Graag wil ik hier mijn resultaten delen van het project noodstroom

Ik heb bewust gekozen voor een handmatige omschakelaar en dus geen smartbox. Daar zaten wat mij betreft teveel dubieuze schakelaars in, dat ik echt meer vertrouwen heb in ABB. Ik heb een 15 kWh Marstek Venus D met 4 losse PV-panelen aangesloten van 450Wp per MPPT ingang.
Ik wilde hier thuis de 3 belangrijkste groepen om kunnen schakelen op noodstroom en het netwerk los aan/uit kunnen zetten. Dit kan handig zijn als er in de winter weinig PV is en ik het stroomverbruik verder wil verlagen. De groepenkast moest uitgebreid worden rechtsonder om plaats te maken voor de omschakelaar en de extra aardlekautomaat.
Zie hier de meterkast. Vanuit hier loopt een kabel naar de schuur van de overkapping, waarop de GRID-poort aan is gesloten. Ik heb een extra kabel terug getrokken naar de meterkast voor de BACKUP-poort.
In de schuur van de overkapping is een onderverdeelkast en daarin heb ik de verbinding gemaakt van de stugge grondkabel met de soepele oranje kabel naar de BACKUP-poort van de Marstek.
En tot slot de stekker.
Met Homey bereken ik aan de hand van solar forecast en de daglichtperiode hoeveel stroom er opgewekt zal worden en verbruikt en daarmee bereken ik de minimale state of charge om ten minste 24 uur noodstroom te hebben. Met de resterende capaciteit handel ik met dynamische tarieven. Volgend jaar zal het meer nul-op-de-meter worden, maar vooralsnog verdient dit prima.
Bijzonderheden die ik anderen mee wil geven mochten ze hetzelfde van plan zijn:
- Het linkergat van de wcd van de BACKUP-poort was bij mij de fase. Let hierop dat je niet op de nul in je huis spanning gaat zetten en dat de stekker altijd op dezelfde manier ingestoken moet worden. Op de onderkant van de stekker heb ik een label geplakt.
- Als GRID verbonden blijft, blijft je aarding in stand. Je hoeft dus géén N-PE-verbinding te maken als je GRID aangesloten laat. Met een wcd-tester klapt de aardlekautomaat uit, dus dat is zoals het hoort.
- De omschakelaar is 1-0-2. Dat wil zeggen dat er nooit tijdelijk een verbinding kan zijn tussen GRID en BACKUP. Dit zijn volledig gescheiden circuits.