Bij mij heeft hij nooit wifi gehad. Dus kan ik niks over zeggen.obed112 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Heb de Venus 3 bekabeld aangesloten maar hij blijft hardnekkig wifi 🛜 gebruiken.
Wellicht heb je hier iets aan.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:18:
Ik heb al een par keer gemerkt dat er veel kennis zit hier over de Venus.
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Ik werk met de 'self-consumption mode' en dat werkte altijd goed, Sinds enkele maanden komt het echter voor (2 a 3 keer per week) dat hij bij ontladen (nacht, variabel tussen 50 en 150 W) ineens van 15-20% vol naar 5-9% vol springt. Gewoon, vanzelf, in 1 minuut (of zelfs minder), zonder bijbehorende ontlading.
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, maar dan gaat hij natuurlijk bijladen om weer aan 11% te komen, niet met eigen zonnestroom maar met stroom van het net.
Ik denk niet dat het aan 'doorschieten' van de NOM/selfconsumption regeling ligt, maar eerder aan de meting van de SoC, omdat de plotselinge daling niet gepaard gaat met een vraag naar energie.
Ik denk op zich niet dat het aan de calibratie kan liggen, want zeker 3 a 4 keer in de week cyclet de batterij van helemaal vol naar helemaal leeg.
zie plaatje, tussen 4 en 5 uur [Afbeelding]
https://gathering.tweaker...message/84989444#84989444
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Wat is de staat van de wifi op de E V3 met de recente firmwares? Is het bruikbaar voor NOM sturing of is het nodig om de batterij bekabeld aan te sluiten? Ik ben van plan een E V3 te kopen en met de B2500 meter addon voor home assistant een ondersteunde meter te simuleren. Ik heb al enkele jaren een Slimmelezer+ in de P1 poort heb zitten en die werkt bij mij erg stabiel. Ik lees her en der over dat de batterij de verbinding met de P1 meter verliest, maar het is mij niet duidelijk of dat door de wifi van de batterij of de gebruikte meter komt en of dit ook met recente firmwares speelt. Ik kan helaas niet zo makkelijk een LAN kabel trekken naar waar ik de batterij wil neerzetten dus ik hoop dat ik het via wifi stabiel werkend kan krijgen.
Bedankt.tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Wellicht heb je hier iets aan.
https://gathering.tweaker...message/84989444#84989444
Gezien het gedrag van de batterij zou ik denken dat die dan eens een 'kleine beurt' moet hebben zoals Satscan het noemt. Maar die krijgt hij (hoewel, een Venus is natuurlijk een 'zij') elke dag al, Met dit mooie weer staat hij gedurende meerdere uren per dag op 100%.
Ik zal de grote beurt eens proberen....
Ik meen me vaag te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat je de cellen ook individueel kunt calibreren met een speciale procedure, maar kan dat niet terugvinden.
Ik heb nog altijd het vermoeden (met de nadruk op ''vermoeden'') dat de grootste verbindingsproblemen in de CT zitten en niet in de batterij. Ik heb gelukkig voorheen nooit eerder last gehad van verbindingsproblemen met 2x V2 en CT003, ondanks dat de 2 batterijen een heel eind van de CT verwijderd zijn en in een betonnen kelder met minimale ontvangst staan. De CT003 had wel altijd super ontvangst. Als ik de API had aanstaan had ik elke 5minuten verbindingsuitval. API on was voldoende, zelfs als ik er geen uitlezing mee deed. Inmiddels draai ik 5 weken op de AstraMeter en dit werkt gewoon top. Nooit verbindingsuitval, API is stabiel (gewoon paar dagen getest, doe er verder niks mee) en de Astrameter is heel fijn in te stellen naar eigen wens. Iets dat met de CT002/003 niet kan.appsec schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:09:
Wat is de staat van de wifi op de E V3 met de recente firmwares? Is het bruikbaar voor NOM sturing of is het nodig om de batterij bekabeld aan te sluiten? Ik ben van plan een E V3 te kopen en met de B2500 meter addon voor home assistant een ondersteunde meter te simuleren. Ik heb al enkele jaren een Slimmelezer+ in de P1 poort heb zitten en die werkt bij mij erg stabiel. Ik lees her en der over dat de batterij de verbinding met de P1 meter verliest, maar het is mij niet duidelijk of dat door de wifi van de batterij of de gebruikte meter komt en of dit ook met recente firmwares speelt. Ik kan helaas niet zo makkelijk een LAN kabel trekken naar waar ik de batterij wil neerzetten dus ik hoop dat ik het via wifi stabiel werkend kan krijgen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bedankt.Druppeltje_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Het loont misschien de moeite dit even bij Marstek neer te leggen, dan ga je sowieso een fw update krijgen.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat 'even bij Marstek neerleggen'?
Via de app, product openen (accu of bijv de ct003), kan je een support ticket aanmaken.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:04:
[...]
Bedankt.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat 'even bij Marstek neerleggen'?
[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 02-05-2026 17:05 ]
Vraag eens een firmware update naar v157 of v158 en BMS 116. Werk hier zeer goed en SoC ook perfect bij men Venus C.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:18:
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Met de standaard, rechte connector en de kabel gebogen meet ik 57cm in de breedte. Heb je aan de andere kant een LAN-aansluiting, dan komt er 7cm bij. Hij hangt vrij strak tegen de muur, ik meet 16,5cm. Er zijn mensen die een haakse connector hebben gemaakt, dan heb je uiteraard minder ruimte nodig. Zorg wel dat hij tegen een brandwerende wand hangt en rondom voldoende ruimte heeft om z’n warmte kwijt te raken.pekkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:59:
Hoe breed is de v3 incl de stekkerverbinding? (Totdat de kabel kan buigen)
En iemand ervaring met het ophangen van de v3? Beugel wordt meegeleverd, wordt hij hier veel dieper van? En hangt dat stevig? Het is best een gewicht namelijk.
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112 - CT003 V122 - HBC 4.10
Net als je een weekend weg bent verliest de MT V3 z’n CT (HW P1) connectie (is trouwens de eerste keer dat hij dat doet).
Vanop afstand krijg ik dit blijkbaar niet opgelost… heb de LAN poort al eens even uitgezet en terug aan maar het lost niets op. Via VPN lukt een herconfiguratie van de CT ook niet.
Vanop afstand krijg ik dit blijkbaar niet opgelost… heb de LAN poort al eens even uitgezet en terug aan maar het lost niets op. Via VPN lukt een herconfiguratie van de CT ook niet.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Je kan eens proberen via de app een andere CT te selecteren, eentje die je überhaupt niet eens hebt. Na de foutmelding nog eens opnieuw de juiste CT kiezen en configureren. Dat wil wel eens lukken dan.r2504 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:14:
Net als je een weekend weg bent verliest de MT V3 z’n CT (HW P1) connectie (is trouwens de eerste keer dat hij dat doet).
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Het probleem is dat om de juiste CT te kunnen selecteren hij mDNS gebruikt en dat niet over de VPN gaat. De app kan dus mijn CT niet vinden als ik niet thuis ben (en zelf het IP-adres opgeven kan niet).
Vandaag een nieuwe Telenet Modem (BE) gekregen, aangesloten en na 10 minuten werkte dit allemaal perfect. Ip adres van mijn HWP1 was veranderd, maar de Marstek app heeft dat zelf opgelost zonder dat ik ook maar iets zelf moest doen. Best opmerkelijk. In mij HA ook wat aanpassingen moeten doen, maar op een kwartiertje was dat ook in orde. Toppie!
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Arjan A, jij moet bij jouw netbeheerder gaan klagen over te hoge spanning. Probeer in jouw omgeving zonnepanelen eigenaren te vinden die last hebben van uitschakelende omvormers. Wij hebben dat na een contact in de buurtapp met vele gebruikers gedaan met succes. En daar zijn dan ook al 3 jaar voor vele miljoenen enorme werkzaamheden in het dorp door gebeurd en iedereen is nu tevreden. Om energie naar het net te brengen heb je meer spanning nodig dan het net heeft. Zoals met communicerende vaten met water. Als het niveau gelijk is gebeurd er niks. Als er een niveau hoger staat loopt het naar het lager totdat ze gelijk staan. Als jouw batterij wil gaan laden moet de omvormer dus zijn spanning beneden de netspanning brengen. MTS E 1970 Helmond! Toen hadden we zo'n dingen nog niet! Alles puur theoretisch.
Kun je de v3 installeren zonder wifi, enkel met LAN?
De ct002 krijg wel wifi 2,4ghz (zelfde netwerk)
Ik kan met mijn telefoon de v3 installeren, maar niet op de wifi op hetzelfde netwerk.
Levert dit problemen op? Of gaat het puur om het feit:
V3 moet internet hebben (via LAN)
CT002 moet op zelfde netwerk
Telefoon om in te stellen via bluetooth
Ik kan met mijn telefoon de v3 installeren, maar niet op de wifi op hetzelfde netwerk.
Levert dit problemen op? Of gaat het puur om het feit:
V3 moet internet hebben (via LAN)
CT002 moet op zelfde netwerk
Telefoon om in te stellen via bluetooth
Ook meermaals gehad bij de marstek die bij mijn ouders staat. Het klinkt haast te vreemd om te noemen, maar ik vond een correlatie met het openen van de app terwijl je niet met hetzelfde netwerk verbonden ben. Sindsdien de app niet meer geopend terwijl ik niet thuis ben: problemen weg!r2504 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:14:
Hmm, ik heb 1 locatie waar nu 3 keer (over afgelopen 2 maanden) de MT de verbinding met de CT002 nu uit het niets 3 keer is verloren. Het viel mij toen ook bij 2 keer op dat het wel 'leek' alsof het gebeurd was nadat met de app gekeken was.Mrdelange schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:40:
Het klinkt haast te vreemd om te noemen, maar ik vond een correlatie met het openen van de app terwijl je niet met hetzelfde netwerk verbonden ben.
Ik heb het toen op kunnen lossen door hardware reset in de app setting van de CT002 te doen, daarna kwam deze direct weer online in de MT.
Ik kijk nochtans (meer dan) genoeg buitenshuis naar de app en nu werkte het initieel ook dus geen idee wat het triggerde… eens thuis is het vermoedelijk meteen terug in orde als ik de HW P1 opnieuw koppel.
Zeker… mijn MT v3 zijn WIFI is nooit geconfigureerd geweest. De MT initieel installatie doe je trouwens met BT, overige connecties gaan hier allen over LAN.pekkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:20:
Kun je de v3 installeren zonder wifi, enkel met LAN?
Mijn zoon die 112 km ver woont heeft ook een marstek. Ik heb ooit eens met de BLE tool naar zijn batterij gekeken toen in verbonden was met zijn wifi . Sindsdien valt de CT verbinding bij mij thuis weg als ik bij mijn zoon de marstek app durf openen om mijn batterij te bekijken. Enige oplossing: eens thuis de marstek herstarten. Als ik bij mijn zoon zijn wifi niet gebruik maar wel 4 of 5G valt de CT niet weg. Weet een iemand wat daar de oorzaak van kan zijn, want hoe meer marsteks er staan meer problemen met het wegvallen van de CT thuis.DukeBox schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:03:
[...]
Hmm, ik heb 1 locatie waar nu 3 keer (over afgelopen 2 maanden) de MT de verbinding met de CT002 nu uit het niets 3 keer is verloren. Het viel mij toen ook bij 2 keer op dat het wel 'leek' alsof het gebeurd was nadat met de app gekeken was.
Ik heb het toen op kunnen lossen door hardware reset in de app setting van de CT002 te doen, daarna kwam deze direct weer online in de MT.
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Bij de Marstek V1 kan je stekker zonnepanelen gebruiken om de batterij op te laden via het noodstopcontact, is dit bij de v3 ook nog steeds het geval?
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA
Jaobed112 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:16:
Bij de Marstek V1 kan je stekker zonnepanelen gebruiken om de batterij op te laden via het noodstopcontact, is dit bij de v3 ook nog steeds het geval?
Ik heb wel het idee dat mijn Marstek v1 nu naar iets meer dan 1 jaar gebruik buitensporig achteruit is (risico was altijd aanwezig) gegaan dan mijn v2 ook bijna 1 jaar in gebruik. Normaal gaan ze aardig gelijk op met afgegeven vermogen, ik zal het de komende tijd in de gaten houden anders ga ik een garantie aanvraag doen.
[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 03-05-2026 09:54 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Sinds gisterenmiddag draait mijn Marstek Venus E 3.0.
Ik heb hem eerst handmatig volledig opgeladen, daarna overgezet naar de AI-modus vanwege mijn dynamische energiecontract. Tot nu toe werkt dat prima.
De installatie was verrassend eenvoudig. In eerste instantie gebruikte ik de meegeleverde P1-meter van Marstek, maar ik ben al snel overgestapt naar mijn bestaande HomeWizard P1 — dat ging zonder problemen.
Van tevoren had ik gelezen dat het systeem alleen zou werken op een 2.4 GHz wifi-netwerk en niet op een gecombineerd 2.4/5 GHz netwerk. Ik gebruik zelf een Fritzbox met mesh (dus zo’n gecombineerd netwerk), maar de configuratie verliep probleemloos. Mijn wifi werd direct gevonden, dus dat lijkt inmiddels goed opgelost.
Al met al een soepele start 👍
Tegen verzendkosten verkrijgbaar, Marstek P1 meter! Stuur maar een PM
Ik heb hem eerst handmatig volledig opgeladen, daarna overgezet naar de AI-modus vanwege mijn dynamische energiecontract. Tot nu toe werkt dat prima.
De installatie was verrassend eenvoudig. In eerste instantie gebruikte ik de meegeleverde P1-meter van Marstek, maar ik ben al snel overgestapt naar mijn bestaande HomeWizard P1 — dat ging zonder problemen.
Van tevoren had ik gelezen dat het systeem alleen zou werken op een 2.4 GHz wifi-netwerk en niet op een gecombineerd 2.4/5 GHz netwerk. Ik gebruik zelf een Fritzbox met mesh (dus zo’n gecombineerd netwerk), maar de configuratie verliep probleemloos. Mijn wifi werd direct gevonden, dus dat lijkt inmiddels goed opgelost.
Al met al een soepele start 👍
Tegen verzendkosten verkrijgbaar, Marstek P1 meter! Stuur maar een PM
iddqd idkfa
Hier ook, vorig jaar van jan tot dec RTE 75%, dit jaar tot nu toe 68 % maar veel verschil per maand, jan 44 %, feb 64 %, maart 68 %, 76 %. Het lijkt er een beetje op dat hoe meer de batterij laad en ontlaad op een dag, hoe beter de RTE.S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:53:
Ik heb wel het idee dat mijn Marstek v1 nu naar iets meer dan 1 jaar gebruik buitensporig achteruit is (risico was altijd aanwezig) gegaan dan mijn v2 ook bijna 1 jaar in gebruik. Normaal gaan ze aardig gelijk op met afgegeven vermogen, ik zal het de komende tijd in de gaten houden anders ga ik een garantie aanvraag doen.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hier precies dit, maar dit gedrag was er vorig jaar niet .. ze lijken te snel te slijten.PNARI schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Hier ook, vorig jaar van jan tot dec RTE 75%, dit jaar tot nu toe 68 % maar veel verschil per maand, jan 44 %, feb 64 %, maart 68 %, 76 %. Het lijkt er een beetje op dat hoe meer de batterij laad en ontlaad op een dag, hoe beter de RTE.
Is dit aan dezelfde laad- en ontlaadsnelheden? Of laadt je batterij door verlaagde zonneopbrengst aan een lager vermogen en is dat de verklaring? Zie niet echt in hoe je omvormer zou slijten namelijk.S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Hier precies dit, maar dit gedrag was er vorig jaar niet .. ze lijken te snel te slijten.
Goedemiddag,
Heb nu een jaartje denk ik ongv 2x de marstek v2 draaien, gebruik de nom of handmatige instelling, afhankelijk van de dynamische tarieven en auto laden etc (in homey enigzins kunnen automatiseren). Echter heb ik de ai modus tot nu toe nog niet goed begrepen en het nut er van ingezien.
Zijn er al mensen die deze modus een half jaartje gebruiken en de meerwaarde hebben gevonden?
Vind het vreemd dat wanneer er minimaal prijsverschil zit in de dag hij toch gaat opladen met 20% verlies in totaliteit was dat totaal niet relevant.
Ik kan er enigzins mee leven maar was benieuwd of hij daarnaast leert om te gaan met het oplaad gedrag van de zonnepanelen, dat hij snapt dat op een zonnige dag hij niet moet bijladen en op een niet zonnige dag hij dit beter wel kan doen om
‘s nachts en ‘s ochtends te kunnen dekken.
Heel verhaal maar wellicht iemand die hier meer ervaring mee heeft.
Groetjes!
Heb nu een jaartje denk ik ongv 2x de marstek v2 draaien, gebruik de nom of handmatige instelling, afhankelijk van de dynamische tarieven en auto laden etc (in homey enigzins kunnen automatiseren). Echter heb ik de ai modus tot nu toe nog niet goed begrepen en het nut er van ingezien.
Zijn er al mensen die deze modus een half jaartje gebruiken en de meerwaarde hebben gevonden?
Vind het vreemd dat wanneer er minimaal prijsverschil zit in de dag hij toch gaat opladen met 20% verlies in totaliteit was dat totaal niet relevant.
Ik kan er enigzins mee leven maar was benieuwd of hij daarnaast leert om te gaan met het oplaad gedrag van de zonnepanelen, dat hij snapt dat op een zonnige dag hij niet moet bijladen en op een niet zonnige dag hij dit beter wel kan doen om
‘s nachts en ‘s ochtends te kunnen dekken.
Heel verhaal maar wellicht iemand die hier meer ervaring mee heeft.
Groetjes!
Ik vrees dat AI vreselijk overschat wordt.
1) kosten: als de stroomprijs erg laag is of negatief dan komt dit omdat er een overschot is aan zonne- ende windstroom. Dat tekent dus ook dat bij mensen met een PV installatie de accu's snel al vol zitten met PV stroom.
Er is dan weinig voordeel te behalen.
2) voorspellingen qua weer heb ik geen vertrouwen in. Welke weerdienst mag ik kiezen en dan nog klopt het met mij lokale weer? Gisteren veel regen en onweer voorspeld maar de hele dag zon gehad. Dus hoe gaat de chinese AI dit verwerken?
3) AI kan niet in de toekomst kijken. Dus gedrag van mensen of installaties volgen lijkt mij ver gezocht. Tenzij alle huisgenoten een strak schema hebben en volgen.
1) kosten: als de stroomprijs erg laag is of negatief dan komt dit omdat er een overschot is aan zonne- ende windstroom. Dat tekent dus ook dat bij mensen met een PV installatie de accu's snel al vol zitten met PV stroom.
2) voorspellingen qua weer heb ik geen vertrouwen in. Welke weerdienst mag ik kiezen en dan nog klopt het met mij lokale weer? Gisteren veel regen en onweer voorspeld maar de hele dag zon gehad. Dus hoe gaat de chinese AI dit verwerken?
3) AI kan niet in de toekomst kijken. Dus gedrag van mensen of installaties volgen lijkt mij ver gezocht. Tenzij alle huisgenoten een strak schema hebben en volgen.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik betwijfel dat de omvormer slijt .. eerder de cellen. Feit blijft dat de v1 , 1 jaar later ander gedrag laat zien . Hier genoeg zon gehad de afgelopen tijd dat het op is gaan vallen, in vergelijking met het afgelopen jaar. Op dezelfde instellingen . Maakt mij ook niet uit wat het is, er is verschil en als dat zo blijft ga ik een garantie aanvraag doen. Ik draai ze allebei als 1 systeem en het is niet de bedoeling dat er eentje al een tijd op 11 procent staat en de ander nog terugleverd terwijl de airco’s nog aanstaan. En ze allebei van 100 % zijn gaan terug leveren.RobinDH1 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Is dit aan dezelfde laad- en ontlaadsnelheden? Of laadt je batterij door verlaagde zonneopbrengst aan een lager vermogen en is dat de verklaring? Zie niet echt in hoe je omvormer zou slijten namelijk.
[ Voor 26% gewijzigd door S2S op 03-05-2026 13:21 ]
Heeft de accu ook software updates gehad over dat jaar?S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:13:
[...]
Ik betwijfel dat de omvormer slijt .. eerder de cellen. Feit blijft dat de v1 , 1 jaar later ander gedrag laat zien .
De v2 heeft er diverse gehad en ik kan mij zo maar voorstellen dat laad en ontlaad gedrag aangepast is. En dus ook belasting op de cellen.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ze hebben wel updates gehad.. feit blijft dat 1tje eerder leeg is , vorig jaar liepen ze zo ongeveer gelijk op … voor mij is dat genoeg reden . Ik ga het verder ook niet onderzoeken dat mogen ze bij Marstek doen.3DWim schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Heeft de accu ook software updates gehad over dat jaar?
De v2 heeft er diverse gehad en ik kan mij zo maar voorstellen dat laad en ontlaad gedrag aangepast is. En dus ook belasting op de cellen.
Ik kijk het nog een tijdje aan en blijft het zo dan laat ik het Marstek weten .
[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 03-05-2026 13:22 ]
Kijk het idd nog maar een tijdje aan... als het goed wisselt dit gedrag zich met de andere batterij.S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Ze hebben wel updates gehad.. feit blijft dat 1tje eerder leeg is , vorig jaar liepen ze zo ongeveer gelijk op … voor mij is dat genoeg reden . Ik ga het verder ook niet onderzoeken dat mogen ze bij Marstek doen.
Ik kijk het nog een tijdje aan en blijft het zo dan laat ik het Marstek weten .
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ben het gedeeltelijk met je eens de voorspelling van de te verwachte kWh opbrengst is bij mij >95% voor de komende 2 á 3 dgn dan wordt het minder. Maar blijft boven de 85%. Mijn systeem heb ik gereset en ik ben opnieuw aan het opbouwen, richting eind mei is de kalibratie voltooit. Verwachting is >95% accurate voorspelling mbt dagopbrengst kWh. Daarnaast een 4 seizoenen dashboard in Grafana om nog preciezer te kunnen sturen. Eind dit jaar gereed!3DWim schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:46:
Ik vrees dat AI vreselijk overschat wordt.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Het is overroepen die AI mode.Jisnb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:31:
Echter heb ik de ai modus tot nu toe nog niet goed begrepen en het nut er van ingezien.
Volgens mij zit er niets AI in maar checkt het gewoon naar de 2 laagste prijzen op een dag.
En zelfs daar gaat het soms nog de mist in.
Het selecteert telkens de 2 uren dat het dichts tegen 0 liggen ook al zijn er uren van -0.07 tot zelfs 0.47 vorig weekend.
In winter maanden is soms het eerste laad uur om 03:00 en 't tweede pas om 23:00 dus het vult met moeite de batterij half en niet genoeg om het tot 23:00 uit te houden.
Soms is het verschil met bv 04:00 0.01 euro dus dan kan je beter van 03:00-05:00 opladen ipv om 12:00 al leeg te zijn en tot 23:00 hogere prijzen te betalen als de panelen niet genoeg geven.
Dus eigenlijk goed voor de winter maanden maar eens de zonne panelen de batterij volledig kunnen vullen zet je het beter op zelf consumptie als het alleen positieve prijzen zijn.
Hoe je het met die negatieve prijzen moet aanpakken daar ben ik nog niet uit.
Ik vermoed dat het pas winstgevend is vanaf 0.30 euro omdat je de taksen/vergoedingen nog moet aftrekken.
Ik heb al 1 keer de omvormer uit gezet als het redelijk negatief was maar da's moeilijk als je niet thuis bent.
Met die -0.47 vorige week zat ik op een wandeltocht van 50Km en ik had het natuurlijk pas door als ik terug thuis was.
Ik week niet of er een manier is om de batterij te laten leeglopen zonder dat het de stroom het net op stuurt?
Anders kan je ze leeg laten lopen en opnieuw opladen als het extreem negatief is.
Zoniet dan is het panelen uitzetten en iets van 2300W (oven?) opzetten en als het ver leeg is terug opladen maar dan wordt het al ingewikkeld voor een minimaal profijt.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Daar is toch de modus : self consumption voor ?gvb73 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:27:
Ik week niet of er een manier is om de batterij te laten leeglopen zonder dat het de stroom het net op stuurt?
Dat is eigen gebruik plus laden van overschot PV.
Zolang Marstek blijft voldoen aan de garantie en een nieuwer vervangexemplaar stuurt geen probleem. Al heb ik het gedacht dat de v3 er niet direct op vooruit is gegaan met celkwaliteit als ik dit topic zo doorlees. Binnen enkele jaren hebben vele v3 misschien hetzelfde probleem als de v1/v2 beginnen te krijgen.S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:13:
[...]
Ik betwijfel dat de omvormer slijt .. eerder de cellen. Feit blijft dat de v1 , 1 jaar later ander gedrag laat zien .
Dan vraag ik mij toch af of Marstek gewoon iedereen nieuwe exemplaren gaat blijven leveren in de komende jaren bij significante celdegradatie of dat dit onhoudbaar wordt voor hun.
Zal eens effe kijken maand per maand vorig jaarS2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Hier precies dit, maar dit gedrag was er vorig jaar niet .. ze lijken te snel te slijten.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Tja geen idee, zolang ze nieuwe sturen ..Avenger 2.0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:33:
[...]
Zolang Marstek blijft voldoen aan de garantie en een nieuwer vervangexemplaar stuurt geen probleem. Al heb ik het gedacht dat de v3 er niet direct op vooruit is gegaan met celkwaliteit als ik dit topic zo doorlees. Binnen enkele jaren hebben vele v3 misschien hetzelfde probleem als de v1/v2 beginnen te krijgen.
Dan vraag ik mij toch af of Marstek gewoon iedereen nieuwe exemplaren gaat blijven leveren in de komende jaren bij significante celdegradatie of dat dit onhoudbaar wordt voor hun.
Misschien is het voor hun maar een klein percentage dat omruiling vraagt. Ken zo al enkele waar die gewoon in een hoekje staat zijn ding te doen (of niet) en ze er niet echt naar omkijken of RTE berekenen. Dus zo lang die niet volledig stopt met werken zullen ze (mogelijk) niet merken.
De cel degradatie was voor mij de reden waarom ik de v1 heb laten vervangen. Ben er wel achter gekomen dat hitte een belangrijke rol speelt. Wanneer je laat en ontlaad boven de 2200 watt gaat de cel degradatie sneller.
Die mensen heb je er ook tussen zitten. Ik kijk mijn spul iedere dag na, dan valt het wel op zeg maar.Avenger 2.0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:10:
[...]
Misschien is het voor hun maar een klein percentage dat omruiling vraagt. Ken zo al enkele waar die gewoon in een hoekje staat zijn ding te doen (of niet) en ze er niet echt naar omkijken of RTE berekenen. Dus zo lang die niet volledig stopt met werken zullen ze (mogelijk) niet merken.
Ik draai beide op 800 watt blijkbaar kan het dan ook gebeuren . Met veel overschot laden ze max op 1500 watt ieders. Dan is er voor de rest geen afname uit het huis . Ideale situatie, anders is het minder.obed112 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:19:
De cel degradatie was voor mij de reden waarom ik de v1 heb laten vervangen. Ben er wel achter gekomen dat hitte een belangrijke rol speelt. Wanneer je laat en ontlaad boven de 2200 watt gaat de cel degradatie sneller.
[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 03-05-2026 17:36 ]
Het zal toch geen algemeen verschijnsel zijn. Nog 2 weken en heb mijn V2 1 jaar. Deze doet het nog altijd even goed. De Marstek van mijn neef, ook een V2 idem.S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:23:
[...]
Ik draai beide op 800 watt blijkbaar kan het dan ook gebeuren . Met veel overschot laden ze max op 1500 watt ieders. Dan is er voor de rest geen afname uit het huis . Ideale situatie, anders is het minder.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik was dit weekend m'n CT verloren toen ik op een B&B zat tijdens een weekendje weg... dus misschien zijn je bevindingen zo gek nog niet. Misschien kijkt de app bij het opnenen soms naar de (in dit geval HW P1 meter) geconfigureerde meter en ik weet niet of ik toen op de WIFI van de B&B zat maar bij een poging hem opnieuw te configureren vond ik twee HW P1's... beide bleken van de B&B te zijn (uiteraard kon hij die van mij tbuis niet vinden).lvhb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:11:
Mijn zoon die 112 km ver woont heeft ook een marstek. Ik heb ooit eens met de BLE tool naar zijn batterij gekeken toen in verbonden was met zijn wifi . Sindsdien valt de CT verbinding bij mij thuis weg als ik bij mijn zoon de marstek app durf openen om mijn batterij te bekijken.
Toen ik daarstraks terug thuis kwam heb ik de MT even uit de stekker getrokken alsook de netwerkkabel even los gemaakt maar dat loste het probleem in mijn geval niet op (misschien had ik wat langer moeten wachten ?). Ik heb dan maar snel de HW P1 terug geconfigureerd en in de app en het was meteen terug in orde.Enige oplossing: eens thuis de marstek herstarten. Als ik bij mijn zoon zijn wifi niet gebruik maar wel 4 of 5G valt de CT niet weg. Weet een iemand wat daar de oorzaak van kan zijn, want hoe meer marsteks er staan meer problemen met het wegvallen van de CT thuis.
Ja maar ik bedoel als de variable prijs -0.30 of zelfs lager is hoe krijg je die batterij leeg zonder dat het naar het net gaat want dan betaal je er weer voor. Dus ook voor overschot PV betaal je als de batterij al vol is.3DWim schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:32:
[...]
Daar is toch de modus : self consumption voor ?
Dat is eigen gebruik plus laden van overschot PV.
Of je moet al een oven of airco/vuurtjes opzetten voor anderhalf uur met de omvormer uitgeschakeld en daarna terug van het net laden zodat je vergoed wordt.
En de omvormer pas terug inschakelen als de zon weg is van de panelen.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Was vandaag even bezig om een van mijn batterijen van wifi af te krijgen en bekabeld aan te sluiten. Kwam er na veel prutsen achter dat die alleen lan kabel accepteert wanneer je de G → de shield / afscherming / ground van een afgeschermde kabel ook aanwezig is en aangesloten. Iemand anders hier ook tegenaan gelopen of had ik dat moeten weten?
Ik heb zojuist eindelijk op de knop gedrukt en een MT Venus E V3 besteld, net als een EW11 modbus bridge. Als het goed is wordt het komende week bezorgd.
Ik heb de afgelopen weken aan mijn eigen aansturingsaddon voor Home Assistant gesleuteld en ik denk dat ik de batterij beter aan kan sturen dan een simpele NOM modus. Ik ben sinds deze maand bij Frank over op 15-minuten prijzen om gebruik te maken van de schommelingen in de prijzen.
Hoe meten jullie de besparing door de batterij? Ik zou graag per kwartier meten wat mijn batterij acties hebben gekost of opgeleverd zodat ik een beeld kan krijgen van de terugverdientijd. Bestaan daar integraties voor Home Assistant voor of moet ik hiervoor zelf iets in elkaar zetten?
Ik heb de afgelopen weken aan mijn eigen aansturingsaddon voor Home Assistant gesleuteld en ik denk dat ik de batterij beter aan kan sturen dan een simpele NOM modus. Ik ben sinds deze maand bij Frank over op 15-minuten prijzen om gebruik te maken van de schommelingen in de prijzen.
Hoe meten jullie de besparing door de batterij? Ik zou graag per kwartier meten wat mijn batterij acties hebben gekost of opgeleverd zodat ik een beeld kan krijgen van de terugverdientijd. Bestaan daar integraties voor Home Assistant voor of moet ik hiervoor zelf iets in elkaar zetten?
Maar dit is mijn v1, mijn v2 lijkt nog normaal te werken.dannyro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:10:
[...]
Het zal toch geen algemeen verschijnsel zijn. Nog 2 weken en heb mijn V2 1 jaar. Deze doet het nog altijd even goed. De Marstek van mijn neef, ook een V2 idem.
Nee, nog geen enkele keer tegenaangelopen en ik sluit de V3 altijd bekabeld aan (nooit met eigen WiFi).obed112 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:37:
Iemand anders hier ook tegenaan gelopen of had ik dat moeten weten?
Gezien het maar 100Mbit is gebruik ik ook geen bijzondere kabels o.i.d., zeker geen shielded.
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2026 21:24 ]
@appsec ik gebruik zelf deze :
https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/
Op de lifetime kWh entiteiten vamladen en ontladen.
Vervolgens deze van elkaar aftrekken.
Gebruik hem ook voor de zonnepanelen en de sessy.
Vergeet niet 2 prijs templates te maken gezien tussen im en export van het nwt +-4 cent verschil zit bij frank.
Vergeet niet 2 prijs templates te maken gezien tussen im en export van het nwt +-4 cent verschil zit bij frank.
[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 03-05-2026 22:09 ]
Top, daar ga ik naar kijken.Tazzios schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:09:
@appsec ik gebruik zelf deze :
Klopt dat wel? Ik dacht dat je bij Frank Energie de inkoopvergoeding weer terug krijgt bij terugleveren. Wat me overigens verbaasd aangezien toch risico's en kosten hebben voor je teruggeleverde stroom. Dit is in ieder geval de interpretatie van jeroen.nl.Tazzios schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:09:
Die negatieve stroomprijs is vaak maar een aantal uur per dag van 12:00 tot 16:00 bijvoorbeeld. Ik stel mijn Marstek dan smorgens vroeg in op handmatig ontladen van 9:00 tot 13:00 en handmatig opladen van 13:00 tot 16:00 zo levert hij terug aan het net en het huis als de stroomprijs nog net positief is, en is hij helemaal leeg om 13:00 en gaat hij weer opladen van 13:00 tot 16:00 als de stroomprijs negatief is. De zonnepanelen zet ik uit tussen 12:00 en 16:00 om teruglevering te voorkomen. Na 16:00 zet ik de Marstek weer op zelf verbruik en gaan de zonnepanelen weer aan.gvb73 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Ja maar ik bedoel als de variable prijs -0.30 of zelfs lager is hoe krijg je die batterij leeg zonder dat het naar het net gaat want dan betaal je er weer voor. Dus ook voor overschot PV betaal je als de batterij al vol is.
Of je moet al een oven of airco/vuurtjes opzetten voor anderhalf uur met de omvormer uitgeschakeld en daarna terug van het net laden zodat je vergoed wordt.
En de omvormer pas terug inschakelen als de zon weg is van de panelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben-i op 03-05-2026 23:20 ]
@Tazzios volgens mij is het niet zo simpel als de lifetime charge en discharge vermenigvuldigen met respectievelijk je afnamen en terugleverprijs, tenminste niet als daar een spread tussen zit. Als je oplaad kan dat immers van het net zijn tegen de afnameprijs of van de zonnepanelen tegen de terugleverprijs. Om het goed te berekenen moet je de de hoofdmeterstanden van het scenario zonder de batterij reconstrueren en de integratie loslaten op je echte en de alternatieve meterstanden en daar het verschil van nemen.
Hierbij mijn waardes ( RTE, afgenomen vermogen ) voor de eerste 11 maanden 2018, vrij constant en niet afnemend, lijkt precies of er begin dit jaar met een update iets gebeurt is. Zijn er nog die dit vaststellen ?S2S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:07:
[...]
70 23, 73 106, 77 149, 77 133, 72 133,75 136, 74 94, 77 120, 74 120, 74 111, 75 90, 75 50.
[ Voor 9% gewijzigd door PNARI op 04-05-2026 07:25 ]
lol, de magische centen maatschappij en bezigheidstherapieBen-i schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:16:
[...]
Die negatieve stroomprijs is vaak maar een aantal uur per dag van 12:00 tot 16:00 bijvoorbeeld. Ik stel mijn Marstek dan smorgens vroeg in op handmatig ontladen van 9:00 tot 13:00 en handmatig opladen van 13:00 tot 16:00 zo levert hij terug aan het net en het huis als de stroomprijs nog net positief is, en is hij helemaal leeg om 13:00 en gaat hij weer opladen van 13:00 tot 16:00 als de stroomprijs negatief is. De zonnepanelen zet ik uit tussen 12:00 en 16:00 om teruglevering te voorkomen. Na 16:00 zet ik de Marstek weer op zelf verbruik en gaan de zonnepanelen weer aan.
en dan maar klagen dat de algemene netkosten en gerelateerde overheidskosten de lucht in gaan.
RTE verliezen in - uit
de netkosten en btw voor deze flow en dan je PV met electriciteitskost 0 (excl inversering) afzetten
ik draai van maart tot oktober NOM, enkel vaste kost met beperkte reductie teruggave variabel
life is easy
[ Voor 6% gewijzigd door dnat op 04-05-2026 08:26 ]
ja ik merk ook verschil met mijn v1 en v2. Maar volgens mij is S2S zijn opmerking niet echt met data onderbouwd, eerder gevoel en gedragsverschil.PNARI schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:25:
[...]
Hierbij mijn waardes ( RTE, afgenomen vermogen ) voor de eerste 11 maanden 2018, vrij constant en niet afnemend, lijkt precies of er begin dit jaar met een update iets gebeurt is. Zijn er nog die dit vaststellen ?
70 23, 73 106, 77 149, 77 133, 72 133,75 136, 74 94, 77 120, 74 120, 74 111, 75 90, 75 50.
V1 heeft lager rendement tov V2 maar ik ga dit niet zomaar steken op slijtage, ik zal na deze volledige zomer nog eens een vergelijk maken met vorig jaar, op korte tijd en met winter is het sowieso niet helemaal correct (als je MT aanlaat idle dan vreet die ook elec) in NOV-DEC-JAN heb ik ook wat testen gedaan met 1 vs 2 online. Ik zou het dus niet zomaar celdegradatie noemen.
Wat ik de laatste maanden merk is dat ze echt variabel laden en ontladen, ik kan er gerust in de ochtend 1 hebben op 11% en de andere nog op 40%, idem voor het laden, is nooit 50/50. Ik werk met de CT003
ik lig er eerlijk gezegd niet van wakker, mijn RTE zit rond de 72% wat redelijk laag is tov andere, (maar de PV is al lang terugbetaald dus kost = 0), op het net duwen is enkele cent. De RTE komt mogelijks door mijn profiel van (15%O)-(15%Z)-(70%W) PV dus het laden overdag is beperkt, kan uren lang 50-500w zijn. Ik heb ook constant verbruik dat sowieso al 3-400w is. De CT003 emulator zal mij zeker een beter rendement geven maar ik wacht nog even af met gebruik omdat mijn huidige setup echt al sinds vorige zomer totaal stabiel is met 0 uitval..
[ Voor 13% gewijzigd door dnat op 04-05-2026 08:43 ]
CT003 even geheel afkoppelen en na 30sec weer aankoppelen is de snelste manier om dit op te lossen.r2504 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:33:
[...]
Ik was dit weekend m'n CT verloren toen ik op een B&B zat tijdens een weekendje weg... dus misschien zijn je bevindingen zo gek nog niet. Misschien kijkt de app bij het opnenen soms naar de (in dit geval HW P1 meter) geconfigureerde meter en ik weet niet of ik toen op de WIFI van de B&B zat maar bij een poging hem opnieuw te configureren vond ik twee HW P1's... beide bleken van de B&B te zijn (uiteraard kon hij die van mij tbuis niet vinden).
[...]
Toen ik daarstraks terug thuis kwam heb ik de MT even uit de stekker getrokken alsook de netwerkkabel even los gemaakt maar dat loste het probleem in mijn geval niet op (misschien had ik wat langer moeten wachten ?). Ik heb dan maar snel de HW P1 terug geconfigureerd en in de app en het was meteen terug in orde.
is het de marstek of je slechte wifi opstellingmatramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:53:
[...]
En ja hoor, dat was dus de oorzaak. Ik heb hier een Fritz! mesh set met bekabelde access points op de eerste en tweede verdieping en een wireless repeater met netwerkaansluiting (want de IKEA Dirigera hub is alleen bekabeld te gebruiken) in de woonkamer. Zet de repeater uit, geen verschil. Graaf het access point op de 1e verdieping op tussen de computerspullen van de oudste (die nog nooit van kabelmanagement heeft gehoord), trek de stekker eruit en... WiFi signaal op de Marstek is weer als vanouds!
[Afbeelding]
Volgens mij is een apart netwerk op een Fritz!box 7590AX niet mogelijk, ja wel een gastnetwerk maar dan "zien" de andere apparaten 'm niet. Dat wordt een antieke router opdiepen van zolder en inrichten met een afwijkende SSID, zodat er alleen met dat apparaat verbinding wordt gemaakt.
Wat een ongelofelijk brakke software zit er toch in die Marstek spullen. Alle waarde naar zijn geld zullen we maar zeggen.
ik heb ook een fritz mesh netwerk, de 2.4+5ghz combo is geen probleem met mesh, maar helaas zit er op de fritz geen AP pinning en dus ja die MT gaan dan helaas wel eens naar een ander AP als er ergens een disconnect is, exacte opstart cycli en vast IP etc hebben geen invloed. Is voor mij dus tekortkoming van Fritz en niet van MT.
ALs je ander devices zou checken doen die ook exact hetzelfde afh van je locatie en bewegingen. Ik zie mijn eufy ook niet altijd sterkste AP nemen. Duurkoop-goedkoop zeker
Je gastnetwerk gebruiken met andere ssid is een oplossing of zoals ik het gedaan heb is een 1200ax gezet in de ct003+2*MT ruimte en dan dedicated SSID gegeven met routing. Blijf je nog altijd in zelfde eco systeem.
Is zeker wel op mijn eigen data gebaseerd, buiten dat vindt ik het niet okay dat er 1 uit de pas loopt of zelfs al een tijd op 11% staat wat voorheen niet was … dat kost mij gewoon geld omdat het huis dan van het net afneemt .. vorig jaar met dezelfde situatie / periode was dit niet het geval , zo simpel is hetdnat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:35:
[...]
ja ik merk ook verschil met mijn v1 en v2. Maar volgens mij is S2S zijn opmerking niet echt met data onderbouwd, eerder gevoel en gedragsverschil.
V1 heeft lager rendement tov V2 maar ik ga dit niet zomaar steken op slijtage, ik zal na deze volledige zomer nog eens een vergelijk maken met vorig jaar, op korte tijd en met winter is het sowieso niet helemaal correct (als je MT aanlaat idle dan vreet die ook elec) in NOV-DEC-JAN heb ik ook wat testen gedaan met 1 vs 2 online. Ik zou het dus niet zomaar celdegradatie noemen.
Wat ik de laatste maanden merk is dat ze echt variabel laden en ontladen, ik kan er gerust in de ochtend 1 hebben op 11% en de andere nog op 40%, idem voor het laden, is nooit 50/50. Ik werk met de CT003
ik lig er eerlijk gezegd niet van wakker, mijn RTE zit rond de 72% wat redelijk laag is tov andere, (maar de PV is al lang terugbetaald dus kost = 0), op het net duwen is enkele cent. De RTE komt mogelijks door mijn profiel van (15%O)-(15%Z)-(70%W) PV dus het laden overdag is beperkt, kan uren lang 50-500w zijn. Ik heb ook constant verbruik dat sowieso al 3-400w is. De CT003 emulator zal mij zeker een beter rendement geven maar ik wacht nog even af met gebruik omdat mijn huidige setup echt al sinds vorige zomer totaal stabiel is met 0 uitval..
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 04-05-2026 09:00 ]
heb je die v1 dan al als enkel systeem getest en nageken op een dag wat er in - uit gaat zonder dat de v2 aanstaat? Zet er een HW socket achter eventueel en zie effictieve in-uit voor 1-2 dagen.S2S schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Is zeker wel op mijn eigen data gebaseerd, buiten dat vindt ik het niet okay dat er 1 uit de pas loopt of zelfs al een tijd op 11% staat wat voorheen niet was … dat kost mij gewoon geld omdat het huis dan van het net afneemt .. vorig jaar met dezelfde situatie / periode was dit niet het geval , zo simpel is heten of het nou een firmware update was of slijtage is van de cellen , dat mag Marstek uit gaan zoeken.
Die data kan je ook perfect als bewijs gebruiken voor je support ticket.
[ Voor 11% gewijzigd door dnat op 04-05-2026 09:11 ]
Alsnog loop je maar wat te schreeuwen zonder dat je met enig cijfer afkomt…S2S schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Is zeker wel op mijn eigen data gebaseerd, buiten dat vindt ik het niet okay dat er 1 uit de pas loopt of zelfs al een tijd op 11% staat wat voorheen niet was … dat kost mij gewoon geld omdat het huis dan van het net afneemt .. vorig jaar met dezelfde situatie / periode was dit niet het geval , zo simpel is heten of het nou een firmware update was of slijtage is van de cellen , dat mag Marstek uit gaan zoeken.
Ik ben er zeker van dat je RTE gewoon lager is door de periode van het jaar, zoals je zelf al in je andere comment aangaf. In april was deze 76% en in de donkere maanden ervoor lager, wat simpelweg te verklaren valt door lagere laadsnelheden en dus ook minder efficiëntie van een vaak koude omvormer. Laat het zonneseizoen nu bezig zijn/beginnen waardoor je algemeen gemiddelde de komende maanden een boost krijgt, en dan is er plots geen probleem meer. Heb je Marstek wel lastig gevallen met een non-issue ten koste van de dienstverlening aan anderen die wel degelijk met een probleem kampen en kan je de support hier als waardeloos komen omschrijven…
Waarom zou ik dat doen ? Ik draai hier op 2 accu’s. En er is verschil met de periode vorig jaar.dnat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:08:
[...]
heb je die v1 dan al als enkel systeem getest en nageken op een dag wat er in - uit gaat zonder dat de v2 aanstaat? Zet er een HW socket achter eventueel en zie effictieve in-uit voor 1-2 dagen.
Die data kan je ook perfect als bewijs gebruiken voor je support ticket.
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 04-05-2026 09:30 ]
Als jij ze ook meer dan een jaar hebt .. dan hoor ik graag van je. Verder los ik dit zelf wel op zoals ik altijd doe! En op mijn manier . Jij bent niet toevallig een verkoper van deze accu’s hè 😂RobinDH1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:15:
[...]
Alsnog loop je maar wat te schreeuwen zonder dat je met enig cijfer afkomt…
Ik ben er zeker van dat je RTE gewoon lager is door de periode van het jaar, zoals je zelf al in je andere comment aangaf. In april was deze 76% en in de donkere maanden ervoor lager, wat simpelweg te verklaren valt door lagere laadsnelheden en dus ook minder efficiëntie van een vaak koude omvormer. Laat het zonneseizoen nu bezig zijn/beginnen waardoor je algemeen gemiddelde de komende maanden een boost krijgt, en dan is er plots geen probleem meer. Heb je Marstek wel lastig gevallen met een non-issue ten koste van de dienstverlening aan anderen die wel degelijk met een probleem kampen en kan je de support hier als waardeloos komen omschrijven…
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 04-05-2026 09:31 ]
Wie kan mijn helpen met de Marstek intergratie in Home assistant
Blijft bij jullie de "Power In" en "Power Out" ook op 0 staan?
Deze moet je gebruiken bij de Energie tab volgens mijn. of heb ik dat mis?
Wie maakt mij wijzer?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfR2EduvPoLafCpO343keP4c.jpg?f=user_large)
Klopt, ik draai op dit moment op noodstroom omdat er vandaag een 3 fase aansluiting wordt aangesloten, thuis werkplek!
Wie maakt mij wijzer?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfR2EduvPoLafCpO343keP4c.jpg?f=user_large)
Klopt, ik draai op dit moment op noodstroom omdat er vandaag een 3 fase aansluiting wordt aangesloten, thuis werkplek!
[ Voor 15% gewijzigd door ComPeter op 04-05-2026 10:21 ]
iddqd idkfa
misschien om te zien of je effectief soc drift hebt en celdegradatie?S2S schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Waarom zou ik dat doen ? Ik draai hier op 2 accu’s. En er is verschil met de periode vorig jaar.
hoe ga je een support ticket aanmaken? hey marstek vorig jaarleverde die maand mijn batterij 100 en nu maar 90, ik heb een slechte batterij, geef mij andere
zoekfunctie?ComPeter schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:19:
Wie maakt mij wijzer?
[Afbeelding]
Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu
en de integratie (waardes) hangt af van welke methode... API-MQQT-Modbus
[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 04-05-2026 10:44 ]
Je Off-Grid staat op 126W, lijkt mij logisch als je op noodstroom draait dat dan van/naar Grid op 0 staat.ComPeter schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:19:
Wie maakt mij wijzer?
[Afbeelding]
Heel mooi, veel info, maar geen antwoord op mijn vraag gevondendnat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:43:
[...]
zoekfunctie?
Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu
en de integratie (waardes) hangt af van welke methode... API-MQQT-Modbus
Ik gebruik de API
iddqd idkfa
Dat is voor nu vanwege de werkzaamhede naan de meterkast, maar dat is op normale momenten ookHMS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Je Off-Grid staat op 126W, lijkt mij logisch als je op noodstroom draait dat dan van/naar Grid op 0 staat.
[ Voor 8% gewijzigd door ComPeter op 04-05-2026 11:15 ]
iddqd idkfa
Ik snap je casus niet.gvb73 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:40:
Ja maar ik bedoel als de variable prijs -0.30 of zelfs lager is hoe krijg je die batterij leeg zonder dat het naar het net gaat want dan betaal je er weer voor. Dus ook voor overschot PV betaal je als de batterij al vol is.
Vol is vol.
Dus als uw accu vol zit met PV stroom, je verbruik gedekt wordt door de PV en je toch nog stroom overhoud dan gaat dat het net op. Ongeacht de kosten/prijs van verkoop of inkoop.
Als dit vaak het geval is en genoeg dan is het overwegen van een 2e accu zinvol.
En zonder zonnepanelen.appsec schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:22:
@Tazzios volgens mij is het niet zo simpel als de lifetime charge en discharge vermenigvuldigen met respectievelijk je afnamen en terugleverprijs, tenminste niet als daar een spread tussen zit. Als je oplaad kan dat immers van het net zijn tegen de afnameprijs of van de zonnepanelen tegen de terugleverprijs. Om het goed te berekenen moet je de de hoofdmeterstanden van het scenario zonder de batterij reconstrueren en de integratie loslaten op je echte en de alternatieve meterstanden en daar het verschil van nemen.
Want hoe bereken je de opbrengst van je zonnepanelen? Reken je afnameprijs of terugleverprijs? Een deel verbruik je zelf en een deel lever je terug. Dus eigenlijk moet je een gewogen prijs hebben die rekening houdt met hoeveel er wordt teruggeleverd en hoeveel daarvan er direct wordt verbruikt.
...
En dan komt de accu er nog bij. Moet je daar ook kijken wat van je panelen komt en ken je dat de opwek dan eerst toe aan de accu of haal je eerst het huis verbruik eraf en de restant naar de accu?
En indien je de stroom uit het zonnepanelen tegen terugleverprijs aan de accu geeft is de vraag of dit wel eerlijk is: Indien je wel een accu en geen zon had, had je van het net moeten laden. Bij het rekenen met de terugleverprijs schrijf je minder kosten bij de accu terwijl het eigenlijk winst is van de zonnepanelen.
Enzo waarschijnlijk nog een paar complicaties.
Misschien niet direct relevant, maar mijn situatie, zonder PV en Marstek had ik een gemiddeld verbruik van 4000kWh/jaar. Nu, met PV en Marstek heb ik een verbruik van 1500kWh het laatste jaar. Voor mij is dit toch een serieuze besparing. In BE wel te verstaan. Onder het Captar reken ik er dan nog niet bij...Tazzios schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:08:
[...]
En zonder zonnepanelen.
Want hoe bereken je de opbrengst van je zonnepanelen? Reken je afnameprijs of terugleverprijs? Een deel verbruik je zelf en een deel lever je terug. Dus eigenlijk moet je een gewogen prijs hebben die rekening houdt met hoeveel er wordt teruggeleverd en hoeveel daarvan er direct wordt verbruikt.
...
En dan komt de accu er nog bij. Moet je daar ook kijken wat van je panelen komt en ken je dat de opwek dan eerst toe aan de accu of haal je eerst het huis verbruik eraf en de restant naar de accu?
En indien je de stroom uit het zonnepanelen tegen terugleverprijs aan de accu geeft is de vraag of dit wel eerlijk is: Indien je wel een accu en geen zon had, had je van het net moeten laden. Bij het rekenen met de terugleverprijs schrijf je minder kosten bij de accu terwijl het eigenlijk winst is van de zonnepanelen.
Enzo waarschijnlijk nog een paar complicaties.
Ik merk ook wel verschil tussen mijn V1,V2 en V3. Eens effe opvolgen.dnat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:35:
[...]
ja ik merk ook verschil met mijn v1 en v2. Maar volgens mij is S2S zijn opmerking niet echt met data onderbouwd, eerder gevoel en gedragsverschil.
Meer opladen en ontladen komt overeen met op hogere vermogens.PNARI schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Hier ook, vorig jaar van jan tot dec RTE 75%, dit jaar tot nu toe 68 % maar veel verschil per maand, jan 44 %, feb 64 %, maart 68 %, 76 %. Het lijkt er een beetje op dat hoe meer de batterij laad en ontlaad op een dag, hoe beter de RTE.
Het is bekend dat de omvormer het meest efficient is op de hogere vermogens, rond 2200W (geloof ik).
Bij weinig (traag) laden of ontladen ben je gewoon onzuinig bezig.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Ik gebruik een HW P1... en heb de LAN poort op de switch een half uur uitgezet en terug aan maar was geen oplossing. Volgens mij was de MT v3 de CT instelling op een of andere manier kwijt geraakt al stond het nog steeds op de HW P1 (mogelijks een mixup met de HW P1 van de B&B ?).SatScan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:38:
CT003 even geheel afkoppelen en na 30sec weer aankoppelen is de snelste manier om dit op te lossen.
Eens thuis was het op 5 minuutjes terug in orde... Marstek z'n software heeft nog heel wat ruimte voor verbetering.
Aha, verkeerd begrepen, melden misschien dat ze het oppakken... ze werken onze lijst met verbetervoorstellen van vorig jaar gestaag af... alleen duurt wel erg lang...r2504 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Ik gebruik een HW P1... en heb de LAN poort op de switch een half uur uitgezet en terug aan maar was geen oplossing. Volgens mij was de MT v3 de CT instelling op een of andere manier kwijt geraakt al stond het nog steeds op de HW P1 (mogelijks een mixup met de HW P1 van de B&B ?).
Eens thuis was het op 5 minuutjes terug in orde... Marstek z'n software heeft nog heel wat ruimte voor verbetering.
Het probleem is dat de 7590AX router precies in dezelfde ruimte staat, dus dat wordt een beetje ingewikkeld om daar een 1200AX bij te plaatsen. Gelukkig had ik nog een Netgear access point liggen van voordat ik overging op een Fritz ecosysteem en die staat nu dedicated op 2,4 GHz.met een apart SSID. Kwam me nog wel van pas ook, omdat ik nu de Raspberry Pi en de Enphase Envoy bedraad kan aansluiten.dnat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:50:
[...]
Je gastnetwerk gebruiken met andere ssid is een oplossing of zoals ik het gedaan heb is een 1200ax gezet in de ct003+2*MT ruimte en dan dedicated SSID gegeven met routing. Blijf je nog altijd in zelfde eco systeem.
Gastnetwerk lijkt me geen goede oplossing, dan "ziet" de Venus E de CT niet meer, tenzij ik die ook op het gastnetwerk ga zetten.
Maar wel vervelend dat uit een lijst van beschikbare access points door de Venus E niet de sterkste wordt gekozen. Ben verder wel heel tevreden over het apparaat.
[ Voor 6% gewijzigd door matramurena op 04-05-2026 16:23 ]
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Ik heb het probleem nog eens uitvoerig doorgestuurd naar Marstek met een screenshot er bij van uw probleem in de B&B. Nu maar hopen dat er iets mee gebeurt .r2504 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:33:
[...]
Ik was dit weekend m'n CT verloren toen ik op een B&B zat tijdens een weekendje weg... dus misschien zijn je bevindingen zo gek nog niet. Misschien kijkt de app bij het opnenen soms naar de (in dit geval HW P1 meter) geconfigureerde meter en ik weet niet of ik toen op de WIFI van de B&B zat maar bij een poging hem opnieuw te configureren vond ik twee HW P1's... beide bleken van de B&B te zijn (uiteraard kon hij die van mij tbuis niet vinden).
[...]
Toen ik daarstraks terug thuis kwam heb ik de MT even uit de stekker getrokken alsook de netwerkkabel even los gemaakt maar dat loste het probleem in mijn geval niet op (misschien had ik wat langer moeten wachten ?). Ik heb dan maar snel de HW P1 terug geconfigureerd en in de app en het was meteen terug in orde.
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Helaas helaas, de Venus E 2.0 is gesneuveld. Doet sinds 2 weken niets meer, rode WARN lampje knippert. Heb van alles geprobeerd, andere P1 meter, alles gereset, andere WCD, andere groep maar helaas. Marstek Nederland was redelijk rap met de support en na herhalen van een paar tests doorgezet naar de Marstek technische dienst.
Die besloten binnen een dag om onder garantie te gaan vervangen en dat proces liep qua aanmelden erg soepel. Ben benieuwd hoe 't verder gaat. Jammer dat 'ie stuk is maar qua support niets te klagen.
:strip_exif()/f/image/XsM4USxCoj6E5VuIi3hnHkKC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2LbOuE0BEv8PHRLq1MRQyCg8.png?f=fotoalbum_large)
Die besloten binnen een dag om onder garantie te gaan vervangen en dat proces liep qua aanmelden erg soepel. Ben benieuwd hoe 't verder gaat. Jammer dat 'ie stuk is maar qua support niets te klagen.
:strip_exif()/f/image/XsM4USxCoj6E5VuIi3hnHkKC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2LbOuE0BEv8PHRLq1MRQyCg8.png?f=fotoalbum_large)
Welke versie draai je? Ik heb een accu draaien op v147 en die is al weken zeer stabiel. Een tijdje geleden mijn tweede venus E3.0 ontvangen. Deze moest bij eerste configuratie helaas geüpdatet worden naar v148. Met deze heb ik niks anders dan problemen waarbij deze reset naar de fabrieksinstellingen iedere paar dagen. Dit had de oudere accu ook maar via support heb ik deze laten downgraden van v148 naar v147. Heb een support ticket aangemaakt voor de nieuwe accu met het verzoek deze ook te downgraden naar v147. Ze kwamen nu echter met v148.3 waarin alle problemen opgelost zouden moeten zijn.lvhb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:44:
[...]
Ik heb het probleem nog eens uitvoerig doorgestuurd naar Marstek met een screenshot er bij van uw probleem in de B&B. Nu maar hopen dat er iets mee gebeurt .
Ik gebruik overigens niet meer de ct003 van marstek zelf. Deze is zeer onstabiel en gewoonweg onbruikbaar. Ik heb nu astrameter geconfigureerd als een virtuele ct003 en dit draait al enkele weken erg goed. Nu die resets nog oplossen en dan hoop ik dat het eindelijk een keer langer dan een week blijft functioneren. Die venus E3.0 met ct003 zijn echt hopeloos op software gebied. Super onstabiel tot nu toe.
Ik hoor vaak dat andere geen problemen hebben. Ik krijg echter het idee dat deze mensen niet de venus E3.0 hebben maar een andere variant...
[ Voor 5% gewijzigd door sygys op 05-05-2026 14:26 ]
NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus
Ik heb een venus E3.0 op firmware v148 draaien icm een fysieke ct003, en heb geen issues (los van mijn dsmr 4 meter) welke te traag is en soms een “storm” aan laden/ ontladen veroorzaakt na een grootverbruiker😅…sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Welke versie draai je? Ik heb een accu draaien op v147 en die is al weken zeer stabiel. Een tijdje geleden mijn tweede venus E3.0 ontvangen. Deze moest bij eerste configuratie helaas geüpdatet worden naar v148. Met deze heb ik niks anders dan problemen waarbij deze reset naar de fabrieksinstellingen iedere paar dagen. Dit had de oudere accu ook maar via support heb ik deze laten downgraden van v148 naar v147. Heb een support ticket aangemaakt voor de nieuwe accu met het verzoek deze ook te downgraden naar v147. Ze kwamen nu echter met v148.3 waarin alle problemen opgelost zouden moeten zijn.
Ik gebruik overigens niet meer de ct003 van marstek zelf. Deze is zeer onstabiel en gewoonweg onbruikbaar. Ik heb nu astrameter geconfigureerd als een virtuele ct003 en dit draait al enkele weken erg goed. Nu die resets nog oplossen en dan hoop ik dat het eindelijk een keer langer dan een week blijft functioneren. Die venus E3.0 met ct003 zijn echt hopeloos op software gebied. Super onstabiel tot nu toe.
Ik hoor vaak dat andere geen problemen hebben. Ik krijg echter het idee dat deze mensen niet de venus E3.0 hebben maar een andere variant...
Verder draait deze stabiel.
[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 05-05-2026 14:41 ]
@appsec
Ik had wel zin in een uitdaging en heb onderstaande concept gemaakt, bruikbaar in de sjabloon-editor van HA.
- Code gaat er vanuit dat je AL je zon en batterij energy meters toevoegt, anders kun je vreemde resultaten krijgen.
- Aanname die ik (naar mijn idee) moest maken: Zon wordt eerst in huis gebruikt. Dit indien er zonproductie was en er ook een discharge van de batterij is geweest. Of dit verder voor jou persoonlijk uitmaakt, hangt er vanaf of je er verschillende prijzen je aankoppelt.
- Er zullen ongetwijfeld ook nog bugs in zitten. (edit: eerste al geplet)
Wat kun je ermee?
1. De handmatige cijfers kun je vervangen door utility meter kwartier meters op de desbetreffende Energy entiteiten te zetten.
2. Deze code kun je omzetten in een sensor, ik zou zelf 1 sensor maken en de resultaten als attributen publiceren. Je hebt dan het aantal kWh per kwartier voor elk item.
3. De kWh kun je maal de kwartier prijzen(naar believen de afname of terugleverprijs) doen om zo de opbrengst te bepalen per attribute. Alle 3 de zon waardes kun je natuurlijk ook in 1 sensor template berekenen.
4. met utility meter kun je dit weer sommen naar uur/dag/maand/jaar.
Ik had wel zin in een uitdaging en heb onderstaande concept gemaakt, bruikbaar in de sjabloon-editor van HA.
code:
Code1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| {% set solar_production = 0.500 | float(0) %}
{% set grid_export = 0.100 | float(0) %}
{% set battery_charge = 0.600 | float(0) %}
{% set battery_discharge = 0.000 | float(0) %}
{# --- batterij export deel (van accu naar net) --- #}
{% set export_from_battery = min(battery_discharge, grid_export) %}
{# --- zon export naar net --- #}
{% set export_from_solar = max(grid_export - export_from_battery, 0) %}
{# --- totale export van zon = net + batterij laden --- #}
{% set solar_available_for_battery = max(solar_production - export_from_solar, 0) %}
{% set battery_from_solar = min(battery_charge, solar_available_for_battery) %}
{% set export_total = export_from_solar + battery_from_solar %}
{# --- direct zonverbruik --- #}
{% set direct_use = max(solar_production - export_total, 0) %}
{# --- batterij naar huis --- #}
{% set battery_to_home = max(battery_discharge - export_from_battery, 0) %}
{# --- Net naar batterij --- #}
{% set battery_from_grid = max(battery_charge - battery_from_solar, 0) %}
{# --- RESULTATEN --- #}
Zon → huis: {{ direct_use }}
Zon → grid: {{ export_from_solar }}
Zon → batterij: {{ battery_from_solar }}
Grid → batterij: {{ battery_from_grid }}
Batterij → huis: {{ battery_to_home }}
Batterij → grid: {{ export_from_battery }} |
- Code gaat er vanuit dat je AL je zon en batterij energy meters toevoegt, anders kun je vreemde resultaten krijgen.
- Aanname die ik (naar mijn idee) moest maken: Zon wordt eerst in huis gebruikt. Dit indien er zonproductie was en er ook een discharge van de batterij is geweest. Of dit verder voor jou persoonlijk uitmaakt, hangt er vanaf of je er verschillende prijzen je aankoppelt.
- Er zullen ongetwijfeld ook nog bugs in zitten. (edit: eerste al geplet)
Wat kun je ermee?
1. De handmatige cijfers kun je vervangen door utility meter kwartier meters op de desbetreffende Energy entiteiten te zetten.
2. Deze code kun je omzetten in een sensor, ik zou zelf 1 sensor maken en de resultaten als attributen publiceren. Je hebt dan het aantal kWh per kwartier voor elk item.
3. De kWh kun je maal de kwartier prijzen(naar believen de afname of terugleverprijs) doen om zo de opbrengst te bepalen per attribute. Alle 3 de zon waardes kun je natuurlijk ook in 1 sensor template berekenen.
4. met utility meter kun je dit weer sommen naar uur/dag/maand/jaar.
[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 05-05-2026 15:03 ]
Welke versie ik draai? Zie handtekening onderaan, bij u ontbreekt dat!sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Welke versie draai je? Ik heb een accu draaien op v147 en die is al weken zeer stabiel. Een tijdje geleden mijn tweede venus E3.0 ontvangen. Deze moest bij eerste configuratie helaas geüpdatet worden naar v148. Met deze heb ik niks anders dan problemen waarbij deze reset naar de fabrieksinstellingen iedere paar dagen. Dit had de oudere accu ook maar via support heb ik deze laten downgraden van v148 naar v147. Heb een support ticket aangemaakt voor de nieuwe accu met het verzoek deze ook te downgraden naar v147. Ze kwamen nu echter met v148.3 waarin alle problemen opgelost zouden moeten zijn.
OK dat is dus geen venus 3.0. excuses niet gelet op die onderste footer.lvhb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Welke versie ik draai? Zie handtekening onderaan, bij u ontbreekt dat!
NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus
Het verbaasd me echt dat er dus mensen zijn die geen problemen hebben. Ik heb wel gemerkt dat er verschillende communicatiemodule versies zijn in de batterij. Ik heb namelijk een accu met een versie die up to date is met versienummer uit 2024 en de nieuwe die ik ontvangen heb heeft een up to date communicatiemodule met versienummer die start met 2025. Er zit dus ook verschillende hardware in per accu. Dit maakt het dus erg lastig om te trouble shooten wat nu precies het probleem is.Niekniek89 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Ik heb een venus E3.0 op firmware v148 draaien icm een fysieke ct003, en heb geen issues (los van mijn dsmr 4 meter) welke te traag is en soms een “storm” aan laden/ ontladen veroorzaakt na een grootverbruiker😅…
Verder draait deze stabiel.
Maar als ik het goed begrijp heb je dus nooit dat de accu op handmatig staat uit zichzelf en dat de 2500 watt terug gesprongen is naar 800 watt en de dod terug gesprongen is naar 12%
[ Voor 9% gewijzigd door sygys op 05-05-2026 15:09 ]
Correct, alle settings welke ik erin zet / aanpas, blijven er netjes in staan. Hij staat overigens altijd op anti-teruglevering, daar verander ik niets aan.sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Het verbaasd me echt dat er dus mensen zijn die geen problemen hebben. Ik heb wel gemerkt dat er verschillende communicatiemodule versies zijn in de batterij. Ik heb namelijk een accu met een versie die up to date is met versienummer uit 2024 en de nieuwe die ik ontvangen heb heeft een up to date communicatiemodule met versienummer die start met 2025. Er zit dus ook verschillende hardware in per accu. Dit maakt het dus erg lastig om te trouble shooten wat nu precies het probleem is.
Maar als ik het goed begrijp heb je dus nooit dat de accu op handmatig staat uit zichzelf en dat de 2500 watt terug gesprongen is naar 800 watt en de dod terug gesprongen is naar 12%
Idem voor mijn schoonfamilie, ook de venus E3.0 met v148, waarbij de settings gewoon blijven staan.
Hij staat bij mij op 800/800 ivm een zo goed als lege groep.
[ Voor 7% gewijzigd door Niekniek89 op 05-05-2026 15:26 ]
Mijn E V3 is net afgeleverd en ik probeer nu de batterij de P1 meter te laten uitlezen voor de NOM modus, maar ik krijg het niet werkend. Ik heb al jaren een SlimmeLezer+ van Marcel Zuidwijk in de P1 poort hangen en geïntegreerd in Home Assistant en die wil ik graag gebruiken met de BM2500 meter addon om een Shelly meter te emuleren.
Ik heb deze configuratie:
Het lastige is dat je geen logs van de Marstek kant kan zien, dus ik heb geen idee wat daar gebeurd. Op basis van de B2500 meter logs lijkt het wel dat de batterij de geëmuleerde meter probeert uit te lezen, maar of dat goed gaat... Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen?
Ik heb deze configuratie:
code:
In de debug logs zie ik de UDP requests van de batterij komen en de response met de meetwaarden die ik ook in Home Assistant zie.1
2
3
4
5
6
7
8
9
| power_input_alias: >- sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_1,sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_2,sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_3 power_output_alias: >- sensor.slimmelezer_power_produced_phase_1,sensor.slimmelezer_power_produced_phase_2,sensor.slimmelezer_power_produced_phase_3 poll_interval: 1 disable_absolute_values: false device_types: shellypro3em_new throttle_interval: 0 log_level: debug |
code:
In de Marstek app heb ik de CT geconfigureerd als een Shelly Pro 3EM en daar staat ie op "Online". De lijntjes van de fasen blijven alleen allemaal vlak op 0W, -1W of 1W staan en "Uitgangvermogen Referentie" staat op "Diagnose bezig". Als ik daar op klink staat ie op "Die-fasensom". Als ik de batterij van de handmatige stand af haal zie ik dat ie pulsen van max vermogen opladen doet. Ik denk dit de fasedetectie is, maar doordat ie dat vermogen niet op de fasen terug ziet lukt dat niet en na een paar minuten staat er dat de diagnose is mislukt.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| DEBUG:b2500-meter:Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}
DEBUG:b2500-meter:From: 192.168.2.27:22222
DEBUG:b2500-meter:Parsed request: {
"id": 0,
"method": "EM.GetStatus",
"params": {
"id": 0
}
}
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_1 HTTP/11" 200 460
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_produced_phase_1 HTTP/11" 200 446
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_2 HTTP/11" 200 459
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_produced_phase_2 HTTP/11" 200 446
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_consumed_phase_3 HTTP/11" 200 446
DEBUG:urllib3.connectionpool:http://supervisor:80 "GET /core/api/states/sensor.slimmelezer_power_produced_phase_3 HTTP/11" 200 458
DEBUG:b2500-meter:Sending response: {"id":0,"src":"device-1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":0.3,"b_act_power":0.1,"c_act_power":-2.5,"total_act_power":-2.102}} |
Het lastige is dat je geen logs van de Marstek kant kan zien, dus ik heb geen idee wat daar gebeurd. Op basis van de B2500 meter logs lijkt het wel dat de batterij de geëmuleerde meter probeert uit te lezen, maar of dat goed gaat... Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen?
Ik dacht dat het al tientalle pagina's duidelijk was dat dit vanwege de local API is die aanstaat.sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
*knip*
[ Voor 99% gewijzigd door SatScan op 05-05-2026 16:16 ]
Ik heb het nu toch werkend met een enkele sensor voor de netto vermogensafname van het net (dus negatief voor teruglevering). De B2500 meter addon zet dat vermogen op fase 1 en daarmee kan mijn enkele batterij blijkbaar uit de voeten. Zal wel een configuratiefout aan mijn kant zijn geweest.
@SatScan gezien de benamingen gelijk zijn vermoed ik dat je de code aan een AI gevoerd heb maar wat zijn dat nu de inhoudelijke verbeteringen?
Kan het zijn dat je P1 sensor de data in kiloWatts geeft in plaats van Watts? Dat was bij mij het geval en gaf hetzelfde effect. De oplossing is template sensors aanmaken in HA die alle waarden maal 1000 doen. Staat ook in de Readme bij Astrameter.appsec schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
De lijntjes van de fasen blijven alleen allemaal vlak op 0W, -1W of 1W staan
Ah ja dat zal het zijn geweest. Voorlopig heb ik maar een batterij dus kan ik toe met alles op een hoop gooien.CyberEspresso schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:06:
[...]
Kan het zijn dat je P1 sensor de data in kiloWatts geeft in plaats van Watts? Dat was bij mij het geval en gaf hetzelfde effect. De oplossing is template sensors aanmaken in HA die alle waarden maal 1000 doen. Staat ook in de Readme bij Astrameter.
Ik vraag me af of er andere hardware in zit. Ik heb een van de eerste V3’s en die hebben beide de software versie die begint met 2025. Heb je Marstek gevraagd of ze een update hebben voor de communicatie module die met 2024 begint?sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Het verbaasd me echt dat er dus mensen zijn die geen problemen hebben. Ik heb wel gemerkt dat er verschillende communicatiemodule versies zijn in de batterij. Ik heb namelijk een accu met een versie die up to date is met versienummer uit 2024 en de nieuwe die ik ontvangen heb heeft een up to date communicatiemodule met versienummer die start met 2025. Er zit dus ook verschillende hardware in per accu. Dit maakt het dus erg lastig om te trouble shooten wat nu precies het probleem is.
Ik heb 1 accu (van de 3) die een sprong maakt bij opladen van ~90% naar 100% en bij ontladen van100% naar 98%.
Klopt het dat ik deze op handmatig ontladen moet zetten, tot hij stopt en daarna weer opladen tot 100%?
Maakt het uit op welke vermogens ik dat doe?
Hoe lang moet ik doorgaan met opladen?
Klopt het dat ik deze op handmatig ontladen moet zetten, tot hij stopt en daarna weer opladen tot 100%?
Bij gepinde berichten heeft satscan een uitleg over calibratie op de laatste pagina , dat zou je eens even door kunnen lezen.jbbrans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:38:
Ik heb 1 accu (van de 3) die een sprong maakt bij opladen van ~90% naar 100% en bij ontladen van100% naar 98%.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Die post had ik gelezen, ik wil daar echter wat verduidelijking over.tweeek schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:02:
[...]
Bij gepinde berichten heeft satscan een uitleg over calibratie op de laatste pagina , dat zou je eens even door kunnen lezen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/L6G5EjJQ9JIoN6UM8hqSHhUJ.jpg?f=fotoalbum_large)