• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:02

DM_

netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb zelf ook panelen op NO liggen en zelfs degenen die het eerste last van schaduw hebben doen het nog best goed.
In Nederland hebben we vrij vaak lichte bewolking wat voor diffuus licht zorgt. Dan doen de panelen die in de juiste richting liggen het minder goed, maar doen panelen op noord juist ook weer mee.
Ik weet ook niet hoe je precies op 6000 euro voor 16 panelen komt aangezien de mooiste glas-glas panelen op dit moment zo'n 65 euro per stuk komen en installateurs vooral duimen draaien.

Misschien moet je meer offertes opvragen en dan ook eens kijken wat die 6 panelen extra kosten als ze toch al bezig zijn. Desnoods laat je ze alleen neerleggen en de kabels naar de plek trekken waar je thuisaccu's komen met een keurige DC schakelaar of laat je overal micro omvormers achter hangen.

Ik ben zelf wel blij met Enphase. Die schakelen zichzelf grotendeels uit als er te weinig licht is maar vullen dan wel een grote interne condensator waarbij de micro omvormer de opbrengst periodiek terug levert aan het huis en weer grotendeels uit gaat als het nog steeds prutweer is. Op noord kan je ook flink over-dimensioneren aangezien een 465 Wp paneel daar nooit in de buurt komt van 300W.

Je kan per dakvlak zelf uitrekenen wat je panelen opbrengen op de volgende site:
https://www.solarazma.com/
Dit komt bij mij aardig overeen met de werkelijkheid, zeker als ik de schaduw van dakkapellen en schoorstenen in het achterhoofd hou.

Met jouw woning zou ik ook eens nadenken over een warmtepomp (al dan niet hybride). Er ligt al vloerverwarming, de isolatie bouwnorm was al behoorlijk goed in die tijd en alles wat je direct verbruikt is mooi meegenomen. Natuurlijk gaat die hartje winter niet op zonnepanelen overschot draaien, maar ook zonder is het al snel 60% goedkoper dan stoken op aardgas. Voeg daar een flinke thuisaccu aan toe die goedkoop dynamisch voor kan laden als de windmolens volop draaien en je kan voor een appel en een ei 24 uur per dag je huis comfortabel houden. Met een Quatt, WeHeat of Vaillant (afhankelijk van je budget) kan je duurzaam bezig zijn en je investering vrij vlot terugverdienen.

Welk batterijsysteem je het beste kan nemen, is sterk afhankelijk van je wensen, budget en beschikbare ruimte. Er is een behoorlijke prijzenoorlog gaande onder de Chinese merken en de software lijkt ook steeds beter en veelzijdiger te worden.

Met genoeg geld zou ik zelf voor iets als een SigEnergy SigenStor gaan, wat er erg mooi uit zien, noodstroom kan leveren voor het hele huis en waar ook meteen een DC snellader in de stapel kan worden opgenomen. De zonnepanelen kan je dan direct aansluiten voor nog minder verlies en meer eenvoud.

Als je toch liever op de centen let of niet alles tegelijk wilt doen dan zou een Zendure, Anker Solix of Marstek stekker systeem iets kunnen zijn. Er is natuurlijk veel meer beschikbaar, maar ik denk dat HomeWizard voor jou te klein is en de minder bekende merken teleur gaan stellen qua integratie in HA.

Als je zonnepanelen laat leggen dan kan je in die offerte de groepenkast upgrade meteen goed doen tegen 0% BTW zodat je helemaal voorbereid bent. En zolang je er nog niet woont is het leggen van extra kabels naar de plek van een toekomstige warmtepomp, 3 fase inductie kookplaat, PV omvormer, laadpaal en dergelijken ook prettiger.

Succes met de keuzes!
Dank voor je input!

Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.

Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.

Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt. :)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
DM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:15:
[...]

Dank voor je input!

Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.

Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.

Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt. :)
Die intergas moet je niet hebben.

Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.

Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.

Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.

Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Zullen we er wel op letten dat dit topic over P&P thuisaccu's gaat en niet bedoeld is voor complete persoonlijke adviezen rondom zonnepanelen, WP's, etc.?
Veel P&P thuisaccu's kunnen tegenwoordig ook zonnepanelen hebben en waar je de stroom voor kan gebruiken als er een overschot is en hoe je die accu's dus wilt gaan sizen is daarmee misschien ook wel relevant voor de keuze. In de UK is men nu al bezig met accu's sizen op warmtepomp verbruik en ik denk dat je daar met een dikke set Zendure batterijen in NL ook al behoorlijk wat voordeel mee kan behalen.

Maar na twee reacties genoeg over de holistische aanpak.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:10
netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:30:
[...]

Die intergas moet je niet hebben.

