• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:01
Wat is het verschil tussen leveranciers zoals Zonneplan, NextEnergy en Solarite, die batterijen en plugin in batterijen verkopen? Ik wil graag een batterij van ongeveer 18 kWh. Ik heb al zonnepanelen. Ik word constant gebeld door deze vendors met marketingpraatjes over batterijen 🤣
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:42:
Wat is het verschil tussen leveranciers zoals Zonneplan, NextEnergy en Solarite, die batterijen en plugin in batterijen verkopen? Ik wil graag een batterij van ongeveer 18 kWh. Ik heb al zonnepanelen. Ik word constant gebeld door deze vendors met marketingpraatjes over batterijen 🤣
Ze hebben allemaal gemeen dat ze je een thuisbatterij willen verkopen. Zonneplan is / was met name actief op de onbalansmarkt. Mooie rendementen worden afgegeven. Te mooi om realistisch te zijn. Ik zou wegblijven van onbalansachtige markten / aanbieders. Ik ben toen daar ook mee bezig geweest en na een doorrekening van mezelf bedankt. Je geeft de besturing uit handen etc. Er is overigens daar ook een topic van.

NextEnergy is ook een topic van. Ik lees daar met name nog rare laad en ontlaadstrategie door de batterij.

Andere merk ken ik niet.

Waar je denk ik het meest aan hebt is voor jezelf bepalen wat je doel is met de batterij. Wil je meer eigen opwek verbruiken? Wil je wat handelen op de day ahead markt (verwacht niet dat je er rijk van wordt). Bepaal dat eerst zelf. Wellicht heb je het al benoemd in het topic maar heb ik het even gemist.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:54
Handelen op de diverse markten is vanaf 2027 niet meer interessant omdat je over alle stroom die je binnenhaalt belasting betaalt.
Vanaf 2027 wil je een batterij die zoveel mogelijk bijdraagt aan het verhogen van het eigen verbruik.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

MichielFRL schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:29:
Handelen op de diverse markten is vanaf 2027 niet meer interessant omdat je over alle stroom die je binnenhaalt belasting betaalt.
Vanaf 2027 wil je een batterij die zoveel mogelijk bijdraagt aan het verhogen van het eigen verbruik.
Met day ahead zou je dit jaar nog kunnen gebruiken om een deel(tje) vast terug te verdienen. Daarna heeft het geen zin meer. Het blijft wel NL en het is nog geen 2027.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:51
Tegelen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:51:
Beste allemaal
I
Even voorstellen, ben 61 en kom uit tegelen

Heb al vanaf 2012 panelen liggen.
Nu de salderingsregeling weg gaat ben ik me aan het verdiepen in een plug en play batterij.
Mijn oog is gevallen op de AEG.
Nu heb ik de volgende vraag.

Op 1 slaapkamer die in gebruik is als computer kamer heb ik 2 stopcontacten.
1 daarvan wil ik apart aan laten sluiten op een nieuwe groep met aardlek automaat.
Uiteraard officieel door een bedrijf!!
je huis heeft zeer waarschijnlijk het CDS (centrale dozen systeem), je kunt dus niet zo maar van 1 stopcontact daar een aparte groep maken, er moeten dan namelijk aparte leidingen (niet in de zelfde buis) vanuit je groepenkast naar die kamer getrooken worden, dat zal heel wat breekwerk tot gevolg hebben, ben je daarvan bewust, en als je dat door een bedrijf laat doen ben je waarschijnlijk heel wat kwijt.
ik vraag me zo wie so af of een slaapkamer wel een geschikte plaats daarvoor is ookal wordt deze nu als computerruimte gebruikt.
mogelijk dat er een veel betere plek in je huis te vinden is waar ook de plaatsing van een nieuwe groep incl. de kabels veel eenvoudiger te realiseren is.

kleine tip; maak ipv een automatische zekering (IA) direct gebruik van een aardlekautomaat (Alamat) zodat als je ergens anders een aardfout krijgt niet ook direct je batterij uit valt.
ik zelf vind je keuze voor de AEG (AEG Solarcube AS-BBL09, let op dat is dus niet meer die bekende oude duits merk, het merkrecht was toen gewoon verkocht, is nu eigendom van Electrolux uit Zweden) in Nederland vrij onbekend
ik zie geen noodstroom mogelijk heid en voor de rest ben ik ook niet echt onder de indruk. het enige is dat de prijs voor 4,8 kWh niet slechts is, alleen ga je het daarmee redden? als ik al hoor dat je graag ook je kookplaat ed daarmee wilt gaan voeden blijft er na het koken vrees ik niet al te veel meer over. dus is waarschijnlijk de volgende stap een betere, de uitbreiding met nog eens 4,8 kWh blijkt nu even duur te zijn dan de complete batterij. vind het een beetje vreemd, eigenlijk zou die een stuk goedkoper moeten zijn.
door deze op dit moment wel erg goedkope prijs, kan een manier zijn om in Nederland marktaandeel te krijgen, is wel verdacht, kan namelijk ook duiden op goedkope (en mogelijk slechtere) cellen, is zo lastig te beoordelen.
ik zie vrijwel geen info over de app en wat deze alles kan, ook dat is op dit moment gewoon een grote gok.
ondanks de zeer lage prijs zou ik hem op dit moment gewoon niet adviseren.
heb je zelf wel een idee wat jou avond/nacht verbruik is tijdens de periode dat jij door je PV een duidelijk overschot hebt (die moet dus circa 25% hoger zijn dan je avond/nacht verbruik).
mijn advies is kijk bv eens naar Zendure, ja die is met de SF2400AC een stuk duurder (heb ik zelf) maar ik denk een heel stuk beter en heeft hier in nederland (oa op tweakers) een uitgebreide forums, dus hulp is nooit ver weg, en de software wordt op dit moment das de beste op de markt gezien (niet dat er nog wensen zijn, die zijn er genoeg, en wordt ook regelmatig vasn updates voorzien)
je mag me ook een DM sturen als je nog vragen op mijn opmerkingen hebt.
Dit wil ik zo laten doen omdat ik 800 watt ontladen eigenlijk weinig vindt als je bijv de vaatwasser of wasmachine aan hebt.
Ook de inductieplaat gebruikt meer.

Mijn vraag, als ik de batterij zo instel dat hij 2400 watt kan ontladen, en op een bepaald moment wordt er maar bij 600 watt gevraagd kan dat kwaad.
Nee, die 2400W is het maximum wat die batterij kan, als het goed is gaat hij via de P1 meter die stroom leveren die nodig is, en dat zelfs als je bv een 3-fase systeem hebt, via de slimme meter wordt dat namelijk weer rechtgetrokken.
dus dat gaat prima en is ook de bedoeling.
Of is die instelling van 2400 watt alleen maar bedoeld voor het geval dat er veel gevraagd wordt.
Nee, dus
Ik snap dat 800 watt ontladen de meeste tijd voldoende is, maar waarom zou ik die lage extra investering in groep met aardlek niet doen.
Zoveel scheelt het niet hoor, of ik nu 1500 voor de batterij betaal of 2000 als het incl de aanpassing meterkast is.
ik vrees dat de aanpassing mogelijk zelfs nog een stuk duurder gaat worden.
Als ik dat niet wil kan ik beter nergens aan begonnen is mijn redenatie.
En ik hoef niets terug te verdienen het gaat mij om het principe.

• igix
Devke schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Ze hebben allemaal gemeen dat ze je een thuisbatterij willen verkopen. Zonneplan is / was met name actief op de onbalansmarkt. Mooie rendementen worden afgegeven. Te mooi om realistisch te zijn. Ik zou wegblijven van onbalansachtige markten / aanbieders. Ik ben toen daar ook mee bezig geweest en na een doorrekening van mezelf bedankt. Je geeft de besturing uit handen etc. Er is overigens daar ook een topic van.

NextEnergy is ook een topic van. Ik lees daar met name nog rare laad en ontlaadstrategie door de batterij.

Andere merk ken ik niet.

Waar je denk ik het meest aan hebt is voor jezelf bepalen wat je doel is met de batterij. Wil je meer eigen opwek verbruiken? Wil je wat handelen op de day ahead markt (verwacht niet dat je er rijk van wordt). Bepaal dat eerst zelf. Wellicht heb je het al benoemd in het topic maar heb ik het even gemist.
Bedankt. Ja, ik wil zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte elektriciteit gebruiken. Misschien energie ruilen tot het rendabel is. Momenteel heb ik panelen die ongeveer 4200 watt per jaar opwekken. Ik heb een overschot van 2888 kW. Ik heb ook een elektrische auto met een laadvermogen van 77 kWh. Dus, het voordeel van een oplaadbare batterij is de controle en de mogelijkheid om te beslissen of we wel of niet energie willen ruilen? En de prijs is lager dan bij een vast tarief? Krijgen we btw terug voor oplaadbare batterijen? Hoe bereken ik de voordelen van energieruil met een thuisbatterij? Zijn er rekenprogramma's beschikbaar?
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Bedankt. Ja, ik wil zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte elektriciteit gebruiken. Misschien energie ruilen tot het rendabel is. Momenteel heb ik panelen die ongeveer 4200 watt per jaar opwekken. Ik heb een overschot van 2888 kW. Ik heb ook een elektrische auto met een laadvermogen van 77 kWh. Dus, het voordeel van een oplaadbare batterij is de controle en de mogelijkheid om te beslissen of we wel of niet energie willen ruilen? En de prijs is lager dan bij een vast tarief? Krijgen we btw terug voor oplaadbare batterijen? Hoe bereken ik de voordelen van energieruil met een thuisbatterij? Zijn er rekenprogramma's beschikbaar?
Ik weet niet wat je huidige tarief is. Mijn gemiddelde inkoop van vorig jaar was 19.2 ct/kWh. De gemiddelde teruglevering 27.5 ct / kWh. Wij laden goedkoop en verkopen duurder. Per saldo vorig jaar ruim 900 kWh verbruikt en een goed 40 euro terug gekregen.

Of je in-en verkopen bepaal jezelf. Zal maximaal dit jaar nog zijn. Dan is het de vraag wat je verbruik een beetje is tussen zonsondergang en zonsopkomst. Dat verbruik afdekken. De batterij moet weer leeg zijn als de zon opkomt.

BTW kun je terughalen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dynamisch Energiecontract op je naam voordat je batterijen koopt. Batterij moet in-en verkopen kunnen etc. Kijk even op de website van de Centrale. Staat een tool op die dat voor je kan checken.

Rekentools lastige. Je kunt altijd kijken naar een modulair systeem. Begin klein en bouw evt uit. Belangrijkste is denk ik het verbruik tussen zonsopkomst en ondergang. Je zal merken dat in de zomer ze makkelijk volkomen, in de winter wordt dat lastiger.

Daarnaast heb je een hele leuke batterij al in bezit. Je auto. Als je die overdag kunt inzetten vang je ook al het nodige op.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 24-01-2026 18:48 ]

• igix
Devke schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Ik weet niet wat je huidige tarief is. Mijn gemiddelde inkoop van vorig jaar was 19.2 ct/kWh. De gemiddelde teruglevering 27.5 ct / kWh. Wij laden goedkoop en verkopen duurder. Per saldo vorig jaar ruim 900 kWh verbruikt en een goed 40 euro terug gekregen.

Of je in-en verkopen bepaal jezelf. Zal maximaal dit jaar nog zijn. Dan is het de vraag wat je verbruik een beetje is tussen zonsondergang en zonsopkomst. Dat verbruik afdekken. De batterij moet weer leeg zijn als de zon opkomt.

BTW kun je terughalen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dynamisch Energiecontract op je naam voordat je batterijen koopt. Batterij moet in-en verkopen kunnen etc. Kijk even op de website van de Centrale. Staat een tool op die dat voor je kan checken.

Rekentools lastige. Je kunt altijd kijken naar een modulair systeem. Begin klein en bouw evt uit. Belangrijkste is denk ik het verbruik tussen zonsopkomst en ondergang. Je zal merken dat in de zomer ze makkelijk volkomen, in de winter wordt dat lastiger.

Daarnaast heb je een hele leuke batterij al in bezit. Je auto. Als je die overdag kunt inzetten vang je ook al het nodige op.
Ja, ik heb sinds deze maand een dynamisch contract met Zonneplan. Daarvoor had ik een vast contract bij Eneco. Ik zie dat jij Zendure gebruikt. Hoe handel je via Zendure? Is dat ook mogelijk via de mobiele app?
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Ja, ik heb sinds deze maand een dynamisch contract met Zonneplan. Daarvoor had ik een vast contract bij Eneco. Ik zie dat jij Zendure gebruikt. Hoe handel je via Zendure? Is dat ook mogelijk via de mobiele app?
Kijk zoals gezegd even in het Zendure topic, daar kan je alles terugvinden via de zoekfunctie :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Oh, en veel mensen gaan bij de AEG thuisaccu voor de bekende naam, maar het is geen product van AEG, maar een whitelabel Sunpura thuisaccu met goede marketing voor iedereen die het vroegere AEG nog kent en daar op aan gaat.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:49
Voor Jan - tweak:
Als het een centraal dozen systeem is dan heb ik nog een loze leiding lopen waar op dit moment de utp kabel voor de laptop doorheen loopt. Dit is van een tv aansluitdoos en een tv hebben we daar niet en dus destijds de utp doorheen getrokken.
Die kan weg omdat laptop dan gewoon via WiFi gaat lopen.
Dan is het niet meer dan een kwestie van geaard stopcontact aanleggen op die plek.

Ik ga ook voor een automaat en niet voor een aardlek schakelaar.
Dat had ik al ergens gelezen dat dat beter was bij een eventueel probleem.

Wat betreft slaapkamer, er is hooguit nog de zolder maar het ligt er aan of daar een loze leiding heen loopt.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:18

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Ga er sowieso vanuit dat je van ongeveer 33 procent verbruik van je opbrengst panelen naar ongeveer 50 procent zal gaan als je (een) thuisaccu(‘s) gaat gebruiken.

Nu moet je zorgen dat zoveel mogelijk van de overige 50 procent je auto in gaat.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:45
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:42:
Ik denk dat het handiger is om (behalve die 18 kWh) eerst eens voor jezelf op een rijtje te zetten wat je vind dat die thuisbatterij verder allemaal moet kunnen.
Wil je noodstroom voor het hele huis.
Moet de EV lader de accu leeg trekken of juist ontzien?
Wil je het piekvermogen van je zonnepanelen helemaal op kunnen slaan of is een deel daarvan ook prima?
Moet het je aansluiting ontlasten zodat die warmtepomp er straks ook bij kan zonder dat je EV in de winter te lang aan de laadpaal moet met 3x25A?

Er zijn vreselijk veel aanbieders en je kan het zo gek maken als je wilt, dus kijk ook goed hoeveel tijd en geld je hier in wilt steken.

Je kan helemaal los gaan met een Victron systeem en Chinese zelfbouw accu's als je nog geen hobby's of relatie hebt of gewoon een stekker-accu neerzetten die alles zelf regelt maar niks snapt van je EV lader, of iets neer laten zetten als een SigEnergy systeem met DC EV lader en volledige noodstroom als je daar het geld voor over hebt.

Informeer jezelf dus eerst goed met wat er mogelijk is en benader dan zelf partijen die jij ziet zitten.
Ik vind zelf de video's van deze leverancier wel fijn: https://www.youtube.com/@ThuisbatterijNederland

• Tegelen
Nog even een kleine aanvulling voor jan-tweak, de AEG heeft wel een noodstroom voorziening.
Onderstaande staat bij veel gestelde vragen op de site van AEG

Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor. Het AEG systeem heeft een geïntegreerde off-grid poort waar je apparaten met een vermogen tot 2500 Watt van stroom kunt voorzien, ook bij stroomuitval. Denk bijvoorbeeld aan je vriezer, koelkast en verlichting!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:43
Ik heb een standaard pv-installatie 5kVA 2x4500Wp(2x10 panelen oost/West, 2 strings)

Ik vroeg mij af of er een plugin batterij bestaat met noodstroomfunctie met ingebouwde pv-omvormer waarop ik in geval van nood 1string manueel kan overzetten naar de plugin batterij?

Of is die 4500Wp teveel van het goede ?

• bite
  • Niet online
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:36:
Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor.
Niets van gemerkt, heb je daar onderbouwing voor?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:17

HHF

Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:09:
Ik heb een standaard pv-installatie 5kVA 2x4500Wp(2x10 panelen oost/West, 2 strings)

Ik vroeg mij af of er een plugin batterij bestaat met noodstroomfunctie met ingebouwde pv-omvormer waarop ik in geval van nood 1string manueel kan overzetten naar de plugin batterij?

De meeste plug in batterijen ondersteunen geen strings van zonnepanelen. Je kunt wel een Zendure Solarflow 800, Marstek A of D, Anker Solix, .... neerzetten waar je dan 4-8 panelen per unit op kunt aansluiten. Maar dan zou ik ze permanent aansluiten omdat je dan per mppt (vaak 4 per plug in battterij) maximaal 2 panelen in parallel kunt aansluitien. Er komen wel systemen op de markt voor hogere capaciteiten maar dat is dan niet meer plug in.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:36:
Nog even een kleine aanvulling voor jan-tweak, de AEG heeft wel een noodstroom voorziening.
Onderstaande staat bij veel gestelde vragen op de site van AEG
bedankt, kon het echter niet zo snel vinden.
Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor. Het AEG systeem heeft een geïntegreerde off-grid poort waar je apparaten met een vermogen tot 2500 Watt van stroom kunt voorzien, ook bij stroomuitval. Denk bijvoorbeeld aan je vriezer, koelkast en verlichting!
oke, bedenk wel dat je omzetten ook echt met de hand moet gaan doen, dus de stekkers van de apparatuur die moeten blijven draaien met noodstroom uit de normale huis stekker, naar die apparaten toe dan een verlengkabel met de juiste hoeveelheid aansluitpunten. ben je niet thuis dan heb je dus niets aan die noodstroom functie, die kan bij PIB namelijk ook niet automatisch je apparatuur van stroom voorzien.

• Jan-tweak
bite schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Niets van gemerkt, heb je daar onderbouwing voor?
als je het nieuws een beetje volgt zie je dat er de laaste tijd helaas wat vaker stroomstoringen optreden, dat jij daar per toeval niets van merkt, wees dan maar blij, dan woon je waarschijnlijk in een gebied waar het net nog een beetje lucht heeft.
om je een idee te geven hoeveel storingen ( en dat hoeft dus geen stroomuitval betekenen) er waren; in 2024.
in het laag spanningsgebied, dat zijn ook de leiding van de wijktrafo's naar je huis ( tot 1.000V AC bijan 25.000.
in het middenspanningsgebied (eerste deel van het hoogspanning vanaf 1.000V AC tot 50 kV waren dat er nog geen 3.000
in het hoogspanningsgebied (vanaf 50kV) waren dat slechts 133 voorvallen, met circa totaal 323 uur aan onderbrekeingen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:51
HHF schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

De meeste plug in batterijen ondersteunen geen strings van zonnepanelen. Je kunt wel een Zendure Solarflow 800, Marstek A of D, Anker Solix, .... neerzetten waar je dan 4-8 panelen per unit op kunt aansluiten. Maar dan zou ik ze permanent aansluiten omdat je dan per mppt (vaak 4 per plug in battterij) maximaal 2 panelen in parallel kunt aansluitien. Er komen wel systemen op de markt voor hogere capaciteiten maar dat is dan niet meer plug in.
Maar hoe zit het met de efficiency van die ingebouwde omvormers in die plugins?
Is dat vergelijkbaar met een goede string omvormer? of bv met Enphase?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jan-tweak
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
[...]

De grote vraag die je zelf zou moeten stellen, en daar is hier al heel heel veel over geschreven, hoe ziet de mogelijkheden van handelen er in de toekomst uit, en laten we eerlijk zijn de eerste gegevens vanuit 2025 geven daan geen echt positief beeld over.
mijn eigen berekeningen van de eerste 1/2 jaar 2025 laten eigenlijk zien dat de brandbreedte van de huidige dynamische tarieven erg klein geworden zijn, en voor een goede handel heb je juist een grote brandbreedte nodig tussen laag en hoog.
vergeet dat daarbij je circa 25% verlies in mee moet rekeken. Een tweede spelbreker die mogelijk nog veel groter is dat je bij handel vanaf 2027 wel de energiebelasting moet betalen (in 2026 0,11084 euro) maar deze dus bij teruglevering niet meer terugkrijgt. dan krijg je namelijk alleen de kale energieprijs incl. de toeslag terug.
kijk maar naar deze grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uifQTkBwPD5szNJR8Ehd6goRUaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large
kijk mn het verschil tussen het eerste (Q1) en derde (Q3) kwatiel, welke bij Q1 je hier ook nog je verlies van de 25% mee moet rekenen plus het verschil qua belastingen, dit betekend dat daardoor de afstand tot Q3 nog kleiner gaat worden, en zlefs boven de Q4 gaat komen (=verlies), je gaat dan betalen ipv verdienen met handel.
mijn vrees is dat mn bv zonneplan bezitters gaan merken dat ze steeds weinig profeit krijgen en het dus langer duurt voordat ze hun investeringen terugkrijgen, en dat geld eigenlijk voor iedereen die met een grote batterij en dus grote investering deze snel wil gaan terugverdienen. Ik denk dat deze vlieger gewoon niet meer opgaat, daarvoor is de dynamische markt gewoon al te snel veranderd.
ik denk dat je mn moet foccussen op eigen NOM indien mogelijk zelf met vervoer (EV) en dat wat je over hebt kun je dan gebruiken om te gaan handelen. maar dat is mijn idee. ik heb in ieder geval het idee voor handelen al laten vallen, ging eerst voor de 25 kWh vaste batterij maar ik denk dat ik nu in 2027 met nog geen 10 kWh in een PIB al meer dan voldoende capaciteit heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 25-01-2026 13:14 ]

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:04:
Voor Jan - tweak:
Als het een centraal dozen systeem is dan heb ik nog een loze leiding lopen waar op dit moment de utp kabel voor de laptop doorheen loopt. Dit is van een tv aansluitdoos en een tv hebben we daar niet en dus destijds de utp doorheen getrokken.
Die kan weg omdat laptop dan gewoon via WiFi gaat lopen.
Dan is het niet meer dan een kwestie van geaard stopcontact aanleggen op die plek.
kijk, dat is dan wel handig ja, je zou dan op de plek van de TV doos een stopcontact kunnen maken, aub wel met randaarde, dat is nu verplicht.
wat voor vloer heeft je kamer? en heb je wel aan het gewicht van de AEG ( white label van de Sunpura gedacht, met zijn 60 kg niet echt een lichtgewicht vrees ik.
Ik ga ook voor een automaat en niet voor een aardlek schakelaar.
Dat had ik al ergens gelezen dat dat beter was bij een eventueel probleem.

Wat betreft slaapkamer, er is hooguit nog de zolder maar het ligt er aan of daar een loze leiding heen loopt.

• Jan-tweak
Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:09:

om met het laatste te beginnen, ik vrees van wel, tenminste de bij mij bekende PIB gaan met off-grip invoer niet zo ver, daar ligt het maximum bij rond de 2.000 - 2.500 Wp.
Bv een Zendure heb je keuze uit modelen met ingebouwde pv-omvomer waar je direct DC je zonneplanelen op aan kunt sluiten of je doet dit via een micor-omvormer en sluit deze dan op de noodstroom aan.

• HHF

HHF

Hansieo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Maar hoe zit het met de efficiency van die ingebouwde omvormers in die plugins?
Is dat vergelijkbaar met een goede string omvormer? of bv met Enphase?
Volgens mij is dat vergelijkbaar.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:43
HHF schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

@HHF @Jan-tweak

Bedankt voor de info.

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een plugin batterij met ingebouwde omvormer in het tuinhuis plaatsen met een eigen setje panelen (zo goed als verticaal op een zuidmuur).

Aandachtspuntje is dan wel dat de de batterij in een onverwarmde ruimte staat. Maar misschien is dat niet zo'n groot probleem omdat de batterij zichzelf opwarmt door laden/ontladen?

• Tegelen
@bite
Ik zeg niet dat Stroomuitvallen steeds vaker voor komen, ik zeg in mijn stukje dat dit bij AEG in de meest gestelde vragen staat.

Verder even voor jan-tweak
Heb even de gedachten laten gaan over plaatsing op zolder en dat daar blijkbaar geen loze leiding heen loopt.
Om grote breekkosten te voorkomen schoot mij te binnen dat de installateur van de pv panelen destijds de stroomkabel via de muur naar buiten gebracht heeft en achter de regenpijp weg gewerkt heeft. Deze gaat dan onder de dakgoot de zolder binnen.
Dit zo natuurlijk ook kunnen met de extra kabel van de nieuwe groep lijkt mij.
Dan is er weing breekwerk toch.
En dus mogelijk veel lagere kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r-a023iIDIZDfm81LpCLkImsrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE6qqY8iKaMUak2URiAcw6Pk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Tegelen op 25-01-2026 16:26 ]

• bite
  • Niet online
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:07:
@bite
Ik zeg niet dat Stroomuitvallen steeds vaker voor komen, ik zeg in mijn stukje dat dit bij AEG in de meest gestelde vragen staat.
Maar wil natuurlijk geen discussies, daar ben ik niet hoor op dit forum terecht gekomen.
Ben gewoon via dit forum aan zoveel mogelijk nuttige hulp proberen te komen.
Ik begrijp het, dan is het die ‘steeds meer’ marketing taal om mensen te overtuigen (en vaak onzin ofwel grijs gebied qua claims).
Op de site van Liander zijn storingen uit het verleden wel terug te vinden en ook zoals genoemde aantal uren boven lijkt dat misschien veel maar kies een willekeurig huishouden en dan het aantal onderbrekingen in de afgelopen 5 jaar dan zou ik benieuwd zijn of het ‘steeds meer’ onderbrekingen zijn 😉 of misschien van 1 uur per 4 jaar naar 2 dan is het meer.. En je kan pech hebben met iets dat langer duurt.
Mijn accu heeft ook een instelbare reserve capaciteit en dat is mogelijk een handige functie maar als er echt ‘steeds meer’ als in maandelijkse storingen zijn heb je wel een goed geïntegreerde en automatische optie nodig of een ups voor specifieke apparaten die dus niet als thuisaccu dient.

• HHF

HHF

Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:51:
[...]

@HHF @Jan-tweak

Bedankt voor de info.

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een plugin batterij met ingebouwde omvormer in het tuinhuis plaatsen met een eigen setje panelen (zo goed als verticaal op een zuidmuur).

Aandachtspuntje is dan wel dat de de batterij in een onverwarmde ruimte staat. Maar misschien is dat niet zo'n groot probleem omdat de batterij zichzelf opwarmt door laden/ontladen?
Zendure heeft een ingebouwde verwarming. Een aantal andere merken ook. Dan heb je geen last van de lage temperaturen.

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:07:
@bite

Verder even voor jan-tweak
Heb even de gedachten laten gaan over plaatsing op zolder en dat daar blijkbaar geen loze leiding heen loopt.
Om grote breekkosten te voorkomen schoot mij te binnen dat de installateur van de pv panelen destijds de stroomkabel via de muur naar buiten gebracht heeft en achter de regenpijp weg gewerkt heeft. Deze gaat dan onder de dakgoot de zolder binnen.
Dit zo natuurlijk ook kunnen met de extra kabel van de nieuwe groep lijkt mij.
Dan is er weing breekwerk toch.
En dus mogelijk veel lagere kosten.

[Afbeelding]
dat is zeker een prima oplossing. denk aub wel aan een gekoppelde rookmelder met je 1st en bg. denk ook (zeker) dat de vloerbelasting voldoende is, zou goed moeten zijn. tenslote weegt deze batterij met een uitbreiden rond de 100 kg. succes
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: