sorry, die limiet van <800W is echt niet bedoeld voor het net maar juist voor de electrische installatie bij je thuis. Zodat je minder kans loopt dat de boel onbedoeld in brand gaat vliegen. Want overbelasting blijkt toch nog steeds een van de hoofdoorzaken te zijn van woningsbranden veroorzaakt door een electrische installatie.
In dit geval maakt het dus geen enkel verschil uit of die overbelasting nu veroorzaakt gaat worden van een thuis-batterij of van een Powerstation.
ik wilde je alleen informeren over de mogelijke risico's, wat je er mee doet ligt volledig in je eigen verantwoording. want dat is wat we hier namelijk doen. mensen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 26-07-2026 23:29 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jan-tweak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:25:
[...]

sorry, die limiet van <800W is echt niet bedoeld voor het net maar juist voor de electrische installatie bij je thuis. Zodat je minder kans loopt dat de boel onbedoeld in brand gaat vliegen. Want overbelasting blijkt toch nog steeds een van de hoofdoorzaken te zijn van woningsbranden veroorzaakt door een electrische installatie.
In dit geval maakt het dus geen enkel verschil uit of die overbelasting nu veroorzaakt gaat worden van een thuis-batterij of van een Powerstation.
ik wilde je alleen informeren over de mogelijke risico's, wat je er mee doet ligt volledig in je eigen verantwoording. want dat is wat we hier namelijk doen. mensen helpen.
Hij bedoelt denk ik dat hij helemaal niet ontlaadt via zijn thuis installatie/het net. Alleen via een stopcontact op de power station zelf. Een powerstation heeft die functie niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ookalingebruik
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-07 16:28
Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:22:
[...]

Hij bedoelt denk ik dat hij helemaal niet ontlaadt via zijn thuis installatie/het net. Alleen via een stopcontact op de power station zelf. Een powerstation heeft die functie niet.
Inderdaad, dat bedoel ik.

Ik zat de laatste reactie van @Jan-tweak nog te lezen, en begreep nog steeds niet waarom er iedere keer een reactie werd geplaatst over het ontladen van een powerstation naar het net.

Voor zover ik kan nagaan heb ik alleen geschreven over laden via het net net, oftewel de powerstation laden vanaf een wandcontactdoos.
Ookalingebruik schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:28:
[...]

Inderdaad, dat bedoel ik.

Ik zat de laatste reactie van @Jan-tweak nog te lezen, en begreep nog steeds niet waarom er iedere keer een reactie werd geplaatst over het ontladen van een powerstation naar het net.

Voor zover ik kan nagaan heb ik alleen geschreven over laden via het net net, oftewel de powerstation laden vanaf een wandcontactdoos.
Oké, daar zit dus het misverstand, je laad alleen maar en je gaat dus niet ontladen.
Alleen zit je dan wel in het verkeerde topic, hier hebben we het alleen over een thuis-batterij en dus niet over een power-station.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:24
Taro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Gelukkig wel :) We hebben de garage 2 jaar geleden volledig opgeknapt en verbouwd, incl. het storten van een goede dikke betonvloer. Maar vlak voordat ik op vakantie ging heb ik wel afscheid genomen van een aantal accu's, want het werd echt teveel, ook wetende wat er allemaal nog aan zou komen.

Dus, tjah, toen heb ik besloten afscheid te nemen van mijn Zendure 2400 AC set (3x 2400 AC met 18x AB3000X) a 52 kWh. Heb het nog even gewogen, maar dat was meer dan 500 kilo... Deed wel pijn, ik mis ze ook want het werkte gewoon top en super stabiel icm Home Assistant. Maar ik had een paar weken voor de vakantie 145 kWh in de garage staan en dat voelde niet goed meer. Ik ben er tegenwoordig zelfs aanvullend voor verzekerd, maar dat betekent niet dat je daardoor beter slaapt.

Ben aan het nadenken en wikken en wegen over welke weg in te slaan richting 1-1-2027. Ben nu bezig met een 3-fase Victron systeem icm 2x 16 kWh DIY accu's, waarbij ik het geheel voor de zekerheid wil inrichten voor upgraden naar 4-5x 16 kWh. Dat komt dan in een andere hoek van de garage te staan, een buitenmuur, die niet aansluit op het huis. Daarmee hoop ik ook 100% vrijheid te hebben in aansturing en off-grid in eilandmode te kunnen gaan.

Op dit moment heb ik dan nu nog in totaal 32 kWh, dat voelt al beter :) Er komen er de komende periode weer veel binnen, dus moet ook weer snel rouleren. Bij bijv. de Conow's wacht ik op nog een aantal software verbeteringen en dan kunnen die ook weer terug.

Gelukkig zie je wel een trend dat de fabrikanten Home Assistant vaker en beter gaan ondersteunen, incl. EcoFlow en Anker SOLIX, waardoor ik ze gewoon kan opnemen in mijn eigen automatisering en alles lekker door blijft draaien. Enige verschil is dat vermogen en capaciteit niet altijd hetzelfde zijn, dat is soms passen en meten, maar ook op vakantie niet mee bezig hoeven te houden en draaide allemaal lekker door.
Van je gehele verhaal doet het mij pijn om te vernemen dat je je 3x 2400AC met batterijen hebt weggedaan. ;w
Catdogsf schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Van je gehele verhaal doet het mij pijn om te vernemen dat je je 3x 2400AC met batterijen hebt weggedaan. ;w
Ja, mij ook hoor. Was mijn oogappeltje. En wat ik ook mis is de overcapaciteit, het was voldoende om 7+ uur op volle bak te laden en ontladen en er ging niets naar het net, tenzij ik het wilde. Op dagen als vandaag zit ik alweer handmatig te rommelen met de laadpaal die het overschot aan het opvangen is omdat de overige accu's dat (bewust) niet meer doen. Maar de laadpaal moet pas straks voor 13 ct/kWh laden ipv nu al met zonnestroom. De automatisering kan dat wel aan, maar de thuisaccucapaciteit is daarvoor simpelweg niet toereikend. En aangezien we beide nog vakantie hebben hebben de EV's ook weinig nodig.

Dus voor mij is wel helder, ondanks dat het eigenlijk qua ROI niet uit kan wil ik wel weer graag 40-50 kWh aan eigen vaste opstelling hebben per 1-1-2027.

RIP ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuBHFABwZGa1Rnq584RNlIbsS3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1frKzmfTiNnCUJ4HVbrMyQ6.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Dus voor mij is wel helder, ondanks dat het eigenlijk qua ROI niet uit kan wil ik wel weer graag 40-50 kWh aan eigen vaste opstelling hebben per 1-1-2027.
Je hebt zo veel om te handelen met elektriciteitstarieven? Die markt stort in zodra meer mensen een thuisbatterij hebben.

/▌

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hebben jullie jullie batterijen geregistreerd? Ik was het zelf helemaal vergeten. Hopelijk geen boete

https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem
Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Je hebt zo veel om te handelen met elektriciteitstarieven? Die markt stort in zodra meer mensen een thuisbatterij hebben.
De stand voor dit jaar is -787 Euro opbrengst met de vaste opstelling via de HomeWizard 3-fase kWh meter. Het totaal ligt nog een stuk hoger, omdat ik ook andere stopcontacten in huis gebruik die hierin niet worden meegeteld.

Zo ziet mijn stroomrekening van Zonneplan er voor dit jaar uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hHMm6T9JmsA4DqUEBJ0DIEMA7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2p2WE23dcsicFyDa7KU46vUs.png?f=fotoalbum_large

2100 kWh meer afgenomen dan teruggeleverd, incl. volledig thuisladen van 2 EV's. Heel benieuwd hoe dat volgend jaar zal zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.

Voordelen:
  • Design: Zeer fraai vormgegeven en verassend compacte behuizing
  • Gewicht: slechts 44kg voor een 5 kWh batterij
  • Capaciteit: de volledige 100% van de batterijcapaciteit is bruikbaar
  • Nul-op-de-Meter: deze modus werkt goed
  • Vermogen: Forse 3.000 W maximaal (met extra batterij, anders 2.500 W)
  • Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
  • Round-Trip Efficiency: Gemiddeld met 80% efficiency
  • Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
  • Prijs: Deze is zeer competitief met €251 in grootste configuratie
Nadelen:
  • App: Software is sterk verbeterd, maar kan nog wat intuitiëver
  • Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
  • Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
  • Geen Home Assistant integratie beschikbaar op dit moment.
  • Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Daarnaast hebben we ook de Plugsie review afgerond. Deze is vooral goed qua hardware (FOX ESS), maar de app heeft dringend een update nodig.

energienerds.nl

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00
mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
Wij hebben onze review van de EcoFlow Stream AC 5000 afgerond. Het is echt een mooie compacte thuisbatterij met 5 kWh en 44kg. Vooral voor mensen die Nul-op-de-Meter nastreven is het een goede oplossing. Wil je meer met dynamische tarieven doen qua optimalisatie, dan is de EcoFlow minder geschikt. Laadvermogen op hoogste stand wordt redelijk snel teruggeschakeld vanwege warmte. Maar al met al een mooie batterij en de prijs is ook zeer competitief.

Voordelen:
  • Veiligheid: Het systeem blokkeert DC-lekstromen, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat
  • Uitgebreide compatibiliteit: Werkt naadloos samen met HomeWizard, Shelly, Everhome en Homey.
Nadelen:
  • Vermogen: Bij langdurig laden op hoogste vermogen wordt het vermogen na ongeveer een uur teruggeschroefd om oververhitting te voorkomen.
  • Geluid: Als de batterij te warm wordt, slaat de actieve koeling aan. Dit levert een geluidsniveau van 42 dB op.
  • Geen handmatige vermogensregeling: Laad‑ en ontlaadvermogen kunnen niet direct in Watt worden ingesteld, een nadeel voor power‑users.
Daarnaast hebben we ook de Plugsie review afgerond. Deze is vooral goed qua hardware (FOX ESS), maar de app heeft dringend een update nodig.
Thx! Weet je of de HA integratie wel snel komt toevallig? Ga de review nu lezen :)
Ik stond op het punt om een Anker Solix Max AC te gaan bestellen, tot ik afgelopen week deze aankondiging zag. Qua euro's is deze wel aantrekkelijk (met iets minder opslagcapaciteit, I know, maar goed genoeg om mee te gaan beginnen)
edit:
nog en vraagje: de RTE is in de resultaten 80%, maar in de vergelijkingstabel 'AC Thuisbatterijen Overzicht' is hij 84%. Laatste is een typfoutje neem ik aan

[ Voor 3% gewijzigd door B-Force op 27-07-2026 11:34 ]

• mrme12345
  • Niet online
B-Force schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Thx! Weet je of de HA integratie wel snel komt toevallig? Ga de review nu lezen :)
Ik stond op het punt om een Anker Solix Max AC te gaan bestellen, tot ik afgelopen week deze aankondiging zag. Qua euro's is deze wel aantrekkelijk (met iets minder opslagcapaciteit, I know, maar goed genoeg om mee te gaan beginnen)
Een officiële Home Assistant-integratie is er momenteel niet. EcoFlow geeft op dit moment prioriteit aan de ontwikkeling van de ‘Local Mode’. Hiermee kan de STREAM AC 5000 zonder internetverbinding en zonder extra hardware of software functioneren.

Wel is er een populaire community-integratie voor EcoFlow (via HACS), waarin de nieuwe STREAM-serie nu nog ontbreekt. Onze verwachting is dat deze ondersteuning er wel komt.

energienerds.nl

Zojuist is de Samduo Nex E6000 binnengekomen. Is erg dun, en mooie specs met 6 kWh en 2600 Watt laad- en ontlaadvermogen. Lijkt net een grote iPhone, wel belangrijk om goed te bevestigen, anders valt ie om :)

Erg mooi afgewerkt, ben helaas niet zo'n fan van die glanzende voorkant, heel lastig ook voor foto's. Vooral benieuwd naar de software bij dergelijke nieuwe merken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVgTiiHphtjt1PeDrtRU_xOs1Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtyHv3Zi0U0r0MoJ0jE7bbdf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meXaAu5nAYF4_1nwwYKSrJ-sWd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CigVH7NsZtScV0dIQzO0DVxL.jpg?f=fotoalbum_large

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:26
Mooie review. Lijkt een goede kanshebber voor hier, zeker omdat deze p1 hw ondersteuning heeft. Nu wachten op goedkeuring België.
Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:42:
Zojuist is de Samduo Nex E6000 binnengekomen. Is erg dun, en mooie specs met 6 kWh en 2600 Watt laad- en ontlaadvermogen. Lijkt net een grote iPhone, wel belangrijk om goed te bevestigen, anders valt ie om :)

Erg mooi afgewerkt, ben helaas niet zo'n fan van die glanzende voorkant, heel lastig ook voor foto's. Vooral benieuwd naar de software bij dergelijke nieuwe merken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ik dan hun reklame zie gaan bij mij de nekharen overeind staan.
sorry, hoe mooi ( of juist ook niet) een thuis-batterij is gebouwd, in een woonkamer, gang hebben deze gewoon niets te zoeken en ga dus deze ook niet zo weergeven, want de gemiddelde consument die totaal geen idee heeft of over de risico's van dergelijke thuis-batterijen gaat ze dus ook gewoon zo plaatsen ( en ik kan ze eigenlijk niet eens ongelijk geven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYoNdyq0SAmSx0Q-OJLhPz_pqYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbeQOBXhJwjx8qAJBFKaT1JW.png?f=fotoalbum_large
is er al iets meer bekend over de veiligheidsapsecten van deze thuis-batterijen, zoals bv een ingebouwd blussysteem en of je hiervoor met een type A aardlekbeveiliging voldoende hebt of toch je een dure type B nodig gaat hebben.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
[...]

sorry, hoe mooi ( of juist ook niet) een thuis-batterij is gebouwd, in een woonkamer, gang hebben deze gewoon niets te zoeken en ga dus deze ook niet zo weergeven, want de gemiddelde consument die totaal geen idee heeft of over de risico's van dergelijke thuis-batterijen gaat ze dus ook gewoon zo plaatsen ( en ik kan ze eigenlijk niet eens ongelijk geven).
[Afbeelding]
is er al iets meer bekend over de veiligheidsapsecten van deze thuis-batterijen, zoals bv een ingebouwd blussysteem en of je hiervoor met een type A aardlekbeveiliging voldoende hebt of toch je een dure type B nodig gaat hebben.
Sowieso vind ik het uiterlijk van een thuisbatterij totaal niet belangrijk. Zo las ik vandaag bij een review van een Zendure 2400AC+ het uiterlijk als min punt werd ervaren. Dat is natuurlijk een subjectief iets, maar wat boeit mij het. Zet ‘m in de schuur, op zolder of ander verdekte opstelling.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

banaliteit schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Hebben jullie jullie batterijen geregistreerd? Ik was het zelf helemaal vergeten. Hopelijk geen boete

https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem
Ja, in Belgie was dat regelmatig in het nieuws dat we dit moesten doen. Maar schijnbaar hebben heel veel mensen het niet gedaan.

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij lijkt een beetje op de Marstek Venus (de glasplaat en de rondingen). Maar met meer capaciteit en vermogen.

/▌

Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Hij lijkt een beetje op de Marstek Venus (de glasplaat en de rondingen). Maar met meer capaciteit en vermogen.
Dat klopt en daar is ook een hele goede reden voor :)

Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Dat doen heel veel merken niet anders, bijv. HomeWizard gebruikt een marketing afbeelding waar de accu in de zon in de woonkamer staat.
Ja, maar dat volgt :)

• mrme12345
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier nu ook net binnen gekomen, kunnen we weer gaan testen ;-)

energienerds.nl

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Dat doen heel veel merken niet anders, bijv. HomeWizard gebruikt een marketing afbeelding waar de accu in de zon in de woonkamer staat.

[...]

Ja, maar dat volgt :)
Klopt het dat je nog werkt aan een overzicht thuisbatterijen mbt aardlek type A / type B ?
( weet niet meer waar ik dit heb gelezen )

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
mrme12345 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Hier nu ook net binnen gekomen, kunnen we weer gaan testen ;-)
Kunnen jullie in de tabel ook opnemen of batterij een open api heeft en door HA ondersteund wordt ? Moet ik alleen nog maar checken of ze ook door Synergrid is goedgekeurd en geaccepteerd.

Oh ja, fixed netwerk aansluiting is ook interessant om te weten :)

[ Voor 9% gewijzigd door PaulC op 27-07-2026 15:11 ]

• mrme12345
  • Niet online
PaulC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Kunnen jullie in de tabel ook opnemen of batterij een open api heeft en door HA ondersteund wordt ? Moet ik alleen nog maar checken of ze ook door Synergrid is goedgekeurd en geaccepteerd.

Oh ja, fixed netwerk aansluiting is ook interessant om te weten :)
Goede suggestie, gaan we doen! Alleen even kijken wanneer tijd voor. Erg druk met nieuwe batterijen enz. Maar gaan we zeker een keer toevoegen in de database!

energienerds.nl

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:54
Ben benieuwd wanneer de eerste merken gaan omvallen of zich terugtrekken van de markt. Iets met bomen en een oerwoud inmiddels.

• AquilaXL
meesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Sowieso vind ik het uiterlijk van een thuisbatterij totaal niet belangrijk. Zo las ik vandaag bij een review van een Zendure 2400AC+ het uiterlijk als min punt werd ervaren. Dat is natuurlijk een subjectief iets, maar wat boeit mij het. Zet ‘m in de schuur, op zolder of ander verdekte opstelling.
Een mooie glimmende glasplaat is ook niet handig in de schuur. Als ik zie hoe de kinderen hun fietsen stallen......

• meesje
  • Nu online
AquilaXL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Een mooie glimmende glasplaat is ook niet handig in de schuur. Als ik zie hoe de kinderen hun fietsen stallen......
Haha. Een glimmende glasplaat is nooit handig. :)

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
AquilaXL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Klinkt eerder omgedraaid: dat de kinderen hun fietsen tegen de glasplaat schuren in de stal _/-\o_

• Ookalingebruik
  • Laatst online: 27-07 16:28
Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:32:
[...]

Oké, daar zit dus het misverstand, je laad alleen maar en je gaat dus niet ontladen.
Alleen zit je dan wel in het verkeerde topic, hier hebben we het alleen over een thuis-batterij en dus niet over een power-station.
Excuses, ik had dat echt niet door.

Zag de opmerking over de schoonheden van alle mooie apparaten van tegenwoordig en wilde mijn ervaring delen.

Ook wilde ik delen dat het met de Powerstations niet altijd duidelijk lijkt te zijn dat deze stand alone opereren als je ze enkel op zonne energie laat opladen en dus geen aarding hebben.

Nogmaals mijn excuses voor het verkeerde topic.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

meesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Nou, op je televisie of telefoon is het best handig dat het niet een wit stuk plastic is ;)

/▌

meesje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:13:
[...]

klopt, m.n. als je daarmeee niet eens kunt bellen, die functie hadden ze toch tenminste kunnen integreren ( incl. het schermpje natuurlijk ). :) :) :)

• AquilaXL
Marzman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Nou, op je televisie of telefoon is het best handig dat het niet een wit stuk plastic is ;)
Had mijn tv nog maar een glasplaat.......

• Strike_2
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:58
Hallo allemaal,

Ik kreeg van aegthuisbatterij.nl een mail dat er iemand de thuisbatterij gaat komen controleren m.b.t. de verbindingen.

Blijkbaar begint AEG nu op de zaak vooruit te lopen.

Heeft iemand anders deze mail ook gehad?

Ik heb inmiddels de tweede mail ontvangen, dat ze morgen kontakt komen opnemen voor de controle en in wil zeker zijn dat het betrouwbaar is. (En ze niet volgende week de batterij komen jatten)

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:21
Taro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:47:
Terug van vakantie en de EcoFlow 5000 AC stond ook hier klaar om in gebruik te worden genomen, met dank aan de buren die hem in de garage hebben gezet toen ik weg was :)

[Afbeelding]

Valt mij wel direct op dat hij relatief veel geluid maakt, lijkt een interne ventilator in te zitten. Verder mooi ding en werkt (vooralsnog) prima. Review volgt ook hier spoedig, al heb ik nog wel een weekje vakantie.

Vorige week belde een andere bezorgdienst over een accu van een nieuw merk, moest die dus helaas naar morgen uitstellen omdat ik pas gisteren thuis ben gekomen van vakantie, maar daar ben ik ook heel benieuwd naar. Op de Intersolar beurs in München al wel gezien, maar uiteraard nog niet zelf kunnen gebruiken.

Het hotel voor de IFA beurs begin september in Berlijn is ook al geboekt, komen mooie thuisaccu tijden aan :)
Ik was eigenlijk zover om voor een zendure 2400AC + en geschikte aanbieding te vinden, als ik dit zo lees stel ik de aanschaf tot een stekker batterij nog wel even uit.

• AquilaXL
nico_09 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 06:50:
[...]

Ik was eigenlijk zover om voor een zendure 2400AC + en geschikte aanbieding te vinden, als ik dit zo lees stel ik de aanschaf tot een stekker batterij nog wel even uit.
Vind vooral het moment voor jezelf om in te stappen en niet voor de markt want die blijft voorlopig in beweging. Het is hetzelfde met zonnepanelen die werden beter en beter en daar kan je eindeloos op wachten of de zon pakken wanneer die schijnt.

• meesje
  • Nu online
[...]

Ik vind 748,99 euro (met 9,99 euro verzendkosten) een prima deal voor een 2400AC+. Gewoon legaal incl. btw.

https://marcmax.de/products/zendure-solarflow-2400-ac-nachrustspeicher-fur-dach-pv-systeme?_pos=11&_sid=0537f0346&_ss=r
[...]

Vergeet niet dat de kwaliteit van de software een heel belangrijke factor is bij een thuis-batterij, eigenlijk zelfs nog belangrijker dan de prijs.
Denk ook aan aspecten als veiligheid ( en dan is de Zendure SF2400AC mogelijk niet de beste keuze, gezien de huidige problemen met de connectors ) maar zelf zou ik eens gaan kijken naar een Zendure SF 4000AC+ Mix, eigenlijk een mix tussen een stekker-batterij maar wel met de mogelijkheden van een vaste batterij en met een RTE van 90%. En dat voor nog geen 2.500 euro.
En ja, in Duitsland ook nog goedkoper.
Bij Zendure weet je echter wel dat hun een goede service bieden, en dat is voor producten met toch 10 jaar garantie wel een belangrijk punt.

• meesje
  • Nu online
@Jan-tweak De 2400AC zou ik, gezien de huidige problematiek, ook niet adviseren. De tweaker noemt zelf de plus versie. We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar die kan voor nu toch wel geadviseerd worden?

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:30
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:31:
@Jan-tweak De 2400AC zou ik, gezien de huidige problematiek, ook niet adviseren. De tweaker noemt zelf de plus versie. We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar die kan voor nu toch wel geadviseerd worden?
In begin was het makkelijk, je had Zendure en Marstek (en wat andere onbekende spelers), maar nu er al meer dan 10-tal grote spelers zijn en de prijzen allemaal kortbij elkaar liggen vind ik het niet meer evident om zowel Zendure als Marstek aan te raden.
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:31:
sorry, je hebt helemaal gelijk, compleet er overheen gelezen, dat +'je dus niet gezien, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
@nico_09 jup, sorry, de AC+ versie is helemal oke, alleen ik denk als je deze met 2 AB3000L gaat vergelijken met de 4000AC+ mix is die laatste zelfs goedkoper en heeft meer mogelijkheden en dezelfde capaciteit.

• meesje
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:
[...]

In begin was het makkelijk, je had Zendure en Marstek (en wat andere onbekende spelers), maar nu er al meer dan 10-tal grote spelers zijn en de prijzen allemaal kortbij elkaar liggen vind ik het niet meer evident om zowel Zendure als Marstek aan te raden.
Dat klopt natuurlijk, maar mijn reactie was voornamelijk bedoeld omdat ik al het vermoeden had dat het plus(+)-je als een losse plus werd gezien. Vandaar mijn reactie gericht op Zendure. Maar er zijn inderdaad veel goede nieuwe spelers in deze markt.
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:
[...]

klopt, maar vooral van die nieuwe spelers moet je nog maar afwachten of die er over 2 jaar ook nog in Nederland actief zijn, en ja dat is nu erg lastig te bepalen.
Juist bij apparaten die toch behoorlijk afhankelijk zijn van software is dat wel een gok als blijkt dat het bedrijf er niet meer is en dus ook geen nieuwe software wordt gemaakt.
Dan is een mogelijk escape naar bv HA wel een must, en volgens mij wordt dat bij juist de bekende merken wel aangeboden, bij die nieuwe is het maar de vraag..

• meesje
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:04:
[...]

klopt, maar vooral van die nieuwe spelers moet je nog maar afwachten of die er over 2 jaar ook nog in Nederland actief zijn, en ja dat is nu erg lastig te bepalen.
Juist bij apparaten die toch behoorlijk afhankelijk zijn van software is dat wel een gok als blijkt dat het bedrijf er niet meer is en dus ook geen nieuwe software wordt gemaakt.
Dan is een mogelijk escape naar bv HA wel een must, en volgens mij wordt dat bij juist de bekende merken wel aangeboden, bij die nieuwe is het maar de vraag..
Lokale aansturing, wat ook HW aanbiedt, vind ik voor toekomstbestendigheid inderdaad een belangrijk criterium bij het selecteren van een thuisbatterij.

• B-Force
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:59:
[...]

sorry, je hebt helemaal gelijk, compleet er overheen gelezen, dat +'je dus niet gezien, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
@nico_09 jup, sorry, de AC+ versie is helemal oke, alleen ik denk als je deze met 2 AB3000L gaat vergelijken met de 4000AC+ mix is die laatste zelfs goedkoper en heeft meer mogelijkheden en dezelfde capaciteit.
Ik was juist vanwege de connector problemen inderdaad afgestapt van een zendure. Maar de + versie heeft de connector issues dus niet?

Dan gaat die ook weer mee in de vergelijking deze week. Ecoflow stream 5000, zendure 2400+ of toch de anker solix...

• Avenger 2.0
B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Ik was juist vanwege de connector problemen inderdaad afgestapt van een zendure. Maar de + versie heeft de connector issues dus niet?
Dat is koffiedik kijken want is een connector van zelfde fabrikant. Nu is Zendure niet de enigste, want bij Marstek hebben ze ook problemen met de Venus A (en waarschijnlijk ook D) connector die smelt. Zo zullen er ook wel andere fabrikanten zijn, maar gezien ze minder vertegenwoordigd zijn ga je minder gevallen terug vinden.

• Avenger 2.0
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Lokale aansturing, wat ook HW aanbiedt, is voor toekomstbestendigheid lijkt mij inderdaad een belangrijk criterium bij het selecteren van een thuisbatterij.
Inderdaad, dat was de hoofdreden destijds om voor Marstek te kiezen omdat deze via modbus aangestuurd kon worden.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:43
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je voor je schoonvader een comfortabel advies wil geven. Dus niet jaarlijks te hoeven wisselen van leverancier (voor welkom bonus) en een gebruiksvriendelijk eco systeem (HomeWizard).

Echter als je wel jaarlijks wisselt, bespaar je ongetwijfeld minimaal 100 euro per jaar. Mijn advies zou dan zijn om te kiezen voor een Zendure SolarFlow 800Plus. Deze waren afgelopen tijd voor 330+ euro te verkrijgen via Ali (afkomstig van Zendure). Dan kun je met gemak er twee kopen. Heb je meer capaciteit dan die van HW en kun je met meer watt laden en ontladen (op een veilige manier, zonder aanpassingen in de meterkast).
Ja hij vertrouwt blindelings op mijn advies, maar ben er zelf ook nog niet uit. Wil zelf nog wachten tot 1-1-2027 eigenlijk, maar mijn schoonvader wil liever al iets eerder de batterijen in huis hebben.

Dus de Homewizard staat inderdaad vanwege het gebruiksvriendelijke ecosysteem op het lijstje, zouden dan 2 stuks worden. Zendure 2400 AC+ is hij ook gecharmeerd over, voor 5,12 kwh. Zendure Solarflow 800Plus heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Voor/nadelen t.o.v. de 2400ac+? Je zegt dat je met de Solarflow ook sneller kan laden en ontladen, maar dat moet dan toch nog steeds op een aparte groep? Aangezien je dan boven de 800 watt gaat ontladen.

Schop naar algemeen topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 29-07-2026 20:06 ]

• AquilaXL
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Dat is koffiedik kijken want is een connector van zelfde fabrikant. Nu is Zendure niet de enigste, want bij Marstek hebben ze ook problemen met de Venus A (en waarschijnlijk ook D) connector die smelt. Zo zullen er ook wel andere fabrikanten zijn, maar gezien ze minder vertegenwoordigd zijn ga je minder gevallen terug vinden.
De AEG solarcube dus ook de Sunpura kennen exact dezelfde connector problemen.

• B-Force
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Maar de 2400+ heeft een andere connector dan de 2400?

En de Sunpura en AEG dezelfde als de 2400 (zonder +)?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:08
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:47:
Anker (nog) niet, ondanks dat ze dezelfde connector lijken te gebruiken in de 2/3/4 solarbank series. Bij Anker wordt de stekker door gewicht, te plaatsen schroefplaten en 'het rechthoek' rond de connector op z'n plaats gehouden. Bij Anker heeft de topmodule (de omzetter) ook een batterij aan boord, oftewel gewicht. In hoeverre doet de AEG oplossing dit anders ? Op welke positie (omzetter naar 1e batterij, verder in de keten) smelt bij AEG de stekker ?

• AquilaXL
tweazer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Anker (nog) niet, ondanks dat ze dezelfde connector lijken te gebruiken in de 2/3/4 solarbank series. Bij Anker wordt de stekker door gewicht, te plaatsen schroefplaten en 'het rechthoek' rond de connector op z'n plaats gehouden. Bij Anker heeft de topmodule (de omzetter) ook een batterij aan boord, oftewel gewicht. In hoeverre doet de AEG oplossing dit anders ? Op welke positie (omzetter naar 1e batterij, verder in de keten) smelt bij AEG de stekker ?
Vooral het feit dat er een batterij in de eerste unit zit lijkt de problemen te "verhelpen" er gaat minder vermogen door de connector naar de volgende batterij. De berekeningen waren dat bij de 2400AC soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.

• meesje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Ja hij vertrouwt blindelings op mijn advies, maar ben er zelf ook nog niet uit. Wil zelf nog wachten tot 1-1-2027 eigenlijk, maar mijn schoonvader wil liever al iets eerder de batterijen in huis hebben.

Dus de Homewizard staat inderdaad vanwege het gebruiksvriendelijke ecosysteem op het lijstje, zouden dan 2 stuks worden. Zendure 2400 AC+ is hij ook gecharmeerd over, voor 5,12 kwh. Zendure Solarflow 800Plus heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Voor/nadelen t.o.v. de 2400ac+? Je zegt dat je met de Solarflow ook sneller kan laden en ontladen, maar dat moet dan toch nog steeds op een aparte groep? Aangezien je dan boven de 800 watt gaat ontladen.
Zelf heb 3 x SF800Plus welke alle drie in een andere ruimte (en ook groep) geplaatst zijn (schuur, zolder, werkkamer). Hierdoor kan ik zonder aanpassing in de meterkast op een veilige manier met 3000w laden en 2400w opladen. Bij 1 x SF800Plus is dat resp. 1000w en 800w.

De Zendure 2400AC+ is uit een heel andere categorie. Om deze op 2400w te laden en ontladen moet je een aanpassing doen in de meterkast. Deze moet namelijk echt op een eigen groep, zonder andere apparaten op aangesloten.

De Zendure SF800Plus kun je het beste vergelijken met de HomeWizard. Maar de HW is tig keer duurder. De HW kost 444 euro per kWh. De Zendure vele malen minder. Zo heb ik deze voor 333 en voor 337 euro gekocht. Dus omgerekend 175 euro per kWh. De eerste was wat duurder: 480 euro, maar incl. P1 meter. Nog steeds flink goedkoper dan HW.

Bij mij draaien de SF800Plus-sen als een zonnetje ;) . Ik heb er geen omkijken naar. Af en toe even kijken in de app. Erg fijn om te zien als een grootverbruiker aan gaat, de batterijen op vol vermogen (2400w) ontladen.

Om toch een beetje on-topic te blijven. Volgens mij kunnen meerdere HW batterijen ook op meer vermogen terug leveren. Dus bij 3 stuks ook op 2400w. Een zelfde soort constructie als mijn SF800Plus-sen.

Als je verder wil praten over andere dan HW batterijen, kun je het beste kijken op Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Ik begrijp overigens voor 100% de interesse in de HW batterij. Afgezien van de prijs, vind ik het een heel mooi eco systeem, een fijne app en tof dat het een NL produkt is en dus ook NL support.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 28-07-2026 14:02 ]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:08
AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:54:
[...]
soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.
Ik lees dat een xt60 ook maar 30A aan kan. Victron heeft mooie bus bars, 16mm kabels, oogjes ipv. een 'nice cableless design' is dan ook een keuze ...

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
[...]

Vooral het feit dat er een batterij in de eerste unit zit lijkt de problemen te "verhelpen" er gaat minder vermogen door de connector naar de volgende batterij. De berekeningen waren dat bij de 2400AC soms wel 50 ampère door de eerste connector gaat.
Marstek Venus A heeft een batterij in de eerste unit samen met BMS en toch zijn er ook daar units met gesmolten connectoren naar de 2e unit. Het lijkt daar vooral units te betreffen die ingesteld staan op hogere laad/ontlaadvermogens.

• Avenger 2.0
WillemD61 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Marstek Venus A heeft een batterij in de eerste unit samen met BMS en toch zijn er ook daar units met gesmolten connectoren naar de 2e unit. Het lijkt daar vooral units te betreffen die ingesteld staan op hogere laad/ontlaadvermogens.
En in sommige gevallen stond die maar op 1200W (en was die nog niet geupdate naar firmware met 1500W). Ook is de connector bij Venus A / D anders (robuuster met 4 pinnen voor vermogen te delen en 2 geleidingspinnen voor uitlijning). Lijkt me in niet alle gevallen dus aan het vermogen of de connector te liggen. Mogelijk slechte krimping intern die overgangsweerstand geeft? Laten we hopen dat de firma's een idee hebben, want Marstek stuurt gewoon identieke toestellen terug op (waar zich dat potentieel opnieuw kan voordoen).

• Avenger 2.0
[...]

Bij Marstek lijkt dat dus niet te helpen gezien de Venus A ook de eerste batterij in zit en maar 1200W vermogen heeft. Dus mogelijk moeten we de oorzaak elders zoeken (zie hierboven).
B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Maar de 2400+ heeft een andere connector dan de 2400?

En de Sunpura en AEG dezelfde als de 2400 (zonder +)?
De Sunpura, AEG, Marstek Venus A&D, Jackery, Fox ESS/NextEnergy, Anker SOLIX (op de Max AC na), Lunergy, AccuMate en vele anderen hebben allemaal dezelfde stekker, die naar mijn weten ook in de 2400 AC+ zit. De 2400 AC heeft een andere stekker.

B-Force schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:21:
[...]

daar zijn tot nu toe geen aanwijzingen voor, zelf Zendure wisseld bestaande SF2400AC systemen om voor deze SF2400AC+ versies, dus volgens mij hebben deze dus geen problemen ( tenminste zo ver tot nu toe bekend, overigens blijken lang niet elke SF2400AC van dit probleem te maken hebben, bv die van mij lopen nog steeds prima, maar ook ik heb een omruil aangevraagd. wil hier gewoon geen risico lopen.
Dan gaat die ook weer mee in de vergelijking deze week. Ecoflow stream 5000, zendure 2400+ of toch de anker solix...
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
[...]

vind die uitspraak een beetje van alle auto's zijn slecht omdat er wel eens welke stilvallen.
zo lang je de echte oorzaak niet weet kun je daar ook nog geen conclusie(s) aan vastmaken, als je geen connectors wilt zul je toch naar Wifi-stroom moeten (oef, die moet nog uitgevonden worden, dus je ziet, daar ligt je kans)

[/quote]
[quote]

• Avenger 2.0
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:35:
[...]
vind die uitspraak een beetje van alle auto's zijn slecht omdat er wel eens welke stilvallen.
zo lang je de echte oorzaak niet weet kun je daar ook nog geen conclusie(s) aan vastmaken, als je geen connectors wilt zul je toch naar Wifi-stroom moeten (oef, die moet nog uitgevonden worden, dus je ziet, daar ligt je kans)
Denk de frequentie waar dit nu bij Zendure 2400 AC en de Marstek Venus A mee gebeurt geen toeval of pech is maar toch duidt op een ontwerp- of implementatiefout. Zijn genoeg (vaste) thuisbatterijen die al jaren draaien waar er zo geen gevallen van bekend zijn.

Een beetje communicatie van beide bedrijven over de oorzaak was wel op zijn plaats geweest. Want nu heb je er als consument het gokken naar. Was dit maar een bepaalde batch of toch de gehele serie (omdat ze mensen upgraden naar AC+)? En waarom dan nog de reguliere AC blijven verkopen? Dus zou me niet verwonderen dat ze het zelf nog niet weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-07-2026 16:44 ]

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Denk de frequentie waar dit nu bij Zendure 2400 AC en de Marstek Venus A mee gebeurt geen toeval of pech is maar toch duidt op een ontwerp- of implementatiefout. Zijn genoeg (vaste) thuisbatterijen die al jaren draaien waar er zo geen gevallen van bekend zijn.

Een beetje communicatie van beide bedrijven over de oorzaak was wel op zijn plaats geweest. Want nu heb je er als consument het gokken naar. Was dit maar een bepaalde batch of toch de gehele serie (omdat ze mensen upgraden naar AC+)? En waarom dan nog de reguliere AC blijven verkopen? Dus zou me niet verwonderen dat ze het zelf nog niet weten.
wat ik van jouw hoor dus een hoop speculatie zonder echte feiten; niet bepaald iets waar je een gedegen onderzoek naar oorzaken kunt mee vullen maar wel wat tabloid topics, dus laten we het graag alleen op feiten basseren, en eigenlijk is het enige echte feit wat we tot nu toe weten is dat we het niet weten.

• B-Force
meesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Ik vind 748,99 euro (met 9,99 euro verzendkosten) een prima deal voor een 2400AC+. Gewoon legaal incl. btw.

https://marcmax.de/products/zendure-solarflow-2400-ac-nachrustspeicher-fur-dach-pv-systeme?_pos=11&_sid=0537f0346&_ss=r
Thx. Na de reacties hier heb ik maar besloten in te stappen. 1350 voor de unit + 1x uitbreiding kon ik niet laten lopen!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:43
Super @meesje en @Sepio . Heldere posts en erg behulpzaam. Geeft weer wat extra stof tot nadenken. Ergens neig ik toch naar de Homewizard voor mijn schoonvader vanwege het ecosysteem en de eventuele Nederlandse support. Al hoewel de Zendure wel een hoop geld scheelt.

• meesje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:30:
Super @meesje en @Sepio . Heldere posts en erg behulpzaam. Geeft weer wat extra stof tot nadenken. Ergens neig ik toch naar de Homewizard voor mijn schoonvader vanwege het ecosysteem en de eventuele Nederlandse support. Al hoewel de Zendure wel een hoop geld scheelt.
Ik begrijp je volledig. Ik blijf een zwak houden voor HW. Ik heb al eens overwogen om de Zendure batterijen te verkopen en voor HW te gaan. Gelukkig bleef het daarbij. :) Bij de prijzen die ik betaald heb voor de Zendure producten kun je nog het nog over terug verdienen hebben, alhoewel dat echt niet belangrijkste is. Het is een hobby en het geeft mij een goed gevoel om te zien dat ik de avond en nacht doorkom met opgewekte zonne-energie. En ook zelfs als er in die periode een keer een groot verbruiker aan gezet wordt.

Succes met de keuze!

• Juanluca
  • Laatst online: 03-08 17:03
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Bij Marstek lijkt dat dus niet te helpen gezien de Venus A ook de eerste batterij in zit en maar 1200W vermogen heeft. Dus mogelijk moeten we de oorzaak elders zoeken (zie hierboven).
In het Marstek topic heeft recent iemand geconstateerd dat de gesmolten connectors zich voor lijken te doen bij gebruikers die zonnepanelen hebben aangesloten. Bij direct laden vanuit zonnepanelen ben je niet begrensd door de omvormer.

• WillemD61
  • Nu online
Juanluca schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:09:
[...]

In het Marstek topic heeft recent iemand geconstateerd dat de gesmolten connectors zich voor lijken te doen bij gebruikers die zonnepanelen hebben aangesloten. Bij direct laden vanuit zonnepanelen ben je niet begrensd door de omvormer.
Die conclusie heb ik daar niet voorbij zien komen. Wel is het zo dat defecte units alleen nog maar op te starten zijn als er zonnepanelen zijn aangesloten. Dat staat ook op de site van thuisbatterij.nl

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-08 17:14

Voordelen:
Nadelen:
Dank voor de uitgebreide review! Jullie website is zeer informatief. Ik had de EcoFlow reeds besteld, maar overweeg nu toch om hem te annuleren. De combinatie van warmteontwikkeling die zorgt voor een hoorbare fan (batterij komt dichtbij woonkamer te staan), een RTE van 80% en (nog) geen Home Assistant-ondersteuning maakt dat voor mij de Zendure SolarFlow 2400+ met 1 extra batterij toch een betere keus lijkt tegen een vergelijkbare prijs. De Anker Solarbank Max overweeg ik ook, maar met een huidig avond-/nachtverbruik van zo'n 4 kWh vraag ik me af of ik die € 600,- extra investering wel terugverdien bij een NOM-strategie.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:09
Ben ik de enige die zwaar tilt aan de functie dat de batterij moet bijladen op zonnestroom zonder netspanning?

De meeste mppt voorzieningen sluiten niet aan op mijn single string pv van 6 panelen.

Is de zendure 4000 serie nog steeds de enige met de juiste vorm van AC-in PV doorlus?

Of zijn er nieuwe modellen aangekondigd die dit ook kunnen?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AquilaXL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Vind vooral het moment voor jezelf om in te stappen en niet voor de markt want die blijft voorlopig in beweging. Het is hetzelfde met zonnepanelen die werden beter en beter en daar kan je eindeloos op wachten of de zon pakken wanneer die schijnt.
Ze worden beter en beter, maar zijn de verschillen echt zo groot? Zonnepanelen leveren steeds meer per paneel,maar de panelen worden ook steeds groter :p

/▌

• meesje
  • Nu online
Ik heb nu drie Zendure SF800Plus-sen, ieder in een eigen kamer (groep, maar ook nog zelfs toevallig eigen fase). Totale capaciteit is 7,68kwh (ik heb 1 uitbreiding). Hierdoor kan ik met 3000w laden en 2400w ontladen. In plaats verdeeld over de woning zou ik ook een ander model kunnen overwegen bv de 2400AC+ of de nieuwe Anker Solix. Deze hebben een aparte groep nodig. In de meterkast is daar nog plek voor en de batterij zou naast de meterkast in de hal gezet kunnen worden. Een andere mooie en makkelijke locatie kan ik niet bedenken. Op zolder, maar hoe kom je daar?

Mijn vragen (en misschien geef ik zelf het antwoord al :) ). Is de hal wel een veilige locatie? Is de investering in een nieuwe groep, het verkopen van de 800Plussen, het kopen van een 2400AC+, het wel waard t.o.v. wat ik nu heb? Kan ik de 800Plussen niet beter lekker blijven gebruiken en later over een paar jaar overwegen iets anders te doen? De ontwikkelingen gaan heel erg snel. En we hebben ook (nog) geen EV of warmtepomp. Wel elektrisch koken.
Marzman schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Ze worden beter en beter, maar zijn de verschillen echt zo groot? Zonnepanelen leveren steeds meer per paneel,maar de panelen worden ook steeds groter :p
om even bij de thuis-batterij te blijven, zonnepanellen zijn toch wel een iets ander topic klopt wat @AquilaXL en @Marzman schrijft, ja de markt is in beweging, maar dat zal hij ook nog wel de komende jaren zo blijven.
Je hebt twee opties; wacht totdat deze ivoor jouw gevoel tot enige rust is gekomen en stapt dan pas in, met de mogelijkheid dat die tijd er zeker voorlopig niet komt en je dus daardoor ook de huidige mogelijkheden onbenut laat.
of optie twee; jer kiest nu voor die oplossing die het meest aan jouw behoefde en wensen ( en dat kunnen echt twee verschillende dingen zijn, waar je echt moet afvragen in hoever je wensen aan je behoefde aansluit) voldoen en stapt nu in, met de wetenschap dat je tenminste iets gedaan hebt.
eigenlijk kun je toch pas achteraf beoordelen of het een verstandige beslissing is geweest en waar je in de fout bent gegaan.
Zolang je echter vooral naar je behoefte (verbruik) laat leiden en niet zozeer naar denkbeldige wensen waar je denkt dat je daar echt niet zonder kunt kun je de mogelijke schade denk ik wel beperken.

• Juanluca
  • Laatst online: 03-08 17:03
WillemD61 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Die conclusie heb ik daar niet voorbij zien komen. Wel is het zo dat defecte units alleen nog maar op te starten zijn als er zonnepanelen zijn aangesloten. Dat staat ook op de site van thuisbatterij.nl
Hier wordt in ieder geval het verband gelegd tussen gesmolten connectoren en aangesloten zonnepanelen. Er moet nog een andere post zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden.

/Edit: toch gevonden, staat Hier

[ Voor 6% gewijzigd door Juanluca op 29-07-2026 11:10 ]

• WillemD61
  • Nu online
Juanluca schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Hier wordt in ieder geval het verband gelegd tussen gesmolten connectoren en aangesloten zonnepanelen. Er moet nog een andere post zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden.

/Edit: toch gevonden, staat Hier
Er is één persoon die zegt "Lees hier en daar ook wel dat de MC4 aansluiting van de, directe aangesloten zonnepanelen, op de batterij te heet worden en smelten als gevolg van deze overgangsweerstanden." zonder verder details te geven. Wat is hier en daar? Bron? Welke producten? Ik heb nog geen bericht gezien van iemand waarbij op de Marstek echt een MC4/MPPT connector gesmolten is.

Alle andere berichten gaan over de connectors tussen hoofdunit en extra batterij units. Daar is wel degelijk een probleem, maar of dat samenhangt met aangesloten zonnepanelen ? Ik denk dat alleen Marstek (en AEG, en Zendure) meer zicht hebben op daadwerkelijke oorzaak van het probleem. Met berichten in tweakers zie je maar een deel. Het lijkt logisch dat smelten samenhangt met de grootte van de stroom die er door gaat, dus of een hoge laad/ontlaadsnelheid, of een normale snelheid gecombineerd met extra laden vanuit panelen..... het zou zo maar allebei waar kunnen zijn.

• AquilaXL
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:38:
Ik heb nu drie Zendure SF800Plus-sen, ieder in een eigen kamer (groep, maar ook nog zelfs toevallig eigen fase). Totale capaciteit is 7,68kwh (ik heb 1 uitbreiding). Hierdoor kan ik met 3000w laden en 2400w ontladen. In plaats verdeeld over de woning zou ik ook een ander model kunnen overwegen bv de 2400AC+ of de nieuwe Anker Solix. Deze hebben een aparte groep nodig. In de meterkast is daar nog plek voor en de batterij zou naast de meterkast in de hal gezet kunnen worden. Een andere mooie en makkelijke locatie kan ik niet bedenken. Op zolder, maar hoe kom je daar?

Mijn vragen (en misschien geef ik zelf het antwoord al :) ). Is de hal wel een veilige locatie? Is de investering in een nieuwe groep, het verkopen van de 800Plussen, het kopen van een 2400AC+, het wel waard t.o.v. wat ik nu heb? Kan ik de 800Plussen niet beter lekker blijven gebruiken en later over een paar jaar overwegen iets anders te doen? De ontwikkelingen gaan heel erg snel. En we hebben ook (nog) geen EV of warmtepomp. Wel elektrisch koken.
Volgens mij is je investering redelijk vers toch? Als je ze tegen een mooie prijs kan verkopen is dit een optie maar ik hoor eigenlijk verlies op verlies. Je zou meer kunnen behalen uit slim aansturen waardoor je jouw RTE verhoogd. Ik heb twee 800 units waarbij er eentje ontlaad en de andere bijspringt bij pieken, bij 20% restant of de volgende dag wisselt de batterij in voorkeur.

• mrme12345
  • Niet online
Ransom_nl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Dank voor de uitgebreide review! Jullie website is zeer informatief. Ik had de EcoFlow reeds besteld, maar overweeg nu toch om hem te annuleren. De combinatie van warmteontwikkeling die zorgt voor een hoorbare fan (batterij komt dichtbij woonkamer te staan), een RTE van 80% en (nog) geen Home Assistant-ondersteuning maakt dat voor mij de Zendure SolarFlow 2400+ met 1 extra batterij toch een betere keus lijkt tegen een vergelijkbare prijs. De Anker Solarbank Max overweeg ik ook, maar met een huidig avond-/nachtverbruik van zo'n 4 kWh vraag ik me af of ik die € 600,- extra investering wel terugverdien bij een NOM-strategie.
Ja ik zou dan ook zeker eerder de Zendure 2400 AC+ nemen. Betere software, betere efficiency en betere NOM. De Anker Max AC is natuurlijk ook prachtig en nog betere NOM (wel iets slechtere efficiency). Zowel de Zendure als de Anker SOLIX horen bij onze favorieten. Ik kan je overwegingen volledig volgen en dan zou ik zelf ook voor de 2400 AC+ kiezen en dan kun je altijd nog in kleinere stapjes van 3 kWh uitbreiden (of zelfs met 2 kWh met de AB2000X als die een keer in de aanbieding is). Succes!

energienerds.nl

• AquilaXL

Voordelen:
Nadelen:
Die RTE valt me wat tegen voor hij volgende generatie.

• meesje
  • Nu online
AquilaXL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Volgens mij is je investering redelijk vers toch? Als je ze tegen een mooie prijs kan verkopen is dit een optie maar ik hoor eigenlijk verlies op verlies. Je zou meer kunnen behalen uit slim aansturen waardoor je jouw RTE verhoogd. Ik heb twee 800 units waarbij er eentje ontlaad en de andere bijspringt bij pieken, bij 20% restant of de volgende dag wisselt de batterij in voorkeur.
Je hebt helemaal gelijk! 👍 Soms komt er een gevoel boven drijven en heb je een kleine bevestiging nodig dat het niet slim is. :)

Inderdaad redelijk kort geleden allemaal aangeschaft. Eind vorig jaar begonnen en deze maand redelijk kort achter elkaar twee units er bij gekocht. Rationeel gezien moet ik het hier lekker bij houden. Eventuele verkoop zou denk ik geen verlies op moeten leveren, maar voor dezelfde totaal capaciteit en vermogen moet ik toch het dubbele uitgeven en een aanpassing laten doen in de meterkast.

Misschien nog twee AB2000X-en er bij kopen. Dan heb ik drie identieke setjes met totale capaciteit van 11,52kwh. Voor ons huishouden meer dan voldoende en ik denk al overkill voor mijn doel. De huidige 7,68kwh capaciteit lijkt me al genoeg.

Ik laat het wel even hierbij en ga me verdiepen in/aan de slag met HA.

• mrme12345
  • Niet online
AquilaXL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Die RTE valt me wat tegen voor hij volgende generatie.
Ja dat was inderdaad een tegenvaller, hadden we ook meer van verwacht. 80% is op moment echt wel beetje onderkant markt.

energienerds.nl

• AquilaXL
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! 👍 Soms komt er een gevoel boven drijven en heb je een kleine bevestiging nodig dat het niet slim is. :)

Inderdaad redelijk kort geleden allemaal aangeschaft. Eind vorig jaar begonnen en deze maand redelijk kort achter elkaar twee units er bij gekocht. Rationeel gezien moet ik het hier lekker bij houden. Eventuele verkoop zou denk ik geen verlies op moeten leveren, maar voor dezelfde totaal capaciteit en vermogen moet ik toch het dubbele uitgeven en een aanpassing laten doen in de meterkast.

Misschien nog twee AB2000X-en er bij kopen. Dan heb ik drie identieke setjes met totale capaciteit van 11,52kwh. Voor ons huishouden meer dan voldoende en ik denk al overkill voor mijn doel. De huidige 7,68kwh capaciteit lijkt me al genoeg.

Ik laat het wel even hierbij en ga me verdiepen in/aan de slag met HA.
Ik weet natuurlijk niet wat het verbruik is van je huishouden maar 8kw is vaak wel een mooi totaal voor de meeste. Ik heb dit verdeeld over twee torens maar ook dat vermogen.

• mrme12345
  • Niet online
B-Force schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]
edit:
nog en vraagje: de RTE is in de resultaten 80%, maar in de vergelijkingstabel 'AC Thuisbatterijen Overzicht' is hij 84%. Laatste is een typfoutje neem ik aan
Ja klopt, hebben we gisteren gecorrigeerd in de review! Dank voor je oplettendheid.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
We hebben de review van de SAMDUO Nex E6000 afgerond en we zijn erg onder de indruk. Met name van de goede software/app en de leuke innovaties:
  • P1 meter gecombineerd met CT klem om bruto pv opbrengst te kunnen monitoren (en P1 meter is door te lussen, maar dat hebben we ook bij Homey en anderen gezien)
  • peak shaving functionaliteit (m.n. voor België interessant)
  • load balancing functionaliteit vanuit batterij door max Amperage aan te geven
  • overzichtelijke en intuïtieve app
  • slank met 11,9 cm diep
En de prestaties mogen er ook zijn:
  • Round trip efficiency met 85% bij 800 W en 83% bij 2.600 W
  • Nul-op-de-Meter vraagt nog wat verfijning, want die scoort onder gemiddeld (maar dat is te fixen verwachten we)
Alles bij elkaar echt een mooi product. SAMDUO is nieuw maar het is niet zo dat ze de zoveelste kopieerder zijn, maar echt iets aan de markt toevoegen. En dat is goed voor de concurrentie!

energienerds.nl

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:00
mrme12345 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Ja ik zou dan ook zeker eerder de Zendure 2400 AC+ nemen. Betere software, betere efficiency en betere NOM. De Anker Max AC is natuurlijk ook prachtig en nog betere NOM (wel iets slechtere efficiency). Zowel de Zendure als de Anker SOLIX horen bij onze favorieten. Ik kan je overwegingen volledig volgen en dan zou ik zelf ook voor de 2400 AC+ kiezen en dan kun je altijd nog in kleinere stapjes van 3 kWh uitbreiden (of zelfs met 2 kWh met de AB2000X als die een keer in de aanbieding is). Succes!
Is het niet zo dat de zendure een hogere RTE haalt, doordat deze (grotendeels) via DC (zonnepanelen) oplaadt er daardoor een extra DC -> AC -> DC conversie omzeilt? Eigenlijk is de test onvoldoende en zou je er een percentage rechtstreeks gebruikte DC zonnestroom bij moeten hebben om goed te kunnen vergelijken.

• mrme12345
  • Niet online
gabn88 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:22:
[...]

Is het niet zo dat de zendure een hogere RTE haalt, doordat deze (grotendeels) via DC (zonnepanelen) oplaadt er daardoor een extra DC -> AC -> DC conversie omzeilt? Eigenlijk is de test onvoldoende en zou je er een percentage rechtstreeks gebruikte DC zonnestroom bij moeten hebben om goed te kunnen vergelijken.
Daar maken we natuurlijk onderscheid in. Dus ook bij de Zendure 2400 Pro (die bedoel je neem ik aan, want daar kun je zonnepanelen op aansluiten) laden we de batterij met AC (gewoon via elektriciteitsnet), en koppelen de zonnepanelen tijdelijk af. En daarmee is dat volledig te vergelijken met andere AC laden en ontladen van andere batterijen.

energienerds.nl

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:00
mrme12345 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Daar maken we natuurlijk onderscheid in. Dus ook bij de Zendure 2400 Pro (die bedoel je neem ik aan, want daar kun je zonnepanelen op aansluiten) laden we de batterij met AC (gewoon via elektriciteitsnet), en koppelen de zonnepanelen tijdelijk af. En daarmee is dat volledig te vergelijken met andere AC laden en ontladen van andere batterijen.
Bedankt voor je toelichting. Dan is het wel werkelijk een groot verschil, 80% VS 88%. Dat zou in mijn geval een aanschafprijsverschil van minimaal €300 waard zijn bij 5kWh opslag.
edit:
dus kort samengevat voor mijn situatie: nadeel van de Ecoflow STREAM AC 5000: lage RTE van 80%, geen ondersteuning voor home assistant (geen must voor mij, maar daardoor wel vendor lockin).

[ Voor 14% gewijzigd door gabn88 op 30-07-2026 19:04 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:45
mrme12345 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Ok, duidelijk. Maar wat blijft er over van de RTE als je bij beide (zelfde) lage vermogens corrigeert? laten we zeggen 200/300W? is er dan nog (veel?) verschil tussen deze 2?

Want als je 3 stapeltjes neemt (netjes over 3 fasen) dan heb je per fase wel érg weinig afname?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• mrme12345
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ok, duidelijk. Maar wat blijft er over van de RTE als je bij beide (zelfde) lage vermogens corrigeert? laten we zeggen 200/300W? is er dan nog (veel?) verschil tussen deze 2?

Want als je 3 stapeltjes neemt (netjes over 3 fasen) dan heb je per fase wel érg weinig afname?
Dat de Zendure het veel beter zal doen dan de EcoFlow, startpunt ligt al 8% hoger dus dan is er nogal veel ruimte. Het is inderdaad bekend dat bij lagere vermogens de RTE afneemt, dus de EcoFlow zal daarmee nog lager uitkomen dan de Zendure want de standaard efficiency op zowel 800 W als 2500 W is sowieso al een stuk slechter.

energienerds.nl

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:10
[...]

Ik heb even in HA gekeken, ontladen met 300 watt, efficiëntie van 87%. Dit is wel enkele weg, RTE is natuurlijk afhankelijk van de snelheid waarmee je oplaadt. Maar die zit vrij rap richting de 90% of meer, met 2400 watt laden op 96%. Dit is dan berekend met behulp van de Gielz integratie voor Zendure

[ Voor 12% gewijzigd door jordyc op 01-08-2026 21:59 ]

[...]

dat is dan ook direct weer het grote nadeel (wat ze overigens bij grotere vaste thuisbatterijen (3-Fase) ook angstvallig stil houden dat m.n. bij zeer lage verbruik per fase, wat tijdens de zomerdagen veel zal voorkomen, want veelal de grootverbruikers zijn er dan al geweest, je een behoorlijk slechte RTE gaat overhouden. Stel dat je huis circa 240W verbruikt, blijft er 80W per fase over. doe je dat 15 jaar lang, tel uit wat je misloopt of wat je meerverdienste is als je gewoon het via 1-fase laat lopen.

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:17
Ik zit een tijdje te kijken naar thuisbatterijen.
De Zendure SolarFlow 2400 AC+ lijkt mij heel interessant. Ik heb nog een "oud" contract tot november. Ik betaal momenteel nog geen terugleverkosten.

Heb een nieuwbouwwoning zonder gas, met zonnepanelen op het dak. De omvormer van de zonnepanelen is een 1 fase omvormer.

Dagelijks gebruik zit rond de 10 kWh tot 15 kWh in het weekend, dus in theorie maak ik de opbrengst van de zonnepanelen makkelijk op in één dag. Heb alleen een 3 fase aansluiting in huis. Hoe wordt er gemeten als ik op 1 fase de zonne-energie opsla in de accu en later wil gebruiken, want dit is verdeeld over 3 fasen i.p.v. 1 fase. Wat ik kan vinden is dat als je een 3 fase meter hebt en 2.5 kW opbrengst hebt op fase 1 en je gebruikt 2.4 kW verdeeld over 3 fases, dat je dan volgens de meter maar 0,1 kW teruglevert.

Hoe zit dit met een batterij?

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:33:
De Zendure SolarFlow 2400 AC+ lijkt mij heel interessant. Ik heb nog een "oud" contract tot november. Ik betaal momenteel nog geen terugleverkosten.

Heb een nieuwbouwwoning zonder gas, met zonnepanelen op het dak. De omvormer van de zonnepanelen is een 1 fase omvormer.

Dagelijks gebruik zit rond de 10 kWh tot 15 kWh in het weekend, dus in theorie maak ik de opbrengst van de zonnepanelen makkelijk op in één dag. Heb alleen een 3 fase aansluiting in huis. Hoe wordt er gemeten als ik op 1 fase de zonne-energie opsla in de accu en later wil gebruiken, want dit is verdeeld over 3 fasen i.p.v. 1 fase. Wat ik kan vinden is dat als je een 3 fase meter hebt en 2.5 kW opbrengst hebt op fase 1 en je gebruikt 2.4 kW verdeeld over 3 fases, dat je dan volgens de meter maar 0,1 kW teruglevert.

energierekening en hoe een netbeheerder / leverancier omgaan: voor je energierekening maakt het niets uit, sommatie van het verbruik vindt plaats op totaal van de 3 fases en niet per fase. Een slimme meter houdt niet bij hoeveel kWh je per fase verbruikt, maar kijkt alleen naar het vermogen op die fase. Alle levering en teruglevering wordt gesommeerd tot 1 verbruik afname en 1 verbruik teruglevering. Dit gebeurt realtime: stel fase 1 is 1000 W levering, fase 2 is 1500 teruglevering en fase 3 is 1000 W levering dan is het saldo 500 W levering en dat gaat naar leveringstelwerk. De meter kijkt dus niet per fase welk telwerk moet oplopen, maar na het totaal over de fases heen en doet dit realtime.

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

energierekening en hoe een netbeheerder / leverancier omgaan: voor je energierekening maakt het niets uit, sommatie van het verbruik vindt plaats op totaal van de 3 fases en niet per fase. Een slimme meter houdt niet bij hoeveel kWh je per fase verbruikt, maar kijkt alleen naar het vermogen op die fase. Alle levering en teruglevering wordt gesommeerd tot 1 verbruik afname en 1 verbruik teruglevering. Dit gebeurt realtime: stel fase 1 is 1000 W levering, fase 2 is 1500 teruglevering en fase 3 is 1000 W levering dan is het saldo 500 W levering en dat gaat naar leveringstelwerk. De meter kijkt dus niet per fase welk telwerk moet oplopen, maar na het totaal over de fases heen en doet dit realtime.
Hoe gaat dit dan in de avond?

De wasmachine, de droger en de Quooker slaan aan op verschillende fases. Gaat dan de batterij alleen vermogen leveren aan de fase waar die dan op zit, of ook voor de andere fases en wordt dat door de meter als geregistreerd als (verbruik - 2400W) er vanuit gaande dat de accu vol zit.

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

Hoe gaat dit dan in de avond?

De wasmachine, de droger en de Quooker slaan aan op verschillende fases. Gaat dan de batterij alleen vermogen leveren aan de fase waar die dan op zit, of ook voor de andere fases en wordt dat door de meter als geregistreerd als (verbruik - 2400W) er vanuit gaande dat de accu vol zit.
De thuisbatterij kijkt naar het totale verbruik (via de P1 poort van je slimme meter) en zal dat via de aangesloten fase compenseren zodat het totaal van de fases weer op nul komt

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:44:
[...]

De thuisbatterij kijkt naar het totale verbruik (via de P1 poort van je slimme meter) en zal dat via de aangesloten fase compenseren zodat het totaal van de fases weer op nul komt
Het voordeel van een batterij die een omvormer heeft voor 3 fases, heeft als enige voordeel dat je meer vermogen kan leveren?

Via de slimme meter kan je namelijk wel zien dat de meter per fase verbruik en terugleveren meet.
edit:
Als de accu op fase 1 zit. De wasmachine op fase 1, droger en de Quooker op fase 2 en 3.

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaWU7tRcF_rsB3taMoOOq2R7x_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Efk7Up54lOITQidW4aj0UW6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door simso1 op 02-08-2026 18:19 ]

• mrme12345
  • Niet online
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Het voordeel van een batterij die een omvormer heeft voor 3 fases, heeft als enige voordeel dat je meer vermogen kan leveren?

Via de slimme meter kan je namelijk wel zien dat de meter per fase verbruik en terugleveren meet.
edit:
Als de accu op fase 1 zit. De wasmachine op fase 1, droger en de Quooker op fase 2 en 3.

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp
[Afbeelding]
Dat is geen energie wat die per fase meet maar vermogen. Energie (kWh'en) worden alleen op telwerk levering en teruglevering bijgehouden en verder niet.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
[...]

edit:

[Afbeelding]
Ligt aan de grootte van de omvormer van de thuisbatterij, als die een kW vermogen heeft van 4 kWh en je hebt bijvoorbeeld 2 zendure's met 2,5 kW (ieder op eigen fase en groep) dan heb je in totaal 5 kW versus de 4 kW van de 3 fase thuisbatterij. Dus verschil zit niet in soort maar in capaciteit van de omvormers

energienerds.nl

• simso1
mrme12345 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Ligt aan de grootte van de omvormer van de thuisbatterij, als die een kW vermogen heeft van 4 kWh en je hebt bijvoorbeeld 2 zendure's met 2,5 kW (ieder op eigen fase en groep) dan heb je in totaal 5 kW versus de 4 kW van de 3 fase thuisbatterij. Dus verschil zit niet in soort maar in capaciteit van de omvormers
Dankjewel voor de uitleg. Het is duidelijk nu. Het lijkt een beetje op lokaal salderen. Hierdoor kwam de verwarring.
simso1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:33:

het verschil qua verbruik wordt nog achter de meter ( jouw huis) gewoon gesaldeerd; dus stel je PV levert 3000W, terwijl op fase 2 er 1500W wordt verbruikt en op fase 3 nog een 500W, terwijl je batterij op fase 3 is aangesloten; dan zou als de batterij dus op ( 3000 - 1500 - 500 ) = 1000 W kunnen laden terwijl jouw netverbruik op de meter dan op 0(nul)W staat.
en jouw voorbeeld klopt hierdoor dus ook.
Belangrijk is wel dat je een slimme meter met DSMR 5.0 hebt, die zal via de P1 poort namelijk per seconde het verbruik gaan doorgeven.
Wil je wat meer inzicht over je verbruik zou ik een Home Wizard P1 dongle kopen, dan heb je namelijk een mooi inzicht in je verbruik en teruglevering, bij een plus abonnement (1 euro per maand) kun je veelal zelfs je PV installatie daarin opnemen, zie je dus je opwek.
[...]

klopt, de keerzijde van dit is echter of je dat extra vermogen ook daadwerkelijk nodig zult hebben.
kijk je bv op dagen met veel zon en dus kun je de batterij met je eigen "gratis"stroom vullen en kijk je dan wat je maximale vermogen is wat je huis vanuit een batterij nodig blijkt te hebben ( en ik laat het het laden van een BEV of zo iets even buiten beschouwing ) je ziet dat je nauwelijks boven circa 2.000W uit gaat komen en dat zijn vermogens die een gemiddelde stekker-thuis-batterij (op eigen groep) prima kan handelen.
de tweede senario is tijdens de winter met een warmtepomp en koken, m.n. het koken valt dan in de dure periode, dus daar kun je wel wat hulp van een batterij gebruiken. als ik echter even kijk wat mijn gemiddeld verbruik in dat tijdsbestek is ( ik kook op inductie) en heb een warmtepomp, kom ik eigenlijk ook niet ver boven de 3.000W met korte spikes naar 3.500W (kortstondig), dus mijn Zendure is in staat dat vermogen voor het grootste deel op te vangen ( ruim 2/3 van het vermogen in dat tijdsbestek) het benodigde netvermogen tijdens dit tijdsbestek tussen 16:00 en 21:00 ligt hierbij gemiddeld tussen de 500W en 1.000W in, het gross wordt door de batterij geleverd.

De meerkosten van een batterij die duidelijk meer zou kunnen ( vaste batterij ) zul je echter tijdens de levensduur nooit terug verdienen, daarvoor zijn de kosten van de extra benodigde stroom gewoon te gering.
120 dagen met 5 uur van gemiddeld 750Wh en 35 ct per kWh geeft circa € 1,3125 per dag.
Dat is nog geen 160 euro per jaar, dat zijn 2.400 euro maximaal meer kosten voor een vaste thuis-batterij op 15 jaar !. Deze vaste batterijen kosten echter duidelijk meer dan dat bedrag.

Sterker nog, als ik een bv Zendure SF 4000AC Mix zou kopen, die circa 200 euro meer kost dan een versie die maar tot 2.400W vermogen komt, die echter een vermogen van 4000W t.o.v. 2.4000W kan leveren zou een veel verstandige keuze zijn, en die kun je ook modulair uitbereiden en komt standaard al met 8 kWh capaciteit.

~~~[edit]

Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp.
nee, dat is een misvatting, jouw slimme meter saldereert namelijk voor het net de totale vermogens van alle fases bijelkaar.
dus als fase 2 (droger) 1.300W en fase 3 (Quooker) 1.000W incl. de rest van je huis zou verbruiken kan de batterij op fase 1 dit compenseren door op die fase 1 2.300W te leveren, tenslotte is +1.300W en +1.000W (verbruik wordt hier als plus aangegeven) en de batterij levert hier op fase 1 -2.300W (batterij stroom wordt als negatief aangeduid) is de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W
hierbij is er dus geen stroom richting net maar ook geen stroom van uit het net.
~~~[/edit]
~~~[Afbeelding]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:37
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

....
hierbij is er dus geen stroom richting net maar ook geen stroom van uit het net.

[...]
Dit klopt niet helemaal, er gaat wel degelijk stroom per fase van en naar het net op dat moment. Maar voor de afrekening wordt het verbruik berekent met de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W.

Dit wordt in de meter 'gesaldeerd'.
ardvark99 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Dit klopt niet helemaal, er gaat wel degelijk stroom per fase van en naar het net op dat moment. Maar voor de afrekening wordt het verbruik berekent met de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W.

Dit wordt in de meter 'gesaldeerd'.
klopt, maar het punt is wat je moet betalen dus wat wordt er uiteindelijk door de meter in rekening gebracht. Jouw energierekening is ook een totaal (van alle fases) en geen afsplitsing per fase.
Dus wat er fysiek gaat gebeuren is hierbij niet belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 04-08-2026 10:37 ]

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: