klopt, de keerzijde van dit is echter of je dat extra vermogen ook daadwerkelijk nodig zult hebben.
kijk je bv op dagen met veel zon en dus kun je de batterij met je eigen "gratis"stroom vullen en kijk je dan wat je maximale vermogen is wat je huis vanuit een batterij nodig blijkt te hebben ( en ik laat het het laden van een BEV of zo iets even buiten beschouwing ) je ziet dat je nauwelijks boven circa 2.000W uit gaat komen en dat zijn vermogens die een gemiddelde stekker-thuis-batterij (op eigen groep) prima kan handelen.
de tweede senario is tijdens de winter met een warmtepomp en koken, m.n. het koken valt dan in de dure periode, dus daar kun je wel wat hulp van een batterij gebruiken. als ik echter even kijk wat mijn gemiddeld verbruik in dat tijdsbestek is ( ik kook op inductie) en heb een warmtepomp, kom ik eigenlijk ook niet ver boven de 3.000W met korte spikes naar 3.500W (kortstondig), dus mijn Zendure is in staat dat vermogen voor het grootste deel op te vangen ( ruim 2/3 van het vermogen in dat tijdsbestek) het benodigde netvermogen tijdens dit tijdsbestek tussen 16:00 en 21:00 ligt hierbij gemiddeld tussen de 500W en 1.000W in, het gross wordt door de batterij geleverd.
De meerkosten van een batterij die duidelijk meer zou kunnen ( vaste batterij ) zul je echter tijdens de levensduur nooit terug verdienen, daarvoor zijn de kosten van de extra benodigde stroom gewoon te gering.
120 dagen met 5 uur van gemiddeld 750Wh en 35 ct per kWh geeft circa € 1,3125 per dag.
Dat is nog geen 160 euro per jaar, dat zijn 2.400 euro maximaal meer kosten voor een vaste thuis-batterij op 15 jaar !. Deze vaste batterijen kosten echter duidelijk meer dan dat bedrag.
Sterker nog, als ik een bv Zendure SF 4000AC Mix zou kopen, die circa 200 euro meer kost dan een versie die maar tot 2.400W vermogen komt, die echter een vermogen van 4000W t.o.v. 2.4000W kan leveren zou een veel verstandige keuze zijn, en die kun je ook modulair uitbereiden en komt standaard al met 8 kWh capaciteit.
Via de slimme meter kan je namelijk wel zien dat de meter per fase verbruik en terugleveren meet.
~~~[edit]
Als de accu op fase 1 zit. De wasmachine op fase 1, droger en de Quooker op fase 2 en 3.
Je zet alleen de Quooker en de droger aan levert de accu alsnog stroom aan het net, om het verbruikt te compenseren als ik het goed begrijp.
nee, dat is een misvatting, jouw slimme meter saldereert namelijk voor het net de totale vermogens van alle fases bijelkaar.
dus als fase 2 (droger) 1.300W en fase 3 (Quooker) 1.000W incl. de rest van je huis zou verbruiken kan de batterij op fase 1 dit compenseren door op die fase 1 2.300W te leveren, tenslotte is +1.300W en +1.000W (verbruik wordt hier als plus aangegeven) en de batterij levert hier op fase 1 -2.300W (batterij stroom wordt als negatief aangeduid) is de som van alles fases namelijk +1.300W +1.000W -2.300 = 0W
hierbij is er dus geen stroom richting net maar ook geen stroom van uit het net.