de AI-modus? Slimme koppeling? Intelligente koppeling?... En eventueel welke planning?
Ik zit in dezelfde situatie. Vaste tarieven en zonnepanelen dus ook bij mij is het vooral NOM waar het mij om gaat.
1) Ik heb geen idee of je die wieltjes vast kan zetten. Ik vind het wel makkelijk dat ik hem nu nog even een klein stukje kan verplaatsen want de status indicatie van de batterijmodules is bij mij naar de muur gericht en anders niet af te lezen.
2) Ik bij mij is dat echt heel weinig. Een paar watt opname of teruglevering.
Zal denk ik komen door het feit dat de batteirj moet reageren op wat hij uit de HW dongle krijgt en hij loopt dus altijd achter de feiten aan.
3) Zo heb ik ze ook staan maar ben ook benieuwd naar hoe andere dit ingesteld hebben en waarom.
4) Ik heb hem in HomeAssistent gekoppeld middels de AECC battery integratie.
Modbus TCP werkt overigens ook maar heb ik niet via Home Assistent getest.
https://www.lunergypower.nl/pages/modbus-tcp-handleiding
5) Ben ook wel benieuwd wat dit bied als je vooral NOM wil draaien.
Lijkt mij van weinig meerwaarde aangezien ik een vast contract heb met vrijwel geen verschil tussen hoog en laag tarief.
[
Voor 3% gewijzigd door
schaduwridder op 25-09-2026 19:51
]