Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De blauwe verbruikslijn nu gelukkig goed uit kunnen lijnen, mooi om te zien dat het laden & ontladen goed werkt. Zoals eerder gezegd: De Y-as begint bij -2000, op dit moment en de komende 3-4 uur aan het terugleveren aan het net met grotendeels zonnestroom van vandaag :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKXNDwHZPPAuy2zhu33gFPgyVsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bsJ77KHNuUZncdER0VF0Lq7l.png?f=user_large

Helaas duurt het leveren van de 20 meter 6mm2 PV-kabels langer dan verwacht en ook de zonnepaneel houders duren wat langer, hopelijk kan ik die volgend weekend in gebruik gaan nemen en dat ook testen.

Edit: 14% resterend, maar de piek overleefd. 3,4 kWh was toereikend voor de 4 duurste uren en ook nog wat teruggeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElgWhmS_S8S7MQ3QytlfVp50RDE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yHmgO25emxjSpB6lBOrGreIS.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 02-11-2024 20:07 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:14
Welke modus heb je het nu draaien Taro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
BreiTech schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:06:
Welke modus heb je het nu draaien Taro?
Gisteren en vandaag de "Afspraak" mode, dus handmatig 2 laad- en 2 ontlaadmomenten aangemaakt. Helaas kan je daar geen eindtijd aan hangen, dus het laden/ontladen gaat door totdat de accu vol of leeg is, of als een volgende trigger start. Die gaat op de verbeterlijst richting Zendure.

Voor morgen stel ik 1x tussen de middag laden en 1x in de avond ontladen in ivm spread, de rest van de dag is de moeite niet waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql0St3cjf69rGS--cHL0dpXkR2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBsoWlncLy0LzWtOJIDer6cA.jpg?f=fotoalbum_large

HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vI_3VNtjQUr7RuyZAWUJTdlWeU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gOqK7N57lGwTep8oTxgA9oiO.png?f=user_large

Hopelijk kan de elektricien komende week langskomen, dan kan ik ook de Shelly testen. En als Zendure ook NL ondersteuning krijgt, dan kan ik gewoon dynamisch kiezen. Helaas wijkt het Duitse dynamische tariefschema teveel af van het NL schema om die nu klakkeloos te kunnen gebruiken, dat zou mij geld gaan kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 02-11-2024 20:32 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:13:
[...]

Gisteren en vandaag de "Afspraak" mode, dus handmatig 2 laad- en 2 ontlaadmomenten aangemaakt. Helaas kan je daar geen eindtijd aan hangen, dus het laden/ontladen gaat door totdat de accu vol of leeg is, of als een volgende trigger start. Die gaat op de verbeterlijst richting Zendure.

Voor morgen stel ik 1x tussen de middag laden en 1x in de avond ontladen in ivm spread, de rest van de dag is de moeite niet waard.
[Afbeelding]

HA:
[Afbeelding]

Hopelijk kan de elektricien komende week langskomen, dan kan ik ook de Shelly testen. En als Zendure ook NL ondersteuning krijgt, dan kan ik gewoon dynamisch kiezen. Helaas wijkt het Duitse dynamische tariefschema teveel af van het NL schema om die nu klakkeloos te kunnen gebruiken, dat zou mij geld gaan kosten.
Kloppen de tijden wel. 12 uur en 18 uur niet zijn? Tarieven Zonneplan morgen vlgs app. Staat vandaag boven maar die klopt niet.

Edit: 17 uur snap ik. Anders kun je geen gebruik maken om alles leeg te kiepen op max. Vullen is denk ik hetzelfde. Dan kijk ik verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z703J4VtkBbYzVyAis_gn68D08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVoeJjTkvbjkGbttuxfPHvpE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 02-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:36:
[...]

Kloppen de tijden wel. 12 uur en 18 uur niet zijn? Tarieven Zonneplan morgen vlgs app. Staat vandaag boven maar die klopt niet.

[Afbeelding]
Nee, want ik ga niet 1 uur laden en 1 uur ontladen, maar 3 uur a 1200 Watt laden en 4-5 uur a 800 Watt ontladen. Als het goed is pak ik via bovenstaand schema de 3 goedkoopste en 4-5 duurste uren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:37:
[...]

Nee, want ik ga niet 1 uur laden en 1 uur ontladen, maar 3 uur a 1200 Watt laden en 4-5 uur a 800 Watt ontladen. Als het goed is pak ik via bovenstaand schema de 3 goedkoopste en 4-5 duurste uren mee.
Klopt. Had al een Edit toegevoegd in mn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:39:
[...]

Klopt. Had al een Edit toegevoegd in mn post.
(y)

En wat ik nu handmatig doe verwacht ik eigenlijk automatisch vanuit een App of bijbehorende software. Met Home Assistant icm Cheapest Hours integratie kan ik dat zelf heel makkelijk scripten: Goedkoopste uren en duurste uren bepalen, spread ertussen berekenen, kijken of dat zelfs in de ochtend en middag/avond met 2 schema's kan, of dat 1 de max is, of dat het helemaal niet loont en dan een schema aanmaken en achterover hangen.

Heb er in HA ook wel aanvullende integraties voor, maar zolang er geen write API is heb je er toch niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:42:
[...]

(y)

En wat ik nu handmatig doe verwacht ik eigenlijk automatisch vanuit een App of bijbehorende software. Met Home Assistant icm Cheapest Hours integratie kan ik dat zelf heel makkelijk scripten: Goedkoopste uren en duurste uren bepalen, spread ertussen berekenen, kijken of dat zelfs in de ochtend en middag/avond met 2 schema's kan, of dat 1 de max is, of dat het helemaal niet loont en dan een schema aanmaken en achterover hangen.

Heb er in HA ook wel aanvullende integraties voor, maar zolang er geen write API is heb je er toch niets aan.
Precies. Mooi verbeterpunt. Hopelijk doen ze er iets mee. Wel leuk om bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Interessant topic. Ga ik even in de gaten houden. Ik heb zelf thuis een Ecoflow Delta 2 Max met extra batterij en de omvormer (PowerStream). Op het balkon heb ik vier kleine 100wp panelen hangen en ik probeer op goedkope uren bij te laden (momenteel zit ik bij Tibber op dynamische prijzen).

Door drukte heb ik nog niet uitgebreid naar Cheapest Energy Hours kunnen kijken. Het draait wel in HomeAssistant maar werkt niet dus ik heb vast in de haast ergens iets verkeerd gedaan.

Voor nu heb ik het grofweg als volgt geconfigureerd:
De accu hangt achter een HomeWizard plug en HomeWizard kent in zijn automations ook al iets vergelijkbaars: Zet een plug aan op de goedkoopste uren van de dag (en dat is dan configureerbaar: moeten het aansluitende uren zijn of hoeft dat niet en hoeveel uren etc.). Werkt tot nu toe redelijk maar het moet nog robuuster. Ik heb nu namelijk nog af en toe de situatie dat de batterij gaat laden terwijl de inverter nog op terugleveren staat (lang verhaal met ioBroker en homeassistant en wegvallende verbinding).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Korvaag Heb Cheapest Hours hier goed draaien, ook HW plugs in gebruik en daarnaast nog 2 Ecoflow Powerstreams liggen die ik niet gebruik waarvan 1 nieuw in de doos 8)7 , maar indien gewenst: Deel hier ff je automation, YAML of Jinja code, dan komt dat vast wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Taro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:51:
@Korvaag Heb Cheapest Hours hier goed draaien, ook HW plugs in gebruik en daarnaast nog 2 Ecoflow Powerstreams liggen die ik niet gebruik waarvan 1 nieuw in de doos 8)7 , maar indien gewenst: Deel hier ff je automation, YAML of Jinja code, dan komt dat vast wel goed :)
Thanks. Ik ga zodra ik eens een keer een dag tijd heb eerst eens wat gedetailleerder kijken. Geheid dat ik gewoon iets doms heb gedaan. Ik vind HomeAssistant bij vlagen bijzonder onduidelijk en moet er nog aan wennen.

Powerstreams in doos zijn altijd handig. Mocht je niets doen met die dingen dan wil ik misschien wel een reserve :+ De eerste 600W versie is hier inmiddels overleden (na 2 maanden ofzo) en ik zit nu aan de vervangende 800W die ik iig maar ben gaan koelen met een fan. Ze worden op vol vermogen namelijk heter dan het binnenste van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Korvaag Heb er ook 2 nieuwe fans bij :) Maar ben nog in gesprek met o.a. Redodo over 24V 100AH accu's, dus hoop ze nog in gebruik te gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Taro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:03:
@Korvaag Heb er ook 2 nieuwe fans bij :) Maar ben nog in gesprek met o.a. Redodo over 24V 100AH accu's, dus hoop ze nog in gebruik te gaan nemen.
Het zijn geweldige dingen met een gebruiksaanwijzing. Bouwkwaliteit geweldig. Je kan er een olifant mee doodgooien. Helaas is er (als ik internet mag geloven) een slechte serie geweest met neiging tot doorbranden. Hier lag de groep eruit en deed het ding niets meer toen ik wakker werd.

Die accu's klinkt goed. Ik zit zelf in een huurappartement dus dit was het best haalbare. Zal voor de grap morgen even een fotootje posten van de 'installatie' na werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

nwagenaar

God, root. What's the differen

Gewoon een algemene vraag:

De meeste thuisaccus met stekker zijn in feite bekend onder de naam balkonaccu's en werken vaak samen met rechstreeks aangesloten zonnepanelen welke via een MC4-kabel (enkele uitzonderingen daargelaten).

Zijn er mogelijkheden om deze MC4-aansluiting niet gewoon te gebruiken - uiteraard via een additionele converter oid - icm een reguliere stroomaansluiting met een slimme adapter oid?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:10
nwagenaar schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:18:

De meeste thuisaccus met stekker zijn in feite bekend onder de naam balkonaccu's en werken vaak samen met rechstreeks aangesloten zonnepanelen welke via een MC4-kabel (enkele uitzonderingen daargelaten).

Zijn er mogelijkheden om deze MC4-aansluiting niet gewoon te gebruiken - uiteraard via een additionele converter oid - icm een reguliere stroomaansluiting met een slimme adapter oid?
dat was ook mijn grote vraag. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zeker na het ontdekken van de Zendure AC to Solar Connector adapter.

Geen idee of daar nog iets speciaals aan is maar gezien de prijs zou het best wel een gewoon een 54V 3A voeding kunnen zijn. we hebben het al eerder over dat ding gehad een paar dagen geleden:
wautah91 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:
Goh dat Zendure ziet er ook interessant uit.

Hiermee wordt ook mijn vraag beantwoord; bestaat er iets dat de zonnepanelen kan vervangen voor een AC-adapter. Ja, dat is er, de Zendure AC to Solar Connector Adapter.

Het is een 54V 3A lader die je op je zonnepanelen poort aansluit. Je kunt hiermee de accu opladen.

Voor een simpele thuisbatterij kom je dan op

Hub 1200 + EZ1-M omvormer €408
AC -Solar connector € 79
AB1000 €439 of AB2000 € 759

Dan zit je op € 926 voor 1kWh en €1246 voor 2kWh.

Enige puntje is dat ik weinig kan vinden over de integratie met Home Assistant. Misschien dat @Taro daar straks meer over kan vertellen.
Als ik zo mijn berekening zie in bovenstaande quote is die Anker nog steeds zo slecht niet. Voor € 899 (E1600+MI80) + €79 (AC Solar connector) zit je dan op 1,6kWh voor € 978

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@wautah91 Zo lees ik vanuit een review (https://www.smartzone.de/...r-solarflow-und-aio-2400/) dat deze converter primair bedoeld is om de batterij niet geheel te laten ontladen gezien dat het om en nabij de 10 uur over doet om de batterij op te laden.

In combinatie met dynamische energietarieven is 10 uur tijdens de winter periode wellicht wat onhandig :+

Gelukkig staat er in hetzelfde artikel een alternatief (zie: https://www.smartzone.de/...uer-45-euro-selber-bauen/). Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn als alternatief, voor dezelfde prijs van de Zendure oplossing heb je er 2 van deze.

[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 04-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wautah91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:12:
[...]

dat was ook mijn grote vraag. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zeker na het ontdekken van de Zendure AC to Solar Connector adapter.

Geen idee of daar nog iets speciaals aan is maar gezien de prijs zou het best wel een gewoon een 54V 3A voeding kunnen zijn. we hebben het al eerder over dat ding gehad een paar dagen geleden:

[...]

Als ik zo mijn berekening zie in bovenstaande quote is die Anker nog steeds zo slecht niet. Voor € 899 (E1600+MI80) + €79 (AC Solar connector) zit je dan op 1,6kWh voor € 978
Dan kun je toch beter gaan voor een HW batterij toch? Als ik kijk wat je nu kwijt bent voor een anker (9.78/1.6) dan is de 2.7 kWh van HW voordeliger. Of zoek je iets voor een balkonsetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Devke schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:35:
[...]
Dan kun je toch beter gaan voor een HW batterij toch? Als ik kijk wat je nu kwijt bent voor een anker (9.78/1.6) dan is de 2.7 kWh van HW voordeliger. Of zoek je iets voor een balkonsetje?
True. Echter de HW-batterij is (momenteel) zeer slecht leverbaar en qua prijs kun je bijvoorbeeld een Anker E1600 batterij oid aanschaffen voor tussen de € 700,- , en € 800,- (met of zonder micro inverter, en ja het is weliswaar maar 1.6Kw).

Een Anker 1.6K zou geschikt zou kunnen zijn voor enkele bekenden die niet meer nodig hebben, maar al wel zonnepanelen hebben, primair gas verbruiken en willen kijken om in ieder geval het nachtverbruik op te vangen met zo'n batterij gezien de boete bij teruglevering.

Afgezien van dat, ik was meer benieuwd naar mogelijkheden om de functionaliteit uit te breiden. Immers, we blijven tweakers he ;)

[edit]
Zo te zien zit de functionaliteit bij Anker er al een soort van in icm de https://www.anker.com/eu-en/products/a17y0 icm de applicatie.

Zie: https://support.anker.com...15350/en_US/000015350.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door nwagenaar op 04-11-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Voorheen had ik hiervan gebaald, nu zie ik het als een verdienmoment, nice :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob2huaetjg3AWxWuESBFwqCKhFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tyq2anvLu1fLag0ZYzyBa02m.png?f=user_large
nwagenaar schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:18:

De Zendure SolarFlow Hyper 2000 die ik hier heb kan gewoon laden en ontladen via de AC stopcontact stekker en heeft daarnaast ook MC4 aansluitingen, maar die hoef je voor het laden dus niet te gebruiken.

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:11:
[Afbeelding]

[...]

De Zendure SolarFlow Hyper 2000 die ik hier heb kan gewoon laden en ontladen via de AC stopcontact stekker en heeft daarnaast ook MC4 aansluitingen, maar die hoef je voor het laden dus niet te gebruiken.

Tjee wat een tarieven ook joh. Uitzonderingen dit? Ik heb geen dymanisch (nog). Nou volpompen dus 😜. Ennuh of laat eten of zorgen dat de boel al klaar is 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:24:
[...]

Tjee wat een tarieven ook joh. Uitzonderingen dit? Ik heb geen dymanisch (nog). Nou volpompen dus 😜. Ennuh of laat eten of zorgen dat de boel al klaar is 🤣
Dit zijn geen standaard tarieven, heb een dergelijk hoge piek nog niet eerder gezien. Vandaag was ook relatief hoog. Maar uiteindelijk gaat het om het gemiddelde, niet om de pieken. Maar met dit soort tarieven is een accu extra interessant, zowel in NOM mode als terugleveren.

Zonneplan stroomrekening vandaag, tot nu: -0,03 Euro en de HomeWizard Plug waar de accu op aan zit gesloten: -0,23 Euro vandaag incl. laadverliezen. Er gaat dus 4.6 kWh naar de accu en dan komt er 3.7 kWh uit (10-100%, dus niet 0-100%). Je verliest dus 0.9 kWh op 3.6 kWh, dat is 25% laadverliezen, best fors, mogelijk heeft de 2,5mm2 verlengkabel van 15 meter hier ook een negatieve invloed op. Morgen verwacht ik een hogere opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goaA45LTw7rUkaItclH8QVHp2zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y2ydS8GsYlLs484lG5LfZCKF.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag is de accu overigens 100% met zonnestroom geladen. Vandaag 1 paar PV-kabels binnengekomen, de ander is vertraagd, had blijkbaar net de laatste, maar goed, eerst maar 1 zonnepaneel aansluiten dan. Vrijdag komt de elektricien langs voor de Shelly installatie, dan dit weekend eens kijken hoe het laden met 1 (van de 2) zonnepanelen icm NOM gaat, zin in. Mijn vrouw begrijpt echt helemaal niets van mijn enthousiasme :)

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 04-11-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:02:
[...]

Dit zijn geen standaard tarieven, heb een dergelijk hoge piek nog niet eerder gezien. Vandaag was ook relatief hoog. Maar uiteindelijk gaat het om het gemiddelde, niet om de pieken. Maar met dit soort tarieven is een accu extra interessant, zowel in NOM mode als terugleveren.

Zonneplan stroomrekening vandaag, tot nu: -0,03 Euro en de HomeWizard Plug waar de accu op aan zit gesloten: -0,23 Euro vandaag incl. laadverliezen. Er gaat dus 4.6 kWh naar de accu en dan komt er 3.7 kWh uit (10-100%, dus niet 0-100%). Je verliest dus 0.9 kWh op 3.6 kWH, dat is 25% verlies, best fors. Morgen verwacht ik een hogere opbrengst.
[Afbeelding]

Vanmiddag is de accu overigens 100% met zonnestroom geladen. Vandaag 1 paar PV-kabels binnengekomen, de ander is vertraagd, had blijkbaar net de laatste, maar goed, eerst maar 1 zonnepaneel aansluiten dan. Vrijdag komt de elektricien langs voor de Shelly installatie, dan dit weekend eens kijken hoe het laden met 1 (van de 2) zonnepanelen icm NOM gaat, zin in. Mijn vrouw begrijpt echt helemaal niets van mijn enthousiasme :)
Haha. Van de winst een bos bloemen kopen. Dan snapt ze het wel 😜. Ken het hoor. Ook hier snappen ze er niks van en vinden ze het prima. Zolang het allemaal maar werkt wanneer ze het nodig hebben. Doe meer met HA. Batterij volgt. HW staat nog steeds in bestelling. Duravolt zou interessant kunnen zijn..... staan nog wel wat vragen open. Flexibel aan te sturen met HA o.a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Taro schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:11:
[Afbeelding]
Ik zag het ook, gelukkig heb ik wel sturing waarbij enkele zaken automatisch uitgaan rond de hele dure momenten. Maar dit zijn zeker de momenten waarbij ik graag mijn batterij configuratie al had willen hebben :+
[...]

In het algemeen. We kennen enkele balkon batterij setups die te koop zijn in Nederland, desondanks zijn er meerdere merken/varianten die op de balkon batterij bandwagon zijn gesprongen.

Over het algemeen zijn deze balkon batterijen primair bedoeld voor de Duitse markt en om opwekking van de bijbehorende PV-set in de batterij te stoppen (via de rechtstreeks MC4-aansluiting). De gebruikte app is vaak simpel in opzet en heeft geen ondersteuning voor (bijvoorbeeld) automatische aansturing via dynamische energietarieven.

In Nederland daarentegen hebben wij meer dan genoeg PV-installaties actief icm reguliere energieaanbieders. Vaak maken deze groep (zoals mijn schoonouders) voornamelijk gebruik van gas: voor hun zal spelen met opladen op goedkope uren en verkopen op dure uren niet echt een issue zijn maar willen ze wel de extra opwekking of de daltarieven gebruiken om bijvoorbeeld alleen de avond en-of nacht te overbruggen bijvoorbeeld.

Een HW plugin-batterij is op dat soort momenten gewoon overkill en zo'n complete set met PV erbij ook. Zo'n batterij van 1.6Kw is vaak genoeg voor deze situaties en de instelling in de app in feite ook, maar dan moet het wel mogelijk zijn om deze gewoon op te laden via het stopcontact waarbij een slimme stopcontact met aansturing voldoende zal zijn. Totale kosten zou 850 tot 900 euro zijn in deze omstandigheden en dan is het geen zelfbouw batterij (mijn schoonouders bijvoorbeeld zijn niet echt gediend van een zelfbouw oplossing).

In any case: vandaag stond de koerier dus voor de deur voor de aflevering van mijn set. Ware het niet dat ik buiten de deur was (externe afspraak) en mijn vrouw moest toch naar kantoor. Dus helaas, de batterij vanmiddag volgooien en verkopen voor een hoog dynamisch energiebedrag ging vandaag aan mijn neus voorbij (morgen weer een poging).

[ Voor 13% gewijzigd door nwagenaar op 05-11-2024 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een tijdje rondgekeken, bijna een HW gekocht maar dat toch niet gedaan vanwege het niet dynamisch kunnen laden van groene stroom in de nacht. De eerste keuze is nu waarschijnlijk een Duravolt of andere whitelabel Marstek, die keuze hangt nog vast aan een lokale api en daarmee Home Assistant integratie.

Het doel is voornamelijk meer nom gebruik, en in de nachtelijke groene/goedkope uren volgooien voor de warmtepomp en ochtendspits.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Reactie van Zendure ontvangen op mijn vragen:

Tibber ondersteuning?
- We are currently in preliminary communication with Tibber and hope to confirm the cooperation as soon as possible.

Verbeteren slider?
- I have collected your feedback and send it to our engineering team, they will evaluate and let me know.

Home Assistant ondersteuning?: ( *O* _/-\o_ )
- Yes, it is already in next year's product roadmap, will be released to the public based on actual circumstances.

"Additionally, Zendure today kicks off its black friday early bird" -> Heb een PDF ontvangen waarin o.a. de volgende deals staan:
  • Hyper 2000 + AB1000S + 2x455W Rigid Solar Panels: €1,139
  • Hyper 2000 + AB1000S + 2x435W Bifacial Solar Panels: €1,199
  • Hyper 2000 + AB1000S + 4x455W Rigid Solar Panels: €1,259
  • Hyper 2000 + AB1000S + 4x435W Bifacial Solar Panels: €1,099
Zo te zien nog geen losse omvormers met alleen accu's.

Ik heb overigens nog een algemene 3% en 5% kortingscode voor als iemand geïnteresseerd is:
  1. K6DGJJKZAA3F, 5% korting op de AB2000S accu
  2. 579VN9JR, 3% korting op een aantal op de frontpage genoemde producten, niet te combineren met de 5% hierboven.
Voor de volledigheid: Dit zijn algemene kortingscodes, niet van mij, ook geen referralgedoe ofzo.

Morgenavond weer een paar uurtjes ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1auHvR8TyMmawlX5ffrR7g2mmn4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4FHChOEZD9oQJZcu2QmneEdP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:23
Taro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:28:

Tibber ondersteuning?
- We are currently in preliminary communication with Tibber and hope to confirm the cooperation as soon as possible.

Verbeteren slider?
- I have collected your feedback and send it to our engineering team, they will evaluate and let me know.

- Yes, it is already in next year's product roadmap, will be released to the public based on actual circumstances.

"Additionally, Zendure today kicks off its black friday early bird" -> Heb een PDF ontvangen waarin o.a. de volgende deals staan:

Ik heb overigens nog een algemene 3% en 5% kortingscode voor als iemand geïnteresseerd is:
  2. 579VN9JR, 3% korting op een aantal op de frontpage genoemde producten, niet te combineren met de 5% hierboven.
Voor de volledigheid: Dit zijn algemene kortingscodes, niet van mij, ook geen referralgedoe ofzo.

[Afbeelding]
Als ik dit zo bekijk dan is een HW batterij in verhouding goedkoper of reken ik nou helemaal krom?

Ik zit een beetje te oriënteren op de thuisaccu om teruglevering te minimaliseren en de nachten te overbruggen.

Anker en die zendure lijken wel leuk voor op de garage met de zonnepanelen maar als je puur accu kijkt dan zijn ze duurder in verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
jeppekroezen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:50:
[...]

Als ik dit zo bekijk dan is een HW batterij in verhouding goedkoper of reken ik nou helemaal krom?

Ik zit een beetje te oriënteren op de thuisaccu om teruglevering te minimaliseren en de nachten te overbruggen.

Anker en die zendure lijken wel leuk voor op de garage met de zonnepanelen maar als je puur accu kijkt dan zijn ze duurder in verhouding.
Dit zijn aanbiedingen incl. 2 en 4 zonnepanelen, dus qua prijs niet te vergelijken met enkel een HW accu. Voor 1399 Euro heb je een 2 kWh accu met 800/1200 Watt omvormer (https://eu.zendure.com/pr...00?variant=48398884995410), die modulair uitbreidbaar is, met veel meer aansturingsopties en daar gaat nu 5% korting af. Je kunt gewoon via AC laden en hoeft de zonnepaneel aansluitingen niet te gebruiken. Je kunt dan ook gewoon via het net opladen, ontladen wanneer je wil, automatisch in stroom handelen, ze kunnen buiten staan (IP65), er zit verwarming in, een brandblusser, er zitten aansluitingen voor zonnepanelen op, Home Assistant ondersteuning komt eraan, 1200 Watt ipv 800 Watt laden, etc.

Afhankelijk van je situatie en doel kan een HW Accu een betere keuze zijn als je een vast contract hebt, alleen met zonnestroom wil laden en daarna NOM. Voor alle andere situaties zou ik altijd naar een oplossing kiezen met meer mogelijkheden. Ik zou met dynamische tarieven incl. EV verlies maken op iedere cycle van de HomeWizard en dus is die voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13
Taro schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:02:
[...]

Zonneplan stroomrekening vandaag, tot nu: -0,03 Euro en de HomeWizard Plug waar de accu op aan zit gesloten: -0,23 Euro vandaag incl. laadverliezen. Er gaat dus 4.6 kWh naar de accu en dan komt er 3.7 kWh uit (10-100%, dus niet 0-100%). Je verliest dus 0.9 kWh op 3.6 kWh, dat is 25% laadverliezen, best fors, mogelijk heeft de 2,5mm2 verlengkabel van 15 meter hier ook een negatieve invloed op. Morgen verwacht ik een hogere opbrengst.
[Afbeelding]

Met laad/ontlaad verliezen van het net zit ik met mijn Zendure systeem tussen de 16-20%.
Afhankelijk met hoeveel Watt je terugleverd, met 1000 Watt kom ik op 20%.
Je moet rekenen op 10% laad 10% ontlaad verliezen op elk systeem
Dit zijn normale waardes btw op elke thuis batterij.

Heb een aparte voeding met 5X4mm2 liggen naar zolder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Taro leuk de response en die aanbiedingen voor Black Friday, ware het niet dat ze niet rechtstreeks versturen naar Nederland (iig, vorige week nog niet met de Halloween aanbieding) net zoals de EU shop van Anker.

Overigens heb ik ook contact gehad met Anker Support voor de ondersteuning van dynamische energietarieven in hun app: ze hebben het iig doorgestuurd naar het ontwikkelteam als request en ik word geïnformeerd als het op de roadmap komt.

Als het goed is wordt vandaag voor 10 uur mijn set afgeleverd, mijn HA config staat al klaar voor een NOM-configuratie van een Duitse blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
nwagenaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:45:
@Taro leuk de response en die aanbiedingen voor Black Friday, ware het niet dat ze niet rechtstreeks versturen naar Nederland (iig, vorige week nog niet met de Halloween aanbieding) net zoals de EU shop van Anker.
Ze hebben nog geen NL goedkeuring, die verwachten ze in december wel te hebben. Hopelijk kunnen we dan/daarna wel in NL laten leveren, want ik wil er nog 2-4 accu's bij met tarieven zoals vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
Ik ken bifacial panelen maar wat zijn rigid zonnepanelen? Bifacial is toch niet slap/soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33

Bravo

Second Best

Taro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:28:

Tibber ondersteuning?
Is dit voor het ophalen van de dynamische prijzen of de integratie in het Tibber platform? Als het gaat om de dynamische prijzen zou het jammer zijn als je dan verplicht bij een energieaanbieder moet zitten om dat te laten werken
Verbeteren slider?

Leuk vooruitzicht. Ben benieuwd of dat dan lokale besturing is via een API, of dat je alsnog via de cloud de aansturing via hun servers moet doen.

[Afbeelding]
Keep us posted, erg benieuwd wat de 'verdiensten' zijn met de avondpieken van deze week op spread van de day-ahead prijzen.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
Ik ken bifacial panelen maar wat zijn rigid zonnepanelen? Bifacial is toch niet slap/soepel?
Nee, rigid zonnepanelen is een puur marketing ding en heeft geen enkele meerwaarde, dit zijn gewoon normale panelen die mogelijk qua afmetingen afwijken (bv deze 100W versies met 98 x 3 x 58,6 cm), maar deze kleinere maat met minder capaciteit in Wp, wat ook logisch is, tenslotte zitten daar geen andere cellen op dan bij "normale" panelen.

[ Voor 44% gewijzigd door MacD007 op 06-11-2024 10:00 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:36:
[...]

Is dit voor het ophalen van de dynamische prijzen of de integratie in het Tibber platform? Als het gaat om de dynamische prijzen zou het jammer zijn als je dan verplicht bij een energieaanbieder moet zitten om dat te laten werken
Er is native Nordpool (EPEX/Dynamisch) ondersteuning in de app, het gaat om de P1 meter integratie zodat je niet per se een Shelly (Pro) 3EM nodig hebt om nul op de meter te kunnen aansturen. Misschien gaan we ook wel iets met gridrewards ofzo doen, we gaan het zien.
Leuk vooruitzicht. Ben benieuwd of dat dan lokale besturing is via een API, of dat je alsnog via de cloud de aansturing via hun servers moet doen.
Hopelijk lokaal om problemen zoals ik regelmatig bij Ecoflow langs zie komen te vermijden. Aan de andere kant hebben veel partijen zoals SolarEdge enzo dat wel gewoon goed voor elkaar.
Keep us posted, erg benieuwd wat de 'verdiensten' zijn met de avondpieken van deze week op spread van de day-ahead prijzen.
Doe ik. Vanochtend heel vroeg ook het eerste zonnepaneel aangesloten. Helaas is het erg bewolkt, dus de opbrengst zit zo rond de 10-18 Watt en soms even 0. Maar goed, het werkt :) Als de piek vanavond is geweest en de accu's leeg zijn deel ik wel even een update van de HomeWizard Plug stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Horla schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
De 2 zonnepanelen die ik van Zendure heb ontvangen zijn 420 Wp Longi: LR5-54HTH-420M. Ze hebben ook flexibele zonnepanelen die je kunt buigen en op bijv. een dak met golfplaten kunt leggen, of neer kunt zetten op de grond. Daarom zullen ze "rigid" wel toevoegen als zijnde: niet-flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Mijn pakket is binnengekomen (ze waren later ivm een defect met het transportmiddel).

In totaal bestaat het uit 13 dozen, waarvan 4 RS50B Rigid Solar Panels. Ik had wel gekeken naar de maten ivm de ruimte op het dak bij de schuur, maar ze zijn erg lomp met 2m28cm lang en 1m 13cm breed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
nwagenaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:52:
In totaal bestaat het uit 13 dozen, waarvan 4 RS50B Rigid Solar Panels. Ik had wel gekeken naar de maten ivm de ruimte op het dak bij de schuur, maar ze zijn erg lomp met 2m28cm lang en 1m 13cm breed...
Ik heb inmiddels de eerste op een houder in de achtertuin staan (Vandaag maar liefst 98 Wh opgewekt 8) ) en sowieso zijn het behoorlijke units van dichtbij vs verder weg op een dak...

Maar stonden de maten dan verkeerd op de website?

En hoeveel opslagcapaciteit heb je nu ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Taro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:28:
[...]

Ik heb inmiddels de eerste op een houder in de achtertuin staan (Vandaag maar liefst 98 Wh opgewekt 8) ) en sowieso zijn het behoorlijke units van dichtbij vs verder weg op een dak...

Maar stonden de maten dan verkeerd op de website?

En hoeveel opslagcapaciteit heb je nu ontvangen?
De maten waren goed op de website en ik heb netjes gecheckt of het kan (geen probleem), maar ik verbaas me dan alsnog over de grootte en hoe lomp dat ze zijn :+

Ik heb de set met 2 x E1600, dus 3.2Kw en 4x520W zonnepanelen erbij. Koppelen ging vlot en zowel de inverter als de batterijen zijn voorzien van de laatste firmware. Momenteel worden ze al gezien in HA, heb alleen nog geen tijd gehad voor de verdere config.

Met een beetje geluk heb ik zaterdag alles op het dak en de batterijen netjes in de schuur verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De accu is op 10% aanbeland. De score voor vandaag, incl. hickup door een instellingsfoutje aan het begin van de ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgo-ioRHAoizQ9xl3aVhnao96y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhLNYfEvTECmvBA3ea4PQXlv.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUIJI8zjr-Tq4x7_DiJupxLvl9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEhInoAlgrbUmPvLtbBYBpVa.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xasQkDxRKvPISDkag0gHhVLoPV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvINzvXegW4T2XW2ydBQ2EfM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus zo'n 2,5+ Euro in de plus omdat de accu met wat lading erin hier arriveerde. Inmiddels 1 zonnepaneel aangesloten en op de houder geplaatst, maar dat zet met dit weer geen zoden aan de dijk. En de kabel klikt niet goed vast, maandag komt hopelijk de 2e kabel binnen, als die wel vastklikt dan moet de eerste retour. 2 panelen moeten met dit grijze bewolkte weer in ieder geval de laadverliezen kunnen compenseren en op mooie dagen meer. We gaan het wel zien, vandaag in ieder geval de 4 dure pieken incl. 80+ ct/kWh doorgekomen zonder wat te verbruiken, dat is al een mooie vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 16:52
voor de mensen met een Zendure systeem, kun je hier ook een ander apparaat met een stekker op aansluiten zodat je in geval van een stroomstoring ook een vorm van noodstroom hebt?

Ik heb dit gezien op de Deye en dit lijkt me erg handig om mijn netwerk en NAS bij een korte stroomstoring toch aan het werk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Interessant topic. Ik ga me inlezen en deze volgen. Recent gekeken naar een thuisbatterij van Soly omdat mijn werk daar een bruto/netto regeling mee heeft. Die leveren Sungrow. Die was een maatje groter qua prijs en randvoorwaarden dan ik op gehoopt had. Ik wil graag of mijn fietsenschuurtje neerzetten (via stekker, of op de bedrading), of in de technische ruimte boven achter de zonnepanelen. We hebben twee sets panelen op het dak en wekken veel meer stroom op dan we gebruiken. Deze via de batterij zoveel mogelijk gebruiken is interessant. Voor nu blijf ik nog even weg van dynamische energiecontracten. We hebben wel een digitale, maar geen slimme meter. Daarmee vallen een aantal van de huidige stekker thuisbatterijen zo te zien weg als optie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HiBe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:31:
voor de mensen met een Zendure systeem, kun je hier ook een ander apparaat met een stekker op aansluiten zodat je in geval van een stroomstoring ook een vorm van noodstroom hebt?

Ik heb dit gezien op de Deye en dit lijkt me erg handig om mijn netwerk en NAS bij een korte stroomstoring toch aan het werk te houden.
Als ik je goed snap wil je via de stekker deze weer aan een WCD stoppen om in je huis in geval van een stroomuitval in je huis tenminste een beetje stroom hebben. klopt dit ?

Antwoord: Nee, dit is door de netcode verboden (los even wat daar de NEN1010 over aangeeft), wat wel kan is dat bepaalde merken een aparte uitgang (WCD AC 230V) bieden die als noodstroom kan gebruikt kan worden.
Echter mag je deze dus niet koppelen aan je huisinstallatie maar enkel koppelen aan apparatuur (bv je CV keltel, warmtepomp (hoewel je daar niet echt blij van zult worden, je batterij kan dan wel erg snel leeg zijn), koelkast, vriezer ed. het maximaal vermogen is vaak wel beperkt, dus een vriezer cq koelkast zou prima kunnen, maar geen zware systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:21:
[...]

De 2 zonnepanelen die ik van Zendure heb ontvangen zijn 420 Wp Longi: LR5-54HTH-420M. Ze hebben ook flexibele zonnepanelen die je kunt buigen en op bijv. een dak met golfplaten kunt leggen, of neer kunt zetten op de grond. Daarom zullen ze "rigid" wel toevoegen als zijnde: niet-flexibel.
hier de bijbehoorende afmetingen van deze panels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMrMOeF3-8HYzchG4F2WxA1Icts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HrjPmKV5buJr8qN7HSnsg5aw.png?f=fotoalbum_large
bron: spec's longi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 16:52
MacD007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
[...]

Als ik je goed snap wil je via de stekker deze weer aan een WCD stoppen om in je huis in geval van een stroomuitval in je huis tenminste een beetje stroom hebben. klopt dit ?

Antwoord: Nee, dit is door de netcode verboden (los even wat daar de NEN1010 over aangeeft), wat wel kan is dat bepaalde merken een aparte uitgang (WCD AC 230V) bieden die als noodstroom kan gebruikt kan worden.
Echter mag je deze dus niet koppelen aan je huisinstallatie maar enkel koppelen aan aparatuur (bv je CV keltel, warmtepomp (hoewel je daar niet echt blij van zult worden, je batterij kan dan wel erg snel leeg zijn), koelkast, vriezer ed. het maximaal vermogen is vaak wel beperkt, dus een vriezer cq koelkast zou prima kunnen, maar geen zware systemen.
ik wil deze niet terugvoeren naar het huis, het is inderdaad voor kleine belastingen (denk NAS, KPN router). de vraag is of Zendure ook zo'n aparte uitgang heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HiBe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:59:
[...]

ik wil deze niet terugvoeren naar het huis, het is inderdaad voor kleine belastingen (denk NAS, KPN router). de vraag is of Zendure ook zo'n aparte uitgang heeft.
Ja, de Ace 1500 heeft deze, zelfs 2 WCD, kun je aan/uit zetten met het kleine knopje daarnaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze2snT6b88dHS-MXOr0Z_VyqLcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4TE0Fqi7hVqJuZIuKjukKYk.png?f=fotoalbum_large
bron: https://eu.zendure.com/products/ace-1500

Let op in deze prijs die je hierboven ziet is dus nog geen batterij inbegrepen. Met een AB2000 (1.920kWh) batterij wordt dit dus bijna 1.300 euro. Dat is dus bijna 1 kWh weiniger dan een HW thuis Batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EHCKUhtDNVgiSRCSXkB5XYWSDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/25w1a9Aedi6WnS0I8y6orthi.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 07-11-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Op verzoek topicstarter info verwijderd.

@MacD007 https://solarpowersupply.nl/bluetti-balkonsystemen

[ Voor 255% gewijzigd door BenEco op 08-11-2024 02:04 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BenEco schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:24:
[...]

[Afbeelding]
Deze heeft vier WCD, draadloos opladen telefoon, usb enz. en belastbaar tot 2000W. Bluetti AC200MAX Expandable Power Station.
Maar kan deze ook via een WCD terugleveren (max 800W) ? of is dit een puur extern powerstation wat je extern kunt gebruiken ? want dan is dit geen product wat we hier bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:02
Kan iemand in vertellen wat de verschillen zijn tussen de diverse omvormerspan Zendure, of waar ik dat kan vinden.
Die Zendure website vind ik niet zo duidelijk, je zie ze met en zonder microinverter en of hub en je leest 800 ,900 en 1200W.
Heb zelf al een paar HomeWizzard accu's besteld maar volg met interesse de verschillende thuisaccu topics voor het geval dat HW nog later gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Josh77 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:28:
Kan iemand in vertellen wat de verschillen zijn tussen de diverse omvormerspan Zendure, of waar ik dat kan vinden.
Die Zendure website vind ik niet zo duidelijk, je zie ze met en zonder microinverter en of hub en je leest 800 ,900 en 1200W.
Heb zelf al een paar HomeWizzard accu's besteld maar volg met interesse de verschillende thuisaccu topics voor het geval dat HW nog later gaat leveren.
Laten we hem omdraaien: Wat heb je nodig en wat zoek je? Want dan kan aangegeven worden welke het beste bij je past en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Taro In eerste instantie wil ik mijn eigen zonnestroom zoveel mogelijk gebruiken, dus NOM.
Daarnaast zou ik ook de accu's op willen laden met enkele extra zonnepanelen in combinatie met een backup uitgang voor eventuele stroomonderbrekingen. Ik weet dat HW dat ook niet heeft en dat vond jammer.
En zoals deze sombere dagen zou je hem moeten kunnen instellen dat hij midden en op de dag laad in combinatie met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Josh77 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:00:
@Taro In eerste instantie wil ik mijn eigen zonnestroom zoveel mogelijk gebruiken, dus NOM.
Daarnaast zou ik ook de accu's op willen laden met enkele extra zonnepanelen in combinatie met een backup uitgang voor eventuele stroomonderbrekingen. Ik weet dat HW dat ook niet heeft en dat vond jammer.
En zoals deze sombere dagen zou je hem moeten kunnen instellen dat hij midden en op de dag laad in combinatie met een dynamisch contract.
Heel herkenaar. Eventueel een overschot op dynamisch terugverkopen op het net zou naast dit mooi zijn. Afgelopen dagen waren die kansen er. Geeft een klein stukje extra rendement. Wil je hem ook zelf kunnen aansturen? Dmv Home Assitant bijvoorbeeld? Lokale Open Api heb je dan nodig (als ik het goed gelezen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Dat terugverkopen hoeft van mij niet eens als ik maar die avond piekprijs periode kan overbruggen want daar zit onze piek in stroom vraag ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Josh77 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:00:
De Zendure ACE1500 ondersteunt off-grid AC-in/out, maar geen PV aansluiting. De Hyper 2000 ondersteunt 4x PV en AC laden/ontladen, maar niet off-grid AC.

Ik vermoed dat je met de 3 wensen (PV, off-grid & AC-laden) niet met maar 1 product uitkomt bij Zendure.

Heb hier de Hyper 1200 in gebruik en de ACE1500 liggen, de ACE1500 is fijn voor noodgevallen, maar zal ik verder vermoedelijk nooit gebruiken. De Hyper 2000 laadt & ontlaadt nu mooi via AC en laadt ook via PV, die is top voor dagelijks gebruik. Kan ook evt. terugleveren aan het net.

Zou een combi van ACE1500 + HUB een oplossing voor je zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Taro. Het begint me nou wel iets duidelijker te worden maar bij die ACE1500 +HUB komt ook nog een microinverter. Het zou een optie kunnen zijn maar het systeem wat jij nu test is ook wel een mooie alles in een oplossing behalve de off grid functie. Ik blijf het volgen, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Josh77 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:25:
@Taro. Het begint in nou wel iets duidelijker te worden maar bij die ACE1500 +HUB komt ook nog een microinverter. Het zou een optie kunnen zijn maar het systeem wat jij nu test is ook wel een mooie alles in een oplossing behalve de off grid functie. Ik blijf het volgen, bedankt.
Ik heb begrepen dat er mogelijk een uitbreiding voor de Hyper 2000 volgt waarmee deze ook off-grid te gebruiken zal zijn. Dan heb je volgens mij een mooie totaaloplossing, maar eerst maar eens zien hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
Misschien iets om alvast rekening mee te houden, behalve 'handelen' met een dynamisch contract zijn de netbeheerders (Liander etc) ook aan het kijken naar variabele aansluitkosten, dus 'programmatisch" laden vanuit het net wordt ook interessant voor 'PV en enkel NOM met vast/variabel'.
Doorklikken naar (en downloaden van) de pdf in dit artikel:
https://www.solar365.nl/n...t-ontlasten-66A8B3B0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Josh77 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:28:
voor terugleveren richting je thuis netwerk zit je vast aan die 800W limiet als je eea via een stekker en WCD wilt gaan aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HenkS_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
Misschien iets om alvast rekening mee te houden, behalve 'handelen' met een dynamisch contract zijn de netbeheerders (Liander etc) ook aan het kijken naar variabele aansluitkosten, dus 'programmatisch" laden vanuit het net wordt ook interessant voor 'PV en enkel NOM met vast/variabel'.
Doorklikken naar (en downloaden van) de pdf in dit artikel:
https://www.solar365.nl/n...t-ontlasten-66A8B3B0.html
even een korte deel van dit artikel en hier zie je direct weer wie hier achter zit.
"De kosten voor energieleveranciers zullen ook stijgen door de verhoogde complexiteit van de energie rekening. Omdat de energieleveranciers verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de energierekeningen zullen er kosten moeten worden gemaakt voor het maken van de aanpassingen en het uitleggen hiervan"

dit is dus totale onzin, juist omdat 80% van de gegevens gewoon door de netwerkbedrijven al wordt aangeleverd, het enige wat de e-boeren hier nog moeten doen is hun eigen prijs per kWh (afhankelijk van je contract) er bij te zetten plus hun eigen kosten.

In de nieuwe structuur krijgen zij dus opnieuw deze gegevens van de netwerkbeheerders ( en ja die hebben hier dus wel een hele kluif aan (maar in feite is dit puur automatisering en in de voorgestelde manier van berekening is dit ook nog eens behoorlijk simpel.)
De E-boeren zelf hebben voor deze netwerkkosten infeite totaal geen enkele meerkosten aan omdat zij deze dus al kant en klaar aangeleverd krijgen.
Voor de batterij bezitters kan het dus wel een voordeel zijn om hierop in te kunnen spelen, bedenk echter dat dit soort batterijen gezien hun zeer beperkte levering (800W) hier maar een zeer geringe invloed op kunnen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-11-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam online deze tegen voor 890,--
Gezien de PV inputs ook prima te voeden met 2 laders (14A+20A)
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JxQW2VqwR7DK/OYMOW2G/1200x1200.jpg

Is dit niet een goedkopere optie wanneer ik voldoende heb aan die 2.4Kw?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Vanmiddag is de Shelly Pro 3EM geïnstalleerd. De afgelopen periode zowel handmatige als dynamische modus getest, nu op Slimme CT mode ingesteld om die eens te gaan testen. Aangezien de dynamische tarieven vandaag & morgen te weinig spread hebben en de tarieven geen hoge uitschieters hebben wil ik eens nul op de meter testen icm goedkoop dynamisch inkopen én PV stroom opslaan bij een overschot.

De accu is inmiddels bewust leeg, dus vanavond geen NOM mogelijk. Als het goed is zal de accu morgenochtend zowel vanuit PV overschot opladen én mogelijk aanvullend dynamisch (kan ik nu nog niet zien ivm Duitse tarieven die pas na 0:00 zichtbaar worden in de app) ook iets laden. Als er geen overschot en er dus een tekort is zal de accu bijspringen.

Shelly Pro 3EM in NOM mode, ter test even van 10->20% opgeladen (niet zo handig voor de verdiensten, maar technisch natuurlijk even noodzakelijk ;) ) en je ziet dan dat het mooi tussen -10 en +50 Watt schommelt en de 3 fases worden gecombineerd. Je kunt ook 1 fase compenseren, maar heb alle 3 gecombineerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeSNCJuMzNlyPE5tIFweanDwH7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t91eLlgM9COqrscQc0pD0CTT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat resulteert in nul op de meter, kan ik bijv. ook via de Zappi laadpaal controleren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXeYi56hxkZN9qPkE0W5njtTLDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXr5dNVhM2NsPPz475XQS2o3.jpg?f=fotoalbum_large

Shelly gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMNmK1nXcRhnqgb2QN5zpRk4qX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5ekTr7jHdt54oChYxMlMijz.jpg?f=fotoalbum_large

En een dynamisch tarief ingesteld om mee te laden, op basis van Nord Pool, maar helaas wel de Duitse ipv Nederlandse tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bD5quccK3rnED_qB_nTBNA9eCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6Tv3OShdIHh3vzcosRrhWxP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dus nu de verdiensten via de HomeWizard Plug om zeep helpen, maar gewoon benieuwd naar Nul op de Meter (NOM) en hopelijk ondanks het grijze weer toch morgen een paar kWh om dat te kunnen testen.

De elektricien had 2 werknemers meegenomen en ze wilden graag meer weten over dergelijke accu's om evt. thuis ook in te gaan zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Het duurde even, maar ik heb de Anker integratie in HA werkend gekregen icm automations. Middels een Duitse Blog (https://www.simon42.com/anker-solix-home-assistant/) en een YT (YouTube: Anker Solix - Home Assistant Integration & Energiedashboard ⚡) is het (in theorie) gelukt waarbij de batterijen netjes worden weergegeven in het Energie dashboard.

Kleine tip: de blog/YT is natuurlijk in het Duits, als gevolg daarvan zijn de sensoren in de automations/templates een kleine uitdaging, maar middels de YT kun je relatief eenvoudig de correcte sensor-benamingen boven tafel krijgen. Overigens zit er een fout in de sensor-template behorende bij "Wohnung Leistungsbedarf gesamt (Watt)", de device class moet power zijn en niet energy om waardes te krijgen.

Vandaag ga ik de zonnepanelen plaatsen op de schuur zodat de volledige integratie zijn ding gaat doen (dat wil zeggen, de NOM implementatie met de panelen aangesloten op de Anker batterijen). In theorie kan ik de automation aanpassen dat de batterijen geforceerd moet gaan dischargen bij de duurdere uren (icm Dynamisch energie).

Desondanks vermoed ik dat het uiteindelijk handiger zal zijn om de zonnepanelen op een eigen PV-inverter te zetten (bijvoorbeeld icm een 800W stekker aansluiting) en gebruik te maken van (bijvoorbeeld) de Zendure AC to Solar Connector Adapter om de batterijen via een automation geforceerd op te laden bij opwekking en-of goedkope uren (ideaal icm Dynamische Energie aanbieders) en te dischargen bij de duurdere uren. Effectief zou dat minimaal 200 euro per batterij meer kosten (dus ik houd het vooralsnog in mijn achterhoofd) maar het is dus wel mogelijk om dit via HA te realiseren en om de tekorkomingen in de applicatie te omzeilen.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 09-11-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

D_Jeff schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:50:
Omdat de netbeheerders de aankomende 5 jaar regelmatig groot onderhoud moeten uitvoeren, kan een thuisaccu met een stekker ook als UPS dienen.

Tijdens deze onderhoudsmomenten zal de stroom van het net gehaald worden, maar is toch weer even vervelend als de vriezer compleet ontdooit in die tijd.
De afgelopen maand heeft stedin bijna weekelijks een werkdag de stroom hier in de postcode afgekoppeld voor onderhoud.
is wel een eye opener.
hele dag geen stroom, terwijl er 10kWh capaciteit in de lifepo4 thuisaccu's zitten, maar die kunnen niks leveren als ze losgekoppeld zijn van het net.

ik heb net weer een brief ontvangen dat volgende week weer netonderhoud is. Dus ben ik aan het kijken naar powerstations.

Mijn 3 ups'en hebben ieder misschien 4 minuten volgehouden omdat deze loodaccu's zijn die al 3-4 jaar oud zijn. ik ben momenteel aan het testen of ik de interne loodaccu kan vervangen met een lifepo4 counterpart (is nu aan het opladen). zodat ik tenminste misschien nog een uurtje internet heb.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als een uurtje internet het doel is is een hotspot via je mobiel (of desnoods een 4/5g router) een stuk goedkopere oplossing gok ik zo. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt doen met dat internet en op wat voor apparatuur, maar daarvoor kun je denk ik beter zoeken naar een pc met laag stroomverbruik of gewoon een laptop met eigen accu, dan je stroomopslag opschalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:11:
De accu is op 10% aanbeland. De score voor vandaag, incl. hickup door een instellingsfoutje aan het begin van de ochtend:
[Afbeelding]

Deze week tot nu toe:
[Afbeelding]

Vorige week:
[Afbeelding]

Nu dus zo'n 2,5+ Euro in de plus omdat de accu met wat lading erin hier arriveerde. Inmiddels 1 zonnepaneel aangesloten en op de houder geplaatst, maar dat zet met dit weer geen zoden aan de dijk. En de kabel klikt niet goed vast, maandag komt hopelijk de 2e kabel binnen, als die wel vastklikt dan moet de eerste retour. 2 panelen moeten met dit grijze bewolkte weer in ieder geval de laadverliezen kunnen compenseren en op mooie dagen meer. We gaan het wel zien, vandaag in ieder geval de 4 dure pieken incl. 80+ ct/kWh doorgekomen zonder wat te verbruiken, dat is al een mooie vooruitgang.
Dit is een mooi voorbeeld dat zelfs een heel mooi thuis-accu systeem gevoed met zonnestroom je de accu niet vol kunt krijgen.
hier een grafiek van mijn eigen situatie (gisteren) waarbij je duidelijk kunt zien dat het beetje wat je aan zonnestroom binnenkrijgt direct door je eigen verbruik wordt opgenomen en er dus niets overblijft om in een batterij te stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZvnCdbhOUM1F2BmtFbL73zriQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn9pnxDqp81GLAU3MqDNhtLR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:33:
Als een uurtje internet het doel is is een hotspot via je mobiel (of desnoods een 4/5g router) een stuk goedkopere oplossing gok ik zo. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt doen met dat internet en op wat voor apparatuur, maar daarvoor kun je denk ik beter zoeken naar een pc met laag stroomverbruik of gewoon een laptop met eigen accu, dan je stroomopslag opschalen.
voor internet heb je afhankelijk of je nog koper cq kabel hebt of dat je al naar glasvezel bent overgestapt meerdere verbruikers (zeker bij glasvezel)
Tel je aansluitwaarde van die toestellen eens bij elkaar op om te kijken wat je behoefde is.
Even los van de computer zelf, in dit geval is een laptop met zijn eigen stroomvoorziening (die dan wel vol moet zijn je enige nuttige oplossing) cq je telefoon of tablet.
Je komt dan al snel op 3-4A (modem ed) = circa 700W (zal vermoedelijk echter wel een stuk minder zijn, maar reken maar op zeker zo'n 250-300W verbruik)..
Wat een modem verbruikt kun je overigens prima met een energiemeter controleren.
Een gemiddelde PC met scherm verbruikt al snel 600-900W, dat is dus in 1 uur al snel 600-900Wh.

Dus alleen al voor voor je internet zou je met een 2,5 kWh thuis-batterij het net 8 uur vol kunnen houden, mits deze thuis-batterij ook off-grid via een WCD ondersteund en deze naast je modem ed staat.
Dus een hoop mits en maren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:43:
[...]

Dit is een mooi voorbeeld dat zelfs een heel mooi thuis-accu systeem gevoed met zonnestroom je de accu niet vol kunt krijgen.
hier een grafiek van mijn eigen situatie (gisteren) waarbij je duidelijk kunt zien dat het beetje wat je aan zonnestroom binnenkrijgt direct door je eigen verbruik wordt opgenomen en er dus niets overblijft om in een batterij te stoppen.
[Afbeelding]
Klopt, de 4 kWh accu heeft vannacht een aantal uurtjes tegen de goedkoopste dynamische tarieven geladen en is om 5:30 in NOM-mode gegaan toen die 84% was. Tot een half uur geleden deden zowel de zonnepanelen op het dak als het enkele paneeltje nog niets en liep de accu leeg tot 44%. Nu leveren de panelen op het dak ongeveer 225 Watt op (geen vetpot in deze periode ;) ) en het ene aangesloten paneeltje zo'n 18-20 Watt. De accu wordt nu soms met 20-40 Watt opgeladen om daarna met 50-150 Watt te ontladen en geeft dan een range aan van 11 uur tot soms wel 2 dagen + 2 uur resterend.

Zonder vannacht goedkoop dynamisch aan te hebben gevuld was de accu nu volledig leeg geweest en had ik met alle panelen dus niet het huisverbruik kunnen afdekken, laat staan de accu opladen.

Ik wist het door de vele simulaties en berekeningen gelukkig al en heb daarom bewust niet voor de HomeWizard Battery gekozen, maar gekeken naar een set met meer mogelijkheden en tot nu toe bevalt dit in ieder geval prima. Vanavond komt de 2e PV-kabel binnen, het 2e paneel staat buiten al klaar op de houder om aangesloten te worden. Dan gaat er dus in deze periode zo'n 40-70 Watt/uur in de accu gedurende een aantal uurtjes. Je hebt er natuurlijk geen reet aan, maar het is wel leuk dat het kan. In de zomer kan je na een paar uur laden wel echt de avond en nacht overbruggen.

Zal aan het eind van de dag weer even wat grafiekjes delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:04
MacD007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:58:
[...]

voor internet heb je afhankelijk of je nog koper cq kabel hebt of dat je al naar glasvezel bent overgestapt meerdere verbruikers (zeker bij glasvezel)
Tel je aansluitwaarde van die toestellen eens bij elkaar op om te kijken wat je behoefde is.
Even los van de computer zelf, in dit geval is een laptop met zijn eigen stroomvoorziening (die dan wel vol moet zijn je enige nuttige oplossing) cq je telefoon of tablet.
Je komt dan al snel op 3-4A (modem ed) = circa 700W (zal vermoedelijk echter wel een stuk minder zijn, maar reken maar op zeker zo'n 250-300W verbruik)..
Wat een modem verbruikt kun je overigens prima met een energiemeter controleren.
Een gemiddelde PC met scherm verbruikt al snel 600-900W, dat is dus in 1 uur al snel 600-900Wh.

Dus alleen al voor voor je internet zou je met een 2,5 kWh thuis-batterij het net 8 uur vol kunnen houden, mits deze thuis-batterij ook off-grid via een WCD ondersteund en deze naast je modem ed staat.
Dus een hoop mits en maren
Misschien off-topic, maar "een gemiddelde PC met scherm verbruikt al snel 600-900W", dan weet ik niet wat jij onder een gemiddelde PC verstaat, maar mijn hele bureau blok (PC, 34" scherm en laptop) doe iets van 100-200 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
AWEF schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
[...]

Misschien off-topic, maar "een gemiddelde PC met scherm verbruikt al snel 600-900W", dan weet ik niet wat jij onder een gemiddelde PC verstaat, maar mijn hele bureau blok (PC, 34" scherm en laptop) doe iets van 100-200 watt.
Ja 600-800w dan moet je toch echt een andere pc aanschaffen lijkt me.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:00
mrme12345 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:40:
[...]

Ja 600-800w dan moet je toch echt een andere pc aanschaffen lijkt me.
of een game verslaafde met zeer stevige hardware

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWEF schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
[...]

Dat kan; is ook zeer afhankelijk van wat je met de PC doet, een beetje high end pc (workstation cq gamer pc) komt echter makkelijk aan deze getallen.
Alleen mijn eigen pc heeft een 850W voeding, en bij normaal gebruik (ik kan dit zien via een aparte energiemeter voor alles wat op die pc is aangesloten) zit ik al snel op 250-400W. en dat is incl. aangesloten schermen.
En ja, bv een laptop heeft veel minder stroom nodig, een tabet nog veel minder, dus daarmee kom je dus met alleen een noodstroom-batterij een heel stuk verder.
Maar om toch even meer on-topic te blijven, je batterijsysteem moet dit wel ondersteunen.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 09-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

phYzar schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:33:
Op het moment dat stroom is uitgevallen op een postcode, is mobiel internet uiteraard heel traag (een vpn opzetten naar werk lukte al niet).
Maar die ups'en aijn iets wat ik al had, alleen hadden ze me keihard in de steek gelaten, vandaar het experiment om deze te vervvangen voor lifepo4 die 10 jaar moeten meegaan. iets wat je met UPSen wel heel erg moet willen vind ik.
mijn netwerkapparatuur in de meterkast (+de nuc welke de automatisering in huis verzorgt) trekt continue 90-100W. met een 96Wh accu is dat een uurtje.

Nevertheless, is dat te weinig voor een werkdag stroomuitval. daarom kijk ik nu naar een powerstation. ( ik wacht op de black friday deals). dan kan de koelkast ook aan de bak blijven.

of misschien zoiets, maar ik denk niet dat ik 100kg aan lifepo4 accu's die ik nu in huis heb ga verplaatsen tijdens een stroomuitval..

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 09-11-2024 15:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:01
Taro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:58:
Vanmiddag is de Shelly Pro 3EM geïnstalleerd. De afgelopen periode zowel handmatige als dynamische modus getest, nu op Slimme CT mode ingesteld om die eens te gaan testen. Aangezien de dynamische tarieven vandaag & morgen te weinig spread hebben en de tarieven geen hoge uitschieters hebben wil ik eens nul op de meter testen icm goedkoop dynamisch inkopen én PV stroom opslaan bij een overschot.
Had jij ruimte voor die ct klemmen?
Vind ze vrij groot,, passen bij mij niet rechtstreeks in de meterkast
Dus moet hier wat creatief zijn, gaan ze buiten de meterkast plaatsen in een apart kastje
Elektricien is gelukkig erg meedenkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
whazaaaa schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:32:
[...]

Dus moet hier wat creatief zijn, gaan ze buiten de meterkast plaatsen in een apart kastje
Zie ook toevallig Taro in "Duravolt 5,12kW plug en play?"

Ja, het paste, maar de klepjes van de meterkast passen net niet meer netjes dicht en staan wat scheef en bol :) Er moet hier eigenlijk ook een uitbreidingskastje naast waar dan de CT-klemmen in passen. Deze nieuwe meterkast is precies een jaar geleden geplaatst, heeft nog veel ruimte, maar voor de hoofdschakelaar paste niet nog een 2e setje CT-klemmen (daar zit die van de Zappi laadpaal al), dus de Shelly CT klemmen zijn nu direct boven de hoofdschakelaar geplaatst wat ook maar net paste.

We hadden al afgesproken dat als de accu's bevallen én ik er nog een paar bij koop, dat er dan een 3-fase automaat bijkomt met onderverdeler in de garage + 3 stopcontacten verspreid over de fases en dat is ook het juiste moment om de volgende stap in de meterkast te zetten.

Gisteren overigens ook alvast een rookmelder in de garage laten plaatsen, bewust door een gecertificeerd elektricien, ik wil er later bij evt. brand echt geen discussie over hebben met de verzekering. Daarmee voldoe ik nu aan alle eisen van Univé en ben ik in principe verzekerd tegen brand door de accu's. Wel wil ik er nog een Fermacell plaat onder en tegen de muur plaatsen, een beetje netjes geplaatst, als extra brandwerende maatregel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

En de Anker oplossing is geplaatst en draait:

Thuisbatterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9p3-u_daScWiRTGk541a9SAggc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r23ApxWSmz5y9i9Jru7Qc1uu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ych8shyFWzynWsu5k9f53u8tSEI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vw4C82GjM9romL2LO8P3UO4J.jpg?f=fotoalbum_small

De zonnepanelen waren zo gelegd, de Clickfit Evo is echt een uitkomst en binnen no-time zaten ze op het dak. Het meeste werk zat in de bekabeling :+

Zoals je kunt zien heb ik de 2-tal Anker batterijen op een zelfgemaakte schap geplaatst in de hoek. Maar ja, de vraag is of alles goed is aangesloten. En waarempel, dat bleek het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVCDAkj-9iylDX0lhZhJR-y7uFE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BeJBu8HzBbMRzWJeLA9SihsB.png?f=fotoalbum_medium

Met een wopping oplevering van 0.5Kw vandaag, daar doen we het voor! Nadat de panelen waren aangesloten werkte de automation van de Duitse blog zonder issues. Hij wordt netjes weergegeven in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/535gb-ZUOsuauZO2uiBE2EoOM0Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/j80IKfTw7rOl1v6acvCUptex.png?f=fotoalbum_medium

Wat nog gedaan moet worden is wat zaken wegwerken en een automation dat ervoor zorgt dat de batterijen ontladen gaan worden op de dure momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
kmf schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:43:

Op het moment dat stroom is uitgevallen op een postcode, is mobiel internet uiteraard heel traag (een vpn opzetten naar werk lukte al niet).
Als de hele wijk uitvalt, is de wijkcentrale dan nog wel up? Maw: als jouw huis netwerk+router doordraait, kun je dan sowieso wel verbinding krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

phYzar schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:51:
[...]

Als de hele wijk uitvalt, is de wijkcentrale dan nog wel up? Maw: als jouw huis netwerk+router doordraait, kun je dan sowieso wel verbinding krijgen?
geen idee, dat gaan we meemaken volgende week dinsdag. De overburen hadden wel weer strroom. dus wie weet.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 09-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Vanochtend kwam onverwachts al de 2e PV-kabel binnen, dus het 2e paneel is inmiddels ook in gebruikgenomen. Met 45-60 Watt opwekking en veel terugzakkers naar 15-20 Watt verder weinig aan gehad, maar mooi dat het kan.

Tussen 01:00 en 05:30 heeft de accu tot 84% geladen, daarna is deze in NOM gegaan, de auto is nog een half uurtje geladen (niet handig in deze stand, maar goed) en nu is de accu leeg en lukt NOM dus niet meer. Ik ga dus met een lege accu de avond in zoals verwacht. Vandaag ook niet erg, de laadverliezen hadden er niet tegenop gewogen om de accu verder te laden en nu te ontladen, dat had meer verlies opgeleverd dan gewoon 32 ct/kWh te accepteren de komende uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z05mlvxOBLRHzBpG2nad9xsmAZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEgiPzZ8or67kb9HJgwzxxGU.png?f=fotoalbum_large

Een zonnestroom only laden accu had vandaag in ieder geval geen cycle(s) gemaakt. Inmiddels heb ik wel helder dat ik 2 omvormers wil aansluiten met ieder 3 accu's, zodat je met 1200 Watt/stuk kunt laden (kan met 2 ook, maar is slecht voor de accu) en met 1600 Watt onladen (kan je ook de iets grotere pieken opvangen zoals koffiezetter, etc. en 12+ kWh hebt, dan kan je in 5 uurtjes volladen en de hele dag doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
arjants schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:02:
Ik kwam online deze tegen voor 890,--
Gezien de PV inputs ook prima te voeden met 2 laders (14A+20A)
[Afbeelding]

Is dit niet een goedkopere optie wanneer ik voldoende heb aan die 2.4Kw?
Online kom ik eerder 1200 tegen maar ook een niet-positieve review: https://jeremynieth.de/no...-zendure-aio-2400-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

whazaaaa schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:32:
[...]

Bij mij zitten ze er zo in: Milmoor in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" Ik moet de Shelly zelf nog bedraden, maar daar is nog wel ruimte voor.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
kmf schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:19:
[...]

De afgelopen maand heeft stedin bijna weekelijks een werkdag de stroom hier in de postcode afgekoppeld voor onderhoud.
is wel een eye opener.
hele dag geen stroom, terwijl er 10kWh capaciteit in de lifepo4 thuisaccu's zitten, maar die kunnen niks leveren als ze losgekoppeld zijn van het net.

ik heb net weer een brief ontvangen dat volgende week weer netonderhoud is. Dus ben ik aan het kijken naar powerstations.

Mijn 3 ups'en hebben ieder misschien 4 minuten volgehouden omdat deze loodaccu's zijn die al 3-4 jaar oud zijn. ik ben momenteel aan het testen of ik de interne loodaccu kan vervangen met een lifepo4 counterpart (is nu aan het opladen). zodat ik tenminste misschien nog een uurtje internet heb.
Welke Lifepo4 counterpart gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Whiskey48 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:16:
[...]

Welke Lifepo4 counterpart gebruik je?
watbedoelje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Welke Lifepo4 UPS heb je nu?
(Ben ik ook naar aan het oriënteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Whiskey48 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:35:
[...]

Welke Lifepo4 UPS heb je nu?
(Ben ik ook naar aan het oriënteren)
ik heb een oude cheapo UPS waarvan de loodaccu kaduuk is vervangen met deze

gewoon dropin replacement. twee middagen opgeladen onder toezicht en het is eindeiljk "vol" volgens de ups. initiele test werkt, geen warmte-ontwikkelingen of andere eng gedrag maar nog niet ingezet op de plek waar ie moet komen (meterkast) omdat ik geen zin heb in een netwerk reboot, gaan we wel doen als stroom komende dinsdag wordt afgesloten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Bij deze mijn ervaringen na om en nabij 36 uur met de batterij oplossing van Anker.

- Ondanks de grijze dagen, is er wel wat terugwekking; over het algemeen doen de 4 panelen het niet slecht in verhouding met de 16 panelen icm Enphase microinverters (dat wil zeggen, als ik de opwekking van mijn andere panelen deel door 4).
- In eerste instantie leek het terugleveren van de batterij niet te werken icm automation, maar dit kwam uiteindelijk doordat er geen schedule met gezinsverbruik was ingesteld; na deze te hebben geactiveerd werkte de teruglevering en via de automation rules van de Duitse blog zie je het gezinsverbruik ook dynamisch veranderen op basis van het verbruik tot het maximum wat je aangeeft in de app.
- Ik moet dit nog verder testen, maar via HA kun je daadwerkelijk nieuwe schedules maken/wijzigen/verwijderen: middels deze constructie zou je dagelijks nieuwe schedules kunnen realiseren op basis van dynamische tarieven voor de (volgende) dag waarbij teruglevering via de batterij actief wordt op de dure tijden (wat ook mijn intentie is)
- Bij geen internet dan werkt de automation vanuit HA niet; zo bleek 1 van de batterijen geen WiFi meer te hebben en werd deze niet gebruikt voor teruglevering (aanzetten was voldoende, moet zeggen dat de schuur niet optimale WiFi heeft dus dat is een puntje voor verbetering).

In any case, dit is een screenshot van afgelopen nacht met een maximum gezinsverbruik van 400W (deze is aan te passen naar 1600W):

Thuisbatterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Skp0ziYTHbOD54YPLRhLHOsOe_U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EX3d2dAZQaWDoi9Q3EKP0Adg.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEcOuzc9uLITfewPTfGSUI0K28Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/g7pFgEd0NXPgouqZA42iQA7P.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 28% gewijzigd door nwagenaar op 11-11-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
kmf schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:25:
[...]

ik heb een oude cheapo UPS waarvan de loodaccu kaduuk is vervangen met deze

gewoon dropin replacement. twee middagen opgeladen onder toezicht en het is eindeiljk "vol" volgens de ups. initiele test werkt, geen warmte-ontwikkelingen of andere eng gedrag maar nog niet ingezet op de plek waar ie moet komen (meterkast) omdat ik geen zin heb in een netwerk reboot, gaan we wel doen als stroom komende dinsdag wordt afgesloten. :+
Thanks, ook besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Voor het eerst ook even wat meer gespeeld met meer energieverbruik in de avond, simpelweg om te kijken of de HA-integratie goed werkt bij meer verbruik en dat de SoC niet onder de gestelde 10% komt.

Dat lijkt behoorlijk netjes te werken. Niet dat alles voor de volle 100% wordt opgevangen (een beetje tweaking zal nodig zijn hiervoor, mede ook omdat er gekeken wordt naar het verbruik over 5 minuten), maar het verbruik op de avond is lager dan voorheen (met enkele KwH om precies te zijn) en je ziet de batterij soms meer capaciteit terugleveren in de avond/nacht gezien de groene teruglevering spikes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWEy0gF27H35tYAkPG88VvqDF60=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bAWqiBGNxr4F5v0kgylM4IYR.png?f=fotoalbum_medium

Aanvullend werkt de instelling dat beide SoC's niet onder de 10% komt enorm goed.

Over de afgelopen 3 dagen hebben de batterijen en zonnepanelen 8.9KwH teruggeleverd waarvan 6.3KwH via de batterij (de 2.6KwH is overtollige PV teruglevering naar het net) en dit zou € 2.70 hebben bespaard op de energierekening. Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nwagenaar schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:44:
Voor het eerst ook even wat meer gespeeld met meer energieverbruik in de avond, simpelweg om te kijken of de HA-integratie goed werkt bij meer verbruik en dat de SoC niet onder de gestelde 10% komt.

Dat lijkt behoorlijk netjes te werken. Niet dat alles voor de volle 100% wordt opgevangen (een beetje tweaking zal nodig zijn hiervoor, mede ook omdat er gekeken wordt naar het verbruik over 5 minuten), maar het verbruik op de avond is lager dan voorheen (met enkele KwH om precies te zijn) en je ziet de batterij soms meer capaciteit terugleveren in de avond/nacht gezien de groene teruglevering spikes:

[Afbeelding]

Aanvullend werkt de instelling dat beide SoC's niet onder de 10% komt enorm goed.

Over de afgelopen 3 dagen hebben de batterijen en zonnepanelen 8.9KwH teruggeleverd waarvan 6.3KwH via de batterij (de 2.6KwH is overtollige PV teruglevering naar het net) en dit zou € 2.70 hebben bespaard op de energierekening. Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt aan het einde van de maand.
Ik neem aan dat je bedoeld 6.3 kWh het huis in? Dus niet het net in. Die indruk krijg ik ff. Lees het vast verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Devke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:16:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld 6.3 kWh het huis in? Dus niet het net in. Die indruk krijg ik ff. Lees het vast verkeerd.
Dat dus, met het net bedoel ik dus mijn thuisnet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Heeft het zin / nut om de accu van de Anker een keer helemaal vol te laden ?

in deze maanden komt de lading zelden boven de 50% uit natuurlijk,
zou het voor de levensduur handig zijn een keer tot 100% te laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

whazaaaa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:15:
Heeft het zin / nut om de accu van de Anker een keer helemaal vol te laden ?

in deze maanden komt de lading zelden boven de 50% uit natuurlijk,
zou het voor de levensduur handig zijn een keer tot 100% te laden ?
Mijn batterijen komen niet onder de 10% SOC en deze batterijen blijken 2% tot 3% per maand (of per week) te verliezen bij geen oplading had ik gelezen. Desondanks lijkt het mij wel verstandig om de batterijen bij geen of amper opwekking niet langdurig onder de 5% te laten komen (er zijn meer dan genoeg berichten over dat als ie leeg is dat de batterij niet meer wordt ogpeladen zelfs bij veel zon).

Daarom heb ik toevallig vanochtend het volgende gekocht via amazon om de winter te (kunnen) overbruggen:

- Een 2-tal opladers (volgens https://www.smartzone.de/...uer-45-euro-selber-bauen/), totale kosten net iets boven de 100 euro.
- Een Microinverter (Ecoflow 800W)

Idee is het volgende:

- De PV-installatie van de 1 van de batterijen aansluiten op de Microinverters, eventuele opwekking gaat dan direct het stroomnet in (max 800W) via een slimme stekker van HW (dit voor het uitlezen).
- De 2-tal opladers sluit ik aan op 1 van de batterijen, beide worden aangesloten een slimme stekker van HW welke via HA aan/uitgezet worden icm dynamische tarieven en-of opwekking.

Dit is even ter test met het idee om te kijken of mijn theorie gaat werken (ook qua aansturing), ik verwacht niet dat we in de winter met 2x540WP panelen boven de 800W gaan komen. Ter indicatie: op dagen zoals vandaag haal ik max 250W op 4 panelen, Afgelopen maandag was het erg zonnig, toen haalde ik max 940W op 4 panelen (dus 800W moet voldoende zijn).

Met een beetje mazzel gaat er 70W tot 80W per oplader erin waardoor (hopelijk) 1 van de batterijen kan worden opgeladen bij geen of amper opwekking icm lage tarieven. In hoeverre dat ze ook vol komen, dat is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
nwagenaar schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:44:
[...]

Mijn batterijen komen niet onder de 10% SOC en deze batterijen blijken 2% tot 3% per maand (of per week) te verliezen bij geen oplading had ik gelezen. Desondanks lijkt het mij wel verstandig om de batterijen bij geen of amper opwekking niet langdurig onder de 5% te laten komen (er zijn meer dan genoeg berichten over dat als ie leeg is dat de batterij niet meer wordt ogpeladen zelfs bij veel zon).
In de Anker app kun je kiezen tussen min. 5% of 10% SOC.
En ze raden zelf aan om in de winter deze op 10% te zetten, en in de zomer op 5%.
Dus daar komen ze niet onder, software is zelf zo slim om eerst de batterij weer boven de 10% te zetten en dan pas weer terug te gaan leveren.

Lijkt dus wel goed te gaan.
maar kan natuurlijk altijd een keer terugleveren uitzetten en de batterij laten lopen gedurende een aantal dagen.

geen idee of dat goed is voor de batterij, vandaar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@whazaaaa Het enige wat in de handleiding staat:

"Voor langdurige opslag moet u de Solarbank eens in de 3 maanden opladen en ontladen. Ontlaad de Solarbank tot 20% en laad hem daarna weer op tot 80%"

Dus ik denk niet dat het een issue is, zolang je het maar eens in de 3 maanden doen en niet de batterij volledig ontlaadt; dat laatste schijnt de batterij de nek om te draaien, soms kan een volledige reset het probleem fixen maar in veel gevallen moet Anker de batterij vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 12:07
Lithium batterijen zijn voor ons als eindgebruiker complexe dingen om een goede levensduur uit te halen. De BMS van de batterij is de tool om het maximale uit de batterij te halen. Zowel in capaciteit als in levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ik kan bijna met pensioen, inmiddels al meer dan 4 Euro verdiend in de afgelopen 16 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq8WsgySXDxoe3FBBUxC5mERFjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hzE51mY1YEMcqitmDX7WOWJS.png?f=fotoalbum_large

Misschien wel leuk om even een update te delen: Heb inmiddels ook de Zendure Ace 1500 uitgepakt, aangesloten en getest. Erg interessant apparaat om als UPS en off-grid omvormer/accu te gebruiken icm zonnepanelen. Voor mij voor dagelijks gebruik niet relevant omdat de Zendure Hyper 2000 veel meer mogelijkheden biedt. De Ace 1500 is echter wel handig om te hebben liggen in het geval van eventuele stroomstoringen om bijv. servers, koelkast en vriezer gaande te houden, want dat kan de Hyper 2000 dan weer niet.

Inmiddels ben ik er wel over uit: 4 kWh is leuk, maar het smaakt naar meer. Heb de 2x Ecoflow Powerstream die ik had gekocht inmiddels via Marktplaats verkocht en wacht even op de Black Friday aanbiedingen om dan hopelijk 2 of 4x AB2000S accu's erbij te bestellen. Misschien bestel ik 3x AB2000 (goedkoper) en plaats ik die met 1x Hyper2000 permanent buiten icm de zonnepanelen en bestel ik 1x AB2000S (met ingebouwde brandblusser) erbij om samen met de 2x AB2000S en 1x Hyper2000 binnen te plaatsen.

Heb aan Zendure nog een aantal andere verbeteringen doorgegeven en hoop daar spoedig feedback op te ontvangen. Inmiddels nog 3 mensen uit mijn omgeving die ze hier hebben gezien die ook een aantal producten gaan bestellen, het thuisaccu virus heerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Taro, hoe ziet jou stroom totaal plaatje er nu uit of is je accu capaciteit nog te klein?
En hoeveel Wp heb je liggen en welke oriëntatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Josh77 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:34:
@Taro, hoe ziet jou stroom totaal plaatje er nu uit of is je accu capaciteit nog te klein?
En hoeveel Wp heb je liggen en welke oriëntatie?
Ik heb 5760 Wp (21 panelen uit 2017) verspreid over ZO, ZW en NW op een SolarEdge 5k systeem. En 600 Wp (4x150) op ZO (bij de bouw op een dakkapel inbegrepen) op een stopcontact. Daarnaast nu 2x 420 Wp aangesloten op 1x Zendure Hyper 2000 richting Zuid. In de zomer levert het SE systeem zo'n 35-40 kWh/dag op, nu maar een paar kWh, dus een slecht moment voor een nulmeting :)

De accu's laad ik op de goedkoopste dynamische momenten en worden iets aangevuld vanuit de 2x 420 Wp panelen, die met dit weer 0.1-0.5 kWh/dag doen. De niet direct aangesloten zonnepanelen betrek ik op dit moment ook niet, die doen hun eigen ding richting huishouden en net. In de lente/zomer ga ik dat anders regelen, maar nu is het allemaal gerommel in de marge.

Waar ik echter naar toe wil is in de goedkoopste dynamische uren zoveel mogelijk stroom vanaf het net EN vanuit de zonnepanelen in de accu's stoppen en de rest van de dag nul op de meter. Als de duurste uren erg duur zijn, dan maximaal terugleveren.

Nu met 4 kWh wil ik met maximaal 800 Watt terugleveren. Overdag redden wij dat prima, maar in de avonduren staan en 2 PC's en 1 laptop aan, TV, lampen, WTW-unit, camera's, etc. en dan wordt er 100-200 Watt teruggeleverd in de dure uren. Ik heb die 2e omvormer al liggen, daarmee kan ik al naar 1600 ipv 800 Watt terugleveren, maar dan verkloot ik de accu's door de hoge C ontlaadwaarde. Daarnaast kunnen de Hyper 2000's met 1200 Watt laden. Met 4 kWh per Hyper 2000 kom je dan op een te hoge C waarde. Met 6 kWh/Hyper 2000 kom je op 0,2C uit met 6 kWh icm 1200 Watt laden, de perfecte waarde. Ik steek het geld van een 3e omvormer liever in een extra accu. En daarom kom ik uit op 6x2 kWh = 12 kWh als mooie gulden middenweg. Als ik dat aanschaf, dan kom ik uit op 3.416 Euro voor 12 kWh (omdat ik de rest gesponsord heb gekregen) en dat is 284 Euro per kWh, een nette gemiddelde kWh prijs in de huidige markt voor een totaaloplossing (dus niet alleen puur de cellen).

In de zomermaanden zijn de energierekeningen negatief, incl. het 100% thuisladen laden van de EV. Buiten de EV om gebruiken we dan 6-8 kWh/dag, vaak aangevuld met 2-3 kWh van de airco's in de avond. Dan is 12 kWh wenselijk. In de winter kunnen wij met of gas, of met 3 warmtepompen verwarmen en dan gaan we richting 10 kWh + paar kuub gas, of 20-30kWh/dag als we volledig elektrisch verwarmen op hele koude winterdagen. De helft daarvan is tijdens de nacht en dan is 12 kWh ook een mooi aantal om tijdens de goedkoopste dynamische tarieven in te kopen.

Hopelijk een duidelijke toelichting & redenatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:15:
Ik kan bijna met pensioen, inmiddels al meer dan 4 Euro verdiend in de afgelopen 16 dagen:
[Afbeelding]

Inmiddels ben ik er wel over uit: 4 kWh is leuk, maar het smaakt naar meer. Heb de 2x Ecoflow Powerstream die ik had gekocht inmiddels via Marktplaats verkocht en wacht even op de Black Friday aanbiedingen om dan hopelijk 2 of 4x AB2000S accu's erbij te bestellen.
He grappig dan heb ik 1 powerstream van je overgenomen via mp :-) voor mijn 2e ecoflow powerstream opstelling zodat ik in totaal 1200 watt terug kan leveren aan mijn eigen net.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:17
Taro schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:04:
[...]
dat is 284 Euro per kWh, een nette gemiddelde kWh prijs in de huidige markt voor een totaaloplossing (dus niet alleen puur de cellen).
en wat ben je kwijt zonder subsidie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
rvee schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:30:
[...]

en wat ben je kwijt zonder subsidie :)
Subsidie door de overheid (=0) of "subsidie" ivm de sponsoring van de producten? Ik neem aan dat je het laatste bedoelt en dan is het rekensommetje (zonder de zonnepanelen en Ace 1500, want die had ik dan niet gekocht en gebruikt):

2x Hyper 2000
6x AB2000S
1x Shelly Pro 3EM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwFLGScgSD8fPxjYMGQgDCQsld8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adXsXaWNVvCEMWZsihUW80nA.png?f=fotoalbum_large

6897 Euro / 12 kWh = 574 Euro per kWh, grofweg 2x zo duur. En dat zal je never terugverdienen. Ik betwijfel al of ik mijn investering zal terugverdienen. Maar om eerlijk te zijn vind ik dit veel te leuk om mee bezig te zijn. Vind het gaaf dat het allemaal kan en om de snelle ontwikkelingen te zien.

Edit: Je kunt uiteraard ook voor de AB2000 ipv S variant kiezen, dat scheelt je zo'n 1200 Euro, 100 Euro per kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 17-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:17
Dank voor de duidelijk uitleg. Met de huidige energiemarkt zal dat inderdaad lastig zijn, zelfs diy batterijen komen niet in aanmerking door laadverlies en afschrijving tov terugleverkosten (op basis van vast/variabel contract, dynamisch geen idee). Vanaf 2027 ziet de excel er voor mijn situatie dan wel gunstig uit. Al met al verwacht ik nu op levensduur van ~10-15 jaar wel pos. uit te komen. Komende 2 jaar zijn dus kennis opbouwkosten :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: