🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
1 lader is geen probleem. 2 of meer misschien ook niet. Verschilt natuurlijk.3raser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:40:
[...]
Als het alleen een aanloopstroom probleem is tijdens het inschakelen van de groep dan moet ik dat gewoon beter doseren. Dus meer stekkers uit de stopcontacten bij de overstap naar noodstroom. Eenmaal volledig ingeschakeld zal die aanloopstroom geen probleem meer zijn lijkt me.
Of merk jij dat de batterij ook in storing springt als je simpelweg een laptop lader in het stopcontact steekt?
Als alles eenmaal aan is kan ik zonder problemen een extra laptop lader aansluiten.
Maar als er 2 van dat soort apparaten op 1 groep zitten is er natuurlijk wel meer risico.
Aangezien ik meer "permanent" op noodstroom wil kunnen draaien denk ik dat ik een paar extra van die power plugs van bv ikea tussen de laptop stekkers plaats. dan kan ik instellen dat die na stroomuitval standaard uit staan.
Anders loop ik het risico dat ik na een mogelijke uitval van de accu om wat voor reden dan ook in zo'n aan/uit cyclus terecht kom.
Iemand nog comments over de aardlek, en over mijn opmerking over de N + PE brug?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Met een N-PE brug moet je natuurlijk wel heel erg oppassen dat die er niet tegelijk met netstroom is.PCJR schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:34:
PCJR in "Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup"
Iemand nog comments over de aardlek, en over mijn opmerking over de N + PE brug?
Zeker voor nood vind ik het wel prima, maar ik ga er nog wel verder mee.
Mijn cvketel heeft die aarde echt nodig. Daar heb ik scheidigstrafo met daarna N PE brug en aardlek tussen gezet zodat die altijd werkt. Daar heb ik een weerstad tussen de n en PE gezet zodat er geen enorme stroom kan gaan lopen. maar uiteraard wel ver boven de aarlekautomaat stroom.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Houd er ook rekening mee dat de marstek intern ook verbinding tussen grid en backup kan hebben.PCJR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Volgens mij kun je in de smartbox een brugje/kabeltje maken tussen de backupport P en de NE. Kan eens nameten of die ook nooit in contact is met grid dan.
In dat geval moet je ook de garantie hebben dat de grid ingang gegarandeerd van het net losgekoppeld is als de N PE brug actief is.
Zoals @The Anarchist hiervoor al aangaf wordt de backup poort bij normaal gebruik doorgeschakeld naar de grid aansluiting.PCJR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Volgens mij kun je in de smartbox een brugje/kabeltje maken tussen de backupport P en de NE. Kan eens nameten of die ook nooit in contact is met grid dan.
Tijdens normaal gebruik is de backup poort dus een volledig geaard stopcontact aangesloten op het net. Alleen als de netspanning weg valt en de backup functie geactiveerd is wordt de backup poort een ongeaard stopcontact gevoedt door de inverter en de batterij.
Een vaste aardingsbrug in de Smartbox lijkt mij niet mogelijk omdat er in de Smartbox niets geschakeld wordt bij stroomuitval.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Zojuist gemeten in de smartbox:Hometek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:15:
[...]
Zoals @The Anarchist hiervoor al aangaf wordt de backup poort bij normaal gebruik doorgeschakeld naar de grid aansluiting.
Tijdens normaal gebruik is de backup poort dus een volledig geaard stopcontact aangesloten op het net. Alleen als de netspanning weg valt en de backup functie geactiveerd is wordt de backup poort een ongeaard stopcontact gevoedt door de inverter en de batterij.
Een vaste aardingsbrug in de Smartbox lijkt mij niet mogelijk omdat er in de Smartbox niets geschakeld wordt bij stroomuitval.
In geen enkele modus is de backup port verbonden met de gridport (of grid van buitenaf).
Enkel in de modus gridoutage, waarbij je de switch op backup zet ipv bypass, is de backup port verbonden met de load(huis), logisch.
Maar wat je zegt, klopt dus niet. Zeker igv de smartbox dan. Zo ver ik weet mag je ook nooit de backup port verbinden met de gridport of de gridconnectie van buitenaf! De backupport maakt zijn eigen fase/frequentie en dan krijg je 350v ofzo op je installatie als deze alle 2 verbonden zijn...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat zou betekenen dat de load aan de backup poort altijd stroom vanuit de batterij krijgt, dus 2x AC/DC conversie verlies.PCJR schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Zojuist gemeten in de smartbox:
In geen enkele modus is de backup port verbonden met de gridport (of grid van buitenaf).
Enkel in de modus gridoutage, waarbij je de switch op backup zet ipv bypass, is de backup port verbonden met de load(huis), logisch.
Maar wat je zegt, klopt dus niet. Zeker igv de smartbox dan. Zo ver ik weet mag je ook nooit de backup port verbinden met de gridport of de gridconnectie van buitenaf! De backupport maakt zijn eigen fase/frequentie en dan krijg je 350v ofzo op je installatie als deze alle 2 verbonden zijn...
Bij mijn V1 batterij is er duidelijk een bypass stand (in de batterij, wordt ook aangegeven in de app) waarbij de batterij niets doet en de backup poort wel spanning heeft.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Kom ik terug bij de vraag; is het dan een optie om een PE/N brugje te maken in de smartbox, voor de modus bij griduitval ?Hometek schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Dat zou betekenen dat de load aan de backup poort altijd stroom vanuit de batterij krijgt, dus 2x AC/DC conversie verlies.
Bij mijn V1 batterij is er duidelijk een bypass stand (in de batterij, wordt ook aangegeven in de app) waarbij de batterij niets doet en de backup poort wel spanning heeft.
Iemand dit al eens gedaan of bedacht? Denk dat het gewoon een 6mm2 kabel is van de LOAD PE naar de N van de BACKUPPORT (of de PE backupport naar de N LOAD)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@PCJR de smart box ga ik niet gebruiken, maar bij de input van de omschakelaar maak ik aan de marstek-kant een N-PE-verbinding.
[ Voor 31% gewijzigd door TKroon op 12-05-2026 14:00 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Nee dat kan niet, want de faseverschuiving is geen 120 graden. De nul kan dus veel zwaarder belast worden dan je denkt. De Marstek kan geen normale 3-fase leveren, alleen 1-fase op elke losse fase.Peter Schmeits schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:03:
Kun je drie afzonderlije marsteks e3 back ups elk op een fase zetten in een 3 fase huisaansluiting bij een stroomuitval met een ats 4 p gescheiden uiteraard . Kunnen de drie nul draden van de marsteks via een verdeel blok samengevoegd worden en dan met een 6 mm2 naar de ats met een null bonding??
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:00:
Zo, de 15 kWh Venus D is besteldinstalleren ga ik zelf doen. Geen Smart Box, maar wel een handmatige omschakelaar waarmee ik 4 belangrijke groepen (verlichting, koelkast en eventueel netwerk) kan voorzien van noodstroom.
@PCJR de smart box ga ik niet gebruiken, maar bij de input van de omschakelaar maak ik aan de marstek-kant een N-PE-verbinding.
[Afbeelding]
Of heeft iemand bezwaar?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Volgens mij gaat dat niet goed, zie eerdere opmerkingen.PCJR schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;
[Afbeelding]
Of heeft iemand bezwaar?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Hier had ik al op geantwoordHometek schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Volgens mij gaat dat niet goed, zie eerdere opmerkingen.
PCJR in "Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup"
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik kan je niet vertellen of dit veilig is of niet, maar dit is wel een reden dat ik voor een handmatige omschakelaar heb gekozen. Dan blaas ik in ieder geval niks op als er iets in software of hardware niet goed gaat. Staat er niks in de handleiding van de Smart Box?PCJR schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;
[Afbeelding]
Of heeft iemand bezwaar?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik begrijp dat de functionaliteit van 3 fasen niet hetzelfe is en dat hoeft ook niet. Ik wil de drie fasen voeden door de marsteks zodat in nood lichte 1 fase apparaten blijven werken op alle groepen. Geen gebruik van 3 fase apparaten… ik lees ook berichten dat koppelen van de drie nuldraden (niet rechtstreeks aan elkaar knopen maar )via een nullastblok of busbar en dan met een 6 mm2 als n voor de noodstroomvoorziening. Ik zet ook een .4p overspaningsbeveiligjng relais met de drie fasen en de nul. Ik onderzoek dot omdat Alternatief is ombouw meterkast naar separate groepen met fase en nul van 1 batterij. Ben beniewd of ik met juiste voorzieiningen de nul kan samenvoegen op een zware busbar of nulspanningsokTKroon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:10:
[...]
Nee dat kan niet, want de faseverschuiving is geen 120 graden. De nul kan dus veel zwaarder belast worden dan je denkt. De Marstek kan geen normale 3-fase leveren, alleen 1-fase op elke losse fase.
Misschien eerst eens met een wandcontactdoos tester een paar dagen de backup poort op de Venus E checken of die inderdaad altijd ongeaard is?PCJR schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;
[Afbeelding]
Of heeft iemand bezwaar?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren?TKroon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Ik kan je niet vertellen of dit veilig is of niet, maar dit is wel een reden dat ik voor een handmatige omschakelaar heb gekozen. Dan blaas ik in ieder geval niks op als er iets in software of hardware niet goed gaat. Staat er niks in de handleiding van de Smart Box?
Ik gebruik hiervoor de UPS zoals gebruikt bij een NAS.ribbe82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren?
makes it run like clockwork
Dat merk ik wel als de rest weer aangaatribbe82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dat merk je wel in de straat, of een voltmeter op de gridkabelsribbe82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Maar aan de backup zijde moet ik dan eerst nog dingen in de meterkast bijplaatsen.
Zit nog altijd met de onduidelijkheid van de kookplaten. Er zijn er, die echt 3 fase gebruiken. Maar ook zoals bij mij een kookgroep-automaat (2 x 230V), die via een Perilex verbonden zit met de Siemens vijf-pitter.
Zoals ik het begrijp, is dit een configuratie, die geschikt is voor zowel 2x dezelfde fase (2 groepen van een enkelfase systeem) als 2 van de 3-fases.
Dan zou in dit geval het niet synchroon lopen van de 2 accu's in backup modus geen probleem zijn.
Mee eens?
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Woning heb ik gekocht met 3x25A aansluiting. Zat een kookgroep in, die ik opnieuw gebruikt heb na de vervanging van de groepenkasten. 39 porseleinen zekeringen bij aankoop😀 Timmerbedrijf ingezeten.
Nu dus weer op die kookgroep-automaat 2 van de 3 fases (2× bruin 2x blauw) aangesloten.
Maar in de handleiding staat natuurlijk niks over a-synchrone backup net-voorziening.
[ Voor 10% gewijzigd door Pe1dtq op 30-05-2026 21:26 ]
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Het is nu dus zoals MT zelf aangeeft een 3 x enkelfase systeem. De kookplaat draait op 2x 230V. Mag op zowel 2 groepen met dezelfde sinus vorm/dezelfde fase. Dit is voor een woning met een 1x35 of 1x40A aansluiting.
Maar de kookplaat mag ook op 2 230V sinussen, die 120 graden a-synchroon lopen. Dan gebruik je dus 2 fases van een 3 fase systeem.
Mijn stelling is dan dat het ook moet kunnen met de Marsteks.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Het is ook maar 3x 2500 W max. Dus theoretisch als alle 3 sinussen synchroon lopen en er door alledrie accu's maximaal geleverd wordt, kom je nog niet boven de 35A uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Pe1dtq op 30-05-2026 22:59 ]
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
In de kookplaat aansluiting kun je vaak een metaaltje omzetten, om te wisselen tussen 2x 1 fase of 2fase connectie. Bij 2 aparte fases heb je maar 1 blauwe retour nodig. Er loopt maximaal 16A stroom retour. Bij 2x1fase heb je naast 2 bruin ook 2xblauw nodig!Pe1dtq schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
Typenummer moet ik je even schuldig blijven. Zit in een vakantiehuis momenteel.
Woning heb ik gekocht met 3x25A aansluiting. Zat een kookgroep in, die ik opnieuw gebruikt heb na de vervanging van de groepenkasten. 39 porseleinen zekeringen bij aankoop😀 Timmerbedrijf ingezeten.
Nu dus weer op die kookgroep-automaat 2 van de 3 fases (2× bruin 2x blauw) aangesloten.
Maar in de handleiding staat natuurlijk niks over a-synchrone backup net-voorziening.
Soms zie je kookplaten aangesloten met de verkeerde kabel, 2 bruin en 1 blauw retour. Dan dan met 1 fase, dat is teveel stroom voor die ene blauwe draad. De kabel is dan bedoeld voor 3fase systeem. (vaak 4 aderige kabel en 5 aderige kabels).
Als de fases niet correct 120gr syncen van elkaar, krijg je denk ik defecte apparaten die echte 3f (of 2f) nodig hebben.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Inderdaad. Eigenlijk werkt een 3 fase kookplaat als drie losse groepen met een gedeelde nul waarbij de nul door fase verschuiving (120 graden per fase) nooit boven de maximale stroom per fase komt. Wanneer je echter een 3 fase fornuis op 3 keer 1 fase gaat aansluiten, bijvoorbeeld op 3 Marsteks en je gaat de nul delen. Dan roep je problemen over je af. In dit geval kan er in het slechtste scenario 33A over die ene nul gaan lopen (uitgaande van 2500W per Marstek). Daarnaast ga je dus in je huis meer problemen krijgen omdat je de fase verschuiving kwijt bent. De enige veilige methode is dus helemaal niks doen in huis en bijvoorbeeld 3 Marsteks aansluiten op 3 fasen, zonder de backup poort te gebruiken. Daarnaast moet je een 3-fase stroombron inschakelen welke een 120 graden ster op je huis zet zodra de grid vervalt. Zo doet een Sygenergy dit. Dus je krijgt gewoon een extra device wat je Grid emuleert. Hierdoor blijft alles werken. Het enige probleem wat je gaat hebben is je zonnepanelen, deze moeten afschakelen, voordat je accu’s vol zijn, anders kan de omvormer het vermogen niet kwijt (of je omvormer moet adaptieve zijn, maar met zonnepanelen gaat hem dat niet worden). Dit is ook de reden dat een Marstek backup poort afschakelt boven de 99% wanneer deze laden detecteert. Dit voorkomt schade.PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:34:
[...]
In de kookplaat aansluiting kun je vaak een metaaltje omzetten, om te wisselen tussen 2x 1 fase of 2fase connectie. Bij 2 aparte fases heb je maar 1 blauwe retour nodig. Er loopt maximaal 16A stroom retour. Bij 2x1fase heb je naast 2 bruin ook 2xblauw nodig!
Soms zie je kookplaten aangesloten met de verkeerde kabel, 2 bruin en 1 blauw retour. Dan dan met 1 fase, dat is teveel stroom voor die ene blauwe draad. De kabel is dan bedoeld voor 3fase systeem. (vaak 4 aderige kabel en 5 aderige kabels).
Als de fases niet correct 120gr syncen van elkaar, krijg je denk ik defecte apparaten die echte 3f (of 2f) nodig hebben.
Ter aanvulling: De meest gangbare is een Hybride omvormer welke off-grid ondersteund in eiland modus, je DC-kant, zonnepanelen moeten ook dermate aangesloten zijn dat de omvormer de panelen kan afschakelen of individuele strings kan afschakelen. De batterijen moeten dan ook rechtstreeks op de omvormer aangesloten zijn (dus vallen plug-N batterijen af). De reden is eenvoudig, de omvormer zal namelijk detecteren dat er een andere bron is aangesloten en dan eilandmodus stop zetten, waardoor de boel afschakelt.
[ Voor 11% gewijzigd door WargamingPlayer op 01-06-2026 14:54 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
3 fase verhaal is niet relevant in mijn vraagstelling. Heb eindelijk een ex-techneut van Neff te pakken gekregen. Hij bevestigde dat het wel kan op mijn 3 enkelfase backup Marstek systeem. Mijn oude Siemens had de geest gegeven. Wou met de nieuwe wat meer zekerheid, voordat ik het ga proberen.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Met een 3f kookplaat bedoelen we 2fase met 120gr verschil. Zo ver ik weet zijn er geen consumenten kookplaten die 3x16A kunnen gebruiken.Pe1dtq schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:13:
Leuk, maar ik zoals ik aangaf, heb ik geen 3 fase kookplaat, maar een 2x 1fase met 120 graden verschil!
3 fase verhaal is niet relevant in mijn vraagstelling. Heb eindelijk een ex-techneut van Neff te pakken gekregen. Hij bevestigde dat het wel kan op mijn 3 enkelfase backup Marstek systeem. Mijn oude Siemens had de geest gegeven. Wou met de nieuwe wat meer zekerheid, voordat ik het ga proberen.
Stelling remains.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je hebt gewoon een 3 fase waarvan 2 fasen gebruikt worden voor de pitten. Dat wil gewoon zeggen dat je over twee aansluitingen gewoon 16A per aansluiting trekt. Je trekt of je Marsteks kapot of je brand je nul leiding door, omdat er geen 120 graden tussen twee Marsteks zit.Pe1dtq schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:13:
Leuk, maar ik zoals ik aangaf, heb ik geen 3 fase kookplaat, maar een 2x 1fase met 120 graden verschil!
3 fase verhaal is niet relevant in mijn vraagstelling. Heb eindelijk een ex-techneut van Neff te pakken gekregen. Hij bevestigde dat het wel kan op mijn 3 enkelfase backup Marstek systeem. Mijn oude Siemens had de geest gegeven. Wou met de nieuwe wat meer zekerheid, voordat ik het ga proberen.
3-fasen blijft gewoon 3-fasen ook al worden er maar 2 van de 3 fasen gebruikt.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dat is deze niet, zoals ik al duidelijk aangaf. Er is dus ook geen installatie mogelijkheid op deze plaat om 3 fases aan te sluiten. Louter alleen 2x 230V. Met dan de keuze tussen 0 graden en 120 graden verschil tussen de 2 aansluitingen. Hetgeen ook mijn vraagstelling was: wat als dit qua fase er tussen in zit met de random timing van de Venussen?
Argument van 'nul' doorbranden in het huiselijk net is al uitgelegd, waarom dat niet kan gebeuren in de huidige setup. Toevoeging van PV op de Backup van de Venus is een uiteraard een ander verhaal. Maar zover ben ik nog niet. Dat heeft te maken dat de PV strings in de omvormer gedownsized moet worden en uiteraard een enkelfase omvormer moet zijn, terwijl ik nu 3 fase string omvormers gebruik.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Die bestaan wel. Zelfs al wel eentje aangesloten.PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:18:
[...]
Met een 3f kookplaat bedoelen we 2fase met 120gr verschil. Zo ver ik weet zijn er geen consumenten kookplaten die 3x16A kunnen gebruiken.
Stelling remains.
Bijv. Siemens IQ700 serie
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Ik het de laptops, home cinema en wasmachine elk achter een Ikea grillplats smart plug geplaatst.
Deze zijn ingestald dat die na stroomuitval uit staan.
Ik kan nu alle groepen aan laten staan en de marstek backup (via transferswitch inschakelen zonder error.
Ik gebruik de voltage sensor van een homewizzard smartplug om te detecteren of de stroom ingeshakeld is en laat homeassistand dan die ikea plugs 1 voor 1 met vertraging inschaken.
Dit werkt nu heel betrouwbaar. En dus ook als om wat voor reden dan ook toch nog eens een overload ontstaat en de marstek weer opnieuw inschakelt.
Ik heb de meanwell inrush limiter nog na de marstek backup automaat zitten, maar deze is hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig.
Wat is het type nummer van de kookplaat. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld een Etna die zo werkt, maar die heeft geen 120 graden fase verschuiving. Daar zit pit 1&2 op groep 1 en pit 3&4 op groep 2. Hij kan zonder problemen op een 3 fase worden aangesloten met nul-brug en L3 niet verbonden en op een dubbele enkelfase groep (nul brug verwijderd). Maar in de tweede stand gaat er gewoon 2 keer 12A door de nul heen. Ding trekt in dat geval 5520W of 2560W per “groep”.Pe1dtq schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:43:
Sorry, maar dit klopt echt niet. Jullie beschrijven een ander type kookplaat. Dan zijn platen, die boven de 7360W benodigd vermogen uitkomen.
Dat is deze niet, zoals ik al duidelijk aangaf. Er is dus ook geen installatie mogelijkheid op deze plaat om 3 fases aan te sluiten. Louter alleen 2x 230V. Met dan de keuze tussen 0 graden en 120 graden verschil tussen de 2 aansluitingen. Hetgeen ook mijn vraagstelling was: wat als dit qua fase er tussen in zit met de random timing van de Venussen?
Argument van 'nul' doorbranden in het huiselijk net is al uitgelegd, waarom dat niet kan gebeuren in de huidige setup. Toevoeging van PV op de Backup van de Venus is een uiteraard een ander verhaal. Maar zover ben ik nog niet. Dat heeft te maken dat de PV strings in de omvormer gedownsized moet worden en uiteraard een enkelfase omvormer moet zijn, terwijl ik nu 3 fase string omvormers gebruik.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Maximaal vermogen van mijn plaat is 7200W. Dat kan uiteraard niet geleverd worden door de Venussen in backup modus. Ik heb wel 3x 2500W ter beschikking. Maar wel over drie fases. Kan dus nooit meer dan 5000W continu gebruiken. Dus wel iets om te bewaken bij gebruik van de backup functie. Eenpans gerechten!
Kookplaat Siemens E-nr: EH845FM17E. Overjarig model gekocht op marktplaats.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Heb een oom, die semi-professioneel kookt en echt niet zonder zou willen. Bij gebrek aan gas uiteraard.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Heb je zonnepanelen?The Anarchist schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:59:
Een update van mijn backup situatie:
Ik het de laptops, home cinema en wasmachine elk achter een Ikea grillplats smart plug geplaatst.
Deze zijn ingestald dat die na stroomuitval uit staan.
Ik kan nu alle groepen aan laten staan en de marstek backup (via transferswitch inschakelen zonder error.
Ik gebruik de voltage sensor van een homewizzard smartplug om te detecteren of de stroom ingeshakeld is en laat homeassistand dan die ikea plugs 1 voor 1 met vertraging inschaken.
Dit werkt nu heel betrouwbaar. En dus ook als om wat voor reden dan ook toch nog eens een overload ontstaat en de marstek weer opnieuw inschakelt.
Ik heb de meanwell inrush limiter nog na de marstek backup automaat zitten, maar deze is hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Ja ik heb 4200wp en een solis omvormer.
Deze omvormer kan ik via een omkeerschakelaar standaard op de netstroom kant zetten en indien nodig naar de backup schakelen.
Zolang de solis minder levert dan 2500w en de accu niet vol is loopt dat prima. Als de accu vol is blijft de marstek werken maar gaat de solis omvormer in storing.
Met Homeassistant kan ik via de solis cloud het uitvoervermogen van de solis regelen en op eigenverbruik zetten als de accu bijna vol is. Die regeling is nog niet helemaal geprogrammeerd maar de losse functies werken goed.
Ik ben nog bezig om de modbus koppeling met de solis werkend te krijgen. Dan heb ik een heel betrouwbarre offgrid werking met accu en zonnepanelen, ook zonder internet.
[ Voor 4% gewijzigd door The Anarchist op 10-06-2026 13:30 ]
Dan is een 3 fase aansluiting in dit geval toch wel een nadeel. Heb nu 2 Goodwe 3 fase omvormers, die wel terug te regelen zijn. Maar heb daar niks aan bij het 3x enkelfase backup systeem.
Heb wel enkelfase omvormers liggen. Maar dan moet ik de DC string wel binnen het DC bereik van de omvormer krijgen en de DC kabels ook ompluggen/schakelen. Omslachtig!
Eenvoudiger is een aantal panelen hiervoor aan te leggen en die permanent op een éénfase omvormer te zetten.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Goedemiddag,
Dit is mijn plan voor een 3 fase setup met de Marstek Venus 3, inclusief Back-up over de 3 fasen.
Het is helder dat dit geen echte 3 fase is (3ph+N 400V) maar een 3x230V . De 400V 3-fase groepen zijn dan ook losgekoppeld in de Back-up stand. De PEN earth bonding zou in principe (is het plan) moeten meeschakelen met een aux contact op de Change-over (is een extra neutral contact, met gewoon 40A rating)
De neutral /PE in de back-up modes, is 3x 2,5mm2 vanaf de accu back-up, op een 80A distributieblok, en dan met een 6mm of 10mm2 naar de changeover. (in niet synchrone back-up, bij een volledige belasting op alle 3 de fasen wordt deze neutral mogelijk tot 33A belast, ook al is dit vrij onwaarschijnlijk in de praktijk)
De EV lader is buiten de CT stroomspoel meting gehouden, omdat deze wordt aangestuurd door Tibber, i.c.m een dynamisch contract die gaat laden op basis van een gunstige prijs. Ik wil deze niet dat deze 2 regelelingen elkaar negatief beinvloeden, en de accu's leegtrekt terwijl de prijs voor laden van het net gunstig is) vandaar dat de EV lader voor de accu's "onzichtbaar" is. (Tibber meet het totaal verbuik/teruglevering op de P1 poort, en bewaakt evt. overbelasting van de netaansluiting)
Interessant. Ik kan de kleurcodes niet helemaal volgen, welke draadkleuren zijn nu de GRID poort en welke de BACKUP poort op de batterijen? Geel/groen streep zal wel bij de backup horen.pfavier schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:44:
[Afbeelding]
Goedemiddag,
Dit is mijn plan voor een 3 fase setup met de Marstek Venus 3, inclusief Back-up over de 3 fasen.
...
Ik zie meerdere schakelaars. Moeten die in een specifieke volgorde geschakeld worden bij een stroomuitval?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Kleurcodes zijn op basis van de fases.. bruin = L1, zwart L2, Grijs L3, Blauw N, Gr/Ge = PE, Blauw met Groen/Geel sleeve= PEN, die laatste kan ook Groen/Geel met blauwe sleeve zijn. (PEN is netwerk waar Neutral aan aarde gekoppeld is in de meterkast, en heeft conform NEN1010 die kleurcodering) daarmee is ook de soms aan aarde gekoppelde Neutral in de meterkast herkenbaar.Hometek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:08:
[...]
Interessant. Ik kan de kleurcodes niet helemaal volgen, welke draadkleuren zijn nu de GRID poort en welke de BACKUP poort op de batterijen? Geel/groen streep zal wel bij de backup horen.
Ik zie meerdere schakelaars. Moeten die in een specifieke volgorde geschakeld worden bij een stroomuitval?
Voor de fasen is tussen Grid en Back-up geen onderscheid qua kleuren. Richting de batterijen, bruin/blauw wordt grid, zwart/groen/geel met blauwe sleeve wordt backup.
In geval van grid uitval is alleen de change over switch om over te zetten naar back-up. (deze is 4 pole, position 1 voor grid, heeft een position 0 voor niks, en een position 2 voor back-up) je moet door de 0 voor overzetten, maar verder geen acties nodig.
De 3 EM disconnect is alleen om de vreemde spanning van de back-up in geval van nood, of brand in de meterkast spanningsloos te schakelen. Deze schakelen 3x de 4 aders naar de accus volledig af handmatig.
Moet t nog testen, ben met de meterkast ombouw begonnen, dit is alleen het ontwerp.
[ Voor 26% gewijzigd door pfavier op 19-06-2026 23:58 ]
Twee opmerkingen:pfavier schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:45:
[...]
...
In geval van grid uitval is alleen de change over switch om over te zetten naar back-up. (deze is 4 pole, position 1 voor grid, heeft een position 0 voor niks, en een position 2 voor back-up) je moet door de 0 voor overzetten, maar verder geen acties nodig.
...
- Opladen van PV op BACKUP poort kan, maar vereist een extern managment systeem.
- In off-grid mode blijven de GRID poorten aan het net gekoppelt. Dit kan problemen geven met de aarde pen. Met spanning op de GRID poort wordt deze intern parallel geschakeld aan de BACKUP. De aarde pen zou dus afgekoppeld moeten worden zodra de netspanning terug komt. Of de GRID poort altijd afgekoppeld in off-grid mode.
[ Voor 72% gewijzigd door Hometek op 20-06-2026 12:46 ]
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Hoe wil je die 3-fase omvormer laten werken zonder faseverschuiving van de batterijen?
Ik heb net met een Marstek Venus E (v2) en een 1-fase SMA omvormer geprobeerd te laden op de backup poort
Met de 230V voeding stekker eruit. (off grid). Batterij soc = 68%
Na aanpassing/uitschakeling van de PE controle in de SMA ging die werken.
Backup poort ingeschakeld
Echter valt dan de marstek in storing als de SMA gaat leveren. En de 230V van de backup valt dan even uit.
Waarna de cyclus opnieuw start en de SMA weer gaat starten.
Moet de marstek in een bepaalde stand staan, zoals manueel en laden?
[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2026 14:59 ]
Mm, je, beide punten zijn inderdaad valide.Hometek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:00:
[...]
Twee opmerkingen:(post aangepast, ik had het ontwerp in eerste instantie verkeerd ginterpreteerd)
- Opladen van PV op BACKUP poort kan, maar vereist een extern managment systeem.
- In off-grid mode blijven de GRID poorten aan het net gekoppelt. Dit kan problemen geven met de aarde pen. Met spanning op de GRID poort wordt deze intern parallel geschakeld aan de BACKUP. De aarde pen zou dus afgekoppeld moeten worden zodra de netspanning terug komt. Of de GRID poort altijd afgekoppeld in off-grid mode.
M.b.t. het terugkomen van de grid terwijl in back-up stand, niet gerealiseerd dat de bij spanning op de grid aansluiting , de inverter voor back-up automatisch gebypassed wordt, en mogelijk weer netspanning op de back-up zet. Dat geeft vast issues. De main switch moet bij omzetten dus ook uit.
M.b.t. de PV opladen, klopt. Vanwege wat hier al eerder uitgebreid besproken is, dat bij <11% SoC of >95% SoC de accu in storing kan gaan.
Het PV opladen zie ik voor nu echt als een handmagmatig ding, dat mocht de situatie er ooit om vragen om meerdere dagen off-grid te zijn, dan kan dat puur handmatig, met supervisie en 1 voor 1. Sowieso zijn de zonnepanelen normaal gesproken over de 3 fase inverter, ik heb die 1 fase nog hangen boven, moet dan toch ook de DC stekkers omsteken.
Die 3 fase omvormer, net zoals de kookplaat, en de warmtepomp liggen niet achter de back-up. De back-up voedt enkel de 10 enkelfase automaten, plus 1 3 fase automaat naar de tuin overkapping waar een subverdeling zit die nu geen krachtgroepen heeft. (Alleen enkelfase)AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:35:
@pfavier
Hoe wil je die 3-fase omvormer laten werken zonder faseverschuiving van de batterijen?
Duidelijk.pfavier schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Die 3 fase omvormer, net zoals de kookplaat, en de warmtepomp liggen niet achter de back-up. De back-up voedt enkel de 10 enkelfase automaten, plus 1 3 fase automaat naar de tuin overkapping waar een subverdeling zit die nu geen krachtgroepen heeft. (Alleen enkelfase)
Kun je in theorie ook 3x16 tegelijk als belasting hebben zonder fase verschuiving.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
In principe wel ja, maar er ligt naar de tuin een 5x4mm kabel, en behalve een keer een grasmaaier op een WCD, of een frietpan (en nee, niet tegelijk) en verder alleen veel LED lampen met een gezamenlijk vermogen van pakweg 60W zal het nooit voorkomen.ice-T106 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:47:
Maar alles wat achter die 3 fase verdeler zit is toch steeds tricky voor de nul dan toch?
Kun je in theorie ook 3x16 tegelijk als belasting hebben zonder fase verschuiving.
3x16A kan sowieso niet, want de accu's leveren continu nooit meer dan 11A per stuk, dus worst case is 33A over de nul mocht het echt volledig in sync zijn met zn 3en, en ik ook echt alle tuin WCD-s op 11A ga belasten. Dan nog durf ik dat wel aan met die 4mm2.
Bij aanschaf van de sauna zat ik er aan te denken om 3 fase te nemen.Pe1dtq schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:02:
Ben jaloers👍
Dan is een 3 fase aansluiting in dit geval toch wel een nadeel. Heb nu 2 Goodwe 3 fase omvormers, die wel terug te regelen zijn. Maar heb daar niks aan bij het 3x enkelfase backup systeem.
Heb wel enkelfase omvormers liggen. Maar dan moet ik de DC string wel binnen het DC bereik van de omvormer krijgen en de DC kabels ook ompluggen/schakelen. Omslachtig!
Eenvoudiger is een aantal panelen hiervoor aan te leggen en die permanent op een éénfase omvormer te zetten.
Ik heb toch maar gekozen voor 1 fase perilex met 6kw ipv 9 kw. Werkt prima, duurt alleen wat langer.
Belangrijkste reden was inderdaad omdat een 3 fase zon / backup duurder is en meer gedoe met bestaande apparatuur.
Afgelopen nacht heeft de airco 75% uit 2 accu's getrokken.
Als ik 3 fase had gehad had ik al 2 accu's per (sommige)fase moeten nemen om nom te draaien.
Vandaag viel bij ons de stroom een uur uit. De Marstek VENUS v2-accu had nog 20% vermogen, dus ik dacht: laat ik eens een experiment doen met de back-up-uitgang. Ja, ik weet dat dit niet de bedoeling is om het zo aan te sluiten, maar als experiment wel interessant
De hoofdschakelaar van de 1-fasegroepenkast uitgezet. Daarna met een speciale stekker-op-stekkerkabel de uitgang van de Marstek aangesloten op de aparte groep die ik hiervoor gebruik en waar normaal gesproken de stekker van de Marstek inzit. Deze aparte groep zit met nog 2 groepen (ook de omvormer van de zonnepanelen) op een aparte aardlekschakelaar type A. Daarna de back-up uitgang via BT aangezet.
De accu ging netjes stroom leveren en de omvormers gingen zoals verwacht ook netjes weer leveren. De accu werd opgeladen. Alle apparaten die op deze aardlekschakelaar aangesloten zitten, werkten weer.
MAAR.... Helaas waren alle andere groepen spanningsloos. Komt dat door de aardlekschakelaar(s)? Houden die op de een of andere manier de stroom/spanning tegen? De 2 andere aardlekschakelaars stonden nog netjes aan, dus daar lag het m.i. niet aan. AI had als idee dat het aan het type aardlekschakelaar lag; dat zou type B moeten zijn. Klopt dat? Of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
Ben heel benieuwd of er meer mensen tegen dit probleem aangelopen zijn en wat nou eigenlijk het probleem is...
PS..
Als dit vaker gaat gebeuren, zal ik zeker een smartbox ertussen zetten en de accu apart gaan aarden..
[ Voor 3% gewijzigd door HobbitBluelabel op 26-06-2026 14:38 ]
Dat is vreemd. Voor zover ik weet zijn aardlekschakelaars en automaten niet richtingsafhankeleijk voor het doorlaten van stroom (de beveiliging zelf kan wél richtingsafhankelijk zijn).HobbitBluelabel schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:31:
...
Helaas waren alle andere groepen spanningsloos.
...
Het verschil tussen A en B aardlek is de gevoeligheid voor DC lekstroom (ik zou voor dit soort zaken niet op AI vertrouwen, de modellen zijn nog niet alert genoeg op uitzonderingen van algemene regels)
Zelf heb ik een 1-fase groepenkast met 4 groepen na de hoofdschakelaar. De batterij zit op 1 van de groepen. Bij off-grid gebruik, ook zonder zonder nul-aarde verbinding, had ik altijd stroom op alle 4 de groepen.
Zonder een detail schema van jouw huisinstallatie is het moeilijk te bepalen waar het mis gaat.
De Smartbox zal vermoedelijk niet helpen zolang je niet weet waar het fout gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Hometek op 26-06-2026 18:24 ]
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Bedankt voor je reply. Nee, apart, hè? Ik heb het even in een simpel tekeningetje gezet. Het aantal groepen klopt niet helemaal, maar dat maakt voor het principe niet uit.:Hometek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Dat is vreemd. Voor zover ik weet zijn aardlekschakelaars en automaten niet richtingsafhankeleijk voor het doorlaten van stroom (de beveiliging zelf kan wél richtingsafhankelijk zijn).
Het verschil tussen A en B aardlek is de gevoeligheid voor DC lekstroom (ik zou voor dit soort zaken niet op AI vertrouwen, de modellen zijn nog niet alert genoeg op uitzonderingen van algemene regels)
Zelf heb ik een 1-fase groepenkast met 4 groepen na de hoofdschakelaar. De batterij zit op 1 van de groepen. Bij off-grid gebruik, ook zonder zonder nul-aarde verbinding, had ik altijd stroom op alle 4 de groepen.
Zonder een detail schema van jouw huisinstallatie is het moeilijk te bepalen waar het mis gaat.
De Smartbox zal vermoedelijk niet helpen zolang je niet weet waar het fout gaat.
De vierkante groepen hebben dus stroom, inclusief de PV en de veranda. De ronde groepen 1 -- 7 allemaal niet. Het lijkt er dus op dat de spanning niet door de middelste aardlekautomaat komt.Zo ziet het er dan uit:
[ Voor 34% gewijzigd door HobbitBluelabel op 26-06-2026 19:22 ]
Je hebt een 3fase hoofdschakelaar en de aardlek schakelaars zitten alle 3 achter een andere fase. Daarom stond er geen spanning op de andere groepen. Je hebt wel 1 fase aardlek schakelaar maar een 3fase aansluiting o. Of een 1 fase aansluiting die voor de hoofdschakelaar uitgesplitst is over de 3 contacten.HobbitBluelabel schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor je reply. Nee, apart, hè? Ik heb het even in een simpel tekeningetje gezet. Het aantal groepen klopt niet helemaal, maar dat maakt voor het principe niet uit.:[Afbeelding] De vierkante groepen hebben dus stroom, inclusief de PV en de veranda. De ronde groepen 1 -- 7 allemaal niet. Het lijkt er dus op dat de spanning niet door de middelste aardlekautomaat komt.
Zo ziet het er dan uit:[Afbeelding]
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant