• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
Zijn de aansluitingen van de elektra kabels aan de omvormer zijde van de 2400 en 2400+ hetzelfde? Ik heb namelijk de batterij namelijk zonder stekker aangesloten en ben aan het kijken of ik mogelijk van de 2400 naar de 2400+ ga upgraden en uitbreiden. Qua prijs ontloopt het elkaar dan amper als ik de 2400 kan doorverkopen.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:40
HHF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:04:
Met het verschijnen van de nieuwe Zendure batterijen heb ik de spreadsheet met het overzicht van de meest gangbare stekkerbatterijen van een update voorzien. Bij de batterijen is de prijs per kwh uitgerekend op een systeem zo dicht mogelijk bij de 10 kWh.
N.B.1: Prijzen zijn een momentopname en niet aangepast aan de laatste stand van zaken
Hou je toevallig wel zelf een soort van versie geschiedenis bij waarin de prijsontwikkeling zichtbaar zou (kunnen) worden? Als ik me niet vergis gaat je overzicht nu inmiddels al een tijdje mee, dat kan misschien ook wat interessante inzichten opleveren.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:09

HHF

Merijn. schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Hou je toevallig wel zelf een soort van versie geschiedenis bij waarin de prijsontwikkeling zichtbaar zou (kunnen) worden? Als ik me niet vergis gaat je overzicht nu inmiddels al een tijdje mee, dat kan misschien ook wat interessante inzichten opleveren.
Nee hou geen historische prijzen bij. Is ook lastig omdat de meeste modellen al na relatief korte tijd vervangen worden voor nieuwe in deze dynamische markt. Wel zie je dat de gemiddelde prijs per kWh daalt en dat nieuwe modellen steeds meer opties bieden.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-03 21:51
Ik denk dat ik na 2 jaar info verzamelen, wikken en wegen en afwachten er nu uit ben. Ik denk dat ik voor een Zendure 2400 Pro met 4 batterijen ga. Het feit dat ik dan iets van back-up stroom heb bij calamiteiten spreekt me wel aan. Ook dat hij aansluitingen heeft voor PV is dan meegenomen. De batterij laadt dan in iedergeval nog wat op bij een grid uitval met fatsoenlijk weer en daglicht.

Ik heb in eerste instantie gekeken naar een Sessy. Mooi product, maar geen noodstroom of PV aansluiting. Heel eerlijk...naar mijn mening dan gewoon te duur naar wat ik er voor krijg vergeleken met de stekker concurenten. Toen gekeken naar een Sigenstore. Fantastisch mooi apparaat. Ononderbroken power supply bij grid uitval en PV string aansluitingen. Maar om van ononderbroken power supply gebruik te kunnen maken moet m'n hele meterkast weer over de kop. Dit om m'n huidige PV omvormers (deels) buiten het Sigenstore systeem te houden. Of ik had ook nog 2 nieuwe Sigenstore omvormers moeten aanschaffen van 8 à 900 euro het stuk. Dat werd gewoon een idioot totaal bedrag wat ik er gewoon niet voor over heb.

Ik heb een mogelijkheid tot 4000 euro subsidie uit een lokaal fonds. Echter mag ik daar volgens de voorwaarden daar geen PIB voor aanschaffen. Die Sessy of Sigenstore had wel gemogen omdat die geïnstalleerd dienen te worden door een installateur. Maar dit brengt dan ook weer extra kosten met zich mee ( zou het gewoon zelf kunnen maar dat mag dus helaas niet volgens diezelfde voorwaarden)

Die 4000 euro besteed ik dan nu wel aan 2 nieuwe kozijnen met trippel glas. Wilde ik toch al doen maar had geen haast. Ik financier die complete PiB dan gewoon zelf wel. M'n meterkast hoeft daarvoor niet over de kop. Extra groepje plaatsen in m'n onderverdeler in de utility ruimte kan ik zelf.

Ik knip wel de stekker er af denk ik en doe er zo'n CEE 16 ampère stekker aan. Vind ik toch wat veiliger en robuuster. Helaas geen ononderbroken power supply zoals bij de Sigenstore. Da's jammer maar niet onoverkomelijk. Dat je bij grid uitval dan wat verlengsnoeren zelf moet uitrollen overleef ik dan ook wel. Handelen trekt me sowieso totaal niet. Dus heb ook geen behoefte aan een super grote omvormer. Is alleen maar weer gunstiger bij NOM en lage (nacht) vermogens. Blijkt na een tijdje dat ik vermogen te kort kom dan koop ik er nog 1 bij en deel de accu stapel op naar 2 stapels.

Ik heb geen EV en ook geen warmtepomp (stook met L/L airco's). Ik heb ook de mogelijkheid om een deel van het huis met pellets te stoken in de winter. Ik weet namelijk nog steeds niet of ik straks een dynamisch contract wil ja of nee. Maar ik kan dus hele dure stroomkosten op dynamisch in de winter wel vermijden. Maar op vast contract heb ik ook tevens wel mogelijkheden om PV af te knijpen en overschot in zonnige periodes te dumpen. Dit om zo PV teruglevering te voorkomen. E.e.a. is nu nog niet van toepassing omdat ik voorlopig nog kan salderen en geen teruglever kosten heb op m'n huidige contract.

Ps: ik heb ook wel gekeken naar de Marstek batterijen maar die hebben naar mijn smaak althans (nog) net iets teveel problemen in sommige situaties. De prijs is wel erg aantrekkelijk, maar ik heb gewoon geen tijd om veel met zo'n batterij bezig te zijn bij problemen. Dit gezien mijn werk (werk offshore wereldwijd). Ik wil het liefst een "set and forget" batterij. Da's ook beter for de WAF. Dat is het bij de Marstek voor mij nu momenteel nog niet schat ik zo in.

[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 11-02-2026 01:24 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-03 21:24
HHF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:04:
Met het verschijnen van de nieuwe Zendure batterijen heb ik de spreadsheet met het overzicht van de meest gangbare stekkerbatterijen van een update voorzien. Bij de batterijen is de prijs per kwh uitgerekend op een systeem zo dicht mogelijk bij de 10 kWh.
N.B.1: Prijzen zijn een momentopname en niet aangepast aan de laatste stand van zaken
N.B. 2: Tabel kan nog fouten bevatten. Raadpleeg altijd de website van de fabrikant voor alle details.
[Afbeelding]
Onder een grafiekje met de prijzen per kWH, waarbij gezegd moet worden dat prijs maar een van de factoren is die de keuze voor een systeem bepaald.
[Afbeelding]
Na wat onderzoek te doen kom ik tot de conclusie dat gezien de hoge onzekerheid van de toekomstige 2027 tarieven en regelgeving in 2028 het niet verstandig is om nu al een behoorlijke investering te doen in een grote batterij. In mijn geval start ik met een 5kWh PIB waarna eind 2027 de volgende stap kan worden genomen. (voor bv 2027 verdient de eerste 5kWh PIB -Marstek Venus E zich in mijn geval in 5 jaar terug, de tweede duurt 15 jaar en de derde 45 jaar...... )
Ik wil uiteindelijk flexibel systeem en dat houdt voor mij een 3 fase opstelling die je flexibel kunt aansturen door het apparaat zelf, of nog beter door homey of homeassistant, waarbij je per fase de stroom kunt regelen om te voorkomen dat de zekeringen van de netbeheerder worden aangeproken. Het is mij momenteel nog niet helemaal helder of dit al betrouwbaar kan met een PIB of dat je dan naar een Victron opstelling moet.

Vraag: Welke PIB kan betrouwbaar door Homey worden aangestuurd om per fase, per PIB de max import stroom te regelen?

• HHF

HHF

bvuaemal schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Na wat onderzoek te doen kom ik tot de conclusie dat gezien de hoge onzekerheid van de toekomstige 2027 tarieven en regelgeving in 2028 het niet verstandig is om nu al een behoorlijke investering te doen in een grote batterij. In mijn geval start ik met een 5kWh PIB waarna eind 2027 de volgende stap kan worden genomen. (voor bv 2027 verdient de eerste 5kWh PIB -Marstek Venus E zich in mijn geval in 5 jaar terug, de tweede duurt 15 jaar en de derde 45 jaar...... )
Ik wil uiteindelijk flexibel systeem en dat houdt voor mij een 3 fase opstelling die je flexibel kunt aansturen door het apparaat zelf, of nog beter door homey of homeassistant, waarbij je per fase de stroom kunt regelen om te voorkomen dat de zekeringen van de netbeheerder worden aangeproken. Het is mij momenteel nog niet helemaal helder of dit al betrouwbaar kan met een PIB of dat je dan naar een Victron opstelling moet.

Vraag: Welke PIB kan betrouwbaar door Homey worden aangestuurd om per fase, per PIB de max import stroom te regelen?
Volgens mij werken 3 losse Zendures (1 per fase) prima samen en kun je alle fasen op 0 houden. De vraag is waaarom je naar 3 fasen wil. Afrekening van blijft over de som der fasen. @Taro heeft per fase een volle zendure (ik geloof 11.5 kWh) staan en dat werkt voor zover ik weet prima. Een kleiner systeem kan prima op 1 fase, tenzij er andere redenen zijn waarom dat bij jou niet zou kunnen.

HHF schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Volgens mij werken 3 losse Zendures (1 per fase) prima samen en kun je alle fasen op 0 houden. De vraag is waaarom je naar 3 fasen wil. Afrekening van blijft over de som der fasen. @Taro heeft per fase een volle zendure (ik geloof 11.5 kWh) staan en dat werkt voor zover ik weet prima. Een kleiner systeem kan prima op 1 fase, tenzij er andere redenen zijn waarom dat bij jou niet zou kunnen.
Heb hier idd 2400 Watt per fase, met 17.3 kWh/fase.

Via Home Assistant kan je ze aansturen, via een P1-meter of CT-meter kan je de afzonderlijke fases uitlezen en per fase richting 0 sturen. Je kunt in de praktijk, mits je voldoende vermogen per fase hebt, dus prima iedere afzonderlijke fase op 0 krijgen als je dat met Home Assistant zelf script.

Aangezien de slimme meters in Nederland intern salderen maakt het niet uit of je op Fase A van het net afneemt en op Fase B teruglevert als dat opgeteld 0 is. Maar je kunt het met aanstuurbare accu's dus wel prima zelf realiseren. Persoonlijk begin ik er niet aan, de load wordt bij laag vermogen van de stapel met hoogste SoC gevraagd en dat wisselt dus eens per X tijd. Is er meer vermogen nodig, dan schalen ze alle 3 tegelijkertijd op.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• bvuaemal
Taro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:39:
[...]

Heb hier idd 2400 Watt per fase, met 17.3 kWh/fase.

Via Home Assistant kan je ze aansturen, via een P1-meter of CT-meter kan je de afzonderlijke fases uitlezen en per fase richting 0 sturen. Je kunt in de praktijk, mits je voldoende vermogen per fase hebt, dus prima iedere afzonderlijke fase op 0 krijgen als je dat met Home Assistant zelf script.

Aangezien de slimme meters in Nederland intern salderen maakt het niet uit of je op Fase A van het net afneemt en op Fase B teruglevert als dat opgeteld 0 is. Maar je kunt het met aanstuurbare accu's dus wel prima zelf realiseren. Persoonlijk begin ik er niet aan, de load wordt bij laag vermogen van de stapel met hoogste SoC gevraagd en dat wisselt dus eens per X tijd. Is er meer vermogen nodig, dan schalen ze alle 3 tegelijkertijd op.
Even een achtergrond van mijn situatie: Ik ben gasloos en verbruik in de wintermaanden tussen de 40-80kWh per dag = 2.5-5kWh per uur gemiddeld.

De reden dat ik naar een flexibele opstelling over 3 fases wil:
1 om bovenstaande met een PIB te kunnen leveren heb ik al 2 PIBs nodig
2 in 2028 afhankelijk van de nieuwe variabele net tarieven zou het best eens kunnen dat je in de wintermaanden s'nacht de PIB oplaad, s'ochends ontlaad, s'middags oplaad en s'avond weer ontlaadt. Dan wordt s'middags opladen een probleem. Ik heb dan mijn basis belasting + 2.5kW PIB + mijn echtgenoot zet nog even de oven/wasmachine etc in bedrijf...... Je kunt er gif op innemen dat dit zo nu en dan mijn Enexis 25A zekeringen gaat aanspreken. PS Dit kan nu al een probleem zijn met een AI aansturing. ( is mijn broer overkomen, zette de sauna aan en op het zelfde moment besloot de PIB AI om max te gaan laden omdat de stroom goedkoop was dus Enexis 25A zekring aangesproken)
3 Bovenstaand zou je kunnen voorkomen door de PIBs zo aan te sturen dat per fase het amperage altijd onder de 25A blijft
4 Ik heb een Homey dus ben op zoek naar een PIB opstelling die betrouwbaar op 3 fases door Homey kan worden aangstuurd. Dan kan ik met 1 PIB dit jaar beginnen en later verder uitbreiden. PS Ik las bv dat de Marsteks daar nog wat issues mee hebben. Als Zendure dat niet heeft kan ik beter nu iets meer uitgeven om uiteindelijk een flexibel systeem te krijgen.
bvuaemal schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:11:
[...]
Als Zendure dat niet heeft kan ik beter nu iets meer uitgeven om uiteindelijk een flexibel systeem te krijgen.
Je kunt Zendures via Homey aansturen, al gaat dat makkelijker met 1 dan met 3. Kijk anders ook even in het Zendure & Homey topic: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Eigenlijk zoek je een soort van loadbalancer: Alles mag volle bak, behalve de accu's en die houden per fase rekening met max aantal A's. Hier thuis vervult de laadpaal die functie, verder alles netjes over de fases verdeeld en daardoor nog nooit in de problemen gekomen. Maar trekken wel regelmatig 5-8 uur per dag continue 17.5 kW door de hoofdaansluiting incl. 2400 Watt per fase (+wat testaccu's) via de Zendure's.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• bvuaemal
Taro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Je kunt Zendures via Homey aansturen, al gaat dat makkelijker met 1 dan met 3. Kijk anders ook even in het Zendure & Homey topic: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Eigenlijk zoek je een soort van loadbalancer: Alles mag volle bak, behalve de accu's en die houden per fase rekening met max aantal A's. Hier thuis vervult de laadpaal die functie, verder alles netjes over de fases verdeeld en daardoor nog nooit in de problemen gekomen. Maar trekken wel regelmatig 5-8 uur per dag continue 17.5 kW door de hoofdaansluiting incl. 2400 Watt per fase (+wat testaccu's) via de Zendure's.
PS ik bedoelde dat als Zendure dat wel heeft ipv Marstek (-->is de goedkoopste per kWh) dan kan ik beter Zendure kopen, anders wordt het waarschijnlijk Victron. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik op korte termijn naar > 15kW ga ivm de terugverdien tijd. Ik heb nog geen electrische auto, maar als die in de toekomst ook mee kan gaan doen met opslaan en terug leveren dan heb je daar ook nog een 40-80KWh beschikbaar. Inderdaad ik zoek een soort loadbalancer. Ik ga eens verder kijken op het Zendure Homey topic.

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-02 10:11
Beste Tweakers
Ik ben ook zoekende naar een oplossing om maar geen TLV te hoeven betalen als in 2027 de salderingsregeling stopt.
En ik heb er ook geen zin in om de energiemaatschappijen de beurs te spekken door de stroom die ik terug lever (+- 6000 Kwh )bijna voor niks aan hun af te geven.
Mijn omvormer is een SMA sunny tripower 6.0 maar dan geen hybride uitvoering waardoor ik hier geen thuisbatterij aan kan koppelen.
Ik lees veel over plug in thuisbatterijen met een stekker voor een normaal 220 V stopcontact .
Maar weet iemand of er ook thuisbatterijen zijn met een 3 fasen krachtstroom stekker?
Dit zou voor mij een oplossing kunnen zijn aangezien ik in mijn schuur 3 fasen 380V stopcontacten gemonteerd heb en ik dan over 3 fasen de thuisbatterij zou kunnen laden maar ook ontladen .
Dus als iemand van jullie deze batterijen kent of een betere oplossing heeft hoor ik het graag

Mvg Gradje

• tweazer
  • Laatst online: 13:52
anker x1, anker powerdock

• HHF

HHF

Gradje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Beste Tweakers
Ik ben ook zoekende naar een oplossing om maar geen TLV te hoeven betalen als in 2027 de salderingsregeling stopt.
En ik heb er ook geen zin in om de energiemaatschappijen de beurs te spekken door de stroom die ik terug lever (+- 6000 Kwh )bijna voor niks aan hun af te geven.
Mijn omvormer is een SMA sunny tripower 6.0 maar dan geen hybride uitvoering waardoor ik hier geen thuisbatterij aan kan koppelen.
Ik lees veel over plug in thuisbatterijen met een stekker voor een normaal 220 V stopcontact .
Maar weet iemand of er ook thuisbatterijen zijn met een 3 fasen krachtstroom stekker?
Dit zou voor mij een oplossing kunnen zijn aangezien ik in mijn schuur 3 fasen 380V stopcontacten gemonteerd heb en ik dan over 3 fasen de thuisbatterij zou kunnen laden maar ook ontladen .
Dus als iemand van jullie deze batterijen kent of een betere oplossing heeft hoor ik het graag

Mvg Gradje
Onderverdeel kastje plaatsen in de schuur en dan de krachtstrooom verdelen in 3x 220 kun je op iedere 220v een Zendure 2400AC+ plaatsen. Kun je de lading/ontlading keurig over de 3 fasen verdelen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:29
Beste Tweakers

Mvg Gradje
of je wel of geen terugleverkosten cq boete moet betalen is afhankelijk van je energiecontract en heeft eigenlijk niets met salderen te maken. wil je niu en ook na 2027 geen terugleverkosten willen betalen dan heb je eigenlijk maar twee keuzes.
1) kies voor een modelcontract (maar de ACM is bezig de voorwaarden van deze nieuw te bepalen, nu mag bv geen terugleverkosten hij van berekend worden, maar dat zou dus wel eens anders kunnen worden)
2) de veilige keuze, kies voor een dynamisch contract, want deze kent geen terugleverkosten. en je krijgt dus steeds de marktprijs (netto zonder belasting, na 2026) voor je stroom.

de andere optie is om zoveel mogelijk stroom die je opwekt zelf te gaan gebruiken, dat lukt je echter nooit helemaal compleet, dus de beste optie is om dat met een dynamisch contact te combineren.

je vraag of er ook een 3-fase plug in batterij bestaat is eenvoudig te beantworden, nee die bestaan helaas niet.
wil je een thuis-batterij met 3-fase hebben dan kun je alleen kiezen uit het aanbod van grotere vaste thuis-batterijen en die zijn mn door de grotere capaciteit direct een stuk duurder, een redelijk goedekope versie zijn de thuis-batterijen van Quatt (wat eigenlijk een wit merk uitvoering is van de AlphaESS batterij, en dat is best een grote speler) voordeel is dat de prijs ook direct inclusief de installatie is. Bij Quatt begint het bij circa 5.000 euro voor een 7,6 kWh groot model (3-fase).

in jouw beschreven situatie (ik vermoed dat in je schuur er ook een onderverdeelkast (groepenkast) aanwezig is, de thuis-batterij moet nameliijk wel zijn eigen zekering hebben, zou je deze dus prima daar kunnen plaatsen. Er is bij Quatt zelfs een optie voor noodstroom aanwezig.

Bedenk echter dat je dus nooit al je zonnestroom in een batterij kunt stoppen, de daarvoor benodigde capaciteit is gewoon op dit moment onbetaalbaar.
kijk dus eerder naar wat je sluipverbruik is over de maanden, mn kijk naar de maanden maart en april en september en oktober.
kijk wat in die periode (per dag) je verbruik en je opwek is, met deze gegevens kun je een redelijk goede inschatting maken hoe groot je thuis-batterij zou moeten zijn, het idee is namelijk dat je de in de dag opgeslagen energie diezelfde avond/nacht ook weer volledig gaat gebruiken zodat de batterij leeg is en weer volledig bij de volgende dag gevuld kan worden.
kijk maar naar deze grafiek wat ik hiermee bedoel. (gegevens van oktober 2025)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large
bv als je een 15 kWh thuis-batterij hebt, maar slechts die avond/nacht slechts 5 kWh verbruikt, blijft er dus nog 10 kWh in de batterij achter, de volgende dag kun je dus slechts weer 5 kWh vullen, hier was dus een batterij met duidelijk minder capaciteit een veel betere keuze.
vergeet ook niet dat er tijdens het laden en ontladen ook nog verliezen optreden, die kunnen tot wel 25% bedragen, dus altijd een iets grotere capaciteit keizen dan je (gemiddeld) verbruik is.

• Jan-tweak
dat is echter geen thuis-batterij met een CEE 3-fase aansluiting. de Anker X1 is gewoon een vaste thuis-batterij .

• tweazer
  • Laatst online: 13:52
Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:58:
[...]
dat is echter geen thuis-batterij met een CEE 3-fase aansluiting. de Anker X1 is gewoon een vaste thuis-batterij
De Anker X1 sluit je grid zijde aan op 3 fasen, beter meteen 6 of 10mm draad dan een CEE stekker. Nog beter is de SMA sunny tripower 6.0 weg te doen en de zonnepaneel string op de x1 aansluiten.

De powerdock is een 'voorzetstuk' voor de anker solarbank serie, 3 of 1 fase aan te sluiten.

De anker E10 (nog niet verkrijgbaar in nederland) heeft als pluspunt tov de x1 een generator ingang, vziw wel vermogen, maar geen 3 fasen.

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-02 10:11
Heren Tweakers bedankt voor jullie antwoorden !

Ik heb besloten om een SMA home manager 2.0 te installeren en in te stellen op nul terug levering per 31-12-2026 en misschien mijn SMA omvormer te vervangen door een hybride SMA omvormer met een daar aan gekoppelde thuisbatterij maar daar moet ik nog eens een kosten / baten analyse op los laten .

Mvg Gradje

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
HHF schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Onderverdeel kastje plaatsen in de schuur en dan de krachtstrooom verdelen in 3x 220 kun je op iedere 220v een Zendure 2400AC+ plaatsen. Kun je de lading/ontlading keurig over de 3 fasen verdelen.
Ik wil in de toekomst ook meerdere Zendure's op 2 of 3 fasen plaatsen. En ik heb een vrije CEE krachtstroom aansluiting in de berging.
Dit kastje lijkt mij wel wat:
https://www.hbm-machines....lok-randaarde?sku=H131640

Wat denken jullie hier van?

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:07
Beste Tweakers

Mvg Gradje
Ik heb ook een sma omvormer en een paar plug een play batterijen. De omvormer kan je "dimmen" zodanig dat je niets terug levert. Dit werkt via modbus en node-red aan de hand van de gemeten P1 waarde (eigen gebruik inclusief laden van batterijen) stuur je dit naar de SMA omvormer Limiet, dan wekt deze juist genoeg op en levert niets terug aan het net. https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-03 22:34
JosTM schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Ik wil in de toekomst ook meerdere Zendure's op 2 of 3 fasen plaatsen. En ik heb een vrije CEE krachtstroom aansluiting in de berging.

Een aardlekschakelaar type AC mag niet gebruikt worden binnen huisinstallaties, het is uiteraard ook de vraag wat je in de groepenkast heb zitten als afzekering want die is echt meer voor bouwwerkzaamheden.

• JosTM
AquilaXL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Een aardlekschakelaar type AC mag niet gebruikt worden binnen huisinstallaties, het is uiteraard ook de vraag wat je in de groepenkast heb zitten als afzekering want die is echt meer voor bouwwerkzaamheden.
In de groepenkast zit een Hager AFM416G B16 als afzekering.

• AquilaXL
JosTM schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:00:
[...]

In de groepenkast zit een Hager AFM416G B16 als afzekering.
Die kast die je aangeeft is echt voor bouw aansluitingen. Zo is de ceeform die er aan zit een 32 Ampère en heeft hij ook meerdere 400volt uitgangen. Zo'n kast bezit een aardlekschakelaar die je niet in een huisinstallatie mag gebruik en ben je allesbehalve selectief naar je groepenkast in de woning.

• Jan-tweak
[...]

Ongeschikt, en wat kost deze In vergelijk met een drie-fase alamat en 3 CEE WCD en stekkers 16A H6?
[...]

Tijd geleden een review gezien waarbij de bedrading van de kant en klare kastjes soms te wensen over liet en potentieel gevaarlijk was. Dit is vermoedelijk kwalitatief al beter, maar je kunt vaak beter zelfs iets passends voor je eigen situatie door een expert laten installeren, dan iets kant en klaars van de plank pakken dat mogelijk primair een ander doelt dient. Kan dus een prima oplossing zijn, maar in de praktijk wel ff goed controleren.

• JosTM
AquilaXL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:56:
[...]

.....en ben je allesbehalve selectief naar je groepenkast in de woning.
Die laatste zin begrijp ik niet.
Kun je dat uitleggen?

• AquilaXL
JosTM schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:28:
[...]

Kun je dat uitleggen?
De voorzekering moet een hogere waarde hebben dan de eindgroepen. Een gebruikelijke en veilige verhouding is dat de hoofdzekering minimaal 1,6 keer zo zwaar is als de eindgroep. Dit zou betekenen dat je minimaal een 25 Ampère automaat in je groepenkast zou moeten hebben maar aangezien je hoofdzekering vermoedelijk een 25 of 35 Ampère is ben je daar weer niet selectief naar.

Als je niet selectief bent naar mekaar dan kan het dus zo zijn dat niet de eindgroep maar de voedende groep eerder uitvalt.

• Jan-tweak
JosTM schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:28:
[...]

Kun je dat uitleggen?
even terug, ik heb die beoogde kast van jou nog eens bekeken.
de daar gebruikte componenten zijn blijkbaar van het merk Changsong Electric Co., Ltd., de prijs van de IA 16A 1-fase is circa 75 cent ! alleen dat zegt eigenlijk al genoeg. dit moet eigenlijk al genoeg waarschuwing zijn.
conform de NEN1010:2020 word overigens afgeraden om een 3-fase aardlek (of alamat) in een 1-fase omgeving te gebruiken.
Dus geen 1 module aardlekasutomaat 3-fase als je eigenlijk drie afzondelijke 1-fase apparatuur daarop wilt aansluiten.
daarvoor gebruik veel beter 3 afzondelijke 1-fase aardlekautomaten voor. ABB heeft overigens heel aantrekkelijke 1-din brede alamats in B16A uitvoering, perfect voor plug in thuis-batterijen.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: