Bij mij heeft hij nooit wifi gehad. Dus kan ik niks over zeggen.obed112 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Heb de Venus 3 bekabeld aangesloten maar hij blijft hardnekkig wifi 🛜 gebruiken.
Wellicht heb je hier iets aan.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:18:
Ik heb al een par keer gemerkt dat er veel kennis zit hier over de Venus.
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Ik werk met de 'self-consumption mode' en dat werkte altijd goed, Sinds enkele maanden komt het echter voor (2 a 3 keer per week) dat hij bij ontladen (nacht, variabel tussen 50 en 150 W) ineens van 15-20% vol naar 5-9% vol springt. Gewoon, vanzelf, in 1 minuut (of zelfs minder), zonder bijbehorende ontlading.
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, maar dan gaat hij natuurlijk bijladen om weer aan 11% te komen, niet met eigen zonnestroom maar met stroom van het net.
Ik denk niet dat het aan 'doorschieten' van de NOM/selfconsumption regeling ligt, maar eerder aan de meting van de SoC, omdat de plotselinge daling niet gepaard gaat met een vraag naar energie.
Ik denk op zich niet dat het aan de calibratie kan liggen, want zeker 3 a 4 keer in de week cyclet de batterij van helemaal vol naar helemaal leeg.
zie plaatje, tussen 4 en 5 uur [Afbeelding]
https://gathering.tweaker...message/84989444#84989444
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Wat is de staat van de wifi op de E V3 met de recente firmwares? Is het bruikbaar voor NOM sturing of is het nodig om de batterij bekabeld aan te sluiten? Ik ben van plan een E V3 te kopen en met de B2500 meter addon voor home assistant een ondersteunde meter te simuleren. Ik heb al enkele jaren een Slimmelezer+ in de P1 poort heb zitten en die werkt bij mij erg stabiel. Ik lees her en der over dat de batterij de verbinding met de P1 meter verliest, maar het is mij niet duidelijk of dat door de wifi van de batterij of de gebruikte meter komt en of dit ook met recente firmwares speelt. Ik kan helaas niet zo makkelijk een LAN kabel trekken naar waar ik de batterij wil neerzetten dus ik hoop dat ik het via wifi stabiel werkend kan krijgen.
Bedankt.tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Wellicht heb je hier iets aan.
https://gathering.tweaker...message/84989444#84989444
Gezien het gedrag van de batterij zou ik denken dat die dan eens een 'kleine beurt' moet hebben zoals Satscan het noemt. Maar die krijgt hij (hoewel, een Venus is natuurlijk een 'zij') elke dag al, Met dit mooie weer staat hij gedurende meerdere uren per dag op 100%.
Ik zal de grote beurt eens proberen....
Ik meen me vaag te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat je de cellen ook individueel kunt calibreren met een speciale procedure, maar kan dat niet terugvinden.
Ik heb nog altijd het vermoeden (met de nadruk op ''vermoeden'') dat de grootste verbindingsproblemen in de CT zitten en niet in de batterij. Ik heb gelukkig voorheen nooit eerder last gehad van verbindingsproblemen met 2x V2 en CT003, ondanks dat de 2 batterijen een heel eind van de CT verwijderd zijn en in een betonnen kelder met minimale ontvangst staan. De CT003 had wel altijd super ontvangst. Als ik de API had aanstaan had ik elke 5minuten verbindingsuitval. API on was voldoende, zelfs als ik er geen uitlezing mee deed. Inmiddels draai ik 5 weken op de AstraMeter en dit werkt gewoon top. Nooit verbindingsuitval, API is stabiel (gewoon paar dagen getest, doe er verder niks mee) en de Astrameter is heel fijn in te stellen naar eigen wens. Iets dat met de CT002/003 niet kan.appsec schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:09:
Wat is de staat van de wifi op de E V3 met de recente firmwares? Is het bruikbaar voor NOM sturing of is het nodig om de batterij bekabeld aan te sluiten? Ik ben van plan een E V3 te kopen en met de B2500 meter addon voor home assistant een ondersteunde meter te simuleren. Ik heb al enkele jaren een Slimmelezer+ in de P1 poort heb zitten en die werkt bij mij erg stabiel. Ik lees her en der over dat de batterij de verbinding met de P1 meter verliest, maar het is mij niet duidelijk of dat door de wifi van de batterij of de gebruikte meter komt en of dit ook met recente firmwares speelt. Ik kan helaas niet zo makkelijk een LAN kabel trekken naar waar ik de batterij wil neerzetten dus ik hoop dat ik het via wifi stabiel werkend kan krijgen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bedankt.Druppeltje_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Het loont misschien de moeite dit even bij Marstek neer te leggen, dan ga je sowieso een fw update krijgen.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat 'even bij Marstek neerleggen'?
Via de app, product openen (accu of bijv de ct003), kan je een support ticket aanmaken.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:04:
[...]
Bedankt.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat 'even bij Marstek neerleggen'?
[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 02-05-2026 17:05 ]
Vraag eens een firmware update naar v157 of v158 en BMS 116. Werk hier zeer goed en SoC ook perfect bij men Venus C.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:18:
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Met de standaard, rechte connector en de kabel gebogen meet ik 57cm in de breedte. Heb je aan de andere kant een LAN-aansluiting, dan komt er 7cm bij. Hij hangt vrij strak tegen de muur, ik meet 16,5cm. Er zijn mensen die een haakse connector hebben gemaakt, dan heb je uiteraard minder ruimte nodig. Zorg wel dat hij tegen een brandwerende wand hangt en rondom voldoende ruimte heeft om z’n warmte kwijt te raken.pekkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:59:
Hoe breed is de v3 incl de stekkerverbinding? (Totdat de kabel kan buigen)
En iemand ervaring met het ophangen van de v3? Beugel wordt meegeleverd, wordt hij hier veel dieper van? En hangt dat stevig? Het is best een gewicht namelijk.
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112 - CT003 V122 - HBC 4.8.1
Net als je een weekend weg bent verliest de MT V3 z’n CT (HW P1) connectie (is trouwens de eerste keer dat hij dat doet).
Vanop afstand krijg ik dit blijkbaar niet opgelost… heb de LAN poort al eens even uitgezet en terug aan maar het lost niets op. Via VPN lukt een herconfiguratie van de CT ook niet.
Vanop afstand krijg ik dit blijkbaar niet opgelost… heb de LAN poort al eens even uitgezet en terug aan maar het lost niets op. Via VPN lukt een herconfiguratie van de CT ook niet.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Je kan eens proberen via de app een andere CT te selecteren, eentje die je überhaupt niet eens hebt. Na de foutmelding nog eens opnieuw de juiste CT kiezen en configureren. Dat wil wel eens lukken dan.r2504 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:14:
Net als je een weekend weg bent verliest de MT V3 z’n CT (HW P1) connectie (is trouwens de eerste keer dat hij dat doet).
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Het probleem is dat om de juiste CT te kunnen selecteren hij mDNS gebruikt en dat niet over de VPN gaat. De app kan dus mijn CT niet vinden als ik niet thuis ben (en zelf het IP-adres opgeven kan niet).
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Vandaag een nieuwe Telenet Modem (BE) gekregen, aangesloten en na 10 minuten werkte dit allemaal perfect. Ip adres van mijn HWP1 was veranderd, maar de Marstek app heeft dat zelf opgelost zonder dat ik ook maar iets zelf moest doen. Best opmerkelijk. In mij HA ook wat aanpassingen moeten doen, maar op een kwartiertje was dat ook in orde. Toppie!
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Arjan A, jij moet bij jouw netbeheerder gaan klagen over te hoge spanning. Probeer in jouw omgeving zonnepanelen eigenaren te vinden die last hebben van uitschakelende omvormers. Wij hebben dat na een contact in de buurtapp met vele gebruikers gedaan met succes. En daar zijn dan ook al 3 jaar voor vele miljoenen enorme werkzaamheden in het dorp door gebeurd en iedereen is nu tevreden. Om energie naar het net te brengen heb je meer spanning nodig dan het net heeft. Zoals met communicerende vaten met water. Als het niveau gelijk is gebeurd er niks. Als er een niveau hoger staat loopt het naar het lager totdat ze gelijk staan. Als jouw batterij wil gaan laden moet de omvormer dus zijn spanning beneden de netspanning brengen. MTS E 1970 Helmond! Toen hadden we zo'n dingen nog niet! Alles puur theoretisch.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.