Geen enkel probleem.
Mn budget is +- 2000$ en wil in principe zelfverbruik verhogen/NOM. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik meer dan 800 watt ontladen, max 2400 en dus aparte groepen voorbereiden.
veelal heb je inderdaad meer dan 800W verbruik, maar vergis je niet, zeker in de nacht ( tenminste is dat mijn eigen ervaring) kom je daar wel (beduidend) onder.
Maar als je ook overdag en in avond ( met name in het voor- en najaar, waar het koken veelal buiten de zonnige (met nog voldoende opwek ) gaat vallen ) is iets meer vermogen geen overbodige luxe.
En ja, daarvoor heb je dus een aparte groep (tip; gebruik een alamat) voor nodig die dus ook alleen voor de thuis-batterij bestemd is.
Ik ben nog wel even zoekende wat ik mijn electricien moet vragen, om aan aan te leggen. Mn piekverbruik is maximaal 5 kWh (tijdens het koken). Als ik deze pieken wil afvangen, dan zou ik minimaal twee omvormers nodig hebben om 2x 2400watt te kunnen ontladen. Dan zijn we er nog niet helemaal, maar wel een heel eindje. Twee overvormers met twee losse batterijen is natuurlijk meer kostbaar dan 1 omvormer met 1-2 batterijen.
ik denk niet dat je met koken echt 6 kWh gaat gebruiken, als ik even kijk wat ik vandaag gebruikt heb tijdens het koken (inductie, op 3 pitten (vlees, aardappelen, groente) dan heb ik max 1800W verbruikt, ik kom eigenlijk zelden boven de 2200W tijdens het koken. in kWh is dat gemiddeld nog geen 1000 kWh.
Nu was dat zelfs (ondanks het niet zo geweldige weer met veel wolken) nog steeds volledig koken op zonnestroom. Ik denk overigens dat een 2400W cq 2500W limiet niet echt een probleem moet zijn, maar veel is natuurlijk afhankelijk hoe je kookt, dus met 4 pitten aan, de airfryer ook nog actief en de oven ook nog aan dan ga je daar natuurlijk wel overheen. je moet je dan wel afvragen hoevaak (als het al gebeurt) is dat bij jou. Ik zou gewoon eens kijken (zeker als je HW P1 hebt kun je dat prima zien, anders is dat mogelijk een prima 1ste ding wat je zou kunnen doen (je hebt wel een slimme meter nodig). Meten is weten in dit geval.
Dan zou ik twee groepen moeten voorbereiden op een thuisbatterij. Maar wat is nu aan te raden met die aansluiting. Ik lees overal dat het aan te raden is om de stekker eraf te knippen (Zendure heeft dit in de handleiding staan), maar wat doet dit met de garantie? Ik ben bv. ook aan het kijken naar de Indevolt batterijen...
ik zou eerst eens ééntje doen, en als je denk dat je toch wat meer vermogen nodig gaat hebben dan die standaard 2400-2500W dan zou ik bv een naar bv een Zendure Mix 4000 gaan kijken, die kan namelijk tot 4000W leveren en dat nog steeds met een stekker.Deze komt overigens standaard met 8 kWh aan capaciteit en is uitbreidbaar met stappen van 7 kWh. qua prijs valt deze ook nog mee, rond de 2200-2400 euro.
Als ik naar je verbruik cijfers kijk leg ik mn even de focus op het voorjaar. (maart-april en neem mei even als reverentie (zomer daar in mee).
--- December (19 dagen) ---
Totaalverbruik: 9.6 kWh/dag
Teruglevering net: 2.5 kWh/dag
Netafname: 12.1 kWh/dag
ik snap hier even niet hoe je totaal verbruik lager kan zijn (winter) dan je netverbruik terwijl je ook nog 2,5 kWh (PV stroom) gaat terugleveren, heb je hier mogelijk een foutje gemaakt ? en dat is dus op alle getallen van toepassing.
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 2.91 kWh
Ochtend (06-10) 1.77 kWh
Dagpiek (10-17) 2.97 kWh
Avond (17-24) 5.35 kWh
Piekuur: 16:00 (1.37 kWh/uur gem.)
eigenlijk zou ik hier graag zien hoe jouw vermogenspiek (in kW) er uit ziet in plaats de hoeveelheid energie (kWh), dus kijk of je kunt zien hoe hoog het benodigde vermogen (wordt in Watt uitgedrukt en niet in Watt-Uur (Wh) was.
.
--- Januari ---
Totaalverbruik: 15.3 kWh/dag
Teruglevering net: 2.4 kWh/dag
Netafname: 15.8 kWh/dag
Gasverbruik: 5.42 m³/dag
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 3.80 kWh
Ochtend (06-10) 1.34 kWh
Dagpiek (10-17) 3.76 kWh
Avond (17-24) 7.43 kWh
Piekuur: 17:00 (2.36 kWh/uur gem.)
--- Februari ---
Totaalverbruik: 14.8 kWh/dag
Teruglevering net: 5.0 kWh/dag
Netafname: 12.4 kWh/dag
als dus je meerverbruik t.o.v. jet netverbruik uit je PV komt heb je dus maar 2,4 kWh van die PV stroom gebruikt terwijl je wel 5 kWh terug het net hebt gestuurd, dat zou betekenen dat mn je verbruik buiten die zonneuren zit. klopt dat?
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 3.70 kWh
Ochtend (06-10) 1.20 kWh
Dagpiek (10-17) 2.59 kWh
Avond (17-24) 5.80 kWh
Piekuur: 17:00 (1.62 kWh/uur gem.)
--- Maart ---
Totaalverbruik: 10.3 kWh/dag
Teruglevering net: 12.3 kWh/dag
Netafname: 6.6 kWh/dag
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 2.48 kWh
Ochtend (06-10) 0.86 kWh
Dagpiek (10-17) 1.63 kWh
Avond (17-24) 2.95 kWh
Piekuur: 17:00 (0.62 kWh/uur gem.)
--- April ---
Totaalverbruik: 7.4 kWh/dag
Teruglevering net: 17.0 kWh/dag
Netafname: 3.7 kWh/dag
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 1.36 kWh
Ochtend (06-10) 0.63 kWh
Dagpiek (10-17) 1.44 kWh
Avond (17-24) 1.55 kWh
Piekuur: 16:00 (0.43 kWh/uur gem.)
--- Mei ---
Totaalverbruik: 13.8 kWh/dag
Teruglevering net: 10.8 kWh/dag
Netafname: 5.5 kWh/dag
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 1.06 kWh
Ochtend (06-10) 1.73 kWh
Dagpiek (10-17) 8.83 kWh
Avond (17-24) 4.97 kWh
Piekuur: 15:00 (1.74 kWh/uur gem.)
--- Juni (6 dagen) ---
Totaalverbruik: 12.4 kWh/dag
Teruglevering net: 7.4 kWh/dag
Netafname: 3.9 kWh/dag
Verbruik per dagdeel:
Nacht (00-06) 1.18 kWh
Ochtend (06-10) 1.95 kWh
Dagpiek (10-17) 5.44 kWh
Avond (17-24) 2.20 kWh
Piekuur: 15:00 (1.10 kWh/uur gem.)
Als ik met kleine afrondingen bovengenoemde cijfers in kaart breng dan zie ik het volgende.
/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large)
de gele stippellijn geeft je de mogelijke capaciteit aan van een batterij op basis van je teruglevering zonnestroom.
Zolang deze boven de blauwe ( jouw netverbruik) lijn zit kun je dus met een batterij globaal op NOM zitten. Bij gemiddeld een 8 kWh batterij kan dit dus met deze gegevens vanaf de maand maart.