Hallo, ik overweeg Marstek Venus E V3 (5,12 kWh) aankoop ergens de komende week. Primair voor tijd-shifting (PV overdag laden → avond ontladen) en als het bevalt dan 2 units erbij voor mogelijk peak shaving (3× units voor 3-fase ontlasten).
Maar een andere reden dat ik de marstek overweeg is de UPS functie. Die wil ik toepassen voor de home automation systeem waarvan het fijn is als het in geval van storing blijft draaien.
Geplande Installatie
Vaste aansluiting 1-fase (L1) via dedicated B16 groep in onderverdeler
AC-OUT permanent bekabeld naar 2× RCBO's (ABB F202 A-25/0.03):
RCBO1: backup apparaten (wel meer dan 300 watt, denk aan switch en de domotica extensions (24v verlichitng, drukknoppen etcetera)
Doel: Automatische backup kritieke load bij netuitval, 24/7 spanning op groepen
Forum-Threads Zorgen
Gelezen dat:
- >200W backup blokkeert charge/discharge (V3 FW V143/V144) → arbitrage onmogelijk?
- AC-OUT geen spanning bij standby (grid-mode, geen actief programma) → load valt uit?
- Power Factor bug bij inductieve load (CV-pomp) → zekering trip risico?
Vragen:
- Klopt 170W kritiek permanent aan AC-OUT = charge/discharge geblokkeerd? Of werkt dit wel als backup-functie UIT staat (alleen auto-enable bij netuitval)?
- Is vaste AC-OUT bekabeling überhaupt bedoeld, of alleen verlengsnoer handmatig?
Alternatief: Marstek alleen tijd-shifting/shaving, aparte kleine UPS (APC 1000VA) voor de apparaten? Dan AC-OUT vrij voor nood-verlengsnoer.
Context
TN-C-S, PE doorlopend centraal punt, bij backup groepen kan ik (duidelijk) scheiden (van grid) de N.
Marstek Modbus-sturing gepland (LAN/RS485 V3)
Is permanente backup-groepen integratie met Marstek haalbaar/verstandig, of is de common sense in dit thread nog steeds beter scheiden (Marstek arbitrage + aparte UPS voor kritieke items)?