Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Catdogsf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat ik jou voorkeur al weet en dat is en blijft Zendure.
Klopt. Maar er zijn wel huishoudens/situaties waarvoor de Marstek een betere keuze is. Stel dat de Marstek Venus E 2.0 is uitverkocht en daarom de E 3.0 qua prijs daalt en in de buurt van de 1400-1500 Euro komt, dan krijg je 3x zoveel vermogen en 2x zoveel opslag + off-grid uitgang + passieve koeling + betere RTE vs een HomeWizard Plug-in-battery voor hetzelfde geld.

Als je aan 5.12 kWh, 2500 Watt voldoende hebt, de vrieskou niet opzoekt en een aerosol brandvertrager niet belangrijk vindt, een iets lagere RTE (vermoed ik, nog slecht kunnen meten) accepteert, dan is dat goedkoper dan een Zendure 2400AC met 2x AB3000X accu's. Wil je verder opschalen en wijkt je situatie iets af, dan is de Zendure al snel de betere keuze.

Voor mijn situatie staat dus inderdaad Zendure nog steeds op #1, Marstek op #2. Maar bij een ander kan dat andersom zijn, ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Venus E 3.0 :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:34
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen? (In thuisbatterij-voor-dummys taal :D )
In Nederland lijken de prijzen redelijk bij elkaar in de buurt te zitten, maar in Duitsland is er ineens een verschil tot wel €600 in het voordeel van Anker. Betreft wel een actieprijs, normaal is het verschil zo te zien ongeveer €200-300.

En ik lees overal dat maximale output begrenst is op 800W tenzij er sprake is van een 'dedicated' groep, dan kan het oplopen tot 1200 of zelfs meer? Maar hoe weet het apparaat dat? Of is het ergens een instelling die zelf te wijzigen valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:26:
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen? (In thuisbatterij-voor-dummys taal :D )
In Nederland lijken de prijzen redelijk bij elkaar in de buurt te zitten, maar in Duitsland is er ineens een verschil tot wel €600 in het voordeel van Anker. Betreft wel een actieprijs, normaal is het verschil zo te zien ongeveer €200-300.

En ik lees overal dat maximale output begrenst is op 800W tenzij er sprake is van een 'dedicated' groep, dan kan het oplopen tot 1200 of zelfs meer? Maar hoe weet het apparaat dat? Of is het ergens een instelling die zelf te wijzigen valt?
Ik heb geen ervaring met de Anker, maar je kunt doorgaans selecteren in welk land je woont, waardoor de netgebaseerde instellingen van kracht worden en daarnaast het maximale laad- en ontlaadvermogen instellen. Standaard vaak 800 bij stekker accu's, maar dus bij anderen ook aan te passen naar 2400-2500 Watt als je opstelling daarvoor geschikt is en je zeker weet wat je doet.

In Duitsland zie je heel veel verschillende prijzen, let ook op ivm BTW en de regels die daarvoor gelden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:40
Ik volg dit topic nog niet zo lang, maar volgens mij de Lunergy X2400 AC heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Een nieuwe speler op de markt? Met 2,6kwh capaciteit concurrerend met HW en met 5,2kwh concurrent van Zendure?
Werkt met de HW P1 meter. Heeft een API voor Home Assistent. Dit laatste zal wel in ontwikkeling zijn, want in HA zie ik Lunergy niet terug als (HACS) integratie.
https://lunergypower.nl/

In de handleiding wordt er verwezen naar de AEC Cloud app. De ontwikkelaar van deze app komt uit China.

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 30-08-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
Standaard vaak 800 bij stekker accu's, maar dus bij anderen ook aan te passen naar 2400-2500 Watt als je opstelling daarvoor geschikt is en je zeker weet wat je doet.
Uit nieuwsgierigheid: heb jij die Zendures dan nog steeds op max 800w draaien of hoger ingesteld? Net het/ een installatiefilmpje van ze gekeken en het enige verschil in aansluiten dat ik zie is dat ze de stekkers eraf knippen en het draad rechtstreeks op een groep aansluiten. Dat zal het apparaat zelf niet detecteren, dus blijkbaar ergens een instelling in de software?
Ik heb (nog) geen dedicated groep, maar wcd waar hij op zou komen is een (vrij nieuwe) groep waar ik wel vertrouwen in heb om maar zo te zeggen. Tijdens verbouwing kon er ook zonder problemen een electrische kachel van 3kW op.

Voor het gebruik dat ik voor ogen heb, zou iets van 1500W als piek in 95% van de gevallen genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Merijn. op 30-08-2025 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: heb jij die Zendures dan nog steeds op max 800w draaien of hoger ingesteld? Net het/ een installatiefilmpje van ze gekeken en het enige verschil in aansluiten dat ik zie is dat ze de stekkers eraf knippen en het draad rechtstreeks op een groep aansluiten. Dat zal het apparaat zelf niet detecteren, dus blijkbaar ergens een instelling in de software?
Ik heb (nog) geen dedicated groep, maar wcd waar hij op zou komen is een (vrij nieuwe) groep waar ik wel vertrouwen in heb om maar zo te zeggen. Tijdens verbouwing kon er ook zonder problemen een electrische kachel van 3kW op.

Voor het gebruik dat ik voor ogen heb, zou iets van 1500W als piek in 95% van de gevallen genoeg zijn.
Ik heb de 3x 2400AC ieder op 2400 Watt input en output staan, dus geen 800 Watt. Én op 1 van de stopcontacten nog een Marstek die op 2500 Watt kan, maar tot 800 Watt beperkt is om overbelasting van de stopcontacten te voorkomen :)

Heb de stekkers niet afgeknipt, dat detecteren ze ook niet. Als je 7200 Watt via Zendure HEMS wil gebruiken moet je een aantal zaken naar ze opsturen zodat je goedkeuring krijgt. Hier is dat gelukkig gelukt na een verklaring van mijn elektricien, dus kan 7200 Watt laden en ontladen via HEMS, maar ik gebruik HEMS niet, alleen Home Assistant.

Maar goed, heb er dan ook een speciale set-up voor gemaakt waardoor dat zonder problemen zou moeten kunnen met 3x20A in de meterkast, kabel naar de garage. Daar onderverdeler met hoofdschakelaar, HomeWizard 3-fase kWh-meter en daarna 3x B16 groepen met ieder een ABB 4x WCD via een speciale manier bedraad waardoor die wat extra load aan zouden moeten kunnen. Dus 3680 Watt per groep/4xWCD zou in theorie prima mogelijk moeten zijn. En dat ziet er dan nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_2YyoVojZMG8N1genClEuG4A_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHCn5N1eBPJ8gsQy75iN5hvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:27:
[...]
Maar goed, heb er dan ook een speciale set-up voor gemaakt.
[...]
Ik neig momenteel steeds meer naar eerst testen/ spelen met een plug in model, icm uitbreiding van de zonnepanelen. En dan rustig voorbereidingen te treffen om naar een systeem dat zowel de (micro) omvormers van de zonnepanelen kan vervangen, als (volledige) backup en misschien zelfs laadpaal ondersteuning heeft over te stappen...
Enige minpunt is die 800 watt. Zou fijn zijn als ik de vaatwasser of wasmachine volledig kan opvangen als die buiten zonuren draait. Twijfel nu ik dit zo schrijf alleen of de Marstek dan ook niet een prima kandidaat zou zijn. 8)7 Die zit qua prijs er precies tussen in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Ik neig momenteel steeds meer naar eerst testen/ spelen met een plug in model, icm uitbreiding van de zonnepanelen. En dan rustig voorbereidingen te treffen om naar een systeem dat zowel de (micro) omvormers van de zonnepanelen kan vervangen, als (volledige) backup en misschien zelfs laadpaal ondersteuning heeft over te stappen...
Enige minpunt is die 800 watt. Zou fijn zijn als ik de vaatwasser of wasmachine volledig kan opvangen als die buiten zonuren draait. Twijfel nu ik dit zo schrijf alleen of de Marstek dan ook niet een prima kandidaat zou zijn. 8)7 Die zit qua prijs er precies tussen in..
Kies een apparaat dat meer dan 800 Watt vermogen heeft, bijv. 2400-2500 en stel die op 800 in. Dan kan je al ervaring opdoen. Daarna kan je besluiten de elektrische installatie te upgraden zodat je ook veilig een hoger vermogen kunt gebruiken.

Op bijv. een 2400AC van Zendure kan je via de off-grid uitgang ook een micro-omvormer aansluiten. Of een granny EV charger. Volgens mij kunnen beide ook op een Marstek V3 met 2500 Watt vermogen, maar nog niet gedurfd/geprobeerd.

Wil je echt volle bak een EV kunnen laden, dan heb je minimaal 3 omvormers nodig (1 per fase), of een Victron/Sigenergy achtig systeem dat niet via stekkers verloopt. Kon hier prima 13 kW halen, maar de vraag is of dat handig is met al die losse omvormers, groepen en fases, dan moet je eigenlijk naar een niet-stekker oplossing toewerken.

Dus wat bedoel je precies met laadpaal ondersteuning? Bedoel je slimme aansturing, of ook het nodige vermogen bieden om bijv. 11 kW te laden? Heb hier een Zappi 2.1 laadpaal die ik via Home Assistant aanstuur icm de thuisaccu's en die vullen elkaar nu erg mooi aan ipv elkaar in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:50:
[...]
Wil je echt volle bak een EV kunnen laden, dan heb je minimaal 3 omvormers nodig (1 per fase), of een Victron/Sigenergy achtig systeem dat niet via stekkers verloopt.
Dus wat bedoel je precies met laadpaal ondersteuning?
Dan zou het in de toekomst inderdaad richting zo'n Sigenergy oplossing gaan. Laadpaal is niet direct top prio en ook nog niet aan de orde, maar als het op den duur die kant op gaat, dan maar gewoon goed en ook voorbereid op zoiets.
Was nu ook al mijn eerste optie of eigenlijk hele reden om deze zoektocht te starten, maar kwam er al snel achter dat daar "iets" meer bij komt kijken. :P Dus dan maar eerst een relatief goedkope tussenstap om wat ervaring op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 21:31
Merijn. schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:26:
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Zendure SolarFlow 2400 AC en Anker Solix 3 Pro met +/- 5kw accu capaciteit uitleggen?
De zendure kan 2.4kW leveren, de 3 pro 1.2kW. Zendure kan cloud independent werken, anker niet. De anker heeft 4 mptt solar ingangen, de zendure niet. De omzetter module van zendure is los, die van anker heeft een 2.7kWh batterij. De anker kan groeien naar 4.8kW (4 solarbanks via power dock).
De zendure is denk ik net iets interessanter als je enker voor accu's instapt. Zelf ben ik in het verleden begonnen met anker en zonnepanelen, nieuwe ontwikkelingen zijn steeds een beetje gedoe, maar de helpdesk van anker levert prima resultaten....
Overigens zou ik vanaf zeg 5kW zonnepanelen een anker x1 kiezen ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:58:
Ik volg dit topic nog niet zo lang, maar volgens mij de Lunergy X2400 AC heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Een nieuwe speler op de markt? Met 2,6kwh capaciteit concurrerend met HW en met 5,2kwh concurrent van Zendure?
Werkt met de HW P1 meter. Heeft een API voor Home Assistent. Dit laatste zal wel in ontwikkeling zijn, want in HA zie ik Lunergy niet terug als (HACS) integratie.

In de handleiding wordt er verwezen naar de AEC Cloud app. De ontwikkelaar van deze app komt uit China.
Ziet er inderdaad wel veelbelovend uit met HW P1 ondersteuning en HA integratie (zie ik ook nog niet staan, dus zal wel in ontwikkeling zijn). Komt ook pas over paar maanden uit deze batterij zie ik. Maar mooie ontwikkelingen in de markt, steeds meer keuze en concurrenten.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6NSZgkQ/22227886-F669-4-D89-8-DC7-78-BAFE2-CD439-1-201-a.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:32
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:25:
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

[Afbeelding]
Even uit nieuwsgierigheid: hebben die oogjes dezelfde mm² als het draad?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 17:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Taro schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:26:
De NextEnergy thuisaccu is ook binnengekomen. Dit betreft de 2 kWh master en de 2 kWh uitbreiding is nog onderweg. Zal aanvullende updates in het NextEnergy topic delen voor de geïnteresseerden: Het grote NextEnergy Thuis Battery topic.
[Afbeelding]

Krijg wat last van ruimtegebrek, maar zal niet klagen :)
[Afbeelding]
aardige collectie dat je daar hebt... jij kan al bijna een duikboot aandrijven in silent running. :D

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

geert1992 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: hebben die oogjes dezelfde mm² als het draad?
nee, draad is 10awg, de oogjes zijn s6-8, dus net wat kleiner om snug te zitten.

oh, wacht. ik zit in de verkeerde topic merk ik net...

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 04-09-2025 12:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
PinusRigida schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:43:
[...]

aardige collectie dat je daar hebt... jij kan al bijna een duikboot aandrijven in silent running. :D
Zeker, én er is nog 15+2+5+5+4 kWh onderweg :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:14:
[...]

Zeker, én er is nog 15+2+5+5+4 kWh onderweg :D
Zijn daar al praatgroepen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:43:
[...]

Nee, is dat abnormaal dan? O-)

Die 15 kWh is om de vaste thuisopstelling op de max van 54 kWh te krijgen. De andere zijn tijdelijk.

Op dagen zoals morgen wel mooi zoveel opslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5pyG1q0uYmZX8MjjqkHTzHjRtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rco4FQ2LHIelcfPhNwJRfRpI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:00:
[...]

Nee, is dat abnormaal dan? O-)

Die 15 kWh is om de vaste thuisopstelling op de max van 54 kWh te krijgen. De andere zijn tijdelijk.

Op dagen zoals morgen wel mooi zoveel opslag:
[Afbeelding]
Grote opslag maakt niks uit, winst en investering blijven in dezelfde verhouding.
En een kleine accu zal geen rode vlekken creëren in de meterkast, hè @Taro O-)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:51
meesje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:58:

Ziet er niet verkeerd eruit, deze ga ik eens verder bekijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij wel gezellig! Waar kunnen we ons melden? :P

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:05:
[...]
Grote opslag maakt niks uit, winst en investering blijven in dezelfde verhouding.
Tenzij er natuurlijk 1 of meerdere donkere dagen volgen, dan is meer opslag icm NOM wel fijn. En als je bijv. veel richting een EV wil verplaatsen, dan voorkom je extra netafname.
En een kleine accu zal geen rode vlekken creëren in de meterkast, hè @Taro O-)
De meterkast is hier prima in orde, de onderverdeler in de garage werd idd wel "wat warm" ;) met de Marstek er bij op. Sinds ik die op een ander stopcontact heb zitten is dat ook weer prima in de veilige range. Wel de elektricien gevraagd om wat upgrades te gaan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
ivo1969 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
[...]

Ziet er niet verkeerd eruit, deze ga ik eens verder bekijken _/-\o_
Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen. Er zijn maar weinig testunits beschikbaar in Europa/Nederland, dus het logistieke proces is wat lastig. Weinig tijd om hem echt grondig te reviewen, maar zal er tegen die tijd uiteraard een en ander over delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]

Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen. Er zijn maar weinig testunits beschikbaar in Europa/Nederland, dus het logistieke proces is wat lastig. Weinig tijd om hem echt grondig te reviewen, maar zal er tegen die tijd uiteraard een en ander over delen.
Leuk! Hier komt die ook over aantal weken om te testen. Ben er erg benieuwd naar gezien P1 HW en HA ondersteuning waar ze het over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
geert1992 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
[...]

Lijkt mij wel gezellig! Waar kunnen we ons melden? :P
Batteries Anonymous ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

Tenzij er natuurlijk 1 of meerdere donkere dagen volgen, dan is meer opslag icm NOM wel fijn. En als je bijv. veel richting een EV wil verplaatsen, dan voorkom je extra netafname.

[...]

De meterkast is hier prima in orde, de onderverdeler in de garage werd idd wel "wat warm" ;) met de Marstek er bij op. Sinds ik die op een ander stopcontact heb zitten is dat ook weer prima in de veilige range. Wel de elektricien gevraagd om wat upgrades te gaan doen.
Dat zijn weer andere situaties, ging nu om de handel. Eigenlijk is morgen helemaal niet extreem, prijs verschil is nog maar twintig cent, is van de week al vaker voorgekomen, maar dan was het van 5-25 ipv -6 tot 14.
Maar de PV kan wel even uit morgen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GM15 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

HW heeft helemaal geen concurentie meer als je het mij vraagt, Deze hebben zich inmiddels zelf letterlijk 'uit' de markt geprijsd. Zijn veel te duur en kunnen niet meer concureren op prijs en al helemaal niet op kwaliteit. Volg meerdere TB topics maar die van HW springt er echt uit (met ook nog eens een hoog fanboy gehalte). Hoeveel issues er daar wel niet zijn is niet normaal, zeker in de begin fase bizar veel batterijen van klanten omgewisseld, En veelal niet voor nieuwe maar hoogstwaarschijnlijk hardwarematig aangepaste versies. Op zich ook niet zo verbazingwekkend, een softwarebedrijfje wat ooit eens een P1 dongeltje, een displaytje en wat ander low-end spul heeft uitgebracht. Ging daar voornamelijk om de abbonementjes. Ook de klantenservice is dramatisch, trustpilot heeft de laatste maanden nogal wat 1-ster reviews. Ik hou ze allemaal goed in de gaten maar wacht zeker nog een jaar voordat ik een beslissing neem. Alleen al een jaar terugkijkend laat zien dat er binnen korte tijd een hele hoop gebeurt in dit segment. Vermoed dat de markt nog meer aan gaat trekken naarmate we dichter bij het einde van de saldering komen.

Maar die Jupiters zijn toch van die 'balkon' systemen? (dus worden direct geladen door de zonnepanelen en daarmee dus net even iets anders?)
De batterijen van HW zijn voor mijn, my first sony of fisher price gehalte , ik kom hier leuke opties tegen en ga dit forum met zeer veel belangstelling volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
[...]

[...]

Ik ga het met zeer veel belangstelling volgen, ik heb volste vertrouwen in je expertise.
En waardeer je neutraliteit in je bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:45
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:39:
[...]

Dat zijn weer andere situaties, ging nu om de handel. Eigenlijk is morgen helemaal niet extreem, prijs verschil is nog maar twintig cent, is van de week al vaker voorgekomen, maar dan was het van 5-25 ipv -6 tot 14.
Maar de PV kan wel even uit morgen haha
Groot gelijk heb je, aangezien ik netto op jaarbasis teruglevert, gaan de zonnepanelen bij mij morgen van 11.00 uur tot 16.00 uur ook uit en mag vrouwlief lekker veel wasjes draaien, airco aanzetten en taart bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]
Krijg hier de Lunergy thuisaccu over enkele weken ook binnen om te testen.
Ligt het aan mij of is dat een Zendure in een ander (goedkoper?) jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
[...]

Ligt het aan mij of is dat een Zendure in een ander (goedkoper?) jasje?
Qua hardware specs mogelijk wel, maar qua ecosysteem, grootte van het bedrijf, etc. totaal niet vergelijkbaar. Heb de CEO/eigenaar ook gesproken, aardige vent, maar heel benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:30:
[...]

Qua hardware specs mogelijk wel, maar qua ecosysteem, grootte van het bedrijf, etc. totaal niet vergelijkbaar. Heb de CEO/eigenaar ook gesproken, aardige vent, maar heel benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.
Ben ik ook wel benieuwd naar, welke fabrikanten zullen er nog bij komen, welke gaan weg vallen
Ik ben maar een simpel iemand zeg maar, maar kaf zal nog wel van koren gescheiden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
ivo1969 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:49:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, welke fabrikanten zullen er nog bij komen, welke gaan weg vallen
Ik ben maar een simpel iemand zeg maar, maar kaf zal nog wel van koren gescheiden moeten worden.
Je ziet nu inderdaad heel veel bedrijfjes op de hype springen. Nadeel van thuisaccu's is natuurlijk dat het een potentieel gevaarlijk product is. Dus je moet alert zijn en oppassen om niet zomaar een goedkoop product naar binnen te halen met alle gevolgen van dien.

Ook garantie op de langere termijn zal een ding worden. Bestaat een bedrijf over X jaar nog, maar kan je ze dan ook daadwerkelijk nog bereiken? Je ziet bedrijven stunten met bijv. Marstek accu's. Wat als dat bedrijf failliet gaat, kan je dan nog bij Marstek global garantie claimen over 5 jaar?

Wees dus ook heel voorzichtig met de partij waarmee je in zee gaat. Een thuisaccu met BMS en software kan je relatief snel regelen, maar daarna: Support bieden, software actualiseren, garantie bieden, dat financieel kunnen doorstaan, etc. Heel veel nieuwe bedrijven én cowboys zullen afhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:48:
[...]

Je ziet nu inderdaad heel veel bedrijfjes op de hype springen. Nadeel van thuisaccu's is natuurlijk dat het een potentieel gevaarlijk product is. Dus je moet alert zijn en oppassen om niet zomaar een goedkoop product naar binnen te halen met alle gevolgen van dien.

Ook garantie op de langere termijn zal een ding worden. Bestaat een bedrijf over X jaar nog, maar kan je ze dan ook daadwerkelijk nog bereiken? Je ziet bedrijven stunten met bijv. Marstek accu's. Wat als dat bedrijf failliet gaat, kan je dan nog bij Marstek global garantie claimen over 5 jaar?

Wees dus ook heel voorzichtig met de partij waarmee je in zee gaat. Een thuisaccu met BMS en software kan je relatief snel regelen, maar daarna: Support bieden, software actualiseren, garantie bieden, dat financieel kunnen doorstaan, etc. Heel veel nieuwe bedrijven én cowboys zullen afhaken.
precies, beter kan ik het niet verwoorden.
Maar misschien toch maar naar systeem zonder stekker en rechtstreeks na omvormer, daar zijn bepaalde grote bekende bedrijven al langer mee bezig
Het Nederlandse bedrijf met een waslijst, aan E nummers kan je ook beter links laten liggen, denk dat ik dat hier wel rustig kunnen zeggen zonder weer alles wat ik schrijf verwijderd wordt

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 06-09-2025 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben me ook alvast wat aan het orienteren. Niet dat ik direct al aan de thuis-accu ga maar het is wel goed om me te informeren. Ik wil het echter het liefst gewoon in de schuur gaan plaatsen. Ook vanwege ruimte in huis.

Nu wil het geval dat ik op de schuur ook al een tweetal panelen heb liggen met een Hoymiles HMS-800W-2T omvormer. Dit is een stekker-omvormer maar ik heb de schuko eraf geknipt en het in een lasdoos afgemonteerd (achter een werkschakelaar). In die zin ben ik goed bezig.

Wel zit deze setup niet op een aparte groep, maar de schuur zit dat wel (16a, 2.5mm). In de schuur gebeurt verder niks, behalve het opladen van een fiets, beetje verlichting en een koelkast en een vriezer. Eigenlijk komt het verbruik nooit boven de 200watt (en dan doe ik al een grote mond open). Ik heb geen grootverbruikers daar. Verder doet de PV maximaal 600watt opwek (meestal minder) omdat het een oost-west setup is.

In principe zou ik de PV wel op een aparte groep willen hebben maar dat is best een ingreep en heel eerlijk; Het gaat nu ook al een jaar "goed" dus het heeft niet echt prio..

Wat zouden jullie aanraden als ik een kleine thuis-accu (+-10kwh) daar zou plaatsen, bijvoorbeeld een Marstek? Ik denk dat ik dan al snel (toch) aan een nieuwe kabel vastzit naar de schuur. Maar kan ik die dan combineren met mijn PV? Of moet ik dan al aan 3 groepen denken richting de schuur (PV, Batterij, schuur)..

Zelf denk ik ook nog aan de oplossingsrichting om een kleine groepenkast in de schuur te plaatsen met bijvoorbeeld 10a voor de schuur, 10a voor de batterij en 6a voor de PV).. Dan moet ik alleen wel naar een Homewizard batterij die maar 800 laadt en ontlaadt...

Nog een andere oplossingsrichting is om voor de (duurdere) Hoymiles A2 te gaan, aangezien de PV omvormer daar dan weer "achter" hangt en ik wellicht helemaal geen nieuwe groepen nodig heb naar de schuur.. Maar het gaat me de pet te boven hoe bepaalde stromen dan nog lopen haha :)

Ontladen met 800watt (maximaal toegestaan) is overigens prima voor mij. Maar hoe zit het dan met laden?

Alle tips zijn welkom haha :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:23
Marstek heeft een nieuw systeem aangekondigd: Venus X

https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/pages/marstek-venus-x

Youtube filmpje: YouTube: Marstek Venus X Installer AC Battery

Persbericht: https://www.prnewswire.co...gy-storage-302546586.html

Gaat wel erg hard met nieuwe types...

[ Voor 51% gewijzigd door JosTM op 09-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Ook de Venus A is nieuw.
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.
Mooi ontwikkelingen om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Laatst online: 25-09 21:31
JosTM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:21:
Marstek heeft een nieuw systeem aangekondigd: Venus X
Wow ! Mijn mond valt open van verbazing, anker x1, maar dan nog beter. Ben benieuwd naar de prijzen, cloud dependancy, iphone app design en home assistant / openapi compliancy.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
tweazer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:36:
[...]

Wow ! Mijn mond valt open van verbazing, anker x1, maar dan nog beter. Ben benieuwd naar de prijzen, cloud dependancy, iphone app design en home assistant / openapi compliancy.....
De ontwikkelingen gaan snel in batterijland en deze ziet er zeker interessant uit. Hoop dat deze ook bij @Taro op de pijnbank komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
GM15 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:46:
[...]

De ontwikkelingen gaan snel in batterijland en deze ziet er zeker interessant uit. Hoop dat deze ook bij @Taro op de pijnbank komt
Ik krijg de Venus D ter review binnen, hopelijk later ook de A en X, maar daar is nog geen zekerheid over. De X lijkt mij ook een flinke investering en die sluit ik ook niet zomaar met stekker aan, vereist hier ook wat technische aanpassingen, dus twijfel of het zo ver komt. Al heeft de Venus E 3 review inmiddels wel 16.000+ views in anderhalve week, dus zal Marstek wel blij mee zijn, wie weet waartoe ze bereid zijn.

Ben na de Venus E 3 op zich wel fan van Marstek geworden en vooral de Venus D kan zich goed meten met de Zendure 2400 AC's die ik nu heb staan, dus heel benieuwd en dat wordt een mooie vergelijking :)

3x Venus X, 1 per fase, dan dek je wel je volledige 3x25A af, dus super interessant incl. 12kW backup piekvermogen. Interessant product.

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:23
Vreemd, op de Marstek site
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl
zijn de verwijzingen naar de nieuwe Venus X verdwenen.

Ben benieuwd wat dat betekent....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 22:43

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

JosTM schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
Vreemd, op de Marstek site
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl
zijn de verwijzingen naar de nieuwe Venus X verdwenen.

Ben benieuwd wat dat betekent....
Zoekopdracht “x” en alle info is er.

Maar kan best zijn dat ze hun andere series niet gelijk uit de markt willen concurreren?
Maar die X is zeker interessant hoor voor de gemiddelde consument die toekomstbestendig aan de thuisaccu wil!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52
Heeft iemand ervaring met een thuisaccu plaatsen op een balkon. Ik heb een ongebruikt balkon boven mijn meterkast en zou daar bijvoorbeeld een Venus E v2.0 kunnen plaatsen doordat deze een ip65 rating heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
cverkooyen schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:38:
Heeft iemand ervaring met een thuisaccu plaatsen op een balkon. Ik heb een ongebruikt balkon boven mijn meterkast en zou daar bijvoorbeeld een Venus E v2.0 kunnen plaatsen doordat deze een ip65 rating heeft
Ik heb zelf geen ervaring met het plaatsen van accu’s op een balkon, maar ik zou aanraden eens te kijken naar Zendure. Deze accu’s hebben ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze ook bij koude temperaturen opgeladen kunnen worden. Houd er rekening mee dat LFP-cellen niet geladen kunnen worden bij lage temperaturen, waardoor zo’n oplossing in ons klimaat zeker een voordeel kan zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 14-09-2025 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
In de topicwaarschuwing zijn nu ook verwijzingen opgenomen naar:Mochten er nog meer merk of type specifieke topics kunnen worden toegevoegd dan hoor ik dat graag.

Edit: En EvaPower naar ZinVolt hernoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 14-09-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:09
Ik blijf het toch gek vinden die E errors bij HW nu weer bij de nieuwe batch. Ze zijn nu toch ongeveer een jaartje verder(of vergis ik me), je zou toch denken dat ze eea aangepast hebben om dit te voorkomen. Het lijkt me nu dat ze niet met de beste onderdelen werken ofzo, daar de problemen blijven. Wel spijtig want toen ze lanceerde ben ik direct beginnen volgen. Heb er buiten de watermeter alles van (incl. abo)dus dacht ja dat word m gewoon toevoegen en klaar. Nu kijk ik al lange tijd naar Zendure, MT (daar lijkt het nu ook al enige tijd wel goed te gaan) en sinds kort Lunergy(maar die moeten zich ook nog bewijzen).
En qua service lijkt het ook dat je al sneller of even snel geholpen word bij bovenstaande als bij HW, dus daar moet je het ook niet meer voor doen. Vraag me af hoelang ze dit nog kunnen volhouden.(Natuurlijk is een aanname want geen harde cijfers van verkoop/defecten etc., maar als je alles hier en andere fora erop naleest....)
Stiekem hoop ik wel dat ze het tij nog keren en dat dit niet hun gaat nekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:31:
Ook de Venus A is nieuw.
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.
Mooi ontwikkelingen om te volgen.
De specs van Venus A zijn hier als PDF te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Ik ben benieuwd deze vrij te koop zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rabero1985 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:22:
Ik blijf het toch gek vinden die E errors bij HW nu weer bij de nieuwe batch. Ze zijn nu toch ongeveer een jaartje verder(of vergis ik me), je zou toch denken dat ze eea aangepast hebben om dit te voorkomen. Het lijkt me nu dat ze niet met de beste onderdelen werken ofzo, daar de problemen blijven. Wel spijtig want toen ze lanceerde ben ik direct beginnen volgen. Heb er buiten de watermeter alles van (incl. abo)dus dacht ja dat word m gewoon toevoegen en klaar. Nu kijk ik al lange tijd naar Zendure, MT (daar lijkt het nu ook al enige tijd wel goed te gaan) en sinds kort Lunergy(maar die moeten zich ook nog bewijzen).
En qua service lijkt het ook dat je al sneller of even snel geholpen word bij bovenstaande als bij HW, dus daar moet je het ook niet meer voor doen. Vraag me af hoelang ze dit nog kunnen volhouden.(Natuurlijk is een aanname want geen harde cijfers van verkoop/defecten etc., maar als je alles hier en andere fora erop naleest....)
Stiekem hoop ik wel dat ze het tij nog keren en dat dit niet hun gaat nekken.
Vanaf eind januari zijn ze uitgeleverd. Ik zat bij de 1e lichting. Ze draaien hier prima. HW heeft in het begin ook last gehad van support geven. Het lijkt erop dat de uitrol sneller gaat, met wat issues, dan ze zelf bij benen kunnen. Overigens hebben ze al eens aangeven dat er moeilijk aan personeel te komen is.

Zendure heb ik ook staan. Doet het hier ook prima. Ik heb daar al eens een supportticket ingeschoten. Voordat de oplossing komt duurt ook even. Wat ik daar vervelend vond is 3x het probleem uitleggen dan een reactie in het Engels terug, daarna weer een reactie op mijn reactie in Duits, terwijl de 1e in het Nederlands was. Ik gooi het bij beide onder groei pijnen. Ik besef mezelf dat bij de ene klant dit net wat meer pijn kan dan bij de andere.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mrme12345
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:08:
[...]

Vanaf eind januari zijn ze uitgeleverd. Ik zat bij de 1e lichting. Ze draaien hier prima. HW heeft in het begin ook last gehad van support geven. Het lijkt erop dat de uitrol sneller gaat, met wat issues, dan ze zelf bij benen kunnen. Overigens hebben ze al eens aangeven dat er moeilijk aan personeel te komen is.

Zendure heb ik ook staan. Doet het hier ook prima. Ik heb daar al eens een supportticket ingeschoten. Voordat de oplossing komt duurt ook even. Wat ik daar vervelend vond is 3x het probleem uitleggen dan een reactie in het Engels terug, daarna weer een reactie op mijn reactie in Duits, terwijl de 1e in het Nederlands was. Ik gooi het bij beide onder groei pijnen. Ik besef mezelf dat bij de ene klant dit net wat meer pijn kan dan bij de andere.
Ik vind het wel nogal een verschil of het gaat om talloze defecte apparaten bij HW of een regulier ticket bij zendure. De failures bij Zendure zijn op een hand te tellen, de apparaten zijn kwalitatief echt goed en degelijk. En bij HW zijn het er helaa talloze failures met wel goede service. Maar dan doe mij maar langzame service met goede producten ipv hele snelle service met veel failures ;-)

mrme12345 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:38:
[...]

Ik vind het wel nogal een verschil of het gaat om talloze defecte apparaten bij HW of een regulier ticket bij zendure. De failures bij Zendue zijn op een hand te tellen, de apparaten zijn kwalitatief echt goed en degelijk. En bij HW zijn het er helaa talloze failures met wel goede service. Maar dan doe mij maar langzame service met goede producten ipv hele snelle service met veel failures ;-)
Misschien verwoord ik het niet goed. Wat ik wilde zeggen is dat er overal wel wat zal zijn. Bedrijven die groeien ervaren pijnen. Dat is ook niet erg. Mij gaat het erom hoe los je het op. Marstek had ik ook kunnen aanhalen maar die heb ik niet. Dat is alleen maar lezen vanuit een topic en iets basseren op wat anderen schrijven.

Bij HW is het wat wisselend als het gaat om de errorcode. Zeker waar dat ze daar wat frequenter zijn. Gelukkig draaien ze hier beide gewoon top!

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
Devke schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:08:
[...]

Ik volg de diverse fora al vanaf dat de hype omtrent de PIB's begon en ik verbaas me eerlijk gezegd hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan afgelopen jaar. Maar bij HW lijken ze toch wel van de regen in de drup te zijn geraakt. Daar waar zo'n beetje alle andere fabrikanten vooruit gaan in de ontwikkeling staat het bij HW vooral in het teken van brandjes blussen. De hoeveelheid problemen met de hardware die daar gemeld worden staan schril contrast ten opzichte van de concullega's. En dat geeft zeker wat vraagtekens bij de kwaliteit van hun product. De vele omruil akties doen ze niet voor niets. Zou me dan ook niet verbazen als ze vervolgens zelf hardware modificaties toepassen op de geretouneerde PIBs om ze vervolgens weer naar een klant te sturen. Naast dat ze op prijs links en rechts al zijn ingehaald is de kwaliteit echt wel een issue, daarnaast hebben ze het ook niet getroffen met hun keuze voor een transport bedrijf. Ook hier zijn de meldingen in vergelijk met andere fora bizar. En dan ook nog eens de support in de breedte. Trustpilot krijgt de laatste maanden behoorlijk wat 1 ster reviews over de dienstverlening. De negativiteit rond HW groeit. Het zou HW denk ik wel helpen als ze gewoon openheid van zaken zouden geven over de problemen (en dan niet alleen met betrekking tot de PIB maar in de gehele breedte van het bedrijf).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 23:19
ik heb een onderzoek gedaan naar het verhogen van het eigenverbruik van zonnepanelen met behulp van een thuisbatterij van verschillende merken en opstellingen. Doe ermee wat je wilt.
https://medium.com/@aat.d...huisbatterij-dc36d2388d31

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
Ben bezig met de aanschaf van een omvormer met panelen en krijg een offerte met daarin een Goodwe 5000-SDT 3-Fase omvormer 5000 2 MPPT, 2 DC ingangen, met wifi
Leverancier zegt; kun je in de toekomst ook een accu op aansluiten

Als ik het allemaal goed begrijp heb ik dan in de toekomst wel een AC-gekoppelde batterijomvormer nodig die er naast komt te hangen en dus extra geld gaat kosten wua aanschaf, correct?
Zo ja, verder nog nadelen?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-09 20:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 101% gewijzigd door PeteSplit op 17-09-2025 12:18 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:45
Cryptogast schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:31:
ik heb een onderzoek gedaan naar het verhogen van het eigenverbruik van zonnepanelen met behulp van een thuisbatterij van verschillende merken en opstellingen. Doe ermee wat je wilt.
https://medium.com/@aat.d...huisbatterij-dc36d2388d31
Leuk stukje om te lezen, 1 typefoutje zover ik heb gezien qua cijfers bij de alinea "huidige verbruik cijfers" (er staat eigen verbruik in 2024 bedroeg dus 6152... Moet 6151... zijn volgens mij)

Je eindconclusie is zeker waar, als de prijzen nog gaan zakken, dan zal de terugverdientijd behoorlijk afnemen, een klein voorbeeld dat dat nu al kan: zendure 2400 ac met 3 batterijen, zeg je 18 jaar terugverdientijd, dat kan op dit moment al 13 jaar zijn als je het koopt en ophaalt in Duitsland. (ik snap dat niet iedereen dat wilt en/of kan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De pijn- uhhh testbank wordt te klein :)

Vanmiddag de Zinvolt binnengekregen en ook met de directeur gesproken. Er komt later dit jaar / begin volgend jaar een nieuwe 4 kWh + 4 kWh versie aan. HomeAssistant & Modbus ondersteuning komen er ook aan, incl. verbeterde app. Leuke ontwikkelingen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXGxnNHIAfvJDB68NhlAid-Msos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXiPb6kWQBT1pTkqiAlzyeTA.jpg?f=fotoalbum_large

Zal de bevindingen later uiteraard delen. De installatie ging prima, nu ingesteld op dynamisch laden/ontladen en een aantal dagen testen.

• GM15
Taro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:30:
De pijn- uhhh testbank wordt te klein :)

Vanmiddag de Zinvolt binnengekregen en ook met de directeur gesproken. Er komt later dit jaar / begin volgend jaar een nieuwe 4 kWh + 4 kWh versie aan. HomeAssistant & Modbus ondersteuning komen er ook aan, incl. verbeterde app. Leuke ontwikkelingen :)

Zal de bevindingen later uiteraard delen. De installatie ging prima, nu ingesteld op dynamisch laden/ontladen en een aantal dagen testen.
Ik mis even wat hier nu eigenlijk 'zinvolt' aan is. Het bedrijfsprofiel geeft ook aan dat er een nauwe samenwerking is met het grote AlphaESS. Is zinvolt niet gewoon een reseller (zoals er zoveel zijn die AlphaESS producten leveren)? Dus wat maakt deze AlphaESS (G3?) een 'zinvolt' batterij.

• Taro
  • Niet online
GM15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:46:
[...]

Ik mis even wat hier nu eigenlijk 'zinvolt' aan is. Het bedrijfsprofiel geeft ook aan dat er een nauwe samenwerking is met het grote AlphaESS. Is zinvolt niet gewoon een reseller (zoals er zoveel zijn die AlphaESS producten leveren)? Dus wat maakt deze AlphaESS (G3?) een 'zinvolt' batterij.
Klopt, Zinvolt verkoopt de AlphaESS accu's (exclusief?) in Nederland onder de naam Zinvolt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
Taro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:51:
[...]

Klopt, Zinvolt verkoopt de AlphaESS accu's (exclusief?) in Nederland onder de naam Zinvolt.
Ik neem aan dat je zelf ook meteen even hebt gekeken. Maar om het zuiver te houden en verwarring te voorkomen. 'De zinvolt batterij' bestaat niet. Volgens mij ga jij de AlphaESS G3 (T4?) testen 'beschikbaar gesteld door Zinvolt' En dat had net zo goed Louwmans energy, Atlas Power, batterijexpert.nl en nog een aantal resellers kunnen zijn (incl AlphaESS die zelf ook aktief zijn in NL)

[ Voor 4% gewijzigd door GM15 op 17-09-2025 19:46 ]

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49

Fioravanti

Fioravantastisch!

GM15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:31:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook meteen even hebt gekeken. Maar om verwarring te voorkomen. 'De zinvolt batterij' bestaat niet. Volgens mij ga jij de AlphaESS G3 (T4?) testen 'beschikbaar gesteld door Zinvolt' En dat had net zo goed Louwmans energy, Atlas Power, batterijexpert.nl en nog een aantal resellers kunnen zijn (incl AlphaESS die zelf ook aktief zijn in NL)
Bij AlphaEss staat deze plugin bekend als VitaPower. Ik had ze destijds (feb) onder de naam EvaPower besteld, maar kreeg gewoon met AlphaEss branding binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
GM15 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:31:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook meteen even hebt gekeken. Maar om het zuiver te houden en verwarring te voorkomen. 'De zinvolt batterij' bestaat niet. Volgens mij ga jij de AlphaESS G3 (T4?) testen 'beschikbaar gesteld door Zinvolt' En dat had net zo goed Louwmans energy, Atlas Power, batterijexpert.nl en nog een aantal resellers kunnen zijn (incl AlphaESS die zelf ook aktief zijn in NL)
Ik kende die andere partijen niet, alleen AlphaESS. Op de doos staat ook Zinvolt, maar klopt, het is een AlphaESS. Net als dat bijv. NextEnergy de FOX ESS gebruikt.

Heb begin dit jaar contact gezocht met AlphaESS, maar nooit iets teruggehoord. Ze daarna op de Solar Solutions 2025 gesproken, daarna wederom stil.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:47
Ik had deze nog niet voorbij zien komen. Weinig nieuwswaardigs om te melden uit dit artikel van vanochtend wat wij Tweakers in dit draadje al niet weten, wordt ook weinig inhoudelijk ingegaan maar melden wel de hier bekende stekker-accu merken.

[Nu.nl] Nederlanders halen plug-inbatterij in huis: 'Je hebt maar paar kWh nodig'

Wel voornamelijk interessant om te zien dat de bubbel rond stekker-accu’s toch wel doorbroken wordt, met in één dag toch niet te miskennen aantal 1.5k mensen die reageert. Gaan toch paar ogen open bij een breder publiek sinds opkomst van terugleverboetes en einde saldering in zicht en je ziet dat media platformen zoals Nu daar ook op die aandacht induiken (ondanks nog wel wat weinig diepgaande, meer promotionlerige nieuwsstukjes)

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 18-09-2025 04:53 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Taro
  • Niet online
olympusdenk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:42:
Ik had deze nog niet voorbij zien komen. Weinig nieuwswaardigs om te melden uit dit artikel van vanochtend wat mij Tweakers in dit draadje al niet weten, wordt ook weinig inhoudelijk ingegaan maar melden wel de hier bekende stekker-accu merken.

[Nu.nl] Nederlanders halen plug-inbatterij in huis: 'Je hebt maar paar kWh nodig'

Wel voornamelijk interessant om te zien dat de bubbel rond stekker-accu’s toch wel doorbroken wordt, met in één dag toch niet te miskennen aantal 1.5k mensen die reageert. Gaan toch paar ogen open bij een breder publiek sinds opkomst van terugleverboetes en einde saldering in zicht en je ziet dat media platformen zoals Nu daar ook op die aandacht induiken (ondanks nog wel wat weinig diepgaande, meer promotionlerige nieuwsstukjes)
Benieuwd wanneer de uitspraak van Paul Straathof ivm off-grid uitgang achterhaald is en HomeWizard toch besluit die alsnog in een volgende versie in te bouwen ;) Je kunt wel tegen zijn omdat je het nu nog niet ondersteunt, maar als de concurrentie dat allemaal wel doet en de markt erom vraagt...

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:50
2 overdenkingen betreffende PiB's.

1) Ik heb het idee dat veel PiB's eigenlijk ook gewoon váste batterijen zijn (worden...).
Er zijn er meerdere hier die 'm "unlocken" willen, en dus een "vaste verbinding" geven.
Dan is het toch geen PiB meer?

2) Ik lees regelmatig van prijsdalingen, maar is er iemand die dit heeft bijgehouden
en bv een grafiekje heeft, wel-of-niet per merk?

Neem nu de Zendure, wat hebben die prijzen/kWh de afgelopen jaren (het is vaag hoelang ze in de thuisbatterijen zitten..) gedaan?
Of is er een ander meerk die het beter laat zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
Taro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:26:
[...]

Benieuwd wanneer de uitspraak van Paul Straathof ivm off-grid uitgang achterhaald is en HomeWizard toch besluit die alsnog in een volgende versie in te bouwen ;) Je kunt wel tegen zijn omdat je het nu nog niet ondersteunt, maar als de concurrentie dat allemaal wel doet en de markt erom vraagt...
Je als leverancier onderscheiden met onzin functies is niet hetzelfde als dat de markt er om vraagt. Maar wel kostprijs verhogend.
En dan in één artikel schrijven dat een paar kWh wel genoeg is voor een PiB en niet vertellen dat dat als noodstroom bij de "markt" na een korte avond wel op is, waarna de vriezer alsnog ontdooid.
Ik noem dat geen goed artikel maar een slecht artikel.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:54:

1) Ik heb het idee dat veel PiB's eigenlijk ook gewoon váste batterijen zijn (worden...).
Er zijn er meerdere hier die 'm "unlocken" willen, en dus een "vaste verbinding" geven.

2) Ik lees regelmatig van prijsdalingen, maar is er iemand die dit heeft bijgehouden

Neem nu de Zendure, wat hebben die prijzen/kWh de afgelopen jaren (het is vaag hoelang ze in de thuisbatterijen zitten..) gedaan?
Het is altijd fijn om een upgrade pad te hebben waardoor een PiB een betaalbaar bouwblok kan zijn. Dat verandert niets aan de PiB voordelen zoals binnen 5 minuten een werkende thuisbatterij hebben zonder de kosten van een installateur.

De prijsdalingen zitten vooral in de LFP cellen. Alles er omheen daalt pas in prijs met schaalvergroting en concurrentie, dus die effecten zijn pas sinds kort een beetje te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
henkzelf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:37:
[...]

Je als leverancier onderscheiden met onzin functies is niet hetzelfde als dat de markt er om vraagt. Maar wel kostprijs verhogend.
En dan in één artikel schrijven dat een paar kWh wel genoeg is voor een PiB en niet vertellen dat dat als noodstroom bij de "markt" na een korte avond wel op is, waarna de vriezer alsnog ontdooid.
Ik noem dat geen goed artikel maar een slecht artikel.
Je moet daarbij wel onderscheid maken in stekkerbatterijen die pv en ac geladen kunnen worden of alleen de echte ac batterijen. Bij de ac batterijen heb je gelijk, echter bij de hybride batterijen die zowel met aangesloten pv als met ac geladen kunnen worden heb je natuurlijk wel iets aan de noodstroomvoorziening. Het laden van de batterij gaat namelijk ook bij stroomuitval gewoon door, dus je kunt elke dag weer de nieuwe stroom uit je pv gebruiken, of je moet midden in de winter zitten dan wordt het lastiger, maar de rest van het jaar werkt dit wel. En de markt krijgt steeds meer van dit soort hybride batterijen (daar is de markt ook mee begonnen de zogenaamde balkoncentrale voor Duitsland, die geladen wordt met direct aangesloten pv).

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
mrme12345 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:03:
[...]

Je moet daarbij wel onderscheid maken in stekkerbatterijen die pv en ac geladen kunnen worden of alleen de echte ac batterijen. Bij de ac batterijen heb je gelijk, echter bij de hybride batterijen die zowel met aangesloten pv als met ac geladen kunnen worden heb je natuurlijk wel iets aan de noodstroomvoorziening. Het laden van de batterij gaat namelijk ook bij stroomuitval gewoon door, dus je kunt elke dag weer de nieuwe stroom uit je pv gebruiken, of je moet midden in de winter zitten dan wordt het lastiger, maar de rest van het jaar werkt dit wel. En de markt krijgt steeds meer van dit soort hybride batterijen (daar is de markt ook mee begonnen de zogenaamde balkoncentrale voor Duitsland, die geladen wordt met direct aangesloten pv).
Je nuancering is correct. Nou nog wachten op een zonnige zomer met dagenlange stroomuitval .

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:45
henkzelf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:47:
[...]

Je nuancering is correct. Nou nog wachten op een zonnige zomer met dagenlange stroomuitval .
Je komt wat cynisch over, maar heel ver gezocht is het niet: de overheid adivseert ieder huishouden om ervoor te zorgen minimaal 72 uur zelf redzaam te zijn. Dat zal niet helemaal zonder reden zijn. Of een eigen energievoorziening daar bij hoort is de vraag, maar als je toch al zonnepanelen en een thuisbatterij hebt of wilt, waarom ze dan niet combineren.
Ik heb bijna 1200Wp direct op mijn Zinvolt aangesloten. Op een redelijk zonnige dag kan ik mijn opslag (5kWh) alleen daarmee al volladen en het is nog efficienter (DC->DC) ook.
En ik vind het wel een geruststellend idee om bij langdurige stroomuitval in ieder geval een beetje vermogen beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Wie had ooit gedacht dat te veel energie hebben een probleem ging worden...ik niet in ieder geval.

3 jaar geleden 10,8kwp aan zonnepanelen op mijn nieuwe woning laten leggen. Tot 01-27 een vast contract zonder kosten maar tegen die tijd moet ik toch wat gaan doen. Alleen bij zoveel opwek/verbruik wordt opslag ook een beste investering en is plug-and-play/PIB helaas uitgesloten. Toch volg ik dit topic met interesse!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Niwla schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:37:
Wie had ooit gedacht dat te veel energie hebben een probleem ging worden...ik niet in ieder geval.

3 jaar geleden 10,8kwh aan zonnepanelen op mijn nieuwe woning laten leggen. Tot 01-27 een vast contract zonder kosten maar tegen die tijd moet ik toch wat gaan doen. Alleen bij zoveel opwek/verbruik wordt opslag ook een beste investering en is plug-and-play/PIB helaas uitgesloten. Toch volg ik dit topic met interesse!
10,8kWp denk ik ;-) maar waarom zou dan een plug-and-play/PIB uitgesloten zijn. Heb je wel eens naar de Zendure 2400AC gekeken en die kun je ieder op 1 fase doen met max ca 18 kWh of de Marstek Venus E 3.0? Ik heb ook 11kWp en heb 20kWh aan batterijen van Zendure en 3 devices en werkt als een tierelier. En ik kan met max 4,2kW laden (vooral voor winter interresant). En heb ook direct pv aangesloten op de batterijen, de ideale combinatie wat mij betreft als je nog ruimte hebt op je dak of je omvormer moet vervangen. Minder omzettingsverliezen en geen kosten voor omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

mrme12345 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:55:
[...]

10,8kWp denk ik ;-) maar waarom zou dan een plug-and-play/PIB uitgesloten zijn. Heb je wel eens naar de Zendure 2400AC gekeken en die kun je ieder op 1 fase doen met max ca 18 kWh of de Marstek Venus E 3.0? Ik heb ook 11kWp en heb 20kWh aan batterijen van Zendure en 3 devices en werkt als een tierelier. En ik kan met max 4,2kW laden (vooral voor winter interresant). En heb ook direct pv aangesloten op de batterijen, de ideale combinatie wat mij betreft als je nog ruimte hebt op je dak of je omvormer moet vervangen. Minder omzettingsverliezen en geen kosten voor omvormer.
Kwp idd. is aangepast.

Voor mij is de kern dat een laagdrempelige HW PIB (en bijbehorende aanschafprijs) voor mij uitgesloten is want die poep ik bij wijze van spreke in 15 minuten vol en bijna even snel weer leeg. Met een energieverbruik van ca. 23kwh per dag op een winterse dag heb je het over andere investeringskosten dan de Marsteks en HW's van deze tijd.

Desalniettemin wel weer wat geleerd dankzij jouw post (o.a. fase-verhaal) dus heb hem gebookmarked voor later. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:54:

1) Ik denk dat je het vooral moet zien als doe-het-zelf tov een installateur, daar zit in de kosten al snel een groot verschil, maar je kunt met een PiB dan ook minder vermogen opslaan en terugleveren (en dan moet je gaan unlocken). Desondanks is het een aankoop die je zelf vanachter je buro doet en die je zelf kan aansluiten, opschalen etc. Daarmee geeft het zowel in kosten als uitbreidbaarheid meer flexibiliteit en verlaagt de drempel.

2) Niet bijgehouden perse, maar de prijzen van Zendure zijn het laatste jaar niet echt gedaald in kosten per kWh, maar de markt heeft ook nog steeds meer vraag dan ze zelf kunnen produceren gezien de levertijden. Dat zal omslaan wanneer het aanbod en vraag weer wat anders op elkaar afgestemd gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:49
Sander schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:56:
[...]

1) Ik denk dat je het vooral moet zien als doe-het-zelf tov een installateur, daar zit in de kosten al snel een groot verschil, maar je kunt met een PiB dan ook minder vermogen opslaan en terugleveren (en dan moet je gaan unlocken). Desondanks is het een aankoop die je zelf vanachter je buro doet en die je zelf kan aansluiten, opschalen etc. Daarmee geeft het zowel in kosten als uitbreidbaarheid meer flexibiliteit en verlaagt de drempel.

2) Niet bijgehouden perse, maar de prijzen van Zendure zijn het laatste jaar niet echt gedaald in kosten per kWh, maar de markt heeft ook nog steeds meer vraag dan ze zelf kunnen produceren gezien de levertijden. Dat zal omslaan wanneer het aanbod en vraag weer wat anders op elkaar afgestemd gaan zijn.
Dit is een overzicht van de prijs in Duitsland van de 2400.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erxpPFTRiQZgne5qA-_zrPFf7kI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WWiQ4nlSdrDYiwLWquGJvxrm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De Marstek Venus D is hier zojuist gearriveerd, heel benieuwd hoe die zich tov bijv. de Zendure 2400AC verhoudt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoiWyvnvp0rm8Fxu6SxlwpyZKuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Moc3HV5cUSNkRBbddzgNChO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:38:
De Marstek Venus D is hier zojuist gearriveerd, heel benieuwd hoe die zich tov bijv. de Zendure 2400AC verhoudt :)
[Afbeelding]
Hier ook :-) en ziet er echt goed uit moet ik zeggen. Erg benieuwd naar! Lekker testen komende dagen. Koppeling met P1 Homewizard ging probleemloos in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bEKjj3m3K_GYcOgMa7-FIBqmMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVxXPp6zYZwKmRfErTsEzlkE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 22-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-09 11:04

Jerra

Beunhaas in wording

Hah wat gaaf, niks wegstoppen op zolder of in de meterkast, gewoon het HiFi cabinet terugbrengen in de woonkamer.

(als je indruk wil maken zeg je dan dat je het doet voor de schone spanning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:13:
Hah wat gaaf, niks wegstoppen op zolder of in de meterkast, gewoon het HiFi cabinet terugbrengen in de woonkamer.

Grappig dat je dat zegt. Wij zeiden ook zet er 2 speakers naast en het lijkt op een hifi installatie en zochten de cd speler ingang al ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik volg nu al een tijdje de verschillende plug&play topics. HW, Zendure, Marstek, Anker..... Maar mijn gemiddelde gevoel daarbij is tot nu toe dat het vooral plug & pray is. Wat een ellende lees ik overal. Het is nog verre van "setup&forget". En dan hebben we hier nog de mensen zitten die er graag mee bezig willen zijn, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument weet wat hij zich hiermee op z'n hals haalt.

Ik weet dat je natuurlijk alleen de problemen online vindt en de gebruikers met probleemloze installaties minder spraakzaam zijn, maar man, man, man.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niwla schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:52:
Ik volg nu al een tijdje de verschillende plug&play topics. HW, Zendure, Marstek, Anker..... Maar mijn gemiddelde gevoel daarbij is tot nu toe dat het vooral plug & pray is. Wat een ellende lees ik overal. Het is nog verre van "setup&forget". En dan hebben we hier nog de mensen zitten die er graag mee bezig willen zijn, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument weet wat hij zich hiermee op z'n hals haalt.

Ik weet dat je natuurlijk alleen de problemen online vindt en de gebruikers met probleemloze installaties minder spraakzaam zijn, maar man, man, man.....
Ik heb HW staan en Zendure. Nou hobby ik graag.... maar HW is hier echt Set en Forget. Zendure heeft een ander doel en stuur ik aan met HA. Kan me voorstellen dat je dat niet zoekt. Al kan Zendure zelf ook prima NOM draaien. En ja mensen met problems melden zich sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 16:10

Je zit hier ook op tweakers, en die staan erom bekend dat ze, wel, tweaken :)

Ik heb hier maandenlang Zendure staan, en afgezien van een regelmatige calibration (wat zowat elke Li-Ion batterij wel eens moet), heb ik er geen omziens naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook niet.
Stuur vanaf begin al via modbus
Nu twee marsteks en ook dat zonder problemen.

Ja idd ja tweakers fixen het wel op hun eigen manier.
Ik probeer altijd zo ver mogelijk van fabrikant oplossingen vandaan te blijven. Onafhankelijk is altijd beter.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2025 15:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

De Anker die bij mij draait heb ik ook geen omkijken naar.
Installatie van de Smart meter in de meterkast is zeker niet plug&play maar daarna draait die gewoon zonder problemen.

De P1 meter die ze hebben uitgebracht is een ander verhaal. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM15
Hoi @Taro

Ik volg de diverse fora's over thuis batterijen al een tijd en heb me toch wel verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Een enkeling staat stil, anderen komen met nieuwe modellen, nieuwe concepten, features en dan zijn er daarnaast nog eens de nieuwe spelers op de markt. Deze beweging zal ongetwijfeld volgend jaar nog doorgaan.

De diverse merk-specifieke fora hier op tweakers laten zien dat de belangstelling groot is en dat er veel informatie onderling wordt uitgewisseld. Precies waar tweakers voor bedoeld is.

Wat ook opvalt is dat jouw naam in veel van deze forums langskomt waarin je veelal zinvolle informatie deelt. Het is dan, vermoed ik, ook niet voor niets dat je inmiddels al wat spul thuis hebt staan van diverse leveranciers om te testen.

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen. En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

Is het niet een idee dat je dit alles (naast uiteraard de feedback hier op tweakers) ook deelt op een eigen webpagina zodat de testen die je gedaan en de ervaringen die je daarmee hebt opgedaan gebundeld zijn op 1 plek? Tweakers leent zich niet echt voor een dergelijke opzet met de duizenden posts.

Nu snap ik dat hobbies naast geld ook veel tijd kost maar ik denk dat er velen met mij zijn die een centrale plek waarin je de resultaten deelt erg gewaardeerd zal worden.

(y)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2025 17:58 . Reden: Formatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:08

Ik heb de Homewizard Plug in Battery draaien en het is echt plug&play. In mei de stekker in de WCD gedaan en het ding doet precies waarvoor die bedoeld is en wat ik er van mag verwachten.

Misschien ontstaan er juist wel problemen bij de gebruikers die dingen zelf willen regelen……

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:08
GM15 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:39:
Hoi @Taro

Ik volg de diverse fora's over thuis batterijen al een tijd en heb me toch wel verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Een enkeling staat stil, anderen komen met nieuwe modellen, nieuwe concepten, features en dan zijn er daarnaast nog eens de nieuwe spelers op de markt. Deze beweging zal ongetwijfeld volgend jaar nog doorgaan.

De diverse merk-specifieke fora hier op tweakers laten zien dat de belangstelling groot is en dat er veel informatie onderling wordt uitgewisseld. Precies waar tweakers voor bedoeld is.

Wat ook opvalt is dat jouw naam in veel van deze forums langskomt waarin je veelal zinvolle informatie deelt. Het is dan, vermoed ik, ook niet voor niets dat je inmiddels al wat spul thuis hebt staan van diverse leveranciers om te testen.

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen. En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

Is het niet een idee dat je dit alles (naast uiteraard de feedback hier op tweakers) ook deelt op een eigen webpagina zodat de testen die je gedaan en de ervaringen die je daarmee hebt opgedaan gebundeld zijn op 1 plek? Tweakers leent zich niet echt voor een dergelijke opzet met de duizenden posts.

Nu snap ik dat hobbies naast geld ook veel tijd kost maar ik denk dat er velen met mij zijn die een centrale plek waarin je de resultaten deelt erg gewaardeerd zal worden.
Check je PM :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2025 17:58 . Reden: Formatting quote ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik heb hier met mijn AlphaESS/Zinvolt/EvaPower nog niet hoeven bidden sinds begin maart 🙏

[ Voor 10% gewijzigd door Fioravanti op 22-09-2025 17:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Wij gaan ook nog de volgende batterijen reviewen de komende weken:
- Indevolt, semi-solid state LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac)
- Sunpura, LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac).

Voor de Sunpura is dit het topic. En voor de Indevolt is er ook een apart topic.

Wel mooie ontwikkelingen, met steeds meer concurrentie voor de gevestigde namen. En beiden stellen HA te ondersteunen met open api en P1 Homewizard te ondersteunen. Dus we gaan het zien en zijn erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
Voor de Sunpura is dit het topic. En voor de Indevolt is er ook een apart topic.
Beide topics aan de topicwaarschuwing toegevoegd.
Wel mooie ontwikkelingen, met steeds meer concurrentie voor de gevestigde namen. En beiden stellen HA te ondersteunen met open api en P1 Homewizard te ondersteunen. Dus we gaan het zien en zijn erg benieuwd.
Inderdaad, veel van de nieuwe merken schermen hiermee, terwijl een aantal van de bestaande merken er nog steeds mee bezig zijn of mee worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Overigens ook Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij aan de topicwaarschuwing toegevoegd, daarin worden de Venus A en Venus D behandeld, in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu kan je terecht voor de Venus E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 11:50

Audione0

Strijdt der titanen

Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:13:

Maar dan wordt het zo’n elfending.. 🙈

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
GM15 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:39:
[...]

Hopelijk zet deze trend zich volgend jaar door en komen er nog meer mooie spullen bij jou op de testbank. Feedback zul je ongetwijfeld hier dan ook weer delen.
Bedankt en uiteraard!
En daar zou ik een suggestie voor willen doen.

(y)
Heb ik al, al sinds 2015 zelfs met destijds als start een samenwerking met HomeWizard. Eind 2024 weer actief opgepakt en heb nu chronisch tijd tekort :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-09-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-09 11:04

Jerra

Beunhaas in wording

Waar kunnen we dat vinden dan? :)

Idem voor @mrme12345
Edit: ah de laatste had ik kunnen zien 😅

[ Voor 55% gewijzigd door Jerra op 22-09-2025 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:42:
Waar kunnen we dat vinden dan? :)

Idem voor @mrme12345
Voor @Taro is dat iotdomotica.nl en voor ons, kijk eens naar link onderaan bij mijn handtekening 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:21:
[...]

Ik heb HW staan en Zendure. Nou hobby ik graag.... maar HW is hier echt Set en Forget. Zendure heeft een ander doel en stuur ik aan met HA. Kan me voorstellen dat je dat niet zoekt. Al kan Zendure zelf ook prima NOM draaien. En ja mensen met problems melden zich sneller.
HW set and forget?? Heb ik toch echt wel totale andere ervaringen mee.
Als je op dit moment iets links moet laten liggen dan is het een batterij van HW.
En mensen met problemen melden zich sneller? Dat is meer dan logisch, aangezien de problemen bij de batterij van HW dan ook extreem zijn.
En ik wilde de batterijen eerst nog steeds een kans geven, maar dan had mijn vrouw mij op straat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:37:
[...]

HW set and forget?? Heb ik toch echt wel totale andere ervaringen mee.
Als je op dit moment iets links moet laten liggen dan is het een batterij van HW.
En mensen met problemen melden zich sneller? Dat is meer dan logisch, aangezien de problemen bij de batterij van HW dan ook extreem zijn.
En ik wilde de batterijen eerst nog steeds een kans geven, maar dan had mijn vrouw mij op straat gezet.
Dan verschillen onze ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29
Zal bij iedereen verschillen, de Marstek is hier ook set and forget geweest. Maar ook een simpele setup, één batterij die naast de P1 meter staat. Als je met meerdere batterijen en grotere afstanden begint te knoeien of je wifi is niet stabiel zal het ook allemaal sneller problemen geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HHF
  • Laatst online: 08:45

HHF

mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
Wij gaan ook nog de volgende batterijen reviewen de komende weken:
- Indevolt, semi-solid state LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac)
- Sunpura, LFP stekkerbatterij, hybride (pv en ac).

Ik zal ze erbij zetten in mijn overzichtje.
Prijzen onder voorbehoud. Omdat de Venus V2.0 er ws. uitgaat staat die er niet meer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3dPMM9oGZeZ3ItCo1yPV0C6BmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Scpjuolj4GTQL4ejml51m2V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door HHF op 25-09-2025 20:45 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: