geert1992 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
Ik snap je punt heel goed, en ben het met je eens dat iedereen uiteindelijk z’n eigen keuze mag maken.
In dit geval proberen we vooral mee te denken met iemand die een beperkt budget heeft. Dan is het relevant om te benoemen waarom een bepaalde accu op de lange termijn misschien juist geen goede keuze is, bijvoorbeeld omdat die sneller kapot kan gaan of meer energie in warmte omzet.
Het gaat dus niet om iemand overtuigen of z’n keuze afkraken, maar om de praktische kant van de zaak te belichten zodat de vraagsteller goed geïnformeerd kan beslissen.
Om de discussie wat scherper te krijgen, heb ik nog een vraag voor je:
Wat zou volgens jou de reden zijn om, met een beperkt budget, juist wel voor de HW-accu te kiezen?
Ik vind het vaak lastig uit te leggen, omdat er veel nuance zit in onze keuze en situatie:) Dat geeft vaak een langer verhaal dan wat mij betreft gewenst. Zwart/wit kan snel, nuance niet zo. Maar je vraagt het dus bij deze.
Wat mij betreft is een beperkt budget een kreet welke vele invullingen kent. Wij hebben een beperkt budget, maar energie en verduurzaming hebben hier een relatief hoge prioriteit. Verduurzaming doen we hier omdat we denken dat dat nodig is, niet vanuit het idee dat we er geld aan moeten verdienen, of ten minste de uitgave moeten terugverdienen.
Onze situatie was dat we al een kleine thuisbatterij hadden van Enphase, passend bij de omvormers van onze zonnepanelen. We waren niet tevreden over die batterij omdat hij duidelijk niet geschikt was voor onze situatie. Bij voldoende opwek bleef er een afname van stroom (van de energie-maatschappij) over die wat ons betreft hoger was dan zou moeten. In de zomermaanden bracht de Enphase ons naar een afname van rond de 30kWh, waar we zonder batterij al vaak onder de 60kWh zaten. Bovendien gaf het stand-by verbruik van de Enphase zo’n 6 maanden van het jaar juist een hogere afname.
Daarnaast hebben we de komende jaren een vast contract voor stroom, zonder variabele terugleverkosten. Voor nu is die situatie voor mij prima.
We hebben toen gekeken naar een ander systeem, een groter systeem met toetsers en bellen, maar daar vonden we het om meerdere redenen niet het moment voor.
Toen Homewizard werd gepresenteerd leek dat precies te gaan doen wat we zochten. Veel nadruk op een omgeving met een min of meer laag verbruik, veel nadruk op nom zonder ingrepen via HA of andere mogelijkheden. En makkelijk in en uit te pluggen en eventueel te verplaatsen. Iets wat we met onze Enphase kunnen, maar wat meer ingrijpend is.
Er waren andere systemen (merken) die goed leken te werken, maar daar was vaak HA oid voor nodig om het daar te krijgen waar je het wilt. En ik heb geen zin om HA, met z'n eigen extra verbruik, te gaan gebruiken alleen voor een batterij. De rest draait hier perfect zonder HA voor nu. Misschien op termijn, maar liefst niet
Dus, we hebben de intentie op termijn, wanneer er meer duidelijk is in de energietransitie en over de ontwikkeling van energiekosten, inclusief netbeheerkosten en de ontwikkeling van dynamische contracten, over te gaan op een groter, bij voorkeur goed op elkaar afgestemd systeem, inclusief eiland-functie etc, maar daarvoor is het wat mij betreft nu niet het juiste moment.
Homewizard paste precies in onze wens. Valt binnen ons Homewizard eco-systeem waar we al jaren erg veel aan hebben gehad vwb het krijgen van inzicht in ons verbruik, en daarmee ook het fors verminderen van onze afname van stroom. De prijs was voor ons te overzien. Veel nadruk op een hoger gebruik van eigen opwek en een zo laag mogelijke afname van het net, wat beide erg belangrijk is voor ons. Veel nadruk op goed functioneren in een omgeving met relatief lage afname, laag verbruik, wat onze situatie redelijk weergeeft. Weinig tot geen nadruk op geschiktheid voor toetsers en bellen. Simpel systeem, erg geschikt om te overbruggen voor ons.
De Homewizard pib doet hier precies wat is beloofd. Niet alleen houdt het onze afname laag, maar het maakt het zelfs mogelijk waar geschikt (maanden met voldoende opwek) de Enphase batterij weer aan te sluiten. Die geeft ons zo meer capaciteit in kW en kWh, terwijl de Homewizard de afname bewaakt. Ineens hadden we een, voor ons, goed werkend batterijsysteem.
Zou ik Homewizard aanraden aan andere mensen?
Mensen die aangeven een beperkt budget te hebben, zou ik vragen waarom ze een thuisbatterij willen kopen. Zelfs met toeters en bellen, dynamisch contract, HA etc., kan het nu, met salderen, lastig zijn een resultaat te halen beter dan zonder batterij. En hoe de toekomst zich ontwikkelt qua kosten etc. is nog onzeker. In veel gevallen zou ik adviseren te wachten.
Wanneer men toch een thuisbatterij zou willen kopen zou ik kijken wat men ervan verwacht. Wat de plannen zijn. Dynamisch contract of plannen daarvoor? HA of plannen in die richting? Inzicht in verbruik?
Geld is een factor in de keuze, zeker, vooral wanneer het beperkt is. Maar geld is zelden de enige factor die van belang is. Wanneer het resultaat van de aanschaf niet gaat zijn wat je zoekt of hoopt, kan je wellicht beter de aanschaf niet doen.
Een batterij die goedkoper is per kWh qua aanschaf , en die meer toeters en bellen geeft, zal voor veel mensen een goede keuze zijn. Maar het is niet per definitie de beste keuze voor iedereen.
Ik zou mensen vooral willen adviseren zichzelf goed en breed te informeren, en de verkregen informatie te vertalen naar hun eigen situatie, omstandigheden en behoeftes. Homewizard kan een goede keuze zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.
Ik heb veel gelezen over verschillende batterijsystemen en ik kan me goed voorstellen dat systemen als oa die van Marstek en Zendure voor veel mensen, vooral actieve Tweakers, veel aantrekkingskracht hebben. Maar het is wat mij betreft kortzichtig om er vanuit te gaan dat het om die reden automatisch voor iedereen de beste keuze is. Zo zwart/wit is de wereld niet.
Ik heb veel waardering voor mensen die veel moeite en werk doen om zoveel mogelijk informatie over verschillende apparaten (niet alleen batterijen) naar boven te halen. Die informatie is van grote waarde voor mij en vele anderen wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Maar mijn eigen situatie en omstandigheden meewegend kom ik soms tot een andere conclusie.