Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 21:47

HHF

meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:12:
Klopt het dat de P1 meters geleverd bij de verschillende merken thuisbatterijen alleen elektra meten en niet gas? Dit laatste doet mijn HW P1 meter wel. Is het daarom aan te raden om dan beide P1 meters te gebruiken?
Niet iedere P1 meter geeft gasverbruik door, en lang niet alle stekkerbatterijen kunnen met HW P1 meter omgaan. Als al een HW hebt zou je die kunnen blijven gebruiken voor je gasverbruik en een HW P1 splitter gebruiken. Dan kunnen er meerdere P1 meters tegelijk werken. Een aantal leveranciers bieden gratis compatible P1 meters aan bij de batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door HHF op 18-08-2025 13:17 ]

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Laatst online: 10-09 00:09
N3OREJ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:16:
[...]
Misschien nog leuk om een kolom toe te voegen: Volgens de informatie die ik nu heb kan ik met Anker niet meerdere units neerzetten (op aparte groepen) om de totale output op meer dan 800w te krijgen. Dit kan bv met homewizard wel, en volgens mij ook met Zendure. (Kan iemand dit laatste bevestigen?)
Het kan prima, het mag alleen enkel op aparte groepen (NEN1010); het echte probleem is dat de omzetters geen weet van elkaar hebben, gaan concurreren met elkaar bij 0 invoer. Beter even wachten op de anker powerdock (4 solarbanks combineren naar 3 fase in 1 systeem). Als je toch creatief bent even je solarbank ontkoppelen, vpn naar frankrijk leggen, aankoppelen en je output vermogen naar 1200 watt verhogen ...
Ook kun je je setup volledig door home assistant laten sturen en daar je intelligentie inzetten (geen losse concurrentie tussen de omzetters) Overigens kost een 2ac bijna evenveel als een accu, maak een plan, 10 solarbanks AC wellicht ?

[ Voor 18% gewijzigd door tweazer op 18-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:12:
Klopt het dat de P1 meters geleverd bij de verschillende merken thuisbatterijen alleen elektra meten en niet gas? Dit laatste doet mijn HW P1 meter wel. Is het daarom aan te raden om dan beide P1 meters te gebruiken?
Ik zou geen gas aansluiten op je thuisbatterij .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:31
tweazer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Ik zou geen gas aansluiten op je thuisbatterij .....
Haal je dat uit mijn opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Prima discussie hier.
Ik signaleer alleen wel als groot risico dat, tenzij je zelf aan het bouwen gaat, je wel een afhankelijkheid aangaat met een leverancier voor meerdere (tientallen?) jaren. Hoe blijvend en/of noodzakelijk zijn de huidige clouddiensten ? Risico, politieke en technische gevoeligheid ? In de wetgeving zou hier eigenlijk regels voor gemaakt moeten worden, eindigen centrale diensten dan moet decentraal beheer mogelijk gemaakt worden, of wellicht by definition ook lokaal cloud independent beheer mogelijk moeten zijn ... Welke (EU?) politicus kan worden aangesproken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:15:
[...]
Haal je dat uit mijn opmerking?
Meligheid kent geen tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Ah ok. Ik dacht van heb ik nu in de snelheid een taal technische fout gemaakt. Oef, niet dus.
Ik begrijp nu in ieder geval wel van waarom je in andere thuisbatterij topics je toch grafieken ziet afkomstig uit de HW app. Die hebben gewoon beide P1 meters actief of, in geval van bv Marstek, werkt de HW P1 meter met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:56:
[...]
Ik begrijp nu in ieder geval wel van waarom je in andere thuisbatterij topics je toch grafieken ziet afkomstig uit de HW app. Die hebben gewoon beide P1 meters actief of, in geval van bv Marstek, werkt de HW P1 meter met dat merk.
Ook anker biedt nu een koppeling met P1 aan, heb die hier 1 liggen, helaas nog niet helemaal aan de praat (wsl dient de iphone app geupdate te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mag ik even van jullie kennis gebruikmaken?
Ik woon in een huurappartement en heb daarom tot nu toe niets gedaan aan verduurzaming. Maar binnenkort plaatst de huiseigenaar 2 zonnepanelen waar ik gebruik van mag maken. Ook kan ik via mijn werkgever een deel van de aanschafprijs van een thuisaccu terugkrijgen(bruto-netto regeling).
Is het voor mij de moeite waard om een thuisaccu met stekker aan te schaffen? Of valt er voor een klein eenpersoonshuishouden als het mijne nog steeds geen rendement op te behalen in deze context?
Graag jullie mening voordat ik zelf uitgebreid onderzoek ga doen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
El Cid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:14:
Mag ik even van jullie kennis gebruikmaken?
Ik woon in een huurappartement en heb daarom tot nu toe niets gedaan aan verduurzaming. Maar binnenkort plaatst de huiseigenaar 2 zonnepanelen waar ik gebruik van mag maken. Ook kan ik via mijn werkgever een deel van de aanschafprijs van een thuisaccu terugkrijgen(bruto-netto regeling).
Is het voor mij de moeite waard om een thuisaccu met stekker aan te schaffen? Of valt er voor een klein eenpersoonshuishouden als het mijne nog steeds geen rendement op te behalen in deze context?
Graag jullie mening voordat ik zelf uitgebreid onderzoek ga doen... :)
Dat zal wel een uitdaging worden verwacht met een hele lange terugverdientijd. Daarnaast hoe wordt de zonnepanelen energie verrekend? Loopt dat via jouw meterkast of is dat een separate verrekening vanuit de verhuurder. Met weinig verbruik en weinig zonnepanelen zou ik er niet snel aan beginnen of je moet ook naar dynamisch willen en het leuk vinden om daar mee bezig te zijn. Dan kun je er nog wat aan verdienen tot 1-1-2027. Maar een lange terugverdientijd blijf je houden. Een klein systeem kost zeker al 1000 euro en met 2 paneeltjes, zeg max 800 kWh opwek waarvan je 30% al direct verbruikt, dus nog 550 kWh teruglevering wordt dat wel een uitdaging. Plus je verbruik is hoger dan je teruglevering, dus de verliezen van de batterij komen bij je verbruik. Ik zou er niet aan beginnen om eerlijk te zijn.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Dat zal wel een uitdaging worden verwacht met een hele lange terugverdientijd. Daarnaast hoe wordt de zonnepanelen energie verrekend? Loopt dat via jouw meterkast of is dat een separate verrekening vanuit de verhuurder. Met weinig verbruik en weinig zonnepanelen zou ik er niet snel aan beginnen of je moet ook naar dynamisch willen en het leuk vinden om daar mee bezig te zijn. Dan kun je er nog wat aan verdienen tot 1-1-2027. Maar een lange terugverdientijd blijf je houden. Een klein systeem kost zeker al 1000 euro en met 2 paneeltjes, zeg max 800 kWh opwek waarvan je 30% al direct verbruikt, dus nog 550 kWh teruglevering wordt dat wel een uitdaging. Plus je verbruik is hoger dan je teruglevering, dus de verliezen van de batterij komen bij je verbruik. Ik zou er niet aan beginnen om eerlijk te zijn.
Had zelf verwacht dat de regeling via mijn werkgever de terugverdientijd flink zou verkorten. Ik hoef geen inkomstenbelasting over de aanschafprijs te betalen en dat scheelt nogal...
Voor die zonnepanelen krijg ik een aansluiting in mijn meterkast en gaat de verrekening niet via de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
El Cid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Had zelf verwacht dat de regeling via mijn werkgever de terugverdientijd flink zou verkorten. Ik hoef geen inkomstenbelasting over de aanschafprijs te betalen en dat scheelt nogal...
Voor die zonnepanelen krijg ik een aansluiting in mijn meterkast en gaat de verrekening niet via de verhuurder.
Ja dat is waar, daar ben ik te snel aan voorbij gegaan. Dat scheelt toch weer 30 a 40% op de aanschaf! Dus dat is wel een forse verkorting van je terugverdientijd. En met de zonnepanelen aangesloten op je meterkast krijg je ook te maken met terugleverkosten. Dus dan zou het misschien wel de moeite zijn afhankelijk van de hoogte van je terugleverkosten of als je de overstap naar dynamisch maakt. Dus wel interresant om te onderzoeken voor jou lijkt me. En dan zal nog steeds de terugverdientijd ergens tussen de 4 en 7 jaar zitten denk ik, maar wel te overzien en het is ook een leuke hobby :-) en verslavend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
El Cid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Als je toch maar twee panelen krijgt, zoek dan een accu waar die rechtstreeks aan kunnen, dc-dc laden heeft veel beter rendement. Uit mijn hoofd zeg ik de marstek Jupiter, maar weet niet zeker...
Met 800 watt ontladen is ook meer dan genoeg, zon kleine accu kan toch geen jacuzzi voorzien.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ja dat is waar, daar ben ik te snel aan voorbij gegaan. Dat scheelt toch weer 30 a 40% op de aanschaf! Dus dat is wel een forse verkorting van je terugverdientijd. En met de zonnepanelen aangesloten op je meterkast krijg je ook te maken met terugleverkosten. Dus dan zou het misschien wel de moeite zijn afhankelijk van de hoogte van je terugleverkosten of als je de overstap naar dynamisch maakt. Dus wel interresant om te onderzoeken voor jou lijkt me. En dan zal nog steeds de terugverdientijd ergens tussen de 4 en 7 jaar zitten denk ik, maar wel te overzien en het is ook een leuke hobby :-) en verslavend...
Dat het een leuke hobby is daar ben ik een beetje bang voor. Want ik heb nu al teveel hobby's en te weinig tijd. :)
Dus bij voorkeur hoef ik alleen de stekker in het stopcontact te steken na aflevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
El Cid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Dat het een leuke hobby is daar ben ik een beetje bang voor. Want ik heb nu al teveel hobby's en te weinig tijd. :)
Dus bij voorkeur hoef ik alleen de stekker in het stopcontact te steken na aflevering...
Ok, dan zou ik zeggen kijk bij zendure forum groep voor de 2400 AC of naar de Marstek (Venus) forum groep.

En dan heb je ook nog de Hoymiles MS-A2, de zinvolt power, de homewizard (maar die is alleen op pv overschot opslaan en verbruiken gericht).

Direct aansluiten op een batterij zal wel niet kunnen gezien dat het door woningbouwvereniging aangelegd wordt, maar anders zou je ook naar zendure 800 Pro kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 16:44
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Ok, dan zou ik zeggen kijk bij zendure forum groep voor de 2400 AC of naar de Marstek (Venus) forum groep.

En dan heb je ook nog de Hoymiles MS-A2, de zinvolt power, de homewizard (maar die is alleen op pv overschot opslaan en verbruiken gericht).

Direct aansluiten op een batterij zal wel niet kunnen gezien dat het door woningbouwvereniging aangelegd wordt, maar anders zou je ook naar zendure 800 Pro kunnen kijken.
Misschien gewoon even contact opnemen met de verhuurder (particuliere of woningbouwvereniging) en de situatie uitleggen, uitgaande van een Zendure 800 Pro. Scheelt voor hun waarschijnlijk aansluitkosten.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tweazer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:20:
Prima discussie hier.
Ik signaleer alleen wel als groot risico dat, tenzij je zelf aan het bouwen gaat, je wel een afhankelijkheid aangaat met een leverancier voor meerdere (tientallen?) jaren. Hoe blijvend en/of noodzakelijk zijn de huidige clouddiensten ? Risico, politieke en technische gevoeligheid ? In de wetgeving zou hier eigenlijk regels voor gemaakt moeten worden, eindigen centrale diensten dan moet decentraal beheer mogelijk gemaakt worden, of wellicht by definition ook lokaal cloud independent beheer mogelijk moeten zijn ... Welke (EU?) politicus kan worden aangesproken ?
Zendure ondersteunt gelukkig al 100% lokale communicatie en een lokale MQTT server, dan heb je daar geen last van.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:40
El Cid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:14:
Maar binnenkort plaatst de huiseigenaar 2 zonnepanelen waar ik gebruik van mag maken.
Twee panelen verbruik je vrijwel geheel direct, denkt amper je sluipverbruik af. Batterij is niet nuttig in dat geval.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

Twee panelen verbruik je vrijwel geheel direct, denkt amper je sluipverbruik af. Batterij is niet nuttig in dat geval.
Meeste opbrengst is overdag midden op de dag. En het gaat over appartement, met laag verbruik waarschijnlijk. Dan moet je dus sluipverbruik hebben van 1000w of zo ;) ...... percentage eigen verbruik zal hoger zijn dan gemiddeld, maar meer dan 40 a 50 procent bij ongewijzigd gedrag zal het niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:40
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:04:
Meeste opbrengst is overdag midden op de dag. En het gaat over appartement, met laag verbruik waarschijnlijk. Dan moet je dus sluipverbruik hebben van 1000w of zo ;)
Bedoel vooral: hoe ga je die batterij ooit vol krijgen met twee panelen? Zelfs die 2,6 kWh van HW lukt alleen op een onbewolkte zomerdag.

Zie niet hoe je met slechts twee panelen een batterij kunt terugverdienen, tenzij je gaat handelen maar dat heeft andere nadelen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Bedoel vooral: hoe ga je die batterij ooit vol krijgen met twee panelen? Zelfs die 2,6 kWh van HW lukt alleen op een onbewolkte zomerdag.

Zie niet hoe je met slechts twee panelen een batterij kunt terugverdienen, tenzij je gaat handelen maar dat heeft andere nadelen.
Ja goed punt, in zomer wel en dan kun je nom draaien (verbruik zal laag zijn) en in wintermaanden goedkoop laden voor dure uren. Maar dan inderdaad dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Ben wel benieuwd welke nadelen... :)

En wat betreft het niet vol kunnen krijgen met tweek panelen; is dat geen kwestie van een batterij met de juiste capaciteit aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 22:15

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hier heeft eergisteren de NEXA2000 het opgegeven, op het einde van de dag plots niets meer.

Garantie ingediend, en hopelijk is het eenmalig. Maar heb al op de Facebook groep gezien dat meerdere mensen hier last van hebben...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meesje
Wat is de reden dat we weinig lezen over de (oude) Marstek Jupiter C? Deze heeft maar een capaciteit van 2,56kwh en is eigenlijk een direct concurrent voor die van HW. Deze is nu ‘maar’ 721,16 euro bij reichelt.
Dit is toch ook een plug&play batterij? Mist deze belangrijke functionaliteit?
Ik zie dat er ook een nieuwe Jupiter C+ is. Volgens mij ook best vriendelijk geprijsd. Aangezien nieuw is, kan ik me voorstellen dat er nog weinig over bekend is. Wellicht zie ik cruciale info over het hoofd. Maar zijn de Venus E 3 en Jupiter C+ niet concurrenten van elkaar binnen hetzelfde merk?

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 20-08-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:56
meesje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:03:
Wat is de reden dat we weinig lezen over de (oude) Marstek Jupiter C? Deze heeft maar een capaciteit van 2,56kwh en is eigenlijk een direct concurrent voor die van HW. Deze is nu ‘maar’ 721,16 euro bij reichelt.
Ik zie dat er ook een nieuwe Jupiter C+ is. Volgens mij ook best vriendelijk geprijsd. Aangezien nieuw is, kan ik me voorstellen dat er nog weinig over bekend is. Wellicht zie ik cruciale info over het hoofd. Maar zijn de Venus E 3 en Jupiter C+ niet concurrenten van elkaar binnen hetzelfde merk?
HW heeft helemaal geen concurentie meer als je het mij vraagt, Deze hebben zich inmiddels zelf letterlijk 'uit' de markt geprijsd. Zijn veel te duur en kunnen niet meer concureren op prijs en al helemaal niet op kwaliteit. Volg meerdere TB topics maar die van HW springt er echt uit (met ook nog eens een hoog fanboy gehalte). Hoeveel issues er daar wel niet zijn is niet normaal, zeker in de begin fase bizar veel batterijen van klanten omgewisseld, En veelal niet voor nieuwe maar hoogstwaarschijnlijk hardwarematig aangepaste versies. Op zich ook niet zo verbazingwekkend, een softwarebedrijfje wat ooit eens een P1 dongeltje, een displaytje en wat ander low-end spul heeft uitgebracht. Ging daar voornamelijk om de abbonementjes. Ook de klantenservice is dramatisch, trustpilot heeft de laatste maanden nogal wat 1-ster reviews. Ik hou ze allemaal goed in de gaten maar wacht zeker nog een jaar voordat ik een beslissing neem. Alleen al een jaar terugkijkend laat zien dat er binnen korte tijd een hele hoop gebeurt in dit segment. Vermoed dat de markt nog meer aan gaat trekken naarmate we dichter bij het einde van de saldering komen.

Maar die Jupiters zijn toch van die 'balkon' systemen? (dus worden direct geladen door de zonnepanelen en daarmee dus net even iets anders?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
GM15 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

HW heeft helemaal geen concurentie meer als je het mij vraagt, Deze hebben zich inmiddels zelf letterlijk 'uit' de markt geprijsd. Zijn veel te duur en kunnen niet meer concureren op prijs en al helemaal niet op kwaliteit. Volg meerdere TB topics maar die van HW springt er echt uit (met ook nog eens een hoog fanboy gehalte). Hoeveel issues er daar wel niet zijn is niet normaal, zeker in de begin fase bizar veel batterijen van klanten omgewisseld, En veelal niet voor nieuwe maar hoogstwaarschijnlijk hardwarematig aangepaste versies. Op zich ook niet zo verbazingwekkend, een softwarebedrijfje wat ooit eens een P1 dongeltje, een displaytje en wat ander low-end spul heeft uitgebracht. Ging daar voornamelijk om de abbonementjes. Ook de klantenservice is dramatisch, trustpilot heeft de laatste maanden nogal wat 1-ster reviews. Ik hou ze allemaal goed in de gaten maar wacht zeker nog een jaar voordat ik een beslissing neem. Alleen al een jaar terugkijkend laat zien dat er binnen korte tijd een hele hoop gebeurt in dit segment. Vermoed dat de markt nog meer aan gaat trekken naarmate we dichter bij het einde van de saldering komen.

Maar die Jupiters zijn toch van die 'balkon' systemen? (dus worden direct geladen door de zonnepanelen en daarmee dus net even iets anders?)
Zelf heb ik P1 en watermeter van HW. Ik vind het wel leuk om wat meer data te hebben qua verbruik van gas, water en energie. Dat kan daar mooi mee. Menig P1 geleverd bij een thuisbatterij leest niet het gasverbruik uit. Zo lang we dat nog hebben vind ik de P1 meter van HW wel een mooie toevoeging.

Hierdoor ging ik wel automatisch kijken naar hun thuisbatterij. Ik zou er bijna eentje besteld hebben, want het zo mooi in hetzelfde eco systeem. Tja, als je dan de ontwikkelingen (andere topics) volgt, biedt de concurrentie meer waar (capaciteit) voor hun geld. Marstek springt daar natuurlijk wel bovenuit. Gelukkig heb ik me in kunnen houden door niet impulsief eentje van HW te bestellen. Ik ga het de komende tijd wel eerst even aankijken. Ik ben ook benieuwd of de nieuwe batches van HW minder of geen problemen opleveren. Wellicht is het produktie proces en kwaliteitscontrole verbeterd.

Een week geleden had ik twee online testjes gedaan. Uit beide kwam met ons energieverbruik en teruglevering naar voren dat een accu van 5 kWh voor ons voldoende zou moeten zijn. Dan ben ik bij Marstek aan het goede adres. :) Ik wacht sowieso wel even komende Black Friday af.

Wat betreft de Jupiter kwam ik onderstaande tegen. De Jupiter heeft dus kennelijk meer functionaliteit dan de Venus: je kunt ze direct op zonnepanelen aansluiten? Ik typ bewust een vraagteken, ik ben een leek op dit gebied,

Naast de Venus batterij is er ook de Jupiter Plug & Play batterij. Beide batterijen bieden vergelijkbare voordelen op het gebied van eenvoudige installatie, flexibiliteit en duurzaamheid. Het belangrijkste verschil zit in de capaciteit en de specifieke toepassingen. De Jupiter batterij heft een input en output van 2000 watt.
4 MPPT’s voor een maximale PV-ingangsvermogen van 2000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:21
meesje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:03:
Verschil zit hem vooral in ontlaadsnelheid. Die nieuwe C+ met 1x uitbreiding is gunstig geprijsd voor circa €1200,- voor 5kW. Echter is ontladen maximaal 800W? Die Venus kan 2500W ontladen. Heeft de C+ ook geen noodstroomvoorziening? De 4x mppt ingang is wel lekker met hoog PV rendement..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
Kleine update over de prestaties van de Anker Solarbank 2 E1600.
Intussen voorzien van en BP1600 & BP2700 uitbreidingsaccu.
Totale accucapaciteit dus 5,9kWh.

4x 440wp panelen direct aangesloten.

PV opwek tot deze week: 1220kWh
Gemeten terug het huis in door de homewizard meter: 1102kWh
Teruglevering naar net: 212kWh
(met name door de slechte meting van de smartmeter spoelen, zou opgelost moeten zijn met de P1 meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivcLwy2zun0-TupeOEycJbLKKuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CdIdRYN7qOrDaYRPypL1Jk5.png?f=fotoalbum_large

Direct verbruik: 542,13 kWh
Richting opslag: 610,16 kWh
Uit opslag naar huis: 494,46 kWh (81,03%)
Kleine 19% verlies in de accu.

Screenshotjes omdat het kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAOC9tEV1SXnwgXxPZu5MdzXhhc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nbOeHNmeVrwTRsUvgNEOcqOy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LIAc4_iKSV1OwP1ftBWOz8Cxlo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g1gkgfiHcmP1EvR8KhHJysoV.png?f=fotoalbum_tile
P1 meter van Anker is intussen geleverd, maar die krijg ik niet aan de praat.
Al druk contact met de helpdesk van Anker om dat op te lossen. Response daarvan is prima, behulpzaamheid ook.

• meesje
whazaaaa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:57:
Kleine update over de prestaties van de Anker Solarbank 2 E1600.
Intussen voorzien van en BP1600 & BP2700 uitbreidingsaccu.
Totale accucapaciteit dus 5,9kWh.

4x 440wp panelen direct aangesloten.

PV opwek tot deze week: 1220kWh
Gemeten terug het huis in door de homewizard meter: 1102kWh
Teruglevering naar net: 212kWh
(met name door de slechte meting van de smartmeter spoelen, zou opgelost moeten zijn met de P1 meter)

[Afbeelding]

Direct verbruik: 542,13 kWh
Richting opslag: 610,16 kWh
Uit opslag naar huis: 494,46 kWh (81,03%)
Kleine 19% verlies in de accu.

Screenshotjes omdat het kan:
[Afbeelding][Afbeelding]
P1 meter van Anker is intussen geleverd, maar die krijg ik niet aan de praat.
Al druk contact met de helpdesk van Anker om dat op te lossen. Response daarvan is prima, behulpzaamheid ook.
Moeten we dergelijke specifieke updates niet in een afzonderlijk topic plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:08

Jerra

Beunhaas in wording

Lijkt me anders zeer passend hier, het is toch een update over een relatief onbekende stekker accu?
Het gaat veel over de RTE de laatste tijd dus ik vind dit persoonlijk wel een waardevolle bijdrage.

Als er een Anker topic is al specifiek past die daar ook mooi in natuurlijk.
Die kunnen we dan ook wel even aan de topic warning toevoegen?

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 15:47
Goedemiddag allen,

Ben me aan het inlezen in dit topic, ik wil in de nabije toekomst ook een thuisaccu aanschaffen alleen ik ben een leek nog op dit gebied.
Ik heb een aantal zonnepanelen op het dak en deze zijn aangesloten op in totaal 7X een Stecagrid 500 omvormer, ( ouder systeem) menigeen hier zal niet
weten wat dat zijn dus ik doe er een afbeelding bij.ze leveren bij helder weer ongeveer 15 Kw per dag op.
Mijn vraag is ,kan ik die omvormers direct aansluiten op een thuisaccu of niet.
Ik denk aan de aanschaf van een accu met een capaciteit van tussen de 5 en 10Kw. En de slimme meter heeft al een P1 meter van HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8RS5TOYNOMWNMaoy4wKkDwSoII=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NyzC6Dhmyp1jB1HFwAcy92Tr.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hans4545 op 21-08-2025 13:36 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Hans4545 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
Goedemiddag allen,

Ben me aan het inlezen in dit topic, ik wil in de nabije toekomst ook een thuisaccu aanschaffen alleen ik ben een leek nog op dit gebied.
Ik heb een aantal zonnepanelen op het dak en deze zijn aangesloten op in totaal 7X een Stecagrid 500 omvormer, ( ouder systeem) menigeen hier zal niet
weten wat dat zijn dus ik doe er een afbeelding bij.ze leveren bij helder weer ongeveer 15 Kw per dag op.
Ik denk aan de aanschaf van een accu met een capaciteit van tussen de 5 en 10Kw. En de slimme meter heeft al een P1 meter van HW.

[Afbeelding]
Ik snap de vraag / het probleem niet helemaal. Die omvormers leveren (net zoals andere omvormers) netjes AC vermogen waarvan een deel teruggeleverd word en een deel zelf verbruikt wordt. Als je de omvormers laat zitten wordt je thuisaccu gewoon één van de verbruikers (of (terug)leveraars) in je woning. Aangezien je waarschijnlijk een deel van je zonne energie in de accu wilt opslaan wil je waarschijnlijk niet dat je accu meer gaat afnemen dan wat je panelen anders zouden exporteren (tenzij je een dynamisch contract hebt of overweegt, dan wil je wellicht wel laden vanuit het net op goedkope momenten).

Anyhow dat beperken van de afname van je accu (of het leveren om Nul op de meter te draaien) kan inderdaad met een P1 dongle gebeuren. De meeste batterij leveranciers leveren hun eigen dongle mee, soms kun je ook een stukje software gebruiken om het HW protocol om te zetten in een fabrikant specifiek protocol, en héél soms kan de leveracier de HW dongle zelf gebruiken voor dat doel.

Ik heb het idee dat je je eerst nog wat meer kunt inlezen in dit en andere batterij topics om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden (vooral als bovenstaande onbegrijpelijk is ;))

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 15:47
Batilan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Ik snap de vraag / het probleem niet helemaal. Die omvormers leveren (net zoals andere omvormers) netjes AC vermogen waarvan een deel teruggeleverd word en een deel zelf verbruikt wordt. Als je de omvormers laat zitten wordt je thuisaccu gewoon één van de verbruikers (of (terug)leveraars) in je woning. Aangezien je waarschijnlijk een deel van je zonne energie in de accu wilt opslaan wil je waarschijnlijk niet dat je accu meer gaat afnemen dan wat je panelen anders zouden exporteren (tenzij je een dynamisch contract hebt of overweegt, dan wil je wellicht wel laden vanuit het net op goedkope momenten).

Anyhow dat beperken van de afname van je accu (of het leveren om Nul op de meter te draaien) kan inderdaad met een P1 dongle gebeuren. De meeste batterij leveranciers leveren hun eigen dongle mee, soms kun je ook een stukje software gebruiken om het HW protocol om te zetten in een fabrikant specifiek protocol, en héél soms kan de leveracier de HW dongle zelf gebruiken voor dat doel.

Ik heb het idee dat je je eerst nog wat meer kunt inlezen in dit en andere batterij topics om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden (vooral als bovenstaande onbegrijpelijk is ;))
Bedankt voor de reactie, het bovenstaande kan ik goed volgen, maar toch blijf ik me inlezen.

• reneeke1970
Hans4545 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]
Jou string spanning zal niet hoog zijn naar die steca toe, ideale situatie om je strings rechtstreeks aan een victron mppt lader te hangen. Vanaf je panelen gezien ga je dan met twee procent verlies je accu in.
Momenteel hebben je steca 5 procent verlies, en daar komt dan nog tien procent bij van de lader die in je thuis accu zit. Dus je kunt behoorlijk wat terug winnen.
Koop een kant en klaar accu, 10 kWh 1200 euro, en zet daaraan een victron multiplus en een mppt lader, niet helemaal plug and play, maar als het eenmaal draait dan heb je ook wat.
Je kunt ook een alles in één nemen, dat is de easysolar van victron,wel wat duurder . je kunt nog uren lezen op internet voordat je alles door hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De Marstek Venus E 3.0 is hier gearriveerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpFZPI6XKe5hA0uZzhhyhXx0G48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UKJeJMgmppet9DbzPo3xftn3.png?f=fotoalbum_large

Past mooi zo bij de rest. Zal er vanavond en het weekend mee aan de slag gaan en updates in het Marstek topic delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evf02DOaGa56m41ho7fnispq80k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGPec2rDDgQDfyzF2rkhURfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-09 11:47

ONM

Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
De Marstek Venus E 3.0 is hier gearriveerd :)

[Afbeelding]

Past mooi zo bij de rest. Zal er vanavond en het weekend mee aan de slag gaan en updates in het Marstek topic delen.
[Afbeelding]
Wauw, wat ziet dat er verzorgt uit !! Groot compliment !! Graag nog een Anker er tussen plaatsen voor een review :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HHF
  • Laatst online: 10-09 21:47

HHF

ONM schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Wauw, wat ziet dat er verzorgt uit !! Groot compliment !! Graag nog een Anker er tussen plaatsen voor een review :+
Inderdaad. Anker gaat er steeds beter uitzien, zeker nu met het multisysteem waarbij je tot 64 kWh kunt opslaan en 14 kWh aan panelen kunt koppelen. Qua prijs op dezelfde orde van grootte als Zendure.
https://nl.techreviewer.d...skalierbaren-hausloesung/

https://www.notebookcheck...ncentrales.1057873.0.html

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 22-08-2025 11:46 ]

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Via pepper zie ik toevallig dat Marstek ook een B2500 thuisaccu heeft. Laatst zag ik al de Jupiter.
Waarom is men zo lyrisch over de Venus E? Wat maakt deze zo bijzonder tov een B2500? Natuurlijk capaciteit verschil? En verder? Ik lees ook vaak de term balkon batterij? Wat is dit precies? Is de Venus ook een balkon batterij? Of zijn dit juist batterijen die zich alleen laten voeden door zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:35:
Via pepper zie ik toevallig dat Marstek ook een B2500 thuisaccu heeft. Laatst zag ik al de Jupiter.
Waarom is men zo lyrisch over de Venus E? Wat maakt deze zo bijzonder tov een B2500? Natuurlijk capaciteit verschil? En verder? Ik lees ook vaak de term balkon batterij? Wat is dit precies? Is de Venus ook een balkon batterij? Of zijn dit juist batterijen die zich alleen laten voeden door zonnepanelen?
De B22500 is al tijd op de markt en al ingehaald door diverse andere merken en Marstek zelf. Een balkon centrale is begonnen in DLD. Maar dan altijd gekoppeld aan zonnepanelen op je balkon. En daar een batterij aan gekoppeld. Daar zijn dit soort stekkerbatterijen mee begonnen en dat wordt nu steeds verder geoptimaliserrd en verder utigewerkt voor allerlei verschillende doeleinden (zoals in NL, gewoon stekkebatterij om je terugleverkosten te beperken of NOM te kunnen doen enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
mrme12345 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

De B22500 is al tijd op de markt en al ingehaald door diverse andere merken en Marstek zelf. Een balkon centrale is begonnen in DLD. Maar dan altijd gekoppeld aan zonnepanelen op je balkon. En daar een batterij aan gekoppeld. Daar zijn dit soort stekkerbatterijen mee begonnen en dat wordt nu steeds verder geoptimaliserrd en verder utigewerkt voor allerlei verschillende situaties (zoals in NL, gewoon stekkebatterij om je terugleverkosten te beperken of NOM te kunnen doen enz).
Dus alleen je eigen zonnestroom opslaan (en gebruiken) en niet opladen via het net? Heeft deze geen aansturing nodig via een P1 meter? Daar lees ik nooit over.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 23-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Dus alleen je eigen zonnestroom opslaan (en gebruiken) en niet opladen via het net? Heeft deze geen aansturing nodig via een P1 meter? Daar lees ik nooit over.
Als je savonds en snachts NOM wil doen met je batterij heb je of een P1 of klemmen nodig. Of je doet een vaste load ontladen, maar dat is minder effectief natuurlijk maar kan op zich wel (zeker snachts is load redelijk stabiel natuurlijk). Hoe dat bij de B2500 zit weet ik niet, ken ik niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-09 14:04
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een batterijsysteem, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Huidige situatie
  • Dak: oost-west georiënteerd
  • Westzijde: 10 panelen (totaal 3570 Wp), aangesloten in 1 string op een GoodWe GW3000D-NS omvormer
  • Oostzijde: nog geen panelen (wel dakkapel + uitbouw)
  • Installaties: Daikin Altherma warmtepomp, nog geen EV (maar in de toekomst waarschijnlijk wel)
  • Contract: nog een half jaar vast, daarna overstap naar dynamisch
  • Domotica: Home Assistant aanwezig
Doel
  • Eigen verbruik van zonnestroom verhogen
  • Flexibeler omgaan met verbruik (nu bijvoorbeeld alleen wassen in de middag)
  • Beperkte back-up bij stroomuitval
Toekomstplannen
  • Extra zonnepanelen plaatsen aan de oostzijde (2× op de uitbouw plat dak, 2× onder de dakkapel schuin dak, 1× op de dakkapel plat dak)
  • Een of meerdere batterijsystemen, liefst van hetzelfde merk en lokaal aanstuurbaar via Home Assistant
Opties die ik overweeg
  1. Nieuwe panelen aansluiten via een micro-omvormer + los batterijsysteem (bijvoorbeeld Zendure SolarFlow 2400 AC of Marstek Venus E V2).
  2. Nieuwe panelen direct koppelen aan een batterijsysteem (DC laden) en daarnaast een extra batterijsysteem. Bijvoorbeeld een combinatie van SolarFlow 800 Pro en Zendure SolarFlow 2400 AC.
    Voordeel: minder laadverliezen.
    Nadeel: hogere aanschafkosten.
Mijn vraag
Welke optie zouden jullie aanraden?
En zijn er nog andere merken batterijen die ik zeker moet meenemen in mijn onderzoek?

Edit: Na goed meten passen er maar twee panelen onder de dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-09 11:47

ONM

Jens85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:24:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een batterijsysteem, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Huidige situatie
  • Westzijde: 10 panelen (totaal 3570 Wp), aangesloten in 1 string op een GoodWe GW3000D-NS omvormer
  • Installaties: Daikin Altherma warmtepomp, nog geen EV (maar in de toekomst waarschijnlijk wel)
Doel
Toekomstplannen
  • Extra zonnepanelen plaatsen aan de oostzijde (2× op de uitbouw plat dak, 4× onder de dakkapel schuin dak, 1× op de dakkapel plat dak)
  • Een of meerdere batterijsystemen, liefst van hetzelfde merk en lokaal aanstuurbaar via Home Assistant
Opties die ik overweeg
  1. Nieuwe panelen aansluiten via een micro-omvormer + los batterijsysteem (bijvoorbeeld Zendure SolarFlow 2400 AC of Marstek Venus E V2).
  2. Nieuwe panelen direct koppelen aan een batterijsysteem (DC laden) en daarnaast een extra batterijsysteem. Bijvoorbeeld een combinatie van SolarFlow 800 Pro en Zendure SolarFlow 2400 AC.
Mijn vraag
En zijn er nog andere merken batterijen die ik zeker moet meenemen in mijn onderzoek?
Als merk ter vergelijking zou ik kijken naar een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro. Ik heb zelf 3 prima draaiende HW's (dus ook zeker een aanrader )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
ONM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Als merk ter vergelijking zou ik kijken naar een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro. Ik heb zelf 3 prima draaiende HW's (dus ook zeker een aanrader )
@Jens85 Als je minder wil 'knutselen' met domotica, dan vind ik het een pré dat HomeWizard en tegenwoordig ook Zendure een koppeling hebben met Home Assistant. Dus gewoon integratie toevoegen en gaan. Die van Zendure moet dan wel via HACS (integraties ontwikkeld vanuit de community).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

@Jens85 Als je minder wil 'knutselen' met domotica, dan vind ik het een pré dat HomeWizard en tegenwoordig ook Zendure een koppeling hebben met Home Assistant. Dus gewoon integratie toevoegen en gaan. Die van Zendure moet dan wel via HACS (integraties ontwikkeld vanuit de community).
Backup / noodstroomvoorziening is ook 1 van je eisen zie ik en dan kom je al snel uit bij Zendure, daar beschikt de Homewizard niet over. Ook is het handig naar uitbreidingsmogelijkheden te kijken. Het is een verslavende hobby en voor je het weet wil je extra batterijen. Dan is het handig als je die er los op kunt stapelen ipv weer een compleet nieuw apparaat te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
ONM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
[...]
De solarbanks hebben 2 tot 4 mptt ingangen, elk geschikt voor 1 of 2 zonnepanelen parallel, mits men onder het netto vermogen - (2 pro/ac: 600W, 3 AC: 900W) en spanning (60v) per poort blijft. Een string zonnepanelen zal dan ook NIET aan de mptts gekoppeld kunnen worden.
Het grote broertje van de solarbanks is de X1; die kan wel een string zonnepanelen aan ...
De anker solarbank * AC en X1 kunnen sowieso via grid of intern 230V gevoed worden (aan een string omzetter).

Als natte vinger zou ik onder de 5kW zonnepanelen richting solarbank kijken, daarboven de X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:00
Jens85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:24:
Beste Tweakers,

Huidige situatie
Doel
Toekomstplannen
  • Extra zonnepanelen plaatsen aan de oostzijde (2× op de uitbouw plat dak, 4× onder de dakkapel schuin dak, 1× op de dakkapel plat dak)
Opties die ik overweeg
Mijn vraag
Aangezien je al 3570 Wp hebt liggen zou ik aanraden om ter vervanging een hybride omvormer te nemen met een tweede MPPT zodat je aan de oostkant nog een string aan kan sluiten. Die moeten dan wel samen in dezelfde richting liggen als je geen last wilt hebben van schaduw, dus die 4 onder de dakkapel klinken als een mooie optie. De rest van de extra panelen zou je met micro omvormers kunnen doen om de basislast van het huis te ondersteunen.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Growatt APX batterij serie. Die kan vrij goedkoop off-grid gemaakt worden en is zowel op een 1 fase als een 3 fase omvormer aan te sluiten. De prijzen zijn ook erg scherp, zeker als je de BTW nog terug kan vragen:

https://www.stralendgroen...ijsysteem/?v=1a13105b7e4e

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je budget is. Er zijn ook veel kleinere oplossingen en je EV overdag bij volle zon laden kost minder dan 20 kW extra accu capaciteit aanschaffen voor dat doel.

Het mooie met een hybride omvormer is ook dat je nu gewoon zonder BTW alles aan kan laten leggen als je in 2027 de batterij uitbreiding pas plaatst. Je krijgt geheel 2026 toch de energiebelasting terug en de accu prijzen dalen vast nog wel voor die tijd. Wie weet is het volgende kabinet dan ook zo slim geweest om de 0% BTW op thuisaccu's te regelen in plaats van een omweg via de KOR die er eigenlijk niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-09 14:04
netappie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:08:
[...]
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Growatt APX batterij serie. Die kan vrij goedkoop off-grid gemaakt worden en is zowel op een 1 fase als een 3 fase omvormer aan te sluiten. De prijzen zijn ook erg scherp, zeker als je de BTW nog terug kan vragen:
Dat ziet er wel uit als een leuke oplossing. Ik ga me er nog even wat verder in verdiepen.

Ik heb nog even nagemeten en er passen helaas maar 2 panelen onder de dakkapel. Dus dan kom ik op 2 op de uitbouw, 2 onder de dakkapel, 1 op de dakkapel.

Ik wil nog een keer goed doorrekenen of het zin vol is om een DC oplossing met MPPT voor deze panelen te doen (Zendure SolarFlow 800 Pro / Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro).
Of om gewoon een AC systeem te nemen waarmee ik ook gelijk het overschot van de westzijde van het dak kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Jens85 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Dat ziet er wel uit als een leuke oplossing. Ik ga me er nog even wat verder in verdiepen.

Ik heb nog even nagemeten en er passen helaas maar 2 panelen onder de dakkapel. Dus dan kom ik op 2 op de uitbouw, 2 onder de dakkapel, 1 op de dakkapel.

Ik wil nog een keer goed doorrekenen of het zin vol is om een DC oplossing met MPPT voor deze panelen te doen (Zendure SolarFlow 800 Pro / Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro).
Of om gewoon een AC systeem te nemen waarmee ik ook gelijk het overschot van de westzijde van het dak kan beheren.
Dat klinkt wel een stuk minder interessant als je iemand voor 5 panelen het dak op moet sturen.
Je kan eventueel zelf iets doen met een plat schuurdak of een solar carport/pergola bouwen als je handig bent en daar nog ruimte hebt. Micro omvormers of een stekkerklaar thuisbatterij systeem met IP65 rating zijn dan ook wat gemakkelijker zelf te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De NextEnergy thuisaccu is ook binnengekomen. Dit betreft de 2 kWh master en de 2 kWh uitbreiding is nog onderweg. Zal aanvullende updates in het NextEnergy topic delen voor de geïnteresseerden: Het grote NextEnergy Thuis Battery topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPgPfpTNBDpsb9L_E-G_v1FfhsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8gnwh1ROQBlT89inPWVuVqL.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg wat last van ruimtegebrek, maar zal niet klagen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VST6Y4sd1xDz5ARMatphToF2pvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXROfywMBvHFNfwOIWyIoJ1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Wij hebben afgelopen week de ZinVolt Thuisbatterij binnen gekregen om te testen. Er is in ieder geval steeds meer te kiezen qua thuisbatterijen, de markt is goed in ontwikkeling :-). Op deze thuisbatterij kun je ook zonnepanelen aansluiten. De test opstelling is 3 kWh in totaal (uit te breiden tot 6 kWh). En volgende maand komt er nog een ander merk bij om te testen.

En over deze batterij is er ook een apart topic op tweakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xqDUxgQrVJtZBC1h_jgmzPywLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1XoYWX4Vyf8Hs7S3RCxH0CX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rihEI67Bd62YsJIy78XgdSKeFdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV8OnElMZ6epFw6CQbJa1hsB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 27-08-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
Taro schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:26:
Geen last van hitte van al die batterijen of is de ruimte gekoeld met airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Geen last van hitte van al die batterijen of is de ruimte gekoeld met airco?
Het is er inderdaad goed warm, de buitendeur staat er ook vaak open als iemand thuis is. En door 2 tussendeuren open te zetten kan ik de ruimte evt. ook met airco koelen. Het verbruik van die airco weegt vaak niet op tegen het voordeel dat de accu's dan hebben, dus ik ga die er niet speciaal voor aanzetten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Het is er inderdaad goed warm, de buitendeur staat er ook vaak open als iemand thuis is. En door 2 tussendeuren open te zetten kan ik de ruimte evt. ook met airco koelen. Het verbruik van die airco weegt vaak niet op tegen het voordeel dat de accu's dan hebben, dus ik ga die er niet speciaal voor aanzetten :)
Je zou een warmtepompboiler neer kunnen zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
Voor diegene met een Solarbank E1600 pro

De P1 meter werkt alleen met de 1600AC & Solarbank 3 E2700

En er zijn volgens de helpdesk geen plannen om dat te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 16:47
De NextEnergy thuisaccu is ook binnengekomen. Dit betreft de 2 kWh master en de 2 kWh uitbreiding is nog onderweg. Zal aanvullende updates in het NextEnergy topic delen voor de geïnteresseerden: Het grote NextEnergy Thuis Battery topic.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt nu dus 3 verschillende staan als ik het goed zie? Ik ben dan vooral benieuwd welke het beste bevalt. Kan je niet iets van een vergelijking maken met voor en nadelen per merk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Je hebt nu dus 3 verschillende staan als ik het goed zie? Ik ben dan vooral benieuwd welke het beste bevalt. Kan je niet iets van een vergelijking maken met voor en nadelen per merk?
Klopt, krijg de komende periode ook nog andere merken/modellen binnen en heb hiervoor ook andere producten gehad, dus kan inmiddels wel redelijk de voor- en nadelen per merk en type benoemen.

Ik besteed dit weekend en mijn vrije tijd nu eerst even aan de Marstek én NextEnergy reviews de lucht in krijgen, daarna zal ik hier mijn bevindingen delen en voorkeuren uitspreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:35
Taro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Klopt, krijg de komende periode ook nog andere merken/modellen binnen en heb hiervoor ook andere producten gehad, dus kan inmiddels wel redelijk de voor- en nadelen per merk en type benoemen.

Ik besteed dit weekend en mijn vrije tijd nu eerst even aan de Marstek én NextEnergy reviews de lucht in krijgen, daarna zal ik hier mijn bevindingen delen en voorkeuren uitspreken :)
Ik denk dat ik jou voorkeur al weet en dat is en blijft Zendure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Catdogsf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Wat ook niet zo gek is, want ik heb van de week ook andere batterij getest en gereviewed en dan merk ik toch dat die niet in de schaduw kan staan van mijn Zendure's qua snelheid, kwaliteit, robuustheid enz. En dan ben ik erg blij dat ik dat merk gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mrme12345 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Wat ook niet zo gek is, want ik heb van de week ook andere batterij getest en gereviewed en dan merk ik toch dat die niet in de schaduw kan staan van mijn Zendure's qua snelheid, kwaliteit, robuustheid enz. En dan ben ik erg blij dat ik dat merk gekozen heb.
Ik zou het al een goed merk vinden, alleen al vanwege het feit dat je accu uit kunt breiden, en toch met één omvormer blijft werken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Klopt. Maar er zijn wel huishoudens/situaties waarvoor de Marstek een betere keuze is. Stel dat de Marstek Venus E 2.0 is uitverkocht en daarom de E 3.0 qua prijs daalt en in de buurt van de 1400-1500 Euro komt, dan krijg je 3x zoveel vermogen en 2x zoveel opslag + off-grid uitgang + passieve koeling + betere RTE vs een HomeWizard Plug-in-battery voor hetzelfde geld.

Als je aan 5.12 kWh, 2500 Watt voldoende hebt, de vrieskou niet opzoekt en een aerosol brandvertrager niet belangrijk vindt, een iets lagere RTE (vermoed ik, nog slecht kunnen meten) accepteert, dan is dat goedkoper dan een Zendure 2400AC met 2x AB3000X accu's. Wil je verder opschalen en wijkt je situatie iets af, dan is de Zendure al snel de betere keuze.

Voor mijn situatie staat dus inderdaad Zendure nog steeds op #1, Marstek op #2. Maar bij een ander kan dat andersom zijn, ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Venus E 3.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:44
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen? (In thuisbatterij-voor-dummys taal :D )
In Nederland lijken de prijzen redelijk bij elkaar in de buurt te zitten, maar in Duitsland is er ineens een verschil tot wel €600 in het voordeel van Anker. Betreft wel een actieprijs, normaal is het verschil zo te zien ongeveer €200-300.

En ik lees overal dat maximale output begrenst is op 800W tenzij er sprake is van een 'dedicated' groep, dan kan het oplopen tot 1200 of zelfs meer? Maar hoe weet het apparaat dat? Of is het ergens een instelling die zelf te wijzigen valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:26:
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen? (In thuisbatterij-voor-dummys taal :D )
In Nederland lijken de prijzen redelijk bij elkaar in de buurt te zitten, maar in Duitsland is er ineens een verschil tot wel €600 in het voordeel van Anker. Betreft wel een actieprijs, normaal is het verschil zo te zien ongeveer €200-300.

En ik lees overal dat maximale output begrenst is op 800W tenzij er sprake is van een 'dedicated' groep, dan kan het oplopen tot 1200 of zelfs meer? Maar hoe weet het apparaat dat? Of is het ergens een instelling die zelf te wijzigen valt?
Ik heb geen ervaring met de Anker, maar je kunt doorgaans selecteren in welk land je woont, waardoor de netgebaseerde instellingen van kracht worden en daarnaast het maximale laad- en ontlaadvermogen instellen. Standaard vaak 800 bij stekker accu's, maar dus bij anderen ook aan te passen naar 2400-2500 Watt als je opstelling daarvoor geschikt is en je zeker weet wat je doet.

In Duitsland zie je heel veel verschillende prijzen, let ook op ivm BTW en de regels die daarvoor gelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Ik volg dit topic nog niet zo lang, maar volgens mij de Lunergy X2400 AC heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Een nieuwe speler op de markt? Met 2,6kwh capaciteit concurrerend met HW en met 5,2kwh concurrent van Zendure?
Werkt met de HW P1 meter. Heeft een API voor Home Assistent. Dit laatste zal wel in ontwikkeling zijn, want in HA zie ik Lunergy niet terug als (HACS) integratie.
https://lunergypower.nl/

In de handleiding wordt er verwezen naar de AEC Cloud app. De ontwikkelaar van deze app komt uit China.

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 30-08-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
Standaard vaak 800 bij stekker accu's, maar dus bij anderen ook aan te passen naar 2400-2500 Watt als je opstelling daarvoor geschikt is en je zeker weet wat je doet.
Uit nieuwsgierigheid: heb jij die Zendures dan nog steeds op max 800w draaien of hoger ingesteld? Net het/ een installatiefilmpje van ze gekeken en het enige verschil in aansluiten dat ik zie is dat ze de stekkers eraf knippen en het draad rechtstreeks op een groep aansluiten. Dat zal het apparaat zelf niet detecteren, dus blijkbaar ergens een instelling in de software?
Ik heb (nog) geen dedicated groep, maar wcd waar hij op zou komen is een (vrij nieuwe) groep waar ik wel vertrouwen in heb om maar zo te zeggen. Tijdens verbouwing kon er ook zonder problemen een electrische kachel van 3kW op.

Voor het gebruik dat ik voor ogen heb, zou iets van 1500W als piek in 95% van de gevallen genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Merijn. op 30-08-2025 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: heb jij die Zendures dan nog steeds op max 800w draaien of hoger ingesteld? Net het/ een installatiefilmpje van ze gekeken en het enige verschil in aansluiten dat ik zie is dat ze de stekkers eraf knippen en het draad rechtstreeks op een groep aansluiten. Dat zal het apparaat zelf niet detecteren, dus blijkbaar ergens een instelling in de software?
Ik heb (nog) geen dedicated groep, maar wcd waar hij op zou komen is een (vrij nieuwe) groep waar ik wel vertrouwen in heb om maar zo te zeggen. Tijdens verbouwing kon er ook zonder problemen een electrische kachel van 3kW op.

Voor het gebruik dat ik voor ogen heb, zou iets van 1500W als piek in 95% van de gevallen genoeg zijn.
Ik heb de 3x 2400AC ieder op 2400 Watt input en output staan, dus geen 800 Watt. Én op 1 van de stopcontacten nog een Marstek die op 2500 Watt kan, maar tot 800 Watt beperkt is om overbelasting van de stopcontacten te voorkomen :)

Heb de stekkers niet afgeknipt, dat detecteren ze ook niet. Als je 7200 Watt via Zendure HEMS wil gebruiken moet je een aantal zaken naar ze opsturen zodat je goedkeuring krijgt. Hier is dat gelukkig gelukt na een verklaring van mijn elektricien, dus kan 7200 Watt laden en ontladen via HEMS, maar ik gebruik HEMS niet, alleen Home Assistant.

Maar goed, heb er dan ook een speciale set-up voor gemaakt waardoor dat zonder problemen zou moeten kunnen met 3x20A in de meterkast, kabel naar de garage. Daar onderverdeler met hoofdschakelaar, HomeWizard 3-fase kWh-meter en daarna 3x B16 groepen met ieder een ABB 4x WCD via een speciale manier bedraad waardoor die wat extra load aan zouden moeten kunnen. Dus 3680 Watt per groep/4xWCD zou in theorie prima mogelijk moeten zijn. En dat ziet er dan nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_2YyoVojZMG8N1genClEuG4A_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHCn5N1eBPJ8gsQy75iN5hvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:27:
[...]
Maar goed, heb er dan ook een speciale set-up voor gemaakt.
[...]
Ik neig momenteel steeds meer naar eerst testen/ spelen met een plug in model, icm uitbreiding van de zonnepanelen. En dan rustig voorbereidingen te treffen om naar een systeem dat zowel de (micro) omvormers van de zonnepanelen kan vervangen, als (volledige) backup en misschien zelfs laadpaal ondersteuning heeft over te stappen...
Enige minpunt is die 800 watt. Zou fijn zijn als ik de vaatwasser of wasmachine volledig kan opvangen als die buiten zonuren draait. Twijfel nu ik dit zo schrijf alleen of de Marstek dan ook niet een prima kandidaat zou zijn. 8)7 Die zit qua prijs er precies tussen in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Ik neig momenteel steeds meer naar eerst testen/ spelen met een plug in model, icm uitbreiding van de zonnepanelen. En dan rustig voorbereidingen te treffen om naar een systeem dat zowel de (micro) omvormers van de zonnepanelen kan vervangen, als (volledige) backup en misschien zelfs laadpaal ondersteuning heeft over te stappen...
Enige minpunt is die 800 watt. Zou fijn zijn als ik de vaatwasser of wasmachine volledig kan opvangen als die buiten zonuren draait. Twijfel nu ik dit zo schrijf alleen of de Marstek dan ook niet een prima kandidaat zou zijn. 8)7 Die zit qua prijs er precies tussen in..
Kies een apparaat dat meer dan 800 Watt vermogen heeft, bijv. 2400-2500 en stel die op 800 in. Dan kan je al ervaring opdoen. Daarna kan je besluiten de elektrische installatie te upgraden zodat je ook veilig een hoger vermogen kunt gebruiken.

Op bijv. een 2400AC van Zendure kan je via de off-grid uitgang ook een micro-omvormer aansluiten. Of een granny EV charger. Volgens mij kunnen beide ook op een Marstek V3 met 2500 Watt vermogen, maar nog niet gedurfd/geprobeerd.

Wil je echt volle bak een EV kunnen laden, dan heb je minimaal 3 omvormers nodig (1 per fase), of een Victron/Sigenergy achtig systeem dat niet via stekkers verloopt. Kon hier prima 13 kW halen, maar de vraag is of dat handig is met al die losse omvormers, groepen en fases, dan moet je eigenlijk naar een niet-stekker oplossing toewerken.

Dus wat bedoel je precies met laadpaal ondersteuning? Bedoel je slimme aansturing, of ook het nodige vermogen bieden om bijv. 11 kW te laden? Heb hier een Zappi 2.1 laadpaal die ik via Home Assistant aanstuur icm de thuisaccu's en die vullen elkaar nu erg mooi aan ipv elkaar in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:50:
[...]
Wil je echt volle bak een EV kunnen laden, dan heb je minimaal 3 omvormers nodig (1 per fase), of een Victron/Sigenergy achtig systeem dat niet via stekkers verloopt.
Dus wat bedoel je precies met laadpaal ondersteuning?
Dan zou het in de toekomst inderdaad richting zo'n Sigenergy oplossing gaan. Laadpaal is niet direct top prio en ook nog niet aan de orde, maar als het op den duur die kant op gaat, dan maar gewoon goed en ook voorbereid op zoiets.
Was nu ook al mijn eerste optie of eigenlijk hele reden om deze zoektocht te starten, maar kwam er al snel achter dat daar "iets" meer bij komt kijken. :P Dus dan maar eerst een relatief goedkope tussenstap om wat ervaring op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:26:
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen?
De zendure kan 2.4kW leveren, de 3 pro 1.2kW. Zendure kan cloud independent werken, anker niet. De anker heeft 4 mptt solar ingangen, de zendure niet. De omzetter module van zendure is los, die van anker heeft een 2.7kWh batterij. De anker kan groeien naar 4.8kW (4 solarbanks via power dock).
De zendure is denk ik net iets interessanter als je enker voor accu's instapt. Zelf ben ik in het verleden begonnen met anker en zonnepanelen, nieuwe ontwikkelingen zijn steeds een beetje gedoe, maar de helpdesk van anker levert prima resultaten....
Overigens zou ik vanaf zeg 5kW zonnepanelen een anker x1 kiezen ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:58:
Ik volg dit topic nog niet zo lang, maar volgens mij de Lunergy X2400 AC heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Een nieuwe speler op de markt? Met 2,6kwh capaciteit concurrerend met HW en met 5,2kwh concurrent van Zendure?
Werkt met de HW P1 meter. Heeft een API voor Home Assistent. Dit laatste zal wel in ontwikkeling zijn, want in HA zie ik Lunergy niet terug als (HACS) integratie.

In de handleiding wordt er verwezen naar de AEC Cloud app. De ontwikkelaar van deze app komt uit China.
Ziet er inderdaad wel veelbelovend uit met HW P1 ondersteuning en HA integratie (zie ik ook nog niet staan, dus zal wel in ontwikkeling zijn). Komt ook pas over paar maanden uit deze batterij zie ik. Maar mooie ontwikkelingen in de markt, steeds meer keuze en concurrenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6NSZgkQ/22227886-F669-4-D89-8-DC7-78-BAFE2-CD439-1-201-a.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:25:
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

[Afbeelding]
Even uit nieuwsgierigheid: hebben die oogjes dezelfde mm² als het draad?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
aardige collectie dat je daar hebt... jij kan al bijna een duikboot aandrijven in silent running. :D

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

geert1992 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: hebben die oogjes dezelfde mm² als het draad?
nee, draad is 10awg, de oogjes zijn s6-8, dus net wat kleiner om snug te zitten.

oh, wacht. ik zit in de verkeerde topic merk ik net...

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 04-09-2025 12:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
PinusRigida schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:43:
[...]

aardige collectie dat je daar hebt... jij kan al bijna een duikboot aandrijven in silent running. :D
Zeker, én er is nog 15+2+5+5+4 kWh onderweg :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:14:
[...]

Zeker, én er is nog 15+2+5+5+4 kWh onderweg :D
Zijn daar al praatgroepen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:43:
[...]

Nee, is dat abnormaal dan? O-)

Die 15 kWh is om de vaste thuisopstelling op de max van 54 kWh te krijgen. De andere zijn tijdelijk.

Op dagen zoals morgen wel mooi zoveel opslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5pyG1q0uYmZX8MjjqkHTzHjRtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rco4FQ2LHIelcfPhNwJRfRpI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:00:
[...]

Nee, is dat abnormaal dan? O-)

Die 15 kWh is om de vaste thuisopstelling op de max van 54 kWh te krijgen. De andere zijn tijdelijk.

Op dagen zoals morgen wel mooi zoveel opslag:
[Afbeelding]
Grote opslag maakt niks uit, winst en investering blijven in dezelfde verhouding.
En een kleine accu zal geen rode vlekken creëren in de meterkast, hè @Taro O-)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:53
meesje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:58:

Ziet er niet verkeerd eruit, deze ga ik eens verder bekijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij wel gezellig! Waar kunnen we ons melden? :P

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:05:
[...]
Grote opslag maakt niks uit, winst en investering blijven in dezelfde verhouding.
Tenzij er natuurlijk 1 of meerdere donkere dagen volgen, dan is meer opslag icm NOM wel fijn. En als je bijv. veel richting een EV wil verplaatsen, dan voorkom je extra netafname.
En een kleine accu zal geen rode vlekken creëren in de meterkast, hè @Taro O-)
De meterkast is hier prima in orde, de onderverdeler in de garage werd idd wel "wat warm" ;) met de Marstek er bij op. Sinds ik die op een ander stopcontact heb zitten is dat ook weer prima in de veilige range. Wel de elektricien gevraagd om wat upgrades te gaan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
ivo1969 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
[...]

Ziet er niet verkeerd eruit, deze ga ik eens verder bekijken _/-\o_
Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen. Er zijn maar weinig testunits beschikbaar in Europa/Nederland, dus het logistieke proces is wat lastig. Weinig tijd om hem echt grondig te reviewen, maar zal er tegen die tijd uiteraard een en ander over delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]

Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen. Er zijn maar weinig testunits beschikbaar in Europa/Nederland, dus het logistieke proces is wat lastig. Weinig tijd om hem echt grondig te reviewen, maar zal er tegen die tijd uiteraard een en ander over delen.
Leuk! Hier komt die ook over aantal weken om te testen. Ben er erg benieuwd naar gezien P1 HW en HA ondersteuning waar ze het over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
geert1992 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
[...]

Lijkt mij wel gezellig! Waar kunnen we ons melden? :P
Batteries Anonymous ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

Tenzij er natuurlijk 1 of meerdere donkere dagen volgen, dan is meer opslag icm NOM wel fijn. En als je bijv. veel richting een EV wil verplaatsen, dan voorkom je extra netafname.

[...]

De meterkast is hier prima in orde, de onderverdeler in de garage werd idd wel "wat warm" ;) met de Marstek er bij op. Sinds ik die op een ander stopcontact heb zitten is dat ook weer prima in de veilige range. Wel de elektricien gevraagd om wat upgrades te gaan doen.
Dat zijn weer andere situaties, ging nu om de handel. Eigenlijk is morgen helemaal niet extreem, prijs verschil is nog maar twintig cent, is van de week al vaker voorgekomen, maar dan was het van 5-25 ipv -6 tot 14.
Maar de PV kan wel even uit morgen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GM15 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

De batterijen van HW zijn voor mijn, my first sony of fisher price gehalte , ik kom hier leuke opties tegen en ga dit forum met zeer veel belangstelling volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

[...]

Ik ga het met zeer veel belangstelling volgen, ik heb volste vertrouwen in je expertise.
En waardeer je neutraliteit in je bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:35
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:39:
[...]

Dat zijn weer andere situaties, ging nu om de handel. Eigenlijk is morgen helemaal niet extreem, prijs verschil is nog maar twintig cent, is van de week al vaker voorgekomen, maar dan was het van 5-25 ipv -6 tot 14.
Maar de PV kan wel even uit morgen haha
Groot gelijk heb je, aangezien ik netto op jaarbasis teruglevert, gaan de zonnepanelen bij mij morgen van 11.00 uur tot 16.00 uur ook uit en mag vrouwlief lekker veel wasjes draaien, airco aanzetten en taart bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]
Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen.
Ligt het aan mij of is dat een Zendure in een ander (goedkoper?) jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
[...]

Ligt het aan mij of is dat een Zendure in een ander (goedkoper?) jasje?
Qua hardware specs mogelijk wel, maar qua ecosysteem, grootte van het bedrijf, etc. totaal niet vergelijkbaar. Heb de CEO/eigenaar ook gesproken, aardige vent, maar heel benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:30:
[...]

Qua hardware specs mogelijk wel, maar qua ecosysteem, grootte van het bedrijf, etc. totaal niet vergelijkbaar. Heb de CEO/eigenaar ook gesproken, aardige vent, maar heel benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.
Ben ik ook wel benieuwd naar, welke fabrikanten zullen er nog bij komen, welke gaan weg vallen
Ik ben maar een simpel iemand zeg maar, maar kaf zal nog wel van koren gescheiden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
ivo1969 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:49:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, welke fabrikanten zullen er nog bij komen, welke gaan weg vallen
Ik ben maar een simpel iemand zeg maar, maar kaf zal nog wel van koren gescheiden moeten worden.
Je ziet nu inderdaad heel veel bedrijfjes op de hype springen. Nadeel van thuisaccu's is natuurlijk dat het een potentieel gevaarlijk product is. Dus je moet alert zijn en oppassen om niet zomaar een goedkoop product naar binnen te halen met alle gevolgen van dien.

Ook garantie op de langere termijn zal een ding worden. Bestaat een bedrijf over X jaar nog, maar kan je ze dan ook daadwerkelijk nog bereiken? Je ziet bedrijven stunten met bijv. Marstek accu's. Wat als dat bedrijf failliet gaat, kan je dan nog bij Marstek global garantie claimen over 5 jaar?

Wees dus ook heel voorzichtig met de partij waarmee je in zee gaat. Een thuisaccu met BMS en software kan je relatief snel regelen, maar daarna: Support bieden, software actualiseren, garantie bieden, dat financieel kunnen doorstaan, etc. Heel veel nieuwe bedrijven én cowboys zullen afhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:48:
[...]

Je ziet nu inderdaad heel veel bedrijfjes op de hype springen. Nadeel van thuisaccu's is natuurlijk dat het een potentieel gevaarlijk product is. Dus je moet alert zijn en oppassen om niet zomaar een goedkoop product naar binnen te halen met alle gevolgen van dien.

Ook garantie op de langere termijn zal een ding worden. Bestaat een bedrijf over X jaar nog, maar kan je ze dan ook daadwerkelijk nog bereiken? Je ziet bedrijven stunten met bijv. Marstek accu's. Wat als dat bedrijf failliet gaat, kan je dan nog bij Marstek global garantie claimen over 5 jaar?

Wees dus ook heel voorzichtig met de partij waarmee je in zee gaat. Een thuisaccu met BMS en software kan je relatief snel regelen, maar daarna: Support bieden, software actualiseren, garantie bieden, dat financieel kunnen doorstaan, etc. Heel veel nieuwe bedrijven én cowboys zullen afhaken.
precies, beter kan ik het niet verwoorden.
Maar misschien toch maar naar systeem zonder stekker en rechtstreeks na omvormer, daar zijn bepaalde grote bekende bedrijven al langer mee bezig
Het Nederlandse bedrijf met een waslijst, aan E nummers kan je ook beter links laten liggen, denk dat ik dat hier wel rustig kunnen zeggen zonder weer alles wat ik schrijf verwijderd wordt

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 06-09-2025 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben me ook alvast wat aan het orienteren. Niet dat ik direct al aan de thuis-accu ga maar het is wel goed om me te informeren. Ik wil het echter het liefst gewoon in de schuur gaan plaatsen. Ook vanwege ruimte in huis.

Nu wil het geval dat ik op de schuur ook al een tweetal panelen heb liggen met een Hoymiles HMS-800W-2T omvormer. Dit is een stekker-omvormer maar ik heb de schuko eraf geknipt en het in een lasdoos afgemonteerd (achter een werkschakelaar). In die zin ben ik goed bezig.

Wel zit deze setup niet op een aparte groep, maar de schuur zit dat wel (16a, 2.5mm). In de schuur gebeurt verder niks, behalve het opladen van een fiets, beetje verlichting en een koelkast en een vriezer. Eigenlijk komt het verbruik nooit boven de 200watt (en dan doe ik al een grote mond open). Ik heb geen grootverbruikers daar. Verder doet de PV maximaal 600watt opwek (meestal minder) omdat het een oost-west setup is.

In principe zou ik de PV wel op een aparte groep willen hebben maar dat is best een ingreep en heel eerlijk; Het gaat nu ook al een jaar "goed" dus het heeft niet echt prio..

Wat zouden jullie aanraden als ik een kleine thuis-accu (+-10kwh) daar zou plaatsen, bijvoorbeeld een Marstek? Ik denk dat ik dan al snel (toch) aan een nieuwe kabel vastzit naar de schuur. Maar kan ik die dan combineren met mijn PV? Of moet ik dan al aan 3 groepen denken richting de schuur (PV, Batterij, schuur)..

Zelf denk ik ook nog aan de oplossingsrichting om een kleine groepenkast in de schuur te plaatsen met bijvoorbeeld 10a voor de schuur, 10a voor de batterij en 6a voor de PV).. Dan moet ik alleen wel naar een Homewizard batterij die maar 800 laadt en ontlaadt...

Nog een andere oplossingsrichting is om voor de (duurdere) Hoymiles A2 te gaan, aangezien de PV omvormer daar dan weer "achter" hangt en ik wellicht helemaal geen nieuwe groepen nodig heb naar de schuur.. Maar het gaat me de pet te boven hoe bepaalde stromen dan nog lopen haha :)

Ontladen met 800watt (maximaal toegestaan) is overigens prima voor mij. Maar hoe zit het dan met laden?

Alle tips zijn welkom haha :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:04
Marstek heeft een nieuw systeem aangekondigd: Venus X

https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/pages/marstek-venus-x

Youtube filmpje: YouTube: Marstek Venus X Installer AC Battery

Persbericht: https://www.prnewswire.co...gy-storage-302546586.html

Gaat wel erg hard met nieuwe types...

[ Voor 51% gewijzigd door JosTM op 09-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Ook de Venus A is nieuw.
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.
Mooi ontwikkelingen om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
JosTM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:21:
Marstek heeft een nieuw systeem aangekondigd: Venus X
Wow ! Mijn mond valt open van verbazing, anker x1, maar dan nog beter. Ben benieuwd naar de prijzen, cloud dependancy, iphone app design en home assistant / openapi compliancy.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:56
tweazer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:36:
[...]

Wow ! Mijn mond valt open van verbazing, anker x1, maar dan nog beter. Ben benieuwd naar de prijzen, cloud dependancy, iphone app design en home assistant / openapi compliancy.....
De ontwikkelingen gaan snel in batterijland en deze ziet er zeker interessant uit. Hoop dat deze ook bij @Taro op de pijnbank komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
GM15 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:46:
[...]

De ontwikkelingen gaan snel in batterijland en deze ziet er zeker interessant uit. Hoop dat deze ook bij @Taro op de pijnbank komt
Ik krijg de Venus D ter review binnen, hopelijk later ook de A en X, maar daar is nog geen zekerheid over. De X lijkt mij ook een flinke investering en die sluit ik ook niet zomaar met stekker aan, vereist hier ook wat technische aanpassingen, dus twijfel of het zo ver komt. Al heeft de Venus E 3 review inmiddels wel 16.000+ views in anderhalve week, dus zal Marstek wel blij mee zijn, wie weet waartoe ze bereid zijn.

Ben na de Venus E 3 op zich wel fan van Marstek geworden en vooral de Venus D kan zich goed meten met de Zendure 2400 AC's die ik nu heb staan, dus heel benieuwd en dat wordt een mooie vergelijking :)

3x Venus X, 1 per fase, dan dek je wel je volledige 3x25A af, dus super interessant incl. 12kW backup piekvermogen. Interessant product.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: