• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 20:02
verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk.
In mijn simulatie voor Zendure accu's met 2 jaar 5 minuten elektriciteit data uit HomeWizard kom ik op een terugverdientijd van maximaal 4 jaar voor een Zendure 800 Plus 1,92kWh accu (vanaf 2027). Voor 2026 heb ik alleen een terugleverboete te compenseren wat uitkomt op €80 dat jaar.

Elke situatie is anders en bij thuisaccu's geldt ook, net als bij isolatie, de eerste besparing zijn het goedkoopste en elke extra besparing wordt duurder. Sommige mensen rekenen zich niet rijk, maar zien het als een hobby.

• Destronica
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12-2025
Kleine update vanuit mijn kant: de Jackery thuisbatterij draait hier inmiddels een week. Voor nu haal ik een vrij lage RTE van rond de 60%, waarschijnlijk doordat de zonneopwek in deze periode beperkt is en de omvormer daardoor minder efficiënt kan werken.

Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.

Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19

CIM

Destronica schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:04:
Kleine update vanuit mijn kant: de Jackery thuisbatterij draait hier inmiddels een week. Voor nu haal ik een vrij lage RTE van rond de 60%, waarschijnlijk doordat de zonneopwek in deze periode beperkt is en de omvormer daardoor minder efficiënt kan werken.

Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.

Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.
Ik kan ook bevestigen dat de RTE aan de lage kant is met deze weersomstandigheden. Ik heb de Jackery aangezet op de laatste dag (21-11) dat er nog een beetje zon was (m.u.v. gisteren dan). Maar ik maak mij geen zorgen. In Februari zien we wel weer verder. Fijn dat HA-integratie op de roodmap staat!

Verder: meest saaie tech-purchase in jaren >:) . Ding deed het feilloos in 5 minuten.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-01 19:25
@HandyLumberjack & @verschha even voor de zekerheid: ik reageerde op de stelling van @Fr33z dat het niet uit kan. Met de getalletjes in zijn post, blijkt het tegendeel (na 1-1-2027 inderdaad).

Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01 08:08
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:30:
@HandyLumberjack & @verschha even voor de zekerheid: ik reageerde op de stelling van @Fr33z dat het niet uit kan. Met de getalletjes in zijn post, blijkt het tegendeel (na 1-1-2027 inderdaad).

Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.
Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.

Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.

Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-01 19:25
Fr33z schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
[...]

Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.

Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.

Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'
Grotendeels eens met wat u zegt, alleen bent u mijn inziens veel te stellig.

Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....
Of het rendabel is (na 2026), is inderdaad afhankelijk van de situatie. O.a. een warmtepomp kanibaliseert de beschikbare zonnestroom voor de thuisaccu.

De eerste 11 dagen van december heb ik 79 kWh teruggeleverd. Daarvan had ik het grootste deel in een kleine thuisaccu kunnen stoppen om zelf te verbruiken. In de zomer heb ik vaak te weinig verbruik om zelfs een kleine thuisaccu leeg te krijgen, maar ik kan die overschotten dan wel s'avonds terugleveren tegen een hogere prijs dan midden op de dag.

Daarnaast gaan de nieuwe nettarieven vanaf 2028 (in sommige situaties)een behoorlijke bijdrage aan de rentabiliteit van een accu leveren.

Een kleine thuisaccu zou zichzelf prima kunnen terugverdienen hier, al ga ik er niet rijk van worden.

Binnenkort krijg ik tijdelijk een thuisaccu om te testen, ik ben benieuwd naar de praktijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 13:33 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:07
[...]
... Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
...
Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)

Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).

5kWh is zo verbruikt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01 08:08
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik.ben inderdaad stellig. De dingen die je noemt zijn toekomstmuziek en onzeker. Het is nu nog niet zo dat er op grote schaal zonnepanelen uitschakelen, mogelijk in de toekomst maar dat is dus nu niet aan de orde.
Ook financieel.is het nu erg onzeker zoals genoemd.

Ik verbaas me er daarom sterk over dat er zo'n hype is en geef wat tegengas.

Interessant om berichten zoals die van @dennisfr te lezen dat zijn huishouden blijkbaar wel 5kwh per nacht verbruikt. Wel jammer dat je door 10% marge op de batterij aan te houden weer 10% minder voordeel/besparing hebt.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:23
dennisfr schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:09:
[...]

Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)

Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).

5kWh is zo verbruikt.
Waarom wil je de batterij niet dagelijks helemaal leeg trekken? Daar is die toch voor en hij beveiligt zichzelf hoor tegen te diepe ontlading.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]
EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
Bij relatief veel mensen is 5 kWh nog weinig in de avond/nacht. Hier gebruiken we in de avonduren 800-1200 Watt/uur met een paar gamende kids, TV aan, laptop aan, verlichting aan, WTW-unit aan, etc.

Alleen het netwerk, de camera's, servers, KPN kastjes, etc. vragen al 300+ Watt per uur sluipverbruik. En als 1 van de warmtepompen aan staat gaat het helemaal hard met 1000+ Watt extra per uur.

Nou zal ik geen gemiddeld huishouden hebben, maar 5 kWh gebruiken tussen bijv. 18:00 en 8:00 betekent vaak: 100-200 Watt tussen 23:00 en 8:00 = 1.6 kWh en tussen 18:00 - 23:00 bijv. 680 Watt per uur, dat is niet enorm veel toch?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-12-2025
Jackery heeft weer een mooie deal op Amazon voor de HP2000 + 2 panelen €589
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0G4W2LJNV

Weet iemand of het mogelijk is om P1 data van home Assistant door te sturen ipv een aparte meter te moeten kopen?

Begrijp ik goed dat deze ook stroom kan leveren op de noodstroom aansluiting als het netstroom weg valt?

[ Voor 19% gewijzigd door Rogers op 14-12-2025 13:48 ]

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:39:
Jackery heeft weer een mooie deal op Amazon voor de HP2000 + 2 panelen €589
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0G4W2LJNV

Weet iemand of het mogelijk is om P1 data van home Assistant door te sturen ipv een aparte meter te moeten kopen?

Begrijp ik goed dat deze ook stroom kan leveren op de noodstroom aansluiting als het netstroom weg valt?
Nee dat gaat niet, Jackery heeft geen open api, al zeggen ze wel dat ze daar mee bezig zijn. Maar wanneer dat komt is onbekend, en ook of dat incl write of alleen read is.

Ja, dat kan, daar is de backup stroom juist voor bedoeld. Als stroom wegvalt, kun je via de noodstroom aansluiting essentiele apparaten van stroom blijven voldoen. En de aangesloten zonnepanelen zullen de batterij ook dan blijven laden.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Rogers
mrme12345 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:16:
[...]

Nee dat gaat niet, Jackery heeft geen open api, al zeggen ze wel dat ze daar mee bezig zijn. Maar wanneer dat komt is onbekend, en ook of dat incl write of alleen read is.

Ja, dat kan, daar is de backup stroom juist voor bedoeld. Als stroom wegvalt, kun je via de noodstroom aansluiting essentiele apparaten van stroom blijven voldoen. En de aangesloten zonnepanelen zullen de batterij ook dan blijven laden.
Bedankt voor je reactie. Weet je ook of de app blijft werken als je na installatie de internet verbinding naar buiten blokkeert? Dus dat lokaal werkt. (Dynamisch tarief laden is niet nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 14-12-2025 18:40 ]

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 09:24
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. Weet je ook of de app blijft werken als je na installatie de internet verbinding naar buiten blokkeert? Dus dat lokaal werkt. (Dynamisch tarief laden is niet nodig)
Dan kan je met Bluetooth verbinden en de app nog gebruiken.

Hier ook de Jackery vandaag geïnstalleerd. Was wel even een gedoe. Moest hem op Duits zetten anders downloade de firmware update niet. (Via hun support kreeg ik alleen maar of ik al had geprobeerd de app opnieuw op te starten 8)7 )

Verder heel simpel aan te sluiten.

Wacht nu ook op integratie met HA of Homey, zodat ik beter kan afstemmen dat hij ook via het stopcontact laad als er stroom via mijn reguliere zonnepanelen overschot is.

Voor nu aangesloten op het stopcontact en de twee panelen die ik er bij kreeg

• mrme12345
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:40:
[...]

Via bluetooth heb ik net even getest (zonder wifi) is de batterij volledig te bedienen.

• Taro
  • Niet online
SyphOn schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:52:
[...]
Hier ook de Jackery vandaag geïnstalleerd. Was wel even een gedoe. Moest hem op Duits zetten anders downloade de firmware update niet. (Via hun support kreeg ik alleen maar of ik al had geprobeerd de app opnieuw op te starten 8)7 )
Klopt, daar hebben ze nog wat stappen in te maken, maar na de installatie zelf werkt Nederlands volgens mij inmiddels prima.

Spreek steeds meer mensen die voor de Jackery kiezen. In de VS zijn ze al enorm groot, zo niet de grootste. In Europa moeten ze qua naamsbekendheid nog aan de weg timmeren, maar ze maken goede producten en software, al zijn ze nog niet helemaal klaar met vertalen :)

Ik merk bij Marstek toch wel gedoe rondom kwaliteit en garantie. De Venus D is gebricked tijdens een firmware update en dan mag je aankloppen bij de verkoper die vervolgens weer afhankelijk is van Marstek, want Marstek zelf doet daarover moeilijk. Jackery is natuurlijk in NL ook nog niet lang en goed vertegenwoordigd, maar ook heel benieuwd hoe ze met support en garantiegevallen omgaan.

Nu is Marstek vermoedelijk nog de grootste, vooral door de lage prijs en de vele cowboys die hun producten goedkoop aanbieden, maar Jackery komt ook met een aantal extra producten en is best wel concurrerend geprijsd en kan als grote speler natuurlijk ook wel wat marge missen en goedkoop inkopen. Heel benieuwd naar de marktontwikkelingen volgend jaar.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Rogers
Taro schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:08:
[...]

Klopt, daar hebben ze nog wat stappen in te maken, maar na de installatie zelf werkt Nederlands volgens mij inmiddels prima.

Spreek steeds meer mensen die voor de Jackery kiezen. In de VS zijn ze al enorm groot, zo niet de grootste. In Europa moeten ze qua naamsbekendheid nog aan de weg timmeren, maar ze maken goede producten en software, al zijn ze nog niet helemaal klaar met vertalen :)

Ik merk bij Marstek toch wel gedoe rondom kwaliteit en garantie. De Venus D is gebricked tijdens een firmware update en dan mag je aankloppen bij de verkoper die vervolgens weer afhankelijk is van Marstek, want Marstek zelf doet daarover moeilijk. Jackery is natuurlijk in NL ook nog niet lang en goed vertegenwoordigd, maar ook heel benieuwd hoe ze met support en garantiegevallen omgaan.

Nu is Marstek vermoedelijk nog de grootste, vooral door de lage prijs en de vele cowboys die hun producten goedkoop aanbieden, maar Jackery komt ook met een aantal extra producten en is best wel concurrerend geprijsd en kan als grote speler natuurlijk ook wel wat marge missen en goedkoop inkopen. Heel benieuwd naar de marktontwikkelingen volgend jaar.
Denk je dat die Jackery deals de laatste tijd extra goed zijn om voet in de markt te krijgen of zijn dit realistische nieuwe lage prijzen?

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Denk je dat die Jackery deals de laatste tijd extra goed zijn om voet in de markt te krijgen of zijn dit realistische nieuwe lage prijzen?
Er zijn inmiddels diverse partijen die voor dergelijke prijzen leveren. Volgens mij bij de meeste wel een beetje met de bedoeling om een vendor lock-in te creëren.

• Taro
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Een combinatie. Kreeg laatst al een aanbod voor 140 Euro per kWh incl. verzenden en BTW van een andere partij. Moet je nagaan, dan speelt zo'n fabrikant nog quitte. Minus BTW en minus verzenden zit dat onder de 100 Euro per kWh.

Het wordt echt een race to the bottom en veel partijen gaan het niet redden in deze markt. Grotere spelers met wat reserves kunnen het voor anderen nog lastiger maken, dus Jackery zal daar wel stappen in zetten inderdaad, ze hebben mooie aanbiedingen die al goed klinken en doen er dan bijv. ook nog even 2 zonnepanelen gratis extra bij.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 18:43
Jackery HomePower 2000 Ultra zie ik hier nu voorbij komen en die kende ik zelf nog niet.
Misschien dat ik ze ga aanschaffen , zeker gezien de prijs en omdat ze ook samen kunnen werken met de p1 meter van HW.
Ik ben alleen nog aan het bekijken waar ik ze ivm evt garantie of vragen kan kopen.
Hier al gebruikers welke ze gebruiken met de hw p1 meter? En wat de ervaringen zijn?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:58

HHF

ivo1969 schreef op maandag 15 december 2025 @ 02:19:
Jackery HomePower 2000 Ultra zie ik hier nu voorbij komen en die kende ik zelf nog niet.
Misschien dat ik ze ga aanschaffen , zeker gezien de prijs en omdat ze ook samen kunnen werken met de p1 meter van HW.
Ik ben alleen nog aan het bekijken waar ik ze ivm evt garantie of vragen kan kopen.
Hier al gebruikers welke ze gebruiken met de hw p1 meter? En wat de ervaringen zijn?
Kijk ook eens naar de Sunpura S2400. Worden ook steeds interessanter zeker omdat de uitbreidingsbatterijen nu op ~450 euro voor 2400 kWh zitten (bron: Stralendgroen). Qua specificaties vergelijkbaar met Jackery, maar wel een 2400 w off grid aansluiting tov 800 w voor Jackery.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:20
ivo1969 schreef op maandag 15 december 2025 @ 02:19:
Is een mooie review op energienerds. Op die amazon link is de basis unit + 1 extra batterij 1048. Dat is wel behoorlijk netjes. Op hun eigen shop is die niet die prijs.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:38
DJ-Promo schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Is een mooie review op energienerds. Op die amazon link is de basis unit + 1 extra batterij 1048. Dat is wel behoorlijk netjes. Op hun eigen shop is die niet die prijs.
Is het niet zo dat over die prijs nog de BTW betaald moet worden omdat die in Duitsland 0% is? Dan kom je namelijk op precies hetzelfde bedrag uit als hun Nederlandse website.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 18:43
DJ-Promo schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Yep , klopt zat het al vandaag te lezen .
Het gaat nu wel heel erg snel allemaal met de aanbieders :)

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 09:24
SyphOn schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:52:
[...]
Wacht nu ook op integratie met HA of Homey, zodat ik beter kan afstemmen dat hij ook via het stopcontact laad als er stroom via mijn reguliere zonnepanelen overschot is.
Ik lees vanochtend dat als de p1 meter van HomeWizard is gekoppeld, hij al kijkt naar het overschot van mijn andere zonnepanelen. Vandaag was dit ook te zien in de Jackery app.

Top! Geen omkijken meer naar dus :)

• AquilaXL
Als het mensen om die integratie gaat kan je ook kijken naar de Zendure Hyper2000. Bijna zelfde specs als de Jackery maar dan tot 1200W laden/ontladen. Je hebt deze via Reichelt al voor ongeveer €1100,- inclusief BTW en verzenden (3,84kWh). Dan moet je alleen de Hyper stekkerdoos nog aanschaffen maar dan heb je naast een paar stopcontacten ook USB aansluitingen.

• mrme12345
  • Niet online
Vandaag de Indevolt Powerflex 2000 ontvangen met 4 kWh. AC batterij met LFP (ipv semi solid, zoals de vorige versie). Die gaan we deze week uitgebreid reviewen. Kijken wat de verschillen zijn tov de semi-solid en of de app al verder geoptimaliseerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW0PoRsbJRrLfflLJB2WbJMs88Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUv6XM7E6vt8AAZdgXEfcNj.jpg?f=fotoalbum_large

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:35
Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de 3 fasen oplossingen van een thuisbatterij, maar ik neig toch steeds meer naar een 1-fase stekkeroplossing. Ik kan een nieuwe groep maken (230 of 400 kan allebei) maar ik zie nog maar weinig positieve berichten over de 400 V oplossingen. Vaak werkt de HEMS niet lekker, problemen met diepteontladingen of laden, moeilijk uit te breiden, merkgebonden, ect. En ook de goede 3 fasen oplossingen met omvormer, hems en accu zijn op 1 hand te tellen. Of zie ik nu wat over het hoofd en ga ik te kort door de bocht?

PS: ik mag met panelen, omvormers en evt accu helemaal blanco beginnen.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-01 13:46

MGZ

Bouwertje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:14:
Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de 3 fasen oplossingen van een thuisbatterij, maar ik neig toch steeds meer naar een 1-fase stekkeroplossing. Ik kan een nieuwe groep maken (230 of 400 kan allebei) maar ik zie nog maar weinig positieve berichten over de 400 V oplossingen. Vaak werkt de HEMS niet lekker, problemen met diepteontladingen of laden, moeilijk uit te breiden, merkgebonden, ect. En ook de goede 3 fasen oplossingen met omvormer, hems en accu zijn op 1 hand te tellen. Of zie ik nu wat over het hoofd en ga ik te kort door de bocht?

Of je doet op iedere fase een stekker batterij op z'n eigen groep,die dan als 1 geheel werken. Kun je later nog extra uitbreiden als dat nodig is.

• HandyLumberjack
  • Nu online

De vraag is natuurlijk wat je situatie is, en wat je wilt bereiken.

Als je voldoende hebt aan het vermogen van een 1-fase oplossing dan zou ik daarvoor kiezen.

(Ik zou voornamelijk inzetten op veel zonnepanelen)

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:29

Ik lees op de Indevolt website https://nl.indevolt.com/p...sbatterij-met-zonnestroom
het volgende onder het kopje
"Parallele uitbreiding
De PowerFlex 2000 biedt naadloze drievoudige parallelle uitbreiding – ideaal voor zowel één- als driefasige huishoudens. Na de uitbreiding ontstaat er een systeemvermogen tot 7200W, een PV-ingang van 7200W en een capaciteit van 32,4 kWh. Voor hoge prestatie-eisen is dit een eersteklas keuze."

Is dit wat je bedoelt?
Zelf ben ik ook op zoek naar een goede en betaalbare 3-fase oplossing.

Op pag. 88 van de manual staat een simpel schema van een 3-fase aansluiting:
https://cdn.shopify.com/s...lex_2000.pdf?v=1754038636

[ Voor 6% gewijzigd door JosTM op 17-12-2025 11:25 ]

• AquilaXL
Er zijn meerdere merken die dit kunnen zoals onder andere Anker, Zendure etc. Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is de verdeling van je fases in huis want als er een fase tussen zit die zwaarder belast wordt, dan is die accu veel sneller leeg en staat de rest nog met capaciteit over. Een systeem waarbij de accu aan een separate omvormer zit kent dit probleem niet omdat de omvormer regelt op welke fase hij hoeveel vermogen levert.

• JosTM
AquilaXL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:27:
Er zijn meerdere merken die dit kunnen zoals onder andere Anker, Zendure etc. Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is de verdeling van je fases in huis want als er een fase tussen zit die zwaarder belast wordt, dan is die accu veel sneller leeg en staat de rest nog met capaciteit over. Een systeem waarbij de accu aan een separate omvormer zit kent dit probleem niet omdat de omvormer regelt op welke fase hij hoeveel vermogen levert.
Helder.
Maar als een merk een management systeem heeft wat hier rekening mee houdt, zou het toch ook op zo een "samengesteld" systeem kunnen werken.
Maar daar lees ik inderdaad niets over.
Kunnen Anker, Zendure, Indevolt dit niet?

Aanvullend nog een vraag:
Een slimme meter "saldeert" toch intern over de 3 fasen?
Dan is het toch niet erg dat één van de accu's sneller leeg is? Die stopt dan vanzelf, en een andere accu gaat dan toch ontladen?
Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door JosTM op 17-12-2025 11:40 ]

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Fremske

and change the world

@JosTM Ik heb mij precies dezelfde vraag gesteld. Mijn conclusie, gezien de slimme meter saldeert over het totaal van alle fasen zou ik gaan voor een 1-fase stekker batterij die jouw sluipverbruik kan opvangen. Dus mocht je in de najaar/winter een sluipverbruik van 1000w hebben (warmtepomp en andere groot verbruiker) zorg dan dat de batterij ook dat vermogen kan terugleveren. Hiermee kan hij zorgen dat je null op de meter blijft. Ik zie veel gebruikers gaan voor de Zendure AC2400 omdat dit snel kan opladen en ontladen. De batterij capaciteit moet je berekenen op basis van je verbruik per dag als je geen zon opwek hebt.

Back to the future

• AquilaXL
JosTM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:32:
[...]

Helder.
Maar als een merk een management systeem heeft wat hier rekening mee houdt, zou het toch ook op zo een "samengesteld" systeem kunnen werken.

Aanvullend nog een vraag:
Een slimme meter "saldeert" toch intern over de 3 fasen?
Dan is het toch niet erg dat één van de accu's sneller leeg is? Die stopt dan vanzelf, en een andere accu gaat dan toch ontladen?
Of zie ik dit verkeerd?
De slimme meter saldeert niets. Er staan twee tellers aan namelijk terugleveren en verbruik en ze kijken (nog niet) naar de belasting per fase. Ik durf niet te zeggen hoe een p1 meter dit ziet aangezien de meter wel degelijk per fase meet. Als je CT klemmen gebruikt gaat die vlieger sowieso niet op en werkt de NOM modus dus niet ideaal. Als je wil "verdienen" op dynamische tarieven, dan kan het wel gewoon werken.

• mrme12345
  • Niet online
AquilaXL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:42:
[...]

De slimme meter saldeert niets. Er staan twee tellers aan namelijk terugleveren en verbruik en ze kijken (nog niet) naar de belasting per fase. Ik durf niet te zeggen hoe een p1 meter dit ziet aangezien de meter wel degelijk per fase meet. Als je CT klemmen gebruikt gaat die vlieger sowieso niet op en werkt de NOM modus dus niet ideaal. Als je wil "verdienen" op dynamische tarieven, dan kan het wel gewoon werken.
Een slimme meter registreert alleen vermogen per fase en geen vebruik per fase. Verbruik per fase zit niet in de techniek van de huidige slimme meter. Stel dat ze dat ooit willen (hypothetisch) zijn we 15 jaar verder want dan moeten alle meters in Nederland vervangen worden. Verbruik wordt per telwerk bijgehouden en niet per fase. Wel is het natuurlijk zo dat het goed is om de fases een beetje evenwichtig te belasten, maar dat is een nice to have richting netbeheerder, heeft verder niets met kosten te maken.

• Taro
  • Niet online
JosTM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:32:
[...]
Helder.
Parallelle systemen zoals Anker, Zendure en Indevolt verdelen het gevraagde outputvermogen domweg over de beschikbare omvormers en houden geen rekening met specifieke fasebelasting, etc.

Het is aan de gebruiker om PV opwek netjes te verdelen en thuisaccu's netjes te verdelen, zodat het geheel zo goed mogelijk in balans is. En dat hoeft niet per se per huishouden omdat het over een hele woonwijk gemiddeld gezien wel redelijk verdeeld zal zijn. Heb je echter bijv. zware 3-fase gebruikers zoals een EV/laadpaal met loadbalancer, dan wordt het voor jou als gebruiker ineens wel heel relevant omdat je door fase onbalans ineens niet meer 11 kW kan laden, maar bijv. maar 4-5 kW omdat 1 fase piekt en de rest niet.

Veel mensen die denken "hun eigen zonnestroom" op te slaan leveren in de praktijk vaak "hun eigen zonnestroom" op bijv. Fase A terug aan het stroomnet, om via Fase B op 1-fase stroom van het net af te nemen voor de thuisaccu. Hun thuisaccu wordt in de praktijk dus helemaal niet gevuld met eigen zonnestroom. Zo werkt het Nederlandse systeem, wat mij betreft prima en lekker zo laten ;)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen: AEG Solarcube thuisbatterij.
https://aegthuisbatterij.nl/

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:59:
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen: AEG Solarcube thuisbatterij.
https://aegthuisbatterij.nl/
Is een whitelabel van de Sunpura.

• AquilaXL
AEG is zo'n beetje de uitvinder van whitelabel. Ze verkopen van groepenkasten tot zonnepanelen en nu dus ook blijkbaar thuis accu's onder hun naam.

• JosTM
AquilaXL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:01:
AEG is zo'n beetje de uitvinder van whitelabel. Ze verkopen van groepenkasten tot zonnepanelen en nu dus ook blijkbaar thuis accu's onder hun naam.
Lijkt me niet verkeerd.
Ik heb liever iets met 10 jaar garantie van het bedrijf AEG, dan van het bedrijf Sunpura :)

• Taro
  • Niet online
JosTM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:22:
[...]

Lijkt me niet verkeerd.
Ik heb liever iets met 10 jaar garantie van het bedrijf AEG, dan van het bedrijf Sunpura :)
En als je AEG product kapot gaat, waar gaat AEG dan de vervanger regelen? Juist, bij de fabrikant die dan mogelijk niet meer bestaat. AEG heeft dit zo te zien ook slim ondergebracht in een aparte BV, die kunnen ze indien nodig laten klappen en dan wordt het een moeilijk verhaal.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:35
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:21:
[...]

Parallelle systemen zoals Anker, Zendure en Indevolt verdelen het gevraagde outputvermogen domweg over de beschikbare omvormers en houden geen rekening met specifieke fasebelasting, etc.

Het is aan de gebruiker om PV opwek netjes te verdelen en thuisaccu's netjes te verdelen, zodat het geheel zo goed mogelijk in balans is. En dat hoeft niet per se per huishouden omdat het over een hele woonwijk gemiddeld gezien wel redelijk verdeeld zal zijn. Heb je echter bijv. zware 3-fase gebruikers zoals een EV/laadpaal met loadbalancer, dan wordt het voor jou als gebruiker ineens wel heel relevant omdat je door fase onbalans ineens niet meer 11 kW kan laden, maar bijv. maar 4-5 kW omdat 1 fase piekt en de rest niet.

Veel mensen die denken "hun eigen zonnestroom" op te slaan leveren in de praktijk vaak "hun eigen zonnestroom" op bijv. Fase A terug aan het stroomnet, om via Fase B op 1-fase stroom van het net af te nemen voor de thuisaccu. Hun thuisaccu wordt in de praktijk dus helemaal niet gevuld met eigen zonnestroom. Zo werkt het Nederlandse systeem, wat mij betreft prima en lekker zo laten ;)
Dit is ook wel een beetje mijn punt, hoe gaat een thuisbatterij op 1 fase ervoor zorgen dat mijn 3 fase aansluiting 0 op de meter krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat ‘s avonds de tv netjes de thuisaccu gebruikt terwijl de magnetron of de oven uit de andere fase dure stroom koopt. En dat kan de 1 fase thuisaccu niet compenseren.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Bouwertje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 02:49:
[...]

Dit is ook wel een beetje mijn punt, hoe gaat een thuisbatterij op 1 fase ervoor zorgen dat mijn 3 fase aansluiting 0 op de meter krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat ‘s avonds de tv netjes de thuisaccu gebruikt terwijl de magnetron of de oven uit de andere fase dure stroom koopt. En dat kan de 1 fase thuisaccu niet compenseren.
De slimme meter verrekend dat, dus gelijktijdig 500 Watt verbruiken op de ene fase en 500 Watt terugleveren op een andere wordt geregistreerd als 0 Watt.

Dus een 1 fase thuisaccu kan prima een 3 fase aansluiting 0 op de meter houden.

En doet dat over het algemeen efficiënter dan dat je iedere fase individueel op 0 probeert te houden met een omvormer per fase.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-12-2025 06:24 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-01 11:44
HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:20:
[...]

De slimme meter verrekend dat, dus gelijktijdig 500 Watt verbruiken op de ene fase en 500 Watt terugleveren op een andere wordt geregistreerd als 0 Watt.

Dus een 1 fase thuisaccu kan prima een 3 fase aansluiting 0 op de meter houden.

En doet dat over het algemeen efficiënter dan dat je iedere fase individueel op 0 probeert te houden met een omvormer per fase.
Je hoeft niet paranoïde te zijn om te bedenken dat dit het volgende konijn uit de hoge hoed wordt. De netbeheerder gaat je ‘asymmetrie-kosten’ berekenen.

Ja, stromen per fase worden nu nog rekenkundig gesommeerd in je slimme meter. Maar als ik de stromen per fase kan uitlezen, dan kan de netbeheerder dat ook.

Dat wordt betalen. Want hé, die batterijbezitters die helpen het net te ontlasten hebben vast nog wel wat centjes over nu ze minder terugleverboetes hoeven te betalen.

Load balancers, 3-fase omvormers die automatisch knijpen tot zero export en 3-fase batterijsystemen gaan vast nog populair worden.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:08:
[...]

Je hoeft niet paranoïde te zijn om te bedenken dat dit het volgende konijn uit de hoge hoed wordt. De netbeheerder gaat je ‘asymmetrie-kosten’ berekenen.

Ja, stromen per fase worden nu nog rekenkundig gesommeerd in je slimme meter. Maar als ik de stromen per fase kan uitlezen, dan kan de netbeheerder dat ook.

Dat wordt betalen. Want hé, die batterijbezitters die helpen het net te ontlasten hebben vast nog wel wat centjes over nu ze minder terugleverboetes hoeven te betalen.

Load balancers, 3-fase omvormers die automatisch knijpen tot zero export en 3-fase batterijsystemen gaan vast nog populair worden.
Je betoog komt op mij anders behoorlijk paranoïde over.

Het veroorzaakt geen/nauwelijks kosten bij de netbeheerder.

En invoering van dergelijke kosten duurt waarschijnlijk zo lang dat je tegen die tijd toch al toe bent aan een nieuwe thuisbatterij.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-01 18:18
HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:04:
[...]

Je betoog komt op mij anders behoorlijk paranoïde over.

Het veroorzaakt geen/nauwelijks kosten bij de netbeheerder.

En invoering van dergelijke kosten duurt waarschijnlijk zo lang dat je tegen die tijd toch al toe bent aan een nieuwe thuisbatterij.
Nee hoor, is slechts kleine software aanpassing van 5 min.
Ik kreeg twee nieuwe meters met foutje erin, afname en levering teller liepen gelijk op omdat het over twee verschillende fasen ging. Met twee verschillende prijzen kan dat aardig in de papieren lopen, dan is -500 watt en +500 watt ineens geen nul meer.
Maar na een telefoontje naar enexis was dat snel opgelost.

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:21:
[...]

Nee hoor, is slechts kleine software aanpassing van 5 min.
Ik kreeg twee nieuwe meters met foutje erin, afname en levering teller liepen gelijk op omdat het over twee verschillende fasen ging. Met twee verschillende prijzen kan dat aardig in de papieren lopen, dan is -500 watt en +500 watt ineens geen nul meer.
Maar na een telefoontje naar enexis was dat snel opgelost.
Leuk dat de software in 5 minuten aangepast kan worden, maar ze zijn ze eerst minimaal 5-10 jaar aan het overleggen voordat daarmee gestart kan worden.

En waarom zo'n moeite doen als ze ook gewoon de tarieven kunnen verhogen mocht dat nodig zijn?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat het softwarematig kan is niet zo gek, maar wat zou de technische motivatie zijn om assymmetrie-kosten te vragen? Aangezien iedereen redelijk round robin is aangesloten op z’n huisaansluiting is het netto effect op het wijknet niet anders dan dat je op dezelfde fase werkt. Het stroomt alleen richting de buren en vice versa. Wat voor de netbeheerder telt is wat er in het trafohuisje uiteindelijk overblijft, de rest is niet relevant.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 19-12-2025 09:37 ]

• MGZ

MGZ

@Taro je had toch nog iets geheims om te testen waar je toen nog niks over kon zeggen? Hoe geheim is geheim nog?

• Taro
  • Niet online
MGZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:00:
@Taro je had toch nog iets geheims om te testen waar je toen nog niks over kon zeggen? Hoe geheim is geheim nog?
Ah, dat was de Zendure SF800 Plus :) Inmiddels binnen en review al gepubliceerd.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09

pistole

Frutter

Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:08:
[...]

[...]
Dat is een beetje hetzelfde als wat BigCliveDotCom al jaren roept: ze gaat je belasten voor 'apparent load' in plaats van werkelijk vermogen. Veel apparaten met een lage power factor kunnen zorgen voor (relatief) hoge piekstromen die kort duren. Hiermee kan de energieboer ook flink googelen als ze zouden willen. Maar het is nog nooit aan de orde geweest.
Bedenk je ook dat de meters niet van de energieleverancier zijn maar van de netbeheerder. Die stuurt jou geen factuur op basis van je gebruik.

Ik frut, dus ik epibreer

• MGZ

MGZ

Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ah, dat was de Zendure SF800 Plus :) Inmiddels binnen en review al gepubliceerd.
Aah oké, ik dacht je een nieuw exotisch merk of een compleet nieuw apart systeem zou krijgen.

• Taro
  • Niet online
MGZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:38:
[...]

Aah oké, ik dacht je een nieuw exotisch merk of een compleet nieuw apart systeem zou krijgen.
Nou, ik heb nog wat leads lopen en producten die er de komende periode aankomen, maar ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat veel nieuwe toetreders eigenlijk gewoon geen kans maken in deze markt met een aantal grote bestaande spelers. Voorheen zou ik die producten graag hebben getest, maar tegenwoordig denk ik: Mwah, laat maar, kost tijd, voegt niets toe dus ik benader ze niet eens meer.

Liep recent ook nog tegen een enorme bug aan bij EcoFlow icm Shelly Pro 3EM dat ik dacht: You only had one job... Of partijen die dan zeggen Home Assistant ondersteuning te hebben, dan heb je het product binnen en dan blijkt het een read-only dashboard te zijn.

Overigens wel leuk, mag volgend jaar naar China toe op uitnodiging van een partij :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-01 18:18
The Third Man schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:35:
Dat het softwarematig kan is niet zo gek, maar wat zou de technische motivatie zijn om assymmetrie-kosten te vragen? Aangezien iedereen redelijk round robin is aangesloten op z’n huisaansluiting is het netto effect op het wijknet niet anders dan dat je op dezelfde fase werkt. Het stroomt alleen richting de buren en vice versa. Wat voor de netbeheerder telt is wat er in het trafohuisje uiteindelijk overblijft, de rest is niet relevant.
Er zijn meer bedrijven die er profeit van hebben, zoals de energie leverancier, en de regering, extra btw altijd leuk.
-500 watt voor 2 cent, en +500 watt voor 23 cent maakt toch groot verschil op je factuur .
Ik heb in ieder geval netjes de fasen verdeeld, was kleine moeite. Je weet het allemaal maar nooit

1 PVoutput . Dongen NB

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:58:
[...]

Nou, ik heb nog wat leads lopen en producten die er de komende periode aankomen, maar ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat veel nieuwe toetreders eigenlijk gewoon geen kans maken in deze markt met een aantal grote bestaande spelers.

Overigens wel leuk, mag volgend jaar naar China toe op uitnodiging van een partij :)
Ah top, hou ons zeker op de hoogte als je al meer mag vertellen. Denk dat de concurrentie inderdaad moordend gaat worden komende jaren en er redelijk wat fabrikanten uiteindelijk failliet gaan of gewoon uit de markt stappen (en de 10 jaar garantie niet gaan halen :+ )

• Taro
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:55:
[...]
en er redelijk wat fabrikanten uiteindelijk failliet gaan of gewoon uit de markt stappen (en de 10 jaar garantie niet gaan halen :+ )
Dat is ook echt een belangrijk iets. Je hebt niets aan 10 jaar garantie als de achterliggende partij niet meer bestaat, of strategisch besluit zich uit Nederland terug te trekken ivm teveel gedoe. Kies daarom niet voor een exotisch nieuw product, maar voor een partij die waarschijnlijk over 5 jaar ook nog updates uitbrengt voor de bijbehorende App, of waar volledige lokale aansturing mogelijk is. Zie recent ook Roomba voor een mooi voorbeeld.

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:58:
[...]

Dan zien we elkaar daar in China ;-)

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:02:
[...]

Gezellig en ik vermoed al wel eerder, "shotgun" :)

Gaan jullie met zijn 2'en? Dan mag ik misschien mijn vrouw wel gratis meenemen.... Zonder haar was dit alles uiteraard niet mogelijk geweest O-)

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:11:
[...]
Gaan jullie met zijn 2'en? Dan mag ik misschien mijn vrouw wel gratis meenemen.... Zonder haar was dit alles uiteraard niet mogelijk geweest O-)
Ik stuur je wel pm

• Sonero
The Third Man schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:35:
Er is ook geen technische motivatie nodig, slechts een financiële.
En @pistole , waarschijnlijk heb je dit nieuws gemist. De netbeheerder gaat zich gedragen als een leverancier met dynamische tarieven.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09

pistole

Frutter

Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:53:
[...]

En @pistole , waarschijnlijk heb je dit nieuws gemist. De netbeheerder gaat zich gedragen als een leverancier met dynamische tarieven.
Ik ken die website niet dus ik weet ook niet hoe ik dit nieuws moet waarderen.

Momenteel betaal ik een vast bedrag (per dag/maand/jaar) voor leveringskosten aan Liander. Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn dat dat geïndexeerd kan worden of anderszins worden aangepast (ik heb niet alle kleine lettertjes gelezen). Maar het punt dat ik wilde maken ging meer over 'aparent power', en de manier van intern salderen in de meter. Ik zie de netbeheerders niet als commerciële partijen die tegen elkaar (moeten) concurreren en daarmee het maximale uit een consument proberen te trekken.

Misschien ben ik ook gewoon naïef, maar dat is best rustgevend.

Ik frut, dus ik epibreer

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-01 14:04
mrme12345 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:02:
[...]

(En @Taro )wel aardig van Zendure dat ze dat jullie gunnen, ben benieuwd wat jullie te zien gaan krijgen.

Alvast veel plezier toegewenst!

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:06:
[...]

(En @Taro )wel aardig van Zendure dat ze dat jullie gunnen, ben benieuwd wat jullie te zien gaan krijgen.

Alvast veel plezier toegewenst!
Thx! En wie heeft gezegd dat het Zendure betreft? :) 95% van de thuisaccu (met stekker) producten komt uit China. Sterker nog, 90% ervan komt denk ik zelfs uit Shenzhen: Marstek, Zendure, etc.

En we hebben al wel een idee wat er zal volgen, we zijn daar voor een productlaunch. Hopelijk zijn het geen flitsende powerbanks ofzo ;)

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:06
Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:21:
[...]

Thx! En wie heeft gezegd dat het Zendure betreft? :) 95% van de thuisaccu (met stekker) producten komt uit China. Sterker nog, 90% ervan komt denk ik zelfs uit Shenzhen: Marstek, Zendure, etc.

En we hebben al wel een idee wat er zal volgen, we zijn daar voor een productlaunch. Hopelijk zijn het geen flitsende powerbanks ofzo ;)
Misschien mogen @mrme12345 en @Taro alsnog samen in de bakfiets, rondje Shenzhen :9 .

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Catdogsf
Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:21:
[...]

Alleen ikzelf, maar die analyse is niet zo moeilijk te maken als je de verschillende topics leest omtrent de thuisaccu.

Gaat Zendure de 3600W omvormer lanceren? oOo

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:10:
[...]
Alleen ikzelf, maar die analyse is niet zo moeilijk te maken als je de verschillende topics leest omtrent de thuisaccu.
Dat is wel grappig, want alhoewel @mrme12345 en ik altijd erg enthousiast zijn over Zendure, hebben we op de achtergrond ook erg veel contact met bijv. medewerkers van of leveranciers van:
  • Marstek
  • Anker SOLIX
  • Sunpura
  • Lunergy
  • Zinvolt
  • Indevolt
  • Jackery
  • EcoFlow
  • HomeWizard (Die zal het niet zijn)
  • Homey (Ook niet)
  • Shelly (Ook niet)
  • NextEnergy (Ook niet ;))
  • Etc.
Afijn, 2026 wordt een mooi jaar voor de thuisaccu in Nederland en alle merken doen hun best om mooie en de beste producten op de markt te brengen, het zal in ieder geval niet saai worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 20-12-2025 23:23 ]

• Catdogsf
Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:18:
[...]

Dat is wel grappig, want alhoewel @mrme12345 en ik altijd erg enthousiast zijn over Zendure, hebben we op de achtergrond ook erg veel contact met bijv. medewerkers van of leveranciers van:
  • Marstek
  • Anker SOLIX
  • Sunpura
  • Lunergy
  • Zinvolt
  • Indevolt
  • Jackery
  • EcoFlow
  • HomeWizard (Die zal het niet zijn)
  • Homey (Ook niet)
  • Shelly (Ook niet)
  • NextEnergy (Ook niet ;))
  • Etc.
Afijn, 2026 wordt een mooi jaar voor de thuisaccu in Nederland en alle merken doen hun best om mooie en de beste producten op de markt te brengen, het zal in ieder geval niet saai worden :)
Vind het zelf ook wel grappig, want het is misschien meer een aanname die ik maak, maar we zullen het volgend jaar te weten komen of mijn aanname juist was. (Kratje Hertog Jan erop zetten? :9 )

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:24:
[...]

Vind het zelf ook wel grappig, want het is misschien meer een aanname die ik maak, maar we zullen het volgend jaar te weten komen of mijn aanname juist was. (Kratje Hertog Jan erop zetten? :9 )
Ik drink geen Hertog Jan, anders zou ik de weddenschap wel aangaan O-)

Nah, is ook eigenlijk geen geheim, betreft idd Zendure.

• tweazer
  • Laatst online: 21:05
Catdogsf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:10:
[...]Alleen ikzelf, maar die analyse is niet zo moeilijk te maken als je de verschillende topics leest omtrent de thuisaccu.

Gaat Zendure de 3600W omvormer lanceren? oOo
Ik meen wat plaatjes van een zendure x1 gezien te hebben, kan daar alleen nu niets van terugvinden ? Inderdaad een zwaarder, maar vooral 3 fasenmodel, verdere specs werden toen niet vermeld ...

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:06:
[...]

Ik meen wat plaatjes van een zendure x1 gezien te hebben, kan daar alleen nu niets van terugvinden ? Inderdaad een zwaarder, maar vooral 3 fasenmodel, verdere specs werden toen niet vermeld ...
Je bedoelt niet de Anker SOLIX X1? of de Marstek Venus X?

• tweazer
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:21:
[...]
Je bedoelt niet de Anker SOLIX X1? of de Marstek Venus X?
De plaatjes waren een hoekiger uitvoering van de Marstek Venus X retrofit. Mij voel toen ook al op dat inderdaad de naamgeving erg op die van aker lijkt, zouden ze achter de schermen op hun vingers getikt zijn ?

Hier nog wel een plaatje van de venus x; de gelinkte pagina werkt niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door tweazer op 23-12-2025 12:11 ]

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-01 08:44

CR1992

Thor

Ik heb al heel wat opgezocht over accu's.
Maar de stekkerbatterij van marstek lijkt mij nog het interessantste

Maar hoe gaat dit met elektrische wagens ?
Lijkt mij een beetje zot om in de winter de batterij leeg te maken aan het opladen van de auto .
Ik heb wel een warmtepomp .beter dat de batterij voor de warmtepomp enzo gebruikt wordt ipv de auto .
Hoe kun je dit instellen/installeren.

• Taro
  • Niet online
CR1992 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:28:

Lijkt mij een beetje zot om in de winter de batterij leeg te maken aan het opladen van de auto .
Ik heb wel een warmtepomp .beter dat de batterij voor de warmtepomp enzo gebruikt wordt ipv de auto .
Je zult dit via een omweg moeten realiseren, bijv. via Home Assistant: Als de laadpaal vermogen levert -> accu's op pauze.

Daarom is het kunnen aansturen van thuisaccu's via een local API ook zo belangrijk, het geeft je de mogelijkheid dergelijke zaken te automatiseren.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Als je de stroom toch verbruikt maakt het dan uit voor wat? Afgezien van principe misschien.
Wel handig om zoveel mogelijk direct te gebruiken ivm verlies van de accu.
Ik zou eigenlijk wel voldoende capaciteit willen hebben om de 15 a 20kWh op een zonnige dag ‘s avonds voor de auto te gebruiken (of beter nog van meerdere dagen kunnen opslaan maar vooralsnog wat te duur).

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 24-12-2025 15:42 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
bite schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:39:
[...]

Als je de stroom toch verbruikt maakt het dan uit voor wat? Afgezien van principe misschien.
Wel handig om zoveel mogelijk direct te gebruiken ivm verlies van de accu.
Ik zou eigenlijk wel voldoende capaciteit willen hebben om de 15 a 20kWh op een zonnige dag ‘s avonds voor de auto te gebruiken (of beter nog van meerdere dagen kunnen opslaan maar vooralsnog wat te duur).
Ik vertoef in een gelijkaardige situatie waar ik per werkdag 20kWh nodig heb voor transport. Wat neerkomt op 80kWh in weekdagen (en niet 100).
Indien ik de EV kan opladen tot 90% ten laatste op zondagnacht en aanneem dat er nog 10% restant is na de werkdag op vrijdag dan heb ik met mijn EV een nuttige capaciteit van 60kWh. Betekent om de werkweek te vervolledigen ik 20kWh te kort kom.
Op zonnige dagen kan ik elke dag wel nog 5kWh meepikken indien ik in de vroege avond thuis kom, ondersteund met een accu zou dat gegarandeerder kunnen worden.
Gezien mijn grote PV dak, en mijn levensstijl, kan ik de wagen terug tot 90% opladen in het weekend, een uitzondering daar gelaten.

Zelf een keer rekenen hoe groot je accu zou moeten zijn in uw situatie met uw levensstijl.
Hou wel rekening dat lfp niet geschikt is voor langdurige stockage

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:07
verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]

Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.

In bovenstaande berekening(en) gaat men voorbij aan vele zaken. Ten eerste moet je een (thuis) batterij niet helemaal vol opladen en leeg ontladen. Dat betekend dat je slecht 60 a 70% van het maximum vermogen per cyclus kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook nog te maken met energie verlies (10 a 20%), zowel bij laden als ontladen.

Ook zijn de prijsverschillen per uur/kwarier op lang niet alle dagen zo groot als genoemd en ontladen deze batterijen hooguit met 800 Kwh en laden met 800 - 1200 Kwh, waardoor je ook niet alle energie zo goedkoop mogelijk in kunt kopen en zo duur mogelijk kunt verkopen.

Volgens mij is op dit moment de Marstek Venus A met 6 units van 2,12 Kwh, totaal dus 12,72 Kwh, per Kwh uur het goedkoopst (220 per KWh) en daar ben ik eens mee gaan rekenen, waarbij ik nog niet eens het energieverlies mee heb gerekend.

Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, waarmee ik tot 1-1-2027, zolang ik per jaar meer verbruik als teruglever alles tegen dezelfde uurtarieven in als verkoop.

Ik heb de uurtarieven van 2024 ingelezen, een scriptje gemaakt dat aan de hand van die tarieven bepaald wanneer ik had moeten laden en ontladen, en ik kwam uit op......

146 euro besparing waarbij ik dus geen rekening heb gehouden met energie verliezen. Als ik dat er in ga verwerken kom ik waarschijnlijk uit op minder dan 100 besparing per jaar op een investering van 2800.

Vanaf 2027 komen er wel verschillen tussen in en verkoop. Probleem wat ik dan zie, is omdat je maar maximaal 800 Kwh kunt ontladen, je er ook niet aan ontkomt om te ontladen in (nacht)uren waarop je (veel) minder dan 800 kw gebruikt en dus ook tegen lage prijzen teruglevert.

Ik heb dus nog ruim een jaar de tijd om mijn model te optimaliseren en aan te passen aan de regels die vanaf 2027 gelden. Voor nu lijkt het mij overduidelijk dat (plug in) thuisbatterijen niet rendabel zijn.
Ik zie hier quotes als laden met 800 kW???

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:26
bruneelm schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:13:
[...]

Ik vertoef in een gelijkaardige situatie waar ik per werkdag 20kWh nodig heb voor transport. Wat neerkomt op 80kWh in weekdagen (en niet 100).
Indien ik de EV kan opladen tot 90% ten laatste op zondagnacht en aanneem dat er nog 10% restant is na de werkdag op vrijdag dan heb ik met mijn EV een nuttige capaciteit van 60kWh. Betekent om de werkweek te vervolledigen ik 20kWh te kort kom.
Op zonnige dagen kan ik elke dag wel nog 5kWh meepikken indien ik in de vroege avond thuis kom, ondersteund met een accu zou dat gegarandeerder kunnen worden.
Gezien mijn grote PV dak, en mijn levensstijl, kan ik de wagen terug tot 90% opladen in het weekend, een uitzondering daar gelaten.

Zelf een keer rekenen hoe groot je accu zou moeten zijn in uw situatie met uw levensstijl.
Hou wel rekening dat lfp niet geschikt is voor langdurige stockage
Geen enkele thuis-batterij is niet echt geschikt voor langdurige opslag, alleen al om het feit dat je batterij alweer de volgende dag (nagenoeg) leeg zou moeten zijn om deze weer te kunnen laden.

Tel eens voor de grap uit wat je 1000 kWh zou gaan kosten om deze op te kunnen slaan om (veel) later te gebruike (bv in de winter), dat kun je in het slechste geval dus per jaar slechts 1 keer doen.
stel hierbij dat 1 kWh opslag 250 euro kost, dan kost die 1.000 kWh opslag dus 250.000 euro, en dat om 250 euro te besparen, kun je doen als je de hoofdprijs van de staatslotterij hebt gewonnen, maar ik denk dat er zinvolle uitgaven zijn, bv een dierenopvang die erg blij worden voor zelfs maar een deel van het geld.

Nee, technisch is opslag over lagere duur eigenlijk helemaal geen groot probleem, echter fincanciel is het zelfmoord en daarom al niet handig om te doen. opslag in heet water bv is daarvoor veel handiger. maar ook hier is het nog zo dat de huidige systemen gewoon veel te duur zijn.

Zinvolle opslag dus voor één dag en mogelijk om een slechte dag te overbruggen. daarom is voor een NOM toepassing ook de stelregel dat je gemiddeld nacht-verbruik uit het net de grote van je thuis-batterij (nom-bedrijf) bepaald, je zonnepanelen zouden dus deze capaciteit ook minimaal rond de periode april-september moeten kunnen leveren (dat deel wat dus richting het net gaat), mogelijk zelfs iets eerder en later (afhankelijk van de capaciteit van je zonnepanelen).

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 19:23

Ik zit met (bijna) hetzelfde dilemma, ik kan prima de avond door met een 1kWh accu, die door de zonnepanelen is opgeladen.
Maar mijn electrische auto komt meestal pas in de avond thuis en als ik dan de auto aansluit is die pas in de nacht klaar, en 50kWh verder. Die 1kWh thuisaccu is dan in een peop en een zucht leeg.
Ik zou de auto kunnen laden als ik naar bed ga natuurlijk.
Het maakt natuurlijk niet uit waarvoor ik die 1kWh vanuit de zonnepanelen voor gebruik, maar het is voor een auto natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Ik vind dit wel een lastige, een thuisbatterij en een electrische auto.

• Jan-tweak
Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:53:
[...]

dit zijn op dit moment nog gewoon ideen waarmee men gaat kijken of dit tot de mogelijkheden behoord.
Echter is op de Site van de ACM nog helemaal geen vastgestelde nieuwe tarief bekend, deze worden jaarlijks bepaald, dus als men dit in 2028 wil gaan invoeren zullen we dat waarschijnlijk pas in medio 2027 van de ACM gaan horen.
De verwachting is als men dit wil gaan invoeren dat de tarieven dan gelijk cq nagenoeg gelijk voor alle netbeheerders gaan gelden. Er is hierbij ook geen concurentie in mogelijk omdat er per regio selchts één netbeheerder aktief is.
Zou men dit invoeren, dan is het gebruik van een thuis-batterij (in combinatie met een dynamische tarief) mogelijk nog meer interessant, zeker in combinatie met zonnepanelen. Hiermee vorkom je zo veel mogelijk je stroomverbruik tijdens de dure perioden en dat lijkt me juist ook een van de reden waarom men deze weg zou willen ingaan (maar niets is nog vastgesteld, en de politiek gaat zich hier uiteraard ook nog mee bemoeien. daar kun je gif op nemen, en met de huidige stand weet ik nog zo niet of dat voor ons als consument wel zo gunstig gaat worden, vrees van niet.

• Jan-tweak
rinkel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:41:
[...]

Ik zit met (bijna) hetzelfde dilemma, ik kan prima de avond door met een 1kWh accu, die door de zonnepanelen is opgeladen.
Maar mijn electrische auto komt meestal pas in de avond thuis en als ik dan de auto aansluit is die pas in de nacht klaar, en 50kWh verder. Die 1kWh thuisaccu is dan in een peop en een zucht leeg.
Het maakt natuurlijk niet uit waarvoor ik die 1kWh vanuit de zonnepanelen voor gebruik, maar het is voor een auto natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.

kijk eens eerst in de maand mei t/m augustus wat je opbrengst van je zonnepanelen is op het moment dat je thuis komt.
bv als ik bij me zelf kijk heb ik circa in 3 uur (vanaf 18:00 - 21:00) gemiddeld een overschot van circa. 3-4 kWh wat dan nog direct in de auto kan. met een thuis-batterij van circa 15 kWh waarvan ik in die periode nog circa 4-5 kWh zelf voor het huis nodig hebt, kan dus ook nog circa 8 kWh de auto in, totaal dus circa 12 kWh per dag. ben je eerder thuis, zal dat iets meer zijn. De rest kun je s'nachts als de stroomprijs exterm laag is (enkele centen) ook nog goedkoop bijladen, ik denk zelf dat de huidige kosten via een dynamisch contract goedkoper zijn dan bij een thuis-batterij. maar dat zou zo maar in de toekomst weer anders zijn. ??
dus, gezien de huidige prijzen voor een thuis-batterij is het waarschijnlijk goedkoper om dit niet via een (te grote) thuis-batterij te doen, zeker na 2026 heeft een thuis-batterij echter waarschijnlijk weg bestaandsrecht als je deze in een NOM usercase gaat gebruiken en daar ook de capaciteit van die thuis-batterij op aanpast (en dus het laden hooguit als extra maar niet in de bepaling van de capaciteitsgrote gaat meenemen.
Ik vrees dat zelfs alleen voor NOM een 1 kWh thuis-batterij, reken aub ook met RTE (verlies van circa 25%) dus effeectief blijft er van die 1 kWh slechts circa 750Wh over, deze capaciteit gewoon te klein is, je hebt al snel een effectief 3-4 kWh voor de periode april-september nodig om geheel op NOM in die periode te komen. (excl laden).

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 26-12-2025 23:58 ]

• Taro
  • Niet online
rinkel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:41:
[...]

Daarom is de combinatie van dynamische tarieven + zonnepanelen + thuisaccu + EV ook een mooie. Je laadt bij onvoldoende zonneopwek de EV met de laagste dynamische tarieven, dus niet (per se) vanuit de accu. In de zomer laad je je accu en/of EV met lage dynamische tarieven en/of PV overschot. In de avond kan je dan je thuisaccu inzetten voor het voorkomen van netafname door je woning. In de winter laad je je EV met lage dynamische tarieven en bij voldoende spread ook je accu om verbruik tijdens duurdere uren te voorkomen.

Op die manier heb je geen enorme thuisaccu nodig.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 19:23
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:54:
[...]

Daarom is de combinatie van dynamische tarieven + zonnepanelen + thuisaccu + EV ook een mooie. Je laadt bij onvoldoende zonneopwek de EV met de laagste dynamische tarieven, dus niet (per se) vanuit de accu. In de zomer laad je je accu en/of EV met lage dynamische tarieven en/of PV overschot. In de avond kan je dan je thuisaccu inzetten voor het voorkomen van netafname door je woning. In de winter laad je je EV met lage dynamische tarieven en bij voldoende spread ook je accu om verbruik tijdens duurdere uren te voorkomen.

Op die manier heb je geen enorme thuisaccu nodig.
Maar ik ben overdag niet thuis (5 dagen in de week), de auto dus ook niet. Die is er pas in de avond, rond een uur of 19:00, de volgende dag moet deze weer van 20 naar 80% geladen zijn, dus dat is ongeveer 30kWh. Nu weet ik niet of die dynamische tarieven ook laag zijn in de nacht, want in de avond kan ik niet laden, want dan trek ik de thuisbatterij leeg.

• Sonero
rinkel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
[...]

Maar ik ben overdag niet thuis (5 dagen in de week), de auto dus ook niet. Die is er pas in de avond, rond een uur of 19:00, de volgende dag moet deze weer van 20 naar 80% geladen zijn, dus dat is ongeveer 30kWh. Nu weet ik niet of die dynamische tarieven ook laag zijn in de nacht, want in de avond kan ik niet laden, want dan trek ik de thuisbatterij leeg.
Over 3-5 jaar moet bidirectioneel laden toch wel gemeengoed zijn. Op de zaak laad je je auto op tegen dat lage tarief. In de avond sluit je diezelfde auto aan op je huis en laat je je inductiekookplaat erop draaien. Nog een paar uurtjes warmtepomp en dan ben je misschien 5-8 kWh kwijt van de 60 kWh waarmee je thuiskwam.
Sonero schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:11:
[...]

Over 3-5 jaar moet bidirectioneel laden toch wel gemeengoed zijn. Op de zaak laad je je auto op tegen dat lage tarief. In de avond sluit je diezelfde auto aan op je huis en laat je je inductiekookplaat erop draaien. Nog een paar uurtjes warmtepomp en dan ben je misschien 5-8 kWh kwijt van de 60 kWh waarmee je thuiskwam.
Is dit niet hetzelfde als printerpapier op de zaak meenemen en dan niet voor de zaak gebruiken maar voor werkstukken van de kids? Ik weet het we werken veel digitaal maar denk dat de boodschap wel duidelijk is. Offff de zaak moet van jezelf zijn. Offfff je werkgever stuurt je de kosten van het laden op de zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 27-12-2025 22:56 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Taro
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
[...]

Ja hoor, zijn in de winter 's nachts vaak ook nog lager dan overdag. In de zomer doorgaans overdag beter.

• AquilaXL
Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:55:
[...]

Is dit niet hetzelfde als printerpapier op de zaak meenemen en dan niet voor de zaak gebruiken maar voor werkstukken van de kids? Ik weet het we werken veel digitaal maar denk dat de boodschap wel duidelijk is. Offff de zaak moet van jezelf zijn. Offfff je werkgever stuurt je de kosten van het laden op de zaak.
Nee, je laad gewoon tegen een tarief dus je betaald voor de stroom en steelt het niet. Je kan door het overdag op de zaak laden dus op het voordelige dagtarief laden..

Het probleem met bidirectioneel laden is dat autofabrikanten garanties geven op hun accu's en dat je middels dit gebruik dus veel meer laadcycli krijgt waardoor de accu sneller slijt. Daarnaast vraag ik me of hoe een gemeengoed het word aangezien nog niet de helft van de huizen in Nederland de optie heeft om te parkeren op eigen oprit.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AquilaXL schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:03:
[...]

Nee, je laad gewoon tegen een tarief dus je betaald voor de stroom en steelt het niet. Je kan door het overdag op de zaak laden dus op het voordelige dagtarief laden..

Het probleem met bidirectioneel laden is dat autofabrikanten garanties geven op hun accu's en dat je middels dit gebruik dus veel meer laadcycli krijgt waardoor de accu sneller slijt. Daarnaast vraag ik me of hoe een gemeengoed het word aangezien nog niet de helft van de huizen in Nederland de optie heeft om te parkeren op eigen oprit.
En wat dacht je van het hele afrekenen hiervan bij zakelijk gebruik en eventueel privevoordeel dat je daarmee krijgt? Of de laadpaal en andere aanbieders die van elke teruggeleverde en afgenomen kWh via 'hun' laadpaal ook een stukje willen.

• Sonero
Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:55:
[...]

Waarom zou dat hetzelfde zijn? In het voorbeeld dat je aanhaalt heeft het printerpapier een lage of zelfs negatieve waarde.

We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (mobiele batterij in de vorm van een auto).

Mijn werkgever krijgt een misschien habbekrats voor zijn zonnestroom of moet daar zelfs voor betalen. Net zoals een particulier. Ik wil daar (afhankelijk van de prijs) best voor betalen of zelfs ontvangen wanneer ik de auto op de zaak oplaad. Als de prijs van de werkgever niet goed is, laad ik elders.

In de nieuwe Energiewet zou energie delen mogelijk gemaakt moeten worden. Maar dit is een voorbeeld hoe regelgeving steeds achter de feiten aanhobbelt.

Nogmaals, we hebben een technische oplossing voor een technisch probleem. Maar nu dat er belaste en onbelaste kWh samenkomen in 1 accu hebben we ineens een ethisch probleem? Of zelfs een fiscaal probleem? Meer zon en wind zouden energie toch goedkoper maken?

Of moet er ergens, voor iemand, toch een verdienmodel achter zitten? Moet de Belastingdienst nu ineens 700 IT’ers extra in dienst nemen om dit allemaal mogelijk te maken? Eerst natuurlijk een studie door dure consultants die een glimmend rapport schrijven voor de onderste la.

Elektrisch rijden lijkt nu al hopeloos complex met allerlei apps, passen, abonnementen etc. Daar dan nog een administratieve laag bovenop zetten lukt me niet verstandig, of houden we het simpel?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:47
Kunnen we deze discussie ergens anders voeren en het weer lekker hebben over stekker batterijen?
meesje schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:05:
Kunnen we deze discussie ergens anders voeren en het weer lekker hebben over stekker batterijen?
Fairpunt voor het topic. Wil er alleen over kwijt dat de argumenten om het wel te kunnen doen niet sterk zijn. Papier heeft ook een waarde. Daarnaast de overheid ziet imo ook dat je met dubbele belastingen komt te zitten.

Ontopic verder. Ik ben bereid ook om te helpen met netcongestie. Heb batterijen een eigen EV en eigen Zonnepanelen. De auto kan het al. De laadpaal is voorbereid. Het is wachten op wetgeving.

Intussen zet ik de EV in om bij overschot te laden net als de batterijen en bij krapte mogen de batterijen ondersteunen. Ik koppel het aan prijs. Uitgaande van een hoge prijs is tekort op het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:16
Ik denk ook aan een thuisaccu b.v. een Marstek venus E 3.0
Ik ben nieuw op dit onderwerp maar als ik de posts lees zijn er nogal wat haken en ogen niet echt plug and play.
Ik heb een verouderde slimme meter IKRA MT 382 waardoor er geen voeding op de p1 poort zit die nodig is voor de CT003. Met een aparte USB-C voeding via de USB poort kan dat wel? Werkt dat?

Hij is wel traag, maar is dat erg met kwatier uitlezing voor mijn dynamisch contract.
Ik heb nog geen aanbieding gehad van Enexis voor een nieuwe slimme meter,

• Taro
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:01:
Ik ben nieuw op dit onderwerp maar als ik de posts lees zijn er nogal wat haken en ogen niet echt plug and play.
Ik heb een verouderde slimme meter IKRA MT 382 waardoor er geen voeding op de p1 poort zit die nodig is voor de CT003. Met een aparte USB-C voeding via de USB poort kan dat wel? Werkt dat?

Hij is wel traag, maar is dat erg met kwatier uitlezing voor mijn dynamisch contract.
Wil je nul op de meter behalen? Want dan heb je wel echt een DSMR 5.x slimme meter nodig. Is de update minder dan 1x per seconde, dan kan je er wel tussendoor de stand mee bekijken, maar niet actief op sturen.

Met een USB voeding kan je inderdaad een P1-meter voeden die onvoldoende uit de slimme meter kan halen.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:07
Tomexergie schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:01:

Als je een trage meter hebt kan je ook een CT002 of Shelly plaatsen. Dat vereist wel een beetje werk aan de meterkast.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:30
Ik heb sinds dit weekend een Zendure 2400AC met 3 batterijen. Werkt goed, maar nog op de 800 watt configuratie.

Ik ben bezig om de spullen te bestellen voor een aparte groep, zodat ik 2400watt kan laden en teruggeven.
Ik wil alleen direct CEE stekkers gaan gebruiken, zodat ik de hoge vermogens ook langer goed kan doen, zonder de schuko warmte issues.

Nu wil ik eigenlijk mijn huidige snoer gewoon heel laten, zodat ik deze altijd nog kan gebruiken in de toekomst.
Ik moet dus of een nieuw snoer kopen en daar de CEE stekker op monteren. Of een Betteri BC01 stekker aanschaffen en deze zelf op een kabel monteren.

Het valt mij nu echter op dat de meegeleverde kabel 1,5mm draden heeft, terwijl ik zou denken dat dit beter met 2,5mm gedaan kan worden?
Maar dit type kabels van 2,5mm zijn vrij uniek, maar 1,5mm zie je eigenlijk overal voorbij komen. Nu zou die ook dit vermogen aan kunnen.

Wat als ik gewoon een nieuwe goede kant en klare kabel koop, en daar de schuko stekker afknip end de CEE plaats, ben ik het snelste klaar en de verbinding van de BC01 is ook meteen goed en scheelt het nodige gepriegel aan die connector.

Iemand hiermee ervaring?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20
Rolfie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:59:

Wat als ik gewoon een nieuwe goede kant en klare kabel koop, en daar de schuko stekker afknip end de CEE plaats, ben ik het snelste klaar en de verbinding van de BC01 is ook meteen goed en scheelt het nodige gepriegel aan die connector.

Iemand hiermee ervaring?
Geen ervaring maar dit klinkt goed. Vergeet niet de adereindhulsjes op de flexibele draad te zetten.

• Rolfie
wmeester schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:49:
[...]

Geen ervaring maar dit klinkt goed. Vergeet niet de adereindhulsjes op de flexibele draad te zetten.
Als ik zelf de kabel maak, heb ik deze inderdaad voor de BC01 nodig, echter de "Mennekes PowerTOP® Xtra Contactstop 16a3p 6H230V ergo ip54 PTX - 13502", steek je gewoon de draden in, omder ze te aanstrippen en dus ook geen adereindhulsjes nodig.

Zoals het nu uitziet, neem ik een vaste kabel, van 1 of 2 meter knip ik de Schuko er af, en plaatst deze Mennekes.

Maar ik zit nog met de dikte van de draaden. Ga ik voor een kant en klare 1,5,mm kabel, en knip de schuko er af, of maak ik de kabel geheel zelf, maar dan van 2,5mm

• Taro
  • Niet online
Rolfie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:59:
Ik heb sinds dit weekend een Zendure 2400AC met 3 batterijen. Werkt goed, maar nog op de 800 watt configuratie.

Ik ben bezig om de spullen te bestellen voor een aparte groep, zodat ik 2400watt kan laden en teruggeven.
Ik wil alleen direct CEE stekkers gaan gebruiken, zodat ik de hoge vermogens ook langer goed kan doen, zonder de schuko warmte issues.

Nu wil ik eigenlijk mijn huidige snoer gewoon heel laten, zodat ik deze altijd nog kan gebruiken in de toekomst.
Ik moet dus of een nieuw snoer kopen en daar de CEE stekker op monteren. Of een Betteri BC01 stekker aanschaffen en deze zelf op een kabel monteren.

Het valt mij nu echter op dat de meegeleverde kabel 1,5mm draden heeft, terwijl ik zou denken dat dit beter met 2,5mm gedaan kan worden?
Maar dit type kabels van 2,5mm zijn vrij uniek, maar 1,5mm zie je eigenlijk overal voorbij komen. Nu zou die ook dit vermogen aan kunnen.

Iemand hiermee ervaring?
De Zendure 2400AC heeft geen Betteri BC01, de Marstek producten wel.

Heb het hier als volgt opgelost: Originele kabel doorgeknipt, PowerCon mannetje+vrouwtje connector erop -> 3x2,5mm2 -> B16 automaat. Op de andere kant van de oude kabel ook een PowerCon connector gemonteerd. Zo kan je wisselen tussen B16 / originele stekker én je kabel makkelijk loskoppelen.

• Rolfie
Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:10:
[...]

De Zendure 2400AC heeft geen Betteri BC01, de Marstek producten wel.

Heb het hier als volgt opgelost: Originele kabel doorgeknipt, PowerCon mannetje+vrouwtje connector erop -> 3x2,5mm2 -> B16 automaat. Op de andere kant van de oude kabel ook een PowerCon connector gemonteerd. Zo kan je wisselen tussen B16 / originele stekker én je kabel makkelijk loskoppelen.
Hmmmm, hij leek er wel op, al twijfelde ik ook al wat, moet ik eerlijk toegeven. Er is weinig over te vinden op Internet. Ook reserve kabels kon ik niet vinden.

Goede oplossing, om inderdaad gewoon een contra te gebruiken. ik ga dan voor de Mennekes PowerTOP® Xtra S Koppelc.Stop 16a3p 6H230V safe ip54 PTX - 14521, voor minder dan een 10tje klaar. Kan er ook altijd een aparte stekker met een stukje H07RN kabel en een goede schuko stekker.

Maar liever hou ik de kabel origineel, maar ik ben bang dat dit een lastige gaat worden.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: