Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:07

S2S

PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Zou logischer zijn dat ze de nieuwe publicatie van kwartierprijzen en de 8 goedkoopste kwartieren gaan laden vind ik persoonlijk
Maakt me niet uit hoe ze het doen, als de accu maar in 2 uur vol zit. Nú gebeurt er niets. Mijn energie leverancier gaat niet over op kwartier prijzen (voorlopig) die blijft bij uur prijzen . Ze mochten van mij ook 8 kwartieren pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:49 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Ik dacht er net pas aan, maar in een mail van een service request rond half september stond in de reactie de volgende tekst:

[...]

Ik heb eerder met een Chinese softwareleverancier gewerkt en in China is het zeer gebruikelijk dat rond deze nationale feestdagen (ook met Chinees nieuwjaar rond eind januari) kantoren volledig gesloten zijn. Dat is vaak ook (bijna) de enige vakantie die er is. Uiteindelijk is dat efficiënter dan allemaal losse vakanties... (het ethische aspect daar gelaten).
Ah top! Dat verklaart een hoop! Iedereen heeft recht op vakantie, bedankt voor dit. Dan weten we waar we aan toe zijn. Wel heerlijk dat het dan precies 1 oktober begint, tegelijk met invoer kwartier prijzen .. beetje slap van de EU ;)

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:13
Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Punt is dat ie bij de rode lijn ook kan laden maar doet dat dus niet. Batterij blijft dus leeg.

[Afbeelding]
Het is niet de app die de AI beheerst.
De App is een methode om de AI voorwaarden te programmeren in de MT Venus.
Dus Nordpool/Tibber/Oktopus + AI mode is aan.
Daarna is het de taak van de MT Venus om de prijzen op te halen bij de cloud en het oplaadmoment te bepalen.
Aangezien er nog geen Firmware is (zover ik weet) die de kwartierprijzen kan verwerken gaat de APP (waar kennelijk al een soort Fix inzit) anders reageren als de MT Venus met nog niet bijgwerkte FW.

Optie 1:
De Cloud waar de MT Venus ophaalt is van HAME, ze kunnen de data daar fixen zodat de MT Venus weet wat hij moet doen.
Optie 2:
De Cloud waar de MT venus ophaalt is van Nordpool/Tibber/Oktopus, deze data is in kwartierformaat, FW aanpassen.
Optie 3:
De Cloud waar de MT Venus ophaald is de alternatieve locatie van Nordpool, ik verwacht dat de FW nog steeds moet worden aangepast om deze variant van de data op te halen.
For users who require different resolutions, Nord Pool has introduced normalized price indices for a set resolution.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:53
Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Maar er zijn altijd wat goedkopere moment in de middag t.o.v. de avond. In de middag rond de 24ct en in de avond rond de 34ct. Dan lijkt het mij toch zinvol om in de middag te laden?
Is er niet een drempel waarde die je insteld ?
Die je zelf kunt kiezen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:46
pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Tibber kan de Marstek batterij niet toevoegen/ondersteunen, hiervoor zal op zijn minst support moeten komen vanuit Marstek.
Klopt, Tibber kan de Marstek niet zomaar toevoegen zonder dat er support of samenwerking vanuit Marstek is.
Maar Tibber kan wél contact opnemen met Marstek — dat doen ze zodra ze zien dat er voldoende gebruikers zijn die om deze integratie vragen.
Zoals afgelopen week in het overzicht Huawei is toegevoerd

Daarom juist is het goed als we dit nu allemaal via de Tibber-app aanvragen.
Hoe meer verzoeken er binnenkomen, hoe groter de kans dat Tibber het oppakt en zelf de stap naar Marstek zet om de koppeling mogelijk te maken. 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Nee is er niet . Marstek pakt gewoon de goedkope uren online .(op het moment dus niet)

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:29
pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Na exact 24 uur heb ik nu het resultaat van het stand-by staan van de batterij met de back-up functionaliteit aan.

De SoC indicator was gedaald naar 95 procent en er kon 0,27 kWh bijgeladen worden. Bij de vorige test kon er 0,08 kWh bijgeladen zonder het stopcontact aan en dus zorgt het aanzetten van het back-up stopcontact voor een extra toename van 0,19 kWh over 24 uur. Als we ervan uitgaan dat dit met 100 procent efficiëntie in de batterij geladen wordt (wat niet zo is, maar meer rond de 90 procent zal zitten) zorgt dit dus voor een toename van het verbruik uit de batterij met 7-8 Watt. Dit getal komt precies overeen met de toename in verbruik wat we ook via Modbus kunnen uitlezen. Dit in combinatie met de metingen die ik al eerder gedaan heb, kunnen we dus concluderen dat er mogelijk een afwijking is in het 0-punt van de meting, maar dat deze verder wel redelijk accuraat is.

Maar wat ook interessant is om te zien, is dat tegelijkertijd het verbruik van het net afneemt van 5 Watt naar 0 Watt (of in elk geval onmeetbaar op mijn elektriciteitsmeter). Bij het uitzetten van het back-up stopcontact duurt het vervolgens ongeveer 15 seconde voordat er weer verbruik vanuit het net wordt geregistreerd.

Alle metingen zijn uitgevoerd wanneer de batterij op 'Manual' staat. We weten al dat als er andere programma's actief zijn, het back-up stopcontact altijd onder spanning staat, ongeacht de instelling.
Ik heb dit ook getest. Marstek in manual, backup-functie aan. Er blijf, volgens de HW socket altijd 7 watt naar de marstek gaan. Backup-functie off, Marstek in nom en die 7 watt van het net blijft hetzelfde.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:55
pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Na exact 24 uur heb ik nu het resultaat van het stand-by staan van de batterij met de back-up functionaliteit aan.

De SoC indicator was gedaald naar 95 procent en er kon 0,27 kWh bijgeladen worden. Bij de vorige test kon er 0,08 kWh bijgeladen zonder het stopcontact aan en dus zorgt het aanzetten van het back-up stopcontact voor een extra toename van 0,19 kWh over 24 uur. Als we ervan uitgaan dat dit met 100 procent efficiëntie in de batterij geladen wordt (wat niet zo is, maar meer rond de 90 procent zal zitten) zorgt dit dus voor een toename van het verbruik uit de batterij met 7-8 Watt. Dit getal komt precies overeen met de toename in verbruik wat we ook via Modbus kunnen uitlezen. Dit in combinatie met de metingen die ik al eerder gedaan heb, kunnen we dus concluderen dat er mogelijk een afwijking is in het 0-punt van de meting, maar dat deze verder wel redelijk accuraat is.

Maar wat ook interessant is om te zien, is dat tegelijkertijd het verbruik van het net afneemt van 5 Watt naar 0 Watt (of in elk geval onmeetbaar op mijn elektriciteitsmeter). Bij het uitzetten van het back-up stopcontact duurt het vervolgens ongeveer 15 seconde voordat er weer verbruik vanuit het net wordt geregistreerd.

Alle metingen zijn uitgevoerd wanneer de batterij op 'Manual' staat. We weten al dat als er andere programma's actief zijn, het back-up stopcontact altijd onder spanning staat, ongeacht de instelling.
@pascallj Hmm, Ik had mij hier voorheen niet echt in verdiept, maar gewoon in de app de backup-power op "aan"gezet. Nu ben ik manual aan het laden en in de app is backup-power op "uit" gezet, maar het backup-stopcontact werkt toch nog steeds. Heeft dat ermee te maken dat er nog net-stroom is, of is dit niet hoe jij het hierboven beschrijft dat het zou moeten werken.

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

@pascallj Hmm, Ik had mij hier voorheen niet echt in verdiept, maar gewoon in de app de backup-power op "aan"gezet. Nu ben ik manual aan het laden en in de app is backup-power op "uit" gezet, maar het backup-stopcontact werkt toch nog steeds. Heeft dat ermee te maken dat er nog net-stroom is, of is dit niet hoe jij het hierboven beschrijft dat het zou moeten werken.
Klopt, als de omvormer aan staat (een klokprogramma is momenteel actief of NOM/AI staat aan) staat het back-up stopcontact altijd onder netspanning (bypass), ongeacht de instelling. Zodra je klokprogramma afloopt (want de batterij is vol oid) zal het stopcontact uitschakelen. Mocht je vaak handmatig draaien, kun je het back-up stopcontact dus gebruiken om bijvoorbeeld ventilatoren in te schakelen. Bij NOM werkt dat uiteraard niet, want dan zullen ze nooit uitschakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 06-10-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de komende winter en alle Marstek bezitters die de batterijen in een niet verwarmde ruimte hebben geplaatst. Een laadtest met min 15c ... brrr

YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Klopt, als de omvormer aan staat (een klokprogramma is momenteel actief of NOM/AI staat aan) staat het back-up stopcontact altijd onder netspanning (bypass), ongeacht de instelling. Zodra je klokprogramma afloopt (want de batterij is vol oid) zal het stopcontact uitschakelen. Mocht je vaak handmatig draaien, kun je het back-up stopcontact dus gebruiken om bijvoorbeeld ventilatoren in te schakelen. Bij NOM werkt dat uiteraard niet, want dan zullen ze nooit uitschakelen.
@pascallj Dank je. Dus als ik het in mijn eigen woorden samenvat: In AI en NOM en Manueel tijdens laden/ontladen is het backup-stopcontact altijd aan omdat dan ook de omvormer iets doet (behalve misschien als de batterij op 100% of 11% staat en de omvormer niets kan doen?).
Dus alleen in mode passive (die alleen via local-api is te activeren en wellicht nog wat andere technieken) zal het backup-stopcontact uit staan als hij in de app op "uit" staat.) Dat is dan toch wel zeldzaam om de batterij aan te treffen zonder de backup-poort actief lijkt mij ;)

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Helaas niet... die waarden worden alleen gebruikt voor berekeningen in het overzicht... maw zijn dus nutteloos/fictief...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

@pascallj Dank je. Dus als ik het in mijn eigen woorden samenvat: In AI en NOM en Manueel tijdens laden/ontladen is het backup-stopcontact altijd aan omdat dan ook de omvormer iets doet (behalve misschien als de batterij op 100% of 11% staat en de omvormer niets kan doen?).
Dus alleen in mode passive (die alleen via local-api is te activeren en wellicht nog wat andere technieken) zal het backup-stopcontact uit staan als hij in de app op "uit" staat.) Dat is dan toch wel zeldzaam om de batterij aan te treffen zonder de backup-poort actief lijkt mij ;)
Pass-true mode... en backup mode zijn 2 verschillende zaken.. eerste is niet aan of uit te zetten bij mijn weten. Maar we hebben hiervoor een speciaal topic...
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Het is niet de app die de AI beheerst.
De App is een methode om de AI voorwaarden te programmeren in de MT Venus.
Dus Nordpool/Tibber/Oktopus + AI mode is aan.
Daarna is het de taak van de MT Venus om de prijzen op te halen bij de cloud en het oplaadmoment te bepalen.
Aangezien er nog geen Firmware is (zover ik weet) die de kwartierprijzen kan verwerken gaat de APP (waar kennelijk al een soort Fix inzit) anders reageren als de MT Venus met nog niet bijgwerkte FW.
En haalt 24u/12u timesetting nu door elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Welke aanwijzing heb je dat de zogenaamde AI modus je energieprofiel probeert te begrijpen. Ik draai er nu al enigee tijd mee, maar het enige wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat er wel eens op goedkoopste prijsuur geladen werd vanaf het net. Daar is geen AI voor vereist en dat toch niks te maken met het begrijpen van een energieprofiel.
Antwoord vanuit Marstek op vragen. Zoek even in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
stil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Welke aanwijzing heb je dat de zogenaamde AI modus je energieprofiel probeert te begrijpen. Ik draai er nu al enigee tijd mee, maar het enige wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat er wel eens op goedkoopste prijsuur geladen werd vanaf het net. Daar is geen AI voor vereist en dat toch niks te maken met het begrijpen van een energieprofiel.
Geloof hier ook niets van. Hier ook nog nooit momenten gezien waarop hij ging laden anders dan de goedkoopste uren. Sterker nog, het is de domste AI die ik ooit heb gezien, vaak gaat hij direct ontladen na laden ondanks dat de prijs gelijk is aan het laadmoment. Door de RTE verlies je dus geld op deze momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Pass-true mode... en backup mode zijn 2 verschillende zaken.. eerste is niet aan of uit te zetten bij mijn weten. Maar we hebben hiervoor een speciaal topic...
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
@SatScan Ik heb nog nooit van "Pass-true" mode gehoord, dus ik kan even de link niet leggen tussen jouw reactie op mijn post en mijn post richting @pascallj. Ik bedoel mode passive (dat is effectief in de app dat je geen van de 3 modi (Nom, AI of Manual) hebt gekozen. De keuzelijst is dan leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Maakt me niet uit hoe ze het doen, als de accu maar in 2 uur vol zit. Nú gebeurt er niets. Mijn energie leverancier gaat niet over op kwartier prijzen (voorlopig) die blijft bij uur prijzen . Ze mochten van mij ook 8 kwartieren pakken.
Mee eens, ik wil 1 november over op dynamisch.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
Misschien een leuk weetje dat ik zojuist heb ontdekt:
Als de batterij op manual-laden staat, dan is volgens de local-api (en de call ES.Getstatus en EM.Getstatus) de waarde voor CT=0 ; Zodra de batterij weer naar Auto overschakelt, wordt CT=1 ;
Dat zou erop kunnen duiden dat de batterij (bewust) de verbinding met de CT uit zet wanneer hij in manual mode zit.
Overigens geeft ES.Getstatus veel meer info terug dan de manual aangeeft (o.a. informatie over je digitale meter en ct-status). Wellicht kunnen jullie in Homey en HomeAssistant hier ook iets mee:
{
"id": 17144,
"src": "VenusE-xxxxxxxxx",
"result": {
"id": 0,
"mode": "Auto",
"ongrid_power": 1107,
"offgrid_power": 0,
"bat_soc": 97,
"ct_state": 1,
"a_power": 0,
"b_power": 0,
"c_power": 0,
"total_power": 20
}

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 06-10-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Mee eens, ik wil 1 november over op dynamisch.
België of Nederland?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
België

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Heb jij daar al eens een simulatie van gemaakt. Ik blijf bij mijn vast (Engie) contract. Maakt geen verschil met dynamisch. Tegendeel zelfs. Ik heb hier met een forumlid in pb gecommuniceerd over het verschil in prijs tussen onze beide landen, en daar zit nogal wat verschil op. (Is hier niet de juiste plaats denk ik)

[ Voor 4% gewijzigd door dannyro op 06-10-2025 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:47:
Voor de komende winter en alle Marstek bezitters die de batterijen in een niet verwarmde ruimte hebben geplaatst. Een laadtest met min 15c ... brrr
Wel positief, had verwacht dat er onder nul (in de batterij) geen laden meer mogelijk zou zijn. Maar zelfs bij -15 in de batterij laadt deze met 200W en meer als hij stilaan warmer wordt. Dus ga mij dan ook niet amuseren met de batterij extra te isoleren in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:59:
[...]

@SatScan Ik heb nog nooit van "Pass-true" mode gehoord, dus ik kan even de link niet leggen tussen jouw reactie op mijn post en mijn post richting @pascallj. Ik bedoel mode passive (dat is effectief in de app dat je geen van de 3 modi (Nom, AI of Manual) hebt gekozen. De keuzelijst is dan leeg.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen... als je een stekker is de backup-poort steekt zal als de MT is aangesloten aan grid de stroom doorgeven. Als de grid wegvalt zal bij uitgeschakelde back-up functie niets gebeuren. Bij de ingeschakelde backup-functie zal de MT het overnemen en je app blijven werken.

Dit hebben afgelopen maand getest zoals je in andere topic kunt lezen.
En die ingebouwde pass-true mode kunnen we (nog?) niet uitschakelen

PS het moet 'pass-through' zijn. Dank @pascallj

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:26:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd begrepen... als je een stekker is de backup-poort steekt zal als de MT is aangesloten aan grid de stroom doorgeven. Als de grid wegvalt zal bij uitgeschakelde back-up functie niets gebeuren. Bij de ingeschakelde backup-functie zal de MT het overnemen en je app blijven werken.

Dit hebben afgelopen maand getest zoals je in andere topic kunt lezen.
En die ingebouwde pass-true mode kunnen we (nog?) niet uitschakelen
Je bedoeld waarschijnlijk 'pass-through'. Maar dan alsnog geldt dit alleen als er 'iets' actief is. Dus een echte pass-through is het juist alleen op het moment dat de back-up functie aanstaat (en de batterij niet leeg is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d8r2-aQf5UgzuARnrsJd8sl4nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuZUmtPOKtRfyF23evdcKld5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 06-10-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:47
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Heb jij daar al eens een simulatie van gemaakt. Ik blijf bij mijn vast (Engie) contract. Maakt geen verschil met dynamisch. Tegendeel zelfs. Ik heb hier met een forumlid in pb gecommuniceerd over het verschil in prijs tussen onze beide landen, en daar zit nogal wat verschil op. (Is hier niet de juiste plaats denk ik)
Hangt er toch van af hoe je het gebruikt? Vorig jaar zat ik onder de 10 cent per kWh. Vorige maand 7 cent per kWh met batterij. Bij negatieve prijzen valt mijn omvormer uit en neemt dat batterij even over.

Dit bij Frank energie België

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Ik heb in begin van het jaar een simulatie gedaan met de kwartiergegevens van de laatste 3 jaar en met de tariefkaarten incl prijsherzieningsformule in de tariefkaarten op basis van Belpex en toen nog geen batterij. Er zat geen honderd euro verschil tussen variabel en dynamisch. ( dynamisch duurste) maar daarbij natuurlijk het gewone verbruiksprofiel van variabel contract zonder te focussen op dynamisch verbruiksprofiel. Van november t.e.m februari leverenmijn zonnepanelen zo goed als niets op dus wil ik wel eens 4 maanden dynamisch proberen maar dan moet AI wel werken. Ik moet twee weken van tevoren opgeven dat ik naar dynamisch wil overschakelen, kost niets extra bij Octa+ en in maart terug naar variabel geeft ook geen extra kost. Ik laat wel sinds 1.5 jaar maandelijks mijn verbruik/injectie factureren. Zo heb ik wat beter zicht op wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
bth27 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Hangt er toch van af hoe je het gebruikt? Vorig jaar zat ik onder de 10 cent per kWh. Vorige maand 7 cent per kWh met batterij. Bij negatieve prijzen valt mijn omvormer uit en neemt dat batterij even over.

Dit bij Frank energie België
Ik zit op 16 cent, en teruglevering 2 cent. Uw laatste zin begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb in begin van het jaar een simulatie gedaan met de kwartiergegevens van de laatste 3 jaar en met de tariefkaarten incl prijsherzieningsformule in de tariefkaarten op basis van Belpex en toen nog geen batterij. Er zat geen honderd euro verschil tussen variabel en dynamisch. ( dynamisch duurste) maar daarbij natuurlijk het gewone verbruiksprofiel van variabel contract zonder te focussen op dynamisch verbruiksprofiel. Van november t.e.m februari leverenmijn zonnepanelen zo goed als niets op dus wil ik wel eens 4 maanden dynamisch proberen maar dan moet AI wel werken. Ik moet twee weken van tevoren opgeven dat ik naar dynamisch wil overschakelen, kost niets extra bij Octa+ en in maart terug naar variabel geeft ook geen extra kost. Ik laat wel sinds 1.5 jaar maandelijks mijn verbruik/injectie factureren. Zo heb ik wat beter zicht op wat er gebeurt.
Oke, houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Ik dacht er net pas aan, maar in een mail van een service request rond half september stond in de reactie de volgende tekst:

[...]

Ik heb eerder met een Chinese softwareleverancier gewerkt en in China is het zeer gebruikelijk dat rond deze nationale feestdagen (ook met Chinees nieuwjaar rond eind januari) kantoren volledig gesloten zijn. Dat is vaak ook (bijna) de enige vakantie die er is. Uiteindelijk is dat efficiënter dan allemaal losse vakanties... (het ethische aspect daar gelaten).
Vond het al vreemd dat ik geen reactie kreeg op mijn feedback. Ze gaan werk hebben met al die opmerkingen te beantwoorden over het niet werken van AI. Maar MT kan er ook niets aan doen. Als hun software data haalt van een "officiële website" en die site verandert hun data , notabene buiten hun wil om , dan kan je MT en in dit geval Nordpool niks verwijten. MT kennende gaan ze wel asap de nodige correcties doen .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJDLpZRSsxesGfW438jB-0Z8HmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiYwhS2VdXPl4xEvq91SSUtR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Vond het al vreemd dat ik geen reactie kreeg op mijn feedback. Ze gaan werk hebben met al die opmerkingen te beantwoorden over het niet werken van AI. Maar MT kan er ook niets aan doen. Als hun software data haalt van een "officiële website" en die site verandert hun data , notabene buiten hun wil om , dan kan je MT en in dit geval Nordpool niks verwijten. MT kennende gaan ze wel asap de nodige correcties doen .[Afbeelding]
Hier ben ik het niet mee eens. De wijziging naar 15-minute pricing was al een tijd bekend en zowel Nordpool als Marstek konden hier verstandiger mee omgaan. Nordpool had naast de huidige (uurlijkse) API een kwartier-API kunnen maken (overigens was het een bewuste keuze om het andersom te doen want de markt gaat naar 15-minute-pricing) en Marstek/Hame had hier al veel eerder op kunnen inspelen (het was immers al maanden bekend).

Als er bij ons (middelgrote IT organisatie) dit soort zaken 'kapot' gaan vanwege externe wijzigingen heeft er iemand zijn werk toch niet helemaal goed gedaan...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

16 cent en 2 cent gemiddeld over de laatste 12 maand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:47
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb een solaredge omvormer die kan uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat gat vult de batterij in. Meestal gaat het om zeer zonnige dagen waarna de batterij op korte tijd weer vol is.

Als je een dynamisch contract hetzelfde gebruikt als een variabel, is er weinig verschil. Als je je verbruik kan verplaatsen door onder andere een batterij, dan kan je er wel voordeel mee doen.

Bij een vast contract betaal je altijd wat meer om minder risico van prijsstijgingen te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door bth27 op 06-10-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. De wijziging naar 15-minute pricing was al een tijd bekend en zowel Nordpool als Marstek konden hier verstandiger mee omgaan. Nordpool had naast de huidige (uurlijkse) API een kwartier-API kunnen maken (overigens was het een bewuste keuze om het andersom te doen want de markt gaat naar 15-minute-pricing) en Marstek/Hame had hier al veel eerder op kunnen inspelen (het was immers al maanden bekend).

Als er bij ons (middelgrote IT organisatie) dit soort zaken 'kapot' gaan vanwege externe wijzigingen heeft er iemand zijn werk toch niet helemaal goed gedaan...
NordPool misschien wel maar ik denk dat MT dat nog niet zo in detail volgt en ook geen waarschueing krijgt. Gebeurt toch wel vaker tegenwoordig dat als je via Google iets opzoekt dat de link niet meer werkt, toch geen kleine organisatie denk ik. Er hangt gelukkig ook geen levensinkomen of bedrijf van af van mijn 2vVenus batterijen, is maar een hobby 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat je gigantisch overschat hoe belangrijk dit is voor hen. Dit soort functies zijn slechts een extratje. Afgezien van een paar klagende mensen op een forum hoor je de meesten er niet over. Dit soort Chinese bedrijven werken echt op een heel andere manier dan wat wij hier gewend zijn.

De verandering was al wel maanden bekend, maar is ook al een keer uitgesteld. Het had zomaar nog een keer kunnen gebeuren. Daarbij zal je toch ook echt de praktijk moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken en of de API echt wel zo werkt als dat je verteld wordt. En als ze tijdens de omschakeling dicht zijn, gaan ze echt geen engineer paraat laten staan om direct wijzigingen te maken, daar is het echt niet belangrijk genoeg voor.
offtopic:
En dan nog een kleine persoonlijke mening: misschien moeten mensen ook gewoon leren niet afhankelijk te zijn van een Cloud-dienst van een derde partij... Ik zou het alternatief voor de niet-technieker ook niet weten, maar ik kan je wel vertellen dat deze AI functie niet voor eeuwig zal blijven werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

16 cent en 2 cent gemiddeld over de laatste 12 maand ?
Neen, vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:51
Iemand een idee wat er hier gebeurt?
Sinds gisteren kloppen mijn "Daily Charging Capacity" gegevens niet meer; zowel in de Marstek app als in HA via Modbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z10eNWPBMPOjcwG3vJ3fF0rZIJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGqyXN4JdW9xTdiEOVtCpKQo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMIdEQy2cSWRh88M7jVYJuUd5iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah72LraVBpS3av5j0UJH6KwH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA3y-ngCv-1imvB1z_BIRhqH_oA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYW9b4T2L2MFHBCoNeB2hY8J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kuK9QR9V-e141H6IdV0wX0x1oY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3LEc6J1NoJr9PqCfCj5ym9o.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Farmie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:25:
Sinds gisteren kloppen mijn "Daily Charging Capacity" gegevens niet meer; zowel in de Marstek app als in HA via Modbus.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
We hebben dit eerder gezien hier. Toen moest de batterij vervangen worden volgens Marstek. Laatst was er weer iemand met dit probleem en wat er toen van gekomen is weet ik niet. Ik zou het in elk geval aangeven bij Marstek via Feedback...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
Farmie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:25:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
is dat niet exact hetzelfde als https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13
zover ik weet, lost alleen een reset dit op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 15:37
FYI support lijkt weer aan het werk te zijn. Kreeg vanochtend om 06:01 een mail als reactie op mijn verzoek om de local api aan te zetten. Ze hebben het aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scatman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

is dat niet exact hetzelfde als https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13
zover ik weet, lost alleen een reset dit op
Nee dit is een ander probleem. Het probleem wat jij noemt zorgt ervoor dat de dag/maand teller op blijft lopen maar wel met 'logische' waarden.

Dit probleem zorgt voor hele gekke meetwaardes en hebben we ook al voorbij zien komen voordat de Marstek Monitor tool bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackyboy8500
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:27
ik las hier en daar berichten over mensen die via de API instellingen wijzigen in de Marstek batterij.
Kan je op die manier de laadstrategie aanpassen (bvb van zelf geïnitieerd naar manueel of omgekeerd).
Ik kan programmeren. Hoe begin aan je aan zoiets? is er al ergens een manual beschikbaar ? ik meen ooit eens gelezen te hebben dat hier een apart forum voor is zelfs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jackyboy8500 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:49:
ik las hier en daar berichten over mensen die via de API instellingen wijzigen in de Marstek batterij.
Kan je op die manier de laadstrategie aanpassen (bvb van zelf geïnitieerd naar manueel of omgekeerd).
Ik kan programmeren. Hoe begin aan je aan zoiets? is er al ergens een manual beschikbaar ? ik meen ooit eens gelezen te hebben dat hier een apart forum voor is zelfs ?
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:20
Voor de HA liefhebbers heb ik deze gemaakt.
Als er genoeg belangstelling is wil ik wel eventuele aanpassingen doen.
@superduper1969 misschien kan je hem op de startpagina zetten ?

https://github.com/LodeBo/battery-donut-card

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hij heeft vannacht op AI mode wel geladen op 3 punten. Alleen nog steeds op max. 800w. Geen idee hoe dat kan. Maar even een ticket voor ingeschoten.

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 07-10-2025 09:20 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Erik1805 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:06:
Hij heeft vannacht op AI mode wel geladen op 3 punten. Alleen nog steeds op max. 800w. Geen idee hoe dat kan.
Hier niets .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De API zal je moeten laten aanzetten via Marstek aangezien deze nog niet publiek beschikbaar is.

In dit document vind je hoe je de API moet gebruiken: https://eu.hamedata.com/e.../MarstekDeviceOpenApi.pdf

Ik was wel van plan hier inderdaad een nieuw topic over te starten samen met ook de HA integratie als ik dat ding ooit eens uitbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22
SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:47:

YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...
behoorlijk onrealistische stress test volgens mij. Wanneer heb je nou een accu die bij coldstart al -15 graden is? in de praktijk is die in een ruimte waar het mss koud is, maar de accu is aan en zal dus altijd warmte genereren. Hij zal dus nooit -15 zijn en dan pas aangaan, althans niet in ons klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 10:11
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

behoorlijk onrealistische stress test volgens mij. Wanneer heb je nou een accu die bij coldstart al -15 graden is? in de praktijk is die in een ruimte waar het mss koud is, maar de accu is aan en zal dus altijd warmte genereren. Hij zal dus nooit -15 zijn en dan pas aangaan, althans niet in ons klimaat.
Je kan ook redeneren dat als hij in deze omstandigheden zijn werk doet, dit zeker ook zal doen bij pakweg -6 in de winter als de accu buiten of ergens niet-geisoleerd staat.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Je kan ook redeneren dat als hij in deze omstandigheden zijn werk doet, dit zeker ook zal doen bij pakweg -6 in de winter als de accu buiten of ergens niet-geisoleerd staat.
Oh ja zeker, heb je helemaal gelijk in. Dit is een goede uitkomst voor de Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
LodeBo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:00:

Interessant. Ik heb HA draaien, maar ben er nog zeer onhandig in. Via HACS heb ik je donut toegevoegd, maar als ik hem probeer toe te voegen aan een dashboard vind ik eigenlijk alleen maar de entiteit die aangeeft dat de app up to date is.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

LodeBo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:00:

Ook wel leuk om te zien hoe je donut card er uit ziet, kan je een foto toevoegen aan je git repo?

[ Voor 10% gewijzigd door JeffreyGorissen op 07-10-2025 11:09 . Reden: typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

De API zal je moeten laten aanzetten via Marstek aangezien deze nog niet publiek beschikbaar is.

In dit document vind je hoe je de API moet gebruiken: https://eu.hamedata.com/e.../MarstekDeviceOpenApi.pdf

Ik was wel van plan hier inderdaad een Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhtCIxGFWuC2iH8kB07kdYbaB9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoRNAoY0zDfPaYK0KaegFZJs.jpg?f=fotoalbum_largenieuw topic over te starten samen met ook de HA integratie als ik dat ding ooit eens uitbreng.
Ik heb MT gevraagd om de API aan te zetten maar kreeg antwoord dat ze dat niet konden doen .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhtCIxGFWuC2iH8kB07kdYbaB9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoRNAoY0zDfPaYK0KaegFZJs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door PNARI op 07-10-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Ik heb MT gevraagd om de API aan te zetten maar kreeg antwoord dat ze dat niet konden doen .[Afbeelding]
Er zal wel een reden zijn zeker dat ze dat nu of voorlopig niet meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:59

Tazzios

..

@PNARI Ik kreeg deze om 9:37 van Kyle
Dear Customer, We have now activated the API in accordance with your requirements. Wishing you all the best. Kyle
Maar met mijn firmware v122 schiet dat nog niet echt op lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tazzios schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:34:

[...]

Hangt er precies een beetje er van af bij wie de feedback terecht komt 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:02
PNARI schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Hangt er precies een beetje er van af bij wie de feedback terecht komt 🤨
Inderdaad, als je wat aandringt doen ze het uiteindelijk wel.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
[...]

Ik heb MT gevraagd om de API aan te zetten maar kreeg antwoord dat ze dat niet konden doen .[Afbeelding]
Ik heb het gister gevraagd en vanmorgen zijn ze al geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Tazzios schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:34:

[...]

Hier idem ook van Kyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Hans C schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Interessant. Ik heb HA draaien, maar ben er nog zeer onhandig in. Via HACS heb ik je donut toegevoegd, maar als ik hem probeer toe te voegen aan een dashboard vind ik eigenlijk alleen maar de entiteit die aangeeft dat de app up to date is.
Had je hem kunnen toevoegen via de cardpicker?
Daar heb ik nog wat problemen mee.
In elk geval werkt het zeker als je de yaml kopieert in de ReadMe en daar de juiste entity inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
JeffreyGorissen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Ook wel leuk om te zien hoe je donut card er uit ziet, kan je een foto toevoegen aan je git repo?
Done ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag was de andere batterij (v2) aan de 'beurt'. Connectie lost en niet meer mogelijk om met de CT003 te koppelen.

Hardware reset met behoud van gegevens gedaan en werkte weer als vanouds...
?? Lijkt erop dat er iets in de backend veranderd is waardoor dit nodig was bij beide batterijen... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:28:
Vandaag was de andere batterij (v2) aan de 'beurt'. Connectie lost en niet meer mogelijk om met de CT003 te koppelen.

?? Lijkt erop dat er iets in de backend veranderd is waardoor dit nodig was bij beide batterijen... ??
Ja blijf mooi spul he ;) meestal werkt het hier wel weer na stroom van ct003 af en de accu’s opnieuw laten opstarten. Dat de fans ook opstarten , dat geluid . (Doen ze dat niet en zijn alle leds ook niet uit geweest , is het geen complete reboot) Doen ze dat niet power knop weer indrukken en van het grid af. Nooit ze hoeven te resetten of iets dergelijks.

Kan voorkomen dat ik meerdere malen de aan/uit knop moet inhouden . En stekker eruit.

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 07-10-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je ook gewoon opnieuw opstarten geprobeerd? Denk niet dat de backend veel invloed heeft op de situatie. Alles zou gewoon lokaal moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:56

Preaper

...

[...]

Ergens verbaasd me dit ook niet. Ik heb (op v153) alleen nog maar instabiliteit ondervonden sinds het inschakelen van de Local API (en het actief pollen via https://github.com/jaapp/ha-marstek ).
De Marstek raakt zijn verbinding met de CT003 kwijt, lijkt soms niet meer te reageren op de app. Local API knalt er ook op willekeurige momenten uit en dan is een systeem reboot van de Marstek batterij nodig. Veel informatieverzoeken op de API geven willekeurig geen of wel response.

Los daarvan lijken belangrijke sensoren (zoals geimporterde / exporteerde energie) geen goede waardes terug te geven en reageert de batterij ook nog niet goed op commando's!

Hier moet nog hoop werk worden verzet door Marstek...

[ Voor 3% gewijzigd door Preaper op 07-10-2025 12:33 ]

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Preaper schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Ergens verbaasd me dit ook niet. Ik heb (op v153) alleen nog maar instabiliteit ondervonden sinds het inschakelen van de Local API (en het actief pollen via https://github.com/jaapp/ha-marstek ).
De Marstek raakt zijn verbinding met de CT003 kwijt, lijkt soms niet meer te reageren op de app. Local API knalt er ook op willekeurige momenten uit en dan is een systeem reboot van de Marstek batterij nodig. Veel informatieverzoeken op de API geven willekeurig geen of wel response.

Los daarvan lijken belangrijke sensoren (zoals geimporterde / exporteerde energie) geen goede waardes terug te geven en reageert de batterij ook nog niet goed op commando's!

Is allemaal veel werk, bouw zelf dagelijks aan endpoints. Niet voor Marsteks .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door S2S op 07-10-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Is er nog een andere HA integratie beschikbaar voor de API? Ik heb blijkbaar de boot gemist ondertussen. Mag heel hard mijn best gaan doen merk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Inderdaad. Had uit de (vertaalde) video ook begrepen dat dit wel kon doordat Marstek speciale LFP cellen had ontwikkeld die onder nul (beperkt) geladen mochten worden? Maar als ik dat zo op zoek mag je elke LFP onder nul laden als je maar maximaal aan 0.1C doet. Dus de LFP cellen van Marstek zullen niet speciaal aangepast zijn hiervoor zoals de video beweert gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Inderdaad. Had uit de (vertaalde) video ook begrepen dat dit wel kon doordat Marstek speciale LFP cellen had ontwikkeld die onder nul (beperkt) geladen mochten worden? Maar als ik dat zo op zoek mag je elke LFP onder nul laden als je maar maximaal aan 0.1C doet. Dus de LFP cellen van Marstek zullen niet speciaal aangepast zijn hiervoor zoals de video beweert gok ik.
EVE, naar mijn idee de grootste en bekendste celbouwer van LFP cellen, geeft volgens mij voor al hun cellen minimaal laadtemperatuur van 0 graden op. Dus volgens mij houden de meesten aan dat je LFP onder het vriespunt gewoon helemaal niet mag laden. Ik geloof niet dat Marstek 'speciale' cellen heeft waar dat wel kan.

Maar hopelijk zijn er een paar die hier de batterij buiten hebben staan en via Modbus ook de celtemperatuur kunnen uitlezen. Ik vermoed namelijk dat er wel genoeg warmte geproduceerd wordt (en blijft hangen) dat het intern warm genoeg blijft bij onze temperaturen hier in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:11
Als ik 1 unit van de 2 wil uitschakelen - zonnepanelen brengen niks meer op - hoe doe ik dat best?
Ik heb de on/off knop 3 seconden ingehouden en nu staat die zogezegd uit maar zie hem nog steeds in de app.
Moet de stroomkabel ook ontkoppeld worden?

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:03:
Als ik 1 unit van de 2 wil uitschakelen - zonnepanelen brengen niks meer op - hoe doe ik dat best?
Ik heb de on/off knop 3 seconden ingehouden en nu staat die zogezegd uit maar zie hem nog steeds in de app.
Ja klopt, anders gaan alleen de LED's uit. Je hoort binnen een paar seconde na het ontkoppelen een zacht klikje en dan zal je de batterij niet meer vinden via BT. Als het goed is staat hij dan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:13
En modbus moet afgekoppeld worden anders herstart hij.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
dus knop induwen, stekker uittrekken en dat is het.
Weet er iemand of die leeg gaat komen na x tijd?
Met andere woorden, kan ik de stekker eruit doen als de batterij op 11% staat?

[ Voor 28% gewijzigd door kurt1977 op 07-10-2025 13:09 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kurt1977 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:07:
dus knop induwen, stekker uittrekken en dat is het.
Weet er iemand of die leeg gaat komen na x tijd?
Ja klopt, of andersom, dat maakt niet uit.

Zoals alle batterijen, loopt hij na verloop van tijd leeg. Als je hem echt van plan bent om lang niet te gebruiken, kan je hem het beste opladen tot 50 procent en dan uitzetten. Na een paar maanden even kijken hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Ja klopt, of andersom, dat maakt niet uit.

Zoals alle batterijen, loopt hij na verloop van tijd leeg. Als je hem echt van plan bent om lang niet te gebruiken, kan je hem het beste opladen tot 50 procent en dan uitzetten. Na een paar maanden even kijken hoe het ervoor staat.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:00:
[...]
... Ik vermoed namelijk dat er wel genoeg warmte geproduceerd wordt (en blijft hangen) dat het intern warm genoeg blijft bij onze temperaturen hier in de Benelux.
Ik denk dat dat alleen zou werken als de batterij continu aan staat en actief gebruikt wordt. Maar het zou kunnen dat Marstek wel een speciale opstart procedure gebruikt (zoals in de video ook gesuggereert wordt) om de cellen bij een koude start eerst voorzichtig op temperatuur te brengen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik denk dat dat alleen zou werken als de batterij continu aan staat en actief gebruikt wordt. Maar het zou kunnen dat Marstek wel een speciale opstart procedure gebruikt (zoals in de video ook gesuggereert wordt) om de cellen bij een koude start eerst voorzichtig op temperatuur te brengen.
Het duurt hier echt wel een dag voordat de cellen weer rond kamertemperatuur zijn, dus als je hem blijft gebruiken zal het lange tijd wel goed gaan. Echt ver onder 0 raken we meestal niet voor lange tijd.

De enige manier om de cellen warm te krijgen zonder verwarming, is door ze te ontladen. Dat mag wel langzaam bij negatieve temperaturen. Is de batterij leeg, is er geen mogelijkheid om deze op te warmen boven 0 zonder verwarming. En aangezien je dus eigenlijk niet mag laden onder 0, ook niet langzaam, gaat je dat met een speciale procedure ook niet lukken.

Maarja het is natuurlijk ook niet dat als je het wel doet bij -1 graden Celsius, de batterij meteen kapot gaat. Dus of het echt schade veroorzaakt zullen we pas weten na jaren, of extreme vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:03
pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Het duurt hier echt wel een dag voordat de cellen weer rond kamertemperatuur zijn, dus als je hem blijft gebruiken zal het lange tijd wel goed gaan. Echt ver onder 0 raken we meestal niet voor lange tijd.

De enige manier om de cellen warm te krijgen zonder verwarming, is door ze te ontladen. Dat mag wel langzaam bij negatieve temperaturen. Is de batterij leeg, is er geen mogelijkheid om deze op te warmen boven 0 zonder verwarming. En aangezien je dus eigenlijk niet mag laden onder 0, ook niet langzaam, gaat je dat met een speciale procedure ook niet lukken.

Maarja het is natuurlijk ook niet dat als je het wel doet bij -1 graden Celsius, de batterij meteen kapot gaat. Dus of het echt schade veroorzaakt zullen we pas weten na jaren, of extreme vorst.
Zou me dan het meeste zorgen maken over optrekkende kou en wat minder over de omgevingstemperatuur.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drosophila
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:50
JeffreyGorissen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

[ Voor 21% gewijzigd door drosophila op 07-10-2025 14:42 ]

BYD Atto3 / EV lader Wallbox / PV Goodwe / Warmtepomp 5KW / Marstek 5.12kwh V151 / Shelly Pro 3EM/ 3 fasen net/Home Assistant Modbus kopp./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33
Voor degene die gebruik maken van Home Assistant:

Zowel Marstek thuisbatterij alsook een Peblar laadpaal kunnen vanuit overschot zonnepanelen worden geladen. Kan ik vanuit Home Assistent aangeven dat in dat geval de Peblar laadpaal eerst ingezet moet worden en vervolgens pas de Marstek thuisbatterij? Ik meen dat ik het antwoord hier op tweakers heb gezien, maar kan het niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:10

d3x

TweakersOnly schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:46:
Voor degene die gebruik maken van Home Assistant:

Zowel Marstek thuisbatterij alsook een Peblar laadpaal kunnen vanuit overschot zonnepanelen worden geladen. Kan ik vanuit Home Assistent aangeven dat in dat geval de Peblar laadpaal eerst ingezet moet worden en vervolgens pas de Marstek thuisbatterij? Ik meen dat ik het antwoord hier op tweakers heb gezien, maar kan het niet meer terugvinden.
ga je uw MT moeten controleren via modbus of API, er zijn al alternatieve topics voor.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na 5 maanden zonder problemen met de CT koppeling plots 2 dagen na elkaar de CT verbinding verbroken en geen data meer in de CT003...raar.

Heb hem eens verwijderd in de app en terug toegevoegd in de app, nu weer stabiele verbinden...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Nu online
DSSW schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Na 5 maanden zonder problemen met de CT koppeling plots 2 dagen na elkaar de CT verbinding verbroken en geen data meer in de CT003...raar.

Heb hem eens verwijderd in de app en terug toegevoegd in de app, nu weer stabiele verbinden...
Hier had ik hetzelfde. Ik verdenk de API, ik heb daar toen mee zitten spelen. Sinds ik deze weer uit heb gezet in de app geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
[...]

Welke het pullen naar de API bij jou wel, bij mij op alle 3 de batterijen alleen de initiële setup en daarna niks meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMfTPbDTsLV9q-rlbUOW_9OHuaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3MWdWqgPqUL0a8vWbLFKjW1K.png?f=fotoalbum_large

in de logs wel deze gevonden:
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.marstek_local_api.api
Bron: custom_components/marstek_local_api/api.py:257
integratie: Marstek Local API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 14:33:38 (64 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:43:22

Command ES.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.75, transport=True, connected=True)
Command EM.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.75, transport=True, connected=True)
Command EM.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.77, transport=True, connected=True)
Command Bat.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.77, transport=True, connected=True)
Command Bat.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.30, transport=True, connected=True)

lijkt er dus op dat de api niet reageert. Nu zit ik op firmware V114, waar zit jij op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper

Preaper

...

pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Is er nog een andere HA integratie beschikbaar voor de API? Ik heb blijkbaar de boot gemist ondertussen. Mag heel hard mijn best gaan doen merk ik O-)
Hoe bedoel je, heb ik het gras voor de voeten weggemaaid? :P
Ik vind het prima om samen te werken aan deze integratie, er is nog heel wat debug werk te verrichten maar er staat nu wel een redelijk stabiele basis.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper

Preaper

...

Magicw00b schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Welke het pullen naar de API bij jou wel, bij mij op alle 3 de batterijen alleen de initiële setup en daarna niks meer:
[Afbeelding]

in de logs wel deze gevonden:
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.marstek_local_api.api
Bron: custom_components/marstek_local_api/api.py:257
integratie: Marstek Local API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 14:33:38 (64 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:43:22

Command ES.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.75, transport=True, connected=True)
Command EM.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.75, transport=True, connected=True)
Command EM.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.77, transport=True, connected=True)
Command Bat.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.77, transport=True, connected=True)
Command Bat.GetStatus timed out after 15s (host=10.0.1.30, transport=True, connected=True)

lijkt er dus op dat de api niet reageert. Nu zit ik op firmware V114, waar zit jij op?
Hij reageert wel. Ik zie diverse sensoren gevuld met informatie.

Ik test hem op v153 . Local API is nog erg in ontwikkeling dus zou me niets verbazen als v114 nog niet op alle verzoeken reageert.

En die timeouts heb ik ook, dat is een terugkerend probleem. De API is nog niet zo stabiel. Maar de integratie houdt er rekening mee door oude gegevens vast te houden als een update mislukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Preaper op 07-10-2025 14:53 ]

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Preaper schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Hoe bedoel je, heb ik het gras voor de voeten weggemaaid? :P
Ik vind het prima om samen te werken aan deze integratie, er is nog heel wat debug werk te verrichten maar er staat nu wel een redelijk stabiele basis.
Die van mij is ook al een heel eind en is opgebouwd om te voldoen aan de HA richtlijnen om als officiële integratie te worden opgenomen. Dus ben bang dat er binnenkort nog een integratie bijkomt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Preaper

Preaper

...

pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Die van mij is ook al een heel eind en is opgebouwd om te voldoen aan de HA richtlijnen om als officiële integratie te worden opgenomen. Dus ben bang dat er binnenkort nog een integratie bijkomt...
Dat is mooi. Kunnen we van elkaar afkijken, wordt de uiteindelijke integratie alleen maar beter van :)

Heb je al iets op github gezet?

[ Voor 3% gewijzigd door Preaper op 07-10-2025 14:55 ]

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:26
Je kan het ook anders doen zoals ik, alternerend de ene en daarna de andere gebruiken. Eventueel even bijladen van het net als je er net niet geraakt. Weet niet wat gezonder is voor de batterij. Maanden laten staan zonder volledige laad/ontlaad cyclus lijkt mij toch niet zo optimaal maar ik ben geen LFP specialist.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemmik schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Hier had ik hetzelfde. Ik verdenk de API, ik heb daar toen mee zitten spelen. Sinds ik deze weer uit heb gezet in de app geen problemen meer.
Ik had hetzelfde idee, ik heb deze enkele dagen geleden laten open zetten. Maar ik heb ze vandaag voor alle 3 mijn MT's terug uit gezet.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
@jackyboy8500 Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening vind je alle voorbeeldcode en "documentatie"/handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Ik was wel van plan hier inderdaad een nieuw topic over te starten samen met ook de HA integratie als ik dat ding ooit eens uitbreng.
Yep ook @pascallj kan de natuurwetten van 24 uur in een dag niet aanpassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Gely schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Je kan het ook anders doen zoals ik, alternerend de ene en daarna de andere gebruiken. Eventueel even bijladen van het net als je er net niet geraakt. Weet niet wat gezonder is voor de batterij. Maanden laten staan zonder volledige laad/ontlaad cyclus lijkt mij toch niet zo optimaal maar ik ben geen LFP specialist.
Nu kan LFP heel goed tegen stilstaan, mits je ergens tussen de 50-80% geladen start gaan te met gemak de winter doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Preaper schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Hij reageert wel. Ik zie diverse sensoren gevuld met informatie.

Ik test hem op v153 . Local API is nog erg in ontwikkeling dus zou me niets verbazen als v114 nog niet op alle verzoeken reageert.

En die timeouts heb ik ook, dat is een terugkerend probleem. De API is nog niet zo stabiel. Maar de integratie houdt er rekening mee door oude gegevens vast te houden als een update mislukt.
toevallig al een firmware aangevraagd gister, ff afwachten dus wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
[...]

Dat heeft te maken met hoe je aan de HA kant de integratie richting de local-API geprogrammeerd hebt/is. Als je daar zonder voldoende rekening te houden met het asynchrone aspect van UDP en de hoge frequenties van Home Assistant berichten mee gaat afvuren naar de batterij (local-api), dan krijg je dit soort zaken. Ik draai al maanden met de local-api vanuit een power-shell-script heel stabiel (elke 15 minuten een programma-call met al dan niet een mogelijke mode-switch op basis van de business-logica. Het kan dus wel en mijn ervaring uit mijn werkzame verleden (met aysnchrone software MQ-series) leert mij dat dit heel iets anders is dan een synchrone-rpc/webservice-call uitvoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper

Preaper

...

antoinevromen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:19:\

Dat heeft te maken met hoe je aan de HA kant de integratie richting de local-API geprogrammeerd hebt/is. Als je daar zonder voldoende rekening te houden met het asynchrone aspect van UDP en de hoge frequenties van Home Assistant berichten mee gaat afvuren naar de batterij (local-api), dan krijg je dit soort zaken. Ik draai al maanden met de local-api vanuit een power-shell-script heel stabiel (elke 15 minuten een programma-call met al dan niet een mogelijke mode-switch op basis van de business-logica. Het kan dus wel en mijn ervaring uit mijn werkzame verleden (met aysnchrone software MQ-series) leert mij dat dit heel iets anders is dan een synchrone-rpc/webservice-call uitvoeren..
De integratie houdt daar al rekening mee door niet alle data continu op te vragen. Maar er valt ongetwijfeld nog het een en ander te verbeteren - ik sta open voor feedback. :)

Los daarvan: als je elke 15 minuten een call doet, heb je waarschijnlijk weinig problemen. Dan verwacht je ook niet veel van de API. Zodra je echter realtime data nodig hebt om de batterij dynamisch aan te sturen, wordt het een ander verhaal. Dan blijkt al snel dat de local API gewoon niet stabiel is.

Dat gezegd hebbende: het blijft natuurlijk onacceptabel dat de Marstek zelf instabiel wordt, de CT003-verbinding kwijtraakt of zelfs een reboot nodig heeft. Een batterijcontroller hoort robuust te blijven. Dit is niet alleen slecht design - het is potentieel gevaarlijk bij een batterij.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Preaper schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Dat gezegd hebbende: het blijft natuurlijk onacceptabel dat de Marstek zelf instabiel wordt, de CT003-verbinding kwijtraakt of zelfs een reboot nodig heeft. Een batterijcontroller hoort robuust te blijven. Dit is niet alleen slecht design - het is potentieel gevaarlijk bij een batterij.
Hier wil ik wel even op inhaken, de batterij bevat een BMS en EMS en dat zijn twee verschillende dingen. Het EMS regelt de communicatie met de CT003, lokale API, Modbus, Bluetooth en alle leuke software trucjes. Deze mag dan misschien wel overbelast raken, maar het BMS zorgt voor de veiligheid van de batterij en de cellen. Dat staat daar helemaal los van.

Hooguit gaat het EMS als het vastloopt de hele batterij opladen of leegpompen. Maar dat is geen veiligheidsprobleem. Het BMS zal het vermogen, de temperatuur etc. nog steeds in de gaten blijven houden. Daarbij zullen al je zekeringen in je installatie ook nog eens zorgen voor de veiligheid. Als je afhankelijk bent van de software in het EMS om een veilige situatie te houden, dan heb je je systeem verkeerd aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper

Preaper

...

pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Hier wil ik wel even op inhaken, de batterij bevat een BMS en EMS en dat zijn twee verschillende dingen. Het EMS regelt de communicatie met de CT003, lokale API, Modbus, Bluetooth en alle leuke software trucjes. Deze mag dan misschien wel overbelast raken, maar het BMS zorgt voor de veiligheid van de batterij en de cellen. Dat staat daar helemaal los van.

Hooguit gaat het EMS als het vastloopt de hele batterij opladen of leegpompen. Maar dat is geen veiligheidsprobleem. Het BMS zal het vermogen, de temperatuur etc. nog steeds in de gaten blijven houden. Daarbij zullen al je zekeringen in je installatie ook nog eens zorgen voor de veiligheid. Als je afhankelijk bent van de software in het EMS om een veilige situatie te houden, dan heb je je systeem verkeerd aangelegd.
Ja dit is een goede nuance om aan te brengen. Voor de veiligheid moet je niet afhankelijk zijn van de batterij software. Maar dit doet niets af aan mijn punt: Dat de EMS zou niet zo onstabiel mogen zijn. En veiligheid bestaat uit lagen, en de software is er een van.

Plus dat het niet zo grappig is als mijn stoppen er uit vliegen omdat 3 batterijen op hetzelfde moment 2500W gaan trekken omdat ze niet goed aangestuurd kunnen worden.

Maar, nogmaals: terrechte nuance.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Preaper schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

De integratie houdt daar al rekening mee door niet alle data continu op te vragen. Maar er valt ongetwijfeld nog het een en ander te verbeteren - ik sta open voor feedback. :)

Los daarvan: als je elke 15 minuten een call doet, heb je waarschijnlijk weinig problemen. Dan verwacht je ook niet veel van de API. Zodra je echter realtime data nodig hebt om de batterij dynamisch aan te sturen, wordt het een ander verhaal. Dan blijkt al snel dat de local API gewoon niet stabiel is.

@Preaper Belangrijke aspecten bij de local-api-calls zijn retrys/wait-times/inter-call-times/error-handling/vooraf-en-achteraf drainen van late-packages en beperken van de hoeveelheid berichten.
Het is zeker niet het mechanisme om real-time sturing in de zin van bij NOM-houden mee uit te voeren. Maar 1 x per kwartier kijken of je de modus van AI, NOM, MANUAL, PASSIVE zou moeten aanpassen werkt voor mij prima en valt gewoon onder dynamisch sturen (alleen niet op micro-nivo). Ik zie als ik aan het programmeren ben en tussen de geplande geautomatiseerde call's van de task-scheduler door ook zelf nog berichten afvuur ook wel eens dat er verschillende nagekomen antwoorden nog in de interne queues van UDP zitten (die ik eerst weglees). (als je dat niet doet lijkt het alsof je geen goed antwoord krijgt en dan krijg je timeouts en lijkt de local-api niet op je vragen te reageren). Eigenlijk ben je dan de queues aan het verstoppen. Zoals ik al schreef heeft alles te maken met frequentie en handling van de berichten. Voorbeelden van mijn power-shell-scripts vind je in het forum Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening (is al een oudere versie, maar de basiszaken zit daar in). Anders kun je me nog een PB sturen en deel ik daar mijn laatste versie. Als je echt realtime-sturing zeg per 5 of 10seconden wilt gaan doen (ik kan niet direct nu een use-case daarvoor bedenken, dus verbaas me maar), kun je beter met modbus gaan werken lijkt mij. @pascallj Klopt dit laatste van modbus bij de wens voor real-time-schakeling?

Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.