fissa schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Ik bedoel meer de opzet om meer dan 800watt via een plug-in batterij terug te leveren (bv. via Zendure in bovenstaand voorbeeld). Ik ben zelf niet elektro-technisch onderlegd en moet toch nog een uitbreiding op de meterkast organiseren, dus wil direct alles laten voorbereiden voor een thuis accu door een elektricien. Maar wat moet ik in detail vragen aan m’n elektricien “en mag het überhaupt”?
om met je laatste vraag te beginnen, ja, anders zou (zie opmerking van @
The Third Man ) een heleboel apparaten met een stekker ook niet (denk hierbij aan waterkoker, vaatwasser, wasmachine, stijkijzer (allemaal apparatuur met een stekker) mogen gebruiken.
Juist door een eigen groep (heeft je wasmachine als het goed is ook) zorg je daarvoor dat deze volledig binnen de hiervoor bedoelde specs blijven.
het beste kun je die nieuwe groep laten voorzien van een 1-fase alamat (aardlekautomaat) van 16A 30mA B-kat, dat ziet er zo uit, dit voorbeeld is een
Schneider maar je kunt het beste het zelfde merk aanhouden wat er bij jou in de groepenkast al zit, dus heb je bv Hager zet er dan een Hager in. Laat aub de wat goedkopere merken liggen, hier kun je beter voor kwaliteit gaan, deze blijft toch vaak minimaal 25 jaar in je kast. Een alamat is een combinatie tussen een aardlekschakelaar en een installatieautomaat in één module.
/f/image/1nIeljS9HgGq9VhmntzcLuqY.png?f=fotoalbum_large)
Met een alamat voorkom je dat deze ook uitschakeld als er binnen andere groepen een aardfout gaat optreden. (binnen dezelfde aardlekschakelaar).
gebruik aub wel een goed WCD die ook bedoeld is voor hoge stromen (bij Zendure dus minimaal 2400W), de meeste WCD zijn dat namelijk niet. en plug in deze WCD (als deze meervoudig is uitgevoerd) ook geen andere apparatuur, dus uitsluitend deze ééne Zendure. Ga je later eventueel één tweede Zendure erbij plaatsen dan heeft ook deze nieuwe Zendure weer zijn eigen groep en WCD nodig, je kunt dus deze NIET combineren. dus ben je van plan om bv de Zendure 3-fasig aan te leggen, dus 3 zendures naast elkaar, dan heb je dus ook 3 aparte 1-fase groepen nodig.