Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:38
Airw0lf schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:49:
[...]
Ik probeer de puzzel te leggen zoals je hier beschrijft. Maar vaar vast op de afkortingen en andere kretologie.

Kan (wil?) je aangeven wat ik in het schema van mijn vorige bericht moet aanpassen om het door jou beschreven resultaat te halen? En welk (handmatig bediend?) schakelmateriaal daar dan bij hoort?

Alvast unne dikke merci voor de moeite! d:)b
Jij gebruikt de backup op een andere manier dan ik, een aantal van mijn opmerkingen zijn daarom niet van toepassing.

Schakel schema's voor de backup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGLCBd_QQrcD51tvMEdxoLN_gPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA1TOrq45QFhzKheItWAvd9z.png?f=fotoalbum_large

Jij wilt schakelen tussen A en C, mijn opmerkingen hadden betrekking op schakelen tussen C en D.
Bij de Venus E V1 en V2 is A geen praktische oplossing omdat de backup bij die versies altijd uitgeschakeld wordt als de batterij leeg is. Bij de V3 blijkt dit aangepast en blijft de bypass naar de backup aan zolang er netspanning is. Het lijkt er ook op dat de Smart Box volgens schema's A en C werkt.

Hoe je de batterijen exact aan moet sluiten en of het voldoende is om alleen de fase draden te schakelen kan ik je helaas niet vertellen omdat ik geen ervaring heb met deze manier van aansluiten.
Als je alleen de fase schakelt heb je denk ik wel extra beveiliging nodig om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat als je een van de twee stekkers van de batterij in een andere orientatie insteekt, dan wissel je immers fase en nul om.
Misschien dat iemand met meer verstand van inverters en bypass functies hier iets over kan zeggen?

Je zou kunnen overwegen om een Smart Box te kopen, die lijkt hetzelfde te doen, en dan is het in ieder geval veilig.

Als je het wel zelf wilt bouwen zou ik aanraden om de WCD's voor de backup te vervangen door vaste aansluitingen zodat het niet mogelijk is om een kabel verkeerd aan te sluiten, en je geen gevaarlijke kabels met 2 keer mannetjes stekkers hoeft te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XtaxOjWmbmOT_slH-jlUTEDWr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysZF9ci6TDSViSr3yIezRLLV.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:26
Hometek schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:33:
[...]

Jij gebruikt de backup op een andere manier dan ik, een aantal van mijn opmerkingen zijn daarom niet van toepassing.

Schakel schema's voor de backup:
[Afbeelding]

Jij wilt schakelen tussen A en C, mijn opmerkingen hadden betrekking op schakelen tussen C en D.
Bij de Venus E V1 en V2 is A geen praktische oplossing omdat de backup bij die versies altijd uitgeschakeld wordt als de batterij leeg is. Bij de V3 blijkt dit aangepast en blijft de bypass naar de backup aan zolang er netspanning is. Het lijkt er ook op dat de Smart Box volgens schema's A en C werkt.

Hoe je de batterijen exact aan moet sluiten en of het voldoende is om alleen de fase draden te schakelen kan ik je helaas niet vertellen omdat ik geen ervaring heb met deze manier van aansluiten.
Als je alleen de fase schakelt heb je denk ik wel extra beveiliging nodig om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat als je een van de twee stekkers van de batterij in een andere orientatie insteekt, dan wissel je immers fase en nul om.
Misschien dat iemand met meer verstand van inverters en bypass functies hier iets over kan zeggen?

Je zou kunnen overwegen om een Smart Box te kopen, die lijkt hetzelfde te doen, en dan is het in ieder geval veilig.

Als je het wel zelf wilt bouwen zou ik aanraden om de WCD's voor de backup te vervangen door vaste aansluitingen zodat het niet mogelijk is om een kabel verkeerd aan te sluiten, en je geen gevaarlijke kabels met 2 keer mannetjes stekkers hoeft te gebruiken.
[Afbeelding]
Heel erg interessante casus. Maar eigenlijk is D de enige oplossing. Ik heb gemerkt dat de Marstek bij doorgelust gebruik een “flaw” heeft. Stel hij staat 2500W te laden en je hebt op backup poort een inductieve stroom, koelkast, boormachine, wasmachine (alles waar een spoel in zit) dan wordt dat niet juist door de Marstek gedetecteerd. Dit heeft te maken met verschuiving van de stroom ten opzichte van het voltage (Power Factor is dan groter of kleiner dan 1). Bij een PF van bijvoorbeeld 0.95 zal de grid zekering er gewoon uit slaan omdat er een moment ontstaat dat stroom dik boven de 16A uit komt. Zelf had ik dat heel erg mooi, de meting gaf Apparent Power van 3600W met een PF van 0,92. Toen ik ging kijken in de grafieken zag ik netjes 3600W maar bij een voltage van 170V op die plaats. 21,176 Ampere. De Marstek had dus zelf terug moeten schakelen naar een lager vermogen, maar deed dat niet. Gevolg, automaat er uit, Marstek in storing, Backup poort er uit.
Later zelfde scenario maar met Grid poort niet verboden. Geen enkel probleem.

Dus conclusie, backup poort eigenlijk alleen gebruiken met Grid poort niet verboden. Net zoals de powerbox doet.

Eigenlijk heb je bij twee of meer Marsteks op 1 fase de situatie dat er maar 1 Marstek van grid ontkoppeld moet zijn. Op het moment dat deze over schakelt op batterij zullen de anderen bijspringen, want die zien weer stroom.

Even over verwisselen van fase en nul. De backup heeft geen fase en geen nul, maar ook weer wel, omwisselen is geen enkel bezwaar, zolang Grid en Backup binnen de zelfde Marstek maar NOOIT met elkaar in verbinding komen te staan. Dat is ook de reden dat ik nooit de Marstek als Off-Grid oplossing ga gebruiken. Het is er niet geschikt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-12-2025 18:17 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:13:
[...]

Later zelfde scenario maar met Grid poort niet verboden. Geen enkel probleem.

Dus conclusie, backup poort eigenlijk alleen gebruiken met Grid poort niet verboden. Net zoals de powerbox doet.
Dit is wat ik voor ogen heb: grid poorten ontkoppelen en daarna de backup poorten koppelen op een aantal endgroepen.
Eigenlijk heb je bij twee of meer Marsteks op 1 fase de situatie dat er maar 1 Marstek van grid ontkoppeld moet zijn. Op het moment dat deze over schakelt op batterij zullen de anderen bijspringen, want die zien weer stroom.
Maar dan heb je grid aansluitingen en backup aansluitingen aan elkaar geknoopt?
En dat mag toch niet?
Even over verwisselen van fase en nul. De backup heeft geen fase en geen nul, maar ook weer wel, omwisselen is geen enkel bezwaar, zolang Grid en Backup binnen de zelfde Marstek maar NOOIT met elkaar in verbinding komen te staan. Dat is ook de reden dat ik nooit de Marstek als Off-Grid oplossing ga gebruiken. Het is er niet geschikt voor.
Die volg ik niet - zolang alle Marstek batterijen losgekoppeld zijn van Grid voordat de backup gekoppeld is er toch niks aan de hand? Of wat maakt dat de off-grid functie eigenlijk niet bruikbaar is?

Ik kwam deze 3-fase SmartBox ook nog tegen.

Ik kan niet vinden hoe die dan precies werkt i.c.m. 3 batterijen (d.w.z. een per fase). Ik zou in deze situatie eerder 3 keer een een-fasige SmartBox verwachten (d.w.z. DB63S). Iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 06-12-2025 19:35 ]

makes it run like clockwork

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:36

jefjef

learning by doing

Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door jefjef op 07-12-2025 13:33 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste