Rojado schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:26:
Nadenken over 2027
Gezien de ontwikkelingen op batterij gebied en de vergoeding/kosten van zonnestroom lijkt het erop, hier met weinig sturingsmogelijkheden, dat met een warmtepomp (winter hoog verbruik + hogere dynamische tarieven) langzamerhand dat de combi van één batterij van 5 kW om in 7 van de 12 maanden op 0 afname van het net te koersen in combinatie met een vast contract (met een prijs rond de 20-22 cent per kWh) nog het meest gunstig te zijn.
Leeft dat idee ook bij anderen?
Mijn glazen bol staat nog in de garage, dus ik kan niet voorspellen wat wijsheid is.
Maar los daarvan zit ik ook wel met het dilemma van de onvoorspelbaarheid van dynamisch tegenover de verwaarloosbare terugleververgoeding van vast. Hierbij dus even mijn advies, beredenering en verwachtingen:
Als je voor een vast contract kiest omdat het voorspelbaar moet zijn en je warmtepomp erg veel verbruikt, dan lijkt die 5 kWh wel een sweet spot. Ik heb zelf 2 HomeWizard PiB's die samen 1600W laden/ontladen en dat zorgt meer dan de helft van het jaar voor een netgebruik dat off-grid benadert.
Maar heb je veel panelen zoals ik, dan gaat er gewoon heel veel verloren zonder salderen van de energiebelasting en krijg je netto nagenoeg niks voor wat je terug levert met een vast contract.
Dus ik ben van plan om binnenkort over te stappen naar een dynamisch contract dat mij 2 cent + marktprijs betaalt voor het overschot en ook weer 2 cent + marktprijs rekent voor wat ik tekort kom.
Dat betekent dat ik eigenlijk meer vermogen en meer capaciteit nodig heb om de dure piekuren te vermijden met de warmtepomp, inductie kookplaat en andere grootverbruikers als ik de rekening wil minimaliseren.
In hoeverre dit uit komt met de aanschaf/installatie-kosten van een systeem dat dit allemaal kan, is nog even de vraag. De prijzen dalen hard, dus ik hou het waarschijnlijk even bij die 5,4 kWh, ondanks dat dit niet alles op gaat vangen met die maximaal 1600W en de software update voor dynamische contracten nog niet af is.
Als je vanaf niks moet beginnen en je budget beperkt is of je nog steeds twijfelt over vast of dynamisch, dan is het logisch om iets schaalbaars te kiezen dat uiteindelijk alles kan wat nu te voorzien is, maar waar je nu klein mee kan beginnen.
Meten is weten, dus kijk ook goed hoeveel piekverbruik je op moet vangen. Met of zonder elektrische auto, warmtepomp, inductieplaat en of je wel of niet overdag thuis bent, maken heel veel uit voor je keuze.
Als ik zie hoe vaste leveranciers het allemaal verprutsen qua terugleverkosten, dan denk ik dat dynamisch de overhand gaat krijgen. Thuisaccu's zijn zo goedkoop aan het worden dat bijna iedereen ze kan betalen en met een dynamisch contract heb je geen zonnepanelen meer nodig om aanzienlijk goedkoper voor te laden voor eigen verbruik in een appartement of huurwoning.