Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat heb ik gedaan, gestart met een willekeurige fase, zodra de tweede erbij komt is het chaos. In alle mogelijke samenstellingen.DukeBox schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:17:
[...]
Kan je anders eerst eens met 1 MT E testen en dan een voor een bijschakelen? Het lijkt er haast op dat ze precies het omgekeerde doen van wat er gevraagd wordt maar dan met 10 sec.(?) vertraagd.
En zoals eerder aangegeven, als ze bekabeld zijn aangesloten moet je zorgen dat WiFi niet online/bereikbaar is anders raakt de CT in de war.
De Wifi werkt alleen op de CT003, de Wifi-led is bij alle drie uit.
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147-117-112 - CT003 V122
Je hebt dan ook 'auto diagnosis' gedraaid op de 2e die je bijschakelt?ERN5T schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:03:
Dat heb ik gedaan, gestart met een willekeurige fase, zodra de tweede erbij komt is het chaos.
Jazeker en daarna opnieuw bij de eerste. Alle twee terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw auto diagnose.DukeBox schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Je hebt dan ook 'auto diagnosis' gedraaid op de 2e die je bijschakelt?
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147-117-112 - CT003 V122
Ben bezig met een review van de Venus 3. Ik loop tegen behoorlijk wat problemen aan. Ben even benieuwd of hier meer gebruikers last van hebben.
Bij de registratie/account aanmaken ging het al mis omdat blijkbaar het emailadres al bestond (terwijl dit niet was). Is me uiteindelijk wel gelukt. Irritant maar uiteindelijk kom je er wel
Eerst heb ik hem gekoppeld aan de HomeWizard P1 deze vond hij in eerste instantie niet. Maar na 20x proberen vond hij hem. Hierna blijf hij maar zeuren over de fases. Voor de rst leek alles wel te werken.
Na de upgrade naar firmware v147 blijft hij maar disconnecten. Hierdoor start het laden/ontladen niet.
Als ik het laden handmatig start bv op nom schiet hij altijd eerst naar 2500w...why? Hierna kapt hij er vaak ook weer mee na enkele minuten.
In de HomeWizard app werkt alles feilloos. Dus ligt niet aan de P1.
Dus heb maar de ct003 in huis gehaald. Deze werkt prima in de app maar via de batterij vind hij hem niet. Wat ik ook probeer.
De batterij staat letterlijk naast de wifi en de P1. Dus daar kan het niet aan liggen.
Heb een ticket aan gemaakt bij Marstek dus ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
Maar is dit de normale gang van zaken?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Gezien Chinees nieuwjaar en verlof moet je wel rekening houden dat het enkele weken kan duren voor je antwoord hebt.HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:21:
Enigste wat ik nog kan aanraden is eens een volledige reset te doen in de hoop dat je problemen opgelost zijn. Anders is het inderdaad wachten op support.
AI maakt de wereld weer wat dommer 😆pascallj schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:12:
[...]
Alsjeblieft stop met het gebruik van AI. Dit slaat nergens op. Het is gewoon giswerk. De theorie klopt wel aardig, maar het is hier totaal niet op toepasbaar. Vertrouw liever op 34722 berichten aan ervaring hier. Echt elke keer dat er in 1 van de topics hier op GoT AI voorbij komt, is het compleet incorrect! Ik heb al zoveel domme dingen gedaan zien worden omdat mensen AI volgen. Ik erger mij er kapot aanofftopic:
Controleer even je quotes, want ook deze gaat niet goed. Je plaatst jouw bericht helemaal onderaan.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Als je accu naast de router staat, probeer deze dan is te verbinden via UTP ipv wifi. Veel verbindingsproblemen in deze topic komt vaak doordat de Marstek bepaalde wifi setups niet leuk vind.HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:21:
Dag Alle,
Ben bezig met een review van de Venus 3. Ik loop tegen behoorlijk wat problemen aan. Ben even benieuwd of hier meer gebruikers last van hebben.
Bij de registratie/account aanmaken ging het al mis omdat blijkbaar het emailadres al bestond (terwijl dit niet was). Is me uiteindelijk wel gelukt. Irritant maar uiteindelijk kom je er wel
Eerst heb ik hem gekoppeld aan de HomeWizard P1 deze vond hij in eerste instantie niet. Maar na 20x proberen vond hij hem. Hierna blijf hij maar zeuren over de fases. Voor de rst leek alles wel te werken.
Na de upgrade naar firmware v147 blijft hij maar disconnecten. Hierdoor start het laden/ontladen niet.
Als ik het laden handmatig start bv op nom schiet hij altijd eerst naar 2500w...why? Hierna kapt hij er vaak ook weer mee na enkele minuten.
In de HomeWizard app werkt alles feilloos. Dus ligt niet aan de P1.
Dus heb maar de ct003 in huis gehaald. Deze werkt prima in de app maar via de batterij vind hij hem niet. Wat ik ook probeer.
De batterij staat letterlijk naast de wifi en de P1. Dus daar kan het niet aan liggen.
Is 3 x 25A in 400v net aansluiting niet vierkantswortel 3 x 25 x 400 =17.300 Watt?Ronald.42 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:33:
[...]
25 ampere is om en nabij 5750 watt.
Dus je houd dan nog beetje over.
Maar de vraag is meer hoe laad je die accu's doe je dat op NOM of anders.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Uw toestal (marstek) kan altijd laden aan 2500 Watt - en dan is de batterij een verbruiker zoals een inductieplaat en ... de juiste manier van rekenen (als elektrieker) is altijd de max Watt optellen en zien of alles nog klopt. Dat maakt dus niet uit hoe je aan het laden bent .... of dat NOM is, of dynamisch, of manueel, ...Ronald.42 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:33:
[...]
25 ampere is om en nabij 5750 watt.
Dus je houd dan nog beetje over.
Maar de vraag is meer hoe laad je die accu's doe je dat op NOM of anders.
En dan laten we even juist rekenen :
- 3x 230 x 25 Ampère = 17250 Watt (verdeeld over drie fasen)
Antwoord op de vraag is dan - als alles op één fase steekt dan dien je wel mogelijks na te gaan wat je gelijktijdig aan zet.
Als alles mooi verdeeld staat over de drie fasen - ik zou me geen zorgen maken.
Zet je batterij best op een eigen kring (dus eigen zekering in kast) zodner andere verbruikers op ... dan ben je safe ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Als je maar een fase gebruikt en dat doe je met één accu dan heb je niks met wortels te maken.DSSW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Is 3 x 25A in 400v net aansluiting niet vierkantswortel 3 x 25 x 400 =17.300 Watt?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nu gebruik ik hem icm de CT003 meter. Alleen merk ik de laatste dagen dat het schema maar ook andere instellingen gerest zijn. Schema leeg, API uit, lichten weer aan etc.. Ik stel alles weer in en een uur later weer alles terug.
Hebben anderen hier ook last van? En aangezien ik AI toch niet gebruik, zou het met de HW P1 meter beter werken? Probeerde die P1 meter te koppelen maar hij ziet hem niet eens.
Denk dat je je vergist, in het 3 fasen net is max afname op een 25 A automaat 17,3 kW , je zit met 3 x 400V + nul, dus die wortel is wel van belangRonald.42 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Als je maar een fase gebruikt en dat doe je met één accu dan heb je niks met wortels te maken.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Max afname op een 25 A automaat, is gewoon 25 A. Tussen fase en nul bij 230 V is dat 5,75 kW (of eigenlijk kVA).DSSW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Denk dat je je vergist, in het 3 fasen net is max afname op een 25 A automaat 17,3 kW , je zit met 3 x 400V + nul, dus die wortel is wel van belang
Als de accu NOM werkt zou de hoofdzekering nooit het vermogen van accu en kookplaat tegelijk moeten zien.vifra schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:30:
[...]
Uw toestal (marstek) kan altijd laden aan 2500 Watt - en dan is de batterij een verbruiker zoals een inductieplaat en ... de juiste manier van rekenen (als elektrieker) is altijd de max Watt optellen en zien of alles nog klopt. Dat maakt dus niet uit hoe je aan het laden bent .... of dat NOM is, of dynamisch, of manueel, ...
En dan laten we even juist rekenen :
- 3x 230 x 25 Ampère = 17250 Watt (verdeeld over drie fasen)
Antwoord op de vraag is dan - als alles op één fase steekt dan dien je wel mogelijks na te gaan wat je gelijktijdig aan zet.
Als alles mooi verdeeld staat over de drie fasen - ik zou me geen zorgen maken.
Zet je batterij best op een eigen kring (dus eigen zekering in kast) zodner andere verbruikers op ... dan ben je safe ...
De bedoeling is dat de accu die fase naar 0 regelt en dus compenseert voor die kookplaat.
Als je nu toevallig ook nog eens 5kw pv op die fase hebt dan kan het zelfs zo zijn dat je bij gebruik van de kookplaat en het opladen van de accu evenzogoed nog terugleverd op die fase ook.
Goed lang verhaal kort.
Meterkast netjes verdelen over de fasen en zorg dat je MT een dedicated groep heeft dan blijven je hoofdzekeringen wel zitten.
Tussen 2 fasen heb je 400V, maar tussen neuter en fase heb je 240V en daar mag je 3x 25A trekken.DSSW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Is 3 x 25A in 400v net aansluiting niet vierkantswortel 3 x 25 x 400 =17.300 Watt?
Dus:
ofwel is het 3x25x230= 17,3kW
ofwel is het (wortel 3) x 25 x 400= 17,3kW
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb voor test doeleinden toch wel meerdere accounts aangemaakt en dit nog niet gehad. Dus dat lijkt mij een tijdelijk probleempje.HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:21:
Dag Alle,
De batterij wil graag weten op welke fase hij staat. Hij zal dus na het selecteren van de meter, een zelfdiagnose doen om dat uit te vinden. Die moet je wel succesvol laten afronden anders blijft hij dat proberen.Eerst heb ik hem gekoppeld aan de HomeWizard P1 deze vond hij in eerste instantie niet. Maar na 20x proberen vond hij hem. Hierna blijf hij maar zeuren over de fases. Voor de rst leek alles wel te werken.
Het aantal probleemmeldingen lijkt wel weer wat gestegen sinds v147. Zelf ben ik er nog niet uit of dit nu komt omdat er meer nieuwe mensen zijn die alle trucjes niet kennen, of dat die firmware echt minder goed is.Na de upgrade naar firmware v147 blijft hij maar disconnecten. Hierdoor start het laden/ontladen niet.
Dat zou dus zomaar met die zelfdiagnose te maken kunnen hebben, dat doet hij namelijk op vol vermogen. Hoe bedoel je start met ontladen op NOM? Als in je schakelt de modus naar NOM en er is vraag op de P1 meter?Als ik het laden handmatig start bv op nom schiet hij altijd eerst naar 2500w...why? Hierna kapt hij er vaak ook weer mee na enkele minuten.
Staat alles op hetzelfde netwerk? Geen VLAN, gastnetwerken, IOT scheiding etc.? De WiFi op de apparaten van Marstek heeft ook moeite met meerdere AP's met hetzelfde SSID, zeker in combinatie met verschillende kanaalnummers. Hij heeft een voorkeur voor lage kanaalnummers.In de HomeWizard app werkt alles feilloos. Dus ligt niet aan de P1.
In dat geval moet je ook 3 x 2500 w laden rekenen. 7500 w is ook ongeveer de helft dan toch.Tommie12 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Tussen 2 fasen heb je 400V, maar tussen neuter en fase heb je 240V en daar mag je 3x 25A trekken.
Dus:
En het leuke is dan als je ze alledrie simultaan op een eigen fase laad met 2500 watt.Koffrie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:05:
[...]
In dat geval moet je ook 3 x 2500 w laden rekenen. 7500 w is ook ongeveer de helft dan toch.
De stroom door de nul ook nul zal zijn. (Puur gerekend met alleen de accus)
Mooi spul dat driefasen net.
Inderdaad dat probeerde ik duidelijk te makenTommie12 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Tussen 2 fasen heb je 400V, maar tussen neuter en fase heb je 240V en daar mag je 3x 25A trekken.
Dus:
1 batterij op fase 1 , 2 x batterijen op fase 2
Heeft het een voordeel dat de ik kast aanpas, zodat ook batterij 3 op fase 3 hangt?
Het zorgt voor een mooiere balancering van je fases en dat is in vele gevallen wel gewenst. Naar gebruik toe maakt het dan weer geen verschil. Kast aanpassen is in principe ook weer een herkeuring (in BE) al word dat in werkelijkheid nooit gedaan.NoFate schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:50:
Guys, heb hier ook 3 batterijen, elke op aperte zekering/kring
Heeft het een voordeel dat de ik kast aanpas, zodat ook batterij 3 op fase 3 hangt?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bedankt voor je reactie.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Ik heb voor test doeleinden toch wel meerdere accounts aangemaakt en dit nog niet gehad. Dus dat lijkt mij een tijdelijk probleempje.
[...]
De batterij wil graag weten op welke fase hij staat. Hij zal dus na het selecteren van de meter, een zelfdiagnose doen om dat uit te vinden. Die moet je wel succesvol laten afronden anders blijft hij dat proberen.
[...]
Het aantal probleemmeldingen lijkt wel weer wat gestegen sinds v147. Zelf ben ik er nog niet uit of dit nu komt omdat er meer nieuwe mensen zijn die alle trucjes niet kennen, of dat die firmware echt minder goed is.
[...]
Dat zou dus zomaar met die zelfdiagnose te maken kunnen hebben, dat doet hij namelijk op vol vermogen. Hoe bedoel je start met ontladen op NOM? Als in je schakelt de modus naar NOM en er is vraag op de P1 meter?
[...]
Staat alles op hetzelfde netwerk? Geen VLAN, gastnetwerken, IOT scheiding etc.? De WiFi op de apparaten van Marstek heeft ook moeite met meerdere AP's met hetzelfde SSID, zeker in combinatie met verschillende kanaalnummers. Hij heeft een voorkeur voor lage kanaalnummers.
Ik laat de diagnose uiteraard netjes afronden en dan vind hij ook de fases maar na enkele minuten gaat die weer de diagnose doen.
Alles staat op het zelfde netwerk en geen scheiding, en geen meerdere AP's en geen zelfde SSID. Kanaal staat vrij hoog zal eens kijken of dit het oplost.
Persoonlijk denk ik dat de v147 niet goed is want lees meerdere mensen met problemen. Voor een product wat als plug and plug wordt verkocht is dit natuurlijk niet al te best. Maar hier kan jij natuurlijk niks aan doen
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Hangt ook af wat er op fase 3 zit als dat alleen maar wat led lampen zijn schiet je er niet heel veel mee op. Heb je ook 3 fasen groot (lang) verbruikers en heb je ook PV dat 3 fasen terug levert?NoFate schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:50:
Guys, heb hier ook 3 batterijen, elke op aperte zekering/kring
Als je NOM over de 3 fases doet maakt dit niet uit. Het is niet omdat er op bijvoorbeeld fase 3 PV overschot is, dat het per definitie de MT op fase 3 is die gaat laden. Hetzelfde met ontladen. De logica die MT hanteert is nog altijd onduidelijk, als er al logica achter zit zelfs.DukeBox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Hangt ook af wat er op fase 3 zit als dat alleen maar wat led lampen zijn schiet je er niet heel veel mee op. Heb je ook 3 fasen groot (lang) verbruikers en heb je ook PV dat 3 fasen terug levert?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als je maximale PV op fase 3 hebt (5750W) en een MT op fase 3 is vol. Vervolgens ga je op fase 1+2 bij elkaar 6000W vragen, dan gaat je MT op fase 3 ook leveren en ga je over de 25A heen.Druppeltje_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:19:
Als je NOM over de 3 fases doet maakt dit niet uit. Het is niet omdat er op bijvoorbeeld fase 3 PV overschot is, dat het per definitie de MT op fase 3 is die gaat laden.
Verbruik is idd verdeeld. Panelen leveren terug naar 3 fase... Heeft het dan een voordeel, gaat hij dan beter naar ,0 kunnen gaan?DukeBox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Hangt ook af wat er op fase 3 zit als dat alleen maar wat led lampen zijn schiet je er niet heel veel mee op. Heb je ook 3 fasen groot (lang) verbruikers en heb je ook PV dat 3 fasen terug levert?
Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.Xelation schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:38:
Ik heb 1 Marstek Venus E 3.0 op een handmatig schema draaien en niet op AI Optimization icm een Dynamisch contract. Dit is omdat ik ook 3 Homewizard Pib’s heb. Duiken in Home Assistant en/of Homey is een volgende stap 😅
Nu gebruik ik hem icm de CT003 meter. Alleen merk ik de laatste dagen dat het schema maar ook andere instellingen gerest zijn. Schema leeg, API uit, lichten weer aan etc.. Ik stel alles weer in en een uur later weer alles terug.
Hebben anderen hier ook last van? En aangezien ik AI toch niet gebruik, zou het met de HW P1 meter beter werken? Probeerde die P1 meter te koppelen maar hij ziet hem niet eens.
Zorg er daarbij voor dat de API (?) van de HW P1 open staat (zie de TS voor de handleiding en de poort), en hij op hetzelfde lokale netwerk is. Dat netwerk mag geen gastnetwerk zijn of een ander netwerk met scheiding tussen de clients. De batterij en de P1 moeten elkaar wel kunnen bereiken, lokaal.
En het resetprobleem hebben we hier zeker vaker voorbij zien komen. Volgens mij is het echt de API die dat veroorzaakt. Iedereen die dat probleem heeft gerapporteerd had de API aanstaan. De API zou volgens Marstek alleen op de V1&2 voor verbindingsverlies met de CT moeten zorgen, maar blijkbaar is het, ook op de V3, een bron van problemen.
Ik tag even een aantal die het probleem ook hadden die ik makkelijk terug kan vinden: @GORby , @Pharos1985 , @De Senaat , @KingFox . Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
Ik heb vorige week de MT API uitgeschakeld en daarna geen enkel probleem meer ervaren. Mijn gevoel zegt dus dat je gelijk hebt.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Ik tag even een aantal die het probleem ook hadden die ik makkelijk terug kan vinden: @GORby , @Pharos1985 , @De Senaat , @KingFox . Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp
Nee, voor de sturing maakt het niet uit. Er zijn eigenlijk maar twee voordelen van het verplaatsen naar een andere fase: je zorgt mogelijk voor een betere verdeling van het energienet en je voorkomt mogelijk dat je hoofdzekering eruit springt.NoFate schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:50:
[...]
Verbruik is idd verdeeld. Panelen leveren terug naar 3 fase... Heeft het dan een voordeel, gaat hij dan beter naar ,0 kunnen gaan?
Dat eerste is een nobel doel, maar wel je laatste doel. Als je de keuze hebt kan je er rekening mee houden, moet je er veel moeite voor doen of veel kosten voor gaan maken, zou ik het lekker laten.
Dat laatste is inderdaad lastig. Zeker ook omdat, zoals terecht is opgemerkt, het geen garantie is dat de sturing ook rekening houdt met het netjes belasten van de fase. Het zou zomaar kunnen dat als er load is op fase 3 en ook een batterij beschikbaar op fase 3, dat alsnog batterij op fase 1 gaat ontladen.
Geen echt voordeel, soms als de netspanning op een of 2 van de fasen hoger is wil je ze daar het liefst op hebben i.v.m. je pv omvormer. NoM gaat er hoe dan ook niet beter op werken.NoFate schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:50:
Verbruik is idd verdeeld. Panelen leveren terug naar 3 fase... Heeft het dan een voordeel, gaat hij dan beter naar ,0 kunnen gaan?
Verdeling op energienet is ook maar heel beperkt, onbalans word door buren wel weer opgevangen. Dan zou iedereen met een 1 fase aansluiting (zoals ik) ook een probleem zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 18-02-2026 13:19 ]
In de 'saaie' NOM modus zonder verdere aansturing (behalve P1 meter) op een groep met enkel lichte verbruikers: Kan de accu dan met max. 2500 w laden (en natuurlijk met max. 800 w ontladen)?
OF is het altijd 800/800 w laden/ontladen op zo'n groep en 2500/2500 w laden/ontladen op een aparte groep?
Dank voor de reacties alvast
Dit, zelfde voor de v1 en v2.buutvrij schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:22:
Kan de accu dan met max. 2500 w laden (en natuurlijk met max. 800 w ontladen)?
'Groepen en fases' in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccubuutvrij schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:22:
Nog een vraag over de Venus E 3.0
In de 'saaie' NOM modus zonder verdere aansturing (behalve P1 meter) op een groep met enkel lichte verbruikers: Kan de accu dan met max. 2500 w laden (en natuurlijk met max. 800 w ontladen)?
OF is het altijd 800/800 w laden/ontladen op zo'n groep en 2500/2500 w laden/ontladen op een aparte groep?
Dank voor de reacties alvast
Pascal, het probleem met de API moet puur een CT003/CT002 probleem zijn. Zoals je weet draai ik al maanden (sinds aug-2025) met een V2 én een V3 (beiden via de local-api gestuurd) en heb geen enkel communicatieprobleem met mijn HW P1pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
En het resetprobleem hebben we hier zeker vaker voorbij zien komen. Volgens mij is het echt de API die dat veroorzaakt. Iedereen die dat probleem heeft gerapporteerd had de API aanstaan. De API zou volgens Marstek alleen op de V1&2 voor verbindingsverlies met de CT moeten zorgen, maar blijkbaar is het, ook op de V3, een bron van problemen.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0304);App:Android-V1.6.59;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik zie daar het volgende staan: "Standaard is het apparaat beperkt tot het ontladen van 800 Watt.".
In de afgelopen weken heb ik 1 keer gemerkt dat de MT de volle 2500 W aan het ontladen was. Dit terwijl in de app toch echt de instelling op 800 W stond. Ik heb toen de MT direct uitgeschakeld natuurlijk.
Toen ik vorige week de modbus via TCP aan het inrichten was viel mij op dat register 44003 Max Discharge doodleuk op 2500 stond ingesteld. Heb deze toen gelijk op 800 gezet, omdat de MT bij mij niet op een aparte fase staat.
Bij de V1&2 is er een apart register wat het vermogen beperkt tot 800 W, onafhankelijk van max discharge power. Weet niet hoe dat bij de V3 werkt.De Senaat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Ik zie daar het volgende staan: "Standaard is het apparaat beperkt tot het ontladen van 800 Watt.".
In de afgelopen weken heb ik 1 keer gemerkt dat de MT de volle 2500 W aan het ontladen was. Dit terwijl in de app toch echt de instelling op 800 W stond. Ik heb toen de MT direct uitgeschakeld natuurlijk.
Toen ik vorige week de modbus via TCP aan het inrichten was viel mij op dat register 44003 Max Discharge doodleuk op 2500 stond ingesteld. Heb deze toen gelijk op 800 gezet, omdat de MT bij mij niet op een aparte fase staat.
Desalniettemin is het natuurlijk wel kwalijk dat er, ondanks dat het op 800 W staat, alsnog ontladen wordt tot 2500 W. Of dat dan komt door het spelen met Modbus, weten we natuurlijk niet. Ik zou er toch wel even melding van maken. Maar standaard komt hij echt op 800 W uit de doos.
Ik was toen nog niet met modbus bezig. Had op dat moment alleen de api in gebruik.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Of dat dan komt door het spelen met Modbus, weten we natuurlijk niet.
Zijn jouw problemen ondertussen verholpen met het vanzelf resetten van de Marstek? Jij gebruikte toen de API, maar wel de HW-P1. Is het na het uitschakelen van de API weggebleven?De Senaat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik was toen nog niet met modbus bezig. Had op dat moment alleen de api in gebruik.
Precies dat had je dus al gezegd... Ik ben afgeleid.
[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 18-02-2026 14:33 ]
Alleen in de beginperiode dat ik de MT had (november 2025) heb ik een enkele keer een spontane reset gezien. Sinds versie 146 heb ik dat niet meer gezien. Heb daarna 1,5 week op 147 gezeten die allerlei problemen veroorzaakte, maar geen spontane resets gezien. Nadat ik vorige week versie 146 weer terug had was alles ook weer stabiel en kon ik de bekabelde aansluiting weer gebruiken. Toen modbus TCP werkte kon ik vervolgens de api ook uitschakelen. Maar het was dus zeker niet alleen de API die bij mij in de weg zat.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Zijn jouw problemen ondertussen verholpen met het vanzelf resetten van de Marstek? Jij gebruikte toen de API, maar wel de HW-P1. Is het na het uitschakelen van de API weggebleven?
Yes, het uitschakelen van de Local API heeft de issues opgelost voor mij! Ik heb 'm nog niet opnieuw ingeschakeld aangezien ik geniet van het feit dat de Marstek stabiel en zonder gekkigheden werkt. Zit ondertussen op v147.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
De motivatie was wel verdwenen hierna. Noodzaak om ze te gebruiken was er ook niet vanwege vast contract met 8 cent terugleververgoeding. Na een aantal maanden dus de V3 eens uitgepakt. Installatie tot en met de 4 updates ging prima. Mijn CT-003 doet het prima en heb ook nooit verbindingsproblemen. Zou ook niet mogen als zendamateur zijnde😀.
Maar de diagnose om de accu aan de juiste fase te verbinden wou maar niet lukken. Blijft gewoon hangen. Bug van V147 las ik hier later. Toggelen tussen de modussen geeft het vrij. Maar niet voor lang. Moet dus regelmatig schakelen tussen handmatig en NOM. Hopelijk komt er een update hiervoor.
Wat mij opvalt, is dat ik in de app bij de V3 een extra vermogensweergave heb. Geen idee wat dat voor waarde is. Plek is links van het batterijicoontje (zie afbeelding). Waarde 2.11 kW. Iemand een idee?
Grt. Willart
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), 1 MT V3 147, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Dat is het DC vermogen uit de accu, voordat het de omvormer ingaat.Pe1dtq schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
Plek is links van het batterijicoontje (zie afbeelding). Waarde 2.11 kW. Iemand een idee?
Maar het is dus uiteindelijk wel gelukt met de omruiling via Marstek?Pe1dtq schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
Hier weer eens met de accu's bezig. Heb ze meerdere maanden met rust gelaten a.g.v. de moeizame afhandeling van een kapotte V2. Verkooppartij Stralendgroen.nl doet ondanks meerdere mailtjes en telefoontjes niks. Vervolgens via de app het exchange proces opgestart. Heeft bijna 4 maanden geduurd!
De motivatie was wel verdwenen hierna. Noodzaak om ze te gebruiken was er ook niet vanwege vast contract met 8 cent terugleververgoeding. Na een aantal maanden dus de V3 eens uitgepakt. Installatie tot en met de 4 updates ging prima. Mijn CT-003 doet het prima en heb ook nooit verbindingsproblemen. Zou ook niet mogen als zendamateur zijnde😀.
Maar de diagnose om de accu aan de juiste fase te verbinden wou maar niet lukken. Blijft gewoon hangen. Bug van V147 las ik hier later. Toggelen tussen de modussen geeft het vrij. Maar niet voor lang. Moet dus regelmatig schakelen tussen handmatig en NOM. Hopelijk komt er een update hiervoor.
Wat mij opvalt, is dat ik in de app bij de V3 een extra vermogensweergave heb. Geen idee wat dat voor waarde is. Plek is links van het batterijicoontje (zie afbeelding). Waarde 2.11 kW. Iemand een idee?
Grt. Willart
[Afbeelding]
Was de Marstek overigens geen probleem als zendamateur? Ik meen ooit gelezen te hebben dat het het spectrum nogal vervuilde.
De extra vermogensweergave is het verschil tussen wat er naar/uit de batterijcellen komt, en wat er aan/uit het net geleverd wordt/komt. Dus een schatting zonder omvormer verliezen.
Dank je! Nee AI had ik al niet veel vertrouwen in, was benieuwd hoe hij zou werken met Nordpool maar gebruik liever Homey of Home Assistant daarvoor.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.
Zorg er daarbij voor dat de API (?) van de HW P1 open staat (zie de TS voor de handleiding en de poort), en hij op hetzelfde lokale netwerk is. Dat netwerk mag geen gastnetwerk zijn of een ander netwerk met scheiding tussen de clients. De batterij en de P1 moeten elkaar wel kunnen bereiken, lokaal.
Heb inderdaad alle API’s aan staan, moest al voor Homey en HA maar hij ziet helemaal niets helaas.
Vervelende aan de reset bij mij is dat hij spontaan gaat laden van het net.
Tjah - dat is rekenen dat alles altijd normaal werkt ...Ronald.42 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Als de accu NOM werkt zou de hoofdzekering nooit het vermogen van accu en kookplaat tegelijk moeten zien.
De bedoeling is dat de accu die fase naar 0 regelt en dus compenseert voor die kookplaat.
De regels NEN 3140 / AREI raden toch aan alles te someren. De kernregel is dat de totale belasting de nominale stroomwaarde van de zekering (automaat) niet mag overschrijden, waarbij vaak een 80%-regel wordt gehanteerd voor langdurige belasting.
Ja, uiteindelijk een V3 voor de kapotte V2 gekregen. Meerdere keren voor thuis gebleven. Levering liep via een Duitse en daarna Britse transportdienst. Zeer slechte communicatie. Duidelijk dat de oude V2 hier nog staat😉
RF sproeien heb ik weinig last van. Mijn antennelocatie is 40 meter van de accu's vandaan. Maar stralen doen ze wel.
Willart
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), 1 MT V3 147, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Mocht hij blijven staan, kom ik hem gratis ophalenPe1dtq schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:19:
[...]
Duidelijk dat de oude V2 hier nog staat😉
[...]
Ik heb al heel wat gelezen en geleerd, 1 van de belangrijkste zaken “ de misleidende nep NL pagina”
Op dit moment is op de officiele website een aanbieding voor 3 Marstek Venus E3 waardoor je na de btw teruggave +- 2700 euro kwijt bent.
Wat ik niet zo snel kan vinden is:
Kan er iemand zeggen of het de investering waard is?
Alsin, zou jij de batterijen weer kopen voor deze prijs?
Nieuwbouwhuis (2024)
8200 WP zonnepanelen.
Stroom verbruik na zonnegebruik 5500 - 6000 Kwh/J
Teruglevering 6800 kwh/j
Dynamisch contract bij Tibber.
Geen elektrische auto.
De pagina is niet zo zeer nep, Marstek.nl is gewoon een erkend verkooppunt, maar misleidend is het wel.Peterwest51 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:41:
1352 pagina’s over deze batterijen😁
Ik heb al heel wat gelezen en geleerd, 1 van de belangrijkste zaken “ de misleidende nep NL pagina”
Op dit moment is op de officiele website een aanbieding voor 3 Marstek Venus E3 waardoor je na de btw teruggave +- 2700 euro kwijt bent.
[...]
Welke officiële website? Op de officiële website, https://eu.marstekenergy.com/ kan je volgens mij niet direct kopen.
Let ook op dat btw teruggave wel lastig is. De Marstek kan namelijk niet handelen, iets dat wel vereist is voor de btw teruggave.
Zou ik ze opnieuw kopen?Peterwest51 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:41:
1352 pagina’s over deze batterijen😁
Wat ik niet zo snel kan vinden is:
Kan er iemand zeggen of het de investering waard is?
Alsin, zou jij de batterijen weer kopen voor deze prijs?
Nieuwbouwhuis (2024)
8200 WP zonnepanelen.
Stroom verbruik na zonnegebruik 5500 - 6000 Kwh/J
Teruglevering 6800 kwh/j
Dynamisch contract bij Tibber.
Geen elektrische auto.
Ja absoluut, geen spijt van en het zelfverbruik van PV stroom is enorm gestegen.
Zou ik er 3 kopen?
Ik heb er 2 nu, en dat is voor mijn usecase voldoende. Je moet jezelf vooral 2 vragen stellen. 1) krijg ik ze volgeladen in de zongunstige periodes? Met jouw gedeelde gegevens ben ik vrij zeker van wel. Maar belangrijker is dan: 2) Krijg ik ze dan ook leeg vooraleer ze opnieuw geladen kunnen worden? Het ideale aantal MT's is voor iedereen anders. 2 werkt perfect voor mij, terwijl anderen het met eentje doen... Of met 3 (en meer)
Ben blij dat we daar niet vanuit gaan.vifra schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:18:
[...]
Tjah - dat is rekenen dat alles altijd normaal werkt ...
De regels NEN 3140 / AREI raden toch aan alles te someren. De kernregel is dat de totale belasting de nominale stroomwaarde van de zekering (automaat) niet mag overschrijden, waarbij vaak een 80%-regel wordt gehanteerd voor langdurige belasting.
Elke fase gaat hier naar de een aardlek met daarachter 4x een 16 ampere automaat.
In die logica zou ik naar hoofdzekeringen van 64 ampere moeten.
Dan vergeet ik voor het gemak nog maar even alle andere groepen in de meterkast.
Er zitten namelijk ook nog een hoeveelheid aardlekautomaten enkelfase in plus nog een aantal driefasen groepen, waarvan één zelfs 25 ampere.
Als ik echt alles zou optellen mag ik naar een mooi formaat mespatroon als hoofdzekering.
Gelukkig bestaat er nog iets als gelijktijdigheid en een reële inschatting daarvan.
In de zomer krijg ik ze niet leeg, in de winter meestal niet vol.Druppeltje_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Zou ik ze opnieuw kopen?
Ja absoluut, geen spijt van en het zelfverbruik van PV stroom is enorm gestegen.
Zou ik er 3 kopen?
Ik heb er 2 nu, en dat is voor mijn usecase voldoende. Je moet jezelf vooral 2 vragen stellen. 1) krijg ik ze volgeladen in de zongunstige periodes? Met jouw gedeelde gegevens ben ik vrij zeker van wel. Maar belangrijker is dan: 2) Krijg ik ze dan ook leeg vooraleer ze opnieuw geladen kunnen worden? Het ideale aantal MT's is voor iedereen anders. 2 werkt perfect voor mij, terwijl anderen het met eentje doen... Of met 3 (en meer)
Maar dagen zoals vandaag zitten ze alledrie vol de warmtepomp maakt er nu gretig gebruik van.
Opwek pv vandaag 28,7kwh en daarvan is 15kwh de accus in gegaan en 9,2kwh het net op.
Het verschil is direct verbruik.
Mooie dag vandaag, helaas komende dagen een stuk minder zon verwacht.
Het gaat toch niet om aparte fase? Ze moeten toch een eigen groep hebben?De Senaat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:01:
[...]
[ Voor 83% gewijzigd door RF1000 op 18-02-2026 19:38 ]
Op de website van elektramat staat bTW teruggave mogelijk voor particulieren.
Ik had ze nu gevonden voor die prijs op:
https://marstek-power.eu/nl
Ik moet even goed kijken welke dealer betrouwbaar is😊
pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:53:
[...]
De pagina is niet zo zeer nep, Marstek.nl is gewoon een erkend verkooppunt, maar misleidend is het wel.
Welke officiële website? Op de officiële website, https://eu.marstekenergy.com/ kan je volgens mij niet direct kopen.
Let ook op dat btw teruggave wel lastig is. De Marstek kan namelijk niet handelen, iets dat wel vereist is voor de btw teruggave.
In de zomermaanden lever ik soms 1000 kwh terug na eigen gebruik, en heb ik alsnog 200 kwh verbruik.
Gemiddeld 8 kwh per dag ongeveer, deze zou ik kunnen opvangen met de batterijen.
In de wintermaanden heb ik soms 60 kwh verbruik.
Snachts draait de warmtepomp op relatief goedkoop stroom, ik las dat je deze batterijen ook kan laden met goedkoop stroom door zelf de tijd in te stellen.
Ronald.42 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:15:
[...]
In de zomer krijg ik ze niet leeg, in de winter meestal niet vol.
Maar dagen zoals vandaag zitten ze alledrie vol de warmtepomp maakt er nu gretig gebruik van.
Opwek pv vandaag 28,7kwh en daarvan is 15kwh de accus in gegaan en 9,2kwh het net op.
Het verschil is direct verbruik.
Mooie dag vandaag, helaas komende dagen een stuk minder zon verwacht.
Januari heb ik 190kwh opgewekt waarvan 7,5kwh het net op is gegaan.Peterwest51 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:13:
Ik had afgelopen Jan nog 100 kwh teruggeleverd, terwijl mijn verbruik 1000 kwh was.
In de zomermaanden lever ik soms 1000 kwh terug na eigen gebruik, en heb ik alsnog 200 kwh verbruik.
Gemiddeld 8 kwh per dag ongeveer, deze zou ik kunnen opvangen met de batterijen.
Snachts draait de warmtepomp op relatief goedkoop stroom, ik las dat je deze batterijen ook kan laden met goedkoop stroom door zelf de tijd in te stellen.
[...]
Dus 182,5kwh is binnen gebleven.
Daarvan komt slechts 75kwh voor rekening van de accu's.
Dat is geen enorm aantal maar anders was er dus 82,5kwh het net op gegaan.
De accu's kunnen inderdaad ook laden volgens energie prijzen maar dan moet je een dynamisch contract hebben anders heeft het weinig zin.
Ik zit nu zelf nog in een redelijk modelcontract dus dan is NOM een prima optie.
Na 01-01-2027 kan dat best dynamisch worden of iets anders afhankelijk van de creativiteit van de energieboeren.
Ik houd rekening met gebruikers, maar met koken enz is dat niet te doen.
De grootste stroomverbruiker die ik heb is de Defrost functie van de warmtepomp 😁
Als de saldering verdwijnt ga ik een stuk minder krijgen voor mijn teruggeleverd stroom.
Wanneer de bruto stroomprijs onder 0 duikt zet ik software matig de zonnepanelen uit 😁
Ronald.42 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Januari heb ik 190kwh opgewekt waarvan 7,5kwh het net op is gegaan.
Dus 182,5kwh is binnen gebleven.
Daarvan komt slechts 75kwh voor rekening van de accu's.
Dat is geen enorm aantal maar anders was er dus 82,5kwh het net op gegaan.
De accu's kunnen inderdaad ook laden volgens energie prijzen maar dan moet je een dynamisch contract hebben anders heeft het weinig zin.
Ik zit nu zelf nog in een redelijk modelcontract dus dan is NOM een prima optie.
Na 01-01-2027 kan dat best dynamisch worden of iets anders afhankelijk van de creativiteit van de energieboeren.
Heb net even nagekeken.Peterwest51 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:13:
Ik had afgelopen Jan nog 100 kwh teruggeleverd, terwijl mijn verbruik 1000 kwh was.
[...]
Ik had in januari 162kWh opwek en heb 10,8kWh terug het net opgestuurd.
Dé hoofdreden voor mij waarom ik voor de Marstek heb gekozen. Voorheen stuurde ik gewoon absurd veel het net op, om dan 's avonds en 's nachts stroom te moeten aankopen.
Ik heb zo'n idee dat met jouw verbruik en opwek je wel een heel eind komt. Of je er uit 3 ook nog maximaal rendement gaat halen, durf ik niet te zeggen.Peterwest51 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Goedkoop opladen heeft eigenlijk weinig zin. Vanwege omzettingsverliezen zijn de prijsverschillen al gauw niet hoog genoeg om het echt de moeite waard te maken. Zeker niet als je ook de afschrijving van de batterij gaat meerekenen. Als straks het salderen verdwijnt, wordt het alleen nog maar duurder om goedkope stroom te laden, zeker als je ook nog overschotten hebt die je anders ook had kunnen laden.
Je kunt alleen btw terugvragen, als de batterij gaat handelen op de day ahead markt met een dynamisch contract. De Marstek kan dit niet, dus dat wordt al discutabel. Dan zijn er ook nog randzaken aangezien je ondernemer voor de btw wordt. Je mag bijvoorbeeld niet op jouw naam btw hebben teruggevraagd (in de afgelopen periode) voor zonnepanelen of zelf al een bedrijf hebben etc. Hoe dat laatste precies zit weet ik niet zeker. Daarbij moet je elk kwartaal dus ook aangifte doen over je opbrengsten en btw betalen (die je maar moeilijk daadwerkelijk kan gaan innen bij je leverancier).
Er zijn partijen (zoals DeCentrale of zoiets) die het allemaal voor je regelen voor 99 euro. Hoe die dat doen weet ik het niet. Ik heb het idee dat ze niet de regels volgens zoals hierboven staat, maar gewoon met een forfait werken. Eigenlijk is dat niet de bedoeling bij deze regeling maar het zal wel werken.
[ Voor 27% gewijzigd door pascallj op 18-02-2026 20:53 ]
Laat ik beginnen met mijn huidige situatie.
Ik heb een bescheiden PV installatie (verouderd, SolarEdge, 2,12kWp op ZO gelegen) en wek hier 's ochtends tot begin middag energie mee op. Ik verbruik echter een goede 7000 kWh per jaar en wil dus mijn PV situatie aan gaan passen (uiteindelijk). Momenteel ook nog op 1 fase, wat binnenkort 3x 25 A wordt.
Daarbij wil ik ook gaan beginnen aan de gas-transitie; ik wil met een multisplit airco systeem de CV uiteindelijk gaan vervangen.
Is het dan interessant voor mij om 1, dan wel 2 Venus E 3.0's te nemen om voor nu de afname van het net te beperken en in de toekomst dit als "extraatje" te gebruiken, als ik mijn gehele installatie uit ga breiden? De kosten voor deze accu's vallen mee en als ik hiermee de avond / nacht kan overbruggen in het voor / najaar dan ben ik na 2026 al dik tevreden. Momenteel is dat verbruik (dus bij geen zonuren 's avonds) gemiddeld tussen de 1,5 en 2 kWh per uur.
[ Voor 0% gewijzigd door CSB op 19-02-2026 00:47 . Reden: typo's ]
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Als je tussen de 1,5 en 2kWh per uur verbruikt dan kan je er wel meer dan twee gebruiken. Maar.... Hoe krijg je al die energie in de batterijen wanneer je huidige zonnepanelen het thuisgebruik krapaan opheffen?
Ik zou idd sowieso kijken naar meer zonnepanelen, en wil je ook adviseren gelijk te kijken naar Marstek modellen waar je die zonnepanelen direct in kan pluggen. Dat is efficiënter qua omzetverlies opladen en je kan batterijen gaan stapelen om echte zaken te doen.
Tuurlijk, één Marstek Venus E v3 is in 2027 beter dan géén. Maar als ik jou was zou ik het gelijk wat beter en grootster aanpakken, kijk verder!
Marstek Venus E v3 | v147 | NoM | HWP1
laten we dit afsluiten, maar een ding - 3 fase maakt dat elke fase net op ander moment is waardoor de nuldraad effectief ook niet de som van de 3 fase heeft ... (het is AC hier ... sinusgolven die verschoven zijn t.o.v. elkaar).Ronald.42 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:59:
[...]
Ben blij dat we daar niet vanuit gaan.
Elke fase gaat hier naar de een aardlek met daarachter 4x een 16 ampere automaat.
In die logica zou ik naar hoofdzekeringen van 64 ampere moeten.
Dan vergeet ik voor het gemak nog maar even alle andere groepen in de meterkast.
Er zitten namelijk ook nog een hoeveelheid aardlekautomaten enkelfase in plus nog een aantal driefasen groepen, waarvan één zelfs 25 ampere.
Als ik echt alles zou optellen mag ik naar een mooi formaat mespatroon als hoofdzekering.
Gelukkig bestaat er nog iets als gelijktijdigheid en een reële inschatting daarvan.
Als uw kast geinstalleerd is door een pro en gekeurd is zal die normaal zo goed mogelijk aan die standaarden voldoen ...
Als er hier advies gevraagd wordt dan gaat het niet over "wat kunnen we prutsen" maar wel over "juist advies", en dan zijn standaarden een goede leidraad.
Ik werk zelf graag aan elektriek (hobby - ben de klusjesman van vrienden en familie), heb er zelfs voor bijgestudeerd en heb al velen geholpen. Elektriek is tof, maar kan gevaarlijk zijn ook. Standaarden zorgen dat alles net veilig blijft en dat alles zo stabiel mogelijk is ...
standaarden volgen + proper werken + controleren = tof resultaat !!
ieder doet wat hij wil natuurlijk ...
[ Voor 19% gewijzigd door vifra op 19-02-2026 07:41 ]
Heb je gelijk in. Ik bedoelde ook dat de MT bij mij niet op een aparte groep staat.Mg4gebruiker schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Het gaat toch niet om aparte fase? Ze moeten toch een eigen groep hebben?
Dank je.
[ Voor 7% gewijzigd door De Senaat op 19-02-2026 08:52 ]
Is dit ook zichtbaar bij de V2 bij de laatste update van de accu? Heb nog nooit een automatische update melding gehad bij de 3 V2's. Bij de V3 dus wel.DukeBox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:27:
[...]
Dat is het DC vermogen uit de accu, voordat het de omvormer ingaat.
Geen idee, heb geen V2 in beheer.Pe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:28:
Is dit ook zichtbaar bij de V2 bij de laatste update van de accu?
Ja, snap ik😀pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:24:
[...]
Mocht hij blijven staan, kom ik hem gratis ophalen
Vraag me af of de cellen bereikbaar zijn om er enkele te vervangen. Dan zou hij te repareren zijn.
Hamer + beitel + föhn om al het hars te verwijderen. Op enkele weken tijd heb je allicht al één cel vervangenPe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Ja, snap ik😀
Vraag me af of de cellen bereikbaar zijn om er enkele te vervangen. Dan zou hij te repareren zijn.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de V2 wel te doen was en niet was volgegoten met hars, ik kan het alleen nergens terug vinden.Gely schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:50:
Hamer + beitel + föhn om al het hars te verwijderen.
Gelukkig hebben we de foto's nogDukeBox schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:54:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de V2 wel te doen was en niet was volgegoten met hars, ik kan het alleen nergens terug vinden.
dannyro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Hier zitten de cellen onder, vermoed ik
Zie geen andere foto's waar duidelijk de cellen zichtbaar zijn. Wel veel pcb's
Was het niet de V3 die ontiegelijk veel hars meekreeg van de Chinezen? V2 valt idd nogal mee zo te zienpascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Gelukkig hebben we de foto's nog![]()
dannyro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
Ja, die is helemaal ingegoten, vandaar dat die ook passief is.Gely schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:19:
Was het niet de V3 die ontiegelijk veel hars meekreeg van de Chinezen?
[ Voor 20% gewijzigd door Pe1dtq op 19-02-2026 13:44 ]
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:56:
[...]
Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.
Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.
Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.
Terugregelen van de omvormers, wordt zeker een punt in 2027. Maar wil eerst weten wat de regering en energieleveranciers gaan doen, voordat ik het proces ga automatiseren.
In de Goodwe app kan ik elke omvormer softwarematig uitzetten of terugregelen. Vooralsnog de manier.
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.
Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.
Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.
Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.
Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.
Geen actieve koelingPe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:24:
Met passief bedoel je de koeling?
Ik draai hier veel op automatisering via Domoticz (lang geleden mee begonnen) SWW doe ik op elektrische boilers (2 stuks, 4 verwarmingselementen, 300L) die slim aangestuurd worden, voorbereid op einde salderen.pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.
Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.
Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.
Dit komt er dus bij, maar daar kan ik zelf op sturen. (Via onder andere een P1 meter)
Met dank aan de firma Engie en later Greenchoice (geen teruglever boetes) heb ik al een hele tijd geen kosten (geld bij gehad gedurende de crisis) en nu dicht bij 0 euro. Daarom had ik mijn niet geringe 8400WP installatie nog verder uitgebreid.
Ik zie vaak wel dat ik tot bijna 10kWh verbruik heb gedurende de avond en nacht. Flink huis, warmtepomp, airco's (ook om te verwarmen) elektrische boilers.
Het hoeft niet perse om de laatste euro's te gaan, het is ook iets van hobby...
2x Marstek Venus E zou een misschien perfecte economische fit zijn, maar ik denk toch aan 3x.
Voor het verwarmen van de boilers (verdeeld over 2 fasen) controleer ik ook op de afgenomen stroom als deze over de 16A gaat, bijvoorbeeld door elektrische ovens, warmtepomp en airco's worden ze terug geregeld. (Controle per fase) Gebeurt niet vaak maar toch wel eens.
[ Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 19-02-2026 14:32 ]
Hoi Antoon, ik heb dan wel geen growatt maar wel iets gemaakt voor mijn sma omvormer. Zie linkje onderaan. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je het laad vermogen bij het eigen verbruik op telt en dat als limiet met evt een marge erboven op naar de omvormer stuurt, gaat het al goed. Heb zelfs geen extra kwh meter. Bereken gewoon alles met de bekende P1, eigen verbruik en opwek vermogen en laad vermogen. Zie plaatje:DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Maar werkt dit goed?
[ Voor 4% gewijzigd door sun62 op 19-02-2026 16:09 ]
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is. Maar voor het zelfde geld licht het ergens anders aan. Hij laad in het begin op 1000 watt terwijl er ook nog 1000 watt teruglevering is. Naarmate hij voller is gaat het sneller maar in mijn beleving heeft hij zichzelf opgewarmd tegen die tijd.KarsS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:23:
Is er hier ervaring met hoe een Marstek zich gedraagt bij lage temperaturen?
Ik wil mijn unit eigenlijk verplaatsen naar de garage, daar is het onder de winterse omstandigheden van de afgelopen weken zo tussen de 7 en 10 graden. Zou dat nog beperkingen geven?
snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.
Ik ben er na 12 dagen troubleshooten en proberen, achter gekomen dat mijn P1 van Marstek defect was. Geen idee hoe dit gekomen is en wie denkt daar nu aan op zulke korte tijd.HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ik laat de diagnose uiteraard netjes afronden en dan vind hij ook de fases maar na enkele minuten gaat die weer de diagnose doen.
Alles staat op het zelfde netwerk en geen scheiding, en geen meerdere AP's en geen zelfde SSID. Kanaal staat vrij hoog zal eens kijken of dit het oplost.
Persoonlijk denk ik dat de v147 niet goed is want lees meerdere mensen met problemen. Voor een product wat als plug and plug wordt verkocht is dit natuurlijk niet al te best. Maar hier kan jij natuurlijk niks aan doen
Maar telkens weer zelf die diagnose starten had ik dus ook.
Je kan eerst eens proberen een fabrieksreset uit te voeren, een dikke minuut spanningsloos te zetten.
App verwijderen en cache legen.
En van nul af aan opnieuw beginnen. Stap voor stap en geef elk toestel ruim de tijd bij toevoeging.
GEDULD is KEY bij Marstek maar het komt ALTIJD weer goed.
Zo ook nu weer.
En mijn nieuwe is reeds opgestuurd, super service daar. 👌🏼
2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+
Dat klopt <5 graden is niet goed om op hoge vermogens te laden met lifepo4 cellen. Liefst wil je minimaal 10 graden aan houden om niet al te veel in te leveren op vermogen en rendement en zelfs permanente schade te beperkten. Ontladen is minder erg, dat kan ruim onder het vriespunt al lever je dan ook in op rendement. Optimaal is tussen 20 en 30 graden voor zowel laden als ontladen.snameroc schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:05:
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is.
Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.
Van de MT E of de HW P1?GORby schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.
Bij mij was het de Marstek E v3 die spontane resets had. Eens ik de API daarvan uitgezet had geen resets meer (ondertussen al een maand of zo).
Zonder vervangcellen kan je weinig repareren. Dus dan moet je al twee defecte batterijen vinden. Verder zijn alle pouch cellen lekker aan elkaar gelijmd. Dus veel geduld en tijd nodig om daaraan te beginnen. Zeker wel een leuk tweakers project, maar echt rendabel lijken mij zo reparaties niet te zijn.Pe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:30:
[...]
De hardware maakt wel een solide indruk, wel zat de connector van het grid los maar die was vrij eenvoudig vast te draaien. Instellen ging redelijk soepel alleen wat moeite om de CT003 aan de praat te krijgen zoals hier al eerder vermeld. Paar keer de CT003 opnieuw aansluiten leek de oplossing en nu lijkt het allemaal ok te werken. Aangesloten op de groep van de C.V. die trekt maximaal 100 watt, dus dat moet passen. Wellicht op termijn vast aansluiten op een eigen groep, maar eerst maar eens kijken hoe ik wegkom met het ontladen op 800 watt.
Wifi is matig, ding staat op een meter naast een unifi AP maar de wifi strength in de Marstek app staat op medium. Volgens de unifi wel goed signaal (+- -50dbm) maar wel met redelijk wat tx-retries (~25%). De wasmachine die er naast staat laat maar iets van 5% retries zien op hetzelfde AP. Binnnekort toch maar een LAN kabel in stoppen, dan kan ik ook met modbus aan de slag.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.
snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.snameroc schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:45:
Na bad gateway 502 in de gateway app
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.
Nog mensen met dit euvel?
HW app is down. HWP1 meter blijft gewoon werken, ook de Marstek. Ik zie dit in HA.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Mijn HW GUI is ook offline. Ze hebben weer issues.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
blubbers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Mijn HW GUI is ook offline. Ze hebben weer issues.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.