iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Als videoengineer ben ik het daar niet mee eensTaro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:01:
[...]
En volgens mij zit het voordeel pas in 100% Solid en is semi-solid nog steeds niet solid maar vooral een marketing iets. Zoals eerder gezegd: HD-Ready was ook niet HD, maar wel marketing.
En dat raakt ook de crux in dit geval: semi solid state kan best behoorlijk winst opleveren, er zit niet een enkel kantelpunt bij 100% solid of iets dergelijks. Maar het is wel zo dat de vroege semi-solid producten vooral marketing zijn en weinig praktisch verschil maken (helemaal tegenover het prijskaartje). Zeker omdat je verder ook niet weet hoe de betrouwbaarheid is zou ik het nooit juist gaan kopen omdat het semi is. Of zoals Ketel Klets vaak zegt: laat de markt z'n werk maar doen, goede producten worden vanzelf populair.
Off topic, maar hier ben ik het toch niet geheel met KetelKlets eens. Als voorbeeld: Betamax was gewoon (veel) beter dan VHS. Toch is Betamax niets geworden. Kwestie van marketing en kosten.The Third Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:18:
[...]
Of zoals Ketel Klets vaak zegt: laat de markt z'n werk maar doen, goede producten worden vanzelf populair.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
- Taro
- Niet online
Volgens mij zijn wel meer mensen het regelmatig niet met hem eens. Ik krijg in ieder geval jeuk van zijn oppervlakkige video's.Doggieman schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:07:
[...]
Off topic, maar hier ben ik het toch niet geheel met KetelKlets eens. Als voorbeeld: Betamax was gewoon (veel) beter dan VHS. Toch is Betamax niets geworden. Kwestie van marketing en kosten.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Dat je origineel maar 1 uur kon opnemen op een betamax cassette was niet ‘gewoon veel beter’. Dat hebben ze pas later opgerekt naar een langere opnameduur toen VHS al populairder werd en dat ging nog ten koste van de kwaliteit (terwijl VHS in standaard kwaliteit tot wel 4 uur kon dankzij de grotere cassette). Zie ook onderstaande video vanaf 10:00:Daarnaast gaat het om de algemene trend. Ja, soms doet marketing ook een hoop maar meestal minder dan de daadwerkelijke productaspecten en zeker minder vaak op de langere termijn.Doggieman schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:07:
[...]
Off topic, maar hier ben ik het toch niet geheel met KetelKlets eens. Als voorbeeld: Betamax was gewoon (veel) beter dan VHS. Toch is Betamax niets geworden. Kwestie van marketing en kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 29-11-2025 07:30 ]
Nu ben ik hier bij verschillende topics een en ander aan het volgen wat voor mij de gemakkelijkste batterij is.
Mijn "eisen" batterij moet uitleesbaar zijn met P1 meter van HW.
De helpdesk moet redelijk makkelijk bereikbaar zijn en binnen laten we zeggen 5 werkdagen reactie terug
Batterij moet modulaire zijn , dus moet makkelijk kunnen uitbreiden mocht dat nodig zijn.
Uiteraard moet ding stekker hebben om aan te sluiten maar ook een uitgang mocht stroom ff het niet doen in nood situatie.
Nu las ik dat de marstek venus a en d wat problemen hebben?? Klopt dit?
Want zelf leek een van deze 2 een goede opvolger van het HW debacle hier.
Wie hier kan mij verder helpen, zodat ik door de bomen weer het bos kan zien
Hier hebben we zowel de Marstek Venus A als D gereviewed en ik moet zeggen dat ik juist onder de indruk was. Zeker van de A, die is zo goedkoop en als je dan kijkt wat je daar voor krijgt (maar ook de Zendure 800 Plus als alternatief, en als backup stroom niet belangrijk is). En WiFi werkte goed, NOM goed. Alleen als je dynamisch wil handelen zijn ze veel minder dan bijvoorbeeld zendure. De software is gewoon minder dan Zendure, maar daar is de prijs ook naar. De Marstek Venus E vond ik wel minder dan de A en D (WiFi problemen, ac kabel die met geen mogelijkheid los te krijgen is). Lijkt er op dat de A en D later zijn ontwikkeld dan de E v3 en ze daar verbeteringen hebben aangebracht.ivo1969 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:10:
Hier een ex gebruiker van HW batterijen.
Nu ben ik hier bij verschillende topics een en ander aan het volgen wat voor mij de gemakkelijkste batterij is.
Mijn "eisen" batterij moet uitleesbaar zijn met P1 meter van HW.
De helpdesk moet redelijk makkelijk bereikbaar zijn en binnen laten we zeggen 5 werkdagen reactie terug
Batterij moet modulaire zijn , dus moet makkelijk kunnen uitbreiden mocht dat nodig zijn.
Uiteraard moet ding stekker hebben om aan te sluiten maar ook een uitgang mocht stroom ff het niet doen in nood situatie.
Nu las ik dat de marstek venus a en d wat problemen hebben?? Klopt dit?
Want zelf leek een van deze 2 een goede opvolger van het HW debacle hier.
Wie hier kan mij verder helpen, zodat ik door de bomen weer het bos kan zien
Maar de HW is een ac batterij en de A en D hybride. Ga je er nu wel zonnepanelen op aansluiten? Anders zou ik je aanraden naar de 2400 AC te kijken van Zendure. En die kun je via de HA integratie heel eenvoudig met P1 van HW aansturen.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
- Taro
- Niet online
Hier sluit ik mij helemaal bij aan @ivo1969.mrme12345 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:40:
[...]
Hier hebben we zowel de Marstek Venus A als D gereviewed en ik moet zeggen dat ik juist onder de indruk was. Zeker van de A, die is zo goedkoop en als je dan kijkt wat je daar voor krijgt (maar ook de Zendure 800 Plus als alternatief, en als backup stroom niet belangrijk is). En WiFi werkte goed, NOM goed. Alleen als je dynamisch wil handelen zijn ze veel minder dan bijvoorbeeld zendure. De software is gewoon minder dan Zendure, maar daar is de prijs ook naar. De Marstek Venus E vond ik wel minder dan de A en D (WiFi problemen, ac kabel die met geen mogelijkheid los te krijgen is). Lijkt er op dat de A en D later zijn ontwikkeld dan de E v3 en ze daar verbeteringen hebben aangebracht.
Maar de HW is een ac batterij en de A en D hybride. Ga je er nu wel zonnepanelen op aansluiten? Anders zou ik je aanraden naar de 2400 AC te kijken van Zendure. En die kun je via de HA integratie heel eenvoudig met P1 van HW aansturen.
Wat ik nog mis bij Marstek is:
- Dynamisch terug kunnen leveren (kan nu alleen dynamisch "AI" laden)
- Verwarming voor koude omgevingen
- Aerosol brandvertrager
- Goede native Home Assistant ondersteuning
En Zendure zet nu een mooie stap met de 800 Plus om ook goedkopere producten op de markt te zetten. Zie ook alkortingscodes langsvliegen voor Zendure AB2000X en AB3000X accu's, worden mooie tijden
Ik zie wel kortingscodes voor Duitse en Franse markt voor de batterijen, maar niet voor NL en Belgische markt op dit moment, of er moeten weer net nieuwe codes uitgegeven zijn. Gisteren nog niet in ieder geval.Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:39:
[...]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan @ivo1969.
Die laatste 4 punten zijn niet voor iedereen belangrijk, maar voor mij persoonlijk wel eisen vandaar dat Zendure hier nog steeds de voorkeur krijgt boven alle andere geteste merken en producten. Maar Marstek staat wel op de 2e plaats.
En Zendure zet nu een mooie stap met de 800 Plus om ook goedkopere producten op de markt te zetten. Zie ook alkortingscodes langsvliegen voor Zendure AB2000X en AB3000X accu's, worden mooie tijden
Als kenner zijnde, kan ik dit heel goed begrijpen maar voor een leek kan het nog steeds ingewikkeld zijn wat hij verteld (of probeert te vertellen). En voor iemand die zich een weg baant door het oerwoud van deze materie kan het een hulp zijn om een weg te vinden.Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:20:
[...]
Volgens mij zijn wel meer mensen het regelmatig niet met hem eens. Ik krijg in ieder geval jeuk van zijn oppervlakkige video's.
- Taro
- Niet online
Eens hoor, maar je kunt hem ook regelmatig betrappen op aannames, foutjes of zelfs commercieel gesponsorde uitspraken. Juist een doelgroep die het lastig vindt door deze materie heen te navigeren moet je objectieve informatie serveren en niet commercieel gekleurde informatie.Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:17:
[...]
Als kenner zijnde, kan ik dit heel goed begrijpen maar voor een leek kan het nog steeds ingewikkeld zijn wat hij verteld (of probeert te vertellen). En voor iemand die zich een weg baant door het oerwoud van deze materie kan het een hulp zijn om een weg te vinden.
En ik begrijp het wel, als je ergens tijd in steekt en iets probeert op te bouwen dan wil je daar ook graag resultaat van zien en iets voor terug hebben. Ben niet roomser dan de paus, ik type al die reviews ook niet omdat ik als enige doel heb de hele wereld ermee te helpen ten koste van mijn eigen vrije tijd en gezin. Maar als Zendure, Marstek of Anker, etc. bijv. morgen hun garantievoorwaarden aanpast, een concessie aan de veiligheid doet, kinderarbeid stimuleert of iets anders, dan zal ik ze direct veroordelen en mag je van mij verwachten dat ik mij daar openlijk over uitspreek, ondanks de relatie. En dat zal hij ook wel doen, het is een goede gast die het beste met iedereen voorheeft, maar het belangrijkste vind ik integriteit en dat je eerlijke en niet-gekleurde informatie aan je doelgroep en volgers verstrekt waarbij commercie van ondergeschikt belang is. En dat heb ik al een paar keer zien misgaan, bijv. bij een stekkerzonnepaneel van een bijna failliet bedrijf waarbij hij het financiële plaatje rooskleuriger deed voorkomen dan het daadwerkelijk was. Overduidelijk een commercieel praatje voor een discutabele partij en daar moet je voorzichtig mee zijn met een doelgroep die dat voor waarheid aanneemt en er niet direct doorheen prikt.
- Taro
- Niet online
Nee klopt, 200 Euro per stuk er af, al is dat vaak vs de "Van" prijs en niet de doorgaans al lagere "Voor" prijs, dus niet helemaal eerlijk.mrme12345 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:48:
[...]
Ik zie wel kortingscodes voor Duitse en Franse markt voor de batterijen, maar niet voor NL en Belgische markt op dit moment, of er moeten weer net nieuwe codes uitgegeven zijn. Gisteren nog niet in ieder geval.
Dat is dan weer duidelijker , ik kwam volgende tegen: https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46990380335359Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:39:
[...]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan @ivo1969.
Wat ik nog mis bij Marstek is:Die laatste 4 punten zijn niet voor iedereen belangrijk, maar voor mij persoonlijk wel eisen vandaar dat Zendure hier nog steeds de voorkeur krijgt boven alle andere geteste merken en producten. Maar Marstek staat wel op de 2e plaats.
- Dynamisch terug kunnen leveren (kan nu alleen dynamisch "AI" laden)
- Verwarming voor koude omgevingen
- Aerosol brandvertrager
- Goede native Home Assistant ondersteuning
Dat is met gratis P1 meter, maar ik heb dus al een P1 meter van HW.
Nu ben ik een totale noob met HA en homey , vadaar dat ik graag een systeem heb welke werkt met de P1 meter van HW.
Of moet ik nog een P1 splitter bij HW aanschaffen zodat ik ook de P1 meter van zendure kan gebruiken?
- Taro
- Niet online
Om 2 P1-meters te gebruiken heb je inderdaad een splitter nodig. Ik heb hier inmiddels zelf helaas al 3x HW actieve splitter hangen om ze allemaal te kunnen gebruikenivo1969 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:56:
[...]
Dat is dan weer duidelijker , ik kwam volgende tegen: https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46990380335359
Dat is met gratis P1 meter, maar ik heb dus al een P1 meter van HW.
Nu ben ik een totale noob met HA en homey , vadaar dat ik graag een systeem heb welke werkt met de P1 meter van HW.
Of moet ik nog een P1 splitter bij HW aanschaffen zodat ik ook de P1 meter van zendure kan gebruiken?
Heb laatst tijdens een interview met Zendure ook aangegeven dat men echt de HW P1-meter moet gaan ondersteunen, begreep dat het technisch geen probleem was, maar er een andere oorzaak/reden was.
Wil je Zendure icm HW P1-meter gebruiken dan kan dat, maar vooralsnog wel alleen als je deze via Home Assistant aanstuurt en niet door een directe koppeling via de Zendure App.
Ps. laat een P1-meter die je al hebt nooit de reden zijn om voor een specifieke thuisaccu te gaan. Kijk naar wat de beste thuisaccu voor jouw situatie is en eindig in het ergste geval wel met een extra P1-meter. Als de software van je thuisaccu bijv. heel slecht is, de prijs hoog, etc. dan ben je die paar tientjes voor een extra P1-meter of actieve splitter zo weer vergeten.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 29-11-2025 11:02 ]
Hmmm dat is voor mij zelf dus echt een dingetje aangezien ik totaal niks weet m.b.t. Home Assistent, maar ik lees je aanvulling, en daarin heb je totaal gelijk, gaat zeer zeker om de beste thuisaccu en dat is de zendure omdat ik die later nog evt rechtstreeks kan laten aansluiten op de zonnepanelen.Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:00:
[...]
Om 2 P1-meters te gebruiken heb je inderdaad een splitter nodig. Ik heb hier inmiddels zelf helaas al 3x HW actieve splitter hangen om ze allemaal te kunnen gebruikenDaarom ben ik ook zo'n fan van bijv. de ondersteuning voor de everHome Ecotracker P1 én HomeWizard P1-meter in veel nieuwe accu's. Anker bijv. ondersteunt alleen hun eigen P1-meter (naast de Shelly CT-meters, etc.) en voegt daar net als HW logica in toe om meerdere accu's synchroon te laten lopen. Zendure heeft dat anders opgelost.
Heb laatst tijdens een interview met Zendure ook aangegeven dat men echt de HW P1-meter moet gaan ondersteunen, begreep dat het technisch geen probleem was, maar er een andere oorzaak/reden was.
Wil je Zendure icm HW P1-meter gebruiken dan kan dat, maar vooralsnog wel alleen als je deze via Home Assistant aanstuurt en niet door een directe koppeling via de Zendure App.
Ps. laat een P1-meter die je al hebt nooit de reden zijn om voor een specifieke thuisaccu te gaan. Kijk naar wat de beste thuisaccu voor jouw situatie is en eindig in het ergste geval wel met een extra P1-meter. Als de software van je thuisaccu bijv. heel slecht is, de prijs hoog, etc. dan ben je die paar tientjes voor een extra P1-meter of actieve splitter zo weer vergeten.
Maar in eerste instantie gewoon via stekker in stopcontact wil aansluiten.
En nu werkt dus de P1 meter nog niet met de Zendure, maar dan ik kan ik dus splitter ertussen hangen, de HW rotzooi uitlezen met wat ik van HW heb en via de Zenure P1 meter in de App van Zenure alles daaruit lezen? Want op die wijze vind ik dat ook meer dan prima.
Nu kijkt de vrouw mee en vind de Marstek natuurlijk weer mooier, maar goed dat is voor mij geen ding om in beslissing mee te nemen.
Waar is de help ondersteuning op dit moment het beste ? Zenduren of Marstek of zijn het gelijke aan elkaar
en klopt het dat bij de Zendure ik die later rechstreeks aan de zonnepanlen kan laten aansluiten ( 10 panelen 3.25 kWp) en die van Marstek niet ( venus A of D)?
[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 29-11-2025 11:18 ]
- Taro
- Niet online
Correct, splitter erbij, Zendure P1-meter erin en dan hoef je verder niet met bijv. HA aan de slag.ivo1969 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:07:
[...]
En nu werkt dus de P1 meter nog niet met de Zendure, maar dan ik kan ik dus splitter ertussen hangen, de HW rotzooi uitlezen met wat ik van HW heb en via de Zenure P1 meter in de App van Zenure alles daaruit lezen? Want op die wijze vind ik dat ook meer dan prima.
Top dat gedeelte is dan mij totaal helderTaro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:16:
[...]
Correct, splitter erbij, Zendure P1-meter erin en dan hoef je verder niet met bijv. HA aan de slag.
[ Voor 5% gewijzigd door AquilaXL op 29-11-2025 11:42 ]
- Taro
- Niet online
Sorry, ik niet, dan zou ik nog minder lang kunnen slapenHenkS_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:15:
Nu er batterijen zijn met verwarming, én stel dat het gaat vriezen, zou het College van Testers een (uurlijks?) lijstje kunnen maken met de buitentemperatuur (waar de batterij staat), het energie verbruik voor deze verwarming (per batterij), of deze energie uit de batterij of stopcontact komt, en wat er gebeurd wanneer om 02:00 Tennet er stiekem de stekker uit trekt?
mompelt iets over 'slimme' stekkersTaro schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:32:
[...]
Sorry, ik niet, dan zou ik nog minder lang kunnen slapen
Lukt ons ook niet, hebben geen batterij buiten staan.HenkS_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:15:
Nu er batterijen zijn met verwarming, én stel dat het gaat vriezen, zou het College van Testers een (uurlijks?) lijstje kunnen maken met de buitentemperatuur (waar de batterij staat), het energie verbruik voor deze verwarming (per batterij), of deze energie uit de batterij of stopcontact komt, en wat er gebeurd wanneer om 02:00 Tennet er stiekem de stekker uit trekt?
- Taro
- Niet online
Uiteraard, maar dan alsnog moet je daarna gaan exporteren, berekenen, etc.
Extra batterij heeft wel een zeer competitieve prijs van €229 per kWh.
- Taro
- Niet online
Probleem met veel van dit soort producten is dat ze nog niet zijn goedgekeurd voor het Nederlandse stroomnet, geen NL ondersteuning in de App en salessupport in NL hebben.Robino schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:13:
Ik ben in dit topic Sunshare nog niet tegengekomen. Door zijn semi-solid techniek lijkt het sterk op de Indevolt, alleen garanderen ze "slechts" 7000 cycli (tegenover 8000 cyci door Indevolt). En maximaal 1200 W output.
Extra batterij heeft wel een zeer competitieve prijs van €229 per kWh.
En 7000 of 8000 cycles kan je beide natuurlijk makkelijk claimen, dat is meer dan 19 jaar lang 1 cycle per dag, grote kans dat ze je dan al lang hebt weggedaan, het bedrijf al niet meer bestaat, etc.
Bij youtube zie/lees ik voor een anker solarbank in dit filmpje laadcapaciteiten:HenkS_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:15:
tot 11C 130..170W
tot 16C 315..340W
tot 21C 400..500W
boven 22C max 1000W
IMHO niet zo erg aangezien de zonneopbrengst ook zal tegenvallen. Mocht je wel een zonnige dag hebben zal een flink stuk vermogen opgaan aan het op temperatuur brengen van de accus ...
[ Voor 11% gewijzigd door thijsh02 op 02-12-2025 23:02 ]
Ben me (als zovelen) ook al een tijdje aan het inlezen op de aanschaf van een plug-in thuisbatterij met het oog op einde saldering.
Zonnepanelen 12 stuks 4500Wp Solaredge.
Elektrisch koken, geen EV. Doel is voornamelijk NOM draaien, nu nog vast contract.
Plaatsing in aangrenzende berging (vorstvrij) of in garage (niet gegarandeerd vorstvrij) achter in tuin waar ook de omvormer hangt.
Beide locatie zijn kabelvoorbereid voor een eigen groep in meterkast.
Vooralsnog neig ik naar Zendure SolarFlow 2400 AC of Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro.
Met een opslag capaciteit van 5 , later eventueel uit te breiden naar 8-10.
Als ik voor Anker kies denk ik erover om twee basiselementen te nemen ipv 1 met uitbreidingsbatterij(en). Dit ivm de flexibiliteit van plaatsing en mogelijkheid van panelen direct aan sluiten.
Daarnaast begrijp ik dat de twee kleinere omvormers van Anker efficiënter zouden moeten kunnen werken dan die ene grote van een Zendure systeem.
Laden/ontladen is voor beide opties ook gelijk (2400/max2400) op een individuele groep als ik het goed begrepen heb. Wordt wel gewoon met stopcontact aangesloten.
Zijn dat twee logische argumenten of heb ik het daarmee bij het verkeerde eind?
De overige voor en nadelen heb ik denk ik alle wel gelezen in de diverse reviews en dit topic.
Prijs voor een 2400AC met 2x AB3000 of 2 stuks Solix 3 E2700 is ongeveer gelijk.
Wel nog een vraagje bij parallel opstellen 2 keer Solix. Blijft dit ook goed samenwerken werken als ik op 1 van beide een uitbreidingsbatterij plaats (totaal dan van 5,4 naar 8,1 of moet ik dan beter gelijk op beide een uitbreidingsaccu plaatsen?
Overigens veel nuttige info opgedaan hier, dank daarvoor!
Ik denk dat het met de betrouwbaarheid en garantie wel meevalt, aangezien het een dochtermerk is van Sungrow (beursgenoteerd).Taro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:25:
[...]
Probleem met veel van dit soort producten is dat ze nog niet zijn goedgekeurd voor het Nederlandse stroomnet, geen NL ondersteuning in de App en salessupport in NL hebben.
En 7000 of 8000 cycles kan je beide natuurlijk makkelijk claimen, dat is meer dan 19 jaar lang 1 cycle per dag, grote kans dat ze je dan al lang hebt weggedaan, het bedrijf al niet meer bestaat, etc.
- Taro
- Niet online
Het was meer een algemene opmerking. Ik denk dat veel mensen gemiddeld max 1 cycle per dag maken, dan kan je met 6000 cycles al 16,5 jaar vooruit en dan is een accu over het algemeen niet per se kapot, maar heeft ie een gedeelte van de capaciteit verloren. Dus persoonlijk vind ik alles boven de 6000+ cycles een lastige, omdat men natuurlijk in een testopstelling veel kan doen, maar calendar aging speelt ook een rol en ik denk dat men die lastiger in een proefopstelling kan testen, daar moet daadwerkelijk tijd overheen gaan. Ik weet zeker dat ik de huidige accu's hier over >15 jaar al niet meer heb staan en vermoed dat voor heel veel anderen 6000 vs 7000 vs 8000 cycles niet of nauwelijks meerwaarde bij aankoop heeft.Robino schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat het met de betrouwbaarheid en garantie wel meevalt, aangezien het een dochtermerk is van Sungrow (beursgenoteerd).
Ben zelf tegen een wegwerpmaatschappij, dat je ze zelf niet meer hebt betekent niet dat ze op de vuilnisbelt liggen, maar dat je iemand anders er blij mee hebt gemaakt via bijv. Marktplaats. Dit zal dus doorgaans betekenen dat niet de eerste koper, maar de laatste in rij hier tegenaan zal lopen en die kan echt niet meer beoordelen hoeveel cycles voorgangers hebben gemaakt. Heb overigens ook nauwelijks Apps gezien die cycles tracken.
Vind het in ieder geval een interessant iets dat ze het aantal kunnen gaan verhogen, die ontwikkeling moet ook vooral doorgaan, maar tegelijkertijd vind ik het ook een lastig te controleren iets en kan er door fabrikanten gemakkelijk een claim of uitspraak over worden gedaan zonder dat iemand die daadwerkelijk kan valideren tijdens de periode waarin het product daadwerkelijk te koop is. Achteraf zal je dus weten of de claim waar was en dan is het toch al te laat.
Dit vind ik best tegenvallen. In een garage is het nu toch snel onder de 11 graden. Dan is er niet veel laadvermogen meer over. Ik dacht dat het pas onder het vriespunt een probleem werd.tweazer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:24:
[...
Bij youtube zie/lees ik voor een anker laadcapaciteiten:
tot 11C 130..170W
tot 16C 315..340W
tot 21C 400..500W
boven 22C max 1000W
Hebben de andere merken dit ook?
Let wel dat deze waarden gelden per akku, een anker solarbank met 4 akku's kan dan zo prima 5x die waarde aan ...DeKim schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:08:
[...]
Dit vind ik best tegenvallen. In een garage is het nu toch snel onder de 11 graden. Dan is er niet veel laadvermogen meer over. Ik dacht dat het pas onder het vriespunt een probleem werd.
Meer cycles ga je ook niets aan hebben want ik denk dat de jaren eerder gaan meetellen.Taro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:16:
[...]
Het was meer een algemene opmerking. Ik denk dat veel mensen gemiddeld max 1 cycle per dag maken, dan kan je met 6000 cycles al 16,5 jaar vooruit en dan is een accu over het algemeen niet per se kapot, maar heeft ie een gedeelte van de capaciteit verloren. Dus persoonlijk vind ik alles boven de 6000+ cycles een lastige, omdat men natuurlijk in een testopstelling veel kan doen, maar calendar aging speelt ook een rol en ik denk dat men die lastiger in een proefopstelling kan testen, daar moet daadwerkelijk tijd overheen gaan. Ik weet zeker dat ik de huidige accu's hier over >15 jaar al niet meer heb staan en vermoed dat voor heel veel anderen 6000 vs 7000 vs 8000 cycles niet of nauwelijks meerwaarde bij aankoop heeft.
Ben zelf tegen een wegwerpmaatschappij, dat je ze zelf niet meer hebt betekent niet dat ze op de vuilnisbelt liggen, maar dat je iemand anders er blij mee hebt gemaakt via bijv. Marktplaats. Dit zal dus doorgaans betekenen dat niet de eerste koper, maar de laatste in rij hier tegenaan zal lopen en die kan echt niet meer beoordelen hoeveel cycles voorgangers hebben gemaakt. Heb overigens ook nauwelijks Apps gezien die cycles tracken.
Vind het in ieder geval een interessant iets dat ze het aantal kunnen gaan verhogen, die ontwikkeling moet ook vooral doorgaan, maar tegelijkertijd vind ik het ook een lastig te controleren iets en kan er door fabrikanten gemakkelijk een claim of uitspraak over worden gedaan zonder dat iemand die daadwerkelijk kan valideren tijdens de periode waarin het product daadwerkelijk te koop is. Achteraf zal je dus weten of de claim waar was en dan is het toch al te laat.
Over dat doorverkopen via marktplaats.... Ik ben voor en heb er ergens spijt van dat ik dit laatst niet heb doorgezet. Maar bedenk wel dat fabrikanten hun 10 jaar garantie in de voorwaarden vast zetten op de orginele koper met factuur en bij velen is die garantie niet overdraagbaar.
Dit is geen kritische noot maar handig om na te gaan als je er eentje aanschaft.
Ik zit niet helemaal in de techniek van Anker maar daar lijkt het erop dat je 1200W AC laden en 800W AC ontladen per unit hebt, 2 units is dus simpelweg de som x2. Veel andere omvormers vermelden hogere uitgang stromen die gehaald mogen worden MAAR.....veldhuizen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:34:
Hallo tweakers,
Ben me (als zovelen) ook al een tijdje aan het inlezen op de aanschaf van een plug-in thuisbatterij met het oog op einde saldering.
Elektrisch koken, geen EV. Doel is voornamelijk NOM draaien, nu nog vast contract.
Plaatsing in aangrenzende berging (vorstvrij) of in garage (niet gegarandeerd vorstvrij) achter in tuin waar ook de omvormer hangt.
Vooralsnog neig ik naar Zendure SolarFlow 2400 AC of Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro.
Als ik voor Anker kies denk ik erover om twee basiselementen te nemen ipv 1 met uitbreidingsbatterij(en). Dit ivm de flexibiliteit van plaatsing en mogelijkheid van panelen direct aan sluiten.
Daarnaast begrijp ik dat de twee kleinere omvormers van Anker efficiënter zouden moeten kunnen werken dan die ene grote van een Zendure systeem.
Laden/ontladen is voor beide opties ook gelijk (2400/max2400) op een individuele groep als ik het goed begrepen heb. Wordt wel gewoon met stopcontact aangesloten.
De overige voor en nadelen heb ik denk ik alle wel gelezen in de diverse reviews en dit topic.
Prijs voor een 2400AC met 2x AB3000 of 2 stuks Solix 3 E2700 is ongeveer gelijk.
Wel nog een vraagje bij parallel opstellen 2 keer Solix. Blijft dit ook goed samenwerken werken als ik op 1 van beide een uitbreidingsbatterij plaats (totaal dan van 5,4 naar 8,1 of moet ik dan beter gelijk op beide een uitbreidingsaccu plaatsen?
In Nederland is conform normering een maximale teruglevering van 800W over een eurostekker toegestaan. Ik snap dat wandcontactdozen vaak meer aankunnen maar gezien het feit dat de accu's langdurig die vermogens aanhouden, zijn deze maximalen opgesteld. De eigen groep die je hebt is alvast goed maar het betekent dus ook dat je hem vast (of middels CEEform stekker) moet aansluiten.
Die 800W is ook nog ergens anders goed. Namelijk een verhaal waar ik niemand hier over hoor is het feit dat zo'n batterij word gezien als generator binnen de Nen1010. Conform normering dient je groepenkast uitgerust te zijn voor de maximale stroom die gegenereerd kan worden door leveranciers/generatoren. In de praktijk betekent dat dus dat je de uitgangsstromen bij mekaar op moet tellen en daar je bedrading en hoofdschakelaar op moet verzwaren.
Als je bijvoorbeeld een 1 fase 35 Ampère hoofdstop, een 3Kw (12,5 Ampère) PV omvormer en een thuisbatterij die 2,4Kw (10 Ampère) hebt komt je dus op de som; 35+12,5+10=57,5 Ampère. Hierop dien je dus je groepenkast te verzwaren met een hoofdschakelaar van 63 Ampère en vermoedelijk wat bedrading naar 10mm2.
Voordat het losbarst; ik snap dat de meeste maatregel die we nemen er juist voor zorgen dat de stromen zo laag mogelijk zijn en dat de maximale stroom opnemen praktisch niet mogelijk is maar hierin loopt de innovatie voor op de normering.
Hoe kan er ooit 63 ampère over de hoofdschakelaar lopen als de aansluiting is afgezekerd op 35 ampère?AquilaXL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:11:
[...]
Ik zit niet helemaal in de techniek van Anker maar daar lijkt het erop dat je 1200W AC laden en 800W AC ontladen per unit hebt, 2 units is dus simpelweg de som x2. Veel andere omvormers vermelden hogere uitgang stromen die gehaald mogen worden MAAR.....
In Nederland is conform normering een maximale teruglevering van 800W over een eurostekker toegestaan. Ik snap dat wandcontactdozen vaak meer aankunnen maar gezien het feit dat de accu's langdurig die vermogens aanhouden, zijn deze maximalen opgesteld. De eigen groep die je hebt is alvast goed maar het betekent dus ook dat je hem vast (of middels CEEform stekker) moet aansluiten.
Die 800W is ook nog ergens anders goed. Namelijk een verhaal waar ik niemand hier over hoor is het feit dat zo'n batterij word gezien als generator binnen de Nen1010. Conform normering dient je groepenkast uitgerust te zijn voor de maximale stroom die gegenereerd kan worden door leveranciers/generatoren. In de praktijk betekent dat dus dat je de uitgangsstromen bij mekaar op moet tellen en daar je bedrading en hoofdschakelaar op moet verzwaren.
Als je bijvoorbeeld een 1 fase 35 Ampère hoofdstop, een 3Kw (12,5 Ampère) PV omvormer en een thuisbatterij die 2,4Kw (10 Ampère) hebt komt je dus op de som; 35+12,5+10=57,5 Ampère. Hierop dien je dus je groepenkast te verzwaren met een hoofdschakelaar van 63 Ampère en vermoedelijk wat bedrading naar 10mm2.
Voordat het losbarst; ik snap dat de meeste maatregel die we nemen er juist voor zorgen dat de stromen zo laag mogelijk zijn en dat de maximale stroom opnemen praktisch niet mogelijk is maar hierin loopt de innovatie voor op de normering.
(De interne bedrading zou wel te dun kunnen zijn)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Een 35A zekering mag continu iets over belast worden en mag bij meer dan 1,2> In en een aantal uur pas een keer doorsmelten.HandyLumberjack schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:20:
[...]
Hoe kan er ooit 63 ampère over de hoofdschakelaar lopen als de aansluiting is afgezekerd op 35 ampère?
(De interne bedrading zou wel te dun kunnen zijn)
1,2x 35A = 42A
We hebben het hier over een aantal uur dus kortstondig kunnen deze stromen nog verder oplopen. Met een 63 Ampere hoofdschakelaar weet je zeker dat deze kan schakelen.
Ik heb de accu in een ongeisoleerd schuurtje staan, met 1760wp aangesloten.DeKim schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:08:
[...]
Dit vind ik best tegenvallen. In een garage is het nu toch snel onder de 11 graden. Dan is er niet veel laadvermogen meer over. Ik dacht dat het pas onder het vriespunt een probleem werd.
Huidige temperatuur:
/f/image/A5y5g47yTvxdq99KUvOyPoIs.png?f=fotoalbum_large)
Doordat de panelen nog in de schaduw staan op dit tijdstip komt er ook maar 35/40 watt aan vermogen uit
Heb dit nog niet als beperking ervaren.
Stel het is onder de 11 graden, gaan ze laden met 170w, rest gaat richting het huis/ net.
In de winter eigenlijk nooit "extra" teruggeleverd omdat het vermogen hoger was dan laadcapaciteit + thuisverbruik.
Als je de accu's ook gebruik om goedkoop te laden vanaf het net blijven ze natuurlijk ook warmer lijkt me omdat ze vaker gebruikt worden.
En zijn er opties om een Zendure batterij toch als een noodstroom oplossing (voor de meterkast) in te richten?
[ Voor 10% gewijzigd door fissa op 04-12-2025 13:06 ]
- Taro
- Niet online
Ik zie steeds meer merken thuisaccu's de HomeWizard P1-meter ondersteunen (Marstek, Sunpura, Lunergy, Jackery, etc.), maar ook de EcoTracker P1-meter zie ik steeds vaker terugkomen. De everHome Ecotracker doet het ook met Zendure en ook met Home Assistant en gebruik ik persoonlijk als primaire meter. Heb ook de HW, Homey, Zonneplan, Esp32Home, Zendure P1, etc. en de EcoTracker werkt met de meeste merken.fissa schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:35:
Welke p1 meter is het meest compatible met plug in thuis batterijen? Ga nu een home assistant setup inrichten en moet nog een p1 meter kopen. Slimme lezer+, home wizard of ben ik vooralsnog echt afhankelijk van shelly 3ct/zendure p1 of.. Volgend jaar mogelijk “aan de thuisbatterij” met m’n ikb budget. Voorkeur gaat nu uit naar Zendure, maar er zal vast veel nieuws op de markt komen in de toeokomst.
Het betreft een 1-fase oplossing, dus voor een 3-fase meterkast sowieso niet. Voor 1-fase wel, maar dan ga je daarvoor een noodstroomuitgang misbruiken, zou het niet aanraden, maar het kan wel mits je dan echt met een schakelaar gaat werken, etc. Daarnaast heb je max 2400 Watt beschikbaar. Wil je dat echt goed en netjes regelen, kies dan voor een Sigenergy, Victron of soortgelijk systeem.En zijn er opties om een Zendure batterij toch als een noodstroom oplossing (voor de meterkast) in te richten?
Als je t doet vanwege einde saldering heb je nog meer dan een jaar + 3 maanden tot de zon weer schijnt en t effect kan hebben. Thuisaccus worden heel hard goedkoper dus mijn advies: kat uit de boom kijken en over 12 maand weer eens kijken.veldhuizen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:34:
Hallo tweakers,
- Taro
- Niet online
Heb de EcoFlow STREAM Ultra X nu hier staan, mooi apparaat, alleen blijft ie maar laden ipv ingestelde ontlaadtaken te volgen. En als er geen taak actief is pauzeert ie niet, maar dan gaat ie laden met overschot (van de andere NOM accu's...). Morgen maar even kijken of een reset helpt
Beperkte software, wel mooi apparaat.
Tjsa, het is een keuze. Nu eentje kopen, wennen, instellen etc, of wachten en wellicht door de massale run op batterijen misgrijpen. Of niet en goedkoper uit zijn.Fr33z schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:22:
[...]
Als je t doet vanwege einde saldering heb je nog meer dan een jaar + 3 maanden tot de zon weer schijnt en t effect kan hebben. Thuisaccus worden heel hard goedkoper dus mijn advies: kat uit de boom kijken en over 12 maand weer eens kijken.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ik zou toch wel 2027 willen beginnen met een thuisaccu.Fr33z schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:22:
[...]
Als je t doet vanwege einde saldering heb je nog meer dan een jaar + 3 maanden tot de zon weer schijnt en t effect kan hebben. Thuisaccus worden heel hard goedkoper dus mijn advies: kat uit de boom kijken en over 12 maand weer eens kijken.
Hier heeft een thuisaccu in januari al meer effect op het verhogen van het eigen gebruik dan in de zomermaanden. Ik wek wel veel meer op in de zomer, maar de nachten zijn dan zo kort dat het verbruik te laag is om die batterij leeg te krijgen.
Daarnaast is er met een thuisaccu ook in 2026 bij steeds meer contracten al wat te verdienen. Zeker als je besluit wat extra panelen op de eventuele PV ingangen aan te sluiten.
Ik zeg niet dat je nu naar de winkel moet rennen voor een thuisaccu, maar als er een goede deal voorbij komt kan het ook nu al interessant zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-12-2025 09:28 ]
Sinds gisteren ben ik eigenaar van de Jackery HomePower 2000 Ultra. Mijn eerste indrukken zijn positief:
• Mooie, compacte unit
• Erg goede deal met de twee gratis zonnepanelen
• Zelfconsumptiemodus draait nu een dag probleemloos
De installatie ging in eerste instantie soepel. De koppeling met de app verliep vlot, totdat de app direct na koppelen een firmware-update wilde uitvoeren. Tijdens die update liep de app vast op een volledig wit scherm. Uiteindelijk bleek de oplossing om de taalinstelling in de app tijdelijk van Nederlands naar Engels te zetten. Daarna kon de firmware-update zonder problemen voltooid worden. Misschien handig voor anderen die hier ook tegenaan lopen.
Nu wil ik binnenkort gaan schakelen op de dynamische energieprijzen. Alleen… in de app zie ik enkel Duitse energieleveranciers, terwijl mijn taal en regio gewoon op Nederlands/Nederland staan. In de review van Energienerds zie ik dat zij wél een lijst met Nederlandse leveranciers te zien kregen.
Verder merk ik dat de klantenservice door de Black Friday-drukte niet heel snel reageert.
Mijn vraag:
Zijn er meer mensen bij wie Nederlandse energieleveranciers niet zichtbaar zijn in de app?
Wat is de evt. oplossing/work-around?
Ik gebruik de nieuwste iOS-app en heb alle recente firmware-updates geïnstalleerd.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
- Taro
- Niet online
Zag hier alleen Duitse leveranciers aangezien ik de Duitse netcode ook had geselecteerd:
:strip_exif()/f/image/ynhqaQe236nXgbWvn1CbhOKG.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar in 1 van de firmware updates zat volgens mij ook een NL netcode en dan kan je wel naar Nederland overschakelen?
Heb hem hier inmiddels niet meer staan dus kan niet meer checken of het nu wel/niet goed met NL werkt.
Dank voor je reactie.
Ik zag inderdaad bij één van de firmware updates dat inderdaad de Nederlandse tarieven zijn toegevoegd. Bij installatie meen ik mij te herinneren dat ik de Nederlandse netcode heb geselecteerd. Echter in de app kan ik dat nergens terugvinden of aanpassen. Ook niet met de app taal in het Engels ingesteld.
Ja mooie batterij he, vonden wij ook bij het testen en inderdaad hele scherpe black friday aanbieding was dat. Jackery is best een veelbelovend merk en doet ook al veel in Duitsland. Een mooie set-and-forget batterij.Destronica schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:49:
Hi allemaal,
Sinds gisteren ben ik eigenaar van de Jackery HomePower 2000 Ultra. Mijn eerste indrukken zijn positief:
• Mooie, compacte unit
• Erg goede deal met de twee gratis zonnepanelen
• Zelfconsumptiemodus draait nu een dag probleemloos
De installatie ging in eerste instantie soepel. De koppeling met de app verliep vlot, totdat de app direct na koppelen een firmware-update wilde uitvoeren. Tijdens die update liep de app vast op een volledig wit scherm. Uiteindelijk bleek de oplossing om de taalinstelling in de app tijdelijk van Nederlands naar Engels te zetten. Daarna kon de firmware-update zonder problemen voltooid worden. Misschien handig voor anderen die hier ook tegenaan lopen.
Nu wil ik binnenkort gaan schakelen op de dynamische energieprijzen. Alleen… in de app zie ik enkel Duitse energieleveranciers, terwijl mijn taal en regio gewoon op Nederlands/Nederland staan. In de review van Energienerds zie ik dat zij wél een lijst met Nederlandse leveranciers te zien kregen.
Verder merk ik dat de klantenservice door de Black Friday-drukte niet heel snel reageert.
Mijn vraag:
Zijn er meer mensen bij wie Nederlandse energieleveranciers niet zichtbaar zijn in de app?
Wat is de evt. oplossing/work-around?
Ik gebruik de nieuwste iOS-app en heb alle recente firmware-updates geïnstalleerd.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Onderstaand een screenprint uit onze review waaruit blijkt dat alle Nederlandse leveranciers aanwezig zijn.
/f/image/461MOne9clSMYnQlfmK7xqKC.png?f=fotoalbum_large)
Een mooi compleet lijstje. Dus ook op dynamisch gebied hebben ze hun zaakjes beter op orde dan bijvoorbeeld Marstek. Je moet het systeem verwijderen en dan bij de setup de netcode 'Netherlands' selecteren!
Ik lees al maanden de diverse threads m.b.t. duurzame energie in voorbereiding op de verhuizing naar onze nieuwe woning medio zomer 2026. Hiervoor wilde ik graag jullie advies vragen over de maatregelen die we willen gaan toevoegen aan de woning. Ik denk dat dit de handigste topic is om het te posten, indien het ergens anders moet dan hoor ik het graag / kan een mod verplaatsen. Onderstaand een opsomming van de info:
Nieuwe woning:
- Bouwjaar 2018 (A-label)
- CV met vloerverwarming
- 2^1kap met eigen oprit
- Geen PV aanwezig.
- Beschikbaar dakvlakken zijn: max 6x PV op zuid (41gr), max 10x PV west (60gr), max 6x PV noord (41gr). Oriëntatie is min of meer Noord-Zuid, +/- 5gr gedraaid naar westen (dus noord zou eventueel nog een beetje avondzon opvangen).
- Ik wil ook een Home Assistent systeem gaan opzetten voor PV, laden, smart wasmachine/droger, vaatwasser, verlichting, smart stekkers en (toekomstig) thuisbatterij.
- Ik reken niet met onbalans inkomsten o.i.d. Uitgangspunt is zo veel mogelijk NOM en de extra PV overschot dan middels een thuisbatterij terug te leveren tijdens de duurdere uren.
Verbruik huishouden momenteel en verwacht:
- 11-12kWh per dag gemiddeld (ik ga er niet vanuit dat er veel zal veranderen in de nieuwe woning). Totaal 4500kWh p/j. woning.
- Waarvan 5kWh vast verbruik is (dus ook als we op vakantie zijn). Hiervan is 2.5kWh zakelijk backup servers, de rest koelkast, cv, router, etc. We gebruiken smart stekkers om iig de tv's, mediaboxen, etc. uit te zetten.
- 1 persoon werkt vanuit huis, dus naast algemeen verbruik kan ook de was/droger/etc. overdag aangezet worden (i.c.m. smartsystemen).
- Momenteel in ons huidige woning met 6 PV panelen (455wp) zitten we vooralsnog op 50% direct verbruik PV (installatie eind augustus 2025).
Verbruik EV:
- 1x EV (2500kWh verbruik per jaar incl. laadverlies, gebaseerd op facturatie kWh).
- Binnen 2-3 jaar 2e EV erbij (verbruik 1000kWh p/j incl. laadverlies).
- Uitgangspunt voor EV is dat ik vooral in het weekend laad (op zon) en de 2e EV zal dan door de weeks dat het vaakst kunnen doen. 2e EV heb ik nu niet meegenomen in de berekening. Qua verbruik zal ik ongeveer 25kWh per weekend willen laden op PV. De rest van het jaar op laag tarief met dynamisch contract.
Uitgangspunten:
Gezien het feit dat salderen eraf gaat heb ik dit niet meegenomen in mijn berekeningen. In onderstaand link een Excel overzicht waarin ik alles (hopelijk) heb gezet om mee te nemen voor de besluitvorming. Een aantal uitgangspunten:
- I.p.v. per jaar, kijk ik per dag met correcties voor het seizoen. Hieruit bleek dat noord zo weinig opleverde dat het niet de moeite waard was.
- Ik heb de gemiddelde energieprijzen per seizoen genomen voor laag- en hoog tarief (jeroen.nl)
- Ik reken met €0 voor terug levering, ervan uitgaande dat de huidige Tibber/Zonneplan/Frank inkoop- en terugleververgoeding gehanteerd blijft.
- Voor de berekening voor een thuisbatterij (plug-in) neem ik het verschil tussen laag en hoog tarief als energiebesparing en in de voorjaar/zomer ongeveer 7-10kWh als export op hoog tarief.
- Omdat we waarschijnlijk alles door 1 partij willen laten plaatsen (PV, laadpaal, meterkast aanpassingen incl. extra groep batterij) heb ik de bedragen gebaseerd op de plaatsing van ons huidige PV systeem en wat online als bandbreedte wordt aangegeven bij bijv. Zonneplan.
- De thuisbatterij zullen we zakelijk (excl. btw) aanschaffen.
Berekening:
https://docs.google.com/s...4g7gnFyE/edit?usp=sharing
Conclusies:
Op basis van de berekening kom ik nu tot de volgende conclusies;
- 16 PV panelen laten plaatsen (€6000,-) zal in circa 7 jaar worden terugverdiend.
- Het zal vooral in het voorjaar en zomer een overschot leveren door de weeks van 14-16kWh per dag wat eventueel opgeslagen kan worden.
- In het weekend is dit lager i.v.m. laden EV, 5-8kWh
- Investering in een thuisbatterij (bijv. Zendure Solarflow 2400 11.52kWh) o.b.v. zakelijk aanschaf zou een tvt opleveren van circa 5 jaar.
- Ik heb de laadpaal niet meegenomen in de berekening, het verschil tussen openbaar laden (nu) en dynamisch privé laden (excl. PV) is al een besparing van €700,- pj.
Dus mijn vraag is, kloppen mijn conclusies of zie ik iets over het hoofd? Of hebben jullie adviezen om het anders/slimmer te doen? Dank alvast en fijne sinterklaasavond.
Ik heb zelf ook panelen op NO liggen en zelfs degenen die het eerste last van schaduw hebben doen het nog best goed.DM_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:57:
Dag Tweakers,
Ik lees al maanden de diverse threads m.b.t. duurzame energie in voorbereiding op de verhuizing naar onze nieuwe woning medio zomer 2026. Hiervoor wilde ik graag jullie advies vragen over de maatregelen die we willen gaan toevoegen aan de woning. Ik denk dat dit de handigste topic is om het te posten, indien het ergens anders moet dan hoor ik het graag / kan een mod verplaatsen. Onderstaand een opsomming van de info:
Nieuwe woning:
- Bouwjaar 2018 (A-label)
- CV met vloerverwarming
- 2^1kap met eigen oprit
- Geen PV aanwezig.
- Beschikbaar dakvlakken zijn: max 6x PV op zuid (41gr), max 10x PV west (60gr), max 6x PV noord (41gr). Oriëntatie is min of meer Noord-Zuid, +/- 5gr gedraaid naar westen (dus noord zou eventueel nog een beetje avondzon opvangen).
- Ik wil ook een Home Assistent systeem gaan opzetten voor PV, laden, smart wasmachine/droger, vaatwasser, verlichting, smart stekkers en (toekomstig) thuisbatterij.
- Ik reken niet met onbalans inkomsten o.i.d. Uitgangspunt is zo veel mogelijk NOM en de extra PV overschot dan middels een thuisbatterij terug te leveren tijdens de duurdere uren.
Verbruik huishouden momenteel en verwacht:
- 11-12kWh per dag gemiddeld (ik ga er niet vanuit dat er veel zal veranderen in de nieuwe woning). Totaal 4500kWh p/j. woning.
- Waarvan 5kWh vast verbruik is (dus ook als we op vakantie zijn). Hiervan is 2.5kWh zakelijk backup servers, de rest koelkast, cv, router, etc. We gebruiken smart stekkers om iig de tv's, mediaboxen, etc. uit te zetten.
- 1 persoon werkt vanuit huis, dus naast algemeen verbruik kan ook de was/droger/etc. overdag aangezet worden (i.c.m. smartsystemen).
- Momenteel in ons huidige woning met 6 PV panelen (455wp) zitten we vooralsnog op 50% direct verbruik PV (installatie eind augustus 2025).
Verbruik EV:
- 1x EV (2500kWh verbruik per jaar incl. laadverlies, gebaseerd op facturatie kWh).
- Binnen 2-3 jaar 2e EV erbij (verbruik 1000kWh p/j incl. laadverlies).
- Uitgangspunt voor EV is dat ik vooral in het weekend laad (op zon) en de 2e EV zal dan door de weeks dat het vaakst kunnen doen. 2e EV heb ik nu niet meegenomen in de berekening. Qua verbruik zal ik ongeveer 25kWh per weekend willen laden op PV. De rest van het jaar op laag tarief met dynamisch contract.
Uitgangspunten:
Gezien het feit dat salderen eraf gaat heb ik dit niet meegenomen in mijn berekeningen. In onderstaand link een Excel overzicht waarin ik alles (hopelijk) heb gezet om mee te nemen voor de besluitvorming. Een aantal uitgangspunten:
- I.p.v. per jaar, kijk ik per dag met correcties voor het seizoen. Hieruit bleek dat noord zo weinig opleverde dat het niet de moeite waard was.
- Ik heb de gemiddelde energieprijzen per seizoen genomen voor laag- en hoog tarief (jeroen.nl)
- Ik reken met €0 voor terug levering, ervan uitgaande dat de huidige Tibber/Zonneplan/Frank inkoop- en terugleververgoeding gehanteerd blijft.
- Voor de berekening voor een thuisbatterij (plug-in) neem ik het verschil tussen laag en hoog tarief als energiebesparing en in de voorjaar/zomer ongeveer 7-10kWh als export op hoog tarief.
- Omdat we waarschijnlijk alles door 1 partij willen laten plaatsen (PV, laadpaal, meterkast aanpassingen incl. extra groep batterij) heb ik de bedragen gebaseerd op de plaatsing van ons huidige PV systeem en wat online als bandbreedte wordt aangegeven bij bijv. Zonneplan.
- De thuisbatterij zullen we zakelijk (excl. btw) aanschaffen.
Berekening:
https://docs.google.com/s...4g7gnFyE/edit?usp=sharing
Conclusies:
Op basis van de berekening kom ik nu tot de volgende conclusies;
- 16 PV panelen laten plaatsen (€6000,-) zal in circa 7 jaar worden terugverdiend.
- Het zal vooral in het voorjaar en zomer een overschot leveren door de weeks van 14-16kWh per dag wat eventueel opgeslagen kan worden.
- In het weekend is dit lager i.v.m. laden EV, 5-8kWh
- Investering in een thuisbatterij (bijv. Zendure Solarflow 2400 11.52kWh) o.b.v. zakelijk aanschaf zou een tvt opleveren van circa 5 jaar.
- Ik heb de laadpaal niet meegenomen in de berekening, het verschil tussen openbaar laden (nu) en dynamisch privé laden (excl. PV) is al een besparing van €700,- pj.
Dus mijn vraag is, kloppen mijn conclusies of zie ik iets over het hoofd? Of hebben jullie adviezen om het anders/slimmer te doen? Dank alvast en fijne sinterklaasavond.
In Nederland hebben we vrij vaak lichte bewolking wat voor diffuus licht zorgt. Dan doen de panelen die in de juiste richting liggen het minder goed, maar doen panelen op noord juist ook weer mee.
Ik weet ook niet hoe je precies op 6000 euro voor 16 panelen komt aangezien de mooiste glas-glas panelen op dit moment zo'n 65 euro per stuk komen en installateurs vooral duimen draaien.
Misschien moet je meer offertes opvragen en dan ook eens kijken wat die 6 panelen extra kosten als ze toch al bezig zijn. Desnoods laat je ze alleen neerleggen en de kabels naar de plek trekken waar je thuisaccu's komen met een keurige DC schakelaar of laat je overal micro omvormers achter hangen.
Ik ben zelf wel blij met Enphase. Die schakelen zichzelf grotendeels uit als er te weinig licht is maar vullen dan wel een grote interne condensator waarbij de micro omvormer de opbrengst periodiek terug levert aan het huis en weer grotendeels uit gaat als het nog steeds prutweer is. Op noord kan je ook flink over-dimensioneren aangezien een 465 Wp paneel daar nooit in de buurt komt van 300W.
Je kan per dakvlak zelf uitrekenen wat je panelen opbrengen op de volgende site:
https://www.solarazma.com/
Dit komt bij mij aardig overeen met de werkelijkheid, zeker als ik de schaduw van dakkapellen en schoorstenen in het achterhoofd hou.
Met jouw woning zou ik ook eens nadenken over een warmtepomp (al dan niet hybride). Er ligt al vloerverwarming, de isolatie bouwnorm was al behoorlijk goed in die tijd en alles wat je direct verbruikt is mooi meegenomen. Natuurlijk gaat die hartje winter niet op zonnepanelen overschot draaien, maar ook zonder is het al snel 60% goedkoper dan stoken op aardgas. Voeg daar een flinke thuisaccu aan toe die goedkoop dynamisch voor kan laden als de windmolens volop draaien en je kan voor een appel en een ei 24 uur per dag je huis comfortabel houden. Met een Quatt, WeHeat of Vaillant (afhankelijk van je budget) kan je duurzaam bezig zijn en je investering vrij vlot terugverdienen.
Welk batterijsysteem je het beste kan nemen, is sterk afhankelijk van je wensen, budget en beschikbare ruimte. Er is een behoorlijke prijzenoorlog gaande onder de Chinese merken en de software lijkt ook steeds beter en veelzijdiger te worden.
Met genoeg geld zou ik zelf voor iets als een SigEnergy SigenStor gaan, wat er erg mooi uit zien, noodstroom kan leveren voor het hele huis en waar ook meteen een DC snellader in de stapel kan worden opgenomen. De zonnepanelen kan je dan direct aansluiten voor nog minder verlies en meer eenvoud.
Als je toch liever op de centen let of niet alles tegelijk wilt doen dan zou een Zendure, Anker Solix of Marstek stekker systeem iets kunnen zijn. Er is natuurlijk veel meer beschikbaar, maar ik denk dat HomeWizard voor jou te klein is en de minder bekende merken teleur gaan stellen qua integratie in HA.
Als je zonnepanelen laat leggen dan kan je in die offerte de groepenkast upgrade meteen goed doen tegen 0% BTW zodat je helemaal voorbereid bent. En zolang je er nog niet woont is het leggen van extra kabels naar de plek van een toekomstige warmtepomp, 3 fase inductie kookplaat, PV omvormer, laadpaal en dergelijken ook prettiger.
Succes met de keuzes!
Dank voor je input!netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:48:
[...]
Ik heb zelf ook panelen op NO liggen en zelfs degenen die het eerste last van schaduw hebben doen het nog best goed.
In Nederland hebben we vrij vaak lichte bewolking wat voor diffuus licht zorgt. Dan doen de panelen die in de juiste richting liggen het minder goed, maar doen panelen op noord juist ook weer mee.
Ik weet ook niet hoe je precies op 6000 euro voor 16 panelen komt aangezien de mooiste glas-glas panelen op dit moment zo'n 65 euro per stuk komen en installateurs vooral duimen draaien.
Misschien moet je meer offertes opvragen en dan ook eens kijken wat die 6 panelen extra kosten als ze toch al bezig zijn. Desnoods laat je ze alleen neerleggen en de kabels naar de plek trekken waar je thuisaccu's komen met een keurige DC schakelaar of laat je overal micro omvormers achter hangen.
Ik ben zelf wel blij met Enphase. Die schakelen zichzelf grotendeels uit als er te weinig licht is maar vullen dan wel een grote interne condensator waarbij de micro omvormer de opbrengst periodiek terug levert aan het huis en weer grotendeels uit gaat als het nog steeds prutweer is. Op noord kan je ook flink over-dimensioneren aangezien een 465 Wp paneel daar nooit in de buurt komt van 300W.
Je kan per dakvlak zelf uitrekenen wat je panelen opbrengen op de volgende site:
https://www.solarazma.com/
Dit komt bij mij aardig overeen met de werkelijkheid, zeker als ik de schaduw van dakkapellen en schoorstenen in het achterhoofd hou.
Met jouw woning zou ik ook eens nadenken over een warmtepomp (al dan niet hybride). Er ligt al vloerverwarming, de isolatie bouwnorm was al behoorlijk goed in die tijd en alles wat je direct verbruikt is mooi meegenomen. Natuurlijk gaat die hartje winter niet op zonnepanelen overschot draaien, maar ook zonder is het al snel 60% goedkoper dan stoken op aardgas. Voeg daar een flinke thuisaccu aan toe die goedkoop dynamisch voor kan laden als de windmolens volop draaien en je kan voor een appel en een ei 24 uur per dag je huis comfortabel houden. Met een Quatt, WeHeat of Vaillant (afhankelijk van je budget) kan je duurzaam bezig zijn en je investering vrij vlot terugverdienen.
Welk batterijsysteem je het beste kan nemen, is sterk afhankelijk van je wensen, budget en beschikbare ruimte. Er is een behoorlijke prijzenoorlog gaande onder de Chinese merken en de software lijkt ook steeds beter en veelzijdiger te worden.
Met genoeg geld zou ik zelf voor iets als een SigEnergy SigenStor gaan, wat er erg mooi uit zien, noodstroom kan leveren voor het hele huis en waar ook meteen een DC snellader in de stapel kan worden opgenomen. De zonnepanelen kan je dan direct aansluiten voor nog minder verlies en meer eenvoud.
Als je toch liever op de centen let of niet alles tegelijk wilt doen dan zou een Zendure, Anker Solix of Marstek stekker systeem iets kunnen zijn. Er is natuurlijk veel meer beschikbaar, maar ik denk dat HomeWizard voor jou te klein is en de minder bekende merken teleur gaan stellen qua integratie in HA.
Als je zonnepanelen laat leggen dan kan je in die offerte de groepenkast upgrade meteen goed doen tegen 0% BTW zodat je helemaal voorbereid bent. En zolang je er nog niet woont is het leggen van extra kabels naar de plek van een toekomstige warmtepomp, 3 fase inductie kookplaat, PV omvormer, laadpaal en dergelijken ook prettiger.
Succes met de keuzes!
Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.
Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.
Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt.
Die intergas moet je niet hebben.DM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:15:
[...]
Dank voor je input!
Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.
Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.
Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt.
Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.
Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.
Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.
Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.
- Taro
- Niet online
Veel P&P thuisaccu's kunnen tegenwoordig ook zonnepanelen hebben en waar je de stroom voor kan gebruiken als er een overschot is en hoe je die accu's dus wilt gaan sizen is daarmee misschien ook wel relevant voor de keuze. In de UK is men nu al bezig met accu's sizen op warmtepomp verbruik en ik denk dat je daar met een dikke set Zendure batterijen in NL ook al behoorlijk wat voordeel mee kan behalen.Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?
Maar na twee reacties genoeg over de holistische aanpak.
Die meerprijs is natuurlijk relatief laag (zeker als je kiest voor een string omvormer). Die panelen op noord doen het relatief beter op bewolkte dagen (meer diffuus licht) en dat zijn vaak de dagen dat de stroomprijzen ook wat hoger is en de panelen op zuid minder opleveren.netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:30:
[...]
Die intergas moet je niet hebben.
Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.
Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.
Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.
Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.
Ik zou het in de offerte als optie laten meenemen, dan kun je alsnog besluiten wat je doet.
Ik heb het probleem met de Nederlandse netcode inmiddels kunnen reproduceren én oplossen.mrme12345 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:03:
[...]
Ja mooie batterij he, vonden wij ook bij het testen en inderdaad hele scherpe black friday aanbieding was dat. Jackery is best een veelbelovend merk en doet ook al veel in Duitsland. Een mooie set-and-forget batterij.
Onderstaand een screenprint uit onze review waaruit blijkt dat alle Nederlandse leveranciers aanwezig zijn.
[Afbeelding]
Een mooi compleet lijstje. Dus ook op dynamisch gebied hebben ze hun zaakjes beter op orde dan bijvoorbeeld Marstek. Je moet het systeem verwijderen en dan bij de setup de netcode 'Netherlands' selecteren!
Het klopt inderdaad dat het werkt door de batterij te ontkoppelen en opnieuw te installeren. Iets omslachtig, maar goed het werkt.
Bij mij bleek het selectiescherm voor de netcode niet naar voren te komen doordat de app-taal op Nederlands stond. Dat veroorzaakte eerder ook al het probleem met de firmware-update (wit scherm).
Mijn tip aan andere gebruikers:
Zet de app eerst op Engels, doorloop dan de installatie van de batterij, en schakel daarna eventueel terug naar Nederlands. Dan verschijnt de netcode-selectie gewoon netjes en krijg je ook geen wit scherm bij de firmware updates.
Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.
Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelenTaro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?
- Taro
- Niet online
Kan een keer prima hoor, til er ook niet te zwaar aan, moeten alleen voorkomen dat we morgenochtend 25 berichten verder zijnDM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:22:
[...]
Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelen
Mocht je nou nog heel veel specifieke en hier offtopic vragen hebben, start dan inderdaad even een eigen topic. Heb je alleen nog vragen over de accu icm aantal panelen dat je daar op aan gaat of wil sluiten, dan kan dat hier prima.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/8O11G8DCnCjRdBUKLw1qzkRD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4QNN1PyHtDoDy9AJalVj6lsP.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag gedaan! En we zullen jouw tip toevoegen aan de review, dan hebben anderen daar ook profijt van en mooi dat het opgelost is.Destronica schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:19:
[...]
Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.
En inmiddels hier ook de Zendure 800 Plus binnen, dus binnenkort review van deze goedkope, maar zeer uitgebreide stekkerbatterij qua functies.
[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 06-12-2025 16:12 ]
Als je dan een tijdje meeleest, waar sta je dan nu qua keuzes, welke dingen heb je afgestreept en overweeg je wel en niet? Mbt 3 fase is er ook genoeg gezegd en geschreven: Wat is je plan daarvoor?Bouwertje schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:09:
Nou ik ga me ook eens mengen in de wondere wereld van thuisaccu’s. Ik heb een nieuw huis gebouwd en nog niks qua panelen of accu’s. Ik heb wel een 5 x 6 mm kabel naar de zolder getrokken om daar eventueel een losse verdeler te maken voor panelen en/of accu’s. Ik kan panelen op zuid en west plaatsen en ideaal lijkt het mij om de panelen een 3 fasen accu te laten vullen om die ‘s avonds (3 fasen) weer leeg te trekken. Ik kan eventueel alles op zolder kwijt, uiteraard met rookmelder, temperatuurbewaking ect. Heeft er iemand tips en trics? Ik lees al een tijdje mee dus weet er wel iets van af, ik zou bv een redelijk goede HEMS ook wel fijn vinden hoewel ik ook een Homey heb.
Voor die 3 fasen heb ik nog niet-echt de ideale oplossing (3 setjes?), verder zit ik nu een beetje op Zendure maar omdat het tot nu toe nog niet nodig was (lees nog niet kon) ben ik nog wel open en beïnvloedbaarSander schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:10:
[...]
Als je dan een tijdje meeleest, waar sta je dan nu qua keuzes, welke dingen heb je afgestreept en overweeg je wel en niet? Mbt 3 fase is er ook genoeg gezegd en geschreven: Wat is je plan daarvoor?
Kleine aanvulling, geen EV, en ook nog geen plannen. Meterkast al wel voorbereid.
[ Voor 16% gewijzigd door Bouwertje op 07-12-2025 10:23 ]
[ Voor 4% gewijzigd door AquilaXL op 07-12-2025 10:42 ]
- Taro
- Niet online
Eens, als je alles greenfield mag aanleggen zou ik altijd voor een 3-fase stringomvormer gaan.AquilaXL schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:37:
Ik vraag me af of een plug en play hier nu echt de beste optie is. Als je zeker een accu wilt en je moet nog panelen plaatsen kan je beter een "reguliere" omvormer die in combinatie met een vast accupakket kan. Denk hier bijvoorbeeld aan SolarEdge. Als je alle nieuw te plaatsen panelen naar binnen moet werken om ze op 1 van je drie setjes aan te sluiten, krijg je er ook uitdagingen bij. Het kost je namelijk best wat PV kabel omdat ze parallel moeten en welke panelen ga je op welke batterij zetten om hem vol te krijgen. Bij een vaste omvormer zoals een solaredge word de accu ook DC-DC geladen en worden de panelen door optimizers bewaakt en gestuurd. Bij zo'n opstelling regelt de omvormer dus het laden per String tot op paneel niveau en ontlading per fase wat resulteert in een hogere efficiëntie.
Daarnaast kan je dan een AC aangesloten thuisaccu realiseren met evt. een keer wat extra paneeltjes op een schuurtje, in de tuin, etc. Of je moet voor bijv. een Sigenstor/Sigenergy ofzo gaan, dan kan je dit alles combineren, je huis volledig van noodstroom voorzien, etc. Een thuisaccu met stekker moet in ieder geval niet de basis van dit geheel vormen.
Ik zit momenteel ook te kijken, al ik heb hier al zonnepanelen van SolarEdge liggen, maar een 9,7KWH solaredge batterij, is dit gewoon niet rendabel. Ik zou hier dik 5k voor moeten neerleggen.AquilaXL schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:37:
Ik vraag me af of een plug en play hier nu echt de beste optie is. Als je zeker een accu wilt en je moet nog panelen plaatsen kan je beter een "reguliere" omvormer die in combinatie met een vast accupakket kan. Denk hier bijvoorbeeld aan SolarEdge. Als je alle nieuw te plaatsen panelen naar binnen moet werken om ze op 1 van je drie setjes aan te sluiten, krijg je er ook uitdagingen bij. Het kost je namelijk best wat PV kabel omdat ze parallel moeten en welke panelen ga je op welke batterij zetten om hem vol te krijgen. Bij een vaste omvormer zoals een solaredge word de accu ook DC-DC geladen en worden de panelen door optimizers bewaakt en gestuurd. Bij zo'n opstelling regelt de omvormer dus het laden per String tot op paneel niveau en ontlading per fase wat resulteert in een hogere efficiëntie.
Als ik dit met alternatieven wil doen, zoals de hier veel genoemde stekker batterijen, ben ik tussen de 2500 en 3500 euro kwijt. Dat is heel lastig terug te verdienen voor mij, ondanks misschien betere efficientie en minder verliezen.
is dat zo, zo ver ik het kan nagaan is het niet eens een beperking van de stekker (type F) maar heeft die limiet te maken dat je op een standaard WCD er ook andere gebruikers op aangesloten zijn. En hier is dus een worst case aanname gedaan zodat (gemiddeld) met deze 800W limiet je niet boven de maximale belasting van een 16A groep kunt komen incl. de gebruikte bekabeling in Nederland (standaard 2,5mm2).AquilaXL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:11:
[...]
Ik zit niet helemaal in de techniek van Anker maar daar lijkt het erop dat je 1200W AC laden en 800W AC ontladen per unit hebt, 2 units is dus simpelweg de som x2. Veel andere omvormers vermelden hogere uitgang stromen die gehaald mogen worden MAAR.....
Zo snel je de PiB echter aan zijn eigen groep hangt zonder dat daar nog iets anders (dus ook geen andere PiB) aan hangt kun je formeel gewoon tot 3680 W (16A) gaan.
Echter dit is de maximale belasting en niet de continue belasting op een stekker,
ik kwam het volgende tegen en verwacht dat dit een redelijke weergave is van de praktijk, en zeker als je dit bij een PiB gaat gebruiken.
"CEE 7/4 stekkers: continue belasting van 10A/4uur", heb helaas de betreffende norm niet .
Een F stekker (CEE 7/4) heeft zo ver ik kon nagaan een maximale belasting van 16A / 3680W. de Inom is echter vaak maar 10A, wat dus weer prima past bij boven genoemd stukje van 10A/4uur.
de meeste PIB komen volgens mij ook niet ver boven de 2000W uit, de zendure heeft 2400W, wat overeenkomt met 10,4A. let wel op dat kun je dus ook bij zowel het laden als ontladen hebben, in de praktijk zie je dat echter pas terugkomen bij de grote batterijcapaciteiten (>9600 Wh). In mijn eigen situatie zul je dit echter vrijwel nauwelijks gaan tegenkomen, maar uitsluiten op een zeer zonning dag kan ik het ook weer niet. Dus opletten en wil je een grote capaciteit is het mogelijk alleen al op dat punt handiger om je gewenste capaciteit over meerdere PiB te verdelen en dus ook de last per stekker hierdoor te beperken.
Bij Stralend Groen is die batterij net over de 3,5K voor 9,7Kw en anders ga je naar een BYD or LG Chem. Let wel dat je een Storedge Home Hub nodig heb en niet de oudere Wave serie. Maar de vraag kwam vooral uit een nieuwe situatie, ik nam SolarEdge omdat de bekendste is maar er zijn ook andere merken zoals de Huawei SUN serie in combinatie met de Luna batterij. Naast de meerdere strings per omvormer, kan je bij hun ook een safety box met optimizers plaatsen.Rolfie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
[...]
Ik zit momenteel ook te kijken, al ik heb hier al zonnepanelen van SolarEdge liggen, maar een 9,7KWH solaredge batterij, is dit gewoon niet rendabel. Ik zou hier dik 5k voor moeten neerleggen.
Als ik dit met alternatieven wil doen, zoals de hier veel genoemde stekker batterijen, ben ik tussen de 2500 en 3500 euro kwijt. Dat is heel lastig terug te verdienen voor mij, ondanks misschien betere efficientie en minder verliezen.
1 batterij van 5,12 kWh verdien je wel terug. De eerste kWh die je bespaart leveren het meeste op. Ik ben in februari gestart met 1 Marstek 5,12, daarmee heb ik van april t/m september de nacht op de 0 gehouden. Er is daarna een korte periode geweest waarin hij nog steeds wel werkte, maar er niet genoeg stroom was voor de nacht, maar vanaf eind oktober is de batterij niet meer vol geweest (ivm gasloos huis en overdag ook redelijk hoog stroomverbruik ivm thuis werken) en dat gaat hij waarschijnlijk t/m eind februari ook niet meer worden. Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).Rolfie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
[...]
Ik zit momenteel ook te kijken, al ik heb hier al zonnepanelen van SolarEdge liggen, maar een 9,7KWH solaredge batterij, is dit gewoon niet rendabel. Ik zou hier dik 5k voor moeten neerleggen.
Maar goed, ik handel niet, ga ik ook niet doen, het gaat mij er vooral om dat ik mijn opwek vooral zelf verbruik.
27 panelen, deels Solaredge, deels Enphase, op oost-zuid-west.
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
- Taro
- Niet online
Het advies is ze op 40-60% weg te zetten als dat voor langere tijd is, dus zet hem bijv. niet op 100% weg, dat is slecht voor de accu.metam schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:31:
[...]
Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).
Ik zeg altijd voor mezelf, elektronen moeten blijven bewegen, dan heb je de minste schade.metam schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:31:
[...]
1 batterij van 5,12 kWh verdien je wel terug. De eerste kWh die je bespaart leveren het meeste op. Ik ben in februari gestart met 1 Marstek 5,12, daarmee heb ik van april t/m september de nacht op de 0 gehouden. Er is daarna een korte periode geweest waarin hij nog steeds wel werkte, maar er niet genoeg stroom was voor de nacht, maar vanaf eind oktober is de batterij niet meer vol geweest (ivm gasloos huis en overdag ook redelijk hoog stroomverbruik ivm thuis werken) en dat gaat hij waarschijnlijk t/m eind februari ook niet meer worden. Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).
Maar goed, ik handel niet, ga ik ook niet doen, het gaat mij er vooral om dat ik mijn opwek vooral zelf verbruik.
Op de lfp in mijn camper heb ik gewoon een buiten lamp aangesloten. Dat kun jij ook op de backup aansluiting.
Het aller mooiste is tot 30 procent leeg trekken en dan tot max 80 procent weer laden. Ook dat kan via kleine micro omvormer op de backup aansluiting.
1 PVoutput . Dongen NB
Als.je geen ev hebt is het makkelijk, kijk wat je in mei-oktober aan verbruik hebt tussen zonsonder-/opgang en koop daar de batterij bij.Bouwertje schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:15:
[...]
Voor die 3 fasen heb ik nog niet-echt de ideale oplossing (3 setjes?), verder zit ik nu een beetje op Zendure maar omdat het tot nu toe nog niet nodig was (lees nog niet kon) ben ik nog wel open en beïnvloedbaar. Ik krijg mijn huisaansluiting pas maart 2025, tot die tijd doe ik het met mijn ‘analoge meter’ en 15 panelen los op de grond opgesteld.
Kleine aanvulling, geen EV, en ook nog geen plannen. Meterkast al wel voorbereid.
Spoiler: dat wordt max een 5kwh 1 fase maar mss.ook slechts 3kwh accu. Alle 3-fase oplossingen zijn veel te groot en duur. Het is allemaal niet zo moeilijk als vaak wordt gesteld. Ook qua panelen zou ik niet snel naar 3fase gaan tenzij je graag veeeeel (15 panelen oid) stuks op 1 kant wilt leggen.
Eigenlijk de belangrijkste vraag: wat wil.je bereiken? Ik ga ook met een totaal nieuw systeem aan de slag en ik ga een 1fase 3600W omvormer doen, panelen op zuid en noord en geen accu/thuisbatterij plaatsen.
[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 08-12-2025 14:04 ]
Interessant maar ben benieuws waarom je denkt die 5kwh accu dan wel terug te verdienen. Ja ik ben het helemaal.eens dat de eerste kwh het meest waard is hoor. Maar: stel.het lukt om.april t/m september steeds 1 cycle per dag te maken met 'gratis' zonnestroom. Dat is 6 maanden ofwel 180 dagen, max 900kwh die je niet meer inkoopt voor 25 cent/kwh maar dus hypothetisch tegen alleen de accu kosten. Dat levert dan nog steeds slechts 225 euro/jaar op toch? En dan alleen als je zonnepanelen al gekocht hebt anders moet je daar ook weer geld voor rekenen.metam schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:31:
[...]
1 batterij van 5,12 kWh verdien je wel terug. De eerste kWh die je bespaart leveren het meeste op. Ik ben in februari gestart met 1 Marstek 5,12, daarmee heb ik van april t/m september de nacht op de 0 gehouden. Er is daarna een korte periode geweest waarin hij nog steeds wel werkte, maar er niet genoeg stroom was voor de nacht, maar vanaf eind oktober is de batterij niet meer vol geweest (ivm gasloos huis en overdag ook redelijk hoog stroomverbruik ivm thuis werken) en dat gaat hij waarschijnlijk t/m eind februari ook niet meer worden. Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).
En met die €225 is een accu van €1100 in 5 jaar terug verdient, toch? €1100 voor 5kwh moet tegenwoordig prima kunnen en na 5 jaar is het systeem met zon 900cycli nog lang niet afgeschreven.Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:26:
[...]
Interessant maar ben benieuws waarom je denkt die 5kwh accu dan wel terug te verdienen. Ja ik ben het helemaal.eens dat de eerste kwh het meest waard is hoor. Maar: stel.het lukt om.april t/m september steeds 1 cycle per dag te maken met 'gratis' zonnestroom. Dat is 6 maanden ofwel 180 dagen, max 900kwh die je niet meer inkoopt voor 25 cent/kwh maar dus hypothetisch tegen alleen de accu kosten. Dat levert dan nog steeds slechts 225 euro/jaar op toch? En dan alleen als je zonnepanelen al gekocht hebt anders moet je daar ook weer geld voor rekenen.
Ik rij voor mijn werk zon 65km per dag met onze EV. Als ik de overproductie van overdag via een thuisaccu alsnog in onze auto kan krijgen, verwacht ik dat ik ook wel een goede situatie heb voor een thuisaccu (zon 15kwh denk ik momenteel aan). Te meer door een volledig elektrisch huis met 200+W sluipverbruik.
[ Voor 15% gewijzigd door slim_fan op 10-12-2025 20:20 ]
Ik vraag me wel af hoeveel cycles je dan maakt, in de winter heb je waarschijnlijk overdag nauwelijks wat over om de batterij te laden, en in de zomer heb je misschien al genoeg aan de weekends en de zon in de avond om de EV te laden (afhankelijk van de situatie).slim_fan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:18:
[...]
En met die €225 is een accu van €1100 in 5 jaar terug verdient, toch? €1100 voor 5kwh moet tegenwoordig prima kunnen en na 5 jaar is het systeem met zon 900cycli nog lang niet afgeschreven.
Ik rij voor mijn werk zon 65km per dag met onze EV. Als ik de overproductie van overdag via een thuisaccu alsnog in onze auto kan krijgen, verwacht ik dat ik ook wel een goede situatie heb voor een thuisaccu (zon 15kwh denk ik momenteel aan). Te meer door een volledig elektrisch huis met 200+W sluipverbruik.
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.slim_fan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:18:
[...]
En met die €225 is een accu van €1100 in 5 jaar terug verdient, toch? €1100 voor 5kwh moet tegenwoordig prima kunnen en na 5 jaar is het systeem met zon 900cycli nog lang niet afgeschreven.
In bovenstaande berekening(en) gaat men voorbij aan vele zaken. Ten eerste moet je een (thuis) batterij niet helemaal vol opladen en leeg ontladen. Dat betekend dat je slecht 60 a 70% van het maximum vermogen per cyclus kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook nog te maken met energie verlies (10 a 20%), zowel bij laden als ontladen.
Ook zijn de prijsverschillen per uur/kwarier op lang niet alle dagen zo groot als genoemd en ontladen deze batterijen hooguit met 800 Kwh en laden met 800 - 1200 Kwh, waardoor je ook niet alle energie zo goedkoop mogelijk in kunt kopen en zo duur mogelijk kunt verkopen.
Volgens mij is op dit moment de Marstek Venus A met 6 units van 2,12 Kwh, totaal dus 12,72 Kwh, per Kwh uur het goedkoopst (220 per KWh) en daar ben ik eens mee gaan rekenen, waarbij ik nog niet eens het energieverlies mee heb gerekend.
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, waarmee ik tot 1-1-2027, zolang ik per jaar meer verbruik als teruglever alles tegen dezelfde uurtarieven in als verkoop.
Ik heb de uurtarieven van 2024 ingelezen, een scriptje gemaakt dat aan de hand van die tarieven bepaald wanneer ik had moeten laden en ontladen, en ik kwam uit op......
146 euro besparing waarbij ik dus geen rekening heb gehouden met energie verliezen. Als ik dat er in ga verwerken kom ik waarschijnlijk uit op minder dan 100 besparing per jaar op een investering van 2800.
Vanaf 2027 komen er wel verschillen tussen in en verkoop. Probleem wat ik dan zie, is omdat je maar maximaal 800 Kwh kunt ontladen, je er ook niet aan ontkomt om te ontladen in (nacht)uren waarop je (veel) minder dan 800 kw gebruikt en dus ook tegen lage prijzen teruglevert.
Ik heb dus nog ruim een jaar de tijd om mijn model te optimaliseren en aan te passen aan de regels die vanaf 2027 gelden. Voor nu lijkt het mij overduidelijk dat (plug in) thuisbatterijen niet rendabel zijn.
Tot 1-1-2027 maakt het niet uit of/wanneer de zon schijnt. Op goedkope uren zou ik een thuisbatterij kunnen laden en op dure uren ontladen. Helaas levert dat met een batterij van 2800 nog geen 100 euro per jaar op.HandyLumberjack schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:08:
[...]
Ik vraag me wel af hoeveel cycles je dan maakt, in de winter heb je waarschijnlijk overdag nauwelijks wat over om de batterij te laden, en in de zomer heb je misschien al genoeg aan de weekends en de zon in de avond om de EV te laden (afhankelijk van de situatie).
Voordat je dit soort zaken post zou ik voortaan eerst even het SI-stelsel bestuderen, dan is het ook te volgen.verschha schreef op 11 december 2025 @ 03:17:
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.
In bovenstaande berekening(en) gaat men voorbij aan vele zaken. Ten eerste moet je een (thuis) batterij niet helemaal vol opladen en leeg ontladen. Dat betekend dat je slecht 60 a 70% van het maximum vermogen per cyclus kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook nog te maken met energie verlies (10 a 20%), zowel bij laden als ontladen.
Ook zijn de prijsverschillen per uur/kwarier op lang niet alle dagen zo groot als genoemd en ontladen deze batterijen hooguit met 800 Kwh en laden met 800 - 1200 Kwh, waardoor je ook niet alle energie zo goedkoop mogelijk in kunt kopen en zo duur mogelijk kunt verkopen.
Volgens mij is op dit moment de Marstek Venus A met 6 units van 2,12 Kwh, totaal dus 12,72 Kwh, per Kwh uur het goedkoopst (220 per KWh) en daar ben ik eens mee gaan rekenen, waarbij ik nog niet eens het energieverlies mee heb gerekend.
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, waarmee ik tot 1-1-2027, zolang ik per jaar meer verbruik als teruglever alles tegen dezelfde uurtarieven in als verkoop.
Ik heb de uurtarieven van 2024 ingelezen, een scriptje gemaakt dat aan de hand van die tarieven bepaald wanneer ik had moeten laden en ontladen, en ik kwam uit op......
146 euro besparing waarbij ik dus geen rekening heb gehouden met energie verliezen. Als ik dat er in ga verwerken kom ik waarschijnlijk uit op minder dan 100 besparing per jaar op een investering van 2800.
Vanaf 2027 komen er wel verschillen tussen in en verkoop. Probleem wat ik dan zie, is omdat je maar maximaal 800 Kwh kunt ontladen, je er ook niet aan ontkomt om te ontladen in (nacht)uren waarop je (veel) minder dan 800 kw gebruikt en dus ook tegen lage prijzen teruglevert.
Ik heb dus nog ruim een jaar de tijd om mijn model te optimaliseren en aan te passen aan de regels die vanaf 2027 gelden. Voor nu lijkt het mij overduidelijk dat (plug in) thuisbatterijen niet rendabel zijn.
En daarnaast is een Marstek A met 6 uitbreidings batterijen (die niet ontgrendeld is tot 1200W) natuurlijk totaal niet geschikt om mee te handelen.
Dat hoef je mij niet uit te leggen, aangezien @slim_fan dit van plan was ging ik er even vanuit dat hij de situatie van na 1-1-2027 beschreef.verschha schreef op 11 december 2025 @ 03:17:
[...]
Tot 1-1-2027 maakt het niet uit of/wanneer de zon schijnt. Op goedkope uren zou ik een thuisbatterij kunnen laden en op dure uren ontladen. Helaas levert dat met een batterij van 2800 nog geen 100 euro per jaar op.
Doe de berekening nog eens met mijn accu, 2200 euro voor 15 kWh met 4000 watt laden en ontladen. 25 procent verlies.verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
heb je die zelf gebouwd? want het gaat hier over stekker thuisbatterijen.reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:44:
[...]
Doe de berekening nog eens met mijn accu, 2200 euro voor 15 kWh met 4000 watt laden en ontladen. 25 procent verlies.
[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 11-12-2025 09:58 ]
Ik kom zelf uit op €116 voor 2026 met 2025 als uitgangspunt. Echter, iedereen weet dat thuisbatterijen in 2026 nog niet bepaald lonen. De meeste hier zien het nog echt als een hobby. Vergeet ook niet dat netto terugleververgoedingen naar 0 gaan, of zelfs negatief. Combineer dat met kleine verhogingen in het afname-tarief. Reken het dan nog eens uit. Dan zal je zien dat de jaarlijkse besparing makkelijk kan verdubbelen.verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door CIM op 11-12-2025 11:00 ]
Dan hoef ik niet veel te rekenen. Maar dit kan geen plug and play thuisbatterij zijn, en daar gaat het hier toch over.reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:44:
[...]
Doe de berekening nog eens met mijn accu, 2200 euro voor 15 kWh met 4000 watt laden en ontladen. 25 procent verlies.
Ik ben wel benieuwd waar jij deze batterij vandaan hebt? Dit is namelijk een batterij die ik in mijn hoofd heb om het wel rendabel te kunnen maken.
Je moet zelf even de plus en min kabel vast draaien met sleutel 13.anders is het zo lastig vervoeren.verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:28:
[...]
Dan hoef ik niet veel te rekenen. Maar dit kan geen plug and play thuisbatterij zijn, en daar gaat het hier toch over.
Ik ben wel benieuwd waar jij deze batterij vandaan hebt? Dit is namelijk een batterij die ik in mijn hoofd heb om het wel rendabel te kunnen maken.
En even een stroom kabel aan de omvormer maken, misschien doet firma nkon dat ook wel voor je tegen betaling.
Tja ik heb hem helaas zelf in China bestelt, wil je dit via een nl firma laten doen word ie 300 duurder. Een groter systeem met losse omvormer word zonder btw verkocht, een klein stekker ding niet.
En ja, je kunt zeggen dit is niet plug en play, maar drie stekker accu bij elkaar gooien om 5000 watt te kunnen halen met totaal 15 kWh opslag is ook niet meer plug en play, daar heb je net zo goed elektrische aanpassingen voor nodig in je meterkast.
En het doel van mijn post was ontkrachten dat wij onszelf rijk rekenen....
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 11-12-2025 12:21 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Nu heb ik nog een vast contract zonder terugleverboete per kWh en een kWh prijs van €0,25 (en dus salderen).
Zolang dit contract loopt (half juli volgend jaar) is er geen voordeel te halen met een thuisbatterij.
Na 1 jan 2027 verwacht ik een prijsverschil tussen avond/nachtstroom en dagstroom bij zon van €0,20.
Mijn zonnepanelen wekken meer op dan mijn verbruik van ca. week 12 t/m week 40.
In die periode is mijn opname van het net ca. 10kWh per dag (buiten de teruglevering door veel zonnepanelen). Dit is goed in te schatten met mijn Homewizard P1 meter.
De berekening is dan:
29 weken laden/ontladen. 80% hiervan effectief levert ca. 162 dagen met een goede laad/ontlaad cyclus.
Per dag 10kWh geeft 1.620kWh per jaar á €0,20 is €325 per jaar voordeel.
Op dit moment is de prijs van een thuisbatterij ca. €250 per kWh.
(Indevolt Powerflex met 4kWh €1.050 x3 fasen is 12kWh voor €3.150: https://thuisbatterij.nl/...el-1-als-3-fase-solarmann )
Door RTE en niet volledig ontladen/laden ga ik uit van 30% meer nodig dan 10kWh cyclus: 13kWh batterij.
13 x €250 = €3.250 aanschafprijs
jaarlijks voordeel €325
Terugverdiend na 10 jaar.
De belangrijkste wijziging in het komende jaar zal de aanschafprijs per kWh zijn.
Die is het laatste half jaar (sinds ik er naar kijk) al zo'n 20-30% gedaald; en dit zal voorlopig nog doorgaan.
Graag hoor ik jullie commentaar op deze berekening.
[ Voor 15% gewijzigd door JosTM op 11-12-2025 14:58 ]
Wat doen de panelen in week 40 t/m 12 ?JosTM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:35:
Na lang meelezen in dit topic heb ik een rekenmodelletje gemaakt voor mijn situatie om te kijken of een thuisbatterij interessant is.
Nu heb ik nog een vast contract zonder terugleverboete per kWh en een kWh prijs van €0,25 (en dus salderen).
Zolang dit contract loopt (half juli volgend jaar) is er geen voordeel te halen met een thuisbatterij.
Na 1 jan 2027 verwacht ik een prijsverschil tussen avond/nachtstroom en dagstroom bij zon van €0,20.
Mijn zonnepanelen wekken meer op dan mijn verbruik van ca. week 12 t/m week 40.
In die periode is mijn opname van het net ca. 10kWh per dag (buiten de teruglevering door veel zonnepanelen). Dit is goed in te schatten met mijn Homewizard P1 meter.
De berekening is dan:
29 weken laden/ontladen. 80% hiervan effectief levert ca. 162 dagen met een goede laad/ontlaad cyclus.
Per dag 10kWh geeft 1.620kWh per jaar á €0,20 is €325 per jaar voordeel.
Op dit moment is de prijs van een thuisbatterij ca. €250 per kWh.
(Indevolt Powerflex met 4kWh €1.050 x3 fasen is 12kWh voor €3.150: https://thuisbatterij.nl/...el-1-als-3-fase-solarmann )
Door RTE en niet volledig ontladen/laden ga ik uit van 30% meer nodig dan 10kWh cyclus: 13kWh batterij.
13 x €250 = €3.250 aanschafprijs
jaarlijks voordeel €325
Terugverdiend na 10 jaar.
De belangrijkste wijziging in het komende jaar zal de aanschafprijs per kWh zijn.
Die is het laatste half jaar (sinds ik er naar kijk) al zo'n 20-30% gedaald; en dit zal voorlopig nog doorgaan.
Graag hoor ik jullie commentaar op deze berekening.
Misschien krijg je de batterij niet vol, maar als je hem dan gemiddeld halfvol krijgt levert dat alsnog een flinke bijdrage.
En ik probeer alles een beetje voorzichtig in te schatten. Kan het alleen maar meevallen
[ Voor 24% gewijzigd door JosTM op 11-12-2025 17:51 ]
Het verschilt per situatie, ik denk dat die 10 jaar dan wel ongeveer klopt in jouw situatie, en dan kun je beter nog even wachten op lagere prijzen.JosTM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:40:
In week 40 tm 12 wordt het grootste deel van de zonopbrengst gebruik door het huis (waaronder warmtepomp die juist in die periode weer wat gaat doen...)
En ik probeer alles een beetje voorzichtig in te schatten. Kan het alleen maar meevallen
Ik zie hier juist in de periode oktober/november en januari/februari veel potentie voor een thuisbatterij. Dan heb wat meer verbruik tijdens de uren zonder opwek, terwijl ik in de zomer soms geeneens 1 kWh verbruik tijdens de nacht.
(Ik zou in een zomer wel een deel van de capaciteit kunnen inzetten om een klein deel van mijn opgewekte energie tegen een beter prijs te verkopen.
[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-12-2025 19:02 ]
In mijn simulatie voor Zendure accu's met 2 jaar 5 minuten elektriciteit data uit HomeWizard kom ik op een terugverdientijd van maximaal 4 jaar voor een Zendure 800 Plus 1,92kWh accu (vanaf 2027). Voor 2026 heb ik alleen een terugleverboete te compenseren wat uitkomt op €80 dat jaar.verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk.
Elke situatie is anders en bij thuisaccu's geldt ook, net als bij isolatie, de eerste besparing zijn het goedkoopste en elke extra besparing wordt duurder. Sommige mensen rekenen zich niet rijk, maar zien het als een hobby.
Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.
Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.
Ik kan ook bevestigen dat de RTE aan de lage kant is met deze weersomstandigheden. Ik heb de Jackery aangezet op de laatste dag (21-11) dat er nog een beetje zon was (m.u.v. gisteren dan). Maar ik maak mij geen zorgen. In Februari zien we wel weer verder. Fijn dat HA-integratie op de roodmap staat!Destronica schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:04:
Kleine update vanuit mijn kant: de Jackery thuisbatterij draait hier inmiddels een week. Voor nu haal ik een vrij lage RTE van rond de 60%, waarschijnlijk doordat de zonneopwek in deze periode beperkt is en de omvormer daardoor minder efficiënt kan werken.
Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.
Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.
Verder: meest saaie tech-purchase in jaren
Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.
Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:30:
@HandyLumberjack & @verschha even voor de zekerheid: ik reageerde op de stelling van @Fr33z dat het niet uit kan. Met de getalletjes in zijn post, blijkt het tegendeel (na 1-1-2027 inderdaad).
Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.
Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.
Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'
Grotendeels eens met wat u zegt, alleen bent u mijn inziens veel te stellig.Fr33z schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
[...]
Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.
Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'
Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....
Of het rendabel is (na 2026), is inderdaad afhankelijk van de situatie. O.a. een warmtepomp kanibaliseert de beschikbare zonnestroom voor de thuisaccu.slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]
Grotendeels eens met wat u zegt, alleen bent u mijn inziens veel te stellig.
Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....
De eerste 11 dagen van december heb ik 79 kWh teruggeleverd. Daarvan had ik het grootste deel in een kleine thuisaccu kunnen stoppen om zelf te verbruiken. In de zomer heb ik vaak te weinig verbruik om zelfs een kleine thuisaccu leeg te krijgen, maar ik kan die overschotten dan wel s'avonds terugleveren tegen een hogere prijs dan midden op de dag.
Daarnaast gaan de nieuwe nettarieven vanaf 2028 (in sommige situaties)een behoorlijke bijdrage aan de rentabiliteit van een accu leveren.
Een kleine thuisaccu zou zichzelf prima kunnen terugverdienen hier, al ga ik er niet rijk van worden.
Binnenkort krijg ik tijdelijk een thuisaccu om te testen, ik ben benieuwd naar de praktijk.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 13:33 ]
Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.Fr33z schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
[...]
... Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
...
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)
Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).
5kWh is zo verbruikt.
Ik.ben inderdaad stellig. De dingen die je noemt zijn toekomstmuziek en onzeker. Het is nu nog niet zo dat er op grote schaal zonnepanelen uitschakelen, mogelijk in de toekomst maar dat is dus nu niet aan de orde.slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]
Grotendeels eens met wat u zegt, alleen bent u mijn inziens veel te stellig.
Ook financieel.is het nu erg onzeker zoals genoemd.
Ik verbaas me er daarom sterk over dat er zo'n hype is en geef wat tegengas.
Interessant om berichten zoals die van @dennisfr te lezen dat zijn huishouden blijkbaar wel 5kwh per nacht verbruikt. Wel jammer dat je door 10% marge op de batterij aan te houden weer 10% minder voordeel/besparing hebt.
Waarom wil je de batterij niet dagelijks helemaal leeg trekken? Daar is die toch voor en hij beveiligt zichzelf hoor tegen te diepe ontlading.dennisfr schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:09:
[...]
Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)
Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).
5kWh is zo verbruikt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
- Taro
- Niet online
Bij relatief veel mensen is 5 kWh nog weinig in de avond/nacht. Hier gebruiken we in de avonduren 800-1200 Watt/uur met een paar gamende kids, TV aan, laptop aan, verlichting aan, WTW-unit aan, etc.Fr33z schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
[...]
EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
Alleen het netwerk, de camera's, servers, KPN kastjes, etc. vragen al 300+ Watt per uur sluipverbruik. En als 1 van de warmtepompen aan staat gaat het helemaal hard met 1000+ Watt extra per uur.
Nou zal ik geen gemiddeld huishouden hebben, maar 5 kWh gebruiken tussen bijv. 18:00 en 8:00 betekent vaak: 100-200 Watt tussen 23:00 en 8:00 = 1.6 kWh en tussen 18:00 - 23:00 bijv. 680 Watt per uur, dat is niet enorm veel toch?
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.
De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in:
- Zendure 2400AC/SF800Pro/Hyper 2000 -> Het grote Zendure plug-in thuisaccu topic
- Hame / Marstek / Duravolt Venus E accu -> Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu
- Hame / Marstek Venus A & D thuisaccu -> Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij
- HomeWizard Plug-in Battery -> Het HomeWizard Plug-In Battery topic
- ZinVolt Plug-in Battery (voorheen Eva Power) -> Zinvolt hybride thuisaccu
- NextEnergy thuisbatterij -> Het grote NextEnergy Thuis Batterij topic - Deel #2
- Lunergy Plug-in Battery -> Het grote Lunergy plug-and-play thuisaccu systeem topic
- Sunpura thuisbatterij -> Ervaring(en): Sunpura S2400 thuisbatterij – generatie 2
- IndeVolt thuisbatterij -> Het grote Indevolt thuisbatterij topic