• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:39
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:57:
[...]

Ik heb hier exact hetzelfde issue, maar dan met 800 wat leveren en terugleveren, en krijg het maar niet stabiel.
Dit probleem speelt bij mij voornamelijk overdag, en nadat een grootverbruiker actief is geweest.
Een deel van het issue is idd de 10 sec meter, maar ik lijk de "storm" die steeds ontstaat niet onder controle te krijgen.

Als ik de batterij tijdens de "storm" op handmatig zet, de boel laat uitrazen voor 1 minuut, en hem weer op anti-teruglever zet lijkt het opgelost.
Zojuist ook getest met Astrameter icm een shelly, maar dan blijf ik het issue nog steeds hebben.

Ik heb helaas geen dynamisch contract, dus kan die optie niet kiezen...
Ik gebruik modbus al icm Home Assistant, en local API staat niet aan.

Welke firmware versies heb je draaien van de CT003 en de venus V3?
De CT003 draait op V116 en de batterijen op V148. Ik kreeg deze updates meteen bij het installeren van de batterijen, dus ik heb geen ervaring met andere versies. Zelfde probleem zo te lezen. Wel logisch ook denk ik met een update elke 10 seconde, je loopt continu achter de werkelijkheid aan.

• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:52
Ik wacht nog op mijn eerste Marstek Venus E. Ik heb nog een van de allereerste slimme meters uit 2012. Een Iskra ME382 (Type ME382-D1A52-P1) een fase. Ik krijg de ct003 bij mijn Marstek geleverd. Maar effe afwachten of hij met die ouwe meter kan omgaan.
Bij Enexis zijn ze toch niet goedkoop om een nieuwere meter te plaatsen.
https://www.enexis.nl/tarieven/2026-elektriciteit-eenmalig

• frans84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Maikie18 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:03:
[...]

In AI mode laad die vanzelf op de goedkope momenten op. Bedoel je met ontladen terugleveren aan het net of voor je eigen verbruik?
Op dit moment gebruik ik de modus "Handmatig", ik bedoel idd terugleveren

AI modus durf ik nog niet aan, ik wil grip hebben op het moment de batterij laad/ontlaad.
Ik heb ook al gekeken naar "home-battery-control" maar deze is zeer uitgebreid en vind ik nog een beetje spannend.

Hoe gebruik jij de batterij?

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
Zijn er mensen die de Marstek (bv V3) thuis opgeladen hebben en dan met kamperen meegenomen hebben als soort noodstroom voorziening? Is dat goed te doen, schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PaPi36 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?
Ja, een dubbele hernia?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
PaPi36 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
Zijn er mensen die de Marstek (bv V3) thuis opgeladen hebben en dan met kamperen meegenomen hebben als soort noodstroom voorziening? Is dat goed te doen, schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?
Kijk alsjeblieft eerst eens naar een Jackery of Anker. Zoals hierboven beschreven is met name het gewicht een showstopper en de behuizing/koeling. De tandjes...ik moet er niet aan denken om dat gewicht nog eens in mijn handen te hebben :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:13
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
[...]

Snap ik, hier ook best oké. De afgelopen dagen in de nacht 0.6 kWh en vannacht met hetzelfde patroon zelfs 0.3 kWh. Over de dag lukt het me echter niet om NOM te draaien, zit meestal rond de 2.5 kWh.

[...]

Ik heb mijn netwerkbeheerder gebeld en die vragen 65 euro voor een meterwissel, waar die 253 euro vandaan komt is mij een raadsel of het verschilt zo erg per beheerder.
[/quote]
Enexis schijnt er zoveel voor te vragen, dit bevestigd gekregen via een DM via X. Voor 65 euro had ik allang de keuze gemaakt :9

[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 21-04-2026 10:28 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Arjan A

Cenosillicafoob

Even los van het gewicht @PaPi36 zijn dit niet echt batterijen die geschikt zijn gemaakt om vaak mee te slepen. De kans dat je een cel beschadigt is zo wel groter. Ik zou voor een wat mobielere oplossing kiezen, tenzij je de batterij permanent in je camper wil houden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Niekniek89
Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:03:
[...]

Ik betwijfel of de problemen die hij beschrijft enkel en alleen te wijten zijn aan de trage meter. Je zou verwachten dat hij wat na-ijlt en wat trager reageert. Maar als de batterijen telkens het noorden kwijt zijn wanneer een grootverbruiker heeft opgestaan en dit minutenlang aanhoudt, dan speelt er toch meer. Er zijn er genoeg hier die het prima doen met een 10sec. meter.
Ja dat idee heb ik ook, maar ik heb geen idee in welke hoek ik het moet zoeken.
Af en toe houdt het gewoon meer dan 30 min aan (wisselen tussen laden en ontladen op 800W).
Ik heb de batterij (met behoud van gegevens) al meermaals teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Ook de CT003 al diverse keren gereset.

De batterij zit op een stabiele vaste LAN kabel
De CT003 uiteraard op WIFI, maar zie zo geen instabiliteit op WIFI (UniFi u6 LR).

Ik gebruik wel Marstek Venus Modbus integratie binnen HA.
maar ook deze heb ik al eens verwijderd, waarna het probleem blijft spelen tussen laden en ontladen.

[ Voor 24% gewijzigd door Niekniek89 op 21-04-2026 10:32 ]

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
Joarie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:27:
[...]

Kijk alsjeblieft eerst eens naar een Jackery of Anker. Zoals hierboven beschreven is met name het gewicht een showstopper en de behuizing/koeling. De tandjes...ik moet er niet aan denken om dat gewicht nog eens in mijn handen te hebben :+
Ah inderdaad net even gecheckt en 63 kilo is inderdaad geen pretje om even te verslepen. Zag ook wel eens versies met wieltjes eronder dus dacht daarom dat het goed te verplaatsen was en moest daarom meteen denken aan meenemen in de zomer bij het kamperen....maar niet echt een optie dan.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
frans84 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:17:
[...]

Op dit moment gebruik ik de modus "Handmatig", ik bedoel idd terugleveren

AI modus durf ik nog niet aan, ik wil grip hebben op het moment de batterij laad/ontlaad.
Ik heb ook al gekeken naar "home-battery-control" maar deze is zeer uitgebreid en vind ik nog een beetje spannend.

Hoe gebruik jij de batterij?
Ik weet niet wat je doel is maar als je handmatig in de avond gaat terugleveren dan kom je toch op een moment dat je weer duur moet gaat afnemen als ze leeg zijn. Waarom niet gewoon NOM draaien dan laden je zonnepanelen ze gewoon op en bij overschot lever je terug. Ik heb zelf inmiddels een aantal keer gewisseld tussen AI en NOM. Bij mijn weten is AI mode nagenoeg gelijk aan NOM buiten het feit dat die bij gaat laden op de goedkoopste momenten.

Af en toe heb ik in de ochtend nog 7 a 8kWh over en zou ik die rond 7.00 terug willen leveren om te verdienen. Dat doe ik via Marstek Venus Modbus in HA maar heb daarna altijd gezeik om ze weer terug te krijgen. Weet niet of dat in die add-on zit of gewoon icm de firmware versie.

Ik zit daarnaast met een “domme” auto lader. Daarvoor moet ik ze soms handmatig op stop zetten wil ze namelijk niet leegtrekken op het goedkoopste moment van de dag

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:28:
[...]

Enexis schijnt er zoveel voor te vragen, dit bevestigd gekregen via een DM via X. Voor 65 euro had ik allang de keuze gemaakt :9
Die keuze snap ik goed! Al is wachten alsnog een optie, die dingen worden dit jaar gratis vervangen.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Niekniek89
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:04:
[...]

Die keuze snap ik goed! Al is wachten alsnog een optie, die dingen worden dit jaar gratis vervangen.
Klopt inderdaad, dus daar ga ik zeker op wachten.
Het vreemde is, dat er schijnbaar gebruikers zijn met een 10sec meter, die dit verschijnsel blijkbaar niet hebben?
Wellicht zit het issue ergens anders, maar zou niet weten waar...

• Dropsen
Gaat Enexis dit jaar alle slimme meters gratis upgraden naar de nieuwste variant?

Van mijn 4.0 upgraden naar een nieuwere variant rekenen ze 212 euro voor 😅

• DukeBox
  • Niet online
Dropsen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:11:
Gaat Enexis dit jaar alle slimme meters gratis upgraden naar de nieuwste variant?
Alleen als het nog een GPRS (G2) meter is, uiterlijk 1 december 2027 tenzij KPN het (weer) uitstelt.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2026 11:14 ]

• adjego
  • Laatst online: 15:07

Bij mij komen ze vrijdag, maar ik heb wel een DSMR 2.2 GPRS versie. Dit gaat om een gratis omruiling vanwege de GPRS (2G).

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Niekniek89

Als er "GPRS" op jou meter staat, gaan ze hem inderdaad vervangen.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:06
@Niekniek89 & @THE_BASE
Hoe vaak/snel trek en stuur je data van/naar via de modbus?
Ik ga nu zomaar wat roepen ;-) maar kan mij voorstellen dat Marstek ook die regeling nog niet helemaal lekker voor elkaar heeft zoals de OpenAPI die stalled bij te veel data.
Hier dan wel elke 1sec data uit de p1-meter.
Maar mijn script om data te lezen en aan te sturen loopt elke 30 seconden.
Sneller is niet mogelijk omdat ander de Marstek flipt en welk commando je dan ook stuurt ik een parse error terug krijgt via json.

Maar zelf met 30 seconden aansturen kan ik prima onder de 1kWh p/d blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hIzlB4aJzqw49r2col1WeZnJMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQSsmbDdtNk1wPpQIGHObMgB.png?f=fotoalbum_large

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• Dropsen
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:29:
[...]

Als er "GPRS" op jou meter staat, gaan ze hem inderdaad vervangen.
Verrek dat staat erop. DSMR 4.0 GPRS
Had ik daarover al geïnformeerd moeten zijn? Goed om te weten wel.

• Niekniek89
Dropsen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:39:
[...]

Verrek dat staat erop. DSMR 4.0 GPRS
Had ik daarover al geïnformeerd moeten zijn? Goed om te weten wel.
Volgens mij nog niet persoonlijk.
De netbeheerder verstuurd daarover nog brieven t.b.v. een afspraak voor een meterwissel.
Heeft volgens mij al wel op diverse nieuws sites gestaan i.v.m. het uitfaseren van 2G.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18
Druppeltje_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:26:
[...]

Upgrade de B2500 addon naar de Astrameter (develop branch). Draait hier nu een maand. Ik stuur 2 batterijen aan via homewizard P1 (via die astrameter).
Loopt als een molen.

Edit: ik wil mijn config.ini file gerust delen met jou. Bij mij ingesteld dat onder 600W 1 batterij het werk doet en na 30minuten wisselen de batterijen. Dit is 's nachts echt top op lage waardes.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip! Is het goed als ik je een pm stuur als ik er niet uitkom? Dan zal ik het eerst zelf even proberen te fixen. Wel vreemd hoor dat de ct003 van marstek zelf zo gruwelijk instabiel is. Als ik de fabrikant was dan had ik toch iets erbij geleverd wat een paar tientjes duurder was maar wel gewoon rock solid zou werken. Ik heb nu het idee dat ze behoorlijk bezuinigd hebben op de hardware in de ct003 en deze met heel veel moeite net de requests bij kan houden. Bij het minste of geringste wat er fout gaat dan stopt het klote ding ermee. Ik ben daarom wel echt super blij met de addon die gewoon op het super steady home assistant draait. Ik hoop dat ik die astra aan de gang krijg. Dat zou helemaal top zijn!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:21
Dropsen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:06:
[...]

Super! Is dat dan ook een net zo stabiele // stabielere oplossing als icm een CT002? Ik kan de gegevens van de Shelly makkelijker gebruiken voor andere toepassingen, dat heeft naast de vaste LAN poort daarom wel m’n voorkeur.
JA!, de emulator is gemaakt op basis van de CT002 en CT003 , maar als extra kan je hem sturen en vermogens instellen + rotatatie, iets wat niet kan met de echte CT ... dus qua rendement is dit veel beter!

• Niekniek89
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:33:
@Niekniek89 & @THE_BASE
Ik ga nu zomaar wat roepen ;-) maar kan mij voorstellen dat Marstek ook die regeling nog niet helemaal lekker voor elkaar heeft zoals de OpenAPI die stalled bij te veel data.
Sneller is niet mogelijk omdat ander de Marstek flipt en welk commando je dan ook stuurt ik een parse error terug krijgt via json.

[Afbeelding]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de polling frequentie van de addon wel had aangepast.
Deze heb ik vanmorge teruggezet op "default".
Echter, bij een "storm" aan laden/ontladen had ik ook al eens de modbus integratie verwijderd / disabled.
Dat maakte op dat moment weinig of geen verschil.

• Maikie18
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:33:
@Niekniek89 & @THE_BASE

[Afbeelding]
Ik denk dat ik hier ook last van heb. In HA pas ik de geforceerde mode aan en direct daarna schakel ik rs485 naar on vaak springt die dan terug probeer ik het nog een keer soms werkt het soms niet en vaak moet ik dan de batterij herstarten om er weer iets mee te kunnen

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Siewert
Maikie18 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat ik hier ook last van heb. In HA pas ik de geforceerde mode aan en direct daarna schakel ik rs485 naar on vaak springt die dan terug probeer ik het nog een keer soms werkt het soms niet en vaak moet ik dan de batterij herstarten om er weer iets mee te kunnen
Dat ligt waarschijnlijk aan de cd_time die mee verzonden word.
cd_time is een variable in seconden, geen idee waar en hoeveel deze in HA staat ingesteld.
Maar stel dit is 60 seconden dan zal na 60 seconden de Marstek terugvallen in de vorige toestand.
Heb Marstek begin van de maand al gevraagd of deze variable niet verwijderd dan wel zo aangepast kan worden.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- piBattery @ GitHub

• Siewert
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:52:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de polling frequentie van de addon wel had aangepast.
Deze heb ik vanmorge teruggezet op "default".
Echter, bij een "storm" aan laden/ontladen had ik ook al eens de modbus integratie verwijderd / disabled.
Dat maakte op dat moment weinig of geen verschil.
Welke add-on gebruik jij?

p.s

Als je in de app op CT tikt.
Wat zie je daar dan?
Zie jij diagnose bezig of zie jij jouw fases?

[ Voor 10% gewijzigd door Siewert op 21-04-2026 13:14 ]

- piBattery @ GitHub

• Niekniek89
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:07:
[...]

Welke add-on gebruik jij?

p.s

Als je in de app op CT tikt.
Wat zie je daar dan?
Zie jij diagnose bezig of zie jij jouw fases?
Ik gebruik deze HACS integratie:
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus

Ik zie daar nu alle 3 de fases, het grafiekje loopt.

• Siewert
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:15:
[...]

Ik gebruik deze HACS integratie:
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus

Ik zie daar nu alle 3 de fases, het grafiekje loopt.
alle drie de fases is goed, Kan wel gebeuren dat er staat auto diagnose en als je dan niet in Auto modus staat blijft dat er in staan en loopt de Marstek niet lekker.
Ik gebruik geen mod-bus of HA maar even snel die add-on door gespit.
zie niet direct die cd-time maar wel andere timeouts die vrij snel triggeren.
Of dat de oorzaak is geen idee, maar kan mij voorstellen dat die snelle timeouts verhinderen dat de aansturings commandos niet aankomen.
Maar kan ze niet testen helaas, best lastig om op afstand zonder test mogelijkheid een conclusie te geven.

- piBattery @ GitHub

• Niekniek89
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:25:
[...]

alle drie de fases is goed, Kan wel gebeuren dat er staat auto diagnose en als je dan niet in Auto modus staat blijft dat er in staan en loopt de Marstek niet lekker.
Ik gebruik geen mod-bus of HA maar even snel die add-on door gespit.
zie niet direct die cd-time maar wel andere timeouts die vrij snel triggeren.
Of dat de oorzaak is geen idee, maar kan mij voorstellen dat die snelle timeouts verhinderen dat de aansturings commandos niet aankomen.
Maar kan ze niet testen helaas, best lastig om op afstand zonder test mogelijkheid een conclusie te geven.
Dank voor je check zover.
Ik weet ook niet of dit enigzins van invloed kan zijn.
Het issue is er ook zolang ik de integratie disable of uitschakel.
Dit zijn de enige "polling" settings die je kan meegeven.
Zoals ze hieronder staan, zijn de standaard meegegeven (ik had de bovenste op 5 sec staan en de 2e op 20).
Nu dus weer op default.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwnb3o8iFNwIgCj7aZOjI07eOEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c1UHp2vUMj46xQqVmDg76teC.png?f=user_large

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:16

coldasice

business intelligence redesign

[BoSS] schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:14:
[...]

Kan het niet zo zijn dat de CT meerdere requests krijgt vanwege het ophalen van de status via de API en daarnaast ook de communicatie met de batterij en daar niet zo goed mee om kan gaan? Ik heb het niet gemonitord maar de CT stuurt elke 6 (?) seconden een bericht naar de batterij (of omgekeerd). Als toevallig het API verzoek daar tussendoor komt, lijkt de CT (of de batterij) hiervan in de war te raken en daardoor verliest hij het bericht dat eigenlijk verstuurd zou moeten worden.
Ik heb dit aan mijn Claude Bot gevoerd aangezien die het hele verhaal bouwt en checkt, en die heeft een analyse gedaan en die leert me een heel interessant nieuw punt:
De forum-theorie is interessant: CT + API concurrency-conflict. Laat me onderzoeken of we dat in je data kunnen terugzien.

● Kijk eens aan — dit is verhelderend. De 6-seconden-collision theorie past niet op jouw data:

Minuut-verdeling van alle timeouts

┌────────────────────┬─────────────────┐

│ Minuut in het uur │ Aantal timeouts │

├────────────────────┼─────────────────┤

│ :00 │ 224 │

│ :01 │ 60 │

│ :02 │ 220 │

│ overige 57 minuten │ 0 │

└────────────────────┴─────────────────┘

504 van 504 timeouts vallen in de eerste 3 minuten van een uur. Dat is niet random — dat is jouw optimizer-cron die op 0 * * * * een burst van API-calls doet (GetStatus → GetMode → SetMode → verify). De batterij heeft dan even geen tijd om te antwoorden en sommige calls timeouten.

Als de 6-sec CT-cyclus het probleem was, zouden timeouts gelijkmatig over alle minuten verspreid zitten. Dat zien we niet. Wat dit dus betekent Voor jouw situatie: de CT003 + API-collision theorie is niet aantoonbaar.

Jouw timeouts komen vrijwel zeker door je eigen burst-pattern op uur-start.

Voor andere forum-leden: als iemand elke 5-10 sec pollt voor een live dashboard, kan de 6-sec botsing wel degelijk een probleem zijn. Die zouden random-verdeelde timeouts zien. Mogelijke optimalisatie Als je minder timeouts wilt (nu 504/week = ~72/dag gemiddeld, met pieken tijdens outages), is de winstmaker niet iets aan CT003 doen maar spacing tussen je eigen API-calls — bv. 2 seconden wachten

tussen GetStatus en GetMode binnen één optimizer-run. Dat halveert waarschijnlijk het timeout-volume. Wil je dat ik dat als kleine patch inbouw? Het is geen dringend probleem (de retries vangen het grotendeels op), maar het zou je dagmail schoner maken en je commando-success-rate richting 99%+ duwen.
In het kort: mijn eigen API calls met te weinig pauze zorgde voor de time outs....doe er je voordeel mee

business-intelligence.info/freelance

• Siewert
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:31:
[...]

Dank voor je check zover.
Ik weet ook niet of dit enigzins van invloed kan zijn.
Het issue is er ook zolang ik de integratie disable of uitschakel.
Dit zijn de enige "polling" settings die je kan meegeven.
Zoals ze hieronder staan, zijn de standaard meegegeven (ik had de bovenste op 5 sec staan en de 2e op 20).
Nu dus weer op default.

[Afbeelding]
Ik heb geen mod-bus dus weet niet hoe die reageert op snelle polling.
Maar gewoon om te proberen stel de tijden eens erg ruim.
High-prioriteit = 30
Medium-prioriteit = 60
Low-prioriteit = 120
Very-Low-prioriteit = 240

- piBattery @ GitHub

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik kon er niks over vinden in dit topic, maar zijn er meer mensen die onjuiste waardes hebben bij de laad/ontlaad data in de marstek V3 ? Volgens de marstek app, en de data die uit modbus komt gaat er zo'n 200-400kWh per dag in/uit.

• Niekniek89
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:39:
[...]

Ik heb geen mod-bus dus weet niet hoe die reageert op snelle polling.
Maar gewoon om te proberen stel de tijden eens erg ruim.
High-prioriteit = 30
Medium-prioriteit = 60
Low-prioriteit = 120
Very-Low-prioriteit = 240
Ik heb ze hoger gezet, zoals hierboven.
Ben benieuwd of dat nog iets doet...

• Siewert
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb ze hoger gezet, zoals hierboven.
Ben benieuwd of dat nog iets doet...
Baat het niet dan schaad het niet.
Gewoon proberen en rustig zijn gang laten gaan.

- piBattery @ GitHub

• frans84
Maikie18 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik weet niet wat je doel is maar als je handmatig in de avond gaat terugleveren dan kom je toch op een moment dat je weer duur moet gaat afnemen als ze leeg zijn. Waarom niet gewoon NOM draaien dan laden je zonnepanelen ze gewoon op en bij overschot lever je terug. Ik heb zelf inmiddels een aantal keer gewisseld tussen AI en NOM. Bij mijn weten is AI mode nagenoeg gelijk aan NOM buiten het feit dat die bij gaat laden op de goedkoopste momenten.

Af en toe heb ik in de ochtend nog 7 a 8kWh over en zou ik die rond 7.00 terug willen leveren om te verdienen. Dat doe ik via Marstek Venus Modbus in HA maar heb daarna altijd gezeik om ze weer terug te krijgen. Weet niet of dat in die add-on zit of gewoon icm de firmware versie.

Ik zit daarnaast met een “domme” auto lader. Daarvoor moet ik ze soms handmatig op stop zetten wil ze namelijk niet leegtrekken op het goedkoopste moment van de dag
Iedere situatie is anders.

We produceren meer stroom (op jaarbasis) dan we verbruik.
Met een dynamisch contract (met 10% teruglever bonus tijdens zonnige uren)

In onze situatie is handelen betere strategie

per 1 januari 2027 zou NOM en overschot in de ochtend terugverkopen een betere strategie

• frans84
FreestyleFrl schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:42:
Ik kon er niks over vinden in dit topic, maar zijn er meer mensen die onjuiste waardes hebben bij de laad/ontlaad data in de marstek V3 ? Volgens de marstek app, en de data die uit modbus komt gaat er zo'n 200-400kWh per dag in/uit.
Wij hebben ook problemen met de data uit de marstek app.

We hebben nu een homewizard socket stekker ertussen gezet en dat is veel duidelijker

• Maikie18
frans84 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:39:
[...]

Iedere situatie is anders.

We produceren meer stroom (op jaarbasis) dan we verbruik.
Met een dynamisch contract (met 10% teruglever bonus tijdens zonnige uren)

In onze situatie is handelen betere strategie

per 1 januari 2027 zou NOM en overschot in de ochtend terugverkopen een betere strategie
Dat hebben we bijna allemaal in dit topic denk ik maar ik zie het niet voor me. Stel rond 13u zijn ze vol, als je dan nog opwek hebt lever je al terug tegen de dan geldende tarieven bijvoorbeeld 0,14 cent. Dan komt de avond rond 18u is de prijs het hoogst stel 0,34 cent. Als je dan terug gaat leveren “verdien” je 0,20 cent per kWh even verliezen en kosten e.d buiten beschouwing gelaten. Vervolgens zijn ze leeg en ga je zelf weer stroom verbruiken mogelijk tegen 0,25. Dan had je denk beter niet extra terug kunnen leveren en toe kunnen komen tot het moment dat het weer het goedkoopst is

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:25
Aangezien het nog lang gaat duren eer Marstek de accu omruilt heb ik de probleem accu weer aangekoppeld.
Volledig opgeladen tot 100% en weer met 2500W ontladen, nu weer laden.
Tot nu toe valt weer op dat bij 70% het opeens 100% is, met ontladen ging het erg snel na 40%. Blijft vreemd gedrag van de accu.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:38

3raser

⚜️ Premium member

Vandaag was het de derde keer dat mijn accu niet deed wat hij moest doen vanwege het niet updaten van de p1 meter. Ik wil daarom de update die klaar staat installeren in de hoop op verbetering. Dit is mijn eerste firmware update en dit lijkt ontzettend traag te gaan. Die percentages kruipen met ongeveer een tiende procent per seconde voorbij. En de update heeft al 3 keer aangegeven succesvol te zijn geïnstalleerd maar vervolgens kijk ik bij de versie informatie en is alles nog hetzelfde. Is die update altijd zo lastig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdDe2ZPgx_WPms77QyXfQiWhvbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCtoe6AlPIqYkpWZNUsl1TbG.png?f=fotoalbum_large

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 147, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:26
3raser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:06:
Is die update altijd zo lastig?
Nee, maar je krijgt er drie die na elkaar gedownload en geinstalleerd moeten worden.
Geheel ten overvloede: heb je wel alle kabels losgehaald?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• flipflap123
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-04 21:26
Vandaag was het de derde keer dat mijn accu niet deed wat hij moest doen vanwege het niet updaten Is die update altijd zo lastig?

[Afbeelding]
Bij mij lukte deze update ook alleen via Bluetooth. Dus inderdaad netwerkverbinding eerst verbreken, daarna pas gebruikt marstek de telefoon om de update downloaden en via bt te pushen naar de batterij.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

flipflap123 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:26:
[...]

Bij mij lukte deze update ook alleen via Bluetooth. Dus inderdaad netwerkverbinding eerst verbreken, daarna pas gebruikt marstek de telefoon om de update downloaden en via bt te pushen naar de batterij.
Hoe verbreek je de wifi verbinding van de Marstek? Hij download de firmware via wifi zo te zien maar via bluetooth zou het dus beter moeten gaan. Maar eens zien hoe ik dat geregeld krijg zonder al mijn accesspoints uit te hoeven zetten.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 147, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• DukeBox
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:57:
Hoe verbreek je de wifi verbinding van de Marstek? Hij download de firmware via wifi zo te zien maar via bluetooth zou het dus beter moeten gaan.
Updaten gaat via je telefoon over Bluetooth.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

DukeBox schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:30:
[...]

Updaten gaat via je telefoon over Bluetooth.
Ik kan de update starten zonder ook maar in de buurt te zijn, dus dat lijkt me sterk. Hij vraagt niet naar bluetooth en klaagt niet dat ik niet met bluetooth verbonden ben. Hij start gewoon met updaten.

• Niekniek89
Siewert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:47:
[...]

Baat het niet dan schaad het niet.
Gewoon proberen en rustig zijn gang laten gaan.
Ik heb nog niet echt idee dat dit geholpen heeft.
Inmiddels gebruik ik al wel 4 nachten een automation;

quooker piekt bijna ieder uur een seconden of 5, waarna de batterij zijn ontlading verlaagd en weer opbouwd.

Hierdoor heb ik nu voor de 4e nacht tussen 00:00-07:00 een netverbruik van +- 0,3 kWh.... wat zonder automation het dubbele zou zijn.
Ik ga het verder in de gaten houden...

• sygys
3raser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:57:
[...]

Hoe verbreek je de wifi verbinding van de Marstek? Hij download de firmware via wifi zo te zien maar via bluetooth zou het dus beter moeten gaan. Maar eens zien hoe ik dat geregeld krijg zonder al mijn accesspoints uit te hoeven zetten.
Bij mij werkte de update pas toen ik de utp kabel eruit gerukt heb en verbonden was met wifi. Het is echt ongelofelijk hoe flut de software is op die marstek batterijen. Ook de vertalingen in de app. Je merkt wel echt dat het Chinese rommel is. Met v 148 is nu wel eindelijk het probleem opgelost waarbij de accu van 4.5 kwh lading linear recht omhoog naar 5.12 springt in een minuut. De metingen lijken nu beter te kloppen. Voor de rest weinig verschil gemerkt

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Er stond een nieuwe app-update klaar voor Android. Verschil wat ik zie is dat in de NU weergave ook de backup-poort afname wordt getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMjt1IWUvhEXS-_SmalNzOxA4QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRpNzKuZkYVLzJFQeOzRs426.jpg?f=fotoalbum_large

En weer door...

Vooralsnog ben ik dik tevreden, draait nu voor de 3e maand stabiel. Qua NOM deze maand slechts 2.7kWh afgenomen van het net. Niets te klagen, weinig te melden dus

• TheoC
3raser, als je eventjes de modem/router uitzet, kun je toch je handy via Bluetooth gebruiken om te updaten. Daarna herstart van het modem, dat draait na een herstart ook weer soepeler.

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:50:
[...]

quooker piekt bijna ieder uur een seconden of 5, waarna de batterij zijn ontlading verlaagd en weer opbouwd.

Hierdoor heb ik nu voor de 4e nacht tussen 00:00-07:00 een netverbruik van +- 0,3 kWh.... wat zonder automation het dubbele zou zijn.
Maar ik snap het probleem niet zo goed. 0.3 kWh in de nacht is toch prima?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Niekniek89
THE_BASE schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:36:
[...]

Maar ik snap het probleem niet zo goed. 0.3 kWh in de nacht is toch prima?
Dat is zeker prima!

Alleen zonder de automation haal ik dat zeker niet... dan zit ik rond of boven de 0.8kWh om 07:00.
Zodra dus in de nacht de Quooker om de zoveel tijd zichzelf bijverwarmd, blijft hij erg lang wisselen tussen laden en ontladen op 800watt (soms een half uur), en ieder uur heb ik een piek... dus hij is daar tussen een half uur "rustig".

Dus er gebeuren wel rare dingen zou je zeggen, als ik met automation nog niet eens op 0.3 zit om 07:00.

[ Voor 18% gewijzigd door Niekniek89 op 22-04-2026 08:43 ]

• sygys
Niekniek89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:39:
[...]

Dat is zeker prima!

Alleen zonder de automation haal ik dat zeker niet... dan zit ik rond of boven de 0.8kWh om 07:00.
Zodra dus in de nacht de Quooker om de zoveel tijd zichzelf bijverwarmd, blijft hij erg lang wisselen tussen laden en ontladen op 800watt (soms een half uur), en ieder uur heb ik een piek... dus hij is daar tussen een half uur "rustig".

Dus er gebeuren wel rare dingen zou je zeggen, als ik met automation nog niet eens op 0.3 zit om 07:00.
Ik heb hetzelfde met een elektrische kachel. De accu's updaten volgens mij met max 2x per seconde maar normaal 1x per seconde. Als je naar de meter kijkt lijkt het stroom verbruik maar 1x per seconde te wijzigen in werkelijkheid gaat dit in duizenden van een seconde. Als je een apparaat hebt dan houdt deze zich natuurlijk niet aan 1 keer per seconde. Een cooker kan wel 100x per seconde een andere load hebben. Jij ziet 500 watt op de meter maar in werkelijkheid heeft ie in die seconde 1500 watt 500 way en 300 watt van het net getrokken. Je gaat dit nooit op nul krijgen omdat er altijd een vertraging zal zijn tussen wat verbruikt wordt en hoe de accu hier op reageert. Dit krijg je alleen echt werkelijk op nul als je dit stroomverbruik letter fysiek uit je accu trekt. En dan kom je dus op systemen die een tienvoud kosten

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:38
3raser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:55:
[...]

Ik kan de update starten zonder ook maar in de buurt te zijn, dus dat lijkt me sterk. Hij vraagt niet naar bluetooth en klaagt niet dat ik niet met bluetooth verbonden ben. Hij start gewoon met updaten.
Oke, maar jij klaagt dat het traag gaat...
Netwerkkabel eruit, stroomkabel eruit, met de Telefoon naast de Marstek, BT verbinden en updaten. Wachten tot de Marstek terug is opgestart en alle kabels er terug in. Succes.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• sygys
dannyro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:53:
[...]

Oke, maar jij klaagt dat het traag gaat...
Netwerkkabel eruit, stroomkabel eruit, met de Telefoon naast de Marstek, BT verbinden en updaten. Wachten tot de Marstek terug is opgestart en alle kabels er terug in. Succes.
Die update gaat altijd traag omdat het percentage geprogrammeerd is. Dit is niet het werkelijke percentage van de update. Marstek heeft een tijdvak genomen waarin de update zou moeten voltooien. Vandaar ook dat hij bij 70% opeens naar 100 gaat. De accu is een tijdje onbereikbaar tijdens de update. En toch loopt het percentage door. Dit is programmeren op de Janboerenfluitjes manier

[ Voor 11% gewijzigd door sygys op 22-04-2026 08:56 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:38
sygys schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:55:
[...]

Die update gaat altijd traag omdat het percentage geprogrammeerd is. Dit is niet het werkelijke percentage van de update. Marstek heeft een tijdvak genomen waarin de update zou moeten voltooien. Vandaar ook dat hij bij 70% opeens naar 100 gaat
Wel wel, hier loopt dit nochtans zoals een trein hoor...Van V157 naar V158 was binnen de 30 seconden gefixt.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:07
Vandaag was het de derde keer dat mijn accu niet deed wat hij moest doen vanwege het niet updaten van de p1 meter. Ik wil daarom de update die klaar staat installeren in de hoop op verbetering. Dit is mijn eerste firmware update en dit lijkt ontzettend traag te gaan. Die percentages kruipen met ongeveer een tiende procent per seconde voorbij. En de update heeft al 3 keer aangegeven succesvol te zijn geïnstalleerd maar vervolgens kijk ik bij de versie informatie en is alles nog hetzelfde. Is die update altijd zo lastig?

[Afbeelding]
Dit probleem had ik ook, ik heb de accu een keer uitgezet en weer aan. Daarna ging het bij mij goed.

• sygys
dannyro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:57:
[...]

Wel wel, hier loopt dit nochtans zoals een trein hoor...Van V157 naar V158 was binnen de 30 seconden gefixt.
De update voor de venus e 3.0 ging met 0.75% per seconde Ongeveer ongeacht of de accu op wifi, utp kabel of met bt werd geüpdatet. Daarnaast moest ik de update 8 keer uitvoeren, kreeg ik 8 keer de melding dat de update was gelukt en 7 keer de accu toch op de oude versie bleef staan. Bij nummer 8 trok ik de utp kabel eruit na tips op internet en toen werkte het.

En de reden dat ik zeg dat het flut geprogrammeerd is komt onder andere door dit soort domme fouten
Check die tekst onder de percentage balk...

Ook het feit dat de app aangeeft dat de update gelukt is terwijl dit niet zo is betekend dat de hele update animatie gewoon fake is. Want anders moet deze aangeven dat het niet gelukt is. Je zit gewoon naar een balkje te kijken die vol loopt terwijl op de achtergrond de update allang is uitgevoerd of mislukt. Ik vind dat echt heel slecht ik kan er niks aan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3gFOyEEexDqlWn8fLYycdm3QVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mgxK780RjMWC0yDiuWioM2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door sygys op 22-04-2026 09:13 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

TheoC schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:34:
3raser, als je eventjes de modem/router uitzet, kun je toch je handy via Bluetooth gebruiken om te updaten. Daarna herstart van het modem, dat draait na een herstart ook weer soepeler.
Ik snap dat je dit benoemd maar mijn hele thuisnetwerk offline gooien vanwege een firmware update was ik niet direct van plan. Dat is alsof je met een kanon op een mug schiet vind ik persoonlijk. En als je modem soepeler draait na een herstart dan ben je hard toe aan een nieuw modem. ;)
sygys schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:55:
[...]

Die update gaat altijd traag omdat het percentage geprogrammeerd is. Dit is niet het werkelijke percentage van de update. Marstek heeft een tijdvak genomen waarin de update zou moeten voltooien. Vandaar ook dat hij bij 70% opeens naar 100 gaat. De accu is een tijdje onbereikbaar tijdens de update. En toch loopt het percentage door. Dit is programmeren op de Janboerenfluitjes manier
Dat verklaart de trage voortgang. Ik vond het al zo vreemd. Vooral de melding dat de update is geslaagd is bijzonder. Waarom roept de app dat als er helemaal niets is geupdated. |:(
FreestyleFrl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:58:
[...]

Dit probleem had ik ook, ik heb de accu een keer uitgezet en weer aan. Daarna ging het bij mij goed.
Ik ga maar eens beginnen met de batterij een herstart te geven om direct daarna de update te installeren. Mogelijk dat hij dan beter reageert.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
sygys schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:22:
[...]

Bij mij werkte de update pas toen ik de utp kabel eruit gerukt heb en verbonden was met wifi. Het is echt ongelofelijk hoe flut de software is op die marstek batterijen. Ook de vertalingen in de app. Je merkt wel echt dat het Chinese rommel is. Met v 148 is nu wel eindelijk het probleem opgelost waarbij de accu van 4.5 kwh lading linear recht omhoog naar 5.12 springt in een minuut. De metingen lijken nu beter te kloppen. Voor de rest weinig verschil gemerkt
Zou je nog steeds een Marstek aanraden? Of zou je wat meer geld uitgeven voor wat minder "Chinese rommel" en wat meer kwaliteit?

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:37
sygys schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:07:
[...]

De update voor de venus e 3.0 ging met 0.75% per seconde Ongeveer ongeacht of de accu op wifi, utp kabel of met bt werd geüpdatet. Daarnaast moest ik de update 8 keer uitvoeren, kreeg ik 8 keer de melding dat de update was gelukt en 7 keer de accu toch op de oude versie bleef staan. Bij nummer 8 trok ik de utp kabel eruit na tips op internet en toen werkte het.

En de reden dat ik zeg dat het flut geprogrammeerd is komt onder andere door dit soort domme fouten
Check die tekst onder de percentage balk...

Ook het feit dat de app aangeeft dat de update gelukt is terwijl dit niet zo is betekend dat de hele update animatie gewoon fake is. Want anders moet deze aangeven dat het niet gelukt is. Je zit gewoon naar een balkje te kijken die vol loopt terwijl op de achtergrond de update allang is uitgevoerd of mislukt. Ik vind dat echt heel slecht ik kan er niks aan doen

[Afbeelding]
De software is gewoon buggy as hell.

Ik heb hetzelfde probleem. Ook gewoon storend dat je een melding krijgt dat de update geslaagd is terwijl dit niet het geval is.

Ook de stunts die je moet uithalen om je apparaat gewoon netjes met LAN te kunnen verbinden zijn echt slecht (zeker als je in eerste instantie je nieuwe batterij met je standaard SSID verbonden hebt). Ik heb eindelijk stabiele LAN verbinding en zit er niet op te wachten voor een firmware update weer met wifi te moeten verbinden.

Ook de factory reset werkt niet naar behoren, je wifi data blijft bijvoorbeeld gewoon behouden.

Daarnaast wordt ook aangeraden de API uit te houden, en resetten de instellingen zich om de haverklap (nu staat mijn backup functie weer aan na een update van de app.

Het zou prettig zijn als de instellingen/aansturing van mijn 3 batterijen gesynchroniseerd kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Pbure97 op 22-04-2026 10:09 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:22:
[...]

Zou je nog steeds een Marstek aanraden? Of zou je wat meer geld uitgeven voor wat minder "Chinese rommel" en wat meer kwaliteit?
Als je te veel betaalt per kWh, dan verdien je ze niet terug...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Siewert
Niekniek89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:50:
[...]

Wat bedoel je met / zonder automation?
Bedoel je de zelf consumptie in de app?

Dat Quooker gedrag herken ik wel, maar daar kan geen enkele batterij tegen op.
Moment dat de batterij import ziet is de Quooker al weer uit.
Hier maak ik mij niet druk om, import nihil omdat het zulkse kort pieken zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Siewert op 22-04-2026 10:53 ]

- piBattery @ GitHub

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:59:
[...]

Als je te veel betaalt per kWh, dan verdien je ze niet terug...
Het gaat mij vooral om mijn zonne energie ‘s nachts te gebruiken voor onze airco’s. Meer principieel dus.

Mijn usecase is ook de meest basic one: ik hoef niet dynamisch te handelen maar wil gewoon overdag opgeslagen stroom in de nacht hergebruiken. Niet meer maar ook niet minder.

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 22-04-2026 11:04 ]

• Tommie12
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:57:
[...]

Het gaat mij vooral om mijn zonne energie ‘s nachts te gebruiken voor onze airco’s. Meer principieel dus.

Mijn usecase is ook de meest basic one: ik hoef niet dynamisch te handelen maar wil gewoon overdag opgeslagen stroom in de nacht hergebruiken. Niet meer maar ook niet minder.
Ik vind die principes mooi, maar wil wel dat die dingen zichzelf terugbetalen.

• 3DWim
Chris.nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:29:
Er stond een nieuwe app-update klaar voor Android. Verschil wat ik zie is dat in de NU weergave ook de backup-poort afname wordt getoond.
Dat heb ik al een tijdje. Over welke versie praat je hier ?
Beetje lastig dit soort berichten zonder details.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Siewert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:47:
Dat Quooker gedrag herken ik wel, maar daar kan geen enkele batterij tegen op.
Moment dat de batterij import ziet is de Quooker al weer uit.
Hier maak ik mij niet druk om, import nihil omdat het zulkse kort pieken zijn.
Ik heb het vermoeden dat het gedrag van een Quooker je eigenlijk dubbel zoveel energie kost. Eerst trekt de Quooker een flink vermogen van het net en tegen de tijd dat je batterij ingrijpt gaat de Quooker uit en levert je batterij dus datzelfde vermogen weer terug aan het net. Dus zowel import als export ben je de pineut.

• Tommie12
  • Nu online
3raser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:27:
[...]

Ik heb het vermoeden dat het gedrag van een Quooker je eigenlijk dubbel zoveel energie kost. Eerst trekt de Quooker een flink vermogen van het net en tegen de tijd dat je batterij ingrijpt gaat de Quooker uit en levert je batterij dus datzelfde vermogen weer terug aan het net. Dus zowel import als export ben je de pineut.
Kan je die Quooker niet gewoon uit schakelen tussen pakweg 21h en 7h. Dat gaat ook een hoop energie sparen...

• Siewert
3raser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:27:
[...]

Klopt wel wat je zegt, maar het gaat hier echt niet om mega veel kWh.
Bovendien start de batterij niet altijd op na een Quooker piek, in elk geval niet met mijn script setup.
Zoals vandaag van 0:00 tot 6:30uur toen de opwek begon 0.1kWh import en 0.05kWh export.
Dus daar zitten niet de kosten in.

- piBattery @ GitHub

• Siewert
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:36:
[...]

Kan je die Quooker niet gewoon uit schakelen tussen pakweg 21h en 7h. Dat gaat ook een hoop energie sparen...
Kan inderdaad, maar weeg niet op tegen de besparing zie bericht hier boven.
Bovendien mocht de batterij leeg zijn en de Quooker weer word ingeschakeld trek je wel 10 minuten 1600w van het net.
De Quooker moet hier wel om 5:30 wrm zijn voor de vrouw want die wil een bakkie thee voor het werk aan.

- piBattery @ GitHub

• Niekniek89
Siewert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:36:
[...]

Klopt wel wat je zegt, maar het gaat hier echt niet om mega veel kWh.
Bovendien start de batterij niet altijd op na een Quooker piek, in elk geval niet met mijn script setup.
Zoals vandaag van 0:00 tot 6:30uur toen de opwek begon 0.1kWh import en 0.05kWh export.
Dus daar zitten niet de kosten in.
Hier is het nét genoeg om de batterij de triggeren, waardoor deze flink gaat ontladen, waarna het ontladen / laden "gedoe" begint.
Ik heb een slimme stekker achter de quooker zitten, die de ontlaad vermogen "tijdelijk" terugschroeft, en vervolgens weer opschroeft, wat voor nu prima werkt.
Echter heb ik datzelfde ook met de oven/magnetron/wasmachine etc 8)7

Wat voor scriptje gebruik je precies?

[ Voor 9% gewijzigd door Niekniek89 op 22-04-2026 11:41 ]

Niekniek89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:40:
[...]
Ik heb een slimme stekker achter de quooker zitten, die de ontlaad vermogen "tijdelijk" terugschroeft, en vervolgens weer opschroeft, wat voor nu prima werkt.
Een slimme stekker die vermogen terugschroeft, hoe moet ik dat zien dan?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Siewert
Niekniek89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:40:
[...]

Hier is het nét genoeg om de batterij de triggeren, waardoor deze flink gaat ontladen, waarna het ontladen / laden "gedoe" begint.
Echter heb ik datzelfde ook met de oven/magnetron/wasmachine etc 8)7

Wat voor scriptje gebruik je precies?
Zie mijn signature (Github)
Zijn een paar php scripts die mijn zelfbouw (stekker) thuisbatterij samen laat werken met de Marstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN3HBZd3k0XKUki81b-5eTGk3nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxHVN9YTlIPnjzL6FSRc6a1N.avif?f=fotoalbum_large

Vergeet de inductie plaat niet.
Het opgenomen vermogen gaat ook ontiegelijk op en neer tijdens het koken.
Als je dan net op het punt zit dat de batterij nodig is om de pieken te shaven dan blijft hij altijd achter.

[ Voor 16% gewijzigd door Siewert op 22-04-2026 11:54 ]

- piBattery @ GitHub

• Niekniek89
Druppeltje_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:44:
[...]

Een slimme stekker die vermogen terugschroeft, hoe moet ik dat zien dan?
Nee, de slimme stekker en Marstek zitten in Home Assistant = automation.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:19
Siewert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:44:
[...]

Zie mijn signature (Github)
Zijn een paar php scripts die mijn zelfbouw (stekker) thuisbatterij samen laat werken met de Marstek.

Vergeet de inductie plaat niet.
Het opgenomen vermogen gaat ook ontiegelijk op en neer tijdens het koken.
Als je dan net op het punt zit dat de batterij nodig is om de pieken te shaven dan blijft hij altijd achter.
Ik zie dat ook, en speel half met de gedachte de inductieplaat gewoon rechtstreeks op de backup poorten van 2 batterijen te prikken. Maar dan realiseer ik me dat op 0,0 sturen eigenlijk een veel te duur doel is (want je bent met zulk piekgedrag dan echt zelf de slijtage aan het veroorzaken, terwijl dat veel beter is (en goedkoper, en duurzamer) om uit te besteden aan je netbeheerder/leverancier (die zien deze piekjes niet eens).

Veel beter is om slow-en-steady apparatuur te hebben (dus: doe de piekgeneratoren er gewoon uit), en waar niet mogelijk (inductieplaten lijken er nu eenmaal een rommeltje van te maken) stuur niet op nul, maar op de baseload (dus: als inductieplaat tussen 2 en 4kW flikkert, richt je op die 2 kW, en betaal die anderhalve cent voor de pieken gewoon aan je netbeheerder). Zo snel load volgen en compenseren is gewoon veel te duur om zelf op te lossen (want dat is echt niet goed voor de levensduur van solid state batterijen van dit formaat).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

olafmol schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:22:
[...]
Midden vorig jaar was er nog maar weinig keuze, het was de relatief goedkope Marstek aan ~€1500 of stuk duurdere Zendure, Homewizard, etc... dus daarmee dat veel voor Marstek gegaan zijn. Nu ligt dat toch al heel anders. Zie dat er vele andere firma's in de buurt van de Marstek prijs komen (zeker sinds de E v3 prijsstijging) of maar iets duurder zijn, maar dan wel betere hardware, software en support geven.

Anyway, ik denk wel dat voor tweaker gehalte, de Marstek het interessantste blijft met de API, modbus, HA integraties en de gezelligheid hier :+

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
3DWim schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:25:
[...]

Dat heb ik al een tijdje. Over welke versie praat je hier ?
Beetje lastig dit soort berichten zonder details.
v1.6.62 zou kunnen dat het me nooit eerder opgevallen was dan.. :9

• DukeBox
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:55:
Ik kan de update starten zonder ook maar in de buurt te zijn, dus dat lijkt me sterk.
En voltooit de update dan?

Zover ik de WiFi, BT en LAN modules kan ontleden (bij de V3 in ieder geval) biedt alleen BT (en hééél misschien de LAN module mits het de versie met buffer is) een optie tot het updaten van de interne hardware.

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
DukeBox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:32:
[...]
Zover ik de WiFi, BT en LAN modules kan ontleden (bij de V3 in ieder geval) biedt alleen BT (en hééél misschien de LAN module mits het de versie met buffer is) een optie tot het updaten van de interne hardware.
Ik kan gewoon updaten via WiFi en tot nu toe nooit problemen mee gehad.

... en nu krijg ik een "upgrade" aangeboden van versie 148.119.113 naar 144.117.112 :? Lijkt me eerder een downgrade...

[ Voor 13% gewijzigd door JivZ op 22-04-2026 13:12 ]

• Tommie12
  • Nu online
Siewert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:38:
[...]

Kan inderdaad, maar weeg niet op tegen de besparing zie bericht hier boven.
Bovendien mocht de batterij leeg zijn en de Quooker weer word ingeschakeld trek je wel 10 minuten 1600w van het net.
De Quooker moet hier wel om 5:30 wrm zijn voor de vrouw want die wil een bakkie thee voor het werk aan.
Bizarre afweging hoor.
Als je de quooker een ganse nacht aan laat, dan is je verbruik altijd hoger tov die 's morgens inschakelen. Dus normaal hou je meer over voor de ochtend.

En 10min aan 1600W is 0.26 kWh.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:40
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:10:
[...]

Bizarre afweging hoor.
Als je de quooker een ganse nacht aan laat, dan is je verbruik altijd hoger tov die 's morgens inschakelen. Dus normaal hou je meer over voor de ochtend.

Ik heb al zien voorbij komen dat dit niet het geval is. Zou minder verbruiken door regelmatig bij te warmen dan uit- en inschakelen.

Voor mij is het simpel. Batterijen kunnen niet alles opvangen en een minimaal verbruik gaat er altijd zijn. Ikzelf zit rond 0,5 kWh per 24u (zonder quooker en dergelijke) en dat vind ik prima.

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:35
Ik krijg hier ook een update aangeboden. Snap het niet echt. Van 148.119.113 naar 144.117.112 ....
Is dat een verbetering ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Enk1PFmkY4F3NzSsZ6CgaGUVPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxi6wh84P7lUJnZ2JASrBoqj.jpg?f=fotoalbum_large

• TheoC
Ik wacht nog op de aflevering van mijn eerste Marstek Venus E. Begin mei is beloofd. Benieuwd met welke versie de start is. Voorlopig maar geen update doen zodra hij geïnstalleerd is. Ik lees met spanning mee.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:09:
[...]

Midden vorig jaar was er nog maar weinig keuze, het was de relatief goedkope Marstek aan ~€1500 of stuk duurdere Zendure, Homewizard, etc... dus daarmee dat veel voor Marstek gegaan zijn. Nu ligt dat toch al heel anders. Zie dat er vele andere firma's in de buurt van de Marstek prijs komen (zeker sinds de E v3 prijsstijging) of maar iets duurder zijn, maar dan wel betere hardware, software en support geven.

Anyway, ik denk wel dat voor tweaker gehalte, de Marstek het interessantste blijft met de API, modbus, HA integraties en de gezelligheid hier :+
Ja precies, ik lees hier al tijdje mee en was eigenlijk van plan om de Venus E V3 aan te schaffen. Maar nu is die in prijs omhoog en zie ik ineens allerlei betaalbare alternatieven, die qua merknaam meestal net zo onbekend voor me zijn als dat Marstek dat een jaar geleden was. Kortom, twijfel.

Ik heb eigenlijk een redelijk simpele usecase, zonnestroom overdag opslaan, en s avonds en s nachts weer gebruiken. Bij voorkeur met 2500 watt output. Dynamische tarieven doe ik (nog) niet aan. Alle HA integraties etc zijn voor mij ook niet nodig.

Is Marstek dan nog wel de juiste keuze of kan ik beter voor een ander betrouwbaarder(?) merk gaan..maar welke dan?

• Siewert
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:10:
[...]

Bizarre afweging hoor.

Waarom zou dat bizar zijn?
Als de hele nacht aan laten staan net zoveel verbruikt dan uitschakelen en in de morgen weer inschakelen dan haal je toch niet allerlei onnodige trucs op de hals.
Kan aan mij liggen hoor maar dit is schakelen om te kunnen schakelen.

- piBattery @ GitHub

• 3DWim
Lucantiek schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
Ik krijg hier ook een update aangeboden. Snap het niet echt. Van 148.119.113 naar 144.117.112 ....
Is dat een verbetering ?
Geen idee wat uw setup is. Misschien praktisch om dat in de handtekening te zetten.
Maar ik schat dat u een Venus E v3 heeft. Aangezien ik veel issues hier lees kan het zijn dat ze een downgrade uitrollen.
Stel de vraag in de feedback of aan uw leverancier. En deel het resultaat hier.

Overigens kreeg ik laatst ook een lagere versie aangeboden voor de Venus E v2.
(niet geinstalleerd)

• Tommie12
  • Nu online
Kenhas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb al zien voorbij komen dat dit niet het geval is. Zou minder verbruiken door regelmatig bij te warmen dan uit- en inschakelen.
Dat is natuurkundig niet te verklaren.
Een volume water op hogere temperatuur heeft altijd warmteverlies...
Verschil kan klein zijn als je dat goed isoleert, maar het verlies is er, en er is geen rendementsverschil tussen rustig op temperatuur houden en ineens opwarmen omdat het toch met een simpele weerstand gebeurt.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:00
BBKing schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
[...]

Ja precies, ik lees hier al tijdje mee en was eigenlijk van plan om de Venus E V3 aan te schaffen. Maar nu is die in prijs omhoog en zie ik ineens allerlei betaalbare alternatieven, die qua merknaam meestal net zo onbekend voor me zijn als dat Marstek dat een jaar geleden was. Kortom, twijfel.

Ik heb eigenlijk een redelijk simpele usecase, zonnestroom overdag opslaan, en s avonds en s nachts weer gebruiken. Bij voorkeur met 2500 watt output. Dynamische tarieven doe ik (nog) niet aan. Alle HA integraties etc zijn voor mij ook niet nodig.

Is Marstek dan nog wel de juiste keuze of kan ik beter voor een ander betrouwbaarder(?) merk gaan..maar welke dan?
Zeker is de marstek een goede optie om dit te doen ( zelf sla ik de middag stroom op om daar tot in de ochtend mee te doen en wat over is gaat terug in de ochtend(dynamisch) ) , tevens is er over andere merken hier ook nog wel wat te vinden dan wel in positieve en mindere ervaringen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

BBKing schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
[...]
Ben eigenlijk niet helemaal thuis in al de verschillen. Weet dat er hier een mod was die zowat alle batterijen uittestte en er is ook een generiek topic hier ergens over stekkerbatterijen. Misschien kan je vinden of iemand anders je mee verder helpen.
TheoC schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
Ik wacht nog op de aflevering van mijn eerste Marstek Venus E. Begin mei is beloofd. Benieuwd met welke versie de start is. Voorlopig maar geen update doen zodra hij geïnstalleerd is. Ik lees met spanning mee.
Updates ga ik voorlopig ook niet meer doen, tenzij hier veel positieve feedback komt. Beter updaten en experimenteren in het najaar als er toch weiniger zon is en zonseizoen op einde loopt (en men warmtepomp alles verbruikt). Als dan iets mis loopt of stuk gaat is een vervanging ook sneller (gezien verminderde vraag).

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:38
Is dat een verbetering ?
[Afbeelding]
same - en als je zegt "doe maar" dan probeert die dat te doen maar uiteindelijk gebeurt er niks ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:13:
[...]

Ben eigenlijk niet helemaal thuis in al de verschillen. Weet dat er hier een mod was die zowat alle batterijen uittestte en er is ook een generiek topic hier ergens over stekkerbatterijen. Misschien kan je vinden of iemand anders je mee verder helpen.
@Taro is degene die in ieder geval ook thuisbatterijen test.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:40
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:25:
[...]

Dat is natuurkundig niet te verklaren.
Een volume water op hogere temperatuur heeft altijd warmteverlies...
Verschil kan klein zijn als je dat goed isoleert, maar het verlies is er, en er is geen rendementsverschil tussen rustig op temperatuur houden en ineens opwarmen omdat het toch met een simpele weerstand gebeurt.
Het is niet mijn bewering hoor, ik heb het hier al zien voorbij komen ;) . Enkele maanden geleden waren we aan het kijken voor een nieuwe keuken en ik vroeg of er quooker toestellen waren die je met wifi kon bedienen of zo (met Home Assistant in het achterhoofd) en toen kreeg ik te horen dat het meerverbruik van constant aan laten "te verwaarlozen" was ten opzichte van enkele uren per dag uit te schakelen

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Tommie12
  • Nu online
Kenhas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:25:
[...]

Het is niet mijn bewering hoor, ik heb het hier al zien voorbij komen ;) . Enkele maanden geleden waren we aan het kijken voor een nieuwe keuken en ik vroeg of er quooker toestellen waren die je met wifi kon bedienen of zo (met Home Assistant in het achterhoofd) en toen kreeg ik te horen dat het meerverbruik van constant aan laten "te verwaarlozen" was ten opzichte van enkele uren per dag uit te schakelen
Verkoperspraat dus...
Ik vraag dan altijd hoeveel dat is per dag en per jaar... in Euro...

• tweeek
Kenhas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:25:
[...]

Offtopic = dat cookers ook verkalken en dit niet met HA of andere bediening grafiekjes en meters op te lossen is.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:25
De Quooker hier gaat in de nacht 2x per uur voor ~10 seconden AAN om op te warmen.
De batterij levert vlak daarna voor ~6 seconden ook wat energie terug aan het net. Prima NOM regeling.
Over de nacht heb ik met NOM ~0,08 kWh verbruik. Gisteren was het over de héle dag 0,607 kWh, de rest komt uit de batterij of van de zonnepanelen.
Dit is (ongeveer) zo sinds begin april.
En met de zon komt de batterij iedere dag wel vol en daarvoor/daarna lever ik nog terug aan het net.
er wordt gewoon overdag gewassen/gedroogd/gestreken en gekookt (inductie), dat zijn de grootverbruikers hier in huis.

the older I get, the better I was...

• NoFate
Ik dacht dat dit het Marstek topic was?

• THE_BASE
  • Niet online
NoFate schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:57:
Ik dacht dat dit het Marstek topic was?
Was het ook, is nu een Quooker topic geworden. ;)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:38
Is dat een verbetering ?
[Afbeelding]
en iemand anders ook zelfde voor? Stelt een nieuwe (downgrade) firmware voor van v148 naar v144 ... op de v3 versie.
Als je dit probeert downoad die dat maar verder doet die niets ...

correctie - hij downgrade wel naar v148.117.112 ... de firmware zelf blijft dus v148 maar BMS en EMS gaan naar beneden ...

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 22-04-2026 18:38 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• 3DWim
vifra schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:23:
[...]
en iemand anders ook zelfde voor? Stelt een nieuwe (downgrade) firmware voor van v148 naar v144 ... op de v3 versie.
Als je dit probeert downoad die dat maar verder doet die niets ...
correctie - hij downgrade wel naar v148.117.112 ... de firmware zelf blijft dus v148 maar BMS en EMS gaan naar beneden ...
Hoe weet je dat? Alle drie de systemen worden gedowngrade. Zal zeker wel iets doen.

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22
Ik heb al een tijdje geen updates meer gedaan aan de Marstek Venus Monitor.
Privé nogal druk geweest (mijn vader heeft veel zorg nodig) maar vandaag weer eens wat tijd kunnen maken.

Een deep dive gedaan naar "polling rate" en een verbeterde mapping van de velden in "Runtime info":

Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/7575747/582169289-4cdf9d36-13ad-4101-8960-07597d6abb7e.png?jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.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.MFq9cPN8BColyGBf-RQUoX2nObPOnb4Dxkx-IwrQAo8

Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/7575747/582169587-347c719d-1769-40a1-89cd-8f76000f5053.png?jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.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.stMN9PE27FbOVqco_HUNEZRPPjFG86S7Z9taAHLlrbc

• NoFate
bedankt @bommel heb dit ook even geshared met Tom, very nice!!!!

Het uitlezen werkt al!
2 batterijen staan op profiel 0 (fastest) en 1 batterij nog op profiel 2 (slowest)

[ Voor 45% gewijzigd door NoFate op 22-04-2026 21:22 ]

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.