🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini A17 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Ja, gewoon alles wat in accu zit het net op gooien op het moment dat de prijs nog relatief hoog is. Daarna je zonnepanelen het werk laten doen tot de prijs negatief duikt, daar dan NOM of geforceerd laden.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Yep. Dan pomp ik 2-7kWh het net op tegen het ochtend tafief, meestal is dat redelijk hoog. Daarna kies ik voor NOM als de energieprijs niet onder de € 0 komt. Bij negatieve energieprijs ga ik over op manuele besturing en pomp ik accu’s vol op moment dat stroomprijs negatief is. Met 3200W van mijn panelen en een periode van 3-3,5 uur zorg ik er voor dat ik meer laad dan panelen opleveren. Daarna gaat ie weer gewoon op NOM.
Ik doe het nu handmatig maar wil dit straks via HA gaan aansturen.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Als je het dumpt op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 levert je dat geld op. Je moet wel een dynamisch contract hebben.THE_BASE schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:23:
[...]
Maar waar gaat die stroom heen dan? Toch ook gewoon teruglevering aan het net?
Je krijgt dan ook grafiekjes zoals dit:
:strip_exif()/f/image/tObs4M0i5NKQkC5ahF4tJmed.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn accu was al leeg toen ik dumpte. Soms kom ik als ik game de nacht niet door
[ Voor 43% gewijzigd door WargamingPlayer op 27-04-2026 21:07 ]
Ik snapte de creatieve handeling al niet, maar dynamisch is het toverwoord. Bedankt voor de tip, daar heb ik vanaf januari wat aan!WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:05:
[...]
Als je het dumpt op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 levert je dat geld op. Je moet wel een dynamisch contract hebben.
[Afbeelding]
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini A17 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Als er kortsluiting waar is?Marzman schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
[...]
Normaal niet, maar bij kortsluiting misschien wel. Dan kunnen zonnepanelen, batterij en het net gaan leveren.
In andere Chinese brol die je thuis ingeplugd hebt hoogstwaarschijnlijk
Een kortsluiting ergens in de kabel of verdeler, kan overal gebeuren.
Ik zal het proberen uit te legen:
Een zekering van 16 A blijft in bij 16 A, kan deze stroom continu voeren. Bij 23 A gaat hij naar een uur uit !
Als je de kabel in de meterkast niet beveiligd gebeurd dit:
Rode ster is de sluiting/ overbelasting. De 57A kan blijven lopen, deze wordt niet afgeschakeld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R2THKcTzUlaiLedzoRsERcHo.jpg?f=user_large)
Aan beide zijde beveiligd:
:strip_exif()/f/image/Z7wyp8hK9gagd2FIHuIN4vQ4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6qOmvc48YOYEvMiEPnESlMDt.png?f=user_large)
Als ik de vragen zie raad ik het af om een dergelijke aanpassing zelf aan de installatie te doen !
Gevolgen kunnen groot zijn, en of de verzekering betaald...
Ehh, de plaatjes kloppen niet helemaal maar je punt wel. Beveiliging van een elektra installatie is berekend op worst-case scenario. Dus de (bedrading in de) groepenkast/verdeler moet ook veilig zijn als het slechtste scenario gebeurd, vaak is dat maximale belasting van alle voedende apparaten en maximale afname (theoretisch, dus de capaciteit van de zekeringen) tegelijkertijd en langdurig. Dan moet de verdeler nog steeds veilig zijn. Bij een echte kortsluiting (Fase-Nul) zijn de stromen vaak zo hoog dat de automaten er sowieso uitklappen, bij overbelasting is dat niet per se het geval. Bij kortsluiting fase-aarde ligt het aan de weerstand richting de aardpen of de zekering er uit gaat. Vaak zie je als de weerstand niet bekend is of te hoog is een 300mA aardlek/alamat richting de onderverdeler om de afschakeltijd te waarborgen.hvhx schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:43:
[...]
Een zekering van 16 A blijft in bij 16 A, kan deze stroom continu voeren. Bij 23 A gaat hij naar een uur uit !
Rode ster is de sluiting/ overbelasting. De 57A kan blijven lopen, deze wordt niet afgeschakeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de vragen zie raad ik het af om een dergelijke aanpassing zelf aan de installatie te doen !
Ik heb daar ook besteld, niet goed genoeg gekeken op trustpilot, ze doen inderdaad net of ze de fabrikant zijn of officiele importeur. Ze zeggen dat ze binnen 3 werkdagen leveren nu (binnen 3 werkdagen in huis). Er zijn al twee werkdagen om, dus ik ben benieuwd.THE_BASE schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:05:
[...]
Marstek.nl doet zich nog altijd voor als de fabrikant zelf. Ik zie op de website 5-7 werkdagen, dat is dus binnen ongeveer 10 dagen. Aangezien jij nu 2 weken verder bent, mag je de koop gewoon ontbinden (elders nog voordeliger te vinden ook).
Als je 17 april voorraad binnen krijgt en nu nog aan het plannen bent, dan zou ik daar mijn twijfels bij krijgen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb daar ook besteld, maar hebben de 3 dagen niet gehaald bij mij… was bij mij uiteindelijk 1 week… zouden de tijden aanpassen op de website maar is nooit gebeurd. Bij het product staat nu levering tussen 5-7 dagen.Marzman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:18:
[...]
Ik heb daar ook besteld, niet goed genoeg gekeken op trustpilot, ze doen inderdaad net of ze de fabrikant zijn of officiele importeur. Ze zeggen dat ze binnen 3 werkdagen leveren nu (binnen 3 werkdagen in huis). Er zijn al twee werkdagen om, dus ik ben benieuwd.
Dat kunnen ze beter gewoon eerlijk vermelden dan had ik ook besteld en ik denk dat het ze een hoop negatieve reviews scheelt.Niekniek89 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:22:
[...]
Ik heb daar ook besteld, maar hebben de 3 dagen niet gehaald bij mij… was bij mij uiteindelijk 1 week… zouden de tijden aanpassen op de website maar is nooit gebeurd. Bij het product staat nu levering tussen 5-7 dagen.
/▌
Ik heb ook heel veel problemen met de Marstek op V148. Ik probeer via Home Assistant de Marstek op bepaalde op MANUAL 0W te zetten en op andere uren MANUAL 2500W laden/ontladen en de overige uren op AUTO, maar de Marstek revert met grote regelmaat zelf op AUTO (Self consumption) waardoor mijn hele planning niet werkt.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik heb echt serieuze problemen met v 148 gelukkig zie ik net dat v147 is terug gezet door marstek dus ik kan vanavond terug downgraden. Ik ben echt oprecht verbaasd dat niemand problemen heeft met de venus e 3.0. Bij mij heeft het werkelijk nog nooit lang goed gewerkt tot nu toe. Vanaf dag 1 heb ik de accu al meerdere keren moeten resetten omdat de verbinding met de ct003 niet in stand bleef terwijl zowel de accu als de ct003 praktisch tegen een wifi punt aan stonden met hetzelfde subnet wel te verstaan. Maar zoals ik eerder al aangaf wellicht komen al mijn problemen voort uit een defecte accu. Dat kan ik morgen dus zien als mijn tweede arriveert
Ik vind het vreemd dat de accu toch al een behoorlijke tijd op de markt is en de meest standaard dingen zoals verbinding houden met de ct003 nog steeds niet goed op orde zijn in de software.
Ook verliest ie soms de connectie met de CT3000. Soms reset de Marstek naar fabrieksinstellingen. Het grote vermoeden is dat er een soort Heisenberg probleem is, waarbij het instellen of uitlezen van de batterij de oorzaak is waarom het instellen of uitlezen niet werkt.
Ik ben er in ieder geval al weken mee bezig en met V148 lijkt het erger te zijn geworden. Tot nu toe vooral heel veel frustratie met de Venus gehad.
als je de API binnen korte tijd meerdere keren uitleest, krijg je timeouts. Als je er 2 sec pauze tussen plant, gebeurt het eigenlijk niet meer.. dit was bij mij een grote oorzaak van het uitvallen...Dr.Dokter schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ik heb ook heel veel problemen met de Marstek op V148. Ik probeer via Home Assistant de Marstek op bepaalde op MANUAL 0W te zetten en op andere uren MANUAL 2500W laden/ontladen en de overige uren op AUTO, maar de Marstek revert met grote regelmaat zelf op AUTO (Self consumption) waardoor mijn hele planning niet werkt.
Ook verliest ie soms de connectie met de CT3000. Soms reset de Marstek naar fabrieksinstellingen. Het grote vermoeden is dat er een soort Heisenberg probleem is, waarbij het instellen of uitlezen van de batterij de oorzaak is waarom het instellen of uitlezen niet werkt.
Ik ben er in ieder geval al weken mee bezig en met V148 lijkt het erger te zijn geworden. Tot nu toe vooral heel veel frustratie met de Venus gehad.
Dat de API uitstaat, gebeurt overigens nog steeds wel, gistermiddag stond die bij mij ineens uit, dan krijg ik een mailtje en moet ik hem weer aanzetten, maar met die pauze in uitlezen gebeurt dit inmiddels heel veel minder vaak...
business-intelligence.info/freelance
Als je het dump op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 dan kost u dat nog de slijtage (investering) van uw MT. Je dient pak rond de 8 a 10 cent (investering + verlies inverter laden en ontladen beiden in kost zetten) te zitten alvorens u dat echt iets oplevert ...WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:05:
[...]
Als je het dumpt op het net wanneer de prijs hoger is dan 0 levert je dat geld op. Je moet wel een dynamisch contract hebben.
[Afbeelding]
Mijn accu was al leeg toen ik dumpte. Soms kom ik als ik game de nacht niet door
De grote winst is de energie die je niet meer moet inkopen omdat de batterij dit van uw zonnepanelen heeft opgeladen en je die op een later moment gebruikt ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Als je zo'n contract hebt kun je hem opladen bij een negatieve prijs en niet ontladen en straalkacheltjes en waterkokers aanzetten
/▌
Ik heb alle mogelijke problemen al geprobeerd te voorkomen. Ik heb de API nu zelfs standaard uit staan om te kijken of dat helpt (spoiler: nope).coldasice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:27:
[...]
als je de API binnen korte tijd meerdere keren uitleest, krijg je timeouts. Als je er 2 sec pauze tussen plant, gebeurt het eigenlijk niet meer.. dit was bij mij een grote oorzaak van het uitvallen...
Dat de API uitstaat, gebeurt overigens nog steeds wel, gistermiddag stond die bij mij ineens uit, dan krijg ik een mailtje en moet ik hem weer aanzetten, maar met die pauze in uitlezen gebeurt dit inmiddels heel veel minder vaak...
Ik heb net met deze tool (https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/) mijn Marstek uitgelezen en wat me opviel is dat hij detecteert dat ik een CT002 meter heb terwijl ik een CT003 meter heb. Zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn van de reverts?
Ik had ook problemen met V3 op V148, sinds terug naar V147 voorlopig niet meerDr.Dokter schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ik heb ook heel veel problemen met de Marstek op V148. Ik probeer via Home Assistant de Marstek op bepaalde op MANUAL 0W te zetten en op andere uren MANUAL 2500W laden/ontladen en de overige uren op AUTO, maar de Marstek revert met grote regelmaat zelf op AUTO (Self consumption) waardoor mijn hele planning niet werkt.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb de indruk dat het vooral de meest recente versie van 148 is die problemen geeft, nl. 148.119.113. Ik draai hier al een tijdje NOM met 148.117.112 en dat zonder problemen.PNARI schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ik had ook problemen met V3 op V148, sinds terug naar V147 voorlopig niet meer
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Dat weet niemand: naast het eerste getal 148 of 147 heb je nog twee software versie die elkaar wel/niet dwars kunnen zitten.Yeshua schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
[...]
Ik heb de indruk dat het vooral de meest recente versie van 148 is die problemen geeft, nl. 148.119.113. Ik draai hier al een tijdje NOM met 148.117.112 en dat zonder problemen.
Dat vind ik ook het probleem van veel bijdragen hier dat mensen alleen maar kijken naar het eerste getal en niet de hele keten.
En dat geld ook voor de support van Marstek.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Ik kan de gedetailleerde versie alleen in HA zien. Wellicht ook met de BLE toolTHE_BASE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
Ik zie alleen V148, hoe kan men de rest van de firmwareversie zien dan?
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
de rest is voor BMS en de CT
De varianten V153 tot in ieder geval wat ik zag V158 voor de V1 / V2
BMS 215/216
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik heb hem ook wel eens terug zien springen van charge naar self-consumption, maar ik had eigenlijk verwacht dat dat door EVCC kwam die ook zaken met batterij doet.
Met de EVCC-addon uit gaat het tot nu toe goed.
Als die batterij zo maar wat doet (zelfs al is dat niet zo vaak) en 5 kWh uit het net gaat trekken is meteen heel je redement weg.djiedjee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:25:
De mijne draait redelijk stabiel op 148.119.113.
Ik heb hem ook wel eens terug zien springen van charge naar self-consumption, maar ik had eigenlijk verwacht dat dat door EVCC kwam die ook zaken met batterij doet.
Met de EVCC-addon uit gaat het tot nu toe goed.
/▌
ik heb een paar dagen overdag de panelen gewoon uitgezet. Zeker eergisteren, toen de prijs tussen 11 en 16.00 uur negatief was. En dan op het laagste moment van de dag inderdaad de accu maximaal laten ladenWargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:01:
[...]
Yep. Dan pomp ik 2-7kWh het net op tegen het ochtend tafief, meestal is dat redelijk hoog. Daarna kies ik voor NOM als de energieprijs niet onder de € 0 komt. Bij negatieve energieprijs ga ik over op manuele besturing en pomp ik accu’s vol op moment dat stroomprijs negatief is. Met 3200W van mijn panelen en een periode van 3-3,5 uur zorg ik er voor dat ik meer laad dan panelen opleveren. Daarna gaat ie weer gewoon op NOM.
Ik doe het nu handmatig maar wil dit straks via HA gaan aansturen.
Maar een automatische aansturing van dat soort dingen zou wel een stuk handiger zijn. Of een goed werkende AI
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Dat is nou precies waarom ik dit monitor. Als mijn EVCC de controle overneemt (daar staat self-consumption als standaard), ligt het dus niet aan de batterij. Als het wel aan de batterij ligt moeten we daar iets op zien te verzinnen.Marzman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:29:
[...]
Als die batterij zo maar wat doet (zelfs al is dat niet zo vaak) en 5 kWh uit het net gaat trekken is meteen heel je redement weg.
Dat kwartiertje wat ik nu gemist heb staat niet in verhouding tot afgelopen jaren weggegooide zonne-opwek.
Ik gun mezelf tot 1/1/27 om alles te optimaliseren/automatiseren.
Dat moet voor de meeste omvormers geen probleem zijn. Welke omvormer heb je en heb je bijv Home Assistant?Pietervs schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:35:
[...]
Maar een automatische aansturing van dat soort dingen zou wel een stuk handiger zijn. Of een goed werkende AI
Marstek aansturen is ook geen probleem. Ik heb dit zelf ook geautomatiseerd, er zijn ook genoeg mensen dit veel mooier hebben geregeld.
Mijn momenten voor ontladen en laden:
:strip_exif()/f/image/i7xbIgTqV047fXJJ0NKfAruw.png?f=user_large)
Blauw is marktprijs...
[ Voor 35% gewijzigd door djiedjee op 28-04-2026 13:54 ]
Heel vet om dat direct in werking te zien gaan!
Beetje aanklooien is niet erg en nu het werkt laat het voorlopig zoartjan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:54:
Zo. Batteriij is bezorgd, beetje klooien met installeren, maar best vlotjes. P1 meter en batterij op de wifi aangesloten en direct zie ik de slimmer meter niet meer terugleveren. En ja hoor, batterij geeft aan te laden.
Heel vet om dat direct in werking te zien gaan!
Veel plezier van je marstekkie.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik kan het zien, omdat er nieuwe firmware wordt aangeboden. Als ik dan ga kijken (zonder de update te doen), dan zie ik dit:THE_BASE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[ Voor 14% gewijzigd door Yeshua op 28-04-2026 14:05 ]
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Ik heb het idee dat de cellen intern gigantisch uit elkaar liggen waardoor ik amper nog wat energie overhoudt. Hier een laadgrafiek van de rotste appel.
/f/image/4micSoUKEEg1TRIv6DNGlmYw.png?f=fotoalbum_large)
Tja wat moet je hier mee? Ik heb echt het idee dat de balancer zijn werk niet (meer) doet.
Edit: nog een plaatje van deze accu:
[ Voor 25% gewijzigd door savale op 28-04-2026 14:44 ]
Tja, alleen dan zie je het. Dus ook hierin mag Marstek wel iets beter zijn werk doen.Yeshua schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:02:
[...]
Ik kan het zien, omdat er nieuwe firmware wordt aangeboden. Als ik dan ga kijken (zonder de update te doen), dan zie ik dit:
[Afbeelding]
De comm versie staat in de app achter "tandwieltje".THE_BASE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
De hele reeks zie je alleen bij update of HA / BLE tool.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb sinds 10 dagen een 2de batterij. Dit is een V3 met fw 148.119.113 en werkt tot nu toe perfect samen met mijn V1 (fw 155 bms 216). Ik draai grotendeels NOM. Enkel bij het laden van de EV schakelen de batterijen uit. Deze sturing loopt via modbus (Home assistant automations). V1 via een Lilygo, V3 via modbus over tcp. Local API staat uit voor beide batterijen. Is niet nodig voor modbus.Yeshua schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
[...]
Ik heb de indruk dat het vooral de meest recente versie van 148 is die problemen geeft, nl. 148.119.113. Ik draai hier al een tijdje NOM met 148.117.112 en dat zonder problemen.
Heb 2000Wp liggen, Tibber dynamisch en de accu in AI modus.
Voor het puntje op de i zou het mooi zijn als de accu ook pas zonnestroom gaat laden tijdens de laagste prijs, wat vaak samenvalt met de hoogste zonneopbrengst. Nu is hij vaak om 12:00 alweer vol met zonnestroom en lever ik dus terug voor het laagste tarief.
Mooi zou zijn als ik eerst voor het hogere tarief zonnestroom zou terugleveren en dan bij het laagste tarief 12:00 - 16:00 de accu zou laden.
Maar goed, je kunt niet alles hebben.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
voorbeeld 148.117.112 staat voor EMS 148, VNS 117 en BMS 1123DWim schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:48:
[...]
Dat weet niemand: naast het eerste getal 148 of 147 heb je nog twee software versie die elkaar wel/niet dwars kunnen zitten.
Dat vind ik ook het probleem van veel bijdragen hier dat mensen alleen maar kijken naar het eerste getal en niet de hele keten.
En dat geld ook voor de support van Marstek.
Firmware bestaat uit 3 componenten bij de Venus:
- EMS - of hoe omgaan met vraag en aanbod van energie op GRID (dus NOM, AI, ... )
- VNS - of hoe de communicatie verloopt, de interfaces, ...
- BMS - of hoe het beheer van de batterijcellen verloopt (cell balancing, SOC calculatie, .. )
[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 28-04-2026 15:53 ]
Als ik mijn batterij op AI zet gaat die laden tussen 10.45 en 16.30. Je kan natuurlijk ook manueel iets programmeren .UniMatrix schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:16:
Op zich ben ik heel tevreden met mijn Venus E, op een maandverbruik van ca. 150 kWh heb ik in April nog maar 20 kWh van het net gehaald.
Heb 2000Wp liggen, Tibber dynamisch en de accu in AI modus.
Voor het puntje op de i zou het mooi zijn als de accu ook pas zonnestroom gaat laden tijdens de laagste prijs, wat vaak samenvalt met de hoogste zonneopbrengst. Nu is hij vaak om 12:00 alweer vol met zonnestroom en lever ik dus terug voor het laagste tarief.
Mooi zou zijn als ik eerst voor het hogere tarief zonnestroom zou terugleveren en dan bij het laagste tarief 12:00 - 16:00 de accu zou laden.
Maar goed, je kunt niet alles hebben.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hoi DjieDjee.djiedjee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:50:
[...]
Dat moet voor de meeste omvormers geen probleem zijn. Welke omvormer heb je en heb je bijv Home Assistant?
Marstek aansturen is ook geen probleem. Ik heb dit zelf ook geautomatiseerd, er zijn ook genoeg mensen dit veel mooier hebben geregeld.
Mijn momenten voor ontladen en laden:
[Afbeelding]
Blauw is marktprijs...
Mijn omvormer is 9 jaar oud, van het merk Omnik. En die fabrikant is al een jaar of 5 (of langer?) failliet.
Overigens heb ik nog de Marstek E V1. HomeAssistant draait hier als een zonnetje op een Raspberry Pi (5), maar vrij basaal (lampen, luxaflex, aansturing afzuiging, overzicht energieverbruik en dat soort dingen).
Ik lees hier regelmatig hoe knappe koppen het een en ander geautomatiseerd hebben, maar ik waag me daar nog even niet aan. Ook omdat ik (waarschijnlijk) over een jaar of 2 ga verhuizen: dan komt er (hopelijk) een compleet nieuwe situatie met waarschijnlijk een andere batterij (Marstek V212 of zo
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
SOC-drift. 2x om de beurt geheel ontladen en weer laden. Laat de batt na de laatste laadsessie gedurende 24u op laden staan, zodat de batt op 100% load blijft, heb je gelijk de cel-balancing te pakken... en doe dit dan per batterij.savale schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:05:
Poeh dramatische performance van mijn 4x venus v3's. (v148) Vanmorgen waren ze om 6:00 in de ochtend al leeg vanaf 100% vol. (nog geen 10kwh consumptie)
Ik heb het idee dat de cellen intern gigantisch uit elkaar liggen waardoor ik amper nog wat energie overhoudt. Hier een laadgrafiek van de rotste appel.
[Afbeelding]
Tja wat moet je hier mee? Ik heb echt het idee dat de balancer zijn werk niet (meer) doet.
Edit: nog een plaatje van deze accu:
[Afbeelding]
Waarschijnlijk zijn de batterijen al een tijdje niet geheel ontladen of geladen geweest en is de berekening van de BMS niet correct meer
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ga ik proberen! In rs485 force charge 24 uur laten staan bedoel je denk ik?SatScan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:51:
[...]
SOC-drift. 2x om de beurt geheel ontladen en weer laden. Laat de batt na de laatste laadsessie gedurende 24u op laden staan, zodat de batt op 100% load blijft, heb je gelijk de cel-balancing te pakken... en doe dit dan per batterij.
Waarschijnlijk zijn de batterijen al een tijdje niet geheel ontladen of geladen geweest en is de berekening van de BMS niet correct meer
[ Voor 99% gewijzigd door sun62 op 28-04-2026 17:00 ]
Inderdaad. Laat even weten wat het resultaat is. Hier ook een ~100mV verschil tussen hoogste/laagste cel.savale schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:54:
[...]
Ga ik proberen! In rs485 force charge 24 uur laten staan bedoel je denk ik?
Moet zeggen dat bij mij die procedure bij men E v2 wel niet veel gedaan heeft. Zie hier absoluut geen cel-balancing.
Aan de andere kant is de SoC wel correct (enkel wat langer blijven hangen op 12% en 99%) en haal ik ongeveer ~4kWh uit de batterij ontladen wat ongeveer normaal is.
Die Omnik zal waarschijnlijk een RS-485 aansluiting hebben. Daar is meestal wel iets voor te krijgen om hem via modbus aan te sturen over wifi.Pietervs schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
[...]
Hoi DjieDjee.
Mijn omvormer is 9 jaar oud, van het merk Omnik. En die fabrikant is al een jaar of 5 (of langer?) failliet.![]()
Overigens heb ik nog de Marstek E V1. HomeAssistant draait hier als een zonnetje op een Raspberry Pi (5), maar vrij basaal (lampen, luxaflex, aansturing afzuiging, overzicht energieverbruik en dat soort dingen).
Ik lees hier regelmatig hoe knappe koppen het een en ander geautomatiseerd hebben, maar ik waag me daar nog even niet aan. Ook omdat ik (waarschijnlijk) over een jaar of 2 ga verhuizen: dan komt er (hopelijk) een compleet nieuwe situatie met waarschijnlijk een andere batterij (Marstek V212 of zo).
Zoiets:
https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter
Dat automatiseren gaat tegenwoordig best gemakkelijk met Gemini of Claude. Die zijn echt best goed in het ondersteunen.
Het koppelen van omvormer en batterij aan home assistant moet je dan natuurlijk eerst regelen, maar dat zijn relatief kleine losse projectjes.
Als je er geen tijd voor - of zin in- hebt, is dat natuurlijk prima.
Ik had ook last van CT connectie problemen, er zijn ook zo veel variabelen in het spel. Maar volgens mij zijn die Marsteks hyper gevoelig voor wifi instellingen. Ik heb een ASUS router en zag nogal veel random "deauth_ind <MAC> status:0 ...unspecified reason(1), rssi:0" errors in de wifi log op de router van beide MT batterijen (v2 en v3). Voor wat het waard is en wellicht het proberen waard, heb ik in de wifi voor 2.4G band de volgende instellingen aangepast en sindsdien loopt het stukken beter!Dr.Dokter schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:21:
[...]
- Roaming assistant -> disable
- 802.11 Preamble mode -> short
- Wifi agile multiband -> disable
- Airtime fairness -> disable
In het kort: alle poespas uit. Ik zie nu geen tot nauwelijks die deauth_ind errors meer, hoogstens 1x per dag en herstel (reconnect) binnen 4 seconden. Kan toeval zijn, maar CT connectie lijkt nu stabiel.
Dat is wel grappig om een keer uit te zoeken!djiedjee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:42:
[...]
Die Omnik zal waarschijnlijk een RS-485 aansluiting hebben. Daar is meestal wel iets voor te krijgen om hem via modbus aan te sturen over wifi.
Zoiets:
https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter
Dat automatiseren gaat tegenwoordig best gemakkelijk met Gemini of Claude. Die zijn echt best goed in het ondersteunen.
Het koppelen van omvormer en batterij aan home assistant moet je dan natuurlijk eerst regelen, maar dat zijn relatief kleine losse projectjes.
Als je er geen tijd voor - of zin in- hebt, is dat natuurlijk prima.
Tijd is wel een dingetje, maar ik hou dit in het achterhoofd!
Dank!
Ik heb 11 april besteld, twee keer navraag gedaan, nog steeds niks geleverd. Ik ga denk ik maar annuleren…Niekniek89 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:22:
[...]
Ik heb daar ook besteld, maar hebben de 3 dagen niet gehaald bij mij… was bij mij uiteindelijk 1 week… zouden de tijden aanpassen op de website maar is nooit gebeurd. Bij het product staat nu levering tussen 5-7 dagen.
Met de gedachte dat een andere winkel die op hetzelfde schip zit te wachten voor het uitleveren van marsteks ze eerder binnen krijgt? even wakker worden!aartvark013 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:23:
[...]
Ik heb 11 april besteld, twee keer navraag gedaan, nog steeds niks geleverd. Ik ga denk ik maar annuleren…
Mocht er een andere reden zijn, heb ik geen comment.
[ Voor 6% gewijzigd door tweeek op 28-04-2026 20:34 ]
Begin mei beginnen we met uitleveren zeggen ze. Dus begin volgende week verwacht ik een bezorg bericht. Als de chauffeur hem maar over de drempel wil zetten staat hij al op de goede plaats direct naast de meterkast. Steekwagen of palletwagen vermoed ik.
Maar dan moeten ze niet op diverse plaatsen zetten dat je het binnen drie dagen thuis geleverd hebt.tweeek schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:33:
[...]
Met de gedachte dat een andere winkel die op hetzelfde schip zit te wachten voor het uitleveren van marsteks ze eerder binnen krijgt? even wakker worden!
Mocht er een andere reden zijn, heb ik geen comment.
Multisolar geeft aan pas te leveren in mei door leveringsproblemen in heel Europa. Misschien moet het door die ene straat met een dubbele blokkade.
/▌
Alle keren dat ik ze heb laten bezorgen is die voor de deur gezet op een houten 'micro' pallet, niet over de drempel.TheoC schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:55:
Als de chauffeur hem maar over de drempel wil zetten staat hij al op de goede plaats direct naast de meterkast. Steekwagen of palletwagen vermoed ik.
Idem voor de deur en niet verder.DukeBox schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Alle keren dat ik ze heb laten bezorgen is die voor de deur gezet op een houten 'micro' pallet, niet over de drempel.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
De bezorger van marstek.nl heeft ze bij mij alledrie achterin de garage gezet, vlakbij waar ik ze wilde hebben. De verpakking moest er nog af, maar toen hoefde ik ze nog maar een meter te verplaatsen.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
No worries. Ik blijf er geheel vanaf. Ik stel alleen maar vragen. En ik stel het zeer op prijs dat jullie daar de tijd voor nemen!hvhx schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:43:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja als je elke website op woord en daad gelooft, ze geven ook allemaal 2 jaar garantie .......Marzman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:57:
[...]
Maar dan moeten ze niet op diverse plaatsen zetten dat je het binnen drie dagen thuis geleverd hebt.
Multisolar geeft aan pas te leveren in mei door leveringsproblemen in heel Europa. Misschien moet het door die ene straat met een dubbele blokkade.
Als mensen het niet eens zijn is annuleren geen probleem, maar dan heb je in ieder geval sowieso voorlopig niks.
Van Dyness is bij BM Energy een container met thuisbatterijen gestolen. Ze worden door de fabrikant geblokkeerd en zouden onbruikbaar zijn. Dus als er een goedkope Dyness wordt aangeboden!
Solar & Storage Magazine - Container met batterijen gestolen bij logistieke partner BM Energy https://share.google/hpYZacpEVqHl7Qe7i
Was dit niet eerder met home wizzard het geval, en waren daar de serienummers niet van bekend.TheoC schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:17:
Oke, dan maar sterke buurmannen organiseren.
Van Dyness is bij BM Energy een container met thuisbatterijen gestolen. Ze worden door de fabrikant geblokkeerd en zouden onbruikbaar zijn. Dus als er een goedkope Dyness wordt aangeboden!
Solar & Storage Magazine - Container met batterijen gestolen bij logistieke partner BM Energy https://share.google/hpYZacpEVqHl7Qe7i
Stel je soepel op naar de bezorger, desnoods met wat geld, die bezorgers weten bij je voordeur al of ze je gaan helpen of niet, die zitten namelijk niet te wachten dat ze iets beschadigd zouden hebben om het product binnen te rijden, omhoog sjouwen zal die niet zomaar doen.
Handig is als je een karretje hebt staan met zwenkwielen(rubberachtig) daar zullen de meest bezorgers geen moeite mee hebben het er mee op te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 28-04-2026 21:29 ]
De bezorger van stapnaarduurzaam vroeg netjes of voor de deur of na de deur geplaatst moest worden en ging dus de drempel over. Wel met pallet eronder.
Klinkt als een accu gekocht om mee te handelen, en daarbij de vraag komt of dat wel de juiste keuze was om dit soort batterij daarvoor te gebruiken.The_Scarabial schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:30:
Hier ook een batterij besteld, ga deze puur op manual gebruiken, overdag vol laden en snachts leeg maken. Ben benieuwd wanneer die geleverd gaat worden, afgelopen week was het bericht dat deze volgende week verstuurd ging worden.
Kun je gewoon de Self Consumption modus voor gebruiken, als ik het zo lees. Krijg je vrijwel NOM.The_Scarabial schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:30:
Hier ook een batterij besteld, ga deze puur op manual gebruiken, overdag vol laden en snachts leeg maken. Ben benieuwd wanneer die geleverd gaat worden, afgelopen week was het bericht dat deze volgende week verstuurd ging worden.
Nee, hij laadt dan savonds/snachts de PHEV deels op. Kan dit nooit doen overdag als ik volledige zonproductie heb van mn panelen. Dit leek me een mooie batterij qua grootte om mee te experimenteren en ook voor straks als het salderen eraf is. Kosten verwacht ik in ongeveer 4,5 jaar eruit te hebben, omdat mijn gebruikte stroom voor laden PHEV vergoed wordt door werkgever.tweeek schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:35:
[...]
Klinkt als een accu gekocht om mee te handelen, en daarbij de vraag komt of dat wel de juiste keuze was om dit soort batterij daarvoor te gebruiken.
Is wel een aparte usecase op die manier. Dan kan je 's nachts 4kWh laden in je wagen? Ben je op een uurtje klaar en staat de batterij verder helemaal niks te doen. De meesten onder ons (waaronder ik) doen er net alles aan dat de wagen niet de hele batterij leegtrekt. Je zit sowieso al met 2x omzetverlies.The_Scarabial schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:18:
[...]
Nee, hij laadt dan savonds/snachts de PHEV deels op. Kan dit nooit doen overdag als ik volledige zonproductie heb van mn panelen. Dit leek me een mooie batterij qua grootte om mee te experimenteren en ook voor straks als het salderen eraf is. Kosten verwacht ik in ongeveer 4,5 jaar eruit te hebben, omdat mijn gebruikte stroom voor laden PHEV vergoed wordt door werkgever.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb van Marstek support een antwoord gekregen:Druppeltje_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 02:08:
[...]
Dat ze op verschillende fases zitten is niet slecht, integendeel zelfs. Om je fases een beetje in balans te houden is dat zelfs aan te raden. Maar ze moeten dan wel juist toegewezen worden. Als je CT opent zie je normaal welke batterij aan welke fase toegewezen is. Als dit niet klopt, kan je per batterij een autodiagnose uitvoeren. Om er zeker van te zijn dat deze lukt is het veiligheidshalve aan te raden om de batterij waar je de diagnose niet op uitvoert even uit te schakelen. Bij autodiagnose gaat de batterij even kort maar krachtig opladen en ook gelijk weer kort ontladen. Op die manier detecteert de CT op welke fase deze batterij is aangesloten. Doe dit dan voor alle batterijen.
"Dear Customer, regarding your enquiry, we recommend connecting each Venus E device to a different phase of the power supply and changing the power mode in the app from three-phase to single-phase. In single-phase mode, the devices will operate intelligently to prevent mutual charging and discharging. If you choose three-phase operation mode, you can set one device to automatic mode and the other to manual mode, which will also prevent mutual charging and discharging. Furthermore, using current transformers (CTs) from other manufacturers may also lead to mutual charging and discharging; we recommend using Marstek CT002 or CT003 to avoid this issue. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us. Yours sincerely, Ting."
Morgen maar eens proberen,
🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.
Wacht even.. voor de duidelijkheid. Jij had meerdere batterijen op NOM staan, op 3-fasensom maar geen CT003 of 002? Want dan is dat logisch dat ze elkaar gaan op of ontladen. Dat wist ik vorige keer niet, ik dacht dat jij gewoon de CT003 in gebruik had. Het klopt wat Marstek zegt, maar om NOM te draaien is dat wel een verdomd onhandige werking. Je batterijen kunnen dan nooit automatisch laden op een andere fase dan deze waar je PV zit, en ze kunnen ook niet ontladen om verbruik op een andere fase te compenseren. Dan moet je misschien toch de astrameter overwegen, of overstappen naar de CT003/2. Dat lijkt me veel handiger werken.Magona schreef op woensdag 29 april 2026 @ 01:42:
[...]
Ik heb van Marstek support een antwoord gekregen:
"Dear Customer, regarding your enquiry, we recommend connecting each Venus E device to a different phase of the power supply and changing the power mode in the app from three-phase to single-phase. In single-phase mode, the devices will operate intelligently to prevent mutual charging and discharging. If you choose three-phase operation mode, you can set one device to automatic mode and the other to manual mode, which will also prevent mutual charging and discharging. Furthermore, using current transformers (CTs) from other manufacturers may also lead to mutual charging and discharging; we recommend using Marstek CT002 or CT003 to avoid this issue. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us. Yours sincerely, Ting."
Morgen maar eens proberen,
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Erg blij met dit topic, maar ik mis even waar je hem nou het beste kan kopen.
Ik ben een beetje bang voor marstek.nl nu
maar waar dan wel?
Met in het achterhoofd ook graag de 10 jaar garantie. Ik zie hem bijv. op 123accu staat, maar dat is dus maar twee jaar garantie heb ik begrepen.
Heb er twee bij Stap naar Duurzaam besteld, erg tevreden over ze. (Inderdaad met 10 jaar garantie en lokale afhandeling)watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:49:
Hi all,
Ik ben een beetje bang voor marstek.nl nu![]()
maar waar dan wel?
Met in het achterhoofd ook graag de 10 jaar garantie. Ik zie hem bijv. op 123accu staat, maar dat is dus maar twee jaar garantie heb ik begrepen.
[ Voor 5% gewijzigd door Charlie_Root op 29-04-2026 07:00 ]
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Je weet het nooit in deze wereld. Ik had circa 25 jaar geleden geluk gehad met de aankoop van een badkamer. Op de dag dat de vrachtwagen alles bij mij aan het lossen was kwam het bericht op de radio dat Horn badkamers failliet was verklaard. Daar zijn ook veel andere klanten de boot met ingegaan.
Ik bij multi-solar.nl. Beste prijs. Maar ik woon in België en hier betaal je bebat toeslag op thuisaccu's dat scheelt zo 200 euro.watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:49:
Hi all,
maar waar dan wel?
Ik heb wel 3 weken moeten wachten maar de vraag is enorm dus dat is niet zo vreemd.
Loopt die garantie niet via Marstek zelf?watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:49:
/▌
Die 10 jaar garantie moet je zelf via de app van Marstek activeren, dit wordt niet door de verkoper geregeld.watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:49:
Hi all,
maar waar dan wel?
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ah dank voor de reactie. We hebben ook een berging in huis waar de batterij zou kunnen staan maar dat is ook de ruimte waar een boiler van 200 liter staat. Is dit dan een betere ruimte ? …AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:52:
Trap is een vluchtweg.
Daar plaats je geen batterijen.
Ik zou hem dan wel op een aparte groep zetten, niet in dezelfde kring als de boiler.GlitchBug schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:41:
[...]
Ah dank voor de reactie. We hebben ook een berging in huis waar de batterij zou kunnen staan maar dat is ook de ruimte waar een boiler van 200 liter staat. Is dit dan een betere ruimte ? …
Hier officieel ook niet. Maar ik vroeg het de chauffeur en die deed vervolgens niet moeilijk: hij zette hem met de palletwagen bij mij in de gang neerDukeBox schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Alle keren dat ik ze heb laten bezorgen is die voor de deur gezet op een houten 'micro' pallet, niet over de drempel.
(maar n=1 natuurlijk
Nou succes... hier is deze batterij nou niet bepaald goed in... je hebt veel warmteverlies. Ontladen/Laden op 1750w zetten geeft het hoogste rendement en tempert de temperatuur.The_Scarabial schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:30:
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Als hij komt zal ik de auto maar uit de garage halen, als mijn vrouw dan open doet zullen ze hem daar wel inzetten (is pal naast de deur). Hebben ze met een hakselaar ook gedaan, weegde ook 80+ KG en kwam in een kist op een pallet.Pietervs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:36:
[...]
Hier officieel ook niet. Maar ik vroeg het de chauffeur en die deed vervolgens niet moeilijk: hij zette hem met de palletwagen bij mij in de gang neer
(maar n=1 natuurlijk)
[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 29-04-2026 10:11 ]
/▌
Hoe weet Marstek dan waar ik het heb gekocht? Of is die 10 jaar geldig voor iedere webwinkel?Gely schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:30:
[...]
Die 10 jaar garantie moet je zelf via de app van Marstek activeren, dit wordt niet door de verkoper geregeld.
Omdat je de bon moet opsturen.watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:46:
[...]
Hoe weet Marstek dan waar ik het heb gekocht? Of is die 10 jaar geldig voor iedere webwinkel?
Volgens mij controleren ze zo ook of je niet over de grens bent gaan shoppen.
Hij functioneert wel gewoon goed icm de Homewizard P1 meter, dus de WIFI lijkt het wel goed te doen.
Herkent iemand dit probleem en weet iemand de oplossing?
De p1 meter is die van Marstek, de CT003. Ben ik mss niet helemaal duidelijk in idd. Ik heb nu 2 batterijen op NOM ingesteld via 1 CT003. Ik heb de CT003 aan de slimme meter hangen. Ik heb getest en gezien dat ik de batterijen op 2 verschillende fasen heb gekoppeld. De switch naar 1 phase lijkt me idd dan niet zo handig...dus de 2e optie ga ik proberen waarbij ik 1 batterij op NOM zet en de ander op manual....klinkt toch best onhandig en vreemd gezien ik toch niet de enige kan zijn met deze setupDruppeltje_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 03:14:
[...]
Wacht even.. voor de duidelijkheid. Jij had meerdere batterijen op NOM staan, op 3-fasensom maar geen CT003 of 002? Want dan is dat logisch dat ze elkaar gaan op of ontladen. Dat wist ik vorige keer niet, ik dacht dat jij gewoon de CT003 in gebruik had. Het klopt wat Marstek zegt, maar om NOM te draaien is dat wel een verdomd onhandige werking. Je batterijen kunnen dan nooit automatisch laden op een andere fase dan deze waar je PV zit, en ze kunnen ook niet ontladen om verbruik op een andere fase te compenseren. Dan moet je misschien toch de astrameter overwegen, of overstappen naar de CT003/2. Dat lijkt me veel handiger werken.
🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.
Als je de setup noemt inn je handtekening dan voorkomt dat verkeerde aannames.Magona schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:03:
[...]
....klinkt toch best onhandig en vreemd gezien ik toch niet de enige kan zijn met deze setup
Heb je voor alle accu's wel de fasetest gedaan in de app?
Dus dat de CT003 weet op welke fase welke accu zit?
Dus als inwoner van Belgie mag je hem niet in Nederland bestellen?3DWim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:49:
[...]
Omdat je de bon moet opsturen.
Volgens mij controleren ze zo ook of je niet over de grens bent gaan shoppen.
/▌
Ik denk dat als je een paar meter door kan met de palletwagen het ook geen probleem is, zolang de bezorger dat ding maar niet hoeft te tillen (mag die ook niet van de arbo). De situaties die ik heb gehad kon de wagen niet over de drempel (zonder beschadigingen) of lag er grind e.d.Pietervs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:36:
..hij zette hem met de palletwagen bij mij in de gang neer
jawel hoor - dat aanvaarden ze. De vraag is welke dealers erkend zijn in het land dat je woont ..; en in BE zijn de NL dealers erkend (alvast toch al twee verschillende NL dealers geregistreerd in BE klant ... ).Marzman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:13:
[...]
Dus als inwoner van Belgie mag je hem niet in Nederland bestellen?
Ik vermoed dat ze BeNeLux als één regio beschouwen ...
Bedankt @SatScanAvenger 2.0 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:35:
[...]
Inderdaad. Laat even weten wat het resultaat is. Hier ook een ~100mV verschil tussen hoogste/laagste cel.
Moet zeggen dat bij mij die procedure bij men E v2 wel niet veel gedaan heeft. Zie hier absoluut geen cel-balancing.
Aan de andere kant is de SoC wel correct (enkel wat langer blijven hangen op 12% en 99%) en haal ik ongeveer ~4kWh uit de batterij ontladen wat ongeveer normaal is.
Ik merkte dat een accu welke ik een factory reset heb gegeven het veel beter deed. Ik heb nu gedaan:
- factory reset
- handmatig volgeladen naar 100%
- toen een paar uurtjes manual op laden gezet.
- accu 4 uur uit gezet (stekker eruit en uitgedrukt met de knop) en toen weer aan
SOC weergave klopt weer veel beter en ik zie nu weer een daily charge van 45% -> 100% van ongeveer 2.5kwh. Dat lijkt er weer veel meer op. Cell voltage delta blijft bij het volladen nog wel wat hoog, maar ga ik de komende tijd monitoren...
Anders zou ik een Nederlands adres opgeven voor de garantievifra schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:25:
[...]
jawel hoor - dat aanvaarden ze. De vraag is welke dealers erkend zijn in het land dat je woont ..; en in BE zijn de NL dealers erkend (alvast toch al twee verschillende NL dealers geregistreerd in BE klant ... ).
Ik vermoed dat ze BeNeLux als één regio beschouwen ...
/▌
Satscan heeft je 2 opties gegeven toch, een kleine beurt voor SoC en grote beurt voor de cellen.savale schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:38:
[...]
Bedankt @SatScan
Ik merkte dat een accu welke ik een factory reset heb gegeven het veel beter deed. Ik heb nu gedaan:
- factory reset
- accu 4 uur uit gezet (stekker eruit en uitgedrukt met de knop) en toen weer aan
SOC weergave klopt weer veel beter en ik zie nu weer een daily charge van 45% -> 100% van ongeveer 2.5kwh. Dat lijkt er weer veel meer op. Cell voltage delta blijft bij het volladen nog wel wat hoog, maar ga ik de komende tijd monitoren...
Inderdaad, volgens de letter van de garantiebepalingen (even de zoekfunctie gebruiken) zoals die bekend zijn.Marzman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:13:
[...]
Dus als inwoner van Belgie mag je hem niet in Nederland bestellen?
Of dat samenhangt met in B erkende NL verkopers is nergens vastgelegd. Of in ieder geval niet zwart wit hier ooit voorbij gekomen.
En of ze elke bon nakijken is ook niet bekend. De kopers van het eerste jaar kregen zonder bewijs het garantie OK vinkje.
Vergeet niet ook geheel te laten ontladen... dan zie je de cel delta ook minder worden (dit is wat we willen). Als je oplaad en daarna geheel, ontlaad is die 4u off en reset niet nodig!savale schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:38:
[...]
Bedankt @SatScan
- factory reset
De hoge cel delta is de manier waarop MT heeft geregeld om de BMS te laten weten dat de batt vol is.
Ik blijf stapnaarduurzaam.nl adviseren vanwege prijs/kwaliteit, service en 10 jaar garantie.watnuweerniet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:49:
Hi all,
maar waar dan wel?
als het goed is staat mijn signature er nu bij , dank voor de tip!3DWim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:11:
[...]
Als je de setup noemt inn je handtekening dan voorkomt dat verkeerde aannames.
Heb je voor alle accu's wel de fasetest gedaan in de app?
Dus dat de CT003 weet op welke fase welke accu zit?
Aandeelhouder?THE_BASE schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:42:
[...]
Ik blijf stapnaarduurzaam.nl adviseren vanwege prijs/kwaliteit, service en 10 jaar garantie.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 30-04-2026 10:14 ]
Absoluut niet, gewoon een tevreden klant.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.