Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JeffreyGorissen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:15:
[...]

https://github.com/hultenvp/solis-sensor

Ik heb recent een feature request gemaakt om de inverter aan/uit te zetten via the API. Dit is recent geimplementeerd :)

De automation hangt er al aan en bij negatieve prijzen gaat die hier automatisch uit :)

[Afbeelding]
Ook gezien, maar ik hang liever niet af van het internet als het even kan :) Werkt altijd :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Wel even alles vermelden dan, zie de "opgelet";
14. Is er een beperking van het vermogen van ‘plug & play’ toestellen
In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘plug & play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Ik begrijp je reactie eerlijk gezegd niet. Je geeft aan dat dit zo werkt als je niet de CT meters zou gebruiken.
In de post waar ik op reageerde van @DSSW gaf hij juist aan

[...]

Begrijp me niet verkeerd. Ik ken mijn verbruik goed. Ik ben bereid om zaken te finetunen en anders in te richten (om belasting / opbrengs over 3 fases beter te verdelen). Ik probeer nu enkel de opmerking van @DSSW te begrijpen ;)
Ah ik zie het. De thread begon als een reactie op mij waarin ik een alternatief aangaf wat door meerderen hier gebruikt wordt voor mensen die niet de CT003 willen gebruiken (en dus niet meerdere batterijen op 3-fasen som kunnen zetten). De reactie was het stuk dat je geknipt hebt uit de quote.

Het stuk wat jij gequote hebt, is identiek aan wat ik zei en gewoon 'de normale werking zoals het bedoeld is'. Dan houdt, zoals gezegd, de meter de fasen rekenkundig op 0 en dat is genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JeffreyGorissen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:15:
[...]

[...]
Marstek staat er nog niet tussen, maar wel knap dat ze het vermogen niet beperken tot 800W. Gewoon 2600W toegestaan per apparaat :) Knap van ze, gaat fluvius geweldig vinden....

:) :) :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
JeffreyGorissen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:15:
[...]

[...]
waarom, de stelling was dat het niet mocht. Niet of het aangeraden is ja of nee...

Als jij gaat vragen hoe hard je mag op de snelweg is het antwoord toch ook gewoon 100Km/h en niet opgelet minimaal 60km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:19
Ik denk een beginnersvraag (maar ik ben ook een beginner als het gaat om accu's). Ik heb net mijn (1) Marstek 5,12kWh aangesloten en in gebruik via de CT3 P1 meter.

Maar ik mis mijn oude P1 meter (Plugwise). Ik kreeg de plugwise meter niet gekoppeld aan de accu.

Dus nu van plan om een HW P1 splitter te kopen. Of kan ik dan beter een HomeWizard P1 meter kopen (want die kan volgens mij mij wel koppelen met de accu.

Dank alvast, en excuus als deze vraag al 10 keer eerder is gesteld.

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
RGHW schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:40:
Ik denk een beginnersvraag (maar ik ben ook een beginner als het gaat om accu's). Ik heb net mijn (1) Marstek 5,12kWh aangesloten en in gebruik via de CT3 P1 meter.

Maar ik mis mijn oude P1 meter (Plugwise). Ik kreeg de plugwise meter niet gekoppeld aan de accu.

Dus nu van plan om een HW P1 splitter te kopen. Of kan ik dan beter een HomeWizard P1 meter kopen (want die kan volgens mij mij wel koppelen met de accu.

Dank alvast, en excuus als deze vraag al 10 keer eerder is gesteld.
Ik zou een splitter kopen. De Marstek meter werkt duidelijk het beste samen en zo kan je ook nog je vertrouwde meter gebruiken waar je aan gehecht bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Is het mogelijk om dit systeem op de P1 meter te laten draain van homewizard, lees wel over beta ervan maar werkt dit al een beetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:33
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:42:
[...]
De Marstek meter werkt duidelijk het beste samen
niet perse akkoord met bovenstaande in het geval van 1 Marstek, verschillende users hebben al aangegeven dat de HW P1 beter NOM houdt dan de CT003. Maar moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk.
Tunestwo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:43:
Is het mogelijk om dit systeem op de P1 meter te laten draain van homewizard, lees wel over beta ervan maar werkt dit al een beetje?
perfect mogelijk :) draai zo al een 1,5 week zonder problemen

[ Voor 29% gewijzigd door dodvip123 op 15-05-2025 11:45 ]

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:36
Ja werkt maar alleen met 1 batterij

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De HW P1 meter werkt perfect, de CT003 van MT werk ook perfect. Goede WIFI is cruciaal.

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
dodvip123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:44:
[...]

niet perse akkoord met bovenstaande in het geval van 1 Marstek, verschillende users hebben al aangegeven dat de HW P1 beter NOM houdt dan de CT003. Maar moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk.
[...]

Top! ga ik er toch eentje bestellen! :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:28:
[...]

waarom, de stelling was dat het niet mocht. Niet of het aangeraden is ja of nee...

Als jij gaat vragen hoe hard je mag op de snelweg is het antwoord toch ook gewoon 100Km/h en niet opgelet minimaal 60km/h
Stelling waarop jij reageert inderdaad. Maar je zegt dat het volgens synergrid wel mag.

Je laat echter achterwege dat dit enkel de beschrijving van AREI is en het feit dat de gewesten ook wat te zeggen hebben.

Kwestie van niet de indruk te wekken dat 2500 W wel mag in België.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
  • Laatst online: 17:23
Heeft iemand die bij Duravolt met de actiecode heeft besteld al bericht ontvangen of meer informatie gekregen over de levertermijn? Ik heb zelf dinsdagavond besteld, maar tot nu toe nog niets vernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:16
brechtvhb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:51:
Heeft iemand die bij Duravolt met de actiecode heeft besteld al bericht ontvangen of meer informatie gekregen over de levertermijn? Ik heb zelf dinsdagavond besteld, maar tot nu toe nog niets vernomen.
Ja hier de bestelbevestiging met leverdatum deze morgen ontvangen, levering is midden volgende week 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
brechtvhb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:51:
Alleen nog orderbevestiging en de factuur.

Ah ziet net staan: Levering 21-05-2025

[ Voor 5% gewijzigd door Erik1805 op 15-05-2025 11:57 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
dodvip123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:44:
[...]

[...]

Oke, wat meer nuance dan:

De meters werken even goed, alleen de CT003 heeft meer mogelijkheden tot functionaliteit later (zoals combinatie met meerdere batterijen). En als je de bestaande meter wil gebruiken, gaat een HW P1 meter aanschaffen ook niet bepaald helpen. Ik heb nog niemand gezien die zegt dan de 1 beter NOM houdt dan de andere. Ze sturen de zelfde data door, dus dat lijkt me ook sterk. Wel mensen gezien die zeggen dat het helemaal niet werkt icm een bepaalde meter. En zoals gezegd, een goede wifi verbinding is noodzakelijk.

Het enige grote nadeel is, dat je voor perfecte werking eigenlijk een firmware update nodig hebt, die niet standaard gepusht wordt. Waarom ze daar niet een beetje haast achter zetten, begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vifra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Dus:
- eerste batterij (aan 1900) - terugverdientijd van 4,5 jaar
- tweede batterij (aan 1400) - terugverdienmodel van 8,5 jaar
gemiddeld 6,5 jaar ...

Uit interesse, wat is uw opgewekte PV en wat is uw verbruik dag / nacht ..; en dus wat wordt in batterij gestoken (overschot PV) en gebruikt van uw batterij ?
Opbrengst panelen 7500kWh, 3500kWh van het net zonder batterij, 1ste batterij gaat +/-1250kWh netafname verminderen, tweede +/- 650Wh gebaseerd op simulatie van kwartiergegevens van een jaar.
Eerste batterij in gebruik sinds 18 januari, heeft tot nu toe 477kWh afgegeven.

4000kWp Oost, 5000kWp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29
Afgelopen week hier ook de knoop doorgehakt. Ik heb nog enige tijd getwijfeld tussen de Zendure of Marstek. De Zendure heeft dus het nadeel van geen P1 (komt, maar wanneer), daarom de Marstek (in mijn geval bij stekker-batterij)
Nu is het wachten op afleveren, gisteren bericht gehad dat ze hem klaar hebben voor verzenden. Nog geen tracktrace ontvangen, dus moet nog even wachten… zo lang gewacht/getwijfeld/acties gemist en nu wil ik gaan spelen, zo snel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vond deze ook wel interessant:

Indien u een ‘plug & play’ batterij heeft, al of niet gecombineerd met een zonnepaneel, en indien deze elektriciteit kan injecteren op het distributienet, dan mag u met de toestellen samen niet meer injecteren dan wat uw zonnepaneel kan injecteren op het distributienet.

Eeeh, wat bedoelen ze hiermee?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
KabouterSuper schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Indien u een ‘plug & play’ batterij heeft, al of niet gecombineerd met een zonnepaneel, en indien deze elektriciteit kan injecteren op het distributienet, dan mag u met de toestellen samen niet meer injecteren dan wat uw zonnepaneel kan injecteren op het distributienet.

nou daar ben je dan mooi klaar mee :)

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
[...]

Dat je niet 800w (zonnepanelen) EN je batterijvermogen (bv. 2000w) tegelijk op het net mag zetten.
Dus ten alle tijden, maximaal 800w op het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey3000
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:40
Beste mensen,

Ik heb een vraag die mogelijk vaker is behandeld maar ik kan het niet terugvinden op tweakers.

Wat ik graag wil is dat:
1. dat ik stroom kan blijvne ontvangen uit de zonnepanelen tijdens een stroomstoring
2. dat de stroom die overblijft van mijn zonnepanelen tijdens een stroomstoring wordt opgeslagen in een accu, die ik dan later weer kan gebruiken.

Als ik naar de zonnepaneelleveranciers gaan (want zonnepanelen moet ik ook nog kopen), dan zeggen ze dat dat niet kan of komen met oplossingen die snel 8000 a 9000 euro kosten voor een backup module en accu met opslag van 10kWh. Volgens mij moet dat met de marstek of duravolt of alternatieven een paar duizend euro goedkoper kunnen? Wie kan mij op weg helpen, want ik ben het spoor een beetje bijster. Mijn focus ligt dus vooral op stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
joey3000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:15:
Beste mensen,

Ik heb een vraag die mogelijk vaker is behandeld maar ik kan het niet terugvinden op tweakers.

Wat ik graag wil is dat:
1. dat ik stroom kan blijvne ontvangen uit de zonnepanelen tijdens een stroomstoring
2. dat de stroom die overblijft van mijn zonnepanelen tijdens een stroomstoring wordt opgeslagen in een accu, die ik dan later weer kan gebruiken.

Als ik naar de zonnepaneelleveranciers gaan (want zonnepanelen moet ik ook nog kopen), dan zeggen ze dat dat niet kan of komen met oplossingen die snel 8000 a 9000 euro kosten voor een backup module en accu met opslag van 10kWh. Volgens mij moet dat met de marstek of duravolt of alternatieven een paar duizend euro goedkoper kunnen? Wie kan mij op weg helpen, want ik ben het spoor een beetje bijster. Mijn focus ligt dus vooral op stroomstoring.
Batterij / zonnepanelen moeten uitvallen als er geen stroom is van het net.
Mede omdat deze toestellen ervan uit moeten gaan dat het net weg is met een reden (onderhoud/werken aan de elektrische installatie).

Dus nee, marstek en duravolt helpen niet.
Simpelste oplossing is de hele installatie te zetten achter een (hybride) omvormer met een back-up uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Beste mensen,

Wat ik graag wil is dat:

Officieel is beiden niet mogelijk met de Marstek. De Marstek heeft slechts een back-up stopcontact waarop je iets kan aansluiten wat gebruikt kan worden totdat de accu leeg is.

Met veel haken en ogen is er wel een manier gevonden, maar dat is heel veel geknutsel en zou ik niemand aanraden tenzij je heel erg thuis bent in de elektrotechniek: Zie: "Opladen batterijen met zonnepanelen via back-upstopcontact" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Dat je niet 800w (zonnepanelen) EN je batterijvermogen (bv. 2000w) tegelijk op het net mag zetten.
Dus ten alle tijden, maximaal 800w op het net
Okee. Dus een thuisbatterij zonder zonnepaneel mag 0W op het net zetten? Of is dit iets Belgisch waar maxima zijn voor teruglevering?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[...]

Hiermee bedoelen ze dat de omvormer van je retrofit thuisbatterij niet meer mag zijn dan de omvormer van je PV panelen. Dus als je bv vaste installatie PV met een 2kW omvormer hebt mag je retrofit thuisbatterij maximaal 2kW omvormer hebben. Dus in dit geval ben je verplicht deze in 800W mode te gebruiken bij de Marstek. Heb je een 2,5kW omvormer of meer voor je PV mag je de Marstek in 2500W mode gebruiken. Tja België, wacht maar tot die 800W limiet regeltjes incl uitzonderingen komen in de toekomst :+

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00
Hoe hebben de meesten hun Marstek hier aangesloten? Die 800W lijkt me echt een beperkende factor te zijn als die met de stekker gebruikt wordt. Een klein kastje bijplaatsen met een zekering erin is nu niet zoveel moeite. Die keuring is weer iets anders. Vraag is of iedere belg mooi een herkeuring doet als ze eens iets veranderen aan hun elektrische installatie 🤭.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
KabouterSuper schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Okee. Dus een thuisbatterij zonder zonnepaneel mag 0W op het net zetten? Of is dit iets Belgisch waar maxima zijn voor teruglevering?
Het is gewoon hilarisch. Dat is inderdaad wat er staat maar dat zal toch niet waar zijn :)

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Yargo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:40:
Hoe hebben de meesten hun Marstek hier aangesloten? Die 800W lijkt me echt een beperkende factor te zijn als die met de stekker gebruikt wordt. Een klein kastje bijplaatsen met een zekering erin is nu niet zoveel moeite. Die keuring is weer iets anders. Vraag is of iedere belg mooi een herkeuring doet als ze eens iets veranderen aan hun elektrische installatie 🤭.
Het is alleen geen kwestie van slechts een zekering ertussen zetten. Het gaat om de totale (mogelijke) belasting op de groep. Op een bestaande groep mag je gewoon nooit meer dan 800 W terugleveren omdat je anders mogelijk 27 A door je kabels kan trekken. De enige manier waarop het ontgrendelen veilig kan is of de accu op een losse eigen groep zonder andere apparaten, of op een bestaande groep, maar dan alle verbruikers op 1 losse subgroep (die niet hoger is dan de max van de groep) en de Marstek op een losse subgroep. Dan kunnen je verbruikers nooit meer trekken dan theoretisch is toegestaan. Dit is hoe PV verdelers ook werken. Zie ook: "Ontrendelen van 2500 W ontlaadunctie" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Hier staat de accu op de droger groep op zolder: heb toch geen droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:19:
[...]
Officieel is beiden niet mogelijk met de Marstek. De Marstek heeft slechts een back-up stopcontact waarop je iets kan aansluiten wat gebruikt kan worden totdat de accu leeg is.

Met veel haken en ogen is er wel een manier gevonden, maar dat is heel veel geknutsel en zou ik niemand aanraden tenzij je heel erg thuis bent in de elektrotechniek: Zie: "Opladen batterijen met zonnepanelen via back-upstopcontact" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Marstek maakt in hun promo en tutorial video's wel reclame over het aansluiten van zonnepanelen op de backup poort alsook de uitleg dat deze het stopcontact uitschakelt als de batterij terug vol is. Hopelijk dat ze in de toekomst deze functie nog uitbreiden of hardware uitbrengen (PV omvormer die met batterij kan communiceren) zodat het voor de gewone mens ook praktisch te gebruiken valt. Voorlopig werkt het wel als manuele noodoplossing als het net (langdurig) uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Het is alleen geen kwestie van slechts een zekering ertussen zetten. Het gaat om de totale (mogelijke) belasting op de groep. Op een bestaande groep mag je gewoon nooit meer dan 800 W terugleveren omdat je anders mogelijk 27 A door je kabels kan trekken. De enige manier waarop het ontgrendelen veilig kan is of de accu op een losse eigen groep zonder andere apparaten, of op een bestaande groep, maar dan alle verbruikers op 1 losse subgroep (die niet hoger is dan de max van de groep) en de Marstek op een losse subgroep. Dan kunnen je verbruikers nooit meer trekken dan theoretisch is toegestaan. Dit is hoe PV verdelers ook werken. Zie ook: "Ontrendelen van 2500 W ontlaadunctie" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Hier staat de accu op de droger groep op zolder: heb toch geen droger.
Ja, heb me wat ongelukkig uitgedrukt maar inderdaad, zo bedoelde ik het ook. Vraag me alleen af of zoveel mensen daarvoor een herkeuring laten doen en of de meeste hem op die 800W houden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:21
jbvo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Ik vind er ook wat van.

In eerste instantie dacht ik wel een poging te doen om het met Marstek af te handelen. Dat gevoel verslechterde al wat toen ik hun berichten las ("hoe groot is het pakket?", "stuur je telefoonnummer en adresgegevens op", "na ontvangst bij ons sturen we een nieuwe"). Bij beide pogingen een reactie te plaatsen in de feedback sectie van de app, kreeg ik vandaag een foutmelding en kon dus niet reageren.

Toen heb ik (helaas pas na 17.00) een mail naar Duravolt gestuurd, dat ik er toch op reken dat zij de batterij omruilen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn gezien ze hier aangeven dat ze direct kunnen leveren bij nieuwe bestellingen. Even zien wat er van komt.
Nog geen reactie van Duravolt/Duramotion?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yargo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Ja, heb me wat ongelukkig uitgedrukt maar inderdaad, zo bedoelde ik het ook. Vraag me alleen af of zoveel mensen daarvoor een herkeuring laten doen en of de meeste hem op die 800W houden of niet.
Heb het al eerder aangehaald. Hoeveel % van de Belgen heeft nog een 100% conforme gekeurde electrische installatie? Minder dan 0,5% denk ik zo.

Velen wonen tientallen jaren in hun woning en hebben al aanpassingen gedaan maar nooit laten herkeuren...dat is de realiteit. Je kan er wl voor zorgen dat je alle wijzigingen correct en veilig uitvoert, dat is een ander verhaal.

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:52
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Ja hier de bestelbevestiging met leverdatum deze morgen ontvangen, levering is midden volgende week 8)
Mijn bestelling heeft nog steeds de status in behandeling. Wanneer is dit veranderd met een datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:51
Enkele weken geleden is hier de Marstek Venus geleverd.

Het huis heeft een 3-fase aansluiting (3x25) en de slimme meter betreft een Landis+Gyr E360.

Vandaag alles uitgepakt en aangesloten. De Venus en de P1 meter (Marstek) zijn verbonden met Wifi en Bluetooth.
Accu staat op zelfconsumptie (nul op meter). Bij uitpakken was de accu 79% geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmHK7BSRFtH-ba-sxREpNVoe0jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NETBPnVSxGp6lxneWB8MIeGt.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks het feit dat ik sinds 12 uur een gigantische overcapaciteit heb van de zonnepanelen is de Venus nog niet gaan laden. Wel springt hij af en toe naar "verkoop electriciteit" (800w ontladen).

Als ik in de app kijk in de CT-weergave dan zie ik dat de P1 meter 0 stroom meet op iedere fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ESpEpgOXMtlkv0LTXcynAg0_9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbxXYjQvVpmVxslSNbDrAWkL.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Waar zie je die leveringsdatum dan staan? Status van mijn bestelling is "in behandeling" maar nog geen factuur of iets dergelijk ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Chris96 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Mijn bestelling heeft nog steeds de status in behandeling. Wanneer is dit veranderd met een datum?
Stond bij mij op de orderbevestiging die ik vanochtend per mail kreeg. Plus de factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:30
Beste mensen,

Wat ik graag wil is dat:

1. juiste antwoor. Als de stroom wegvalt wil je niet dat ieder huis toch nog stroom op het net zet. Dat zou gevaarlijk zijn voor de mensen die de panne gaan oplossen. vandaar dat automatisch de lveringen van stroom door ZP en batterij stoppen.
2. Je kan op de backup poort uw zonnepanelen zetten als die niet meer dan 2500 W leveren ... de backup poort kan gebruikt worden in een off-grid setup waarbij op de backup-poort uw ZP en afnemers (uw camper bvb. ) aan gekoppeld zijn.
3. Als hack (denk niet standaard ondersteund) kan je 1 en 2 combineren, maar eens de batterij vol is zal uw ZP ook geen stroom extra geven naar uw huis / grid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Stond bij mij op de orderbevestiging die ik vanochtend per mail kreeg. Plus de factuur
Vermoed dat ik nog even geduld moet hebben. Ik had op de betreffende dag dat de actie er was pas in de avond besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
MarkBark schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:01:

Het huis heeft een 3-fase aansluiting (3x25) en de slimme meter betreft een Landis+Gyr E360.

Vandaag alles uitgepakt en aangesloten. De Venus en de P1 meter (Marstek) zijn verbonden met Wifi en Bluetooth.
Accu staat op zelfconsumptie (nul op meter). Bij uitpakken was de accu 79% geladen.

[Afbeelding]

Ondanks het feit dat ik sinds 12 uur een gigantische overcapaciteit heb van de zonnepanelen is de Venus nog niet gaan laden. Wel springt hij af en toe naar "verkoop electriciteit" (800w ontladen).

Als ik in de app kijk in de CT-weergave dan zie ik dat de P1 meter 0 stroom meet op iedere fase.

[Afbeelding]

Heb je ooit wel eens correcte weergave gezien van je verbruik? Die sprongen van af en toe ontladen komen overeen met de diagnose die hij aan het uitvoeren is. Hij probeert te kijken op welke fase de batterij is aangesloten.

Ik heb zelf ook een E360 en heb toevallig van de week een klein testje gedraaid nav iemand die problemen had met zijn E350. Daar werkte het niet als de CT003 direct op de meter was aangesloten, maar wel als er een P1 splitter tussen stond. Ik heb zelf geen P1 splitter om te testen, maar in mijn korte test kreeg ik het ook niet direct werkend op de E360. Gebruik zelf de P1 meter niet, dus had er ook niet heel veel baat bij om nog verder te testen, maar nu zie ik wel een patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Waar zie jij de leverdatum staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
dannyro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Staat op dezelfde lijn als waar de beschrijving van het bestelde artikel en de prijs etc staat. Bij mij staat daar bv niets ingevuld omdat ik met overschrijving heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Hiermee bedoelen ze dat de omvormer van je retrofit thuisbatterij niet meer mag zijn dan de omvormer van je PV panelen. Dus als je bv vaste installatie PV met een 2kW omvormer hebt mag je retrofit thuisbatterij maximaal 2kW omvormer hebben. Dus in dit geval ben je verplicht deze in 800W mode te gebruiken bij de Marstek. Heb je een 2,5kW omvormer of meer voor je PV mag je de Marstek in 2500W mode gebruiken. Tja België, wacht maar tot die 800W limiet regeltjes incl uitzonderingen komen in de toekomst :+
Behalve als je alles opnieuw laat keuren voor hogere teruggave ... eigenlijk is de keuring (van ZP omvormer) de grens die bepaald is en elke aanpassing die de theoretische maximale teruggave omhoog brengt dient gekeurd te worden.
En dan een reeks uitzonderingen zoals slechts 800w en je hebt een digitale meter dan geen keuring enzo ...

versta niemand verstaat het te goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
dannyro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:06:
[...]

In de orderbevestiging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0z4RpuIs_GGHne5BR9jaxHCRSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/38SPnqne7UModfKNYQuIQYhd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
MarkBark schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

heb je de P1 poort (laten) open zetten? in belgie is dat via site fluvius dat je die poort kan open zetten (eens inloggen met uw eID en dan kan je dat zelf aanvragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
Ik heb een lager ordernummer en een dag eerder besteld maar nog niets ontvangen.
Misschien een verschil tussen Nederlandse & Belgische klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
vifra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:10:
[...]

heb je de P1 poort (laten) open zetten? in belgie is dat via site fluvius dat je die poort kan open zetten (eens inloggen met uw eID en dan kan je dat zelf aanvragen)
Dank voor de tip. Hier staat de P1 poort (automatisch?) open. Een ander apparaat (ICS van KAKU) dat eerder was aangesloten op die poort kon uitlezen via die poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
MarkBark schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Dank voor de tip. Hier staat de P1 poort (automatisch?) open. Een ander apparaat (ICS van KAKU) dat eerder was aangesloten op die poort kon uitlezen via die poort.
Ik weet niet of het verschil gaat maken in dit geval, maar ik zou sowieso via de Feedback functie in de app vragen om firmware 114 voor de CT003. Het heeft veel problemen verholpen. Niet specifiek voor dit scenario voor zover ik weet, maar toch de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:17
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Heb je ooit wel eens correcte weergave gezien van je verbruik? Die sprongen van af en toe ontladen komen overeen met de diagnose die hij aan het uitvoeren is. Hij probeert te kijken op welke fase de batterij is aangesloten.

Ik heb zelf ook een E360 en heb toevallig van de week een klein testje gedraaid nav iemand die problemen had met zijn E350. Daar werkte het niet als de CT003 direct op de meter was aangesloten, maar wel als er een P1 splitter tussen stond. Ik heb zelf geen P1 splitter om te testen, maar in mijn korte test kreeg ik het ook niet direct werkend op de E360. Gebruik zelf de P1 meter niet, dus had er ook niet heel veel baat bij om nog verder te testen, maar nu zie ik wel een patroon.
dat was ik, en ik kan alleen maar adviseren: koop die homewizard splitter, daarna gaat het werken.

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
RvdK schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:17:
[...]

dat was ik, en ik kan alleen maar adviseren: koop die homewizard splitter, daarna gaat het werken.
Besteld, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
RvdK schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Mijn theorie was dat de CT003 niet uit zichzelf de 'Data Request' lijn verbindt met '5V'. Dit zou kunnen verklaren waarom de meter wel kan meeliften op data, maar niet zelfstandig data kan aanvragen.

Als dit waar is, stel ik mijn mening over de CT003 wel bij. Want dit is gewoon onderdeel van de P1 specificatie en zou moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:56
brechtvhb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb een lager ordernummer en een dag eerder besteld maar nog niets ontvangen.
Bij mij staat er ook leverdatum op 21/5 in Belgie.

Ben vanmorgen opgebeld door Duramotion of deze ook op 20/5 zou mogen geleverd worden.
Dus misschien leveren ze in Belgie een dag eerder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
sn0w13 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Bij mij staat er ook leverdatum op 21/5 in Belgie.

Ben vanmorgen opgebeld door Duramotion of deze ook op 20/5 zou mogen geleverd worden.
Dus misschien leveren ze in Belgie een dag eerder :P
Hier ook BE en geen telefoon gehad. Ook leverdatum 21/5 op factuur. Kan je dan die datum nog ergens online zien om te kijken of die veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
brechtvhb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb een ordernummer 5 hoger dan hierboven maar nog geen factuur of leverdatum, Ik denk dat ze het druk hebben.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Beste tweakers,

Wij willen jullie enorm bedanken voor de bestellingen.

Alleen willen we jullie even om geduld vragen om alle bestellingen te voorzien van een orderbevestiging met een leverdatum.

Het is wederom storm gelopen met de bestellingen alleen lukt het ons niet om binnen een dag iedereen te verwerken.

We streven ernaar uit om iedereen uiterlijk maandag te voorzien van de bevestiging met afleverdatum.
Het heeft geen zin om dit na te vragen via de mail.

Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betlem36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:47
Hallo allemaal,

Ik ben er van plan een aan te schaffen. Ik heb thuis een 1 fase aansluiting en ben er van plan 1 te kopen. Heb al een HW P1 meter. Is het dan nodig de P1 meter van Marstek er nog bij te kopen of kan ik hem ook zonder bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Betlem36 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,

Ik ben er van plan een aan te schaffen. Ik heb thuis een 1 fase aansluiting en ben er van plan 1 te kopen. Heb al een HW P1 meter. Is het dan nodig de P1 meter van Marstek er nog bij te kopen of kan ik hem ook zonder bestellen?
Zolang je niet wil uitbreiden naar meerdere batterijen, is je HW P1 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:28
Is de Marstek/Duravolt inmiddels geschikt om te handelen met dynamische energietarieven?
Ik krijg de indruk dat in de AI modus alleen bij inkoop rekening wordt gehouden met de tarieven. Terwijl ik graag zou willen verkopen tijdens dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:27

S2S

pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Zolang je niet wil uitbreiden naar meerdere batterijen, is je HW P1 prima.
Mits je elektrische apparaten niet kortstondig hoog belasten (boiler of quooker ) en je een 1 seconde meter in de meterkast hebt, anders ga je waarschijnlijk rare zaken zien. Dus standaard is een p1 meter niet altijd okay. Heb ik hier zien gebeuren met 1 batterij. Enige oplossing toen was een Shelly. De 10 seconden update tijd was de boosdoener.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 15-05-2025 15:12 ]

1 MT 5.12 KWh (v 148) , Shelly Pro EM CT-63, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey3000
1. juiste antwoor. Als de stroom wegvalt wil je niet dat ieder huis toch nog stroom op het net zet. Dat zou gevaarlijk zijn voor de mensen die de panne gaan oplossen. vandaar dat automatisch de lveringen van stroom door ZP en batterij stoppen.
2. Je kan op de backup poort uw zonnepanelen zetten als die niet meer dan 2500 W leveren ... de backup poort kan gebruikt worden in een off-grid setup waarbij op de backup-poort uw ZP en afnemers (uw camper bvb. ) aan gekoppeld zijn.
3. Als hack (denk niet standaard ondersteund) kan je 1 en 2 combineren, maar eens de batterij vol is zal uw ZP ook geen stroom extra geven naar uw huis / grid ...
Dank voor je reactie vifra, het gaat mij niet om het terug leveren, dat wil ik niet, het gaan mij puur om eigen verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door joey3000 op 15-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:27

S2S

UsernameIsInUse schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:10:
Is de Marstek/Duravolt inmiddels geschikt om te handelen met dynamische energietarieven?
Ik krijg de indruk dat in de AI modus alleen bij inkoop rekening wordt gehouden met de tarieven. Terwijl ik graag zou willen verkopen tijdens dure uren.
Echt verkopen tijdens dure uren doet de AI stand niet nee.

1 MT 5.12 KWh (v 148) , Shelly Pro EM CT-63, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
UsernameIsInUse schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:10:
volgens mij ook niet bij inkoop.
zie de inventarisatielijst van Satscan in de TS

[ Voor 14% gewijzigd door stil op 15-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Wat ik momenteel doe is 2 batterijen elke dag manueel programmeren via de app om te laden bij negatieve prijzen en te ontladen op de dure uren. (prijsverschil >20ct). de derde staat op auto voor NOM

Dat wil ik graag dat de batterijen automatisch doen en is mijn functionele wens voor de ai modus

[ Voor 20% gewijzigd door stil op 15-05-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey3000

Dank voor je reactie en linkverwijzing. Dat ik voor mij als leek inderdaad te hoog gegrepen. De zonnepanelenboeren kwamen met een oplossing om er backup module tussen te zetten van bijvoorbeeld Solaredge. Ik weet niet op dat een optie kan zijn in combinatie met de Marstek of Duravolt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
stil schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:16:
Wat ik momenteel doe is 2 batterijen elke dag manueel programmeren via de app om te laden bij negatieve prijzen en te ontladen op de dure uren. (prijsverschil >20ct). de derde staat op auto voor NOM

Dat wil ik graag dat de batterijen automatisch doen en is mijn functionele wens voor de ai modus
Maar dat doet ie toch al in AI mode? Of lees ik dat verkeerd?

AI-optimalisatie
Deze modus is een uitbereiding op bovenstaande. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
S2S schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Mits je elektrische apparaten niet kortstondig hoog belasten (boiler of quooker ) en je een 1 seconde meter in de meterkast hebt, anders ga je waarschijnlijk rare zaken zien. Dus standaard is een p1 meter niet altijd okay. Heb ik hier zien gebeuren met 1 batterij. Enige oplossing toen was een Shelly. De 10 seconden update tijd was de boosdoener.
Maar dat was niet de vraag. De vraag was HW P1 of CT003. Allebei P1 meters, dus wat dat betreft is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

AI-optimalisatie
Deze modus is een uitbereiding op bovenstaande. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.
AI laadt wel op op de goedkoopste uren, maar zal niet ontladen in de duurste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey3000
Batterij / zonnepanelen moeten uitvallen als er geen stroom is van het net.
Mede omdat deze toestellen ervan uit moeten gaan dat het net weg is met een reden (onderhoud/werken aan de elektrische installatie).

Dus nee, marstek en duravolt helpen niet.
Simpelste oplossing is de hele installatie te zetten achter een (hybride) omvormer met een back-up uitgang
Dank voor je reactie, ik neem deze mee om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

AI-optimalisatie
ik heb nog niet kunnen merken dat dat echt gebeurd. Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:26:
[...]

AI laadt wel op op de goedkoopste uren, maar zal niet ontladen in de duurste uren.
Hmmm dan heb je niet veel aan de AI mode. Ik wil het juist op die manier gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Is dat zo. Ik heb dat nog niet gemerkt? Ik zal het nog eens specifiek testen. Bijv: morgen op het laagste uur zal ik een batterij die niet vol is op ai zetten en kijken wat er gebeurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:28:
[...]

Hmmm dan heb je niet veel aan de AI mode. Ik wil het juist op die manier gaan gebruiken
Nee klopt. Het schijnt volgens de handleiding wel in de voorgaande versies van de firmware gezeten te hebben, maar is toen vervangen door deze vorm van 'AI'.

Echt handelen zal je zelf moeten programmeren via Home Assistant oi.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Nee klopt. Het schijnt volgens de handleiding wel in de voorgaande versies van de firmware gezeten te hebben, maar is toen vervangen door deze vorm van 'AI'.

Echt handelen zal je zelf moeten programmeren via Home Assistant oi.d.
Handelen hoef ik niet. Wil laden op de goedkoopste momenten en zelf weer gebruiken op de duurdere momenten. Ik heb een dynamisch contract

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 15-05-2025 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
joey3000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Dank voor je reactie en linkverwijzing. Dat ik voor mij als leek inderdaad te hoog gegrepen. De zonnepanelenboeren kwamen met een oplossing om er backup module tussen te zetten van bijvoorbeeld Solaredge. Ik weet niet op dat een optie kan zijn in combinatie met de Marstek of Duravolt ?
Ik durf zonder al te uitgebreid te onderzoeken niet te zeggen hoe dat gaat werken, maar als je serieus off-grid zou willen werken, en zeker als je dat naadloos wil, zal ik naar een systeem kijken dat hier echt voor gemaakt is. De Marstek is dat is in zijn huidige vorm niet.

Ow en een kleine tip, probeer de quote tekst niet te wijzigen. Nu krijg degene die je quote geen notificatie dat je gereageerd hebt omdat je de eerste regel weg haalt. In een druk topic zoals deze kan dat er voor zorgen dat je reactie niet gelezen wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door pascallj op 15-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Handelen hoef ik niet. Wil laden op de goedkoopste momenten en zelf weer gebruiken op de duurdere momenten.
Kan dus via de app alleen manueel en dat lijkt me onwenselijk. Vandaar als wens ingebracht. zie inventarisatielijst satscan TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
[...]

Handelen hoef ik niet. Wil laden op de goedkoopste momenten en zelf weer gebruiken op de duurdere momenten.
Dat werkt weer wel met AI. Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Hij laadt op op de goedkoopste momenten, en gaat daarna over op NOM. Oftewel, je zal hierna je eigen stroom gebruiken totdat de batterij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Dat werkt weer wel met AI. Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Hij laadt op op de goedkoopste momenten, en gaat daarna over op NOM. Oftewel, je zal hierna je eigen stroom gebruiken totdat de batterij leeg is.
Ja dat wil ik dus. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Zoals ik eerder schreef dat heeft mijn batterij in ai modus nog nooit gedaan. Want dat zou betekenen dat er dus naar de day ahead prijzen wordt gekeken en de batterij zichzelf aanstuurt op de goedkoopste uren. Bij mij gaat hij in ai modus gewoon laden bij de eerste opwek. En nu kan je zeggen maar dat is toch gratis stroom, klopt, maar als ik die terugleveren krijg ik een vergoeding en als ik laad tijden de negatief prijzen, wat dus de goedkoopste uren zijn, bespaar ik juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
stil schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Zoals ik eerder schreef dat heeft mijn batterij in ai modus nog nooit gedaan. Want dat zou betekenen dat er dus naar de day ahead prijzen wordt gekeken en de batterij zichzelf aanstuurt op de goedkoopste uren. Bij mij gaat hij in ai modus gewoon laden bij de eerste opwek. En nu kan je zeggen maar dat is toch gratis stroom, klopt, maar als ik die terugleveren krijg ik een vergoeding en als ik laad tijden de negatief prijzen, wat dus de goedkoopste uren zijn, bespaar ik juist
Klopt het is allebei. Waarschijnlijk zit je batterij al vol voordat de goedkoopste uren bereikt zijn.

Uit de TS:

* Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel
Deze modus zal op basis van de gegevens van een beschikbare energiemeter proberen om zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gebruiken.
* AI-optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Klopt het is allebei. Waarschijnlijk zit je batterij al vol voordat de goedkoopste uren bereikt zijn.

Uit de TS:

* Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel
Deze modus zal op basis van de gegevens van een beschikbare energiemeter proberen om zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gebruiken.
* AI-optimalisatie
Ja maar als hij direct begint te laden zodra hij kan, kijkt hij dus echte niet naar het goedkoopste en slimste moment. Geen slimme AI. En of hij wel automatisch gaat laden als er nog wat te laden valt zal ik morgen een uittesten. Ik zet een niet volle batterij op manueel en vlak voor de negatieve prijsuren op AI. Dan zou de batterij dan bij aanvang daarvan moeten gaan laden. Ik denk het niet maar ik laat me verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:36
Ik heb deze vraag al eerder gesteld in dit forum, maar nog geen antwoord gehad :-)
Kan iemand mij het volgende uitleggen?

Ik zag een filmpje op youtube over de rte van de Marstek 5,12kwh , dat die laag zou zijn en dat dit komt door de grootte van de omvormer namelijk 2500W. Echter lees ik op de website van Marstek dat deze batterij een micro-omvormer heeft van 800W, die de efficiëntie optimaliseert en verlies van energie door omvormers voorkomt. Dit betekent tot 30% hogere efficiëntie vergeleken met grotere traditionele omvormers. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:40
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Denk niet dat dit echt rendabel is in de winter om altijd vol te laden van het net. Tenzij je de batterij deels laadt en enkel laat bijschieten wanneer je (maand)capaciteitstarief overschreden dreigt te worden. Maar dan zou je een externe sturing moeten gebruiken hiervoor, want die functionaliteit zit niet in de Marstek.
Zit wel te denken, in de winter wil ik wel >11% in de batterij hebben zitten.
Immers, de backup poort werkt anders niet bij een stroomstoring.
Dus even kijken wanneer hij in de winter nauwelijks oplaadt, hoe ik dat dan oplos.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ekops schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:17:
Ik heb deze vraag al eerder gesteld in dit forum, maar nog geen antwoord gehad :-)
Kan iemand mij het volgende uitleggen?

Ik zag een filmpje op youtube over de rte van de Marstek 5,12kwh , dat die laag zou zijn en dat dit komt door de grootte van de omvormer namelijk 2500W. Echter lees ik op de website van Marstek dat deze batterij een micro-omvormer heeft van 800W, die de efficiëntie optimaliseert en verlies van energie door omvormers voorkomt. Dit betekent tot 30% hogere efficiëntie vergeleken met grotere traditionele omvormers. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Ik kan alleen zeggen dat de rte van mijn eerste accu vanaf 10 januari tot nu op 75% zit.
En dat dat ongeveer gelijk is aan wat de meesten met een Homewizard accu halen terwijl die er prat op gaan dat die veel efficiënter zou zijn met de kleine omvormer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
[...]

Handelen hoef ik niet. Wil laden op de goedkoopste momenten en zelf weer gebruiken op de duurdere momenten. Ik heb een dynamisch contract
maar dat is juist wat er nu gebeurd? Hetgeen ontbreekt is dat het niet volle bak gaat ontladen op het duurste uur - het ontlaadt slechts wat je op dat moment verbruikt (NOM).

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Spam wordt opgepakt.
Bedankt voor het opmerken

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Krijg je van Duravolt of de transportfirma nog een mail of bericht met tracking of een richtuur? Of is de datum in factuur enigste wat je krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:06:
Krijg je van Duravolt of de transportfirma nog een mail of bericht met tracking of een richtuur? Of is de datum in factuur enigste wat je krijgt?
SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polemic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Bij mij gaat de levering van de batterij besteld via stekker-batterij grondig fout. Vorige vrijdag bericht dat de batterij bij de transporteur toegekomen is. Maandag bericht dat deze dinsdag wordt geleverd. Op dinsdag niemand gezien, wel een nieuwe track & trace. We regelen opnieuw dat er iemand thuis blijft. Wanneer het onze beurt is, worden we overgeslagen. Meteen gebeld naar transporteur die zegt dat ze de lading vergeten te laden zijn. Ging het uitzoeken en mij terugbellen. Niemand meer gehoord en bij zelf terugbellen een bezettoon.

Dan maar een email verstuurd met stekker-batterij in CC en krijg nu bericht dat ze verwachten mijn batterij MORGEN bij de transporteur verwachten.

Sorry, maar ik vind dit onaanvaardbaar. Alles is al lang vooruitbetaald met beloofde levering eind april. Zijn nu voor twee keer thuis gebleven voor niets. Wat hadden ze dan ontvangen de vorige keer? Lijkt erop of iemand mijn batterij gekregen heeft en is intussen is de prijs nog lager dan wat ik betaald heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Juist een mailtje gekregen van pure.transport.nl.

"Binnen 1 tot 3 dagen plannen wij uw zending definitief in.
Één dag van te voren ontvangt u van ons een mail met een tijdsindicatie.
aangemeld door Miles Bezorgt B.V"

Ik hoop dat het over de batterij gaat, staat verder niets bij, besteld bij stekker-batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:34
Polemic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:10:
Bij mij gaat de levering van de batterij besteld via stekker-batterij grondig fout. Vorige vrijdag bericht dat de batterij bij de transporteur toegekomen is. Maandag bericht dat deze dinsdag wordt geleverd. Op dinsdag niemand gezien, wel een nieuwe track & trace. We regelen opnieuw dat er iemand thuis blijft. Wanneer het onze beurt is, worden we overgeslagen. Meteen gebeld naar transporteur die zegt dat ze de lading vergeten te laden zijn. Ging het uitzoeken en mij terugbellen. Niemand meer gehoord en bij zelf terugbellen een bezettoon.

Dan maar een email verstuurd met stekker-batterij in CC en krijg nu bericht dat ze verwachten mijn batterij MORGEN bij de transporteur verwachten.

Sorry, maar ik vind dit onaanvaardbaar. Alles is al lang vooruitbetaald met beloofde levering eind april. Zijn nu voor twee keer thuis gebleven voor niets. Wat hadden ze dan ontvangen de vorige keer? Lijkt erop of iemand mijn batterij gekregen heeft en is intussen is de prijs nog lager dan wat ik betaald heb...
Bel ze op voor extra korting (restitutie van het verschil) of maak gebruik van je consumentenrecht op internet aankoop, dan kan je alsnog een nieuwe bestelling plaatsen tegen de huidige prijs en korting.
Wat is de wettelijke retourtermijn van online aankopen?
Wat is de wettelijke bedenktijd? De door de EU bepaalde wettelijke retourtermijn is 14 dagen (dat is vanaf de dag van ontvangst). Dit betekent dat consumenten het recht hebben om na aankoop binnen deze periode hun bestelling geheel of gedeeltelijk te retourneren. Binnen deze bedenktijd hoef je geen reden op te geven voor de retourzending.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:41
Duramotion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:58:
Beste tweakers,

Wij willen jullie enorm bedanken voor de bestellingen.

Alleen willen we jullie even om geduld vragen om alle bestellingen te voorzien van een orderbevestiging met een leverdatum.

Het is wederom storm gelopen met de bestellingen alleen lukt het ons niet om binnen een dag iedereen te verwerken.

We streven ernaar uit om iedereen uiterlijk maandag te voorzien van de bevestiging met afleverdatum.
Het heeft geen zin om dit na te vragen via de mail.

Dank jullie wel.
Kunnen jullie dan ook de vraag beantwoorden hoe het bij jullie zit ivb met de garantie- omruiling bij defect toestel.
is dat op dezelfde wijze zoals dit ook bij stekker-batterij.nl het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
JSTAL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:41:
[...]

Kunnen jullie dan ook de vraag beantwoorden hoe het bij jullie zit ivb met de garantie- omruiling bij defect toestel.
is dat op dezelfde wijze zoals dit ook bij stekker-batterij.nl het geval is?
Zit hier ook op te wachten... heb gisteren reeds dezelfde vraag gesteld maar nog geen reply gezien.
Ben nochtans heel tevreden over de eerste aankoop bij Duramotion zowel afhandeling als levering.
Nog even wachten dus om de 2de aan te kopen...
Als het hier niet mag (waarom ook niet want stekker-batterij heeft het hier ook gedaan zonder verwijderd te worden) dan maar op jullie FB pagina of website.
@Duramotion

[ Voor 11% gewijzigd door macedpo op 15-05-2025 18:06 ]

BE 1 x MT 5.12 kWh V151 HW P1 Landis & Gyr E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
Iemand al eens in de rest api gedoken? Die is te benaderen via eu-hamedata.com/ems/api en dan v1 of v2 en vaak devid als query parameter.

Heb iig ook de link naar de laatste firmware, 151, gevonden en deze ook op GitHub gezet.

Het lijkt erop dat je voor read/get enkel device id hoeft op te geve, voor set/post lijkt er een token nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
bommel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:00:
Iemand al eens in de rest api gedoken? Die is te benaderen via eu-hamedata.com/ems/api en dan v1 of v2 en vaak devid als query parameter.

Heb iig ook de link naar de laatste firmware, 151, gevonden en deze ook op GitHub gezet.

Het lijkt erop dat je voor read/get enkel device id hoeft op te geve, voor set/post lijkt er een token nodig te zijn.
Werkt deze API los van de website om in te loggen? Want de website is een tijd geleden uit de lucht gegaan en de nieuwe is nog niet beschikbaar. Of heb je dit recent getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
En een locale API zou ook tof zijn voor bv domotica uitlezen zonder modbus en integratie in Homey/HA.

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ik heb een slimme meter van ISKRA en die heeft SMR5.0. Is dat hetzelfde als DSMR? Sorry voor de Leek vraag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:03:
[...]

Werkt deze API los van de website om in te loggen? Want de website is een tijd geleden uit de lucht gegaan en de nieuwe is nog niet beschikbaar. Of heb je dit recent getest?
In ieder geval is de api wel online, bijvoorbeeld: https://eu.hamedata.com/e...redacted>&date=2025-05-12 waarbij je het deviceid door jouw deviceid vervangt (al vrees ik dat die van een ander ook werkt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvhvamuKBpymnMcaLbj7zSVQbeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BbNc6rPkq4PA0rpZ3rhb7BmX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:28:
Ik heb een slimme meter van ISKRA en die heeft SMR5.0. Is dat hetzelfde als DSMR? Sorry voor de Leek vraag 😉
Ja hoor, alleen is die niet 'Dutch' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
bommel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:36:
[...]

In ieder geval is de api wel online, bijvoorbeeld: https://eu.hamedata.com/e...redacted>&date=2025-05-12 waarbij je het deviceid door jouw deviceid vervangt (al vrees ik dat die van een ander ook werkt).

[Afbeelding]
Zeer interessant! Als dit gaat werken, zou je hier een hoop mensen blij mee maken! Als je even een kort postje maakt met de link naar de GitHub, geef ik je een pinnetje.
Pagina: 1 ... 152 153 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.