• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:11
mrme12345 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:54:
[...]

En dan is de Zendure veel beter, efficienter, betere software, veiliger enz. Dit is gewoon een Sunpura whitelabel.
en vergeet niet, er wordt ook nog de consument met de merknaam "AEG" verleid terwijl het merk AEG helemaal niets met dit product te maken heeft. Puure volksverlakerij, Het nu nog bestaande merk AEG maakt namelijk alleen nog witgoed en is onderdeel van Electrolux.

Overige producten die onder het merk AEG verkocht worden hebben niets met dit merk te doen, je kunt gewoon namelijk dat merknaam voor specifieke producten kopen, dus dat gebeurt ook bij deze batterijen of zonnepanelen.
Voor eletrolux is dit gewoon een extra inkomstenbron zonder ook maar iets met het product zelf te maken te hebben.
om dit soort onzin te voorkomen kun je bij dit soort producten gewoon een grote boog omheen gaan en deze gewoon niet kopen, dan stopt deze onzin namelijk van zelf.
bron wiki:
" Van het originele AEG is alleen de huishoudelijke-apparatentak overgebleven onder de vlag van moedermaatschappij Electrolux. Alle overige bedrijfsonderdelen zijn opgegaan in zelfstandige ondernemingen die onder licentie van de merknaamhouder Electrolux de naam AEG mogen voeren"

• Jan-tweak
MrSweety66 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Vindt je ook rechtstreeks bij:
https://aegthuisbatterij....09?variant=52182837756241
Prijs per kWh en specs nagenoeg gelijk aan Zendure AC+
Wel 10j (of 6000 cycli) garantie.
veel geluk met je 10 jaar garantie, denk je echt dat dit bedrijf (dus geen AEG, want er bestaat geen bedrijf meer met de naam AEG, het is puur een merknaam) over een x aantal jaren nog bestaat.
Als je namelijk dan bij Electrolux ivm deze 10 jaar garantie aanklopt kom je van een koude kermis thuis.

En bij Zendure heb je ook gewoon die 10 jaar garantie, dus dat is niet echt een verkoopargument.
CapaciteitAH AEGZendure (Techpunt)
4,8 kWh€1449,- €1678,- (5,76 kWh)
9,8 kWh €2549,- €2407,- (8,64 kWh)
14,4 kWh€3649,- €3665,- (14,4 kWh)
Dus de AEG is eigenlijk niet eens goedkoper dan een Zendure SF 2400 AC.
Bij 4,8 heb je met een Zendure dus duidelijk meer kWh voor een iets hogere prijs; per kWh is de Zendure echter iets goedkoper.

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 06-03-2026 15:59 ]

De AEG is een Sunpura, hier ook getest, prima thuisaccu, maar de Zendure springt er op een aantal punten bovenuit. Als de prijs hetzelfde is, dan heb je met de Zendure veel meer opties en mogelijkheden. Zou de AEG/Sunpura een stuk goedkoper zijn, heb je de uitgebreide Home Assistant ondersteuning van Zendure niet nodig, is een lagere RTE voldoende, heb je minder software opties nodig, etc. dan kan je er prima voor kiezen.

Maar ga niet alleen voor de merknaam van AEG. AEG is met pure marketing bezig, al moet ik ze nageven dat ze dat goed doen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:56:
De AEG is een Sunpura, hier ook getest, prima thuisaccu, maar de Zendure springt er op een aantal punten bovenuit. Als de prijs hetzelfde is, dan heb je met de Zendure veel meer opties en mogelijkheden. Zou de AEG/Sunpura een stuk goedkoper zijn, heb je de uitgebreide Home Assistant ondersteuning van Zendure niet nodig, is een lagere RTE voldoende, heb je minder software opties nodig, etc. dan kan je er prima voor kiezen.

Maar ga niet alleen voor de merknaam van AEG. AEG is met pure marketing bezig, al moet ik ze nageven dat ze dat goed doen.
Is er tegenwoordig überhaupt een ander merk plugin thuisbatterij met vergelijkbare mogelijkheden voor volledig lokale aansturing?

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Is er tegenwoordig überhaupt een ander merk plugin thuisbatterij met vergelijkbare mogelijkheden voor volledig lokale aansturing?
Marstek heeft tegenwoordig wel een API, Sunpura en Lunergy bieden al iets meer dan toen ze gelanceerd werden, maar ik ben tot nu toe geen merk/type tegenkomen dat alles lokaal via MQTT/REST/API kan aansturen en zo uitgebreid als Zendure doet. In de residentiële oplossingen zal bijv. Victron het prima voor elkaar hebben, maar voor thuisaccu's met stekker is het vooral gericht op instapconsumenten die gewoon een P1-meter willen aansluiten en nul op de meter draaien. Veel merken én klanten zien pas later hoe belangrijk lokale aansturing én Home Assistant/Homey integratie is. Zal de merken niet noemen, maar een aantal hebben zich daar flink in vergist.

En je ziet het ook bij laadpalen: Mensen gaan vaak voor de aanbiedingen en daarna gaan ze pas nadenken over slim aansturen. Software en aansturing is bij een thuisaccu net zo belangrijk en relevant als prijs, hardware, beveiliging, capaciteit en vermogen als je iets meer wil dan NOM. En ja, je moet ook rekening houden met een EV/laadpaal, veel gebruikers komen er pas later achter dat je daarvoor een energiemanagementsysteem nodig hebt dat keuzes maakt en prioriteiten stelt.

Voor een "simpel" huishouden voldoet een goedkope accu met P1-meter en NOM, maar wil je net even iets meer, dan moet dit onderdeel zijn van je selectiecriteria. Vooraf.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jan-tweak
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:56:

Sorry, dat is niet eens AEG (Electrolux) die hebben er eigenlijk helemaal niets mee te maken, die verkopen alleen hun naam (AEG) zodat jij dat op een X product kunt plakken, zolang dat maar niets met hun eigen productline te maken heeft, dus geen witgoed ed.
maar als jij besluit om een E-bike (motor) als AEG te willen verkopen, prima, zolang ze daar maar geld voor krijgen. En die domme Nederlanders trappen daar dan nog massal in. :)
Jan-tweak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Sorry, dat is niet eens AEG (Electrolux) die hebben er eigenlijk helemaal niets mee te maken, die verkopen alleen hun naam (AEG) zodat jij dat op een X product kunt plakken, zolang dat maar niets met hun eigen productline te maken heeft, dus geen witgoed ed.
maar als jij besluit om een E-bike (motor) als AEG te willen verkopen, prima, zolang ze daar maar geld voor krijgen. En die domme Nederlanders trappen daar dan nog massal in. :)
Klopt, ik ben daar 1,5-2 maanden geleden al helemaal ingedoken, maar het gaat te ver om dat er bij ieder bericht weer allemaal bij te vermelden.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jackery heeft een nieuwe serie aangekondigd, in aanloop naar de Solar Solutions beurs in Amsterdam die morgen start. En er zullen er wel meer volgen de komende dagen.

Het gaat om de SolarVault series 3 met 2 hybride stekkerbatterijen en 1 AC stekkerbatterij.

Wat opvalt aan de specs is dat de Pro Max (hybride) een max bypass heeft van ca 3600W en dat is mooi passend voor de 4000Wp PV die je aan kunt sluiten en heb ik nog niet eerder zo hoog gezien. En de AC ziet er ook veelbelovend uit. Prijzen zijn nog niet bekend, ook belangrijk natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G47mkB7zvGFp8eMZ_tMiscUHUz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1zb0vedluPCVykqVeIszLgx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fQsfBN8DZUE3P1ZJIE46jf797Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmtoHJgvDr58GsFOc36bwkHU.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

mrme12345 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:53:
Wat opvalt aan de specs is dat de Pro Max (hybride) een max bypass heeft van ca 3600W en dat is mooi passend voor de 4000Wp PV die je aan kunt sluiten en heb ik nog niet eerder zo hoog gezien.
Viel mij inderdaad ook op, maar betreft volgens mij geen 3600/3680 Watt AC teruglevering aan het huishouden, maar naar de noodstroomuitgang / aangesloten apparaten. Lees jij dat ook zo?

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Viel mij inderdaad ook op, maar betreft volgens mij geen 3600/3680 Watt AC teruglevering aan het huishouden, maar naar de noodstroomuitgang / aangesloten apparaten. Lees jij dat ook zo?
Dat zou ook nog kunnen, maar ik hoop dat het naar het net is want dan heb je geen issue meer als batterij vol is. Maar we zullen het af moeten wachten. En 3680 is natuurlijk ook wel veel om terug te leveren aan het net, maar zou net kunnen op 1 groep.

mrme12345 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Dat zou ook nog kunnen, maar ik hoop dat het naar het net is want dan heb je geen issue meer als batterij vol is. Maar we zullen het af moeten wachten. En 3680 is natuurlijk ook wel veel om terug te leveren aan het net, maar zou net kunnen op 1 groep.
Het staat er als volgt, kan je dubbel interpreteren:

Een geïntegreerde bypass-functie maakt directe netdoorvoer mogelijk naar aangesloten apparaten — tot 2.300 W voor de Pro en 3.680 W voor de Pro Max — zodat apparaten met een hoog vermogen kunnen functioneren zonder de batterij extra te belasten. Bij stroomuitval schakelt het systeem binnen minder dan 20 milliseconden over naar noodstroommodus.

Is het nou netdoorvoer of naar aangesloten apparaten? :) Afijn, uiterlijk woensdag weten we het zeker.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:43
Taro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Het staat er als volgt, kan je dubbel interpreteren:

....

Is het nou netdoorvoer of naar aangesloten apparaten? :) Afijn, uiterlijk woensdag weten we het zeker.
Klinkt alsof je hem als UPS in kunt zetten..? Dus kritieke apparatuur gewoon continu op de accu aangesloten houden, zodat je bij stroom uitval voor die apparaten in ieder geval niet nog met een verlengsnoer in de weer moet.
Wel benieuwd wat dat voor het maximale laad vermogen doet. Zou denk ik een gecombineerd vermogen zijn? Dus alles wat aan doorvoer wordt gebruikt gaat af van de laad capaciteit. :?
Merijn. schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:41:
[...]
Klinkt alsof je hem als UPS in kunt zetten..? Dus kritieke apparatuur gewoon continu op de accu aangesloten houden, zodat je bij stroom uitval voor die apparaten in ieder geval niet nog met een verlengsnoer in de weer moet.
Klopt, UPS functie is tegenwoordig eigenlijk wel de standaard bij alle thuisaccu's met noodstroomuitgang. De nieuwe Zendure's bieden bijv. ook +800 Watt extra vermogen op de noodstroomuitgang als het grid nog actief is.
Wel benieuwd wat dat voor het maximale laad vermogen doet. Zou denk ik een gecombineerd vermogen zijn? Dus alles wat aan doorvoer wordt gebruikt gaat af van de laad capaciteit. :?
Heb van de nieuwe Jackery wel de media kit ontvangen, maar er zit geen schema bij waarin dit goed wordt uitgelegd. Ben vermoedelijk morgen en sowieso overmorgen op de Solar Solutions beurs, heb ik ook een gesprek met ze gepland staan en zal dit dan o.a. vragen.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:18
Jan-tweak schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:48:
[...]

veel geluk met je 10 jaar garantie, denk je echt dat dit bedrijf (dus geen AEG, want er bestaat geen bedrijf meer met de naam AEG, het is puur een merknaam) over een x aantal jaren nog bestaat.
Als je namelijk dan bij Electrolux ivm deze 10 jaar garantie aanklopt kom je van een koude kermis thuis.

En bij Zendure heb je ook gewoon die 10 jaar garantie, dus dat is niet echt een verkoopargument.
CapaciteitAH AEGZendure (Techpunt)
4,8 kWh€1449,- €1678,- (5,76 kWh)
9,8 kWh €2549,- €2407,- (8,64 kWh)
14,4 kWh€3649,- €3665,- (14,4 kWh)
Dus de AEG is eigenlijk niet eens goedkoper dan een Zendure SF 2400 AC.
Bij 4,8 heb je met een Zendure dus duidelijk meer kWh voor een iets hogere prijs; per kWh is de Zendure echter iets goedkoper.
Ik ben benieuwd waarom jullie in deze vergelijking niet de Marstek accu meenemen? Die is toch vergelijkbaar?

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:03
Die vergelijkingen zijn al in legio te vinden binnen het forum met alle merken die bekend zijn. Hier staat AEG alleen niet tussen maar zoek naar de Sunpura.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:25
mrme12345 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:53:
Jackery heeft een nieuwe serie aangekondigd, in aanloop naar de Solar Solutions beurs in Amsterdam die morgen start. En er zullen er wel meer volgen de komende dagen.

Het gaat om de SolarVault series 3 met 2 hybride stekkerbatterijen en 1 AC stekkerbatterij.

Wat opvalt aan de specs is dat de Pro Max (hybride) een max bypass heeft van ca 3600W en dat is mooi passend voor de 4000Wp PV die je aan kunt sluiten en heb ik nog niet eerder zo hoog gezien. En de AC ziet er ook veelbelovend uit. Prijzen zijn nog niet bekend, ook belangrijk natuurlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik me wel afvraag, zeker bij deze PV input vermogens, hebben de omvormers in de batterijen vergelijkbare veiligheden als een reguliere pv omvormer? Ik denk dan aan het meten van de isolatieweerstand, dc schakelaar, arc fault etc. Zendure heeft dat volgens mij niet, althans, ik heb het niet gelezen.

• mrme12345
  • Niet online
Chupachups schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Wat ik me wel afvraag, zeker bij deze PV input vermogens, hebben de omvormers in de batterijen vergelijkbare veiligheden als een reguliere pv omvormer? Ik denk dan aan het meten van de isolatieweerstand, dc schakelaar, arc fault etc. Zendure heeft dat volgens mij niet, althans, ik heb het niet gelezen.
Ik verwacht dat er 4 micro omvormers in van ieder 1000W (daarom ook de 4 MPPT) . En die zullen de identieke reguliere veiligheidseisen en voorschriften hebben als string omvormers. Ik verwacht daar geen verschil qua veiligheid en is bewezen techniek afgelopen 20 jaar.

• Jan-tweak
Pieter2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Ik ben benieuwd waarom jullie in deze vergelijking niet de Marstek accu meenemen? Die is toch vergelijkbaar?
ik vind Marstek nu niet bepaald qua bouwkwaliteit en software op het zelfde niveau, zeker niet slecht maar zou mijn keuze niet zijn. De Zendure is ook maar een voorbeeld (best of zijn klasse), en die is dus niet eens duurder, een marstek zal daar zelfs nog onder zitten, zeker als je alleen naar de prijs gaat kijken.
keuze dus genoeg, maar om nu te zeggen dat deze AEG nu uitzondelijk mooie aanbieding is, sorry ik zie dat helaas dus niet. :?
Heb het even nagevraagd bij Jackery, de 3600/3680 bypass is op de noodstroomuitgang, niet op de AC aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdXmcG2NgP12l2Yf8SeuOSL7V5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHydKKc57qbNoECruJmg03bm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4rS4NyKEO9o6NSrB0fvN4PVp28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmVsvXxYlhu6BYzKdwRKCeT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSMebK0t8P90LWNfuRhhX93YWh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiJrfMiMbU1n10GFRENPDSaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9uek4Jkv-PrHJmUDQKF2KpO98Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzGTcHFOhsgap38Rh2XApUEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yw49zfo-bgYDjA2lv7WpVP3VHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8Y5Hne2FDRH0eKWSyCO0Zgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcVpJllTLr2_UXJw4FmaV5ssXlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBoCE8PaibY8RqERVlusQAuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpo89clgh2ZXm-2cGLjjaeS0cJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Tic2rdY1z2cQhEVgxt287yD.jpg?f=fotoalbum_large

• AquilaXL
De looks zijn flink verbeterd!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ziet er inderdaad gaaf uit. Dacht dat ik eruit was met Zendure, maar als ik dit zie begin ik toch te twijfelen:).
Benieuwd naar specs, software en uiteraard de mogelijkheden en prijzen.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:45

MGZ

@Taro gaan jullie die ook testen?
Uiteraard 😀

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:18
Jammer genoeg duurt het nog even voordat ze uitkomen. Ze zijn er wel prima uit!
Ik was ook bijna zeker om een Zendure te bestellen maar nu twijvel ik. Wacht ik nog even 20 dagen? Wat doet de prijs ?

• mrme12345
  • Niet online
Hortz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:56:
Jammer genoeg duurt het nog even voordat ze uitkomen. Ze zijn er wel prima uit!
Ik was ook bijna zeker om een Zendure te bestellen maar nu twijvel ik. Wacht ik nog even 20 dagen? Wat doet de prijs ?
Prijzen zijn nog niet bekend, je kunt je wel als early bird aanmelden om 100 euro korting te krijgen en andere plussen. Op de website van Jackery. Wij gaan ze ook testen, worden rond half maart verwacht.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03 17:53

HHF

Martijnvdb schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:16:
Ziet er inderdaad gaaf uit. Dacht dat ik eruit was met Zendure, maar als ik dit zie begin ik toch te twijfelen:).
Benieuwd naar specs, software en uiteraard de mogelijkheden en prijzen.
Inderdaad. Al die fabrikanten spelen haasje over. Zendure komt met nieuwe modellen, en even later gaat Jackery daar weer over heen met net wat meer MPPT vermogen, AC etc.
Ben ook benieuwd naar de prijs. Het voorgaande model was redelijk scherp geprijsd.
Lokaal aansturen is voor mij ook een must, dat kon volgens mij met het vorige model (Homepower) nog niet.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Maikie18
  • Laatst online: 11:41
Ik zou ook graag binnen nu en 2 weken +- 15 kWh aan accu’s aan willen schaffen. Meest gunstig geprijsd op dit moment is denk ik de Marstek, alleen lees ik her en der wel heel erg veel negatieve reacties, van verliezen verbinding tot heel de accu werkt ineens niet meer.

Edit: Anker solix is nu ook extreem goedkoop, dat model is uitlopend, maar dat is met mppt kanalen dat is niet wat ik nodig heb

[ Voor 19% gewijzigd door Maikie18 op 11-03-2026 18:32 ]

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Jan-tweak
Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:30:
Ik zou ook graag binnen nu en 2 weken +- 15 kWh aan accu’s aan willen schaffen. Meest gunstig geprijsd op dit moment is denk ik de Marstek, alleen lees ik her en der wel heel erg veel negatieve reacties, van verliezen verbinding tot heel de accu werkt ineens niet meer.

Edit: Anker solix is nu ook extreem goedkoop, dat model is uitlopend, maar dat is met mppt kanalen dat is niet wat ik nodig heb
waarom denk jij dat je een 15 kWh thuis-batterij nodig hebt ?

Heb je een duidelijk beeld over de afgelopen 2 a 3 jaar op dag basis wat je huidig verbruik is en hoeveel overhead je PV installatie (ook weer per dag) afgeeft?
Bedenk dat je dus die 15 kWh in een avond/nacht ook weer leeg moet krijgen.
een EV zou een effect hierop kunnen hebben, maar veelal is een EV via dynamisch laden een stuk goedkoper dan dat je daarvoor dure batterij voor gaat afschaffen.

• Maikie18
  • Laatst online: 11:41
Jan-tweak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:37:
[...]

waarom denk jij dat je een 15 kWh thuis-batterij nodig hebt ?

Heb je een duidelijk beeld over de afgelopen 2 a 3 jaar op dag basis wat je huidig verbruik is en hoeveel overhead je PV installatie (ook weer per dag) afgeeft?
Bedenk dat je dus die 15 kWh in een avond/nacht ook weer leeg moet krijgen.
een EV zou een effect hierop kunnen hebben, maar veelal is een EV via dynamisch laden een stuk goedkoper dan dat je daarvoor dure batterij voor gaat afschaffen.
Ik denk niet dat ik er perse 3 nodig heb, heb er eerlijk gezegd nooit echt aan gerekend. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vandaag dan heb ik tot nu toe 18,23kWh gebruikt, 15kWh opgewekt waarvan 6,67kWh zelf gebruikt en dus 11,56 uit het net. Ik had dus in theorie 9kWh op kunnen slaan. Prijs op dit moment is 32 cent per kWh loopt tot 23u af naar 27 cent. Die 9kWh had tegen morgen ochtend al op geweest. Besparing vandaag had dan misschien rond de 2 euro geweest. Ik weet dat het in de winter een ander verhaal is en ook in de zomer waar er gewoonweg teveel overschot is dat je ze niet meer leeg krijgt. Voor mij is het daarnaast ook meer een hebbeding, leuk om mezelf mee bezig te houden. Ja er is wel ook een EV. Die moet bij de volgende update ook bi-directioneel kunnen werken tot max 10.000 kWh. En een warmtepomp, jacuzzi etc.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:45
Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Ik denk niet dat ik er perse 3 nodig heb, heb er eerlijk gezegd nooit echt aan gerekend. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vandaag dan heb ik tot nu toe 18,23kWh gebruikt, 15kWh opgewekt waarvan 6,67kWh zelf gebruikt en dus 11,56 uit het net. Ik had dus in theorie 9kWh op kunnen slaan. Prijs op dit moment is 32 cent per kWh loopt tot 23u af naar 27 cent. Die 9kWh had tegen morgen ochtend al op geweest. Besparing vandaag had dan misschien rond de 2 euro geweest. Ik weet dat het in de winter een ander verhaal is en ook in de zomer waar er gewoonweg teveel overschot is dat je ze niet meer leeg krijgt. Voor mij is het daarnaast ook meer een hebbeding, leuk om mezelf mee bezig te houden. Ja er is wel ook een EV. Die moet bij de volgende update ook bi-directioneel kunnen werken tot max 10.000 kWh. En een warmtepomp, jacuzzi etc.
Advies 2x de 5.12kWh Marstek Venus batterij. Hier is het echt set and forget!.
Heb je een goed wifi meshsysteem dan heb je zeker geen probleem met verbinding etc. Sluit je CT aan, instellen en klaar. Bij snelle meters <5 Sec is de CT003 een goede keuze en bij langzamere energiemeter >5 Sec adviseer ik de CT002. Deze werken slim met meerdere MT batterijen in je setup en je hebt er geen omkijken meer naar.

Ga uit van de maanden Mrt tot Nov qua energiebehoefte en stem daar je capaciteit op af. 10kWh is meestal ruim voldoende om rendabel je energiebehoefte te dekken.

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Jan-tweak
Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:02:
[...]

oke, als je de beschikbare gegevens over de maanden maart, april, september en oktober hebt van:
a) je verbruik (liefst per dag)
b) je overhead van zonnestroom (liefst per dag)

Waarom alleen deze maanden ?
Omdat dit je maanden zijn waar je de omslag kunt zien tussen geen cq te weinig beschikbare zonneenerige waarbij je dus ook nauwelijks een overschot hebt en die dus ook niet in een batterij kan (zonde als blijkt dat je in een dag slechts 500W overschot hebt en dat in een 15 kWh batterij, daarmee haalt deze nog niet eens de 11%) en waar je al een behoorlijke overschot kunt verwachten.

Als je echter je de capaciteit bassert op de zomerproductie van 9 kWh doe je dat dus hooguit voor 3 van de 12 maanden waar je deze capaciteit kunt gebruiken.
Tijdens de andere maanden zal je productie een stuk lager uitvallen en dus voor de overige 9 maanden
ga je deze capaciteit dus niet meer benutten, in de winter zal dat vrijwel zelfs niet met zonnestroom gevuld kunnen worden.

om je een idee te geven hier een voorbeeld van de maand oktober (2025)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large

je ziet dat hier in de eerste dagen nog ruim voldoende zonnestroom is waarmee je de batterij kunt vullen en die tijdens de avond/nacht weer kunt gebruiken.
Echter halverwege zie je dat dit omslaag, de zonnestroom is niet meer voldoende om je benodigde stroom te kunnen afdekken, zelfs niet als er een ruimte capaciteit aanwezig zou zijn. Je overhead is dus hier bepalend, pas daarna je verbruik, wil je overigens voldoende batterij vermogen overhouden moet de overhead een factor van circa 1,35 hoger zijn dan je verbruik, dit ivm de verliezen die ontstaand tijdens het opladen en ontladen van de batterij.
je ziet ook dat mn aan het einde van oktober je overhead nog nauwelijks effect heeft bij gebruik van de batterij (deze simulatie heeft infeite een onbeperkte capaciteit, dus dat is hier geen beperkende factor)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 11-03-2026 20:23 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:24
Ik heb voor mijn tuin een aparte groep. Daarop zit wat tuinverlichting, een vriezertje, en 2 zonnepanelen met microomvormer 700wp.
Nu wil ik in de schuur een plug & play accu zetten.

Ik betwijfel nu of dat slim is ivm max wattages die over de lijn gaan. Hypotheses:
  1. ja, kan geen kwaad. Als zonnepanelen 700w leveren rond 13.00u 's middags dan zal de accu opladen (consumeren) en niet stroom leveren
  2. nee, kan niet, accu beter op andere groep zetten
  3. kan wel, als je de zonnepanelen op de noodstroom-plug van de accu zet. Volgens mij kan indevolt dit; zelfs zonder pv aansluitingen kun je daar panelen met microomvormer die 230v leveren de accu laten invloeden via een normale ac schuko plug. Mijn assumptie is dat de accu stroom opwek doorlevert naar het net zodra accu vol is. Zo zal er altijd hooguit 800w geleverd worden (accu+pv).
Weten jullie van meer merken die zoals indevolt input via de schuko plug accepteren, waar je dus zonnepanelen met microomvormers op kan aansluiten?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:19
marteltor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:29:
Ik heb voor mijn tuin een aparte groep. Daarop zit wat tuinverlichting, een vriezertje, en 2 zonnepanelen met microomvormer 700wp.

Ik betwijfel nu of dat slim is ivm max wattages die over de lijn gaan. Hypotheses:
  1. ja, kan geen kwaad. Als zonnepanelen 700w leveren rond 13.00u 's middags dan zal de accu opladen (consumeren) en niet stroom leveren
  2. nee, kan niet, accu beter op andere groep zetten
  3. kan wel, als je de zonnepanelen op de noodstroom-plug van de accu zet. Volgens mij kan indevolt dit; zelfs zonder pv aansluitingen kun je daar panelen met microomvormer die 230v leveren de accu laten invloeden via een normale ac schuko plug. Mijn assumptie is dat de accu stroom opwek doorlevert naar het net zodra accu vol is. Zo zal er altijd hooguit 800w geleverd worden (accu+pv).
Weten jullie van meer merken die zoals indevolt input via de schuko plug accepteren, waar je dus zonnepanelen met microomvormers op kan aansluiten?
Waarom niet die microomvormer er uit, en je zonnepanelen direct op een stekker battery aansluiten? Diverse merken ondersteunen dit gewoon. En betere efficiency.

• marteltor
Rolfie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Waarom niet die microomvormer er uit, en je zonnepanelen direct op een stekker battery aansluiten? Diverse merken ondersteunen dit gewoon. En betere efficiency.
twee redenen:
1. Gemak. Dan moet ik schuur op, panelen los halen, nieuwe kabels kopen, etc
2. 4 kabels mn schuur in ipv 2, wat betekent dat ik breder gat moet boren, etc
Oftewel, ik vind het teveel gedoe. Op zich niet erg als er wel een mttp tracker op zit. Als die microomvormer het dan ooit begeeft kan ik alsnog doen wat jij voorstelt ;)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
Ik zou sowieso een onderverdeler in je schuur maken. Op die manier kun je je tuin, batterij en zonnepanelen allemaal achter een eigen zekering zetten. Je wilt niet dat als er in je tuin kortsluiting ontstaat, je batterij en je zonnepanelen daar dan niet van afgescheiden zijn. Stel de zon schijnt dan zou je theoretisch 700 watt van de zonnepanelen, 2400 watt van de batterij en 3600 watt van het net door die groep kunnen trekken zonder dat je zekering er uit springt.

• marteltor
jordyc schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:13:
Ik zou sowieso een onderverdeler in je schuur maken. Op die manier kun je je tuin, batterij en zonnepanelen allemaal achter een eigen zekering zetten. Je wilt niet dat als er in je tuin kortsluiting ontstaat, je batterij en je zonnepanelen daar dan niet van afgescheiden zijn. Stel de zon schijnt dan zou je theoretisch 700 watt van de zonnepanelen, 2400 watt van de batterij en 3600 watt van het net door die groep kunnen trekken zonder dat je zekering er uit springt.
Dat zou tot op zekere hoogte kunnen. Voordat de stroom in de schuur komt, is hij halverwege de tuin al afgetakt naar een buiten-wandcontactdoos en 12v tuinverlichting. Dus om die op eigen groep te zetten wordt lastig, maar risico lijkt me ook klein. Die tuinverlichting en bijbehorende bekabling zit tenslotte nog achter een 12v adapter.

Verder, de meeste plug en play batterijen leveren toch maximaal 800w via schuko? Daarom was mijn gedachte; ik doe zonnepanelen op de accu invoer (via de 230v schuko plug), en de accu levert vervolgens max 800w aan het net (het zij vanuit accu, hetzij van zonnepanelen). Dan blijf ik maximaal op 3600+800= 4400w door een 2.5mm ader.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 14-03-2026 09:42 ]

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
marteltor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Verder, de meeste plug en play batterijen leveren toch maximaal 800w via schuko? Daarom was mijn gedachte; ik doe zonnepanelen op de accu invoer (via de 230v schuko plug), en de accu levert vervolgens max 800w aan het net (het zij vanuit accu, hetzij van zonnepanelen). Dan blijf ik maximaal op 3600+800= 4400w door een 2.5mm ader.
Wat bedoel je precies met de zonnepanelen op de accu invoer? Sommige batterijen hebben een noodstroom punt, maar niet alle kun je ook via die route opladen.

Alle plug n play batterijen zijn inderdaad vanuit de standaard instellingen begrenst op 800watt. Maar genoeg batterijen kunnen meer laden en ontladen dan dat, mits je dat instelt.

• marteltor
jordyc schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Sommige batterijen hebben een noodstroom punt, maar niet alle kun je ook via die route opladen.
Exact, dat is eigenlijk de kern van mijn vraag. Als ik nou precies zo een thuisaccu zou kopen die dat ondersteunt(laden via noodstroompunt), dan is dat toch heel handig voor mijn use case?

Dan laden mijn zonnepanelen de accu, met max 700w. Als accu vol zit geeft hij de opgewekte stroom door aan het net (toch?? Assumptie...). En als het huis stroom vraagt of mijn cirkelzaag in de schuur gaat aan, dan zal er hooguit 3600w+800w uit de accu geleverd worden (en niet 3600w +800w uit accu + 700w van zonnepanelen).
Alle plug n play batterijen zijn inderdaad vanuit de standaard instellingen begrenst op 800watt. Maar genoeg batterijen kunnen meer laden en ontladen dan dat, mits je dat instelt.
daar ben ik me van bewust. In mijn begrip van de situatie moet je dan (bij meer ontladen in ieder geval) wel de batterij op een eigen groep plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door marteltor op 14-03-2026 13:33 ]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
marteltor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:31:
-knip-

Als ik nou precies zo een thuisaccu zou kopen die dat ondersteunt(laden via noodstroompunt), dan is dat toch heel handig voor mijn use case?

Dan laden mijn zonnepanelen de accu, met max 700w. Als accu vol zit geeft hij de opgewekte stroom door aan het net (toch?? Assumptie...)

-knip-
Nee, als je de Marstek Venus E v3 oplaad via het het noodstopcontact en hij is vol, dan schiet ie in een error.

Je KAN um bij nood (geen stroom via energieleverancier) opladen via het noodstopcontact, maar dan moet je um babysitten en afkoppelen wanneer ie vol is. An sich handig dat het kan bij nood, maar ik zou um er niet voor kopen.

De usecase die jij wil met dit product wordt in dit topic besproken.

-edit-

Ik dacht even dat ik in het Marstek Topic zat, excuus. Mijn reactie is wellicht verkeerd geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 14-03-2026 14:24 ]

• marteltor
Chris.nl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Nee, als je de Marstek Venus E v3 oplaad via het het noodstopcontact en hij is vol, dan schiet ie in een error.
Hmm, ok. Dan voldoet die niet aan mijn use case.
Je KAN um bij nood (geen stroom via energieleverancier) opladen via het noodstopcontact, maar dan moet je um babysitten en afkoppelen wanneer ie vol is. An sich handig dat het kan bij nood, maar ik zou um er niet voor kopen.
dat is idd niet erg bruikbaar.
De usecase die jij wil met dit product wordt in dit topic besproken.
volgens mij gaat dat meer over de accu gebruiken bij stroomuitval toch? Dat is niet perse wat ik vereis, Hoewel dat fijn is.

Volgens mij doet de indevolt powerflex wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C598HBVNiIYpZ3kklwXMzMNEgHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFmndfltznaEHf5hGBB7rMwq.jpg?f=fotoalbum_large
Maar kunnen andere dat ook?

Je vraagt je misschien af; waarom koop je niet de indevolt? Dat is omdat 1) een andere misschien betere opties biedt, 2) het dan 4 of 6 kwh wordt, en ik vanuit gemeente subsidie krijg tot 5.5kwh. Dus als een vergelijkbaar merk 3+2.5kwh aanbiedt, dan kan dat financieel aantrekkelijker zijn voor mij. Heb het idee Jackery HomePower 2000 Ultra dit ook kan.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 14-03-2026 14:41 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:29
Ik had ook 2x 410 wattpiek zonnepanelen via omvormer op mijn blokhut. Nu rechtstreeks op marstek venus a mppt aansluitingen aangesloten. Inderdaad kabel van omvormer vervangen door 4x zonnepaneel kabel. Geen probleem, gat boren, kabelgoot, aansluiten, klaar. Panelen hoeven niet los. Uitvoer blijft dus beperkt tot 800 watt. Nu heb ik ook noodstroomvoorziening, ook als net wegvalt. Gewone omvormer zou uitschakelen, maar noodstroomuitgang van batterij niet, en wordt nog opgeladen via mppt.

Enige nadeel: ik heb een omvormer over...waar kan ik nog 2 panelen kwijt... weer een project.

Marstek VenusA kan het. Zendure 800 pro kan het. Vast nog wel meer. En tegen laag bedrag.

Je kan ook de omvormer van de zonnepanelen op de noodstroomaansluiting zetten. Dan zal die de batterij ook opladen en je beperkt het totaal nog steeds tot 800watt. Je kan dan alleen bij stroomuitval niet tegelijkertijd afnemen en opladen. Is wel minder werk nu.

[ Voor 16% gewijzigd door WillemD61 op 14-03-2026 15:10 ]

• marteltor
WillemD61 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:
Ik had ook 2x 410 wattpiek zonnepanelen via omvormer op mijn blokhut. Nu rechtstreeks op marstek venus a mppt aansluitingen aangesloten. Inderdaad kabel van omvormer vervangen door 4x zonnepaneel kabel. Geen probleem, gat boren, kabelgoot, aansluiten, klaar. Panelen hoeven niet los. Uitvoer blijft dus beperkt tot 800 watt. Nu heb ik ook noodstroomvoorziening, ook als net wegvalt. Gewone omvormer zou uitschakelen, maar noodstroomuitgang van batterij niet, en wordt nog opgeladen via mppt.

Enige nadeel: ik heb een omvormer over...waar kan ik nog 2 panelen kwijt... weer een project.

Marstek VenusA kan het. Zendure 800 pro kan het. Vast nog wel meer. En tegen laag bedrag.
d:)b

De Jackery doet ook wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybtdTSLqtlaAEtflPLNaJMHswnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iipsU1RipwKZdh2KTLIG0cFH.jpg?f=fotoalbum_large

• marteltor
WillemD61 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:
Je kan ook de omvormer van de zonnepanelen op de noodstroomaansluiting zetten. Dan zal die de batterij ook opladen en je beperkt het totaal nog steeds tot 800watt. Je kan dan alleen bij stroomuitval niet tegelijkertijd afnemen en opladen. Is wel minder werk nu.
Dat is wat ik bedoelde. Bedoel je dat de marstek Venus a dit kan?
Dan zou ik een kortstondige stroomuitval mogelijk wel kunnen opvangen met stroom die nog in de batterij zit, maar in een situatie als in Berlijn (een week geen stroom) heb ik er dan niks aan.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 14-03-2026 15:18 ]

• marteltor
WillemD61 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:.

Marstek VenusA kan het. Zendure 800 pro kan het.
Marstek Venus A kan inderdaad wat ik wil, en vergeleken met de indevolt lijkt het vooralsnog een betere deal. Want hij biedt 4.24kwh ipv 4kwh en heeft de optie om de zonnepanelen later nog op de trackers aan te sluiten.

• WillemD61
marteltor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:15:
[...]
Dat is wat ik bedoelde. Bedoel je dat de marstek Venus a dit kan?
Dan zou ik een kortstondige stroomuitval mogelijk wel kunnen opvangen met stroom die nog in de batterij zit, maar in een situatie als in Berlijn (een week geen stroom) heb ik er dan niks aan.
Ik heb het zelf niet op die manier aangesloten maar een van de FAQs op de website van Marstek bevestigt dat je via de backup poort tot 2500 W kan opladen.
Inderdaad, als de stroomuitval langer is dan is een aansluiting via de mppt ingangen handig, want dan kan je opladen terwijl je iets op de backup poort hebt aangesloten.

De Zendure schijnt qua software stabieler en meer geavanceerd te zijn. Ikzelf ben tevreden met de Marstek. Ik gebruik de app. Die kent een nul-op-de-meter modus, een handmatig modus met zelf ingestelde tijdsintervallen, of een AI modus (die ik minder geavanceerd vind). Ik heb een plugin naar Domoticz ontwikkeld dus kan hem ook op de manier via een lokale API aansturen. Voordeel van de marstek is dat je die bij stroomuitval nog met bluetooth kan aansturen. De Zendure kan je dan niet meer bereiken want werkt via wifi (dus je kan dan ook niet de noodstroomuitgang aanzetten). Wordt ongetwijfeld aan gewerkt.

[ Voor 30% gewijzigd door WillemD61 op 14-03-2026 19:40 ]

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:47
Ik ben opzoek naar een plugin accu met noodstroomaansluiting. De noodstroom wil ik 1 á 2 wekelijks gebruiken voor de wasmachine (+/-1kWh). Nu kreeg ik van Marstek de melding dat het niet kon, maar van Zendure weer wel. Daarnaast komt Jackery op 25 maart met een nieuwe solarvault 3, maar daar heb ik nog geen gegevens van gekregen via email. Dan heb je nog de AEG etcetc.

Ik zoek een batterij tussen de 5 en 10 kWh en wil zonne energie opslaan voor 's-avonds. Ik woon in een nulopdemeter woning met 1400kWh wat ik teveel teruglever. Iemand een perfect passende oplossing of doorverwijzing wat hun te binnen schiet?

Thx!

[ Voor 11% gewijzigd door Zonsmurf op 14-03-2026 20:21 ]

• WillemD61
Zonsmurf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:19:
Ik ben opzoek naar een plugin accu met noodstroomaansluiting. De noodstroom wil ik 1 á 2 wekelijks gebruiken voor de wasmachine (+/-1kWh). Nu kreeg ik van Marstek de melding dat het niet kon, maar van Zendure weer wel. Daarnaast komt Jackery op 25 maart met een nieuwe solarvault 3, maar daar heb ik nog geen gegevens van gekregen via email. Dan heb je nog de AEG etcetc.

Ik zoek een batterij tussen de 5 en 10 kWh en wil zonne energie opslaan voor 's-avonds. Ik woon in een nulopdemeter woning met 1400kWh wat ik teveel teruglever. Iemand een perfect passende oplossing of doorverwijzing wat hun te binnen schiet?

Thx!
Naast het totale verbruik van een wasbeurt (de 1 kWh die je noemt) zal je ook de piekbelasting moeten weten. Meestal is dat het moment dat het water verwarmd wordt. De oplossing die je zoekt zal dan die piekbelasting via het noodstroomstopcontact moeten kunnen leveren. De Marstek Venus A kan via de backup poort 1200 Watt leveren (kortstondig 1400 Watt). Mogelijk anderen modellen en/of merken meer?

Ik vraag me wel af waarom je perse dat via het noodstroomstopcontact wilt doen. Waarom niet gewoon de batterij op dat moment via de netaansluiting laten ontladen met een nul-op-de-meter modus?

• Zonsmurf
De AEG wasmachine heeft de specificatie 2200Watt, 7 jaar oud denk ik.

Ik wil het liefste niet in de meterkast gaan frommelen omdat het een huurwoning betreft. Dan heb ik maar maximaal 800 Watt tot mijn beschikking. Daarom dacht ik de noodstroomaansluiting periodiek te gebruiken alleen voor de wasmachine. Ik zag net op de website van Indevolt dat de Powerflex 2000 met 8 kWh eventueel ook aan de vraag voldoet....?

Als je er pas net inzit, in de plugin batterijtjes, dan is het best overweldigend hoor.
Doet de Zendure 2400 Pro ook niet wat je wil? En anders de 2400 AC+, maar dan zonder MC4 connectoren.

Zonsmurf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:40:
De AEG wasmachine heeft de specificatie 2200Watt, 7 jaar oud denk ik.

Ik wil het liefste niet in de meterkast gaan frommelen omdat het een huurwoning betreft. Dan heb ik maar maximaal 800 Watt tot mijn beschikking. Daarom dacht ik de noodstroomaansluiting periodiek te gebruiken alleen voor de wasmachine. Ik zag net op de website van Indevolt dat de Powerflex 2000 met 8 kWh eventueel ook aan de vraag voldoet....?

Als je er pas net inzit, in de plugin batterijtjes, dan is het best overweldigend hoor.
Heb hier zowel de Indevolt, Zendure, Sunpura (=AEG) als Marstek getest, zou je de Zendure's adviseren. Die zijn op verschillende vlakken zoals RTE, software, stand-by verbruik en kwaliteit toch wel beter dan de andere merken.

• Zonsmurf
Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Heb hier zowel de Indevolt, Zendure, Sunpura (=AEG) als Marstek getest, zou je de Zendure's adviseren. Die zijn op verschillende vlakken zoals RTE, software, stand-by verbruik en kwaliteit toch wel beter dan de andere merken.
Bij die Zendure vraag ik me af tot wanneer ik nog kan uitbreiden met units? Ik heb ergens gelezen dat uitbreiden na een jaar minder oppertuun wordt op een of andere manier. Dit omdat de verschillen tussen de nieuwe en gebruikte batterijen wel erg groot worden waardoor je minder waar krijgt voor je geld..Ik zou zelf het liefste starten met 2400AC+ i.c.m. 1 stuks AB3000L als plugin-accu .Indien capaciteit te laag dan koop ik nog een batterij unit bij binnen een maand of 3 .Wat is wijsheid?
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:25:
[...]

Bij die Zendure vraag ik me af tot wanneer ik nog kan uitbreiden met units? Ik heb ergens gelezen dat uitbreiden na een jaar minder oppertuun wordt op een of andere manier. Dit omdat de verschillen tussen de nieuwe en gebruikte batterijen wel erg groot worden waardoor je minder waar krijgt voor je geld..Ik zou zelf het liefste starten met 2400AC+ i.c.m. 1 stuks AB3000L als plugin-accu .Indien capaciteit te laag dan koop ik nog een batterij unit bij binnen een maand of 3 .Wat is wijsheid?
Ik heb de CEO van Zendure die vraag gesteld en die heeft toegezegd dat ze nog vele jaren beschikbaar blijven. En dat is ook mijn ervaring met Zendure. Ik weet echt niet waar al die geruchten vandaan komen... Ook bestaande accu's dalen mee in de prijs. Wel is het altijd beter om alle accu's zoveel mogelijk tegelijk in gebruik te nemen, maar dat geldt voor ieder merk.

Voor de volledigheid, ik ben 5-6 weken geleden bij Zendure in China op bezoek geweest, het is niet dat ik het via via ergens heb gehoord.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 15-03-2026 00:29 ]

• Zonsmurf
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:26:
[...]

Ik heb de CEO van Zendure die vraag gesteld en die heeft toegezegd dat ze nog vele jaren beschikbaar blijven. En dat is ook mijn ervaring met Zendure. Ik weet echt niet waar al die geruchten vandaan komen... Ook bestaande accu's dalen mee in de prijs. Wel is het altijd beter om alle accu's zoveel mogelijk tegelijk in gebruik te nemen, maar dat geldt voor ieder merk.

Voor de volledigheid, ik ben 5-6 weken geleden bij Zendure in China op bezoek geweest, het is niet dat ik het via via ergens heb gehoord.
Bent u toevallig de meneer van IOTDOMOTICA? :)
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:35:
[...]

Dat zou op basis van mijn handtekening maar zo correct kunnen zijn :)
I.ig.g. bedankt voor je antwoorden en posts op alle websites. Ik ga voor de zendure met 1 batterij. Dan ben ik nog net voor de zomerseizoen operationeel want ik trek nu al met zonnetje flink boven de 3KW van het dak.. 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Zonsmurf op 15-03-2026 00:37 ]

Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:34:
[...]

Bent u toevallig de meneer van IOTDOMOTICA? :)
Dat zou op basis van mijn handtekening maar zo correct kunnen zijn :)

• marteltor
Die Zendures zijn dan wel goed, maar ook 2x zo duur. Een marstek Venus a met 4.24kwh heb je al voor 930 euro.

Overigens is de situatie bij mij vrij krom. Ik had een 3 jarig energiecontract afgesloten vlak voor terugleverkosten in het leven kwamen. Dus tot 19 november 2026 kan ik volle bak salderen zonder kosten. Mn verbruik is nagenoeg gelijk aan mn pv opbrengst. Als ik nu een accu neem, ga ik laadverliezen hebben en gaat het me mogelijk geld kosten. Maar gemeente heeft nu wel een subsidie, en die was vorig jaar snel op. Dus misschien koop ik die accu ivm de subsidie en laat ik hem tot 19 november uit staan 8)7

• Zonsmurf
  • Ik ben al 3,76 kWh kwijt in de avond/nacht aan licht/ventilatie/pc/tv/aquarium. Als ik dat omreken naar capaciteit dan heb ik een 5,2 kWh accu nodig (dikkeduim).
  • Tel ik de warmwaterfunctie van de warmtepomp erbij op die ook dagelijks draait 365 per jaar. Dan verwacht ik minimaal 1,5kWh daarvoor kwijt te zijn (op basis van dagelijks warmtepompboilerverbruik google AI, ook dikkeduim). Dit komt overeen met 1 á 2kWh accucapaciteit.
  • Dan heb je nog de vaatwasser, wasmachine die ik hopelijk voor een groot gedeelte kan dekken met de zonnestroom.
  • Vloerverwarming tussen maart en oktober (in Januari, Februari, November en December is er sowieso te weinig zonnestroomopbrengst om dat te dekken, zelfs in mijn nulopdemeter woning).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWA_nTsGqzR5U56cZPii3SlZj5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OS1j48FTJiy4yqsw94qFFLEZ.png?f=fotoalbum_large
(zonnestroomtabel van mijn nulopdemeterwoning)

Samengevat kom ik toch uit op minimaal 6,2 á 7,2 kWh zonder grootverbruikers (wel met warmwaterfunctie), maargoed zijn allemaal schattingen op basis van meetdata.

Is er een reden om niet via amazon.de een thuisbatterij te bestellen? Ik gaf me een veilig gevoel omdat je dan iig de klantenservice van amazon achter je hebt staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Zonsmurf op 15-03-2026 12:07 ]

• marteltor
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:59:
Is er een reden om niet via amazon.de een thuisbatterij te bestellen? Ik gaf me een veilig gevoel omdat je dan iig de klantenservice van amazon achter je hebt staan.
waarom zou je bij Amazon.de willen kopen, alleen voor de klantenservice? Ik zie daar weinig interessants staan.

• MGZ

MGZ

marteltor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]
waarom zou je bij Amazon.de willen kopen, alleen voor de klantenservice? Ik zie daar weinig interessants staan.
Vanwege de prijs

• Jan-tweak
  • Ik ben al 3,76 kWh kwijt in de avond/nacht aan licht/ventilatie/pc/tv/aquarium. Als ik dat omreken naar capaciteit dan heb ik een 5,2 kWh accu nodig (dikkeduim).
  • Tel ik de warmwaterfunctie van de warmtepomp erbij op die ook dagelijks draait 365 per jaar. Dan verwacht ik minimaal 1,5kWh daarvoor kwijt te zijn (op basis van dagelijks warmtepompboilerverbruik google AI, ook dikkeduim). Dit komt overeen met 1 á 2kWh accucapaciteit.
  • Dan heb je nog de vaatwasser, wasmachine die ik hopelijk voor een groot gedeelte kan dekken met de zonnestroom.
  • Vloerverwarming tussen maart en oktober (in Januari, Februari, November en December is er sowieso te weinig zonnestroomopbrengst om dat te dekken, zelfs in mijn nulopdemeter woning).
[Afbeelding]
(zonnestroomtabel van mijn nulopdemeterwoning)

Samengevat kom ik toch uit op minimaal 6,2 á 7,2 kWh zonder grootverbruikers (wel met warmwaterfunctie), maargoed zijn allemaal schattingen op basis van meetdata.

leuke tabel, nog handiger zou zijn om dat per dag te zien, maar dan moet je wel over die data beschikken, met een HW dongel en een slimme meter kan dat vrij eenvoudig.
Maar daar heb je natuurlijk nu niets meer aan, mogelijk wel voor de toekomst. (tipje)
heb je ook een soortgelijke tabel voor je verbruik ? zie je ook bv in je maandoverzichten van je energieboer.
als je je warmwaterfunctie van je WP zo kunt instellen dat deze alleen overdag draait (dos zo veel mogelijk met zonnestroom kun je dat al voor de maanden maart t/m oktober zo veel mogelijk wegstrepen. dat zelfde geld voor de vaatwasser en wasmachine, ook die kun je met gemak tijdens zonnestroom gebruiken.

zo ja, dan kijk eens mn naar de maanden maart en april en september en oktober.
als ik dan kijk hoeveel energie je zo gemiddeld zou verbruiken (als sluipverbruik) dan kom ik met een extra reserve van 1 kWh op 5 kWh, dat betekend dat 90% van je Batterij met de verliezen (25%) op 6,25 kWh komt, dus je batterij minimaal 7 kWh zou moeten zijn. Bij Zendure zou je ook met circa 20% verliezen kunnen rekenen.
als ik naar bv de Zendure kijk die met een batterij module van elk 2,88 kWh komt, heb je dus minimaal 2,4 nodig, dus infeite als ik de 1 extra kWh niet ga meereken (dus 4 kWh effectief bruikbaare capaciteit) kom ik op minimaal 5,6 kWh, wat dus bij die 2,88 batterij module op 2 modules of anders op 3 modules komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSoTthjSa9iRoURLJZS3KsfP3AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIyFRDDeM9sZlyY5Sysy3Ya1.png?f=fotoalbum_large

je zonnepanelen zouden deze dus vanaf maart, deels ook al eerder, en tot oktober kunnen vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZxfagFF6ucVF2awJsBZw-5gDSg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dNSNOdpfNqzwisX6IOzx0jHB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDb6x-oF0Q8txFmoA-zlLrg6s-M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/08smYLEoeKohKwcjwDSoX3UT.png?f=fotoalbum_tile

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-03 21:14
marteltor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:29:
Kun je de groep niet gewoon verlagen? Stel je voor je zou de automaat van 16A naar 10A. Dan ga je van max 3680W naar ongeveer 2300W. Als je daar dan die 1500W bij optelt (700W omvormer + 800W batterij) kom je op 3800W. Dan zit je denk ik wel binnen de veilig marge. Het nadeel is wel natuurlijk dat als de accu + zonnepanelen niets inbrengen je max 2300W kunt gebruiken, maar dat lijkt mij voor de meeste apparaten voldoende (mogelijk niet voor hoge druk reiniger).
Het betreft Zendure als verkoper via een groot platform. Doorgaans kan je altijd nog bij Zendure zelf aankloppen, die doen over het algemeen niet zo moeilijk bij garantiegevallen via anderen.

Dus nee, volgens mij geen belangrijke reden om dat niet te doen. Als de prijs hetzelfde was, dan zou ik dat bij voorkeur wel bij een Nederlandse partij doen.

• Zonsmurf
Jan-tweak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:08:
[...]
...........[lange tekst].......
Ik heb een gratis benext abo voor energiebeheer via de woningbouwvereniging. Werkt best aardig. Ik gebruik het voornamelijk om te bepalen of er een wasmachine aankan bij >2000 watt zonne energie. >:) Maar csv downloaden gaat lastiger omdat hun bewaartermijn is verkort tot 1 maand ofzoiets. Ik kan als ik een email stuur wel krijgen. Maar ik vind het wel goed zo.

Inmiddels is de +/-8,2kWh versie besteld voor onder de 1930,20 euro. De prijs was zoveel lager dan op andere sites dat ik het niet kon weerstaan.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:17

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Zonsmurf is in DE ophalen nog steeds BTW vrij? Anders ook interessant.
Heb op de aanbieding van Anker gehapt en toch nog wat uitbereiding besteld.

Gister bij een vriend en die heeft een 45kWh setup gemaakt met een Solis 15kW inverter met accu’s van NKON en sluist nu zijn PV er direct heen, hoofdaansluiting en dus die accu’s. Kan dan in eiland mode draaien voor paar dagen als hij de auto niet oplaadt, maar langer als de zon schijnt.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-03-2026 14:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• marteltor
En welke aanbieding dan? Zendure? Die kunnen niet naar een afhaalpunt verzonden worden lijkt het.

• marteltor
Antonl91 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Kun je de groep niet gewoon verlagen? Stel je voor je zou de automaat van 16A naar 10A. Dan ga je van max 3680W naar ongeveer 2300W. Als je daar dan die 1500W bij optelt (700W omvormer + 800W batterij) kom je op 3800W. Dan zit je denk ik wel binnen de veilig marge. Het nadeel is wel natuurlijk dat als de accu + zonnepanelen niets inbrengen je max 2300W kunt gebruiken, maar dat lijkt mij voor de meeste apparaten voldoende (mogelijk niet voor hoge druk reiniger).
Wat een goed idee. Als we iets aansluiten is het vaak 1800w of minder (tepan yaki of grasmaaier). Zelfs dan blijft het onder de max van een 10A installatieautomaat.
10A * 240 = 2400 watt.
Venus A max output 1200 watt
= 3600 watt. Prima dus. Moet dan wel zonnepanelen op de marstek Venus a aansluiten. Dat is het wel waard als ik dan vervolgens in avond met 1200w kan ontladen ipv 800w.

[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 15-03-2026 16:38 ]

• Zonsmurf
NiGeLaToR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:34:
Geen idee. Maar vroeger had je geen amazon.nl, alleen amazon.de en die werkte hier ook. >:)

• MGZ

MGZ

marteltor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:01:
[...]

En welke aanbieding dan? Zendure? Die kunnen niet naar een afhaalpunt verzonden worden lijkt het.
De prijs via amazon.de is lager dan via Zendure. En als ik mijn eigen adres invul zegt ie niet dat het niet kan bezorgd worden, ook al is dat in NL

• MGZ

MGZ

Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Inmiddels is de +/-8,2kWh versie besteld voor onder de 1930,20 euro. De prijs was zoveel lager dan op andere sites dat ik het niet kon weerstaan.
Is dat via amazon.de? Ik kom niet aan die prijs

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:09
Ik heb een lekenvraag ivm de aanschaf van een thuisbatterij, de AEG powercore die AH momenteel aanbiedt.
Mijn situatie is dit:
1. 16 zonnepanelen, die totaal 4,84 kwp vermogen hebben. Deze maand maart hebben ze tot nu toe 140 kwh geleverd, en vandaag, half bewolkt, tot 17:00 uur 15,4 kwh.
2. 1 hybride warmtepomp Adlar Castra Aurora 2
3. Pelletkachel die ‘s winters wekelijks een uur of 5 per dag brandt, waardoor de warmtepomp weinig stroom verbruikt.
4. Laadpaal voor EV, Easee Charge Up 22 kwh met aparte 3-fase aansluiting en bijbehorende equalizer. De auto laadt max. op 7,8 kwh
5. Dynamisch energie-contract.

Heeft het zin om een thuisbatterij aan te schaffen, en zo ja, welke capaciteit? Ik zit zelf aan de 14,4 versie te denken.
Ik heb deze maand maart tot nu toe (16 maart) 258 kwh aan stroom verbruikt en 67 kwh terug geleverd.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

MGZ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:52:
[...]

De prijs via amazon.de is lager dan via Zendure. En als ik mijn eigen adres invul zegt ie niet dat het niet kan bezorgd worden, ook al is dat in NL
Alleen de 2400 AC+ is via Amazon.de te bestellen en in NL te bezorgen, de 1600 AC+ en 2400 Pro voor zover ik weet nog niet. Toevallig naar 1 van die laatste 2 aan het zoeken?

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:50

..Christiaan..

..zwll..

Reinhard schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:23:
Ik heb een lekenvraag ivm de aanschaf van een thuisbatterij, de AEG powercore die AH momenteel aanbiedt.
Misschien even de zoekfunctie gebruiken op 'ah' 'albert heijn' 'aeg' of 'sunpura' :). Je wordt dan al wijzer. Verder kun je op Jeroen.nl een account aanmaken en je opwek, verbruik en teruglevering aan het net in kaart te brengen. Dan kun je checken of je batterij a) groot genoeg is en b) voor jou rendabel kan zijn.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

NiGeLaToR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:34:
Heb op de aanbieding van Anker gehapt en toch nog wat uitbereiding besteld.

Gister bij een vriend en die heeft een 45kWh setup gemaakt met een Solis 15kW inverter met accu’s van NKON en sluist nu zijn PV er direct heen, hoofdaansluiting en dus die accu’s. Kan dan in eiland mode draaien voor paar dagen als hij de auto niet oplaadt, maar langer als de zon schijnt.
Via Amazon.de wordt 19% BTW in rekening gebracht als je naar NL bezorgd, zoals het hoort. 0% is alleen voor als je in Duitsland woont.

Mijn situatie is dit:
1. 16 zonnepanelen, die totaal 4,84 kwp vermogen hebben. Deze maand maart hebben ze tot nu toe 140 kwh geleverd, en vandaag, half bewolkt, tot 17:00 uur 15,4 kwh.
3. Pelletkachel die ‘s winters wekelijks een uur of 5 per dag brandt, waardoor de warmtepomp weinig stroom verbruikt.
4. Laadpaal voor EV, Easee Charge Up 22 kwh met aparte 3-fase aansluiting en bijbehorende equalizer. De auto laadt max. op 7,8 kwh

Heeft het zin om een thuisbatterij aan te schaffen, en zo ja, welke capaciteit? Ik zit zelf aan de 14,4 versie te denken.
Ik heb deze maand maart tot nu toe (16 maart) 258 kwh aan stroom verbruikt en 67 kwh terug geleverd.
De AEG is eigenlijk een Sunpura en die biedt via AEC Cloud Home Assistant ondersteuning. Daarmee zou je kunnen proberen je laadpaal en thuisaccu afzonderlijk van elkaar aan te sturen.

Maar heb je verder al enig onderzoek gedaan? Bijv. hoeveel kWh en kW je nodig hebt? Hoeveel verbruik je bijv. in een avond en nacht?

• WillemD61
Mijn situatie is dit:

Na 1-1-2027 heeft een thuisbatterij met name zin om je overschot aan zonnestroom te gebruiken wanneer de zon niet schijnt ('s avonds, 's nachts). Dus capaciteit kiezen overeenkomstig je nachtverbruik ervan uitgaande dat je genoeg overschot hebt om gedurende de dag diezelfde capaciteit op te laden. Kijk vooral naar lente, voorjaar en begin najaar. In de winter vaak onvoldoende overschot en tevens hoger nachtverbruik. Het is minder rendabel om je capaciteit daarop af te stemmen. Het rendement (als dat je doel is) zit in de lichtere maanden.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:50

..Christiaan..

..zwll..

@Reinhard,

Dit is mijn 'advies' van www.jeroen.nl op basis van mijn cijfers over heel 2025. Ik ga dus voor een accu met zo'n 7 kWh capaciteit. Let niet op de bedragen. Geen idee waar hij dat vandaan haalt maar er zijn zeker wel goedkopere batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSICvZnGqhlbQUyHZNXs2IddsNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g58X6wJDSXRkpbn4hAUcXoto.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ..Christiaan.. op 15-03-2026 17:43 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Op de Solar Solutions beurs was ook de AccuMate te bewonderen, daar heeft @Devke destijds al een topic voor gestart: Het Accumate Plug In Batterij Topic. Heb de link in de topicwaarschuwing opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UygOYIR4GN8sdQaoLGd4ohP25us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkzkudHcNoYEArqEerAbH4b8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8x-WkP9aDwN92OU3nxkeRCvHS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it02UhihJdcxH9Vuexr257zn.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:17

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Via Amazon.de wordt 19% BTW in rekening gebracht als je naar NL bezorgd, zoals het hoort. 0% is alleen voor als je in Duitsland woont.
In het Anker topic hadden mensen een Duitse winkel waar je fysiek kon afhalen gevonden - zonder BTW. Dat is blijkbaar prima, wordt door ze mee geadverteerd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• marteltor
Mijn situatie is dit:

Door je elektrische auto heb je veel om mee te spelen. Ik denk je het beste kan kijken of je data hebt over afgelopen jaar, en dan kijken of je met een accu kan besparen op wat je uit net trekt.

• Zonsmurf
MGZ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Is dat via amazon.de? Ik kom niet aan die prijs
Ik had een kortingscode gevonden van zendure of amazon via google.

• Zonsmurf
AEG Appie Happie aanbieding was voor het weekend al uitverkocht, heb naar ze gemaild maar ze gingen het voor de appie happie prijs niet verder aanvullen.

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-03 17:32
Zonsmurf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:19:

Thx!
Met de Marstek Venus E zou dat volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn, die heeft een off-grid uitgang van 2500W en de on-grid aansluiting kan je op 800W of 2500W zetten.
Die van mij staat in een ruimte waar geen grote verbruikers op de groep zitten, dus die staat op 2500W.
Dan zou je wasmachine van 2200W zowel off-grid als on-grid kunnen draaien op de batterij.
Daarnaast kan je ook op goedkope tijden laden en op dure tijden ontladen met je dynamische contract en als er weinig fluctuatie in de prijzen is lekker 0 op de meter stand aanzetten.

• Zonsmurf
realdaffy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Met de Marstek Venus E zou dat volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn, die heeft een off-grid uitgang van 2500W en de on-grid aansluiting kan je op 800W of 2500W zetten.
Die van mij staat in een ruimte waar geen grote verbruikers op de groep zitten, dus die staat op 2500W.
Dan zou je wasmachine van 2200W zowel off-grid als on-grid kunnen draaien op de batterij.
Daarnaast kan je ook op goedkope tijden laden en op dure tijden ontladen met je dynamische contract en als er weinig fluctuatie in de prijzen is lekker 0 op de meter stand aanzetten.
Gaat niet, is al bevestigd.

• marteltor
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Gaat niet, is al bevestigd.
Wat gaat niet?

In ieder geval kan er wel teveel stroom op die groep komen te staan. 3600 watt door de installatieautomaat en 2500 watt van de accu, dat doet je 2.5mm draadje wel smelten, dus...oppassen.

• Zonsmurf
marteltor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Wat gaat niet?

In ieder geval kan er wel teveel stroom op die groep komen te staan. 3600 watt door de installatieautomaat en 2500 watt van de accu, dat doet je 2.5mm draadje wel smelten, dus...oppassen.
Volgens mij had die Marstek accu minder Watts over de noodstroompoort. Ik heb zelfs email van ze dat ze het niet aanbevelen. Ik heb ook een email van Sendure dat het wel kan 100 maal per jaar. Bij Sendure is het dus geen noodstroompoort, maar eigenlijk gewoon een verlengsnoer-stopcontact met een batterij erin. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Zonsmurf op 15-03-2026 21:51 ]

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-03 17:32
Marstek Venus A is 1200W off-grid, misschien dat je die bedoeld?
Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Volgens mij had die Marstek accu minder Watts over de noodstroompoort. Ik heb zelfs email van ze dat ze het niet aanbevelen. Ik heb ook een email van Sendure dat het wel kan 100 maal per jaar. Bij Sendure is het dus geen noodstroompoort, maar eigenlijk gewoon een verlengsnoer-stopcontact met een batterij erin. :+
De Venus E 3.0 biedt 2500 Watt via de noodstroom uitgang. Die zou een normale wasmachine prima moeten kunnen bedienen. Weet je zeker dat ze je bericht goed hebben geïnterpreteerd?

• Zonsmurf
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:14:
[...]

De Venus E 3.0 biedt 2500 Watt via de noodstroom uitgang. Die zou een normale wasmachine prima moeten kunnen bedienen. Weet je zeker dat ze je bericht goed hebben geïnterpreteerd?
Onderstaand was email van marstek t.a.v. wekelijks de wasmachine op de noodstroomstop te zetten:.

De noodstroomfunctie van de batterij is bedoeld om tijdelijk basisverbruik te kunnen blijven voeden bij een stroomuitval. Zwaardere apparaten zoals een wasmachine kunnen tijdens noodstroom soms te veel piekvermogen vragen, vooral bij het opstarten of tijdens het verwarmen van water.

Daarom adviseren wij om tijdens noodstroom vooral lichtere apparaten te gebruiken (bijvoorbeeld verlichting, internet, koelkast, laptop, enz.). Een wasmachine kan in sommige gevallen werken, maar dit is niet iets dat wij officieel kunnen garanderen binnen de noodstroomfunctie.

Wat betreft de levensduur: de batterijen zijn ontworpen voor ongeveer 6000 laadcycli, wat bij normaal huishoudelijk gebruik doorgaans neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar gebruik.

In normale werking (dus niet tijdens noodstroom) kan de batterij gewoon tot 800 W via het stopcontact laden en ontladen, waarbij de batterij automatisch helpt om uw eigen opgewekte energie te gebruiken.

Mocht u nog vragen hebben, laat het gerust weten.

Met vriendelijke groet,

Marstek Nederland

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Marstek Nederland had een beter antwoord kunnen geven. Dit is trouwens geen onderdeel van https://eu.marstekenergy.com/ maar een (erkende) reseller die met het domein Marstek.nl de indruk geeft meer dan een dozenschuiver te zijn. 'k Ben er zelf ook klant geweest, ze leveren prima, maar dat is dan ook alles.

Via stekker kan tot 800W of 2500W ontladen worden, waarbij je die 2500W handmatig kan instellen als je de batterij op een eigen groep hebt aangesloten, zonder andere verbruikers.

Opladen kan handmatig ingesteld worden tot 2500W. In de NOM stand zal dit automatisch tot 2500W zijn, mits de zonnepanelen zoveel opwekken.

Daarnaast staat in de specificaties over de backup poort onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPJfGE4EZ--UY3Vs7SoD-DSAfy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wY1oSDq0iFXfjIYUNj8LgUzx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees dit als 2500W nominaal met ruimte voor een uitschieter van 3500W gedurende 10seconden. Ik zou mijn wasmachine bij nood dus durven aansluiten op die backup poort, zeker als er tegelijkertijd geen andere dingen aan de backup hangen.

Hier gebruikt mijn wasmachine ook energie uit de Marstek Venus E v3, maar dan wel via eigen groep op 2500watt richting wasmachine die ook op eigen groep zit. Dit gaat prima NOM, ik zie de meerwaarde van direct op backup poort aansluiten niet als er géén nood/stroomstoring is.

Verder zelf weten, maar ik zou antwoorden van Marstek Nederland dus kwalificeren als: "Zo juist als de helpdeskmedewerker van een dozenschuiver de handleiding kan lezen en ervaring heeft met het product".

• AquilaXL
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:43:
Op de Solar Solutions beurs was ook de AccuMate te bewonderen, daar heeft @Devke destijds al een topic voor gestart: Het Accumate Plug In Batterij Topic. Heb de link in de topicwaarschuwing opgenomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tussen de Jackery en Zendure stands staat één losse accu-mate? Of moet ik dit anders zien? Diet merk was toch al te bestellen in NL?
AquilaXL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Tussen de Jackery en Zendure stands staat één losse accu-mate? Of moet ik dit anders zien? Diet merk was toch al te bestellen in NL?
Op de foto's van @Taro zijn Accumate batterijen te zien. Thuis ben ik dit systeem aan het testen en ja deze zijn te bestellen al. Deze leverancier had zijn eigen stand met verschillende merken batterijen waaronder hun eigen batterij Accumate.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 16-03-2026 13:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-03 15:55

ONM

Zijn er ook mensen met een Anker batterij die ervaringen uitwisselen ? Ik lees daar eigenlijk weinig over. Ik heb 3 HW batterijen en twijfel of ik een Anker (noodstroom en direct te koppelen aan 2 panelen op de schuur) toe wil voegen in de schuur ( zou ook een Zendure kunnen worden natuurlijk)

Is naar aanleiding van het topic overzicht maar de zie dat de reply daar niet aan gekoppeld wordt

[ Voor 14% gewijzigd door ONM op 16-03-2026 15:32 ]

• MGZ

MGZ

ONM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:31:
Zijn er ook mensen met een Anker batterij die ervaringen uitwisselen ? Ik lees daar eigenlijk weinig over. Ik heb 3 HW batterijen en twijfel of ik een Anker (noodstroom en direct te koppelen aan 2 panelen op de schuur) toe wil voegen in de schuur ( zou ook een Zendure kunnen worden natuurlijk)

Is naar aanleiding van het topic overzicht maar de zie dat de reply daar niet aan gekoppeld wordt
Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic

• 2Bond
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:40
Rolfie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Dat zou wel tof zijn, tot welke stroomomvang kan dat? Ik heb voor 5440 Wp aan zonnepanelen liggen die met 1 kebelset binnen komen. Ik zat te kijken naar paar 3 accu's van Marstek maar als een Zendure bijvoorbeeld wel direct als omvormer kan werken dan zou dat wel top zijn. Ik denk dat dit maximaal 3200 W is wat "erin" kan via de zonnepanelen? Wat dus te weinig is voor de pieken? Of zie ik dat verkeerd?
Link naar het Anker topic ook in de topictoelichting opgenomen.

• AquilaXL
2Bond schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Dat zou wel tof zijn, tot welke stroomomvang kan dat? Ik heb voor 5440 Wp aan zonnepanelen liggen die met 1 kebelset binnen komen. Ik zat te kijken naar paar 3 accu's van Marstek maar als een Zendure bijvoorbeeld wel direct als omvormer kan werken dan zou dat wel top zijn. Ik denk dat dit maximaal 3200 W is wat "erin" kan via de zonnepanelen? Wat dus te weinig is voor de pieken? Of zie ik dat verkeerd?
Mensen vergeten elke keer naar het maximale voltage en amperage te kijken. Als je direct op de thuisbatterij wilt prikken kan je geen panelen in serie hebben omdat de MPP tracker op dit soort apparaten vaak rond de 50 a 60 volt maximaal toestaan. Een string in serie is al gauw het veel fout hiervan.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:16

vanDaal

-ismeereentje

Bij ons komt de elektricien volgende week langs om voorbereidingen te treffen voor thuisaccu's. Ik heb nog niks gekocht, maar waarschijnlijk iets van Zendure of Marstek, ik denk een stuk of drie. Mijn elektricien stelde voor om drie kabels (3x2.5mm, ruim 10m lang) van de vliering, waar de accu's komen te staan, naar de meterkast te trekken en die vervolgens elk op een eigen automaat te zetten. Ik lees ook veel over werken met een onderverdeelkast, in mijn geval in de vliering. Wat is in het algemeen de beste oplossing?

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:10
vanDaal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:07:
Bij ons komt de elektricien volgende week langs om voorbereidingen te treffen voor thuisaccu's. Ik heb nog niks gekocht, maar waarschijnlijk iets van Zendure of Marstek, ik denk een stuk of drie. Mijn elektricien stelde voor om drie kabels (3x2.5mm, ruim 10m lang) van de vliering, waar de accu's komen te staan, naar de meterkast te trekken en die vervolgens elk op een eigen automaat te zetten. Ik lees ook veel over werken met een onderverdeelkast, in mijn geval in de vliering. Wat is in het algemeen de beste oplossing?
Heb je mono fase of 3 fase ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:16

vanDaal

-ismeereentje

PNARI schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Heb je mono fase of 3 fase ?
3x 25A

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55152686501_4906878a1a_b.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door vanDaal op 17-03-2026 13:17 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
..Christiaan.. schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:43:
@Reinhard,

Dit is mijn 'advies' van www.jeroen.nl op basis van mijn cijfers over heel 2025. Ik ga dus voor een accu met zo'n 7 kWh capaciteit. Let niet op de bedragen. Geen idee waar hij dat vandaan haalt maar er zijn zeker wel goedkopere batterijen.

[Afbeelding]
Dus de capaciteit vergroten van 3 kWh naar 7 kWh scheelt je 55 euro per jaar, terwijl de netafhankelijkheid niet echt veel omlaag gaat. De meerprijs verdien je niet terug, maar dat hoeft niet jouw hoofdoverweging te zijn.

• AquilaXL
vanDaal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:07:
Drie losse kabels zou ik zeggen. Anders verzwaar je de kabel naar minimaal 4 of 6mm2 en dat is samen met de onderverdeling een duurdere optie vermoed ik zo.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: