Gelukkig wel

We hebben de garage 2 jaar geleden volledig opgeknapt en verbouwd, incl. het storten van een goede dikke betonvloer. Maar vlak voordat ik op vakantie ging heb ik wel afscheid genomen van een aantal accu's, want het werd echt teveel, ook wetende wat er allemaal nog aan zou komen.
Dus, tjah, toen heb ik besloten afscheid te nemen van mijn Zendure 2400 AC set (3x 2400 AC met 18x AB3000X) a 52 kWh. Heb het nog even gewogen, maar dat was meer dan 500 kilo... Deed wel pijn, ik mis ze ook want het werkte gewoon top en super stabiel icm Home Assistant. Maar ik had een paar weken voor de vakantie 145 kWh in de garage staan en dat voelde niet goed meer. Ik ben er tegenwoordig zelfs aanvullend voor verzekerd, maar dat betekent niet dat je daardoor beter slaapt.
Ben aan het nadenken en wikken en wegen over welke weg in te slaan richting 1-1-2027. Ben nu bezig met een 3-fase Victron systeem icm 2x 16 kWh DIY accu's, waarbij ik het geheel voor de zekerheid wil inrichten voor upgraden naar 4-5x 16 kWh. Dat komt dan in een andere hoek van de garage te staan, een buitenmuur, die niet aansluit op het huis. Daarmee hoop ik ook 100% vrijheid te hebben in aansturing en off-grid in eilandmode te kunnen gaan.
Op dit moment heb ik dan nu nog in totaal 32 kWh, dat voelt al beter

Er komen er de komende periode weer veel binnen, dus moet ook weer snel rouleren. Bij bijv. de Conow's wacht ik op nog een aantal software verbeteringen en dan kunnen die ook weer terug.
Gelukkig zie je wel een trend dat de fabrikanten Home Assistant vaker en beter gaan ondersteunen, incl. EcoFlow en Anker SOLIX, waardoor ik ze gewoon kan opnemen in mijn eigen automatisering en alles lekker door blijft draaien. Enige verschil is dat vermogen en capaciteit niet altijd hetzelfde zijn, dat is soms passen en meten, maar ook op vakantie niet mee bezig hoeven te houden en draaide allemaal lekker door.
[
Voor 3% gewijzigd door
Taro op 26-07-2026 17:53
]