Mocht je in Flevoland wonen dan kan je nu 1250 Euro subsidie krijgen: https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:10:
Mocht je in Flevoland wonen dan kan je nu 1250 Euro subsidie krijgen: https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen.
Is het math.Min(1250;math.Max(750; 0.25*KostenExBTW))? Of, bij een goedkope thuisbatterij krijg je sowieso 750 of verplichten ze je een duurdere thuisbatterij te kopen 0.o?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-01 21:42
Mirabis schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:12:
[...]

... Of, bij een goedkope thuisbatterij krijg je sowieso 750 of verplichten ze je een duurdere thuisbatterij te kopen 0.o?
Iets verder naar beneden op die pagina:
- Opslagcapaciteit: minimaal 5 kWh en maximaal 20 kWh.
- De batterij wordt primair gebruikt voor eigen verbruik van zonne-energie. Handel is toegestaan, maar niet tijdens piekuren: geen teruglevering april t/m september tussen 12.00-15.00 en niet opladen van het net oktober t/m maart tussen 17.00-21.00.
- Indien de batterij slimme sturing heeft, dan moet de batterij zijn aangesloten op een Energy Management Systeem (EMS).

Dat "geen teruglevering" lijkt er op dat de PV alleen via MPPT op de batterij aangesloten mag worden (of je moet een stekker auto in het stopcontact hebben), maar misschien hebben de HA software knutselaars wel ideeën.

Edit (16:10):
De link naar de Provinciale subsidie pagina:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR750157/

Een paar losse opmerkingen:
De 25% subsidie is minimaal €750 (over excl.BTW), het volledige setje is dus >€3000 (>€3630 incl.BTW), met een gemiddelde Marstek/Zendure €600 per 2 kWh batterij is dat al gauw 12 kWh, dus dat wordt lachen puzzelen met de 800W van een 'plug-in' batterij.

"Artikel 11. Niet-subsidiabele kosten"
1. kosten voor aanpassingswerkzaamheden aan de meterkast;
2. kosten voor het aanpassen van de energieaansluiting;
3. kosten voor de aanschaf en installatie van zonnepanelen;
4. de btw;
"Artikel 13. Verplichtingen subsidieontvanger"
5. indien de batterij niet een plug & play (stekker)batterij is, deze te installeren door een gecertificeerd installateur;

Het zou me niet verbazen als dit laatste, 'steun de lokale economie', de hoofdzaak is van deze subsidieregeling.

[ Voor 33% gewijzigd door HenkS_ op 12-01-2026 16:11 ]

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-02 09:20

HHF

HenkS_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:30:
[...]

- De batterij wordt primair gebruikt voor eigen verbruik van zonne-energie. Handel is toegestaan, maar niet tijdens piekuren: geen teruglevering april t/m september tussen 12.00-15.00 en niet opladen van het net oktober t/m maart tussen 17.00-21.00.
- Indien de batterij slimme sturing heeft, dan moet de batterij zijn aangesloten op een Energy Management Systeem (EMS).

Dat "geen teruglevering" lijkt er op dat de PV alleen via MPPT op de batterij aangesloten mag worden (of je moet een stekker auto in het stopcontact hebben), maar misschien hebben de HA software knutselaars wel ideeën.
Denk niet dat de subsidieverlener al die voorwaarden ooit kan controleren. Ook zal het moeilijk zijn om na te gaan of verbruik in de batterij gaat of in de kookplaat/warmtepomp oid. en of terugleveren uit de batterij of zonnepanelen komt.
Maar goede actie van Flevoland, hoop dat meer provincies of gemeentes volgen. (Of liefst iets landelijks).

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

[...]

Die voorwaarden zijn met dynamisch contract geen enkel probleem, daar zorgen de prijzen wel voor

1 PVoutput . Dongen NB

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
[...]

Er zijn diverse (micro) omvormers die je redelijk eenvoudig op zero-export profiel kunt instellen, dan is het niet heel lastig om een paar timers te zetten in HA, of desnoods een cronjob met een scriptje op je Raspberry :) om e.e.a. te regelen. En met de teruglevertarieven die op of rond 0 uit lijken te gaan komen laat ik hem buiten genoemd tijdvak ook mooi op zero-export staan.

Maar @Taro bedankt voor deze zeer actuele tip, met minder dan 9 ton in de subsidie pot is het waarschijnlijk zaak snel toe te slaan. Weet alleen niet of ze accepteren dat ik mijn bedachte Victron setup zelf ga aansluiten. Oeps, dat is off-topic hier :+

• Bravertal
  • Laatst online: 16:47
HHF schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Maar goede actie van Flevoland, hoop dat meer provincies of gemeentes volgen. (Of liefst iets landelijks).
Noord-Holland gaat helaas de komende jaren geen subsidie verlenen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:58
[...]

Een paar losse opmerkingen:
De 25% subsidie is minimaal €750 (over excl.BTW), het volledige setje is dus >€3000 (>€3630 incl.BTW), met een gemiddelde Marstek/Zendure €600 per 2 kWh batterij is dat al gauw 12 kWh, dus dat wordt lachen puzzelen met de 800W van een 'plug-in' batterij.
Wat probeer je hiermee te zeggen? Het is toch zo dat het subsidiebedrag minimaal 750 euro is, ongeacht het aanschafbedrag? Dus een Marstek Venus E 3.0 krijgt 750 euro subsidie op een aanschafwaarde van 1200 euro?
Er staat toch nergens iets over een minimum bestelbedrag, maar alleen over een minimum subsidie? Of begrijp ik het verkeerd...
Hoeveel subsidie kunt u krijgen?
25% van de kosten exclusief BTW, met een minimum van €750 en een maximum van €1.250

[ Voor 15% gewijzigd door jeppiepruts op 12-01-2026 17:41 ]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 21:52
Als het minimum subsidiebedrag €750 is, en je 25% van de kosten krijgt, moet je een rekening inleveren van minimaal €3000,- excl BTW.

• HenkS_
jeppiepruts schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Wat probeer je hiermee te zeggen? Het is toch zo dat het subsidiebedrag minimaal 750 euro is, ongeacht het aanschafbedrag? Dus een Marstek Venus E 3.0 krijgt 750 euro subsidie op een aanschafwaarde van 1200 euro?
Er staat toch nergens iets over een minimum bestelbedrag, maar alleen over een minimum subsidie? Of begrijp ik het verkeerd...

[...]
"Hoeveel subsidie kunt u krijgen?
25% van de kosten exclusief BTW, met een minimum van €750 en een maximum van €1.250."

Zoals ik het begrijp moet die 25% minimaal €750 zijn.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 21:52
Zo las ik het ook. Ik zie nu op een ander forum een vergelijkbare discussie, en daar zijn ook wat andere interpretaties.

• HHF

HHF

verwijderd

[ Voor 106% gewijzigd door HHF op 12-01-2026 19:02 ]

• jeppiepruts
HenkS_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:06:
[...]

25% van de kosten exclusief BTW, met een minimum van €750 en een maximum van €1.250."

Op zich kan ik daar inkomen, in ieder geval dat dat de opzet van de regeling is.
Maar als er voor de aanschaf een ondergrens van 3000 euro ex btw valt op te maken uit deze tekst waaronder je in het geheel geen subsidie krijgt, dan staat daar tegenover een bovengrens van 5000 euro ex btw waarboven je in het geheel geen subsidie krijgt.
En dat zal toch ook weer niet de bedoeling zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door jeppiepruts op 12-01-2026 20:12 ]

• HenkS_
jeppiepruts schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:11:
[...]

En dat zal toch ook weer niet de bedoeling zijn....
Och, kweenie. De subsidie is vandaag gepubliceerd maar b.v. op 15 dec 2025:
"We werken met verschillende systemen, zoals Enphase, Growatt, Sessy, SolarEdge en Tesla thuisbatterijen."
https://www.dle.energy/su...voordeel-uit-je-batterij/

Wanneer iemand me zou vertellen dat de commercie met het voorstel kwam om deze systemen voor die prijs te willen installeren, en dat daar vervolgens deze subsidie omheen is bedacht, dan zou ik niet vreemd opkijken.

Het is aan onze slimme polderbewoners om goed de kleine lettertjes te lezen (b.v. plug-in om de verplichte installatiekosten te vermijden) en daar hun voordeel mee te doen :-)

• jeppiepruts
HenkS_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Och, kweenie. De subsidie is vandaag gepubliceerd maar b.v. op 15 dec 2025:
"We werken met verschillende systemen, zoals Enphase, Growatt, Sessy, SolarEdge en Tesla thuisbatterijen."
https://www.dle.energy/su...voordeel-uit-je-batterij/
De subsidie was in oktober al gepubliceerd/aangekondigd.
HenkS_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:06:
[...]

En ik denk dat de aanschaf prijs minimaal 750 ex moet zijn, en dat je daarvan 25 procent terug krijgt. Ze gaan je heus geen gratis accus geven...

1 PVoutput . Dongen NB

• HenkS_
reneeke1970 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:18:
[...]

En ik denk dat de aanschaf prijs minimaal 750 ex moet zijn...
Dat wordt denk ik een beetje lastig met de eis "minimaal 5 kWh".
HenkS_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:24:
[...]

Dat wordt denk ik een beetje lastig met de eis "minimaal 5 kWh".
Nee hoor, verschillende merken voor 1200 inclusief

1 PVoutput . Dongen NB

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:58
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Nee hoor, verschillende merken voor 1200 inclusief
Zie onderstaande link.
zonnepaneelxl in "Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?"
Minimum aanschaf is dus 3000 euro ex btw.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wij hebben de Hoymiles HiBattery 1920 AC kunnen testen afgelopen weken en we vinden het echt een mooi apparaat. Deze heeft 2 kWh capaciteit. Het heeft een hele hoge efficiency (86% op 800W), een zeer goede Nul-op-de-Meter resultaat, volledige lokale MQTT-ondersteuning en een helder digitaal display. De kleurrijke ledstrip is een leuke extra voor de liefhebbers, maar kan ook eenvoudig worden uitgeschakeld. Er is ook een AI modus inclusief dynamische prijzen, maar enkel op basis van ENTSO-E (kale EPEX prijzen). Je kunt niet je eigen kostenopslag toevoegen om uit te komen op jouw specifieke prijzen.

De batterij is semi-modulair, dus je kunt geen losse batterijen toevoegen maar moet elke keer een nieuwe unit toevoegen incl omvormer ( vergelijkbaar met Homewizard of Marstek Venus E), die dan wel prima samenwerken. Dit kan tot een max van 11,5 kWh. We hopen dat hoymiles de volgende batterij wel modulair maakt want met de resultaten, techniek, uitstraling enz zit het wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mEXAxgwPZqG8sRXqDJBueJQ4ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAApOYEPJ5dhLOmxg6YKAvPP.png?f=fotoalbum_large

Maar ook mooi dat er steeds meer keuze komt in de stekkerbatterijmarkt.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:25:
Wij hebben de Hoymiles HiBattery 1920 AC kunnen testen afgelopen weken en we vinden het echt een mooi apparaat. Deze heeft 2 kWh capaciteit. Het heeft een hele hoge efficiency (86% op 800W), een zeer goede Nul-op-de-Meter resultaat, volledige lokale MQTT-ondersteuning en een helder digitaal display. De kleurrijke ledstrip is een leuke extra voor de liefhebbers, maar kan ook eenvoudig worden uitgeschakeld. Er is ook een AI modus inclusief dynamische prijzen, maar enkel op basis van ENTSO-E (kale EPEX prijzen). Je kunt niet je eigen kostenopslag toevoegen om uit te komen op jouw specifieke prijzen.

De batterij is semi-modulair, dus je kunt geen losse batterijen toevoegen maar moet elke keer een nieuwe unit toevoegen incl omvormer ( vergelijkbaar met Homewizard of Marstek Venus E), die dan wel prima samenwerken. Dit kan tot een max van 11,5 kWh. We hopen dat hoymiles de volgende batterij wel modulair maakt want met de resultaten, techniek, uitstraling enz zit het wel goed.

[Afbeelding]

In Nederland is deze batterij ongeveer 780 euro incl. BTW. In Duitsland zijn er diverse aanbieders met een prijs van 530 ex BTW = 640 incl BTW. Nogal een verschil. Ik denk dat de prijs in Nederland binnenkort ook wel zal zakken.

• mrme12345
  • Niet online
HHF schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:09:
[...]

In Nederland is deze batterij ongeveer 780 euro incl. BTW. In Duitsland zijn er diverse aanbieders met een prijs van 530 ex BTW = 640 incl BTW. Nogal een verschil. Ik denk dat de prijs in Nederland binnenkort ook wel zal zakken.
Dat geldt bijna wel voor elke batterij. In Duitsland kost de Zendure 2400 AC nu ook op zijn goedkoopst rond de 800 euro excl btw, dus 960 incl btw en in NL moet je 1200 euro betalen. De markt in Duitsland is nu eenmaal veel groter en competitiever op batterij gebied.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mrme12345 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:25:

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd wanneer het moment komt dat er een batterij is die Zendure van jullie troon stoot. Met een Hyper + 3 batterijen zitten we hier voor NOM in de zomer prima. Ik merk dat ik de verdere uitbreiding nu aan het afhouden ben omdat de markt zo snel gaat dat zowel prijzen als features iedere paar maanden nog vooruit gaan. Wat is jullie gedachte hierbij?

• mrme12345
  • Niet online
Sander schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:17:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer het moment komt dat er een batterij is die Zendure van jullie troon stoot. Met een Hyper + 3 batterijen zitten we hier voor NOM in de zomer prima. Ik merk dat ik de verdere uitbreiding nu aan het afhouden ben omdat de markt zo snel gaat dat zowel prijzen als features iedere paar maanden nog vooruit gaan. Wat is jullie gedachte hierbij?
Ja daar zijn wij ook benieuwd naar, maar is nog niet gebeurd. Als Hoymiles nu een modulaire batterij zou maken, zouden ze een goede kans maken. Maar de software/app van Zendure is nog steeds veruit best in class vinden we. Maar wie weet, er komen genoeg stekkerbatterijen bij en de markt innoveert snel :-)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mrme12345 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Dat geldt bijna wel voor elke batterij. In Duitsland kost de Zendure 2400 AC nu ook op zijn goedkoopst rond de 800 euro excl btw, dus 960 incl btw en in NL moet je 1200 euro betalen. De markt in Duitsland is nu eenmaal veel groter en competitiever op batterij gebied.
Niet alleen op batterijgebied.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:46
Nadenken over 2017 :)

Gezien de ontwikkelingen op batterij gebied en de vergoeding/kosten van zonnestroom lijkt het erop, hier met weinig sturingsmogelijkheden, dat met een warmtepomp (winter hoog verbruik + hogere dynamische tarieven) langzamerhand dat de combi van één batterij van 5 kW om in 7 van de 12 maanden op 0 afname van het net te koersen in combinatie met een vast contract (met een prijs rond de 20-22 cent per kWh) nog het meest gunstig te zijn.
Leeft dat idee ook bij anderen?

• HenkS_
Rojado schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:26:
Nadenken over 2028:
Vergeet niet dat de netbeheerders (Liander etc) ook snode plannen hebben om hun tarief variabel per uur te maken, een soort van dynamisch(-ish) 'goedkoop laden overdag' blijft een interessante optie.

Gezien de ontwikkelingen op batterij gebied en de vergoeding/kosten van zonnestroom lijkt het erop, hier met weinig sturingsmogelijkheden, dat met een warmtepomp (winter hoog verbruik + hogere dynamische tarieven) langzamerhand dat de combi van één batterij van 5 kW om in 7 van de 12 maanden op 0 afname van het net te koersen in combinatie met een vast contract (met een prijs rond de 20-22 cent per kWh) nog het meest gunstig te zijn.
Maak er even 2027 van ;)

Je bedoelt 5 kWh ipv 5 kW? En zonder verdere input kan niemand je het juiste antwoord geven. Als je in de zomer tussen zonsondergang en zonsopgang ongeveer 5 kWh verbruikt, dan moet je aanvullend nog rekening houden met laad- en ontlaadverliezen, het doorgaans reserveren van 10% van de capaciteit en dan kan het maar zo zijn dat je een 7 kWh accu nodig hebt. Maar vervolgens is de vraag welk vermogen die dan moet hebben en vermogen en capaciteit moeten ook weer in een bepaalde verhouding tot elkaar staan. En sommige mensen willen ook wat reserveren voor noodstroom. Voor een goed antwoord moet je meer input leveren.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
Nadenken over 2027 :)

Mijn glazen bol staat nog in de garage, dus ik kan niet voorspellen wat wijsheid is.

Maar los daarvan zit ik ook wel met het dilemma van de onvoorspelbaarheid van dynamisch tegenover de verwaarloosbare terugleververgoeding van vast. Hierbij dus even mijn advies, beredenering en verwachtingen:

Als je voor een vast contract kiest omdat het voorspelbaar moet zijn en je warmtepomp erg veel verbruikt, dan lijkt die 5 kWh wel een sweet spot. Ik heb zelf 2 HomeWizard PiB's die samen 1600W laden/ontladen en dat zorgt meer dan de helft van het jaar voor een netgebruik dat off-grid benadert.

Maar heb je veel panelen zoals ik, dan gaat er gewoon heel veel verloren zonder salderen van de energiebelasting en krijg je netto nagenoeg niks voor wat je terug levert met een vast contract.

Dus ik ben van plan om binnenkort over te stappen naar een dynamisch contract dat mij 2 cent + marktprijs betaalt voor het overschot en ook weer 2 cent + marktprijs rekent voor wat ik tekort kom.

Dat betekent dat ik eigenlijk meer vermogen en meer capaciteit nodig heb om de dure piekuren te vermijden met de warmtepomp, inductie kookplaat en andere grootverbruikers als ik de rekening wil minimaliseren.

In hoeverre dit uit komt met de aanschaf/installatie-kosten van een systeem dat dit allemaal kan, is nog even de vraag. De prijzen dalen hard, dus ik hou het waarschijnlijk even bij die 5,4 kWh, ondanks dat dit niet alles op gaat vangen met die maximaal 1600W en de software update voor dynamische contracten nog niet af is.

Als je vanaf niks moet beginnen en je budget beperkt is of je nog steeds twijfelt over vast of dynamisch, dan is het logisch om iets schaalbaars te kiezen dat uiteindelijk alles kan wat nu te voorzien is, maar waar je nu klein mee kan beginnen.

Meten is weten, dus kijk ook goed hoeveel piekverbruik je op moet vangen. Met of zonder elektrische auto, warmtepomp, inductieplaat en of je wel of niet overdag thuis bent, maken heel veel uit voor je keuze.

Als ik zie hoe vaste leveranciers het allemaal verprutsen qua terugleverkosten, dan denk ik dat dynamisch de overhand gaat krijgen. Thuisaccu's zijn zo goedkoop aan het worden dat bijna iedereen ze kan betalen en met een dynamisch contract heb je geen zonnepanelen meer nodig om aanzienlijk goedkoper voor te laden voor eigen verbruik in een appartement of huurwoning.

• mrme12345
  • Niet online
Deze keer weer een andere Marstek kunnen testen, de Jupiter C+. Een hybride batterij die vooral gericht is op laden via direct aangesloten zonnepanelen en dit in huis gebruiken. Voor mensen die vooral in de lente en zomer terugleverkosten willen voorkomen of beperken is dit een optie. Je kunt niet via ac net de batterij laden, dus het is echt bedoeld voor paar panelen aansluiten en die stroom later ('s-avonds of 's-nachts verbruiken). De prijs is wel gunstig. Je kunt hem al krijgen voor 211 per kWh (5,2 kWh). In specifieke omstandigheden wellicht een optie voor sommige. Het display op de batterij is mooi en daar kun je de batterij ook mee instellen, is een HD touch kleurendisplay.

Batterij is modulair, 2.400W PV, 4 x MPPT en 800W max ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbUkDzUdOoVwyPCCLdaumFKsaY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXJEmDQfCupcn69tGdqdvlrP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 23-01-2026 14:04 ]

• Tegelen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-01 11:47
Beste allemaal
I
Even voorstellen, ben 61 en kom uit tegelen

Heb al vanaf 2012 panelen liggen.
Nu de salderingsregeling weg gaat ben ik me aan het verdiepen in een plug en play batterij.
Mijn oog is gevallen op de AEG.
Nu heb ik de volgende vraag.

Op 1 slaapkamer die in gebruik is als computer kamer heb ik 2 stopcontacten.
1 daarvan wil ik apart aan laten sluiten op een nieuwe groep met aardlek automaat.
Uiteraard officieel door een bedrijf!!
Dit wil ik zo laten doen omdat ik 800 watt ontladen eigenlijk weinig vindt als je bijv de vaatwasser of wasmachine aan hebt.
Ook de inductieplaat gebruikt meer.

Mijn vraag, als ik de batterij zo instel dat hij 2400 watt kan ontladen, en op een bepaald moment wordt er maar bij 600 watt gevraagd kan dat kwaad.
Of is die instelling van 2400 watt alleen maar bedoeld voor het geval dat er veel gevraagd wordt.
Ik snap dat 800 watt ontladen de meeste tijd voldoende is, maar waarom zou ik die lage extra investering in groep met aardlek niet doen.
Zoveel scheelt het niet hoor, of ik nu 1500 voor de batterij betaal of 2000 als het incl de aanpassing meterkast is.
Als ik dat niet wil kan ik beter nergens aan begonnen is mijn redenatie.
En ik hoef niets terug te verdienen het gaat mij om het principe.

• mrme12345
  • Niet online
Tegelen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:51:
Beste allemaal
I

Nu de salderingsregeling weg gaat ben ik me aan het verdiepen in een plug en play batterij.

1 daarvan wil ik apart aan laten sluiten op een nieuwe groep met aardlek automaat.
Dit wil ik zo laten doen omdat ik 800 watt ontladen eigenlijk weinig vindt als je bijv de vaatwasser of wasmachine aan hebt.

Mijn vraag, als ik de batterij zo instel dat hij 2400 watt kan ontladen, en op een bepaald moment wordt er maar bij 600 watt gevraagd kan dat kwaad.
Of is die instelling van 2400 watt alleen maar bedoeld voor het geval dat er veel gevraagd wordt.
Ik snap dat 800 watt ontladen de meeste tijd voldoende is, maar waarom zou ik die lage extra investering in groep met aardlek niet doen.
Zoveel scheelt het niet hoor, of ik nu 1500 voor de batterij betaal of 2000 als het incl de aanpassing meterkast is.
De 2400W is de max, als je de AEG koppelt aan een P1 meter dan volgt die gewoon wat er van het net afgenomen wordt en gaat dat compenseren naar 0W met een max van 2400W ontlading. En dat is inderdaad een goede investering. 500 euro voor een extra groep is wel veel. Ik heb er hier 2 aan laten leggen voor 180 euro. Dus wellicht kun je daar nog op besparen. En ik zou ook zeker de Zendure 2400AC in jouw geval overwegen. Is kwalitatief de beste, heel populair en minder duur. Kijk hier maar even, forum over Zendure.

• Tegelen
Dat van de 500 voor meterkast is een voorbeeldje, ik bedoelde daarmee dat voor mij 500 meer of minder niet uitmaakt.
Heb offertes opgevraagd dus dat komt goed.
AEG werkt met home wizzard p1 meter en die heb ik hier al dus dat is ook 1 van de redenen voor AEG.
De home wizzard batterij heb ik geen goed vertrouwen in als je reacties overal leest over dd klantenservice.
Maar uiteraard ga ik kijken naar wat je zegt over zendure.

Thanks alvast

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01 11:52
Wat is het verschil tussen leveranciers zoals Zonneplan, NextEnergy en Solarite, die batterijen en plugin in batterijen verkopen? Ik wil graag een batterij van ongeveer 18 kWh. Ik heb al zonnepanelen. Ik word constant gebeld door deze vendors met marketingpraatjes over batterijen 🤣
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:42:
Wat is het verschil tussen leveranciers zoals Zonneplan, NextEnergy en Solarite, die batterijen en plugin in batterijen verkopen? Ik wil graag een batterij van ongeveer 18 kWh. Ik heb al zonnepanelen. Ik word constant gebeld door deze vendors met marketingpraatjes over batterijen 🤣
Ze hebben allemaal gemeen dat ze je een thuisbatterij willen verkopen. Zonneplan is / was met name actief op de onbalansmarkt. Mooie rendementen worden afgegeven. Te mooi om realistisch te zijn. Ik zou wegblijven van onbalansachtige markten / aanbieders. Ik ben toen daar ook mee bezig geweest en na een doorrekening van mezelf bedankt. Je geeft de besturing uit handen etc. Er is overigens daar ook een topic van.

NextEnergy is ook een topic van. Ik lees daar met name nog rare laad en ontlaadstrategie door de batterij.

Andere merk ken ik niet.

Waar je denk ik het meest aan hebt is voor jezelf bepalen wat je doel is met de batterij. Wil je meer eigen opwek verbruiken? Wil je wat handelen op de day ahead markt (verwacht niet dat je er rijk van wordt). Bepaal dat eerst zelf. Wellicht heb je het al benoemd in het topic maar heb ik het even gemist.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:56
Handelen op de diverse markten is vanaf 2027 niet meer interessant omdat je over alle stroom die je binnenhaalt belasting betaalt.
Vanaf 2027 wil je een batterij die zoveel mogelijk bijdraagt aan het verhogen van het eigen verbruik.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

MichielFRL schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:29:
Handelen op de diverse markten is vanaf 2027 niet meer interessant omdat je over alle stroom die je binnenhaalt belasting betaalt.
Vanaf 2027 wil je een batterij die zoveel mogelijk bijdraagt aan het verhogen van het eigen verbruik.
Met day ahead zou je dit jaar nog kunnen gebruiken om een deel(tje) vast terug te verdienen. Daarna heeft het geen zin meer. Het blijft wel NL en het is nog geen 2027.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:32
Tegelen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:51:
Beste allemaal
I

je huis heeft zeer waarschijnlijk het CDS (centrale dozen systeem), je kunt dus niet zo maar van 1 stopcontact daar een aparte groep maken, er moeten dan namelijk aparte leidingen (niet in de zelfde buis) vanuit je groepenkast naar die kamer getrooken worden, dat zal heel wat breekwerk tot gevolg hebben, ben je daarvan bewust, en als je dat door een bedrijf laat doen ben je waarschijnlijk heel wat kwijt.
ik vraag me zo wie so af of een slaapkamer wel een geschikte plaats daarvoor is ookal wordt deze nu als computerruimte gebruikt.
mogelijk dat er een veel betere plek in je huis te vinden is waar ook de plaatsing van een nieuwe groep incl. de kabels veel eenvoudiger te realiseren is.

kleine tip; maak ipv een automatische zekering (IA) direct gebruik van een aardlekautomaat (Alamat) zodat als je ergens anders een aardfout krijgt niet ook direct je batterij uit valt.
ik zelf vind je keuze voor de AEG (AEG Solarcube AS-BBL09, let op dat is dus niet meer die bekende oude duits merk, het merkrecht was toen gewoon verkocht, is nu eigendom van Electrolux uit Zweden) in Nederland vrij onbekend
ik zie geen noodstroom mogelijk heid en voor de rest ben ik ook niet echt onder de indruk. het enige is dat de prijs voor 4,8 kWh niet slechts is, alleen ga je het daarmee redden? als ik al hoor dat je graag ook je kookplaat ed daarmee wilt gaan voeden blijft er na het koken vrees ik niet al te veel meer over. dus is waarschijnlijk de volgende stap een betere, de uitbreiding met nog eens 4,8 kWh blijkt nu even duur te zijn dan de complete batterij. vind het een beetje vreemd, eigenlijk zou die een stuk goedkoper moeten zijn.
door deze op dit moment wel erg goedkope prijs, kan een manier zijn om in Nederland marktaandeel te krijgen, is wel verdacht, kan namelijk ook duiden op goedkope (en mogelijk slechtere) cellen, is zo lastig te beoordelen.
ik zie vrijwel geen info over de app en wat deze alles kan, ook dat is op dit moment gewoon een grote gok.
ondanks de zeer lage prijs zou ik hem op dit moment gewoon niet adviseren.
heb je zelf wel een idee wat jou avond/nacht verbruik is tijdens de periode dat jij door je PV een duidelijk overschot hebt (die moet dus circa 25% hoger zijn dan je avond/nacht verbruik).
mijn advies is kijk bv eens naar Zendure, ja die is met de SF2400AC een stuk duurder (heb ik zelf) maar ik denk een heel stuk beter en heeft hier in nederland (oa op tweakers) een uitgebreide forums, dus hulp is nooit ver weg, en de software wordt op dit moment das de beste op de markt gezien (niet dat er nog wensen zijn, die zijn er genoeg, en wordt ook regelmatig vasn updates voorzien)
je mag me ook een DM sturen als je nog vragen op mijn opmerkingen hebt.

Nee, die 2400W is het maximum wat die batterij kan, als het goed is gaat hij via de P1 meter die stroom leveren die nodig is, en dat zelfs als je bv een 3-fase systeem hebt, via de slimme meter wordt dat namelijk weer rechtgetrokken.
dus dat gaat prima en is ook de bedoeling.
Nee, dus
ik vrees dat de aanpassing mogelijk zelfs nog een stuk duurder gaat worden.

• igix
Devke schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Ze hebben allemaal gemeen dat ze je een thuisbatterij willen verkopen. Zonneplan is / was met name actief op de onbalansmarkt. Mooie rendementen worden afgegeven. Te mooi om realistisch te zijn. Ik zou wegblijven van onbalansachtige markten / aanbieders. Ik ben toen daar ook mee bezig geweest en na een doorrekening van mezelf bedankt. Je geeft de besturing uit handen etc. Er is overigens daar ook een topic van.

NextEnergy is ook een topic van. Ik lees daar met name nog rare laad en ontlaadstrategie door de batterij.

Andere merk ken ik niet.

Waar je denk ik het meest aan hebt is voor jezelf bepalen wat je doel is met de batterij. Wil je meer eigen opwek verbruiken? Wil je wat handelen op de day ahead markt (verwacht niet dat je er rijk van wordt). Bepaal dat eerst zelf. Wellicht heb je het al benoemd in het topic maar heb ik het even gemist.
Bedankt. Ja, ik wil zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte elektriciteit gebruiken. Misschien energie ruilen tot het rendabel is. Momenteel heb ik panelen die ongeveer 4200 watt per jaar opwekken. Ik heb een overschot van 2888 kW. Ik heb ook een elektrische auto met een laadvermogen van 77 kWh. Dus, het voordeel van een oplaadbare batterij is de controle en de mogelijkheid om te beslissen of we wel of niet energie willen ruilen? En de prijs is lager dan bij een vast tarief? Krijgen we btw terug voor oplaadbare batterijen? Hoe bereken ik de voordelen van energieruil met een thuisbatterij? Zijn er rekenprogramma's beschikbaar?
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Bedankt. Ja, ik wil zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte elektriciteit gebruiken. Misschien energie ruilen tot het rendabel is. Momenteel heb ik panelen die ongeveer 4200 watt per jaar opwekken. Ik heb een overschot van 2888 kW. Ik heb ook een elektrische auto met een laadvermogen van 77 kWh. Dus, het voordeel van een oplaadbare batterij is de controle en de mogelijkheid om te beslissen of we wel of niet energie willen ruilen? En de prijs is lager dan bij een vast tarief? Krijgen we btw terug voor oplaadbare batterijen? Hoe bereken ik de voordelen van energieruil met een thuisbatterij? Zijn er rekenprogramma's beschikbaar?
Ik weet niet wat je huidige tarief is. Mijn gemiddelde inkoop van vorig jaar was 19.2 ct/kWh. De gemiddelde teruglevering 27.5 ct / kWh. Wij laden goedkoop en verkopen duurder. Per saldo vorig jaar ruim 900 kWh verbruikt en een goed 40 euro terug gekregen.

Of je in-en verkopen bepaal jezelf. Zal maximaal dit jaar nog zijn. Dan is het de vraag wat je verbruik een beetje is tussen zonsondergang en zonsopkomst. Dat verbruik afdekken. De batterij moet weer leeg zijn als de zon opkomt.

BTW kun je terughalen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dynamisch Energiecontract op je naam voordat je batterijen koopt. Batterij moet in-en verkopen kunnen etc. Kijk even op de website van de Centrale. Staat een tool op die dat voor je kan checken.

Rekentools lastige. Je kunt altijd kijken naar een modulair systeem. Begin klein en bouw evt uit. Belangrijkste is denk ik het verbruik tussen zonsopkomst en ondergang. Je zal merken dat in de zomer ze makkelijk volkomen, in de winter wordt dat lastiger.

Daarnaast heb je een hele leuke batterij al in bezit. Je auto. Als je die overdag kunt inzetten vang je ook al het nodige op.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 24-01-2026 18:48 ]

• igix
Devke schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Ik weet niet wat je huidige tarief is. Mijn gemiddelde inkoop van vorig jaar was 19.2 ct/kWh. De gemiddelde teruglevering 27.5 ct / kWh. Wij laden goedkoop en verkopen duurder. Per saldo vorig jaar ruim 900 kWh verbruikt en een goed 40 euro terug gekregen.

Of je in-en verkopen bepaal jezelf. Zal maximaal dit jaar nog zijn. Dan is het de vraag wat je verbruik een beetje is tussen zonsondergang en zonsopkomst. Dat verbruik afdekken. De batterij moet weer leeg zijn als de zon opkomt.

BTW kun je terughalen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dynamisch Energiecontract op je naam voordat je batterijen koopt. Batterij moet in-en verkopen kunnen etc. Kijk even op de website van de Centrale. Staat een tool op die dat voor je kan checken.

Rekentools lastige. Je kunt altijd kijken naar een modulair systeem. Begin klein en bouw evt uit. Belangrijkste is denk ik het verbruik tussen zonsopkomst en ondergang. Je zal merken dat in de zomer ze makkelijk volkomen, in de winter wordt dat lastiger.

Daarnaast heb je een hele leuke batterij al in bezit. Je auto. Als je die overdag kunt inzetten vang je ook al het nodige op.
Ja, ik heb sinds deze maand een dynamisch contract met Zonneplan. Daarvoor had ik een vast contract bij Eneco. Ik zie dat jij Zendure gebruikt. Hoe handel je via Zendure? Is dat ook mogelijk via de mobiele app?
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Ja, ik heb sinds deze maand een dynamisch contract met Zonneplan. Daarvoor had ik een vast contract bij Eneco. Ik zie dat jij Zendure gebruikt. Hoe handel je via Zendure? Is dat ook mogelijk via de mobiele app?
Kijk zoals gezegd even in het Zendure topic, daar kan je alles terugvinden via de zoekfunctie :)

Oh, en veel mensen gaan bij de AEG thuisaccu voor de bekende naam, maar het is geen product van AEG, maar een whitelabel Sunpura thuisaccu met goede marketing voor iedereen die het vroegere AEG nog kent en daar op aan gaat.

• Tegelen
Voor Jan - tweak:
Als het een centraal dozen systeem is dan heb ik nog een loze leiding lopen waar op dit moment de utp kabel voor de laptop doorheen loopt. Dit is van een tv aansluitdoos en een tv hebben we daar niet en dus destijds de utp doorheen getrokken.
Die kan weg omdat laptop dan gewoon via WiFi gaat lopen.
Dan is het niet meer dan een kwestie van geaard stopcontact aanleggen op die plek.

Ik ga ook voor een automaat en niet voor een aardlek schakelaar.
Dat had ik al ergens gelezen dat dat beter was bij een eventueel probleem.

Wat betreft slaapkamer, er is hooguit nog de zolder maar het ligt er aan of daar een loze leiding heen loopt.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Ga er sowieso vanuit dat je van ongeveer 33 procent verbruik van je opbrengst panelen naar ongeveer 50 procent zal gaan als je (een) thuisaccu(‘s) gaat gebruiken.

Nu moet je zorgen dat zoveel mogelijk van de overige 50 procent je auto in gaat.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• netappie
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:42:
Ik denk dat het handiger is om (behalve die 18 kWh) eerst eens voor jezelf op een rijtje te zetten wat je vind dat die thuisbatterij verder allemaal moet kunnen.
Wil je noodstroom voor het hele huis.
Moet de EV lader de accu leeg trekken of juist ontzien?
Wil je het piekvermogen van je zonnepanelen helemaal op kunnen slaan of is een deel daarvan ook prima?
Moet het je aansluiting ontlasten zodat die warmtepomp er straks ook bij kan zonder dat je EV in de winter te lang aan de laadpaal moet met 3x25A?

Er zijn vreselijk veel aanbieders en je kan het zo gek maken als je wilt, dus kijk ook goed hoeveel tijd en geld je hier in wilt steken.

Je kan helemaal los gaan met een Victron systeem en Chinese zelfbouw accu's als je nog geen hobby's of relatie hebt of gewoon een stekker-accu neerzetten die alles zelf regelt maar niks snapt van je EV lader, of iets neer laten zetten als een SigEnergy systeem met DC EV lader en volledige noodstroom als je daar het geld voor over hebt.

Informeer jezelf dus eerst goed met wat er mogelijk is en benader dan zelf partijen die jij ziet zitten.
Ik vind zelf de video's van deze leverancier wel fijn: https://www.youtube.com/@ThuisbatterijNederland

• Tegelen
Nog even een kleine aanvulling voor jan-tweak, de AEG heeft wel een noodstroom voorziening.
Onderstaande staat bij veel gestelde vragen op de site van AEG

Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor. Het AEG systeem heeft een geïntegreerde off-grid poort waar je apparaten met een vermogen tot 2500 Watt van stroom kunt voorzien, ook bij stroomuitval. Denk bijvoorbeeld aan je vriezer, koelkast en verlichting!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:42
Ik heb een standaard pv-installatie 5kVA 2x4500Wp(2x10 panelen oost/West, 2 strings)

Ik vroeg mij af of er een plugin batterij bestaat met noodstroomfunctie met ingebouwde pv-omvormer waarop ik in geval van nood 1string manueel kan overzetten naar de plugin batterij?

Of is die 4500Wp teveel van het goede ?

• bite
  • Niet online
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:36:
Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor.
Niets van gemerkt, heb je daar onderbouwing voor?

• HHF

HHF

Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:09:
Ik heb een standaard pv-installatie 5kVA 2x4500Wp(2x10 panelen oost/West, 2 strings)

Ik vroeg mij af of er een plugin batterij bestaat met noodstroomfunctie met ingebouwde pv-omvormer waarop ik in geval van nood 1string manueel kan overzetten naar de plugin batterij?

De meeste plug in batterijen ondersteunen geen strings van zonnepanelen. Je kunt wel een Zendure Solarflow 800, Marstek A of D, Anker Solix, .... neerzetten waar je dan 4-8 panelen per unit op kunt aansluiten. Maar dan zou ik ze permanent aansluiten omdat je dan per mppt (vaak 4 per plug in battterij) maximaal 2 panelen in parallel kunt aansluitien. Er komen wel systemen op de markt voor hogere capaciteiten maar dat is dan niet meer plug in.

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:36:
Nog even een kleine aanvulling voor jan-tweak, de AEG heeft wel een noodstroom voorziening.
Onderstaande staat bij veel gestelde vragen op de site van AEG
bedankt, kon het echter niet zo snel vinden.
Stroomuitvallen zijn heel vervelend en komen steeds vaker voor. Het AEG systeem heeft een geïntegreerde off-grid poort waar je apparaten met een vermogen tot 2500 Watt van stroom kunt voorzien, ook bij stroomuitval. Denk bijvoorbeeld aan je vriezer, koelkast en verlichting!
oke, bedenk wel dat je omzetten ook echt met de hand moet gaan doen, dus de stekkers van de apparatuur die moeten blijven draaien met noodstroom uit de normale huis stekker, naar die apparaten toe dan een verlengkabel met de juiste hoeveelheid aansluitpunten. ben je niet thuis dan heb je dus niets aan die noodstroom functie, die kan bij PIB namelijk ook niet automatisch je apparatuur van stroom voorzien.

• Jan-tweak
bite schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Niets van gemerkt, heb je daar onderbouwing voor?
als je het nieuws een beetje volgt zie je dat er de laaste tijd helaas wat vaker stroomstoringen optreden, dat jij daar per toeval niets van merkt, wees dan maar blij, dan woon je waarschijnlijk in een gebied waar het net nog een beetje lucht heeft.
om je een idee te geven hoeveel storingen ( en dat hoeft dus geen stroomuitval betekenen) er waren; in 2024.
in het laag spanningsgebied, dat zijn ook de leiding van de wijktrafo's naar je huis ( tot 1.000V AC bijan 25.000.
in het middenspanningsgebied (eerste deel van het hoogspanning vanaf 1.000V AC tot 50 kV waren dat er nog geen 3.000
in het hoogspanningsgebied (vanaf 50kV) waren dat slechts 133 voorvallen, met circa totaal 323 uur aan onderbrekeingen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:08
HHF schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

De meeste plug in batterijen ondersteunen geen strings van zonnepanelen. Je kunt wel een Zendure Solarflow 800, Marstek A of D, Anker Solix, .... neerzetten waar je dan 4-8 panelen per unit op kunt aansluiten. Maar dan zou ik ze permanent aansluiten omdat je dan per mppt (vaak 4 per plug in battterij) maximaal 2 panelen in parallel kunt aansluitien. Er komen wel systemen op de markt voor hogere capaciteiten maar dat is dan niet meer plug in.
Maar hoe zit het met de efficiency van die ingebouwde omvormers in die plugins?
Is dat vergelijkbaar met een goede string omvormer? of bv met Enphase?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jan-tweak
igix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
[...]

De grote vraag die je zelf zou moeten stellen, en daar is hier al heel heel veel over geschreven, hoe ziet de mogelijkheden van handelen er in de toekomst uit, en laten we eerlijk zijn de eerste gegevens vanuit 2025 geven daan geen echt positief beeld over.
mijn eigen berekeningen van de eerste 1/2 jaar 2025 laten eigenlijk zien dat de brandbreedte van de huidige dynamische tarieven erg klein geworden zijn, en voor een goede handel heb je juist een grote brandbreedte nodig tussen laag en hoog.
vergeet dat daarbij je circa 25% verlies in mee moet rekeken. Een tweede spelbreker die mogelijk nog veel groter is dat je bij handel vanaf 2027 wel de energiebelasting moet betalen (in 2026 0,11084 euro) maar deze dus bij teruglevering niet meer terugkrijgt. dan krijg je namelijk alleen de kale energieprijs incl. de toeslag terug.
kijk maar naar deze grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uifQTkBwPD5szNJR8Ehd6goRUaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large
kijk mn het verschil tussen het eerste (Q1) en derde (Q3) kwatiel, welke bij Q1 je hier ook nog je verlies van de 25% mee moet rekenen plus het verschil qua belastingen, dit betekend dat daardoor de afstand tot Q3 nog kleiner gaat worden, en zlefs boven de Q4 gaat komen (=verlies), je gaat dan betalen ipv verdienen met handel.
mijn vrees is dat mn bv zonneplan bezitters gaan merken dat ze steeds weinig profeit krijgen en het dus langer duurt voordat ze hun investeringen terugkrijgen, en dat geld eigenlijk voor iedereen die met een grote batterij en dus grote investering deze snel wil gaan terugverdienen. Ik denk dat deze vlieger gewoon niet meer opgaat, daarvoor is de dynamische markt gewoon al te snel veranderd.
ik denk dat je mn moet foccussen op eigen NOM indien mogelijk zelf met vervoer (EV) en dat wat je over hebt kun je dan gebruiken om te gaan handelen. maar dat is mijn idee. ik heb in ieder geval het idee voor handelen al laten vallen, ging eerst voor de 25 kWh vaste batterij maar ik denk dat ik nu in 2027 met nog geen 10 kWh in een PIB al meer dan voldoende capaciteit heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 25-01-2026 13:14 ]

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:04:
Voor Jan - tweak:
Als het een centraal dozen systeem is dan heb ik nog een loze leiding lopen waar op dit moment de utp kabel voor de laptop doorheen loopt. Dit is van een tv aansluitdoos en een tv hebben we daar niet en dus destijds de utp doorheen getrokken.
Die kan weg omdat laptop dan gewoon via WiFi gaat lopen.
Dan is het niet meer dan een kwestie van geaard stopcontact aanleggen op die plek.
kijk, dat is dan wel handig ja, je zou dan op de plek van de TV doos een stopcontact kunnen maken, aub wel met randaarde, dat is nu verplicht.
wat voor vloer heeft je kamer? en heb je wel aan het gewicht van de AEG ( white label van de Sunpura gedacht, met zijn 60 kg niet echt een lichtgewicht vrees ik.
Ik ga ook voor een automaat en niet voor een aardlek schakelaar.
Dat had ik al ergens gelezen dat dat beter was bij een eventueel probleem.

Wat betreft slaapkamer, er is hooguit nog de zolder maar het ligt er aan of daar een loze leiding heen loopt.

• Jan-tweak
Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:09:

om met het laatste te beginnen, ik vrees van wel, tenminste de bij mij bekende PIB gaan met off-grip invoer niet zo ver, daar ligt het maximum bij rond de 2.000 - 2.500 Wp.
Bv een Zendure heb je keuze uit modelen met ingebouwde pv-omvomer waar je direct DC je zonneplanelen op aan kunt sluiten of je doet dit via een micor-omvormer en sluit deze dan op de noodstroom aan.

• HHF

HHF

Hansieo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Maar hoe zit het met de efficiency van die ingebouwde omvormers in die plugins?
Is dat vergelijkbaar met een goede string omvormer? of bv met Enphase?
Volgens mij is dat vergelijkbaar.

• Wozmro
HHF schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

@HHF @Jan-tweak

Bedankt voor de info.

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een plugin batterij met ingebouwde omvormer in het tuinhuis plaatsen met een eigen setje panelen (zo goed als verticaal op een zuidmuur).

Aandachtspuntje is dan wel dat de de batterij in een onverwarmde ruimte staat. Maar misschien is dat niet zo'n groot probleem omdat de batterij zichzelf opwarmt door laden/ontladen?

• Tegelen
@bite
Ik zeg niet dat Stroomuitvallen steeds vaker voor komen, ik zeg in mijn stukje dat dit bij AEG in de meest gestelde vragen staat.

Verder even voor jan-tweak
Heb even de gedachten laten gaan over plaatsing op zolder en dat daar blijkbaar geen loze leiding heen loopt.
Om grote breekkosten te voorkomen schoot mij te binnen dat de installateur van de pv panelen destijds de stroomkabel via de muur naar buiten gebracht heeft en achter de regenpijp weg gewerkt heeft. Deze gaat dan onder de dakgoot de zolder binnen.
Dit zo natuurlijk ook kunnen met de extra kabel van de nieuwe groep lijkt mij.
Dan is er weing breekwerk toch.
En dus mogelijk veel lagere kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r-a023iIDIZDfm81LpCLkImsrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE6qqY8iKaMUak2URiAcw6Pk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Tegelen op 25-01-2026 16:26 ]

• bite
  • Niet online
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:07:
@bite
Ik zeg niet dat Stroomuitvallen steeds vaker voor komen, ik zeg in mijn stukje dat dit bij AEG in de meest gestelde vragen staat.
Maar wil natuurlijk geen discussies, daar ben ik niet hoor op dit forum terecht gekomen.
Ben gewoon via dit forum aan zoveel mogelijk nuttige hulp proberen te komen.
Ik begrijp het, dan is het die ‘steeds meer’ marketing taal om mensen te overtuigen (en vaak onzin ofwel grijs gebied qua claims).
Op de site van Liander zijn storingen uit het verleden wel terug te vinden en ook zoals genoemde aantal uren boven lijkt dat misschien veel maar kies een willekeurig huishouden en dan het aantal onderbrekingen in de afgelopen 5 jaar dan zou ik benieuwd zijn of het ‘steeds meer’ onderbrekingen zijn 😉 of misschien van 1 uur per 4 jaar naar 2 dan is het meer.. En je kan pech hebben met iets dat langer duurt.
Mijn accu heeft ook een instelbare reserve capaciteit en dat is mogelijk een handige functie maar als er echt ‘steeds meer’ als in maandelijkse storingen zijn heb je wel een goed geïntegreerde en automatische optie nodig of een ups voor specifieke apparaten die dus niet als thuisaccu dient.

• HHF

HHF

Wozmro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:51:
[...]

@HHF @Jan-tweak

Bedankt voor de info.

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een plugin batterij met ingebouwde omvormer in het tuinhuis plaatsen met een eigen setje panelen (zo goed als verticaal op een zuidmuur).

Aandachtspuntje is dan wel dat de de batterij in een onverwarmde ruimte staat. Maar misschien is dat niet zo'n groot probleem omdat de batterij zichzelf opwarmt door laden/ontladen?
Zendure heeft een ingebouwde verwarming. Een aantal andere merken ook. Dan heb je geen last van de lage temperaturen.

• Jan-tweak
Tegelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:07:
@bite

Verder even voor jan-tweak
Heb even de gedachten laten gaan over plaatsing op zolder en dat daar blijkbaar geen loze leiding heen loopt.
Om grote breekkosten te voorkomen schoot mij te binnen dat de installateur van de pv panelen destijds de stroomkabel via de muur naar buiten gebracht heeft en achter de regenpijp weg gewerkt heeft. Deze gaat dan onder de dakgoot de zolder binnen.
Dit zo natuurlijk ook kunnen met de extra kabel van de nieuwe groep lijkt mij.
Dan is er weing breekwerk toch.
En dus mogelijk veel lagere kosten.

[Afbeelding]
dat is zeker een prima oplossing. denk aub wel aan een gekoppelde rookmelder met je 1st en bg. denk ook (zeker) dat de vloerbelasting voldoende is, zou goed moeten zijn. tenslote weegt deze batterij met een uitbreiden rond de 100 kg. succes

• mrme12345
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
[...]

als je het nieuws een beetje volgt zie je dat er de laaste tijd helaas wat vaker stroomstoringen optreden, dat jij daar per toeval niets van merkt, wees dan maar blij, dan woon je waarschijnlijk in een gebied waar het net nog een beetje lucht heeft.
om je een idee te geven hoeveel storingen ( en dat hoeft dus geen stroomuitval betekenen) er waren; in 2024.
in het laag spanningsgebied, dat zijn ook de leiding van de wijktrafo's naar je huis ( tot 1.000V AC bijan 25.000.
in het middenspanningsgebied (eerste deel van het hoogspanning vanaf 1.000V AC tot 50 kV waren dat er nog geen 3.000
in het hoogspanningsgebied (vanaf 50kV) waren dat slechts 133 voorvallen, met circa totaal 323 uur aan onderbrekeingen.
Het klopt dat dit aan het stijgen is, zie ook link. van rapport over 2024 vanuit netbeheer Nederland. Maar het stelt nog steeds niet veel voor: gemiddeld per inwoner 23 minuten uitval, frequentie 0,1 per jaar. Dus kans is 10% dat je ooit een x in een jaar tijd een onderbreking hebt en dan meestal hoogstens een uur of paar uur. Wel in 2024 stuk hoger dan 5 jaars ggemiddelde. Maar Nederland heeft nog steeds een van de meest betrouwbare elektriciteitsvoorzieningen in de wereld. Maar altijd prettig idee om backup te hebben.

• Jan-tweak
mrme12345 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Het klopt dat dit aan het stijgen is, zie ook link. van rapport over 2024 vanuit netbeheer Nederland. Maar het stelt nog steeds niet veel voor: gemiddeld per inwoner 23 minuten uitval, frequentie 0,1 per jaar. Dus kans is 10% dat je ooit een x in een jaar tijd een onderbreking hebt en dan meestal hoogstens een uur of paar uur. Wel in 2024 stuk hoger dan 5 jaars ggemiddelde. Maar Nederland heeft nog steeds een van de meest betrouwbare elektriciteitsvoorzieningen in de wereld. Maar altijd prettig idee om backup te hebben.
dit waren ook cijfers van netbeheer Nederland ( uit het rapport Betrouwbaarheid van elektriciteitsnetten in Nederland Rapportbladen 2024)
en ja, zelfs nu onderdanks de stijging hebben we een van de stabielste netwerken maar het kost steeds meer moeite om het alleen ook daar te houden. en in 2025 hebben we ondertussen ook best een aantal storingen gehad die zowel qua groote gebied als ook qua uitval duidelijk niet meer in de verwachte limieten vallen. De netbeerders waarschuwen ook niets voor niet dat er meer gedaan moet worden, juist door de politiek zijn wel in deze problemen gekomen omdat men niet voldoende vooruit wilde denken. Nu is de politiek aan zet om het ook weer recht te trekken (met meer geld dan ze eerst kwijt waren geweest). Dus dit in het achterhoofd snap ik de wens als men toch ook al een thuisbatterij wil gaan aanschaffen hij dan ook maar voor die noodzaak iets moet doen.
Wat de meeste mensen echter niet snappen dat de functie van een thuis-batterij die stroom van je PV installatie oppakt en dan bewaard voor de avond/nacht later iets heel anders is dan de eisen die je zou willen stellen aan een noodstroom-batterij, die dient namelijk altijd vol te zijn voor het geval dat. Je thuis-batterij zou dan mogelijk op dat moment leeg zijn. En dan heb ik het alleen over een zeer beperkte inzet
er zijn natuurlijk oplossingen voor maar hou rekening mee dat deze veelal gewoon (erg) duur worden en dan moet je afvragen (ook weer gezien het risico) of de inzet het waard is.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:26
mrme12345 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Ik woon in een oude dorpskern en heb ik die 7 jaar dat ik hier zit, wel veel meer dan 7 storingen gehad en die duurde vaak meerdere uren 😅

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:02
Om bij stroomstoring toch iets van electriciteit te hebben denk ik aan een (klein) aggregaat van 3500 Watt of zo .Daar kun je effe meet vooruit en je hebt al een aardige voor 300 euro .Probeer het ding wel een beetje te dempen als je midden tussen de huizen zit

• igix
Jan-tweak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:05:
[...]

De grote vraag die je zelf zou moeten stellen, en daar is hier al heel heel veel over geschreven, hoe ziet de mogelijkheden van handelen er in de toekomst uit, en laten we eerlijk zijn de eerste gegevens vanuit 2025 geven daan geen echt positief beeld over.
mijn eigen berekeningen van de eerste 1/2 jaar 2025 laten eigenlijk zien dat de brandbreedte van de huidige dynamische tarieven erg klein geworden zijn, en voor een goede handel heb je juist een grote brandbreedte nodig tussen laag en hoog.
vergeet dat daarbij je circa 25% verlies in mee moet rekeken. Een tweede spelbreker die mogelijk nog veel groter is dat je bij handel vanaf 2027 wel de energiebelasting moet betalen (in 2026 0,11084 euro) maar deze dus bij teruglevering niet meer terugkrijgt. dan krijg je namelijk alleen de kale energieprijs incl. de toeslag terug.
kijk maar naar deze grafiek.[Afbeelding]
kijk mn het verschil tussen het eerste (Q1) en derde (Q3) kwatiel, welke bij Q1 je hier ook nog je verlies van de 25% mee moet rekenen plus het verschil qua belastingen, dit betekend dat daardoor de afstand tot Q3 nog kleiner gaat worden, en zlefs boven de Q4 gaat komen (=verlies), je gaat dan betalen ipv verdienen met handel.
mijn vrees is dat mn bv zonneplan bezitters gaan merken dat ze steeds weinig profeit krijgen en het dus langer duurt voordat ze hun investeringen terugkrijgen, en dat geld eigenlijk voor iedereen die met een grote batterij en dus grote investering deze snel wil gaan terugverdienen. Ik denk dat deze vlieger gewoon niet meer opgaat, daarvoor is de dynamische markt gewoon al te snel veranderd.
ik denk dat je mn moet foccussen op eigen NOM indien mogelijk zelf met vervoer (EV) en dat wat je over hebt kun je dan gebruiken om te gaan handelen. maar dat is mijn idee. ik heb in ieder geval het idee voor handelen al laten vallen, ging eerst voor de 25 kWh vaste batterij maar ik denk dat ik nu in 2027 met nog geen 10 kWh in een PIB al meer dan voldoende capaciteit heb.
Dankjewel. Ja, dat klinkt logisch. Ik heb een vraag. Stel, mijn plug-in accu is 's ochtends volledig opgeladen tijdens de piekuren voor zonne-energie of goedkope energie. Hoe gaat de energie 's avonds dan van de plug-in accu naar de apparaten die ik gebruik, ongeacht welke apparaten en lampen ik gebruik? Omdat de accu niet op de meter is aangesloten, moet ik de apparaten dan fysiek op de accu-aansluiting aansluiten om ze te kunnen gebruiken?

• Jan-tweak
KarelK schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:13:
Om bij stroomstoring toch iets van electriciteit te hebben denk ik aan een (klein) aggregaat van 3500 Watt of zo .Daar kun je effe meet vooruit en je hebt al een aardige voor 300 euro .Probeer het ding wel een beetje te dempen als je midden tussen de huizen zit
En hoe denk je deze dan aan je huis te koppelen, dat kan niet zo maar. En ik vrees dat als je een beetje kwaliteit wilt je wel heel wat meer kwijt bent. Lastig als dat ding na een tijdje heeft stil gestaan niet wil opstarten, dus regelmatig starten en onderhoud is wel verplicht. En ‘s nachts zou je ook een verrassende bezoek van de politie kunnen verwachten ivm geluidsoverlast.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
Sinds dit weekend heb ik een setje thuisaccu's met stekker om te testen en m'n eerste versie van de review staat live, met *badum tssss* unboxing video:

Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door NiGeLaToR

Aangezien het idee is dat ik de komende vier weken het apparaat aan de tand voel - comment gerust op de review als je dingen uitgezocht/getest wilt zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• AquilaXL
igix schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Dankjewel. Ja, dat klinkt logisch. Ik heb een vraag. Stel, mijn plug-in accu is 's ochtends volledig opgeladen tijdens de piekuren voor zonne-energie of goedkope energie. Hoe gaat de energie 's avonds dan van de plug-in accu naar de apparaten die ik gebruik, ongeacht welke apparaten en lampen ik gebruik? Omdat de accu niet op de meter is aangesloten, moet ik de apparaten dan fysiek op de accu-aansluiting aansluiten om ze te kunnen gebruiken?
Dit is wel basis 101 lees de eerste pagina's van de topics, waar je deze vraag al gesteld heb, en de diverse websites van leveranciers eens door. Daarin wordt zelfs met visualisatie gewerkt voor het gemak. De batterij zit in het stopcontact en communiceert met de slimme meter, vanuit daar gaat de accu op basis van vraag leveren en zo voed hij de apparatuur in je huis.
NiGeLaToR schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:09:
Sinds dit weekend heb ik een setje thuisaccu's met stekker om te testen en m'n eerste versie van de review staat live, met *badum tssss* unboxing video:

Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door NiGeLaToR

Aangezien het idee is dat ik de komende vier weken het apparaat aan de tand voel - comment gerust op de review als je dingen uitgezocht/getest wilt zien.
Mooie set, vond zelf de slaapstand bij lage SoC wel erg irritant, andere merken gaan daar beter/anders mee om.

Benieuwd of je daar ook tegenaan loopt en naar je ervaringen op de langere termijn :)

Ps. 11 kW -> 11 kWh.

• Jan-tweak
igix schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Sorry, ik snap je vraag niet helemaal, maar ik probeer deze zoals ik deze heb begrepen te beantwoorden, geef maar aan als ik fout zat, geen probleem.
Vrijwel elke plug in batterij heeft een manier om de p1 ( via een p1 dongle ) poort van je smart meter uit te lezen, of dat via ct-klemmen op de hoofdkabels direct achter de hoofdschakelaar ( bv een Shelly pm ) af te lezen.
Hierdoor weet de batterij exact wat jouw energie behoefte is, dus heb je stroom te veel en gaat dat terug het net ziet de batterij dat en gaat laden zover er nog ruimte is.
Daarvoor sluit je de PIB dus continu aan op een willekeurig of eigen stopcontact en je hoeft deze dus niets zelf steeds aan en uit te zetten.
Omgekeerd als je huis meer vraagt dat gaat i.p.v. het net je batterij proberen dit te leveren. Bedenk wel dat er bij een algemeen stopcontact dat max met 800W gaat, heb je meer nodig komt dat overige weer uit het net.
Heeft de batterij een eigen groep waar ook alleen die batterij is aangesloten kan dit hoger zijn, afhankelijk wat de batterij kan. Een Zendure SF 2400 AC kan tot 2.400W output gaan.
Bedenk wel hoe meer watt hoe sneller je batterij weer leeg is, dus belangrijk is stem de capaciteit daarbij dus m’n aan met je beoogde verbruik, en vergeet niet dat daarbij je de laatste 10% van de capaciteit niet kunt gebruiken en je hebt ook nog circa 25% laadverliezen, dus van 4 kWh geladen krijg je slechts 2,6 kWh eruit. (= 10% van bv 4 kWh =0,4 kWh + 1 kWh verlies)
Heb ik iets gemist van je vraag dan gewoon nog een keer vragen, geen probleem.

• NiGeLaToR
Taro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Mooie set, vond zelf de slaapstand bij lage SoC wel erg irritant, andere merken gaan daar beter/anders mee om.

Benieuwd of je daar ook tegenaan loopt en naar je ervaringen op de langere termijn :)

Ps. 11 kW -> 11 kWh.
Grappig dat je het zegt: had het gisteravond inderdaad. Dat hij in slaapmode gaat is prima alleen dat je dan de settings pas kunt aanpassen als hij weer opgeladen is voelt wat vreemd.

Verder qua sizing wel ontdekt dat er twee dimensies aan zitten: zowel de kWh’s die je wilt kunnen opslaan maar ook de laad- en ontlaadsnelheid. 800 watt is peanuts in een electrisch huis zeg maar. Ik heb in de winter met de warmtepomp permanent een 1500-2000 watt baseline met dit weer buiten. Nu is dat maar een paar maanden én kun je hooguit wat goedkoop stroom inkopen, maar toch. Van de zomer zal ik een tijdlang per dag stroom opwekken met 3-6kW.

Het is in ieder geval leuk speelgoed en de Anker app helpt daar zeker bij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Jan-tweak
NiGeLaToR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:34:
[...]

Grappig dat je het zegt: had het gisteravond inderdaad. Dat hij in slaapmode gaat is prima alleen dat je dan de settings pas kunt aanpassen als hij weer opgeladen is voelt wat vreemd.

Verder qua sizing wel ontdekt dat er twee dimensies aan zitten: zowel de kWh’s die je wilt kunnen opslaan maar ook de laad- en ontlaadsnelheid. 800 watt is peanuts in een electrisch huis zeg maar. Ik heb in de winter met de warmtepomp permanent een 1500-2000 watt baseline met dit weer buiten. Nu is dat maar een paar maanden én kun je hooguit wat goedkoop stroom inkopen, maar toch. Van de zomer zal ik een tijdlang per dag stroom opwekken met 3-6kW.
daar heb je helemaal mee gelijk, echter vergeet niet dat bij een volledig electrisch huis eigenlijk ook gewoon een vaste thuis-batterij (mogelijk zelfs 3-fase) een veel betere keuze is en de hier besproken PiB zijn voor dat doel ook helemaal niet bedoeld. zeker met de genoemde baseline zul je toch echt naar een vaste moeten gaan, het kan vaak wel, maar of je dan uiteidindelijk goedkoper bent is nog maar de vraag.
voor een baseline van rond de 2.000W heb je bv eigenlijk al twee Zendure SF2400AC nodig, dan heb je namelijk nog ruimte naar boven. één enkele van die kan namelijk max 2.400W, en met effectieve cappaciteit van iets meer dan 2 kWh heb je dus wel wat capaciteit nodig. bedenk 2.000W baseline betekend in 8 uur wel 16 kWh !! dat is geen kleine PiB meer. zelfs heel veel PiB kunnen deze capaciteit niet eens behalen, de genoemde Zendure kan tot ruim 17 kWh voor één unit.
prijs voor die net 17 kWh is €5.564,00 (bij zendure.nl) incl. BTW (een kleine 4.600 excl. BTW) dat is 1-fase en max 2,4 kW output.
een vaste bv een Quatt 3-fase met 10 kW output (dus niet echt vergelijkbaar) kost incl. installatie iets meer dan 7.000 euro.
nu vergelijk ik hier bewust apples met peren, om namelijk de Zendure ook 3-fase en met 7,2 kWh max output te nemen heb ik dus 3 zedures met elk 2 batterij units nodig plus een door een bedrijf geplaatste installatie, kost excl. btw een kleine 5.500 euro.
de verschillen zijn dus helemaal niet meer zo groot. en ja, andere merken andere prijzen, dat klopt.
Het is in ieder geval leuk speelgoed en de Anker app helpt daar zeker bij.

• NiGeLaToR
@Jan-tweak dank voor je toelichting!

Er is wellicht ook een verschil in wat je wilt bereiken: zo'n grote accu zal voor een groot deel van de tijd niet enorm veel te doen hebben. Als je in de winter namelijk geen pieken/dalen meer hebt in stroomprijs is handel in kWh's niet zo zinvol en in de zomer is er ook maar een beperkte hoeveelheid energie nodig. Tenzij ik de auto zou laden uit de accu, die ik overdag zou opladen bijvoorbeeld. Maargoed, heb genoeg thuis-dagen om de auto direct met zonnestroom te laden. Al is dat gunstig voor de leasemij, niet voor ons.

Enfin, heb nog wat rekenwerk te doen dus.

Met de Anker kan ik inderdaad maar 1 fase tot 1200 watt per Anker bedienen, met maximaal 3 ankers in 1 thuissetup, met elk maximaal 3 uitbreidingsunits per headunit. Kom je alsnog een eind, maar dan is het alsnog geen 3-fase, tenzij je die powerunit van ze er weer bij neemt. En dan is een grotere 3-fase unit inderdaad soort-van logischer.

Zal voor ons de puzzel verder moeten maken - ik ben zelf nog tamelijk sceptisch over het concept van thuisbatterijen, omdat ik meer heil zie in een lokale opslag door de netbeheerder zelf. Maargoed, aangezien die route niet structureel bewandeld lijkt te gaan worden en saldering toch verdwijnt.. enfin, overwegingen.

• Jan-tweak
NiGeLaToR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:11:
@Jan-tweak dank voor je toelichting!

Er is wellicht ook een verschil in wat je wilt bereiken: zo'n grote accu zal voor een groot deel van de tijd niet enorm veel te doen hebben. Als je in de winter namelijk geen pieken/dalen meer hebt in stroomprijs is handel in kWh's niet zo zinvol en in de zomer is er ook maar een beperkte hoeveelheid energie nodig. Tenzij ik de auto zou laden uit de accu, die ik overdag zou opladen bijvoorbeeld. Maargoed, heb genoeg thuis-dagen om de auto direct met zonnestroom te laden. Al is dat gunstig voor de leasemij, niet voor ons.

Enfin, heb nog wat rekenwerk te doen dus.
succes met je zoektocht en heb je vragen dan hoor ik het wel. en ja, een wijk gebonden opslag zou infeite een veel betere optie zijn, alleen wil men uit politieke overwegingen daar niet aan (dom, dom, dom) dus blijft je eigen prive oplossing over.
ik dacht overigens ook dat je met name een grote batterij nodig had, mijn eigen zeer uitgebreide studie hebben echter laten zien dat dit eigenlijk de verkeerde weg is (ten minste met de huidige prijzen, bij een kWh prijs van 20 euro is dat weer totaal anders, maar daar zitten we nog lang niet aan) Nu blijkt dat een relatieve kleine PIB een veel betere keuze is, daarom ook mijn keuze voor de Zendure, heb ik een uitbreiding nodig, is deze eenvoudig te realiseren.
even nog twee kleine tips:
1) kijk ook eens naar Zendure en dan mn naar de SF 2400AC ( heb ik zelf), zeer goede bouwkwaliteit, de beste userapp van alle PIB volgens velen, handig met redelijk handige stappen uitbreidbaar. en die kan tot 2,4 kW output leveren. voor mij meer dan voldoende.
2) meten is weten; dus belangrijk dat je een goed inzicht van je eigen verbruik leert kennen, zover je deze nog niet hebt, een p1 dongle van bv home wizard helpt hierbij ernorm.
Met de Anker kan ik inderdaad maar 1 fase tot 1200 watt per Anker bedienen, met maximaal 3 ankers in 1 thuissetup, met elk maximaal 3 uitbreidingsunits per headunit. Kom je alsnog een eind, maar dan is het alsnog geen 3-fase, tenzij je die powerunit van ze er weer bij neemt. En dan is een grotere 3-fase unit inderdaad soort-van logischer.

Zal voor ons de puzzel verder moeten maken - ik ben zelf nog tamelijk sceptisch over het concept van thuisbatterijen, omdat ik meer heil zie in een lokale opslag door de netbeheerder zelf. Maargoed, aangezien die route niet structureel bewandeld lijkt te gaan worden en saldering toch verdwijnt.. enfin, overwegingen.

• Wozmro
Heeft er iemand al eens getest of je met de noodstroom uitgang van een plugin batterij een klassieke omvormer kan 'bedotten'? Zal die opstarten?

(Ik weet dat het opgewekte vermogen van die klassieke omvormer ergens heen zal moeten kunnen als er geen stroom meer is in de straat. Dus je zal wel aandachtig moeten zijn.)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:56
Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:11:
Heeft er iemand al eens getest of je met de noodstroom uitgang van een plugin batterij een klassieke omvormer kan 'bedotten'? Zal die opstarten?

(Ik weet dat het opgewekte vermogen van die klassieke omvormer ergens heen zal moeten kunnen als er geen stroom meer is in de straat. Dus je zal wel aandachtig moeten zijn.)
Wat is je plan? De plug-in batterij opladen via de noodstroom uitgang?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Jan-tweak
Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:11:

het probleem is dat die omvormer op je uitgeschakelde huis-stroom-netwerk zit en die PiB een eigen stopcontact heeft voor noodstroom dat gaat dus niet werken, even dat de omvormer in ver uit de meeste gevallen een veel groter vermogen kan produceren dan de noodstroom aan kan en los dat bij de meeste je deze niet gelijktijdig op leveren of laden kan zetten.
je noodstroom uitgang aan je huisinstallatie koppelen is verboden want daarmee zou je ook mogelijk de stroom op het afgeschakelde (waar dus mensen mogelijk aan staan te werken en die dus spanningsloos dient te zijn) net zou kunnen zetten. Er zijn wel mogelijkheden maar dat is redelijk kostbaar.

• Jan-tweak
MichielFRL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Wat is je plan? De plug-in batterij opladen via de noodstroom uitgang?
dat kan bv wel met een bv Zendure of met de eigen aanwezige omvormer of via een AC geschakelde omvormer (micro) en daarmee kun je dus de PIB ook mee opladen, echter de aantal panelen is wel erg beperkt.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-02 22:37
Mijn 9 zonnepanelen hangen aan een 2kW stringomvormer (10 jaar geleden was het vermogen per paneel nog wat kleiner).
Die zou ik dus bij een stroomstoring kunnen ompluggen en op de noodstroom aansluiting van een Zendure 2400 AC kunnen aansluiten?

• Doggieman
  • Laatst online: 09:56
DeKim schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:51:
Mijn 9 zonnepanelen hangen aan een 2kW stringomvormer (10 jaar geleden was het vermogen per paneel nog wat kleiner).
Die zou ik dus bij een stroomstoring kunnen ompluggen en op de noodstroom aansluiting van een Zendure 2400 AC kunnen aansluiten?
Sorry....niet goed gelezen

[ Voor 31% gewijzigd door Doggieman op 27-01-2026 23:02 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• HHF

HHF

Als je een paar duizend euro wil uitgeven aan een batterij zou ik ook nadenken over vervanging van je panelen. Je kunt nu voor rond de 50 euro per paneel (is 450 euro) panelen van > 400 wp krijgen dus dan heb je veel meer kWh's om in de batterijen te stoppen. Kun je eventueel dan ook direct op een paar Solarflow 800 Pro's aansluiten
Overigens als je alleen een batterij neemt voor de stroomstoringen kun je voor 400 euro ook een aggregaat van 3 kW kopen waarmee je altijd een back-up hebt.
Kortom, bedenk goed wat je voor doel hebt met de batterij en wat je nodig hebt. Er zijn legio opties.

• netappie
2 kW aansluiten met een stekker lijkt mij niet verstandig.
Een andere optie is om deze string gewoon aan een hybride omvormer met accu's te hangen.
Bijvoorbeeld dit systeem:
https://www.stralendgroen...terijsysteem-voor-min-xh/
Kan zelfs off-grid leveren op een 1 fase aansluiting, al is dit natuurlijk beperkt door het omvomer vermogen.

https://www.stralendgroen...tt-min-3600tl-xh-hybride/
Met deze omvormer kan je een 16A groep vol belasten qua verbruik en teruglevering. Hoe groter de omvormer, hoe meer er aan kan.

Er zijn ook 3 fase versies, maar dan gaat het wel heel snel op.

• DeKim
netappie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:17:
[...]
2 kW aansluiten met een stekker lijkt mij niet verstandig.
Waarom is dat niet verstandig?
Mijn eerste doel voor een thuisaccu is overigens om mijn zonnestroom zelf maximaal te kunne gebruiken. Maar als ik dan toch een accu heb, wil ik ook wel wat noodstroom voor de koelkast en de vriezer. Ik zou mijn omvormer niet permanent op de accu aansluiten. Maar het zou leuk zijn als dat kan als er ooit een langere stroomstoring komt.

• netappie
DeKim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Waarom is dat niet verstandig?
Mijn eerste doel voor een thuisaccu is overigens om mijn zonnestroom zelf maximaal te kunne gebruiken. Maar als ik dan toch een accu heb, wil ik ook wel wat noodstroom voor de koelkast en de vriezer. Ik zou mijn omvormer niet permanent op de accu aansluiten. Maar het zou leuk zijn als dat kan als er ooit een langere stroomstoring komt.
2000W is wel erg veel om via een simpele stekker terug te leveren. Ik weet niet wat voor omvormer je nu hebt, maar na 10 jaar zou ik er zeker wel rekening mee houden dat deze een keer kapot gaat.

Dan is een hybride omvormer of een all-in-one omvormer/battery systeem een stuk efficiënter omdat je twee omzettingen (DC-AC AC-DC) over slaat. Ook zijn de panelen niet begrensd door het maximum vermogen van de omvormer zolang er nog iets in de batterij past. Dus als je nu bijvoorbeeld 9x 260W hebt liggen, dan kan er gewoon 2340W direct de accu in, in plaats van het verloren gaan van alles boven de 2000W.

De wat oudere panelen hebben vaak hoge voltages die helaas niet werken met de micro omvormers van kleinere stekker-batterijen (voltage gaat nog omhoog met koud weer, dus denk niet dat een 60V paneel goed werkt. Daarnaast hangt alles bij jou nu in een string, dus dat loskoppelen is veel gedoe.

Een AC gekoppelde batterij kan natuurlijk ook, maar dan zou ik iets groters nemen dat een dedicated vaste aansluiting heeft voor bestaande zonnepanelen die zonder gepruts met stekkers en verlengsnoeren werkt.

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 15:00
netappie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:46:
[...]
2000W is wel erg veel om via een simpele stekker terug te leveren.
Mijn oven trekt 3000 watt uit een simpele stekker... 2000 watt is geen enkel probleem, mits direct in een enkel stopcontact die op een aparte groep zit.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

matramurena schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Mijn oven trekt 3000 watt uit een simpele stekker... 2000 watt is geen enkel probleem, mits direct in een enkel stopcontact die op een aparte groep zit.
Een oven doet dat vaak maar kort en bijv. 1x per dag. Een thuisaccu regelmatig meerdere uren achter elkaar, iedere dag. Voor langdurige belasting zijn er betere oplossingen dan een standaard stekker.

• DeKim
Taro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Een oven doet dat vaak maar kort en bijv. 1x per dag. Een thuisaccu regelmatig meerdere uren achter elkaar, iedere dag. Voor langdurige belasting zijn er betere oplossingen dan een standaard stekker.
Ik snap dat ik dat dan beter niet als vaste oplossing kan doen. Maar in geval van nood voor korte tijd kan dan dus wel.

• DeKim
netappie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Dan is een hybride omvormer of een all-in-one omvormer/battery systeem een stuk efficiënter omdat je twee omzettingen (DC-AC AC-DC) over slaat. Ook zijn de panelen niet begrensd door het maximum vermogen van de omvormer zolang er nog iets in de batterij past. Dus als je nu bijvoorbeeld 9x 260W hebt liggen, dan kan er gewoon 2340W direct de accu in, in plaats van het verloren gaan van alles boven de 2000W.
….

Een AC gekoppelde batterij kan natuurlijk ook, maar dan zou ik iets groters nemen dat een dedicated vaste aansluiting heeft voor bestaande zonnepanelen.
Ik zie dat de Growatt omvormer die jij noemde aanraadt om geen koelkast of vriezer op de noodstroomvoorziening aan te sluiten. Maar dat is nu net wat je bij een stroomstoring wel wil doen. Zijn er meer hybride systemen waar je een string van ruim 2kW DC aan kan koppelen en waar de koelkast wel op het noodstopcontact mag?

• AquilaXL
DeKim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik snap dat ik dat dan beter niet als vaste oplossing kan doen. Maar in geval van nood voor korte tijd kan dan dus wel.
Het lijkt me sterk dat die omvormer kan werken via de noodstroomvoorziening op de accu. Je mist hierbij de 50Hz van het net en als de batterij die niet ziet zal hij ook niet gaan laden via zijn AC nood wcd. De enige manier om hem op de te laden zonder voedende zijde is om panelen direct op de batterij aan te sluiten.

• AquilaXL
DeKim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Ik zie dat de Growatt omvormer die jij noemde aanraadt om geen koelkast of vriezer op de noodstroomvoorziening aan te sluiten. Maar dat is nu net wat je bij een stroomstoring wel wil doen. Zijn er meer hybride systemen waar je een string van ruim 2kW DC aan kan koppelen en waar de koelkast wel op het noodstopcontact mag?
Met al jouw wensen kom je al gauw op bijvoorbeeld een Victron installatie die tussen je meter en het huis zit. Anders een batterij die direct op je pc omvormer zit. Al is het voor een PV omvormer wel verplicht om uit te vallen bij spanningsuitval vanuit het net. Het is dan ook de vraag of er een installatie is die zal gaan laden anders dan een off grid.

• netappie
DeKim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Met die Growatt kan je met de backup box het hele huis off-grid laten draaien in noodgevallen.
Er zijn ook zat systemen die gewoon een aansluiting hebben waar je een mini groepenkast aan kan hangen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens kijken bij Solar Bouwmarkt. Die hebben een behoorlijk breed assortiment en een heleboel ervaring.

En misschien kan het allemaal wel veel simpeler als je alleen die koelkast wil voeden. Die dingen kunnen echt dagen werken op een kleine thuisaccu, dus misschien kan je dan beter een paar extra panelen kopen die je gewoon in de tuin neer legt in geval van nood. Voor de prijs hoef je dat niet te laten.

https://www.stralendgroen...valkbox-platdak-compleet/ €34,06
https://www.stralendgroen...-glass-transparant-440wp/ €48

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Welke Thuis batterij ?

We hebben een Segemcom CS 50001 van 2017 Slimme Meter Met Homewizard P1 meter

Heb 13 4,16 kWp panelen en 3 fasen Solid Edge omvormer
Ik wek 4480 kwh op en lever 3019 kwh terug dus 1461 kwh zelf verbruik
Doordat ik met een airco 1413 kwh bij verwarm heb ik 3329 kwh uit het net opgenomen en is het gasverbruik nog 381 m3 ipv 1300 m3

Welke en Hoeveel accu 's raden jullie voor 2027 aan ?
florijn11 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
Welke Thuis batterij ?

Doordat ik met een airco 1413 kwh bij verwarm heb ik 3329 kwh uit het net opgenomen en is het gasverbruik nog 381 m3 ipv 1300 m3

Hoeveel onderzoek heb je zelf al gedaan? Het voordeel van een forum is dat je een zoekfunctie hebt en dat je kunt teruglezen. Het doel is niet wat informatie te posten en dan een antwoord te verwachten.

• netappie
florijn11 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
Welke Thuis batterij ?

Dat is lastig om voor je te bepalen zonder te weten wat je wensen en je budget zijn.

Stekker-batterijen zijn een mooie oplossing voor het verhogen van het zelfverbruik, maar ze hebben ook hun beperkingen. De kosten liggen meestal een stuk lager dan vaste systemen, maar noodstroom voor de hele woning of een EV 3 fase 11 kW laden uit de accu's moet je niet verwachten.

Als je het vooral voor het milieu doet en/of er niet te veel geld aan uit wilt geven, dan is een kleine stekker batterij een goede optie.

Let wel op dat de software bij de meeste merken nog voor verbetering vatbaar is. Als je dat best aandurft is er veel keuze en kan je veel kWh voor relatief weinig kopen.

Zelf heb ik destijds de keuze gemaakt voor de HomeWizard PiB. Ik weet niet of ik dat nu weer zou doen met de features die ik op de lange termijn wil en verleidelijk lage prijzen van sommige andere merken.

Maar ik weet wel zeker dat ik deze batterijen gewoon bij familie, vrienden of buren neer kan zetten zonder dat ik opeens de veel gebelde thuisbatterij helpdesk ben.

Wachten is ook een optie. 2027 is nog best ver weg en de prijzenoorlog is waarschijnlijk nog lang niet afgelopen.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Dat is lastig om voor je te bepalen zonder te weten wat je wensen en je budget zijn.

Als je het vooral voor het milieu doet en/of er niet te veel geld aan uit wilt geven, dan is een kleine stekker batterij een goede optie.

Let wel op dat de software bij de meeste merken nog voor verbetering vatbaar is. Als je dat best aandurft is er veel keuze en kan je veel kWh voor relatief weinig kopen.

Wachten is ook een optie. 2027 is nog best ver weg en de prijzenoorlog is waarschijnlijk nog lang niet afgelopen.
Dank je wacht nog even wellicht zijn er over een paar maanden meer ervaringen met PIB met minder software problemen
Zal hier blijven volgen

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:11
Ik kwam volgende batterij tegen die op uitzicht na dezelfde smecs heeft als de marstek 3.0.

TSOL-MAU5000

https://www.tsun-ess.com/power-trunk-mi
cro-ac-coupled-unit.html

Prijs 1099€ -25€ geleverd in BE en NL vanaf maart in preorder.

https://cjxsolar.nl/produ...j-5-kwh-ac-bidirectioneel

Nu nog weten hoe de software in elkaar zit. Iemand al ervaring?

[ Voor 16% gewijzigd door DeJos1985 op 03-02-2026 04:51 ]

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:29
DeJos1985 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 04:49:
Ik kwam volgende batterij tegen die op uitzicht na dezelfde smecs heeft als de marstek 3.0.

TSOL-MAU5000

https://www.tsun-ess.com/power-trunk-mi
cro-ac-coupled-unit.html

Prijs 1099€ -25€ geleverd in BE en NL vanaf maart in preorder.

https://cjxsolar.nl/produ...j-5-kwh-ac-bidirectioneel

Nu nog weten hoe de software in elkaar zit. Iemand al ervaring?
Interessant en dank voor het delen. Prijstechnisch wel interessant, wel forse units. Niet modulair volgens mij. Dus dan 5, 10, 15 etc qua capaciteit?
Martijnvdb schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Interessant en dank voor het delen. Prijstechnisch wel interessant, wel forse units. Niet modulair volgens mij. Dus dan 5, 10, 15 etc qua capaciteit?
Als je modulair zoekt van deze leverancier zie dan bijgevoegde link.

https://www.tsun-ess.com/micro-ac-coupled-unit.html

Ik zou persoonlijk altijd voor modulair gaan. Uitbreiden indien gewenst. De markt begint goed op stoom te komen met aanbod 😊

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: