Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 12:08

3raser

⚜️ Premium member

The Anarchist schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:26:

Bij mij geeft die alleen de storing in groepen met wasmachine, laptop laders of andere met electronica met hoge aanloopstroom.

Maar zeker als het alleen voor nood is, heb je natuurlijk ook niet alle groepen nodig.
Als het alleen een aanloopstroom probleem is tijdens het inschakelen van de groep dan moet ik dat gewoon beter doseren. Dus meer stekkers uit de stopcontacten bij de overstap naar noodstroom. Eenmaal volledig ingeschakeld zal die aanloopstroom geen probleem meer zijn lijkt me.

Of merk jij dat de batterij ook in storing springt als je simpelweg een laptop lader in het stopcontact steekt?

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• The Anarchist
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:34
3raser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:40:
[...]

Als het alleen een aanloopstroom probleem is tijdens het inschakelen van de groep dan moet ik dat gewoon beter doseren. Dus meer stekkers uit de stopcontacten bij de overstap naar noodstroom. Eenmaal volledig ingeschakeld zal die aanloopstroom geen probleem meer zijn lijkt me.

Of merk jij dat de batterij ook in storing springt als je simpelweg een laptop lader in het stopcontact steekt?
1 lader is geen probleem. 2 of meer misschien ook niet. Verschilt natuurlijk.

Als alles eenmaal aan is kan ik zonder problemen een extra laptop lader aansluiten.
Maar als er 2 van dat soort apparaten op 1 groep zitten is er natuurlijk wel meer risico.

Aangezien ik meer "permanent" op noodstroom wil kunnen draaien denk ik dat ik een paar extra van die power plugs van bv ikea tussen de laptop stekkers plaats. dan kan ik instellen dat die na stroomuitval standaard uit staan.

Anders loop ik het risico dat ik na een mogelijke uitval van de accu om wat voor reden dan ook in zo'n aan/uit cyclus terecht kom.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
PCJR in "Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup"

Iemand nog comments over de aardlek, en over mijn opmerking over de N + PE brug?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• The Anarchist
PCJR schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:34:
PCJR in "Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup"

Iemand nog comments over de aardlek, en over mijn opmerking over de N + PE brug?
Met een N-PE brug moet je natuurlijk wel heel erg oppassen dat die er niet tegelijk met netstroom is.

Zeker voor nood vind ik het wel prima, maar ik ga er nog wel verder mee.

Mijn cvketel heeft die aarde echt nodig. Daar heb ik scheidigstrafo met daarna N PE brug en aardlek tussen gezet zodat die altijd werkt. Daar heb ik een weerstad tussen de n en PE gezet zodat er geen enorme stroom kan gaan lopen. maar uiteraard wel ver boven de aarlekautomaat stroom.

• PCJR
  • Nu online
Volgens mij kun je in de smartbox een brugje/kabeltje maken tussen de backupport P en de NE. Kan eens nameten of die ook nooit in contact is met grid dan.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• The Anarchist
PCJR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Volgens mij kun je in de smartbox een brugje/kabeltje maken tussen de backupport P en de NE. Kan eens nameten of die ook nooit in contact is met grid dan.
Houd er ook rekening mee dat de marstek intern ook verbinding tussen grid en backup kan hebben.

In dat geval moet je ook de garantie hebben dat de grid ingang gegarandeerd van het net losgekoppeld is als de N PE brug actief is.

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:34
PCJR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Zoals @The Anarchist hiervoor al aangaf wordt de backup poort bij normaal gebruik doorgeschakeld naar de grid aansluiting.
Tijdens normaal gebruik is de backup poort dus een volledig geaard stopcontact aangesloten op het net. Alleen als de netspanning weg valt en de backup functie geactiveerd is wordt de backup poort een ongeaard stopcontact gevoedt door de inverter en de batterij.
Een vaste aardingsbrug in de Smartbox lijkt mij niet mogelijk omdat er in de Smartbox niets geschakeld wordt bij stroomuitval.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• PCJR
  • Nu online
Hometek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:15:
[...]

Zoals @The Anarchist hiervoor al aangaf wordt de backup poort bij normaal gebruik doorgeschakeld naar de grid aansluiting.
Tijdens normaal gebruik is de backup poort dus een volledig geaard stopcontact aangesloten op het net. Alleen als de netspanning weg valt en de backup functie geactiveerd is wordt de backup poort een ongeaard stopcontact gevoedt door de inverter en de batterij.
Een vaste aardingsbrug in de Smartbox lijkt mij niet mogelijk omdat er in de Smartbox niets geschakeld wordt bij stroomuitval.
Zojuist gemeten in de smartbox:
In geen enkele modus is de backup port verbonden met de gridport (of grid van buitenaf).

Enkel in de modus gridoutage, waarbij je de switch op backup zet ipv bypass, is de backup port verbonden met de load(huis), logisch.

Maar wat je zegt, klopt dus niet. Zeker igv de smartbox dan. Zo ver ik weet mag je ook nooit de backup port verbinden met de gridport of de gridconnectie van buitenaf! De backupport maakt zijn eigen fase/frequentie en dan krijg je 350v ofzo op je installatie als deze alle 2 verbonden zijn...

• Hometek
PCJR schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Zojuist gemeten in de smartbox:
In geen enkele modus is de backup port verbonden met de gridport (of grid van buitenaf).

Enkel in de modus gridoutage, waarbij je de switch op backup zet ipv bypass, is de backup port verbonden met de load(huis), logisch.

Maar wat je zegt, klopt dus niet. Zeker igv de smartbox dan. Zo ver ik weet mag je ook nooit de backup port verbinden met de gridport of de gridconnectie van buitenaf! De backupport maakt zijn eigen fase/frequentie en dan krijg je 350v ofzo op je installatie als deze alle 2 verbonden zijn...
Dat zou betekenen dat de load aan de backup poort altijd stroom vanuit de batterij krijgt, dus 2x AC/DC conversie verlies.
Bij mijn V1 batterij is er duidelijk een bypass stand (in de batterij, wordt ook aangegeven in de app) waarbij de batterij niets doet en de backup poort wel spanning heeft.

• PCJR
  • Nu online
Hometek schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Dat zou betekenen dat de load aan de backup poort altijd stroom vanuit de batterij krijgt, dus 2x AC/DC conversie verlies.
Bij mijn V1 batterij is er duidelijk een bypass stand (in de batterij, wordt ook aangegeven in de app) waarbij de batterij niets doet en de backup poort wel spanning heeft.
Kom ik terug bij de vraag; is het dan een optie om een PE/N brugje te maken in de smartbox, voor de modus bij griduitval ? :)
Iemand dit al eens gedaan of bedacht? Denk dat het gewoon een 6mm2 kabel is van de LOAD PE naar de N van de BACKUPPORT (of de PE backupport naar de N LOAD)

• PCJR
  • Nu online
Anyone? :+

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zo, de 15 kWh Venus D is besteld :) installeren ga ik zelf doen. Geen Smart Box, maar wel een handmatige omschakelaar waarmee ik 4 belangrijke groepen (verlichting, koelkast en eventueel netwerk) kan voorzien van noodstroom.

@PCJR de smart box ga ik niet gebruiken, maar bij de input van de omschakelaar maak ik aan de marstek-kant een N-PE-verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qra9480xC7UA5MPSblOPdxxn_tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvxAI2Ootb07KOMvMKJlH5od.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TKroon op 12-05-2026 14:00 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Peter Schmeits
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 10:42
Kun je drie afzonderlije marsteks e3 back ups elk op een fase zetten in een 3 fase huisaansluiting bij een stroomuitval met een ats 4 p gescheiden uiteraard . Kunnen de drie nul draden van de marsteks via een verdeel blok samengevoegd worden en dan met een 6 mm2 naar de ats met een null bonding??

• TKroon
  • Niet online
Peter Schmeits schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:03:
Kun je drie afzonderlije marsteks e3 back ups elk op een fase zetten in een 3 fase huisaansluiting bij een stroomuitval met een ats 4 p gescheiden uiteraard . Kunnen de drie nul draden van de marsteks via een verdeel blok samengevoegd worden en dan met een 6 mm2 naar de ats met een null bonding??
Nee dat kan niet, want de faseverschuiving is geen 120 graden. De nul kan dus veel zwaarder belast worden dan je denkt. De Marstek kan geen normale 3-fase leveren, alleen 1-fase op elke losse fase.

• PCJR
  • Nu online
TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:00:
Zo, de 15 kWh Venus D is besteld :) installeren ga ik zelf doen. Geen Smart Box, maar wel een handmatige omschakelaar waarmee ik 4 belangrijke groepen (verlichting, koelkast en eventueel netwerk) kan voorzien van noodstroom.

@PCJR de smart box ga ik niet gebruiken, maar bij de input van de omschakelaar maak ik aan de marstek-kant een N-PE-verbinding.

[Afbeelding]
Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbVyMJqwvUTpAZT6oeWmCv8jGls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8PVeu3AtzeGsH7YwExgiuyF.jpg?f=fotoalbum_large

Of heeft iemand bezwaar? 8)

• Hometek
PCJR schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Volgens mij kan ik dus op de backupport blokjes in de smartbox, de N en de PE verbinden;

[Afbeelding]

Volgens mij gaat dat niet goed, zie eerdere opmerkingen.

• PCJR
  • Nu online

• TKroon
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik kan je niet vertellen of dit veilig is of niet, maar dit is wel een reden dat ik voor een handmatige omschakelaar heb gekozen. Dan blaas ik in ieder geval niks op als er iets in software of hardware niet goed gaat. Staat er niks in de handleiding van de Smart Box?

• Peter Schmeits
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 10:42
TKroon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Nee dat kan niet, want de faseverschuiving is geen 120 graden. De nul kan dus veel zwaarder belast worden dan je denkt. De Marstek kan geen normale 3-fase leveren, alleen 1-fase op elke losse fase.
Ik begrijp dat de functionaliteit van 3 fasen niet hetzelfe is en dat hoeft ook niet. Ik wil de drie fasen voeden door de marsteks zodat in nood lichte 1 fase apparaten blijven werken op alle groepen. Geen gebruik van 3 fase apparaten… ik lees ook berichten dat koppelen van de drie nuldraden (niet rechtstreeks aan elkaar knopen maar )via een nullastblok of busbar en dan met een 6 mm2 als n voor de noodstroomvoorziening. Ik zet ook een .4p overspaningsbeveiligjng relais met de drie fasen en de nul. Ik onderzoek dot omdat Alternatief is ombouw meterkast naar separate groepen met fase en nul van 1 batterij. Ben beniewd of ik met juiste voorzieiningen de nul kan samenvoegen op een zware busbar of nulspanningsok

• Hometek
[...]

[Afbeelding]

Misschien eerst eens met een wandcontactdoos tester een paar dagen de backup poort op de Venus E checken of die inderdaad altijd ongeaard is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN0BdGliZVp5aj8GrkDlJUwdwHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YNLZfL2d1bCJKXVZ09ye3I82.png?f=user_large

• PCJR
  • Nu online
Die ligt standaard in mn portemonnee :)

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:00
TKroon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Ik kan je niet vertellen of dit veilig is of niet, maar dit is wel een reden dat ik voor een handmatige omschakelaar heb gekozen. Dan blaas ik in ieder geval niks op als er iets in software of hardware niet goed gaat. Staat er niks in de handleiding van de Smart Box?
Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren? :*)

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:37
ribbe82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Heb je ook een indicatie (lampje oid) gemaakt aan de gridkant, zodat je weet wanneer de stroomuitval ten einde is? Of pijl je bij de buren? :*)
Ik gebruik hiervoor de UPS zoals gebruikt bij een NAS. :)

makes it run like clockwork

• TKroon
  • Niet online
[...]

Dat merk ik wel als de rest weer aangaat ;)

• PCJR
  • Nu online
[...]

Dat merk je wel in de straat, of een voltmeter op de gridkabels

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste