• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 07:39

Fioravanti

Fioravantastisch!

GM15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:31:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook meteen even hebt gekeken. Maar om verwarring te voorkomen. 'De zinvolt batterij' bestaat niet. Volgens mij ga jij de AlphaESS G3 (T4?) testen 'beschikbaar gesteld door Zinvolt' En dat had net zo goed Louwmans energy, Atlas Power, batterijexpert.nl en nog een aantal resellers kunnen zijn (incl AlphaESS die zelf ook aktief zijn in NL)
Bij AlphaEss staat deze plugin bekend als VitaPower. Ik had ze destijds (feb) onder de naam EvaPower besteld, maar kreeg gewoon met AlphaEss branding binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
GM15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:31:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook meteen even hebt gekeken. Maar om het zuiver te houden en verwarring te voorkomen. 'De zinvolt batterij' bestaat niet. Volgens mij ga jij de AlphaESS G3 (T4?) testen 'beschikbaar gesteld door Zinvolt' En dat had net zo goed Louwmans energy, Atlas Power, batterijexpert.nl en nog een aantal resellers kunnen zijn (incl AlphaESS die zelf ook aktief zijn in NL)
Ik kende die andere partijen niet, alleen AlphaESS. Op de doos staat ook Zinvolt, maar klopt, het is een AlphaESS. Net als dat bijv. NextEnergy de FOX ESS gebruikt.

Heb begin dit jaar contact gezocht met AlphaESS, maar nooit iets teruggehoord. Ze daarna op de Solar Solutions 2025 gesproken, daarna wederom stil.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:31
Ik had deze nog niet voorbij zien komen. Weinig nieuwswaardigs om te melden uit dit artikel van vanochtend wat wij Tweakers in dit draadje al niet weten, wordt ook weinig inhoudelijk ingegaan maar melden wel de hier bekende stekker-accu merken.

[Nu.nl] Nederlanders halen plug-inbatterij in huis: 'Je hebt maar paar kWh nodig'

Wel voornamelijk interessant om te zien dat de bubbel rond stekker-accu’s toch wel doorbroken wordt, met in één dag toch niet te miskennen aantal 1.5k mensen die reageert. Gaan toch paar ogen open bij een breder publiek sinds opkomst van terugleverboetes en einde saldering in zicht en je ziet dat media platformen zoals Nu daar ook op die aandacht induiken (ondanks nog wel wat weinig diepgaande, meer promotionlerige nieuwsstukjes)

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 18-09-2025 04:53 ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
olympusdenk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:42:
Ik had deze nog niet voorbij zien komen. Weinig nieuwswaardigs om te melden uit dit artikel van vanochtend wat mij Tweakers in dit draadje al niet weten, wordt ook weinig inhoudelijk ingegaan maar melden wel de hier bekende stekker-accu merken.

[Nu.nl] Nederlanders halen plug-inbatterij in huis: 'Je hebt maar paar kWh nodig'

Wel voornamelijk interessant om te zien dat de bubbel rond stekker-accu’s toch wel doorbroken wordt, met in één dag toch niet te miskennen aantal 1.5k mensen die reageert. Gaan toch paar ogen open bij een breder publiek sinds opkomst van terugleverboetes en einde saldering in zicht en je ziet dat media platformen zoals Nu daar ook op die aandacht induiken (ondanks nog wel wat weinig diepgaande, meer promotionlerige nieuwsstukjes)
Benieuwd wanneer de uitspraak van Paul Straathof ivm off-grid uitgang achterhaald is en HomeWizard toch besluit die alsnog in een volgende versie in te bouwen ;) Je kunt wel tegen zijn omdat je het nu nog niet ondersteunt, maar als de concurrentie dat allemaal wel doet en de markt erom vraagt...

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:37
2 overdenkingen betreffende PiB's.

1) Ik heb het idee dat veel PiB's eigenlijk ook gewoon váste batterijen zijn (worden...).
Er zijn er meerdere hier die 'm "unlocken" willen, en dus een "vaste verbinding" geven.
Dan is het toch geen PiB meer?

2) Ik lees regelmatig van prijsdalingen, maar is er iemand die dit heeft bijgehouden
en bv een grafiekje heeft, wel-of-niet per merk?

Neem nu de Zendure, wat hebben die prijzen/kWh de afgelopen jaren (het is vaag hoelang ze in de thuisbatterijen zitten..) gedaan?
Of is er een ander meerk die het beter laat zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 17:14
Taro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:26:
[...]

Benieuwd wanneer de uitspraak van Paul Straathof ivm off-grid uitgang achterhaald is en HomeWizard toch besluit die alsnog in een volgende versie in te bouwen ;) Je kunt wel tegen zijn omdat je het nu nog niet ondersteunt, maar als de concurrentie dat allemaal wel doet en de markt erom vraagt...
Je als leverancier onderscheiden met onzin functies is niet hetzelfde als dat de markt er om vraagt. Maar wel kostprijs verhogend.
En dan in één artikel schrijven dat een paar kWh wel genoeg is voor een PiB en niet vertellen dat dat als noodstroom bij de "markt" na een korte avond wel op is, waarna de vriezer alsnog ontdooid.
Ik noem dat geen goed artikel maar een slecht artikel.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:19
Hansieo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:54:

1) Ik heb het idee dat veel PiB's eigenlijk ook gewoon váste batterijen zijn (worden...).
Er zijn er meerdere hier die 'm "unlocken" willen, en dus een "vaste verbinding" geven.

2) Ik lees regelmatig van prijsdalingen, maar is er iemand die dit heeft bijgehouden

Neem nu de Zendure, wat hebben die prijzen/kWh de afgelopen jaren (het is vaag hoelang ze in de thuisbatterijen zitten..) gedaan?
Het is altijd fijn om een upgrade pad te hebben waardoor een PiB een betaalbaar bouwblok kan zijn. Dat verandert niets aan de PiB voordelen zoals binnen 5 minuten een werkende thuisbatterij hebben zonder de kosten van een installateur.

De prijsdalingen zitten vooral in de LFP cellen. Alles er omheen daalt pas in prijs met schaalvergroting en concurrentie, dus die effecten zijn pas sinds kort een beetje te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
henkzelf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:37:
[...]

Je als leverancier onderscheiden met onzin functies is niet hetzelfde als dat de markt er om vraagt. Maar wel kostprijs verhogend.
En dan in één artikel schrijven dat een paar kWh wel genoeg is voor een PiB en niet vertellen dat dat als noodstroom bij de "markt" na een korte avond wel op is, waarna de vriezer alsnog ontdooid.
Ik noem dat geen goed artikel maar een slecht artikel.
Je moet daarbij wel onderscheid maken in stekkerbatterijen die pv en ac geladen kunnen worden of alleen de echte ac batterijen. Bij de ac batterijen heb je gelijk, echter bij de hybride batterijen die zowel met aangesloten pv als met ac geladen kunnen worden heb je natuurlijk wel iets aan de noodstroomvoorziening. Het laden van de batterij gaat namelijk ook bij stroomuitval gewoon door, dus je kunt elke dag weer de nieuwe stroom uit je pv gebruiken, of je moet midden in de winter zitten dan wordt het lastiger, maar de rest van het jaar werkt dit wel. En de markt krijgt steeds meer van dit soort hybride batterijen (daar is de markt ook mee begonnen de zogenaamde balkoncentrale voor Duitsland, die geladen wordt met direct aangesloten pv).

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 17:14
mrme12345 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:03:
[...]

Je moet daarbij wel onderscheid maken in stekkerbatterijen die pv en ac geladen kunnen worden of alleen de echte ac batterijen. Bij de ac batterijen heb je gelijk, echter bij de hybride batterijen die zowel met aangesloten pv als met ac geladen kunnen worden heb je natuurlijk wel iets aan de noodstroomvoorziening. Het laden van de batterij gaat namelijk ook bij stroomuitval gewoon door, dus je kunt elke dag weer de nieuwe stroom uit je pv gebruiken, of je moet midden in de winter zitten dan wordt het lastiger, maar de rest van het jaar werkt dit wel. En de markt krijgt steeds meer van dit soort hybride batterijen (daar is de markt ook mee begonnen de zogenaamde balkoncentrale voor Duitsland, die geladen wordt met direct aangesloten pv).
Je nuancering is correct. Nou nog wachten op een zonnige zomer met dagenlange stroomuitval .

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:17
henkzelf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:47:
[...]

Je nuancering is correct. Nou nog wachten op een zonnige zomer met dagenlange stroomuitval .
Je komt wat cynisch over, maar heel ver gezocht is het niet: de overheid adivseert ieder huishouden om ervoor te zorgen minimaal 72 uur zelf redzaam te zijn. Dat zal niet helemaal zonder reden zijn. Of een eigen energievoorziening daar bij hoort is de vraag, maar als je toch al zonnepanelen en een thuisbatterij hebt of wilt, waarom ze dan niet combineren.
Ik heb bijna 1200Wp direct op mijn Zinvolt aangesloten. Op een redelijk zonnige dag kan ik mijn opslag (5kWh) alleen daarmee al volladen en het is nog efficienter (DC->DC) ook.
En ik vind het wel een geruststellend idee om bij langdurige stroomuitval in ieder geval een beetje vermogen beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 13:02

Niwla

dat dus....

Wie had ooit gedacht dat te veel energie hebben een probleem ging worden...ik niet in ieder geval.

3 jaar geleden 10,8kwp aan zonnepanelen op mijn nieuwe woning laten leggen. Tot 01-27 een vast contract zonder kosten maar tegen die tijd moet ik toch wat gaan doen. Alleen bij zoveel opwek/verbruik wordt opslag ook een beste investering en is plug-and-play/PIB helaas uitgesloten. Toch volg ik dit topic met interesse!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Niwla schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:37:
Wie had ooit gedacht dat te veel energie hebben een probleem ging worden...ik niet in ieder geval.

3 jaar geleden 10,8kwh aan zonnepanelen op mijn nieuwe woning laten leggen. Tot 01-27 een vast contract zonder kosten maar tegen die tijd moet ik toch wat gaan doen. Alleen bij zoveel opwek/verbruik wordt opslag ook een beste investering en is plug-and-play/PIB helaas uitgesloten. Toch volg ik dit topic met interesse!
10,8kWp denk ik ;-) maar waarom zou dan een plug-and-play/PIB uitgesloten zijn. Heb je wel eens naar de Zendure 2400AC gekeken en die kun je ieder op 1 fase doen met max ca 18 kWh of de Marstek Venus E 3.0? Ik heb ook 11kWp en heb 20kWh aan batterijen van Zendure en 3 devices en werkt als een tierelier. En ik kan met max 4,2kW laden (vooral voor winter interresant). En heb ook direct pv aangesloten op de batterijen, de ideale combinatie wat mij betreft als je nog ruimte hebt op je dak of je omvormer moet vervangen. Minder omzettingsverliezen en geen kosten voor omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

mrme12345 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:55:
[...]

10,8kWp denk ik ;-) maar waarom zou dan een plug-and-play/PIB uitgesloten zijn. Heb je wel eens naar de Zendure 2400AC gekeken en die kun je ieder op 1 fase doen met max ca 18 kWh of de Marstek Venus E 3.0? Ik heb ook 11kWp en heb 20kWh aan batterijen van Zendure en 3 devices en werkt als een tierelier. En ik kan met max 4,2kW laden (vooral voor winter interresant). En heb ook direct pv aangesloten op de batterijen, de ideale combinatie wat mij betreft als je nog ruimte hebt op je dak of je omvormer moet vervangen. Minder omzettingsverliezen en geen kosten voor omvormer.
Kwp idd. is aangepast.

Voor mij is de kern dat een laagdrempelige HW PIB (en bijbehorende aanschafprijs) voor mij uitgesloten is want die poep ik bij wijze van spreke in 15 minuten vol en bijna even snel weer leeg. Met een energieverbruik van ca. 23kwh per dag op een winterse dag heb je het over andere investeringskosten dan de Marsteks en HW's van deze tijd.

Desalniettemin wel weer wat geleerd dankzij jouw post (o.a. fase-verhaal) dus heb hem gebookmarked voor later. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:54:

1) Ik denk dat je het vooral moet zien als doe-het-zelf tov een installateur, daar zit in de kosten al snel een groot verschil, maar je kunt met een PiB dan ook minder vermogen opslaan en terugleveren (en dan moet je gaan unlocken). Desondanks is het een aankoop die je zelf vanachter je buro doet en die je zelf kan aansluiten, opschalen etc. Daarmee geeft het zowel in kosten als uitbreidbaarheid meer flexibiliteit en verlaagt de drempel.

2) Niet bijgehouden perse, maar de prijzen van Zendure zijn het laatste jaar niet echt gedaald in kosten per kWh, maar de markt heeft ook nog steeds meer vraag dan ze zelf kunnen produceren gezien de levertijden. Dat zal omslaan wanneer het aanbod en vraag weer wat anders op elkaar afgestemd gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-10 21:56
Sander schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:56:
[...]

1) Ik denk dat je het vooral moet zien als doe-het-zelf tov een installateur, daar zit in de kosten al snel een groot verschil, maar je kunt met een PiB dan ook minder vermogen opslaan en terugleveren (en dan moet je gaan unlocken). Desondanks is het een aankoop die je zelf vanachter je buro doet en die je zelf kan aansluiten, opschalen etc. Daarmee geeft het zowel in kosten als uitbreidbaarheid meer flexibiliteit en verlaagt de drempel.

2) Niet bijgehouden perse, maar de prijzen van Zendure zijn het laatste jaar niet echt gedaald in kosten per kWh, maar de markt heeft ook nog steeds meer vraag dan ze zelf kunnen produceren gezien de levertijden. Dat zal omslaan wanneer het aanbod en vraag weer wat anders op elkaar afgestemd gaan zijn.
Dit is een overzicht van de prijs in Duitsland van de 2400.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erxpPFTRiQZgne5qA-_zrPFf7kI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WWiQ4nlSdrDYiwLWquGJvxrm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
De Marstek Venus D is hier zojuist gearriveerd, heel benieuwd hoe die zich tov bijv. de Zendure 2400AC verhoudt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoiWyvnvp0rm8Fxu6SxlwpyZKuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Moc3HV5cUSNkRBbddzgNChO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:38:
De Marstek Venus D is hier zojuist gearriveerd, heel benieuwd hoe die zich tov bijv. de Zendure 2400AC verhoudt :)
[Afbeelding]
Hier ook :-) en ziet er echt goed uit moet ik zeggen. Erg benieuwd naar! Lekker testen komende dagen. Koppeling met P1 Homewizard ging probleemloos in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bEKjj3m3K_GYcOgMa7-FIBqmMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVxXPp6zYZwKmRfErTsEzlkE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 22-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Hah wat gaaf, niks wegstoppen op zolder of in de meterkast, gewoon het HiFi cabinet terugbrengen in de woonkamer.

(als je indruk wil maken zeg je dan dat je het doet voor de schone spanning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:13:
Hah wat gaaf, niks wegstoppen op zolder of in de meterkast, gewoon het HiFi cabinet terugbrengen in de woonkamer.

Grappig dat je dat zegt. Wij zeiden ook zet er 2 speakers naast en het lijkt op een hifi installatie en zochten de cd speler ingang al ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik volg nu al een tijdje de verschillende plug&play topics. HW, Zendure, Marstek, Anker..... Maar mijn gemiddelde gevoel daarbij is tot nu toe dat het vooral plug & pray is. Wat een ellende lees ik overal. Het is nog verre van "setup&forget". En dan hebben we hier nog de mensen zitten die er graag mee bezig willen zijn, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument weet wat hij zich hiermee op z'n hals haalt.

Ik weet dat je natuurlijk alleen de problemen online vindt en de gebruikers met probleemloze installaties minder spraakzaam zijn, maar man, man, man.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niwla schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:52:
Ik volg nu al een tijdje de verschillende plug&play topics. HW, Zendure, Marstek, Anker..... Maar mijn gemiddelde gevoel daarbij is tot nu toe dat het vooral plug & pray is. Wat een ellende lees ik overal. Het is nog verre van "setup&forget". En dan hebben we hier nog de mensen zitten die er graag mee bezig willen zijn, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument weet wat hij zich hiermee op z'n hals haalt.

Ik weet dat je natuurlijk alleen de problemen online vindt en de gebruikers met probleemloze installaties minder spraakzaam zijn, maar man, man, man.....
Ik heb HW staan en Zendure. Nou hobby ik graag.... maar HW is hier echt Set en Forget. Zendure heeft een ander doel en stuur ik aan met HA. Kan me voorstellen dat je dat niet zoekt. Al kan Zendure zelf ook prima NOM draaien. En ja mensen met problems melden zich sneller.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:22

Je zit hier ook op tweakers, en die staan erom bekend dat ze, wel, tweaken :)

Ik heb hier maandenlang Zendure staan, en afgezien van een regelmatige calibration (wat zowat elke Li-Ion batterij wel eens moet), heb ik er geen omziens naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook niet.
Stuur vanaf begin al via modbus
Nu twee marsteks en ook dat zonder problemen.

Ja idd ja tweakers fixen het wel op hun eigen manier.
Ik probeer altijd zo ver mogelijk van fabrikant oplossingen vandaan te blijven. Onafhankelijk is altijd beter.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2025 15:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17

De Anker die bij mij draait heb ik ook geen omkijken naar.
Installatie van de Smart meter in de meterkast is zeker niet plug&play maar daarna draait die gewoon zonder problemen.

De P1 meter die ze hebben uitgebracht is een ander verhaal. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:23
Hoi @Taro

Ik volg de diverse fora's over thuis batterijen al een tijd en heb me toch wel verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Een enkeling staat stil, anderen komen met nieuwe modellen, nieuwe concepten, features en dan zijn er daarnaast nog eens de nieuwe spelers op de markt. Deze beweging zal ongetwijfeld volgend jaar nog doorgaan.

De diverse merk-specifieke fora hier op tweakers laten zien dat de belangstelling groot is en dat er veel informatie onderling wordt uitgewisseld. Precies waar tweakers voor bedoeld is.

Wat ook opvalt is dat jouw naam in veel van deze forums langskomt waarin je veelal zinvolle informatie deelt. Het is dan, vermoed ik, ook niet voor niets dat je inmiddels al wat spul thuis hebt staan van diverse leveranciers om te testen.

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen. En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

Is het niet een idee dat je dit alles (naast uiteraard de feedback hier op tweakers) ook deelt op een eigen webpagina zodat de testen die je gedaan en de ervaringen die je daarmee hebt opgedaan gebundeld zijn op 1 plek? Tweakers leent zich niet echt voor een dergelijke opzet met de duizenden posts.

Nu snap ik dat hobbies naast geld ook veel tijd kost maar ik denk dat er velen met mij zijn die een centrale plek waarin je de resultaten deelt erg gewaardeerd zal worden.

(y)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2025 17:58 . Reden: Formatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 21:47

Ik heb de Homewizard Plug in Battery draaien en het is echt plug&play. In mei de stekker in de WCD gedaan en het ding doet precies waarvoor die bedoeld is en wat ik er van mag verwachten.

Misschien ontstaan er juist wel problemen bij de gebruikers die dingen zelf willen regelen……

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
GM15 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:39:
Hoi @Taro

Ik volg de diverse fora's over thuis batterijen al een tijd en heb me toch wel verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Een enkeling staat stil, anderen komen met nieuwe modellen, nieuwe concepten, features en dan zijn er daarnaast nog eens de nieuwe spelers op de markt. Deze beweging zal ongetwijfeld volgend jaar nog doorgaan.

De diverse merk-specifieke fora hier op tweakers laten zien dat de belangstelling groot is en dat er veel informatie onderling wordt uitgewisseld. Precies waar tweakers voor bedoeld is.

Wat ook opvalt is dat jouw naam in veel van deze forums langskomt waarin je veelal zinvolle informatie deelt. Het is dan, vermoed ik, ook niet voor niets dat je inmiddels al wat spul thuis hebt staan van diverse leveranciers om te testen.

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen. En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

Is het niet een idee dat je dit alles (naast uiteraard de feedback hier op tweakers) ook deelt op een eigen webpagina zodat de testen die je gedaan en de ervaringen die je daarmee hebt opgedaan gebundeld zijn op 1 plek? Tweakers leent zich niet echt voor een dergelijke opzet met de duizenden posts.

Nu snap ik dat hobbies naast geld ook veel tijd kost maar ik denk dat er velen met mij zijn die een centrale plek waarin je de resultaten deelt erg gewaardeerd zal worden.
Check je PM :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2025 17:58 . Reden: Formatting quote ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 07:39

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik heb hier met mijn AlphaESS/Zinvolt/EvaPower nog niet hoeven bidden sinds begin maart 🙏

[ Voor 10% gewijzigd door Fioravanti op 22-09-2025 17:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Wij gaan ook nog de volgende batterijen reviewen de komende weken:
- Indevolt, semi-solid state LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac)
- Sunpura, LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac).

Voor de Sunpura is dit het topic. En voor de Indevolt is er ook een apart topic.

Wel mooie ontwikkelingen, met steeds meer concurrentie voor de gevestigde namen. En beiden stellen HA te ondersteunen met open api en P1 Homewizard te ondersteunen. Dus we gaan het zien en zijn erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
Voor de Sunpura is dit het topic. En voor de Indevolt is er ook een apart topic.
Beide topics aan de topicwaarschuwing toegevoegd.
Wel mooie ontwikkelingen, met steeds meer concurrentie voor de gevestigde namen. En beiden stellen HA te ondersteunen met open api en P1 Homewizard te ondersteunen. Dus we gaan het zien en zijn erg benieuwd.
Inderdaad, veel van de nieuwe merken schermen hiermee, terwijl een aantal van de bestaande merken er nog steeds mee bezig zijn of mee worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Overigens ook Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij aan de topicwaarschuwing toegevoegd, daarin worden de Venus A en Venus D behandeld, in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu kan je terecht voor de Venus E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:13:

Maar dan wordt het zo’n elfending.. 🙈

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
GM15 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:39:
[...]

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen.
Bedankt en uiteraard!
En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

(y)
Heb ik al, al sinds 2015 zelfs met destijds als start een samenwerking met HomeWizard. Eind 2024 weer actief opgepakt en heb nu chronisch tijd tekort :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-09-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Waar kunnen we dat vinden dan? :)

Idem voor @mrme12345
Edit: ah de laatste had ik kunnen zien 😅

[ Voor 55% gewijzigd door Jerra op 22-09-2025 23:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:42:
Waar kunnen we dat vinden dan? :)

Idem voor @mrme12345
Voor @Taro is dat iotdomotica.nl en voor ons, kijk eens naar link onderaan bij mijn handtekening 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:09
Devke schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:21:
[...]

Ik heb HW staan en Zendure. Nou hobby ik graag.... maar HW is hier echt Set en Forget. Zendure heeft een ander doel en stuur ik aan met HA. Kan me voorstellen dat je dat niet zoekt. Al kan Zendure zelf ook prima NOM draaien. En ja mensen met problems melden zich sneller.
HW set and forget?? Heb ik toch echt wel totale andere ervaringen mee.
Als je op dit moment iets links moet laten liggen dan is het een batterij van HW.
En mensen met problemen melden zich sneller? Dat is meer dan logisch, aangezien de problemen bij de batterij van HW dan ook extreem zijn.
En ik wilde de batterijen eerst nog steeds een kans geven, maar dan had mijn vrouw mij op straat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:37:
[...]

HW set and forget?? Heb ik toch echt wel totale andere ervaringen mee.
Als je op dit moment iets links moet laten liggen dan is het een batterij van HW.
En mensen met problemen melden zich sneller? Dat is meer dan logisch, aangezien de problemen bij de batterij van HW dan ook extreem zijn.
En ik wilde de batterijen eerst nog steeds een kans geven, maar dan had mijn vrouw mij op straat gezet.
Dan verschillen onze ervaringen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Zal bij iedereen verschillen, de Marstek is hier ook set and forget geweest. Maar ook een simpele setup, één batterij die naast de P1 meter staat. Als je met meerdere batterijen en grotere afstanden begint te knoeien of je wifi is niet stabiel zal het ook allemaal sneller problemen geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:01

HHF

mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
Wij gaan ook nog de volgende batterijen reviewen de komende weken:
- Indevolt, semi-solid state LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac)
- Sunpura, LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac).

Ik zal ze erbij zetten in mijn overzichtje.
Prijzen onder voorbehoud. Omdat de Venus V2.0 er ws. uitgaat staat die er niet meer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3dPMM9oGZeZ3ItCo1yPV0C6BmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Scpjuolj4GTQL4ejml51m2V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door HHF op 25-09-2025 20:45 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Sonero
  • Laatst online: 08-10 21:13
HHF schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:43:
[...]

Prijzen onder voorbehoud. Omdat de Venus V2.0 er ws. uitgaat staat die er niet meer in.

[Afbeelding]
Mooi overzicht, dankjewel. Is het misschien een idee om na de regel Prijs een regel Prijs/kWh in te voegen? Of is dat ten nadele van de modulaire batterijen?

• HHF

HHF

Sonero schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:55:
[...]

Mooi overzicht, dankjewel. Is het misschien een idee om na de regel Prijs een regel Prijs/kWh in te voegen? Of is dat ten nadele van de modulaire batterijen?
Staat er er toch bij onder de rij aanbieder?.
Let wel prijzen zijn momentopname en verschillen van dag tot dag en van aanbieder tot aanbieder. Ook de prijs van de P1 meter staat er bij maar die krijg je er vaak "gratis" bij. Gebruik de prijzen als een ruwe richtlijn en doe je eigen onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
HHF schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:32:
[...]

Staat er er toch bij onder de rij aanbieder?.
Let wel prijzen zijn momentopname en verschillen van dag tot dag en van aanbieder tot aanbieder. Ook de prijs van de P1 meter staat er bij maar die krijg je er vaak "gratis" bij. Gebruik de prijzen als een ruwe richtlijn en doe je eigen onderzoek.
Excuses, telefoonschermpje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
HHF schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]
Leuk overzicht. Bij de HomeWizard batterij heb je qua laden en ontladen 800W staan, wat klopt als je er maar 1 hebt. Bij 4 stuks die je nodig hebt voor de 10,8 kWh in dit overzicht gaat het laden sowieso vanzelf naar 3600W en met een aparte groep en even zelf unlocken, schaalt het ontladen ook mee per batterij tot die 3600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

netappie schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:24:
[...]

Leuk overzicht. Bij de HomeWizard batterij heb je qua laden en ontladen 800W staan, wat klopt als je er maar 1 hebt. Bij 4 stuks die je nodig hebt voor de 10,8 kWh in dit overzicht gaat het laden sowieso vanzelf naar 3600W en met een aparte groep en even zelf unlocken, schaalt het ontladen ook mee per batterij tot die 3600W.
Ik zal het aanpassen. Dit geld voor alle niet modulaire thuisbatterijen, als je er meer installeert gaan de beschikbare vermogens omhoog. En ook de modulaire batterijen kun je vaak combineren tot clusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:24:
[...]

4 x 800 is 3200 W. Denk dat je dat bedoeld 😜
@HHF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:22
Ik volg de fora's nu al een tijdje maar het maakt de keuze niet veel makkelijker. De Marstek is het voordeligst per kWh maar er zijn er ook die bijvoorbeeld een ingebouwde brandblusser hebben of een semi solid state accu gebruiken. Zo ben ik erg geïnteresseerd in de Indevolt maar ik vroeg me af of er al tweakers zijn die de Jackery homepower 2000 hebben mogen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
AquilaXL schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:38:
Ik volg de fora's nu al een tijdje maar het maakt de keuze niet veel makkelijker. De Marstek is het voordeligst per kWh maar er zijn er ook die bijvoorbeeld een ingebouwde brandblusser hebben of een semi solid state accu gebruiken. Zo ben ik erg geïnteresseerd in de Indevolt maar ik vroeg me af of er al tweakers zijn die de Jackery homepower 2000 hebben mogen testen?
Die gaan wij als het goed is binnenkort ontvangen en reviewen. Want ze komen ook naar Nederlandse markt. Ze zijn nu nog bezig met vertalen van app naar Nederlands. En ziet er ook goed uit inderdaad. Er komt steeds meer concurrentie.

Overigens tot op heden vind ik dat als je echt voor prijs gaat Marstek de beste keus is en als je voor app functionaliteit gaat in combinatie met open API en daarmee lokaal kunt, je het beste voor Zendure kunt kiezen. Daar kunnen tot op heden de andere merken nog niet aan tippen aan deze 2. Zowel voor ac batterij als hybride batterij van deze merken.

[ Voor 19% gewijzigd door mrme12345 op 28-09-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:49:
[...]

4 x 800 is 3200 W. Denk dat je dat bedoeld 😜
@HHF
Eh, ja. gevalletje spontane dyscalculie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquilaXL
mrme12345 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:15:
[...]

Die gaan wij als het goed is binnenkort ontvangen en reviewen. Want ze komen ook naar Nederlandse markt. Ze zijn nu nog bezig met vertalen van app naar Nederlands. En ziet er ook goed uit inderdaad. Er komt steeds meer concurrentie.

Overigens tot op heden vind ik dat als je echt voor prijs gaat Marstek de beste keus is en als je voor app functionaliteit gaat in combinatie met open API en daarmee lokaal kunt, je het beste voor Zendure kunt kiezen. Daar kunnen tot op heden de andere merken nog niet aan tippen aan deze 2. Zowel voor ac batterij als hybride batterij van deze merken.
De prijs is altijd mooi meegenomen, ik heb een schuur waar deze in kan staan maar die is niet verwarmd. De Marstek valt daarin af want die kan niet verwarmen en als de batterij binnen komt te staan dan vind ik het veiligheids aspect het belangrijkste. Nu zijn LFP accu's "relatief" veilig maar een accu die daar een extra veiligheid heeft zoals aerosolen of (semi) solid state hebben dan meer mijn aandacht dan enkel de prijs per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
AquilaXL schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:38:
Die ingebouwde brandblusser lijkt me meer een placebo dan iets anders. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je batterij toch echt vuur vat lijkt me het niet zeker dat dit voldoende zal helpen. En het helpt niet voor explosiegevaar in geval dat de cellen H2 gaan ontgassen.

Als je daar schrik voor hebt kan je gewoon beter de batterij buiten plaatsen zoals ik gedaan heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Avenger 2.0 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:30:
[...]

Die ingebouwde brandblusser lijkt me meer een placebo dan iets anders. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je batterij toch echt vuur vat lijkt me het niet zeker dat dit voldoende zal helpen. En het helpt niet voor explosiegevaar in geval dat de cellen H2 gaan ontgassen.

Als je daar schrik voor hebt kan je gewoon beter de batterij buiten plaatsen zoals ik gedaan heb :+
Ik heb buiten in mijn (onverwarmde) schuur ook prima plek en dat daar meer verliezen door onstaan weet ik maar de Marstek doet rond de 0 graden niet meer laden omdat deze niet verwarmd en dat is dan ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
AquilaXL schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]
Ik heb buiten in mijn (onverwarmde) schuur ook prima plek en dat daar meer verliezen door onstaan weet ik maar de Marstek doet rond de 0 graden niet meer laden omdat deze niet verwarmd en dat is dan ook zonde.
Stopt deze effectief met laden als het vriest buiten? Of blijft de batterij niet altijd wat warmer door de interne elektronica die aan blijft? Officieel staat tot -20°, maar dat lijkt me inderdaad overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:18
AquilaXL schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]

Schuur isoleren of de accu in een geïsoleerde "kast" plaatsen is dan misschien een oplossing? En de accu is zelf ook een warmtebron, dus afhankelijk van de staat van de schuur is dat misschien al voldoende om vorstvrij te houden..? (Of denk ik dan te simpel :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Merijn. schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:10:
[...]

Schuur isoleren of de accu in een geïsoleerde "kast" plaatsen is dan misschien een oplossing? En de accu is zelf ook een warmtebron, dus afhankelijk van de staat van de schuur is dat misschien al voldoende om vorstvrij te houden..? (Of denk ik dan te simpel :X )
Dan zit je in de zomer weer dat hij te warm wordt. Je kunt hem ook gewoon uitzetten op die paar dagen dat het tegenwoordig nog onder 0 is. Andere optie is een elektrische deken te kopen en die met een thermostaat of een simpele :) aan/uit schakelaar er in de winter omheen wikkelen. Die zijn tegenwoordig maar een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Voor de geïnteresseerden; vorig jaar juli gaf gebruiker @Taro twee tips om er met behulp van Home Assistent achter te kunnen komen of een thuisbatterij rendabel voor je is.

De simulatie heb ik nu een jaar gedraaid met de volgende uitgangspunten. Inkoop 30 ct, 5 cent retour, vast contract, geen terugleverkosten. Batterij 1 van 2,7 kWh, 800 W in, 800 W uit, RTE 80 %. Batterij 2 van 5,4 kWh, 1600 W in, 800 W uit, RTE 80 %. Het eerste half jaar stond de RTE op 85 % maar dat getal kwam uit een datasheet geschreven door een marketeer.

Situatie hier: 2,5 kWp op het zuidelijke dak, geen EV, geen WP. Huis is energielabel B, 4 bewoners. Gedrag: vaatwasser en wasmachine starten we hier altijd rond het middaguur. Zo vermijd je energiebelasting en de batterij hoeft dan ook maar weinig uitgangsvermogen te hebben. Airconditioning draait tijdens warme nachten op 23 graden.

Voor afschrijving hanteer ik 6 cent per cyclus.

Voor 1 HW batterij van 2,7 kWh: 159 euro bespaard, 290 cycli, 784 kWh opgenomen (hoef je dus geen terugleverboete over te betalen). 159-(290 x 0,06)‎=141,6 euro. Terugverdientijd 1400/141,6 = 9,9 jaar.
Voor 2 HW batterijen, samen 5,4 kWh: 223 euro bespaard, 204 cycli, 1103 kWh opgenomen. 223-(204x0,06)‎=210,76 euro. Terugverdiend in 2800/210,76= 13,3 jaar.
Voor Marstek ongeveer 1200/210,76 = 5,7  jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJotrGLdbwfvagnE0CMwBFrQtpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNJGeiyvuJ74dOv11Z9MpedE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JePNae6xeHFzMKjECqdlO-tllqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORTdu8BZvQBlfRswTUT94llw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
Sonero schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:12:
Voor afschrijving hanteer ik 6 cent per cyclus.

Voor 1 HW batterij van 2,7 kWh: 159 euro bespaard, 290 cycli, 784 kWh opgenomen (hoef je dus geen terugleverboete over te betalen). 159-(290 x 0,06)‎=141,6 euro. Terugverdientijd 1400/141,6 = 9,9 jaar.
Voor 2 HW batterijen, samen 5,4 kWh: 223 euro bespaard, 204 cycli, 1103 kWh opgenomen. 223-(204x0,06)‎=210,76 euro. Terugverdiend in 2800/210,76= 13,3 jaar.
Voor Marstek ongeveer 1200/210,76 = 5,7  jaar.
Waarom reken je een terugverdientijd met afschrijving? Dat lijkt me dubbel op, want als hij is terugverdient is en geen afschrijving nodig. Met alleen besparing wordt de terugverdientijd 1HW 8,8 jaar, 2HW 12,6 jaar en Marstek 5,4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Sonero Voor een HomeWizard PiB is overigens 80% RTE erg hoog en niet realistisch, denk dat je die gemiddeld op 67-74% zult moeten zetten, daarmee wordt de terugverdientijd nog langer. Een zo hoog mogelijke RTE en zo laag mogelijke kWh prijs is voor de ROI erg belangrijk, op beide scoort de HW PiB erg slecht. Gaat het je dus om de terugverdientijd kan je het beste voor een ander merk en type kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-10 12:53

MGZ

Hallo allen,
Zijn er hier ook mensen die verschillende merken stekker batterijen in gebruik hebben?
Er zijn nu een behoorlijk aantal merken actief en ik ben wel benieuwd wat de voorkeuren zijn. Ik zat te denken aan 3x Zendure solarflow 2400 ac omdat we een 3 fase hebben met 10x 400wp panelen en 10x micro omvormers van enphase.
Mijn doel is simpel, zoveel mogelijk NOM draaien. Ik heb nog een jaar een vast contract dus dynamisch zit er nu niet in.
Welke systemen/merken hebben jullie voorkeuren? Misschien dat er meerderen zijn met een soortgelijke installatie als ik heb (met micro omvormers)
Als ik de desbetreffende fora zo lees doen de accu's wel hun werk maar laat vaak de software het vaak afweten (slechte software of beperkt of nog volop in ontwikkeling)
Ook ben ik benieuwd naar de indevolt solarflex 2000,puur vanwege het solid state systeem.
Wat zijn jullie voorkeuren en waarom juist dat systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MGZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:51:
Hallo allen,
Zijn er hier ook mensen die verschillende merken stekker batterijen in gebruik hebben?
Er zijn nu een behoorlijk aantal merken actief en ik ben wel benieuwd wat de voorkeuren zijn. Ik zat te denken aan 3x Zendure solarflow 2400 ac omdat we een 3 fase hebben met 10x 400wp panelen en 10x micro omvormers van enphase.
Mijn doel is simpel, zoveel mogelijk NOM draaien. Ik heb nog een jaar een vast contract dus dynamisch zit er nu niet in.
Welke systemen/merken hebben jullie voorkeuren? Misschien dat er meerderen zijn met een soortgelijke installatie als ik heb (met micro omvormers)
Als ik de desbetreffende fora zo lees doen de accu's wel hun werk maar laat vaak de software het vaak afweten (slechte software of beperkt of nog volop in ontwikkeling)
Ook ben ik benieuwd naar de indevolt solarflex 2000,puur vanwege het solid state systeem.
We hebben tot op heden al heel wat batterijen gezien de laatste maanden (Zendure, Marstek, Indevolt, Sunpura, Nextenergy, Zinvolt) en ik moet zeggen dat als je naar de kwaliteit kijkt de Zendures er duidelijk bovenuit steken (RTE, veiligheid, kwaliteit, app, open api, ai binnenkort met spraak enz) en als je niet teveel geld uit wil geven zou ik een Marstek nemen. Die zijn ook goed alleen met de app software minder en beloven ook open api voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ

MGZ

mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:54:
[...]

We hebben tot op heden al heel wat batterijen gezien de laatste maanden (Zendure, Marstek, Indevolt, Sunpura, Nextenergy, Zinvolt) en ik moet zeggen dat als je naar de kwaliteit kijkt de Zendures er duidelijk bovenuit steken (RTE, veiligheid, kwaliteit, app, open api, ai binnenkort met spraak enz) en als je niet teveel geld uit wil geven zou ik een Marstek nemen. Die zijn ook goed alleen met de app software minder en beloven ook open api voor HA.
Ja de Zendure zijn in aanschaf geloof ik wel het duurste, maar ik betaal liever iets meer dan dat ik ellende heb met niet goed of slechtwerkende batterijen of apps. HA heb ik nog niet, zit wel te twijfelen over HA of Homey,gezien de nog 0 programmeer ervaring die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Hallo allen,
Ik heb Zendure + Marstek.
Zendure dient om NOM te draaien via Shelly, Marstek om NOM te draaien via P1.
Beiden werken vlot - uiteraard op voorwaarde dat ze je niet samen "smart" gebruikt, want dat gaat niet lukken.
Marstek biedt (momenteel) onklopbare prijs/capaciteit verhouding, én heeft een uit de kluiten gewassen omvormer; én een goede offgrid poort - wat de aankoop verantwoordde. Maar Zendure lijkt volwassener. Enkel het BMS (SoC) kan (veel) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ

MGZ

Ik ben niet van plan om verschillende merken te gebruiken maar 1 hetzelfde merk/systeem.,zodat dat elkaar eventueel niet kan bijten. Daarom ben ik juist nieuwsgierig hoe gebruikers denken of ervaren met de verschillende types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Hallo allen,
Voor mij staat Zendure vooralsnog bovenaan, daarna Marstek. Zendure icm Home Assistant doet hier precies wat ik wil, voor de beste RTE die ik tot nu toe bij een stekkeraccu langs heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Denk dat de kinderziektes qua hardware er zoetjesaan uit aan het gaan zijn.
- Zendure lijkt al al een poos de formule werkende te hebben (ik blijf hierom zelfs op een oude firmware - if it ain't broke, don't try to fix it)
- Marstek lijkt sinds een aantal aanpassingen/updates ook naar behoren te werken

Van nieuwe producten verwacht ik dan nog minder issues. Je merkt dat de fabrikanten toch veel aandacht hebben hiervoor; in de strijd om vroeg een groot marktaandeel te verkrijgen.
Het grootste werkpunt lijkt een systeem voor een laagdrempelige meting (P1, Shelly) te zijn; zonder dat je beroep moet doen op een vakman - een voorwaarde om volumes aan dozen te kunnen verschuiven; en directere verkoopskanalen op te zetten. In elk Europees land kan dit weer anders zijn. Enkel fabrikanten die snel een kritische massa (hopen te-) verkopen, hebben voldoende aandacht voor dergelijke lokalisering (zie je ook aan de nederlandstalige interface bvb). Deze leveranciers zouden dan ook mijn voorkeur genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Taro schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:07:
@Sonero Voor een HomeWizard PiB is overigens 80% RTE erg hoog en niet realistisch, denk dat je die gemiddeld op 67-74% zult moeten zetten, daarmee wordt de terugverdientijd nog langer. Een zo hoog mogelijke RTE en zo laag mogelijke kWh prijs is voor de ROI erg belangrijk, op beide scoort de HW PiB erg slecht. Gaat het je dus om de terugverdientijd kan je het beste voor een ander merk en type kiezen.
HomeWizard zal toch met een tweede generatie PiB moeten komen die inderdaad betere RTE heeft en ook de prijs wat kan laten zakken. Uiteindelijk kan je nu een Marstek Venus C PiB kopen met betere specs aan de helft van de prijs (€700 ipv €1400). En met de Venus A aan €600 die om de hoek staat waar je zelfs extra PV kan op aansluiten en makkelijk en goedkoop met modules kan uitbreiden zal er ook geen goed aan doen. Zullen gerust wat mensen zijn die meer willen betalen voor meer gelikte interface, maar met meer dan dubbel de prijs vrees ik toch voor dat ze niet meer veel gaan verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Joove schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:29:
[...]

Waarom reken je een terugverdientijd met afschrijving? Dat lijkt me dubbel op, want als hij is terugverdient is en geen afschrijving nodig. Met alleen besparing wordt de terugverdientijd 1HW 8,8 jaar, 2HW 12,6 jaar en Marstek 5,4 jaar.
De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van 6000 cycli. Dan is de batterij nog niet ten einde maar de effectieve capaciteit zakt verder in, idem de RTE, of de omvormer sneuvelt.

Ook al is de batterij terug verdiend, de degradatie loopt gewoon door. Aan de andere kant, als je de batterij alleen voor NOM-doeleinden gebruikt, geen handel doet, geen EV hebt, dan kan de batterij (zoals de simulatie laat zien) makkelijk 20 jaar mee.

En ja, links en rechts wordt je ingehaald door verbeterde technologie en inflatie maar om de afschrijving op nul te zetten leek me ook niet realistisch. Je moet tenslotte een keer gaan vervangen.

Zoals bijvoorbeeld omvormers voor zonnepanelen na ongeveer 15 jaar sneuvelen zal dat bij batterij-omvormers niet veel anders zijn. (Tenzij de technologie razend verschillend zal zijn natuurlijk.)
Voor mij de reden om voor een modulaire oplossing zoals Zendure te gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Sonero schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ook al is de batterij terug verdiend, de degradatie loopt gewoon door.

En ja, links en rechts wordt je ingehaald door verbeterde technologie en inflatie maar om de afschrijving op nul te zetten leek me ook niet realistisch. Je moet tenslotte een keer gaan vervangen.
Ik vermoed dat je een andere definitie van ‘afschrijving’ hanteert. Afschrijving is een economisch concept dat de aanschafkosten (die in het verleden liggen) worden uitgesmeerd over een bepaalde periode. Per definitie kan er geen afschrijving meer plaatsvinden als de kosten zijn terugverdiend, er is 0 op de balans bereikt. Ook heeft het niks met toekomstige kosten te maken als het tzt vervangen moet worden, dus wanneer dat gebeurt is daar ook niet relevant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Avenger 2.0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:23:
[...]

HomeWizard zal toch met een tweede generatie PiB moeten komen die inderdaad betere RTE heeft en ook de prijs wat kan laten zakken. Uiteindelijk kan je nu een Marstek Venus C PiB kopen met betere specs aan de helft van de prijs (€700 ipv €1400). En met de Venus A aan €600 die om de hoek staat waar je zelfs extra PV kan op aansluiten en makkelijk en goedkoop met modules kan uitbreiden zal er ook geen goed aan doen. Zullen gerust wat mensen zijn die meer willen betalen voor meer gelikte interface, maar met meer dan dubbel de prijs vrees ik toch voor dat ze niet meer veel gaan verkopen...
De ervaring leert dat veel mensen die in het ecosysteem van HomeWizard zitten vrij snel tot aanschaf van een HomeWizard PiB overgaan. Dat er andere merken en types zijn die meer opties bieden, goedkoper zijn, etc. én ook met de HW P1-meter samenwerken onderzoeken ze vaak niet. En dat is ieders eigen keuze. De eigenaar van HomeWizard zei recent ook in een artikel dat een off-grid stopcontact niet nodig is en de kostprijs doet verhogen. Maar dan vind ik het aan de andere kant interessant om te zien dat andere merken een goedkoper product aan kunnen bieden incl. off-grid stopcontact en veel mensen juist die functie een pre vinden :)

HomeWizard komt er echt nog wel een keer op terug. Denk een versie met passieve koeling, 48V ipv 24V tbv hogere RTE, off-grid stopcontact, 4 kWh en misschien zelfs een upgrade naar 1200-1600 Watt laden voor +-1299 Euro. Dan verliezen ze het alsnog van bijv. Marstek, maar dan gaan andere factoren ook meespelen zoals gunnen ivm Nederlands bedrijf, etc. 800 Watt ontladen blijft waarschijnlijk in tact om binnen de lijntjes te kleuren wat ik ook begrijp.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-10-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Sonero schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Klopt, of je gaat er niet voor, of je gaat er wel voor en dan heb je daar nou eenmaal rekening mee te houden.

Sowieso is het goed om op meerdere fronten de kosten te verlagen en opbrengsten te verhogen. Ipv X kWh accu kan je ook 50% van X kWh neerzetten en de andere 50% in een aandelen ETF parkeren, of 25% van X kWh neerzetten en 25% in extra zonnepanelen investeren naast 50% ETF's, dat levert gemiddeld gezien over vele jaren meer op.

Een buffer op de bank laten staan voor noodgevallen is uiteraard altijd aan te raden, maar geld stil laten staan betekent inflatie en dus moet je het voor je laten werken. Echter krijgt een accu boven een bepaalde hoeveelheid kWh een steeds slechtere ROI en moet ieder huishouden voor zich dus vooraf de sweet spot opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 19:18
Meerdere mensen maken een financiele kostenbatenanalyse.
Maar allen rekenen met prijzen inclusief btw.
Terwijl het mogelijk is om de btw op een accu terug te vorderen.
Wat mis ik?
Wat is het addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:31:
Meerdere mensen maken een financiele kostenbatenanalyse.
Maar allen rekenen met prijzen inclusief btw.
Terwijl het mogelijk is om de btw op een accu terug te vorderen.
Wat mis ik?
Het is alleen mogelijk bij het scenario van dynamische handel (slim inkopen en slim terugleveren), zie https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
En mocht je dynamisch willen handelen moet je jezelf afvragen of een stekker batterij daarvoor wel de juiste optie is. Als je later naar een grotere batterij wilt kan je de belasting niet nogmaals terug vragen. Het is volgens mij zelfs zo dat als je de btw voor je zonnepanelen hebt terug gevraagd (voor 2022), je deze niet nog een keer op je batterij kan terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:29:
En mocht je dynamisch willen handelen moet je jezelf afvragen of een stekker batterij daarvoor wel de juiste optie is. Als je later naar een grotere batterij wilt kan je de belasting niet nogmaals terug vragen. Het is volgens mij zelfs zo dat als je de btw voor je zonnepanelen hebt terug gevraagd (voor 2022), je deze niet nog een keer op je batterij kan terugvragen.
Dat klopt. Zonnepanelen in 2020 gekocht op de KOR. Dat maakt voor mij dat het prijsverschil met een stekker batterij enorm groot is, en een vaste batterij eigenlijk geen optie is.

[ Voor 3% gewijzigd door N3OREJ op 02-10-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Als je samenwoont is het wel mogelijk om je energiecontract en de accu op de ander zijn naam te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:48:
Als je samenwoont is het wel mogelijk om je energiecontract en de accu op de ander zijn naam te zetten.
Klopt. Maar als degene met wie je samenwoont al ondernemer is wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Het is alleen mogelijk bij het scenario van dynamische handel (slim inkopen en slim terugleveren), zie https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Ik was bekend met die pagina.
Maar ik begrijp die pagina niet goed.

Stel het is herfst, de warmtepomp staat nog niet aan.
En je hebt een accu van 10 kwh die je vult met de productie van je zonnepanelen en goedkope inkoop obv dynamische tarieven.

Je doorsnee eigen huishoudelijk verbruik is 6 kwh per dag.
Je verkoopt gemiddeld 4 kwh aan derden.

Volgens het rekenvoorbeeld van de belastingdienst gebruik je de batterij dan voor 60% prive.
En mag je btw verrekenen over 40% van de aanschafprijs.
In het rekenvoorbeeld wordt niet gezegd wat je mag doen met de btw over de ingekochte stroom.
Maar het lijkt mij dat je die ook moet kunnen terugvorderen.
Ondanks het feit dat je geen btw in rekening brengt (in rekening kan brengen) bij de koper van die 4 kwh.

Velen zullen denken dat dit allemaal een hoop werk is voor een paar peanuts.
Maar ik vind dat het erg moeilijk is om een financieel gezonde businesscase op te zetten.
En dan tellen de kleintjes wel degelijk mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Leif op 02-10-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:10:
[...]
In het rekenvoorbeeld wordt niet gezegd wat je mag doen met de btw over de ingekochte stroom.
Maar het lijkt mij dat je die ook moet kunnen terugvorderen.
Ondanks het feit dat je geen btw in rekening brengt (in rekening kan brengen) bij de koper van die 4 kwh.

Velen zullen denken dat dit allemaal een hoop werk is voor een paar peanuts.
Maar ik vind dat het erg moeilijk is om een financieel gezonde businesscase op te zetten.
En dan tellen de kleintjes wel degelijk mee.
Ik volg dit niet helemaal, nergens wordt gemeld dat je BTW over stroom mag aftrekken (is wat anders dan terugvragen). De regeling van de link is enkel en alleen voor de BTW over de aanschaf van het apparaat, niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Sterker nog, je verkoopt je stroom en daardoor wordt je gezien als bedrijf. Het is dat je via de KOR regeling kan meedraaien anders zou je volgens mij ook btw aangifte moeten doen. Maar een echte businesscase is er in mijn optiek ook niet te maken en je moet het volgens mij daarvoor ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:31
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:43:
[…] Het is dat je via de KOR regeling kan meedraaien anders zou je volgens mij ook btw aangifte moeten doen. […]
Specifiek uit de pagina van de BD:
Onder deze voorwaarden kunt u de btw van de aanschaf en de installatie van uw thuisbatterij terugvragen:

[…lijstje met meer voorwaarden…]
  • Op het moment van aanschaf en installatie van de batterij bent u geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR).
Dat is wel even goed opletten

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:31:
.......
Wat mis ik?
De adder onder het gras zou kunnen zijn dat je ook btw moet afdragen over de stroom die je zelf hebt opgewekt.
Je zal een secundair allocatiepunt moeten inrichten.

MAAR dit is een voorlopige bevinding.

https://www.taxlive.nl/nl...rij-niet-vanzelfsprekend/

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:55

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Leif schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

De adder onder het gras zou kunnen zijn dat je ook btw moet afdragen over de stroom die je zelf hebt opgewekt.
Je zal een secundair allocatiepunt moeten inrichten.

MAAR dit is een voorlopige bevinding.

https://www.taxlive.nl/nl...rij-niet-vanzelfsprekend/

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Nogmaals (en al meerdere keren gemeld: de regeling is alleen voor teruggave BTW over de batterij en installatie ervan. Dus het heeft niets te maken met BTW over leveren/afnemen! Puur het BTW bedrag dat op de factuur staat!

Verder is enige bewijs wat je moet leveren is dat je een dynamisch contract hebt op het moment van aanvragen én dat je niet al in de KOR zit. Na een paar maanden is de boel afgehandeld (enige wat je merk is dat je 2 of 3 keer een brief krijgt i.v.m. de voortgang (aanvraag goedgekeurd, KOR geactiveerd) en opeens staat een groot deel van de betaalde BTW (van de factuur dus!) op je rekening.

Zo simpel is het!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
  • Laatst online: 06-10 13:23
Hoi allen!

Ik begin mij een beetje te oriënteren op een thuisbatterij. En aangezien ik dit topic, en het Grote Zendure Thuisaccu topic volg, en daar veel tevreden recensies uitkomen; lijkt het me logisch om voor een Zendure te gaan.

Even mijn thuis situatie; zonder gas dus alles elektrisch met een verbruik van +- 9000 Kwh.
- Warmtepomp ( is de grootste slurper in de winter, naast de auto )
- 14 zonnepanelen ( 3000Kwh per jaar ongeveer )
- Elektrische auto
- 3 fase

Nu heb ik al op Google gesnorkeld, en begrijp ik dat als ik bijvoorbeeld 3 batterijen zou kopen, en ik die op 3 verschillende groepen zou zetten icm met een P1 meter, dat dit op zich goed zou moeten gaan. Mocht de warmtepomp aangaan in de avond, dan zou hij theoretisch van alle 3 de batterijen stroom moeten kunnen ontvangen zonder overbelasting. En de rest van de apparaten krijgen dan ook, geregeld van de P1 meter, voldoende stroom.

Oftewel, ik haal 3x een Zendure Hyper 2000 of SolarFlow 2400, sluit dit aan op 3 verschillende groepen met een stekkertje, P1 meter op de meterkast, en ik ben klaar?
En het 'stapelen' van de batterijen, heeft geen effect op de geleverde output, maar alleen de capaciteit toch? Dus als ik er 2 op elkaar zet, heb ik qua capaciteit geen 2.88kwh, maar 5,76kwh, maar de output blijft toch hetzelfde = 800W maximaal ( bij de Hyper 2000 )?

Klopt mijn theorie? :-)

Nu vind ik het ook nog steeds jammer dat mijn auto ( E-tron ) niet bi-directioneel kan laden. Dat zou natuurlijk nog veel beter zijn dan losse batterijen. Auto = 90kwh oid, tegen 3kwh in een thuisbatterij. Mijn ideale situatie zou zijn dat ik dusdanig veel zou kunnen opslaan, dat ik mijn auto volledig kan opladen ;-). Maar dat hoeft ook niet perse. Mocht het toch snel richting NL komen, dat Vehicle to Home, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquilaXL
Nu vraag ik me wel af waarom je deze opstelling zou willen. De drie units kosten denk evenveel als een thuisbatterij die al voor drie fase geschikt is of via je pv omvormer. Je blijft aan die 800watt ontlading per fase zitten en de verliezen zullen groter zijn omdat hier drie omvormers hun kunstje staan te doen in plaats van één.

Het bidirectioneel laden klinkt leuk maar je zit vaak aan garanties vast omdat het slijtage van de accu betekent waar de fabrikant geen invloed op heeft. Daarnaast zijn de meeste auto's niet in staat om te laden wanneer de zon schijnt omdat ze dan simpelweg niet thuis staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Kouwe81 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:25:
Hoi allen!

Ik begin mij een beetje te oriënteren op een thuisbatterij. En aangezien ik dit topic, en het Grote Zendure Thuisaccu topic volg, en daar veel tevreden recensies uitkomen; lijkt het me logisch om voor een Zendure te gaan.

Even mijn thuis situatie; zonder gas dus alles elektrisch met een verbruik van +- 9000 Kwh.
- Elektrische auto
- 3 fase

Nu heb ik al op Google gesnorkeld, en begrijp ik dat als ik bijvoorbeeld 3 batterijen zou kopen, en ik die op 3 verschillende groepen zou zetten icm met een P1 meter, dat dit op zich goed zou moeten gaan. Mocht de warmtepomp aangaan in de avond, dan zou hij theoretisch van alle 3 de batterijen stroom moeten kunnen ontvangen zonder overbelasting. En de rest van de apparaten krijgen dan ook, geregeld van de P1 meter, voldoende stroom.

Oftewel, ik haal 3x een Zendure Hyper 2000 of SolarFlow 2400, sluit dit aan op 3 verschillende groepen met een stekkertje, P1 meter op de meterkast, en ik ben klaar?
En het 'stapelen' van de batterijen, heeft geen effect op de geleverde output, maar alleen de capaciteit toch? Dus als ik er 2 op elkaar zet, heb ik qua capaciteit geen 2.88kwh, maar 5,76kwh, maar de output blijft toch hetzelfde = 800W maximaal ( bij de Hyper 2000 )?

Nu vind ik het ook nog steeds jammer dat mijn auto ( E-tron ) niet bi-directioneel kan laden. Dat zou natuurlijk nog veel beter zijn dan losse batterijen. Auto = 90kwh oid, tegen 3kwh in een thuisbatterij. Mijn ideale situatie zou zijn dat ik dusdanig veel zou kunnen opslaan, dat ik mijn auto volledig kan opladen ;-). Maar dat hoeft ook niet perse. Mocht het toch snel richting NL komen, dat Vehicle to Home, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer.
Eerlijk gezegd zou ik meteen voor een groter vast systeem gaan dat meteen ook de auto kan laden zonder de 3 fase meter te belasten. Als je nu een string systeem hebt, dan kan je die strings vaak zo over zetten voor minder verlies in de DC-AC-DC omzetting en sommige merken bieden zelfs DC laders aan, waardoor je die verliezen ook overslaat bij het laden van de auto.

Maar het is natuurlijk afhankelijk van je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Kouwe81 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:25:
Hoi allen!

- Elektrische auto
- 3 fase

Je hoeft met je fases eigenlijjk geen rekening te houden want je meter telt alles op, dus als je op fase 1 teruglevert en op fase 2 afneemt dan komt dat gewoon op 0 op je meter. Als je er dan op die manier naar kijkt zou ik als ik jou was juist kijken naar welk verbruik en welke pieken je wil afdekken. Ik heb hier een Hyper2000 staan en merk dat de 800W (en ook 1200W na eigen groep) te weinig is voor mijn 'gebruikelijke' pieken om echt NOM te kunnen draaien. Maar, om de nacht door te komen, of om in de dure uren bij dynamisch contract te dempen werkt het prima.

Ik zou als ik nu ga uitbreiden zeker kiezen voor de AC2400 vanwege het hogere vermogen dat geleverd (en geladen) kan worden. Je zou dan initieel een mooie stapel van 4 of 5 accu's neer kunnen zetten, en als je dan toch meer wil kan je de accu's altijd herverdelen over een 2e AC2400 met bijv 2 x 3 accu's eronder.

Ik zou sowieso adviseren om direct bij welke keuze dan ook over te stappen op eigen groepen en het goed aan te (laten) sluiten, dan kun je vanaf dat moment schaalbaar aan de gang.
offtopic:
Please start nu niet weer die hele discussie over ZE gaan dat van de fases veranderen en WACHT MAAR etc, er is geen enkele indicatie dat het kan, mag of uberhaupt een onderwerp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:22
Sander schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Ik zou sowieso adviseren om direct bij welke keuze dan ook over te stappen op eigen groepen en het goed aan te (laten) sluiten, dan kun je vanaf dat moment schaalbaar aan de gang.
Wat bedoel je hiermee Sander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
Ik overweeg een stekkerbatterij, en op dit moment neig ik naar de Zendure AC2400. Zoals hierboven al genoemd gaat mijn voorkeur er ook naar uit deze op een eigen groep te plaatsen.

In mijn huis zou het het meest ideaal zijn om de set in de cv ruimte te plaatsen, alleen is het nogal lastig om daar een nieuwe kabel naar toe te trekken. Er hangt al een 1 fase omvormer (Solaredge SE3680) die gekoppeld is aan een pv verdeler.

Mijn installateur komt nu met de optie om de kabel van de meterkast naar de pv verdeler te vervangen door een 3 fase kabel en in de meterkast een krachtautomaat te plaatsen. Er kan dan een extra stopcontact geplaatst worden tbv de Zendure.

Is dit een techniek die bekend is? Is dit toegestaan? Maakt het verder nog uit of ik de Zendure via een stopcontact koppel, of is het verstandiger om de kabel rechtstreeks te verbinden zonder stopcontact te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

N3OREJ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:16:
Ik overweeg een stekkerbatterij, en op dit moment neig ik naar de Zendure AC2400. Zoals hierboven al genoemd gaat mijn voorkeur er ook naar uit deze op een eigen groep te plaatsen.

In mijn huis zou het het meest ideaal zijn om de set in de cv ruimte te plaatsen, alleen is het nogal lastig om daar een nieuwe kabel naar toe te trekken. Er hangt al een 1 fase omvormer (Solaredge SE3680) die gekoppeld is aan een pv verdeler.

Mijn installateur komt nu met de optie om de kabel van de meterkast naar de pv verdeler te vervangen door een 3 fase kabel en in de meterkast een krachtautomaat te plaatsen. Er kan dan een extra stopcontact geplaatst worden tbv de Zendure.

