Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:24
amvolleb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Natuurlijk moet je dat zelf weten. Maar om met een beperkt budget zo'n beetje de duurste batterij in eur/kwh aan te raden is toch niet heel logisch?
En dan hebben we het nog niet eens over het aantal kilowatts dat verloren gaat door het erg lage rendement van de accu.

aanvulling:
Sinds maart heb ik een meter tussen mijn systeem geplaatst. Als ik bereken hoeveel kilowattuur er verloren is gegaan en dat vermenigvuldig met €0,25 per kWh, kom ik uit op een verlies van €62,50.

Als ik dezelfde hoeveelheid energie met een HomeWizard accu had opgeslagen, zou dat verlies bij een rendement van 75% (dus 25% verlies) zijn opgelopen tot €96,31.

Het blijft dus niet alleen bij de hoge aanschafprijs...

[ Voor 36% gewijzigd door geert1992 op 15-10-2025 14:58 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Sjamo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Gelukkig is een land (en forum) waar je zelf dat soort keuzes kan en mag maken?
Klopt, gelukkig wel.
Goed als mensen zichzelf voorlichten, maar verder is een keuze een persoonlijk iets denk ik.
Klopt. Maar als iemand een beperkt budget heeft ga je doorgaans niet een overpriced product aanschaffen dat daarnaast ook nog een slechtere RTE heeft en qua mogelijkheden beperkter is. Als je geld teveel hebt en ROI niet relevant is dan kan je het overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 15-10-2025 16:13 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:49
Nu breekt mijn klomp
Eindelijk officieel voor de Belgen

https://www.synergrid.be/...an-de-p1-poort-toegelaten

Nu nog wat extra homologaties en wachten op Black Friday of andere aanbiedingen.

[ Voor 17% gewijzigd door blahenazo op 15-10-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:57
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Als je budget beperkt is ga je toch niet voor 515+ Euro per kWh een HomeWizard PiB kopen? Dan is bijv. een Marstek Venus A een veel voordeligere en betere keuze. Heb je voor ongeveer hetzelfde geld >2x zoveel opslag, passieve koeling, off-grid stopcontact, IP65, etc. Of voor +-de helft van het geld dezelfde opslag, maar dan alsnog de hardware voordelen erbij.
Ik denk dat de Marstek batterijen inderdaad veel opslag en features voor je geld zijn, maar helemaal vlekkeloos gaat het daar ook niet.

Los daarvan zou ik het niet vreemd vinden als HomeWizard de prijzen verlaagt. Het is inderdaad een behoorlijke prijzenoorlog aan het worden, waarbij ik mij wel afvraag wat er dan precies wegbezuinigd is als je zo veel voor zo weinig krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat de Marstek batterijen inderdaad veel opslag en features voor je geld zijn, maar helemaal vlekkeloos gaat het daar ook niet.

Los daarvan zou ik het niet vreemd vinden als HomeWizard de prijzen verlaagt. Het is inderdaad een behoorlijke prijzenoorlog aan het worden, waarbij ik mij wel afvraag wat er dan precies wegbezuinigd is als je zo veel voor zo weinig krijgt.
De eerste generaties Marstek Venus E hadden flinke uitdagingen, volgens mij is dat met de E 3 en D wel verleden tijd.

Bij HomeWizard bezuinig je vermoedelijk vooral marge weg die tot nu toe werd gebruikt om kwaliteitsissues op te kunnen vangen. Als ze de kwaliteit onder controle hebben én het inkoopvolume kunnen verhogen gaat vast de kostprijs verder omlaag.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

De eerste generaties Marstek Venus E hadden flinke uitdagingen, volgens mij is dat met de E 3 en D wel verleden tijd.

Bij HomeWizard bezuinig je vermoedelijk vooral marge weg die tot nu toe werd gebruikt om kwaliteitsissues op te kunnen vangen. Als ze de kwaliteit onder controle hebben én het inkoopvolume kunnen verhogen gaat vast de kostprijs verder omlaag.
Het regent anders nog steeds problemen in de Marstek topics, onder andere met slimme meters, slechte software en accucellen:
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Ik ben best technisch aangelegd en hou van problemen oplossen, maar dit soort gedoe sla ik toch graag over.
Dan bouw ik liever zelf iets in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Het regent anders nog steeds problemen in de Marstek topics, onder andere met slimme meters, slechte software en accucellen:
Ik ben best technisch aangelegd en hou van problemen oplossen, maar dit soort gedoe sla ik toch graag over.
Jawel, maar het overgrote deel is daar nog steeds met de oude Venus E 2 bezig... Niet met de nieuwe Venus E 3 of Venus D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Jawel, maar het overgrote deel is daar nog steeds met de oude Venus E 2 bezig... Niet met de nieuwe Venus E 3 of Venus D.
Die zijn natuurlijk ook nog niet zo veel verkocht.
Maar veel problemen zitten ook in de P1 meter, de serviceorganisatie, het uitbrengen van firmware die gewoon niet goed werkt.
Ik moet eerst meer goede verhalen zien voordat ik iemand zonder de tijd, kennis en interesse iets aan ga raden dat misschien "too good to be true" blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:08

HHF

netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Die zijn natuurlijk ook nog niet zo veel verkocht.
Maar veel problemen zitten ook in de P1 meter, de serviceorganisatie, het uitbrengen van firmware die gewoon niet goed werkt.
Ik moet eerst meer goede verhalen zien voordat ik iemand zonder de tijd, kennis en interesse iets aan ga raden dat misschien "too good to be true" blijkt.
Ik hoop dat Marstek leert van de Marstek E ervaringen en die gebruikt in de A en de D. Ze hebben nog even voor die uitgeleverd worden. Misschien brengen ze dan ook eindelijk een CT004 uit, die de huidige problemen oplost.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:55
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Je hebt natuurlijk een hele resem variabelen aan de kant van de gebruiker he - slechte wifi, verschillende smart meters, verschillende meetmethodes, etc. En soms zie ik op FB ook wel eens dingen passeren waarvan ik denk dat een zekere basiskennis toch een vereiste zou moeten zijn bij aankoop (in de Manual: "Warning: you need a functional brain to operate this device")
Qua hardware: Marstek zal, net zoals alle andere fabrikanten, rondshoppen om de goedkoopste cellen te kopen - met wisselende kwaliteit als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:08

HHF

Jerryvh schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 05:32:
[...]

Je hebt natuurlijk een hele resem variabelen aan de kant van de gebruiker he - slechte wifi, verschillende smart meters, verschillende meetmethodes, etc. En soms zie ik op FB ook wel eens dingen passeren waarvan ik denk dat een zekere basiskennis toch een vereiste zou moeten zijn bij aankoop (in de Manual: "Warning: you need a functional brain to operate this device")
Qua hardware: Marstek zal, net zoals alle andere fabrikanten, rondshoppen om de goedkoopste cellen te kopen - met wisselende kwaliteit als gevolg.
Marstek/Hame heeft zijn eigen fabriek voor cellen, dus die zal niet rondshoppen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:45
HHF schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:55:
[...]
Marstek/Hame heeft zijn eigen fabriek voor cellen, dus die zal niet rondshoppen.
Voor enkel de assemblage van de cellen of ook de volledige productie van de cel?
Anyway zelfs al maken ze de cellen volledig zelf, wil nog niet zeggen dat ze goede kwaliteitscontrole doen.
Ofwel belanden de betere cellen in de Venus D en de slechtere in de Venus A :+

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-10-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pblkroon56
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik volg de thuisbatterij fora nu enige tijd om me voor te bereiden op het vervallen van de salderingsregeling. Ik heb een HomeWizard P1-meter aangeschaft om het verbruik beter in kaart te brengen wat al tot verrassende inzichten heeft geleid. Zo was de 3-fasen inrichting van mijn nieuwe groepenkasten ‘scheef’ ingericht waarbij één fase veel zwaarder belast was dan de beide anderen. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat de hoofdzekering (25A) van die fase er af en toe uitklapte. E.e.a. is nu gecorrigeerd en het lijkt nu redelijk evenwichtig qua belasting van de 3 fasen.

Maar goed: Een thuisbatterij dus. Ik wil in eerste instantie uitsluitend mijn zonnepanelenoverschot zelf gaan gebruiken zodat ik de terugleverkosten ontloop en minder duur hoef in te kopen terwijl ik een schijntje terugkrijgt voor de teruggeleverde kWh’s. Een modulair systeem is misschien verstandiger dan een vast systeem maar dan zouden de accu’s wel parallel gekoppeld moeten zijn als je ze niet gelijktijdig aanschaft i.v.m. degradatie-effecten. Zonnepanelen aansluiten zie ik me niet zo gauw doen omdat dan alles opnieuw bekabeld moet worden. Ik heb nu 3 strings van 5 (1x) en 6 (2x) panelen van 390Wp en 2 omvormers.
Ik schat in dat ik ergens tussen de 8 en 10 kWh opslag nodig heb om het jaar rond te komen. En de keuze gaat nu richting de Marsteks Venus E 3.0 of de Venus A of D vanwege m.n. de kWh-prijs.

Waar ik mee zit is dat er altijd gesproken wordt over een eigen groep i.v.m. de teruglevering van stroom aan het huisnet. Dit i.v.m. het uitgaande vermogen. Maar het ingaande (laad)vermogen is bij deze accu’s 2500W resp. 1200/2200W. Waarom kan dat wel zonder eigen groep en het ontladen niet? In mijn perceptie belast je dan de groep waar de accu op is aangesloten op dezelfde wijze. Als er nog een grote verbruiker op zit dan gaat het toch ook mis. Of zie ik iets over het hoofd omdat mijn kennis tekort schiet?

Mijn beeld is nu dat ik OF 2x Venus E 3.0 op eigen fases zet OF 3x Venus A/D op eigen fases. Dus niet op een eigen groep maar op groepen die nauwelijks belast zijn en alleen verlichting en WCD’s hebben zonder zware apparaten. In het 1e geval ‘belast’ ik 2 fases in het huis en in het 2e geval alle drie. De voor- of nadelen daarvan heb ik nog niet helder.

Dan nog het samenspel tussen de accu’s. Als je ze standaard ingesteld laat qua laad- en ontlaadvermogen hoe werkt dat dan uit op je totale maximum laadvermogen en het totale ontlaadvermogen. Mag je dat gewoon optellen omdat ze op eigen fases zitten? En doet de aansturing vanuit de P1-meter dat ook zo? Dus i.g.v. Marstek Venus A: 3x 1200W = 3600W laadvermogen en ontlaadvermogen? Merkwaardig trouwens dat de A blijkbaar een standaard ontlaadvermogen heeft van meer dan 800W of is dat, net als bij de E 3.0, een instelling?

Hopelijk kunnen jullie mijn laatste ontbrekende kennis aanvullen. En dan hoop ik in de toekomst ook mijn (ervarings)kennis met jullie te delen. Alvast bedankt.

Groet, Paul
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: