Ik heb nu een paar maanden de venus e v3.
De meterkast was al voorbereid met een transfer switch en groepen voor net en backup voor de marstek of ander merk.
Ik merkte dat de hoge aanloopstroom van laptop voedingen de marstek tripte wanneer ik de groepen inschakelde.daar heb ik nu een aanloopstroom begrenzer tussen gezet.
Nu gaat het inschakelen van alle groepen zonder problemen.
Om makkelijk te kunnen testen heb ik tussen de solar omvormer ook een omschalelaar naar netstroom of backup gezet.
Dat ben ik sinds een week af en toe aan het testen.
De solis omvormer lijkt heel goed samen te werken met de Venus.
De solis regelt het vermogen terug naar wat het systeem vraagt.
Na het inschakelen van de solis ging die eerst alleen aan het huis leveren, ca. 200watt, terwijl de panelen op dat moment 2200w konden leveren. De Venus stond toen op 0W leveren.
In een paar minuten tijd ging venus dan tot de 2000w laden.
Vandaag heb ik ook de zware verbijrkers getest, wasmachine, oven, enz. dat werkt ook helemaal zoals het moet.
Het enige wat ik nog moet testen is het gedrag wanneer de accu vol is.
Ik vermoed dat het gedrag hetzelfde is al na het inschakelen van de Solis. Dat die dus helemaal afschaalt en alleen aan het huis gaat leveren.
Aan 1 venus heb ik aan opslag en vermogen niet genoeg dus die krijgt nog een upgrade naar 2 of 3.
Dan kan ik behoorlijk deel van het jaar geheel zelfvoorzienend draaen als ik wil of als het nodig is.
UPDATE:
Helaas reageerde de Solis niet zoals tijdens de opstartfase.
In plaats van terug regelen en alleen aan het huis leveren ging de Solis in storing.
De Venus blijf wel gewoon werken en het huis van stroom voorzien. Dat is al een verbetering met wat iemand anders beschreef dat de venus en omvormer in een in- / uitschakel loop terecht kwam.
Ik heb een tijdje gewacht tot het accu percentage 95% was maar de solig ging niet resetten in die tijd. Darvoor moest ik even de DC schakelaar uitzetten.
In geval van een langere netuitval zou ik de solis voor nood handmatig kunnen schakelen.
Structureel zou de Solis en Venus via homeassistant aangestuurd kunnen worden zodat de solis stopt met leveren bij 98%. Helaas heb ik daar nog geen ervaring mee dus zal dat een lange termijn project worden.
[
Voor 21% gewijzigd door
The Anarchist op 15-03-2026 16:47
]