• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
sun62 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:48:
[...]

2kW moet kunnen. Anders kan iedereen wel stoppen met het gourmetten 😂
Hier wat informatieve info over grotere vermogens, stekers etc.:
Thuisaccu met hoog vermogen aansluiten (IOTDomotica.nl)

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-06 23:07
sun62 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:48:
[...]

2kW moet kunnen. Anders kan iedereen wel stoppen met het gourmetten 😂
Er zit een groot verschil tussen een gourmetstel waarbij er niet continu afname plaatsvind of een batterij laden met 2000 watt voor 6 a 7 uur achter mekaar.

  • Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
2500W via een stopcontact is echt veilig. Ik snap die discussies op Tweakers niet. Bovendien zal je thuisbatterij zelden continu urenlang 2500W terugleveren. In een normaal huishouden heb je zolang zoveel vermogen niet nodig, tenzij je een auto aan het laden bent. En zelfs dan: een volle 10KW batterij is in 4 uur alweer helemaal leeg. Dat is zo'n beetje hetzelfde als je 2 of 3 keer je wasmachine achter elkaar aan zet. Ook dan fikt je stopcontact niet af. Die dingen zijn er namelijk voor gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Roog1317 op 31-05-2026 22:09 ]

Roog1317 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:08:
2500W via een stopcontact is echt veilig. Ik snap die discussies op Tweakers niet. Bovendien zal je thuisbatterij zelden continu urenlang 2500W terugleveren. In een normaal huishouden heb je zolang zoveel vermogen niet nodig, tenzij je een auto aan het laden bent. En zelfs dan: een volle 10KW batterij is in 4 uur alweer helemaal leeg. Dat is zo'n beetje hetzelfde als je 2 of 3 keer je wasmachine achter elkaar aan zet. Ook dan fikt je stopcontact niet af. Die dingen zijn er namelijk voor gemaakt.
Met dynamisch laden staan ze hier soms wel 7 uur achter elkaar met 2400 Watt te laden, om vervolgens een paar uur later 4-5 uur volle bak te ontladen.

Je eigen situatie is niet altijd die van een ander.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-06 23:07
Netcode en Nen1010 ik vind het allemaal prima en zal er verder niet meer over uitwijden.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
JBS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Maar bijvoorbeeld Zendure zegt wel onderstaande. Dus mocht je al een vrije groep hebben, dan kun je een Zendure niet zomaar ontgrendelen zodat ie >800 watt kan ontladen.


[...]


Bron: https://cdn.shopify.com/s...al_EN_NL.pdf?v=1770794779
Hier nog een toelichting, ter info: 800 Watt of meer op een wcd

  • Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Met dynamisch laden staan ze hier soms wel 7 uur achter elkaar met 2400 Watt te laden, om vervolgens een paar uur later 4-5 uur volle bak te ontladen.

Je eigen situatie is niet altijd die van een ander.
Ja eens, maar hoeveel mensen hebben zoveel opslag staan dat je 7 uur continu aan het laden bent met 2400W? Dan zit je niet meer in een gemiddelde gebruikersgroep en dan heb je misschien andere eisen. Zelfs dan kan het prima via een stopcontact overigens.
Roog1317 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:08:
2500W via een stopcontact is echt veilig. Ik snap die discussies op Tweakers niet. Bovendien zal je thuisbatterij zelden continu urenlang 2500W terugleveren. In een normaal huishouden heb je zolang zoveel vermogen niet nodig, tenzij je een auto aan het laden bent. En zelfs dan: een volle 10KW batterij is in 4 uur alweer helemaal leeg. Dat is zo'n beetje hetzelfde als je 2 of 3 keer je wasmachine achter elkaar aan zet. Ook dan fikt je stopcontact niet af. Die dingen zijn er namelijk voor gemaakt.
het probleem is hierbij niet eens het vermogen, zelfs 3680W is eigenlijk geen probleem (16A) echter niet als je langdurig (meerdere uren) die zelfde vermogens blijft gebruiken, veruit de meeste hoog vermogens apparatuur doet namelijk juist dat dus niet, zelfs ovens, een hoog vermogen grill, wasmachine en droger vragen wel een behoorlijk vermogen maar doen dat of slechts kort en draaien dan verder door met duidelijke lagere vermogens (zoals bv een wasmachine) of wisselen de hoge vermogens kort af met kleine pauses. Een oven zal afhankelijk van de gevraagde temperatuur wel veel vermogen vragen maar zo snel de temperatuur is bereikt zal het vermogen duidelijk een stuk lager zijn.
Een thuis-batterij die een redelijk grote capaciteit bezit heeft er geen enkel probleem mee om op relatief hoog vermogen dat uren vol te houden. en als dan door omstandigheden de wamte onvoldoende afgegeven kan worden dan kunnen er dus problemen ontstaan.
Zeker als het stopcontact al wat ouder is en mogelijk niet meer in optimale conditie verkeerd, dan kan daar dus best een probleem ontstaan.
bij een batterij met circa 14 kWh capaciteit (dat is bv een Zendure SF 2400AC met 5 modules, en dat is helemaal niet zo vreemd) zit je al snel rond de 6 uur laadtijd waarbij je zeker in de huidige periode de batterij op vol vermogen kunt gaan laden.
Veelal zal het ontladen minder problemen geven omdat veelal dan lagere vermogens worden benodigd.
fissa schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:12:
Hallo allemaal, nog bedankt voor het antoord geven op mijn vragen afgelopen week (@Jan-tweak @ZuinigeRijder @tweazer).
Ik heb 1 vervolgvraag, om een betere keuze te kunnen maken in welk type Zendure ik batterij ik zou willen aanschaffen.
Mn use-case is gewoonweg nul op de meter, in ieder geval efficienter gebruikmaken van mijn opgewekte stroom via mn zonnepanelen. Ik vermoed ergens uit te komen op een 5kWh batterij, omdat ik tussen de 5-7 verbruik heb vanaf de grid per dag. De komende maanden ga ik dit gemiddelde nog verder meten via home assistant & een gekoppelde p1 meter.
heb je mogelijk de beschikking over je verbruiksdata van je voor en najaar, bv je verbruik in maart cq april en/of spetember en oktober en voor de zelfde maanden ook je terugleverhoeveelheid.
deel die maandcijfers even door het aantal dagen van die maand, voor beide en bij een SF 2400 AC Pro keer 1,25. kies dan de grote van de capaciteit die het dichts bij deze getallen van 4 maanden gaan komen,
Ik hoef de batterij niet perse 'terug te verdienen' want zie het ook een beetje als hobby, maar een echt off grid opstelling is dan weer te kostbaar. Het hebben van een nood-stroom aansluiting (om een stekkerdoos in te prikken) is hopelijk genoeg om x dagen te overbruggen voor een koelkastje enz.
prima idee, zo heb ik het bij mij ook, ik heb zelfs al de benodigde kabel klaar liggen en hoef alleen nog de stekkers om te pluggen en de noodstroomuitgang in te schakelen.
Nu speel ik met het idee om de Solar Flow 2400 Pro aan te schaffen met het oog op het aanwezig zijn van vier MPTT ingangen, waarbij ik dan als nood een los paneel tot mijn beschikking heb. Mocht het ooit gebeuren dat we X dagen zonder stroom zitten kan ik dit lospaneel van de zolder plukken, aansluiten op de Pro zodat ik toch een 'beetje vooruit kan'.
waarom niet direct er 2 of 4 panelen speciaal hiervoor kopen, de panelen zijn nu extreem goedkoop en verhogen daarnaast ook nog je beschikbare zonnestroom.
Hoe denken jullie hierover? Iemand dezelfde keuze gemaakt... of?
Gewoonweg benieuwd in mijn zoektocht naar een batterij :)
leuk artikel echter niet volledig compleet, dus zie dit als een aanvulling en niet als kritiek.
In Nederland wordt o.a. door de vroegere netcode nu vervangen maar inhoudelijk gelijk aan wat in de netcode stond en gebasserd op EU richtlijnen (=EU wetgeving) ligt de grens op <800W, dit is ook opgenomen in de warenwet en daar wordt oa verwezen naar normeringen oa ook normen uit het buitenland (VDS) waar e.e.a. is omschreven. Dat geeft de NVWA zelf ook aan.

De in dat artikel vermelde voorbeeld van de 3e friteuse is juist echter wat hier juist niet vermeld wordt binnen welke tijd die uitschakeling zal gebeuren, en juist dat blijkt bij dit voorbeeld namelijk wel essenieel. De uitschakeling zal namelijk zeker niet direct gebeuren. Daarvoor moet je namelijk ook naar uitschakelkarakteristiek van de beveiling gaan kijken.
en bij de genoemde vermogens zou het dan zo maar kunnen dat de uitschakeling tussen 1 minuut en 50 minuten zou kunnen liggen. (bij dus 24A, is 1,5 keer I. Waarbij die 50 minuten nog volledig binnen de toegelaten spec's van de norm vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wDC1S6g95WFFSDDRs9Hd2vnOlU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TyWayhrSLi2Onad6zHwF1wLc.png?f=user_large
het gevaar bij een thuis-batterij ligt echter niet zozeer dat de beveiliging zal worden overbelast maar juist in het feit de de strooksterkte binnen de groep (dus na de beveiling) veel hoger door de extra belasting van de batterij kan worden en dus binnen die groep een duidelijke overhitting van de bedrading kan veroorzaken (en laat dat nu juist brandoorzaak no. 1 te zijn bij branden veroorzaakt door electrische bronnen. Uit berekeningen blijkt dat de 800W grens een aceptabele extra capaciteit is die binnen de EU als veilig wordt gezien. (namelijk <20A gezamelijke belasting, in Belgie heeft een groep met WCD overigens een toegelaten grens van 20A ipv 16A wat in Nederland gebruikelijk is). Belangrijk is echter dat je dus geen groep uitzoekt waar ook zware belastingen op (kunnen) draaien.
Andere landen hebben overigens een lagere toegelaten grens, In Zwitserland (geen EU) is dit bv 600W.

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:43
Jan-tweak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:28:
[...]

leuk artikel echter niet compleet, en blijkbaar hebben ze zelf ook niet eens heel veel moeite genomen om e.e.a. uit te zoeken.
In Nederland wordt o.a. door de vroegere netcode nu vervangen maar inhoudelijk gelijk aan wat in de netcode stond en gebasserd op EU richtlijnen (=EU wetgeving) ligt de grens op <800W, dit is ook opgenomen in de warenwet en daar wordt oa verwezen naar normeringen oa ook normen uit het buitenland (VDS) waar e.e.a. is omschreven. Dat geeft de NVWA zelf ook aan.

De in dat artikel vermelde voorbeeld van de 3e friteuse is juist echter wat hier juist niet vermeld wordt binnen welke tijd die uitschakeling zal gebeuren, en juist dat blijkt bij dit voorbeeld namelijk wel essenieel. De uitschakeling zal namelijk zeker niet direct gebeuren. Daarvoor moet je namelijk ook naar uitschakelkarakteristiek van de beveiling gaan kijken.
en bij de genoemde vermogens zou het dan zo maar kunnen dat de uitschakeling tussen 1 minuut en 50 minuten zou kunnen liggen. (bij dus 24A, is 1,5 keer I. Waarbij die 50 minuten nog volledig binnen de toegelaten spec's van de norm vallen.
[Afbeelding]
het gevaar bij een thuis-batterij ligt echter niet zozeer dat de beveiliging zal worden overbelast maar juist in het feit de de strooksterkte binnen de groep (dus na de beveiling) veel hoger door de extra belasting van de batterij kan worden en dus binnen die groep een duidelijke overhitting van de bedrading kan veroorzaken (en laat dat nu juist brandoorzaak no. 1 te zijn bij branden veroorzaakt door electrische bronnen. Uit berekeningen blijkt dat de 800W grens een aceptabele extra capaciteit is die binnen de EU als veilig wordt gezien. (namelijk <20A gezamelijke belasting, in Belgie heeft een groep met WCD overigens een toegelaten grens van 20A ipv 16A wat in Nederland gebruikelijk is). Belangrijk is echter dat je dus geen groep uitzoekt waar ook zware belastingen op (kunnen) draaien.
Andere landen hebben overigens een lagere toegelaten grens, In Zwitserland (geen EU) is dit bv 600W.
Volgens mij is dat een artikel van @Taro
pjotter1965 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is dat een artikel van @Taro
jup, volgens mij heb je gelijk, had daar even niet op gelet wie dat geschreven had, ik kende dat overigens ook al eerder. op zich prima artikel.

  • robinvastenburg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 18:29
Goedemiddag,

Zojuist bijna brand in huis door de nieuwe AEG thuisbatterij.

Deze heb ik sinds eind januari in gebruik en beviel eigenlijk op wat kleine storingen in het begin prima.

Totdat vorige week de storingen begonnen en de accu zo goed als niet opladen.

Na contact met aeg helpdesk werd er verzocht om foto’s te maken van de connectoren op zowel BMS en Batterij.

Tot mijn schrik zijn de connector van de BMS en de daaronder geplaatste batterij voor de helft weggesmolten.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlFuk9x4KUuTNr2NU-SRaWpf8T8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbqV7O46yAy0klXzJlOl5p5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8Yl6sgiv4S_HplbmO3FeiQIsDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGCNlNTUATZn3ZKDfHfGRke2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl0_S3uKXVkC_bz6nSBGbdAOgtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdnaUQ2Vd5ggPsbkasQFKz8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/483PQ9FUkH12JemRlGTkBPbdQl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8cKt3wwfl6MoJ8hyYlq7Ky7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cph1ymYtWqSOV_qlTSIfB16PYFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv6KP7PlCTfJZhrgovFhPYUh.jpg?f=fotoalbum_large

  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:14
Jan-tweak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:28:
[...]
In Nederland wordt o.a. door de vroegere netcode nu vervangen maar inhoudelijk gelijk aan wat in de netcode stond en gebasserd op EU richtlijnen (=EU wetgeving) ligt de grens op <800W, dit is ook opgenomen in de warenwet en daar wordt oa verwezen naar normeringen oa ook normen uit het buitenland (VDS) waar e.e.a. is omschreven. Dat geeft de NVWA zelf ook aan.
Kan je aangeven waar precies in de Warenwet dit te vinden is? Of waar de NVWA dit aangeeft? Of de ACM?

Op dezelfde site vind je een artikel dat de mythe ontkracht.
Sonero schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Kan je aangeven waar precies in de Warenwet dit te vinden is? Of waar de NVWA dit aangeeft? Of de ACM?

Op dezelfde site vind je een artikel dat de mythe ontkracht.
De warenwet is in Nederland een meer overkoepelend wet waar meer de algemene aspecten en zaken zijn geregeld. Dus in de warenwet zelf gat je die 800W regels dus niet vinden, maar uiteindelijk krijgt deze via deze wet wel zijn rechtgeldigheid.
De De NVWA onderzoekt of elektrische materialen veilig zijn, en controleert of ondernemers zich houden aan de wet.
wil je een norm (want daar wordt mn in besluiten en verdere uitwerkingen veelal naar verwezen kom je oa de VDE-AR-N 4105 tegen, waar voor stekkerbatterijen een grens van 800 VA maximaal AC-vermogen naar het net wordt gehanteerd.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-06 23:07
robinvastenburg schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
Goedemiddag,

Zojuist bijna brand in huis door de nieuwe AEG thuisbatterij.

Deze heb ik sinds eind januari in gebruik en beviel eigenlijk op wat kleine storingen in het begin prima.

Totdat vorige week de storingen begonnen en de accu zo goed als niet opladen.

Na contact met aeg helpdesk werd er verzocht om foto’s te maken van de connectoren op zowel BMS en Batterij.

Tot mijn schrik zijn de connector van BMS en de daaronder geplaatste batterij voor helft weggesmolten.


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijna brand of een gesmolten connector, wel erg naar! Zendure heeft hier bij 1 type ook last van. Het bijzondere is dat jou accu van het merk AEG of ter wijl Sunpura dan weer een andere maar soortgelijke stekker gebruikt. Het geeft te denken over het gebruik van dit soort koppelingen.
AquilaXL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bijna brand of een gesmolten connector, wel erg naar! Zendure heeft hier bij 1 type ook last van. Het bijzondere is dat jou accu van het merk AEG of ter wijl Sunpura dan weer een andere maar soortgelijke stekker gebruikt. Het geeft te denken over het gebruik van dit soort koppelingen.
Niet dat ik het zeker weet maar lijkt wel verdacht op de fabrikant van de Zendure connectors.
En niks vermeldt over specificaties. (Alleen xx Ampère)
Link: https://www.lsygx.com/h-col-132.html

(Ik weet niet zeker of de Zendure en van de AEG daar weg komen.)

  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:10
robinvastenburg schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
Goedemiddag,

Zojuist bijna brand in huis door de nieuwe AEG thuisbatterij.

Deze heb ik sinds eind januari in gebruik en beviel eigenlijk op wat kleine storingen in het begin prima.

Totdat vorige week de storingen begonnen en de accu zo goed als niet opladen.

Na contact met aeg helpdesk werd er verzocht om foto’s te maken van de connectoren op zowel BMS en Batterij.

Tot mijn schrik zijn de connector van BMS en de daaronder geplaatste batterij voor helft weggesmolten.


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Zou je wat meer achtergrond info willen delen? (Hoeveel batterijen gestapeld, laad/ontlaad info? (bv. Altijd op 2400 watt? Kort/lang continue last) welk exact type?)
AquilaXL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bijna brand of een gesmolten connector, wel erg naar! Zendure heeft hier bij 1 type ook last van. Het bijzondere is dat jou accu van het merk AEG of ter wijl Sunpura dan weer een andere maar soortgelijke stekker gebruikt. Het geeft te denken over het gebruik van dit soort koppelingen.
Ik zie dezelfde connector overigens op meerdere merken terugkomen die ik heb ge-unboxed, zoals de AccuMate, Anker SOLIX (niet de Max AC), Jackery én Marstek Venus A/D.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • robinvastenburg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 18:29
Het gaat om de AEG solarcube en dan de 9,6kwh uitvoering. (2 batterij modules). De connector van de bovenste batterij en de BMS zijn gesmolten. De onderste batterij heeft geen schade. De batterij heeft totaal 929kwh geladen en 805kwh ontladen vanaf eind januari. Heeft aangesloten gezeten op een aparte groep met enkel de thuisbatterij op 1 wandcontactdoos. Stond ingesteld op 2400w opladen en 2400w ontladen.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
Eigenlijk een gelijk scenario als wat bij de Zendure 2400AC op treedt. Issues tussen invertor en eerste batterij.

Bewijs hebben we niet, maar het lijkt inderdaad dezelfde leverancier van connectoren op basis van de foto's.

Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak. Meest waarschijnlijke of impactvolle factor is weerstand op de eerste connector in combinatie met hoog amperage vanwege de stroom richting alle onderliggende batterijen.

Ik ben wel benieuwd hoe de connector van de AEG in elkaar steekt , de Zendure heeft maar 2 pinnen (+ en -) maar hier lijken 2 paartjes actief?

Door Zendure is de oorzaak van het probleem (vooralsnog) gegooid op 'verkeerde montage' door de gebruiker (scheef en geen gebruik van brackets). Dit is al ontkracht hier op op het forum.
Scheve montage lijkt in het geval van AEG ook onmogelijk gezien de pinnen die zorgen voor correcte stapeling - daar is in elk geval beter over nagedacht dan bij Zendure, bij de Zendure zou je in principe door wat te wrikken en te draaien die hele connector kunnen ontwrichten.

Zendure is overigens pro-actief zonder concrete opgave van reden units aan het vervangen door de AC2400+ die deze 'zwakke schakel' (de eerste connector) niet heeft want daar zit de eerste batterij samen met de invertor ingebouwd.

Wellicht ten overvloede maar toch hier de link naar de thread waar het Zendure issue gebundeld wordt;
Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren - Duurzame energie en installaties - GoT

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • sven de knegt
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-06 12:47
Wat bij mij hielp: eerst je verbruik en zonnepanelen in kWh uitrekenen.

Vuistregel die vaak genoemd wordt: ongeveer 1–1,5 kWh per kWp aan panelen.

Ik gebruikte deze uitleg om te checken of 5 of 10 kWh logisch is:
knipknipknip.com

Handig als je ook een dynamisch contract hebt — dan wil je vaak iets meer capaciteit

voor goedkope uren laden.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 07-06-2026 23:03 ]


  • Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
of je quote even geen spam

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 07-06-2026 23:03 ]

Geert


  • CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 22:19

CR1992

Thor

Taro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Ik zie dezelfde connector overigens op meerdere merken terugkomen die ik heb ge-unboxed, zoals de AccuMate, Anker SOLIX (niet de Max AC), Jackery én Marstek Venus A/D.
Heeft de anker solix 4 pro dezelfde connector?
CR1992 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:56:
[...]

Heeft de anker solix 4 pro dezelfde connector?
Ja. De Max AC heeft een andere.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:41
robinvastenburg schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
Tot mijn schrik zijn de connector van de BMS en de daaronder geplaatste batterij voor de helft weggesmolten.
Wat weegt die AEG bms ongeveer in verhouding tot de batterij ? Zou het kunnen zijn dat de stekkers niet genoeg aangedrukt worden ? Wat dat betreft verbaast mij steeds dat bij anker, aeg, zendure de bms boven geplaatst wordt. Bij Anker zorgt de ingebouwde accu in de bms voor wat extra druk. Bij Zendure niet, ditto niet bij AEG ? Een bms met ook een stekker aan de bovenkant maakt dat je makkelijker bij kunt plaatsen, gewicht goed aandrukt, ten koste van mogelijk een slechtere warmte afdrijving.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:00
tweazer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:08:
[...]


Wat weegt die AEG bms ongeveer in verhouding tot de batterij ? Zou het kunnen zijn dat de stekkers niet genoeg aangedrukt worden ? Wat dat betreft verbaast mij steeds dat bij anker, aeg, zendure de bms boven geplaatst wordt. Bij Anker zorgt de ingebouwde accu in de bms voor wat extra druk. Bij Zendure niet, ditto niet bij AEG ? Een bms met ook een stekker aan de bovenkant maakt dat je makkelijker bij kunt plaatsen, gewicht goed aandrukt, ten koste van mogelijk een slechtere warmte afdrijving.
Ik heb even op de doos gekeken van mijn Sunpura S2400 (zelfde als de AEG Solarcube). De omvormer weegt 14,5 kilo. Dat is dus niet direct heel licht.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
Jan-tweak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:48:
[...]
heb je mogelijk de beschikking over je verbruiksdata van je voor en najaar, bv je verbruik in maart cq april en/of spetember en oktober en voor de zelfde maanden ook je terugleverhoeveelheid.
deel die maandcijfers even door het aantal dagen van die maand, voor beide en bij een SF 2400 AC Pro keer 1,25. kies dan de grote van de capaciteit die het dichts bij deze getallen van 4 maanden gaan komen,

[...]
prima idee, zo heb ik het bij mij ook, ik heb zelfs al de benodigde kabel klaar liggen en hoef alleen nog de stekkers om te pluggen en de noodstroomuitgang in te schakelen.

[...]
waarom niet direct er 2 of 4 panelen speciaal hiervoor kopen, de panelen zijn nu extreem goedkoop en verhogen daarnaast ook nog je beschikbare zonnestroom.

[...]
He Jan, excuus voor mn late antwoord. Drukke dagen gehad en moest even rekenen :).
Ja ik heb data van december tot nu.
Gemiddelden zal ik hieronder posten.

Mn budget is +- 2000$ en wil in principe zelfverbruik verhogen/NOM. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik meer dan 800 watt ontladen, max 2400 en dus aparte groepen voorbereiden.

Ik ben nog wel even zoekende wat ik mijn electricien moet vragen, om aan aan te leggen. Mn piekverbruik is maximaal 5 kWh (tijdens het koken). Als ik deze pieken wil afvangen, dan zou ik minimaal twee omvormers nodig hebben om 2x 2400watt te kunnen ontladen. Dan zijn we er nog niet helemaal, maar wel een heel eindje. Twee overvormers met twee losse batterijen is natuurlijk meer kostbaar dan 1 omvormer met 1-2 batterijen.
Dan zou ik twee groepen moeten voorbereiden op een thuisbatterij. Maar wat is nu aan te raden met die aansluiting. Ik lees overal dat het aan te raden is om de stekker eraf te knippen (Zendure heeft dit in de handleiding staan), maar wat doet dit met de garantie? Ik ben bv. ook aan het kijken naar de Indevolt batterijen...

--- December (19 dagen) ---

Totaalverbruik:       9.6 kWh/dag

Teruglevering net:    2.5 kWh/dag

Netafname:            12.1 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.91 kWh

  Ochtend (06-10)     1.77 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.97 kWh

  Avond (17-24)       5.35 kWh

Piekuur:              16:00 (1.37 kWh/uur gem.)

 --- Januari ---

Totaalverbruik:       15.3 kWh/dag

Teruglevering net:    2.4 kWh/dag

Netafname:            15.8 kWh/dag

Gasverbruik:          5.42 m³/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.80 kWh

  Ochtend (06-10)     1.34 kWh

  Dagpiek (10-17)     3.76 kWh

  Avond (17-24)       7.43 kWh

Piekuur:              17:00 (2.36 kWh/uur gem.)

 --- Februari ---

Totaalverbruik:       14.8 kWh/dag

Teruglevering net:    5.0 kWh/dag

Netafname:            12.4 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.70 kWh

  Ochtend (06-10)     1.20 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.59 kWh

  Avond (17-24)       5.80 kWh

Piekuur:              17:00 (1.62 kWh/uur gem.)

 --- Maart ---

Totaalverbruik:       10.3 kWh/dag

Teruglevering net:    12.3 kWh/dag

Netafname:            6.6 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.48 kWh

  Ochtend (06-10)     0.86 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.63 kWh

  Avond (17-24)       2.95 kWh

Piekuur:              17:00 (0.62 kWh/uur gem.)

 --- April ---

Totaalverbruik:       7.4 kWh/dag

Teruglevering net:    17.0 kWh/dag

Netafname:            3.7 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.36 kWh

  Ochtend (06-10)     0.63 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.44 kWh

  Avond (17-24)       1.55 kWh

Piekuur:              16:00 (0.43 kWh/uur gem.)

 --- Mei ---

Totaalverbruik:       13.8 kWh/dag

Teruglevering net:    10.8 kWh/dag

Netafname:            5.5 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.06 kWh

  Ochtend (06-10)     1.73 kWh

  Dagpiek (10-17)     8.83 kWh

  Avond (17-24)       4.97 kWh

Piekuur:              15:00 (1.74 kWh/uur gem.)

 --- Juni (6 dagen) ---

Totaalverbruik:       12.4 kWh/dag

Teruglevering net:    7.4 kWh/dag

Netafname:            3.9 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.18 kWh

  Ochtend (06-10)     1.95 kWh

  Dagpiek (10-17)     5.44 kWh

  Avond (17-24)       2.20 kWh

Piekuur:              15:00 (1.10 kWh/uur gem.)

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
fissa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:28:
[...]

He Jan, excuus voor mn late antwoord. Drukke dagen gehad en moest even rekenen :).
Ja ik heb data van december tot nu.
Gemiddelden zal ik hieronder posten.

Mn budget is +- 2000$ en wil in principe zelfverbruik verhogen/NOM. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik meer dan 800 watt ontladen, max 2400 en dus aparte groepen voorbereiden.

Ik ben nog wel even zoekende wat ik mijn electricien moet vragen, om aan aan te leggen. Mn piekverbruik is maximaal 5 kWh (tijdens het koken). Als ik deze pieken wil afvangen, dan zou ik minimaal twee omvormers nodig hebben om 2x 2400watt te kunnen ontladen. Dan zijn we er nog niet helemaal, maar wel een heel eindje. Twee overvormers met twee losse batterijen is natuurlijk meer kostbaar dan 1 omvormer met 1-2 batterijen.
Dan zou ik twee groepen moeten voorbereiden op een thuisbatterij. Maar wat is nu aan te raden met die aansluiting. Ik lees overal dat het aan te raden is om de stekker eraf te knippen (Zendure heeft dit in de handleiding staan), maar wat doet dit met de garantie? Ik ben bv. ook aan het kijken naar de Indevolt batterijen...

--- December (19 dagen) ---

Totaalverbruik:       9.6 kWh/dag

Teruglevering net:    2.5 kWh/dag

Netafname:            12.1 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.91 kWh

  Ochtend (06-10)     1.77 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.97 kWh

  Avond (17-24)       5.35 kWh

Piekuur:              16:00 (1.37 kWh/uur gem.)

 --- Januari ---

Totaalverbruik:       15.3 kWh/dag

Teruglevering net:    2.4 kWh/dag

Netafname:            15.8 kWh/dag

Gasverbruik:          5.42 m³/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.80 kWh

  Ochtend (06-10)     1.34 kWh

  Dagpiek (10-17)     3.76 kWh

  Avond (17-24)       7.43 kWh

Piekuur:              17:00 (2.36 kWh/uur gem.)

 --- Februari ---

Totaalverbruik:       14.8 kWh/dag

Teruglevering net:    5.0 kWh/dag

Netafname:            12.4 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.70 kWh

  Ochtend (06-10)     1.20 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.59 kWh

  Avond (17-24)       5.80 kWh

Piekuur:              17:00 (1.62 kWh/uur gem.)

 --- Maart ---

Totaalverbruik:       10.3 kWh/dag

Teruglevering net:    12.3 kWh/dag

Netafname:            6.6 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.48 kWh

  Ochtend (06-10)     0.86 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.63 kWh

  Avond (17-24)       2.95 kWh

Piekuur:              17:00 (0.62 kWh/uur gem.)

 --- April ---

Totaalverbruik:       7.4 kWh/dag

Teruglevering net:    17.0 kWh/dag

Netafname:            3.7 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.36 kWh

  Ochtend (06-10)     0.63 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.44 kWh

  Avond (17-24)       1.55 kWh

Piekuur:              16:00 (0.43 kWh/uur gem.)

 --- Mei ---

Totaalverbruik:       13.8 kWh/dag

Teruglevering net:    10.8 kWh/dag

Netafname:            5.5 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.06 kWh

  Ochtend (06-10)     1.73 kWh

  Dagpiek (10-17)     8.83 kWh

  Avond (17-24)       4.97 kWh

Piekuur:              15:00 (1.74 kWh/uur gem.)

 --- Juni (6 dagen) ---

Totaalverbruik:       12.4 kWh/dag

Teruglevering net:    7.4 kWh/dag

Netafname:            3.9 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.18 kWh

  Ochtend (06-10)     1.95 kWh

  Dagpiek (10-17)     5.44 kWh

  Avond (17-24)       2.20 kWh

Piekuur:              15:00 (1.10 kWh/uur gem.)
Hoe lang staat je inductie daadwerkelijk op 5kw? Dat zijn 3 pannen gelijktijdig? Denk dat je je moet afvragen of zo'n relatief korstondige piek iets is waar je tegen wilt compenseren.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
ctrl-tab schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:13:
[...]


Hoe lang staat je inductie daadwerkelijk op 5kw? Dat zijn 3 pannen gelijktijdig? Denk dat je je moet afvragen of zo'n relatief korstondige piek iets is waar je tegen wilt compenseren.
Een half uur :), dus ik begrijp waar je naartoe wilt. Mja, ik struggle natuurlijk met het feit dat ik de electricien maar liefst 1-malig wil laten komen; om alles in 1 keer goed te doen.

En voor wat betreft het knippen aan stekkers, hoe kijken jullie daar naar? Dit is niet specifiek genoemd bij bv Indevolt als ik het goed heb.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
fissa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Een half uur :), dus ik begrijp waar je naartoe wilt. Mja, ik struggle natuurlijk met het feit dat ik de electricien maar liefst 1-malig wil laten komen; om alles in 1 keer goed te doen.

En voor wat betreft het knippen aan stekkers, hoe kijken jullie daar naar? Dit is niet specifiek genoemd bij bv Indevolt als ik het goed heb.
toch een half uur, das best aardig. meestal wordt de wasmachine en droger genoemd als grootverbruiker maar die gebruiken eigenlijk bijna niks, 1kw hier voor een wasmachine van 13 jaar oud.
Dan doe jij al 2.5x zoveel. Dat loont mogelijk toch wel, zeker dadelijk in de winter met toch wel structurele pieken in de vroege avond (aannemende dat je wat hebt kunnen laden)

Stekkerbeleid van indevolt ken ik niet. Bij zendure staat het in de handleiding. Mij lijkt dat het altijd kan, sterker nog de voorkeur is. Bij een garantiekwestie ga je je stekker toch niet terug sturen.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:49
Een half uur drie pitten aan is misschien niet hetzelfde als een halfuur 5kW afname. Meten is weten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

fissa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:28:
[...]

He Jan, excuus voor mn late antwoord. Drukke dagen gehad en moest even rekenen :).
Ja ik heb data van december tot nu.
Gemiddelden zal ik hieronder posten.
Geen enkel probleem.
Mn budget is +- 2000$ en wil in principe zelfverbruik verhogen/NOM. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik meer dan 800 watt ontladen, max 2400 en dus aparte groepen voorbereiden.
veelal heb je inderdaad meer dan 800W verbruik, maar vergis je niet, zeker in de nacht ( tenminste is dat mijn eigen ervaring) kom je daar wel (beduidend) onder.
Maar als je ook overdag en in avond ( met name in het voor- en najaar, waar het koken veelal buiten de zonnige (met nog voldoende opwek ) gaat vallen ) is iets meer vermogen geen overbodige luxe.
En ja, daarvoor heb je dus een aparte groep (tip; gebruik een alamat) voor nodig die dus ook alleen voor de thuis-batterij bestemd is.
Ik ben nog wel even zoekende wat ik mijn electricien moet vragen, om aan aan te leggen. Mn piekverbruik is maximaal 5 kWh (tijdens het koken). Als ik deze pieken wil afvangen, dan zou ik minimaal twee omvormers nodig hebben om 2x 2400watt te kunnen ontladen. Dan zijn we er nog niet helemaal, maar wel een heel eindje. Twee overvormers met twee losse batterijen is natuurlijk meer kostbaar dan 1 omvormer met 1-2 batterijen.
ik denk niet dat je met koken echt 6 kWh gaat gebruiken, als ik even kijk wat ik vandaag gebruikt heb tijdens het koken (inductie, op 3 pitten (vlees, aardappelen, groente) dan heb ik max 1800W verbruikt, ik kom eigenlijk zelden boven de 2200W tijdens het koken. in kWh is dat gemiddeld nog geen 1000 kWh.
Nu was dat zelfs (ondanks het niet zo geweldige weer met veel wolken) nog steeds volledig koken op zonnestroom. Ik denk overigens dat een 2400W cq 2500W limiet niet echt een probleem moet zijn, maar veel is natuurlijk afhankelijk hoe je kookt, dus met 4 pitten aan, de airfryer ook nog actief en de oven ook nog aan dan ga je daar natuurlijk wel overheen. je moet je dan wel afvragen hoevaak (als het al gebeurt) is dat bij jou. Ik zou gewoon eens kijken (zeker als je HW P1 hebt kun je dat prima zien, anders is dat mogelijk een prima 1ste ding wat je zou kunnen doen (je hebt wel een slimme meter nodig). Meten is weten in dit geval.
Dan zou ik twee groepen moeten voorbereiden op een thuisbatterij. Maar wat is nu aan te raden met die aansluiting. Ik lees overal dat het aan te raden is om de stekker eraf te knippen (Zendure heeft dit in de handleiding staan), maar wat doet dit met de garantie? Ik ben bv. ook aan het kijken naar de Indevolt batterijen...
ik zou eerst eens ééntje doen, en als je denk dat je toch wat meer vermogen nodig gaat hebben dan die standaard 2400-2500W dan zou ik bv een naar bv een Zendure Mix 4000 gaan kijken, die kan namelijk tot 4000W leveren en dat nog steeds met een stekker.Deze komt overigens standaard met 8 kWh aan capaciteit en is uitbreidbaar met stappen van 7 kWh. qua prijs valt deze ook nog mee, rond de 2200-2400 euro.

Als ik naar je verbruik cijfers kijk leg ik mn even de focus op het voorjaar. (maart-april en neem mei even als reverentie (zomer daar in mee).
--- December (19 dagen) ---

Totaalverbruik:       9.6 kWh/dag

Teruglevering net:    2.5 kWh/dag

Netafname:            12.1 kWh/dag
ik snap hier even niet hoe je totaal verbruik lager kan zijn (winter) dan je netverbruik terwijl je ook nog 2,5 kWh (PV stroom) gaat terugleveren, heb je hier mogelijk een foutje gemaakt ? en dat is dus op alle getallen van toepassing.
Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.91 kWh

  Ochtend (06-10)     1.77 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.97 kWh

  Avond (17-24)       5.35 kWh

Piekuur:              16:00 (1.37 kWh/uur gem.)
eigenlijk zou ik hier graag zien hoe jouw vermogenspiek (in kW) er uit ziet in plaats de hoeveelheid energie (kWh), dus kijk of je kunt zien hoe hoog het benodigde vermogen (wordt in Watt uitgedrukt en niet in Watt-Uur (Wh) was.
.
 --- Januari ---

Totaalverbruik:       15.3 kWh/dag

Teruglevering net:    2.4 kWh/dag

Netafname:            15.8 kWh/dag

Gasverbruik:          5.42 m³/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.80 kWh

  Ochtend (06-10)     1.34 kWh

  Dagpiek (10-17)     3.76 kWh

  Avond (17-24)       7.43 kWh

Piekuur:              17:00 (2.36 kWh/uur gem.)

 --- Februari ---

Totaalverbruik:       14.8 kWh/dag

Teruglevering net:    5.0 kWh/dag

Netafname:            12.4 kWh/dag
als dus je meerverbruik t.o.v. jet netverbruik uit je PV komt heb je dus maar 2,4 kWh van die PV stroom gebruikt terwijl je wel 5 kWh terug het net hebt gestuurd, dat zou betekenen dat mn je verbruik buiten die zonneuren zit. klopt dat?
Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       3.70 kWh

  Ochtend (06-10)     1.20 kWh

  Dagpiek (10-17)     2.59 kWh

  Avond (17-24)       5.80 kWh

Piekuur:              17:00 (1.62 kWh/uur gem.)

 --- Maart ---

Totaalverbruik:       10.3 kWh/dag

Teruglevering net:    12.3 kWh/dag

Netafname:            6.6 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       2.48 kWh

  Ochtend (06-10)     0.86 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.63 kWh

  Avond (17-24)       2.95 kWh

Piekuur:              17:00 (0.62 kWh/uur gem.)

 --- April ---

Totaalverbruik:       7.4 kWh/dag

Teruglevering net:    17.0 kWh/dag

Netafname:            3.7 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.36 kWh

  Ochtend (06-10)     0.63 kWh

  Dagpiek (10-17)     1.44 kWh

  Avond (17-24)       1.55 kWh

Piekuur:              16:00 (0.43 kWh/uur gem.)

 --- Mei ---

Totaalverbruik:       13.8 kWh/dag

Teruglevering net:    10.8 kWh/dag

Netafname:            5.5 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.06 kWh

  Ochtend (06-10)     1.73 kWh

  Dagpiek (10-17)     8.83 kWh

  Avond (17-24)       4.97 kWh

Piekuur:              15:00 (1.74 kWh/uur gem.)

 --- Juni (6 dagen) ---

Totaalverbruik:       12.4 kWh/dag

Teruglevering net:    7.4 kWh/dag

Netafname:            3.9 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

  Nacht (00-06)       1.18 kWh

  Ochtend (06-10)     1.95 kWh

  Dagpiek (10-17)     5.44 kWh

  Avond (17-24)       2.20 kWh

Piekuur:              15:00 (1.10 kWh/uur gem.)
Als ik met kleine afrondingen bovengenoemde cijfers in kaart breng dan zie ik het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9efecFs7oaiNoCdLAw-GfQcH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large
de gele stippellijn geeft je de mogelijke capaciteit aan van een batterij op basis van je teruglevering zonnestroom.
Zolang deze boven de blauwe ( jouw netverbruik) lijn zit kun je dus met een batterij globaal op NOM zitten. Bij gemiddeld een 8 kWh batterij kan dit dus met deze gegevens vanaf de maand maart.

  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Niet dat ik het zeker weet maar lijkt wel verdacht op de fabrikant van de Zendure connectors.
En niks vermeldt over specificaties. (Alleen xx Ampère)
Link: https://www.lsygx.com/h-col-132.html

(Ik weet niet zeker of de Zendure en van de AEG daar weg komen.)
Marstek heeft met Venus A & D gelijkaardige connectoren dan deze denk ik. Doet inderdaad denken of dit soort verbindingen wel veilig is of onder bepaalde omstandigheden kan corroderen en dan problemen geeft. Denk je dat deze van dezelfde fabrikant komen?
Avenger 2.0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Marstek heeft met Venus A & D gelijkaardige connectoren dan deze denk ik. Doet inderdaad denken of dit soort verbindingen wel veilig is of onder bepaalde omstandigheden kan corroderen en dan problemen geeft. Denk je dat deze van dezelfde fabrikant komen?
Ik heb Zendure inmiddels meerdere keren gevraagd of zij specificaties van de connector kunnen verstrekken. Tot nu toe is het enige concrete gegeven dat ik heb ontvangen een maximale bedrijfstemperatuur van 60°C.

Op basis van foto's lijkt het op een LSYG connectoren, maar dat is vooralsnog door niemand van Zendure bevestigd. Op verschillende plaatsen worden deze connectoren genoemd, maar een betrouwbare bron die dit daadwerkelijk onderbouwt heb ik nog niet gevonden. Vooralsnog baseert men zich vooral op enkele afbeeldingen en aannames.

Veel fabrieken maken connectoren in China, het kan ook zijn dat ze verschillende batches/fabrikanten hebben gebruikt, en ze daarom niet allemaal falen.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Taro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Ik zie dezelfde connector overigens op meerdere merken terugkomen die ik heb ge-unboxed, zoals de AccuMate, Anker SOLIX (niet de Max AC), Jackery én Marstek Venus A/D.
De stekker batterij van NextEnergie, gebaseerd op de Fox ESS heeft ook dezelfde stekker als ik het goed heb gezien.
mike123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:50:
[...]

De stekker batterij van NextEnergie, gebaseerd op de Fox ESS heeft ook dezelfde stekker als ik het goed heb gezien.
Correct, even die review teruggezocht en een foto gevonden, is inderdaad dezelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndEtewFr-Onx8uVMVAyy4yKAOro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LAbRdtGtvzpSxNnjIp03JvA.webp?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
Jan-tweak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:11:
[...]
Geen enkel probleem.

[...]
veelal heb je inderdaad meer dan 800W verbruik, maar vergis je niet, zeker in de nacht ( tenminste is dat mijn eigen ervaring) kom je daar wel (beduidend) onder.
Maar als je ook overdag en in avond ( met name in het voor- en najaar, waar het koken veelal buiten de zonnige (met nog voldoende opwek ) gaat vallen ) is iets meer vermogen geen overbodige luxe.
En ja, daarvoor heb je dus een aparte groep (tip; gebruik een alamat) voor nodig die dus ook alleen voor de thuis-batterij bestemd is.

[...]
ik denk niet dat je met koken echt 6 kWh gaat gebruiken, als ik even kijk wat ik vandaag gebruikt heb tijdens het koken (inductie, op 3 pitten (vlees, aardappelen, groente) dan heb ik max 1800W verbruikt, ik kom eigenlijk zelden boven de 2200W tijdens het koken. in kWh is dat gemiddeld nog geen 1000 kWh.
Nu was dat zelfs (ondanks het niet zo geweldige weer met veel wolken) nog steeds volledig koken op zonnestroom. Ik denk overigens dat een 2400W cq 2500W limiet niet echt een probleem moet zijn, maar veel is natuurlijk afhankelijk hoe je kookt, dus met 4 pitten aan, de airfryer ook nog actief en de oven ook nog aan dan ga je daar natuurlijk wel overheen. je moet je dan wel afvragen hoevaak (als het al gebeurt) is dat bij jou. Ik zou gewoon eens kijken (zeker als je HW P1 hebt kun je dat prima zien, anders is dat mogelijk een prima 1ste ding wat je zou kunnen doen (je hebt wel een slimme meter nodig). Meten is weten in dit geval.

[...]
ik zou eerst eens ééntje doen, en als je denk dat je toch wat meer vermogen nodig gaat hebben dan die standaard 2400-2500W dan zou ik bv een naar bv een Zendure Mix 4000 gaan kijken, die kan namelijk tot 4000W leveren en dat nog steeds met een stekker.Deze komt overigens standaard met 8 kWh aan capaciteit en is uitbreidbaar met stappen van 7 kWh. qua prijs valt deze ook nog mee, rond de 2200-2400 euro.

Als ik naar je verbruik cijfers kijk leg ik mn even de focus op het voorjaar. (maart-april en neem mei even als reverentie (zomer daar in mee).

[...]
ik snap hier even niet hoe je totaal verbruik lager kan zijn (winter) dan je netverbruik terwijl je ook nog 2,5 kWh (PV stroom) gaat terugleveren, heb je hier mogelijk een foutje gemaakt ? en dat is dus op alle getallen van toepassing.
Dit totaal is hoe home assistant het weergeeft. Het totaalverbruik = netafname - direct verbruik van zonopwek.
Dus als ik 5kWh afneem van het net (consumed), en ik 2kWh opgewekt heb van mn panelen, waarvan ik er 1 teruglever en 1 direct gebruik in mn huis, is mn totaal 4kWh.
[...]
eigenlijk zou ik hier graag zien hoe jouw vermogenspiek (in kW) er uit ziet in plaats de hoeveelheid energie (kWh), dus kijk of je kunt zien hoe hoog het benodigde vermogen (wordt in Watt uitgedrukt en niet in Watt-Uur (Wh) was.
Zal even checken.
.

[...]
als dus je meerverbruik t.o.v. jet netverbruik uit je PV komt heb je dus maar 2,4 kWh van die PV stroom gebruikt terwijl je wel 5 kWh terug het net hebt gestuurd, dat zou betekenen dat mn je verbruik buiten die zonneuren zit. klopt dat?

[...]
Dit klopt, komt omdat ik deze winter de airco's heb gebruikt om de boel op temperatuur te houden, ook in de nacht. Was een testje & omdat de saldering alles perfect op 0 wegstreept. Evenveel opwek als netafname
Als ik met kleine afrondingen bovengenoemde cijfers in kaart breng dan zie ik het volgende.
[Afbeelding]
de gele stippellijn geeft je de mogelijke capaciteit aan van een batterij op basis van je teruglevering zonnestroom.
Zolang deze boven de blauwe ( jouw netverbruik) lijn zit kun je dus met een batterij globaal op NOM zitten. Bij gemiddeld een 8 kWh batterij kan dit dus met deze gegevens vanaf de maand maart.
Thanks voor je antwoord weer!

  • Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-06 19:17
Alarmerend feitje : Handelen op de onbalansmarkt wordt als inkomen aangemerkt bij een uitkering.

TLDR: Zelfde accu, installatie en woning maar terugverdientijden zijn totaal anders. De doelgroep die het meeste baat heeft bij een accu, wordt uitgesloten van fatsoenlijke terugverdientijden.en dus deelname aan het energiebesparingsfeest. Segregatie op basis van inkomen.

[ Voor 58% gewijzigd door Zonsmurf op 16-06-2026 08:58 ]


  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:41
Zonsmurf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:55:
Alarmerend feitje : Handelen op de onbalansmarkt wordt als inkomen aangemerkt bij een uitkering.
Humor: dat betekent dat als je meer stroom verbruikt hebt dan dat je teruggeleverd hebt dat van je inkomen mag aftrekken !!!! Geniaal die ambtenaren !!! Heel Nederland bakt binnenkort mee !! Zelfs met een AA batterij mag je dan technisch meedoen van de belastingdienst ...

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zonsmurf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:55:
Alarmerend feitje : Handelen op de onbalansmarkt wordt als inkomen aangemerkt bij een uitkering.

TLDR: Zelfde accu, installatie en woning maar terugverdientijden zijn totaal anders. De doelgroep die het meeste baat heeft bij een accu, wordt uitgesloten van fatsoenlijke terugverdientijden.en dus deelname aan het energiebesparingsfeest. Segregatie op basis van inkomen.
Correctie op je stemmingmakerij: Handelen op de onbalansmarkt wordt voor iedereen als inkomen aangemerkt, het is namelijk een bedrijfsmatige activiteit. Daarom krijg je ook de BTW terug, dus dat weet je. Dat het gevolgen heeft voor je uitkering is dan een logische uitkomst, net als dat mensen met kinderopvangtoeslag daar in theorie ook minder van zullen krijgen.
offtopic:
Kan slecht tegen dit soort ongefundeerde onzin.
fissa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dit totaal is hoe home assistant het weergeeft. Het totaalverbruik = netafname - direct verbruik van zonopwek.
Dus als ik 5kWh afneem van het net (consumed), en ik 2kWh opgewekt heb van mn panelen, waarvan ik er 1 teruglever en 1 direct gebruik in mn huis, is mn totaal 4kWh.
dat is geen enkel probleem, zie je hier wel vaker dat er een spraakverwarring ontstaat, vaak ook veroorzaakt dat blijkbaar ook de app makers ( deels ook door vertaal of interpretatie ) dit anders omschrijven.
Net zo goed is mijn interpretatie hier niet helemaal correct. Netverbruik is dus voor mij dat deel van mijn stroomverbruik wat van het net door mijn slimme meter gaat richting mijn huishouden en dus via telwerk 1 en 2 wordt vastgelegd.
Overhead cq teruglevering is dus het tegenovergestelde, wat richting net vanuit het huis komt en via de telewerken 3 en 4 wordt vastgelegd.
PV Eigen verbruik is hierbij de PV opwek minus de teruglevering
Bedenk wel dat bij een batterij het laden zowel via het net als ook via PV eigen verbruik of zelfs een combinatie hiervan kan gebeuren. Je ziet bv afhankelijk van de nauwkeurigheid van de HEMS dat zowel bij laden als ook bij het ontladen je soms gedurende zeer korte tijd (seconden) dit beide kanten op kan gaan, merk je m’n bij weer met wolken waarbij de opwek (sterk) kan wijzigen.
Dat zie je ook bij batterij gebruik als je stroombehoefte (sterk) wisseld bv bij een vaatwasser e.d.
ik zie dus door dit gedrag dat ik ondanks door NOM toch nog circa 0,1-0,3 kWh per dag aan het verbruiken ben. Iets waar ik nu prima mee tevreden ben, met een netverbruik van net 10 kWh vorige maand.
[...]

Zal even checken.


[...]

Dit klopt, komt omdat ik deze winter de airco's heb gebruikt om de boel op temperatuur te houden, ook in de nacht. Was een testje & omdat de saldering alles perfect op 0 wegstreept. Evenveel opwek als netafname


[...]


Thanks voor je antwoord weer!

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 16-06-2026 10:54 ]


  • Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-06 19:17
Sander schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:18:
[...]


Correctie op je stemmingmakerij: Handelen op de onbalansmarkt wordt voor iedereen als inkomen aangemerkt, het is namelijk een bedrijfsmatige activiteit. Daarom krijg je ook de BTW terug, dus dat weet je. Dat het gevolgen heeft voor je uitkering is dan een logische uitkomst, net als dat mensen met kinderopvangtoeslag daar in theorie ook minder van zullen krijgen.
offtopic:
Kan slecht tegen dit soort ongefundeerde onzin.
Wel ontopic.

  • florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:50
Anker Solix Max AC of HYXi HALO

Ik neig naar de Anker Solix Max maar twijfel nu.

De Halo is wel heel compact / hanteerbaar en heeft een goede prijs.

Ook zou nul op de meter goed werken.

Wel een lage RTE.

6 Kwh is voor ons 2 persoons huishouden met 13 4100w piek panelen voldoende

Iemand al uitvoerige ervaring of visie

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
florijn11 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:19:
Anker Solix Max AC of HYXi HALO

Ik neig naar de Anker Solix Max maar twijfel nu.

De Halo is wel heel compact / hanteerbaar en heeft een goede prijs.

Ook zou nul op de meter goed werken.

Wel een lage RTE.

6 Kwh is voor ons 2 persoons huishouden met 13 4100w piek panelen voldoende

Iemand al uitvoerige ervaring of visie
Ik ben ook zoekende, misschien kunnen wij elkaar 'helpen' door hier of in DM te sparren. Als iemand anders nog wilt bijdragen aan onze gedachte-gang, graag :)
Ik overweeg Zendure, Anker, Indevolt (eigenlijk vanuit mijn wens om de batterij lokaal aan te sturen/uit te lezen).
Momenteel neig ik naar de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro. Ik heb nu een earlie-bird aanbieding van 1799. De Zendure twijfel ik over vanwege de gesmolten connectoren. En bij twijfel niet doen heb ik ooit geleerd.

Voordelen Anker:
Home Assistant integratie.
Goede nul op de meter, als ik de (enkele) reviews mag geloven.
5kWh standaard opslag en uitbereidbaar indien noodzakelijk. Dit lijkt mij om te beginnen afdoende om mijn sluipverbruik/nacht op te vangen.
2500W laden & ontladen (op een eigen groep) waarbij je via Anker de Wieland kabel kan aanschaffen. Gevoelsmatig prettiger dan zelf te moeten knippen en aan te sluiten op een vaste aansluiting.
Goede prijs (via Earlie bird).

4 MPTT aansluitingen. Momenteel heb ik een 11 jaar oude Growatt mtl5000 omvormer draaien met 18 panelen Yingli 275C-30B (275 wattpiek). Deze komen in vier strings de woning binnen, aangesloten op de omvormer.
Het idee is om met deze hybride thuisbatterij voorbereid te zijn op het kapot gaan van de Growatt. Zou ik in theorie de panelen die nu op mijn dak zitten kunnen hergebruiken (door een bedrijf) en wat is hier dan voor nodig?

Nadeel
Lagere RTE (81-82%) dan bv. Zendure!

Groeten

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

4 MPTT aansluitingen. Momenteel heb ik een 11 jaar oude Growatt mtl5000 omvormer draaien met 18 panelen Yingli 275C-30B (275 wattpiek). Deze komen in vier strings de woning binnen, aangesloten op de omvormer.
Het idee is om met deze hybride thuisbatterij voorbereid te zijn op het kapot gaan van de Growatt. Zou ik in theorie de panelen die nu op mijn dak zitten kunnen hergebruiken (door een bedrijf) en wat is hier dan voor nodig?
De huidige 18 panelen over 4 strings op een oudere inverter betekend meestal dat de panelen per string in serie staan (totale spanning 200Vdc(-ish)), en (net als alle PIB's) de datasheet van de Anker zegt: "Max PV input voltage: 60V".
Je moet dus het dak op om alle panelen per string in parallel aan te sluiten met voor ieder paneel een 20A(?) zekering, en per string een dikkere (6 mm2) kabel gebruiken is ook wel een goed idee.

De Anker kan vanuit het stopcontact(ahum) geladen worden, het rendement is dan iets lager maar als in de zomer de gratis zonne-energie toch al tegen de plinten klotst is dat niet zo'n groot probleem.

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
HenkS_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:37:
[...]

De huidige 18 panelen over 4 strings op een oudere inverter betekend meestal dat de panelen per string in serie staan (totale spanning 200Vdc(-ish)), en (net als alle PIB's) de datasheet van de Anker zegt: "Max PV input voltage: 60V".
Je moet dus het dak op om alle panelen per string in parallel aan te sluiten met voor ieder paneel een 20A(?) zekering, en per string een dikkere (6 mm2) kabel gebruiken is ook wel een goed idee.

De Anker kan vanuit het stopcontact(ahum) geladen worden, het rendement is dan iets lager maar als in de zomer de gratis zonne-energie toch al tegen de plinten klotst is dat niet zo'n groot probleem.
Enig idee wat de kosten hiervoor zijn? Om dat allemaal om te laten zetten. Een nieuwe omvormer kost ergens rond de 1000 euro verwacht ik?
Ik heb mijn inzien vier opties;
1. gewoon een nieuwe omvormer kopen als deze kapot zou gaan.
2. de huidige panelen in parallel zetten en aansluiten op de Anker.
3. alle panelen vervangen en dan direct comptibel.
Indien ik voor optie 1 zou kiezen, nu een thuisbatterij kiezen zonder mptt ingangen..

  • Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:09
Hallo allemaal!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een thuisbatterij. Mijn huidige SolarEdge-omvormer is helaas te oud om er direct een batterij op aan te sluiten. Een volledige, nieuwe SolarEdge-setup, waarbij je de omvormer vervangt en een bijpassende SolarEdge-batterij plaatst die direct via het DC-circuit van de zonnepanelen werkt, klinkt natuurlijk erg goed. Maar als het goed is, is dat ook meteen zo'n vijf keer duurder. Omdat ik vanaf 1 januari 2027 mijn zonnestroom beter wil benutten, kijk ik nu naar een AC-stekkerbatterij.

Is het überhaupt slim om deze op zolder te plaatsen? Ik heb, bij gebrek aan bijvoorbeeld een garage, eigenlijk geen andere plek waar ik hem kwijt kan.

Zelf twijfel ik nog een beetje tussen de Anker Solarbank Max AC, de Zendure Solarflow en de HYXi HALO. Voor mijn situatie lijkt het me beter en efficiënter om voor een stekkeroplossing te gaan, in plaats van fors te investeren in een vaste installatie. Ik denk dat een output van 800W prima volstaat om het meeste sluipverbruik en kleinverbruik te dekken. De wasmachine en vaatwasser willen we straks sowieso zoveel mogelijk rond 13:00 uur laten draaien, wanneer de stroom het goedkoopst is en/of de zon flink schijnt.

Zijn er specifieke zaken waar we op moeten letten, zoals brandgevaar? En welk van deze systemen is daar het best tegen bestand?

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
Treveo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:38:
Hallo allemaal!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een thuisbatterij. Mijn huidige SolarEdge-omvormer is helaas te oud om er direct een batterij op aan te sluiten. Een volledige, nieuwe SolarEdge-setup, waarbij je de omvormer vervangt en een bijpassende SolarEdge-batterij plaatst die direct via het DC-circuit van de zonnepanelen werkt, klinkt natuurlijk erg goed. Maar als het goed is, is dat ook meteen zo'n vijf keer duurder. Omdat ik vanaf 1 januari 2027 mijn zonnestroom beter wil benutten, kijk ik nu naar een AC-stekkerbatterij.

Is het überhaupt slim om deze op zolder te plaatsen? Ik heb, bij gebrek aan bijvoorbeeld een garage, eigenlijk geen andere plek waar ik hem kwijt kan.

Zelf twijfel ik nog een beetje tussen de Anker Solarbank Max AC, de Zendure Solarflow en de HYXi HALO. Voor mijn situatie lijkt het me beter en efficiënter om voor een stekkeroplossing te gaan, in plaats van fors te investeren in een vaste installatie. Ik denk dat een output van 800W prima volstaat om het meeste sluipverbruik en kleinverbruik te dekken. De wasmachine en vaatwasser willen we straks sowieso zoveel mogelijk rond 13:00 uur laten draaien, wanneer de stroom het goedkoopst is en/of de zon flink schijnt.

Zijn er specifieke zaken waar we op moeten letten, zoals brandgevaar? En welk van deze systemen is daar het best tegen bestand?
Check bv hier; Check bv. hier: https://energienerds.nl/index.php/2026/05/16/anker-solix-solarbank-max-ac-review#tec

[ Voor 134% gewijzigd door fissa op 17-06-2026 13:56 ]


  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Enig idee wat de kosten hiervoor zijn? Om dat allemaal om te laten zetten. Een nieuwe omvormer kost ergens rond de 1000 euro verwacht ik?
Ik heb mijn inzien vier opties;
1. gewoon een nieuwe omvormer kopen als deze kapot zou gaan.
2. de huidige panelen in parallel zetten en aansluiten op de Anker.
3. alle panelen vervangen en dan direct comptibel.
Indien ik voor optie 1 zou kiezen, nu een thuisbatterij kiezen zonder mptt ingangen..
  1. Een nieuwe omvormer wordt even goed zoeken, ze zijn met steeds hogere stringspanningen gaan werken dus a) misschien is de '4-panelen' stringspanning te weinig on in de omvormer's MPPT bereik te komen, en b) de goedkopere 5 kW die ik gevonden heb heeft maar 2x MPPT ingangen.
    Wanneer alle panelen (per grotere string) in hetzelfde dakvlak liggen zou je ze binnenhuis naar 2 x 9 kunnen doorlussen.
  2. Parallel schakelen of
  3. vervangen hangt gedeeltelijk af van de locatie. Op een plat dak zou je vrij gemakkelijk op de buik onder de panelen kunnen kruipen met minimale(ahum) valbeveiliging, op een schuin dak waar steigers gebouwd en de panelen gedemonteerd moeten worden wordt de 'overhead' een stukje duurder en is vervangen + meer kWp te overwegen.
  4. Een thuisbatterij zonder MPPT is een probleem tussen de oren :-)
    Nog afgezien van de extra verliezen van (PV)-DC => (grid)-AC => (batterij)-DC zijn mijn microinverters ~8Wdc nodig voordat ze Wac gaan leveren, en zelfs in de zomer gaan m'n 'direct' op de batterij aangesloten panelen 's ochtend en 's avonds nog vrolijk een uurtje door met laden (Grrr... FOMO).

  • Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:02
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-06 23:07
Merijn. schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:29:
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.
Er is geen consensus maar teveel meningen. Het feit wil dat de fabrikanten aangeven boven de 800 watt de stekker er af te knippen en vast aan te sluiten.

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Merijn. schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:29:
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.
CEE als je hem nog als accu/mobiele stroom wil gaan gebruiken (camping etc) en anders lekker vast aansluiten middels lasdoos of werkschakelaar.
AquilaXL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Er is geen consensus maar teveel meningen. Het feit wil dat de fabrikanten aangeven boven de 800 watt de stekker er af te knippen en vast aan te sluiten.
Welke fabrikanten en waar kan ik dat lezen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-06 23:07
Ronald.42 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Welke fabrikanten en waar kan ik dat lezen?
In de handleiding van de Zendure 2400 AC kan je dit vinden in secties 7.3, 7.4 en 7.5.
AquilaXL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:04:
[...]

In de handleiding van de Zendure 2400 AC kan je dit vinden in secties 7.3, 7.4 en 7.5.
Die zijn zelf ook niet zo goed met conectoren dus dat snap ik dan ook wel weer. >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
Merijn. schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:29:
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.
Hier wat info over hoe en wat te doen met aansluiten thuisaccu:
thuisaccu aansluiten: stekker of vast
thuisaccu en NEN1010

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 17-06-2026 22:36 ]

GJzon schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Hier wat info over hoe en wat te doen met aansluiten thuisaccu:
thuisaccu aansluiten: stekker of vast
thuisaccu en NEN1010
Die link over “thuisaccu en NEN1010 is niet bepaald een juiste weergave.
1) er wordt hier onvoldoende rekening met de werkingsfeer van de NEN1010 gehouden, gelukkig kan nu iedereen deze zelf nu controleren.
2) wat daarin over stekkeraccus ( bedoelt denk ik stekker-batterijen ) schrijft is zeker in het eerste stuk ( eisen aan de technische installatie niet bepaald juist. Dat klopt tot een ontlaadvermogen <800W, maar zo snel je daar boven komt blijk je toch erin volledig eigen groep incl de nodige beveiling ( en ja conform NEN1010 ) nodig te hebben.
Merijn. schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:29:
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.
Helaas zal er geen consensus komen met de simpele maar toch heel duidelijke redenen dat alle 3 genoemde aansluit typen gewoon aan de geldende normen voldoen ( en nee, de NEN1010 heeft hier ( met uitzondering van de vaste aansluiting ) niets mee te maken.
Mits de WCD van een goede kwaliteit is en juist is aangesloten voldoet een type F stekker ( schuko stekker ) volledig aan de gebruikte spanning en stroomsterkte ( dus ook aan de vermogen ) 250V / 16A.
Een vaste aansluiting voldoet aan exact de zelfde eisen.
Een CEE stekker, daar zijn er diverse modellen van, voor 1-Fase begint deze bij 16A ( en ook 250V ) maar is ook met hogere stroomsterkte te krijgen.
Het aanraakoppervlak van de stekker met de contrastekker (=WCD) is echter bij een CEE stekker een heel stuk groter dan bij een type F stekker. Maar ook niet bepaald de brouwkwaliteit en vakkundige installatie eigenlijk de echte kwaliteit.
Een slecht geplaatste vaste aansluiting is dus gevaarlijker dan een goede stekker.
Dus kies wat je zelf het in jouw situatie het beste past en nee een vaste aansluiting is zeker niet beter of slechter
De meeste, ook Zendure heeft je zelf de mogelijkheid om hier je eigen keuze te maken, zelf gebruiken ze in hun eigen powerhub overigens gewoon hun eigen type F stekers, ook bij de Mix 4000, die toch heel wat meer vermogen heeft dan jouw SF2400AC+.

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
Klopt het dat de SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro enkel via aangesloten geladen kan worden? Ik was in de veronderstelling dat dit allebei kon? Ik zou bv. de solarbank 4 willen, als verzekering voor het kapot gaan van m’n panelen omvormer… en dus voor de time Being laden via AC.

Verwarring ontstaat door wat Anker zelf weergeeft op de site en wat hun ai antwoord:

5024Wh hoge
opslagcapaciteit


0W Maximaal
AC-laadvermogen


10.000 cycli

  • Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 15:18
Ik heb nu al enkele maanden een. Marstek Venus E - maar toch maar beperkt tevreden mee. De 5kw is toch iets te klein voor ons gebruik, en hij heeft er ook al meermaals uitgelegen door onverklaarbare storingen.

Ik was aan het denken om mogelijk naar een vast Victron systeem over te stappen, maar krijg nu ook plots veel advertenties voor Anker hun Solarbank Max AC. De grootste factor om te kiezen voor mij is prijs en software kwaliteit - hier heb ik meer hoop dat Anker het goed geregeld heeft dan Marstek?

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Robust2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:29:
Ik heb nu al enkele maanden een. Marstek Venus E - maar toch maar beperkt tevreden mee. De 5kw is toch iets te klein voor ons gebruik, en hij heeft er ook al meermaals uitgelegen door onverklaarbare storingen.

Ik was aan het denken om mogelijk naar een vast Victron systeem over te stappen, maar krijg nu ook plots veel advertenties voor Anker hun Solarbank Max AC. De grootste factor om te kiezen voor mij is prijs en software kwaliteit - hier heb ik meer hoop dat Anker het goed geregeld heeft dan Marstek?
Ligt ook een beetje aan situatie denk ik? Ik lees hier al wat langer mee, maar ben extreem aan het twijfelen tussen een AC-oplossing en een vaste opstelling. Het ziet er allemaal praktisch uit dat plug and play, maar als je de ruimte en mogelijkheden hebt voor een vaste opstelling lijkt dat wel de robuustere oplossing.

Wat is voor jou de reden om toch een AC-oplossing te kiezen?

Have you tried turning it off and on again?


  • Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 15:18
Gr4mpyC3t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Ligt ook een beetje aan situatie denk ik? Ik lees hier al wat langer mee, maar ben extreem aan het twijfelen tussen een AC-oplossing en een vaste opstelling. Het ziet er allemaal praktisch uit dat plug and play, maar als je de ruimte en mogelijkheden hebt voor een vaste opstelling lijkt dat wel de robuustere oplossing.

Wat is voor jou de reden om toch een AC-oplossing te kiezen?
Hoofdzakelijk kostprijs en gemak - geen keuringen of diepgaandere installaties. Een eigen groep was makkelijk voorzien, en de totaalprijs was ook gewoon lager.

Ondertussen wil ik wel wat meer uitgeven omdat ik zie dat het nuttig is, de vraag is waarschijnlijk gewoon nog altijd of het de kost waard is tegenover een "betere" plug-in.

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Robust2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:29:
Ik heb nu al enkele maanden een. Marstek Venus E - maar toch maar beperkt tevreden mee. De 5kw is toch iets te klein voor ons gebruik, en hij heeft er ook al meermaals uitgelegen door onverklaarbare storingen.

Ik was aan het denken om mogelijk naar een vast Victron systeem over te stappen, maar krijg nu ook plots veel advertenties voor Anker hun Solarbank Max AC. De grootste factor om te kiezen voor mij is prijs en software kwaliteit - hier heb ik meer hoop dat Anker het goed geregeld heeft dan Marstek?
Ik volg het ook al een poosje en neig ook steeds meer naar de Victron, ook vanwege de eenvoudige noodstroom implementatie. Voor onze 1 fase installatie krijg je met een iets grotere investering veel meer voor je geld. Als ik wel een semi plugin zou zou overwegen dan zou ik voor de Anker Max AC gaan.

  • Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-06 18:02
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Ik ben ook zoekende, misschien kunnen wij elkaar 'helpen' door hier of in DM te sparren. Als iemand anders nog wilt bijdragen aan onze gedachte-gang, graag :)
Ik overweeg Zendure, Anker, Indevolt (eigenlijk vanuit mijn wens om de batterij lokaal aan te sturen/uit te lezen).
Momenteel neig ik naar de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro. Ik heb nu een earlie-bird aanbieding van 1799. De Zendure twijfel ik over vanwege de gesmolten connectoren. En bij twijfel niet doen heb ik ooit geleerd.

Voordelen Anker:
Home Assistant integratie.
Goede nul op de meter, als ik de (enkele) reviews mag geloven.
5kWh standaard opslag en uitbereidbaar indien noodzakelijk. Dit lijkt mij om te beginnen afdoende om mijn sluipverbruik/nacht op te vangen.
2500W laden & ontladen (op een eigen groep) waarbij je via Anker de Wieland kabel kan aanschaffen. Gevoelsmatig prettiger dan zelf te moeten knippen en aan te sluiten op een vaste aansluiting.
Goede prijs (via Earlie bird).

4 MPTT aansluitingen. Momenteel heb ik een 11 jaar oude Growatt mtl5000 omvormer draaien met 18 panelen Yingli 275C-30B (275 wattpiek). Deze komen in vier strings de woning binnen, aangesloten op de omvormer.
Het idee is om met deze hybride thuisbatterij voorbereid te zijn op het kapot gaan van de Growatt. Zou ik in theorie de panelen die nu op mijn dak zitten kunnen hergebruiken (door een bedrijf) en wat is hier dan voor nodig?

Nadeel
Lagere RTE (81-82%) dan bv. Zendure!

Groeten
Zelf ben ik ook zoekende en denk ik aan een INdevolt........

  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Voor gebruikers die een app voor Homey willen gebruiken. Ik heb een app gemaakt die ook combinaties van merken kan aansturen. Of verschillende Marsteks.

https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:11
Misschien een beetje off topic, maar overwegen jullie dit jaar nog te handelen met je thuisbatterij met als doel de btw op de batterij bij de belastingdienst terug te krijgen? Als ik het goed begrijp hoef je niet een X periode te handelen om hiervoor in aanmerking te komen. Dan kan je de btw terugvragen in 2026 en dan 1-1-2027 stoppen met handelen. Afhankelijk van je totaal aankoopprijs hoef je de btw niet terug te betalen.

  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:41
fissa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:05:
Afhankelijk van je totaal aankoopprijs hoef je de btw niet terug te betalen.
Qua gedoe en resultaat is voor mij een dagje winkelen in duitsland de snellere en betere methode....

  • Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:14
tweazer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:41:
[...]


Qua gedoe en resultaat is voor mij een dagje winkelen in duitsland de snellere en betere methode....
Is er een winkel in duitsland die hier aan meewerkt en zendure 4000 serie vanuit voorraad kan verkopen?
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: