• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 07:10

JT

VETAK y0

Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.

De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.


Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 06-05-2026 19:18 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16:
Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.
De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.


Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

  • JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 07:10

JT

VETAK y0

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:39:
[...]
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.

[...]
Worden ip65 batterijen die sowieso onder een afdak komen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel


  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18
Niets let je om de batterijen te graveren met je telefoonnummer/postcode/lelijk te maken. Tenzij voor 'eigen gebruik' maakt het de accus minder aantrekkelijk voor heling/wederverkoop... Als het een te lassen casing is zou je de set ook aan elkaar kunnen lassen. Met extra aarding en een absurd (totaal) gewicht wordt de setup veiliger en immobieler ...

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 12:00
JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16: Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.
Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 07:10

JT

VETAK y0

BarryS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.
Ik kan mij zo voorstellen van wel omdat er ook 0 luchtbeweging is. 35+ graden, 7200w aan omvormers, geen bewegende lucht en geen warmte-afvoer lijkt mij net niet de perfecte situatie :P

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 07-05-2026 23:03 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel


  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06 22:41
JT schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Ik kan mij zo voorstellen van wel omdat er ook 0 luchtbeweging is. 35+ graden, 7200w aan omvormers, geen bewegende lucht en geen warmte-afvoer lijkt mij net niet de perfecte situatie :P
snap ik, maar bewegende lucht is natuurlijk makkelijk te maken.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22


  • JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 07:10

JT

VETAK y0

Tiesert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:30:
[...]

snap ik, maar bewegende lucht is natuurlijk makkelijk te maken.
Dat is zeker waar. Alleen blijft die warmte dan nog steeds hangen in een schuurtje van 4,5m2. Dat is toch net anders dan 35 graden en buiten, waar de extra warmte echt verdwijnt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel


  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 12:00
Tiesert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:30:
[...]

snap ik, maar bewegende lucht is natuurlijk makkelijk te maken.
Ik heb een Sunpura S2400 setup deze zijn actief gekoeld. Dus dat creëert wel bewegende lucht over de koelvinnen. Dus zou dan goed moeten gaan in de schuur.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CugVtV1WQ4KWsYs2YGBPT52xLJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atJV54ehdo4bmFOEZKWoYiIX.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke resultaten met de batterijen. Het sturen van de zonnepanelen omvormer werkt perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 10-05-2026 10:24 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • Patko
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06 08:54
Wij zijn in het bezit van een Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij maar willen het vermogen vergroten. Dat zouden wij het liefst willen doen met een (compactere) stekkerbatterij. Nou vragen wij ons af of deze type batterijen te combineren zijn of dat ze elkaar in de weg gaan zitten met laden en ontladen.

Voor de Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij is een aparte groep aangemaakt...

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Patko schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:00:
Wij zijn in het bezit van een Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij maar willen het vermogen vergroten. Dat zouden wij het liefst willen doen met een (compactere) stekkerbatterij. Nou vragen wij ons af of deze type batterijen te combineren zijn of dat ze elkaar in de weg gaan zitten met laden en ontladen.

Voor de Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij is een aparte groep aangemaakt...
Dit kan enkel als je ze gaat automatiseren middels Home Assistant of Homey. Gewoon een losse set van een ander merk gaat meestal niet werken als je de batterij via de eigen app aanstuurt En er geen omkijken naar wilt hebben.

  • SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-06 11:56
Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2

Hier een stukje uit de Marstek TS :

⚡ 800 W vs 2.500 W ontlading — waarom een aparte groep?

Dit onderwerp leidt regelmatig tot discussie. Hieronder een technische onderbouwing.

De zekeringen in je meterkast beschermen niet je apparaten, maar je bekabeling. Ze voorkomen dat te veel stroom door de draden loopt en zorgen dat deze niet oververhit raken of brand veroorzaken.

Normaal komt stroom uit het net → door de zekering → naar de groep. De zekering bewaakt alles wat door die ene draad gaat.

Voeg je een batterij toe, dan verandert dat principe. Bij laden gedraagt de batterij zich als een normaal apparaat: stroom loopt via de zekering — geen probleem. Bij ontladen stuurt de batterij stroom rechtstreeks terug de groep in, naast de netvoeding, zonder dat die extra stroom door de zekering loopt. De zekering "ziet" die batterijstroom niet en kan dus niet correct beveiligen.

Bij 800 W ontlading blijft de extra belasting nog binnen veilige thermische marges van een standaardgroep (~3.680 W max). Bij 2.000–2.500 W kan de totale stroombelasting in de kabel flink hoger uitvallen dan waarvoor deze ontworpen zijn, terwijl de zekering dat niet volledig bewaakt — met risico op oververhitting.

Conclusie:bij >800 W ontlading moet de batterij op een aparte 16A-groep zonder andere verbruikers. Dan heeft hij een eigen zekering en wordt alle stroom correct bewaakt.

💡 Uitgebreidere uitleg:klimaatproductenkiezen.eu
SituatieMax. ontladingVereiste aansluiting
Stopcontact op bestaande groep800 WStandaard stopcontact
Aparte 16A-groep2.500 WEigen zekering, geen andere verbruikers
2 batterijen, aparte groepen5.000 WElke batterij eigen groep
Mix (1 bestaand + 1 apart)800 + 2.500 = 3.300 WCombinatie mogelijk

[ Voor 198% gewijzigd door SatScan op 14-05-2026 09:18 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 17:25

Sleepyhead

Sleepy as always....

Weer een merk dat de Nederlandse markt betreedt: Bluetti heeft gisteren in Parijs (Salle Gustave Eiffel) de Balco-serie officieel gelanceerd. De vier nieuwe producten met adviesprijzen:

Balco 500: €1.599 (5kWh all-in-one, 800W Schuko / tot 3680W bedraad, 4,3kW PV per unit, max 3 parallel = 15kWh / 11kW)
Balco 260: €849 (combo basis met 2,56kWh LFP, 2400W PV over 4 MPPT 15-60V, 800VA naar het net, IP65, 28kg, Novec 1230 + CO2 brandblussing)
BC 260: €679 (losse 2,56kWh uitbreidingsmodule; tot 5 stuks onder een Balco 260 voor 15,36kWh totaal)
Balco Transfer Hub: €349 (grid-tie controller, 800W uit / 2300W bypass; koppelt elke draagbare powerstation aan het net, werkt ook gedeeltelijk met andere merken)

Wat opviel:

- Bluetti Space is een draadloos netwerk voor maximaal 6 systemen (1 primair + 5 gecoördineerd), met load balancing en SoC-egalisatie over het cluster.
- Officieel ondersteunde slimme meters: Shelly, EverHome en Bluetti's eigen meters. Home Assistant-koppeling vanuit Bluetti.
- Een directe HomeWizard P1-koppeling staat nog niet op de officiële lijst. Heb het bij de Bluetti engineers aangekaart.
- De Balco 500 die op de tafel stond, was een dummy-exemplaar. De Balco 260 was er wel als werkende unit. Het detailspecblad voor de Balco 500 (cyclusduur, gewicht, exact MPPT-aantal) is nog niet gepubliceerd.
- Op het podium ook een MoU getekend met NKON.

Wat Bluetti zelf nog claimt voor de hele serie: 96,1% omzettingsefficiëntie battery-to-inverter, 14,5W AC-idle en 4,5W standby, silicon carbide + LLC resonante converter-topologie, 5 jaar garantie, IP65 over de hele serie, en gebruiksdata die lokaal in Europa wordt opgeslagen.

Benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat werken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3CMdzbMQQsgkR3yQjL7UhspEKc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DGu6NpVXsqBMIOHyCa3a8sfy.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSmub1_IpfhqDI13qt6kR8dKXU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w79tRC45FaOGhNyoAM5PlPQC.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7lQTFzUZSDttJtvsy08UkkXVOI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H5Dr4soQUtreNchr90qKcTAH.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEfWo8Tx7ogh-Ra4LGG0fgzicWA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rvrLUWZygf2bG3NhEjcCotuE.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJXYh3b1esZVI1jp6uMY9kWYpQk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6wJ4EYU4EHJuQbMYNoWNz1xo.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Sc6FxKuDq8vqUgkLU1cjQkLxg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gza0IhaUu5cQBURutR4VkLxt.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt9n0A-lM_iMaCQ5PnpH7FFcSEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ooZpaDLRzwpExvqGazHlQpEs.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om1LEhGorbDwVXcu4YSOGDv49P0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zH9v3tAwi2sDFEE47F0GjROh.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOpxwCyZbI7dqC4CX1wngCQc4C8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zwz5StnFRfiQSVgotYxoythK.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em48lNSIhDsy884hfrWdnUyefgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2x5B6zfhXUz0dklRPSXqSzVd.webp?f=fotoalbum_tile

stekkerdeal.nl


  • JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik ben ook oriënterende op de plugin batterijen markt. In de garage is nu krachtstroom aanwezig, dat gebruik ik niet. Gezien de voordelen van eigen groepen overweeg ik de krachtstroom aansluiting te laten splitsen naar losse groepen (onderverdelen in de garage?). Is dat inderdaad een verstandige en logische keuze met het oog op plaatsing van plugin batterijen?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 14-05-2026 08:59 ]

JBS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:45:
Ik ben ook oriënterende op de plugin batterijen markt. In de garage is nu krachtstroom aanwezig, dat gebruik ik niet. Gezien de voordelen van eigen groepen overweeg ik de krachtstroom aansluiting te laten splitsen naar losse groepen (onderverdelen in de garage?). Is dat inderdaad een verstandige en logische keuze met het oog op plaatsing van plugin batterijen?
kan, echter zou je niet eerst beginnen bij het echte begin, wat wil je cq wat heb je nodig?
dus geef eerst eens aan wat je met een thuis-batterij zou willen?

en, ja, technisch kun je alle kanten op met een 3-fase aansluiting, dus dat zal het probleem niet zo snel worden.

  • JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:58:
[...]

kan, echter zou je niet eerst beginnen bij het echte begin, wat wil je cq wat heb je nodig?
dus geef eerst eens aan wat je met een thuis-batterij zou willen?

en, ja, technisch kun je alle kanten op met een 3-fase aansluiting, dus dat zal het probleem niet zo snel worden.
Goed punt. Iets meer context en toelichting:

Ik neig naar de flexibiliteit van stapelbare plugins zoals bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+.

In de garage hangt de omvormer voor de zonnepanelen, een 3-fase SolarEdge uit 2018, wil ik behouden denk ik (en dus niet de panelen direct op de batterij aansluiten). Ik wil graag vrije groepen zodat de plugin(s) optimaal kunnen ontladen, beginnende met één (gestapelde). In principe pas vanaf 2027, maar ik twijfel of ik zo lang kan wachten. Mijn eerste doel is om de eigen PV opbrengst zo optimaal te benutten. Handelen met een dynamisch contract zou misschien een leuke bijkomstigheid zijn, maar is niet m'n eerste prominente doel.

Krachtstroom in de garage is aanwezig omdat de vorige bewoners zware apparatuur gebruikte in de garage. Dat is bij ons niet het geval, vandaar de overweging om die te splitsen naar aparte groepen.

Zou betekenen (gebaseerd op bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+):
  • Groep 1 (3-fase): Hier blijft de SolarEdge omvormer op aangesloten.
  • Groep 2 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L1 voor de eerste Zendure 2400 AC+.
  • Groep 3 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L2 voor de tweede Zendure (optioneel).
  • Groep 4 (1-fase): Apparaten gebruikt in de garage.
JBS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Goed punt. Iets meer context en toelichting:

Ik neig naar de flexibiliteit van stapelbare plugins zoals bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+.

In de garage hangt de omvormer voor de zonnepanelen, een 3-fase SolarEdge uit 2018, wil ik behouden denk ik (en dus niet de panelen direct op de batterij aansluiten). Ik wil graag vrije groepen zodat de plugin(s) optimaal kunnen ontladen, beginnende met één (gestapelde). In principe pas vanaf 2027, maar ik twijfel of ik zo lang kan wachten. Mijn eerste doel is om de eigen PV opbrengst zo optimaal te benutten. Handelen met een dynamisch contract zou misschien een leuke bijkomstigheid zijn, maar is niet m'n eerste prominente doel.
oke, dus in 1ste prio zoveel mogelijk de eigen zonnestroom benutten (in feite zolang als mogelijk op NOM komen).
tip; dan is het wel handig om te weten hoe je dagelijks verbruik is, dus heb je iets zoals een P1 meter van bv Home wizard waar je dat eenvoudig kunt zien?
Krachtstroom in de garage is aanwezig omdat de vorige bewoners zware apparatuur gebruikte in de garage. Dat is bij ons niet het geval, vandaar de overweging om die te splitsen naar aparte groepen.
dat kan prima, heb je een onderverdeling (kleine aparte groepenkast) op die locatie ?
zo niet kan je die redelijk eenvoudig gaan (laten) aanleggen.
Zou betekenen (gebaseerd op bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+):
  • Groep 1 (3-fase): Hier blijft de SolarEdge omvormer op aangesloten.
  • Groep 2 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L1 voor de eerste Zendure 2400 AC+.
  • Groep 3 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L2 voor de tweede Zendure (optioneel).
  • Groep 4 (1-fase): Apparaten gebruikt in de garage.
nu is mijn vraag of de beveiliging van de SolarEgde omvormer (3-fase) in de meterkast (groepenkast) van je woning zit of dat je die al in een onderverdeling hebt zitten?

een nieuwe onderverdeling (waarbij ik nu er even van uit ga dat de PV (Solaregde) al in je hoofdgroepenkast is aangesloten er dus zo uit kan komen te zien.

hoofdschakelaar voor je onderverdeling
Groep 2 (1-fase) alamat type B 16A/30mA B-kar. (let op bij Zendure zul je waarschijnlijk een type B nodig hebben ipv de normale standaard type A alamat.
en die dan via een apart WCD (Stopcontact) op deze groep aangesloten
Groep 3 idem als groep 2 voor een tweede Zendure ( waarom zou je dat eigenlijk willen, de Zendure AC 2400 AC plus kun je al uitbreiden tot ruim 16 kWh, je zou ik direct naar de nieuwe Mix 4000 kunnen gaan, is qua prijs denk ik zelfs nog interessanter en die komt standaard al met 8 kWh.
groep 4 alamat type A 16A/30mA B-kar. voor de verlichting en overige WCD voor algemeen gebruik.

  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18
Sleepyhead schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:53:
Weer een merk dat de Nederlandse markt betreedt: Bluetti
Ze leveren ook 'zoutbatterijen', die kun je straffeloos diep ontladen en hebben geen temperatuursbeperkingen qua accu (min 60 tot plus 60). Prijs per kWh zal op termijn wezenlijk goedkoper zijn dan LFP (maar nu helaas nog niet). Ik zie zo 123 niet of in die categorie grote/nieuwe modellen zijn aangekondigd.
Bluetti is al jaren actief op de Nederlandse markt, maar ze zien vermoedelijk nu pas het potentieel van deze markt in nu veel andere partijen actief zijn geworden icm einde salderingsregeling. Ze zijn nooit erg happig geweest op daadwerkelijke marketing en PR naast het aanwezig zijn op de noodzakelijke beurzen. Daar hebben ze echt heel veel laten liggen, zonde.

"Zout thuisaccu's" (=natrium-ion) hebben veel potentieel, maar LFP wint het nog steeds. Verwacht pas na 1-1-2028 echte marktontwikkelingen op dat vlak te zien, tot die tijd zijn het vooral experimenten en probeersels.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]
oke, dus in 1ste prio zoveel mogelijk de eigen zonnestroom benutten (in feite zolang als mogelijk op NOM komen).
tip; dan is het wel handig om te weten hoe je dagelijks verbruik is, dus heb je iets zoals een P1 meter van bv Home wizard waar je dat eenvoudig kunt zien?

[...]

dat kan prima, heb je een onderverdeling (kleine aparte groepenkast) op die locatie ?
zo niet kan je die redelijk eenvoudig gaan (laten) aanleggen.

[...]

nu is mijn vraag of de beveiliging van de SolarEgde omvormer (3-fase) in de meterkast (groepenkast) van je woning zit of dat je die al in een onderverdeling hebt zitten?

een nieuwe onderverdeling (waarbij ik nu er even van uit ga dat de PV (Solaregde) al in je hoofdgroepenkast is aangesloten er dus zo uit kan komen te zien.

hoofdschakelaar voor je onderverdeling
Groep 2 (1-fase) alamat type B 16A/30mA B-kar. (let op bij Zendure zul je waarschijnlijk een type B nodig hebben ipv de normale standaard type A alamat.
en die dan via een apart WCD (Stopcontact) op deze groep aangesloten
Groep 3 idem als groep 2 voor een tweede Zendure ( waarom zou je dat eigenlijk willen, de Zendure AC 2400 AC plus kun je al uitbreiden tot ruim 16 kWh, je zou ik direct naar de nieuwe Mix 4000 kunnen gaan, is qua prijs denk ik zelfs nog interessanter en die komt standaard al met 8 kWh.
groep 4 alamat type A 16A/30mA B-kar. voor de verlichting en overige WCD voor algemeen gebruik.
Klopt. Ik lees m'n slimme meter uit met DSMR Reader en simuleer een aantal batterij capaciteiten in Home Assistant. Zo kan ik mooi bepalen wat bepaalde capaciteiten en vermogens in de praktijk kunnen betekenen.

Er is nog geen onderverdeler aanwezig in de garage, dat lijkt me inderdaad de mooiste en beste oplossing om de aanwezige krachtstroom daar te splitsen naar eigen losse groepen. Dank voor je voorstel onderverdeling daarvoor.

Ik dacht aan twee groepen voor twee aparte (stapelbare) batterijen, maar één groep met een SolarFlow 4000 Mix AC+ of Anker SOLIX Solarbank Max AC lijkt inderdaad interessanter. Uitbreidbaar, én meer dan 2400 watt ontladen. Kiezen tussen die twee is wel lastig, maar gelukkig kunnen we nog even salderen (en heb ik een contract zonder terugleverkosten) dus is er geen haast.
knip

[ Voor 99% gewijzigd door geert1992 op 18-05-2026 20:14 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De prijzen per kWh bij thuisaccu's met een stekker voor zgn. "Balkonkraftwerke" duiken onder de € 150,-,
tenminste in Duitsland. Met app sturing € 176/kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 18-05-2026 22:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Het advies om te gaan voor een B20 alamat bij hoog vermogen batterijen neem ik graag ter harte. Dat deze fors duurder zijn las ik ook, tot ik zag dat dat eigenlijk wel mee valt (ja, de adviesprijs is ~140 euro, maar in de praktijk voor < 80 euro te krijgen)? Dubbelcheck: Is dit de/een juiste? Hager Installatieautomaat 20A 3P+N B-kar MBN620E (https://www.sandervunderink.nl/hager-installatieautomaat-20a-3p-n-b-kar-mbn620e.html).

Nee, ik ga dit niet zelf doen, maar was me wat aan het oriënteren op de kosten van de benodigde materialen.

  • Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:21
JBS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:42:
Het advies om te gaan voor een B20 alamat bij hoog vermogen batterijen neem ik graag ter harte. Dat deze fors duurder zijn las ik ook, tot ik zag dat dat eigenlijk wel mee valt (ja, de adviesprijs is ~140 euro, maar in de praktijk voor < 80 euro te krijgen)? Dubbelcheck: Is dit de/een juiste? Hager Installatieautomaat 20A 3P+N B-kar MBN620E (https://www.sandervunderink.nl/hager-installatieautomaat-20a-3p-n-b-kar-mbn620e.html).

Nee, ik ga dit niet zelf doen, maar was me wat aan het oriënteren op de kosten van de benodigde materialen.
Hangt er vanaf of je de 3 fase ook echt nodig hebt.

anders deze:

sandervunderink.nl/eaton-aardlekautomaat-b20-1p-n.html?channable=40940b69640036383389&gad_source=1&gad_campaignid=21247015415&gbraid=0AAAAAD-qS32FOATL6DrGDutBoVdzj93ae&gclid=Cj0KCQjwlLDQBhDjARIsAPlIefHQXDRb9B0U_hAIf3w9U1a46bNBJDzaTE_YPrZ3721QMkP8B_Tc1GgaAtPfEALw_wcB

  • Vincent90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-06 14:18
Wij zijn thuis ook op zoek naar een plug-in batterij. Het vervelende is dat wij een Landis+Gyr E350 dsmr 5 meter hebben en ik lees bij de verschillende threads dat daar problemen mee zijn icm een p1 meter.

Zijn er voor zover jullie weten plug-in thuisaccus die goed functioneren met de slimme meter voor nom, zonder HA of homey integratie? Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.

  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:27:
Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.
ja hoor, vele types leveren ook vermogensmeters die je (met een ringkernferrule) om je stroomdraden kunt monteren. Algemeen kun je een shelly em3 kopen, o.a. Anker support die. Anker heeft zowel p1 (die dan mogelijk niet werkt) als een losse stroom-/vermogensmeter. In de regio den haag zou ik je kunnen helpen ...

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:27:
Wij zijn thuis ook op zoek naar een plug-in batterij. Het vervelende is dat wij een Landis+Gyr E350 dsmr 5 meter hebben en ik lees bij de verschillende threads dat daar problemen mee zijn icm een p1 meter.

Zijn er voor zover jullie weten plug-in thuisaccus die goed functioneren met de slimme meter voor nom, zonder HA of homey integratie? Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.
Het feit is dat de betreffende meter wel om de seconden meet maar pas om de 10 seconden zijn telegram verstuurd. Er is dus geen mogelijkheid voor een P1 meter om je batterij NOM te houden ongeacht het merk. Om goed NOM te draaien kan je de meter laten vervangen of CT meters toepassen zoals een Shelly of eentje van een merk die bij je batterij hoort. Hoe je het went of keert, je zal wel meer installatiewerk hebben.

Simpel plug en play met een P1 meter kan maar dan moet je de verliezen voor lief nemen.

  • Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:54
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:27:
Wij zijn thuis ook op zoek naar een plug-in batterij. Het vervelende is dat wij een Landis+Gyr E350 dsmr 5 meter hebben en ik lees bij de verschillende threads dat daar problemen mee zijn icm een p1 meter.

Zijn er voor zover jullie weten plug-in thuisaccus die goed functioneren met de slimme meter voor nom, zonder HA of homey integratie? Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.
Homewizard heeft destijds een firmware update uitgebracht voor hun P1 meter om om te kunnen gaan met deze specifieke slimme meter en hun plugin battery. Die behandelt deze slimme meter dan als een DSMR4 en regelt op 10 seconden updates, dus een langzame NOM regeling maar in ieder geval blijft de regeling dan stabiel.
AquilaXL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Het feit is dat de betreffende meter wel om de seconden meet maar pas om de 10 seconden zijn telegram verstuurd. ....
Eigenlijk net andersom, het probleem is dat die slimme meter wel elke seconde een telegram stuurt, maar de meetwaarde in al die telegrammen maar 1 keer per 10 seconden aanpast, (zie ook eerdere tweaker topics hierover). Hierdoor denkt een standaard NOM regeling zoals bij de meeste leveranciers snel te kunnen regelen op seconde waarden, want er komt immers iedere seconde een telegram binnen. Met als gevolg een instabiele NOM regeling, want de daadwerkelijk meetwaarde in die telegrammen veranderd maar 1 keer per 10 seconden en hij kan dus eigenlijk enkel op 10 seconden waarden regelen met een langzame NOM regeling.

[ Voor 33% gewijzigd door Maarren op 19-05-2026 15:54 ]


  • Vincent90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-06 14:18
Ja precies het probleem is inderdaad dat de accu niet direct feedback krijgt op zijn handelen en daardoor elke keer wisselt van terugleveren en opladen.

CT meters zijn denk ik alleen niet te installeren door een consument toch? Als ik de installatie handleidingen bekijk moet er naast de klemmen ook altijd een draad naar een groep worden verbonden.

Dus eigenlijk is het of de meterkast aanpassen of voor de HomeWizard gaan.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:57:
Ja precies het probleem is inderdaad dat de accu niet direct feedback krijgt op zijn handelen en daardoor elke keer wisselt van terugleveren en opladen.

CT meters zijn denk ik alleen niet te installeren door een consument toch? Als ik de installatie handleidingen bekijk moet er naast de klemmen ook altijd een draad naar een groep worden verbonden.

Dus eigenlijk is het of de meterkast aanpassen of voor de HomeWizard gaan.
Klopt bij CT meters moet je een voeding van een groep afhalen. Minder fancy maar ik heb ze voorbij zien komen is een stekker aan dat ding knopen en in een klein uitbreidingkastje naast de groepenkast plaatsen. Vervolgens dienen de CT klemmen wel in de groepenkast aangebracht te worden maar dat is minder spannend.

  • xzrfax
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-06 09:18
Dag allemaal

Ik ga een huis grondig renoveren en wil meteen zonnepanelen, een warmtepomp en een batterij voorzien. Alles wordt opnieuw aangelegd, dus ik kan vrij kiezen hoe ik het opbouw. Ik woon in België.

Ik lees hier al een tijdje mee en eerlijk: hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik heb. Er passeren heel veel merken, opties en discussies, en ik krijg er moeilijk een rode draad uit. Daarom een paar vragen aan wie hier al langer mee bezig is - wat zou jij doen indien je van 0 kan beginnen?

1) Plug-in batterij of een echt vast ingebouwd systeem - de flexibiliteit van een plug-in spreekt me aan, de installatie lijkt me eenvoudiger om (deels) zelf te doen, en het lijkt me ook makkelijker om later extra capaciteit bij te plaatsen als dat nodig blijkt. Maar maakt dat het daarom ook de beste keuze? Of zit er een verschil in rendement of gebruiksgemak waardoor een vast systeem in mijn situatie tóch slimmer is?

2) Daarbij aansluitend: zonnepanelen op een eigen omvormer en apart circuit, of de panelen rechtstreeks op de batterij aansluiten (ik heb begrepen dat verschillende batterijen dat ondersteunen)? Wat zijn de praktische verschillen tussen die twee aanpakken, en wat is de verstandigste keuze als je het van nul mag opbouwen?

3) Ik lees ook regelmatig de zorg dat een plug-in batterij "maar" 800W kan teruggeven. Intussen heb ik begrepen dat je dat kan optrekken naar +2000W door de batterij op een aparte groep te zetten. Is het dan zinvol om twee systemen op twee aparte groepen te plaatsen, of dekt één batterij op een eigen groep prima het "normale" gebruik?

4) Tot slot: het stuk slim sturen op stroomprijs. Het idee om automatisch real-time prijzen te volgen en op basis daarvan te laden of te ontladen - en zelfs de installatie tijdelijk plat te leggen wanneer terugleveren geld kost - klinkt op papier ideaal. Maar zijn er systemen die dat écht out of the box goed doen, zonder dat je er zelf constant aan moet sleutelen? Welke dan? Of is het in de praktijk vooral toch zelf in de gaten houden en tweaken?

Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd zie en waar ik rekening mee zou moeten of kunnen houden? Zijn er plaatsen waar ik (buiten dit forum) terecht kan voor kwalitatieve en objectieve info?

Alvast bedankt.

  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
xzrfax schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:35:
Ik ga een huis grondig renoveren en wil meteen zonnepanelen, een warmtepomp en een batterij voorzien. Alles wordt opnieuw aangelegd, dus ik kan vrij kiezen hoe ik het opbouw. Ik woon in België.
Als je toch alles nieuw gaat plaatsen (en renovatie doet), zou ik persoonlijk niet voor een plugin batterij gaan maar meteen een hybride omvormer met aangekoppelde batterij. Gezien je toch nog een omvormer moet plaatsen zijn installaties met bv een pylontech batterij gekoppeld aan een hybride omvormer niet echt duurder dan een Marstek.

  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
Ik volg de discussies hier al een tijdje omdat ik onlangs een appartement heb gekocht in Antwerpen. Omdat er nogal veel verschillende opties zijn op de markt, vroeg ik me af of iemand mij kan helpen met mijn situatie.

Het plan is om een balcony solar set te installeren om het basisverbruik te dekken, gecombineerd met een geschikte plug-and-play batterij. Momenteel twijfel ik vooral tussen HomeWizard en Marstek. HomeWizard lijkt softwarematig de stabiele keuze, terwijl Marstek puur op prijs concurreert maar wisselende reviews krijgt.

Is een balcony solar set in deze situatie de meest verstandige route, of raden jullie andere plug-and-play alternatieven aan? Alle hulp en advies om de juiste keuze te maken is welkom.

  • jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-06 14:04
Kdb_9 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:24:
Is een balcony solar set in deze situatie de meest verstandige route, of raden jullie andere plug-and-play alternatieven aan? Alle hulp en advies om de juiste keuze te maken is welkom.
Ik heb laatst een aanbieding gekocht via een grote 'dagdeal club'. 2x een 450WP panneel met stekker met frame erbij. Ook geschikt als balkon set. En ik moet zeggen dat deze verbazingwekkende resultaten laten zien. Al zal je opbrengst wel wat lager zijn dan een professionele set op je dak hoor. Dus hou daar wel rekening mee.

Ik heb zowel Marsteks als Homewizards. Ik gebruik de Homewizards vooral als 0 op de meter omdat ze daar gewoon heel goed in zijn. Dit is wel afhankelijk van de stabiliteit van je Wifi. De Marsteks gebruik ik voor ruwe opslag omdat ik zelf minder goede ervaringen had met de P1 meter van Marstek en de connectiviteit die echt zeer slecht was. Dus bij mij werkt het alleen stabiel over modbus of LAN.

Overigens zijn beide batterijen goede producten en kan ik ze zeker aanraden. Maar ik zou toch licht de voorkeur hebben voor HomeWizard denk ik als je het niet gaat automatiseren verder. Als je wel wil gaan automatiseren (zelf je teruglever momenten bepalen) dan kan dat niet met HomeWIzard voor zover ik weet. (je kan ze niet handmatig op ontladen zetten)

Maar voor een situatie waar ik gewoon een oplossing zou willen hebben die altijd automatisch werkt zou ik de voorkeur hebben voor de HomeWizard denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsh op 22-05-2026 14:34 ]

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh


  • krone177
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 02:16
Beste allemaal,

Al een hele tijd ben ik geïnteresseerd in het ontwerp thuisbatterijen. Het is een markt die zich snel ontwikkelt, de prijzen dalen en de afschaffing van de salderingsregeling komt eraan. Kortom, ik wil wel gaan instappen. Ik ben praktisch niet heel erg handig, maar heb wel voldoende theoretisch begrip van het e.e.a., en ben handig met software (want ICT-er van beroep) Wat is er dan mooier dan iets kopen met een stekker eraan ;-) Zo kwam ik in dit topic uit.

Er ligt een kleine 4000 Wp op het dak met Enphase micro omvormers, en we zijn al heel lang tevreden klant van Zonneplan. Er staat ook een elektrische auto op de oprit. en een electrische motor (!) in de garage. Mijn doel is simpel: groen(er) bezig zijn en een beetje hobbyen. Ik hoef er niet rijk van te worden maar wil ook niet direct duizenden euro's uitgeven. Wat ik echter frustrerend zou vinden is als er bij een langdurige stroomonderbreking (door oorlog, crisis, whatever) er dan drie batterijen (waarvan 2 op wielen) voorhanden zijn, er zonnepanelen op het dak liggen - en ik daar vervolgens precies NIETS aan heb.

Als ik het goed begrijp zijn er inmiddels plugin batterijen met een bidirectionele backup poort. Het plan is simpel: in normale tijden gebruik ik de thuisbatterij precies waar deze voor bedoeld is: inpluggen, set and forget. Komt de nood echter aan de man, dan zet ik de hoofdschakelaar uit en koppel ik de thuisbatterij via de backup poort aan de fase waar de zonnepanelen op zitten. Met een kabel met, u leest het goed, aan elke kant een stekker! Daar hoop ik dan een groot deel van het jaar alsnog, met veel beleid, wat lampjes mee te kunnen laten branden, de koelkast en/of vriezer op temperatuur te houden, de mobiele telefoon mee te laden, etc. Zie het maar als een grote powerbank. Nogmaals, alleen als de nood echt aan de man is. In dat geval is het ook een groot voordeel dat de batterij mee te nemen is.

Wat vinden jullie van dit scenario? Zou het kunnen werken, of zie ik iets belangrijks over het hoofd? En welke batterijen zouden dit kunnen? Het lijkt mij dat bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+ dit zou moeten kunnen.

Alvast dank voor jullie gedachten :-)

  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
jaapsh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb zowel Marsteks als Homewizards. Ik gebruik de Homewizards vooral als 0 op de meter omdat ze daar gewoon heel goed in zijn. Dit is wel afhankelijk van de stabiliteit van je Wifi. De Marsteks gebruik ik voor ruwe opslag omdat ik zelf minder goede ervaringen had met de P1 meter van Marstek en de connectiviteit die echt zeer slecht was. Dus bij mij werkt het alleen stabiel over modbus of LAN.

Overigens zijn beide batterijen goede producten en kan ik ze zeker aanraden. Maar ik zou toch licht de voorkeur hebben voor HomeWizard denk ik als je het niet gaat automatiseren verder. Als je wel wil gaan automatiseren (zelf je teruglever momenten bepalen) dan kan dat niet met HomeWIzard voor zover ik weet. (je kan ze niet handmatig op ontladen zetten)

Maar voor een situatie waar ik gewoon een oplossing zou willen hebben die altijd automatisch werkt zou ik de voorkeur hebben voor de HomeWizard denk ik.
De wifi-stabiliteit zal geen probleem zijn; Proximus heeft hier onlangs fiber in de straat aangelegd, dus het netwerk is binnenshuis erg sterk. Ik kan dus aan de slag met HomeWizard.

De lagere prijs van Marstek blijft voor mij wel een belangrijk overwegingspunt en ze hebben ook meer keuze. Maar, als de connectiviteit via wifi daar zo matig is, haak ik waarschijnlijk af. Welk model gebruik jij precies?

Wat betreft het automatiseren: ik ben daar wel in geïnteresseerd. Mocht ik willen automatiseren op basis van dynamische uurtarieven, welke alternatieven zijn er dan nog die dit wél out-of-the-box ondersteunen, buiten Marstek om?

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Heb je naast dit forum al op de verschillende Vergelijking websites gekeken? Er zijn zoveel merken die tegenwoordig prijs concurrerend zijn en een betere RTE hebben dan een Honewizard en de communicatie issues van een Marstek niet hebben. Daarnaast is Marstek een draak in klantenservice.

Zelf heb ik Zendure en ben daar tevreden over maar heb toen enorm zitten twijfelen over een Indevolt (beide open API en lokaal aan te sturen) denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc. Er zijn een legio aan merken en een website die alles netjes opsommen. De stabiliteit van WiFi heeft niets te maken met je fiber in de straat. Het gaat bij Marstek om de draadloze verbinding, die vertoond veel kuren.

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:05
Ik volg al een tijd enige topics van stekker-batterijen, Het valt mij hierbij op dat er nogal verschillende problemen spelen, Voorbeelden zijn : P1 meter niet te koppelen, slechte wifi, matige software , matige NOM ivm trage slimme meter, koppel-stekkker issue, updates die niet lukken, etc,,etc. Ik wil de merken niet specifiek benoemen, elk merk zal vast volop bezig zijn om hun problemen op te lossen

Ik kan op dit moment nog geen beslissing maken. Aangezien mijn groepenkast ( 1 fase ) bijna vol zit, toch maar de overgang naar 3 fase besloten. Besloten om dit voor 1 Juli in gang te zetten zodat ik geen last heb van de toekomstige regeling.( particulieren ook op wachtlijst )

Ik ga er vanuit dat ik dan ook een snelle slimme meter ontvang. Dit uitbbreiding zorgt in ieder geval voor wat meer ruimte in de groepenkast en dat ik wat beter ben voorbereid op de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 24-05-2026 11:13 ]


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
pjotter1965 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:07:
Ik volg al een tijd enige topics van stekker-batterijen, Het valt mij hierbij op dat er nogal verschillende problemen spelen, Voorbeelden zijn : P1 meter niet te koppelen, slechte wifi, matige software , matige NOM ivm trage slimme meter, koppel-stekkker issue, updates die niet lukken, etc,,etc. Ik wil de merken niet specifiek benoemen, elk merk zal vast volop bezig zijn om hun problemen op te lossen

Ik kan op dit moment nog geen beslissing maken. Aangezien mijn groepenkast ( 1 fase ) bijna vol zit, toch maar de overgang naar 3 fase besloten. Besloten om dit voor 1 Juli in gang te zetten zodat ik geen last heb van de toekomstige regeling.( particulieren ook op wachtlijst )

Ik ga er vanuit dat ik dan ook een snelle slimme meter ontvang. Dit uitbbreiding zorgt in ieder geval voor wat meer ruimte in de groepenkast en dat ik wat beter ben voorbereid op de toekomst.
Een trage meter heeft niets met de merken te maken, iedere meter heeft last van DSMR4. Je nieuwe meter zal inderdaad een DSMR5 zijn en werkt gewoon goed met alle P1 meters.

Ik vind het persoonlijk wel grappig dat mensen zich zorgen maken over de toekomstbestendigheid van hun 1 fase woning. Mijn woning is volledig van het gas af met me 35A 1 fase aansluiting. Bedenk wel dat je een 8000+ Watt aansluiting hebt. Uiteraard kan je niet alles klakkeloos aansluiten en heb je wat uitzoekwerk, maar de vermogens voor warmtepompen en dergelijke zijn dusdanig laag tegenwoordig dat dit niet onmogelijk is. Mijn piekvermogen komt eigenlijk nooit boven de 5Kw, dit wordt wel gemeten met een Shelly CT meter en in het uiterste geval grijpt mijn Homey in.

  • JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]
oke, dus in 1ste prio zoveel mogelijk de eigen zonnestroom benutten (in feite zolang als mogelijk op NOM komen).
tip; dan is het wel handig om te weten hoe je dagelijks verbruik is, dus heb je iets zoals een P1 meter van bv Home wizard waar je dat eenvoudig kunt zien?

[...]

dat kan prima, heb je een onderverdeling (kleine aparte groepenkast) op die locatie ?
zo niet kan je die redelijk eenvoudig gaan (laten) aanleggen.

[...]

nu is mijn vraag of de beveiliging van de SolarEgde omvormer (3-fase) in de meterkast (groepenkast) van je woning zit of dat je die al in een onderverdeling hebt zitten?

een nieuwe onderverdeling (waarbij ik nu er even van uit ga dat de PV (Solaregde) al in je hoofdgroepenkast is aangesloten er dus zo uit kan komen te zien.

hoofdschakelaar voor je onderverdeling
Groep 2 (1-fase) alamat type B 16A/30mA B-kar. (let op bij Zendure zul je waarschijnlijk een type B nodig hebben ipv de normale standaard type A alamat.
en die dan via een apart WCD (Stopcontact) op deze groep aangesloten
Groep 3 idem als groep 2 voor een tweede Zendure ( waarom zou je dat eigenlijk willen, de Zendure AC 2400 AC plus kun je al uitbreiden tot ruim 16 kWh, je zou ik direct naar de nieuwe Mix 4000 kunnen gaan, is qua prijs denk ik zelfs nog interessanter en die komt standaard al met 8 kWh.
groep 4 alamat type A 16A/30mA B-kar. voor de verlichting en overige WCD voor algemeen gebruik.
Ik moet m'n eerste reactie (JBS in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic") herzien denk ik:

De 3-fase SolarEdge PV omvormer zit ook in de garage en zal dus ook op die nieuwe onderverdeler moeten komen (die er zou moeten komen om krachtgroep te splitsen naar losse groepen). Ik realiseer me nu pas dat je de aanname deed dat de 3-fase PV omvormer al direct op de hoofdgroepenkast is aansloten, en dus geen rol speelt in de nieuw voorgestelde onderverdeler in de garage.

Aangezien het een 3-fase omvormer betreft, zal altijd 1/3e van totaal PV omvormer (~4000 W) op de nieuw te creëren groepen komen. Zo blijft er dus maar beperkte ruimte per groep over en betreft het zeker geen écht vrije groepen. Of ga hier de mist in met m'n beredenering?

  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
AquilaXL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:04:
Heb je naast dit forum al op de verschillende Vergelijking websites gekeken? Er zijn zoveel merken die tegenwoordig prijs concurrerend zijn en een betere RTE hebben dan een Honewizard en de communicatie issues van een Marstek niet hebben. Daarnaast is Marstek een draak in klantenservice.

Zelf heb ik Zendure en ben daar tevreden over maar heb toen enorm zitten twijfelen over een Indevolt (beide open API en lokaal aan te sturen) denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc. Er zijn een legio aan merken en een website die alles netjes opsommen. De stabiliteit van WiFi heeft niets te maken met je fiber in de straat. Het gaat bij Marstek om de draadloze verbinding, die vertoond veel kuren.
Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

"denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc."
Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid, maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

"denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc."
Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid, maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?
Voila https://energienerds.nl/

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

"denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc."
Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-pultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid, maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?
MyGrid koopt tegenwoordig een Fox ESS batterij en deze is dus volledig Chinees helaas. Als je een indevolt neem zou ik eerder kijken naar de Powerflex.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Lees de site die @Spekkie99 aangeeft samen met IoTdomotica.nl en P1meter.nl dit zijn betrouwbare sites en als je hier doorheen gekauwd hebt dan ben je echt een heel stuk verder en wijzer.

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).
Sinds een paar dagen in gebruik, tot nu toe alleen maar via het stopcontact.

De bijgeleverde Solarman P1 dongel heeft bij mij ook kuren, meteen de HomeWizard gebruiken zou ik aanraden.

Het minimum vermogen is 50W, anders gaat hij constant aan/uit (ik moest extra gebruikers inpluggen om m'n nachtverbruik constant >50W te krijgen).

Tijdens zonsopgang en -ondergang is er een 'natuurlijke' NOM zodat de batterij dan even niks doet (<50W), maar die 0,036 kWh/dag dat me dat kost kan ik mee leven.

"Off-grid" gaat prima (zolang alle instellingen via de app goed staan).

Met m'n minimale verbruik is de RTE ongeveer 65% (zoals te verwachten is)

  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
Bedankt @Spekkie99 en @AquilaXL voor de tips en dank @HenkS_ voor de feedback over de BK1600.

Komen uiteindelijk niet zowat alle batterijen uit China tegenwoordig? ;)

Ik doelde vooral op de software. Ik dacht op hun Instagram te hebben gezien dat ze wel een eigen Europees energie-ecosysteem en cloud gebruiken. Kan iemand toevallig bevestigen of dat klopt? Of zijn er andere merken die hun cloud en software wel volledig in Europa hebben draaien? Ik heb mijn data en het beheer van de batterij namelijk liever op Europese servers draaien in plaats van een Chinese cloud.

Ik ga in elk geval die websites zeker grondig doorlezen, dat helpt me al een heel stuk op weg.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:11:
Bedankt @Spekkie99 en @AquilaXL voor de tips en dank @HenkS_ voor de feedback over de BK1600.

Komen uiteindelijk niet zowat alle batterijen uit China tegenwoordig? ;)

Ik doelde vooral op de software. Ik dacht op hun Instagram te hebben gezien dat ze wel een eigen Europees energie-ecosysteem en cloud gebruiken. Kan iemand toevallig bevestigen of dat klopt? Of zijn er andere merken die hun cloud en software wel volledig in Europa hebben draaien? Ik heb mijn data en het beheer van de batterij namelijk liever op Europese servers draaien in plaats van een Chinese cloud.

Ik ga in elk geval die websites zeker grondig doorlezen, dat helpt me al een heel stuk op weg.
De cellen komen op zeker uit China inderdaad en er zijn "fabrikanten" die hun eigen software gebruiken en zo inderdaad binnen de EU met hun servers staan. Het is dan ook zeker iets om bij stil te staan als je puur op de app van het merk gaat vertrouwen. Als je later zou willen automatiseren kan je ook kijken naar een merk met een open API, dan is je batterij ook lokaal aan te sturen.

Persoonlijk vind ik de open API het belangrijkste. Nu heb ik makkelijk praten want ik heb al een systeem lokaal draaien thuis. Maar ik vraag me ook af of al die fabrikanten het wel gaan overleven. De markt wordt op het moment overspoeld en uiteindelijk verzadigd de markt. Je houd dan alleen de grootste afzetters over die hun app actief kunnen houden.

[ Voor 13% gewijzigd door AquilaXL op 27-05-2026 17:39 ]

sorry,wat die gasten verkondigen klopt ook niet altijd en vertelen vaak maar halve waarheden. ( niet die van energie nerds dus. )

edit: sorry, ik halde even twee verschillende partijen door elkaar; mijn opmerking was dus zeker niet richting de https://energienerds.nl/"]https://energienerds.nl/ gericht maar ik bedoelde dus de groene nerds hiermee. was mijn eigen verkeerde combinatie dus, sorry voor de spraakverwaring en mijn welgemeende excusses hier over. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Jan-tweak op 28-05-2026 23:22 ]


  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35
Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:46:
[...]

sorry,wat die gasten verkondigen klopt ook niet altijd en vertelen vaak maar halve waarheden.
Kom even met concrete punten anders slaat dit nergens op.
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

"denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc."
vergeet hier ook niet zeker een partij als Zendure.
echter als je in Belgie woont heb je helaas wel nog met iets anders te maken, namelijk of die batterij wel is toegelaten in Belgie, dus alleen CE is in Belgie niet voldoende.
Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).
vergeet niet dat je voor kwaliteit wilt gaan en dat ook nog binnen de EU qua software dan zul je niet moeten focussen op lage kosten.[/quote]
[quote]
Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid,
hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?
maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?
Spekkie99 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Kom even met concrete punten anders slaat dit nergens op.
sorry, ik kijk hun ook regelmatig en helaas gaan hun gewoon veel te veel kort door de bocht en vertelen heel vaak niet het hele verhaal (erg juppi, fast ook de manier van presenteren zal ongetwijfeld jonge gasten aanspreken, maar mensen die ook echt verstand hebben van de materie prikken daar heel snel doorheen.
maar dat mag iedereen zelf uitzoeken wat hij daarvan vind.
edit: ik bedoelde hier dus de Groene Nerds mee en niet de energie nerds of een andere partij. sorry voor de spraakverwaring.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 28-05-2026 23:17 ]


  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35
Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:54:
[...]

sorry, ik kijk hun ook regelmatig en helaas gaan hun gewoon veel te veel kort door de bocht en vertelen heel vaak niet het hele verhaal (erg juppi, fast ook de manier van presenteren zal ongetwijfeld jonge gasten aanspreken, maar mensen die ook echt verstand hebben van de materie prikken daar heel snel doorheen.
maar dat mag iedereen zelf uitzoeken wat hij daarvan vind.
Je schrijft "klopt niet altijd" en "kort door de bocht" maar geen concrete voorbeelden. Dat kan niet natuurlijk, of je houd je mening voor je of je geeft aan wat er niet klopt. Dan kunnen anderen daar ook wat van leren.

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:37
Hallo allemaal,Ik ben me aan het oriënteren op een plug-in thuisbatterij en heb een paar technische vragen over hoe dit werkt op een 3-fase aansluiting.

Situatie:
  • Ik heb thuis (NL) een 3-fase aansluiting.
  • Mijn zonnepanelen zitten op fase 1.
  • Het grootste deel van het huisverbruik zit op fase 2.
  • Fase 3 wordt relatief weinig gebruikt (garage, tuin etc.).
Ik overweeg om een plug-in thuisbatterij (Zendure) op een eigen groep aan te sluiten d.m.v. B16 automaat, zodat er meer dan 800 watt ontladen kan worden.
Vraag 1 – Verrekening tussen de fases
Hoe werkt de verrekening van afname en teruglevering over de drie fases precies bij de slimme meter/netbeheerder (Enexis)?

Voorbeeld:
  • Op fase 1 wordt op dat moment 2,0 kW verbruikt
  • Op fase 2 wordt 0,5 kW verbruikt
  • Op fase 3 ontlaad en levert de thuisbatterij 2,5 kW terug
Wordt dit in de slimme meter over de drie fases tegen elkaar weggestreept, zodat ik netto op ongeveer 0 kW uitkom richting het net?
Of registreert de meter afname en teruglevering per fase afzonderlijk?
Vraag 2 – Beste fase voor een thuisbatterij
Is het verstandig om de thuisbatterij via een eigen groep met B16 automaat aan te sluiten op de minst belaste fase (in mijn geval fase 3)?
Of maakt de gekozen fase in de praktijk weinig uit?
Extra vraag – Limiet van 800W
Ik zou graag meer dan 800W willen kunnen terugleveren met een plug-in systeem.

Als ik de startpost in dit topic lees, lijkt het alsof 800W nog steeds de praktische of wettelijke grens is voor plug-in thuisbatterijen/balkoncentrales. Maar ik lees al even mee op dit topic, dus daar blijkt het anders te zijn?
Hoe zit dit nu precies?

Groetjes en alvast bedankt voor jullie hulp.
fissa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:07:
Hallo allemaal,Ik ben me aan het oriënteren op een plug-in thuisbatterij en heb een paar technische vragen over hoe dit werkt op een 3-fase aansluiting.

Situatie:
  • Ik heb thuis (NL) een 3-fase aansluiting.
  • Mijn zonnepanelen zitten op fase 1.
  • Het grootste deel van het huisverbruik zit op fase 2.
  • Fase 3 wordt relatief weinig gebruikt (garage, tuin etc.).
op zich zou je bij een goed opgezete 3-fase aansluiting je verbruikers zo goed mogelijk moeten verdelen over de 3-fases.
nu is dat altijd wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar om één fase alleen vrijwel uitsluitend in de garage te plaatsen lijkt me niet helemaal juist. op zich is een goede verdeling prima te doen, ook bij veelal 1-fase verbruikers.
Ik overweeg om een plug-in thuisbatterij (Zendure) op een eigen groep aan te sluiten d.m.v. B16 automaat, zodat er meer dan 800 watt ontladen kan worden.
goede keuze om een aardlekautomaat (dat is dus een installatieautomaat en een aardlekautomaat in één schakelaar, wordt veelal als alamat aangeduid) te nemen ipv een installatie automaat. dat wordt dus een B16 30mA versie b-kar. . (kleine tip, geen goedkope spul als EMAT gebruiken, een A-merk is echt niet veel duurder zoals ABB, Schneider, Eaton.
Een Zendure is een goede keuze, daarmee kun je namelijk redelijk flexibel je benodigde capaciteit ook later nog uitbreiden.
Er is hier op tweakers een speciale topic voor Zendures, dus kijk mn ook even daar voor meer info.
Weet je al hoeveel capaciteit je eigenlijk nodig hebt?
Vraag 1 – Verrekening tussen de fases
Hoe werkt de verrekening van afname en teruglevering over de drie fases precies bij de slimme meter/netbeheerder (Enexis)?
heel simpel, dat wordt eigenlijk geheel automatisch door je slimme meter cq netbeheerder gedaan, als je op je afrekening kijkt zie je daar ook maar 1 verbruik cq teruglevering en niet 3 afzondelijke.
dus op dat aspect hoef je dus geen zorgen te maken.
Voorbeeld:
  • Op fase 1 wordt op dat moment 2,0 kW verbruikt
  • Op fase 2 wordt 0,5 kW verbruikt
  • Op fase 3 ontlaad en levert de thuisbatterij 2,5 kW terug
Wordt dit in de slimme meter over de drie fases tegen elkaar weggestreept, zodat ik netto op ongeveer 0 kW uitkom richting het net?
Of registreert de meter afname en teruglevering per fase afzonderlijk?
de meter registeerd dus dat wel afzondelijk, kun je ook prima via een P1 meter zien, echter je afrekening wordt weer via de slimme meter / netbeheerder gesaldeerd, dus daar komen alle 3 fase weer bijelkaar, in je voorbeeld zal dus je verbruik op nul uitkomen.
Vraag 2 – Beste fase voor een thuisbatterij
Is het verstandig om de thuisbatterij via een eigen groep met B16 automaat aan te sluiten op de minst belaste fase (in mijn geval fase 3)?
Of maakt de gekozen fase in de praktijk weinig uit?
ik zou juist je thuis-batterij op de zelfde fase als je zonnepanelen zetten, echter deze dus wel op zijn eigen groep zetten.
Extra vraag – Limiet van 800W
Ik zou graag meer dan 800W willen kunnen terugleveren met een plug-in systeem.

Als ik de startpost in dit topic lees, lijkt het alsof 800W nog steeds de praktische of wettelijke grens is voor plug-in thuisbatterijen/balkoncentrales. Maar ik lees al even mee op dit topic, dus daar blijkt het anders te zijn?
Hoe zit dit nu precies?
wil je een PiB in een bestaande groep gebruiken, dus eigenlijk gewoon op een bestaand stopcontact plaatsen dan geld die 800W (wettelijke) limiet. Dat is ook gewoon een veiligheidsaspect, meer moet je dan ook zeker niet doen.
installeer je echter een eigen groep voor die thuis-batterij geld die 800W limiet niet meer, echter op die groep mag dus ook alleen die thuis-batterij op aangesloten worden, vergelijkbaar met de groep van je PV installatie.
Wil je bv een tweede thuis-batterij dan kun je die dus niet ook op die groep aangsluiten maar deze krijgt dan weer zijn eigen groep.
Groetjes en alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 28-05-2026 11:05 ]


  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
fissa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:07:
...
  • Ik heb thuis (NL) een 3-fase aansluiting.
  • Mijn zonnepanelen zitten op fase 1.
  • Het grootste deel van het huisverbruik zit op fase 2.
  • Fase 3 wordt relatief weinig gebruikt (garage, tuin etc.).
...
Is het verstandig om de thuisbatterij via een eigen groep met B16 automaat aan te sluiten op de minst belaste fase (in mijn geval fase 3)? Of maakt de gekozen fase in de praktijk weinig uit?
Het beste is de thuisbatterij op fase 2 aan te sluiten, het huisverbruik zonder zonnepanelen opwek wordt dan gevoed door de thuisbatterij ook op fase 2. Maar voor de afrekening maakt het niets uit.

  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18
ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Het beste is de thuisbatterij op fase 2 aan te sluiten, het huisverbruik zonder zonnepanelen opwek wordt dan gevoed door de thuisbatterij ook op fase 2. Maar voor de afrekening maakt het niets uit.
Ehh nee, zet die batterij liefst op fase 3, laden van de batterij gaat anders af van de capaciteit van fase 2. De energieleverancier/meter beschouwt voor de rekening enkel het totaalverbruik (middelt over de fasen)

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:37
tweazer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:06:
[...]


Ehh nee, zet die batterij liefst op fase 3, laden van de batterij gaat anders af van de capaciteit van fase 2. De energieleverancier/meter beschouwt voor de rekening enkel het totaalverbruik (middelt over de fasen)
Hm, dit klinkt wel logisch. Maar dan maakt het dus ook niet uit op of ik de batterij op de fase van de panelen zet ja of te nee?

Als ik de batterij wil laden op het moment van overschot, dan wordt dit ook gewoon met elkaar weggestreept dus?

Fase 2 panelen, er is 800 watt overschot die eigenlijk het net op gaan.

Fase 3 is de batterij, die laad ik vervolgens met 800 watt (mits hij niet vol zit natuurlijk)

Onder aan de streep kom je weer op 0 uit, dus geen teruglevering?

  • tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18
Zonnepanelen en batterij op fase 1: dan zou je qua vermogen met leveren aan het grid mogelijk tegen je zekering aan kunnen lopen (op fase 3 heb je minder verbruik). Ook wil ik je vooral adviseren zonnepanelen en batterijen elk op een eigen groep zetten ihkv blikseminslag/brand/werkzaamheden, niet en batterijen en zonnepanelen op 1 groep. In duitsland is het overigens verplicht je meterkast te labelen in geval van batterijen en zonnepanelen, MOETEN ze op specifieke, eigen groep(en) zitten (voorheen enkel boven 800W, nu bij nieuwe aanleg altijd).
Het verbruik wordt over de fasen als geheel gezien, 1kw leveren op fase 1, 2kw afnemen op fase 2 en 1 kw leveren op fase 3 is netto 0 verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door tweazer op 28-05-2026 12:34 ]


  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 12:43
Spekkie99 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Je schrijft "klopt niet altijd" en "kort door de bocht" maar geen concrete voorbeelden. Dat kan niet natuurlijk, of je houd je mening voor je of je geeft aan wat er niet klopt. Dan kunnen anderen daar ook wat van leren.
Zonder teveel off-topic te willen gaan (of afbreuk te willen doen aan Energienerds) zijn er nogal wat “review” sites die als eerste hun artikel willen publiceren.

Dat de artikelen dan verdacht veel lijken op een AI geschreven mix van website, datasheet en handleiding doet er blijkbaar niet toe. Juist de functies waar de tweaker in geïnteresseerd is (zoals de vraag of het ook zonder cloud kan werken) worden dan beschreven met “hebben we nog niet kunnen testen, komen we later op terug”. Drie maanden later: krekels.

De nadruk leggen op snelheid van publicatie (ipv op inhoud) maakt een dergelijke review geen referentie maar net zo nieuwswaardig als de nieuwste uitlating van Gordon.

  • krone177
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 02:16
krone177 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:01:
Beste allemaal,

Al een hele tijd ben ik geïnteresseerd in het onderwerp thuisbatterijen. Het is een markt die zich snel ontwikkelt, de prijzen dalen en de afschaffing van de salderingsregeling komt eraan. Kortom, ik wil wel gaan instappen. Ik ben praktisch niet heel erg handig, maar heb wel voldoende theoretisch begrip van het e.e.a., en ben handig met software (want ICT-er van beroep) Wat is er dan mooier dan iets kopen met een stekker eraan ;-) Zo kwam ik in dit topic uit.

Er ligt een kleine 4000 Wp op het dak met Enphase micro omvormers, en we zijn al heel lang tevreden klant van Zonneplan. Er staat ook een elektrische auto op de oprit. en een electrische motor (!) in de garage. Mijn doel is simpel: groen(er) bezig zijn en een beetje hobbyen. Ik hoef er niet rijk van te worden maar wil ook niet direct duizenden euro's uitgeven. Wat ik echter frustrerend zou vinden is als er bij een langdurige stroomonderbreking (door oorlog, crisis, whatever) er dan drie batterijen (waarvan 2 op wielen) voorhanden zijn, er zonnepanelen op het dak liggen - en ik daar vervolgens precies NIETS aan heb.

Als ik het goed begrijp zijn er inmiddels plugin batterijen met een bidirectionele backup poort. Het plan is simpel: in normale tijden gebruik ik de thuisbatterij precies waar deze voor bedoeld is: inpluggen, set and forget. Komt de nood echter aan de man, dan zet ik de hoofdschakelaar uit en koppel ik de thuisbatterij via de backup poort aan de fase waar de zonnepanelen op zitten. Met een kabel met, u leest het goed, aan elke kant een stekker! Daar hoop ik dan een groot deel van het jaar alsnog, met veel beleid, wat lampjes mee te kunnen laten branden, de koelkast en/of vriezer op temperatuur te houden, de mobiele telefoon mee te laden, etc. Zie het maar als een grote powerbank. Nogmaals, alleen als de nood echt aan de man is. In dat geval is het ook een groot voordeel dat de batterij mee te nemen is.

Wat vinden jullie van dit scenario? Zou het kunnen werken, of zie ik iets belangrijks over het hoofd? En welke batterijen zouden dit kunnen? Het lijkt mij dat bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+ dit zou moeten kunnen.

Alvast dank voor jullie gedachten :-)
Echt niemand??

  • MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:13
waar ik aan denk waar gaat de opgewerkte stroom heen? naar je koelkast en nog een paar apparaten, je zonnepanelen leveren veel meer, ofwel de spanning gaat oplopen naar 253 volt en je omvormer gaat uit.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:21
Ik weet niet of jouw manier van koppelen zo'n goed idee is, of het gaat werken en of het is toegestaan. Wat ik zelf gedaan heb is 2 panelen van mijn blokhut rechtstreeks gekoppeld aan een kleine plugin batterij (Marstek Venus A) die ook een noodstroom stopcontact heeft. Zo kan ik in geval van nood essentiële apparaten aansluiten, telefoons opladen e.d. Niet meer dan dat. En ondertussen wordt mijn batterij nog steeds opgeladen door de panelen.

In normale omstandigheden is die batterij voldoende voor mijn nachtverbruik en kan ik deze gebruiken om zonnestroom te verschuiven in tijd om van gunstige tarieven gebruik te maken.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17
Als ik iets lees over een kabel met aan beide kanten een stekker, denk ik dat dit geheid een keer fout gaat. Ik neem aan dat je aan beide kanten een schuko bedoelt? Hoe sluit je die dan op de panelen aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 28-05-2026 16:21 ]


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Je Enphase gaat uit als hij geen net ziet. De thuisbatterij gaat uit als hij geen net ziet. Volgens mij gaan de Enphase niet aan omdat de batterij niet de 50hz gaat geven zonder dat hij net zijdig een AC ziet. Je moet in de app dan ook aangeven of je wilt gaan laden of ontladen op die poort. Als je dus de poort laat leveren en de Enphase wil gaan terugleveren omdat ze een voedende zijde zien kan je gekke dingen krijgen. De batterij zal namelijk zijn voltage blijven verhogen want die wilt leveren (generator), de zonnepanelen blijven hij voltage verhogen want die willen leveren (generator) dan zit je snel op de 253 en gaat alles uit. Je kan de batterij opladen door een micro omvormer direct op de noodstroomvoorziening te zetten en dan de modus laden aan te zetten. Anders de panelen los op de batterij aansluiten. Volgens mij gaat het nooit werken zoals jij beschrijft en zou het ook nooit mogen omdat je erg onveilig bezig bent. Je krijgt een voedende kant op je uitstekende pennen van je stekker en als er een fout gemaakt wordt sta je de voedingskabel onder spanning te zetten waar monteurs net aan bezig zijn.

  • Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:21
Als ik het goed begrijp doet de nieuwe Zendure 4000 serie precies wel wat jij voor ogen hebt. Die heeft toch een aparte AC in-poort voor zonnepaneel omvormers zodat hij kan blijven laden zonder netspanning? (en evt kan ook de DC ingang met MPTT gebruikt worden). Dan zijn er ook geen gevaarlijke dubbelzijdige stekkers meer nodig toch ?

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Dat zou kunnen inderdaad, ik ben niet thuis in de Mix series. Maar ga gewoon niet zomaar je groepenkast terug voeden, dit vereist speciale onderdelen die verzekeren dat je niet kan terugleveren op het net.

[ Voor 54% gewijzigd door AquilaXL op 28-05-2026 20:50 ]


  • Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:21
AquilaXL schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:49:
Dat zou kunnen inderdaad, ik ben niet thuis in de Mix series. Maar ga gewoon niet zomaar je groepenkast terug voeden, dit vereist speciale onderdelen die verzekeren dat je niet kan terugleveren op het net.
dat doet deze batterij dan ook niet. zonder netspanning kan hij alleen leveren op de noodpoort lijkt me..Dat idd dan ook weer aansluiten op de groepenkast/vaste voorziening in huis lijkt me een slecht idee. Misschien heb ik de originele vraag inderdaad verkeerd begrepen, excuus.

  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:54:
[...]

sorry, ik kijk hun ook regelmatig en helaas gaan hun gewoon veel te veel kort door de bocht en vertelen heel vaak niet het hele verhaal (erg juppi, fast ook de manier van presenteren zal ongetwijfeld jonge gasten aanspreken, maar mensen die ook echt verstand hebben van de materie prikken daar heel snel doorheen.
maar dat mag iedereen zelf uitzoeken wat hij daarvan vind.
Zo wat een inhoudelijke punten, daar kunnen we wat mee ;-) . Maar vertel eens wat echte punten ipv dit kort door de bocht commentaar Jan....

energienerds.nl

mrme12345 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Zo wat een inhoudelijke punten, daar kunnen we wat mee ;-) . Maar vertel eens wat echte punten ipv dit kort door de bocht commentaar Jan....
Ik bedoelde dus de Groene Nerds en niet de door mij foutif de eerder aangegeven energie nerds. dus de rest mijn mijn commentaar ook verwijderd.

[ Voor 52% gewijzigd door Jan-tweak op 28-05-2026 23:30 ]


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:09:
[...]

ik heb in het verleden vaak genoeg bij hun dingen op youtube zaken aangekaart, nooit ook maar enig response gezien. dus sorry, nee ik ga hier op tweakers zeker daar niet op in (zo ook zeer off-topic worden). laat ze eerst maar eens gewoon reageren.
Ik denk dat je ons verwart met een andere site. Wij zijn energienerds. YouTube zitten we pas paar maanden op en op YouTube reageren wij per definitie altijd. Dus kan niet over ons gaan. Ons meeste verkeer loopt vooral via onze website. Bedoel je de Groene Nerds of zo?

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 28-05-2026 23:12 ]

energienerds.nl

mrme12345 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:11:
[...]

Ik denk dat je ons verwart met een andere site. Wij zijn energienerds. YouTube zitten we pas paar maanden op en op YouTube reageren wij per definitie altijd. Dus kan niet over ons gaan. Ons meeste verkeer loopt vooral via onze website. Bedoel je de Groene Nerds of zo?
oeps :X , jup, sorry, mijn excusses hiervoor, die bedoelde ik dus. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
heb ook mijn vorige reactie hierop aangepast. 8)7 , nogmals sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 28-05-2026 23:17 ]


  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
@mrme12345 Ik ben de reviews op jullie website aan het doornemen. Waar moet ik volgens jullie nu specifiek op letten als ik zoek naar een kwalitatieve plug-and-play batterij? Welke specs maken het verschil?

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met toekomstige ontwikkelingen. Is het slim om nu al in te stappen, of kan ik beter even afwachten zodat mijn aankoop echt futureproof is?

"hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?"
@Jan-tweak ik zag MyGrid wel op de lijst van Synergrid staan.

  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kdb_9 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:40:
@mrme12345 Ik ben de reviews op jullie website aan het doornemen. Waar moet ik volgens jullie nu specifiek op letten als ik zoek naar een kwalitatieve plug-and-play batterij? Welke specs maken het verschil?

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met toekomstige ontwikkelingen. Is het slim om nu al in te stappen, of kan ik beter even afwachten zodat mijn aankoop echt futureproof is?

"hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?"
@Jan-tweak ik zag MyGrid wel op de lijst van Synergrid staan.
Eerst moet je voor jezelf helder hebben wat het doel is van de batterij (Nul-op-de-Meter, peak shaving, handelen met dynamische tarieven, eigen verbruik van je opwek verhogen). Dat bepaalt ook voor een gedeelte hoeveel kWh je nodig hebt of efficient is en welk vermogen je wilt gebruiken.

Daarna is het belangrijk om te letten op kwaliteit van de software en of het doel waar je de batterij voor wilt gebruiken goed ondersteund wordt door de app van het merk batterij. Welke veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn is ook een belangrijk punt. Of de batterij snel reageert (Nul-op-de-Meter score) en een goede efficiency heeft (RTE). Of je later wil uitbreiden kan ook een rol spelen. En of je zonnepanelen direct of alles via het net wil laten lopen (hybride batterij of ac batterij).

Maar ik zou eerst starten om doel helemaal helder te hebben, daarna aantal kWh te bepalen (hebben we ook een keuzehulp voor op onze website). En daarna in onze database kijken welke batterijen voldoen aan jouw vereisten en review lezen en ook daarin meenemen de eindscore van de review tov andere vergelijkbare batterijen. We hebben inmiddels rond de 30 batterijen getest dus er is veel keus. Maar als je naar de populaire merken kijkt is het zo'n beetje dit:

A-klasse: Zendure en Anker SOLIX (laatste serie). Wel wat duurder, maar software mogelijkheden zeer uitgebreid, lokale te besturen / officiele api's, veel veiligheidsvoorzieningen, zeer snelle Nul-op-de-Meter, hoge efficiency van de batterijen

Vlak daaronder: Jackery, Indevolt, Hyxi, Ecoflow. Allemaal prima batterijen, maar wel net wat minder dan Anker SOLIX (de Max AC of de 4 E5000 pro) of Zendure (Mix AC of de 2400 AC+ of Pro).

En als je alleen naar de prijs wil kijken: Marstek of Lunergy. Zeer goedkoop, maar software minder en veiligheidsvoorzieningen ook beperkt.

En nu of later instappen, ja dat blijft altijd een persoonlijke afweging. Uitstellen begin je later met besparen versus later met wellicht meer mogelijkheden of minder kosten (wat niemand zeker weet).

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 29-05-2026 18:42 ]

energienerds.nl


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Kdb_9 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:40:
@mrme12345 Ik ben de reviews op jullie website aan het doornemen. Waar moet ik volgens jullie nu specifiek op letten als ik zoek naar een kwalitatieve plug-and-play batterij? Welke specs maken het verschil?

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met toekomstige ontwikkelingen. Is het slim om nu al in te stappen, of kan ik beter even afwachten zodat mijn aankoop echt futureproof is?

"hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?"
@Jan-tweak ik zag MyGrid wel op de lijst van Synergrid staan.
Ik vind het stukje future proof moeilijk te bepalen. Uiteindelijk moet je kijken of de huidige batterijen voldoen aan je wensen. Zo niet, dan niet starten. Wel, dan kan je er aan beginnen. Uiteindelijk is dit een markt die niet stilstaat en blijft ontwikkelen en hoe lang moet je dan uiteindelijk wachten.........

  • Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 15:04
Dat de markt niet stilstaat en futureproofing lastig te voorspellen is, begrijp ik. Ik dropte de vraag gewoon voor het geval iemand hier een antwoord op wist.

Wie weet zit er hier toevallig iemand met een glazen bol thuis, of is er iemand die de markt en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt en mogelijk een voorgevoel of "inside" informatie had over naderende veranderingen. :P

Als er op korte termijn toch geen gigantische marktverschuivingen, nieuwe wetten of uitzonderlijke technologische doorbraken worden verwacht, ga ik gewoon op mijn gemak nu bestellen.

Bedankt in elk geval nog eens aan iedereen voor de bijdragen en hulp bij het wegwijs maken!
tweazer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:33:
Zonnepanelen en batterij op fase 1: dan zou je qua vermogen met leveren aan het grid mogelijk tegen je zekering aan kunnen lopen
niet helemaal juist; want in die fase zijn PV (levert stroom) en de batterij (verbruiker) twee verschillende dingen.
dus stel je PV levert 3500W op een moment; dat zou dus ook richting het net gaan.
nu jeb je ook nog een batterij die op dat moment dus of gaan laden (als deze nog niet vol is) of niets doet (indien al vol)
in de eesrste situatie (batterij kan 2500W opnemen (vb)) dan wordst de rekening richting net dus 3500W(PV) - 2500W(TB) = 1000W richting net.
is de batterij echter vol dan gebeurt het volgende : 3500W(PV) - 0W(TB) = 3500W richting net.
aangezien echter de groepbeveiliging normaal gezien er tussen de groepsbeveiliging en hoofdbeveiliging er een selectiviteit bestaat, veelal wordt hier een factor 1,6 voor benomen (oude stelregel).
Dus de hoofdzekering is 1,6 keer zo groot als de groepzekering, wat je veel ook ziet 16A versus 25A.
zowel de batterij als de PV hebben dus een eigen onafhankelijke zekering van max 16A.
ook bij 3-fase zie je dat een zekering hier veelal 3*16A is.
zolang je daar aan houd maakt het dus bij een 3-fase hoofdaansluiting niet uit waar je de batterij gaat plaatsen mits je rekening houd met de volgende zaken;
  • verdeel zo goed mogelijk de belastingen over de fases (en dan kan dus PV en Batterij elkaar helpen om de belasting aan de hoofdzekering te verkleinen.
  • hou rekening met de gelijkheidsprinciepe (hoeveel en welke verbruikers worden gelijktijdig gebruikt )
(op fase 3 heb je minder verbruik). Ook wil ik je vooral adviseren zonnepanelen en batterijen elk op een eigen groep zetten ihkv blikseminslag/brand/werkzaamheden, niet en batterijen en zonnepanelen op 1 groep.
ook in Nederland is het verplicht om de PV op een eigen groep te zetten, en dat heb je dus ook bij een batterij, daardoor kan het al niet zijn dat beide op één groep kunnen, wel kun je dus deze op de zelfde fase zetten.
In duitsland is het overigens verplicht je meterkast te labelen in geval van batterijen en zonnepanelen, MOETEN ze op specifieke, eigen groep(en) zitten (voorheen enkel boven 800W, nu bij nieuwe aanleg altijd).
Het verbruik wordt over de fasen als geheel gezien, 1kw leveren op fase 1, 2kw afnemen op fase 2 en 1 kw leveren op fase 3 is netto 0 verbruik.
Kdb_9 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:40:
@mrme12345 Ik ben de reviews op jullie website aan het doornemen. Waar moet ik volgens jullie nu specifiek op letten als ik zoek naar een kwalitatieve plug-and-play batterij? Welke specs maken het verschil?

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met toekomstige ontwikkelingen. Is het slim om nu al in te stappen, of kan ik beter even afwachten zodat mijn aankoop echt futureproof is?

"hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?"
@Jan-tweak ik zag MyGrid wel op de lijst van Synergrid staan.
kijk, dan is het goed, hier op tweakers kwamen namelijk wel eens Belgen langs die in Nederland of Duitsland een batterij gekocht hadden en dan pas er achter kwamen dat deze door Synergrid nog helemaal niet was toegelaten. Dan baal je toch best enorm, daarom die info. d:)b
Kdb_9 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:18:
Dat de markt niet stilstaat en futureproofing lastig te voorspellen is, begrijp ik. Ik dropte de vraag gewoon voor het geval iemand hier een antwoord op wist.

Wie weet zit er hier toevallig iemand met een glazen bol thuis, of is er iemand die de markt en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt en mogelijk een voorgevoel of "inside" informatie had over naderende veranderingen. :P

Als er op korte termijn toch geen gigantische marktverschuivingen, nieuwe wetten of uitzonderlijke technologische doorbraken worden verwacht, ga ik gewoon op mijn gemak nu bestellen.

Bedankt in elk geval nog eens aan iedereen voor de bijdragen en hulp bij het wegwijs maken!
kleine toevoeging op de andere posts ( mn die van @mrme12345 was top, kijk naast een batterij ook eens naar je energiecontrract, juist de juiste keuze bv een dynamisch contract in combinatie met PV en een thuisbatterij is vaak een gouden combinatie. Terwijl je (zo ver je nog gas hebt) gas weer beter bij een vast contract kunt afsluiten, en dat is totaal geen probleem, je kunt deze namelijk net no eenvoudig gewoon apart gaan afsluiten enzelfs bij andere aanbieders en zelfs dus met andere looptijden.

  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
mrme12345 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:38:
[...]
Vlak daaronder: Jackery, Indevolt, Hyxi, Ecoflow. Allemaal prima batterijen, maar wel net wat minder dan Anker SOLIX (de Max AC of de 4 E5000 pro) of Zendure (Mix AC of de 2400 AC+ of Pro).

En als je alleen naar de prijs wil kijken: Marstek of Lunergy. Zeer goedkoop, maar software minder en veiligheidsvoorzieningen ook beperkt.
Gezien de huidige problemen met Zendure ivm gesmolten connectors bij vele en de afhandeling hiervan (piep-methode) zou ik Zendure toch niet veiliger als Marstek bestempelen. Hardwarematig zit het in dezelfde klasse als Marstek voor mij. De software zijde is wel stukken beter, maar of het die premium prijs waard is moet ieder voor zicht beslissen.

[ Voor 14% gewijzigd door Avenger 2.0 op 30-05-2026 11:42 ]


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Gezien de huidige problemen met Zendure ivm gesmolten connectors bij vele en de afhandeling hiervan (piep-methode) zou ik Zendure toch niet veiliger als Marstek bestempelen. Hardwarematig zit het in dezelfde klasse als Marstek voor mij. De software zijde is wel stukken beter, maar of het die premium prijs waard is moet ieder voor zicht beslissen.
Kleine nuance is ook wel op zijn plek hier want het betreft steeds één bepaald type en uiteindelijk hebben deze batterijen fysiek wel extra veiligheidscomponenten die Marstek niet ingebouwd heeft zoals de aerosol brandblusser.
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Gezien de huidige problemen met Zendure ivm gesmolten connectors bij vele en de afhandeling hiervan (piep-methode) zou ik Zendure toch niet veiliger als Marstek bestempelen. Hardwarematig zit het in dezelfde klasse als Marstek voor mij. De software zijde is wel stukken beter, maar of het die premium prijs waard is moet ieder voor zicht beslissen.
Zendure is hiermee bezig om de echte oorzaak van dit probleem te achterhalen en ja dat kost tijd en blijkbaar is dit ook bij slechts een model ,namelijk de SF 2400 AC en de hierbij behoorende AB3000X batterij module het geval, overige modellen van Zendure hebben dit probleem dus niet, dus vind ik je stelling een beetje te algemeen.
Overigens is Zendure bezig om de schadegevallen af te wikkelen en bepaalde mensen hebben zelfs een ander type als vervanging ontvangen.
Zolang de echte oorzaak nog niet bekend is heeft een terugroep actie ook weinig zin, bv mijn eigen SF 2400 Ac heeft op dit moment nergens last van. Dat dit verveldend is ben ik helemaal met je eens, maar een vergelijk met Marstek gaat mij te ver.

  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:37
Hallo allemaal, nog bedankt voor het antoord geven op mijn vragen afgelopen week (@Jan-tweak @ZuinigeRijder @tweazer).
Ik heb 1 vervolgvraag, om een betere keuze te kunnen maken in welk type Zendure ik batterij ik zou willen aanschaffen.
Mn use-case is gewoonweg nul op de meter, in ieder geval efficienter gebruikmaken van mijn opgewekte stroom via mn zonnepanelen. Ik vermoed ergens uit te komen op een 5kWh batterij, omdat ik tussen de 5-7 verbruik heb vanaf de grid per dag. De komende maanden ga ik dit gemiddelde nog verder meten via home assistant & een gekoppelde p1 meter.

Ik hoef de batterij niet perse 'terug te verdienen' want zie het ook een beetje als hobby, maar een echt off grid opstelling is dan weer te kostbaar. Het hebben van een nood-stroom aansluiting (om een stekkerdoos in te prikken) is hopelijk genoeg om x dagen te overbruggen voor een koelkastje enz.
Nu speel ik met het idee om de Solar Flow 2400 Pro aan te schaffen met het oog op het aanwezig zijn van vier MPTT ingangen, waarbij ik dan als nood een los paneel tot mijn beschikking heb. Mocht het ooit gebeuren dat we X dagen zonder stroom zitten kan ik dit lospaneel van de zolder plukken, aansluiten op de Pro zodat ik toch een 'beetje vooruit kan'.

Hoe denken jullie hierover? Iemand dezelfde keuze gemaakt... of?
Gewoonweg benieuwd in mijn zoektocht naar een batterij :)

  • PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:26
Voor wie het boeit: heb op basis van mijn energieverbruik (afname en teruglevering) van de laatste 3 jaar (dagtotalen, geen kwartier) een ruwe analyse gemaakt of een thuisbatterij met de gedaalde prijzen en de huidige tarieven (heffingen en taksen reverse per kwh meegerekend) zou lonen.

Voor mij zou het kantelpunt(sweetspot) in de buurt van de 5kwh liggen, daarboven is er in afschrijving geen toegenomen winst meer. (Het is en blijft natuurlijk een benadering)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUSaMold3mFrWxMVcmRw0duq_0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZnUOG8M76EXyaiujT45Rb7y.jpg?f=fotoalbum_large

  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@fissa Ik heb 2x Solarflow 800 Plus gekozen, bijna 4 kWh opslag, 2x MPPT (2x750W), 1600 Watt (2x800W) ontladen, maar géén nood stroom aansluiting, samen voor 900 euro gekocht (incl. BTW). Zitten samen op één aparte groep in de garage. Mijn sluipverbruik is ongeveer 165 Watt + avond gebruik, maar krijg deze met NOM niet leeg. Soms doe ik dan maar 1 uurtje onladen om 20:00 uur of 21:00 uur voor teruglevering vergoeding. Ik kan ook mijn IONIQ 5 V2L gebruiken, wanneer het nodig is, bij stroomuitval, om bijvoorbeeld de diepvries te voeden. Maar hoe vaak zal dit voorkomen?
Ik vermoed ergens uit te komen op een 5kWh batterij, omdat ik tussen de 5-7 verbruik heb vanaf de grid per dag
Je moet alleen naar avond en nachtverbruik kijken. Ik krijg de batterij op dit moment niet leeg van avond tot in de morgen. En deze wordt overdag met zonnestroom geladen. En hoe erg is het om uiteindelijk 1 kWh uit het net te trekken, wanneer het sluipverbruik net te hoog is? Is dat een meerprijs van een batterij waard? Of gewoon die paar cent betalen dan.

In de winter is het anders, natuurlijk. Dan zullen de dynamische prijzen 's nachts juist lager zijn, dan kun je de batterijen dan laden.

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35
Bedenk dat je naast nom waar je kijkt naar de eigen gebruik (naast je zonnepanelen) je ook kan denken aan in de winter goedkoop inkopen van je dagverbruik om de kostprijs te verlagen met een dynamisch contract. Dan heb je meestal maar iets meer capaciteit nodig.

  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Leuk topic. Mag ik wat vragen?

Ik heb nog een vast contract tot juni 2027. Ik kan nu de early bird actie gebruiken bij Anker voor de Solix Max ac. Ik zou deze kopen voor 3800 euro, daarnaast nog de Anker laadpaal zodat alles elkaar goed begrijpt. Ik heb dan een plugin batterij met 14 kW capaciteit met een eigen verbruik van rond de 6000 kWh (excl. Ev's) en jaar opwek van rond de 13.000 kWh (I know..., was enthousiast!). Ik heb geen gas, alleen 5 airco's, wp boiler, etc. Ik had 3 wcd laten aanleggen op elk een eigen groep en fase omdat ik 3 Marsteks wilde kopen. Na het lezen en volgen vh topic vind ik de software, wifi etc. bni te onbetrouwbaar en wil nu voor Anker gaan. Ik zou deze accu op 1 wcd aansluiten en begrenzen op 2200b of 2000 watt voor de veiligheid. Plaatsing in mijn trapkast.

Mijn vraag 1: is 14 kW passend, ongeveer? Ik zou dan van maart tot en met oktober veelal zelfvoorzienend zijn. Vraag 2: kan ik beter wachten? Ik zou de batterij pas gaan gebruiken vanaf maart of juli volgend jaar. Maar mijn gevoel zegt dat dit een goede prijs is... Laatste vraag 3: is dit een slimme opzet of kan ik beter 3 kleinere batterijen kopen op elk hun eigen fase en groep zoals eerst bedacht? Zoals bijvoorbeeld 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+?

Over een paar jaar zou ik verhuizen en dan wil ik alles meenemen en dan vast laten aansluiten direct in mijn meterkast. Is dit alles en doordacht idee of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door martinenjohn op 31-05-2026 12:47 ]


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:37
martinenjohn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:35:
Leuk topic. Mag ik wat vragen?

Ik heb nog een vast contract tot juni 2027. Ik kan nu de early bird actie gebruiken bij Anker voor de Solix Max ac. Ik zou deze kopen voor 3800 euro, daarnaast nog de Anker laadpaal zodat alles elkaar goed begrijpt. Ik heb dan een plugin batterij met 14 kW capaciteit met een eigen verbruik van rond de 6000 kWh (excl. Ev's) en jaar opwek van rond de 13.000 kWh (I know..., was enthousiast!). Ik heb geen gas, alleen 5 airco's, wp boiler, etc. Ik had 3 wcd laten aanleggen op elk een eigen groep en fase omdat ik 3 Marsteks wilde kopen. Na het lezen en volgen vh topic vind ik de software, wifi etc. bni te onbetrouwbaar en wil nu voor Anker gaan. Ik zou deze accu op 1 wcd aansluiten en begrenzen op 2200b of 2000 watt voor de veiligheid. Plaatsing in mijn trapkast.

Mijn vraag 1: is 14 kW passend, ongeveer? Ik zou dan van maart tot en met oktober veelal zelfvoorzienend zijn. Vraag 2: kan ik beter wachten? Ik zou de batterij pas gaan gebruiken vanaf maart of juli volgend jaar. Maar mijn gevoel zegt dat dit een goede prijs is... Laatste vraag 3: is dit een slimme opzet of kan ik beter 3 kleinere batterijen kopen op elk hun eigen fase en groep zoals eerst bedacht? Zoals bijvoorbeeld 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+?

Over een paar jaar zou ik verhuizen en dan wil ik alles meenemen en dan vast laten aansluiten direct in mijn meterkast. Is dit alles en doordacht idee of mis ik iets?
Ik ben geen expert, maar mij ook al even aan het inlezen/voorbereiden. Als 1 batterij wil laten laden of onladen op 2000 watt, moet je hem voor de veiligheid direct aansluiten op een B16 automaat en op een eigen groep hebben.

  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Heb ik!

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35
martinenjohn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:35:
Leuk topic. Mag ik wat vragen?

Ik heb nog een vast contract tot juni 2027. Ik kan nu de early bird actie gebruiken bij Anker voor de Solix Max ac. Ik zou deze kopen voor 3800 euro, daarnaast nog de Anker laadpaal zodat alles elkaar goed begrijpt. Ik heb dan een plugin batterij met 14 kW capaciteit met een eigen verbruik van rond de 6000 kWh (excl. Ev's) en jaar opwek van rond de 13.000 kWh (I know..., was enthousiast!). Ik heb geen gas, alleen 5 airco's, wp boiler, etc. Ik had 3 wcd laten aanleggen op elk een eigen groep en fase omdat ik 3 Marsteks wilde kopen. Na het lezen en volgen vh topic vind ik de software, wifi etc. bni te onbetrouwbaar en wil nu voor Anker gaan. Ik zou deze accu op 1 wcd aansluiten en begrenzen op 2200b of 2000 watt voor de veiligheid. Plaatsing in mijn trapkast.

Mijn vraag 1: is 14 kW passend, ongeveer? Ik zou dan van maart tot en met oktober veelal zelfvoorzienend zijn. Vraag 2: kan ik beter wachten? Ik zou de batterij pas gaan gebruiken vanaf maart of juli volgend jaar. Maar mijn gevoel zegt dat dit een goede prijs is... Laatste vraag 3: is dit een slimme opzet of kan ik beter 3 kleinere batterijen kopen op elk hun eigen fase en groep zoals eerst bedacht? Zoals bijvoorbeeld 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+?

Over een paar jaar zou ik verhuizen en dan wil ik alles meenemen en dan vast laten aansluiten direct in mijn meterkast. Is dit alles en doordacht idee of mis ik iets?
Je vaste contract zegt niet zoveel, heb je al teruglever kosten waardoor je niet veel terug krijgt? En daarnaast vervalt het salderen per 1 januari en wil je los van welk contract dan ook zoveel mogelijk zelf gebruiken. Belangrijk is dus om te weten wat je dag gebruik is, zowel met panelen in de zomer als in de winter als je panelen niet veel opbrengen. In de zomer kan je dan opslaan wat je op pieken en in de nacht nodig hebt en in de winter kan je op het goedkoopste moment laden (dynamisch contract) en daar de hele dag op draaien.

  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Ja ik heb geen terugleverkosten tot 1 juli volgend jaar omdat dat in mijn contract staat die ik nu heb. Volgens mij krijg ik tot 1 juli 11,5 cent per teruggeleverde kilowatt. Dus voor mij lijkt het tot 1 juli niet slim om iets aan mijn contract te veranderen denk ik?

Alleen ik zou graag nu al de Solix kopen omdat ik prijs verhogingen wil voorkomen en ik het leuk vind om hem lekker alvast in huis te hebben. Vraag me alleen af of ik niet beter zou wachten omdat er misschien een nog beter apparaat op de markt komt omdat die markt juist nu zo in beweging is....

  • Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:05
martinenjohn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:23:
Ja ik heb geen terugleverkosten tot 1 juli volgend jaar omdat dat in mijn contract staat die ik nu heb. Volgens mij krijg ik tot 1 juli 11,5 cent per teruggeleverde kilowatt. Dus voor mij lijkt het tot 1 juli niet slim om iets aan mijn contract te veranderen denk ik?

Alleen ik zou graag nu al de Solix kopen omdat ik prijs verhogingen wil voorkomen en ik het leuk vind om hem lekker alvast in huis te hebben. Vraag me alleen af of ik niet beter zou wachten omdat er misschien een nog beter apparaat op de markt komt omdat die markt juist nu zo in beweging is....
Beëindiging van de salderingsregeling is wettelijk opgelegd, de energieleveranciers mogen dan ook de nog lopende, meest oudere, contracten in dat opzicht aanpassen per 1 januari 2027, zonder mogelijkheid het contract te beëindigen vanuit de gebruiker, Toch zijn er blijkbaar juridische haken en ogen. Twijfels hierover!

Zelf loopt mijn contract ook tot 30 juni 2027, zonder clausule, maar ga ervan uit dat mijn leverancier stopt met de salderingsregeling, Zien we daarna wel wat we gaan doen. Misschien bieden ze een aantrekkelijk nieuw contract aan per 1 januari 2027, en/of een forse korting op een thuisaccu. Ik blijf dromen.

Toch lijkt mij een goede voorbereiding op einde salderingsregeling nu al een prima plan. Zo kan ik zomaar besluiten binnenkort een thuisbatterij aan te schaffen bij een niet te versmaden actie.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
De salderingsregeling stopt en ook bij alle lopende contracten. Dat houd in dat je 0,3 cent per kWh krijgt of zo. Ik durf niet te zeggen of er prijsverhogingen gaan komen, sommigen onder ons claimen een verdere daling omdat dit de trend is maar met die geopolitieke verhoudingen van vandaag kan je daar weinig over zeggen.

Waar ik eerder op aan sla is je plaatsing. Een trapkast is niet de beste plek, je zit met je vluchtroute in het geval van een brand. Nu is de kans op een brand door een LFP batterij klein maar niet 0.

14Kw is wel veel, om je batterij een beetje rendabel te houden moet je niet elke dag een 60 a 70 procent overhouden om dan maar een klein beetje te kunnen laden. Daarnaast heb je het over 2000 Watt laden/ontladen op een wcd. Nu wordt de wcd afgeraden boven de 800 Watt, zonder verdere discussies aan te zwengelen. Maak gewoon een vaste aansluiting want je behoudt je garantie.

De fase verdeling maakt eigenlijk niet uit. In het kader van groen en duurzaam is het mooi om per fase te meten en terug te leveren maar als je op fase 1 verbruikt en fase 3 teruglevert saldeert de meter dit naar 0.

[ Voor 36% gewijzigd door AquilaXL op 31-05-2026 19:24 ]


  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Een elektricien kost geld en nou is dat zeker niet het belangrijkste maar ik lees overal dat 2kw "gewoon" door een stopcontact kan, veilig. Is dat niet zo dan? Het stopcontact is net fris aangelegd op een eigen groep. Een trapkast wordt te warm bedoel je? Mijn meterkast staat in de gang, is ook niet echt handig dan voor wat betreft de vluchtroute. Ik denk dat een brandende plugin batterij nergens handig is. In de trapkast kan ik achter eruit, op alle verdiepingen, dat gevaar zie ik niet. Gekoppelde rookmelders natuurlijk aanwezig. Er zit in de trapkast een klein roostertje aan de onderkant waar warmte uit kan, eventueel zet ik er een ventilatortje bij, staat ie bij jullie allemaal in de plugin-batterij-opslagplaats? Er bestaat niet echt een ideale plek toch?

[ Voor 56% gewijzigd door martinenjohn op 31-05-2026 19:49 ]


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:07
martinenjohn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:45:
Een elektricien kost geld en nou is dat zeker niet het belangrijkste maar ik lees overal dat 2kw "gewoon" door een stopcontact kan, veilig. Is dat niet zo dan? Het stopcontact is net fris aangelegd op een eigen groep. Een trapkast wordt te warm bedoel je? Mijn meterkast staat in de gang, is ook niet echt handig dan voor wat betreft de vluchtroute. Ik denk dat een brandende plugin batterij nergens handig is. In de trapkast kan ik achter eruit, op alle verdiepingen, dat gevaar zie ik niet. Gekoppelde rookmelders natuurlijk aanwezig. Er zit in de trapkast een klein roostertje aan de onderkant waar warmte uit kan, eventueel zet ik er een ventilatortje bij, staat ie bij jullie allemaal in de plugin-batterij-opslagplaats? Er bestaat niet echt een ideale plek toch?
Meer trapkast als zijnde vluchtroute maar als je ook via achter kan dan snap ik de overweging. Ik heb ervoor gekozen om ze überhaupt niet in huis te plaatsen maar in de schuur achterin me tuin.

De "2 kw over een wcd kan gewoon" zijn de meningen over verdeeld en wordt afgeraden door fabrikanten maar je bent zeker niet de eerste die het op die manier zou aansluiten.

  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Ik heb echt net een nieuw stopcontact op een eigen groep laten aansluiten, dus met 2000 of 2200 watt max vertrouw ik dat wel. Een directe kabel naar mijn meterkast kan ook maar mijn oude elektricien stond daar niet achter en wilde die niet doen. Dus tja.... Ik ga hem denk ik maar gewoon kopen en dan icm ee Anker laadpaal heb ik dan alles bij 1 fabrikant en app en dan heb ik mijn best gedaan. Hopelijk doe ik alles netjes en goed. Bedankt voor het meedenken.

Ohja, heb ook airco in de gang dus het word niet superwarm daar!

[ Voor 6% gewijzigd door martinenjohn op 31-05-2026 20:18 ]


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
martinenjohn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:45:
Een elektricien kost geld en nou is dat zeker niet het belangrijkste maar ik lees overal dat 2kw "gewoon" door een stopcontact kan, veilig. Is dat niet zo dan? Het stopcontact is net fris aangelegd op een eigen groep. Een trapkast wordt te warm bedoel je? Mijn meterkast staat in de gang, is ook niet echt handig dan voor wat betreft de vluchtroute. Ik denk dat een brandende plugin batterij nergens handig is. In de trapkast kan ik achter eruit, op alle verdiepingen, dat gevaar zie ik niet. Gekoppelde rookmelders natuurlijk aanwezig. Er zit in de trapkast een klein roostertje aan de onderkant waar warmte uit kan, eventueel zet ik er een ventilatortje bij, staat ie bij jullie allemaal in de plugin-batterij-opslagplaats? Er bestaat niet echt een ideale plek toch?
Ik zou sowieso een vaste aansluiting nemen met zulke stromen. Zekere voor het onzekere. Maar goed ik kan m'n eigen meterkast aanpassen dus dat maakt het wat makkelijker.
Heb je de Zendure Solarflow 4000 Mix AC+ / Pro gezien. 8 kWh accu en 5 kW (bidirectioneel?) op een aparte PV-poort. Kan ik in noodgevallen m'n Enphase systeem hier op aansluiten. Zat ik al maanden op te broeden wat te doen als de netspanning lange tijd uitvalt en toch de zonnepanelen werkend te krijgen. Geduld wordt beloond.
Ze hebben nu een introcuctie aanbieding als je er 2 neemt. Dan krijg je er de Powerhub gratis bij. Schijnt een ATS in te zitten. Mooi alternatief voor een Victron systeem.

En als je gaat verhuizen koppel je toch gewoon alles los?

  • sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:37
AquilaXL schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Meer trapkast als zijnde vluchtroute maar als je ook via achter kan dan snap ik de overweging. Ik heb ervoor gekozen om ze überhaupt niet in huis te plaatsen maar in de schuur achterin me tuin.

De "2 kw over een wcd kan gewoon" zijn de meningen over verdeeld en wordt afgeraden door fabrikanten maar je bent zeker niet de eerste die het op die manier zou aansluiten.
2kW moet kunnen. Anders kan iedereen wel stoppen met het gourmetten 😂

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables


  • Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:21
GJzon schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Ik zou sowieso een vaste aansluiting nemen met zulke stromen. Zekere voor het onzekere. Maar goed ik kan m'n eigen meterkast aanpassen dus dat maakt het wat makkelijker.
Heb je de Zendure Solarflow 4000 Mix AC+ / Pro gezien. 8 kW en 3500 W bidirectioneel op een aparte PV-poort. Kan ik in noodgevallen m'n Enphase systeem hier op aansluiten. Zat ik al maanden op te broeden wat te doen als de netspanning lange tijd uitvalt en toch de zonnepanelen werkend te krijgen. Geduld wordt beloond.
Ze hebben nu een introcuctie aanbieding als je er 2 neemt. Dan krijg je er de Powerhub gratis bij. Schijnt een ATS in te zitten. Mooi alternatief voor een Victron systeem.

En als je gaat verhuizen koppel je toch gewoon alles los?
hoe werkt het aansluiten van zo'n hub? Wat houdt dat in?

Ik ben naar dezelfde optie aan het kijken. Om de DC er rechtstreeks op te krijgen moet die eigenlijk wel op zolder.. Los van alle veiligheidsvragen..hoe krijg je dit ding van 80 kilo boven?

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
Evo X schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:50:
[...]

hoe werkt het aansluiten van zo'n hub? Wat houdt dat in?

Ik ben naar dezelfde optie aan het kijken. Om de DC er rechtstreeks op te krijgen moet die eigenlijk wel op zolder.. Los van alle veiligheidsvragen..hoe krijg je dit ding van 80 kilo boven?
Wat ik zo gezien heb, sluit je een kabel aan vanaf de hoofdschakelaar naar de hub. Vanaf de hub gaat er een kabel terug naar de groepenkast naar je gebruikersgroepen.

In geval van netuitval schakelt het ding over op noodstroom. En je kunt er van alles aan hangen.
Heb net nog even gezocht en kwam dit YT tegen: Zendure Powerhub YT
En hier wat andere info: Powerhub info
Powerhub info IOTDomotica.nl

P.S. Je kunt ook de kabels naar beneden brengen....en anders een paar sterke jongens vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door GJzon op 31-05-2026 21:08 ]

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: