Allereerst dank voor de steeds heldere uitleg. Ik ben nieuw op dit forum en probeer e.e.a. helder te krijgen.Hometek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:33:
[...]
Ik verwacht niet dat je iets opblaast bij een BACKUP-GRID koppeling van 2 batterijen. Mits je off-grid bent!
Het opladen van de ene batterij met de andere kan natuurlijk via Manual mode, maar is omslachtig en is niet efficient, je hebt dan extra verliezen.
Ik heb er over nagedacht om off-grid 2 batterijen BACKUP-GRID te koppelen.
Batterij A is dan normaal via GRID aangesloten, maar met een Shelly CT of de CT002 als sensor, geen P1.
Batterij B is op BACKUP via een omschakelaar aan de groepenkast aangesloten en vervangt het net.
Dan heb je idd dubbele capaciteit. Pas als A, in Auto mode, door PV op 100% komt gaat de opwek naar B, en als A op 11% zakt begint B te leveren.
De plaats van de CT is in deze opzet belangrijk, wat deze moet normaal de stroom van het net meten, maar in off-grid situatie de stroom van batterij B.
Ik vond dat iets te complex en onoverzichtelijk worden voor iets dat ik vermoedelijk heel zelden nodig ga hebben (afkloppen). In off-grid situatie kan ik handmatig omschakelen tussen batterij A en B.
Concept BACKUP-GRID schakeling met 2 batterijen (niet getest!)
[Afbeelding]
Ik heb een V3 en wil een off-grid test doen. Onze woning is gasvrij en we hebben een WP op 3 fasen en we koken op 3 fasen. De V3 zit op een eigen groep. Als ik via een willekeurige groep de back-up aanspreek, werken mijn 3 fasen groepen dan als normaal? Of, moet ik 3 V3 installeren en 1 op elke fase?
/f/image/passUZr0922hl1mjWFocO1Y0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fEZwRAN3kwW1dfUVK7IPtW59.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mejZV1dHtBXolpzroKx0RNgs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kXi9mtTglcYJSg1jhKGzYNmt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MGzbFpMrvNI8LVmVKEiMNdJb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3TzXqZE6my4INzVLqCbl3ppE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sPIIas94DqPnbRLb2XFD70mI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RH6ijUNdr2K6RdLNcT4jKjJU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FA1TOrq45QFhzKheItWAvd9z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ysZF9ci6TDSViSr3yIezRLLV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3etKV58obGvt33OKEunvFwai.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fsUIHYqpktRgMR3wOEcSOkmf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zLltwKqWTPUgj7at2ARQm176.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tJanB44t4BexdW77oF5RlR3E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LUdvC9lzNPMPWNQXLzlALZ5v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VUK8ZkGTckk58ssXRkzXHHCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l5u4sPBYjBJAOGYpxfRJkard.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uXDioAs3qj0RwG97YS4qdeTO.png?f=fotoalbum_large)