• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:34
sun62 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:48:
[...]

2kW moet kunnen. Anders kan iedereen wel stoppen met het gourmetten 😂
Hier wat informatieve info over grotere vermogens, stekers etc.:
Thuisaccu met hoog vermogen aansluiten (IOTDomotica.nl)

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:17
sun62 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:48:
[...]

2kW moet kunnen. Anders kan iedereen wel stoppen met het gourmetten 😂
Er zit een groot verschil tussen een gourmetstel waarbij er niet continu afname plaatsvind of een batterij laden met 2000 watt voor 6 a 7 uur achter mekaar.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:52
2500W via een stopcontact is echt veilig. Ik snap die discussies op Tweakers niet. Bovendien zal je thuisbatterij zelden continu urenlang 2500W terugleveren. In een normaal huishouden heb je zolang zoveel vermogen niet nodig, tenzij je een auto aan het laden bent. En zelfs dan: een volle 10KW batterij is in 4 uur alweer helemaal leeg. Dat is zo'n beetje hetzelfde als je 2 of 3 keer je wasmachine achter elkaar aan zet. Ook dan fikt je stopcontact niet af. Die dingen zijn er namelijk voor gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Roog1317 op 31-05-2026 22:09 ]

Roog1317 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:08:
2500W via een stopcontact is echt veilig. Ik snap die discussies op Tweakers niet. Bovendien zal je thuisbatterij zelden continu urenlang 2500W terugleveren. In een normaal huishouden heb je zolang zoveel vermogen niet nodig, tenzij je een auto aan het laden bent. En zelfs dan: een volle 10KW batterij is in 4 uur alweer helemaal leeg. Dat is zo'n beetje hetzelfde als je 2 of 3 keer je wasmachine achter elkaar aan zet. Ook dan fikt je stopcontact niet af. Die dingen zijn er namelijk voor gemaakt.
Met dynamisch laden staan ze hier soms wel 7 uur achter elkaar met 2400 Watt te laden, om vervolgens een paar uur later 4-5 uur volle bak te ontladen.

Je eigen situatie is niet altijd die van een ander.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:17
Netcode en Nen1010 ik vind het allemaal prima en zal er verder niet meer over uitwijden.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:34
JBS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Maar bijvoorbeeld Zendure zegt wel onderstaande. Dus mocht je al een vrije groep hebben, dan kun je een Zendure niet zomaar ontgrendelen zodat ie >800 watt kan ontladen.

[...]

Bron: https://cdn.shopify.com/s...al_EN_NL.pdf?v=1770794779
Hier nog een toelichting, ter info: 800 Watt of meer op een wcd

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:52
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Met dynamisch laden staan ze hier soms wel 7 uur achter elkaar met 2400 Watt te laden, om vervolgens een paar uur later 4-5 uur volle bak te ontladen.

Je eigen situatie is niet altijd die van een ander.
Ja eens, maar hoeveel mensen hebben zoveel opslag staan dat je 7 uur continu aan het laden bent met 2400W? Dan zit je niet meer in een gemiddelde gebruikersgroep en dan heb je misschien andere eisen. Zelfs dan kan het prima via een stopcontact overigens.
Roog1317 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:08:
het probleem is hierbij niet eens het vermogen, zelfs 3680W is eigenlijk geen probleem (16A) echter niet als je langdurig (meerdere uren) die zelfde vermogens blijft gebruiken, veruit de meeste hoog vermogens apparatuur doet namelijk juist dat dus niet, zelfs ovens, een hoog vermogen grill, wasmachine en droger vragen wel een behoorlijk vermogen maar doen dat of slechts kort en draaien dan verder door met duidelijke lagere vermogens (zoals bv een wasmachine) of wisselen de hoge vermogens kort af met kleine pauses. Een oven zal afhankelijk van de gevraagde temperatuur wel veel vermogen vragen maar zo snel de temperatuur is bereikt zal het vermogen duidelijk een stuk lager zijn.
Een thuis-batterij die een redelijk grote capaciteit bezit heeft er geen enkel probleem mee om op relatief hoog vermogen dat uren vol te houden. en als dan door omstandigheden de wamte onvoldoende afgegeven kan worden dan kunnen er dus problemen ontstaan.
Zeker als het stopcontact al wat ouder is en mogelijk niet meer in optimale conditie verkeerd, dan kan daar dus best een probleem ontstaan.
bij een batterij met circa 14 kWh capaciteit (dat is bv een Zendure SF 2400AC met 5 modules, en dat is helemaal niet zo vreemd) zit je al snel rond de 6 uur laadtijd waarbij je zeker in de huidige periode de batterij op vol vermogen kunt gaan laden.
Veelal zal het ontladen minder problemen geven omdat veelal dan lagere vermogens worden benodigd.
fissa schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:12:
Hallo allemaal, nog bedankt voor het antoord geven op mijn vragen afgelopen week (@Jan-tweak @ZuinigeRijder @tweazer).
Ik heb 1 vervolgvraag, om een betere keuze te kunnen maken in welk type Zendure ik batterij ik zou willen aanschaffen.
Mn use-case is gewoonweg nul op de meter, in ieder geval efficienter gebruikmaken van mijn opgewekte stroom via mn zonnepanelen. Ik vermoed ergens uit te komen op een 5kWh batterij, omdat ik tussen de 5-7 verbruik heb vanaf de grid per dag. De komende maanden ga ik dit gemiddelde nog verder meten via home assistant & een gekoppelde p1 meter.
heb je mogelijk de beschikking over je verbruiksdata van je voor en najaar, bv je verbruik in maart cq april en/of spetember en oktober en voor de zelfde maanden ook je terugleverhoeveelheid.
deel die maandcijfers even door het aantal dagen van die maand, voor beide en bij een SF 2400 AC Pro keer 1,25. kies dan de grote van de capaciteit die het dichts bij deze getallen van 4 maanden gaan komen,
Ik hoef de batterij niet perse 'terug te verdienen' want zie het ook een beetje als hobby, maar een echt off grid opstelling is dan weer te kostbaar. Het hebben van een nood-stroom aansluiting (om een stekkerdoos in te prikken) is hopelijk genoeg om x dagen te overbruggen voor een koelkastje enz.
prima idee, zo heb ik het bij mij ook, ik heb zelfs al de benodigde kabel klaar liggen en hoef alleen nog de stekkers om te pluggen en de noodstroomuitgang in te schakelen.
Nu speel ik met het idee om de Solar Flow 2400 Pro aan te schaffen met het oog op het aanwezig zijn van vier MPTT ingangen, waarbij ik dan als nood een los paneel tot mijn beschikking heb. Mocht het ooit gebeuren dat we X dagen zonder stroom zitten kan ik dit lospaneel van de zolder plukken, aansluiten op de Pro zodat ik toch een 'beetje vooruit kan'.
waarom niet direct er 2 of 4 panelen speciaal hiervoor kopen, de panelen zijn nu extreem goedkoop en verhogen daarnaast ook nog je beschikbare zonnestroom.
Hoe denken jullie hierover? Iemand dezelfde keuze gemaakt... of?
Gewoonweg benieuwd in mijn zoektocht naar een batterij :)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: