• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

DM_

netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb zelf ook panelen op NO liggen en zelfs degenen die het eerste last van schaduw hebben doen het nog best goed.
In Nederland hebben we vrij vaak lichte bewolking wat voor diffuus licht zorgt. Dan doen de panelen die in de juiste richting liggen het minder goed, maar doen panelen op noord juist ook weer mee.
Ik weet ook niet hoe je precies op 6000 euro voor 16 panelen komt aangezien de mooiste glas-glas panelen op dit moment zo'n 65 euro per stuk komen en installateurs vooral duimen draaien.

Misschien moet je meer offertes opvragen en dan ook eens kijken wat die 6 panelen extra kosten als ze toch al bezig zijn. Desnoods laat je ze alleen neerleggen en de kabels naar de plek trekken waar je thuisaccu's komen met een keurige DC schakelaar of laat je overal micro omvormers achter hangen.

Ik ben zelf wel blij met Enphase. Die schakelen zichzelf grotendeels uit als er te weinig licht is maar vullen dan wel een grote interne condensator waarbij de micro omvormer de opbrengst periodiek terug levert aan het huis en weer grotendeels uit gaat als het nog steeds prutweer is. Op noord kan je ook flink over-dimensioneren aangezien een 465 Wp paneel daar nooit in de buurt komt van 300W.

Je kan per dakvlak zelf uitrekenen wat je panelen opbrengen op de volgende site:
https://www.solarazma.com/
Dit komt bij mij aardig overeen met de werkelijkheid, zeker als ik de schaduw van dakkapellen en schoorstenen in het achterhoofd hou.

Met jouw woning zou ik ook eens nadenken over een warmtepomp (al dan niet hybride). Er ligt al vloerverwarming, de isolatie bouwnorm was al behoorlijk goed in die tijd en alles wat je direct verbruikt is mooi meegenomen. Natuurlijk gaat die hartje winter niet op zonnepanelen overschot draaien, maar ook zonder is het al snel 60% goedkoper dan stoken op aardgas. Voeg daar een flinke thuisaccu aan toe die goedkoop dynamisch voor kan laden als de windmolens volop draaien en je kan voor een appel en een ei 24 uur per dag je huis comfortabel houden. Met een Quatt, WeHeat of Vaillant (afhankelijk van je budget) kan je duurzaam bezig zijn en je investering vrij vlot terugverdienen.

Welk batterijsysteem je het beste kan nemen, is sterk afhankelijk van je wensen, budget en beschikbare ruimte. Er is een behoorlijke prijzenoorlog gaande onder de Chinese merken en de software lijkt ook steeds beter en veelzijdiger te worden.

Met genoeg geld zou ik zelf voor iets als een SigEnergy SigenStor gaan, wat er erg mooi uit zien, noodstroom kan leveren voor het hele huis en waar ook meteen een DC snellader in de stapel kan worden opgenomen. De zonnepanelen kan je dan direct aansluiten voor nog minder verlies en meer eenvoud.

Als je toch liever op de centen let of niet alles tegelijk wilt doen dan zou een Zendure, Anker Solix of Marstek stekker systeem iets kunnen zijn. Er is natuurlijk veel meer beschikbaar, maar ik denk dat HomeWizard voor jou te klein is en de minder bekende merken teleur gaan stellen qua integratie in HA.

Als je zonnepanelen laat leggen dan kan je in die offerte de groepenkast upgrade meteen goed doen tegen 0% BTW zodat je helemaal voorbereid bent. En zolang je er nog niet woont is het leggen van extra kabels naar de plek van een toekomstige warmtepomp, 3 fase inductie kookplaat, PV omvormer, laadpaal en dergelijken ook prettiger.

Succes met de keuzes!
Dank voor je input!

Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.

Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.

Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt. :)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
DM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:15:
[...]

Dank voor je input!

Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.

Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.

Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt. :)
Die intergas moet je niet hebben.

Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.

Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.

Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.

Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?
Veel P&P thuisaccu's kunnen tegenwoordig ook zonnepanelen hebben en waar je de stroom voor kan gebruiken als er een overschot is en hoe je die accu's dus wilt gaan sizen is daarmee misschien ook wel relevant voor de keuze. In de UK is men nu al bezig met accu's sizen op warmtepomp verbruik en ik denk dat je daar met een dikke set Zendure batterijen in NL ook al behoorlijk wat voordeel mee kan behalen.

Maar na twee reacties genoeg over de holistische aanpak.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:14
netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:30:
[...]

Die intergas moet je niet hebben.

Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.

Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.

Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.

Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.
Die meerprijs is natuurlijk relatief laag (zeker als je kiest voor een string omvormer). Die panelen op noord doen het relatief beter op bewolkte dagen (meer diffuus licht) en dat zijn vaak de dagen dat de stroomprijzen ook wat hoger is en de panelen op zuid minder opleveren.

Ik zou het in de offerte als optie laten meenemen, dan kun je alsnog besluiten wat je doet.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Destronica
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 15:14
mrme12345 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:03:
[...]

Ja mooie batterij he, vonden wij ook bij het testen en inderdaad hele scherpe black friday aanbieding was dat. Jackery is best een veelbelovend merk en doet ook al veel in Duitsland. Een mooie set-and-forget batterij.

Onderstaand een screenprint uit onze review waaruit blijkt dat alle Nederlandse leveranciers aanwezig zijn.
[Afbeelding]
Een mooi compleet lijstje. Dus ook op dynamisch gebied hebben ze hun zaakjes beter op orde dan bijvoorbeeld Marstek. Je moet het systeem verwijderen en dan bij de setup de netcode 'Netherlands' selecteren!
Ik heb het probleem met de Nederlandse netcode inmiddels kunnen reproduceren én oplossen.
Het klopt inderdaad dat het werkt door de batterij te ontkoppelen en opnieuw te installeren. Iets omslachtig, maar goed het werkt.

Bij mij bleek het selectiescherm voor de netcode niet naar voren te komen doordat de app-taal op Nederlands stond. Dat veroorzaakte eerder ook al het probleem met de firmware-update (wit scherm).

Mijn tip aan andere gebruikers:
Zet de app eerst op Engels, doorloop dan de installatie van de batterij, en schakel daarna eventueel terug naar Nederlands. Dan verschijnt de netcode-selectie gewoon netjes en krijg je ook geen wit scherm bij de firmware updates.

Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

DM_

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelen :D

• Taro
  • Niet online
DM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:22:
[...]

Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelen :D
Kan een keer prima hoor, til er ook niet te zwaar aan, moeten alleen voorkomen dat we morgenochtend 25 berichten verder zijn :)

Mocht je nou nog heel veel specifieke en hier offtopic vragen hebben, start dan inderdaad even een eigen topic. Heb je alleen nog vragen over de accu icm aantal panelen dat je daar op aan gaat of wil sluiten, dan kan dat hier prima.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online
De Zendure Solarflow 800 Plus is zojuist binnengekomen. Verdere updates in het Zendure topic: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKeBYWfsGwtuo5e5X1TROVTOwqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O11G8DCnCjRdBUKLw1qzkRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMPA4jzX_M4WA_AjepbpIdE-KPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QNN1PyHtDoDy9AJalVj6lsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3G2VPwseTSL2c5HWb2R9KZTQYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1jgLenM0cYkM0TaTD7HzsCC.jpg?f=fotoalbum_large

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Destronica schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:19:
[...]

Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.
Graag gedaan! En we zullen jouw tip toevoegen aan de review, dan hebben anderen daar ook profijt van en mooi dat het opgelost is.

En inmiddels hier ook de Zendure 800 Plus binnen, dus binnenkort review van deze goedkope, maar zeer uitgebreide stekkerbatterij qua functies.

[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 06-12-2025 16:12 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:34
Nou ik ga me ook eens mengen in de wondere wereld van thuisaccu’s. Ik heb een nieuw huis gebouwd en nog niks qua panelen of accu’s. Ik heb wel een 5 x 6 mm kabel naar de zolder getrokken om daar eventueel een losse verdeler te maken voor panelen en/of accu’s. Ik kan panelen op zuid en west plaatsen en ideaal lijkt het mij om de panelen een 3 fasen accu te laten vullen om die ‘s avonds (3 fasen) weer leeg te trekken. Ik kan eventueel alles op zolder kwijt, uiteraard met rookmelder, temperatuurbewaking ect. Heeft er iemand tips en trics? Ik lees al een tijdje mee dus weet er wel iets van af, ik zou bv een redelijk goede HEMS ook wel fijn vinden hoewel ik ook een Homey heb.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bouwertje schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:09:
Nou ik ga me ook eens mengen in de wondere wereld van thuisaccu’s. Ik heb een nieuw huis gebouwd en nog niks qua panelen of accu’s. Ik heb wel een 5 x 6 mm kabel naar de zolder getrokken om daar eventueel een losse verdeler te maken voor panelen en/of accu’s. Ik kan panelen op zuid en west plaatsen en ideaal lijkt het mij om de panelen een 3 fasen accu te laten vullen om die ‘s avonds (3 fasen) weer leeg te trekken. Ik kan eventueel alles op zolder kwijt, uiteraard met rookmelder, temperatuurbewaking ect. Heeft er iemand tips en trics? Ik lees al een tijdje mee dus weet er wel iets van af, ik zou bv een redelijk goede HEMS ook wel fijn vinden hoewel ik ook een Homey heb.
Als je dan een tijdje meeleest, waar sta je dan nu qua keuzes, welke dingen heb je afgestreept en overweeg je wel en niet? Mbt 3 fase is er ook genoeg gezegd en geschreven: Wat is je plan daarvoor?

• Bouwertje
Sander schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:10:
[...]

Als je dan een tijdje meeleest, waar sta je dan nu qua keuzes, welke dingen heb je afgestreept en overweeg je wel en niet? Mbt 3 fase is er ook genoeg gezegd en geschreven: Wat is je plan daarvoor?
Voor die 3 fasen heb ik nog niet-echt de ideale oplossing (3 setjes?), verder zit ik nu een beetje op Zendure maar omdat het tot nu toe nog niet nodig was (lees nog niet kon) ben ik nog wel open en beïnvloedbaar :) . Ik krijg mijn huisaansluiting pas maart 2025, tot die tijd doe ik het met mijn ‘analoge meter’ en 15 panelen los op de grond opgesteld.

Kleine aanvulling, geen EV, en ook nog geen plannen. Meterkast al wel voorbereid.

[ Voor 16% gewijzigd door Bouwertje op 07-12-2025 10:23 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-12 21:41
Ik vraag me af of een plug en play hier nu echt de beste optie is. Als je zeker een accu wilt en je moet nog panelen plaatsen kan je beter een "reguliere" omvormer die in combinatie met een vast accupakket kan. Denk hier bijvoorbeeld aan SolarEdge. Als je alle nieuw te plaatsen panelen naar binnen moet werken om ze op 1 van je drie setjes aan te sluiten, krijg je er ook uitdagingen bij. Het kost je namelijk best wat PV kabel omdat ze parallel moeten en welke panelen ga je op welke batterij zetten om hem vol te krijgen. Bij een vaste omvormer zoals een solaredge word de accu ook DC-DC geladen en worden de panelen door optimizers bewaakt en gestuurd. Bij zo'n opstelling regelt de omvormer dus het laden per String tot op paneel niveau en ontlading per fase wat resulteert in een hogere efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door AquilaXL op 07-12-2025 10:42 ]

• Taro
  • Niet online
AquilaXL schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:37:
Ik vraag me af of een plug en play hier nu echt de beste optie is. Als je zeker een accu wilt en je moet nog panelen plaatsen kan je beter een "reguliere" omvormer die in combinatie met een vast accupakket kan. Denk hier bijvoorbeeld aan SolarEdge. Als je alle nieuw te plaatsen panelen naar binnen moet werken om ze op 1 van je drie setjes aan te sluiten, krijg je er ook uitdagingen bij. Het kost je namelijk best wat PV kabel omdat ze parallel moeten en welke panelen ga je op welke batterij zetten om hem vol te krijgen. Bij een vaste omvormer zoals een solaredge word de accu ook DC-DC geladen en worden de panelen door optimizers bewaakt en gestuurd. Bij zo'n opstelling regelt de omvormer dus het laden per String tot op paneel niveau en ontlading per fase wat resulteert in een hogere efficiëntie.
Eens, als je alles greenfield mag aanleggen zou ik altijd voor een 3-fase stringomvormer gaan.

Daarnaast kan je dan een AC aangesloten thuisaccu realiseren met evt. een keer wat extra paneeltjes op een schuurtje, in de tuin, etc. Of je moet voor bijv. een Sigenstor/Sigenergy ofzo gaan, dan kan je dit alles combineren, je huis volledig van noodstroom voorzien, etc. Een thuisaccu met stekker moet in ieder geval niet de basis van dit geheel vormen.

• Bouwertje
Toch weer blij met tweakters die mij Triggeren om naar een andere (betere) oplossing te kijken.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
AquilaXL schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:37:
Ik zit momenteel ook te kijken, al ik heb hier al zonnepanelen van SolarEdge liggen, maar een 9,7KWH solaredge batterij, is dit gewoon niet rendabel. Ik zou hier dik 5k voor moeten neerleggen.

Als ik dit met alternatieven wil doen, zoals de hier veel genoemde stekker batterijen, ben ik tussen de 2500 en 3500 euro kwijt. Dat is heel lastig terug te verdienen voor mij, ondanks misschien betere efficientie en minder verliezen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:51
AquilaXL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:11:
[...]

Ik zit niet helemaal in de techniek van Anker maar daar lijkt het erop dat je 1200W AC laden en 800W AC ontladen per unit hebt, 2 units is dus simpelweg de som x2. Veel andere omvormers vermelden hogere uitgang stromen die gehaald mogen worden MAAR.....

In Nederland is conform normering een maximale teruglevering van 800W over een eurostekker toegestaan. Ik snap dat wandcontactdozen vaak meer aankunnen maar gezien het feit dat de accu's langdurig die vermogens aanhouden, zijn deze maximalen opgesteld. De eigen groep die je hebt is alvast goed maar het betekent dus ook dat je hem vast (of middels CEEform stekker) moet aansluiten.
is dat zo, zo ver ik het kan nagaan is het niet eens een beperking van de stekker (type F) maar heeft die limiet te maken dat je op een standaard WCD er ook andere gebruikers op aangesloten zijn. En hier is dus een worst case aanname gedaan zodat (gemiddeld) met deze 800W limiet je niet boven de maximale belasting van een 16A groep kunt komen incl. de gebruikte bekabeling in Nederland (standaard 2,5mm2).

Zo snel je de PiB echter aan zijn eigen groep hangt zonder dat daar nog iets anders (dus ook geen andere PiB) aan hangt kun je formeel gewoon tot 3680 W (16A) gaan.
Echter dit is de maximale belasting en niet de continue belasting op een stekker,
ik kwam het volgende tegen en verwacht dat dit een redelijke weergave is van de praktijk, en zeker als je dit bij een PiB gaat gebruiken.
"CEE 7/4 stekkers: continue belasting van 10A/4uur", heb helaas de betreffende norm niet .
Een F stekker (CEE 7/4) heeft zo ver ik kon nagaan een maximale belasting van 16A / 3680W. de Inom is echter vaak maar 10A, wat dus weer prima past bij boven genoemd stukje van 10A/4uur.
de meeste PIB komen volgens mij ook niet ver boven de 2000W uit, de zendure heeft 2400W, wat overeenkomt met 10,4A. let wel op dat kun je dus ook bij zowel het laden als ontladen hebben, in de praktijk zie je dat echter pas terugkomen bij de grote batterijcapaciteiten (>9600 Wh). In mijn eigen situatie zul je dit echter vrijwel nauwelijks gaan tegenkomen, maar uitsluiten op een zeer zonning dag kan ik het ook weer niet. Dus opletten en wil je een grote capaciteit is het mogelijk alleen al op dat punt handiger om je gewenste capaciteit over meerdere PiB te verdelen en dus ook de last per stekker hierdoor te beperken. :)
Die 800W is ook nog ergens anders goed. Namelijk een verhaal waar ik niemand hier over hoor is het feit dat zo'n batterij word gezien als generator binnen de Nen1010. Conform normering dient je groepenkast uitgerust te zijn voor de maximale stroom die gegenereerd kan worden door leveranciers/generatoren. In de praktijk betekent dat dus dat je de uitgangsstromen bij mekaar op moet tellen en daar je bedrading en hoofdschakelaar op moet verzwaren.
Als je bijvoorbeeld een 1 fase 35 Ampère hoofdstop, een 3Kw (12,5 Ampère) PV omvormer en een thuisbatterij die 2,4Kw (10 Ampère) hebt komt je dus op de som; 35+12,5+10=57,5 Ampère. Hierop dien je dus je groepenkast te verzwaren met een hoofdschakelaar van 63 Ampère en vermoedelijk wat bedrading naar 10mm2.

Voordat het losbarst; ik snap dat de meeste maatregel die we nemen er juist voor zorgen dat de stromen zo laag mogelijk zijn en dat de maximale stroom opnemen praktisch niet mogelijk is maar hierin loopt de innovatie voor op de normering.

• AquilaXL
Rolfie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik zit momenteel ook te kijken, al ik heb hier al zonnepanelen van SolarEdge liggen, maar een 9,7KWH solaredge batterij, is dit gewoon niet rendabel. Ik zou hier dik 5k voor moeten neerleggen.

Als ik dit met alternatieven wil doen, zoals de hier veel genoemde stekker batterijen, ben ik tussen de 2500 en 3500 euro kwijt. Dat is heel lastig terug te verdienen voor mij, ondanks misschien betere efficientie en minder verliezen.
Bij Stralend Groen is die batterij net over de 3,5K voor 9,7Kw en anders ga je naar een BYD or LG Chem. Let wel dat je een Storedge Home Hub nodig heb en niet de oudere Wave serie. Maar de vraag kwam vooral uit een nieuwe situatie, ik nam SolarEdge omdat de bekendste is maar er zijn ook andere merken zoals de Huawei SUN serie in combinatie met de Luna batterij. Naast de meerdere strings per omvormer, kan je bij hun ook een safety box met optimizers plaatsen.

• AquilaXL
Vind het wel bizar wat de prijzen nu al doen. Als je een Marstek Venus A (4,24kw) haalt kan je al onder de €210,- per kWh uitkomen en voor de Zendure 800 plus (3,84kw) €290,- per kWh

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-12 16:58
Rolfie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
[...]

1 batterij van 5,12 kWh verdien je wel terug. De eerste kWh die je bespaart leveren het meeste op. Ik ben in februari gestart met 1 Marstek 5,12, daarmee heb ik van april t/m september de nacht op de 0 gehouden. Er is daarna een korte periode geweest waarin hij nog steeds wel werkte, maar er niet genoeg stroom was voor de nacht, maar vanaf eind oktober is de batterij niet meer vol geweest (ivm gasloos huis en overdag ook redelijk hoog stroomverbruik ivm thuis werken) en dat gaat hij waarschijnlijk t/m eind februari ook niet meer worden. Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).

Maar goed, ik handel niet, ga ik ook niet doen, het gaat mij er vooral om dat ik mijn opwek vooral zelf verbruik.

27 panelen, deels Solaredge, deels Enphase, op oost-zuid-west.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

• Taro
  • Niet online
metam schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:31:
[...]
Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).
Het advies is ze op 40-60% weg te zetten als dat voor langere tijd is, dus zet hem bijv. niet op 100% weg, dat is slecht voor de accu.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
[...]

1 batterij van 5,12 kWh verdien je wel terug. De eerste kWh die je bespaart leveren het meeste op. Ik ben in februari gestart met 1 Marstek 5,12, daarmee heb ik van april t/m september de nacht op de 0 gehouden. Er is daarna een korte periode geweest waarin hij nog steeds wel werkte, maar er niet genoeg stroom was voor de nacht, maar vanaf eind oktober is de batterij niet meer vol geweest (ivm gasloos huis en overdag ook redelijk hoog stroomverbruik ivm thuis werken) en dat gaat hij waarschijnlijk t/m eind februari ook niet meer worden. Hij staat nog wel aan op zelfverbruik (hoewel ik twijfel om hem gewoon vol te laden en los te koppelen, zodat ik hem eventueel in kan zetten bij een stroomonderbreking, echter dat komt ook vrijwel niet voor).

Maar goed, ik handel niet, ga ik ook niet doen, het gaat mij er vooral om dat ik mijn opwek vooral zelf verbruik.

Ik zeg altijd voor mezelf, elektronen moeten blijven bewegen, dan heb je de minste schade.
Op de lfp in mijn camper heb ik gewoon een buiten lamp aangesloten. Dat kun jij ook op de backup aansluiting.
Het aller mooiste is tot 30 procent leeg trekken en dan tot max 80 procent weer laden. Ook dat kan via kleine micro omvormer op de backup aansluiting.

1 PVoutput . Dongen NB

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:17
Bouwertje schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:15:
[...]

Voor die 3 fasen heb ik nog niet-echt de ideale oplossing (3 setjes?), verder zit ik nu een beetje op Zendure maar omdat het tot nu toe nog niet nodig was (lees nog niet kon) ben ik nog wel open en beïnvloedbaar :) . Ik krijg mijn huisaansluiting pas maart 2025, tot die tijd doe ik het met mijn ‘analoge meter’ en 15 panelen los op de grond opgesteld.

Kleine aanvulling, geen EV, en ook nog geen plannen. Meterkast al wel voorbereid.
Als.je geen ev hebt is het makkelijk, kijk wat je in mei-oktober aan verbruik hebt tussen zonsonder-/opgang en koop daar de batterij bij.

Spoiler: dat wordt max een 5kwh 1 fase maar mss.ook slechts 3kwh accu. Alle 3-fase oplossingen zijn veel te groot en duur. Het is allemaal niet zo moeilijk als vaak wordt gesteld. Ook qua panelen zou ik niet snel naar 3fase gaan tenzij je graag veeeeel (15 panelen oid) stuks op 1 kant wilt leggen.

Eigenlijk de belangrijkste vraag: wat wil.je bereiken? Ik ga ook met een totaal nieuw systeem aan de slag en ik ga een 1fase 3600W omvormer doen, panelen op zuid en noord en geen accu/thuisbatterij plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 08-12-2025 14:04 ]

• Fr33z
[...]

Interessant maar ben benieuws waarom je denkt die 5kwh accu dan wel terug te verdienen. Ja ik ben het helemaal.eens dat de eerste kwh het meest waard is hoor. Maar: stel.het lukt om.april t/m september steeds 1 cycle per dag te maken met 'gratis' zonnestroom. Dat is 6 maanden ofwel 180 dagen, max 900kwh die je niet meer inkoopt voor 25 cent/kwh maar dus hypothetisch tegen alleen de accu kosten. Dat levert dan nog steeds slechts 225 euro/jaar op toch? En dan alleen als je zonnepanelen al gekocht hebt anders moet je daar ook weer geld voor rekenen.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-12 21:37
Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:26:
[...]

Interessant maar ben benieuws waarom je denkt die 5kwh accu dan wel terug te verdienen. Ja ik ben het helemaal.eens dat de eerste kwh het meest waard is hoor. Maar: stel.het lukt om.april t/m september steeds 1 cycle per dag te maken met 'gratis' zonnestroom. Dat is 6 maanden ofwel 180 dagen, max 900kwh die je niet meer inkoopt voor 25 cent/kwh maar dus hypothetisch tegen alleen de accu kosten. Dat levert dan nog steeds slechts 225 euro/jaar op toch? En dan alleen als je zonnepanelen al gekocht hebt anders moet je daar ook weer geld voor rekenen.
En met die €225 is een accu van €1100 in 5 jaar terug verdient, toch? €1100 voor 5kwh moet tegenwoordig prima kunnen en na 5 jaar is het systeem met zon 900cycli nog lang niet afgeschreven.

Ik rij voor mijn werk zon 65km per dag met onze EV. Als ik de overproductie van overdag via een thuisaccu alsnog in onze auto kan krijgen, verwacht ik dat ik ook wel een goede situatie heb voor een thuisaccu (zon 15kwh denk ik momenteel aan). Te meer door een volledig elektrisch huis met 200+W sluipverbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door slim_fan op 10-12-2025 20:20 ]

• HandyLumberjack
slim_fan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:18:
[...]

En met die €225 is een accu van €1100 in 5 jaar terug verdient, toch? €1100 voor 5kwh moet tegenwoordig prima kunnen en na 5 jaar is het systeem met zon 900cycli nog lang niet afgeschreven.

Ik rij voor mijn werk zon 65km per dag met onze EV. Als ik de overproductie van overdag via een thuisaccu alsnog in onze auto kan krijgen, verwacht ik dat ik ook wel een goede situatie heb voor een thuisaccu (zon 15kwh denk ik momenteel aan). Te meer door een volledig elektrisch huis met 200+W sluipverbruik.
Ik vraag me wel af hoeveel cycles je dan maakt, in de winter heb je waarschijnlijk overdag nauwelijks wat over om de batterij te laden, en in de zomer heb je misschien al genoeg aan de weekends en de zon in de avond om de EV te laden (afhankelijk van de situatie).

• verschha
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-12 12:42
slim_fan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:18:
[...]

Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.

In bovenstaande berekening(en) gaat men voorbij aan vele zaken. Ten eerste moet je een (thuis) batterij niet helemaal vol opladen en leeg ontladen. Dat betekend dat je slecht 60 a 70% van het maximum vermogen per cyclus kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook nog te maken met energie verlies (10 a 20%), zowel bij laden als ontladen.

Ook zijn de prijsverschillen per uur/kwarier op lang niet alle dagen zo groot als genoemd en ontladen deze batterijen hooguit met 800 Kwh en laden met 800 - 1200 Kwh, waardoor je ook niet alle energie zo goedkoop mogelijk in kunt kopen en zo duur mogelijk kunt verkopen.

Volgens mij is op dit moment de Marstek Venus A met 6 units van 2,12 Kwh, totaal dus 12,72 Kwh, per Kwh uur het goedkoopst (220 per KWh) en daar ben ik eens mee gaan rekenen, waarbij ik nog niet eens het energieverlies mee heb gerekend.

Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, waarmee ik tot 1-1-2027, zolang ik per jaar meer verbruik als teruglever alles tegen dezelfde uurtarieven in als verkoop.

Ik heb de uurtarieven van 2024 ingelezen, een scriptje gemaakt dat aan de hand van die tarieven bepaald wanneer ik had moeten laden en ontladen, en ik kwam uit op......

146 euro besparing waarbij ik dus geen rekening heb gehouden met energie verliezen. Als ik dat er in ga verwerken kom ik waarschijnlijk uit op minder dan 100 besparing per jaar op een investering van 2800.

Vanaf 2027 komen er wel verschillen tussen in en verkoop. Probleem wat ik dan zie, is omdat je maar maximaal 800 Kwh kunt ontladen, je er ook niet aan ontkomt om te ontladen in (nacht)uren waarop je (veel) minder dan 800 kw gebruikt en dus ook tegen lage prijzen teruglevert.

Ik heb dus nog ruim een jaar de tijd om mijn model te optimaliseren en aan te passen aan de regels die vanaf 2027 gelden. Voor nu lijkt het mij overduidelijk dat (plug in) thuisbatterijen niet rendabel zijn.

• verschha
HandyLumberjack schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:08:
[...]

Ik vraag me wel af hoeveel cycles je dan maakt, in de winter heb je waarschijnlijk overdag nauwelijks wat over om de batterij te laden, en in de zomer heb je misschien al genoeg aan de weekends en de zon in de avond om de EV te laden (afhankelijk van de situatie).
Tot 1-1-2027 maakt het niet uit of/wanneer de zon schijnt. Op goedkope uren zou ik een thuisbatterij kunnen laden en op dure uren ontladen. Helaas levert dat met een batterij van 2800 nog geen 100 euro per jaar op.

• HandyLumberjack
verschha schreef op 11 december 2025 @ 03:17:
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk. Sinds kort ben ik mij ook aan het verdiepen in deze materie, en ik kan niets anders concluderen dat het t/m 2026 helemaal NIET rendabel is en kan zijn. De verhalen van verkopers klinken op het eerste gezicht veelbelovend, maar als je vragen gaat stellen dan haken ze snel af, hebben vaak geen idee wat ze verkopen en waar die rendementen dan te behalen zijn.

In bovenstaande berekening(en) gaat men voorbij aan vele zaken. Ten eerste moet je een (thuis) batterij niet helemaal vol opladen en leeg ontladen. Dat betekend dat je slecht 60 a 70% van het maximum vermogen per cyclus kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook nog te maken met energie verlies (10 a 20%), zowel bij laden als ontladen.

Ook zijn de prijsverschillen per uur/kwarier op lang niet alle dagen zo groot als genoemd en ontladen deze batterijen hooguit met 800 Kwh en laden met 800 - 1200 Kwh, waardoor je ook niet alle energie zo goedkoop mogelijk in kunt kopen en zo duur mogelijk kunt verkopen.

Volgens mij is op dit moment de Marstek Venus A met 6 units van 2,12 Kwh, totaal dus 12,72 Kwh, per Kwh uur het goedkoopst (220 per KWh) en daar ben ik eens mee gaan rekenen, waarbij ik nog niet eens het energieverlies mee heb gerekend.

Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, waarmee ik tot 1-1-2027, zolang ik per jaar meer verbruik als teruglever alles tegen dezelfde uurtarieven in als verkoop.

Ik heb de uurtarieven van 2024 ingelezen, een scriptje gemaakt dat aan de hand van die tarieven bepaald wanneer ik had moeten laden en ontladen, en ik kwam uit op......

146 euro besparing waarbij ik dus geen rekening heb gehouden met energie verliezen. Als ik dat er in ga verwerken kom ik waarschijnlijk uit op minder dan 100 besparing per jaar op een investering van 2800.

Vanaf 2027 komen er wel verschillen tussen in en verkoop. Probleem wat ik dan zie, is omdat je maar maximaal 800 Kwh kunt ontladen, je er ook niet aan ontkomt om te ontladen in (nacht)uren waarop je (veel) minder dan 800 kw gebruikt en dus ook tegen lage prijzen teruglevert.

Ik heb dus nog ruim een jaar de tijd om mijn model te optimaliseren en aan te passen aan de regels die vanaf 2027 gelden. Voor nu lijkt het mij overduidelijk dat (plug in) thuisbatterijen niet rendabel zijn.
Voordat je dit soort zaken post zou ik voortaan eerst even het SI-stelsel bestuderen, dan is het ook te volgen.

En daarnaast is een Marstek A met 6 uitbreidings batterijen (die niet ontgrendeld is tot 1200W) natuurlijk totaal niet geschikt om mee te handelen.
verschha schreef op 11 december 2025 @ 03:17:
[...]

Tot 1-1-2027 maakt het niet uit of/wanneer de zon schijnt. Op goedkope uren zou ik een thuisbatterij kunnen laden en op dure uren ontladen. Helaas levert dat met een batterij van 2800 nog geen 100 euro per jaar op.
Dat hoef je mij niet uit te leggen, aangezien @slim_fan dit van plan was ging ik er even vanuit dat hij de situatie van na 1-1-2027 beschreef.

• reneeke1970
verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 03:08:
[...]

Doe de berekening nog eens met mijn accu, 2200 euro voor 15 kWh met 4000 watt laden en ontladen. 25 procent verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:44:
[...]

Doe de berekening nog eens met mijn accu, 2200 euro voor 15 kWh met 4000 watt laden en ontladen. 25 procent verlies.
heb je die zelf gebouwd? want het gaat hier over stekker thuisbatterijen.

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 11-12-2025 09:58 ]

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:54

CIM

[...]
Ik kom zelf uit op €116 voor 2026 met 2025 als uitgangspunt. Echter, iedereen weet dat thuisbatterijen in 2026 nog niet bepaald lonen. De meeste hier zien het nog echt als een hobby. Vergeet ook niet dat netto terugleververgoedingen naar 0 gaan, of zelfs negatief. Combineer dat met kleine verhogingen in het afname-tarief. Reken het dan nog eens uit. Dan zal je zien dat de jaarlijkse besparing makkelijk kan verdubbelen.

[ Voor 6% gewijzigd door CIM op 11-12-2025 11:00 ]

• verschha
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:44:
[...]

Dan hoef ik niet veel te rekenen. Maar dit kan geen plug and play thuisbatterij zijn, en daar gaat het hier toch over.

Ik ben wel benieuwd waar jij deze batterij vandaan hebt? Dit is namelijk een batterij die ik in mijn hoofd heb om het wel rendabel te kunnen maken.

• reneeke1970
verschha schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:28:
[...]

Dan hoef ik niet veel te rekenen. Maar dit kan geen plug and play thuisbatterij zijn, en daar gaat het hier toch over.

Ik ben wel benieuwd waar jij deze batterij vandaan hebt? Dit is namelijk een batterij die ik in mijn hoofd heb om het wel rendabel te kunnen maken.
Je moet zelf even de plus en min kabel vast draaien met sleutel 13.anders is het zo lastig vervoeren.
En even een stroom kabel aan de omvormer maken, misschien doet firma nkon dat ook wel voor je tegen betaling.
Tja ik heb hem helaas zelf in China bestelt, wil je dit via een nl firma laten doen word ie 300 duurder. Een groter systeem met losse omvormer word zonder btw verkocht, een klein stekker ding niet.

En ja, je kunt zeggen dit is niet plug en play, maar drie stekker accu bij elkaar gooien om 5000 watt te kunnen halen met totaal 15 kWh opslag is ook niet meer plug en play, daar heb je net zo goed elektrische aanpassingen voor nodig in je meterkast.

En het doel van mijn post was ontkrachten dat wij onszelf rijk rekenen....

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 11-12-2025 12:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:58
Na lang meelezen in dit topic heb ik een rekenmodelletje gemaakt voor mijn situatie om te kijken of een thuisbatterij interessant is.
Nu heb ik nog een vast contract zonder terugleverboete per kWh en een kWh prijs van €0,25 (en dus salderen).

Zolang dit contract loopt (half juli volgend jaar) is er geen voordeel te halen met een thuisbatterij.
Na 1 jan 2027 verwacht ik een prijsverschil tussen avond/nachtstroom en dagstroom bij zon van €0,20.

Mijn zonnepanelen wekken meer op dan mijn verbruik van ca. week 12 t/m week 40.
In die periode is mijn opname van het net ca. 10kWh per dag (buiten de teruglevering door veel zonnepanelen). Dit is goed in te schatten met mijn Homewizard P1 meter.

De berekening is dan:
29 weken laden/ontladen. 80% hiervan effectief levert ca. 162 dagen met een goede laad/ontlaad cyclus.
Per dag 10kWh geeft 1.620kWh per jaar á €0,20 is €325 per jaar voordeel.

Op dit moment is de prijs van een thuisbatterij ca. €250 per kWh.
(Indevolt Powerflex met 4kWh €1.050 x3 fasen is 12kWh voor €3.150: https://thuisbatterij.nl/...el-1-als-3-fase-solarmann )
Door RTE en niet volledig ontladen/laden ga ik uit van 30% meer nodig dan 10kWh cyclus: 13kWh batterij.

13 x €250 = €3.250 aanschafprijs
jaarlijks voordeel €325
Terugverdiend na 10 jaar.

De belangrijkste wijziging in het komende jaar zal de aanschafprijs per kWh zijn.
Die is het laatste half jaar (sinds ik er naar kijk) al zo'n 20-30% gedaald; en dit zal voorlopig nog doorgaan.

Graag hoor ik jullie commentaar op deze berekening.

[ Voor 15% gewijzigd door JosTM op 11-12-2025 14:58 ]

• HandyLumberjack
JosTM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:35:
Na lang meelezen in dit topic heb ik een rekenmodelletje gemaakt voor mijn situatie om te kijken of een thuisbatterij interessant is.
Nu heb ik nog een vast contract zonder terugleverboete per kWh en een kWh prijs van €0,25 (en dus salderen).

Zolang dit contract loopt (half juli volgend jaar) is er geen voordeel te halen met een thuisbatterij.
Na 1 jan 2027 verwacht ik een prijsverschil tussen avond/nachtstroom en dagstroom bij zon van €0,20.

Mijn zonnepanelen wekken meer op dan mijn verbruik van ca. week 12 t/m week 40.
In die periode is mijn opname van het net ca. 10kWh per dag (buiten de teruglevering door veel zonnepanelen). Dit is goed in te schatten met mijn Homewizard P1 meter.

De berekening is dan:
29 weken laden/ontladen. 80% hiervan effectief levert ca. 162 dagen met een goede laad/ontlaad cyclus.
Per dag 10kWh geeft 1.620kWh per jaar á €0,20 is €325 per jaar voordeel.

Op dit moment is de prijs van een thuisbatterij ca. €250 per kWh.
(Indevolt Powerflex met 4kWh €1.050 x3 fasen is 12kWh voor €3.150: https://thuisbatterij.nl/...el-1-als-3-fase-solarmann )
Door RTE en niet volledig ontladen/laden ga ik uit van 30% meer nodig dan 10kWh cyclus: 13kWh batterij.

13 x €250 = €3.250 aanschafprijs
jaarlijks voordeel €325
Terugverdiend na 10 jaar.

De belangrijkste wijziging in het komende jaar zal de aanschafprijs per kWh zijn.
Die is het laatste half jaar (sinds ik er naar kijk) al zo'n 20-30% gedaald; en dit zal voorlopig nog doorgaan.

Graag hoor ik jullie commentaar op deze berekening.
Wat doen de panelen in week 40 t/m 12 ?
Misschien krijg je de batterij niet vol, maar als je hem dan gemiddeld halfvol krijgt levert dat alsnog een flinke bijdrage.

• JosTM
In week 40 tm 12 wordt het grootste deel van de zonopbrengst gebruik door het huis (waaronder warmtepomp die juist in die periode weer wat gaat doen...)

En ik probeer alles een beetje voorzichtig in te schatten. Kan het alleen maar meevallen :)

[ Voor 24% gewijzigd door JosTM op 11-12-2025 17:51 ]

• HandyLumberjack
JosTM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:40:
In week 40 tm 12 wordt het grootste deel van de zonopbrengst gebruik door het huis (waaronder warmtepomp die juist in die periode weer wat gaat doen...)

En ik probeer alles een beetje voorzichtig in te schatten. Kan het alleen maar meevallen :)
Het verschilt per situatie, ik denk dat die 10 jaar dan wel ongeveer klopt in jouw situatie, en dan kun je beter nog even wachten op lagere prijzen.

Ik zie hier juist in de periode oktober/november en januari/februari veel potentie voor een thuisbatterij. Dan heb wat meer verbruik tijdens de uren zonder opwek, terwijl ik in de zomer soms geeneens 1 kWh verbruik tijdens de nacht.
(Ik zou in een zomer wel een deel van de capaciteit kunnen inzetten om een klein deel van mijn opgewekte energie tegen een beter prijs te verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-12-2025 19:02 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10
[...]
Volgens mij rekenen mensen zich hier veel te snel rijk.
In mijn simulatie voor Zendure accu's met 2 jaar 5 minuten elektriciteit data uit HomeWizard kom ik op een terugverdientijd van maximaal 4 jaar voor een Zendure 800 Plus 1,92kWh accu (vanaf 2027). Voor 2026 heb ik alleen een terugleverboete te compenseren wat uitkomt op €80 dat jaar.

Elke situatie is anders en bij thuisaccu's geldt ook, net als bij isolatie, de eerste besparing zijn het goedkoopste en elke extra besparing wordt duurder. Sommige mensen rekenen zich niet rijk, maar zien het als een hobby.

• Destronica
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 15:14
Kleine update vanuit mijn kant: de Jackery thuisbatterij draait hier inmiddels een week. Voor nu haal ik een vrij lage RTE van rond de 60%, waarschijnlijk doordat de zonneopwek in deze periode beperkt is en de omvormer daardoor minder efficiënt kan werken.

Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.

Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:54

CIM

Destronica schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:04:
Kleine update vanuit mijn kant: de Jackery thuisbatterij draait hier inmiddels een week. Voor nu haal ik een vrij lage RTE van rond de 60%, waarschijnlijk doordat de zonneopwek in deze periode beperkt is en de omvormer daardoor minder efficiënt kan werken.

Ik heb daarnaast contact gehad met Jackery Support over een mogelijke Home Assistant-integratie. Zij hebben bevestigd dat Home Assistant integratie inderdaad op de roadmap staat. Helaas konden ze geen verdere details delen, omdat die informatie confidentieel is.

Zodra ik meer ervaringen of inzichten heb, zal ik die hier delen.
Ik kan ook bevestigen dat de RTE aan de lage kant is met deze weersomstandigheden. Ik heb de Jackery aangezet op de laatste dag (21-11) dat er nog een beetje zon was (m.u.v. gisteren dan). Maar ik maak mij geen zorgen. In Februari zien we wel weer verder. Fijn dat HA-integratie op de roodmap staat!

Verder: meest saaie tech-purchase in jaren >:) . Ding deed het feilloos in 5 minuten.

• slim_fan
@HandyLumberjack & @verschha even voor de zekerheid: ik reageerde op de stelling van @Fr33z dat het niet uit kan. Met de getalletjes in zijn post, blijkt het tegendeel (na 1-1-2027 inderdaad).

Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.

• Fr33z
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:30:
@HandyLumberjack & @verschha even voor de zekerheid: ik reageerde op de stelling van @Fr33z dat het niet uit kan. Met de getalletjes in zijn post, blijkt het tegendeel (na 1-1-2027 inderdaad).

Of een thuisbatterij financieel uit kan, hangt per situatie af en is een best lastige berekening. Persoonlijk vind ik de financiele overweging secundair (ook met een EV, WP of zonnepanelen); de duurzaamheidsfactor is voor mij het voornaamste dat telt.
Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.

Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.

Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'

• slim_fan
Fr33z schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
[...]

Mijn berekening gaat uit van een paar heeeeeel erg positieve aannames. Ik lees het als 'zelfs als alles meezit is t financieel.mwoah'. In mijn voorbeeld heb je de investering in zonnepanelen namelijk al gedaan/afgeschreven, is er geen salderen meer, is zonnestroom terugleveren blijkbaar niks waard EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.

Duurzaamheid en een thuisbatterij rijmen totaal niet dus als.je dat belangrijk vindt is het onlogisch om er 1 te kopen.

Hobby is leuk en mag wat geld kosten maar zowel.financieel als qua duurzaamheid is het een grote 'meh'
Grotendeels eens met wat u zegt, alleen bent u mijn inziens veel te stellig.

Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....

• HandyLumberjack
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb (nog) geen thuisbatterij, ondanks dat ik het als tweaker een leuk speeltje vind. Zo lang anderen mijn zonnestroom gebruiken, zie ik (vanuit duurzaamheidsperspectief) geen logica dat ik de energie in een accu stop waarmee zon ~25% energie verloren gaat. Als echter het uitzetten van PVs telkens frequenter wordt wegens een overvol stroomnet, is er voor een thuisbatterij wél plek met het oog op duurzaamheid. Idealiter zouden batterijen op landelijk en/of wijk niveau geregeld worden, maar dan moet Den Haag eens wakker worden....
Of het rendabel is (na 2026), is inderdaad afhankelijk van de situatie. O.a. een warmtepomp kanibaliseert de beschikbare zonnestroom voor de thuisaccu.

De eerste 11 dagen van december heb ik 79 kWh teruggeleverd. Daarvan had ik het grootste deel in een kleine thuisaccu kunnen stoppen om zelf te verbruiken. In de zomer heb ik vaak te weinig verbruik om zelfs een kleine thuisaccu leeg te krijgen, maar ik kan die overschotten dan wel s'avonds terugleveren tegen een hogere prijs dan midden op de dag.

Daarnaast gaan de nieuwe nettarieven vanaf 2028 (in sommige situaties)een behoorlijke bijdrage aan de rentabiliteit van een accu leveren.

Een kleine thuisaccu zou zichzelf prima kunnen terugverdienen hier, al ga ik er niet rijk van worden.

Binnenkort krijg ik tijdelijk een thuisaccu om te testen, ik ben benieuwd naar de praktijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 13:33 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-12 17:06
[...]
... Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
...
Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)

Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).

5kWh is zo verbruikt.

• Fr33z
slim_fan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik.ben inderdaad stellig. De dingen die je noemt zijn toekomstmuziek en onzeker. Het is nu nog niet zo dat er op grote schaal zonnepanelen uitschakelen, mogelijk in de toekomst maar dat is dus nu niet aan de orde.
Ook financieel.is het nu erg onzeker zoals genoemd.

Ik verbaas me er daarom sterk over dat er zo'n hype is en geef wat tegengas.

Interessant om berichten zoals die van @dennisfr te lezen dat zijn huishouden blijkbaar wel 5kwh per nacht verbruikt. Wel jammer dat je door 10% marge op de batterij aan te houden weer 10% minder voordeel/besparing hebt.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:11
dennisfr schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:09:
[...]

Ik reageer alleen even op bovenstaande quote.
Ik heb nu bijna één volledig jaar een 5kWh thuisbatterij en die 5kWh is eigenlijk nog net te krap:
-De wasmachine/droger/vaatwasser draaien allemaal overdag
-We koken op gas
-We vormen een 5 persoons huishouden (3 pubers)

Oorzaken:
-Sluipverbruik zit bij mij 's nachts zo rond de 150W midden in de nacht. Niet heel weinig, maar ook niet extreem. Dat is alleen al ruim 1.5kWh.
-Je kunt/wilt niet de volledige capaciteit gebruiken omdat je de batterij niet dagelijks helemaal leeg wilt trekken. Daar zit nog eens 0.5kWh.
-Dan in de avond een TV + 2xPC en nog de incidentele gebruikers (stoomoven, magnetron, airfryer, ebikes die opgeladen worden).

5kWh is zo verbruikt.
Waarom wil je de batterij niet dagelijks helemaal leeg trekken? Daar is die toch voor en hij beveiligt zichzelf hoor tegen te diepe ontlading.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Taro
  • Niet online
[...]
EN lukt het je 8 maanden per jaar om 5 kwh nuttig tw verbruiken in je huis tussen zonsondergang/-opgang. Vooral die laatste zal voor veel.mensen (gelukkig) niet lukken want 5 kwh in de avond/nacht verbruiken is best veel.
Bij relatief veel mensen is 5 kWh nog weinig in de avond/nacht. Hier gebruiken we in de avonduren 800-1200 Watt/uur met een paar gamende kids, TV aan, laptop aan, verlichting aan, WTW-unit aan, etc.

Alleen het netwerk, de camera's, servers, KPN kastjes, etc. vragen al 300+ Watt per uur sluipverbruik. En als 1 van de warmtepompen aan staat gaat het helemaal hard met 1000+ Watt extra per uur.

Nou zal ik geen gemiddeld huishouden hebben, maar 5 kWh gebruiken tussen bijv. 18:00 en 8:00 betekent vaak: 100-200 Watt tussen 23:00 en 8:00 = 1.6 kWh en tussen 18:00 - 23:00 bijv. 680 Watt per uur, dat is niet enorm veel toch?

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-12 19:18
Jackery heeft weer een mooie deal op Amazon voor de HP2000 + 2 panelen €589
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0G4W2LJNV

Weet iemand of het mogelijk is om P1 data van home Assistant door te sturen ipv een aparte meter te moeten kopen?

Begrijp ik goed dat deze ook stroom kan leveren op de noodstroom aansluiting als het netstroom weg valt?

[ Voor 19% gewijzigd door Rogers op 14-12-2025 13:48 ]

• mrme12345
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:39:
Jackery heeft weer een mooie deal op Amazon voor de HP2000 + 2 panelen €589
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0G4W2LJNV

Weet iemand of het mogelijk is om P1 data van home Assistant door te sturen ipv een aparte meter te moeten kopen?

Begrijp ik goed dat deze ook stroom kan leveren op de noodstroom aansluiting als het netstroom weg valt?
Nee dat gaat niet, Jackery heeft geen open api, al zeggen ze wel dat ze daar mee bezig zijn. Maar wanneer dat komt is onbekend, en ook of dat incl write of alleen read is.

Ja, dat kan, daar is de backup stroom juist voor bedoeld. Als stroom wegvalt, kun je via de noodstroom aansluiting essentiele apparaten van stroom blijven voldoen. En de aangesloten zonnepanelen zullen de batterij ook dan blijven laden.

• Rogers
mrme12345 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:16:
[...]

Nee dat gaat niet, Jackery heeft geen open api, al zeggen ze wel dat ze daar mee bezig zijn. Maar wanneer dat komt is onbekend, en ook of dat incl write of alleen read is.

Ja, dat kan, daar is de backup stroom juist voor bedoeld. Als stroom wegvalt, kun je via de noodstroom aansluiting essentiele apparaten van stroom blijven voldoen. En de aangesloten zonnepanelen zullen de batterij ook dan blijven laden.
Bedankt voor je reactie. Weet je ook of de app blijft werken als je na installatie de internet verbinding naar buiten blokkeert? Dus dat lokaal werkt. (Dynamisch tarief laden is niet nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 14-12-2025 18:40 ]

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:03
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. Weet je ook of de app blijft werken als je na installatie de internet verbinding naar buiten blokkeert? Dus dat lokaal werkt. (Dynamisch tarief laden is niet nodig)
Dan kan je met Bluetooth verbinden en de app nog gebruiken.

Hier ook de Jackery vandaag geïnstalleerd. Was wel even een gedoe. Moest hem op Duits zetten anders downloade de firmware update niet. (Via hun support kreeg ik alleen maar of ik al had geprobeerd de app opnieuw op te starten 8)7 )

Verder heel simpel aan te sluiten.

Wacht nu ook op integratie met HA of Homey, zodat ik beter kan afstemmen dat hij ook via het stopcontact laad als er stroom via mijn reguliere zonnepanelen overschot is.

Voor nu aangesloten op het stopcontact en de twee panelen die ik er bij kreeg

• mrme12345
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:40:
[...]

Via bluetooth heb ik net even getest (zonder wifi) is de batterij volledig te bedienen.

• Taro
  • Niet online
SyphOn schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:52:
[...]
Hier ook de Jackery vandaag geïnstalleerd. Was wel even een gedoe. Moest hem op Duits zetten anders downloade de firmware update niet. (Via hun support kreeg ik alleen maar of ik al had geprobeerd de app opnieuw op te starten 8)7 )
Klopt, daar hebben ze nog wat stappen in te maken, maar na de installatie zelf werkt Nederlands volgens mij inmiddels prima.

Spreek steeds meer mensen die voor de Jackery kiezen. In de VS zijn ze al enorm groot, zo niet de grootste. In Europa moeten ze qua naamsbekendheid nog aan de weg timmeren, maar ze maken goede producten en software, al zijn ze nog niet helemaal klaar met vertalen :)

Ik merk bij Marstek toch wel gedoe rondom kwaliteit en garantie. De Venus D is gebricked tijdens een firmware update en dan mag je aankloppen bij de verkoper die vervolgens weer afhankelijk is van Marstek, want Marstek zelf doet daarover moeilijk. Jackery is natuurlijk in NL ook nog niet lang en goed vertegenwoordigd, maar ook heel benieuwd hoe ze met support en garantiegevallen omgaan.

Nu is Marstek vermoedelijk nog de grootste, vooral door de lage prijs en de vele cowboys die hun producten goedkoop aanbieden, maar Jackery komt ook met een aantal extra producten en is best wel concurrerend geprijsd en kan als grote speler natuurlijk ook wel wat marge missen en goedkoop inkopen. Heel benieuwd naar de marktontwikkelingen volgend jaar.

• Rogers
Taro schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:08:
[...]

Klopt, daar hebben ze nog wat stappen in te maken, maar na de installatie zelf werkt Nederlands volgens mij inmiddels prima.

Spreek steeds meer mensen die voor de Jackery kiezen. In de VS zijn ze al enorm groot, zo niet de grootste. In Europa moeten ze qua naamsbekendheid nog aan de weg timmeren, maar ze maken goede producten en software, al zijn ze nog niet helemaal klaar met vertalen :)

Ik merk bij Marstek toch wel gedoe rondom kwaliteit en garantie. De Venus D is gebricked tijdens een firmware update en dan mag je aankloppen bij de verkoper die vervolgens weer afhankelijk is van Marstek, want Marstek zelf doet daarover moeilijk. Jackery is natuurlijk in NL ook nog niet lang en goed vertegenwoordigd, maar ook heel benieuwd hoe ze met support en garantiegevallen omgaan.

Nu is Marstek vermoedelijk nog de grootste, vooral door de lage prijs en de vele cowboys die hun producten goedkoop aanbieden, maar Jackery komt ook met een aantal extra producten en is best wel concurrerend geprijsd en kan als grote speler natuurlijk ook wel wat marge missen en goedkoop inkopen. Heel benieuwd naar de marktontwikkelingen volgend jaar.
Denk je dat die Jackery deals de laatste tijd extra goed zijn om voet in de markt te krijgen of zijn dit realistische nieuwe lage prijzen?

• HandyLumberjack
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Denk je dat die Jackery deals de laatste tijd extra goed zijn om voet in de markt te krijgen of zijn dit realistische nieuwe lage prijzen?
Er zijn inmiddels diverse partijen die voor dergelijke prijzen leveren. Volgens mij bij de meeste wel een beetje met de bedoeling om een vendor lock-in te creëren.

• Taro
  • Niet online
Rogers schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Een combinatie. Kreeg laatst al een aanbod voor 140 Euro per kWh incl. verzenden en BTW van een andere partij. Moet je nagaan, dan speelt zo'n fabrikant nog quitte. Minus BTW en minus verzenden zit dat onder de 100 Euro per kWh.

Het wordt echt een race to the bottom en veel partijen gaan het niet redden in deze markt. Grotere spelers met wat reserves kunnen het voor anderen nog lastiger maken, dus Jackery zal daar wel stappen in zetten inderdaad, ze hebben mooie aanbiedingen die al goed klinken en doen er dan bijv. ook nog even 2 zonnepanelen gratis extra bij.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:28
Jackery HomePower 2000 Ultra zie ik hier nu voorbij komen en die kende ik zelf nog niet.
Misschien dat ik ze ga aanschaffen , zeker gezien de prijs en omdat ze ook samen kunnen werken met de p1 meter van HW.
Ik ben alleen nog aan het bekijken waar ik ze ivm evt garantie of vragen kan kopen.
Hier al gebruikers welke ze gebruiken met de hw p1 meter? En wat de ervaringen zijn?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34

HHF

ivo1969 schreef op maandag 15 december 2025 @ 02:19:
Jackery HomePower 2000 Ultra zie ik hier nu voorbij komen en die kende ik zelf nog niet.
Misschien dat ik ze ga aanschaffen , zeker gezien de prijs en omdat ze ook samen kunnen werken met de p1 meter van HW.
Ik ben alleen nog aan het bekijken waar ik ze ivm evt garantie of vragen kan kopen.
Hier al gebruikers welke ze gebruiken met de hw p1 meter? En wat de ervaringen zijn?
Kijk ook eens naar de Sunpura S2400. Worden ook steeds interessanter zeker omdat de uitbreidingsbatterijen nu op ~450 euro voor 2400 kWh zitten (bron: Stralendgroen). Qua specificaties vergelijkbaar met Jackery, maar wel een 2400 w off grid aansluiting tov 800 w voor Jackery.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:05
ivo1969 schreef op maandag 15 december 2025 @ 02:19:
Is een mooie review op energienerds. Op die amazon link is de basis unit + 1 extra batterij 1048. Dat is wel behoorlijk netjes. Op hun eigen shop is die niet die prijs.

• AquilaXL
DJ-Promo schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Is een mooie review op energienerds. Op die amazon link is de basis unit + 1 extra batterij 1048. Dat is wel behoorlijk netjes. Op hun eigen shop is die niet die prijs.
Is het niet zo dat over die prijs nog de BTW betaald moet worden omdat die in Duitsland 0% is? Dan kom je namelijk op precies hetzelfde bedrag uit als hun Nederlandse website.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:28
DJ-Promo schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Yep , klopt zat het al vandaag te lezen .
Het gaat nu wel heel erg snel allemaal met de aanbieders :)

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:03
SyphOn schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:52:
[...]
Wacht nu ook op integratie met HA of Homey, zodat ik beter kan afstemmen dat hij ook via het stopcontact laad als er stroom via mijn reguliere zonnepanelen overschot is.
Ik lees vanochtend dat als de p1 meter van HomeWizard is gekoppeld, hij al kijkt naar het overschot van mijn andere zonnepanelen. Vandaag was dit ook te zien in de Jackery app.

Top! Geen omkijken meer naar dus :)

• AquilaXL
Als het mensen om die integratie gaat kan je ook kijken naar de Zendure Hyper2000. Bijna zelfde specs als de Jackery maar dan tot 1200W laden/ontladen. Je hebt deze via Reichelt al voor ongeveer €1100,- inclusief BTW en verzenden (3,84kWh). Dan moet je alleen de Hyper stekkerdoos nog aanschaffen maar dan heb je naast een paar stopcontacten ook USB aansluitingen.

• mrme12345
  • Niet online
Vandaag de Indevolt Powerflex 2000 ontvangen met 4 kWh. AC batterij met LFP (ipv semi solid, zoals de vorige versie). Die gaan we deze week uitgebreid reviewen. Kijken wat de verschillen zijn tov de semi-solid en of de app al verder geoptimaliseerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW0PoRsbJRrLfflLJB2WbJMs88Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUv6XM7E6vt8AAZdgXEfcNj.jpg?f=fotoalbum_large

• Bouwertje
Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de 3 fasen oplossingen van een thuisbatterij, maar ik neig toch steeds meer naar een 1-fase stekkeroplossing. Ik kan een nieuwe groep maken (230 of 400 kan allebei) maar ik zie nog maar weinig positieve berichten over de 400 V oplossingen. Vaak werkt de HEMS niet lekker, problemen met diepteontladingen of laden, moeilijk uit te breiden, merkgebonden, ect. En ook de goede 3 fasen oplossingen met omvormer, hems en accu zijn op 1 hand te tellen. Of zie ik nu wat over het hoofd en ga ik te kort door de bocht?

PS: ik mag met panelen, omvormers en evt accu helemaal blanco beginnen.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-12 11:16

MGZ

Bouwertje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:14:
Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de 3 fasen oplossingen van een thuisbatterij, maar ik neig toch steeds meer naar een 1-fase stekkeroplossing. Ik kan een nieuwe groep maken (230 of 400 kan allebei) maar ik zie nog maar weinig positieve berichten over de 400 V oplossingen. Vaak werkt de HEMS niet lekker, problemen met diepteontladingen of laden, moeilijk uit te breiden, merkgebonden, ect. En ook de goede 3 fasen oplossingen met omvormer, hems en accu zijn op 1 hand te tellen. Of zie ik nu wat over het hoofd en ga ik te kort door de bocht?

Of je doet op iedere fase een stekker batterij op z'n eigen groep,die dan als 1 geheel werken. Kun je later nog extra uitbreiden als dat nodig is.

• HandyLumberjack

De vraag is natuurlijk wat je situatie is, en wat je wilt bereiken.

Als je voldoende hebt aan het vermogen van een 1-fase oplossing dan zou ik daarvoor kiezen.

(Ik zou voornamelijk inzetten op veel zonnepanelen)

• JosTM

Ik lees op de Indevolt website https://nl.indevolt.com/p...sbatterij-met-zonnestroom
het volgende onder het kopje
"Parallele uitbreiding
De PowerFlex 2000 biedt naadloze drievoudige parallelle uitbreiding – ideaal voor zowel één- als driefasige huishoudens. Na de uitbreiding ontstaat er een systeemvermogen tot 7200W, een PV-ingang van 7200W en een capaciteit van 32,4 kWh. Voor hoge prestatie-eisen is dit een eersteklas keuze."

Is dit wat je bedoelt?
Zelf ben ik ook op zoek naar een goede en betaalbare 3-fase oplossing.

Op pag. 88 van de manual staat een simpel schema van een 3-fase aansluiting:
https://cdn.shopify.com/s...lex_2000.pdf?v=1754038636

[ Voor 6% gewijzigd door JosTM op 17-12-2025 11:25 ]

• AquilaXL
Er zijn meerdere merken die dit kunnen zoals onder andere Anker, Zendure etc. Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is de verdeling van je fases in huis want als er een fase tussen zit die zwaarder belast wordt, dan is die accu veel sneller leeg en staat de rest nog met capaciteit over. Een systeem waarbij de accu aan een separate omvormer zit kent dit probleem niet omdat de omvormer regelt op welke fase hij hoeveel vermogen levert.

• JosTM
AquilaXL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:27:
Er zijn meerdere merken die dit kunnen zoals onder andere Anker, Zendure etc. Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is de verdeling van je fases in huis want als er een fase tussen zit die zwaarder belast wordt, dan is die accu veel sneller leeg en staat de rest nog met capaciteit over. Een systeem waarbij de accu aan een separate omvormer zit kent dit probleem niet omdat de omvormer regelt op welke fase hij hoeveel vermogen levert.
Helder.
Maar als een merk een management systeem heeft wat hier rekening mee houdt, zou het toch ook op zo een "samengesteld" systeem kunnen werken.
Maar daar lees ik inderdaad niets over.
Kunnen Anker, Zendure, Indevolt dit niet?

Aanvullend nog een vraag:
Een slimme meter "saldeert" toch intern over de 3 fasen?
Dan is het toch niet erg dat één van de accu's sneller leeg is? Die stopt dan vanzelf, en een andere accu gaat dan toch ontladen?
Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door JosTM op 17-12-2025 11:40 ]

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12 13:55

Fremske

and change the world

@JosTM Ik heb mij precies dezelfde vraag gesteld. Mijn conclusie, gezien de slimme meter saldeert over het totaal van alle fasen zou ik gaan voor een 1-fase stekker batterij die jouw sluipverbruik kan opvangen. Dus mocht je in de najaar/winter een sluipverbruik van 1000w hebben (warmtepomp en andere groot verbruiker) zorg dan dat de batterij ook dat vermogen kan terugleveren. Hiermee kan hij zorgen dat je null op de meter blijft. Ik zie veel gebruikers gaan voor de Zendure AC2400 omdat dit snel kan opladen en ontladen. De batterij capaciteit moet je berekenen op basis van je verbruik per dag als je geen zon opwek hebt.

Back to the future

• AquilaXL
JosTM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:32:
[...]

Helder.
Maar als een merk een management systeem heeft wat hier rekening mee houdt, zou het toch ook op zo een "samengesteld" systeem kunnen werken.

Aanvullend nog een vraag:
Een slimme meter "saldeert" toch intern over de 3 fasen?
Dan is het toch niet erg dat één van de accu's sneller leeg is? Die stopt dan vanzelf, en een andere accu gaat dan toch ontladen?
Of zie ik dit verkeerd?
De slimme meter saldeert niets. Er staan twee tellers aan namelijk terugleveren en verbruik en ze kijken (nog niet) naar de belasting per fase. Ik durf niet te zeggen hoe een p1 meter dit ziet aangezien de meter wel degelijk per fase meet. Als je CT klemmen gebruikt gaat die vlieger sowieso niet op en werkt de NOM modus dus niet ideaal. Als je wil "verdienen" op dynamische tarieven, dan kan het wel gewoon werken.

• mrme12345
  • Niet online
AquilaXL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:42:
[...]

De slimme meter saldeert niets. Er staan twee tellers aan namelijk terugleveren en verbruik en ze kijken (nog niet) naar de belasting per fase. Ik durf niet te zeggen hoe een p1 meter dit ziet aangezien de meter wel degelijk per fase meet. Als je CT klemmen gebruikt gaat die vlieger sowieso niet op en werkt de NOM modus dus niet ideaal. Als je wil "verdienen" op dynamische tarieven, dan kan het wel gewoon werken.
Een slimme meter registreert alleen vermogen per fase en geen vebruik per fase. Verbruik per fase zit niet in de techniek van de huidige slimme meter. Stel dat ze dat ooit willen (hypothetisch) zijn we 15 jaar verder want dan moeten alle meters in Nederland vervangen worden. Verbruik wordt per telwerk bijgehouden en niet per fase. Wel is het natuurlijk zo dat het goed is om de fases een beetje evenwichtig te belasten, maar dat is een nice to have richting netbeheerder, heeft verder niets met kosten te maken.

• Taro
  • Niet online
JosTM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:32:
[...]
Helder.
Parallelle systemen zoals Anker, Zendure en Indevolt verdelen het gevraagde outputvermogen domweg over de beschikbare omvormers en houden geen rekening met specifieke fasebelasting, etc.

Het is aan de gebruiker om PV opwek netjes te verdelen en thuisaccu's netjes te verdelen, zodat het geheel zo goed mogelijk in balans is. En dat hoeft niet per se per huishouden omdat het over een hele woonwijk gemiddeld gezien wel redelijk verdeeld zal zijn. Heb je echter bijv. zware 3-fase gebruikers zoals een EV/laadpaal met loadbalancer, dan wordt het voor jou als gebruiker ineens wel heel relevant omdat je door fase onbalans ineens niet meer 11 kW kan laden, maar bijv. maar 4-5 kW omdat 1 fase piekt en de rest niet.

Veel mensen die denken "hun eigen zonnestroom" op te slaan leveren in de praktijk vaak "hun eigen zonnestroom" op bijv. Fase A terug aan het stroomnet, om via Fase B op 1-fase stroom van het net af te nemen voor de thuisaccu. Hun thuisaccu wordt in de praktijk dus helemaal niet gevuld met eigen zonnestroom. Zo werkt het Nederlandse systeem, wat mij betreft prima en lekker zo laten ;)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen: AEG Solarcube thuisbatterij.
https://aegthuisbatterij.nl/

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:59:
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen: AEG Solarcube thuisbatterij.
https://aegthuisbatterij.nl/
Is een whitelabel van de Sunpura.

• AquilaXL
AEG is zo'n beetje de uitvinder van whitelabel. Ze verkopen van groepenkasten tot zonnepanelen en nu dus ook blijkbaar thuis accu's onder hun naam.

• JosTM
AquilaXL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:01:
AEG is zo'n beetje de uitvinder van whitelabel. Ze verkopen van groepenkasten tot zonnepanelen en nu dus ook blijkbaar thuis accu's onder hun naam.
Lijkt me niet verkeerd.
Ik heb liever iets met 10 jaar garantie van het bedrijf AEG, dan van het bedrijf Sunpura :)

• Taro
  • Niet online
JosTM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:22:
[...]

Lijkt me niet verkeerd.
Ik heb liever iets met 10 jaar garantie van het bedrijf AEG, dan van het bedrijf Sunpura :)
En als je AEG product kapot gaat, waar gaat AEG dan de vervanger regelen? Juist, bij de fabrikant die dan mogelijk niet meer bestaat. AEG heeft dit zo te zien ook slim ondergebracht in een aparte BV, die kunnen ze indien nodig laten klappen en dan wordt het een moeilijk verhaal.

• Bouwertje
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:21:
[...]

Parallelle systemen zoals Anker, Zendure en Indevolt verdelen het gevraagde outputvermogen domweg over de beschikbare omvormers en houden geen rekening met specifieke fasebelasting, etc.

Het is aan de gebruiker om PV opwek netjes te verdelen en thuisaccu's netjes te verdelen, zodat het geheel zo goed mogelijk in balans is. En dat hoeft niet per se per huishouden omdat het over een hele woonwijk gemiddeld gezien wel redelijk verdeeld zal zijn. Heb je echter bijv. zware 3-fase gebruikers zoals een EV/laadpaal met loadbalancer, dan wordt het voor jou als gebruiker ineens wel heel relevant omdat je door fase onbalans ineens niet meer 11 kW kan laden, maar bijv. maar 4-5 kW omdat 1 fase piekt en de rest niet.

Veel mensen die denken "hun eigen zonnestroom" op te slaan leveren in de praktijk vaak "hun eigen zonnestroom" op bijv. Fase A terug aan het stroomnet, om via Fase B op 1-fase stroom van het net af te nemen voor de thuisaccu. Hun thuisaccu wordt in de praktijk dus helemaal niet gevuld met eigen zonnestroom. Zo werkt het Nederlandse systeem, wat mij betreft prima en lekker zo laten ;)
Dit is ook wel een beetje mijn punt, hoe gaat een thuisbatterij op 1 fase ervoor zorgen dat mijn 3 fase aansluiting 0 op de meter krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat ‘s avonds de tv netjes de thuisaccu gebruikt terwijl de magnetron of de oven uit de andere fase dure stroom koopt. En dat kan de 1 fase thuisaccu niet compenseren.

• HandyLumberjack
Bouwertje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 02:49:
[...]

Dit is ook wel een beetje mijn punt, hoe gaat een thuisbatterij op 1 fase ervoor zorgen dat mijn 3 fase aansluiting 0 op de meter krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat ‘s avonds de tv netjes de thuisaccu gebruikt terwijl de magnetron of de oven uit de andere fase dure stroom koopt. En dat kan de 1 fase thuisaccu niet compenseren.
De slimme meter verrekend dat, dus gelijktijdig 500 Watt verbruiken op de ene fase en 500 Watt terugleveren op een andere wordt geregistreerd als 0 Watt.

Dus een 1 fase thuisaccu kan prima een 3 fase aansluiting 0 op de meter houden.

En doet dat over het algemeen efficiënter dan dat je iedere fase individueel op 0 probeert te houden met een omvormer per fase.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-12-2025 06:24 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:27
HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:20:
[...]

De slimme meter verrekend dat, dus gelijktijdig 500 Watt verbruiken op de ene fase en 500 Watt terugleveren op een andere wordt geregistreerd als 0 Watt.

Dus een 1 fase thuisaccu kan prima een 3 fase aansluiting 0 op de meter houden.

En doet dat over het algemeen efficiënter dan dat je iedere fase individueel op 0 probeert te houden met een omvormer per fase.
Je hoeft niet paranoïde te zijn om te bedenken dat dit het volgende konijn uit de hoge hoed wordt. De netbeheerder gaat je ‘asymmetrie-kosten’ berekenen.

Ja, stromen per fase worden nu nog rekenkundig gesommeerd in je slimme meter. Maar als ik de stromen per fase kan uitlezen, dan kan de netbeheerder dat ook.

Dat wordt betalen. Want hé, die batterijbezitters die helpen het net te ontlasten hebben vast nog wel wat centjes over nu ze minder terugleverboetes hoeven te betalen.

Load balancers, 3-fase omvormers die automatisch knijpen tot zero export en 3-fase batterijsystemen gaan vast nog populair worden.

• HandyLumberjack
Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:08:
[...]

Je hoeft niet paranoïde te zijn om te bedenken dat dit het volgende konijn uit de hoge hoed wordt. De netbeheerder gaat je ‘asymmetrie-kosten’ berekenen.

Ja, stromen per fase worden nu nog rekenkundig gesommeerd in je slimme meter. Maar als ik de stromen per fase kan uitlezen, dan kan de netbeheerder dat ook.

Dat wordt betalen. Want hé, die batterijbezitters die helpen het net te ontlasten hebben vast nog wel wat centjes over nu ze minder terugleverboetes hoeven te betalen.

Load balancers, 3-fase omvormers die automatisch knijpen tot zero export en 3-fase batterijsystemen gaan vast nog populair worden.
Je betoog komt op mij anders behoorlijk paranoïde over.

Het veroorzaakt geen/nauwelijks kosten bij de netbeheerder.

En invoering van dergelijke kosten duurt waarschijnlijk zo lang dat je tegen die tijd toch al toe bent aan een nieuwe thuisbatterij.

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:04:
[...]

Je betoog komt op mij anders behoorlijk paranoïde over.

Het veroorzaakt geen/nauwelijks kosten bij de netbeheerder.

En invoering van dergelijke kosten duurt waarschijnlijk zo lang dat je tegen die tijd toch al toe bent aan een nieuwe thuisbatterij.
Nee hoor, is slechts kleine software aanpassing van 5 min.
Ik kreeg twee nieuwe meters met foutje erin, afname en levering teller liepen gelijk op omdat het over twee verschillende fasen ging. Met twee verschillende prijzen kan dat aardig in de papieren lopen, dan is -500 watt en +500 watt ineens geen nul meer.
Maar na een telefoontje naar enexis was dat snel opgelost.

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:21:
[...]

Nee hoor, is slechts kleine software aanpassing van 5 min.
Ik kreeg twee nieuwe meters met foutje erin, afname en levering teller liepen gelijk op omdat het over twee verschillende fasen ging. Met twee verschillende prijzen kan dat aardig in de papieren lopen, dan is -500 watt en +500 watt ineens geen nul meer.
Maar na een telefoontje naar enexis was dat snel opgelost.
Leuk dat de software in 5 minuten aangepast kan worden, maar ze zijn ze eerst minimaal 5-10 jaar aan het overleggen voordat daarmee gestart kan worden.

En waarom zo'n moeite doen als ze ook gewoon de tarieven kunnen verhogen mocht dat nodig zijn?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat het softwarematig kan is niet zo gek, maar wat zou de technische motivatie zijn om assymmetrie-kosten te vragen? Aangezien iedereen redelijk round robin is aangesloten op z’n huisaansluiting is het netto effect op het wijknet niet anders dan dat je op dezelfde fase werkt. Het stroomt alleen richting de buren en vice versa. Wat voor de netbeheerder telt is wat er in het trafohuisje uiteindelijk overblijft, de rest is niet relevant.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 19-12-2025 09:37 ]

• MGZ

MGZ

@Taro je had toch nog iets geheims om te testen waar je toen nog niks over kon zeggen? Hoe geheim is geheim nog?

• Taro
  • Niet online
MGZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:00:
@Taro je had toch nog iets geheims om te testen waar je toen nog niks over kon zeggen? Hoe geheim is geheim nog?
Ah, dat was de Zendure SF800 Plus :) Inmiddels binnen en review al gepubliceerd.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47

pistole

Frutter

Sonero schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:08:
[...]

[...]
Dat is een beetje hetzelfde als wat BigCliveDotCom al jaren roept: ze gaat je belasten voor 'apparent load' in plaats van werkelijk vermogen. Veel apparaten met een lage power factor kunnen zorgen voor (relatief) hoge piekstromen die kort duren. Hiermee kan de energieboer ook flink googelen als ze zouden willen. Maar het is nog nooit aan de orde geweest.
Bedenk je ook dat de meters niet van de energieleverancier zijn maar van de netbeheerder. Die stuurt jou geen factuur op basis van je gebruik.

Ik frut, dus ik epibreer

• MGZ

MGZ

Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ah, dat was de Zendure SF800 Plus :) Inmiddels binnen en review al gepubliceerd.
Aah oké, ik dacht je een nieuw exotisch merk of een compleet nieuw apart systeem zou krijgen.

• Taro
  • Niet online
MGZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:38:
[...]

Aah oké, ik dacht je een nieuw exotisch merk of een compleet nieuw apart systeem zou krijgen.
Nou, ik heb nog wat leads lopen en producten die er de komende periode aankomen, maar ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat veel nieuwe toetreders eigenlijk gewoon geen kans maken in deze markt met een aantal grote bestaande spelers. Voorheen zou ik die producten graag hebben getest, maar tegenwoordig denk ik: Mwah, laat maar, kost tijd, voegt niets toe dus ik benader ze niet eens meer.

Liep recent ook nog tegen een enorme bug aan bij EcoFlow icm Shelly Pro 3EM dat ik dacht: You only had one job... Of partijen die dan zeggen Home Assistant ondersteuning te hebben, dan heb je het product binnen en dan blijkt het een read-only dashboard te zijn.

Overigens wel leuk, mag volgend jaar naar China toe op uitnodiging van een partij :)

• reneeke1970
The Third Man schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:35:
Dat het softwarematig kan is niet zo gek, maar wat zou de technische motivatie zijn om assymmetrie-kosten te vragen? Aangezien iedereen redelijk round robin is aangesloten op z’n huisaansluiting is het netto effect op het wijknet niet anders dan dat je op dezelfde fase werkt. Het stroomt alleen richting de buren en vice versa. Wat voor de netbeheerder telt is wat er in het trafohuisje uiteindelijk overblijft, de rest is niet relevant.
Er zijn meer bedrijven die er profeit van hebben, zoals de energie leverancier, en de regering, extra btw altijd leuk.
-500 watt voor 2 cent, en +500 watt voor 23 cent maakt toch groot verschil op je factuur .
Ik heb in ieder geval netjes de fasen verdeeld, was kleine moeite. Je weet het allemaal maar nooit

1 PVoutput . Dongen NB

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:29
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:58:
[...]

Nou, ik heb nog wat leads lopen en producten die er de komende periode aankomen, maar ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat veel nieuwe toetreders eigenlijk gewoon geen kans maken in deze markt met een aantal grote bestaande spelers.

Overigens wel leuk, mag volgend jaar naar China toe op uitnodiging van een partij :)
Ah top, hou ons zeker op de hoogte als je al meer mag vertellen. Denk dat de concurrentie inderdaad moordend gaat worden komende jaren en er redelijk wat fabrikanten uiteindelijk failliet gaan of gewoon uit de markt stappen (en de 10 jaar garantie niet gaan halen :+ )

• Taro
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:55:
[...]
en er redelijk wat fabrikanten uiteindelijk failliet gaan of gewoon uit de markt stappen (en de 10 jaar garantie niet gaan halen :+ )
Dat is ook echt een belangrijk iets. Je hebt niets aan 10 jaar garantie als de achterliggende partij niet meer bestaat, of strategisch besluit zich uit Nederland terug te trekken ivm teveel gedoe. Kies daarom niet voor een exotisch nieuw product, maar voor een partij die waarschijnlijk over 5 jaar ook nog updates uitbrengt voor de bijbehorende App, of waar volledige lokale aansturing mogelijk is. Zie recent ook Roomba voor een mooi voorbeeld.

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:58:
[...]

Dan zien we elkaar daar in China ;-)

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:02:
[...]

Dan zien we elkaar daar in China ;-)
Gezellig en ik vermoed al wel eerder, "shotgun" :)

Gaan jullie met zijn 2'en? Dan mag ik misschien mijn vrouw wel gratis meenemen.... Zonder haar was dit alles uiteraard niet mogelijk geweest O-)

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:11:
[...]
Gaan jullie met zijn 2'en? Dan mag ik misschien mijn vrouw wel gratis meenemen.... Zonder haar was dit alles uiteraard niet mogelijk geweest O-)
Ik stuur je wel pm

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: