🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Ja, gewoon alles wat in accu zit het net op gooien op het moment dat de prijs nog relatief hoog is. Daarna je zonnepanelen het werk laten doen tot de prijs negatief duikt, daar dan NOM of geforceerd laden.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Yep. Dan pomp ik 2-7kWh het net op tegen het ochtend tafief, meestal is dat redelijk hoog. Daarna kies ik voor NOM als de energieprijs niet onder de € 0 komt. Bij negatieve energieprijs ga ik over op manuele besturing en pomp ik accu’s vol op moment dat stroomprijs negatief is. Met 3200W van mijn panelen en een periode van 3-3,5 uur zorg ik er voor dat ik meer laad dan panelen opleveren. Daarna gaat ie weer gewoon op NOM.
Ik doe het nu handmatig maar wil dit straks via HA gaan aansturen.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Als je het dumpt op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 levert je dat geld op. Je moet wel een dynamisch contract hebben.THE_BASE schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:23:
[...]
Maar waar gaat die stroom heen dan? Toch ook gewoon teruglevering aan het net?
Je krijgt dan ook grafiekjes zoals dit:
:strip_exif()/f/image/tObs4M0i5NKQkC5ahF4tJmed.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn accu was al leeg toen ik dumpte. Soms kom ik als ik game de nacht niet door
[ Voor 43% gewijzigd door WargamingPlayer op 27-04-2026 21:07 ]
Ik snapte de creatieve handeling al niet, maar dynamisch is het toverwoord. Bedankt voor de tip, daar heb ik vanaf januari wat aan!WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:05:
[...]
Als je het dumpt op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 levert je dat geld op. Je moet wel een dynamisch contract hebben.
Je krijgt dan ook grafiekjes zoals dit:
[Afbeelding]
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Als er kortsluiting waar is?Marzman schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
[...]
Normaal niet, maar bij kortsluiting misschien wel. Dan kunnen zonnepanelen, batterij en het net gaan leveren.
In andere Chinese brol die je thuis ingeplugd hebt hoogstwaarschijnlijk
Een kortsluiting ergens in de kabel of verdeler, kan overal gebeuren.
Ik zal het proberen uit te legen:
Een zekering van 16 A blijft in bij 16 A, kan deze stroom continu voeren. Bij 23 A gaat hij naar een uur uit !
Als je de kabel in de meterkast niet beveiligd gebeurd dit:
Rode ster is de sluiting/ overbelasting. De 57A kan blijven lopen, deze wordt niet afgeschakeld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R2THKcTzUlaiLedzoRsERcHo.jpg?f=user_large)
Aan beide zijde beveiligd:
:strip_exif()/f/image/Z7wyp8hK9gagd2FIHuIN4vQ4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6qOmvc48YOYEvMiEPnESlMDt.png?f=user_large)
Als ik de vragen zie raad ik het af om een dergelijke aanpassing zelf aan de installatie te doen !
Gevolgen kunnen groot zijn, en of de verzekering betaald...
Ehh, de plaatjes kloppen niet helemaal maar je punt wel. Beveiliging van een elektra installatie is berekend op worst-case scenario. Dus de (bedrading in de) groepenkast/verdeler moet ook veilig zijn als het slechtste scenario gebeurd, vaak is dat maximale belasting van alle voedende apparaten en maximale afname (theoretisch, dus de capaciteit van de zekeringen) tegelijkertijd en langdurig. Dan moet de verdeler nog steeds veilig zijn. Bij een echte kortsluiting (Fase-Nul) zijn de stromen vaak zo hoog dat de automaten er sowieso uitklappen, bij overbelasting is dat niet per se het geval. Bij kortsluiting fase-aarde ligt het aan de weerstand richting de aardpen of de zekering er uit gaat. Vaak zie je als de weerstand niet bekend is of te hoog is een 300mA aardlek/alamat richting de onderverdeler om de afschakeltijd te waarborgen.hvhx schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:43:
[...]
Een kortsluiting ergens in de kabel of verdeler, kan overal gebeuren.
Ik zal het proberen uit te legen:
Een zekering van 16 A blijft in bij 16 A, kan deze stroom continu voeren. Bij 23 A gaat hij naar een uur uit !
Als je de kabel in de meterkast niet beveiligd gebeurd dit:
Rode ster is de sluiting/ overbelasting. De 57A kan blijven lopen, deze wordt niet afgeschakeld.
[Afbeelding]
Aan beide zijde beveiligd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de vragen zie raad ik het af om een dergelijke aanpassing zelf aan de installatie te doen !
Gevolgen kunnen groot zijn, en of de verzekering betaald...
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.