Je kunt de Zendures via Home Assistant wel met de HomeWizard P1-meter laten samenwerken.G-addict schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:04:
Hallo allemaal,
We denken naover de aanschaf van een thuisaccu. Waarom? Dit om enigzins voorbereid te zijn op 2027, einde saldering. En ook om de de nieuwe, variabele nettarieven in 2028. Als ik kijk naar ons energieverbruik over de afgelopen 2 jaar dan zouden we met 5 kWh aardig uit de voeten kunnen gedurende de 8-10 maanden dat de zonnepanelen wat opbrengen, maar ik zou de accu wel graag schaalbaar hebben tot ca 10 kWh: een toekomstige kleine (hotfill)keukenboiler voor het gemak vraagt ook in de avond nog wat stroom en we hebben een elektrische terrasverwarmer van 1,5 kWh die op zomeravonden nog wel eens een paar uur aangaat. Daarnaast is 10 kWh naar mijn idee ook groot genoeg als we omschakelen naar een dynamisch contract. Op een koude winterdag verbruiken we ~15 kWh, maar we hoeven natuurlijk niet voor 24 uur een accu te hebben, enkel voor de dure uren.
Tijdens mijn zoektocht naar een thuisaccu ook op dit algemene topic gestuit en niet alle 64 pagina's doorgelezen maar wel doorzocht met de zoekfunctie. Hopelijk willen jullie meningen en inzichten delen.
In eerste instantie ben ik erg gecharmeerd van de Zendure Solarflow 2400AC. Nu een mooie aanbieding, 2400W in/uit, aërosol blus/brandvertragend systeem, zelf verwarmend, schaalbaar, passief gekoeld, bestuurbaar via homeassistant in de toekomst en veel positieve reviews. Wat ik een nadeel vind is dat hij niet communiceert met de homewizard p1 dongel.
Gisteren ook gestuit op de Sunpura S2400. Ongeveer dezelfde specs, maar met 8000 cyclus levensduur ipv 6000 en wel communicerend met de homewizard p1 dongel. Een nadeel zou de actieve koeling kunnen zijn, niet zozeer vanwege het geluid want het staat in de schuur, maar je trekt wel veel stof naar binnen (in de schuur wordt nogal eens geklust). Toch is de Sunpura ook IP65, net als de Zendure.
Over de Zendure is natuurlijk veel te lezen, de Sunpura (nog) niet . Naast gunstige specs voor de prijs hebben beiden hebben een goede RTE.
Zijn er nog andere merken die schaalbaar zijn, vergelijkbare specs hebben als deze 2 en met de HW p1 dongel communiceren?
-edit-
Kom juist deze link tegen hierboven met veel informatie:-)
https://iotdomotica.nl/th...tegorie_Lokale_aansturing
De Sunpura is onderweg hierheen, kan ze dus spoedig met elkaar vergelijken en zal hier dan ook een en ander delen.
De Marstek Venus D past ook goed in je rijtje en werkt samen met de HW P1.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
:strip_exif()/f/image/2uZY8jgVhdaCiIdOQQ9vEme3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XXZRw4AQNHdEJuIuwatnQSz9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tipc7izbL0qLQXGIiru0ctzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZslawVf5TWIgd98AYLTmai1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pIAItTIYr1TkAI2g4XBmGyoj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/L5dsYF3ODdNZd71Tgjxxr6Ex.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4th0bOBUXB05vcignvld7SEG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jtMj2SY49cQlfCnUAqgtc22k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QigEIVpHu4Mhjco3d7T2pEkd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6sjTfE5vNeM08EtSOL8l07xv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vfJ48q5LnBk7Hik1XB5uEy8G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rfMINmaCFegQ2dUs7ErQ0Pph.png?f=fotoalbum_large)