.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Doet me denken aan mijn buur die enkele weken terug 2 batterijen kocht en mij vertelde dat hij uiteindelijk niet was gezwicht voor de "dozenschuivers" met hun goedkopere prijzen maar voor "iets meer" rechtstreeks via Marstek Nederland....SatScan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:15:
[...]
Helemaal goed... je kunt pas iets zeggen als er juist problemen zijn geweest.. hoe zijn die opgepakt en opgelost worden... het schuiven van dozen.. is geen reverentie in mijn optiek!
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Wat jij wilt, ik ben tevreden over de aftersales. Zonder uitroepteken.SatScan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:15:
[...]
Helemaal goed... je kunt pas iets zeggen als er juist problemen zijn geweest.. hoe zijn die opgepakt en opgelost worden... het schuiven van dozen.. is geen reverentie in mijn optiek!
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Veel dealers zullen gewoon doorverwijzen naar Marstek zelf, een enkele handelt het zelf af. Ik keek voornamelijk naar een betrouwbare site, hoe het contact voor aanschaf verliep, of ze goed bereikbaar zijn én wat ze extra voor mij konden doen: levering binnen 2 dagen én een gratis CT003.Gely schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:28:
[...]
Doet me denken aan mijn buur die enkele weken terug 2 batterijen kocht en mij vertelde dat hij uiteindelijk niet was gezwicht voor de "dozenschuivers" met hun goedkopere prijzen maar voor "iets meer" rechtstreeks via Marstek Nederland....
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Daar ging mijn laatste opmerking niet over, er bestaat gewoon helemaal geen Marstek Nederland, wel een dozenschuiver die slim genoeg was om dat domein te huren. Of ze nu door Marstek officieel erkend worden als dealer of niet, voor mij althans een enorm groot rood licht.THE_BASE schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:31:
[...]
Veel dealers zullen gewoon doorverwijzen naar Marstek zelf, een enkele handelt het zelf af. Ik keek voornamelijk naar een betrouwbare site, hoe het contact voor aanschaf verliep, of ze goed bereikbaar zijn én wat ze extra voor mij konden doen: levering binnen 2 dagen én een gratis CT003.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Helemaal eens, maar dacht dat het inmiddels wel bekend was hier dat Marstek.nl de fabrikant niet is. Van dat soort praktijken houd ik ook niet.Gely schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:37:
[...]
Daar ging mijn laatste opmerking niet over, er bestaat gewoon helemaal geen Marstek Nederland, wel een dozenschuiver die slim genoeg was om dat domein te huren. Of ze nu door Marstek officieel erkend worden als dealer of niet, voor mij althans een enorm groot rood licht.
Als je al een CT003 hebt begrijp ik het advies van Marstek niet. Hier gewoon 2 batterijen, beiden op 3-fasensom en beiden op NOM. Dat is bij 90% de setup denk ik. En dat hoort ook gewoon te werken.Magona schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:03:
[...]
De p1 meter is die van Marstek, de CT003. Ben ik mss niet helemaal duidelijk in idd. Ik heb nu 2 batterijen op NOM ingesteld via 1 CT003. Ik heb de CT003 aan de slimme meter hangen. Ik heb getest en gezien dat ik de batterijen op 2 verschillende fasen heb gekoppeld. De switch naar 1 phase lijkt me idd dan niet zo handig...dus de 2e optie ga ik proberen waarbij ik 1 batterij op NOM zet en de ander op manual....klinkt toch best onhandig en vreemd gezien ik toch niet de enige kan zijn met deze setup
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Voor zover ik weet kan je niet instellen welke uitleespoort de CT003 dan gebruikt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dan probeer je het toch?3DWim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:49:
Ik vraag mij nog steeds af of de CT003 niet in de stress schiet als je die op de P1 poort van je slimme meter aansluit én op de infrarood poort "plakt" omdat dat een mooie plek is.
Voor zover ik weet kan je niet instellen welke uitleespoort de CT003 dan gebruikt.
the older I get, the better I was...
Moet je wel een CT hebben en een v3 op dit moment. Want die hebben de meeste problemen.
Misschien is een beter antwoord dat mensen die problemen hebben, melden hoe de CT003 gemonteerd zit.
[ Voor 9% gewijzigd door 3DWim op 29-04-2026 14:09 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik had hetzelfde via wifi. Toen met utp verbonden nog altijd hetzelfde maar de wifi bleef verbonden. Dan maar een factory reset gedaan, IPs vastgezet in de router en nu is alles ok (via lan).jansenpam schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:52:
Ik heb van de week de app ge-update en nu is de batterij volgens de app offline, en krijg ik (via de app) alleen verbinding met de batterij via bluetooth. Ik kan ook bijna geen data meer inzien. Alleen al ik dus met BT verbonden ben, maar dan geeft hij geen grafiekjes meer enzo.
Hij functioneert wel gewoon goed icm de Homewizard P1 meter, dus de WIFI lijkt het wel goed te doen.
Herkent iemand dit probleem en weet iemand de oplossing?
Hier in BE koopt iedereen batterijen en zonnepanelen in nederland door die stomme bebat vergoeding.3DWim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:41:
[...]
Inderdaad, volgens de letter van de garantiebepalingen (even de zoekfunctie gebruiken) zoals die bekend zijn.
Of dat samenhangt met in B erkende NL verkopers is nergens vastgelegd. Of in ieder geval niet zwart wit hier ooit voorbij gekomen.
En of ze elke bon nakijken is ook niet bekend. De kopers van het eerste jaar kregen zonder bewijs het garantie OK vinkje.
Zo is dat!Marve79 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:59:
[...]
Hier in BE koopt iedereen batterijen en zonnepanelen in nederland door die stomme bebat vergoeding.
MM Belgie vs MM Duitsland. NL zit ergens tussenin

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Goed, zonder teveel te willen afwijken van het topic, dit gaat niet over BEBAT maar over Recupel (zonnepanelen, omvormer, andere elektronica, enz...). BEBAT is enkel voor accu's en batterijen.Bart Bever schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:08:
[...]
Zo is dat!
MM Belgie vs MM Duitsland. NL zit ergens tussenin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als twee batterijen op verschillende fasen allebei in drie-fase NOM staan, kunnen ze elkaar gaan opladen en ontladen. Marstek noemt twee opties, maar de beste lijkt mij gewoon beide batterijen naar single-phase modus zetten. De batterijen regelen het dan automatisch goed onderling.Magona schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:03:
[...]
De p1 meter is die van Marstek, de CT003. Ben ik mss niet helemaal duidelijk in idd. Ik heb nu 2 batterijen op NOM ingesteld via 1 CT003. Ik heb de CT003 aan de slimme meter hangen. Ik heb getest en gezien dat ik de batterijen op 2 verschillende fasen heb gekoppeld. De switch naar 1 phase lijkt me idd dan niet zo handig...dus de 2e optie ga ik proberen waarbij ik 1 batterij op NOM zet en de ander op manual....klinkt toch best onhandig en vreemd gezien ik toch niet de enige kan zijn met deze setup
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
van waar haal je dat? Als dat met een CT003 of een CT002 is dan werkt dat gewoon (is mjn situatie ... ) . Enkel als je dat met een ander dan Marstek meter probeert dan loopt dat verkeerd ...Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:53:
[...]
Als twee batterijen op verschillende fasen allebei in drie-fase NOM staan, kunnen ze elkaar gaan opladen en ontladen. Marstek noemt twee opties, maar de beste lijkt mij gewoon beide batterijen naar single-phase modus zetten. De batterijen regelen het dan automatisch goed onderling.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Ik heb vorig jaar twee Marstek v2’s besteld bij stapnaarduurzaam en ben ook super tevreden over hen. Na een tijdje begonnen de relays in de accu’s te klikken zodra ze op 100% in rust stonden. Ze zijn er gelijk achteraan gegaan en werden door Marstek omgeruild. De V3 kwam toen net uit en heb in overleg bijbetaald en de V3’s gekregen ipv de V2’s. Dit ging allemaal snel en zonder problemen. Ook erg fijn dat ze heel erg goed bereikbaar zijn. Dus uit ervaring; stapnaarduurzaam is een aanrader.SatScan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:15:
[...]
Niet akkoord.Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:53:
[...]
Als twee batterijen op verschillende fasen allebei in drie-fase NOM staan, kunnen ze elkaar gaan opladen en ontladen. Marstek noemt twee opties, maar de beste lijkt mij gewoon beide batterijen naar single-phase modus zetten. De batterijen regelen het dan automatisch goed onderling.
Je kan perfect 2 of meer batterijen in NOM stand hebben staan en tevens op 3-fasensom.
Dit had ik voorheen ook al geantwoord trouwens.
Ik vind ze op eigen fase zetten trouwens geen goed idee. Je verliest veel van het nut van een batterij. Als wasmachine op fase 1 zit en de batterij op fase 1 is leeg dan doet batterij 2 op fase 2 helemaal niets, zelfs als die nog volledig vol zit. Gewoon 3-fasensom en NOM. Batterijen werken elkaar niet tegen als die op de juiste manier ingesteld staan, met de juiste CT. Het is denk ik ook dat wat @SatScan probeerde te zeggen.
Als je een CT003 hebt en ze gaan elkaar in NOM stand ont/opladen dan loopt er iets niet zoals het hoort. En dan moet je in die richting een oplossing zoeken. Zoals ik vanmiddag al gezegd heb vind ik de optie van Marstek uit gewoon ronduit slecht en te ''gemakkelijk''.
[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 29-04-2026 19:43 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Valt wel mee hoor, de usecase die ik schetste kan na het experimenteren wel veranderen, maar je kan theoretisch van alles bedenken, maar je weet het pas echt als je zo'n batterij in huis hebt.Druppeltje_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:02:
[...]
Is wel een aparte usecase op die manier. Dan kan je 's nachts 4kWh laden in je wagen? Ben je op een uurtje klaar en staat de batterij verder helemaal niks te doen. De meesten onder ons (waaronder ik) doen er net alles aan dat de wagen niet de hele batterij leegtrekt. Je zit sowieso al met 2x omzetverlies.
Ik geloof best wel dat Marstek dat zegt, maar ik vind dat gewoon echte nonsens. Als je morgen een nieuwe wagen hebt en de 4de, 5de en 6de versnelling zijn stuk kan de garage ook vertellen dat er niks mis mee is als je max 45 gaat rijden, dus probleem opgelost. Ik denk eerlijk waar dat bij 90% van de gebruikers hier de Marsteks gewoon op 3-fasen som staat.Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:41:
[...]
Dan moet misschien @SatScan eens een wat andere (normale) toon aanslaan en iets duidelijker zijn in zijn uitleg.
Wat ik schreef komt rechtstreeks van Marstek Support, omdat ik het zelfde probleem had.
Het is me onlangs opgevallen dat de batterijen, wanneer deze vol zijn om de 2h een kort piekje van gemiddeld 350W afname opladen . Dit is tijdens de dag, terwijl er voldoende opbrengst in van de zonnepanelen zodat de batterijen zowieso niets moeten doen. Dit moet sinds een bepaalde FW versie zijn, want vorig jaar had ik dit bijvoorbeeld niet voor.
Het gaat over 2x Marstek Venus E v2 met V158. De CT003 heeft V122.
Eenmalig verschijnsel of al vaker gezien? Het kan zelfs met zon evenzeer wel eens gebeuren dat de batterij even ergens bijspringt. Aan de tussenafstand te zien is het ook niet op een vast tijdstip van pakweg elke 120min. Er zit de ene keer meer tijd tussen als de andere keer op je screenshot.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:22:
Hey,
Het is me onlangs opgevallen dat de batterijen, wanneer deze vol zijn om de 2h een kort piekje van gemiddeld 350W in afname krijgen. Dit is tijdens de dag, terwijl er voldoende opbrengst in van de zonnepanelen zodat de batterijen zowieso niets moeten doen. Dit moet sinds een bepaalde FW versie zijn, want vorig jaar had ik dit bijvoorbeeld niet voor.
[Afbeelding]
Als ik naar de schaalverdeling van batterij 1 kijk is dat toch ook nooit 350W?
Edit: een paarse piek van batterij in HW is toch ook gewoon nog een stukje opladen?
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 29-04-2026 21:11 ]
Ik vermoed dat je ergens een apparaat hebt dat om de zoveel tijd even wat extra power nodig heeft...Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:22:
Hey,
Het is me onlangs opgevallen dat de batterijen, wanneer deze vol zijn om de 2h een kort piekje van gemiddeld 350W in afname krijgen. Dit is tijdens de dag, terwijl er voldoende opbrengst in van de zonnepanelen zodat de batterijen zowieso niets moeten doen. Dit moet sinds een bepaalde FW versie zijn, want vorig jaar had ik dit bijvoorbeeld niet voor.
[Afbeelding]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik heb 2 MT's bij mijn broer geplaatst 2 dagen geleden. Alles loopt via CT003 en nu ook via UTP. Ik had nog een homewizard P1 meter liggen die niet werd gebruikt en had deze ook laten monitoren omdat de grafieken een beter beeld geven. Hij dacht dat er een probleem was met de Marsteks omdat hij gezien had dat er kortstondig pieken van...5kW en meer opduiken, dit voor een 10 tal seconden. Dat patroon herhaalt zich om de paar uur. Vandaag op onderzoek getrokken want hij woont niet bij de deur en uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat de omvormer van zijn zonnepanelen in overload gaat en zichzelf na een 15 tal minuten opnieuw opstart. Om zeker te zijn beide MT's uitgetrokken en na 30 minuten weer prijs. Via mijn Fluvius kan je een tool laten lopen om te kijken of je in risicogebied woont met net-instabiliteit en jawel, 'Risico Hoog' en spanningen tot 260V te zien op hun eigen analyse. Melding gemaakt en binnen de 10 dagen onderzoeken ze of ze het vzan op afstand kunnen oplossen, zoniet komen ze eerst ter plaatse om de situatie te bekijken.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:22:
Hey,
[Afbeelding]
Vage foto van het event:
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Op de grafiek lijkt het mss niet zo, maar als ik in detail bekijk is het echt wel om de 120 minuten en een 350W-375W. Als ik kijk naar vorig jaar tijdens eenzelfde soort dag met veel zon bestond dit fenomeen niet. Dat was een vlakke lijn tot s'avonds als ze terug moeten beginnen ontladen wegens gebrek aan zon.Druppeltje_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:07:
[...]
Eenmalig verschijnsel of al vaker gezien? Het kan zelfs met zon evenzeer wel eens gebeuren dat de batterij even ergens bijspringt. Aan de tussenafstand te zien is het ook niet op een vast tijdstip van pakweg elke 120min. Er zit de ene keer meer tijd tussen als de andere keer op je screenshot.
Als ik naar de schaalverdeling van batterij 1 kijk is dat toch ook nooit 350W?
Edit: een paarse piek van batterij in HW is toch ook gewoon nog een stukje opladen?
Ook niet eenmalig. Is al sinds maart zo.
Nee, zoals je kan zien op de screenshot op de bovenste grafiek is er op die momenten nog héél veel zonopbrengst waardoor het bijspringen van de batterijen zeker niet nodig is op die momenten.SatScan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:12:
[...]
Ik vermoed dat je ergens een apparaat hebt dat om de zoveel tijd even wat extra power nodig heeft...
:strip_exif()/f/image/e1dpqGyehPCEcyZpbpGsnJbP.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de statistieken kijken in de Marstek app zelf, zie ik niets van dit verschijnsel? Strange.
[ Voor 36% gewijzigd door Yargo op 29-04-2026 22:09 ]
Zoals ik net al zei. Paarse grafiek is niet bijspringen van de batterij. Dat is de batterij die gaat opladen. Als de batterij bijspringt is de grafiek groen.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:03:
[...]
Nee, zoals je kan zien op de screenshot op de bovenste grafiek is er op die momenten nog héél veel zonopbrengst waardoor het bijspringen van de batterijen zeker niet nodig is op die momenten.
Klopt, was ook even verkeerd. Dacht eerst dat de batterijen om die 2h tijd enkele procenten verliezen zodat ze weer heel even bij laden, maar in de Marstek app zie ik dit niet terug.Druppeltje_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:09:
[...]
Zoals ik net al zei. Paarse grafiek is niet bijspringen van de batterij. Dat is de batterij die gaat opladen. Als de batterij bijspringt is de grafiek groen.
Dus nu nog eens kijken of de piekjes er nog zijn.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:22:
Hey,
Het is me onlangs opgevallen dat de batterijen, wanneer deze vol zijn om de 2h een kort piekje van gemiddeld 350W afname opladen . Dit is tijdens de dag, terwijl er voldoende opbrengst in van de zonnepanelen zodat de batterijen zowieso niets moeten doen. Dit moet sinds een bepaalde FW versie zijn, want vorig jaar had ik dit bijvoorbeeld niet voor.
[Afbeelding]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik zie dat soms ook, vandaag accu 1 maar 2 en 3 niet.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:11:
[...]
Klopt, was ook even verkeerd. Dacht eerst dat de batterijen om die 2h tijd enkele procenten verliezen zodat ze weer heel even bij laden, maar in de Marstek app zie ik dit niet terug.
Gister deed accu 2 dat en 1 en 3 niet.
Ik ga er maar vanuit dat het iets te maken heeft met de 100% stabiliseren of iets in die geest.
Ik zie het soms ook enkele dagen niet.
:strip_exif()/f/image/ANNvMFezxGnfTgPHg3YVNHpW.jpg?f=fotoalbum_large)
Enne er komt op dat moment genoeg energie uit de pv dus het is echt puur de accu bijladen tot een bepaalde status.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
28 april vorig jaar online en geen enkele storing gehad in de accu's.
Er zit hier en daar wel een gaatje in de HW data het zou anders iets beter uitpakken wat betreft rte.
Maar ik vind het prima zo.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je de prijzen een beetje wil volgen is dit nog een aanrader: https://stekkerdeal.nl/products/marstek-venus-e-30Marve79 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:09:
[...]
Ik bij multi-solar.nl. Beste prijs. Maar ik woon in België en hier betaal je bebat toeslag op thuisaccu's dat scheelt zo 200 euro.
Ik heb wel 3 weken moeten wachten maar de vraag is enorm dus dat is niet zo vreemd.
Zo lees ik dat ook ja. Nadeel is denk ik wel dat de batterij alleen dan de groepen op die fase zal 'voeden'. Daarnaast zoals druppeltje aangeeft is het eigenlijk best raar omdat deze setup echt niet uniek is.Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:53:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Magona op 30-04-2026 01:00 ]
🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.
Vooruitlopend op een eventuele RS-485 aansluiting heb ik die HACS installatie vast gedaan. En dat is wel goed gemaakt! Ik heb nu de zonnepanelen ook goed in de Homeassistant staan, waardoor de energie pagina ook wat realistischer cijfers geeftdjiedjee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:42:
[...]
Die Omnik zal waarschijnlijk een RS-485 aansluiting hebben. Daar is meestal wel iets voor te krijgen om hem via modbus aan te sturen over wifi.
Zoiets:
https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter
Dat automatiseren gaat tegenwoordig best gemakkelijk met Gemini of Claude. Die zijn echt best goed in het ondersteunen.
Het koppelen van omvormer en batterij aan home assistant moet je dan natuurlijk eerst regelen, maar dat zijn relatief kleine losse projectjes.
Als je er geen tijd voor - of zin in- hebt, is dat natuurlijk prima.
Dus dank voor de tip!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
@Yargo Jij hebt helemaal gelijk. Hier is dit ook zo. Ik denk dat het met FW V158 te maken heeft. Bij mij gaat de soc om de zoveel tijd even naar 99% terwijl de PV opbrengst >2000w is zonder dat er verbruikers aanstaan.Yargo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:22:
Hey,
[Afbeelding]
Duidelijk te zien in HA.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
heb ik ook met 154. maar ik dacht dat dat te maken had met het interne verbruik van de batterij (LED's, interne print, ModBus energie) en dat de batterij dat in de x-tijd even moet bijvullen...dannyro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:18:
[...]
@Yargo Jij hebt helemaal gelijk. Hier is dit ook zo. Ik denk dat het met FW V158 te maken heeft. Bij mij gaat de soc om de zoveel tijd even naar 99% terwijl de PV opbrengst >2000w is zonder dat er verbruikers aanstaan.
Duidelijk te zien in HA.
[Afbeelding]
en dan staat de batterij een minuutje bij te vullen vanuit de PV opbrengst, met max 1250W; niet zo'n mega issue, vind ik
+1dannyro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ik lees al vanaf het begin mee in dit Topic, en jij blijkbaar niet, anders zou je weten hoe nuttig @SatScan voor ons al heeft geweest. Spijtig dat er dergelijke reactie gepost worden...
Vorig jaar was dit zeker niet het geval. Voor mij ook geen mega issue hoor, het viel mij alleen de laatste dagen op. Ik ben wel alle dagen thuis en monitor wel veel.Kees-Jan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:26:
[...]
heb ik ook met 154. maar ik dacht dat dat te maken had met het interne verbruik van de batterij (LED's, interne print, ModBus energie) en dat de batterij dat in de x-tijd even moet bijvullen...
en dan staat de batterij een minuutje bij te vullen vanuit de PV opbrengst, met max 1250W; niet zo'n mega issue, vind ik
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
hmm, ik kan niet meer terug in mijn historie omdat ik HA heb moeten fixen en de historie van SoC kwijt ben.dannyro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:29:
[...]
Vorig jaar was dit zeker niet het geval. Voor mij ook geen mega issue hoor, het viel mij alleen de laatste dagen op. Ik ben wel alle dagen thuis en monitor wel veel.
Heb jij nog historie van vorig jaar om te vergelijken?
Yep, 13/8/25 had hij het ook al...Ha ha, best grappig.Kees-Jan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:40:
[...]
hmm, ik kan niet meer terug in mijn historie omdat ik HA heb moeten fixen en de historie van SoC kwijt ben.![]()
Hier werkt het zonder enige issue; marstek CT003 met een Venus E V2 en V3. 3 fase, de V2 op fase 2 en de V3 op fase 3Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:53:
[...]
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Had even op mijn dashboard gekeken wat er nu effectief voor mijn situatie bespaard is.
Links is voor mijn batterij (datum staat wat verder zodat resulaten niet worden scheef getrokken in de periode dat ik een PHEV had), rechts is het afgelopen jaar.
Situatie:
Mijn verbruik was best al laag en probeerde zoveel mogelijk verbruikers gedurende de dag op te zetten.
Ik heb 1 batterij gekocht met HW P1 meter, 0 problemen gehad en niet meer naar omgekeken.
Wat ik wel heb gedaan is in Home assistant mijn overschot energie/batterij beter in te zetten voor verwarming/cooling waardoor mijn gas verbruik (verwarming en warm water) ook daalde.

Moet zeggen dat ik blij ben met mijn aankoop:
- Mooie TVT (ook elektriciteit alleen) voor mijn situatie.
- Mijn piekcapaciteit (
- Niet meer 'timen' wanneer iets op te zetten
- 1 kleine batterij/investering en 90,6% zelfvoorzienend is een enorm goed resultaat.
Wat nog:
- Met de komst van een EV zal mij TVT alleen maar dalen
- Zodra de taksen stijgen op Gas in Belgie ga ik volledig elektrisch met een warmtepomp. (momenteel is gas té goedkoop om een warmtepomp te verantwoorden in mijn situatie)
- Wil iets opzetten met mijn omvormer zodat ik in nood een mini eiland modus heb.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 30-04-2026 12:01 ]
Net om dat te vermijden steek ik al jaren alle (sensor) data ook nog eens in InfluxDB, zo behoud je ook nog eens alle granulariteit wat ik met mijn standaard MariaDB, waarop HA loopt, probeer te vermijden. Netjes uit te lezen in Grafana. Een wereld opent zichKees-Jan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:40:
[...]
hmm, ik kan niet meer terug in mijn historie omdat ik HA heb moeten fixen en de historie van SoC kwijt ben.![]()
Werkt die infrarood poort bij jou dan? Ik dacht dat die niet wordt gebruikt in NL?3DWim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:49:
Ik vraag mij nog steeds af of de CT003 niet in de stress schiet als je die op de P1 poort van je slimme meter aansluit én op de infrarood poort "plakt" omdat dat een mooie plek is.
Geen idee, bij mij en mijn kennis werkte allebei de CT003 niet met de slimme meter (2025).SatScan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:10:
[...]
Werkt die infrarood poort bij jou dan? Ik dacht dat die niet wordt gebruikt in NL?
Niet via IR dan wel P1 poort.
Ik kan niet zo goed uit je bericht opmaken of het een 1 fase of 3 fase systeem betreft. Soms wil het helpen om bij een 1 fase omvormer (bij een 3 fase hoofdaansluiting) deze aan te sluiten op een andere fase.Bart Bever schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:27:
[...]
Ik heb 2 MT's bij mijn broer geplaatst 2 dagen geleden. Alles loopt via CT003 en nu ook via UTP. Ik had nog een homewizard P1 meter liggen die niet werd gebruikt en had deze ook laten monitoren omdat de grafieken een beter beeld geven. Hij dacht dat er een probleem was met de Marsteks omdat hij gezien had dat er kortstondig pieken van...5kW en meer opduiken, dit voor een 10 tal seconden. Dat patroon herhaalt zich om de paar uur. Vandaag op onderzoek getrokken want hij woont niet bij de deur en uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat de omvormer van zijn zonnepanelen in overload gaat en zichzelf na een 15 tal minuten opnieuw opstart. Om zeker te zijn beide MT's uitgetrokken en na 30 minuten weer prijs. Via mijn Fluvius kan je een tool laten lopen om te kijken of je in risicogebied woont met net-instabiliteit en jawel, 'Risico Hoog' en spanningen tot 260V te zien op hun eigen analyse. Melding gemaakt en binnen de 10 dagen onderzoeken ze of ze het vzan op afstand kunnen oplossen, zoniet komen ze eerst ter plaatse om de situatie te bekijken.
Vage foto van het event:
[Afbeelding]
Misschien heb je hier iets aan:
Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"
Succes!
Wat we daarna ontdekten
De ES.GetMode verify-call was maar een deel van het verhaal. Ook nadat we die uit onze bot hadden gehaald, zagen we nog sporadische reverts — totdat we de HA Local API integratie volledig uitschakelden. De integratie
maakt namelijk zijn eigen ES.GetMode-aanroepen op de achtergrond, volledig los van de bot, en die waren al voldoende om de firmware-state te corrumperen.
Root cause (bevestigd)
Fix: Modbus TCPDe HA Local API integratie pollt ES.GetMode op de achtergrond. Op firmware v148 is dit voldoende om de interne mode-state te corrumperen en een revert-naar-Auto te veroorzaken, ook als er géén
SetMode-commando's actief worden verstuurd.
We hebben de Local API integratie permanent uitgeschakeld en onze AppDaemon bot gemigreerd naar Modbus TCP, dat de Venus E 3.0 native ondersteunt via de LAN-poort (poort 502, geen bridge of extra hardware nodig). De
integratie die we gebruiken: ViperRNMC/marstek_venus_modbus
De bot draait sinds 21 april zonder één revert — 9 dagen stabiel.
Voorbeeldcommando's via HA Developer Tools
Laden vanuit het net:
1
2
3
4
5
6
7
| service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_user_work_mode option: manual service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode option: charge |
1
2
3
4
5
6
7
| service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_user_work_mode option: manual service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode option: stop |
1
2
3
4
5
6
7
| service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode option: stop service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_user_work_mode option: anti_feed |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| service: number.set_value entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power value: 2500 service: number.set_value entity_id: number.marstek_venus_modbus_schedule_1_start value: 2000 # = 20:00 service: number.set_value entity_id: number.marstek_venus_modbus_schedule_1_end value: 2200 # = 22:00 service: number.set_value entity_id: number.marstek_venus_modbus_schedule_1_mode value: 2500 service: switch.turn_on entity_id: switch.marstek_venus_modbus_schedule_1_enabled service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_user_work_mode option: manual service: select.select_option entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode option: discharge |
force_mode=discharge wordt door de firmware stilzwijgend genegeerd tenzij de schedule-registers een tijdvenster definiëren dat het gewenste uur dekt. Alleen user_work_mode=manual + force_mode=discharge
instellen is niet genoeg — je moet de schedule-registers in dezelfde transactie schrijven. Het voorbeeld hierboven gebruikt een venster van 20:00–22:00 op 2500W. Charge en stop werken prima zonder
schedule-registers; alleen discharge vereist ze.
Samenvatting
- Local API + firmware v148 = onstabiel; reverts worden veroorzaakt door achtergrond-polling van ES.GetMode in de integratie
- Modbus TCP is een schoon alternatief voor Venus E 3.0 (LAN-kabel vereist, WiFi werkt niet)
- Gebruik je force_mode=discharge via Modbus, schrijf de schedule-registers dan in dezelfde transactie
- DNS-sinkhole van hamedata.com is een apart probleem (cloud-backup die 2500W-defaults terugzet) en is sowieso het overwegen waard
Ik hoorde hier eerder van RTE tussen 70 en 75%.
Waar zou dat verschil in kunnen zitten?
Kloppen de cijfers in HA wel?
De cijfers kloppen wel. De v1 en v2 doen 75 a 80%djiedjee schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:16:
In HA kan ik zien dat mijn Venus E v3 een RTE van 81% tot 84% heeft, wisselt een beetje per dag.
De efficiëntie van de v3 is verbeterd volgens MT, daarnaast is ook de omgevingstemp van belang.
Mijn v1 die 'buiten' in een niet verwarmde berging van de veranda staat, doet 73% terwijl mijn v2 in een verwarmde berging van het woonhuis 77% doet.
[ Voor 24% gewijzigd door SatScan op 30-04-2026 20:49 ]
Als je 1 batterij hebt, is de omvormer beter belast en haal je een hogere RTE dan met 2 batterijen.djiedjee schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:16:
In HA kan ik zien dat mijn Venus E v3 een RTE van 81% tot 84% heeft, wisselt een beetje per dag.
Ook als jouw woning 100W in stand-by vraagt, haal je een slechtere efficiëntie dan met 300W.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb een manueel schema klaar staan, omdat het gedrag eigenlijk altijd het zelfde is. Dus hoef daar nooit wat aan te veranderen. Ik krijg van mijn energieleverancier altijd een mail met de prijzen en voor ik naar bed ga zet ik hem dan van “Zelf consumptie” naar “Handmatig”. En dan ben ik klaar. Misschien ga ik dat nog even een keer met HA automatiseren.Pietervs schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:35:
[...]
ik heb een paar dagen overdag de panelen gewoon uitgezet. Zeker eergisteren, toen de prijs tussen 11 en 16.00 uur negatief was. En dan op het laagste moment van de dag inderdaad de accu maximaal laten laden(nou heb ik er maar 1, dus 2x 2400 W. Maar dat was dan toch 1,77 euro)
Maar een automatische aansturing van dat soort dingen zou wel een stuk handiger zijn. Of een goed werkende AI
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Dat klopt, maar een cycle is van 11% naar 100%. Als je dat elke dag doet duurt het 16 jaar voordat de accu’s onder de 80% duiken. Tegen die tijd zijn ze al lang afgeschreven. Ik dump ze leeg ongeacht de prijs zolang deze maar hoger is dan 11ct en dat is het altijd wel op dat moment. Afhankelijk van verbruik in huis, zijn ze met 1,5 uur wel leeg.vifra schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:44:
[...]
Als je het dump op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 dan kost u dat nog de slijtage (investering) van uw MT. Je dient pak rond de 8 a 10 cent (investering + verlies inverter laden en ontladen beiden in kost zetten) te zitten alvorens u dat echt iets oplevert ...
De grote winst is de energie die je niet meer moet inkopen omdat de batterij dit van uw zonnepanelen heeft opgeladen en je die op een later moment gebruikt ...
Dit is mijn manuele schema (past weer perfect in mijn schema voor morgen met negatieve prijzen).
[ Voor 19% gewijzigd door WargamingPlayer op 30-04-2026 23:00 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Klopt je onderschrift, anders gevraagd welke FW is dit ?WargamingPlayer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:54:
[...]
Dat klopt, maar een cycle is van 11% naar 100%. Als je dat elke dag doet duurt het 16 jaar voordat de accu’s onder de 80% duiken. Tegen die tijd zijn ze al lang afgeschreven. Ik dump ze leeg ongeacht de prijs zolang deze maar hoger is dan 11ct en dat is het altijd wel op dat moment. Afhankelijk van verbruik in huis, zijn ze met 1,5 uur wel leeg.
Dit is mijn manuele schema (past weer perfect in mijn schema voor morgen met negatieve prijzen).
[Afbeelding]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Kijk eens naar Home Battery Control, waarschijnlijk zit daar alles in wat je zoekt en kun je telefoon op het nachtkastje laten liggen... 'Set ad Forget'.WargamingPlayer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:48:
[...]
Ik heb een manueel schema klaar staan, omdat het gedrag eigenlijk altijd het zelfde is. Dus hoef daar nooit wat aan te veranderen. Ik krijg van mijn energieleverancier altijd een mail met de prijzen en voor ik naar bed ga zet ik hem dan van “Zelf consumptie” naar “Handmatig”. En dan ben ik klaar. Misschien ga ik dat nog even een keer met HA automatiseren.
Ik weet niet hoe je de berekening doet van 11% naar 100% en dat dit rechtstreeks te berekenen valt dat de slijtage dan 16 jaar zou duren alvorens die onder 80% duikt ... de slijtage is niet enkel aantal cyclussen maar ook leeftijd hoor alsook temperatuur en hoe hard je laad en ontlaad en ... en dus niet simpel 6000 / 365 ... maar dat ter zijde ...WargamingPlayer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:54:
[...]
Dat klopt, maar een cycle is van 11% naar 100%. Als je dat elke dag doet duurt het 16 jaar voordat de accu’s onder de 80% duiken. Tegen die tijd zijn ze al lang afgeschreven. Ik dump ze leeg ongeacht de prijs zolang deze maar hoger is dan 11ct en dat is het altijd wel op dat moment. Afhankelijk van verbruik in huis, zijn ze met 1,5 uur wel leeg.
[Afbeelding]
Ik draai dagen van 2x een cycle per batterij ... alles hangt af van hoe je uw energie verbruikt / hoe het weer is (afwisselend wolk en zon is meest optimale gebruik scenario), ...
Uw redenering van boven de 11cent dump ik ze leeg lijkt me te bevestigen wat ik juist gemeld hebt - niet nuttig als het bedrag te klein is dus minstens 8 tot 10 cent ...
[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 01-05-2026 09:23 ]
ik heb een tijdje op met handmatige modus gewerkt, maar ik merk dat de interne klok niet helemaal lekker loopt. Soms beging hij 15min of zelfs 30min voor de ingestelde tijd.WargamingPlayer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:48:
[...]
Ik heb een manueel schema klaar staan, omdat het gedrag eigenlijk altijd het zelfde is. Dus hoef daar nooit wat aan te veranderen. Ik krijg van mijn energieleverancier altijd een mail met de prijzen en voor ik naar bed ga zet ik hem dan van “Zelf consumptie” naar “Handmatig”. En dan ben ik klaar. Misschien ga ik dat nog even een keer met HA automatiseren.
Om die rede stuur ik hem nu via modus/ Home Assistant aan en dat werkt probleemloos
hebben jullie vergelijkbare issues?
Die tijd issues heb ik ook, ja. Aansturen via de API werkt echter totaal niet (instabiel).frans84 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:04:
[...]
ik heb een tijdje op met handmatige modus gewerkt, maar ik merk dat de interne klok niet helemaal lekker loopt. Soms beging hij 15min of zelfs 30min voor de ingestelde tijd.
Om die rede stuur ik hem nu via modus/ Home Assistant aan en dat werkt probleemloos
hebben jullie vergelijkbare issues?
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Heb je modbus al geprobeerd? die is heel stabielCharlie_Root schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Die tijd issues heb ik ook, ja. Aansturen via de API werkt echter totaal niet (instabiel).
Ik heb nu een tijdje de statiestieken via HA in de gaten gehouden en zag dat op één bewuste fase het voltage best hoog werd toen de automaat af sloeg (249V).
Ik heb dus al gecheckt via de modbusintegratie of er een max is om het voltage op te zetten. De batterijen geven best een hoog voltage bij ontladen op 2500W.
Ik heb nu op de bewuste fase de batterij op 800W ontladen gezet en ik ga eens kijken of dat helpt. Voor ik de batterijen had, was het nooit voorgekomen, en eigenlijk is het pas een issue sinds ik de batterij heb aangesloten op die bewuste fase.
Mijn situatie:
3 fasenaansluiting (25A voor zover ik weet)
3x Venus3E, op elke fase één, allemaal op een eigen groep, CT003 in de meterkast
3 fasen krachtstroomboiler die alleen lomp voluit kan of uit; hij trekt 7200W of 0W
18 zonnepanelen, maar ik zie dat het ook gebeurt als er geen zon is.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Hoeveel spanning heb je maximaal terwijl de zon schijnt en hoeveel is dat in het donker s'avonds?
Hier in het dorp na veel graafwerk van Enexis en dikkere kabels kom ik nu op het hoogtepunt niet meer verder dan 238 volt. Nu na 18 uur nog 235 volt. Ze hebben het hier goed geregeld. Ik heb maar een fase.
's Nachts is het steady rond 240 een daalt het 's ochtends naar 238 rond 8u. Op een typische zonnige dag stijgt het dan weer snel naar 242V.
Canon EOS | DJI M2P
Bij jouw in de omgeving, wordt daar nog niet aan het netwerk gewerkt? Of is dat ergens waar voorlopig nog niks uitgebreid kan worden?
Waar ik woon is een jaren '90 wijk, met best wel wat zonnepanelen in de buurt. Ten oosten ligt natuur, wat glastuinbouw en een dorp. Ten zuiden is natuurgebied.
Ik snap best dat de Marsteks makkelijker 2500W pompen op 250V, maar in feite zou dat ook wel met een lagere spanning ook wel moeten kunnen. Geen idee hoeveel Ampere hij kwijt kan.
Canon EOS | DJI M2P
Canon EOS | DJI M2P
Dat is het verhaal van de kip en het ei natuurlijk. De Marsteks zorgen niet eigenhandig ervoor dat de spanning te hoog word waardoor de groep afschakelt. De spanning is al hoog voordat de Marstek actief word waardoor de spanning net over het randje geduwd wordt als de Marstek aan het werk gaat.Arjan A schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:30:
Er is hier 5km verderop een nieuwe woonwijk in aanbouw (zo'n 20 jaar al), ervoor en tijdens zijn er forse wijzigingen geweest in het net.
Waar ik woon is een jaren '90 wijk, met best wel wat zonnepanelen in de buurt. Ten oosten ligt natuur, wat glastuinbouw en een dorp. Ten zuiden is natuurgebied.
Ik snap best dat de Marsteks makkelijker 2500W pompen op 250V, maar in feite zou dat ook wel met een lagere spanning ook wel moeten kunnen. Geen idee hoeveel Ampere hij kwijt kan.
Precies dat. Daarom zat ik te kijken of ik de spanning wat lager kon krijgen en de stroomsterkte wellicht wat hoger. Maar misschien is de max 10A: in HA zie ik hem nooit boven de 10 uitkomen.Druppeltje_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:37:
[...]
[..] De spanning is al hoog voordat de Marstek actief word waardoor de spanning net over het randje geduwd wordt.
Canon EOS | DJI M2P
Dat gaat ook niet. Een netgekoppelde omvormer moet synchroniseren met het bestaande elektriciteitsnet, maw volgt die de bestaande spanning. Om effectief te kunnen gaan injecteren op dat net verhoogt die de spanning. Maar dit is in normale omstandigheden niet de oorzaak dat de groep uitgaat. Tenzij je al op de rand van de spanningslimiet zit natuurlijk.Arjan A schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Precies dat. Daarom zat ik te kijken of ik de spanning wat lager kon krijgen en de stroomsterkte wellicht wat hoger. Maar misschien is de max 10A: in HA zie ik hem nooit boven de 10 uitkomen.
Ik wacht nog op mijn allereerste Marstek Venus E. I maak er een groep bij. Heel voorzichtig onder spanning werken omdat er geen hoofdschakelaar in mijn meterkast zit. Als ik daar sluiting maak vliegt de hoofdzekering eruit. Dan kan ik Enexis laten komen en willen ze eerst een hoofdschakelaar ingebouwd hebben. Ik had al een extra groep, in 2013 gemaakt door de zonnepanelen installateur. Dus nu een nieuwe aardlek combinatie ernaast en onder spanning met 6 mm2 verbinden. Dan kan ik mijn groepenkast tenminste dicht laten.
Via de app niks speciaal te zien, maar echt goed reageerde dat toch niet meer. In de hystorische data is te zien dat hij hem heeft volgeladen, en er daarna mee heeft opgehouden.
Hem al enkele keren gereset, maar krijg nu helemaal geen verbinding via de app.
Modbus werkt nog, maar de lokale API niet.
Via https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ lukt het wel. Daar krijg ik verschillende data te zien, maar alles dat over de BMS gaat is '0'.
Iemand dit al zien gebeuren? BMS kapot?
[ Voor 23% gewijzigd door Soundstorm op 01-05-2026 21:08 ]
Ja ik heb hetzelfde gehad. Na melden bij Marstek nieuwe firmware gekregen maar dat bracht geen oplossing. Daarna omgeruild via leverancier.Soundstorm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:01:
Hier sinds deze week een probleem met de Venus E 2.0. Ik kijk er niet actief naar, maar ik zag het rode 'warn' lichtje branden.
Via de app niks speciaal te zien, maar echt goed reageerde dat toch niet meer. In de hystorische data is te zien dat hij hem heeft volgeladen, en er daarna mee heeft opgehouden.
Via https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ lukt het wel. Daar krijg ik verschillende data te zien, maar alles dat over de BMS gaat is '0'.
Ok, dan weet ik dat ik niet meer verder moet zoeken. Hij is nog geen jaar oud, dus ze zouden er niet lastig over mogen doen.thomastvd schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:04:
[...]
Ja ik heb hetzelfde gehad. Na melden bij Marstek nieuwe firmware gekregen maar dat bracht geen oplossing. Daarna omgeruild via leverancier.
Bij deze v3: Druppeltje_ in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu" was de uitkomst uiteindelijk ook een vastgelopen BMS. Daar bleef ook alles op 0 staan.Soundstorm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:01:
Hier sinds deze week een probleem met de Venus E 2.0. Ik kijk er niet actief naar, maar ik zag het rode 'warn' lichtje branden.
[Afbeelding]
Word ook omgeruild door Marstek.
De meeste dingen betreft defecten via de app/feedback , rekening vast opzoeken ..... en dan hopen dat er een vlotte vervanger komt.Soundstorm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:29:
Neem ik best ook contact op met Marstek zelf, of zal Multi Solar dit ook vlot behandelen?
Moet je dan eerst een hele studie volgen om met een lilygo je Marstek batterijen in HA te krijgen? Ik vind het zelf heel interessant allemaal maar ben niet zo technisch als sommige mensen hier, heb zelf mijn batterijen heel simpel met een hw smart plug in ha staan. Niet elke dag alle 3 de batterijen te hoeven controleren of de regels voor laden en ontladen een beetje goed staan voor de nieuwe prijzen van Zonneplan zou een zegen zijn.SatScan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:16:
[...]
Kijk eens naar Home Battery Control, waarschijnlijk zit daar alles in wat je zoekt en kun je telefoon op het nachtkastje laten liggen... 'Set ad Forget'.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA
Welke versie Batterijen heb je 1, 2 of v3?obed112 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:41:
[...]
Moet je dan eerst een hele studie volgen om met een lilygo je Marstek batterijen in HA te krijgen? Ik vind het zelf heel interessant allemaal maar ben niet zo technisch als sommige mensen hier, heb zelf mijn batterijen heel simpel met een hw smart plug in ha staan. Niet elke dag alle 3 de batterijen te hoeven controleren of de regels voor laden en ontladen een beetje goed staan voor de nieuwe prijzen van Zonneplan zou een zegen zijn.
Lang verhaal kort, nú is alles v3 bij mij thuis. Die is efficiënter daarom ben ik daar op overgestapt.
Onderschrift klopt al niet meer omdat ik een V2 en een V3 heb.tweeek schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:36:
[...]
Klopt je onderschrift, anders gevraagd welke FW is dit ?
Dat wist ik natuurlijk al ..... misschien pas je het even aan ......WargamingPlayer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:45:
[...]
Onderschrift klopt al niet meer omdat ik een V2 en een V3 heb.
Ik heb gewoon voor mij berekend dat ik ze in 10 jaar wil afschrijven naar 0. Dan kom je bij mij uit op 11 cent per kWh. Cycli zijn leuk maar tegen de tijd dat ze op zijn, is alles al zo veranderd.vifra schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Ik weet niet hoe je de berekening doet van 11% naar 100% en dat dit rechtstreeks te berekenen valt dat de slijtage dan 16 jaar zou duren alvorens die onder 80% duikt ... de slijtage is niet enkel aantal cyclussen maar ook leeftijd hoor alsook temperatuur en hoe hard je laad en ontlaad en ... en dus niet simpel 6000 / 365 ... maar dat ter zijde ...
Ik draai dagen van 2x een cycle per batterij ... alles hangt af van hoe je uw energie verbruikt / hoe het weer is (afwisselend wolk en zon is meest optimale gebruik scenario), ...
Uw redenering van boven de 11cent dump ik ze leeg lijkt me te bevestigen wat ik juist gemeld hebt - niet nuttig als het bedrag te klein is dus minstens 8 tot 10 cent ...
Zag vandaag dat mijn MT Venus e v3.0 een update klaar had staan van 148 naar 144.
Had het vermoeden dat dit een downgrade was om vervolgens weer de mogelijkheid te openen voor een upgrade.
Ik heb dus eerst de downgrade uitgevoerd en vervolgens stond er gelijk weer een upgrade klaar.
Ik draai dus nu op FW 148.112.117
Had de hoop dat de timeouts verbeterd zouden zijn in de OpenAPI.
In mijn aansturing script een log geschreven om timeouts te loggen.
Ik heb helemaal niks veranderd aan mijn setup om eerst een soort van 0-lijn te loggen.
Enige wat ik heb gedaan ronde de klok van 12uur is de tijd van het aansturen op injectie verzet van 30seconden naar 10seconden.
Uitlezen van de data is nog steeds 60seconden.
Vanaf vanmorgen tot nu (23:35) nog geen enkele timeout gezien in de logs.
Beide EcoFlow MicroOmvormers en Marstek volgen elkaar perfect en daarmee het verbruik en sturen mooi op NOM aan.
Ben benieuwd hoe het er vannacht uit ziet maar tot op heden is de NOM lijn strakker maar das ook niet vreemd met een snellere aansturing.
Ik hoop en denk dat Marstek de OpenAPI issues een beetje onder de knie begint te krijgen.
Ik ga het zien en beleven.
Video:
YouTube: EcoFlow Micro 800w - Marstek Venus e v3.0
Screenshot:
Wereld van verschil, de nacht nog op 30seconden aansturing en de avond een mooiere strakkere lijn omdat de aansturing verzet is naar 10seconden zonder timeouts ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 02-05-2026 00:11 ]
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Heeft jou marstek een NOM functie ?Siewert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:02:
Kleine update,
Zag vandaag dat mijn MT Venus e v3.0 een update klaar had staan van 148 naar 144.
Had het vermoeden dat dit een downgrade was om vervolgens weer de mogelijkheid te openen voor een upgrade.
Ik heb dus eerst de downgrade uitgevoerd en vervolgens stond er gelijk weer een upgrade klaar.
Ik draai dus nu op FW 148.112.117
Had de hoop dat de timeouts verbeterd zouden zijn in de OpenAPI.
In mijn aansturing script een log geschreven om timeouts te loggen.
Ik heb helemaal niks veranderd aan mijn setup om eerst een soort van 0-lijn te loggen.
Enige wat ik heb gedaan ronde de klok van 12uur is de tijd van het aansturen op injectie verzet van 30seconden naar 10seconden.
Uitlezen van de data is nog steeds 60seconden.
Vanaf vanmorgen tot nu (23:35) nog geen enkele timeout gezien in de logs.
Beide EcoFlow MicroOmvormers en Marstek volgen elkaar perfect en daarmee het verbruik en sturen mooi op NOM aan.
Ben benieuwd hoe het er vannacht uit ziet maar tot op heden is de NOM lijn strakker maar das ook niet vreemd met een snellere aansturing.
Ik hoop en denk dat Marstek de OpenAPI issues een beetje onder de knie begint te krijgen.
Ik ga het zien en beleven.
Video:
YouTube: EcoFlow Micro 800w - Marstek Venus e v3.0
Screenshot:
[Afbeelding]
self consumption is inderdaad 1 van de opties in de app.
Maar die gebruik ik niet omdat ik zelf de de Marstek aanstuur.
Dit omdat hij moet samenwerken met mijn zelfbouw stekker batterij ;-)
Zou ik dit niet doen gaan ze elkaar tegenwerken.
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- piBattery @ GitHub
Begrijpelijk ..... het noemen van NOM in combinatie met een marstek in dit geval, geeft niet hetzelfde resultaat als de zelfconsumptie optie, ..... Ben je op andere manieren bezig met programma's zou je idd NOM kunnen realiseren.Siewert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:07:
[...]
self consumption is inderdaad 1 van de opties in de app.
Maar die gebruik ik niet omdat ik zelf de de Marstek aanstuur.
Dit omdat hij moet samenwerken met mijn zelfbouw stekker batterij ;-)
Zou ik dit niet doen gaan ze elkaar tegenwerken.
Bij Marstek is "self consumption" het het zelfde als NOM.tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:11:
[...]
Begrijpelijk ..... het noemen van NOM in combinatie met een marstek in dit geval, geeft niet hetzelfde resultaat als de zelfconsumptie optie, ..... Ben je op andere manieren bezig met programma's zou je idd NOM kunnen realiseren.
Hij blijft proberen op 0 aan te sturen.
Echt NOM is onmogelijk.
Je hebt altijd te maken met reactie tijden van de batterijen en andere variables.
Maar hier vind ik het strak genoeg om in 24u tussen de 0,3 & 0,7kWh import p/d te zitten.
Das peanuts op mijn werkelijke dagelijks gemiddelde verbruik van ongeveer 35kWh.
Dit is inclusief laden van mijn 12,8kWh setup.
In welke richting bedoel je andere manieren?tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:11:
[...]
Ben je op andere manieren bezig met programma's
[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 02-05-2026 00:18 ]
- piBattery @ GitHub
Vandaar dat het geen NOM genoemd word, dat het die richting op gaat oke ..... maar NOM is echt wat andersSiewert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:17:
[...]
Bij Marstek is "self consumption" het het zelfde als NOM.
Hij blijft proberen op 0 aan te sturen.
Echt NOM is onmogelijk.
Je hebt altijd te maken met reactie tijden van de batterijen en andere variables.
Maar hier vind ik het strak genoeg om in 24u tussen de 0,3 & 0,7kWh import p/d te zitten.
Das peanuts op mijn werkelijke dagelijks gemiddelde verbruik van ongeveer 35kWh.
Dit is inclusief laden van mijn 12,8kWh setup.
NOM word in ieder geval gerelateerd aan woningen, dat de zonnepanelen genoeg opbrengen om de woning te voorzien van het eigen gebruik tot een bepaalde temperatuur, en niet het gebruik van bewoning, dit alles over een jaar gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door tweeek op 02-05-2026 00:24 ]
Ik snap je.tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:19:
[...]
Vandaar dat het geen NOM genoemd word, dat het die richting op gaat oke ..... maar NOM is echt wat anders
Maar dat is iets met volksmond.
Een ander zou het andersom niet begrijpen dus noemen wij/ik maar aansturen op NOM ;-)
- piBattery @ GitHub
Wanneer je met andere programma's aan de gang gaat is het natuurlijk anders en is NOM zeker best haalbaar in de vorm van saldering, maarja dit gaat wel veranderen.Siewert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:22:
[...]
Ik snap je.
Een anders zou het anders niet begrijpen dus noemen wij/ik maar aansturen op NOM ;-)
Dus met de term NOM die vrij normaal is geworden, worden veel kopers van bijvoorbeeld thuisbatterijen op het verkeerde spoor gezet.
semantiek ... die chinesen kennen geen nederlands hé ... wt ze doen is Net-Zero Energy Goal in de juiste engelse term. Toevallig bestaat er in onze contreien reeds een term dat bijna dezelfde lading dekt ... Nul op de Meter ...Siewert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:22:
[...]
Ik snap je.
Een ander zou het andersom niet begrijpen dus noemen wij/ik maar aansturen op NOM ;-)
Dan moet het zo uit 'the box' kunnen in HA.obed112 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Lang verhaal kort, nú is alles v3 bij mij thuis. Die is efficiënter daarom ben ik daar op overgestapt.
Vraag even hier aan iemand die een v3 heeft en dat gedaan heeft alles op modbus gezet...
Werkt heel stabiel en zonder lokale api.
Helaas zelf geen v3 dus ik kan je zelf niet verder helpen.
Succes!
Ik vind de laatste paar Posts vrij NON een NON-discussie .. beetje over semantiek kletsen . Ik zou zeggen type eens NOM in in Google of een AI en waar die mee terug komt . Bijvoorbeeld deze zin in Google plakken : wat is nom in je energie gebruik .. verder is het het doel en geen gegeven .en mag je hopen dat mensen zelf ook hun hersenen gebruiken .. als ze bijvoorbeeld thuis batterijen aankopen.tweeek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:28:
[...]
Wanneer je met andere programma's aan de gang gaat is het natuurlijk anders en is NOM zeker best haalbaar in de vorm van saldering, maarja dit gaat wel veranderen.
Dus met de term NOM die vrij normaal is geworden, worden veel kopers van bijvoorbeeld thuisbatterijen op het verkeerde spoor gezet.
Vaak gebruiken verkopers termen als: besparen op je energie rekening (wat ook zo is )
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
We zullen dat positief bekijken: zolang dit soort gezwets de bovenhand heeft kunnen we er vanuit gaan dat het prima loopt met de Marsteks zeker, want dan zijn er geen echte problemen te melden?S2S schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Ik vind de laatste paar Posts vrij NON een NON-discussie .. beetje over semantiek kletsen . Ik zou zeggen type eens NOM in in Google of een AI en waar die mee terug komt . Bijvoorbeeld deze zin in Google plakken : wat is nom in je energie gebruik .. verder is het het doel en geen gegeven .en mag je hopen dat mensen zelf ook hun hersenen gebruiken .. als ze bijvoorbeeld thuis batterijen aankopen.
Vaak gebruiken verkopers termen als: besparen op je energie rekening (wat ook zo is )
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Ik werk met de 'self-consumption mode' en dat werkte altijd goed, Sinds enkele maanden komt het echter voor (2 a 3 keer per week) dat hij bij ontladen (nacht, variabel tussen 50 en 150 W) ineens van 15-20% vol naar 5-9% vol springt. Gewoon, vanzelf, in 1 minuut (of zelfs minder), zonder bijbehorende ontlading.
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, maar dan gaat hij natuurlijk bijladen om weer aan 11% te komen, niet met eigen zonnestroom maar met stroom van het net.
Ik denk niet dat het aan 'doorschieten' van de NOM/selfconsumption regeling ligt, maar eerder aan de meting van de SoC, omdat de plotselinge daling niet gepaard gaat met een vraag naar energie.
Ik denk op zich niet dat het aan de calibratie kan liggen, want zeker 3 a 4 keer in de week cyclet de batterij van helemaal vol naar helemaal leeg.
zie plaatje, tussen 4 en 5 uur
Heb ik ook gehad toen ik nog op V153 stond.BJK-BE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:18:
Ik heb al een par keer gemerkt dat er veel kennis zit hier over de Venus.
Mijn Venus vertoont raar gedrag (Venuc C, firmware v153, CT003, Marstek app), en ik vroeg me af of oemand dar een verklaring/oplossing voor heeft.
Ik werk met de 'self-consumption mode' en dat werkte altijd goed, Sinds enkele maanden komt het echter voor (2 a 3 keer per week) dat hij bij ontladen (nacht, variabel tussen 50 en 150 W) ineens van 15-20% vol naar 5-9% vol springt. Gewoon, vanzelf, in 1 minuut (of zelfs minder), zonder bijbehorende ontlading.
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, maar dan gaat hij natuurlijk bijladen om weer aan 11% te komen, niet met eigen zonnestroom maar met stroom van het net.
Ik denk niet dat het aan 'doorschieten' van de NOM/selfconsumption regeling ligt, maar eerder aan de meting van de SoC, omdat de plotselinge daling niet gepaard gaat met een vraag naar energie.
Ik denk op zich niet dat het aan de calibratie kan liggen, want zeker 3 a 4 keer in de week cyclet de batterij van helemaal vol naar helemaal leeg.
zie plaatje, tussen 4 en 5 uur [Afbeelding]
Was wel in de winterperiode dus toen werd niet dagelijks of regelmatig de 100% aangetikt.
Het loont misschien de moeite dit even bij Marstek neer te leggen, dan ga je sowieso een fw update krijgen. Grote kans dat het dan opgelost is. En zoniet, zit je waarschijnlijk met een slechte cel. Maar dan is je melding bij Marstek in elk geval al aangemaakt en kun je van daaruit melden dat het probleem niet opgelost is. Maar om alvast te beginnen bij het begin: vraag de laatste stabiele fw versie aan. In oktober/november zijn er veel meldingen geweest hier van soc drops en het daarbijhorende opladen vanuit het net.
Heb de Venus 3 bekabeld aangesloten maar hij blijft hardnekkig wifi 🛜 gebruiken.krijn1985 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:03:
@obed112 utp-kabel in de Lan poort en je zou met HA je MT via modbus moeten kunnen bereiken. Ik heb zelf de ViperRNMC modbus gebruikt in HA maar er zijn verschillende.
Is ook al veel over gezegd en geschreven. Ondanks ik zelf geen V3 heb is de makkelijkste manier naar het schijnt om een tijdelijke wifi hotspot aan te maken en de MT daarmee te verbinden en erna dat hotspot te verwijderen. Er bestaat helaas geen keuzeknop in de app. Maar voornoemde oplossing heb ik hier vaak voorbij zien komen.obed112 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Heb de Venus 3 bekabeld aangesloten maar hij blijft hardnekkig wifi 🛜 gebruiken.
En iemand ervaring met het ophangen van de v3? Beugel wordt meegeleverd, wordt hij hier veel dieper van? En hangt dat stevig? Het is best een gewicht namelijk.
Ik heb een extra SSID aangemaakt op mijn wifi netwerk (unifi), welke bijna altijd uit staat, maar ik snel kan aanzetten als ik het nodig heb.Druppeltje_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Is ook al veel over gezegd en geschreven. Ondanks ik zelf geen V3 heb is de makkelijkste manier naar het schijnt om een tijdelijke wifi hotspot aan te maken en de MT daarmee te verbinden en erna dat hotspot te verwijderen. Er bestaat helaas geen keuzeknop in de app. Maar voornoemde oplossing heb ik hier vaak voorbij zien komen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.