• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:16
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:47:
[...]

Oef, een CEE stekker is eigenlijk een voor de industrie ( heavy duty) bedoelde stekker voor hoge en vooral hoge continue belastingen, deze zijn oa in een 1-fase (blauwe) versie in verschillende capaciteiten (16 en 32A) en in 3-Fase (bv rode) ook weer in verschillende capaciteiten.
Deze zijn er ook in verschillende IP uitvoeringen te krijgen.
Het punt is dat dit dus geen consumenten toepassingen zijn, dus kom je ze daar standaard dus ook niet tegen.
Overigens mogen ze wel gewoon gebruik worden, voldoen geheel aan oa de NEN1010.
Ook de normale handgereedschappen komen standaard met een F-type stekker, idem bij een inbouwoven, en die wil toch ook wat trekken.
En vergeet niet standaard zijn stekker-batterijen eigenlijk bedoeld om in een standaard stopcontact gebruikt te worden (800W Max) dus dat verklaart ook de gebruikte stekker type.

Afhankelijk van je capaciteit van je thuis-batterij kan ( maar hoeft het dus niet ) , m.n. door langdurige relatieve hoge belastingen van rond de 10A ( dus geen 16A ) dit tot mogelijke problemen leiden, de oorzaak ligt echter niet zo zeer in het ontwerp maar veel eerder in de technische staat van m.n. de WCD.
Kies je voor hoogwaardige kwaliteit zal dat veelal minder snel tot problemen leiden dan goedkoop spul uit de bouwmarkt, waarbij ook een vakkundige installatie het verschil kan maken.

Als je toch al een aparte groep voor je thuis-batterij gaat aanleggen heb je dus de keuze uit de standaard F-type WCD of je kiest dan direct voor een CEE uitvoering.
Kies je voor het laatste ( wat overigens ook mijn keuze is geweest) is het dus een kleine stap om dan ook de stekker van Zendure te vervangen, zelf heb ik van de oude stekker zelf een verloopstekker van F-type naar CEE gemaakt, dus kan ik de batterij zo ver nodig nog steeds veilig aan een normaal stopcontact aansluiten.
Denk wel aan edereindhulzen, die heb je wel nodig.
Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:50
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.
en dan is dit nog één kant van het verhaal (aansluiten).
Je wil niet weten hoeveel "schroeven"op automaten! en stekkers niét goed (soms ook véél te strak) aangezet zijn.
(note: zelfs de enexis monteur die mijn 3F kwam plaatsen was verbaasd toen hij met mijn WERO zijn schroeven controleerde en reageerde met: ik ga mijn baas om zo'n set vragen... eye-opener).

Dus ga je zelf een wcd plaatsen met langdurig hoge stromen? CHECK-CHECK-DDUUBBEELL check. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)

Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)

Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.

Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.

• Hansieo
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.
Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jan-tweak
  • Nu online
Afas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:27:
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)
dat is dus gemiddeld per dag:
Januari 100 kWh / 31 = 3,2 kWh
Februari 80 kWh / 28 = 2,9 kWh
Maart 60 kWh / 31 = 1,9 kWh
April 25 kWh (tot gisteren) / 13 = 1,9 kWh
Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)
Januari 75 kWh / 31 = 2,4 kWh
Februari 115 kWh / 28 = 4,2 kWh
Maart 350 kWh / 31 = 11,3 kWh
April 110 kWh(tot gisteren) / 13 = 8,5 kWh

je kun du vanaf februari tot vermoedelijk in oktober (inschatting) op NOM draaien.
als ik dan je hoogste verbruik (februari) neem met een factor 1,1 verhoog kom ik op een verbruik van maximaal op circa 3,2 kWh uit.
Je thuis-batterij met 10% SOC en RTE van 75% kom je met een factor 1,45 dan op circa 4,65 kWh uit.
Dus jouw inschatting van 2,5 - 3 kWh is hierbij dus veel te laag.
als ik tevens je echt laag verbruik zie verwacht ik eigenlijk ook dat je waarschijnlijk met een 800W thuis-batterij die je dus zonder dat deze een eigen groep nodig zou hebben ook prima uit de voeten kunt komen, mogelijk dat deze bij een hoge last niet volledig op NOM zal gaan komen, maar dat zal slechts marginaal zijn.
Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.
ja, mits je dus wel een iets grotere capaciteit zoals door mij is aangegeven gaat nemen, veruit de meeste merken en typen is dit overigens al de startcapaciteit.
Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
klopt helemaal, ik zou bv dan toch eens kijken naar een Zendure systeem, zeer hoge RTE (minder verlies) zeer goede aansturing en software. je vraag 2 is daar eigenlijk perfect voor. Zendure heeft op dit moment eigenlijk de beste software en app en de modelen zijn modulair opgezet, dus heb je toch nog iets meer capaciteit nodig is dat helemaal geen probleem, die klik je gewoon er bij (lego systeem), geen gedoe met kabel e.d.
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
nee, helaas er zit mn bij de software en app nog heel wat verschillen, en naast de RTE en bouwkwaliteit is dat eigenlijk de meest belangrijke factor.
Marstek daartegen heeft helaas maar matige software met de nodige problemen, echter is wel goedkoop. Echter ook door de minder goede RTE ben je waarschijnlijk bij 15 jaar uiteindelijk toch duurder uit.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).
zeker in 2027 kun je handelen wel vergeten, daar zullen de nodige bezitters met giga batterijen helaas dan ook achter komen en zullen veelal hun hoge investeringen nooit meer terugverdienen.
Met de relatief lage prijs van een stekkerbatterij (modulair) bv de Zendure solarflow 800 plus 2 (nieuw model) en een extra batterij module of de iets uitgebreide Zendure solarflow 1600 AC (nieuw model) ook met dezelfde batterij (1,92 kWh) dus totaal 3,84, rekening houdend met je reserve en de veel betere RTE zou dit eigenlijk al een prima capaciteit met jouw gegevens kunnen zijn.
Hier een info van de Zendure Nederland m.b.t. de prijs ; maar de prijs kan nog wel iets lager uitkomen als je op google gaat zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC1S1Ezx7P2qg6L-kIz9iVkw-FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3gL1BHILVnbaYbIWcq5wCwA.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]

Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F
nee, dat heeft niets met wat voor subsidie te maken maar gaat over wat formeel bij een verkoop van je huis hoort, in feite alles wat vast aangesloten is aan je huis is daar onderdeel van.
Dus een CV is vast, een wasmachine met een stekker is weer los dus geen onderdeel van het huis, de oven die in dit geval vast ingebouwd in je keukenkast zit is weer vast, staat echter een losse oven op de tafel dan weer niet. Maar ook bv een regenton die aangesloten is aan de regenpijp is deel van het huis.

• Hansieo
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:18
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.
Nou ja, dat hangt dan weer van de thuisbatterij in kwestie af. Bij een Zendure bvb kun je hem dan nog steeds aan de kant van de omvormer ontkoppelen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Roog1317 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:12:
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.
denk aan de koeling, een te krappe ombouw zal zeker in de zomer (en zeker als daar de zon op staat) voor problemen gaan zorgen. welke IP klasse heeft deze, dus waarschijnlijk heb je dus wel een afdakje nodig of je maakt die ombouw deels open zodat je volldoende ventilatie rondom gaat krijgen.

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:31
Ik ben even aan het worstelen geweest met de P1 data, maar het is gelukt.
Dit is de analyse van Jeroen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDrk66p8/uitslag.png

Gemini heeft ook nog even geanalyseerd
1. Jouw "Gouden Balans" (5,8 vs 4,7 kWh)
Gemiddelde teruglevering overdag: 5,8 kWh. Dit is wat je zonnepanelen per dag over hebben en wat er maximaal de batterij in kan.

Gemiddelde stroomafname in de nacht: 4,7 kWh. Dit is wat je huis 's avonds en 's nachts verbruikt, en dus wat de batterij maximaal kan ontladen om jou te helpen.

2. De wet van de verminderde meeropbrengst (Welke capaciteit kies je?)
Als we naar de financiële besparingen kijken, zie je dat de eerste paar kWh heel veel geld opleveren, en alles daarboven eigenlijk zonde van het geld is. Dit is het breekpunt:

1 kWh batterij: Kost ± €800 en levert €78,65 per jaar op.
Conclusie: Deze kleine batterij is het hardste aan het werk. Elke dag laadt hij helemaal vol en stroomt hij 's avonds weer helemaal leeg.

3 kWh batterij: Kost ± €1.950 en levert €169,83 per jaar op.
Conclusie: Dit is jouw absolute 'Sweet Spot'. Je pakt hiermee het overgrote deel van je avondverbruik weg.

5 kWh batterij: Kost ± €3.000 en levert €204,96 per jaar op.
Conclusie: Je betaalt €1.050 méér ten opzichte van de 3 kWh, maar je bespaart per jaar maar zo'n €35 extra. Dit komt omdat deze batterij in de zomer vaak niet leeg raakt (je verbruikt 's nachts maar 4,7 kWh), en in de winter vaak niet vol raakt.
Dit is met een vast contract. Met een dynamisch contract haal ik meer voordeel. Maar een terugverdientijd van 11,5 jaar is wel erg veel vind ik. Nu zit hier een warmtepomp airco in het verbruik welke in de koudere maanden 24/7 aan staat.
Ben ik nu negatief, zie ik iets over het hoofd of kan ik beter kijken naar andere oplossingen? Zo ja, welke?

edit:
Ik zie dat de HomeWizard Plug-in Battery die ongeveer 2,3kWh kan opslaan, mijn ongeveer 150 euro per jaar bespaart. Dat is dat is dan ongeveer een terugverdientijd van 8 jaar. Dat wordt al interessanter.

[ Voor 5% gewijzigd door PindaRots op 15-04-2026 11:04 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:16
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.

• Jan-tweak
  • Nu online
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.
Als je merk dat ook heeft heb je helemaal gelijk, bepaalde worden echter met een vaste kabel geleverd en dan ???
Veruit de meeste stekker-batterijen gaan echter tot max 2.400W cq 2.500W, wat dus niet boven de 11A uitkomt.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:37

The Third Man

The Third Jellyfish

drvinnie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:26:
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.
Je kan beter een bierviltjes-berekening maken dan op je gevoel afgaan. Stel je zou 50 cent winst per dag halen dan kost 1000 euro terugverdienen nog steeds 2000 dagen = ruim 5 jaar.

Je kan evt van Jeroen.nl een export downloaden van de historische prijzen en ChatGPT/Gemini/enz een scriptje voor je laten schrijven dat dit voorrekent. Maar dan nog heb je het risico dat de prijzen steeds minder uit elkaar gaan lopen (door steeds meer gestuurd vraag en aanbod) en dus je winstpotentie verder zal afnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 15-04-2026 15:37 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:43
Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:49
Je hebt ten eerste verliezen van je omvormer, en je batterij heeft ook een eindig aantal cycli. Stel dat je 6.000 keer kan vol- en leegladen en je batterij heeft je (mijn case) 1.170 euro gekost, dan kost elke cyclus je ook 20 cent 'afschrijving'.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Joove schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.
Superduidelijk, dank! Het wordt er niet makkelijker op.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: