Bericht was gericht aan @Jan-tweakFZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:37:
[...]
Als ik het goed volg is de B dus de betere en de A dus de goedkope. Er wordt dus A geadviseerd die er al in zit of zelfs een betere. Kortom, t maakt niets uit wat voor aardlek er in zit. Je hebt al een aardlekschakelaar, A of beter. Waarom dat die ruis op de lijn naar mensen die een stekkerbatterij willen en bang gemaakt worden met vage info over fancy Aardlekschakelaars en krachtstroom stekkers en andere shit.
TL;DR. Linkjes droppen is zo makkelijk. Doe even een samenvatting.
Ik blijf er bij. Stekkerbatterij zijn vrij te koop. Ongeacht wat voor aardlekschakelaar je hebt. En of je nu 800 watt of 2400 watt levert maakt niet uit.
Zo is het nu eenmaal. Ik lees te veel ‘goed bedoelde’ adviezen die mensen alleen maar onnodig op kosten jagen.. en de elektricien , die zal adviseren wat hem/haar het meeste oplevert.
Oké… Ff terug gelezen en jij en ik zitten op 1 lijn. My bad..
[ Voor 16% gewijzigd door FZRein op 08-07-2026 22:48 ]
sorry, wel goed lezen aub. en m.b.t. de vaste aansluiting zie ik daar de meerwaarde niet van in, maar als jij dat met al je wijsheid wel kunt, laat het maar horen.FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:45:
[...]
Waar heb je t nou over, je klets over de diameter van de aders in een kabel en adviseert dan die blauwe CEE stekker? En dan zeg je ook dat een vaste aansluiting het ook niet is.
Misschien moet ik m’n USB-C kabel om m’n telefoon te laden ook maar voorzien van een krachtstroom aansluiting haha.
800 watt terugleveren van een stekkerbatterij, en opladen is wat de batterij aankan, meestal 2400 watt. Dat is lijkt mij, heen en weer, dus 2400 watt leveren aan de groep kan de kabel ook wel aan.. toch?
En die 800 watt leveren van een stekkerbatterij is door de fabrikant alleen maar om zich in te dekken tegen claims. Want!, waarom kan je dat in je software-app wijzigen. Niet omdat de bijgeleverde kabel het niet aankan, maar omdat ze niet willen dat ze moeten betalen voor een afgebrand huizenblok omdat een of andere hobbybob alles aansluit op 1 groep.
overigens CEE heeft niets met krachtstroom te maken en die <800W limiet is vanuit wetgeving bepaald, zie oa. de systeemcode waar je deze limiet terug gaat vinden.
[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 23:00 ]
volgens mij bedoel je dus een aardlek-type A voor de Anker.jurjen_g schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:32:
[...]
Is inmiddels in veel stekker batterij topics aan bod gekomen;
Type A versus Type B is iets heel anders dan A of B karakteristiek. Een type A aardlek is de 'gewone' die we allemaal hebben, meestal met B karakteristiek. Een Type B is veel duurder, maar kan een DC component op de groep herkennen en daardoor netjes blijven afschakelen wanneer dat nodig is. Een Type B aardlek is nodig / geadviseerd als je een elektrisch apparaat aansluit dat niet galvanische gescheiden is van zijn dc component en ook geen verklaring heeft dat deze minder dan 6mA dc 'lekstroom' genereert. Er zijn een aantal stekker batterijen waarbij niet duidelijk is of ze daaraan voldoen. Bij die batterijen zie je dat men type B aardlek adviseert in de topics. Voor zover ik de nieuwste Anker specificaties zag, zijn deze wel galvanisch gescheiden en voldoet dus een type B aardlek (ongeacht de karakteristiek).
Beetje lang verhaal maar hoop dat het te volgen is.
om het verhaal kort gehouden; NEE, sorry het is helemaal niet erg als je dat soort dingen niet snapt maar ga dan ook geen dingen hier vertellen waar je heel duidelijk totaal geen verstand van hebt.FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:37:
[...]
Als ik het goed volg is de B dus de betere en de A dus de goedkope. Er wordt dus A geadviseerd die er al in zit of zelfs een betere. Kortom, t maakt niets uit wat voor aardlek er in zit. Je hebt al een aardlekschakelaar, A of beter. Waarom dat die ruis op de lijn naar mensen die een stekkerbatterij willen en bang gemaakt worden met vage info over fancy Aardlekschakelaars en krachtstroom stekkers en andere shit.
aan het verhaal hier boven klopt dus helemaal niet van en zorgt er alleen maar voor dat je daardoor nog meer ruis (zoals je dat zelf zo mooi aangeeft) ontstaat op dit thema.
Het effect bij gebruik van de verkeerde aardlek type kan zonder meer resulteren in een groot risico en met een behoorlijk groot brandrisico. (is overigens een van de grootste oorzaken van woningsbranden in Nederland).
het lijkt me dus dat niemand zijn eigen gezin in een dergelijk risico wil brengen.
dank voor de hint, was ook al mijn vermoeden, maar nog geen tijd op dat uit te zoeken.pjotter1965 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:11:
[...]
@Jan-tweak Type A aardlek is voldoende.
Voor meer info mbt anker :
Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic
Oeps, ja inderdaad. Post aangepast.Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:02:
[...]
volgens mij bedoel je dus een aardlek-type A voor de Anker.
Sorry 😅Roog1317 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:10:
[...]
Het blijft maar terugkeren deze discussie, maar het is inderdaad gewoon veilig om continu 2500W te laden en ontladen op een stopcontact en met 1,5mm2 bekabeling. Helemaal met je eens dat het echte 'gevaar' is dat men teveel aansluit op dezelfde groep.
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
[Afbeelding]
Weet iemand if dit super handige excel filetje nog is uitgebreid of aangepast met de laatste modellen?
- Marstek Venus E max
- Anker Solix SolarBank Max AC
- Indevolt?
- andere nieuwe modellen
Oscar
leuk maar ik zie nog heel veel merken en typen nog niet in terug.Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
[Afbeelding]
***members only***
Nog niet alle gegevens kloppen, voornamelijk omdat datasheets er niet altijd duidelijk in zijn, de prijzen zijn handmatig opgenomen op 1 april.
Als iemand edit rechten wil hebben DM maar even
het gekke is dat als op de link kijk zie ik meer dan wat je gepost hebt.
Ga er van uit dat P2 een P1 meter moet zijn.
ik mis eigenlijk een aantal belangrijke zaken, zoals de RTE range, maar ook aanwezige veiligheidszaken zoals ingebouwde blussystemenm aar ook bv aanwezigheid van een off-grid mogelijkheid en het vermogen hiervan.
mogelijk dat je die nog kunt aanvullen.
Ja ik heb hem stiekem af en toe nog aangevuld maar niet superveel tijd voor gehad.Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:17:
[...]
leuk maar ik zie nog heel veel merken en typen nog niet in terug.
het gekke is dat als op de link kijk zie ik meer dan wat je gepost hebt.
Ga er van uit dat P2 een P1 meter moet zijn.
ik mis eigenlijk een aantal belangrijke zaken, zoals de RTE range, maar ook aanwezige veiligheidszaken zoals ingebouwde blussystemenm aar ook bv aanwezigheid van een off-grid mogelijkheid en het vermogen hiervan.
mogelijk dat je die nog kunt aanvullen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Binnenkort verhuis ik naar een huis met 27 zonnepanelen en een warmtepomp. Mogelijk binnen een jaar of 2 ook een elektrische auto. Ik zou graag wat meer eigen energie verbruiken, ook met de nieuwe nettarieven in 2029, het stoppen van salderen in 2027, en gewoon omdat het goed is.
Ik zou graag een simpele plug-and-play thuisbatterij kopen, aangesloten op een eigen groep. Ik zelf in de IT, ik draai thuis o.a. ook home assistant, maar ik kijk het liefst niet om naar de batterij. Ik zou hem gewoon op de modus zetten om zoveel mogelijk geld te besparen (dus bijv in de winter laden wanneer het goedkoop is, om in de avond de WP daarop te draaien). Ik ga ook voor een dynamisch contract. Is een simpele Marstek aangestuurd door HA dan de beste optie? Of een nieuwe anker van ~7 kwh?
Ik zou graag een simpele plug-and-play thuisbatterij kopen, aangesloten op een eigen groep. Ik zelf in de IT, ik draai thuis o.a. ook home assistant, maar ik kijk het liefst niet om naar de batterij. Ik zou hem gewoon op de modus zetten om zoveel mogelijk geld te besparen (dus bijv in de winter laden wanneer het goedkoop is, om in de avond de WP daarop te draaien). Ik ga ook voor een dynamisch contract. Is een simpele Marstek aangestuurd door HA dan de beste optie? Of een nieuwe anker van ~7 kwh?
Nieuw huis dus je weet nog weinig over productie en verbruik?NovaDesu schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:52:
Binnenkort verhuis ik naar een huis met 27 zonnepanelen en een warmtepomp. Mogelijk binnen een jaar of 2 ook een elektrische auto. Ik zou graag wat meer eigen energie verbruiken, ook met de nieuwe nettarieven in 2029, het stoppen van salderen in 2027, en gewoon omdat het goed is.
Voor maximaal rendement stem je normaal de accu af op de periode dat je voldoende zonnestroom over hebt om de nacht door te komen, dus meestal 7 tot 8 maanden rond de zomer. De winternacht doorkomen met warmtepomp terwijl er overdag nauwelijks overschot is wordt lastig.
Laden vanuit het net op goedkope uren en dat later gebruiken kan natuurlijk altijd. Ik gebruik zelf een python programma met lineaire optimalisatie om maximaal financieel rendement te hebben.
https://github.com/WillemD61/battery-planning
[ Voor 10% gewijzigd door WillemD61 op 09-07-2026 21:25 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Heb dit ook heel lang in Excel bijgehouden, tegenwoordig mooi in een filterbare database zitten
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Schijnbaar probeert men toch de niet aangemelde PiB's te detecteren:
Quote "Fluvius registreert 9.795 stekkerbatterijen, bijna 20.000 thuisbatterijen niet aangemeld. Vlaanderen telde eind juni 9.795 aangemelde stekkerbatterijen, maar het AI-detectiemodel van Fluvius toont dat bijna 20.000 batterijen niet zijn aangemeld"
Ref: https://solarmagazine.nl/...batterijen-niet-aangemeld
Quote "Fluvius registreert 9.795 stekkerbatterijen, bijna 20.000 thuisbatterijen niet aangemeld. Vlaanderen telde eind juni 9.795 aangemelde stekkerbatterijen, maar het AI-detectiemodel van Fluvius toont dat bijna 20.000 batterijen niet zijn aangemeld"
Waarom zouden er zo veel niet aangemeld zijn?PaulC schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:02:
En waarom moet je ze aanmelden als ze het zelf kunnen detecteren ;p
Overigens zijn de regels ook wel raar dat je hem binnen 30 dagen moet aanmelden en dat Fluvius dan 90 dagen heeft om het goed te keuren (die nemen ze ook). Maak minimaal dat gelijk (redelijker zou zijn dat de klant 2 keer zo lang tijd heeft), of fluvius moet sneller werken of geef de klanten ook 90 dagen.
[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 10-07-2026 20:35 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat men zich hierover verbaasd. Die jongens proberen grip te krijgen op het net en zoeken de kaders waarin dit kan.PaulC schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:02:
Van onwetendheid tot de theorieën dat ze je aanmelding gaan gebruiken om je zwaarder te belasten, mensen verzinnen legio aan redenen. In Nederland moet je ze ook aanmelden maar bij de verkoop van de batterijen wordt dat nergens vermeld.Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Waarom zouden er zo veel niet aangemeld zijn?
Overigens zijn de regels ook wel raar dat je hem binnen 30 dagen moet aanmelden en dat Fluvius dan 90 dagen heeft om het goed te keuren (die nemen ze ook). Maak minimaal dat gelijk (redelijker zou zijn dat de klant 2 keer zo lang tijd heeft), of fluvius moet sneller werken of geef de klanten ook 90 dagen.
Dat je ze moet aanmelden lijkt me logisch. Buiten dat ze teruglevering zien op tijden waarbij zonnepanelen dit niet kunnen, hebben ze geen idee hoeveel kWh er in die huizen staan en welke types het zijn. Op basis van die info kunnen ze inschatten wat de belasting of ontlasting van het net gaat zijn.
Die regels zijn wel raar. Als je in NL aangemeld bent is het ook gelijk geregeld.
De macht van de overheid, dus dat blijkt ook België zo te werken, maar je hebt eigenlijk gelijk.Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Waarom zouden er zo veel niet aangemeld zijn?
Het zou inderdaad meteen geregeld moeten kunnen zijn, de toestellen die je kan aanmelden komen van een lijst met door hun goedgekeurde toestellen (dus niet een europese goedkeuring, maar fluvius goedkeuring). Geen idee wat ze in die 90 dagen doen, ik vermoed niks.AquilaXL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:17:
[...]
Die regels zijn wel raar. Als je in NL aangemeld bent is het ook gelijk geregeld.
/▌
Over het algemeen ben ik heel tevreden over de Solarcube.
Eerst had ik één accu, daarna twee en uiteindelijk drie accu's met éém omvormer op een aparte groep.
Omdat ik zag dat ik meer overcapaciteit had, heb ik een losse unit (één batterij) aangeschaft om de pieken op een andere groep op te vangen. Hiervoor heb ik de P1-meter vervangen door een Shelly en vervolgens alles in de app geconfigureerd.
De omvormer van de grote set heb ik ingesteld op maximaal 2200 W laden en 1500 W ontladen. De kleine unit heb ik beperkt tot 600 W laden en 600 W ontladen. Wat ik echter zie, is dat de kleine unit met meer dan 1000 W wordt opgeladen. Ook al zette ik de limiet op 300W.
In de app wordt de ene unit duidelijk als een set met drie batterijen weergegeven en de andere als een set met één batterij.
Daarom heb ik de enkele unit weer losgekoppeld, omdat ik geen risico wil lopen op overbelasting.
Uiteindelijk heb ik nu twee sets van twee accu's gemaakt, puur omdat het op deze manier wel veilig werkt. Er is dus geen limitatie vanuit de omvormer.
Uiteraard ook contact opgenomen met AEG.
Gisteren tevens een email ontvangen voor het checken van de connectoren.
Eerst had ik één accu, daarna twee en uiteindelijk drie accu's met éém omvormer op een aparte groep.
Omdat ik zag dat ik meer overcapaciteit had, heb ik een losse unit (één batterij) aangeschaft om de pieken op een andere groep op te vangen. Hiervoor heb ik de P1-meter vervangen door een Shelly en vervolgens alles in de app geconfigureerd.
De omvormer van de grote set heb ik ingesteld op maximaal 2200 W laden en 1500 W ontladen. De kleine unit heb ik beperkt tot 600 W laden en 600 W ontladen. Wat ik echter zie, is dat de kleine unit met meer dan 1000 W wordt opgeladen. Ook al zette ik de limiet op 300W.
In de app wordt de ene unit duidelijk als een set met drie batterijen weergegeven en de andere als een set met één batterij.
Daarom heb ik de enkele unit weer losgekoppeld, omdat ik geen risico wil lopen op overbelasting.
Uiteindelijk heb ik nu twee sets van twee accu's gemaakt, puur omdat het op deze manier wel veilig werkt. Er is dus geen limitatie vanuit de omvormer.
[ Voor 5% gewijzigd door ijsbeer910 op 11-07-2026 16:14 ]
Antwoord van Solarcube/AEG: dit kan geen kwaad. Ik vind het zelf echter niet prettig, dus ik houd het voorlopig bij twee sets.ijsbeer910 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:12:
Over het algemeen ben ik heel tevreden over de Solarcube.
Sinds gisteren is de Solidflex 3000 (1,8kWh) aangekondigd door Thuisbatterij.nl. Opzich een mooie prijs is vergelijking met de Solidflex 2000 en Powerflex 2000. Net iets meer vermogen voor laden- en ontladen. De 4kWh batterijen passen er ook onder. Er zit een LAN-aansluiting op en 2.4/5.0 gHz WiFi. Zijn er specificaties die opvallen? Waarom zouden jullie het wel of juist niet doen?
:strip_exif()/f/image/waKG87FhXYeMDaAXEZ2kUMBJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/waKG87FhXYeMDaAXEZ2kUMBJ.png?f=user_large)
Hier dezelfde twijfel. Bij zal de thuisaccu ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.bassie221188 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
Sinds gisteren is de Solidflex 3000 (1,8kWh) aangekondigd door Thuisbatterij.nl. Opzich een mooie prijs is vergelijking met de Solidflex 2000 en Powerflex 2000. Net iets meer vermogen voor laden- en ontladen. De 4kWh batterijen passen er ook onder. Er zit een LAN-aansluiting op en 2.4/5.0 gHz WiFi. Zijn er specificaties die opvallen? Waarom zouden jullie het wel of juist niet doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )
Wel weer een voordeel dat bij de Solidflex 3000 de communicatie-module al standaard aanwezig is.
Bedoel je niet capaciteit ipv vermogen?pjotter1965 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Hier dezelfde twijfel. Bij zal de thuisaccu ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )
Het is maar net wat je berekend denk ik, misschien als je kijkt naar de terugverdientijd dat het klopt. Maar als je dan naar Marstek kijkt die veel meer capaciteit leveren voor eenzelfde prijs dan is vind ik dat interessanter.
/▌
Dat is in principe wel zo, maar met m'n 800W(1200W) PIB'je zit ik me wel iedere keer te ergeren wanneer een 'groot'verbruiker de resterende energie uit het net slurpt, ik zou dat vermogen niet té laag kiezen.pjotter1965 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:39:
Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
(een uitbreiding zit al tussen m'n oren).
Ik heb twee kleintjes draaien op apparte groepen, dan heb je dus het dubbele. Verder heb je via HA etc. De optie om dan maar eentje te laten draaien op NOM en de andere die bijspringt bij pieken.HenkS_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Dat is in principe wel zo, maar met m'n 800W(1200W) PIB'je zit ik me wel iedere keer te ergeren wanneer een 'groot'verbruiker de resterende energie uit het net slurpt, ik zou dat vermogen niet té laag kiezen.
(een uitbreiding zit al tussen m'n oren).
Is ingangskracht en uitgangskracht niet een beetje een hele goedkope vertaling?bassie221188 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het temperatuurbereik staat me wel aan, dat ding kan zo de schuur in. Even inlezen, waarschijnlijk zit er een verwarmingselement ingebouwd?bassie221188 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was aan het kijken voor een plugin accu met zonnepanelen .
10 meter kabel 6mm2
Maar de splitter is volgens mij 4mm.
zie link beneden kan dit kwaad?
iemand een site voor een splitter van 6 mm?
Op de site waar ik wou bestellen hadden ze geen splitter maar verwezen mij naar deze site..
splitter
10 meter kabel 6mm2
Op de site waar ik wou bestellen hadden ze geen splitter maar verwezen mij naar deze site..
splitter
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B09PRNGTMT/ref=ox_sc_saved_image_3?smid=A17VFO52OE09SS&psc=1CR1992 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:24:
Ik was aan het kijken voor een plugin accu met zonnepanelen .
10 meter kabel 6mm2
splitter
Ik heb deze op het oog
Ze zien er wel degelijk uit.
Maar voor 12 zonnepanelen heb je een tripple nodig.
Ik bij de buurman uiteindelijk, omdat mijn beugels die ik vanuit Zendure kreeg te laat waren. Nu heb ik dus grondbeugels over, maar het systeem op het dak is denk ik wel veel beter.CR1992 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:46:
[Afbeelding]
Kan je deze klemmen zowel in het midden als op het einde gebruiken ?
Of moet ik meer mid klemmen bestellen?
Waar hebben jullie je rails enzo gekocht ?
Als ik ze hier koop heb je allemaal stukken van iets meer dan 1 meter wat verlengd worden ? Beter ergens kijken voor lange rails ?
Misschien kan je wat lokale zonnepaneelboeren bellen om te vragen of ze iets kunnen leveren?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik volg al een tijdje vanaf een afstand de thuisbatterij markt. En volgens Jeroen z'n blog zou ik een thuisaccu met een capaciteit van tussen de 5 en 8 kWh moeten nemen. Nu zag ik een aanbieding van de Zendure voorbij komen, en kwam ik via via uiteindelijk uit bij de Ecoflow AC 5000. Dit lijkt mij qua prijs/kWh een prima oplossing, plus dat het later ook uitbreidbaar is naar eventueel nog een andere batterij (uiteindelijk wil ik er op elke fase in mijn huis misschien 1, heb 3-fase aansluiting). Toch hoor ik hier weinig over in dit topic, en na het bestellen zag ik dat er misschien een abonnement nodig is, maar verschillende bronnen spreken elkaar hierover tegen. Kortom: Heeft er iemand ervaring met Ecoflow? Bestelling laten staan of toch beter annuleren?
Ik ken niet dit specifieke type maar Ecoflow had, toen ik in de markt zat, een erg lage RTE, de app was zeker niet volwassen genoeg en toen ben ik maar gegaan voor een batterij die een open API heeft.gabn88 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:56:
Ik volg al een tijdje vanaf een afstand de thuisbatterij markt. En volgens Jeroen z'n blog zou ik een thuisaccu met een capaciteit van tussen de 5 en 8 kWh moeten nemen. Nu zag ik een aanbieding van de Zendure voorbij komen, en kwam ik via via uiteindelijk uit bij de Ecoflow AC 5000. Dit lijkt mij qua prijs/kWh een prima oplossing, plus dat het later ook uitbreidbaar is naar eventueel nog een andere batterij (uiteindelijk wil ik er op elke fase in mijn huis misschien 1, heb 3-fase aansluiting). Toch hoor ik hier weinig over in dit topic, en na het bestellen zag ik dat er misschien een abonnement nodig is, maar verschillende bronnen spreken elkaar hierover tegen. Kortom: Heeft er iemand ervaring met Ecoflow? Bestelling laten staan of toch beter annuleren?
Ecoflow kent inderdaad een aantal opties binnen de app die achter een betaalmuur zitten. Voor de meeste mensen niet zo spannend maar als je volledig gebruik wilt maken van zijn functionaliteit en AI dan moet je daar een abbonement voor afsluiten.
Check eens wat blogs over NOM. Bv iotdomotica en [edit] ik bedoel energienerds [edit] hebben een paar vergelijkingen.gabn88 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:56:
Ik denk dat je energienerds bedoelt ;-)fissa schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Check eens wat blogs over NOM. Bv iotdomotica en groene nerds hebben een paar vergelijkingen.
Wij hebben nu ook de EcoFlow Stream AC 5000 binnen om te reviewen. Capaciteit 5 kWh, uitbreidbaar tot 15 kWh. Mooie compacte vormgeving. Review komt binnen week online.
Mooi, zeer benieuwd naar de software en de RTE. Prijstechnisch gaat het ook hard met wat er de laatste tijd op de markt komt met deze Solarflow en onder andere de Growatt Aura 5000mrme12345 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je energienerds bedoelt ;-)
Wij hebben nu ook de EcoFlow Stream AC 5000 binnen om te reviewen. Capaciteit 5 kWh, uitbreidbaar tot 15 kWh. Mooie compacte vormgeving. Review komt binnen week online.
[Afbeelding]
https://www.nkon.nl/growatt-aura-5000-plug-in.html
Ja die Growatt is ook zeker interresant en die gaan we ook nog reviewen.Spekkie99 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:19:
[...]
Mooi, zeer benieuwd naar de software en de RTE. Prijstechnisch gaat het ook hard met wat er de laatste tijd op de markt komt met deze Solarflow en onder andere de Growatt Aura 5000
(Voorlopig nog) niet goedgekeurd (toegestaan) in België volgens synergrid (lijst 17.07.26)Spekkie99 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:19:
[...]
Mooi, zeer benieuwd naar de software en de RTE. Prijstechnisch gaat het ook hard met wat er de laatste tijd op de markt komt met deze Solarflow en onder andere de Growatt Aura 5000
weegt maar 45kg? dat is stuk lager dan Marstek 5kWh. ander type cellen? beter/minder?mrme12345 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:46:
[...]
[Afbeelding]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nieuwe venus e4 is ook 'maar' 47kg.Hansieo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:42:
weegt maar 45kg? dat is stuk lager dan Marstek 5kWh. ander type cellen? beter/minder?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Weet iemand hoe de nieuwe p1 meter van growatt werkt?
als ik de laatste tijd diverse nieuwe ontwerpen langs zie komen, deze bv is daar een perfect voorbeeld van, vraag ik me af wat het doel van dit ontwerp is?mrme12345 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:46:
[...]
~~~[Afbeelding]
je ziet op foldermateriaal dan ook vaak waar ze zelf denken waar je deze kunt opstellen, heel vaak bv in een woonkameromgeving. zie bv een foto van Ecoflow van dit nieuwe type. ( jup woonkamer omgeving)
/f/image/TA3JWdZuR9Jol7vPizpVwHwk.png?f=fotoalbum_large)
En laat dat nu juist niet een ideale plek te zijn. Dan heb ik het nog niet eens over het getoonde stopcontact ( in Nederland zijn dergelijke WCD namelijk verbonden aan het centrale dozen systeem en maken dus normaal gesproken deel uit van de algemene verlichtings en WCD groep van die kamer(s). en dus niet van een eigen groep wat je bij een dergelijke type thuis-batterij wel zou verwachten.
Er worden dus alleen al door de foto's verwachtingen aan de normale consument gegeven die er totaal niet zijn. Die normale consument is zich namelijk totaal niet bewust van de veiligheidsrisico's wat ook dergelijke LFP thuis-batterijen nog steeds met zich meebrengen.
Een thuis-batterij die namelijk een groot gevaarsymbool zou dragen zal denk ik niet zo snel in een dergelijke omgeving worden geplaatst, denk ik dan maar. En waarschijnlijk ook slecht verkocht zou worden.
Nu hoeft dat voor mij ook niet, maar ik zelf zou eigenlijk liever zien dat men beschikbare ontwerpkosten meer in een veiliger toestel zou investeren ipv de looks.
Bedenk ook dat met met elke toename van de capaciteit, hoe goed dat ook is voor het gebruik, de keerzijde van een groter risico vaak volledig vergeten word. Niets voor niets worden in de PGS-37-1 de maatregelen afhankelijk van de capaciteit bepaald en vanaf 20 kWh zijn dan wel aanzienlijke veiligheidseisen gewenst ( en ja, ik weet, die PGS-37-1 is voor de normale consument geen verplichting maar wel een goede leiddraad waar je de voor jou toepassbare zaken uit kunt kiezen en toepassen)
Ik heb hem in de gang staan dus ben wel blij dat hij niet te lelijk is, daar zijn weinig stroomverbruikers. Boven zou ook kunnen maar had geen zin om 85 KG de trap op te krijgen
In de garage heb ik al de zonnepanelen liggen en er is weinig plaats.
/▌
Enne, leveren die panelen in de garage ook nog wat op ? 😉😊Marzman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:05:
Ik heb hem in de gang staan dus ben wel blij dat hij niet te lelijk is, daar zijn weinig stroomverbruikers. Boven zou ook kunnen maar had geen zin om 85 KG de trap op te krijgenIn de garage heb ik al de zonnepanelen liggen en er is weinig plaats.
Ik ga helemaal met e mee @Jan-tweak
Hier was het eerst ook een eyecatcher want oh wat mooi om te zien dat je energie binnenkrijgt van een paneel.
Was onze eerste PS, Ecoflow Delta 3 1500.
Helaas een kort leven bij ons beschoren.
Service van Ecoflow in dezen wel goed, na voor de vierde keer in nog geen 8 maanden een defect het volledige bedrag terug gekregen en dat weer besteed in de aankoop van een Delta Pro 3.
Deze staat nog wel in de woonruimte, maar niet meer zo in the picture.
Staat volgens ons continue aan de aarde door middel van een geaard verlengsnoer met schakelaar in een geaarde wandcontactdoos.
Opladen doen we meest door PV en zo min mogelijk via het net.
Voor het opladen aan het net hebben we hem teruggezet naar laden met max 1500W, om flinke verwarming tijdens opladen te voorkomen.
Na aanschaf van de eerste was het allemaal walhalla, maar door steeds weer te lezen doe je steeds meer dingen op.
Ik ga hier niet beweren dat wij 100% veilig zijn, maar doen er wel zoveel als mogelijk aan om het veilig te houden.
Zo hadden wij de eerste dus helemaal niet geaard, maar nu met de tweede dus altijd aan de aarding door middel van het genoemde geaarde verlengsnoer.
Hier was het eerst ook een eyecatcher want oh wat mooi om te zien dat je energie binnenkrijgt van een paneel.
Service van Ecoflow in dezen wel goed, na voor de vierde keer in nog geen 8 maanden een defect het volledige bedrag terug gekregen en dat weer besteed in de aankoop van een Delta Pro 3.
Staat volgens ons continue aan de aarde door middel van een geaard verlengsnoer met schakelaar in een geaarde wandcontactdoos.
Opladen doen we meest door PV en zo min mogelijk via het net.
Voor het opladen aan het net hebben we hem teruggezet naar laden met max 1500W, om flinke verwarming tijdens opladen te voorkomen.
Na aanschaf van de eerste was het allemaal walhalla, maar door steeds weer te lezen doe je steeds meer dingen op.
Ik ga hier niet beweren dat wij 100% veilig zijn, maar doen er wel zoveel als mogelijk aan om het veilig te houden.
Zo hadden wij de eerste dus helemaal niet geaard, maar nu met de tweede dus altijd aan de aarding door middel van het genoemde geaarde verlengsnoer.
[ Voor 4% gewijzigd door Ookalingebruik op 26-07-2026 12:29 ]
op de garageRojado schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Enne, leveren die panelen in de garage ook nog wat op ? 😉😊
Voldoende voor nu. Eind februari heb ik die panelen aangesloten en in juni de batterij.
/▌
ook de brandweer geeft het eigenlijk ook aan; sorry maar dit soort dingen horen dus zeker niet in een woonruimte te staan.Ookalingebruik schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:17:
Ik ga helemaal met e mee @Jan-tweak
een verlengdoos (ook al is deze geaard is een absolute no-go. Ik ga er maar van uit dat deze dus ook niet over een eigen groep beschikt, dus mag maximaal <800W ontladen. Wil je daarboven heeft een thuis-batterij gewoon zijn eigen groep nodig afgezekerd met een B16 IA en daar mogen ook absuluut geen andere verbruikers op zijn aangesloten.Staat volgens ons continue aan de aarde door middel van een geaard verlengsnoer met schakelaar in een geaarde wandcontactdoos.
als deze niet op zijn eigen groep (aub zonder verdeeldoos) staat is dat dus al te veel.Opladen doen we meest door PV en zo min mogelijk via het net.
ik zou dus deze uit een woon en slaapruimte houden, idem voor of bij een vluchtroute (dus ook niet onder een trap ed), geef dat ding zijn eigen groep en laat dat door een deskundige aanlegen en vergeet niet de door de brandweer geadviseerde rookmelder.Na aanschaf van de eerste was het allemaal walhalla, maar door steeds weer te lezen doe je steeds meer dingen op.
is het stopcontact waar die verlengdoos aanhangt dan wel geaard? zo niet, heb je dus nog niets aan die verlengdoos.Zo hadden wij de eerste dus helemaal niet geaard, maar nu met de tweede dus altijd aan de aarding door middel van het genoemde geaarde verlengsnoer.
bedenk je dat de gang jouw vluchtweg is en dat is zo met de slaapkamer en woonkamer de meest slechte plaats waar je een thuis-batterij kunt neerzetten.Marzman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:05:
Ik heb hem in de gang staan dus ben wel blij dat hij niet te lelijk is, daar zijn weinig stroomverbruikers. Boven zou ook kunnen maar had geen zin om 85 KG de trap op te krijgenIn de garage heb ik al de zonnepanelen liggen en er is weinig plaats.
Kijk maar eens naar deze informatie van de Brandweer over waar je bij een thuis-batterij zou moeten letten.
/f/image/gtgur8Ce44acwGrZU55zDaVr.png?f=fotoalbum_large)
en liggen bij jou de zonnepanelen niet op de garage i.p.v. in de garage, want ik vrees dat ze daar bitter weinig gaan opleveren.
Juist je garage is waarschijnlijk wel de beste plaats voor je thuis-batterij.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 26-07-2026 13:51 ]
Hij zegt opladen, je mag gewoon 2500 Watt opladen op een gedeelde groep. Je zekering zal er wel uitslaan als er te veel apparaten dat doen.Jan-tweak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:40:
[...]
als deze niet op zijn eigen groep (aub zonder verdeeldoos) staat is dat dus al te veel.
Ontladen mag dan met maximaal 800 Watt.
/▌
In de garage gaat echt niet bij ons, zowel plaats als hoe die groep al gebruikt wordt.Jan-tweak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:48:
[...]
bedenk je dat de gang jouw vluchtweg is en dat is zo met de slaapkamer en woonkamer de meest slechte plaats waar je een thuis-batterij kunt neerzetten.
Kijk maar eens naar deze informatie van de Brandweer over waar je bij een thuis-batterij zou moeten letten.
[Afbeelding]
en liggen bij jou de zonnepanelen niet op de garage i.p.v. in de garage, want ik vrees dat ze daar bitter weinig gaan opleveren.
Juist je garage is waarschijnlijk wel de beste plaats voor je thuis-batterij.
Tja, de hal als vluchtweg, alleen als ik van boven kom al kan ik dan ook proberen via het dak van de veranda weg te komen. Die hal is sowieso een slechte plek bij brand, het gat voor de trap werkt als schoorsteen, de trap is van hout, onder de trap staat de cv op gas en dan wat verder weg tegen een muur de batterij.
/▌
klopt, maar als je een thuis-batterij aan een verlengdoos aansluit zou ik het niet gek vinden als hij hem ook op ontladen op die stand zet, maar je hebt gelijk hij dient deze dan wel op een ontlaadstand <800W zetten.Marzman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:21:
[...]
Hij zegt opladen, je mag gewoon 2500 Watt opladen op een gedeelde groep. Je zekering zal er wel uitslaan als er te veel apparaten dat doen.
het is niet mijn gezin wat hier onnodig risico loopt.Ontladen mag dan met maximaal 800 Watt.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 26-07-2026 15:46 ]
- Taro
- Niet online
Terug van vakantie en de EcoFlow 5000 AC stond ook hier klaar om in gebruik te worden genomen, met dank aan de buren die hem in de garage hebben gezet toen ik weg was 
:strip_exif()/f/image/DPEWAgRf6V7tG5vrhrZ3krPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt mij wel direct op dat hij relatief veel geluid maakt, lijkt een interne ventilator in te zitten. Verder mooi ding en werkt (vooralsnog) prima. Review volgt ook hier spoedig, al heb ik nog wel een weekje vakantie.
Vorige week belde een andere bezorgdienst over een accu van een nieuw merk, moest die dus helaas naar morgen uitstellen omdat ik pas gisteren thuis ben gekomen van vakantie, maar daar ben ik ook heel benieuwd naar. Op de Intersolar beurs in München al wel gezien, maar uiteraard nog niet zelf kunnen gebruiken.
Het hotel voor de IFA beurs begin september in Berlijn is ook al geboekt, komen mooie thuisaccu tijden aan
:strip_exif()/f/image/DPEWAgRf6V7tG5vrhrZ3krPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt mij wel direct op dat hij relatief veel geluid maakt, lijkt een interne ventilator in te zitten. Verder mooi ding en werkt (vooralsnog) prima. Review volgt ook hier spoedig, al heb ik nog wel een weekje vakantie.
Vorige week belde een andere bezorgdienst over een accu van een nieuw merk, moest die dus helaas naar morgen uitstellen omdat ik pas gisteren thuis ben gekomen van vakantie, maar daar ben ik ook heel benieuwd naar. Op de Intersolar beurs in München al wel gezien, maar uiteraard nog niet zelf kunnen gebruiken.
Het hotel voor de IFA beurs begin september in Berlijn is ook al geboekt, komen mooie thuisaccu tijden aan
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Ik hoop wel dat je een goed fundament onder jouw garage hebt, je hebt er inmiddels de nodige kilo’s staan 😊😉Taro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:47:
Terug van vakantie en de EcoFlow 5000 AC stond ook hier klaar om in gebruik te worden genomen, met dank aan de buren die hem in de garage hebben gezet toen ik weg was
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Gelukkig welRojado schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:02:
[...]
Ik hoop wel dat je een goed fundament onder jouw garage hebt, je hebt er inmiddels de nodige kilo’s staan 😊😉
Dus, tjah, toen heb ik besloten afscheid te nemen van mijn Zendure 2400 AC set (3x 2400 AC met 18x AB3000X) a 52 kWh. Heb het nog even gewogen, maar dat was meer dan 500 kilo... Deed wel pijn, ik mis ze ook want het werkte gewoon top en super stabiel icm Home Assistant. Maar ik had een paar weken voor de vakantie 145 kWh in de garage staan en dat voelde niet goed meer. Ik ben er tegenwoordig zelfs aanvullend voor verzekerd, maar dat betekent niet dat je daardoor beter slaapt.
Ben aan het nadenken en wikken en wegen over welke weg in te slaan richting 1-1-2027. Ben nu bezig met een 3-fase Victron systeem icm 2x 16 kWh DIY accu's, waarbij ik het geheel voor de zekerheid wil inrichten voor upgraden naar 4-5x 16 kWh. Dat komt dan in een andere hoek van de garage te staan, een buitenmuur, die niet aansluit op het huis. Daarmee hoop ik ook 100% vrijheid te hebben in aansturing en off-grid in eilandmode te kunnen gaan.
Op dit moment heb ik dan nu nog in totaal 32 kWh, dat voelt al beter
Gelukkig zie je wel een trend dat de fabrikanten Home Assistant vaker en beter gaan ondersteunen, incl. EcoFlow en Anker SOLIX, waardoor ik ze gewoon kan opnemen in mijn eigen automatisering en alles lekker door blijft draaien. Enige verschil is dat vermogen en capaciteit niet altijd hetzelfde zijn, dat is soms passen en meten, maar ook op vakantie niet mee bezig hoeven te houden en draaide allemaal lekker door.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-07-2026 17:53 ]
Jan-tweak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:45:
[...]
klopt, maar als je een thuis-batterij aan een verlengdoos aansluit zou ik het niet gek vinden als hij hem ook op ontladen op die stand zet, maar je hebt gelijk hij dient deze dan wel op een ontlaadstand <800W zetten.
[...]
Het is geen thuisbatterij, het is een PowerStation.
Geen mogelijkheid om te ontladen aan het net.
Of je moet al zo gek zijn dat je een snoer van 2 stekkers voorziet, de ene op de PS aansluit en de andere op de WCD.
Maar zo gek ben ik nu ook weer niet.
sorry, die limiet van <800W is echt niet bedoeld voor het net maar juist voor de electrische installatie bij je thuis. Zodat je minder kans loopt dat de boel onbedoeld in brand gaat vliegen. Want overbelasting blijkt toch nog steeds een van de hoofdoorzaken te zijn van woningsbranden veroorzaakt door een electrische installatie.
In dit geval maakt het dus geen enkel verschil uit of die overbelasting nu veroorzaakt gaat worden van een thuis-batterij of van een Powerstation.
ik wilde je alleen informeren over de mogelijke risico's, wat je er mee doet ligt volledig in je eigen verantwoording. want dat is wat we hier namelijk doen. mensen helpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 26-07-2026 23:29 ]
Hij bedoelt denk ik dat hij helemaal niet ontlaadt via zijn thuis installatie/het net. Alleen via een stopcontact op de power station zelf. Een powerstation heeft die functie niet.Jan-tweak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:25:
[...]
sorry, die limiet van <800W is echt niet bedoeld voor het net maar juist voor de electrische installatie bij je thuis. Zodat je minder kans loopt dat de boel onbedoeld in brand gaat vliegen. Want overbelasting blijkt toch nog steeds een van de hoofdoorzaken te zijn van woningsbranden veroorzaakt door een electrische installatie.
In dit geval maakt het dus geen enkel verschil uit of die overbelasting nu veroorzaakt gaat worden van een thuis-batterij of van een Powerstation.
ik wilde je alleen informeren over de mogelijke risico's, wat je er mee doet ligt volledig in je eigen verantwoording. want dat is wat we hier namelijk doen. mensen helpen.
/▌
Inderdaad, dat bedoel ik.Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:22:
[...]
Hij bedoelt denk ik dat hij helemaal niet ontlaadt via zijn thuis installatie/het net. Alleen via een stopcontact op de power station zelf. Een powerstation heeft die functie niet.
Ik zat de laatste reactie van @Jan-tweak nog te lezen, en begreep nog steeds niet waarom er iedere keer een reactie werd geplaatst over het ontladen van een powerstation naar het net.
Voor zover ik kan nagaan heb ik alleen geschreven over laden via het net net, oftewel de powerstation laden vanaf een wandcontactdoos.
Oké, daar zit dus het misverstand, je laad alleen maar en je gaat dus niet ontladen.Ookalingebruik schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:28:
[...]
Inderdaad, dat bedoel ik.
Ik zat de laatste reactie van @Jan-tweak nog te lezen, en begreep nog steeds niet waarom er iedere keer een reactie werd geplaatst over het ontladen van een powerstation naar het net.
Voor zover ik kan nagaan heb ik alleen geschreven over laden via het net net, oftewel de powerstation laden vanaf een wandcontactdoos.
Alleen zit je dan wel in het verkeerde topic, hier hebben we het alleen over een thuis-batterij en dus niet over een power-station.
Van je gehele verhaal doet het mij pijn om te vernemen dat je je 3x 2400AC met batterijen hebt weggedaan.Taro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:28:
[...]
Gelukkig welWe hebben de garage 2 jaar geleden volledig opgeknapt en verbouwd, incl. het storten van een goede dikke betonvloer. Maar vlak voordat ik op vakantie ging heb ik wel afscheid genomen van een aantal accu's, want het werd echt teveel, ook wetende wat er allemaal nog aan zou komen.
Dus, tjah, toen heb ik besloten afscheid te nemen van mijn Zendure 2400 AC set (3x 2400 AC met 18x AB3000X) a 52 kWh. Heb het nog even gewogen, maar dat was meer dan 500 kilo... Deed wel pijn, ik mis ze ook want het werkte gewoon top en super stabiel icm Home Assistant. Maar ik had een paar weken voor de vakantie 145 kWh in de garage staan en dat voelde niet goed meer. Ik ben er tegenwoordig zelfs aanvullend voor verzekerd, maar dat betekent niet dat je daardoor beter slaapt.
Ben aan het nadenken en wikken en wegen over welke weg in te slaan richting 1-1-2027. Ben nu bezig met een 3-fase Victron systeem icm 2x 16 kWh DIY accu's, waarbij ik het geheel voor de zekerheid wil inrichten voor upgraden naar 4-5x 16 kWh. Dat komt dan in een andere hoek van de garage te staan, een buitenmuur, die niet aansluit op het huis. Daarmee hoop ik ook 100% vrijheid te hebben in aansturing en off-grid in eilandmode te kunnen gaan.
Op dit moment heb ik dan nu nog in totaal 32 kWh, dat voelt al beterEr komen er de komende periode weer veel binnen, dus moet ook weer snel rouleren. Bij bijv. de Conow's wacht ik op nog een aantal software verbeteringen en dan kunnen die ook weer terug.
Gelukkig zie je wel een trend dat de fabrikanten Home Assistant vaker en beter gaan ondersteunen, incl. EcoFlow en Anker SOLIX, waardoor ik ze gewoon kan opnemen in mijn eigen automatisering en alles lekker door blijft draaien. Enige verschil is dat vermogen en capaciteit niet altijd hetzelfde zijn, dat is soms passen en meten, maar ook op vakantie niet mee bezig hoeven te houden en draaide allemaal lekker door.
- Taro
- Niet online
Ja, mij ook hoor. Was mijn oogappeltje. En wat ik ook mis is de overcapaciteit, het was voldoende om 7+ uur op volle bak te laden en ontladen en er ging niets naar het net, tenzij ik het wilde. Op dagen als vandaag zit ik alweer handmatig te rommelen met de laadpaal die het overschot aan het opvangen is omdat de overige accu's dat (bewust) niet meer doen. Maar de laadpaal moet pas straks voor 13 ct/kWh laden ipv nu al met zonnestroom. De automatisering kan dat wel aan, maar de thuisaccucapaciteit is daarvoor simpelweg niet toereikend. En aangezien we beide nog vakantie hebben hebben de EV's ook weinig nodig.Catdogsf schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Van je gehele verhaal doet het mij pijn om te vernemen dat je je 3x 2400AC met batterijen hebt weggedaan.
Dus voor mij is wel helder, ondanks dat het eigenlijk qua ROI niet uit kan wil ik wel weer graag 40-50 kWh aan eigen vaste opstelling hebben per 1-1-2027.
RIP
Je hebt zo veel om te handelen met elektriciteitstarieven? Die markt stort in zodra meer mensen een thuisbatterij hebben.Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:18:
[...]
Dus voor mij is wel helder, ondanks dat het eigenlijk qua ROI niet uit kan wil ik wel weer graag 40-50 kWh aan eigen vaste opstelling hebben per 1-1-2027.
/▌
Hebben jullie jullie batterijen geregistreerd? Ik was het zelf helemaal vergeten. Hopelijk geen boete
https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem
- Taro
- Niet online
De stand voor dit jaar is -787 Euro opbrengst met de vaste opstelling via de HomeWizard 3-fase kWh meter. Het totaal ligt nog een stuk hoger, omdat ik ook andere stopcontacten in huis gebruik die hierin niet worden meegeteld.Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Je hebt zo veel om te handelen met elektriciteitstarieven? Die markt stort in zodra meer mensen een thuisbatterij hebben.
Zo ziet mijn stroomrekening van Zonneplan er voor dit jaar uit:
/f/image/2p2WE23dcsicFyDa7KU46vUs.png?f=fotoalbum_large)
2100 kWh meer afgenomen dan teruggeleverd, incl. volledig thuisladen van 2 EV's. Heel benieuwd hoe dat volgend jaar zal zijn.
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.
Voordelen:
Voordelen:
- Design: Zeer fraai vormgegeven en verassend compacte behuizing
- Gewicht: slechts 44kg voor een 5 kWh batterij
- Capaciteit: de volledige 100% van de batterijcapaciteit is bruikbaar
- Nul-op-de-Meter: deze modus werkt goed
- Vermogen: Forse 3.000 W maximaal (met extra batterij, anders 2.500 W)
- Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
- Round-Trip Efficiency: Gemiddeld met 80% efficiency
- Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
- Prijs: Deze is zeer competitief met €251 in grootste configuratie
- App: Software is sterk verbeterd, maar kan nog wat intuitiëver
- Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
- Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
- Geen Home Assistant integratie beschikbaar op dit moment.
- Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Thx! Weet je of de HA integratie wel snel komt toevallig? Ga de review nu lezen :)mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.
Voordelen:Nadelen:
- Design: Zeer fraai vormgegeven en verassend compacte behuizing
- Gewicht: slechts 44kg voor een 5 kWh batterij
- Capaciteit: de volledige 100% van de batterijcapaciteit is bruikbaar
- Nul-op-de-Meter: deze modus werkt goed
- Vermogen: Forse 3.000 W maximaal (met extra batterij, anders 2.500 W)
- Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
- Round-Trip Efficiency: Gemiddeld met 80% efficiency
- Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
- Prijs: Deze is zeer competitief met €251 in grootste configuratie
Daarnaast hebben we ook de Plugsie review afgerond. Deze is vooral goed qua hardware (FOX ESS), maar de app heeft dringend een update nodig.
- App: Software is sterk verbeterd, maar kan nog wat intuitiëver
- Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
- Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
- Geen Home Assistant integratie beschikbaar op dit moment.
- Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Ik stond op het punt om een Anker Solix Max AC te gaan bestellen, tot ik afgelopen week deze aankondiging zag. Qua euro's is deze wel aantrekkelijk (met iets minder opslagcapaciteit, I know, maar goed genoeg om mee te gaan beginnen)
edit:
nog en vraagje: de RTE is in de resultaten 80%, maar in de vergelijkingstabel 'AC Thuisbatterijen Overzicht' is hij 84%. Laatste is een typfoutje neem ik aan
nog en vraagje: de RTE is in de resultaten 80%, maar in de vergelijkingstabel 'AC Thuisbatterijen Overzicht' is hij 84%. Laatste is een typfoutje neem ik aan
[ Voor 3% gewijzigd door B-Force op 27-07-2026 11:34 ]
Een officiële Home Assistant-integratie is er momenteel niet. EcoFlow geeft op dit moment prioriteit aan de ontwikkeling van de ‘Local Mode’. Hiermee kan de STREAM AC 5000 zonder internetverbinding en zonder extra hardware of software functioneren.B-Force schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Thx! Weet je of de HA integratie wel snel komt toevallig? Ga de review nu lezen :)
Ik stond op het punt om een Anker Solix Max AC te gaan bestellen, tot ik afgelopen week deze aankondiging zag. Qua euro's is deze wel aantrekkelijk (met iets minder opslagcapaciteit, I know, maar goed genoeg om mee te gaan beginnen)
Wel is er een populaire community-integratie voor EcoFlow (via HACS), waarin de nieuwe STREAM-serie nu nog ontbreekt. Onze verwachting is dat deze ondersteuning er wel komt.
- Taro
- Niet online
Zojuist is de Samduo Nex E6000 binnengekomen. Is erg dun, en mooie specs met 6 kWh en 2600 Watt laad- en ontlaadvermogen. Lijkt net een grote iPhone, wel belangrijk om goed te bevestigen, anders valt ie om 
Erg mooi afgewerkt, ben helaas niet zo'n fan van die glanzende voorkant, heel lastig ook voor foto's. Vooral benieuwd naar de software bij dergelijke nieuwe merken.
:strip_exif()/f/image/YtyHv3Zi0U0r0MoJ0jE7bbdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg mooi afgewerkt, ben helaas niet zo'n fan van die glanzende voorkant, heel lastig ook voor foto's. Vooral benieuwd naar de software bij dergelijke nieuwe merken.
:strip_exif()/f/image/YtyHv3Zi0U0r0MoJ0jE7bbdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie review. Lijkt een goede kanshebber voor hier, zeker omdat deze p1 hw ondersteuning heeft. Nu wachten op goedkeuring België.
als ik dan hun reklame zie gaan bij mij de nekharen overeind staan.Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:42:
Zojuist is de Samduo Nex E6000 binnengekomen. Is erg dun, en mooie specs met 6 kWh en 2600 Watt laad- en ontlaadvermogen. Lijkt net een grote iPhone, wel belangrijk om goed te bevestigen, anders valt ie om
[Afbeelding]
[Afbeelding]
sorry, hoe mooi ( of juist ook niet) een thuis-batterij is gebouwd, in een woonkamer, gang hebben deze gewoon niets te zoeken en ga dus deze ook niet zo weergeven, want de gemiddelde consument die totaal geen idee heeft of over de risico's van dergelijke thuis-batterijen gaat ze dus ook gewoon zo plaatsen ( en ik kan ze eigenlijk niet eens ongelijk geven).
/f/image/LbeQOBXhJwjx8qAJBFKaT1JW.png?f=fotoalbum_large)
is er al iets meer bekend over de veiligheidsapsecten van deze thuis-batterijen, zoals bv een ingebouwd blussysteem en of je hiervoor met een type A aardlekbeveiliging voldoende hebt of toch je een dure type B nodig gaat hebben.
Sowieso vind ik het uiterlijk van een thuisbatterij totaal niet belangrijk. Zo las ik vandaag bij een review van een Zendure 2400AC+ het uiterlijk als min punt werd ervaren. Dat is natuurlijk een subjectief iets, maar wat boeit mij het. Zet ‘m in de schuur, op zolder of ander verdekte opstelling.Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
[...]
als ik dan hun reklame zie gaan bij mij de nekharen overeind staan.
sorry, hoe mooi ( of juist ook niet) een thuis-batterij is gebouwd, in een woonkamer, gang hebben deze gewoon niets te zoeken en ga dus deze ook niet zo weergeven, want de gemiddelde consument die totaal geen idee heeft of over de risico's van dergelijke thuis-batterijen gaat ze dus ook gewoon zo plaatsen ( en ik kan ze eigenlijk niet eens ongelijk geven).
[Afbeelding]
is er al iets meer bekend over de veiligheidsapsecten van deze thuis-batterijen, zoals bv een ingebouwd blussysteem en of je hiervoor met een type A aardlekbeveiliging voldoende hebt of toch je een dure type B nodig gaat hebben.
Ja, in Belgie was dat regelmatig in het nieuws dat we dit moesten doen. Maar schijnbaar hebben heel veel mensen het niet gedaan.banaliteit schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:28:
[...]
Hebben jullie jullie batterijen geregistreerd? Ik was het zelf helemaal vergeten. Hopelijk geen boete
https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem
/▌
Hij lijkt een beetje op de Marstek Venus (de glasplaat en de rondingen). Maar met meer capaciteit en vermogen.Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/▌
- Taro
- Niet online
Dat klopt en daar is ook een hele goede reden voorMarzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Hij lijkt een beetje op de Marstek Venus (de glasplaat en de rondingen). Maar met meer capaciteit en vermogen.
- Taro
- Niet online
Dat doen heel veel merken niet anders, bijv. HomeWizard gebruikt een marketing afbeelding waar de accu in de zon in de woonkamer staat.Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
[...]
als ik dan hun reklame zie gaan bij mij de nekharen overeind staan.
Ja, maar dat volgtis er al iets meer bekend over de veiligheidsapsecten van deze thuis-batterijen, zoals bv een ingebouwd blussysteem en of je hiervoor met een type A aardlekbeveiliging voldoende hebt of toch je een dure type B nodig gaat hebben.
Hier nu ook net binnen gekomen, kunnen we weer gaan testen ;-)Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt het dat je nog werkt aan een overzicht thuisbatterijen mbt aardlek type A / type B ?Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:28:
[...]
Dat doen heel veel merken niet anders, bijv. HomeWizard gebruikt een marketing afbeelding waar de accu in de zon in de woonkamer staat.
[...]
Ja, maar dat volgt
( weet niet meer waar ik dit heb gelezen )
Kunnen jullie in de tabel ook opnemen of batterij een open api heeft en door HA ondersteund wordt ? Moet ik alleen nog maar checken of ze ook door Synergrid is goedgekeurd en geaccepteerd.mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:49:
[...]
Hier nu ook net binnen gekomen, kunnen we weer gaan testen ;-)
Oh ja, fixed netwerk aansluiting is ook interessant om te weten
[ Voor 9% gewijzigd door PaulC op 27-07-2026 15:11 ]
Goede suggestie, gaan we doen! Alleen even kijken wanneer tijd voor. Erg druk met nieuwe batterijen enz. Maar gaan we zeker een keer toevoegen in de database!PaulC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:56:
[...]
Kunnen jullie in de tabel ook opnemen of batterij een open api heeft en door HA ondersteund wordt ? Moet ik alleen nog maar checken of ze ook door Synergrid is goedgekeurd en geaccepteerd.
Oh ja, fixed netwerk aansluiting is ook interessant om te weten
Ben benieuwd wanneer de eerste merken gaan omvallen of zich terugtrekken van de markt. Iets met bomen en een oerwoud inmiddels.
Een mooie glimmende glasplaat is ook niet handig in de schuur. Als ik zie hoe de kinderen hun fietsen stallen......meesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Sowieso vind ik het uiterlijk van een thuisbatterij totaal niet belangrijk. Zo las ik vandaag bij een review van een Zendure 2400AC+ het uiterlijk als min punt werd ervaren. Dat is natuurlijk een subjectief iets, maar wat boeit mij het. Zet ‘m in de schuur, op zolder of ander verdekte opstelling.
Haha. Een glimmende glasplaat is nooit handig.AquilaXL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:56:
[...]
Een mooie glimmende glasplaat is ook niet handig in de schuur. Als ik zie hoe de kinderen hun fietsen stallen......
Klinkt eerder omgedraaid: dat de kinderen hun fietsen tegen de glasplaat schuren in de stalAquilaXL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:56:
[...]
Een mooie glimmende glasplaat is ook niet handig in de schuur. Als ik zie hoe de kinderen hun fietsen stallen......
Excuses, ik had dat echt niet door.Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:32:
[...]
Oké, daar zit dus het misverstand, je laad alleen maar en je gaat dus niet ontladen.
Alleen zit je dan wel in het verkeerde topic, hier hebben we het alleen over een thuis-batterij en dus niet over een power-station.
Zag de opmerking over de schoonheden van alle mooie apparaten van tegenwoordig en wilde mijn ervaring delen.
Ook wilde ik delen dat het met de Powerstations niet altijd duidelijk lijkt te zijn dat deze stand alone opereren als je ze enkel op zonne energie laat opladen en dus geen aarding hebben.
Nogmaals mijn excuses voor het verkeerde topic.
Nou, op je televisie of telefoon is het best handig dat het niet een wit stuk plastic ismeesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Haha. Een glimmende glasplaat is nooit handig.
/▌
klopt, m.n. als je daarmeee niet eens kunt bellen, die functie hadden ze toch tenminste kunnen integreren ( incl. het schermpje natuurlijk ).meesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Haha. Een glimmende glasplaat is nooit handig.
Had mijn tv nog maar een glasplaat.......Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:28:
[...]
Nou, op je televisie of telefoon is het best handig dat het niet een wit stuk plastic is
Hallo allemaal,
Ik kreeg van aegthuisbatterij.nl een mail dat er iemand de thuisbatterij gaat komen controleren m.b.t. de verbindingen.
Blijkbaar begint AEG nu op de zaak vooruit te lopen.
Heeft iemand anders deze mail ook gehad?
Ik heb inmiddels de tweede mail ontvangen, dat ze morgen kontakt komen opnemen voor de controle en in wil zeker zijn dat het betrouwbaar is. (En ze niet volgende week de batterij komen jatten)
Ik kreeg van aegthuisbatterij.nl een mail dat er iemand de thuisbatterij gaat komen controleren m.b.t. de verbindingen.
Blijkbaar begint AEG nu op de zaak vooruit te lopen.
Heeft iemand anders deze mail ook gehad?
Ik heb inmiddels de tweede mail ontvangen, dat ze morgen kontakt komen opnemen voor de controle en in wil zeker zijn dat het betrouwbaar is. (En ze niet volgende week de batterij komen jatten)
Ik was eigenlijk zover om voor een zendure 2400AC + en geschikte aanbieding te vinden, als ik dit zo lees stel ik de aanschaf tot een stekker batterij nog wel even uit.Taro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:47:
[Afbeelding]
Vind vooral het moment voor jezelf om in te stappen en niet voor de markt want die blijft voorlopig in beweging. Het is hetzelfde met zonnepanelen die werden beter en beter en daar kan je eindeloos op wachten of de zon pakken wanneer die schijnt.nico_09 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 06:50:
[...]
Ik was eigenlijk zover om voor een zendure 2400AC + en geschikte aanbieding te vinden, als ik dit zo lees stel ik de aanschaf tot een stekker batterij nog wel even uit.
Ik vind 748,99 euro (met 9,99 euro verzendkosten) een prima deal voor een 2400AC+. Gewoon legaal incl. btw.nico_09 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 06:50:
[...]
Ik was eigenlijk zover om voor een zendure 2400AC + en geschikte aanbieding te vinden, als ik dit zo lees stel ik de aanschaf tot een stekker batterij nog wel even uit.
https://marcmax.de/products/zendure-solarflow-2400-ac-nachrustspeicher-fur-dach-pv-systeme?_pos=11&_sid=0537f0346&_ss=r
Vergeet niet dat de kwaliteit van de software een heel belangrijke factor is bij een thuis-batterij, eigenlijk zelfs nog belangrijker dan de prijs.nico_09 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 06:50:
[...]
Denk ook aan aspecten als veiligheid ( en dan is de Zendure SF2400AC mogelijk niet de beste keuze, gezien de huidige problemen met de connectors ) maar zelf zou ik eens gaan kijken naar een Zendure SF 4000AC+ Mix, eigenlijk een mix tussen een stekker-batterij maar wel met de mogelijkheden van een vaste batterij en met een RTE van 90%. En dat voor nog geen 2.500 euro.
En ja, in Duitsland ook nog goedkoper.
Bij Zendure weet je echter wel dat hun een goede service bieden, en dat is voor producten met toch 10 jaar garantie wel een belangrijk punt.
@Jan-tweak De 2400AC zou ik, gezien de huidige problematiek, ook niet adviseren. De tweaker noemt zelf de plus versie. We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar die kan voor nu toch wel geadviseerd worden?
In begin was het makkelijk, je had Zendure en Marstek (en wat andere onbekende spelers), maar nu er al meer dan 10-tal grote spelers zijn en de prijzen allemaal kortbij elkaar liggen vind ik het niet meer evident om zowel Zendure als Marstek aan te raden.meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:31:
@Jan-tweak De 2400AC zou ik, gezien de huidige problematiek, ook niet adviseren. De tweaker noemt zelf de plus versie. We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar die kan voor nu toch wel geadviseerd worden?
sorry, je hebt helemaal gelijk, compleet er overheen gelezen, dat +'je dus niet gezien, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:31:
@nico_09 jup, sorry, de AC+ versie is helemal oke, alleen ik denk als je deze met 2 AB3000L gaat vergelijken met de 4000AC+ mix is die laatste zelfs goedkoper en heeft meer mogelijkheden en dezelfde capaciteit.
Dat klopt natuurlijk, maar mijn reactie was voornamelijk bedoeld omdat ik al het vermoeden had dat het plus(+)-je als een losse plus werd gezien. Vandaar mijn reactie gericht op Zendure. Maar er zijn inderdaad veel goede nieuwe spelers in deze markt.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:
[...]
In begin was het makkelijk, je had Zendure en Marstek (en wat andere onbekende spelers), maar nu er al meer dan 10-tal grote spelers zijn en de prijzen allemaal kortbij elkaar liggen vind ik het niet meer evident om zowel Zendure als Marstek aan te raden.
Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.
De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.
De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in:
- Zendure thuisaccu's -> Het grote Zendure plug-in thuisaccu topic
- Hame / Marstek / Duravolt Venus E thuisaccu's -> Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu
- Hame / Marstek Venus A & D thuisaccu's -> Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij
- HomeWizard Plug-in Battery -> Het HomeWizard Plug-In Battery topic
- ZinVolt Plug-in Battery (voorheen Eva Power) -> Zinvolt hybride thuisaccu
- NextEnergy thuisbatterij -> Het grote NextEnergy Thuis Batterij topic - Deel #2
- Lunergy Plug-in Battery -> Het grote Lunergy plug-and-play thuisaccu systeem topic
- Sunpura thuisbatterij -> Ervaring(en): Sunpura S2400 thuisbatterij – generatie 2
- IndeVolt thuisbatterij -> Het grote Indevolt thuisbatterij topic
- AccuMate thuisbatterij -> Het Accumate Plug In Batterij Topic
- Anker thuisbatterijen -> Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic
:strip_exif()/f/image/qoRuXq5IYmmXLZZQa2uuuWt7.jpg?f=fotoalbum_large)