• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:37

Arjan A

Cenosillicafoob

3DWim schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:51:
Nog even over die CT003, die ik niet meer gebruik, maar in en beginne heb ik die ook via infrarood geprobeerd aan de praat te krijgen. Ik lees daar eigenlijk niks over. Zijn er hier mensen die i.p.v. de P1 poort de CT003 gebruiken via de infrarood optie?
Bedoel je die lichtsensoren op de 003? Dat werkt met lichtpulsen, dat had ik in de meterkast van mijn vorige huis. Maar toen had ik de CT003 nog niet, maar ik herkende wel meteen de vorm :)
Ik had er destijds een Raspberry Pi op gezet met een lichtsensor, zodat ik mijn verbruik kon bijhouden. De pulsen werken niet met een interval, maar geven een puls als er 0,1kW is verbruikt (check de handleiding, want sommige meters geven pas een puls bij 1kW). Je zit dus altijd met een schommeling van minstens 100W. Bij hoog verbruik gaan de pulsen dus heel snel, bij een laag verbruik kan het eventjes duren voordat er weer een puls voorbij komt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:27
Niekniek89 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:11:
Ik heb de CT003 nog even direct op de P1 poort van de meter aangesloten, en krijg dan nog steeds hetzelfde resultaat als mijn docker applicatie.
Dus ik heb de juiste meter gekozen voor de CT003.

Maar blijf het nog steeds vreemd vinden, dat de batterij aan het laden is, de zon genoeg schijnt, en mijn verbruik héél langzaam blijft oplopen.
Zonder batterij had ik dat scenario niet.

Dan is het echt de 10sec (naijlen) wat ik zie gebeuren?
Ik vindt het wel prima zo.
Als je bent gaan werken en het huis verbruik 200W en de PV produceert 2000W, dan heb je gewoon 1800W injectie en geen afname.

Als je nu een batterij toevoegd, dan streeft het systeem naar 0 inject/afname en zal de batterij aan 1800W laden als je huis 200W vermogen nodig heeft.

Dit is in het ideale scenario waar geen bewolking is.
Echter zodra er bewolking in, zul je omvormer zien uitzwaaien tussen de 500 en 2000W en dit kan heel snel gaan. Met elke seconde grote verschillen. De batterij probeer te volgen, maar komt achter. Waardoor hij 1800W aan het laden is terwijl de omvormer net gezakt is naar 500W. Op dat moment heb je een paar seconden afname tot als de batterij zich aanpast. En dan de PV terug naar 2000W en komt de omvormer terug achter. Dan heb je even injectie. En die cyclus herhaalt zich constant. Je zult zien dat minder afname hebt als het clear sky is dan op een bewolkte dag. Daar is helaas weinig aan te doen met een Marstek die altijd een paar seconden achter de feiten loopt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-04 12:08
Druppeltje_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:56:
[...]

Weet niet of dat in Nederland hetzelfde is. Maar in België is die poort wel voorzien in de meeste digitale meters,maar niet actief en ook niet de mogelijkheid om te activeren. Naar het schijnt kan de netbeheerder deze poort wel gebruiken om diagnoses ter plaatse uit te voeren maar voor de eindgebruiker is deze niet bruikbaar.
Hij is wel handig om als magneet te gebruiken en je CT003 daar op te bevestigen >:)
Om deze poort actief te maken moet je in Belgie aan Fluvius vragen om deze te activeren, zo simpel is het.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
JDB007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
[...]

Om deze poort actief te maken moet je in Belgie aan Fluvius vragen om deze te activeren, zo simpel is het.
Het gaat niet over de P1 poort, maar deze ernaast...

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-04 12:08
Bij mijn meter Landis+Gyr (3 fasen) is er maar één poort (P1).
Druppeltje_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:56:
[...]
Hij is wel handig om als magneet te gebruiken en je CT003 daar op te bevestigen >:)
Haha nog niet aan gedacht, das wel een prima tip :D

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als de IR poort alleen met pulsen werkt, hoe bepaal je dan afname vs. terug leveren?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Dit was mijn oude meter. De Twee lichtjes rechtsboven gaven de pulsen. Dat witte ronde ding is een tweeweg-communicator: daar kan een monteur een apparaat tegenaan houden: dat gat heeft een (ir?)led en een sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFlgsTlsB36utDKTOxODJHwQbN8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0Z8udGb8mItALwSTH9XrnK7.jpg?f=fotoalbum_medium

Canon EOS | DJI M2P

Niekniek89 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:11:
Ik heb de CT003 nog even direct op de P1 poort van de meter aangesloten, en krijg dan nog steeds hetzelfde resultaat als mijn docker applicatie.
Dus ik heb de juiste meter gekozen voor de CT003.

Maar blijf het nog steeds vreemd vinden, dat de batterij aan het laden is, de zon genoeg schijnt, en mijn verbruik héél langzaam blijft oplopen.
Zonder batterij had ik dat scenario niet.

Dan is het echt de 10sec (naijlen) wat ik zie gebeuren?
Ik vindt het wel prima zo.
Waarom niet gewoon een CT002 installeren? Dan zijn die problemen direct opgelost.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

JDB007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
[...]

Neen klopt niet. De IR in België is geen eindgebruikerspoort. Je kan hier wel de P1 poort laten openstellen. Dus zo simpel is het niet.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Hmm volgende week donderdag nacht de Marsteks maar in ups mode zetten.
Vrijdag ben ik vrij, kan ik dan mooi even knoeien met het huis voeden vanuit de backup stopcontacten.
Elk nadeel heb zijn voordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C0i-Wm9K3KvygEfNh5WY2JyAqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi8faxbJDyg7H0VGENp5XaNi.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:53
Zorg wel dat je geen stroom terug het net op kan sturen op dat moment, houdt het veilig voor de mensen die aan het werk zijn ;-)

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

• DukeBox
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:07:
Vrijdag ben ik vrij, kan ik dan mooi even knoeien met het huis voeden vanuit de backup stopcontacten.
Een aantal weken terug ook zoiets gehad , ik heb de backup voor mijn CV en VV gebruikt want er was een vrij koude dag voorspeld en ik zou niet zonder een warme douche kunnen. Ik heb ook een 2 tal opgeladen power stations (die i.t.t. de MT E wel makkelijk te verplaatsen zijn) om (langdurig) mijn laptop te kunnen gebruiken en ook wat licht te hebben om thuis te werken e.d. Internet via 5G zou ook gewoon blijven werken dus ik was er helemaal klaar voor.
Uiteindelijk vond ik het zelfs tegenvallen dat de onderbreking minder dan 2 uurtjes duurde ;)

Ik wil overigens ook nog 2 panelen op mijn dakkapel leggen met een MT micro evt. met een MT b2500 als buffer
(MT setje kost < €430) om direct in de backup te kunnen pluggen, ik kijk er alleen een beetje tegenop om die panelen erop krijgen, heb al diverse lage platte daken gedaan en een keer flink verkeken op de impact van wind met zo'n ding op de ladder.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 01-04-2026 13:57 ]

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:16

coldasice

business intelligence redesign

Ik heb gistermiddag mijn Marstek Venus E binnen gekregen en ben nu bezig met het bouwen van een dashboardje. Een eerste versie is hier te zien, gisteren begonnen dus staan nog wel wat onnauwkeurigheden in: https://werkplaats.bpaa.nl/marstek/#overzicht

Dashboardje zal kort te zien zijn en daarna dichtgezet worden

Leek me goed om me even voor te stellen, vermoedelijk zal ik hier nog wel vaker vorobij komen...

Wat me opviel is dat mijn batterij in AI optimalisartie met 2500 watt aan het opladen was, terwijl ik hem als max 800w had geconfigureerd, in het kader van veiligheid de AI optimalisatie modus uitgezet zodat hij netjes naar 800 wat terugregelde.

Nu heb ik ooit een propadeuse elektrotechniek gedaan dus stroom schrikt niet af, maar het is 25 jaar geleden dus vroeg me af of dit veilig kan? Hij zit niet geheel op een eigen groep, maar er zitten wat lampen en wat computers op dezelfde groep. Niks spannends, veel meer dan 12A komen we denk ik niet...

business-intelligence.info/freelance

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:49
coldasice schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:50:

Wat me opviel is dat mijn batterij in AI optimalisartie met 2500 watt aan het opladen was, terwijl ik hem als max 800w had geconfigureerd, in het kader van veiligheid de AI optimalisatie modus uitgezet zodat hij netjes naar 800 wat terugregelde.
Dat klopt staat in starttopic: laden is max 2500 watt kan je, standaard, niks aan veranderen. Ontladen kan je instellen.
Leuk dashboard.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• coldasice

coldasice

3DWim schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:12:
[...]

Dat klopt staat in starttopic: laden is max 2500 watt kan je, standaard, niks aan veranderen. Ontladen kan je instellen.
Leuk dashboard.
Ik had al gezocht op laden in dit topic maar kwam op 6 paginas uit, wel door zitten scannen maar kwam niks tegen...Dank

Oja: ik heb een Kampstrup 382jxc slimmemeter, maar daarbij staat de P1 poort niet aan. Kan ook niet aangezet worden, die poort heeft geen interne voeding. Na het telefoontje van Enexis werd me dit duidelijk gemaakt. Je hebt daarbij de keuze op deze te vervangen door een nieuwe meter, maar dit kost je 212 euro.

Ik heb ergens gelezen (niet 100% zeker), dat deze apparaten nog via GPRS (2G) werken. Nu is het zo dat KPN dit nog als laatste tot 2027 ondersteunt. Mogelijk kun je je netwerkbeheerder overtuigen om eerder de omruiling te doen, vermoedelijk kom je vanzelf voor die tijd aan de beurt. Ik heb een CT002 besteld, gaat me te lang duren...

[ Voor 46% gewijzigd door coldasice op 01-04-2026 15:31 ]

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:31
Goedemiddag, weet hier iemand hoe de wifi uit gezet kan worden van de Venus? Ik heb de accu nu bekabeld aangesloten maar hij blijft ook via wifi verbinding maken. Bedankt!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

cautje schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:27:
Goedemiddag, weet hier iemand hoe de wifi uit gezet kan worden van de Venus? Ik heb de accu nu bekabeld aangesloten maar hij blijft ook via wifi verbinding maken. Bedankt!
Hotspot op je telefoon maken of een tijdelijke wifi op een oude router. Betterijen ermee verbinden en daarna de hotspot wegdoen (of de SSID van je tijdelijke router).

Canon EOS | DJI M2P

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:37
Hansieo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:47:
Klopt mijn gevoel dat de meeste (bijna alle??) wifi problemen /disconnect etc hoofdzakelijk voorkomen bij de CT003 toepassing? en niet (of veel minder) in combinatie met een CT002?

Als ik de zoekfunctie gebruik komt steevast de CT003 naar boven.

ik zie niet hoe ik een POLL kan starten om mijn "gevoel" in kaart te brengen.
Moet ik dat aan de topic starter vragen?
De CT003 was hier absoluut niet het probleem. Die had dadelijk verbinding met de wifi en de batterij (witte led CT). De batterij was een ander verhaal. In plaats van te verbinden met de router in dezelfde ruimte bleef die (zwak) verbinding maken met een AP 2 kamers verder. Ik heb in de router dan een dedicated IoT opgezet met een 2.4 GHz verbinding en enkel WPA2 (WPA2/WPA3 bleek eveneens een probleem voor de batterij). Zowel de batterij als de CT003 hebben hier een sterke verbinding mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Yeshua op 01-04-2026 16:48 ]

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Yeshua op 01-04-2026 17:16 ]

• coldasice

coldasice

Iemand nog tips voor verbeteringen aan het dashboard? Benieuwd welke elementen jullie belangrijk vinden en wat nog zou kunnen helpen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPjkwang07uCB71LeNuJM7L8eEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGEnIDaq6xjuzajQwxDKDKwN.png?f=fotoalbum_large

coldasice schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:33:
Iemand nog tips voor verbeteringen aan het dashboard? Benieuwd welke elementen jullie belangrijk vinden en wat nog zou kunnen helpen....

[Afbeelding]
Erg mooi en strak vormgegeven. TOP!
Even een reactie. Misschien schiet ik hiermee je doel voorbij, maar gewoon een aantal zaken die kunnen:
  • Onderste grafiek uitbreiden naar ook 7dgn
  • Ik ben altijd benieuwd naar de Solcast voorspelling, +2dgn, ivm slim laden EV
  • Netto kosten balans — je DA/RT/FIX netto kosten meters als dagelijkse/maandelijkse kostenbalans. Laat zien wat je werkelijk betaalt vs wat je zou betalen zonder batterij (leuk om jezelf rijk te rekenen ;-) )

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

Misschien even een kleine update ivm de CT002/003 emulatie van Tomquist.
Zijn laatste wijzigingen vandaag maken het mogelijk om bij laag vermogen slechts 1 batterij actief te hebben en de andere op standby. Na een zelf in te stellen tijd wisselen de batterijen om. Ook de limiet zelf is in te stellen.
De eerste test zonet was veelbelovend.
Met nog een beetje PV stroom was 1 batterij aan het ontladen op 120W. Wanneer ik de vaatwasser opzette sprong de 2de batterij automatisch terug bij omdat het totaal vermogen boven de ingestelde waarde kwam.
Wanneer de waarde terug daalde, ging 1 batterij terug in standby.
Komende dagen eens uitvoerig testen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:02:
Wanneer ik de vaatwasser opzette sprong de 2de batterij automatisch terug bij omdat het totaal vermogen
Wat is de ingestelde waarde?
Kan je zelf kiezen. Eender welke waarde jij logisch vind dat er een batterij hoort bij te springen.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:44
Ik vind de Marstek software en regeling van de CT003.

Vandaag weer eens dat 2 van 3 Marsteks overdag niet hebben bij geladen. Dus een 11 kWh teruggeleverd aan het net....

Moet je weer een auto diagnose doen om het te fixen...

Ik kan niet wachten dat ik de accu's in het nieuwe huis direct kan aansturen via de modbussen want helaas schijnt de modbus via Wifi niet mogelijk te zijn...
@RogerSch
Modbus over wifi kan voor de v3 via een lilygo of m5stack atom op de rs485 poort.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:44
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 april 2026 @ 03:52:
@RogerSch
Modbus over wifi kan voor de v3 via een lilygo of m5stack atom op de rs485 poort.
Dank voor de tip. Deze geld en tijdinvestering ga ik niet doen voor een tijdelijke situatie. In het nieuwe worden de Marsteks direct via een LAN kabel aangesloten.

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:15
En toch blijft er iets vreemd…
Voor de 2e nacht ga ik de 0,4kWh niet halen vanaf 00:00-07:00.. ik zit nu al bijna over een halve kWh… of er moet echt zoveel vertraging zitten tussen de slimme meter en de communicatie naar de batterij..

Gisteren was het op dit tijdstip 0,23 en nu al 0,50.. een flink verschil?

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:34
Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:52:
En toch blijft er iets vreemd…
Voor de 2e nacht ga ik de 0,4kWh niet halen vanaf 00:00-07:00.. ik zit nu al bijna over een halve kWh… of er moet echt zoveel vertraging zitten tussen de slimme meter en de communicatie naar de batterij..

Gisteren was het op dit tijdstip 0,23 en nu al 0,50.. een flink verschil?
Ik zit op 0.027kWh afgelopen nacht. Marstek eigen self mode en slimme meter 1/sec.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fnEeTcJKL4j7-8-wYOHS3coIKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEjgNZdkw3c0LfiYGm9Xwn9N.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Niekniek89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cC11hK2lw-S5PUrLslKlshNVL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lolIV2u8h8ZDHqdVM16wGHz1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_jrWsZQ5IjERr0mtQAUJxbTwAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Jig2c3CIrc3LttVg1PzqRSj.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op de slimme meter zelf kijk (met de groene knop) krijg ik iedere sec nieuwe data op het schermpje te zien.
Blijkbaar is dit naar de P1 aansluiting maar iedere 10 sec?
Daarbij zie ik ook raar gedrag van de batterij, die zonet weer even ging laden??!!

Blijf het soms vreemd gedrag vinden.
En dat laden/ ontladen gebeurd zo te zien heel de nacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_89uAc3cGKV7vdSire21Oht4qa0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/twkiJMpN5Lyy7hnFHtWjP3Sc.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Niekniek89 op 02-04-2026 06:32 ]

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:52
De afgelopen weken wat meer problemen met laden en ontladen, de situatie:

3 marsteks v3 icm de CT003, verbonden met wifi. De wifi connectie lijkt altijd goed te zijn, net als de CT verbinding die altijd aanwezig is.

Sinds een paar weken stopt soms een of meerdere batterijen met opladen of ontladen. Ik heb dit aangegeven en krijg dan een nieuwe update toegestuurd, ik zit nu op V148. Als ik na de update alles weer aansluit werkt het weer maar steeds een dag of wat later stopt er weer een of meerdere baterijen.

Ook wisselen in modus werkt dan niet meer, hij schiet dan vanzelf weer terug naar de modus waar die in stond.

Heeft iemand een soort gelijke situatie gehad en is dit opgelost? Of misschien iemand tips wat ik kan proberen?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:03
Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik op de slimme meter zelf kijk (met de groene knop) krijg ik iedere sec nieuwe data op het schermpje te zien.
Daarbij zie ik ook raar gedrag van de batterij, die zonet weer even ging laden??!!

[Afbeelding]
Hoe ziet het eruit als je op die CT klikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 02-04-2026 08:00 ]

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V144 - CT003 V122 - BMS 112 - Modi:NOM

• Niekniek89
Maikie18 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:00:
[...]

Hoe ziet het eruit als je op die CT klikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWiXSGDQSgH1ZSwCyw3KcmbszAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pecc5erYZfFBMzzKS6bcGLI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een screenshot van zojuist.
Ik ben stroom aan het verbruiken, terwijl er nog voldoende in de batterij zit (22,5%).
En zo zie ik dat heel vaak... dat ik veel stroomverbruik heb (+- 600 watt), en dat de batterij maar met +-200 ontlaadt.
Heb sinds vannacht 00:00 al zo goed als 1kWh verbruikt van het net...

Ik merk ook, dat als de batterij terugleverd aan de slimme meter, de meter dit als teruglevering ziet, en de batterij direct in laad stand gaat... en zo het af en toe in een loep blijft zitten, en ik toch stroom ga verbruiken..

[ Voor 11% gewijzigd door Niekniek89 op 02-04-2026 08:12 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:42
Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een DSMR 4.2 meter, die geeft "maar" om de 10 seconden data door. Een DSMR5.x geeft iedere 1 seconde data door...

the older I get, the better I was...

• Niekniek89
Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:11:
[...]

Het is een DSMR 4.2 meter, die geeft "maar" om de 10 seconden data door. Een DSMR5.x geeft iedere 1 seconde data door...
Ik denk inderdaad dat dat het grootste nadeel is. Daardoor heb ik ook een halve kWh teruggeleverd aan het vannacht.. wat eigenlijk nergens op slaat.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:34:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat het grootste nadeel is. Daardoor heb ik ook een halve kWh teruggeleverd aan het vannacht.. wat eigenlijk nergens op slaat.
Nogmaals: een halve kWh terugleveren doe ik ook met een oudere slimme meter. Ga je weinig aan kunnen doen.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Kees-Jan
[...]

ik heb een DSMR 5.x meter en heb vandaag (vanaf 0:00) 0.177kWh terug geleverd door de NOM van de batterij.

• THE_BASE
  • Niet online
Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:02:
[...]

ik heb een DSMR 5.x meter en heb vandaag (vanaf 0:00) 0.177kWh terug geleverd door de NOM van de batterij.
Niet alle DSMR 5.x meters doen 1 seconde. Ik heb een L&G 5.0 GPRS die 10 seconden doet. Daardoor in de nacht vaak 0.4/0.5 van het net. Maar waar heb je het over, dat is gewoon acceptabel.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:47
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:09:
[...]

Niet alle DSMR 5.x meters doen 1 seconde. Ik heb een L&G 5.0 GPRS die 10 seconden doet. Daardoor in de nacht vaak 0.4/0.5 van het net. Maar waar heb je het over, dat is gewoon acceptabel.
Zijn de standaard CT003 p1 meters DSMR 5.x? Om de hoeveel seconden geeft die de informatie door?

• coldasice

coldasice

SatScan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:55:
[...]

Erg mooi en strak vormgegeven. TOP!
Even een reactie. Misschien schiet ik hiermee je doel voorbij, maar gewoon een aantal zaken die kunnen:
  • Onderste grafiek uitbreiden naar ook 7dgn
  • Ik ben altijd benieuwd naar de Solcast voorspelling, +2dgn, ivm slim laden EV
  • Netto kosten balans — je DA/RT/FIX netto kosten meters als dagelijkse/maandelijkse kostenbalans. Laat zien wat je werkelijk betaalt vs wat je zou betalen zonder batterij (leuk om jezelf rijk te rekenen ;-) )
Dankje voor de aanvullingen. Solcast is toegevoegd, de komende 24uur hebben nu een mooie balk met zon percentages, wind vanuit KNMI, en prijs per uur...

komende paar dagen de AI optimalisatie van marstek vergelijken met mijn eigen model, maar kijkend naar gisteravond waar AI er voor koos om niet leeg te trekken op de piek, neig ik al heel snel naar het zelf regelen van laad en ontlaad...

• THE_BASE
  • Niet online
pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:18:
[...]

Zijn de standaard CT003 p1 meters DSMR 5.x? Om de hoeveel seconden geeft die de informatie door?
HomeWizard P1 en CT003 zijn beiden afhankelijk van je slimme meters en doen in dat geval dus 10 seconden.

Wil je een betere interval, dan zul je een CT002 moeten installeren. Maar in Nederland worden op termijn alle verouderde slimme meters vervangen voor nieuwe met interval van 1 seconde.

• Kees-Jan
pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:18:
[...]

Als ik in de Marstek app kijk zie ik de CT003 ook iedere seconde data binnen krijgen.
De verwerking van de hele flow duurt (bij mij) ~6 seconden voordat de batterij reageert.
Voorheen (voor 1 november) had ik een DSMR 4 meter en dan duurde de flow ~16 seconden.

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:31
Arjan A schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:58:
[...]

Hotspot op je telefoon maken of een tijdelijke wifi op een oude router. Betterijen ermee verbinden en daarna de hotspot wegdoen (of de SSID van je tijdelijke router).
Bedankt voor de Tip, maar blijft de accu dan niet daar verbinding me proberen te maken?
Ik zou wifi op de accu graag helemaal uitzetten.
Kan dat ook?
Bedankt!

• Kees-Jan
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:09:
[...]

volgens google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McGtFk_ufg0bjpJ_S0j2SpAD8mE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DqE4PSdshqSzMIx0OC0wmwho.png?f=user_large

Ik heb in HA deze instelling bij het DSMR Samrt Meter device en krijg iedere seconde een datagram uit de meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td6ZFZSN41y7MaZXd2AhZk-GSec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4sKuQ4oYChf9JgdmtmWBV9u.png?f=fotoalbum_large
Volgens https://www.liander.nl/-/...gyr-zcf110cctfs2-gprs.pdf (blz 9) voldoet de meter aan de DSMR5.0 eisen,
en die eisen van netbeheer nederland staan hier: https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard en op blz 15, hoofdstuk 6 staat dat er iedere seconde een datagram wordt verstuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdfM8gY7IKRJUyi9R_FzZ1j_aVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DQCbQgWl7S2JvI3B9skdlXb.png?f=fotoalbum_large

en dan voldoet jouw meter niet aan de DSMR 5.x eisen...

[ Voor 59% gewijzigd door Kees-Jan op 02-04-2026 09:50 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:30
Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:32:
[...]

volgens google:
[Afbeelding]

Ik heb in HA deze instelling bij het DSMR Samrt Meter device en krijg iedere seconde een datagram uit de meter:
[Afbeelding]
DSMR 4.x - update elke 10 seconden
DSMR 5.x - update elke seconde

Daarnaast heeft 5.x tal van verbeteringen zoals support meerdere smart meeters, betere energy management, ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

• THE_BASE
  • Niet online
vifra schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]

DSMR 4.x - update elke 10 seconden
DSMR 5.x - update elke seconde

Daarnaast heeft 5.x tal van verbeteringen zoals support meerdere smart meeters, betere energy management, ...
Discussie blijft over die seconde interval van de GPRS versie:

1) Ja, hij update elke seconde
2) De P1 geeft per 10 seconde een update door

Je hebt dus altijd 10 seconde dezelfde informatie.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

volgens google:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens https://www.liander.nl/-/...gyr-zcf110cctfs2-gprs.pdf (blz 9) voldoet de meter aan de DSMR5.0 eisen,
en die eisen van netbeheer nederland staan hier: https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard en op blz 15, hoofdstuk 6 staat dat er iedere seconde een datagram wordt verstuurd:
[Afbeelding]

Die informatie is niet volledig.

• vifra
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

indien deze aan de DSMR 5.x norm voldoet dient de P1 pport steeds per seconde de info door te sturen. (met of zonder GPRS). GPRS is wat ze noemen de P3 poort en dient voor communicatie naar de energieleverancier / beheerder om de facturatie daarop te maken ... voor thuisgebruik dien je de P1 poort uit te lezen ...

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
vifra schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:59:
[...]

indien deze aan de DSMR 5.x norm voldoet dient de P1 pport steeds per seconde de info door te sturen. (met of zonder GPRS). GPRS is wat ze noemen de P3 poort en dient voor communicatie naar de energieleverancier / beheerder om de facturatie daarop te maken ... voor thuisgebruik dien je de P1 poort uit te lezen ...
Ik heb toevallig ook zo'n DSMR 5.x meter die iedere seconde een waarde doorgeeft maar waarbij de waarde iedere 10 seconde wordt ge-update. De meter voldoet dus aan de standaard (iedere seconde een nieuwe waarde) maar deze waarde is 10 seconden gelijk waarna deze wijzigt. Bijzonder frustrerend.

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

• Kees-Jan
Bigfoot87 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb toevallig ook zo'n DSMR 5.x meter die iedere seconde een waarde doorgeeft maar waarbij de waarde iedere 10 seconde wordt ge-update. De meter voldoet dus aan de standaard (iedere seconde een nieuwe waarde) maar deze waarde is 10 seconden gelijk waarna deze wijzigt. Bijzonder frustrerend.
Het P1 datagram hoort iedere seconde verstuurd te worden... O-) :*)

• DukeBox
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:23:
Maar in Nederland worden op termijn alle verouderde slimme meters vervangen voor nieuwe met interval van 1 seconde.
Dat hoeft niet, alleen meters die GPRS zijn, er zijn helaas ook veel LTE DSMR5 meters (voornamelijk Landis+Gyr) met een 10 sec. interval.
Het zit hem in de details, het display (en meting) laat inderdaad iedere seconde nieuwe gegevens zien. De P1 poort geeft wel iedere seconde een data pakket echter stuurt deze 10 sec. lang dezelfde gegevens, dus effectief 10 sec. update interval.

Zover ik heb kunnen vinden heeft het ook te maken met verschillen in de definitieve v5.0.2 documentatie en de v5.0 gecertificeerde meters die voor de definitieve documentatie uitkwamen.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 10:24 ]

• Kees-Jan
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:55:
[...]

Die informatie is niet volledig.
waar staat de volledige informatie dan?

maar goed, we dwalen wat af...

[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 02-04-2026 10:18 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:08
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

Dat is niet wat daar in de screenshot staat. In de eerste alinea staat "The information in the P1 telegram must be updated every second."

En dan verder op moet dat P1 telegram (die dus iedere seconde bijgewerkt wordt) ook iedere seconde verstuurd worden.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor info hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 02-04-2026 10:18 ]

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:40
Druppeltje_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]
Kan je zelf kiezen. Eender welke waarde jij logisch vind dat er een batterij hoort bij te springen.
inderdaad, top update van Tom. Hierbij een weergave van alterneren batterijen om het uur bij lage load van 200W (verhoogde efficiëntie per batterij)
code:
1
2
3
4
MIN_EFFICIENT_POWER = 200W 
# (default 0 = disabled) — When the per-battery share of total demand falls below this threshold (watts), excess batteries are deprioritized so the remaining ones operate above their efficient minimum. Example: 2 batteries, 200 W demand, threshold 150 → one battery gets 200 W, the other idles. Hysteresis (×1.2) prevents oscillation at the boundary.
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 3600
# (default 900 s, minimum 10) — Seconds between rotating which battery has priority. Ensures fair wear across batteries.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tMmHuMBJ4AfVOFWmXgjGudJNiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ESmBlttKVluLo446I6jkleG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsxhUaD2WHTiJXTIdcdmSp7-oKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qn2Iy13SF86mFYNBdYeuQOu5.jpg?f=fotoalbum_large

Tom heeft zonet ook volgende code toegevoegd die een smooth overgang tussen batterijen voorziet tijdens het alterneren:
code:
1
2
EFFICIENCY_FADE_ALPHA
# (default 0.15) — EMA factor controlling how quickly batteries transition during efficiency switchovers. During a transition each battery's power is reallocated proportionally to its fade weight, keeping the total output tracking demand. Lower values produce smoother, slower transitions; higher values are faster. Set to 1.0 for instant switching.

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• THE_BASE
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:18:
[...]

Dat is niet wat daar in de screenshot staat. In de eerste alinea staat "The information in the P1 telegram must be updated every second."

En dan verder op moet dat P1 telegram (die dus iedere seconde bijgewerkt wordt) ook iedere seconde verstuurd worden.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor info hebt.
Ik heb geen andere informatie, dit is al een aantal keren eerder voorbij gekomen.

Lees veen wat @DukeBox meldt, die informatie is correct.

• dehardstyler
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb geen andere informatie, dit is al een aantal keren eerder voorbij gekomen.

Ik heb zo snel even niks gevonden van Dukebox op de vorige pagina's en als ik op Dukebox zoek in het tekstvak krijg ik alleen reacties op hem en zie ik het zo snel ook even niet. Kun je de post even linken?

• Kees-Jan
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ah, je ziet dan (dus) wél iedere seconde een datagram binnenkomen, maar die blijft binnen die 10 seconden elke keer (10x dus) gelijke data versturen?
Terwijl je op het display wél elke seconde een nieuwe waarde voorbij ziet komen?

begrijp ik het zo goed?

zo ja: dan voldoet de meter niet aan de DSMR 5.x eisen ;)

• pheijms
Ik ga binnenkort overstappen naar Budget Energie. En daar krijg je gratis stroom van april tm september van 12:00 - 17:00.

Is het mogelijk om de Venus E zo in te stellen dat hij nooit levert tussen 12:00 - 17:00?
pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:33:
Ik ga binnenkort overstappen naar Budget Energie. En daar krijg je gratis stroom van april tm september van 12:00 - 17:00.

Is het mogelijk om de Venus E zo in te stellen dat hij nooit levert tussen 12:00 - 17:00?
Ja kan NOM regelen met tijdstabel (dus MANUAL op die uren en NOM op de andere) in laatste FW.
Maar dan gaat hij uiteraard tijdens die uren ook wel niet laden met zonne-energie.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:01
Was deze al gedeeld?

🚀 Update Overzicht: Marstek Venus v3 - Firmware v148

Hier is de synthese van deze update:

Optimalisatie van reactiesnelheid en stabiliteit in combinatie met externe meters (CT/P1).

Lagere Opstartdrempel (Standby Fix): De batterij springt sneller uit 'Standby' naar 'Laden'.
Waar v144 soms bleef hangen bij kleine overschotten (50-100W), reageert v148 gevoeliger op lage PV-opbrengst.

Minder 'Lekkage' (Injectie): De communicatie-latency met de CT003 en P1-module is verkort. Hierdoor reageert de batterij sneller op wisselende verbruikers in huis, wat de ongewenste injectie in het net vermindert.

Zomertijd & NTP-Synchronisatie: Verbeterde interne klok-synchronisatie (Network Time Protocol). Dit voorkomt dat tijdgestuurde schema's (Time-of-Use) verschuiven na de overgang naar de zomertijd.

Stabiele LAN-verbinding: Verdere optimalisatie van de RJ45-poort voor gebruikers die de wifi-verbinding willen vervangen door een bekabelde verbinding voor een lagere latency.

Thermisch Management: Verfijnde laad- en ontlaadcurves om de passief gekoelde behuizing stabieler te houden tijdens warme lentedagen (minder snel 'thermal throttling').

Soepele SoC-hervatting: Verbeterde overgang wanneer de batterij vanuit de minimale reserve (bijv. 10-12% DoD) weer begint met laden zodra de zon opkomt.

Heeft iemand de firmware update al uitgevoerd?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• pheijms
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:35:
[...]

Ja kan NOM regelen met tijdstabel (dus MANUAL op die uren en NOM op de andere) in laatste FW.
Maar dan gaat hij uiteraard tijdens die uren ook wel niet laden met zonne-energie.
Ik wil dus wel laden, maar niet ontladen.

Kan dat ook?

Ik ga binnenkort de Marstek E kopen (heb hem nog niet).

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:40
draai ik al een maand minstens, geen problemen ondervonden
foutje, ik zit op V158 voor de V2

[ Voor 29% gewijzigd door dodvip123 op 02-04-2026 11:26 ]

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• THE_BASE
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb zo snel even niks gevonden van Dukebox op de vorige pagina's en als ik op Dukebox zoek in het tekstvak krijg ik alleen reacties op hem en zie ik het zo snel ook even niet. Kun je de post even linken?
Twee post boven je eerder post staat een hele uitleg over hoe die meter werkt.

• Kees-Jan
pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:42:
[...]

Ik wil dus wel laden, maar niet ontladen.

Kan dat ook?

Ik ga binnenkort de Marstek E kopen (heb hem nog niet).
dan zal je toch "iets" met een HomeAssistant of andere SmartHome oplossing moeten gaan doen.

• THE_BASE
  • Niet online
doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Was deze al gedeeld?

Optimalisatie van reactiesnelheid en stabiliteit in combinatie met externe meters (CT/P1).

Lagere Opstartdrempel (Standby Fix): De batterij springt sneller uit 'Standby' naar 'Laden'.
Waar v144 soms bleef hangen bij kleine overschotten (50-100W), reageert v148 gevoeliger op lage PV-opbrengst.

Minder 'Lekkage' (Injectie): De communicatie-latency met de CT003 en P1-module is verkort. Hierdoor reageert de batterij sneller op wisselende verbruikers in huis, wat de ongewenste injectie in het net vermindert.

Zomertijd & NTP-Synchronisatie: Verbeterde interne klok-synchronisatie (Network Time Protocol). Dit voorkomt dat tijdgestuurde schema's (Time-of-Use) verschuiven na de overgang naar de zomertijd.

Stabiele LAN-verbinding: Verdere optimalisatie van de RJ45-poort voor gebruikers die de wifi-verbinding willen vervangen door een bekabelde verbinding voor een lagere latency.

Thermisch Management: Verfijnde laad- en ontlaadcurves om de passief gekoelde behuizing stabieler te houden tijdens warme lentedagen (minder snel 'thermal throttling').

Soepele SoC-hervatting: Verbeterde overgang wanneer de batterij vanuit de minimale reserve (bijv. 10-12% DoD) weer begint met laden zodra de zon opkomt.

Klinkt wel als interessante verbeteringen. Hoor ook graag ervaringen van V148. Ergens blij dat het met V144 gewoon lekker werkt, dus snel updates durf ik niet direct.

• dehardstyler
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:45:
[...]

Twee post boven je eerder post staat een hele uitleg over hoe die meter werkt.
Pff ik heb wel heel scheel gekeken... Dank.
Interessant, ik ga eens kijken of ik die 5.0 standaard ergens kan vinden.

• THE_BASE
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:51:
[...]

Pff ik heb wel heel scheel gekeken... Dank.
Interessant, ik ga eens kijken of ik die 5.0 standaard ergens kan vinden.
Haha, dat kan zomaar eens gebeuren! ;)

[...]

Dat is een zeer goed resultaat voor een 10Sec SM! Je systeem is goed in balans en werkt uitstekend.

Voor alle duidelijkheid schrijf ik het nog meer een keer voor eenieder die dit leest:
Nul Op de Meter is een begrip en GEEN norm! Het is spreekwoordelijk bedoeld en niet letterlijk. Geen enkel thuis-systeem gaat je dat leveren wat die ook beweren.

Zet je batterijen maar, eens uit en kijk dan naar je energiemeter, dan zie je die de hele tijd flink schommelen.
Vuistregel - wanneer werkt mijn systeem goed/in balans?
1 - 5 sec SM is < 0.5 kWh tijdens nachturen
10 sec SM is <0.8kWh tijdens nachturen

Extra verbruik per nacht: 0,4 kWh
  • Prijs: €0,25 per kWh
  • Kosten per nacht:
    0,4 × 0,25 = €0,10
Per jaar (365 dagen):
€0,10 × 365 = €36,50 per jaar

Overdag energieverbruik is zo persoonlijk gerelateerd aan ieders unieke energieprofiel, dat dit echt maatwerk is om daar zomaar een uitspraak over te doen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:06
doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Was deze al gedeeld?

Ik zit op 147 en krijg voorlopig niet de 148 niet binnen...
acolson schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:04:
[...]

Ik zit op 147 en krijg voorlopig niet de 148 niet binnen...
Je moet dit aan support aanvragen, maar daar slapen ze al bijna een maand :+

• Ben.B.
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:36
Waarom krijg ik geen meldingen voor updates? Dat zou toch automatisch moeten gaan? 8)7
Voor de CT003 heb ik versie 116
Batterij V144

Wifi verbinding is prima. Net als de verbinding tussen de p1 meter en batterij. Heb de P1 en batterij op 2,4 wifi vastgezet op vast IP -adres via de modem.

Heb de batterij ingesteld op NOM/ ''zelf geïnitieerd zelfconsuptiemodel''. Dan zou de batterij toch nooit moeten terugleveren aan het net? Dat doet hij wel telkens en dat op vol vermogen. Dit is precies wat hij NIET zou moeten doen!

Als de batterij niet snel gaat functioneren, gaat hij retour/ ben er al 2 dagen druk mee.

[ Voor 49% gewijzigd door Ben.B. op 02-04-2026 11:36 . Reden: Iets meer toelichting en spelfouten eruit ]

• dehardstyler
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:52:
[...]

Haha, dat kan zomaar eens gebeuren! ;)
Nou er zit inderdaad een verschil in ja, ik heb 5.0 gevonden. Mocht iemand het ook interessant vinden: https://github.com/renekl...nion%20Standard%205.0.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmHUCSYqj22_bImZLOl7Ept9MpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht04rzOeuZksYfX0wHBWANuk.jpg?f=fotoalbum_large

En er lijkt hier inderdaad geen enkele noodzaak om het telegram zelf ook te vernieuwen. Het telegram moet alleen elke seconde naar de OSM (dus wat je aansluit op de P1) sturen. Wel staat erbij het blauwe blokje bovenaan dat de Data readout ook "updated every second" moet zijn. Maar het feit dat dit zo specifiek verduidelijkt is in 5.0.2, doet mij vermoeden dat er gedonder over was.

I stand corrected! Ook @DukeBox

• DukeBox
  • Nu online
@dehardstyler Er werd bij L+G aangegeven dat het met een 'toekomstige' firmware update aangepast zou worden maar gezien dat de afgelopen 10 jaar nog steeds niet gedaan is verwacht ik niet dat die er ooit nog gaat komen. Het aller vervelendste is dat dergelijke meters zelfs nog steeds worden ingezet bij Liander, zij hebben nog een zooi van die refurbished meters liggen.
Ben.B. schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:17:
Waarom krijg ik geen meldingen voor updates?
Staat een post boven je.

[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 11:29 ]

• dehardstyler
DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:20:
@dehardstyler Er werd bij L+G aangegeven dat het met een 'toekomstige' firmware update aangepast zou worden maar gezien dat de afgelopen 10 jaar nog steeds niet gedaan is verwacht ik niet dat die er ooit nog gaat komen. Het aller vervelendste is dat dergelijke meters zelfs nog steeds worden ingezet bij Liander, zij hebben nog een zooi van die refurbished meters liggen.
Ook lekker dan, terwijl het een hele simpele update kan zijn. Alleen een grote "maar": dat kan wel eens hercertificatie betekenen voor die meter. In ieder geval voor IDIS (nog een companion standaard, naast DSMR, beide gebasseerd op DLMS) wordt er op een bepaalde firmware getest en is die meter + die firmware een goedgekeurd setje. Dat kost vrij veel geld. Of dit voor DSMR precies hetzelfde geldt durf ik zo snel niet te zeggen.

Dus ik kan mij voorstellen dat L&G dat wel altijd gedacht heeft dat ze dat even met een updateje zouden doen, tot het puntje bij paaltje kwam zeg maar. :P

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Is er een mogelijkheid om vooraf al te zien of je batterij de connectie met de CT kwijt is? Nu is mijn enige indicatie wanneer ik erachter kom dat ik met een volle batterij stroom van het net sta te trekken. De app in om te herconfigureren en het werkt weer, maar ik zou daar een waarschuwing van willen hebben (of dat hij automatisch gaat herconfigureren).
Het betreft slechts één enkele Venus E3, de andere 2 werken gewoon door. Aangesloten op modbus, CT003 staat naast de router (maar dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien de andere 2 wel gewoon doorwerken).

Canon EOS | DJI M2P

• DukeBox
  • Nu online
dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:08:
Dus ik kan mij voorstellen dat L&G dat wel altijd gedacht heeft dat ze dat even met een updateje zouden doen, tot het puntje bij paaltje kwam zeg maar. :P
Mogelijk is er wel een update alleen moet bijv. Liander ervoor zorgen dat die erop komt. Zij hebben immers de registratie van de netid's en toegang tot de meters.
Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
Is er een mogelijkheid om vooraf al te zien of je batterij de connectie met de CT kwijt is? Nu is mijn enige indicatie wanneer ik erachter kom dat ik met een volle batterij stroom van het net sta te trekken. De app in om te herconfigureren en het werkt weer, maar ik zou daar een waarschuwing van willen hebben (of dat hij automatisch gaat herconfigureren).
Het betreft slechts één enkele Venus E3, de andere 2 werken gewoon door. Aangesloten op modbus, CT003 staat naast de router (maar dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien de andere 2 wel gewoon doorwerken).
Welke firmware heb je in CT003 en de E3 ?? Misschien die eerst laten updaten.
CT003 met v122 draait hier al langere tijd zonder een enkele disconnect en na herstart/stroom-onderbrekingen gewoon weer werkend na zo'n 5m.

Ja, je zou zoiets in HA kunnen maken. Check per x periode.
Je kunt (in de MT app) kijken of er bij de betreffende batterij actuele p1 waardes doorkomen

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 02-04-2026 12:22 ]

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

SatScan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:20:
[...]

Welke firmware heb je in CT003 en de E3 ?? Misschien die eerst laten updaten.
CT003 met v122 draait hier al langere tijd zonder een enkele disconnect en na herstart/stroom-onderbrekingen gewoon weer werkend na zo'n 5m.

Ja, je zou zoiets in HA kunnen maken. Check per x periode.
E3 draait 147.3 CT003 draait 116. Ik zou in HA wel willen weten welke variabele wordt gebruikt voor het checken van de verbinding en welk commando wordt gebruikt voor het herconfigureren. Is dat bekend, of wordt dat een eigen uitzoekwerkje?

Canon EOS | DJI M2P

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:22:
[...]

E3 draait 147.3 CT003 draait 116. Ik zou in HA wel willen weten welke variabele wordt gebruikt voor het checken van de verbinding en welk commando wordt gebruikt voor het herconfigureren. Is dat bekend, of wordt dat een eigen uitzoekwerkje?
Dat werkt via Hame Relay, niet via modbus.
Ik heb daar ook een melding (automatisatie) voor gemaakt op de iPhone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3EkNEsuoWAUTReSGuPTPaoM9_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k7iBbsD4lLaEANa0uAw37Ats.jpg?f=user_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

dannyro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]

Dat werkt via Hame Relay, niet via modbus.
Ik heb daar ook een melding (automatisatie) voor gemaakt op de iPhone.

[Afbeelding]
Dat is het detecteren, dat is al een pluspunt.
Nu nog het herconfigureren, is dat ook via een API te doen? Ik heb het idee dat als de MT de verbinding kwijt is, zich er maar gewoon bij neerlegt ipv proberen te herconfigureren...

Canon EOS | DJI M2P

• dehardstyler
DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
[...]

Mogelijk is er wel een update alleen moet bijv. Liander ervoor zorgen dat die erop komt. Zij hebben immers de registratie van de netid's en toegang tot de meters.
Dat zou inderdaad kunnen, maar als de update beschikbaar is en de update ook is goedgekeurd, dan is dat in mijn ogen niet meer zo'n hele grote stap voor Liander. Misschien dat ze bang zijn voor een bepaald failure percentage als ze updaten? Dat zou natuurlijk nog kunnen.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54

jbbrans

Ik ben een leek op het gebied van Home Assistant en heb in dit topic ondertussen alle gepinde berichten doorgezocht op home assistant, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen, wat ik nodig heb voor een stabiele display van mijn 3 Venus v3 batterijen en hoe ik dat in zo'n mooi dashboard kan krijgen?
De marstek app is leuk maar niet altijd up-to-date met de werkelijke situatie en ik ben meer een pc persoon.
Ook zou ik graag alles (zonnepanelen, grid, batterijen en een paar hoofd/grote gebruikers) in 1 overzicht willen hebben, i.p.v. 3 aparte apps.

Ik heb de 3 battterijen via een kabel op de lan aansluiting met mijn netwerk verbonden.
De wifi heeft geen verbinding, maar in de app zie ik de batterijen wel en in homewizard zie ik een mooi vlakke grafiek, dus ze hebben contact met de CT003 meter.
Home Wizard draait op een VM op mijn Synology NAS.
Ik heb HACS geinstalleerd binnen Home Assistant.
De data van de zonnepanelen heb ik nu wel al in HA.
coldasice schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:22:
[...]

Dankje voor de aanvullingen. Solcast is toegevoegd, de komende 24uur hebben nu een mooie balk met zon percentages, wind vanuit KNMI, en prijs per uur...

komende paar dagen de AI optimalisatie van marstek vergelijken met mijn eigen model, maar kijkend naar gisteravond waar AI er voor koos om niet leeg te trekken op de piek, neig ik al heel snel naar het zelf regelen van laad en ontlaad...
Als je het een keer wil delen dan probeer/test ik het met je mee.
Ziet er in ieder geval erg mooi en professioneel uit!
Ik werk met HA - influxDB en Grafana dashboarden en automation

• coldasice

coldasice

SatScan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]

Als je het een keer wil delen dan probeer/test ik het met je mee.
Ziet er in ieder geval erg mooi en professioneel uit!
Ik werk met HA - influxDB en Grafana dashboarden en automation
Prima, komende dagen vooral alle datastromen netjes structureren, snappen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Achteraf is dit vaak goed te beredeneren, als we dan een aantal iteraties verder zijn, een weekje testdraaien met actieve monitoring vanuit mijn kant... iedere ochtend om 8uur een mailtje met een overzicht van de afgelopen 24uur maakt het al heel makkelijk...

jbbrans schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
Ik ben een leek op het gebied van Home Assistant en heb in dit topic ondertussen alle gepinde berichten doorgezocht op home assistant, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen, wat ik nodig heb voor een stabiele display van mijn 3 Venus v3 batterijen en hoe ik dat in zo'n mooi dashboard kan krijgen?
De marstek app is leuk maar niet altijd up-to-date met de werkelijke situatie en ik ben meer een pc persoon.
Ook zou ik graag alles (zonnepanelen, grid, batterijen en een paar hoofd/grote gebruikers) in 1 overzicht willen hebben, i.p.v. 3 aparte apps.

Ik heb de 3 battterijen via een kabel op de lan aansluiting met mijn netwerk verbonden.
De wifi heeft geen verbinding, maar in de app zie ik de batterijen wel en in homewizard zie ik een mooi vlakke grafiek, dus ze hebben contact met de CT003 meter.
Home Wizard draait op een VM op mijn Synology NAS.
Ik heb HACS geinstalleerd binnen Home Assistant.
De data van de zonnepanelen heb ik nu wel al in HA.
Om dit topic overzichtelijk te houden voor beginners met een Marstek (MT) batterij, heb ik in de loop van de tijd verschillende andere topics aangemaakt voor specifieke thema's.

Voor zaken als Home Assistant (HA) en domotica-integratie kun je terecht in dit topic: Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening.

Op deze manier blijft dit topic goed leesbaar voor iedereen die net een batterij heeft geïnstalleerd of de aanschaf ervan overweegt.

Bedankt!

• harrr
  • Laatst online: 14:23
Ik wil misschien nog 2 Marsteks bijkopen. Ik vond er 2 voor samen 2400 incl. BTW en levering: https://www.batterijenhui...ad_campaignid=22477868832

Iemand nog goedkoper gevonden?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• vifra
harrr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
Ik wil misschien nog 2 Marsteks bijkopen. Ik vond er 2 voor samen 2400 incl. BTW en levering: https://www.batterijenhui...ad_campaignid=22477868832

Iemand nog goedkoper gevonden?
scherp - dat is aan de prijs van 3 weken gelden - huidig zitten de meesten aan 1300 tot 1350 per toestel.

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
Zojuist rolt er nieuwe firmware uit. Versie 148.117.112

Zou mooi zijn als ze daar ook gelijk een changelog bij deden.

-update-
Tot 50% doet ie er heel lang over en dan opeens "succes!". Maar als ik de app open staat de firmware nog steeds op 147. Jammer.

[ Voor 37% gewijzigd door Dr.Dokter op 02-04-2026 14:55 . Reden: update lijkt niet te werken ]

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Dr.Dokter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:

Zou mooi zijn als ze daar ook gelijk een changelog bij deden.

-update-
Tot 50% doet ie er heel lang over en dan opeens "succes!". Maar als ik de app open staat de firmware nog steeds op 147. Jammer.
Modbus loskoppelen, telefoon ernaast houden en dan updaten.

Canon EOS | DJI M2P

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Overigens heb ik nog niet de beschikking over de nieuwere firmware.

Canon EOS | DJI M2P

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:13
Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:28:
Als ik in de Marstek app kijk zie ik de CT003 ook iedere seconde data binnen krijgen.
De verwerking van de hele flow duurt (bij mij) ~6 seconden voordat de batterij reageert.
De vertraging zit inderdaad in de batterij... in de Homewizard app zit ik een constante update terwijl pieken pas na 6 seconden door de batterij gecompenseerd worden. Beter dan die 6 seconden ga je het volgens mij dus nooit krijgen (en volgens mij heeft iemand al een vergelijking gedaan tussen de P1 en CT003 en was dit identiek - vertraging is dus niet de meting, wel de batterij logica).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:13
Dr.Dokter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
En hoe heb je die dan gekregen... ik wacht zelfs al 10 dagen gewoon op een antwoord van hun support.

Je zou dit proces eigenlijk zelf moeten kunnen starten.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
Ik denk dat hier gewoon te veel mensen zinloze vragen stellen aan de support, met als gevolg te lange wachttijden :)

En dan hebben we het nog niet gehad over de FB gebruikers

[ Voor 20% gewijzigd door NoFate op 02-04-2026 15:17 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
O wauw. Ik krijg bij het openen van de app reclame te zien..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0of4J-MSG8eZ3YonmGEYVZ_vep4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3UdvaH1nbVooEjE1c9Ru7E9k.png?f=fotoalbum_large

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• Niekniek89
Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:57:
Overigens heb ik nog niet de beschikking over de nieuwere firmware.
Hier ook nog niks, ben benieuwd of deze komende dagen uitgerold gaat worden.
Heb iig niks aangevraagd via feedback.

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:04
Ik had een vraagje over de Marstek VENUS E 3.0. Hoe lang is de kabel die er standaard bijzit?

JohnS

• THE_BASE
  • Niet online
doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:03:
O wauw. Ik krijg bij het openen van de app reclame te zien..[Afbeelding]
Ja, dit had ik zojuist ook. Met 120 seconden wachten tot je verder kunt. Dat is natuurlijk van de zotte.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:49
THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:34:
[...]
Ja, dit had ik zojuist ook. Met 120 seconden wachten tot je verder kunt. Dat is natuurlijk van de zotte.
Je kan ook op verder drukken. Je hoeft geen 120sec te wachten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:03
Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:09:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een screenshot van zojuist.
Ik ben stroom aan het verbruiken, terwijl er nog voldoende in de batterij zit (22,5%).
En zo zie ik dat heel vaak... dat ik veel stroomverbruik heb (+- 600 watt), en dat de batterij maar met +-200 ontlaadt.
Heb sinds vannacht 00:00 al zo goed als 1kWh verbruikt van het net...

Ik merk ook, dat als de batterij terugleverd aan de slimme meter, de meter dit als teruglevering ziet, en de batterij direct in laad stand gaat... en zo het af en toe in een loep blijft zitten, en ik toch stroom ga verbruiken..
Dat is niet de weergave die je krijgt als je op CT klikt via een batterij. Dat moet je even doen en open laten staan dan krijg je een goed beeld wat hij doet en waarom

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V144 - CT003 V122 - BMS 112 - Modi:NOM

Pagina: 1 ... 376 377 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.