Dag Tweakers,
Ik lees al maanden de diverse threads m.b.t. duurzame energie in voorbereiding op de verhuizing naar onze nieuwe woning medio zomer 2026. Hiervoor wilde ik graag jullie advies vragen over de maatregelen die we willen gaan toevoegen aan de woning. Ik denk dat dit de handigste topic is om het te posten, indien het ergens anders moet dan hoor ik het graag / kan een mod verplaatsen. Onderstaand een opsomming van de info:
Nieuwe woning:
- Bouwjaar 2018 (A-label)
- CV met vloerverwarming
- 2^1kap met eigen oprit
- Geen PV aanwezig.
- Beschikbaar dakvlakken zijn: max 6x PV op zuid (41gr), max 10x PV west (60gr), max 6x PV noord (41gr). Oriëntatie is min of meer Noord-Zuid, +/- 5gr gedraaid naar westen (dus noord zou eventueel nog een beetje avondzon opvangen).
- Ik wil ook een Home Assistent systeem gaan opzetten voor PV, laden, smart wasmachine/droger, vaatwasser, verlichting, smart stekkers en (toekomstig) thuisbatterij.
- Ik reken niet met onbalans inkomsten o.i.d. Uitgangspunt is zo veel mogelijk NOM en de extra PV overschot dan middels een thuisbatterij terug te leveren tijdens de duurdere uren.
Verbruik huishouden momenteel en verwacht:
- 11-12kWh per dag gemiddeld (ik ga er niet vanuit dat er veel zal veranderen in de nieuwe woning). Totaal 4500kWh p/j. woning.
- Waarvan 5kWh vast verbruik is (dus ook als we op vakantie zijn). Hiervan is 2.5kWh zakelijk backup servers, de rest koelkast, cv, router, etc. We gebruiken smart stekkers om iig de tv's, mediaboxen, etc. uit te zetten.
- 1 persoon werkt vanuit huis, dus naast algemeen verbruik kan ook de was/droger/etc. overdag aangezet worden (i.c.m. smartsystemen).
- Momenteel in ons huidige woning met 6 PV panelen (455wp) zitten we vooralsnog op 50% direct verbruik PV (installatie eind augustus 2025).
Verbruik EV:
- 1x EV (2500kWh verbruik per jaar incl. laadverlies, gebaseerd op facturatie kWh).
- Binnen 2-3 jaar 2e EV erbij (verbruik 1000kWh p/j incl. laadverlies).
- Uitgangspunt voor EV is dat ik vooral in het weekend laad (op zon) en de 2e EV zal dan door de weeks dat het vaakst kunnen doen. 2e EV heb ik nu niet meegenomen in de berekening. Qua verbruik zal ik ongeveer 25kWh per weekend willen laden op PV. De rest van het jaar op laag tarief met dynamisch contract.
Uitgangspunten:
Gezien het feit dat salderen eraf gaat heb ik dit niet meegenomen in mijn berekeningen. In onderstaand link een Excel overzicht waarin ik alles (hopelijk) heb gezet om mee te nemen voor de besluitvorming. Een aantal uitgangspunten:
- I.p.v. per jaar, kijk ik per dag met correcties voor het seizoen. Hieruit bleek dat noord zo weinig opleverde dat het niet de moeite waard was.
- Ik heb de gemiddelde energieprijzen per seizoen genomen voor laag- en hoog tarief (jeroen.nl)
- Ik reken met €0 voor terug levering, ervan uitgaande dat de huidige Tibber/Zonneplan/Frank inkoop- en terugleververgoeding gehanteerd blijft.
- Voor de berekening voor een thuisbatterij (plug-in) neem ik het verschil tussen laag en hoog tarief als energiebesparing en in de voorjaar/zomer ongeveer 7-10kWh als export op hoog tarief.
- Omdat we waarschijnlijk alles door 1 partij willen laten plaatsen (PV, laadpaal, meterkast aanpassingen incl. extra groep batterij) heb ik de bedragen gebaseerd op de plaatsing van ons huidige PV systeem en wat online als bandbreedte wordt aangegeven bij bijv. Zonneplan.
- De thuisbatterij zullen we zakelijk (excl. btw) aanschaffen.
Berekening:
https://docs.google.com/s...4g7gnFyE/edit?usp=sharing
Conclusies:
Op basis van de berekening kom ik nu tot de volgende conclusies;
- 16 PV panelen laten plaatsen (€6000,-) zal in circa 7 jaar worden terugverdiend.
- Het zal vooral in het voorjaar en zomer een overschot leveren door de weeks van 14-16kWh per dag wat eventueel opgeslagen kan worden.
- In het weekend is dit lager i.v.m. laden EV, 5-8kWh
- Investering in een thuisbatterij (bijv. Zendure Solarflow 2400 11.52kWh) o.b.v. zakelijk aanschaf zou een tvt opleveren van circa 5 jaar.
- Ik heb de laadpaal niet meegenomen in de berekening, het verschil tussen openbaar laden (nu) en dynamisch privé laden (excl. PV) is al een besparing van €700,- pj.
Dus mijn vraag is, kloppen mijn conclusies of zie ik iets over het hoofd? Of hebben jullie adviezen om het anders/slimmer te doen? Dank alvast en fijne sinterklaasavond.