Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:27
Mede-auteur:
  • Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:19

Hometek

DD: 14-05-2025
Dit is door @hometek tot stand gekomen, alle credits gaan naar hem!

Voor vragen en informatie over gebruik van de Marstek Venus als thuisbatterij is er het grote Hame / Marstek / Duravolt 5.12 kW plug en play thuisaccu topic van @Chilion en @SatScan

Voor vragen en informatie over integratie van de Marstek Venus in Home Assistant via ESPhome/Modbus is er het Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling topic van @superduper1969

WAAROM DIT TOPIC

De Marstek Venus thuisbatterij heeft 2 aansluitingen, GRID en BACKUP.
GRID is een net-volgende aansluiting, zonder netspanning doet deze aansluiting niets, met netspanning genereert deze aansluiting een volledig gesynchroniseerde 230V AC.
BACKUP is een net-vormende aansluiting, vergelijkbaar met een generator geeft deze uitgang een onafhankelijke 230V AC spanning (die dus niet gesynchroniseerd is met het hoofdnet)

De Marstek Venus ‘backup’ uitgang kan op 3 verschillende manieren gebruikt worden

1) Als nood backup, bij stroomuitval kun je met verlengsnoeren geïmproviseerd enkele belangrijke apparaten van stroom voorzien.

2) Als onafhankelijke stroomvoorziening icm zonnepanelen, voor bv camper, boot, of een huisje op de heide zonder netaansluiting. Zie deze video

3) Als automatische noodstroomvoorziening, hiervoor is echter additionele apparatuur nodig: de ‘Smart Backup Box’ Zie deze video. De ‘Smart Backup Box’ is niet plug-and-play, en dient door een erkend installateur te worden aangesloten

Helaas is de informatie over deze 3 toepassingen bij de leveranciers niet erg duidelijk. Zo heet de ‘Smart Backup Box’ soms ‘Smart Box’, of ‘Backup Box’ of zelfs ‘Backup functie’.
Voor zover ik weet is de ‘Smart Box’ nog niet beschikbaar (bij sommige leveranciers kun je hem echter wel al bestellen volgens hun FAQ)

Meer informatie over off-grid en Smart Box onder aan deze TS

HET DOEL VAN DIT TOPIC

Verkennen van de mogelijkheden, beperkingen en risico's van het backup stopcontact van de Marstek Venus batterij

TOPIC REGELS

Alleen vragen en opmerkingen die direct betrekking hebben op het onderwerp

Algemene vragen en opmerkingen mbt de Marstek Venus graag in dit Topic (Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu)
Algemene vragen en opmerkingen mbt tot modbus voor de Marstek Venus graag in dit Topic (Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling)

Disclaimer
Tests en resultaten in deze TS hebben betrekking op de 1ste generatie Venus E (geleverd vóór half april 2025)
Ik ben geen expert op het gebied van off-grid systemen, maar gewoon een liefhebber die graag met technologie knutselt. Dit document is geen instructie of gids, het laat alleen zien hoe ik mijn batterij heb aangesloten en wat ik van het project heb geleerd. Dit document is uitsluitend bedoeld ter inspiratie!
De opzet van de installatie is aangepast aan mijn situatie en is mogelijk niet veilig te gebruiken als de omstandigheden anders zijn.
De getoonde aansluiting van de batterij is specifiek voor de Marstek Venus E batterij.

Knutselen aan elektriciteit is gevaarlijk, een foute installatie kan leiden tot elektrocutie of brand!

HET PROJECT

Opladen batterij met zonnepanelen via backup stopcontact
Test onafhankelijke stroomvoorziening, batterij + zonnepanelen, volledig off-grid, CT003 losgekoppeld, wifi netwerk uitgeschakeld.

Alle vermogens zijn afgelezen in de Marstek app,
Voor de eenvoud afgerond, dus bv 473W wordt 500W.
Mijn zonnepanelen hebben micro omvormers type Hoymiles HM-300.
Als ‘verbruiker’ heb ik een waterkoker aangesloten van ca. 2000W
Venus E firmware V148, Marstek app V1.6.2

Mijn indruk: functioneert prima!
- Micro-omvormers zonnepanelen herkennen spanning van Venus E backup uitgang als ‘netspanning’ en gaan stroom leveren
- Venus E laadt als opbrengst zonnepanelen groter is dan afgenomen vermogen (SOC loopt op, 16%,17%,18%...)
- Venus E ontlaadt als opbrengst zonnepanelen kleiner is dan afgenomen vermogen (batterij=verbruik-zonnepanelen)

Enkele opvallende details:
- De Marstek app past zich niet aan als alleen de backup gebruikt wordt, veel functies blijven zichtbaar maar doen niets meer.
- De Auto/AI/Manual modes doen nu niets (meerdere instellingen geprobeerd, geen verschil gezien)
- Bij ontladen wordt het vermogen nu in VA aangegeven ipv W
- Tijdens ontladen is de AC spanning op het ‘net’ iets lager dan tijdens laden (klopt met theorie over werking omvormers; spanningsverschil bepaalt richting van stroom)
- Geen 'Stand by' status meer, bij 0 vermogen staat er 'Laden 0W' of 'Ontladen 0 VA'

Test met volle batterij
Dezelfde opstelling, SOC 99%, opladen met ca. 300W

Na een klein uur was de batterij vol, SOC 100%.
De rode WARN led op de batterij ging aan en de backup ging uit.
Door het wegvallen van de AC op de backup uitgang gingen ook de zonnepanelen uit, alles spanningsloos.
Na ca. 30 sec. ging rode led uit en backup weer aan, er was weer AC spanning.
Na nog eens 20-30 sec starten ook de zonnepanelen weer op.
De rode WARN led op de batterij ging weer aan en de backup ging weer uit.
Test afgebroken

CONCLUSIE opladen batterij met zonnepanelen
1) Je kunt de batterij via de backup aansluiting opladen vanuit zonnepanelen, maar uitsluitend in de SOC range 12-99%.
2) Als de batterij leeg is (10-11%) is er geen AC spanning op de backup uitgang en werken de zonnepanelen niet.
3) Als de batterij vol is (100%) ontstaat er een onstabiele situatie waarbij de backup steeds uit en aan geschakeld wordt.

Praktisch: Je kunt de batterij alleen onder toezicht via de backup aansluiting opladen
('toezicht' kan misschien via modbus/HA indien PV geschakeld kan worden ?)

Test opzet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojfSvwiE9VCuwO-8-4-f81RQybM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7uC3hHG3le3DyzxpJt2VMQZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOgIBwLKaQux_kbw1dkfYbZ9jAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zSqRkt6KUnWerbLSewaCfZpx.png?f=fotoalbum_large

Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis

LET OP:
  • De hier getoonde manier om een ​​Venus batterij aan te sluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
  • dit is een 'hack', misschien niet illegaal, maar mogelijk niet geheel in overeenstemming met de lokale normen en regels
  • Marstek heeft een 'Smart Box' aangekondigd om de batterij op een verantwoorde en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen gedetailleerde informatie)
Achtergrond
De Venus batterijen hebben een 220V ‘backup’ stopcontact dat 2500W kan leveren. Het primaire doel van dit stopcontact is om in geval van een stroomstoring stroom te leveren aan verschillende belangrijke apparaten in huis met behulp van verlengsnoeren.
Ik vind het handig om bij een stroomstoring een backup achter de hand te hebben voor de verlichting, een kop koffie, maar ook voor zaken als de elektrische garagedeur. Ik wil echter geen verlengsnoeren gebruiken om de verschillende apparaten op de accu aan te sluiten. Ik wil bij een stroomstoring het hele huis op de accu aansluiten. Mijn huis is een kleine bungalow met een 1-fase aansluiting, een bescheiden stroomverbruik en een kleine PV-installatie (2kWp).

Ontwerp
Ik heb een tijdje nagedacht hoe ik zowel de GRID als de BACKUP aansluitingen van de Venus accu op een veilige manier kan integreren in de elektrische installatie van de woning terwijl het een plug-in systeem blijft.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 4 dingen tegelijk doet:
  1. alle groepen van het huis afkoppelen van het elektriciteitsnet
  2. de GRID aansluiting van de batterij afkoppelen
  3. alle groepen van het huis aan de backup koppelen
  4. de nulleider met de aarde verbinden
De nul-aarde verbinding
Het aarden bij off-grid omvormers blijkt een lastig te begrijpen onderwerp. Maar het is wel belangrijk om het goed te doen. Zonder GRID aansluiting levert de Venus een 'zwevende' AC zonder nul of fase, beide contacten in het stopcontact levere ca. 115V AC als je meet tov aarde. Pas door een nul-aarde verbinding krijg je de gebruikelijke fase met 230V AC tov de 'nul' (zie ook de video's hieronder).
Zonder nul-aarde verbinding werken de aardlekautomaten niet!

In deze video's wordt het overschakelen naar backup en het aarden van DC-AC omvormers nader toegelicht:
Overschakelen naar backup Automatic Transfer Switch
Aardlekautomaat icm een omvormer (YouTube: This Device Can Save Your Life (GFCI for Solar Systems))
Nul-aarde verbinding bij omvormers off-grid (YouTube: Neutral-Ground Bonding for Off-Grid and Mobile Systems)

De omschakelaar kan bij stroomuitval automatisch overschakelen naar de backup (mits deze in de app is ingeschakeld), maar dit is voor mij niet nodig en het lijkt mij ook veiliger om de backup gecontroleerd handmatig in te schakelen.
Het automatisch schakelen is ook relatief traag, zoals in bovenstaande video te zien is gaat een lamp daardoor zichtbaar knipperen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iTqqmYHI_AKk4i9PTRMwqtFMq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxjOJzaF3JcxdcxtjKpLu04E.png?f=fotoalbum_large

Ik heb twee batterijen, maar gebruik er maar één tegelijk als backup. Hiervoor gebruik ik een tweede omschakelaar, dit keer een enkelfasige (2P) versie. Beide backup uitgangen zijn aangesloten op installatieautomaten van 10A.

Omdat mijn schakelkast vol zit, en om de bedrading simpel te houden, heb ik met een 3D-printer een speciale schakelkast gemaakt waar de accu's op worden aangesloten, met 2 stopcontacten voor GRID en 2 vaste kabels met stekkers voor BACKUP.
De backup aansluitingen zijn voorzien van indicatielampjes die aangeven of de fase/nul polariteit correct is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOQILJgI_br4UzrxOXgQAsVq6VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWJSYNyVU7LH6pQ54O955biK.png?f=fotoalbum_large

Na de eerste tests heb ik haakse stekkers gemonteerd voor de aansluiting op het backup stopcontact. Samen met de indicatielampjes wordt het risico op omgekeerde fase-nulleider verder beperkt door de haakse stekkers.
Voor zover ik het begrijp, maakt het niet uit hoe de stekker is aangesloten, aangezien de uitgang van de omvormer symmetrische ‘zwevende’ AC is en de ‘nul’ de lijn is die met aarde is verbonden. Maar ik denk dat het veiliger is om dezelfde nul te gebruiken als in de situatie met aansluiting aan het elektriciteitsnet.
Ik heb neon-signaallampen van 240 V gebruikt om de polariteit te controleren.

Off-grid-test (ook wel micro-grid- of eiland installatie genoemd)
Ik heb 24 uur off-grid gedraaid (hoofdschakelaar uit, backup aan).
Magnetron, waterkoker, airconditioning, vaatwasser, centrale verwarming, TV, PC, verlichting, alles werkt, maar uiteraard niet allemaal tegelijk. Opladen met PV werkt ook zoals eerder getest.
Het werkt, maar er zijn beperkingen en ook enkele veiligheidsrisico's

2500 Watt
Volgens de specificatie kan de Venus E 2500W leveren via de backup. Dit bleek geen harde grens te zijn, ik had af en toe een verbruik van meer dan 3000W. Bij gebruik van meer dan 2500W gaat er na enkele minuten een pieper af in de accu (overbelasting waarschuwing?). Wat er gebeurt als je langere tijd te veel stroom verbruikt, heb ik niet getest.
De backup uitgang is aangesloten op een installatieautomaat van 10 A. Een thermische zekering is echter veel te traag voor een strikte overbelastingsbeveiliging.
Ik heb overwogen om een stroombegrenzing schakelaar te gebruiken om het verbruik op het backup stopcontact te beperken tot b.v. 2600 W. Maar ik heb er voorlopig van afgezien, het lijkt niet echt nodig voor een noodoplossing.
Een andere mogelijkheid is het gebruik van een ‘slimme stekker’, diverse modellen hebben instelbare limieten voor stroom en/of vermogen.

Opladen met PV (max 2500W)
Opladen met overtollige zonne-energie werkt prima (zie test hierboven) zolang de SOC binnen het bereik van 12-99% blijft. Problemen treden op bij 11% en bij 100%.
Bij 11% wordt de Venus E uitgeschakeld, en zonder 230V wordt het PV-systeem ook uitgeschakeld. Venus moet op een andere manier tot minimaal 12% worden opgeladen om het systeem weer op gang te krijgen.
Bij 100% wordt Venus uitgeschakeld met het rode waarschuwingslampje aan, PV stopt. Na een korte tijd zal Venus weer opstarten, en als er 230V aanwezig is, zal de PV ook starten, waardoor de Venus weer wordt uitgeschakeld, enz.
Bij het opladen van de Venus vanaf PV via het backup stopcontact is het noodzakelijk om de PV los te koppelen voordat de batterij 100% bereikt. (dit kan eventueel geautomatiseerd worden via modbus+Home Assistant)

Veiligheidstests
Met de hoofdschakelaar uit (off-grid), en de backup aan, werkt de elektrische installatie normaal. De stopcontacttester meet de juiste fase, nul en aarde en de aardlekschakelaars van de verschillende groepen werken normaal (getest via stopcontacttester)

Conclusie backup voor hele huis
Met de nul-aarde verbinding is het gebruik van het backup stopcontact voor het hele huis elektrisch veilig, maar er zijn grenzen en mogelijk risico's met betrekking tot overbelasting en opladen via PV.
Als noodvoorziening is dit voor mij acceptabel.

Marstek Backup-inschakelfunctie
Het backup stopcontact kan worden ‘geactiveerd’ in de Marstek-app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAt7ABmXg0FvlYtuvnY5mjiS4Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K85Ct6NDO8odsFkMT2KfOUFj.png?f=fotoalbum_large

Deze functie is niet erg intuïtief in gebruik, hieronder staat een tabel met verschillende situaties.
Het meest opvallende is dat de BK-led op de Venus alleen aangeeft dat de functie is ingeschakeld, en dat het backup stopcontact altijd stroom heeft als GRID is aangesloten, tenzij de batterij op 11% staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym-PBHMxSXSJFTHczmUsaUTn1_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CM49TsaossrpZm9MOSUDQgEa.png?f=fotoalbum_large

Marstek info, off-grid / micro-grid / klein eiland systeem
Marstek marketing media tonen de mogelijkheid om de Venus icm zonnepanelen als onafhankelijk off-grid systeem in te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx3Io4a6Wpq8EG0_JLFfWki3RM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdnttoXt0cttnREdTiJh2eYB.jpg?f=fotoalbum_large
Marstek video micro-grid
In de plaatjes en de video wordt duidelijk aangegeven dat er 'intelligent switches' tussen PV en de Venus geplaatst worden en dat deze via WiFi gecontroleerd worden.

Via feedback van Hame volgende mededelingen mbt micro-grid ontvangen:
When building an islanded power plant, connect the PV system directly to the Back up port of the device and turn on the EPS (Backup) function. It is best to use it with a smart switch (for cutting out the PV system when the power is full). At least the Venus and the PV system need to be connected.
When the device is discharged to 11, you need to use other energy storage devices to charge the device, or place the device where it can be connected to the grid for charging. We recommend that if you want to use an islanding system, you do not set up a discharge at night. Ensure that the equipment is always enough charged

Blijkbaar is het getoonde voorbeeld van een micro-grid installatie slechts een suggestie, en niet een volledig uitgewerkte toepassing. De gebruiker moet zelf er voor zorgen dat de SOC tussen 12 en 100% blijft.

Marstek info 'Smart Box", backup voor het hele huis
Marstek marketing media tonen de mogelijkheid om meerdere Venus batterijen via een speciale 'Smart Box' te koppelen en als backup voor het hele huis te gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnEDxdEK7cbOx-j1D68AlHj1tEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0V1DRPWBwB0J0M3VWikts7O.jpg?f=fotoalbum_large
Marstek video 'Smart Box'
Datasheet 3 fase Smart Box

Er is erg weinig informatie over de Smart Box, wel is duidelijk dat dit geen plug-and-play systeem is.
De Smart Box kan waarschijnlijk op 2 manieren ingezet worden
  • het koppelen van max 4 Venus batterijen voor meer vermogen
  • 1 of meer Venus gebruiken als backup voor het hele huis.
    (plaatjes tonen 1-fase en 3-fase systemen, 2 verschillende uitvoeringen?)
Marstek noemt het een 'parallel' systeem, en als je goed kijkt in de animaties en plaatjes, dan zijn er diverse hints die er op duiden dat het waarschijnlijk een apart netwerk in huis is om bij een stroomstoring alleen belangrijke aparaten in huis via de backup van stroom te blijven voorzien, maar dat is speculatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoXQIo0vr4mYWM_2fBAS5WTq7t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDjeIlCZYECMOq8iDTALx4ly.png?f=fotoalbum_large

De Smart Box zou binnenkort beschikbaar zijn, maar er zijn berichten (15-4-2025) dat het ontwerp herzien moet worden en het product pas later op de markt komt..

VRAGEN EN ANTWOORDEN

Kan de backup schakeling ook bij een 3 fase installatie?
In theorie zou deze opzet in drievoud uitgevoerd kunnen worden voor een 3 fase installatie. Het zijn dan echter wel 3 onafhankelijke groepen, PV opwek op één van de groepen kan niet gebruikt worden voor het opladen van een batterij op een andere groep.
En apparaten met een 3-fase aansluiting zullen niet, of niet goed werken

Is het backup stopcontact geaard?
Ja en nee. Zolang netspanning aanwezig is, is het backup stopcontact geaard. Maar bij gebruik off-grid is het backup stopcontact niet geaard. Bij off-grid gebruik levert de Marstek Venus een zwevende AC, er moet extern een nul-aarde verbinding gemaakt worden.

Wat gebeurt er als je meer dan 2500W aansluit op het backup stopcontact?
Dat is niet duidelijk. Er blijkt geen harde limiet bij 2500W te zijn, de specs geven aan max. 3.5kVA, 10s. In een test is kortstondig 3300W geleverd via het backup stopcontact. Na enige tijd klinkt er dan een pieptoon uit de batterij. Er is niet getest wat er gebeurt bij langdurige overbelasting.

Kan de Marstek Venus als UPS gebruikt worden?
Niet echt, als de batterij leeg is (11%) wordt het backup stopcontact uitgeschakeld, ook als er nog netspanning aanwezig is. Een UPS functie conflicteert met het primaire doel van de batterij om als energiebuffer gebruikt te worden.
Zie Marstek 'Smart Box' hierboven voor een mogelijk alternatief

[ Voor 255% gewijzigd door Hometek op 14-05-2025 13:26 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:27
*knip*

[ Voor 191% gewijzigd door SatScan op 23-04-2025 22:58 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 16:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat de backup aansluiting meer dan 2500W kan leveren, is wel bekend. Dit staat ook gewoon in de manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm_SN4WsxtqHGFkAn3gW9khr2QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kNsW2abRBX3oyMjkzjy1NCJO.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik zowel de Venus-E als ook mijn PV-omvormer via modbus kan uitlezen en aansturen, zou ik bijvoorbeeld bij een SOC > 95% de PV-omvormer kunnen terugregelen, zodat de Venus-E niet 'overladen' wordt. Ik denk dat ik (in de zomermaanden) dan een hele tijd, zonder handmatig in te grijpen, offgrid kan zijn.

De reden om de nul te aarden begrijp ik niet helemaal. Een aardlekschakelaar is niet afhankelijk van de aarde, maar op een verschilstroom tussen de fase en nul.

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 23-04-2025 14:41 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:34:
De reden om de nul te aarden begrijp ik niet helemaal. Een aardlekschakelaar is niet afhankelijk van de aarde, maar op een verschilstroom tussen de fase en nul.
Over het aarden van inverters staan talloze discussies op internet, wanner en waarom aarden blijkt sterk van de situatie af te hangen. De meningen zijn vaak verdeeld, meestal door onkunde of verwarring over de diverse AC systemen zoals die in verschillende landen gebruikt worden.

In deze video wordt de werking van het aarden van de nul en het effect op de aardlekschakelaar gedemonstreerd.

In deze video nog meer info over het aarden van inverters.

[ Voor 7% gewijzigd door Hometek op 23-04-2025 19:48 ]

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:34:
Dat de backup aansluiting meer dan 2500W kan leveren, is wel bekend. Dit staat ook gewoon in de manual.
Max uitgangsvermogen 3.5kVA, 10s

Ik vermoed dat 10s staat voor 10 seconden?
En daarna schakelt hopelijk de beveiliging het systeem voldoende snel uit voordat het te heet wordt...

Ik heb op een gegeven moment een luide pieper in de batterij gehoord, maar weet niet wat toen het afgenomen vermogen was of hoe lang dat duurde. Maar er lijkt dus een soort van waarschuwing ingebouwd te zijn. Zou je die waarschuwing (de pieper) ook via modbus kunnen detecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-05 07:39
Dus, als ik het goed begrijp, je kunt in principe de Marstek (met de stekker los van het net, dus niet aangesloten op het net) opladen via de backupuitgang met bijvoorbeeld een plugin zonnepaneel (zo'n zonnepaneel op stekker) die je daar op aansluit.

Mits de Marstek tussen de 11% (anders sluit hij de backup uitgang af) en 99% (100% zit hij te flipperen met warn e.d.) zit.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JB70 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:36:
Dus, als ik het goed begrijp, je kunt in principe de Marstek (met de stekker los van het net, dus niet aangesloten op het net) opladen via de backupuitgang met bijvoorbeeld een plugin zonnepaneel (zo'n zonnepaneel op stekker) die je daar op aansluit.

Mits de Marstek tussen de 11% (anders sluit hij de backup uitgang af) en 99% (100% zit hij te flipperen met warn e.d.) zit.
Ja, dat is wel zoals ik het begrijp. Hiervoor moet de backup uitgang volgens mij wel zijn geactiveerd. Standaard staat deze dacht ik uitgeschakeld.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Laatst online: 23:48
Mijn MT komt pas maandag, maar bij een eventuele stroomuitval denk ik onderstaande te doen:

-Stekker van de MT uittrekken (of zekering afleggen)
-hoofdzekering aan de teller uitschakelen
-zekering zonnepanelen uitschakelen
-alle zekeringen met uitzondering van de essentiële groepen (samen max 2500W) uitschakelen
-zelfbouwkabel met aan beide uiteinden een stekker in de back-up van de MT en in een stopcontact steken (zelfde groep als diepvriezer = essentiële groep)
-backup stopcontact van de MT inschakelen
-zekering 2,2kW omvormer zonnepanelen inschakelen
-timer zetten elke 30 minuten om alles te monitoren en eventueel de zonnepanelen uit te schakelen...

Een kabel met aan beide uiteinden een stekker kan gevaarlijk zijn, dus voorzorgen nemen en vooral dit nooit doen🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
JB70 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:36:

Klopt helemaal.
En idd de backup in de app activeren
En maximaal met 2500W laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Jeepertje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:37:
Mijn MT komt pas maandag, maar bij een eventuele stroomuitval denk ik onderstaande te doen:

-Stekker van de MT uittrekken (of zekering afleggen)
-hoofdzekering aan de teller uitschakelen
-zekering zonnepanelen uitschakelen
-alle zekeringen met uitzondering van de essentiële groepen (samen max 2500W) uitschakelen
-zelfbouwkabel met aan beide uiteinden een stekker in de back-up van de MT en in een stopcontact steken (zelfde groep als diepvriezer = essentiële groep)
-backup stopcontact van de MT inschakelen
-zekering 2,2kW omvormer zonnepanelen inschakelen
-timer zetten elke 30 minuten om alles te monitoren en eventueel de zonnepanelen uit te schakelen...

Een kabel met aan beide uiteinden een stekker kan gevaarlijk zijn, dus voorzorgen nemen en vooral dit nooit doen🤓
Te veel kansen om een fout te maken.
Levensgevaarlijk, niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
Hometek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:16:
[...]

Te veel kansen om een fout te maken.
Levensgevaarlijk, niet doen!
Klinkt inderdaad als een recept voor een ramp. Dan is de grid spanning onverwacht sneller terug dan gedacht en uit enthousiasme zet je de hoofdzekering eerst terug op en dan een dikke knal :+

Weet niet waar hij woont, maar als de gridspanning hier weg valt is dat nooit meer dan een half uur. En dat is in de laatste 10 jaar max enkele keren gebeurd.

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 24-04-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Micro-grid

Na enig doorvragen via feedback eindelijk bevestiging gekregen dat de 'smart switch' in de Marstek info idd tot doel heeft om de PV uit te schakelen zodra de batterij vol is:

Hame:
When building an islanded power plant, connect the PV system directly to the Back up port of the device and turn on the EPS function. It is best to use it with a smart switch (for cutting out the PV system when the power is full). At least the Venus and the PV system need to be connected.

(EPS: Emergency Power Supply, in dit geval het backup stopcontact)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZrVMoSTZpRwxqfgv1o1wlteFJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmneFSBVKctIFljXXKChCj7o.png?f=fotoalbum_large

Heb nu 2 vragen uitstaan
  • kan de Venus met de 'smart switch' communiceren?
  • hoe krijg je het systeem weer op gang als de batterij leeg is?
Krijg het gevoel dat deze toepassing eerder een concept idee is dan een configuratie die ze volledig uitgewerkt en getest hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Hometek op 25-04-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Marstek Smart Box speculaties

De beschikbare informatie mbt de Marstek Smart Box (of Backup Box) is nogal vaag. Tijdens het ontwerpen en installeren van mijn eigen backup configuratie heb ik alle beschikbare informatie over de Smart Box bestudeert. En samen met de opgedane ervaring in dit project begin ik de Smart Box nu beter te begrijpen.
Hieronder volgt mijn interpretatie van de Smart Box (gebaseerd op inzicht en logica, niet bevestigd!)

Er zijn 2 modellen van de Smart Box, 1-fase en 3-fase
Dit is gebaseerd op het specifiek benoemen van de 2 types in de Marstek info, en het feit dat je voor het schakelen van 3-fasen meer dure hardware nodig hebt dan voor 1-fase, het lijkt commercieel zinnig om daar 2 verschillende producten voor te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOZ58ebXiJFtKWY3bkPRHte5rZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBQQH8fHkRl9iGbFr67Bi0I3.png?f=fotoalbum_large

De Smart Box levert alleen backup aan specifieke apparaten in huis
Marstek info spreekt van ‘backup for the whole home’, volgens mij bedoelen ze echter ‘backup throughout the whole home’.
De enige manier om zeker te zijn dat het verbruik op de backup uitgang van de batterij binnen veilige grenzen blijft is door vooraf vast te leggen welke apparaten aangesloten worden. In de Marstek info wordt ook steeds specifiek de ‘backup load’ genoemd, dat zijn de kritische apparaten die ook bij stroomuitval moeten blijven werken.
De ‘backup load’ wordt in de schema’s ook steeds in een kader getoont. Hiermee wordt aangegeven dat deze apparaten slechts een deel zijn van alle aanwezige apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H7Cd6qNUpVxDtORzF8TXJIBnAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knUcneQBURIxMmy94o3fth18.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TU6XesI-VHcM4xu5asVFKjjMM00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQpjMPCSajsfe7ZGqISDie4G.png?f=fotoalbum_large

Het installeren van de Smart Box voor de backup functie houdt dus in dat er een speciale groep (of 3 voor 3-fase) aangelegd moet worden waarop alle kritische apparaten worden aangesloten. Bij een bestaande woning zal dat meestal een lastige klus zijn.

Zoals gezegd, allemaal speculatie. Misschien heeft iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:47
Vraagje of bedenking
In back-up modus waar eventueel PV's hangen, kan bij nacht, indien er 230V op de grid aangesloten wordt de marstek aan 2500 laden? De bron kan een 2de (niet gebruikt hierboven in de testen) zijn
Hierdoor zou de beschikbare energie vergroten (indien je toch meerdere marstek's hebt)
Ik vermoed dat je laden wel eerst moet activeren in de app zodat je de bron niet opblaast met er energie naar toe te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
bruneelm schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:16:
Vraagje of bedenking
In back-up modus waar eventueel PV's hangen, kan bij nacht, indien er 230V op de grid aangesloten wordt de marstek aan 2500 laden? De bron kan een 2de (niet gebruikt hierboven in de testen) zijn
Hierdoor zou de beschikbare energie vergroten (indien je toch meerdere marstek's hebt)
Ik vermoed dat je laden wel eerst moet activeren in de app zodat je de bron niet opblaast met er energie naar toe te sturen.
Ik verwacht niet dat je iets opblaast bij een BACKUP-GRID koppeling van 2 batterijen. Mits je off-grid bent!
Het opladen van de ene batterij met de andere kan natuurlijk via Manual mode, maar is omslachtig en is niet efficient, je hebt dan extra verliezen.

Ik heb er over nagedacht om off-grid 2 batterijen BACKUP-GRID te koppelen.
Batterij A is dan normaal via GRID aangesloten, maar met een Shelly CT of de CT002 als sensor, geen P1.
Batterij B is op BACKUP via een omschakelaar aan de groepenkast aangesloten en vervangt het net.
Dan heb je idd dubbele capaciteit. Pas als A, in Auto mode, door PV op 100% komt gaat de opwek naar B, en als A op 11% zakt begint B te leveren.
De plaats van de CT is in deze opzet belangrijk, wat deze moet normaal de stroom van het net meten, maar in off-grid situatie de stroom van batterij B.
Ik vond dat iets te complex en onoverzichtelijk worden voor iets dat ik vermoedelijk heel zelden nodig ga hebben (afkloppen). In off-grid situatie kan ik handmatig omschakelen tussen batterij A en B.

Concept BACKUP-GRID schakeling met 2 batterijen (niet getest!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRbAiADmqWjUJC1la0OJUG_wcjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpi4aEWnGSVbdcKD4uDG2rFU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hometek op 26-04-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Micro-grid

Bevestiging van Marstek dat een micro-grid systeem (zie eerdere post) met een lege batterij (11%) niet meer opgestart kan worden zonder een externe 230V bron.

Hame:
...When the device is discharged to 11, you need to use other energy storage devices to charge the device, or place the device where it can be connected to the grid for charging. We recommend that if you want to use an islanding system, you do not set up a discharge at night. Ensure that the equipment is always enough charged...

TS aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutersl
  • Laatst online: 08-05 21:51
@Hometek
Als eerste: goed verhaal! Dank voor alle info tot nu toe top!

In theorie zou deze opzet in drievoud uitgevoerd kunnen worden voor een 3 fase installatie. Het zijn dan echter wel 3 onafhankelijke groepen, PV opwek op één van de groepen kan niet gebruikt worden voor het opladen van een batterij op een andere groep

Echter zou ik natuurlijk de enkele fase draad kunnen splitsen(parallel) kunnen aansluiten aan ieder een fase. Ik zit dan alleen nog wel te stoeien met welke schakelaar ik dan zou gebruiken. Welke heb jij zelf? Ik wil het eerst ook met een handmatige schakelaar bouwen. Wel het liefst zo dat er maar een enkele schakelaar om hoeft en niet een checklist hoef te bouwen met schakelingen.

Nogmaals big up voor al je tijd en info die je er tot nu toe ingestoken hebt! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Woutersl schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:05:
@Hometek
...
...
Echter zou ik natuurlijk de enkele fase draad kunnen splitsen(parallel) kunnen aansluiten aan ieder een fase. Ik zit dan alleen nog wel te stoeien met welke schakelaar ik dan zou gebruiken. Welke heb jij zelf? Ik wil het eerst ook met een handmatige schakelaar bouwen. Wel het liefst zo dat er maar een enkele schakelaar om hoeft en niet een checklist hoef te bouwen met schakelingen.
...
Je bedoelt om bij stroomuitval alle groepen in huis op 1 batterij aan te sluiten ipv verdeeld over 3?
In principe kan dat, mits er nooit meer dan 2500W verbruikt of opgewekt wordt.
Ik weet niet of dat met 1 schakelaar gaat lukken. (misschien wel als je enkele relais toe voegt)

Ik heb deze gebruikt.
De 4P versie voor het omschakelen net/backup + aarde, en de 2P versie voor het wisselen van de backup batterij

Nadeel van deze schakelaar is dat deze hoger is dan de meeste DIN modules, bij mijn oude schakelkast sluit de kap nu niet goed meer. Ik weet niet of dit bij modernere kasten ook een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Micro-grid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZrVMoSTZpRwxqfgv1o1wlteFJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmneFSBVKctIFljXXKChCj7o.png?f=fotoalbum_large

Na diverse vragen over de 'Micro-grid' toepassing zoals getoond in de Marstek video kreeg ik van de Nederlandse verkoper van mijn batterijen volgende antwoord:

De zogenoemde “Micro-grid”-functionaliteit zoals door Marstek genoemd, verwijst naar de mogelijkheid om lokaal opgewekte zonne-energie slim op te slaan en te gebruiken binnen een beperkt netwerk (bijvoorbeeld woning of klein bedrijf), los van directe teruglevering aan het net.
Op dit moment is deze functionaliteit beperkt tot grid-tied toepassingen (met netverbinding), waarbij de batterij reageert op het verbruik en teruglevering via de P1-meter of tijdgestuurde instellingen.

Een écht microgrid met volledige off-grid werking of net-simulatie (bijvoorbeeld bij stroomuitval) vereist aanvullende componenten zoals:
• Een hybride omvormer of net-simulatie unit (back-up box)
• Eventueel een automatische omschakelmodule (ATS)
• Een geschikte laad- en ontlaadstrategie via de app of lokale EMS

Marstek ontwikkelt momenteel een Smart back-up box, waarmee in de toekomst ook noodstroomvoorziening en meer geavanceerde microgrid-functies mogelijk zullen zijn. Deze is echter nog niet beschikbaar.

Kortom: een microgrid in beperkte zin is nu deels mogelijk (voor slim lokaal gebruik), maar voor volwaardige functionaliteit zijn aanvullende componenten nodig die nog in ontwikkeling zijn. Zodra de Smartbox beschikbaar is, brengen we onze klanten op de hoogte.

Dit is grotendeels in lijn met reacties van Hame, de getoonde 'Micro-grid' toepassing is alleen een concept, geen uitgewerkt product.
Interessant is dat hier de 'Smart Box' als oplossing voor volledig off-grid gaan wordt voorgesteld.
De Smart Box zou dan ook de PV moeten sturen, dat heb ik echter nog nergens gezien in de Marstek info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:28
Woutersl schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:05:
@Hometek
Als eerste: goed verhaal! Dank voor alle info tot nu toe top!

In theorie zou deze opzet in drievoud uitgevoerd kunnen worden voor een 3 fase installatie. Het zijn dan echter wel 3 onafhankelijke groepen, PV opwek op één van de groepen kan niet gebruikt worden voor het opladen van een batterij op een andere groep

Nogmaals big up voor al je tijd en info die je er tot nu toe ingestoken hebt! Thx
Zou je kunnen doen maar een 3f toestel,bv. WP, gaat niet werken want de fases zijn dan niet 120° verschoven.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Dolf_Tweakers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:43:
[...]
Zou je kunnen doen maar een 3f toestel,bv. WP, gaat niet werken want de fases zijn dan niet 120° verschoven.
Goed punt, bedankt, toegevoegd in TS.
Vraag me af of de Smart Box met 3 batterijen wél echte 3-fase AC kan produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutersl
  • Laatst online: 08-05 21:51
Hometek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:18:
[...]

Je bedoelt om bij stroomuitval alle groepen in huis op 1 batterij aan te sluiten ipv verdeeld over 3?
In principe kan dat, mits er nooit meer dan 2500W verbruikt of opgewekt wordt.
Ik weet niet of dat met 1 schakelaar gaat lukken. (misschien wel als je enkele relais toe voegt)

Ik heb deze gebruikt.
De 4P versie voor het omschakelen net/backup + aarde, en de 2P versie voor het wisselen van de backup batterij

Nadeel van deze schakelaar is dat deze hoger is dan de meeste DIN modules, bij mijn oude schakelkast sluit de kap nu niet goed meer. Ik weet niet of dit bij modernere kasten ook een probleem is.
Duidelijk. Dit bedoelde ik idd. Ik ben zelf wat terughoudend met het aanschaffen van dit soort materiaal van (voor mij) onbekende merken.
[...]

Goed punt. Dank voor de attentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Eigenlijk toont deze tekening al hoe je het niet moet doen. Een verbruiker kan (bij defect) dus meer dan 25A trekken in deze opstelling. Hopelijk is de Smart Box wat veiliger dan het Micro Grid in deze tekening... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Woutersl schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
[...]
Duidelijk. Dit bedoelde ik idd. Ik ben zelf wat terughoudend met het aanschaffen van dit soort materiaal van (voor mij) onbekende merken.
Ik denk dat bijna elk groot merk schakelaars heeft met deze functies.
Bij mij was weinig ruimte op de DIN rail, een compact model was daarom welkom.
Over de kwaliteit van dit merk kan ik niets zinnigs zeggen, dat is idd een risiko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:34:
[...]
Eigenlijk toont deze tekening al hoe je het niet moet doen. Een verbruiker kan (bij defect) dus meer dan 25A trekken in deze opstelling. Hopelijk is de Smart Box wat veiliger dan het Micro Grid in deze tekening... :+
De elektrische veiligheid is in de voorgestelde toepassing idd niet goed, er zijn geen zekeringen en er is ook geen aarde voorzien.
De 'intelligent switch' zou echter een stroombeperkende functie kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Laatst online: 14-05 01:46
[...]

En met een 3-fase convertor?
Bv https://www.amazon.com.be...smid=A1VYGEG2DEBL0Z&gQT=1

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Laatst online: 14-05 01:46
Alvast hartelijk bedankt aan de initiatiefnemers van deze topic. Dat is de achterliggende reden waarom ik de Marstek Venus batterijen heb gekocht, zodat in geval van een stroompanne ik nog offgrid gebruik zou kunnen maken van mijn zonnepanelen en enkele noodzakelijke toestellen (koelkast, diepvries) van stroom kan voorzien.

Belangrijke vraag: wat gebeurt er als de omvormers van de zonnepanelen meer vermogen leveren dan dat er kan worden afgenomen? Worden die overbodige elektronen terug naar de panelen gestuurd? Ik heb gelezen dat de nieuwe SMA omvormers (waarvan ik één heb) curtailement hebben, dus afknijpen van de overtollige stroom (handig als je negatieve injectietarieven hebt). Ik heb de vraag al een maand geleden aan SMA gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. Ik heb ook nog 2 oudere SMA omvomers (2011) van mijn eerste installatie. Daar is het me niet duidelijk wat er zou gebeuren.

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gezien de kost van een WP lijkt me dat niet het risico om uit te testen :D
Verbruikt een WP trouwens niet meer dan 2500W?

[ Voor 24% gewijzigd door Avenger 2.0 op 30-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
JorisLammar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:19:
...
Belangrijke vraag: wat gebeurt er als de omvormers van de zonnepanelen meer vermogen leveren dan dat er kan worden afgenomen? Worden die overbodige elektronen terug naar de panelen gestuurd?
....
Dat is mij ook niet helemaal duidelijk.
Via Google volgende meningen opgepikt:
- als er geen stroom wordt afgenomen blijven de elektronen op hun plek, waarschijnlijk worden de panelen wel iets warmer omdat de energie van de fotonen niet in elektrische stroom wordt omgezet maar in warmte
- uitschakelen van solar omvormers kun je het beste doen als er geen tot weinig vermogen wordt afgenomen (onduidelijk of dit voor alle typen omvormers geldt en hoe erg het is voor de levensduur als je wel met vermogen schakelt)

Voor een systeem dat slechts in noodgevallen gebruikt wordt lijkt het mij geen probleem om de panelen naar behoefte aan of uit te schakelen. Het kan echter zijn dat sommige types PV installaties niet zomaar aan/uit geschakeld mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Je PV omvormer zal niet automatisch minder vermogen leveren als hij de energie niet kwijt kan in de accu of naar verbruikers toe. In het gunstigste geval zal de Marstek in storing gaan en de back-up spanning afschakelen, waardoor de PV omvormer ook volledig uit gaat.

Let ook op dat de Marstek tussen 95 en 100%% SOC met maximaal 1300 1200W laadt. Wil je voorkomen dat je accu in storing valt, moet je dus continu je PV omvormer actief sturen bijvoorbeeld via modbus. Hierbij mag er nooit meer dan 2500W opwek zijn en bij SOC tussen 95 en 99% nooit meer dan 1200W en bij 100% moet de PV omvormer niets meer produceren. Rekening houden met gelijktijdig verbruik is 'tricky', want als een verbruiker opeens afschakelt, ben je altijd te laat met bijsturen en valt de Marstek dus al in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 22:10
[b]

......

- uitschakelen van solar omvormers kun je het beste doen als er geen tot weinig vermogen wordt afgenomen (onduidelijk of dit voor alle typen omvormers geldt en hoe erg het is voor de levensduur als je wel met vermogen schakelt)

......
Hoe zit dan met b.v. een SolarEdge?
In de app kan je zodanig instellen dat bij een negatieve markt prijs van de stroom hij uitschakelt.
Dat is juist als er veel zon is. Dus vlak voor dat moment wordt er veel vermogen afgenomen.
Ik ga ervanuit dat ze in het ontwerp van de omvormer daar toch wel rekening mee gehouden hebben.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Ronald_61 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:00:
[...]
Hoe zit dan met b.v. een SolarEdge?
In de app kan je zodanig instellen dat bij een negatieve markt prijs van de stroom hij uitschakelt.
Dat is juist als er veel zon is. Dus vlak voor dat moment wordt er veel vermogen afgenomen.
Ik ga ervanuit dat ze in het ontwerp van de omvormer daar toch wel rekening mee gehouden hebben.
Omvormers die via software geschakeld kunnen worden zijn veilig af te schakelen.
Zie uitleg over afschakelen zonnepanelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:35:
...
Let ook op dat de Marstek tussen 95 en 100%% SOC met maximaal 1300W laadt.
...
Zijn dit geschatte of gemeten waarden?
Mijn twee batterijen schakelen bij SOC 95% terug naar ca. 1150W.

Grafiek manueel laden met 1800W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6mwlin4F00MQlNI51KgjjlSN5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAVpAuwYGS2a3WXmnvyoXcv1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hometek op 01-05-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Hometek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:45:
[...]
Zijn dit geschatte of gemeten waarden?
Mijn twee batterijen schakelen bij SOC 95% terug naar ca. 1150W.

Grafiek manueel laden met 1800W
[Afbeelding]
Ik deed de 1300W even uit hoofd, maar als ik terugkijk zie ik een gemeten laadvermogen van ca 1210 W (met een DIN rail kWh meter) vanaf 95% SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Micro-grid overpeinzingen

Op basis van alle verzamelde informatie en ervaringen tot nu toe blijkt een onafhankelijk micro-grid met de Marstek Venus best nog wel een uitdaging. Er zijn een hoop randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden:
  • Maximaal vermogen voor opladen en verbruik is 2500W.
    (verbruik mag kort pieken tot max 3500W)
  • Bij 11% SOC ontstaat een deadlock situatie, zonder 230V op de backup uitgang werken de omvormers van de zonnepanelen niet. Er is een externe 230V AC bron nodig om de SOC tot boven de 11% te brengen zodat het systeem weer werkt.
  • Boven de 95% SOC mag het oplaadvermogen max ca.1200W zijn.
  • Zodra SOC 100% is moet de PV helemaal afgeschakeld worden, anders gaat de batterij in storing en er ontstaat een instabiele situatie waarbij het systeem steeds aan en uit schakelt.
  • SOC 100% moet met enige regelmaat bereikt worden om de individuele cellen te balanceren.
  • Het Venus EMS kan off-grid alleen het vermogen voor verbruik regelen, het vermogen voor opladen moet extern geregeld worden.
  • Het externe EMS moet de SOC van de batterij uitlezen
In het schema van Marstek worden ‘slimme stekkers’ gebruikt om de batterij, 3 PV omvormers van 800W en de apparaten in huis aan elkaar te koppelen.

Ik heb deze opzet iets verder uitgewerkt met een zo simpel mogelijke regeling op basis van de SOC en een schakeltabel. Focus is op betrouwbaarheid en veiligheid, niet op optimaal afstemmen van opwek en verbruik.

Onderstaande is een concept, dit is niet getest!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIzO7LxJbInzR68KaDwKoHTLc84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FtwthUvnwSjPnCXS1WGEa4qf.png?f=fotoalbum_large

A zekering, aardlek en nul-aarde verbinding
B 4 wifi tussenstekkers
C extern energie beheer (EMS)

Zekeringkast A is niet strikt noodzakelijk voor een werkend systeem, maar aarding en aardlek zorgen wel voor aanzienlijk meer veiligheid. Dit kan elektrocutie en brand voorkomen!

Het externe EMS C is hier met een Liligo en Home Assistant voorzien.
Dit is alleen een voorbeeld, er zijn diverse andere manieren om dit te realiseren.
Via Lilygo/modbus kan de SOC van de batterij uitgelezen worden. En via Home Assistant kunnen de slimme tussenstekkers aangestuurd worden. Belangrijk is dat de HA niet samen met de backup load achter een slimme stekker zit.
(Ik heb nog geen ervaring met modbus/HA, maar ik zie in het modbus topic dat dit soort integraties mogelijk zijn.)

Met een simpele schakeltabel kan het systeem veilig werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igfkacxGmNGhKjTNpZfAcYCyspQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tCDojNrtSTU8JdAo1yUsRJy.png?f=fotoalbum_large

Boven SOC 95% worden de zonnepanelen niet optimaal benut.
In dit voorbeeld is een SOC ondergrens van 20% gekozen om voldoende marge te hebben.
Door te schakelen op basis van SOC en de maximaal mogelijke opwek ipv de werkelijke opwek is gegarandeerd dat er nooit te veel vermogen naar de batterij gaat.

Het lijkt niet noodzakelijk om 3x 800W aan PV te hebben voor deze opzet. Marstek heeft deze vermoedelijk gekozen omdat 800W de grens is voor plug-and-play panelen. Belangrijk is dat er ten minste 2 PV systemen zijn, die aan volgende voorwaarden voldoen:
PV A is max 1000Wp (met veiligheidsmarge, limiet is ca. 1200W)
PV A + PV B is max 2500Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pm7KaPETmHvlP88zb0bZMWcCWoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfZvkwmYHAYbg3uh5wumna86.png?f=fotoalbum_large

Dit systeem zal goed werken zolang er voldoende zon is. Op dagen met weinig zon zou je misschien slimmer moeten regelen om je panelen zo optimaal mogelijk te gebruiken voor het opladen van de batterij.

Het schakelen van PV systemen met slimme stekkers is discutabel, beter zou zijn om de omvormers zelf softwarematig af te schakelen (zie ook deze info)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
Datasheet Smart Box toegevoegd in TS
Het is onduidelijk of dit een recent document is of verouderde info.
Naar verluid was Marstek bezig met een herontwerp van de Smart Box.

Pagina: 1