• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:42
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:47:
[...]

Oef, een CEE stekker is eigenlijk een voor de industrie ( heavy duty) bedoelde stekker voor hoge en vooral hoge continue belastingen, deze zijn oa in een 1-fase (blauwe) versie in verschillende capaciteiten (16 en 32A) en in 3-Fase (bv rode) ook weer in verschillende capaciteiten.
Deze zijn er ook in verschillende IP uitvoeringen te krijgen.
Het punt is dat dit dus geen consumenten toepassingen zijn, dus kom je ze daar standaard dus ook niet tegen.
Overigens mogen ze wel gewoon gebruik worden, voldoen geheel aan oa de NEN1010.
Ook de normale handgereedschappen komen standaard met een F-type stekker, idem bij een inbouwoven, en die wil toch ook wat trekken.
En vergeet niet standaard zijn stekker-batterijen eigenlijk bedoeld om in een standaard stopcontact gebruikt te worden (800W Max) dus dat verklaart ook de gebruikte stekker type.

Afhankelijk van je capaciteit van je thuis-batterij kan ( maar hoeft het dus niet ) , m.n. door langdurige relatieve hoge belastingen van rond de 10A ( dus geen 16A ) dit tot mogelijke problemen leiden, de oorzaak ligt echter niet zo zeer in het ontwerp maar veel eerder in de technische staat van m.n. de WCD.
Kies je voor hoogwaardige kwaliteit zal dat veelal minder snel tot problemen leiden dan goedkoop spul uit de bouwmarkt, waarbij ook een vakkundige installatie het verschil kan maken.

Als je toch al een aparte groep voor je thuis-batterij gaat aanleggen heb je dus de keuze uit de standaard F-type WCD of je kiest dan direct voor een CEE uitvoering.
Kies je voor het laatste ( wat overigens ook mijn keuze is geweest) is het dus een kleine stap om dan ook de stekker van Zendure te vervangen, zelf heb ik van de oude stekker zelf een verloopstekker van F-type naar CEE gemaakt, dus kan ik de batterij zo ver nodig nog steeds veilig aan een normaal stopcontact aansluiten.
Denk wel aan edereindhulzen, die heb je wel nodig.
Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:09
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.
en dan is dit nog één kant van het verhaal (aansluiten).
Je wil niet weten hoeveel "schroeven"op automaten! en stekkers niét goed (soms ook véél te strak) aangezet zijn.
(note: zelfs de enexis monteur die mijn 3F kwam plaatsen was verbaasd toen hij met mijn WERO zijn schroeven controleerde en reageerde met: ik ga mijn baas om zo'n set vragen... eye-opener).

Dus ga je zelf een wcd plaatsen met langdurig hoge stromen? CHECK-CHECK-DDUUBBEELL check. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)

Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)

Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.

Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.

• Hansieo
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.
Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Afas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:27:
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)
dat is dus gemiddeld per dag:
Januari 100 kWh / 31 = 3,2 kWh
Februari 80 kWh / 28 = 2,9 kWh
Maart 60 kWh / 31 = 1,9 kWh
April 25 kWh (tot gisteren) / 13 = 1,9 kWh
Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)
Januari 75 kWh / 31 = 2,4 kWh
Februari 115 kWh / 28 = 4,2 kWh
Maart 350 kWh / 31 = 11,3 kWh
April 110 kWh(tot gisteren) / 13 = 8,5 kWh

je kun du vanaf februari tot vermoedelijk in oktober (inschatting) op NOM draaien.
als ik dan je hoogste verbruik (februari) neem met een factor 1,1 verhoog kom ik op een verbruik van maximaal op circa 3,2 kWh uit.
Je thuis-batterij met 10% SOC en RTE van 75% kom je met een factor 1,45 dan op circa 4,65 kWh uit.
Dus jouw inschatting van 2,5 - 3 kWh is hierbij dus veel te laag.
als ik tevens je echt laag verbruik zie verwacht ik eigenlijk ook dat je waarschijnlijk met een 800W thuis-batterij die je dus zonder dat deze een eigen groep nodig zou hebben ook prima uit de voeten kunt komen, mogelijk dat deze bij een hoge last niet volledig op NOM zal gaan komen, maar dat zal slechts marginaal zijn.
Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.
ja, mits je dus wel een iets grotere capaciteit zoals door mij is aangegeven gaat nemen, veruit de meeste merken en typen is dit overigens al de startcapaciteit.
Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
klopt helemaal, ik zou bv dan toch eens kijken naar een Zendure systeem, zeer hoge RTE (minder verlies) zeer goede aansturing en software. je vraag 2 is daar eigenlijk perfect voor. Zendure heeft op dit moment eigenlijk de beste software en app en de modelen zijn modulair opgezet, dus heb je toch nog iets meer capaciteit nodig is dat helemaal geen probleem, die klik je gewoon er bij (lego systeem), geen gedoe met kabel e.d.
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
nee, helaas er zit mn bij de software en app nog heel wat verschillen, en naast de RTE en bouwkwaliteit is dat eigenlijk de meest belangrijke factor.
Marstek daartegen heeft helaas maar matige software met de nodige problemen, echter is wel goedkoop. Echter ook door de minder goede RTE ben je waarschijnlijk bij 15 jaar uiteindelijk toch duurder uit.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).
zeker in 2027 kun je handelen wel vergeten, daar zullen de nodige bezitters met giga batterijen helaas dan ook achter komen en zullen veelal hun hoge investeringen nooit meer terugverdienen.
Met de relatief lage prijs van een stekkerbatterij (modulair) bv de Zendure solarflow 800 plus 2 (nieuw model) en een extra batterij module of de iets uitgebreide Zendure solarflow 1600 AC (nieuw model) ook met dezelfde batterij (1,92 kWh) dus totaal 3,84, rekening houdend met je reserve en de veel betere RTE zou dit eigenlijk al een prima capaciteit met jouw gegevens kunnen zijn.
Hier een info van de Zendure Nederland m.b.t. de prijs ; maar de prijs kan nog wel iets lager uitkomen als je op google gaat zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC1S1Ezx7P2qg6L-kIz9iVkw-FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3gL1BHILVnbaYbIWcq5wCwA.png?f=fotoalbum_large
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]

Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F
nee, dat heeft niets met wat voor subsidie te maken maar gaat over wat formeel bij een verkoop van je huis hoort, in feite alles wat vast aangesloten is aan je huis is daar onderdeel van.
Dus een CV is vast, een wasmachine met een stekker is weer los dus geen onderdeel van het huis, de oven die in dit geval vast ingebouwd in je keukenkast zit is weer vast, staat echter een losse oven op de tafel dan weer niet. Maar ook bv een regenton die aangesloten is aan de regenpijp is deel van het huis.

• Hansieo
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.

• Gramser
  • Laatst online: 20:41
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.
Nou ja, dat hangt dan weer van de thuisbatterij in kwestie af. Bij een Zendure bvb kun je hem dan nog steeds aan de kant van de omvormer ontkoppelen.
Roog1317 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:12:
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.
denk aan de koeling, een te krappe ombouw zal zeker in de zomer (en zeker als daar de zon op staat) voor problemen gaan zorgen. welke IP klasse heeft deze, dus waarschijnlijk heb je dus wel een afdakje nodig of je maakt die ombouw deels open zodat je volldoende ventilatie rondom gaat krijgen.

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-05 15:59
Ik ben even aan het worstelen geweest met de P1 data, maar het is gelukt.
Dit is de analyse van Jeroen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDrk66p8/uitslag.png

Gemini heeft ook nog even geanalyseerd
1. Jouw "Gouden Balans" (5,8 vs 4,7 kWh)
Gemiddelde teruglevering overdag: 5,8 kWh. Dit is wat je zonnepanelen per dag over hebben en wat er maximaal de batterij in kan.

Gemiddelde stroomafname in de nacht: 4,7 kWh. Dit is wat je huis 's avonds en 's nachts verbruikt, en dus wat de batterij maximaal kan ontladen om jou te helpen.

2. De wet van de verminderde meeropbrengst (Welke capaciteit kies je?)
Als we naar de financiële besparingen kijken, zie je dat de eerste paar kWh heel veel geld opleveren, en alles daarboven eigenlijk zonde van het geld is. Dit is het breekpunt:

1 kWh batterij: Kost ± €800 en levert €78,65 per jaar op.
Conclusie: Deze kleine batterij is het hardste aan het werk. Elke dag laadt hij helemaal vol en stroomt hij 's avonds weer helemaal leeg.

3 kWh batterij: Kost ± €1.950 en levert €169,83 per jaar op.
Conclusie: Dit is jouw absolute 'Sweet Spot'. Je pakt hiermee het overgrote deel van je avondverbruik weg.

5 kWh batterij: Kost ± €3.000 en levert €204,96 per jaar op.
Conclusie: Je betaalt €1.050 méér ten opzichte van de 3 kWh, maar je bespaart per jaar maar zo'n €35 extra. Dit komt omdat deze batterij in de zomer vaak niet leeg raakt (je verbruikt 's nachts maar 4,7 kWh), en in de winter vaak niet vol raakt.
Dit is met een vast contract. Met een dynamisch contract haal ik meer voordeel. Maar een terugverdientijd van 11,5 jaar is wel erg veel vind ik. Nu zit hier een warmtepomp airco in het verbruik welke in de koudere maanden 24/7 aan staat.
Ben ik nu negatief, zie ik iets over het hoofd of kan ik beter kijken naar andere oplossingen? Zo ja, welke?

edit:
Ik zie dat de HomeWizard Plug-in Battery die ongeveer 2,3kWh kan opslaan, mijn ongeveer 150 euro per jaar bespaart. Dat is dat is dan ongeveer een terugverdientijd van 8 jaar. Dat wordt al interessanter.

[ Voor 5% gewijzigd door PindaRots op 15-04-2026 11:04 ]

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.
Als je merk dat ook heeft heb je helemaal gelijk, bepaalde worden echter met een vaste kabel geleverd en dan ???
Veruit de meeste stekker-batterijen gaan echter tot max 2.400W cq 2.500W, wat dus niet boven de 11A uitkomt.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 23:21
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03

The Third Man

The Third Jellyfish

drvinnie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:26:
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.
Je kan beter een bierviltjes-berekening maken dan op je gevoel afgaan. Stel je zou 50 cent winst per dag halen dan kost 1000 euro terugverdienen nog steeds 2000 dagen = ruim 5 jaar.

Je kan evt van Jeroen.nl een export downloaden van de historische prijzen en ChatGPT/Gemini/enz een scriptje voor je laten schrijven dat dit voorrekent. Maar dan nog heb je het risico dat de prijzen steeds minder uit elkaar gaan lopen (door steeds meer gestuurd vraag en aanbod) en dus je winstpotentie verder zal afnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 15-04-2026 15:37 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16
Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:00
Je hebt ten eerste verliezen van je omvormer, en je batterij heeft ook een eindig aantal cycli. Stel dat je 6.000 keer kan vol- en leegladen en je batterij heeft je (mijn case) 1.170 euro gekost, dan kost elke cyclus je ook 20 cent 'afschrijving'.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 23:21
Joove schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.
Superduidelijk, dank! Het wordt er niet makkelijker op.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:26

CR1992

Thor

Fluvius detecteert 25.000 niet-gemelde zonnepaneelinstallaties en legt boetes op.

Ik las dit in een artikel.
Indien je al zonnepanelen hebt .
En je zet op je plugin batterij met mppt ook nog zonnepanelen zetten.
en je stelt in niet naar het net laden sturen als batterij vol is .
Kunnen ze dan nog merken dat je extra zonnepanelen zou hebben?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:53
CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:37:
Fluvius detecteert 25.000 niet-gemelde zonnepaneelinstallaties en legt boetes op.

In principe wel, want ze zouden op een zonnige dag je meter kunnen bekijken en als u totaal geen afname heeft over de hele dag is dat wel vrij vreemd toch?
(Hier maar 3 paneeltjes en max 800w ontladen; maar gem in april slechts 2,33kWh per dag afgenomen en gem 6,49kWh verbruikt, dus dit zouden ze best kunnen zien)

Qua terug levering zou dat inderdaad wat minder zijn, maar mogelijk dat er toch nog enkele Wh'tjes terug geleverd worden, omdat de 0 niet altijd precies wordt gehouden.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:05
DrNickB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:47:
[...]

In principe wel, want ze zouden op een zonnige dag je meter kunnen bekijken en als u totaal geen afname heeft over de hele dag is dat wel vrij vreemd toch?
(Hier maar 3 paneeltjes en max 800w ontladen; maar gem in april slechts 2,33kWh per dag afgenomen en gem 6,49kWh verbruikt, dus dit zouden ze best kunnen zien)

Qua terug levering zou dat inderdaad wat minder zijn, maar mogelijk dat er toch nog enkele Wh'tjes terug geleverd worden, omdat de 0 niet altijd precies wordt gehouden.
Krijg jij met je 3 panelen (ik vermoed plug-in panelen) je thuisbatterij een beetje gevuld?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk het niet, je kan het ook gewoon niet op het net aansluiten dan hoef je niks te melden. Maar als je het wel aansluit, waarom zou je het niet gewoon melden? Is gewoon een formuliertje op hun website en klaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pixels66 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:53:
[...]

Krijg jij met je 3 panelen (ik vermoed plug-in panelen) je thuisbatterij een beetje gevuld?
Ik heb met 4 panelen gisteren mijn motorscooter opgeladen (4 kWh) en mijn standby thuiswerken verbruik gedekt zolang de zon scheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 18-04-2026 09:55 ]

/▌

• CR1992

CR1992

Thor

Marzman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb met 4 panelen gisteren mijn motorscooter opgeladen (4 kWh) en mijn standby thuiswerken verbruik gedekt zolang de zon scheen.
Ik zit in België al op het Max 10 wp .
Dan zou ik een zelfstandige statuut moeten aanvragen.

Stel dat ik via de plugin batterij. Nog panelen zou leggen zouden ze het merken ?
Je kunt bij anker solix en bij andere merken als je plugin panelen knijpen wanneer de batterij vol is . Waardoor je plugin panelen nooit het net opsturen enkel de oude zonnepanelen.

• AquilaXL

In de regel wel want er komt een punt dat de batterij vol zit en hij terug gaat leveren. Of je moet deze optie uit zetten maar dan is het niet rendabel.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Bedoelen ze niet dat er ongemelde teruglevering heeft plaatsgevonden? Als je immers nooit teruglevert zou het ze toch ook niet uitmaken of je zonnepanelen of een windturbine of een aggregaat hebt om intern stroom op te wekken?

• CR1992

CR1992

Thor

AquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

In de regel want want er komt een punt dat de batterij vol zit en hij terug gaat leveren. Of je moet deze optie uit zetten maar dan is het niet rendabel.
Bij anker solix kun je die uitzetten.
En denk eigenlijk wel dat dit rendabel is .dit is in de zonnige dagen wanneer er overschot is .

• CR1992

CR1992

Thor

https://solarmagazine.nl/...llaties-en-legt-boetes-op

Ik kan het bij analoge meters wel begrijpen maar extra boetes bij digitale meters.
Dat is onlogisch.

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 18-04-2026 10:07 ]

• AquilaXL
Snap ik maar kan je met 10kwh niet al je batterijen volledig vol laden?

• CR1992

CR1992

Thor

AquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:06:
Snap ik maar kan je met 10kwh niet al je batterijen volledig vol laden?
Ik had in de winter maanden wat meer zon opbrengst willen hebben.
En deze zou ik naar het Westen willen zetten.
( Dan kan ik ook de opblaasbare jacuzzi laten draaien met panelen in het Westen in de lente enzovoort...)

En ik wil op termijn een 2de electrische wagen .
Dus 4 wp extra zou wel leuk zijn .

[ Voor 12% gewijzigd door CR1992 op 18-04-2026 10:16 ]

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:04
CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

Stel dat ik via de plugin batterij. Nog panelen zou leggen zouden ze het merken ?
Je kunt bij anker solix en bij andere merken als je plugin panelen knijpen wanneer de batterij vol is . Waardoor je plugin panelen nooit het net opsturen enkel de oude zonnepanelen.
Je hebt dus al panelen die zijn aangemeld en levert ook terug?

Als je dan meer terug gaat leveren zal dat vast gedetecteerd worden, maar extra teruglevering kan ook komen door veranderd verbruikspatroon of zuinigere apparaten. Dat zie je niet af aan kale cijfertjes.

Wat zijn de kosten van een zelfstandig statuut?

• CR1992

CR1992

Thor

mickeutech schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:15:
[...]

Je hebt dus al panelen die zijn aangemeld en levert ook terug?

Als je dan meer terug gaat leveren zal dat vast gedetecteerd worden, maar extra teruglevering kan ook komen door veranderd verbruikspatroon of zuinigere apparaten. Dat zie je niet af aan kale cijfertjes.

Wat zijn de kosten van een zelfstandig statuut?
Ik heb al 10 wp aangemelde panelen.
En de 2 of 4 wp gaat niet terug het net op .
Zodra batterij vol is .wordt de 2 wp geknepen.

Het klopt dat het patroon iets ander gaat zijn .
Maar ik heb nog maar 1 jaar een digitale meter .

De kosten voor zelfstandig te worden en sociale bijdrage weet ik niet .
Maar kruipt weer ieder kwartaal tijd in .
En dat voor 2 a 4 wp .

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:44

Denk het niet, maar waarom niet gewoon al je plugin aanmelden nu er nog geen limiet is? Kost niets en dan ben je zeker in orde. In de toekomst mag je mogelijk maar één plugin van 800W aanmelden.

• CR1992

CR1992

Thor

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:27:
[...]

Denk het niet, maar waarom niet gewoon al je plugin aanmelden nu er nog geen limiet is? Kost niets en dan ben je zeker in orde. In de toekomst mag je mogelijk maar één plugin van 800W aanmelden.
De plugin batterij wou ik aanmelden.
Maar je mag volgens mij geen zonnepanelen erbij opzetten. Omdat ik al op 10 wp zit .

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

Je kan waarschijnlijk ook de omvormer op een lager vermogen instellen, het gaat je waarschijnlijk om momenten met minder zon?

Bij jou lijkt me dat ze niks kunnen zien zolang je onder die max blijft (nou ja, in theorie kunnen ze met een drone zonnepanelen gaan tellen ;) )

Of ze echt boetes gaan uitdelen bij Fluvius vraag ik me af, ik heb mijn panelen begin februari aangemeld en dat is 'in behandeling' sinds die tijd. Ik weet niet wat ze precies willen doen om het goed te keuren, lijkt me sterk dat ze komen kijken op het dak ofzo ;) Of is het gewoon een beetje data verzamelen van teruglevering enzo om te kijken of het ongeveer klopt wat er is aangegeven?

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 18-04-2026 12:41 ]

/▌

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:53
pixels66 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:53:
[...]
3 * 450 Wp direct aangesloten op Zendure SF800Pro; dus ik van alles op. Ik heb maar 1 extra batterij eronder, dus kom uit op 3,84 kWh.
April gemiddelde 5,63 kWh per dag opbrengst en 0,71 kWh gemiddelde terug levering. (paar keer accu vol, voordat de zon op was ;) ).
Niet beste plaatsing in de donkere maanden heb ik teveel schaduw van het huis etc.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• CR1992

CR1992

Thor

Marzman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:18:
[...]

Je kan waarschijnlijk ook de omvormer op een lager vermogen instellen, het gaat je waarschijnlijk om momenten met minder zon?

Bij jou lijkt me dat ze niks kunnen zien zolang je onder die max blijft (nou ja, in theorie kunnen ze met een drone zonnepanelen gaan tellen ;) )

Of ze echt boetes gaan uitdelen bij Fluvius vraag ik me af, ik heb mijn panelen begin februari aangemeld en dat is 'in behandeling' sinds die tijd. Ik weet niet wat ze precies willen doen om het goed te keuren, lijkt me sterk dat ze komen kijken op het dak ofzo ;) Of is het gewoon een beetje data verzamelen van teruglevering enzo om te kijken of het ongeveer klopt wat er is aangegeven?
Het "knijpen" van je Anker SOLIX omvormer (ook wel limiteren of 0-watt injectie genoemd) is een slimme zet als je wilt voorkomen dat je stroom teruglevert aan het net. Dit is vooral relevant in landen of bij contracten waar terugleveren geld kost of simpelweg niet rendabel is.

Als je een slimme meter koppeling hebt (zoals de Anker SOLIX Smart Meter), kan het systeem dit automatisch doen. De omvormer kijkt dan wat je huis op dat moment verbruikt en zorgt dat er precies genoeg wordt opgewekt om dat te dekken, zonder overschot naar het net.
​2. Waar blijft de energie?
​Als je de omvormer "knijpt", gebeurt er één van de volgende twee dingen:
​Met batterij (Solarbank): De overtollige energie die niet naar het net mag, wordt eerst gebruikt om je batterij op te laden. Pas als de batterij 100% vol is en je verbruik laag is, zal de omvormer de productie van de panelen echt fysiek terugschroeven.

Dit vind ik er van terug .

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
Ivm RTE

Als je zonnepanelen te veel terug leveren, zijn er die terugschroeven.
Wat is dan het probleem met RTE ?
Niets toch ?
Holvoetn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:33:
Ivm RTE

Als je zonnepanelen te veel terug leveren, zijn er die terugschroeven.
Wat is dan het probleem met RTE ?
Niets toch ?
Hoe hoger je rte is, hoe meer je de cellen gebruikt? Hoe minder opslag je nodig hebt? Hoe meer stroom uit je batterij komt? Hoe minder grondstoffen verspilling?

Hier een ander merk; met handelen haal ik;
✅ RTE cyclus: 86.02%
📊 Gemiddelde RTE: 84.06% over 107 cycli
📥 Verbruik: 9.487 kWh
📤 Teruglevering: 8.161 kWh
🕒 Laatste keer gekalibreerd: 1

Gemeten met een mid homewizard meter

[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 18-04-2026 22:38 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51
Ik gebruik de warmte van de PiB's om mijn zolder te verwarmen, dus ik kom wel verder dan die 75%. Misschien wel tegen de 100% :+
_Apache_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:42:
Ik gebruik de warmte van de PiB's om mijn zolder te verwarmen, dus ik kom wel verder dan die 75%. Misschien wel tegen de 100% :+
Mooi geprobeerd, maar ook met “nuttige verlieswarmte” blijft het gewoon COP 1-verwarming. Bij 75% RTE kun je alleen richting 100% totaal nuttig gebruik als je werkelijk alle verliezen als gewenste warmte benut. Anders blijft het gewoon ergens tussen 75(als je dat al haalt) en 100% hangen, en een simpele gloeilamp doet dat kunstje ook.

En het is ergens ook wel bijzonder dat we voor dit punt bij een gloeilampvergelijking uitkomen 😉.
Misschien is de volgende stap om de restwarmte met een warmtepomp nuttiger in te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2026 11:06 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• _Apache_
  • Laatst online: 21:51
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:01:
[...]

Mooi geprobeerd, maar ook met “nuttige verlieswarmte” blijft het gewoon COP 1-verwarming. Bij 75% RTE kun je alleen richting 100% totaal nuttig gebruik als je werkelijk alle verliezen als gewenste warmte benut. Anders blijft het gewoon ergens tussen 75(als je dat al haalt) en 100% hangen, en een simpele gloeilamp doet dat kunstje ook.

En het is ergens ook wel bijzonder dat we voor dit punt bij een gloeilampvergelijking uitkomen 😉.
Misschien is de volgende stap om de restwarmte met een warmtepomp nuttiger in te zetten.
Neem niet alles zo serieus joh.

Mij ging het er meer om dat ik het verlies aan stroom niet perse verlies is. Niet alles is zo zwart wit in de praktijk. Iig, niet voor mij.
_Apache_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:20:
[...]

Neem niet alles zo serieus joh.

Mij ging het er meer om dat ik het verlies aan stroom niet perse verlies is. Niet alles is zo zwart wit in de praktijk. Iig, niet voor mij.
Ik snap dat het als grap bedoeld is....

Alleen zie je dat dit soort redeneringen soms wel serieus genomen worden, en dan kom je op conclusies als zonnepanelen uitzetten, dan liever met een accu affakkelen. Daar wilde ik een beetje tegenwicht aan geven.

• salipander
  • Laatst online: 15:45
Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ik snap dit echt niet. Lage RTE is gewoon verspilling van energie. Elk kwh die je verliest door de lage RTE is gewoon erg zonde.

1: Zonde omdat die een financiële waarde heeft
2: Zonde omdat elke gemiste kwh nu ergens anders moet worden opgewekt. Of als je toch alles zelf houdt, omdat nu extra accu capaciteit hebt moeten kopen.
3: Zonde omdat de lage RTE tot meer gebruik van je accu zal leiden. Dus meer slijtage, meer cycles. Eerder moeten vervangen.

Een accu met een RTE van 85% ipv 75% hoeft veel minder nauwkeurig NOM te sturen. Als de structureel 10% teveel power waardoor je terug levert op precies 0 draait op je meter, is het nog steeds financieel aantrekkelijker.
En duurzamer (hoeft het net minder te produceren)
Om te beginnen: ik heb niet gezegd dat RTE niet belangrijk is. Ik heb gezegd dat het niet overschat moet worden. Op jouw punten:
1) Zelfopgewekte zonnestroom kan wat waard zijn, maar is in principe zo goed als gratis, want panelen gaan 25 jaar mee en als er veel opwek is, is de waarde van de stroom zo laag dat je niet eens wilt terugleveren. In de winter is er weinig zonnestroom en zijn verliezen dus wel jammer te noemen. Aan de andere kant, de warmte komt goed van pas in huis (ja ik heb ze niet in de schuur), ook al is het COP=1.
2) Dat is betrekkelijk. Extra accucapaciteit is niet per definitie nodig bij een lagere RTE: RTE bestaat uit 2 componenten: verliezen bij het laden en verliezen bij het ontladen. Wat mij betreft zijn verliezen bij het laden minder erg dan die bij het ontladen, want voor ontlaadverliezen zou je inderdaad extra accucapaciteit moeten hebben; voor laadverliezen alleen wat meer zon of een paneeltje extra.
3) Ja, je hebt wat meer accucapaciteit nodig, dat wel, maar wederom dat geldt alleen voor als het ontladen minder efficient gaat. Slijtage is overigens heel betrekkelijk (het is toch weer die extra capaciteit).
Samengevat: vooral ontlaadverliezen maken de kosten van accugebruik hoger, omdat je meer accucapaciteit nodig hebt.
salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:54:
[...]

Om te beginnen: ik heb niet gezegd dat RTE niet belangrijk is. Ik heb gezegd dat het niet overschat moet worden. Op jouw punten:
1) Zelfopgewekte zonnestroom kan wat waard zijn, maar is in principe zo goed als gratis, want panelen gaan 25 jaar mee en als er veel opwek is, is de waarde van de stroom zo laag dat je niet eens wilt terugleveren. In de winter is er weinig zonnestroom en zijn verliezen dus wel jammer te noemen. Aan de andere kant, de warmte komt goed van pas in huis (ja ik heb ze niet in de schuur), ook al is het COP=1.
2) Dat is betrekkelijk. Extra accucapaciteit is niet per definitie nodig bij een lagere RTE: RTE bestaat uit 2 componenten: verliezen bij het laden en verliezen bij het ontladen. Wat mij betreft zijn verliezen bij het laden minder erg dan die bij het ontladen, want voor ontlaadverliezen zou je inderdaad extra accucapaciteit moeten hebben; voor laadverliezen alleen wat meer zon of een paneeltje extra.
3) Ja, je hebt wat meer accucapaciteit nodig, dat wel, maar wederom dat geldt alleen voor als het ontladen minder efficient gaat. Slijtage is overigens heel betrekkelijk (het is toch weer die extra capaciteit).
Samengevat: vooral ontlaadverliezen maken de kosten van accugebruik hoger, omdat je meer accucapaciteit nodig hebt.
Punt 2:
Stel je hebt een accu waarbij laden 100% efficiënt is, maar ontladen 50%. Dan kom je uit op 50% RTE.

Of andersom: laden 50% en ontladen 100% ook 50% RTE.

In beide gevallen hou je van elke 1 kWh die je erin stopt maar 0,5 kWh over. Je moet dus 2 kWh opwekken om er 1 kWh uit te halen.

Het maakt dus niet uit waar het verlies zit; het totale rendement (RTE) bepaalt wat je systeem daadwerkelijk doet.

Daarom drukken we de efficiëntie ook uit in RTE. Het effect van een hogere efficiëntie is simpelweg:
Minder energie door de accu nodig voor dezelfde output, dus minder cycles / minder belasting van de cellen.
Minder warmteontwikkeling, dus minder slijtage
Minder extra opwek nodig, dus minder verbruik uit het net (of minder PV nodig)

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2026 14:19 ]

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:15:
[...]

Punt 2:
Stel je hebt een accu waarbij laden 100% efficiënt is, maar ontladen 50%. Dan kom je uit op 50% RTE.

Of andersom: laden 50% en ontladen 100% ook 50% RTE.

In beide gevallen hou je van elke 1 kWh die je erin stopt maar 0,5 kWh over. Je moet dus 2 kWh opwekken om er 1 kWh uit te halen.

Het maakt dus niet uit waar het verlies zit; het totale rendement (RTE) bepaalt wat je systeem daadwerkelijk doet.

Daarom drukken we de efficiëntie ook uit in RTE. Het effect van een hogere efficiëntie is simpelweg:
Minder energie door de accu nodig voor dezelfde output, dus minder cycles / minder belasting van de cellen.
Minder warmteontwikkeling, dus minder slijtage
Minder extra opwek nodig, dus minder verbruik uit het net (of minder PV nodig)
Dat maakt wel uit. Het gaat niet alleen om de droge getallen, maar ook wat de gevolgen zijn:
1) Ontlaadverliezen zijn verliezen van stroom uit de accu. Je moet dus je accu groter maken.
2) Laadverliezen hebben geen effect op hoe groot je accu moet zijn. Hooguit dat je voldoende zonnestroom moet hebben. Panelen kosten veel minder dan een accu.
En dan nog: Alle systemen raken zo'n 20% energie round-trip kwijt. Als de ene dan 73% is en de ander 81%, dan maakt het in de praktijk nog uit onder welke omstandigheden het beste rendement wordt behaald. Dan kan het 73% systeem het misschien constant goed doen en het 81% systeem flink onderuitzakken bij lage NOM belasting (zoals nachtverbruik). Korom RTE telt, maar het is maar een onderdeel van alles.

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 22:32
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:57:
[...]

De reden waarom een stekker-batterij niet mee genomen kan worden (net zo goed als een balkon-pv- installatie) ligt hem alleen in het feit dat een stekker-batterij geen fisiek onderdeel van je huis gaat vormen, immers bij verkoop kun je die meennemen en dus een deel van de energielabel is dan niet meer valide.
Een vaste thuisbatterij is gewoon net als alle andere vaste apparatuur zoals warmtepomp, airco, PV en CV in je huis een vast onderdeel wat een integraal deel uitmaakt en dus meeverkocht gaat worden, die mag je dus ook niet zo maar uitbouwen en meenemen, idem voor bv een warmtepomp of PV. ( die ook beide een onderdeel vormen van je energielabel).
Wat als je de stekker afknipt en direct met draden aansluit in je meterkast (op een eigen automaat) telt een zendure 2400 AC of Solix Solarbank Max dan wel als ‘vast’. Beide moeten daarnaast ook met een beugel aan de muur worden verankerd.
salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:28:
[...]

Dat maakt wel uit. Het gaat niet alleen om de droge getallen, maar ook wat de gevolgen zijn:
1) Ontlaadverliezen zijn verliezen van stroom uit de accu. Je moet dus je accu groter maken.
2) Laadverliezen hebben geen effect op hoe groot je accu moet zijn. Hooguit dat je voldoende zonnestroom moet hebben. Panelen kosten veel minder dan een accu.
En dan nog: Alle systemen raken zo'n 20% energie round-trip kwijt. Als de ene dan 73% is en de ander 81%, dan maakt het in de praktijk nog uit onder welke omstandigheden het beste rendement wordt behaald. Dan kan het 73% systeem het misschien constant goed doen en het 81% systeem flink onderuitzakken bij lage NOM belasting (zoals nachtverbruik). Korom RTE telt, maar het is maar een onderdeel van alles.
Je verschuift het probleem een beetje (van accu naar opwek), maar energetisch blijft het hetzelfde: verlies is verlies 🙂

drime schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:39:
[...]

Wat als je de stekker afknipt en direct met draden aansluit in je meterkast (op een eigen automaat) telt een zendure 2400 AC of Solix Solarbank Max dan wel als ‘vast’. Beide moeten daarnaast ook met een beugel aan de muur worden verankerd.
Goede vraag, m.n. omdat aan de andere kant bij beide volgens mij namelijk ook nog een stekker zit.
Het punt zal echter meer afhangen hoe de definitie van “ vaste thuis-batterij “ in de voorwaarden van het energie-label komt te staan.
Zo ver ik weet zijn die voorwaarden nog in ontwikkeling.
Bedenk echter dat een “semi” vaste-thuis-batterij ( dus bv een stekker batterij die vast aangesloten is) in combinatie met een energielabel dus ook een vast onderdeel van dat huis is en dus bij de verkoop hoort.

• pjotter1965
  • Laatst online: 22:13
drime schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:39:
[...]

Uit een ander topic : misschien heeft dit kans van slagen, wanneer je voldoet zoals verzekeraars ook eisen stellen aan inboedel en opstal. Een stekkerbatterij valt normaal onder een inboedelverzekering. Je moet dus zorgen dat de batterij voldoet aan eisen zoals bij een opstalverzekering. De installatie moet daarbij aard- en nagelvast worden gemonteerd en elektrisch vast worden gemonteerd. ( niet verplaatsbaar )Waarschijnlijk zal de installatie dan ook door een erkende installateur moeten gebeuren. Gaat de verzekeraar hiermee akkoord, dan ben je in ieder geval verzekerd voor brand, blikseminslagen etc.
Maar dit is een aanname……. eerst maar eens wachten op de werkelijke voorwaarden.

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:50:
[...]

Je verschuift het probleem een beetje (van accu naar opwek), maar energetisch blijft het hetzelfde: verlies is verlies 🙂
Je mist de clou: het ene verlies is vervelender dan het andere verlies. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was geweest. Extra accukosten wegen zwaarder dan verlies van wat zonnestroom.

[ Voor 14% gewijzigd door salipander op 19-04-2026 20:04 ]

salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
[...]

Je mist de clou: het ene verlies is vervelender dan het andere verlies. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was geweest. Extra accukosten wegen zwaarder dan verlies van wat zonnestroom.
Het verschil zit ‘m denk ik in hoe je naar de waarde van zonnestroom kijkt. Dat die soms laag is klopt, maar zeker niet structureel nul, zeker niet in Nederland.

Met een dynamisch contract ligt de gemiddelde exportprijs gewoon boven nul, dus elke kWh die je verliest heeft wel degelijk een (financiële) waarde. Zonnepanelen op zichzelf zijn niet gratis.

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:45:
[...]

Het verschil zit ‘m denk ik in hoe je naar de waarde van zonnestroom kijkt. Dat die soms laag is klopt, maar zeker niet structureel nul, zeker niet in Nederland.

Met een dynamisch contract ligt de gemiddelde exportprijs gewoon boven nul, dus elke kWh die je verliest heeft wel degelijk een (financiële) waarde. Zonnepanelen op zichzelf zijn niet gratis.
Nou, veel succes met het uitvinden welke accu 5% minder laadverliezen geeft dan de ander, en dan bij ontladen ook beter is, want anders is het sowieso een zinloze exercitie.
n.b. Is er een lijst van rendementen van de bekende thuisbatterijen, met opsplitsing in laadverlies en ontlaadverlies?
salipander schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:56:
[...]

Nou, veel succes met het uitvinden welke accu 5% minder laadverliezen geeft dan de ander, en dan bij ontladen ook beter is, want anders is het sowieso een zinloze exercitie.
n.b. Is er een lijst van rendementen van de bekende thuisbatterijen, met opsplitsing in laadverlies en ontlaadverlies?
Volgens mij is het vinden van een accu met een betere RTE in de praktijk helemaal niet zo lastig. Ook mij is dat gelukt, hier een gemiddelde van 84 procent.

salipander schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:56:
[...]

Zo ver ik weet haal je met Zendure op dit moment bij stekker-batterijen het beste resultaat, deze liggen tegen de 85% aan. E.e.a. Is natuurlijk ook afhankelijk qua vermogen, als je die slechts met 100W gedurende 8 uur gaat ontladen vrees ik dat deze een stuk lager uitvallen.
Mijn eigen praktijk ervaring nu over een paar maanden geeft echter aan dat ik toch erg dicht bij die 85% aan kom te liggen, dus ben ik dik tevreden, ik was eigenlijk met een klein plus 80% al blij geweest.
En ja, bij een maand zijn die 5% eigenlijk onzin, bij 15 jaar gebruiksduur is dat echter een heel ander nummer.
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:06:
[...]

Zo ver ik weet haal je met Zendure op dit moment bij stekker-batterijen het beste resultaat, deze liggen tegen de 85% aan. E.e.a. Is natuurlijk ook afhankelijk qua vermogen, als je die slechts met 100W gedurende 8 uur gaat ontladen vrees ik dat deze een stuk lager uitvallen.
Mijn eigen praktijk ervaring nu over een paar maanden geeft echter aan dat ik toch erg dicht bij die 85% aan kom te liggen, dus ben ik dik tevreden, ik was eigenlijk met een klein plus 80% al blij geweest.
En ja, bij een maand zijn die 5% eigenlijk onzin, bij 15 jaar gebruiksduur is dat echter een heel ander nummer.
@gielz nomt al geruime tijd met Zendure, wat is je score? 82-83procent?

geert1992 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:08:
[...]

@gielz nomt al geruime tijd met Zendure, wat is je score? 82-83procent?
Jup, zelfs nog een heel klein daarboven de laatste tijd en dat met een SF 2400 AC met 3 batterij-units. :)

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47
Even een vraagje aan de kenner hier.

Voor wat betreft de LiFePO4 batterijen. Wat is nu het beste voor de levensduur. Ik laat ze momenteel ontladen tot 10% en opladen tot 100%. De Sunpura battery packs zijn rated voor 8000 cycles.

Maar is die nu de juiste strategie? Ze gaan elke dag leeg en worden vrijwel elke dag ook geheel geladen. Behalve als er en geen zon en geen wind is. Dan is laden gewoon te duur.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Sonero
BarryS schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:20:

Voor wat betreft de LiFePO4 batterijen. Wat is nu het beste voor de levensduur. Ik laat ze momenteel ontladen tot 10% en opladen tot 100%. De Sunpura battery packs zijn rated voor 8000 cycles.

Maar is die nu de juiste strategie? Ze gaan elke dag leeg en worden vrijwel elke dag ook geheel geladen. Behalve als er en geen zon en geen wind is. Dan is laden gewoon te duur.
Naast deels versus volledig opladen en ontladen is ook de oplaadsnelheid (en ontlaadsnelheid) relevant voor de levensduur. Zie uitleg hier.

Afhankelijk van de grootte van je opstelling (opwek zonnepanelen icm capaciteit van de batterijen) zal je tussen de 200-300 cycli per jaar uitkomen.
En die 8000 cycli die je noemt zijn het aantal gegarandeerde cycli, dat wil dus niet zeggen dat de batterij daarna zo dood als een pier is. Maar wellicht met verminderde capaciteit, bijvoorbeeld 70%, gewoon doorwerkt.

Bovendien zal dat aantal cycli ook weer snel ingehaald worden door de technologie. Vergelijk het met zonnepanelen die na 30 jaar nog steeds functioneren. Maar wat je tegenwoordig ziet is dat mensen hun 15 jaar oude panelen al aan het vervangen zijn omdat er anderhalf keer zoveel vermogen van hetzelfde dakoppervlak gehaald kan worden. Dat zal met het tempo waarin nu de batterij-ontwikkelingen gaan niet anders zijn.

• AquilaXL

Ik kijk niet zo naar het aantal cyclussen. Als je al uitgaat van de eerder genoemde cijfers van 300 cyclussen per jaar dan zit je dus over de 20+ jaren heen. Eerst maar zien of de elektronica het zolang uithoud. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn tegen die tijd die het exact kunnen vertellen omdat men dan toch weer overgestapt is naar iets nieuws

jup, en ik ken merken die daar ook een label 10.000 of zelfs 15.000 op durven te plakken.
Als je echter kijkt wat 1 cycle werkelijk betekend dan moet je echt je best doen om dat 250 keer in een jaar te doen, bij 6.000 cycles ( bv Zendure) betekend dat al minimaal 24 jaar, en dan heb je nog steeds circa 80% of 70% restcapaciteit over, dus de batterij is niet stuk.
M’n tijdens het vroege voorjaar en het late najaar kom je dus in de situatie dat de batterij niet volledig vol geladen wordt en dus ook de cycle dus niet afmaakt, daarom is het zo lastig ( bij nom bedrijf) om echt meer dan die 250 cycles per jaar te doen, vaak is dat dus minder.
Dus daarom hoef je echt geen zorgen te maken over te veel cycles of het maximale aantal, dat is voor 99% marketing.
Veel belangrijker is dat je batterij niet te diep ontladen gaat worden en wel regelmatig zijn 100% krijgt, Zendure bewaakt dat ook ( kalibratie).
Ook een belangrijk punt is laat de batterij niet te koud of te warm worden ook dat heeft veel meer invloed op de levensduur dan het aantal cycles.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:53
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:20:
Veel belangrijker is dat je batterij niet te diep ontladen gaat worden en wel regelmatig zijn 100% krijgt, Zendure bewaakt dat ook ( kalibratie).
En wat is dan “niet te diep”? Is 10% een goede ondergrens?
DeKim schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:19:
[...]

En wat is dan “niet te diep”? Is 10% een goede ondergrens?
Bijna elk merk gebruikt deze 10% als de ondergrens, dus lijkt een goede. Tenminste voor LFP types.

• timwelter99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-05 13:05
Ik krijg binnenkort een Marstek plug in batterij binnen. Nu dacht ik geen aparte groep hiervoor te hebben, maar ik heb wel een PV verdeler die destijds met mijn zonnepanelen is geïnstalleerd. De elektriciën zei dat ik eventueel nog een droger in de de verdeler zou kunnen steken. Betekent dit dat ik hier ook mijn thuisbatterij op vol vermogen in zou kunnen gebruiken?

• AquilaXL
timwelter99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:39:
Ik krijg binnenkort een Marstek plug in batterij binnen. Nu dacht ik geen aparte groep hiervoor te hebben, maar ik heb wel een PV verdeler die destijds met mijn zonnepanelen is geïnstalleerd. De elektriciën zei dat ik eventueel nog een droger in de de verdeler zou kunnen steken. Betekent dit dat ik hier ook mijn thuisbatterij op vol vermogen in zou kunnen gebruiken?
Nee want je wasdroger is een verbruiker en nooit een generator. In theorie kan je de batterijen op 2500watt ontladen maar ook nog zonnestroom over de kabel naar de rest van de woning transporteren. Dit word automatisch geregeld door je P1 meter wanneer dit gevraagd wordt door bijvoorbeeld een elektrische auto of een een waterkoker en oven tegelijk.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:38
timwelter99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:39:
Zoals anderen zeggen is het terug leveren het probleem. Dat gaat op vol vermogen waarschijnlijk te veel door de bedrading naar de meterkast duwen.

Maar het is niet hopeloos. Je kan natuurlijk even kijken wat het vermogen is van de omvormer en de dikte van de bedrading. Als die omvormer bijvoorbeeld 2500W is en de bedrading 2,5 mm2 en de groep in de meterkast 16A is (3680W), dan kan je in principe nog tot 3680-2500=1180W terug leveren zonder die bedrading te veel te belasten. Als het een warmtepompdroger is, dan zal verbruik ook wel goed gaan.

De wasmachine is vaak zwaarder, dus als die een aparte groep heeft, dan kan je daar ook een PV verdeler op zetten voor de Marstek.

Heb je nog een ouderwetse energieslurpende condensdroger, vervang die dan door een warmtepompdroger. Ga je in de winter blij van worden qua verbruik en die kan ook gemakkelijker door een thuisbatterij noodstroomport gevoed worden.

• lum666348
  • Laatst online: 07-05 11:58
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:20:
[...]
jup, en ik ken merken die daar ook een label 10.000 of zelfs 15.000 op durven te plakken.
Als je echter kijkt wat 1 cycle werkelijk betekend dan moet je echt je best doen om dat 250 keer in een jaar te doen, bij 6.000 cycles ( bv Zendure) betekend dat al minimaal 24 jaar, en dan heb je nog steeds circa 80% of 70% restcapaciteit over, dus de batterij is niet stuk.

[...]

M’n tijdens het vroege voorjaar en het late najaar kom je dus in de situatie dat de batterij niet volledig vol geladen wordt en dus ook de cycle dus niet afmaakt, daarom is het zo lastig ( bij nom bedrijf) om echt meer dan die 250 cycles per jaar te doen, vaak is dat dus minder.
Dus daarom hoef je echt geen zorgen te maken over te veel cycles of het maximale aantal, dat is voor 99% marketing.
Ook een belangrijk punt is laat de batterij niet te koud of te warm worden ook dat heeft veel meer invloed op de levensduur dan het aantal cycles.
Eens. Kijk naar een simpele telefoonaccu: zodra die warm wordt, stop ik direct met gebruiken. Ook al belooft de marketing een levensduur van vele jaren, in de praktijk wordt dat vaak niet gehaald door dit soort factoren.

[ Voor 5% gewijzigd door lum666348 op 30-04-2026 08:01 ]

lum666348 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:59:
[...]

Eens. Kijk naar een simpele telefoonaccu: zodra die warm wordt, stop ik direct met gebruiken. Ook al belooft de marketing een levensduur van vele jaren, in de praktijk wordt dat vaak niet gehaald door dit soort factoren.
helaas is dit appels met peren vergelijken, de batterij type van je mobiel is duidelijk anders ( Li-ion (bv NMC) of Li-polymeer) dan de LFP (LiFePO4) wat je vrijwel in alle thuis-batterijen zult tegen komen.
De eigenschappen van de verschillende typen Li cellen verschillen namelijk behoorlijk.

nu snap ik dat dat bij een mobiel als daar je batterij echt warm gaat worden de kans op mn een thermal runaway is daarbij helaas wat groter, dus snap ik het wel dat als je een duidelijk hogere temperatuur gaat waarnemen dat je dat toestel veilig moet gaan stellen,
en nee, dit is dus niet als je toestel handwarm gaat worden. Thermal runaway is een zelfversterkende kettingreactie waarbij een lithiumbatterijcel oncontroleerbaar opwarmt, wat leidt tot extreme temperaturen, gasvorming en mogelijk brand of explosie. Dit proces ontstaat wanneer de interne temperatuur van de batterij een kritiek punt bereikt, meestal tussen 130 en 200 °C.
Nu is het wel raadzaam om een toestel wat je niet meer veilig in de hand kunt houden niet meer op te laden (want daar is de kans op een thermal runaway het grootst (naast bij beschaigingen of vallen) en deze ook veilig stellen. (gooi deze dus ook nooit in het huisvuil (een van de grote oorzaken van veel branden in afvalverwerking).

andere factoren die naast het aantal cyles de levensduur behoorlijk beinvloeden zijn kalenderlevensduur en temperatuur tijdens gebruik en vergeet hierbij dat de vermoedelijke levensduur van de ingebouwde omvormer vaak een stuk korter is dan de levensduur van de batterij-cellen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A1UO67vNR-M5AuB8XhdzZf5r5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YYKObjvShvAS0Nvk9y9sVT4.png?f=user_large

• lum666348
  • Laatst online: 07-05 11:58
Jan-tweak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
[...]

helaas is dit appels met peren vergelijken, de batterij type van je mobiel is duidelijk anders ( Li-ion (bv NMC) of Li-polymeer) dan de LFP (LiFePO4) wat je vrijwel in alle thuis-batterijen zult tegen komen.
De eigenschappen van de verschillende typen Li cellen verschillen namelijk behoorlijk.

nu snap ik dat dat bij een mobiel als daar je batterij echt warm gaat worden de kans op mn een thermal runaway is daarbij helaas wat groter, dus snap ik het wel dat als je een duidelijk hogere temperatuur gaat waarnemen dat je dat toestel veilig moet gaan stellen,
en nee, dit is dus niet als je toestel handwarm gaat worden. Thermal runaway is een zelfversterkende kettingreactie waarbij een lithiumbatterijcel oncontroleerbaar opwarmt, wat leidt tot extreme temperaturen, gasvorming en mogelijk brand of explosie. Dit proces ontstaat wanneer de interne temperatuur van de batterij een kritiek punt bereikt, meestal tussen 130 en 200 °C.
Nu is het wel raadzaam om een toestel wat je niet meer veilig in de hand kunt houden niet meer op te laden (want daar is de kans op een thermal runaway het grootst (naast bij beschaigingen of vallen) en deze ook veilig stellen. (gooi deze dus ook nooit in het huisvuil (een van de grote oorzaken van veel branden in afvalverwerking).

andere factoren die naast het aantal cyles de levensduur behoorlijk beinvloeden zijn kalenderlevensduur en temperatuur tijdens gebruik en vergeet hierbij dat de vermoedelijke levensduur van de ingebouwde omvormer vaak een stuk korter is dan de levensduur van de batterij-cellen zelf.

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:12
Vraagje: Ik ben een zeer kleine energiegebruiker. 660KWh per jaar elektra en 60 kuub gas per jaar.
Heb 4 zonnepanelen en die leveren veel meer terug dan ik gebruik. (heb gewoon niet zoveel energieslurpers in huis) Toch denk ik er aan om 1 thuisbatterij te kopen om meer gebruik te maken van de zonne enerie in de avonduren. Misschien kan ik ook nog een dynamisch energiecontract afsluiten. Ik hoef dat ding er na 20 jr (of 10) niet uit te hebben. Het is meer om zo min mogelijk terug te leveren en zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
Heeft het dan zin om als zeer kleine verbruiker toch een thuisbatterij aan te schaffen?
Hazalnootpuur schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:18:
Vraagje: Ik ben een zeer kleine energiegebruiker. 660KWh per jaar elektra en 60 kuub gas per jaar.
Heb 4 zonnepanelen en die leveren veel meer terug dan ik gebruik. (heb gewoon niet zoveel energieslurpers in huis) Toch denk ik er aan om 1 thuisbatterij te kopen om meer gebruik te maken van de zonne enerie in de avonduren. Misschien kan ik ook nog een dynamisch energiecontract afsluiten. Ik hoef dat ding er na 20 jr (of 10) niet uit te hebben. Het is meer om zo min mogelijk terug te leveren en zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
Heeft het dan zin om als zeer kleine verbruiker toch een thuisbatterij aan te schaffen?
Je kunt eens kijken wat je tussen zonsondergang en zonsopkomst verbruikt. Als je voor een thuisbatterij gaat zou ik gezien je verbruik al niet een hele grote opslag nemen. Dynamisch heeft denk ik ook niet zo heel veel zin als je zo weinig verbruikt. Dynamisch heeft denk ik meer zin als je ook een EV hebt. Het is wat lastig bepalen met de gegevens die je benoemd maar persoonlijk denk ik een kleine batterij als het je toch niet heel veel doet of je hem terug gaat verdienen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik heb bij een familielid met ook een laag verbruik en overschot aan zon een kleine thuisbatterij van 2,56kWh geplaatst. Staat er nu 10 maanden en zoals het er naar uitziet klopt mijn prognose dat ze van 800kWh netafname gaat naar 400kWh. Maakt dit jaar niet veel uit nu we nog salderen, maar vanaf volgend jaar scheelt het met een vast contract dik € 100. Dit contract jaar is het voordeel inmiddels € 44 aan ontweken terugleverkosten. Afhankelijk van de teruglevering de komende 2 maanden kan door staffels dit voordeel zakken tot € 36 of stijgen tot € 73. Ben benieuwd waar het op uitkomt.
En vanaf 2028 kan het ook nog schelen in het nettarief.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:14

PeteSplit

ik weet het niet

Je hebt misschien gelezen dat afgelopen week de stroomprijs, bij een dynamisch contract, enkele dagen negatief was en je daarom de zonnepanelen-omvormer uit kon zetten en zo het verbruik in huis geld opleverde.

Als de inkoop en verkoop prijs van stroom gelijk is, kun je de zonnepanelen-omvormer uit en weer aan zetten. Volgend jaar vervalt de salderingsregeling, dat wil zeggen, dat je bij inkoop energiebelasting moet gaan betalen. De energiebelasting is nu ongeveer 11 cent, het verschil tussen inkoop en verkoop is dan ongeveer ook zo groot. Het kan dan betekenen, dat zowel bij een uit staande omvormer, als bij een aan staande omvormer, je moet gaan betalen. Een oplossing hiervoor is het regelen op zero-export, de omvormer regelt de hoogte van de opwek zodanig, dat deze gelijk is aan het verbruik in huis.

Nu heb ik al vijf jaar zonnepanelen en sinds vorig jaar een batterij en daarbij ook een regelsysteem. De omvormer kostte toen 900 euro, de batterij kostte 1400 euro en het regelsysteem 300 euro.
Er zijn nu batterijen te koop vanaf 800 euro, waarop je zonnepanelen kunt aansluiten. Je hebt dan een omvormer, batterij en regelsysteem in een. Je bent dan meteen klaar voor volgend jaar als de saldering stopt.

Mijn advies, voor wat je nodig hebt is: een batterij, waarop je jou zonnepanelen kunt aansluiten (moet het zelfde ingangsvermogen hebben, als wat jouw panelen opbrengen) en die ook een regeling heeft voor zero-export.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 02-05-2026 16:30 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• mickeutech
Wat stroom betreft zit ik ongeveer op hetzelfde jaarverbruik, en ik heb 5 zonnepanelen. Opwek is op de ochtend/eerste helft middag en dan ben ik aan het werk.

Zelfconsumptie zat ongeveer op 20%, maar sinds begin april heb ik een plug-in thuisbatterij (4,8 kWh) en sla ik overdag deels de zonnestroom op die ik dan 's avonds en 's nachts weer verbruik. Ook gebruik ik op de wat frissere dagen een elektrische kachel om voor thuiskomst het huis alvast wat op te warmen.

Omdat salderen nu nog kan en ik het ding pas een maand heb is het nog wat vroeg voor conclusies. Volgens het bierviltje leek het een goede businesscase, verschuiven van verbruik + verminderen toekomstige terugleverkosten + besparing op gasverbruik. Zelfconsumptie zit nu rond 70%.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:12
Dank voor jullie antwoorden. Heb ik wat aan! Gaat er eentje komen. Of ik dynamisch aandurf weet ik nog niet, want geen zin om daar 24 uur per dag mee bezig te zijn (ken mezelf een beetje). Misschien als ik een jaartje gewend ben aan de thuisbatterij.

• mickeutech
Ik heb zelf de komende 3 jaar weer vast gedaan. 2027 einde saldering, 2028 tijdsafhankelijke capaciteitstarieven en 2029 einde zittingstermijn Trump, te veel onzekerheden...

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:37
Hazalnootpuur schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Dank voor jullie antwoorden. Heb ik wat aan! Gaat er eentje komen. Of ik dynamisch aandurf weet ik nog niet, want geen zin om daar 24 uur per dag mee bezig te zijn (ken mezelf een beetje). Misschien als ik een jaartje gewend ben aan de thuisbatterij.
Als je een batterij hebt en zaken juist aanzet wanneer er zon is of in de winter vaak juist in de nacht kom je al een heel eind met "er mee bezig zijn". Wat je hier op Tweakers ziet zijn degene die het leuk vinden of juist grootverbruikers, zoals een EV of warmtepomp, hebben. Dan loont het erg om daar eens goed naar te kijken.
mickeutech schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:33:
Ik heb zelf de komende 3 jaar weer vast gedaan. 2027 einde saldering, 2028 tijdsafhankelijke capaciteitstarieven en 2029 einde zittingstermijn Trump, te veel onzekerheden...
En ondanks al die onzekerheden zijn tarieven over de hele linie nog steeds prima en zie je zelfs steeds meer dalen richting de zomer.

Hier over heel 2026 tot nu toe: 17,68 ct/kWh afname incl. BTW/etc. en teruglevering 30,86 ct/kWh. Met een thuisaccu en beetje sturing kan je al zeer goede resultaten behalen. Dus voor vast kiezen is je verzekeren tegen tegenvallers met een premium toeslag voor die mogelijke onnodige onzekerheid. Die extra kosten kan je ook in een thuisaccu steken of aan de kant zetten voor tegenvallers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjpMHZHRTNuEBEeYg7_wuTyN2Eo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZTSltNvLLX2Gq9IZAu2sshv2.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Bravertal
  • Laatst online: 22:22
Taro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:38:
[...]

En ondanks al die onzekerheden zijn tarieven over de hele linie nog steeds prima en zie je zelfs steeds meer dalen richting de zomer.

Hier over heel 2026 tot nu toe: 17,68 ct/kWh afname incl. BTW/etc. en teruglevering 30,86 ct/kWh. Met een thuisaccu en beetje sturing kan je al zeer goede resultaten behalen. Dus voor vast kiezen is je verzekeren tegen tegenvallers met een premium toeslag voor die mogelijke onnodige onzekerheid. Die extra kosten kan je ook in een thuisaccu steken of aan de kant zetten voor tegenvallers.

[Afbeelding]
Dus als mijn GC contract afloopt (juni 2027) moet ik gewoon dynamisch gaan (5.000 verbruik en ruim 10.000 opwek). Na de zomer heb ik een batterij 10kwh (of misschien wel meer als handelen ook loont).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• mickeutech
@Taro Rationeel heb je een goed punt. Zelf heb ik nog een licht trauma uit 2022 met €0,75/0,63 normaal/dal per kWh en €2,72 per m³ gas op mijn eerste contract.

Bovendien heb ik een laag verbruik en zijn mijn variabele kosten maar een klein deel van mijn rekening. Mijn batterij is vooral om zelfconsumptie te verhogen en terugleverkosten te beperken volgend jaar. Nu kan ik nog vrijblijvend experimenteren met saldering als vangnet.
Bravertal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Dus als mijn GC contract afloopt (juni 2027) moet ik gewoon dynamisch gaan (5.000 verbruik en ruim 10.000 opwek). Na de zomer heb ik een batterij 10kwh (of misschien wel meer als handelen ook loont).
Ja, dan kan je overwegen goedkoop in te kopen als er geen zon schijnt, maar daarnaast ook wanneer je de opgeslagen opwek het beste terug kunt leveren: zo duur mogelijk.

Of vast contract houden en de export limit van de omvormers op 0 zetten bij terugleverboete/kosten.

Handelen is vanaf de zomer nog max een half jaar handig, na einde salderen loont dat niet/nauwelijks meer, alleen met flinke spreads. Afgelopen weken een paar keer flink negatief geweest om diezelfde of de volgende avond >30 ct/kWh te zijn, dan is handelen nog steeds interessant, maar komt relatief weinig voor.

Daarom: Kies een accu die je avond- & nachtverbruik afdekt en past bij het vermogen van je zonnepanelen. Meer verdien je niet terug.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

mickeutech schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:26:
@Taro Rationeel heb je een goed punt. Zelf heb ik nog een licht trauma uit 2022 met €0,75/0,63 normaal/dal per kWh en €2,72 per m³ gas op mijn eerste contract.
Mijn pa heeft toen, bang gemaakt door de dino analoge media, een vast contract a 42 ct/kWh afgesloten en kwam van dynamisch.

Ik heb al die tijd dynamisch uitgezeten, gewoon lekker doorgestuurd op prijsdalen ipv bang geworden van prijspieken en er achteraf gezien relatief weinig van gemerkt.

Je zag in de dynamische topics ook wel mensen langskomen die door een paar hoge winterpieken teruggingen naar vast. Maar hoor je die ook weer bij -47 ct/kWh? Nee. Het gaat om het gemiddelde.
Bovendien heb ik een laag verbruik en zijn mijn variabele kosten maar een klein deel van mijn rekening. Mijn batterij is vooral om zelfconsumptie te verhogen en terugleverkosten te beperken volgend jaar. Nu kan ik nog vrijblijvend experimenteren met saldering als vangnet.
Grote kans dat het voor jouw situatie relatief gezien meevalt.

Over het algemeen is de combinatie van zonnepanelen, dynamisch en thuisaccu een goede. Waarbij een EV kan concurreren met de thuisaccu, of juist complementair kan zijn afhankelijk van hoe vaak de EV thuis is.

• Bravertal
  • Laatst online: 22:22
Taro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:23:
[...]

Ja, dan kan je overwegen goedkoop in te kopen als er geen zon schijnt, maar daarnaast ook wanneer je de opgeslagen opwek het beste terug kunt leveren: zo duur mogelijk.

Of vast contract houden en de export limit van de omvormers op 0 zetten bij terugleverboete/kosten.

Handelen is vanaf de zomer nog max een half jaar handig, na einde salderen loont dat niet/nauwelijks meer, alleen met flinke spreads. Afgelopen weken een paar keer flink negatief geweest om diezelfde of de volgende avond >30 ct/kWh te zijn, dan is handelen nog steeds interessant, maar komt relatief weinig voor.

Daarom: Kies een accu die je avond- & nachtverbruik afdekt en past bij het vermogen van je zonnepanelen. Meer verdien je niet terug.
Maar levert handelen met zonnestroom ook niets op na salderrn? Oftewel overdag de batterij vol met zonnestroom en einde van de dag verkopen en nog 5 kWh over om de nacht te overbruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bravertal op 04-05-2026 13:14 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Bravertal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:18:
[...]

Maar levert handelen met zonnestroom ook niets op na salderrn? Oftewel overdag de batterij vol met zonnestroom en einde van de dag verkopen en nog 5 kWh over om de nacht te overbruggen.
Ja, dat is de beste manier. Wat je niet nodig hebt zo duur mogelijk verkopen. Uiteraard wel rekening houden met RTE én dat het je extra capaciteit kost. Je kunt het bijv. beter voor 28 cent/kWh direct naar het net laten vloeien, dan voor 31 cent via je accucapaciteit verkopen die je speciaal daarvoor extra hebt gekocht én waardoor je door de RTE-verliezen bijv. uiteindelijk maar 25 ct/kWh overhoudt. Dan wordt terugverdienen wel heel lastig :)

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:58
Taro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]
Hoort misschien niet helemaal in dit topic thuis, maar toch.
In jouw geval loont het zeker om dynamisch te gaan, maar niet iedereen heeft zin / tijd / mogelijkheid om zoveel te sturen. En ook niet iedereen heeft bij elkaar 100+ kWh aan accus die gevuld kunnen worden als de stroom een keer negatief is.
Is niet als commentaar bedoeld en ik volg met plezier je posts, maar dynamisch is niet voor iedereen geschikt.
Ik zelf ben ook vorig jaar van dynamisch naar vast gegaan (kreeg een aanbod van 19ct / kWh) en blijf nog even vast (voor 24ct / kWh).

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 10:27
Ik heb inmiddels geleerd dat ontladen van een plug-in batterij begrenst is op 800 watt, en dat dat los van piek verbruikers prima is om avond/nacht te overbruggen. Stel dat je toch ook wilt kunnen voorzien in >800 watt verbruikers, maar geen elektricien over de vloer wilt, kun je dan simpelweg meerdere losse plug-ins op verschillende groepen aansluiten waarbij ze samen voor >800 watt kunnen zorgen?
Als ik het juist gelezen heb, voorziet in ieder geval HomeWizard en Zendure (met HEMS) daarin?
jantje888 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:55:
Ik heb inmiddels geleerd dat ontladen van een plug-in batterij begrenst is op 800 watt, en dat dat los van piek verbruikers prima is om avond/nacht te overbruggen. Stel dat je toch ook wilt kunnen voorzien in >800 watt verbruikers, maar geen elektricien over de vloer wilt, kun je dan simpelweg meerdere losse plug-ins op verschillende groepen aansluiten waarbij ze samen voor >800 watt kunnen zorgen?
Als ik het juist gelezen heb, voorziet in ieder geval HomeWizard en Zendure (met HEMS) daarin?
even los of dat mogelijk juist voor een stukje onveiligheid kan zorgen, tenslotte heb je waarschijnlijk niet op elke beschikbare groep nog die 800W hoofdruimte die je zou willen en meerdere batterij units.

Ook zijn meerdere omvormers zijn nu ook niet bepaald een goedkope oplossing, een extra groep laten plaatsen zal veelal goedkoper zijn ( vergeet niet dat je veelal heel wat werk al mooi kunt voorbereiden voor de vakman zodat deze eigenlijk het alleen nog maar hoeft aan te sluiten. zou eigenlijk nog geen 250 euro moeten kosten. de hardware zelf heb je voor nog geen 50 euro (en dat ook nog eens met een A-merk).
Qua software kan het maar zeker bij merken als Zendure waar je de capaciteit met losse batterij-modules kunt uitbreiden is een combinatie extra batterij-module + extra groep aansluiten veeal goedkoper dan er een tweede unit op 800W er naast te zetten.

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 10:27
Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:06:
[...]

even los of dat mogelijk juist een stukje onveiligheid kan zorgen, tenslotte heb je waarschijnlijk niet op elke beschikbare groep nog die 800W hoofdruimte die je zou willen en meerdere batterij units, dus ook meerdere omvormers zijn nu ook niet bepaald een goedkope oplossing, een extra groep laten plaatsen zal veelal goedkoper zijn ( vergeet niet dat je veelal heel wat werk al mooi kunt voorbereiden voor de vakman zodat deze eigenlijk het alleen nog maar hoeft aan te sluiten. zou eigenlijk nog geen 250 euro moeten kosten. de hardware zelf heb je voor nog geen 50 euro (en dat ook nog eens met een A-merk).
Qua software kan het maar zeker bij merken als Zendure waar je de capaciteit met losse batterij-modules kunt uitbreiden is een combinatie extra batterij-module + extra groep aansluiten veeal goedkoper dan er een tweede unit op 800W er naast te zetten.
Een vrije groep heb ik mogelijk nog wel over. Ik lees wat wisselende berichten over hoe zo'n vrije eigen groep belast mag worden met een ontladende batterij. Afhankelijk van dikte van aders, stekkers, stopcontact (e.e.a. afhankelijk van jaar waarin huis gebouwd is), etc.
Is er een soort van stelregel die je kunt hanteren hoe ver je kunt gaan op een eigen vrije groep?

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
jantje888 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Een vrije groep heb ik mogelijk nog wel over. Ik lees wat wisselende berichten over hoe zo'n vrije eigen groep belast mag worden met een ontladende batterij. Afhankelijk van dikte van aders, stekkers, stopcontact (e.e.a. afhankelijk van jaar waarin huis gebouwd is), etc.
Is er een soort van stelregel die je kunt hanteren hoe ver je kunt gaan op een eigen vrije groep?
Ik heb de indruk dat eea overdreven wordt, je kunt gewoon veilig 2400W ontladen op een vrije groep en met een geaard stopcontact.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
jantje888 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:55:
Volgens mij is dat mogelijk. Je hebt dan wel te maken met meerdere omvormers en daardoor meer omzetverlies (in tegenstelling tot 1 omvormer met meerdere batterij uitbreidingen).
[...]

In Nederland worden al vrij lang voor stopcontacten kabels van 2,5mm2 gebruikt. Dus qua belasting zit je daar wel goed mee, deze 2,5mm2 kunnen infeite gewoon tot ruim 20A belast worden (in Belgie mag dat bv tot 20A zonder problemen met die 2,5mm2 kabels. Dus 2400W, dat is dus nog geen 10,5A is dat dus geen enkel probleem.
het enige wat je bij echt oude huisen, maar dat is hooguit bij woningen van voor de oorlog die nog over zeer oude bekabeling met stoffen isolatie beschikken, de vraag is of deze dan ook al niet vervangen zijn in de afgelopen 80 jaar. ik zelf heb ze al lang niet meer gezien.

Bedenk echter twee zaken wat voor een thuis-batterij wel belangrijk kunnen zijn.
1) het is dus een eigen groep uitsluitend en alleen voor die ene thuis-batterij, dus niets anders op die groep en ook geen tweede thuis-batteri daar erop.
2) maakt die groep gebruik van een gemeenschappelijke aardlek gaat je batterij dus ook uit als er een aardlekfout in een van de andere hierop aangesloten groepen ontstaat.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Roog1317 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb de indruk dat eea overdreven wordt, je kunt gewoon veilig 2400W ontladen op een vrije groep en met een geaard stopcontact.
Maar bijvoorbeeld Zendure zegt wel onderstaande. Dus mocht je al een vrije groep hebben, dan kun je een Zendure niet zomaar ontgrendelen zodat ie >800 watt kan ontladen.
The inverter is set to a default output power limit of 800W. If you need to exceed this limit, please have a licensed electrician visit your location to assess the safety of your circuit and ensure it complies with safety standards. After the electrician’s verification, you can apply to increase the power to 2400W via the Zendure App.
Bron: https://cdn.shopify.com/s...al_EN_NL.pdf?v=1770794779

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 06-05-2026 10:40 ]

JBS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Maar bijvoorbeeld Zendure zegt wel onderstaande. Dus mocht je al een vrije groep hebben, dan kun je een Zendure niet zomaar ontgrendelen zodat ie >800 watt kan ontladen.

[...]

klopt, maar als jij zeker weet dat het een vrije groep is die voldoende is afgezekerd (dus IA B16) dan kun jij dat gewoon tot die 2400W prima zelf doen, je moet tijdens het deblokkeren in de app alleen dit met je handttekening akkoderen.

Pas bij nog hogere (is hier al diverse keren voorbijgekomen) vermogens waar je meerdere Zendures (elk op een eigen groep) wilt koppelen heb je een bewijs m.b.t. de installatie nodig.
Je kunt dit tot maximaal 3000W zelf doen via die handtekening, voor een hoger limiet moet je aan Zendure aanvullende gegevens sturen die deze beoordelen en dan wordt dit door Zendure wel of niet vrijgegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 06-05-2026 10:51 ]

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 10:52
Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Bedenk echter twee zaken wat voor een thuis-batterij wel belangrijk kunnen zijn.
1) het is dus een eigen groep uitsluitend en alleen voor die ene thuis-batterij, dus niets anders op die groep en ook geen tweede thuis-batteri daar erop.
2) maakt die groep gebruik van een gemeenschappelijke aardlek gaat je batterij dus ook uit als er een aardlekfout in een van de andere hierop aangesloten groepen ontstaat.
punt 2 is makkelijk op te lossen door gebruiken aardlekautomaat, zeker bij gebruik thuisbatterij.
veldhuizen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:52:
[...]

punt 2 is makkelijk op te lossen door gebruiken aardlekautomaat, zeker bij gebruik thuisbatterij.
klopt, dat is ook direct altijd mijn eigen advies, plaats ipv een IA direct een Alamat, dan heb je dat probleem niet, ietsjes duurder maar wel een stuk bedrijfszekerder.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Het zal per batterij verschillend zijn, BIj Marstek kun je dat veranderen naar 2500 Watt.

/▌

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:32

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

[...]

Ik heb dit gister gedaan , en ontgrendelen gaat vrij simpel.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mimiix schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Ik heb dit gister gedaan , en ontgrendelen gaat vrij simpel.
Wat baal ik dat we nog kunnen salderen, ik een contract zonder terugleverkosten heb en er iets is als https://github.com/hif2k1/battery_sim waarmee je een batterij kunt simuleren. Ik kan nu echt geen goede reden verzinnen om niet nu al een (of meer) batterijen te bestellen (los van eventuele schaarste richting het einde van het jaar). ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Ter aanvulling op de eerdere reacties: het probleempunt zit bij het invoeden op een gedeelde groep van verbruikers en batterijen. Dan krijg je stromen die niet langs de zekering gaan, maar via een direct pad. Dat kan tot opgetelde stromen krijgen die boven de max van installatiedraad gaan. Je kan plat gezegd met allerlei grote verbruikers op een groep en allerlei batterijen makkelijk meer dan 16 A verstoken en de zekering merkt het zelf niet. De flessenhals in je bedrading wel en dus brandgevaar.

Bij een losse groep heeft de voedende batterij juist een geheel ongedeeld pad en dus is het hele probleem er niet, je gaat immers 100% door de zekering heen (de stroom kan moeilijk ergens anders heen tenslotte) en dus is de afgezekerde waarde de veilige grens. Dus kan je die dan 'gewoon' als de stelregel gebruiken. bijv. 16A afgezekerd = tot 16A aan invoedende batterijen is geen probleem.

Niet anders dan bij verbruikers, dat als er bijv. twee apparaten op een 16A groep zitten dat veilig is zolang ze maar tegelijk niet meer dan 16A trekken.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: