• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-01 15:33
De app zelf ververst bij mij ongezien, automatisch op android.
Andere software versie moet je naar je accu/CT laten pushen via de feedback optie.

Ter info: na de crashes gisteravond 27jan werkt de app weer. Maar LED optie werkt hier niet.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:40
DukeBox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Hoe bedoel je precies? Of een app automatisch wordt geupdate ligt normaal aan de instellingen van je smartphone die je zelf in de hand hebt.
Ik heb 2 x gehad dat de app versie ververst was, en ik heb geen automatische update aanstaan op de tablet.
Niet erg verder maar vroeg het me gewoon af.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Bedoel je DoD? Is voor de v3 geen verbetering, die was 5%. Je kan nu dus de backup niet meer aanzetten onder de 8%.
sinds de DoD optie heeft de V3 ook gewoon een minimum van 12%, daarvoor was het 11%
de nieuwe functie zou de backup functie tot 8% ruimte moeten geven voor backup stroom. Of er ook nieuwe settings in de app zijn voor deze firmware naast de LED setting weet ik nog niet omdat de nieuwe iPhone app nog niet uit is.

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
cold schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:55:
sinds de DoD optie heeft de V3 ook gewoon een minimum van 12%, daarvoor was het 11%
de nieuwe functie zou de backup functie tot 8% ruimte moeten geven voor backup stroom.
Volgens mij staat er iets anders in de release notes:
6. Added DOD off-grid restriction, battery power at 8%
Dat is volgens mij de DOD die geld als de backup in gebruik is voordat de backup uitgaat. Dat is/was 5% bij de V3, daarna ging die in standby bij mij.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:46
DukeBox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Volgens mij staat er iets anders in de release notes:

[...]

Dat is volgens mij de DOD die geld als de backup in gebruik is voordat de backup uitgaat. Dat is/was 5% bij de V3, daarna ging die in standby bij mij.
Dat is dan de verwarring....

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:37

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Vanavond update van MT naar v157.1 doorgevoerd. Update van CT003 naar v118 verliep met een hapering, die moest even stroomloos worden gemaakt en afgekoppeld. Na opnieuw koppelen en van stroom voorzien liep het weer als een tierelier.
Wat fijn,dat ik nu op handmatig naast laden en ontladen met een ingestelde waarde ook NOM kan plannen.
Het als een dolle laden met 2500 W als handmatig zonder programma staat is nu weg, gelukkig. *O*
Ik ben voorzichtig aan het kijken of ik wat in HA kan krijgen. Best een steile leercurve voor een 77+er :)F

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, MT Venus E v 2.0 PiB, v157.1, CT003, v118, HA- n00b

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Wilde eens vragen aan iedereen die hier ook cell voltages uitleest en of in iedergeval hoog en laag kan vergelijken in cell diff.
Ik zie hier 30mv of 100mv en soms meer
Hoe zit dat bij andere hier ?

Begrijp dat max 30mv normaal is voor lithium accus daarboven moet zeker gewordem gebalanceert en structureel 100mv en meer is niet goed.

• Maxwp
cold schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:55:
[...]

de nieuwe functie zou de backup functie tot 8% ruimte moeten geven voor backup stroom. Of er ook nieuwe settings in de app zijn voor deze firmware naast de LED setting weet ik nog niet omdat de nieuwe iPhone app nog niet uit is.
Is het 12 % geworden ?
Appart dus de bruikbare energie is minder geworden dan toen je hem hebt gekocjt ? En waarom. Omdat anders de cellen te leeg raken en uit balance
Maxwp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:38:
Wilde eens vragen aan iedereen die hier ook cell voltages uitleest en of in iedergeval hoog en laag kan vergelijken in cell diff.

Begrijp dat max 30mv normaal is voor lithium accus daarboven moet zeker gewordem gebalanceert en structureel 100mv en meer is niet goed.
In principe kijk je alleen naar de celdelta wanneer de batterij net helemaal vol geladen is, of net helemaal leeg gegaan is. In het middenbereik zou je nauwelijks verschil moeten hebben. Een paar mV. Ook als je de batterijen vol laat staan, zal het uiteindelijk allemaal dalen ongeveer 3,35 V dus dan zegt het ook niet meer.

Net na het opladen tot 100 procent tik ik meestal wel de 170 mV verschil aan. Net na het ontladen naar 11 procent blijf ik meestal rond de 100 mV verschil hangen.

Het is wat het is. De batterij (in elk geval de V1/2) balanceert gewoon niet voor zover wij weten. Heb overigens sinds dag 1 al een grote delta.

• taurgis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Nico-G schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:36:
Vanavond update van MT naar v157.1 doorgevoerd. Update van CT003 naar v118 verliep met een hapering, die moest even stroomloos worden gemaakt en afgekoppeld. Na opnieuw koppelen en van stroom voorzien liep het weer als een tierelier.
Wat fijn,dat ik nu op handmatig naast laden en ontladen met een ingestelde waarde ook NOM kan plannen.
Het als een dolle laden met 2500 W als handmatig zonder programma staat is nu weg, gelukkig. *O*
Ik ben voorzichtig aan het kijken of ik wat in HA kan krijgen. Best een steile leercurve voor een 77+er :)F
Los staand van de de stabiliteit van de API ben ik bijna klaar met een volledig "platinum" compliant HA plugin.

https://github.com/taurgis/has-marstek-local-api

Ben zelf voorlopig aan het testen met "valse batterijen" aangezien ik voor het werk niet thuis ben, dus waarschijnlijk komen er dit weekend nog wat zaakjes boven.

1) Auto scan
2) Bij IP veranderingen gaat die zich normaal terug corrigeren naar het nieuwe IP adres
3) Instelbare "vertragingen" zoals timeout, tijd tussen API calls, refresh tijden van data (e.g. wifi data moet niet elke 30 seconden up to date zijn
4) Acties om schedules in te stellen, passive mode aan te passen, en acties waar je gewoon zegt nu laden/ontladen tegen x (die zet dan gewoon een full day schedule tegen die waarde)
5) Gaat ook aangeven via repair acties als de connectie te lang is weggevallen
6) Wattage beveiligingen zodat je niet meer charge/discharge kan doorsturen dan wat het toestel ondersteund (met een setting dat je 800w max discharge hebt aanstaan op de venus e - kan ik niet uitvogelen via de API)

Zitten ook beveiligingen in dat invalid API calls niet tot aan de marstek geraken (heb gemerkt dat die zichzelf dan gewoon een soort factory reset geeft.... staat ineens op manual met een CT003 ipv wat ik had ingesteld).

Nu goed, was in alle geval een leuke ervaring om eens te kijken wat een integratie "kan" in Home Assistant.

Side note: Dit is volledig via AI geschreven, ben me aan het verdiepen voor het werk in "skills" en hoe die AI beinvloeden op vlak van kwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door taurgis op 29-01-2026 09:35 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
.. verwijderd. hoort niet in dit topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Hermarcel op 29-01-2026 09:48 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
taurgis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Los staand van de de stabiliteit van de API ben ik bijna klaar met een volledig "platinum" compliant HA plugin.

Ben zelf voorlopig aan het testen met "valse batterijen" aangezien ik voor het werk niet thuis ben, dus waarschijnlijk komen er dit weekend nog wat zaakjes boven.

1) Auto scan
2) Bij IP veranderingen gaat die zich normaal terug corrigeren naar het nieuwe IP adres
3) Instelbare "vertragingen" zoals timeout, tijd tussen API calls, refresh tijden van data (e.g. wifi data moet niet elke 30 seconden up to date zijn
4) Acties om schedules in te stellen, passive mode aan te passen, en acties waar je gewoon zegt nu laden/ontladen tegen x (die zet dan gewoon een full day schedule tegen die waarde)
6) Wattage beveiligingen zodat je niet meer charge/discharge kan doorsturen dan wat het toestel ondersteund (met een setting dat je 800w max discharge hebt aanstaan op de venus e - kan ik niet uitvogelen via de API)

Zitten ook beveiligingen in dat invalid API calls niet tot aan de marstek geraken (heb gemerkt dat die zichzelf dan gewoon een soort factory reset geeft.... staat ineens op manual met een CT003 ipv wat ik had ingesteld).

Nu goed, was in alle geval een leuke ervaring om eens te kijken wat een integratie "kan" in Home Assistant.

Side note: Dit is volledig via AI geschreven, ben me aan het verdiepen voor het werk in "skills" en hoe die AI beinvloeden op vlak van kwaliteit.
Ik heb het (nog) niet getest maar je schrijft "platinum" compliant aan het begin en sluit af met "dit is volledig via AI geschreven". Dat roept bij mij dan gelijk de vraag op: heb je ook echt de output en code van de AI gecontroleerd en beschik je zelf ook over "python skills"?

Platinum is de hoogste integratie tier bij HomeAssistant en om te zeggen "compliant met" klinkt dan een beetje maf. Begrijp ik goed dat je bedoelt dat je alle karakteristieken voor een platinum integratie hebt gevolgd?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• taurgis
Mirabis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb het (nog) niet getest maar je schrijft "platinum" compliant aan het begin en sluit af met "dit is volledig via AI geschreven". Dat roept bij mij dan gelijk de vraag op: heb je ook echt de output en code van de AI gecontroleerd en beschik je zelf ook over "python skills"?

Platinum is de hoogste integratie tier bij HomeAssistant en om te zeggen "compliant met" klinkt dan een beetje mag. Begrijp ik goed dat je bedoelt dat je alle karakteristieken voor een platinum integratie hebt gevolgd?
Klopt, voordeel is dat Home Assistant dit zeer goed documenteert wat de requirements zijn. Nu veel van de requirements gaan puur over aanwezig zijn van documentatie. Anderen gaan over het feit dat je robuustheid er in hebt gestoken om er voor te zorgen dat er geen memory leaks etc door de plugin gaan gebeuren. Alles mooi via translation keys ipv hard-coded values etc...

Ik ga hier nu niet door de officiele procedure gaan aangezien het een custom component is - maar wou wel die guidelines als een mooie audit lijst gebruiken (e.g. typings, tests, ...)

Ik had dezelfde reactie gehad een half jaar tot een jaar geleden met de modellen die er toen waren, maar ik ben zwaar onder de indruk van de laatste nieuwe zoals GPT-5.X Codex en Claude Opus 4.5 (met internet connected).

Je gaat wel zien dat ik een handvol skills en guidelines heb toegevoegd aangezien die zonder, veel meer de mist in gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door taurgis op 29-01-2026 11:21 ]

• Maxwp
pascallj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:07:
[...]

In principe kijk je alleen naar de celdelta wanneer de batterij net helemaal vol geladen is, of net helemaal leeg gegaan is. In het middenbereik zou je nauwelijks verschil moeten hebben. Een paar mV. Ook als je de batterijen vol laat staan, zal het uiteindelijk allemaal dalen ongeveer 3,35 V dus dan zegt het ook niet meer.

Net na het opladen tot 100 procent tik ik meestal wel de 170 mV verschil aan. Net na het ontladen naar 11 procent blijf ik meestal rond de 100 mV verschil hangen.

Het is wat het is. De batterij (in elk geval de V1/2) balanceert gewoon niet voor zover wij weten. Heb overigens sinds dag 1 al een grote delta.
willen ze 10 jaar mee gaan en sowieso anno 2025 etc is balanceren ook al is het passief een must
als dat er echt niet op zou zitten zijn het waardeloze accus;
denk dat er wel wat passief top gebalanceerd word maar met maar weinig weerstand waardoor het best lang duurt voor er weer balance is

toch zie ik dat een aantal cellen veel eerder leeg zijn dan de rest waardoor de accu stopt met ontladen

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-01 17:34
Maxwp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:44:
[...]
willen ze 10 jaar mee gaan en sowieso anno 2025 etc is balanceren ook al is het passief een must
denk dat er wel wat passief top gebalanceerd word maar met maar weinig weerstand waardoor het best lang duurt voor er weer balance is

toch zie ik dat een aantal cellen veel eerder leeg zijn dan de rest waardoor de accu stopt met ontladen
Kan je van de cellen eens een grafiekje posten, bv over 24h?

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Maxwp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Mee eens maar we kunnen er nu weinig meer mee. Ik heb een half jaar ofzo terug hier al uitgebreid mee zitten testen en ik kreeg er geen resultaten uit. Heb de batterijen dagen lang op 100 procent gelaten en zag 0 voortgang in het balanceren. Dus als het al wat doet, is het zo traag dat je er weinig aan hebt.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:00
Volgens Kyle gaat de LED control ook komen voor de V1/V2 , want met firmware 157.1 gaat het nog niet...

Dear Customer, At present, Venus 3.0 can be paired with the latest firmware to switch off the LED lights. The corresponding firmware version for Venus 2.0 has not yet been released; we kindly ask you to wait a little longer. Kyle

• NoFate
taurgis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:32:
[...]

1) Auto scan

Waarom de moeite doen? de officiele integratie komt er aan ... :-)

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43
NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Die staan even op pauze, duurt nog wel even denk ik zomaar
https://github.com/home-a...2#issuecomment-3762923167

• Maxwp
pascallj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Mee eens maar we kunnen er nu weinig meer mee. Ik heb een half jaar ofzo terug hier al uitgebreid mee zitten testen en ik kreeg er geen resultaten uit. Heb de batterijen dagen lang op 100 procent gelaten en zag 0 voortgang in het balanceren. Dus als het al wat doet, is het zo traag dat je er weinig aan hebt.
Nou ja wr weinig mee kunnen.. dit kan gewoon weg niet
Is een ondeugelijk product plus ze zeggen zelf dat hij wel balanceert dus wat is dan de waarheid .

• Maxwp
dannyro schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Kan je van de cellen eens een grafiekje posten, bv over 24h?
Ga ik eens doen . Op moment rben de bleutooth verb kwijt haha
Maxwp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:52:
[...]
Nou ja wr weinig mee kunnen.. dit kan gewoon weg niet
Is een ondeugelijk product plus ze zeggen zelf dat hij wel balanceert dus wat is dan de waarheid .
Waar zeggen ze dat? Ze doen toch geen uitspraken over de interne werking? Zolang je een redelijke capaciteit haalt, heb je volgens mij geen 'recht' om te klagen. Zodra je een redelijke hoeveelheid capaciteit verliest, of dit nu komt door het gebrek aan fatsoenlijke balancing of iets anders, zou je aanspraak moeten kunnen maken op die 10 jaar garantie. Hoe dat in de praktijk uitpakt over een aantal jaren, gaan we zien.

Puur uit interesse; wat is de aanleiding dat dit nu opeens naar boven komt? Volgens mij volg jij dit topic toch ook al lange tijd en hebben we dit toch al vaker besproken?

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:59
pascallj schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:58:
[...]

In principe allemaal. Kan soms alleen even zoeken zijn welke je moet instellen. Kan zijn dat een andere meter kiezen dan welke je daadwerkelijk hebt, betere resultaten oplevert.

DSMR 5 meters werken beter voor aansturing van batterijen aangezien ze vaker updates geven dan DSMR 4 meters.
Enexis vraagt 212 euro voor het vervangen van een DSMR 4 naar een DSMR 5 meter... Is dit het verschil echt waard of maakt het onder de streep niet echt uit?
richy t schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Enexis vraagt 212 euro voor het vervangen van een DSMR 4 naar een DSMR 5 meter... Is dit het verschil echt waard of maakt het onder de streep niet zoveel verschil?
Ik denk het niet. Ik zou het eerst gewoon lekker uitproberen. Veel oude meters gaan in de loop der jaren toch vervangen worden vanwege uitfasering van 2G dus de kans is aanwezig dat ze dit vanzelf een keer gratis komen doen.

• DukeBox
Enexis vraagt 212 euro voor het vervangen van een DSMR 4 naar een DSMR 5 meter... Is dit het verschil echt waard of maakt het onder de streep niet echt uit?
Een CT002 is dan goedkoper als je zelf een (heel klein) beetje handig bent. Bijkomend voordeel is dat als je maar 1 fase hebt, je de andere CT klemmen kan gebruiken om iets anders te monitoren en/of een offset te creëren.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:30
[...]

inpakken in alu-folie en de folie aan aarde koppelen. Dan denken ze dat de meter defect is en komen ze die vervangen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E8KsWnBRhnRqUFSb9Pma1KE-Lg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4czQm6h2sIBr3AjcxFl174Vk.jpg?f=user_large :+

the older I get, the better I was...

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-01 10:57
[...]

Maakt enkel na de komma wat uit ... of je per seconde meet of per 10 seconde meet - op het einde van de dag gaat het verschil verwaarloosbaar zijn ...
Komt er bij dat de batterij niet per seconde aanpast - dus daarvoor maakt het zeker niet uit ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 29-01-2026 20:05 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:19

S2S

Zo ook maar eens 157.1 (nog iets ) aangevraagd en gekregen op mijn v1 en V2. Update ging prima . DOD en manueel
Schema met ook NOM ingesteld. Mooi Mooi

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• 3DWim
S2S schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:18:
Zo ook maar eens 157.1 (nog iets ) aangevraagd en gekregen op mijn v1 en V2. Update ging prima . DOD en manueel
Schema met ook NOM ingesteld. Mooi Mooi
Als je DoD niet inteld blijft de 11% regel geldig.
Zelfs lager zag ik van de week. Blijft een raar iets die vulgraad.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• S2S

S2S

3DWim schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Als je DoD niet inteld blijft de 11% regel geldig.
Zelfs lager zag ik van de week. Blijft een raar iets die vulgraad.
Maak me er niet druk om, heeft hier ook weken op 11/10 of 9 procent gestaan. Maar is mooi dat we het nu in kunnen instellen 🎁

S2S schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Maak me er niet druk om, heeft hier ook weken op 11/10 of 9 procent gestaan. Maar is mooi dat we het nu in kunnen instellen 🎁
Wat bedoelen jullie daarmee? Kan je nu ook lager dan 11 procent gaan of gaat het om die 'backup' reserve instelling? Die zit er toch al langer in?

• 3DWim
Lager dan 11% kon je toch niets instellen? dat ging of gaat "vanzelf".

Maar verhaal was dat als je de DoD wel gaat gebruiken die 11% niet meer haalbaar was maar hoger werd.
De ondergrens van de DoD is dus niet 11%. Maar misschien is dit onderhuids al weer aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door 3DWim op 29-01-2026 20:35 ]

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-01 15:15

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Maxwp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:38:

Hierbij een grafiekje van de laaste 24 uur. Met de cel met het hoogste en het laagste voltage. Max verschil is ~100 mV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmIJipmm_Mia1-JgkZmpcUYhGw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ng2ORdJcOAz0MTFq70YVXJHC.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

JeffreyGorissen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Hierbij een grafiekje van de laaste 24 uur. Met de cel met het hoogste en het laagste voltage. Max verschil is ~100 mV.

[Afbeelding]
Wat is je resolutie of eigenlijk update interval? Zoom eens in op het stuk net voordat je de 100 procent aantikt en net erna. Heb zo'n vermoeden dat je ook ver over de 100 mV heen gaat dan.

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Wat is je resolutie of eigenlijk update interval? Zoom eens in op het stuk net voordat je de 100 procent aantikt en net erna. Heb zo'n vermoeden dat je ook ver over de 100 mV heen gaat dan.
Resolutie staat nu op 1 minuut 2 minuten, met de RS485 datalogger. Hij gaat inderdaad wat hoger tot 170 mV, maar dat is ook niet gek bij 100%. Als hij langzamer vol geladen wordt is de Delta kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i9nncNh-3lqDhG9S718829KLL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6geuFGYwIDAkSOol63tCB0N2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 30-01-2026 14:29 . Reden: 1 minuut interval ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• S2S

S2S

pascallj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Wat bedoelen jullie daarmee? Kan je nu ook lager dan 11 procent gaan of gaat het om die 'backup' reserve instelling? Die zit er toch al langer in?
Soc zakt gewoon onder de 11 % bij lang niets doen. Tenminste zo was dat op v155. Dat is wat ik hier constateerde met maanden op NOM. Ging ook niet bijladen tot 11%. Misschien met lager dan 9% maar daar heb ik ze nooit op gehad.

De nieuwe functie Manueel met zelf consumptie ingevoerd lijkt hier niet goed te werken , springt alle kanten op met lage belasting over 2 batterijen, zelfde gedrag als 1 jaar geleden 😆 dan maar weer op puur NOM. (Werkt wel)

[ Voor 26% gewijzigd door S2S op 30-01-2026 09:11 ]

• dannyro
JeffreyGorissen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Resolutie staat nu op 2 minuten, met de RS485 datalogger. Hij gaat inderdaad wat hoger tot 170 mV, maar dat is ook niet gek bij 100%. Als hij langzamer vol geladen wordt is de Delta kleiner.

[Afbeelding]
Hoe zet je deze op 2 minuten?

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:13
vifra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Maakt enkel na de komma wat uit ... of je per seconde meet of per 10 seconde meet - op het einde van de dag gaat het verschil verwaarloosbaar zijn ...
Komt er bij dat de batterij niet per seconde aanpast - dus daarvoor maakt het zeker niet uit ...
Deze discussie zou ik wel willen aangaan. Ik denk namelijk dat het heel veel uitmaakt. Ik heb het geprobeerd met de CT003: heel veel hysteresis. Dus mijn Quooker springt 10s aan om even de temperatuur net een klein beetje op te piepen. Door de trage DSMR4 ziet Marstek dit pas na 10s, en levert 2.5kW. Maar de Quooker is dan al uit. dus 2.5kW terug het net op. En dat 100x per dag. Dat is dus alleen de Quooker. Verder is de CT003/Venus E3 sowieso heel moeilijk met het stabiliseren door deze 10s vertraging. Ik heb de batterij pas een week, maar ben nu al over naar sturing via modbus/HA/node-red. Dat geeft voor DSMR4 iig veel meer mogelijkheden tot stabilisatie.
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Deze discussie zou ik wel willen aangaan. Ik denk namelijk dat het heel veel uitmaakt. Ik heb het geprobeerd met de CT003: heel veel hysteresis. Dus mijn Quooker springt 10s aan om even de temperatuur net een klein beetje op te piepen. Door de trage DSMR4 ziet Marstek dit pas na 10s, en levert 2.5kW. Maar de Quooker is dan al uit. dus 2.5kW terug het net op. En dat 100x per dag. Dat is dus alleen de Quooker. Verder is de CT003/Venus E3 sowieso heel moeilijk met het stabiliseren door deze 10s vertraging. Ik heb de batterij pas een week, maar ben nu al over naar sturing via modbus/HA/node-red. Dat geeft voor DSMR4 iig veel meer mogelijkheden tot stabilisatie.
Die Quooker zou ik maar uit je hoofd zetten. Ook met een snelle DSMR 5 meter of een CT meter ga je die niet kunnen compenseren. Er zit sowieso regelvertraging ingebouwd van een paar seconde, dus een load van 10 s ga je nooit lekker kunnen compenseren. Misschien dat een ander product dit wel kan (maar ook dat betwijfel ik), maar we hebben hier al vaak genoeg gezien dat de Marstek daar (bewust of onbewust) niet snel genoeg op reageert. Hooguit dat je kan zorgen dat de onnodige teruglevering minder lang duurt.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-01 10:57
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Die Quooker zou ik maar uit je hoofd zetten. Ook met een snelle DSMR 5 meter of een CT meter ga je die niet kunnen compenseren. Er zit sowieso regelvertraging ingebouwd van een paar seconde, dus een load van 10 s ga je nooit lekker kunnen compenseren. Misschien dat een ander product dit wel kan (maar ook dat betwijfel ik), maar we hebben hier al vaak genoeg gezien dat de Marstek daar (bewust of onbewust) niet snel genoeg op reageert. Hooguit dat je kan zorgen dat de onnodige teruglevering minder lang duurt.
ik denk dat velen verwachten dat een thuisbatterij werkt als een UPS ... maar dan heb je andere bedragen te investeren ...
De MT is een buffervat van elektriciteit die al dan niet +- mooi reageert op relatief stabiele stroomnoden ...
Er meer uit willen halen ga je financieel niet veel meer opleveren ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• FiberSam
[...]

Die Quooker zou ik maar uit je hoofd zetten. Ook met een snelle DSMR 5 meter of een CT meter ga je die niet kunnen compenseren.
Uit mijn hoofd zetten is geen optie. De vraag is hoe je omgaat met het gegeven dat die Quooker aanspringt. De batterij hoeft die wat mij betreft ook helemaal niet te compenseren. Het probleem is dat de CT003/batt dat dus wél probeert. En dat is ongewenst. Zo gaat mijn batterij duidelijk sneller leeg terwijl die energie het net opgaat. Met DSMR5 zou je dat probleem inderdaad ook hebben, maar vrijwel zeker véél minder (heb het dus niet kunnen testen). Mijn oplossing zal smoothing worden met een PID regeling. Langzaam of vertraagd opbouwen, snel afbouwen.
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Uit mijn hoofd zetten is geen optie. De vraag is hoe je omgaat met het gegeven dat die Quooker aanspringt. De batterij hoeft die wat mij betreft ook helemaal niet te compenseren. Het probleem is dat de CT003/batt dat dus wél probeert. En dat is ongewenst. Zo gaat mijn batterij duidelijk sneller leeg terwijl die energie het net opgaat. Met DSMR5 zou je dat probleem inderdaad ook hebben, maar vrijwel zeker véél minder (heb het dus niet kunnen testen). Mijn oplossing zal smoothing worden met een PID regeling. Langzaam of vertraagd opbouwen, snel afbouwen.
Klopt, de overtollige teruglevering zal minder worden, en als dat je doel is, dan kan het helpen. Maar korte loads netjes compenseren is gewoon niet te doen voor dit product. En dat geldt niet alleen voor Quookers, maar ook voor strijkijzers, inductieplaten op laag vermogen, (oude/niet-inverter) magnetrons op laag vermogen etc.

• DukeBox
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:49:
Deze discussie zou ik wel willen aangaan. Ik denk namelijk dat het heel veel uitmaakt. Ik heb het geprobeerd met de CT003: heel veel hysteresis. Dus mijn Quooker springt 10s aan om even de temperatuur net een klein beetje op te piepen. Door de trage DSMR4 ziet Marstek dit pas na 10s, en levert 2.5kW. Maar de Quooker is dan al uit. dus 2.5kW terug het net op. En dat 100x per dag.
Ik had exact het zelfde, niet alleen specifiek een Quooker maar diverse (kleine) herhalende schommelingen en daardoor over de dag heen best wat terug levering vanuit de accu terwijl ik dat zelf had willen gebruiken. Ook bij meer bewolking merkte ik dat PV vaak terugleverde terwijl ik dat in de accu had willen stoppen. Een wat meer geleidelijke op-/afbouw had dat al kunnen verminderen, ik vind het ook niet zo erg om wat van het net af te nemen gezien ik toch niet een hele nacht met een accu red.
Die Quooker zou ik maar uit je hoofd zetten. Ook met een snelle DSMR 5 meter of een CT meter ga je die niet kunnen compenseren. Er zit sowieso regelvertraging ingebouwd van een paar seconde, dus een load van 10 s ga je nooit lekker kunnen compenseren.
Ik zie sinds ik op de MT CT002 ben overgestapt juist wél hele snelle reacties en nog belangrijker, veel accurater in hoeveelheid vermogen bij zowel op als ontladen.

Dit was met mijn HomeWizard P1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyjkn2Oy83JzPycKmnUwKMCjehk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WxHOUhv4N0m6AEeDKh45xZpF.png?f=user_large

En dit met mijn MT CT002:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i87Whp8jFfp7WJqpFn4st8uuNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K3RfK64tlLf5QebOC3u0gQXx.png?f=user_large

• taurgis
NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Waarom zetten mensen Doom op hun printer? Gaat mij eerder onder "why not" :9

En ook omdat ik hun officiele integratie niet aan de praat kreeg en ook fouten bevat.... (en geen actions)
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zie sinds ik op de MT CT002 ben overgestapt juist wél hele snelle reacties en nog belangrijker, veel accurater in hoeveelheid vermogen bij zowel op als ontladen.

Dit was met mijn HomeWizard P1:
[Afbeelding]

En dit met mijn MT CT002:
[Afbeelding]
Ik geloof zeker dat het beter is, zeker met die 10 seconde vertraging van jouw meter (en mogelijk dat de batterij vanwege de DSMR 5, 1 seconde verwacht). Maar kan je het nu kwantificeren? Zet eens een waterkoker aan bijvoorbeeld? Volgens mij hadden we het nog steeds over een seconde of 6 vertraging. Heb je wel iets nodig waar je met weinig reactietijd het huidige vermogen af kan lezen.

• FiberSam
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Klopt, de overtollige teruglevering zal minder worden, en als dat je doel is, dan kan het helpen. Maar korte loads netjes compenseren is gewoon niet te doen voor dit product. En dat geldt niet alleen voor Quookers, maar ook voor strijkijzers, inductieplaten op laag vermogen, (oude/niet-inverter) magnetrons op laag vermogen etc.
Als dat het doel is? Ik ben in de veronderstelling dat dit voor >95% van de mensen het doel is.Met of zonder dynamische contracten. Als het je niet om de UPS gaat, dan is dat toch altijd het doel dan wel nevendoel (bij traden met dynamische contracten)?
Mijn hele punt is dat je moet voorkomen dat de batterij teruglevert. En idd, de hele trits van apparaten speelt een rol. En dat is opgeteld best een behoorlijke hoeveelheid energieverbruik.
We zijn niet voor niets tweakers hier: ik ben aan het nadenken om het ontlaadalgoritme aan te passen aan het te verwachten verbruik tot de volgende laadcyclus op PV. Data binnenslurpen van open-meteo.com. Leeg is immers toch leeg. Dan kan je je SoC beter gebruiken voor het constante slurpverbruik (bij mij overdag zo'n 380W), ook al is de RTE dan wat lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/betG17pqByfgYLGyAg72-t9knZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFsLc8HLCmNXquW5zbNCGusV.jpg?f=fotoalbum_large
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Als dat het doel is? Ik ben in de veronderstelling dat dit voor >95% van de mensen het doel is.

[...]
Ik bedoel als het doel is om te voorkomen dat hij lang teruglevert zonder dat dat nodig is. Wil alleen niet de valse verwachting scheppen dat dit product korte hoge loads kan compenseren, zelfs niet met een snelle meter. En als de keuze dan is om of niets te doen, of een teruglevering te geven terwijl dat niet meer hoeft, is die eerste natuurlijk beter.

Mogelijk dat dit eigen gemaakte sturing wel te doen is, daar doe ik geen uitspraak over.

• DukeBox
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:31:
Zet eens een waterkoker aan bijvoorbeeld? Volgens mij hadden we het nog steeds over een seconde of 6 vertraging. Heb je wel iets nodig waar je met weinig reactietijd het huidige vermogen af kan lezen.
De reactie tijd is bijna instant en met het vermogen waarmee gecompenseerd moet worden. Ik heb geen waterkoker (Quooker ;)) maar ook mijn koffieautomaat dat voorheen pieken genereerde of TV die schakelde tussen zwart en wit beeld genereerde een zichtbaar piekje. Ik zeg ook niet dat ik nergens meer last van heb maar de extreme en langdurige (20 sec+) schommelingen van -2500 naar +800 ben ik helemaal kwijt. Daarnaast regelt de accu veel accurater met soms een paar Watt om het vermogen op ~0 te houden (effectief rond de 12Watt afname).
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
[...]

De reactie tijd is bijna instant en met het vermogen waarmee gecompenseerd moet worden. Ik heb geen waterkoker (Quooker ;)) maar ook mijn koffieautomaat dat voorheen pieken genereerde of TV die schakelde tussen zwart en wit beeld genereerde een zichtbaar piekje. Ik zeg ook niet dat ik nergens meer last van heb maar de extreme en langdurige (20 sec+) schommelingen van -2500 naar +800 ben ik helemaal kwijt. Daarnaast regelt de accu veel accurater met soms een paar Watt om het vermogen op ~0 te houden (effectief rond de 12Watt afname).
Ik dacht juist dat jij geen Quooker had ("niet alleen specifiek een Quooker") en dus vast wel een waterkoker ;). Mocht je het ooit kunnen kwantificeren (tussen 0 en 20 seconde zit nog een hele marge), graag. Tot nu toe gingen we uit van een seconde of 6 van vertraging waar je toch wel rekening mee moest houden. Maar er zijn er weinig met een CT002. Daarbij zijn veel ervaringen gebaseerd op V1&2 (dat was de echte Tweaker pionier tijd), dus het gedrag kan natuurlijk anders zijn bij de V3.

• FiberSam
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:

[...]

Tja, daar was ik deze week dus ook achtergekomen (heb de Marstek pas een week). CT002 is meestal beter dan CT003: veel sneller maar wat minder nauwkeurig. Probleem is dat niet alles alleen maar techniek is. Ik wil ook dat het economisch rationeel ls. Die CT002 kost me zeker EUR 50. En ik krijg binnen 2 jaar een DSMR5 meter.

• DukeBox
Hoe dat zo? Heb letterlijk dezelfde totalen als dat mijn meter aangeeft.

• S2S

S2S

[...]

Als je vraagt of ze de sampling rate kunnen aanpassen is het al opgelost , DSMR 4 meter hier en een Quooker, dit probleem hebben ze met de CT003 jaar geleden al opgelost. (2venus Es) waar het op neer komt , quooker wordt nú genegeerd, dus minder terug levering . Het systeem zelf heeft sowieso ongeveer 5 seconden nodig om te reageren. Zo werken deze Marsteks nou eenmaal. Maar hoe vaker de CT update hoe beter.

Ik zit nog wel een tijdje met een DSMR 4 meter, en had afgelopen jaar al een mooie besparing.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 30-01-2026 12:00 ]

• FiberSam
S2S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Als je vraagt of ze de sampling rate kunnen aanpassen is het al opgelost.
Bedoel je dat Marstek remotely deze sampling rate kan en wil aanpassen specifiek voor mijn CT003? Dat zou me verbazen. Ik was in de veronderstelling dat die sampling rate wordt bepaald door de selectie van je smart meter (DSMR 4 of 5). Is dat niet zo dan?

• S2S

S2S

FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Bedoel je dat Marstek remotely deze sampling rate kan en wil aanpassen specifiek voor mijn CT003? Dat zou me verbazen. Ik was in de veronderstelling dat die sampling rate wordt bepaald door de selectie van je smart meter (DSMR 4 of 5). Is dat niet zo dan?
Ja dat doen ze. Bizar maar waar. Zijn ook andere gebruikers hier die dat hebben laten doen.

Blijkbaar niet alleen .. is relatief nieuw product he , alles voelt nu 1 jaar later wat minder houtje touwtje .. maar dan nog .

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 30-01-2026 12:04 ]

• DukeBox
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:48:
Ik dacht juist dat jij geen Quooker had ("niet alleen specifiek een Quooker") en dus vast wel een waterkoker ;).
Heb ook eigenlijk geen Quooker maar een Grohe Red.. maar gezien een Quooker de gangbare naam is van een kokend water kraan ;).
Mocht je het ooit kunnen kwantificeren (tussen 0 en 20 seconde zit nog een hele marge)
Ik heb geen history grafieken van 1sec op goede 'zon' dagen, maar wat bedoel je met tussen de 0 en 20 sec?
Mijn polling rate is per 1 sec van zowel de HW Energy Socket als de MT CT002. Daarnaast gebruik ik een 2e klem van de CT002 om mijn PV te loggen en de 3e heb ik tijdelijk gebruik om de waarde van de HW ES te vergelijken (was nagenoeg gelijk).

Ik vermoed dat het komt doordat de MT E niet meer polt (in geval van de HW p1) maar de CT002 de opdrachten naar de MT E pusht.

• FiberSam
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Hoe dat zo? Heb letterlijk dezelfde totalen als dat mijn meter aangeeft.
Ik ben geen expert op spoelmeters, maar die zijn voor zover ik weet nogal grofmazig. Ze kunnen best 10W afwijken. Nu zit er in je smart meter vlg mij ook een spoelmeter, maar die is af-fabriek veel nauwkeuriger. En zelfs al zou die dat niet zijn: je wordt afgerekend op wat die meet. Er kunnen dus swings zitten tot aan 10W van je CT002 t.o.v. je smart meter. Gemiddeld genomen valt dat weg omdat het zowel hoger als lager kan zijn per meting. Dus in je cumulatieve cijfers zie je dat niet.

Een betere methode is als je een NOM strategie volgt en het meet over een periode dat je batterij zowel niet leeg als niet vol is. Als je dan een mooi constante NOM hebt vlg je smart meter, dan doet die CT002 dus goed zijn werk.

• DukeBox
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
Ik ben geen expert op spoelmeters, maar die zijn voor zover ik weet nogal grofmazig. Ze kunnen best 10W afwijken.
10 Watt op wat.. procentueel gezien of totaal? Volgens de specs van MT zou die tot max 1% mogen afwijken boven de 5A (tot100A) en 0,3% onder de 5A.
Een betere methode is als je een NOM strategie volgt en het meet over een periode dat je batterij zowel niet leeg als niet vol is. Als je dan een mooi constante NOM hebt vlg je smart meter, dan doet die CT002 dus goed zijn werk.
Ja, zie de screenshots van mij een paar posts terug.

Gisteren een mooi voorbeeld gezien ik veel verbruik had (donderdag is wasdag bij ons) en er was nagenoeg geen PV. Bij mijn energie leverancier staat '20,579 kWh' gemeten, de CT002 heeft 20,580 kWh gemeten (log ik in domotiz). Het kleine verschil zou zelfs in de tijd registratie kunnen zitten. Ook mijn Fluke 323 geeft dezelfde waarden aan als ik het omreken.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2026 12:25 ]

• tweeek
Zijn er andere batterijen die wel beter reageren op gebruikers zoals inductie laag / cookers / strijkijzers / bepaalde magnetrons en nieuwe toevoeging de badkamer radiator :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• S2S

S2S

Als dat ding nieuw is kijk je non stop naar grafieken, nu 1 jaar later en een mooie besparing op het afgelopen jaar… amper. Soms is het wat het is ;) de techniek is globaal gewoon zo, en alles komt zowat uit China , dus vaak ook dezelfde componenten en mogelijkheden. Het gras is nergens echt meer groener. Ik zou kijken naar kosten per KWh opslag. En dan komt Marstek er erg goed uit. Voor een plug n play.

[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 30-01-2026 12:38 ]

• NoFate
taurgis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Waarom zetten mensen Doom op hun printer? Gaat mij eerder onder "why not" :9

En ook omdat ik hun officiele integratie niet aan de praat kreeg en ook fouten bevat.... (en geen actions)
actions komen pas in de volgende PR, in HA, mag je niet van de eerste PR al direct alles erin zetten,, dus eerst approval sensors, als die merged is, dan komen de controls eraan

• tweeek
S2S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:37:
Als dat ding nieuw is kijk je non stop naar grafieken
Inderdaad uit eigen ervaring, en dat lees je ook regelmatig......

• DukeBox
tweeek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:30:
Zijn er andere batterijen die wel beter reageren op gebruikers zoals inductie laag / cookers / strijkijzers / bepaalde magnetrons en nieuwe toevoeging de badkamer radiator :)
Hangt er vanaf wat nu de belemmerende factor is. HW is vrij snel maar met een DSRM4 meter zit je nog steeds op 10 sec en daar is geen alternatief voor zoals anderen wel hebben. En als je een piek van meer dan 800W wilt opvangen heb je er al 2 nodig. Bij de MT kan dat standaard al met 2500W (in beide gevallen alléén als je een eigen groep voor de accu's gebruikt).

Buiten dat, die pieken stellen netto niet zoveel voor, 20 sec. 2000W is eigenlijk helemaal niet boeiend qua kosten en totaal verbruik.

• tweeek
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Hangt er vanaf wat nu de belemmerende factor is. HW is vrij snel maar met een DSRM4 meter zit je nog steeds op 10 sec en daar is geen alternatief voor zoals anderen wel hebben. En als je een piek van meer dan 800W wilt opvangen heb je er al 2 nodig. Bij de MT kan dat standaard al met 2500W (in beide gevallen alléén als je een eigen groep voor de accu's gebruikt).

Buiten dat, die pieken stellen netto niet zoveel voor, 20 sec. 2000W is eigenlijk helemaal niet boeiend qua kosten en totaal verbruik.
Dat een accu achterloopt op de vraag van stroom is niet zo gek, ga je daar naar zitten kijken dan heb je een goeie horrorfilm met volop piekhoogtepunten.
Inderdaad piekjes lijken ernstig maar uitgespreid stelt het over het algemeen niks voor.

Zelf ook voornamelijk in het begin(bij aanschaf) dat de accu wat traag was wat opviel, nu springt ie over het algemeen vrij vlot in.
Heeft een ZIV meter, HWP1, Zonneplan P1 die gelukkig met elkaar overweg kunnen.

[ Voor 40% gewijzigd door tweeek op 30-01-2026 13:00 ]

• FiberSam
S2S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:37:
Als dat ding nieuw is kijk je non stop naar grafieken, nu 1 jaar later en een mooie besparing op het afgelopen jaar… amper. [...]
tweeek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:58:
[...] Dat een accu achterloopt op de vraag van stroom is niet zo gek, ga je daar naar zitten kijken dan heb je een goeie horrorfilm met volop piekhoogtepunten. [...]
:)
Allemaal waar. Ik denk ook niet dat ik er in de toekomst zo heel veel mee bezig zal zijn (hoewel, ik kijk nog regelmatig naar mijn PVs). Maar hoe beter ik het nu inregel, hoe minder ik er in de toekomst naar zal (hoeven) kijken. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen!
[...]

Hangt er vanaf wat nu de belemmerende factor is. HW is vrij snel maar met een DSRM4 meter zit je nog steeds op 10 sec en daar is geen alternatief voor zoals anderen wel hebben. [...]
Dat alternatief is er dus wel: een CT002 meter.

[ Voor 18% gewijzigd door FiberSam op 30-01-2026 14:07 ]

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

dannyro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Hoe zet je deze op 2 minuten?
Lijkt me dat je dat aanpast in de code van je datalogger welke je modbus uitleest. In mijn geval heb ik sinds recent de Atom van @AUijtdehaag. Ik heb de originele code nog draaien zoals hij hem aan mij bezorgd heeft.

• DukeBox
FiberSam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:05:
Dat alternatief is er dus wel: een CT002 meter.
Nee, die werkt niet met de HW.

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:18
Sinds deze week heb ik hier een Marstek Venus E v3 draaien. Deze kwam met de CT003 welke nu naast de Homewizard P1 meter heb draaien d.m.v. een P1 splitter. Het geheel werkt uitstekend, waarbij de accu in een seconde reageert op de P1 meter. Ik had via de app de geregistreerd voor de garantie en gevraagd voor de laatste firmware update voor de Venus E en CT003. Voor de CT003 kreeg ik V122 gepusht, en voor de Venus E v3 kreeg ik V147. Deze moest wel even geïnstalleerd worden met bluetooth en wifi met de LAN kabel verwijderd anders ging de installatie niet afronden. Typisch Chinese software, er valt mee te werken als je tegen wat rare quercks kan. Ik kan nu via de app de verlichting van de accu aan en uit zetten. Ik dacht dat je daarvoor V157 nodig had, maar die firmware cijferreeksen blijven een raadsel. Ik zou nog graag een wifi lock willen zien, aangezien de LAN kabel het verkeer op zich neemt. Ik heb wat workarounds gelezen, maar dat blijven toch weer workarounds.

• tweeek
harydoo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Ik kan nu via de app de verlichting van de accu aan en uit zetten. Ik dacht dat je daarvoor V157 nodig had, maar die firmware cijferreeksen blijven een raadsel.
Zit wat verschil in de firmware nummers van de V1/V2 en de V3.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 17:13
Misschien een rare vraag, maar wij krijgen binnenkort van Enexis nieuwe meters geplaatst i.v.m. uitfaseren huidige meters op basis oude telefonienetwerk G2.
Iemand een idee wat voor meter je dan krijgt en of daar altijd een P1 uitgang op zit? Ofwel alleen de HW P1 ompluggen of komt daar meer bij kijken (ps. ik ben niet van plan de CT003 te gaan gebruiken).

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.57;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• DukeBox
Tenzij je expliciet aangeeft een domme meter te willen krijgen krijg je er gewoon een met een P1 poort.

• tweeek
antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:15:
Misschien een rare vraag, maar wij krijgen binnenkort van Enexis nieuwe meters geplaatst i.v.m. uitfaseren huidige meters op basis oude telefonienetwerk G2.
Iemand een idee wat voor meter je dan krijgt en of daar altijd een P1 uitgang op zit? Ofwel alleen de HW P1 ompluggen of komt daar meer bij kijken (ps. ik ben niet van plan de CT003 te gaan gebruiken).
I
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hCRyCwauQsAYSij06r-lLoN7MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0V3DWH2m5d6Me5U49qQuH8q.png?f=fotoalbum_large
Ik heb deze, die is ongeveer september 2024 geplaatst.

[ Voor 52% gewijzigd door tweeek op 30-01-2026 15:58 ]

• antoinevromen
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:17:
Tenzij je expliciet aangeeft een domme meter te willen krijgen krijg je er gewoon een met een P1 poort.
Thanks. Nee ik heb helemaal niets aangegeven/gevraagd. Het initiatief komt van Enexis zelf om te vervangen hier in Zuid-Limburg (ik hoorde het ook van mijn zwager)

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.57;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• antoinevromen
Misschien ben ik achterdochtig, maar ik ben sinds 21 jan 2026 overgestapt naar een andere energieleverancier en merk ik op de eindafrekening van de oude leverancier iets merkwaardigs. De oude leverancier (ofschoon ik een slimme meter heb en elke maand overzichtjes kreeg), heeft de meterstanden per de 21 jan geschat (330 kWh minder qua verbruik dan echt op 21 jan en 21 kWh meer teruglevering dan echt op 21 jan). Hierdoor heb ik dus 330 kWh minder kunnen salderen (overschot teruglevering aan net was in het echt dus 300 kWh en door de foutieve verbruiksmeterstanden nu dus 630 kWh).
Is dit een normale gang van zaken als een slimme-meter hebt?

• 3DWim
antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:28:
Misschien ben ik achterdochtig, ...
Waarom zou iemand dat hier moeten weten ?
Ik zou de vragen bij je leverancier neerleggen. Lijkt mij normaal dat je vraagt WAT je krijgt voor meter en ook hoe de (af)rekening in elkaar steekt.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 15:48
antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:15:
Gekke vraag tussendoor misschien maar welk postcodegebied is dit? Ik wil ook graag een nieuwe slimme meter maar Enexis geeft geen indicatie wanneer dit gaat gebeuren voor mijn postcode O-)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:28:
Misschien ben ik achterdochtig, maar ik ben sinds 21 jan 2026 overgestapt naar een andere energieleverancier en merk ik op de eindafrekening van de oude leverancier iets merkwaardigs. De oude leverancier (ofschoon ik een slimme meter heb en elke maand overzichtjes kreeg), heeft de meterstanden per de 21 jan geschat (330 kWh minder qua verbruik dan echt op 21 jan en 21 kWh meer teruglevering dan echt op 21 jan). Hierdoor heb ik dus 330 kWh minder kunnen salderen (overschot teruglevering aan net was in het echt dus 300 kWh en door de foutieve verbruiksmeterstanden nu dus 630 kWh).
Als je sinds 21 januari over bent naar de nieuwe, waarom zou de oude dan moeten schatten vanaf 21 januari? Daar factureer je gewoon tot en met 20 januari.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@tweeek Iets zegt me dat je beter het serienummer van je slimme meter kan blurren.

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• dannyro
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Lijkt me dat je dat aanpast in de code van je datalogger welke je modbus uitleest. In mijn geval heb ik sinds recent de Atom van @AUijtdehaag. Ik heb de originele code nog draaien zoals hij hem aan mij bezorgd heeft.
Ik heb deze ook, maar mijn vraag was meer, welke datalogger.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43
3DWim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:43:
Ter info: na de crashes gisteravond 27jan werkt de app weer. Maar LED optie werkt hier niet.
Vandaag V147 (VNS 117, BMS 112) op mn v3's geinstalleerd
Kreeg ook een communicatie module update
(en een CT003 update ->v118).

Nu werkt de optie om LED uit te schakelen. ;)

• antoinevromen
adjego schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Gekke vraag tussendoor misschien maar welk postcodegebied is dit? Ik wil ook graag een nieuwe slimme meter maar Enexis geeft geen indicatie wanneer dit gaat gebeuren voor mijn postcode O-)
Voerendaal en Schinveld

• antoinevromen
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Als je sinds 21 januari over bent naar de nieuwe, waarom zou de oude dan moeten schatten vanaf 21 januari? Daar factureer je gewoon tot en met 20 januari.
De oude leverancier heeft dus de meterstand per einde 20e jan geschat t.b.v. de eindfactuur i.p.v. uit te lezen? Dat vind ik raar.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
[...]

Kan je de quooker eventueel op de uitgang van de marstek aansluiten?

• DukeBox
Driehoek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:32:
Waarom zou je dat willen? Dat is wel heel erg inefficient gezien de backup ook energie gebruikt als er geen afname is.
antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:31:
[...]

De oude leverancier heeft dus de meterstand per einde 20e jan geschat t.b.v. de eindfactuur i.p.v. uit te lezen? Dat vind ik raar.
Ik volg het nog steeds niet helemaal. Vanaf wanneer tot wanneer heeft deze dan geschat? In elk geval, zo hoort het niet. Er kan gewoon uitgelezen worden tot het moment dat je overstapt en misschien zelfs nog wel langer.

Je saldeert gewoon per jaar vanaf de startdatum van je contract. Is je contract bijvoorbeeld ingegaan op 10 januari 2025, saldeer je tot 10 januari 2026 en saldeer je van 10 januari 2026 tot 21 januari 2026. Heb je dan te weinig teruggeleverd, zal je belasting moeten betalen. Heb je dan teveel teruggeleverd, heb je pech en kan je dit overschot niet meenemen.

• Driehoek
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Waarom zou je dat willen? Dat is wel heel erg inefficient gezien de backup ook energie gebruikt als er geen afname is.
Omdat je dan die pieken vermijdt.

• DukeBox
Driehoek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:
Omdat je dan die pieken vermijdt.
Maar dat kost je netto veel meer dan gewoon die pieken accepteren.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2026 16:48 ]

jj85 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Vandaag V147 (VNS 117, BMS 112) op mn v3's geinstalleerd
Kreeg ook een communicatie module update
(en een CT003 update ->v118).

Nu werkt de optie om LED uit te schakelen. ;)
Stapje voor stapje wordt ons wensenlijstje van 8 maanden geleden afgewerkt door Marstek! Helaas hebben we geen invloed op de prio's van de backlog... ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Driehoek
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Maar dat kost je netto veel meer dan gewoon die pieken accepteren.
Wellicht zie ik het helemaal verkeerd maar heb je dat berekend?
Pieken accepteren: Volgens google verbruikt een quooker ongeveer 0,01kWh per uur. Door die trage regeling gebruik je op een winternacht (12 uur ongeveer) iets van een 0,12kWh die ongeveer integraal van de batterij het net ingaat én van het net de quooker ingaat.
Gedurende de dag (of wanneer de zon schijnt in ieder geval) heb je hetzelfde probleem dat de batterij niet snel genoeg schakelt om afname te vermijden. Dus je quooker vermogen komt hoofdzakelijk vanuit het net (dag en nacht) en je batterij wordt snachts leeggetrokken om te injecteren.

Op de bypass: Ongeveer 20 percent verlies het hele jaar door maar meeste van het jaar kan je deze met zonnestroom voeden. Afhankelijk van je tarieven kan het mijn insziens beter zien om deze omzettingsverliezen te accepteren.

• antoinevromen
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Ik volg het nog steeds niet helemaal. Vanaf wanneer tot wanneer heeft deze dan geschat? In elk geval, zo hoort het niet. Er kan gewoon uitgelezen worden tot het moment dat je overstapt en misschien zelfs nog wel langer.

Je saldeert gewoon per jaar vanaf de startdatum van je contract. Is je contract bijvoorbeeld ingegaan op 10 januari 2025, saldeer je tot 10 januari 2026 en saldeer je van 10 januari 2026 tot 21 januari 2026. Heb je dan te weinig teruggeleverd, zal je belasting moeten betalen. Heb je dan teveel teruggeleverd, heb je pech en kan je dit overschot niet meenemen.
Dank je voor het meedenken.
Het vaste contract liep van 10 feb 2024 t/m 10 feb 2026. In oktober 2024 heb ik reeds een nieuw vast contract bij de nieuwe leverancier afgesloten, dat in ging op 21 jan 2026 en dat is ook door de oude leverancier allemaal verwerkt (inclusief een kleine boete voor 20 dagen eerder opzeggen van het contract). Ik heb het vermoeden dat de oude leverancier niet zo veel stroom wilde salderen en daarom i.p.v. de meterstanden exact uit te lezen deze lager heeft geschat, maar dat is speculatie. De echte reden waarom ze de meter niet gewoon hebben uitgelezen op 20 jan 2026 blijft mij een raadsel en ik vroeg mij af of dit net als de terugleverkosten een nieuw fenomeen is van de energieboeren om verbruik en teruglevering naar hun hand te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 30-01-2026 17:13 ]

antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Dank je voor het meedenken.
Het vaste contract liep van 10 feb 2024 t/m 10 feb 2026. In oktober 2024 heb ik reeds een nieuw vast contract bij de nieuwe leverancier afgesloten, dat in ging op 21 jan 2026 en dat is ook door de oude leverancier allemaal verwerkt (inclusief een kleine boete voor 20 dagen eerder opzeggen van het contract). Ik heb het vermoeden dat de oude leverancier niet zo veel stroom wilde salderen en daarom i.p.v. de meterstanden exact uit te lezen deze lager heeft geschat, maar dat is speculatie. De echte reden waarom ze de meter niet gewoon hebben uitgelezen op 20 jan 2026 blijft mij een raadsel en ik vroeg mij af of dit net als de terugleverkosten een nieuw fenomeen is van de energieboeren om verbruik en teruglevering naar hun hand te zetten.
Je saldeerperiode loopt dus tot 10 februari a.s, maar dat haal je niet, dus van 10 februari 2025 tot 21 jan 2026 in dit geval.

Ik zou gewoon even navragen hoe dat zit. Misschien is je meter tijdelijk niet bereikbaar en komt er nog een naberekening o.i.d.

• cold
  • Niet online
antoinevromen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Je moet bij je nieuwe leverancier zijn! Die levert de stand aan bij de voorgaande leverancier. Bij de switch zal je meter even niet uitleesbaar zijn geweest waardoor deze is berekend. Je nieuwe leverancier kan dit corrigeren (op basis van de stand zoals die nu is) en dan zal vervolgens je oude leverancier een nieuwe eindstand krijgen en de rekening corrigeren.

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• FiberSam
Driehoek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:32:
[...]
Nee, zeker niet. Dan moet ik mijn halve huis verbouwen. Maar vanuit technisch oogpunt een interessante opmerking. De Marstek heeft voor de backup outlet voor zover mij bekend een interne relais die gewoon doorlust naar het net. (De omschakeltijd bij uitval is ca. 15ms.) Dit is dus geen oplossing voor de Quooker.

Maar ik ga die outlet sowieso niet benutten. Het aanzetten van de backup zuipt ca. 10W extra. Geen zin in nagenoeg nutteloos slurpverbruik. Daar heb ik er al genoeg van.

• cold
  • Niet online
Ik heb overigens net de iPhone app kunnen updaten en daarin zijn de Leds op de Marstek V3 met EMS147 succesvol uit te schakelen. Ook de DoD werkt nu anders, als ik die op 68% zet staat die dus op 32% backup reserve. Dan stopt de normale en handmatige discharge als de accu op 32% komt maar vervolgens doet de backup poort het nog wel gewoon en ontlaad die gewoon tot onder de 32% 🥳

• DukeBox
Driehoek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:
Wellicht zie ik het helemaal verkeerd maar heb je dat berekend?
Je vergeet het continue verlies van de backup interface ongeacht of er energie word afgenomen. Een aantal posts terug werd dat ook al behandeld en kwam neer op een aantal procent per dag.
Buiten dat het onhandig is dat je geen kokend water meer hebt als je accu niet is geladen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2026 19:57 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
cold schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:23:
Ik heb overigens net de iPhone app kunnen updaten en daarin zijn de Leds op de Marstek V3 met EMS147 succesvol uit te schakelen. Ook de DoD werkt nu anders, als ik die op 68% zet staat die dus op 32% backup reserve. Dan stopt de normale en handmatige discharge als de accu op 32% komt maar vervolgens doet de backup poort het nog wel gewoon en ontlaad die gewoon tot onder de 32% 🥳
Vreemd, ik heb de app geupdate maar ik zie die opties niet. Of werkt het alleen icm 147?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
Vraag naar het beste scenario.
Als ik een tweede of een derde batterij aansluit is het dan slim om ze allemaal tegelijk te laten laden? Of zou het beter zijn via een script in bijvoorbeeld Home Assistant eerst de eerste batterij vol te laden als de zon schijnt de overige op standby te zetten. Als de eerste vol is pas de volgende te laten laden? Hiermee krijg je minder laad cycli lijkt me of is dit geen slim scenario en kun je het beste het interne BMS dit laten regelen?
conradh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:37:
Vraag naar het beste scenario.
Als ik een tweede of een derde batterij aansluit is het dan slim om ze allemaal tegelijk te laten laden? Of zou het beter zijn via een script in bijvoorbeeld Home Assistant eerst de eerste batterij vol te laden als de zon schijnt de overige op standby te zetten. Als de eerste vol is pas de volgende te laten laden? Hiermee krijg je minder laad cycli lijkt me of is dit geen slim scenario en kun je het beste het interne BMS dit laten regelen?
Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, maar zijn wel een paar dingen die je keuze kunnen sturen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel vermogen aan zon je hebt. Als dat teveel is om 1 batterij te laden, is het zonde om het niet in batterij 2 en/of 3 te stoppen.
Als ze je allemaal vol krijgt, maakt het voor het aantal cycli natuurlijk sowieso niet uit, maar dat zal meer een dingetje voor de zomer zijn.
Maar denk ook aan hoeveel ontlaadvermogen je paraat wilt hebben. 1 batterij is max 2500 W, maar twee batterijen voor de helft gevuld, is dezelfde capaciteit, maar wel 5000 W.
Als je het ultieme wil min/max'en denk ik dat je met die twee dingen rekening moet houden en daarna inderdaad cascade laden. Mogelijk dat je ook nog kan instellen dat bij een bepaald minimum vermogen 1 batterij wordt gevuld om de efficiëntie op te krikken.

Al met al zou ik het vooral zien als hobby projectje. Als je daar geen zin in hebt, zou ik het de CT002/3 lekker laten regelen.

Het zou overigens dan de CT002/3 meter zijn die het regelt in samenwerking met het EMS. Het BMS is slechts voor de basale batterij en beveiligingsfuncties. Maar volgens mij is de logica voor hoe wordt opgeladen nog niet echt bekend/duidelijk.

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
Dank je wel. Ik laat voorlopig de CT003 het regelen.
pascallj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, maar zijn wel een paar dingen die je keuze kunnen sturen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel vermogen aan zon je hebt. Als dat teveel is om 1 batterij te laden, is het zonde om het niet in batterij 2 en/of 3 te stoppen.
Als ze je allemaal vol krijgt, maakt het voor het aantal cycli natuurlijk sowieso niet uit, maar dat zal meer een dingetje voor de zomer zijn.
Maar denk ook aan hoeveel ontlaadvermogen je paraat wilt hebben. 1 batterij is max 2500 W, maar twee batterijen voor de helft gevuld, is dezelfde capaciteit, maar wel 5000 W.
Als je het ultieme wil min/max'en denk ik dat je met die twee dingen rekening moet houden en daarna inderdaad cascade laden. Mogelijk dat je ook nog kan instellen dat bij een bepaald minimum vermogen 1 batterij wordt gevuld om de efficiëntie op te krikken.

Al met al zou ik het vooral zien als hobby projectje. Als je daar geen zin in hebt, zou ik het de CT002/3 lekker laten regelen.

Het zou overigens dan de CT002/3 meter zijn die het regelt in samenwerking met het EMS. Het BMS is slechts voor de basale batterij en beveiligingsfuncties. Maar volgens mij is de logica voor hoe wordt opgeladen nog niet echt bekend/duidelijk.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
harydoo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Sinds deze week heb ik hier een Marstek Venus E v3 draaien. Deze kwam met de CT003 welke nu naast de Homewizard P1 meter heb draaien d.m.v. een P1 splitter. Het geheel werkt uitstekend, waarbij de accu in een seconde reageert op de P1 meter.
Ik vind een seconde echt snel, felici!

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.