PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:46:
[...]
Helder, echter die 2 risicos die er zijn neem ik voor lief.
Pv die teveel opwerkt, iemand dit al eens in de praktijk geprobeerd? Ik denk niet dat er iets in storing gaat. Overigens is in mijn situatie meer pv dan 5kw zeer uitzonderlijk.
En teveel power trekken, tja dat is ook bij geen accu gebruik een risico, maar kleiner natuurlijk. Er zijn geen zware gebruikers en 5kw is behoorlijk wat ruimte lijkt me met 2x marstek aan de backup.
Ik ga het zo proberen zoals in mijn laatste schema dan, ik zie geen issue, wel mooi hele huis op de backup.
Wanneer zon meer levert dan de marsterk kan laden zal de marstek en/ of de solar omvormer in storing gaan.
In mijn geval gaat de solar omvormer in storing. Dit dus ook bij accu vol.
Ik heb ze nu via homeassistant verbonden. marstek via modbus en de omvormer op dit moment via cloud. De onderdelen voor modbus koppeling moeten nog geleverd worden. Daarna draait het ook offgrid.
Ik heb saldering en geen teruglever boete dus gebruik de regeling nog niet maar ik kan nu dus de solar productie terug regelen wanneer de accu vol is. Daardoor kan ik zo weinig mogelijk terug leveren. Is nu een hele simpele regeling maar kan uiteraard ook dynamisch aangestuurd worden. Maar ik ben er nog helemaal nieuw in, dus ben al blij dat mij dit lukt
Mijn huis backup werkt nu ook goed met 1 marstek.
In verband met piekstromen van elektronica heb ik nu met 1 aanloopstroombegrenzer en een inschakel volgorde van de groepen een betrouwbare inschakeling van het systeem..
Op backup heb ik nu een simpele HA regeling dat de solar omvormer max 55% levert, lager dan de max van de marstek. Bij accu vol, 98% als veiligheid marge, gaat de solar omvormer naar 1%, lager dan standby verbruik zodat er geen overload onstaat.
Vanuitgaande dat backup met 2 marsteks werkt hoeft het max vermogen natuurlijk alllen verlaagd te worden wanneer 1 accu al vol is.
Er komt nog minimaal 1 vernus v3 bij. Afhankelijk ven het weer kan ik dan minimaal 8 maanden zelfvoorzienend draaien. Op excessen als de sauna na natuurlijk
Einde van het jaar nog maar zien wat voor nieuw contract ik neem. aangezien ik voornamelijk in de wintermaanden stroom uit het net haal en de prijzen dan het hoogst zijn met dynamisch is een vaste prijs contract misschien het beste?
[
Voor 3% gewijzigd door
The Anarchist op 14-04-2026 11:24
]