Ik heb die situatie nooit getest, maar in principe zou het moeten werken, zolang de Marstek stroom van het net heeft is de backup poort in de meeste opzichten net als een 'gewoon' stopcontact. NOM zal dus wel werken.Tom Jansen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:43:
Hoi, heb het e.e.a. zitten lezen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk. Mijn situatie is dat de Marstek zijn eigen groep heeft met aardlek. In de avond zitten mijn panelen aan de "verkeerde kant" van het huis. Nu dacht ik om in het begin van de avond, de westelijke licht opbrengst te benutten met een 400W stekker paneel. Als ik dit paneel aansluit op het backup stopcontact van de Marstek, blijft de NOM dan langer in stand? Of wordt alleen de Marstek weer bijgeladen?
Hopelijk kan iemand het duidelijker maken? Thanks👍🏻
Ik zie echter niet in waarom je de backup poort hiervoor zou 'misbruiken'. Je kunt het stekkerpaneel veel beter in een eigen wcd prikken, het maakt niet uit op welke groep (best wel op dezelfde fase als je huis meerdere fasen heeft).
Zelf heb ik meerdere stekkerpanelen die op 3 verschillende groepen zitten, de 2 Marstek hebben elke ook een eigen groep.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA