• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:27
pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Via de API niet, dat is nog steeds niet opgelost en de integratie ook nog niet gemerged. Via Modbus TCP en een integratie is het ondertussen redelijk eenvoudig beschikbaar. Moet je wel via de LAN de batterij aansluiten. Staan in het Modbus topic op een van de laatste zoveel pagina's.
Mmmmh das balen, want dat modbus zegt me helemaal niks en als je daar zelf voor moet gaan knutselen dan haak ik af. Dan wacht ik wel tot de batterij wél out of the box als het ware ondersteund wordt.

Och ja, je moet toch wat he.

Just_A_User schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Mmmmh das balen, want dat modbus zegt me helemaal niks en als je daar zelf voor moet gaan knutselen dan haak ik af. Dan wacht ik wel tot de batterij wél out of the box als het ware ondersteund wordt.
Modbus TCP is vrij eenvoudig en is slechts een protocol wat gewoon over TCP, simpel gezegd je netwerkverbinding, gaat. Enigste vereiste is een integratie installeren in HA (gemaakt door andere Tweakers) en de batterij met je netwerk verbinden via LAN ipv WiFi. Maar dan zien we je wel in dat topic tegen de tijd dat je er eentje hebt.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:27
pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Modbus TCP is vrij eenvoudig en is slechts een protocol wat gewoon over TCP, simpel gezegd je netwerkverbinding, gaat. Enigste vereiste is een integratie installeren in HA (gemaakt door andere Tweakers) en de batterij met je netwerk verbinden via LAN ipv WiFi. Maar dan zien we je wel in dat topic tegen de tijd dat je er eentje hebt.
Oh dat klinkt betrekkelijk eenvoudig. Ik dacht dat je met een extern kastje ofzo aan de slag moest wat je dan ook nog half zelf moest bouwen. Wat jij zegt klinkt erg eenvoudig.

Och ja, je moet toch wat he.

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:24
dasystemcheck schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:51:
Post-Mortem van mijn Marstek Venus 2.0 case.

Zoals beloofd hier de eindconclusie van mijn traject met Marstek Nederland.
In de video leg ik uit hoe het technisch misging en hoe de verkoper 'defect' bleef ontkennen.

Uiteindelijk heeft de gang naar DigiDispuut gewerkt: vlak voor de zitting koos eiser eieren voor zijn geld. Voor wie geïnteresseerd is in de technische foutanalyses en de juridische stappen die ik moest nemen: de video heeft de nodige hoofdstukken en een uitgebreide omschrijving ;-).

[Afbeelding]
YouTube: Marstek Venus 2.0 "Review": Waarom ik mijn geld terug eiste (Pas op!)

P.s. NotebookLM maakt in het engels veel uitgebreidere 'podcasts', mocht je voorkeur hebben voor Engels, geef me dan even een seintje dan geef ik daar een aparte link voor.
Mocht je behoefte hebben om de (geanonimiseerde) documentatie door te pluizen, ook daar heb ik een aparte link voor.
Er is een YT van Solar Bouwmarkt waarin zij Marstek Europe citeren dat er door hen; een procedure is aangespannen. Marstek Nederland heeft niet de officiële rechten om die naam te mogen gebruiken.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:45
Just_A_User schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Oh dat klinkt betrekkelijk eenvoudig. Ik dacht dat je met een extern kastje ofzo aan de slag moest wat je dan ook nog half zelf moest bouwen. Wat jij zegt klinkt erg eenvoudig.
Op voorwaarde dat je een Venus V3 hebt, want da's de enige die je via Modbus over TCP kan aansturen over de ethernet poort. Dat wil dan zeggen dat die wel met een netwerkkabel verbonden moet zijn, want dat werkt niet via WiFi. Werkt hier voor de rest prima.

Een alternatief is via Bluetooth als je Home Assistant server dat heeft, ofwel een bluetooth proxy gebruiken, en dan de bluetooth integratie gebruiken.

Het voordeel van de modbus koppeling is dat je de max laad- en ontlaadsnelheid makkelijk kan instellen, wat in mijn geval vooral in combinatie met het capaciteitstarief in België handig is voor de sturing.

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:51
Mann59 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Er is een YT van Solar Bouwmarkt waarin zij Marstek Europe citeren dat er door hen; een procedure is aangespannen. Marstek Nederland heeft niet de officiële rechten om die naam te mogen gebruiken.
Is onzin verhaal, Marstek is niet geregistreerd als merknaam door de Chinezen in Europa. Dus ze hebben geen rechten om Marstek Nederland aan te spreken. Slimste wat ze kunnen doen, is niet meer leveren :)

• diggernick
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-01 21:03
Is er een manier om gasverbruik te zien met de marstek p1 meter?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:55
GORby schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Op voorwaarde dat je een Venus V3 hebt, want da's de enige die je via Modbus over TCP kan aansturen over de ethernet poort. Dat wil dan zeggen dat die wel met een netwerkkabel verbonden moet zijn, want dat werkt niet via WiFi. Werkt hier voor de rest prima.
Kan je ipv een bekabelde verbinding ook gebruik maken van een Powerline adapter?

• GORby
Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:04:
[...]

Kan je ipv een bekabelde verbinding ook gebruik maken van een Powerline adapter?
Zo lang de Marstek maar via ethernet communiceert ipv via WiFi, zou dat gewoon moeten werken. Dat die netwerkkabel aan de andere kant in een Powerline adapter steekt, dat doet er voor de batterij niet toe.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:59
In de app is bij mij een garantie melding gekomen, scherm instellingen.
Geen idee waar dit zo ineens vandaan komt verder zag ik geen veranderingen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Mg4gebruiker
GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:23:
[...]

Zo lang de Marstek maar via ethernet communiceert ipv via WiFi, zou dat gewoon moeten werken. Dat die netwerkkabel aan de andere kant in een Powerline adapter steekt, dat doet er voor de batterij niet toe.
En begrijp ik het goed dat je dan V146 moet hebben?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:47
diggernick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:23:
Is er een manier om gasverbruik te zien met de marstek p1 meter?
Simpel , neen :-)

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:29
Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:04:
[...]

Ja, dat werkt prima. Ik heb vanaf mijn meterkast een powerline naar de schuur. Tot nu toe geen problemen gehad met de verbinding.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Zijn er hier al mensen die hebben onderzocht bij welke ontlaad en laadsnelheid de Marstek Venus E V3 het meest efficients is?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

adjego schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:23:
Zijn er hier al mensen die hebben onderzocht bij welke ontlaad en laadsnelheid de Marstek Venus E V3 het meest efficients is?
Die zijn er zeker, maar ik kan mijzelf het makkelijkst terugvinden:

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Mann59
Ik zie net in de app dat "self consumption" met een tijdvenster ingesteld kan worden als uitbreiding op laden/ontladen met een vaste waarde. Vergat ik te melden, ems versie 146.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xRDagUiuS_VYJm_8gpSVb4iNAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ0tI3bb4vyfSneMeJc6AlS7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mann59 op 07-01-2026 10:46 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:05:
Ik zie net in de app dat "self consumption" met een tijdvenster ingesteld kan worden als uitbreiding op laden/ontladen met een vaste waarde.[Afbeelding]
Hmmm, dat is wel een interessante! Zeker met relatief rustig winterweer van de afgelopen weken (deze week uitgezonderd) is het vrij voorspelbaar op welke momenten stroom relatief goedkoop is en op welke momenten relatief duur. En de AI doet nog niet altijd helemaal wat ik zou willen/verwachten (vaak 's nachts te weinig opladen ).

Met deze instellingsmogelijkheden erbij kan je het toch wat meer naar je eigen hand zetten.

Al zou ik er dan eigenlijk nog wel een optie bij willen: "Wel opladen bij overschot, maar alleen in de dure avonduren ook NOM ontladen, dus rest van de dag de batterij vol houden".

Dit laatste stel ik nu soms (hanmatig) in via Modbus. Dus dan laadt de batterij 's nachts wel op via het handmatige schema of vanuit AI geïnitieerd, maar maximaal ontlaadvermogen zet ik op 0. Zodat overdag PV overschot er nog wel in gaat, maar hij pas later in de middag stroom gaat leveren aan het huis.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

eymey schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Hmmm, dat is wel een interessante! Zeker met relatief rustig winterweer van de afgelopen weken (deze week uitgezonderd) is het vrij voorspelbaar op welke momenten stroom relatief goedkoop is en op welke momenten relatief duur. En de AI doet nog niet altijd helemaal wat ik zou willen/verwachten (vaak 's nachts te weinig opladen ).

Met deze instellingsmogelijkheden erbij kan je het toch wat meer naar je eigen hand zetten.

Al zou ik er dan eigenlijk nog wel een optie bij willen: "Wel opladen bij overschot, maar alleen in de dure avonduren ook NOM ontladen, dus rest van de dag de batterij vol houden".

Dit laatste stel ik nu soms (hanmatig) in via Modbus. Dus dan laadt de batterij 's nachts wel op via het handmatige schema of vanuit AI geïnitieerd, maar maximaal ontlaadvermogen zet ik op 0. Zodat overdag PV overschot er nog wel in gaat, maar hij pas later in de middag stroom gaat leveren aan het huis.
Het is helaas alleen (nog) voor de V3 op firmware v146...

• Mann59
Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Het kan wel, maar werkt nog niet lekker. Ik had ingesteld om 3x Marstek Venus E 3.0 te laden, dat is gelukt. Vervolgens een uurtje niks doen, dat lukt ook, maar daarna de Self Consumption ging compleet mis, de accu's gingen elkaar op- en ontladen, ergens een kink in de kabel. Vervolgens de Venus van Manuel afgehaald en alle 3 op Self Consumption ingesteld en gingen ze alle 3 keurig ontladen.

Zie dit bericht: https://www.facebook.com/...malink/25494976290197352/
Ja, dat merkte ik gisterenmiddag ook even. Ik heb het net als jij opgelost. Afwachten. Wel interessant dat er meer futures worden geïmplementeerd.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:15
Cool, dan heeft het vragen ernaar in de feedback toch resultaat opgeleverd! :)

Ik zie hem echter nog niet met mijn V1 accu. En zie dat de Android app 6 dagen geleden voor het laatst geupdate is (met de UPS functie). Even wachten dus.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Het is helaas alleen (nog) voor de V3 op firmware v146...
Hmm, dat is dan weer jammer .Heb de optie hier idd ook nog niet.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47
GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:23:
Zo lang de Marstek maar via ethernet communiceert ipv via WiFi
Ik zelf gebruik een Unifi UDB, sindsdien geen issues meer met verbinding over 'WiFi'.
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Ik zelf gebruik een Unifi UDB, sindsdien geen issues meer met verbinding over 'WiFi'.
Alleen Modbus TCP, waar deze thread over ging, is niet bereikbaar via de WiFi interface.

• DukeBox
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:19:
Alleen Modbus TCP, waar deze thread over ging, is niet bereikbaar via de WiFi interface.
Dat klopt, daarom dat ik ook aangeef een UDB te gebruiken, dus heb je wél modbus en kan je WiFi gebruiken voor het geval je op locatie geen kabel kan krijgen. Ik heb op mijn werk een test draaien met de UDB-IoT en dat lijkt ook stabiel te werken.
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Dat klopt, daarom dat ik ook aangeef een UDB te gebruiken, dus heb je wél modbus en kan je WiFi gebruiken voor het geval je op locatie geen kabel kan krijgen. Ik heb op mijn werk een test draaien met de UDB-IoT en dat lijkt ook stabiel te werken.
Wel een dure oplossing. Dan is een ESP32 met Modbus RTU veel goedkoper.

• DukeBox
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:23:
Wel een dure oplossing. Dan is een ESP32 met Modbus RTU veel goedkoper.
Ik vind €49 (voor de IoT) wel meevallen, een PowerLAN setje is niet veel goedkoper. En gezien de WiFi van de V3 nogal instabiel is (erg veel demping en weinig bereik), is het voordeel dat je de volledige functionaliteit hebt en niet alléén modbus. En als je toevallig al een unifi omgeving hebt heb je ook uitgebreide monitoring.

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:51
Die zijn er zeker, maar ik kan mijzelf het makkelijkst terugvinden:

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Interessante metingen.
Ik zit een Marstek te overwegen om vooral 's avonds en 's nachts nul op de meter te kunnen draaien. s' Avonds gebruiken we nog wel wat dus dat gaat goed maar met een sluipverbruik van 150 Watt in de nacht houdt de efficiency echt niet over. Voor zo'n (8x150) 1.6kWh moet je dan ruim 2.5 kWh uit je accu trekken.
Ik vraag me serieus af of hier niet oplossingen voor te vinden zijn met een betere efficiency.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:29
Robbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Interessante metingen.
Ik zit een Marstek te overwegen om vooral 's avonds en 's nachts nul op de meter te kunnen draaien. s' Avonds gebruiken we nog wel wat dus dat gaat goed maar met een sluipverbruik van 150 Watt in de nacht houdt de efficiency echt niet over. Voor zo'n (8x150) 1.6kWh moet je dan ruim 2.5 kWh uit je accu trekken.
Ik vraag me serieus af of hier niet oplossingen voor te vinden zijn met een betere efficiency.
je electriciteits bron is "bijna" gratis, dan maakt lagere efficientie niet uit. De batterij haalt ook het verbruik weg in minder zon momenten of als je voldoende hebt kan je zelfs niet zon dagen overbruggen. Het gaat dus verder dan het basis verhaal. Iedereen moet natuurlijk op basis vna zijn eigen verbruik/PV/capaciteit een analyse maken. Maar nog nooit heetf een ROI zo dicht gestaan voor een batterij dan bij deze MT.

Er zijn hier al genoeg grafieken de revue gepasseerd van mensen die hun jaarverbruik voor en na delen of mensen die de ROI berekening gedaan hebben. Ik denk niet dat er gebruikers zijn die een RTE hebben van onder de 70%, ik draai hele nachten door op een 350W in lente/zomer/herfst op batterij en zit op een RTE van 76% op jaarbasis met 2MT wat nog lager is dan met 1MT (ook al bewezen want ze doen elks een beetje veelal).

[ Voor 17% gewijzigd door dnat op 07-01-2026 12:06 ]

pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Als jij het bij de v156 ook niet hebt, dan schat ik de kans niet zo hoog in. Ik zit zelf nog op v153 dus kon dat helaas niet testen.

Ik heb het vermoeden dat het einde nieuwe functies is voor ons, maar meer dan een vermoeden is dat ook niet.
Heb het nagevraagd in de feedback en ze gaan dat nog lanceren voor de vorige versies van de Venus .

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• NoFate
DSSW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Heb het nagevraagd in de feedback en ze gaan dat nog lanceren voor de vorige versies van de Venus .
Ik hoop stilletjes ook op Modbus via TCP op de Wifi :-)

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-01 22:30
pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Ik begrijp hieruit dat er een regeling getroffen is waar je tevreden mee bent. Dat is goed om te horen! Een korte samenvatting had ik wel willen lezen (daarom keek ik in de videobeschrijving, maar daar zag ik het niet), maar ik ga er geen video van 28 minuten voor kijken. En zeker niet naar AI slop, ik was na 10 seconde al klaar.

Mocht er een mensgeschreven, korte samenvatting in beschrijving of reacties staan, hou ik mij aanbevolen.
De eerste 4 minuten van de video zijn mijn persoonlijke samenvatting, de rest van de inside info wist je grotendeels al ;)
De hoofdstuk indeling is om precies jou opmerking gemaakt; voor ieder wat wils.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:51
ik zit nog steeds met het probleem dat mijn v3 niet laadt op de AI momenten. Eerder werkte dat prima maar sinds diverse updates niet meer. Ik heb nu een gefixte (volgens MT) firmware gekregen 146.3 maar er gebeurt niks op de 2 "laadpunten" Heeft iemand anders dit ook en suggesties hoe dit te fixen? Mijn V3 staat aangesloten via ETH.

• dasystemcheck
Druppeltje_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:47:
[...]

Best apart dat je het de titel ''review'' mee geeft. Het gaf me een beetje avondschool vibes als ik eerlijk ben: Een ellenlange uitleg over iets dat eigenlijk iedereen al weet.. Marstek.nl is gewoon tekort geschoten in jouw geval, zij hebben hun plicht als deugdelijke leverancier gewoonweg niet gedaan. Het hele verhaal van bewijslast verzamelen en documenteren had wat dat betreft de prullenbak in gekund. Als ik morgen een gloednieuwe wagen koop die 120 kan rijden, maar hij haalt maar 80, dan klop ik aan bij mijn verkoper op de hoek van de straat, en niet bij de fabrikant een paar 1000km van mij af. En dan mag je eigenlijk verwachten dat zij zich daarachter zetten, dat uitzoeken en niet van mij verwachten dat ik met 200 A4 papieren en pdf's afkom om te bewijzen dat mijn wagen niet doet wat die hoort te doen. Marstek.nl gaat hier gewoon simpelweg de mist in.
Tsja. De oorspronkelijke doelstelling was r e v i e w, dat werd dus een "review" (absolute tussen aanhalingstekens). :P
En och, 'iets dat eigenlijk iedereen al weet', is blijkbaar toch niet zo vanzelfsprekend, aangezien er complete TV-shows gebaseerd zijn op 'iets dat eigenlijk iedereen al weet', maar toch niet blijkt te weten òf niet weet wat te doen in dergelijke situaties. D'r is een reden dat er rechtsbijstandsverzekeringen zijn enzo. ;)
Voor de 'gewone' consument die met regelmaat de "Wordt U Al Geholpen?" kijkt, is het een stukje herkenning; daar komen dit soort issues vrijwel elke aflevering wel een keertje naar voren. Verschil; aan dat programma wordt geld verdiend, aan mij niet 8)7

Ik krijg toch een beetje de indruk dat je herhaaldelijk een ambassadeur van "En dan mag je eigenlijk verwachten" bent. Kan het zijn dat je zelf te weinig van dit soort probleemsituaties hebt gehad, waardoor je het nut ontgaat van dergelijke programma's en mijn andere aanpak van informatie voorziening? Ik deel graag met de community voor diegenen waarbij het verwachtingsbeeld in de praktijk regelmatig bijgesteld wordt van wat er te verwachten is in de maatschappij |:( .

Last but not least; Avondschool vibes. Yes! Herkenbaar. En iedereen irriteerde zich in de klas aan mij als ik dan ook nog eens serieuze vragen ging stellen, waarna ik achteraf bedankt werd dat ik de vragen stelde, waarvan de minderheid destijds ze vanzelfsprekend vond 8). Een dergelijke uiteenzetting zal me geen windeieren opleveren, terwijl het vaak via omwegen altijd wat oplevert... voor een ander.

• dasystemcheck
Mann59 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Was dat niet de video ergens eind van de zomer? Heeft die nog een vervolg gekregen? Ben wel benieuwd of Marstek Nederland een officiële tik op de vingers heeft gekregen. Het management van Marstek Nederland loopt o.a. op LinkedIn nog steeds reclame te maken voor hun 'goede relatie met Marstek' en heeft daar aardig wat foto's geplaatst (en reclame filmpje) over hun ervaringen in de fabriek.
NB. Met de beide heren heb ik de nodige noot te kraken gehad... *kuch* Ik kan veilig zeggen dat woorden en daden flink verschillen daar.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51
DSSW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Kan dit ook voor de V1 en de V2? Dat is een functie waar ik al een jaar op wacht en reeds meermaals gevraagd heb via feedback.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEnHHaZz0jchdXzCOK1PNayMx4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLFklyWfyrmsjamTjREiRVgB.jpg?f=fotoalbum_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:11
suave1234 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:55:
ik zit nog steeds met het probleem dat mijn v3 niet laadt op de AI momenten. Eerder werkte dat prima maar sinds diverse updates niet meer. Ik heb nu een gefixte (volgens MT) firmware gekregen 146.3 maar er gebeurt niks op de 2 "laadpunten" Heeft iemand anders dit ook en msuggesties hoe dit te fixen? Mijn V3 staat aangesloten via ETH.
Hier hetzelfde. Gebeurd helemaal niks in ai mode. De accu word wel geladen met zonnestroom en gaat dan netjes NOM. Maar laden op de aangegeven momenten in de grafiek doet die niet met zowel Tibber als Nordpol niet. Een eerdere firmware ging die elke avond om 22;00 uur laden in ai mode terwijl dat verre van het goedkoopste moment was. Nu laadt die dus helemaal niet. MT feedback geeft nog geen reactie bij mij. Draai op versie V144

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Weet iemand of er al meer bekend is over deze joekel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x0tZpCnVoMY0dXajyj9AGgn-sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmX2rrQLtnr0FKqZ65WLviG5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkIkkp1utb9K0wqBIdRzf-K_-fM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AQk9hP6JUjcmhAIAM94K1dsn.jpg?f=user_large

Ben erg benieuwd naar de specs!

[ Voor 18% gewijzigd door doobieters op 07-01-2026 14:49 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

doobieters schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:42:
Weet iemand of er al meer bekend is over deze joekel:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben erg benieuwd naar de specs!
Valt wel mee wat voor joekel het is: schaal is alles. Die twee dingen op de voorgrond zijn AA en AAA laders en die ernaast is een powerbank. Die 'joekel' is Marstek V500, een mobiel power station:
Completing the showcase is the MARSTEK V500, a waterproof 500W / 2kWh solar generator designed for outdoor adventures, mobile work, and emergency backup. Powered by a long-life LFP battery, MARSTEK V500 delivers clean, pure sine wave output (1000W peak) suitable for sensitive electronics. With IP65-rated protection, flexible charging options, 500W PV input, and 750W AC input that supports charging while powering devices, the V500 offers true plug-and-play energy—no installation required.
bron: https://www.prnewswire.co...o-ces-2026-302653245.html

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Valt wel mee wat voor joekel het is: schaal is alles. Die twee dingen op de voorgrond zijn AA en AAA laders en die ernaast is een powerbank. Die 'joekel' is Marstek V500, een mobiel power station:

[...]

bron: https://www.prnewswire.co...o-ces-2026-302653245.html
Ah ja nu je het zegt. Lijkt net een opgepompte E V3 maar dat is dus niet het geval.. Jammer :+

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

doobieters schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Ah ja nu je het zegt. Lijkt net een opgepompte E V3 maar dat is dus niet het geval.. Jammer :+
Jammer?! Je hebt een heel leger nodig om dat ding verplaatst te krijgen dan!

• Mann59
dasystemcheck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Was dat niet de video ergens eind van de zomer? Heeft die nog een vervolg gekregen? Ben wel benieuwd of Marstek Nederland een officiële tik op de vingers heeft gekregen. Het management van Marstek Nederland loopt o.a. op LinkedIn nog steeds reclame te maken voor hun 'goede relatie met Marstek' en heeft daar aardig wat foto's geplaatst (en reclame filmpje) over hun ervaringen in de fabriek.
NB. Met de beide heren heb ik de nodige noot te kraken gehad... *kuch* Ik kan veilig zeggen dat woorden en daden flink verschillen daar.
Ja, en het ging over onderstaand. Ik neem aan dat het niet in juridische zin opgelost kan worden door Marstek Europe.
De relatie tussen Marstek Nederland en de fabrikant is precies waar de verwarring (en die lijst met waarschuwingen) vandaan komt.
​Kort gezegd: Marstek Nederland is géén onderdeel van de fabrikant, maar een handelsnaam van een Nederlands bedrijf dat zichzelf als "officiële distributeur" presenteert.
​Hoe de vork in de steel zit
​De echte fabrikant van jouw batterijen is het Chinese bedrijf Marstek Energy (onderdeel van Hame Technology). In Nederland zijn er meerdere partijen die Marstek-producten verkopen, en zij vechten onderling om de titel "officieel".
​De partij achter Marstek.nl: Dit is een handelsnaam van SolarDeals B.V. (of Prezon B.V.). Zij hebben de domeinnaam en de merknaam "Marstek Nederland" in de Benelux vastgelegd.
​De waarschuwing: Omdat zij zichzelf als de enige "officiële" ingang zien, geven ze aan dat ze alleen garantie en technische support bieden voor batterijen die via hún kanaal zijn gekocht.
​Andere importeurs: Er zijn andere grote partijen (zoals Thuisbatterij.nl of Bestsolar) die de batterijen ook rechtstreeks uit China importeren. Zij claimen vaak hetzelfde: "Wij zijn de distributeur en alleen bij ons heb je garantie."

• Mann59
Ik heb een van mijn twee batterijen vanmiddag als UPS ingesteld (met een pak sneeuw op de zonnepanelen een mooie tijd om te experimenteren en ik heb een 4 jaar oud energiecontract dat nog 1 jaar loopt (5 jarig) met een lage kWh prijs zonder terugleverkosten) om te kijken hoe dat de komende weken verloopt als ik er geen gebruik van maak. Ik zie dat de bijbehorende Energy Socket nu 0 Watt aangeeft i.p.v. de gebruikelijke 8 Watt in standby stand. Ik ga de batterij en de socket volgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEHuXhbxYwDaiLOLehcHfXBCe5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFdkQUdx2jmpo5UO3cBTYyXy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdjAvdeuFHI0AfBMJAuBQ-qW5DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1z9lwl0XwqnAz22ya0OrpgD.jpg?f=fotoalbum_large
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:40:
Ik heb een van mijn twee batterijen vanmiddag als UPS ingesteld (met een pak sneeuw op de zonnepanelen een mooie tijd om te experimenteren en ik heb een 4 jaar oud energiecontract dat nog 1 jaar loopt (5 jarig) met een lage kWh prijs zonder terugleverkosten) om te kijken hoe dat de komende weken verloopt als ik er geen gebruik van maak. Ik zie dat de bijbehorende Energy Socket nu 0 Watt aangeeft i.p.v. de gebruikelijke 8 Watt in standby stand. Ik ga de batterij en de socket volgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, als de batterij in stand-by staat en het backup-stopcontact staat aan (wat de UPS modus dus is), dan komt het vermogen uit de batterij ipv uit het net. Daardoor zakt het verbruik van het net naar 0. Waarom dit zo geïmplementeerd is weten we niet.

• Mann59
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Klopt, als de batterij in stand-by staat en het backup-stopcontact staat aan (wat de UPS modus dus is), dan komt het vermogen uit de batterij ipv uit het net. Daardoor zakt het verbruik van het net naar 0. Waarom dit zo geïmplementeerd is weten we niet.
Ok. Dank voor de toelichting! Denk je dat de batterij de ontlading zal compenseren uit het net? Ik ben benieuwd naar het verbruik dat de socket in een week of twee zal laten zien.
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Ja, en het ging over onderstaand. Ik neem aan dat het niet in juridische zin opgelost kan worden door Marstek Europe.
De relatie tussen Marstek Nederland en de fabrikant is precies waar de verwarring (en die lijst met waarschuwingen) vandaan komt.
​Kort gezegd: Marstek Nederland is géén onderdeel van de fabrikant, maar een handelsnaam van een Nederlands bedrijf dat zichzelf als "officiële distributeur" presenteert.
​Hoe de vork in de steel zit
​De echte fabrikant van jouw batterijen is het Chinese bedrijf Marstek Energy (onderdeel van Hame Technology). In Nederland zijn er meerdere partijen die Marstek-producten verkopen, en zij vechten onderling om de titel "officieel".
​De partij achter Marstek.nl: Dit is een handelsnaam van SolarDeals B.V. (of Prezon B.V.). Zij hebben de domeinnaam en de merknaam "Marstek Nederland" in de Benelux vastgelegd.
​De waarschuwing: Omdat zij zichzelf als de enige "officiële" ingang zien, geven ze aan dat ze alleen garantie en technische support bieden voor batterijen die via hún kanaal zijn gekocht.
​Andere importeurs: Er zijn andere grote partijen (zoals Thuisbatterij.nl of Bestsolar) die de batterijen ook rechtstreeks uit China importeren. Zij claimen vaak hetzelfde: "Wij zijn de distributeur en alleen bij ons heb je garantie."
Het is natuurlijk logisch dat de verkopers alleen garantie geven op batterijen die ze zelf verkocht hebben. Ze zijn geen fabrikant en geven dus geen fabrieksgarantie. Wat in de praktijk gebeurd is dat ze wel vaak aanspraak maken op de fabrieksgarantie en 9/10 keer lost Marstek dat voor hen op. Daarom is het ook zo'n makkelijke business.

Maar ze zijn verplicht de wettelijke garantie te honoren zelfs als Marstek het laat afweten. Dat is het ondernemersrisico. En dat gaat in de praktijk nog wel eens lastig of mis. Daar ging de case van @dasystemcheck dus over.

Er zijn meerdere distributeurs (bijvoorbeeld Mean Well) die de batterijen weer leveren aan webwinkels. Sommigen menen ook direct te importeren bij Marstek. En dat gedoe over die naam is lastig, maar Hame valt daar waarschijnlijk niet over. Wij hebben dat hier wel duidelijk gemaakt om te voorkomen dat mensen misleid worden. Solar Bouwmarkt heeft ook allemaal beweringen gedropt maar niets bewezen. Ze zijn ook niet het meest nette bedrijf wat dat betreft.
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Ok. Dank voor de toelichting! Denk je dat de batterij de ontlading zal compenseren uit het net? Ik ben benieuwd naar het verbruik dat de socket in een week of twee zal laten zien.
In de UPS modus sowieso, want hij zal vanzelf naar 99 procent zakken en weer bijladen.

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:23
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Ja, dat merkte ik gisterenmiddag ook even. Ik heb het net als jij opgelost. Afwachten. Wel interessant dat er meer futures worden geïmplementeerd.
Zojuist van Marstek antwoord gekregen over Manually settings met het gelijktijdig op- en ontladen van meerdere batterijen.
Ik heb ze hier inderdaad tijdelijk op 1 fase zitten (3 fase systeem in huis), wel aparte groepen. De elektricien moet dit tzt nog aanpassen.
edit: zou toch moeten werken als je de CT003 hebt volgens Alan. Ik ga er nog even achteraan bij hem en nogmaals thuis testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jHobuMD6OODhbDMz9KlMlru5aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcIqGzUHD9fdoDLzyQ7vdikt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Heineken01 op 07-01-2026 16:55 ]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• Mann59
Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Overigens, ik heb ergens gelezen dat de accucellen kunnen beschadigingen bij langdurig tot 100% geladen zijn. Denk je dat dit speelt in de UPS stand? Dat het een functie in de app is geworden suggereert m.i. dat het de batterij niet zal beschadigen als de UPS langdurig niet aangesproken wordt - zoals gebruikelijk met een UPS.
Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Zojuist van Marstek antwoord gekregen over Manually settings met het gelijktijdig op- en ontladen van meerdere batterijen.
Ik heb ze hier inderdaad tijdelijk op 1 fase zitten (3 fase systeem in huis), wel aparte groepen. De elektricien moet dit tzt nog aanpassen.

[Afbeelding]
Maar gebruikte je dan geen CT002/3? Of als je wel een Shelly gebruikt, heb je dan meerdere batterijen op 1 fase? Want dan heeft het niets met deze nieuwe modus te maken en is het gewoon normaal gedrag zoals Marstek ook aangeeft?

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:10
dasystemcheck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Ik krijg toch een beetje de indruk dat je herhaaldelijk een ambassadeur van "En dan mag je eigenlijk verwachten" bent. Kan het zijn dat je zelf te weinig van dit soort probleemsituaties hebt gehad, waardoor je het nut ontgaat van dergelijke programma's en mijn andere aanpak van informatie voorziening? Ik deel graag met de community voor diegenen waarbij het verwachtingsbeeld in de praktijk regelmatig bijgesteld wordt van wat er te verwachten is in de maatschappij |:( .
Mijn job bestaat voor 90% in het onderzoeken, vaststellen/verwerpen, herstellen/vervangen en beschrijven van garantiegevallen voor een van de grootste Europese leverancier van een welbepaald elektronisch artikel in de industriewereld, dus denk dat die aanname foutief is. Met ''dat mag je verwachten'' bedoel ik dat een leverancier die een geldige klacht netjes afhandelt geen schouderklopje verdiend, dat is gewoonweg zijn plicht maw de normale gang van zaken, echt niets bijzonders. Jij hebt gewoon de brute pech gehad dat jouw leverancier dit niet netjes opgelost heeft en overal de handjes vanaf wou houden. Als jouw Marstek van een deugdelijke leverancier was gekomen dan hadden we nu deze discussie niet en was je AI filmpje er in de eerste plaats al nooit gekomen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Overigens, ik heb ergens gelezen dat de accucellen kunnen beschadigingen bij langdurig tot 100% geladen zijn. Denk je dat dit speelt in de UPS stand? Dat het een functie in de app is geworden suggereert m.i. dat het de batterij niet zal beschadigen als de UPS langdurig niet aangesproken wordt - zoals gebruikelijk met een UPS.
Het is natuurlijk altijd een afweging tussen levensduur en nuttigheid. Als jij het fijn vindt om nu wat prik achter de hand te hebben, moet je dat lekker zo gebruiken. Het is theoretisch beter om 95-100 te laden ipv continu van 99-100. De cellen bevinden zich in dat laatste scenario langer op een hogere spanning, wat minder is voor de levensduur.

Voor de cellen is het het beste om ergens tussen ongeveer 30-70 ofzo te zijn (voor opslag). Maar een auto die binnen staat roest ook minder snel maar is ook nutteloos. LFP is wat dat betreft al veel beter dan NMC en kan veel meer hebben. In de praktijk gaat het waarschijnlijk niet zo veel uitmaken.

Ik zou er niet te veel in lezen in het feit dat het de batterij minder beschadigd omdat het nu in de App zit. Als het ze om de levensduur van de batterij had gegaan, hadden ze ook fatsoenlijke balancing ingebouwd. Er worden niet altijd de meest logische keuzes gemaakt. Maar hé zoals altijd: daar is de prijs dan ook naar!

• Heineken01
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Maar gebruikte je dan geen CT002/3? Of als je wel een Shelly gebruikt, heb je dan meerdere batterijen op 1 fase? Want dan heeft het niets met deze nieuwe modus te maken en is het gewoon normaal gedrag zoals Marstek ook aangeeft?
Ik gebruik de CT003, maar ondanks zag ik dat ze om en op aan het laden en ontladen waren.
Links boven in de printscreens staan de namen van de Units: A, B, C. Ik heb net de units alle 3 op dezelfde schedule gezet en je ziet dat unit A gaat laden, terwijl dat helemaal niet staat ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27NOiv4G8WVBW7oDHZo0P8sjt7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3CWloznYR2xHxPJ6NJpmTVMK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXYZKuVkCaCEi9CMwdHztOgf9NM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/guvPpPQsDg2dTmZIzUiICjzU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge_4xxIsesKdKbWt9GJuSLKxrRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zJMptFFwK4R1VG9QthEwSrMN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RevFUKVxSk4JLeBlcwjXTVo8NzI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RDwyaHmU03OmnjB5PGY3LBpk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82wpjstbwAa_PQDt04entrCmGqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1N2T0cvpDnUVLbcd7hlkSTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXBVCNDPYfJeIKYr_9qdABKmef8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JetiaBJFF80MhTcvMBbU77FC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Heineken01 op 07-01-2026 17:08 ]

• DukeBox
@Heineken01 Is dat niet gewoon logisch wanneer je hem 'manual' op 'self consumption' zet? Iedere accu gaat dan zelfstandig a.d.h.v. de CT003 waarden proberen te sturen, dit wordt dan niet meer centraal gedaan door de CT003 zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2026 17:13 ]

• Heineken01
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:11:
Is dat niet gewoon logisch wanneer je hem 'manual' op 'self consumption' zet? Iedere accu gaat dan zelfstandig a.d.h.v. de CT003 waarden proberen te sturen, dit wordt dan niet meer centraal gedaan door de CT003 zelf.
Self consumption zou ik verwachten dat hij energie uit de accus gebruikt. Ze staan dan hier alle 3 op ingesteld. Als ik ze alle 3 op charging zet, worden ze netjes uit het net opgeladen.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:56
Is er eigenlijk verschil tussen de nieuwe UPS-mode en dat je hem manual 24 uur op laden aan zeg 1000W zet. Wanneer hij bij manual laden tot 100% geraakt stopt het laden. Als de batterij dan naar 99 ontlaadt door stilstand zal hij net zo goed weer naar 100% laden omdat het manueel 24 uurs schema van laden nog steeds actief is. Ik zie geen verschil tussen UPS en manueel laden 24 uur

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• DukeBox
Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:13:
Self consumption zou ik verwachten dat hij energie uit de accus gebruikt.
Nee, er wordt dan gestuurd op ~0 Watt net afname, omdat iedere accu zijn eigen schakelmoment heeft in manual krijg je precies waar je tegenaan loopt.

• Heineken01
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Nee, er wordt dan gestuurd op ~0 Watt net afname, omdat iedere accu zijn eigen schakelmoment heeft in manual krijg je precies waar je tegenaan loopt.
Maar als ik hem op "Self Consumption" zet, ipv Manual => Self Consumption met een tijdschema, gaat het wel goed, dan gaan ze alleen maar ontladen, en niet elkaar in de weg zitten of weer opladen van een ander.
edit: typo's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMqyhnDawsJUh9erhCoJlPMqW00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPu2VWH1Vf0LElOC5x5ZvodJ.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:20:
Maar als ik hem op "Self Consumption" zet, ipv Manuel => Self Consumption met een tijdschema, gaat het wel goed, dan gaan ze alleen maar ontladen, en niet elkaar in de weg zitten of weer opladen van een ander.
Ja, dat klopt, zoals ik in een eerdere post schreef worden ze alle 3 dan door de CT003 aangestuurd i.p.v. dat ze afzonderlijk gaan regelen op alleen de CT003 waarden.
antoinevromen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
Is er eigenlijk verschil tussen de nieuwe UPS-mode en dat je hem manual 24 uur op laden aan zeg 1000W zet. Wanneer hij bij manual laden tot 100% geraakt stopt het laden. Als de batterij dan naar 99 ontlaadt door stilstand zal hij net zo goed weer naar 100% laden omdat het manueel 24 uurs schema van laden nog steeds actief is. Ik zie geen verschil tussen UPS en manueel laden 24 uur
Ik heb het vermoeden dat dat zo geïmplementeerd is. Want deze modus kan je ook inschakelen op een V1&2 die nog op firmware v153 uit mei draaien, dus ze hebben het moeten kunnen implementeren met bestaande logica.

Als de batterij morgen vol is, zal ik eens die stand testen en via Modbus de schema's uitlezen.

• Heineken01
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Ja, dat klopt, zoals ik in een eerdere post schreef worden ze alle 3 dan door de CT003 aangestuurd i.p.v. dat ze afzonderlijk gaan regelen op alleen de CT003 waarden.
Dus als ik je goed begrijp zit er verschil in Self Consumption en Self Consumption via Manual 8)7 Ze zitten alle namelijk op de CT003 aangesloten.

• DukeBox
Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:24:
Dus als ik je goed begrijp zit er verschil in Self Consumption en Self Consumption via Manual 8)7 Ze zitten alle namelijk op de CT003 aangesloten.
Ja, manual is pér accu en niet als 1 systeem. Manual had misschien beter manual override kunnen heten o.i.d. maar op zich is het wel logisch dat je dan per systeem custom gaat aansturen.

• GORby
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Ik vind €49 (voor de IoT) wel meevallen, een PowerLAN setje is niet veel goedkoper. En gezien de WiFi van de V3 nogal instabiel is (erg veel demping en weinig bereik), is het voordeel dat je de volledige functionaliteit hebt en niet alléén modbus. En als je toevallig al een unifi omgeving hebt heb je ook uitgebreide monitoring.
Dat zijn inderdaad allemaal interessante overwegingen. Voor die prijs is het inderdaad een prima oplossing. Nog liever zou ik er eentje zien die niet enkel een WiFi client met ethernet is, maar ook nog een WiFi repeater. Je kan een Unifi AP als repeater instellen, maar ik weet niet of je dan de ethernet poort ook kan gebruiken om een apparaat in het netwerk te krijgen.
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Ja, manual is pér accu en niet als 1 systeem. Manual had misschien beter manual override kunnen heten o.i.d. maar op zich is het wel logisch dat je dan per systeem custom gaat aansturen.
Ik vind dat niet logisch. Je zou verwachten dat als je 3 batterijen op zelfconsumptie zet via een schema, dat dat exact hetzelfde werkt als dat je handmatig 3 batterijen op die modus zet.

Ik vermoed dat er gewoon iets misgaat met het aanmelden van de batterijen bij de CT003, waardoor deze niet de 'aangepaste' P1 waarde, maar de werkelijke P1 waarde doorstuurt

• Heineken01
DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Ah, thanks. Dan zouden een extra optie moeten inbouwen waarmee je dus instellingen kan aanpassen voor alle 3 (of iig meer dan 1) zodat het systeem dan wel als één geheel blijft werken. Het was nu ook al niet echt efficient om per accu elke keer de tijdschema's aan te passen.

Dan toch maar eens verder verdiepen in de HomeAssistant addons om het wat slimmer aan te sturen.

• DukeBox
GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
Je kan een Unifi AP als repeater instellen, maar ik weet niet of je dan de ethernet poort ook kan gebruiken om een apparaat in het netwerk te krijgen.
Als je een Unifi AP als mesh instelt dan is de ethernet poort(en) ook gewoon gebruiken, je moet er alleen rekening mee houden dat ze meestal ook via PoE gevoed moeten worden.

• GORby
Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:54:
[...]

En begrijp ik het goed dat je dan V146 moet hebben?
Ik dacht dat dat vanaf versie 144 kon, maar ik ben niet zeker.

• Heineken01
Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Ah, thanks. Dan zouden een extra optie moeten inbouwen waarmee je dus instellingen kan aanpassen voor alle 3 (of iig meer dan 1) zodat het systeem dan wel als één geheel blijft werken. Het was nu ook al niet echt efficient om per accu elke keer de tijdschema's aan te passen.

Dan toch maar eens verder verdiepen in de HomeAssistant addons om het wat slimmer aan te sturen.
Ik zie dat de batterij die aan het laden was, ipv ontladen, een net iets oudere communicatie module firmware heeft:
A-Batterij: 202506141125
B-Batterij: 202506241541
C-Batterij: 202506241541

Ik zal Marstek vragen een update klaar te zetten.

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Ik dacht dat dat vanaf versie 144 kon, maar ik ben niet zeker.
Hier sinds twee weken op v144 en helaas nog niet beschikbaar ... Ik overweeg v146 aan te vragen via support, want het kunnen inplannen van zelfconsumptie vind ik een serieuze stap vooruit (in afwachting van een stabiele API).

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

freeaanzee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Hier sinds twee weken op v144 en helaas nog niet beschikbaar ... Ik overweeg v146 aan te vragen via support, want het kunnen inplannen van zelfconsumptie vind ik een serieuze stap vooruit (in afwachting van een stabiele API).
Volgens mij ging dit over het feit dat Modbus TCP aanwezig was vanaf v144 en dat zou moeten kloppen.

De inplan functie dus pas van v146 bevestigd bij deze.

• Mg4gebruiker
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Volgens mij ging dit over het feit dat Modbus TCP aanwezig was vanaf v144 en dat zou moeten kloppen.

De inplan functie dus pas van v146 bevestigd bij deze.
Mooi. Dan gaan we even een feedbackje versturen.

• Majo0
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:10
Zijn er mensen die meerdere batterijen (Venus E) werkend hebben met HW P1 zonder node-red te gebruiken? Ik heb modbus ingesteld via TCP/IP I.c.m. B2500 meter op HA. Virtuele Shelly 3 pro kan worden uitgelezen via beide batterijen vanuit de Marstek app.

Aansturen van de eerste batterij incl. laden/ontladen gaat goed via de modbus. Bij batterij 2 doet die helemaal niks met laden/ontladen. Kan wel de modus wijzigen maar voert daarbij niks uit.

Heb al een fabrieksinstellingen reset uitgevoerd, firmware van 144 > 146 maar mocht niet baten. Iemand nog een idee / ingeving?

P.S: sorry voor de plakkaat tekst
Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:19:
Zijn er mensen die meerdere batterijen (Venus E) werkend hebben met HW P1 zonder node-red te gebruiken? Ik heb modbus ingesteld via TCP/IP I.c.m. B2500 meter op HA. Virtuele Shelly 3 pro kan worden uitgelezen via beide batterijen vanuit de Marstek app.

Aansturen van de eerste batterij incl. laden/ontladen gaat goed via de modbus. Bij batterij 2 doet die helemaal niks met laden/ontladen. Kan wel de modus wijzigen maar voert daarbij niks uit.

Heb al een fabrieksinstellingen reset uitgevoerd, firmware van 144 > 146 maar mocht niet baten. Iemand nog een idee / ingeving?

P.S: sorry voor de plakkaat tekst
Er gaan hier een aantal dingen door elkaar. Wat is je plan? Want sturing via een virtuele Shelly en sturing via Modbus TCP zijn twee verschillende manieren om dingen aan te sturen.

• Majo0
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Er gaan hier een aantal dingen door elkaar. Wat is je plan? Want sturing via een virtuele Shelly en sturing via Modbus TCP zijn twee verschillende manieren om dingen aan te sturen.
Batterij 1 was aangestuurd via een HACS integratie. Hiervoor heb ik de logica aangepast, en gaat nu via modbus. Ik wil bij batterij 2 hetzelfde toepassen. Batterij 2 heeft nog nooit geladen/ontladen, krijg ik niet aan de praat ook via de app met handmatig instellen.

Ik meende dat je een virtuele shelly nodig had om beide batterijen uit te laten lezen, sinds de CT p1 maar met 1 batterij verbonden kan worden? Of heb ik de marstek documentatie half aan elkaar gelijmd met https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP dit verhaal?
Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Batterij 1 was aangestuurd via een HACS integratie. Hiervoor heb ik de logica aangepast, en gaat nu via modbus. Ik wil bij batterij 2 hetzelfde toepassen. Batterij 2 heeft nog nooit geladen/ontladen, krijg ik niet aan de praat ook via de app met handmatig instellen.

Ik meende dat je een virtuele shelly nodig had om beide batterijen uit te laten lezen, sinds de CT p1 maar met 1 batterij verbonden kan worden? Of heb ik de marstek documentatie half aan elkaar gelijmd met https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP dit verhaal?
Als je de Marstek wilt aansturen via Modbus TCP en een automatisering (dus een blueprint of andere integratie die zelf de sturing regelt), heb je geen virtuele meter nodig en hoef je ook de batterijen niet met een CT te verbinden. Jouw HA regeling stuurt dan de batterijen handmatig aan. Je zal zelf moeten kijken of die regeling slimme ondersteuning heeft voor meerdere batterijen.

Het probleem is niet dat de CT (in jouw geval bedoel je denk ik de HW P1) maar met 1 batterij verbonden kan worden, dat kan ook met meerdere, maar dat de HW P1 geen logica bevat om de batterijen slim te laten samenwerken. Logica die CT002/3 van Marstek wel hebben.

Maar voordat je überhaupt met automatiseringen aan de slag gaat, lijkt het mij handiger om via de App te verifiëren dat de batterij wel werkt. Je hebt hem nog nooit zien op- of ontladen? Kan je wel verbinden met de batterij via Bluetooth en WiFi/LAN? Hoeveel procent staat de batterij?

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 07-01-2026 20:55 ]

• Majo0
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Als je de Marstek wilt aansturen via Modbus TCP en een automatisering (dus een blueprint of andere integratie die zelf de sturing regelt), heb je geen virtuele meter nodig en hoef je ook de batterijen niet met een CT te verbinden. Jouw HA regeling stuurt dan de batterijen handmatig aan. Je zal zelf moeten kijken of die regeling slimme ondersteuning heeft voor meerdere batterijen.

Het probleem is niet dat de CT (in jouw geval bedoel je denk ik de HW P1) maar met 1 batterij verbonden kan worden, dat kan ook met meerdere, maar dat de HW P1 geen logica bevat om de batterijen slim te laten samenwerken. Logica die CT002/3 van Marstek wel hebben.

Maar voordat je überhaupt met automatiseringen aan de slag gaat, lijkt het mij handiger om via de App te verifiëren dat de batterij wel werkt. Je hebt hem nog nooit zien op- of ontladen? Kan je wel verbinden met de batterij via Bluetooth en WiFi/LAN? Hoeveel procent staat de batterij?
Bedankt voor je snelle reactie! Nee, heb de batterij nog nooit zien werken. Heb de batterij net ~2 weken denk ik. Batterij heeft 47% lading, heb kort geleden de meterkast uitgebreid zodat er nieuwe losse groepen zijn zodat die op 2500 watt kan draaien. Pas net 2 dagen geleden aangesloten / aangezet. Bluetooth en WiFi doen het, update werkte niet met ethernet verbinding dus toen via WiFi uitgevoerd. Dat werkte zonder problemen
Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Nee, heb de batterij nog nooit zien werken. Heb de batterij net ~2 weken denk ik. Batterij heeft 47% lading, heb kort geleden de meterkast uitgebreid zodat er nieuwe losse groepen zijn zodat die op 2500 watt kan draaien. Pas net 2 dagen geleden aangesloten / aangezet. Bluetooth en WiFi doen het, update werkte niet met ethernet verbinding dus toen via WiFi uitgevoerd. Dat werkte zonder problemen
En als je de batterij op UPS modus zet bijvoorbeeld, gaat hij dan ook niet opladen? Stomme vraag, maar stekker wel in het stopcontact?

En anders batterij al eens helemaal opnieuw opgestart? Dat is stekker eruit, batterij uit en 10 minuten wachten en dan weer inpluggen.

[ Voor 9% gewijzigd door pascallj op 07-01-2026 21:02 ]

• Majo0
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:02:
[...]

En als je de batterij op UPS modus zet bijvoorbeeld, gaat hij dan ook niet opladen? Stomme vraag, maar stekker wel in het stopcontact?

En anders batterij al eens helemaal opnieuw opgestart? Dat is stekker eruit, batterij uit en 10 minuten wachten en dan weer inpluggen.
Ik kan door voor koning blond voor deze thread, de stekker die in de marstek batterij gaat heeft nooit geklikt. Leek dus op volledig contact maar dat was niet zo 8)7 Ik ga mezelf voor de kop slaan, jeetje wat stom

[ Voor 4% gewijzigd door Majo0 op 07-01-2026 21:07 ]

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Mooi. Dan gaan we even een feedbackje versturen.
Opvallend verschil tussen 144 en 146: 144 heeft een veel betere wifi verbinding.

En: ik had de 2 Venus E batterijen al voor garantie aangemeld. in mijn email zag ik dat ik alleen een bevestiging had van 1 van de 2. Ik heb deze opnieuw via die website aangemeld. Klopt het dat deze aanmeldingen niet worden overgenomen in het menu instellingen (staat erin sinds v144)?

• Druppeltje_
Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Opvallend verschil tussen 144 en 146: 144 heeft een veel betere wifi verbinding.

En: ik had de 2 Venus E batterijen al voor garantie aangemeld. in mijn email zag ik dat ik alleen een bevestiging had van 1 van de 2. Ik heb deze opnieuw via die website aangemeld. Klopt het dat deze aanmeldingen niet worden overgenomen in het menu instellingen (staat erin sinds v144)?
Het garantie tabblad in de app is niet fw gebonden. Ik heb al maanden geen update meer gehad en opeens staat de garantie registratie terug in de app. Stond er vroeger altijd in op het begin scherm, was na de laatste app update terug weg en is nu blijkbaar terug. Maar staat los van de fw op je MT (zover ik juist ben)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:45
Apart, mijn accu (v1) was volgens de app toestraks ontladen tot 2-3%. En op dat moment alweer aan het laden.

Sinds 1 jan Tibber, die API key ingevoerd en de accu op AI gezet, hopelijk werkt dat een beetje. Daarvoor stond ie eigenlijk al 2 maanden stil op 11%, met heeeeel af en toe een beetje zonnestroom erin. Hopelijk kan ik zo dat ding iets meer terugverdienen.

Is er eigenlijk alweer een V4 aangekondigd? De v3 is nu al best lang op de markt :P

• GORby
Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Ik heb hier ook een batterij gehad die niet meer wilde laden of ontladen (nadat die eerst wel even gewerkt had), wat ik ook probeerde (power cycle, reset, factory reset, manueel aansturen, via API, ... ). Marstek support heeft snel laten weten dat de batterij omgeruild moest worden, en ondertussen heb ik een nieuwe.
GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Ik heb hier ook een batterij gehad die niet meer wilde laden of ontladen (nadat die eerst wel even gewerkt had), wat ik ook probeerde (power cycle, reset, factory reset, manueel aansturen, via API, ... ). Marstek support heeft snel laten weten dat de batterij omgeruild moest worden, en ondertussen heb ik een nieuwe.
Weet je zeker dat jij ook niet koning blond was? 7(8)7

• GORby
pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Weet je zeker dat jij ook niet koning blond was? 7(8)7
Ja hoor, die werkte en is er ineens mee opgehouden. Ook de back-up power wou niet meer werken, ondanks dat de batterij bijna vol was. Had anders wel gekund hoor :p

• Mann59
<knip>Dat valt zo onder spam

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 08-01-2026 12:20 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02:28
Nou, bericht gehad van Marstek en het omruilen is in gang gezet. En mijn grote vrees wordt bewaarheid, ik krijg een V3 in plaats van een V2. Voor mij heeft dat wel impact wat ik hun aan heb gegeven omdat de MT bij mij buiten komt, moesten ze even nadenken hoe dit opgelost gaat worden. Ik heb ze duidelijk verteld dat een V3 niet voldoet aan de nodige veiligheid voor in de regen. Dus van de week meer informatie.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:50
WargamingPlayer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 02:20:
Nou, bericht gehad van Marstek en het omruilen is in gang gezet. En mijn grote vrees wordt bewaarheid, ik krijg een V3 in plaats van een V2. Voor mij heeft dat wel impact wat ik hun aan heb gegeven omdat de MT bij mij buiten komt, moesten ze even nadenken hoe dit opgelost gaat worden. Ik heb ze duidelijk verteld dat een V3 niet voldoet aan de nodige veiligheid voor in de regen. Dus van de week meer informatie.
Plus die v2 is duurder geweest ennu krijg je er een goedkoper model voor terug

• Maxwp
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:19:
Apart, mijn accu (v1) was volgens de app toestraks ontladen tot 2-3%. En op dat moment alweer aan het laden.

Sinds 1 jan Tibber, die API key ingevoerd en de accu op AI gezet, hopelijk werkt dat een beetje. Daarvoor stond ie eigenlijk al 2 maanden stil op 11%, met heeeeel af en toe een beetje zonnestroom erin. Hopelijk kan ik zo dat ding iets meer terugverdienen.

Is er eigenlijk alweer een V4 aangekondigd? De v3 is nu al best lang op de markt :P
We hadden de v6 al moeten hebben .😉🙈

• NoFate
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Iemand die de BLE integratie gebruikt en die ook de juiste waardes doorkrijgt?

• Druppeltje_
NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:51:
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Iemand die de BLE integratie gebruikt en die ook de juiste waardes doorkrijgt?
CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?

• NoFate
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:06:
[...]

CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?
Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen... :)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:59
Venus V1 / 154 , sinds kort valt het me op wanneer ik de accu volgeladen heb vrij snel dat ie naar 99% gaat, wetend dat een accu wel iets gebruikt maar het nu opvallend is.
Vannacht geladen 100% om 02.00 klaar en rond 06.00 gaf ie 99% aan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Druppeltje_
NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen... :)
Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.

• NoFate
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.
Ah, nee dat werkt ook niet :-)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 03:18:
[...]

We hadden de v6 al moeten hebben .😉🙈
'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren' :+

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• Mg4gebruiker
Druppeltje_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Het garantie tabblad in de app is niet fw gebonden. Ik heb al maanden geen update meer gehad en opeens staat de garantie registratie terug in de app. Stond er vroeger altijd in op het begin scherm, was na de laatste app update terug weg en is nu blijkbaar terug. Maar staat los van de fw op je MT (zover ik juist ben)
Klopt. Ik had het ook pas dit jaar v144 gezien. En v146 zit het ook. Het gaat mij vooral om de status van aanmelding. Als er wat is met een batterij en je hebt het via de website aangemeld maar het staat niet in de app als geregistreerd, wat gaat er dan gebeuren?

Ik denk ik hier maar een vraagje aan wijd via de feedback optie.

• Maxwp
Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]

'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren' :+
2056 ?
Had de pre production beta versie al lang in de normale verkoop verwacht.
Zodat de consument alvast alle problemen kon uit proberen.
Croud funded r&d

🤪

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:26

timvanloon

Intel or AMD?

Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Tegen die tijd is energie geen probleem meer denk ik.

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
KingFox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Wat overigens ook heel vreemd is: het overzicht (waar je CT003 + batterij ziet), zie ik wel dat de batterij online is. Heel vreemd allemaal.
Update: heb van Marstek support v146 gepushed gekregen op de batterij en deze lost de problemen m.b.t. connectiviteit op. Ik kan opnieuw over Wifi de status van de batterij uitlezen, ipv enkel via Bluetooth (terwijl ik data wel via Home Assistant kon zien, batterij was wel echt verbonden over Wifi en gaf dit ook aan op het fysieke display van de batterij zelf).

v144 lijkt me eerder een maandagochtend (of vrijdagavond :+ ) release te zijn. Hopelijk blijft het nu met v146 stabiel werken. Een thuisbatterij hoort set and forget te zijn.
Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.