• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03

JT

VETAK y0

Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.

De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.

Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 06-05-2026 19:18 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16:
Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.
De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.

Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

• JT

JT

VETAK y0

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:39:
[...]
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.

[...]
Worden ip65 batterijen die sowieso onder een afdak komen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19
Niets let je om de batterijen te graveren met je telefoonnummer/postcode/lelijk te maken. Tenzij voor 'eigen gebruik' maakt het de accus minder aantrekkelijk voor heling/wederverkoop... Als het een te lassen casing is zou je de set ook aan elkaar kunnen lassen. Met extra aarding en een absurd (totaal) gewicht wordt de setup veiliger en immobieler ...

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39
JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16: Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.
Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• JT

JT

VETAK y0

BarryS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.
Ik kan mij zo voorstellen van wel omdat er ook 0 luchtbeweging is. 35+ graden, 7200w aan omvormers, geen bewegende lucht en geen warmte-afvoer lijkt mij net niet de perfecte situatie :P

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 07-05-2026 23:03 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: