Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Hometek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:57:
[...]

Er is wel degelijk 5000W beschikbaar in deze opstelling, de normaal aangesloten batterij levert tot 2500W, en de rest komt dan van de batterij die als net fungeert. (zie ook de power flow met ca. 3400W in mijn test)
Ik had de opstelling verkeerd begrepen. Je hebt gelijk.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn kegelaers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-08 18:29
Goede middag iedereen ik ben niet voor 2 marstek accu gegaan in plaats daar van heb ik een victron multiplus 2 met batterij gehangen en mijn marstek met ct klemmen op de uitgang (gamaakt grid door victron) gehangen ik voeg een schermafbeelding bij . enkel nu zie je da marstek niet in de software als deze laat zit het op de ac belasting een verhoging ik vroeg mij nu af of er een manier is om de marstek toe te voegen aan de victron installatie . met de sma pv omvormer is dit wel gelukt omdat deze tcp/udp over ethernet ondersteund .
weet iemand hier meer over ?

m.v.g.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4riXppXTNsmAKi_Cm-8JE2hv9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPEbaLkqlRp8U0HO05aW0syO.jpg?f=fotoalbum_large stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn kegelaers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-08 18:29
ah ja nog vergeten te vermelden de aansturing van de marstek gebeurd via de Shelly pro 3em

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:50
stijn kegelaers schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:07:
Goede middag iedereen ik ben niet voor 2 marstek accu gegaan in plaats daar van heb ik een victron multiplus 2 met batterij gehangen en mijn marstek met ct klemmen op de uitgang (gamaakt grid door victron) gehangen ik voeg een schermafbeelding bij . enkel nu zie je da marstek niet in de software als deze laat zit het op de ac belasting een verhoging ik vroeg mij nu af of er een manier is om de marstek toe te voegen aan de victron installatie . met de sma pv omvormer is dit wel gelukt omdat deze tcp/udp over ethernet ondersteund .
weet iemand hier meer over ?

m.v.g.[Afbeelding] stijn
Zoek eens in dit topic, volgens mij wordt daar ook over tcp gesproken.

Als dat niet lukt heb je de meeste kans met Home Assistant, daar kun je apparaten van zeer uiteenlopende merken en types monitoren en vaak ook aansturen (ik heb bijvoorbeeld mijn batterijen, de EV en de grasmaaier in Home Assistant). Vergt echter behoorlijk wat tijd en inspanning om alles te leren en uit te zoeken. Ook zul je waarschijnlijk enkele kleine apparaten moeten aanschaffen om het systeem op te zetten.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:40
Stel je hebt een (af)wasmachine als enige verbruiker op een afzonderlijke kring.
Je sluit je marstek Venus aan in NOM
Je zet de backup uitgang aan, kan je de (af)wasmachine hierop aansluiten en laten werken?
Loopt de stroom dan toch van t net naar de machine of komt dit uit de accu? Heeft dit impact op de RTE?
Of moet er een wifi switch tussen WCD en de accu om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
bruneelm schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:23:
Stel je hebt een (af)wasmachine als enige verbruiker op een afzonderlijke kring.
Je sluit je marstek Venus aan in NOM
Je zet de backup uitgang aan, kan je de (af)wasmachine hierop aansluiten en laten werken?
Loopt de stroom dan toch van t net naar de machine of komt dit uit de accu? Heeft dit impact op de RTE?
Of moet er een wifi switch tussen WCD en de accu om dit werkend te krijgen?
De wasmachine zal altijd werken in deze opzet.
Als je echter wilt dat de wasmaschine uitsluitend op stroom van de batterij draait zul je idd de Marstek van het net moeten afkoppelen en de backup functie inschakelen.

Zolang de Marstek aan het net aangesloten is staat er altijd spanning op de backup poort, ongeacht of de 'backup functie' in de app aan of uit staat. Het backup stopcontact is dan net als een normale WCD en het verbruik wordt via de NOM regeling gecompenseerd. Ik zou echter afraden om dit met een zware gebruiker als een wasmachine te doen, je hebt dan 2 zware gebruikers op 1 WCD.
(zie ook deze post en de deze)

Als de Marstek losgekoppeld is van het net staat er pas spanning op de backup poort als de 'backup functie' ingeschakeld is in de app. Elke gebruiker op die poort wordt dan 100% vanuit de batterij gevoed.

Voor de RTE maakt het volgens mij geen noemenswaardig verschil, alle vermogen moet hoe dan ook 2 keer door de omvormer. Enige voordeel bij de losgekoppelde Marstek is dat je de 5-6 seconden vertraging niet meer hebt, de batterij reageert onmiddelijk op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hometek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:08:
Het uitvallen B1 bij 100% is een verwelend probleem. Blijkbaar schakelt de interne beveiliging de batterij uit voordat de SOC status 100% via modbus uitgestuurd wordt. Het externe regelsysteem kan de PV dus niet op tijd afschakelen.
Voorlopig kan ik dat alleen oplossen door al bij 99% de PV af te schakelen. Maar dan kan de batterij het balancen niet afronden en zal de SOC drift steeds groter worden.
Je zou dit indirect kunnen 'oplossen' door niet alleen naar de SOC te kijken, maar ook naar de batterij spanning die je ook kan uitlezen via modbus.
Als ik kijk naar de waarden die ik heb gelogd (helaas alleen per 5 minuten) dan zie ik tegen het einde van de laadsessie de onderstaande spanningen. Elke lijn is een andere dag/laadsessie en bij een SOC van 99% laad ik met 1000W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA_GWefc8c4UnfktNuFFnpaMNZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RujmcI5w9uov1GXzzEedVhN9.png?f=user_large
Conclusie zou kunnen zijn dat zodra de SOC 99% aangeeft, maar de spanning nog lager dan 56 V is (tijdens laden!) je nog kan blijven laden. Komt ie boven de 56V dan stoppen met laden. Als je stopt met laden, daalt de spanning gelijk. Dan moet je uiteraard niet gelijk weer beginnen met laden.

Via modbus lees je trouwens per 0,01V uit, dus 5610 = 56,1V (bij FW 148).

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 21-06-2025 10:51 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:46:
[...]
Je zou dit indirect kunnen 'oplossen' door niet alleen naar de SOC te kijken, maar ook naar de batterij spanning die je ook kan uitlezen via modbus.
...
Bedankt voor de tip, ga ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:46:
[...]
...
Er is inderdaad een duidelijke piek in de DC spanning van de batterij vlak voor SOC 100%
Blijft die spanning gedurende de levensduur van de batterij even hoog?
Of is het beter om naar de afgeleide te kijken om de piek zelf te detekteren ipv de absolute waarde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT4N7itjOrT07OGINFIbHcCoaU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQfX5GwNgayrzWDUJUua6Ip9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hometek schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Er is inderdaad een duidelijke piek in de DC spanning van de batterij vlak voor SOC 100%
Blijft die spanning gedurende de levensduur van de batterij even hoog?
Of is het beter om naar de afgeleide te kijken om de piek zelf te detekteren ipv de absolute waarde?

[Afbeelding]
Als het al een verloop heeft, dan vermoed ik dat het meer afhankelijk is van temperatuur dan van levensduur.

Misschien een absolute grens én op basis van de snelheid van de stijging? Bijvoorbeeld bij meer dan 0,5V stijging in 2 minuten?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kloppy
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14-07 22:30
De drempelwaarde staat in Modbus-register 35110. Als de spanning hierboven komt, verandert de laadtoestand naar 100%.

De maximale laadstroom staat in Modbus-register 35111. Vermenigvuldig dit met de accuspanning om de laadstroomlimiet te verkrijgen. Bij een laadtoestand van 95% is de stroom beperkt tot 2 A, dus ongeveer 1150 W.

Hopelijk helpt dit! Groeten uit Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAED5VOWqTQFEYUEUyISUTLgvWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVKVvIvtQTkgz34cmaIQssYn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xqrnv_9jGEHtMnlHtmoYDdGqpwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64qenjYDoKKLiL3hrtRjvX1Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
kloppy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:30:
De drempelwaarde staat in Modbus-register 35110. Als de spanning hierboven komt, verandert de laadtoestand naar 100%.

De maximale laadstroom staat in Modbus-register 35111. Vermenigvuldig dit met de accuspanning om de laadstroomlimiet te verkrijgen. Bij een laadtoestand van 95% is de stroom beperkt tot 2 A, dus ongeveer 1150 W.

Hopelijk helpt dit! Groeten uit Duitsland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede info!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Laatst online: 20:24

Pe1dtq

It's all about electronics

Begrijp ik het nou goed, dat een Venus in back-up/off-grid modus bij het laden m.b.v. PV van 2500W op die back-up uitgang, niet terugregelt naar 1200W bij de laatse procenten tot status Full?

Hetgeen hij duidelijk wel in Grid modus doet.

3x MT Venus 2 V153-212, CT-003 V117, Zif E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Pe1dtq schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:56:
Begrijp ik het nou goed, dat een Venus in back-up/off-grid modus bij het laden m.b.v. PV van 2500W op die back-up uitgang, niet terugregelt naar 1200W bij de laatse procenten tot status Full?

Hetgeen hij duidelijk wel in Grid modus doet.
De Venus laadt ook in off-grid mode slechts met 1200W zodra de SOC hoger is dan 95%. Als het PV vermogen op de backup poort hoger is dan 1200W zal de batterij in storing gaan en tijdelijk uitschakelen.
Ik heb in mijn off-grid tests de PV opwek boven 95% SOC terug geschakeld tot minder dan 1200W (zie deze post en deze test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Ok. Toch duidelijk anders dan het on-grid gedrag. Dan is hij immers zo slim om ondanks het relatief ongelimiteerde aanbod van het lichtnet het zonder storing terug te regelen.

Dat betekent dat ik ook aan de RS-485 sturing moet. Grote stap voor een analoge zendamateur😀

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Pe1dtq schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:34:
Ok. Toch duidelijk anders dan het on-grid gedrag. Dan is hij immers zo slim om ondanks het relatief ongelimiteerde aanbod van het lichtnet het zonder storing terug te regelen.

Dat betekent dat ik ook aan de RS-485 sturing moet. Grote stap voor een analoge zendamateur😀

Bedankt!
Dat is idd een flinke stap, vooral in het begin is het, ondanks de uitleg in het modbus topic, een hele puzzel. Maar voor een off-grid systeem met een Marstek Venus is het denk ik, voorlopig de enige optie.
Let er op dat je PV systeem regelbaar, of schakelbaar moet zijn. En, indien schakelbaar, bij voorkeur in meerdere groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Ben sowieso flexibel in het schakelen van de 4 verschillende stringen, die ik heb. Alleen allemaal via 3-fase omvormers. De kleine PV stringen kunnen wel een enkelfase Goodwe 2500 en 3000Xs voeden, die in de Solargo App prima te begrenzen zijn.
AC-kant lukt ook ongetwijfeld. Woning zelf aangelegd.

Software eventueel terugvallen op de skills van mijn zoon. Zal het topic van aansturing via de RS poort goed gaan lezen.

Thks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
Vandaag was er een stroomstoring in mijn omgeving. Goede gelegenheid om mijn noodstroom installatie eens in het echt te proberen.
De noodstroom omschakelaar in de groepenkast omgezet: en er er was weer stroom in huis!
Vervolgens de HA server weer aangezet (mijn model start niet vanzelf op na stroomuitval)

Mijn installatie is nog zoals in de TS beschreven, er wordt altijd maar 1 batterij gebruikt in de off-grid mode. Ik heb wel geëxperimenteerd met 2 batterijen in serie, maar de meerwaarde weegt in mijn situatie niet op tegen de complexiteit van het systeem. Zolang stroomstoringen nog hooguit enkele uren duren is deze opzet voldoende.
Bij zeer weining PV opwek zou het kunnen voorkomen dat ik tussendoor van batterij moet wisselen, maar dat lijkt mij acceptabel.

De storing vandaag duurde ca. 1 uur. Ik ben iets langer off-grid gebleven om mijn HA automatiseringen te testen en te verfijnen in deze situatie.
Met name het schakelen van de zonnepanelen werkt off-grid volgens een andere strategie. In mijn geval zijn dat verschillende flows in Node-RED. Ik gebruik enkele binaire sensoren om te herkennen of het huis on-grid of off-grid is en welke flows gebruikt moeten worden.

Het schakelen van de zonnepanelen off-grid is relatief simpel:
SOC < 94%: 7 panelen aan (2310Wp)
SOC < 99%: 3 panelen aan (970WP)
SOC = 99%: panelen uit

Ik moet nog een hysterese toevoegen zodat de panelen uit blijven als de SOC zakt van 99% naar bv. 90%. Dit om bij veel zon constant aan/uit schakelen tussen 99% en 98% te voorkomen.

Ik ben heel tevreden met deze oplossing waarbij de Marstek backup via een omschakelaar het hele huis van stroom voorziet.
Een belangrijke reden dat dit systeem goed voldoet is natuurlijk dat het hier om een 1 persoon huishouden gaat in een klein huis, monofase aansluiting, en een PV installatie bestaande uit losse stekkerpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Hometek schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:38:
Zolang de Marstek aan het net aangesloten is staat er altijd spanning op de backup poort, ongeacht of de 'backup functie' in de app aan of uit staat. Het backup stopcontact is dan net als een normale WCD en het verbruik wordt via de NOM regeling gecompenseerd. Ik zou echter afraden om dit met een zware gebruiker als een wasmachine te doen, je hebt dan 2 zware gebruikers op 1 WCD.
(zie ook deze post en de deze)
Ik heb het idee dat ik wat verkeerd begrijp, want deze snap ik niet helemaal.

Als je de Marstek op een eigen groep aansluit, en je sluit de wasmachine aan op het backup stopcontact, dan zitten er (naar mijn idee) toch geen 2 zware gebruikers op 1 WCD?

Grid --> Marstek (max 2500 watt), Marstek --> wasmachine (max 2500 watt (met iets hogere piek)).

Dat is dan toch op de WCD van het net 1 gebruiker, en op de WCD van de Marstek ook 1 gebruiker?

Of gaat de Marstek dan opeens (potentieel) 2500 watt laden, en 2500 watt pass-through naar de wasmachine doen = 5000 watt?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
onlinaius schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Ik heb het idee dat ik wat verkeerd begrijp, want deze snap ik niet helemaal.

Als je de Marstek op een eigen groep aansluit, en je sluit de wasmachine aan op het backup stopcontact, dan zitten er (naar mijn idee) toch geen 2 zware gebruikers op 1 WCD?

Grid --> Marstek (max 2500 watt), Marstek --> wasmachine (max 2500 watt (met iets hogere piek)).

Dat is dan toch op de WCD van het net 1 gebruiker, en op de WCD van de Marstek ook 1 gebruiker?

Of gaat de Marstek dan opeens (potentieel) 2500 watt laden, en 2500 watt pass-through naar de wasmachine doen = 5000 watt?
Idd potentieel 5000W.
Er lijkt wel een beveiliging in de Marstek te zitten die het totale vermogen tot ca. 3600W beperkt (zie deze post), heel erg uitgebreid getest heb ik dat echter niet.
Maar met 3600W zit ja aan het maximum van de groep. Er is dan geen marge meer voor bv een versleten stopcontact of een zwakke plek in de bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Hier inmiddels bijna alles uitgewerkt om bij stroomuitval met één handeling off-grid te kunnen gaan. Uitval gebeurt in het Westerkwartier regelmatig. Was het meestal een boer, die weer wat kapot maakte. Inmiddels de net-overbelasting erbij. In januari thuisgekomen in een huis van 11 graden en dan nog 8 uur moeten wachten voordat de verwarming het weer deed.

Enige, waar ik nog over twijfel, is de elektrische kookplaat. Die zit op 2 fases aangesloten. Dus 120 graden verschil. Ik weet het niet zeker, maar worden die dingen ook niet gewoon op 1 fase aangesloten via 2 groepen met dus 0 graden verschil?

Bij off-grid gaan krijgt hij nu 2 random fases aangeboden.

Gaat dit goed?

Kan helaas geen type vinden op de Siemens kookplaat.

Grt. Willart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Pe1dtq schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:21:
Hier inmiddels bijna alles uitgewerkt om bij stroomuitval met één handeling off-grid te kunnen gaan. Uitval gebeurt in het Westerkwartier regelmatig. Was het meestal een boer, die weer wat kapot maakte. Inmiddels de net-overbelasting erbij. In januari thuisgekomen in een huis van 11 graden en dan nog 8 uur moeten wachten voordat de verwarming het weer deed.

Enige, waar ik nog over twijfel, is de elektrische kookplaat. Die zit op 2 fases aangesloten. Dus 120 graden verschil. Ik weet het niet zeker, maar worden die dingen ook niet gewoon op 1 fase aangesloten via 2 groepen met dus 0 graden verschil?

Bij off-grid gaan krijgt hij nu 2 random fases aangeboden.

Gaat dit goed?

Kan helaas geen type vinden op de Siemens kookplaat.

Grt. Willart
Bij een 2-fase kookplaat maakt de fase-verschuiving volgens mij niet uit, men gebruikt 2 fase alleen om meer vermogen te kunnen trekken (maar dat geldt misschien niet voor alle 2-fasen kookplaten?)
De kookplaat gebruikt echter wel dezelfde nul voor beide fasen. Ik neem aan dat je 2 Marstek gebruikt om off-grid de twee fasen te realiseren? Zorg dat die beide correct geaard zijn in de off-grid situatie.

Bij voorkeur eerst wat off-grid tests doen met Marstek 1 en daarna met Marstek 2 en alles controleren, het beste met een slimme stopcontacttester die ook aardlek kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Hometek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Bij een 2-fase kookplaat maakt de fase-verschuiving volgens mij niet uit, men gebruikt 2 fase alleen om meer vermogen te kunnen trekken (maar dat geldt misschien niet voor alle 2-fasen kookplaten?)
De kookplaat gebruikt echter wel dezelfde nul voor beide fasen. Ik neem aan dat je 2 Marstek gebruikt om off-grid de twee fasen te realiseren? Zorg dat die beide correct geaard zijn in de off-grid situatie.

Bij voorkeur eerst wat off-grid tests doen met Marstek 1 en daarna met Marstek 2 en alles controleren, het beste met een slimme stopcontacttester die ook aardlek kan testen.
Aarde heb ik zelfstandig aanwezig. Aangelegd voor mijn zendhoby. Aarde is ook echt nodig bij een Intergas CV-ketel. Die geeft meteen code 4 bij afwezigheid aarde.

Dat de nullen aan elkaar zitten heb je natuurlijk ook bij on-grid gebruik van de Marsteks. Al zijn dat natuurlijk wel andere fysieke poorten/aansluitingen op de batterij. Met de 3 Marsteks voed ik de 3 fases in huis via een omschakelaar. Dat werkt ook allemaal. Enige, dat nog niet getest is, is de kookplaat. Morgen Siemens maar eens benaderen.

Het lijkt mij ook geen probleem. Maar wil liever zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Pe1dtq op 27-07-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Pe1dtq schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:10:
[...]
Aarde heb ik zelfstandig aanwezig. Aangelegd voor mijn zendhoby. Aarde is ook echt nodig bij een Intergas CV-ketel. Die geeft meteen code 4 bij afwezigheid aarde.

Dat de nullen aan elkaar zitten heb je natuurlijk ook bij on-grid gebruik van de Marsteks. Al zijn dat natuurlijk wel andere fysieke poorten/aansluitingen op de batterij. Met de 3 Marsteks voed ik de 3 fases in huis via een omschakelaar. Dat werkt ook allemaal. Enige, dat nog niet getest is, is de kookplaat. Morgen Siemens maar eens benaderen.

Het lijkt mij ook geen probleem. Maar wil liever zekerheid.
Ben benieuwd hoe dat zit met die 2 fase kookplaat.

Bij een off-grid systeem werkt aarde een beetje anders dan bij on-grid systemen.
Ik weet niet of je het in de TS gezien hebt, maar bij off-grid omvormers dient de nul met de aarde verbonden te worden. Anders werkt de aardlek beveiliging niet.
Zie deze video.

In mijn 1 fase systeem gebruik ik een 4 polige omschakelaar om de nul-aarde verbinding te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_x9fdOlmV2Wgpt7s24Z6hI_Ok0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7JJMka0vyhS7rN6erTOj6MU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@hometek net dit topic doorzocht op afbeeldingen, maar niet kunnen vinden. Welk type 4-polige schakelaar gebruik je?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Maarten69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:07:
@hometek net dit topic doorzocht op afbeeldingen, maar niet kunnen vinden. Welk type 4-polige schakelaar gebruik je?
Ik heb wegens ruimtegebrek deze compacte versie gebruikt: ATS G2R 4P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc0S9JG1eMcpuBG_dpZFCHeQwc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tBxloBH2LjMeK63NMhcrOZil.jpg?f=user_large

Deze heeft echter geen 0 stand, en voldoet daarom niet aan de Nederlandse normen voor een noodstroom omschakelaar. Als je de ruimte hebt is het beter om iets als dit te gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1BF1pH5DkZsnDyx5uBUj2x9jGY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oTLYyqdZCN7h1vcrFiRA0dv2.jpg?f=user_large

Of van een degelijk merk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Dank @Hometek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Ik gebruik de onderste. Zal niet iedereen ruimte voor hebben trouwens.

Heb een uur verspild in het proberen om info te krijgen bij Siemens. Geen enkele mogelijkheid tot het inwinnen van technische info over de kookplaat en fase verschil. Staat allemaal in het manual meneer. Bij verzoek tot doorverbinden met een manager, in de wacht gezet en na 10 minuten maar opgehangen. Ook geen Email adres als optie gekregen. Zo werkt het tegenwoordig helaas.

Over de aarde. Dat blijft een eeuwig durende discussie. Heb zelf een Winston off-grid batterij in mijn camper, die m.b.v. een omvormer 230Vac genereert. Aardlek werkt prima, ondanks dat er geen aarde is. Ook logisch. Ding is dom en meet louter verschilstromen tussen 2 draden. Alleen is het onder spanning komen staan een totaal andere situatie dan in een woning. Voelt wel hetzelfde!

Het nut van verbinden van de aarde met de nul van de Marstek off grid/backup uitgang is ook ietwat vreemd. Er bestaat helemaal geen nul of fase bij zo'n uitgang. De naamgeving in het on-grid ontstaat a.g.v. het doorverbinden van de nul met de aarde in de centrale. Dat is dus niet relevant zodra de backup uitgang gebruikt wordt.

Het preventief inkomen van een aardlek bij een niet goed functionerend apparaat, waarbij de behuizing onder spanning staat (lees fase contact), is trouwens een ander verhaal, dan het inkomen bij het aanraken van spanningsdraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Pe1dtq op 31-07-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Pe1dtq schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:59:
Ik gebruik de onderste. Zal niet iedereen ruimte voor hebben trouwens.

Heb een uur verspild in het proberen om info te krijgen bij Siemens. Geen enkele mogelijkheid tot het inwinnen van technische info over de kookplaat en fase verschil. Staat allemaal in het manual meneer. Bij verzoek tot doorverbinden met een manager, in de wacht gezet en na 10 minuten maar opgehangen. Ook geen Email adres als optie gekregen. Zo werkt het tegenwoordig helaas.

Over de aarde. Dat blijft een eeuwig durende discussie. Heb zelf een Winston off-grid batterij in mijn camper, die m.b.v. een omvormer 230Vac genereert. Aardlek werkt prima, ondanks dat er geen aarde is. Ook logisch. Ding is dom en meet louter verschilstromen tussen 2 draden. Alleen is het onder spanning komen staan een totaal andere situatie dan in een woning. Voelt wel hetzelfde!

Het nut van verbinden van de aarde met de nul van de Marstek off grid/backup uitgang is ook ietwat vreemd. Er bestaat helemaal geen nul of fase bij zo'n uitgang. De naamgeving in het on-grid ontstaat a.g.v. het doorverbinden van de nul met de aarde in de centrale. Dat is dus niet relevant zodra de backup uitgang gebruikt wordt.

Het preventief inkomen van een aardlek bij een niet goed functionerend apparaat, waarbij de behuizing onder spanning staat (lees fase contact), is trouwens een ander verhaal, dan het inkomen bij het aanraken van spanningsdraden.
Off-grid aarde bij omvormers is idd een moeilijk onderwerp, ik begrijjp het zelf ook nog niet helemaal.
Maar ik heb diverse off-grid testen gedaan met en zonder de nul-aarde verbinding (en voor 'nul' heb ik dezelfde ader gekozen die bij on-grid nul is bij het backup stopcontact).
Zonder de nul-aarde verbinding werken mijn aardlek schakelaars niet. Getest met een stopcontact-tester.
Ik gebruik echter alamats (combi automaat zekering & aardlek), en volgens sommige bronnen schijnen die nét even iets anders te werken dan de gewone aardlek schakelaars.

Hoe heb jij in de camper de aardlek werking getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 19:15
Hoi, heb het e.e.a. zitten lezen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk. Mijn situatie is dat de Marstek zijn eigen groep heeft met aardlek. In de avond zitten mijn panelen aan de "verkeerde kant" van het huis. Nu dacht ik om in het begin van de avond, de westelijke licht opbrengst te benutten met een 400W stekker paneel. Als ik dit paneel aansluit op het backup stopcontact van de Marstek, blijft de NOM dan langer in stand? Of wordt alleen de Marstek weer bijgeladen?
Hopelijk kan iemand het duidelijker maken? Thanks👍🏻

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 03-09 16:16
Waarom sluit je dat paneel niet 'gewoon' aan? Wat ik hier lees is dat de Marstek her ook niet leuk vind om >99% geladen te worden op die manier?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Tom Jansen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:43:
Hoi, heb het e.e.a. zitten lezen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk. Mijn situatie is dat de Marstek zijn eigen groep heeft met aardlek. In de avond zitten mijn panelen aan de "verkeerde kant" van het huis. Nu dacht ik om in het begin van de avond, de westelijke licht opbrengst te benutten met een 400W stekker paneel. Als ik dit paneel aansluit op het backup stopcontact van de Marstek, blijft de NOM dan langer in stand? Of wordt alleen de Marstek weer bijgeladen?
Hopelijk kan iemand het duidelijker maken? Thanks👍🏻
Ik heb die situatie nooit getest, maar in principe zou het moeten werken, zolang de Marstek stroom van het net heeft is de backup poort in de meeste opzichten net als een 'gewoon' stopcontact. NOM zal dus wel werken.

Ik zie echter niet in waarom je de backup poort hiervoor zou 'misbruiken'. Je kunt het stekkerpaneel veel beter in een eigen wcd prikken, het maakt niet uit op welke groep (best wel op dezelfde fase als je huis meerdere fasen heeft).

Zelf heb ik meerdere stekkerpanelen die op 3 verschillende groepen zitten, de 2 Marstek hebben elke ook een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Hometek schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Ik heb die situatie nooit getest, maar in principe zou het moeten werken, zolang de Marstek stroom van het net heeft is de backup poort in de meeste opzichten net als een 'gewoon' stopcontact. NOM zal dus wel werken.

Ik zie echter niet in waarom je de backup poort hiervoor zou 'misbruiken'. Je kunt het stekkerpaneel veel beter in een eigen wcd prikken, het maakt niet uit op welke groep (best wel op dezelfde fase als je huis meerdere fasen heeft).

Zelf heb ik meerdere stekkerpanelen die op 3 verschillende groepen zitten, de 2 Marstek hebben elke ook een eigen groep.
Thanks voor de reactie. Aangezien ik het dak van de garage voor ogen hebt, en hier al zware gebruikers op die groep zitten, dan nog maar 1x onder de grond, nieuwe kabel trekken en een eigen groep voor maken in de meterkast👊🏻👍🏻

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Jansen
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:15:
Waarom sluit je dat paneel niet 'gewoon' aan? Wat ik hier lees is dat de Marstek her ook niet leuk vind om >99% geladen te worden op die manier?
Ja, had ik gelezen. Wordt nieuwe groep aanleggen👍🏻.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:48
Hometek schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Ik vraag mij af hoe goed dat werkt. Want in theorie heb je dus een dubbele feed-in.

De backup poort gebruik ik niet in combinatie wanneer de grid poort is aangesloten. Bij mij klapte op een bepaald moment een 16A zekering uit toen ik de backup poort belasting met 900W (boormachine) en hij stond te laden op de grid poort.
Het was een harde “KLUNK” en de groep (waar de Marstek op hing) lag er uit.

Was de gaatjes in de muur aan het boren voor de CE stekker voor de tweede Marstek. Want dacht, handig die stekker 🔌 maar tja. Niet dus.

[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 02-08-2025 13:14 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
WargamingPlayer schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Ik vraag mij af hoe goed dat werkt. Want in theorie heb je dus een dubbele feed-in.

De backup poort gebruik ik niet in combinatie wanneer de grid poort is aangesloten. Bij mij klapte op een bepaald moment een 16A zekering uit toen ik de backup poort belasting met 900W (boormachine) en hij stond te laden op de grid poort.

Was de gaatjes in de muur aan het boren voor de CE stekker voor de tweede Marstek. Want dacht, handig die stekker 🔌 maar tja. Niet dus.
Met de backup functie aan had je gewoon door kunnen gaan met boren ;)

Het gedrag van de batterij en het backup stopcontact icm met grid is niet erg duidelijk. Ik heb een paar kleine tests gedaan icm met manueel laden, en dan kom je idd op ca. 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-09 04:33
[...]

Oke ik gebruikt die poort zeer regelmatig voor de stofzuiger/hogedruk spuit/ etc etc...

Laden batt is max 2500w en je bijvoorbeeld 900w = 3400w (16a nominaal max 3660w)
Dat levert geen probleem op of heb je nog andere apparaten op dezelfde groep zitten...
Dan kun je dit dus beschouwen als twee aparte apparaten...

[ Voor 198% gewijzigd door SatScan op 02-08-2025 18:34 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
SatScan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Oke ik gebruikt die poort zeer regelmatig voor de stofzuiger/hogedruk spuit/ etc etc...

Laden batt is max 2500w en je bijvoorbeeld 900w = 3400w (16a nominaal max 3660w)
Dat levert geen probleem op of heb je nog andere apparaten op dezelfde groep zitten...
Dan kun je dit dus beschouwen als twee aparte apparaten...
Toch klapte de automaat (16A) er uit en ging de Marstek in storing. Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. Twee praktijk situaties zijn ook niet het zelfde.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 21:40
[...]

Ik vermoed dat je dan manueel aan t laden was?
Indien echter op NOM zou het niet logisch zijn dat de marstek op 2500W aan t laden zou zijn indien er een belasting van 900W via de passthrough zou lopen, de marstek zou die 900W moeten compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
bruneelm schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Indien echter op NOM zou het niet logisch zijn dat de marstek op 2500W aan t laden zou zijn indien er een belasting van 900W via de passthrough zou lopen, de marstek zou die 900W moeten compenseren
Die volg ik niet helemaal. Als je op pass-trough staat dan compenseert er mi niets, in welke modi dan ook.
Heb je de back-up functie aan staan dan wel.

Kort en goed.

Bij pass-trough dan geen compensatie verbruik
Bij back-up poort aan compensatie van verbruik

Ik heb standaard de back-up functie uitstaan en geen problemen ondervonden bij gebruik van de pass-trough mogelijkheid.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
[...]
Ook als de PV opwek meer is dan 3400W (2500+900)?
Als het backup stopcontact in de on-grid situatie via een AC-bypass als een gewoon stopcontact behandelt wordt stuurt de batterij alleen op de data van de slimme meter.
De 900W worden dan niet anders behandelt als de rest van het verbruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
[...]

AI modus. Want hij was daar voor een half uur of-grid geweest en had de poort gebruikt voor zijn eigen gaatjes te boren :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-09 23:58

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Afgelopen woensdag hadden we een geplande stroomstoring. Door werkzaamheden was er aangekondigd dat er geen stroom zou zijn tussen 07:30 en 16:30. Het ideale moment om de backup capaciteit van de Marstek Venus eens uit te testen.

⚠️⚡gevaarlijke kabel⚡⚠️

Om dit te kunnen doen heb ik een (gevaarlijke) kabel gemaakt maar met de juiste procedure van aansluiten staat er nooit 230V op de pinnen als ze aan te raken zijn. Deze is er enkel voor noodgevallen. Dit is voor mij geen structurele oplossing!

Partner is ook ingelicht, en komt niet aan deze herkenbare rood - rood kabel.

Ik ken de gevaren dus laten we dit niet ter discussie brengen verder.

🏠⚡huis van stroom voorzien⚡🏠
Voordat ik naar het werk vertrok alles omgezet naar de noodstroom via de backup poort van de marstek.
Ik de ochtend had de MT nog 64% beschikbaar. We hebben een kleine (1500wp) PV opstelling op het westen. Het huis heeft tot 17h op de marstek gedraaid en onze koelkast en vriezer inhoud zijn ons dankbaar :). De buren wisten ons te vertellen dat de stroom wel al terug was rond 12:00.
Om 17h had de MT 93% capaciteit berijkt. Net te weinig om mijn home assistant automatie te testen voor het afschakelen van de zonnepanelen.
Verder was het internet ook bruikbaar. Schijnbaar zit de verdeler van het glasvezelnetwerk in een postcode die niet getroffen was door de stroomstoring. Zo kon ik het systeem ook makkelijk monitoren op afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeSXs070XffRBFr26qZPGUfqTnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUYPyzGetk1JYhLX0fjRSk9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYM04rqioyuOS5_wNk__JUtgZQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbEIYAA0E55oxVBs662Vmokt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwQ7sR4TvQeBiNeiBLwTy2ZtATg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLoCAEeHzQa4YxWH8q4wBK9e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhVYEC2yLR7rQlRtqC4_aeOuRqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4OWuK2NjXDaE3x4ZTzcADZ68.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:16:
Afgelopen woensdag hadden we een geplande stroomstoring. Door werkzaamheden was er aangekondigd dat er geen stroom zou zijn tussen 07:30 en 16:30. Het ideale moment om de backup capaciteit van de Marstek Venus eens uit te testen.

⚠️⚡gevaarlijke kabel⚡⚠️

Om dit te kunnen doen heb ik een (gevaarlijke) kabel gemaakt maar met de juiste procedure van aansluiten staat er nooit 230V op de pinnen als ze aan te raken zijn. Deze is er enkel voor noodgevallen. Dit is voor mij geen structurele oplossing!

Partner is ook ingelicht, en komt niet aan deze herkenbare rood - rood kabel.

Ik ken de gevaren dus laten we dit niet ter discussie brengen verder.

🏠⚡huis van stroom voorzien⚡🏠
Voordat ik naar het werk vertrok alles omgezet naar de noodstroom via de backup poort van de marstek.
Ik de ochtend had de MT nog 64% beschikbaar. We hebben een kleine (1500wp) PV opstelling op het westen. Het huis heeft tot 17h op de marstek gedraaid en onze koelkast en vriezer inhoud zijn ons dankbaar :). De buren wisten ons te vertellen dat de stroom wel al terug was rond 12:00.
Om 17h had de MT 93% capaciteit berijkt. Net te weinig om mijn home assistant automatie te testen voor het afschakelen van de zonnepanelen.
Verder was het internet ook bruikbaar. Schijnbaar zit de verdeler van het glasvezelnetwerk in een postcode die niet getroffen was door de stroomstoring. Zo kon ik het systeem ook makkelijk monitoren op afstand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat het goed gegaan is. Alhoewel ik het wel jammer vindt dat je de 'zelfmoordkabel' hier laat zien.

Wat betreft de koelkast en vriezer, de inhoud ondervindt geen schade van enkele uren stroomuitval.
Gevulde vriezers kunnen doorgaans 24 tot 48 uur zonder stroom voordat de inhoud daadwerkelijk begint te ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Hometek schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Fijn dat het goed gegaan is. Alhoewel ik het wel jammer vindt dat je de 'zelfmoordkabel' hier laat zien.

Wat betreft de koelkast en vriezer, de inhoud ondervindt geen schade van enkele uren stroomuitval.
Gevulde vriezers kunnen doorgaans 24 tot 48 uur zonder stroom voordat de inhoud daadwerkelijk begint te ontdooien.
Ik begrijp het, maar we blijven tweakers. Idee is om er eventueel nog 3-pin CEE connectors tussen te zetten. Al heb je dan nog steeds geen perfecte situatie. Liefst een noodstroomschakelaar. Als huurder heb je niet te kiezen.

Een koelkast blijft zonder stroom ongeveer 4 uur goed mits je hem niet opent, terwijl een vriezer langer koud blijft, tot 48 uur als hij goed vol is. Dat zijn inderdaad wel de juiste kanttekeningen.

De storing was voor langer dan 4 uur gepland, dus ja.... toch liever stroom.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:09:
[...]
Ik begrijp het, maar we blijven tweakers.
...
Juist bij tweakers moet je uitkijken met wat je zegt. Mensen met halve kennis hebben helaas veel meer zelfvertrouwen dan mensen zonder kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Hometek schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Juist bij tweakers moet je uitkijken met wat je zegt. Mensen met halve kennis hebben helaas veel meer zelfvertrouwen dan mensen zonder kennis.
In ieder geval minder gevaarlijk dan de schuko naar 2 losse draden die in de TS gebruikt is om de spanning te meten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojfSvwiE9VCuwO-8-4-f81RQybM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7uC3hHG3le3DyzxpJt2VMQZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 08-08-2025 14:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:25:
[...]
In ieder geval minder gevaarlijk dan de schuko naar 2 losse draden die in de TS gebruikt is om de spanning te meten :D

[Afbeelding]
Die afbeelding in de TS is niet erg scherp. Hier is een crop van de echte foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKdWTepbKdI_QD0MtfeaLeNePkI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VhB3CO6mnZDJhSZTp30tYFcz.png?f=user_large

Ik vind dit een voldoende veilige verbinding voor een eenmalige testopstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Hometek schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Die afbeelding in de TS is niet erg scherp. Hier is een crop van de echte foto.

[Afbeelding]

Ik vind dit een voldoende veilige verbinding voor een eenmalige testopstelling.
Oh ja dat ziet er inderdaad beter uit dan het lijkt, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Vind wel kunnen als je zoals de poster een grote disclaimer bij zet om op gevaren te wijzen. Uiteindelijk is het hier tweakers en doen we dingen open en wijzigen we dingen waar een ander vanaf zou blijven. Als je met iedere persoon rekening moet houden die domme dingen doet kan je de boel beter sluiten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:01:
Vind wel kunnen als je zoals de poster een grote disclaimer bij zet om op gevaren te wijzen. Uiteindelijk is het hier tweakers en doen we dingen open en wijzigen we dingen waar een ander vanaf zou blijven. Als je met iedere persoon rekening moet houden die domme dingen doet kan je de boel beter sluiten :+
Klein practijkvoorbeeld uit eigen ervaring over waarschuwen voor gevaar:
Situatie: klaslokaal op een kazerne met 16 dienstplichtigen
Een sergant komt binnen met een doos zakmessen, gevolgd door een hospik met een eerste hulp tas.
De sergant legt uit dat de messen zeer scherp zijn, en dat je deze niet op je duim moet testen omdat je je dan zult snijden. Hij legt ook uit dat er altijd iemand in de klas is die dat toch probeert, en dat er daarom een hospik aanwezig is.
De messen worden uitgedeelt, en als de sergant ongeveer halverwege is klinkt er 'Shit, die dingen zijn echt scherp!', en de hospik komt er bij om een hevig bloedende duim te verzorgen.

Ik was een van de dienstplichtigen, mijn visie op veiligheid en waarschuwingen is sinds die ervaring drastisch gewijzigd.

Iets weten is iets anders dan iets begrijpen, en iets goed toepassen is weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb een en ander opgebouwd volgens de openingspost.

Ik loop echter tegen een vaag/vervelend probleem aan.
Soms werkt het systeem, meestal niet. Dan schiet de Marstek meteen in storing op de backup poort.

Ik heb een 4 polige ATS, ik voed op N+L1 Grid in op de ATS en N+L1 Backup van Marstek.
De load zijde zitten aan het losse relais aan port 3 en 4. Bij grid gebruik zitten deze aan de reguliere aansluiting van de Marsktek. Bij backup gebruik ligt de nul aan aarde en de L1 aansluiting is vrij.

Zodra ik de grid eraf haal springt de ATS om 8 van de 10 keer springt de marstek meteen in storing.
Soms hersteld dit zich en blijft het werken, maar vaker schakelt hij weer in om er direct weer uit te klappen.

Dit is dan met een koelkast, vriezer, PC, switch, modem, wifi accespoint en een raspberry pi. Totaal verbruik maximaal 200 watt.

In grid gebruik is de belasting op de backup poort 0... gezien deze wel aan de ATS hangt, maar verder aan niets. Pas als de ATS omspringt hangt alles op de backup poort.

De haaksestekker in het backup stopcontact is zo ingestoken dat de Nul en fase hetzelfde zitten als in grid berdijf (rechts is fase, links nul).

Ik vraag me af of een MeanWell ICL-16R zou kunnen helpen, of gewoon een NTC in serie?

Maar herkend iemand dit probleem... en de eventuele oplossing.
Ik snap er geen snars meer van... waarom het soms feilloos werkt en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
mjvdzwet schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:28:

Soms werkt het systeem, meestal niet. Dan schiet de Marstek meteen in storing op de backup poort.

Ik heb een 4 polige ATS, ik voed op N+L1 Grid in op de ATS en N+L1 Backup van Marstek.
De load zijde zitten aan het losse relais aan port 3 en 4. Bij grid gebruik zitten deze aan de reguliere aansluiting van de Marsktek. Bij backup gebruik ligt de nul aan aarde en de L1 aansluiting is vrij.

Zodra ik de grid eraf haal springt de ATS om 8 van de 10 keer springt de marstek meteen in storing.
Soms hersteld dit zich en blijft het werken, maar vaker schakelt hij weer in om er direct weer uit te klappen.

Dit is dan met een koelkast, vriezer, PC, switch, modem, wifi accespoint en een raspberry pi. Totaal verbruik maximaal 200 watt.

In grid gebruik is de belasting op de backup poort 0... gezien deze wel aan de ATS hangt, maar verder aan niets. Pas als de ATS omspringt hangt alles op de backup poort.

De haaksestekker in het backup stopcontact is zo ingestoken dat de Nul en fase hetzelfde zitten als in grid berdijf (rechts is fase, links nul).

Ik vraag me af of een MeanWell ICL-16R zou kunnen helpen, of gewoon een NTC in serie?

Het zou kunnen zijn dat tijdens het omschakelen van grid naar backup de omschakeling te snel is en dat de inverter te snel opeens van 0 naar 200W moet leveren. Misschien helpt het om een dummy belasting op de backup poort te hebben zodat de inverter daar altijd al levert.

Ik heb gemerkt dat de backup poort hoge inductie stromen niet fijn vindt zoals motoren in boormachines, compressors in koelkasten, wanneer deze opeens een piek vragen. Dan schiet hij in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Misschien dat een snubber nog iets kan doen, of een Meanwell ICL-16R, al kan die nog tot 28A pieken. Of een in lijn thermistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
mjvdzwet schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:28:

Gaat de Marstek ook in storing als je de ATS handmatig bedient, dus met een langere tijd tussen afschakelen GRID en belasting op BACKUP?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van volledig automatisch omschakelen, de meeste ATS schakelen relatief traag, de spanning valt dan eventjes helemaal weg. Niet alle apparatuur kan daar goed tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Als ik de ATS handmatig op de backup zet en ik schakel dan de backup output in van de Marstek dan klapt deze er ook uit.
Het zit duidelijk in de piek stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
mjvdzwet schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:21:
Als ik de ATS handmatig op de backup zet en ik schakel dan de backup output in van de Marstek dan klapt deze er ook uit.
Interessant, bij mij ging de Marstek gedurende een off-grid test na enkele uren soms ook in storing, maar ik kon toen niet achterhalen wat de oorzaak was.
Schakelende voedingen kunnen behoorlijke pieken veroorzaken als de stroom wordt ingeschakeld.

Wel vervelend dat de backup in jouw situatie zo vaak in storing gaat. Hopelijk kun je een oplossing/workaround vinden.

Welke versie Marstek heb je en welke firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Een Marstek Venus E V2, firmware EMS 152, BMS 125.

Update: zojuist EMS 154 gekregen.

[ Voor 28% gewijzigd door mjvdzwet op 17-08-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-08 19:02
Fijne mensen,

Ik ben in het bezit van een Enphase metered (2ct spoelen, opbrengst CT en verbruik CT) systeem met 9 panelen welke zo’n 2700watt maximaal kunnen leveren.
Ik ben nog geen eigenaar van een Marstek batterij.

Mijn idee is om de marstek rechtstreeks op de voeding van de zonnepanelen te knopen. Hiermee komt de MT dus vóór mijn productie CT in de meterkast. Dit lijkt mij een goed idee omdat dit mij de mogelijkheid geeft het Enphase systeem dusdanig in te stellen dat er geen teruglevering plaats vind. Maar op het moment dat MT gaat leveren zal hij wel door de productie CT worden gezien en ga ik dit dus ook op mijn Enphase app terug zien. *Is er al iemand die zoiets heeft geprobeerd?*

Ook lees ik dat er een smart switch nodig is om de PV uit te schakelen wanneer de accu vol is in Island mode. Dit moet ook mogelijk zijn via een relais op de enphase metered. *Is er al iemand die dit heeft geprobeerd?*

De uitgangspunten zijn dus:
-MT plaatsen op voeding PV.
-Hiermee de opbrengst CT enphase beïnvloeden zodat ik het ontladen van de accu kan monitoren in de Enphase app.
-Enphase een no export regel instellen
-Eventueel een Omschakelaar monteren zodat ik tussen grid en Island modus (backup MT poort dus) kan schakelen.
-Een verbinding tussen Enphase Metered en MT zodat de MT een relais sluit waarmee de PV uitschakelt via de gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Hometek schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:04:
[...]Hoe heb jij in de camper de aardlek werking getest?
Een aardlekschakelaar zal bij het indrukken van het testknopje gewoon werken, ook offgrid. Echter zal die geen persoonsbeveiliging bieden bij een offgrid cq. zwevend net setup. Dat een aardlekschakelaar in een camper dus gewoon werkt klopt niet, tenzij je dus zoals je zelf al doorhebt een aardpen slaat en een nul-aarde verbinding maakt. Let wel, niet alle omvormers ondersteunen dit en er is dus een risico dat je je omvormer opblaast! Victron heeft hier doorgaans een ingebouwd relais voor welke in noodstroombedrijf een nul-aarde verbinding maakt. De reden dat de CV-ketel niet werkt bij sommigen is dezelfde, ook deze heeft een nul-aarde verbinding nodig.
mjvdzwet schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:21:
Het zou ook kunnen zitten in de isolatiebewaking. Deze meet continu de impedantie. Probeer eens de groepen 1 voor 1 in te schakelen.
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:16:Verder was het internet ook bruikbaar. Schijnbaar zit de verdeler van het glasvezelnetwerk in een postcode die niet getroffen was door de stroomstoring. Zo kon ik het systeem ook makkelijk monitoren op afstand.
Doorgaans hebben glasvezelkasten (PON) geen stroom nodig. Alleen de hubs met apparatuur en mobiele zendmasten hebben stroom nodig maar ook hier staan doorgaans LFP accu's met >6h capaciteit.
Hometek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:54:
[...]Bij een 2-fase kookplaat maakt de fase-verschuiving volgens mij niet uit, men gebruikt 2 fase alleen om meer vermogen te kunnen trekken (maar dat geldt misschien niet voor alle 2-fasen kookplaten?)
Het hangt ervanaf of je een dubbele nul gebruikt (kookgroep). Bij geen dubbele nulaansluiting (bruggetje in de plaat) moet je 120 graden faseverschuiving hebben. Anders kan de stroom door de nul te hoog worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Jim423 op 19-08-2025 10:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
De groepen 1 voor 1 inschakelen werkt, maar dat betekent dat ik bepaalde groepen altijd aan de backup poort moet hangen ipv via de ATS.

Echter had ik gisteren met testen iets raars... Ik gooide het net eraf en meteen sprong de Marstek in een error alleen was de ATS nog niet omgesprongen naar de backup ingang.

Nu twijfel ik of de inschakel stroom van de relais spoel van de ATS een probleem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
mjvdzwet schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:00:
De groepen 1 voor 1 inschakelen werkt, maar dat betekent dat ik bepaalde groepen altijd aan de backup poort moet hangen ipv via de ATS.

Echter had ik gisteren met testen iets raars... Ik gooide het net eraf en meteen sprong de Marstek in een error alleen was de ATS nog niet omgesprongen naar de backup ingang.

Nu twijfel ik of de inschakel stroom van de relais spoel van de ATS een probleem geeft.
Welk model/type ATS gebruik je?
Zou je een schema kunnen delen hoe de ATS, de aarde en de Marstek zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik heb de 63A uitvoering van deze ATS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHSN0rVHSya5gI81jlUMC_ko32M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cUOR0EMCnjWevZ8gHEMZtorb.jpg?f=user_large

Ik heb alles bedraad met 6mm2 volgens het schema uit de topic start.
Dus de de uitgang van de 1e 2 polen weer ingevoerd op de "uitgang" van 3 en 4. Dan in de grid stand zit de normale aansluiting van de Marstek en in de backup stand zit de nul met 6mm2 aan aarde. De live zit dan nergens aan.

Aan house hangen een PC, modem, switch, pi, koelkast, vriezer en wat led lampen.

Aan de ingang van grid hangt de rest van het huis. Dit wordt dus niet doorverbonden.

Ik heb het ook getest met de 3 groepen van de linker kast uit.
Het vreemde is dat het 4/10 keer goed gaat en dan niet.
Wat ik dus gisteren had is dat zelfs de ATS nog in stand 1 stond en de Marstek er al uit klapt bij het omzetten van de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xq6ST7l-G00NnPIw6QOBfVdm0E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fxjOJzaF3JcxdcxtjKpLu04E.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jO94zF2Ephv21EO3EbpANjANw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMAypPSnDWV0TZHEDQTUy5sv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mjvdzwet op 19-08-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
mjvdzwet schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:02:
Ik heb de 63A uitvoering van deze ATS:
[Afbeelding]

Ik heb alles bedraad met 6mm2 volgens het schema uit de topic start.
Dus de de uitgang van de 1e 2 polen weer ingevoerd op de "uitgang" van 3 en 4. Dan in de grid stand zit de normale aansluiting van de Marstek en in de backup stand zit de nul met 6mm2 aan aarde. De live zit dan nergens aan.

Aan house hangen een PC, modem, switch, pi, koelkast, vriezer en wat led lampen.

Aan de ingang van grid hangt de rest van het huis. Dit wordt dus niet doorverbonden.

Ik heb het ook getest met de 3 groepen van de linker kast uit.
Het vreemde is dat het 4/10 keer goed gaat en dan niet.
Wat ik dus gisteren had is dat zelfs de ATS nog in stand 1 stond en de Marstek er al uit klapt bij het omzetten van de hoofdschakelaar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de info!
Ik gebruik een soortgelijk type omschakelaar, met een andere naam er op.
Deze omschakelaars zijn mooi compact, maar het schakelmechanisme is niet erg robuust.
In deze video wordt een soortgelijk type ATS getest, en deze faalde vrij snel. Bij een van de spoelen was de isolatie gesmolten (7:02 in de video).
Het zou dus idd kunnen dat jouw ATS defect is, alhoewel dat niet verklaart waarom je ook errors krijgt met handmatig omschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Hometek schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Bedankt voor de info!
Ik gebruik een soortgelijk type omschakelaar, met een andere naam er op.
Deze omschakelaars zijn mooi compact, maar het schakelmechanisme is niet erg robuust.
In deze video wordt een soortgelijk type ATS getest, en deze faalde vrij snel. Bij een van de spoelen was de isolatie gesmolten (7:02 in de video).
Het zou dus idd kunnen dat jouw ATS defect is, alhoewel dat niet verklaart waarom je ook errors krijgt met handmatig omschakelen.
Er is van alles mis met de ATS. Hij schakelt om, tussen Grid en Backup, maar heeft geen 0 stand. Een goede heeft G-0-B. Schakelen gaat dan ook via 0-stand. Daarnaast is de schakeling handmatig niks anders dan electronisch, dus niks handmatig. Je kan dus niet echt handmatig schakelen. Een goede ATS heeft dat wel. Die hebben een draai-schakelaar welke door een solenoid worst bediend.
Verder heeft deze geen vlamboog bescherming, dus bij hoge vermogens is het wachten tot het fout gaat.
Ik zou een dergelijke schakelaar niet in mijn kast willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik heb al zitten denken om hem om te bouwen met een ESP32 erin.

Weet ook niet of zo'n model beter is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AswSp_5fO8AlWpYVGTm8sFbs0Zo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul7N9wQp4ShAWhEaJZ6p7vPE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
WargamingPlayer schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:31:
[...]
...
Daarnaast is de schakeling handmatig niks anders dan electronisch, dus niks handmatig. Je kan dus niet echt handmatig schakelen.
....
Handmatig is echt wel handmatig, anders zou de schakelaar ook niet werken zonder stroom.
De vertraging die je in de video ziet tussen de beweging van de knop en de contacten is een veermechanisme dat er voor zorgt dat het schakelen in één snelle vloeiende beweging gaat, ook als de knop heel langzaam bedient wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMSsXhpzZMSTls-vxbn0tpbA6gE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/senKCpuiIOLvXEOrhQUEoovt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik wil nu zelf een ATS gaan maken op basis van een ESP32 en een 4 polige wissel schakelaar met 0 stand.
Ik wil op de nul doorgang gaan schakelen.

Ik wil met een servo gaan werken op het kruis asje. Met de 3D printer wat onderdelen printen.

Gaat nog wel even duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc4eDxzFJfFzzLotYXAOO8U5ju0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wDB8f7WodakO6kz4K1R4hMd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
mjvdzwet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:25:
Ik wil nu zelf een ATS gaan maken op basis van een ESP32 en een 4 polige wissel schakelaar met 0 stand.

Ik wil met een servo gaan werken op het kruis asje. Met de 3D printer wat onderdelen printen.

Gaat nog wel even duren.

[Afbeelding]
Leuk project (y)
Goede omschakelaar, met nul stand, geheel volgens de norm. :)
Je hebt wel een flink koppel nodig om deze schakelaars te bedienen.
Ga je in 2 stappen schakelen? Dus bij schakelen van backup naar grid eerst backup uitschakelen op nuldoorgang AC backup en vervolgens grid inschakelen op nuldoorgang AC grid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Dat is wel het idee. Opto's voor nul doorgang detectie op backup en grid.
Ik wil ook een correctie voor de schakeltijd meenemen.
Dubbele DC voeding voor de ESP en servo, 1x vanaf grid en 1x vanaf backup.
Uiteraard wat LEDjes of een schermpje met status gegevens.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Jim423 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Een aardlekschakelaar zal bij het indrukken van het testknopje gewoon werken, ook offgrid. Echter zal die geen persoonsbeveiliging bieden bij een offgrid cq. zwevend net setup. Dat een aardlekschakelaar in een camper dus gewoon werkt klopt niet, tenzij je dus zoals je zelf al doorhebt een aardpen slaat en een nul-aarde verbinding maakt. Let wel, niet alle omvormers ondersteunen dit en er is dus een risico dat je je omvormer opblaast! Victron heeft hier doorgaans een ingebouwd relais voor welke in noodstroombedrijf een nul-aarde verbinding maakt. De reden dat de CV-ketel niet werkt bij sommigen is dezelfde, ook deze heeft een nul-aarde verbinding nodig.

[...]

[...]
Het hangt ervanaf of je een dubbele nul gebruikt (kookgroep). Bij geen dubbele nulaansluiting (bruggetje in de plaat) moet je 120 graden faseverschuiving hebben. Anders kan de stroom door de nul te hoog worden.
Terecht opgemerkt! Is in mijn camper vrijwel altijd zwevend. Bij langdurig verblijf op 1 plek wel eens wat aarde gecreëerd. De enige beveiliging, die de aardlek dan geeft is, dat hij geactiveerd wordt bij een verschilstroom binnen de camper en die kan alleen ontstaan door een stroomkring waarbij de ene aansluiting voor en de andere na de aardlekzit. In de praktijk zou dit alleen kunnen gebeuren als er geklust wordt aan de installatie of als er vloeistof vanaf het aanrecht op de elektrische installatie eronder komt of bij regenlekkage. Een enkele draad afkomstig van de 230Vac omvormer aanraken resulteert niet in het activeren van de aardlek. Maar je zal gelukkig ook geen klap krijgen!

Kookgroep is uitgevoerd met zo'n speciaal 4 polig stopcontact met een dubbele blauwe draad (nul). Dat een enkele blauwe draad aansluiting hierbij een beperkende factor zou zijn, had ik nog niet aangedacht. In mijn geval was het dus enkel de onzekerheid hoe de kookplaat er mee omgaat. Inmiddels getest en is geen probleem.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Hometek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:34:
[...]
In mijn 1 fase systeem gebruik ik een 4 polige omschakelaar om de nul-aarde verbinding te maken:
[Afbeelding]
Is een hele mooie toepassing zo! Dit kan met de Hager HIM404 in mijn geval niet. Omdat ik 3 fasen heb, is er geen extra schakel mogelijkheid.

Is er hier al iemand die een 4 polige omschakelaar als de HIM404 gebruikt bij een 3 fase aansluiting?

Ik zit nog met de grid aansluiting van de accu's. Die zou ik het liefst voor HIM404 zetten. Dan blijft de gridaansluiting van de Marstek spanningloos bij de noodstroom situatie. Nadeel is dat de HIM404 in nul stand dan niet het hele huis afschakelt. Er staan dan immers nog 3 accu's. onder grid spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Ben er achter hoe het bij een 3-fase systeem toch te realiseren is om met een Hager noodomschakelaar HIM404 een extra schakelcontact te kunnen maken voor bijvoorbeeld de aarde verbinding die @Hometek gebruikt bij zijn 1 fase opstelling.

Er bestaan uitbreidings modules, die er aan de zijkant opgeklikt worden. Twee types: de HZC311 en 312. Afhankelijk van de behoefte voor een maak en verbreek of alleen 2x maak /verbreek.

Op deze manier blijft het dus één enkele manuele handeling om het hele huis volledig op noodstroom te zetten.
Bij een 3-fase aansluiting met 3 Marstek accu's wel te verstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Pe1dtq schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:22:
Ben er achter hoe het bij een 3-fase systeem toch te realiseren is om met een Hager noodomschakelaar HIM404 een extra schakelcontact te kunnen maken voor bijvoorbeeld de aarde verbinding die @Hometek gebruikt bij zijn 1 fase opstelling.

Er bestaan uitbreidings modules, die er aan de zijkant opgeklikt worden. Twee types: de HZC311 en 312. Afhankelijk van de behoefte voor een maak en verbreek of alleen 2x maak /verbreek.

Op deze manier blijft het dus één enkele manuele handeling om het hele huis volledig op noodstroom te zetten.
Hoe gan je de 120 graden faseverschuiving met 3 Marsteks realiseren zonder de boel op te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek

...
Interessant, daarmee kun je idd extra polen toevoegen
Hulpcontacten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYtmpa3Rbepg-NY16Xd53xEqdvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a86krZBkZbEbxnn8YvlkCaKt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

WargamingPlayer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Hoe gan je de 120 graden faseverschuiving met 3 Marsteks realiseren zonder de boel op te blazen?
Nee,dat lukt uiteraard niet. Mijn autobrug en lasapparaat zal ik niet aanzetten😀
Is dus alleen de manier om mijn 3x25A van Enexis te kunnen vervangen door 3 Venussen, zonder te hoeven rommelen met kabels en stekkers omsteken. Dus alleen voor 230V gebruik!

@Hometek.

Ja leuk hè. Zoals ik het interpreteer, bepaalt ook de plek waar je de uitbreiding op klikt de functie. Zo wordt een 2 x maak contact aan de ene kant een 2x verbreek contact aan de andere kant.

[ Voor 20% gewijzigd door Pe1dtq op 22-08-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:03

Let je dan wel even op de specs van die hulpcontacten.
Die zijn niet bedoeld om vermogen te schakelen of door te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Is best wel gek, dat er in de officiële pdf info hierover nihil is. Maar dat was ook al minimaal bij de geel/oranje binnenring, waarbij je d.m.v. knippen een stand kan blokkeren (eigen interpretatie).

Volgens elektramat is het 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:03
Pe1dtq schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:32:
Is best wel gek, dat er in de officiële pdf info hierover nihil is. Maar dat was ook al minimaal bij de geel/oranje binnenring, waarbij je d.m.v. knippen een stand kan blokkeren (eigen interpretatie).

Volgens elektramat is het 6A.
Is ook gek.
Je kan het ook als stille hint gebruiken en dat is dan om er niet een aarde mee te schakelen.

Maar dat zijn slechts M2C O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Elke toepassing van een schakelaar moet gewoon binnen de specs liggen. De maximale dikte van de draadaansluiting is eigenlijk de enige vorm van info hierover.

Maar 6A aardestroom is altijd van korte duur. Daar zorgt de aardlekschakelaar dan wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Blijkbaar kan je bij Duravolt de Smart Back-Up Box bestellen nu. Iemand meer info (installatie pdf of dergelijke) hiervan gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Pe1dtq schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:47:
Elke toepassing van een schakelaar moet gewoon binnen de specs liggen. De maximale dikte van de draadaansluiting is eigenlijk de enige vorm van info hierover.

Maar 6A aardestroom is altijd van korte duur. Daar zorgt de aardlekschakelaar dan wel voor.
Daar zou ik niet altijd van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Avenger 2.0 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:34:
Blijkbaar kan je bij Duravolt de Smart Back-Up Box bestellen nu. Iemand meer info (installatie pdf of dergelijke) hiervan gevonden?
Ik ben ook benieuwd.
De beschrijving doet vermoeden dat het een soort ATS is:
- omschakeltijd binnen 1 seconde (een goede UPS is ca. 15-30ms)
- de cruciale groepen in huis blijven voorzien van stroom (dus niet het héle huis, vermoedelijk om onder de 2500W te blijven)

Er wordt niets gezegd over opladen, ik vermoed dat opladen met PV niet ondersteund gaat worden door de Smart back-up box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Avenger 2.0 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:34:
Op de duramotion site is een datasheet beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 19:47
Moet een ATS niet kunnen switchen binnen 20ms in plaats van de 'binnen een indrukwekkende 1 seconde' waarmee Duravolt adverteert?

Alle apparatuur zal er zo in elk geval uitknallen bij een een switch tussen grid naar backup.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ziet er aan de foto's in de datasheet ook meer een veredelde zekeringkast uit eerlijk gezegd. Lijkt me sowieso ook niet legaal om in BE in gebruik te nemen, geen idee hoe dat voor NL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Scooper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:39:
Moet een ATS niet kunnen switchen binnen 20ms in plaats van de 'binnen een indrukwekkende 1 seconde' waarmee Duravolt adverteert?

Alle apparatuur zal er zo in elk geval uitknallen bij een een switch tussen grid naar backup.
Nee, een ATS hoeft niet noodzakelijk snel te zijn. De gewenste snelheid hangt af van de toepassing.
In veel gevallen is het juist wenselijk dat een ATS niet snel schakelt om te voorkomen dat deze bij elke spanningsdip op het net reageert.
Pas als je een ATS wilt inzetten om een UPS functie te realisen is het wenselijk om in ca. 20ms te kunnen schakelen.

Ik weet niet of de Smart back-up box alleen maar een ATS is, de beschrijving lijkt er echter wel veel op. Mogelijk is er nog extra beveiliging in de box ingebouwd?
Volgens de datasheet weegt de 1-fase versie 10Kg! En slechts IP20?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Update TS: links naar datasheets Smart Box toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollement
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09 15:59
Vraag aan het forum:

Ik ben in bezit van één Marstek Venus E 2.0
Graag wil ik deze uitbreiden met een tweede Marstek Venus E 2.0.

Is er iemand die weet of het mogelijk is om beide te laten samenwerken waarbij:
De eerste batterij maximum 800watt kan ontladen.
En de tweede batterij maximum 2500watt kan ontladen.

Dat ze beide op 800/2500watt kunnen samenwerken, dat is een zekerheid.
Maar een combinatie van beide?

Iemand die dit weet of zelf kan testen ?

[ Voor 0% gewijzigd door Pollement op 26-08-2025 09:06 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:59

HHF

mjvdzwet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:25:

Gaat nog wel even duren.

[Afbeelding]
Is en selenoide niet handiger om de schakelaar om te zetten? Kunnen grote koppels trekken en hebben veer waardoor ze weer naar hun uitgangssituatie terugschieten.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
HHF schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Is en selenoide niet handiger om de schakelaar om te zetten? Kunnen grote koppels trekken en hebben veer waardoor ze weer naar hun uitgangssituatie terugschieten.
Heb ik ook aan gedacht, maar ik weet niet of de puls zuiver te sturen is zodat je ook kan "stoppen" in de nul stand.
Het voordeel is wel dat ze sneller zijn dan een servo.
Ik heb nog een paar servo's liggen... dus we gaan lekker tinkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Pollement schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:05:
Vraag aan het forum:

Dit werkt prima. Zelf ook een paar dagen zo gebruikt. Let op dat die 2500 w accu veel sneller leeg is dan die andere. Die krijgt dus sowieso meer cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:59

HHF

mjvdzwet schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar ik weet niet of de puls zuiver te sturen is zodat je ook kan "stoppen" in de nul stand.
Het voordeel is wel dat ze sneller zijn dan een servo.
Ik heb nog een paar servo's liggen... dus we gaan lekker tinkeren.
Stoppen in de nul stand zal lastig zijn maar is op te lossen met 2 selenoids en die te koppelen. Lijkt me eenvoudiger met aansturen dan een servo. (met twee servo's maar 2 digitale signalen, aan/uit.
Maar een beetje spelen is natuurlijk leuk :) :)

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollement
haaibaa2 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Dit werkt prima. Zelf ook een paar dagen zo gebruikt. Let op dat die 2500 w accu veel sneller leeg is dan die andere. Die krijgt dus sowieso meer cycles.
Bedankt voor de info, nu kan ik met gerust geweten die tweede batterij bestellen.

Of bestaat er een manier om het uitgangsvermogen van beide te reduceren tot een identieke waarde bijvoorbeeld: 1500watt ?

Ik heb de manuele modus van de batterij al eens bekeken maar ik slaag er niet in een tijdslot te maken waarbij je zowel laden als ontladen kan instellen.

Klopt het dat je maar 1 van beiden(laden/ontladen) kan instellen voor een specifiek tijdslot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Pollement schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:05:
Vraag aan het forum:

Is een unieke instelling in de batterij software. Kan in de app per batterij een keuze gemaakt worden. Dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

WargamingPlayer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Daar zou ik niet altijd van uit gaan.
Waar niet vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 13:56
Pollement schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Of bestaat er een manier om het uitgangsvermogen van beide te reduceren tot een identieke waarde bijvoorbeeld: 1500watt ?
Ik heb geen ervaring met de app (gebruik die alleen als er een FW update is). Maar als je de accu via de modbus aansluiting op Home Assistant aansluit, krijg je veel meer controle over de batterij. Maar als je geen HA hebt, kun je met een van de esphome oplossingen uit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240 via een web interface alle parameters van de batterij uitlezen en aanpassen.

Ik neem aan dat beide batterijen een 16A afgezekerde aansluiting delen, maar dat beiden wel een eigen zekering hebben? Dan kun je beiden gewoon op "anti-feed" instellen en maximale ontlaadstroom op 1340W.

[ Voor 4% gewijzigd door nheinemans op 27-08-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollement
nheinemans schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Ik heb geen ervaring met de app (gebruik die alleen als er een FW update is). Maar als je de accu via de modbus aansluiting op Home Assistant aansluit, krijg je veel meer controle over de batterij. Maar als je geen HA hebt, kun je met een van de esphome oplossingen uit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240 via een web interface alle parameters van de batterij uitlezen en aanpassen.

Ik neem aan dat beide batterijen een 16A afgezekerde aansluiting delen, maar dat beiden wel een eigen zekering hebben? Dan kun je beiden gewoon op "anti-feed" instellen en maximale ontlaadstroom op 1340W.
De reden waarom ik het laadvermogen wil reduceren is complex.

Kort door de bocht gaan beide batterijen in mijn tuinhuis staan.
Helaas beschik ik daar enkel over een 3G2,5mm² kabel.
Om de boel veilig te houden ga ik 4 automaten en 1 differentieel installeren.

Als beide batterijen ontladen aan 800watt is dat oké voor mij.
Enkel dat laden is een probleem, 2x 2500watt is wettelijk gezien te veel voor de kabel.
Maar daarnaast wil ik deze kabel ook niet langdurig blootstellen aan vb: 4500watt welke in theorie dicht in de buurt komt van het wettelijk maximum van de 2,5mm² kabel.
Daarom overweeg ik 1250-1500watt laden wat gecombineerd 2500-3000watt.

Heel snel even visueel gemaakt hoe de stroom aankomt in mijn tuinhuis zonder gebruik te maken van de correcte symbolen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9aDhftrOl8eX2eT06ZhDTwCVxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSQz51LsbfcTxxX9dbPN7NRs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Pollement op 29-08-2025 12:00 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Pollement schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Enkel dat laden is een probleem, 2x 2500watt is wettelijk gezien te veel voor de kabel.
Maar daarnaast wil ik deze kabel ook niet langdurig blootstellen aan vb: 4500watt welke in theorie dicht in de buurt komt van het wettelijk maximum van de 2,5mm² kabel.

Heel snel even visueel gemaakt hoe de stroom aankomt in mijn tuinhuis zonder gebruik te maken van de correcte symbolen:
[Afbeelding]
C20A automaten op je twee accu’s dat is van de gekke. Gewoon 2 x B16, eventueel 2 x B16 30mA Aardlek automaten, maar economischer is gewoon 2 x B16 + 1 x 40A/30mA aardlek.

Ik snap het doel totaal niet van een 63A + 2x C20. Ten eerste is die 63 A gewoon zwaar over gedimensioneerd en zal je deze op ten minste 10mm2 moeten bedraden. Het zelfde geldt ook voor de twee C20 automaten. Daarnaast ontstaat er nu een situatie dat de C20 gewoon niks doen. Tegen de tijd dat er voldoende stroom is om ze uit te schakelen (C-karakteristiek automaat kan langer hogere stroom dan de specificatie aan) is je 2,5mm2 reeds veranderd in een mooie gloeidraad van een hele grote lamp en zal de joel afgefikt zijn. Ik zou zelf de boel op totaal 25A afzekeren en dan nog alleen met ten minste 4mm2 tussen tuinhuis en woning/garage. Over een meter of 10-15 is 25A nog wel te overzien dan, maar liefst heb je ten minste 6 of 10mm2 liggen.

Ik weet zeker dat de verzekering heel moeilijk gaat doen wanneer je het zo hebt aangelegd als je getekend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Pollement schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]
Zie bovenstaande bericht!!!!

En kijk hier eens;
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Pagina: 1 2 Laatste