DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:46:
[...]

Dan heb je zeker genoeg. Kijken naar een accu ter grootte van je verbruik lijkt mij dan prima.
@Dirk0s de grote vraag is dan echter naar welk verbruik kijk je dan?
Jaarverbruik? of toch eerder je maandverbruik ? of is weekverbruik toch de betere keuze en moet je zelfs per dag gaan kijken?
en wat blijkt, aangezien (zeker bij NOM) je eigenlijk de capaciteit moet afstemmen op een dag periode, tenslotte moet de batterij aan het begin van de zonige dag namelijk zo goed als leeg zijn om weer ruimte te maken voor de nieuwe hoeveelheid zonnestroom.
daarbij moet je eigenlijk dan ook nog de keuze maken welke van de 365 dagen moet je nu kijken of neem je het gemiddelde.
Gezien je veruik een langgerekte u-curve is, dus aan het begin van het jaar en op het einde van het jaar een hoog verbruik terwijl in de zomer je juist een erg laag verbruik gaat krijgen.
Het probleem is echter dat je zonne-stroom curve juist omgedraaid is, die is extreem laag op de tijdstip dat je eigenlijk het meeste stroom nodig zou hebben en juist hoog op momenten dat het laag is. :(

dus de oplossing is eigenlijk dat je moet kijken op de snijpunten van die twee grafieken, dat is dus rond maart en april en dan weer rond augustus, september en oktober.
kijk dus wat je gemiddeld verbruik in elk van die maanden is en kies dan een capaciteit die op circa 80% deze verbruiken kan afdekken.
aan de ene kant heb je nog voldoende zonnestroom (in feite de overhead van je opwek, dat is dat deel wat je anders het net terug stuurt) om in je batterij te stoppen en aan de andere kant hebt je verbruik wat zodanig moet zijn om zo veel mogelijk ook weer op te maken. en dat dus elke dat tussen maart en oktober opnieuw, in de winter heb je normaal gezien gewoon niets over om zinvol in je batterij te stoppen en in de zomer zul je zien dat je ondanks je batterij je nog steeds veel gaat terugleveren, echter je verbruik dermate laag is dat je daar ook niets mee kunt doen.
bedenk ook de RTE van je thuis-batterij, en marstek is niet bepaald daar een top product, ga maar uit dat je ciirca 25% verlies gaat hebben tussen de stroom die er in gaan en stroom die er weer uit komt.
Betere merken zoals bv Zendure komen daar al een heel stuk beter uit de voeten met circa 15% verlies, bedenk dat je dit soort producten voor de lange termijn koopt, circa 10% minder verlies betekend op 15 jaar en 250 cycli per jaar met een 10 kWh batterij dus wel circa 3.000 kWh wat je meer of minder gaat verliezen, bij een waarde van 25ct/kWh is dat dus ruim 750 euro. De meerprijs van een beter merk is echter helemaal niet zo veel, en even los van andere voordelen die je bij een topmerk (vc Zendure) wel hebt.
.
DJ-Promo schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:24:
[...]

Je hebt niet meer nodig dan je gebruikt toch? Zou zelf het beter vinden als die elke gewoon leeg gaat. Die opwek haal die gemiddelde dag opwek ook in bijvoorbeeld maart? Zie veel te vaak dat deze gemiddeldes niks zeggen.
ja, en nee,
ook voor @Dirk0s , vergeet hierbij niet dat je te maken hebt met nog 2 aspecten die een behoorlijke impact op de keuze van je thuis-batterij op basis van je verbruik gaan hebben.
dus stel je hebt gemiddeld 5 kWh per dag nodig om je NOM verbruik (tussen maart en oktober) te kunnen overbruggen.
1) de laatste 10% tot 15% van je capaciteit van je thuis-batterij kun je niet benutten, die blijven gewoon daar zitten. dus heb je een 5 kWh capaciteit dan blijft daar bruikbaar nog maar 4,5 kWh over.
2) Je hebt ook nog te maken met laad en ontlaadverliezen, bij bv Marsetk ligt dat op circa 25% bij een Zendure is dat een stuk lager op circa 15%.
Dus van je 4,6 kWh krijg je mbij bv een Marstek circa 3,4 kWh er nuttig uit (factor 1,47) en bij een Zendure krijg je er iets meer uit 3,8 kWh, factor 1,31.
Dus heb je 5 kWh nodig heb je dus een batterij van tenminste 6,6 kWh (Zendure) of 7,35 kWh (Marstek) nodig.

Bij een lading is dat niet veel, maar kijk je dat op 15 jaar dan wordt dat circa 1.500 kWh bij een 5 kWh thuis-batterij, bij een 10 kWh is dat dus al het dubbele.
Dus kijk mn wat de RTE verliezen zijn, want dat is uiteindelijk een veel belangrijker factor dan alleen een iets goedkopere prijs, uiteindelijk zou je dus met een goedkopere duurder uit kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 12-04-2026 12:46 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:29
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:29:
[...]

ja, en nee,
ook voor @Dirk0s , vergeet hierbij niet dat je te maken hebt met nog 2 aspecten die een behoorlijke impact op de keuze van je thuis-batterij op basis van je verbruik gaan hebben.
dus stel je hebt gemiddeld 5 kWh per dag nodig om je NOM verbruik (tussen maart en oktober) te kunnen overbruggen.
1) de laatste 10% tot 15% van je capaciteit van je thuis-batterij kun je niet benutten, die blijven gewoon daar zitten. dus heb je een 5 kWh capaciteit dan blijft daar bruikbaar nog maar 4,5 kWh over.
2) Je hebt ook nog te maken met laad en ontlaadverliezen, bij bv Marsetk ligt dat op circa 25% bij een Zendure is dat een stuk lager op circa 15%.
Dus van je 4,6 kWh krijg je mbij bv een Marstek circa 3,4 kWh er nuttig uit (factor 1,47) en bij een Zendure krijg je er iets meer uit 3,8 kWh, factor 1,31.
Dus heb je 5 kWh nodig heb je dus een batterij van tenminste 6,6 kWh (Zendure) of 7,35 kWh (Marstek) nodig.

Bij een lading is dat niet veel, maar kijk je dat op 15 jaar dan wordt dat circa 1.500 kWh bij een 5 kWh thuis-batterij, bij een 10 kWh is dat dus al het dubbele.
Dus kijk mn wat de RTE verliezen zijn, want dat is uiteindelijk een veel belangrijker factor dan alleen een iets goedkopere prijs, uiteindelijk zou je dus met een goedkopere duurder uit kunnen zijn.
Oftewel 2x Marstek van 5,12 kWh. Dan zit je goed qua inhoudt en qua prijs.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:27
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:16:
[...]

Zoveel mogelijk stroom die ik extra opwek gedurende de dag bovenop het gebruik in de avond weer opmaken.
Het feit dat je zonnestroom met een thuisbatterij beschikbaar maakt op andere momenten creëert ook nieuwe mogelijkheden. Zo vond ik persoonlijk het comfort van een airco de hogere energiekosten niet waard. Nu ik een thuisbatterij heb wordt dat een andere afweging. De periode tot het eind van salderen zie ik als een proeftuin om te experimenteren. Mede daarom ook gekozen voor een modulair systeem waar ik losse accu's aan toe kan voegen.

Met jouw DI budget kun je er voor kiezen om dit jaar klein te beginnen en dan in een volgend jaar van het nieuwe budget een uitbreiding te nemen, mochten de ervaringen dat rechtvaardigen.
Bravertal schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:52:
[...]

Oftewel 2x Marstek van 5,12 kWh. Dan zit je goed qua inhoudt en qua prijs.
en dus ook met duidelijk meer verlies, onder de streep ben je dus mogelijk zelfs duurder uit met Martek.
proficiaat met je nieuwe baan
Inmiddels ook aan oriënteren voor een thuisbatterij , mede door een baanwissel waar ook nog eens 700 euro DI budget is wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

Voor nu 2 opties op het oog (nog wel twijfel over de max opslag)
- anker solarbank max ac (7kwh)
- jackery solarvault pro max (5 of 7 kWh)
en wat denk je van een Zendure solarflow 2400AC+ of pro ? ook mooi modulair tot wel bijna 17 kWh.
Ik heb op Jeroen.nl mijn p1 csv data ingevoerd en daarbij komt dit uit:

[Afbeelding]
Als ik dit bekijk zou 5kwh voldoende moeten zijn maar misschien ook te krap en kan ik beter voor de 7 gaan zodat je wat ruimte omhoog hebt?
als ik even uit ga van jeroen.nl met een gemiddelde van 4,6 kWh.
ik zou eerder dus circa 15% boven dat gemiddelde uitkomen, dat is dus dan als basis maat 5,3 kWh
als ik dan ook nog een gemiddeld RTE van 80% aanhou, dus factor 1,35 , kom ik dus op 7,2 kWh.
Dus veel eerder de 7 kWh dan de 5 kWh nemen.
doe echter eens de moeite en kijk naar je verbruik en overhead zonnestroom in den maanden maart, april, augustus, september en oktber, hoe kom je dan uit ? voorbeeld van de maand september.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
Extra info volgens Jeroen.nl
5kwh
[Afbeelding]

7kwh:
[Afbeelding]

Alle tips en op of aanmerkingen zijn welkom, wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 12-04-2026 13:39 ]

• mickeutech
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:22:
[...]

en dus ook met duidelijk meer verlies, onder de streep ben je dus mogelijk zelfs duurder uit met Martek.
Plus je betaalt 2x voor de omvormer en hebt ook 2 aansluitingen op een eigen groep nodig om boven de 800W output te kunnen gebruiken.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:33
mickeutech schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:08:
[...]

Plus je betaalt 2x voor de omvormer en hebt ook 2 aansluitingen op een eigen groep nodig om boven de 800W output te kunnen gebruiken.
Daarom heeft mijn voorkeur ook voor 1 pakket evt met de mogelijkheid voor bijplaatsen van extra unit indien nodig.

Twijfel ook nog even over de locatie van plaatsing, de meterkast zit in de hal bij de trap, zou makkelijk daar een stopcontact kunnen laten plaatsen op een nieuwe groep. Daardoor dus wel in huis.

Ik heb ook een klein schuurtje en een garage maar dan moet ik een hele nieuwe kabel trekken en dus ook de stoep open in de tuin😫

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:10
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/nov

Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .

Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...

Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.

Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 12-04-2026 15:37 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Dirk0s
SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:34:
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/nov

Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .

Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...

Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.

Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.
In de maanden oktober en november heb ik in 2025 meer verbruik dan opwek.

Als ik die 3 maanden de gegevens optel en deel door 91 dagen dan kom ik uit op ongeveer 6 kWh opwek en 6 kWh verbruik.

De grote stroomverbruiker bij ons nu is een electrische vloerverwarming in de badkamer. Na salderingsregeling miss iets anders daar neer zetten. Stroom verbruik gaat dan dus flink omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk0s op 12-04-2026 15:49 ]

• mickeutech
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:30:
[...]

Daarom heeft mijn voorkeur ook voor 1 pakket evt met de mogelijkheid voor bijplaatsen van extra unit indien nodig.

Twijfel ook nog even over de locatie van plaatsing, de meterkast zit in de hal bij de trap, zou makkelijk daar een stopcontact kunnen laten plaatsen op een nieuwe groep. Daardoor dus wel in huis.

Ik heb ook een klein schuurtje en een garage maar dan moet ik een hele nieuwe kabel trekken en dus ook de stoep open in de tuin😫
Hal als in doorgang naar de buitendeur? Klinkt als een vluchtweg, zeker in combinatie met de trap. Niet doen.

• Dirk0s
mickeutech schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:47:
[...]

Hal als in doorgang naar de buitendeur? Klinkt als een vluchtweg, zeker in combinatie met de trap. Niet doen.
Nee, wat ik onder de trap zet heeft geen hinder voor het lopen.

• mickeutech
Tenzij dat de bron van de reden tot vluchten is...

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:20
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:17:
[...]

Jaarverbruik? of toch eerder je maandverbruik ? of is weekverbruik toch de betere keuze en moet je zelfs per dag gaan kijken?
en wat blijkt, aangezien (zeker bij NOM) je eigenlijk de capaciteit moet afstemmen op een dag periode, tenslotte moet de batterij aan het begin van de zonige dag namelijk zo goed als leeg zijn om weer ruimte te maken voor de nieuwe hoeveelheid zonnestroom.
daarbij moet je eigenlijk dan ook nog de keuze maken welke van de 365 dagen moet je nu kijken of neem je het gemiddelde.
Gezien je veruik een langgerekte u-curve is, dus aan het begin van het jaar en op het einde van het jaar een hoog verbruik terwijl in de zomer je juist een erg laag verbruik gaat krijgen.
Het probleem is echter dat je zonne-stroom curve juist omgedraaid is, die is extreem laag op de tijdstip dat je eigenlijk het meeste stroom nodig zou hebben en juist hoog op momenten dat het laag is. :(

dus de oplossing is eigenlijk dat je moet kijken op de snijpunten van die twee grafieken, dat is dus rond maart en april en dan weer rond augustus, september en oktober.
kijk dus wat je gemiddeld verbruik in elk van die maanden is en kies dan een capaciteit die op circa 80% deze verbruiken kan afdekken.
aan de ene kant heb je nog voldoende zonnestroom (in feite de overhead van je opwek, dat is dat deel wat je anders het net terug stuurt) om in je batterij te stoppen en aan de andere kant hebt je verbruik wat zodanig moet zijn om zo veel mogelijk ook weer op te maken. en dat dus elke dat tussen maart en oktober opnieuw, in de winter heb je normaal gezien gewoon niets over om zinvol in je batterij te stoppen en in de zomer zul je zien dat je ondanks je batterij je nog steeds veel gaat terugleveren, echter je verbruik dermate laag is dat je daar ook niets mee kunt doen.
bedenk ook de RTE van je thuis-batterij, en marstek is niet bepaald daar een top product, ga maar uit dat je ciirca 25% verlies gaat hebben tussen de stroom die er in gaan en stroom die er weer uit komt.
Betere merken zoals bv Zendure komen daar al een heel stuk beter uit de voeten met circa 15% verlies, bedenk dat je dit soort producten voor de lange termijn koopt, circa 10% minder verlies betekend op 15 jaar en 250 cycli per jaar met een 10 kWh batterij dus wel circa 3.000 kWh wat je meer of minder gaat verliezen, bij een waarde van 25ct/kWh is dat dus ruim 750 euro. De meerprijs van een beter merk is echter helemaal niet zo veel, en even los van andere voordelen die je bij een topmerk (vc Zendure) wel hebt.
.
Dat de Zendure de koning is van de RTE is duidelijk.
Maar hoe groot is het verschil met juist lágere belastingen?
vb
Zendure 200W vs X met 200W. Is het verschil dan nog zo groot als bij vol(rond) vermogen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:10
Dirk0s schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:46:
[...]

In de maanden oktober en november heb ik in 2025 meer verbruik dan opwek.

Als ik die 3 maanden de gegevens optel en deel door 91 dagen dan kom ik uit op ongeveer 6 kWh opwek en 6 kWh verbruik.

De grote stroomverbruiker bij ons nu is een electrische vloerverwarming in de badkamer. Na salderingsregeling miss iets anders daar neer zetten. Stroom verbruik gaat dan dus flink omlaag.
Dan is 1 batterij van 5.12 kWh is ruim voldoende! Daar kun je 4.5 kWh van gebruiken en met een RTE van 75% (12,5% verlies laden/ontladen) heb je effectief zo'n 4 kWh tot je beschikking. Dat is ruim voldoende, met 6 kWh gemiddelde opwekking.

De batterij slaat overtollig energie op, maar die moet er ook zijn...
Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:43
Hansieo schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:37:
[...]

Dat de Zendure de koning is van de RTE is duidelijk.
Maar hoe groot is het verschil met juist lágere belastingen?
vb
Zendure 200W vs X met 200W. Is het verschil dan nog zo groot als bij vol(rond) vermogen?
Ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt om uit te zoeken. Ik heb namelijk de Zendure 800 serie die met max 800 Watt ontladen en daardoor een hele andere RTE kennen op de lage vermogens dan de 2400 watt omvormers. Zo zijn er heel wat merken die verschillen in output vermogen en dus niet goed te vergelijken zijn. Daarnaast zit er ook al een RTE verschil in de "oude" en nieuwe generatie. Overigens worden de meeste batterijen in de reviews getest op 800 watt.

Het verhaal van @Jan-tweak is vaak erg gekleurd naar Zendure en ook wel gebaseerd op feiten. Natuurlijk de kwaliteit van Zendure is goed maar er zijn meer merken die dit benaderen. Zo zijn de nieuwe Hoymiles, Hyxi en Jackery allemaal units die rond dezelfde RTE zitten. Het is nu voornamelijk de aansturing/app waar naar mijn mening het verschil in zit.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:52:

Wat ik echter geen goede ontwikkeling vind is dat men nu zelfs 3500 Watt via een stopcontact gaat aanbieden. Wat mij betreft ligt de grens bij +-10A (+-2300 Watt), iets waar de meeste stopcontacten langdurig mee om zouden moeten kunnen gaan (maar dat gaat ook niet altijd goed). Boven de 10A zou men wat mij betreft geen stekkers meer moeten ondersteunen, maar alleen vaste aansluiting. Daaronder kan je er ook al een discussie over voeren, maar goed.
Toen ik vorige week het bericht las dat de brandweer zich zorgen maakt, vond ik het allemaal nog wel meevallen. Na de aankondiging van de Anker Max AC maak ik mij toch ook wel zorgen. Anker is er nu mee begonnen. Vast en zeker komen Zendure , Marstek etc volgend jaar ook met dit soort producten.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:52:
Veel handleidingen adviseren de stekker af te knippen en de accu vast op een eigen groep aan te sluiten. Ik ken geen enkel merk dat dat verbiedt en/of aangeeft dat dan de garantie vervalt.

Wat ik echter geen goede ontwikkeling vind is dat men nu zelfs 3500 Watt via een stopcontact gaat aanbieden. Wat mij betreft ligt de grens bij +-10A (+-2300 Watt), iets waar de meeste stopcontacten langdurig mee om zouden moeten kunnen gaan (maar dat gaat ook niet altijd goed). Boven de 10A zou men wat mij betreft geen stekkers meer moeten ondersteunen, maar alleen vaste aansluiting. Daaronder kan je er ook al een discussie over voeren, maar goed.
Wat ik dan niet snap is waarom ze dan, vanuit de fabriek, niet voor de blauwe CEE gaan of een vergelijkbaar degelijk alternatief dat wel 16A aankan. Dan laat je mensen automatisch het bijbehorende stopcontact plaatsen en als iemand dan eigenhandig een schuko erop knoopt is het overduidelijk zijn probleem als de boel rookt of smelt. Ook als de brandweer door de verkoolde puinresten de sporen gaat terugvinden -> succes met de verzekeringsmaatschappij.

Er lijkt een soort disconnect te zijn bij batterij-fabrikanten wbt het safety first principe. Dat is altijd een voorbode op de keer dat het misgaat en we er in de media weer jaren over “die gevaarlijke thuisbatterijen” mogen lezen. Net als met de eerste generatie EV’s toen men ook nog de brandpreventie niet helemaal goed had ingevuld en er wel eens eentje vanzelf uitbrandde.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 13-04-2026 10:14 ]

• AquilaXL
The Third Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:11:
[...]
Wat ik dan niet snap is waarom ze dan, vanuit de fabriek, niet voor de blauwe CEE gaan of een vergelijkbaar degelijk alternatief dat wel 16A aankan. Dan laat je mensen automatisch het bijbehorende stopcontact plaatsen en als iemand dan eigenhandig een schuko erop knoopt is het overduidelijk zijn probleem als de boel rookt of smelt. Ook als de brandweer door de verkoolde puinresten de sporen gaat terugvinden -> succes met de verzekeringsmaatschappij.

Er lijkt een soort disconnect te zijn bij batterij-fabrikanten wbt het safety first principe. Dat is altijd een voorbode op de keer dat het misgaat en we er in de media weer jaren over “die gevaarlijke thuisbatterijen” mogen lezen. Net als met de eerste generatie EV’s toen men ook nog de brandpreventie niet helemaal goed had ingevuld en er wel eens eentje vanzelf uitbrandde.
Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren. Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt om uit te zoeken. Ik heb namelijk de Zendure 800 serie die met max 800 Watt ontladen en daardoor een hele andere RTE kennen op de lage vermogens dan de 2400 watt omvormers. Zo zijn er heel wat merken die verschillen in output vermogen en dus niet goed te vergelijken zijn. Daarnaast zit er ook al een RTE verschil in de "oude" en nieuwe generatie. Overigens worden de meeste batterijen in de reviews getest op 800 watt.

Het verhaal van @Jan-tweak is vaak erg gekleurd naar Zendure en ook wel gebaseerd op feiten. Natuurlijk de kwaliteit van Zendure is goed maar er zijn meer merken die dit benaderen. Zo zijn de nieuwe Hoymiles, Hyxi en Jackery allemaal units die rond dezelfde RTE zitten. Het is nu voornamelijk de aansturing/app waar naar mijn mening het verschil in zit.
ongetwijfeld zijn er ook nog andere mooie merken dan alleen Zendure, het probleem is echter dat ik die hier niet heb staan en dus me daar ook geen eigen mening over kan vormen.
En nee, ik doe dit puur als een soort hobby en interesse met energietransitie en alles wat daar mee zamen hangt en heb daar dus geen werk van cq verdien daar mijn geld mee.
Dus een Jackery en al die andere merken kunnen best leuk zijn alleen ga ik dus niet uit van reklame uitjes van de merken, wat ik schrijf over RTE komt uitsluitend uit mijn eigen ervaring en ik leer nog elke dag bij.
Ik staa volledig open voor andere zienswijzen en invalshoeken, maar die moeten dan wel onderbouwd zijn.
en een van mijn ervaringen is dat mn de aansturing ( dus software) mogelijk wel het meest belangrijkste punt is en helaas zie ik dat mn bij de low budget modelen (Marstek en Co) daar gewoon te weinig focus op ligt, waarschijnlijk omdat daar dus geen geld meer voor is.
en voor de gebruiker kan die keuze wel een behoorlijk duurkoop worden, alleen zien ze dat dus pas te laat.
Maar dat is mijn mening, en zo zijn er nog vele andere. :)

• pjotter1965
[...]

Niet te vergeten, met 3500W hang je ook een extra grootverbruiker aan je groepenkast bij het laden van de batterij. Bedenk goed hoe de stromen en PV-stromen in de groepenkast lopen op het moment dat er bij volop zon veel verbruikers aanstaan en de thuisbatterij max. wordt geladen De regelgeving in NL zou dit beter moeten beheren om mogelijke overbelasting te voorkomen.
Wat dat betreft loopt Belgie een stapje voor op NL.
Zo is een remautomaat in de groepenkast standaard in Belgie. Keuringen zijn bij thuisbatterijen verplicht, stekker-batterijen zijn toegestaan indien ze op de Synergrid-lijst staan.
Uitleg remautomaat : https://welkekiezen.nl/elektriciteit/remautomaat

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 13-04-2026 11:25 ]

[...]
oke, maar laten we het even met echte feiten bekijken.
Veruit de meeste stekker-batterijen gaan nu tot 2.400W (= 10,4A ) of 2.500W (= 10,9A ), dat is dus geen 16A.
Waarom de bedrijven geen CEE stekers gaan toepassen snap ik wel, want die zijn geen standaard typen in een woning in de EU, terwijl een type F of E dat dus wel is, en als je de thuis-batterij gewoon op een willekeurig WCD wil gebruiken met de limiet van 800W is daar ook helemaal niets mis mee.

wat het mis mee kan gaan als je een dergelijke apparaat op een ondeugdelijke WCD aan gaat sluiten, alleen dat ga je bv ook al krijgen met elka ander hoog vermogen trekkend apparaat zoals een strijkijzer.

aangezien je echter veelal toch al een aparte groep moet gaan plaatsen kun je dus ook de juiste en vooral goede merkspullen kopen, dus geen WCD van de Action of Temu maar gewoon deugdelijk spul van een goed merk en ja hier zou je dus ook kunnen kiezen voor een goede CEE WCD en stekker.
(heb ik overigens zelf ook gedaan)
aan de andere kant, als je regelmatig de WCD en stekker bv elke 3 maanden gaat controleren is dat eigenlijk ook een prima maatregel.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:17:
[...]

De zon schijnt elke dag, dus ik zou zeggen dagverbruik als je het ook economisch interessant wilt houden. En dan eigenlijk alleen naar je netafname, dus eigenlijk is dat een halve dag verbruik/nachtverbruik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Marzman schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:44:
[...]

De zon schijnt elke dag, dus ik zou zeggen dagverbruik als je het ook economisch interessant wilt houden. En dan eigenlijk alleen naar je netafname, dus eigenlijk is dat een halve dag verbruik/nachtverbruik.
ik vrees dat je de grote hap van je eigen dagverbruik PV stroom even vergeet, en mn in de winter is dat een heel groot deel van je kleine opwek van je PV panelen, e.e.a. natuurlijk mede afhankelijk wat je je dak ligt.
Maar als we hier even de halve zonweides even vergeten en je rond tussen de 10-16 panelen op je dak hebt liggen is dat echt geen feest.
dus daarom mijn advies kijk veel minder naar je dagopbrengst maar kijk mn naar je overhead PV, dat is dus je obvrengst -/- je eigen directe verbruik, dat deel wat je normaal gezien dus terug het net opstuurt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jan-tweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:48:
[...]

ik vrees dat je de grote hap van je eigen dagverbruik PV stroom even vergeet, en mn in de winter is dat een heel groot deel van je kleine opwek van je PV panelen, e.e.a. natuurlijk mede afhankelijk wat je je dak ligt.
Maar als we hier even de halve zonweides even vergeten en je rond tussen de 10-16 panelen op je dak hebt liggen is dat echt geen feest.
dus daarom mijn advies kijk veel minder naar je dagopbrengst maar kijk mn naar je overhead PV, dat is dus je obvrengst -/- je eigen directe verbruik, dat deel wat je normaal gezien dus terug het net opstuurt.
Ik vergeet dat niet, je kan toch moeilijk een accu kopen om de winter te overbruggen. Dan is het goedkoper meer panelen te leggen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEh011FcxdxWje0X26Qi5l69CLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVTKMByhtSOnG6oRJg0ANq6I.png?f=fotoalbum_large

Iedereen moet het voor zichzelf bekijken, de meeste mensen hebben denk ik meer verbruik en meer panelen, maar dat paarse getal lijkt me wat je nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 13-04-2026 16:04 ]

/▌

Marzman schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ik vergeet dat niet, je kan toch moeilijk een accu kopen om de winter te overbruggen. Dan is het goedkoper meer panelen te leggen denk ik.
nee, dat klopt, dat bedoel ik ook niet, alleen maak je niet rijker dan je werkelijk bent, dus je hebt ook in het voor en najaar dus gewoon minder PV stroom wat in je batterij kan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jan-tweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:05:
[...]

nee, dat klopt, dat bedoel ik ook niet, alleen maak je niet rijker dan je werkelijk bent, dus je hebt ook in het voor en najaar dus gewoon minder PV stroom wat in je batterij kan.
Ja dat klopt wel, zeker bij mij met mijn paar paneeltjes. Dan krijg ik een thuisaccu niet vol. Ik ga ook geen thuisaccu kopen voorlopig, we hebben net een electrische scooter gekocht en daar kan al 4 kW in (zal eerder dat uitbreiden naar 6).

/▌

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren.
Natuurlijk, maar zien zij dan het risico niet als de brandweer het officieel benoemt als gevaarlijk als die apparaten wel 16A over schuko gaan leveren? Of gaan ze dan de "new & improved" versie weer leveren met een "zeer interessant geprijsde veiligheidsupgrade" voor bestaande gebruikers om een betere stekker aan te gaan bieden?
Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
Misschien, maar het is met mijn bescheiden HBO Elektrotechniek ook het eerste waar ik aan dacht. Wat zou algemener gezien logischer/beter zijn?

• AquilaXL
The Third Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
[...]
Natuurlijk, maar zien zij dan het risico niet als de brandweer het officieel benoemt als gevaarlijk als die apparaten wel 16A over schuko gaan leveren? Of gaan ze dan de "new & improved" versie weer leveren met een "zeer interessant geprijsde veiligheidsupgrade" voor bestaande gebruikers om een betere stekker aan te gaan bieden?

[...]
Misschien, maar het is met mijn bescheiden HBO Elektrotechniek ook het eerste waar ik aan dacht. Wat zou algemener gezien logischer/beter zijn?
Voorlopig is de new and improved een dubbele BMS en betere RTE. Ze zoeken het dus nog echt op het vlak van hun techniek. Jij hebt Elektrotechniek gedaan en dan is een CEE voor jouw gesneden koek maar hoeveel units zouden ze nog verkopen als dit de standaard zou zijn. Dan zijn er weer heel wat mensen die de extra uitgaven niet zien zitten of niet begrijpen wat voor een stekker het überhaupt is, die laten de unit links liggen en dan missen ze omzet. Helaas regeert dit systeem nou eenmaal.
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is puur drempel verlagen tot aankoop en vooral veel omzet genereren. Overigens is de CEE stekker een echt Tweaker forum dingetje.
Oef, een CEE stekker is eigenlijk een voor de industrie ( heavy duty) bedoelde stekker voor hoge en vooral hoge continue belastingen, deze zijn oa in een 1-fase (blauwe) versie in verschillende capaciteiten (16 en 32A) en in 3-Fase (bv rode) ook weer in verschillende capaciteiten.
Deze zijn er ook in verschillende IP uitvoeringen te krijgen.
Het punt is dat dit dus geen consumenten toepassingen zijn, dus kom je ze daar standaard dus ook niet tegen.
Overigens mogen ze wel gewoon gebruik worden, voldoen geheel aan oa de NEN1010.
Ook de normale handgereedschappen komen standaard met een F-type stekker, idem bij een inbouwoven, en die wil toch ook wat trekken.
En vergeet niet standaard zijn stekker-batterijen eigenlijk bedoeld om in een standaard stopcontact gebruikt te worden (800W Max) dus dat verklaart ook de gebruikte stekker type.

Afhankelijk van je capaciteit van je thuis-batterij kan ( maar hoeft het dus niet ) , m.n. door langdurige relatieve hoge belastingen van rond de 10A ( dus geen 16A ) dit tot mogelijke problemen leiden, de oorzaak ligt echter niet zo zeer in het ontwerp maar veel eerder in de technische staat van m.n. de WCD.
Kies je voor hoogwaardige kwaliteit zal dat veelal minder snel tot problemen leiden dan goedkoop spul uit de bouwmarkt, waarbij ook een vakkundige installatie het verschil kan maken.

Als je toch al een aparte groep voor je thuis-batterij gaat aanleggen heb je dus de keuze uit de standaard F-type WCD of je kiest dan direct voor een CEE uitvoering.
Kies je voor het laatste ( wat overigens ook mijn keuze is geweest) is het dus een kleine stap om dan ook de stekker van Zendure te vervangen, zelf heb ik van de oude stekker zelf een verloopstekker van F-type naar CEE gemaakt, dus kan ik de batterij zo ver nodig nog steeds veilig aan een normaal stopcontact aansluiten.
Denk wel aan edereindhulzen, die heb je wel nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 14-04-2026 08:54 ]

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:47:
[...]

Oef, een CEE stekker is eigenlijk een voor de industrie ( heavy duty) bedoelde stekker voor hoge en vooral hoge continue belastingen, deze zijn oa in een 1-fase (blauwe) versie in verschillende capaciteiten (16 en 32A) en in 3-Fase (bv rode) ook weer in verschillende capaciteiten.
Deze zijn er ook in verschillende IP uitvoeringen te krijgen.
Het punt is dat dit dus geen consumenten toepassingen zijn, dus kom je ze daar standaard dus ook niet tegen.
Overigens mogen ze wel gewoon gebruik worden, voldoen geheel aan oa de NEN1010.
Ook de normale handgereedschappen komen standaard met een F-type stekker, idem bij een inbouwoven, en die wil toch ook wat trekken.
En vergeet niet standaard zijn stekker-batterijen eigenlijk bedoeld om in een standaard stopcontact gebruikt te worden (800W Max) dus dat verklaart ook de gebruikte stekker type.

Afhankelijk van je capaciteit van je thuis-batterij kan ( maar hoeft het dus niet ) , m.n. door langdurige relatieve hoge belastingen van rond de 10A ( dus geen 16A ) dit tot mogelijke problemen leiden, de oorzaak ligt echter niet zo zeer in het ontwerp maar veel eerder in de technische staat van m.n. de WCD.
Kies je voor hoogwaardige kwaliteit zal dat veelal minder snel tot problemen leiden dan goedkoop spul uit de bouwmarkt, waarbij ook een vakkundige installatie het verschil kan maken.

Als je toch al een aparte groep voor je thuis-batterij gaat aanleggen heb je dus de keuze uit de standaard F-type WCD of je kiest dan direct voor een CEE uitvoering.
Kies je voor het laatste ( wat overigens ook mijn keuze is geweest) is het dus een kleine stap om dan ook de stekker van Zendure te vervangen, zelf heb ik van de oude stekker zelf een verloopstekker van F-type naar CEE gemaakt, dus kan ik de batterij zo ver nodig nog steeds veilig aan een normaal stopcontact aansluiten.
Denk wel aan edereindhulzen, die heb je wel nodig.
Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.

• Hansieo
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

Ik bedoel niet dat het een slechte oplossing is maar meer dat dit een oplossing is die op Tweakers behoorlijk rond zingt. Ik snap dat de stekkers goed zijn maar simpel een lasdoos met installatieklemmen van Wago werken net zo goed en bij de nieuwste 221 serie van hun zijn ze zelfs voor 20A of 32A. Aansluit technisch vind ik er persoonlijk een hoger risico op de stekkers omdat je (terecht) zegt dat er adereindhulzen toegepast moeten worden. Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren de juiste gereedschappen hiervoor hebben en als je alles wilt halen ben je een veelvoud kwijt t.o.v. de lasdoos met lasklem.
en dan is dit nog één kant van het verhaal (aansluiten).
Je wil niet weten hoeveel "schroeven"op automaten! en stekkers niét goed (soms ook véél te strak) aangezet zijn.
(note: zelfs de enexis monteur die mijn 3F kwam plaatsen was verbaasd toen hij met mijn WERO zijn schroeven controleerde en reageerde met: ik ga mijn baas om zo'n set vragen... eye-opener).

Dus ga je zelf een wcd plaatsen met langdurig hoge stromen? CHECK-CHECK-DDUUBBEELL check. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)

Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)

Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.

Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:20:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.

• Hansieo
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

snap ik, echter ga je dan wel van een stekker-batterij juridisch er een vaste batterij van gaan maken, dus ook met die gevolgen daarvan, bij verkoop (tenminste als je deze niet vergeet vooraf weer te ontkoppelen) maakt het deel uit van het huis en dus van de verkoop.
plus bij een vast opgestelde batterij zou je verzekering mogelijk om een bewijs van deskundige installatie kunnen vragen? :( en ja, daar kom je vaak pas er achter als het al te laat is.
20A of zelfs 32A vind ik zelf vrij onzinnig omdat je nog steeds met dezelfde Zendure powerkabel zit en die is nog steeds slechts 1,5mm2, en dat gaat dan je zwakke schakel zijn.
Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F

Afas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:27:
Ik houd inmiddels een paar maanden mijn energiegebruik bij en ik heb een dynamisch contract waarbij ik de teruglevering (grotendeels) stop bij negatieve stroomprijzen. Dat levert voor de afgelopen maanden het volgende op:

Stroomverbruik
Januari 100 kWh
Februari 80 kWh
Maart 60 kWh
April 25 kWh (tot gisteren)
dat is dus gemiddeld per dag:
Januari 100 kWh / 31 = 3,2 kWh
Februari 80 kWh / 28 = 2,9 kWh
Maart 60 kWh / 31 = 1,9 kWh
April 25 kWh (tot gisteren) / 13 = 1,9 kWh
Terug levering
Januari 75 kWh
Februari 115 kWh
Maart 350 kWh
April 110 kWh(tot gisteren)
Januari 75 kWh / 31 = 2,4 kWh
Februari 115 kWh / 28 = 4,2 kWh
Maart 350 kWh / 31 = 11,3 kWh
April 110 kWh(tot gisteren) / 13 = 8,5 kWh

je kun du vanaf februari tot vermoedelijk in oktober (inschatting) op NOM draaien.
als ik dan je hoogste verbruik (februari) neem met een factor 1,1 verhoog kom ik op een verbruik van maximaal op circa 3,2 kWh uit.
Je thuis-batterij met 10% SOC en RTE van 75% kom je met een factor 1,45 dan op circa 4,65 kWh uit.
Dus jouw inschatting van 2,5 - 3 kWh is hierbij dus veel te laag.
als ik tevens je echt laag verbruik zie verwacht ik eigenlijk ook dat je waarschijnlijk met een 800W thuis-batterij die je dus zonder dat deze een eigen groep nodig zou hebben ook prima uit de voeten kunt komen, mogelijk dat deze bij een hoge last niet volledig op NOM zal gaan komen, maar dat zal slechts marginaal zijn.
Heb ook gekeken naar het verschil in verbruik tussen de dagen en het 95% interval blijft ruim onder 4 kWh afname. De conclusie lijkt dat ik met een thuisbatterij van 2,5-3 kWh al een heel eind kom en dat ik daarmee ook een redelijk efficiënte oplossing heb om een significant deel van mijn avond- en nachtgebruik gedurende 9-10 maanden per jaar op te kunnen vangen.
ja, mits je dus wel een iets grotere capaciteit zoals door mij is aangegeven gaat nemen, veruit de meeste merken en typen is dit overigens al de startcapaciteit.
Ten eerste de vraag of jullie op basis van deze cijfers die conclusie delen?

Ook nog een paar praktische vragen:
1. Ik voorzie dat er op enig moment of een airco of een warmtepomp komt. Mijn aanname is dat dit de casus voor dit moment maar beperkt beïnvloedt. Ik ga er dan vanuit dat je in de winter toch af moet nemen van het net en dat een thuisbatterij dat niet op lost. En een airco in de zomer, kun je ook grotendeels laten draaien op moment dat de zon schijnt waardoor je direct je eigen opwek verbruikt. De nachten zijn korter waardoor er ook wat ruimte in de accu zit. Enige aanpassing op dit moment zou wat mij betreft dan zijn dat ik kies voor een modulair systeem dat uitgebreid kan worden. Hoe kijken jullie hier naar?
klopt helemaal, ik zou bv dan toch eens kijken naar een Zendure systeem, zeer hoge RTE (minder verlies) zeer goede aansturing en software. je vraag 2 is daar eigenlijk perfect voor. Zendure heeft op dit moment eigenlijk de beste software en app en de modelen zijn modulair opgezet, dus heb je toch nog iets meer capaciteit nodig is dat helemaal geen probleem, die klik je gewoon er bij (lego systeem), geen gedoe met kabel e.d.
2. De sturing van het systeem is voor mij een uitdaging. Ik zoek daarom eigenlijk een systeem dat grotendeels zichzelf stuurt en rekening houdt met de tarieven op de markt maar dat ik wel simpel kan overrulen als het nodig is. Welke systemen zijn daar wel (of juist minder) geschikt voor? Of is de techniek inmiddels zo ver ontwikkeld dat het weinig meer uit maakt en alle merken dit kunnen.
nee, helaas er zit mn bij de software en app nog heel wat verschillen, en naast de RTE en bouwkwaliteit is dat eigenlijk de meest belangrijke factor.
Marstek daartegen heeft helaas maar matige software met de nodige problemen, echter is wel goedkoop. Echter ook door de minder goede RTE ben je waarschijnlijk bij 15 jaar uiteindelijk toch duurder uit.
3. De businesscase rekent nog steeds niet rond voor mij maar dat accepteer ik gezien de recente geopolitieke ontwikkelingen. Toch ben ik ook nieuwsgierig hoe dat voor de bezitters van een thuisbatterij in de praktijk uit pakt (zonder actief te handelen).
zeker in 2027 kun je handelen wel vergeten, daar zullen de nodige bezitters met giga batterijen helaas dan ook achter komen en zullen veelal hun hoge investeringen nooit meer terugverdienen.
Met de relatief lage prijs van een stekkerbatterij (modulair) bv de Zendure solarflow 800 plus 2 (nieuw model) en een extra batterij module of de iets uitgebreide Zendure solarflow 1600 AC (nieuw model) ook met dezelfde batterij (1,92 kWh) dus totaal 3,84, rekening houdend met je reserve en de veel betere RTE zou dit eigenlijk al een prima capaciteit met jouw gegevens kunnen zijn.
Hier een info van de Zendure Nederland m.b.t. de prijs ; maar de prijs kan nog wel iets lager uitkomen als je op google gaat zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC1S1Ezx7P2qg6L-kIz9iVkw-FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3gL1BHILVnbaYbIWcq5wCwA.png?f=fotoalbum_large
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]

Heel apart allemaal.
Ben het met je eens dat de "installatie" dan ineens "vaste installatie " is... echter....
Dat blijkt niet zo te zijn als je de "subsidie voor thuisbatterijen " leest.

Die gaan er niét van uit dat het dan ineens "vaste installatie" is... zelfs niet als het rechtstreeks de groepenkast/automaat aansluiting betreft.
Erg krom allemaal, maar wie heeft gelijk? :F
nee, dat heeft niets met wat voor subsidie te maken maar gaat over wat formeel bij een verkoop van je huis hoort, in feite alles wat vast aangesloten is aan je huis is daar onderdeel van.
Dus een CV is vast, een wasmachine met een stekker is weer los dus geen onderdeel van het huis, de oven die in dit geval vast ingebouwd in je keukenkast zit is weer vast, staat echter een losse oven op de tafel dan weer niet. Maar ook bv een regenton die aangesloten is aan de regenpijp is deel van het huis.

• Hansieo
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.

• Gramser
  • Laatst online: 15:22
Hansieo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
een regenton haal je zo weg, evenals inbouw oven/vaatwasser etc (in duitsland vrij gebruikelijk.)
Sterker nog, de inbouw oven zit waarschijnlijk via een Perilex stekker, dus trek je er zo uit.
Een thuisbatterij die je direct aansluit op de automaat..... is dus niét unplug en meenemen.

Een oven bestuur je NIET in integraal met je panelen, een thuisbatterij (direct op automaat) zéér waarschijnlijk wel.

Naar mijn idee, meten met verschillende maten die subsidie regels.
Nou ja, dat hangt dan weer van de thuisbatterij in kwestie af. Bij een Zendure bvb kun je hem dan nog steeds aan de kant van de omvormer ontkoppelen.
Roog1317 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:12:
Ik heb de Jackery Solarvault besteld en deze kan, net als vele andere thuisbatterijen, ook buiten geplaatst worden. Met oog op brandveiligheid is dat een erg aantrekkelijke optie. In mijn geval kan hij niet onder een afdakje. Heeft iemand al een containerombouw overwogen? Geeft dat voldoende afscherming voor bijvoorbeeld direct zonlicht? Of is dit sowieso een slecht idee en moet ik de batterij binnen zetten.
denk aan de koeling, een te krappe ombouw zal zeker in de zomer (en zeker als daar de zon op staat) voor problemen gaan zorgen. welke IP klasse heeft deze, dus waarschijnlijk heb je dus wel een afdakje nodig of je maakt die ombouw deels open zodat je volldoende ventilatie rondom gaat krijgen.

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:28
Ik ben even aan het worstelen geweest met de P1 data, maar het is gelukt.
Dit is de analyse van Jeroen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDrk66p8/uitslag.png

Gemini heeft ook nog even geanalyseerd
1. Jouw "Gouden Balans" (5,8 vs 4,7 kWh)
Gemiddelde teruglevering overdag: 5,8 kWh. Dit is wat je zonnepanelen per dag over hebben en wat er maximaal de batterij in kan.

Gemiddelde stroomafname in de nacht: 4,7 kWh. Dit is wat je huis 's avonds en 's nachts verbruikt, en dus wat de batterij maximaal kan ontladen om jou te helpen.

2. De wet van de verminderde meeropbrengst (Welke capaciteit kies je?)
Als we naar de financiële besparingen kijken, zie je dat de eerste paar kWh heel veel geld opleveren, en alles daarboven eigenlijk zonde van het geld is. Dit is het breekpunt:

1 kWh batterij: Kost ± €800 en levert €78,65 per jaar op.
Conclusie: Deze kleine batterij is het hardste aan het werk. Elke dag laadt hij helemaal vol en stroomt hij 's avonds weer helemaal leeg.

3 kWh batterij: Kost ± €1.950 en levert €169,83 per jaar op.
Conclusie: Dit is jouw absolute 'Sweet Spot'. Je pakt hiermee het overgrote deel van je avondverbruik weg.

5 kWh batterij: Kost ± €3.000 en levert €204,96 per jaar op.
Conclusie: Je betaalt €1.050 méér ten opzichte van de 3 kWh, maar je bespaart per jaar maar zo'n €35 extra. Dit komt omdat deze batterij in de zomer vaak niet leeg raakt (je verbruikt 's nachts maar 4,7 kWh), en in de winter vaak niet vol raakt.
Dit is met een vast contract. Met een dynamisch contract haal ik meer voordeel. Maar een terugverdientijd van 11,5 jaar is wel erg veel vind ik. Nu zit hier een warmtepomp airco in het verbruik welke in de koudere maanden 24/7 aan staat.
Ben ik nu negatief, zie ik iets over het hoofd of kan ik beter kijken naar andere oplossingen? Zo ja, welke?

edit:
Ik zie dat de HomeWizard Plug-in Battery die ongeveer 2,3kWh kan opslaan, mijn ongeveer 150 euro per jaar bespaart. Dat is dat is dan ongeveer een terugverdientijd van 8 jaar. Dat wordt al interessanter.

[ Voor 5% gewijzigd door PindaRots op 15-04-2026 11:04 ]

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
[...]

Die 20A en 32A doe je niets aan dat zijn nu gewoon de standaard Wago klem lasdoppen.

Of je de batterij op deze manier vast aangesloten heb valt te betwisten aangezien je deze ook aan de omvormer kant kan ontkoppelen middels een stekker.
Als je merk dat ook heeft heb je helemaal gelijk, bepaalde worden echter met een vaste kabel geleverd en dan ???
Veruit de meeste stekker-batterijen gaan echter tot max 2.400W cq 2.500W, wat dus niet boven de 11A uitkomt.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

drvinnie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:26:
Ik lees dat 'handelen' niet zoveel zin heeft met een thuisbatterij, maar wordt daarmee het zo gunstig mogelijk dagelijks benutten van je thuisbatterij bedoelt? Want (natte vinger werk) voor mn gevoel heb je het redelijk snel terugverdiend als je steeds bijv 2kwh laag afneemt en hoog teruglevert.
Je kan beter een bierviltjes-berekening maken dan op je gevoel afgaan. Stel je zou 50 cent winst per dag halen dan kost 1000 euro terugverdienen nog steeds 2000 dagen = ruim 5 jaar.

Je kan evt van Jeroen.nl een export downloaden van de historische prijzen en ChatGPT/Gemini/enz een scriptje voor je laten schrijven dat dit voorrekent. Maar dan nog heb je het risico dat de prijzen steeds minder uit elkaar gaan lopen (door steeds meer gestuurd vraag en aanbod) en dus je winstpotentie verder zal afnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 15-04-2026 15:37 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12
Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 15:22
Je hebt ten eerste verliezen van je omvormer, en je batterij heeft ook een eindig aantal cycli. Stel dat je 6.000 keer kan vol- en leegladen en je batterij heeft je (mijn case) 1.170 euro gekost, dan kost elke cyclus je ook 20 cent 'afschrijving'.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7200Wp O/W | Venus A 6,24 kWh

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Joove schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

Behalve dat vanaf 2027 je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (salderen stopt) dus er moet bij actief handelen minimaal 11 cent energiebelasting + afneemprijs * 20% (verlies van de omvormer) verschil zitten tussen je afnameprijs en terugleverprijs om überhaupt winst te maken. Kijk je naar vandaag laagste afname kwartierprijs incl € 0,1782 per kWh en de hoogst teruglever kwartierprijs excl €0,1902. Dus vandaag levert handelen niks op als salderen er al niet meer was. Daarom kijken mensen veel naar NOM vanuit zonnepanelen en eventueel aanvullen met stroom inkopen tegen lagere prijs mits die delta met het moment van gebruik groot genoeg is (maar omdat het NOM is lever je niet terug en hoeft je de 11 cent energiebelasting niet meer mee te nemen).

Daarnaast, zoals @The Third Man ook al aangeeft, vlakken de dynamische tarieven meer uit en zijn er minder dagen beschikbaar waar je iets kan verdienen.
Superduidelijk, dank! Het wordt er niet makkelijker op.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:41

CR1992

Thor

Fluvius detecteert 25.000 niet-gemelde zonnepaneelinstallaties en legt boetes op.

Ik las dit in een artikel.
Indien je al zonnepanelen hebt .
En je zet op je plugin batterij met mppt ook nog zonnepanelen zetten.
en je stelt in niet naar het net laden sturen als batterij vol is .
Kunnen ze dan nog merken dat je extra zonnepanelen zou hebben?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:37:
Fluvius detecteert 25.000 niet-gemelde zonnepaneelinstallaties en legt boetes op.

In principe wel, want ze zouden op een zonnige dag je meter kunnen bekijken en als u totaal geen afname heeft over de hele dag is dat wel vrij vreemd toch?
(Hier maar 3 paneeltjes en max 800w ontladen; maar gem in april slechts 2,33kWh per dag afgenomen en gem 6,49kWh verbruikt, dus dit zouden ze best kunnen zien)

Qua terug levering zou dat inderdaad wat minder zijn, maar mogelijk dat er toch nog enkele Wh'tjes terug geleverd worden, omdat de 0 niet altijd precies wordt gehouden.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 22:44
DrNickB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:47:
[...]

In principe wel, want ze zouden op een zonnige dag je meter kunnen bekijken en als u totaal geen afname heeft over de hele dag is dat wel vrij vreemd toch?
(Hier maar 3 paneeltjes en max 800w ontladen; maar gem in april slechts 2,33kWh per dag afgenomen en gem 6,49kWh verbruikt, dus dit zouden ze best kunnen zien)

Qua terug levering zou dat inderdaad wat minder zijn, maar mogelijk dat er toch nog enkele Wh'tjes terug geleverd worden, omdat de 0 niet altijd precies wordt gehouden.
Krijg jij met je 3 panelen (ik vermoed plug-in panelen) je thuisbatterij een beetje gevuld?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk het niet, je kan het ook gewoon niet op het net aansluiten dan hoef je niks te melden. Maar als je het wel aansluit, waarom zou je het niet gewoon melden? Is gewoon een formuliertje op hun website en klaar.

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pixels66 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:53:
[...]

Krijg jij met je 3 panelen (ik vermoed plug-in panelen) je thuisbatterij een beetje gevuld?
Ik heb met 4 panelen gisteren mijn motorscooter opgeladen (4 kWh) en mijn standby thuiswerken verbruik gedekt zolang de zon scheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 18-04-2026 09:55 ]

/▌

• CR1992

CR1992

Thor

Marzman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb met 4 panelen gisteren mijn motorscooter opgeladen (4 kWh) en mijn standby thuiswerken verbruik gedekt zolang de zon scheen.
Ik zit in België al op het Max 10 wp .
Dan zou ik een zelfstandige statuut moeten aanvragen.

Stel dat ik via de plugin batterij. Nog panelen zou leggen zouden ze het merken ?
Je kunt bij anker solix en bij andere merken als je plugin panelen knijpen wanneer de batterij vol is . Waardoor je plugin panelen nooit het net opsturen enkel de oude zonnepanelen.

• AquilaXL

In de regel wel want er komt een punt dat de batterij vol zit en hij terug gaat leveren. Of je moet deze optie uit zetten maar dan is het niet rendabel.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Bedoelen ze niet dat er ongemelde teruglevering heeft plaatsgevonden? Als je immers nooit teruglevert zou het ze toch ook niet uitmaken of je zonnepanelen of een windturbine of een aggregaat hebt om intern stroom op te wekken?

• CR1992

CR1992

Thor

AquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

In de regel want want er komt een punt dat de batterij vol zit en hij terug gaat leveren. Of je moet deze optie uit zetten maar dan is het niet rendabel.
Bij anker solix kun je die uitzetten.
En denk eigenlijk wel dat dit rendabel is .dit is in de zonnige dagen wanneer er overschot is .

• CR1992

CR1992

Thor

https://solarmagazine.nl/...llaties-en-legt-boetes-op

Ik kan het bij analoge meters wel begrijpen maar extra boetes bij digitale meters.
Dat is onlogisch.

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 18-04-2026 10:07 ]

• AquilaXL
Snap ik maar kan je met 10kwh niet al je batterijen volledig vol laden?

• CR1992

CR1992

Thor

AquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:06:
Snap ik maar kan je met 10kwh niet al je batterijen volledig vol laden?
Ik had in de winter maanden wat meer zon opbrengst willen hebben.
En deze zou ik naar het Westen willen zetten.
( Dan kan ik ook de opblaasbare jacuzzi laten draaien met panelen in het Westen in de lente enzovoort...)

En ik wil op termijn een 2de electrische wagen .
Dus 4 wp extra zou wel leuk zijn .

[ Voor 12% gewijzigd door CR1992 op 18-04-2026 10:16 ]

• mickeutech
CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

Stel dat ik via de plugin batterij. Nog panelen zou leggen zouden ze het merken ?
Je kunt bij anker solix en bij andere merken als je plugin panelen knijpen wanneer de batterij vol is . Waardoor je plugin panelen nooit het net opsturen enkel de oude zonnepanelen.
Je hebt dus al panelen die zijn aangemeld en levert ook terug?

Als je dan meer terug gaat leveren zal dat vast gedetecteerd worden, maar extra teruglevering kan ook komen door veranderd verbruikspatroon of zuinigere apparaten. Dat zie je niet af aan kale cijfertjes.

Wat zijn de kosten van een zelfstandig statuut?

• CR1992

CR1992

Thor

mickeutech schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:15:
[...]

Je hebt dus al panelen die zijn aangemeld en levert ook terug?

Als je dan meer terug gaat leveren zal dat vast gedetecteerd worden, maar extra teruglevering kan ook komen door veranderd verbruikspatroon of zuinigere apparaten. Dat zie je niet af aan kale cijfertjes.

Wat zijn de kosten van een zelfstandig statuut?
Ik heb al 10 wp aangemelde panelen.
En de 2 of 4 wp gaat niet terug het net op .
Zodra batterij vol is .wordt de 2 wp geknepen.

Het klopt dat het patroon iets ander gaat zijn .
Maar ik heb nog maar 1 jaar een digitale meter .

De kosten voor zelfstandig te worden en sociale bijdrage weet ik niet .
Maar kruipt weer ieder kwartaal tijd in .
En dat voor 2 a 4 wp .

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:17

Denk het niet, maar waarom niet gewoon al je plugin aanmelden nu er nog geen limiet is? Kost niets en dan ben je zeker in orde. In de toekomst mag je mogelijk maar één plugin van 800W aanmelden.

• CR1992

CR1992

Thor

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:27:
[...]

Denk het niet, maar waarom niet gewoon al je plugin aanmelden nu er nog geen limiet is? Kost niets en dan ben je zeker in orde. In de toekomst mag je mogelijk maar één plugin van 800W aanmelden.
De plugin batterij wou ik aanmelden.
Maar je mag volgens mij geen zonnepanelen erbij opzetten. Omdat ik al op 10 wp zit .

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CR1992 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:04:
[...]

Je kan waarschijnlijk ook de omvormer op een lager vermogen instellen, het gaat je waarschijnlijk om momenten met minder zon?

Bij jou lijkt me dat ze niks kunnen zien zolang je onder die max blijft (nou ja, in theorie kunnen ze met een drone zonnepanelen gaan tellen ;) )

Of ze echt boetes gaan uitdelen bij Fluvius vraag ik me af, ik heb mijn panelen begin februari aangemeld en dat is 'in behandeling' sinds die tijd. Ik weet niet wat ze precies willen doen om het goed te keuren, lijkt me sterk dat ze komen kijken op het dak ofzo ;) Of is het gewoon een beetje data verzamelen van teruglevering enzo om te kijken of het ongeveer klopt wat er is aangegeven?

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 18-04-2026 12:41 ]

/▌

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
pixels66 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:53:
[...]
3 * 450 Wp direct aangesloten op Zendure SF800Pro; dus ik van alles op. Ik heb maar 1 extra batterij eronder, dus kom uit op 3,84 kWh.
April gemiddelde 5,63 kWh per dag opbrengst en 0,71 kWh gemiddelde terug levering. (paar keer accu vol, voordat de zon op was ;) ).
Niet beste plaatsing in de donkere maanden heb ik teveel schaduw van het huis etc.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• CR1992

CR1992

Thor

Marzman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:18:
[...]

Je kan waarschijnlijk ook de omvormer op een lager vermogen instellen, het gaat je waarschijnlijk om momenten met minder zon?

Bij jou lijkt me dat ze niks kunnen zien zolang je onder die max blijft (nou ja, in theorie kunnen ze met een drone zonnepanelen gaan tellen ;) )

Of ze echt boetes gaan uitdelen bij Fluvius vraag ik me af, ik heb mijn panelen begin februari aangemeld en dat is 'in behandeling' sinds die tijd. Ik weet niet wat ze precies willen doen om het goed te keuren, lijkt me sterk dat ze komen kijken op het dak ofzo ;) Of is het gewoon een beetje data verzamelen van teruglevering enzo om te kijken of het ongeveer klopt wat er is aangegeven?
Het "knijpen" van je Anker SOLIX omvormer (ook wel limiteren of 0-watt injectie genoemd) is een slimme zet als je wilt voorkomen dat je stroom teruglevert aan het net. Dit is vooral relevant in landen of bij contracten waar terugleveren geld kost of simpelweg niet rendabel is.

Als je een slimme meter koppeling hebt (zoals de Anker SOLIX Smart Meter), kan het systeem dit automatisch doen. De omvormer kijkt dan wat je huis op dat moment verbruikt en zorgt dat er precies genoeg wordt opgewekt om dat te dekken, zonder overschot naar het net.
​2. Waar blijft de energie?
​Als je de omvormer "knijpt", gebeurt er één van de volgende twee dingen:
​Met batterij (Solarbank): De overtollige energie die niet naar het net mag, wordt eerst gebruikt om je batterij op te laden. Pas als de batterij 100% vol is en je verbruik laag is, zal de omvormer de productie van de panelen echt fysiek terugschroeven.

Dit vind ik er van terug .

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:29
Ivm RTE

Als je zonnepanelen te veel terug leveren, zijn er die terugschroeven.
Wat is dan het probleem met RTE ?
Niets toch ?
Holvoetn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:33:
Ivm RTE

Als je zonnepanelen te veel terug leveren, zijn er die terugschroeven.
Wat is dan het probleem met RTE ?
Niets toch ?
Hoe hoger je rte is, hoe meer je de cellen gebruikt? Hoe minder opslag je nodig hebt? Hoe meer stroom uit je batterij komt? Hoe minder grondstoffen verspilling?

Hier een ander merk; met handelen haal ik;
✅ RTE cyclus: 86.02%
📊 Gemiddelde RTE: 84.06% over 107 cycli
📥 Verbruik: 9.487 kWh
📤 Teruglevering: 8.161 kWh
🕒 Laatste keer gekalibreerd: 1

Gemeten met een mid homewizard meter

[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 18-04-2026 22:38 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• _Apache_
  • Laatst online: 16:34
Ik gebruik de warmte van de PiB's om mijn zolder te verwarmen, dus ik kom wel verder dan die 75%. Misschien wel tegen de 100% :+
_Apache_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:42:
Ik gebruik de warmte van de PiB's om mijn zolder te verwarmen, dus ik kom wel verder dan die 75%. Misschien wel tegen de 100% :+
Mooi geprobeerd, maar ook met “nuttige verlieswarmte” blijft het gewoon COP 1-verwarming. Bij 75% RTE kun je alleen richting 100% totaal nuttig gebruik als je werkelijk alle verliezen als gewenste warmte benut. Anders blijft het gewoon ergens tussen 75(als je dat al haalt) en 100% hangen, en een simpele gloeilamp doet dat kunstje ook.

En het is ergens ook wel bijzonder dat we voor dit punt bij een gloeilampvergelijking uitkomen 😉.
Misschien is de volgende stap om de restwarmte met een warmtepomp nuttiger in te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2026 11:06 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• _Apache_
  • Laatst online: 16:34
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:01:
[...]

Mooi geprobeerd, maar ook met “nuttige verlieswarmte” blijft het gewoon COP 1-verwarming. Bij 75% RTE kun je alleen richting 100% totaal nuttig gebruik als je werkelijk alle verliezen als gewenste warmte benut. Anders blijft het gewoon ergens tussen 75(als je dat al haalt) en 100% hangen, en een simpele gloeilamp doet dat kunstje ook.

En het is ergens ook wel bijzonder dat we voor dit punt bij een gloeilampvergelijking uitkomen 😉.
Misschien is de volgende stap om de restwarmte met een warmtepomp nuttiger in te zetten.
Neem niet alles zo serieus joh.

Mij ging het er meer om dat ik het verlies aan stroom niet perse verlies is. Niet alles is zo zwart wit in de praktijk. Iig, niet voor mij.
_Apache_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:20:
[...]

Neem niet alles zo serieus joh.

Mij ging het er meer om dat ik het verlies aan stroom niet perse verlies is. Niet alles is zo zwart wit in de praktijk. Iig, niet voor mij.
Ik snap dat het als grap bedoeld is....

Alleen zie je dat dit soort redeneringen soms wel serieus genomen worden, en dan kom je op conclusies als zonnepanelen uitzetten, dan liever met een accu affakkelen. Daar wilde ik een beetje tegenwicht aan geven.

• salipander
  • Laatst online: 30-04 11:27
Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ik snap dit echt niet. Lage RTE is gewoon verspilling van energie. Elk kwh die je verliest door de lage RTE is gewoon erg zonde.

1: Zonde omdat die een financiële waarde heeft
2: Zonde omdat elke gemiste kwh nu ergens anders moet worden opgewekt. Of als je toch alles zelf houdt, omdat nu extra accu capaciteit hebt moeten kopen.
3: Zonde omdat de lage RTE tot meer gebruik van je accu zal leiden. Dus meer slijtage, meer cycles. Eerder moeten vervangen.

Een accu met een RTE van 85% ipv 75% hoeft veel minder nauwkeurig NOM te sturen. Als de structureel 10% teveel power waardoor je terug levert op precies 0 draait op je meter, is het nog steeds financieel aantrekkelijker.
En duurzamer (hoeft het net minder te produceren)
Om te beginnen: ik heb niet gezegd dat RTE niet belangrijk is. Ik heb gezegd dat het niet overschat moet worden. Op jouw punten:
1) Zelfopgewekte zonnestroom kan wat waard zijn, maar is in principe zo goed als gratis, want panelen gaan 25 jaar mee en als er veel opwek is, is de waarde van de stroom zo laag dat je niet eens wilt terugleveren. In de winter is er weinig zonnestroom en zijn verliezen dus wel jammer te noemen. Aan de andere kant, de warmte komt goed van pas in huis (ja ik heb ze niet in de schuur), ook al is het COP=1.
2) Dat is betrekkelijk. Extra accucapaciteit is niet per definitie nodig bij een lagere RTE: RTE bestaat uit 2 componenten: verliezen bij het laden en verliezen bij het ontladen. Wat mij betreft zijn verliezen bij het laden minder erg dan die bij het ontladen, want voor ontlaadverliezen zou je inderdaad extra accucapaciteit moeten hebben; voor laadverliezen alleen wat meer zon of een paneeltje extra.
3) Ja, je hebt wat meer accucapaciteit nodig, dat wel, maar wederom dat geldt alleen voor als het ontladen minder efficient gaat. Slijtage is overigens heel betrekkelijk (het is toch weer die extra capaciteit).
Samengevat: vooral ontlaadverliezen maken de kosten van accugebruik hoger, omdat je meer accucapaciteit nodig hebt.
salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:54:
[...]

Om te beginnen: ik heb niet gezegd dat RTE niet belangrijk is. Ik heb gezegd dat het niet overschat moet worden. Op jouw punten:
1) Zelfopgewekte zonnestroom kan wat waard zijn, maar is in principe zo goed als gratis, want panelen gaan 25 jaar mee en als er veel opwek is, is de waarde van de stroom zo laag dat je niet eens wilt terugleveren. In de winter is er weinig zonnestroom en zijn verliezen dus wel jammer te noemen. Aan de andere kant, de warmte komt goed van pas in huis (ja ik heb ze niet in de schuur), ook al is het COP=1.
2) Dat is betrekkelijk. Extra accucapaciteit is niet per definitie nodig bij een lagere RTE: RTE bestaat uit 2 componenten: verliezen bij het laden en verliezen bij het ontladen. Wat mij betreft zijn verliezen bij het laden minder erg dan die bij het ontladen, want voor ontlaadverliezen zou je inderdaad extra accucapaciteit moeten hebben; voor laadverliezen alleen wat meer zon of een paneeltje extra.
3) Ja, je hebt wat meer accucapaciteit nodig, dat wel, maar wederom dat geldt alleen voor als het ontladen minder efficient gaat. Slijtage is overigens heel betrekkelijk (het is toch weer die extra capaciteit).
Samengevat: vooral ontlaadverliezen maken de kosten van accugebruik hoger, omdat je meer accucapaciteit nodig hebt.
Punt 2:
Stel je hebt een accu waarbij laden 100% efficiënt is, maar ontladen 50%. Dan kom je uit op 50% RTE.

Of andersom: laden 50% en ontladen 100% ook 50% RTE.

In beide gevallen hou je van elke 1 kWh die je erin stopt maar 0,5 kWh over. Je moet dus 2 kWh opwekken om er 1 kWh uit te halen.

Het maakt dus niet uit waar het verlies zit; het totale rendement (RTE) bepaalt wat je systeem daadwerkelijk doet.

Daarom drukken we de efficiëntie ook uit in RTE. Het effect van een hogere efficiëntie is simpelweg:
Minder energie door de accu nodig voor dezelfde output, dus minder cycles / minder belasting van de cellen.
Minder warmteontwikkeling, dus minder slijtage
Minder extra opwek nodig, dus minder verbruik uit het net (of minder PV nodig)

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2026 14:19 ]

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:15:
[...]

Punt 2:
Stel je hebt een accu waarbij laden 100% efficiënt is, maar ontladen 50%. Dan kom je uit op 50% RTE.

Of andersom: laden 50% en ontladen 100% ook 50% RTE.

In beide gevallen hou je van elke 1 kWh die je erin stopt maar 0,5 kWh over. Je moet dus 2 kWh opwekken om er 1 kWh uit te halen.

Het maakt dus niet uit waar het verlies zit; het totale rendement (RTE) bepaalt wat je systeem daadwerkelijk doet.

Daarom drukken we de efficiëntie ook uit in RTE. Het effect van een hogere efficiëntie is simpelweg:
Minder energie door de accu nodig voor dezelfde output, dus minder cycles / minder belasting van de cellen.
Minder warmteontwikkeling, dus minder slijtage
Minder extra opwek nodig, dus minder verbruik uit het net (of minder PV nodig)
Dat maakt wel uit. Het gaat niet alleen om de droge getallen, maar ook wat de gevolgen zijn:
1) Ontlaadverliezen zijn verliezen van stroom uit de accu. Je moet dus je accu groter maken.
2) Laadverliezen hebben geen effect op hoe groot je accu moet zijn. Hooguit dat je voldoende zonnestroom moet hebben. Panelen kosten veel minder dan een accu.
En dan nog: Alle systemen raken zo'n 20% energie round-trip kwijt. Als de ene dan 73% is en de ander 81%, dan maakt het in de praktijk nog uit onder welke omstandigheden het beste rendement wordt behaald. Dan kan het 73% systeem het misschien constant goed doen en het 81% systeem flink onderuitzakken bij lage NOM belasting (zoals nachtverbruik). Korom RTE telt, maar het is maar een onderdeel van alles.

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 19:46
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:57:
[...]

De reden waarom een stekker-batterij niet mee genomen kan worden (net zo goed als een balkon-pv- installatie) ligt hem alleen in het feit dat een stekker-batterij geen fisiek onderdeel van je huis gaat vormen, immers bij verkoop kun je die meennemen en dus een deel van de energielabel is dan niet meer valide.
Een vaste thuisbatterij is gewoon net als alle andere vaste apparatuur zoals warmtepomp, airco, PV en CV in je huis een vast onderdeel wat een integraal deel uitmaakt en dus meeverkocht gaat worden, die mag je dus ook niet zo maar uitbouwen en meenemen, idem voor bv een warmtepomp of PV. ( die ook beide een onderdeel vormen van je energielabel).
Wat als je de stekker afknipt en direct met draden aansluit in je meterkast (op een eigen automaat) telt een zendure 2400 AC of Solix Solarbank Max dan wel als ‘vast’. Beide moeten daarnaast ook met een beugel aan de muur worden verankerd.
salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:28:
[...]

Dat maakt wel uit. Het gaat niet alleen om de droge getallen, maar ook wat de gevolgen zijn:
1) Ontlaadverliezen zijn verliezen van stroom uit de accu. Je moet dus je accu groter maken.
2) Laadverliezen hebben geen effect op hoe groot je accu moet zijn. Hooguit dat je voldoende zonnestroom moet hebben. Panelen kosten veel minder dan een accu.
En dan nog: Alle systemen raken zo'n 20% energie round-trip kwijt. Als de ene dan 73% is en de ander 81%, dan maakt het in de praktijk nog uit onder welke omstandigheden het beste rendement wordt behaald. Dan kan het 73% systeem het misschien constant goed doen en het 81% systeem flink onderuitzakken bij lage NOM belasting (zoals nachtverbruik). Korom RTE telt, maar het is maar een onderdeel van alles.
Je verschuift het probleem een beetje (van accu naar opwek), maar energetisch blijft het hetzelfde: verlies is verlies 🙂

drime schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:39:
[...]

Wat als je de stekker afknipt en direct met draden aansluit in je meterkast (op een eigen automaat) telt een zendure 2400 AC of Solix Solarbank Max dan wel als ‘vast’. Beide moeten daarnaast ook met een beugel aan de muur worden verankerd.
Goede vraag, m.n. omdat aan de andere kant bij beide volgens mij namelijk ook nog een stekker zit.
Het punt zal echter meer afhangen hoe de definitie van “ vaste thuis-batterij “ in de voorwaarden van het energie-label komt te staan.
Zo ver ik weet zijn die voorwaarden nog in ontwikkeling.
Bedenk echter dat een “semi” vaste-thuis-batterij ( dus bv een stekker batterij die vast aangesloten is) in combinatie met een energielabel dus ook een vast onderdeel van dat huis is en dus bij de verkoop hoort.

• pjotter1965
drime schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:39:
[...]

Uit een ander topic : misschien heeft dit kans van slagen, wanneer je voldoet zoals verzekeraars ook eisen stellen aan inboedel en opstal. Een stekkerbatterij valt normaal onder een inboedelverzekering. Je moet dus zorgen dat de batterij voldoet aan eisen zoals bij een opstalverzekering. De installatie moet daarbij aard- en nagelvast worden gemonteerd en elektrisch vast worden gemonteerd. ( niet verplaatsbaar )Waarschijnlijk zal de installatie dan ook door een erkende installateur moeten gebeuren. Gaat de verzekeraar hiermee akkoord, dan ben je in ieder geval verzekerd voor brand, blikseminslagen etc.
Maar dit is een aanname……. eerst maar eens wachten op de werkelijke voorwaarden.

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:50:
[...]

Je verschuift het probleem een beetje (van accu naar opwek), maar energetisch blijft het hetzelfde: verlies is verlies 🙂
Je mist de clou: het ene verlies is vervelender dan het andere verlies. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was geweest. Extra accukosten wegen zwaarder dan verlies van wat zonnestroom.

[ Voor 14% gewijzigd door salipander op 19-04-2026 20:04 ]

salipander schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
[...]

Je mist de clou: het ene verlies is vervelender dan het andere verlies. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was geweest. Extra accukosten wegen zwaarder dan verlies van wat zonnestroom.
Het verschil zit ‘m denk ik in hoe je naar de waarde van zonnestroom kijkt. Dat die soms laag is klopt, maar zeker niet structureel nul, zeker niet in Nederland.

Met een dynamisch contract ligt de gemiddelde exportprijs gewoon boven nul, dus elke kWh die je verliest heeft wel degelijk een (financiële) waarde. Zonnepanelen op zichzelf zijn niet gratis.

• salipander
geert1992 schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:45:
[...]

Het verschil zit ‘m denk ik in hoe je naar de waarde van zonnestroom kijkt. Dat die soms laag is klopt, maar zeker niet structureel nul, zeker niet in Nederland.

Met een dynamisch contract ligt de gemiddelde exportprijs gewoon boven nul, dus elke kWh die je verliest heeft wel degelijk een (financiële) waarde. Zonnepanelen op zichzelf zijn niet gratis.
Nou, veel succes met het uitvinden welke accu 5% minder laadverliezen geeft dan de ander, en dan bij ontladen ook beter is, want anders is het sowieso een zinloze exercitie.
n.b. Is er een lijst van rendementen van de bekende thuisbatterijen, met opsplitsing in laadverlies en ontlaadverlies?
salipander schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:56:
[...]

Nou, veel succes met het uitvinden welke accu 5% minder laadverliezen geeft dan de ander, en dan bij ontladen ook beter is, want anders is het sowieso een zinloze exercitie.
n.b. Is er een lijst van rendementen van de bekende thuisbatterijen, met opsplitsing in laadverlies en ontlaadverlies?
Volgens mij is het vinden van een accu met een betere RTE in de praktijk helemaal niet zo lastig. Ook mij is dat gelukt, hier een gemiddelde van 84 procent.

salipander schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:56:
[...]

Zo ver ik weet haal je met Zendure op dit moment bij stekker-batterijen het beste resultaat, deze liggen tegen de 85% aan. E.e.a. Is natuurlijk ook afhankelijk qua vermogen, als je die slechts met 100W gedurende 8 uur gaat ontladen vrees ik dat deze een stuk lager uitvallen.
Mijn eigen praktijk ervaring nu over een paar maanden geeft echter aan dat ik toch erg dicht bij die 85% aan kom te liggen, dus ben ik dik tevreden, ik was eigenlijk met een klein plus 80% al blij geweest.
En ja, bij een maand zijn die 5% eigenlijk onzin, bij 15 jaar gebruiksduur is dat echter een heel ander nummer.
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:06:
[...]

Zo ver ik weet haal je met Zendure op dit moment bij stekker-batterijen het beste resultaat, deze liggen tegen de 85% aan. E.e.a. Is natuurlijk ook afhankelijk qua vermogen, als je die slechts met 100W gedurende 8 uur gaat ontladen vrees ik dat deze een stuk lager uitvallen.
Mijn eigen praktijk ervaring nu over een paar maanden geeft echter aan dat ik toch erg dicht bij die 85% aan kom te liggen, dus ben ik dik tevreden, ik was eigenlijk met een klein plus 80% al blij geweest.
En ja, bij een maand zijn die 5% eigenlijk onzin, bij 15 jaar gebruiksduur is dat echter een heel ander nummer.
@gielz nomt al geruime tijd met Zendure, wat is je score? 82-83procent?

geert1992 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:08:
[...]

@gielz nomt al geruime tijd met Zendure, wat is je score? 82-83procent?
Jup, zelfs nog een heel klein daarboven de laatste tijd en dat met een SF 2400 AC met 3 batterij-units. :)

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 22:55
Even een vraagje aan de kenner hier.

Voor wat betreft de LiFePO4 batterijen. Wat is nu het beste voor de levensduur. Ik laat ze momenteel ontladen tot 10% en opladen tot 100%. De Sunpura battery packs zijn rated voor 8000 cycles.

Maar is die nu de juiste strategie? Ze gaan elke dag leeg en worden vrijwel elke dag ook geheel geladen. Behalve als er en geen zon en geen wind is. Dan is laden gewoon te duur.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Sonero
  • Laatst online: 16:04
BarryS schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:20:

Voor wat betreft de LiFePO4 batterijen. Wat is nu het beste voor de levensduur. Ik laat ze momenteel ontladen tot 10% en opladen tot 100%. De Sunpura battery packs zijn rated voor 8000 cycles.

Maar is die nu de juiste strategie? Ze gaan elke dag leeg en worden vrijwel elke dag ook geheel geladen. Behalve als er en geen zon en geen wind is. Dan is laden gewoon te duur.
Naast deels versus volledig opladen en ontladen is ook de oplaadsnelheid (en ontlaadsnelheid) relevant voor de levensduur. Zie uitleg hier.

Afhankelijk van de grootte van je opstelling (opwek zonnepanelen icm capaciteit van de batterijen) zal je tussen de 200-300 cycli per jaar uitkomen.
En die 8000 cycli die je noemt zijn het aantal gegarandeerde cycli, dat wil dus niet zeggen dat de batterij daarna zo dood als een pier is. Maar wellicht met verminderde capaciteit, bijvoorbeeld 70%, gewoon doorwerkt.

Bovendien zal dat aantal cycli ook weer snel ingehaald worden door de technologie. Vergelijk het met zonnepanelen die na 30 jaar nog steeds functioneren. Maar wat je tegenwoordig ziet is dat mensen hun 15 jaar oude panelen al aan het vervangen zijn omdat er anderhalf keer zoveel vermogen van hetzelfde dakoppervlak gehaald kan worden. Dat zal met het tempo waarin nu de batterij-ontwikkelingen gaan niet anders zijn.

• AquilaXL

Ik kijk niet zo naar het aantal cyclussen. Als je al uitgaat van de eerder genoemde cijfers van 300 cyclussen per jaar dan zit je dus over de 20+ jaren heen. Eerst maar zien of de elektronica het zolang uithoud. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn tegen die tijd die het exact kunnen vertellen omdat men dan toch weer overgestapt is naar iets nieuws

jup, en ik ken merken die daar ook een label 10.000 of zelfs 15.000 op durven te plakken.
Als je echter kijkt wat 1 cycle werkelijk betekend dan moet je echt je best doen om dat 250 keer in een jaar te doen, bij 6.000 cycles ( bv Zendure) betekend dat al minimaal 24 jaar, en dan heb je nog steeds circa 80% of 70% restcapaciteit over, dus de batterij is niet stuk.
M’n tijdens het vroege voorjaar en het late najaar kom je dus in de situatie dat de batterij niet volledig vol geladen wordt en dus ook de cycle dus niet afmaakt, daarom is het zo lastig ( bij nom bedrijf) om echt meer dan die 250 cycles per jaar te doen, vaak is dat dus minder.
Dus daarom hoef je echt geen zorgen te maken over te veel cycles of het maximale aantal, dat is voor 99% marketing.
Veel belangrijker is dat je batterij niet te diep ontladen gaat worden en wel regelmatig zijn 100% krijgt, Zendure bewaakt dat ook ( kalibratie).
Ook een belangrijk punt is laat de batterij niet te koud of te warm worden ook dat heeft veel meer invloed op de levensduur dan het aantal cycles.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:54
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:20:
Veel belangrijker is dat je batterij niet te diep ontladen gaat worden en wel regelmatig zijn 100% krijgt, Zendure bewaakt dat ook ( kalibratie).
En wat is dan “niet te diep”? Is 10% een goede ondergrens?
DeKim schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:19:
[...]

En wat is dan “niet te diep”? Is 10% een goede ondergrens?
Bijna elk merk gebruikt deze 10% als de ondergrens, dus lijkt een goede. Tenminste voor LFP types.

• timwelter99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-04 20:08
Ik krijg binnenkort een Marstek plug in batterij binnen. Nu dacht ik geen aparte groep hiervoor te hebben, maar ik heb wel een PV verdeler die destijds met mijn zonnepanelen is geïnstalleerd. De elektriciën zei dat ik eventueel nog een droger in de de verdeler zou kunnen steken. Betekent dit dat ik hier ook mijn thuisbatterij op vol vermogen in zou kunnen gebruiken?

• AquilaXL
timwelter99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:39:
Ik krijg binnenkort een Marstek plug in batterij binnen. Nu dacht ik geen aparte groep hiervoor te hebben, maar ik heb wel een PV verdeler die destijds met mijn zonnepanelen is geïnstalleerd. De elektriciën zei dat ik eventueel nog een droger in de de verdeler zou kunnen steken. Betekent dit dat ik hier ook mijn thuisbatterij op vol vermogen in zou kunnen gebruiken?
Nee want je wasdroger is een verbruiker en nooit een generator. In theorie kan je de batterijen op 2500watt ontladen maar ook nog zonnestroom over de kabel naar de rest van de woning transporteren. Dit word automatisch geregeld door je P1 meter wanneer dit gevraagd wordt door bijvoorbeeld een elektrische auto of een een waterkoker en oven tegelijk.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31
timwelter99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:39:
Zoals anderen zeggen is het terug leveren het probleem. Dat gaat op vol vermogen waarschijnlijk te veel door de bedrading naar de meterkast duwen.

Maar het is niet hopeloos. Je kan natuurlijk even kijken wat het vermogen is van de omvormer en de dikte van de bedrading. Als die omvormer bijvoorbeeld 2500W is en de bedrading 2,5 mm2 en de groep in de meterkast 16A is (3680W), dan kan je in principe nog tot 3680-2500=1180W terug leveren zonder die bedrading te veel te belasten. Als het een warmtepompdroger is, dan zal verbruik ook wel goed gaan.

De wasmachine is vaak zwaarder, dus als die een aparte groep heeft, dan kan je daar ook een PV verdeler op zetten voor de Marstek.

Heb je nog een ouderwetse energieslurpende condensdroger, vervang die dan door een warmtepompdroger. Ga je in de winter blij van worden qua verbruik en die kan ook gemakkelijker door een thuisbatterij noodstroomport gevoed worden.

• lum666348
  • Laatst online: 30-04 11:52
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:20:
[...]
jup, en ik ken merken die daar ook een label 10.000 of zelfs 15.000 op durven te plakken.
Als je echter kijkt wat 1 cycle werkelijk betekend dan moet je echt je best doen om dat 250 keer in een jaar te doen, bij 6.000 cycles ( bv Zendure) betekend dat al minimaal 24 jaar, en dan heb je nog steeds circa 80% of 70% restcapaciteit over, dus de batterij is niet stuk.

[...]

M’n tijdens het vroege voorjaar en het late najaar kom je dus in de situatie dat de batterij niet volledig vol geladen wordt en dus ook de cycle dus niet afmaakt, daarom is het zo lastig ( bij nom bedrijf) om echt meer dan die 250 cycles per jaar te doen, vaak is dat dus minder.
Dus daarom hoef je echt geen zorgen te maken over te veel cycles of het maximale aantal, dat is voor 99% marketing.
Ook een belangrijk punt is laat de batterij niet te koud of te warm worden ook dat heeft veel meer invloed op de levensduur dan het aantal cycles.
Eens. Kijk naar een simpele telefoonaccu: zodra die warm wordt, stop ik direct met gebruiken. Ook al belooft de marketing een levensduur van vele jaren, in de praktijk wordt dat vaak niet gehaald door dit soort factoren.

[ Voor 5% gewijzigd door lum666348 op 30-04-2026 08:01 ]

lum666348 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:59:
[...]

Eens. Kijk naar een simpele telefoonaccu: zodra die warm wordt, stop ik direct met gebruiken. Ook al belooft de marketing een levensduur van vele jaren, in de praktijk wordt dat vaak niet gehaald door dit soort factoren.
helaas is dit appels met peren vergelijken, de batterij type van je mobiel is duidelijk anders ( Li-ion (bv NMC) of Li-polymeer) dan de LFP (LiFePO4) wat je vrijwel in alle thuis-batterijen zult tegen komen.
De eigenschappen van de verschillende typen Li cellen verschillen namelijk behoorlijk.

nu snap ik dat dat bij een mobiel als daar je batterij echt warm gaat worden de kans op mn een thermal runaway is daarbij helaas wat groter, dus snap ik het wel dat als je een duidelijk hogere temperatuur gaat waarnemen dat je dat toestel veilig moet gaan stellen,
en nee, dit is dus niet als je toestel handwarm gaat worden. Thermal runaway is een zelfversterkende kettingreactie waarbij een lithiumbatterijcel oncontroleerbaar opwarmt, wat leidt tot extreme temperaturen, gasvorming en mogelijk brand of explosie. Dit proces ontstaat wanneer de interne temperatuur van de batterij een kritiek punt bereikt, meestal tussen 130 en 200 °C.
Nu is het wel raadzaam om een toestel wat je niet meer veilig in de hand kunt houden niet meer op te laden (want daar is de kans op een thermal runaway het grootst (naast bij beschaigingen of vallen) en deze ook veilig stellen. (gooi deze dus ook nooit in het huisvuil (een van de grote oorzaken van veel branden in afvalverwerking).

andere factoren die naast het aantal cyles de levensduur behoorlijk beinvloeden zijn kalenderlevensduur en temperatuur tijdens gebruik en vergeet hierbij dat de vermoedelijke levensduur van de ingebouwde omvormer vaak een stuk korter is dan de levensduur van de batterij-cellen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A1UO67vNR-M5AuB8XhdzZf5r5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YYKObjvShvAS0Nvk9y9sVT4.png?f=user_large

• lum666348
  • Laatst online: 30-04 11:52
Jan-tweak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
[...]

helaas is dit appels met peren vergelijken, de batterij type van je mobiel is duidelijk anders ( Li-ion (bv NMC) of Li-polymeer) dan de LFP (LiFePO4) wat je vrijwel in alle thuis-batterijen zult tegen komen.
De eigenschappen van de verschillende typen Li cellen verschillen namelijk behoorlijk.

nu snap ik dat dat bij een mobiel als daar je batterij echt warm gaat worden de kans op mn een thermal runaway is daarbij helaas wat groter, dus snap ik het wel dat als je een duidelijk hogere temperatuur gaat waarnemen dat je dat toestel veilig moet gaan stellen,
en nee, dit is dus niet als je toestel handwarm gaat worden. Thermal runaway is een zelfversterkende kettingreactie waarbij een lithiumbatterijcel oncontroleerbaar opwarmt, wat leidt tot extreme temperaturen, gasvorming en mogelijk brand of explosie. Dit proces ontstaat wanneer de interne temperatuur van de batterij een kritiek punt bereikt, meestal tussen 130 en 200 °C.
Nu is het wel raadzaam om een toestel wat je niet meer veilig in de hand kunt houden niet meer op te laden (want daar is de kans op een thermal runaway het grootst (naast bij beschaigingen of vallen) en deze ook veilig stellen. (gooi deze dus ook nooit in het huisvuil (een van de grote oorzaken van veel branden in afvalverwerking).

andere factoren die naast het aantal cyles de levensduur behoorlijk beinvloeden zijn kalenderlevensduur en temperatuur tijdens gebruik en vergeet hierbij dat de vermoedelijke levensduur van de ingebouwde omvormer vaak een stuk korter is dan de levensduur van de batterij-cellen zelf.

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: