• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-04 10:25
Ik wil nog even iets zeggen hier over dubbele belasting betalen.
Het blijkt dat als je in goedkope uren je accu oplaad en in dure terug geeft, er dubbele energiebelasting gerekend wordt.
En dat dit met name mensen treft met een dynamisch contract.
Ik heb een vast contract en wil gewoon opgewekte stroom opslaan en in de avond en nacht verbruiken.
Ik ga er van uit dat alle zelfopgewekte stroom die je opslaat en later verbruikt niet onder de dubbele belasting vallen. Of toch wel??

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:32
Tegelen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:02:
Ik wil nog even iets zeggen hier over dubbele belasting betalen.
Het blijkt dat als je in goedkope uren je accu oplaad en in dure terug geeft, er dubbele energiebelasting gerekend wordt.
En dat dit met name mensen treft met een dynamisch contract.
Ik heb een vast contract en wil gewoon opgewekte stroom opslaan en in de avond en nacht verbruiken.
Ik ga er van uit dat alle zelfopgewekte stroom die je opslaat en later verbruikt niet onder de dubbele belasting vallen. Of toch wel??
wat jij omschrijft valt onder handelen, en ja, in 2027 ga je daar dus ook over je verkochte kW-uurtjes dus gewoon EB en BTW over betalen.
eigenlijk gebeurt dat bij elke vorm van energiecontract (in 2027) waarbij je gaat terugleveren.
Echter bij een variabel en vast contract komen boven die EB en BTW ook nog je terugleverkosten er bovenop.

Echter alles wat achter je meter gebeurt is niet meetbaar ( tenminste niet voor je netbeheerder/energieboer) en wordt dus ook niet gezien door de belastingdienst en is derhalve dus geheel vrij van de genoemde belasting (EB + BTW).
dus voor alle PV-stroom (zonnestroom) die je zelf hebt opgewekt en in je huis ook of direct of via een thuis-batterij later gaat gebruiken betaal je dus geen belasting, naast je investering (PV en Batterij ) is deze dus in feite geheel gratis.
daarom is het ook zo belangrijk om bv je capaciteit van je batterij niet te laten bepalen door je opwek van je PV maar veel meer over je verbruik wat je met die PV kunt afdekken, en ja in de winter is dat bij ons helaas een heel stuk minder (tot niets).

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Doe jezelf een plezier en bestel gelijk de Zendure P1 meter mee of koop een Shelly. Die Home wizard is één en al ellende met de Zendure.
zover je je een slimme meter hebt met DSMR 5 (staat op je slimme meter) zou ik zeker een Zendure P1 meter kopen, een Shelly moet je namelijk wel in je groepenkast installeren en dat zou ik voor mensen die daar niet deskundig zijn gewoon niet willen adviseren.
heb je geen slimme meter of een oudere slimme meter met DSMR 4.x of lager dan is een Shelly of de Zendure smartmeter 3CT (werkt het zelfde als een Shelly met CT klemmen) een beter alternatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_b921SNWC2vePog7wrlSqm551w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AZBtj2sK1s7nNGc0mxXrkg1N.png?f=user_large

• Tegelen
@ jan-tweak
Ik bedoel dit met dubbele belasting.
Iets naar onderen scrollen staat wanneer wel en niet.
Ik wel bijv om 12.00 uur meer op dan verbruik op dat moment, dat slaat hij op in accu.
In de avonduren neem ik het vanuit mijn accu om mijn avond verbruik al dan niet gedeeltelijk te dekken
Dan wordt toch geen dubbele energiebelasting berekend of lees ik het verkeerd wat er op deze site staat
https://thuisbatterijgids.net/dubbele-energiebelasting/

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 20:14
Tegelen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:26:
@ jan-tweak
Ik wel bijv om 12.00 uur meer op dan verbruik op dat moment, dat slaat hij op in accu.
In de avonduren neem ik het vanuit mijn accu om mijn avond verbruik al dan niet gedeeltelijk te dekken
Dan wordt toch geen dubbele energiebelasting berekend of lees ik het verkeerd wat er op deze site staat
Duidelijk stuk, wel wat off-topic hier.
Om kort te zijn voor jouw situatie:Je slaat eigen opwek op om later te gebruiken... daarover ben je geen energiebelasting verschuldigd.
Consumenten betalen enkel energiebelasting over elke kWh die van het NET wordt geimporteerd. Over leveren aan het NET ben je ook geen energiebelasting verschuldigd.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Tegelen
Oke, omdat er ook op veel verschillende sites aangegeven wordt dat als je in goedkope tijd oplaad en in dure tijd terug het net instuurt wel betaald.
Maar dank voor uitleg.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 20:14
Tegelen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
Oke, omdat er ook op veel verschillende sites aangegeven wordt dat als je in goedkope tijd oplaad en in dure tijd terug het net instuurt wel betaald.
Maar dank voor uitleg.
Daar gaat het altijd over opladen vanuit het NET.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08

The Third Man

The Third Jellyfish

Tegelen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
Maar dank voor uitleg.
Je kan per definitie niet betalen voor iets wat niet door de meter gaat. Dus wat er achter je meter allemaal aan systemen intern staan te laden/ontladen is niet relevant. Je betaalt ook geen belasting als je met je zonnepanelen je EV oplaadt en dat weer oprijdt.

Let bij die "verschillende sites" op de exacte bewoording want dat bepaalt de exacte situatie. Op die site staat het specifieker benoemd dan hoe jij het verwoordt:
Over elke kWh stroom die je van het net afneemt, betaal je energiebelasting. In 2026 is dat zo’n 11 cent per kWh (inclusief btw). Die belasting is bedoeld als prikkel om zuiniger met energie om te gaan.

Het probleem ontstaat als je die stroom opslaat in een thuisbatterij en later weer teruglevert aan het net. Jij hebt al energiebelasting betaald bij het inkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door The Third Man op 29-03-2026 13:25 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:47
The Third Man schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:23:
[...]
Je kan per definitie niet betalen voor iets wat niet door de meter gaat. Dus wat er achter je meter allemaal aan systemen intern staan te laden/ontladen is niet relevant. Je betaalt ook geen belasting als je met je zonnepanelen je EV oplaadt en dat weer oprijdt.

[...]
De vraag over de dubbele energiebelasting is niet onterecht. Zoals we in het verleden hebben kunnen zien, kan de overheid makkelijk in haar eentje de spelregels wijzigen (salderen, elektrisch rijden, pensioenakkoord etc).

En iedere keer komt er weer een nieuw konijn uit de hoed, rationale argumenten doen er niet toe. Het zou me bijvoorbeeld niet verbazen dat wanneer je een 3-fase systeem hebt, je straks ook per fase mag afrekenen. En ja, je slimme meter telt het rekenkundig op maar elke fase is apart uitleesbaar. En op buurt- of wijk-niveau is jouw thuisbatterij of setje zonnepanelen maar ruis in de asymmetrie van de fasen.
Maar hé, technische argumenten zijn niet nodig als de koe nog meer gemolken kan worden.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Sonero maar nogmaals, we hebben het over energie die op geen enkele manier in een circuit is geweest waar de meter in zit. De vraag ging over zonnepanelen naar thuisbatterij op het ene moment en terugleveren aan het net op het tweede moment. Alleen in het laatste geval gebeurt er iets met de meter. Hoe kan er dan ooit dubbele belasting plaatsvinden?

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:47
The Third Man schreef op maandag 30 maart 2026 @ 00:27:
@Sonero maar nogmaals, we hebben het over energie die op geen enkele manier in een circuit is geweest waar de meter in zit. De vraag ging over zonnepanelen naar thuisbatterij op het ene moment en terugleveren aan het net op het tweede moment. Alleen in het laatste geval gebeurt er iets met de meter. Hoe kan er dan ooit dubbele belasting plaatsvinden?
De oorspronkelijke vraag was “Ik ga er van uit dat alle zelfopgewekte stroom die je opslaat en later verbruikt niet onder de dubbele belasting vallen. Of toch wel??”

Via een gelinkt artikel kwam het antwoord: “Over elke kWh stroom die je van het net afneemt, betaal je energiebelasting. In 2026 is dat zo’n 11 cent per kWh (inclusief btw). Die belasting is bedoeld als prikkel om zuiniger met energie om te gaan.”
Wat het artikel ook aangeeft is dat je de betaalde EB vanaf 2027 niet meer teug krijgt krijgt en “…ook niet terug als je de stroom weer teruglevert”.
Conclusie was ook dat je alleen EB betaalt op de energie die je afneemt.

Wat ik probeerde te duiden met “het konijn uit de hoge hoed” was dat het me niet zou verbazen als je in de toekomst alsnog EB gaat betalen, ook al heb je zonnepanelen en/of een thuisbatterij.
Meer specifiek EB op je momentane verbruik (en niet op de dynamiek van om 11 uur opnemen en om 17 uur terugleveren).

Een rekenvoorbeeld. Stel je huis vraagt 200 W op fase L1, je panelen leveren 1000 W op L2. Dan gaat er 800 W je batterij in die bijvoorbeeld aan L3 geknoopt zit. Je slimme meter sommeert alles netjes en zegt: ah, het netto verbruik is nul en je hoeft geen EB te betalen. Idem voor een 1-fase installatie.
In een 3-fasen installatie heb je echter nog steeds verbruik op L1. Zichtbaar voor mij dus ook zichtbaar voor de netbeheerder. Wie weet bestaat het konijn wel uit EB betalen op die energie op L1?

Waar @Tegelen bang voor lijkt te zijn is dat hij ook nog EB én BTW moet betalen bij teruglevering. Noem het een soort injectietarief.

Dat injectietarief zit er voor grote producenten overigens aan te komen, konijn nummer twee is dat dat ook voor kleinere producenten kan gaan gelden. Of noemen we dat gewoon terugleverkosten? ;)

Toen circa 15 jaar geleden de waarschuwingen kwamen voor de (misbruik)mogelijkheden van de slimme meter werden de argumenten vrij snel weggewuifd. Inmiddels beginnen de toenmalige profeten gelijk te krijgen.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-04 08:33
Ik ben aan het zoeken voor een thuisbatterij voor mijzelf en mijn ouders. Tegenwoordig is er veel te krijgen. Ik vind het belangrijk dat de batterij een LAN aansluiting heeft, dit is makkelijk terug te vinden in de specificaties. Wat ik minder goed terug kan vinden of de batterij ook werkt wanneer er geen internet is.

Kan iemand mij vertellen of de batterijen van Mastek, Indevolt en Zendure ook kunnen werken zonder verbinding met het internet?

Alvast bedankt :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Sonero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:51:
[...]

Wat ik probeerde te duiden met “het konijn uit de hoge hoed” was dat het me niet zou verbazen als je in de toekomst alsnog EB gaat betalen, ook al heb je zonnepanelen en/of een thuisbatterij.
Meer specifiek EB op je momentane verbruik (en niet op de dynamiek van om 11 uur opnemen en om 17 uur terugleveren).

Een rekenvoorbeeld. Stel je huis vraagt 200 W op fase L1, je panelen leveren 1000 W op L2. Dan gaat er 800 W je batterij in die bijvoorbeeld aan L3 geknoopt zit. Je slimme meter sommeert alles netjes en zegt: ah, het netto verbruik is nul en je hoeft geen EB te betalen. Idem voor een 1-fase installatie.
In een 3-fasen installatie heb je echter nog steeds verbruik op L1. Zichtbaar voor mij dus ook zichtbaar voor de netbeheerder. Wie weet bestaat het konijn wel uit EB betalen op die energie op L1?
Ik snap je scenario wel maar ik snap niet waarom je het scenario erbij haalt, dat was mijn punt. Als je de thuisbatterij gebruikt als tariefprofiteerbuffer, wil je niet in dit duale scenario werken. Je wil in een autonoom scenario werken als de zon schijnt en pas iets met het net van doen hebben als diens tarief het hoogst is.
Waar @Tegelen bang voor lijkt te zijn is dat hij ook nog EB én BTW moet betalen bij teruglevering. Noem het een soort injectietarief.

Dat injectietarief zit er voor grote producenten overigens aan te komen, konijn nummer twee is dat dat ook voor kleinere producenten kan gaan gelden. Of noemen we dat gewoon terugleverkosten? ;)
En dat snap ik ook maar ik gaf al aan te vragen hoe dat scenario, als het plaats zou gaan vinden, dan dubbele belasting op zou leveren.

Dat er een belasting op zou komen is immers niet eens zo onrealistisch maar de boeman hierboven, tenminste zo kwam het op mij over, was het nodeloos dubbele waar men voor moest waken. Die zie ik nog steeds niet ergens als realistisch toepasbaar.
Toen circa 15 jaar geleden de waarschuwingen kwamen voor de (misbruik)mogelijkheden van de slimme meter werden de argumenten vrij snel weggewuifd. Inmiddels beginnen de toenmalige profeten gelijk te krijgen.
Ik denk dat er niks profetisch aan was om te verwachten dat alles wat digitaal meetbaar is ook belastbaar zou kunnen worden. Ik deel ook niet de waarneming dat er massaal het tegendeel beweerd werd toen. Het komt een beetje op mij over als die rethoriek over elektrisch rijden, nu bijvoorbeeld dat bekend wordt dat vervangende batterijen natuurlijk wel 10k of meer kunnen kosten, waar dan op gereageerd wordt dat “al die voorstanders van elektrisch rijden wuifden dat voor het gemak weg want je hoeft de batterij nooit te vervangen”. Ook dat is zo’n stropop-argument van anderen allesomvattende uitlatingen in de mond leggen.

Maar dat het dan alsnog gebeurt maakt het alleen nog geen misbruik, daar trek ik wel even de grens tussen realisme en populisme. Tenzij ik iets over het hoofd zie, maar je ziet dat er logischerwijs wordt gestuurd en belast op basis waar men naartoe wil. Dat is wel anders dan lekker cashen of op een andere manier meer doen dan normaal te verwachten. Dat we het niet altijd ondersteunen betekent niet automatisch dat het over de schreef gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 30-03-2026 09:26 ]

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:15
@The Third Man:
"En dat snap ik ook maar ik gaf al aan te vragen hoe dat scenario, als het plaats zou gaan vinden, dan dubbele belasting op zou leveren."

Jij koopt, van het net, voor jouw batterij om 13:00 voor 0 ct/kWh.excl.(+ 11ct/kWh EB+BTW), en verkoopt dat om 19:00 aan de buurman voor 15 ct/kWh.excl, en die buurman betaald dan die 15 ct/kWh.excl plus opnieuw 11 ct/kWh EB+BTW.
Dit is die 'dubbele' belasting die je alleen krijgt bij 'handel', de verschoven verkoop van je eigen PV opwek wordt maar één keer belast.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@HenkS_ juist, maar dat was niet de casus. De casus is eigen opwek overdag de batterij in. Later op de dag bij hoge tarieven het net op.
@ jan-tweak
Dus pas op een later tijdstip langs de meter. Eenmalig dus. Dat blijf ik benadrukken dat daar “dubbel” nooit bij kan spelen.

Vervolgens wordt daar op gereageerd met allerlei mogelijke toekomstige scenario’s die toch dubbele belasting op zouden leveren
De vraag over de dubbele energiebelasting is niet onterecht. Zoals we in het verleden hebben kunnen zien, kan de overheid makkelijk in haar eentje de spelregels wijzigen (salderen, elektrisch rijden, pensioenakkoord etc).

En iedere keer komt er weer een nieuw konijn uit de hoed […]
Maar dat is en blijft een andere casus dan waar het origineel om ging, namelijk twee keer langs de meter gaan. Dit wordt er nu elke keer bijgehaald met “ja maar dan wel” alleen volg ik niet met welk doel precies. Je kan immers dankzij de batterij dus altijd voor de meter blijven als je met overproductie zit. Het onderschrijft alleen maar waarom een batterij meer kan opleveren dan strict het markttarief.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 30-03-2026 12:13 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:59
maniak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:59:
Ik ben aan het zoeken voor een thuisbatterij voor mijzelf en mijn ouders. Tegenwoordig is er veel te krijgen. Ik vind het belangrijk dat de batterij een LAN aansluiting heeft, dit is makkelijk terug te vinden in de specificaties. Wat ik minder goed terug kan vinden of de batterij ook werkt wanneer er geen internet is.

Kan iemand mij vertellen of de batterijen van Mastek, Indevolt en Zendure ook kunnen werken zonder verbinding met het internet?

Ik weet het alleen van Zendure. Deze heeft wel een RJ45 aansluiting maar hier kan GEEN ethernet/internet op. Deze poort is enkel voor RS485 communicatie met hun nieuwste CT meters.

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Ik weet het alleen van Zendure. Deze heeft wel een RJ45 aansluiting maar hier kan GEEN ethernet/internet op. Deze poort is enkel voor RS485 communicatie met hun nieuwste CT meters.
@maniak en laten we eerlijk zijn, als je geen internet hebt is dat eigenlijk wat je wilt.
maar volgens mij zolang je in je huis een locaal wifi netwerk hebt, dus ook als je internet er dus uit ligt kun je met de huidige Zendure (ook de oudere versies met de huidige P1 meter) ook prima uit de voeten, je mist dan alleen de conectie met de cloud.
Doe je alles met HA dan heb je dat dus geheel in eigen hand.
Een lan poort hoewel best handig is dus eigenlijk ook weer niet zo belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 30-03-2026 15:46 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 14:45
maniak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:59:

Marstek werkt zelf als je thuisnetwerk (je router) er uit ligt, gewoon via bluetooth. Hij ziet alleen de P1 meter niet meer want dat werkt zo te zien wel via wifi, dus nul-op-de-meter modus is dan niet mogelijk. (het vreemde is ik zie wel de P1 in de app via bluetooth, maar onderling lijkt het via wifi te werken). Als alleen het internet er uit ligt werkt alles gewoon.

• Jan-tweak
WillemD61 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Marstek werkt zelf als je thuisnetwerk (je router) er uit ligt, gewoon via bluetooth. Hij ziet alleen de P1 meter niet meer want dat werkt zo te zien wel via wifi, dus nul-op-de-meter modus is dan niet mogelijk. (het vreemde is ik zie wel de P1 in de app via bluetooth, maar onderling lijkt het via wifi te werken). Als alleen het internet er uit ligt werkt alles gewoon.
Dat doet een Zendure dus ook.

• WillemD61
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Dat doet een Zendure dus ook.
Is dat recent gewijzigd? Ik las tot ongeveer een maand geleden op het Zendure forum dat je bij de Zendure wifi nodig had om het noodstroomstopcontact aan te zetten, wat natuurlijk onhandig is bij stroomstoring. Een van de redenen voor mijn keuze voor Marstek.

• Jan-tweak
Sonero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:51:
[...]

De oorspronkelijke vraag was “Ik ga er van uit dat alle zelfopgewekte stroom die je opslaat en later verbruikt niet onder de dubbele belasting vallen. Of toch wel??”

Via een gelinkt artikel kwam het antwoord: “Over elke kWh stroom die je van het net afneemt, betaal je energiebelasting. In 2026 is dat zo’n 11 cent per kWh (inclusief btw). Die belasting is bedoeld als prikkel om zuiniger met energie om te gaan.”
Wat het artikel ook aangeeft is dat je de betaalde EB vanaf 2027 niet meer teug krijgt krijgt en “…ook niet terug als je de stroom weer teruglevert”.
Conclusie was ook dat je alleen EB betaalt op de energie die je afneemt.

even een stomme vraag; Hoe wil de overheid (netbeheerder, belastingdienst zien wat achter jouw (slimme) meter gebeurt?
Antwoord; kunnen ze niet, dus zolang je jouw energie achter de meter kunt houden hebben ze daar dus geen grip op.
Dat is dus voor alle stroom die je zelf heb opgewekst en of direct verbruikt hebt of tussentijds in je thuis-batterij hebt opgeslagen en deze op een later tijdstip gaat gebruiken. Deze stroom gaat tenslotte niet eerst door je (slimme)meter maar blijft daar achter.
dat is dus fase onafhankelijk, willen ze dat veranderen en daar mag je wel gelijk in hebben, zeg nooit nooit bij de overheid, zeker als deze in het nauw zit en ze voor hun hobbies weer geld nodig hebben (dat was tenslotte ook de trigger om de salderingsregeleing de nek om te draaien).
Echter dan moeten ze wel een hoop wetten gaan veranderen.
Het voorbeeld wat je hieronder noemd zou in iedergeval met de huidige wetgeving niet kunnen, ze kunnen het wel zien maar mogen er niets mee.
het enige wat daar helpt is op de juiste partij te stemmen, het punt is welke partij is dat dan ? 8)7

• Jan-tweak
WillemD61 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Is dat recent gewijzigd? Ik las tot ongeveer een maand geleden op het Zendure forum dat je bij de Zendure wifi nodig had om het noodstroomstopcontact aan te zetten, wat natuurlijk onhandig is bij stroomstoring. Een van de redenen voor mijn keuze voor Marstek.
volgens mij kan dat nu dus ook met BT.

• AquilaXL
WillemD61 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Automatische omschakeling: In het geval van een stroomstoring schakelen de Zendure SolarFlow 2400 AC en 800 Pro systemen automatisch over naar de noodstroommodus, wat betekent dat het noodstopcontact stroom kan leveren zonder dat je handmatig iets hoeft in te stellen.
Bron: Zendure Netherlands

En de NOM blijft ook draaien zonder internet omdat deze over LoRa communiceert

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:16

..Christiaan..

..zwll..

Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:40:
[...]

zover je je een slimme meter hebt met DSMR 5 (staat op je slimme meter) zou ik zeker een Zendure P1 meter kopen, een Shelly moet je namelijk wel in je groepenkast installeren en dat zou ik voor mensen die daar niet deskundig zijn gewoon niet willen adviseren.
heb je geen slimme meter of een oudere slimme meter met DSMR 4.x of lager dan is een Shelly of de Zendure smartmeter 3CT (werkt het zelfde als een Shelly met CT klemmen) een beter alternatief.
[Afbeelding]
Ik heb even gecheckt en ik heb een 4.2 Landys+Gyr meter.....grrrrr. Ik heb hwP1 en Zendure P1. Ik ga de aansturing via Home Assistant doen en ik lees dat er wel wat mogelijk is om iets meer nom te kunnen draaien? Ik zit bij Enexis en volgens mij kost het wel wat knaken (zo'n €200,-) om mijn meter alvast te laten vervangen. Dat is het mij nu nog niet waard. Tips? Of toch (weer) een andere meter kopen? Kan ik die zelf installeren of moet het officieel via een monteur?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Je stroommeter is van de netbeheerder, niet van jouw. Je mag hem afstoffen en er een P1 meter in doen, verder mag je er niks mee.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:09
WillemD61 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Bij Marstek blijft NOM werken als internet verbinding wegvalt. Het enige wat je nodig hebt zijn de lokale verbindingen (bekabeld of via wifi), zolang die verbinding er is tussen batterijen en de CT meter blijft alles gewoon door werken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Jan-tweak
jannus66 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:15:
Je stroommeter is van de netbeheerder, niet van jouw. Je mag hem afstoffen en er een P1 meter in doen, verder mag je er niks mee.
Klopt, allen die ct klemmen komen niet eens in de buurt van die slimme meter, die ga je namelijk in de groepenkast ( na de hoofdschakelaar) plaatsen.
En dat doe je natuurlijk met een uitgeschakelde hoofdschakelaar.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Klopt, allen die ct klemmen komen niet eens in de buurt van die slimme meter, die ga je namelijk in de groepenkast ( na de hoofdschakelaar) plaatsen.
En dat doe je natuurlijk met een uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Het was mij niet duidelijk welke meter Christiaan wil vervangen.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

jannus66 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Het was mij niet duidelijk welke meter Christiaan wil vervangen.
Tegen betaling komt enexis de landis gyr vervangen. Dat vind ik nu nog te kostbaar als ie over een jaar of wat toch vervangen gaat worden.

Ik doelde op een alternatief voor p1, een shelly dus. De zendure 3ct is me te duur.

P1 zendure werkt dus wel maar met wat vertraging....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• maniak
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik begrijp dus dat Marstek de enige die LAN aanbieden (naast wifi) én blijft werken wanneer het internet tijdelijk uitvalt?

• WillemD61
maniak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:39:
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik begrijp dus dat Marstek de enige die LAN aanbieden (naast wifi) én blijft werken wanneer het internet tijdelijk uitvalt?
Dat lijkt me niet een goede samenvatting van de antwoorden. Nog eens lezen.

• Mobiele Eenheid
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-04 13:41
Goedemorgen allen,

ben mij aan het orienteren op een stekkerbatterij. Met name om piekverbruik/nachtverbruik op te vangen.
Ik heb hierbij aan een 5 - 6kwh batterij voldoende.
Nu was ik mij eerst aan het orienteren op de marstek venus e3.0, maar onlangs ook meer geinteresseerd geraakt in de indevolt powerflex eco.
Nu is deze laatste tijdelijk niet leverbaa en zat ik nog verder rond te kijken naar alternatieven.

Ik kwam hierbij de hyxi halo (6kwh) tegen. Qua specs lijkt deze wel interessant, maar kan er verder niet heel veel over vinden. Geen ervaringen/reviews etc.
Iemand die dit merk kent/en of ervaringen heeft?

• maniak
WillemD61 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Dat lijkt me niet een goede samenvatting van de antwoorden. Nog eens lezen.
Klopt, ik was wat kort door de bocht. Mijn use-case is dat wanneer het internet eruit ligt (dus wifi blijft werken) de batterij en teruglevering ook blijft werken.

• AquilaXL
maniak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Klopt, ik was wat kort door de bocht. Mijn use-case is dat wanneer het internet eruit ligt (dus wifi blijft werken) de batterij en teruglevering ook blijft werken.
Als je het niet erg vind dat het over je WiFi netwerk gaat, zijn er zat batterijen die de optie en functionaliteit NOM behouden. Wil je perse over LAN dan zal Marstek één van de weinige zijn inderdaad.

• AquilaXL
Mobiele Eenheid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:00:
Goedemorgen allen,

ben mij aan het orienteren op een stekkerbatterij. Met name om piekverbruik/nachtverbruik op te vangen.
Nu was ik mij eerst aan het orienteren op de marstek venus e3.0, maar onlangs ook meer geinteresseerd geraakt in de indevolt powerflex eco.
Nu is deze laatste tijdelijk niet leverbaa en zat ik nog verder rond te kijken naar alternatieven.

Ik kwam hierbij de hyxi halo (6kwh) tegen. Qua specs lijkt deze wel interessant, maar kan er verder niet heel veel over vinden. Geen ervaringen/reviews etc.
Als je IndeVolt een mooie unit vind kan je ook op hun eigen website kijken naar de Solidflex. Deze heeft wel iets minder opslagcapaciteit.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-04 20:48

HHF

Mobiele Eenheid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:00:
Goedemorgen allen,

Kijk ook even in de overzichtstabel die ik een paar dagen geleden op dit forum gepost heb. Daar vind je (bijna) alle batterijen met prijzen erbij. Weliswaar uitgerekend op 10 kWh, maar geeft je wel een idee wat er te koop is. Overigens zou ik altijd willen gaan voor een modulair systeem zodat je het eenvoudig kunt uitbreiden zonder extra groepen te hoeven installeren etc. Ook in modulaire systemen is er genoeg keuze. Jackery, Marstek Venus A als je echt goedkoop wilt, Zendure (als je meer mogelijkheden wilt)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:02

CR1992

Thor

Ik zie dat ik in Belgie de plugin batterij moet registreren?
Ook mag deze maar 800 watt geven.
Zien ze dat als ik op de app toch 1200 of 2400 aanpas?
800 is wel heel weinig.

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Door het naderende einde van de salderingsregeling in combinatie met de huidige turbulente energiemarkt heb ik besloten aan de plug-in thuisbatterij te gaan. Dit topic heeft daar ook flink aan bijgedragen, waarvoor mijn dank.

Mijn voornaamste beweegredenen zijn het verhogen van de zelfconsumptie, vermijden van netverbruik op piekmomenten en een stukje interesse/potentiële nieuwe hobby. Omdat hobby's nou eenmaal geld kosten is terugverdientijd wat minder van belang.

Mijn situatie is als volgt:
-Éénpersoons huishouden
-Huurwoning, sinds september 2022
-5 zonnepanelen op schuin dak, gericht op het oosten (via Wocozon)
-Vast contract bij Essent tot half juni 2029 (stroom en gas)
-Sinds een week een Home Wizzard p1 meter
-Binnenkort een Sunpura s2400 All-in-One 4,8 kWh thuisbatterij.

Omdat het een huurwoning betreft kan ik zelf weinig tot niets aan de installatie veranderen. Ook is de combinatie van panelen op het oosten in combinatie met mijn werktijden niet ideaal. De initiële strategie is zonnestroom bufferen en op de avond (koken/koffie/TV/verlichting) en in de nacht te gebruiken. Ook gasbesparende acties overweeg ik.

Ik wil de periode tot einde saldering gebruiken om met een vangnet te kijken wat er allemaal mogelijk is.

• dvdh80
  • Registratie: December 2025
  • Niet online
Onze Marstek Venus C 2,5 kWh heeft sinds 11/11/25 een grote hap uit onze afname gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvkVgGRXvM-KKp7xVjuAObM3Shw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAITZehaNA1oJdZDHbfXvSql.png?f=fotoalbum_large

13/1/23: geen gas meer (en ook geen hout)
7/4/23: 4,4 kWp zonnepanelen op ZW
11/11/25: plugin thuisaccu van 2,5 kWh (700 euro)
Maart 2026: minder afname dan een gemiddeld gezin met gas in 1 dag

2005: toen 4 gezinsleden, oude gasketel, weinig isolatie en weinig energiezuinige toestellen
Gem. Gez. 1: gezin van 3-4 personen zonder zonnepanelen dat op gas verwarmt (2024)
Gem. Gez. 2: inclusief gezinnen met zonnepanelen en gezinnen die niet op gas verwarmen (2024)

Ik denk dat ik in 2026 ongeveer 500 kWh afname zal hebben, dan is dat 55x minder afname dan in 2005, 41x minder dan GG1, 28x minder dan GG2. We hebben nu al een week met 0,66 kWh afname gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujuZ2pVeJiY4Jkae1J5estE6CWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGpqBp2I0DYDN3sjOeHd2lWW.png?f=fotoalbum_large

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-04 11:19
Ik ben ook al een tijd aan het orienteren op een thuisbatterij maar komt er helemaal niet meer uit wat nu het beste past.

Wat adviseren jullie qua merk?

Welke capaciteit is nodig?

Afgelopen jaar 2355 uit het net gehaald en 1848 teruggeleverd.

Belang is vooral meer eigen verbruik. We hebben een airco waarmee we deels verwarmen en in de zomer koelen

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
sjtienuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:22:
Ik ben ook al een tijd aan het orienteren op een thuisbatterij maar komt er helemaal niet meer uit wat nu het beste past.

Belang is vooral meer eigen verbruik. We hebben een airco waarmee we deels verwarmen en in de zomer koelen
Heb je zelf online ook al wat onderzoek gedaan, reviews gelezen, tools gebruikt enz. En aan welke merken denk je zelf? De meest populaire zijn Marstek (prijsvechter, mindere software, wifi issues bij velen), Zendure (best in class, maar duurder), Indevolt (goede middenmoter tussen Zendure en Marstek) en zo zijn er nog 20 merken......

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• CR1992

CR1992

Thor

mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:12:
[...]

Heb je zelf online ook al wat onderzoek gedaan, reviews gelezen, tools gebruikt enz. En aan welke merken denk je zelf? De meest populaire zijn Marstek (prijsvechter, mindere software, wifi issues bij velen), Zendure (best in class, maar duurder), Indevolt (goede middenmoter tussen Zendure en Marstek) en zo zijn er nog 20 merken......
En anker solix ?
Is dat een aanrader?

• sjtienuh
mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:12:
[...]

Natuurlijk heb ik het een en ander gelezen, maar nog is er zoveel te krijgen, kwam ook een HYXi HALO tegen hoe zijn die?

• mrme12345
  • Niet online
sjtienuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:33:
[...]

Natuurlijk heb ik het een en ander gelezen, maar nog is er zoveel te krijgen, kwam ook een HYXi HALO tegen hoe zijn die?
Die is ook interessant inderdaad, die gaan wij binnenkort ook reviewen. En we zijn benieuwd naar de prestaties van de Hyxi Halo.

• mrme12345
  • Niet online
CR1992 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:38:
[...]

En anker solix ?
Is dat een aanrader?
Volgende week komt Anker Solix met de opvolger, en die lijkt veelbelovend. We hebben die een maand geleden al mogen aanschouwen. Mogen nog geen details delen, maar volgende week donderdag is de product launch in Amsterdam :-) En de nieuwe Anker Solix gaan we natuurlijk ook reviewen. Dus zijn ook daar benieuwd naar. Alle merken komen in deze tijd met opvolgers, met betere specs, goedkoper vaak, veiliger ook vaak. Dus zeker de moeite om naar te kijken.

• CR1992

CR1992

Thor

mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:01:
[...]

Volgende week komt Anker Solix met de opvolger, en die lijkt veelbelovend. We hebben die een maand geleden al mogen aanschouwen. Mogen nog geen details delen, maar volgende week donderdag is de product launch in Amsterdam :-) En de nieuwe Anker Solix gaan we natuurlijk ook reviewen. Dus zijn ook daar benieuwd naar. Alle merken komen in deze tijd met opvolgers, met betere specs, goedkoper vaak, veiliger ook vaak. Dus zeker de moeite om naar te kijken.
Aah oei .
Ik kan de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.
Dubbel .2400 Watt 2 omvormers met extra batterij.10,8 kw voor 3400 euro kopen .
Helaas is dit maar een beperkte oplage.

Of zou het nieuwe model nog beter en voordeliger zijn ? Normaal kost deze 4000 euro

• tweazer
  • Laatst online: 06-04 16:23
CR1992 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:56:
[...]
Ik kan de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.
Dubbel .2400 Watt 2 omvormers met extra batterij.10,8 kw voor 3400 euro kopen .
Met een ritje naar duitsland zou dat zo'n ~ 2800 zijn. Even wachten wat de product launch brengt, dat zal de huidige modellen ook weer goedkoper maken ...

• Jan-tweak

ga eerst eens kijken hoe je verbruik is, en aangezien je dat dus dagelijks moet gaan doen heb je aan alleen wat jaarcijfers zoals je hieronder aangeeft erg weinig, als je dan gemiddeld gaat kijken kom je denk ik bedrogen uit en ga je vrijwel zeker de verkeerde beslissingen nemen, daarvoor is het verschil in de seizoenen gewoon veel te groot.
kijk op zijn minst dit per maand en de focus zou dan met name in de maanden maart, april, augustus, september en oktober moeten liggen.
deze moet je dan gaan middelen naar dagwaardes, beter is als je deze data hebt per week, mn in het begin van het voorjaar en op het einde van het najaar zul je zien dat deze week data best een verschil maken met de gemiddelde maand data.
ik zelf maak gebruik van data uit kwartiers minuten, en maak hiervan dag data van.
dat ziet er dan bv zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large

bedenk dat elke kWh aan batterij capaciteit wat je te veel hebt je gewoon niet gaat gebruiken en dus gewoon weggegooit geld is, dus heb je 15 kWh maar gebruik je slechts 6 kWh dan is het een duur grapje.
enkele kWh speelruimte (circa 2 is echter prima, vooral omdat je verbruik en beschikbare overhead gewoon te veel verschillen tijdens het jaar, je zult dus een gouden middenweg moeten vinden.
de dat is dus: verbruik en overhead PV ( je teruglevering naar het net dus), je zult al snel zien dat je mn tijdens het voor en na jaar eerder een te kort aan die overhead gaat krijgen (afhankelijk van je PV natuurlijk) terwijl in de zomer je een overshot aan overhead hebt maar realatief weinig verbruik.
bv je hebt makkelijk 40 kWh overhead op één dag (voorbeeld) terwijl je verbruik op die dag slechts 4 kWh is, dus heeft een batterij van 40 kWh geen enkele zin, die gaat dus nooit leeg worden.
Hou wel rekening met verliezen door de batterij en de rest capaciteit (10% SOC kun je normaal gesproken niet gebruiken), dus je capaciteit van je batterij is verbruik keer (1,3-1,35).

• CR1992

CR1992

Thor

tweazer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:55:
[...]

Met een ritje naar duitsland zou dat zo'n ~ 2800 zijn. Even wachten wat de product launch brengt, dat zal de huidige modellen ook weer goedkoper maken ...
Ooh oke merci voor de info.

[ Voor 10% gewijzigd door CR1992 op 02-04-2026 10:06 ]

• lum666348
  • Laatst online: 11:39

Hoi! Wat toevallig, ik ben momenteel ook aan het kijken naar een opslagsysteem voor thuis. Ik heb al even naar opties zoals Zendure en Victron gekeken, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ben trouwens wel benieuwd: welk merk omvormer heb je momenteel? Dat maakt nogal uit voor de compatibiliteit.

• AquilaXL
lum666348 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:31:
[...]

Hoi! Wat toevallig, ik ben momenteel ook aan het kijken naar een opslagsysteem voor thuis. Ik heb al even naar opties zoals Zendure en Victron gekeken, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ben trouwens wel benieuwd: welk merk omvormer heb je momenteel? Dat maakt nogal uit voor de compatibiliteit.
Bij plug-en-play batterijen niet en dan is een Victron of Zendure ook appels en peren vergelijken.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-04 18:58
tweazer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:55:
[...]

Waarom duitsland ? Ex btw ? Mag toch niet als Nederlander?

• AquilaXL
Maxwp schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:23:
[...]

Klopt, officieel dien je een Duits woonadres te hebben. Er zijn echter zat winkels in Duitsland die niet naar je kentekenplaat kijken en gewoon aan je verkopen zonder de btw.

• Jan-tweak
[...]

je mag ook in Duitsland ook gewoon de 19% BTW gaan betalen, doen ze daar echt niet moeilijk over. :)

• sjtienuh
[...]

Ik heb zelf een solaredge omvormer, begreep al dat die niet met alles lekker samen gaat. Maar begreep ook dat er een aantal werken met de slimme meter

• Jan-tweak
[...]

dat laatse is alleen van belang als je een DC-koppeling PV-TB wilt hebben, wat ik wel vreemd vind je gaat een PIB vergelijken met een vaste cq hobby systeem, dat zijn eigenlijk gewoon drie verschillende werelden, ieder met zijn zijn voor- en nadelen.
weet je al hoe groot je capaciteit zou moeten zijn en hoe je deze wilt gebruiken , NOM of ???

• AquilaXL
Vond het ook al een wat vreemde uitleg. Het forum waar je op beland bent heeft betrekking tot stekker batterijen. Deze werken niet samen met je PV omvormer meer communiceren enkel met je kWh meter (of klemmen) en acteren op overschot. Dat maakt ze breed inzetbaar en onafhankelijk van je PV. Uiteraard zijn er ook nadelen te benoemen en je mag ze zeker niet vergelijken met een Victron of een direct te koppelen systeem.

• tweazer
  • Laatst online: 06-04 16:23
[...]
Waarom niet ? In nederland kan je het overigens ook zonder btw kopen, moet je alleen een flinke papierwinkel door .... Netto bespaar je niet zozeer geld, als wel veel gedoe...

• AquilaXL
tweazer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:32:
[...]

Waarom niet ? In nederland kan je het overigens ook zonder btw kopen, moet je alleen een flinke papierwinkel door .... Netto bespaar je niet zozeer geld, als wel veel gedoe...
Omdat het in Duitsland een korting/stimulatie is vanuit de overheid net zoals de zonnepanelen dat hier (en misschien ook wel daar) zijn. Omdat de Duitse overheid het verlies neemt is één van de voorwaarden dat je wel in Duitsland woont. De "papierwinkel" en registratie in het KOR voor BTW teruggave is enkel als je gaat handelen met je batterij. Ook hier zitten voorwaarden aan verbonden.

• Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-04 13:59
mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:59:
[...]

Die is ook interessant inderdaad, die gaan wij binnenkort ook reviewen. En we zijn benieuwd naar de prestaties van de Hyxi Halo.
Ik volg dit graag, ben ook zeer benieuwd naar de resultaten.

• lum666348
Jan-tweak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:52:
[...]

dat laatse is alleen van belang als je een DC-koppeling PV-TB wilt hebben, wat ik wel vreemd vind je gaat een PIB vergelijken met een vaste cq hobby systeem, dat zijn eigenlijk gewoon drie verschillende werelden, ieder met zijn zijn voor- en nadelen.
weet je al hoe groot je capaciteit zou moeten zijn en hoe je deze wilt gebruiken , NOM of ???
Je hebt gelijk, het zijn verschillende werelden. Ik zoek vooral gemak en neig nu naar een AC-gekoppelde thuisaccu, zodat ik mijn huidige systeem niet hoef aan te passen.
Qua capaciteit denk ik aan ongeveer 5 kWh. Welk merk zou jij aanraden voor zo'n simpele AC-oplossing?

• Jan-tweak
lum666348 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:51:
[...]

Je hebt gelijk, het zijn verschillende werelden. Ik zoek vooral gemak en neig nu naar een AC-gekoppelde thuisaccu, zodat ik mijn huidige systeem niet hoef aan te passen.
Qua capaciteit denk ik aan ongeveer 5 kWh. Welk merk zou jij aanraden voor zo'n simpele AC-oplossing?
als je denk aan ...., zou ik dus niet doen, niet denken en dat doen wat je veel ziet doen maar gewoon uitgaan wat je zelf nodig zou moeten hebben, als je dat namelijk weet kun je altijd nog je keuze bijstellen cq iets meer of minder kiezen.
kijk dan mn even naar wat je in de maanden maart, april, augustus, september en oktober aan verbruik en teruglevering PV naar net net (dat deel van de PV stroom wat je deels dus in je batterij kunt stoppen) hebt, deel deze maandgetallen door het aantal dagen zodat je een gemiddeld dag getal ziet, want het is de bedoeling met NOM om op een dag de opgeslagen kWh ook weer zo veel mogelijk weer te gebruiken.
je capaciteit voor je batterij is dan 1,4 (voor Zendure, andere zitten op keer 1,35 of zelfs 1,4 (meer verlies) keer deze getallen.
voorbeeld; gemiddeld in april heb je een gemiddeld verbruik van 5 kWh, dan wordt je capaciteit voor die maand dus 6 * 1,3 = 6,5 kWh, doe dat dus ook voor die andere maanden en kijk dan waar je het beste mee uitkomt, iets er boven is prima, maar zit je 3 kWh er boven zou dat wel eens een beetje te veel zitten (beste is kijk naar die maanden waar je mbv je teruglevering je volledig verbruik kunt afdekken).

zeker als je wilt kiezen voor een makelijk systeem en niet te veel verliezen wilt hebben is de keuze eigenlijk redelijk eenvoudig. kies in ieder geval een systeem waar je de batterij-capaciteit met modules kunt uitbeiden.

Bv een veel voorbijkomend merk als Marstek heeft duidelijk hogere verleizen en wat mogelijk nog belangrijker is duidelijk minder goede software,iets wat vaak over het hoofd gezien wordt. M de goedkopere modelen kun je niet zo maar uitbreiden met modules, daarbij heeft helaas de marstek ook duidelijk een slechtere bouwkwaliteit en mij lijkt dat voor een prodsuct wat toch minimaal 15 jaar moet meegaan wel een belangrijk punt, je ziet gewoon waar men met de prijs heeft bespaart.

Een veel beter optie is de Zendure, de keuze is dan eigenlijk kun je voor je thuis-batterij (eventueel zelf ook een eigen aparte groep voor die thuis-batterij aanlegen ?) of kun je dat niet cq wil je dat niet ?
bij dat laatste zit je dus vast aan max. 800W output vanuit de batterij, zou je dus kunnen kiezen voor of de 800 serie van de Zendure of toch kiezen voor de 2400 serie die dan ook eventueel later ook naar die 2400W output kan gaan, maar standaard zit deze ook gewoon op die 800W output.
Bij de 2400 serie heb je de keuze tussen alleen een omvomer los met losse stapelbare batterij-modules ( de Solarflow 200 AC, zie foto met 2 batterij-modules dus 6,76 kWh) of je hebt een basis-station incl. omvormer ( de solarflow 2400 AC plus) en een ingebouwde batterij waarbij deze ook later nog uitgebreid kan worden met extra batterij-modules. beide losse batterij- modules hebben overigens dezelfde capaciteit van 2,88 kWh. je hebt deze zelf ook nog in een versie (solarflow 2400 AC Pro) waar je direct nog een aantal zonnepanelen direct op kunt aansluiten (zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utEN4V8ndKXRF13RZHpURvRfbcw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dNSNOdpfNqzwisX6IOzx0jHB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqlW5h1OsG1-tYOZRXLuP1NOH3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtG1jxOG0GsXR067lhgIHG3U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 03-04-2026 10:54 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-04 18:58
AquilaXL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:06:
[...]

Klopt, officieel dien je een Duits woonadres te hebben. Er zijn echter zat winkels in Duitsland die niet naar je kentekenplaat kijken en gewoon aan je verkopen zonder de btw.
Dus mag je geluk hebben of ben je voor gereden

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Ik zie dat Zendure en Marstek vaak genoemd worden in dit forum als aanrader. Marstek is goedkoop en Zendure biedt de beste kwaliteit en integratiemogelijkheden. Indevolt wordt weinig genoemd. Maar die scoort toch ook goed op de integratiemogelijkheden en onafhankelijkheid van de cloud. Voor Tweakers lijkt me dit een mooie accu. Oké, de RTE is iets lager. Of is er nog een andere reden waarom men Indevolt weinig noemt?

• AquilaXL
DeKim schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:45:
Ik zie dat Zendure en Marstek vaak genoemd worden in dit forum als aanrader. Marstek is goedkoop en Zendure biedt de beste kwaliteit en integratiemogelijkheden. Indevolt wordt weinig genoemd. Maar die scoort toch ook goed op de integratiemogelijkheden en onafhankelijkheid van de cloud. Voor Tweakers lijkt me dit een mooie accu. Oké, de RTE is iets lager. Of is er nog een andere reden waarom men Indevolt weinig noemt?
Het IndeVolt forum is flink actief hoor. De batterij verkoopt ook goed volgens mij want die leverancier in NL heeft de grootste moeite om aan de vraag te voldoen met de Powerflex. Ik vond het ook de mooiste ogende unit al is de nieuwe jackery ook erg mooi.

• HHF

HHF

Er is momenteel veel aanbod in de stekkerbatterijen. (Zendure, de nieuwe Growatt Auro, Marstek, Home Wizard, Lunergy, Sunpura, Indevolt, Jackery, Hyxi, ...). Allemaal bouwen ze vergelijkbare systemen met ieder zijn eigen voordelen en nadelen. Prijzen liggen voor een systeem van ~ 10 kWh nu rond de 250 +/- 30 euro/kWh.
Keuze wordt steeds lastiger, dus ik zou eerst een lijstje maken van:
- wat wil je bereiken met de batterij (nu en in de toekomst)
- wat is je verbruik, dus hoe groot moet je systeem worden
- hoe wil je het aansturen (lokaal, via vendor-cloud, HA, ...)
- wanneer wil je de batterij aanschaffen, (nu, na eind salderen, ...)

Dan kun je met de reviews op b.v. https://iotdomotica.nl/ of https://energienerds.nl/ een oordeel vormen wat het beste bij jou past.
Uitdaging daarbij is dat er bijna iedere week iets nieuws komt. Volgende week de nieuwe Anker Solix, binnenkort nieuwe Zendures, de nieuwe Jackery die net uit is, en wie weet wat nog meer.
Onderaan in het gele deel van dit forum kun je links vinden naar discussies over de meeste stekkerbatterijen.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Of is er nog een andere reden waarom men Indevolt weinig noemt?
* de hoogte.
Ik heb een zendure 2400ac+ gekocht met 3 accu's (11kw) Totaal 114cm hoog. Indevolt vergelijkbaar is 2 meter als ik het goed berekend heb want ik heb dan al 4 accu's nodig.
* de veiligheid ingebouwd.
Indevolt heeft dit niet, zendure wel.
* 10 jaar garantie.
Garantie is altijd lastig maar 10 jaar of 2 jaar zegt wel iets over de betrouwbaarheid denk ik.
[edit] Indevolt geeft ook 10 jaar garantie!
* de prijs maakt elkaar niet zoveel dus daarom koos ik voor zendure. Als je ervoor naar Duitsland wil rijden is zendure echter goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door ..Christiaan.. op 05-04-2026 11:19 . Reden: Correctie ]

• AquilaXL
..Christiaan.. schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:54:
[...]

* de hoogte.
Ik heb een zendure 2400ac+ gekocht met 3 accu's (11kw) Totaal 114cm hoog. Indevolt vergelijkbaar is 2 meter als ik het goed berekend heb want ik heb dan al 4 accu's nodig.
* de veiligheid ingebouwd.
Indevolt heeft dit niet, zendure wel.
* 10 jaar garantie.
Garantie is altijd lastig maar 10 jaar of 2 jaar zegt wel iets over de betrouwbaarheid denk ik.
* de prijs maakt elkaar niet zoveel dus daarom koos ik voor zendure. Als je ervoor naar Duitsland wil rijden is zendure echter goedkoper.
IndeVolt geeft ook 10 jaar garantie.

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:40
lum666348 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:51:
[...]

Sorry dat ik hier even op inpik want zit ongeveer in hetzelfde schuitje. En hoe meer uitleg ik krijg hoe vager het soms wordt bij mij, ben jammer genoeg ook niet genoeg onderlegd in elektriciteit om een geïnformeerde keuze te maken op mezelf. Ik ben van België btw, digitale meter en geen saldering zoals in NL.

Had vorig jaar de zendure op het oog omdat die prijs/kwaliteit heel goed was (Marstek goedkoper maar wil toch stapje hoger) maar door een batterijboer die voordien me wel goed geholpen heeft werd zendure toch afgeraden want da's 1-fasig en mijn huis is 3-fasig. Hij raadde een 5kWh SAJ AS3 aan, een AC batterij. Mijn doel is basically meer stroom benutten van mijn zonnepanelen. Heb eind vorig jaar een Shelly pro 3EM geïnstalleerd en volg nu in HA mijn verbruik netjes op. Zie nu al dagelijks 5kWh of meer het net op schieten...

Dus nu lag mijn focus een tijd op die AC batterij van 4.3k, maar nu ik wat teruglees zie ik dat je gewoon een zendure op 1 fase kan aansluiten en dat die dan gewoon de getrokken stroom van het net compenseert met input op hetzelfde moment zodat de meter op 0 blijft...dus is die AC batterij dan zoveel nuttiger?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :D

• CR1992

CR1992

Thor

Ch3ckmate schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:04:
[...]

Sorry dat ik hier even op inpik want zit ongeveer in hetzelfde schuitje. En hoe meer uitleg ik krijg hoe vager het soms wordt bij mij, ben jammer genoeg ook niet genoeg onderlegd in elektriciteit om een geïnformeerde keuze te maken op mezelf. Ik ben van België btw, digitale meter en geen saldering zoals in NL.

Had vorig jaar de zendure op het oog omdat die prijs/kwaliteit heel goed was (Marstek goedkoper maar wil toch stapje hoger) maar door een batterijboer die voordien me wel goed geholpen heeft werd zendure toch afgeraden want da's 1-fasig en mijn huis is 3-fasig. Hij raadde een 5kWh SAJ AS3 aan, een AC batterij. Mijn doel is basically meer stroom benutten van mijn zonnepanelen. Heb eind vorig jaar een Shelly pro 3EM geïnstalleerd en volg nu in HA mijn verbruik netjes op. Zie nu al dagelijks 5kWh of meer het net op schieten...

Dus nu lag mijn focus een tijd op die AC batterij van 4.3k, maar nu ik wat teruglees zie ik dat je gewoon een zendure op 1 fase kan aansluiten en dat die dan gewoon de getrokken stroom van het net compenseert met input op hetzelfde moment zodat de meter op 0 blijft...dus is die AC batterij dan zoveel nuttiger?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :D
Ik ben ook van België en ik ben aan het kijken voor een anker solix . volgens mij maakt het niet uit op dit moment als je 3 fase hebt en je batterij 1 fase hebt . Ik ga persoonlijk wel voor 2 omvormers bij anker solix tenzij de nieuwe omvormer meer vermogen kan brengen .deze wordt volgende week uitgebracht.

Het enige nadeel bij plugin is dat je wat meer rendement verlies hebt maar in de lente en zomer heb je zoveel overschot dat dat niet uitmaakt.

Ik denk eerder dat het een verkoop praatje is bij jou installateur. Al kan de toekomst altijd nog anders worden . Hier in België veranderd de wetgeving met de wind . :)

• Ch3ckmate
CR1992 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:26:
[...]

Ik ben ook van België en ik ben aan het kijken voor een anker solix . volgens mij maakt het niet uit op dit moment als je 3 fase hebt en je batterij 1 fase hebt . Ik ga persoonlijk wel voor 2 omvormers bij anker solix tenzij de nieuwe omvormer meer vermogen kan brengen .deze wordt volgende week uitgebracht.

Het enige nadeel bij plugin is dat je wat meer rendement verlies hebt maar in de lente en zomer heb je zoveel overschot dat dat niet uitmaakt.

Ik denk eerder dat het een verkoop praatje is bij jou installateur. Al kan de toekomst altijd nog anders worden . Hier in België veranderd de wetgeving met de wind . :)
En waarom kies je solix ipv zendure? :p Ik deed de site even open en word ook daar doodgegooid met een hoop nieuwe termen. Ughh ze maken het niet makkelijk. Krijg ook nog van veel kanten te horen dat het de investering niet waard is momenteel.

• CR1992

CR1992

Thor

Ik wil nog extra zonnepanelen op het Westen leggen . Waardoor de solix 3600 Watt per omvormer kan ontvangen via de zonnepanelen. Waardoor je de batterij veel sneller terug verdiend.

En ook de combinatie met hun v1 charger voor de auto spreekt mij wel aan .

Maar ze lijken me wel eigenlijk beide zeer goed.

[ Voor 9% gewijzigd door CR1992 op 05-04-2026 15:23 ]

• Ch3ckmate
CR1992 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:22:
Ik wil nog extra zonnepanelen op het Westen leggen . Waardoor de solix 3600 Watt per omvormer kan ontvangen via de zonnepanelen. Waardoor je de batterij veel sneller terug verdiend.

En ook de combinatie met hun v1 charger voor de auto spreekt mij wel aan .
Ahh ja het ecosysteem, ja ik heb daar geen nood aan dus ik vermoed dat solix het niet gaat worden voor mij :)

Maar mijn logica met "nul op de meter" klopt toch ook in België he? Als ik een 1-fase batterij zou halen en apart zou afzekeren zou ik 2.4kw kunnen inzetten om mijn netverbruik naar 0 te brengen zolang dat zelf ook niet boven de 2.4kWh is (en er genoeg lading in de batterij zit)

• CR1992

CR1992

Thor

Ja volgens mij wel .

Ik heb wel een vraagje voor iedereen eigenlijk.
Indien je deze apart zou afzekeren .
Moet je dan de stekker afknippen?of moet je een extra stopcontact zetten en zo aansluiten?

Ik geloof wel dat je bij fluvius je batterij moet aanmelden boven de 800 Watt . En in theorie zou je opnieuw moeten laten keuren .

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
CR1992 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:57:
Ja volgens mij wel .

Ik heb wel een vraagje voor iedereen eigenlijk.
Indien je deze apart zou afzekeren .
Moet je dan de stekker afknippen?of moet je een extra stopcontact zetten en zo aansluiten?

Ik geloof wel dat je bij fluvius je batterij moet aanmelden boven de 800 Watt . En in theorie zou je opnieuw moeten laten keuren .
In België mag je (om legaal te blijven) de stekker niet afknippen van een plug & play toestel. Dan wordt het een vast toestel en moet het gekeurd worden. Zou dus inderdaad op apart stopcontact zetten.

• CR1992

CR1992

Thor

Avenger 2.0 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:26:
[...]

In België mag je (om legaal te blijven) de stekker niet afknippen van een plug & play toestel. Dan wordt het een vast toestel en moet het gekeurd worden. Zou dus inderdaad op apart stopcontact zetten.
Dacht dat al .
2400 Watt kan geen kwaad op het stopcontact als dit continu is ?
Wel op een aparte zekering natuurlijk.

• Archibaltus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-04 22:59
AquilaXL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:06:
[...]

Weet je ook toevallig welke winkels in Duitsland? Ik woon namelijk aan de grens. (regio Doetinchem)
Ben aan het rondkijken naar een plug & play batterij. Duitsland is wel flink goedkoper

• HHF

HHF

Archibaltus schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:42:
[...]

Weet je ook toevallig welke winkels in Duitsland? Ik woon namelijk aan de grens. (regio Doetinchem)
Ben aan het rondkijken naar een plug & play batterij. Duitsland is wel flink goedkoper
Kijk even op Idealo.de of Geizhals.de. Daar kun je veel aanbieders vinden en even zoeken waar ze zitten.
Voorbeelden zijn:
https://yuma.de/ (Keulen)
https://www.stw-balkon.de/ (Soest, Dld.)
Zelf geen ervaringen met deze firma's maar via b.v. Idealo.de kun je er nog veel meer vinden.
Let wel dat de prijzen in Dld. gebaseerd zijn op 0% BTW, en dat dit tarief alleen geldig is als de installatie in Dld. gebruikt gaat worden.

[ Voor 29% gewijzigd door HHF op 05-04-2026 19:37 ]

• Archibaltus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-04 22:59
HHF schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:15:
[...]

Kijk even op Idealo.de of Geizhals.de. Daar kun je veel aanbieders vinden en even zoeken waar ze zitten.
Voorbeelden zijn:
https://yuma.de/ (Keulen)
https://www.stw-balkon.de/ (Soest, Dld.)
Zelf geen ervaringen met deze firma's maar via b.v. Idealo.de kun je er nog veel meer vinden.
Let wel dat de prijzen in Dld. gebaseerd zijn op 0% BTW, en dat dit tarief alleen geldig is als de installatie in Dld. gebruikt gaat worden.
Aha oké dan, en wat als ik een plug & play laat bezorgen op mijn collega’s adres die in Duitsland woont bijvoorbeeld deze:
https://www.zendure.de/pr...us?variant=56475800371578

En ik haal hem gewoon op zou dat kunnen of kunnen ze dat registreren oid?

• Avenger 2.0
CR1992 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:30:
[...]
Dacht dat al .
2400 Watt kan geen kwaad op het stopcontact als dit continu is ?
Wel op een aparte zekering natuurlijk.
Tot 2600W mag dit geloof ik. Nu is dat niet continue heel de dag 2600W gelukkig (hoogstens 2 uur en batterij is dan vol). Met een EV zou ik bv niet riskeren om een hele dag 2600W te trekken, want dan zal je stopcontact toch wel opwarmen met mogelijk schade op termijn.

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:46
Avenger 2.0 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:07:
[...]

Tot 2600W mag dit geloof ik. Nu is dat niet continue heel de dag 2600W gelukkig (hoogstens 2 uur en batterij is dan vol). Met een EV zou ik bv niet riskeren om een hele dag 2600W te trekken, want dan zal je stopcontact toch wel opwarmen met mogelijk schade op termijn.
Ik was aan het kijken naar een zendure 2400AC+ maar las al een paar keer in het Zendure draadje dat deze kan / laadt met 2400 maar na een tijdje begint te "knijpen" bij temperatuur rond 36 graden? En dus blijkbaar automatisch het laden begrensd afhankelijk van de temp.
Vraagje, geraakt de marstek vol op 2 uur en een beetje met bv. 2500 watt? Kan die continue blijven laden met dat zelfde vermogen tot hij vol is?

• HHF

HHF

Archibaltus schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:46:
[...]

Aha oké dan, en wat als ik een plug & play laat bezorgen op mijn collega’s adres die in Duitsland woont bijvoorbeeld deze:
https://www.zendure.de/pr...us?variant=56475800371578

En ik haal hem gewoon op zou dat kunnen of kunnen ze dat registreren oid?
Ik denk niet dat het geregistreerd wordt. Is wel een erg lastige registratie. Maar zoals gezegd de regel is dat hij in Duitsland gebruikt moet worden. Verder laat ik het aan jou over.

• Avenger 2.0
Rik57 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:44:
[...]
Vraagje, geraakt de marstek vol op 2 uur en een beetje met bv. 2500 watt? Kan die continue blijven laden met dat zelfde vermogen tot hij vol is?
Normaal wel behalve de laatste 5% gaat die half vermogen laden. Indien echt te warm zal die ook wel trager laden, maar nog niet meegemaakt hier (wel gelezen op forum).

• Watisergaande
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:16
Ik heb een PIB van homewizard.

Ben er dik tevreden mee. Software matig alleen de eerste weken storing gehad. Af en toe uitzetten en het werkte weer.

Nu bijna een jaar verder en zie mijn directe verbruik echt goed gaan. Bijna 43% van de stroom komt direct uit de panelen of snachts uit de pib.

Ik wil mijn opslagcapaciteit vergroten. 2.7kwh is te kort. In de zomer red ik het tot 06:00 uur, maar swinters niet tot 24:00.

Dat de software top is, de app fijn werkt en het geheel gewoon oke is weegt voor me gevoel gewoon niet tegen de prijs op. 1199 voor 2,7kwh, marstek is ca 1250/1300 voor het dubbele.

Hoe zijn jullie meningen/ervaringen.

Ik wil sowieso eind van het jaar met homey pro gaan werken om de overschotten maar gewoon op te maken. Daar moet de pib goed mee communiceren.

Hoe is jullie ervaring?

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 19:35

bonfie

Hallo allemaal, ik ben al lang aan het meelezen, maar reageer eigenlijk bijna nooit. Nu heb ik een aantal jaar geleden een Kickstarter gedaan voor de MyGrid module one. Pas geleden hebben ze gevraagd of ik wilde upgraden naar de module two. Dit heb ik gedaan. Het is een batterij van ongeveer 2 kWh met uitbreiding van 2 kWh. Het is vergelijkbaar met zendure en dergelijke, maar heeft geen aansluiting voor zonnepanelen. Ik zal eens posten hoe het werkt als ik ze heb ontvangen. https://www.mygrid.energy/nl
Hebben andere Tweakers ook gehoord van MyGrid of ben ik de enige?

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:22
bonfie schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:35:
Hallo allemaal, ik ben al lang aan het meelezen, maar reageer eigenlijk bijna nooit. Nu heb ik een aantal jaar geleden een Kickstarter gedaan voor de MyGrid module one. Pas geleden hebben ze gevraagd of ik wilde upgraden naar de module two. Dit heb ik gedaan. Het is een batterij van ongeveer 2 kWh met uitbreiding van 2 kWh. Het is vergelijkbaar met zendure en dergelijke, maar heeft geen aansluiting voor zonnepanelen. Ik zal eens posten hoe het werkt als ik ze heb ontvangen. https://www.mygrid.energy/nl
Zelf nog nooit van gehoord. Even gegoogled met de afbeelding, en zo te zien is het een whitelabel-versie, geen eigengemaakt product. Die van NextEnergy ziet er namelijk exact hetzelfde uit (https://www.nextenergy.nl/smart-home/plug-in-batterij-kopen) net als bijvoorbeeld https://theecosupermarket...-mini-qube-hybrid-master/. FoxESS is zo te zien een populair merk in het VK, misschien zijn zij de uiteindelijke fabrikant.

• AquilaXL
Net even gekeken. Leuk product, lijkt veel op de Fox ESS lijn. De RTE die ze claimen is behoorlijk hoog, ben benieuwd of dat ik de praktijk haalbaar is want dan zijn ze daarin echt top of class. Verder zag ik dat op de tweede versie wel degelijk zonnepanelen aangesloten kunnen worden. Ik lees echter nergens dat je bijvoorbeeld meer kan ontladen dan 800watt. Daarmee doen ze zichzelf ,met maar 1 model, wel erg tekort gezien de concurrentie.
Is de Fox ESS, o.a. NextEnergy gebruikt die ook. Hoezo kickstarter? Want dat is gewoon een bestaand product.

En wat mij betreft niet vergelijkbaar met Zendure, zit echt op een heel ander niveau. Heb de Fox ESS hier zelf getest met uitbreidingsaccu, maar Zendure heeft toch echt wel veel betere specificaties en software ecosysteem.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Fox ESS komt overigens wel met een versie 2 uit van hun product, die heeft iets meer opslagcapaciteit, verder vergelijkbaar. Was op de Solar Solutions beurs al te zien.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• AquilaXL
De Module one die op de site staat is echt wel heel wat anders dan ik ken. Jammer dat zo'n bedrijf zich dus vermoedelijk heeft laten verleiden door een white label in te kopen.

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-04 21:58
Met 8 zonnepanelen op het dak was ik voornemens om een Jackery (SolarVault 3 Pro Max AC) of Zendure (SolarFlow 2400 AC+) aan te schaffen (lastige keuze...), én in de schuur te plaatsen (geeft toch een iets fijner gevoel dat mocht het mis gaan..., de schuur afbrand en niet het huis).

Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij.

Klopt het dat dit op deze manier zou kunnen, of zie ik iets over het hoofd? De AC versie is een iets uitgekledere versie en verder niets meer, niets minder? En de niet-AC versie werkt ook gewoon als thuisbatterij zonder dat er zonnepanelen op aangesloten zitten?

• AquilaXL
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
Met 8 zonnepanelen op het dak was ik voornemens om een Jackery (SolarVault 3 Pro Max AC) of Zendure (SolarFlow 2400 AC+) aan te schaffen (lastige keuze...), én in de schuur te plaatsen (geeft toch een iets fijner gevoel dat mocht het mis gaan..., de schuur afbrand en niet het huis).

Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij.

Klopt het dat dit op deze manier zou kunnen, of zie ik iets over het hoofd? De AC versie is een iets uitgekledere versie en verder niets meer, niets minder? En de niet-AC versie werkt ook gewoon als thuisbatterij zonder dat er zonnepanelen op aangesloten zitten?
Klopt.

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Het nieuws van vandaag!
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij - https://nos.nl/l/2609352

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Nevil schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:27:
Het nieuws van vandaag!
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij - https://nos.nl/l/2609352
De opkomst van thuisbatterijen is in Nederland nog betrekkelijk pril. De brandweer komt nog niet zo vaak branden tegen. In zijn eigen regio, Haaglanden, maakte Payens het één keer mee.

Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.
Niet in boren dus... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

hoevenpe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:40:
[...]

[...]

Niet in boren dus... :P
Ik vraag me wel af hoe je " per ongeluk " in je batterij boort 🤔🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• R!ckert
  • Laatst online: 09:35
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:

Ja hoor, dat klopt wel zo’n beetje.
De Pro is gewoon wat flexibeler als je later nog panelen erbij wilt zetten, en hij werkt ook prima zonder panelen als thuisbatterij.
Er zit trouwens ook gewoon brandbeveiliging in, dus dat voelt wel geruststellend.

• mickeutech
  • Nu online
Kwandoerie schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:...Met een ander model, de Jackery SolarVault 3 Pro Max of Zendure SolarFlow 2400 Pro, kun je ook zonnepanelen direct op de thuisbatterij aansluiten. Dat heeft me aan het twijfelen gebracht of het niet slimmer is om voor dit model te gaan (dus niet de AC versie), zodat ik in de toekomst -eventueel- op de schuur ook nog 4 zonnepanelen kan plaatsen, én direct aansluiten op deze thuisbatterij...
Voor mij de reden om voor een Sunpura s2400 All-in-One te gaan. PV ligt op het oosten en hiermee kan ik eventueel uitbreiden met balkonpanelen op het westen. Ook opent het de mogelijkheid de batterij met wat campingpanelen mee te nemen naar een hutje op de heide in de vakantie.

Zie het als een trekhaak op je auto, niet noodzakelijk bij aanschaf maar wel handig dat hij er alvast op zit.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:18
Devke schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:25:
[...]

Ik vraag me wel af hoe je " per ongeluk " in je batterij boort 🤔🙈
Ik zou me voor kunnen stellen dat je door een muur boort waar de thuisbatterij tegen aan staat.

• Jan-tweak
mickeutech schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:57:
[...]

Voor mij de reden om voor een Sunpura s2400 All-in-One te gaan. PV ligt op het oosten en hiermee kan ik eventueel uitbreiden met balkonpanelen op het westen. Ook opent het de mogelijkheid de batterij met wat campingpanelen mee te nemen naar een hutje op de heide in de vakantie.

Zie het als een trekhaak op je auto, niet noodzakelijk bij aanschaf maar wel handig dat hij er alvast op zit.
en tijdens de inruil er eigenlijk achterkomt dat je die nog nooit hebt gebruikt, en er nu eigenlijk niets extraa's voor terugkrijgt.

dus een model met de mogelijkheid dat je zonnepanelen kunt aansluiten is eigenlijk alleen handig als je dat ook met een redelijke waarschijnlijkheid ook gaat doen en laten we eerlijk zijn, als je dat wilt doe je dat eigenlijk ook vrijwel direct (zeker met de huidige prijzen).
Hou er ook rekening mee wat de handleiding aangeeft over de maximale lengte van de DC kabels en die wil je wel ook keurig en vooral veilig hebben weggewerkt.

als ik dan even naar de handleiding van de sunpura kijk (blijkbaar alleen in het duits, wat eigenlijk niet zou mogen, de handleiding moet namelijk in NL in het nederlands geschreven zijn (CE eis, echter de verantwoordelijke toezichthouder is blijkbaar te lui om daarop toe te zien)
staat er eigenlijk vrij weinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMNUSePDiH4eaC1JqYUP1kyEdqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dOD3vWVmGgqeBdTSUASHp69D.png?f=user_large

bv de Zendure 2400 AC pro is daar een stuk informatiever en ook nog in de nederlandse taal.
ze gaan hier ook in in veel gemaakte aansluitfouten zoals PV “cross-source”-fout en ook geven ze hier adviezen mbt de kabellengte (max. 3m voor een optimaal gebruik "2. Voor het beste rendement: gebruik zonnekabels van maximaal 3 m om transmissieverlies te beperken".

• lum666348
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:45:
[...]

als je denk aan ...., zou ik dus niet doen, niet denken en dat doen wat je veel ziet doen maar gewoon uitgaan wat je zelf nodig zou moeten hebben, als je dat namelijk weet kun je altijd nog je keuze bijstellen cq iets meer of minder kiezen.
kijk dan mn even naar wat je in de maanden maart, april, augustus, september en oktober aan verbruik en teruglevering PV naar net net (dat deel van de PV stroom wat je deels dus in je batterij kunt stoppen) hebt, deel deze maandgetallen door het aantal dagen zodat je een gemiddeld dag getal ziet, want het is de bedoeling met NOM om op een dag de opgeslagen kWh ook weer zo veel mogelijk weer te gebruiken.
je capaciteit voor je batterij is dan 1,4 (voor Zendure, andere zitten op keer 1,35 of zelfs 1,4 (meer verlies) keer deze getallen.
voorbeeld; gemiddeld in april heb je een gemiddeld verbruik van 5 kWh, dan wordt je capaciteit voor die maand dus 6 * 1,3 = 6,5 kWh, doe dat dus ook voor die andere maanden en kijk dan waar je het beste mee uitkomt, iets er boven is prima, maar zit je 3 kWh er boven zou dat wel eens een beetje te veel zitten (beste is kijk naar die maanden waar je mbv je teruglevering je volledig verbruik kunt afdekken).

zeker als je wilt kiezen voor een makelijk systeem en niet te veel verliezen wilt hebben is de keuze eigenlijk redelijk eenvoudig. kies in ieder geval een systeem waar je de batterij-capaciteit met modules kunt uitbeiden.

Bv een veel voorbijkomend merk als Marstek heeft duidelijk hogere verleizen en wat mogelijk nog belangrijker is duidelijk minder goede software,iets wat vaak over het hoofd gezien wordt. M de goedkopere modelen kun je niet zo maar uitbreiden met modules, daarbij heeft helaas de marstek ook duidelijk een slechtere bouwkwaliteit en mij lijkt dat voor een prodsuct wat toch minimaal 15 jaar moet meegaan wel een belangrijk punt, je ziet gewoon waar men met de prijs heeft bespaart.

Een veel beter optie is de Zendure, de keuze is dan eigenlijk kun je voor je thuis-batterij (eventueel zelf ook een eigen aparte groep voor die thuis-batterij aanlegen ?) of kun je dat niet cq wil je dat niet ?
bij dat laatste zit je dus vast aan max. 800W output vanuit de batterij, zou je dus kunnen kiezen voor of de 800 serie van de Zendure of toch kiezen voor de 2400 serie die dan ook eventueel later ook naar die 2400W output kan gaan, maar standaard zit deze ook gewoon op die 800W output.
Bij de 2400 serie heb je de keuze tussen alleen een omvomer los met losse stapelbare batterij-modules ( de Solarflow 200 AC, zie foto met 2 batterij-modules dus 6,76 kWh) of je hebt een basis-station incl. omvormer ( de solarflow 2400 AC plus) en een ingebouwde batterij waarbij deze ook later nog uitgebreid kan worden met extra batterij-modules. beide losse batterij- modules hebben overigens dezelfde capaciteit van 2,88 kWh. je hebt deze zelf ook nog in een versie (solarflow 2400 AC Pro) waar je direct nog een aantal zonnepanelen direct op kunt aansluiten (zie foto).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dat helpt enorm
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: