Ik heb 5760 Wp (21 panelen uit 2017) verspreid over ZO, ZW en NW op een SolarEdge 5k systeem. En 600 Wp (4x150) op ZO (bij de bouw op een dakkapel inbegrepen) op een stopcontact. Daarnaast nu 2x 420 Wp aangesloten op 1x Zendure Hyper 2000 richting Zuid. In de zomer levert het SE systeem zo'n 35-40 kWh/dag op, nu maar een paar kWh, dus een slecht moment voor een nulmeting
De accu's laad ik op de goedkoopste dynamische momenten en worden iets aangevuld vanuit de 2x 420 Wp panelen, die met dit weer 0.1-0.5 kWh/dag doen. De niet direct aangesloten zonnepanelen betrek ik op dit moment ook niet, die doen hun eigen ding richting huishouden en net. In de lente/zomer ga ik dat anders regelen, maar nu is het allemaal gerommel in de marge.
Waar ik echter naar toe wil is in de goedkoopste dynamische uren zoveel mogelijk stroom vanaf het net EN vanuit de zonnepanelen in de accu's stoppen en de rest van de dag nul op de meter. Als de duurste uren erg duur zijn, dan maximaal terugleveren.
Nu met 4 kWh wil ik met maximaal 800 Watt terugleveren. Overdag redden wij dat prima, maar in de avonduren staan en 2 PC's en 1 laptop aan, TV, lampen, WTW-unit, camera's, etc. en dan wordt er 100-200 Watt teruggeleverd in de dure uren. Ik heb die 2e omvormer al liggen, daarmee kan ik al naar 1600 ipv 800 Watt terugleveren, maar dan verkloot ik de accu's door de hoge C ontlaadwaarde. Daarnaast kunnen de Hyper 2000's met 1200 Watt laden. Met 4 kWh per Hyper 2000 kom je dan op een te hoge C waarde. Met 6 kWh/Hyper 2000 kom je op 0,2C uit met 6 kWh icm 1200 Watt laden, de perfecte waarde. Ik steek het geld van een 3e omvormer liever in een extra accu. En daarom kom ik uit op 6x2 kWh = 12 kWh als mooie gulden middenweg. Als ik dat aanschaf, dan kom ik uit op 3.416 Euro voor 12 kWh (omdat ik de rest gesponsord heb gekregen) en dat is 284 Euro per kWh, een nette gemiddelde kWh prijs in de huidige markt voor een totaaloplossing (dus niet alleen puur de cellen).
In de zomermaanden zijn de energierekeningen negatief, incl. het 100% thuisladen laden van de EV. Buiten de EV om gebruiken we dan 6-8 kWh/dag, vaak aangevuld met 2-3 kWh van de airco's in de avond. Dan is 12 kWh wenselijk. In de winter kunnen wij met of gas, of met 3 warmtepompen verwarmen en dan gaan we richting 10 kWh + paar kuub gas, of 20-30kWh/dag als we volledig elektrisch verwarmen op hele koude winterdagen. De helft daarvan is tijdens de nacht en dan is 12 kWh ook een mooi aantal om tijdens de goedkoopste dynamische tarieven in te kopen.
Hopelijk een duidelijke toelichting & redenatie
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen