• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
Afas schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:59:
Ik vraag me af of dat nog tot een efficiënte laadcyclus leidt aangezien ik de batterij dan waarschijnlijk vaak niet leeg trek.
Ik zit met een vergelijkbaar verbruik met een 8,8kWh accu, en pomp gewoon op dure momenten het overschot het net op. We hebben nu al weer regelmatig dagen dat rond het avondeten de prijs verdubbelt, dus een mooi moment om de accu even tegen betaling schoon te blazen ;)

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:39
HHF schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
Onder een staafdiagram van de huidige prijzen (bij benadering) van de meest gangbare stekkerbatterijen. Alle systemen zo goed als mogelijk uitgelegd op 10 kWh capaciteit.
N.B.: De vergelijking is alleen op prijs. Er zijn nog veel andere factoren die meespelen bij de keuze voor een stekkerbatterij.
[Afbeelding]
Mooie data! Kan je de grafiek op 0 laten beginnen (ipv 100)? Dit geeft een vertekend beeld, bijv. lijkt alsof de Venus A de helft is van de growatt, terwijl dat 2/3de is. Niet heel moeilijk om te achterhalen, maar als de grafiek op 0 begint geeft het een veel beter (grafisch) beeld van de verschillen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
CopyCatz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Ik zit met een vergelijkbaar verbruik met een 8,8kWh accu, en pomp gewoon op dure momenten het overschot het net op. We hebben nu al weer regelmatig dagen dat rond het avondeten de prijs verdubbelt, dus een mooi moment om de accu even tegen betaling schoon te blazen ;)
Dat zou natuurlijk kunnen alleen moet ik dan wel gaan handelen met energie. Is dat inmiddels gewoon set en forget of moet je daar behalve een dynamisch contract nog meer voor doen. En in hoeverre gaat dat samen met de ambitie om zo veel mogelijk NOM te krijgen als je na de accu leeggeblazen te hebben vervolgens in de avond en nacht weer (grijze) stroom af moet nemen van het net?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:18

HHF

Capt Waffles schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Mooie data! Kan je de grafiek op 0 laten beginnen (ipv 100)? Dit geeft een vertekend beeld, bijv. lijkt alsof de Venus A de helft is van de growatt, terwijl dat 2/3de is. Niet heel moeilijk om te achterhalen, maar als de grafiek op 0 begint geeft het een veel beter (grafisch) beeld van de verschillen.
Alles kan maar op 100 beginnen maakt het net wat makkelijker af te lezen. Die keuze heb ik gemaakt. Blijft een momentopname omdat de prijzen per dag kunnen veranderen (afhankelijk van de aanbieder). Ook de hoeveelheid uitbreidingsbatterijen zal de prijs en ranking beïnvloeden.
Voorlopig de keuze gemaakt om de systemen uit te leggen op ongeveer 10 kWh en de grafiek op 100 te laten beginnen. Iedereen die de spreadsheet wil hebben kan een pm sturen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:32
Afas schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:59:
....dus zelfs een batterij van 2,5 kWh capaciteit volstaat voor mij al midden in de winter.
In putje winter is het om 16u donker, en om 9u terug licht. Als jij met 2,5kW toekomt om 17 donkere uren te overbruggen, proficiat :-) Waarschijnlijk geen TV, geen koffie 's ochtends, en verlichting met kaarsen?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

In putje winter is het om 16u donker, en om 9u terug licht. Als jij met 2,5kW toekomt om 17 donkere uren te overbruggen, proficiat :-) Waarschijnlijk geen TV, geen koffie 's ochtends, en verlichting met kaarsen?
De meeste huishoudens hebben genoeg aan 2,5kW :+. Maar 2,5kWh is weinig, maar zeker niet onmogelijk, als je standby verbruik laag is. Ben wel benieuwd wat de RTE dan is.

(Een batterij die groter is dan 2,5kWh heeft hij in de winter ook niks aan, want die krijgt hij dan toch niet vol.)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Jerryvh
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

De meeste huishoudens hebben genoeg aan 2,5kW :+. Maar 2,5kWh is weinig, maar zeker niet onmogelijk, als je standby verbruik laag is. Ben wel benieuwd wat de RTE dan is.
Dus.... 2,5 kW (wel, 2,2 bruikbaar) over 17 uur, da's dus minder dan 150 watt/uur.
Daar ga je de circulatiepomp van de verwarming op laten draaien, de koelkast, de diepvriezer, de TV (en decoder), de verlichting, de koffiezet, de wasemkap,...?
Sorry hoor, je moet dan echt een holbewoner zijn om dat te halen!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:00
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

In putje winter krijg je een grotere batterij vrijwel ook niet vol als je puur op zon gaat laden.
@Afas Voor de zomermaanden kom je nu misschien uit met 1 HW thuisbatterij als je weinig sluipverbruik en zuinige apparaten hebt. Maar op zich is het niet erg om wat meer te hebben voor de matige dagen en het piekvermogen.

Ik heb naar elke richting wel wat opwek liggen, maar met een inductieplaat gaat het gewoon heel erg hard qua verbruik en ga er ook maar van uit dat je meer gaat elektrificeren om "waardeloze" teruglevering te voorkomen per 2027.

Dus als je budget beperkt, geen zin hebt in technisch gedoe is en je voor nu zat hebt aan 1 HW batterij dan is het geen slecht idee. Hou wel in je achterhoofd wat je op de lange termijn gaat doen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Dus.... 2,5 kW (wel, 2,2 bruikbaar) over 17 uur, da's dus minder dan 150 watt/uur.
Daar ga je de circulatiepomp van de verwarming op laten draaien, de koelkast, de diepvriezer, de TV (en decoder), de verlichting, de koffiezet, de wasemkap,...?
Sorry hoor, je moet dan echt een holbewoner zijn om dat te halen!
Ik zit hier nu aan ca. 110W standby verbruik in de nacht, en dat is met o.a. 2 grote vriezers, 1 koelkast, WTW ventilatie, schrikdraad apparaat (7watt), 2x nachtcamera, router en nog een heleboel klein spul wat op standby een beetje verbruikt.

In het verleden (zonder 2de vriezer, WTW, camera's en een lichter schrikdraad apparaat) zat ik rond de 70 watt. Dan zou er 1,36 kWh voor de TV, koffie en verlichting etc. Dat is weinig, maar zeker niet onmogelijk.

• Afas
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

In putje winter krijg je een grotere batterij vrijwel ook niet vol als je puur op zon gaat laden.
@Afas Voor de zomermaanden kom je nu misschien uit met 1 HW thuisbatterij als je weinig sluipverbruik en zuinige apparaten hebt. Maar op zich is het niet erg om wat meer te hebben voor de matige dagen en het piekvermogen.

Ik heb naar elke richting wel wat opwek liggen, maar met een inductieplaat gaat het gewoon heel erg hard qua verbruik en ga er ook maar van uit dat je meer gaat elektrificeren om "waardeloze" teruglevering te voorkomen per 2027.

Dus als je budget beperkt, geen zin hebt in technisch gedoe is en je voor nu zat hebt aan 1 HW batterij dan is het geen slecht idee. Hou wel in je achterhoofd wat je op de lange termijn gaat doen.
Hartje winter zal ik het misschien niet redden maar zeker 10 maanden per jaar heb ik voldoende aan 2,5 kWh capaciteit om de avond en nacht door te komen. Mijn sluipverbruik is zo'n 60-70 watt (koelkast, vriezer, pomp vloerverwarming, verlichting buiten, router). De grootste veriabele is inderdaad zoals hier al gemeld de inductiekookplaat. Het punt daarbij is dat die vooral voor een korte periode (meestal ruim <1 uur) een hoog piekvermogen vraagt. Dat kan ik alleen helemaal opvangen als ik én voldoende opwek heb (wat in de winter meestal niet het geval is) én voldoende afname uit de batterij kan trekken. Vanuit mijn perspectief is het veel logischer de batterij te gebruiken om die piek wat af te vlakken en de rest gewoon uit het stroomnet af te nemen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Als je budget beperkt is ga je toch niet voor 515+ Euro per kWh een HomeWizard PiB kopen? Dan is bijv. een Marstek Venus A een veel voordeligere en betere keuze. Heb je voor ongeveer hetzelfde geld >2x zoveel opslag, passieve koeling, off-grid stopcontact, IP65, etc. Of voor +-de helft van het geld dezelfde opslag, maar dan alsnog de hardware voordelen erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 15-10-2025 12:22 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:44
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Als je budget beperkt is ga je toch niet voor 515+ Euro per kWh een HomeWizard PiB kopen? Dan is bijv. een Marstek Venus A een veel voordeligere en betere keuze. Heb je voor ongeveer hetzelfde geld >2x zoveel opslag, passieve koeling, off-grid stopcontact, IP65, etc. Of voor +-de helft van het geld dezelfde opslag, maar dan alsnog de hardware voordelen erbij.
Hier beperkt budget, en met alle plezier en tevredenheid een Homewizard batterij aangeschaft en al een poos in gebruik.

Gelukkig is een land (en forum) waar je zelf dat soort keuzes kan en mag maken?

Goed als mensen zichzelf voorlichten, maar verder is een keuze een persoonlijk iets denk ik.

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 16:21
Wellicht een goed idee om in de overzichten erbij te vermelden waar deze stekkeraccu's vandaan komen?

Ik zit bijvoorbeeld niet te wachten op een device waar de softwarematige aansturing in Chinese handen is. En ja, dan valt 90% al af. Maar ik zie dat dat in dit draadje nauwelijks aandacht krijgt, terwijl er in toenemende mate voor gewaarschuwd wordt.

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:50
Sjamo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Hier beperkt budget, en met alle plezier en tevredenheid een Homewizard batterij aangeschaft en al een poos in gebruik.

Goed als mensen zichzelf voorlichten, maar verder is een keuze een persoonlijk iets denk ik.
Natuurlijk moet je dat zelf weten. Maar om met een beperkt budget zo'n beetje de duurste batterij in eur/kwh aan te raden is toch niet heel logisch?

3x MTVenus V153/V139 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:42
amvolleb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Natuurlijk moet je dat zelf weten. Maar om met een beperkt budget zo'n beetje de duurste batterij in eur/kwh aan te raden is toch niet heel logisch?
En dan hebben we het nog niet eens over het aantal kilowatts dat verloren gaat door het erg lage rendement van de accu.

aanvulling:
Sinds maart heb ik een meter tussen mijn systeem geplaatst. Als ik bereken hoeveel kilowattuur er verloren is gegaan en dat vermenigvuldig met €0,25 per kWh, kom ik uit op een verlies van €62,50.

Als ik dezelfde hoeveelheid energie met een HomeWizard accu had opgeslagen, zou dat verlies bij een rendement van 75% (dus 25% verlies) zijn opgelopen tot €96,31.

Het blijft dus niet alleen bij de hoge aanschafprijs...

[ Voor 36% gewijzigd door geert1992 op 15-10-2025 14:58 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
[...]
Klopt, gelukkig wel.
Klopt. Maar als iemand een beperkt budget heeft ga je doorgaans niet een overpriced product aanschaffen dat daarnaast ook nog een slechtere RTE heeft en qua mogelijkheden beperkter is. Als je geld teveel hebt en ROI niet relevant is dan kan je het overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 15-10-2025 16:13 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:26
Nu breekt mijn klomp
Eindelijk officieel voor de Belgen

https://www.synergrid.be/...an-de-p1-poort-toegelaten

Nu nog wat extra homologaties en wachten op Black Friday of andere aanbiedingen.

[ Voor 17% gewijzigd door blahenazo op 15-10-2025 17:48 ]

• netappie
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat de Marstek batterijen inderdaad veel opslag en features voor je geld zijn, maar helemaal vlekkeloos gaat het daar ook niet.

Los daarvan zou ik het niet vreemd vinden als HomeWizard de prijzen verlaagt. Het is inderdaad een behoorlijke prijzenoorlog aan het worden, waarbij ik mij wel afvraag wat er dan precies wegbezuinigd is als je zo veel voor zo weinig krijgt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat de Marstek batterijen inderdaad veel opslag en features voor je geld zijn, maar helemaal vlekkeloos gaat het daar ook niet.

Los daarvan zou ik het niet vreemd vinden als HomeWizard de prijzen verlaagt. Het is inderdaad een behoorlijke prijzenoorlog aan het worden, waarbij ik mij wel afvraag wat er dan precies wegbezuinigd is als je zo veel voor zo weinig krijgt.
De eerste generaties Marstek Venus E hadden flinke uitdagingen, volgens mij is dat met de E 3 en D wel verleden tijd.

Bij HomeWizard bezuinig je vermoedelijk vooral marge weg die tot nu toe werd gebruikt om kwaliteitsissues op te kunnen vangen. Als ze de kwaliteit onder controle hebben én het inkoopvolume kunnen verhogen gaat vast de kostprijs verder omlaag.

• netappie
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

De eerste generaties Marstek Venus E hadden flinke uitdagingen, volgens mij is dat met de E 3 en D wel verleden tijd.

Bij HomeWizard bezuinig je vermoedelijk vooral marge weg die tot nu toe werd gebruikt om kwaliteitsissues op te kunnen vangen. Als ze de kwaliteit onder controle hebben én het inkoopvolume kunnen verhogen gaat vast de kostprijs verder omlaag.
Het regent anders nog steeds problemen in de Marstek topics, onder andere met slimme meters, slechte software en accucellen:
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Ik ben best technisch aangelegd en hou van problemen oplossen, maar dit soort gedoe sla ik toch graag over.
Dan bouw ik liever zelf iets in de schuur.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Het regent anders nog steeds problemen in de Marstek topics, onder andere met slimme meters, slechte software en accucellen:
Ik ben best technisch aangelegd en hou van problemen oplossen, maar dit soort gedoe sla ik toch graag over.
Jawel, maar het overgrote deel is daar nog steeds met de oude Venus E 2 bezig... Niet met de nieuwe Venus E 3 of Venus D.

• netappie
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Jawel, maar het overgrote deel is daar nog steeds met de oude Venus E 2 bezig... Niet met de nieuwe Venus E 3 of Venus D.
Die zijn natuurlijk ook nog niet zo veel verkocht.
Maar veel problemen zitten ook in de P1 meter, de serviceorganisatie, het uitbrengen van firmware die gewoon niet goed werkt.
Ik moet eerst meer goede verhalen zien voordat ik iemand zonder de tijd, kennis en interesse iets aan ga raden dat misschien "too good to be true" blijkt.

• HHF

HHF

netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Die zijn natuurlijk ook nog niet zo veel verkocht.
Maar veel problemen zitten ook in de P1 meter, de serviceorganisatie, het uitbrengen van firmware die gewoon niet goed werkt.
Ik moet eerst meer goede verhalen zien voordat ik iemand zonder de tijd, kennis en interesse iets aan ga raden dat misschien "too good to be true" blijkt.
Ik hoop dat Marstek leert van de Marstek E ervaringen en die gebruikt in de A en de D. Ze hebben nog even voor die uitgeleverd worden. Misschien brengen ze dan ook eindelijk een CT004 uit, die de huidige problemen oplost.

• Jerryvh
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Je hebt natuurlijk een hele resem variabelen aan de kant van de gebruiker he - slechte wifi, verschillende smart meters, verschillende meetmethodes, etc. En soms zie ik op FB ook wel eens dingen passeren waarvan ik denk dat een zekere basiskennis toch een vereiste zou moeten zijn bij aankoop (in de Manual: "Warning: you need a functional brain to operate this device")
Qua hardware: Marstek zal, net zoals alle andere fabrikanten, rondshoppen om de goedkoopste cellen te kopen - met wisselende kwaliteit als gevolg.

• HHF

HHF

Jerryvh schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 05:32:
[...]

Je hebt natuurlijk een hele resem variabelen aan de kant van de gebruiker he - slechte wifi, verschillende smart meters, verschillende meetmethodes, etc. En soms zie ik op FB ook wel eens dingen passeren waarvan ik denk dat een zekere basiskennis toch een vereiste zou moeten zijn bij aankoop (in de Manual: "Warning: you need a functional brain to operate this device")
Qua hardware: Marstek zal, net zoals alle andere fabrikanten, rondshoppen om de goedkoopste cellen te kopen - met wisselende kwaliteit als gevolg.
Marstek/Hame heeft zijn eigen fabriek voor cellen, dus die zal niet rondshoppen.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
HHF schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:55:
[...]
Marstek/Hame heeft zijn eigen fabriek voor cellen, dus die zal niet rondshoppen.
Voor enkel de assemblage van de cellen of ook de volledige productie van de cel?
Anyway zelfs al maken ze de cellen volledig zelf, wil nog niet zeggen dat ze goede kwaliteitscontrole doen.
Ofwel belanden de betere cellen in de Venus D en de slechtere in de Venus A :+

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-10-2025 08:15 ]

• pblkroon56
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:37
Ik volg de thuisbatterij fora nu enige tijd om me voor te bereiden op het vervallen van de salderingsregeling. Ik heb een HomeWizard P1-meter aangeschaft om het verbruik beter in kaart te brengen wat al tot verrassende inzichten heeft geleid. Zo was de 3-fasen inrichting van mijn nieuwe groepenkasten ‘scheef’ ingericht waarbij één fase veel zwaarder belast was dan de beide anderen. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat de hoofdzekering (25A) van die fase er af en toe uitklapte. E.e.a. is nu gecorrigeerd en het lijkt nu redelijk evenwichtig qua belasting van de 3 fasen.

Maar goed: Een thuisbatterij dus. Ik wil in eerste instantie uitsluitend mijn zonnepanelenoverschot zelf gaan gebruiken zodat ik de terugleverkosten ontloop en minder duur hoef in te kopen terwijl ik een schijntje terugkrijgt voor de teruggeleverde kWh’s. Een modulair systeem is misschien verstandiger dan een vast systeem maar dan zouden de accu’s wel parallel gekoppeld moeten zijn als je ze niet gelijktijdig aanschaft i.v.m. degradatie-effecten. Zonnepanelen aansluiten zie ik me niet zo gauw doen omdat dan alles opnieuw bekabeld moet worden. Ik heb nu 3 strings van 5 (1x) en 6 (2x) panelen van 390Wp en 2 omvormers.
Ik schat in dat ik ergens tussen de 8 en 10 kWh opslag nodig heb om het jaar rond te komen. En de keuze gaat nu richting de Marsteks Venus E 3.0 of de Venus A of D vanwege m.n. de kWh-prijs.

Waar ik mee zit is dat er altijd gesproken wordt over een eigen groep i.v.m. de teruglevering van stroom aan het huisnet. Dit i.v.m. het uitgaande vermogen. Maar het ingaande (laad)vermogen is bij deze accu’s 2500W resp. 1200/2200W. Waarom kan dat wel zonder eigen groep en het ontladen niet? In mijn perceptie belast je dan de groep waar de accu op is aangesloten op dezelfde wijze. Als er nog een grote verbruiker op zit dan gaat het toch ook mis. Of zie ik iets over het hoofd omdat mijn kennis tekort schiet?

Mijn beeld is nu dat ik OF 2x Venus E 3.0 op eigen fases zet OF 3x Venus A/D op eigen fases. Dus niet op een eigen groep maar op groepen die nauwelijks belast zijn en alleen verlichting en WCD’s hebben zonder zware apparaten. In het 1e geval ‘belast’ ik 2 fases in het huis en in het 2e geval alle drie. De voor- of nadelen daarvan heb ik nog niet helder.

Dan nog het samenspel tussen de accu’s. Als je ze standaard ingesteld laat qua laad- en ontlaadvermogen hoe werkt dat dan uit op je totale maximum laadvermogen en het totale ontlaadvermogen. Mag je dat gewoon optellen omdat ze op eigen fases zitten? En doet de aansturing vanuit de P1-meter dat ook zo? Dus i.g.v. Marstek Venus A: 3x 1200W = 3600W laadvermogen en ontlaadvermogen? Merkwaardig trouwens dat de A blijkbaar een standaard ontlaadvermogen heeft van meer dan 800W of is dat, net als bij de E 3.0, een instelling?

Hopelijk kunnen jullie mijn laatste ontbrekende kennis aanvullen. En dan hoop ik in de toekomst ook mijn (ervarings)kennis met jullie te delen. Alvast bedankt.

Groet, Paul

SP's: 3420Wp (zuid), 1500Wp (zuid), SolarEdge Power Optimizers, SolarEdge 3500 en 2200, HW-P1, Marstek CT003, 2x Marstek Venus E 3.0, Nibe WP, EV-lader, PHEV

• Avenger 2.0
HHF schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Ik hoop dat Marstek leert van de Marstek E ervaringen en die gebruikt in de A en de D. Ze hebben nog even voor die uitgeleverd worden. Misschien brengen ze dan ook eindelijk een CT004 uit, die de huidige problemen oplost.
Betwijfel het. Durf te wedden dat de bluetooth security bug (of hoe noem je dat) er bij de Venus A en D nog steeds is :D Gezien de resem aan nieuwe apparaten verwacht ik ook niet dat er nog veel aandacht aan oudere producten gegeven zal worden. Dat is nu eenmaal hoe het gaat (en niet alleen in China).

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 17:11
pblkroon56 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:23:
...
Waar ik mee zit is dat er altijd gesproken wordt over een eigen groep i.v.m. de teruglevering van stroom aan het huisnet. Dit i.v.m. het uitgaande vermogen. Maar het ingaande (laad)vermogen is bij deze accu’s 2500W resp. 1200/2200W. Waarom kan dat wel zonder eigen groep en het ontladen niet? In mijn perceptie belast je dan de groep waar de accu op is aangesloten op dezelfde wijze. Als er nog een grote verbruiker op zit dan gaat het toch ook mis. Of zie ik iets over het hoofd omdat mijn kennis tekort schiet?
...
Het gaat er om dat bij het ontladen, de accu eventueel andere grote verbruikers op dezelfde groep kan gaan voeden, waardoor er meer dan 16A door de bedrading kan gaan, terwijl de 16A automaat in de meterkast niet afschakelt:
  • Stel dat je accu gaat laden met 2500W en je hebt op diezelfde groep nog een grote verbruiker van 3000W, dan zal je 16A automaat in de meterkast na een tijdje uitschakelen (want er gaat dan 5500W (~ 24A) door de automaat) en dat is ook de bedoeling.
  • Als je twee verbruikers hebt van ieder 3000W op een groep, en je accu (die ook op die groep zit), zou gaan ontladen met 2500W, dan gaat er maar 3500W (~ 15A) door de automaat (de rest van het vermogen komt van de accu), en zal de automaat niet uitschakelen en dat is niet de bedoeling, want door delen van de bedrading gaat 6000W (~ 26A).
Het is dus vooral een maatregel om de bedrading te beschermen tegen overbelasting/oververhitting.

• HandyLumberjack
  • Nu online
pblkroon56 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:23:

Als je het helemaal correct wilt doen moet ook ieder (vast opgesteld) apparaat met een verbruik boven de 2kW ook op een aparte eindgroep.

Dus eigenlijk mogen enkel de kleinere thuisbatterijen zoals de HW PiB en Marstek Venus A op ieder stopcontact aangesloten worden (waarbij het uitgangsvermogen dan ook beperkt moet worden tot 800W).

• Avenger 2.0
HandyLumberjack schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Als je het helemaal correct wilt doen moet ook ieder (vast opgesteld) apparaat met een verbruik boven de 2kW ook op een aparte eindgroep.
Uiteindelijk sluiten mensen elektrische vuurtjes van 2500W als bijverwarming ook niet op een aparte groep aan. Maar in de ideale wereld zou dat inderdaad beter zijn voor elk apparaat dat meer dan 2kW verbruikt.

• pblkroon56
dennisfr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Het gaat er om dat bij het ontladen, de accu eventueel andere grote verbruikers op dezelfde groep kan gaan voeden, waardoor er meer dan 16A door de bedrading kan gaan, terwijl de 16A automaat in de meterkast niet afschakelt:
  • Stel dat je accu gaat laden met 2500W en je hebt op diezelfde groep nog een grote verbruiker van 3000W, dan zal je 16A automaat in de meterkast na een tijdje uitschakelen (want er gaat dan 5500W (~ 24A) door de automaat) en dat is ook de bedoeling.
  • Als je twee verbruikers hebt van ieder 3000W op een groep, en je accu (die ook op die groep zit), zou gaan ontladen met 2500W, dan gaat er maar 3500W (~ 15A) door de automaat (de rest van het vermogen komt van de accu), en zal de automaat niet uitschakelen en dat is niet de bedoeling, want door delen van de bedrading gaat 6000W (~ 26A).
Het is dus vooral een maatregel om de bedrading te beschermen tegen overbelasting/oververhitting.
Dank voor je antwoord Dennisfr. Het bevestigt mijn idee dat je eigenlijk altijd een PiB op een eigen groep zou moeten zetten omdat je niet het risico wil lopen dat de zekering alsmaar afslaat bij een combi met andere grootverbruikers. Ik weet wat me te doen staat. En 3x 800W ontladen lijkt me in mijn situatie ook voldoende.

SP's: 3420Wp (zuid), 1500Wp (zuid), SolarEdge Power Optimizers, SolarEdge 3500 en 2200, HW-P1, Marstek CT003, 2x Marstek Venus E 3.0, Nibe WP, EV-lader, PHEV

• Sonero
  • Laatst online: 17:46
pblkroon56 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Dank voor je antwoord Dennisfr. Het bevestigt mijn idee dat je eigenlijk altijd een PiB op een eigen groep zou moeten zetten omdat je niet het risico wil lopen dat de zekering alsmaar afslaat bij een combi met andere grootverbruikers. Ik weet wat me te doen staat. En 3x 800W ontladen lijkt me in mijn situatie ook voldoende.
Aan 800 W heb je in 97 % van de tijd genoeg mits je geen EV of warmtepomp hebt. Zie bijvoorbeeld dit plaatje waarin 600 W PV toegevoegd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
Let op de logaritmische y-as.
Bron.

En wanneer je de vaatwasser netjes rond het middaguur start heb je ook bij grootverbruikers genoeg aan 800 W. Hier een voorbeeld met slechts 2 kWp PV en een opwarm / droog-cyclus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsI7wcxLrAukCb2BgBRIAOWBwrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Py0ztdeCJrEye3WKSsEzH4Ka.png?f=fotoalbum_large

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:45
[...]

Als ze zich goed laten voorlichten , dan is gewoon prijstechnisch HW te duur en verder al technisch ingehaald door de concurrenten.

• Sjamo
ivo1969 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Als ze zich goed laten voorlichten , dan is gewoon prijstechnisch HW te duur en verder al technisch ingehaald door de concurrenten.
Verschillende mensen hebben verschillende prioriteiten en wensen. En verschillende motieven misschien?

Wat ik zei was dat het prettig is wanneer mensen zelf hun keuze mogen maken, zonder dat anderen zonodig moeten blijven roepen hoe verschrikkelijk slecht die keuze was.

Respecteer dat mensen hun eigen keuzes maken alsjeblieft.

Er is een lijn tussen informatie geven en zendingsdrang, en wat mij betreft zijn er in topics hierover mensen die die lijn geregeld overgaan.

• geert1992
Sjamo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Verschillende mensen hebben verschillende prioriteiten en wensen. En verschillende motieven misschien?

Wat ik zei was dat het prettig is wanneer mensen zelf hun keuze mogen maken, zonder dat anderen zonodig moeten blijven roepen hoe verschrikkelijk slecht die keuze was.

Er is een lijn tussen informatie geven en zendingsdrang, en wat mij betreft zijn er in topics hierover mensen die die lijn geregeld overgaan.
Ik snap je punt heel goed, en ben het met je eens dat iedereen uiteindelijk z’n eigen keuze mag maken.
In dit geval proberen we vooral mee te denken met iemand die een beperkt budget heeft. Dan is het relevant om te benoemen waarom een bepaalde accu op de lange termijn misschien juist geen goede keuze is, bijvoorbeeld omdat die sneller kapot kan gaan of meer energie in warmte omzet.

Het gaat dus niet om iemand overtuigen of z’n keuze afkraken, maar om de praktische kant van de zaak te belichten zodat de vraagsteller goed geïnformeerd kan beslissen.

Om de discussie wat scherper te krijgen, heb ik nog een vraag voor je:
Wat zou volgens jou de reden zijn om, met een beperkt budget, juist wel voor de HW-accu te kiezen?

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 16-10-2025 17:02 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:45
[...]

Dat laatste mag je toelichten

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
[...]
Dit kan je ook omdraaien. Mensen geven een goedbedoeld advies en anderen blijven zenden dat de HomeWizard ook een goede optie is.

Niemand zegt dat je als persoon een verkeerde aankoop hebt gedaan, dat is inderdaad je eigen keuze en heeft niemand anders wat over te zeggen. Echter als je volledig rationeel naar een aantal factoren gaat kijken zoals:
  1. Lage prijs
  2. Hoge RTE
  3. Optioneel:
  4. Hoger vermogen dan 800 Watt
  5. Off-grid stopcontact
  6. IP65-rating
  7. Passieve koeling
  8. Verwarming
  9. Aerosol brandblusser
  10. Modulariteit
  11. Softwaremogelijkheden
  12. Home Assistant aansturingsopties
Dan vinken de Zendure 2400AC, Zendure SF800Pro, Marstek Venus E 3, Venus D en Venus A het overgrote deel of zelfs alle van deze checkboxen aan OF blinken er in een groot deel van uit en HomeWizard heeft eigenlijk alleen de laatste 2 als pluspunt, maar daar blinken ze niet in uit, daarin doen ze goed mee net als de anderen.

Neem je bijv. factoren mee als "Made in Holland", dan vinkt HomeWizard die aan en de andere merken niet, maar uiteraard komen alsnog de LFP-cellen en vele componenten ook uit China.

Niemand zegt dat jij of iemand anders een verkeerde aankoop hebt gedaan. Echter als je iemand op basis van een aantal factoren een advies moet geven en als bijv. iemand een kleiner budget heeft, aanvullende hardware eisen, of ROI belangrijk vindt, dan moet je kijken welk product daarvoor het beste in aanmerking komt.

Zet je bijv. een Marstek Venus A en HomeWizard PiB naast elkaar, een prijskaartje van bijv. 849 Euro op de Marstek, 1395 Euro op de HomeWizard en op het kaartje van de Marstek zie je alle bovenstaande hardwaremogelijkheden en bij de HomeWizard alleen [V] Made in Holland als voordeel, dan zal waarschijnlijk >75% van de mensen voor de Marstek kiezen. Betekent dat dat die overige 25% een verkeerde keuze maakt? Nee, hangt ervan af wat hun eisen en wensen zijn, maar het overgrote deel van de mensen zou wel voor de Marstek gaan.

Dus vat het vooral niet persoonlijk op, maar besef wel dat bijv. de Marstek ook gewoon met de HW P1-meter werkt, de Zendure's dat via Home Assistant ook kunnen, dus het HomeWizard ecosysteem ook steeds minder of niet een pre aan het worden is. Er zijn heel veel mensen die hiervoor Home Assistant gebruiken en de Zendure's heb je binnen een paar minuten volledig up and running en kan je volledig lokaal aansturen.

Made in Holland is mooi, veel mensen kopen ook liever iets lokaals dan bij Amazon. Maar dat is wel tot op zekere hoogte zo. En bij thuisaccu's speelt voor heel veel mensen bijv. ook de ROI mee. Een thuisaccu van bijv. 849 Euro met een betere RTE kan je door de lagere verliezen bijv. 2x zo snel terugverdienen en dat is ook iets om in de overweging mee te nemen.

• Sjamo
geert1992 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Ik snap je punt heel goed, en ben het met je eens dat iedereen uiteindelijk z’n eigen keuze mag maken.
In dit geval proberen we vooral mee te denken met iemand die een beperkt budget heeft. Dan is het relevant om te benoemen waarom een bepaalde accu op de lange termijn misschien juist geen goede keuze is, bijvoorbeeld omdat die sneller kapot kan gaan of meer energie in warmte omzet.

Het gaat dus niet om iemand overtuigen of z’n keuze afkraken, maar om de praktische kant van de zaak te belichten zodat de vraagsteller goed geïnformeerd kan beslissen.

Om de discussie wat scherper te krijgen, heb ik nog een vraag voor je:
Wat zou volgens jou de reden zijn om, met een beperkt budget, juist wel voor de HW-accu te kiezen?
Ik vind het vaak lastig uit te leggen, omdat er veel nuance zit in onze keuze en situatie:) Dat geeft vaak een langer verhaal dan wat mij betreft gewenst. Zwart/wit kan snel, nuance niet zo. Maar je vraagt het dus bij deze.

Wat mij betreft is een beperkt budget een kreet welke vele invullingen kent. Wij hebben een beperkt budget, maar energie en verduurzaming hebben hier een relatief hoge prioriteit. Verduurzaming doen we hier omdat we denken dat dat nodig is, niet vanuit het idee dat we er geld aan moeten verdienen, of ten minste de uitgave moeten terugverdienen.

Onze situatie was dat we al een kleine thuisbatterij hadden van Enphase, passend bij de omvormers van onze zonnepanelen. We waren niet tevreden over die batterij omdat hij duidelijk niet geschikt was voor onze situatie. Bij voldoende opwek bleef er een afname van stroom (van de energie-maatschappij) over die wat ons betreft hoger was dan zou moeten. In de zomermaanden bracht de Enphase ons naar een afname van rond de 30kWh, waar we zonder batterij al vaak onder de 60kWh zaten. Bovendien gaf het stand-by verbruik van de Enphase zo’n 6 maanden van het jaar juist een hogere afname.
Daarnaast hebben we de komende jaren een vast contract voor stroom, zonder variabele terugleverkosten. Voor nu is die situatie voor mij prima.

We hebben toen gekeken naar een ander systeem, een groter systeem met toetsers en bellen, maar daar vonden we het om meerdere redenen niet het moment voor.

Toen Homewizard werd gepresenteerd leek dat precies te gaan doen wat we zochten. Veel nadruk op een omgeving met een min of meer laag verbruik, veel nadruk op nom zonder ingrepen via HA of andere mogelijkheden. En makkelijk in en uit te pluggen en eventueel te verplaatsen. Iets wat we met onze Enphase kunnen, maar wat meer ingrijpend is.

Er waren andere systemen (merken) die goed leken te werken, maar daar was vaak HA oid voor nodig om het daar te krijgen waar je het wilt. En ik heb geen zin om HA, met z'n eigen extra verbruik, te gaan gebruiken alleen voor een batterij. De rest draait hier perfect zonder HA voor nu. Misschien op termijn, maar liefst niet

Dus, we hebben de intentie op termijn, wanneer er meer duidelijk is in de energietransitie en over de ontwikkeling van energiekosten, inclusief netbeheerkosten en de ontwikkeling van dynamische contracten, over te gaan op een groter, bij voorkeur goed op elkaar afgestemd systeem, inclusief eiland-functie etc, maar daarvoor is het wat mij betreft nu niet het juiste moment.

Homewizard paste precies in onze wens. Valt binnen ons Homewizard eco-systeem waar we al jaren erg veel aan hebben gehad vwb het krijgen van inzicht in ons verbruik, en daarmee ook het fors verminderen van onze afname van stroom. De prijs was voor ons te overzien. Veel nadruk op een hoger gebruik van eigen opwek en een zo laag mogelijke afname van het net, wat beide erg belangrijk is voor ons. Veel nadruk op goed functioneren in een omgeving met relatief lage afname, laag verbruik, wat onze situatie redelijk weergeeft. Weinig tot geen nadruk op geschiktheid voor toetsers en bellen. Simpel systeem, erg geschikt om te overbruggen voor ons.

De Homewizard pib doet hier precies wat is beloofd. Niet alleen houdt het onze afname laag, maar het maakt het zelfs mogelijk waar geschikt (maanden met voldoende opwek) de Enphase batterij weer aan te sluiten. Die geeft ons zo meer capaciteit in kW en kWh, terwijl de Homewizard de afname bewaakt. Ineens hadden we een, voor ons, goed werkend batterijsysteem.

Zou ik Homewizard aanraden aan andere mensen?

Mensen die aangeven een beperkt budget te hebben, zou ik vragen waarom ze een thuisbatterij willen kopen. Zelfs met toeters en bellen, dynamisch contract, HA etc., kan het nu, met salderen, lastig zijn een resultaat te halen beter dan zonder batterij. En hoe de toekomst zich ontwikkelt qua kosten etc. is nog onzeker. In veel gevallen zou ik adviseren te wachten.

Wanneer men toch een thuisbatterij zou willen kopen zou ik kijken wat men ervan verwacht. Wat de plannen zijn. Dynamisch contract of plannen daarvoor? HA of plannen in die richting? Inzicht in verbruik?

Geld is een factor in de keuze, zeker, vooral wanneer het beperkt is. Maar geld is zelden de enige factor die van belang is. Wanneer het resultaat van de aanschaf niet gaat zijn wat je zoekt of hoopt, kan je wellicht beter de aanschaf niet doen.

Een batterij die goedkoper is per kWh qua aanschaf , en die meer toeters en bellen geeft, zal voor veel mensen een goede keuze zijn. Maar het is niet per definitie de beste keuze voor iedereen.

Ik zou mensen vooral willen adviseren zichzelf goed en breed te informeren, en de verkregen informatie te vertalen naar hun eigen situatie, omstandigheden en behoeftes. Homewizard kan een goede keuze zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Ik heb veel gelezen over verschillende batterijsystemen en ik kan me goed voorstellen dat systemen als oa die van Marstek en Zendure voor veel mensen, vooral actieve Tweakers, veel aantrekkingskracht hebben. Maar het is wat mij betreft kortzichtig om er vanuit te gaan dat het om die reden automatisch voor iedereen de beste keuze is. Zo zwart/wit is de wereld niet.

Ik heb veel waardering voor mensen die veel moeite en werk doen om zoveel mogelijk informatie over verschillende apparaten (niet alleen batterijen) naar boven te halen. Die informatie is van grote waarde voor mij en vele anderen wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Maar mijn eigen situatie en omstandigheden meewegend kom ik soms tot een andere conclusie.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Ik vind het vaak lastig uit te leggen, omdat er veel nuance zit in onze keuze en situatie:) Dat geeft vaak een langer verhaal dan wat mij betreft gewenst. Zwart/wit kan snel, nuance niet zo. Maar je vraagt het dus bij deze.

Wat mij betreft is een beperkt budget een kreet welke vele invullingen kent. Wij hebben een beperkt budget, maar energie en verduurzaming hebben hier een relatief hoge prioriteit. Verduurzaming doen we hier omdat we denken dat dat nodig is, niet vanuit het idee dat we er geld aan moeten verdienen, of ten minste de uitgave moeten terugverdienen.

Onze situatie was dat we al een kleine thuisbatterij hadden van Enphase, passend bij de omvormers van onze zonnepanelen. We waren niet tevreden over die batterij omdat hij duidelijk niet geschikt was voor onze situatie. Bij voldoende opwek bleef er een afname van stroom (van de energie-maatschappij) over die wat ons betreft hoger was dan zou moeten. In de zomermaanden bracht de Enphase ons naar een afname van rond de 30kWh, waar we zonder batterij al vaak onder de 60kWh zaten. Bovendien gaf het stand-by verbruik van de Enphase zo’n 6 maanden van het jaar juist een hogere afname.
Daarnaast hebben we de komende jaren een vast contract voor stroom, zonder variabele terugleverkosten. Voor nu is die situatie voor mij prima.

We hebben toen gekeken naar een ander systeem, een groter systeem met toetsers en bellen, maar daar vonden we het om meerdere redenen niet het moment voor.

Toen Homewizard werd gepresenteerd leek dat precies te gaan doen wat we zochten. Veel nadruk op een omgeving met een min of meer laag verbruik, veel nadruk op nom zonder ingrepen via HA of andere mogelijkheden. En makkelijk in en uit te pluggen en eventueel te verplaatsen. Iets wat we met onze Enphase kunnen, maar wat meer ingrijpend is.

Er waren andere systemen (merken) die goed leken te werken, maar daar was vaak HA oid voor nodig om het daar te krijgen waar je het wilt. En ik heb geen zin om HA, met z'n eigen extra verbruik, te gaan gebruiken alleen voor een batterij. De rest draait hier perfect zonder HA voor nu. Misschien op termijn, maar liefst niet

Dus, we hebben de intentie op termijn, wanneer er meer duidelijk is in de energietransitie en over de ontwikkeling van energiekosten, inclusief netbeheerkosten en de ontwikkeling van dynamische contracten, over te gaan op een groter, bij voorkeur goed op elkaar afgestemd systeem, inclusief eiland-functie etc, maar daarvoor is het wat mij betreft nu niet het juiste moment.

Homewizard paste precies in onze wens. Valt binnen ons Homewizard eco-systeem waar we al jaren erg veel aan hebben gehad vwb het krijgen van inzicht in ons verbruik, en daarmee ook het fors verminderen van onze afname van stroom. De prijs was voor ons te overzien. Veel nadruk op een hoger gebruik van eigen opwek en een zo laag mogelijke afname van het net, wat beide erg belangrijk is voor ons. Veel nadruk op goed functioneren in een omgeving met relatief lage afname, laag verbruik, wat onze situatie redelijk weergeeft. Weinig tot geen nadruk op geschiktheid voor toetsers en bellen. Simpel systeem, erg geschikt om te overbruggen voor ons.

De Homewizard pib doet hier precies wat is beloofd. Niet alleen houdt het onze afname laag, maar het maakt het zelfs mogelijk waar geschikt (maanden met voldoende opwek) de Enphase batterij weer aan te sluiten. Die geeft ons zo meer capaciteit in kW en kWh, terwijl de Homewizard de afname bewaakt. Ineens hadden we een, voor ons, goed werkend batterijsysteem.

Mensen die aangeven een beperkt budget te hebben, zou ik vragen waarom ze een thuisbatterij willen kopen. Zelfs met toeters en bellen, dynamisch contract, HA etc., kan het nu, met salderen, lastig zijn een resultaat te halen beter dan zonder batterij. En hoe de toekomst zich ontwikkelt qua kosten etc. is nog onzeker. In veel gevallen zou ik adviseren te wachten.

Wanneer men toch een thuisbatterij zou willen kopen zou ik kijken wat men ervan verwacht. Wat de plannen zijn. Dynamisch contract of plannen daarvoor? HA of plannen in die richting? Inzicht in verbruik?

Geld is een factor in de keuze, zeker, vooral wanneer het beperkt is. Maar geld is zelden de enige factor die van belang is. Wanneer het resultaat van de aanschaf niet gaat zijn wat je zoekt of hoopt, kan je wellicht beter de aanschaf niet doen.

Een batterij die goedkoper is per kWh qua aanschaf , en die meer toeters en bellen geeft, zal voor veel mensen een goede keuze zijn. Maar het is niet per definitie de beste keuze voor iedereen.

Ik zou mensen vooral willen adviseren zichzelf goed en breed te informeren, en de verkregen informatie te vertalen naar hun eigen situatie, omstandigheden en behoeftes. Homewizard kan een goede keuze zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Ik heb veel gelezen over verschillende batterijsystemen en ik kan me goed voorstellen dat systemen als oa die van Marstek en Zendure voor veel mensen, vooral actieve Tweakers, veel aantrekkingskracht hebben. Maar het is wat mij betreft kortzichtig om er vanuit te gaan dat het om die reden automatisch voor iedereen de beste keuze is. Zo zwart/wit is de wereld niet.

Ik heb veel waardering voor mensen die veel moeite en werk doen om zoveel mogelijk informatie over verschillende apparaten (niet alleen batterijen) naar boven te halen. Die informatie is van grote waarde voor mij en vele anderen wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Maar mijn eigen situatie en omstandigheden meewegend kom ik soms tot een andere conclusie.
Helder verhaal en mooi toegelicht. Wat ik dan nog wel zou willen opmerken is dat de round trip efficiency zo laag is bij Homewizard door de keuze voor een laag voltage batterij. Ik ben ook veel met duurzaamheid bezig, en dat is voor mij juist wel een belangrijke overweging om juist de HW te skippen. Als je een Marstek of Zendure neemt heb je een RTE van rond de 85%, met HW kom je niet verder dan 75%. Over de technische levensduur van een apparaat scheelt dit heel veel kWh'en die dan wel nuttig gebruikt zouden kunnen worden. Doet verder geen afbreuk aan jouw betoog, maar wilde ik nog wel toevoegen voor mensen die voor dezelfde afweging staan.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• geert1992
Sjamo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, dat maakt je keuze te begrijpen.
Als ik het samenvat: je had eerst een Enphase batterij die je netafname niet echt wist te verlagen, en bent daarom overgestapt op HomeWizard. Daarmee is je netafname lager geworden.

Toch even iets nauwkeuriger gekeken naar de cijfers, met als resultaat nog een scherpere vergelijking, met als doel te belichten hoe belangrijk het verschil in RTE is:
Volgens mijn grafiek is er in een half jaar(zei maart, maar moest mei zijn) zo’n 1.556 kWh via de batterij gegaan, waarvan bij een RTE van 84% ongeveer 248 kWh verloren is gegaan.
Zou de efficiëntie 75% zijn geweest, dan was dat verlies gestegen naar ongeveer 388 kWh, dus 140 kWh extra in zes maanden. Op jaarbasis is dat grofweg 280 kWh verschil, oftewel €70 per jaar, wat over tien jaar zo’n €700 scheelt. Geld wat ik liever in de accu stop, ipv doen verdwijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB9JVmL5TAhK36d8lRUkvhw3A0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MNV0k27I2hu5gkNrPe5Asnu.png?f=fotoalbum_large

Daarom vind ik het belangrijk om te kiezen voor een zo efficiënt mogelijk systeem.
Als je vooral NOM wilt draaien en weinig omkijken naar het geheel wilt hebben, dan past bijvoorbeeld een Zendure 2400ac goed: P1-meter aansluiten, één keer instellen en daarna loopt het automatisch, zonder Home Assistant of extra systemen, en nog belangrijker: aanzienlijk minder verliezen, of uitvallende hardware.

• mrme12345
  • Niet online
mrme12345 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
Binnenkort gaan wij de Anker Solix SolarBank 3 E2700 Pro (plus extra batterij) reviewen. Is net binnengekomen. Ben benieuwd hoe die uit de testen gaat komen, want in Duitsland is Anker Solix een van de grootste merken op batterijgebied.

[Afbeelding]
De review over de Anker Solix 3 E2700 Pro is afgerond. Mocht je interesse hebben kun je die hier lezen. Mooie compacte batterij met goede RTE en veel mogelijkheden, zeker voor set-and-forget gebruikers. Voor Home Assistant gebruikers zitten er wat beperkingen in de API (zoals maar per 30 seconde opdracht kunnen geven enz). Maar al met al een mooie batterij voor veel gebruikers naar onze mening.

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

De review over de Anker Solix 3 E2700 Pro is afegrond. Mocht je interesse hebben kun je die hier lezen. Mooie compacte batterij met goede RTE en veel mogelijkheden, zeker voor set-and-forget gebruikers. Voor Home Assistant gebruikers zitten er wat beperkingen in de API (zoals maar per 30 seconde opdracht kunnen geven enz). Maar al met al een mooie batterij voor veel gebruikers naar onze mening.
Mooie en nuttige review. Keuze wordt steeds moeilijker. Begrijp alleen niet de vergelijken qua prijzen met de Venus E V2.0. Die is binnenkort niet meer leverbaar en de laatste gaan tegen relatief lage prijzen weg. Een vergelijking met de V3.0 meer op zijn plaats.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:41
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu. We hebben zonnepanelen (2400 Wp) en met terugleverkosten en straks afschaffen van salderen denk ik aan een thuisaccu. Om te kijken hoe groot de accu moet zijn en of 800W ontladen genoeg is, wil ik het eerst eens modelleren in Home Assistant. Ik heb nog geen P1 meter. Als ik er nu eentje koop, is het wel handig als die straks ook samenwerkt met de thuisaccu die ik later zou kopen. Maakt het nog uit welke P1 meter ik nu koop? Wat raden jullie aan?

• mrme12345
  • Niet online
HHF schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Mooie en nuttige review. Keuze wordt steeds moeilijker. Begrijp alleen niet de vergelijken qua prijzen met de Venus E V2.0. Die is binnenkort niet meer leverbaar en de laatste gaan tegen relatief lage prijzen weg. Een vergelijking met de V3.0 meer op zijn plaats.
Dank je! Ik verwacht dat tegen de tijd dat de V2 uitverkocht is de V3 langzaam ook weer richting die prijs gaat.

• mrme12345
  • Niet online
DeKim schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:33:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu. We hebben zonnepanelen (2400 Wp) en met terugleverkosten en straks afschaffen van salderen denk ik aan een thuisaccu. Om te kijken hoe groot de accu moet zijn en of 800W ontladen genoeg is, wil ik het eerst eens modelleren in Home Assistant. Ik heb nog geen P1 meter. Als ik er nu eentje koop, is het wel handig als die straks ook samenwerkt met de thuisaccu die ik later zou kopen. Maakt het nog uit welke P1 meter ik nu koop? Wat raden jullie aan?
Als de thuisbatterij via HA aan gaat sturen maakt het niet uit, mits de P1 meter in HA kan, Maar sowieso is de P1 van HW de meest gebruikte en wordt door steeds meer merken ondersteund en is erg goedkoop en mooie app.

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-10 21:13
Ik denk na over een thuisaccu. Graag zou ik laden en ontladen met meer dan 800w.In mijn kelder zit een krachtstroom aansluiting (cee 5x2,5mm2). Volgens mij is een snelle oplossing om die te splitsen met zo’n kast: https://www.hbm-machines....olt-verdeelblok-randaarde

Edit: slecht gekeken. Ik denk dat ik zoiets nodig heb: https://www.goappoldro.nl...atie-automaten-380v-400v/
Of: https://www.stageroads.nl...chuko-en-cee-16a-uitgang/
Of: https://www.vekto.nl/wand...6a-5p-beveiligd-4x-schuko

Wat ik niet zeker weet is of deze oplossing ook gewoon veilig is voor laden en ontladen gedurende meerdere uren (ook als het gaat om 2000 tot 3000W, eventueel zelfs per groep). Of zou ik dan een “echte” onderverdeelkast moeten (laten) installeren?

[ Voor 33% gewijzigd door Rens op 18-10-2025 23:42 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:52:
Ik denk na over een thuisaccu. Graag zou ik laden en ontladen met meer dan 800w.In mijn kelder zit een krachtstroom aansluiting (cee 5x2,5mm2). Volgens mij is een snelle oplossing om die te splitsen met zo’n kast: https://www.hbm-machines....olt-verdeelblok-randaarde

Wat ik niet zeker weet is of deze oplossing ook gewoon veilig is voor laden en ontladen gedurende meerdere uren (ook als het gaat om 2000 tot 3000W, eventueel zelfs per groep). Of zou ik dan een “echte” onderverdeelkast moeten (laten) installeren?
Moet in theorie volgens mij wel kunnen, maar ik heb op YouTube regelmatig dergelijke kastjes afgekraakt zien worden omdat ze beroerd bekabeld waren.

CEE stekkers zijn beter geschikt voor langdurige stromen dan Schuko stekkers.

Dus ja, in theorie kan dat, in de praktijk zou ik er wel een elektricien bij halen om de oplossing te beoordelen en ook te kijken naar hoe de krachtgroep is afgezekerd.

• Rens
Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Moet in theorie volgens mij wel kunnen, maar ik heb op YouTube regelmatig dergelijke kastjes afgekraakt zien worden omdat ze beroerd bekabeld waren.

CEE stekkers zijn beter geschikt voor langdurige stromen dan Schuko stekkers.

Dus ja, in theorie kan dat, in de praktijk zou ik er wel een elektricien bij halen om de oplossing te beoordelen en ook te kijken naar hoe de krachtgroep is afgezekerd.
Thanks voor de reactie.
De meterkast is een jaar geleden geheel vernieuwd. De krachtstroomgroep heeft toen ook gewoon zijn eigen automaat gekregen (C16/0,03A). Ga er vanuit dat de elektriciën dat destijds goed gedaan heeft.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Thanks voor de reactie.
De meterkast is een jaar geleden geheel vernieuwd. De krachtstroomgroep heeft toen ook gewoon zijn eigen automaat gekregen (C16/0,03A). Ga er vanuit dat de elektriciën dat destijds goed gedaan heeft.
Ik ben geen elektricien, volgens mij heeft een B16 de voorkeur, maar met 3-fase C16/400 zou je dan 3x CEE 16A -> maximaal 3680 Watt per fase moeten kunnen gebruiken. Echter zou ik dat op maximaal 80% benutten = 2944 Watt en dan liever nog een stukje minder. Heb nog geen thuisaccu met stekker >2500 Watt gezien, zal ook door de 10A limiet komen die men doorgaans aanhoudt, dus dat moet dan op zich kunnen.

Welke thuisaccu heb je op het oog?

• Rens
Ik ben me aan het inlezen via dit topic en Zendure 2400 en Marstek venus D lijken vooralsnog de beste optie.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:28:
Ik ben me aan het inlezen via dit topic en Zendure 2400 en Marstek venus D lijken vooralsnog de beste optie.
Beide een goede keuze. Heb zelf 3x 2400AC staan, maar, als:
  • Ik geen verwarming nodig had, de garage wordt helaas weleens <0 graden
  • Ik geen waarde zou hechten aan een aerosol brandvertrager
  • Marstek al verder zou zijn met de Home Assistant integratie, op hetzelfde niveau als Zendure
Dan zou ik voor de Marstek Venus D kiezen. De Zendure heeft wel een iets hogere RTE, maar de lagere prijs van de Marstek maakt dat wat mij betreft ook wel weer goed.

Zendure is mbt software, App, HA-ondersteuning echt wel een stuk verder. Maar aan de andere kant ook iets duurder. Heb de Venus D hier enige tijd gehad en verwacht ergens de komende 2 weken ook de Venus A te ontvangen. Zie daar echt naar uit. Bij sommige accu's denk ik: Meer van hetzelfde, even een kunstje herhalen, etc. maar bij Zendure en Marstek heb ik dat niet.

Check dus even goed welke eisen je hebt, dan kan je een goede keuze maken voor 1 van de 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 18-10-2025 22:12 ]

• HHF

HHF

Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Beide een goede keuze. Heb zelf 3x 2400AC staan, maar, als:
  • Ik geen verwarming nodig had, de garage wordt helaas weleens <0 graden
  • Ik geen waarde zou hechten aan een aerosol brandvertrager
  • Marstek al verder zou zijn met de Home Assistant integratie, op hetzelfde niveau als Zendure
Dan zou ik voor de Marstek Venus D kiezen. De Zendure heeft wel een iets hogere RTE, maar de lagere prijs van de Marstek maakt dat wat mij betreft ook wel weer goed.

Zendure is mbt software, App, HA-ondersteuning echt wel een stuk verder. Maar aan de andere kant ook iets duurder. Heb de Venus D hier enige tijd gehad en verwacht ergens de komende 2 weken ook de Venus A te ontvangen. Zie daar echt naar uit. Bij sommige accu's denk ik: Meer van hetzelfde, even een kunstje herhalen, etc. maar bij Zendure en Marstek heb ik dat niet.

Check dus even goed welke eisen je hebt, dan kan je een goede keuze maken voor 1 van de 2.
Marstek geeft aan ook aan HA integratie te werken en App verbetering. Ik neem aan dat ze dit binnen een paar maanden wel voor elkaar hebben. Aangezien zowel de Venus A als D nog niet leverbaar zijn (mogelijk pas in december) zou je daar nog op kunnen wachten. Maar Taro heeft gelijk Zendure heeft wat dit betreft een voorsprong.

• Rens
Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Qua eisen moet ik alles nog goed op een rij zetten. Zou ook kunnen dat ik nog even wacht tot afschaffing salderen echt zeker is (na de volgende formatie.
Eisen tot nu toe:
- plug and play
- meer dan 800 W laden/ontladen.
- liefst met stopcontact voor het geval stroomuitvalt
- ik gebruik homewizard dus integratie daarmee dat zou eventueel fijn zijn.
- makkelijk uitbreidbaar met extra modules
- ik heb een hybride warmtepomp (EHYHBH08AAV32) die werkt met een domme thermostaat (Daikin EKRUCBL1), In de winter trekt die de batterij snel leeg. Geen probleem natuurlijk maar, het zou mooi zijn als de accu daar goed op in kan spelen/kan leren wanneer de batterij geladen moet worden,

Volgens mij ook goed om aan te geven wat ik niet nodig heb:
- HA gebruik ik niet
- mijn huidige zonnepanelen ga ik niet rechtstreeks aansluiten, dat lijkt me te ingewikkeld

Voor nu blijf ik gewoon rustig meelezen en idd even wachten op gebruikservaringen van de Venus A en D.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Qua eisen moet ik alles nog goed op een rij zetten. Zou ook kunnen dat ik nog even wacht tot afschaffing salderen echt zeker is (na de volgende formatie.
Eisen tot nu toe:
- plug and play
- ik heb een hybride warmtepomp (EHYHBH08AAV32) die werkt met een domme thermostaat (Daikin EKRUCBL1), In de winter trekt die de batterij snel leeg. Geen probleem natuurlijk maar, het zou mooi zijn als de accu daar goed op in kan spelen/kan leren wanneer de batterij geladen moet worden,

- HA gebruik ik niet
- mijn huidige zonnepanelen ga ik niet rechtstreeks aansluiten, dat lijkt me te ingewikkeld

Voor nu blijf ik gewoon rustig meelezen en idd even wachten op gebruikservaringen van de Venus A en D.
Dan zijn zowel de Venus A als Venus D goede opties, die kunnen native met de HW P1-meter koppelen.

Hoeveel opslag verwacht je nodig te hebben?

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Dan zijn zowel de Venus A als Venus D goede opties, die kunnen native met de HW P1-meter koppelen.

Maar, zou je de keuze van accu laten beïnvloeden door welke p1 meter hij is aan te sturen? Ik zou persoonlijk vooral de specificaties naast elkaar leggen, en rekening houden welke stappen je in de toekomst wil zetten. Volgens mij heb je met Zendure veel meer vrijheid, op de p1 meter na.

Gelukkig kan een formatie nog wel even opzich laten wachten.....

• HHF

HHF

Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Eisen tot nu toe:
- plug and play

- HA gebruik ik niet

Ik wacht ook af. Zolang ik kan salderen en er nog volop ontwikkelingen zijn (niet alleen bij Zendure en Marstek, maar ook bij al die anderen). Nu nog vast contract en geen terugleveringskosten dus zolang ik kan salderen kan ik idd rustig meelezen. Mijn voorlopige conclusie is dat bijna alle batterijen technisch redelijk in elkaar zitten maar vooral de software nog verbeteringen kan gebruiken (gezien ook de vele firmware updates). Maar dan zijn tweakers soms ook wel erg kritisch :*) of willen iets te veel uit het systeem halen. :D

• Rens
Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Daar ben ik nog over aan het dubben. Als ik geen hybride warmtepomp zou hebben zou rond de 5kwh volgens mij prima zijn. En als salderen alsnog in stappen wordt afgebouwd is 5kwh voorlopig ook voldoende.

Maar als salderen toch echt in één keer gaat verdwijnen dan moet ik eens gaan uitzoeken of (ivm het warmtepomp verbruik in de wintermaanden) een grotere capaciteit verstandig is. Ik denk dat dat alleen interessant wordt als ik het combineer met een dynamisch stroom contract. Dan kan ik stroom op het goedkoopste moment inkopen en de warmtepomp ook op dure momenten gewoon laten draaien.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
geert1992 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Maar, zou je de keuze van accu laten beïnvloeden door welke p1 meter hij is aan te sturen? Ik zou persoonlijk vooral de specificaties naast elkaar leggen, en rekening houden welke stappen je in de toekomst wil zetten. Volgens mij heb je met Zendure veel meer vrijheid, op de p1 meter na.

Gelukkig kan een formatie nog wel even opzich laten wachten.....
Nee, maar het helpt wel. Zegt iemand met recent 7 x P1-meters & 1 CT-meter (sinds vandaag 1 ipv 2) in de meterkast :)

De keuze voor merk en type accu overstijgt uiteraard welke P1-meter je hebt. En de SF800Pro is ook een optie als je de Venus A overweegt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Daar ben ik nog over aan het dubben. Als ik geen hybride warmtepomp zou hebben zou rond de 5kwh volgens mij prima zijn. En als salderen alsnog in stappen wordt afgebouwd is 5kwh voorlopig ook voldoende.

Maar als salderen toch echt in één keer gaat verdwijnen dan moet ik eens gaan uitzoeken of (ivm het warmtepomp verbruik in de wintermaanden) een grotere capaciteit verstandig is. Ik denk dat dat alleen interessant wordt als ik het combineer met een dynamisch stroom contract. Dan kan ik stroom op het goedkoopste moment inkopen en de warmtepomp ook op dure momenten gewoon laten draaien.
Dan heb je direct voordeel bij het hogere vermogen van de Zendure 2400AC en Marstek Venus D vs Zendure SolarFlow 800 Pro en Marstek Venus A. Als ik je berichten zo lees moet je de Venus A laten afvallen door lagere vermogen.

• Rens
Taro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:01:
[...]

Dan heb je direct voordeel bij het hogere vermogen van de Zendure 2400AC en Marstek Venus D vs Zendure SolarFlow 800 Pro en Marstek Venus A. Als ik je berichten zo lees moet je de Venus A laten afvallen door lagere vermogen.
Ja voor nu lijken die twee het beste te passen. En ik wil me nu vooral al goed oriënteren voor het geval Black friday mooie deels gaat opleveren. Misschien dat ik dan al een ‘snelle” keuze maak (voor de prijs hoef je het dan bijna niet meer te laten :)) en dan is het gewoon leuk om te gaan experimenteren. Anders wacht ik gewoon nog een aantal maanden of klein jaar af.

• HHF

HHF

Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Ja voor nu lijken die twee het beste te passen. En ik wil me nu vooral al goed oriënteren voor het geval Black friday mooie deels gaat opleveren. Misschien dat ik dan al een ‘snelle” keuze maak (voor de prijs hoef je het dan bijna niet meer te laten :)) en dan is het gewoon leuk om te gaan experimenteren. Anders wacht ik gewoon nog een aantal maanden of klein jaar af.
Ook de Lunergy X2400 komt binnenkort op de markt. Ziet er ook interessant uit qua vermogen en prijs. We wachten de review van Taro af als deze bij hem binnenkomt.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:05
Rens schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

En waarom heb je de Marstek Venus E versies geëxcludeerd van je shortlist als ik vragen mag? Je hebt het over een makkelijk stapelbaar systeem maar naar hoeveel kwh zou je uiteindelijk denkente willen? Met twee Venus E zit je ook op 10,24 kwh en 2x2500W ontladen. De zonne omvormers van de D ga je toch niet gebruiken. De exacte prijzen zullen nog een beetje koffiedik kijken zijn maar de verwachting is dat de Venus E v3 je meer kwh/€ zal gaan geven dan de Venus D.

[ Voor 5% gewijzigd door Boris1986 op 19-10-2025 00:00 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
HHF schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:20:
[...]

Ook de Lunergy X2400 komt binnenkort op de markt. Ziet er ook interessant uit qua vermogen en prijs. We wachten de review van Taro af als deze bij hem binnenkomt.
Klopt, die komt er binnenkort aan :)

Verwacht hier de komende weken o.a.:
  1. Marstek Venus A
  2. Lunergy X2400
  3. Sunpura S2400
  4. Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro + uitbreiding
Klinkt leuk, maar is best wel flink aanpoten naast een fulltime en verantwoordelijke baan en veel andere werkzaamheden. Dus t/m 31-12 iedere woensdag vrij genomen :)

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik ben benieuwd in hoeverre die afwijken van elkaar en Zendure. Op eerste gezicht zit er weinig verschil tussen, niet alleen wat naam betreft.

• Rens
Boris1986 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

En waarom heb je de Marstek Venus E versies geëxcludeerd van je shortlist als ik vragen mag? Je hebt het over een makkelijk stapelbaar systeem maar naar hoeveel kwh zou je uiteindelijk denkente willen? Met twee Venus E zit je ook op 10,24 kwh en 2x2500W ontladen. De zonne omvormers van de D ga je toch niet gebruiken. De exacte prijzen zullen nog een beetje koffiedik kijken zijn maar de verwachting is dat de Venus E v3 je meer kwh/€ zal gaan geven dan de Venus D.
Ik zat te zoeken maar uitbreidbare systemen. Jouw suggestie voor twee losse batterijen had ik nog niet overwogen. Werken twee losse Venus E batterijen wel gewoon goed samen qua aansturing van laden en ontladen?

Totale capaciteit die ik nodig heb vind ik nog echt lastig. In de drie/vier wintermaanden gebruik ik gemakkelijk 20 tot 30 kwh per dag voor de hybride warmtepomp. Als ik die kan laden via AI/slimme batterij met een dynamisch energie contract scheelt dat denk ik best wel geld. Dat zou dan om een batterij van misschien wel 20 tot 30 kwh vragen. Maar ik moet daar nog eens even goed aan gaan rekenen. Ik heb nog niet echt uitgezocht hoeveel cent per kwh ik zou kunnen besparen in de winter op goedkope vs dure uren.

Als ik mijn winterverbruik (hybride warmtepomp) niet via de batterij/dynamisch contract ga laten verlopen, dan is 2,tot 5 kwh al voldoende.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:48
geert1992 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, dat maakt je keuze te begrijpen.
Als ik het samenvat: je had eerst een Enphase batterij die je netafname niet echt wist te verlagen, en bent daarom overgestapt op HomeWizard. Daarmee is je netafname lager geworden.

Toch even iets nauwkeuriger gekeken naar de cijfers, met als resultaat nog een scherpere vergelijking, met als doel te belichten hoe belangrijk het verschil in RTE is:
Volgens mijn grafiek is er in een half jaar(zei maart, maar moest mei zijn) zo’n 1.556 kWh via de batterij gegaan, waarvan bij een RTE van 84% ongeveer 248 kWh verloren is gegaan.
Zou de efficiëntie 75% zijn geweest, dan was dat verlies gestegen naar ongeveer 388 kWh, dus 140 kWh extra in zes maanden. Op jaarbasis is dat grofweg 280 kWh verschil, oftewel €70 per jaar, wat over tien jaar zo’n €700 scheelt. Geld wat ik liever in de accu stop, ipv doen verdwijnen.
[Afbeelding]

Daarom vind ik het belangrijk om te kiezen voor een zo efficiënt mogelijk systeem.
Als je vooral NOM wilt draaien en weinig omkijken naar het geheel wilt hebben, dan past bijvoorbeeld een Zendure 2400ac goed: P1-meter aansluiten, één keer instellen en daarna loopt het automatisch, zonder Home Assistant of extra systemen, en nog belangrijker: aanzienlijk minder verliezen, of uitvallende hardware.
In geval van teruglevering vind ik de gekozen 25ct per kWh onjuist. Daarnaast is zeker in de periode vanaf mei teruglevering vaak tegen negatieve prijzen, als je niet alles af kan vangen omdat je geen megacapaciteit batterij hebt levert een lagere RTE je in genomen periode gemiddeld denk ik geld op. Gevoelsmatig verkeerd, maar op jaarbasis met terugleveroverschot zou je wellicht beter kunnen kiezen voor een slechtere RTE :)

• Boris1986
Rens schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Ik zat te zoeken maar uitbreidbare systemen. Jouw suggestie voor twee losse batterijen had ik nog niet overwogen. Werken twee losse Venus E batterijen wel gewoon goed samen qua aansturing van laden en ontladen?

Totale capaciteit die ik nodig heb vind ik nog echt lastig. In de drie/vier wintermaanden gebruik ik gemakkelijk 20 tot 30 kwh per dag voor de hybride warmtepomp. Als ik die kan laden via AI/slimme batterij met een dynamisch energie contract scheelt dat denk ik best wel geld. Dat zou dan om een batterij van misschien wel 20 tot 30 kwh vragen. Maar ik moet daar nog eens even goed aan gaan rekenen. Ik heb nog niet echt uitgezocht hoeveel cent per kwh ik zou kunnen besparen in de winter op goedkope vs dure uren.

Als ik mijn winterverbruik (hybride warmtepomp) niet via de batterij/dynamisch contract ga laten verlopen, dan is 2,tot 5 kwh al voldoende.
Bij van het net laden en ontladen moet je in alle gevallen rekening houden met een verlies van ~20%. Puur voor het gebruik van de hoge tarieven af te vangen gaat het dan veelal om centenwerk vrees ik. Ik zou er nog even een goede berekening op loslaten en iemand met ervaring hier nog even naar laten kijken maar ik denk dat qua businesscase wel een lastig verhaal gaat worden.
Volgens mij is de enige echt rendabele "simpele" toepassing het eigen (sluip) gebruik zoveel mogelijk probeert af te vangen met eigen zonnestroom en op sommige dagen van het net te laden als de prijsverschillen boven een bepaalde drempel zijn.
Zou je niet beter kunnen kijken naar een slim geoptimaliseerd verwarmingsprogramma waar je voor en na de duurste momenten (ochtend 7.00-9.00 en avond 17.00-20.00)je verwarmingen laat opschakelen zodat je de duurste momenten de warmtepomp kunt uit-/omlaagschakelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Boris1986 op 19-10-2025 09:31 ]

• geert1992
Vdvmark schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

In geval van teruglevering vind ik de gekozen 25ct per kWh onjuist. Daarnaast is zeker in de periode vanaf mei teruglevering vaak tegen negatieve prijzen, als je niet alles af kan vangen omdat je geen megacapaciteit batterij hebt levert een lagere RTE je in genomen periode gemiddeld denk ik geld op. Gevoelsmatig verkeerd, maar op jaarbasis met terugleveroverschot zou je wellicht beter kunnen kiezen voor een slechtere RTE :)
Mijn gemiddelde prijs voor teruglevering is €0,277, daarom heb ik bewust €0,25 gekozen. Als je doel is om minder stroom terug te leveren door meer van de energie als warmte te gebruiken (dus een lagere RTE), zijn gloeilampen een optie, ze zijn iets goedkoper dan een thuisbatterij, en zetten een groot deel van de verbruikte elektriciteit om in warmte.

Maar mijn inziens, heb je liever meer KW met een gemiddeld hogere RTE voor een lagere prijs, zodat je juist niet je zonnestroom zit om te zetten in warmte.

Wat ik lees, is dat je een lage RTE als positief punt gebruikt, dat lijkt een vorm van aankooprechtvaardiging te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 19-10-2025 09:34 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Vdvmark schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Gevoelsmatig verkeerd, maar op jaarbasis met terugleveroverschot zou je wellicht beter kunnen kiezen voor een slechtere RTE :)
In het geval van een terugleverboete is die denkwijze te begrijpen. Maar als je veel teruglevert is het ook een overweging een dynamisch contract te nemen icm een thuisaccu. In plaats van een boete krijg je dan een mooi bedrag terug en aanvullend zelfs nog een zonnebonus bij bepaalde aanbieders zoals Zonneplan.

25 ct/kWh aanhouden voor teruglevering is zeker wel haalbaar, we halen hier zelfs bijna 30 ct/kWh dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAoBHMnSSD51K0BJxU9QWux-AF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKWzQAI841ryKfL3BTkE9Ev1.jpg?f=fotoalbum_large

Een slechte RTE is eigenlijk nooit als een voordeel uit te leggen, want er zijn vooralsnog genoeg manieren om een mooie vergoeding voor je zonnestroom te krijgen. Ja, vanaf 1-1-2027 wordt dat anders, maar dan moet je ook zo weinig mogelijk terugleveren en zo veel mogelijk zelf gaan verbruiken, dus speel daar ook zoveel mogelijk op in door verbruik te timen.

• Jerryvh
Onverwacht enkele uren zon vandaag! (11u-16u).
- Marstek van 20% tot 100% (vast opladen 1000w)
- 2 powerstations van 4kW van 20% tot respectievelijk 60% en 100% (vast opladen 400/800w)
- Zendure (12xAB2000S) via SmartCT van 20% naar 60%

... en toen kroop de zon weer achter de wolken.
We kunnen weer 3 dagen voort zonder van het grid af te nemen :-)

• Boris1986
Jerryvh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:35:
Onverwacht enkele uren zon vandaag! (11u-16u).
- Marstek van 20% tot 100% (vast opladen 1000w)
- 2 powerstations van 4kW van 20% tot respectievelijk 60% en 100% (vast opladen 400/800w)
- Zendure (12xAB2000S) via SmartCT van 20% naar 60%

... en toen kroop de zon weer achter de wolken.
We kunnen weer 3 dagen voort zonder van het grid af te nemen :-)
Dan moet je ook wel een vrij forse PV installatie hebben want hier met 4500 wp pal op het zuiden kwam ik niet veel verder dan 9,7kwh opwek waarvan ook nog 6,2kwh naar eigen gebruik ging.

• Vdvmark
In de periode mei-september betaalde ik €0,004 per kWh voor mijn stroomafname van het net.
In de periode mei-september ontving ik €0,082 per kWh voor mijn stroomteruglevering aan het net.
Mijn zonnepanelen duwen teruglevering over mijn batterij laadcapaciteit heen.
Ik betaal geen EB vanwege mn teruglevering.

Een slechtere RTE wordt gedomineerd door laadverlies, ontlaadverlies is klein.

Een slechtere RTE zorgt in de periode mei-september er niet voor dat ik minder kan terugleveren uit mijn accu.

Een slechtere RTE levert geld op bij negatieve prijzen. Net zoals minder geld op bankrekening minder geld kost bij negatieve rente:)

Nu zullen er wel weer mensen stellen dat negatieve prijzen bijna niet voorkomen en meer van dat soort prietpraat, maar hoe kom ik dan aan een gemiddelde afname prijs van 0,4 cent ? :)

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vdvmark schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:20:

Een slechtere RTE levert geld op bij negatieve prijzen. Net zoals minder geld op bankrekening minder geld kost bij negatieve rente:)

Nu zullen er wel weer mensen stellen dat negatieve prijzen bijna niet voorkomen en meer van dat soort prietpraat, maar hoe kom ik dan aan een gemiddelde afname prijs van 0,4 cent ? :)
Negatieve prijzen komen regelmatig voor. Maar als je vanaf 2027 niet meer mag salderen, betaal je 11ct extra vanwege energiebelasting, dus dan wordt je 0,4ct. opeens 11,4ct voor afname en dan is extra verlies toch jammer.

• Sander
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Negatieve prijzen komen regelmatig voor. Maar als je vanaf 2027 niet meer mag salderen, betaal je 11ct extra vanwege energiebelasting, dus dan wordt je 0,4ct. opeens 11,4ct voor afname en dan is extra verlies toch jammer.
Daarnaast zullen de negatieve prijzen ook steeds minder worden, dit is nu vaak het gevolg van oude zonneparken en windmolens die ook bij negatieve prijzen nog subsidie krijgen en waarbij het dus nog steeds rendeert voor de eigenaren van zo'n park. Dat weegt dan vaak niet op tegen de kosten om zo'n park technisch aan te pakken en te zorgen dat het automatisch afschakelt (of accu's toevoegen) bij negatieve prijzen.

• mrme12345
  • Niet online
Sander schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Daarnaast zullen de negatieve prijzen ook steeds minder worden, dit is nu vaak het gevolg van oude zonneparken en windmolens die ook bij negatieve prijzen nog subsidie krijgen en waarbij het dus nog steeds rendeert voor de eigenaren van zo'n park. Dat weegt dan vaak niet op tegen de kosten om zo'n park technisch aan te pakken en te zorgen dat het automatisch afschakelt (of accu's toevoegen) bij negatieve prijzen.
Ja en bij nieuwe zonnepaneel parken en windmolens worden er curtailment afspraken gemaakt waarbij ze verplicht zijn om terug te schakelen in capaciteit als prijzen negatief worden. Deze laten dan ook regelmatig batterijen plaatsen bij aanleg.

• Sander
  • Niet online
mrme12345 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Ja en bij nieuwe zonnepaneel parken en windmolens worden er curtailment afspraken gemaakt waarbij ze verplicht zijn om terug te schakelen in capaciteit als prijzen negatief worden. Deze laten dan ook regelmatig batterijen plaatsen bij aanleg.
Yep en is de ISDE subsidie voor dat soort parken ook anders ingeregeld, de oude parken kregen die subsdie ongeacht de netprijs, dat is nu wel anders geregeld.

Overigens is het voor die parken alleen interessant om batterijen voor de meter te laten plaatsen, omdat je anders weer zit met extra net aansluting etc. En voor de subsidies is bijplaatsen achteraf vaak niet aantrekkelijk, omdat daar allerlei voorwaarden en eisen aan hangen.

• Vdvmark
HandyLumberjack schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Extra winst bedoel je natuurlijk?
Als ik mn batterij met stroom uit t net laadt bedoel je waarschijnlijk?

Jullie misvating is hardnekkig hoor, zit een blokkade ergens denk ik :)

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vdvmark schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Extra winst bedoel je natuurlijk?
Als ik mn batterij met stroom uit t net laadt bedoel je waarschijnlijk?

Jullie misvating is hardnekkig hoor, zit een blokkade ergens denk ik :)
Ik snap best dat NU (met salderen) de RTE nog niet zoveel uitmaakt (zolang je voldoende overschot hebt). En je soms misschien zelfs beter uit komt. Maar dan kun je ook een paar straalkachels aanzetten op het juiste moment, dat zet meer zonden aan de dijk.

Maar het is toch jammer als je na 2026 je batterij uit het net laadt of als je in de winter extra moet afnemen omdat je batterij een zonne energie omgezet heeft in warmte dat je daar dan wel ca. 11,4ct. voor moet gaan betalen. (Waar dan vanaf 2028 een extra heffing vanuit de netbeheerder bovenop komt).

• geert1992
HandyLumberjack schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Ik snap best dat NU (met salderen) de RTE nog niet zoveel uitmaakt (zolang je voldoende overschot hebt). En je soms misschien zelfs beter uit komt. Maar dan kun je ook een paar straalkachels aanzetten op het juiste moment, dat zet meer zonden aan de dijk.

Maar het is toch jammer als je na 2026 je batterij uit het net laadt of als je in de winter extra moet afnemen omdat je batterij een zonne energie omgezet heeft in warmte dat je daar dan wel ca. 11,4ct. voor moet gaan betalen. (Waar dan vanaf 2028 een extra heffing vanuit de netbeheerder bovenop komt).
Volgens mij maakt de RTE wel degelijk een groot verschil, zowel nu als na de afschaffing van het salderen. Lees mijn vorige post maar, waarin ik een eenvoudige rekensom heb gemaakt -met mijn eigen situatie- om dat te laten zien. Daaruit blijkt duidelijk hoeveel impact een verschil van 10 procent in RTE kan hebben, berekend over de volledige levensduur van de batterij.

Als je er pas na de aankoop naar kijkt, dan is het natuurlijk een gegeven, maar dan heb je naar mijn mening vooraf niet helemaal goed gekeken naar de cijfers.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 20-10-2025 15:23 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
geert1992 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Volgens mij maakt de RTE wel degelijk een groot verschil, zowel nu als na de afschaffing van het salderen. Lees mijn vorige post maar, waarin ik een eenvoudige rekensom heb gemaakt -met mijn eigen situatie- om dat te laten zien. Daaruit blijkt duidelijk hoeveel impact een verschil van 10 procent in RTE kan hebben, berekend over de volledige levensduur van de batterij.

Als je er pas na de aankoop naar kijkt, dan is het natuurlijk een gegeven, maar dan heb je naar mijn mening vooraf niet helemaal goed gekeken naar de cijfers.
Zolang je nog mag salderen, en een flinke overschot aan PV hebt is die waarde van die stroom een heel stuk kleiner dan €0,25.

Maar je koopt een batterij niet voor nu, maar de komende jaren. En dan is het voor mij heel helder: Ik wil een batterij met een hoge RTE (ook als die met ca. 100W ontladen wordt), want dat bespaart een boel geld. d:)b

• Analamoebe
  • Laatst online: 11:51
mrme12345 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

De review over de Anker Solix 3 E2700 Pro is afgerond. Mocht je interesse hebben kun je die hier lezen. Mooie compacte batterij met goede RTE en veel mogelijkheden, zeker voor set-and-forget gebruikers. Voor Home Assistant gebruikers zitten er wat beperkingen in de API (zoals maar per 30 seconde opdracht kunnen geven enz). Maar al met al een mooie batterij voor veel gebruikers naar onze mening.
Mooi en volledige review.
Ik heb sinds maart 2025 een Solix2 systeem met 3,2kWh accu. Ik bestel er nog een BP2700 bij als de prijs onder de €600 zakt, daar is het wachten nog op. Dan heb ik 5,9kWh, ruim voldoende om de nacht op de accu door te komen.

• mrme12345
  • Niet online
Analamoebe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Mooi en volledige review.
Ik heb sinds maart 2025 een Solix2 systeem met 3,2kWh accu. Ik bestel er nog een BP2700 bij als de prijs onder de €600 zakt, daar is het wachten nog op. Dan heb ik 5,9kWh, ruim voldoende om de nacht op de accu door te komen.
Dank je voor het compliment :-). Gaat ook veel tijd in zitten. Wie weet zakt de prijs nog met black friday!

• geert1992
HandyLumberjack schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Zolang je nog mag salderen, en een flinke overschot aan PV hebt is die waarde van die stroom een heel stuk kleiner dan €0,25.

Maar je koopt een batterij niet voor nu, maar de komende jaren. En dan is het voor mij heel helder: Ik wil een batterij met een hoge RTE (ook als die met ca. 100W ontladen wordt), want dat bespaart een boel geld. d:)b
Zelf heb ik een enorm overschot, en ook kan ik salderen. De rekensom is voor mij van toepassing, waarom zou dat niet van toepassing voor jou kunnen zijn?

Aanvulling; mijn gemiddelde is op dit moment net iets hoger dan 0,27cent per kwh:).

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 20-10-2025 16:56 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
geert1992 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Zelf heb ik een enorm overschot, en ook kan ik salderen. De rekensom is voor mij van toepassing, waarom zou dat niet van jou van toepassing kunnen zijn?
Op mij is die rekensom niet van toepassing want ik heb een vast contract met 21ct. TLV (en geen terugleverboete). Ik heb ook nu geen thuisbatterij, want dat kost alleen maar geld.

Maar die 25ct bij een dynamisch contract is (zeer waarschijnlijk) de prijs incl. EB en BTW, en voor dat stuk PV overschot ga je die niet krijgen. Dan krijg je enkele de marktprijs met soms een kleine toeslag.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-10-2025 17:07 ]

• geert1992
HandyLumberjack schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Op mij is die rekensom niet van toepassing want ik heb een vast contract met 21ct. TLV (en geen terugleverboete).

Maar die 25ct is (zeer waarschijnlijk)de prijs incl. EB, en voor dat stuk PV overschot ga je die niet krijgen. Dan krijg je enkele de marktprijs met soms een kleine toeslag.
Ja, daar heb je een punt, dit zal lager zijn.

Maar;
Door de accu gaat al een aanzienlijk deel verloren door de RTE, dus die wil je zo klein mogelijk houden. Dankzij de thuisbatterij is het overschot al flink afgenomen, maar ik denk dat de totale prijs van teruglevering alsnog behoorlijk hoog ligt.

Als ik de belasting buiten beschouwing laat, kom je al op 15,41 cent. Hoe meer je zelf kunt gebruiken, hoe meer vergoeding je uiteindelijk overhoudt.

Het is in ieder geval het beste om niet te ,nommen, maar je te richten op de spread. Wel is het zo dat stroom doorgaans het goedkoopst is wanneer de zon volop schijnt, en er daardoor de meeste zonnestroom door je accu gaat.

En, als je een slimme meter hebt, kan je dynamisch gaan. Ik kon gratis weg bij mijn energie maatschappij, en ben dynamisch gegaan om zoveel mogelijk rendement te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 20-10-2025 17:18 ]

• Vdvmark
Volgens mij heb je vooral laad verliezen en veel minder ontlaad verliezen. Als de zon schijnt in mei-september levert zeker (educated guess) 50% niks op of kost geld, bij mij met overschot, panelen zuid, een Frank, kosten terugleveren, contract. In deze maanden probeer ik zoveel mogelijk zonnestroom in accu te krijgen, daarbij kies ik altijd voor zoveel mogelijk en niet voor efficientere werking van mn kleine Victron, hij geeft in overzicht voor jouw mei-september 1-5-2025 - 30-9-2025 een 81,1% RTE en mn kleine accu met Deye micro-omzetter en dedicated lader een 79,3% RTE. Nu met (voor mij) hogere prijzen(=minder zon) probeer ik m op efficientere vermogens in te stellen, Victron, Deye nu ook ietsje lager maar die dedicated lader kan ik niet veranderen en weet ik ook niet of ie efficienter zou zijn op half vermogen bijvoorbeeld. Haal ik daarmee een hogere efficientie? Nee dat denk ik niet, omdat t ook flink kouder is, maar de verwachte verslechtering door temperatuur zal iig deels door efficientere vermogensinstellingen gecompenseerd worden.

• Boris1986
In ons huis hebben wij een Landis+Gyr E350 "SMR 5.0" slimme meter die over de P1 weliswaar elke seconde rapporteert maar slechts elke 10 seconden een nieuwe waarde doorgeeft. Helaas een bekend eigenschap van dit type.
Nu heb ik de vraag of die 10 seconden interval voor een toekomstige thuisbatterij een significant (negatief) verschil gaat maken versus een 1 seconde interval? De batterij loopt dan dus eigenlijk steeds 9 sec achter de feiten aan. Zou het de moeite waard zijn om deze bijvoorbeeld aan te gaan sturen met een CT klem (zoals bij Marstek) die wel real-time de stromen doorgeeft?
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis over? Ben al vrij uitgebreid aan het zoeken geweest maar kan er bar weinig over vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Boris1986 op 20-10-2025 19:27 ]

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-10 22:13
Boris1986 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:26:
In ons huis hebben wij een Landis+Gyr E350 "SMR 5.0" slimme meter die over de P1 weliswaar elke seconde rapporteert maar slechts elke 10 seconden een nieuwe waarde doorgeeft. Helaas een bekend eigenschap van dit type.
Nu heb ik de vraag of die 10 seconden interval voor een toekomstige thuisbatterij een significant (negatief) verschil gaat maken versus een 1 seconde interval? De batterij loopt dan dus eigenlijk steeds 9 sec achter de feiten aan. Zou het de moeite waard zijn om deze bijvoorbeeld aan te gaan sturen met een CT klem (zoals bij Marstek) die wel real-time de stromen doorgeeft?
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis over? Ben al vrij uitgebreid aan het zoeken geweest maar kan er bar weinig over vinden.
Ik denk dat je het heel netjes omschrijft. De batterij zal inderdaad 9seconden achter lopen, waardoor je verbruik en terug levering eigenlijk vaak scheef loopt. tussen de 1 en 3 seconden is wel beetje wat het meeste voorkomt naar mijn weten.
Met CT klemmen zou een oplossing zijn, echter lees (geen ervaring) ik ook her en der dat deze wat minder nauwkeurig zijn, in iedergeval t.o.v. een p1 meter zelf.
Elk merk zal zijn eigen type CT mogelijk ondersteunen, of andere merken d.m.v. koppelingen.
(zendure heeft een eigen CT, maar werkt ook met die van Shelly).

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Boris1986 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:26:
Als je huisverbruik redelijk constant is, dan is 10 seconden te overzien. Heb je bijv. heel veel zonnepanelen, veel wisselende verbruikers zoals PC's, laptops, TV's, PC-schermen tijdens games, dan gaat het verbruikte vermogen heel snel en flink schommelen en dan is 10 seconden teveel voor een mooie strakke nul op de meter.

CT-klemmen zijn dan een optie, ze zijn minder nauwkeurig dan een digitale P1-meter, maar gemiddeld gezien wijken bijv. een Shelly of Zendure 3CT-meter niet zo heel veel af en kunnen dus een prima optie zijn.

Heb hier weleens eerder opnames gepost van meerdere meters in mijn Home Assistant naast elkaar, hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OKfL8dj-GUnyWMBjfyKd0L9fTo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/L4faVOzJiaqXH7JuPy8LoMH6.gif?f=user_large

Edit: Inmiddels heeft de Zendure P1-meter een firmware upgrade ontvangen waardoor die iedere 1 seconde ipv 3 seconden de waarde doorgeeft, de GIF is dus inmiddels achterhaald. Maar zie het verschil tussen de CT en P1-meters.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 20-10-2025 20:23 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:19
Heb nog een goed energiecontract (GC) tot juli 2027 daarna ook aan de batterij. Ik wek op met panelen (zie signatuur) en heb mijn verbruik en opwek per maand inzichtelijk. Ik wek ongeveer 10.000 kWh op en verbruik ongeveer 5.000 kWh per jaar. Vanaf 1 november 2024 heb ik het dagelijks inzichtelijk (P1 meter) in een Excelbestand. Ik wilde tzt dan 2 batterijen (5,12 kwh, bijvoorbeeld Marstek) kopen maar nu denk ik dat ik er 1 van 5,12 kwh voldoende is omdat afgelopen jaar (vanaf 1 november 2024):

- Waren er 96 dagen met weinig opwek.
- Waren er 210 dagen waarbij mijn indirecte verbruik opgevangen kon worden door 1 batterij.
- Waren er 50 dagen dat ik 2 batterijen kon laden en waarbij ik dat ook nodig had.

50 x 5,12 kwh = 256 kWh per jaar.

Economisch is het dan niet verstandig om een 2e batterij aan te schaffen.

Graag wil ik weten of ik een denkfout maak, wie helpt mij?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 21:16
Bravertal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:26:
Heb nog een goed energiecontract (GC) tot juli 2027 .......
Economisch is het dan niet verstandig om een 2e batterij aan te schaffen.
Graag wil ik weten of ik een denkfout maak, wie helpt mij?
Langs een andere weg was ik tot een vergelijkbare conclusie gekomen.
Volgens mijn berekening kon ik 1 accu (5 kwh nominaal) in vier jaar tijd terugverdienen.
En zou ik 2 accus (2x5 kwh nominaal) in zeven jaar tijd terugverdienen.
Berekend over de levensduur van de accus (10 jaar) houd je aan 1 accu meer geld over.

Maar met 1 accu moet je nauwkeuriger inkopen.
Je moet nauwkeuriger inschatten of je je accu kan vullen met zonnestroom van eigen makelij. Of dat je moet inkopen.
Met 2 accus luistert dat minder nauw.

In een simulatie weet je precies wat de zon in het verleden heeft gedaan.
Maar in het echie weet je niet wat de zon gaat doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Leif op 20-10-2025 21:16 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:19
Leif schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Maar met 1 accu moet je nauwkeuriger inkopen.
Mijn conclusie is gestaafd op mijn zonnepanelen en niet op inkopen op de markt. Tja, wat betreft de zon in de toekomst, geen flauw idee. 1 is rendabel, 2 nu niet.

Ik heb nog 1,5 jaar om na te gaan wat het beste is dus dan zie ik wel wat het aanbod is en/of een dynamisch contract dan echt beter is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 20-10-2025 23:25 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Sjamo
mrme12345 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Helder verhaal en mooi toegelicht. Wat ik dan nog wel zou willen opmerken is dat de round trip efficiency zo laag is bij Homewizard door de keuze voor een laag voltage batterij. Ik ben ook veel met duurzaamheid bezig, en dat is voor mij juist wel een belangrijke overweging om juist de HW te skippen. Als je een Marstek of Zendure neemt heb je een RTE van rond de 85%, met HW kom je niet verder dan 75%. Over de technische levensduur van een apparaat scheelt dit heel veel kWh'en die dan wel nuttig gebruikt zouden kunnen worden. Doet verder geen afbreuk aan jouw betoog, maar wilde ik nog wel toevoegen voor mensen die voor dezelfde afweging staan.
Ik heb inderdaad begrepen dat dat veel scheelt, zelfs bij een laag verbruik als dat van mij alhoewel ik denk dat dat wel iets invloed zal hebben. Ik zie dat ook bij onze Enphase batterij.

In onze situatie valt dit voor mij onder de noemer niet goed, maar acceptabel. Ik denk dat dat voor mensen in een andere situatie, misschien ook ander gebruik, heel anders kan liggen. Het verschil in acceptatie hiervan zie je ook terug in het topic dat specifiek gericht is op de Homewizard batterij.

Ik heb sowieso erg weinig verwachtingen van batterijen op dit moment. Ik denk dat over thuisbatterijen veel claims gemaakt worden door leveranciers, die niet altijd waargemaakt zullen worden. Het zal ook per merk verschillen, maar op dit moment is wat mij betreft nog weinig te zeggen over levensduur etc.

De markt is volop in beweging en ik kijk, oa in dit topic, met veel belangstelling naar wat nog gaat komen :)

• jacezheng
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-10 02:45
*knip* Gelieve geen vraag en aanbod in het topic

[ Voor 88% gewijzigd door twain4me op 28-10-2025 15:58 ]

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-10 00:09
Heeft iemand ervaring met de nieuwe EcoFlow Stream?

Ik vind het prettig dat ze plug-and-play en klein zijn, zodat ik het systeem stap voor stap kan opbouwen.

Zijn er voor- en nadelen waar ik rekening mee moet houden? Ze lijken de goedkoopste optie te zijn voor een plug-and-play-accu met en zonder omvormer.

• HHF

HHF

djlorenz schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:37:
Heeft iemand ervaring met de nieuwe EcoFlow Stream?

Ik vind het prettig dat ze plug-and-play en klein zijn, zodat ik het systeem stap voor stap kan opbouwen.

Zijn er voor- en nadelen waar ik rekening mee moet houden? Ze lijken de goedkoopste optie te zijn voor een plug-and-play-accu met en zonder omvormer.
800 euro voor 1.9 kw is relatief duur. Kijk ook eens naar Marstek A die in december komt.
600 euro (verwacht) voor 2.1 kwh en uitbreid baar met extra batterijen. Of de Lunergy X2400AC.
https://iotdomotica.nl/th...omvormer-off-grid-uitgang

[ Voor 11% gewijzigd door HHF op 29-10-2025 08:28 ]

• pblkroon56
Zo, 2x Marstek Venus E 3.0 met CT-003 besteld. Ik ben benieuwd wat het gaat brengen. Intussen de twee groepenkasten (hoofdgebouw en bijgebouw) opnieuw ingedeeld ivm de verdeling over de fasen.
Nog wel een vraagpuntje:
Ik lees vaak de aanbeveling om de batterijen op dezelfde fase te zetten als de zonnepanelen/omvormers. Aan de ene kant snap ik dat want hiermee heb je korte elektrische verbindingen tussen batterij en omvormer. Maar loop je dan niet het risico dat als er ook een grote verbruiker op dezelfde fase zit dan dan de werkelijke stromen die door de leidingen gaan niet oncontroleerbaar worden?

• mrme12345
  • Niet online
Wij gaan binnenkort ook deze nieuwkomer testen: de jackery homepower 2000 ultra. Een hybride stekkerbatterij met 2800W mppt en 800W bi-directioneel ac laden. Er komt nog een expansion batterij bij en paar flexibele zonnepanelen van 200wp. Mooi leuk systeem, we zijn benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3NuKv6kPzSjd5W2h8_4uQJfleg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2pXcb7c7VMWei1cayHY1dQx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sbjxoN8XgpM2401bVa5DVotQ-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5cFl3fsQFnIc9eppkjenP0Z.png?f=fotoalbum_large

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:22:
Wij gaan binnenkort ook deze nieuwkomer testen: de jackery homepower 2000 ultra. Een hybride stekkerbatterij met 2800W mppt en 800W bi-directioneel ac laden. Er komt nog een expansion batterij bij en paar flexibele zonnepanelen van 200wp. Mooi leuk systeem, we zijn benieuwd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem er bij gezet in mijn overzicht. Wordt zo wel een steeds grotere tabel. :)
En veel batterijen die qua specificaties erg dicht bij elkaar liggen. (en ook wat betreft prijs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOtQK_ZVWlhE8TKC4OIlY9jlL0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kaqT70UKLfGdJC8m2W6A2ihd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HHF op 30-10-2025 23:24 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: