• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34

HHF

Sonero schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:55:
[...]

Mooi overzicht, dankjewel. Is het misschien een idee om na de regel Prijs een regel Prijs/kWh in te voegen? Of is dat ten nadele van de modulaire batterijen?
Staat er er toch bij onder de rij aanbieder?.
Let wel prijzen zijn momentopname en verschillen van dag tot dag en van aanbieder tot aanbieder. Ook de prijs van de P1 meter staat er bij maar die krijg je er vaak "gratis" bij. Gebruik de prijzen als een ruwe richtlijn en doe je eigen onderzoek.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:49
HHF schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:32:
[...]

Staat er er toch bij onder de rij aanbieder?.
Let wel prijzen zijn momentopname en verschillen van dag tot dag en van aanbieder tot aanbieder. Ook de prijs van de P1 meter staat er bij maar die krijg je er vaak "gratis" bij. Gebruik de prijzen als een ruwe richtlijn en doe je eigen onderzoek.
Excuses, telefoonschermpje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
HHF schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:43:
[...]

Ik zal ze erbij zetten in mijn overzichtje.
Prijzen onder voorbehoud. Omdat de Venus V2.0 er ws. uitgaat staat die er niet meer in.

[Afbeelding]
Leuk overzicht. Bij de HomeWizard batterij heb je qua laden en ontladen 800W staan, wat klopt als je er maar 1 hebt. Bij 4 stuks die je nodig hebt voor de 10,8 kWh in dit overzicht gaat het laden sowieso vanzelf naar 3600W en met een aparte groep en even zelf unlocken, schaalt het ontladen ook mee per batterij tot die 3600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

netappie schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:24:
[...]

Leuk overzicht. Bij de HomeWizard batterij heb je qua laden en ontladen 800W staan, wat klopt als je er maar 1 hebt. Bij 4 stuks die je nodig hebt voor de 10,8 kWh in dit overzicht gaat het laden sowieso vanzelf naar 3600W en met een aparte groep en even zelf unlocken, schaalt het ontladen ook mee per batterij tot die 3600W.
Ik zal het aanpassen. Dit geld voor alle niet modulaire thuisbatterijen, als je er meer installeert gaan de beschikbare vermogens omhoog. En ook de modulaire batterijen kun je vaak combineren tot clusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:24:
[...]

4 x 800 is 3200 W. Denk dat je dat bedoeld 😜
@HHF

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18-10 13:20
Ik volg de fora's nu al een tijdje maar het maakt de keuze niet veel makkelijker. De Marstek is het voordeligst per kWh maar er zijn er ook die bijvoorbeeld een ingebouwde brandblusser hebben of een semi solid state accu gebruiken. Zo ben ik erg geïnteresseerd in de Indevolt maar ik vroeg me af of er al tweakers zijn die de Jackery homepower 2000 hebben mogen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
AquilaXL schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:38:
Ik volg de fora's nu al een tijdje maar het maakt de keuze niet veel makkelijker. De Marstek is het voordeligst per kWh maar er zijn er ook die bijvoorbeeld een ingebouwde brandblusser hebben of een semi solid state accu gebruiken. Zo ben ik erg geïnteresseerd in de Indevolt maar ik vroeg me af of er al tweakers zijn die de Jackery homepower 2000 hebben mogen testen?
Die gaan wij als het goed is binnenkort ontvangen en reviewen. Want ze komen ook naar Nederlandse markt. Ze zijn nu nog bezig met vertalen van app naar Nederlands. En ziet er ook goed uit inderdaad. Er komt steeds meer concurrentie.

Overigens tot op heden vind ik dat als je echt voor prijs gaat Marstek de beste keus is en als je voor app functionaliteit gaat in combinatie met open API en daarmee lokaal kunt, je het beste voor Zendure kunt kiezen. Daar kunnen tot op heden de andere merken nog niet aan tippen aan deze 2. Zowel voor ac batterij als hybride batterij van deze merken.

[ Voor 19% gewijzigd door mrme12345 op 28-09-2025 22:29 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:49:
[...]

4 x 800 is 3200 W. Denk dat je dat bedoeld 😜
@HHF
Eh, ja. gevalletje spontane dyscalculie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquilaXL
mrme12345 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:15:
[...]

Die gaan wij als het goed is binnenkort ontvangen en reviewen. Want ze komen ook naar Nederlandse markt. Ze zijn nu nog bezig met vertalen van app naar Nederlands. En ziet er ook goed uit inderdaad. Er komt steeds meer concurrentie.

Overigens tot op heden vind ik dat als je echt voor prijs gaat Marstek de beste keus is en als je voor app functionaliteit gaat in combinatie met open API en daarmee lokaal kunt, je het beste voor Zendure kunt kiezen. Daar kunnen tot op heden de andere merken nog niet aan tippen aan deze 2. Zowel voor ac batterij als hybride batterij van deze merken.
De prijs is altijd mooi meegenomen, ik heb een schuur waar deze in kan staan maar die is niet verwarmd. De Marstek valt daarin af want die kan niet verwarmen en als de batterij binnen komt te staan dan vind ik het veiligheids aspect het belangrijkste. Nu zijn LFP accu's "relatief" veilig maar een accu die daar een extra veiligheid heeft zoals aerosolen of (semi) solid state hebben dan meer mijn aandacht dan enkel de prijs per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
AquilaXL schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:38:
Die ingebouwde brandblusser lijkt me meer een placebo dan iets anders. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je batterij toch echt vuur vat lijkt me het niet zeker dat dit voldoende zal helpen. En het helpt niet voor explosiegevaar in geval dat de cellen H2 gaan ontgassen.

Als je daar schrik voor hebt kan je gewoon beter de batterij buiten plaatsen zoals ik gedaan heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Avenger 2.0 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:30:
[...]

Die ingebouwde brandblusser lijkt me meer een placebo dan iets anders. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je batterij toch echt vuur vat lijkt me het niet zeker dat dit voldoende zal helpen. En het helpt niet voor explosiegevaar in geval dat de cellen H2 gaan ontgassen.

Als je daar schrik voor hebt kan je gewoon beter de batterij buiten plaatsen zoals ik gedaan heb :+
Ik heb buiten in mijn (onverwarmde) schuur ook prima plek en dat daar meer verliezen door onstaan weet ik maar de Marstek doet rond de 0 graden niet meer laden omdat deze niet verwarmd en dat is dan ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
AquilaXL schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]
Ik heb buiten in mijn (onverwarmde) schuur ook prima plek en dat daar meer verliezen door onstaan weet ik maar de Marstek doet rond de 0 graden niet meer laden omdat deze niet verwarmd en dat is dan ook zonde.
Stopt deze effectief met laden als het vriest buiten? Of blijft de batterij niet altijd wat warmer door de interne elektronica die aan blijft? Officieel staat tot -20°, maar dat lijkt me inderdaad overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:37
AquilaXL schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]

Schuur isoleren of de accu in een geïsoleerde "kast" plaatsen is dan misschien een oplossing? En de accu is zelf ook een warmtebron, dus afhankelijk van de staat van de schuur is dat misschien al voldoende om vorstvrij te houden..? (Of denk ik dan te simpel :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Merijn. schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:10:
[...]

Schuur isoleren of de accu in een geïsoleerde "kast" plaatsen is dan misschien een oplossing? En de accu is zelf ook een warmtebron, dus afhankelijk van de staat van de schuur is dat misschien al voldoende om vorstvrij te houden..? (Of denk ik dan te simpel :X )
Dan zit je in de zomer weer dat hij te warm wordt. Je kunt hem ook gewoon uitzetten op die paar dagen dat het tegenwoordig nog onder 0 is. Andere optie is een elektrische deken te kopen en die met een thermostaat of een simpele :) aan/uit schakelaar er in de winter omheen wikkelen. Die zijn tegenwoordig maar een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Voor de geïnteresseerden; vorig jaar juli gaf gebruiker @Taro twee tips om er met behulp van Home Assistent achter te kunnen komen of een thuisbatterij rendabel voor je is.

De simulatie heb ik nu een jaar gedraaid met de volgende uitgangspunten. Inkoop 30 ct, 5 cent retour, vast contract, geen terugleverkosten. Batterij 1 van 2,7 kWh, 800 W in, 800 W uit, RTE 80 %. Batterij 2 van 5,4 kWh, 1600 W in, 800 W uit, RTE 80 %. Het eerste half jaar stond de RTE op 85 % maar dat getal kwam uit een datasheet geschreven door een marketeer.

Situatie hier: 2,5 kWp op het zuidelijke dak, geen EV, geen WP. Huis is energielabel B, 4 bewoners. Gedrag: vaatwasser en wasmachine starten we hier altijd rond het middaguur. Zo vermijd je energiebelasting en de batterij hoeft dan ook maar weinig uitgangsvermogen te hebben. Airconditioning draait tijdens warme nachten op 23 graden.

Voor afschrijving hanteer ik 6 cent per cyclus.

Voor 1 HW batterij van 2,7 kWh: 159 euro bespaard, 290 cycli, 784 kWh opgenomen (hoef je dus geen terugleverboete over te betalen). 159-(290 x 0,06)‎=141,6 euro. Terugverdientijd 1400/141,6 = 9,9 jaar.
Voor 2 HW batterijen, samen 5,4 kWh: 223 euro bespaard, 204 cycli, 1103 kWh opgenomen. 223-(204x0,06)‎=210,76 euro. Terugverdiend in 2800/210,76= 13,3 jaar.
Voor Marstek ongeveer 1200/210,76 = 5,7  jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJotrGLdbwfvagnE0CMwBFrQtpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNJGeiyvuJ74dOv11Z9MpedE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JePNae6xeHFzMKjECqdlO-tllqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORTdu8BZvQBlfRswTUT94llw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Sonero schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:12:
Voor afschrijving hanteer ik 6 cent per cyclus.

Voor 1 HW batterij van 2,7 kWh: 159 euro bespaard, 290 cycli, 784 kWh opgenomen (hoef je dus geen terugleverboete over te betalen). 159-(290 x 0,06)‎=141,6 euro. Terugverdientijd 1400/141,6 = 9,9 jaar.
Voor 2 HW batterijen, samen 5,4 kWh: 223 euro bespaard, 204 cycli, 1103 kWh opgenomen. 223-(204x0,06)‎=210,76 euro. Terugverdiend in 2800/210,76= 13,3 jaar.
Voor Marstek ongeveer 1200/210,76 = 5,7  jaar.
Waarom reken je een terugverdientijd met afschrijving? Dat lijkt me dubbel op, want als hij is terugverdient is en geen afschrijving nodig. Met alleen besparing wordt de terugverdientijd 1HW 8,8 jaar, 2HW 12,6 jaar en Marstek 5,4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Sonero Voor een HomeWizard PiB is overigens 80% RTE erg hoog en niet realistisch, denk dat je die gemiddeld op 67-74% zult moeten zetten, daarmee wordt de terugverdientijd nog langer. Een zo hoog mogelijke RTE en zo laag mogelijke kWh prijs is voor de ROI erg belangrijk, op beide scoort de HW PiB erg slecht. Gaat het je dus om de terugverdientijd kan je het beste voor een ander merk en type kiezen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:55

MGZ

Hallo allen,
Zijn er hier ook mensen die verschillende merken stekker batterijen in gebruik hebben?
Er zijn nu een behoorlijk aantal merken actief en ik ben wel benieuwd wat de voorkeuren zijn. Ik zat te denken aan 3x Zendure solarflow 2400 ac omdat we een 3 fase hebben met 10x 400wp panelen en 10x micro omvormers van enphase.
Mijn doel is simpel, zoveel mogelijk NOM draaien. Ik heb nog een jaar een vast contract dus dynamisch zit er nu niet in.
Welke systemen/merken hebben jullie voorkeuren? Misschien dat er meerderen zijn met een soortgelijke installatie als ik heb (met micro omvormers)
Als ik de desbetreffende fora zo lees doen de accu's wel hun werk maar laat vaak de software het vaak afweten (slechte software of beperkt of nog volop in ontwikkeling)
Ook ben ik benieuwd naar de indevolt solarflex 2000,puur vanwege het solid state systeem.
Wat zijn jullie voorkeuren en waarom juist dat systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MGZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:51:
Hallo allen,
Zijn er hier ook mensen die verschillende merken stekker batterijen in gebruik hebben?
Er zijn nu een behoorlijk aantal merken actief en ik ben wel benieuwd wat de voorkeuren zijn. Ik zat te denken aan 3x Zendure solarflow 2400 ac omdat we een 3 fase hebben met 10x 400wp panelen en 10x micro omvormers van enphase.
Mijn doel is simpel, zoveel mogelijk NOM draaien. Ik heb nog een jaar een vast contract dus dynamisch zit er nu niet in.
Welke systemen/merken hebben jullie voorkeuren? Misschien dat er meerderen zijn met een soortgelijke installatie als ik heb (met micro omvormers)
Als ik de desbetreffende fora zo lees doen de accu's wel hun werk maar laat vaak de software het vaak afweten (slechte software of beperkt of nog volop in ontwikkeling)
Ook ben ik benieuwd naar de indevolt solarflex 2000,puur vanwege het solid state systeem.
We hebben tot op heden al heel wat batterijen gezien de laatste maanden (Zendure, Marstek, Indevolt, Sunpura, Nextenergy, Zinvolt) en ik moet zeggen dat als je naar de kwaliteit kijkt de Zendures er duidelijk bovenuit steken (RTE, veiligheid, kwaliteit, app, open api, ai binnenkort met spraak enz) en als je niet teveel geld uit wil geven zou ik een Marstek nemen. Die zijn ook goed alleen met de app software minder en beloven ook open api voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ

MGZ

mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:54:
[...]

We hebben tot op heden al heel wat batterijen gezien de laatste maanden (Zendure, Marstek, Indevolt, Sunpura, Nextenergy, Zinvolt) en ik moet zeggen dat als je naar de kwaliteit kijkt de Zendures er duidelijk bovenuit steken (RTE, veiligheid, kwaliteit, app, open api, ai binnenkort met spraak enz) en als je niet teveel geld uit wil geven zou ik een Marstek nemen. Die zijn ook goed alleen met de app software minder en beloven ook open api voor HA.
Ja de Zendure zijn in aanschaf geloof ik wel het duurste, maar ik betaal liever iets meer dan dat ik ellende heb met niet goed of slechtwerkende batterijen of apps. HA heb ik nog niet, zit wel te twijfelen over HA of Homey,gezien de nog 0 programmeer ervaring die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:58
Hallo allen,
Ik heb Zendure + Marstek.
Zendure dient om NOM te draaien via Shelly, Marstek om NOM te draaien via P1.
Beiden werken vlot - uiteraard op voorwaarde dat ze je niet samen "smart" gebruikt, want dat gaat niet lukken.
Marstek biedt (momenteel) onklopbare prijs/capaciteit verhouding, én heeft een uit de kluiten gewassen omvormer; én een goede offgrid poort - wat de aankoop verantwoordde. Maar Zendure lijkt volwassener. Enkel het BMS (SoC) kan (veel) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ

MGZ

Ik ben niet van plan om verschillende merken te gebruiken maar 1 hetzelfde merk/systeem.,zodat dat elkaar eventueel niet kan bijten. Daarom ben ik juist nieuwsgierig hoe gebruikers denken of ervaren met de verschillende types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Hallo allen,
Voor mij staat Zendure vooralsnog bovenaan, daarna Marstek. Zendure icm Home Assistant doet hier precies wat ik wil, voor de beste RTE die ik tot nu toe bij een stekkeraccu langs heb zien komen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Denk dat de kinderziektes qua hardware er zoetjesaan uit aan het gaan zijn.
- Zendure lijkt al al een poos de formule werkende te hebben (ik blijf hierom zelfs op een oude firmware - if it ain't broke, don't try to fix it)
- Marstek lijkt sinds een aantal aanpassingen/updates ook naar behoren te werken

Van nieuwe producten verwacht ik dan nog minder issues. Je merkt dat de fabrikanten toch veel aandacht hebben hiervoor; in de strijd om vroeg een groot marktaandeel te verkrijgen.
Het grootste werkpunt lijkt een systeem voor een laagdrempelige meting (P1, Shelly) te zijn; zonder dat je beroep moet doen op een vakman - een voorwaarde om volumes aan dozen te kunnen verschuiven; en directere verkoopskanalen op te zetten. In elk Europees land kan dit weer anders zijn. Enkel fabrikanten die snel een kritische massa (hopen te-) verkopen, hebben voldoende aandacht voor dergelijke lokalisering (zie je ook aan de nederlandstalige interface bvb). Deze leveranciers zouden dan ook mijn voorkeur genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Taro schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:07:
@Sonero Voor een HomeWizard PiB is overigens 80% RTE erg hoog en niet realistisch, denk dat je die gemiddeld op 67-74% zult moeten zetten, daarmee wordt de terugverdientijd nog langer. Een zo hoog mogelijke RTE en zo laag mogelijke kWh prijs is voor de ROI erg belangrijk, op beide scoort de HW PiB erg slecht. Gaat het je dus om de terugverdientijd kan je het beste voor een ander merk en type kiezen.
HomeWizard zal toch met een tweede generatie PiB moeten komen die inderdaad betere RTE heeft en ook de prijs wat kan laten zakken. Uiteindelijk kan je nu een Marstek Venus C PiB kopen met betere specs aan de helft van de prijs (€700 ipv €1400). En met de Venus A aan €600 die om de hoek staat waar je zelfs extra PV kan op aansluiten en makkelijk en goedkoop met modules kan uitbreiden zal er ook geen goed aan doen. Zullen gerust wat mensen zijn die meer willen betalen voor meer gelikte interface, maar met meer dan dubbel de prijs vrees ik toch voor dat ze niet meer veel gaan verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Joove schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:29:
[...]

Waarom reken je een terugverdientijd met afschrijving? Dat lijkt me dubbel op, want als hij is terugverdient is en geen afschrijving nodig. Met alleen besparing wordt de terugverdientijd 1HW 8,8 jaar, 2HW 12,6 jaar en Marstek 5,4 jaar.
De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van 6000 cycli. Dan is de batterij nog niet ten einde maar de effectieve capaciteit zakt verder in, idem de RTE, of de omvormer sneuvelt.

Ook al is de batterij terug verdiend, de degradatie loopt gewoon door. Aan de andere kant, als je de batterij alleen voor NOM-doeleinden gebruikt, geen handel doet, geen EV hebt, dan kan de batterij (zoals de simulatie laat zien) makkelijk 20 jaar mee.

En ja, links en rechts wordt je ingehaald door verbeterde technologie en inflatie maar om de afschrijving op nul te zetten leek me ook niet realistisch. Je moet tenslotte een keer gaan vervangen.

Zoals bijvoorbeeld omvormers voor zonnepanelen na ongeveer 15 jaar sneuvelen zal dat bij batterij-omvormers niet veel anders zijn. (Tenzij de technologie razend verschillend zal zijn natuurlijk.)
Voor mij de reden om voor een modulaire oplossing zoals Zendure te gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Sonero schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ook al is de batterij terug verdiend, de degradatie loopt gewoon door.

En ja, links en rechts wordt je ingehaald door verbeterde technologie en inflatie maar om de afschrijving op nul te zetten leek me ook niet realistisch. Je moet tenslotte een keer gaan vervangen.
Ik vermoed dat je een andere definitie van ‘afschrijving’ hanteert. Afschrijving is een economisch concept dat de aanschafkosten (die in het verleden liggen) worden uitgesmeerd over een bepaalde periode. Per definitie kan er geen afschrijving meer plaatsvinden als de kosten zijn terugverdiend, er is 0 op de balans bereikt. Ook heeft het niks met toekomstige kosten te maken als het tzt vervangen moet worden, dus wanneer dat gebeurt is daar ook niet relevant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Avenger 2.0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:23:
[...]

HomeWizard zal toch met een tweede generatie PiB moeten komen die inderdaad betere RTE heeft en ook de prijs wat kan laten zakken. Uiteindelijk kan je nu een Marstek Venus C PiB kopen met betere specs aan de helft van de prijs (€700 ipv €1400). En met de Venus A aan €600 die om de hoek staat waar je zelfs extra PV kan op aansluiten en makkelijk en goedkoop met modules kan uitbreiden zal er ook geen goed aan doen. Zullen gerust wat mensen zijn die meer willen betalen voor meer gelikte interface, maar met meer dan dubbel de prijs vrees ik toch voor dat ze niet meer veel gaan verkopen...
De ervaring leert dat veel mensen die in het ecosysteem van HomeWizard zitten vrij snel tot aanschaf van een HomeWizard PiB overgaan. Dat er andere merken en types zijn die meer opties bieden, goedkoper zijn, etc. én ook met de HW P1-meter samenwerken onderzoeken ze vaak niet. En dat is ieders eigen keuze. De eigenaar van HomeWizard zei recent ook in een artikel dat een off-grid stopcontact niet nodig is en de kostprijs doet verhogen. Maar dan vind ik het aan de andere kant interessant om te zien dat andere merken een goedkoper product aan kunnen bieden incl. off-grid stopcontact en veel mensen juist die functie een pre vinden :)

HomeWizard komt er echt nog wel een keer op terug. Denk een versie met passieve koeling, 48V ipv 24V tbv hogere RTE, off-grid stopcontact, 4 kWh en misschien zelfs een upgrade naar 1200-1600 Watt laden voor +-1299 Euro. Dan verliezen ze het alsnog van bijv. Marstek, maar dan gaan andere factoren ook meespelen zoals gunnen ivm Nederlands bedrijf, etc. 800 Watt ontladen blijft waarschijnlijk in tact om binnen de lijntjes te kleuren wat ik ook begrijp.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-10-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Sonero schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Klopt, of je gaat er niet voor, of je gaat er wel voor en dan heb je daar nou eenmaal rekening mee te houden.

Sowieso is het goed om op meerdere fronten de kosten te verlagen en opbrengsten te verhogen. Ipv X kWh accu kan je ook 50% van X kWh neerzetten en de andere 50% in een aandelen ETF parkeren, of 25% van X kWh neerzetten en 25% in extra zonnepanelen investeren naast 50% ETF's, dat levert gemiddeld gezien over vele jaren meer op.

Een buffer op de bank laten staan voor noodgevallen is uiteraard altijd aan te raden, maar geld stil laten staan betekent inflatie en dus moet je het voor je laten werken. Echter krijgt een accu boven een bepaalde hoeveelheid kWh een steeds slechtere ROI en moet ieder huishouden voor zich dus vooraf de sweet spot opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-10 08:24
Meerdere mensen maken een financiele kostenbatenanalyse.
Maar allen rekenen met prijzen inclusief btw.
Terwijl het mogelijk is om de btw op een accu terug te vorderen.
Wat mis ik?
Wat is het addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:31:
Meerdere mensen maken een financiele kostenbatenanalyse.
Maar allen rekenen met prijzen inclusief btw.
Terwijl het mogelijk is om de btw op een accu terug te vorderen.
Wat mis ik?
Het is alleen mogelijk bij het scenario van dynamische handel (slim inkopen en slim terugleveren), zie https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
En mocht je dynamisch willen handelen moet je jezelf afvragen of een stekker batterij daarvoor wel de juiste optie is. Als je later naar een grotere batterij wilt kan je de belasting niet nogmaals terug vragen. Het is volgens mij zelfs zo dat als je de btw voor je zonnepanelen hebt terug gevraagd (voor 2022), je deze niet nog een keer op je batterij kan terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:22
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:29:
En mocht je dynamisch willen handelen moet je jezelf afvragen of een stekker batterij daarvoor wel de juiste optie is. Als je later naar een grotere batterij wilt kan je de belasting niet nogmaals terug vragen. Het is volgens mij zelfs zo dat als je de btw voor je zonnepanelen hebt terug gevraagd (voor 2022), je deze niet nog een keer op je batterij kan terugvragen.
Dat klopt. Zonnepanelen in 2020 gekocht op de KOR. Dat maakt voor mij dat het prijsverschil met een stekker batterij enorm groot is, en een vaste batterij eigenlijk geen optie is.

[ Voor 3% gewijzigd door N3OREJ op 02-10-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Als je samenwoont is het wel mogelijk om je energiecontract en de accu op de ander zijn naam te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:48:
Als je samenwoont is het wel mogelijk om je energiecontract en de accu op de ander zijn naam te zetten.
Klopt. Maar als degene met wie je samenwoont al ondernemer is wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Het is alleen mogelijk bij het scenario van dynamische handel (slim inkopen en slim terugleveren), zie https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Ik was bekend met die pagina.
Maar ik begrijp die pagina niet goed.

Stel het is herfst, de warmtepomp staat nog niet aan.
En je hebt een accu van 10 kwh die je vult met de productie van je zonnepanelen en goedkope inkoop obv dynamische tarieven.

Je doorsnee eigen huishoudelijk verbruik is 6 kwh per dag.
Je verkoopt gemiddeld 4 kwh aan derden.

Volgens het rekenvoorbeeld van de belastingdienst gebruik je de batterij dan voor 60% prive.
En mag je btw verrekenen over 40% van de aanschafprijs.
In het rekenvoorbeeld wordt niet gezegd wat je mag doen met de btw over de ingekochte stroom.
Maar het lijkt mij dat je die ook moet kunnen terugvorderen.
Ondanks het feit dat je geen btw in rekening brengt (in rekening kan brengen) bij de koper van die 4 kwh.

Velen zullen denken dat dit allemaal een hoop werk is voor een paar peanuts.
Maar ik vind dat het erg moeilijk is om een financieel gezonde businesscase op te zetten.
En dan tellen de kleintjes wel degelijk mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Leif op 02-10-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:10:
[...]
In het rekenvoorbeeld wordt niet gezegd wat je mag doen met de btw over de ingekochte stroom.
Maar het lijkt mij dat je die ook moet kunnen terugvorderen.
Ondanks het feit dat je geen btw in rekening brengt (in rekening kan brengen) bij de koper van die 4 kwh.

Velen zullen denken dat dit allemaal een hoop werk is voor een paar peanuts.
Maar ik vind dat het erg moeilijk is om een financieel gezonde businesscase op te zetten.
En dan tellen de kleintjes wel degelijk mee.
Ik volg dit niet helemaal, nergens wordt gemeld dat je BTW over stroom mag aftrekken (is wat anders dan terugvragen). De regeling van de link is enkel en alleen voor de BTW over de aanschaf van het apparaat, niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Sterker nog, je verkoopt je stroom en daardoor wordt je gezien als bedrijf. Het is dat je via de KOR regeling kan meedraaien anders zou je volgens mij ook btw aangifte moeten doen. Maar een echte businesscase is er in mijn optiek ook niet te maken en je moet het volgens mij daarvoor ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:43
AquilaXL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:43:
[…] Het is dat je via de KOR regeling kan meedraaien anders zou je volgens mij ook btw aangifte moeten doen. […]
Specifiek uit de pagina van de BD:
Onder deze voorwaarden kunt u de btw van de aanschaf en de installatie van uw thuisbatterij terugvragen:

[…lijstje met meer voorwaarden…]
  • Op het moment van aanschaf en installatie van de batterij bent u geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR).
Dat is wel even goed opletten

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Leif schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:31:
.......
Wat mis ik?
De adder onder het gras zou kunnen zijn dat je ook btw moet afdragen over de stroom die je zelf hebt opgewekt.
Je zal een secundair allocatiepunt moeten inrichten.

MAAR dit is een voorlopige bevinding.

https://www.taxlive.nl/nl...rij-niet-vanzelfsprekend/

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:59

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Leif schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

De adder onder het gras zou kunnen zijn dat je ook btw moet afdragen over de stroom die je zelf hebt opgewekt.
Je zal een secundair allocatiepunt moeten inrichten.

MAAR dit is een voorlopige bevinding.

https://www.taxlive.nl/nl...rij-niet-vanzelfsprekend/

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Nogmaals (en al meerdere keren gemeld: de regeling is alleen voor teruggave BTW over de batterij en installatie ervan. Dus het heeft niets te maken met BTW over leveren/afnemen! Puur het BTW bedrag dat op de factuur staat!

Verder is enige bewijs wat je moet leveren is dat je een dynamisch contract hebt op het moment van aanvragen én dat je niet al in de KOR zit. Na een paar maanden is de boel afgehandeld (enige wat je merk is dat je 2 of 3 keer een brief krijgt i.v.m. de voortgang (aanvraag goedgekeurd, KOR geactiveerd) en opeens staat een groot deel van de betaalde BTW (van de factuur dus!) op je rekening.

Zo simpel is het!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
  • Laatst online: 10-10 22:33
Hoi allen!

Ik begin mij een beetje te oriënteren op een thuisbatterij. En aangezien ik dit topic, en het Grote Zendure Thuisaccu topic volg, en daar veel tevreden recensies uitkomen; lijkt het me logisch om voor een Zendure te gaan.

Even mijn thuis situatie; zonder gas dus alles elektrisch met een verbruik van +- 9000 Kwh.
- Warmtepomp ( is de grootste slurper in de winter, naast de auto )
- 14 zonnepanelen ( 3000Kwh per jaar ongeveer )
- Elektrische auto
- 3 fase

Nu heb ik al op Google gesnorkeld, en begrijp ik dat als ik bijvoorbeeld 3 batterijen zou kopen, en ik die op 3 verschillende groepen zou zetten icm met een P1 meter, dat dit op zich goed zou moeten gaan. Mocht de warmtepomp aangaan in de avond, dan zou hij theoretisch van alle 3 de batterijen stroom moeten kunnen ontvangen zonder overbelasting. En de rest van de apparaten krijgen dan ook, geregeld van de P1 meter, voldoende stroom.

Oftewel, ik haal 3x een Zendure Hyper 2000 of SolarFlow 2400, sluit dit aan op 3 verschillende groepen met een stekkertje, P1 meter op de meterkast, en ik ben klaar?
En het 'stapelen' van de batterijen, heeft geen effect op de geleverde output, maar alleen de capaciteit toch? Dus als ik er 2 op elkaar zet, heb ik qua capaciteit geen 2.88kwh, maar 5,76kwh, maar de output blijft toch hetzelfde = 800W maximaal ( bij de Hyper 2000 )?

Klopt mijn theorie? :-)

Nu vind ik het ook nog steeds jammer dat mijn auto ( E-tron ) niet bi-directioneel kan laden. Dat zou natuurlijk nog veel beter zijn dan losse batterijen. Auto = 90kwh oid, tegen 3kwh in een thuisbatterij. Mijn ideale situatie zou zijn dat ik dusdanig veel zou kunnen opslaan, dat ik mijn auto volledig kan opladen ;-). Maar dat hoeft ook niet perse. Mocht het toch snel richting NL komen, dat Vehicle to Home, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquilaXL
Nu vraag ik me wel af waarom je deze opstelling zou willen. De drie units kosten denk evenveel als een thuisbatterij die al voor drie fase geschikt is of via je pv omvormer. Je blijft aan die 800watt ontlading per fase zitten en de verliezen zullen groter zijn omdat hier drie omvormers hun kunstje staan te doen in plaats van één.

Het bidirectioneel laden klinkt leuk maar je zit vaak aan garanties vast omdat het slijtage van de accu betekent waar de fabrikant geen invloed op heeft. Daarnaast zijn de meeste auto's niet in staat om te laden wanneer de zon schijnt omdat ze dan simpelweg niet thuis staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Kouwe81 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:25:
Hoi allen!

Ik begin mij een beetje te oriënteren op een thuisbatterij. En aangezien ik dit topic, en het Grote Zendure Thuisaccu topic volg, en daar veel tevreden recensies uitkomen; lijkt het me logisch om voor een Zendure te gaan.

Even mijn thuis situatie; zonder gas dus alles elektrisch met een verbruik van +- 9000 Kwh.
- Elektrische auto
- 3 fase

Nu heb ik al op Google gesnorkeld, en begrijp ik dat als ik bijvoorbeeld 3 batterijen zou kopen, en ik die op 3 verschillende groepen zou zetten icm met een P1 meter, dat dit op zich goed zou moeten gaan. Mocht de warmtepomp aangaan in de avond, dan zou hij theoretisch van alle 3 de batterijen stroom moeten kunnen ontvangen zonder overbelasting. En de rest van de apparaten krijgen dan ook, geregeld van de P1 meter, voldoende stroom.

Oftewel, ik haal 3x een Zendure Hyper 2000 of SolarFlow 2400, sluit dit aan op 3 verschillende groepen met een stekkertje, P1 meter op de meterkast, en ik ben klaar?
En het 'stapelen' van de batterijen, heeft geen effect op de geleverde output, maar alleen de capaciteit toch? Dus als ik er 2 op elkaar zet, heb ik qua capaciteit geen 2.88kwh, maar 5,76kwh, maar de output blijft toch hetzelfde = 800W maximaal ( bij de Hyper 2000 )?

Nu vind ik het ook nog steeds jammer dat mijn auto ( E-tron ) niet bi-directioneel kan laden. Dat zou natuurlijk nog veel beter zijn dan losse batterijen. Auto = 90kwh oid, tegen 3kwh in een thuisbatterij. Mijn ideale situatie zou zijn dat ik dusdanig veel zou kunnen opslaan, dat ik mijn auto volledig kan opladen ;-). Maar dat hoeft ook niet perse. Mocht het toch snel richting NL komen, dat Vehicle to Home, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer.
Eerlijk gezegd zou ik meteen voor een groter vast systeem gaan dat meteen ook de auto kan laden zonder de 3 fase meter te belasten. Als je nu een string systeem hebt, dan kan je die strings vaak zo over zetten voor minder verlies in de DC-AC-DC omzetting en sommige merken bieden zelfs DC laders aan, waardoor je die verliezen ook overslaat bij het laden van de auto.

Maar het is natuurlijk afhankelijk van je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Kouwe81 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:25:
Hoi allen!

- Elektrische auto
- 3 fase

Je hoeft met je fases eigenlijjk geen rekening te houden want je meter telt alles op, dus als je op fase 1 teruglevert en op fase 2 afneemt dan komt dat gewoon op 0 op je meter. Als je er dan op die manier naar kijkt zou ik als ik jou was juist kijken naar welk verbruik en welke pieken je wil afdekken. Ik heb hier een Hyper2000 staan en merk dat de 800W (en ook 1200W na eigen groep) te weinig is voor mijn 'gebruikelijke' pieken om echt NOM te kunnen draaien. Maar, om de nacht door te komen, of om in de dure uren bij dynamisch contract te dempen werkt het prima.

Ik zou als ik nu ga uitbreiden zeker kiezen voor de AC2400 vanwege het hogere vermogen dat geleverd (en geladen) kan worden. Je zou dan initieel een mooie stapel van 4 of 5 accu's neer kunnen zetten, en als je dan toch meer wil kan je de accu's altijd herverdelen over een 2e AC2400 met bijv 2 x 3 accu's eronder.

Ik zou sowieso adviseren om direct bij welke keuze dan ook over te stappen op eigen groepen en het goed aan te (laten) sluiten, dan kun je vanaf dat moment schaalbaar aan de gang.
offtopic:
Please start nu niet weer die hele discussie over ZE gaan dat van de fases veranderen en WACHT MAAR etc, er is geen enkele indicatie dat het kan, mag of uberhaupt een onderwerp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:55
Sander schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Ik zou sowieso adviseren om direct bij welke keuze dan ook over te stappen op eigen groepen en het goed aan te (laten) sluiten, dan kun je vanaf dat moment schaalbaar aan de gang.
Wat bedoel je hiermee Sander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
Ik overweeg een stekkerbatterij, en op dit moment neig ik naar de Zendure AC2400. Zoals hierboven al genoemd gaat mijn voorkeur er ook naar uit deze op een eigen groep te plaatsen.

In mijn huis zou het het meest ideaal zijn om de set in de cv ruimte te plaatsen, alleen is het nogal lastig om daar een nieuwe kabel naar toe te trekken. Er hangt al een 1 fase omvormer (Solaredge SE3680) die gekoppeld is aan een pv verdeler.

Mijn installateur komt nu met de optie om de kabel van de meterkast naar de pv verdeler te vervangen door een 3 fase kabel en in de meterkast een krachtautomaat te plaatsen. Er kan dan een extra stopcontact geplaatst worden tbv de Zendure.

Is dit een techniek die bekend is? Is dit toegestaan? Maakt het verder nog uit of ik de Zendure via een stopcontact koppel, of is het verstandiger om de kabel rechtstreeks te verbinden zonder stopcontact te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

N3OREJ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:16:
Ik overweeg een stekkerbatterij, en op dit moment neig ik naar de Zendure AC2400. Zoals hierboven al genoemd gaat mijn voorkeur er ook naar uit deze op een eigen groep te plaatsen.

In mijn huis zou het het meest ideaal zijn om de set in de cv ruimte te plaatsen, alleen is het nogal lastig om daar een nieuwe kabel naar toe te trekken. Er hangt al een 1 fase omvormer (Solaredge SE3680) die gekoppeld is aan een pv verdeler.

Mijn installateur komt nu met de optie om de kabel van de meterkast naar de pv verdeler te vervangen door een 3 fase kabel en in de meterkast een krachtautomaat te plaatsen. Er kan dan een extra stopcontact geplaatst worden tbv de Zendure.

Is dit een techniek die bekend is? Is dit toegestaan? Maakt het verder nog uit of ik de Zendure via een stopcontact koppel, of is het verstandiger om de kabel rechtstreeks te verbinden zonder stopcontact te gebruiken?
Is zeker toegestaan. Kijk maar eens op dit forum naar de plaatjes van Taro die hetzelfde gedaan heeft. 3 fasen kabel trekken en dan splitsen in 3 aparte 220v groepen met ieder zijn eigen B16 automaat. Heb je bovendien de ruimte om in de CV ruimte gelijk een paar extra stopcontacten met ieder eigen groep te plaatsen zodat je in de toekomst nog meer kunt aansluiten. Kies wel een kabel met voldoende dikke aders (minimaal 4 mm2 maar liefst nog iets groter) Als je toch al de elektricien betaald kun je beter iets meer geld uitgeven aan een dikkere kabel. 2400 w kan op een standaard stopcontact, maar beter is inderdaad de stekker te verwijderen en direct in een lasdoos aan te sluiten. Of CEE wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
HHF schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Is zeker toegestaan. Kijk maar eens op dit forum naar de plaatjes van Taro die hetzelfde gedaan heeft. 3 fasen kabel trekken en dan splitsen in 3 aparte 220v groepen met ieder zijn eigen B16 automaat. Heb je bovendien de ruimte om in de CV ruimte gelijk een paar extra stopcontacten met ieder eigen groep te plaatsen zodat je in de toekomst nog meer kunt aansluiten. Kies wel een kabel met voldoende dikke aders (minimaal 4 mm2 maar liefst nog iets groter) Als je toch al de elektricien betaald kun je beter iet meer geld uitgeven aan een dikkere kabel. 2400 w kan op een standaard stopcontact, maar beter is inderdaad de stekker te verwijderen en direct in een lasdoos aan te sluiten. Of CEE wandcontactdozen.
Goed om te horen, dankjewel! Maar voor de volledigheid; Ik heb op dit moment een pv verdeler met zonnepanelen omvormer en wasmachine stopcontact.
Betekent dit dat als ik dit zou doen er 1 groep voor de zonnepanelen komt, 1 groep voor de wasmachine en 1 groep voor de Zendure?

(Dus niet nóg een extra groep voor extra zendure of ander doeleinde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

N3OREJ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Goed om te horen, dankjewel! Maar voor de volledigheid; Ik heb op dit moment een pv verdeler met zonnepanelen omvormer en wasmachine stopcontact.
Betekent dit dat als ik dit zou doen er 1 groep voor de zonnepanelen komt, 1 groep voor de wasmachine en 1 groep voor de Zendure?

(Dus niet nóg een extra groep voor extra zendure of ander doeleinde?)
Je krijgt in je CV ruimte een nieuwe groepenkastje waarin je 3 fasen verdeeld wordt over een aantal groepen. (Tenminste zo zou ik het aan de elektricien voorstellen). Je kunt dan wel 10 groepen in je CV ruimte instaleren.
Zo kun je iedere grote afnemer daar voorzien van zijn eigen groep. Neem het groepenkastje niet te klein, dan kun je later nog extra automaten (= groepen) toevoegen voor eventueel meer batterijen. Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn qua elektra maar als je meer batterijen gaat installeren is het beter die over de 3 fasen te verdelen en dan zou je in de toekomst kunnen gaan naar 1 batterij per fase. Dan is het beter nu een iets ruimere groepenkast te installeren (kostenverschil is bijna te verwaarlozen) zodat je later automaten kunt toevoegen.
Maar ik ben geen elektricien, dus overleg even met de vakman/vrouw. Maar nogmaals, zorg dat je ruimte overlaat (grotere groepenkast, ruim bemeten kabel) zodat je in de toekomst nog wat opties hebt. Kost je nu een paar tientjes meer, maar later veel gemak van

[ Voor 9% gewijzigd door HHF op 04-10-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
fissa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Wat bedoel je hiermee Sander?
Het zijn stekker batterijen en die mag je (in theorie) in elk stopcontact steken en dan kun je met 800W laden/ontladen en aan de gang. Maar om hogere vermogens te kunnen doen heb je een eigen groep nodig. Ik zou dan ook adviseren dat gelijk goed te regelen vanaf het begin zodat je vol vermogen kunt gebruiken en ook makkelijk kunt uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Als er nog steeds een CV ketel in die CV ruimte staat dan zou ik eerder een andere plek kiezen.
De kans dat er iets mis gaat met de batterij is vrij klein, maar er kan natuurlijk ook iets met de ketel mis gaan.
In zo'n geval is een gasleiding in combinatie met een thuisbatterij misschien toch niet wenselijk.

Als je het wel doet, dan zou ik in ieder geval zorgen dat ze goed van elkaar gescheiden zijn (brandwerende gipsvezelplaat) en dat daar goede actieve ventilatie naar buiten is zodat eventuele gassen niet ophopen.

Met een paar kWh is het risico wel beperkt, maar als je een hele stapel neer wilt zetten, dan zou ik eerder richting een schuur gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Even los van wat er verder al gezegd is: Ik zou je adviseren de stekker af te knippen en deze via een lasdoos of direct op een B16 aan te sluiten. Heb ze hier nog wel met stekkers aangesloten, maar ga ook overstappen op lasdozen gezien de warmteontwikkeling als je ze bijv. enkele uren achter elkaar op 2400 Watt gebruikt. Op deze warmtebeeldfoto nog warmer door HW Energy Sockets die ertussen zaten en die ik er dus nu maar tussenuit heb gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVT-6cwegrZtId9Ms_ucKuSIW58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou ook een opstelling als die ik hier heb kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVuK3QiRZfSWJQhBX2jnbYYksFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GphPCy8IizwjABS1WTSiwN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5NbaRASfjn7kr2ARo_V_jC8xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12
Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Even los van wat er verder al gezegd is: Ik zou je adviseren de stekker af te knippen en deze via een lasdoos of direct op een B16 aan te sluiten. Heb ze hier nog wel met stekkers aangesloten, maar ga ook overstappen op lasdozen gezien de warmteontwikkeling als je ze bijv. enkele uren achter elkaar op 2400 Watt gebruikt. Op deze warmtebeeldfoto nog warmer door HW Energy Sockets die ertussen zaten en die ik er dus nu maar tussenuit heb gehaald:
[Afbeelding]

Je zou ook een opstelling als die ik hier heb kunnen maken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wil je mij vertellen welke merk en type stekkerbatterijen heb je bij deze warmteontwikkeling op de stopcontacten aangesloten

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
clodders schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

Wil je mij vertellen welke merk en type stekkerbatterijen heb je bij deze warmteontwikkeling op de stopcontacten aangesloten
Zendure 2400 AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquilaXL
Heeft weinig te maken met het merk batterij behalve dat deze die 2400watt blijkbaar kan leveren. De warmte die ontwikkeld is puur door de extra overgangen die een weerstand creërt. Daarnaast zijn wandcontactdozen ontworpen voor een max van 10 ampère continu. Door die 2400watt enkele uren te voeden vraag je dus echt het maximale van een stopcontact of ga je er zelfs net overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Laatst online: 21:20
AquilaXL schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:23:
Door die 2400watt enkele uren te voeden vraag je dus echt het maximale van een stopcontact of ga je er zelfs net overheen.
Ik denk dat je ipv stopkontakt eerder de stroommeters bedoelt die in de flir opname tussen de stekker en de wandcontactdoos gemonteerd zijn ... De meesten kunnen 'slechts' 2500W, sommige 3500W, beter niets of die laatste gebruiken om warmte- of beveiligings problemen te voorkomen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
tweazer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat je ipv stopkontakt eerder de stroommeters bedoelt die in de flir opname tussen de stekker en de wandcontactdoos gemonteerd zijn ... De meesten kunnen 'slechts' 2500W, sommige 3500W, beter niets of die laatste gebruiken om warmte- of beveiligings problemen te voorkomen ..
Hij bedoelt echt (stopcontact en) stekker, zie de warmtebeeldfoto’s van @Taro zonder stroommeters.

[ Voor 2% gewijzigd door Joove op 07-10-2025 21:37 . Reden: Verkeerde post en naam. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
tweazer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Dit zijn HW Energy Sockets die tot 3680 Watt aankunnen en zichzelf uitschakelen boven een bepaalde temperatuur.

Aangezien er o.a. Wifi en verlichting in zit genereren de Energy Sockets zelf ook warmte, dat telt op bij de belasting op 2400 Watt.

Daarom wel interessant om even te meten, maar voor langdurig gebruik beter om ze te verwijderen. Heb ze daarom nu alleen op testaccu's zitten en niet meer op de standaard opstelling. Daar zit overigens ook een HW 3-fase kWh meter op, dus meten is alsnog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:47
Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

Dit zijn HW Energy Sockets die tot 3680 Watt aankunnen en zichzelf uitschakelen boven een bepaalde temperatuur.

Aangezien er o.a. Wifi en verlichting in zit genereren de Energy Sockets zelf ook warmte, dat telt op bij de belasting op 2400 Watt.

Daarom wel interessant om even te meten, maar voor langdurig gebruik beter om ze te verwijderen. Heb ze daarom nu alleen op testaccu's zitten en niet meer op de standaard opstelling. Daar zit overigens ook een HW 3-fase kWh meter op, dus meten is alsnog mogelijk.
Ter aanvulling: Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
HW plug

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Binnenkort gaan wij de Anker Solix SolarBank 3 E2700 Pro (plus extra batterij) reviewen. Is net binnengekomen. Ben benieuwd hoe die uit de testen gaat komen, want in Duitsland is Anker Solix een van de grootste merken op batterijgebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L0rQRv747OeUEmSDy5PL8qUfiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyFTF8Q6S2N9tFrl4Y9hfJAX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
Binnenkort gaan wij de Anker Solix SolarBank 3 E2700 Pro (plus extra batterij) reviewen. Is net binnengekomen. Ben benieuwd hoe die uit de testen gaat komen, want in Duitsland is Anker Solix een van de grootste merken op batterijgebied.

[Afbeelding]
Mooi. Een aardige tegenhanger van de Zendure SF800Pro, maar net iets lager in prijs. Ben benieuwd. Krijgen jullie ook het Anker Solix Multisysteem ter review (meedere Anker E2700 combineren)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
HHF schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Mooi. Een aardige tegenhanger van de Zendure SF800Pro, maar net iets lager in prijs. Ben benieuwd. Krijgen jullie ook het Anker Solix Multisysteem ter review (meedere Anker E2700 combineren)?
Die was nog niet binnen. Waarschijnlijk pas einde van deze maand als ik het goed heb. En we moeten nog even kijken of we die kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
mrme12345 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:

[Afbeelding]
Goede actie. Waar / op welke site kunnen we de review bewonderen?
Ben benieuwd of er een open API is, integratie met HA, etc. En natuurlijk hoe de batterij zich verhoudt tot bijvoorbeeld ZinVolt en Lunergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Sonero schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Goede actie. Waar / op welke site kunnen we de review bewonderen?
Ben benieuwd of er een open API is, integratie met HA, etc. En natuurlijk hoe de batterij zich verhoudt tot bijvoorbeeld ZinVolt en Lunergy.
Hier, maar gaat nog wel aantal dagen duren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweazer
Hier zojuist een anker smart dock te pakken gekregen, Binnenkort (als ik een goede plek weet te vinden ivm de 3 fase aansluiting) 4 anker solarbanks gecombineerd, 4800W in/output. Doos. inhoud, binnenkant zonder klepje. Links 1 fase output, rechts 3 fase output, grid aansluiting en shuko onderin, afmetingen groter en zwaarder dan verwacht (12kg, 42x17x27.6cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iQCe9O5Dl2Ch4Dyht6ii93YwyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7KxepeLwXp1YD0V1PTpxszO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UirmQnM2g0AhlVfwu-tD5JFePSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBfsFQfdIAE42lAK0C6uMmJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ttdf0Z4L2Hpa7utdqijT-34ph0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VonRgMNi0frluLWilXN6YNN3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Mk0r_1f40JFAPoEhKlvRbKGPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yq5zi5VVrETvksjCbmcVmZYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWcMkC81FduuAar_CxBSSnTiSnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MAJRG5P5uTQ25Tt35lq6EVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrG9K_UwmoxNtwx5Pg55T5LPuK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSruWwUSF4mkUZout9WeDsdh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

tweazer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:02:
Hier zojuist een anker smart dock te pakken gekregen, Binnenkort (als ik een goede plek weet te vinden ivm de 3 fase aansluiting) 4 anker solarbanks gecombineerd, 4800W in/output. Doos. inhoud, binnenkant zonder klepje. Links 1 fase output, rechts 3 fase output, grid aansluiting en shuko onderin, afmetingen groter en zwaarder dan verwacht (12kg, 42x17x27.6cm)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie optie. Ik ben benieuwd hoe de powerbank met de verschillende fases omgaat. Dus of de powerbank de stromen van de individuele Powerbank netjes over de fases verdeeld. Daarnaast zou het interessant zijn om de powerbank uit te breiden met een relais in de meterkast zodat je het hele huis kunt voorzien in geval van stroomuitval. De Duitse reviews gaan daar niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakA123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-10 19:18
Is er iemand gekend met de plug en play batterij Plugsie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
TweakA123 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:24:
Is er iemand gekend met de plug en play batterij Plugsie?
Is dat niet gewoon een FOX ESS? Gebruikt NextEnergy ook. Heb ik hier gehad, prima ding, maar blinkt niet echt ergens in uit. Ook relatief duur in verhouding tot andere merken. Vooral benieuwd welke software ze gebruiken, mogelijk FoxCloud 2.0.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 12-10-2025 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaXL
Ze zijn er erg geheimzinnig over maar het lijkt inderdaad de Fox ESS EP5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
AquilaXL schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:47:
Ze zijn er erg geheimzinnig over maar het lijkt inderdaad de Fox ESS EP5.
De EP5 is een staand model (https://nl.fox-ess.com/ep-batterijen/), beetje Marstek Venus E achtig, dat is deze niet.

Het betreft de FOX ESS S22: https://www.fox-ess.com/all-in-one-aio/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
HHF schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de powerbank met de verschillende fases omgaat. Dus of de powerbank de stromen van de individuele Powerbank netjes over de fases verdeeld. Daarnaast zou het interessant zijn om de powerbank uit te breiden met een relais in de meterkast zodat je het hele huis kunt voorzien in geval van stroomuitval. De Duitse reviews gaan daar niet op in.
Eigenlijk is dit (qua 230V) een passief device. Het meet waardes om tot 1 groot ipv 4 losse solarbanks oplossing te komen (je krijgt 1 device te zien met tot 4.8kW vermogen). 1 fase is dubbel belast. Geen gridless mogelijkheid in deze oplossing (wel 4x230vx1200W los uit), dan kun je beter naar de X1 kijken waar je tot 12kW 3 fase backup power hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakA123
Taro schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

De EP5 is een staand model (https://nl.fox-ess.com/ep-batterijen/), beetje Marstek Venus E achtig, dat is deze niet.

Het betreft de FOX ESS S22: https://www.fox-ess.com/all-in-one-aio/.
Ik had het over deze
https://cdn.webshopapp.co...278/datasheet-plugsie.pdf
Heb dit onlangs gezien op een bouwbeurs, maar vind hier quasi niks over terug op het internet.

Dit lijkt inderdaad zeer goed op de FOX ESS s22.
Benieuwd waarom ze deze met een nieuwe naam op de markt willen brengen

[ Voor 10% gewijzigd door TweakA123 op 13-10-2025 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
TweakA123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Ik had het over deze
https://cdn.webshopapp.co...278/datasheet-plugsie.pdf
Heb dit onlangs gezien op een bouwbeurs, maar vind hier quasi niks over terug op het internet.

Dit lijkt inderdaad zeer goed op de FOX ESS s22.
Benieuwd waarom ze deze met een nieuwe naam op de markt willen brengen
De FOX ESS S22 & de FoxCloud 2.0 App worden door FOX ingezet als whitelabel producten. Partijen die met een eigen accu de markt op willen, maar niet zelf iets willen ontwikkelen en produceren kunnen hiervoor dus bij FOX aankloppen. En wil je voorkomen dat men de originele accu koopt, dan doe je die dus rebranden met eigen uiterlijk & naam. Grote kans dat ze daar meer marge op pakken dan andere merken.

Nadeel is altijd dat dergelijke partijen aan de software kant minder doen dan bijv. een Zendure, Marstek, etc.

Bij een thuisaccu is hardware erg belangrijk, je wil een veilig systeem met goed vermogen, voldoende opslagcapaciteit, evt. een brandvertrager, IP65-rating, ingebouwde verwarming, off-grid stopcontact, etc., maar daarnaast is software net zo belangrijk. Bij een laadpaal zie je ook veel mensen voor een mooie + goedkope laadpaal gaan, om daarna te constateren dat de aansturing niet slim is en ze dat wel nodig hadden. Voor accu's geldt ook vaak dat men tot aanschaf overgaat om daarna te constateren dat het laden van de EV de accu's leeg trekt.... Of dat de WP toch wel veel stroom verbruikt en 2.7 kWh veel te weinig blijkt te zijn.

Dus: Begin met inzicht: Gemiddeld verbruik per dag, per seizoen door bijv. een P1-meter aan te schaffen als je die nog niet hebt. Vermogen dat de zonnepanelen terugleveren, grootverbruikers, etc. in kaart brengen. Bepaal dan daarna welk gedrag je graag van het Energie Management Systeem zou zien: Alleen NOM, of ook slimmere dingen zoals wel/niet EV laden uit de accu's, slim dynamisch handelen, Home Assistant of Homey ondersteuning, etc. En bepaal dan welk vermogen, capaciteit, andere hardware opties en welke softwaremogelijkheden je nodig hebt. Ook de plaatsing van de accu is belangrijk: In huis, garage, zolder, schuurtje? IP65, verwarming, etc. Begin daarmee de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakA123
Dank u voor de verduidelijking.

De meeste vragen had ikzelf al uitgezocht en ben me daarom beginnen verdiepen in een plug in batterij omdat de voornaamste reden het zelf verbruik te verhogen is. (Injectie 1900 kWh en verbruiken 1100 kWh)

Als ik dit wat meer in detail bekijk.
We verbruiken +/- 5,15 kWh op een dag waarvan +/- 2,19 kWh opgewekt door mijn zonnepanelen.
Grotendeels van de dag verbruiken we minder dan 800W.
De batterij zouden we in de berging/losstaande garage plaatsen.

Heb me al wat ingelezen over de Marstek, Homewizard en kwam toevallig de Plugsie dit weekend tegen op een bouwbeurs. Voor een leek is de technische informatie wat moeilijk te begrijpen. Daarom dat ik hier op het forum eens kwam zoeken/informeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
TweakA123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:49:
Dank u voor de verduidelijking.

De meeste vragen had ikzelf al uitgezocht en ben me daarom beginnen verdiepen in een plug in batterij omdat de voornaamste reden het zelf verbruik te verhogen is. (Injectie 1900 kWh en verbruiken 1100 kWh)

Als ik dit wat meer in detail bekijk.
We verbruiken +/- 5,15 kWh op een dag waarvan +/- 2,19 kWh opgewekt door mijn zonnepanelen.
Grotendeels van de dag verbruiken we minder dan 800W.
De batterij zouden we in de berging/losstaande garage plaatsen.

Heb me al wat ingelezen over de Marstek, Homewizard en kwam toevallig de Plugsie dit weekend tegen op een bouwbeurs. Voor een leek is de technische informatie wat moeilijk te begrijpen. Daarom dat ik hier op het forum eens kwam zoeken/informeren.
Ik zou je aanbevelen om vooral naar Zendure en Marstek te kijken, Dat zijn toch de meest interresante opties voor plug-in batterijen en voor beiden zeer uitgebreide merk topics hier op tweakers. En vergeet vooral snel de Homewizard, veels te duur, veel te veel omruilingen (ook al schijnt dit laatste tijd beter te gaan, ik zou dat risico niet nemen) en veels te weinig mogelijkheden. Als je toch zoiets wil als Homewizard zou ik naar NextEnergy thuisbatterij kijken, die is vanaf dec voor iedereen te gebruiken en soort Homewizard 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:48
mrme12345 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

Ik zou je aanbevelen om vooral naar Zendure en Marstek te kijken, Dat zijn toch de meest interresante opties voor plug-in batterijen en voor beiden zeer uitgebreide merk topics hier op tweakers. En vergeet vooral snel de Homewizard, veels te duur, veel te veel omruilingen (ook al schijnt dit laatste tijd beter te gaan, ik zou dat risico niet nemen) en veels te weinig mogelijkheden. Als je toch zoiets wil als Homewizard zou ik naar NextEnergy thuisbatterij kijken, die is vanaf dec voor iedereen te gebruiken en soort Homewizard 2.0.
Van de homewizzard verwacht ik nog wel een black Friday aanbieding om van hun voorraad af te komen. Ze hebben er kennelijk genoeg of beter, niemand wil ze hebben. Voor hun is het tijd voorr een 2.0 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
mrme12345 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Hier, maar gaat nog wel aantal dagen duren
Dankjewel. Zag ook een review van de Lunergy op de site staan. Ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
CP1977 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Van de homewizzard verwacht ik nog wel een black Friday aanbieding om van hun voorraad af te komen. Ze hebben er kennelijk genoeg of beter, niemand wil ze hebben. Voor hun is het tijd voorr een 2.0 versie
Inderdaad, er is daar dringend een v2 nodig met:
- Betere RTE (is zelfs slechter dan de Marstek v1/v2)
- Modulair (uit te breiden met batterijmodules)
- Hoger laadvermogen dan 800W
- Passieve koeling
- Optioneel mogelijkheid verbinden PV en IP65

De huidige v1 zou om interessant te zijn moeten halveren in prijs, betwijfel dat dit gaat gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-10-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik zou graag wat feedback op mijn situatie willen. Ik heb 4000 Wp op het dak liggen en mijn huidige stroomverbruik is zo'n 800 kWh afnemen en 3400 kWh terugleveren. Ik stook nog op gas met beperkt verbruik (< 500 m3). Ik zal op termijn ongetwijfeld overstappen op een warmtepomp maar dat is in ieder geval op korte termijn met de huidige regels niet interessant.

Mijn idee is dat ik eigenlijk vooral een thuisbatterij voor het nachtverbruik nodig heb zodat ik wat minder terug ga leveren, ik heb geen ambitie om te gaan handelen. Mijn verbruik is alleen niet erg hoog dus zelfs een batterij van 2,5 kWh capaciteit volstaat voor mij al midden in de winter. Als ik naar de 'budget' oplossingen van Marstek en Zendure kijk, lijkt het instapmodel steeds meer richting 5 kWh te gaan. Ik vraag me af of dat nog tot een efficiënte laadcyclus leidt aangezien ik de batterij dan waarschijnlijk vaak niet leeg trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:59:
Ik zou graag wat feedback op mijn situatie willen. Ik heb 4000 Wp op het dak liggen en mijn huidige stroomverbruik is zo'n 800 kWh afnemen en 340 kWh terugleveren. Ik stook nog op gas met beperkt verbruik (< 500 m3). Ik zal op termijn ongetwijfeld overstappen op een warmtepomp maar dat is in ieder geval op korte termijn met de huidige regels niet interessant.

Mijn idee is dat ik eigenlijk vooral een thuisbatterij voor het nachtverbruik nodig heb zodat ik wat minder terug ga leveren, ik heb geen ambitie om te gaan handelen. Mijn verbruik is alleen niet erg hoog dus zelfs een batterij van 2,5 kWh capaciteit volstaat voor mij al midden in de winter. Als ik naar de 'budget' oplossingen van Marstek en Zendure kijk, lijkt het instapmodel steeds meer richting 5 kWh te gaan. Ik vraag me af of dat nog tot een efficiënte laadcyclus leidt aangezien ik de batterij dan waarschijnlijk vaak niet leeg trek.
Je zou ook eens naar de NextEnergy kunnen kijken, deze is in het basis model 2,1 kWh voor 999 euro en als je een energiecontract afsluit bij ze krijg je een terugverdiengarantie voor 4 jaar van 250 euro per jaar. De batterij is volledig gericht op NOM of op goedkoop laden en dit zelf verbruiken als prijzen hoog zijn. Vanaf december is deze ook zonder contract te koop (zonder terugverdiengarantie dan). En anders kun je toch de Marstek Venus C overwegen, die erg goedkoop is en een hoge round trip efficiency heeft en een hoger vermogen. Zendure is altijd goed maar wel wat duurder (de 2400AC bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ik zou graag wat feedback op mijn situatie willen. Ik heb 4000 Wp op het dak liggen en mijn huidige stroomverbruik is zo'n 800 kWh afnemen en 3400 kWh terugleveren. Ik stook nog op gas met beperkt verbruik (< 500 m3). Ik zal op termijn ongetwijfeld overstappen op een warmtepomp maar dat is in ieder geval op korte termijn met de huidige regels niet interessant.

Er zijn momenteel zoveel ontwikkelingen op de batterijen markt (en steeds lagere prijzen) dat ik nog even zou wachten tot 2026. In de winter heb je (als je niet handeld) tot weinig voordeel van een batterij en volgend jaar heb je ws. meer keus (Lunergy, Marstek Venus A en wat er nog allemaal bij gaat komen de komende maanden). Ook de software wordt steeds verder ontwikkelt dus wat dat betreft kun je ook nog wel even wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HHF

HHF

Onder een staafdiagram van de huidige prijzen (bij benadering) van de meest gangbare stekkerbatterijen. Alle systemen zo goed als mogelijk uitgelegd op 10 kWh capaciteit.
N.B.: De vergelijking is alleen op prijs. Er zijn nog veel andere factoren die meespelen bij de keuze voor een stekkerbatterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T51k6PpmeDyHIEGBvBy0vyH2eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPvJGdT6qmvBImB74bFnUaCO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door HHF op 14-10-2025 12:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
HHF schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
Onder een staafdiagram van de huidige prijzen (bij benadering) van de meest gangbare stekkerbatterijen. Alle systemen zo goed als mogelijk uitgelegd op 10 kWh capaciteit.
N.B.: De vergelijking is alleen op prijs. Er zijn nog veel andere factoren die meespelen bij de keuze voor een stekkerbatterij.
[Afbeelding]
Je schrijft terecht dat er meer factoren een rol spelen.
Maar niet alle systemen mogen met elkaar in een overzicht worden opgenomen.
Bijvoorbeeld. De Venus A staat als goedkoopste.
Maar het vermogen van de omvormer is dermate laag dat je die 10 kwh accucapaciteit nooit opgeladen/ontladen krijgt binnen het tijdslot van zonneschijn of lage/hoge dynamische prijzen.

Ik vind dat je alleen systemen met elkaar mag vergelijken die bijvoorbeeld 5 kwh kunnen omzetten in 2 uur tijd (accu 5 kwh, en omvormer 2500W)

[ Voor 6% gewijzigd door Leif op 14-10-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Leif schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Maar het vermogen van de omvormer is dermate laag dat je die 10 kwh accucapaciteit nooit opgeladen/ontladen krijgt binnen het tijdslot van zonneschijn of lage/hoge dynamische prijzen.
Met 1200 w laden van het net kun je hem in 9 uur vol krijgen. Bovendien kun je met aangesloten zonnepanelen nog veel sneller laden.
Ontladen is 1200 w dus kun je hem in 10 uur leegtrekken voldoende om wat donkere dagen door te komen.
Maar goed, je hoeft er geen 10 kWh onder te zetten. Ik heb dit alleen gebruikt om de vergelijking mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:59
Leif schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Ik vind dat je alleen systemen met elkaar mag vergelijken die bijvoorbeeld 5 kwh kunnen omzetten in 2 uur tijd (accu 5 kwh, en omvormer 2500W)
Als je 2 of 3 Venus A base units koopt met allemaal een extra batterij is het nog steeds de goedkoopste oplossing per kWh B). En dan heb je ook 8-12 mppt ingangen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-10-2025 11:24 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik vraag me af of dat nog tot een efficiënte laadcyclus leidt aangezien ik de batterij dan waarschijnlijk vaak niet leeg trek.
Ik zit met een vergelijkbaar verbruik met een 8,8kWh accu, en pomp gewoon op dure momenten het overschot het net op. We hebben nu al weer regelmatig dagen dat rond het avondeten de prijs verdubbelt, dus een mooi moment om de accu even tegen betaling schoon te blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:48
HHF schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
Mooie data! Kan je de grafiek op 0 laten beginnen (ipv 100)? Dit geeft een vertekend beeld, bijv. lijkt alsof de Venus A de helft is van de growatt, terwijl dat 2/3de is. Niet heel moeilijk om te achterhalen, maar als de grafiek op 0 begint geeft het een veel beter (grafisch) beeld van de verschillen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
CopyCatz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Ik zit met een vergelijkbaar verbruik met een 8,8kWh accu, en pomp gewoon op dure momenten het overschot het net op. We hebben nu al weer regelmatig dagen dat rond het avondeten de prijs verdubbelt, dus een mooi moment om de accu even tegen betaling schoon te blazen ;)
Dat zou natuurlijk kunnen alleen moet ik dan wel gaan handelen met energie. Is dat inmiddels gewoon set en forget of moet je daar behalve een dynamisch contract nog meer voor doen. En in hoeverre gaat dat samen met de ambitie om zo veel mogelijk NOM te krijgen als je na de accu leeggeblazen te hebben vervolgens in de avond en nacht weer (grijze) stroom af moet nemen van het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

Capt Waffles schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Mooie data! Kan je de grafiek op 0 laten beginnen (ipv 100)? Dit geeft een vertekend beeld, bijv. lijkt alsof de Venus A de helft is van de growatt, terwijl dat 2/3de is. Niet heel moeilijk om te achterhalen, maar als de grafiek op 0 begint geeft het een veel beter (grafisch) beeld van de verschillen.
Alles kan maar op 100 beginnen maakt het net wat makkelijker af te lezen. Die keuze heb ik gemaakt. Blijft een momentopname omdat de prijzen per dag kunnen veranderen (afhankelijk van de aanbieder). Ook de hoeveelheid uitbreidingsbatterijen zal de prijs en ranking beïnvloeden.
Voorlopig de keuze gemaakt om de systemen uit te leggen op ongeveer 10 kWh en de grafiek op 100 te laten beginnen. Iedereen die de spreadsheet wil hebben kan een pm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
....dus zelfs een batterij van 2,5 kWh capaciteit volstaat voor mij al midden in de winter.
In putje winter is het om 16u donker, en om 9u terug licht. Als jij met 2,5kW toekomt om 17 donkere uren te overbruggen, proficiat :-) Waarschijnlijk geen TV, geen koffie 's ochtends, en verlichting met kaarsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

In putje winter is het om 16u donker, en om 9u terug licht. Als jij met 2,5kW toekomt om 17 donkere uren te overbruggen, proficiat :-) Waarschijnlijk geen TV, geen koffie 's ochtends, en verlichting met kaarsen?
De meeste huishoudens hebben genoeg aan 2,5kW :+. Maar 2,5kWh is weinig, maar zeker niet onmogelijk, als je standby verbruik laag is. Ben wel benieuwd wat de RTE dan is.

(Een batterij die groter is dan 2,5kWh heeft hij in de winter ook niks aan, want die krijgt hij dan toch niet vol.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

De meeste huishoudens hebben genoeg aan 2,5kW :+. Maar 2,5kWh is weinig, maar zeker niet onmogelijk, als je standby verbruik laag is. Ben wel benieuwd wat de RTE dan is.
Dus.... 2,5 kW (wel, 2,2 bruikbaar) over 17 uur, da's dus minder dan 150 watt/uur.
Daar ga je de circulatiepomp van de verwarming op laten draaien, de koelkast, de diepvriezer, de TV (en decoder), de verlichting, de koffiezet, de wasemkap,...?
Sorry hoor, je moet dan echt een holbewoner zijn om dat te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

In putje winter krijg je een grotere batterij vrijwel ook niet vol als je puur op zon gaat laden.
@Afas Voor de zomermaanden kom je nu misschien uit met 1 HW thuisbatterij als je weinig sluipverbruik en zuinige apparaten hebt. Maar op zich is het niet erg om wat meer te hebben voor de matige dagen en het piekvermogen.

Ik heb naar elke richting wel wat opwek liggen, maar met een inductieplaat gaat het gewoon heel erg hard qua verbruik en ga er ook maar van uit dat je meer gaat elektrificeren om "waardeloze" teruglevering te voorkomen per 2027.

Dus als je budget beperkt, geen zin hebt in technisch gedoe is en je voor nu zat hebt aan 1 HW batterij dan is het geen slecht idee. Hou wel in je achterhoofd wat je op de lange termijn gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Jerryvh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Dus.... 2,5 kW (wel, 2,2 bruikbaar) over 17 uur, da's dus minder dan 150 watt/uur.
Daar ga je de circulatiepomp van de verwarming op laten draaien, de koelkast, de diepvriezer, de TV (en decoder), de verlichting, de koffiezet, de wasemkap,...?
Sorry hoor, je moet dan echt een holbewoner zijn om dat te halen!
Ik zit hier nu aan ca. 110W standby verbruik in de nacht, en dat is met o.a. 2 grote vriezers, 1 koelkast, WTW ventilatie, schrikdraad apparaat (7watt), 2x nachtcamera, router en nog een heleboel klein spul wat op standby een beetje verbruikt.

In het verleden (zonder 2de vriezer, WTW, camera's en een lichter schrikdraad apparaat) zat ik rond de 70 watt. Dan zou er 1,36 kWh voor de TV, koffie en verlichting etc. Dat is weinig, maar zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

In putje winter krijg je een grotere batterij vrijwel ook niet vol als je puur op zon gaat laden.
@Afas Voor de zomermaanden kom je nu misschien uit met 1 HW thuisbatterij als je weinig sluipverbruik en zuinige apparaten hebt. Maar op zich is het niet erg om wat meer te hebben voor de matige dagen en het piekvermogen.

Ik heb naar elke richting wel wat opwek liggen, maar met een inductieplaat gaat het gewoon heel erg hard qua verbruik en ga er ook maar van uit dat je meer gaat elektrificeren om "waardeloze" teruglevering te voorkomen per 2027.

Dus als je budget beperkt, geen zin hebt in technisch gedoe is en je voor nu zat hebt aan 1 HW batterij dan is het geen slecht idee. Hou wel in je achterhoofd wat je op de lange termijn gaat doen.
Hartje winter zal ik het misschien niet redden maar zeker 10 maanden per jaar heb ik voldoende aan 2,5 kWh capaciteit om de avond en nacht door te komen. Mijn sluipverbruik is zo'n 60-70 watt (koelkast, vriezer, pomp vloerverwarming, verlichting buiten, router). De grootste veriabele is inderdaad zoals hier al gemeld de inductiekookplaat. Het punt daarbij is dat die vooral voor een korte periode (meestal ruim <1 uur) een hoog piekvermogen vraagt. Dat kan ik alleen helemaal opvangen als ik én voldoende opwek heb (wat in de winter meestal niet het geval is) én voldoende afname uit de batterij kan trekken. Vanuit mijn perspectief is het veel logischer de batterij te gebruiken om die piek wat af te vlakken en de rest gewoon uit het stroomnet af te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Als je budget beperkt is ga je toch niet voor 515+ Euro per kWh een HomeWizard PiB kopen? Dan is bijv. een Marstek Venus A een veel voordeligere en betere keuze. Heb je voor ongeveer hetzelfde geld >2x zoveel opslag, passieve koeling, off-grid stopcontact, IP65, etc. Of voor +-de helft van het geld dezelfde opslag, maar dan alsnog de hardware voordelen erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 15-10-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:20
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Als je budget beperkt is ga je toch niet voor 515+ Euro per kWh een HomeWizard PiB kopen? Dan is bijv. een Marstek Venus A een veel voordeligere en betere keuze. Heb je voor ongeveer hetzelfde geld >2x zoveel opslag, passieve koeling, off-grid stopcontact, IP65, etc. Of voor +-de helft van het geld dezelfde opslag, maar dan alsnog de hardware voordelen erbij.
Hier beperkt budget, en met alle plezier en tevredenheid een Homewizard batterij aangeschaft en al een poos in gebruik.

Gelukkig is een land (en forum) waar je zelf dat soort keuzes kan en mag maken?

Goed als mensen zichzelf voorlichten, maar verder is een keuze een persoonlijk iets denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-10 10:22
Wellicht een goed idee om in de overzichten erbij te vermelden waar deze stekkeraccu's vandaan komen?

Ik zit bijvoorbeeld niet te wachten op een device waar de softwarematige aansturing in Chinese handen is. En ja, dan valt 90% al af. Maar ik zie dat dat in dit draadje nauwelijks aandacht krijgt, terwijl er in toenemende mate voor gewaarschuwd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:29
Sjamo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Hier beperkt budget, en met alle plezier en tevredenheid een Homewizard batterij aangeschaft en al een poos in gebruik.

Gelukkig is een land (en forum) waar je zelf dat soort keuzes kan en mag maken?

Goed als mensen zichzelf voorlichten, maar verder is een keuze een persoonlijk iets denk ik.
Natuurlijk moet je dat zelf weten. Maar om met een beperkt budget zo'n beetje de duurste batterij in eur/kwh aan te raden is toch niet heel logisch?

3x MTVenus V153/V139 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: