Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:04:
Hallo allemaal,

We denken naover de aanschaf van een thuisaccu. Waarom? Dit om enigzins voorbereid te zijn op 2027, einde saldering. En ook om de de nieuwe, variabele nettarieven in 2028. Als ik kijk naar ons energieverbruik over de afgelopen 2 jaar dan zouden we met 5 kWh aardig uit de voeten kunnen gedurende de 8-10 maanden dat de zonnepanelen wat opbrengen, maar ik zou de accu wel graag schaalbaar hebben tot ca 10 kWh: een toekomstige kleine (hotfill)keukenboiler voor het gemak vraagt ook in de avond nog wat stroom en we hebben een elektrische terrasverwarmer van 1,5 kWh die op zomeravonden nog wel eens een paar uur aangaat. Daarnaast is 10 kWh naar mijn idee ook groot genoeg als we omschakelen naar een dynamisch contract. Op een koude winterdag verbruiken we ~15 kWh, maar we hoeven natuurlijk niet voor 24 uur een accu te hebben, enkel voor de dure uren.

Tijdens mijn zoektocht naar een thuisaccu ook op dit algemene topic gestuit en niet alle 64 pagina's doorgelezen maar wel doorzocht met de zoekfunctie. Hopelijk willen jullie meningen en inzichten delen.

In eerste instantie ben ik erg gecharmeerd van de Zendure Solarflow 2400AC. Nu een mooie aanbieding, 2400W in/uit, aërosol blus/brandvertragend systeem, zelf verwarmend, schaalbaar, passief gekoeld, bestuurbaar via homeassistant in de toekomst en veel positieve reviews. Wat ik een nadeel vind is dat hij niet communiceert met de homewizard p1 dongel.

Gisteren ook gestuit op de Sunpura S2400. Ongeveer dezelfde specs, maar met 8000 cyclus levensduur ipv 6000 en wel communicerend met de homewizard p1 dongel. Een nadeel zou de actieve koeling kunnen zijn, niet zozeer vanwege het geluid want het staat in de schuur, maar je trekt wel veel stof naar binnen (in de schuur wordt nogal eens geklust). Toch is de Sunpura ook IP65, net als de Zendure.

Over de Zendure is natuurlijk veel te lezen, de Sunpura (nog) niet . Naast gunstige specs voor de prijs hebben beiden hebben een goede RTE.

Zijn er nog andere merken die schaalbaar zijn, vergelijkbare specs hebben als deze 2 en met de HW p1 dongel communiceren?

-edit-
Kom juist deze link tegen hierboven met veel informatie:-)
https://iotdomotica.nl/th...tegorie_Lokale_aansturing
Je kunt de Zendures via Home Assistant wel met de HomeWizard P1-meter laten samenwerken.

De Sunpura is onderweg hierheen, kan ze dus spoedig met elkaar vergelijken en zal hier dan ook een en ander delen.

De Marstek Venus D past ook goed in je rijtje en werkt samen met de HW P1.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online
Zojuist is de Jackery HomePower 2000 Ultra Balcony Power Plant gearriveerd, incl. 4x flexibele panelen. Die gaan snel op de schutting gemonteerd worden om de winter door te komen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceu5bLivEoOzmgxLncJRv4OYrw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uZY8jgVhdaCiIdOQQ9vEme3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gZu-fAJxAmceeuPc9HYFlruAIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXZRw4AQNHdEJuIuwatnQSz9.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 Ankers moesten daarom even aan de kant, vrijdag komt daar nog een extra accu voor binnen. De laatste 3x AB3000X zijn ook eindelijk onderweg, dan is de Zendure set compleet :) Ook nog een paar SF800's onderweg voor een ander project.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPIRTCD1MwpG1mVzAlN4O0Oe59w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tipc7izbL0qLQXGIiru0ctzX.jpg?f=fotoalbum_large

Onderweg zijn verder de:
  • Sunpura S2400
  • Lunergy X2400 AC
  • Marstek Venus A
En hopelijk binnen een paar dagen ook de bevestiging van nog een ander mooi merk. Én er komt nog een nieuw product aan in +-december, maar mag er helaas nog niets over zeggen, zal het direct delen als dat kan/mag. Wordt lekker aanpoten tot het eind van het jaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 05-11-2025 16:20 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:12

HHF

Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:18:
Zojuist is de Jackery HomePower 2000 Ultra Balcony Power Plant gearriveerd, incl. 4x flexibele panelen. Die gaan snel op de schutting gemonteerd worden om de winter door te komen :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 2 Ankers moesten daarom even aan de kant, vrijdag komt daar nog een extra accu voor binnen. De laatste 3x AB3000X zijn ook eindelijk onderweg, dan is de Zendure set compleet :) Ook nog een paar SF800's onderweg voor een ander project.

[Afbeelding]

Onderweg zijn verder de:
  • Sunpura S2400
  • Lunergy X2400 AC
  • Marstek Venus A
En hopelijk binnen een paar dagen ook de bevestiging van nog een ander mooi merk. Én er komt nog een nieuw product aan in +-december, maar mag er helaas nog niets over zeggen, zal het direct delen als dat kan/mag. Wordt lekker aanpoten tot het eind van het jaar :)
Volgens mij zijn de bezorgdiensten niet erg blij met jou. Al die loodzware pakketten. :-( :-(
Ik wacht met spanning af op je reviews.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-11 21:33

MGZ

Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderweg zijn verder de:
  • Sunpura S2400
  • Lunergy X2400 AC
  • Marstek Venus A
Nog even en we hebben zo te zien geen kerncentrales meer nodig maar heb jij genoeg voor een hele stad

• Taro
  • Niet online
HHF schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:40:
[...]

Volgens mij zijn de bezorgdiensten niet erg blij met jou. Al die loodzware pakketten. :-( :-(
Ik wacht met spanning af op je reviews.
De 2 Jackery dozen werden vandaag door DPD voor de deur neergepleurd alsof er kussens ofzo in zaten :( Keek het terug via de deurbel en dat is gewoon echt niet tof als je weet wat voor producten er in zitten. De zonnepanelen kwamen met een grote vrachtwagen ipv DPD bestelbus en die zagen er prima uit. Maar heb van Zendure ook weleens zonnepanelen ontvangen waarvan er 1 in duizenden stukjes glas was gebarsten wat allemaal op de oprit lag en ik dus ook nog naar de stort moest afvoeren.

Hadden laatst straat-/buurtborrel, vroegen mensen zich ook al af wat ik toch in ****naam aan het doen was met al die bezorgdiensten en vrachtwagens. Er kon laatst een enorme Transmission vrachtwagen niet eens de wijk in, hebben we ergens op een industrieterrein afgesproken, daar ter plekke de spanbanden en pallet verwijderd op een grote parkeerplaats :D

Maar ik merk dus nu al dat de Ankers en Zendure's elkaar in de weg zitten qua laden en ontladen, dus dat wordt met die anderen erbij 1 groot feest. Mijn overbuurman neemt al een setje onder zijn hoede. Heb tot 31-12 sowieso iedere woensdag vrij genomen, er loopt nog veel meer dan alleen thuisaccu's, laten we het een luxeprobleem noemen en ik vind het ook echt heel tof, ik klaag niet, maar ik voel de druk wel.

Het leuke van dit alles is dat ik steeds meer mensen leer kennen "uit de scene". En binnenkort ook even @mrme12345 & @Mediacj hier op de koffie omdat we de enige Lunergy X2400 AC in Nederland naar elkaar doorschuiven. Er zijn ergere hobbies, maar mijn vrouw is er echt al wel helemaal klaar mee :)

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:29
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:09:
[...]

Je kunt de Zendures via Home Assistant wel met de HomeWizard P1-meter laten samenwerken.

De Sunpura is onderweg hierheen, kan ze dus spoedig met elkaar vergelijken en zal hier dan ook een en ander delen.

De Marstek Venus D past ook goed in je rijtje en werkt samen met de HW P1.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog geen ervaring met HA, dus voor nu vind ik het fijn als het out of the box ook werkt.

De Venus D zal ik vnaaf eens onderzoeken.

• G-addict
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:55:
[...]

De 2 Jackery dozen werden vandaag door DPD voor de deur neergepleurd alsof er kussens ofzo in zaten :( Keek het terug via de deurbel en dat is gewoon echt niet tof als je weet wat voor producten er in zitten. De zonnepanelen kwamen met een grote vrachtwagen ipv DPD bestelbus en die zagen er prima uit. Maar heb van Zendure ook weleens zonnepanelen ontvangen waarvan er 1 in duizenden stukjes glas was gebarsten wat allemaal op de oprit lag en ik dus ook nog naar de stort moest afvoeren.

Hadden laatst straat-/buurtborrel, vroegen mensen zich ook al af wat ik toch in ****naam aan het doen was met al die bezorgdiensten en vrachtwagens. Er kon laatst een enorme Transmission vrachtwagen niet eens de wijk in, hebben we ergens op een industrieterrein afgesproken, daar ter plekke de spanbanden en pallet verwijderd op een grote parkeerplaats :D

Maar ik merk dus nu al dat de Ankers en Zendure's elkaar in de weg zitten qua laden en ontladen, dus dat wordt met die anderen erbij 1 groot feest. Mijn overbuurman neemt al een setje onder zijn hoede. Heb tot 31-12 sowieso iedere woensdag vrij genomen, er loopt nog veel meer dan alleen thuisaccu's, laten we het een luxeprobleem noemen en ik vind het ook echt heel tof, ik klaag niet, maar ik voel de druk wel.

Het leuke van dit alles is dat ik steeds meer mensen leer kennen "uit de scene". En binnenkort ook even @mrme12345 & @Mediacj hier op de koffie omdat we de enige Lunergy X2400 AC in Nederland naar elkaar doorschuiven. Er zijn ergere hobbies, maar mijn vrouw is er echt al wel helemaal klaar mee :)
Je maakt er zo te zien een flinke hobby van. Heb je ook een eigen website waar je de resultaten presenteert?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Ja en wij vinden het leuk om bij @Taro zijn energiecentrale te komen bezichtigen :-)

En je merkt dat de markt voor batterijen echt fors aan het groeien is in Nederland agv afschaffing salderingsregeling. Wij zijn ook erg druk met veel reviews, ook komende tijd weer:
- Jackery (maar was bij transport beschadigd, dus die moet omgeruild worden)
- Lunergy (in co-productie met @Taro)
- 2 x een Marstek Venus E 3.0 staan (2 reviews, stand alone en parallel)
- homey & homey energy dongle review
- ecoflow stream x ultra (morgen of overmorgen binnen)

Dus van parttime is het inmiddels fulltime geworden. Maar wel heel leuk om te doen :-). En onze 3 x anker solix 3 E2700 Pro gaan gelukkig terug naar leverancier, is er weer wat ruimte voor andere batterijen, want testruimte werd een beetje te vol......

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Taro
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:22:
[...]

Je maakt er zo te zien een flinke hobby van. Heb je ook een eigen website waar je de resultaten presenteert?
Ja, die had je zo te zien onbewust al gevonden, je noemde hem zelf onderin in je eerdere bericht: G-addict in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 05-11-2025 18:28 ]

• G-addict
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:10:
[...]

Ja, die had je zo te zien onbewust al gevonden, je noemde hem zelf onderin in je eerdere bericht: G-addict in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"
Ah ja, die had ik zo 123 niet direct aan jou gelinkt.

• G-addict
Ik lees overal dat de beste rte gehaald wordt bij hoge laad/ontlaad vermogens. Is er iets bekend over de rte bij deellast van verschillendemerken? In de nacht is het verbruik van onze woning >100 Wh en overdag 400-800 Wh. Wat zou ik dan kunnen verwachten qua rte?

• Taro
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:38:
Ik lees overal dat de beste rte gehaald wordt bij hoge laad/ontlaad vermogens. Is er iets bekend over de rte bij deellast van verschillendemerken? In de nacht is het verbruik van onze woning >100 Wh en overdag 400-800 Wh. Wat zou ik dan kunnen verwachten qua rte?
Afhankelijk van het merk bij dergelijke vermogens tussen de 65-80%, waarbij HomeWizard aan de onderkant zit, Marstek in het midden en Zendure aan de bovenkant.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:43
Maar ik merk dus nu al dat de Ankers en Zendure's elkaar in de weg zitten qua laden en ontladen, dus dat wordt met die anderen erbij 1 groot feest. Mijn overbuurman neemt al een setje onder zijn hoede.
Waar kunnen vrijwilligers zich melden? O-)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Merijn. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:18:
[...]

Waar kunnen vrijwilligers zich melden? O-)
Zo te zien op Funda bij hem in de wijk 😉

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:56
[...]

Als je vrouw nog een plekje zoekt om tot haar innerlijke rust toe te komen van al die hectiek, heb ik nog wel een kamer ter beschikking. ;)

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-11 19:46
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:34:
[...]

Afhankelijk van het merk bij dergelijke vermogens tussen de 65-80%, waarbij HomeWizard aan de onderkant zit, Marstek in het midden en Zendure aan de bovenkant.
Is het ook zo dat een system met een kleiner AC vermogen zoals de SF 800 pro een significant betere rte heeft bij 100 Watt dan een systeem met een groter vermogen zoals de AC 2400?

• Taro
  • Niet online
DeKim schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:05:
[...]

Is het ook zo dat een system met een kleiner AC vermogen zoals de SF 800 pro een significant betere rte heeft bij 100 Watt dan een systeem met een groter vermogen zoals de AC 2400?
Dit verschilt per omvormer, ieder heeft een optimale range. Zo claimt bijv. HomeWizard het volgende:
Een thuisbatterij heeft vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik.
Terwijl hun 800 Watt omvormer een veel slechtere RTE heeft dan bijv. een Marstek E 3 of Zendure 2400 AC op 2400-2500 Watt. Bij die laatste 2 zakt de RTE ook bij NOM of lagere vermogens, maar is dan nog steeds hoger dan die van HW. Bij de 2400 AC ligt het optimale vermogen rond de 2100 Watt.

Vermoedelijk zijn ze allemaal slecht in de 100 Watt range, aangezien het eigenverbruik/overhead van de omvormer dan bijv. wel 10-40% overhead kan genereren. Bij 100 Watt afname kan je beter gewoon stroom van het net afnemen.

• Taro
  • Niet online
Sunpura is vandaag binnengekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGYWszNxmPG3nv3MvKKyxc9z0o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZslawVf5TWIgd98AYLTmai1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren bevestiging gehad dat de Ecoflow Stream Ultra X er ook aankomt.

Vandaag ook de laatste 3 accu's voor de Zendure set ontvangen, die is dus nu compleet én niet langer via stekkers aangesloten op een stopcontact, maar iedere 2400AC omvormer heeft zijn eigen 16A groep én de 3x4 stopcontacten hebben ieder ook een eigen groep, waar dan nu de 2x SF800's op zitten. Dus conform het advies van Zendure aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skzgJDa6ZoSc2UM8bgBgngn-TtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIAItTIYr1TkAI2g4XBmGyoj.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen komt er nog een extra accu voor de Anker E2700's binnen en ik krijg nog een nieuwe P1-meter, de huidige werkt helaas niet goed zonder firmware update. Die kan ik dan hopelijk ook eindelijk goed testen.

De Jackery staat klaar om in gebruik te nemen, maar helaas kan ik geen land selecteren in de App, volgende week komt daarvoor een update uit, dus die moet nog even wachten. Wel had ik nog een aantal Zendure SF800 micro-omvormers extra besteld voor een project, ga daar morgen dan maar de 4x flexibele Jackery zonnepanelen op aansluiten, in deze periode kan je nooit genoeg PV hebben :)

De Lunergy komt of morgen of komende week binnen.

Zojuist nog een paar extra HW Energy Sockets besteld om van alle devices vanaf dag 1 de RTE te kunnen gaan meten, maar nou nog stopcontacten vinden om ze op aan te sluiten ;) Nee, moet even bepalen welke volgorde het wordt, want alles tegelijk aangesloten hebben is gewoon geen optie en potentieel gevaarlijk.

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-11 07:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNrDGPHvdabvgTFF10pPGvVKhdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5dsYF3ODdNZd71Tgjxxr6Ex.png?f=fotoalbum_large

Dagje zon gisteren zorgde voor een mooie calibratie-gelegenheid van:
- 23 Kw Zendure (dagdagelijkse NOM)
- 5kW Marstek (Backup NOM)
- 2 x 3.8kW Power Stations (onze "was&droog" power supply, uitgangsvermogen elk 4kW)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Taro indrukwekkende setup en website.

Zag je conclusie, en was toch stiekem een beetje teleurgesteld ;)

Valt er iets te zeggen over in welke situatie een bepaald systeem beter of slechter zou passen?

Snap dat het overal anders uitwerkt. Maar zit zelf met een situatie die ik op voorhand niet dicht gerekend krijg. Nieteens vanuit maximale opbrengst, maar vooral ook vanuit een optimale capaciteit.

Zal niet de enige zijn, maar op een goede zomerdag heb ik 40kwh over. Op een slechte winterdag 60 tekort. Met forse fluctuaties per uur. Maar 60kwh neerzetten lijkt me niet heel efficiënt.

Je zou eigenlijk de gemiddelde dagelijkse teruglevering moeten pakken ofzo. Maar zelfs dat fluctueert natuurlijk enorm

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2025 07:59 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-11 20:41
MikeyMan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:29:

Valt er iets te zeggen over in welke situatie een bepaald systeem beter of slechter zou passen?

Snap dat het overal anders uitwerkt. Maar zit zelf met een situatie die ik op voorhand niet dicht gerekend krijg. Nieteens vanuit maximale opbrengst, maar vooral ook vanuit een optimale capaciteit.

Zal niet de enige zijn, maar op een goede zomerdag heb ik 40kwh over. Op een slechte winterdag 60 tekort. Met forse fluctuaties per uur. Maar 60kwh neerzetten lijkt me niet heel efficiënt.

Je zou eigenlijk de gemiddelde dagelijkse teruglevering moeten pakken ofzo. Maar zelfs dat fluctueert natuurlijk enorm
Met een dynamisch contract kun je vaak twee keer per dag goedkoop laden, dus een 60 kWh accu is overbodige investering

1 PVoutput . Dongen NB

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reneeke1970 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:07:
[...]

Met een dynamisch contract kun je vaak twee keer per dag goedkoop laden, dus een 60 kWh accu is overbodige investering
Ja ok, maar hoe kom ik dan van mn overproductie af?

Vraag was eigenlijk vooral of de conclusie om te schrijven was naar iets meer situationeel advies. Zendure is goed in scenario a, anker in scenario b. Of iets van dien strekking.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2025 09:21 ]

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-11 21:39
MikeyMan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:29:

.......
Met de gegevens van HW in de hand, heb ik een simulatie gemaakt met verschillende capaciteiten van de accu.
En dan is een kleine accu sneller terug verdiend dan een grote.
En dat voelt zeer onbevredigend.

De businesscase wordt nog slechter als je een goede RTE wilt nastreven.
In voorgaande posts is al gemeld dat omvormers het beste functioneren in de buurt van hun maximale capaciteit.
Dat is dus een pleidooi voor omvormers van 800 W.
Verder is gemeld dat de goede verhouding tussen de capaciteit van de omvormer en de capaciteit van de accu ongeveer 1:3 moet zijn.
Dat brengt ons op een setup met een omvormer van 800W en een accu van 2400W, en veelvouden van 800/2400 W.

Zo'n setup is aanzienlijk duurder dan wat op dit moment wordt aangeboden.
Vooral omdat de markt omvormers van 2400W dicteert.

Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"
Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Leif op 08-11-2025 09:38 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32

The Third Man

The Third Jellyfish

Taro schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:10:
[...]

Vermoedelijk zijn ze allemaal slecht in de 100 Watt range, aangezien het eigenverbruik/overhead van de omvormer dan bijv. wel 10-40% overhead kan genereren. Bij 100 Watt afname kan je beter gewoon stroom van het net afnemen.
Of dan zelfbouw met een omvormer voor dat vermogen? Of bestaan die uberhaupt niet?

• Taro
  • Niet online
d:)b
Welke conclusie bedoel je?
Ja, je moet kijken naar opslagcapaciteit, vermogen en verdere zaken die relevant voor je zijn zoals noodstroomstopcontact, IP65-rating, prijs per kWh, evt. ingebouwde verwarming, aerosol brandvertragers, etc. En natuurlijk de software en/of externe aanstuurmogelijkheden. De software van veel fabrikanten wordt door ontwikkelaars in China gemaakt die bijv. geen ervaring hebben met dynamische tarieven, laadpalen, windrichtingen voor je zonnepanelen waardoor je bij hoge dynamische tarieven de stroom wil terugleveren maar bij laag misschien liever je accu of EV oplaadt, etc. Daarom vind ik persoonlijk de volgende 4 criteria enorm belangrijk:
  1. Kwaliteit en veiligheid
  2. Vermogen passend bij de situatie
  3. Opslagcapaciteit passend bij de situatie
  4. Volledig extern en lokaal aan te sturen
  5. Lage kostprijs per kWh
Ik heb recent op mijn website ook een vergelijkingsartikel geplaatst waar al die aspecten per accu die ik heb getest in kaart zijn gebracht.
Mijn huidige set-up zou ik door dynamisch handelen en als ik de nieuwprijs zou hebben betaald in 21,9 jaar terugverdienen. Dus die krijg ik ook niet dichtgerekend, maar dat gaat per 1-1-2027 wel veranderen door het afschaffen van de salderingsregeling. Echter kan je pas na bijv. een jaartje zeggen hoe de case er dan uitziet en dan wordt die waarschijnlijk een stuk gunstiger.

Aangezien we hier straks +-40 panelen hebben, 8-9kW op de max terugleveren en nu al op piekdagen 60+ kWh opwekken is 54 kWh voor de zomer mooi, maar voor de winter enorme overkill. Heb nu zelfs door de reviewaccu's 75+ kWh staan (deel buiten onder de overkapping, droog, maar wil niet alles binnen hebben) en ik zit al te puzzelen of ik dat allemaal wel iedere dag wil laden/ontladen ivm RTE berekeningen die ik ook graag doe... In de zomer vind ik dat prima, maar iedere kWh moet nu bijna worden ingekocht en dat doe ik liever niet met zoals vandaag een spread van maar 5 ct/kWh :)
Klopt, dynamisch handelen is nu nog leuk, maar 1-1-2027 biedt een setup met minder vermogen en minder opslag waarschijnlijk voldoende opties. Mogelijk koop ik vanaf 1-1-2027 automatisch in de 3 goedkoopste uren op een dag stroom in, om de rest van de dag NOM te draaien. Dat doe ik de laatste weken ook al regelmatig.
Je moet voornamelijk naar je gemiddelde dagelijkse verbruik kijken, in de winter. Als je die kunt afdichten met PV op je eigen dak is het perfect, maar dat is tegelijkertijd een moeilijke case. In de zomer top je dan evt. af als terugleveren geld kost. Maar als je voldoende dakruimte hebt en met de huidige PV prijzen en helemaal als je het zelf aan kunt leggen is dat echt de mooiste optie. Maar haal je dat voor alleen de zomer al is dat een mooie mijlpaal.

Gebruik je dagelijks 10 kWh, dan wil je misschien nog wat ruimte voor noodstroom hebben en soms een dagje extra kunnen overbruggen, dan is 15-20 kWh voldoende aangezien je vaak 10% reserveert en accu's niet 100% leeg mag maken én je naast laadverliezen ook ontlaadverliezen hebt. Iedere extra kWh die je erbij zet zal je niet volkrijgen of leegmaken, dus niet gebruiken en daarmee ook nooit terugverdienen.

En 100% van het vermogen dat je zonnepanelen op de max terugleveren hoef je ook niet per se af te kunnen dekken. Lever je bijv. gemiddeld 2000-4000 Watt terug en soms 5500 Watt, zet dan op piekmomenten een wasmachine, droger, vaatwasser, evt. EV aan en kies voor max 3200-4000 Watt omvormervermogen.

Mijn gemiddelde inkoopprijs ligt relatief laag, met dynamisch handelen wordt zo'n 750-800 Euro per jaar gegeneerd, kan hier wel stellen dat ik alles in 2030 heb terugverdiend, maar dat geldt voor anderen zeker niet. Dus ik zou een ander ook eigenlijk nooit adviseren om voor dezelfde set-up te gaan als ik heb omdat je die inderdaad niet zult terugverdienen.

• Taro
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:41:
[...]
Of dan zelfbouw met een omvormer voor dat vermogen? Of bestaan die uberhaupt niet?
Dat kan wel, je hebt van Victron en anderen bijv. ook wel omvormers met klein vermogen. Hier op Tweakers heb je ook verschillende topics over DIY zelfbouw accu's die vaak om de grotere systemen met bijv. 3x Victron Multiplus II of Quattro gaan, maar soms ook met Powerqueen of Ecoflow micro-omvormers.

Maar je moet je afvragen wat je doel is: Enkel sluipverbruik afdekken of ook bijv. een oven, afzuigkap, wasmachine, vaatwasser of zelfs een EV?

Krijg hier regelmatig de vraag waarom ik bijv. niet voor een Victron set-up ben gegaan: Heel simpel, dat heb ik wel onderzocht, maar vond ik nog een stap te ver gaan. Als ik iets in huis heb wil ik het zelf begrijpen, kunnen onderhouden en uitbreiden. Ook wilde ik vertrouwen opdoen met accu's in huis (lees: garage, zou ze nooit binnenplaatsen). Voel mij er door de getroffen maatregelen veilig bij, dus misschien stap ik ooit wel over op een Sigenstor of Victron of ander systeem, maar dat is ook allemaal afhankelijk van welk doel je nastreeft: Je hele huis offgrid in eilandmodus incl. PV kunnen gebruiken, of niet offgrid, maar wel veel vermogen om NOM te kunnen draaien + evt. noodstroom of wil je tot bijv. 800-1600 Watt afdekken, of alleen je sluipverbruik afdekken. Voor dat laatste is bijv. Powerqueen/Ecoflow prima, maar met de huidige prijzen van bijv. Marstek zou ik mijzelf al dat gedoe en kans op gevaarlijke fouten, het vergeten van T-Class zekeringen, etc. voorkomen en gaan voor een kant en klaar systeem zoals een Marstek Venus A, Zendure SF800Pro, etc.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:03:
[...]

d:)b

[...]

Welke conclusie bedoel je?
De conclusie op je website dat er niet echt een conclusie te trekken is omdat situaties verschillen ;)
[...]

Ja, je moet kijken naar opslagcapaciteit, vermogen en verdere zaken die relevant voor je zijn zoals noodstroomstopcontact, IP65-rating, prijs per kWh, evt. ingebouwde verwarming, aerosol brandvertragers, etc. En natuurlijk de software en/of externe aanstuurmogelijkheden. De software van veel fabrikanten wordt door ontwikkelaars in China gemaakt die bijv. geen ervaring hebben met dynamische tarieven, laadpalen, windrichtingen voor je zonnepanelen waardoor je bij hoge dynamische tarieven de stroom wil terugleveren maar bij laag misschien liever je accu of EV oplaadt, etc. Daarom vind ik persoonlijk de volgende 4 criteria enorm belangrijk:
  1. Kwaliteit en veiligheid
  2. Vermogen passend bij de situatie
  3. Opslagcapaciteit passend bij de situatie
  4. Volledig extern en lokaal aan te sturen
  5. Lage kostprijs per kWh
Ik heb recent op mijn website ook een vergelijkingsartikel geplaatst waar al die aspecten per accu die ik heb getest in kaart zijn gebracht.

[...]

Mijn huidige set-up zou ik door dynamisch handelen en als ik de nieuwprijs zou hebben betaald in 21,9 jaar terugverdienen. Dus die krijg ik ook niet dichtgerekend, maar dat gaat per 1-1-2027 wel veranderen door het afschaffen van de salderingsregeling. Echter kan je pas na bijv. een jaartje zeggen hoe de case er dan uitziet en dan wordt die waarschijnlijk een stuk gunstiger.

Aangezien we hier straks +-40 panelen hebben, 8-9kW op de max terugleveren en nu al op piekdagen 60+ kWh opwekken is 54 kWh voor de zomer mooi, maar voor de winter enorme overkill. Heb nu zelfs door de reviewaccu's 75+ kWh staan (deel buiten onder de overkapping, droog, maar wil niet alles binnen hebben) en ik zit al te puzzelen of ik dat allemaal wel iedere dag wil laden/ontladen ivm RTE berekeningen die ik ook graag doe... In de zomer vind ik dat prima, maar iedere kWh moet nu bijna worden ingekocht en dat doe ik liever niet met zoals vandaag een spread van maar 5 ct/kWh :)
Ja dat begint op mijn situatie te lijken. Hier 24 zonnepanelen en een warmtepomp + phev. En wat aircos. Vooral die warmtepomp heeft natuurlijk impact op de spreiding over het jaar.
[...]

Klopt, dynamisch handelen is nu nog leuk, maar 1-1-2027 biedt een setup met minder vermogen en minder opslag waarschijnlijk voldoende opties. Mogelijk koop ik vanaf 1-1-2027 automatisch in de 3 goedkoopste uren op een dag stroom in, om de rest van de dag NOM te draaien. Dat doe ik de laatste weken ook al regelmatig.

[...]

Je moet voornamelijk naar je gemiddelde dagelijkse verbruik kijken, in de winter. Als je die kunt afdichten met PV op je eigen dak is het perfect, maar dat is tegelijkertijd een moeilijke case. In de zomer top je dan evt. af als terugleveren geld kost. Maar als je voldoende dakruimte hebt en met de huidige PV prijzen en helemaal als je het zelf aan kunt leggen is dat echt de mooiste optie. Maar haal je dat voor alleen de zomer al is dat een mooie mijlpaal.
Ja je moet naar het verbruik kijken in de winter. Maar m.i. ook vooral naar de overproductie in de zomer. Zeker aangezien er al forse teruglever vergoedingen worden gerekend vanaf volgend jaar. Zou me bij budget energie ongeveer 600 euro per jaar gaan kosten al. Dat ben ik nu ongeveer kwijt aan mn hele energierekening. :X
Gebruik je dagelijks 10 kWh, dan wil je misschien nog wat ruimte voor noodstroom hebben en soms een dagje extra kunnen overbruggen, dan is 15-20 kWh voldoende aangezien je vaak 10% reserveert en accu's niet 100% leeg mag maken én je naast laadverliezen ook ontlaadverliezen hebt. Iedere extra kWh die je erbij zet zal je niet volkrijgen of leegmaken, dus niet gebruiken en daarmee ook nooit terugverdienen.

En 100% van het vermogen dat je zonnepanelen op de max terugleveren hoef je ook niet per se af te kunnen dekken. Lever je bijv. gemiddeld 2000-4000 Watt terug en soms 5500 Watt, zet dan op piekmomenten een wasmachine, droger, vaatwasser, evt. EV aan en kies voor max 3200-4000 Watt omvormervermogen.

Mijn gemiddelde inkoopprijs ligt relatief laag, met dynamisch handelen wordt zo'n 750-800 Euro per jaar gegeneerd, kan hier wel stellen dat ik alles in 2030 heb terugverdiend, maar dat geldt voor anderen zeker niet. Dus ik zou een ander ook eigenlijk nooit adviseren om voor dezelfde set-up te gaan als ik heb omdat je die inderdaad niet zult terugverdienen.
Ik moet ook eens wat harder gaan rekenen. Heb alles netjes in Domoticz staan. Dus daar moet wel iets uit te halen zijn. Alleen nog niet echt een idee waar ik heen moet rekenen.

Zal eens beginnen met gemiddelde overschot en tekort per dag.

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:16:
De conclusie op je website dat er niet echt een conclusie te trekken is omdat situaties verschillen ;)
Ja, is helaas de waarheid ;) Maar vervolgens kan je natuurlijk per huishouden wel een gericht en goed advies geven mits het te behalen doel maar helder is.
Ja dat begint op mijn situatie te lijken. Hier 24 zonnepanelen en een warmtepomp + phev. En wat aircos. Vooral die warmtepomp heeft natuurlijk impact op de spreiding over het jaar.
Idd, probeer hier de Wp op de goedkoopste uren van de dag op te starten, dat zijn dezelfde uren als de accu's/EV's worden geladen. Daarna de rest van de dag op NOM (ik accepteer de RTE verliezen), waardoor bijv. nog verder optimaliseren van individueel Wp gebruik niet nodig is.

Ons gezin gaat netjes om met de dynamische tarieven, maar als bijv. op dure uren alsnog de wasmachine wordt aangezet komt de stroom automatisch uit de accu's ipv stroomnet. Vind dat zelf wel een mooie oplossing waardoor je wel gewoon normaal kunt leven maar door de automatiseren alles makkelijker maakt. Als de oven en kookplaat worden aangezet tijdens een dynamisch tarief van bijv. 60 ct/kWh, dan wordt er ipv 6500 Watt teruggeleverd nog "maar" even 4000 Watt teruggeleverd, dat voelt heel anders dan 2000-3000 Watt afnemen op zo'n moment :)
Ja je moet naar het verbruik kijken in de winter. Maar m.i. ook vooral naar de overproductie in de zomer. Zeker aangezien er al forse teruglever vergoedingen worden gerekend vanaf volgend jaar. Zou me bij budget energie ongeveer 600 euro per jaar gaan kosten al. Dat ben ik nu ongeveer kwijt aan mn hele energierekening. :X
Op zich wel, maar nog belangrijker: Een centraal energiemanagement systeem voor je huis. Via Home Assistant worden onze SolarEdge omvormer en 8 micro-omvormers bij negatieve tarieven automatisch uitgezet. Op die manier kan je terugleverboetes of terugleveren bij negatieve tarieven voorkomen. Echter hebben wij de optie om de overdag opgewekte stroom 's avonds weer in 1-2 EV's te kunnen stoppen, vandaar het ruim bemeten systeem.
Ik moet ook eens wat harder gaan rekenen. Heb alles netjes in Domoticz staan. Dus daar moet wel iets uit te halen zijn. Alleen nog niet echt een idee waar ik heen moet rekenen.

Zal eens beginnen met gemiddelde overschot en tekort per dag.
Zorg in ieder geval dat je terugleverboetes/kosten vermijd door slim te sturen op je zonnepanelen omvormer. Met bijv. Home Assistant en een geschikte omvormer kan je daar met wat relatief eenvoudige scripts al snel sparen voor een thuisaccu.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:23
Leif schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:27:
[...]

Met de gegevens van HW in de hand, heb ik een simulatie gemaakt met verschillende capaciteiten van de accu.
En dan is een kleine accu sneller terug verdiend dan een grote.
En dat voelt zeer onbevredigend.

De businesscase wordt nog slechter als je een goede RTE wilt nastreven.
In voorgaande posts is al gemeld dat omvormers het beste functioneren in de buurt van hun maximale capaciteit.
Dat is dus een pleidooi voor omvormers van 800 W.
Verder is gemeld dat de goede verhouding tussen de capaciteit van de omvormer en de capaciteit van de accu ongeveer 1:3 moet zijn.
Dat brengt ons op een setup met een omvormer van 800W en een accu van 2400W, en veelvouden van 800/2400 W.

Zo'n setup is aanzienlijk duurder dan wat op dit moment wordt aangeboden.
Vooral omdat de markt omvormers van 2400W dicteert.

Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"
Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
De eerste kWh opslag levert het meest op, iedere kWh die je eraan toevoegt levert steeds net wat minder op.

Een grotere accu moet gewoon veel goedkoper zijn per kWh om financieel optimaal te zijn.

Ik vindt het wel een bevredigende gedachte dat je met een kleine investering het beste rendement haalt.

Er is ook genoeg te vinden met lagere vermogens, zoals de Zendure SF800 PRO of Marstek Venus A.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 08:36
Ik ben mezelf aan het oriënteren op het efficiënter gebruik van de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Ik heb 12 panelen gekoppeld met een SMA Sunnyboy 2500 op zuid liggen. De Sunnyboy is inmiddels 13 jaar oud en de panelen liggen een deel van de dag in de schaduw door de bomen van de achterburen.
De Sunnyboy is gemonteerd in een schuur waar het in de winter kan vriezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRwesyGp1aTnLsCdpETzRjSUE5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4th0bOBUXB05vcignvld7SEG.png?f=fotoalbum_large

Op het huis liggen 12 panelen met Oost-West gekoppeld aan een SolarEdge SE3000H

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLK9LW_1rY5bQzj_B6AiVwlncdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtMj2SY49cQlfCnUAqgtc22k.png?f=fotoalbum_large

De PHEV kan niet overdag worden geladen en verbruikt ongeveer 17kWh. Overschot gaat dan ook het net op met als gevolg terugleverkosten.

Mijn idee was om een Marstek 3.0 E in te zetten, maar wellicht is het vervangen van de Sunnyboy door een SolarFlow 800 Pro een beter optie. De efficiëntie van de op zuid georiënteerde panelen lijkt mij dan hoger worden.
Beiden zitten op een aparte groep.

Is de Solarflow in dit geval een betere optie? Deze kan dan in de schuur in tegenstelling tot de Marstek die een plekje (en extra groep) in huis moet krijgen.

• HHF

HHF

mpx200_05 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:37:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op het efficiënter gebruik van de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Ik heb 12 panelen gekoppeld met een SMA Sunnyboy 2500 op zuid liggen. De Sunnyboy is inmiddels 13 jaar oud en de panelen liggen een deel van de dag in de schaduw door de bomen van de achterburen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De PHEV kan niet overdag worden geladen en verbruikt ongeveer 17kWh. Overschot gaat dan ook het net op met als gevolg terugleverkosten.

Mijn idee was om een Marstek 3.0 E in te zetten, maar wellicht is het vervangen van de Sunnyboy door een SolarFlow 800 Pro een beter optie. De efficiëntie van de op zuid georiënteerde panelen lijkt mij dan hoger worden.

Is de Solarflow in dit geval een betere optie? Deze kan dan in de schuur in tegenstelling tot de Marstek die een plekje (en extra groep) in huis moet krijgen.
Bedenk wel dat je op een Solarflow maximaal 8 panelen kunt aansluiten, dus 2 stuks parallel per MPPT. (Afhankelijk van het type panelen dat je hebt) en dat je in dat geval ook alle bekabeling van serieel naar parallel moet aanpassen. Ik zou dan de Sunnyboy mooi laten zitten en ofwel voor een Zendure 2400ac gaan of een Marstek (A, D of E). Daarnaast zijn er nog wel een paar merken stekkerbatterijen die interessant kunnen zijn in jouw geval.

• HandyLumberjack
mpx200_05 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hier zelf ook nog een Sunnyboy 1700 hangen, het kost wel wat moeite, maar ik denk dat ik de panelen direct op een thuisaccu ga aansluiten.

Een Sunnyboy 1700 en 2500 heeft niet echt een hoog rendement (en zeker niet bij lage instraling) en met gedeeltelijke schaduw. Direct in de accu stoppen gaat heel wat kWh verlies schelen in de winter.

• mpx200_05
De schuur is niet zo hoog en kan er zonder gevaar voor leven bij. Gegevens van de panelen zijn nog wel te achterhalen ivm voltage en amperage zodat ik kan berekenen of 4 strings van 3 panelen in serie mogelijk is. De 4 panelen die het eerst in de schaduw terecht komen kan ik ook nig laten vervallen. Zodra er nu schaduw opvalt blijft er ook niets meer over aangezien er geen optimizers zijn toegepast.

• Taro
  • Niet online
@mpx200_05 De Marstek Venus E 3 heeft naar mijn weten geen MPPT ingangen? De Venus D wel. En inderdaad, dit betreft "balkonsets" en geen grote stringomvormers, dus je zult wel extra kabels moeten gaan trekken om ze parallel te schakelen.

Edit: Ah, je bedoelt om via AC te laden? Dan is de Venus E 3 idd wel een optie. Persoonlijk zou ik altijd voor de D gaan aangezien die modulair is qua opslag en eigen MPPT heeft dat geeft je in de toekomst meer mogelijkheden. Wel 300 Watt minder AC vermogen.

[ Voor 35% gewijzigd door Taro op 08-11-2025 12:31 ]

• HandyLumberjack
mpx200_05 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:24:
De schuur is niet zo hoog en kan er zonder gevaar voor leven bij. Gegevens van de panelen zijn nog wel te achterhalen ivm voltage en amperage zodat ik kan berekenen of 4 strings van 3 panelen in serie mogelijk is. De 4 panelen die het eerst in de schaduw terecht komen kan ik ook nig laten vervallen. Zodra er nu schaduw opvalt blijft er ook niets meer over aangezien er geen optimizers zijn toegepast.
Die 4 paneeltjes kunnen ook op een aparte micro omvormer zoals de ecoflow powerstream.

• mpx200_05
Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:30:
@mpx200_05 De Marstek Venus E 3 heeft naar mijn weten geen MPPT ingangen? De Venus D wel. En inderdaad, dit betreft "balkonsets" en geen grote stringomvormers, dus je zult wel extra kabels moeten gaan trekken om ze parallel te schakelen.

Edit: Ah, je bedoelt om via AC te laden? Dan is de Venus E 3 idd wel een optie. Persoonlijk zou ik altijd voor de D gaan aangezien die modulair is qua opslag en eigen MPPT heeft dat geeft je in de toekomst meer mogelijkheden. Wel 300 Watt minder AC vermogen.
Als alternatief had ik de Sunnyboy willen vervangen voor bijvoorbeeld de Solarflow 800 pro.
Specs van de 12 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBP5nJKI3A88GlhSsTc31xA_WYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QigEIVpHu4Mhjco3d7T2pEkd.png?f=fotoalbum_large

• HHF

HHF

mpx200_05 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:18:
[...]

Als alternatief had ik de Sunnyboy willen vervangen voor bijvoorbeeld de Solarflow 800 pro.
Specs van de 12 panelen:

[Afbeelding]
Met deze panelen kun je maximaal 2 parallel zetten. De max amp. per MPPT voor de SF800Pro is 18 A.
Andere optie is de panelen te vervangen door hogere capaciteit panelen en zo meer zonneopbrengst te hebben. Als je toch al het dak opmoet... Voor 50 euro per paneel heb je al 400wp panelen of voor ~100 euro 700wp panelen. Volgens mij zou je van deze panelen: Trina TSM-700NEG21C.20 Vertex N 700 Wp zonnepaneel er 1 per mppt kunnen plaatsen.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Overweeg toch nu al een accu aan te schaffen. Gaat mij niet om handelen maar om meer richting NOM te gaan. Heb een flink overschot van ongeveer 2500 kWh per jaar dus behalve in de winter moet dat de meeste redelijk zonnige dagen wel lukken. Twijfel nog tussen 2,5 kWh of misschien toch een maat groter om wat beter voorbereid te zijn om mogelijke extra apparatuur en voor het koken tijdens kortere dagen.

Nu de vraag: ik kan de thuisbatterij of in een slecht geïsoleerde schuur zetten of in huis op de verdieping of zolder. Kunnen de thuisbatterijen redelijk goed tegen sterk wisselende omstandigheden in een schuurtje of beter in huis zetten?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist zendure 2400 set besteld met vier accus. Vond nog een 5% en een 3% kortingscode. Die het gek genoeg gewoon deden. Dus net over de 3500e.

Met de vaste en stijgende vaste terugleverkosten zou dit toch terug verdiend moeten kunnen worden.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2025 14:50 ]

• Taro
  • Niet online
Afas schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:40:
Nu de vraag: ik kan de thuisbatterij of in een slecht geïsoleerde schuur zetten of in huis op de verdieping of zolder. Kunnen de thuisbatterijen redelijk goed tegen sterk wisselende omstandigheden in een schuurtje of beter in huis zetten?
Dat is afhankelijk van welke set je koopt. Zelf al onderzoek gedaan?

Heb hier bewust een Zendure set omdat die ingebouwde verwarming heeft en IP65 geschikt is, dus kan mooi in de garage staan die weleens onder nul komt in de winter. Als de cellen dan te koud zijn warmt die eerst op alvorens te gaan laden.

Binnenshuis zou nooit mijn voorkeur hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 18:00 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:59:
[...]

Heb hier bewust een Zendure set omdat die ingebouwde verwarming heeft en IP65 geschikt is, dus kan mooi in de garage staan die weleens onder nul komt in de winter. Als de cellen dan te koud zijn warmt die eerst op alvorens te gaan laden.

Nee, heb daar nog geen onderzoek naar gedaan. :$

Ik begrijp uit je post dat er dus leveranciers zijn die daar een systeem voor hebben en dat is goed om te weten. Een deel van de vraag is misschien ook generieker en dat gaat dan over het type cel dat door de meeste partijen gebruikt wordt en of die in algemeenheid goed tegen grote temperatuurverschillen kan en wat dat voor gevolgen heeft voor de efficiency en levensduur.

• Taro
  • Niet online
Afas schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:34:
[...]

Nee, heb daar nog geen onderzoek naar gedaan. :$

Ik begrijp uit je post dat er dus leveranciers zijn die daar een systeem voor hebben en dat is goed om te weten. Een deel van de vraag is misschien ook generieker en dat gaat dan over het type cel dat door de meeste partijen gebruikt wordt en of die in algemeenheid goed tegen grote temperatuurverschillen kan en wat dat voor gevolgen heeft voor de efficiency en levensduur.
Alle relevante partijen gebruiken LFP cellen, op Tibber na.

Naar mijn weten past Zendure als enige verwarming toe én heeft een IP65-rating.

LFP mag je tot -20 ontladen, maar onder 0 niet laden. Marstek neemt daar een vage shortcut. Wat mij betreft betekent LFP laden onder 0 permanente schade voor LFP accu's. Dus kies in het geval van temperaturen onder 0 voor een accu met ingebouwde verwarming. Daarom heb ik hier Zendure's staan.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:38:
[...]

Alle relevante partijen gebruiken LFP cellen, op Tibber na.

Naar mijn weten past Zendure als enige verwarming toe én heeft een IP65-rating.

LFP mag je tot -20 ontladen, maar onder 0 niet laden. Marstek neemt daar een vage shortcut. Wat mij betreft betekent LFP laden onder 0 permanente schade voor LFP accu's. Dus kies in het geval van temperaturen onder 0 voor een accu met ingebouwde verwarming. Daarom heb ik hier Zendure's staan.
De Anker Solarbank's hebben ook verwarming:

De Solarbank 3 E2700 Pro kan functioneren binnen een temperatuurbereik van -20°C tot 55°C.

Bij lage temperaturen:
De ontlaadcapaciteit van de Solarbank 3 E2700 Pro wordt niet beïnvloed, dus u kunt uw apparaten zoals gewoonlijk blijven voeden.
Tijdens het opladen bij lage temperaturen wordt de verwarmingsfolie geactiveerd om de laadcapaciteit van de thuisbatterij effectief te beschermen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:59:
[...]

Niet perse goed voor je performance toch? Zowel lage als hoge temperaturen?

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:13:
[...]

Niet perse goed voor je performance toch? Zowel lage als hoge temperaturen?
Nee, maar je moet toch iets? Vorig jaar had ik een AIO2400 en Hypers buiten staan, alleen in de ochtend was er even verwarming nodig, daarna hield de omvormer zichzelf wel warm.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:39:
[...]

Nee, maar je moet toch iets? Vorig jaar had ik een AIO2400 en Hypers buiten staan, alleen in de ochtend was er even verwarming nodig, daarna hield de omvormer zichzelf wel warm.
Ja true... Zit nog te twijfelen of ik hem in de schuur of in de garage prop...
Laagste temp in schuur gemeten is -2. Hoogste 32.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Fijn konijnenhol, zo'n thuisbatterij. Ik was van plan hier volgend jaar eens in te duiken maar door die homewizard review en een landing daarna in het Marstek topic zit ik nu tot over mijn oren in de batterijresearch :P

Ik heb 4,8 kWp zonnepanelen en vermoed ergens tussen 2,5 en 5 kWh batterij nodig te hebben om de nachten te overbruggen. NOM is het hoofddoel (en daarmee een simpeler stroomrekening...) Homewizard leek net iets te beperkt, en relatief duur. Marstek leek prachtig maar daar lees ik toch veel p1 meter blues en onduidelijkheid over de AI functie. Is zendure momenteel de sweetspot qua gemak en functionaliteit? Dikke kans dat ik nog even blijf meelezen voordat er een keus gemaakt wordt :D

• mrme12345
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:21:
Fijn konijnenhol, zo'n thuisbatterij. Ik was van plan hier volgend jaar eens in te duiken maar door die homewizard review en een landing daarna in het Marstek topic zit ik nu tot over mijn oren in de batterijresearch :P

Ik heb 4,8 kWp zonnepanelen en vermoed ergens tussen 2,5 en 5 kWh batterij nodig te hebben om de nachten te overbruggen. NOM is het hoofddoel (en daarmee een simpeler stroomrekening...) Homewizard leek net iets te beperkt, en relatief duur. Marstek leek prachtig maar daar lees ik toch veel p1 meter blues en onduidelijkheid over de AI functie. Is zendure momenteel de sweetspot qua gemak en functionaliteit? Dikke kans dat ik nog even blijf meelezen voordat er een keus gemaakt wordt :D
Ja zendure is wel de beste kwaliteit en de prijs valt ook nog mee op dit moment. Ze hebben een eigen home assistant integratie en een zeer uitgebreide app met veel mogelijkheden. En de hardware is degelijk en ziet er goed uit en heeft verwarming en een aerosol brandbestrijdingsmiddel en is modulair.

De nieuwe Marstek heeft wel een netwerkaansluiitng, maar dan moet je wel een kabel hebben op de plek waar je hem neer zet. En de app is veel minder en ook als je ooit meerdere devices gaat combineren van hetzelfde merk werkt zendure heel erg goed en is marstek behelpen (met device per fase). Ik ben ook uren bezig geweest om met wifi het apparaat aan de gang te krijgen in combinatie met P1 HW en P1 marstek.

Zendure is op dit moment de top, en als je hybride zoekt dan kun je ook nog naar anker solix, nextenergy en venus D of A kijken.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

jefjef

learning by doing

-edit-

[ Voor 92% gewijzigd door jefjef op 12-11-2025 09:58 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

jefjef schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:14:
Kunnen powerline adapters een storing in het stroomnet geven aan de batterij?
Dit klinkt een beetje als een XY-probleem. Wat is het achterliggende probleem en het verdere verhaal qua installatie? Vaak als je het hele plaatje schetst komen er andere zaken naar voren die kunnen helpen om een oorzaak aan te wijzen. Als je enkel focust op één mogelijke reden, dan is die kans des te kleiner.

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 11-11-2025 21:43 ]

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

jefjef

learning by doing

The Third Man schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:41:
[...]
Dit klinkt een beetje als een XY-probleem. Wat is het achterliggende probleem en het verdere verhaal qua installatie? Vaak als je het hele plaatje schetst komen er andere zaken naar voren die kunnen helpen om een oorzaak aan te wijzen. Als je enkel focust op één mogelijke reden, dan is die kans des te kleiner.
Er is nog geen probleem, 1 deze dagen komt er een marstek die zal door een installateur worden geplaatst aan een aparte groep. Alleen ik heb dus ook een powerline lopen vanuit de meter kast naar dezelfde slaapkamer waar ook straks de marstek komt te staan. En ik vroeg me dit af

• mrme12345
  • Niet online
De Ecoflow Stream Ultra X hybride thuisbatterij is binnen gekomen :-) . We zijn benieuwd, Ecoflow is toch een bekend degelijk merk met goede kwaliteit. Dus benieuwd wat het reviewen op gaat leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO141lj84WWVPGCNijouTpT66tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sjTfE5vNeM08EtSOL8l07xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDY0QIlZJDgGFK1gp3Gah9YIlqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vfJ48q5LnBk7Hik1XB5uEy8G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrqWFdTWeuY5iyKQz-y3cjGKBD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfMINmaCFegQ2dUs7ErQ0Pph.png?f=fotoalbum_large

• mpx200_05
Ik verwacht dat het antwoord nee zal zijn maar toch even vragen: mag een thuisaccu (AC) op dezelfde groep als de zonnepanelen?

• tweazer
  • Laatst online: 14-11 16:08
mpx200_05 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:32:
Ik verwacht dat het antwoord nee zal zijn maar toch even vragen: mag een thuisaccu (AC) op dezelfde groep als de zonnepanelen?
Ja mits de totaalsom van teruglevering max 800W is. Bij enkel de thuisaccu en zonnepanelen op dezelfde groep zit je in een grijs gebied. De ac kan 1200W leveren, kortom zelf zou ik als optelsom levering onder de 2000W blijven...

In 'hindsight' (reaktie die hierna staat) zou ik het niet doen, veiligheid voorop. Ook is het slim om overspannings en blikseminslag beveiliging toe te voegen. Beide gaat beter op een aparte groep ...

[ Voor 17% gewijzigd door tweazer op 12-11-2025 16:08 ]

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-11 17:10
mpx200_05 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:32:
Nee, zou dit niet doen. Een vaste PV-installatie (dus met omvormer in de meterkast) moet altijd op een eigen eindgroep aangesloten zijn.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:21
mrme12345 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:41:
De Ecoflow Stream Ultra X hybride thuisbatterij is binnen gekomen :-) . We zijn benieuwd, Ecoflow is toch een bekend degelijk merk met goede kwaliteit. Dus benieuwd wat het reviewen op gaat leveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit werkt dus net zoals de Homewizard, maar dan wel met extra 230 aansluitingen?

• mrme12345
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:17:
[...]

Dit werkt dus net zoals de Homewizard, maar dan wel met extra 230 aansluitingen?
Wat bedoel je met 230 aanslutingen?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:21
mrme12345 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:53:
[...]

Wat bedoel je met 230 aanslutingen?
230V, die heeft Homewizard niet

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 12-11-2025 21:49 ]

• mrme12345
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:49:
[...]

Bedoel je de backup stroom voorziening? Die zit inderdaad op de Ecoflow en niet op de Homewizard.

• Taro
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:49:
[...]

Klopt, (de oprichter van) HomeWizard meent dat een noodstroomuitgang nutteloos is. Ondertussen zit die optie al wel op nagenoeg iedere andere thuisaccu met stekker. Ook gaf hij aan dat het kostenverhogend werkt, ondertussen is iedere andere thuisaccu goedkoper dan de HomeWizard. En 800 Watt was voldoende, maar ondertussen zie ik hier de laatste tijd alleen maar accu's met maximaal 1200-2500 Watt vermogen ipv 800 Watt langskomen.

Maar goed, ze vonden dynamisch laden ook nutteloos, daarom voegen ze dat nu alsnog toe. En 2.7 kWh was ook voldoende, daarom hebben heel veel HW PiB eigenaren zelfs 2-4 stuks.

Ze kunnen haast niet anders dan over een tijdje met versie 2.0 komen. Benieuwd welk verhaal ze daar dan bij hebben, als je zo stellig en uitgesproken bent over bepaalde zaken kan je daar wat mij betreft dan niet zomaar even snel aan voorbij gaan en dat onder de noemer "voortschrijdend inzicht" of "veranderende markt" scharen.

• Doggieman
  • Laatst online: 07:39
Taro schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:41:
[...]

Ze kunnen haast niet anders dan over een tijdje met versie 2.0 komen. Benieuwd welk verhaal ze daar dan bij hebben, als je zo stellig en uitgesproken bent over bepaalde zaken kan je daar wat mij betreft dan niet zomaar even snel aan voorbij gaan en dat onder de noemer "voortschrijdend inzicht" of "veranderende markt" scharen.
Ook Home Wizard is niks menselijks vreemd. Het gaat hier voor hun wel om marktaandeel, en dus de pegels zullen we maar zeggen. Dus die bedenken echt wel wat. De vaste fanboys zullen toch wel blijven kopen natuurlijk. Maar als je er objectief naar kijkt dan krijg je bij de diverse concurenten toch meer waar voor je geld op dit moment. Ik zelf zou dus nu niet snel meer voor een HW kiezen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11 08:31
[...]

... als je zo stellig en uitgesproken bent over bepaalde zaken ...
Geheugenopfrissertje:
“640K ought to be enough for anyone” — Bill Gates

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

HenkS_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:26:
[...]

Geheugenopfrissertje:
“640K ought to be enough for anyone” — Bill Gates
Debunkertje: hij heeft dat nooit gezegd https://www.computerworld...-gates-really-say-it.html
“I’ve said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time.” Later in the column, he added, “I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There’s never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again.”
Dat soort “quotes” zijn eerder een geheugensteuntje dat mensen snel wat geloven zonder de feitelijke basis te verifiëren.

[ Voor 45% gewijzigd door The Third Man op 13-11-2025 13:16 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:11
mrme12345 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Ben heel benieuwd jou reviews en die van @Taro zijn heerlijk om te lezen _/-\o_ . Ben benieuwd naar de RTE van deze en de app in samenwerking met de veschillende P1 meters. Deze kan overweg met de Pulse van Tibber.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
Dit is toch 101 marketing? Vrij makkelijk om hier een draai aan te geven, je schrijft een paar alinea's op over hoe je de eerste was, de markt hebt open gebroken, zoveel klanten zoveel teruglever boete bespaard, nog een creatief sommetje over CO2 besparing om vervolgens het geweldige nieuws te presenteren dat de 2.0 nog meer kan dan de eerste.

Paar zeurders houd je toch wel, als je de grote groep maar mee krijgt.

• mrme12345
  • Niet online
DJ-Promo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:52:
[...]

Gaaf! Ben heel benieuwd jou reviews en die van @Taro zijn heerlijk om te lezen _/-\o_ . Ben benieuwd naar de RTE van deze en de app in samenwerking met de veschillende P1 meters. Deze kan overweg met de Pulse van Tibber.
Dank je! RTE gaan we zeker naar kijken. De ecoflow werkt ook samen met de P1 van Homey en die hebben we ook nog liggen. Dus die gaan we gebruiken voor onze testen en review. Ik verwacht ergens volgende week. Het is nogal druk met reviews, steeds meer merken, steeds meer keuzes :-) het lijkt wel of er eind volgend jaar iets gaat veranderen in Nederland ;-)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:11
mrme12345 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:02:
[...]

Dank je! RTE gaan we zeker naar kijken. De ecoflow werkt ook samen met de P1 van Homey en die hebben we ook nog liggen. Dus die gaan we gebruiken voor onze testen en review. Ik verwacht ergens volgende week. Het is nogal druk met reviews, steeds meer merken, steeds meer keuzes :-) het lijkt wel of er eind volgend jaar iets gaat veranderen in Nederland ;-)
Top! Ben heel benieuwd, lijkt een interessant merk maar weinig echt goeie reviews.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: