• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:47

JT

VETAK y0

Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.

De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.

Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 06-05-2026 19:18 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16:
Zijn er mensen die hun accu buiten hebben staan en maatregelen hebben genomen tegen diefstal? De achterkant van ons erf in een nieuwbouwwijk is open. De elektrisch makkelijkste optie is om hem bij de ev-lader aan te sluiten met een onderverdeelkast. Daar ligt al 3fase. De accu staat dan echter 3 a 4 meter van de straat. Nu heb ik wel een constructie bedacht om te maken maar dat gaat goed tijd kosten. En het is ruimtelijk misschien niet de handigste plek.
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.
De enige andere optie waarbij die niet lang in de zon staat is aan de zijkant van het huis, waar een poort zit die op slot kan. Je kunt er nog wel bij vanaf de achterkant van het erf maar het staat niet in het zicht en je komt er niet weg als je betrapt wordt - wat risicovoller voor een dief dus. Ik moet echter wel op de een of andere manier vanuit de kruipruimte een gat voor een loze leiding maken van ruim een meter lang, door de fundering van het huis en dan puinfundering. En dan ook alles laten aansluiten bij de meterkast.

Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.

• JT

JT

VETAK y0

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:39:
[...]
hangt af welke IP klasse jouw thuis-batterij is, vaak moet deze namelijk wel tegen zonnestraling worden beschermd (kan dus te warm worden, vinden de batterij-cellen niet leuk.
In de handleiding staat veelal dat deze onder een afdak zou moeten staan.

[...]
Worden ip65 batterijen die sowieso onder een afdak komen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:00
Niets let je om de batterijen te graveren met je telefoonnummer/postcode/lelijk te maken. Tenzij voor 'eigen gebruik' maakt het de accus minder aantrekkelijk voor heling/wederverkoop... Als het een te lassen casing is zou je de set ook aan elkaar kunnen lassen. Met extra aarding en een absurd (totaal) gewicht wordt de setup veiliger en immobieler ...

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:08
JT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:16: Schuur is geen optie. Die wordt in de zomer 35+ graden. En er is geen ruimte voor een tuinhuisje met normale deur waar een goed slot in kan. Van die kisten voor in de tuin breek je ook zo open.
Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• JT

JT

VETAK y0

BarryS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Maar is 35+ graden een probleem dan? Als ik kijk naar de specs van mijn batterij dan heeft deze een gebruiks range van -10 graden tot 60 graden. Is het niet zo dat met de LiFePo4 batterijen 35 graden geen probleem is.
Ik kan mij zo voorstellen van wel omdat er ook 0 luchtbeweging is. 35+ graden, 7200w aan omvormers, geen bewegende lucht en geen warmte-afvoer lijkt mij net niet de perfecte situatie :P

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 07-05-2026 23:03 ]

Ecodan warmtepomp

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01:01
JT schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Ik kan mij zo voorstellen van wel omdat er ook 0 luchtbeweging is. 35+ graden, 7200w aan omvormers, geen bewegende lucht en geen warmte-afvoer lijkt mij net niet de perfecte situatie :P
snap ik, maar bewegende lucht is natuurlijk makkelijk te maken.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• JT

JT

VETAK y0

Tiesert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Dat is zeker waar. Alleen blijft die warmte dan nog steeds hangen in een schuurtje van 4,5m2. Dat is toch net anders dan 35 graden en buiten, waar de extra warmte echt verdwijnt.

Ecodan warmtepomp

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:08
Tiesert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Ik heb een Sunpura S2400 setup deze zijn actief gekoeld. Dus dat creëert wel bewegende lucht over de koelvinnen. Dus zou dan goed moeten gaan in de schuur.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 27-05 11:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CugVtV1WQ4KWsYs2YGBPT52xLJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atJV54ehdo4bmFOEZKWoYiIX.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke resultaten met de batterijen. Het sturen van de zonnepanelen omvormer werkt perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 10-05-2026 10:24 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Patko
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-05 19:27
Wij zijn in het bezit van een Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij maar willen het vermogen vergroten. Dat zouden wij het liefst willen doen met een (compactere) stekkerbatterij. Nou vragen wij ons af of deze type batterijen te combineren zijn of dat ze elkaar in de weg gaan zitten met laden en ontladen.

Voor de Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij is een aparte groep aangemaakt...

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:40
Patko schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:00:
Wij zijn in het bezit van een Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij maar willen het vermogen vergroten. Dat zouden wij het liefst willen doen met een (compactere) stekkerbatterij. Nou vragen wij ons af of deze type batterijen te combineren zijn of dat ze elkaar in de weg gaan zitten met laden en ontladen.

Voor de Enphase IQ Battery 3T thuisbatterij is een aparte groep aangemaakt...
Dit kan enkel als je ze gaat automatiseren middels Home Assistant of Homey. Gewoon een losse set van een ander merk gaat meestal niet werken als je de batterij via de eigen app aanstuurt En er geen omkijken naar wilt hebben.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-05 19:26
Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2

Hier een stukje uit de Marstek TS :

⚡ 800 W vs 2.500 W ontlading — waarom een aparte groep?

Dit onderwerp leidt regelmatig tot discussie. Hieronder een technische onderbouwing.

De zekeringen in je meterkast beschermen niet je apparaten, maar je bekabeling. Ze voorkomen dat te veel stroom door de draden loopt en zorgen dat deze niet oververhit raken of brand veroorzaken.

Normaal komt stroom uit het net → door de zekering → naar de groep. De zekering bewaakt alles wat door die ene draad gaat.

Voeg je een batterij toe, dan verandert dat principe. Bij laden gedraagt de batterij zich als een normaal apparaat: stroom loopt via de zekering — geen probleem. Bij ontladen stuurt de batterij stroom rechtstreeks terug de groep in, naast de netvoeding, zonder dat die extra stroom door de zekering loopt. De zekering "ziet" die batterijstroom niet en kan dus niet correct beveiligen.

Bij 800 W ontlading blijft de extra belasting nog binnen veilige thermische marges van een standaardgroep (~3.680 W max). Bij 2.000–2.500 W kan de totale stroombelasting in de kabel flink hoger uitvallen dan waarvoor deze ontworpen zijn, terwijl de zekering dat niet volledig bewaakt — met risico op oververhitting.

Conclusie:bij >800 W ontlading moet de batterij op een aparte 16A-groep zonder andere verbruikers. Dan heeft hij een eigen zekering en wordt alle stroom correct bewaakt.

💡 Uitgebreidere uitleg:klimaatproductenkiezen.eu
SituatieMax. ontladingVereiste aansluiting
Stopcontact op bestaande groep800 WStandaard stopcontact
Aparte 16A-groep2.500 WEigen zekering, geen andere verbruikers
2 batterijen, aparte groepen5.000 WElke batterij eigen groep
Mix (1 bestaand + 1 apart)800 + 2.500 = 3.300 WCombinatie mogelijk

[ Voor 198% gewijzigd door SatScan op 14-05-2026 09:18 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:12

Sleepyhead

Sleepy as always....

Weer een merk dat de Nederlandse markt betreedt: Bluetti heeft gisteren in Parijs (Salle Gustave Eiffel) de Balco-serie officieel gelanceerd. De vier nieuwe producten met adviesprijzen:

Balco 500: €1.599 (5kWh all-in-one, 800W Schuko / tot 3680W bedraad, 4,3kW PV per unit, max 3 parallel = 15kWh / 11kW)
Balco 260: €849 (combo basis met 2,56kWh LFP, 2400W PV over 4 MPPT 15-60V, 800VA naar het net, IP65, 28kg, Novec 1230 + CO2 brandblussing)
BC 260: €679 (losse 2,56kWh uitbreidingsmodule; tot 5 stuks onder een Balco 260 voor 15,36kWh totaal)
Balco Transfer Hub: €349 (grid-tie controller, 800W uit / 2300W bypass; koppelt elke draagbare powerstation aan het net, werkt ook gedeeltelijk met andere merken)

Wat opviel:

- Bluetti Space is een draadloos netwerk voor maximaal 6 systemen (1 primair + 5 gecoördineerd), met load balancing en SoC-egalisatie over het cluster.
- Officieel ondersteunde slimme meters: Shelly, EverHome en Bluetti's eigen meters. Home Assistant-koppeling vanuit Bluetti.
- Een directe HomeWizard P1-koppeling staat nog niet op de officiële lijst. Heb het bij de Bluetti engineers aangekaart.
- De Balco 500 die op de tafel stond, was een dummy-exemplaar. De Balco 260 was er wel als werkende unit. Het detailspecblad voor de Balco 500 (cyclusduur, gewicht, exact MPPT-aantal) is nog niet gepubliceerd.
- Op het podium ook een MoU getekend met NKON.

Wat Bluetti zelf nog claimt voor de hele serie: 96,1% omzettingsefficiëntie battery-to-inverter, 14,5W AC-idle en 4,5W standby, silicon carbide + LLC resonante converter-topologie, 5 jaar garantie, IP65 over de hele serie, en gebruiksdata die lokaal in Europa wordt opgeslagen.

Benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat werken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3CMdzbMQQsgkR3yQjL7UhspEKc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DGu6NpVXsqBMIOHyCa3a8sfy.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSmub1_IpfhqDI13qt6kR8dKXU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w79tRC45FaOGhNyoAM5PlPQC.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7lQTFzUZSDttJtvsy08UkkXVOI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H5Dr4soQUtreNchr90qKcTAH.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEfWo8Tx7ogh-Ra4LGG0fgzicWA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rvrLUWZygf2bG3NhEjcCotuE.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJXYh3b1esZVI1jp6uMY9kWYpQk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6wJ4EYU4EHJuQbMYNoWNz1xo.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Sc6FxKuDq8vqUgkLU1cjQkLxg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gza0IhaUu5cQBURutR4VkLxt.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt9n0A-lM_iMaCQ5PnpH7FFcSEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ooZpaDLRzwpExvqGazHlQpEs.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om1LEhGorbDwVXcu4YSOGDv49P0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zH9v3tAwi2sDFEE47F0GjROh.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOpxwCyZbI7dqC4CX1wngCQc4C8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zwz5StnFRfiQSVgotYxoythK.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em48lNSIhDsy884hfrWdnUyefgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2x5B6zfhXUz0dklRPSXqSzVd.webp?f=fotoalbum_tile

stekkerdeal.nl

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik ben ook oriënterende op de plugin batterijen markt. In de garage is nu krachtstroom aanwezig, dat gebruik ik niet. Gezien de voordelen van eigen groepen overweeg ik de krachtstroom aansluiting te laten splitsen naar losse groepen (onderverdelen in de garage?). Is dat inderdaad een verstandige en logische keuze met het oog op plaatsing van plugin batterijen?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 14-05-2026 08:59 ]

JBS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:45:
Ik ben ook oriënterende op de plugin batterijen markt. In de garage is nu krachtstroom aanwezig, dat gebruik ik niet. Gezien de voordelen van eigen groepen overweeg ik de krachtstroom aansluiting te laten splitsen naar losse groepen (onderverdelen in de garage?). Is dat inderdaad een verstandige en logische keuze met het oog op plaatsing van plugin batterijen?
kan, echter zou je niet eerst beginnen bij het echte begin, wat wil je cq wat heb je nodig?
dus geef eerst eens aan wat je met een thuis-batterij zou willen?

en, ja, technisch kun je alle kanten op met een 3-fase aansluiting, dus dat zal het probleem niet zo snel worden.

• JBS
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:58:
[...]

kan, echter zou je niet eerst beginnen bij het echte begin, wat wil je cq wat heb je nodig?
dus geef eerst eens aan wat je met een thuis-batterij zou willen?

en, ja, technisch kun je alle kanten op met een 3-fase aansluiting, dus dat zal het probleem niet zo snel worden.
Goed punt. Iets meer context en toelichting:

Ik neig naar de flexibiliteit van stapelbare plugins zoals bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+.

In de garage hangt de omvormer voor de zonnepanelen, een 3-fase SolarEdge uit 2018, wil ik behouden denk ik (en dus niet de panelen direct op de batterij aansluiten). Ik wil graag vrije groepen zodat de plugin(s) optimaal kunnen ontladen, beginnende met één (gestapelde). In principe pas vanaf 2027, maar ik twijfel of ik zo lang kan wachten. Mijn eerste doel is om de eigen PV opbrengst zo optimaal te benutten. Handelen met een dynamisch contract zou misschien een leuke bijkomstigheid zijn, maar is niet m'n eerste prominente doel.

Krachtstroom in de garage is aanwezig omdat de vorige bewoners zware apparatuur gebruikte in de garage. Dat is bij ons niet het geval, vandaar de overweging om die te splitsen naar aparte groepen.

Zou betekenen (gebaseerd op bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+):
  • Groep 1 (3-fase): Hier blijft de SolarEdge omvormer op aangesloten.
  • Groep 2 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L1 voor de eerste Zendure 2400 AC+.
  • Groep 3 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L2 voor de tweede Zendure (optioneel).
  • Groep 4 (1-fase): Apparaten gebruikt in de garage.
JBS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Goed punt. Iets meer context en toelichting:

Ik neig naar de flexibiliteit van stapelbare plugins zoals bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+.

In de garage hangt de omvormer voor de zonnepanelen, een 3-fase SolarEdge uit 2018, wil ik behouden denk ik (en dus niet de panelen direct op de batterij aansluiten). Ik wil graag vrije groepen zodat de plugin(s) optimaal kunnen ontladen, beginnende met één (gestapelde). In principe pas vanaf 2027, maar ik twijfel of ik zo lang kan wachten. Mijn eerste doel is om de eigen PV opbrengst zo optimaal te benutten. Handelen met een dynamisch contract zou misschien een leuke bijkomstigheid zijn, maar is niet m'n eerste prominente doel.
oke, dus in 1ste prio zoveel mogelijk de eigen zonnestroom benutten (in feite zolang als mogelijk op NOM komen).
tip; dan is het wel handig om te weten hoe je dagelijks verbruik is, dus heb je iets zoals een P1 meter van bv Home wizard waar je dat eenvoudig kunt zien?
Krachtstroom in de garage is aanwezig omdat de vorige bewoners zware apparatuur gebruikte in de garage. Dat is bij ons niet het geval, vandaar de overweging om die te splitsen naar aparte groepen.
dat kan prima, heb je een onderverdeling (kleine aparte groepenkast) op die locatie ?
zo niet kan je die redelijk eenvoudig gaan (laten) aanleggen.
Zou betekenen (gebaseerd op bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+):
  • Groep 1 (3-fase): Hier blijft de SolarEdge omvormer op aangesloten.
  • Groep 2 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L1 voor de eerste Zendure 2400 AC+.
  • Groep 3 (1-fase): Een nieuw stopcontact op L2 voor de tweede Zendure (optioneel).
  • Groep 4 (1-fase): Apparaten gebruikt in de garage.
nu is mijn vraag of de beveiliging van de SolarEgde omvormer (3-fase) in de meterkast (groepenkast) van je woning zit of dat je die al in een onderverdeling hebt zitten?

een nieuwe onderverdeling (waarbij ik nu er even van uit ga dat de PV (Solaregde) al in je hoofdgroepenkast is aangesloten er dus zo uit kan komen te zien.

hoofdschakelaar voor je onderverdeling
Groep 2 (1-fase) alamat type B 16A/30mA B-kar. (let op bij Zendure zul je waarschijnlijk een type B nodig hebben ipv de normale standaard type A alamat.
en die dan via een apart WCD (Stopcontact) op deze groep aangesloten
Groep 3 idem als groep 2 voor een tweede Zendure ( waarom zou je dat eigenlijk willen, de Zendure AC 2400 AC plus kun je al uitbreiden tot ruim 16 kWh, je zou ik direct naar de nieuwe Mix 4000 kunnen gaan, is qua prijs denk ik zelfs nog interessanter en die komt standaard al met 8 kWh.
groep 4 alamat type A 16A/30mA B-kar. voor de verlichting en overige WCD voor algemeen gebruik.

• tweazer
Sleepyhead schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:53:
Weer een merk dat de Nederlandse markt betreedt: Bluetti
Ze leveren ook 'zoutbatterijen', die kun je straffeloos diep ontladen en hebben geen temperatuursbeperkingen qua accu (min 60 tot plus 60). Prijs per kWh zal op termijn wezenlijk goedkoper zijn dan LFP (maar nu helaas nog niet). Ik zie zo 123 niet of in die categorie grote/nieuwe modellen zijn aangekondigd.
Bluetti is al jaren actief op de Nederlandse markt, maar ze zien vermoedelijk nu pas het potentieel van deze markt in nu veel andere partijen actief zijn geworden icm einde salderingsregeling. Ze zijn nooit erg happig geweest op daadwerkelijke marketing en PR naast het aanwezig zijn op de noodzakelijke beurzen. Daar hebben ze echt heel veel laten liggen, zonde.

"Zout thuisaccu's" (=natrium-ion) hebben veel potentieel, maar LFP wint het nog steeds. Verwacht pas na 1-1-2028 echte marktontwikkelingen op dat vlak te zien, tot die tijd zijn het vooral experimenten en probeersels.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• JBS
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]
oke, dus in 1ste prio zoveel mogelijk de eigen zonnestroom benutten (in feite zolang als mogelijk op NOM komen).
tip; dan is het wel handig om te weten hoe je dagelijks verbruik is, dus heb je iets zoals een P1 meter van bv Home wizard waar je dat eenvoudig kunt zien?

[...]

dat kan prima, heb je een onderverdeling (kleine aparte groepenkast) op die locatie ?

[...]

nu is mijn vraag of de beveiliging van de SolarEgde omvormer (3-fase) in de meterkast (groepenkast) van je woning zit of dat je die al in een onderverdeling hebt zitten?

een nieuwe onderverdeling (waarbij ik nu er even van uit ga dat de PV (Solaregde) al in je hoofdgroepenkast is aangesloten er dus zo uit kan komen te zien.

Groep 2 (1-fase) alamat type B 16A/30mA B-kar. (let op bij Zendure zul je waarschijnlijk een type B nodig hebben ipv de normale standaard type A alamat.
Groep 3 idem als groep 2 voor een tweede Zendure ( waarom zou je dat eigenlijk willen, de Zendure AC 2400 AC plus kun je al uitbreiden tot ruim 16 kWh, je zou ik direct naar de nieuwe Mix 4000 kunnen gaan, is qua prijs denk ik zelfs nog interessanter en die komt standaard al met 8 kWh.
groep 4 alamat type A 16A/30mA B-kar. voor de verlichting en overige WCD voor algemeen gebruik.
Klopt. Ik lees m'n slimme meter uit met DSMR Reader en simuleer een aantal batterij capaciteiten in Home Assistant. Zo kan ik mooi bepalen wat bepaalde capaciteiten en vermogens in de praktijk kunnen betekenen.

Er is nog geen onderverdeler aanwezig in de garage, dat lijkt me inderdaad de mooiste en beste oplossing om de aanwezige krachtstroom daar te splitsen naar eigen losse groepen. Dank voor je voorstel onderverdeling daarvoor.

Ik dacht aan twee groepen voor twee aparte (stapelbare) batterijen, maar één groep met een SolarFlow 4000 Mix AC+ of Anker SOLIX Solarbank Max AC lijkt inderdaad interessanter. Uitbreidbaar, én meer dan 2400 watt ontladen. Kiezen tussen die twee is wel lastig, maar gelukkig kunnen we nog even salderen (en heb ik een contract zonder terugleverkosten) dus is er geen haast.
knip

[ Voor 99% gewijzigd door geert1992 op 18-05-2026 20:14 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De prijzen per kWh bij thuisaccu's met een stekker voor zgn. "Balkonkraftwerke" duiken onder de € 150,-,
tenminste in Duitsland. Met app sturing € 176/kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 18-05-2026 22:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JBS
  • Niet online

JBS

Het advies om te gaan voor een B20 alamat bij hoog vermogen batterijen neem ik graag ter harte. Dat deze fors duurder zijn las ik ook, tot ik zag dat dat eigenlijk wel mee valt (ja, de adviesprijs is ~140 euro, maar in de praktijk voor < 80 euro te krijgen)? Dubbelcheck: Is dit de/een juiste? Hager Installatieautomaat 20A 3P+N B-kar MBN620E (https://www.sandervunderink.nl/hager-installatieautomaat-20a-3p-n-b-kar-mbn620e.html).

Nee, ik ga dit niet zelf doen, maar was me wat aan het oriënteren op de kosten van de benodigde materialen.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:25
JBS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:42:
Het advies om te gaan voor een B20 alamat bij hoog vermogen batterijen neem ik graag ter harte. Dat deze fors duurder zijn las ik ook, tot ik zag dat dat eigenlijk wel mee valt (ja, de adviesprijs is ~140 euro, maar in de praktijk voor < 80 euro te krijgen)? Dubbelcheck: Is dit de/een juiste? Hager Installatieautomaat 20A 3P+N B-kar MBN620E (https://www.sandervunderink.nl/hager-installatieautomaat-20a-3p-n-b-kar-mbn620e.html).

Nee, ik ga dit niet zelf doen, maar was me wat aan het oriënteren op de kosten van de benodigde materialen.
Hangt er vanaf of je de 3 fase ook echt nodig hebt.

anders deze:

sandervunderink.nl/eaton-aardlekautomaat-b20-1p-n.html?channable=40940b69640036383389&gad_source=1&gad_campaignid=21247015415&gbraid=0AAAAAD-qS32FOATL6DrGDutBoVdzj93ae&gclid=Cj0KCQjwlLDQBhDjARIsAPlIefHQXDRb9B0U_hAIf3w9U1a46bNBJDzaTE_YPrZ3721QMkP8B_Tc1GgaAtPfEALw_wcB

• Vincent90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 21:29
Wij zijn thuis ook op zoek naar een plug-in batterij. Het vervelende is dat wij een Landis+Gyr E350 dsmr 5 meter hebben en ik lees bij de verschillende threads dat daar problemen mee zijn icm een p1 meter.

Zijn er voor zover jullie weten plug-in thuisaccus die goed functioneren met de slimme meter voor nom, zonder HA of homey integratie? Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.

• tweazer
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:27:
Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.
ja hoor, vele types leveren ook vermogensmeters die je (met een ringkernferrule) om je stroomdraden kunt monteren. Algemeen kun je een shelly em3 kopen, o.a. Anker support die. Anker heeft zowel p1 (die dan mogelijk niet werkt) als een losse stroom-/vermogensmeter. In de regio den haag zou ik je kunnen helpen ...

• AquilaXL
Wij zijn thuis ook op zoek naar een plug-in batterij. Het vervelende is dat wij een Landis+Gyr E350 dsmr 5 meter hebben en ik lees bij de verschillende threads dat daar problemen mee zijn icm een p1 meter.

Zijn er voor zover jullie weten plug-in thuisaccus die goed functioneren met de slimme meter voor nom, zonder HA of homey integratie? Bijvoorkeur een met >800 watt vermogen.
Het feit is dat de betreffende meter wel om de seconden meet maar pas om de 10 seconden zijn telegram verstuurd. Er is dus geen mogelijkheid voor een P1 meter om je batterij NOM te houden ongeacht het merk. Om goed NOM te draaien kan je de meter laten vervangen of CT meters toepassen zoals een Shelly of eentje van een merk die bij je batterij hoort. Hoe je het went of keert, je zal wel meer installatiewerk hebben.

Simpel plug en play met een P1 meter kan maar dan moet je de verliezen voor lief nemen.

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:57

Homewizard heeft destijds een firmware update uitgebracht voor hun P1 meter om om te kunnen gaan met deze specifieke slimme meter en hun plugin battery. Die behandelt deze slimme meter dan als een DSMR4 en regelt op 10 seconden updates, dus een langzame NOM regeling maar in ieder geval blijft de regeling dan stabiel.
AquilaXL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Het feit is dat de betreffende meter wel om de seconden meet maar pas om de 10 seconden zijn telegram verstuurd. ....
Eigenlijk net andersom, het probleem is dat die slimme meter wel elke seconde een telegram stuurt, maar de meetwaarde in al die telegrammen maar 1 keer per 10 seconden aanpast, (zie ook eerdere tweaker topics hierover). Hierdoor denkt een standaard NOM regeling zoals bij de meeste leveranciers snel te kunnen regelen op seconde waarden, want er komt immers iedere seconde een telegram binnen. Met als gevolg een instabiele NOM regeling, want de daadwerkelijk meetwaarde in die telegrammen veranderd maar 1 keer per 10 seconden en hij kan dus eigenlijk enkel op 10 seconden waarden regelen met een langzame NOM regeling.

[ Voor 33% gewijzigd door Maarren op 19-05-2026 15:54 ]

• Vincent90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 21:29
Ja precies het probleem is inderdaad dat de accu niet direct feedback krijgt op zijn handelen en daardoor elke keer wisselt van terugleveren en opladen.

CT meters zijn denk ik alleen niet te installeren door een consument toch? Als ik de installatie handleidingen bekijk moet er naast de klemmen ook altijd een draad naar een groep worden verbonden.

Dus eigenlijk is het of de meterkast aanpassen of voor de HomeWizard gaan.

• AquilaXL
Vincent90 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:57:
Ja precies het probleem is inderdaad dat de accu niet direct feedback krijgt op zijn handelen en daardoor elke keer wisselt van terugleveren en opladen.

CT meters zijn denk ik alleen niet te installeren door een consument toch? Als ik de installatie handleidingen bekijk moet er naast de klemmen ook altijd een draad naar een groep worden verbonden.

Dus eigenlijk is het of de meterkast aanpassen of voor de HomeWizard gaan.
Klopt bij CT meters moet je een voeding van een groep afhalen. Minder fancy maar ik heb ze voorbij zien komen is een stekker aan dat ding knopen en in een klein uitbreidingkastje naast de groepenkast plaatsen. Vervolgens dienen de CT klemmen wel in de groepenkast aangebracht te worden maar dat is minder spannend.

• xzrfax
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:31
Dag allemaal

Ik ga een huis grondig renoveren en wil meteen zonnepanelen, een warmtepomp en een batterij voorzien. Alles wordt opnieuw aangelegd, dus ik kan vrij kiezen hoe ik het opbouw. Ik woon in België.

Ik lees hier al een tijdje mee en eerlijk: hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik heb. Er passeren heel veel merken, opties en discussies, en ik krijg er moeilijk een rode draad uit. Daarom een paar vragen aan wie hier al langer mee bezig is - wat zou jij doen indien je van 0 kan beginnen?

1) Plug-in batterij of een echt vast ingebouwd systeem - de flexibiliteit van een plug-in spreekt me aan, de installatie lijkt me eenvoudiger om (deels) zelf te doen, en het lijkt me ook makkelijker om later extra capaciteit bij te plaatsen als dat nodig blijkt. Maar maakt dat het daarom ook de beste keuze? Of zit er een verschil in rendement of gebruiksgemak waardoor een vast systeem in mijn situatie tóch slimmer is?

2) Daarbij aansluitend: zonnepanelen op een eigen omvormer en apart circuit, of de panelen rechtstreeks op de batterij aansluiten (ik heb begrepen dat verschillende batterijen dat ondersteunen)? Wat zijn de praktische verschillen tussen die twee aanpakken, en wat is de verstandigste keuze als je het van nul mag opbouwen?

3) Ik lees ook regelmatig de zorg dat een plug-in batterij "maar" 800W kan teruggeven. Intussen heb ik begrepen dat je dat kan optrekken naar +2000W door de batterij op een aparte groep te zetten. Is het dan zinvol om twee systemen op twee aparte groepen te plaatsen, of dekt één batterij op een eigen groep prima het "normale" gebruik?

4) Tot slot: het stuk slim sturen op stroomprijs. Het idee om automatisch real-time prijzen te volgen en op basis daarvan te laden of te ontladen - en zelfs de installatie tijdelijk plat te leggen wanneer terugleveren geld kost - klinkt op papier ideaal. Maar zijn er systemen die dat écht out of the box goed doen, zonder dat je er zelf constant aan moet sleutelen? Welke dan? Of is het in de praktijk vooral toch zelf in de gaten houden en tweaken?

Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd zie en waar ik rekening mee zou moeten of kunnen houden? Zijn er plaatsen waar ik (buiten dit forum) terecht kan voor kwalitatieve en objectieve info?

Alvast bedankt.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
xzrfax schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:35:
Ik ga een huis grondig renoveren en wil meteen zonnepanelen, een warmtepomp en een batterij voorzien. Alles wordt opnieuw aangelegd, dus ik kan vrij kiezen hoe ik het opbouw. Ik woon in België.
Als je toch alles nieuw gaat plaatsen (en renovatie doet), zou ik persoonlijk niet voor een plugin batterij gaan maar meteen een hybride omvormer met aangekoppelde batterij. Gezien je toch nog een omvormer moet plaatsen zijn installaties met bv een pylontech batterij gekoppeld aan een hybride omvormer niet echt duurder dan een Marstek.

• Kdb_9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 17:53
Ik volg de discussies hier al een tijdje omdat ik onlangs een appartement heb gekocht in Antwerpen. Omdat er nogal veel verschillende opties zijn op de markt, vroeg ik me af of iemand mij kan helpen met mijn situatie.

Het plan is om een balcony solar set te installeren om het basisverbruik te dekken, gecombineerd met een geschikte plug-and-play batterij. Momenteel twijfel ik vooral tussen HomeWizard en Marstek. HomeWizard lijkt softwarematig de stabiele keuze, terwijl Marstek puur op prijs concurreert maar wisselende reviews krijgt.

Is een balcony solar set in deze situatie de meest verstandige route, of raden jullie andere plug-and-play alternatieven aan? Alle hulp en advies om de juiste keuze te maken is welkom.

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 09:46
Kdb_9 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:24:
Is een balcony solar set in deze situatie de meest verstandige route, of raden jullie andere plug-and-play alternatieven aan? Alle hulp en advies om de juiste keuze te maken is welkom.
Ik heb laatst een aanbieding gekocht via een grote 'dagdeal club'. 2x een 450WP panneel met stekker met frame erbij. Ook geschikt als balkon set. En ik moet zeggen dat deze verbazingwekkende resultaten laten zien. Al zal je opbrengst wel wat lager zijn dan een professionele set op je dak hoor. Dus hou daar wel rekening mee.

Ik heb zowel Marsteks als Homewizards. Ik gebruik de Homewizards vooral als 0 op de meter omdat ze daar gewoon heel goed in zijn. Dit is wel afhankelijk van de stabiliteit van je Wifi. De Marsteks gebruik ik voor ruwe opslag omdat ik zelf minder goede ervaringen had met de P1 meter van Marstek en de connectiviteit die echt zeer slecht was. Dus bij mij werkt het alleen stabiel over modbus of LAN.

Overigens zijn beide batterijen goede producten en kan ik ze zeker aanraden. Maar ik zou toch licht de voorkeur hebben voor HomeWizard denk ik als je het niet gaat automatiseren verder. Als je wel wil gaan automatiseren (zelf je teruglever momenten bepalen) dan kan dat niet met HomeWIzard voor zover ik weet. (je kan ze niet handmatig op ontladen zetten)

Maar voor een situatie waar ik gewoon een oplossing zou willen hebben die altijd automatisch werkt zou ik de voorkeur hebben voor de HomeWizard denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsh op 22-05-2026 14:34 ]

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• krone177
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
Beste allemaal,

Al een hele tijd ben ik geïnteresseerd in het ontwerp thuisbatterijen. Het is een markt die zich snel ontwikkelt, de prijzen dalen en de afschaffing van de salderingsregeling komt eraan. Kortom, ik wil wel gaan instappen. Ik ben praktisch niet heel erg handig, maar heb wel voldoende theoretisch begrip van het e.e.a., en ben handig met software (want ICT-er van beroep) Wat is er dan mooier dan iets kopen met een stekker eraan ;-) Zo kwam ik in dit topic uit.

Er ligt een kleine 4000 Wp op het dak met Enphase micro omvormers, en we zijn al heel lang tevreden klant van Zonneplan. Er staat ook een elektrische auto op de oprit. en een electrische motor (!) in de garage. Mijn doel is simpel: groen(er) bezig zijn en een beetje hobbyen. Ik hoef er niet rijk van te worden maar wil ook niet direct duizenden euro's uitgeven. Wat ik echter frustrerend zou vinden is als er bij een langdurige stroomonderbreking (door oorlog, crisis, whatever) er dan drie batterijen (waarvan 2 op wielen) voorhanden zijn, er zonnepanelen op het dak liggen - en ik daar vervolgens precies NIETS aan heb.

Als ik het goed begrijp zijn er inmiddels plugin batterijen met een bidirectionele backup poort. Het plan is simpel: in normale tijden gebruik ik de thuisbatterij precies waar deze voor bedoeld is: inpluggen, set and forget. Komt de nood echter aan de man, dan zet ik de hoofdschakelaar uit en koppel ik de thuisbatterij via de backup poort aan de fase waar de zonnepanelen op zitten. Met een kabel met, u leest het goed, aan elke kant een stekker! Daar hoop ik dan een groot deel van het jaar alsnog, met veel beleid, wat lampjes mee te kunnen laten branden, de koelkast en/of vriezer op temperatuur te houden, de mobiele telefoon mee te laden, etc. Zie het maar als een grote powerbank. Nogmaals, alleen als de nood echt aan de man is. In dat geval is het ook een groot voordeel dat de batterij mee te nemen is.

Wat vinden jullie van dit scenario? Zou het kunnen werken, of zie ik iets belangrijks over het hoofd? En welke batterijen zouden dit kunnen? Het lijkt mij dat bijvoorbeeld de Zendure 2400 AC+ dit zou moeten kunnen.

Alvast dank voor jullie gedachten :-)

• Kdb_9
jaapsh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb zowel Marsteks als Homewizards. Ik gebruik de Homewizards vooral als 0 op de meter omdat ze daar gewoon heel goed in zijn. Dit is wel afhankelijk van de stabiliteit van je Wifi. De Marsteks gebruik ik voor ruwe opslag omdat ik zelf minder goede ervaringen had met de P1 meter van Marstek en de connectiviteit die echt zeer slecht was. Dus bij mij werkt het alleen stabiel over modbus of LAN.

Overigens zijn beide batterijen goede producten en kan ik ze zeker aanraden. Maar ik zou toch licht de voorkeur hebben voor HomeWizard denk ik als je het niet gaat automatiseren verder. Als je wel wil gaan automatiseren (zelf je teruglever momenten bepalen) dan kan dat niet met HomeWIzard voor zover ik weet. (je kan ze niet handmatig op ontladen zetten)

Maar voor een situatie waar ik gewoon een oplossing zou willen hebben die altijd automatisch werkt zou ik de voorkeur hebben voor de HomeWizard denk ik.
De wifi-stabiliteit zal geen probleem zijn; Proximus heeft hier onlangs fiber in de straat aangelegd, dus het netwerk is binnenshuis erg sterk. Ik kan dus aan de slag met HomeWizard.

De lagere prijs van Marstek blijft voor mij wel een belangrijk overwegingspunt en ze hebben ook meer keuze. Maar, als de connectiviteit via wifi daar zo matig is, haak ik waarschijnlijk af. Welk model gebruik jij precies?

Wat betreft het automatiseren: ik ben daar wel in geïnteresseerd. Mocht ik willen automatiseren op basis van dynamische uurtarieven, welke alternatieven zijn er dan nog die dit wél out-of-the-box ondersteunen, buiten Marstek om?

• AquilaXL
Heb je naast dit forum al op de verschillende Vergelijking websites gekeken? Er zijn zoveel merken die tegenwoordig prijs concurrerend zijn en een betere RTE hebben dan een Honewizard en de communicatie issues van een Marstek niet hebben. Daarnaast is Marstek een draak in klantenservice.

Zelf heb ik Zendure en ben daar tevreden over maar heb toen enorm zitten twijfelen over een Indevolt (beide open API en lokaal aan te sturen) denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc. Er zijn een legio aan merken en een website die alles netjes opsommen. De stabiliteit van WiFi heeft niets te maken met je fiber in de straat. Het gaat bij Marstek om de draadloze verbinding, die vertoond veel kuren.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:11
Ik volg al een tijd enige topics van stekker-batterijen, Het valt mij hierbij op dat er nogal verschillende problemen spelen, Voorbeelden zijn : P1 meter niet te koppelen, slechte wifi, matige software , matige NOM ivm trage slimme meter, koppel-stekkker issue, updates die niet lukken, etc,,etc. Ik wil de merken niet specifiek benoemen, elk merk zal vast volop bezig zijn om hun problemen op te lossen

Ik kan op dit moment nog geen beslissing maken. Aangezien mijn groepenkast ( 1 fase ) bijna vol zit, toch maar de overgang naar 3 fase besloten. Besloten om dit voor 1 Juli in gang te zetten zodat ik geen last heb van de toekomstige regeling.( particulieren ook op wachtlijst )

Ik ga er vanuit dat ik dan ook een snelle slimme meter ontvang. Dit uitbbreiding zorgt in ieder geval voor wat meer ruimte in de groepenkast en dat ik wat beter ben voorbereid op de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 24-05-2026 11:13 ]

• AquilaXL
pjotter1965 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:07:
Ik volg al een tijd enige topics van stekker-batterijen, Het valt mij hierbij op dat er nogal verschillende problemen spelen, Voorbeelden zijn : P1 meter niet te koppelen, slechte wifi, matige software , matige NOM ivm trage slimme meter, koppel-stekkker issue, updates die niet lukken, etc,,etc. Ik wil de merken niet specifiek benoemen, elk merk zal vast volop bezig zijn om hun problemen op te lossen

Ik kan op dit moment nog geen beslissing maken. Aangezien mijn groepenkast ( 1 fase ) bijna vol zit, toch maar de overgang naar 3 fase besloten. Besloten om dit voor 1 Juli in gang te zetten zodat ik geen last heb van de toekomstige regeling.( particulieren ook op wachtlijst )

Ik ga er vanuit dat ik dan ook een snelle slimme meter ontvang. Dit uitbbreiding zorgt in ieder geval voor wat meer ruimte in de groepenkast en dat ik wat beter ben voorbereid op de toekomst.
Een trage meter heeft niets met de merken te maken, iedere meter heeft last van DSMR4. Je nieuwe meter zal inderdaad een DSMR5 zijn en werkt gewoon goed met alle P1 meters.

Ik vind het persoonlijk wel grappig dat mensen zich zorgen maken over de toekomstbestendigheid van hun 1 fase woning. Mijn woning is volledig van het gas af met me 35A 1 fase aansluiting. Bedenk wel dat je een 8000+ Watt aansluiting hebt. Uiteraard kan je niet alles klakkeloos aansluiten en heb je wat uitzoekwerk, maar de vermogens voor warmtepompen en dergelijke zijn dusdanig laag tegenwoordig dat dit niet onmogelijk is. Mijn piekvermogen komt eigenlijk nooit boven de 5Kw, dit wordt wel gemeten met een Shelly CT meter en in het uiterste geval grijpt mijn Homey in.

• JBS
  • Niet online

JBS

Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]

[...]

[...]

Ik moet m'n eerste reactie (JBS in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic") herzien denk ik:

De 3-fase SolarEdge PV omvormer zit ook in de garage en zal dus ook op die nieuwe onderverdeler moeten komen (die er zou moeten komen om krachtgroep te splitsen naar losse groepen). Ik realiseer me nu pas dat je de aanname deed dat de 3-fase PV omvormer al direct op de hoofdgroepenkast is aansloten, en dus geen rol speelt in de nieuw voorgestelde onderverdeler in de garage.

Aangezien het een 3-fase omvormer betreft, zal altijd 1/3e van totaal PV omvormer (~4000 W) op de nieuw te creëren groepen komen. Zo blijft er dus maar beperkte ruimte per groep over en betreft het zeker geen écht vrije groepen. Of ga hier de mist in met m'n beredenering?

• Kdb_9
AquilaXL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:04:
Heb je naast dit forum al op de verschillende Vergelijking websites gekeken? Er zijn zoveel merken die tegenwoordig prijs concurrerend zijn en een betere RTE hebben dan een Honewizard en de communicatie issues van een Marstek niet hebben. Daarnaast is Marstek een draak in klantenservice.

Zelf heb ik Zendure en ben daar tevreden over maar heb toen enorm zitten twijfelen over een Indevolt (beide open API en lokaal aan te sturen) denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc. Er zijn een legio aan merken en een website die alles netjes opsommen. De stabiliteit van WiFi heeft niets te maken met je fiber in de straat. Het gaat bij Marstek om de draadloze verbinding, die vertoond veel kuren.
Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

"denk verder ook aan Bluetti, Anker, Sunpura, Jackery etc."
Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid, maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Sorry, ik dacht dat een snelle fiberlijn automatisch betekende dat het binnenshuis ook stabiel zou zijn.

Ik volg momenteel inderdaad alleen dit forum. Verder heb ik geen diepe vergelijkingen gedaan van de RTE of prijzen, simpelweg omdat ik de voorkennis mis. Ik ben vrij nieuw in de wereld van hernieuwbare energie en heb tot nu toe alleen wat kennisclips op YouTube bekeken en online reviews gelezen. Dat Marstek een slechte klantenservice heeft, is wel de indruk die ik online kreeg. Maar is hun product, gezien de prijs, dat niet waard?

Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid, maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?
Voila https://energienerds.nl/

• AquilaXL
[...]

Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een Belgisch of Nederlands merk dat een plug-and-play thuisbatterij verkoopt. Ik weet dat de productie uiteindelijk uit China komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Europees merk met een eigen Europees software-ecosysteem en cloud. Van Indevolt had ik nog niet gehoord, maar dat lijkt me ook een kwaliteitvolle optie. Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-pultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).

MyGrid koopt tegenwoordig een Fox ESS batterij en deze is dus volledig Chinees helaas. Als je een indevolt neem zou ik eerder kijken naar de Powerflex.

• AquilaXL
Lees de site die @Spekkie99 aangeeft samen met IoTdomotica.nl en P1meter.nl dit zijn betrouwbare sites en als je hier doorheen gekauwd hebt dan ben je echt een heel stuk verder en wijzer.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 17:50
Heeft iemand toevallig een Indevolt en hoe vergelijkt die met de andere spelers? Ik zie dat zij ook een actie hebben, de BK1600 Ultra gaat nu voor € 500, (https://nl.indevolt.com/products/bk1600-ultra-thuisbatterij-met-zonnestroom).
Sinds een paar dagen in gebruik, tot nu toe alleen maar via het stopcontact.

De bijgeleverde Solarman P1 dongel heeft bij mij ook kuren, meteen de HomeWizard gebruiken zou ik aanraden.

Het minimum vermogen is 50W, anders gaat hij constant aan/uit (ik moest extra gebruikers inpluggen om m'n nachtverbruik constant >50W te krijgen).

Tijdens zonsopgang en -ondergang is er een 'natuurlijke' NOM zodat de batterij dan even niks doet (<50W), maar die 0,036 kWh/dag dat me dat kost kan ik mee leven.

"Off-grid" gaat prima (zolang alle instellingen via de app goed staan).

Met m'n minimale verbruik is de RTE ongeveer 65% (zoals te verwachten is)

• Kdb_9
Bedankt @Spekkie99 en @AquilaXL voor de tips en dank @HenkS_ voor de feedback over de BK1600.

Komen uiteindelijk niet zowat alle batterijen uit China tegenwoordig? ;)

Ik doelde vooral op de software. Ik dacht op hun Instagram te hebben gezien dat ze wel een eigen Europees energie-ecosysteem en cloud gebruiken. Kan iemand toevallig bevestigen of dat klopt? Of zijn er andere merken die hun cloud en software wel volledig in Europa hebben draaien? Ik heb mijn data en het beheer van de batterij namelijk liever op Europese servers draaien in plaats van een Chinese cloud.

Ik ga in elk geval die websites zeker grondig doorlezen, dat helpt me al een heel stuk op weg.

• AquilaXL
Kdb_9 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:11:
Bedankt @Spekkie99 en @AquilaXL voor de tips en dank @HenkS_ voor de feedback over de BK1600.

Komen uiteindelijk niet zowat alle batterijen uit China tegenwoordig? ;)

Ik doelde vooral op de software. Ik dacht op hun Instagram te hebben gezien dat ze wel een eigen Europees energie-ecosysteem en cloud gebruiken. Kan iemand toevallig bevestigen of dat klopt? Of zijn er andere merken die hun cloud en software wel volledig in Europa hebben draaien? Ik heb mijn data en het beheer van de batterij namelijk liever op Europese servers draaien in plaats van een Chinese cloud.

Ik ga in elk geval die websites zeker grondig doorlezen, dat helpt me al een heel stuk op weg.
De cellen komen op zeker uit China inderdaad en er zijn "fabrikanten" die hun eigen software gebruiken en zo inderdaad binnen de EU met hun servers staan. Het is dan ook zeker iets om bij stil te staan als je puur op de app van het merk gaat vertrouwen. Als je later zou willen automatiseren kan je ook kijken naar een merk met een open API, dan is je batterij ook lokaal aan te sturen.

Persoonlijk vind ik de open API het belangrijkste. Nu heb ik makkelijk praten want ik heb al een systeem lokaal draaien thuis. Maar ik vraag me ook af of al die fabrikanten het wel gaan overleven. De markt wordt op het moment overspoeld en uiteindelijk verzadigd de markt. Je houd dan alleen de grootste afzetters over die hun app actief kunnen houden.

[ Voor 13% gewijzigd door AquilaXL op 27-05-2026 17:39 ]

sorry,wat die gasten verkondigen klopt ook niet altijd en vertelen vaak maar halve waarheden.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52
Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:46:
[...]

sorry,wat die gasten verkondigen klopt ook niet altijd en vertelen vaak maar halve waarheden.
Kom even met concrete punten anders slaat dit nergens op.
[...]

vergeet hier ook niet zeker een partij als Zendure.
echter als je in Blegie woont heb je helaas wel nog met iets anders te maken, namelijk of die batterij wel is toegelaten in Belgie, dus alleen CE is in Belgie niet voldoende.
vergeet niet dat je voor kwaliteit wilt gaan en dat ook nog binnen de EU qua software dan zul je niet moeten focussen op lage kosten.[/quote]
[quote]
Het enige Belgische merk dat ik kon vinden is MyGrid,
hebben die wel toegelaten batterijen in Belgie?
maar daar kan ik online dus nauwelijks reviews van vinden. Weet iemand hier toevallig meer over hen en hoe ze presteren in vergelijking met grotere spelers? Ik zie op hun site (https://www.mygrid.energy/nl/moduletwo) dat ze momenteel een actie hebben waardoor je een batterij kunt krijgen voor € 999. Is dat een goede optie, of blijf ik beter bij een grotere buitenlandse producent zoals Zendure?
Spekkie99 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Kom even met concrete punten anders slaat dit nergens op.
sorry, ik kijk hun ook regelmatig en helaas gaan hun gewoon veel te veel kort door de bocht en vertelen heel vaak niet het hele verhaal (erg juppi, fast ook de manier van presenteren zal ongetwijfeld jonge gasten aanspreken, maar mensen die ook echt verstand hebben van de materie prikken daar heel snel doorheen.
maar dat mag iedereen zelf uitzoeken wat hij daarvan vind.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: