• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:36

CR1992

Thor

DePeut schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 01:30:
[...]

Fijn overzicht!

Ik ben ook een aantal modellen en scenario's aan het vergelijken. Aangezien ik zelfs nog geen zonnepanelen heb, dacht ik dat de combinatie met ingebouwde omvormers handig kon zijn. Dat valt echter toch tegen vind ik. In mijn beste scenario ga ik uit van 12 panelen. Bij sommige sets (o.a. Venus D & Jackery Pro Max) kan ik er wel 8 aansluiten, maar dan heb ik nog een losse omvormer nodig én dan is de beoogde 5kWh accu echt snel vol. Dat is ook het geval als ik alle 12 panelen via een externe omvormer aansluit. Dan verlies ik hooguit ~15% opbrengst, maar o.a. de Venus E 3.0 is dan weer zo scherp geprijst dat je dat verlies kunt wegstrepen..
Ik ben dit ook nog goed aan bekijken welk merk ik zou nemen.
Met 12 panelen zit je rond de 5 kVA ?
Misschien een iets grotere batterij nemen tussen de 5 en 10.
Marstek zegt mij minder dan de andere merken.
Maar je hebt zoveel keuze .en ga je te duur duurt het heel lang voor je ze terug hebt verdiend. Dat houdt mij nog wat tegen .
Ik zou rond de 15 kw batterij willen leggen.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:29
BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:50:
Vraagje, welke slimme stekker gebruiken jullie op jullie Plug-In thuis batterij, om zo de echte charge en discharge te kunnen meten?
Shelly Plug M Gen3, per 4 goed betaaldbaar, goede app & integratie met homeassistant, niet uit china..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEjzjJAEfzKnjLYvQywK1zf0gus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w39PuMLlYU7Eybi49fKMuwIs.png?f=fotoalbum_large

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:26
CR1992 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Maar je hebt zoveel keuze .en ga je te duur duurt het heel lang voor je ze terug hebt verdiend. Dat houdt mij nog wat tegen .
Als ik mag adviseren. Kijk naar de Idevolt PowerFlex 2000.

Ik ben zelf voor de gelijk geprijsde Sunpura S2400 gegaan. Het systeem staat hier nu een paar dagen. Nog steeds detecteerd hij niet alle batterijen. Support van Sunpura is niet of nouwelijks bereikbaar. Hij staat op zolder in het washok. Maar de ventilator is zodanig luid, dat ik hem beneden in de hal hoor en op de tussenverdieping in de slaapkamers, zelfs met de deuren dicht. Tijdens laden/ontladen meer dan 1000 watt, is de fan zo'n 65db gemeten. Dat is echt te luid voor binnenshuis plaatsing.

Over de Indevolt en Zendure (wel iets duuder) hoor en lees ik niks anders dan goede verhalen.

Ik heb zelf 12 panelen van 250 watt met een 3000 watt omvormer op het dak liggen. Ik heb zelf gekozen voor een ~10kWh opstelling. Gezien ik elke dag (met zon) wel meer dan 10 a 12 teruglever. Op erg zonnige dagen lever ik zelfs zo'n 15kWh terug. Erg fijn om dat nu wel zelf te kunnen gebruiken. Leuk om de Nul op de Meter ook te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryS op 27-03-2026 10:03 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:50
BarryS schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Als ik mag adviseren. Kijk naar de Idevolt PowerFlex 2000.

Ik ben zelf voor de gelijk geprijsde Sunpura S2400 gegaan. Het systeem staat hier nu een paar dagen. Nog steeds detecteerd hij niet alle batterijen. Support van Sunpura is niet of nouwelijks bereikbaar. Hij staat op zolder in het washok. Maar de ventilator is zodanig luid, dat ik hem beneden in de hal hoor en op de tussenverdieping in de slaapkamers, zelfs met de deuren dicht. Tijdens laden/ontladen meer dan 1000 watt, is de fan zo'n 65db gemeten. Dat is echt te luid voor binnenshuis plaatsing.

Over de Indevolt en Zendure (wel iets duuder) hoor en lees ik niks anders dan goede verhalen.

Ik heb zelf 12 panelen van 250 watt met een 3000 watt omvormer op het dak liggen. Ik heb zelf gekozen voor een ~10kWh opstelling. Gezien ik elke dag (met zon) wel meer dan 10 a 12 teruglever. Op erg zonnige dagen lever ik zelfs zo'n 15kWh terug. Erg fijn om dat nu wel zelf te kunnen gebruiken. Leuk om de Nul op de Meter ook te zien.
bekijk zoiets voor de langere termijn, stel dat een duidelijk betere installatie 500 euro meer kost, dan is dat over 10 jaar (best even niet naar 15 jaar of langer gegaan) dat 4,16 per maand, als je 2 keer los een krant koopt ben je al duurder uit.
jammer dat die Sunpura dus zo'n herrie maakt, ik zou dit als dit niet duidelijk in hun spec's staat de koop weer terugdraaien, kijk eventueel met bv je rechtsbijstandsverzekering wat je mogelijkheden hierin zijn.

Vaak wordt bij de keuze van een thuis-batterij alleen naar de aantal kWh, de looks en vooral de prijs gekeken, maar zaken als goede software die ook aansluit aan jouw verwachtingen, support ed worden veelal vergeten, terwijl deze achteraf belangrijker zijn dan die kWh en de prijs.
Wat als deze zo blijft zul jij je partner zich daar blijvend aan ergeren.
succes

• DePeut
  • Laatst online: 15:19
[...]

Met 12 panelen schat SolarEdge Designer en PVGIS een jaarlijkse opbrengst van 5000kWh (plak dak, oost west opstelling). Daar zet ik een GoodWe GW4200-DNS-30 achter (ik heb in het na- en voorjaar wat harde schaduw, de lage opstartspanning moet dan een voordeel bieden). Volgens SolarEdge Designer gaat een 4000W model al niet clippen. Mocht dat toch gebeuren zal dat beperkt zijn en neem ik dat op de kop toe. Een zwaarder model kan ook, maar die moet ik zwaarder afzekeren (25A ipv 20A) en hoewel dat nu binnen de 1fase 35A past wil ik de mogelijkheid open houden om naar 3x25A te gaan. Met deze setup kan ik ook nog kiezen om later alsnog een batterij met omvormer neer te zetten en 4 panelen om te hangen. Batterij en losse omvormer op een aparte groep en klaar.

Een grotere batterij heeft voor mij weinig zin denk ik. Dit heb ik zelf gesimuleerd en de inschattingen van jeroen.nl bevestigen dat beeld. De upgrade van ~5kWh naar ~8kWh zou mij jaarlijks 40 euro extra besparen, terwijl de extra accu 600 euro kost.

Dus dit weekend ga ik de winkelmand vullen en beginnen met solar. Batterij voeg ik nadien toe.

[ Voor 3% gewijzigd door DePeut op 27-03-2026 10:42 ]

• BarryS
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:18:
[...]

bekijk zoiets voor de langere termijn, stel dat een duidelijk betere installatie 500 euro meer kost, dan is dat over 10 jaar (best even niet naar 15 jaar of langer gegaan) dat 4,16 per maand, als je 2 keer los een krant koopt ben je al duurder uit.
jammer dat die Sunpura dus zo'n herrie maakt, ik zou dit als dit niet duidelijk in hun spec's staat de koop weer terugdraaien, kijk eventueel met bv je rechtsbijstandsverzekering wat je mogelijkheden hierin zijn.

Vaak wordt bij de keuze van een thuis-batterij alleen naar de aantal kWh, de looks en vooral de prijs gekeken, maar zaken als goede software die ook aansluit aan jouw verwachtingen, support ed worden veelal vergeten, terwijl deze achteraf belangrijker zijn dan die kWh en de prijs.
Wat als deze zo blijft zul jij je partner zich daar blijvend aan ergeren.
succes
Nou toevallig heeft support zojuist contact met mij opgenomen. Ze hebben remote een firmware update gepushed. Van de 4 firmware modules waren er 2 die niet up to date waren. Alle 4 de batterijen, dus de volledige 9,6kWh, wordt nu correct gedetecteerd.

Daarnaast hebben ze aangegeven de klacht over de luide ventilator intern verder te onderzoeken. 65db lijkt mij ook echt niet normaal. Maar daar gaan ze nog op terug komen.

Gezien mijn klacht hier over Sunpura vond ik het wel netjes direct ook even terug te rapporteren dat ze nu wel goed gehandeld hebben. Heb alleen wel wat geduld moeten hebben. Zal later nog terug rapporteren over het ventilator geluid.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:07
[...]

Weet je al waar die komt te staan ?
Wannneer de batterij op zolder komt te staan heb je een systeem met actieve koeling nodig.

Aan het verhaal van @BarryS te horen is in dat geval de Sunpura geen goede keuze.
Voor de rest hebben maar weinigen een actieve koeling.
Bij de Zendure 2400AC heb je de mogelijkheid om koeling aan te sluiten.
De nieuwe batterij van Lunergy heeft ook actieve koeling aan boord.

Bij andere systemen met koelproblemen, zul je zelf iets moeten knutselen.

• Jan-tweak
BarryS schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Nou toevallig heeft support zojuist contact met mij opgenomen. Ze hebben remote een firmware update gepushed. Van de 4 firmware modules waren er 2 die niet up to date waren. Alle 4 de batterijen, dus de volledige 9,6kWh, wordt nu correct gedetecteerd.

Daarnaast hebben ze aangegeven de klacht over de luide ventilator intern verder te onderzoeken. 65db lijkt mij ook echt niet normaal. Maar daar gaan ze nog op terug komen.

Gezien mijn klacht hier over Sunpura vond ik het wel netjes direct ook even terug te rapporteren dat ze nu wel goed gehandeld hebben. Heb alleen wel wat geduld moeten hebben. Zal later nog terug rapporteren over het ventilator geluid.
helemaal mee eens, tenslotte is het hoor en wederhoor. en gelukkig dat ze er nu wel iets aan doen, maar dat had eigenlijk al in het begin moeten gebeuren.

• Jan-tweak
DePeut schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Met 12 panelen schat SolarEdge Designer en PVGIS een jaarlijkse opbrengst van 5000kWh (plak dak, oost west opstelling). Daar zet ik een GoodWe GW4200-DNS-30 achter (ik heb in het na- en voorjaar wat harde schaduw, de lage opstartspanning moet dan een voordeel bieden). Volgens SolarEdge Designer gaat een 4000W model al niet clippen. Mocht dat toch gebeuren zal dat beperkt zijn en neem ik dat op de kop toe. Een zwaarder model kan ook, maar die moet ik zwaarder afzekeren (25A ipv 20A) en hoewel dat nu binnen de 1fase 35A past wil ik de mogelijkheid open houden om naar 3x25A te gaan. Met deze setup kan ik ook nog kiezen om later alsnog een batterij met omvormer neer te zetten en 4 panelen om te hangen. Batterij en losse omvormer op een aparte groep en klaar.

Een grotere batterij heeft voor mij weinig zin denk ik. Dit heb ik zelf gesimuleerd en de inschattingen van jeroen.nl bevestigen dat beeld. De upgrade van ~5kWh naar ~8kWh zou mij jaarlijks 40 euro extra besparen, terwijl de extra accu 600 euro kost.

Dus dit weekend ga ik de winkelmand vullen en beginnen met solar. Batterij voeg ik nadien toe.
leuk dat je kijkt naar je opbrengst maar besef je wel dat die batterij de volgende dag ook echt (of nagenoeg) weer leeg moet zijn, anders gaat je bruikbare batterij capaciteit met forse schreden namelijk achteruit.
dus stap 1 was al goed, maar stap 2 hoeveel van die PV overhead ( dus je eigen direct verbruik daar ook even vanaf trekken) kun je die dag ook echt gebruiken, als blijkt dat je 50 kWh in je batterij kunt stoppen maar daarvan slechts 5 kWh weer verbruikt, en dus de overige 45 kWh gewoon in je batterij blijven zitten is die capaciteit een beetje jammer.
uit mijn analyses blijkt dat veelal de maanden maart, april, augustus, september en oktober de bepalende maanden zijn, in de winter hou je veelal niets of nauwelijks over en in de zomer maanden heb je toch al veel te veel.

SolarEgde heeft overigens nu een heel mooie aanbieding voor een 9,7 kWh batterij systeem, zou daar zeker even naar kijken.

• DePeut
  • Laatst online: 15:19
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:49:
[...]

leuk dat je kijkt naar je opbrengst maar besef je wel dat die batterij de volgende dag ook echt (of nagenoeg) weer leeg moet zijn, anders gaat je bruikbare batterij capaciteit met forse schreden namelijk achteruit.
dus stap 1 was al goed, maar stap 2 hoeveel van die PV overhead ( dus je eigen direct verbruik daar ook even vanaf trekken) kun je die dag ook echt gebruiken, als blijkt dat je 50 kWh in je batterij kunt stoppen maar daarvan slechts 5 kWh weer verbruikt, en dus de overige 45 kWh gewoon in je batterij blijven zitten is die capaciteit een beetje jammer.
uit mijn analyses blijkt dat veelal de maanden maart, april, augustus, september en oktober de bepalende maanden zijn, in de winter hou je veelal niets of nauwelijks over en in de zomer maanden heb je toch al veel te veel.

SolarEgde heeft overigens nu een heel mooie aanbieding voor een 9,7 kWh batterij systeem, zou daar zeker even naar kijken.
Bedankt voor je 'waarschuwing'! Meestal geef ik een soortgelijke opmerkingen in mijn omgeving ;)

In mijn simulatie heb ik daar rekening mee gehouden. Ik heb een model gemaakt met kwartier verbruik data, verwachtte opbrengst voor 6,8,10 of 12 panelen (data verkregen via PVGIS en enizins geverifieerd met Solar Edge Designer) en een aantal thuisaccu configuraties (rekening houdend met max capaciteit & laadsnelheid). Vast niet perfect, maar het geeft mij een goed beeld. Uitkomsten van de verschillende simulaties komen dan weer redelijk overeen met 'inschatting op basis van achterkant van bierviltje', alsook jeroen.nl en accu simulatie van de Solar Edge Designer. Voor mij levert een grotere accu dan 5kWh vrijwel niets op.

Overigens gaat in de zomer de warmtepomp van het zwembad aan. Ook daar heb ik in mijn simulaties rekening mee gehouden en kan ik spelen met verschillende aan/uit tijden. Gedurende de nacht gaat die voortaan uit.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:06
pjotter1965 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Weet je al waar die komt te staan ?
Wannneer de batterij op zolder komt te staan heb je een systeem met actieve koeling nodig.

Aan het verhaal van @BarryS te horen is in dat geval de Sunpura geen goede keuze.
Voor de rest hebben maar weinigen een actieve koeling.
Bij de Zendure 2400AC heb je de mogelijkheid om koeling aan te sluiten.
De nieuwe batterij van Lunergy heeft ook actieve koeling aan boord.

Bij andere systemen met koelproblemen, zul je zelf iets moeten knutselen.
Knutselen valt mee. Je zou een radiator ventilator kunnen nemen, die krijg je met een voeler waardoor die bij 35 graden op het contact vlak, aanspringt. Daarbij zijn ze zo goed als fluisterstil.

• BarryS
tweazer schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Shelly Plug M Gen3, per 4 goed betaaldbaar, goede app & integratie met homeassistant, niet uit china..

[Afbeelding]
De gouden tip dit dank je wel! Stuk goedkoper dan de HomeWizard plug.

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Knutselen valt mee. Je zou een radiator ventilator kunnen nemen, die krijg je met een voeler waardoor die bij 35 graden op het contact vlak, aanspringt. Daarbij zijn ze zo goed als fluisterstil.
als je toch bezig gaat met die zeer nuttige radiatorventilatoren, kijk dan even op heatmeister (heeft iemand hier van tweakers ontwikkeld en er is hier ook zeer nuttige topic over te vinden), deze werkt met 3 sensoren, wat een veel beter en vooral stiller effect geeft.
en zeer weinig verbruik heeft, dus ook je thuis-batterij maar zeer laag belast. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 27-03-2026 14:14 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:38
Zijn er mensen die ervaring hebben met een plug-in batterij die aangesloten is op een PV-verdeler? Ik ben aan het onderzoeken of dit een optie is zodat ik vanuit de zonnepanelen rechtstreeks de batterij kan opladen. Of maakt dit niet uit?

Begreep al wel dat ik dan de batterij moet 'begrenzen'. Zou gaan om de Marstek die eventueel tot 2500w kan laden en ontladen. Momenteel zitten de wasmachine en de droger allebei op een aparte PV-verdeler. Deze zou ik dan weer willen aansluiten op allebei de batterijen.

Of is dit echt geen gewenste situatie? Hebben 3x25A, mocht dat relevant zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Mooper op 27-03-2026 17:32 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: