2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Als je de backup gebruikt in een drie fase net "met een smartbox" lopen ze dan netjes in draaistroom, zodat de nul niet overbelast wordt?
Want als dat niet is, kan er loopt over die nul een veel te groote stroom lopen toch?
In een 3-fase installatie met de Marstek Smartbox heb je bij stroomuitval 3 gescheiden 1-fase systemen. Ze hebben denk ik wel een gezamelijke aarde en nul, maar geen gesynchroniseerde faseverschuiving. In de groepen die op de Smartbox worden aangesloten mogen dus geen 3-fase apparaten zitten.Koffrie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:44:
nog een vraag, heb al wel veel gelezen, maar niet goed gevonden.
Als je de backup gebruikt in een drie fase net "met een smartbox" lopen ze dan netjes in draaistroom, zodat de nul niet overbelast wordt?
Want als dat niet is, kan er loopt over die nul een veel te groote stroom lopen toch?
De Smartbox 1-fase en 3-fase worden omschreven als 'whole house backup', maar dat is niet helemaal waar, de bedoeling is om slechts een paar selecte groepen met essentiele apparaten en ruimtes op de Smartbox aan te sluiten.
Ik ga wel het hele huis op/via de smartbox aansluiten, maar het is dan ook een 1 fase huis/aansluiting. Er komen 2x marstek op te hangenHometek schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:55:
[...]
In een 3-fase installatie met de Marstek Smartbox heb je bij stroomuitval 3 gescheiden 1-fase systemen. Ze hebben denk ik wel een gezamelijke aarde en nul, maar geen gesynchroniseerde faseverschuiving. In de groepen die op de Smartbox worden aangesloten mogen dus geen 3-fase apparaten zitten.
De Smartbox 1-fase en 3-fase worden omschreven als 'whole house backup', maar dat is niet helemaal waar, de bedoeling is om slechts een paar selecte groepen met essentiele apparaten en ruimtes op de Smartbox aan te sluiten.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Bij een relatief kleine installatie kan dat. Ik heb dat ook, kleine bungalow, 4 groepen.PCJR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik ga wel het hele huis op/via de smartbox aansluiten, maar het is dan ook een 1 fase huis/aansluiting. Er komen 2x marstek op te hangen
Bij off grid gebruik dan beter niet te veel zware gebruikers tegelijk aan, zoals oven, waterkoker en airco.
Ik wil gewoon niet mijn huidige 10 panelen ervoor gebruiken, ja dat is mijn beslissing, kosten maken ff niet uit voor de aanschaf
Kan dit verwezelijkt worden met : https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4183179
Gaat dit werken op de Grid-poort of moet dit op de BU-poort (dan off grid ! ) ?
Grid-poort geen aanwezige netspanning n.l.
Graag info......
# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Als 'plug and play' installatie gaat dat volgens mij niet werken zoals jij het wilt.Z900 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Mijn idee is om met 2 Zonnepanelen en een micro omvormer, 1 marstek Venus EV3 onafhankelijk van mijn solar systeem op het dak (10 panelen met totaal 3900Wp) op te laden.
...
De batterij heeft geen specifieke ingang voor PV, alles wat op je huisnet is aangesloten doet mee.
Je kunt misschien wel een slim gestuurd schakelsysteem bouwen dat op het juiste moment de batterij afkoppelt van je huisinstallatie en de losse PV panelen aanschakelt, maar dat lijkt mij een hoop moeite voor iets dat je ook kant en klaar kunt kopen.
Het lijkt mij dat je beter eerst eens kunt bekijken of andere systemen, met een DC ingang voor PV, niet geschikter zijn voor de toepassing die jij voor ogen hebt. Zoek eens op de term 'balkonkrachtcentrale' of 'balkoncentrale met opslag' op internet.
Hier is een post over de Marstek Venus E in een off-grid systeem.
[ Voor 7% gewijzigd door Hometek op 06-03-2026 18:40 ]
Je kunt dan beter naar de venus A kijken daar kun je rechtstreeks een paneel aansluiten en zit er al een micro omvormer in de venus AZ900 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Mijn idee is om met 2 Zonnepanelen en een micro omvormer, 1 marstek Venus EV3 onafhankelijk van mijn solar systeem op het dak (10 panelen met totaal 3900Wp) op te laden.
Ik wil gewoon niet mijn huidige 10 panelen ervoor gebruiken, ja dat is mijn beslissing, kosten maken ff niet uit voor de aanschaf
Kan dit verwezelijkt worden met : https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4183179
Gaat dit werken op de Grid-poort of moet dit op de BU-poort (dan off grid ! ) ?
Grid-poort geen aanwezige netspanning n.l.
Graag info......
Het is de bedoeling dat de battery standalone alleen wordt opgeladen, thats it !Hometek schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:34:
[...]
alles wat op je huisnet is aangesloten doet mee.
Hier is een post over de Marstek Venus E in een off-grid systeem.
Daarna weer aan het GRID gekoppeld.
No thanksbvansteenselen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:44:
[...]
Je kunt dan beter naar de venus A kijken daar kun je rechtstreeks een paneel aansluiten en zit er al een micro omvormer in de venus A
Opgepast, zoals al eerder beschreven. Als de batterij vol is 99% / 100% en die zonnepanelen blijven leveren op de back-up poort zal de Marstek in storing gaan en de back-up poort uitschakelen.
======================================================================
Het backup-stopcontact (EPS) van de Venus is geen laad-ingang, maar een noodstroom-uitgang.
Hieronder duidelijk wat wel en niet kan:
Wat het backup-stopcontact wél doet
Geeft 230V / 50Hz spanning bij stroomuitval.
U kunt daar bijvoorbeeld een koelkast, router of verlichting op aansluiten.
De batterij levert dan stroom vanuit de accu.
Wat het backup-stopcontact níet doet
U kunt hier géén zonnepanelen of omvormer op aansluiten om de batterij op te laden.
Het is geen ingang maar een uitgang.
Een micro-omvormer aansluiten op het backup-stopcontact is niet toegestaan en kan storingen of schade veroorzaken.
Waarom dat niet kan
Een normale zonnepaneel-omvormer heeft een stabiel net nodig.
Bij stroomuitval schakelt een standaard omvormer uit (anti-eilandbeveiliging).
De Venus is niet bedoeld als “mini-net” om andere omvormers te voeden.
Hoe laadt de Venus dan wel?
De Venus E wordt geladen via het gewone stopcontact waarop hij is aangesloten.
De interne omvormer regelt het laden automatisch op basis van de P1-meting (overschot van zonnepanelen).
Wilt u rechtstreeks zonnepanelen koppelen?
Dan heeft u een ander type systeem nodig (bijvoorbeeld een DC-gekoppelde batterij of hybride omvormer).
De Venus E is een AC-gekoppelde plug-and-play batterij.
Kort samengevat
Backup-stopcontact = noodstroom UIT
Normale stekker = laden en ontladen via het net
Zie ook eerste bericht in dit onderwerp.
[ Voor 11% gewijzigd door GoBieN-Be op 06-03-2026 21:55 ]
Denk je dat het AI is/was ?GoBieN-Be schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:54:
Hun AI antwoord (want dat is het duidelijk) is FOUT. Je kan wel degelijk laden via het back-up stopcontact, dat is hier op Tweakers al door meerderen getest.
Zie ook eerste bericht in dit onderwerp.
Het lijkt toch echt op een mens van Martek die antwoordde.
Zou byzonder slecht zijn iig.......
Het is geschreven in die typische AI stijl.
Anderen hier op Tweakers hebben Marstek ook al betrapt op het gebruik van AI antwoorden bij vragen over automatisch overschakelen bij uitval grid.
Bij problemen krijg je meestal wel van een persoon antwoord.
Het antwoord 'voelt' voor tweakers wellicht verkeerd, de batterij kán immers via de backup poort opgeladen worden. Maar als je bedenkt dat dit een plug-and-play consumenten product is, klopt het antwoord wél. Het product is niet geschikt om zomaar enkele PV panelen aan de backup poort te koppelen, daar komt veel meer bij kijken .Z900 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:50:
Deze mail kreeg ik van de week als antwoord van Marstek op mijn vraag rondom BU-poort:
======================================================================
Het backup-stopcontact (EPS) van de Venus is geen laad-ingang, maar een noodstroom-uitgang.
...
Een micro-omvormer aansluiten op het backup-stopcontact is niet toegestaan en kan storingen of schade veroorzaken.
Waarom dat niet kan
Een normale zonnepaneel-omvormer heeft een stabiel net nodig.
Bij stroomuitval schakelt een standaard omvormer uit (anti-eilandbeveiliging).
De Venus is niet bedoeld als “mini-net” om andere omvormers te voeden.
....
Wilt u rechtstreeks zonnepanelen koppelen?
Dan heeft u een ander type systeem nodig (bijvoorbeeld een DC-gekoppelde batterij of hybride omvormer).
De Venus E is een AC-gekoppelde plug-and-play batterij.
Kort samengevat
Backup-stopcontact = noodstroom UIT
Normale stekker = laden en ontladen via het net
Verwarrend is natuurlijk dat Marstek zelf eerder reclame maakte dat een eiland systeem wel makkelijk te realiseren zou zijn. Dat blijkt echter niet zo te zijn.
De meterkast was al voorbereid met een transfer switch en groepen voor net en backup voor de marstek of ander merk.
Ik merkte dat de hoge aanloopstroom van laptop voedingen de marstek tripte wanneer ik de groepen inschakelde.daar heb ik nu een aanloopstroom begrenzer tussen gezet.
Nu gaat het inschakelen van alle groepen zonder problemen.
Om makkelijk te kunnen testen heb ik tussen de solar omvormer ook een omschalelaar naar netstroom of backup gezet.
Dat ben ik sinds een week af en toe aan het testen.
De solis omvormer lijkt heel goed samen te werken met de Venus.
De solis regelt het vermogen terug naar wat het systeem vraagt.
Na het inschakelen van de solis ging die eerst alleen aan het huis leveren, ca. 200watt, terwijl de panelen op dat moment 2200w konden leveren. De Venus stond toen op 0W leveren.
In een paar minuten tijd ging venus dan tot de 2000w laden.
Vandaag heb ik ook de zware verbijrkers getest, wasmachine, oven, enz. dat werkt ook helemaal zoals het moet.
Het enige wat ik nog moet testen is het gedrag wanneer de accu vol is.
Ik vermoed dat het gedrag hetzelfde is al na het inschakelen van de Solis. Dat die dus helemaal afschaalt en alleen aan het huis gaat leveren.
Aan 1 venus heb ik aan opslag en vermogen niet genoeg dus die krijgt nog een upgrade naar 2 of 3.
Dan kan ik behoorlijk deel van het jaar geheel zelfvoorzienend draaen als ik wil of als het nodig is.
UPDATE:
Helaas reageerde de Solis niet zoals tijdens de opstartfase.
In plaats van terug regelen en alleen aan het huis leveren ging de Solis in storing.
De Venus blijf wel gewoon werken en het huis van stroom voorzien. Dat is al een verbetering met wat iemand anders beschreef dat de venus en omvormer in een in- / uitschakel loop terecht kwam.
Ik heb een tijdje gewacht tot het accu percentage 95% was maar de solig ging niet resetten in die tijd. Darvoor moest ik even de DC schakelaar uitzetten.
In geval van een langere netuitval zou ik de solis voor nood handmatig kunnen schakelen.
Structureel zou de Solis en Venus via homeassistant aangestuurd kunnen worden zodat de solis stopt met leveren bij 98%. Helaas heb ik daar nog geen ervaring mee dus zal dat een lange termijn project worden.
[ Voor 21% gewijzigd door The Anarchist op 15-03-2026 16:47 ]
Ik zit al enige tijd met aandacht dit draadje te volgen en heb inmiddels een Geya GYHO9 4P MTS besteld om netjes alles om te schakelen zoals jouw schema. Maar nu zit ik hier toch wel inmiddels een tijdje over te mijmeren; aanvankelijk leek het me logisch om grid af te koppelen, echter zou dit niet per se nodig moeten zijn? Want als je nu een los of enkele apparaten aansluit, dan functioneert de batterij toch gewoon in bypass mode, dus in feite hetzelfde wanneer je alle (of enkele) groepen met een ATS/MTS erop schakelt? Uiteraard wel met de grid op een eigen groep die niet meeschakeltHometek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:38:
[...]
GRID is de 'normale' aansluiting om de batterij aan een WCD te koppelen (is tenminste op de V1 en V2 zo gelabeld)
[Afbeelding]
GRID is een netvolgende aansluiting, en BACKUP een netvormende. Het lijkt mij niet verstandig om die aan elkaar te koppelen....
Dus huis van het hoofdnet afkoppelen, GRID afkoppelen, daarna BACKUP aansluiten (dit geldt uiteraard niet als je een los apparaat op de backup poort aansluit).
Het voordeel is dan dat wanneer de back-up is actief is en grid spanning komt terug, de bypass van de batterij het overneemt en je eventueel omschakelen van groepen naar net kunt uitstellen tot een "handig" moment. Of is het zo dat met zonnepanelen via de back-up gaan backfeeden naar de grid poort, want dan is het duidelijk waarom het noodzakelijk is deze af te schakelen. Dit kon ik nergens terugvinden.
Helaas heb ik een Enphase Envoy S Standard unmetered, deze valt niet netjes af te schakelen. Maar dat is weer een probleem voor later, voor (hopelijk) incidenteel gebruik overweeg ik dan toch maar 'hard' af te schakelen zodra de batterij vol raakt. Wel erg jammer dat Enphase dit niet ondersteunt, met installer access heb je een mogelijkheid om productie te stoppen, maar het kan een half uur duren voordat de opdracht wordt verwerkt
Een hele zooooi
Dat is in principe juist, je kunt enkele apparaten of een kleine groep permanent aansluiten op de backup. Daar zitten echer beperkingen aan vast voor deze apparaten/groep:BlackB1rd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:28:
[...]
...Want als je nu een los of enkele apparaten aansluit, dan functioneert de batterij toch gewoon in bypass mode....
- max 2500W (korte piek tot 3600W)
- zonder grid is externe regeling nodig voor schakelen PV (op backup poort PV max 2500W, en slechts 1100W bij SOC>94%)
- bij de Venus E V1 en V2 valt de bypass uit als de batterij leeg is (SOC 11%)
Welke aanloopstroom begrenzer heb je nu gebruikt, ik loop tegen het zelfde probleem aan dat die soms tript bij een overschakeling.The Anarchist schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:52:
Ik heb nu een paar maanden de venus e v3.
De meterkast was al voorbereid met een transfer switch en groepen voor net en backup voor de marstek of ander merk.
Ik merkte dat de hoge aanloopstroom van laptop voedingen de marstek tripte wanneer ik de groepen inschakelde.daar heb ik nu een aanloopstroom begrenzer tussen gezet.
Nu gaat het inschakelen van alle groepen zonder problemen.
Om makkelijk te kunnen testen heb ik tussen de solar omvormer ook een omschalelaar naar netstroom of backup gezet.
Dat ben ik sinds een week af en toe aan het testen.
De solis omvormer lijkt heel goed samen te werken met de Venus.
De solis regelt het vermogen terug naar wat het systeem vraagt.
Na het inschakelen van de solis ging die eerst alleen aan het huis leveren, ca. 200watt, terwijl de panelen op dat moment 2200w konden leveren. De Venus stond toen op 0W leveren.
In een paar minuten tijd ging venus dan tot de 2000w laden.
Vandaag heb ik ook de zware verbijrkers getest, wasmachine, oven, enz. dat werkt ook helemaal zoals het moet.
Het enige wat ik nog moet testen is het gedrag wanneer de accu vol is.
Ik vermoed dat het gedrag hetzelfde is al na het inschakelen van de Solis. Dat die dus helemaal afschaalt en alleen aan het huis gaat leveren.
Aan 1 venus heb ik aan opslag en vermogen niet genoeg dus die krijgt nog een upgrade naar 2 of 3.
Dan kan ik behoorlijk deel van het jaar geheel zelfvoorzienend draaen als ik wil of als het nodig is.
UPDATE:
Helaas reageerde de Solis niet zoals tijdens de opstartfase.
In plaats van terug regelen en alleen aan het huis leveren ging de Solis in storing.
De Venus blijf wel gewoon werken en het huis van stroom voorzien. Dat is al een verbetering met wat iemand anders beschreef dat de venus en omvormer in een in- / uitschakel loop terecht kwam.
Ik heb een tijdje gewacht tot het accu percentage 95% was maar de solig ging niet resetten in die tijd. Darvoor moest ik even de DC schakelaar uitzetten.
In geval van een langere netuitval zou ik de solis voor nood handmatig kunnen schakelen.
Structureel zou de Solis en Venus via homeassistant aangestuurd kunnen worden zodat de solis stopt met leveren bij 98%. Helaas heb ik daar nog geen ervaring mee dus zal dat een lange termijn project worden.
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Uit ervaring kan ik bevestigen dat de Venus off-grid via het backup stopcontact PV overschot automatisch oplaad, wisselen van opladen naar ontladen als het PV overschot verdwijnt, gaat vloeiend. Hiervoor is geen extra sensor zoals een CT nodig.3raser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:57:
Wat ik in dit topic niet kan vinden is hoe de omvormer van de backup poort bepaald wanneer en met welk vermogen hij moet opladen. Als de output van je zonnepanelen fluctueren door bewolking regelt de batterij dit dan vanzelf? Zelfs tot het punt van overschakelen van opladen naar ontladen en weer terug?
Wel moet de PV gelimiteerd zijn tot max 2500W, boven SOC 94% max 1150W en afschakelen bij SOC 99%.
Hoe de omvormer het precies doet weet ik ook niet, ik heb wel eens iets gehoord over het regelen van de 240V spanning, bij een te hoge spanning gaat de omvormer de batterij opladen en bij een te lage spanning just ontladen. Misschien dat iemand ander meer details heeft hoe de Marstek dit regelt?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb nu een aaloopstroom begrenzer van meanwell. Die schakelt in via weerstand en schakelt dan een relais.
Helaas bleek op een later moment bij backup inschakelen toch een grotere piek naar de marstek te gaan waardoor ik toch weer een laptop voeding moest loskoppelen. Dus helaas nog work in progress.
Het ontladen en opladen via zon gaat heel soepel en direct.
Ik ga nu met homeassistant aan de slag. De venus moet makkelijk te koppelen zijn. Voor de solis is dat lastiger met aansluiten, maa om te beginnen kan ik dat via soliscloud doen.
Dan kan ik als ik will offgrid draaien. Maar ook de terugleveren van stoom begrenzen wanneer de saldering er af is of ik een terugleverboete krijg.
Weet iemand hoe het aansluiten met meerdere accu's via de backup gaat?
gewoon paralel aansluiten en ze synschroniseren de frequentie en laden/ontladen?
of moet dat via de ct003?
Ik was in de gelegenheid om een Smartbox 1-fase te bekijken en een schema van de bedrading te maken.
/f/image/Z2Iv3qPWzz4uFb9wEmUMT05Q.png?f=fotoalbum_large)
De backup/bypass schakelaars (2) zijn mechanisch gekoppeld, er kan maar één van de twee ON zijn, maar ze kunnen wel samen OFF. De combi fungeert als een manuele omschakelaar.
Mijn conclusies:
- De Smartbox is een zekeringenkast met een handmatige bypass, bij stroomuitval gebeurt er niets in deze kast.
- Het omschakelen naar noodstroom wordt geheel door de batterijen geregeld.
- De backup poorten van de batterijen worden parallel aangesloten.
- Er wordt geen nul-aarde verbinding gemaakt, in de noodstroom situatie heb je een zwevende AC.
- Er zijn geen voorzieningen voor PV in de noodstroom groep.
Ik heb het systeem niet met meerdere batterijen werkend gezien, aangezien er bij stroomuitval geen CT is om de batterijen te coördineren vermoed ik dat de samenwerking niet optimaal zal zijn.
Bij de Venus V1 en V2 zal de backup poort uitvallen als de batterij leeg is (11% SOC), in dat geval zal de bypass in de Smartbox ingeschakeld moeten worden om de noodstroom groep van stroom te voorzien.
De automatische noodstroomvoorziening werkt alleen als de backup-functie in de Marstek app vooraf is ingeschakeld. (deze functie verbruikt merkbaar stroom uit de batterij)
In de Smartbox worden de backup poorten van meerdere batterijen parallel aangesloten. (zie mijn vorige post over de Smartbox)The Anarchist schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:54:
...
Weet iemand hoe het aansluiten met meerdere accu's via de backup gaat?
gewoon paralel aansluiten en ze synschroniseren de frequentie en laden/ontladen?
of moet dat via de ct003?
De AC zal wel gesynchroniseerd worden, of het laden/ontladen ook netjes verdeeld wordt weet ik niet.
De CT003 zal in de noodstroom situatie niets doen omdat er geen stroom door de meter loopt.
Mijn 5 centen als amateur zijnde...Hometek schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:14:
...of het laden/ontladen ook netjes verdeeld wordt weet ik niet.
De back-up poort werkt naar mijn idee niet anders dan de batterij in je telefoon. Bij veel verbruik levert hij veel energie en bij weinig verbruik levert hij weinig energie. Als er meer energie wordt geleverd dan verbruikt dan laadt de batterij op. Ik zie in je tekening een parallelle aansluiting van batterijen dus ik ga uit van een gelijke verdeling tijdens het laden/ontladen. Er is geen reden om aan te nemen dat er een slimme sturing is waardoor batterij 2 en 3 eerst zullen wachten totdat batterij 1 is opgeladen of leeg is. Bovendien is deze setup in staat om vermogens tot 3 x 2500 watt te leveren.
Die smartbox ziet er zo te zien verder vrij dom uit. Het enige bijzondere is die schakeling 2 die mechanisch beveiligt is om geen netspanning naar je back-up poort te laten vloeien. Alle veiligheidsrisico's met betrekking tot opladen via zonnestroom over de back-up poorten blijft hierbij gewoon van kracht lijkt me. Dus terugschakelen van zonnestroom als je batterij bijna vol is.
Hoe kan het dan dat ze hier stellen Automatisch binnen 1 seconde?Hometek schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:09:
Marstek Smartbox 1-fase
Ik was in de gelegenheid om een Smartbox 1-fase te bekijken en een schema van de bedrading te maken.
[Afbeelding]
De backup/bypass schakelaars (2) zijn mechanisch gekoppeld, er kan maar één van de twee ON zijn, maar ze kunnen wel samen OFF. De combi fungeert als een manuele omschakelaar.
Mijn conclusies:Het parallel aansluiten van de backup poorten wijst er volgens mij op dat deze poorten niet alleen net-vormend zijn, maar ook net-volgend kunnen zijn. Vermoedelijk is de batterij die als eerste schakelt de master, en de andere batterijen synchroniseren hun AC vervolgens.
- De Smartbox is een zekeringenkast met een handmatige bypass, bij stroomuitval gebeurt er niets in deze kast.
- Er wordt geen nul-aarde verbinding gemaakt, in de noodstroom situatie heb je een zwevende AC.
Ik heb het systeem niet met meerdere batterijen werkend gezien, aangezien er bij stroomuitval geen CT is om de batterijen te coördineren vermoed ik dat de samenwerking niet optimaal zal zijn.
Bij de Venus V1 en V2 zal de backup poort uitvallen als de batterij leeg is (11% SOC), in dat geval zal de bypass in de Smartbox ingeschakeld moeten worden om de noodstroom groep van stroom te voorzien.
De automatische noodstroomvoorziening werkt alleen als de backup-functie in de Marstek app vooraf is ingeschakeld. (deze functie verbruikt merkbaar stroom uit de batterij)
https://www.marstek.nl/pr...0h1Sh0EAAYASAAEgLZT_D_BwE
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
In de UPS modus kan deze batterij inderdaad binnen 1 seconde overschakelen op noodstroom. Dat betekend dat je apparaten reeds op de back-up poort aangesloten moeten zijn. En alleen die apparaten draaien dan verder op noodstroom. Dat alles is niet van toepassing op de Smartbox.WargamingPlayer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Hoe kan het dan dat ze hier stellen Automatisch binnen 1 seconde?
https://www.marstek.nl/pr...0h1Sh0EAAYASAAEgLZT_D_BwE
Ik heb op internet het volgende gevonden over parallel werkende inverters zonder communicatie:3raser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:51:
[...]
...
Ik zie in je tekening een parallelle aansluiting van batterijen dus ik ga uit van een gelijke verdeling tijdens het laden/ontladen. Er is geen reden om aan te nemen dat er een slimme sturing is waardoor batterij 2 en 3 eerst zullen wachten totdat batterij 1 is opgeladen of leeg is. Bovendien is deze setup in staat om vermogens tot 3 x 2500 watt te leveren.
...
Droop control bij inverters is een regeltechniek die wordt gebruikt om de frequentie en spanning van een elektriciteitsnet (meestal een microgrid of eilandbedrijf) stabiel te houden, zonder dat inverters onderling hoeven te communiceren. Het bootst de werking van conventionele synchrone generatoren na door de frequentie en spanning te verlagen wanneer de belasting toeneemt
Bron Elsevier
Dat zou de werking van de parallel gekoppelde batterijen in off-grid modus verklaren.
Het verklaart ook waarom de Smartbox wenselijk is voor deze opzet; voor droop control moeten de inverters op een gezamenlijk punt aangesloten zijn. Gebruik van de Smartbox garandeert dat hieraan voldaan wordt.
Hoe ben je daar achter gekomen?Hometek schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:09:
Marstek Smartbox 1-fase
[...]
En wat is dat verbruik dan (ongeveer)?
[ Voor 26% gewijzigd door Airw0lf op 31-03-2026 17:00 ]
makes it run like clockwork
Mijn batterijen worden via HA aangestuurd, op dagen zonder zon en met weinig prijsvariatie staan ze lang in standby mode. Met de backup functie aan zie ik dan een constante daling van de SOC (zie grafiek hieronder). Met de backup-functie uit blijft de SOC bijna stabiel.Airw0lf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Hoe ben je daar achter gekomen?
En wat is dat verbruik dan (ongeveer)?
De nul-aarde verbinding die nodig is om de aardlekschakelaars goed te laten werken bij off-grid gebruik, dient bij gebruik van de Marstek backup aansluiting gerealiseerd te worden. Toch?
Maakt het dan uit of de rechtse of linkse pool van de backup aansluiting gebruikt wordt, om deze verbinding te maken? Dit omdat de AC op beide polen blijkbaar zwevend is en ik op beide polen t.o.v. randaarde 115V AC meet.
En er lekker warmpjes bij zitten.
Dat klopt, en het maakt niet uit als je de linker of rechter pool gebruikt, aangezien het een zwevend net is.edautz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:41:
Nog even voor de zekerheid de volgende vraag:
De nul-aarde verbinding die nodig is om de aardlekschakelaars goed te laten werken bij off-grid gebruik, dient bij gebruik van de Marstek backup aansluiting gerealiseerd te worden. Toch?
Maakt het dan uit of de rechtse of linkse pool van de backup aansluiting gebruikt wordt, om deze verbinding te maken? Dit omdat de AC op beide polen blijkbaar zwevend is en ik op beide polen t.o.v. randaarde 115V AC meet.
Wel mag deze verbinding maar op 1 plaats gelijktijdig aangesloten zijn in een installatie.
Dat is wel van toepassing met de Smartbox lijkt me.3raser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:31:
[...]
In de UPS modus kan deze batterij inderdaad binnen 1 seconde overschakelen op noodstroom. Dat betekend dat je apparaten reeds op de back-up poort aangesloten moeten zijn. En alleen die apparaten draaien dan verder op noodstroom. Dat alles is niet van toepassing op de Smartbox.
Het is namelijk, ofja dat is mijn plan denk ik, om het huis op de backupport te zetten en de gridmeter enkel op de grid input van de Smartbox. Of denk ik nu te simpel
Wat moet je anders als het grid zou uitvallen? Alsnog dan handmatig die breakers omzetten? Dan heb je alsnog uitval van stroom in je huis, dan is het hele nut van 10ms automatisch omschakelen toch weg?
[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 11:33 ]
Is het niet mogelijk om in de smartbox permanent ergens een PE-N brugje te maken met 6mm2 draadje?Jeepertje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:52:
[...]
Dat klopt, en het maakt niet uit als je de linker of rechter pool gebruikt, aangezien het een zwevend net is.
Wel mag deze verbinding maar op 1 plaats gelijktijdig aangesloten zijn in een installatie.
Het koppelen van de backup uitgang lijkt me een heel slecht idee, als je dan de accus op verschillende fase hebt aangesloten of een van de fase en null zijn gewissled dan gaat alles heel erg stuk als de backup in bypass komt.Hometek schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:09:
Marstek Smartbox 1-fase
[Afbeelding]
Mijn conclusies:Het parallel aansluiten van de backup poorten wijst er volgens mij op dat deze poorten niet alleen net-vormend zijn, maar ook net-volgend kunnen zijn. Vermoedelijk is de batterij die als eerste schakelt de master, en de andere batterijen synchroniseren hun AC vervolgens.
[ Voor 5% gewijzigd door cold op 02-04-2026 11:56 . Reden: text was weg gevallen ]
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Jij gaat dus je hele woning permanent voeden via de back-up poort van de batterij? Want anders gaat dat niet werken. Die Smartbox moet je handmatig omschakelen dus volautomatisch binnen 1 seconde overschakelen op batterij is er niet bij. Ik raad het je ook ten zeerste af. Als je echt een noodstroomvoorziening wilt die automatisch overschakelt op batterij dan zou ik iets "professionelers" zoeken. Iets wat er daadwerkelijk voor gemaakt is bijvoorbeeld. Niet iets wat door middel van een hack op die manier kan worden gebruikt.PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:28:
[...]
Dat is wel van toepassing met de Smartbox lijkt me.
Het is namelijk, ofja dat is mijn plan denk ik, om het huis op de backupport te zetten en de gridmeter enkel op de grid input van de Smartbox. Of denk ik nu te simpel
Wat moet je anders als het grid zou uitvallen? Alsnog dan handmatig die breakers omzetten? Dan heb je alsnog uitval van stroom in je huis, dan is het hele nut van 10ms automatisch omschakelen toch weg?
Zit wat in. Mijn ouders kunnen in geval van grid outage dan wel de breaker omklikken als dat het enige is. Dan moet ik eea anders aansluiten dan ik had;3raser schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:24:
[...]
Jij gaat dus je hele woning permanent voeden via de back-up poort van de batterij? Want anders gaat dat niet werken. Die Smartbox moet je handmatig omschakelen dus volautomatisch binnen 1 seconde overschakelen op batterij is er niet bij. Ik raad het je ook ten zeerste af. Als je echt een noodstroomvoorziening wilt die automatisch overschakelt op batterij dan zou ik iets "professionelers" zoeken. Iets wat er daadwerkelijk voor gemaakt is bijvoorbeeld. Niet iets wat door middel van een hack op die manier kan worden gebruikt.
/f/image/Bnn0o1SbHjogXbIayeskxgYr.png?f=fotoalbum_large)
Dan moet de mk gewoon op grid. En dan moet de grid met een kabel naar de smartbox en ook zoals ik al had de backup uitgang van de smartbox weer op het huis.
Edit: nee, ik heb eht fout, het kan toch gewoon volgens mijn mooie paint tekening, maar normaal gesproken is de bypass breaker actief en dan zit het hele huis gewoon direct op grid...
Flip je de bypassbreaker bij griduitval, dan gaat het hele huis op de accus.... klopt dan toch?
[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 13:36 ]
Heb je een foto van de onderkant, en ook de onderdelen binnenin?Hometek schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:09:
Marstek Smartbox 1-fase
[Afbeelding]
https://www.marstek.nl/wp...YmtVhtTutEPhDG69jq0nhZjNy
Hier kloppen die afbeeldingen (de tekst/uitleg is ook gewoon ruk) niet volgens mij, want elke accu moet je met 1 AC GRID kabel aansluiten naar de smartbox + 1 AC BACKUP kabel...
Home laadkabel? Huishoudelijke luchtdruk? Come on Marstek
[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 13:46 ]
Nou, die emoticon vat het wel zo'n beetje samen. Laat je even weten hoe het ging?
Hebben je ouders ook zonnepanelen toevallig?
Ik heb t spul nog niet in mn handen gehad, en via marstek is de info nou ook niet echt compleet te noemen... rustagh3raser schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]
Nou, die emoticon vat het wel zo'n beetje samen. Laat je even weten hoe het ging?
Hebben je ouders ook zonnepanelen toevallig?
Edit: pv ja, solaredge systeem, zelf aangelegd daar. Hoezo?
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 13:58 ]
Omdat je batterijen opladen als je op noodstroom zit nogal een gevoelig onderwerp is. Als je volledige huisinstallatie overschakelt op noodstroom gaan je zonnepanelen ook weer aan en die gaan op een zonnige dag gegarandeerd voor overbelasting (of erger) zorgen.PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:57:
[...]
Ik heb t spul nog niet in mn handen gehad, en via marstek is de info nou ook niet echt compleet te noemen... rustagh
Edit: pv ja, solaredge systeem, zelf aangelegd daar. Hoezo?
Volgens mij is dat een misvatting.3raser schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:11:
[...]
Omdat je batterijen opladen als je op noodstroom zit nogal een gevoelig onderwerp is. Als je volledige huisinstallatie overschakelt op noodstroom gaan je zonnepanelen ook weer aan en die gaan op een zonnige dag gegarandeerd voor overbelasting (of erger) zorgen.
1. Vermogen kun je nergens "heendrukken". Als de accu vol is, offgrid, je huis heeft 400w nodig en je pv wekt 900w op, dan kan die 500w gewoon nergens heen. Je pv omvormer kan maar 400w kwijt en maakt maar 400w.
2. Ook kan de marstek de freq verhogen (meen ik gelezen te hebben) om zo tegen de pv omvormer te zeggen het vermogen te verlagen, moet ik verifieren.
Maar, wie ben ik he
Edit; verhaal geloof ik niet, ik zoek nog eens naar praktijkervaringen. Wellicht ook omvormerafhankelijk dit. En dan nog, gaat verder niks veranderen aan de planning denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 14:23 ]
De marketing en de naamgeving rondom de Smartbox zorgt voor een hoop onduidelijkheid en verwarring over de functie en werking van het systeem.
Hieronder schematisch een installatie met de Smartbox en het verschill tussen de backup en de bypass mode. Bij normaal gebruik staat de Smartbox altijd in de 'backup' stand (schema 'A'), de batterij zorgt dan dat de noodstroom groep met de belangrijke gebruikers stroom heeft als het net uitvalt.
De 'bypass' stand (schema 'B') lijkt vooral bedoeld voor situaties waarin de batterij niet goed werkt en de noodstroom-groep toch stroom moet hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door Hometek op 02-04-2026 18:53 ]
Hier is een uitgebreidere handleiding met foto's.PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:37:
[...]
...
Hier kloppen die afbeeldingen (de tekst/uitleg is ook gewoon ruk) niet volgens mij, want elke accu moet je met 1 AC GRID kabel aansluiten naar de smartbox + 1 AC BACKUP kabel...
...
Zowel de AC GRID als de AC BACKUP kabel van de batterijen worden in de Smarbox aangesloten. Zie ook het schema in mijn eerdere post
Nee, dat kan alleen als de GRID aansluiting van de batterijen afgekoppeld wordt, en de PE-N brug alleen actief is in de off-grid situatie. In de Smarbox installatie wordt niet aan deze voorwaarden voldaan.PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:30:
[...]
Is het niet mogelijk om in de smartbox permanent ergens een PE-N brugje te maken met 6mm2 draadje?
Je kunt toch veel beter dit doen;Hometek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:24:
Werking Smartbox
De marketing en de naamgeving rondom de Smartbox zorgt voor een hoop onduidelijkheid en verwarring over de functie en werking van het systeem.
Hieronder schematisch een installatie met de Smartbox en het verschill tussen de backup en de bypass mode. Bij normaal gebruik staat de Smartbox altijd in de 'backup' stand (schema 'A'), de batterij zorgt dan dat de noodstroom groep met de belangrijke gebruikers stroom heeft als het net uitvalt.
De 'bypass' stand (schema 'B') lijkt vooral bedoeld voor situaties waarin de batterij niet goed werkt en de noodstroom-groep toch stroom moet hebben.
[Afbeelding]
/f/image/3S7VPPnHIrFEEHhPz7j1ZBR7.png?f=fotoalbum_large)
Bypass is altijd standaard actief. Zodra grid uit zou vallen, loop je naar de smartbox en flip je die bypass breaker. Dan schakelt de box grid weg, en laat het huis op de accu lopen. Die bypass (en de hele smartbox) is voor 40A gemaakt als ik goed heb gelezen, dus moet gewoon kunnen met 6mm2 alles en 1x35A hoofdzekering)...
Of is dit nu te simpel
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 02-04-2026 17:16 ]
In de off-grid situatie (A) kan je PV stroom gaan leveren en gaat het systeem in storing zodra er te veel overschot is of de batterij vol is. (ik heb de PV toegevoegd in het schema in mijn eerdere post)PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:14:
[...]
Je kunt toch veel beter dit doen;
[Afbeelding]
Bypass is altijd standaard actief. Zodra grid uit zou vallen, loop je naar de smartbox en flip je die bypass breaker. Dan schakelt de box grid weg, en laat het huis op de accu lopen. Die bypass (en de hele smartbox) is voor 40A gemaakt als ik goed heb gelezen, dus moet gewoon kunnen met 6mm2 alles en 1x35A hoofdzekering)...
Of is dit nu te simpel
Verder is er het risiko dat je bij stroomuitval te veel apparaten in huis gebruikt en meer vermogen trekt dan de batterijen kunnen leveren.
En de Smartbox is juist bedoeld om NIET handmatig te schakelen.
Maar anders heb ik niks aan de hele smartbox. Wat is het nut dan? Die backup uitgang, daar een stopcontact voor maken? Dan kun je net zo goed gewoon aan de accu een wcd maken aan de backup port van elke marstek.Hometek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:13:
[...]
In de off-grid situatie (A) kan je PV stroom gaan leveren en gaat het systeem in storing zodra er te veel overschot is of de batterij vol is. (ik heb de PV toegevoegd in het schema in mijn eerdere post)
Verder is er het risiko dat je bij stroomuitval te veel apparaten in huis gebruikt en meer vermogen trekt dan de batterijen kunnen leveren.
En de Smartbox is juist bedoeld om NIET handmatig te schakelen.
Of mis ik het punt van de hele smartbox nu
De installatie van de Venus E met Smartbox én een noodstroom groep samen heeft volgens mij 3 functies:
- het vermijden van losse verlengsnoeren bij een stroomstoring door vooraf enkele essentiele apparaten in een speciale noodstroom groep aan te sluiten
- het veilig combineren van meerdere batterijen voor meer capaciteit en vermogen voor de noodstroom groep bij een stroomstoring
- automatische backup functie voor de noodstroom groep bij stroomuitval
Helder, echter die 2 risicos die er zijn neem ik voor lief.Hometek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:42:
[...]
De installatie van de Venus E met Smartbox én een noodstroom groep samen heeft volgens mij 3 functies:Een zinvolle noodstroom groep in een bestaande woning is echter meestal lastig te realiseren. Ik vermoed dat de Smartbox voor veel mensen geen praktische oplossing is.
- her vermeiden van losse verlengsnoeren bij een stroomstoring door vooraf enkele essentiele apparaten in een speciale noodstroom groep aan te sluiten
- het veilig combineren van meerdere batterijen voor meer capaciteit en vermogen voor de noodstroom groep bij een stroomstoring
- automatische backup functie voor de noodstroom groep bij stroomuitval
Pv die teveel opwerkt, iemand dit al eens in de praktijk geprobeerd? Ik denk niet dat er iets in storing gaat. Overigens is in mijn situatie meer pv dan 5kw zeer uitzonderlijk.
En teveel power trekken, tja dat is ook bij geen accu gebruik een risico, maar kleiner natuurlijk. Er zijn geen zware gebruikers en 5kw is behoorlijk wat ruimte lijkt me met 2x marstek aan de backup.
Ik ga het zo proberen zoals in mijn laatste schema dan, ik zie geen issue, wel mooi hele huis op de backup.
Ja, ik heb dat getest met een V1 (zie off-grid test met 2 Venus in serie en de TS kopje 4 'Het project').PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:46:
[...]
Pv die teveel opwerkt, iemand dit al eens in de praktijk geprobeerd? Ik denk niet dat er iets in storing gaat.
En er is een post over een compleet off-grid setup.
Mooie en leuke interessante tests allemaalHometek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:45:
[...]
Ja, ik heb dat getest met een V1 (zie off-grid test met 2 Venus in serie en de TS kopje 4 'Het project').
En er is een post over een compleet off-grid setup.
Ik vraag me af of er andere conclusies zijn met 2x v3 marstek en een SE omvormer. Wellicht kan ik eea tzt testen.
Edit: YouTube: MARSTEK VENUS E Single Phase Whole Home Backup Installation Tutorial
Hier gaat het ook over een "whole home" backup methode
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 03-04-2026 09:05 ]
Op deze opstelling 3 Marstek venus e 3's aangesloten, in een situatie waar netspanning aanwezig is werken de accu's zoals bedoelt. Wanneer netspanning weg is, en de back-up functie wordt geactiveerd lijken de omvormers tegen elkaar te gaan vechten waarbij 1 telkens zal terug leveren aan het huis en waarbij de andere 2 in storing vallen. Tot dat er 1 weer uit storing gaat en de vorige die het huis voeden weer in storing brengt etc etc.
Of te wel hoewel Marstek de schijn anders voordoet functioneert dit niet met meerdere accu's waarbij de back-up poorten parallel hangen en gaan ze niet synchroon lopen en blijven ze vechten omdat ze alle 3 de master willen zijn.
Wat mij ook opviel was de hoge zekeringswaarde van de automaten die in de smart box zitten, aan de net kant in zat een C63 automaat en per back up uitgang zat een 1P C40 automaat. Dus tot zover lijkt de 'Smart box' eerder een te dure zekeringskast met goedkope te hoge automaten die er enkel voor zorgen dat je huis via de back-up poorten van de Marstek's gevoed wordt.
Uiteraard ook de vraag bij Marstek neergelegd waarom de back-up poorten niet willen synchroniseren, maar hier verassend genoeg (uiteraard) geen antwoord op gekregen.
Prachtige test. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Marstek. Dit is toch letterlijk hoe het aansluitschema aangeeft dat je 3 batterijen moet verbinden lijkt me.Joeysz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:23:
Op deze opstelling 3 Marstek venus e 3's aangesloten, in een situatie waar netspanning aanwezig is werken de accu's zoals bedoelt. Wanneer netspanning weg is, en de back-up functie wordt geactiveerd lijken de omvormers tegen elkaar te gaan vechten waarbij 1 telkens zal terug leveren aan het huis en waarbij de andere 2 in storing vallen. Tot dat er 1 weer uit storing gaat en de vorige die het huis voeden weer in storing brengt etc etc.
...
Uiteraard ook de vraag bij Marstek neergelegd waarom de back-up poorten niet willen synchroniseren, maar hier verassend genoeg (uiteraard) geen antwoord op gekregen.
Van begin al gedacht dat dit niet ging werken. En dan is de release nog zo lang vertraagd geweest3raser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:06:
[...]
Prachtige test. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Marstek. Dit is toch letterlijk hoe het aansluitschema aangeeft dat je 3 batterijen moet verbinden lijkt me.
Je betaalt inderdaad veel voor een overprijsde zekeringkast met goedkope rommel in. Heb me hier zelf iets in elkaar gestoken voor men 2 batterijen aan een fractie van de kost wat wel werkt (wel maar 1 batterij per keer en wordt bij leeg of vol automatisch naar andere batterij geschakeld). En de correcte zekeringen erin zodat het tenminste veilig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-04-2026 09:32 ]
Wanneer zon meer levert dan de marsterk kan laden zal de marstek en/ of de solar omvormer in storing gaan.PCJR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:46:
[...]
Helder, echter die 2 risicos die er zijn neem ik voor lief.
Pv die teveel opwerkt, iemand dit al eens in de praktijk geprobeerd? Ik denk niet dat er iets in storing gaat. Overigens is in mijn situatie meer pv dan 5kw zeer uitzonderlijk.
En teveel power trekken, tja dat is ook bij geen accu gebruik een risico, maar kleiner natuurlijk. Er zijn geen zware gebruikers en 5kw is behoorlijk wat ruimte lijkt me met 2x marstek aan de backup.
Ik ga het zo proberen zoals in mijn laatste schema dan, ik zie geen issue, wel mooi hele huis op de backup.
In mijn geval gaat de solar omvormer in storing. Dit dus ook bij accu vol.
Ik heb ze nu via homeassistant verbonden. marstek via modbus en de omvormer op dit moment via cloud. De onderdelen voor modbus koppeling moeten nog geleverd worden. Daarna draait het ook offgrid.
Ik heb saldering en geen teruglever boete dus gebruik de regeling nog niet maar ik kan nu dus de solar productie terug regelen wanneer de accu vol is. Daardoor kan ik zo weinig mogelijk terug leveren. Is nu een hele simpele regeling maar kan uiteraard ook dynamisch aangestuurd worden. Maar ik ben er nog helemaal nieuw in, dus ben al blij dat mij dit lukt
Mijn huis backup werkt nu ook goed met 1 marstek.
In verband met piekstromen van elektronica heb ik nu met 1 aanloopstroombegrenzer en een inschakel volgorde van de groepen een betrouwbare inschakeling van het systeem..
Op backup heb ik nu een simpele HA regeling dat de solar omvormer max 55% levert, lager dan de max van de marstek. Bij accu vol, 98% als veiligheid marge, gaat de solar omvormer naar 1%, lager dan standby verbruik zodat er geen overload onstaat.
Vanuitgaande dat backup met 2 marsteks werkt hoeft het max vermogen natuurlijk alllen verlaagd te worden wanneer 1 accu al vol is.
Er komt nog minimaal 1 vernus v3 bij. Afhankelijk ven het weer kan ik dan minimaal 8 maanden zelfvoorzienend draaien. Op excessen als de sauna na natuurlijk
Einde van het jaar nog maar zien wat voor nieuw contract ik neem. aangezien ik voornamelijk in de wintermaanden stroom uit het net haal en de prijzen dan het hoogst zijn met dynamisch is een vaste prijs contract misschien het beste?
[ Voor 3% gewijzigd door The Anarchist op 14-04-2026 11:24 ]
O dat is balen. Hopelijk krijg je nog antwoord.Joeysz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:23:
Thuis uit nieuwsgierigheid de 1 fase smart box uitgeprobeerd, in de volgende opstelling, smart box gevoed vanuit een groep in de meterkast, deze groep loopt door een relais welke bij netspanningsuitval afvalt. vervolgens de 'Load' kant van de smart box aangesloten op een transfer schakelaar.
Of te wel hoewel Marstek de schijn anders voordoet functioneert dit niet met meerdere accu's waarbij de back-up poorten parallel hangen en gaan ze niet synchroon lopen en blijven ze vechten omdat ze alle 3 de master willen zijn.
Wat mij ook opviel was de hoge zekeringswaarde van de automaten die in de smart box zitten, aan de net kant in zat een C63 automaat en per back up uitgang zat een 1P C40 automaat. Dus tot zover lijkt de 'Smart box' eerder een te dure zekeringskast met goedkope te hoge automaten die er enkel voor zorgen dat je huis via de back-up poorten van de Marstek's gevoed wordt.
En hopelijk komt er wel een werkende manier.
Zeker aangezien de backup box juist voor deze toepassing verkocht wordt.
Hadden de CT en marstek op dat moment wel netwerk verbinding? Dat ze in iedergeval de mogelijkheid hadden om te commuiceren?
Zeker met de modbus aansluitingen die de accus hebben zou dat toch vrij eenvoudig door marstek te realiseren zijn als ze dat zouden willen.
Met het automatisch wisselen van de units vanuit storing: Was er continu stroom of viel telkens de spanning weg?
[ Voor 3% gewijzigd door The Anarchist op 14-04-2026 11:46 ]
Interessant. Dat is dan waarschijnlijk omdat de spanning in je home-grid oploopt en de omvormer zichzelf uitschakelt bij 153+ volt? Klinkt wel als een risico maar ik ga er vanuit dat zowel de Marstek als je andere apparatuur dit voltage nog kunnen hebben. Ik vraag me dan wel af wat je omvormer daarna doet. Als hij stopt met leveren zakt het voltage waarschijnlijk ook heel snel. Springt hij dan gelijk weer aan en gaat het systeem dan dus klapperen of zit er iets van een timeout op voordat hij een nieuwe poging doet? Wat voor omvormer gebruik je voor je zonnepanelen?The Anarchist schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
In mijn geval gaat de solar omvormer in storing. Dit dus ook bij accu vol.
Ik zou persoonlijk voor een vast contract gaan. Die prijzen worden over het hele jaar gemiddeld en dan zit je in de winter dus juist goed.Einde van het jaar nog maar zien wat voor nieuw contract ik neem. aangezien ik voornamelijk in de wintermaanden stroom uit het net haal en de prijzen dan het hoogst zijn met dynamisch is een vaste prijs contract misschien het beste?
De Solis solar omvormer ging echt in stroring. ik heb een tijdje gewacht maar geen reset. Misschien zit er een nog langere vertraging op. Ik kreeg de solis pas aan na uitschakelen netspanning en dc spanning.3raser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:47:
[...]
Interessant. Dat is dan waarschijnlijk omdat de spanning in je home-grid oploopt en de omvormer zichzelf uitschakelt bij 153+ volt? Klinkt wel als een risico maar ik ga er vanuit dat zowel de Marstek als je andere apparatuur dit voltage nog kunnen hebben. Ik vraag me dan wel af wat je omvormer daarna doet. Als hij stopt met leveren zakt het voltage waarschijnlijk ook heel snel. Springt hij dan gelijk weer aan en gaat het systeem dan dus klapperen of zit er iets van een timeout op voordat hij een nieuwe poging doet? Wat voor omvormer gebruik je voor je zonnepanelen?
[...]
Ik zou persoonlijk voor een vast contract gaan. Die prijzen worden over het hele jaar gemiddeld en dan zit je in de winter dus juist goed.
Ik was juist aan het testen of er die 253v regeling zou zijn met dus een soft uit regeling.
Nieuwe apparatuur zou dat voltage moeten kunnen hebben aangezien dat in de zomer steeds vaker kan gebeuren.
Mijn contract loopt in augustus af. Met dat gemiddelde ging ik ook van uit. En je weet dan ook waar je aan toe bent.
De CT(003) en Marstek bleven verbonden met het netwerk, echter heb ik het idee dat elke Marstek los van elkaar naar het gemeten vermogen van de CT kijkt en er geen besef van heeft dat er meerdere deelnemers zijn.The Anarchist schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]
O dat is balen. Hopelijk krijg je nog antwoord.
En hopelijk komt er wel een werkende manier.
Zeker aangezien de backup box juist voor deze toepassing verkocht wordt.
Hadden de CT en marstek op dat moment wel netwerk verbinding? Dat ze in iedergeval de mogelijkheid hadden om te commuiceren?
Zeker met de modbus aansluitingen die de accus hebben zou dat toch vrij eenvoudig door marstek te realiseren zijn als ze dat zouden willen.
Met het automatisch wisselen van de units vanuit storing: Was er continu stroom of viel telkens de spanning weg?
Mij lijkt het inderdaad ook de oplossing dat Marstek ze via de modbus laat communiceren onderling.
Er bleef continu stroom met een klein dipje wanneer de Marsteks wisselde. In de tussen tijd voordat de eerste in storing valt en de tweede bijkomt leken de Marsteks ook in elkaar te proberen ontladen/laden.
Ook vaak binnen 24h antwoord, al dan niet soms van een ai bot...
Ik heb destijd wel eens gekletst over 3 accu in 1f huis, met grid uitval. Accu1 zou je met backup port moeten verbinden. Die zet een net op in huis. Accu2 moet je met gridport verbinden, die synct dan de sinus. En ook accu3 dan met de gridport koppelen. Echter is deze methode heel anders dan de smartbox waar volgens mij gewoon 3x backup port gekoppeld gaat worden als je whole house backup toepast ermee...
De CT003 is op de P1 poort van de meter aangesloten. Tijdens een stroomstoring valt de CT003 dus uit.Joeysz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:38:
[...]
De CT(003) en Marstek bleven verbonden met het netwerk, echter heb ik het idee dat elke Marstek los van elkaar naar het gemeten vermogen van de CT kijkt en er geen besef van heeft dat er meerdere deelnemers zijn.
Mij lijkt het inderdaad ook de oplossing dat Marstek ze via de modbus laat communiceren onderling.
Er bleef continu stroom met een klein dipje wanneer de Marsteks wisselde. In de tussen tijd voordat de eerste in storing valt en de tweede bijkomt leken de Marsteks ook in elkaar te proberen ontladen/laden.
Een installatie met de Smartbox zoals voorzien door Marstek heeft bij stroomuitval uitsluitend spanning op de noodstroom-groep. De CT003 valt daar buiten.
Hoe de afstemming tussen de inverters volgens Marstek hoort te werken is niet bekend. Mijn theorie is dat ze 'droop-control' of een variant daarvan toepassen. Hierbij is er geen communicatie tussen de individuele inverters, ze kijken alleen naar de spanning en frequentie op de uitgang.
Mijn CT003 heeft gewoon een seperate voeding, die ook achter de smart box zit omdat hier heel de verdeler achter zit, dus deze valt niet uit. Echter zal deze natuurlijk niks meten omdat de net aansluiting dan los gekoppeld wordt.Hometek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:41:
[...]
De CT003 is op de P1 poort van de meter aangesloten. Tijdens een stroomstoring valt de CT003 dus uit.
Een installatie met de Smartbox zoals voorzien door Marstek heeft bij stroomuitval uitsluitend spanning op de noodstroom-groep. De CT003 valt daar buiten.
Hoe de afstemming tussen de inverters volgens Marstek hoort te werken is niet bekend. Mijn theorie is dat ze 'droop-control' of een variant daarvan toepassen. Hierbij is er geen communicatie tussen de individuele inverters, ze kijken alleen naar de spanning en frequentie op de uitgang.
Er is geen afstemming tussen de Marstek batterijen dat is ook het probleem.
Misschien de off-grid situatie nog eens testen met de CT afgekoppeld?Joeysz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:07:
[...]
Mijn CT003 heeft gewoon een seperate voeding, die ook achter de smart box zit omdat hier heel de verdeler achter zit, dus deze valt niet uit. Echter zal deze natuurlijk niks meten omdat de net aansluiting dan los gekoppeld wordt.
Er is geen afstemming tussen de Marstek batterijen dat is ook het probleem.
Het zou kunnen dat de firmware in de batterijen niet ingericht is voor een situatie waarbij ze géén GRID, maar wéĺ de CT zien.
Dat is met een verkoper uit Nederland, niet met de fabrikant rechtstreeks.PCJR schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:38:
Moet gewoon gaan werken, slechte zaak ja. Ik heb altijd veel gemail via info @ marstek . Nl.
Ook vaak binnen 24h antwoord, al dan niet soms van een ai bot...
Toch wel benieuwd of iemand dat werkende krijgt en wat de voorwaarden zijn voor correcte werking. Als ik in elk geval begrijp heb je helemaal geen smart box nodig gezien dat maar gewoon een domme doos is en moet de 'intelligentie' om meerdere batterijen syncroon te doen lopen in de batterijen zelf zitten.Hometek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:41:
[...]
Ik vermoed dat de Smartbox vooral nodig is om aan veiligheidsnormen te voldoen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
[...]
Toch wel benieuwd of iemand dat werkende krijgt en wat de voorwaarden zijn voor correcte werking. Als ik in elk geval begrijp heb je helemaal geen smart box nodig gezien dat maar gewoon een domme doos is en moet de 'intelligentie' om meerdere batterijen syncroon te doen lopen in de batterijen zelf zitten.
Als er inderdaad 'droop-control' of iets vergelijkbaars wordt toegepast moeten de batterijen allemaal op een centraal punt aan elkaar gekoppeld worden, gebruik van de Smartbox zorgt er voor dat dit op de juiste manier gebeurt.
Maar misschien is het ook alleen maar slimme marketing.....
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Inderdaad, hier voor een fractie van de prijs iets gelijkaardigs gemaakt met betere kwaliteit (en correctere dimensionering) automaten. Mijn kan tenminste nog automatisch schakelen tussen de batterijen (sinds het synchroon lopen blijkbaar toch (nog niet) werkt). Vind de term smart box inderdaad met de haren getrokken. Iedere elektricien kan zo ook wel iets voor jou maken wat beter werktTKroon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:19:
De naam Smart Box doet wel meer vermoeden dan wat automaten. Want zoals hierboven werd gezegd waren de automaten te groot bemeten. Maar als het alleen maar automaten zijn zou je zo'n smart box ook zelf in elkaar kunnen zetten.
Je zou het idd zelf kunnen bouwen. Er zitten naast de automaten ook enkele overspanningsbeveiligingen en een omschakelaar in, zie schema van de 1-fase SmartboxTKroon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:19:
De naam Smart Box doet wel meer vermoeden dan wat automaten. Want zoals hierboven werd gezegd waren de automaten te groot bemeten. Maar als het alleen maar automaten zijn zou je zo'n smart box ook zelf in elkaar kunnen zetten.
We weten echter niet aan welke voorwaarden de parallel aansluiting van de backup uitgangen moet voldoen voor een correcte werking. Zo op het oog ingeschat zou het voldoende moeten zijn als ze alle 3 op dezelfde rails zijn aangesloten.
Ik geval van grid uitval (1fase) kun je (stel Marstek is gekoppeld met gridpoort):Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
[...]
Toch wel benieuwd of iemand dat werkende krijgt en wat de voorwaarden zijn voor correcte werking. Als ik in elk geval begrijp heb je helemaal geen smart box nodig gezien dat maar gewoon een domme doos is en moet de 'intelligentie' om meerdere batterijen syncroon te doen lopen in de batterijen zelf zitten.
- HS uitzetten in de mk
- grid kabel tussen Marstek en wcd losmaken
- backup kabel maken/verbinden tussen wcd en backup poort van de Marstek
- huis draait nu op 1e accu
- elke volgende accu kun je met grid kabel koppelen en zal syncen op de sinus in het huis
In feite heb ik de smartbox al zelf gemaakt met mijn omschakelaar en automaten.PCJR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:43:
[...]
Ik geval van grid uitval (1fase) kun je (stel Marstek is gekoppeld met gridpoort):
- HS uitzetten in de mk
- grid kabel tussen Marstek en wcd losmaken
- backup kabel maken/verbinden tussen wcd en backup poort van de Marstek
- huis draait nu op 1e accu
- elke volgende accu kun je met grid kabel koppelen en zal syncen op de sinus in het huis
Als je echt serieus op backup wil kunnen daaien is dat toch wel het minimale wat je moet doen. Kostte me 70€ aan onderdelen.
Als ik de omschakelaar om zet draait alles op noodstroom ipv net.
De extra accu's kan je dan wel met grid aan je huis zetten, maar hoe moeten die dan weten dat die moeten gaan leveren? Die krijgen op de grid aansluiting de info van de CT.
Volgens mij in offgrid mode boeit die CT niet. Gaat er dan om dat je huis kan draaien op de accu. Een load in je huis "trekt" gewoon vermogen.stroom uit de accu, danwel de omvormer van je pv die ook aan staat. Tot je accu leeg is. Is er meer pv power dan zal de accu ook opladen. Wat wil je nog meer?The Anarchist schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:21:
[...]
In feite heb ik de smartbox al zelf gemaakt met mijn omschakelaar en automaten.
Als je echt serieus op backup wil kunnen daaien is dat toch wel het minimale wat je moet doen. Kostte me 70€ aan onderdelen.
Als ik de omschakelaar om zet draait alles op noodstroom ipv net.
De extra accu's kan je dan wel met grid aan je huis zetten, maar hoe moeten die dan weten dat die moeten gaan leveren? Die krijgen op de grid aansluiting de info van de CT.
Dat klopt niet. De GRID poort levert vermogen op basis van het door de CT doorgegeven verbruik.PCJR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:27:
[...]
Volgens mij in offgrid mode boeit die CT niet.
...
Je zou wel in manual mode een vast vermogen kunnen instellen, maar erg praktisch is dat niet.
Je kunt het wel werkend krijgen, maar het is best complex, zie deze post.
PCJR bedoeld dat je in offgrid mode de backup-poort gebruikt. Die functioneert zonder CT.Hometek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:51:
[...]
Dat klopt niet. De GRID poort levert vermogen op basis van het door de CT doorgegeven verbruik.
Je zou wel in manual mode een vast vermogen kunnen instellen, maar erg praktisch is dat niet.
Even afgaande op de eerste zin in die post bij opmerkingen...Hometek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:51:
[...]
Dat klopt niet. De GRID poort levert vermogen op basis van het door de CT doorgegeven verbruik.
Hoe heeft Marstek het dan wel bedoeld, net een offgrid situatie. En whole house backup.
Ja de eerste accu met backup port. De 2e en 3e accu zou dan met gridport zijn. Anders krijg je 2 accus die de sinus niet syncen toch?3raser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:58:
[...]
PCJR bedoeld dat je in offgrid mode de backup-poort gebruikt. Die functioneert zonder CT.
Al vraag ik me af of mijn stelling klopt...met een smartbox is in offgrid ook enkel de backup port gekoppeld aan het huis, van meerdere accus ,..toch?
Nee toch? In een offgrid situatie sluit je de grid poort van je Marstek helemaal niet aan. Enkel de backup poorten.PCJR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:00:
[...]
Ja de eerste accu met backup port. De 2e en 3e accu zou dan met gridport zijn. Anders krijg je 2 accus die de sinus niet syncen toch?
Precies. Als je de schema's van Marstek bekijkt die er zijn over de Smartbox dan zijn in de offgrid situatie alleen de backup poorten aangesloten op het thuis net. Het lijkt me ook vrij lastig om je andere batterijen via de grid poort aan te sturen als je geen CT meer hebt. Want die werkt niet offgrid.Al vraag ik me af of mijn stelling klopt...met een smartbox is in offgrid ook enkel de backup port gekoppeld aan het huis, van meerdere accus ,..toch?
Ik denk dat @PCJR bedoelde dat je één Venus als noodstroom gebruikt die de sinus regelt, en de andere Venussen dan daarop laat werken. Laden en ontladen zul je dan wel zelf aan moeten sturen.3raser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:45:
[...]
Nee toch? In een offgrid situatie sluit je de grid poort van je Marstek helemaal niet aan. Enkel de backup poorten.
[...]
Precies. Als je de schema's van Marstek bekijkt die er zijn over de Smartbox dan zijn in de offgrid situatie alleen de backup poorten aangesloten op het thuis net. Het lijkt me ook vrij lastig om je andere batterijen via de grid poort aan te sturen als je geen CT meer hebt. Want die werkt niet offgrid.
De vraag is dus, als zo'n backup-poort zijn eigen sinus maakt (net-sturend), kan het dan geen kwaad om er meerdere parallel aan te sluiten? Marstek denkt zelf van niet, gezien zo het zo doen in hun smartbox blijkt.
Gaat die back-up poort toch eerst kijken als er een bestaande sinus is en deze dan volgen/syncen alvorens zelf één te maken.
[ Voor 26% gewijzigd door GoBieN-Be op 15-04-2026 18:58 ]
Als je een 2e sinus erbij zet en die synct niet, dan heb je 350v ofzo erop?
Ja dat zie ik inderdaad ook wel werken.Hometek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:51:
[...]
Maar wisselen tussen grid en ofgrid is dan wel een gedoe.
Maar goed, Ik kan in principe tot 3 via backup aansluiten. Er zal er maar 1 actief zijn dus max 2500w voor het huis en solar invertor daarop begrenzen.
En in het ergste geval als dat met meerdere accus niet goed werkt op backup kan ik natuurlijk slechts 1 accu tegelijk met de automaat inschakelen.
Het zou jammer zijn als alt het grote vermogen (tot 3x2,5kw =7,5kw) en totale opslag niet tegelijk beschikbaar is. Maar je hebt hiermee wel een goedkope ESS en een backup met solar charging waar de oven / wasmachine / airco als verwarming op kan draaien.
Maar nu eerst maar afwachten waar marstek mee komt omdat ze dit wel zo verkopen met de smart box.
Mocht er toch een echte "slimme" verbeterde smartbox uitgebracht worden die wel werkt zou ik die ook wel willen aanschaffen voor een paar 100€.
Zal je zien dat zwaar bewolkt is tijdens die stroomstoring. Ben je alsnog zo door je batterij heen (als hij al vol was).The Anarchist schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
Maar je hebt hiermee wel een goedkope ESS en een backup met solar charging waar de oven / wasmachine / airco als verwarming op kan draaien.
Daarvoor heb ik een aggregaat3raser schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:34:
[...]
Zal je zien dat zwaar bewolkt is tijdens die stroomstoring. Ben je alsnog zo door je batterij heen (als hij al vol was).
Gedoe? OF de backup neemt het in 20ms over en hoef je niks te doen bij grid uitval. OF je switcht 1 breaker om in de smartbox en je huis zit op de backup van de accus. Dat lijkt me mee te vallenThe Anarchist schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[...]
Ja dat zie ik inderdaad ook wel werken.
Maar wisselen tussen grid en ofgrid is dan wel een gedoe.
Maar goed, Ik kan in principe tot 3 via backup aansluiten. Er zal er maar 1 actief zijn dus max 2500w voor het huis en solar invertor daarop begrenzen.
En in het ergste geval als dat met meerdere accus niet goed werkt op backup kan ik natuurlijk slechts 1 accu tegelijk met de automaat inschakelen.
Het zou jammer zijn als alt het grote vermogen (tot 3x2,5kw =7,5kw) en totale opslag niet tegelijk beschikbaar is. Maar je hebt hiermee wel een goedkope ESS en een backup met solar charging waar de oven / wasmachine / airco als verwarming op kan draaien.
Maar nu eerst maar afwachten waar marstek mee komt omdat ze dit wel zo verkopen met de smart box.
Mocht er toch een echte "slimme" verbeterde smartbox uitgebracht worden die wel werkt zou ik die ook wel willen aanschaffen voor een paar 100€.
Zie;
PCJR in "Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup"
Voor wat het waard is.
Na de mei vakantie ga ik bij mijn ouders de MK vervangen, smartbox plaatsen + 2x marstek. Dan kan ik eea testen. Hele huis komt dan achter de smartbox, dus de inkomende grid voeding gaat via een HS direct naar de grid port van de smartbox. De load port van de smartbox is dan weer " het huis" . Zo dus ogv;
[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 16-04-2026 11:59 ]
Graag even melden wat je ervaringen zijn zodra je het geinstalleerd hebt.PCJR schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:54:
[...]
Gedoe? OF de backup neemt het in 20ms over en hoef je niks te doen bij grid uitval. OF je switcht 1 breaker om in de smartbox en je huis zit op de backup van de accus. Dat lijkt me mee te vallen![]()
Zie;
Voor wat het waard is.
Na de mei vakantie ga ik bij mijn ouders de MK vervangen, smartbox plaatsen + 2x marstek. Dan kan ik eea testen. Hele huis komt dan achter de smartbox, dus de inkomende grid voeding gaat via een HS direct naar de grid port van de smartbox. De load port van de smartbox is dan weer " het huis" . Zo dus ogv;
[Afbeelding]
Bedenk wel dat het Smartbox systeem niet ontworpen is voor PV in de noodstroom groep.
De batterijen kunnen bij stroomuitval slechts met een beperkt vermogen PV overschot opslaan:
onder 95% SOC 2500W per batterij
vanaf 95 tot 99% SOC 1150W per batterij
voordat 100% gehaald wordt gaat de batterij in storing (dit is repeterend, automatisch herstel, dan opnieuw storing etc. [getest met V1 en ca. 800W PV vermogen])
Opstelling hier is vergelijkbaar, alleen het ea aangepast om het veiliger te maken:PCJR schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:54:
[...]
Gedoe? OF de backup neemt het in 20ms over en hoef je niks te doen bij grid uitval. OF je switcht 1 breaker om in de smartbox en je huis zit op de backup van de accus. Dat lijkt me mee te vallen![]()
Zie;
Voor wat het waard is.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BDpojwCZTesTYMu7tmHvCadq.jpg?f=fotoalbum_large)
Draai je altijd in backup mode? Of bypass mode?Joeysz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:16:
[...]
Opstelling hier is vergelijkbaar, alleen het ea aangepast om het veiliger te maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij draait in backup, met de bypass mode schakel je de accu's weg en je net aansluiting door naar de load uitgang.PCJR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:24:
[...]
Draai je altijd in backup mode? Of bypass mode?
Kun je niet gewoon netgekoppeld kiezen dan. Dus huis direct op grid maar ook de accus met de gridport op t grid/huis?Joeysz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:30:
[...]
Hij draait in backup, met de bypass mode schakel je de accu's weg en je net aansluiting door naar de load uitgang.
Kun je een foto delen van de binnenkant van de smart box?Joeysz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:16:
[...]
Opstelling hier is vergelijkbaar, alleen het ea aangepast om het veiliger te maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat de aanpassing het vervangen van de 4 automaten door lichtere types is?Joeysz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:16:
[...]
...
Of is er nog meer gewijzigd?
En functioneert de automatische backup goed?
Herstel, dit hierboven klopt niet...Joeysz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:30:
[...]
Hij draait in backup, met de bypass mode schakel je de accu's weg en je net aansluiting door naar de load uitgang.
Ik heb net gemeten. In bypass mode, is grid voeding, verbonden met de load in de smartbox en ook met de gridport van de accus.
Bypass schakelt dus niet de accu weg.
Moet ook niet want met deze situatie kun je fijn de accu parallel gebruiken met het huis ook direct op grid.
In de box zie ik 10awg en 12awg.
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 18-04-2026 12:03 ]
TKroon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:46:
[...]
Kun je een foto delen van de binnenkant van de smart box?
:strip_exif()/f/image/fCImewYpeSQ0T9jKWh20D7jp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bHu9OQlvDNNZ3YsogfPOSHF0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6OJAqNaugHzcAeHsFpHM8ETR.jpg?f=fotoalbum_large)
10awg en 12awg is aan de dunne kant, al zijn het korte stukjes. Ik ga nog asap bekijken of de grid to load, dus via de bypass, op zn minst 10awg (5,3mm2) is. Daar, kan, 40A overheen, de max van de 1fase net aansluiting.
Als deze route 12awg is (3,3mm2), dan vind ik dat echt niet kunnen om hier 40A overheen te jassen en dan ga ik die kabel in de smartbox vervangen voor flexcore 6mm2.
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 18-04-2026 16:36 ]
Edit:
Draai wel alle schroeven van al die automaten aan, zat allemaal niet supervast. Ff kijken wat Chint aangeeft? 1.5Nm?
https://www.chintglobal.c...-distribution/nxb-63.html
2 Nm dus...
Edit: ben t spul eens aan het loshalen... buiten dat je echt alle schroefjes en klemmetjes moet nagaan/nadraaien, vind ik het ook wel bizar (kan t mis hebben) dat er 2500w x2, dus 5000w over dat ieniemienie metaaltje gaat;
:strip_exif()/f/image/7jCzZVYH6fT3MmYoiqN8GWR5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het venus grid port connectie blokje. Er zijn 3 blokjes gekoppeld met dit metaaltje, en aan het linkerblok, zit een awg10 draad met de aan/afvoer. Dus 3 accus gekoppeld, betekent dus dat accu midden en accu rechts, hun power naar het linker blokje sturen want daar zit de draad. Gaat dus 2x2.5kw over dat metaaltje. Vraag me af of dit wel conform is.
Trouwens...over de 10awg, 5,3mm2, gaat power van 3 accus, 7500w... dik 32A... mag dat wel
Bron: YoYCart https://share.google/GBs1Hro79M9xL3SCZ
Die grijze blokjes trouwens met 0.6 Nm !
Edit #54: de accus zitten zo achter een automaat maar er is geen aardlekbeveiliging...right? Wat vinden we daarvan ?
Edit #55 bonusvraag: kun je in de smartbox een PE naar N verbinding maken, zodat in backup modus, de aardleks in de mk werken, als dus whole house op de uitgang zit van de smartbox?
[ Voor 117% gewijzigd door PCJR op 19-04-2026 12:28 ]
Liep wel tegen twee kleine dingetjes aan. Ten eerste faalde mijn eerste poging bij het inschakelen van de derde groep. De batterij schakelde toen automatisch de back-up poort uit en en het WARN lampje ging branden. Ik weet niet wat dit veroorzaakte maar misschien betrof het een te hoge aanloopspanning of iets dergelijks. Al zou ik niet weten welk apparaat dit dan veroorzaakt. Na een tiental seconden ging het waarschuwingslampje uit en werd de back-up poort vanzelf weer ingeschakeld. Een nieuwe poging waarbij ik begon met groepen inschakelen bij de mislukte groep werkte vervolgens wel. Kan ik ergens terug zien waarom de batterij in storing ging?
Het andere probleem is van kleine aard. De Marstek app laat bij mij wel wattage van het ontladen op de back-up poort zien maar niet het opladen. Als je via de back-up poort de batterij oplaadt dan zegt hij dat de status charging is maar dat het wattage 0 is. Via modbus kon ik echter wel het laadvermogen zien en in de app wordt het percentage wel correct weergegeven. Dat is voor mij het belangrijkste omdat ik de PV uit wil schakelen als de batterij boven de 90% komt.
Al met al een geslaagde test en ik ben er blij mee. Ik ben niet op zoek naar een automatische oplossing. Dit is puur voor noodgevallen. Als de Russen ons energienetwerk plat leggen heb ik op zonnige dagen in ieder geval elektriciteit.
Voor zover ik weet kun je dat nergens terugzien.3raser schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:40:
... Kan ik ergens terug zien waarom de batterij in storing ging?
...
Er zijn wel een aantal entities in modbus die fouten zouden moeten registreren 'warning', 'overcurrent', 'abnomal' etc. maar ik heb nog geen duidelijke relatie tussen de rode warn-LED en deze entities gezien.
Ik heb bij mijn langere off-grid tests ook als eens gehad dat de batterij plotseling in storing ging om onduidelijke redenen. Misschien de airco die op een ongelukkig moment inschakelt oid.