Dank voor je input!netappie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:48:
[...]
Ik heb zelf ook panelen op NO liggen en zelfs degenen die het eerste last van schaduw hebben doen het nog best goed.
In Nederland hebben we vrij vaak lichte bewolking wat voor diffuus licht zorgt. Dan doen de panelen die in de juiste richting liggen het minder goed, maar doen panelen op noord juist ook weer mee.
Ik weet ook niet hoe je precies op 6000 euro voor 16 panelen komt aangezien de mooiste glas-glas panelen op dit moment zo'n 65 euro per stuk komen en installateurs vooral duimen draaien.
Misschien moet je meer offertes opvragen en dan ook eens kijken wat die 6 panelen extra kosten als ze toch al bezig zijn. Desnoods laat je ze alleen neerleggen en de kabels naar de plek trekken waar je thuisaccu's komen met een keurige DC schakelaar of laat je overal micro omvormers achter hangen.
Ik ben zelf wel blij met Enphase. Die schakelen zichzelf grotendeels uit als er te weinig licht is maar vullen dan wel een grote interne condensator waarbij de micro omvormer de opbrengst periodiek terug levert aan het huis en weer grotendeels uit gaat als het nog steeds prutweer is. Op noord kan je ook flink over-dimensioneren aangezien een 465 Wp paneel daar nooit in de buurt komt van 300W.
Je kan per dakvlak zelf uitrekenen wat je panelen opbrengen op de volgende site:
https://www.solarazma.com/
Dit komt bij mij aardig overeen met de werkelijkheid, zeker als ik de schaduw van dakkapellen en schoorstenen in het achterhoofd hou.
Met jouw woning zou ik ook eens nadenken over een warmtepomp (al dan niet hybride). Er ligt al vloerverwarming, de isolatie bouwnorm was al behoorlijk goed in die tijd en alles wat je direct verbruikt is mooi meegenomen. Natuurlijk gaat die hartje winter niet op zonnepanelen overschot draaien, maar ook zonder is het al snel 60% goedkoper dan stoken op aardgas. Voeg daar een flinke thuisaccu aan toe die goedkoop dynamisch voor kan laden als de windmolens volop draaien en je kan voor een appel en een ei 24 uur per dag je huis comfortabel houden. Met een Quatt, WeHeat of Vaillant (afhankelijk van je budget) kan je duurzaam bezig zijn en je investering vrij vlot terugverdienen.
Welk batterijsysteem je het beste kan nemen, is sterk afhankelijk van je wensen, budget en beschikbare ruimte. Er is een behoorlijke prijzenoorlog gaande onder de Chinese merken en de software lijkt ook steeds beter en veelzijdiger te worden.
Met genoeg geld zou ik zelf voor iets als een SigEnergy SigenStor gaan, wat er erg mooi uit zien, noodstroom kan leveren voor het hele huis en waar ook meteen een DC snellader in de stapel kan worden opgenomen. De zonnepanelen kan je dan direct aansluiten voor nog minder verlies en meer eenvoud.
Als je toch liever op de centen let of niet alles tegelijk wilt doen dan zou een Zendure, Anker Solix of Marstek stekker systeem iets kunnen zijn. Er is natuurlijk veel meer beschikbaar, maar ik denk dat HomeWizard voor jou te klein is en de minder bekende merken teleur gaan stellen qua integratie in HA.
Als je zonnepanelen laat leggen dan kan je in die offerte de groepenkast upgrade meteen goed doen tegen 0% BTW zodat je helemaal voorbereid bent. En zolang je er nog niet woont is het leggen van extra kabels naar de plek van een toekomstige warmtepomp, 3 fase inductie kookplaat, PV omvormer, laadpaal en dergelijken ook prettiger.
Succes met de keuzes!
Voor de pv prijs ben ik misschien wat voorzichtig geweest qua budget, dan valt het straks mee wanneer we de offertes gaan aanvragen. Wil ook idd alles samen laten uitvoeren, dan is de 0% btw erg fijn. Woning staat ook een paar maanden leeg tussen overdracht en verhuizing dus dan kan alles ook netjes worden aangelegd.
Hybride warmtepomp heb ik ook bekeken maar kwam bij een 4KW hybride versie van intergas (dezelfde merk als de CV) op €4500 incl. subsidie met een tvt van 10j. Had dat als een optie voor later. Zou hiervoor ook offertes kunnen aanvragen om een beter beeld te krijgen.
Zal ook nog een keer de dakvlak check doen, jouw link is denk ik wat handiger als wat ik had gebruikt.
:strip_exif()/f/image/8O11G8DCnCjRdBUKLw1qzkRD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4QNN1PyHtDoDy9AJalVj6lsP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1jgLenM0cYkM0TaTD7HzsCC.jpg?f=fotoalbum_large)