• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:52
fissa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Een half uur :), dus ik begrijp waar je naartoe wilt. Mja, ik struggle natuurlijk met het feit dat ik de electricien maar liefst 1-malig wil laten komen; om alles in 1 keer goed te doen.

En voor wat betreft het knippen aan stekkers, hoe kijken jullie daar naar? Dit is niet specifiek genoemd bij bv Indevolt als ik het goed heb.
toch een half uur, das best aardig. meestal wordt de wasmachine en droger genoemd als grootverbruiker maar die gebruiken eigenlijk bijna niks, 1kw hier voor een wasmachine van 13 jaar oud.
Dan doe jij al 2.5x zoveel. Dat loont mogelijk toch wel, zeker dadelijk in de winter met toch wel structurele pieken in de vroege avond (aannemende dat je wat hebt kunnen laden)

Stekkerbeleid van indevolt ken ik niet. Bij zendure staat het in de handleiding. Mij lijkt dat het altijd kan, sterker nog de voorkeur is. Bij een garantiekwestie ga je je stekker toch niet terug sturen.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:12
Een half uur drie pitten aan is misschien niet hetzelfde als een halfuur 5kW afname. Meten is weten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

fissa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:28:
[...]

He Jan, excuus voor mn late antwoord. Drukke dagen gehad en moest even rekenen :).
Ja ik heb data van december tot nu.
Gemiddelden zal ik hieronder posten.
Geen enkel probleem.
Mn budget is +- 2000$ en wil in principe zelfverbruik verhogen/NOM. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik meer dan 800 watt ontladen, max 2400 en dus aparte groepen voorbereiden.
veelal heb je inderdaad meer dan 800W verbruik, maar vergis je niet, zeker in de nacht ( tenminste is dat mijn eigen ervaring) kom je daar wel (beduidend) onder.
Maar als je ook overdag en in avond ( met name in het voor- en najaar, waar het koken veelal buiten de zonnige (met nog voldoende opwek ) gaat vallen ) is iets meer vermogen geen overbodige luxe.
En ja, daarvoor heb je dus een aparte groep (tip; gebruik een alamat) voor nodig die dus ook alleen voor de thuis-batterij bestemd is.
Ik ben nog wel even zoekende wat ik mijn electricien moet vragen, om aan aan te leggen. Mn piekverbruik is maximaal 5 kWh (tijdens het koken). Als ik deze pieken wil afvangen, dan zou ik minimaal twee omvormers nodig hebben om 2x 2400watt te kunnen ontladen. Dan zijn we er nog niet helemaal, maar wel een heel eindje. Twee overvormers met twee losse batterijen is natuurlijk meer kostbaar dan 1 omvormer met 1-2 batterijen.
ik denk niet dat je met koken echt 6 kWh gaat gebruiken, als ik even kijk wat ik vandaag gebruikt heb tijdens het koken (inductie, op 3 pitten (vlees, aardappelen, groente) dan heb ik max 1800W verbruikt, ik kom eigenlijk zelden boven de 2200W tijdens het koken. in kWh is dat gemiddeld nog geen 1000 kWh.
Nu was dat zelfs (ondanks het niet zo geweldige weer met veel wolken) nog steeds volledig koken op zonnestroom. Ik denk overigens dat een 2400W cq 2500W limiet niet echt een probleem moet zijn, maar veel is natuurlijk afhankelijk hoe je kookt, dus met 4 pitten aan, de airfryer ook nog actief en de oven ook nog aan dan ga je daar natuurlijk wel overheen. je moet je dan wel afvragen hoevaak (als het al gebeurt) is dat bij jou. Ik zou gewoon eens kijken (zeker als je HW P1 hebt kun je dat prima zien, anders is dat mogelijk een prima 1ste ding wat je zou kunnen doen (je hebt wel een slimme meter nodig). Meten is weten in dit geval.
Dan zou ik twee groepen moeten voorbereiden op een thuisbatterij. Maar wat is nu aan te raden met die aansluiting. Ik lees overal dat het aan te raden is om de stekker eraf te knippen (Zendure heeft dit in de handleiding staan), maar wat doet dit met de garantie? Ik ben bv. ook aan het kijken naar de Indevolt batterijen...
ik zou eerst eens ééntje doen, en als je denk dat je toch wat meer vermogen nodig gaat hebben dan die standaard 2400-2500W dan zou ik bv een naar bv een Zendure Mix 4000 gaan kijken, die kan namelijk tot 4000W leveren en dat nog steeds met een stekker.Deze komt overigens standaard met 8 kWh aan capaciteit en is uitbreidbaar met stappen van 7 kWh. qua prijs valt deze ook nog mee, rond de 2200-2400 euro.

Als ik naar je verbruik cijfers kijk leg ik mn even de focus op het voorjaar. (maart-april en neem mei even als reverentie (zomer daar in mee).
--- December (19 dagen) ---

Totaalverbruik:       9.6 kWh/dag

Teruglevering net:    2.5 kWh/dag

Netafname:            12.1 kWh/dag
ik snap hier even niet hoe je totaal verbruik lager kan zijn (winter) dan je netverbruik terwijl je ook nog 2,5 kWh (PV stroom) gaat terugleveren, heb je hier mogelijk een foutje gemaakt ? en dat is dus op alle getallen van toepassing.
Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       2.91 kWh

Ochtend (06-10)     1.77 kWh

Dagpiek (10-17)     2.97 kWh

Avond (17-24)       5.35 kWh

Piekuur:              16:00 (1.37 kWh/uur gem.)
eigenlijk zou ik hier graag zien hoe jouw vermogenspiek (in kW) er uit ziet in plaats de hoeveelheid energie (kWh), dus kijk of je kunt zien hoe hoog het benodigde vermogen (wordt in Watt uitgedrukt en niet in Watt-Uur (Wh) was.
.
 --- Januari ---

Totaalverbruik:       15.3 kWh/dag

Teruglevering net:    2.4 kWh/dag

Netafname:            15.8 kWh/dag

Gasverbruik:          5.42 m³/dag

Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       3.80 kWh

Ochtend (06-10)     1.34 kWh

Dagpiek (10-17)     3.76 kWh

Avond (17-24)       7.43 kWh

Piekuur:              17:00 (2.36 kWh/uur gem.)

--- Februari ---

Totaalverbruik:       14.8 kWh/dag

Teruglevering net:    5.0 kWh/dag

Netafname:            12.4 kWh/dag
als dus je meerverbruik t.o.v. jet netverbruik uit je PV komt heb je dus maar 2,4 kWh van die PV stroom gebruikt terwijl je wel 5 kWh terug het net hebt gestuurd, dat zou betekenen dat mn je verbruik buiten die zonneuren zit. klopt dat?
Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       3.70 kWh

Ochtend (06-10)     1.20 kWh

Dagpiek (10-17)     2.59 kWh

Avond (17-24)       5.80 kWh

Piekuur:              17:00 (1.62 kWh/uur gem.)

--- Maart ---

Totaalverbruik:       10.3 kWh/dag

Teruglevering net:    12.3 kWh/dag

Netafname:            6.6 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       2.48 kWh

Ochtend (06-10)     0.86 kWh

Dagpiek (10-17)     1.63 kWh

Avond (17-24)       2.95 kWh

Piekuur:              17:00 (0.62 kWh/uur gem.)

--- April ---

Totaalverbruik:       7.4 kWh/dag

Teruglevering net:    17.0 kWh/dag

Netafname:            3.7 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       1.36 kWh

Ochtend (06-10)     0.63 kWh

Dagpiek (10-17)     1.44 kWh

Avond (17-24)       1.55 kWh

Piekuur:              16:00 (0.43 kWh/uur gem.)

--- Mei ---

Totaalverbruik:       13.8 kWh/dag

Teruglevering net:    10.8 kWh/dag

Netafname:            5.5 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       1.06 kWh

Ochtend (06-10)     1.73 kWh

Dagpiek (10-17)     8.83 kWh

Avond (17-24)       4.97 kWh

Piekuur:              15:00 (1.74 kWh/uur gem.)

--- Juni (6 dagen) ---

Totaalverbruik:       12.4 kWh/dag

Teruglevering net:    7.4 kWh/dag

Netafname:            3.9 kWh/dag

Verbruik per dagdeel:

Nacht (00-06)       1.18 kWh

Ochtend (06-10)     1.95 kWh

Dagpiek (10-17)     5.44 kWh

Avond (17-24)       2.20 kWh

Piekuur:              15:00 (1.10 kWh/uur gem.)
Als ik met kleine afrondingen bovengenoemde cijfers in kaart breng dan zie ik het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9efecFs7oaiNoCdLAw-GfQcH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large
de gele stippellijn geeft je de mogelijke capaciteit aan van een batterij op basis van je teruglevering zonnestroom.
Zolang deze boven de blauwe ( jouw netverbruik) lijn zit kun je dus met een batterij globaal op NOM zitten. Bij gemiddeld een 8 kWh batterij kan dit dus met deze gegevens vanaf de maand maart.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:08
peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Niet dat ik het zeker weet maar lijkt wel verdacht op de fabrikant van de Zendure connectors.
En niks vermeldt over specificaties. (Alleen xx Ampère)
Link: https://www.lsygx.com/h-col-132.html

(Ik weet niet zeker of de Zendure en van de AEG daar weg komen.)
Marstek heeft met Venus A & D gelijkaardige connectoren dan deze denk ik. Doet inderdaad denken of dit soort verbindingen wel veilig is of onder bepaalde omstandigheden kan corroderen en dan problemen geeft. Denk je dat deze van dezelfde fabrikant komen?
Avenger 2.0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Marstek heeft met Venus A & D gelijkaardige connectoren dan deze denk ik. Doet inderdaad denken of dit soort verbindingen wel veilig is of onder bepaalde omstandigheden kan corroderen en dan problemen geeft. Denk je dat deze van dezelfde fabrikant komen?
Ik heb Zendure inmiddels meerdere keren gevraagd of zij specificaties van de connector kunnen verstrekken. Tot nu toe is het enige concrete gegeven dat ik heb ontvangen een maximale bedrijfstemperatuur van 60°C.

Op basis van foto's lijkt het op een LSYG connectoren, maar dat is vooralsnog door niemand van Zendure bevestigd. Op verschillende plaatsen worden deze connectoren genoemd, maar een betrouwbare bron die dit daadwerkelijk onderbouwt heb ik nog niet gevonden. Vooralsnog baseert men zich vooral op enkele afbeeldingen en aannames.

Veel fabrieken maken connectoren in China, het kan ook zijn dat ze verschillende batches/fabrikanten hebben gebruikt, en ze daarom niet allemaal falen.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Taro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Ik zie dezelfde connector overigens op meerdere merken terugkomen die ik heb ge-unboxed, zoals de AccuMate, Anker SOLIX (niet de Max AC), Jackery én Marstek Venus A/D.
De stekker batterij van NextEnergie, gebaseerd op de Fox ESS heeft ook dezelfde stekker als ik het goed heb gezien.
mike123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:50:
[...]

De stekker batterij van NextEnergie, gebaseerd op de Fox ESS heeft ook dezelfde stekker als ik het goed heb gezien.
Correct, even die review teruggezocht en een foto gevonden, is inderdaad dezelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndEtewFr-Onx8uVMVAyy4yKAOro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LAbRdtGtvzpSxNnjIp03JvA.webp?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-07 09:50
Jan-tweak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:11:
[...]
Geen enkel probleem.

[...]
veelal heb je inderdaad meer dan 800W verbruik, maar vergis je niet, zeker in de nacht ( tenminste is dat mijn eigen ervaring) kom je daar wel (beduidend) onder.
Maar als je ook overdag en in avond ( met name in het voor- en najaar, waar het koken veelal buiten de zonnige (met nog voldoende opwek ) gaat vallen ) is iets meer vermogen geen overbodige luxe.
En ja, daarvoor heb je dus een aparte groep (tip; gebruik een alamat) voor nodig die dus ook alleen voor de thuis-batterij bestemd is.

[...]
ik denk niet dat je met koken echt 6 kWh gaat gebruiken, als ik even kijk wat ik vandaag gebruikt heb tijdens het koken (inductie, op 3 pitten (vlees, aardappelen, groente) dan heb ik max 1800W verbruikt, ik kom eigenlijk zelden boven de 2200W tijdens het koken. in kWh is dat gemiddeld nog geen 1000 kWh.
Nu was dat zelfs (ondanks het niet zo geweldige weer met veel wolken) nog steeds volledig koken op zonnestroom. Ik denk overigens dat een 2400W cq 2500W limiet niet echt een probleem moet zijn, maar veel is natuurlijk afhankelijk hoe je kookt, dus met 4 pitten aan, de airfryer ook nog actief en de oven ook nog aan dan ga je daar natuurlijk wel overheen. je moet je dan wel afvragen hoevaak (als het al gebeurt) is dat bij jou. Ik zou gewoon eens kijken (zeker als je HW P1 hebt kun je dat prima zien, anders is dat mogelijk een prima 1ste ding wat je zou kunnen doen (je hebt wel een slimme meter nodig). Meten is weten in dit geval.

[...]
ik zou eerst eens ééntje doen, en als je denk dat je toch wat meer vermogen nodig gaat hebben dan die standaard 2400-2500W dan zou ik bv een naar bv een Zendure Mix 4000 gaan kijken, die kan namelijk tot 4000W leveren en dat nog steeds met een stekker.Deze komt overigens standaard met 8 kWh aan capaciteit en is uitbreidbaar met stappen van 7 kWh. qua prijs valt deze ook nog mee, rond de 2200-2400 euro.

Als ik naar je verbruik cijfers kijk leg ik mn even de focus op het voorjaar. (maart-april en neem mei even als reverentie (zomer daar in mee).

[...]
ik snap hier even niet hoe je totaal verbruik lager kan zijn (winter) dan je netverbruik terwijl je ook nog 2,5 kWh (PV stroom) gaat terugleveren, heb je hier mogelijk een foutje gemaakt ? en dat is dus op alle getallen van toepassing.
Dit totaal is hoe home assistant het weergeeft. Het totaalverbruik = netafname - direct verbruik van zonopwek.
Dus als ik 5kWh afneem van het net (consumed), en ik 2kWh opgewekt heb van mn panelen, waarvan ik er 1 teruglever en 1 direct gebruik in mn huis, is mn totaal 4kWh.
[...]
eigenlijk zou ik hier graag zien hoe jouw vermogenspiek (in kW) er uit ziet in plaats de hoeveelheid energie (kWh), dus kijk of je kunt zien hoe hoog het benodigde vermogen (wordt in Watt uitgedrukt en niet in Watt-Uur (Wh) was.
Zal even checken.
.

[...]
als dus je meerverbruik t.o.v. jet netverbruik uit je PV komt heb je dus maar 2,4 kWh van die PV stroom gebruikt terwijl je wel 5 kWh terug het net hebt gestuurd, dat zou betekenen dat mn je verbruik buiten die zonneuren zit. klopt dat?

[...]
Dit klopt, komt omdat ik deze winter de airco's heb gebruikt om de boel op temperatuur te houden, ook in de nacht. Was een testje & omdat de saldering alles perfect op 0 wegstreept. Evenveel opwek als netafname
Als ik met kleine afrondingen bovengenoemde cijfers in kaart breng dan zie ik het volgende.
[Afbeelding]
de gele stippellijn geeft je de mogelijke capaciteit aan van een batterij op basis van je teruglevering zonnestroom.
Zolang deze boven de blauwe ( jouw netverbruik) lijn zit kun je dus met een batterij globaal op NOM zitten. Bij gemiddeld een 8 kWh batterij kan dit dus met deze gegevens vanaf de maand maart.
Thanks voor je antwoord weer!

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 05-07 14:54
Alarmerend feitje : Handelen op de onbalansmarkt wordt als inkomen aangemerkt bij een uitkering.

TLDR: Zelfde accu, installatie en woning maar terugverdientijden zijn totaal anders. De doelgroep die het meeste baat heeft bij een accu, wordt uitgesloten van fatsoenlijke terugverdientijden.en dus deelname aan het energiebesparingsfeest. Segregatie op basis van inkomen.

[ Voor 58% gewijzigd door Zonsmurf op 16-06-2026 08:58 ]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:01
Zonsmurf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:55:
Alarmerend feitje : Handelen op de onbalansmarkt wordt als inkomen aangemerkt bij een uitkering.
Humor: dat betekent dat als je meer stroom verbruikt hebt dan dat je teruggeleverd hebt dat van je inkomen mag aftrekken !!!! Geniaal die ambtenaren !!! Heel Nederland bakt binnenkort mee !! Zelfs met een AA batterij mag je dan technisch meedoen van de belastingdienst ...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zonsmurf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:55:

TLDR: Zelfde accu, installatie en woning maar terugverdientijden zijn totaal anders. De doelgroep die het meeste baat heeft bij een accu, wordt uitgesloten van fatsoenlijke terugverdientijden.en dus deelname aan het energiebesparingsfeest. Segregatie op basis van inkomen.
Correctie op je stemmingmakerij: Handelen op de onbalansmarkt wordt voor iedereen als inkomen aangemerkt, het is namelijk een bedrijfsmatige activiteit. Daarom krijg je ook de BTW terug, dus dat weet je. Dat het gevolgen heeft voor je uitkering is dan een logische uitkomst, net als dat mensen met kinderopvangtoeslag daar in theorie ook minder van zullen krijgen.
offtopic:
Kan slecht tegen dit soort ongefundeerde onzin.
fissa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dit totaal is hoe home assistant het weergeeft. Het totaalverbruik = netafname - direct verbruik van zonopwek.
Dus als ik 5kWh afneem van het net (consumed), en ik 2kWh opgewekt heb van mn panelen, waarvan ik er 1 teruglever en 1 direct gebruik in mn huis, is mn totaal 4kWh.
dat is geen enkel probleem, zie je hier wel vaker dat er een spraakverwarring ontstaat, vaak ook veroorzaakt dat blijkbaar ook de app makers ( deels ook door vertaal of interpretatie ) dit anders omschrijven.
Net zo goed is mijn interpretatie hier niet helemaal correct. Netverbruik is dus voor mij dat deel van mijn stroomverbruik wat van het net door mijn slimme meter gaat richting mijn huishouden en dus via telwerk 1 en 2 wordt vastgelegd.
Overhead cq teruglevering is dus het tegenovergestelde, wat richting net vanuit het huis komt en via de telewerken 3 en 4 wordt vastgelegd.
PV Eigen verbruik is hierbij de PV opwek minus de teruglevering
Bedenk wel dat bij een batterij het laden zowel via het net als ook via PV eigen verbruik of zelfs een combinatie hiervan kan gebeuren. Je ziet bv afhankelijk van de nauwkeurigheid van de HEMS dat zowel bij laden als ook bij het ontladen je soms gedurende zeer korte tijd (seconden) dit beide kanten op kan gaan, merk je m’n bij weer met wolken waarbij de opwek (sterk) kan wijzigen.
Dat zie je ook bij batterij gebruik als je stroombehoefte (sterk) wisseld bv bij een vaatwasser e.d.
ik zie dus door dit gedrag dat ik ondanks door NOM toch nog circa 0,1-0,3 kWh per dag aan het verbruiken ben. Iets waar ik nu prima mee tevreden ben, met een netverbruik van net 10 kWh vorige maand.
[...]

Zal even checken.

[...]

Dit klopt, komt omdat ik deze winter de airco's heb gebruikt om de boel op temperatuur te houden, ook in de nacht. Was een testje & omdat de saldering alles perfect op 0 wegstreept. Evenveel opwek als netafname

[...]

Thanks voor je antwoord weer!

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 16-06-2026 10:54 ]

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 05-07 14:54
Sander schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Correctie op je stemmingmakerij: Handelen op de onbalansmarkt wordt voor iedereen als inkomen aangemerkt, het is namelijk een bedrijfsmatige activiteit. Daarom krijg je ook de BTW terug, dus dat weet je. Dat het gevolgen heeft voor je uitkering is dan een logische uitkomst, net als dat mensen met kinderopvangtoeslag daar in theorie ook minder van zullen krijgen.
offtopic:
Kan slecht tegen dit soort ongefundeerde onzin.
Wel ontopic.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:59
Anker Solix Max AC of HYXi HALO

Ik neig naar de Anker Solix Max maar twijfel nu.

De Halo is wel heel compact / hanteerbaar en heeft een goede prijs.

Ook zou nul op de meter goed werken.

Wel een lage RTE.

6 Kwh is voor ons 2 persoons huishouden met 13 4100w piek panelen voldoende

Iemand al uitvoerige ervaring of visie

• fissa
florijn11 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:19:
Anker Solix Max AC of HYXi HALO

Ik neig naar de Anker Solix Max maar twijfel nu.

De Halo is wel heel compact / hanteerbaar en heeft een goede prijs.

Ook zou nul op de meter goed werken.

Wel een lage RTE.

6 Kwh is voor ons 2 persoons huishouden met 13 4100w piek panelen voldoende

Iemand al uitvoerige ervaring of visie
Ik ben ook zoekende, misschien kunnen wij elkaar 'helpen' door hier of in DM te sparren. Als iemand anders nog wilt bijdragen aan onze gedachte-gang, graag :)
Ik overweeg Zendure, Anker, Indevolt (eigenlijk vanuit mijn wens om de batterij lokaal aan te sturen/uit te lezen).
Momenteel neig ik naar de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro. Ik heb nu een earlie-bird aanbieding van 1799. De Zendure twijfel ik over vanwege de gesmolten connectoren. En bij twijfel niet doen heb ik ooit geleerd.

Voordelen Anker:
Home Assistant integratie.
Goede nul op de meter, als ik de (enkele) reviews mag geloven.
5kWh standaard opslag en uitbereidbaar indien noodzakelijk. Dit lijkt mij om te beginnen afdoende om mijn sluipverbruik/nacht op te vangen.
2500W laden & ontladen (op een eigen groep) waarbij je via Anker de Wieland kabel kan aanschaffen. Gevoelsmatig prettiger dan zelf te moeten knippen en aan te sluiten op een vaste aansluiting.
Goede prijs (via Earlie bird).

4 MPTT aansluitingen. Momenteel heb ik een 11 jaar oude Growatt mtl5000 omvormer draaien met 18 panelen Yingli 275C-30B (275 wattpiek). Deze komen in vier strings de woning binnen, aangesloten op de omvormer.
Het idee is om met deze hybride thuisbatterij voorbereid te zijn op het kapot gaan van de Growatt. Zou ik in theorie de panelen die nu op mijn dak zitten kunnen hergebruiken (door een bedrijf) en wat is hier dan voor nodig?

Nadeel
Lagere RTE (81-82%) dan bv. Zendure!

Groeten

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-07 14:06
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

4 MPTT aansluitingen. Momenteel heb ik een 11 jaar oude Growatt mtl5000 omvormer draaien met 18 panelen Yingli 275C-30B (275 wattpiek). Deze komen in vier strings de woning binnen, aangesloten op de omvormer.
Het idee is om met deze hybride thuisbatterij voorbereid te zijn op het kapot gaan van de Growatt. Zou ik in theorie de panelen die nu op mijn dak zitten kunnen hergebruiken (door een bedrijf) en wat is hier dan voor nodig?
De huidige 18 panelen over 4 strings op een oudere inverter betekend meestal dat de panelen per string in serie staan (totale spanning 200Vdc(-ish)), en (net als alle PIB's) de datasheet van de Anker zegt: "Max PV input voltage: 60V".
Je moet dus het dak op om alle panelen per string in parallel aan te sluiten met voor ieder paneel een 20A(?) zekering, en per string een dikkere (6 mm2) kabel gebruiken is ook wel een goed idee.

De Anker kan vanuit het stopcontact(ahum) geladen worden, het rendement is dan iets lager maar als in de zomer de gratis zonne-energie toch al tegen de plinten klotst is dat niet zo'n groot probleem.

• fissa
HenkS_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:37:
[...]

De huidige 18 panelen over 4 strings op een oudere inverter betekend meestal dat de panelen per string in serie staan (totale spanning 200Vdc(-ish)), en (net als alle PIB's) de datasheet van de Anker zegt: "Max PV input voltage: 60V".
Je moet dus het dak op om alle panelen per string in parallel aan te sluiten met voor ieder paneel een 20A(?) zekering, en per string een dikkere (6 mm2) kabel gebruiken is ook wel een goed idee.

De Anker kan vanuit het stopcontact(ahum) geladen worden, het rendement is dan iets lager maar als in de zomer de gratis zonne-energie toch al tegen de plinten klotst is dat niet zo'n groot probleem.
Enig idee wat de kosten hiervoor zijn? Om dat allemaal om te laten zetten. Een nieuwe omvormer kost ergens rond de 1000 euro verwacht ik?
Ik heb mijn inzien vier opties;
1. gewoon een nieuwe omvormer kopen als deze kapot zou gaan.
2. de huidige panelen in parallel zetten en aansluiten op de Anker.
3. alle panelen vervangen en dan direct comptibel.
Indien ik voor optie 1 zou kiezen, nu een thuisbatterij kiezen zonder mptt ingangen..

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Hallo allemaal!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een thuisbatterij. Mijn huidige SolarEdge-omvormer is helaas te oud om er direct een batterij op aan te sluiten. Een volledige, nieuwe SolarEdge-setup, waarbij je de omvormer vervangt en een bijpassende SolarEdge-batterij plaatst die direct via het DC-circuit van de zonnepanelen werkt, klinkt natuurlijk erg goed. Maar als het goed is, is dat ook meteen zo'n vijf keer duurder. Omdat ik vanaf 1 januari 2027 mijn zonnestroom beter wil benutten, kijk ik nu naar een AC-stekkerbatterij.

Is het überhaupt slim om deze op zolder te plaatsen? Ik heb, bij gebrek aan bijvoorbeeld een garage, eigenlijk geen andere plek waar ik hem kwijt kan.

Zelf twijfel ik nog een beetje tussen de Anker Solarbank Max AC, de Zendure Solarflow en de HYXi HALO. Voor mijn situatie lijkt het me beter en efficiënter om voor een stekkeroplossing te gaan, in plaats van fors te investeren in een vaste installatie. Ik denk dat een output van 800W prima volstaat om het meeste sluipverbruik en kleinverbruik te dekken. De wasmachine en vaatwasser willen we straks sowieso zoveel mogelijk rond 13:00 uur laten draaien, wanneer de stroom het goedkoopst is en/of de zon flink schijnt.

Zijn er specifieke zaken waar we op moeten letten, zoals brandgevaar? En welk van deze systemen is daar het best tegen bestand?

• fissa
Treveo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:38:
Hallo allemaal!

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een thuisbatterij. Mijn huidige SolarEdge-omvormer is helaas te oud om er direct een batterij op aan te sluiten. Een volledige, nieuwe SolarEdge-setup, waarbij je de omvormer vervangt en een bijpassende SolarEdge-batterij plaatst die direct via het DC-circuit van de zonnepanelen werkt, klinkt natuurlijk erg goed. Maar als het goed is, is dat ook meteen zo'n vijf keer duurder. Omdat ik vanaf 1 januari 2027 mijn zonnestroom beter wil benutten, kijk ik nu naar een AC-stekkerbatterij.

Is het überhaupt slim om deze op zolder te plaatsen? Ik heb, bij gebrek aan bijvoorbeeld een garage, eigenlijk geen andere plek waar ik hem kwijt kan.

Zelf twijfel ik nog een beetje tussen de Anker Solarbank Max AC, de Zendure Solarflow en de HYXi HALO. Voor mijn situatie lijkt het me beter en efficiënter om voor een stekkeroplossing te gaan, in plaats van fors te investeren in een vaste installatie. Ik denk dat een output van 800W prima volstaat om het meeste sluipverbruik en kleinverbruik te dekken. De wasmachine en vaatwasser willen we straks sowieso zoveel mogelijk rond 13:00 uur laten draaien, wanneer de stroom het goedkoopst is en/of de zon flink schijnt.

Zijn er specifieke zaken waar we op moeten letten, zoals brandgevaar? En welk van deze systemen is daar het best tegen bestand?
Check bv hier; Check bv. hier: https://energienerds.nl/index.php/2026/05/16/anker-solix-solarbank-max-ac-review#tec

[ Voor 134% gewijzigd door fissa op 17-06-2026 13:56 ]

• HenkS_
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Enig idee wat de kosten hiervoor zijn? Om dat allemaal om te laten zetten. Een nieuwe omvormer kost ergens rond de 1000 euro verwacht ik?
Ik heb mijn inzien vier opties;
1. gewoon een nieuwe omvormer kopen als deze kapot zou gaan.
2. de huidige panelen in parallel zetten en aansluiten op de Anker.
3. alle panelen vervangen en dan direct comptibel.
Indien ik voor optie 1 zou kiezen, nu een thuisbatterij kiezen zonder mptt ingangen..
  1. Een nieuwe omvormer wordt even goed zoeken, ze zijn met steeds hogere stringspanningen gaan werken dus a) misschien is de '4-panelen' stringspanning te weinig on in de omvormer's MPPT bereik te komen, en b) de goedkopere 5 kW die ik gevonden heb heeft maar 2x MPPT ingangen.
    Wanneer alle panelen (per grotere string) in hetzelfde dakvlak liggen zou je ze binnenhuis naar 2 x 9 kunnen doorlussen.
  2. Parallel schakelen of
  3. vervangen hangt gedeeltelijk af van de locatie. Op een plat dak zou je vrij gemakkelijk op de buik onder de panelen kunnen kruipen met minimale(ahum) valbeveiliging, op een schuin dak waar steigers gebouwd en de panelen gedemonteerd moeten worden wordt de 'overhead' een stukje duurder en is vervangen + meer kWp te overwegen.
  4. Een thuisbatterij zonder MPPT is een probleem tussen de oren :-)
    Nog afgezien van de extra verliezen van (PV)-DC => (grid)-AC => (batterij)-DC zijn mijn microinverters ~8Wdc nodig voordat ze Wac gaan leveren, en zelfs in de zomer gaan m'n 'direct' op de batterij aangesloten panelen 's ochtend en 's avonds nog vrolijk een uurtje door met laden (Grrr... FOMO).

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-07 14:06
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:40
Merijn. schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:29:
Na lang meelezen ga ik me ook wagen aan een thuisbatterij. De aparte groep (in de schuur) is er, de Zendure SF 2400+ AC met 2x uitbreidingsbatterij ook. Nu heb ik diverse malen wat discussie gezien over het aansluiten: wel of niet met de gewone stekker op een wcd, lasdoos of bijvoorbeeld een campingstekker/ CEE gebruiken. Is hier ondertussen al een soort van consensus bereikt?

Aangezien het een aparte groep betreft, zou ik wel het volledige potentieel van de Zendure willen benutten, dus op 2400W maximaal.
Er is geen consensus maar teveel meningen. Het feit wil dat de fabrikanten aangeven boven de 800 watt de stekker er af te knippen en vast aan te sluiten.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

CEE als je hem nog als accu/mobiele stroom wil gaan gebruiken (camping etc) en anders lekker vast aansluiten middels lasdoos of werkschakelaar.
AquilaXL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Er is geen consensus maar teveel meningen. Het feit wil dat de fabrikanten aangeven boven de 800 watt de stekker er af te knippen en vast aan te sluiten.
Welke fabrikanten en waar kan ik dat lezen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• AquilaXL
Ronald.42 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Welke fabrikanten en waar kan ik dat lezen?
In de handleiding van de Zendure 2400 AC kan je dit vinden in secties 7.3, 7.4 en 7.5.
AquilaXL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:04:
[...]

In de handleiding van de Zendure 2400 AC kan je dit vinden in secties 7.3, 7.4 en 7.5.
Die zijn zelf ook niet zo goed met conectoren dus dat snap ik dan ook wel weer. >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07 23:46

Hier wat info over hoe en wat te doen met aansluiten thuisaccu:
thuisaccu aansluiten: stekker of vast
thuisaccu en NEN1010

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 17-06-2026 22:36 ]

GJzon schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Hier wat info over hoe en wat te doen met aansluiten thuisaccu:
thuisaccu aansluiten: stekker of vast
thuisaccu en NEN1010
Die link over “thuisaccu en NEN1010 is niet bepaald een juiste weergave.
1) er wordt hier onvoldoende rekening met de werkingsfeer van de NEN1010 gehouden, gelukkig kan nu iedereen deze zelf nu controleren.
2) wat daarin over stekkeraccus ( bedoelt denk ik stekker-batterijen ) schrijft is zeker in het eerste stuk ( eisen aan de technische installatie niet bepaald juist. Dat klopt tot een ontlaadvermogen <800W, maar zo snel je daar boven komt blijk je toch erin volledig eigen groep incl de nodige beveiling ( en ja conform NEN1010 ) nodig te hebben.

Helaas zal er geen consensus komen met de simpele maar toch heel duidelijke redenen dat alle 3 genoemde aansluit typen gewoon aan de geldende normen voldoen ( en nee, de NEN1010 heeft hier ( met uitzondering van de vaste aansluiting ) niets mee te maken.
Mits de WCD van een goede kwaliteit is en juist is aangesloten voldoet een type F stekker ( schuko stekker ) volledig aan de gebruikte spanning en stroomsterkte ( dus ook aan de vermogen ) 250V / 16A.
Een vaste aansluiting voldoet aan exact de zelfde eisen.
Een CEE stekker, daar zijn er diverse modellen van, voor 1-Fase begint deze bij 16A ( en ook 250V ) maar is ook met hogere stroomsterkte te krijgen.
Het aanraakoppervlak van de stekker met de contrastekker (=WCD) is echter bij een CEE stekker een heel stuk groter dan bij een type F stekker. Maar ook niet bepaald de brouwkwaliteit en vakkundige installatie eigenlijk de echte kwaliteit.
Een slecht geplaatste vaste aansluiting is dus gevaarlijker dan een goede stekker.
Dus kies wat je zelf het in jouw situatie het beste past en nee een vaste aansluiting is zeker niet beter of slechter
De meeste, ook Zendure heeft je zelf de mogelijkheid om hier je eigen keuze te maken, zelf gebruiken ze in hun eigen powerhub overigens gewoon hun eigen type F stekers, ook bij de Mix 4000, die toch heel wat meer vermogen heeft dan jouw SF2400AC+.

• fissa
Klopt het dat de SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro enkel via aangesloten geladen kan worden? Ik was in de veronderstelling dat dit allebei kon? Ik zou bv. de solarbank 4 willen, als verzekering voor het kapot gaan van m’n panelen omvormer… en dus voor de time Being laden via AC.

Verwarring ontstaat door wat Anker zelf weergeeft op de site en wat hun ai antwoord:

5024Wh hoge
opslagcapaciteit

0W Maximaal
AC-laadvermogen

10.000 cycli

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-07 15:11
Ik heb nu al enkele maanden een. Marstek Venus E - maar toch maar beperkt tevreden mee. De 5kw is toch iets te klein voor ons gebruik, en hij heeft er ook al meermaals uitgelegen door onverklaarbare storingen.

Ik was aan het denken om mogelijk naar een vast Victron systeem over te stappen, maar krijg nu ook plots veel advertenties voor Anker hun Solarbank Max AC. De grootste factor om te kiezen voor mij is prijs en software kwaliteit - hier heb ik meer hoop dat Anker het goed geregeld heeft dan Marstek?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Robust2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:29:
Ik heb nu al enkele maanden een. Marstek Venus E - maar toch maar beperkt tevreden mee. De 5kw is toch iets te klein voor ons gebruik, en hij heeft er ook al meermaals uitgelegen door onverklaarbare storingen.

Ik was aan het denken om mogelijk naar een vast Victron systeem over te stappen, maar krijg nu ook plots veel advertenties voor Anker hun Solarbank Max AC. De grootste factor om te kiezen voor mij is prijs en software kwaliteit - hier heb ik meer hoop dat Anker het goed geregeld heeft dan Marstek?
Ligt ook een beetje aan situatie denk ik? Ik lees hier al wat langer mee, maar ben extreem aan het twijfelen tussen een AC-oplossing en een vaste opstelling. Het ziet er allemaal praktisch uit dat plug and play, maar als je de ruimte en mogelijkheden hebt voor een vaste opstelling lijkt dat wel de robuustere oplossing.

Wat is voor jou de reden om toch een AC-oplossing te kiezen?

Have you tried turning it off and on again?

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-07 15:11
Gr4mpyC3t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Ligt ook een beetje aan situatie denk ik? Ik lees hier al wat langer mee, maar ben extreem aan het twijfelen tussen een AC-oplossing en een vaste opstelling. Het ziet er allemaal praktisch uit dat plug and play, maar als je de ruimte en mogelijkheden hebt voor een vaste opstelling lijkt dat wel de robuustere oplossing.

Wat is voor jou de reden om toch een AC-oplossing te kiezen?
Hoofdzakelijk kostprijs en gemak - geen keuringen of diepgaandere installaties. Een eigen groep was makkelijk voorzien, en de totaalprijs was ook gewoon lager.

Ondertussen wil ik wel wat meer uitgeven omdat ik zie dat het nuttig is, de vraag is waarschijnlijk gewoon nog altijd of het de kost waard is tegenover een "betere" plug-in.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48
Robust2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:29:

Ik volg het ook al een poosje en neig ook steeds meer naar de Victron, ook vanwege de eenvoudige noodstroom implementatie. Voor onze 1 fase installatie krijg je met een iets grotere investering veel meer voor je geld. Als ik wel een semi plugin zou zou overwegen dan zou ik voor de Anker Max AC gaan.

• Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-07 17:45
fissa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Ik ben ook zoekende, misschien kunnen wij elkaar 'helpen' door hier of in DM te sparren. Als iemand anders nog wilt bijdragen aan onze gedachte-gang, graag :)
Ik overweeg Zendure, Anker, Indevolt (eigenlijk vanuit mijn wens om de batterij lokaal aan te sturen/uit te lezen).
Momenteel neig ik naar de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro. Ik heb nu een earlie-bird aanbieding van 1799. De Zendure twijfel ik over vanwege de gesmolten connectoren. En bij twijfel niet doen heb ik ooit geleerd.

Voordelen Anker:
Home Assistant integratie.
Goede nul op de meter, als ik de (enkele) reviews mag geloven.
5kWh standaard opslag en uitbereidbaar indien noodzakelijk. Dit lijkt mij om te beginnen afdoende om mijn sluipverbruik/nacht op te vangen.
2500W laden & ontladen (op een eigen groep) waarbij je via Anker de Wieland kabel kan aanschaffen. Gevoelsmatig prettiger dan zelf te moeten knippen en aan te sluiten op een vaste aansluiting.
Goede prijs (via Earlie bird).

Nadeel
Lagere RTE (81-82%) dan bv. Zendure!

Groeten
Zelf ben ik ook zoekende en denk ik aan een INdevolt........

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-06 20:04
Voor gebruikers die een app voor Homey willen gebruiken. Ik heb een app gemaakt die ook combinaties van merken kan aansturen. Of verschillende Marsteks.

https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• fissa
Misschien een beetje off topic, maar overwegen jullie dit jaar nog te handelen met je thuisbatterij met als doel de btw op de batterij bij de belastingdienst terug te krijgen? Als ik het goed begrijp hoef je niet een X periode te handelen om hiervoor in aanmerking te komen. Dan kan je de btw terugvragen in 2026 en dan 1-1-2027 stoppen met handelen. Afhankelijk van je totaal aankoopprijs hoef je de btw niet terug te betalen.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:01
fissa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:05:
Afhankelijk van je totaal aankoopprijs hoef je de btw niet terug te betalen.
Qua gedoe en resultaat is voor mij een dagje winkelen in duitsland de snellere en betere methode....

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 17:00
tweazer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Qua gedoe en resultaat is voor mij een dagje winkelen in duitsland de snellere en betere methode....
Is er een winkel in duitsland die hier aan meewerkt en zendure 4000 serie vanuit voorraad kan verkopen?

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:16
Hier mijn (helaas) negatieve ervaring met de AEG Solarcube;

Eind maart 2026 in huis gekregen. Besteld via AH, geleverd door SolarNRG). Op een eigen groep aangesloten met een 3x4mm2 ymvk naar de meterkast. 2400w laden/ontladen.

Na een maand stopte de Solarcube met werken. Oorzaak was een gesmolten connector tussen omvormer en batterij. AEG pakte dit snel op en erkende dat dit een bekend probleem was. SolarNRG reageerde een week later maar toen had AEG het al opgepakt. Nieuwe omvormer binnen 2 weken in huis, vervanging batterij heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Dus door met de 2 resterende batterijen. Lang verhaal kort. Hier zijn de connectoren inmiddels ook gefrituurd. De omvormer zit zelfs vast gesmolten aan de batterij.

Begin deze week AEG en SolarNRG aangeschreven. Vertrouwen in het product ben ik inmiddels kwijt. (Ik was overigens wel tevreden met de overall user experience). Om die reden eis ik retourname product en teruggave van het aankoopbedrag. (Welke thuisbatterij dan is van latere zorg).

Waar AEG voorheen binnen een dag reageerde, is er nu radiostilte. Gisteren bij SolarNRG een online klachtenformulier ingevuld met de mededeling dat het dossier anders naar de rechtsbijstand gaat. Hierop binnen een uur een reactie met excuses en dat ik snel iets hoor.

Op de Solarcube gebruikersgroep van Facebook zie ik meer berichten over het connector probleem. Ook geeft iemand hier aan dat er waarschijnlijk volgende week een reactie gaat komen van AEG op dit probleem.

Ik wilde het probleem aanvankelijk niet delen op een forum. Het kon een incidenteel probleem zijn. Bovendien vond ik de follow up van AEG snel en correct. Inmiddels ben ik er wel klaar mee.

Misschien heeft iemand nog tips of ideeën hierover?

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:49
ideneef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:54:

Eind maart 2026 in huis gekregen. Besteld via AH, geleverd door SolarNRG). Op een eigen groep aangesloten met een 3x4mm2 ymvk naar de meterkast. 2400w laden/ontladen.

Na een maand stopte de Solarcube met werken. Oorzaak was een gesmolten connector tussen omvormer en batterij. AEG pakte dit snel op en erkende dat dit een bekend probleem was. SolarNRG reageerde een week later maar toen had AEG het al opgepakt. Nieuwe omvormer binnen 2 weken in huis, vervanging batterij heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Dus door met de 2 resterende batterijen. Lang verhaal kort. Hier zijn de connectoren inmiddels ook gefrituurd. De omvormer zit zelfs vast gesmolten aan de batterij.

Begin deze week AEG en SolarNRG aangeschreven. Vertrouwen in het product ben ik inmiddels kwijt. (Ik was overigens wel tevreden met de overall user experience). Om die reden eis ik retourname product en teruggave van het aankoopbedrag. (Welke thuisbatterij dan is van latere zorg).

Waar AEG voorheen binnen een dag reageerde, is er nu radiostilte. Gisteren bij SolarNRG een online klachtenformulier ingevuld met de mededeling dat het dossier anders naar de rechtsbijstand gaat. Hierop binnen een uur een reactie met excuses en dat ik snel iets hoor.

Op de Solarcube gebruikersgroep van Facebook zie ik meer berichten over het connector probleem. Ook geeft iemand hier aan dat er waarschijnlijk volgende week een reactie gaat komen van AEG op dit probleem.

Ik wilde het probleem aanvankelijk niet delen op een forum. Het kon een incidenteel probleem zijn. Bovendien vond ik de follow up van AEG snel en correct. Inmiddels ben ik er wel klaar mee.

Bekijk eens met wie je nu precies een koopovereenkomst hebt, als dat AH is dan kun je je ook gewoon bij AH melden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RoelWW schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Bekijk eens met wie je nu precies een koopovereenkomst hebt, als dat AH is dan kun je je ook gewoon bij AH melden.
Dan zal AH nog steeds doorverwijzen en zit je nog steeds met kapotte accu's, het is niet dat ze een extra batterij uit het schap kunnen halen of dat de kassière het kan repareren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

ideneef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:54:

Was de koop door AH gedaan, dan is het eenvoudig, AH aanspraakelijk stellen en ook direct een termijn stellen waarbinnen het opgelost moet worden.
AEG is hier overigens gewoon een merk wat erop is geplakt, het is een white label product, AEG (onderdeel van Electrolux) maakt helemaal geen thuis-batterijen, overigens ook geen zonnepanelen. (alleen witgoed)
succes en sterkte en laat maar horen hoe het verlopen.

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Was de koop door AH gedaan, dan is het eenvoudig, AH aanspraakelijk stellen en ook direct een termijn stellen waarbinnen het opgelost moet worden.
AEG is hier overigens gewoon een merk wat erop is geplakt, het is een white label product, AEG (onderdeel van Electrolux) maakt helemaal geen thuis-batterijen, overigens ook geen zonnepanelen. (alleen witgoed)
succes en sterkte en laat maar horen hoe het verlopen.
Het is een Sunpura.

• RoelWW
  • Laatst online: 21:49
Marzman schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Dan zal AH nog steeds doorverwijzen en zit je nog steeds met kapotte accu's, het is niet dat ze een extra batterij uit het schap kunnen halen of dat de kassière het kan repareren.
Dat is een misvatting. Als je een koopovereenkomst hebt met AH, dan kun je gewoon bij AH terecht. AH kan voorstellen om je door te verwijzen, maar je bent niet verplicht om daarin mee te gaan. Je hebt geen overeenkomst met AEG/Sunpura/etc. maar met AH.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RoelWW schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Dat is een misvatting. Als je een koopovereenkomst hebt met AH, dan kun je gewoon bij AH terecht. AH kan voorstellen om je door te verwijzen, maar je bent niet verplicht om daarin mee te gaan. Je hebt geen overeenkomst met AEG/Sunpura/etc. maar met AH.
Dan krijg je in het beste geval je geld terug, AH kan alleen dat doen of je doorverwijzen (wat ook gewoon mag, ah blijft dan wel verantwoordelijk). Het begon met 1 kapotte accu van 3, dan wil je niet je geld terug van 1 accu (ok, nu is dat anders als ze alle drie kapot zijn).

Niet dat de witgoedzaak veel meer doet tegenwoordig; Mediamarkt heeft nog wel een reparatiedienst, maar ik denk dat die vooral usererrors repareren en werking controleren. En als de Chinezen het echt overnemen zie ik die reparatiedienst wel helemaal verdwijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 04-07-2026 07:52 ]

/▌

• fissa
Volgende maand komt mijn eerste thuisbatterij Anker binnen. De offerte van de Electricien voor de voorbereidende werkzaamheden binnen.
Moet er conform NEN of verzekeringsvoorwaarden in staan dat de erkend electricien de batterij aansluit of is dit overbodig?

Nu is het een algemene omschrijving.
- 1 st Vigi B16 t.b.v. accupack
- 1 st Invoeren + aansluiten 4x2.5mm2-kas

[ Voor 4% gewijzigd door fissa op 08-07-2026 20:12 ]

fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:08:
Volgende maand komt mijn eerste thuisbatterij Anker binnen. De offerte van de Electricien voor de voorbereidende werkzaamheden binnen.
Moet er conform NEN of verzekeringsvoorwaarden in staan dat de erkend Electricien de batterij aansluit?

Nu is het een algemene omschrijving.
- 1 st Vigi B16 t.b.v. accupack
- 1 st Invoeren + aansluiten 4x2.5mm2-kas
sorry, de meeste Anker ( met uitzondering van de Anker Solix X1) is volgens mij een stekker batterij, die kun je gewoon zelf aansluiten, net als je dat met al je andere apparatuur met een stekker doet.
Het enige waarvoor je een elektricien nodig zou moeten hebben is eventueel een eigen groep aan te leggen indien je die thuis-batterij met 800W of meer wilt laten leveren.
een vigi is een aardlekautomaat van het merk Schneider, ik snap alleen niet waarom je hier een vigi wilt gebruiken, een meer standaard Schneider Resi9 is eigenlijk meer dan voldoende en waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Wat bij een thuis-batterij wel een rol speelt is DC lekstroom, en dat is weer afhankelijk van het merk thuis-batterij en of deze tegen DC lekstroom beveiligd is of niet.
Is dat namelijk niet het geval heb je geen type A aardlek nodig maar een type B, en die zijn echt een heel stuk duurder.
Anker heeft dat voor veel modellen echter geregeld, over welk model hebben we het hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 10:55 ]

• fissa
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:54:
[...]

sorry, de meeste Anker ( met uitzondering van de Anker Solix X1) is volgens mij een stekker batterij, die kun je gewoon zelf aansluiten, net als je dat met al je andere apparatuur met een stekker doet.
Het enige waarvoor je een elektricien nodig zou moeten hebben is eventueel een eigen groep aan te leggen indien je die thuis-batterij met 800W of meer wilt laten leveren.
een vigi is een aardlekautomaat van het merk Schneider, ik snap alleen niet waarom je hier een vigi wilt gebruiken, een meer standaard Schneider Resi9 is eigenlijk meer dan voldoende en waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Wat bij een thuis-batterij wel een rol speelt is DC lekstroom, en dat is weer afhankelijk van het merk thuis-batterij en of deze tegen DC lekstroom beveiligd is of niet.
Is dat namelijk niet het geval heb je geen type A aardlek nodig maar een type B, en die zijn echt een heel stuk duurder.
Anker heeft dat voor veel modellen echter geregeld, over welk model hebben we het hier.
De Anker Solix Solarbank 4 e5000 pro. Ik wil hem vast aansluiten op een werkschakelaar op een eigen groep om 2500w te kunnen laden en ontladen. Heb hier specifiek de vaste stekker aansluiting van Anker bijgekocht.
*Ik heb weinig kaas gegeten van elektra, op de basis principes na. Dus ik geloof gerust wat je zegt. Kan het kwaad om een Vigi te plaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door fissa op 08-07-2026 16:48 ]

fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:23:
[...]

De Anker Solix Solarbank 4 e5000 pro. Ik wil hem vast aansluiten op een werkschakelaar op een eigen groep om 2500w te kunnen laden en ontladen. Heb hier specifiek de vaste stekker aansluiting van Anker bijgekocht.
*Ik heb weinig kaas gegeten van elektra, op de basis principes na. Dus ik geloof gerust wat je zegt. Kan het kwaad om een Vigi te plaatsen?
vigi is een merknaam van Schneider , ik weet dus niet wat voor type zich daarachter verschuild, dus met alleen Vigi kan ik hier geen antwoord op geven.
ik zou als je bij het merk Schneider zou blijven (en dat is een prima merk) eerder een automaat van de Resi9 serie verwachten, want dat zijn hun modellen die specifiek voor de residentiële markt zijn ontwikkeld. Vigi zie je veelal bij commerciële installaties (en is vaak ook duurder).

Waarom wil je een werkschakelaar gebruiken, uitschakelen via die werkschakelaar lijkt me namelijk bevorderlijk voor de levensduur van je thuis-batterij.
Als je die tijdens de winter wilt uitzetten kun je veel beter gewoon de stekker eruit trekken nadat je de thuis-batterij juist hebt uitgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 17:35 ]

• fissa
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:32:
[...]

vigi is een merknaam van Schneider , ik weet dus niet wat voor type zich daarachter verschuild, dus met alleen Vigi kan ik hier geen antwoord op geven.
ik zou als je bij het merk Schneider zou blijven (en dat is een prima merk) eerder een automaat van de Resi9 serie verwachten, want dat zijn hun modellen die specifiek voor de residentiële markt zijn ontwikkeld. Vigi zie je veelal bij commerciële installaties (en is vaak ook duurder).

Waarom wil je een werkschakelaar gebruiken, uitschakelen via die werkschakelaar lijkt me namelijk bevorderlijk voor de levensduur van je thuis-batterij.
Als je die tijdens de winter wilt uitzetten kun je veel beter gewoon de stekker eruit trekken nadat je de thuis-batterij juist hebt uitgezet.
Wat dan wel? Lasdoos? Werkschakelaar is in de basis een prima onderdeel toch, om tot de vaste aansluiting te komen, of…?

Gr.
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:25:
[...]

Wat dan wel? Lasdoos? Werkschakelaar is in de basis een prima onderdeel toch, om tot de vaste aansluiting te komen, of…?

Gr.
nee, een werkschakelaar is zeker geen lasdoos maar een schakelaar, alleen je wil niet echt op die manier je thuis-batterij mee schakelen.
overigens is een werkschakelaar daar eigenlijk niet voor bedoeld, zeker niet voor een apparaat met een stekker.
wil je een betere cq veiliger stekkerverbinding zou ik veel eerder naar een 1-fase 16A CEE (blauwe) stekker-WCD combinatie gaan.
bv zoals deze (WCD);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLEDc7G1eq3tAggOvNaT-uJ2KBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=user_large
en nee, daar past dus een type F stekker niet meer in, dus die zul je ook dan moeten vervangen door dit type CEE. voor een thuis-batterij is dit meer dan voldoende doet zeker niet onder voor een vaste installatie alleen nu toch los.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 18:44 ]

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:37:
[...]

nee, een werkschakelaar is zeker geen lasdoos maar een schakelaar, alleen je wil niet echt op die manier je thuis-batterij mee schakelen.
overigens is een werkschakelaar daar eigenlijk niet voor bedoeld, zeker niet voor een apparaat met een stekker.
wil je een betere cq veiliger stekkerverbinding zou ik veel eerder naar een 1-fase 16A CEE (blauwe) stekker-WCD combinatie gaan.
bv zoals deze (WCD);
[Afbeelding]
en nee, daar past dus een type F stekker niet meer in, dus die zul je ook dan moeten vervangen door dit type CEE. voor een thuis-batterij is dit meer dan voldoende doet zeker niet onder voor een vaste installatie alleen nu toch los.
Waarom zou je een werkschakelaar niet gebruiken? Uiteraard is dit geen lasdoos en de term schakelaar vind ik ook wat kort door de bocht. Het is toch gewoon een lastscheider en die zijn juist gemaakt om (handmatig) onder spanning de last te scheiden en veilig te stellen.
AquilaXL schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Waarom zou je een werkschakelaar niet gebruiken? Uiteraard is dit geen lasdoos en de term schakelaar vind ik ook wat kort door de bocht. Het is toch gewoon een lastscheider en die zijn juist gemaakt om (handmatig) onder spanning de last te scheiden en veilig te stellen.
dat is ook zo, alleen waarom zou je dat willen bij een stekker-batterij, want die is ook prima te scheider door de stekker te trekken, of hoe zie jij dat.
Het grote nadeel van een werkschakelaar is ook dat mensen die zie als aan/uit knop voor de batterij, en dat laatste is volgens mij nu juist niet de bedoeling.

• fissa
Ja oké, ik begrijp je @Jan-tweak . Maar Anker adviseert om ook een vaste aansluiting te maken als je meer dan 800 watt wil laden en ontladen.
De vraag is nu; wat is de beste optie. Je leest van alles en de Electricien is ook wat vaag. Uiteraard vraag ik het hem ook, maar wat is volgens jullie de beste oplossing?

• AquilaXL
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:47:
Ja oké, ik begrijp je. Maar Anker adviseert om ook een vaste aansluiting te maken als je meer dan 800 watt wil laden en ontladen.
De vraag is nu; wat is de beste optie. Je leest van alles en de Electricien is ook wat vaag. Uiteraard vraag ik het hem ook, maar wat is volgens jullie de beste oplossing?
Ik ben het wel met @Jan-tweak eens, de door hem aangedragen optie werkt perfect en daarmee hou je enige flexibiliteit als je de batterij "even" moet verplaatsen. Mocht de werkschakelaar alsnog geplaatst worden zit je niet fout wat betreft de veiligheid maar mis je dus wat vrijheid.

• fissa
AquilaXL schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Ik ben het wel met @Jan-tweak eens, de door hem aangedragen optie werkt perfect en daarmee hou je enige flexibiliteit als je de batterij "even" moet verplaatsen. Mocht de werkschakelaar alsnog geplaatst worden zit je niet fout wat betreft de veiligheid maar mis je dus wat vrijheid.
Ik kan de aansluiting aan de batterij zijde toch loskoppelen in het slechtste geval?
Batterij uitzetten. B16 automaat uitzetten. En dan stekker aan batterij zijde losmaken?

Maar terugkomend op jullie advies;
Een lasdoos of werkschakelaar niet doen dus?
En de electricien verzoeken voor een 16a cee aansluiting?

[ Voor 11% gewijzigd door fissa op 08-07-2026 20:20 ]

fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:57:
[...]

Ik kan de aansluiting aan de batterij zijde toch loskoppelen in het slechtste geval?
Batterij uitzetten. B16 automaat uitzetten. En dan stekker aan batterij zijde losmaken?
dat soort connectoren zijn eigenlijk er niet voor gemaakt om "vaker" los/vast te maken vrees ik.
sorry, ik snap nog steeds niet waarom je een stekker-batterij perse via een vaste aansluiting wilt verbinden.
Je hebt het over max 10A.
als aardlekautomaat kan ik je deze Schneider adviseren: mits deze Anker ook over een DC lekstroom <6mA verklaring beschikt.
Schneider Electric aardlekautomaat B16 30mA 1-fase (1P+N) 6kA (R9D01616)
Dit type voldoet ook aan de nieuwste NEN1010 eis voor spanningsonafhankelijk, ik kan zonder het exacte type van jouw vigi niet controleren of die ook daar aan voldoet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCdLPRJDmvvDm_M_xBXXE9N28Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUc7xCbWKUfxXp3XgGFviv22.png?f=fotoalbum_large
als WCD heb je de keuze uit een goed merk ( bv Schneider) WCD type F bij gebruik van de standaard F type stekker.
of
een goede CEE WCD 1-fase 16A WCD, dan moet je echter ook de bestaande F-stekker door deze vervangen ( dan behoud je ook alle fexibiteit ).
Een werkschakelaar kan dan achterwege blijven.

Even nog heel belangrijk; op deze nieuwe groep mag onder geen enkele situatie een andere verbruiker op aangesloten worden, dus alleen deze ene batterij. Wil je later een tweede thuis-batterij dan heeft ook deze weer zijn eigen groep nodig (tenminste als je 800W of meer wilt gaan leveren).

[ Voor 57% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 20:28 ]

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:37
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:57:
[...]

In het slechtste geval vergeet je het en zet je je vaatwasser en je waterkoker aan en blaft je B16 automaat er uit. Zet je op de zelfde groep je batterij aan die 800 watt kan leveren, dan wordt het spannend.

Velen focussen zich op die malle stekker, maar dat is het probleem niet. Het gaat om de groep waar je je batterij op aansluit. Knip je stekker af en schroef die op een zwaarbelaste groep en het gaat alsnog mis.

Die 800 watt is wettelijk zo bepaald, omdat 800 watt en 2200 watt van een grootverbruiker zoals een wasmachine, waterkoker, combimagnetron, vaatwasser nog binnen de 16 amp vallen.

Zet je een combimagnetron en een waterkoker op de zelfde groep aan dan klapt je automaat er uit, behalve als je er ook nog eens een batterij op aansluit die 2400 watt teruglevert, dan wordt je bedrading wel een gloeilamp.

Kortom, ga niet met malle schakelaars lopen hobbyboppen, maar sluit je batterij aan op een aparte groep als je meer wil terugleveren dan 800 watt, bij laden is dat geen probleem, je automaat zegt vanzelf het is te veel en plop, uit!!. En die stekker die aan een stekkerbatterij zit, die kan het wel aan.

• fissa
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:19:
[...]

In het slechtste geval vergeet je het en zet je je vaatwasser en je waterkoker aan en blaft je B16 automaat er uit. Zet je op de zelfde groep je batterij aan die 800 watt kan leveren, dan wordt het spannend.

Velen focussen zich op die malle stekker, maar dat is het probleem niet. Het gaat om de groep waar je je batterij op aansluit. Knip je stekker af en schroef die op een zwaarbelaste groep en het gaat alsnog mis.

Die 800 watt is wettelijk zo bepaald, omdat 800 watt en 2200 watt van een grootverbruiker zoals een wasmachine, waterkoker, combimagnetron, vaatwasser nog binnen de 16 amp vallen.

Zet je een combimagnetron en een waterkoker op de zelfde groep aan dan klapt je automaat er uit, behalve als je er ook nog eens een batterij op aansluit die 2400 watt teruglevert, dan wordt je bedrading wel een gloeilamp.

Kortom, ga niet met malle schakelaars lopen hobbyboppen, maar sluit je batterij aan op een aparte groep als je meer wil terugleveren dan 800 watt, bij laden is dat geen probleem, je automaat zegt vanzelf het is te veel en plop, uit!!. En die stekker die aan een stekkerbatterij zit, die kan het wel aan.
Sowieso op een aparte groep! Dat laat ik de Electricien aanleggen. Maar wil graag zelf ook weten wat de beste oplossing is qua aansluiting. Liever in 1 keer goed namelijk dan achteraf spijt hebben.
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Sowieso op een aparte groep! Dat laat ik de Electricien aanleggen. Maar wil graag zelf ook weten wat de beste oplossing is qua aansluiting. Liever in 1 keer goed namelijk dan achteraf spijt hebben.
Stekker ( ik heb mijn thuis-batterij, een Zendure die 2400W kan via de eerder door mij aangegeven CEE stekker aangesloten ) en ik heb zelf de eerder aangegeven Schneider Resi9 alamat op de groep voor de batterij, zelfs incl een eigen kWh meter van HW. (op die groep)

een vaste aansluiting bied namelijk geen hogere veiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 20:32 ]

• FZRein
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Dat doe je sowieso goed. Maar het is simpelweg optellen van je verbruikers per groep en je batterij niet aansluiten op een groep waar bijvoorbeeld je keuken op aangesloten is. Als je de batterij op een aparte groep laat aansluiten zit je altijd goed. (Tenzij je de grenzen van een 1 fase aansluiting overgaat, dan zal je naar 3 fase moeten, als dat nog mogelijk is)
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:47:
Ja oké, ik begrijp je @Jan-tweak . Maar Anker adviseert om ook een vaste aansluiting te maken als je meer dan 800 watt wil laden en ontladen.
Sorry, dat is gewoon onzin, welke code heeft die kabel van Anker ? ik vrees namelijk dat die niet meer dan 1,5mm2 linzedraad is, en dat is dan eigenlijk je zwakste punt terwijl ook deze kabel door de geringe lengte nog prima binnen de spec's valt.
Nogmaals, een vaste aansluiting bied echt geen betere veiligheid, wil je voor maximale kies dan de CEE.

• FZRein
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Sorry, dat is gewoon onzin, welke code heeft die kabel van Anker ? ik vrees namelijk dat die niet meer dan 1,5mm2 linzedraad is, en dat is dan eigenlijk je zwakste punt terwijl ook deze kabel door de geringe lengte nog prima binnen de spec's valt.
Nogmaals, een vaste aansluiting bied echt geen betere veiligheid, wil je voor maximale kies dan de CEE.
Waar heb je t nou over, je klets over de diameter van de aders in een kabel en adviseert dan die blauwe CEE stekker? En dan zeg je ook dat een vaste aansluiting het ook niet is.

Misschien moet ik m’n USB-C kabel om m’n telefoon te laden ook maar voorzien van een krachtstroom aansluiting haha.

Wettelijk bepaald, 800 watt terugleveren van een stekkerbatterij, en opladen is wat de batterij aankan, meestal 2400 watt. Dat is lijkt mij, heen en weer, dus 2400 watt leveren aan de groep kan de kabel ook wel aan.. toch?

En die 800 watt leveren van een stekkerbatterij is door de fabrikant alleen maar om zich in te dekken tegen claims. Want!, waarom kan je dat in je software-app wijzigen. Niet omdat de bijgeleverde kabel het niet aankan, maar omdat ze niet willen dat ze moeten betalen voor een afgebrand huizenblok omdat een of andere hobbybob alles aansluit op 1 groep.

[ Voor 28% gewijzigd door FZRein op 08-07-2026 20:54 ]

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Waar heb je t nou over, je klets over de diameter van de aders in een kabel en adviseert dan die blauwe CEE stekker? En dan zeg je ook dat een vaste aansluiting het ook niet is.

Misschien moet ik m’n USB-C kabel om m’n telefoon te laden ook maar voorzien van een krachtstroom aansluiting haha.

Wettelijk bepaald, 800 watt terugleveren van een stekkerbatterij, en opladen is wat de batterij aankan, meestal 2400 watt. Dat is lijkt mij, heen en weer, dus 2400 watt leveren aan de groep kan de kabel ook wel aan.. toch?

En die 800 watt leveren van een stekkerbatterij is door de fabrikant alleen maar om zich in te dekken tegen claims. Want!, waarom kan je dat in je software-app wijzigen. Niet omdat de bijgeleverde kabel het niet aankan, maar omdat ze niet willen dat ze moeten betalen voor een afgebrand huizenblok omdat een of andere hobbybob alles aansluit op 1 groep.
Het blijft maar terugkeren deze discussie, maar het is inderdaad gewoon veilig om continu 2500W te laden en ontladen op een stopcontact en met 1,5mm2 bekabeling. Helemaal met je eens dat het echte 'gevaar' is dat men teveel aansluit op dezelfde groep.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35
fissa schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:23:
[...]

@Jan-tweak Type A aardlek is voldoende.
Voor meer info mbt anker :

Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic

• FZRein
En waarom een type A? Dat wordt wel ingewikkeld, dan zou je dus een compleet losse groep met aardlekschakelaar gaan maken voor alleen een batterij? Of denk je dat je een aardlekschakelaar met groep moet maken achter de aardlekschakelaars die al in je groepenkast zitten? Het klinkt allemaal wat vaag.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:19:
[...]

En waarom een type A? Dat wordt wel ingewikkeld, dan zou je dus een compleet losse groep met aardlekschakelaar gaan maken voor alleen een batterij? Of denk je dat je een aardlekschakelaar met groep moet maken achter de aardlekschakelaars die al in je groepenkast zitten? Het klinkt allemaal wat vaag.
Is inmiddels in veel stekker batterij topics aan bod gekomen;

Type A versus Type B is iets heel anders dan A of B karakteristiek. Een type A aardlek is de 'gewone' die we allemaal hebben, meestal met B karakteristiek. Een Type B is veel duurder, maar kan een DC component op de groep herkennen en daardoor netjes blijven afschakelen wanneer dat nodig is. Een Type B aardlek is nodig / geadviseerd als je een elektrisch apparaat aansluit dat niet galvanische gescheiden is van zijn dc component en ook geen verklaring heeft dat deze minder dan 6mA dc 'lekstroom' genereert. Er zijn een aantal stekker batterijen waarbij niet duidelijk is of ze daaraan voldoen. Bij die batterijen zie je dat men type B aardlek adviseert in de topics. Voor zover ik de nieuwste Anker specificaties zag, zijn deze wel galvanisch gescheiden en voldoet dus een type B A aardlek (ongeacht de karakteristiek).

Beetje lang verhaal maar hoop dat het te volgen is.

• pjotter1965
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Uitleg:
https://iotdomotica.nl/th...dlekbeveiliging-thuisaccu

• FZRein
jurjen_g schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Type A versus Type B is iets heel anders dan A of B karakteristiek. Een type A aardlek is de 'gewone' die we allemaal hebben, meestal met B karakteristiek. Een Type B is veel duurder, maar kan een DC component op de groep herkennen en daardoor netjes blijven afschakelen wanneer dat nodig is. Een Type B aardlek is nodig / geadviseerd als je een elektrisch apparaat aansluit dat niet galvanische gescheiden is van zijn dc component en ook geen verklaring heeft dat deze minder dan 6mA dc 'lekstroom' genereert. Er zijn een aantal stekker batterijen waarbij niet duidelijk is of ze daaraan voldoen. Bij die batterijen zie je dat men type B aardlek adviseert in de topics. Voor zover ik de nieuwste Anker specificaties zag, zijn deze wel galvanisch gescheiden en voldoet dus een type B aardlek (ongeacht de karakteristiek).

Als ik het goed volg is de B dus de betere en de A dus de goedkope. Er wordt dus A geadviseerd die er al in zit of zelfs een betere. Kortom, t maakt niets uit wat voor aardlek er in zit. Je hebt al een aardlekschakelaar, A of beter. Waarom dat die ruis op de lijn naar mensen die een stekkerbatterij willen en bang gemaakt worden met vage info over fancy Aardlekschakelaars en krachtstroom stekkers en andere shit.

• pjotter1965
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Als ik het goed volg is de B dus de betere en de A dus de goedkope. Er wordt dus A geadviseerd die er al in zit of zelfs een betere. Kortom, t maakt niets uit wat voor aardlek er in zit. Je hebt al een aardlekschakelaar, A of beter. Waarom dat die ruis op de lijn naar mensen die een stekkerbatterij willen en bang gemaakt worden met vage info over fancy Aardlekschakelaars en krachtstroom stekkers en andere shit.
Bericht was gericht aan @Jan-tweak

• FZRein
TL;DR. Linkjes droppen is zo makkelijk. Doe even een samenvatting.

Ik blijf er bij. Stekkerbatterij zijn vrij te koop. Ongeacht wat voor aardlekschakelaar je hebt. En of je nu 800 watt of 2400 watt levert maakt niet uit.

Zo is het nu eenmaal. Ik lees te veel ‘goed bedoelde’ adviezen die mensen alleen maar onnodig op kosten jagen.. en de elektricien , die zal adviseren wat hem/haar het meeste oplevert.

• FZRein
Oké… Ff terug gelezen en jij en ik zitten op 1 lijn. My bad..

[ Voor 16% gewijzigd door FZRein op 08-07-2026 22:48 ]

FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:45:
[...]

800 watt terugleveren van een stekkerbatterij, en opladen is wat de batterij aankan, meestal 2400 watt. Dat is lijkt mij, heen en weer, dus 2400 watt leveren aan de groep kan de kabel ook wel aan.. toch?

sorry, wel goed lezen aub. en m.b.t. de vaste aansluiting zie ik daar de meerwaarde niet van in, maar als jij dat met al je wijsheid wel kunt, laat het maar horen.
overigens CEE heeft niets met krachtstroom te maken en die <800W limiet is vanuit wetgeving bepaald, zie oa. de systeemcode waar je deze limiet terug gaat vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 23:00 ]

jurjen_g schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Type A versus Type B is iets heel anders dan A of B karakteristiek. Een type A aardlek is de 'gewone' die we allemaal hebben, meestal met B karakteristiek. Een Type B is veel duurder, maar kan een DC component op de groep herkennen en daardoor netjes blijven afschakelen wanneer dat nodig is. Een Type B aardlek is nodig / geadviseerd als je een elektrisch apparaat aansluit dat niet galvanische gescheiden is van zijn dc component en ook geen verklaring heeft dat deze minder dan 6mA dc 'lekstroom' genereert. Er zijn een aantal stekker batterijen waarbij niet duidelijk is of ze daaraan voldoen. Bij die batterijen zie je dat men type B aardlek adviseert in de topics. Voor zover ik de nieuwste Anker specificaties zag, zijn deze wel galvanisch gescheiden en voldoet dus een type B aardlek (ongeacht de karakteristiek).

volgens mij bedoel je dus een aardlek-type A voor de Anker.
FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:37:
[...]

om het verhaal kort gehouden; NEE, sorry het is helemaal niet erg als je dat soort dingen niet snapt maar ga dan ook geen dingen hier vertellen waar je heel duidelijk totaal geen verstand van hebt.
aan het verhaal hier boven klopt dus helemaal niet van en zorgt er alleen maar voor dat je daardoor nog meer ruis (zoals je dat zelf zo mooi aangeeft) ontstaat op dit thema.

Het effect bij gebruik van de verkeerde aardlek type kan zonder meer resulteren in een groot risico en met een behoorlijk groot brandrisico. (is overigens een van de grootste oorzaken van woningsbranden in Nederland).
het lijkt me dus dat niemand zijn eigen gezin in een dergelijk risico wil brengen.
dank voor de hint, was ook al mijn vermoeden, maar nog geen tijd op dat uit te zoeken.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:02:
[...]

volgens mij bedoel je dus een aardlek-type A voor de Anker.
Oeps, ja inderdaad. Post aangepast.

• fissa
Roog1317 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Het blijft maar terugkeren deze discussie, maar het is inderdaad gewoon veilig om continu 2500W te laden en ontladen op een stopcontact en met 1,5mm2 bekabeling. Helemaal met je eens dat het echte 'gevaar' is dat men teveel aansluit op dezelfde groep.
Sorry 😅

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-07 16:25
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
[Afbeelding]

Weet iemand if dit super handige excel filetje nog is uitgebreid of aangepast met de laatste modellen?
- Marstek Venus E max
- Anker Solix SolarBank Max AC
- Indevolt?
- andere nieuwe modellen

Oscar
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
[Afbeelding]

***members only***

Nog niet alle gegevens kloppen, voornamelijk omdat datasheets er niet altijd duidelijk in zijn, de prijzen zijn handmatig opgenomen op 1 april.

Als iemand edit rechten wil hebben DM maar even :)
leuk maar ik zie nog heel veel merken en typen nog niet in terug.
het gekke is dat als op de link kijk zie ik meer dan wat je gepost hebt.
Ga er van uit dat P2 een P1 meter moet zijn.
ik mis eigenlijk een aantal belangrijke zaken, zoals de RTE range, maar ook aanwezige veiligheidszaken zoals ingebouwde blussystemenm aar ook bv aanwezigheid van een off-grid mogelijkheid en het vermogen hiervan.
mogelijk dat je die nog kunt aanvullen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:17:
[...]

leuk maar ik zie nog heel veel merken en typen nog niet in terug.
het gekke is dat als op de link kijk zie ik meer dan wat je gepost hebt.
Ga er van uit dat P2 een P1 meter moet zijn.
ik mis eigenlijk een aantal belangrijke zaken, zoals de RTE range, maar ook aanwezige veiligheidszaken zoals ingebouwde blussystemenm aar ook bv aanwezigheid van een off-grid mogelijkheid en het vermogen hiervan.
mogelijk dat je die nog kunt aanvullen.
Ja ik heb hem stiekem af en toe nog aangevuld maar niet superveel tijd voor gehad.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 13:48
Binnenkort verhuis ik naar een huis met 27 zonnepanelen en een warmtepomp. Mogelijk binnen een jaar of 2 ook een elektrische auto. Ik zou graag wat meer eigen energie verbruiken, ook met de nieuwe nettarieven in 2029, het stoppen van salderen in 2027, en gewoon omdat het goed is.

Ik zou graag een simpele plug-and-play thuisbatterij kopen, aangesloten op een eigen groep. Ik zelf in de IT, ik draai thuis o.a. ook home assistant, maar ik kijk het liefst niet om naar de batterij. Ik zou hem gewoon op de modus zetten om zoveel mogelijk geld te besparen (dus bijv in de winter laden wanneer het goedkoop is, om in de avond de WP daarop te draaien). Ik ga ook voor een dynamisch contract. Is een simpele Marstek aangestuurd door HA dan de beste optie? Of een nieuwe anker van ~7 kwh?

• WillemD61
  • Laatst online: 21:10
NovaDesu schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:52:
Binnenkort verhuis ik naar een huis met 27 zonnepanelen en een warmtepomp. Mogelijk binnen een jaar of 2 ook een elektrische auto. Ik zou graag wat meer eigen energie verbruiken, ook met de nieuwe nettarieven in 2029, het stoppen van salderen in 2027, en gewoon omdat het goed is.

Ik zou graag een simpele plug-and-play thuisbatterij kopen, aangesloten op een eigen groep. Ik zelf in de IT, ik draai thuis o.a. ook home assistant, maar ik kijk het liefst niet om naar de batterij. Ik zou hem gewoon op de modus zetten om zoveel mogelijk geld te besparen (dus bijv in de winter laden wanneer het goedkoop is, om in de avond de WP daarop te draaien). Ik ga ook voor een dynamisch contract. Is een simpele Marstek aangestuurd door HA dan de beste optie? Of een nieuwe anker van ~7 kwh?
Nieuw huis dus je weet nog weinig over productie en verbruik?

Voor maximaal rendement stem je normaal de accu af op de periode dat je voldoende zonnestroom over hebt om de nacht door te komen, dus meestal 7 tot 8 maanden rond de zomer. De winternacht doorkomen met warmtepomp terwijl er overdag nauwelijks overschot is wordt lastig.

Laden vanuit het net op goedkope uren en dat later gebruiken kan natuurlijk altijd. Ik gebruik zelf een python programma met lineaire optimalisatie om maximaal financieel rendement te hebben.

https://github.com/WillemD61/battery-planning

[ Voor 10% gewijzigd door WillemD61 op 09-07-2026 21:25 ]

Heb dit ook heel lang in Excel bijgehouden, tegenwoordig mooi in een filterbare database zitten :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35
Schijnbaar probeert men toch de niet aangemelde PiB's te detecteren:

Quote "Fluvius registreert 9.795 stekkerbatterijen, bijna 20.000 thuisbatterijen niet aangemeld. Vlaanderen telde eind juni 9.795 aangemelde stekkerbatterijen, maar het AI-detectiemodel van Fluvius toont dat bijna 20.000 batterijen niet zijn aangemeld"

Ref: https://solarmagazine.nl/...batterijen-niet-aangemeld

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PaulC schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:02:

Quote "Fluvius registreert 9.795 stekkerbatterijen, bijna 20.000 thuisbatterijen niet aangemeld. Vlaanderen telde eind juni 9.795 aangemelde stekkerbatterijen, maar het AI-detectiemodel van Fluvius toont dat bijna 20.000 batterijen niet zijn aangemeld"

Waarom zouden er zo veel niet aangemeld zijn?

En waarom moet je ze aanmelden als ze het zelf kunnen detecteren ;p

Overigens zijn de regels ook wel raar dat je hem binnen 30 dagen moet aanmelden en dat Fluvius dan 90 dagen heeft om het goed te keuren (die nemen ze ook). Maak minimaal dat gelijk (redelijker zou zijn dat de klant 2 keer zo lang tijd heeft), of fluvius moet sneller werken of geef de klanten ook 90 dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 10-07-2026 20:35 ]

/▌

• AquilaXL
PaulC schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:02:

Dat men zich hierover verbaasd. Die jongens proberen grip te krijgen op het net en zoeken de kaders waarin dit kan.

• AquilaXL
Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Overigens zijn de regels ook wel raar dat je hem binnen 30 dagen moet aanmelden en dat Fluvius dan 90 dagen heeft om het goed te keuren (die nemen ze ook). Maak minimaal dat gelijk (redelijker zou zijn dat de klant 2 keer zo lang tijd heeft), of fluvius moet sneller werken of geef de klanten ook 90 dagen.
Van onwetendheid tot de theorieën dat ze je aanmelding gaan gebruiken om je zwaarder te belasten, mensen verzinnen legio aan redenen. In Nederland moet je ze ook aanmelden maar bij de verkoop van de batterijen wordt dat nergens vermeld.

Dat je ze moet aanmelden lijkt me logisch. Buiten dat ze teruglevering zien op tijden waarbij zonnepanelen dit niet kunnen, hebben ze geen idee hoeveel kWh er in die huizen staan en welke types het zijn. Op basis van die info kunnen ze inschatten wat de belasting of ontlasting van het net gaat zijn.

Die regels zijn wel raar. Als je in NL aangemeld bent is het ook gelijk geregeld.
Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:26:
[...]

De macht van de overheid, dus dat blijkt ook België zo te werken, maar je hebt eigenlijk gelijk.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AquilaXL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:17:
[...]

Die regels zijn wel raar. Als je in NL aangemeld bent is het ook gelijk geregeld.
Het zou inderdaad meteen geregeld moeten kunnen zijn, de toestellen die je kan aanmelden komen van een lijst met door hun goedgekeurde toestellen (dus niet een europese goedkeuring, maar fluvius goedkeuring). Geen idee wat ze in die 90 dagen doen, ik vermoed niks.

/▌

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 12:03
Over het algemeen ben ik heel tevreden over de Solarcube.

Eerst had ik één accu, daarna twee en uiteindelijk drie accu's met éém omvormer op een aparte groep.

Omdat ik zag dat ik meer overcapaciteit had, heb ik een losse unit (één batterij) aangeschaft om de pieken op een andere groep op te vangen. Hiervoor heb ik de P1-meter vervangen door een Shelly en vervolgens alles in de app geconfigureerd.
De omvormer van de grote set heb ik ingesteld op maximaal 2200 W laden en 1500 W ontladen. De kleine unit heb ik beperkt tot 600 W laden en 600 W ontladen. Wat ik echter zie, is dat de kleine unit met meer dan 1000 W wordt opgeladen. Ook al zette ik de limiet op 300W.

In de app wordt de ene unit duidelijk als een set met drie batterijen weergegeven en de andere als een set met één batterij.
Daarom heb ik de enkele unit weer losgekoppeld, omdat ik geen risico wil lopen op overbelasting.
Uiteindelijk heb ik nu twee sets van twee accu's gemaakt, puur omdat het op deze manier wel veilig werkt. Er is dus geen limitatie vanuit de omvormer.
Uiteraard ook contact opgenomen met AEG.
Gisteren tevens een email ontvangen voor het checken van de connectoren.

[ Voor 5% gewijzigd door ijsbeer910 op 11-07-2026 16:14 ]

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 12:03
ijsbeer910 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:12:
Over het algemeen ben ik heel tevreden over de Solarcube.

Eerst had ik één accu, daarna twee en uiteindelijk drie accu's met éém omvormer op een aparte groep.

Omdat ik zag dat ik meer overcapaciteit had, heb ik een losse unit (één batterij) aangeschaft om de pieken op een andere groep op te vangen. Hiervoor heb ik de P1-meter vervangen door een Shelly en vervolgens alles in de app geconfigureerd.
De omvormer van de grote set heb ik ingesteld op maximaal 2200 W laden en 1500 W ontladen. De kleine unit heb ik beperkt tot 600 W laden en 600 W ontladen. Wat ik echter zie, is dat de kleine unit met meer dan 1000 W wordt opgeladen. Ook al zette ik de limiet op 300W.

In de app wordt de ene unit duidelijk als een set met drie batterijen weergegeven en de andere als een set met één batterij.
Daarom heb ik de enkele unit weer losgekoppeld, omdat ik geen risico wil lopen op overbelasting.
Uiteindelijk heb ik nu twee sets van twee accu's gemaakt, puur omdat het op deze manier wel veilig werkt. Er is dus geen limitatie vanuit de omvormer.
Uiteraard ook contact opgenomen met AEG.
Gisteren tevens een email ontvangen voor het checken van de connectoren.
Antwoord van Solarcube/AEG: dit kan geen kwaad. Ik vind het zelf echter niet prettig, dus ik houd het voorlopig bij twee sets.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:25
Sinds gisteren is de Solidflex 3000 (1,8kWh) aangekondigd door Thuisbatterij.nl. Opzich een mooie prijs is vergelijking met de Solidflex 2000 en Powerflex 2000. Net iets meer vermogen voor laden- en ontladen. De 4kWh batterijen passen er ook onder. Er zit een LAN-aansluiting op en 2.4/5.0 gHz WiFi. Zijn er specificaties die opvallen? Waarom zouden jullie het wel of juist niet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLXVLva3ASma5OSCuNJiMJV67sQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/waKG87FhXYeMDaAXEZ2kUMBJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-fTXJfdT0-D919co0DnTD-_f_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4doc8ONi4AVqgdBbXE5hqGYy.png?f=user_large

• pjotter1965
bassie221188 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
Sinds gisteren is de Solidflex 3000 (1,8kWh) aangekondigd door Thuisbatterij.nl. Opzich een mooie prijs is vergelijking met de Solidflex 2000 en Powerflex 2000. Net iets meer vermogen voor laden- en ontladen. De 4kWh batterijen passen er ook onder. Er zit een LAN-aansluiting op en 2.4/5.0 gHz WiFi. Zijn er specificaties die opvallen? Waarom zouden jullie het wel of juist niet doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier dezelfde twijfel. Bij zal de thuisaccu ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )

Wel weer een voordeel dat bij de Solidflex 3000 de communicatie-module al standaard aanwezig is.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pjotter1965 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Hier dezelfde twijfel. Bij zal de thuisaccu ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )
Bedoel je niet capaciteit ipv vermogen?

Het is maar net wat je berekend denk ik, misschien als je kijkt naar de terugverdientijd dat het klopt. Maar als je dan naar Marstek kijkt die veel meer capaciteit leveren voor eenzelfde prijs dan is vind ik dat interessanter.

/▌

• HenkS_
pjotter1965 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:39:
Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Dat is in principe wel zo, maar met m'n 800W(1200W) PIB'je zit ik me wel iedere keer te ergeren wanneer een 'groot'verbruiker de resterende energie uit het net slurpt, ik zou dat vermogen niet té laag kiezen.
(een uitbreiding zit al tussen m'n oren).

• AquilaXL
HenkS_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:06:
[...]

Dat is in principe wel zo, maar met m'n 800W(1200W) PIB'je zit ik me wel iedere keer te ergeren wanneer een 'groot'verbruiker de resterende energie uit het net slurpt, ik zou dat vermogen niet té laag kiezen.
(een uitbreiding zit al tussen m'n oren).
Ik heb twee kleintjes draaien op apparte groepen, dan heb je dus het dubbele. Verder heb je via HA etc. De optie om dan maar eentje te laten draaien op NOM en de andere die bijspringt bij pieken.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is ingangskracht en uitgangskracht niet een beetje een hele goedkope vertaling?

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het temperatuurbereik staat me wel aan, dat ding kan zo de schuur in. Even inlezen, waarschijnlijk zit er een verwarmingselement ingebouwd?
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: