lum666348 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:51:
[...]
Je hebt gelijk, het zijn verschillende werelden. Ik zoek vooral gemak en neig nu naar een AC-gekoppelde thuisaccu, zodat ik mijn huidige systeem niet hoef aan te passen.
Qua capaciteit denk ik aan ongeveer 5 kWh. Welk merk zou jij aanraden voor zo'n simpele AC-oplossing?
als je denk aan ...., zou ik dus niet doen, niet denken en dat doen wat je veel ziet doen maar gewoon uitgaan wat je zelf nodig zou moeten hebben, als je dat namelijk weet kun je altijd nog je keuze bijstellen cq iets meer of minder kiezen.
kijk dan mn even naar wat je in de maanden maart, april, augustus, september en oktober aan verbruik en teruglevering PV naar net net (dat deel van de PV stroom wat je deels dus in je batterij kunt stoppen) hebt, deel deze maandgetallen door het aantal dagen zodat je een gemiddeld dag getal ziet, want het is de bedoeling met NOM om op een dag de opgeslagen kWh ook weer zo veel mogelijk weer te gebruiken.
je capaciteit voor je batterij is dan 1,4 (voor Zendure, andere zitten op keer 1,35 of zelfs 1,4 (meer verlies) keer deze getallen.
voorbeeld; gemiddeld in april heb je een gemiddeld verbruik van 5 kWh, dan wordt je capaciteit voor die maand dus 6 * 1,3 = 6,5 kWh, doe dat dus ook voor die andere maanden en kijk dan waar je het beste mee uitkomt, iets er boven is prima, maar zit je 3 kWh er boven zou dat wel eens een beetje te veel zitten (beste is kijk naar die maanden waar je mbv je teruglevering je volledig verbruik kunt afdekken).
zeker als je wilt kiezen voor een makelijk systeem en niet te veel verliezen wilt hebben is de keuze eigenlijk redelijk eenvoudig. kies in ieder geval een systeem waar je de batterij-capaciteit met modules kunt uitbeiden.
Bv een veel voorbijkomend merk als Marstek heeft duidelijk hogere verleizen en wat mogelijk nog belangrijker is duidelijk minder goede software,iets wat vaak over het hoofd gezien wordt. M de goedkopere modelen kun je niet zo maar uitbreiden met modules, daarbij heeft helaas de marstek ook duidelijk een slechtere bouwkwaliteit en mij lijkt dat voor een prodsuct wat toch minimaal 15 jaar moet meegaan wel een belangrijk punt, je ziet gewoon waar men met de prijs heeft bespaart.
Een veel beter optie is de Zendure, de keuze is dan eigenlijk kun je voor je thuis-batterij (eventueel zelf ook een eigen aparte groep voor die thuis-batterij aanlegen ?) of kun je dat niet cq wil je dat niet ?
bij dat laatste zit je dus vast aan max. 800W output vanuit de batterij, zou je dus kunnen kiezen voor of de 800 serie van de Zendure of toch kiezen voor de 2400 serie die dan ook eventueel later ook naar die 2400W output kan gaan, maar standaard zit deze ook gewoon op die 800W output.
Bij de 2400 serie heb je de keuze tussen alleen een omvomer los met losse stapelbare batterij-modules ( de Solarflow 200 AC, zie foto met 2 batterij-modules dus 6,76 kWh) of je hebt een basis-station incl. omvormer ( de solarflow 2400 AC plus) en een ingebouwde batterij waarbij deze ook later nog uitgebreid kan worden met extra batterij-modules. beide losse batterij- modules hebben overigens dezelfde capaciteit van 2,88 kWh. je hebt deze zelf ook nog in een versie (solarflow 2400 AC Pro) waar je direct nog een aantal zonnepanelen direct op kunt aansluiten (zie foto).
[
Voor 14% gewijzigd door
Jan-tweak op 03-04-2026 10:54
]