MGZ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:52:
[...]

De prijs via amazon.de is lager dan via Zendure. En als ik mijn eigen adres invul zegt ie niet dat het niet kan bezorgd worden, ook al is dat in NL
Alleen de 2400 AC+ is via Amazon.de te bestellen en in NL te bezorgen, de 1600 AC+ en 2400 Pro voor zover ik weet nog niet. Toevallig naar 1 van die laatste 2 aan het zoeken?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:55

..Christiaan..

..zwll..

Reinhard schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:23:
Ik heb een lekenvraag ivm de aanschaf van een thuisbatterij, de AEG powercore die AH momenteel aanbiedt.
Misschien even de zoekfunctie gebruiken op 'ah' 'albert heijn' 'aeg' of 'sunpura' :). Je wordt dan al wijzer. Verder kun je op Jeroen.nl een account aanmaken en je opwek, verbruik en teruglevering aan het net in kaart te brengen. Dan kun je checken of je batterij a) groot genoeg is en b) voor jou rendabel kan zijn.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

NiGeLaToR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:34:
@Zonsmurf is in DE ophalen nog steeds BTW vrij? Anders ook interessant.
Heb op de aanbieding van Anker gehapt en toch nog wat uitbereiding besteld.

Gister bij een vriend en die heeft een 45kWh setup gemaakt met een Solis 15kW inverter met accu’s van NKON en sluist nu zijn PV er direct heen, hoofdaansluiting en dus die accu’s. Kan dan in eiland mode draaien voor paar dagen als hij de auto niet oplaadt, maar langer als de zon schijnt.
Via Amazon.de wordt 19% BTW in rekening gebracht als je naar NL bezorgd, zoals het hoort. 0% is alleen voor als je in Duitsland woont.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Ik heb een lekenvraag ivm de aanschaf van een thuisbatterij, de AEG powercore die AH momenteel aanbiedt.
Mijn situatie is dit:
1. 16 zonnepanelen, die totaal 4,84 kwp vermogen hebben. Deze maand maart hebben ze tot nu toe 140 kwh geleverd, en vandaag, half bewolkt, tot 17:00 uur 15,4 kwh.
2. 1 hybride warmtepomp Adlar Castra Aurora 2
3. Pelletkachel die ‘s winters wekelijks een uur of 5 per dag brandt, waardoor de warmtepomp weinig stroom verbruikt.
4. Laadpaal voor EV, Easee Charge Up 22 kwh met aparte 3-fase aansluiting en bijbehorende equalizer. De auto laadt max. op 7,8 kwh
5. Dynamisch energie-contract.

Heeft het zin om een thuisbatterij aan te schaffen, en zo ja, welke capaciteit? Ik zit zelf aan de 14,4 versie te denken.
Ik heb deze maand maart tot nu toe (16 maart) 258 kwh aan stroom verbruikt en 67 kwh terug geleverd.
De AEG is eigenlijk een Sunpura en die biedt via AEC Cloud Home Assistant ondersteuning. Daarmee zou je kunnen proberen je laadpaal en thuisaccu afzonderlijk van elkaar aan te sturen.

Maar heb je verder al enig onderzoek gedaan? Bijv. hoeveel kWh en kW je nodig hebt? Hoeveel verbruik je bijv. in een avond en nacht?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:15
Mijn situatie is dit:
1. 16 zonnepanelen, die totaal 4,84 kwp vermogen hebben. Deze maand maart hebben ze tot nu toe 140 kwh geleverd, en vandaag, half bewolkt, tot 17:00 uur 15,4 kwh.
3. Pelletkachel die ‘s winters wekelijks een uur of 5 per dag brandt, waardoor de warmtepomp weinig stroom verbruikt.
4. Laadpaal voor EV, Easee Charge Up 22 kwh met aparte 3-fase aansluiting en bijbehorende equalizer. De auto laadt max. op 7,8 kwh

Heeft het zin om een thuisbatterij aan te schaffen, en zo ja, welke capaciteit? Ik zit zelf aan de 14,4 versie te denken.
Ik heb deze maand maart tot nu toe (16 maart) 258 kwh aan stroom verbruikt en 67 kwh terug geleverd.
Na 1-1-2027 heeft een thuisbatterij met name zin om je overschot aan zonnestroom te gebruiken wanneer de zon niet schijnt ('s avonds, 's nachts). Dus capaciteit kiezen overeenkomstig je nachtverbruik ervan uitgaande dat je genoeg overschot hebt om gedurende de dag diezelfde capaciteit op te laden. Kijk vooral naar lente, voorjaar en begin najaar. In de winter vaak onvoldoende overschot en tevens hoger nachtverbruik. Het is minder rendabel om je capaciteit daarop af te stemmen. Het rendement (als dat je doel is) zit in de lichtere maanden.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

@Reinhard,

Dit is mijn 'advies' van www.jeroen.nl op basis van mijn cijfers over heel 2025. Ik ga dus voor een accu met zo'n 7 kWh capaciteit. Let niet op de bedragen. Geen idee waar hij dat vandaan haalt maar er zijn zeker wel goedkopere batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSICvZnGqhlbQUyHZNXs2IddsNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g58X6wJDSXRkpbn4hAUcXoto.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ..Christiaan.. op 15-03-2026 17:43 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Op de Solar Solutions beurs was ook de AccuMate te bewonderen, daar heeft @Devke destijds al een topic voor gestart: Het Accumate Plug In Batterij Topic. Heb de link in de topicwaarschuwing opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UygOYIR4GN8sdQaoLGd4ohP25us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkzkudHcNoYEArqEerAbH4b8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8x-WkP9aDwN92OU3nxkeRCvHS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it02UhihJdcxH9Vuexr257zn.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Via Amazon.de wordt 19% BTW in rekening gebracht als je naar NL bezorgd, zoals het hoort. 0% is alleen voor als je in Duitsland woont.
In het Anker topic hadden mensen een Duitse winkel waar je fysiek kon afhalen gevonden - zonder BTW. Dat is blijkbaar prima, wordt door ze mee geadverteerd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29
Mijn situatie is dit:

Door je elektrische auto heb je veel om mee te spelen. Ik denk je het beste kan kijken of je data hebt over afgelopen jaar, en dan kijken of je met een accu kan besparen op wat je uit net trekt.

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:36
MGZ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Is dat via amazon.de? Ik kom niet aan die prijs
Ik had een kortingscode gevonden van zendure of amazon via google.

• Zonsmurf
AEG Appie Happie aanbieding was voor het weekend al uitverkocht, heb naar ze gemaild maar ze gingen het voor de appie happie prijs niet verder aanvullen.

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-03 19:23
Zonsmurf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:19:
Ik ben opzoek naar een plugin accu met noodstroomaansluiting. De noodstroom wil ik 1 á 2 wekelijks gebruiken voor de wasmachine (+/-1kWh). Nu kreeg ik van Marstek de melding dat het niet kon, maar van Zendure weer wel. Daarnaast komt Jackery op 25 maart met een nieuwe solarvault 3, maar daar heb ik nog geen gegevens van gekregen via email. Dan heb je nog de AEG etcetc.

Ik zoek een batterij tussen de 5 en 10 kWh en wil zonne energie opslaan voor 's-avonds. Ik woon in een nulopdemeter woning met 1400kWh wat ik teveel teruglever. Iemand een perfect passende oplossing of doorverwijzing wat hun te binnen schiet?

Thx!
Met de Marstek Venus E zou dat volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn, die heeft een off-grid uitgang van 2500W en de on-grid aansluiting kan je op 800W of 2500W zetten.
Die van mij staat in een ruimte waar geen grote verbruikers op de groep zitten, dus die staat op 2500W.
Dan zou je wasmachine van 2200W zowel off-grid als on-grid kunnen draaien op de batterij.
Daarnaast kan je ook op goedkope tijden laden en op dure tijden ontladen met je dynamische contract en als er weinig fluctuatie in de prijzen is lekker 0 op de meter stand aanzetten.

• Zonsmurf
realdaffy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Met de Marstek Venus E zou dat volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn, die heeft een off-grid uitgang van 2500W en de on-grid aansluiting kan je op 800W of 2500W zetten.
Die van mij staat in een ruimte waar geen grote verbruikers op de groep zitten, dus die staat op 2500W.
Dan zou je wasmachine van 2200W zowel off-grid als on-grid kunnen draaien op de batterij.
Daarnaast kan je ook op goedkope tijden laden en op dure tijden ontladen met je dynamische contract en als er weinig fluctuatie in de prijzen is lekker 0 op de meter stand aanzetten.
Gaat niet, is al bevestigd.

• marteltor
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Gaat niet, is al bevestigd.
Wat gaat niet?

In ieder geval kan er wel teveel stroom op die groep komen te staan. 3600 watt door de installatieautomaat en 2500 watt van de accu, dat doet je 2.5mm draadje wel smelten, dus...oppassen.

• Zonsmurf
marteltor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Wat gaat niet?

In ieder geval kan er wel teveel stroom op die groep komen te staan. 3600 watt door de installatieautomaat en 2500 watt van de accu, dat doet je 2.5mm draadje wel smelten, dus...oppassen.
Volgens mij had die Marstek accu minder Watts over de noodstroompoort. Ik heb zelfs email van ze dat ze het niet aanbevelen. Ik heb ook een email van Sendure dat het wel kan 100 maal per jaar. Bij Sendure is het dus geen noodstroompoort, maar eigenlijk gewoon een verlengsnoer-stopcontact met een batterij erin. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Zonsmurf op 15-03-2026 21:51 ]

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-03 19:23
Marstek Venus A is 1200W off-grid, misschien dat je die bedoeld?
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Volgens mij had die Marstek accu minder Watts over de noodstroompoort. Ik heb zelfs email van ze dat ze het niet aanbevelen. Ik heb ook een email van Sendure dat het wel kan 100 maal per jaar. Bij Sendure is het dus geen noodstroompoort, maar eigenlijk gewoon een verlengsnoer-stopcontact met een batterij erin. :+
De Venus E 3.0 biedt 2500 Watt via de noodstroom uitgang. Die zou een normale wasmachine prima moeten kunnen bedienen. Weet je zeker dat ze je bericht goed hebben geïnterpreteerd?

• Zonsmurf
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:14:
[...]

De Venus E 3.0 biedt 2500 Watt via de noodstroom uitgang. Die zou een normale wasmachine prima moeten kunnen bedienen. Weet je zeker dat ze je bericht goed hebben geïnterpreteerd?
Onderstaand was email van marstek t.a.v. wekelijks de wasmachine op de noodstroomstop te zetten:.

De noodstroomfunctie van de batterij is bedoeld om tijdelijk basisverbruik te kunnen blijven voeden bij een stroomuitval. Zwaardere apparaten zoals een wasmachine kunnen tijdens noodstroom soms te veel piekvermogen vragen, vooral bij het opstarten of tijdens het verwarmen van water.

Daarom adviseren wij om tijdens noodstroom vooral lichtere apparaten te gebruiken (bijvoorbeeld verlichting, internet, koelkast, laptop, enz.). Een wasmachine kan in sommige gevallen werken, maar dit is niet iets dat wij officieel kunnen garanderen binnen de noodstroomfunctie.

Wat betreft de levensduur: de batterijen zijn ontworpen voor ongeveer 6000 laadcycli, wat bij normaal huishoudelijk gebruik doorgaans neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar gebruik.

In normale werking (dus niet tijdens noodstroom) kan de batterij gewoon tot 800 W via het stopcontact laden en ontladen, waarbij de batterij automatisch helpt om uw eigen opgewekte energie te gebruiken.

Mocht u nog vragen hebben, laat het gerust weten.

Met vriendelijke groet,

Marstek Nederland

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Marstek Nederland had een beter antwoord kunnen geven. Dit is trouwens geen onderdeel van https://eu.marstekenergy.com/ maar een (erkende) reseller die met het domein Marstek.nl de indruk geeft meer dan een dozenschuiver te zijn. 'k Ben er zelf ook klant geweest, ze leveren prima, maar dat is dan ook alles.

Via stekker kan tot 800W of 2500W ontladen worden, waarbij je die 2500W handmatig kan instellen als je de batterij op een eigen groep hebt aangesloten, zonder andere verbruikers.

Opladen kan handmatig ingesteld worden tot 2500W. In de NOM stand zal dit automatisch tot 2500W zijn, mits de zonnepanelen zoveel opwekken.

Daarnaast staat in de specificaties over de backup poort onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPJfGE4EZ--UY3Vs7SoD-DSAfy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wY1oSDq0iFXfjIYUNj8LgUzx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees dit als 2500W nominaal met ruimte voor een uitschieter van 3500W gedurende 10seconden. Ik zou mijn wasmachine bij nood dus durven aansluiten op die backup poort, zeker als er tegelijkertijd geen andere dingen aan de backup hangen.

Hier gebruikt mijn wasmachine ook energie uit de Marstek Venus E v3, maar dan wel via eigen groep op 2500watt richting wasmachine die ook op eigen groep zit. Dit gaat prima NOM, ik zie de meerwaarde van direct op backup poort aansluiten niet als er géén nood/stroomstoring is.

Verder zelf weten, maar ik zou antwoorden van Marstek Nederland dus kwalificeren als: "Zo juist als de helpdeskmedewerker van een dozenschuiver de handleiding kan lezen en ervaring heeft met het product".

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:24
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:43:
Op de Solar Solutions beurs was ook de AccuMate te bewonderen, daar heeft @Devke destijds al een topic voor gestart: Het Accumate Plug In Batterij Topic. Heb de link in de topicwaarschuwing opgenomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tussen de Jackery en Zendure stands staat één losse accu-mate? Of moet ik dit anders zien? Diet merk was toch al te bestellen in NL?
AquilaXL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Tussen de Jackery en Zendure stands staat één losse accu-mate? Of moet ik dit anders zien? Diet merk was toch al te bestellen in NL?
Op de foto's van @Taro zijn Accumate batterijen te zien. Thuis ben ik dit systeem aan het testen en ja deze zijn te bestellen al. Deze leverancier had zijn eigen stand met verschillende merken batterijen waaronder hun eigen batterij Accumate.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 16-03-2026 13:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 31-03 14:58

ONM

Zijn er ook mensen met een Anker batterij die ervaringen uitwisselen ? Ik lees daar eigenlijk weinig over. Ik heb 3 HW batterijen en twijfel of ik een Anker (noodstroom en direct te koppelen aan 2 panelen op de schuur) toe wil voegen in de schuur ( zou ook een Zendure kunnen worden natuurlijk)

Is naar aanleiding van het topic overzicht maar de zie dat de reply daar niet aan gekoppeld wordt

[ Voor 14% gewijzigd door ONM op 16-03-2026 15:32 ]

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:31

MGZ

ONM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:31:
Zijn er ook mensen met een Anker batterij die ervaringen uitwisselen ? Ik lees daar eigenlijk weinig over. Ik heb 3 HW batterijen en twijfel of ik een Anker (noodstroom en direct te koppelen aan 2 panelen op de schuur) toe wil voegen in de schuur ( zou ook een Zendure kunnen worden natuurlijk)

Is naar aanleiding van het topic overzicht maar de zie dat de reply daar niet aan gekoppeld wordt
Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic

• 2Bond
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-04 19:59
Rolfie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Waarom niet die microomvormer er uit, en je zonnepanelen direct op een stekker battery aansluiten? Diverse merken ondersteunen dit gewoon. En betere efficiency.
Dat zou wel tof zijn, tot welke stroomomvang kan dat? Ik heb voor 5440 Wp aan zonnepanelen liggen die met 1 kebelset binnen komen. Ik zat te kijken naar paar 3 accu's van Marstek maar als een Zendure bijvoorbeeld wel direct als omvormer kan werken dan zou dat wel top zijn. Ik denk dat dit maximaal 3200 W is wat "erin" kan via de zonnepanelen? Wat dus te weinig is voor de pieken? Of zie ik dat verkeerd?
Link naar het Anker topic ook in de topictoelichting opgenomen.

• AquilaXL
2Bond schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Dat zou wel tof zijn, tot welke stroomomvang kan dat? Ik heb voor 5440 Wp aan zonnepanelen liggen die met 1 kebelset binnen komen. Ik zat te kijken naar paar 3 accu's van Marstek maar als een Zendure bijvoorbeeld wel direct als omvormer kan werken dan zou dat wel top zijn. Ik denk dat dit maximaal 3200 W is wat "erin" kan via de zonnepanelen? Wat dus te weinig is voor de pieken? Of zie ik dat verkeerd?
Mensen vergeten elke keer naar het maximale voltage en amperage te kijken. Als je direct op de thuisbatterij wilt prikken kan je geen panelen in serie hebben omdat de MPP tracker op dit soort apparaten vaak rond de 50 a 60 volt maximaal toestaan. Een string in serie is al gauw het veel fout hiervan.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:44

vanDaal

-ismeereentje

Bij ons komt de elektricien volgende week langs om voorbereidingen te treffen voor thuisaccu's. Ik heb nog niks gekocht, maar waarschijnlijk iets van Zendure of Marstek, ik denk een stuk of drie. Mijn elektricien stelde voor om drie kabels (3x2.5mm, ruim 10m lang) van de vliering, waar de accu's komen te staan, naar de meterkast te trekken en die vervolgens elk op een eigen automaat te zetten. Ik lees ook veel over werken met een onderverdeelkast, in mijn geval in de vliering. Wat is in het algemeen de beste oplossing?

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:43
vanDaal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:07:
Bij ons komt de elektricien volgende week langs om voorbereidingen te treffen voor thuisaccu's. Ik heb nog niks gekocht, maar waarschijnlijk iets van Zendure of Marstek, ik denk een stuk of drie. Mijn elektricien stelde voor om drie kabels (3x2.5mm, ruim 10m lang) van de vliering, waar de accu's komen te staan, naar de meterkast te trekken en die vervolgens elk op een eigen automaat te zetten. Ik lees ook veel over werken met een onderverdeelkast, in mijn geval in de vliering. Wat is in het algemeen de beste oplossing?
Heb je mono fase of 3 fase ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

PNARI schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Heb je mono fase of 3 fase ?
3x 25A

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55152686501_4906878a1a_b.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door vanDaal op 17-03-2026 13:17 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
..Christiaan.. schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:43:
@Reinhard,

Dit is mijn 'advies' van www.jeroen.nl op basis van mijn cijfers over heel 2025. Ik ga dus voor een accu met zo'n 7 kWh capaciteit. Let niet op de bedragen. Geen idee waar hij dat vandaan haalt maar er zijn zeker wel goedkopere batterijen.

[Afbeelding]
Dus de capaciteit vergroten van 3 kWh naar 7 kWh scheelt je 55 euro per jaar, terwijl de netafhankelijkheid niet echt veel omlaag gaat. De meerprijs verdien je niet terug, maar dat hoeft niet jouw hoofdoverweging te zijn.

• AquilaXL
Drie losse kabels zou ik zeggen. Anders verzwaar je de kabel naar minimaal 4 of 6mm2 en dat is samen met de onderverdeling een duurdere optie vermoed ik zo.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Dus de capaciteit vergroten van 3 kWh naar 7 kWh scheelt je 55 euro per jaar, terwijl de netafhankelijkheid niet echt veel omlaag gaat. De meerprijs verdien je niet terug, maar dat hoeft niet jouw hoofdoverweging te zijn.
Cijfers vertekenen natuurlijk hè. Voor 7kw betaal ik 2k. (Zendure) Voor 5kw betaal ik €1k (Marstek). De meerprijs is niet mijn hoofdreden. Goedkoopst blijft Marstek Venus. Echter, als ik wil uitbreiden moet ik ook een nieuwe groep hebben. Zendure is lekker uitbreidbaar. Geeft mij een beter gevoel voor de toekomst.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:47
..Christiaan.. schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Cijfers vertekenen natuurlijk hè. Voor 7kw betaal ik 2k. (Zendure) Voor 5kw betaal ik €1k (Marstek). De meerprijs is niet mijn hoofdreden. Goedkoopst blijft Marstek Venus. Echter, als ik wil uitbreiden moet ik ook een nieuwe groep hebben. Zendure is lekker uitbreidbaar. Geeft mij een beter gevoel voor de toekomst.
Toch even reageren: de Marstek kun je op een aparte groep ontgrendelen tot 2500 W. Zonder extra groep moet je hem op de standaardinstelling van 800 W laten staan.

Kun je (Zendure), wanneer deze op een aparte groep zit, meer dan 2500 W vrijschakelen?

Het voordeel van meerdere batterijen op verschillende groepen/fases is dat je ook bij een verbruik boven de 2500 W NOM kunt bereiken.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:47
Oké, drie stuks is behoorlijk veel.

Mijn advies (ik heb zelf alleen ervaring met Marstek) is om te kiezen voor 2× Marstek 5.12 kWh en die op aparte groepen en fasen te laten aansluiten. Laat daarbij wel alvast drie kabels van de vliering naar de meterkast trekken, zodat je later eenvoudig een derde batterij kunt toevoegen.

Hiermee kan ik ongeveer 8 à 9 maanden per jaar goed gebruikmaken van de opgeslagen stroom uit de accu’s. Door de vrijschakeling van 2× 2500 W wordt het meeste verbruik goed afgedekt en is NOM in circa 95% van de tijd mogelijk.

Let op: dit is gebaseerd op mijn specifieke energieverbruik. Houd rekening met de maanden waarin de zonopbrengst laag is; in die periode krijgen de batterijen weinig PV-energie en zal het effect dus beperkter zijn.

PS: laat de extra groepen in de meterkast zelf bijplaatsen (er is zo te zien voldoende ruimte). Dan verklein je het risico dat ze vergeten worden uit te schakelen wanneer er in de meterkast gewerkt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 17-03-2026 19:29 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Wat is nu de algemene consensus, Sunpura S2400 of Indevolt PowerFlex 2000. Ik zit zelf nog te twijfelen tussen deze twee. Ga voor de 10kwh opstelling 1 fase, iig voor nu.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
BarryS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:52:
Wat is nu de algemene consensus, Sunpura S2400 of Indevolt PowerFlex 2000. Ik zit zelf nog te twijfelen tussen deze twee. Ga voor de 10kwh opstelling 1 fase, iig voor nu.
Ik zou eerder Indevolt nemen dan Sunpura. Maar heb je ook naar Zendure gekeken, want dat is de beste kwaliteit en meest veilige stekkerbatterij. Maar gaat er ook om wat je doel is met de batterij.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:08:
[...]

Ik zou eerder Indevolt nemen dan Sunpura. Maar heb je ook naar Zendure gekeken, want dat is de beste kwaliteit en meest veilige stekkerbatterij. Maar gaat er ook om wat je doel is met de batterij.
Ik lees vaak dat mensen érg fan zijn van Zendure, vanwege de mogelijkheden qua API’s, brandveiligheid en de efficiency. Echter is je ROI bij een Indevolt wel eerder gehaald ivm de aanschafprijs.

Wat zou dan toch nog de doorslag geven voor een Zendure? Dit puur ter informatie trouwens, ik heb geen voorkeur voor een merk, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar de meningen daarover.

Ik zou graag een thuisbatterij aanschaffen (vast of stekker, zit ik nog naar te kijken), echter is de ROI voor mij wel een belangrijke. Hoe leuk ik de techniek ook vind, icm de automatiseringen die je ermee kunt doen, als het voor mij geen goede ROI heeft, zie ik het nut nog niet :)

• AquilaXL
SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Toch even reageren: de Marstek kun je op een aparte groep ontgrendelen tot 2500 W. Zonder extra groep moet je hem op de standaardinstelling van 800 W laten staan.

Kun je (Zendure), wanneer deze op een aparte groep zit, meer dan 2500 W vrijschakelen?

Het voordeel van meerdere batterijen op verschillende groepen/fases is dat je ook bij een verbruik boven de 2500 W NOM kunt bereiken.
Afhankelijk van het type kan een Zendure tot 2400W terugleveren. Het is echter niet alleen maar kijken naar de prijs, kijk ook naar veiligheid en de aansturing. Er zijn meerdere merken die ondersteuning bieden met een lokale API waardoor je deze lokaal zonder cloud kan aansturen. Volgens mij is een Marstek hulpeloos zonder internet.

• mrme12345
  • Niet online
reputatio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Ik lees vaak dat mensen érg fan zijn van Zendure, vanwege de mogelijkheden qua API’s, brandveiligheid en de efficiency. Echter is je ROI bij een Indevolt wel eerder gehaald ivm de aanschafprijs.

Wat zou dan toch nog de doorslag geven voor een Zendure? Dit puur ter informatie trouwens, ik heb geen voorkeur voor een merk, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar de meningen daarover.

Ik zou graag een thuisbatterij aanschaffen (vast of stekker, zit ik nog naar te kijken), echter is de ROI voor mij wel een belangrijke. Hoe leuk ik de techniek ook vind, icm de automatiseringen die je ermee kunt doen, als het voor mij geen goede ROI heeft, zie ik het nut nog niet :)
Je wilt er meer dan 10 jaar mee doen. En dan is de app qua software en mogelijkheden ook belangrijk. Daarnaast is de Zendure 7% efficienter dan de Indevolt powerflex (88% versus 81%), dit is bij continu 800W laden en ontladen. Dat is een erg groot verschil, wat natuurlijk ook in je kosten scheelt, zeker over periode van meer dan 10 jaar. De Zendure is een meer volwassen, open api, ha integratie en veiliger en heeft veel betere software dan de Indevolt. We hebben ze beide gereviewed. En ik zou altijd de Zendure kiezen voor een apparaat dat je zo lang wilt gebruiken. Daarnaast is de nieuwe Zendure 2400 AC+ bij grotere configuraties ook heel competitief qua prijs. Maar iedereen moet zijn eigen afwegingen maken natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0VO5UBDnSgAliYcMqC5lM9VOU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yh332mNobhEjHDoIt9LXUJaq.png?f=fotoalbum_large

En als ROI belangrijkste is en kwaliteit niet kun je beter een Marstek kopen voor 1100 euro voor 5 kWh (en dan achteraf niet teleurgesteld zijn over software of wifi problemen ;-) ). Ook die hebben we gereviewed. Kwaliteit heeft zijn prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 17-03-2026 21:13 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Vraag, ik kom er maar niet uit.

Ik wil een Zendure Solarflow 800 plus kopen (2kW). Ding kost me €370.

Die wil ik aansluiten op mijn Secundaire Meetpunt waar alleen Tibber op zit. (Verder geen verbruik oid). Wel een Home wizard P1 meter en een Homey Pro.

Nu lees ik dat dit niet geschikt is om te handelen op tarieven ivm belasting en energietarieven van d Tinner. Ik dacht dit is misschien leuk om de accu alvast uit te proberen... Intussen verdien ik de accu een beetje terug.
... Maar dit gaat niet met Tibber wat ik lees?

• WillemD61
AquilaXL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Volgens mij is een Marstek hulpeloos zonder internet.
Dat klopt niet. Mijn Marstek Venus A kan je lokaal met bluetooth bedienen als het internet er uit ligt en b.v. de noodstroomuitgang aanzetten. (en dat kan nu juist bij een Zendure weer niet)
Marstek kan je ook via een lokale API bedienen. Dan heb je wel wifi (stroom op je router) nodig maar geen internet.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemD61 op 17-03-2026 21:29 ]

• mrme12345
  • Niet online
Whiskey48 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:17:
Vraag, ik kom er maar niet uit.

Ik wil een Zendure Solarflow 800 plus kopen (2kW). Ding kost me €370.

Die wil ik aansluiten op mijn Secundaire Meetpunt waar alleen Tibber op zit. (Verder geen verbruik oid). Wel een Home wizard P1 meter en een Homey Pro.

Nu lees ik dat dit niet geschikt is om te handelen op tarieven ivm belasting en energietarieven van d Tinner. Ik dacht dit is misschien leuk om de accu alvast uit te proberen... Intussen verdien ik de accu een beetje terug.
... Maar dit gaat niet met Tibber wat ik lees?
Heeft niets met Tibber te maken, maar met het feit dat je een secundair allocatie punt gebruikt. Daar kun je niet op salderen. Salderen mag alleen op een primair allocatie punt. Dat betekent dat je levering (laden van de accu) altijd met energiebelasting is en terugleveren (ontladen) zonder energiebelasting. Dus dan moet je een verschil hebben van meer dan 12 eurocent (energiebelasting) en dan nog een procent of 20% voor efficiencyverliezen bij laden en ontladen. Dus dat komt niet zo vaak voor dat het dan nog rendabel is.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:55
Het probleem bij tibber is dat je de verkoop vergoeding niet terug krijgt als je gaat terugleveren. Dat scheelt weer 2 cent per kWh. Dat is wel een serieuze aanslag op je marge als je van het net stroom moet importeren om de batterij op te laden. Dan kun je beter naar zonneplan of je batterij inzetten tijdens de dure uren om NOM te draaien.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
jordyc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:24:
Het probleem bij tibber is dat je de verkoop vergoeding niet terug krijgt als je gaat terugleveren. Dat scheelt weer 2 cent per kWh. Dat is wel een serieuze aanslag op je marge als je van het net stroom moet importeren om de batterij op te laden. Dan kun je beter naar zonneplan of je batterij inzetten tijdens de dure uren om NOM te draaien.
Aha
mrme12345 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Heeft niets met Tibber te maken, maar met het feit dat je een secundair allocatie punt gebruikt. Daar kun je niet op salderen. Salderen mag alleen op een primair allocatie punt. Dat betekent dat je levering (laden van de accu) altijd met energiebelasting is en terugleveren (ontladen) zonder energiebelasting. Dus dan moet je een verschil hebben van meer dan 12 eurocent (energiebelasting) en dan nog een procent of 20% voor efficiencyverliezen bij laden en ontladen. Dus dat komt niet zo vaak voor dat het dan nog rendabel is.
Aha, merci!
Het huis staat op de SAP op een vast contract. De PAP staat op Tibber ... Maar doet eigenlijk niks.
Misschien een idee om deze om te zetten naar Zonneplan, dan zou het evt interessant kunnen zijn?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:31
AquilaXL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Drie losse kabels zou ik zeggen. Anders verzwaar je de kabel naar minimaal 4 of 6mm2 en dat is samen met de onderverdeling een duurdere optie vermoed ik zo.
Ik zou eerder 5x6mm kabel trekkken, heb je en wat meer capaciteit en de mogelijkheid om op zolder (op termijn) 3 fasen te gebruiken. Het leggen kost het meeste geld, niet het medium ...

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 15:47
Ik twijfel nog sterk over 1x tower totaal circa 11 kWh of 2x tower van circa 5,5 kWh per stuk, dus ook totaal circa 11 kWh. Voordeel van 2 towers is dus 2x omvormer en daardoor (op eigen groep) in totaal 4.800 W laden en ontladen. Met legionelle run warmtepomp en spitstijden met koken komt deze af en toe (met name in de winter) wel op die 4800 w of soms heel kort erboven. Aan de andere kant is dit niet heel vaak en ook kortstondig. En dan even iets van het net trekken is dan niet zo erg.

1 tower is denk ik wat overzichtelijker. Hoe zien jullie dit? Wat zijn jullie overwegingen? Dank!

• Chris.nl
  • Niet online
Martijnvdb schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:28:
Ik twijfel nog sterk over 1x tower totaal circa 11 kWh of 2x tower van circa 5,5 kWh per stuk, dus ook totaal circa 11 kWh. Voordeel van 2 towers is dus 2x omvormer en daardoor (op eigen groep) in totaal 4.800 W laden en ontladen. Met legionelle run warmtepomp en spitstijden met koken komt deze af en toe (met name in de winter) wel op die 4800 w of soms heel kort erboven. Aan de andere kant is dit niet heel vaak en ook kortstondig. En dan even iets van het net trekken is dan niet zo erg.

1 tower is denk ik wat overzichtelijker. Hoe zien jullie dit? Wat zijn jullie overwegingen? Dank!
Ik haal met 1 batterij van 5.12kWh én een standby verbruik wat tussen de 35 en 59watt schommelt een slecht rendement van zo'n 60%.

Met mijn standby-verbruik ga ik zelfs 1 batterij niet terugverdienen. Neemt niet weg dat ik elke avond met een volle batterij ook op inductie kan koken en een was zou kunnen draaien (op hogere vermogens meer stroom besparen tegen een beter rendement) maar zelfs met een verbruik van 3kWh per dag verdien ik 1 batterij best langzaaaaaam terug.

Maar ik win op feit dat ik een middelvinger naar mijn leverancier kan geven. En zou met wat haspels en gedoe een langere stroomstoring (ook off-grid opladen) kunnen uitzingen.

Een tweede batterij om de laatste paar kWh aan pieken per maand af te vangen is mezelf financieel in wel echt de voet schieten. De winter blijf ik sowieso afhankelijk van mijn stroomleverancier want 83kWh per maand is dan met 10 batterijen nog niet te overbruggen. Gaat hier momenteel om een éénpersoons huishouden.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:03
Ik zag in een filmpje van de Solar Solution beurs de aankondiging van de Sigenmate, de kleinere thuisbatterij van Sigenergy. Ik kan er nog weinig over vinden. Weet iemend wanneer deze op de markt komt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMb1nyPUu8L3Ah9pqZ14hXj5Fm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EspuCxm2ZakB3EVzU03pm1S.jpg?f=fotoalbum_large

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:55
Chris.nl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Ik haal met 1 batterij van 5.12kWh én een standby verbruik wat tussen de 35 en 59watt schommelt een slecht rendement van zo'n 60%.

Met mijn standby-verbruik ga ik zelfs 1 batterij niet terugverdienen. Neemt niet weg dat ik elke avond met een volle batterij ook op inductie kan koken en een was zou kunnen draaien (op hogere vermogens meer stroom besparen tegen een beter rendement) maar zelfs met een verbruik van 3kWh per dag verdien ik 1 batterij best langzaaaaaam terug.

Maar ik win op feit dat ik een middelvinger naar mijn leverancier kan geven. En zou met wat haspels en gedoe een langere stroomstoring (ook off-grid opladen) kunnen uitzingen.

Een tweede batterij om de laatste paar kWh aan pieken per maand af te vangen is mezelf financieel in wel echt de voet schieten. De winter blijf ik sowieso afhankelijk van mijn stroomleverancier want 83kWh per maand is dan met 10 batterijen nog niet te overbruggen. Gaat hier momenteel om een éénpersoons huishouden.
Welke batterij gebruik je? Ik vind 60% echt schokkend. Zelf heb ik Zendure thuis staan en daarmee haal ik met NOM en in de winter de goedkoopste uren volle bak laden een rendement van net boven de 80%. De nieuwste versies van Zendure doen het zelfs nog een paar%en beter.

@Martijnvdb , een extra omvormer is gelijk weer een paar 100 euro meer. Daar kun je heel veel kWh voor inkopen. Daarnaast is het niet aan te raden met een batterij van 5.5kWh om op 2.4kW te ontladen. Dat levert flinke stress voor de batterijen op waardoor ze sneller degraderen. Qua terugverdientijd kan een 2de omvormer eigenlijk nooit uit.

• Chris.nl
  • Niet online
jordyc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Welke batterij gebruik je? Ik vind 60% echt schokkend. Zelf heb ik Zendure thuis staan en daarmee haal ik met NOM en in de winter de goedkoopste uren volle bak laden een rendement van net boven de 80%. De nieuwste versies van Zendure doen het zelfs nog een paar%en beter.
Ik heb een Marstek en vind 60% niet schokkend op een standby verbruik van 35watt (35+40% is nog peanuts). Een omvormer van 2500watt is niet gemaakt om op lage vermogens hoog rendement te halen. Ik pak het rendement wel tijdens wassen, inductiekoken wanneer ik een pizza in de electrische oven heb :)

• WillemD61
Chris.nl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb een Marstek en vind 60% niet schokkend op een standby verbruik van 35watt (35+40% is nog peanuts). Een omvormer van 2500watt is niet gemaakt om op lage vermogens hoog rendement te halen. Ik pak het rendement wel tijdens wassen, inductiekoken wanneer ik een pizza in de electrische oven heb :)
Ik had vandaag input PV 512 W (via MPPT) en output 500 W, dus 12 W of 2.4 % verschil. Het lijkt er op dat die 12 W vrij constant is, dus als je dat op 35 W zou toepassen is het procentueel wel veel. Ga je AC laden/ontladen dan zal het nog meer zijn.

• PNARI
Als je de batterijen samen opstelt kan je ook een 5 adrige kabel trekken , 3x fase, N en aarding en op iedere fase een batterij aansluiten.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• BarryS
PNARI schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Als je de batterijen samen opstelt kan je ook een 5 adrige kabel trekken , 3x fase, N en aarding en op iedere fase een batterij aansluiten.
Als je het op die manier doet krijg je dan niet iets met een zwevende nul.. Ben nog niet helemaal ingelezen maar dacht zoiets te hebben begrepen.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-04 20:43

Sleepyhead

Sleepy as always....

pjotter1965 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:04:
Ik zag in een filmpje van de Solar Solution beurs de aankondiging van de Sigenmate, de kleinere thuisbatterij van Sigenergy. Ik kan er nog weinig over vinden. Weet iemend wanneer deze op de markt komt ?
[Afbeelding]
Nog geen lanceerdatum of prijs, maar de specs zijn inmiddels bekend via de Key Energy beurs in Rimini (maart 2026):

- 2,68 kWh LFP per module, uitbreidbaar tot 18 kWh
- 800 W netaansluiting, 4 MPPT met 4 kW PV-ingang
- 1,2 kW back-up uitgang, IP66, ingebouwde verwarming

https://www.pv-magazine.c...h-battery-for-balcony-pv/

stekkerdeal.nl

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 09:15
Even een rare vraag en ik kan natuurlijk nergens het juiste antwoord vinden (elders op het internet).

Ik heb ten tijde nieuwbouw van ons huis ooit 2x een grondkabel van circa 30 meter om het huis gelegd.
Helaas heb ik toen de keuze gemaakt voor dus 2 grondkabels met 5 x 2,5mm2 YMVK-AS i.p.v. 4mm2 / 6mm2 (was toen ook uit toenmalig verkeerde kostenoverwegingen).

Deze 2 grondkabels komen uit in het schuurtje aan de achterzijde van ons huis met ooit het oog op een thuisbatterij (welke in die schuur geplaatst kan worden). Let op: de ene grondkabel is 5 meter langer dan de andere (dus dubbel paren is wellicht dan ook niet zo handig i.v.m. verschillende impedanties tussen de 2 kabels).

Anyway: nu lees ik hier dingen over zg. AC Voltage outrange en dat eventueel de spanningsval over die 30 meter AC dus teveel kan zijn (waardoor er minder spanning in het schuurtje is door de weerstand m.b.t. langere lengte t.o.v. de meterkast). Wat is nog acceptabel eigenlijk voor die Zendure thuisbatterijen?

Ben eigenlijk van plan 3x zo'n unit aan te schaffen met elk 1 a 2 batterijen hierbij. Echter weet ik nu niet of de beoogd plaatsing tot problemen gaat leiden?

Ik heb nog wel de mogelijkheid om elders op het erf te kabel op te graven en daar de batterijen (open en bloot) ergens tegen de omheining te plaatsen (nu weet ik dan niet of dat handig is m.b.t. weersomstandigheden).

Eigenlijk wil ik gaan voor die Zendure's 2400 AC+, maar goed, zit ik nog met dit dilemma.
Beide grondkabels hebben wel een eigen groep in de meterkast (3 fase).

Heeft iemand hier toevallig een passend antwoord toevallig? Qua lengte grondkabels m.b.t. 5 x 2,5mm2 :X over een lengte van 30meter ? Of werkt dit helaas gewoon niet?

[ Voor 3% gewijzigd door thestiffmeister op 18-03-2026 23:08 ]

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
thestiffmeister schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:06:
Even een rare vraag en ik kan natuurlijk nergens het juiste antwoord vinden (elders op het internet).

Ik heb ten tijde nieuwbouw van ons huis ooit 2x een grondkabel van circa 30 meter om het huis gelegd.
Helaas heb ik toen de keuze gemaakt voor dus 2 grondkabels met 5 x 2,5mm2 YMVK-AS i.p.v. 4mm2 / 6mm2 (was toen ook uit toenmalig verkeerde kostenoverwegingen).

Deze 2 grondkabels komen uit in het schuurtje aan de achterzijde van ons huis met ooit het oog op een thuisbatterij (welke in die schuur geplaatst kan worden). Let op: de ene grondkabel is 5 meter langer dan de andere (dus dubbel paren is wellicht dan ook niet zo handig i.v.m. verschillende impedanties tussen de 2 kabels).

Anyway: nu lees ik hier dingen over zg. AC Voltage outrange en dat eventueel de spanningsval over die 30 meter AC dus teveel kan zijn (waardoor er minder spanning in het schuurtje is door de weerstand m.b.t. langere lengte t.o.v. de meterkast). Wat is nog acceptabel eigenlijk voor die Zendure thuisbatterijen?

Ben eigenlijk van plan 3x zo'n unit aan te schaffen met elk 1 a 2 batterijen hierbij. Echter weet ik nu niet of de beoogd plaatsing tot problemen gaat leiden?

Ik heb nog wel de mogelijkheid om elders op het erf te kabel op te graven en daar de batterijen (open en bloot) ergens tegen de omheining te plaatsen (nu weet ik dan niet of dat handig is m.b.t. weersomstandigheden).

Eigenlijk wil ik gaan voor die Zendure's 2400 AC+, maar goed, zit ik nog met dit dilemma.
Beide grondkabels hebben wel een eigen groep in de meterkast (3 fase).

Heeft iemand hier toevallig een passend antwoord toevallig? Qua lengte grondkabels m.b.t. 5 x 2,5mm2 :X over een lengte van 30meter ? Of werkt dit helaas gewoon niet?
Ja, dit kan werken op meerdere manieren, het is vooral de vraag. Wil je het echt netjes doen?

Qua lusvorming heb je zeker een punt en zou ik de twee grondkabels niet combineren. Het werkt wel maar electriciteit kiest altijd de kortste route en dat gaat dus betekenen dat de plus en de neuter van de kortste kabel het zwaarst belast gaat worden.

Wat ik zou doen is een groepenkast in je schuur plaatsen waarbij elke grondkabel uitkomt op bijv. 3 (B10) (aardlek)automaten. In totaal krijg je dus 6 nieuwe automaten. De batterijen kan je dan verdelen over die twee grondkabels. Wanneer je de 3 batterijen als een 3-fase systeem gaat gebruiken en elke batterij levert exact dezelfde hoeveelheid vermogen dan wordt de neuter niet belast en kan je 3 batterijen op de kortste grondkabel aansluiten.

Ik vermoed echter dat je per systeem gaat ontladen en dan zou ik de twee batterijen op de kortste grondkabel aansluiten en de derde op de langere grondkabel.

Minder officieel maar kan ook is de 3-fase kabel gebruiken als 2-fase kabel met een gemeenschappelijke aarde. Kan je B16 automaten gebruiken in je schuur indien je deze aansluit op de 25A automaat in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door kevi-n1 op 19-03-2026 08:57 ]

• PNARI
BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Als je het op die manier doet krijg je dan niet iets met een zwevende nul.. Ben nog niet helemaal ingelezen maar dacht zoiets te hebben begrepen.
Nee, ik heb gewoon een 3-fase aardlekschakelaar van 20 A genomen . Heeft als nadeel dat als 1 batterij een aardlek of overbelasting/kortsluiting heeft dat alle 3 batterijen uitschakelen maar dat vind ik geen probleem.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 15:47
jordyc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:40:
[...]

@Martijnvdb , een extra omvormer is gelijk weer een paar 100 euro meer. Daar kun je heel veel kWh voor inkopen. Daarnaast is het niet aan te raden met een batterij van 5.5kWh om op 2.4kW te ontladen. Dat levert flinke stress voor de batterijen op waardoor ze sneller degraderen. Qua terugverdientijd kan een 2de omvormer eigenlijk nooit uit.
Dank voor je reactie! Ja paar honderd euro extra inderdaad. Dan zou je dus een omvormer met meerdere batterijen moeten doen, maar dat is goed kijken naar je capacteit behoefte.

• thestiffmeister
kevi-n1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 02:18:
[...]

Ja, dit kan werken op meerdere manieren, het is vooral de vraag. Wil je het echt netjes doen?

.....

Ik vermoed echter dat je per systeem gaat ontladen en dan zou ik de twee batterijen op de kortste grondkabel aansluiten en de derde op de langere grondkabel.

Minder officieel maar kan ook is de 3-fase kabel gebruiken als 2-fase kabel met een gemeenschappelijke aarde. Kan je B16 automaten gebruiken in je schuur indien je deze aansluit op de 25A automaat in de meterkast.
Dank voor je reactie en input, dat helpt mij zeker wel met ideeen.
Het plan is inderdaad per systeem te gaan ontladen, dus zal dan moeten gaan kijken naar je laatst genoemde 2 opties.
loop je met deze optie dan niet weer tegen hetzelfde probleem aan m.b.t. kabellengte en teveel spanningsverlies?
dit klinkt interessant, maar begrijp het niet nog niet helemaal. Zou je deze optie wellicht iets beter kunnen beschrijven (hoe dit eruit komt te zien)? Ik zit namelijk niet meer te wachten op het trekken van nieuwe kabels door de tuin. 8)7

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:23:
PS: laat de extra groepen in de meterkast zelf bijplaatsen (er is zo te zien voldoende ruimte). Dan verklein je het risico dat ze vergeten worden uit te schakelen wanneer er in de meterkast gewerkt wordt.
Je bedoelt gewoon in de meterkast erbij? Ja, dat was ook het plan.
tweazer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:11:
Ik zou eerder 5x6mm kabel trekkken, heb je en wat meer capaciteit en de mogelijkheid om op zolder (op termijn) 3 fasen te gebruiken. Het leggen kost het meeste geld, niet het medium ...
Is 3 fasen dan ooit nodig voor een thuisbatterij? Het leggen kost bij mij niet zoveel geld. De vliering staat in een vrijwel open verbinding met de meterkast.

• kevi-n1
thestiffmeister schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Dank voor je reactie en input, dat helpt mij zeker wel met ideeen.
Het plan is inderdaad per systeem te gaan ontladen, dus zal dan moeten gaan kijken naar je laatst genoemde 2 opties.

[...]

loop je met deze optie dan niet weer tegen hetzelfde probleem aan m.b.t. kabellengte en teveel spanningsverlies?
Spanningsval is niet heel interessant: https://www.luxkalk.nl/rekenmachines/spanningsval
Je krijgt bij het ontladen eerder te maken met dat je voltage oploopt wegens een lange kabel bij een hoger vermogen. Dit zie je ook bij PV omvormers waarbij de spanning te hoog wordt omdat de wijkspanning al hoog is.

[...]
thestiffmeister schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:54:
[...]
dit klinkt interessant, maar begrijp het niet nog niet helemaal. Zou je deze optie wellicht iets beter kunnen beschrijven (hoe dit eruit komt te zien)? Ik zit namelijk niet meer te wachten op het trekken van nieuwe kabels door de tuin. 8)7
YMVK is een grondkabel met de bijbehorende kleuren.

https://www.elektrototaal...e-grondkabel-heb-ik-nodig

Bij een installatiekabel heb je een los aarde-draad (groen-geel) maar bij een YMVK is die vervangen door een aarde mantel. Je kan de aardemantel van de buiten kabel afmonteren zowel in de meterkast als in de schuur. Of je gebruikt één van aders hiervoor want jouw grondkabel heeft 5 aders. Ga je met 3-fase naar de schuur toe, weet/realiseer dan wat je doet anders heb je straks 400V op je groep staan bij het verkeerd aansluiten en zegt je batterij-systeem poef.

Disclaimer, doe het volgende alleen als je snapt wat je doet (Hobby-Bob oplossing). Het onderstaande wijkt qua kleurcodes af van de NEN normen. Bij twijfel neem je een installateur in de hand en laat je het professioneel oplossen.

Door 2x 1 fase door de grondkabel laten gaan doe je:
Fase 1:
Bruine ader (L1)
Blauwe ader (N)
Aardscherm (PE)

Vanaf hier ga je afwijken van de kleurcodes:
Fase 2:
Grijze ader (L2)
Zwarte ader (N)
Aardscherm (PE)

Nog meer afwijken:
Resterende zwarte draad gebruiken als aarde (PE) en deze aansluiten op fase 1 en fase 2.

Wederom twijfel je? Doe het aub niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door kevi-n1 op 19-03-2026 12:54 ]

• AquilaXL
kevi-n1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Spanningsval is niet heel interessant: https://www.luxkalk.nl/rekenmachines/spanningsval
Je krijgt bij het ontladen eerder te maken met dat je voltage oploopt wegens een lange kabel bij een hoger vermogen. Dit zie je ook bij PV omvormers waarbij de spanning te hoog wordt omdat de wijkspanning al hoog is.

[...]

[...]

YMVK is een grondkabel met de bijbehorende kleuren.

https://www.elektrototaal...e-grondkabel-heb-ik-nodig

Bij een installatiekabel heb je een los aarde-draad (groen-geel) maar bij een YMVK is die vervangen door een aarde mantel. Je kan de aardemantel van de buiten kabel afmonteren zowel in de meterkast als in de schuur. Of je gebruikt één van aders hiervoor want jouw grondkabel heeft 5 aders. Ga je met 3-fase naar de schuur toe, weet/realiseer dan wat je doet anders heb je straks 400V op je groep staan bij het verkeerd aansluiten en zegt je batterij-systeem poef.

Fase 1:
Bruine ader (L1)
Blauwe ader (N)
Aardscherm (PE)

Fase 2:
Grijze ader (L2)
Zwarte ader (N)
Aardscherm (PE)

Nog meer afwijken:
Resterende zwarte draad gebruiken als aarde (PE) en deze aansluiten op fase 1 en fase 2.

YMVK is geen grondkabel maar word als "buitenkabel" verkocht omdat deze beter beschermd is dan een XMVK kabel. Een YMVK-as is een grondkabel. Daarnaast is je uitleg over hoe die kabel te gebruiken tamelijk jammer. Je mag nooit een andere kleur gebruiken dan groen/geel voor aarde en ook mag je deze niet omtapen.

• kevi-n1
AquilaXL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:20:
[...]

YMVK is geen grondkabel maar word als "buitenkabel" verkocht omdat deze beter beschermd is dan een XMVK kabel. Een YMVK-as is een grondkabel. Daarnaast is je uitleg over hoe die kabel te gebruiken tamelijk jammer. Je mag nooit een andere kleur gebruiken dan groen/geel voor aarde en ook mag je deze niet omtapen.
Iedereen mag in Nederland in zijn eigen installatie klooien onder eigen verantwoordelijkheid. Is hetgeen wat ik zeg volgens de voorschriften/regels? Absoluut niet en kom vooral niet miepen (op tweakers of bij je verzekeraar) als het fout gaat want je bent zelf verantwoordelijk.

Er zit een verschil tussen wat technisch werkt en wat de NEN normen voorschrijven.

• AquilaXL
kevi-n1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Iedereen mag in Nederland in zijn eigen installatie klooien onder eigen verantwoordelijkheid. Is hetgeen wat ik zeg volgens de voorschriften/regels? Absoluut niet en kom vooral niet miepen (op tweakers of bij je verzekeraar) als het fout gaat want je bent zelf verantwoordelijk.

Er zit een verschil tussen wat technisch werkt en wat de NEN normen voorschrijven.
Ben ik alsnog van mening dat als je iemand "adviseert" je wel een beetje conform de regelgeving mag sturen, en vermeld er dan op zijn minst bij dat je hier wel een paar normering mee verbreekt. Dit heeft niets meer met tweaken te maken maar meer het Hobby Bob vermogen van mensen.

• kevi-n1
AquilaXL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Ben ik alsnog van mening dat als je iemand "adviseert" je wel een beetje conform de regelgeving mag sturen, en vermeld er dan op zijn minst bij dat je hier wel een paar normering mee verbreekt. Dit heeft niets meer met tweaken te maken maar meer het Hobby Bob vermogen van mensen.
Done :)

• Zonsmurf
Als je vonken ziet dan werkt 't! }:O

• thestiffmeister

[...]
check, zojuist die calculator nog ff gedaan. Het is om en nabij de 6 Volt.
Ik heb het geluk dat onze wijkkast aan de andere kant van de Wadi staat en mijn spanning zoals vandaag (met mijjn 35 350Wp panelen) maar 240V is (max per fase).

Dus ik denk dat het gewoon met 1 grondkabel al wel goed kan gaan (en ik dit gewoon eens ga proberen). Die 2e grondkabel zou ik voor de noodstroomvoorziening terug kunnen gaan inzetten dan.

Maar goed, kww (kiekn wat wurdt).
snap ik!
Fase 1:
Bruine ader (L1)
Blauwe ader (N)
Aardscherm (PE)

Fase 2:
Grijze ader (L2)
Zwarte ader (N)
Aardscherm (PE)

Nog meer afwijken:
Resterende zwarte draad gebruiken als aarde (PE) en deze aansluiten op fase 1 en fase 2
Juist op die manier, voordeel is idd. dat je dan minder stroom door de nul heen gooit, waardoor je spanningsverval minder is.

Optie die ik niet heb overwogen, maar een mooie backup optie is, thanks! _/-\o_
Sowieso geen twijfel, bij twijfel gebeurt er nooit wat ;)
Anyway, ik ga eens bestellen! Dank voor de tip, ga ermee aan de slag!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-04 20:44
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe thuisaccu. Door de vele topics en ervaringen op Tweakers zie ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Ook het enorme aanbod aan plug-in thuisaccu’s (met tientallen merken) maakt het er niet overzichtelijker op.

Onze situatie is als volgt:
We hebben momenteel één elektrische auto en in augustus komt daar een tweede bij. Dat betekent een vrij hoog stroomverbruik, zeker omdat we volledig elektrisch zijn (inclusief warmtepomp).

Daarnaast hebben we 22 zonnepanelen, deels uit 2015 en deels uit 2022. In totaal wekken we ongeveer 8500 kWh op per jaar. Daarmee komen we normaal gesproken net uit, met een klein overschot van zo’n 500 kWh in een gemiddeld zonnejaar.

Omdat ik twee verschillende systemen heb (een GoodWe omvormer en een Enphase micro-omvormersysteem), lijkt een plug-in thuisaccu mij de meest praktische oplossing. Een volledig geïntegreerd accusysteem wordt al snel erg duur, waardoor de terugverdientijd richting de 10 jaar (of langer) gaat — en dat vind ik op dit moment niet aantrekkelijk.

Ik kan eventueel nog twee aparte groepen laten aanleggen in de garage, dus qua aansluiting is er wel flexibiliteit (mijn vader heeft een elektrotechnische achtergrond).

Op dit moment heb ik een top 3 samengesteld van systemen die mij interessant lijken:
  • Indevolt Powerflex 2000 – 12 kWh – €2650 (2x nodig i.v.m. 4800 W, inclusief omvormer)
  • Marstek Venus 3 – 10,24 kWh – €2375
  • Zendure SolarFlow 2400 AC+ – 11,52 kWh – €4400
Mijn vragen:
zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?

Ik zie ook genoeg high-end systemen, maar dan zit je al snel richting de €10.000. Zonder subsidie is dat naar mijn idee lastig terug te verdienen binnen een redelijke termijn.

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

bjornricardo33 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:55:
Ik zie ook genoeg high-end systemen, maar dan zit je al snel richting de €10.000. Zonder subsidie is dat naar mijn idee lastig terug te verdienen binnen een redelijke termijn.
Tenzij je gelooft in geld verdienen met dynamische tarieven moet je sowieso uitgaan van een lange terugverdientijd. Tien jaar en meer. Als Trump oorlogen blijft voeren kan dat anders lopen, maar je doet het nu nog niet voor het geld. Je kan wel meer van eigen stroom verbruiken, maar hoe meer accu vermogen, des te langer de terugverdientijd.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:23
Ik ben me de laatste weken behoorlijk aan het inlezen op accu's en PIB's en heb besloten om mijn aandacht te gaan richten op een PIB. De komende weken ga ik op basis van battery_sim in HA kijken wat een gunstige capaciteit zou kunnen zijn. Maar voordat ik begin, nog een aantal checks, waar hier iemand mij wellicht mee kan helpen:

Mijn set-up beknopt:
1) 16 zonnepanelen (deels zuid en deels west) met Enpahse micro-omvormers met Envoy Metered maar geen CT klemmen
2) Laadpaal met load-balancing via P1 poort
3) Home Assistant installatie met USB>P1 meter
4) Kaifa MA304C slimme meter (DSMR 4.2.2)

Binnenkort komt de installateur de (door laadpaal en zonnepalen leverancier maar wat aangeprutste) meterkast vervangen en extra groepen installeren voor electrisch koken (in toekomst), warmtepomp (in toekomst) en aansluiting batterijen.

Ik lees dat mijn slimme meter met DSM 4.2.2 maar 1x per 10 seconden een signaal afgeeft, wat niet gunstig is voor NOM. Daarom wil ik een Shelly 3EM gaan plaatsenals de installateur toch bezig is. Mijn vraag nu is:

1) Is een Shelly 3EM handiger dan CT klemmen?
2) interfereert deze Shelly nog ergens met mijn P1 meter, load balancing van de laadpaal etc?
3) 1 Shelly 3EM is voldoende toch? Die meet alle 3 de fasen?
4) beperk ik me nog ergens als ik kies voor de Shelly 3EM qua PIB aanbieders? Ik heb nu Marstek, Indevolt en Zendure op mijn netvlies. Die werken allemaal met Shelly 3EM via HA. Maar zijn er nog andere leveranciers die ik uit ga sluiten?
5) Ik heb nu een onderverdeler in de garage, hierop zitten o.a de zonnepanelen. is het handig hier vanuit de meterkast 1 of 2 extra groepen naar toe te trekken om deze te gebruiken voor PIB? Of kunnen die op dezelfde onderverdeler met ander 'ondergroep'?

• mrme12345
  • Niet online
B-Force schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:39:

1) Is een Shelly 3EM handiger dan CT klemmen?
2) interfereert deze Shelly nog ergens met mijn P1 meter, load balancing van de laadpaal etc?
3) 1 Shelly 3EM is voldoende toch? Die meet alle 3 de fasen?
4) beperk ik me nog ergens als ik kies voor de Shelly 3EM qua PIB aanbieders? Ik heb nu Marstek, Indevolt en Zendure op mijn netvlies. Die werken allemaal met Shelly 3EM via HA. Maar zijn er nog andere leveranciers die ik uit ga sluiten?
5) Ik heb nu een onderverdeler in de garage, hierop zitten o.a de zonnepanelen. is het handig hier vanuit de meterkast 1 of 2 extra groepen naar toe te trekken om deze te gebruiken voor PIB? Of kunnen die op dezelfde onderverdeler met ander 'ondergroep'?
  1. Shelly 3EM zijn CT klemmen
  2. Kans is niet groot, maar hangt ook van de randapparatuur af
  3. Ja klopt
  4. Meeste batterijen kunnen overweg met de Shelly (mn omdat die ook in DLD gemeengoed is)
  5. Je hebt inderdaad sowieso extra groepen nodig om 2400W te kunnen ontladen
Maar waarom vervang je DSMR4 meter niet voor een DSMR5. Deze worden sowieso komende 2 jaren vervangen en bij Stedin is het gratis (even bellen) en bij Enexis kost het 140 euro of zo en bij Liander weet ik het niet precies maar kun je teruglezen in dit forum. Dan heb je direct DSMR5, je hoeft niet met klemmen aan de gang en de P1 is nauwkeuriger dan klemmen. Ik zou die route kiezen en daarna kun je nog elke batterij kiezen die je wil (die nagenoeg allemaal met een P1 meter werken).

• Zonsmurf
Mijn slimme meter is uit 2020 en heeft ESMR5. Volgens mij voldoet dat aan de eisen van Zendure tav de 2400ac+?.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:23
mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:10:
[...]
  3. Ja klopt
  4. Meeste batterijen kunnen overweg met de Shelly (mn omdat die ook in DLD gemeengoed is)
Maar waarom vervang je DSMR4 meter niet voor een DSMR5. Deze worden sowieso komende 2 jaren vervangen en bij Stedin is het gratis (even bellen) en bij Enexis kost het 140 euro of zo en bij Liander weet ik het niet precies maar kun je teruglezen in dit forum. Dan heb je direct DSMR5, je hoeft niet met klemmen aan de gang en de P1 is nauwkeuriger dan klemmen. Ik zou die route kiezen en daarna kun je nog elke batterij kiezen die je wil (die nagenoeg allemaal met een P1 meter werken).
Thx, ik heb gisteren gezocht bij Enexis. Kon daar alleen vinden dat vervanging niet aangevraagd of versneld kon worden. Ga ze vlg week gelijk bellen!

• AquilaXL
mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:10:
[...]
  3. Ja klopt
Ik kreeg van Stedin te horen dat ze het te druk hebben. Het vervangings project ligt inmiddels bij de BAM en ik zou om de 4 weken moeten bellen om te vragen of mijn wijk eindelijk aan de beurt is. 😅

• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-04 10:25
Beste mensen,
Ik zit met de volgende vraag.

Stel ik koop een plug en play batterij van 4,8 kw.
In de zomer beginnen de panelen om 8 uur in de ochtend al op te wekken.
Zo tegen de middag zit de accu vol.
Op zich geen probleem maar de panelen wekken bijv nog tot 8 uur savonds op.
Dus tot u uur in de avond gaat je verbruik via de zonnepanelen toch.
Pas op het moment dat de panelen niet of niet meer voldoende opwekken springt de accu bij.
Heeft het dan wel zin om een accu te kopen.
We gaan koken om 16.45 uur, op inductie, die stroom wordt grotendeels opgewekt door panelen. Wat tekort is pakt hij van batterij toch, of zie ik dit verkeerd.
Na koken wordt batterij weer (gedeeltelijk) gevuld, door panelen die nog opwekken.
Dat beetje stroom wat je in de avond gebruikt is toch niet waard om daar een accu voor te kopen.
We zijn met 2 dus er staat echt niet elke dag een wasmachine aan of zo.
Of zie ik alles helemaal verkeerd.
Ik zou graag wat meer uitleg ontvangen hier of ik het wel of niet goed zie

Wat heeft een batterij dan boor nut als die

• mrme12345
  • Niet online
Tegelen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:52:
Beste mensen,

Pas op het moment dat de panelen niet of niet meer voldoende opwekken springt de accu bij.
We gaan koken om 16.45 uur, op inductie, die stroom wordt grotendeels opgewekt door panelen. Wat tekort is pakt hij van batterij toch, of zie ik dit verkeerd.
Na koken wordt batterij weer (gedeeltelijk) gevuld, door panelen die nog opwekken.
Dat beetje stroom wat je in de avond gebruikt is toch niet waard om daar een accu voor te kopen.

De intentie is ook niet om alle teruglevering te voorkomen. De intentie is om zoveel mogelijk van je eigen opwek zelf te verbruiken. Dus jNul-op-de-Meter en daarmee voorkomen in lente en zomer dat je van het net afneemt.

Daarnaast moet je onderscheid maken in:

Huishoudens met vast contract en terugleverkosten: de batterij helpt om je terugleverkosten te beperken en je afname ook te beperken (win-win)

Huishoudens met dynamisch contract: die zullen zoveel mogelijk proberen de batterij te vullen op de goedkoopste uren en deze op de duurste uren (savonds en smorgens) te gebruiken en zo hun eigen verbruik van opwek te verhogen, kosten te verlagen en zo weinig mogelijk van net af te namen

Daarnaast worden de nettarieven ook variabel per 1-1-2028 en dit gaat samenvallen met tarieven dynamisch in meeste gevallen (ochtend en avond zijn duur overige blokken goedkoop, in lijn met dynamische tarieven). Hier kun je extra van profiteren met dynamische tarieven.

En in herfst en winter kun je dan op lage tarieven laden en zelf gebruiken als tarieven hoog zijn (wederom met dynamisch contract)

Als je het meeste uit je batterij wil halen zijn dynamische tarieven het beste, maar dan moet je wel de gelegenheid hebben om te schuiven in verbruik (batterij/zonnepanelen, ev enz)

• WillemD61
Tegelen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:52:
Beste mensen,

Vanaf volgend jaar is teruglevering veel minder waard omdat je de belasting niet meer gesaldeerd wordt. Het tarief dat je ontvangt bij teruglevering is dus lager dan het tarief wat je moet betalen bij afname (zo'n 12 cent verschil op basis van huidige tarieven). Dus zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf gebruiken.

Ik zal bijvoorbeeld 7 maanden van het jaar een overschot hebben en die kan ik dan opslaan ipv terugleveren. Als de zonneproductie 's avonds gestopt is ga ik weer ontladen en gedurende de avond en nacht mijn basisverbruik afdekken.

Er treed wel wat verlies op, waardoor de totale jaarlijkse netto afname iets omhoog gaat, maar toch levert een batterij mij voordeel op. Het meeste voordeel heb je als je een capaciteit hebt die overeenkomt met je verbruik gedurende de avond en nacht. Als je meer capaciteit koopt zal je in verhouding minder voordeel hebben.

Ik heb bijvoorbeeld een 2.1 kWh batterij. Die krijg ik 7 maanden van het jaar vol met zonnestroom (terwijl ik overdag ook zonnestroom verbruik) en mijn nachtverbruik is ongeveer 2 kWh. Dat levert mij op basis van tarieven van 2025 (maar dan zonder salderen) ongeveer 130 euro per jaar op terwijl de batterij 600 euro kostte. Een dubbele capaciteit zou mij nog 60 euro per jaar extra opleveren, dus die 2e module moet eerst nog wat goedkoper worden voor dat ik die aanschaf.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mrme12345 , @WillemD61
Als er meer van deze vragen zoals van @Tegelen komen (niet onwaarschijnlijk)
lijkt het me zinvol is om nu een "thuisaccu (met een stekker) FAQ-topic" te beginnen.
Ik zelf heb er waarschijnlijk te weinig verstand van het schrijven van een FAQ-topic.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 21-03-2026 14:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-04 10:25
Dankjewel voor de antwoorden.
We hebben door het bedrijf wat de panelen aangelegd heeft een kostenopgave laten maken.
Deze adviseerde een opslag van 5 kw gezien ons verbruik. rechtstreeks op de panelen.
Omdat dit veel te veel ging kosten, ongeveer 5000 euro hebben we daarvoor bedankt.
Daarom willen we gaan voor plug en play.
Extra groep met aardlek automaat en daar op aansluiten.
De kosten zijn meer dan de helft lager daardoor.
Gaat ook niet om terug verdienen.
Ik wil gewoon zo min mogelijk bijna gratis afgeven aan Essent.
Ik zou gek zijn als ik de helft krijg tov wat ik moet betalen bij afname
Dus zo min mogelijk gratis afgeven tegen redelijke kosten van aanschaf.
Gaat mij om het principe.
Ik weet dat eerst de accu terug verdient moet worden maar dat lukt niet.
Dan nog sta ik achter mijn standpunt dat ik Essent niet iets gratis gun.
Nogmaals bedankt

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
WillemD61 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Vanaf volgend jaar is teruglevering veel minder waard omdat je de belasting niet meer gesaldeerd wordt. Het tarief dat je ontvangt bij teruglevering is dus lager dan het tarief wat je moet betalen bij afname (zo'n 12 cent verschil op basis van huidige tarieven). Dus zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf gebruiken.

Ik zal bijvoorbeeld 7 maanden van het jaar een overschot hebben en die kan ik dan opslaan ipv terugleveren. Als de zonneproductie 's avonds gestopt is ga ik weer ontladen en gedurende de avond en nacht mijn basisverbruik afdekken.

Er treed wel wat verlies op, waardoor de totale jaarlijkse netto afname iets omhoog gaat, maar toch levert een batterij mij voordeel op. Het meeste voordeel heb je als je een capaciteit hebt die overeenkomt met je verbruik gedurende de avond en nacht. Als je meer capaciteit koopt zal je in verhouding minder voordeel hebben.

Ik heb bijvoorbeeld een 2.1 kWh batterij. Die krijg ik 7 maanden van het jaar vol met zonnestroom (terwijl ik overdag ook zonnestroom verbruik) en mijn nachtverbruik is ongeveer 2 kWh. Dat levert mij op basis van tarieven van 2025 (maar dan zonder salderen) ongeveer 130 euro per jaar op terwijl de batterij 600 euro kostte. Een dubbele capaciteit zou mij nog 60 euro per jaar extra opleveren, dus die 2e module moet eerst nog wat goedkoper worden voor dat ik die aanschaf.
Ik houd het dit jaar met een dynamisch contract wat beter bij om meer zicht te krijgen op nut en noodzaak van een batterij. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig en gaat het maar om een paar uitgangspunten. Als je tenminste voor een groot deel van het jaar (de 3-4 maanden met het minste daglicht blijven lastig) de meeste dagen je batterij voor eigen gebruik makkelijk kunt vullen. Als je meer nodig hebt, kun je natuurlijk ook slim laden op het moment dat de tarieven gunstig zijn maar als salderen eraf gaat is die businesscase toch lastiger.

Simpel gesteld ga ik er vanuit dat ik met een batterij van in mijn geval rond de 2,5 kWh gedurende 9 maanden en daarbinnen 80% van de dagen grotendeels NOM kan draaien. Het voordeel is dan grofweg 80%*9* 30d* 2kWh (laadverliezen en accu niet altijd helemaal leeg)* (€0,10 (voordeel energiebelasting)+ X (tariefvoordeel). Uitgaande van een gemiddeld tariefsverschil van 10 cent (wat zeker haalbaar lijkt op zonnige dagen overdag versus avond en nacht is het voordeel dat te behalen is ca. 90 euro per jaar. Daarmee is de businesscase nog niet heel erg gunstig. Als daar variatie in de netbeheertarieven bij komen en de spread to neemt (wat best te verwachten is) wordt het een ander verhaal.

En waar heb je voor 600 euro een PiB gekocht :o

• marteltor
Afas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:02:
[...]
. Daarmee is de businesscase nog niet heel erg gunstig. Als daar variatie in de netbeheertarieven bij komen en de spread to neemt (wat best te verwachten is) wordt het een ander verhaal.
Ik verwacht dat de bevolking haar gedrag ook gaat aanpassen, dwz mensen gaan de vaatwasser om 13.00u aanzetten. Dat beperkt dan weet het prijsverschil.

• WillemD61
Afas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:02:
[...]
En waar heb je voor 600 euro een PiB gekocht :o
Marstek.nl (en er zijn vele andere aanbieders, sommigen nog goedkoper)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik had hierop nog 8% korting met kortingscode WELKOM8 bij zendure.nl en mogelijk nog 8% cashbackxl.
ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33

CR1992

Thor

Je hebt echt veel keus tegenwoordig met plugin accu. Ik wou eerst een gewone accu nemen maar op een plugin accu kun je extra zonnepanelen aansluiten.dit is ook wel zeer handig omdat ik in België al op het Max zit van 10 kVA .

Zouden de batterij prijzen nog zakken?
Je hoort meer en meer dat er nieuwe technieken komen. Solid state ... Meer concurrentie...

Maar je hebt zoveel merken tegenwoordig:)

• AquilaXL
CR1992 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:59:
Je hebt echt veel keus tegenwoordig met plugin accu. Ik wou eerst een gewone accu nemen maar op een plugin accu kun je extra zonnepanelen aansluiten.dit is ook wel zeer handig omdat ik in België al op het Max zit van 10 kVA .

Je hoort meer en meer dat er nieuwe technieken komen. Solid state ... Meer concurrentie...

Het is en blijft een markt die erg in ontwikkeling is. Of de batterijen goedkoper worden is en blijft een gok. Aan de ene kant zie je een dalende trend, aan de andere kant staat het midden-oosten in brand en daar komt dan weer de energie voor Azië vandaan.

Als je in wilt stappen is er geen optimaal moment maar kijk vooral naar wat je nodig hebt. Het is nou eenmaal met alle techniek dat het beter en beter wordt maar je moet een keer instappen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

AquilaXL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Het is en blijft een markt die erg in ontwikkeling is. Of de batterijen goedkoper worden is en blijft een gok. Aan de ene kant zie je een dalende trend, aan de andere kant staat het midden-oosten in brand en daar komt dan weer de energie voor Azië vandaan.

Als je in wilt stappen is er geen optimaal moment maar kijk vooral naar wat je nodig hebt. Het is nou eenmaal met alle techniek dat het beter en beter wordt maar je moet een keer instappen.
Ja en nee: in veel regio’s op deze planeet is het hebben van een accu met wat panelen al lang erg normaal. Het neemt een vlucht door de lagere prijs. Ik ken mensen in Zuid Afrika en Nigeria die vooral verbaasd zijn dat wij dit net ‘ontdekken’.

Wel kunnen we ons grotere capaciteiten veroorloven, maar kiezen ze daar vooral voor een offgrid buffer met PV. Het doel is dan ook meer: hoe blijf ik stroom houden gedurende de dag dan hoe demp ik kosten. Die systemen kennen we daarom vooral uit schepen en campers enzo. Zijn precies dezelfde als je thuis gebruikt bij zelfbouw.

Qua prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2wve497qYg-iAE_g6AHRHq3cAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sbDS214PZaT4GED6rBmA6l1w.png?f=user_large

Random gevonden, van Researchgate. Wat je ziet is dat we de ergste daling achter ons hebben. Dus je zult nu in principe als je geen idioot duur systeem koopt een goede kans op terugverdienen hebben. Tis een ouder grafiekje en we weten nu dat alleen de lifepo accu’s al voor 90€ per kWh kunnen en dat kant en klaar systemen onder de 300€ per kWh ook beginnen te komen. Is wel in lijn met de grafiek. Nog 4-5 jaar en dan zijn de accu’s goedkoper maar het hele systeem zal altijd meer kosten.

Zelfbouw heeft een vriend zo’n 6500€ uitgegeven aan 45kWh met een Solix 15kW inverter en dagen knutselen met een bevriende elektricien. Das 144€ per kWh, maar moet je de aansturing/logica nog zelf maken (met HA bijv).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

CR1992 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:59:
Ja.
Er zijn nog nauwelijks echte Solid State accu's, wel steeds meer "semi Solid State", wat mij betreft dus geen solid state. Net als HD Ready van vroeger wat ook geen Full HD was.
Klopt, en vervolgens gaat ieder merk ook nog eens steeds meer productvarianten ontwikkelen om het makkelijker te maken.

Heb je al eisen/wensen/kaders op een rij gezet en een selectie gemaakt?

• CR1992

CR1992

Thor

Taro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Ja.

[...]

Er zijn nog nauwelijks echte Solid State accu's, wel steeds meer "semi Solid State", wat mij betreft dus geen solid state. Net als HD Ready van vroeger wat ook geen Full HD was.

[...]

Klopt, en vervolgens gaat ieder merk ook nog eens steeds meer productvarianten ontwikkelen om het makkelijker te maken.

Heb je al eisen/wensen/kaders op een rij gezet en een selectie gemaakt?
Anker solix lijkt me wel goed .
Kun je tot 3600 Watt aan zonnepanelen bijleggen?
Maar als je een grote batterij wilt zetten richting 15 kw kom je al vrij prijzig uit .
Kun je bijna een echte batterij zetten .

Zendure SolarFlow 2400 Pro
Met 4 zonnepanelen kom je op 5100 euro uit .is nog prijzig maar dit kan je nog terug verdienen .
Kun je hier ook meer als 4 zonnepanelen op aansluiten?
Wat gebeurt er als je boven de 2600 wp gaat ? Brengt deze dan Max 2600 Watt of maak je schade ? Stel dat ik voor 3000 of 3500 zou leggen ?

Ik wil deze naar het Westen leggen voor in de avond ook nog zon mee te nemen.

Dan zou ik van 10 kVA naar 12.5 gaan

• CR1992

CR1992

Thor

NiGeLaToR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Ja en nee: in veel regio’s op deze planeet is het hebben van een accu met wat panelen al lang erg normaal. Het neemt een vlucht door de lagere prijs. Ik ken mensen in Zuid Afrika en Nigeria die vooral verbaasd zijn dat wij dit net ‘ontdekken’.

Wel kunnen we ons grotere capaciteiten veroorloven, maar kiezen ze daar vooral voor een offgrid buffer met PV. Het doel is dan ook meer: hoe blijf ik stroom houden gedurende de dag dan hoe demp ik kosten. Die systemen kennen we daarom vooral uit schepen en campers enzo. Zijn precies dezelfde als je thuis gebruikt bij zelfbouw.

Qua prijzen:

[Afbeelding]

Random gevonden, van Researchgate. Wat je ziet is dat we de ergste daling achter ons hebben. Dus je zult nu in principe als je geen idioot duur systeem koopt een goede kans op terugverdienen hebben. Tis een ouder grafiekje en we weten nu dat alleen de lifepo accu’s al voor 90€ per kWh kunnen en dat kant en klaar systemen onder de 300€ per kWh ook beginnen te komen. Is wel in lijn met de grafiek. Nog 4-5 jaar en dan zijn de accu’s goedkoper maar het hele systeem zal altijd meer kosten.

Zelfbouw heeft een vriend zo’n 6500€ uitgegeven aan 45kWh met een Solix 15kW inverter en dagen knutselen met een bevriende elektricien. Das 144€ per kWh, maar moet je de aansturing/logica nog zelf maken (met HA bijv).
Ik had ook al gekeken naar Nkon zelfbouw maar vind het iets te riskant (moeilijk ) om zelf aan te beginnen.

En ik heb geen extreme batterij van 30 of 45 kw nodig . momenteel hebben we al 1 electrische wagen en die willen we zonder batterij opladen dus rechtstreeks van de panelen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

CR1992 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:23:
[...]

Ik had ook al gekeken naar Nkon zelfbouw maar vind het iets te riskant (moeilijk ) om zelf aan te beginnen.

En ik heb geen extreme batterij van 30 of 45 kw nodig . momenteel hebben we al 1 electrische wagen en die willen we zonder batterij opladen dus rechtstreeks van de panelen.
Ik heb zelf de Anker Solix Solarbank pro 3 mogen testen en ben daar zo enthousiast over dat ik ze heb besloten aan te schaffen. Dat is geen offgrid oplossing maar wel een flink capabele thuisaccu. Laad nú overdag op en lever op duurste momenten terug, niet zozeer om alleen op eigen stroom te leven maar gewoon om waarde te halen uit zonne energie.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49
CR1992 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:05:
[...]
Zendure SolarFlow 2400 Pro
Met 4 zonnepanelen kom je op 5100 euro uit .is nog prijzig maar dit kan je nog terug verdienen .
Kun je hier ook meer als 4 zonnepanelen op aansluiten?
Handleiding even lezen?
https://cdn.shopify.com/s...al_EN_NL.pdf?v=1770794779
4 aansluitingen voor PV.
Maximaal 750W per aansluiting.
Max 55V, max 18A per aansluiting.
Als je boven de maximums gaat, gaat het roken.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-04 09:52
Ik zie een aanbieding van een Zendure 2400 AC op een Belgische webshop. Ik heb de verschillen met de 2400 AC plus opgezocht, maar los van wat mindere off-grid UPS functionaliteit en een ontbrekende netwerkpoort kan ik weinig verschil ontdekken. Ik ben geneigd om voor de 2400 AC (zonder de plus) te gaan. Of zijn er nog belangrijke verschillen die de 2400 AC + echt de moeite waard maken?

• AquilaXL
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:17:
Ik zie een aanbieding van een Zendure 2400 AC op een Belgische webshop. Ik heb de verschillen met de 2400 AC plus opgezocht, maar los van wat mindere off-grid UPS functionaliteit en een ontbrekende netwerkpoort kan ik weinig verschil ontdekken. Ik ben geneigd om voor de 2400 AC (zonder de plus) te gaan. Of zijn er nog belangrijke verschillen die de 2400 AC + echt de moeite waard maken?
Mindere RTE, geen dubbele BMS, ander accutype (AB3000X waarbij de AC de enige is die deze gebruikt), etc. Er zijn best wat verschillen onder de motorkap. Meerdere review websites geven een vergelijking van de "oude" en de nieuwe generatie waarbij de verschillen aangegeven worden. Dit betekent niet dat de oude AC een slechte unit is maar de nieuwe generatie is wel degelijk doorontwikkeld.

• HHF
  • Nu online

HHF

Er zijn weer een aantal nieuwe thuisbatterijen verschenen (Lunergy, Jackery).
Ik heb mijn overzichtstabel weer van een update voorzien.
- Alle systemen zijn uitgelegd op ~10 kWh om een eerlijke vergelijk mogelijk te maken. "Oudere" modellen, meestal nog wel leverbaar zijn niet meer meegenomen. Volgorde in de tabel is willekeurig
- De tabel is alleen bedoeld om snel een overzicht te krijgen van de basis specificaties, en geen beoordeling op kwaliteit. Daarvoor zijn er betere sites, b.v.:
https://energienerds.nl/i...y/stekkerbatterij-reviews
https://iotdomotica.nl/category/thuisaccu

- Speciale aanbiedingen, cashbacks etc. zijn niet meegenomen
- Prijzen zijn een momentopname en kunnen van dag tot dag verschillen. Iedereen moet zelf maar even "shoppen" voor de beste prijs. Prijs is overigens maar 1 van de vele selectiecriteria voor een thuisbatterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNnLnqw1-yfcyMkNB43e0BetbyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcT8okiXhlPwedKxDqH5XrHO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRp_tLhE6gV3tj_E17kZhf35ff4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lMLd82ArUSOFp48gdAN856Z3.jpg?f=user_large

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• BarryS
Vraagje, welke slimme stekker gebruiken jullie op jullie Plug-In thuis batterij, om zo de echte charge en discharge te kunnen meten?

Ik had een op Amazon gekochte Zigbee stekker er op gedaan, maar die geeft zowel bij charge als discharge een positieve waarde.

Ik heb eventueel nog een Zigbee stekker liggen van de Ikea, weet niet of die wel teruglevering apart kan meten. Daarnaast heb ik ook nog Sunpura stekkers die bij mijn thuisbatterij kwamen liggen. Maar ook daar kom ik niet over vinden of die teruglevering weer kunnen geven.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:50:
Vraagje, welke slimme stekker gebruiken jullie op jullie Plug-In thuis batterij, om zo de echte charge en discharge te kunnen meten?

Ik had een op Amazon gekochte Zigbee stekker er op gedaan, maar die geeft zowel bij charge als discharge een positieve waarde.

Ik heb eventueel nog een Zigbee stekker liggen van de Ikea, weet niet of die wel teruglevering apart kan meten. Daarnaast heb ik ook nog Sunpura stekkers die bij mijn thuisbatterij kwamen liggen. Maar ook daar kom ik niet over vinden of die teruglevering weer kunnen geven.
Dat had ik ook met een AthomTech, die heb ik toen vervangen door een Homewizard smart plug

• DePeut
  • Laatst online: 13:49
HHF schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:15:
Er zijn weer een aantal nieuwe thuisbatterijen verschenen (Lunergy, Jackery).
Ik heb mijn overzichtstabel weer van een update voorzien.
- Alle systemen zijn uitgelegd op ~10 kWh om een eerlijke vergelijk mogelijk te maken. "Oudere" modellen, meestal nog wel leverbaar zijn niet meer meegenomen. Volgorde in de tabel is willekeurig
- De tabel is alleen bedoeld om snel een overzicht te krijgen van de basis specificaties, en geen beoordeling op kwaliteit. Daarvoor zijn er betere sites, b.v.:
https://energienerds.nl/i...y/stekkerbatterij-reviews
https://iotdomotica.nl/category/thuisaccu

- Speciale aanbiedingen, cashbacks etc. zijn niet meegenomen
- Prijzen zijn een momentopname en kunnen van dag tot dag verschillen. Iedereen moet zelf maar even "shoppen" voor de beste prijs. Prijs is overigens maar 1 van de vele selectiecriteria voor een thuisbatterij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fijn overzicht!

Ik ben ook een aantal modellen en scenario's aan het vergelijken. Aangezien ik zelfs nog geen zonnepanelen heb, dacht ik dat de combinatie met ingebouwde omvormers handig kon zijn. Dat valt echter toch tegen vind ik. In mijn beste scenario ga ik uit van 12 panelen. Bij sommige sets (o.a. Venus D & Jackery Pro Max) kan ik er wel 8 aansluiten, maar dan heb ik nog een losse omvormer nodig én dan is de beoogde 5kWh accu echt snel vol. Dat is ook het geval als ik alle 12 panelen via een externe omvormer aansluit. Dan verlies ik hooguit ~15% opbrengst, maar o.a. de Venus E 3.0 is dan weer zo scherp geprijst dat je dat verlies kunt wegstrepen..

• HHF
  • Nu online

HHF

DePeut schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 01:30:
[...]

Fijn overzicht!

Ik ben ook een aantal modellen en scenario's aan het vergelijken. Aangezien ik zelfs nog geen zonnepanelen heb, dacht ik dat de combinatie met ingebouwde omvormers handig kon zijn. Dat valt echter toch tegen vind ik. In mijn beste scenario ga ik uit van 12 panelen. Bij sommige sets (o.a. Venus D & Jackery Pro Max) kan ik er wel 8 aansluiten, maar dan heb ik nog een losse omvormer nodig én dan is de beoogde 5kWh accu echt snel vol. Dat is ook het geval als ik alle 12 panelen via een externe omvormer aansluit. Dan verlies ik hooguit ~15% opbrengst, maar o.a. de Venus E 3.0 is dan weer zo scherp geprijst dat je dat verlies kunt wegstrepen..
Bij 12 panelen is een kleine stringomvormer vaak een betere oplossing, anders krijg je erg veel kabels, tenzij je veel schaduw etc. hebt, dan zijn de individuele MPPT's handig.
Als je geen panelen wilt aansluiten kun je ook nog naar de nieuwe Jackery Solarvault AC kijken die is ook redelijk scherp geprijst, maar ik heb nog geen uitvoerige testen gezien.
Zendure heeft het voordeel dat je die ook lokaal kunt aansturen, wat bij andere merken nog redelijk in de kinderschoenen staat.
Succes met zoeken, er is erg veel keuze op dit moment. Ik zelf heb nog een vast contract en wacht wel tot eind dit jaar in de verwachting dat prijzen verder dalen en er nog meer keuzes komen. Met salderen is het nu nog niet rendabel om een batterij te kopen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: