Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

In de BLE tool van rweijnen heb ik toen een reset gedaan. Nadat er sommigen problemen hebben gehad met het gebruik van de tool moet ik er wel bijvertellen dat deze tool op eigen risico is (staat trouwens ook in de disclaimer van de tool). Verstandiger is misschien om even het antwoord van MT af te wachten?
Je kunt de reset ook prima uitvoeren in de Marstek app. Voor zover ik weet is dat identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:45
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

In de BLE tool van rweijnen heb ik toen een reset gedaan. Nadat er sommigen problemen hebben gehad met het gebruik van de tool moet ik er wel bijvertellen dat deze tool op eigen risico is (staat trouwens ook in de disclaimer van de tool). Verstandiger is misschien om even het antwoord van MT af te wachten?
Ha ok, dat gaan we dus niet doen. Je weet maar nooit. Afwachten dus, bedankt in elk geval!!

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 17:34
pascallj schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Je kunt de reset ook prima uitvoeren in de Marstek app. Voor zover ik weet is dat identiek.
Ah dat wist ik niet O-) |:(
Dankuwel

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Done ✅ en ja hoor hij doet het weer!! Thx !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
d3x schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

die soc waarde is niet altijd correct, dus dat ding op 12% zetten gaat je ook niet helpen, al zeker niet als er lange tijd geen laadacties zijn. Na enkele dagen ga je toch een onverwacht laadmoment hebben, tezij je ook dit nog weer eens gaat automatiseren.

naar mijn inziens ben je dan aan het automatiseren op onbekenden, maar soit, sommigen denken altijd het walhalla zelf te bouwen, zal mij worst wezen dat die wat gaat laden. Heeft het gevolgen voor captar en andere dingen, ja dat kan, pech dan zal je eens 6eur meer betalen op een maand (BE)
Dat kan, maar ipv elke nacht zo onderhand heb ik het nu nog niet mis zien gaan. Is eigenlijk elke dag wel een beetje zon waardoor er een paar procent bij komt. Dat lijkt genoeg te zijn om niet "te leeg" te zijn. Dus voor mij werkt het in elk geval. Ik heb alleen geen idee hoeveel capaciteit ik laat liggen met SoC drift.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Mattie112 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Dat kan, maar ipv elke nacht zo onderhand heb ik het nu nog niet mis zien gaan. Is eigenlijk elke dag wel een beetje zon waardoor er een paar procent bij komt. Dat lijkt genoeg te zijn om niet "te leeg" te zijn. Dus voor mij werkt het in elk geval. Ik heb alleen geen idee hoeveel capaciteit ik laat liggen met SoC drift.
Maar dit probleem met het opeens zakken van de soc is toch opgelost in de laatste updates?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:41
LodeBo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:28:
Gisteren een update gekregen v154.
Op beide batterijen uitgevoerd. Op één batterij geen probleem maar de andere blijft gewoon in stand-by modus.
Batterij uitgeschakeld. Alle leds waren uit en ook de modbus was uiteraard uitgeschakeld.
Op mijn app bleef de batterij echter online staan.
Ik heb het topic gelezen hoe je de batterij echt moet uitschakelen maar nu weet ik dus eigenlijk nog niet of hij echt uit is geweest.

Na een half uur terug opgestart (licht zoemend geluid) maar hij blijft in stand-by.
Wifi, CT en modbus zijn allemaal normaal.

Ik weet echt niet meer wat te doen…..
Dat zoemend geluid heb ik ook als ik via modbus flash, wellicht staat hij nog in een soort bootmode, dat is dat zoemend geluid...
Als je een modbus stick hebt, zou je nog eens opnieuw kunnen flashen, dan komt die daarna uit die bootmode

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na +5 maanden zonder problemen met mijn 3 Marsteks vandaag nog eens miserie gehad.
Deze namiddag gemerkt dat mijn 3 MT's niks meer deden in NOM , toch was er +4000W PV.

CT003 data stond stil, geen updates meer alle waardes bleven staan. CT003 zonder spanning gezet en terug in geschakeld, geen oplossing, CT eens verwijderd uit de app en terug toegevoegd. Data terug in orde maar batterijen deden niets, moest auto diagnoses doen maar die gaven telkens foutmelding...
CT nog eens uit de app gedaan en toegevoegd en deze keer geregistreerd voor garantie met foto van de factuur (had ik voordien geskipped) en toen kon ik wel direct de auto diagnoses doen en vond elke batterij zijn fase. Draait nu terug NOM 3-fasen som...toch raar boeltje die Marsteks

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

@RvdM66NB, misschien ook een oplossing voor jouw probleem?
Er staat “herstellen fabrieksinstellingen en bewaren gegevens” maar ik denk eerder dat het een gewone reset is. De laatste firmware updates staan er nog allemaal in. Ben in elk geval blij dat het terug werkt en hoop dat met deze update die SOC drift/drop ook verholpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
LodeBo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Er staat “herstellen fabrieksinstellingen en bewaren gegevens” maar ik denk eerder dat het een gewone reset is. De laatste firmware updates staan er nog allemaal in. Ben in elk geval blij dat het terug werkt en hoop dat met deze update die SOC drift/drop ook verholpen is.
Je was van 153 naar 154 gegaan, toch? Ik had het met 153 ook regelmatig aan de hand. Sinds 154 niet meer, dus denk eigenlijk wel dat ze dat opgelost hebben met de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:53:
[...]

Je was van 153 naar 154 gegaan, toch? Ik had het met 153 ook regelmatig aan de hand. Sinds 154 niet meer, dus denk eigenlijk wel dat ze dat opgelost hebben met de update.
Ja, klopt. Ik hoop dat het verholpen is want dat kan toch niet gezond zijn voor de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
DSSW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:19:
Na +5 maanden zonder problemen met mijn 3 Marsteks vandaag nog eens miserie gehad.
Deze namiddag gemerkt dat mijn 3 MT's niks meer deden in NOM , toch was er +4000W PV.

CT003 data stond stil, geen updates meer alle waardes bleven staan. CT003 zonder spanning gezet en terug in geschakeld, geen oplossing, CT eens verwijderd uit de app en terug toegevoegd. Data terug in orde maar batterijen deden niets, moest auto diagnoses doen maar die gaven telkens foutmelding...
CT nog eens uit de app gedaan en toegevoegd en deze keer geregistreerd voor garantie met foto van de factuur (had ik voordien geskipped) en toen kon ik wel direct de auto diagnoses doen en vond elke batterij zijn fase. Draait nu terug NOM 3-fasen som...toch raar boeltje die Marsteks
Het blijft inderdaad de achilleshiel van Marstek. En dat blijft zonde met het potentieel dat ze als product nog steeds hebben. En dan behoor ik gelukkig tot degene die vrijwel nooit last hebben van uitval. Het is te hopen dat ze dat ooit opgelost krijgen met een of andere update.
Ik vraag me soms wel af hoe dat bij anderen, die dit topic niet volgen, eraan toegaat. Ik ga er vanuit dat globaal bekeken het overgrote merendeel van de gebruikers de MT gewoon inpluggen en dat niet zo monitoren zoals de forumgasten hier. Als ik pakweg mijn vader als voorbeeld zou nemen.. ben er 100% zeker van dat hij de MT geïnstalleerd kreeg als die zou verbinden zoals het zou moeten. Maar ik ben er ook 100% zeker van dat hij de verbinding nooit hersteld kreeg als hij moest beginnen met verwijderen/toevoegen/resetten/....

Edit: en neen, mijn vader is geen 94jaar _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
NoFate schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Dat zoemend geluid heb ik ook als ik via modbus flash, wellicht staat hij nog in een soort bootmode, dat is dat zoemend geluid...
Als je een modbus stick hebt, zou je nog eens opnieuw kunnen flashen, dan komt die daarna uit die bootmode
Dat is gewoon bij het opstarten en duurt maar enkele seconden. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik beide batterijen startte was dat exact hetzelfde geluid. Heel normaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Het blijft inderdaad de achilleshiel van Marstek. En dat blijft zonde met het potentieel dat ze als product nog steeds hebben. En dan behoor ik gelukkig tot degene die vrijwel nooit last hebben van uitval. Het is te hopen dat ze dat ooit opgelost krijgen met een of andere update.
Ik vraag me soms wel af hoe dat bij anderen, die dit topic niet volgen, eraan toegaat. Ik ga er vanuit dat globaal bekeken het overgrote merendeel van de gebruikers de MT gewoon inpluggen en dat niet zo monitoren zoals de forumgasten hier. Als ik pakweg mijn vader als voorbeeld zou nemen.. ben er 100% zeker van dat hij de MT geïnstalleerd kreeg als die zou verbinden zoals het zou moeten. Maar ik ben er ook 100% zeker van dat hij de verbinding nooit hersteld kreeg als hij moest beginnen met verwijderen/toevoegen/resetten/....

Edit: en neen, mijn vader is geen 94jaar _O-
Vind daarin voor vele het "Plug and Play" wel een puntje, wat ik voor aanschaf ook al had in ieder geval.
En ondanks mijn euvel/defect ben ik eigenlijk nog wel steeds tevreden, zonder gesponsert te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 27-10-2025 21:07 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

Vind daarin voor vele het "Plug and Play" wel een puntje, wat ik voor aanschaf ook al had in ieder geval.
Marsteks zijn veel, maar niet plug and play algemeen genomen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze dat bij mij in de installatie en het gebruik wèl waren/zijn. Maar er zijn veel te veel verhalen bekend van mensen waar dat absoluut niet het geval was, en dat is ook de reden dat je het niet zomaar p&p kunt noemen. De optimale omstandigheden om tot een goede verbinding te komen zijn hier inmiddels goed gekend. Maar eigenlijk zou dat niet zo'n big issue mogen zijn. Maar ach, elke stekker batterij zal zo wel zijn problemen hebben als ik de verhalen van HW lees O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:15
LodeBo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:28:
Gisteren een update gekregen v154.
Op beide batterijen uitgevoerd. Op één batterij geen probleem maar de andere blijft gewoon in stand-by modus.
Batterij uitgeschakeld. Alle leds waren uit en ook de modbus was uiteraard uitgeschakeld.
Op mijn app bleef de batterij echter online staan.
Ik heb het topic gelezen hoe je de batterij echt moet uitschakelen maar nu weet ik dus eigenlijk nog niet of hij echt uit is geweest.

Na een half uur terug opgestart (licht zoemend geluid) maar hij blijft in stand-by.
Wifi, CT en modbus zijn allemaal normaal.

Ik weet echt niet meer wat te doen…..
Ik heb het zelfde gehad. Gelukkig heb ik modbus. Bij mij was het register voor minimaal percentage ingesteld op 970 (97%), hierdoor wilde hij niet van standby af. Heb dat toen met modbus op 120 gezet (11%)

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

Marsteks zijn veel, maar niet plug and play algemeen genomen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze dat bij mij in de installatie en het gebruik wèl waren/zijn. Maar er zijn veel te veel verhalen bekend van mensen waar dat absoluut niet het geval was, en dat is ook de reden dat je het niet zomaar p&p kunt noemen. De optimale omstandigheden om tot een goede verbinding te komen zijn hier inmiddels goed gekend. Maar eigenlijk zou dat niet zo'n big issue mogen zijn. Maar ach, elke stekker batterij zal zo wel zijn problemen hebben als ik de verhalen van HW lees O-)
Er word makkelijk gedaan over opzetten van meerdere stuks (waar ik zelf echt wat van vind) dan moet het ook allemaal zomaar werken, en anders is het een klaaggezang.
Opzich het aansluiten in mijn geval 1 stuks met een HWP1 ging goed, volgens mij het eerste wat ooit eens vlot verliep.
Om de marstek in de gaten te houden is er echt een stukje kennis nodig, doelend op cellen / soc / driftdingen dit word door velen niet geconstateerd en genoeg mensen die compleet niet weten waar je het dan over hebt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Er word makkelijk gedaan over opzetten van meerdere stuks (waar ik zelf echt wat van vind) dan moet het ook allemaal zomaar werken, en anders is het een klaaggezang.
Opzich het aansluiten in mijn geval 1 stuks met een HWP1 ging goed, volgens mij het eerste wat ooit eens vlot verliep.
Om de marstek in de gaten te houden is er echt een stukje kennis nodig, doelend op cellen / soc / driftdingen dit word door velen niet geconstateerd en genoeg mensen die compleet niet weten waar je het dan over hebt.
Daarin is het verschil net groot, en dat is opmerkelijk. Ik heb die problemen helemaal niet ervaren. De 2 MT's en de CT003 toevoegen en verbinden ging zonder problemen. Heb ook nooit last van die befaamde verbindingsuitval (enkel bij API gebruik is dat dramatisch hier). Of zoals zaterdag: stroompanne op straat voor anderhalf uur. CT onmiddellijk online, batterijen niet werkend te krijgen |:(
Zoeken, zoeken,... Blijkt dat HW sockets die op de MT's staan na stroomuitval automatisch op 'uit' staan 8)7
Toen die aan stonden ging het weer vanzelf. Oliedom natuurlijk, maar had er niet bij stilgestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simnet
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-10 23:49
simnet schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:34:
Hallo,

Ik wil even een kort berichtje sturen over mijn batterij en aansturing; aangezien ik al een esphome gebaseerde P1 meter had, wilde ik die hergebruiken. De P1 meter en batterij zitten uiteraard in hetzelfde netwerk. Op deze manier heb ik ze gekoppeld:
code:
1
2
udp:
....
Dit werkte eigenlijk heel mooi, maar ik merkte dat replies met een andere source port terug kwamen, dus heb ik de volgende custom component gemaakt en nog wat sparcles toegevoegd:
https://github.com/jsimonetti/esphome-udpserver

De fake_shelly_em.yaml onder examples laat een voorbeeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Daarin is het verschil net groot, en dat is opmerkelijk. Ik heb die problemen helemaal niet ervaren. De 2 MT's en de CT003 toevoegen en verbinden ging zonder problemen. Heb ook nooit last van die befaamde verbindingsuitval (enkel bij API gebruik is dat dramatisch hier). Of zoals zaterdag: stroompanne op straat voor anderhalf uur. CT onmiddellijk online, batterijen niet werkend te krijgen |:(
Zoeken, zoeken,... Blijkt dat HW sockets die op de MT's staan na stroomuitval automatisch op 'uit' staan 8)7
Toen die aan stonden ging het weer vanzelf. Oliedom natuurlijk, maar had er niet bij stilgestaan..
De eerste paar weken was het spelen, ct aan/uit , misschien de app wat traag, piekje hier piekje daar met de vraag van hoe kan dat (daarbij voorzien van tips en info door een aantal tweakers)maar verder geen indrukwekkende situaties gehad meende ik zelf , blijkt dat opladen met 1200 niet oke is terwijl ik daar vrede mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

De eerste paar weken was het spelen, ct aan/uit , misschien de app wat traag, piekje hier piekje daar met de vraag van hoe kan dat (daarbij voorzien van tips en info door een aantal tweakers)maar verder geen indrukwekkende situaties gehad meende ik zelf , blijkt dat opladen met 1200 niet oke is terwijl ik daar vrede mee had.
Dat opladen met 1200 heeft hij altijd al gehad? Of is dat iets recent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Dat opladen met 1200 heeft hij altijd al gehad? Of is dat iets recent?
Sinds ik de marstek heb vanaf augustus weet ik niet beter, overgenomen en was gekocht in april.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:41
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Je kan op die sockets de switch lock aan zetten, zo blijven die steeds aan, ook na stroomuitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servela
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:04
Ik was aan het kijken naar een Shelly Pro 3EM. Deze kan bekabeld (geen wifi) wat mijn voorkeur heeft.
Maar werkt dit goed voor NOM in samenwerking met meerdere Venus E batterijen?
Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
servela schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:54:
Ik was aan het kijken naar een Shelly Pro 3EM. Deze kan bekabeld (geen wifi) wat mijn voorkeur heeft.
Deze al doorgelezen? Ondersteuning meerdere batterijen in TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:05

S2S

Ik heb een tijdje zo met 2 gedraaid, werkte best okay met 2, alleen laden ze elkaar een beetje op (DSMR 4.2 meter ) op. Maar niets schokkends Voor echt goede werking heb je een ct002 of ct003 nodig. (Elkaar niet opladen )

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 28-10-2025 08:22 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

AI begint weer ergens op te lijken, vannacht vol. Nu eens kijken hoe de rest van de dag / week verloopt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:18
Ik heb 2 MT v3’s en vannacht heeft een van de twee accu’s 3 kwartier geladen op 2500 watt tot hij vol was. De andere accu is van 03:00uur tot 04:35uur gestopt met terugleveren aan het huis en daarna beide weer NOM. Ik heb ems versie 139 en bms versie 106.
Ik heb een ticket aangemaakt met de vraag of ik dit nog even verder af moet wachten of dat ik de batterij die niet geladen heeft bijv moet resetten of uit de app verwijderen en dan weer installeren. Ik heb in tegenstelling tot vele anderen hier echt nul last van uitval of connectie problemen dus het liefst doe ik geen reset of reinstall.😄 Ik ben benieuwd de komende tijd, er gebeurd i.i.g. weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
WargamingPlayer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Ik heb het zelfde gehad. Gelukkig heb ik modbus. Bij mij was het register voor minimaal percentage ingesteld op 970 (97%), hierdoor wilde hij niet van standby af. Heb dat toen met modbus op 120 gezet (11%)
Ik monitor ook via modbus maar eerlijk gezegd heb ik daar niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:27
Ronald6 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:26:
Ik heb 2 MT v3’s en vannacht heeft een van de twee accu’s 3 kwartier geladen op 2500 watt tot hij vol was. De andere accu is van 03:00uur tot 04:35uur gestopt met terugleveren aan het huis en daarna beide weer NOM. Ik heb ems versie 139 en bms versie 106.
Ik heb een ticket aangemaakt met de vraag of ik dit nog even verder af moet wachten of dat ik de batterij die niet geladen heeft bijv moet resetten of uit de app verwijderen en dan weer installeren. Ik heb in tegenstelling tot vele anderen hier echt nul last van uitval of connectie problemen dus het liefst doe ik geen reset of reinstall.😄 Ik ben benieuwd de komende tijd, er gebeurd i.i.g. weer iets.
Ik weet niet of je dynamisch zit, maar om 03:00 was de laagste prijs van deze dag.
De Zonneplan prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XvB6EjtHrcn2VbkwH__lqWbFb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZGew8zFrgVJWHYB9eZ9NlXJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald6
robkrekel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Ik weet niet of je dynamisch zit, maar om 03:00 was de laagste prijs van deze dag.
De Zonneplan prijzen:
[Afbeelding]
Ja ik zit bij zonneplan. Dus de AI deed het goed maar alleen bij 1 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:58
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:59:
AI begint weer ergens op te lijken, vannacht vol. Nu eens kijken hoe de rest van de dag / week verloopt .
Bij mij nog niks. Ga ook geen ticket meer inschieten, helpt toch niks. Ik heb nog steeds een grijs grafiekje zonder laadpunten. Zo heb je er niks aan, batterij is meer leeg dan vol. Niet echt plug & play voor de gemiddelde gebruiker.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:00
tweeek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:41:
[...]

Sinds ik de marstek heb vanaf augustus weet ik niet beter, overgenomen en was gekocht in april.
Ben je zeker dat de vorige eigenaar hem niet via de BLE-tool of modbus op max. charge 1200W heeft gezet?

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V120, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:59:
Hier is hij vannacht helaas niet vol gekomen. Maar de batterij zat gisteravond dan ook al voor het einde van de dag op 11%. Waarschijnlijk was de interval waarin hij heeft geladen op 2500W niet voldoende om hem vol te krijgen (is tot 60% gekomen).

Blijf me sowieso afvragen of ze niet een grotere 'spread' moeten kiezen qua wanneer het zin heeft om van het net op te gaan laden. Vannacht was de prijs van 03:00 tot 05:00 16 cent iincl. BTW/belastingen en vanochtend 25, dus dat loont wellicht wel. Maar de laadmomenten voor komende middag zijn wat mij betreft dubieus omdat er maar 8 cent ofzo tussen zit......

Wat mij betreft had de AI vannacht gewoon de volle 2 uur van 03:00 tot 05:00 op 2500W moeten laten laden, dan was hij vol geweest. Nu heeft hij van 03:00 tot 04:00 maar 0.822 kWh gepakt. OK, hij heeft verwacht dat we vanochtend niet zo veel zouden verbruiken, maar dan nog blijft 's nachts laden aan 16 cent per kWh toch echt goedkoper dan vanmiddag aan 21 cent....

Daarbij komt ook nog dat ik gisteren overdag zag dat hij alweer niet ons volledige PV overschot pakte wanneer dat beschikbaar is. Dat vind ik dus écht eeuwig zonde, dat hij deels de laadmomenten van het net prioriteert boven zo veel mogelijk PV overschot pakken...... Helaas heeft klagen daarover geen zin... krijg er steeds nietszeggende antwoorden op terug.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:15
pascallj schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

@RvdM66NB, misschien ook een oplossing voor jouw probleem?
Nee helaas zit ik nog steeds in dezelfde situatie. Al van alles geprobeerd; Herstellen fabrieksinstellingen, Herstellen fabrieksinstellingen en bewaren gegevens. Bij beide opties onthoud de MT trouwens gewoon het wifi netwerk :? . Het apparaat ook gewoon weggegooit in de app.

Omdat na het weggooien de hele configuratie doorlopen wordt weet ik nu wel alle firmware versies: EMS: 139, VNS: 111, BMS: 104.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32
eymey schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Hier is hij vannacht helaas niet vol gekomen. Maar de batterij zat gisteravond dan ook al voor het einde van de dag op 11%. Waarschijnlijk was de interval waarin hij heeft geladen op 2500W niet voldoende om hem vol te krijgen (is tot 60% gekomen).

Blijf me sowieso afvragen of ze niet een grotere 'spread' moeten kiezen qua wanneer het zin heeft om van het net op te gaan laden. Vannacht was de prijs van 03:00 tot 05:00 16 cent iincl. BTW/belastingen en vanochtend 25, dus dat loont wellicht wel. Maar de laadmomenten voor komende middag zijn wat mij betreft dubieus omdat er maar 8 cent ofzo tussen zit......

Wat mij betreft had de AI vannacht gewoon de volle 2 uur van 03:00 tot 05:00 op 2500W moeten laten laden, dan was hij vol geweest. Nu heeft hij van 03:00 tot 04:00 maar 0.822 kWh gepakt. OK, hij heeft verwacht dat we vanochtend niet zo veel zouden verbruiken, maar dan nog blijft 's nachts laden aan 16 cent per kWh toch echt goedkoper dan vanmiddag aan 21 cent....

Daarbij komt ook nog dat ik gisteren overdag zag dat hij alweer niet ons volledige PV overschot pakte wanneer dat beschikbaar is. Dat vind ik dus écht eeuwig zonde, dat hij deels de laadmomenten van het net prioriteert boven zo veel mogelijk PV overschot pakken...... Helaas heeft klagen daarover geen zin... krijg er steeds nietszeggende antwoorden op terug.
Hier precies hetzelfde. Ook maar vol tot 60% waardoor hij nu al op 25% staat. En dan 's middags de PV overschot (die hier minimaal is) niet volledig laden. Ga ook maar weer eens een berichtje sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

eymey schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Feedback indienen bij Marstek. Ik zit denk ik in een andere gebruikersgroep. Vaak doet hij trouwens niets met de extra punten hier overdag. Dus dat is wel goed. Ik draai 2 accu’s die vannacht vol gingen . Maar morgen kan het maar zo weer anders gaan. Als we echt het algoritme trainen dan duurt het even voordat deze goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Nee helaas zit ik nog steeds in dezelfde situatie. Al van alles geprobeerd; Herstellen fabrieksinstellingen, Herstellen fabrieksinstellingen en bewaren gegevens. Bij beide opties onthoud de MT trouwens gewoon het wifi netwerk :? . Het apparaat ook gewoon weggegooit in de app.

Omdat na het weggooien de hele configuratie doorlopen wordt weet ik nu wel alle firmware versies: EMS: 139, VNS: 111, BMS: 104.
Klopt WiFi netwerk blijft inderdaad onthouden. Of wat ik vermoed, is dat het wordt teruggezet.

De firmwareversie wordt toch niet teruggezet bij herstellen naar fabrieksinstellingen? Hoe kwam je dan achter deze versies als ze normaal alleen bij een update zichtbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM66NB
pascallj schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Klopt WiFi netwerk blijft inderdaad onthouden. Of wat ik vermoed, is dat het wordt teruggezet.

De firmwareversie wordt toch niet teruggezet bij herstellen naar fabrieksinstellingen? Hoe kwam je dan achter deze versies als ze normaal alleen bij een update zichtbaar zijn?
Ik heb de MT weggegooid in de app. bij het opnieuw configureren van de MT controleerd ie ook de software versies en dat kwam toen op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7TQxedlQa8zm279_lnW6ymZ-Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7vkvC4GBx7SqsInD2DzT5d1M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:09
Erik1805 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Bij mij nog niks. Ga ook geen ticket meer inschieten, helpt toch niks. Ik heb nog steeds een grijs grafiekje zonder laadpunten. Zo heb je er niks aan, batterij is meer leeg dan vol. Niet echt plug & play voor de gemiddelde gebruiker.
Bij mij is het niet anders, AI ook grijs zonder laadpunten.
De laatse week gebruik ik mijn ‘eigen AI’ ‘s ochtends bij de koffie zorg ik dat de manual instelling tussen 18:00h en 20:00h volle bak ontlaadt mits het verschil tussen laden en ontladen minimaal 11 cent is. Vervolgens meestal ‘s nachts, met volle bak weer opladen, ook met manueel schema. (de weekenden geven een iets ander patroon)
Eea lijkt erg veel werk maar valt in de praktijk enorm mee. Ik loop ‘s ochtends toch altijd wat gegevens na, en ‘s middags altijd even op Zonneplan wat de nieuwe prijzen zijn.
Met een dynamisch contract lijkt me dit de meest voordelige manier om wat terug te verdienen. Nom is leuk maar scheelt wel geld in vergelijking met mijn manier.
Ook de rte is netjes, via HW: 5.9-6 kWh laden 4.4-4.5 ontladen. rte via de app is 2-3% hoger.
De ai van Marstek is voorlopig niet in staat om dit soort dingen te doen en ik houd het graag eenvoudig.

1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
berri schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

De laatse week gebruik ik mijn ‘eigen AI’ ‘s ochtends bij de koffie zorg ik dat de manual instelling tussen 18:00h en 20:00h volle bak ontlaadt mits het verschil tussen laden en ontladen minimaal 11 cent is. Vervolgens meestal ‘s nachts, met volle bak weer opladen, ook met manueel schema. (de weekenden geven een iets ander patroon)
Eea lijkt erg veel werk maar valt in de praktijk enorm mee. Ik loop ‘s ochtends toch altijd wat gegevens na, en ‘s middags altijd even op Zonneplan wat de nieuwe prijzen zijn.
Met een dynamisch contract lijkt me dit de meest voordelige manier om wat terug te verdienen. Nom is leuk maar scheelt wel geld in vergelijking met mijn manier.
Ook de rte is netjes, via HW: 5.9-6 kWh laden 4.4-4.5 ontladen. rte via de app is 2-3% hoger.
De ai van Marstek is voorlopig niet in staat om dit soort dingen te doen en ik houd het graag eenvoudig.
Snap ik dat het manual ook kan. Ik heb daar in de ochtend niet veel tijd/zin voor. Ik verwacht, dat als je een product koopt dit ook goed out of the box werkt en niet dat je zelf allemaal acties moet ondernemen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Feedback indienen bij Marstek. Ik zit denk ik in een andere gebruikersgroep. Vaak doet hij trouwens niets met de extra punten hier overdag. Dus dat is wel goed. Ik draai 2 accu’s die vannacht vol gingen . Maar morgen kan het maar zo weer anders gaan. Als we echt het algoritme trainen dan duurt het even voordat deze goed werkt.
Tsja, wat ik zeg.... met feedback wordt naar mijn idee weinig gedaan, behalve weinig zeggende antwoorden.

Het algoritme trainen zou natuurlijk prima kunnen, maar naar mijn mening is er 1 ding wat helemaal niet afhankelijk zou moeten zijn van het algoritme: Als er PV overschot is en hij is nog lang niet vol, moet hij dat gewoon maximaal pakken! Ongeacht welk algoritme of laadmoment dan ook.

We hadden gisteren hier behoorlijk wat zonnige perioden waarin de zonnepanelen gewoon 2600 watt produceerden, aarvan er 1500 naar het net gingen. En slechts 1100 de batterij in terwijl deze nog niet voor de helft vol was.

Uiteindelijk is er nog 1,87 kWh zon het net op gegaan, in plaats van in de batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 28-10-2025 10:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berri
Erik1805 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Snap ik dat het manual ook kan. Ik heb daar in de ochtend niet veel tijd voor. Ik verwacht, dat als je een product koopt dit ook goed out of the box werkt en niet dat je zelf allemaal acties moet ondernemen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, en bij de aanschaf dacht ik dat ook maar helaas, zolang de AI niet beter wordt OF de instellingen niet beter zijn af te stellen naar je wensen, is dit -voorlopig- voor mij het best haalbare.
Als je tenmiste geen nom wilt draaien.

1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

eymey schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

Tsja, wat ik zeg.... met feedback wordt naar mijn idee weinig gedaan, behalve weinig zeggende antwoorden.

Het algoritme trainen zou natuurlijk prima kunnen, maar naar mijn mening is er 1 ding wat helemaal niet afhankelijk zou moeten zijn van het algoritme: Als er PV overschot is moet hij dat gewoon maximaal pakken! Ongeacht welk algoritme of laadmoment dan ook.

We hadden gisteren hier behoorlijk wat zonnige perioden waarin de zonnepanelen gewoon 2600 watt produceerden, aarvan er 1500 naar het net gingen. En slechts 1100 de batterij in terwijl deze nog niet voor de helft vol was.
Tja je kunt het hier zeggen of feedback indienen, dat het antwoord niet naar wens is wil niet zeggen dat de juiste mensen het ook niet krijgen te zien en ze er dus wel iets mee doen. Maar als het echt AI dan kost het eerst echt mensen werk om het te programmeren. Zelf nu manueel oppakken verbetert waarschijnlijk de AI ook niet, want je traint dan niets. Maar dit is wel allemaal in de veronderstelling dat het ook echt AI is.

Ik zou zelf als programmeer de lege AI starten met 2 uur laden op het goedkoopste moment, (zit je redelijk goed, met rekening houden verliezen van omzetting) daarna aanvullen met historische data van weken data bijhouden en daarna het algoritme bijsturen aan de hand van gebruik in de woning. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 28-10-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servela
Ja. Ik hoopte alleen dat het ondertussen al wat beter ging, spijtig. Dan toch maar een CT002 vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Ik had een DSMR 4.2 meter en de CT003 was ooit heel instabiel. Daarom een Shelly gekocht op aanraden van de leverancier. Met 1 accu werkte dat goed, maar toen de tweede kwam begon de ellende.

Wat er gebeurde, Waterkoker ging aan, shelly zag netjes 1500W. De accu zag netjes ik moet leveren, in de zelfde periode zag de tweede ook dst er 1500W geleverd moet worden (ja, stekker batterijen hebben een delay van ongeveer 4-7 seconden). En werd er opeens door de tweede ook 1500W geleverd. Dus stond er 3000W. De shelly detecteerde 1500W extra en beide accu's begonnen van 1500W leveren opeens 1500W te laden.

Een ander scenario waar ik tegen aan liep is wanneer accu 1 vol is. Deze opeens accu 2 bij ging laden.

Kortom, meer dan 1 accu op een niet CT002/CT003 werkt niet.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
robkrekel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

De Zonneplan prijzen:
[Afbeelding]
Vannacht heeft die van mij ook in AI modus beide accu's vol gegooid. Althans 1 tot 98% de andere tot 86%. Dat kwam meer doordat ze niet vol waren voordat de prijs omhoog ging.
Hier wat ze vannacht deden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uknphz2SGRSPYNWIXfeg6NBewfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CeH0nPAuJNkv5VF4ipP7vpf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4o4xcNgZ4jlmu-2uXpOgHQ8iCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cpAfIsm8yijF8uiwopK3G1Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door WargamingPlayer op 28-10-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_som
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:43
berri schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Maar als je hem om op ontladen zet tussen 18:00 en 20:00 uur en er is geen vraag voor stroom bij je thuis gaat hij terugleveren want hij ontlaadt ongeacht of er vraag is of niet. Dat wil ik niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
servela schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Ja. Ik hoopte alleen dat het ondertussen al wat beter ging, spijtig. Dan toch maar een CT002 vrees ik.
De logica om batterijen samen te laten werken zit in de meters. Dus verwacht niet dat dat ooit anders of beter gaat worden. Zoals gezegd kan je aan de waarde van alleen de P1 met meerdere batterijen niet meer zien wat er nu van de zon komt, en wat van de andere batterij als er geen communicatie is tussen de batterijen. Dus met een andere meter kan er een situatie ontstaan dat ze elkaar gaan opladen en omdat ze niet communiceren, zullen ze dat niet weten en is het nog steeds perfect NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacezheng
  • Laatst online: 11:59
*knip* V&A

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 28-10-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb de MT weggegooid in de app. bij het opnieuw configureren van de MT controleerd ie ook de software versies en dat kwam toen op het scherm.

[Afbeelding]
Weet iemand of BMS v104 de laatste verise is voor de Venus 3.0? Ik dacht dat ik ergens versie 105 heb gezien. Dit zou wellicht een reden kunnen zijn waarom de MT niet laad ontlaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 28-10-2025 16:01 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
de_som schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Maar als je hem om op ontladen zet tussen 18:00 en 20:00 uur en er is geen vraag voor stroom bij je thuis gaat hij terugleveren want hij ontlaadt ongeacht of er vraag is of niet. Dat wil ik niet,
Klopt, maar ik wil wat terugverdienen anders vind ik 1300 euro voor een zwarte doos iets teveel 😀 aangezien het geen extra comfort levert.
Als je een dynamisch contract hebt is dit zonder HA oid voor mij een werkbare methode, kost nog geen 5 minuten per dag. Dit forum bijhouden kost aanzienlijk meer tijd 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:09
RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Weet iemand of BMS v104 de laatste verise is voor de Venus 3.0? Ik dacht dat ik ergens versie 105 heb gezien. Dit zou wellicht een reden kunnen zijn waarom de MT niet laad ontlaad.
Ik heb 107. Ik had met 104 ook het probleem dat hij niet laad/ontlaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Tja je kunt het hier zeggen of feedback indienen, dat het antwoord niet naar wens is wil niet zeggen dat de juiste mensen het ook niet krijgen te zien en ze er dus wel iets mee doen. Maar als het echt AI dan kost het eerst echt mensen werk om het te programmeren. Zelf nu manueel oppakken verbetert waarschijnlijk de AI ook niet, want je traint dan niets. Maar dit is wel allemaal in de veronderstelling dat het ook echt AI is.

Ik zou zelf als programmeer de lege AI starten met 2 uur laden op het goedkoopste moment, (zit je redelijk goed, met rekening houden verliezen van omzetting) daarna aanvullen met historische data van weken data bijhouden en daarna het algoritme bijsturen aan de hand van gebruik in de woning. Maar dat is mijn mening.
Ik heb nog niet in detail gerekend maar als ik naar de forecast kWh van het verbruik van vandaag kijk en het aantal kWh die het laadschema geeft wordt er sowieso te weinig geladen en op de twee goedkoopste uren van de dag laadt de batterij 4500Wh wat sowieso te weinig is

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
kuhlivisj schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb 107. Ik had met 104 ook het probleem dat hij niet laad/ontlaad
Bedankt voor de reactie _/-\o_ , dat verklaard het. Enig idee hoe ik naar 107 kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servela
pascallj schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

De logica om batterijen samen te laten werken zit in de meters. Dus verwacht niet dat dat ooit anders of beter gaat worden. Zoals gezegd kan je aan de waarde van alleen de P1 met meerdere batterijen niet meer zien wat er nu van de zon komt, en wat van de andere batterij als er geen communicatie is tussen de batterijen. Dus met een andere meter kan er een situatie ontstaan dat ze elkaar gaan opladen en omdat ze niet communiceren, zullen ze dat niet weten en is het nog steeds perfect NOM.
Ah ok. Ik dacht dat de batterijen simpel de meter waardes uitlazen en de logica en communicatie volledig in de batterij zat. Dat verklaard veel dan. Had de batterijen slimmer ingeschat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb nog niet in detail gerekend maar als ik naar de forecast kWh van het verbruik van vandaag kijk en het aantal kWh die het laadschema geeft wordt er sowieso te weinig geladen en op de twee goedkoopste uren van de dag laadt de batterij 4500Wh wat sowieso te weinig is
Inschieten bij Marstek , zit niets anders op.

Als het klopt gaan ze bij mij van 13.00 tot 14.00 laden.

Vannacht hebben ze 2 uur geladen .

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 28-10-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Bedankt voor de reactie _/-\o_ , dat verklaard het. Enig idee hoe ik naar 107 kan?
Aangeven via de feedback in de Marstek app en dat je graag die fw versie wil, want je hebt gelezen dat dit werkte bij iemand anders .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Aangeven via de feedback in de Marstek app en dat je graag die fw versie wil, want je hebt gelezen dat dit werkte bij iemand anders .
Bedankt. Ik heb gisteren al feedback in de app gezet. Helaas nog geen reactie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00
Bart Bever schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:15:
Hallo beste tweakers,

Waar kopen we vandaag nog een MT aan interresante prijs (in Belgie of met verzending)?
Ik ben op zoek naar eentje voor mijn ouders omdat ze daar volgende week de DM geinstalleerd krijgen.
Het mag een V2 zijn. Ik vind niets beter geprijst dan hier:
https://smart-charged.nl/...268fc1b71c41e6&pao_edit=1
1300 euro incl. verzending en P1 meter

Zo ver ik kan zien worden de V2's schaars en zijn er geen groepsaankopen lopende..
Smart Charged is toch een Officiele verdeler ivm de 10j garantie?
(Ik heb zelf een V2 vd Duravolt inkoopactie en die werkt nog steeds perfect).

Cheers!
Zelfde vraag hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:46
[...]

Nee ik heb 105 gekregen bij 1e installatie

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Bedankt. Ik heb gisteren al feedback in de app gezet. Helaas nog geen reactie :|
Geduld is een schone zaak. Ik heb nog nooit gehad dat ze niet reageerde, maar kan soms paar dagen duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
[...]

Goed dat je nu gezien hebt wat je bms-versie is. Nu zie je ook dat er direct mensen zijn die daarop reageren.
Wellicht een startpunt voor de oplossing van je probleem.
Succes met de installatie van een hogere versie BMS

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
antoinevromen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Goed dat je nu gezien hebt wat je bms-versie is. Nu zie je ook dat er direct mensen zijn die daarop reageren.
Wellicht een startpunt voor de oplossing van je probleem.
Succes met de installatie van een hogere versie BMS
Inderdaad en super blij met alle snelle en constructieve reacties! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Inderdaad en super blij met alle snelle en constructieve reacties! _/-\o_ _/-\o_
Misschien nog een tip om in je signatuur (onderaan aan je posts zichtbaar zoals bij mij; in je profiel invullen) de versies van je installatie(s) aan te geven, zodat iedereen hier op het forum direct ziet over welke versies het gaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Marco_64 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Ben je zeker dat de vorige eigenaar hem niet via de BLE-tool of modbus op max. charge 1200W heeft gezet?
Dat is zeker in m'n gedachte voorbij gekomen, het was een setje van 2 stuks en de andere laad gewoon wel op 2500watt.
Ik weet niet of dat soort dingen vastgezet kunnen worden zodat bij nieuwe installatie dat blijft.
Ik heb zelfs zitten denken aan een soort van veilige modus waar die met vervoer ofzo ingekomen zou kunnen zijn.

Maar ik wacht rustig even het stappenplan van de feedback maar af denk ik...... voordat ik zelf aan de gang ga.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:21
Sinds september is er een digitale meter geïnstalleerd (Belg). Ik heb me een Homewizard P1 aangeschaft en die draaiend gekregen, zodat ik m'n verbruik en zonnepanelen kan monitoren.

Nu heb ik een offerte laten maken voor een thuisbatterij (Dyness 5,12 kwh + omvormer, geleverd en geplaatst, een dikke 4000 EUR). De terugverdientijd weegt niet op (volgens mij) tegenover deze prijs.

Online nog wat verder gezocht en kwam wat reviews tegen van verscheidene batterij tests waarbij de Marstek er altijd goed uit kwam; zeker qua prijs tov de offerte van een installateur.

Aangezien het allemaal nog wat nieuw is en ik niet echt heel "tech-savvy" ben heb ik nog wat vragen:
- Is deze batterij de moeite waard qua terugverdientijd en waar moet ik op letten qua energie-contract?
- Om de volle capaciteit van ontladen van de batterij te benutten moet ik die door een vakman laten installeren (met kabel naar aparte zekering in elec kast) en ook laten keuren? (Keuren, door wie?)
- Om de HW P1 meter te blijven gebruiken, moet ik een splitter kopen, deze aan mijn digitale meter hangen en daar zowel de HW als de Marstek P1 in pluggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
wolv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:09:
Sinds september is er een digitale meter geïnstalleerd (Belg). Ik heb me een Homewizard P1 aangeschaft en die draaiend gekregen, zodat ik m'n verbruik en zonnepanelen kan monitoren.

Nu heb ik een offerte laten maken voor een thuisbatterij (Dyness 5,12 kwh + omvormer, geleverd en geplaatst, een dikke 4000 EUR). De terugverdientijd weegt niet op (volgens mij) tegenover deze prijs.

Online nog wat verder gezocht en kwam wat reviews tegen van verscheidene batterij tests waarbij de Marstek er altijd goed uit kwam; zeker qua prijs tov de offerte van een installateur.

Aangezien het allemaal nog wat nieuw is en ik niet echt heel "tech-savvy" ben heb ik nog wat vragen:
- Is deze batterij de moeite waard qua terugverdientijd en waar moet ik op letten qua energie-contract?
- Om de volle capaciteit van ontladen van de batterij te benutten moet ik die door een vakman laten installeren (met kabel naar aparte zekering in elec kast) en ook laten keuren? (Keuren, door wie?)
- Om de HW P1 meter te blijven gebruiken, moet ik een splitter kopen, deze aan mijn digitale meter hangen en daar zowel de HW als de Marstek P1 in pluggen?
Nee hoor. Als je maar 1 batterij koopt (5,12 kWh) dan kan die gewoon op je bestaande HW-P1 meedraaien. Je kunt de batterij in elk stopcontact steken, zolang je maar de instelling voor max. ontlading op 800W houdt (laden doet hij altijd tegen 2500 W). Wil je tot 2500 W ontlading kunnen gaan, dan moet de batterij op een eigen zekering zitten, waarop geen enkele andere afnemer zit. Of dat bij jou in huis aanwezig is of dat je daarvoor een extra zekering in de zekeringkast moet laten installeren weet je zelf het best. Terugverdientijd hangt van veel persoonlijke zaken af (captar in België, je contract, je verbruik etc. daarvoor is er ook een apart forum voor Belgen; meer gericht op de Belgische financiële aspecten). Zover ik weet hoeft er ook in België niets gekeurd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je moet de Marstek in BE niet laten keuren, wel registreren bij Fluvius.
Technische vragen zijn reeds beantwoord.
Ik kan persoonlijk de Marstek Venus 5.12 kwh zeker aanbevelen, heb er zelf 3.
Met de prijzen van dit ogenblik is hij in BE zeker snel terugverdiend (captar, vermindering eigen gebruik -> 4-5 jaar voor één batterij moet haalbaar zijn), de investering is amper een 3de van die 4000€ waar jij overspreekt. En werking 1 batterij met de HW P1 gaat perfect

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:26
Afgelopen nacht weer niks geladen met "zelfconsumptiemodel" ondanks de aanzienlijk lagere prijzen met dynamisch contract. 🤐
Nu overdag bij zonnige uren wordt wel geladen. AI geeft bij mij enkel grijze grafieken zonder laadpunten. Helemaal snappen doe ik de MT Venus niet... 🤔

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
Vulcan750 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:39:
Afgelopen nacht weer niks geladen met "zelfconsumptiemodel" ondanks de aanzienlijk lagere prijzen met dynamisch contract. 🤐
Nu overdag bij zonnige uren wordt wel geladen. AI geeft bij mij enkel grijze grafieken zonder laadpunten. Helemaal snappen doe ik de MT Venus niet... 🤔
Bij zelfconsumptiemodel zal hij NOOIT zelf van het net gaan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald6
Zelfconsumptie laad alleen met zon opwek toch, niet met dynamische prijzen? Vandaar dat hij vannacht niet geladen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:17

Vergeet vooral ook geen HW smart plug aan te schaffen! Te installeren tussen stopcontact en batterij. Die zijn bidirectioneel en dan kan je ook de batterij (laden / ontladen) mooi monitoren in de HW software. Een HW display is daarenboven ook een aanrader!

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
Zelfconsumptie gebruik je alleen bij een overschot van de panelen. Dat staat helemaal los van dynamisch tarief. In feite werkt die modus prima. Wat niet bij je werkt is de AI mode die wel kijkt naar dynamische prijzen, maar zoals je hier al kunt lezen zijn er nog genoeg gebruikers waarbij de nieuwe versie nog niet uitgerold is.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Inschieten bij Marstek , zit niets anders op.

Als het klopt gaan ze bij mij van 13.00 tot 14.00 laden.

Vannacht hebben ze 2 uur geladen .
Hebben ze aan 2500W geladen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
Druppeltje_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Maar dit probleem met het opeens zakken van de soc is toch opgelost in de laatste updates?
Die heb ik juist aangevraagd ja :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:21
Bedankt alvast voor al de raad en tips.
Nog wat extra vragen:
- Momenteel hebben we een 'variabel' electriciteitscontract; dus vanaf dat ik de batterij heb best overschakelen naar een dynamisch?
- Mag ik de batterij(en) in de kelder plaatsen? (onder de elec kast die op gelijkvloers in de hal staat). Ik kan een netwerkkabel van de modem naar de kelder trekken, op hetzelfde netwerk zetten als de HW P1 (modem staat in dezelfde kast in de hal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Hebben ze aan 2500W geladen.
Ja. Nu laden ze ook, lager wattage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Ja. Nu laden ze ook, lager wattage
Bij mij dus niet aan 2500W de eerste 2uren in de nacht, eerste uur 2000, tweede uur 2500 terwijl ze leeg waren en ook niet de andere laadpunten, helemaal nietsZe laden wel maar enkel de overschot van de panelen. ....

[ Voor 15% gewijzigd door PNARI op 28-10-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM66NB
Ondertussen is mijn Venus 3.0 geupated naar BMS v107. Dit loste echter het probleem niet op.
Toen kreeg ik ineens een ingeving om de smartplug van Home Wizzard er tussenuit te halen. Nu laat hij weer als een malle!

Heeft iemand dezelfde ervaring met de Home Wizzard plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Bij mij dus niet aan 2500W de eerste 2uren in de nacht, eerste uur 2000, tweede uur 2500 terwijl ze leeg waren en ook niet de andere laadpunten, helemaal nietsZe laden wel maar enkel de overschot van de panelen. ....
Lijkt er toch op dat het getraind wordt. Volgens mij precies zo als er nu in mijn grafiek staat. Nu zon. Zou mooi zijn als ze weer van je locatie ook meenemen.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 28-10-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Bij wordt bij mij ook geladen, 175w of zo. Is wel iets aan het doen. Laat hem deze week op AI staan en kijk eind van de week wel of ik dan eindelijk een normale grafiek heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Op welk percentage laat je de (2de of 3de) batterij best staan indien nog verbonden maar in standby? Heb mijn tweede batterij hier op 20% gezet en laad deze eens per week terug bij tot 20%. Voor langdurige stockage inderdaad best hoger, maar indien gewoon in standby misschien rond de 20% beter of laat ik gewoon op 11% staan en uit zelf bijladen als die op 8% komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
antoinevromen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Bij zelfconsumptiemodel zal hij NOOIT zelf van het net gaan laden.
Oké bedankt, weer wat geleerd! 👍

Nog wat: het lijkt erop dat mijn Venus C1 in principe oke is, dus wil ik registreren voor de garantie. Dan moet ik een foto maken van de aankoopfactuur en daarna op "indienen" drukken. Wat ik ook doe, foto maken of foto uit bestand selecteren, eind van het liedje is immers: Verzend mislukt! 🥴

Edit: wtf... Ik kijk even in de Marstek app en zie zowaar een vinkje bij het garantie schildje! Hoezo "verzend mislukt"! 🤨

[ Voor 10% gewijzigd door Vulcan750 op 28-10-2025 14:36 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
.

[ Voor 99% gewijzigd door tweeek op 28-10-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Vulcan750 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Oké bedankt, weer wat geleerd! 👍

Nog wat: het lijkt erop dat mijn Venus C1 in principe oke is, dus wil ik registreren voor de garantie. Dan moet ik een foto maken van de aankoopfactuur en daarna op "indienen" drukken. Wat ik ook doe, foto maken of foto uit bestand selecteren, eind van het liedje is immers: Verzend mislukt! 🥴

Edit: wtf... Ik kijk even in de Marstek app en zie zowaar een vinkje bij het garantie schildje! Hoezo "verzend mislukt"! 🤨
De foto van de schoonmoeder van DSSW werkt ook ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Ronald6 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
Zelfconsumptie laad alleen met zon opwek toch, niet met dynamische prijzen? Vandaar dat hij vannacht niet geladen heeft?
Ja, dat heb ik ook net geleerd! 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18

d3x

Gely schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Vergeet vooral ook geen HW smart plug aan te schaffen! Te installeren tussen stopcontact en batterij. Die zijn bidirectioneel en dan kan je ook de batterij (laden / ontladen) mooi monitoren in de HW software. Een HW display is daarenboven ook een aanrader!
op den duur moet je 101 extra dingen gaan aankopen, is allemaal voor niks nodig. het is en blijft plug en play..

ga je 1300eur veel vinden voor een batterij, ga je nog 100-150eur (hw p1 - hw splitter - hw stekker ...) uitgeven voor wat mooie display |:( de hw p1 en ct003 geeft op zich perfect weer hoe het met de NOM is, de rest is allemaal bijzaak.

het is duidelijk dat de persoon die om uitleg vraagt beter eerst wat TS info kan doorlezen, misschien een forum topic starten voor MT als BBG >:)

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 28-10-2025 15:13 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18

d3x

tweeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:33:
Zojuist update aangeboden, (zonder enige reaktie van kyle/alan)
V155 / BMS 216

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De +- 1200watt is standvastig op en zelf consumptie 800watt en 2500watt en op manueel ook op 800watt en 2500 watt , veranderen naar 1000 watt geeft wel reaktie.
de afbeeldingen konden echt niet groter neem ik aan... een kleine tip, iedereen heeft diezelfde visual , sommigen hier al bijna een jaar :)

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 28-10-2025 15:16 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
d3x schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

op den duur moet je 101 extra dingen gaan aankopen, is allemaal voor niks nodig. het is en blijft plug en play..

ga je 1300eur veel vinden voor een batterij, ga je nog 150eur (hw p1 - hw splitter - hw stekker ...) uitgeven voor wat mooie display |:(

het is duidelijk dat de persoon die om uitleg vraagt beter eerst wat TS info kan doorlezen, misschien een forum topic starten voor MT als BBG >:)
Aangezien de persoon in kwestie al een HW P1 meter kocht veronderstel ik dat die toch graag de data ervan wil bekijken (en eventueel bijhouden)? Dan zijn de 2 hulpmiddelen die ik aangaf low cost en zeer efficient, in ieder geval een mooiere én vooral meer doorontwikkelde omgeving dan de Marstek app. Het moet niet altijd HA of Homey zijn :) Wat betreft het lezen van de TS geef ik je gelijk.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
d3x schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

de afbeeldingen konden echt niet groter neem ik aan... een kleine tip, iedereen heeft diezelfde visual , sommigen hier al bijna een jaar :)
Visual? Nee groter ging inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 15:43
tweeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:44:
De foto van de schoonmoeder van DSSW werkt ook ! :)
Volgens wat ik lees op het tweakers forum worden nieuwe aanmeldingen wel degelijk beoordeeld en niet automatisch direct geaccepteerd.
Ik zou sowieso dit soort opmerkingen niet uiten want wat als daardoor om welke reden dan ook iemands aanmelding afgewezen wordt ?
En ja ik weet dat al die mensen die "vroeger" een accu gekocht hadden automatisch garantie kregen.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
3DWim schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Volgens wat ik lees op het tweakers forum worden nieuwe aanmeldingen wel degelijk beoordeeld en niet automatisch direct geaccepteerd.
Ik zou sowieso dit soort opmerkingen niet uiten want wat als daardoor om welke reden dan ook iemands aanmelding afgewezen wordt ?
En ja ik weet dat al die mensen die "vroeger" een accu gekocht hadden automatisch garantie kregen.
Je hebt contact over beoordelingen van foto's en garantie? , lezen kan je zoveel de interpretatie is essentieel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 15:43
tweeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Je hebt contact over beoordelingen van foto's en garantie? , lezen kan je zoveel de interpretatie is essentieel!
Geen idee wat je nu probeert te melden.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
tweeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar wat is de betekenis van/ bedoel je met "De foto van de schoonmoeder van DSSW werkt ook"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Vulcan750 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar wat is de betekenis van/ bedoel je met "De foto van de schoonmoeder van DSSW werkt ook"?
Dat de goedkeuring zeer snel gebeurt zonder dat blijkbaar iemand de verzonden documenten daadwerkelijk controleert of leest. Dus eender welke foto opsturen zou ook werken / gewerkt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Dat de goedkeuring zeer snel gebeurt zonder dat blijkbaar iemand de verzonden documenten daadwerkelijk controleert of leest. Dus eender welke foto opsturen zou ook werken / gewerkt hebben :)
Kan zijn dat je ze garantie geldigheid pas bekijken als je garantie claim indient. Een vinkje in de app is nu eenmaal geen sluitend geldig garantie bewijs vrees ik dan (dus bij tweedehands aankoop ook best de factuur vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
wolv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:00:
Bedankt alvast voor al de raad en tips.
Nog wat extra vragen:
- Momenteel hebben we een 'variabel' electriciteitscontract; dus vanaf dat ik de batterij heb best overschakelen naar een dynamisch?
- Mag ik de batterij(en) in de kelder plaatsen? (onder de elec kast die op gelijkvloers in de hal staat). Ik kan een netwerkkabel van de modem naar de kelder trekken, op hetzelfde netwerk zetten als de HW P1 (modem staat in dezelfde kast in de hal)
Over financiele zaken zijn zoveel meningen als mensen hier op het forum, dus daar waag ik mij niet aan (zeker niet al Nederlander over een Belgische situatie), maar volgens mij kan de batterij rustig in de kelder als het daar maar niet vriest (dus onder 0 geraakt) of zo vochtig is dat hij in het water staat.
Ik lees nu dat je het hebt over batterij(en); Let wel met de HW-P1 kun je slechts 1 batterij besturen. Zodra je over gaat naar meerdere batterijen moet je (zoals ik zelf sturing via local-api gaan aanbrengen) of met een CT003 dongle gaan werken om te voorkomen dat de batterijen elkaar gaan laden/ontladen.
Dus bij 1 batterij HW-P1 prima. Bij 2 batterijen of meer zou je naar CT003 of eigen sturing moeten gaan.

Pagina: 1 ... 293 294 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.