Ik heb zelf een Quatt die mij prima bevalt en zichzelf heel snel terug verdient en hier in huis ondanks een ondermaats radiatoren systeem nog nooit tot klachten over kou heeft geleid.

Met een WeHeat kan (moet) je zelf wat meer zelf prutsen en is het systeem gemakkelijker all electric te krijgen zonder aan een merk vast te zitten.

Met een Vaillant heb je een topmerk in huis, maar terug verdienen gaat dan ook wat langzamer.

Qua zonnepanelen moet je ook rekening houden met de waarde van de opbrengst. Die is zonder salderen eigenlijk het hoogst per kWh in de winter met een dynamisch contract. Niet dat die noord panelen zich super snel terug zullen verdienen, maar ik denk dat je achteraf spijt krijgt op minder goede dagen als je ze niet meteen laat leggen. Tenslotte liggen die panelen waarschijnlijk nog wel 25 jaar prima werkend op je dak, dus dat stukje meerprijs hoeft allemaal ook niet binnen 7 jaar.
Die meerprijs is natuurlijk relatief laag (zeker als je kiest voor een string omvormer). Die panelen op noord doen het relatief beter op bewolkte dagen (meer diffuus licht) en dat zijn vaak de dagen dat de stroomprijzen ook wat hoger is en de panelen op zuid minder opleveren.

Ik zou het in de offerte als optie laten meenemen, dan kun je alsnog besluiten wat je doet.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Destronica
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:19
mrme12345 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:03:
[...]

Ja mooie batterij he, vonden wij ook bij het testen en inderdaad hele scherpe black friday aanbieding was dat. Jackery is best een veelbelovend merk en doet ook al veel in Duitsland. Een mooie set-and-forget batterij.

Onderstaand een screenprint uit onze review waaruit blijkt dat alle Nederlandse leveranciers aanwezig zijn.
[Afbeelding]
Een mooi compleet lijstje. Dus ook op dynamisch gebied hebben ze hun zaakjes beter op orde dan bijvoorbeeld Marstek. Je moet het systeem verwijderen en dan bij de setup de netcode 'Netherlands' selecteren!
Ik heb het probleem met de Nederlandse netcode inmiddels kunnen reproduceren én oplossen.
Het klopt inderdaad dat het werkt door de batterij te ontkoppelen en opnieuw te installeren. Iets omslachtig, maar goed het werkt.

Bij mij bleek het selectiescherm voor de netcode niet naar voren te komen doordat de app-taal op Nederlands stond. Dat veroorzaakte eerder ook al het probleem met de firmware-update (wit scherm).

Mijn tip aan andere gebruikers:
Zet de app eerst op Engels, doorloop dan de installatie van de batterij, en schakel daarna eventueel terug naar Nederlands. Dan verschijnt de netcode-selectie gewoon netjes en krijg je ook geen wit scherm bij de firmware updates.

Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:02

DM_

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelen :D

• Taro
  • Niet online
DM_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:22:
[...]

Kan ook een aparte topic worden als dat beter is. Ik had het hier geplaatst omdat ik vooral benieuwd was of de uitgangspunten voor de energie overschot i.r.t. de accu capaciteit/verbruik een beetje klopt. Maar inmiddels al genoeg reacties over andere onderdelen :D
Kan een keer prima hoor, til er ook niet te zwaar aan, moeten alleen voorkomen dat we morgenochtend 25 berichten verder zijn :)

Mocht je nou nog heel veel specifieke en hier offtopic vragen hebben, start dan inderdaad even een eigen topic. Heb je alleen nog vragen over de accu icm aantal panelen dat je daar op aan gaat of wil sluiten, dan kan dat hier prima.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online
De Zendure Solarflow 800 Plus is zojuist binnengekomen. Verdere updates in het Zendure topic: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKeBYWfsGwtuo5e5X1TROVTOwqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O11G8DCnCjRdBUKLw1qzkRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMPA4jzX_M4WA_AjepbpIdE-KPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QNN1PyHtDoDy9AJalVj6lsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3G2VPwseTSL2c5HWb2R9KZTQYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1jgLenM0cYkM0TaTD7HzsCC.jpg?f=fotoalbum_large

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Destronica schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:19:
[...]

Verder nog dank aan Energienerds voor de uitgebreide review. Hopelijk voegt Jackery in de toekomst nog een open API toe zodat integratie met Home Assistant mogelijk wordt.
Graag gedaan! En we zullen jouw tip toevoegen aan de review, dan hebben anderen daar ook profijt van en mooi dat het opgelost is.

En inmiddels hier ook de Zendure 800 Plus binnen, dus binnenkort review van deze goedkope, maar zeer uitgebreide stekkerbatterij qua functies.

[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 06-12-2025 16:12 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: