• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:00
Mag ik hier vragen of er meer mensen ook wachten op een Marstek Venus E van Thuisslimladen of onlangs ontvangen hebben?
Als ik de leverancier niet mag noemen, dan verwijder het of meld het me.
Ik heb 15 April besteld en betaald per creditcard. Inmiddels 2 X een bericht gehad dat het langer duurt.
Zie hier mail van gisteren beneden.
XXXXXXXXXXXXX
Wij willen u informeren dat er helaas vertraging is opgelopen met betrekking tot de levering van de Marstek batterij. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is en hiervoor bieden wij onze oprechte excuses aan.

De vertraging is ontstaan buiten onze invloed en er is op dit moment helaas niets dat wij kunnen doen om dit proces te versnellen. Wij doen er momenteel alles aan om uw bestelling zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat wij deze direct kunnen verzenden zodra de voorraad bij ons binnenkomt. Zodra er meer bekend is, zullen wij u hier direct over informeren.

Wij danken u voor uw begrip en geduld.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:20
TheoC schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:58:
Mag ik hier vragen of er meer mensen ook wachten op een Marstek Venus E van Thuisslimladen of onlangs ontvangen hebben?
Hoewel ik niks besteld heb lijkt de trend te zijn : cashen terwijl men weet dat er geen voorraad is.
Ik zou de koop ontbinden en pas bestellen als er voorraad is. Of bij koop eisen dat er binnen een week geleverd wordt.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• makman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-05 18:56
Ja ik heb op 19 maart daar mijn 3e v3 gekocht. Ook ik kreeg een dergelijke mail een paar dagen later. En op 24 maart dat ze hem weer konden leveren. op 30 maart is deze geleverd.

• makman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-05 18:56
Had ook met creditcard betaald. En de telefonische helpdesk was goed bereikbaar. Ook aantrekkelijk dat je daar zonder p1 meter kan bestellen

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:41

Arjan A

Cenosillicafoob

stil schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb Marstek nu al 2x gevraagd of ik ook deze functionaliteit kan verkrijgen. Ze antwoorden dan met de simpele mededeling dat ik met versie v148 al de laatste versie heb? Hoe kom je hier door heen? Ik heb zelfs specifiek gevraagd om die andere firmware versie. Iemand een suggestie?
Met de BLE test tool kan je zelf firmware pushen. Wel geheel op eigen risico.
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:37
Bij een andere partij (elektramat) had ik 14 april bestelling gedaan. De smart meter stuurden ze direct en melding verder dat de batterij zelf vertraagd is. Verwachtte moment 24 april was precies correct, heb ik inmiddels bericht gehad dat de batterij onderweg is (levering dinsdag).

FYI

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 18:27
ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Ik heb mijn Marstek Venus E 3 nu een aantal weken in huis. Eerst twee weken proefdraaien in de huiskamer op 800 W output. Dat werkte prima. Daarna verplaatst in een ruimte buiten naast de meterkast, op een eigen groep voor 2500 W output. De dagen daarop niets dan problemen gehad: instabiel regelen om tot NOM te komen, soms niet importeren als er zonne energie over is, en ook niet exporteren als er meer vraag is en de Marstek dit beschikbaar had. Vaak ook blijven hangen in standby mode. Na een reset dan vaak korte tijd met een vermogen van een dikke 2000 W exporteren naar het net, om even later met een vergelijkbaar vermogen weer korte tijd te importeren, om dan in standby mode te blijven hangen.

Soms ging dit gepaard met een verlies van communicatie met de P1 meter. Ik heb hierbij zowel de CT003 als de HomeWizzard P1 meter getest, bij allebei zag ik deze problemen.

Eén en ander leek beter te gaan als ik de output van de Marstek weer beperkte tot 800 W.

Problemen met wegvallende verbinding tussen Marstek en beide P1 meters door onbetrouwbare WiFi leek uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een LAN kabel doorgetrokken naar de Marstek om 'm bedraad aan te sluiten (en heb de WiFi op de Marstek uiteraard uitgeschakeld). Geen verschil in gedrag.

Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen, en de Marstek gedraagt zich nu al drie dagen voorbeeldig met 2500 W output zonder ook maar één hickup.

Navraag bij ChatGPT leert dat de locale API van de Marstek niet alleen onbetrouwbaar is, maar ook nog eens instabiliteiten in het regelsysteem kunnen veroorzaken, de verbinding met de P1 meter kan verstoren of de Marstek kan laten crashen.

Kortom: de overstap van de local API naar Modbus lijkt vooralsnog alle problemen opgelost te hebben.

Ik gebruik overigens firmware 148.
Wat bedoel je precies met "Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie.". Heeft dat ook nadelen? Staat de local api default ingesteld of had je dat zelf geactiveerd.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:01

HMS

Rikkie2021 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:50:
[...]

Wat bedoel je precies met "Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie.". Heeft dat ook nadelen? Staat de local api default ingesteld of had je dat zelf geactiveerd.
Local API moet je zelf aanzetten, maar levert een instabiel systeem op. Modbus over TCP/IP werkt alleen als de Marstek (v3) met een netwerkkabel is aangesloten. Zover ik weet heeft de Modbus niet de nadelen van de API, maar dus wel de beperking dat het alleen bedraad werkt.

• TheoC
Ik wacht maar tot het apparaat komt. Ik heb besteld met de CT003 totaal 1220. Ik heb naast de meterkast (een fase) een nieuw stopcontact aangesloten op de 16 Ampère zonnepanelen groep 9 X 225 Wp. Al 13 jaar hebben die panelen mijn stroomrekening op nul gehouden. Ik zag de teruglevering vanaf januari volgend jaar. Dat krijgen ze niet voor 0,4 cent van mij.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:36
TheoC schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:38:
Ik wacht maar tot het apparaat komt. Ik heb besteld met de CT003 totaal 1220. Ik heb naast de meterkast (een fase) een nieuw stopcontact aangesloten op de 16 Ampère zonnepanelen groep 9 X 225 Wp. Al 13 jaar hebben die panelen mijn stroomrekening op nul gehouden. Ik zag de teruglevering vanaf januari volgend jaar. Dat krijgen ze niet voor 0,4 cent van mij.
Zou ik ook doen, wachten is niet leuk maar er is nou eenmaal een crisis gaande op de aardkloot en dat heeft betrekking op alles, zo ook levering van marstek units.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Rikkie2021 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:50:
[...]
Wat bedoel je precies met "Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie.". Heeft dat ook nadelen?
Ik zie dat @BMS je vragen al beantwoord heeft.

De overstap van de local API naar Modbus over TCP heeft bij mij voor een enorme verbetering gezorgd. De Marstek Venus draait nu al bijna 2 weken zeer stabiel zonder ook maar één enkele hick-up of crash. Bovendien biedt de Modbus interface in HA meer mogelijkheden dan de local API.

• 3DWim
TheoC schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:38:
Ik heb naast de meterkast (een fase) een nieuw stopcontact aangesloten op de 16 Ampère zonnepanelen groep 9 X 225 Wp.
Zucht...
Als je hier meeleest dan weet je e.e.a. over gedeelde groep aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door 3DWim op 25-04-2026 14:59 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Magona
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05 00:23
TODED schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:24:
[...]

-- edit: foto's niet goed bekeken
Dank voor je antwoord. Indien je bedoelt dat ik de foto's niet goed heb bekeken is je antwoord te cryptisch voor mij. Ik stuur ze juist in dit forum omdat ik het 'niet zie' en ik hoop dat anderen het 'wel zien' en het mij kunnen uitleggen. Mocht je het dus 'wel zien", hoor ik het graag van jou of anderen op dit forum.

bedankt alvast!

🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.

Magona schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:29:
[...]

Dank voor je antwoord. Indien je bedoelt dat ik de foto's niet goed heb bekeken is je antwoord te cryptisch voor mij. Ik stuur ze juist in dit forum omdat ik het 'niet zie' en ik hoop dat anderen het 'wel zien' en het mij kunnen uitleggen. Mocht je het dus 'wel zien", hoor ik het graag van jou of anderen op dit forum.

bedankt alvast!
Het is hier nog eens voorbij gekomen bij een andere gebruiker. Weet niet vanbuiten meer hoe dat uiteindelijk opgelost is geraakt.
Maar kort gezegd als je op NOM draait, kan het normaal nooit dat de batterij gaat laden na zonsondergang.
Enige dat ik kan bedenken is dat hij op een of andere manier de ontlading van een andere batterij aanziet als overschot.
Klopt je faseverdeling en bijhorende Marsteks op de juiste fase? Lukt de automatische diagnose?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• LordThomas
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-05 19:36

LordThomas

Marstek Venus E v3 | CT003

ReneK schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:22:
[...]

Ik zie dat @BMS je vragen al beantwoord heeft.

De overstap van de local API naar Modbus over TCP heeft bij mij voor een enorme verbetering gezorgd. De Marstek Venus draait nu al bijna 2 weken zeer stabiel zonder ook maar één enkele hick-up of crash. Bovendien biedt de Modbus interface in HA meer mogelijkheden dan de local API.
Ik ben na jouw bericht ook aan de slag gegaan met HA. Wel vet hoor, veel metertjes enzo. Maar hoe stuur jij de batterij aan? Kom daar niet echt uit

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 16:19
vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:51:
[...]

dat snap ik allemaal ...
Dat ik dit snap - kijk naar volgende ...
vifra in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Soite - je maakt uw punt maar dat doet niet ter zake ... als iemand echt geen keuze heeft dan is rekenen wel de oplossing.
(en wat weet jij van mijn kennis rond elektrotechniek ... niet op de man spelen hé )
Gast, het gaat helemaal niet om wat er op het typeplaatje staat wat die spullen normaal gesproken aan stroom trekken en daar een rekensom op los laten, het gaat om de veiligheid, mocht een van die apparaten een hele vervelende kortsluiting geven. Dan kan er zomaar (11+16)*230 = 6kW gedissipeerd worden in het defecte apparaat, zonder dat de zekering of aardlekschakelaar eruit vliegt en 6kW is een boel warmte kan ik je vertellen. Met minder is het huis van vrienden van mij al in de fik gevlogen en helaas kon één van hen plus hun dieren het niet navertellen. Dus ga me niet de les lezen over "wiskunde" want aan mijn berekeningen is volgens mij niets mis, aan jouw inzicht qua veiligheid gaan schort mijns inziens wel het één en ander. Discussie gesloten wat mij betreft.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:40
HMS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:28:
[...]

Local API moet je zelf aanzetten, maar levert een instabiel systeem op. Modbus over TCP/IP werkt alleen als de Marstek (v3) met een netwerkkabel is aangesloten. Zover ik weet heeft de Modbus niet de nadelen van de API, maar dus wel de beperking dat het alleen bedraad werkt.
Modbus werkt ook als ik een tweede router draadloos koppel met de hoofdrouter, maar de Marsteks wel bedraad op de router aansluit?

• LordThomas

LordThomas

Mg4gebruiker schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:21:
[...]

Modbus werkt ook als ik een tweede router draadloos koppel met de hoofdrouter, maar de Marsteks wel bedraad op de router aansluit?
Dat werkt prima. De Marstek denk dat hij bedraad is aangesloten en modbus draait

• ReneK
  • Nu online
LordThomas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ik ben na jouw bericht ook aan de slag gegaan met HA. Wel vet hoor, veel metertjes enzo. Maar hoe stuur jij de batterij aan? Kom daar niet echt uit
Ik gebruik Modbus vooral om de Marstek beter te kunnen monitoren. Van de nieuwe controls gebruik ik o.a. de instelbare charge en discharge power, waarmee je niet langer beperkt bent tot 800 of 2500 W.

Ik gebruik de Marstek eigenlijk alleen maar voor NOM, en wat ik de afgelopen tijd heb gezien doet de Marstek dat eigenlijk behoorlijk goed. Ik heb slechts één Marstek, geen dynamisch contract en ben ook niet van plan te gaan handelen op de onbalans markt. Als je dat allemaal wel wilt, kan ik me voorstellen dat je 'm meer gecontroleerd wilt aansturen.

• LordThomas

LordThomas

ReneK schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:40:
[...]

Ik gebruik Modbus vooral om de Marstek beter te kunnen monitoren. Van de nieuwe controls gebruik ik o.a. de instelbare charge en discharge power, waarmee je niet langer beperkt bent tot 800 of 2500 W.

Ik gebruik de Marstek eigenlijk alleen maar voor NOM, en wat ik de afgelopen tijd heb gezien doet de Marstek dat eigenlijk behoorlijk goed. Ik heb slechts één Marstek, geen dynamisch contract en ben ook niet van plan te gaan handelen op de onbalans markt. Als je dat allemaal wel wilt, kan ik me voorstellen dat je 'm meer gecontroleerd wilt aansturen.
Goed om te lezen dat dit bij jou goed werkt. Mijn situatie is gelijk aan die van jou, 1 Marstek en proberen NOM te houden.
Hoe heb je dit ingesteld: “ Van de nieuwe controls gebruik ik o.a. de instelbare charge en discharge power, waarmee je niet langer beperkt bent tot 800 of 2500 W.”?
Je zou me er erg mee helpen dat uit te leggen.

• ReneK
  • Nu online
LordThomas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:52:
[...]
Hoe heb je dit ingesteld: “ Van de nieuwe controls gebruik ik o.a. de instelbare charge en discharge power, waarmee je niet langer beperkt bent tot 800 of 2500 W.”?
Je kunt in de Marstek Modbus integratie in HA de volgende controls vinden:

-Max Charge Power
-Max Discharge Power
-Set Charge Power
-Set Discharge Power

Deze kan je in HA toevoegen aan je dashboard, en dan krijg je 4 sliders om mee te spelen.

NB: Als je de Marstek app gebruikt en naar settings gaat, wordt de Marstek weer teruggezet naar 800 of 2500W. Best irritant.
3DWim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:58:
[...]

Zucht...
Als je hier meeleest dan weet je e.e.a. over gedeelde groep aansluitingen.
Ik zucht ook van een aantal van jouw opmerkingen........ weinig constructief.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• TheoC
3DWim, eigenlijk heb je wel gelijk. Ik heb een aardlek combinatie van 16 A naast mijn meterkast in een 2P kastje tegen mijn meterkast, destijds geplaatst door de installatie monteur van de zonnepanelen. Op de invoer kant wel aangesloten met 4 mm2. Ik wilde daar het stopcontact bij aansluiten, maar als mijn zonnepanelen vol zouden terugleveren, ca 11 Ampère en mijn batterij ongeveer 11 Ampère klapt die 16 Ampère aardlek combinatie eruit.
Dan maak ik het maar meteen netjes.
Ik vervang het 2P kastje door een 4P kastje en zet er dan nog een aardlek combinatie van 16 Ampère bij. Dan is het weer netjes als Enexis mijn oude GSM/GPRS meter komt vervangen.
Ik sluit het wel zelf aan. In 1970/1971 was ik nog electricien. Daarna soldaat en vrachtwagen chauffeur. Alleen de kleurtjes zijn veranderd.

• LordThomas

LordThomas

ReneK schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:02:
[...]

Je kunt in de Marstek Modbus integratie in HA de volgende controls vinden:

-Max Charge Power
-Max Discharge Power
-Set Charge Power
-Set Discharge Power

Deze kan je in HA toevoegen aan je dashboard, en dan krijg je 4 sliders om mee te spelen.

NB: Als je de Marstek app gebruikt en naar settings gaat, wordt de Marstek weer teruggezet naar 800 of 2500W. Best irritant.
En hoe heb je ingesteld dat er wordt geladen en ontladen? Heb je een automation aangemaakt met de waardes van de HW P1? En welke gebruik je dan?

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 09:50
@Druppeltje_ Ik wil je nog even openlijk bedanken voor alle hulp. Ik heb de astra meter weten te installeren en de fake ct003 kunnen toevoegen. ben nog aan het testen of alles werkt maar het ziet er al goed uit!

De oude accu lijkt te blijven crashen. Aangezien deze met zijn communicatie module op een versie zit van 2024 terwijl de accu die ik vandaag heb gekregen al op 2025 zit doet mij vermoeden dat er ergens iets niet goed zit in de oude accu. Ik kijk het nog even een paar dagen aan en vraag anders om de accu om te ruilen. Ik denk dat al mijn problemen daaruit ontstaan. de nieuwe accu lijkt namelijk in eerste instantie super stabiel te zijn t.o.v. de oude

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• ReneK
  • Nu online
LordThomas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:45:
[...]
En hoe heb je ingesteld dat er wordt geladen en ontladen? Heb je een automation aangemaakt met de waardes van de HW P1? En welke gebruik je dan?
Nogmaals: dat laat ik de Marstek zelf bepalen. Ik heb een achtergrond in meet- en regeltechniek, en weet dat het heel tricky is om een stabiel regelsysteem te maken dat dit goed doet. Je weet niet wat voor delays er ontstaan in de heen- en weer communicatie tussen de Marstek en HA. Daarnaast is HA ook niet bepaald een echt real-time systeem, eerder semi-realtime.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 21:59
ReneK schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:17:
[...]

Ik heb een achtergrond in meet- en regeltechniek, en weet dat het heel tricky is om een stabiel regelsysteem te maken dat dit goed doet. Je weet niet wat voor delays er ontstaan in de heen- en weer communicatie tussen de Marstek en HA. Daarnaast is HA ook niet bepaald een echt real-time systeem, eerder semi-realtime.
Dan weet je vast ook dat er aan thuisbatterij aansturing helemaal niets realtime is. De P1 meter stuurt 1 keer per seconde het actuele verbruik, waarna pas berekend kan worden wat de optimale laadsterkte is.

• 3DWim
PNARI schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:12:
[...]
Ik zucht ook van een aantal van jouw opmerkingen........ weinig constructief.
Die van jou is zeker beter?
Wat heeft het voor zin om om de drie vragen weer te melden hoe je een Marstek moet aansluiten ?

sygys schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:02:
@Druppeltje_ Ik wil je nog even openlijk bedanken voor alle hulp. Ik heb de astra meter weten te installeren en de fake ct003 kunnen toevoegen. ben nog aan het testen of alles werkt maar het ziet er al goed uit!

De oude accu lijkt te blijven crashen. Aangezien deze met zijn communicatie module op een versie zit van 2024 terwijl de accu die ik vandaag heb gekregen al op 2025 zit doet mij vermoeden dat er ergens iets niet goed zit in de oude accu. Ik kijk het nog even een paar dagen aan en vraag anders om de accu om te ruilen. Ik denk dat al mijn problemen daaruit ontstaan. de nieuwe accu lijkt namelijk in eerste instantie super stabiel te zijn t.o.v. de oude
Geen enkel probleem. Daarvoor zijn we er hier bij Tweakers.. elkaar helpen waar dat kan d:)b

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• 3DWim
sygys schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:02:
Aangezien deze met zijn communicatie module op een versie zit van 2024 terwijl de accu die ik vandaag heb gekregen al op 2025 zit doet mij vermoeden dat er ergens iets niet goed zit in de oude accu.
Ook de software van de communicatie unit kan je aanvragen en dan krijg je inderdaad de versie die begint met 2025(01211626) voor de Venus E v2.

Ik zit al vanaf het begin met de communicatiemodule op 202409090159.
Ik heb hier nooit een update voor aangevraagd of ontvangen.
Zijn er velen die dit wel hebben laten updaten hier?

• tweeek
Druppeltje_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:59:
Kreeg de opvolger bij versie 156.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Magona
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05 00:23
Druppeltje_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:32:
[...]

Het is hier nog eens voorbij gekomen bij een andere gebruiker. Weet niet vanbuiten meer hoe dat uiteindelijk opgelost is geraakt.
Maar kort gezegd als je op NOM draait, kan het normaal nooit dat de batterij gaat laden na zonsondergang.
Enige dat ik kan bedenken is dat hij op een of andere manier de ontlading van een andere batterij aanziet als overschot.
Klopt je faseverdeling en bijhorende Marsteks op de juiste fase? Lukt de automatische diagnose?
Dank je! Het lijkt inderdaad iets te maken te hebben met dat de ene batterij de andere ziet als 'overschot" in plaats van collega batterij :-). Ik heb daarop verder gezocht en het kan te maken hebben metdat ze mogelijk op verschillende fase zitten. ik ga dat morgen even uitzoeken hoe je dat kunt identificeren. thx!

🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.

• THE_BASE
  • Niet online
Kreeg er in het begin een update voor naar 202506241541.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini A17  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Hier ook laten updaten, maar heb er expliciet om moeten vragen.
Ook voor de P1 kan je deze update trouwens aanvragen, niet enkel de batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-04-2026 00:43 ]

Magona schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:40:
[...]

Dank je! Het lijkt inderdaad iets te maken te hebben met dat de ene batterij de andere ziet als 'overschot" in plaats van collega batterij :-). Ik heb daarop verder gezocht en het kan te maken hebben metdat ze mogelijk op verschillende fase zitten. ik ga dat morgen even uitzoeken hoe je dat kunt identificeren. thx!
Dat ze op verschillende fases zitten is niet slecht, integendeel zelfs. Om je fases een beetje in balans te houden is dat zelfs aan te raden. Maar ze moeten dan wel juist toegewezen worden. Als je CT opent zie je normaal welke batterij aan welke fase toegewezen is. Als dit niet klopt, kan je per batterij een autodiagnose uitvoeren. Om er zeker van te zijn dat deze lukt is het veiligheidshalve aan te raden om de batterij waar je de diagnose niet op uitvoert even uit te schakelen. Bij autodiagnose gaat de batterij even kort maar krachtig opladen en ook gelijk weer kort ontladen. Op die manier detecteert de CT op welke fase deze batterij is aangesloten. Doe dit dan voor alle batterijen.

Avenger 2.0 schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:42:
[...]

Hier ook laten updaten, maar heb er expliciet om moeten vragen.
Ook voor de P1 kan je deze update trouwens aanvragen, niet enkel de batterijen.
Was daar enig verschil in merkbaar qua werking?

• RobbertB053
  • Laatst online: 15-05 10:14
Goedemorgen!
Nu we in het seizoen komen van negatieve stroomprijzen met ons dynamisch conract moet ik daar iets mee uiteraard. De omvormer gaat uit door de app op negatieve momenten en met mijn 2 marstek's wil ik dan uiteraard zo hard mogelijk laden op het negatiefst mogelijke moment. Als ik ze op A.I. zet geeft dat onder staand plan: laden tussen 10-11( €0,095) en 16-17 (€0,084) terwijl het tussen 13-15 €-0,371 is? Das toch extreem onlogisch? Stroomprijzen worden bepaald door NordPool, kan dit op de een of andere manier geautomatiseerd beter zonder HA beinvloeding of modbus? Zie ik het verkeerd? Thnx!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i0allgdiPKeNudd9d-9FqtdD_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GNoYTI0CAd8kgQZNcTCn8OZK.png?f=fotoalbum_large
RobbertB053 schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:48:
Goedemorgen!
Nu we in het seizoen komen van negatieve stroomprijzen met ons dynamisch conract moet ik daar iets mee uiteraard. De omvormer gaat uit door de app op negatieve momenten en met mijn 2 marstek's wil ik dan uiteraard zo hard mogelijk laden op het negatiefst mogelijke moment. Als ik ze op A.I. zet geeft dat onder staand plan: laden tussen 10-11( €0,095) en 16-17 (€0,084) terwijl het tussen 13-15 €-0,371 is? Das toch extreem onlogisch? Stroomprijzen worden bepaald door NordPool, kan dit op de een of andere manier geautomatiseerd beter zonder HA beinvloeding of modbus? Zie ik het verkeerd? Thnx!
[Afbeelding]
Dat is inderdaad niet logisch. Als ik op AI zet ziecik hetzelfde. Voorheen kon je ook zien hoeveel % de batterij geladen was en met hoeveel capaciteit hij ging laden . Ik heb geen dynamisch contract. Is in België niet interessant met de ingebouwde AI-mode omdat we met dat belachelijke capaciteitstarief zitten maar ook omdat prijsverschillen in de winter te klein zijn en je verliest sowieso 25 % met laden/ontladen.Er zijn gebruikers die het geoptimaliseerd hebben via HA en modbus maar dan nog is de te behaken winst klein en doe je het meer vanuit hobby denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 26-04-2026 08:27 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:42
Ik heb dezelfde als jij. Wel met FW V158. Werkt perfect, zodus niets aan veranderen of updaten. ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 11:36
na iets minder dan een jaar gebruik heeft mijn venus 3 het dus opgegeven. 1 van de cellen staat op 2.8v en bij het laden /ontladen gaat deze erg snel van 100 naar 11 procent en omgekeerd. ik hebb contact opgenomen met hun support en kreeg de dag nadien. een mail ivm vervanging. hopelijk gaat de afhandeling even vlot als hun reactie.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:24
fjskmdl2 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:15:
na iets minder dan een jaar gebruik heeft mijn venus 3 het dus opgegeven. 1 van de cellen staat op 2.8v en bij het laden /ontladen gaat deze erg snel van 100 naar 11 procent en omgekeerd. ik hebb contact opgenomen met hun support en kreeg de dag nadien. een mail ivm vervanging. hopelijk gaat de afhandeling even vlot als hun reactie.
Misschien voor de mede-tweakers die met een gelijkaardige problematiek kampen: bij wie heb je de omruiling aangevraagd, direct via de Marstek Support zelf, via je dealer en daarna Marstek, enz... ? Merci!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Na iets minder dan een jaar? De V3? Die is toch pas ergens sinds september uitgeleverd?

• fjskmdl2
Druppeltje_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:35:
[...]

Na iets minder dan een jaar? De V3? Die is toch pas ergens sinds september uitgeleverd?
In dat geval zal het waarschijnlijk de v2 geweest zijn.. ik baseerde mij op afbeeldingen op het internet maar deze lijken blijkbaar erg op elkaar

• fjskmdl2
Gely schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:19:
[...]

Misschien voor de mede-tweakers die met een gelijkaardige problematiek kampen: bij wie heb je de omruiling aangevraagd, direct via de Marstek Support zelf, via je dealer en daarna Marstek, enz... ? Merci!
Ik heb vorige donderdag rechstreeks contact met hun support opgenomen via de app.
In de loop van vrijdag kreeg ik reactie

• Gely
fjskmdl2 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:43:
[...]

Ik heb vorige donderdag rechstreeks contact met hun support opgenomen via de app.
In de loop van vrijdag kreeg ik reactie
De Marstek support dan, niet de support van de dealer?
Duidelijk, via de app, dan is dat Marstek zelf. Maar heb je eerst even contact opgenomen met de dealer om het via hen op te lossen? Of werd je onmiddellijk doorgestuurd naar Marstek (stijl dozenschuiver)?

[ Voor 25% gewijzigd door Gely op 26-04-2026 11:20 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• THE_BASE
  • Niet online
Gely schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

Duidelijk, via de app, dan is dat Marstek zelf. Maar heb je eerst even contact opgenomen met de dealer om het via hen op te lossen? Of werd je onmiddellijk doorgestuurd naar Marstek (stijl dozenschuiver)?
Ik zou zelf eerst bij de verkopende partij aankloppen en daarna eventueel bij Marstek zelf. Maar wellicht is dat in andere landen niet de juiste route.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini A17  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Gely
THE_BASE schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:57:
[...]

Ik zou zelf eerst bij de verkopende partij aankloppen en daarna eventueel bij Marstek zelf. Maar wellicht is dat in andere landen niet de juiste route.
Die discussie werd hier al ettelijke keren gevoerd. Je hebt gelijk wat betreft het aankloppen bij de verkopende partij, zo hoort het ook. Wat die dan beslist, zoals contact opnemen met de fabrikant zelf, is een andere kwestie. Maar eerst de verkoper, dan pas merk je of je met een dozenschuiver te maken hebt of iemand die jouw zaak ter harte neemt en waar je misschien voor een 2de keer met plezier voorbij de kassa passeert niettegenstaande het feit dat je een probleem hebt met een product dat die jou eerder verkocht...

Mijn vervanging (Venus C) ging destijds vlot, maar dat was in de winter (dikke week was het in orde).
Zeker dat het geen Venus E v2 was of bedoel je v3 van in september?
Hier heeft één cel ook grote afwijking, maar gelukkig nog geen groot nadelig effect op batterij.
Gok thans als je die ene cel handmatig zou kunnen laden naar correct niveau de batterij in orde zou zijn.
Maar blijkbaar is er niets voorzien om grote cel verschillen op te lossen in firmware of hardware.
Druppeltje_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 02:08:
[...]
Was daar enig verschil in merkbaar qua werking?
Niet dat ik merk. Las wel dat die update stabieler zou zijn met v158 firmware voor Venus E v2.
RobbertB053 schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:48:
Goedemorgen!
[Afbeelding]
Melding maken in de feedback van de app... anders een andere oplossing kiezen zonder de MT app... meer smaken hebben we niet.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 23:16
Ik blijf maar proberen mijn batterijen echt helemaal te resetten, maar instellingen en alles blijft er gewoon in. Ik heb een nieuwe CT003 toegestuurd gekregen en probeer alles opnieuw te installeren, maar fabrieksinstellingen op welke wijze dan ook, blijft alle instellingen behouden. Ik heb alle 3 V3 en CT helemaal verwijderd, app verwijderd enz fabrieksreset zonder behoud van instellingen enz.

Iemand een gouden tip, hoe je die dingen echt naar 0 state kunt krijgen, gewoon echt zoals ze nieuw binnenkomen? Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is mijn account te verwijderen, maar weet niet of ik die dan weer kan gebruiken zonder alsnog met hetzelfde probleem te blijven zitten. Als de cloud blijft pushen, is het weinig zinvol. Misschien een andere slimme tip die ik nog mis?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sarge_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:31:
Ik blijf maar proberen mijn batterijen echt helemaal te resetten, maar instellingen en alles blijft er gewoon in.
Met een andere CT is het opzich niet nodig om alles te resetten. Gewoon de nieuwe CT koppelen en per wijziging/toevoeging van een MT E, de diag opnieuw doen.
Sarge_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:31:
Ik blijf maar proberen mijn batterijen echt helemaal te resetten, maar instellingen en alles blijft er gewoon in. Ik heb een nieuwe CT003 toegestuurd gekregen en probeer alles opnieuw te installeren, maar fabrieksinstellingen op welke wijze dan ook, blijft alle instellingen behouden. Ik heb alle 3 V3 en CT helemaal verwijderd, app verwijderd enz fabrieksreset zonder behoud van instellingen enz.

Iemand een gouden tip, hoe je die dingen echt naar 0 state kunt krijgen, gewoon echt zoals ze nieuw binnenkomen? Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is mijn account te verwijderen, maar weet niet of ik die dan weer kan gebruiken zonder alsnog met hetzelfde probleem te blijven zitten. Als de cloud blijft pushen, is het weinig zinvol. Misschien een andere slimme tip die ik nog mis?
Je hebt de batterij reset.. .en de cloudgegevens reset.. .wat wil je? beide..? voor het laatste zul je dat moeten vragen via de feedback in de app. Voor het eerste lees de TS.

Een bronze tip?... zeg dat je de batt verkoopt dan resetten ze de cloud waarschijnlijk voor je!

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 26-04-2026 16:48 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• fjskmdl2
Gely schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

ik had eerst het probleem uitgelegd via de marstek helpdesk. die stelden meteen een vervanging door, vaan was er geen tussenkomst van de dealer.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-05 10:41
matramurena schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:15:
[...]

Gast, het gaat helemaal niet om wat er op het typeplaatje staat wat die spullen normaal gesproken aan stroom trekken en daar een rekensom op los laten, het gaat om de veiligheid, mocht een van die apparaten een hele vervelende kortsluiting geven. Dan kan er zomaar (11+16)*230 = 6kW gedissipeerd worden in het defecte apparaat, zonder dat de zekering of aardlekschakelaar eruit vliegt en 6kW is een boel warmte kan ik je vertellen. Met minder is het huis van vrienden van mij al in de fik gevlogen en helaas kon één van hen plus hun dieren het niet navertellen. Dus ga me niet de les lezen over "wiskunde" want aan mijn berekeningen is volgens mij niets mis, aan jouw inzicht qua veiligheid gaan schort mijns inziens wel het één en ander. Discussie gesloten wat mij betreft.
pfff ... in het apparaat zal het 11 Ampère zijn ... bij overspanning intern zal de nodige veiligheden afgaan (ja MT heeft intern daarvoor beveiliging anders zou het de CE norm niet krijgen - zowel DC kant als AC kant) ... in de bedrading in uw huis kan inderdaad een 11+16 voordoen ... een dat is inderdaad veel en gevaarlijk.
knip op de man

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2026 20:44 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

Wat gebeurt er eigenlijk met al die defecte Marstek batterijen? Ziet er niet echt naar uit dat er enige reparatie of refurbishing gebeurd bij Marstek. Wel zonde als die gewoon op het stort zouden belanden...

• vifra
Avenger 2.0 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:06:
Wat gebeurt er eigenlijk met al die defecte Marstek batterijen? Ziet er niet echt naar uit dat er enige reparatie of refurbishing gebeurd bij Marstek. Wel zonde als die gewoon op het stort zouden belanden...
Zou jij een refurbished model willen? Die dingen zijn zo dichtgelijmd dat ik niet graag een ontlijmd model wil hebben ... gemaakt en terug vastgelijmd ...

Vermoed recyclage ...

• TheoC
Deze week ergens gelezen dat iemand vanwege garantie een nieuwe gestuurd heeft gekregen en ze gezegt hebben dat hij de oude bij een recycle centrum kon inleveren. Hij wilde nog proberen die nog te gebruiken maar kreeg waarschuwingen dat dit erg brandgevaarlijk is met kapotte cellen. Ik zou ook de stekker niet durven aan te sluiten.

• tweeek
TheoC schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:32:
Deze week ergens gelezen dat iemand vanwege garantie een nieuwe gestuurd heeft gekregen en ze gezegt hebben dat hij de oude bij een recycle centrum kon inleveren. Hij wilde nog proberen die nog te gebruiken maar kreeg waarschuwingen dat dit erg brandgevaarlijk is met kapotte cellen. Ik zou ook de stekker niet durven aan te sluiten.
Als dat zo is, springen er denk ik wel wat tweakers op om marsteks te verkrijgen om wat studie op uit te oefenen :)

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 12:57
Ik ben van plan om een Marstek thuisbatterij aan te schaffen en wil graag mijn idee/boodschappenlijstje even laten dubbel checken.

Huidige situatie:
30 zonnepanelen (o-z-w opstelling)
5kw hybride Warmtepomp. In het voorjaar/najaar een nachtelijk verbruik van circa 11kw.
EV (Enyaq coupe 85) in de zakelijke lease met thuislader (gebruik hiervoor ook de laadpas van werk en krijg hiervoor een 1-1 energie vergoeding)
Meterkast heeft op dit 3 aardlekken met elk 4 groepen. Alle 12 groepen zijn op dit moment in gebruik.
Ubiquiti wifi punten (3 stuks) met 2,4&5ghz alle op zelfde SSID
Wens: zo veel mogelijk nul op de meter. Toekomst gericht met vervallen salderingsregeling. Ik ben niet van plan om een flexibel energie contract te nemen of om te gaan handelen.

Idee:
3 stuks Marstek Venus E 3.0
1 stuks CT003 p1 meter

De 3 accu’s recht boven elkaar monteren met de muurbeugels (circa 3 meter hoge muur, dus voldoende ruimte tussen de accu’s)
De accu's worden in de bijkeuken geplaatst welke circa 20 meter van de meterkast vandaan is.

Elke accu op een eigen fase (heeft dit toegevoegde waarde?)
Een 5G2,5 (of 4,0 benodigd?) kabel van meterkast naar bijkeuken.
Deze in de meterkast direct aansluiten op de hoofdschakelaar (40A 3 fase)
Dan in de bijkeuken een mini groepenkastje met hierin: 3 stuks Aardlekautomaat 16A 30mA 1P+N B-Kar.

Vanuit deze groepenkast naar 3 stuks individuele opbouw stopcontact

Dan begrijp ik dat de Marstek P1 meter enkel op een dedicated 2,4Ghz wifi netwerk werkt, dus mijn idee was om hiervoor een zeer simpele wifi4 router te kopen. Deze in de meterkast te plaatsen, naast de P1 meter.
Vervolgens 1x CAT kabel naar de bijkeuken te leggen. Deze naar een simpele ethernet switch en dan de 3 accu’s vastbedraad op de wifirouter aan te sluiten.
Ik ben namelijk bang dat de wifi router het niet haalt tot de bijkeuken, en begrijp dat de accu’s vastbedraad prima functioneren.

Klopt bovenstaande een beetje?
Zijn er nog verbeterpunten/ of zaken waar ik rekening mee moet houden?

• tweeek
pekkos schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:42:
Ik ben van plan om een Marstek thuisbatterij aan te schaffen en wil graag mijn idee/boodschappenlijstje even laten dubbel checken.

Huidige situatie:
30 zonnepanelen (o-z-w opstelling)
5kw hybride Warmtepomp. In het voorjaar/najaar een nachtelijk verbruik van circa 11kw.
EV (Enyaq coupe 85) in de zakelijke lease met thuislader (gebruik hiervoor ook de laadpas van werk en krijg hiervoor een 1-1 energie vergoeding)
Meterkast heeft op dit 3 aardlekken met elk 4 groepen. Alle 12 groepen zijn op dit moment in gebruik.
Wens: zo veel mogelijk nul op de meter. Toekomst gericht met vervallen salderingsregeling. Ik ben niet van plan om een flexibel energie contract te nemen of om te gaan handelen.

Idee:
3 stuks Marstek Venus E 3.0
1 stuks CT003 p1 meter

De 3 accu’s recht boven elkaar monteren met de muurbeugels (circa 3 meter hoge muur, dus voldoende ruimte tussen de accu’s)
De accu's worden in de bijkeuken geplaatst welke circa 20 meter van de meterkast vandaan is.

Elke accu op een eigen fase (heeft dit toegevoegde waarde?)
Dan in de bijkeuken een mini groepenkastje met hierin: 3 stuks Aardlekautomaat 16A 30mA 1P+N B-Kar.

Vanuit deze groepenkast naar 3 stuks individuele opbouw stopcontact

Dan begrijp ik dat de Marstek P1 meter enkel op een dedicated 2,4Ghz wifi netwerk werkt, dus mijn idee was om hiervoor een zeer simpele wifi4 router te kopen. Deze in de meterkast te plaatsen, naast de P1 meter.
Vervolgens 1x CAT kabel naar de bijkeuken te leggen. Deze naar een simpele ethernet switch en dan de 3 accu’s vastbedraad op de wifirouter aan te sluiten.
Ik ben namelijk bang dat de wifi router het niet haalt tot de bijkeuken, en begrijp dat de accu’s vastbedraad prima functioneren.

Klopt bovenstaande een beetje?
Zijn er nog verbeterpunten/ of zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik dacht dat je aardig in de goede richting zat, alles apart op een groep, simpel netwerkje, wat nieuwe bekabeling, je bent er klaar voor! :)

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:36
[b]pekkos in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"pekkos schreef op zondag 26 april

V
Dit zou ik zeker niet doen.
De kabel is slechts beveiligd met de hoofdzekering. Bij een fout kan de kabel meer dan 40 A voeren (voeding uit net +batterij+zonnepanelen)En is 2.5 te dun.

[ Voor 6% gewijzigd door hvhx op 26-04-2026 21:26 ]

• pekkos
hvhx schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:21:
[...]

Dit zou ik zeker niet doen.
De kabel is slechts beveiligd met de hoofdzekering. Verder kan de kabel max 32 A voeren. En is 2.5 te dun.
Oke, wat zou je dan voorstellen? Een 3 fase aardlek in de meterkast erbij, en dan 5G4,0 naar de bijkeuken en dan daar 3x16A automaat?
Of is er een andere handigere (wellicht goedkopere?) manier om dit op te lossen?

Of een aardlekautomaat in de meterkast, en dan met 3x 3G2,5 naar de bijkeuken en daar geen automaten?

[ Voor 10% gewijzigd door pekkos op 26-04-2026 21:29 ]

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:36
Dat is beter, ik zou een aardlekautomaat in de meterkast plaatsen. 100 mA 16A b. Zo is de kabel van de meterkast naar de bijkeuken beveiligd. Selectief is het niet, maar wel veilig. Of dit volgens de NEN1010 mag weet ik niet, ik ben niet op de hoogte van de laatste nen.
TheoC schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:32:
Om daar even op verder te gaan. Ivm mijn bericht van vorige week:
Druppeltje_ in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"

BMS blijft op 0 staan, staat een update voor klaar, maar die is gewoon niet uit te voeren.
Batterij zit vast in een loop, doet niks buiten laden aan 40W. Zodra de stekker uitgetrokken is valt hij volledig uit na een 20-tal seconden.
Ondertussen heeft Marstek via de app gemeld dat er een vervangende batterij opgestuurd gaat worden en voor zover ik het bericht begrijp, moet de defecte niet retour.

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 21:41
Ik lees hier dat meerdere mensen veel succes hebben met de app AstraMeter.
Ik heb de develop branche geinstalleerd.
De sourcen info is mijn usb p1 waarop ik de template sensoren baseer. 3 fasen (productie+consumptie, dus 6 enitities.)

Maar bij het starten krijg ik een foutmelding dat 1 fase stale is. Klopt ook, want op 1 fasen zit geen productie... (zie log hier in de onderstaande quote)
Zijn er mensen die dit hebben opgelost en zo ja hoe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
INFO:astrameter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): 7.0W | -262.0W | 215.0W
2026-04-26 21:12:05 INFO:astrameter:Active control enabled: load split + fair distribution + saturation detection
2026-04-26 21:12:05 INFO:astrameter:CT002 UDP server listening on port 12345
2026-04-26 21:12:40 INFO:astrameter:CT002 consumer bc2a33ad4061 phase detected: A
2026-04-26 21:13:05 WARNING:astrameter:CT002 before_send failed (1 in a row) for ('192.168.1.83', 22222): Home Assistant sensor sensor.power_consumption_phase_l1_w is stale (60.1s old, max 60.0s). The CT002 emulator is serving cached meter values until the powermeter recovers; batteries will hold their current output.
Traceback (most recent call last):
  File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/ct002/ct002.py", line 466, in _call_before_send
    result = await self.before_send(addr, fields, consumer_id)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 247, in update_readings
    return await read_ct_powermeter(addr, powermeters)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 67, in read_ct_powermeter
    values = await powermeter.get_powermeter_watts()
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/powermeter/homeassistant.py", line 283, in get_powermeter_watts
    power_in = self._get_entity_value(in_entity)
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/powermeter/homeassistant.py", line 262, in _get_entity_value
    raise ValueError(
Dit is de Marstek thread. Snap het. Als dit te veel off-topic is, verwijder dit bericht dan maar hoor. Dan plaats ik het in een github issue.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 26-04-2026 21:42 ]

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 21:28
pekkos schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:42:

Ik heb ze alleen via lan aangesloten op een Ubiquiti switch met bijbehorend netwerk, werkt prima.

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

edterbak schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:40:
De sourcen info is mijn usb p1 waarop ik de template sensoren baseer. 3 fasen (productie+consumptie, dus 6 enitities.)

Maar bij het starten krijg ik een foutmelding dat 1 fase stale is. Klopt ook, want op 1 fasen zit geen productie... (zie log hier in de onderstaande quote)

[...]

Dit is de Marstek thread. Snap het. Als dit te veel off-topic is, verwijder dit bericht dan maar hoor. Dan plaats ik het in een github issue.
Niet dat er hier niemand is die je wil helpen. Ikzelf heb heel veel plezier aan de astrameter, die werkt gewoon top. Maar bij problemen kan je beter even op github de vraag stellen:
https://github.com/tomquist/AstraMeter/issues/230
Daar antwoord Tomquist zelf op de prangende vragen.
Die foutmelding van jou heb ik nog nooit zien voorbijkomen bij mezelf, of op github dus moet ik je alvast helaas het antwoord schuldig blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 26-04-2026 21:50 ]

• pekkos
hvhx schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:31:
Dat is beter, ik zou een aardlekautomaat in de meterkast plaatsen. 100 mA 16A b. Zo is de kabel van de meterkast naar de bijkeuken beveiligd….
Snap niet helemaal wat je bedoeld, enkel dus een 3P+N aardlek automaat. En wat voor kabel zou je dan gebruiken?

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 21:41
Druppeltje_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:49:
[...]

Niet dat er hier niemand is die je wil helpen. Ikzelf heb heel veel plezier aan de astrameter, die werkt gewoon top. Maar bij problemen kan je beter even op github de vraag stellen:
https://github.com/tomquist/AstraMeter/issues/230
Daar antwoord Tomquist zelf op de prangende vragen.
Die foutmelding van jou heb ik nog nooit zien voorbijkomen bij mezelf, of op github dus moet ik je alvast helaas het antwoord schuldig blijven.
https://github.com/tomquist/AstraMeter/issues/344

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:43
PNARI schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:26:
Laatste tijd regelmatig V3 V148 in standby terwijl online en verbinding met CT terwijl V1 en V2 leeg zijn. Na uitzetten en van het net koppelen werkt die weer na opstart. Nog iemand dit probleem
Hier ook hoor. Trouwens maar 1 van de 4 van mijn v3's op v148 heeft dit trouwens. Eigenlijk is het wel om de dag raak lijkt het. Hopelijk iets met firmware oplosbaar. Als je even zoekt op standby in dit topic zie je de afgelopen 2 weken genoeg tweakers met dit issue.
savale schreef op maandag 27 april 2026 @ 01:28:
[...]

Hier ook hoor. Trouwens maar 1 van de 4 van mijn v3's op v148 heeft dit trouwens. Eigenlijk is het wel om de dag raak lijkt het. Hopelijk iets met firmware oplosbaar. Als je even zoekt op standby in dit topic zie je de afgelopen 2 weken genoeg tweakers met dit issue.
Ik hen terug V147 geïnstalleerd

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:43
PNARI schreef op maandag 27 april 2026 @ 05:10:
[...]

Ahh support gevraagd? Helpt het om.terug te gaan?

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik ben geen elektrotechnicus dus ik wil het proberen te begrijpen.
Waar komt die 37A vandaan? Of is het 16+11=27A?

Wat jij stelt is dat de bedrading in principe maximaal 16A aan kan. Als de groepenkast met 1 fase een hoofdzekering van 35A heeft, betekent het dan dat de bedrading in de kast (van groepen naar hoofdaansluiting) meer dan 16A moet kunnen hebben? Want meerdere groepen kunnen samen boven die 16A uitkomen.
Sorry, je hebt helemaal gelijk. 8)7 Maar 27A is ook te veel voor 2,5mm2 bedrading.

In je groepenkast zit standaard 6mm2 bedrading dus dat komt wel goed voor die 25A. Stromen in de groepenkast kunnen groter worden dan 25A als zonnepanelen en of accu’s ook stroom leveren en dit wordt gevraagd door (meerdere) gebruikers. Soms is het dan ook nodig om een re automaat te plaatsen en 10mm2 bedrading te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door eatme op 27-04-2026 08:13 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

savale schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:07:
[...]

Ahh support gevraagd? Helpt het om.terug te gaan?
Tot nu toe wel

• vifra
hvhx schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:31:
Dat is beter, ik zou een aardlekautomaat in de meterkast plaatsen. 100 mA 16A b. Zo is de kabel van de meterkast naar de bijkeuken beveiligd. Selectief is het niet, maar wel veilig. Of dit volgens de NEN1010 mag weet ik niet, ik ben niet op de hoogte van de laatste nen.
Als je een tweede kast bij steekt dan kan je best volgende voorzien. Je dient in eerste kast een extra zekering te steken en in tweede kast een xtra differentieel, maar best ook een extra zekering. Nog beter:
- 5G6 draad of 5G10 tussen beide kasten (denk zelfs vereist voor keuring dat dit minimaal een 5G6 is ... )
- 3 fase hoofdautomaat (REM huis) en aardlek voor huis in eerste kast, verdelen naar een extra 3-fase automaat in eerste kast voor verbinding naar tweede kast (dus naast de 3 andere verdelingen ... )
- In tweede kast ook een 3-fase automaat (REM keuken in uw geval) en gezien je er een batterij aan hangt best een 30mA differentieel, bij voorkeur type B.

Zorg eventueel voor een juste waarschuwingslabel op de juiste zekeringen waar ZP en batterijen op staan gezien dit mogelijks stroomleveranciers zijn ... (zodat een elektrieker veilig hiermee kan omgaan nog voor hij iets uitmeet).

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 27-04-2026 08:58 ]

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-05 20:36
5G6 of 5G10 is wel erg veel voor maximaal 2.5kW over elke fase.
Ik zou de vraag even hier posten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Daar zitten mensen die echt weten hoe het zit qua elektra.

• TheoC
Druppeltje, natuurlijk wil Marstek de kapotte batterij niet retour naar China. Het transport is duurder dan wat een nieuwe kost. Wie wil een kapotte accu onder de ADR regels vervoeren? In een dichtgemaakt vat gevuld met water? Dan heb je een bak van minstens 250 kilo als gevaarlijke stoffen gedeclareerd. Ze zouden eigenlijk het recyclen moeten betalen in Nederland. Veel goedkoper dan verschepen. Er waren al genoeg ADR regels bij gewone loodaccu's. Als gepensioneerde chauffeur genoeg accu's van Oostenrijk naar Nederland gereden.
TheoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:08:
Druppeltje, natuurlijk wil Marstek de kapotte batterij niet retour naar China. Het transport is duurder dan wat een nieuwe kost. Wie wil een kapotte accu onder de ADR regels vervoeren? In een dichtgemaakt vat gevuld met water? Dan heb je een bak van minstens 250 kilo als gevaarlijke stoffen gedeclareerd. Ze zouden eigenlijk het recyclen moeten betalen in Nederland. Veel goedkoper dan verschepen. Er waren al genoeg ADR regels bij gewone loodaccu's. Als gepensioneerde chauffeur genoeg accu's van Oostenrijk naar Nederland gereden.

TheoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:08:
Dat klopt, maar er is niemand die zegt dat die naar China moet.
Ze hadden evengoed naar een centraal magazijn van Marstek in Duitsland ofzo gekund. De eerste omruilingen van V1/V2 die er gebeurden was Marstek toch tamelijk stipt met ze terug op te komen halen, dat beleid hebben ze intussen aangepast. Misschien zit het feit dat de V3 volledig ingegoten is hier mee voor tussen.

Druppeltje_ schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:23:
[...]

Dat klopt, maar er is niemand die zegt dat die naar China moet.
Ze hadden evengoed naar een centraal magazijn van Marstek in Duitsland ofzo gekund. De eerste omruilingen van V1/V2 die er gebeurden was Marstek toch tamelijk stipt met ze terug op te komen halen, dat beleid hebben ze intussen aangepast. Misschien zit het feit dat de V3 volledig ingegoten is hier mee voor tussen.
Mogelijk. Al vraag ik mij af als ze veel defecten krijgen in de komende 10 jaar het steeds rendabel blijft om gewoon een nieuwe te sturen. Misschien gaan er op een gegeven moment refurbished (als in retours, licht beschadigde of gerepareerde gebrickte) gebruikt worden voor vervanging of is een toekomstige revisie toch meer repareerbaar.
Anyway, als na 9 jaar je Venus V1 defect gaat en je krijgt een splinternieuwe V8 is natuurlijk iedereen wel tevreden 8)

• Mg4gebruiker
eatme schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:09:
[...]

Sorry, je hebt helemaal gelijk. 8)7 Maar 27A is ook te veel voor 2,5mm2 bedrading.

In je groepenkast zit standaard 6mm2 bedrading dus dat komt wel goed voor die 25A. Stromen in de groepenkast kunnen groter worden dan 25A als zonnepanelen en of accu’s ook stroom leveren en dit wordt gevraagd door (meerdere) gebruikers. Soms is het dan ook nodig om een re automaat te plaatsen en 10mm2 bedrading te gebruiken.
Dank voor de reactie. Dat verklaart het.
Wat betreft die bedrading, er moeten dus dikkere draden in. Dan vraag ik mij af of dit niet verplicht/standaard/norm conform is. Maw, als de hoofdzekering >25A dan altijd 10 mm2 erin?

• eatme
Mg4gebruiker schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:27:
[...]

Dank voor de reactie. Dat verklaart het.
Wat betreft die bedrading, er moeten dus dikkere draden in. Dan vraag ik mij af of dit niet verplicht/standaard/norm conform is. Maw, als de hoofdzekering >25A dan altijd 10 mm2 erin?
6mm2 kan wel tot 40A in de groepenkast. Als je bv 20A van de zonnepanelen krijgt en 25A hoofd zekering is 10mm2 aanbevolen.

Meer info en kennis hierover is te vinden op Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:49
PNARI schreef op maandag 27 april 2026 @ 05:10:
[...]

hoe heb je dit gedaan? Nog iets bijzonders? Hier al 5x geprobeerd terug naar 147 maar blijft op 148 hangen...

• Mg4gebruiker
eatme schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:28:
[...]

6mm2 kan wel tot 40A in de groepenkast. Als je bv 20A van de zonnepanelen krijgt en 25A hoofd zekering is 10mm2 aanbevolen.

Meer info en kennis hierover is te vinden op Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Mijn panelen gaan op hun hoogtepunt nooit over de 16 ampere heen. Maar als ik 16A kan leveren via PV dan hoef ik ook nooit 25A extra te vragen van het net want dat komt dan al (grotendeel) uit de panelen zelf. Idem als de batterijen leveren. Toch...?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mg4gebruiker schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:24:
[...]

Mijn panelen gaan op hun hoogtepunt nooit over de 16 ampere heen. Maar als ik 16A kan leveren via PV dan hoef ik ook nooit 25A extra te vragen van het net want dat komt dan al (grotendeel) uit de panelen zelf. Idem als de batterijen leveren. Toch...?
Normaal niet, maar bij kortsluiting misschien wel. Dan kunnen zonnepanelen, batterij en het net gaan leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 27-04-2026 13:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Just_DH schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:08:
[...]

hoe heb je dit gedaan? Nog iets bijzonders? Hier al 5x geprobeerd terug naar 147 maar blijft op 148 hangen...
Gewoon gevraagd via feedback om v147 te pushen en toen geïnstalleerd nadat die klaarstond. Ik kreeg binnen de 2 uur antwoord van MT.

Al iemand iets vernomen over wanneer de Marstek Venus E Mini leverbaar is?
https://eu.marstekenergy....ucts/marstek-venus-e-mini
Ziet er wel schattig uit trouwens <3
Premium LFP-cellen met een ontwerplevensduur van 15 jaar
Dankzij de ultra-veilige lithium-ijzerfosfaatchemie biedt de VENUS E Mini meer dan 10000 diepe cycli en zorgt voor een stabiele en betrouwbare energievoorziening gedurende meer dan tien jaar.

[ Voor 55% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-04-2026 14:17 ]

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:13:
Al iemand iets vernomen over wanneer de Marstek Venus E Mini leverbaar is?
https://eu.marstekenergy....ucts/marstek-venus-e-mini
Ziet er wel schattig uit trouwens <3

[...]
Elk bedrijf zit te hopen en wachten op spullen, je hebt vernomen dat er op de aardkloot er zich her en der wat probleempjes voordoen, misschien worden ze op verzoek ingevlogen :)

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 27-04-2026 14:29 ]

tweeek schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:29:
[...]

Elk bedrijf zit te hopen en wachten op spullen, je hebt vernomen dat er op de aardkloot er zich her en der wat probleempjes voordoen, misschien worden ze op verzoek ingevlogen :)
Moeten die ook al via Hormuz passeren dan :+

Is die Venus E Mini nu eigenlijk niet de Venus B rebranded trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-04-2026 14:34 ]

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:33:
[...]

Moeten die ook al via Hormuz passeren dan :+

Is die Venus E Mini nu eigenlijk niet de Venus B rebranded trouwens?
Op de site staat het vernoemd in de vorm van beide.

• eatme
Mg4gebruiker schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:24:
[...]

Het gaat erom welke stroom er kán lopen, niet wat er normaal gesproken gebeurt. Ga uit van maximale stromen en bedraad/ installeer hierop je groepenkast.

• TheoC
De zekeringen zijn bedoeld om de bedrading te beveiligen tegen overbelasting. Als het alleen voor kortsluiting zou zijn dan was een zekering van bijvoorbeeld 100 Ampère ook altijd goed genoeg, maar bij overbelasting van te dunne draden zou de isolatie smelten en er een brand kan beginnen voordat de zekering zijn werk kan doen. Het probleem bij zonnepanelen en batterijen is dat ze stroom leveren zonder dat de stroom via de zekering loopt. Samen met de stroom uit het lichtnet kan die zo groot worden dat de bedrading smelt.
Eigenlijk is dat precies de Eerste wet van Kirchhoff als ik het me goed herinner van de MTS Helmond 1969. Na bijna 50 jaar vrachtwagenchauffeur komt dat weer allemaal terug.

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 16-05 18:25
Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
Ja, met twee stuks. Een 2.0 en een 3.0. Wat ik wel jammer vind is dat op dagen zoals gisteren alle twee de accu’s normaliter al vol zaten rond 13:00. Dit weekeinde hebben ik dat dus anders gedaan. Heb voor zaterdag en zondag een manueel schema aangemaakt.
00:00 - 07:29- NOM
07:30 - 09:59- Discharge 2000W (beide)
10:00 - 12:59- Niks
13:00 - 15:49- Charge 2000W (beide)
16:00 - 23:59- NOM

Er is dus niks naar het net gegaan in de negatieve periode en heeft beide accu’s vol gelande. Panelen stonden accu’s vol te laden en trok ook iets van 400W van het net.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 08:36
WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:13:
[...]

Ja, met twee stuks. Een 2.0 en een 3.0. Wat ik wel jammer vind is dat op dagen zoals gisteren alle twee de accu’s normaliter al vol zaten rond 13:00. Dit weekeinde hebben ik dat dus anders gedaan. Heb voor zaterdag en zondag een manueel schema aangemaakt.

Er is dus niks naar het net gegaan in de negatieve periode en heeft beide accu’s vol gelande. Panelen stonden accu’s vol te laden en trok ook iets van 400W van het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycIXmsxRCZQBiq6LzLv6_zoHPJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMtD4hrdlXRjBLnqZeMbmGSi.jpg?f=fotoalbum_large

Zat met hetzelfde probleem. Na een paar dagen prutsen ben ik inmiddels hier. (Ont)laadvensters worden bepaald op basis van prijsverwachting Zonneplan. Op deze manier gaat de ochtendzon (+ restant accu's) netjes het net op en kan 's middags weer aardig bijgeladen worden. Door de negatieve prijzen nog als extra regeling toegevoegd dat zonnepanelen uitgaan zodra de prijzen negatief zijn en in die situatie gaan de accu's niet via AUTO laden, maar Passive op 2000 watt.

Het is heerlijk als het werkt, maar een aardig gepruts voor een amateur :-)

• THE_BASE
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:13:
[...]

Dus met opzet dischargen?’

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44

S2S

THE_BASE schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:42:
[...]

Ja, heb ik hier ook gedaan .. ik ga geen 3euro per dag betalen aan die lui 😝

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59
THE_BASE schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:42:
[...]

Doe ik sinds een paar dagen ook vanaf 7u in de ochtend. Heb dan nog 7-8kWh over. Ze laden overdag toch weer op, als ze vol zijn dan leveren de zonnepanelen van 18-20u ongeveer nog terug weer tegen het hogere tarief.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 09:50
edterbak schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:40:

[...]

Je kunt altijd nog een enkele sensor maken in ha die alles bij elkaar optelt en dan een getal geeft positief if negatief. Die stekker batterijen zijn toch niet 3 fase dus je hebt er verder toch niks aan om 3 fases uit te lezen?

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

Pagina: 1 ... 394 ... 398 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.