Zag je conclusie, en was toch stiekem een beetje teleurgesteld

Welke conclusie bedoel je?
Valt er iets te zeggen over in welke situatie een bepaald systeem beter of slechter zou passen?
Ja, je moet kijken naar opslagcapaciteit, vermogen en verdere zaken die relevant voor je zijn zoals noodstroomstopcontact, IP65-rating, prijs per kWh, evt. ingebouwde verwarming, aerosol brandvertragers, etc. En natuurlijk de software en/of externe aanstuurmogelijkheden. De software van veel fabrikanten wordt door ontwikkelaars in China gemaakt die bijv. geen ervaring hebben met dynamische tarieven, laadpalen, windrichtingen voor je zonnepanelen waardoor je bij hoge dynamische tarieven de stroom wil terugleveren maar bij laag misschien liever je accu of EV oplaadt, etc. Daarom vind ik persoonlijk de volgende 4 criteria enorm belangrijk:
- Kwaliteit en veiligheid
- Vermogen passend bij de situatie
- Opslagcapaciteit passend bij de situatie
- Volledig extern en lokaal aan te sturen
- Lage kostprijs per kWh
Ik heb recent op mijn website ook een vergelijkingsartikel geplaatst waar al die aspecten per accu die ik heb getest in kaart zijn gebracht.
Snap dat het overal anders uitwerkt. Maar zit zelf met een situatie die ik op voorhand niet dicht gerekend krijg. Nieteens vanuit maximale opbrengst, maar vooral ook vanuit een optimale capaciteit.
Mijn huidige set-up zou ik door dynamisch handelen en als ik de nieuwprijs zou hebben betaald in 21,9 jaar terugverdienen. Dus die krijg ik ook niet dichtgerekend, maar dat gaat per 1-1-2027 wel veranderen door het afschaffen van de salderingsregeling. Echter kan je pas na bijv. een jaartje zeggen hoe de case er dan uitziet en dan wordt die waarschijnlijk een stuk gunstiger.
Aangezien we hier straks +-40 panelen hebben, 8-9kW op de max terugleveren en nu al op piekdagen 60+ kWh opwekken is 54 kWh voor de zomer mooi, maar voor de winter enorme overkill. Heb nu zelfs door de reviewaccu's 75+ kWh staan (deel buiten onder de overkapping, droog, maar wil niet alles binnen hebben) en ik zit al te puzzelen of ik dat allemaal wel iedere dag wil laden/ontladen ivm RTE berekeningen die ik ook graag doe... In de zomer vind ik dat prima, maar iedere kWh moet nu bijna worden ingekocht en dat doe ik liever niet met zoals vandaag een spread van maar 5 ct/kWh

Zal niet de enige zijn, maar op een goede zomerdag heb ik 40kwh over. Op een slechte winterdag 60 tekort. Met forse fluctuaties per uur. Maar 60kwh neerzetten lijkt me niet heel efficiënt.
Klopt, dynamisch handelen is nu nog leuk, maar 1-1-2027 biedt een setup met minder vermogen en minder opslag waarschijnlijk voldoende opties. Mogelijk koop ik vanaf 1-1-2027 automatisch in de 3 goedkoopste uren op een dag stroom in, om de rest van de dag NOM te draaien. Dat doe ik de laatste weken ook al regelmatig.
Je zou eigenlijk de gemiddelde dagelijkse teruglevering moeten pakken ofzo. Maar zelfs dat fluctueert natuurlijk enorm
Je moet voornamelijk naar je gemiddelde dagelijkse verbruik kijken, in de winter. Als je die kunt afdichten met PV op je eigen dak is het perfect, maar dat is tegelijkertijd een moeilijke case. In de zomer top je dan evt. af als terugleveren geld kost. Maar als je voldoende dakruimte hebt en met de huidige PV prijzen en helemaal als je het zelf aan kunt leggen is dat echt de mooiste optie. Maar haal je dat voor alleen de zomer al is dat een mooie mijlpaal.
Gebruik je dagelijks 10 kWh, dan wil je misschien nog wat ruimte voor noodstroom hebben en soms een dagje extra kunnen overbruggen, dan is 15-20 kWh voldoende aangezien je vaak 10% reserveert en accu's niet 100% leeg mag maken én je naast laadverliezen ook ontlaadverliezen hebt. Iedere extra kWh die je erbij zet zal je niet volkrijgen of leegmaken, dus niet gebruiken en daarmee ook nooit terugverdienen.
En 100% van het vermogen dat je zonnepanelen op de max terugleveren hoef je ook niet per se af te kunnen dekken. Lever je bijv. gemiddeld 2000-4000 Watt terug en soms 5500 Watt, zet dan op piekmomenten een wasmachine, droger, vaatwasser, evt. EV aan en kies voor max 3200-4000 Watt omvormervermogen.
Mijn gemiddelde inkoopprijs ligt relatief laag, met dynamisch handelen wordt zo'n 750-800 Euro per jaar gegeneerd, kan hier wel stellen dat ik alles in 2030 heb terugverdiend, maar dat geldt voor anderen zeker niet. Dus ik zou een ander ook eigenlijk nooit adviseren om voor dezelfde set-up te gaan als ik heb omdat je die inderdaad niet zult terugverdienen.