ik zit nog steeds met het probleem dat mijn v3 niet laadt op de AI momenten. Eerder werkte dat prima maar sinds diverse updates niet meer. Ik heb nu een gefixte (volgens MT) firmware gekregen 146.3 maar er gebeurt niks op de 2 "laadpunten" Heeft iemand anders dit ook en suggesties hoe dit te fixen? Mijn V3 staat aangesloten via ETH.
Tsja. De oorspronkelijke doelstelling was r e v i e w, dat werd dus een "review" (absolute tussen aanhalingstekens).Druppeltje_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:47:
[...]
Best apart dat je het de titel ''review'' mee geeft. Het gaf me een beetje avondschool vibes als ik eerlijk ben: Een ellenlange uitleg over iets dat eigenlijk iedereen al weet.. Marstek.nl is gewoon tekort geschoten in jouw geval, zij hebben hun plicht als deugdelijke leverancier gewoonweg niet gedaan. Het hele verhaal van bewijslast verzamelen en documenteren had wat dat betreft de prullenbak in gekund. Als ik morgen een gloednieuwe wagen koop die 120 kan rijden, maar hij haalt maar 80, dan klop ik aan bij mijn verkoper op de hoek van de straat, en niet bij de fabrikant een paar 1000km van mij af. En dan mag je eigenlijk verwachten dat zij zich daarachter zetten, dat uitzoeken en niet van mij verwachten dat ik met 200 A4 papieren en pdf's afkom om te bewijzen dat mijn wagen niet doet wat die hoort te doen. Marstek.nl gaat hier gewoon simpelweg de mist in.
En och, 'iets dat eigenlijk iedereen al weet', is blijkbaar toch niet zo vanzelfsprekend, aangezien er complete TV-shows gebaseerd zijn op 'iets dat eigenlijk iedereen al weet', maar toch niet blijkt te weten òf niet weet wat te doen in dergelijke situaties. D'r is een reden dat er rechtsbijstandsverzekeringen zijn enzo.
Voor de 'gewone' consument die met regelmaat de "Wordt U Al Geholpen?" kijkt, is het een stukje herkenning; daar komen dit soort issues vrijwel elke aflevering wel een keertje naar voren. Verschil; aan dat programma wordt geld verdiend, aan mij niet
Ik krijg toch een beetje de indruk dat je herhaaldelijk een ambassadeur van "En dan mag je eigenlijk verwachten" bent. Kan het zijn dat je zelf te weinig van dit soort probleemsituaties hebt gehad, waardoor je het nut ontgaat van dergelijke programma's en mijn andere aanpak van informatie voorziening? Ik deel graag met de community voor diegenen waarbij het verwachtingsbeeld in de praktijk regelmatig bijgesteld wordt van wat er te verwachten is in de maatschappij
Last but not least; Avondschool vibes. Yes! Herkenbaar. En iedereen irriteerde zich in de klas aan mij als ik dan ook nog eens serieuze vragen ging stellen, waarna ik achteraf bedankt werd dat ik de vragen stelde, waarvan de minderheid destijds ze vanzelfsprekend vond
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1
Was dat niet de video ergens eind van de zomer? Heeft die nog een vervolg gekregen? Ben wel benieuwd of Marstek Nederland een officiële tik op de vingers heeft gekregen. Het management van Marstek Nederland loopt o.a. op LinkedIn nog steeds reclame te maken voor hun 'goede relatie met Marstek' en heeft daar aardig wat foto's geplaatst (en reclame filmpje) over hun ervaringen in de fabriek.Mann59 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:59:
[...]
Er is een YT van Solar Bouwmarkt waarin zij Marstek Europe citeren dat er door hen; een procedure is aangespannen. Marstek Nederland heeft niet de officiële rechten om die naam te mogen gebruiken.
NB. Met de beide heren heb ik de nodige noot te kraken gehad... *kuch* Ik kan veilig zeggen dat woorden en daden flink verschillen daar.
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1
DSSW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Kan dit ook voor de V1 en de V2? Dat is een functie waar ik al een jaar op wacht en reeds meermaals gevraagd heb via feedback.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Hier hetzelfde. Gebeurd helemaal niks in ai mode. De accu word wel geladen met zonnestroom en gaat dan netjes NOM. Maar laden op de aangegeven momenten in de grafiek doet die niet met zowel Tibber als Nordpol niet. Een eerdere firmware ging die elke avond om 22;00 uur laden in ai mode terwijl dat verre van het goedkoopste moment was. Nu laadt die dus helemaal niet. MT feedback geeft nog geen reactie bij mij. Draai op versie V144suave1234 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:55:
ik zit nog steeds met het probleem dat mijn v3 niet laadt op de AI momenten. Eerder werkte dat prima maar sinds diverse updates niet meer. Ik heb nu een gefixte (volgens MT) firmware gekregen 146.3 maar er gebeurt niks op de 2 "laadpunten" Heeft iemand anders dit ook en msuggesties hoe dit te fixen? Mijn V3 staat aangesloten via ETH.
Weet iemand of er al meer bekend is over deze joekel:
:strip_exif()/f/image/MmX2rrQLtnr0FKqZ65WLviG5.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AQk9hP6JUjcmhAIAM94K1dsn.jpg?f=user_large)
Ben erg benieuwd naar de specs!
:strip_exif()/f/image/MmX2rrQLtnr0FKqZ65WLviG5.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AQk9hP6JUjcmhAIAM94K1dsn.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door doobieters op 07-01-2026 14:49 ]
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Valt wel mee wat voor joekel het is: schaal is alles. Die twee dingen op de voorgrond zijn AA en AAA laders en die ernaast is een powerbank. Die 'joekel' is Marstek V500, een mobiel power station:doobieters schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:42:
Weet iemand of er al meer bekend is over deze joekel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bron: https://www.prnewswire.co...o-ces-2026-302653245.htmlCompleting the showcase is the MARSTEK V500, a waterproof 500W / 2kWh solar generator designed for outdoor adventures, mobile work, and emergency backup. Powered by a long-life LFP battery, MARSTEK V500 delivers clean, pure sine wave output (1000W peak) suitable for sensitive electronics. With IP65-rated protection, flexible charging options, 500W PV input, and 750W AC input that supports charging while powering devices, the V500 offers true plug-and-play energy—no installation required.
Ah ja nu je het zegt. Lijkt net een opgepompte E V3 maar dat is dus niet het geval.. Jammerpascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Valt wel mee wat voor joekel het is: schaal is alles. Die twee dingen op de voorgrond zijn AA en AAA laders en die ernaast is een powerbank. Die 'joekel' is Marstek V500, een mobiel power station:
[...]
bron: https://www.prnewswire.co...o-ces-2026-302653245.html
Jammer?! Je hebt een heel leger nodig om dat ding verplaatst te krijgen dan!doobieters schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
[...]
Ah ja nu je het zegt. Lijkt net een opgepompte E V3 maar dat is dus niet het geval.. Jammer
Ja, en het ging over onderstaand. Ik neem aan dat het niet in juridische zin opgelost kan worden door Marstek Europe.dasystemcheck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Was dat niet de video ergens eind van de zomer? Heeft die nog een vervolg gekregen? Ben wel benieuwd of Marstek Nederland een officiële tik op de vingers heeft gekregen. Het management van Marstek Nederland loopt o.a. op LinkedIn nog steeds reclame te maken voor hun 'goede relatie met Marstek' en heeft daar aardig wat foto's geplaatst (en reclame filmpje) over hun ervaringen in de fabriek.
NB. Met de beide heren heb ik de nodige noot te kraken gehad... *kuch* Ik kan veilig zeggen dat woorden en daden flink verschillen daar.
De relatie tussen Marstek Nederland en de fabrikant is precies waar de verwarring (en die lijst met waarschuwingen) vandaan komt.
Kort gezegd: Marstek Nederland is géén onderdeel van de fabrikant, maar een handelsnaam van een Nederlands bedrijf dat zichzelf als "officiële distributeur" presenteert.
Hoe de vork in de steel zit
De echte fabrikant van jouw batterijen is het Chinese bedrijf Marstek Energy (onderdeel van Hame Technology). In Nederland zijn er meerdere partijen die Marstek-producten verkopen, en zij vechten onderling om de titel "officieel".
De partij achter Marstek.nl: Dit is een handelsnaam van SolarDeals B.V. (of Prezon B.V.). Zij hebben de domeinnaam en de merknaam "Marstek Nederland" in de Benelux vastgelegd.
De waarschuwing: Omdat zij zichzelf als de enige "officiële" ingang zien, geven ze aan dat ze alleen garantie en technische support bieden voor batterijen die via hún kanaal zijn gekocht.
Andere importeurs: Er zijn andere grote partijen (zoals Thuisbatterij.nl of Bestsolar) die de batterijen ook rechtstreeks uit China importeren. Zij claimen vaak hetzelfde: "Wij zijn de distributeur en alleen bij ons heb je garantie."
Ik heb een van mijn twee batterijen vanmiddag als UPS ingesteld (met een pak sneeuw op de zonnepanelen een mooie tijd om te experimenteren en ik heb een 4 jaar oud energiecontract dat nog 1 jaar loopt (5 jarig) met een lage kWh prijs zonder terugleverkosten) om te kijken hoe dat de komende weken verloopt als ik er geen gebruik van maak. Ik zie dat de bijbehorende Energy Socket nu 0 Watt aangeeft i.p.v. de gebruikelijke 8 Watt in standby stand. Ik ga de batterij en de socket volgen.
:strip_exif()/f/image/FFdkQUdx2jmpo5UO3cBTYyXy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FFdkQUdx2jmpo5UO3cBTYyXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, als de batterij in stand-by staat en het backup-stopcontact staat aan (wat de UPS modus dus is), dan komt het vermogen uit de batterij ipv uit het net. Daardoor zakt het verbruik van het net naar 0. Waarom dit zo geïmplementeerd is weten we niet.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:40:
Ik heb een van mijn twee batterijen vanmiddag als UPS ingesteld (met een pak sneeuw op de zonnepanelen een mooie tijd om te experimenteren en ik heb een 4 jaar oud energiecontract dat nog 1 jaar loopt (5 jarig) met een lage kWh prijs zonder terugleverkosten) om te kijken hoe dat de komende weken verloopt als ik er geen gebruik van maak. Ik zie dat de bijbehorende Energy Socket nu 0 Watt aangeeft i.p.v. de gebruikelijke 8 Watt in standby stand. Ik ga de batterij en de socket volgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ok. Dank voor de toelichting! Denk je dat de batterij de ontlading zal compenseren uit het net? Ik ben benieuwd naar het verbruik dat de socket in een week of twee zal laten zien.pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:42:
[...]
Klopt, als de batterij in stand-by staat en het backup-stopcontact staat aan (wat de UPS modus dus is), dan komt het vermogen uit de batterij ipv uit het net. Daardoor zakt het verbruik van het net naar 0. Waarom dit zo geïmplementeerd is weten we niet.
Het is natuurlijk logisch dat de verkopers alleen garantie geven op batterijen die ze zelf verkocht hebben. Ze zijn geen fabrikant en geven dus geen fabrieksgarantie. Wat in de praktijk gebeurd is dat ze wel vaak aanspraak maken op de fabrieksgarantie en 9/10 keer lost Marstek dat voor hen op. Daarom is het ook zo'n makkelijke business.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Ja, en het ging over onderstaand. Ik neem aan dat het niet in juridische zin opgelost kan worden door Marstek Europe.
De relatie tussen Marstek Nederland en de fabrikant is precies waar de verwarring (en die lijst met waarschuwingen) vandaan komt.
Kort gezegd: Marstek Nederland is géén onderdeel van de fabrikant, maar een handelsnaam van een Nederlands bedrijf dat zichzelf als "officiële distributeur" presenteert.
Hoe de vork in de steel zit
De echte fabrikant van jouw batterijen is het Chinese bedrijf Marstek Energy (onderdeel van Hame Technology). In Nederland zijn er meerdere partijen die Marstek-producten verkopen, en zij vechten onderling om de titel "officieel".
De partij achter Marstek.nl: Dit is een handelsnaam van SolarDeals B.V. (of Prezon B.V.). Zij hebben de domeinnaam en de merknaam "Marstek Nederland" in de Benelux vastgelegd.
De waarschuwing: Omdat zij zichzelf als de enige "officiële" ingang zien, geven ze aan dat ze alleen garantie en technische support bieden voor batterijen die via hún kanaal zijn gekocht.
Andere importeurs: Er zijn andere grote partijen (zoals Thuisbatterij.nl of Bestsolar) die de batterijen ook rechtstreeks uit China importeren. Zij claimen vaak hetzelfde: "Wij zijn de distributeur en alleen bij ons heb je garantie."
Maar ze zijn verplicht de wettelijke garantie te honoren zelfs als Marstek het laat afweten. Dat is het ondernemersrisico. En dat gaat in de praktijk nog wel eens lastig of mis. Daar ging de case van @dasystemcheck dus over.
Er zijn meerdere distributeurs (bijvoorbeeld Mean Well) die de batterijen weer leveren aan webwinkels. Sommigen menen ook direct te importeren bij Marstek. En dat gedoe over die naam is lastig, maar Hame valt daar waarschijnlijk niet over. Wij hebben dat hier wel duidelijk gemaakt om te voorkomen dat mensen misleid worden. Solar Bouwmarkt heeft ook allemaal beweringen gedropt maar niets bewezen. Ze zijn ook niet het meest nette bedrijf wat dat betreft.
In de UPS modus sowieso, want hij zal vanzelf naar 99 procent zakken en weer bijladen.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Ok. Dank voor de toelichting! Denk je dat de batterij de ontlading zal compenseren uit het net? Ik ben benieuwd naar het verbruik dat de socket in een week of twee zal laten zien.
Zojuist van Marstek antwoord gekregen over Manually settings met het gelijktijdig op- en ontladen van meerdere batterijen.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Ja, dat merkte ik gisterenmiddag ook even. Ik heb het net als jij opgelost. Afwachten. Wel interessant dat er meer futures worden geïmplementeerd.
Ik heb ze hier inderdaad tijdelijk op 1 fase zitten (3 fase systeem in huis), wel aparte groepen. De elektricien moet dit tzt nog aanpassen.
edit: zou toch moeten werken als je de CT003 hebt volgens Alan. Ik ga er nog even achteraan bij hem en nogmaals thuis testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Heineken01 op 07-01-2026 16:55 ]
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Overigens, ik heb ergens gelezen dat de accucellen kunnen beschadigingen bij langdurig tot 100% geladen zijn. Denk je dat dit speelt in de UPS stand? Dat het een functie in de app is geworden suggereert m.i. dat het de batterij niet zal beschadigen als de UPS langdurig niet aangesproken wordt - zoals gebruikelijk met een UPS.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Ok. Dank voor de toelichting! Denk je dat de batterij de ontlading zal compenseren uit het net? Ik ben benieuwd naar het verbruik dat de socket in een week of twee zal laten zien.
Maar gebruikte je dan geen CT002/3? Of als je wel een Shelly gebruikt, heb je dan meerdere batterijen op 1 fase? Want dan heeft het niets met deze nieuwe modus te maken en is het gewoon normaal gedrag zoals Marstek ook aangeeft?Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:53:
[...]
Zojuist van Marstek antwoord gekregen over Manually settings met het gelijktijdig op- en ontladen van meerdere batterijen.
Ik heb ze hier inderdaad tijdelijk op 1 fase zitten (3 fase systeem in huis), wel aparte groepen. De elektricien moet dit tzt nog aanpassen.
[Afbeelding]
Mijn job bestaat voor 90% in het onderzoeken, vaststellen/verwerpen, herstellen/vervangen en beschrijven van garantiegevallen voor een van de grootste Europese leverancier van een welbepaald elektronisch artikel in de industriewereld, dus denk dat die aanname foutief is. Met ''dat mag je verwachten'' bedoel ik dat een leverancier die een geldige klacht netjes afhandelt geen schouderklopje verdiend, dat is gewoonweg zijn plicht maw de normale gang van zaken, echt niets bijzonders. Jij hebt gewoon de brute pech gehad dat jouw leverancier dit niet netjes opgelost heeft en overal de handjes vanaf wou houden. Als jouw Marstek van een deugdelijke leverancier was gekomen dan hadden we nu deze discussie niet en was je AI filmpje er in de eerste plaats al nooit gekomen.dasystemcheck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Ik krijg toch een beetje de indruk dat je herhaaldelijk een ambassadeur van "En dan mag je eigenlijk verwachten" bent. Kan het zijn dat je zelf te weinig van dit soort probleemsituaties hebt gehad, waardoor je het nut ontgaat van dergelijke programma's en mijn andere aanpak van informatie voorziening? Ik deel graag met de community voor diegenen waarbij het verwachtingsbeeld in de praktijk regelmatig bijgesteld wordt van wat er te verwachten is in de maatschappij.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Het is natuurlijk altijd een afweging tussen levensduur en nuttigheid. Als jij het fijn vindt om nu wat prik achter de hand te hebben, moet je dat lekker zo gebruiken. Het is theoretisch beter om 95-100 te laden ipv continu van 99-100. De cellen bevinden zich in dat laatste scenario langer op een hogere spanning, wat minder is voor de levensduur.Mann59 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:54:
[...]
Overigens, ik heb ergens gelezen dat de accucellen kunnen beschadigingen bij langdurig tot 100% geladen zijn. Denk je dat dit speelt in de UPS stand? Dat het een functie in de app is geworden suggereert m.i. dat het de batterij niet zal beschadigen als de UPS langdurig niet aangesproken wordt - zoals gebruikelijk met een UPS.
Voor de cellen is het het beste om ergens tussen ongeveer 30-70 ofzo te zijn (voor opslag). Maar een auto die binnen staat roest ook minder snel maar is ook nutteloos. LFP is wat dat betreft al veel beter dan NMC en kan veel meer hebben. In de praktijk gaat het waarschijnlijk niet zo veel uitmaken.
Ik zou er niet te veel in lezen in het feit dat het de batterij minder beschadigd omdat het nu in de App zit. Als het ze om de levensduur van de batterij had gegaan, hadden ze ook fatsoenlijke balancing ingebouwd. Er worden niet altijd de meest logische keuzes gemaakt. Maar hé zoals altijd: daar is de prijs dan ook naar!
Ik gebruik de CT003, maar ondanks zag ik dat ze om en op aan het laden en ontladen waren.pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Maar gebruikte je dan geen CT002/3? Of als je wel een Shelly gebruikt, heb je dan meerdere batterijen op 1 fase? Want dan heeft het niets met deze nieuwe modus te maken en is het gewoon normaal gedrag zoals Marstek ook aangeeft?
Links boven in de printscreens staan de namen van de Units: A, B, C. Ik heb net de units alle 3 op dezelfde schedule gezet en je ziet dat unit A gaat laden, terwijl dat helemaal niet staat ingesteld.
/f/image/3CWloznYR2xHxPJ6NJpmTVMK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/guvPpPQsDg2dTmZIzUiICjzU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zJMptFFwK4R1VG9QthEwSrMN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RDwyaHmU03OmnjB5PGY3LBpk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y1N2T0cvpDnUVLbcd7hlkSTD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Heineken01 op 07-01-2026 17:08 ]
Dan is het toch een bijzonder antwoord niet toepasbaar op jouw situatie?Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Ik gebruik de CT003, maar ondanks zag ik dat ze om en op aan het laden en ontladen waren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Heineken01 Is dat niet gewoon logisch wanneer je hem 'manual' op 'self consumption' zet? Iedere accu gaat dan zelfstandig a.d.h.v. de CT003 waarden proberen te sturen, dit wordt dan niet meer centraal gedaan door de CT003 zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2026 17:13 ]
Self consumption zou ik verwachten dat hij energie uit de accus gebruikt. Ze staan dan hier alle 3 op ingesteld. Als ik ze alle 3 op charging zet, worden ze netjes uit het net opgeladen.DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:11:
Is dat niet gewoon logisch wanneer je hem 'manual' op 'self consumption' zet? Iedere accu gaat dan zelfstandig a.d.h.v. de CT003 waarden proberen te sturen, dit wordt dan niet meer centraal gedaan door de CT003 zelf.
Is er eigenlijk verschil tussen de nieuwe UPS-mode en dat je hem manual 24 uur op laden aan zeg 1000W zet. Wanneer hij bij manual laden tot 100% geraakt stopt het laden. Als de batterij dan naar 99 ontlaadt door stilstand zal hij net zo goed weer naar 100% laden omdat het manueel 24 uurs schema van laden nog steeds actief is. Ik zie geen verschil tussen UPS en manueel laden 24 uur
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Nee, er wordt dan gestuurd op ~0 Watt net afname, omdat iedere accu zijn eigen schakelmoment heeft in manual krijg je precies waar je tegenaan loopt.Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:13:
Self consumption zou ik verwachten dat hij energie uit de accus gebruikt.
Maar als ik hem op "Self Consumption" zet, ipv Manual => Self Consumption met een tijdschema, gaat het wel goed, dan gaan ze alleen maar ontladen, en niet elkaar in de weg zitten of weer opladen van een ander.DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
[...]
Nee, er wordt dan gestuurd op ~0 Watt net afname, omdat iedere accu zijn eigen schakelmoment heeft in manual krijg je precies waar je tegenaan loopt.
edit: typo's
Ja, dat klopt, zoals ik in een eerdere post schreef worden ze alle 3 dan door de CT003 aangestuurd i.p.v. dat ze afzonderlijk gaan regelen op alleen de CT003 waarden.Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:20:
Maar als ik hem op "Self Consumption" zet, ipv Manuel => Self Consumption met een tijdschema, gaat het wel goed, dan gaan ze alleen maar ontladen, en niet elkaar in de weg zitten of weer opladen van een ander.
Ik heb het vermoeden dat dat zo geïmplementeerd is. Want deze modus kan je ook inschakelen op een V1&2 die nog op firmware v153 uit mei draaien, dus ze hebben het moeten kunnen implementeren met bestaande logica.antoinevromen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
Is er eigenlijk verschil tussen de nieuwe UPS-mode en dat je hem manual 24 uur op laden aan zeg 1000W zet. Wanneer hij bij manual laden tot 100% geraakt stopt het laden. Als de batterij dan naar 99 ontlaadt door stilstand zal hij net zo goed weer naar 100% laden omdat het manueel 24 uurs schema van laden nog steeds actief is. Ik zie geen verschil tussen UPS en manueel laden 24 uur
Als de batterij morgen vol is, zal ik eens die stand testen en via Modbus de schema's uitlezen.
Dus als ik je goed begrijp zit er verschil in Self Consumption en Self Consumption via ManualDukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:22:
[...]
Ja, dat klopt, zoals ik in een eerdere post schreef worden ze alle 3 dan door de CT003 aangestuurd i.p.v. dat ze afzonderlijk gaan regelen op alleen de CT003 waarden.
Ja, manual is pér accu en niet als 1 systeem. Manual had misschien beter manual override kunnen heten o.i.d. maar op zich is het wel logisch dat je dan per systeem custom gaat aansturen.Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:24:
Dus als ik je goed begrijp zit er verschil in Self Consumption en Self Consumption via ManualZe zitten alle namelijk op de CT003 aangesloten.
Dat zijn inderdaad allemaal interessante overwegingen. Voor die prijs is het inderdaad een prima oplossing. Nog liever zou ik er eentje zien die niet enkel een WiFi client met ethernet is, maar ook nog een WiFi repeater. Je kan een Unifi AP als repeater instellen, maar ik weet niet of je dan de ethernet poort ook kan gebruiken om een apparaat in het netwerk te krijgen.DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Ik vind €49 (voor de IoT) wel meevallen, een PowerLAN setje is niet veel goedkoper. En gezien de WiFi van de V3 nogal instabiel is (erg veel demping en weinig bereik), is het voordeel dat je de volledige functionaliteit hebt en niet alléén modbus. En als je toevallig al een unifi omgeving hebt heb je ook uitgebreide monitoring.
Ik vind dat niet logisch. Je zou verwachten dat als je 3 batterijen op zelfconsumptie zet via een schema, dat dat exact hetzelfde werkt als dat je handmatig 3 batterijen op die modus zet.DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Ja, manual is pér accu en niet als 1 systeem. Manual had misschien beter manual override kunnen heten o.i.d. maar op zich is het wel logisch dat je dan per systeem custom gaat aansturen.
Ik vermoed dat er gewoon iets misgaat met het aanmelden van de batterijen bij de CT003, waardoor deze niet de 'aangepaste' P1 waarde, maar de werkelijke P1 waarde doorstuurt
Ah, thanks. Dan zouden een extra optie moeten inbouwen waarmee je dus instellingen kan aanpassen voor alle 3 (of iig meer dan 1) zodat het systeem dan wel als één geheel blijft werken. Het was nu ook al niet echt efficient om per accu elke keer de tijdschema's aan te passen.DukeBox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Ja, manual is pér accu en niet als 1 systeem. Manual had misschien beter manual override kunnen heten o.i.d. maar op zich is het wel logisch dat je dan per systeem custom gaat aansturen.
Dan toch maar eens verder verdiepen in de HomeAssistant addons om het wat slimmer aan te sturen.
Als je een Unifi AP als mesh instelt dan is de ethernet poort(en) ook gewoon gebruiken, je moet er alleen rekening mee houden dat ze meestal ook via PoE gevoed moeten worden.GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:27:
Je kan een Unifi AP als repeater instellen, maar ik weet niet of je dan de ethernet poort ook kan gebruiken om een apparaat in het netwerk te krijgen.
Ik dacht dat dat vanaf versie 144 kon, maar ik ben niet zeker.Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:54:
[...]
En begrijp ik het goed dat je dan V146 moet hebben?
Ik zie dat de batterij die aan het laden was, ipv ontladen, een net iets oudere communicatie module firmware heeft:Heineken01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:30:
[...]
Ah, thanks. Dan zouden een extra optie moeten inbouwen waarmee je dus instellingen kan aanpassen voor alle 3 (of iig meer dan 1) zodat het systeem dan wel als één geheel blijft werken. Het was nu ook al niet echt efficient om per accu elke keer de tijdschema's aan te passen.
Dan toch maar eens verder verdiepen in de HomeAssistant addons om het wat slimmer aan te sturen.
A-Batterij: 202506141125
B-Batterij: 202506241541
C-Batterij: 202506241541
Ik zal Marstek vragen een update klaar te zetten.
Hier sinds twee weken op v144 en helaas nog niet beschikbaar ... Ik overweeg v146 aan te vragen via support, want het kunnen inplannen van zelfconsumptie vind ik een serieuze stap vooruit (in afwachting van een stabiele API).GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Ik dacht dat dat vanaf versie 144 kon, maar ik ben niet zeker.
Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3
Volgens mij ging dit over het feit dat Modbus TCP aanwezig was vanaf v144 en dat zou moeten kloppen.freeaanzee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:11:
[...]
Hier sinds twee weken op v144 en helaas nog niet beschikbaar ... Ik overweeg v146 aan te vragen via support, want het kunnen inplannen van zelfconsumptie vind ik een serieuze stap vooruit (in afwachting van een stabiele API).
De inplan functie dus pas van v146 bevestigd bij deze.
Mooi. Dan gaan we even een feedbackje versturen.pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Volgens mij ging dit over het feit dat Modbus TCP aanwezig was vanaf v144 en dat zou moeten kloppen.
De inplan functie dus pas van v146 bevestigd bij deze.
Zijn er mensen die meerdere batterijen (Venus E) werkend hebben met HW P1 zonder node-red te gebruiken? Ik heb modbus ingesteld via TCP/IP I.c.m. B2500 meter op HA. Virtuele Shelly 3 pro kan worden uitgelezen via beide batterijen vanuit de Marstek app.
Aansturen van de eerste batterij incl. laden/ontladen gaat goed via de modbus. Bij batterij 2 doet die helemaal niks met laden/ontladen. Kan wel de modus wijzigen maar voert daarbij niks uit.
Heb al een fabrieksinstellingen reset uitgevoerd, firmware van 144 > 146 maar mocht niet baten. Iemand nog een idee / ingeving?
P.S: sorry voor de plakkaat tekst
Aansturen van de eerste batterij incl. laden/ontladen gaat goed via de modbus. Bij batterij 2 doet die helemaal niks met laden/ontladen. Kan wel de modus wijzigen maar voert daarbij niks uit.
Heb al een fabrieksinstellingen reset uitgevoerd, firmware van 144 > 146 maar mocht niet baten. Iemand nog een idee / ingeving?
Er gaan hier een aantal dingen door elkaar. Wat is je plan? Want sturing via een virtuele Shelly en sturing via Modbus TCP zijn twee verschillende manieren om dingen aan te sturen.Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:19:
Zijn er mensen die meerdere batterijen (Venus E) werkend hebben met HW P1 zonder node-red te gebruiken? Ik heb modbus ingesteld via TCP/IP I.c.m. B2500 meter op HA. Virtuele Shelly 3 pro kan worden uitgelezen via beide batterijen vanuit de Marstek app.
Batterij 1 was aangestuurd via een HACS integratie. Hiervoor heb ik de logica aangepast, en gaat nu via modbus. Ik wil bij batterij 2 hetzelfde toepassen. Batterij 2 heeft nog nooit geladen/ontladen, krijg ik niet aan de praat ook via de app met handmatig instellen.pascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:34:
[...]
Er gaan hier een aantal dingen door elkaar. Wat is je plan? Want sturing via een virtuele Shelly en sturing via Modbus TCP zijn twee verschillende manieren om dingen aan te sturen.
Ik meende dat je een virtuele shelly nodig had om beide batterijen uit te laten lezen, sinds de CT p1 maar met 1 batterij verbonden kan worden? Of heb ik de marstek documentatie half aan elkaar gelijmd met https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP dit verhaal?
Als je de Marstek wilt aansturen via Modbus TCP en een automatisering (dus een blueprint of andere integratie die zelf de sturing regelt), heb je geen virtuele meter nodig en hoef je ook de batterijen niet met een CT te verbinden. Jouw HA regeling stuurt dan de batterijen handmatig aan. Je zal zelf moeten kijken of die regeling slimme ondersteuning heeft voor meerdere batterijen.Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Batterij 1 was aangestuurd via een HACS integratie. Hiervoor heb ik de logica aangepast, en gaat nu via modbus. Ik wil bij batterij 2 hetzelfde toepassen. Batterij 2 heeft nog nooit geladen/ontladen, krijg ik niet aan de praat ook via de app met handmatig instellen.
Ik meende dat je een virtuele shelly nodig had om beide batterijen uit te laten lezen, sinds de CT p1 maar met 1 batterij verbonden kan worden? Of heb ik de marstek documentatie half aan elkaar gelijmd met https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP dit verhaal?
Het probleem is niet dat de CT (in jouw geval bedoel je denk ik de HW P1) maar met 1 batterij verbonden kan worden, dat kan ook met meerdere, maar dat de HW P1 geen logica bevat om de batterijen slim te laten samenwerken. Logica die CT002/3 van Marstek wel hebben.
Maar voordat je überhaupt met automatiseringen aan de slag gaat, lijkt het mij handiger om via de App te verifiëren dat de batterij wel werkt. Je hebt hem nog nooit zien op- of ontladen? Kan je wel verbinden met de batterij via Bluetooth en WiFi/LAN? Hoeveel procent staat de batterij?
[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 07-01-2026 20:55 ]
Bedankt voor je snelle reactie! Nee, heb de batterij nog nooit zien werken. Heb de batterij net ~2 weken denk ik. Batterij heeft 47% lading, heb kort geleden de meterkast uitgebreid zodat er nieuwe losse groepen zijn zodat die op 2500 watt kan draaien. Pas net 2 dagen geleden aangesloten / aangezet. Bluetooth en WiFi doen het, update werkte niet met ethernet verbinding dus toen via WiFi uitgevoerd. Dat werkte zonder problemenpascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:54:
[...]
Als je de Marstek wilt aansturen via Modbus TCP en een automatisering (dus een blueprint of andere integratie die zelf de sturing regelt), heb je geen virtuele meter nodig en hoef je ook de batterijen niet met een CT te verbinden. Jouw HA regeling stuurt dan de batterijen handmatig aan. Je zal zelf moeten kijken of die regeling slimme ondersteuning heeft voor meerdere batterijen.
Het probleem is niet dat de CT (in jouw geval bedoel je denk ik de HW P1) maar met 1 batterij verbonden kan worden, dat kan ook met meerdere, maar dat de HW P1 geen logica bevat om de batterijen slim te laten samenwerken. Logica die CT002/3 van Marstek wel hebben.
Maar voordat je überhaupt met automatiseringen aan de slag gaat, lijkt het mij handiger om via de App te verifiëren dat de batterij wel werkt. Je hebt hem nog nooit zien op- of ontladen? Kan je wel verbinden met de batterij via Bluetooth en WiFi/LAN? Hoeveel procent staat de batterij?
En als je de batterij op UPS modus zet bijvoorbeeld, gaat hij dan ook niet opladen? Stomme vraag, maar stekker wel in het stopcontact?Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie! Nee, heb de batterij nog nooit zien werken. Heb de batterij net ~2 weken denk ik. Batterij heeft 47% lading, heb kort geleden de meterkast uitgebreid zodat er nieuwe losse groepen zijn zodat die op 2500 watt kan draaien. Pas net 2 dagen geleden aangesloten / aangezet. Bluetooth en WiFi doen het, update werkte niet met ethernet verbinding dus toen via WiFi uitgevoerd. Dat werkte zonder problemen
En anders batterij al eens helemaal opnieuw opgestart? Dat is stekker eruit, batterij uit en 10 minuten wachten en dan weer inpluggen.
[ Voor 9% gewijzigd door pascallj op 07-01-2026 21:02 ]
Ik kan door voor koning blond voor deze thread, de stekker die in de marstek batterij gaat heeft nooit geklikt. Leek dus op volledig contact maar dat was niet zopascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:02:
[...]
En als je de batterij op UPS modus zet bijvoorbeeld, gaat hij dan ook niet opladen? Stomme vraag, maar stekker wel in het stopcontact?
En anders batterij al eens helemaal opnieuw opgestart? Dat is stekker eruit, batterij uit en 10 minuten wachten en dan weer inpluggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Majo0 op 07-01-2026 21:07 ]
Opvallend verschil tussen 144 en 146: 144 heeft een veel betere wifi verbinding.Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Mooi. Dan gaan we even een feedbackje versturen.
En: ik had de 2 Venus E batterijen al voor garantie aangemeld. in mijn email zag ik dat ik alleen een bevestiging had van 1 van de 2. Ik heb deze opnieuw via die website aangemeld. Klopt het dat deze aanmeldingen niet worden overgenomen in het menu instellingen (staat erin sinds v144)?
Het garantie tabblad in de app is niet fw gebonden. Ik heb al maanden geen update meer gehad en opeens staat de garantie registratie terug in de app. Stond er vroeger altijd in op het begin scherm, was na de laatste app update terug weg en is nu blijkbaar terug. Maar staat los van de fw op je MT (zover ik juist ben)Mg4gebruiker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:25:
[...]
Opvallend verschil tussen 144 en 146: 144 heeft een veel betere wifi verbinding.
En: ik had de 2 Venus E batterijen al voor garantie aangemeld. in mijn email zag ik dat ik alleen een bevestiging had van 1 van de 2. Ik heb deze opnieuw via die website aangemeld. Klopt het dat deze aanmeldingen niet worden overgenomen in het menu instellingen (staat erin sinds v144)?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Apart, mijn accu (v1) was volgens de app toestraks ontladen tot 2-3%. En op dat moment alweer aan het laden.
Sinds 1 jan Tibber, die API key ingevoerd en de accu op AI gezet, hopelijk werkt dat een beetje. Daarvoor stond ie eigenlijk al 2 maanden stil op 11%, met heeeeel af en toe een beetje zonnestroom erin. Hopelijk kan ik zo dat ding iets meer terugverdienen.
Is er eigenlijk alweer een V4 aangekondigd? De v3 is nu al best lang op de markt
Sinds 1 jan Tibber, die API key ingevoerd en de accu op AI gezet, hopelijk werkt dat een beetje. Daarvoor stond ie eigenlijk al 2 maanden stil op 11%, met heeeeel af en toe een beetje zonnestroom erin. Hopelijk kan ik zo dat ding iets meer terugverdienen.
Is er eigenlijk alweer een V4 aangekondigd? De v3 is nu al best lang op de markt
Ik heb hier ook een batterij gehad die niet meer wilde laden of ontladen (nadat die eerst wel even gewerkt had), wat ik ook probeerde (power cycle, reset, factory reset, manueel aansturen, via API, ... ). Marstek support heeft snel laten weten dat de batterij omgeruild moest worden, en ondertussen heb ik een nieuwe.Majo0 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie! Nee, heb de batterij nog nooit zien werken. Heb de batterij net ~2 weken denk ik. Batterij heeft 47% lading, heb kort geleden de meterkast uitgebreid zodat er nieuwe losse groepen zijn zodat die op 2500 watt kan draaien. Pas net 2 dagen geleden aangesloten / aangezet. Bluetooth en WiFi doen het, update werkte niet met ethernet verbinding dus toen via WiFi uitgevoerd. Dat werkte zonder problemen
Weet je zeker dat jij ook niet koning blond was?GORby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
[...]
Ik heb hier ook een batterij gehad die niet meer wilde laden of ontladen (nadat die eerst wel even gewerkt had), wat ik ook probeerde (power cycle, reset, factory reset, manueel aansturen, via API, ... ). Marstek support heeft snel laten weten dat de batterij omgeruild moest worden, en ondertussen heb ik een nieuwe.
Ja hoor, die werkte en is er ineens mee opgehouden. Ook de back-up power wou niet meer werken, ondanks dat de batterij bijna vol was. Had anders wel gekund hoorpascallj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Weet je zeker dat jij ook niet koning blond was?
<knip>Dat valt zo onder spam
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 08-01-2026 12:20 ]
Nou, bericht gehad van Marstek en het omruilen is in gang gezet. En mijn grote vrees wordt bewaarheid, ik krijg een V3 in plaats van een V2. Voor mij heeft dat wel impact wat ik hun aan heb gegeven omdat de MT bij mij buiten komt, moesten ze even nadenken hoe dit opgelost gaat worden. Ik heb ze duidelijk verteld dat een V3 niet voldoet aan de nodige veiligheid voor in de regen. Dus van de week meer informatie.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Plus die v2 is duurder geweest ennu krijg je er een goedkoper model voor terugWargamingPlayer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 02:20:
Nou, bericht gehad van Marstek en het omruilen is in gang gezet. En mijn grote vrees wordt bewaarheid, ik krijg een V3 in plaats van een V2. Voor mij heeft dat wel impact wat ik hun aan heb gegeven omdat de MT bij mij buiten komt, moesten ze even nadenken hoe dit opgelost gaat worden. Ik heb ze duidelijk verteld dat een V3 niet voldoet aan de nodige veiligheid voor in de regen. Dus van de week meer informatie.
We hadden de v6 al moeten hebben .😉🙈KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:19:
Apart, mijn accu (v1) was volgens de app toestraks ontladen tot 2-3%. En op dat moment alweer aan het laden.
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Iemand die de BLE integratie gebruikt en die ook de juiste waardes doorkrijgt?
CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:51:
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen...Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:06:
[...]
CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?
Venus V1 / 154 , sinds kort valt het me op wanneer ik de accu volgeladen heb vrij snel dat ie naar 99% gaat, wetend dat een accu wel iets gebruikt maar het nu opvallend is.
Vannacht geladen 100% om 02.00 klaar en rond 06.00 gaf ie 99% aan.
Vannacht geladen 100% om 02.00 klaar en rond 06.00 gaf ie 99% aan.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen...
Ah, nee dat werkt ook niet :-)Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.
'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren'
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
Klopt. Ik had het ook pas dit jaar v144 gezien. En v146 zit het ook. Het gaat mij vooral om de status van aanmelding. Als er wat is met een batterij en je hebt het via de website aangemeld maar het staat niet in de app als geregistreerd, wat gaat er dan gebeuren?Druppeltje_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Het garantie tabblad in de app is niet fw gebonden. Ik heb al maanden geen update meer gehad en opeens staat de garantie registratie terug in de app. Stond er vroeger altijd in op het begin scherm, was na de laatste app update terug weg en is nu blijkbaar terug. Maar staat los van de fw op je MT (zover ik juist ben)
Ik denk ik hier maar een vraagje aan wijd via de feedback optie.
2056 ?Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]
'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren'
Had de pre production beta versie al lang in de normale verkoop verwacht.
Zodat de consument alvast alle problemen kon uit proberen.
Crowd funded r&d
🤪
Tegen die tijd is energie geen probleem meer denk ik.Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]
3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Update: heb van Marstek support v146 gepushed gekregen op de batterij en deze lost de problemen m.b.t. connectiviteit op. Ik kan opnieuw over Wifi de status van de batterij uitlezen, ipv enkel via Bluetooth (terwijl ik data wel via Home Assistant kon zien, batterij was wel echt verbonden over Wifi en gaf dit ook aan op het fysieke display van de batterij zelf).KingFox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Wat overigens ook heel vreemd is: het overzicht (waar je CT003 + batterij ziet), zie ik wel dat de batterij online is. Heel vreemd allemaal.
v144 lijkt me eerder een maandagochtend (of vrijdagavond
Vandaag weer eens geprobeerd en lijkt nu succesvol geüpdatet te zijn!Perkouw schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]
Vandaag maar weer eens alles afgekoppeld, tijd zo laten staan. Stekker er weer in. Zelfde gedrag. Update gedaan. Zodra je dan later weer kijkt meld hij dat er een nieuwe update is. Hij weigert pertinent deze update te installeren.![]()
[...]
Yes
@Peule_P daar inmiddels ook?
Op mijn vraag wanneer ik voor mijn Venus V2 ook de hybrid mode krijg, kreeg ik onderstaand antwoord:
Dear user, currently setting the self use mode in manual mode only supports Venus 3.0 series products.
However, our technical team is developing and will release a new version soon. Please be patient.
Steven
Ok, wishfull thinking. Er staat niet dat het technisch team voor de v2 en v1 aan het ontwikkelen zijn.
Maar goed er is nog steeds beweging.
Dear user, currently setting the self use mode in manual mode only supports Venus 3.0 series products.
However, our technical team is developing and will release a new version soon. Please be patient.
Steven
Ok, wishfull thinking. Er staat niet dat het technisch team voor de v2 en v1 aan het ontwikkelen zijn.
Maar goed er is nog steeds beweging.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Technisch verhaaltje over de UPS modus
Naar aanleiding van dit bericht ben ik even in de werking van UPS modus gedoken:Aangezien deze functie ook werkt op V1&2 batterijen die nog op firmware v153 uit mei 2025 draaien, moeten ze dit dus hebben weten implementeren met bestaande functies. Mijn idee was dat ze hier inderdaad een tijdschema voor gebruiken.antoinevromen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
Eerst dacht ik via Modbus de schema's uit te lezen, maar was even vergeten dat je daar alleen de eerste 6 schema's kan zien en aanpassen. Vervolgens was mijn idee om het via de API uit te lezen, maar daar kan je helaas alleen nieuwe schema's toevoegen en bestaande overschrijven, maar niet de schema's uitlezen (voor zover ik weet). Vervolgens ben ik het Bluetooth verkeer tussen de App en batterij gaan monitoren.
Toen viel mij op dat er nog maar 9 schema's op te geven zijn in de handmatige modus, terwijl dit er voorheen 10 waren. En inderdaad uit het BT verkeer bleek dat het laatste schema nu permanent een 'alle tijden, alle dagen, laden op 2500 W' schema is:
code:
1
2
3
4
| 00 00 17 3b 7f 3c f6 00
--------------------------------------------------
00:00 23:59 0b1111111 -2500 W 0b0
(alle dagen) (laden) (uitgeschakeld) |
Wat er gebeurt als de UPS modus inschakelt, is dat tijdschema's 1 t/m 9 uitgeschakeld worden en schema 10 (het UPS schema) ingeschakeld. Tegelijkertijd wordt het back-upstopcontact aangezet. Als je weer terugschakelt naar handmatig, zie je ook dat alle tijdschema's uitgeschakeld zijn, aangezien de batterij niet meer kon weten welke schema's actief waren en welke niet.
Dat is ook de reden waarom het inschakelen van de UPS modus langer kan duren: alle schema's moeten per stuk uitgeschakeld worden. Ook zie je, als de app offline is en exclusief via BT verbonden met de batterij, dat de app eerst denkt dat het handmatige schema aanstaat met het back-upstopcontact aan, voordat het zich realiseert dat schema 10 is ingeschakeld en het dus eigenlijk de UPS modus betreft.
Er is dus geen verschil tussen de UPS modus en zelf een schema maken die de batterij altijd op laden laat staan. Hieruit kunnen we dus ook concluderen dat de batterij elke keer zal gaan bijladen wanneer hij op 99 procent staat, zoals ook gebeurd bij een handmatig schema. Ook kunnen we sinds de laatste app update dus nog maar 9 in plaats van 10 tijdschema's gebruiken.
Maar dan snap ik iets niet.
Een UPS moet stroom kunnen leveren.
Als hij op “altijd laden” staat zal de batterij dus geen stroom leveren.
Of wordt er altijd stroom geleverd via het backup-stopcontact?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Precies dat! De batterij mag geen stroom aan de groep leveren als er geen netspanning is, net zoals de omvormer van de zonnepanelen dat ook niet mag. Dit om te voorkomen dat je anders de hele straat van stroom gaat proberen te voorzien als het net wegvalt en tevens mogelijk degene elektrocuteert die het probleem moet gaan oplossen.Pietervs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:04:
Maar dan snap ik iets niet.
Dus de UPS functionaliteit werkt exclusief op het back-upstopcontact. Zolang er netstroom is zal dit worden doorgezet naar het stopcontact en zodra het net wegvalt wordt er overgeschakeld op stroom uit de batterij.
De rest van de functies en modi slaan op de 'grid' zijde. Dus zelfconsumptie, AI, handmatig etc. Als je het back-upstopcontact aanzet zijn daar verder geen beperkingen aan: dat staat gewoon altijd aan. Je kunt de stroom gebruiken met max vermogen, maar ook micro-omvormers aansluiten die de batterij laden. Je moet natuurlijk wel binnen de limieten van de batterij en omvormer in de batterij blijven.
[ Voor 18% gewijzigd door pascallj op 08-01-2026 17:10 ]
Kon je op de V3 nou wel of niet een omvormer met zonnepanelen aansluiten? Ik meende dat ik dat een keer ergens zag staan, dat het backup contact ook bi directioneel was.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Volgens mij verschilt de V3 daar niet van met de V1&2. Het kan wel, maar is wel lastig en vereist veel handwerk. Je bent zelf verantwoordelijk om het vermogen aan te passen aan de omstandigheden en de omvormers uit te schakelen wanneer de batterij vol is aangezien er geen communicatie is tussen de batterij en de omvormer. In tegenstelling tot het net waar (bijna) altijd ruimte en plek is om je stroom te dumpen.Sarge_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:19:
Kon je op de V3 nou wel of niet een omvormer met zonnepanelen aansluiten? Ik meende dat ik dat een keer ergens zag staan, dat het backup contact ook bi directioneel was.
Lees vooral ook dit topic door waar mensen meer geavanceerde dingen hebben bedacht met het back-upstopcontact: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Weet iemand een truuk om de HW P1 te forceren te connecteren met het SSID van mijn Deco (ip-adres 192.168.178.45) in de meterkast waar hij naast hangt i.p.v. mijn Deco (ip-adres 192.168.178.214) met dezelfde SSID op de 1e verdieping (de Homewizard app zeurt nu over slechtere wifi, nogal wiedes)
[ Voor 11% gewijzigd door antoinevromen op 08-01-2026 18:43 ]
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Kan je dat niet forceren in de deco? Anders , doe even 1 AP uit, herstart je HW, dan zet je de de AP terug aan...antoinevromen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:42:
Weet iemand een truuk om de HW P1 te forceren te connecteren met het SSID van mijn Deco (ip-adres 192.168.178.45) in de meterkast waar hij naast hangt i.p.v. mijn Deco (ip-adres 192.168.178.214) met dezelfde SSID op de 1e verdieping (de Homewizard app zeurt nu over slechtere wifi, nogal wiedes)
In de deco app kan je bij apparaatinstellingen toch kiezen met welke deco het apparaat moet verbinden? Standaard staat dat op auto maar je kan gewoon een deco vast laten verbinden.antoinevromen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:42:
Dank je; Ga ik eens proberen; Ik had voorheen 2 verschillende SSID's dus toen was het geen probleem.Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:55:
[...]
In de deco app kan je bij apparaatinstellingen toch kiezen met welke deco het apparaat moet verbinden? Standaard staat dat op auto maar je kan gewoon een deco vast laten verbinden.
Top; Dat ging eenvoudig. Dank je voor de snelle oplossing.Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:55:
[...]
In de deco app kan je bij apparaatinstellingen toch kiezen met welke deco het apparaat moet verbinden? Standaard staat dat op auto maar je kan gewoon een deco vast laten verbinden.
Nachtelijk avontuur met de marstek.
Ik kreeg van kyle de update v156, zou je zeggen wat stroom in de accu stroom in de tablet bij elkaar leggen en starten maar, nou mooi niet.
De eerste keer knipperde het marstek icoontje en ging er vanuit dat ie bezig was na behoorlijke tijd heb ik de app maar eens afgesloten.
Pogingen daarna resulteerden in dan wel dan niet een nieuwe communicatie module nummer en bij de firmware na 20% a 30% sloot de app zich af en kon ik opnieuw hetzelfde doen.
Enkele keren kwam er al een melding over geen bluetooth verbinding, wat raar was
:strip_exif()/f/image/8LdprW3WRm1q79qVhd8T0wx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot er geen leven meer in zat, bedacht ik me ineens om te kijken met telefoon en die vond de marstek wel met bluetooth, dus de app op mijn telefoon gezet en was in enkele minuten gereed, dus kijken naar de update en wonder boven wonder ging dit zoals het hoort.
De update naar V156 en communicatiemodule zijn weer werkend gelukkig, ik zit nou alleen nog met het probleem dat de samsung s6 lite tablet geen verbinding kon maken met de marstek V1 met bluetooth.
Ik kreeg van kyle de update v156, zou je zeggen wat stroom in de accu stroom in de tablet bij elkaar leggen en starten maar, nou mooi niet.
De eerste keer knipperde het marstek icoontje en ging er vanuit dat ie bezig was na behoorlijke tijd heb ik de app maar eens afgesloten.
Pogingen daarna resulteerden in dan wel dan niet een nieuwe communicatie module nummer en bij de firmware na 20% a 30% sloot de app zich af en kon ik opnieuw hetzelfde doen.
Enkele keren kwam er al een melding over geen bluetooth verbinding, wat raar was
:strip_exif()/f/image/8LdprW3WRm1q79qVhd8T0wx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot er geen leven meer in zat, bedacht ik me ineens om te kijken met telefoon en die vond de marstek wel met bluetooth, dus de app op mijn telefoon gezet en was in enkele minuten gereed, dus kijken naar de update en wonder boven wonder ging dit zoals het hoort.
De update naar V156 en communicatiemodule zijn weer werkend gelukkig, ik zit nou alleen nog met het probleem dat de samsung s6 lite tablet geen verbinding kon maken met de marstek V1 met bluetooth.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Dank voor de uitleg, dat maakt het een stuk duidelijker voor mepascallj schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Precies dat! De batterij mag geen stroom aan de groep leveren als er geen netspanning is, net zoals de omvormer van de zonnepanelen dat ook niet mag. Dit om te voorkomen dat je anders de hele straat van stroom gaat proberen te voorzien als het net wegvalt en tevens mogelijk degene elektrocuteert die het probleem moet gaan oplossen.
Dus de UPS functionaliteit werkt exclusief op het back-upstopcontact. Zolang er netstroom is zal dit worden doorgezet naar het stopcontact en zodra het net wegvalt wordt er overgeschakeld op stroom uit de batterij.
De rest van de functies en modi slaan op de 'grid' zijde. Dus zelfconsumptie, AI, handmatig etc. Als je het back-upstopcontact aanzet zijn daar verder geen beperkingen aan: dat staat gewoon altijd aan. Je kunt de stroom gebruiken met max vermogen, maar ook micro-omvormers aansluiten die de batterij laden. Je moet natuurlijk wel binnen de limieten van de batterij en omvormer in de batterij blijven.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Nope, week geleden al gemeld. Is onderwater uitgerold en je moest uit- / inloggen om het zichtbaar te krijgen.superduper1969 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:02:
Nieuwe Functie.
Blijkbaar denkt MT dat iedereen elke dag in- / uitlogt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Als je daar een warm gevoel van krijgt dan is het positief.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Tot nu toe niet, van de week nog eens gekeken en toen kreeg ik de melding dat er geen nieuwe FW was en ik op de nieuwste zit.Perkouw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Vandaag weer eens geprobeerd en lijkt nu succesvol geüpdatet te zijn!
@Peule_P daar inmiddels ook?
Zojuist weer gecheckt en nu krijg ik weer een melding in de app, maar zit buiten de BT range op kantoor dus kan nu niet testen, wordt dit weekend dan
Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0
Ik heb thuis een marstek V2 op fase A en een Marstek V3 op fase C aangesloten. Beide op baximaal 800w ontladen en NOM/
Ik wil wellicht een derde V3 thuisaccu aanschaffen, maar die kan om praktische redenen niet op fase B worden aangesloten. Liefst wil ik de nieuwe accu direct naast de bestaande V3 accu plaatsen.
Volgens de specificaties kunnen maximaal drie V3 thuisbatterijen op 1 fase worden aangesloten, maar geldt dat ook in combinatie met de V2 thuisbatterij?
Ik wil wellicht een derde V3 thuisaccu aanschaffen, maar die kan om praktische redenen niet op fase B worden aangesloten. Liefst wil ik de nieuwe accu direct naast de bestaande V3 accu plaatsen.
Volgens de specificaties kunnen maximaal drie V3 thuisbatterijen op 1 fase worden aangesloten, maar geldt dat ook in combinatie met de V2 thuisbatterij?
Ik loop tegen het volgende aan. Ik ben wat aan het goochelen geweest met een mesh netwerk, maar dat bevalt niet, dus ik ben weer teruggegaan naar hoe het was. Nu kan ik gek genoeg in de app beide thuisbatterijen (2 x Venus E v3) alleen zien via bluetooth als ik in de buurt ben. Voorheen werkte dit wel, ook buitenshuis. Ik zie dan wel dat ze beide voldoende wifi hebben en verbinding is met de CT. Ik ben al wat gaan zoeken in dit topic, maar kon geen duidelijke oplossing vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door doobieters op 09-01-2026 13:33 ]
Wat is nu je vraag ?doobieters schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
Ik loop tegen het volgende aan. Ik ben wat aan het goochelen geweest met een mesh netwerk, maar dat bevalt niet, dus ik ben weer teruggegaan naar hoe het was. Nu kan ik gek genoeg in de app beide thuisbatterijen (2 x Venus E v3) alleen zien via bluetooth als ik in de buurt ben. Voorheen werkte dit wel, ook buitenshuis. Ik zie dan wel dat ze beide voldoende wifi hebben en verbinding is met de CT. Ik ben al wat gaan zoeken in dit topic, maar kon geen duidelijke oplossing vinden.
BT is altijd beperkt qua afstand. Als de accu's op jet wifi netwerk aangesloten zijn (en goed) dan zie je ze in de app via die weg.
Als ik van huis af ben dan kan ik de accu ook in de app zien, maar dat is niet via BT.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik begrijp ook wel dat het bereik van BT beperkt is3DWim schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Wat is nu je vraag ?
BT is altijd beperkt qua afstand. Als de accu's op jet wifi netwerk aangesloten zijn (en goed) dan zie je ze in de app via die weg.
Als ik van huis af ben dan kan ik de accu ook in de app zien, maar dat is niet via BT.
- Voorheen waren mijn thuisbatterijen verbonden met wifi met mijn eigen netwerk. Ging ik buitenshuis, dan kon ik nog steeds de status van de batterijen zien, ook al was ik niet direct verbonden met mijn eigen wifi netwerk, maar met de cloud van marstek via mijn mobiel
- Nu kan dat dus niet meer. Ik krijg alleen nog maar verbinding via bluetooth om de status op te halen, maar als ik dat doe dan zie ik dus wel dat de batterij verbinding heeft met wifi en met de CT.
Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben.
[ Voor 33% gewijzigd door doobieters op 09-01-2026 13:58 ]
Ik denk dat "terug naar de oude situatie" betekend dat je nu een router cascade (Router achter een Router) hebt gemaakt waardoor je netwerkverkeer allemaal internet kan bereiken maar dat devices (je telefoon) geen devices achter je 2e router kunnen bereiken (MT)doobieters schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Ah, ik dacht dat ik duidelijk was. Ik bedoelde de volgende vraag: waarom kan ik niet, zoals voorheen wel mogelijk was, via wifi of 5G de status van de batterijen zien? Nu is alleen nog de mogelijkheid via bluetooth nog over. Maar als ik verbinding maak via bluetooth dan zie ik dus wel wifi verbinding met de batterij en met de CT.
Cascades zijn mogelijk maar vaak onhandig. Google/youtube op Cascade router.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dank voor je bericht. Nee, ik bedoelde terug van een mesh netwerk naar één router van Sagecom met twee accesspoints. En dat ik alle instellingen heb teruggebracht naar hoe het was.superduper1969 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat "terug naar de oude situatie" betekend dat je nu een router cascade (Router achter een Router) hebt gemaakt waardoor je netwerkverkeer allemaal internet kan bereiken maar dat devices (je telefoon) geen devices achter je 2e router kunnen bereiken (MT)
Cascades zijn mogelijk maar vaak onhandig. Google/youtube op Cascade router.
Situatie:
2× Venus E v3
Batterijen zijn verbonden met wifi (goede signaalsterkte)
Batterijen zijn verbonden met de CT
In de app zie je ze alleen via Bluetooth als je dichtbij bent
Buitenshuis (via mobiel internet / Marstek cloud) → geen data meer
Netwerk is teruggezet van mesh → Sagecom router + 2 AP’s, zoals voorheen
Mogelijke oorzaken:
1. Cloudverbinding verbroken: batterij wel wifi, maar geen actieve cloud sessie of registratie kwijt. Daardoor geen remote access. Ze hangen nog wel aan wifi, maar niet meer juist gekoppeld aan account in Marstek cloud. Mogelijk door wijziging SSID, tijdelijk geen internet, DHCP / routing, firewall?
[ Voor 41% gewijzigd door doobieters op 09-01-2026 14:09 ]
Heel toevallig een wachtwoord met rare tekens wellicht?doobieters schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Dank voor je bericht. Nee, ik bedoelde terug van een mesh netwerk naar één router van Sagecom met twee accesspoints. En dat ik alle instellingen heb teruggebracht naar hoe het was.
Nee, ook dat niet. Ik heb hetzelfde ww gebruikt als hiervoor, toen het dus wel gewoon werkte. Hierboven nog wat extra info.tweeek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Heel toevallig een wachtwoord met rare tekens wellicht?
Ik heb de vraag gesteld gehad aan Marstek hoe het zat met:
1) v1 en v2 API issues met de CT
2) of ook Modbus TCP kan via wifi zonder de adapter...
Ze hebben me een update gepushed van de communicatie modules van zowel de CT als de V2 batterijen
De comm modules heb van de v2 heb ik al kunnen updaten, dit kan via Mobile nu, geen bluetooth connectie nodig... deze staan nu op 202501211626
voor de CT003 staat ook een communicatie update klaar, maar deze moet ik updaten via BLE, dus straks pas als ik thuis ben... dan kan ik ook pas de nieuwe versie zien...
Nu vraag ik me af, zou het de API fixen, of zou nu ook modbus via TCP beschikbaar zijn via de wifi op v1/v2 modellen? :-)
EDIT: port 502 is closed op mijn v2 modellen als ik even check met de nmap tool, dus ik vermoed dat ze het API issue hebben opgelost :-)
EDIT2 : door nu gewoon de API al aan te zetten, zonder te gebruiken heb ik om de 6-7 min even een CT connectie los ... straks ook eens de CT003 updaten, want de update hoort samen ... ze hebben allessinds iets aan de API gedaan... want dit had ik ervoor niet... hopelljk is het in orde als ik ook de CT003 van de laatste comm module voorzie ... maar hiervoor moet ik thuis zijn, deze kan je alleen via BLE updaten
Edit3: CT003 geupdate naar : 20250614125...
Edit4: API nog steeds niet opgelost met deze nieuwe comm modules... Elke 6-7 min valt de verbinding even weg
1) v1 en v2 API issues met de CT
2) of ook Modbus TCP kan via wifi zonder de adapter...
Ze hebben me een update gepushed van de communicatie modules van zowel de CT als de V2 batterijen
De comm modules heb van de v2 heb ik al kunnen updaten, dit kan via Mobile nu, geen bluetooth connectie nodig... deze staan nu op 202501211626
voor de CT003 staat ook een communicatie update klaar, maar deze moet ik updaten via BLE, dus straks pas als ik thuis ben... dan kan ik ook pas de nieuwe versie zien...
Nu vraag ik me af, zou het de API fixen, of zou nu ook modbus via TCP beschikbaar zijn via de wifi op v1/v2 modellen? :-)
EDIT: port 502 is closed op mijn v2 modellen als ik even check met de nmap tool, dus ik vermoed dat ze het API issue hebben opgelost :-)
EDIT2 : door nu gewoon de API al aan te zetten, zonder te gebruiken heb ik om de 6-7 min even een CT connectie los ... straks ook eens de CT003 updaten, want de update hoort samen ... ze hebben allessinds iets aan de API gedaan... want dit had ik ervoor niet... hopelljk is het in orde als ik ook de CT003 van de laatste comm module voorzie ... maar hiervoor moet ik thuis zijn, deze kan je alleen via BLE updaten
Edit3: CT003 geupdate naar : 20250614125...
Edit4: API nog steeds niet opgelost met deze nieuwe comm modules... Elke 6-7 min valt de verbinding even weg
[ Voor 35% gewijzigd door NoFate op 09-01-2026 20:11 ]
Daar ga jij alleen vanavond het antwoord op kunnen geven en hier delenNoFate schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:18:
[ Voor 8% gewijzigd door Druppeltje_ op 09-01-2026 16:21 ]
ga ik zeker doen! :-)Druppeltje_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:20:
[...]
Daar ga jij alleen vanavond het antwoord op kunnen geven en hier delen
Mocht iemand nog interesse hebben, ik heb het zo kunnen oplossen:doobieters schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Dank voor je bericht. Nee, ik bedoelde terug van een mesh netwerk naar één router van Sagecom met twee accesspoints. En dat ik alle instellingen heb teruggebracht naar hoe het was.
Situatie:
2× Venus E v3
Batterijen zijn verbonden met wifi (goede signaalsterkte)
Batterijen zijn verbonden met de CT
In de app zie je ze alleen via Bluetooth als je dichtbij bent
Buitenshuis (via mobiel internet / Marstek cloud) → geen data meer
Netwerk is teruggezet van mesh → Sagecom router + 2 AP’s, zoals voorheen
Mogelijke oorzaken:
1. Cloudverbinding verbroken: batterij wel wifi, maar geen actieve cloud sessie of registratie kwijt. Daardoor geen remote access. Ze hangen nog wel aan wifi, maar niet meer juist gekoppeld aan account in Marstek cloud. Mogelijk door wijziging SSID, tijdelijk geen internet, DHCP / routing, firewall?
1. Reset naar fabrieksinstellingen zonder databehoud. 2. Dan verwijderen in de app (naar links swipen). 3. batterij met de knop aan zijkant uit en aan zetten. 4. Opnieuw koppelen. 5. Bij de tweede batterij werkte dit pas na tweede keer, dus mogelijk meerdere keren proberen
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/AFZRzNYJZSALLIjL6bKE6BJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y7YQZrntOHTzovc6LZPQA0Fl.jpg?f=fotoalbum_large)