Is dit een techniek die bekend is? Is dit toegestaan? Maakt het verder nog uit of ik de Zendure via een stopcontact koppel, of is het verstandiger om de kabel rechtstreeks te verbinden zonder stopcontact te gebruiken?
Is zeker toegestaan. Kijk maar eens op dit forum naar de plaatjes van Taro die hetzelfde gedaan heeft. 3 fasen kabel trekken en dan splitsen in 3 aparte 220v groepen met ieder zijn eigen B16 automaat. Heb je bovendien de ruimte om in de CV ruimte gelijk een paar extra stopcontacten met ieder eigen groep te plaatsen zodat je in de toekomst nog meer kunt aansluiten. Kies wel een kabel met voldoende dikke aders (minimaal 4 mm2 maar liefst nog iets groter) Als je toch al de elektricien betaald kun je beter iets meer geld uitgeven aan een dikkere kabel. 2400 w kan op een standaard stopcontact, maar beter is inderdaad de stekker te verwijderen en direct in een lasdoos aan te sluiten. Of CEE wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
HHF schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Is zeker toegestaan. Kijk maar eens op dit forum naar de plaatjes van Taro die hetzelfde gedaan heeft. 3 fasen kabel trekken en dan splitsen in 3 aparte 220v groepen met ieder zijn eigen B16 automaat. Heb je bovendien de ruimte om in de CV ruimte gelijk een paar extra stopcontacten met ieder eigen groep te plaatsen zodat je in de toekomst nog meer kunt aansluiten. Kies wel een kabel met voldoende dikke aders (minimaal 4 mm2 maar liefst nog iets groter) Als je toch al de elektricien betaald kun je beter iet meer geld uitgeven aan een dikkere kabel. 2400 w kan op een standaard stopcontact, maar beter is inderdaad de stekker te verwijderen en direct in een lasdoos aan te sluiten. Of CEE wandcontactdozen.
Goed om te horen, dankjewel! Maar voor de volledigheid; Ik heb op dit moment een pv verdeler met zonnepanelen omvormer en wasmachine stopcontact.
Betekent dit dat als ik dit zou doen er 1 groep voor de zonnepanelen komt, 1 groep voor de wasmachine en 1 groep voor de Zendure?

(Dus niet nóg een extra groep voor extra zendure of ander doeleinde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

N3OREJ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Goed om te horen, dankjewel! Maar voor de volledigheid; Ik heb op dit moment een pv verdeler met zonnepanelen omvormer en wasmachine stopcontact.
Betekent dit dat als ik dit zou doen er 1 groep voor de zonnepanelen komt, 1 groep voor de wasmachine en 1 groep voor de Zendure?

(Dus niet nóg een extra groep voor extra zendure of ander doeleinde?)
Je krijgt in je CV ruimte een nieuwe groepenkastje waarin je 3 fasen verdeeld wordt over een aantal groepen. (Tenminste zo zou ik het aan de elektricien voorstellen). Je kunt dan wel 10 groepen in je CV ruimte instaleren.
Zo kun je iedere grote afnemer daar voorzien van zijn eigen groep. Neem het groepenkastje niet te klein, dan kun je later nog extra automaten (= groepen) toevoegen voor eventueel meer batterijen. Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn qua elektra maar als je meer batterijen gaat installeren is het beter die over de 3 fasen te verdelen en dan zou je in de toekomst kunnen gaan naar 1 batterij per fase. Dan is het beter nu een iets ruimere groepenkast te installeren (kostenverschil is bijna te verwaarlozen) zodat je later automaten kunt toevoegen.
Maar ik ben geen elektricien, dus overleg even met de vakman/vrouw. Maar nogmaals, zorg dat je ruimte overlaat (grotere groepenkast, ruim bemeten kabel) zodat je in de toekomst nog wat opties hebt. Kost je nu een paar tientjes meer, maar later veel gemak van

[ Voor 9% gewijzigd door HHF op 04-10-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
fissa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Wat bedoel je hiermee Sander?
Het zijn stekker batterijen en die mag je (in theorie) in elk stopcontact steken en dan kun je met 800W laden/ontladen en aan de gang. Maar om hogere vermogens te kunnen doen heb je een eigen groep nodig. Ik zou dan ook adviseren dat gelijk goed te regelen vanaf het begin zodat je vol vermogen kunt gebruiken en ook makkelijk kunt uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Als er nog steeds een CV ketel in die CV ruimte staat dan zou ik eerder een andere plek kiezen.
De kans dat er iets mis gaat met de batterij is vrij klein, maar er kan natuurlijk ook iets met de ketel mis gaan.
In zo'n geval is een gasleiding in combinatie met een thuisbatterij misschien toch niet wenselijk.

Als je het wel doet, dan zou ik in ieder geval zorgen dat ze goed van elkaar gescheiden zijn (brandwerende gipsvezelplaat) en dat daar goede actieve ventilatie naar buiten is zodat eventuele gassen niet ophopen.

Met een paar kWh is het risico wel beperkt, maar als je een hele stapel neer wilt zetten, dan zou ik eerder richting een schuur gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Even los van wat er verder al gezegd is: Ik zou je adviseren de stekker af te knippen en deze via een lasdoos of direct op een B16 aan te sluiten. Heb ze hier nog wel met stekkers aangesloten, maar ga ook overstappen op lasdozen gezien de warmteontwikkeling als je ze bijv. enkele uren achter elkaar op 2400 Watt gebruikt. Op deze warmtebeeldfoto nog warmer door HW Energy Sockets die ertussen zaten en die ik er dus nu maar tussenuit heb gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVT-6cwegrZtId9Ms_ucKuSIW58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou ook een opstelling als die ik hier heb kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVuK3QiRZfSWJQhBX2jnbYYksFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GphPCy8IizwjABS1WTSiwN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5NbaRASfjn7kr2ARo_V_jC8xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:05
Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Even los van wat er verder al gezegd is: Ik zou je adviseren de stekker af te knippen en deze via een lasdoos of direct op een B16 aan te sluiten. Heb ze hier nog wel met stekkers aangesloten, maar ga ook overstappen op lasdozen gezien de warmteontwikkeling als je ze bijv. enkele uren achter elkaar op 2400 Watt gebruikt. Op deze warmtebeeldfoto nog warmer door HW Energy Sockets die ertussen zaten en die ik er dus nu maar tussenuit heb gehaald:
[Afbeelding]

Je zou ook een opstelling als die ik hier heb kunnen maken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wil je mij vertellen welke merk en type stekkerbatterijen heb je bij deze warmteontwikkeling op de stopcontacten aangesloten

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:23
clodders schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

Wil je mij vertellen welke merk en type stekkerbatterijen heb je bij deze warmteontwikkeling op de stopcontacten aangesloten
Zendure 2400 AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquilaXL
Heeft weinig te maken met het merk batterij behalve dat deze die 2400watt blijkbaar kan leveren. De warmte die ontwikkeld is puur door de extra overgangen die een weerstand creërt. Daarnaast zijn wandcontactdozen ontworpen voor een max van 10 ampère continu. Door die 2400watt enkele uren te voeden vraag je dus echt het maximale van een stopcontact of ga je er zelfs net overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Laatst online: 08-10 22:20
AquilaXL schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:23:
Door die 2400watt enkele uren te voeden vraag je dus echt het maximale van een stopcontact of ga je er zelfs net overheen.
Ik denk dat je ipv stopkontakt eerder de stroommeters bedoelt die in de flir opname tussen de stekker en de wandcontactdoos gemonteerd zijn ... De meesten kunnen 'slechts' 2500W, sommige 3500W, beter niets of die laatste gebruiken om warmte- of beveiligings problemen te voorkomen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
tweazer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat je ipv stopkontakt eerder de stroommeters bedoelt die in de flir opname tussen de stekker en de wandcontactdoos gemonteerd zijn ... De meesten kunnen 'slechts' 2500W, sommige 3500W, beter niets of die laatste gebruiken om warmte- of beveiligings problemen te voorkomen ..
Hij bedoelt echt (stopcontact en) stekker, zie de warmtebeeldfoto’s van @Taro zonder stroommeters.

[ Voor 2% gewijzigd door Joove op 07-10-2025 21:37 . Reden: Verkeerde post en naam. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
tweazer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Dit zijn HW Energy Sockets die tot 3680 Watt aankunnen en zichzelf uitschakelen boven een bepaalde temperatuur.

Aangezien er o.a. Wifi en verlichting in zit genereren de Energy Sockets zelf ook warmte, dat telt op bij de belasting op 2400 Watt.

Daarom wel interessant om even te meten, maar voor langdurig gebruik beter om ze te verwijderen. Heb ze daarom nu alleen op testaccu's zitten en niet meer op de standaard opstelling. Daar zit overigens ook een HW 3-fase kWh meter op, dus meten is alsnog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

Dit zijn HW Energy Sockets die tot 3680 Watt aankunnen en zichzelf uitschakelen boven een bepaalde temperatuur.

Aangezien er o.a. Wifi en verlichting in zit genereren de Energy Sockets zelf ook warmte, dat telt op bij de belasting op 2400 Watt.

Daarom wel interessant om even te meten, maar voor langdurig gebruik beter om ze te verwijderen. Heb ze daarom nu alleen op testaccu's zitten en niet meer op de standaard opstelling. Daar zit overigens ook een HW 3-fase kWh meter op, dus meten is alsnog mogelijk.
Ter aanvulling: Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
HW plug

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: