pjotter1965 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:51:
Nu ook een stekkerbatterij van AlphaESS te bestellen. Interessante prijs in de voor-verkoop :
https://www.alphaess.nl/products/alphaess-vitapower-3600-ac
zag ze op Pepper voorbijkomen.
als je echter dit nader bekijkt zie ik nog wel wat nadelen, vanaf 800W en maaer moet je dealer en merk toestemmen ? Vind ik de procedure van Zendure eenvoudiger, tot 3000W (is circa 80% van 16A) mag je dat helemaal zelf doen, daarboven verwachten ze wel een goed opgesteld plan, bv van een deskundige installateur.
Blijkbaar nog geen HA integratie.
ik denk dat ze zelf doorhebben dat m.n. de wat hogere stekker-batterijen met een vermogen tussen 3.000 en 4.000 W output wel heel dicht tegen de kleinere vaste batterijen aan gaan komen en daarbij toch een stuk interessanter geprijst zijn.
Dat zie je laatste tijd bij meer vaste batterij merken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb even een serie reacties naar de prullenbak verplaatst. Bedrijven die met het ene account een opzetje posten en dan met hun bedrijfsaccount er op reageren is niet hoe we de deelname door bedrijfsaccounts willen zien. Sorry voor de collateral damage, maar zonder de oorspronkelijke post waarmee de voorzet werd gegeven kon ik de rest niet laten staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
pjotter1965 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:51:
Nu ook een stekkerbatterij van AlphaESS te bestellen. Interessante prijs in de voor-verkoop :
https://www.alphaess.nl/products/alphaess-vitapower-3600-ac
Aan de specs te zien niet heel bijzonder in het huidige landschap of het moet juist softwarematig bovengemiddeld presteren.

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 15:19
Spekkie99 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:26:
[...]

Aan de specs te zien niet heel bijzonder in het huidige landschap of het moet juist softwarematig bovengemiddeld presteren.
4kWh opslag, 3600W laden / ontladen voor 1000€ lijkt me toch wel een zeer goeie deal?

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:57
250 €/kWh is best heel netjes idd (225 €/kWh zelfs voor de 8kWh).En ze hebben al langjarige ervaring met de software, da's ook echt een plus.

• Spekkie99
  • Nu online
Gunny_vds schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:13:
[...]

4kWh opslag, 3600W laden / ontladen voor 1000€ lijkt me toch wel een zeer goeie deal?
Ja de start unit wel hoor, nu met de korting in ieder geval. Als 4Kwh genoeg is zeker, met uitbreiding trekt het snel gelijk. Wel hanteerbaar met de 4kwh units.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30
Guido01 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:27:
250 €/kWh is best heel netjes idd (225 €/kWh zelfs voor de 8kWh).En ze hebben al langjarige ervaring met de software, da's ook echt een plus.
Absoluut. Wel jammer dat er geen losse PV-in of Hybride omvormer aanwezig is

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Space21
De voltdeer sr5000 heeft wel pv ingangen.
Wel wat hoger standby verbruik dan de sr5000 pro
https://www.ibood.com/nl/...kwh-incl-p1-meter/3426069

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jan-tweak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:45:
[...]

De Zendure kun je gewoon via de noodstroom ook gaan opladen, waar die stroom vandaan komt is eigenlijk onbelangrijk, AC is AC, wel is de kwaliteit van de sinus golf wel belangrijk de de frequentie van 50Hz. Bij met name de heel goedkope generatoren wil dat wel eens mis gaan.
maar dat is eigenlijk buiten dit topic.
voorbeeld bij een Zendure SF 2400AC+
[Afbeelding]
Die van Lidl schijnt ook ok te zijn ook al is die niet zo duur, is maar 800 Watt maar je kan hem wat langer laten draaien dan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:07
Gunny_vds schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:13:
[...]

Het is mij opgevallen dat als je naar de detail specificaties van veel systemen kijkt (in de 'datasheet') dan blijkt vaak dat voor opladen/ontladen met een bepaald vermogen ook extra batterijen nodig zijn. In dit geval heb ik even gespiekt: De omvormer staat inderdaad op de genoemde 3600 watt voor laden en ontladen. Maar als je naar de accu kijkt, staat daar 12,8 volt en 157 ampere. Dat is bij elkaar ongeveer 2000 watt. Dus als deze omvormer echt met 3600 watt wil opladen, heeft ze daar 2 van die batterijen nodig!

Bij Indevolt (SolidFlex 3000) heb ik het vergelijkbaar gezien en staat het iets eerder in de specificaties: Die heeft zelf 2 kWh accu en kan de beloofde 3000 watt pas bedienen als ze 4 kWh extra accu heeft. [toevoeging] en voor opladen is zelfs meer dan die 4 kWh extra accu nodig!

Bij de anker solix ac, die komt standaard met 7 kWh accu en kan daarmee direct 3500 watt verwerken. Iets verder in de spec staat als ze een extra accu heeft, dan kan ze 3600 of zelfs 5000 watt verwerken.

Daarmee is het mijn voorlopige vuistregel dat er voor 3600 watt verwerken (opladen en/of ontladen) dus ongeveer 8 kWh accu nodig is.

[toevoeging] Gezien accu's het niet leuk vinden om op de grenzen van hun kunnen te werken zal extra capaciteit niet alleen extra capaciteit zijn maar ook goed voor het behoud van de accu.

[ Voor 13% gewijzigd door beerse op 25-09-2026 11:39 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:39
beerse schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:09:
[...]

Het is mij opgevallen dat als je naar de detail specificaties van veel systemen kijkt (in de 'datasheet') dan blijkt vaak dat voor opladen/ontladen met een bepaald vermogen ook extra batterijen nodig zijn. In dit geval heb ik even gespiekt: De omvormer staat inderdaad op de genoemde 3600 watt voor laden en ontladen. Maar als je naar de accu kijkt, staat daar 12,8 volt en 157 ampere. Dat is bij elkaar ongeveer 2000 watt. Dus als deze omvormer echt met 3600 watt wil opladen, heeft ze daar 2 van die batterijen nodig!

Bij Indevolt heb ik het vergelijkbaar gezien en staat het iets eerder in de specificaties: Die heeft zelf 2 kWh accu en kan de beloofde 3000 watt pas bedienen als ze 4 kWh extra accu heeft.

Bij de anker solix ac, die komt standaard met 7 kWh accu en kan daarmee direct 3500 watt verwerken. Iets verder in de spec staat als ze een extra accu heeft, dan kan ze 3600 of zelfs 5000 watt verwerken.

Daarmee is het mijn voorlopige vuistregel dat er voor 3600 watt verwerken (opladen en/of ontladen) dus ongeveer 8 kWh accu nodig is.
Komt door de C-waarde (laad/ontlaad snelheid) van de batterijen die wil je onder de 0,5 houden om snelle degradatie te voorkomen.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 16:02
Wij hebben thuis nog geen zonnepanelen, geen accu en geen laadpaal. Laadpaal zal pas komen zodra we een nieuwe auto hebben, maar is wellicht wel interessant om mee te nemen in de afweging.

Waar ik alleen niet helemaal uit kom is wat nou slim is, gewoon losse zonnepanelen met omvormer of een accu nemen waar je zonnepanelen direct op aan kan sluiten. Mijn gevoel zegt dat je in dat geval minder verlies hebt. Maar als ik het goed zie kan je dan weer niet heel veel zonnepanelen aansluiten.

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 16:28
Mij leek het niet zo'n tof idee om allemaal DC kabels naar binnen te moeten voeren. Ik heb al PV met mini-omvormers. Bovendien moet je dan per poort 2 DC kabels naar binnen voeren. Mag je met een goot gaan zitten pielen of meerdere buisjes.

De verliezen zijn minimaal volgens mij.

• beerse
Phoolie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:04:
Wij hebben thuis nog geen zonnepanelen, geen accu en geen laadpaal. Laadpaal zal pas komen zodra we een nieuwe auto hebben, maar is wellicht wel interessant om mee te nemen in de afweging.

Waar ik alleen niet helemaal uit kom is wat nou slim is, gewoon losse zonnepanelen met omvormer of een accu nemen waar je zonnepanelen direct op aan kan sluiten. Mijn gevoel zegt dat je in dat geval minder verlies hebt. Maar als ik het goed zie kan je dan weer niet heel veel zonnepanelen aansluiten.
Als je nog niets hebt, heb je de vrije keus.

Een losse omvormer voor de zonnepanelen en een aparte thuisaccu heeft als voordeel dat deze systemen niet gekoppeld zijn. Bij een storing aan 1 blijft de ander gewoon doorwerken. En je hebt de vrijheid om ze onafhankelijk van elkaar te plaatsten: zonnepanelen op het dak en de accu's in de kelder. Ook hoeven de systemen niet op elkaar afgestemd te zijn. Dat scheelt in de merk-keuze en ook in de volgorde van de investering.

Met een gekoppeld systeem heb je het voordeel van 1 omvormer tussen panelen en accu (mijn vuistregel: 5% rendement voordeel). Wel moet het op elkaar afgestemd zijn: De accu moet ook in de piek alle stroom van de panelen kunnen opvangen en verwerken. Niet alle merken bieden modellen met aansluiting voor zonnepanelen.

Mijn idee: Ga op papier uit van beide oplossingen en zie wat voor jou de voordelen en nadelen zijn. Als je het technisch rendement voordeel wilt mee rekenen, kijk dan ook naar de rendementen van de omvormers zelf in het geval van de niet gekoppelde systemen.

• Spekkie99
  • Nu online
beerse schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:53:
[...]

Als je nog niets hebt, heb je de vrije keus.

Een losse omvormer voor de zonnepanelen en een aparte thuisaccu heeft als voordeel dat deze systemen niet gekoppeld zijn. Bij een storing aan 1 blijft de ander gewoon doorwerken. En je hebt de vrijheid om ze onafhankelijk van elkaar te plaatsten: zonnepanelen op het dak en de accu's in de kelder. Ook hoeven de systemen niet op elkaar afgestemd te zijn. Dat scheelt in de merk-keuze en ook in de volgorde van de investering.

Met een gekoppeld systeem heb je het voordeel van 1 omvormer tussen panelen en accu (mijn vuistregel: 5% rendement voordeel). Wel moet het op elkaar afgestemd zijn: De accu moet ook in de piek alle stroom van de panelen kunnen opvangen en verwerken. Niet alle merken bieden modellen met aansluiting voor zonnepanelen.

Mijn idee: Ga op papier uit van beide oplossingen en zie wat voor jou de voordelen en nadelen zijn. Als je het technisch rendement voordeel wilt mee rekenen, kijk dan ook naar de rendementen van de omvormers zelf in het geval van de niet gekoppelde systemen.
Goed advies. En begin met bedenken wat je er mee wil gaan doen (welk verbruik wil je afdekken) en hoeveel Kwh opslag je daar voor nodig hebt.

• AquilaXL
burnoutpc schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:30:
Mij leek het niet zo'n tof idee om allemaal DC kabels naar binnen te moeten voeren. Ik heb al PV met mini-omvormers. Bovendien moet je dan per poort 2 DC kabels naar binnen voeren. Mag je met een goot gaan zitten pielen of meerdere buisjes.

De verliezen zijn minimaal volgens mij.
Er zijn tegenwoordig ook stekker batterijen die een string aankunnen dus niet per paneel.

• beerse
Spekkie99 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:25:
[...]

Goed advies. En begin met bedenken wat je er mee wil gaan doen (welk verbruik wil je afdekken) en hoeveel Kwh opslag je daar voor nodig hebt.
Bij zonnepanelen zou ik beginnen met 'eigen gebruik'. Daarvoor is het handig om je dagverbruik te weten. Dat dan voor elk van de 4 seizoenen. Dat is de basis voor de capaciteit van de accu.

Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt is ten eerste afhankelijk van de ruimte die je er voor hebt. Meer past gewoon niet. Maar het hoeft ook niet te veel te zijn. Ruim 10 jaar geleden heb ik het dak vol laten leggen, dat was toen 4000 Watt-Piek. Op het zuid-zuid-westen en praktisch zonder schaduw bleek dat in een jaar ongeveer 4000 kWh op te wekken. Daarmee zou ik zeggen dat je voor eigen gebruik aan watt-piek zonnepanelen ongeveer je jaar-verbruik aan kWh nodig hebt.

Overigens, die 4000 kWh jaarverbruik laat zich terug rekenen naar een dag-verbruik van ongeveer 8 à 10 kWh, een mooie accu-maat om de berekeningen mee te beginnen.

In de bovenstaande vuistregels: Rond de benodigde capaciteit gerust naar boven af zolang het in je budget past. Daarmee zou je ongeveer je eigen verbruik kunnen afdekken. Dat je het salderen zelf gaat opvangen. Dat je niet moeilijk hoef te doen om overdag van alles aan te zetten wat je liever in de avond of nacht laat draaien.

Uiteindelijk heb je in de zomer elektriciteit over en kom je in de winter te kort. Met een dynamisch contract kan je daar dan creatief mee om gaan en een beetje handelen: In de zomer zien hoeveel er per dag over is en dat dan op een zo duur mogelijk moment aan het netwerk leveren. In de winter zien hoeveel er per dag te kort is en dat dan op een zo goedkoop mogelijk moment in kopen.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:40
AquilaXL schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:50:
[...]

Er zijn tegenwoordig ook stekker batterijen die een string aankunnen dus niet per paneel.
is hier een lijstje van ? meeste is lastig zoeken of ze een enkele streng van 1960wp aankunnen (+ hoeveel herrie de batterij zelf maakt met bijv koeling)

• Spekkie99
  • Nu online
Evo X schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:49:
[...]

is hier een lijstje van ? meeste is lastig zoeken of ze een enkele streng van 1960wp aankunnen (+ hoeveel herrie de batterij zelf maakt met bijv koeling)
Denk aan de Anker Max (moet nog uitkomen) of de Zendure 4000pro. Check goed of de voltage specs van je panelen/string goed aansluit.

• beerse
Evo X schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:49:
[...]

Vorige week twijfelde ik nog aan een indevolt solidflex 2000, die heeft een variant met aansluiting van 4 strings voor panelen, elk 600 watt-piek. [shameless plug]

Vanwege het te verwerken vermogen heb ik voor de indevolt solidflex 3000 ac gekozen, zonder aansluiting voor zonnepanelen. Daar staat in de handleiding dat er wel een variant is met aansluiting voor 4 strings van 750 watt-piek. Al is die in NL nog niet op de markt.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:40
beerse schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:59:
[...]

Bij zonnepanelen zou ik beginnen met 'eigen gebruik'. Daarvoor is het handig om je dagverbruik te weten. Dat dan voor elk van de 4 seizoenen. Dat is de basis voor de capaciteit van de accu.
Eigenlijk moet je kijken naar je nachtverbruik, niet je dagverbruik. Probeer een capaciteit te kiezen die je overdag volledig kan opladen en die dan je verbruik dekt tijdens de uren dat de zon niet schijnt. Dat zal je zeker niet het hele jaar lukken (wil je het economisch gunstig houden), maar een maand of 7 a 8 moet zeker kunnen.

• beerse
WillemD61 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:33:
[...]

Eigenlijk moet je kijken naar je nachtverbruik, niet je dagverbruik. Probeer een capaciteit te kiezen die je overdag volledig kan opladen en die dan je verbruik dekt tijdens de uren dat de zon niet schijnt. Dat zal je zeker niet het hele jaar lukken (wil je het economisch gunstig houden), maar een maand of 7 a 8 moet zeker kunnen.
Met het dagverbruik bedoel ik het verbruik over de hele dag, de 24 uur. Als je echt tot op de kleinste details wilt rekenen dan zal je het verbruik willen weten als de zon niet schijnt... en dan bedoel ik niet alleen als de zon onder de horizon is maar ook als ze achter de wolken is. Uiteindelijk moet je tot een capaciteit komen die beschikbaar is. Dan is een waarde van 8 a 10 kWh een redelijke basis om mee verder te rekenen. Ga je voor een anker, dan heb je te maken met 7 of 14 kWh. Ga je voor een indevolt, dan lijkt de keuze 2, 4, 6, 8, 10.... maar praktisch is begint het pas bij 6 en 10 komt al snel om de hoek kijken. Anderen gaan in stappen van 5 kWh.

Zeker in het voorjaar en najaar is het niet erg om meer dan een dag aan elektriciteit op te slaan, dan heb je uiteindelijk meer dagen dat je zelfvoorzienend bent.

Natuurlijk is het beschikbare financiële budget ook relevant. Maar juist als je het fiancieel krap hebt betaald een iets ruimere investering zich wel terug. Aan de andere kant kan je nu ook zien of er een toekomstige investering mogelijk is. Met de anker is de volgende stap in 1 keer 7 kWh met bijgaand prijskaartje. Een indevolt kan met 2 of 4 kWh in de toekomst een kleinere extra investering eerder bereikbaar zijn.

• Spekkie99
  • Nu online
beerse schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:49:
[...]

Met het dagverbruik bedoel ik het verbruik over de hele dag, de 24 uur. Als je echt tot op de kleinste details wilt rekenen dan zal je het verbruik willen weten als de zon niet schijnt... en dan bedoel ik niet alleen als de zon onder de horizon is maar ook als ze achter de wolken is. Uiteindelijk moet je tot een capaciteit komen die beschikbaar is. Dan is een waarde van 8 a 10 kWh een redelijke basis om mee verder te rekenen. Ga je voor een anker, dan heb je te maken met 7 of 14 kWh. Ga je voor een indevolt, dan lijkt de keuze 2, 4, 6, 8, 10.... maar praktisch is begint het pas bij 6 en 10 komt al snel om de hoek kijken. Anderen gaan in stappen van 5 kWh.

Zeker in het voorjaar en najaar is het niet erg om meer dan een dag aan elektriciteit op te slaan, dan heb je uiteindelijk meer dagen dat je zelfvoorzienend bent.

Natuurlijk is het beschikbare financiële budget ook relevant. Maar juist als je het fiancieel krap hebt betaald een iets ruimere investering zich wel terug. Aan de andere kant kan je nu ook zien of er een toekomstige investering mogelijk is. Met de anker is de volgende stap in 1 keer 7 kWh met bijgaand prijskaartje. Een indevolt kan met 2 of 4 kWh in de toekomst een kleinere extra investering eerder bereikbaar zijn.
Zijn gewoon 2 opties;

1 nacht verbruik afdekken met zonnestroom grofweg van april tot oktober icm vast contract.

2 je hele dag verbruik afdekken met de combinatie van zonnestroom en goedkoop ingekocht van het net icm dynamisch contract.

Dus het is de vraag, wat wil je afdekken?
beerse schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:49:
[...]

Met het dagverbruik bedoel ik het verbruik over de hele dag, de 24 uur. Als je echt tot op de kleinste details wilt rekenen dan zal je het verbruik willen weten als de zon niet schijnt... en dan bedoel ik niet alleen als de zon onder de horizon is maar ook als ze achter de wolken is.
afhankelijk van hoe sterk dan de bewolking is ga je (tenminste is dat bij mij de ervaring) dat je wel behoorlijk terug gaat in opwek maar veelal niet dat het niets of vrijwel niets meer is, vaak zieik dat ik dan nog wel voldoende heb om je huis te voorzien van stroom maar onvoldoende om de batterijen te gaan vullen. maar tuurlijk is hier ook de grotte van je PV installatie van belang, heb je slechte 6 panelen wort dat natuurlijk een heel ander verhaal dan als je er 20 op je dak hebt liggen.
Uiteindelijk moet je tot een capaciteit komen die beschikbaar is. Dan is een waarde van 8 a 10 kWh een redelijke basis om mee verder te rekenen. Ga je voor een anker, dan heb je te maken met 7 of 14 kWh. Ga je voor een indevolt, dan lijkt de keuze 2, 4, 6, 8, 10.... maar praktisch is begint het pas bij 6 en 10 komt al snel om de hoek kijken. Anderen gaan in stappen van 5 kWh.
afhankelijk van het model krijg je bij Zendure in de 2400 serie begint het met 2,4 kWh en verdere upgrades tot max 5 uitbreidingen per basis tot een maximale capaciteit van 16,8 kWh.
Terwijl de 4000 Mix serie start met 8 kWh en uitbreidingen (die ernaast worden geplaatst) steeds met 7 kWh komen. blijkbaar kun je ook meerdere uitbreidingen aan elkaar koppelen.
De 3000 Mix unit kan echter niet met een uitbreiding worden gekoppeld, deze blijft dus bij 8 kWh.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:42
Is er een goede reden waarom sommige fabrikanten nog steeds met 12,8 V celtechniek werken ? ( bv Indevolt )
Mijn inziens lijkt een batterij met 48V celtechniek toch een betere keuze.( bv Zendure )
De batterij kan dan werken met een lagere stroomsterkte, wat resulteert minder warmteverlies = betere efficiency / hogere RTE
Toch kom ik nog batterijen tegen met 12,8 V celtechniek. Wat is het grote voordeel ? Gaat dit alleen om een lagere kostprijs ?

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• Gebruikersnaam6
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 06-10 18:12
Hi allen,

zou iemand mij een klein beetje op weg kunnen helpen? Ik zoek een plug in batterij maar kom er niet echt uit.

Mijn situatie: eengezinswoning, volledig elektrische warmtepomp, 6 zonnepanelen, geen ev.

Als ik naar mijn sluipverbruik en teruglevering kijk is 3-5kwh interessant. Ik hoef geen batterij die gaat handelen op de markt, ik wil mijn eigen energie opslaan en gebruiken.

Qua budget heb ik niet echt een maximum, maar het moet natuurlijk wel een beetje redelijk zijn. Ik vind kwaliteit en (brand)veiligheid wel belangrijk dus het hoeft zeker niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn.

Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen met een degelijke maar simpele plug in batterij? alvast dank!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:08
Gebruikersnaam6 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:13:
Hi allen,

zou iemand mij een klein beetje op weg kunnen helpen? Ik zoek een plug in batterij maar kom er niet echt uit.

Mijn situatie: eengezinswoning, volledig elektrische warmtepomp, 6 zonnepanelen, geen ev.

Als ik naar mijn sluipverbruik en teruglevering kijk is 3-5kwh interessant. Ik hoef geen batterij die gaat handelen op de markt, ik wil mijn eigen energie opslaan en gebruiken.

Qua budget heb ik niet echt een maximum, maar het moet natuurlijk wel een beetje redelijk zijn. Ik vind kwaliteit en (brand)veiligheid wel belangrijk dus het hoeft zeker niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn.

Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen met een degelijke maar simpele plug in batterij? alvast dank!
Hi,

Op https://iotdomotica.nl is veel te vinden en zijn er veel units getest.

Verwacht een zendure 2400ac+ of zendure 3000 mix ac+ interessant voor je is.

Er komen steeds nieuwe producten op de markt, ik wacht Het nog heel even af.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:06
nico_09 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:55:
[...]
Ik vind energienerds.nl ook een leuke website met goede vergelijkingen. Dacht dat website ook van iemand van hier was.

• Spekkie99
  • Nu online
Hi allen,

Belangrijk is om eerst te bepalen wat je wil gaan doen. Daar zie ik voor jou 2 stappen;

- je pv opbrengst opslaan voor eigen gebruik in de nacht

- naast pv ook in de winter je dagverbruik met een dynamisch contract op het goedkoopste moment inkopen

Als je die keuze maakt weet je hoeveel opslag je nodig gaat hebben. Om te kijken hoeveel vermogen de batterij moet kunnen leveren kijk je vooral naar continue gebruikers wat in jouw geval een basislast van het huis is plus de warmtepomp (doortokkelen is het beste voor warmtepompen). Probeer niet alle pieken als koken op te vangen, dat zijn grote pieken maar kort van duur en dus kleine impact.

Met die 2 cijfers kan je kijken welke andere functies je nog wil van de batterij als noodstroom of integratie met andere software als Homey of home assistent.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:04
[...]

Hi,

Denk dat er zoveel meningen als merken zijn. Ben zelf in elk geval tevreden over de Solix Max AC van Anker. Voelt allemaal wat robuuster aan dan de Zendure (ook gehad) en het merk heeft in mijn beleving een betere reputatie.
Bovendien volledig offline en vrij te gebruiken via open protocollen (modbus bij anker) ipv proprietary api's (http bij zendure)
(wel, als ze hun bugs gefixed hebben binnenkort ;) )

⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• beerse
pjotter1965 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:15:
Is er een goede reden waarom sommige fabrikanten nog steeds met 12,8 V celtechniek werken ? ( bv Indevolt )
Mijn inziens lijkt een batterij met 48V celtechniek toch een betere keuze.( bv Zendure )
De batterij kan dan werken met een lagere stroomsterkte, wat resulteert minder warmteverlies = betere efficiency / hogere RTE
Toch kom ik nog batterijen tegen met 12,8 V celtechniek. Wat is het grote voordeel ? Gaat dit alleen om een lagere kostprijs ?
Om te beginnen bepaalt de gebruikte chemie welke cel-spanning er gebruikt wordt. Kijk naar de batterijen die we vroeger allemaal gebruikten. Ooit was er 1,5 volt en 9 volt. Toen kwamen er de platte-batterijen met 4,5 volt. Dat was intern gewoon een serie van 3 keer 1,5 volt. In de auto-start-accu techniek met lood-zuur-cellen weet ik van 6 volt (oude auto's), 12 volt en 24 volt (vrachtwagens). Kijk je naar die accu-s dan zie je dat die 3, 6 of 12 cellen hebben die in serie staan. Ervaring vertelt dat als je met een hogere spanning wilt werken met de cellen in serie dat de hele serie afhankelijk is van de kwaliteit van elke cel. In detail is 1 cel daar 2 volt.

Vertaal je dat naar de cel-spanning van de thuis-accu's, dan vraag ik mij af of die 48 volt echt 1 cel is of eigenlijk een paar cellen in serie. Toegegeven, ik weet niet wat de natuurlijke cel-spanning van de accu's in de thuisbatterijen is.

Voor de energie techniek van de omvormers maakt het wel uit met welke spanning en welke stroom ze werken. De techniek daar kan zijn geoptimaliseerd op 12 volt of op 48 volt. En elk heeft daar voordelen en nadelen. Hogere spanning betekend lagere stromen. En de stroom bepaalt hoe makkelijk het te schakelen is. Verschillende types elektronica kan goed met hogere of lagere spanningen overweg.

• pjotter1965
beerse schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:48:
[...]

Om te beginnen bepaalt de gebruikte chemie welke cel-spanning er gebruikt wordt. Kijk naar de batterijen die we vroeger allemaal gebruikten. Ooit was er 1,5 volt en 9 volt. Toen kwamen er de platte-batterijen met 4,5 volt. Dat was intern gewoon een serie van 3 keer 1,5 volt. In de auto-start-accu techniek met lood-zuur-cellen weet ik van 6 volt (oude auto's), 12 volt en 24 volt (vrachtwagens). Kijk je naar die accu-s dan zie je dat die 3, 6 of 12 cellen hebben die in serie staan. Ervaring vertelt dat als je met een hogere spanning wilt werken met de cellen in serie dat de hele serie afhankelijk is van de kwaliteit van elke cel. In detail is 1 cel daar 2 volt.

Vertaal je dat naar de cel-spanning van de thuis-accu's, dan vraag ik mij af of die 48 volt echt 1 cel is of eigenlijk een paar cellen in serie. Toegegeven, ik weet niet wat de natuurlijke cel-spanning van de accu's in de thuisbatterijen is.

Voor de energie techniek van de omvormers maakt het wel uit met welke spanning en welke stroom ze werken. De techniek daar kan zijn geoptimaliseerd op 12 volt of op 48 volt. En elk heeft daar voordelen en nadelen. Hogere spanning betekend lagere stromen. En de stroom bepaalt hoe makkelijk het te schakelen is. Verschillende types elektronica kan goed met hogere of lagere spanningen overweg.
De cellen van een stekkerbatterij zijn als een cluster in serie geschakeld.
Bij 12.8 V zijn dat 4 cellen van 3,2 V in serie. Bij 48V zijn dat 16 cellen van 3,2 V in serie . De 51,2 V noemt men in de volksmond 48 V
Er zijn dus fabrikanten die bewust kiezen voor 48V. Wanneer ik AI raadpleeg, geeft dit alleen maar voordelen aan.
Vandaar mijn vraag of het gaat om een technisch voordeel of veiligheid ( zoals aanraakbeveliging bij een 12,8 V ) of het gaat om een financieel voordeel voor de fabrikant.

Edit : zie nu dat ook fabrikanten kiezen voor een tussenweg, geen idee waarom
Zendure Mix 3000. ( 8 cellen in serie = 26,6 V )
Samduo ( 6 cellen in serie = 19,2 V )
Anker Max ( 7 cellen in seie = 22,4 V )
Jackery. ( 13 cellen in serie = 41,6 V )

Misschien kan @Taro hier iets over zeggen ?

[ Voor 13% gewijzigd door pjotter1965 op 01-10-2026 12:24 ]

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17:25
Voor de geïnteresseerden in België:
https://techpulse.be/nieu...n-3-500-watt-voor-belgie/

• beerse
Hi allen,

Een beetje op weg helpen lukt ons hier bij tweakers niet. Hier bij Tweakers is het helemaal. Mijn manier van werken: Een tijdje overal mee kijken, zoals in dit forum. En ook Thuisaccu: al interessant (voor mij)?.

Daarnaast, buiten tweakers heb ik best veel geleerd van https://energienerds.nl/ . Daar vooral de artikelen waar geen merk in de titel genoemd wordt. Verder moet je goed opletten op websites of ze zich verbonden hebben aan 1 of 2 merken of dat ze 'universeel' zijn.

Heb je een idee wat je wilt en een paar merken/types op je shortlist staan, dan kan je ook de merk-specifieke forums volgen die onder dit forum genoemd staan. Dan leer je een beetje wat de issues zijn.

Een andere stap die ik gevolgd heb is mij ingeschreven voor collectieve aankoop van een thuisbatterij via de vereniging-eigen-huis en dergelijke. Zolang je er niet aan vast zit kan je zien wat zij aanbieden en ook waarom. Dat kan voor jou een reden zijn om dat niet te doen.

En steek ook je licht op bij collega's en kennissen die bezig zijn. Via die route krijg je ook verrassende inzichten.

• Gebruikersnaam6
[...]

Hi,

Die link kende ik nog niet, dank!

Zendure was ik zelf ook op uitgekomen en lijkt best aardig te passen bij mijn wensen. En deze zit qua prijs ook nog wel redelijk, zeker als ze daadwerkelijk de 6000 laadcycli halen die ze claimen.
beerse schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:38:
[...]

Een beetje op weg helpen lukt ons hier bij tweakers niet. Hier bij Tweakers is het helemaal. Mijn manier van werken: Een tijdje overal mee kijken, zoals in dit forum. En ook Thuisaccu: al interessant (voor mij)?.

Daarnaast, buiten tweakers heb ik best veel geleerd van https://energienerds.nl/ . Daar vooral de artikelen waar geen merk in de titel genoemd wordt. Verder moet je goed opletten op websites of ze zich verbonden hebben aan 1 of 2 merken of dat ze 'universeel' zijn.

Heb je een idee wat je wilt en een paar merken/types op je shortlist staan, dan kan je ook de merk-specifieke forums volgen die onder dit forum genoemd staan. Dan leer je een beetje wat de issues zijn.

Een andere stap die ik gevolgd heb is mij ingeschreven voor collectieve aankoop van een thuisbatterij via de vereniging-eigen-huis en dergelijke. Zolang je er niet aan vast zit kan je zien wat zij aanbieden en ook waarom. Dat kan voor jou een reden zijn om dat niet te doen.

En steek ook je licht op bij collega's en kennissen die bezig zijn. Via die route krijg je ook verrassende inzichten.
Ik heb inderdaad met mensen in mijn omgeving gesproken maar die zijn er of niet mee bezig of denken meteen heel groot waar ik niet zo behoefte aan heb.

Collectieve aankoop had ik nog niet over nagedacht. Zaten daar interessante aanbiedingen bij? Zeker goede tip.
Gebruikersnaam6 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:57:
[...]

Die link kende ik nog niet, dank!

Zendure was ik zelf ook op uitgekomen en lijkt best aardig te passen bij mijn wensen. En deze zit qua prijs ook nog wel redelijk, zeker als ze daadwerkelijk de 6000 laadcycli halen die ze claimen.

[...]

Ik heb inderdaad met mensen in mijn omgeving gesproken maar die zijn er of niet mee bezig of denken meteen heel groot waar ik niet zo behoefte aan heb.
klopt, vaak helaas een veel gemaakte fout, en zeker met 2027 in het achterhoofd waar e.e.a. toch duidelijk anders zal lopen moet je echt heel grote vraagtekens bij zeer grote thuis-batterijen gaan krijgen.
Zeker als de doelstelling is om je eigen zonnstroom so efficient mogelijk te gebruiken, veelal is NOM dan de meest aangewezen weg.
en bij NOM is het belangrijk dat je m.n. kijkt naar je eigen verbruik en dus het begint met inzicht te krijgen over je eigen energiebehoefte. Dus tip 1 ; koop een Home Wizard P1 meter ( heb je wel een slimme meter nodig) zodat je ook op een minut niveau je verbruik in kaart kunt brengen.
De capaciteit die te veel afwijkt van je eigen verbruik per dag heeft of als gevolg dat je alsnog onnodig netstroom nodig hebt omdat de capaciteit te klein is m.b.t. je verbruik terwijl er wel voldoende zonnestroom aanwezig was of wat nog erger is dat je capaciteit veel te groot is en je dus je dure capaciteit meer ten dele gebruikt en dat elke dag opnieuw.
door juist te kiezen voor een systeem wat met je behoefte kan meegroeien is helemaal niet zo een gek idee.
Collectieve aankoop had ik nog niet over nagedacht. Zaten daar interessante aanbiedingen bij? Zeker goede tip.

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Heeft iemand ervaring met het kopen van een Marstek in Duitsland? Ik ga binnenkort enkele keren die richting uit en gezien de 0% BTW (is dit mythe?) en geen bebat, lijkt me dat nog wel interessant.

• AquilaXL
TPar schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:39:
Heeft iemand ervaring met het kopen van een Marstek in Duitsland? Ik ga binnenkort enkele keren die richting uit en gezien de 0% BTW (is dit mythe?) en geen bebat, lijkt me dat nog wel interessant.
De 0% btw is alleen voor inwoners van Duitsland, de batterij moet dan ook in een Duitse woning geplaatst worden. In België dien je enkel geregistreerde batterijen te kopen dus inclusief de Bebat afdracht.

Het feit dat je deze belastingen niet wilt betalen is niet in lijn met dit forum en dient daarom niet besproken te worden.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:42
AquilaXL schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:51:
[...]

Het feit dat je deze belastingen niet wilt betalen (lees ontduiken) is niet in lijn met dit forum en dient daarom niet besproken te worden.
Geen belasting willen betalen lijkt me iets anders dan ontduiken

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:40
Ragnar9999 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:54:
[...]

Het niet willen betalen is geen ontduiken. Het niet betalen is dat wel.

• Guido01
Ragnar9999 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:54:
[...]

Eehmm... precies juist wel. Belastingontduiking is belasting niet betalen waar je die wel verschuldigd bent. Niet in NL, dàt klopt... maar wel aan de Duitse fiscus. Als je de batterij in Duitsland koopt maar in Nederland gaat plaatsen, geldt de BTW-vrijstelling niet voor jou. Kan nog steeds goedkoper zijn trouwens, ook incl. de MwSt. Dan is het keurig legaal.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:42
Guido01 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:07:
[...]

Eehmm... precies juist wel. Belastingontduiking is belasting niet betalen waar je die wel verschuldigd bent. Niet in NL, dàt klopt... maar wel aan de Duitse fiscus. Als je de batterij in Duitsland koopt maar in Nederland gaat plaatsen, geldt de BTW-vrijstelling niet voor jou. Kan nog steeds goedkoper zijn trouwens, ook incl. de MwSt. Dan is het keurig legaal.
ga je altijd uit van kwader trouw?

• Guido01
Als je van plan bent hem in een Duitse woning te installeren, niet. 😉

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
Guido01 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:07:
[...]

lol, dus als je in zimbabwe (om maar wat te noemen... kan ook EU of Azie land zijn..) en je betaald gewoon iets zonder bon..... :Y)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp.

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Hansieo schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:40:
[...]

lol, dus als je in zimbabwe (om maar wat te noemen... kan ook EU of Azie land zijn..) en je betaald gewoon iets zonder bon..... :Y)
Binnen Europa is er vrij verkeer van goederen. Als de voorwaarde is dat de installatie in een huis in Duitsland moet gebeuren dan zou ik inderdaad frauderen. Geen optie dus. Bedankt voor de info allemaal.
pjotter1965 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:18:
[...]

De cellen van een stekkerbatterij zijn als een cluster in serie geschakeld.
Bij 12.8 V zijn dat 4 cellen van 3,2 V in serie. Bij 48V zijn dat 16 cellen van 3,2 V in serie . De 51,2 V noemt men in de volksmond 48 V
Er zijn dus fabrikanten die bewust kiezen voor 48V. Wanneer ik AI raadpleeg, geeft dit alleen maar voordelen aan.
Vandaar mijn vraag of het gaat om een technisch voordeel of veiligheid ( zoals aanraakbeveliging bij een 12,8 V ) of het gaat om een financieel voordeel voor de fabrikant.

Edit : zie nu dat ook fabrikanten kiezen voor een tussenweg, geen idee waarom
Zendure Mix 3000. ( 8 cellen in serie = 26,6 V )
Samduo ( 6 cellen in serie = 19,2 V )
Anker Max ( 7 cellen in seie = 22,4 V )
Jackery. ( 13 cellen in serie = 41,6 V )

Misschien kan @Taro hier iets over zeggen ?
En de Marstek Venus E Mini heeft bijv. 2x 314 Ah cellen in serie. Dus een laag voltage, dus hogere verliezen bij het opschalen/downscalen vanaf 230 V. Des te hoger het voltage, des te lager de omzetverliezen.

Naar mijn weten gebruiken de Samduo, Zendure Mix en nieuwe Anker SOLIX lijn allemaal ook 314 Ah cellen. Alleen dus afhankelijk van de totale accucapaciteit meer of minder cellen en dus ook een ander voltage. De Samduo is 6 kWh, Mix is 8 kWh en Anker SOLIX Max AC is 7 kWh, dus een ander aantal cellen en ander voltage. Dat voltage wordt vervolgens naar 230V opgeschaald zodat het door ons bruikbaar is.

Wat overigens ook speelt: 1920 Wh kan je verkopen als 2 kWh, maar 2048 Wh ook. 1920 Wh is doorgaans goedkoper dan 2048 Wh, dus kiest men bijv. voor 15 cellen ipv 16 cellen.

Ook kan je cellen in parallel en serie combineren, dus meer Ah vs hoger Voltage. De Venus E Mini heeft bijv. veel dikkere kabels nodig door de keuzes die hierin zijn gemaakt.

Bij Victron zie je bijv. ook dat men vaak 16 cellen ivm 51 Volt adviseert ipv 15 cellen met 48 Volt. Maar een belangrijke factor daarin is dat je geen 15 cells accu's naar 51 Volt gaat opladen, dat is een enorm risico. Dus mix geen 15 en 16 cellen accu's in hetzelfde systeem ivm afwijkend voltage. verder is het naar mijn weten ook vooral een keuze rondom volume: Hoeveel cellen, tegenwoordig vaak 314 Ah, passen er in een behuizing. En dat bepaalt vervolgens het systeemvoltage en hoe ver dat richting 230 Volt moet worden opgeschaald.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Taro schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:11:
[...]

En de Marstek Venus E Mini heeft bijv. 2x 314 Ah cellen in serie. Dus een laag voltage, dus hogere verliezen bij het opschalen/downscalen vanaf 230 V. Des te hoger het voltage, des te lager de omzetverliezen.

Naar mijn weten gebruiken de Samduo, Zendure Mix en nieuwe Anker SOLIX lijn allemaal ook 314 Ah cellen. Alleen dus afhankelijk van de totale accucapaciteit meer of minder cellen en dus ook een ander voltage. De Samduo is 6 kWh, Mix is 8 kWh en Zendure
ik denk dat je de Anker SOLIX hier bedoeld :?
Max AC is 7 kWh, dus een ander aantal cellen en ander voltage. Dat voltage wordt vervolgens naar 230V opgeschaald zodat het door ons bruikbaar is.

Wat overigens ook speelt: 1920 Wh kan je verkopen als 2 kWh, maar 2048 Wh ook. 1920 Wh is doorgaans goedkoper dan 2048 Wh, dus kiest men bijv. voor 15 cellen ipv 16 cellen.

Ook kan je cellen in parallel en serie combineren, dus meer Ah vs hoger Voltage. De Venus E Mini heeft bijv. veel dikkere kabels nodig door de keuzes die hierin zijn gemaakt.

Bij Victron zie je bijv. ook dat men vaak 16 cellen ivm 51 Volt adviseert ipv 15 cellen met 48 Volt. Maar een belangrijke factor daarin is dat je geen 15 cells accu's naar 51 Volt gaat opladen, dat is een enorm risico. Dus mix geen 15 en 16 cellen accu's in hetzelfde systeem ivm afwijkend voltage. verder is het naar mijn weten ook vooral een keuze rondom volume: Hoeveel cellen, tegenwoordig vaak 314 Ah, passen er in een behuizing. En dat bepaalt vervolgens het systeemvoltage en hoe ver dat richting 230 Volt moet worden opgeschaald.
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:19:
[...]

ik denk dat je de Anker SOLIX hier bedoeld :?

[...]
Uiteraard :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-10 21:25
Ik wil jullie graag om advies en ervaring vragen.

Ik heb twee HomeWizard-batterijen op een volledig aparte groep, niet vrijgeschakeld. Die stuur ik aan met mijn eigen planner in Node-RED. Dat werkt prima, maar de capaciteit is te weinig. Ik heb PV, een EV en een dynamisch contract.

Uitbreiden met een extra Homewizard batterij zou kunnen, maar prijstechnisch is dat een dure oplossing. Daarom overweeg ik de HomeWizards te verkopen en over te stappen op een groter systeem van 10 à 15 kWh. Ik twijfel daarbij tussen de Anker SOLIX Solarbank Max AC en de Zendure SolarFlow 2400 AC, allebei uitgebreid tot circa 14 kWh. Op beide loopt nu een actie.

Lokaal kunnen aansturen is voor mij belangrijk, dat lijkt bij beide mogelijk. Ik zou de nieuwe batterij op de aparte groep laten aansluiten, zodat hij op vol vermogen kan laden en ontladen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met beide merken. Zijn er wellicht nog andere opties? En met welke dealer of webshop hebben jullie goede ervaringen, ook qua service en garantie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• ctrl-tab
bubbelbart schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:54:

Ik heb twee HomeWizard-batterijen op een volledig aparte groep, niet vrijgeschakeld. Die stuur ik aan met mijn eigen planner in Node-RED. Dat werkt prima, maar de capaciteit is te weinig. Ik heb PV, een EV en een dynamisch contract.

Uitbreiden met een extra Homewizard batterij zou kunnen, maar prijstechnisch is dat een dure oplossing. Daarom overweeg ik de HomeWizards te verkopen en over te stappen op een groter systeem van 10 à 15 kWh. Ik twijfel daarbij tussen de Anker SOLIX Solarbank Max AC en de Zendure SolarFlow 2400 AC, allebei uitgebreid tot circa 14 kWh. Op beide loopt nu een actie.

Lokaal kunnen aansturen is voor mij belangrijk, dat lijkt bij beide mogelijk. Ik zou de nieuwe batterij op de aparte groep laten aansluiten, zodat hij op vol vermogen kan laden en ontladen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met beide merken. Zijn er wellicht nog andere opties? En met welke dealer of webshop hebben jullie goede ervaringen, ook qua service en garantie?

Laat die Zendure staan in elk geval. Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren

Heb zelf nu de Anker Solix Max AC en als hij uitgevoerd is met uitbreiding (dus 14kw minimaal) is het een fijne batterij.

Een enkele unit wordt mij te warm en maakt bovendien te veel geluid op max vermogen. (14 kw dus geen enkel probleem)

De Anker is lokaal aan te sturen via modbus over tcp (wifi) of als je handig bent kan je ws ook de rs485 ontsluiten over een lan verbinding (met third party adapter)
Op het moment is er nog een bug die ervoor zorgt dat dit niet goed werkt als je geen inernet hebt maar dit wordt opgelost. (diezelfde bug heeft/had zendure ook)

⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• AquilaXL

Even de vraag of je de 2400 AC of de 2400 AC+/pro bedoeld. Laat de "oude" 2400AC staan maar de Plus en Pro draaien goed en hebben een goede integratie binnen HA. Met de Anker heb ik geen ervaring.

• beerse

De mensen in je omgeving kan je natuurlijk ruim zien. Het is vooral om zelf inspiratie op te doen. Voor mij was het dat ik de 'noodstroom' voor mijn huishouden niet nodig acht. De stekker die er op zit kan handig zijn maar ik voorzie nu niet dat ik ze ga gebruiken.

Van de collectieve aan koop van de veh heb ik beseft dat het niet gaat om je jaar-verbruik maar om je dag-verbruik/nacht-verbruik of dag-opbrengst. Met dergelijke getallen kan je gaan spelen. Zelf heb ik geen budget-probleem dus ik hoef niet naar beneden af te ronden om het zo goedkoop mogelijk te houden. Zij kwamen voor mij op 5 tot 8 kWh, waar ik zelf voor 10 heb gekozen.

Hun aanbod was voor mij beslist niet interessant: de installateur die ze hadden toegewezen adviseerde mij een aeg met een extra accu. Toen ik daar de details van ging opzoeken was dat een heel snelle nee. Een forum van die thuisbatterij hier op tweakers bevestigde mijn keuze al heel snel. De installateur zou de extra groep komen aanleggen en het apparaat leveren. Over de prijs wil ik het niet eens hebben.

• Gebruikersnaam6
Dank allen, ik ben aardig op weg en heb een aardig beeld van wat ik wil.

Het enige waar ik nog over twijfel is of het de moeite waard is om een elektricien te laten komen voor een aparte groep, of gewoon aansluiten op bestaande groep met 800W begrenzing. Ik heb wel een groep waar ik nog lang niet aan de max zit en de batterij veilig bij kan (incl goede standplaats).

Als ik naar mijn verbruik kijken zal die 800W niet al het sluip verbruik opvangen, maar wel de afname van het net verminderen.
Gebruikersnaam6 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:57:

Het enige waar ik nog over twijfel is of het de moeite waard is om een elektricien te laten komen voor een aparte groep, of gewoon aansluiten op bestaande groep met 800W begrenzing. Ik heb wel een groep waar ik nog lang niet aan de max zit en de batterij veilig bij kan (incl goede standplaats).

Als ik naar mijn verbruik kijken zal die 800W niet al het sluip verbruik opvangen, maar wel de afname van het net verminderen.
Het risico van een bestaande groep zit eventueel ook in kortsluiting achter de groep, het gaat niet alleen om vermogen.

Een eigen groep is altijd veiliger. En je zorgt er dan direct voor dat er nieuwe kabels, goed stopcontact, etc. worden geplaatst waardoor je niet hoeft te vertrouwen op eventuele oude en slecht aangelegde bekabeling. Is het een nieuw huis dan speelt dat minder, maar in oudere huizen kan dat een grotere rol spelen.

Sommige systemen hanteren voor handmatig of schema laden wel een max laad- en ontlaadlimiet, maar voor het laden met zonnepanelenopbrengst wil die limiet nog weleens genegeerd worden. Dan gaat het gelukkig om laden ipv ontladen, maar dan kan er dus wel langdurig een hoger vermogen gaan lopen.

Welk merk en type ga je voor?

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-10 21:25
Dank voor je reactie, dat is waardevolle info! Dan valt de Zendure 2400 AC inderdaad af.
Heb zelf nu de Anker Solix Max AC en als hij uitgevoerd is met uitbreiding (dus 14kw minimaal) is het een fijne batterij.

Een enkele unit wordt mij te warm en maakt bovendien te veel geluid op max vermogen. (14 kw dus geen enkel probleem)
Mag ik je nog wat vragen stellen? Heb je de Anker met de stekker aangesloten of vast, en op welk vermogen draait hij?

Stuur je hem zelf aan of laat je dat door de batterij zelf doen en hoe bevalt dat? Hoe snel reageert hij via de P1 met 0 op de meter? En waar heb je hem gekocht, ben je tevreden over die verkoper?

Super bedankt.

• ctrl-tab
bubbelbart schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:45:
[...]

Dank voor je reactie, dat is waardevolle info! Dan valt de Zendure 2400 AC inderdaad af.

[...]

Mag ik je nog wat vragen stellen? Heb je de Anker met de stekker aangesloten of vast, en op welk vermogen draait hij?

Stuur je hem zelf aan of laat je dat door de batterij zelf doen en hoe bevalt dat? Hoe snel reageert hij via de P1 met 0 op de meter? En waar heb je hem gekocht, ben je tevreden over die verkoper?

Super bedankt.
Niet met stekker, beide aparte groep en een werkschakelaar er tussen. Stekker gewoon afgeknipt, adereindhuls erop.

de enkele unit draait op 1900W max , de dubbele unit op 3500W max.

Ik stuur hem zelf aan ( https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant )

Ik doe geen 0 op de meter, dat is pas volgend jaar interessant. Nu dus alleen handelen.
Maar ik geloof dat een seconde of 5 de reactie tijd is. Maar ik heb een DSMR4 meter dus ik ga 20 seconden aanhouden als interval om te acteren.

Uiteindelijk is deze via TechPunt gekomen. Goede leverancier in mijn optiek!

• Spekkie99
  • Nu online
beerse schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:24:
[...]

[...]

De mensen in je omgeving kan je natuurlijk ruim zien. Het is vooral om zelf inspiratie op te doen. Voor mij was het dat ik de 'noodstroom' voor mijn huishouden niet nodig acht. De stekker die er op zit kan handig zijn maar ik voorzie nu niet dat ik ze ga gebruiken.

Van de collectieve aan koop van de veh heb ik beseft dat het niet gaat om je jaar-verbruik maar om je dag-verbruik/nacht-verbruik of dag-opbrengst. Met dergelijke getallen kan je gaan spelen. Zelf heb ik geen budget-probleem dus ik hoef niet naar beneden af te ronden om het zo goedkoop mogelijk te houden. Zij kwamen voor mij op 5 tot 8 kWh, waar ik zelf voor 10 heb gekozen.

Hun aanbod was voor mij beslist niet interessant: de installateur die ze hadden toegewezen adviseerde mij een aeg met een extra accu. Toen ik daar de details van ging opzoeken was dat een heel snelle nee. Een forum van die thuisbatterij hier op tweakers bevestigde mijn keuze al heel snel. De installateur zou de extra groep komen aanleggen en het apparaat leveren. Over de prijs wil ik het niet eens hebben.
VEH vereniging eigen huis is totaal niet interessant en zoooo duur. Wees ze op de connector problemen die er zijn met de AEG die ze eerst aanboden en kreeg echt een bizar dom callcenter antwoord terug. Doe dan niets en doe alleen waar je wel goed in bent.

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-10 22:42
Spekkie99 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:08:
[...]

VEH vereniging eigen huis is totaal niet interessant en zoooo duur. Wees ze op de connector problemen die er zijn met de AEG die ze eerst aanboden en kreeg echt een bizar dom callcenter antwoord terug. Doe dan niets en doe alleen waar je wel goed in bent.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het antwoord. Voorop gesteld: ik geloof je direct dat het een nietszeggende reactie was in plaats van een antwoord.

• AquilaXL
[...]

Ik heb een collega die ook in eerste instantie akkoord was gegaan met de aanbieding van VEH. Ik heb hem er uiteindelijk van kunnen weerhouden want die connector issues zitten erin ondanks dat de installateur anders beweerde.

• Spekkie99
  • Nu online
jeanpaulh schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:53:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het antwoord. Voorop gesteld: ik geloof je direct dat het een nietszeggende reactie was in plaats van een antwoord.
Hierbij;

Blablabla goede leverancier en zorgvuldig geselecteerd maar niet ingaan op het punt dat ik wees op het feit dat aeg eigenaren aanschrijft en een monteur langs stuurt voor dit issue. Linkje naar hier waarin iemand dit poste met foto's er bij gedaan. Via linked in directeur veh een berichtje gedaan maar ook geen reactie. Wat een club.

• beerse
[...]

In het verleden regelmatig van energie-bedrijf gewisseld via de energie-veiling van de veh, maar het aanbod dat ik van hen heb gekregen op de thuisbatterij-actie was niet eens een heel aeg-systeem, maar alleen de extra-accu.... Toen ik op zoek ging naar de technische details was het mij ook opgevallen dat ik het merk AEG al een tijdje niet in de winkels en consumenten-electronica had gezien. Voor mij viel toen het kwartje: Hier heeft een handige jongen een merk uit de motteballen getrokken voor de handel. Jammer dat de VEH dat niet heeft opgemerkt.
beerse schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:34:
[...]

In het verleden regelmatig van energie-bedrijf gewisseld via de energie-veiling van de veh, maar het aanbod dat ik van hen heb gekregen op de thuisbatterij-actie was niet eens een heel aeg-systeem, maar alleen de extra-accu.... Toen ik op zoek ging naar de technische details was het mij ook opgevallen dat ik het merk AEG al een tijdje niet in de winkels en consumenten-electronica had gezien. Voor mij viel toen het kwartje: Hier heeft een handige jongen een merk uit de motteballen getrokken voor de handel. Jammer dat de VEH dat niet heeft opgemerkt.
Gewoon een aantal slimme gasten die de naam AEG ( het vroegere AEG bestaat al lang niet meer en is nu eigendom van Electrolux, jup dat is dat zweeds witgoedmerk, wat ook m.n. wasmachines ed onder deze naam verkoopt.
Echter ze bieden het merknaam AEG ook voor niet-witgoed producten aan, je ziet ze dus op zonnepanelen en nu ook op thuis-batterijen (wat eigenlijk gewoon white-label Sunpura batterijen zijn (AEG SolarCube=Sunpura S2400).
dus er zit geen eichte eigen productiebedrijf achter het AEG maar je ziet dat ze m.n. op de oude bekende naam proberen mee te liften.
Gebruikersnaam6 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:57:

en wat zou je het kosten als je op die plek een eigen groep laat plaatsen? die dan de komende 15 jaar of langer zijn diensten kan bewijzen?
en daarbij een batterij kunt gaan kiezen waarmee je wel je sluipverbruik voor een groot deel (van het jaar) kunt opvangen? Als je die winst ook eens naar 15 jaar doortrekt, hoe ziet het er dan uit?

ik zou m.n. ook eens gaan kijken naar de Zendure SF 4000AC mix, die komt standaard met 8kWh en 4000kW vermogen en is verder uit te breiden.
Stapje lager, maar vrijwel evenduur zijn de nieuwe Zendure SF 2400AC+/pro modelen.

prima aan te sturen via HA en dat zelfs volledig local. 10 jaar garantie.

• Spekkie99
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 00:04:
[...]

Gewoon een aantal slimme gasten die de naam AEG ( het vroegere AEG bestaat al lang niet meer en is nu eigendom van Electrolux, jup dat is dat zweeds witgoedmerk, wat ook m.n. wasmachines ed onder deze naam verkoopt.
Echter ze bieden het merknaam AEG ook voor niet-witgoed producten aan, je ziet ze dus op zonnepanelen en nu ook op thuis-batterijen (wat eigenlijk gewoon white-label Sunpura batterijen zijn (AEG SolarCube=Sunpura S2400).
dus er zit geen eichte eigen productiebedrijf achter het AEG maar je ziet dat ze m.n. op de oude bekende naam proberen mee te liften.
En nu ook een AEG Hyxi variant.
Spekkie99 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:35:
[...]

En nu ook een AEG Hyxi variant.
ik snap gewoon niet dat mensen zich hiermee laten verleiden.

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 13:44
ctrl-tab schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:18:
[...]

Niet met stekker, beide aparte groep en een werkschakelaar er tussen. Stekker gewoon afgeknipt, adereindhuls erop.

de enkele unit draait op 1900W max , de dubbele unit op 3500W max.

Ik stuur hem zelf aan ( https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant )

Ik doe geen 0 op de meter, dat is pas volgend jaar interessant. Nu dus alleen handelen.
Maar ik geloof dat een seconde of 5 de reactie tijd is. Maar ik heb een DSMR4 meter dus ik ga 20 seconden aanhouden als interval om te acteren.

Uiteindelijk is deze via TechPunt gekomen. Goede leverancier in mijn optiek!
Je gaf in je eerdere post aan dat het in combinatie met 14kwh fijne batterij is en zonder de uitbereiding dat ie warm wordt en geluid maakt. Wat maakt het dat de uitbereiding er voor zorgt dat die problemen er niet zijn? Worden de cellen warm van het vaak (snel) laden en ontladen? En is dat issue er niet als je een uitbereiding hebt omdat je de 3500w over 2 batterijen verdeelt? Als ik wat zoek en wat dingen aan Claude vraag dan kan die jouw opmerking niet helemaal plaatsen :-D. Zou je dat willen toelichten. Ik overweeg de Anker Solarbank Max AC dus ben wel benieuwd. Twijfel nog om alleen de Max AC te kopen of ook 1 uitbereiding. Met NOM verdien ik die uitbereiding niet zo snel terug, maar als Tibber die Anker ook eens gaat ondersteunen kan je er natuurlijk ook straks nog wel wat mee handelen (al is opbrengst daarvan vanaf 2027 wellicht wat minder). Frank energie kan ze wel al aansturen zag ik, dus dan moet Tibber het uiteindelijk ook kunnen.

Joost de Vries

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:54:
[...]

Tja als je het niet weet. En soms is het helemaal niet verkeerd. De groepenkasten van AEG worden geproduceerd door ABB omdat ze General Electric overnamen.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:23
Jan-tweak schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:54:
[...]

Mensen kopen toch ook een Philips TV?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

MichielFRL schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:47:
[...]

Mensen kopen toch ook een Philips TV?
klopt, en die weten ook dat het merk wat daar achter staat TPV is, tenminste hier in Europa, aan de overkant is dat dus weer anders.
Maar behalve medische apparatuur is niets meer van Philips zelf, geen senseo, geen airfryer, ookal staat daar nog Philips op. maar dat waren vroeger dus wel echte Philips producten, kun je van AEG niet zeggen, die hebben nog nooit thuis-batterijen gemaakt, vroeger niet en nu ook niet.

• ctrl-tab
joostdevriesede schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:27:
[...]

Je gaf in je eerdere post aan dat het in combinatie met 14kwh fijne batterij is en zonder de uitbereiding dat ie warm wordt en geluid maakt. Wat maakt het dat de uitbereiding er voor zorgt dat die problemen er niet zijn? Worden de cellen warm van het vaak (snel) laden en ontladen? En is dat issue er niet als je een uitbereiding hebt omdat je de 3500w over 2 batterijen verdeelt? Als ik wat zoek en wat dingen aan Claude vraag dan kan die jouw opmerking niet helemaal plaatsen :-D. Zou je dat willen toelichten. Ik overweeg de Anker Solarbank Max AC dus ben wel benieuwd. Twijfel nog om alleen de Max AC te kopen of ook 1 uitbereiding. Met NOM verdien ik die uitbereiding niet zo snel terug, maar als Tibber die Anker ook eens gaat ondersteunen kan je er natuurlijk ook straks nog wel wat mee handelen (al is opbrengst daarvan vanaf 2027 wellicht wat minder). Frank energie kan ze wel al aansturen zag ik, dus dan moet Tibber het uiteindelijk ook kunnen.
Klopt het zijn de cellen. Niet de invertor.

Temperatuur stijgt ook een stuk harder (invertor + batterijen op max vermogen in 1 enclosure)

Volgens mij hebben meer mensen het geluid opgemerkt. Het lijkt op een fan die heel hard blaast (maar is het niet)

• Gebruikersnaam6
Jan-tweak schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 00:09:
[...]
en wat zou je het kosten als je op die plek een eigen groep laat plaatsen? die dan de komende 15 jaar of langer zijn diensten kan bewijzen?
en daarbij een batterij kunt gaan kiezen waarmee je wel je sluipverbruik voor een groot deel (van het jaar) kunt opvangen? Als je die winst ook eens naar 15 jaar doortrekt, hoe ziet het er dan uit?

[...]
Daar heb je eigenlijk wel een goed punt. En het is ook veiliger, wat mijn grootste twijfel was over een stekker accu op bestaande groep.

Helaas ben ik zelf niet handig met elektra, maar een offerte opvragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Gebruikersnaam6 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:41:
[...]

Daar heb je eigenlijk wel een goed punt. En het is ook veiliger, wat mijn grootste twijfel was over een stekker accu op bestaande groep.

Helaas ben ik zelf niet handig met elektra, maar een offerte opvragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Helemaal juist, zeker als je daar niet zelf handig in bent kun je dat beter door een deskundige laten uitvoeren. Kijk anders even of je binnen je kennissen niet iemand weet?
Als je bv wat eenvoudige werkzaamheden zoals het aanleggen van de kabel zelf kunt dan is de daadwerkelijke installatie eigenlijk helemaal niet zo heel veel werk.
En ja, een eigen groep maakt een stekker-batterij een heel stuk veiliger terwijl je wel de batterij ook volledig kunt benutten.

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 13:44
ctrl-tab schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 00:49:
[...]

Klopt het zijn de cellen. Niet de invertor.

Temperatuur stijgt ook een stuk harder (invertor + batterijen op max vermogen in 1 enclosure)

Volgens mij hebben meer mensen het geluid opgemerkt. Het lijkt op een fan die heel hard blaast (maar is het niet)
ok interessant en goed om te weten. Hij komt hier in de garage en zat al te denken om er een keer 14kw van te maken. Wist nog niet of ik dat wilde doen met een extra solarbank max ac (hoger totaal laad en ontlaadsnelheid) of met een bp7000, maar dit zou wel een reden zijn om voor die bp7000 te gaan. Eerst maar eens wat testen met 1 aparaat en de eigen groep aanleggen. Zonnepanelen leveren hier max 7700w op piek moment, dus sowieso maar eens kijken hoe de software van anker daar mee omgaat (heb nog geen ambitie om het in homeassistan onder te brengen vooralsnog). Langzaam laden gedurende de hele dag of in 2 uurtjes dan ding vol rammen op het piekmoment.

Joost de Vries

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:03
Van de week overgestapt naar zonneplan. Laat het feest maar beginnen! Ik ga het eerste jaar doen met een plug/play batterij 2400ac+ die max 800 watt mag terugleveren. Ik wil het het liefste zelf regelen voor het kweken van wat fingerspitzengefuhl. Mooiste is nog dat je niet kan weten wat je op die manier bespaart. Maar komt goed, mijn buren hebben dezelfde installaties.

• beerse
Zonsmurf schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:52:
Van de week overgestapt naar zonneplan. Laat het feest maar beginnen! Ik ga het eerste jaar doen met een plug/play batterij 2400ac+ die max 800 watt mag terugleveren. Ik wil het het liefste zelf regelen voor het kweken van wat fingerspitzengefuhl. Mooiste is nog dat je niet kan weten wat je op die manier bespaart. Maar komt goed, mijn buren hebben dezelfde installaties.
Geen idee of ik bij jou in de buurt woon. Zelf heb ik best veel inspiratie gehaald van de herfst/winter strategie van de energie nerds: https://energienerds.nl/index.php/2026/09/30/thuisbatterij-strategie-herfst-winter

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:46
Een nieuwe stekkerbatterij met een erg scherpe prijsstelling, 1000 euro voor 5,12 kWh: Dyness AquaVolt

Kan iemand enigszins inschatten wat van dit merk te verwachten is?

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:45
Juanluca schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:40:

Dyness AquaVolt

Aqua? Volt? De naam is wel grappig.

Zelf even gezocht en alleen de fabrikant specs gevonden en die lijken mooi, misschien 'te' mooi. gezien de prijs.

De hardware oogt serieus. Een "echte" thuisbatterij en geen AliExpress-speeltje

Maar juist zaken als:
  • kwaliteit van de software,
  • stabiliteit van de P1-aansturing,
  • betrouwbaarheid van firmware-updates,
  • werkelijke stand-by consumptie,
  • en praktijk-RTE
De grote onbekende is de software en de werkelijke efficiëntie bij Nederlandse zelfconsumptie. En hoe is de support bij problemen en defecten?

[ Voor 6% gewijzigd door FZRein op 09-10-2026 18:53 ]

• Spekkie99
  • Nu online
Een nieuwe stekkerbatterij met een erg scherpe prijsstelling, 1000 euro voor 5,12 kWh: Dyness AquaVolt

Dyness is geen kleine speler in de vaste thuisbatterij wereld, interessant 👍

• beerse
FZRein schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:21:
[...]

Aqua? Volt? De naam is wel grappig.

Zelf even gezocht en alleen de fabrikant specs gevonden en die lijken mooi, misschien 'te' mooi. gezien de prijs.

De hardware oogt serieus. Een "echte" thuisbatterij en geen AliExpress-speeltje

Maar juist zaken als:
  • kwaliteit van de software,
  • stabiliteit van de P1-aansturing,
  • betrouwbaarheid van firmware-updates,
  • werkelijke stand-by consumptie,
  • en praktijk-RTE
De grote onbekende is de software en de werkelijke efficiëntie bij Nederlandse zelfconsumptie. En hoe is de support bij problemen en defecten?
Mag ik daar de volgende zaken aan toevoegen:
  • Hoe zit het met koppelingen naar anderen zoals homewizard en huisautomatisering zoals homey en dergelijke?
  • Kan ze gebruik maken van bestaande/bekende p1-dongels van anderen?
  • Wat als de fabrikant en haar servers/cloud buiten bereik zijn? Kan ze worden aangestuurd als de wifi en zo is uitgevallen?
  • Wat als de fabrikant en/onf servers/cloud ophouden te bestaan?
  • Welke communicatie aansluitingen zijn er? BlueTooth? Wifi? Bedraad? LoRa? of een andere huis-automatisering-standaard (matter/thread e.d.)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Spekkie99 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:45:
Dyness is geen kleine speler in de vaste thuisbatterij wereld, interessant 👍
Vooral interessant vanwege de prijs: 5,12kWh voor 1000 euro is minder dan 200 euro per kWh.

Prijzen dalen over de hele linie, daarmee wordt vanaf 2027 een TVT van 4-5 jaar reëel. Interessant voor iedereen met 10-15 panelen op het dak.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:03
hoevenpe schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:24:
[...]

Vooral interessant vanwege de prijs: 5,12kWh voor 1000 euro is minder dan 200 euro per kWh.

Prijzen dalen over de hele linie, daarmee wordt vanaf 2027 een TVT van 4-5 jaar reëel. Interessant voor iedereen met 10-15 panelen op het dak.
Zodra netbeheer ook variabel wordt in prijs dan zijn ze niet meer aan te slepen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.solarmagazine.nl/u/images/tabeltijdsafhankelijke-nettarieven-fullscreen.png

• Spekkie99
  • Nu online
[...]

Prijs is leuk maar als de software brak is dan is het alsnog een dure baksteen. Daarom verwacht ik veel van Dyness op dat vlak. Er komen steeds meer grote jongens naar de stekker markt ( Sigen en nu ook Dyness)

• hoevenpe
  • Nu online
Spekkie99 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:08:
Prijs is leuk maar als de software brak is dan is het alsnog een dure baksteen.
De bekende namen werken inmiddels toch gewoon goed voor wie zelfconsumptie wil verhogen?

Wat ik in diverse draadjes lees is het vooral directe aansturing en 'slimme optimalisaties' waar klachten over zijn, meer dan 400 euro per kWh voor het bewezen ecosysteem van Homewizard lijkt me steeds minder houdbaar.

oef, en als je het plaatje ziet, dat is dus juist de plek waar je een thuis-batterij (ongeacht van het merk) juist niet wilt zien de deskundigheid laat zien weet ik eigenlijk al genoeg.
het zoveelste merk van vaste thuis-batterijen wat eindelijk ook door heeft dat voor veel consumenten een stekker-batterij veelal een veel betere optie is en dus ook op die martkt gaat springen.
de vraag is hoelang blijven ze op die markt of zien ze het al snel voor gezien ? even los dat dit toch duidelijk een iets andere markt is dan vaste batterijen.
de unit als je op hun site kijkt is slechts 5,12 kWh aan capaciteit en weegt wel 65 kg. helaas zie je geen verdere uitbreiding, zeker met een max output van 3,5 kW is die 5,12 kWh wel erg weinig, in hoever e.e.a. uitbreidbaar is met bv meer modules is onduidelijk.
prijs voor 5,12 kWh met 1000 euro is scherp maar de vraag is of dit niet een introductieprijs is tijdens een korte introductieperiode en de normale prijs veel hoger gaat liggen. want voor contiuiteit heb je niets aan een leuk introductieprijs.
ik mis wel nog heel veel meer spec's dan wat ze nu laten zien.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:45

P_Tingen

omdat het KAN

Jan-tweak schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:27:
[...]

oef, en als je het plaatje ziet, dat is dus juist de plek waar je een thuis-batterij (ongeacht van het merk) juist niet wilt zien de deskundigheid laat zien weet ik eigenlijk al genoeg.
het zoveelste merk van vaste thuis-batterijen wat eindelijk ook door heeft dat voor veel consumenten een stekker-batterij veelal een veel betere optie is en dus ook op die martkt gaat springen.
de vraag is hoelang blijven ze op die markt of zien ze het al snel voor gezien ? even los dat dit toch duidelijk een iets andere markt is dan vaste batterijen.
de unit als je op hun site kijkt is slechts 5,12 kWh aan capaciteit en weegt wel 65 kg. helaas zie je geen verdere uitbreiding, zeker met een max output van 3,5 kW is die 5,12 kWh wel erg weinig, in hoever e.e.a. uitbreidbaar is met bv meer modules is onduidelijk.
prijs voor 5,12 kWh met 1000 euro is scherp maar de vraag is of dit niet een introductieprijs is tijdens een korte introductieperiode en de normale prijs veel hoger gaat liggen. want voor contiuiteit heb je niets aan een leuk introductieprijs.
ik mis wel nog heel veel meer spec's dan wat ze nu laten zien.
Leuke site: Accepteer cookies, disable adblocker, wil je een nieuwsbrief?

Pff, laat maar, ik weet al niet eens meer waarom ik er was

... en gaat over tot de orde van de dag

P_Tingen schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:56:
[...]

Leuke site: Accepteer cookies, disable adblocker, wil je een nieuwsbrief?

Pff, laat maar, ik weet al niet eens meer waarom ik er was
dan weet je direct wat het daadwerkelijke product is; niet de batterij maar jij, die batterij was alleen het lokkertje.
beerse schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:42:
[...]

Mag ik daar de volgende zaken aan toevoegen:

[list]
• Hoe zit het met koppelingen naar anderen zoals homewizard en huisautomatisering zoals homey en dergelijke?
onbekend :?
• Kan ze gebruik maken van bestaande/bekende p1-dongels van anderen?
• Wat als de fabrikant en haar servers/cloud buiten bereik zijn? Kan ze worden aangestuurd als de wifi en zo is uitgevallen?
• Wat als de fabrikant en/onf servers/cloud ophouden te bestaan?
onbekend, mogelijk heb je dan pech omdat er blijkbaar ook geen HA beckup bestaat
• Welke communicatie aansluitingen zijn er? BlueTooth? Wifi? Bedraad? LoRa? of een andere huis-automatisering-standaard (matter/thread e.d.)
de grote vraag :?
[/list]
dus is er eigenlijk heel veel niet bekend en hun eigen site even los van hun manier van het verkrijgen van jouw data, zie het bericht van @P_Tingen. geeft eigenlijk ook geen duidelijk antwoord.
ik zou me dus niet laten verleiden door de lage prijs maar meer naar het totale plaatje kijken, en ik denk dat Zendure met een 3000 Mix of 4000 Mix uiteindelijk, ondanks dat ze duurder zijn, wel een beter totaal plaatje hebben.
[...]

laat je niet gek maken door die prijs, de rest moet ook kloppen en daar zie je vooral vraagtekens.

• hoevenpe
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:56:
laat je niet gek maken door die prijs, de rest moet ook kloppen en daar zie je vooral vraagtekens.
Ik wil de reviews ook eerst zien, maar een vergelijkbare bewezen Marstek v3 is voor minder dan 1100 euro te krijgen. Zendure rond 1400 en zelfs een 7kWh Anker heb ik inmiddels voor 2000 euro gespot.

Prijzen dalen fors, mede ingegeven door steeds heviger concurrentie. Goed nieuws voor de consument want bij 200 euro per kWh begint de businesscase voor veel mensen eindelijk interessant te worden.

• Spekkie99
  • Nu online
hoevenpe schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:16:
[...]

De bekende namen werken inmiddels toch gewoon goed voor wie zelfconsumptie wil verhogen?

Wat ik in diverse draadjes lees is het vooral directe aansturing en 'slimme optimalisaties' waar klachten over zijn, meer dan 400 euro per kWh voor het bewezen ecosysteem van Homewizard lijkt me steeds minder houdbaar.
Dus de 4 maanden met weinig zon maar uitzetten?

Homewizzard is al lang ingehaald en vreselijk duur.

• hoevenpe
  • Nu online
Spekkie99 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:31:
Dan heb je er inderdaad weinig aan, zeker als je een vast contract hebt. Daarom voorzie ik pas vanaf maart 2027 een run op stekkerbatterijen, niet op 1 januari al.

Hoop dat Homewizard snel met wat nieuws komt, anders missen ze imo deze lucratieve boot.

hoevenpe schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:34:
[...]

Dan heb je er inderdaad weinig aan, zeker als je een vast contract hebt. Daarom voorzie ik pas vanaf maart 2027 een run op stekkerbatterijen, niet op 1 januari al.

Hoop dat Homewizard snel met wat nieuws komt, anders missen ze imo deze lucratieve boot.
als ik hun laatste info bij the green nerds heb beluisterd dan geloven ze zelf dat hun bestaande kleine batterij voor veruit de meeste mensen voldoende zal zijn. Tenminste geven ze dat zelf aan. persoonlijk heb ik daar mijn twijfels voor.

• Spekkie99
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:49:
[...]

als ik hun laatste info bij the green nerds heb beluisterd dan geloven ze zelf dat hun bestaande kleine batterij voor veruit de meeste mensen voldoende zal zijn. Tenminste geven ze dat zelf aan. persoonlijk heb ik daar mijn twijfels voor.
Het klopt wel dat ergens tussen 2 en 4 kWh en met 800 watt veel huishoudens in de Sweet spot zitten tussen kosten en opbrengsten, ze hebben een heel toegankelijk platform maar helaas wel een erg laag rendement van 80%.

• pjotter1965
[...]

Ik heb mijn jaarverbruik ook eens bekeken.
In de maanden April t/m September is mijn stroomverbruik gemiddeld 2,6 kWh per dag
In de maand Maart en Oktober gemiddeld 5,3 kWh per dag.
De resterende maanden heb ik bijna geen PV overschot ivm eigen-gebruik door met een airco te verwarmen
Ik ben dus ook zoekende naar een stekkerbatterij, die voldoet aan mijn situatie.
Een Zendure Mix 3000 / 4000 of een Anker Max AC is voor mijn verbruik niet interessant.
De omvormers hebben een te hoog vermogen om efficiënt te werken met de lage vraag aan vermogen .( natuurlijk wel weer efficiënt bij koken, wasmachine, magnetron gebruik )
Deze dagen is mijn verbruik ‘s avonds ongeveer 200W. ( met airco 500W )
Zendure 2400+ twijfel ik over, misschien is de Zendure1600+ of 2x Zendure 800+ een betere keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door pjotter1965 op 10-10-2026 15:16 ]

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• beerse
Spekkie99 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:31:
[...]

Homewizzard is al lang ingehaald en vreselijk duur.
Voor die 4 wintermaanden hebben de energienerds een aardige strategie voorgesteld. Zie dat vooral als inspiratie. Het uitzetten is daar inderdaad een onderdeel van.

Over homewizard wil ik voorop stellen dat ze heel veel goeds doen, vooral in de koppeling van apparatuur. Het is alleen hun thuis-accu die ruimte voor verbetering geeft. Er zijn best veel andere merken thuisaccu die met de homewizard p1 dongel wil samenewerken. Ook de power-plug doet haar best met meten van apparatuur.

Zelf ben ik uiteindelijk gezwicht voor een indevolt solidflex accu. En dan de 3000 zodat ze wel 3000 watt van de zonnepanelen kan opvangen. En ook 9 kWh om in de zomer meer zonne-energie op te vangen en duur te verkopen. En in de winter voordelig stroom voor eigen gebruik in te kopen.

Mijn redenen om voor indevolt te gaan: Op de website geven ze al aan dat ze samenwerken met andere merken (zoals homewizard en homeassistant) en dat ze ook aan te sturen zijn zonder cloud/internet verbinding. En dat de koppeling P1-accu ook via LoRa kan. En dat de accu bedraad op het thuisnetwerk aangesloten kan worden. En dat [shameless plug] alles netjes in 1 keer op de website te lezen is.

[ Voor 18% gewijzigd door beerse op 10-10-2026 15:48 ]

pjotter1965 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 15:07:
[...]

Ik heb mijn jaarverbruik ook eens bekeken.
In de maanden April t/m September is mijn stroomverbruik gemiddeld 2,6 kWh per dag
In de maand Maart en Oktober gemiddeld 5,3 kWh per dag.
De resterende maanden heb ik bijna geen PV overschot ivm eigen-gebruik door met een airco te verwarmen
Ik ben dus ook zoekende naar een stekkerbatterij, die voldoet aan mijn situatie.
Een Zendure Mix 3000 / 4000 of een Anker Max AC is voor mijn verbruik niet interessant.
De omvormers hebben een te hoog vermogen om efficiënt te werken met de lage vraag aan vermogen .( natuurlijk wel weer efficiënt bij koken, wasmachine, magnetron gebruik )
Deze dagen is mijn verbruik ‘s avonds ongeveer 200W. ( met airco 500W )
Zendure 2400+ twijfel ik over, misschien is de Zendure1600+ of 2x Zendure 800+ een betere keuze.
Ik denk juist dat bij dit verbruik je juist wel eerder iets hoger dan een 800W of 1600W zou moeten zitten, dus een 2400AC+ heeft juist het voordeel dat hij ook de pieken wat beter kan opvangen terwijl hij met een gemiddelde RTE van circa 85-86% ( waar dus ook een laag verbruik van gemiddeld 300W in de nacht zit verwerkt ) toch een prima score weet te behalen.( data september en oktober 2026 )
Voordeel, juist in tijdens dat er wel maar niet continu zon is, dus vooral tijdens het voor- en najaar waar je te maken hebt met pieken van zonnestroom is net dat meer aan capaciteit op die dan ook te kunnen opvangen zeer welkom.

• hoevenpe
  • Nu online
als ik hun laatste info bij the green nerds heb beluisterd dan geloven ze zelf dat hun bestaande kleine batterij voor veruit de meeste mensen voldoende zal zijn.
Blijf het bizar vinden dat ze dit blijven herhalen want Homewizard heeft data van al die P1 meters.

Een gemiddeld huis met 10-15 panelen kan makkelijk 200 dagen per jaar 5 kWh per dag nuttig gebruiken: 6kWh laden is effectief 4,6kWh beschikbaar (RTE 80% + 10% niet beschikbaar), veel meer en je krijgt het niet op minder en je levert onnodig terug.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze denken dat meer financieel niet zinvol is bij hun huidige aanschafprijs, bij 200 euro per kWh verdien je dat on 4 jaar terug ipv de 8-9 jaar van Homewizard.

• AquilaXL
hoevenpe schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:24:
[...]

Blijf het bizar vinden dat ze dit blijven herhalen want Homewizard heeft data van al die P1 meters.

Een gemiddeld huis met 10-15 panelen kan makkelijk 200 dagen per jaar 5 kWh per dag nuttig gebuiken: 6kWh laden is effectief 4,6kWh beschikbaar (RTE 80% + 10 niet beschikbaar), veel meer en je krijgt het niet op minder en je levert onnodig terug.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze denken dat meer financieel niet zinvol is bij hun huidige aanschafprijs, bij 200 euro per kWh verdien je dat on 4 jaar terug ipv de 8 jaar van Homewizard.
Ik heb niet het idee dat er een enorme R&De club zit bij Home wizard, hun hardware werkt goed maar innoveert niet snel.

• Spekkie99
  • Nu online
beerse schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 15:42:
[...]

Voor die 4 wintermaanden hebben de energienerds een aardige strategie voorgesteld. Zie dat vooral als inspiratie. Het uitzetten is daar inderdaad een onderdeel van.

Over homewizard wil ik voorop stellen dat ze heel veel goeds doen, vooral in de koppeling van apparatuur. Het is alleen hun thuis-accu die ruimte voor verbetering geeft. Er zijn best veel andere merken thuisaccu die met de homewizard p1 dongel wil samenewerken. Ook de power-plug doet haar best met meten van apparatuur.

Zelf ben ik uiteindelijk gezwicht voor een indevolt solidflex accu. En dan de 3000 zodat ze wel 3000 watt van de zonnepanelen kan opvangen. En ook 9 kWh om in de zomer meer zonne-energie op te vangen en duur te verkopen. En in de winter voordelig stroom voor eigen gebruik in te kopen.

Mijn redenen om voor indevolt te gaan: Op de website geven ze al aan dat ze samenwerken met andere merken (zoals homewizard en homeassistant) en dat ze ook aan te sturen zijn zonder cloud/internet verbinding. En dat de koppeling P1-accu ook via LoRa kan. En dat de accu bedraad op het thuisnetwerk aangesloten kan worden. En dat [shameless plug] alles netjes in 1 keer op de website te lezen is.
Klopt, vooral de homewizzard batterij is gewoon veel te duur.

Indevolt staat ook hoog op mijn lijstje voor alle genoemde punten. Enige wat me naar Anker trekt is die mooie hoofdschakelaar die icm de max ac of max ook noodstroom voordelig kan realiseren.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: