• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:17
Rik57 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:44:
[...]
Vraagje, geraakt de marstek vol op 2 uur en een beetje met bv. 2500 watt? Kan die continue blijven laden met dat zelfde vermogen tot hij vol is?
Normaal wel behalve de laatste 5% gaat die half vermogen laden. Indien echt te warm zal die ook wel trager laden, maar nog niet meegemaakt hier (wel gelezen op forum).

• Watisergaande
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-04 13:52
Ik heb een PIB van homewizard.

Ben er dik tevreden mee. Software matig alleen de eerste weken storing gehad. Af en toe uitzetten en het werkte weer.

Nu bijna een jaar verder en zie mijn directe verbruik echt goed gaan. Bijna 43% van de stroom komt direct uit de panelen of snachts uit de pib.

Ik wil mijn opslagcapaciteit vergroten. 2.7kwh is te kort. In de zomer red ik het tot 06:00 uur, maar swinters niet tot 24:00.

Dat de software top is, de app fijn werkt en het geheel gewoon oke is weegt voor me gevoel gewoon niet tegen de prijs op. 1199 voor 2,7kwh, marstek is ca 1250/1300 voor het dubbele.

Hoe zijn jullie meningen/ervaringen.

Ik wil sowieso eind van het jaar met homey pro gaan werken om de overschotten maar gewoon op te maken. Daar moet de pib goed mee communiceren.

Hoe is jullie ervaring?

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:10

bonfie

Hallo allemaal, ik ben al lang aan het meelezen, maar reageer eigenlijk bijna nooit. Nu heb ik een aantal jaar geleden een Kickstarter gedaan voor de MyGrid module one. Pas geleden hebben ze gevraagd of ik wilde upgraden naar de module two. Dit heb ik gedaan. Het is een batterij van ongeveer 2 kWh met uitbreiding van 2 kWh. Het is vergelijkbaar met zendure en dergelijke, maar heeft geen aansluiting voor zonnepanelen. Ik zal eens posten hoe het werkt als ik ze heb ontvangen. https://www.mygrid.energy/nl
Hebben andere Tweakers ook gehoord van MyGrid of ben ik de enige?

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:09
bonfie schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:35:
Hallo allemaal, ik ben al lang aan het meelezen, maar reageer eigenlijk bijna nooit. Nu heb ik een aantal jaar geleden een Kickstarter gedaan voor de MyGrid module one. Pas geleden hebben ze gevraagd of ik wilde upgraden naar de module two. Dit heb ik gedaan. Het is een batterij van ongeveer 2 kWh met uitbreiding van 2 kWh. Het is vergelijkbaar met zendure en dergelijke, maar heeft geen aansluiting voor zonnepanelen. Ik zal eens posten hoe het werkt als ik ze heb ontvangen. https://www.mygrid.energy/nl
Zelf nog nooit van gehoord. Even gegoogled met de afbeelding, en zo te zien is het een whitelabel-versie, geen eigengemaakt product. Die van NextEnergy ziet er namelijk exact hetzelfde uit (https://www.nextenergy.nl/smart-home/plug-in-batterij-kopen) net als bijvoorbeeld https://theecosupermarket...-mini-qube-hybrid-master/. FoxESS is zo te zien een populair merk in het VK, misschien zijn zij de uiteindelijke fabrikant.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:43
Net even gekeken. Leuk product, lijkt veel op de Fox ESS lijn. De RTE die ze claimen is behoorlijk hoog, ben benieuwd of dat ik de praktijk haalbaar is want dan zijn ze daarin echt top of class. Verder zag ik dat op de tweede versie wel degelijk zonnepanelen aangesloten kunnen worden. Ik lees echter nergens dat je bijvoorbeeld meer kan ontladen dan 800watt. Daarmee doen ze zichzelf ,met maar 1 model, wel erg tekort gezien de concurrentie.
Is de Fox ESS, o.a. NextEnergy gebruikt die ook. Hoezo kickstarter? Want dat is gewoon een bestaand product.

En wat mij betreft niet vergelijkbaar met Zendure, zit echt op een heel ander niveau. Heb de Fox ESS hier zelf getest met uitbreidingsaccu, maar Zendure heeft toch echt wel veel betere specificaties en software ecosysteem.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Fox ESS komt overigens wel met een versie 2 uit van hun product, die heeft iets meer opslagcapaciteit, verder vergelijkbaar. Was op de Solar Solutions beurs al te zien.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• AquilaXL
De Module one die op de site staat is echt wel heel wat anders dan ik ken. Jammer dat zo'n bedrijf zich dus vermoedelijk heeft laten verleiden door een white label in te kopen.

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 20:40
Met 8 zonnepanelen op het dak was ik voornemens om een Jackery (SolarVault 3 Pro Max AC) of Zendure (SolarFlow 2400 AC+) aan te schaffen (lastige keuze...), én in de schuur te plaatsen (geeft toch een iets fijner gevoel dat mocht het mis gaan..., de schuur afbrand en niet het huis).

Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij.

Klopt het dat dit op deze manier zou kunnen, of zie ik iets over het hoofd? De AC versie is een iets uitgekledere versie en verder niets meer, niets minder? En de niet-AC versie werkt ook gewoon als thuisbatterij zonder dat er zonnepanelen op aangesloten zitten?

• AquilaXL
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
Met 8 zonnepanelen op het dak was ik voornemens om een Jackery (SolarVault 3 Pro Max AC) of Zendure (SolarFlow 2400 AC+) aan te schaffen (lastige keuze...), én in de schuur te plaatsen (geeft toch een iets fijner gevoel dat mocht het mis gaan..., de schuur afbrand en niet het huis).

Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij.

Klopt het dat dit op deze manier zou kunnen, of zie ik iets over het hoofd? De AC versie is een iets uitgekledere versie en verder niets meer, niets minder? En de niet-AC versie werkt ook gewoon als thuisbatterij zonder dat er zonnepanelen op aangesloten zitten?
Klopt.

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Het nieuws van vandaag!
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij - https://nos.nl/l/2609352

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:36
Nevil schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:27:
Het nieuws van vandaag!
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij - https://nos.nl/l/2609352
De opkomst van thuisbatterijen is in Nederland nog betrekkelijk pril. De brandweer komt nog niet zo vaak branden tegen. In zijn eigen regio, Haaglanden, maakte Payens het één keer mee.

Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.
Niet in boren dus... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

hoevenpe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:40:
[...]

[...]

Niet in boren dus... :P
Ik vraag me wel af hoe je " per ongeluk " in je batterij boort 🤔🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• R!ckert
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21-04 13:37
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:

Ja hoor, dat klopt wel zo’n beetje.
De Pro is gewoon wat flexibeler als je later nog panelen erbij wilt zetten, en hij werkt ook prima zonder panelen als thuisbatterij.
Er zit trouwens ook gewoon brandbeveiliging in, dus dat voelt wel geruststellend.

• mickeutech
  • Laatst online: 14:27
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:...Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij...
Voor mij de reden om voor een Sunpura s2400 All-in-One te gaan. PV ligt op het oosten en hiermee kan ik eventueel uitbreiden met balkonpanelen op het westen. Ook opent het de mogelijkheid de batterij met wat campingpanelen mee te nemen naar een hutje op de heide in de vakantie.

Zie het als een trekhaak op je auto, niet noodzakelijk bij aanschaf maar wel handig dat hij er alvast op zit.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:26
Devke schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:25:
[...]

Ik vraag me wel af hoe je " per ongeluk " in je batterij boort 🤔🙈
Ik zou me voor kunnen stellen dat je door een muur boort waar de thuisbatterij tegen aan staat.
mickeutech schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:57:
[...]

Voor mij de reden om voor een Sunpura s2400 All-in-One te gaan. PV ligt op het oosten en hiermee kan ik eventueel uitbreiden met balkonpanelen op het westen. Ook opent het de mogelijkheid de batterij met wat campingpanelen mee te nemen naar een hutje op de heide in de vakantie.

Zie het als een trekhaak op je auto, niet noodzakelijk bij aanschaf maar wel handig dat hij er alvast op zit.
en tijdens de inruil er eigenlijk achterkomt dat je die nog nooit hebt gebruikt, en er nu eigenlijk niets extraa's voor terugkrijgt.

dus een model met de mogelijkheid dat je zonnepanelen kunt aansluiten is eigenlijk alleen handig als je dat ook met een redelijke waarschijnlijkheid ook gaat doen en laten we eerlijk zijn, als je dat wilt doe je dat eigenlijk ook vrijwel direct (zeker met de huidige prijzen).
Hou er ook rekening mee wat de handleiding aangeeft over de maximale lengte van de DC kabels en die wil je wel ook keurig en vooral veilig hebben weggewerkt.

als ik dan even naar de handleiding van de sunpura kijk (blijkbaar alleen in het duits, wat eigenlijk niet zou mogen, de handleiding moet namelijk in NL in het nederlands geschreven zijn (CE eis, echter de verantwoordelijke toezichthouder is blijkbaar te lui om daarop toe te zien)
staat er eigenlijk vrij weinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMNUSePDiH4eaC1JqYUP1kyEdqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dOD3vWVmGgqeBdTSUASHp69D.png?f=user_large

bv de Zendure 2400 AC pro is daar een stuk informatiever en ook nog in de nederlandse taal.
ze gaan hier ook in in veel gemaakte aansluitfouten zoals PV “cross-source”-fout en ook geven ze hier adviezen mbt de kabellengte (max. 3m voor een optimaal gebruik "2. Voor het beste rendement: gebruik zonnekabels van maximaal 3 m om transmissieverlies te beperken".

• lum666348
  • Laatst online: 30-04 11:52
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:45:
[...]

als je denk aan ...., zou ik dus niet doen, niet denken en dat doen wat je veel ziet doen maar gewoon uitgaan wat je zelf nodig zou moeten hebben, als je dat namelijk weet kun je altijd nog je keuze bijstellen cq iets meer of minder kiezen.
kijk dan mn even naar wat je in de maanden maart, april, augustus, september en oktober aan verbruik en teruglevering PV naar net net (dat deel van de PV stroom wat je deels dus in je batterij kunt stoppen) hebt, deel deze maandgetallen door het aantal dagen zodat je een gemiddeld dag getal ziet, want het is de bedoeling met NOM om op een dag de opgeslagen kWh ook weer zo veel mogelijk weer te gebruiken.
je capaciteit voor je batterij is dan 1,4 (voor Zendure, andere zitten op keer 1,35 of zelfs 1,4 (meer verlies) keer deze getallen.
voorbeeld; gemiddeld in april heb je een gemiddeld verbruik van 5 kWh, dan wordt je capaciteit voor die maand dus 6 * 1,3 = 6,5 kWh, doe dat dus ook voor die andere maanden en kijk dan waar je het beste mee uitkomt, iets er boven is prima, maar zit je 3 kWh er boven zou dat wel eens een beetje te veel zitten (beste is kijk naar die maanden waar je mbv je teruglevering je volledig verbruik kunt afdekken).

zeker als je wilt kiezen voor een makelijk systeem en niet te veel verliezen wilt hebben is de keuze eigenlijk redelijk eenvoudig. kies in ieder geval een systeem waar je de batterij-capaciteit met modules kunt uitbeiden.

Bv een veel voorbijkomend merk als Marstek heeft duidelijk hogere verleizen en wat mogelijk nog belangrijker is duidelijk minder goede software,iets wat vaak over het hoofd gezien wordt. M de goedkopere modelen kun je niet zo maar uitbreiden met modules, daarbij heeft helaas de marstek ook duidelijk een slechtere bouwkwaliteit en mij lijkt dat voor een prodsuct wat toch minimaal 15 jaar moet meegaan wel een belangrijk punt, je ziet gewoon waar men met de prijs heeft bespaart.

Een veel beter optie is de Zendure, de keuze is dan eigenlijk kun je voor je thuis-batterij (eventueel zelf ook een eigen aparte groep voor die thuis-batterij aanlegen ?) of kun je dat niet cq wil je dat niet ?
bij dat laatste zit je dus vast aan max. 800W output vanuit de batterij, zou je dus kunnen kiezen voor of de 800 serie van de Zendure of toch kiezen voor de 2400 serie die dan ook eventueel later ook naar die 2400W output kan gaan, maar standaard zit deze ook gewoon op die 800W output.
Bij de 2400 serie heb je de keuze tussen alleen een omvomer los met losse stapelbare batterij-modules ( de Solarflow 200 AC, zie foto met 2 batterij-modules dus 6,76 kWh) of je hebt een basis-station incl. omvormer ( de solarflow 2400 AC plus) en een ingebouwde batterij waarbij deze ook later nog uitgebreid kan worden met extra batterij-modules. beide losse batterij- modules hebben overigens dezelfde capaciteit van 2,88 kWh. je hebt deze zelf ook nog in een versie (solarflow 2400 AC Pro) waar je direct nog een aantal zonnepanelen direct op kunt aansluiten (zie foto).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dat helpt enorm

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 22:44
mrme12345 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:25:
Wij hebben de Hoymiles HiBattery 1920 AC kunnen testen afgelopen weken en we vinden het echt een mooi apparaat. Deze heeft 2 kWh capaciteit. Het heeft een hele hoge efficiency (86% op 800W), een zeer goede Nul-op-de-Meter resultaat, volledige lokale MQTT-ondersteuning en een helder digitaal display. De kleurrijke ledstrip is een leuke extra voor de liefhebbers, maar kan ook eenvoudig worden uitgeschakeld. Er is ook een AI modus inclusief dynamische prijzen, maar enkel op basis van ENTSO-E (kale EPEX prijzen). Je kunt niet je eigen kostenopslag toevoegen om uit te komen op jouw specifieke prijzen.

De batterij is semi-modulair, dus je kunt geen losse batterijen toevoegen maar moet elke keer een nieuwe unit toevoegen incl omvormer ( vergelijkbaar met Homewizard of Marstek Venus E), die dan wel prima samenwerken. Dit kan tot een max van 11,5 kWh. We hopen dat hoymiles de volgende batterij wel modulair maakt want met de resultaten, techniek, uitstraling enz zit het wel goed.

[Afbeelding]

Maar ook mooi dat er steeds meer keuze komt in de stekkerbatterijmarkt.
Ik haak hier even op in, want dit is de enige post over de Hoymiles batterij, en die heeft mijn interesse wel gezien de prijs en het feit dat ik ook een omvormer van Hoymiles op mijn panelen gebruik.

Ik heb thuis een HomeWizard P1 dongle maar ik lees dat deze batterij een eigen p1 dongle meekrijgt. Eigenlijk wil ik daar niet aan, dus zou ik de batterij ook met HomeWizard kunnen gebruiken en koppelen voor inzicht?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
pixels66 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:55:
[...]

Ik haak hier even op in, want dit is de enige post over de Hoymiles batterij, en die heeft mijn interesse wel gezien de prijs en het feit dat ik ook een omvormer van Hoymiles op mijn panelen gebruik.

Ik heb thuis een HomeWizard P1 dongle maar ik lees dat deze batterij een eigen p1 dongle meekrijgt. Eigenlijk wil ik daar niet aan, dus zou ik de batterij ook met HomeWizard kunnen gebruiken en koppelen voor inzicht?
Ja je kunt de batterij ook uitlezen en aansturen via MQTT en dus in Home Assistant of Homey aansturen:

De HiBattery 1920 AC beschikt over een MQTT koppeling die eenmaal geactiveerd zelf een aantal entiteiten in Home Assistant aanmaakt, zowel voor het uitlezen van de batterij als aansturen! De actuele laadstatus (SoC) wordt iedere 10 seconden bijgewerkt en het laad- of ontlaadvermogen van de batterij zelfs elke seconde.

Op die manier kun je ook je eigen P1 van HomeWizard gebruiken als P1 waarde en zit je niet vast aan de Hoymiles. Maar dan moet je dus wel met HA of Homey aan de gang. Hoymiles heeft op Solar Solutions ook een modulaire batterij getoond, als opvolger van de Hi Battery. Dat is wellicht ook een mooie optie. We vonden de Hi Battery echt een hele goede batterij, met hoge RTE en alleen jammer dat die niet modulair was.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• pixels66
mrme12345 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:45:
[...]

Ja je kunt de batterij ook uitlezen en aansturen via MQTT en dus in Home Assistant of Homey aansturen:

De HiBattery 1920 AC beschikt over een MQTT koppeling die eenmaal geactiveerd zelf een aantal entiteiten in Home Assistant aanmaakt, zowel voor het uitlezen van de batterij als aansturen! De actuele laadstatus (SoC) wordt iedere 10 seconden bijgewerkt en het laad- of ontlaadvermogen van de batterij zelfs elke seconde.

Op die manier kun je ook je eigen P1 van HomeWizard gebruiken als P1 waarde en zit je niet vast aan de Hoymiles. Maar dan moet je dus wel met HA of Homey aan de gang. Hoymiles heeft op Solar Solutions ook een modulaire batterij getoond, als opvolger van de Hi Battery. Dat is wellicht ook een mooie optie. We vonden de Hi Battery echt een hele goede batterij, met hoge RTE en alleen jammer dat die niet modulair was.
Hele fijne uitleg zo, dat is een goeie optie! De prijs spreekt op zich ook goed aan, zeker omdat mijn setup maar heel kleinschalig is. Jij hebt ‘m dus als testobject ergens vandaan gehad en hebt ‘m nu niet meer?

• mrme12345
  • Niet online
pixels66 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:55:
[...]

Hele fijne uitleg zo, dat is een goeie optie! De prijs spreekt op zich ook goed aan, zeker omdat mijn setup maar heel kleinschalig is. Jij hebt ‘m dus als testobject ergens vandaan gehad en hebt ‘m nu niet meer?
Klopt wij hebben deze gereviewed voor onze website. En daarna is die weer terug gegaan.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 20:40
R!ckert schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:36:
[...]

Ja hoor, dat klopt wel zo’n beetje.
De Pro is gewoon wat flexibeler als je later nog panelen erbij wilt zetten, en hij werkt ook prima zonder panelen als thuisbatterij.
Er zit trouwens ook gewoon brandbeveiliging in, dus dat voelt wel geruststellend.
Thnx!
Vraag me dan eigenlijk nog één ding af; het tegelijkertijd laden vanuit de direct aangesloten zonnepanelen (op dak van de schuur), als laden vanuit de zonnepanelen welke op het dak van de woning liggen vormt ook geen probleem?
Vanuit beide opstellingen zal er grotendeels op hetzelfde moment opbrengst zijn.

• R!ckert
Kwandoerie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:46:
[...]

[...]

Thnx!
Vraag me dan eigenlijk nog één ding af; het tegelijkertijd laden vanuit de direct aangesloten zonnepanelen (op dak van de schuur), als laden vanuit de zonnepanelen welke op het dak van de woning liggen vormt ook geen probleem?
Vanuit beide opstellingen zal er grotendeels op hetzelfde moment opbrengst zijn.
Dat vormt geen probleem. Je kunt je bestaande PV-systeem gewoon via de AC-aansluiting laten lopen en eventueel extra zonnepanelen direct op de DC-ingang aansluiten. Zo kunnen beide tegelijk bijdragen aan het laden.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:41

CR1992

Thor

R!ckert schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:13:
[...]

Dat vormt geen probleem. Je kunt je bestaande PV-systeem gewoon via de AC-aansluiting laten lopen en eventueel extra zonnepanelen direct op de DC-ingang aansluiten. Zo kunnen beide tegelijk bijdragen aan het laden.
Ja klopt de P1 meter regelt alles.
Maar moest het kunnen raad ik je aan panelen te verdelen tussen zuiden en Westen . Dan heb je s avonds ook nog plezier van de zon .

Morgen de info van de nieuwe anker solix.
Ik ben wel benieuwd.😄

• R!ckert
CR1992 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:41:
[...]

Ja klopt de P1 meter regelt alles.
Maar moest het kunnen raad ik je aan panelen te verdelen tussen zuiden en Westen . Dan heb je s avonds ook nog plezier van de zon .

Morgen de info van de nieuwe anker solix.
Ik ben wel benieuwd.😄
Ja, ik ben ook benieuwd! Maar eerlijk gezegd ligt de Anker Solix voor mij wel boven budget. Ik wacht eerst even de specificaties af. :)

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik sta op het punt om een thuisbatterij te bestellen. Ik was eigenlijk van plan om de batterij in de technische ruimte op de begane grond te plaatsen. Dit is de ruimte waar mijn bodemwarmtepomp staat en zit schuin tegenover de meterkast in de hal. Bij nader inzien is dat niet zo'n slim idee, het is immers ook de vluchtroute in huis.

De zolder zou een beter alternatief zijn alleen is daar geen mogelijkheid om een leiding naar toe te trekken, dus ik kan niet een dedicated stopcontact laten aanleggen op die plek. Mijn opties zijn nu:
1) toch in de technische ruimte in de hal op de begane grond de batterij plaatsen omdat ik daar eenvoudig een aparte groep kan laten aanleggen. En dus het risico nemen dat de vluchtroute geblokkeerd is (wat ook zo is met een brand in de meterkast / warmtepomp / etc)
2) mijn warmtepompdroger en wasmachine op 1 groep aansluiten zodat ik de andere groep op zolder vrij heb voor de thuisbatterij. Het piekvermogen van de droger en wasmachine samen zou 2900w moeten zijn volgens de specs.
3) batterijen kopen met een eigen omvormer (zoals de homewizard) zodat die beide 800w kunnen laden/ontladen. met 3 batterijen kun je dan op zijn minst 3 x 800w laden alleen gaat het ontladen volgens mij dan nog steeds met 800w. in elk geval prima voor het nachtverbruik maar verre van optimaal
4) zie ik nog een optie over het hoofd?

Wat is de logische keuze hier, want ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben met deze uitdaging.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Roog1317
Normaal gesproken hebben de combinatie van WPD en WM geen constante piekverbruik van 2900w; ik vermoed dat dit een totaal verbruik is van 2900w of 2.9KwH voor de hele run?

Iig, in mijn geval is dit wel het geval: onze wasmachine verbruikt maximaal 1600w met een totaalverbruik van 2.1KwH bij een was van 90 graden en de WPD heeft een maxverbruik van 500w met een totaal verbruik van 0.8KwH (komt dus overeen met jouw situatie) terwijl de wasmachine 2 uur draait op 90 graden en de WPD ook ong. 2 uur loopt.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een Marstek te nemen, deze kan tot 2400w maximaal terugleveren op een aparte groep. Ik heb zelf een Anker Solix E1600AC configuratie (2x1.6KwH) dat kan terugleveren op maximaal 800w (wat via HomeAssistant wordt aangestuurd).

Effectief realiseerd ik tijdens de lente tot vroeg in de herfst NOM in de avond. Met de afgelopen dagen houd ik nog circa 16% batterij over alvorens de panelen de batterijen weer vol gaan gooien.

Wat betreft mijn Anker Solix configuratie; dit zijn de specificaties van het afgelopen jaar:

* Anker: 646kWh opgeslagen in de batterij en verbruikt
* Anker teruglevering: 1540kwH is uiteindelijk als extra restant teruggeleverd (mijn zonnepanelen zitten rechtstreeks op de batterij aangesloten)
* Totale teruglevering: 6438kwH (32 panelen in totaal)

Om en nabij de 30% van de opwekking van de 4 panelen (4x540WP) is dus in de batterij gestopt en 's avonds gebruikt. Van het moment van aanschaf was elke batterij 699,- en ik bespaar dus gemiddeld 146 p/j, op deze manier ben ik dus break-even over ( (699*2) = (1398 / 146) = ) 9.51 jaar. In ieder geval nog steeds binnen de garantietermijn :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:03
Roog1317 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:48:
Ik sta op het punt om een thuisbatterij te bestellen. Ik was eigenlijk van plan om de batterij in de technische ruimte op de begane grond te plaatsen. Dit is de ruimte waar mijn bodemwarmtepomp staat en zit schuin tegenover de meterkast in de hal. Bij nader inzien is dat niet zo'n slim idee, het is immers ook de vluchtroute in huis.

De zolder zou een beter alternatief zijn alleen is daar geen mogelijkheid om een leiding naar toe te trekken, dus ik kan niet een dedicated stopcontact laten aanleggen op die plek. Mijn opties zijn nu:
1) toch in de technische ruimte in de hal op de begane grond de batterij plaatsen omdat ik daar eenvoudig een aparte groep kan laten aanleggen. En dus het risico nemen dat de vluchtroute geblokkeerd is (wat ook zo is met een brand in de meterkast / warmtepomp / etc)
2) mijn warmtepompdroger en wasmachine op 1 groep aansluiten zodat ik de andere groep op zolder vrij heb voor de thuisbatterij. Het piekvermogen van de droger en wasmachine samen zou 2900w moeten zijn volgens de specs.
3) batterijen kopen met een eigen omvormer (zoals de homewizard) zodat die beide 800w kunnen laden/ontladen. met 3 batterijen kun je dan op zijn minst 3 x 800w laden alleen gaat het ontladen volgens mij dan nog steeds met 800w. in elk geval prima voor het nachtverbruik maar verre van optimaal

Wat is de logische keuze hier, want ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben met deze uitdaging.
Ik zou voor optie twee gaan. Een warmtepompdroger en wasmachine kunnen gewoon samen op 1 groep, zeker omdat een wasmachine maar kortstondig zo veel vermogen vraagt voor het opwarmen van het water.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Roog1317 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:48:

Hier in huis had ik een soortgelijke situatie. Op zolder staan een warmtepompdroger en wasmachine. Ook staat er een warmtepompboiler, maar daar wilde ik liever geen batterij bij zetten. Ik heb de maximale vermogens van de wasmachine en warmtepompdroger gemeten met Homewizard stekkers. De wasmachine zat op maximaal 1900watt en de warmtepompdroger maar op 800watt, dus deze heb ik samen op een groep gezet. We zijn maar met z'n tweeën hier in huis, dus de kans dat ze alsnog samen langere tijd aan staan is niet heel groot. En er zit nog genoeg marge op de groep.
Mijn plan is om één batterij op zolder te zetten, en één op een andere slaapkamer, waar ook nog voldoende plek is op de groep. Hier zit alleen een NAS bij.

• mokat
  • Laatst online: 30-04 23:36
In de hardcopy uitgave van deze maand van Vereniging eigen huis, las ik dat vanaf 2026/2027 het energielabel in Nederland ingrijpend wijzigt.

Een detail daarin dat een thuis batterij als factor gaat meewegen in het nieuwe label, maar dat dit (helaas) niet geldt voor stekker-batterijen.

Ieder huis wordt fysiek bezocht voordat het nieuwe label wordt afgegeven. Dus geen label meer via internet-only.

Weet iemand hier meer over? Dit is wel een belangrijk item voor een batterij keuze.
Hoe zal een batterij behandeld worden die zowel vast op een groep als stekker optie heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door mokat op 09-04-2026 17:52 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49
mokat schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:52:
In de hardcopy uitgave van deze maand van Vereniging eigen huis, las ik dat vanaf 2026/2027 het energielabel in Nederland ingrijpend wijzigt.

Een detail daarin dat een thuis batterij als factor gaat meewegen in het nieuwe label, maar dat dit (helaas) niet geldt voor stekker-batterijen.

Ieder huis wordt fysiek bezocht voordat het nieuwe label wordt afgegeven. Dus geen label meer via internet-only.

Weet iemand hier meer over? Dit is wel een belangrijk item voor een batterij keuze.
Hoe zal een batterij behandeld worden die zowel vast op een groep als stekker optie heeft?
Het bezoeken van de woning is al een tijdje zo, dat is niet nieuw. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

mokat schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:52:

De reden waarom een stekker-batterij niet mee genomen kan worden (net zo goed als een balkon-pv- installatie) ligt hem alleen in het feit dat een stekker-batterij geen fisiek onderdeel van je huis gaat vormen, immers bij verkoop kun je die meennemen en dus een deel van de energielabel is dan niet meer valide.
Een vaste thuisbatterij is gewoon net als alle andere vaste apparatuur zoals warmtepomp, airco, PV en CV in je huis een vast onderdeel wat een integraal deel uitmaakt en dus meeverkocht gaat worden, die mag je dus ook niet zo maar uitbouwen en meenemen, idem voor bv een warmtepomp of PV. ( die ook beide een onderdeel vormen van je energielabel).
bassie221188 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
[...]

Hier in huis had ik een soortgelijke situatie. Op zolder staan een warmtepompdroger en wasmachine. Ook staat er een warmtepompboiler, maar daar wilde ik liever geen batterij bij zetten. Ik heb de maximale vermogens van de wasmachine en warmtepompdroger gemeten met Homewizard stekkers. De wasmachine zat op maximaal 1900watt en de warmtepompdroger maar op 800watt, dus deze heb ik samen op een groep gezet. We zijn maar met z'n tweeën hier in huis, dus de kans dat ze alsnog samen langere tijd aan staan is niet heel groot. En er zit nog genoeg marge op de groep.
Mijn plan is om één batterij op zolder te zetten, en één op een andere slaapkamer, waar ook nog voldoende plek is op de groep. Hier zit alleen een NAS bij.
formeel mag er op een batterijgroep geen andere verbruiker aangesloten worden, ookal zou dit qua belasting kunnen., beter is om daar via een zogenamede pv verdeler die groep gewoon gaan splitsen.
overigens grote kans dat naast het stopcontact ook nog de verlichting en mogelijk zelfs nog andere ruimtes (verlichting en WCD) op die zelfde groep zijn aangesloten.
je zou de splitsing dus niet bij de WCD maar bij de centraal doos ( veelal in het plafond) moeten doen.

• pixels66
Tweakers, ik ben hem heel ff kwijt dus ik vraag jullie even om advies:

Ik heb een aparte groep voor mijn tuin. Hierop staat aangesloten:

3x Philips Hue tuinverlichting
Schuur waarin; 2x zonnepanelen met omvormer op stopcontact, max 800 watt.
2 stopcontacten waarin niets wordt gedaan behalve 1 keer per week een elektrische fiets opladen.
1x plafondlamp in de schuur.

Is het “veilig” en prima te doen om in de schuur op deze groep ook nog een stekkerbatterij te plaatsen?

Ik denk dan aan de nieuwe Marstek Venus B die uit gaat komen. Output van Max. 800 watt. Opladen overdag met de panelen, en ontladen in de avond (2 kWh). Laten we het type batterij even achterwege maar wel deze specificaties.

Mis ik hier iets of “verdubbel ik het risico” met verruiming van Max wattage op de groep?

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:02:
[...]

formeel mag er op een batterijgroep geen andere verbruiker aangesloten worden, ookal zou dit qua belasting kunnen., beter is om daar via een zogenamede pv verdeler die groep gewoon gaan splitsen.
overigens grote kans dat naast het stopcontact ook nog de verlichting en mogelijk zelfs nog andere ruimtes (verlichting en WCD) op die zelfde groep zijn aangesloten.
je zou de splitsing dus niet bij de WCD maar bij de centraal doos ( veelal in het plafond) moeten doen.
Mijn hele huis heb ik in beeld gebracht, welk stopcontact zit op welke groep en waar zit alle verlichting. Op deze groep zitten alleen 2 slaapkamers en de zolder qua verlichting. Alle grootverbruikers zitten op aparte groepen. Het maximale dat er nu van die groep gebruikt kan worden is 200-250watt, dus ik denk dat ik wel safe zit. Voor mij is het niet de moeite om een hele nieuwe groep aan te gaan leggen, zeker omdat de meterkast al helemaal vol zit.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:22
pixels66 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:59:

2 stopcontacten waarin niets wordt gedaan behalve 1 keer per week een elektrische fiets opladen.

Is het “veilig” en prima te doen om in de schuur op deze groep ook nog een stekkerbatterij te plaatsen?

Ik denk dan aan de nieuwe Marstek Venus B die uit gaat komen. Output van Max. 800 watt. Opladen overdag met de panelen, en ontladen in de avond (2 kWh). Laten we het type batterij even achterwege maar wel deze specificaties.

Mis ik hier iets of “verdubbel ik het risico” met verruiming van Max wattage op de groep?
Met maximaal 800w ontladen is het geaccepteerd dat deze in een gedeelde groep staat.
Mits op deze groep natuurlijk geen groot verbruikers staan, maar dat is in uw voorbeeld niet het geval.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

pixels66 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:59:

antwoord op je eerste vraag “veilig” ja, zolang je het dus op 800W laat.
of je met die PiB echt blij van zult worden, is niet bepaald een top product en je koopt dit toch met een levensduur van minimaal 15 jaar? Goedkoop kan dan wel eens duurkoop worden, ik zou eerder eens kijken naar een Zendure, die hebben prima 800W versies die niet veel duurder zijn, op Ali op de Zendure shop zijn ze zelfs nu in de aanbieding tegen hele scherpe prijzen.

• pixels66
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:00:
[...]

[...]
antwoord op je eerste vraag “veilig” ja, zolang je het dus op 800W laat.

[...]
of je met die PiB echt blij van zult worden, is niet bepaald een top product en je koopt dit toch met een levensduur van minimaal 15 jaar? Goedkoop kan dan wel eens duurkoop worden, ik zou eerder eens kijken naar een Zendure, die hebben prima 800W versies die niet veel duurder zijn, op Ali op de Zendure shop zijn ze zelfs nu in de aanbieding tegen hele scherpe prijzen.

[...]
Allen dank voor de input. Op deze quote ga ik even door, want de Marstek spreekt me op zich wel aan. Wat maakt dat het geen topproduct is? Ik ga ook zeker even in die Zendure duiken natuurlijk..
pixels66 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:08:
[...]

Allen dank voor de input. Op deze quote ga ik even door, want de Marstek spreekt me op zich wel aan. Wat maakt dat het geen topproduct is? Ik ga ook zeker even in die Zendure duiken natuurlijk..
Helaas is een Marstek zeker geen topper, het is een PIB tegen een scherpe prijs, echter daartegen heb je gewoon wel wat nadelen, het grootste risico is dat men hier voor voor de laagste prijs gaat ( ik snap dat ook wel) alleen prijs is zeker bij een thuis-batterij mogelijk zelfs eerder op de 4de plaats, bouwkwaliteit en software zijn eigenlijk hier belangrijker net als ook de RTE is met net 75% terwijl een Zendure duidelijk een heel stuk meer heeft, alleen daarmee verdien je tijdens de lange gebruiksduur de meerprijs met gemak terug.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-04 23:52
Dubbele post

[ Voor 98% gewijzigd door Mooper op 10-04-2026 13:44 ]

• Mooper
Taro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Persoonlijk zou ik die 2 zaken volledig van elkaar scheiden. Want als je PV opbrengst maximaal is én je toch per ongeluk je accu ook maximaal laat terugleveren dan heb je een probleem. Hardwarematig moet je zaken afdekken, want een softwarematige limiet kan bijv. bij vervanging van een product door kwaliteitsissues ineens verdwenen zijn...
Daar zit wat in, maar ervan uitgaande dat ik dit softwarematig kan oplossen… Ik zit namelijk een beetje in dubio aangezien ik twee 1-fase hybride omvormers heb waar ik een ‘normale’ batterij op kan aansluiten, alleen de prijs hiervan t.o.v. een plug-in batterij is gewoon minstens 2x zo hoog heb ik momenteel laten offreren.

Ik heb momenteel:

1 Growatt hybride omvormer 1-fase MIN TL-HX 3600, 9 PV op oost
1 Growatt hybride omvormer 1-fase MIN TL-HX 3000, 6x PV op west

Beiden zijn op een aparte fase en groep aangesloten met ieder een PV verdeler waar momenteel de droger en wasmachine op aangesloten zijn.

Ik ben aan het oriënteren of ik:

A) 2x plug-in batterij op beide PV verdelers apart aansluiten via stopcontact, waarbij ik accepteer dat ze maximaal 2500W kunnen laden/ontladen, volgens mij (?). Dat is meer dan genoeg dus zou ik naar beneden kunnen afstellen. Dan heb ik alleen de uitdaging dat ik de wasmachine en droger rechtstreeks op de batterij moet aansluiten, en heb geen idee wat dat voor complicaties met zich meebrengt.

B )10kWh 1-fase batterij aansluit op 1 van de omvormers. Dit is circa twee keer zo duur als optie A.

C) 2x 5kWh 1-fase batterij aansluit op beide omvormers. Dit is circa twee keer zo duur als optie A.

Gevalletje duurkoop is goedkoop ben ik me bewust van, maar het scheelt echt veel centen.

• AquilaXL
Pas op met je noodstroomvoorziening "misbruiken" voor een wasmachine en droger. Het klinkt mooi en in de praktijk zal het ook best werken maar in je groepenkast zit een aardlekschakelaar welke acteert bij lekstromen. Ik durf niet te zeggen hoe thuisbatterijen hiermee omgaan en of die beveiliging wel voldoet.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
https://fwd.nl/smarthome/...et-noodstroomvoorziening/

14kwh en 3500w bidirectioneel vermogen, 3680w noodstroom voor 2499+1999-700= 3798€.
Mooie evolutie.

[ Voor 13% gewijzigd door rabero1985 op 10-04-2026 15:46 ]

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-04 11:35
Mooi nieuw product die Anker SOLIX Solarbank Max AC. Mooie capaciteit van netto 7 kWh waar de meeste huishoudens genoeg aan hebben. Ik kom in mijn berekeningen zo rond de 10-12 kWh uit. Dus niet genoeg aan de basisvariant (7 kWH) en teveel (14 KwH). Had liever gehad dat de extra batterijen bijvoorbeeld 3 kWh waren. Hoe zien jullie dit?l

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
Ja vind deze ook wel heel interessant qua specs en prijs. Zou zelf voor de 14kwh opstelling gaan. Ook wel net iets teveel denk ik maar dan slinger ik de warmtepomp wat meer aan en minder gas dan (cv). Vraagje ivm p1 meter. Heb eentje van HW, heeft een splitter altijd externe voeding nodig of kan dit ook zo werken met de voeding van de p1 meter zelf ?

• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-04 22:17
Beste allemaal,

Ik heb een aparte aardlek automaat van 16 A 30mA laten aanleggen door een electro bedrijf met een draad van 2,5 qmm. Dit zou volgens het bedrijf voldoende zijn.
Er zit een geaard stopcontact op.
Verder wordt er niets op het stopcontact aangesloten.
Er komt nog een NEN1010 keuring met rapport.
Is dit voldoende voor een plug en play batterij die 2400 W ontlaad??
Of zeggen jullie nee er moet nog meer of anders gebeuren.
Zoja wat

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04 22:32
Tegelen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:
Beste allemaal,

Ik heb een aparte aardlek automaat van 16 A 30mA laten aanleggen door een electro bedrijf met een draad van 2,5 qmm. Dit zou volgens het bedrijf voldoende zijn.
wsl wel genoeg, maarreh qua koperkosten had ik toch echt 6mm^2 gebruikt voor die paar cm in de meterkast...
PS deze commerciele partij toont een leuk tabelletje, niet kopen enkel de beschrijvingen lezen

[ Voor 19% gewijzigd door tweazer op 10-04-2026 21:30 ]

• AquilaXL
tweazer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:28:
[...]

wsl wel genoeg, maarreh qua koperkosten had ik toch echt 6mm^2 gebruikt voor die paar cm in de meterkast...
PS deze commerciele partij toont een leuk tabelletje, niet kopen enkel de beschrijvingen lezen
Die kabel kan best langer zijn dan een paar centimeter en 6mm is misschien wel heel erg over gedimensioneerd. 4mm had gekund want minder verlies bij dikkere kabels. Maar om te antwoorden op je vraag: ja, de kabel is dik genoeg voor de 2400watt. Waar de discussies vooral over oplaaien, en de fabrikanten afraden, is om die volledige 2400 watt over je standaard stopcontact terug te leveren. Houd er rekening mee dat zo'n accu flink wat uurtjes gaat staan ontladen op die pieken van zijn maximale uitgang stroom. Zelf heb ik een lasdoos geplaats, stekker afgeknipt (je behoudt gewoon de garantie) en met lasdoppen aangesloten.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik neem aan dat @Tegelen de draad naar het stopcontact bedoeld? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17

The Third Man

The Third Jellyfish

En een pluggable alternatief is de blauwe CEE stekker gebruiken. Discussie waarom normale stopcontacten niet ideaal zijn is al vaker voorbijgekomen.

• Tegelen
Oke, het gaat om een totaal 10 meter vd draad van aardlek automaat tot stopcontact.
Volgens de electricien zou dit voldoende zijn.
De keuring wordt door een ander bedrijf gedaan, eens kijken wat die zegt dan.
Wil namelijk geen fik in huis.

We hebben bij onze verzekering gevraagd hoe het zit met eventuele vergoeding bij brand.
Eerste reactie was dat er nog heel weinig tot niets in polis voorwaarden staat.
Daarop hebben we gevraagd of een NEN1010 keuring voldoende was voor het geval dat, en het antwoord was ja, dat voldoet aan alle eisen met betrekking tot vergoedingen

• Tegelen
@Third man.
Dan zal toch de originele stekker van de batterij vervangen mieten worden of heb ik het verkeerd.
Als dat zo is dan vervalt de garantie en zal bij bijv brand de verzekering ook moeilijk doen lijkt mij
Tegelen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:
Beste allemaal,

Er zit een geaard stopcontact op.
Verder wordt er niets op het stopcontact aangesloten.
Er komt nog een NEN1010 keuring met rapport.
Is dit voldoende voor een plug en play batterij die 2400 W ontlaad??
Of zeggen jullie nee er moet nog meer of anders gebeuren.
Zoja wat
Nee, dat is helemaal goed, klopt perfect.
Tegelen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:52:
@Third man.
Dan zal toch de originele stekker van de batterij vervangen mieten worden of heb ik het verkeerd.
Als dat zo is dan vervalt de garantie en zal bij bijv brand de verzekering ook moeilijk doen lijkt mij
Bij een Zendure batterij is dat dus niet van toepassing, je mag zelf deze vast aansluiten. Zolang het maar goed gebeurt.
Staat zelfs in de handleiding.
en ja, ik zelf ben ook een voorstander om een CEE 1-fase 230V stekker en WCD te gebruiken, alleen dat past dus niet in een normaal type F WCD.

deze zien er dus zo uit. :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3aQsFilCHciZ_3J9JXP2Z8XX44=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLEDc7G1eq3tAggOvNaT-uJ2KBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=user_large

ik zelf heb de oude stekker iets langer gelaten (circa 30cm) en heb met een contra-CEE-stekker van die F-type stekker een verloop stekker gemaakt zodat je deze in speciale gevallen wel (tijdelijk) veilig ook in een normaal WCD kunt gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCsBM1ohBAM5HBYEyACKotQc0FA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dfjTsgIFYQft3XLSpOsGTi8j.jpg?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door Jan-tweak op 10-04-2026 23:36 ]

• AquilaXL
Tegelen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:52:
@Third man.
Je garantie vervalt niet zomaar als je een stekker afknipt en de batterij vast of middels CEE aansluit.
[...]

@Tegelen die 2,5 mm2 kabel naar je stopcontact is prima, dat is exact dezelfde diameter waar andere WCD (=stopcontacten) ook in Nederland zijn aangesloten.
Die 6 cq 4 mm2 zijn bedoeld voor binnen in een groepenkast cq als voedingskabel naar een subkast, echter nooit naar een WCD.
Dus bij jou is dat dus prima, niets meer aan doen.

• Mooper
AquilaXL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:29:
[...]

Je garantie vervalt niet zomaar als je een stekker afknipt en de batterij vast of middels CEE aansluit.
Wat bedoel je met vast precies?
Mooper schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:24:
[...]

Wat bedoel je met vast precies?
ik denk dat hier een vaste aansluiting aan jouw huis-installatie mee bedoeld wordt, dus met een vaste kabel van de batterij (omvormer) naar je groepenkast (zonder dat daar e.o.a. stekker tussen zit.
Veel handleidingen adviseren de stekker af te knippen en de accu vast op een eigen groep aan te sluiten. Ik ken geen enkel merk dat dat verbiedt en/of aangeeft dat dan de garantie vervalt.

Wat ik echter geen goede ontwikkeling vind is dat men nu zelfs 3500 Watt via een stopcontact gaat aanbieden. Wat mij betreft ligt de grens bij +-10A (+-2300 Watt), iets waar de meeste stopcontacten langdurig mee om zouden moeten kunnen gaan (maar dat gaat ook niet altijd goed). Boven de 10A zou men wat mij betreft geen stekkers meer moeten ondersteunen, maar alleen vaste aansluiting. Daaronder kan je er ook al een discussie over voeren, maar goed.

• tweazer
En jawel, de eerste verschijnselen van een solarbank 4 pro, 5kW, hier meer te lezen ... Mei 2026 ?

• tweazer
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:52:
Veel handleidingen adviseren de stekker af te knippen en de accu vast op een eigen groep aan te sluiten. Ik ken geen enkel merk dat dat verbiedt en/of aangeeft dat dan de garantie vervalt.
Gewoon afknippen als je daar vrolijk van wordt, 5 en 15 merter kabels zijn los te bestellen. Hier nog 2 stuks van 5 meter 'teveel'...

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:33
Inmiddels ook aan oriënteren voor een thuisbatterij , mede door een baanwissel waar ook nog eens 700 euro DI budget is wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

Voor nu 2 opties op het oog (nog wel twijfel over de max opslag)
- anker solarbank max ac (7kwh)
- jackery solarvault pro max (5 of 7 kWh)

Ik heb op Jeroen.nl mijn p1 csv data ingevoerd en daarbij komt dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZEivnNxe_I4D7gThR3ZWJ_zeyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELx9nQsn0POOg06Bk8JLBRxG.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik dit bekijk zou 5kwh voldoende moeten zijn maar misschien ook te krap en kan ik beter voor de 7 gaan zodat je wat ruimte omhoog hebt?

Extra info volgens Jeroen.nl
5kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrOykgrrnnmiNKux3Tfm7qMLHq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N9D1PNAj8xTGgJ8B6dxY8MRp.png?f=fotoalbum_large

7kwh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n97_qWzwRnGJ0mKLawCqBbjScoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OEOMsBSEjXgZ5CSpAD3m6iP5.png?f=fotoalbum_large

Alle tips en op of aanmerkingen zijn welkom, wat zouden jullie adviseren?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:29
@Dirk0s, Koop 2 Marsteks batterijen van 5,12 kWh en je zit goed en bent ook goedkoper uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Bravertal op 12-04-2026 10:23 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:04
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:06:
Inmiddels ook aan oriënteren voor een thuisbatterij , mede door een baanwissel waar ook nog eens 700 euro DI budget is wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

[Afbeelding]
Als ik dit bekijk zou 5kwh voldoende moeten zijn maar misschien ook te krap en kan ik beter voor de 7 gaan zodat je wat ruimte omhoog hebt?

5kwh
[Afbeelding]

7kwh:
[Afbeelding]

Je hebt niet meer nodig dan je gebruikt toch? Zou zelf het beter vinden als die elke gewoon leeg gaat. Die opwek haal die gemiddelde dag opwek ook in bijvoorbeeld maart? Zie veel te vaak dat deze gemiddeldes niks zeggen.

• Dirk0s
DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:24:
[...]

Je hebt niet meer nodig dan je gebruikt toch? Zou zelf het beter vinden als die elke gewoon leeg gaat. Die opwek haal die gemiddelde dag opwek ook in bijvoorbeeld maart? Zie veel te vaak dat deze gemiddeldes niks zeggen.
Maart 2026 was een totale opwek van 395 kWh waarvan 118 direct is gebruikt.

Maart 2025 was het totaal 430 kWh en 100 direct gebruikt.

• DJ-Promo
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:30:
[...]

Maart 2026 was een totale opwek van 395 kWh waarvan 118 direct is gebruikt.

Maart 2025 was het totaal 430 kWh en 100 direct gebruikt.
Dan heb je zeker genoeg. Kijken naar een accu ter grootte van je verbruik lijkt mij dan prima.

• Dirk0s
DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:46:
[...]

Dan heb je zeker genoeg. Kijken naar een accu ter grootte van je verbruik lijkt mij dan prima.
Ja genoeg met 5 of 7? Of zoals hierboven geopperd 2x marstek 5kwh?

• DJ-Promo
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:50:
[...]

Ja genoeg met 5 of 7? Of zoals hierboven geopperd 2x marstek 5kwh?
Wat is je doel?

• Dirk0s
Zoveel mogelijk stroom die ik extra opwek gedurende de dag bovenop het gebruik in de avond weer opmaken.
DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:46:
[...]

@Dirk0s de grote vraag is dan echter naar welk verbruik kijk je dan?
Jaarverbruik? of toch eerder je maandverbruik ? of is weekverbruik toch de betere keuze en moet je zelfs per dag gaan kijken?
en wat blijkt, aangezien (zeker bij NOM) je eigenlijk de capaciteit moet afstemmen op een dag periode, tenslotte moet de batterij aan het begin van de zonige dag namelijk zo goed als leeg zijn om weer ruimte te maken voor de nieuwe hoeveelheid zonnestroom.
daarbij moet je eigenlijk dan ook nog de keuze maken welke van de 365 dagen moet je nu kijken of neem je het gemiddelde.
Gezien je veruik een langgerekte u-curve is, dus aan het begin van het jaar en op het einde van het jaar een hoog verbruik terwijl in de zomer je juist een erg laag verbruik gaat krijgen.
Het probleem is echter dat je zonne-stroom curve juist omgedraaid is, die is extreem laag op de tijdstip dat je eigenlijk het meeste stroom nodig zou hebben en juist hoog op momenten dat het laag is. :(

dus de oplossing is eigenlijk dat je moet kijken op de snijpunten van die twee grafieken, dat is dus rond maart en april en dan weer rond augustus, september en oktober.
kijk dus wat je gemiddeld verbruik in elk van die maanden is en kies dan een capaciteit die op circa 80% deze verbruiken kan afdekken.
aan de ene kant heb je nog voldoende zonnestroom (in feite de overhead van je opwek, dat is dat deel wat je anders het net terug stuurt) om in je batterij te stoppen en aan de andere kant hebt je verbruik wat zodanig moet zijn om zo veel mogelijk ook weer op te maken. en dat dus elke dat tussen maart en oktober opnieuw, in de winter heb je normaal gezien gewoon niets over om zinvol in je batterij te stoppen en in de zomer zul je zien dat je ondanks je batterij je nog steeds veel gaat terugleveren, echter je verbruik dermate laag is dat je daar ook niets mee kunt doen.
bedenk ook de RTE van je thuis-batterij, en marstek is niet bepaald daar een top product, ga maar uit dat je ciirca 25% verlies gaat hebben tussen de stroom die er in gaan en stroom die er weer uit komt.
Betere merken zoals bv Zendure komen daar al een heel stuk beter uit de voeten met circa 15% verlies, bedenk dat je dit soort producten voor de lange termijn koopt, circa 10% minder verlies betekend op 15 jaar en 250 cycli per jaar met een 10 kWh batterij dus wel circa 3.000 kWh wat je meer of minder gaat verliezen, bij een waarde van 25ct/kWh is dat dus ruim 750 euro. De meerprijs van een beter merk is echter helemaal niet zo veel, en even los van andere voordelen die je bij een topmerk (vc Zendure) wel hebt.
.
DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:24:
[...]

ja, en nee,
ook voor @Dirk0s , vergeet hierbij niet dat je te maken hebt met nog 2 aspecten die een behoorlijke impact op de keuze van je thuis-batterij op basis van je verbruik gaan hebben.
dus stel je hebt gemiddeld 5 kWh per dag nodig om je NOM verbruik (tussen maart en oktober) te kunnen overbruggen.
1) de laatste 10% tot 15% van je capaciteit van je thuis-batterij kun je niet benutten, die blijven gewoon daar zitten. dus heb je een 5 kWh capaciteit dan blijft daar bruikbaar nog maar 4,5 kWh over.
2) Je hebt ook nog te maken met laad en ontlaadverliezen, bij bv Marsetk ligt dat op circa 25% bij een Zendure is dat een stuk lager op circa 15%.
Dus van je 4,6 kWh krijg je mbij bv een Marstek circa 3,4 kWh er nuttig uit (factor 1,47) en bij een Zendure krijg je er iets meer uit 3,8 kWh, factor 1,31.
Dus heb je 5 kWh nodig heb je dus een batterij van tenminste 6,6 kWh (Zendure) of 7,35 kWh (Marstek) nodig.

Bij een lading is dat niet veel, maar kijk je dat op 15 jaar dan wordt dat circa 1.500 kWh bij een 5 kWh thuis-batterij, bij een 10 kWh is dat dus al het dubbele.
Dus kijk mn wat de RTE verliezen zijn, want dat is uiteindelijk een veel belangrijker factor dan alleen een iets goedkopere prijs, uiteindelijk zou je dus met een goedkopere duurder uit kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 12-04-2026 12:46 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:29
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:29:
[...]

ja, en nee,
ook voor @Dirk0s , vergeet hierbij niet dat je te maken hebt met nog 2 aspecten die een behoorlijke impact op de keuze van je thuis-batterij op basis van je verbruik gaan hebben.
dus stel je hebt gemiddeld 5 kWh per dag nodig om je NOM verbruik (tussen maart en oktober) te kunnen overbruggen.
1) de laatste 10% tot 15% van je capaciteit van je thuis-batterij kun je niet benutten, die blijven gewoon daar zitten. dus heb je een 5 kWh capaciteit dan blijft daar bruikbaar nog maar 4,5 kWh over.
2) Je hebt ook nog te maken met laad en ontlaadverliezen, bij bv Marsetk ligt dat op circa 25% bij een Zendure is dat een stuk lager op circa 15%.
Dus van je 4,6 kWh krijg je mbij bv een Marstek circa 3,4 kWh er nuttig uit (factor 1,47) en bij een Zendure krijg je er iets meer uit 3,8 kWh, factor 1,31.
Dus heb je 5 kWh nodig heb je dus een batterij van tenminste 6,6 kWh (Zendure) of 7,35 kWh (Marstek) nodig.

Bij een lading is dat niet veel, maar kijk je dat op 15 jaar dan wordt dat circa 1.500 kWh bij een 5 kWh thuis-batterij, bij een 10 kWh is dat dus al het dubbele.
Dus kijk mn wat de RTE verliezen zijn, want dat is uiteindelijk een veel belangrijker factor dan alleen een iets goedkopere prijs, uiteindelijk zou je dus met een goedkopere duurder uit kunnen zijn.
Oftewel 2x Marstek van 5,12 kWh. Dan zit je goed qua inhoudt en qua prijs.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• mickeutech
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:16:
[...]

Zoveel mogelijk stroom die ik extra opwek gedurende de dag bovenop het gebruik in de avond weer opmaken.
Het feit dat je zonnestroom met een thuisbatterij beschikbaar maakt op andere momenten creëert ook nieuwe mogelijkheden. Zo vond ik persoonlijk het comfort van een airco de hogere energiekosten niet waard. Nu ik een thuisbatterij heb wordt dat een andere afweging. De periode tot het eind van salderen zie ik als een proeftuin om te experimenteren. Mede daarom ook gekozen voor een modulair systeem waar ik losse accu's aan toe kan voegen.

Met jouw DI budget kun je er voor kiezen om dit jaar klein te beginnen en dan in een volgend jaar van het nieuwe budget een uitbreiding te nemen, mochten de ervaringen dat rechtvaardigen.
Bravertal schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:52:
[...]

Oftewel 2x Marstek van 5,12 kWh. Dan zit je goed qua inhoudt en qua prijs.
en dus ook met duidelijk meer verlies, onder de streep ben je dus mogelijk zelfs duurder uit met Martek.
proficiaat met je nieuwe baan

en wat denk je van een Zendure solarflow 2400AC+ of pro ? ook mooi modulair tot wel bijna 17 kWh.

[Afbeelding]
als ik even uit ga van jeroen.nl met een gemiddelde van 4,6 kWh.
ik zou eerder dus circa 15% boven dat gemiddelde uitkomen, dat is dus dan als basis maat 5,3 kWh
als ik dan ook nog een gemiddeld RTE van 80% aanhou, dus factor 1,35 , kom ik dus op 7,2 kWh.
Dus veel eerder de 7 kWh dan de 5 kWh nemen.
doe echter eens de moeite en kijk naar je verbruik en overhead zonnestroom in den maanden maart, april, augustus, september en oktber, hoe kom je dan uit ? voorbeeld van de maand september.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
5kwh
[Afbeelding]

7kwh:
[Afbeelding]

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 12-04-2026 13:39 ]

• mickeutech
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:22:
[...]

en dus ook met duidelijk meer verlies, onder de streep ben je dus mogelijk zelfs duurder uit met Martek.
Plus je betaalt 2x voor de omvormer en hebt ook 2 aansluitingen op een eigen groep nodig om boven de 800W output te kunnen gebruiken.

• Dirk0s
mickeutech schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:08:
[...]

Plus je betaalt 2x voor de omvormer en hebt ook 2 aansluitingen op een eigen groep nodig om boven de 800W output te kunnen gebruiken.
Daarom heeft mijn voorkeur ook voor 1 pakket evt met de mogelijkheid voor bijplaatsen van extra unit indien nodig.

Twijfel ook nog even over de locatie van plaatsing, de meterkast zit in de hal bij de trap, zou makkelijk daar een stopcontact kunnen laten plaatsen op een nieuwe groep. Daardoor dus wel in huis.

Ik heb ook een klein schuurtje en een garage maar dan moet ik een hele nieuwe kabel trekken en dus ook de stoep open in de tuin😫

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/nov

Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .

Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...

Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.

Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 12-04-2026 15:37 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Dirk0s
SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:34:
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/nov

Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .

Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...

Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.

Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.
In de maanden oktober en november heb ik in 2025 meer verbruik dan opwek.

Als ik die 3 maanden de gegevens optel en deel door 91 dagen dan kom ik uit op ongeveer 6 kWh opwek en 6 kWh verbruik.

De grote stroomverbruiker bij ons nu is een electrische vloerverwarming in de badkamer. Na salderingsregeling miss iets anders daar neer zetten. Stroom verbruik gaat dan dus flink omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk0s op 12-04-2026 15:49 ]

• mickeutech
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:30:
[...]

Daarom heeft mijn voorkeur ook voor 1 pakket evt met de mogelijkheid voor bijplaatsen van extra unit indien nodig.

Twijfel ook nog even over de locatie van plaatsing, de meterkast zit in de hal bij de trap, zou makkelijk daar een stopcontact kunnen laten plaatsen op een nieuwe groep. Daardoor dus wel in huis.

Ik heb ook een klein schuurtje en een garage maar dan moet ik een hele nieuwe kabel trekken en dus ook de stoep open in de tuin😫
Hal als in doorgang naar de buitendeur? Klinkt als een vluchtweg, zeker in combinatie met de trap. Niet doen.

• Dirk0s
mickeutech schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:47:
[...]

Hal als in doorgang naar de buitendeur? Klinkt als een vluchtweg, zeker in combinatie met de trap. Niet doen.
Nee, wat ik onder de trap zet heeft geen hinder voor het lopen.

• mickeutech
Tenzij dat de bron van de reden tot vluchten is...

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:20
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:17:
[...]

Jaarverbruik? of toch eerder je maandverbruik ? of is weekverbruik toch de betere keuze en moet je zelfs per dag gaan kijken?
en wat blijkt, aangezien (zeker bij NOM) je eigenlijk de capaciteit moet afstemmen op een dag periode, tenslotte moet de batterij aan het begin van de zonige dag namelijk zo goed als leeg zijn om weer ruimte te maken voor de nieuwe hoeveelheid zonnestroom.
daarbij moet je eigenlijk dan ook nog de keuze maken welke van de 365 dagen moet je nu kijken of neem je het gemiddelde.
Gezien je veruik een langgerekte u-curve is, dus aan het begin van het jaar en op het einde van het jaar een hoog verbruik terwijl in de zomer je juist een erg laag verbruik gaat krijgen.
Het probleem is echter dat je zonne-stroom curve juist omgedraaid is, die is extreem laag op de tijdstip dat je eigenlijk het meeste stroom nodig zou hebben en juist hoog op momenten dat het laag is. :(

dus de oplossing is eigenlijk dat je moet kijken op de snijpunten van die twee grafieken, dat is dus rond maart en april en dan weer rond augustus, september en oktober.
kijk dus wat je gemiddeld verbruik in elk van die maanden is en kies dan een capaciteit die op circa 80% deze verbruiken kan afdekken.
aan de ene kant heb je nog voldoende zonnestroom (in feite de overhead van je opwek, dat is dat deel wat je anders het net terug stuurt) om in je batterij te stoppen en aan de andere kant hebt je verbruik wat zodanig moet zijn om zo veel mogelijk ook weer op te maken. en dat dus elke dat tussen maart en oktober opnieuw, in de winter heb je normaal gezien gewoon niets over om zinvol in je batterij te stoppen en in de zomer zul je zien dat je ondanks je batterij je nog steeds veel gaat terugleveren, echter je verbruik dermate laag is dat je daar ook niets mee kunt doen.
bedenk ook de RTE van je thuis-batterij, en marstek is niet bepaald daar een top product, ga maar uit dat je ciirca 25% verlies gaat hebben tussen de stroom die er in gaan en stroom die er weer uit komt.
Betere merken zoals bv Zendure komen daar al een heel stuk beter uit de voeten met circa 15% verlies, bedenk dat je dit soort producten voor de lange termijn koopt, circa 10% minder verlies betekend op 15 jaar en 250 cycli per jaar met een 10 kWh batterij dus wel circa 3.000 kWh wat je meer of minder gaat verliezen, bij een waarde van 25ct/kWh is dat dus ruim 750 euro. De meerprijs van een beter merk is echter helemaal niet zo veel, en even los van andere voordelen die je bij een topmerk (vc Zendure) wel hebt.
.
Dat de Zendure de koning is van de RTE is duidelijk.
Maar hoe groot is het verschil met juist lágere belastingen?
vb
Zendure 200W vs X met 200W. Is het verschil dan nog zo groot als bij vol(rond) vermogen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:46:
[...]

In de maanden oktober en november heb ik in 2025 meer verbruik dan opwek.

Als ik die 3 maanden de gegevens optel en deel door 91 dagen dan kom ik uit op ongeveer 6 kWh opwek en 6 kWh verbruik.

De grote stroomverbruiker bij ons nu is een electrische vloerverwarming in de badkamer. Na salderingsregeling miss iets anders daar neer zetten. Stroom verbruik gaat dan dus flink omlaag.
Dan is 1 batterij van 5.12 kWh is ruim voldoende! Daar kun je 4.5 kWh van gebruiken en met een RTE van 75% (12,5% verlies laden/ontladen) heb je effectief zo'n 4 kWh tot je beschikking. Dat is ruim voldoende, met 6 kWh gemiddelde opwekking.

De batterij slaat overtollig energie op, maar die moet er ook zijn...
Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• AquilaXL
Hansieo schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:37:
[...]

Dat de Zendure de koning is van de RTE is duidelijk.
Maar hoe groot is het verschil met juist lágere belastingen?
vb
Zendure 200W vs X met 200W. Is het verschil dan nog zo groot als bij vol(rond) vermogen?
Ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt om uit te zoeken. Ik heb namelijk de Zendure 800 serie die met max 800 Watt ontladen en daardoor een hele andere RTE kennen op de lage vermogens dan de 2400 watt omvormers. Zo zijn er heel wat merken die verschillen in output vermogen en dus niet goed te vergelijken zijn. Daarnaast zit er ook al een RTE verschil in de "oude" en nieuwe generatie. Overigens worden de meeste batterijen in de reviews getest op 800 watt.

Het verhaal van @Jan-tweak is vaak erg gekleurd naar Zendure en ook wel gebaseerd op feiten. Natuurlijk de kwaliteit van Zendure is goed maar er zijn meer merken die dit benaderen. Zo zijn de nieuwe Hoymiles, Hyxi en Jackery allemaal units die rond dezelfde RTE zitten. Het is nu voornamelijk de aansturing/app waar naar mijn mening het verschil in zit.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17

Wat ik echter geen goede ontwikkeling vind is dat men nu zelfs 3500 Watt via een stopcontact gaat aanbieden. Wat mij betreft ligt de grens bij +-10A (+-2300 Watt), iets waar de meeste stopcontacten langdurig mee om zouden moeten kunnen gaan (maar dat gaat ook niet altijd goed). Boven de 10A zou men wat mij betreft geen stekkers meer moeten ondersteunen, maar alleen vaste aansluiting. Daaronder kan je er ook al een discussie over voeren, maar goed.
Toen ik vorige week het bericht las dat de brandweer zich zorgen maakt, vond ik het allemaal nog wel meevallen. Na de aankondiging van de Anker Max AC maak ik mij toch ook wel zorgen. Anker is er nu mee begonnen. Vast en zeker komen Zendure , Marstek etc volgend jaar ook met dit soort producten.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat ik dan niet snap is waarom ze dan, vanuit de fabriek, niet voor de blauwe CEE gaan of een vergelijkbaar degelijk alternatief dat wel 16A aankan. Dan laat je mensen automatisch het bijbehorende stopcontact plaatsen en als iemand dan eigenhandig een schuko erop knoopt is het overduidelijk zijn probleem als de boel rookt of smelt. Ook als de brandweer door de verkoolde puinresten de sporen gaat terugvinden -> succes met de verzekeringsmaatschappij.

Er lijkt een soort disconnect te zijn bij batterij-fabrikanten wbt het safety first principe. Dat is altijd een voorbode op de keer dat het misgaat en we er in de media weer jaren over “die gevaarlijke thuisbatterijen” mogen lezen. Net als met de eerste generatie EV’s toen men ook nog de brandpreventie niet helemaal goed had ingevuld en er wel eens eentje vanzelf uitbrandde.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 13-04-2026 10:14 ]

• AquilaXL
The Third Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:11:
[...]
Wat ik dan niet snap is waarom ze dan, vanuit de fabriek, niet voor de blauwe CEE gaan of een vergelijkbaar degelijk alternatief dat wel 16A aankan. Dan laat je mensen automatisch het bijbehorende stopcontact plaatsen en als iemand dan eigenhandig een schuko erop knoopt is het overduidelijk zijn probleem als de boel rookt of smelt. Ook als de brandweer door de verkoolde puinresten de sporen gaat terugvinden -> succes met de verzekeringsmaatschappij.

Er lijkt een soort disconnect te zijn bij batterij-fabrikanten wbt het safety first principe. Dat is altijd een voorbode op de keer dat het misgaat en we er in de media weer jaren over “die gevaarlijke thuisbatterijen” mogen lezen. Net als met de eerste generatie EV’s toen men ook nog de brandpreventie niet helemaal goed had ingevuld en er wel eens eentje vanzelf uitbrandde.
Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren. Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt om uit te zoeken. Ik heb namelijk de Zendure 800 serie die met max 800 Watt ontladen en daardoor een hele andere RTE kennen op de lage vermogens dan de 2400 watt omvormers. Zo zijn er heel wat merken die verschillen in output vermogen en dus niet goed te vergelijken zijn. Daarnaast zit er ook al een RTE verschil in de "oude" en nieuwe generatie. Overigens worden de meeste batterijen in de reviews getest op 800 watt.

Het verhaal van @Jan-tweak is vaak erg gekleurd naar Zendure en ook wel gebaseerd op feiten. Natuurlijk de kwaliteit van Zendure is goed maar er zijn meer merken die dit benaderen. Zo zijn de nieuwe Hoymiles, Hyxi en Jackery allemaal units die rond dezelfde RTE zitten. Het is nu voornamelijk de aansturing/app waar naar mijn mening het verschil in zit.
ongetwijfeld zijn er ook nog andere mooie merken dan alleen Zendure, het probleem is echter dat ik die hier niet heb staan en dus me daar ook geen eigen mening over kan vormen.
En nee, ik doe dit puur als een soort hobby en interesse met energietransitie en alles wat daar mee zamen hangt en heb daar dus geen werk van cq verdien daar mijn geld mee.
Dus een Jackery en al die andere merken kunnen best leuk zijn alleen ga ik dus niet uit van reklame uitjes van de merken, wat ik schrijf over RTE komt uitsluitend uit mijn eigen ervaring en ik leer nog elke dag bij.
Ik staa volledig open voor andere zienswijzen en invalshoeken, maar die moeten dan wel onderbouwd zijn.
en een van mijn ervaringen is dat mn de aansturing ( dus software) mogelijk wel het meest belangrijkste punt is en helaas zie ik dat mn bij de low budget modelen (Marstek en Co) daar gewoon te weinig focus op ligt, waarschijnlijk omdat daar dus geen geld meer voor is.
en voor de gebruiker kan die keuze wel een behoorlijk duurkoop worden, alleen zien ze dat dus pas te laat.
Maar dat is mijn mening, en zo zijn er nog vele andere. :)

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
[...]

Niet te vergeten, met 3500W hang je ook een extra grootverbruiker aan je groepenkast bij het laden van de batterij. Bedenk goed hoe de stromen en PV-stromen in de groepenkast lopen op het moment dat er bij volop zon veel verbruikers aanstaan en de thuisbatterij max. wordt geladen De regelgeving in NL zou dit beter moeten beheren om mogelijke overbelasting te voorkomen.
Wat dat betreft loopt Belgie een stapje voor op NL.
Zo is een remautomaat in de groepenkast standaard in Belgie. Keuringen zijn bij thuisbatterijen verplicht, stekker-batterijen zijn toegestaan indien ze op de Synergrid-lijst staan.
Uitleg remautomaat : https://welkekiezen.nl/elektriciteit/remautomaat

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 13-04-2026 11:25 ]

[...]
oke, maar laten we het even met echte feiten bekijken.
Veruit de meeste stekker-batterijen gaan nu tot 2.400W (= 10,4A ) of 2.500W (= 10,9A ), dat is dus geen 16A.
Waarom de bedrijven geen CEE stekers gaan toepassen snap ik wel, want die zijn geen standaard typen in een woning in de EU, terwijl een type F of E dat dus wel is, en als je de thuis-batterij gewoon op een willekeurig WCD wil gebruiken met de limiet van 800W is daar ook helemaal niets mis mee.

wat het mis mee kan gaan als je een dergelijke apparaat op een ondeugdelijke WCD aan gaat sluiten, alleen dat ga je bv ook al krijgen met elka ander hoog vermogen trekkend apparaat zoals een strijkijzer.

aangezien je echter veelal toch al een aparte groep moet gaan plaatsen kun je dus ook de juiste en vooral goede merkspullen kopen, dus geen WCD van de Action of Temu maar gewoon deugdelijk spul van een goed merk en ja hier zou je dus ook kunnen kiezen voor een goede CEE WCD en stekker.
(heb ik overigens zelf ook gedaan)
aan de andere kant, als je regelmatig de WCD en stekker bv elke 3 maanden gaat controleren is dat eigenlijk ook een prima maatregel.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:17:
[...]

De zon schijnt elke dag, dus ik zou zeggen dagverbruik als je het ook economisch interessant wilt houden. En dan eigenlijk alleen naar je netafname, dus eigenlijk is dat een halve dag verbruik/nachtverbruik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Marzman schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:44:
[...]

De zon schijnt elke dag, dus ik zou zeggen dagverbruik als je het ook economisch interessant wilt houden. En dan eigenlijk alleen naar je netafname, dus eigenlijk is dat een halve dag verbruik/nachtverbruik.
ik vrees dat je de grote hap van je eigen dagverbruik PV stroom even vergeet, en mn in de winter is dat een heel groot deel van je kleine opwek van je PV panelen, e.e.a. natuurlijk mede afhankelijk wat je je dak ligt.
Maar als we hier even de halve zonweides even vergeten en je rond tussen de 10-16 panelen op je dak hebt liggen is dat echt geen feest.
dus daarom mijn advies kijk veel minder naar je dagopbrengst maar kijk mn naar je overhead PV, dat is dus je obvrengst -/- je eigen directe verbruik, dat deel wat je normaal gezien dus terug het net opstuurt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jan-tweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:48:
[...]

ik vrees dat je de grote hap van je eigen dagverbruik PV stroom even vergeet, en mn in de winter is dat een heel groot deel van je kleine opwek van je PV panelen, e.e.a. natuurlijk mede afhankelijk wat je je dak ligt.
Maar als we hier even de halve zonweides even vergeten en je rond tussen de 10-16 panelen op je dak hebt liggen is dat echt geen feest.
dus daarom mijn advies kijk veel minder naar je dagopbrengst maar kijk mn naar je overhead PV, dat is dus je obvrengst -/- je eigen directe verbruik, dat deel wat je normaal gezien dus terug het net opstuurt.
Ik vergeet dat niet, je kan toch moeilijk een accu kopen om de winter te overbruggen. Dan is het goedkoper meer panelen te leggen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEh011FcxdxWje0X26Qi5l69CLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVTKMByhtSOnG6oRJg0ANq6I.png?f=fotoalbum_large

Iedereen moet het voor zichzelf bekijken, de meeste mensen hebben denk ik meer verbruik en meer panelen, maar dat paarse getal lijkt me wat je nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 13-04-2026 16:04 ]

/▌

Marzman schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ik vergeet dat niet, je kan toch moeilijk een accu kopen om de winter te overbruggen. Dan is het goedkoper meer panelen te leggen denk ik.
nee, dat klopt, dat bedoel ik ook niet, alleen maak je niet rijker dan je werkelijk bent, dus je hebt ook in het voor en najaar dus gewoon minder PV stroom wat in je batterij kan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jan-tweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:05:
[...]

nee, dat klopt, dat bedoel ik ook niet, alleen maak je niet rijker dan je werkelijk bent, dus je hebt ook in het voor en najaar dus gewoon minder PV stroom wat in je batterij kan.
Ja dat klopt wel, zeker bij mij met mijn paar paneeltjes. Dan krijg ik een thuisaccu niet vol. Ik ga ook geen thuisaccu kopen voorlopig, we hebben net een electrische scooter gekocht en daar kan al 4 kW in (zal eerder dat uitbreiden naar 6).

/▌

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren.
Natuurlijk, maar zien zij dan het risico niet als de brandweer het officieel benoemt als gevaarlijk als die apparaten wel 16A over schuko gaan leveren? Of gaan ze dan de "new & improved" versie weer leveren met een "zeer interessant geprijsde veiligheidsupgrade" voor bestaande gebruikers om een betere stekker aan te gaan bieden?
Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
Misschien, maar het is met mijn bescheiden HBO Elektrotechniek ook het eerste waar ik aan dacht. Wat zou algemener gezien logischer/beter zijn?

• AquilaXL
The Third Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
[...]
Natuurlijk, maar zien zij dan het risico niet als de brandweer het officieel benoemt als gevaarlijk als die apparaten wel 16A over schuko gaan leveren? Of gaan ze dan de "new & improved" versie weer leveren met een "zeer interessant geprijsde veiligheidsupgrade" voor bestaande gebruikers om een betere stekker aan te gaan bieden?

[...]
Misschien, maar het is met mijn bescheiden HBO Elektrotechniek ook het eerste waar ik aan dacht. Wat zou algemener gezien logischer/beter zijn?
Voorlopig is de new and improved een dubbele BMS en betere RTE. Ze zoeken het dus nog echt op het vlak van hun techniek. Jij hebt Elektrotechniek gedaan en dan is een CEE voor jouw gesneden koek maar hoeveel units zouden ze nog verkopen als dit de standaard zou zijn. Dan zijn er weer heel wat mensen die de extra uitgaven niet zien zitten of niet begrijpen wat voor een stekker het überhaupt is, die laten de unit links liggen en dan missen ze omzet. Helaas regeert dit systeem nou eenmaal.
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren. Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
Oef, een CEE stekker is eigenlijk een voor de industrie ( heavy duty) bedoelde stekker voor hoge en vooral hoge continue belastingen, deze zijn oa in een 1-fase (blauwe) versie in verschillende capaciteiten (16 en 32A) en in 3-Fase (bv rode) ook weer in verschillende capaciteiten.
Deze zijn er ook in verschillende IP uitvoeringen te krijgen.
Het punt is dat dit dus geen consumenten toepassingen zijn, dus kom je ze daar standaard dus ook niet tegen.
Overigens mogen ze wel gewoon gebruik worden, voldoen geheel aan oa de NEN1010.
Ook de normale handgereedschappen komen standaard met een F-type stekker, idem bij een inbouwoven, en die wil toch ook wat trekken.
En vergeet niet standaard zijn stekker-batterijen eigenlijk bedoeld om in een standaard stopcontact gebruikt te worden (800W Max) dus dat verklaart ook de gebruikte stekker type.

Afhankelijk van je capaciteit van je thuis-batterij kan ( maar hoeft het dus niet ) , m.n. door langdurige relatieve hoge belastingen van rond de 10A ( dus geen 16A ) dit tot mogelijke problemen leiden, de oorzaak ligt echter niet zo zeer in het ontwerp maar veel eerder in de technische staat van m.n. de WCD.
Kies je voor hoogwaardige kwaliteit zal dat veelal minder snel tot problemen leiden dan goedkoop spul uit de bouwmarkt, waarbij ook een vakkundige installatie het verschil kan maken.

Als je toch al een aparte groep voor je thuis-batterij gaat aanleggen heb je dus de keuze uit de standaard F-type WCD of je kiest dan direct voor een CEE uitvoering.
Kies je voor het laatste ( wat overigens ook mijn keuze is geweest) is het dus een kleine stap om dan ook de stekker van Zendure te vervangen, zelf heb ik van de oude stekker zelf een verloopstekker van F-type naar CEE gemaakt, dus kan ik de batterij zo ver nodig nog steeds veilig aan een normaal stopcontact aansluiten.
Denk wel aan edereindhulzen, die heb je wel nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 14-04-2026 08:54 ]

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: