Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:09
nog een vraag, heb al wel veel gelezen, maar niet goed gevonden.

Als je de backup gebruikt in een drie fase net "met een smartbox" lopen ze dan netjes in draaistroom, zodat de nul niet overbelast wordt?
Want als dat niet is, kan er loopt over die nul een veel te groote stroom lopen toch?

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:33
Koffrie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:44:
nog een vraag, heb al wel veel gelezen, maar niet goed gevonden.

Als je de backup gebruikt in een drie fase net "met een smartbox" lopen ze dan netjes in draaistroom, zodat de nul niet overbelast wordt?
Want als dat niet is, kan er loopt over die nul een veel te groote stroom lopen toch?
In een 3-fase installatie met de Marstek Smartbox heb je bij stroomuitval 3 gescheiden 1-fase systemen. Ze hebben denk ik wel een gezamelijke aarde en nul, maar geen gesynchroniseerde faseverschuiving. In de groepen die op de Smartbox worden aangesloten mogen dus geen 3-fase apparaten zitten.

De Smartbox 1-fase en 3-fase worden omschreven als 'whole house backup', maar dat is niet helemaal waar, de bedoeling is om slechts een paar selecte groepen met essentiele apparaten en ruimtes op de Smartbox aan te sluiten.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bestaan er voor de backup situatie geen generatoren die 3 fase faseverschuiving kunnen simuleren?
Zodat je alsnog een normale nul kunt behouden?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-03 17:15
Hometek schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:55:
[...]

In een 3-fase installatie met de Marstek Smartbox heb je bij stroomuitval 3 gescheiden 1-fase systemen. Ze hebben denk ik wel een gezamelijke aarde en nul, maar geen gesynchroniseerde faseverschuiving. In de groepen die op de Smartbox worden aangesloten mogen dus geen 3-fase apparaten zitten.

De Smartbox 1-fase en 3-fase worden omschreven als 'whole house backup', maar dat is niet helemaal waar, de bedoeling is om slechts een paar selecte groepen met essentiele apparaten en ruimtes op de Smartbox aan te sluiten.
Ik ga wel het hele huis op/via de smartbox aansluiten, maar het is dan ook een 1 fase huis/aansluiting. Er komen 2x marstek op te hangen

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Hometek
PCJR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik ga wel het hele huis op/via de smartbox aansluiten, maar het is dan ook een 1 fase huis/aansluiting. Er komen 2x marstek op te hangen
Bij een relatief kleine installatie kan dat. Ik heb dat ook, kleine bungalow, 4 groepen.
Bij off grid gebruik dan beter niet te veel zware gebruikers tegelijk aan, zoals oven, waterkoker en airco.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 22:12
Mijn idee is om met 2 Zonnepanelen en een micro omvormer, 1 marstek Venus EV3 onafhankelijk van mijn solar systeem op het dak (10 panelen met totaal 3900Wp) op te laden.
Ik wil gewoon niet mijn huidige 10 panelen ervoor gebruiken, ja dat is mijn beslissing, kosten maken ff niet uit voor de aanschaf ;)

Kan dit verwezelijkt worden met : https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4183179

Gaat dit werken op de Grid-poort of moet dit op de BU-poort (dan off grid ! ) ?
Grid-poort geen aanwezige netspanning n.l.
Graag info......

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• Hometek
Z900 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Mijn idee is om met 2 Zonnepanelen en een micro omvormer, 1 marstek Venus EV3 onafhankelijk van mijn solar systeem op het dak (10 panelen met totaal 3900Wp) op te laden.
...
Als 'plug and play' installatie gaat dat volgens mij niet werken zoals jij het wilt.
De batterij heeft geen specifieke ingang voor PV, alles wat op je huisnet is aangesloten doet mee.
Je kunt misschien wel een slim gestuurd schakelsysteem bouwen dat op het juiste moment de batterij afkoppelt van je huisinstallatie en de losse PV panelen aanschakelt, maar dat lijkt mij een hoop moeite voor iets dat je ook kant en klaar kunt kopen.
Het lijkt mij dat je beter eerst eens kunt bekijken of andere systemen, met een DC ingang voor PV, niet geschikter zijn voor de toepassing die jij voor ogen hebt. Zoek eens op de term 'balkonkrachtcentrale' of 'balkoncentrale met opslag' op internet.

Hier is een post over de Marstek Venus E in een off-grid systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Hometek op 06-03-2026 18:40 ]

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:32
Z900 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Ik wil gewoon niet mijn huidige 10 panelen ervoor gebruiken, ja dat is mijn beslissing, kosten maken ff niet uit voor de aanschaf ;)

Kan dit verwezelijkt worden met : https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4183179

Gaat dit werken op de Grid-poort of moet dit op de BU-poort (dan off grid ! ) ?
Grid-poort geen aanwezige netspanning n.l.
Graag info......
Je kunt dan beter naar de venus A kijken daar kun je rechtstreeks een paneel aansluiten en zit er al een micro omvormer in de venus A

• Z900
Hometek schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:34:
[...]

alles wat op je huisnet is aangesloten doet mee.

Hier is een post over de Marstek Venus E in een off-grid systeem.
Het is de bedoeling dat de battery standalone alleen wordt opgeladen, thats it !
Daarna weer aan het GRID gekoppeld.

• Z900
bvansteenselen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Je kunt dan beter naar de venus A kijken daar kun je rechtstreeks een paneel aansluiten en zit er al een micro omvormer in de venus A
No thanks ;)

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-03 22:57
Een plug-in zonnepaneel (dus met eigen micro-omvormer) kan je aansluiten op de back-up poort van de Marstek en zal de Marstek ook bijladen. Zo'n omvormer synchroniseert zich op een bestaande wisselspanning-net, dus als het echte GRID uit ligt moet je die aansluiten op de back-up poort waar Marstek zelf een wisselspanning-net creëert.
Opgepast, zoals al eerder beschreven. Als de batterij vol is 99% / 100% en die zonnepanelen blijven leveren op de back-up poort zal de Marstek in storing gaan en de back-up poort uitschakelen.

• Z900
Deze mail kreeg ik van de week als antwoord van Marstek op mijn vraag rondom BU-poort:
======================================================================
Het backup-stopcontact (EPS) van de Venus is geen laad-ingang, maar een noodstroom-uitgang.

Hieronder duidelijk wat wel en niet kan:

Wat het backup-stopcontact wél doet

Geeft 230V / 50Hz spanning bij stroomuitval.

U kunt daar bijvoorbeeld een koelkast, router of verlichting op aansluiten.

De batterij levert dan stroom vanuit de accu.

Wat het backup-stopcontact níet doet

U kunt hier géén zonnepanelen of omvormer op aansluiten om de batterij op te laden.

Het is geen ingang maar een uitgang.

Een micro-omvormer aansluiten op het backup-stopcontact is niet toegestaan en kan storingen of schade veroorzaken.

Waarom dat niet kan
Een normale zonnepaneel-omvormer heeft een stabiel net nodig.
Bij stroomuitval schakelt een standaard omvormer uit (anti-eilandbeveiliging).
De Venus is niet bedoeld als “mini-net” om andere omvormers te voeden.

Hoe laadt de Venus dan wel?
De Venus E wordt geladen via het gewone stopcontact waarop hij is aangesloten.
De interne omvormer regelt het laden automatisch op basis van de P1-meting (overschot van zonnepanelen).

Wilt u rechtstreeks zonnepanelen koppelen?
Dan heeft u een ander type systeem nodig (bijvoorbeeld een DC-gekoppelde batterij of hybride omvormer).
De Venus E is een AC-gekoppelde plug-and-play batterij.

Kort samengevat
Backup-stopcontact = noodstroom UIT
Normale stekker = laden en ontladen via het net

• GoBieN-Be
Hun AI antwoord (want dat is het duidelijk) is FOUT. Je kan wel degelijk laden via het back-up stopcontact, dat is hier op Tweakers al door meerderen getest.
Zie ook eerste bericht in dit onderwerp.

[ Voor 11% gewijzigd door GoBieN-Be op 06-03-2026 21:55 ]

• Z900
GoBieN-Be schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:54:
Hun AI antwoord (want dat is het duidelijk) is FOUT. Je kan wel degelijk laden via het back-up stopcontact, dat is hier op Tweakers al door meerderen getest.
Zie ook eerste bericht in dit onderwerp.
Denk je dat het AI is/was ?
Het lijkt toch echt op een mens van Martek die antwoordde.
Zou byzonder slecht zijn iig.......

• GoBieN-Be
Ik ben 99% zeker dat dit een AI antwoord is.
Het is geschreven in die typische AI stijl.
Anderen hier op Tweakers hebben Marstek ook al betrapt op het gebruik van AI antwoorden bij vragen over automatisch overschakelen bij uitval grid.

Bij problemen krijg je meestal wel van een persoon antwoord.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste