Ik ben me ook alvast wat aan het orienteren. Niet dat ik direct al aan de thuis-accu ga maar het is wel goed om me te informeren. Ik wil het echter het liefst gewoon in de schuur gaan plaatsen. Ook vanwege ruimte in huis.
Nu wil het geval dat ik op de schuur ook al een tweetal panelen heb liggen met een Hoymiles HMS-800W-2T omvormer. Dit is een stekker-omvormer maar ik heb de schuko eraf geknipt en het in een lasdoos afgemonteerd (achter een werkschakelaar). In die zin ben ik goed bezig.
Wel zit deze setup niet op een aparte groep, maar de schuur zit dat wel (16a, 2.5mm). In de schuur gebeurt verder niks, behalve het opladen van een fiets, beetje verlichting en een koelkast en een vriezer. Eigenlijk komt het verbruik nooit boven de 200watt (en dan doe ik al een grote mond open). Ik heb geen grootverbruikers daar. Verder doet de PV maximaal 600watt opwek (meestal minder) omdat het een oost-west setup is.
In principe zou ik de PV wel op een aparte groep willen hebben maar dat is best een ingreep en heel eerlijk; Het gaat nu ook al een jaar "goed" dus het heeft niet echt prio..
Wat zouden jullie aanraden als ik een kleine thuis-accu (+-10kwh) daar zou plaatsen, bijvoorbeeld een Marstek? Ik denk dat ik dan al snel (toch) aan een nieuwe kabel vastzit naar de schuur. Maar kan ik die dan combineren met mijn PV? Of moet ik dan al aan 3 groepen denken richting de schuur (PV, Batterij, schuur)..
Zelf denk ik ook nog aan de oplossingsrichting om een kleine groepenkast in de schuur te plaatsen met bijvoorbeeld 10a voor de schuur, 10a voor de batterij en 6a voor de PV).. Dan moet ik alleen wel naar een Homewizard batterij die maar 800 laadt en ontlaadt...
Nog een andere oplossingsrichting is om voor de (duurdere) Hoymiles A2 te gaan, aangezien de PV omvormer daar dan weer "achter" hangt en ik wellicht helemaal geen nieuwe groepen nodig heb naar de schuur.. Maar het gaat me de pet te boven hoe bepaalde stromen dan nog lopen haha
Ontladen met 800watt (maximaal toegestaan) is overigens prima voor mij. Maar hoe zit het dan met laden?
Alle tips zijn welkom haha