Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:
[...]

In begin was het makkelijk, je had Zendure en Marstek (en wat andere onbekende spelers), maar nu er al meer dan 10-tal grote spelers zijn en de prijzen allemaal kortbij elkaar liggen vind ik het niet meer evident om zowel Zendure als Marstek aan te raden.
klopt, maar vooral van die nieuwe spelers moet je nog maar afwachten of die er over 2 jaar ook nog in Nederland actief zijn, en ja dat is nu erg lastig te bepalen.
Juist bij apparaten die toch behoorlijk afhankelijk zijn van software is dat wel een gok als blijkt dat het bedrijf er niet meer is en dus ook geen nieuwe software wordt gemaakt.
Dan is een mogelijk escape naar bv HA wel een must, en volgens mij wordt dat bij juist de bekende merken wel aangeboden, bij die nieuwe is het maar de vraag..

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:04:
[...]

klopt, maar vooral van die nieuwe spelers moet je nog maar afwachten of die er over 2 jaar ook nog in Nederland actief zijn, en ja dat is nu erg lastig te bepalen.
Juist bij apparaten die toch behoorlijk afhankelijk zijn van software is dat wel een gok als blijkt dat het bedrijf er niet meer is en dus ook geen nieuwe software wordt gemaakt.
Dan is een mogelijk escape naar bv HA wel een must, en volgens mij wordt dat bij juist de bekende merken wel aangeboden, bij die nieuwe is het maar de vraag..
Lokale aansturing, wat ook HW aanbiedt, vind ik voor toekomstbestendigheid inderdaad een belangrijk criterium bij het selecteren van een thuisbatterij.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 21:57
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:59:
[...]

sorry, je hebt helemaal gelijk, compleet er overheen gelezen, dat +'je dus niet gezien, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
@nico_09 jup, sorry, de AC+ versie is helemal oke, alleen ik denk als je deze met 2 AB3000L gaat vergelijken met de 4000AC+ mix is die laatste zelfs goedkoper en heeft meer mogelijkheden en dezelfde capaciteit.
Ik was juist vanwege de connector problemen inderdaad afgestapt van een zendure. Maar de + versie heeft de connector issues dus niet?

Dan gaat die ook weer mee in de vergelijking deze week. Ecoflow stream 5000, zendure 2400+ of toch de anker solix...

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04
B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Ik was juist vanwege de connector problemen inderdaad afgestapt van een zendure. Maar de + versie heeft de connector issues dus niet?
Dat is koffiedik kijken want is een connector van zelfde fabrikant. Nu is Zendure niet de enigste, want bij Marstek hebben ze ook problemen met de Venus A (en waarschijnlijk ook D) connector die smelt. Zo zullen er ook wel andere fabrikanten zijn, maar gezien ze minder vertegenwoordigd zijn ga je minder gevallen terug vinden.

• Avenger 2.0
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Lokale aansturing, wat ook HW aanbiedt, is voor toekomstbestendigheid lijkt mij inderdaad een belangrijk criterium bij het selecteren van een thuisbatterij.
Inderdaad, dat was de hoofdreden destijds om voor Marstek te kiezen omdat deze via modbus aangestuurd kon worden.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-08 10:01
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je voor je schoonvader een comfortabel advies wil geven. Dus niet jaarlijks te hoeven wisselen van leverancier (voor welkom bonus) en een gebruiksvriendelijk eco systeem (HomeWizard).

Echter als je wel jaarlijks wisselt, bespaar je ongetwijfeld minimaal 100 euro per jaar. Mijn advies zou dan zijn om te kiezen voor een Zendure SolarFlow 800Plus. Deze waren afgelopen tijd voor 330+ euro te verkrijgen via Ali (afkomstig van Zendure). Dan kun je met gemak er twee kopen. Heb je meer capaciteit dan die van HW en kun je met meer watt laden en ontladen (op een veilige manier, zonder aanpassingen in de meterkast).
Ja hij vertrouwt blindelings op mijn advies, maar ben er zelf ook nog niet uit. Wil zelf nog wachten tot 1-1-2027 eigenlijk, maar mijn schoonvader wil liever al iets eerder de batterijen in huis hebben.

Dus de Homewizard staat inderdaad vanwege het gebruiksvriendelijke ecosysteem op het lijstje, zouden dan 2 stuks worden. Zendure 2400 AC+ is hij ook gecharmeerd over, voor 5,12 kwh. Zendure Solarflow 800Plus heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Voor/nadelen t.o.v. de 2400ac+? Je zegt dat je met de Solarflow ook sneller kan laden en ontladen, maar dat moet dan toch nog steeds op een aparte groep? Aangezien je dan boven de 800 watt gaat ontladen.

Schop naar algemeen topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 29-07-2026 20:06 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:56
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Dat is koffiedik kijken want is een connector van zelfde fabrikant. Nu is Zendure niet de enigste, want bij Marstek hebben ze ook problemen met de Venus A (en waarschijnlijk ook D) connector die smelt. Zo zullen er ook wel andere fabrikanten zijn, maar gezien ze minder vertegenwoordigd zijn ga je minder gevallen terug vinden.
De AEG solarcube dus ook de Sunpura kennen exact dezelfde connector problemen.

• B-Force
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Maar de 2400+ heeft een andere connector dan de 2400?

En de Sunpura en AEG dezelfde als de 2400 (zonder +)?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-08 09:39
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:47:
Anker (nog) niet, ondanks dat ze dezelfde connector lijken te gebruiken in de 2/3/4 solarbank series. Bij Anker wordt de stekker door gewicht, te plaatsen schroefplaten en 'het rechthoek' rond de connector op z'n plaats gehouden. Bij Anker heeft de topmodule (de omzetter) ook een batterij aan boord, oftewel gewicht. In hoeverre doet de AEG oplossing dit anders ? Op welke positie (omzetter naar 1e batterij, verder in de keten) smelt bij AEG de stekker ?

• AquilaXL
tweazer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Anker (nog) niet, ondanks dat ze dezelfde connector lijken te gebruiken in de 2/3/4 solarbank series. Bij Anker wordt de stekker door gewicht, te plaatsen schroefplaten en 'het rechthoek' rond de connector op z'n plaats gehouden. Bij Anker heeft de topmodule (de omzetter) ook een batterij aan boord, oftewel gewicht. In hoeverre doet de AEG oplossing dit anders ? Op welke positie (omzetter naar 1e batterij, verder in de keten) smelt bij AEG de stekker ?
Vooral het feit dat er een batterij in de eerste unit zit lijkt de problemen te "verhelpen" er gaat minder vermogen door de connector naar de volgende batterij. De berekeningen waren dat bij de 2400AC soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.

• meesje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Ja hij vertrouwt blindelings op mijn advies, maar ben er zelf ook nog niet uit. Wil zelf nog wachten tot 1-1-2027 eigenlijk, maar mijn schoonvader wil liever al iets eerder de batterijen in huis hebben.

Dus de Homewizard staat inderdaad vanwege het gebruiksvriendelijke ecosysteem op het lijstje, zouden dan 2 stuks worden. Zendure 2400 AC+ is hij ook gecharmeerd over, voor 5,12 kwh. Zendure Solarflow 800Plus heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Voor/nadelen t.o.v. de 2400ac+? Je zegt dat je met de Solarflow ook sneller kan laden en ontladen, maar dat moet dan toch nog steeds op een aparte groep? Aangezien je dan boven de 800 watt gaat ontladen.
Zelf heb 3 x SF800Plus welke alle drie in een andere ruimte (en ook groep) geplaatst zijn (schuur, zolder, werkkamer). Hierdoor kan ik zonder aanpassing in de meterkast op een veilige manier met 3000w laden en 2400w opladen. Bij 1 x SF800Plus is dat resp. 1000w en 800w.

De Zendure 2400AC+ is uit een heel andere categorie. Om deze op 2400w te laden en ontladen moet je een aanpassing doen in de meterkast. Deze moet namelijk echt op een eigen groep, zonder andere apparaten op aangesloten.

De Zendure SF800Plus kun je het beste vergelijken met de HomeWizard. Maar de HW is tig keer duurder. De HW kost 444 euro per kWh. De Zendure vele malen minder. Zo heb ik deze voor 333 en voor 337 euro gekocht. Dus omgerekend 175 euro per kWh. De eerste was wat duurder: 480 euro, maar incl. P1 meter. Nog steeds flink goedkoper dan HW.

Bij mij draaien de SF800Plus-sen als een zonnetje ;) . Ik heb er geen omkijken naar. Af en toe even kijken in de app. Erg fijn om te zien als een grootverbruiker aan gaat, de batterijen op vol vermogen (2400w) ontladen.

Om toch een beetje on-topic te blijven. Volgens mij kunnen meerdere HW batterijen ook op meer vermogen terug leveren. Dus bij 3 stuks ook op 2400w. Een zelfde soort constructie als mijn SF800Plus-sen.

Als je verder wil praten over andere dan HW batterijen, kun je het beste kijken op Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Ik begrijp overigens voor 100% de interesse in de HW batterij. Afgezien van de prijs, vind ik het een heel mooi eco systeem, een fijne app en tof dat het een NL produkt is en dus ook NL support.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 28-07-2026 14:02 ]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-08 09:39
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:54:
[...]
soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.
Ik lees dat een xt60 ook maar 30A aan kan. Victron heeft mooie bus bars, 16mm kabels, oogjes ipv. een 'nice cableless design' is dan ook een keuze ...

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
[...]

Vooral het feit dat er een batterij in de eerste unit zit lijkt de problemen te "verhelpen" er gaat minder vermogen door de connector naar de volgende batterij. De berekeningen waren dat bij de 2400AC soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.
Marstek Venus A heeft een batterij in de eerste unit samen met BMS en toch zijn er ook daar units met gesmolten connectoren naar de 2e unit. Het lijkt daar vooral units te betreffen die ingesteld staan op hogere laad/ontlaadvermogens.

• Avenger 2.0
WillemD61 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Marstek Venus A heeft een batterij in de eerste unit samen met BMS en toch zijn er ook daar units met gesmolten connectoren naar de 2e unit. Het lijkt daar vooral units te betreffen die ingesteld staan op hogere laad/ontlaadvermogens.
En in sommige gevallen stond die maar op 1200W (en was die nog niet geupdate naar firmware met 1500W). Ook is de connector bij Venus A / D anders (robuuster met 4 pinnen voor vermogen te delen en 2 geleidingspinnen voor uitlijning). Lijkt me in niet alle gevallen dus aan het vermogen of de connector te liggen. Mogelijk slechte krimping intern die overgangsweerstand geeft? Laten we hopen dat de firma's een idee hebben, want Marstek stuurt gewoon identieke toestellen terug op (waar zich dat potentieel opnieuw kan voordoen).

• Avenger 2.0
[...]

Bij Marstek lijkt dat dus niet te helpen gezien de Venus A ook de eerste batterij in zit en maar 1200W vermogen heeft. Dus mogelijk moeten we de oorzaak elders zoeken (zie hierboven).
B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Maar de 2400+ heeft een andere connector dan de 2400?

En de Sunpura en AEG dezelfde als de 2400 (zonder +)?
De Sunpura, AEG, Marstek Venus A&D, Jackery, Fox ESS/NextEnergy, Anker SOLIX (op de Max AC na), Lunergy, AccuMate en vele anderen hebben allemaal dezelfde stekker, die naar mijn weten ook in de 2400 AC+ zit. De 2400 AC heeft een andere stekker.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:21:
[...]

daar zijn tot nu toe geen aanwijzingen voor, zelf Zendure wisseld bestaande SF2400AC systemen om voor deze SF2400AC+ versies, dus volgens mij hebben deze dus geen problemen ( tenminste zo ver tot nu toe bekend, overigens blijken lang niet elke SF2400AC van dit probleem te maken hebben, bv die van mij lopen nog steeds prima, maar ook ik heb een omruil aangevraagd. wil hier gewoon geen risico lopen.
Dan gaat die ook weer mee in de vergelijking deze week. Ecoflow stream 5000, zendure 2400+ of toch de anker solix...
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
[...]

vind die uitspraak een beetje van alle auto's zijn slecht omdat er wel eens welke stilvallen.
zo lang je de echte oorzaak niet weet kun je daar ook nog geen conclusie(s) aan vastmaken, als je geen connectors wilt zul je toch naar Wifi-stroom moeten (oef, die moet nog uitgevonden worden, dus je ziet, daar ligt je kans)

[/quote]
[quote]

• Avenger 2.0
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:35:
[...]
vind die uitspraak een beetje van alle auto's zijn slecht omdat er wel eens welke stilvallen.
zo lang je de echte oorzaak niet weet kun je daar ook nog geen conclusie(s) aan vastmaken, als je geen connectors wilt zul je toch naar Wifi-stroom moeten (oef, die moet nog uitgevonden worden, dus je ziet, daar ligt je kans)
Denk de frequentie waar dit nu bij Zendure 2400 AC en de Marstek Venus A mee gebeurt geen toeval of pech is maar toch duidt op een ontwerp- of implementatiefout. Zijn genoeg (vaste) thuisbatterijen die al jaren draaien waar er zo geen gevallen van bekend zijn.

Een beetje communicatie van beide bedrijven over de oorzaak was wel op zijn plaats geweest. Want nu heb je er als consument het gokken naar. Was dit maar een bepaalde batch of toch de gehele serie (omdat ze mensen upgraden naar AC+)? En waarom dan nog de reguliere AC blijven verkopen? Dus zou me niet verwonderen dat ze het zelf nog niet weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-07-2026 16:44 ]

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Denk de frequentie waar dit nu bij Zendure 2400 AC en de Marstek Venus A mee gebeurt geen toeval of pech is maar toch duidt op een ontwerp- of implementatiefout. Zijn genoeg (vaste) thuisbatterijen die al jaren draaien waar er zo geen gevallen van bekend zijn.

Een beetje communicatie van beide bedrijven over de oorzaak was wel op zijn plaats geweest. Want nu heb je er als consument het gokken naar. Was dit maar een bepaalde batch of toch de gehele serie (omdat ze mensen upgraden naar AC+)? En waarom dan nog de reguliere AC blijven verkopen? Dus zou me niet verwonderen dat ze het zelf nog niet weten.
wat ik van jouw hoor dus een hoop speculatie zonder echte feiten; niet bepaald iets waar je een gedegen onderzoek naar oorzaken kunt mee vullen maar wel wat tabloid topics, dus laten we het graag alleen op feiten basseren, en eigenlijk is het enige echte feit wat we tot nu toe weten is dat we het niet weten.

• B-Force
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Ik vind 748,99 euro (met 9,99 euro verzendkosten) een prima deal voor een 2400AC+. Gewoon legaal incl. btw.

https://marcmax.de/products/zendure-solarflow-2400-ac-nachrustspeicher-fur-dach-pv-systeme?_pos=11&_sid=0537f0346&_ss=r
Thx. Na de reacties hier heb ik maar besloten in te stappen. 1350 voor de unit + 1x uitbreiding kon ik niet laten lopen!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-08 10:01
Super @meesje en @Sepio . Heldere posts en erg behulpzaam. Geeft weer wat extra stof tot nadenken. Ergens neig ik toch naar de Homewizard voor mijn schoonvader vanwege het ecosysteem en de eventuele Nederlandse support. Al hoewel de Zendure wel een hoop geld scheelt.

• meesje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:30:
Super @meesje en @Sepio . Heldere posts en erg behulpzaam. Geeft weer wat extra stof tot nadenken. Ergens neig ik toch naar de Homewizard voor mijn schoonvader vanwege het ecosysteem en de eventuele Nederlandse support. Al hoewel de Zendure wel een hoop geld scheelt.
Ik begrijp je volledig. Ik blijf een zwak houden voor HW. Ik heb al eens overwogen om de Zendure batterijen te verkopen en voor HW te gaan. Gelukkig bleef het daarbij. :) Bij de prijzen die ik betaald heb voor de Zendure producten kun je nog het nog over terug verdienen hebben, alhoewel dat echt niet belangrijkste is. Het is een hobby en het geeft mij een goed gevoel om te zien dat ik de avond en nacht doorkom met opgewekte zonne-energie. En ook zelfs als er in die periode een keer een groot verbruiker aan gezet wordt.

Succes met de keuze!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-08 23:54
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Bij Marstek lijkt dat dus niet te helpen gezien de Venus A ook de eerste batterij in zit en maar 1200W vermogen heeft. Dus mogelijk moeten we de oorzaak elders zoeken (zie hierboven).
In het Marstek topic heeft recent iemand geconstateerd dat de gesmolten connectors zich voor lijken te doen bij gebruikers die zonnepanelen hebben aangesloten. Bij direct laden vanuit zonnepanelen ben je niet begrensd door de omvormer.

• WillemD61
Juanluca schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:09:
[...]

In het Marstek topic heeft recent iemand geconstateerd dat de gesmolten connectors zich voor lijken te doen bij gebruikers die zonnepanelen hebben aangesloten. Bij direct laden vanuit zonnepanelen ben je niet begrensd door de omvormer.
Die conclusie heb ik daar niet voorbij zien komen. Wel is het zo dat defecte units alleen nog maar op te starten zijn als er zonnepanelen zijn aangesloten. Dat staat ook op de site van thuisbatterij.nl

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 22:32
mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.

Voordelen:
  • Design: Zeer fraai vormgegeven en verassend compacte behuizing
  • Gewicht: slechts 44kg voor een 5 kWh batterij
  • Capaciteit: de volledige 100% van de batterijcapaciteit is bruikbaar
  • Nul-op-de-Meter: deze modus werkt goed
  • Vermogen: Forse 3.000 W maximaal (met extra batterij, anders 2.500 W)
  • Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
  • Round-Trip Efficiency: Gemiddeld met 80% efficiency
  • Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
  • Prijs: Deze is zeer competitief met €251 in grootste configuratie
Nadelen:
  • App: Software is sterk verbeterd, maar kan nog wat intuitiëver
  • Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
  • Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
  • Geen Home Assistant integratie beschikbaar op dit moment.
  • Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Daarnaast hebben we ook de Plugsie review afgerond. Deze is vooral goed qua hardware (FOX ESS), maar de app heeft dringend een update nodig.
Dank voor de uitgebreide review! Jullie website is zeer informatief. Ik had de EcoFlow reeds besteld, maar overweeg nu toch om hem te annuleren. De combinatie van warmteontwikkeling die zorgt voor een hoorbare fan (batterij komt dichtbij woonkamer te staan), een RTE van 80% en (nog) geen Home Assistant-ondersteuning maakt dat voor mij de Zendure SolarFlow 2400+ met 1 extra batterij toch een betere keus lijkt tegen een vergelijkbare prijs. De Anker Solarbank Max overweeg ik ook, maar met een huidig avond-/nachtverbruik van zo'n 4 kWh vraag ik me af of ik die € 600,- extra investering wel terugverdien bij een NOM-strategie.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:55
Ben ik de enige die zwaar tilt aan de functie dat de batterij moet bijladen op zonnestroom zonder netspanning?

De meeste mppt voorzieningen sluiten niet aan op mijn single string pv van 6 panelen.

Is de zendure 4000 serie nog steeds de enige met de juiste vorm van AC-in PV doorlus?

Of zijn er nieuwe modellen aangekondigd die dit ook kunnen?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Vind vooral het moment voor jezelf om in te stappen en niet voor de markt want die blijft voorlopig in beweging. Het is hetzelfde met zonnepanelen die werden beter en beter en daar kan je eindeloos op wachten of de zon pakken wanneer die schijnt.
Ze worden beter en beter, maar zijn de verschillen echt zo groot? Zonnepanelen leveren steeds meer per paneel,maar de panelen worden ook steeds groter :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• meesje
  • Nu online
Ik heb nu drie Zendure SF800Plus-sen, ieder in een eigen kamer (groep, maar ook nog zelfs toevallig eigen fase). Totale capaciteit is 7,68kwh (ik heb 1 uitbreiding). Hierdoor kan ik met 3000w laden en 2400w ontladen. In plaats verdeeld over de woning zou ik ook een ander model kunnen overwegen bv de 2400AC+ of de nieuwe Anker Solix. Deze hebben een aparte groep nodig. In de meterkast is daar nog plek voor en de batterij zou naast de meterkast in de hal gezet kunnen worden. Een andere mooie en makkelijke locatie kan ik niet bedenken. Op zolder, maar hoe kom je daar?

Mijn vragen (en misschien geef ik zelf het antwoord al :) ). Is de hal wel een veilige locatie? Is de investering in een nieuwe groep, het verkopen van de 800Plussen, het kopen van een 2400AC+, het wel waard t.o.v. wat ik nu heb? Kan ik de 800Plussen niet beter lekker blijven gebruiken en later over een paar jaar overwegen iets anders te doen? De ontwikkelingen gaan heel erg snel. En we hebben ook (nog) geen EV of warmtepomp. Wel elektrisch koken.
Marzman schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Ze worden beter en beter, maar zijn de verschillen echt zo groot? Zonnepanelen leveren steeds meer per paneel,maar de panelen worden ook steeds groter :p
om even bij de thuis-batterij te blijven, zonnepanellen zijn toch wel een iets ander topic klopt wat @AquilaXL en @Marzman schrijft, ja de markt is in beweging, maar dat zal hij ook nog wel de komende jaren zo blijven.
Je hebt twee opties; wacht totdat deze ivoor jouw gevoel tot enige rust is gekomen en stapt dan pas in, met de mogelijkheid dat die tijd er zeker voorlopig niet komt en je dus daardoor ook de huidige mogelijkheden onbenut laat.
of optie twee; jer kiest nu voor die oplossing die het meest aan jouw behoefde en wensen ( en dat kunnen echt twee verschillende dingen zijn, waar je echt moet afvragen in hoever je wensen aan je behoefde aansluit) voldoen en stapt nu in, met de wetenschap dat je tenminste iets gedaan hebt.
eigenlijk kun je toch pas achteraf beoordelen of het een verstandige beslissing is geweest en waar je in de fout bent gegaan.
Zolang je echter vooral naar je behoefte (verbruik) laat leiden en niet zozeer naar denkbeldige wensen waar je denkt dat je daar echt niet zonder kunt kun je de mogelijke schade denk ik wel beperken.

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-08 23:54
WillemD61 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Die conclusie heb ik daar niet voorbij zien komen. Wel is het zo dat defecte units alleen nog maar op te starten zijn als er zonnepanelen zijn aangesloten. Dat staat ook op de site van thuisbatterij.nl
Hier wordt in ieder geval het verband gelegd tussen gesmolten connectoren en aangesloten zonnepanelen. Er moet nog een andere post zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden.

/Edit: toch gevonden, staat Hier

[ Voor 6% gewijzigd door Juanluca op 29-07-2026 11:10 ]

• WillemD61
Juanluca schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Hier wordt in ieder geval het verband gelegd tussen gesmolten connectoren en aangesloten zonnepanelen. Er moet nog een andere post zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden.

/Edit: toch gevonden, staat Hier
Er is één persoon die zegt "Lees hier en daar ook wel dat de MC4 aansluiting van de, directe aangesloten zonnepanelen, op de batterij te heet worden en smelten als gevolg van deze overgangsweerstanden." zonder verder details te geven. Wat is hier en daar? Bron? Welke producten? Ik heb nog geen bericht gezien van iemand waarbij op de Marstek echt een MC4/MPPT connector gesmolten is.

Alle andere berichten gaan over de connectors tussen hoofdunit en extra batterij units. Daar is wel degelijk een probleem, maar of dat samenhangt met aangesloten zonnepanelen ? Ik denk dat alleen Marstek (en AEG, en Zendure) meer zicht hebben op daadwerkelijke oorzaak van het probleem. Met berichten in tweakers zie je maar een deel. Het lijkt logisch dat smelten samenhangt met de grootte van de stroom die er door gaat, dus of een hoge laad/ontlaadsnelheid, of een normale snelheid gecombineerd met extra laden vanuit panelen..... het zou zo maar allebei waar kunnen zijn.

• AquilaXL
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:38:
Ik heb nu drie Zendure SF800Plus-sen, ieder in een eigen kamer (groep, maar ook nog zelfs toevallig eigen fase). Totale capaciteit is 7,68kwh (ik heb 1 uitbreiding). Hierdoor kan ik met 3000w laden en 2400w ontladen. In plaats verdeeld over de woning zou ik ook een ander model kunnen overwegen bv de 2400AC+ of de nieuwe Anker Solix. Deze hebben een aparte groep nodig. In de meterkast is daar nog plek voor en de batterij zou naast de meterkast in de hal gezet kunnen worden. Een andere mooie en makkelijke locatie kan ik niet bedenken. Op zolder, maar hoe kom je daar?

Mijn vragen (en misschien geef ik zelf het antwoord al :) ). Is de hal wel een veilige locatie? Is de investering in een nieuwe groep, het verkopen van de 800Plussen, het kopen van een 2400AC+, het wel waard t.o.v. wat ik nu heb? Kan ik de 800Plussen niet beter lekker blijven gebruiken en later over een paar jaar overwegen iets anders te doen? De ontwikkelingen gaan heel erg snel. En we hebben ook (nog) geen EV of warmtepomp. Wel elektrisch koken.
Volgens mij is je investering redelijk vers toch? Als je ze tegen een mooie prijs kan verkopen is dit een optie maar ik hoor eigenlijk verlies op verlies. Je zou meer kunnen behalen uit slim aansturen waardoor je jouw RTE verhoogd. Ik heb twee 800 units waarbij er eentje ontlaad en de andere bijspringt bij pieken, bij 20% restant of de volgende dag wisselt de batterij in voorkeur.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ransom_nl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Dank voor de uitgebreide review! Jullie website is zeer informatief. Ik had de EcoFlow reeds besteld, maar overweeg nu toch om hem te annuleren. De combinatie van warmteontwikkeling die zorgt voor een hoorbare fan (batterij komt dichtbij woonkamer te staan), een RTE van 80% en (nog) geen Home Assistant-ondersteuning maakt dat voor mij de Zendure SolarFlow 2400+ met 1 extra batterij toch een betere keus lijkt tegen een vergelijkbare prijs. De Anker Solarbank Max overweeg ik ook, maar met een huidig avond-/nachtverbruik van zo'n 4 kWh vraag ik me af of ik die € 600,- extra investering wel terugverdien bij een NOM-strategie.
Ja ik zou dan ook zeker eerder de Zendure 2400 AC+ nemen. Betere software, betere efficiency en betere NOM. De Anker Max AC is natuurlijk ook prachtig en nog betere NOM (wel iets slechtere efficiency). Zowel de Zendure als de Anker SOLIX horen bij onze favorieten. Ik kan je overwegingen volledig volgen en dan zou ik zelf ook voor de 2400 AC+ kiezen en dan kun je altijd nog in kleinere stapjes van 3 kWh uitbreiden (of zelfs met 2 kWh met de AB2000X als die een keer in de aanbieding is). Succes!

energienerds.nl

• AquilaXL
mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.

Voordelen:
  • Design: Zeer fraai vormgegeven en verassend compacte behuizing
  • Gewicht: slechts 44kg voor een 5 kWh batterij
  • Capaciteit: de volledige 100% van de batterijcapaciteit is bruikbaar
  • Nul-op-de-Meter: deze modus werkt goed
  • Vermogen: Forse 3.000 W maximaal (met extra batterij, anders 2.500 W)
  • Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
  • Round-Trip Efficiency: Gemiddeld met 80% efficiency
  • Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
  • Prijs: Deze is zeer competitief met €251 in grootste configuratie
Nadelen:
  • App: Software is sterk verbeterd, maar kan nog wat intuitiëver
  • Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
  • Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
  • Geen Home Assistant integratie beschikbaar op dit moment.
  • Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Daarnaast hebben we ook de Plugsie review afgerond. Deze is vooral goed qua hardware (FOX ESS), maar de app heeft dringend een update nodig.
Die RTE valt me wat tegen voor hij volgende generatie.

• meesje
  • Nu online
AquilaXL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Volgens mij is je investering redelijk vers toch? Als je ze tegen een mooie prijs kan verkopen is dit een optie maar ik hoor eigenlijk verlies op verlies. Je zou meer kunnen behalen uit slim aansturen waardoor je jouw RTE verhoogd. Ik heb twee 800 units waarbij er eentje ontlaad en de andere bijspringt bij pieken, bij 20% restant of de volgende dag wisselt de batterij in voorkeur.
Je hebt helemaal gelijk! 👍 Soms komt er een gevoel boven drijven en heb je een kleine bevestiging nodig dat het niet slim is. :)

Inderdaad redelijk kort geleden allemaal aangeschaft. Eind vorig jaar begonnen en deze maand redelijk kort achter elkaar twee units er bij gekocht. Rationeel gezien moet ik het hier lekker bij houden. Eventuele verkoop zou denk ik geen verlies op moeten leveren, maar voor dezelfde totaal capaciteit en vermogen moet ik toch het dubbele uitgeven en een aanpassing laten doen in de meterkast.

Misschien nog twee AB2000X-en er bij kopen. Dan heb ik drie identieke setjes met totale capaciteit van 11,52kwh. Voor ons huishouden meer dan voldoende en ik denk al overkill voor mijn doel. De huidige 7,68kwh capaciteit lijkt me al genoeg.

Ik laat het wel even hierbij en ga me verdiepen in/aan de slag met HA.

• mrme12345
  • Niet online
AquilaXL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Die RTE valt me wat tegen voor hij volgende generatie.
Ja dat was inderdaad een tegenvaller, hadden we ook meer van verwacht. 80% is op moment echt wel beetje onderkant markt.

energienerds.nl

• AquilaXL
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! 👍 Soms komt er een gevoel boven drijven en heb je een kleine bevestiging nodig dat het niet slim is. :)

Inderdaad redelijk kort geleden allemaal aangeschaft. Eind vorig jaar begonnen en deze maand redelijk kort achter elkaar twee units er bij gekocht. Rationeel gezien moet ik het hier lekker bij houden. Eventuele verkoop zou denk ik geen verlies op moeten leveren, maar voor dezelfde totaal capaciteit en vermogen moet ik toch het dubbele uitgeven en een aanpassing laten doen in de meterkast.

Misschien nog twee AB2000X-en er bij kopen. Dan heb ik drie identieke setjes met totale capaciteit van 11,52kwh. Voor ons huishouden meer dan voldoende en ik denk al overkill voor mijn doel. De huidige 7,68kwh capaciteit lijkt me al genoeg.

Ik laat het wel even hierbij en ga me verdiepen in/aan de slag met HA.
Ik weet natuurlijk niet wat het verbruik is van je huishouden maar 8kw is vaak wel een mooi totaal voor de meeste. Ik heb dit verdeeld over twee torens maar ook dat vermogen.

• mrme12345
  • Niet online
B-Force schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]
edit:
nog en vraagje: de RTE is in de resultaten 80%, maar in de vergelijkingstabel 'AC Thuisbatterijen Overzicht' is hij 84%. Laatste is een typfoutje neem ik aan
Ja klopt, hebben we gisteren gecorrigeerd in de review! Dank voor je oplettendheid.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
We hebben de review van de SAMDUO Nex E6000 afgerond en we zijn erg onder de indruk. Met name van de goede software/app en de leuke innovaties:
  • P1 meter gecombineerd met CT klem om bruto pv opbrengst te kunnen monitoren (en P1 meter is door te lussen, maar dat hebben we ook bij Homey en anderen gezien)
  • peak shaving functionaliteit (m.n. voor België interessant)
  • load balancing functionaliteit vanuit batterij door max Amperage aan te geven
  • overzichtelijke en intuïtieve app
  • slank met 11,9 cm diep
En de prestaties mogen er ook zijn:
  • Round trip efficiency met 85% bij 800 W en 83% bij 2.600 W
  • Nul-op-de-Meter vraagt nog wat verfijning, want die scoort onder gemiddeld (maar dat is te fixen verwachten we)
Alles bij elkaar echt een mooi product. SAMDUO is nieuw maar het is niet zo dat ze de zoveelste kopieerder zijn, maar echt iets aan de markt toevoegen. En dat is goed voor de concurrentie!

energienerds.nl

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:33
mrme12345 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Ja ik zou dan ook zeker eerder de Zendure 2400 AC+ nemen. Betere software, betere efficiency en betere NOM. De Anker Max AC is natuurlijk ook prachtig en nog betere NOM (wel iets slechtere efficiency). Zowel de Zendure als de Anker SOLIX horen bij onze favorieten. Ik kan je overwegingen volledig volgen en dan zou ik zelf ook voor de 2400 AC+ kiezen en dan kun je altijd nog in kleinere stapjes van 3 kWh uitbreiden (of zelfs met 2 kWh met de AB2000X als die een keer in de aanbieding is). Succes!
Is het niet zo dat de zendure een hogere RTE haalt, doordat deze (grotendeels) via DC (zonnepanelen) oplaadt er daardoor een extra DC -> AC -> DC conversie omzeilt? Eigenlijk is de test onvoldoende en zou je er een percentage rechtstreeks gebruikte DC zonnestroom bij moeten hebben om goed te kunnen vergelijken.

• mrme12345
  • Niet online
gabn88 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:22:
[...]

Is het niet zo dat de zendure een hogere RTE haalt, doordat deze (grotendeels) via DC (zonnepanelen) oplaadt er daardoor een extra DC -> AC -> DC conversie omzeilt? Eigenlijk is de test onvoldoende en zou je er een percentage rechtstreeks gebruikte DC zonnestroom bij moeten hebben om goed te kunnen vergelijken.
Daar maken we natuurlijk onderscheid in. Dus ook bij de Zendure 2400 Pro (die bedoel je neem ik aan, want daar kun je zonnepanelen op aansluiten) laden we de batterij met AC (gewoon via elektriciteitsnet), en koppelen de zonnepanelen tijdelijk af. En daarmee is dat volledig te vergelijken met andere AC laden en ontladen van andere batterijen.

energienerds.nl

• gabn88
mrme12345 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Daar maken we natuurlijk onderscheid in. Dus ook bij de Zendure 2400 Pro (die bedoel je neem ik aan, want daar kun je zonnepanelen op aansluiten) laden we de batterij met AC (gewoon via elektriciteitsnet), en koppelen de zonnepanelen tijdelijk af. En daarmee is dat volledig te vergelijken met andere AC laden en ontladen van andere batterijen.
Bedankt voor je toelichting. Dan is het wel werkelijk een groot verschil, 80% VS 88%. Dat zou in mijn geval een aanschafprijsverschil van minimaal €300 waard zijn bij 5kWh opslag.
edit:
dus kort samengevat voor mijn situatie: nadeel van de Ecoflow STREAM AC 5000: lage RTE van 80%, geen ondersteuning voor home assistant (geen must voor mij, maar daardoor wel vendor lockin).

[ Voor 14% gewijzigd door gabn88 op 30-07-2026 19:04 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:17
mrme12345 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Ok, duidelijk. Maar wat blijft er over van de RTE als je bij beide (zelfde) lage vermogens corrigeert? laten we zeggen 200/300W? is er dan nog (veel?) verschil tussen deze 2?

Want als je 3 stapeltjes neemt (netjes over 3 fasen) dan heb je per fase wel érg weinig afname?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• mrme12345
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ok, duidelijk. Maar wat blijft er over van de RTE als je bij beide (zelfde) lage vermogens corrigeert? laten we zeggen 200/300W? is er dan nog (veel?) verschil tussen deze 2?

Want als je 3 stapeltjes neemt (netjes over 3 fasen) dan heb je per fase wel érg weinig afname?
Dat de Zendure het veel beter zal doen dan de EcoFlow, startpunt ligt al 8% hoger dus dan is er nogal veel ruimte. Het is inderdaad bekend dat bij lagere vermogens de RTE afneemt, dus de EcoFlow zal daarmee nog lager uitkomen dan de Zendure want de standaard efficiency op zowel 800 W als 2500 W is sowieso al een stuk slechter.

energienerds.nl

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:37
[...]

Ik heb even in HA gekeken, ontladen met 300 watt, efficiëntie van 87%. Dit is wel enkele weg, RTE is natuurlijk afhankelijk van de snelheid waarmee je oplaadt. Maar die zit vrij rap richting de 90% of meer, met 2400 watt laden op 96%. Dit is dan berekend met behulp van de Gielz integratie voor Zendure

[ Voor 12% gewijzigd door jordyc op 01-08-2026 21:59 ]

[...]

dat is dan ook direct weer het grote nadeel (wat ze overigens bij grotere vaste thuisbatterijen (3-Fase) ook angstvallig stil houden dat m.n. bij zeer lage verbruik per fase, wat tijdens de zomerdagen veel zal voorkomen, want veelal de grootverbruikers zijn er dan al geweest, je een behoorlijk slechte RTE gaat overhouden. Stel dat je huis circa 240W verbruikt, blijft er 80W per fase over. doe je dat 15 jaar lang, tel uit wat je misloopt of wat je meerverdienste is als je gewoon het via 1-fase laat lopen.

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-08 18:16
Ik zit een tijdje te kijken naar thuisbatterijen.
De Zendure SolarFlow 2400 AC+ lijkt mij heel interessant. Ik heb nog een "oud" contract tot november. Ik betaal momenteel nog geen terugleverkosten.

Heb een nieuwbouwwoning zonder gas, met zonnepanelen op het dak. De omvormer van de zonnepanelen is een 1 fase omvormer.

Dagelijks gebruik zit rond de 10 kWh tot 15 kWh in het weekend, dus in theorie maak ik de opbrengst van de zonnepanelen makkelijk op in één dag. Heb alleen een 3 fase aansluiting in huis. Hoe wordt er gemeten als ik op 1 fase de zonne-energie opsla in de accu en later wil gebruiken, want dit is verdeeld over 3 fasen i.p.v. 1 fase. Wat ik kan vinden is dat als je een 3 fase meter hebt en 2.5 kW opbrengst hebt op fase 1 en je gebruikt 2.4 kW verdeeld over 3 fases, dat je dan volgens de meter maar 0,1 kW teruglevert.

Hoe zit dit met een batterij?

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:33:
De Zendure SolarFlow 2400 AC+ lijkt mij heel interessant. Ik heb nog een "oud" contract tot november. Ik betaal momenteel nog geen terugleverkosten.

Heb een nieuwbouwwoning zonder gas, met zonnepanelen op het dak. De omvormer van de zonnepanelen is een 1 fase omvormer.

Dagelijks gebruik zit rond de 10 kWh tot 15 kWh in het weekend, dus in theorie maak ik de opbrengst van de zonnepanelen makkelijk op in één dag. Heb alleen een 3 fase aansluiting in huis. Hoe wordt er gemeten als ik op 1 fase de zonne-energie opsla in de accu en later wil gebruiken, want dit is verdeeld over 3 fasen i.p.v. 1 fase. Wat ik kan vinden is dat als je een 3 fase meter hebt en 2.5 kW opbrengst hebt op fase 1 en je gebruikt 2.4 kW verdeeld over 3 fases, dat je dan volgens de meter maar 0,1 kW teruglevert.

energierekening en hoe een netbeheerder / leverancier omgaan: voor je energierekening maakt het niets uit, sommatie van het verbruik vindt plaats op totaal van de 3 fases en niet per fase. Een slimme meter houdt niet bij hoeveel kWh je per fase verbruikt, maar kijkt alleen naar het vermogen op die fase. Alle levering en teruglevering wordt gesommeerd tot 1 verbruik afname en 1 verbruik teruglevering. Dit gebeurt realtime: stel fase 1 is 1000 W levering, fase 2 is 1500 teruglevering en fase 3 is 1000 W levering dan is het saldo 500 W levering en dat gaat naar leveringstelwerk. De meter kijkt dus niet per fase welk telwerk moet oplopen, maar na het totaal over de fases heen en doet dit realtime.

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

energierekening en hoe een netbeheerder / leverancier omgaan: voor je energierekening maakt het niets uit, sommatie van het verbruik vindt plaats op totaal van de 3 fases en niet per fase. Een slimme meter houdt niet bij hoeveel kWh je per fase verbruikt, maar kijkt alleen naar het vermogen op die fase. Alle levering en teruglevering wordt gesommeerd tot 1 verbruik afname en 1 verbruik teruglevering. Dit gebeurt realtime: stel fase 1 is 1000 W levering, fase 2 is 1500 teruglevering en fase 3 is 1000 W levering dan is het saldo 500 W levering en dat gaat naar leveringstelwerk. De meter kijkt dus niet per fase welk telwerk moet oplopen, maar na het totaal over de fases heen en doet dit realtime.
Hoe gaat dit dan in de avond?

De wasmachine, de droger en de Quooker slaan aan op verschillende fases. Gaat dan de batterij alleen vermogen leveren aan de fase waar die dan op zit, of ook voor de andere fases en wordt dat door de meter als geregistreerd als (verbruik - 2400W) er vanuit gaande dat de accu vol zit.

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

De wasmachine, de droger en de Quooker slaan aan op verschillende fases. Gaat dan de batterij alleen vermogen leveren aan de fase waar die dan op zit, of ook voor de andere fases en wordt dat door de meter als geregistreerd als (verbruik - 2400W) er vanuit gaande dat de accu vol zit.
De thuisbatterij kijkt naar het totale verbruik (via de P1 poort van je slimme meter) en zal dat via de aangesloten fase compenseren zodat het totaal van de fases weer op nul komt

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:44:
[...]

De thuisbatterij kijkt naar het totale verbruik (via de P1 poort van je slimme meter) en zal dat via de aangesloten fase compenseren zodat het totaal van de fases weer op nul komt
Het voordeel van een batterij die een omvormer heeft voor 3 fases, heeft als enige voordeel dat je meer vermogen kan leveren?

Via de slimme meter kan je namelijk wel zien dat de meter per fase verbruik en terugleveren meet.
edit:
Als de accu op fase 1 zit. De wasmachine op fase 1, droger en de Quooker op fase 2 en 3.

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaWU7tRcF_rsB3taMoOOq2R7x_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Efk7Up54lOITQidW4aj0UW6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door simso1 op 02-08-2026 18:19 ]

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Het voordeel van een batterij die een omvormer heeft voor 3 fases, heeft als enige voordeel dat je meer vermogen kan leveren?

Via de slimme meter kan je namelijk wel zien dat de meter per fase verbruik en terugleveren meet.
edit:
Als de accu op fase 1 zit. De wasmachine op fase 1, droger en de Quooker op fase 2 en 3.

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp
[Afbeelding]
Dat is geen energie wat die per fase meet maar vermogen. Energie (kWh'en) worden alleen op telwerk levering en teruglevering bijgehouden en verder niet.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
[...]

edit:

[Afbeelding]
Ligt aan de grootte van de omvormer van de thuisbatterij, als die een kW vermogen heeft van 4 kWh en je hebt bijvoorbeeld 2 zendure's met 2,5 kW (ieder op eigen fase en groep) dan heb je in totaal 5 kW versus de 4 kW van de 3 fase thuisbatterij. Dus verschil zit niet in soort maar in capaciteit van de omvormers

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Ligt aan de grootte van de omvormer van de thuisbatterij, als die een kW vermogen heeft van 4 kWh en je hebt bijvoorbeeld 2 zendure's met 2,5 kW (ieder op eigen fase en groep) dan heb je in totaal 5 kW versus de 4 kW van de 3 fase thuisbatterij. Dus verschil zit niet in soort maar in capaciteit van de omvormers
Dankjewel voor de uitleg. Het is duidelijk nu. Het lijkt een beetje op lokaal salderen. Hierdoor kwam de verwarring.
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:33:

het verschil qua verbruik wordt nog achter de meter ( jouw huis) gewoon gesaldeerd; dus stel je PV levert 3000W, terwijl op fase 2 er 1500W wordt verbruikt en op fase 3 nog een 500W, terwijl je batterij op fase 3 is aangesloten; dan zou als de batterij dus op ( 3000 - 1500 - 500 ) = 1000 W kunnen laden terwijl jouw netverbruik op de meter dan op 0(nul)W staat.
en jouw voorbeeld klopt hierdoor dus ook.
Belangrijk is wel dat je een slimme meter met DSMR 5.0 hebt, die zal via de P1 poort namelijk per seconde het verbruik gaan doorgeven.
Wil je wat meer inzicht over je verbruik zou ik een Home Wizard P1 dongle kopen, dan heb je namelijk een mooi inzicht in je verbruik en teruglevering, bij een plus abonnement (1 euro per maand) kun je veelal zelfs je PV installatie daarin opnemen, zie je dus je opwek.
[...]

klopt, de keerzijde van dit is echter of je dat extra vermogen ook daadwerkelijk nodig zult hebben.
kijk je bv op dagen met veel zon en dus kun je de batterij met je eigen "gratis"stroom vullen en kijk je dan wat je maximale vermogen is wat je huis vanuit een batterij nodig blijkt te hebben ( en ik laat het het laden van een BEV of zo iets even buiten beschouwing ) je ziet dat je nauwelijks boven circa 2.000W uit gaat komen en dat zijn vermogens die een gemiddelde stekker-thuis-batterij (op eigen groep) prima kan handelen.
de tweede senario is tijdens de winter met een warmtepomp en koken, m.n. het koken valt dan in de dure periode, dus daar kun je wel wat hulp van een batterij gebruiken. als ik echter even kijk wat mijn gemiddeld verbruik in dat tijdsbestek is ( ik kook op inductie) en heb een warmtepomp, kom ik eigenlijk ook niet ver boven de 3.000W met korte spikes naar 3.500W (kortstondig), dus mijn Zendure is in staat dat vermogen voor het grootste deel op te vangen ( ruim 2/3 van het vermogen in dat tijdsbestek) het benodigde netvermogen tijdens dit tijdsbestek tussen 16:00 en 21:00 ligt hierbij gemiddeld tussen de 500W en 1.000W in, het gross wordt door de batterij geleverd.

De meerkosten van een batterij die duidelijk meer zou kunnen ( vaste batterij ) zul je echter tijdens de levensduur nooit terug verdienen, daarvoor zijn de kosten van de extra benodigde stroom gewoon te gering.
120 dagen met 5 uur van gemiddeld 750Wh en 35 ct per kWh geeft circa € 1,3125 per dag.
Dat is nog geen 160 euro per jaar, dat zijn 2.400 euro maximaal meer kosten voor een vaste thuis-batterij op 15 jaar !. Deze vaste batterijen kosten echter duidelijk meer dan dat bedrag.

Sterker nog, als ik een bv Zendure SF 4000AC Mix zou kopen, die circa 200 euro meer kost dan een versie die maar tot 2.400W vermogen komt, die echter een vermogen van 4000W t.o.v. 2.4000W kan leveren zou een veel verstandige keuze zijn, en die kun je ook modulair uitbereiden en komt standaard al met 8 kWh capaciteit.

~~~[edit]

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp.
nee, dat is een misvatting, jouw slimme meter saldereert namelijk voor het net de totale vermogens van alle fases bijelkaar.
dus als fase 2 (droger) 1.300W en fase 3 (Quooker) 1.000W incl. de rest van je huis zou verbruiken kan de batterij op fase 1 dit compenseren door op die fase 1 2.300W te leveren, tenslotte is +1.300W en +1.000W (verbruik wordt hier als plus aangegeven) en de batterij levert hier op fase 1 -2.300W (batterij stroom wordt als negatief aangeduid) is de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W
hierbij is er dus geen stroom richting net maar ook geen stroom van uit het net.
~~~[/edit]
~~~[Afbeelding]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:21
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

....
hierbij is er dus geen stroom richting net maar ook geen stroom van uit het net.

[...]
Dit klopt niet helemaal, er gaat wel degelijk stroom per fase van en naar het net op dat moment. Maar voor de afrekening wordt het verbruik berekent met de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W.

Dit wordt in de meter 'gesaldeerd'.
ardvark99 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Dit klopt niet helemaal, er gaat wel degelijk stroom per fase van en naar het net op dat moment. Maar voor de afrekening wordt het verbruik berekent met de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W.

Dit wordt in de meter 'gesaldeerd'.
klopt, maar het punt is wat je moet betalen dus wat wordt er uiteindelijk door de meter in rekening gebracht. Jouw energierekening is ook een totaal (van alle fases) en geen afsplitsing per fase.
Dus wat er fysiek gaat gebeuren is hierbij niet belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 04-08-2026 10:37 ]

De vakantie ligt helaas weer achter mij, dus direct aan de bak. Heb zojuist de review van de SAMDUO Nex E6000 gepubliceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SufGZPoFfGULvBE3SwlSV3zdID0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjPnBrD40Pab8GcBnCfheGTs.jpg?f=fotoalbum_large

Ben erg positief over de thuisaccu. De software werkt erg goed, P1 meter is innovatief met een CT-klem om de zonnepanelen te monitoren en vermogen en capaciteit zijn voor veel huishoudens toereikend. Met 1 cycle per dag gedurende +-10 dagen een RTE van 84,3% gemeten, erg netjes.

Wel mis ik handvatten en Home Assistant ondersteuning. Daarnaast valt de warmteontwikkeling op op 2600 Watt. Nou is de buitentemperatuur natuurlijk ook relatief hoog, maar deze temperatuur is wel aan de hoge kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN0DbI_C5V0BPlxS8Xz_gvAZJkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i62gHrV6ryqJz9SPyMNYMpDC.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is of de toegepaste koeling wel toereikend is, want dit heeft ook een negatief effect op de levensduur van de accucellen. Plaats hem dus vooral niet in een afgesloten ruimte en zorg voor goede ventilatie. Verder echt een goed product, helemaal als de Home Assistant ondersteuning beschikbaar is en voldoet.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 05-08-2026 20:37 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-08 19:18
Taro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:36:
De vakantie ligt helaas weer achter mij, dus direct aan de bak. Heb zojuist de review van de SAMDUO Nex E6000 gepubliceerd.
Prachtig apparaat. Maar wat doet het op de lange termijn.

De omgevingstemperatuur en eigen warmte genereren lijkt voor veel batterijen toch wel een dingetje. Zie de smeltende stekkers.

Mijn Sunpura S2400 9,6 kWh werkt ook nog prima, maar die staat nu nog in de woonkamer met Airco, om die in de schuur te gaan zetten wat wel de bedoeling is met een 30+ graden van de laatste dagen heb ik wel wat twijfels

En ja, een Flir cam heb ik ook. Hier zie ik nog geen hotspot van een stekkerverbinding die problemen gaat geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfxdGJxnfo2RX8vObgwoy-urNoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSpvM0eu0seo7k9UiH7JJAs3.jpg?f=fotoalbum_large

• gabn88
Ik heb zojuist de Ecoflow geannuleerd en een Anker SOLIX Solarbank Max AC met Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 besteld. Reden: ik heb eigenlijk 7 a 8 kWh nodig en met de Ecoflow zit je of op 5 of op 10, waarbij 5 te weinig en 10 eigenlijk te veel is. En de iets hogere RTE van 84% t.o.v. 80% speelde ook mee. Daarnaast heb ik een oude Landys Gyr+ E350 DSMR 4.0 meter, dus die smart meter gaat wel nodig zijn verwacht ik.

Even een lokale installateur vragen om de meter en een aparte groep te maken, maar dat gaan de kosten niet zijn verwacht ik.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 20:27
@Taro We zijn weer terug van weggeweest - dus ik kom weer wat vaker buurten; ik kan in elk geval stellen dat de markt volledig in reuring is, dit wordt een leuke rit. Weg bij TBNL - dus het belangenconflict is er ook niet meer :)

16 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - www.jaysdesk.com

simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

Nee, via de P1 meter ziet de batterij ( of beter eigenlijk de software (HEMS)) wat de behoefde van jouw huis op dat moment is door alle fases te monitoren en dan op de fase de dan noodzakelijke (tot zijn eigen maximale output, zie punt 2) stroom via de batterij te leveren. Zodoende (dat wordt infeite elke seconde (bij een slimme meter met DSMR 5.0, of om om de 10 seconden bij een slimme meter die een lagere DSMR heeft) word de hoeveelheid benodigde stroom continu aangepast zodat de stroom nagenoeg nul watt bedraagd. Echter zul je altijd zien dat niet nooit voor de volle 100% lukt, dit wordt eigenlijk veroorzaakt dat de batterij altijd moet reageren op de vraag, dus hij is dan net iets te laat. Op zich is dat echter veelal maar heel weinig, op een volledige dag moet je denken aan 0,3-0,5 kWh wat je mist, dit kan dan zowel uit het net zijn of dat je batterij meer het net opstuurt. het gaat dus maar om enkele centen per dag.

punt 2: elke thuis-batterij heeft een maximale vermogen, bij een stekkerbatterij ligt dat gemiddeld rond de 2000W tot circa 2500W, echter de laatse stekkerbatterijen kunnen ondertussen al tot 4000W ( met dat laatste zou je zelfs nog kunnen electrisch koken ).
Een ander limiet wat je veel tegenkomt is de <800W limiet, dat is namelijk van toepassing voor stekker batterijen die op een wilekeurige stopcontact (WCD) worden aangesloten, die moeten wettelijk onder de 800W output blijven, laden van de batterij mag dus wel hoger.
wil je daarboven heeft de stekker batterij zijn eigen groep nodig waar ook niets anders op aangesloten mag worden, dus ook geen tweede stekker batterij.
Daarnaast heb je vaste thuis-batterijen die veelal een maximaal vermogen van 5 en zelfs 10 kW hebben, alleen is bij een lage belasting van rond de 700W cq 300W bij deze batterij types het laad/ontlaad verlies een heel stuk hoger, dus je moet er meer instoppen dan wat je eruit krijgt en dat verlies kan ookwel van 20-30% bedragen, dat is dus best veel.

door de interne saldering van de verschillende fases kun je dus prima met een 1-fase batterij ook het verbruik op andere fases mee afdekken.
FZRein schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Prachtig apparaat. Maar wat doet het op de lange termijn.

De omgevingstemperatuur en eigen warmte genereren lijkt voor veel batterijen toch wel een dingetje. Zie de smeltende stekkers.

Mijn Sunpura S2400 9,6 kWh werkt ook nog prima, maar die staat nu nog in de woonkamer met Airco, om die in de schuur te gaan zetten wat wel de bedoeling is met een 30+ graden van de laatste dagen heb ik wel wat twijfels
een woonkamer is wel een van de meest slechte plekken voor een thuis-batterij.
xzie de informatie van de Brandweer.
En ja, een Flir cam heb ik ook. Hier zie ik nog geen hotspot van een stekkerverbinding die problemen gaat geven

[Afbeelding]

• B-Force
Mocht iemand in de race zijn voor een Anker Solix Powerbank 4, bij de Appie zijn ze nu 1699. Lijkt me een goede deal.

• mike123
  • Laatst online: 13:34
Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:00:
[...]
Een ander limiet wat je veel tegenkomt is de <800W limiet, dat is namelijk van toepassing voor stekker batterijen die op een wilekeurige stopcontact (WCD) worden aangesloten, die moeten wettelijk onder de 800W output blijven, laden van de batterij mag dus wel hoger.
wil je daarboven heeft de stekker batterij zijn eigen groep nodig waar ook niets anders op aangesloten mag worden, dus ook geen tweede stekker batterij.
Zoals ik dit nu lees schrijf je dus dat er maar 1 batterij op 1 aparte groep mag zitten.
Dat is toch afhankelijk van het maximale uitgangsvermogen van de batterij.
mike123 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Zoals ik dit nu lees schrijf je dus dat er maar 1 batterij op 1 aparte groep mag zitten.
Dat is toch afhankelijk van het maximale uitgangsvermogen van de batterij.
Ja en ook een beetje nee. Op zich heb je gelijk, bv een 10 kW thuisbatterij zou op een fase een stroomsterkte van ruim 43A hebben, dat is voor een normale huishouden te veel van het goede, daar zijn dit soort batterijen eigenlijk altijd 3-fase, en dan krijg je 14,5A per fase en dat past dan weer in een standaard 3-fase 16A groep, hoewel ik bij een batterij hier toch voor een 2-fase B20 zou kiezen.
Een handige stelregel is hou de maximale uitgangsvermogen batterij het liefst onder de 80% van je groep, dus bij een B16 is dat 12,8A of 3000W.
Bij bv een Zendure 4000AC Mix die maximaal 4000W (17,4) kan is een standaard B16 dus te klein, wat hier echter ook een rol speelt is de afstand tot je hoofdzekering, dus bij een hoofdzekering van bv 3*25A kun je dus geen B25 toepassen, de volgende stap omlaag zijnde B20 kan hier echter wel, niet ideaal maar kan wel.
Daarom zie je dat er vaak een limiet van 800W, rond de 2400W en 3000W ziet, die zijn alle nog met een standaard B16 te doen, ga je hoger wordt je mogelijk ook nog beperkt door je hoofdzekering.
Dus ook dat is een punt voor je keuze van een thuis-batterij, soms komen mensen daar te laat achter.
En zelfs stekker-batterijen die in het verleden eigenlijk altijd wel op een B16 pasten, is dat met de nieuwe modellen van bv anker, Zendure en anderen dus niet meer zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 09-08-2026 12:04 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:20
Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:04:
een woonkamer is wel een van de meest slechte plekken voor een thuis-batterij.
Klinkt leuk, maar een hoop mensen hebben geen garage of grote bijkeuken. In een gemiddeld rijtjeshuis mag je allang blij zijn met een plekje uit een vluchtroute.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

hoevenpe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Klinkt leuk, maar een hoop mensen hebben geen garage of grote bijkeuken. In een gemiddeld rijtjeshuis mag je allang blij zijn met een plekje uit een vluchtroute.
Helaas is dat wel de waarheid en daaruit volgt dus ook dat een thuis-batterij tenminste zoals ze nu gebouwd worden zeker niet voor elke type woning geschikt zijn, bij appartementen heb je mogelijk ook de nodige problemen om een veilige plek te vinden.

• hoevenpe
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:42:
Helaas is dat wel de waarheid en daaruit volgt dus ook dat een thuis-batterij tenminste zoals ze nu gebouwd worden zeker niet voor elke type woning geschikt zijn, bij appartementen heb je mogelijk ook de nodige problemen om een veilige plek te vinden.
Een vaste groep 20kWh batterij is imo een niche voor mensen met een garage, maar een 'bierkrat met stekker' batterij van 2-5kWh gaat bij de meeste mensen gewoon onder een bureau, op zolder of in een kast.

• mike123
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Ja en ook een beetje nee. Op zich heb je gelijk, bv een 10 kW thuisbatterij zou op een fase een stroomsterkte van ruim 43A hebben, dat is voor een normale huishouden te veel van het goede, daar zijn dit soort batterijen eigenlijk altijd 3-fase, en dan krijg je 14,5A per fase en dat past dan weer in een standaard 3-fase 16A groep, hoewel ik bij een batterij hier toch voor een 2-fase B20 zou kiezen.
Een handige stelregel is hou de maximale uitgangsvermogen batterij het liefst onder de 80% van je groep, dus bij een B16 is dat 12,8A of 3000W.
Bij bv een Zendure 4000AC Mix die maximaal 4000W (17,4) kan is een standaard B16 dus te klein, wat hier echter ook een rol speelt is de afstand tot je hoofdzekering, dus bij een hoofdzekering van bv 3*25A kun je dus geen B25 toepassen, de volgende stap omlaag zijnde B20 kan hier echter wel, niet ideaal maar kan wel.
Daarom zie je dat er vaak een limiet van 800W, rond de 2400W en 3000W ziet, die zijn alle nog met een standaard B16 te doen, ga je hoger wordt je mogelijk ook nog beperkt door je hoofdzekering.
Dus ook dat is een punt voor je keuze van een thuis-batterij, soms komen mensen daar te laat achter.
En zelfs stekker-batterijen die in het verleden eigenlijk altijd wel op een B16 pasten, is dat met de nieuwe modellen van bv anker, Zendure en anderen dus niet meer zo.
Dit is mooi uitgebreid uitgelegd maar we hadden het over een stekker batterij. En daar kan je er dus maximaal 4 op 1 groep zetten als het maximale vermogen per stuk 800W is. Samen dus 3200W.
Maar dan zit je eigenlijk al boven de 80% als je die constant zou nodig hebben.
Wil je veilig zitten dan is 3x 800W de max.
Ik heb geen idee hoelang ik maximaal een vermogen zou hebben van boven de 3000W.
mike123 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Dit is mooi uitgebreid uitgelegd maar we hadden het over een stekker batterij. En daar kan je er dus maximaal 4 op 1 groep zetten als het maximale vermogen per stuk 800W is. Samen dus 3200W.
Maar dan zit je eigenlijk al boven de 80% als je die constant zou nodig hebben.
Wil je veilig zitten dan is 3x 800W de max.
Ik heb geen idee hoelang ik maximaal een vermogen zou hebben van boven de 3000W.
nee, stekker batterijen heb je in tal van uitvoeringen, wat jij waarschijnlijk bedoeld is een HW thuis-batterij die bij één unit slechts 800W ( formeel slechts 799W) kan geven. Echter zijn er ondertussen tal van merken die ondertussen ver daar boven uit gaan.
Wat je veel ziet zijn modelen die tot circa 2000-2500W gaan, maar de nieuwste gaan wel van 3500-4000W, en formeel zijn ook dat nog gewoon stekkerbatterijen.
waar jij waarschijnlijk aan denkt dat dit een batterij is die je in willekeurig elk stopcontact kunt stoppen, echter daarvoor mag deze wettelijk onder de 800W zijn. Ga je daarboven moet deze over een eigen groep beschikken.
Een misvatting is dat je dus 4 van die <800W stekkerbatterijen op één wilekeurige groep kunt zetten, dat is namelijk niet de bedoeling, wil je dat dan heb je daarvoor dus ook een eigen groep nodig waar ook alleen die batterijen op zitten. met 4 batterijen zit je eigenlijk al iets boven die 80%, dus dat is dan ook direct het max op één groep.
Het gaat hier overigens over het maximale vermogen uit de batterij, wat naar de batterij gaat hoeft zich niet aan die 800 limiet te houden, tenslotte is dat niets anders als een normale verbruiker.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 09-08-2026 16:18 ]

hoevenpe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Een vaste groep 20kWh batterij is imo een niche voor mensen met een garage, maar een 'bierkrat met stekker' batterij van 2-5kWh gaat bij de meeste mensen gewoon onder een bureau, op zolder of in een kast.
ik had het over een veilige plek en in mijn beleving is wat je als plek adviseert zoals een bureau of kast ( is helaas een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet) als zeker geen veilige plek kunt bestempelen.
Kijk zelf maar eens wat de Brandweer hierover te zeggen heeft, want die komen als het misgaat dan wel onaangekondigd ( oke, met toeters dat wel) bij je binnen. Het vervelende van dit soort branden is dat er eigenlijk geen geschikt blusmiddel is als hun komen, je huis zal dan eerder een zwembad gaan worden.

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-08 22:40
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

Het gaat hier overigens over het maximale vermogen uit de batterij, wat naar de batterij gaat hoeft zich niet aan die 800 limiet te houden, tenslotte is dat niets anders als een normale verbruiker.
Bij de granny charger voor mijn EV werd aangeraden om deze alleen 'in geval van nood' te gebruiken. Omdat je langdurig toch een piekvermogen over de lijn heen trekt. Dat kan ook bij een stekkerbatterij toch? Een waterkoker of oven pieken relatief kort qua vermogen.
CarbonCopy schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Bij de granny charger voor mijn EV werd aangeraden om deze alleen 'in geval van nood' te gebruiken. Omdat je langdurig toch een piekvermogen over de lijn heen trekt. Dat kan ook bij een stekkerbatterij toch? Een waterkoker of oven pieken relatief kort qua vermogen.
klopt, daarom ook de aanbevolen limiet van 80% van jouw zekeringswaarde; een groep in Nederland is normaal gezien met een B16 afgezekerd; dus 80% daarvan is circa 3000W.
Daarom ook het dringende advies om elke thuis-batterij wat 800W of meer kan dus elk op een eigen groep te zetten waar ook dus niets anders op is aangesloten, als je bv een CEE WCD hiervoor gebruikt sluit je dat dus eigenlijk al uit. maar dat is dus meer een tip.

• hoevenpe
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:15:
ik had het over een veilige plek en in mijn beleving is wat je als plek adviseert zoals een bureau of kast ( is helaas een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet) als zeker geen veilige plek kunt bestempelen.
Ik snap dat dat niet ideaal is, maar welke plek is in een gewoon rijtjeshuis is volgens de Brandweer wel geschikt?

Begane grond en niet onder een trap of op een vluchtroute, dan hou je erg weinig plekken over. De schuur achterin de tuin heeft zelden stabiele wifi dan is ergens uit het zicht in een hoek van de woonkamer/keuken imo de enig overgebleven optie.

• mike123
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

nee, stekker batterijen heb je in tal van uitvoeringen, wat jij waarschijnlijk bedoeld is een HW thuis-batterij die bij één unit slechts 800W ( formeel slechts 799W) kan geven. Echter zijn er ondertussen tal van merken die ondertussen ver daar boven uit gaan.
Wat je veel ziet zijn modelen die tot circa 2000-2500W gaan, maar de nieuwste gaan wel van 3500-4000W, en formeel zijn ook dat nog gewoon stekkerbatterijen.
waar jij waarschijnlijk aan denkt dat dit een batterij is die je in willekeurig elk stopcontact kunt stoppen, echter daarvoor mag deze wettelijk onder de 800W zijn. Ga je daarboven moet deze over een eigen groep beschikken.
Een misvatting is dat je dus 4 van die <800W stekkerbatterijen op één wilekeurige groep kunt zetten, dat is namelijk niet de bedoeling, wil je dat dan heb je daarvoor dus ook een eigen groep nodig waar ook alleen die batterijen op zitten. met 4 batterijen zit je eigenlijk al iets boven die 80%, dus dat is dan ook direct het max op één groep.
Ja, ik ben dus uitgegaan van bv een HW stekker batterij met een maximaal vermogen van 800W.
Daar heb jij het zelf ook steeds over en daar reageer ik dus op en met het voorbeeld van maximaal 800W.
mike123 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:05:
[...]

Ja, ik ben dus uitgegaan van bv een HW stekker batterij met een maximaal vermogen van 800W.
Daar heb jij het zelf ook steeds over en daar reageer ik dus op en met het voorbeeld van maximaal 800W.
Oké, prima maar ik heb het als ik het over een thuis-batterij cq stekker-batterij heb zeker niet alleen de groep met <800W, maar zeker ook of juist ook die dus daarboven zitten.
En het klopt dat de aansluitvoorwaarden van deze twee groepen dus vanelkaar afwijken.

• AquilaXL
hoevenpe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Ik snap dat dat niet ideaal is, maar welke plek is in een gewoon rijtjeshuis is volgens de Brandweer wel geschikt?

Begane grond en niet onder een trap of op een vluchtroute, dan hou je erg weinig plekken over. De schuur achterin de tuin heeft zelden stabiele wifi dan is ergens uit het zicht in een hoek van de woonkamer/keuken imo de enig overgebleven optie.
Ik woon ook in een rijtjeshuis maar bij mij staan ze lekker in de schuur. Een onstabiele WiFi is tegenwoordig super makkelijk op te lossen dus dit mag geen probleem zijn.

Als alles moeilijk is, zoek dan een plek op zolder of een technische ruimte. Dan ben je uit je vluchtroute.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:31
Benieuwd naar de testen voor de SigenMate 2700 Ultra. Lijkt een mooi systeem

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:17
nico_09 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:38:
Benieuwd naar de testen voor de SigenMate 2700 Ultra. Lijkt een mooi systeem
ik zie : 2,7kWh en € 1.450,=, dan denk ik ... kan dat niet beter?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Hansieo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Oef, hadden we het er niet over dat het goedkoper zou gaan worden, volgens mij gaat dit de andere kant op. :? 8)7
ik vrees dat ze met hun goede naam willen profiteren, toch maar eens kijken wat hier dan zo bijzonder is dat het deze prijs op enige manier rechtvaardigd.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 15-08-2026 15:55 ]

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik ben erover aan het denken om een Eco Flow Stream 5000 te kopen. Volgens de website alleen vandaag nog met €300,- korting.

Heb me ingelezen en het model lijkt prima te zijn voor het gebruik zoals wij voor ogen hebben. Echter …. de P1 poort in mijn slimme meter is al in gebruik. Er hangt een RF module aan, ik gok van Enexis (zeker niet iets dat ik zelf geplaatst heb, en ik ben eerste eigenaar van de woning).

Het klepje dat voor de poort zit is verzegeld, dus ik kan/mag het blijkbaar niet zo maar openen en een actieve splitter eraan hangen.

Heeft iemand toevallig ervaring hoe Enexis hiermee omgaat? Staan ze het toe om een splitter toe te voegen?

Uiteraard kan ik ze maandag bellen en de vraag stellen, maar ja … die korting van €300 loop ik dan mis en dat zou toch wel zonde zijn. Vandaar de vraag naar eventuele ervaringen.

• AquilaXL
smoken schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:31:
Ik ben erover aan het denken om een Eco Flow Stream 5000 te kopen. Volgens de website alleen vandaag nog met €300,- korting.

Heb me ingelezen en het model lijkt prima te zijn voor het gebruik zoals wij voor ogen hebben. Echter …. de P1 poort in mijn slimme meter is al in gebruik. Er hangt een RF module aan, ik gok van Enexis (zeker niet iets dat ik zelf geplaatst heb, en ik ben eerste eigenaar van de woning).

Het klepje dat voor de poort zit is verzegeld, dus ik kan/mag het blijkbaar niet zo maar openen en een actieve splitter eraan hangen.

Heeft iemand toevallig ervaring hoe Enexis hiermee omgaat? Staan ze het toe om een splitter toe te voegen?

Uiteraard kan ik ze maandag bellen en de vraag stellen, maar ja … die korting van €300 loop ik dan mis en dat zou toch wel zonde zijn. Vandaar de vraag naar eventuele ervaringen.
Persoonlijk vind ik de RTE van zo een nieuw product wat tegenvallen. Maar om de koop stress wat te verminderen, hun actieprijs is toevallig ook de prijs bij andere resellers zoals thuisbatterij.nl

• smoken
AquilaXL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Persoonlijk vind ik de RTE van zo een nieuw product wat tegenvallen. Maar om de koop stress wat te verminderen, hun actieprijs is toevallig ook de prijs bij andere resellers zoals thuisbatterij.nl
Dank je voor de reactie, de RTE zal ik me nogmaals even in verdiepen.

Qua prijs op de door jou genoemde website: ook daar geven ze aan dat het de tijdelijke pre-sale prijs is. Geen einddatum, maar die zou uiteraard gelijk kunnen lopen met die van de officiële website. Maar wellicht (waarschijnlijk) staar ik me nu onterecht blind op dit model.

• mrme12345
  • Niet online
smoken schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Dank je voor de reactie, de RTE zal ik me nogmaals even in verdiepen.

Qua prijs op de door jou genoemde website: ook daar geven ze aan dat het de tijdelijke pre-sale prijs is. Geen einddatum, maar die zou uiteraard gelijk kunnen lopen met die van de officiële website. Maar wellicht (waarschijnlijk) staar ik me nu onterecht blind op dit model.
Die prijzen worden door Ecoflow overal hetzelfde gehouden. Dus als actie eindigt bij Ecoflow eindigt die ook bij de shops. RTE hebben wij ook getest en die viel inderdaad tegen met 80% op 800W en 2500W. En ook het langdurig op hoog vermogen laden en ontladen (voor prijsoptimalisatie dynamisch contract) zijn ook betere batterijen voor. Voor NOM is die verder prima. Maar 80% vind ik ook erg laag, zeker als andere batterijen (zoals Zendure) tegen 88 a 89% scoren. En die 8 a 9% merk je iedere dag weer......10-15 jaar lang.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 15-08-2026 17:22 ]

energienerds.nl

• smoken
mrme12345 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Die prijzen worden door Ecoflow overal hetzelfde gehouden. Dus als actie eindigt bij Ecoflow eindigt die ook bij de shops. RTE hebben wij ook getest en die viel inderdaad tegen met 80% op 800W en 2500W. En ook het langdurig op hoog vermogen laden en ontladen (voor prijsoptimalisatie dynamisch contract) zijn ook betere batterijen voor. Voor NOM is die verder prima. Maar 80% vind ik ook erg laag, zeker als andere batterijen (zoals Zendure) tegen 88 a 89% scoren. En die 8 a 9% merk je iedere dag weer......10-15 jaar lang.
Helemaal duidelijk, dank voor de heldere toelichting. Dagelijks 8 a 9% gedurende 10-15 jaar is natuurlijk aanzienlijk.

Dus: maandag even bellen met Enexis hoe het met die P1 poort zit (want dat is hoe dan ook van belang) en dan opnieuw op zoek naar een goede 5 kWh stekker batterij :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:24

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

hoevenpe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Nou, eigenlijk dus nergens feitelijk in huis en anders een hoek zo ver mogelijk bij vluchtroutes, slaapvertrekken en brandbare zooi vandaan. De opsomming van adviezen is vrij lang en beperkend. Maar: Nederland is regelkoning in alles en toch zijn dit adviezen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:31
[...]

Zal dat niet zakken naarmate de accu op de markt is...

• hoevenpe
Zag net de 2400AC+ voor 948,- (in Nederland incl. BTW), meer dan 400 euro per kWh lijkt me anno 2026 niet reëel.

• AquilaXL
nico_09 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Zal dat niet zakken naarmate de accu op de markt is...
Ongetwijfeld maar het startbedrag ligt wel serieus hoger dan andere in dit segment.
zal wel, maar laten we eerlijk zijn, geloof je nog steeds in dit soort praktijken, zul je zien, vanaf volgende week krijg je 350 eur korting, hebben ze nog niet eens gelogen, of ze wachten één dag en dan krijg je weer die 300 euro korting, sterker nog, dat was eigenlijk de normale prijs, dus je krijgt eigenlijk helemaal geen korting.
nog nooit gehoort dat Enexis standaard een P1 poort gebruikt, maar dat is helemaal geen probleem, koop bij bv HW een actieve splitter, let wel op het moet dus wel echt een actieve splitter zijn, dan kun je daar weer tot 3 andere P1 dongels op aansluiten, heb je meer nodig, dan kun je meerdere actieve splitters gewoon doorlussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDva93EkajE4u6od8m-7PGWXIG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8DCtBQ4AIj2kdz0m45E2ACpE.png?f=user_large
heel vreemd, kun je een foto plaatsen van je slimme meter en die poort, wel even je SM nummer even afdekken. en anders even bellen met hun.
vermeld dan ook aub even je merk en type van jouw slimme meter.

ik zou me even niet druk maken over die korting, de vraag is of dat wel de juiste thuis-batterij voor jou is.
je vermeld helemaal niet wat jouw PV teruglevering is (dag/jaar), je verbruik (dag/maand/jaar) en heel belangrijk als je graag op NOM wilt draaien wat is jouw verbruik tijdens de "donkere"uurtjes ( dus als je geen of onvoldoende zonnestroom hebt) ?

• coolbas2000
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-08 20:21

YouTube: Beste thuisbatterij met stekker? (2026) ⚡ EcoFlow vs Zendure vs Indevolt vs HomeWizard & meer!

Volgens deze review is de RTE 88% van de EcoFlow. Ik heb hem ook gekocht. Ik heb zelf de RTE niet getest maar tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Goede app en alles werkte binnen 5 minuten met mijn HomeWizard p1 meter.

• smoken
Jan-tweak schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:14:
[...]
zal wel, maar laten we eerlijk zijn, geloof je nog steeds in dit soort praktijken, zul je zien, vanaf volgende week krijg je 350 eur korting, hebben ze nog niet eens gelogen, of ze wachten één dag en dan krijg je weer die 300 euro korting, sterker nog, dat was eigenlijk de normale prijs, dus je krijgt eigenlijk helemaal geen korting.

[...]
nog nooit gehoort dat Enexis standaard een P1 poort gebruikt, maar dat is helemaal geen probleem, koop bij bv HW een actieve splitter, let wel op het moet dus wel echt een actieve splitter zijn, dan kun je daar weer tot 3 andere P1 dongels op aansluiten, heb je meer nodig, dan kun je meerdere actieve splitters gewoon doorlussen.
[Afbeelding]

[...]
heel vreemd, kun je een foto plaatsen van je slimme meter en die poort, wel even je SM nummer even afdekken. en anders even bellen met hun.
vermeld dan ook aub even je merk en type van jouw slimme meter.

[...]

ik zou me even niet druk maken over die korting, de vraag is of dat wel de juiste thuis-batterij voor jou is.
je vermeld helemaal niet wat jouw PV teruglevering is (dag/jaar), je verbruik (dag/maand/jaar) en heel belangrijk als je graag op NOM wilt draaien wat is jouw verbruik tijdens de "donkere"uurtjes ( dus als je geen of onvoldoende zonnestroom hebt) ?
Ik heb dit weekend nog even wat onderzoek gedaan naar de meter die ik nu heb.
Het is een Iskra GSM/GPRS model uit 2013 ((Type ME382-D1A51-P1) en voor zover ik kan zien gaat die niet lekker met om de protocollen die nodig zijn voor een thuisbatterij.

Omdat het een GPRS model is, wordt deze op termijn sowieso vervangen door Enexis, maar de vraag is wanneer. Zonder P1 heeft een thuisbatterij weinig zin heb ik gelezen, dus dan maar even afwachten wat er met de meter gaat gebeuren.

• AquilaXL
smoken schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Het is een Iskra GSM/GPRS model uit 2013 ((Type ME382-D1A51-P1) en voor zover ik kan zien gaat die niet lekker met om de protocollen die nodig zijn voor een thuisbatterij.

Omdat het een GPRS model is, wordt deze op termijn sowieso vervangen door Enexis, maar de vraag is wanneer. Zonder P1 heeft een thuisbatterij weinig zin heb ik gelezen, dus dan maar even afwachten wat er met de meter gaat gebeuren.
Afwachten of een ct meter plaatsen in de groepenkast. Een vast laad/ontlaadpatroon kan uiteraard ook maar is niet efficiënt
smoken schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

welke DSMR versie, ik verwacht versie 4.x, dus elke 10 sec intervall, dat is voor een thuis-batterij iets minder ideaal.
Echter je kunt dus ook naar een CT-P! meter gaan, die komt in je groepenkast te hangen en meet zelf via CT spoelen de ingaande en uitgaande stroom bij de hoofdschakelaar. Alleen moet dit dus wel geplaatst worden door een deskundige.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:45:
[...]

Nou, eigenlijk dus nergens feitelijk in huis en anders een hoek zo ver mogelijk bij vluchtroutes, slaapvertrekken en brandbare zooi vandaan. De opsomming van adviezen is vrij lang en beperkend. Maar: Nederland is regelkoning in alles en toch zijn dit adviezen :)
klopt, echter dit zijn wel adviezen met gezond verstand, waar je zelf denk ik ook op uit zou kunnen komen, dus niets spannends aan.
En vergeet niet, een thuis-batterij is geen speeldgoed en zeker niet ongevaarlijk, dus daar een beetje met verstand mee omgaan is op zich helemaal geen slecht idee.
En je hebt helemaal gelijk, bij de bouw van de huizen heeft men natuurlijk ( nog steeds niet overigens) geen rekening gehouden met een veilige locatie voor een thuis-batterij.

• smoken
Jan-tweak schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:37:
[...]
welke DSMR versie, ik verwacht versie 4.x, dus elke 10 sec intervall, dat is voor een thuis-batterij iets minder ideaal.
Echter je kunt dus ook naar een CT-P! meter gaan, die komt in je groepenkast te hangen en meet zelf via CT spoelen de ingaande en uitgaande stroom bij de hoofdschakelaar. Alleen moet dit dus wel geplaatst worden door een deskundige.

[...]
Heb even gekeken en het is versie 2.2 en volgens Google inderdaad een interval van 10 seconden. Aangezien de meter uiteindelijk toch vervangen zal worden door Enexis is het zonde om nu extra kosten te gaan maken voor zowel het CT klemmen systeem zelf als het installeren door een deskundige. Dan maar wachten tot Enexis komt vervangen (al kunnen ze geen indicatie geven van wanneer dit zal zijn).

Alternatief is zelf een aanvraag doen voor een nieuwe meter (€220) maar ja, wetende dat dit type meter gratis vervangen zal worden voelt dat ook een beetje krom 😅
smoken schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Heb even gekeken en het is versie 2.2 en volgens Google inderdaad een interval van 10 seconden. Aangezien de meter uiteindelijk toch vervangen zal worden door Enexis is het zonde om nu extra kosten te gaan maken voor zowel het CT klemmen systeem zelf als het installeren door een deskundige. Dan maar wachten tot Enexis komt vervangen (al kunnen ze geen indicatie geven van wanneer dit zal zijn).

Alternatief is zelf een aanvraag doen voor een nieuwe meter (€220) maar ja, wetende dat dit type meter gratis vervangen zal worden voelt dat ook een beetje krom 😅
kan ik bij inkomen, alleen verwacht ik dat bij Enexis dat best nog een paar jaar kan duren, heb je van hun geen indicatie gekregen waneer jouw postcode aan de beurt is, anders zou je dat nog aan hun kunnen navragen. het probleem is dat ze nog tot 2029 te tijde hebben.
dus het kan nog wel duren. zie deze info over deze type wisseling.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: