Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:50
Airw0lf schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:49:
[...]
Ik probeer de puzzel te leggen zoals je hier beschrijft. Maar vaar vast op de afkortingen en andere kretologie.

Kan (wil?) je aangeven wat ik in het schema van mijn vorige bericht moet aanpassen om het door jou beschreven resultaat te halen? En welk (handmatig bediend?) schakelmateriaal daar dan bij hoort?

Alvast unne dikke merci voor de moeite! d:)b
Jij gebruikt de backup op een andere manier dan ik, een aantal van mijn opmerkingen zijn daarom niet van toepassing.

Schakel schema's voor de backup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGLCBd_QQrcD51tvMEdxoLN_gPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA1TOrq45QFhzKheItWAvd9z.png?f=fotoalbum_large

Jij wilt schakelen tussen A en C, mijn opmerkingen hadden betrekking op schakelen tussen C en D.
Bij de Venus E V1 en V2 is A geen praktische oplossing omdat de backup bij die versies altijd uitgeschakeld wordt als de batterij leeg is. Bij de V3 blijkt dit aangepast en blijft de bypass naar de backup aan zolang er netspanning is. Het lijkt er ook op dat de Smart Box volgens schema's A en C werkt.

Hoe je de batterijen exact aan moet sluiten en of het voldoende is om alleen de fase draden te schakelen kan ik je helaas niet vertellen omdat ik geen ervaring heb met deze manier van aansluiten.
Als je alleen de fase schakelt heb je denk ik wel extra beveiliging nodig om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat als je een van de twee stekkers van de batterij in een andere orientatie insteekt, dan wissel je immers fase en nul om.
Misschien dat iemand met meer verstand van inverters en bypass functies hier iets over kan zeggen?

Je zou kunnen overwegen om een Smart Box te kopen, die lijkt hetzelfde te doen, en dan is het in ieder geval veilig.

Als je het wel zelf wilt bouwen zou ik aanraden om de WCD's voor de backup te vervangen door vaste aansluitingen zodat het niet mogelijk is om een kabel verkeerd aan te sluiten, en je geen gevaarlijke kabels met 2 keer mannetjes stekkers hoeft te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XtaxOjWmbmOT_slH-jlUTEDWr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysZF9ci6TDSViSr3yIezRLLV.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12 12:36
Hometek schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:33:
[...]

Jij gebruikt de backup op een andere manier dan ik, een aantal van mijn opmerkingen zijn daarom niet van toepassing.

Schakel schema's voor de backup:
[Afbeelding]

Jij wilt schakelen tussen A en C, mijn opmerkingen hadden betrekking op schakelen tussen C en D.
Bij de Venus E V1 en V2 is A geen praktische oplossing omdat de backup bij die versies altijd uitgeschakeld wordt als de batterij leeg is. Bij de V3 blijkt dit aangepast en blijft de bypass naar de backup aan zolang er netspanning is. Het lijkt er ook op dat de Smart Box volgens schema's A en C werkt.

Hoe je de batterijen exact aan moet sluiten en of het voldoende is om alleen de fase draden te schakelen kan ik je helaas niet vertellen omdat ik geen ervaring heb met deze manier van aansluiten.
Als je alleen de fase schakelt heb je denk ik wel extra beveiliging nodig om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat als je een van de twee stekkers van de batterij in een andere orientatie insteekt, dan wissel je immers fase en nul om.
Misschien dat iemand met meer verstand van inverters en bypass functies hier iets over kan zeggen?

Je zou kunnen overwegen om een Smart Box te kopen, die lijkt hetzelfde te doen, en dan is het in ieder geval veilig.

Als je het wel zelf wilt bouwen zou ik aanraden om de WCD's voor de backup te vervangen door vaste aansluitingen zodat het niet mogelijk is om een kabel verkeerd aan te sluiten, en je geen gevaarlijke kabels met 2 keer mannetjes stekkers hoeft te gebruiken.
[Afbeelding]
Heel erg interessante casus. Maar eigenlijk is D de enige oplossing. Ik heb gemerkt dat de Marstek bij doorgelust gebruik een “flaw” heeft. Stel hij staat 2500W te laden en je hebt op backup poort een inductieve stroom, koelkast, boormachine, wasmachine (alles waar een spoel in zit) dan wordt dat niet juist door de Marstek gedetecteerd. Dit heeft te maken met verschuiving van de stroom ten opzichte van het voltage (Power Factor is dan groter of kleiner dan 1). Bij een PF van bijvoorbeeld 0.95 zal de grid zekering er gewoon uit slaan omdat er een moment ontstaat dat stroom dik boven de 16A uit komt. Zelf had ik dat heel erg mooi, de meting gaf Apparent Power van 3600W met een PF van 0,92. Toen ik ging kijken in de grafieken zag ik netjes 3600W maar bij een voltage van 170V op die plaats. 21,176 Ampere. De Marstek had dus zelf terug moeten schakelen naar een lager vermogen, maar deed dat niet. Gevolg, automaat er uit, Marstek in storing, Backup poort er uit.
Later zelfde scenario maar met Grid poort niet verboden. Geen enkel probleem.

Dus conclusie, backup poort eigenlijk alleen gebruiken met Grid poort niet verboden. Net zoals de powerbox doet.

Eigenlijk heb je bij twee of meer Marsteks op 1 fase de situatie dat er maar 1 Marstek van grid ontkoppeld moet zijn. Op het moment dat deze over schakelt op batterij zullen de anderen bijspringen, want die zien weer stroom.

Even over verwisselen van fase en nul. De backup heeft geen fase en geen nul, maar ook weer wel, omwisselen is geen enkel bezwaar, zolang Grid en Backup binnen de zelfde Marstek maar NOOIT met elkaar in verbinding komen te staan. Dat is ook de reden dat ik nooit de Marstek als Off-Grid oplossing ga gebruiken. Het is er niet geschikt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-12-2025 18:17 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:42
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:13:
[...]

Later zelfde scenario maar met Grid poort niet verboden. Geen enkel probleem.

Dus conclusie, backup poort eigenlijk alleen gebruiken met Grid poort niet verboden. Net zoals de powerbox doet.
Dit is wat ik voor ogen heb: grid poorten ontkoppelen en daarna de backup poorten koppelen op een aantal endgroepen.
Eigenlijk heb je bij twee of meer Marsteks op 1 fase de situatie dat er maar 1 Marstek van grid ontkoppeld moet zijn. Op het moment dat deze over schakelt op batterij zullen de anderen bijspringen, want die zien weer stroom.
Maar dan heb je grid aansluitingen en backup aansluitingen aan elkaar geknoopt?
En dat mag toch niet?
Even over verwisselen van fase en nul. De backup heeft geen fase en geen nul, maar ook weer wel, omwisselen is geen enkel bezwaar, zolang Grid en Backup binnen de zelfde Marstek maar NOOIT met elkaar in verbinding komen te staan. Dat is ook de reden dat ik nooit de Marstek als Off-Grid oplossing ga gebruiken. Het is er niet geschikt voor.
Die volg ik niet - zolang alle Marstek batterijen losgekoppeld zijn van Grid voordat de backup gekoppeld is er toch niks aan de hand? Of wat maakt dat de off-grid functie eigenlijk niet bruikbaar is?

Ik kwam deze 3-fase SmartBox ook nog tegen.

Ik kan niet vinden hoe die dan precies werkt i.c.m. 3 batterijen (d.w.z. een per fase). Ik zou in deze situatie eerder 3 keer een een-fasige SmartBox verwachten (d.w.z. DB63S). Iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 06-12-2025 19:35 ]

makes it run like clockwork

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12

jefjef

learning by doing

Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door jefjef op 07-12-2025 13:33 ]

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb net een upgrade gehad van 144.113.107 naar 144.116.110 en daarmee is mijn issue dat mijn V3 accu niet te gebruiken is terwijl er load aan de backup poort hangt opgelost!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCzxSTMH87f9lOjSR1f1kwF_zg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3etKV58obGvt33OKEunvFwai.jpg?f=fotoalbum_large

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:07
cold schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:45:
ik heb net een upgrade gehad van 144.113.107 naar 144.116.110 en daarmee is mijn issue dat mijn V3 accu niet te gebruiken is terwijl er load aan de backup poort hangt opgelost!
Vraag mij af of dit probleem ook aanwezig is bij Venus A gezien de firmware die je had bij mij hetzelfde is. Zal eens uittesten...

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-12 21:30
Weet iemand van jullie of er verschil zit tussen de back-up uit gang van de venus E en de venus A? DE venus E zou ook als micro grid kunnen functioneren lees ik. Dus de venus E heeft netvormende backup uitgang. Kan hierover niets vinden bij de A. Stel dat ik een MTS plaats waar bij ik de 6 marstek A (2 per fase) ieder een fase laat voeden en de grid loskoppel. Weet dat het 3 losse 230VAC aansluitingen zijn dan en geen echte 3 fase want er is geen 120 graden fase verdraaiing. Geen probleem zet ik de automaat van de WP en kookplaat uit en wordt de rest voorzien van stroom backup uitgang vanuit de 3x2 Marstek A.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-12 10:09
Ik heb 17 zonnepanelen en een oude UPS voor m'n elektrische rolluiken mocht het stroom 's nachts uitvallen met brand. Ik heb ook warmtepompboilers die vaak na douchen 's avonds dan 's nachts gaan opwarmen terwijl je eigenlijk stroom moet gebruiken als de zon schijnt. Dus met een thuisbatterij die ook als UPS kan dienen heb ik 2 vliegen in 1 klap.... toch?

Kan ik bovenstaande bereiken met zo'n Marstek Venus E 3.0 ?

Facts don't care about your feelings

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:07
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:30:
Uiteraard, maar dan moet je de Venus zo programmeren dat je reserve over houdt (gaat met nieuwe firmware) en af en toe toch eens manueel leeg trekken voor SoC kalibratie.

• Airw0lf
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:30:
Ik heb 17 zonnepanelen en een oude UPS voor m'n elektrische rolluiken mocht het stroom 's nachts uitvallen met brand. Ik heb ook warmtepompboilers die vaak na douchen 's avonds dan 's nachts gaan opwarmen terwijl je eigenlijk stroom moet gebruiken als de zon schijnt. Dus met een thuisbatterij die ook als UPS kan dienen heb ik 2 vliegen in 1 klap.... toch?

Misschien - maar het ding is er eigenlijk niet voor gemaakt.

Een UPS kan sneller omschakelen dan een thuisbatterij.
Maar voor sommige apparaten niet snel genoeg waardoor uitval niet altijd uitgesloten is.
Dus het zal ook een beetje trial-on-error worden.

• MrDonolt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:26
Hoi!

Vorige week hadden wij geplande werkzaamheden aan de hoofdaansluiting in de straat en dat leek me een mooi moment om de backup van de marstek eens te testen met alle opgedane informatie van dit topic, waarvoor dank!!

Setup:
3 fase 3x25A meterkast
Enphase 3fasen pv systeem 9x440wp met 9xIQ8mc micros (incl 3f Q-kabels)
1x marstek Venus v3 ongeveer 90% vol

Nadat de meterkast spanningsloos was door de werkzaamheden heb ik de grid stekker van de marstek uit zijn designated wcd(met eigen groep) getrokken, de hoofdschakelaar van de meterkast uitgezet en op een 3f alamat een 1f voedingskabel met geaarde euro stekker aangesloten op de nul en L1 en aarde van de meterkast. Vervolgens de L1 en L2 en L3 van deze alamat doorgelust om zo de opwek van mijn Enphase micros te bundelen naar 1 fase. Als laatste de nul met aarde verbonden adhv alle info hier gelezen.
Daarna de backup power aangezet, de alamat omgeschakeld (de 3f alamat van de inductie kookplaat uitgeschakeld gelaten) en hoppa, het hele huis had spanning en ook de enphase gateway sprong aan. Het was een vrij zonnige dag voor december en de panelen leverden bijna 4kw terug op mijn batterij. De hele dag alles goed blijven monitoren en omdat de batterij richting 97% ging de wasmachine aangezet zonder problemen. Na 8u zag ik de lampjes op de slimme meter van onze hoofdaansluiting weer branden en hadden we ongeveer 50% van de marstek over. Geen storingen gehad.

Bij terug ombouwen de backup power uitgezet in de app en vervolgens alles weer terug gebouwd in de meterkast.

Dit was een test opstelling en uiteraard erg link+vonken als je niet precies weet wat je doet!

Ik zit er aan te denken om een hager sft440 omschakelaar the plaatsen na de hoofdschakelaar om de hoofdaansluiting en marstek backup veilig te kunnen schakelen. (Ik weet dat deze geen 0 stand heeft maar geen ruimte voor een hager HIM404 in de meterkast, ook geen noodzaak voor een ats).De aansluiting voor de backup power kabel naar de omschakelaar wordt dan met een growat ac connector oid. Uiteraard zal ik geen 3f hebben dus kookplaat zal niet volledig werken en lassen wordt ook lastig maar dat geeft niet. Ik hoef niet permanent de backup paraat aangesloten te hebben, meer voor als de noodzaak er is, dat het makkelijk en veilig aan te sluiten is.

Het enigste waar ik nog niet over uit ben is hoe de Enphase micros te reduceren/afschakelen bij een (bijna)volle accu of te hoge productie in de zomer >2500W. Het mooiste zou zijn om de Enphase gateway met de modbus van de marstek te koppelen en door een plc te laten sturen oid, iemand daar ervaring mee? Of is dit goed te regelen in HA?

Bedankt en groeten!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:26
Dank voor je post @MrDonolt! Heel verhelderend en fijn om te weten dat in geval van nood dit mogelijk is. Ik heb zelf 3x 1fase Solaredge omvormers, die blijven het dus gewoon doen. Ik heb ook nog een 3fase Solaredge, daar heb ik in zo’n noodgeval helaas niets aan. Maar in nood kan je ook wel met minder stroom af lijkt me.

Nog een paar vragen:
had je tijdens het testen alleen de hoofdschakelaar uitgezet?
De drie hoofdautomaten stonden nog aan omdat je op enig moment zag dat je slimme meter weer ging branden?
Heb je nog rekening gehouden met de polen van de noodstroom wcd van de marstek toen je hem op de alamat aansloot?

Gaaf dat je dit zo uitgebreid getest hebt en met ons deelt!!

[ Voor 31% gewijzigd door peetMvZ op 20-12-2025 19:23 ]

• MrDonolt
Vanaf het moment dat ik wist dat er geen net spanning was heb ik de 40A hoofdschakelaar uitgezet. Met aansluiten ook de aardlekautomaten waarop ik de backup kabel plus lussen tussen L1-2-3 maakte ook uit, net als de 3f aardlekautomaat van de inductiekookplaat.

Tijdens de test de 40A hoofdschakelaar uiteraard de hele tijd uit gehad. Laatste wat je wilt is dat de netspanning weer terug komt en je de 3 fasen aan elkaar gelust hebt, en het lijkt me ook erg slecht voor de backup omvormer van de marstek als er opeens netspanning op komt te staan.

Toen de netspanning op mijn slimme meter zichtbaar werd dmv lampjes stond mijn hoofdschakelaar nog steeds uit. Maar daaraan kon ik wel zien dat de netspanning terug was.

De polariteit van de backup schijnt niks uit te maken las ik in de TS. De backup omvormer kiest zelf welke de nul wordt dmv verbinding met de aarde. In de TS staat dit:
Voor zover ik het begrijp, maakt het niet uit hoe de stekker is aangesloten, aangezien de uitgang van de omvormer symmetrische ‘zwevende’ AC is en de ‘nul’ de lijn is die met aarde is verbonden

[ Voor 28% gewijzigd door MrDonolt op 21-12-2025 11:56 . Reden: Per ongeluk een verkeerde quote gequote... ]

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:26
MrDonolt schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:55:
Vanaf het moment dat ik wist dat er geen net spanning was heb ik de 40A hoofdschakelaar uitgezet. Met aansluiten ook de aardlekautomaten waarop ik de backup kabel plus lussen tussen L1-2-3 maakte ook uit, net als de 3f aardlekautomaat van de inductiekookplaat.

Tijdens de test de 40A hoofdschakelaar uiteraard de hele tijd uit gehad. Laatste wat je wilt is dat de netspanning weer terug komt een je de 3 fasen aan elkaar gelust hebt, en het lijkt me ook erg slecht voor je marstek batterij als er opeens netspanning op komt te staan.

Toen de netspanning op mijn slimme meter zichtbaar werd dmv lampjes stond mijn hoofdschakelaar nog steeds uit. Maar daaraan kon ik wel zien dat de netspanning terug was.

De polariteit van de backup schijnt niks uit te maken las ik hier in dit topic, daarmee ook de nul en aarde verbinding. De backup omvormer kiest zelf welke de nul wordt dmv verbinding met de aarde. In de TS staat dit:
[...]
Bedankt voor je antwoord!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:22
Weet iemand of volgende mogelijk is met deze batterij?
Ik heb een HA installatie en op mijn LAN zit een P1 meter van Zuidwijk. In HA is deze P1 meter geintegreerd zodat ik het verbruik kan opvolgen.
Ik wil ervoor zorgen dat mijn Marstek batterij die gegevens gebruikt als basis voor zijn sturing en NoM.

Reden: ik kan de batterij gemakkelijk plaatsen op een locatie waar er LAN is, maar ik krijg hem niet zomaar fysiek op een plaats waar hij goed en dicht bij de DSMR meter staat (waar ik dan ook nog eens met een P1 splitter moet gaan werken want mijn HA en Zuidwijk zit er al op).

Tnx!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pharos1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:11:
Ik heb een HA installatie en op mijn LAN zit een P1 meter van Zuidwijk. In HA is deze P1 meter geintegreerd zodat ik het verbruik kan opvolgen.
Ik wil ervoor zorgen dat mijn Marstek batterij die gegevens gebruikt als basis voor zijn sturing en NoM.

Reden: ik kan de batterij gemakkelijk plaatsen op een locatie waar er LAN is, maar ik krijg hem niet zomaar fysiek op een plaats waar hij goed en dicht bij de DSMR meter staat (waar ik dan ook nog eens met een P1 splitter moet gaan werken want mijn HA en Zuidwijk zit er al op).

Tnx!
Ik gebruik voor exact deze situatie de B2500 addon voor Home-assistant, werkt perfect met een accu en emuleer nu een Shelly Pro 3EM https://github.com/tomquist/b2500-meter

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• MrDonolt
MrDonolt schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:51:!
Ik zit er aan te denken om een hager sft440 omschakelaar the plaatsen na de hoofdschakelaar om de hoofdaansluiting en marstek backup veilig te kunnen schakelen. (Ik weet dat deze geen 0 stand heeft maar geen ruimte voor een hager HIM404 in de meterkast
Correctie, de hager SFT440 is net binnen gekomen en heeft wel een nul stand! Zeker een aanrader voor mensen die ook een dergelijke schakeling in de meterkast willen bouwen!

• Airw0lf
MrDonolt schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:46:
[...]

Correctie, de hager SFT440 is net binnen gekomen en heeft wel een nul stand! Zeker een aanrader voor mensen die ook een dergelijke schakeling in de meterkast willen bouwen!
En hoe ga je dan alles aansluiten?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd.
Ik ga vandaag de 3e batterij aansluiten op de laatste fase en ook nadenken over een backup.
V1, V2 en V3. Nu heb ik de serie mooi kompleet :+

Edit: iemand met 3 batterijen de stroom door nul al eens gemeten met een true rms meter?
Tijdens volledig laden of ontladen?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2025 09:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• crabe919
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-12 10:57
Airw0lf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:04:
[...]

En hoe ga je dan alles aansluiten?
Ook zeer benieuwd, heb ook hier 3 batterijen staan, en wil op termijn naar een nood backup oplossing kijken.
Hou ons maar op de hoogte.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:00

Tnx!
Waarom moet de batterij daar dichtbij staan? : Reden: ik kan de batterij gemakkelijk plaatsen op een locatie waar er LAN is, maar ik krijg hem niet zomaar fysiek op een plaats waar hij goed en dicht bij de DSMR meter staat

Zolang je CT003 of CT002 in hetzelfde netwerk zit als de batterij werkt het prima!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Airw0lf

Tnx!
Ik heb diezelfde P1 meter - wordt nergens genoemd in de batterij-docs.
Heb de gok niet genomen en een actieve p1-splitter ingezet - samen met de CT003.

De splitter wordt aangeduid met P1H-006, heeft 4 poorten en wordt via usb gevoed.
Een van de buurtjes is een hw-fan en heeft die p1 splitter ingezet - werkt ook goed.

Heb ook wat testen gedaan met een Powerbaas p1 splitter - die gaf na een paar dagen de geest.

Ik weet het - allemaal ervaringen van het type n=1 - maar toch... :+

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:22
Bedankt. Ik heb de Marstek besteld zonder enige vorm van P1 meter.
Zie opmerking van cold hierboven. Indien je via dit: https://github.com/tomquist/b2500-meter eenvoudig een Shell 3EM kan emuleren, moet het volgens mij toch perfect kunnen werken. Die Marstek kan IMHO het verschil niet zien tussen iets virtueel geëmuleerd en de "real" stuff, of ben ik verkeerd.
Lijkt me dat we ons hier geen zorgen over moeten maken, of zie ik dat verkeerd.
Al ga ik er natuurlijk hier van uit dat iedereen home assistent gebruikt ;-) misschien is dat niet zo...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste