Na veel knutselen, testen en meerdere ATSen een bestaande ATS ontdaan van de originele sturing.
Vervolgens zelf zero cross detectie, redundant 5V voedingen met electronische switch die 1 van beide voedingen kiest. En twee SSRs om de solenoids aan te sturen.
En een paar 2A zekeringen tegen de boel afbranden mocht er iets mis gaan.
Hierop een ESP32-C6 aangesloten met een schermpje voor de lol en geprogrammeerd.
Met de 3D printer een scherm houder gemaakt van vlamvertragend filament.
Ik schakel de solenoids op de 0 doorgangen heb NTCs toegevoegd om de startstroom te beperken. Dit gezien de backup poort van de Marstek zeer snel in zijn beveiliging schiet bij meer dan 3500W, al is dit maar voor een 20ms.
De ATS is uiteraard instelbaar, maar momenteel detecteer ik als er langer dan 5ms geen stroom is.
Hierop wordt direct de SSR aangesproken die dan op de volgende 0 doorgang de solenoid omtrekt.
De gehele omschakeling is dan binnen 1 sinus (20ms).
De schakelcontacten zijn 100A continue belastbaar en hebben een 1cm air gap halverwege de omslag.
Ik heb de contacten aan de backup zijde aangepast zodat de nul en ground verbindingen eerder worden "gemaakt" en later worden "verbroken" bij omschakelen.
Bij terugschakelen naar backup wacht ik nu 1 minuut op een stabiel net. Dan schakel ik terug.
Mocht de batterij uitvallen in die minuut dan schakel ik direct.
Ik heb overigens een deel van de groepen in huis voorzien van noodstroom, de overige worden samen met de grid voeding naar de Marstek afgeschakeld.
De stickers op de meterkast zijn ondertussen vervangen
[
Voor 5% gewijzigd door
mjvdzwet op 19-10-2025 07:14
. Reden: Aanvulling deel noodstroom ]