Maikie18 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Ik denk niet dat ik er perse 3 nodig heb, heb er eerlijk gezegd nooit echt aan gerekend. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vandaag dan heb ik tot nu toe 18,23kWh gebruikt, 15kWh opgewekt waarvan 6,67kWh zelf gebruikt en dus 11,56 uit het net. Ik had dus in theorie 9kWh op kunnen slaan. Prijs op dit moment is 32 cent per kWh loopt tot 23u af naar 27 cent. Die 9kWh had tegen morgen ochtend al op geweest. Besparing vandaag had dan misschien rond de 2 euro geweest. Ik weet dat het in de winter een ander verhaal is en ook in de zomer waar er gewoonweg teveel overschot is dat je ze niet meer leeg krijgt. Voor mij is het daarnaast ook meer een hebbeding, leuk om mezelf mee bezig te houden. Ja er is wel ook een EV. Die moet bij de volgende update ook bi-directioneel kunnen werken tot max 10.000 kWh. En een warmtepomp, jacuzzi etc.
oke, als je de beschikbare gegevens over de maanden maart, april, september en oktober hebt van:
a) je verbruik (liefst per dag)
b) je overhead van zonnestroom (liefst per dag)
Waarom alleen deze maanden ?
Omdat dit je maanden zijn waar je de omslag kunt zien tussen geen cq te weinig beschikbare zonneenerige waarbij je dus ook nauwelijks een overschot hebt en die dus ook niet in een batterij kan (zonde als blijkt dat je in een dag slechts 500W overschot hebt en dat in een 15 kWh batterij, daarmee haalt deze nog niet eens de 11%) en waar je al een behoorlijke overschot kunt verwachten.
Als je echter je de capaciteit bassert op de zomerproductie van 9 kWh doe je dat dus hooguit voor 3 van de 12 maanden waar je deze capaciteit kunt gebruiken.
Tijdens de andere maanden zal je productie een stuk lager uitvallen en dus voor de overige 9 maanden
ga je deze capaciteit dus niet meer benutten, in de winter zal dat vrijwel zelfs niet met zonnestroom gevuld kunnen worden.
om je een idee te geven hier een voorbeeld van de maand oktober (2025)
je ziet dat hier in de eerste dagen nog ruim voldoende zonnestroom is waarmee je de batterij kunt vullen en die tijdens de avond/nacht weer kunt gebruiken.
Echter halverwege zie je dat dit omslaag, de zonnestroom is niet meer voldoende om je benodigde stroom te kunnen afdekken, zelfs niet als er een ruimte capaciteit aanwezig zou zijn. Je overhead is dus hier bepalend, pas daarna je verbruik, wil je overigens voldoende batterij vermogen overhouden moet de overhead een factor van circa 1,35 hoger zijn dan je verbruik, dit ivm de verliezen die ontstaand tijdens het opladen en ontladen van de batterij.
je ziet ook dat mn aan het einde van oktober je overhead nog nauwelijks effect heeft bij gebruik van de batterij (deze simulatie heeft infeite een onbeperkte capaciteit, dus dat is hier geen beperkende factor)
[
Voor 3% gewijzigd door
Jan-tweak op 11-03-2026 20:23
]