WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
yep - een v1 en een v3 die samen de NOM bewaken ...Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
doet gewoon zijn ding.
Maar (en dat geld voor alle thuisbaterijen) - uw wifi signaal moet goed zijn. En daar waar velen zeggen dat dat een MT probleem is, ik kan u zeggen dat vele wifi systemen een bedenkelijke stabiliteit hebben ...
Denk met een stabiel wifi systeem is 75% van de hier gerapporteerde problemen opgelost ... (en ik kan daarvan spreken - dat oplossen en daarna geen problemen meer gehad)
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Wifi is goed in de schuur, maar er kan toch een internetkabel in?vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:52:
[...]
yep - een v1 en een v3 die samen de NOM bewaken ...
doet gewoon zijn ding.
Maar (en dat geld voor alle thuisbaterijen) - uw wifi signaal moet goed zijn. En daar waar velen zeggen dat dat een MT probleem is, ik kan u zeggen dat vele wifi systemen een bedenkelijke stabiliteit hebben ...
Denk met een stabiel wifi systeem is 75% van de hier gerapporteerde problemen opgelost ... (en ik kan daarvan spreken - dat oplossen en daarna geen problemen meer gehad)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
Ik zou zelf zeggen: bij zoveel twijfel niet inhalen….
Niemand praat je deze stekkeraccu’s aan hier 😉
Overigens heb ik er 2 en die draaien uitzonderlijk goed. Eerst via de Marstek app maar nu al een paar maanden via Modbus/HomeAssistant en HBC
Alles via een dedicated WiFi netwerkje (Unifi)
0,0 problemen 👊🏻
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E v2 5,12kWh, Marstek Venus E v3 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Ik wilde er na de zomer 2 aanschaffen. Vervolgens las ik veel "problemen" toen kwam Lunenergy in beeld. Met een paar weken ga ik de kabels trekken (toch maar 2 grondkabels) om alles voor te bereiden. Ik heb alle tijd, ik wil in september/oktober kopen.Remar65 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:58:
[...]
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?
Overigens heb ik er 2 en die draaien uitzonderlijk goed. Eerst via de Marstek app maar nu al een paar maanden via Modbus/HomeAssistant en HBC
0,0 problemen 👊🏻
Mijn buurman heb ik ook "aangestoken" en die wilt ook kopen. Die leunt op mij en koopt wat ik ook ga kopen, dus ik wil het juiste kopen (heb al gezegd dat het eigen verantwoordelijkheid is en zelf zaken moet onderzoeken).
In v3 ja maar dat vergt een kabel te trekken tot ..; en dat is niet voor iedereen mogelijk.Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:57:
[...]
Wifi is goed in de schuur, maar er kan toch een internetkabel in?
In v1 en v2 is het enkel wifi ...
Maar de MT CT (p1) meter is altijd wifi ... ook die moet goed zijn hé ...
En vermits je met 2x een MT gaat werken veronderstel ik dat je bij een MT P1 meter blijft (ct002 of ct003) ... tenzij je een eigen aansturing gaat programeren ...
Ik blijf bij een MT P1 meter. Volgens mij is de wifi stabiel. Er hangt ook een omvormer in de schuur. Ik heb in de hal een accespoint (9 meter afstand en in de tuin nog 1 (8 meter afstand van de toekomstige batterij). Zojuist een internetsnelheidstest gedaan. Ik heb op de plek waar de batterij komt te staan 200 mb download en 40 mb upload.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:32:
[...]
In v3 ja maar dat vergt een kabel te trekken tot ..; en dat is niet voor iedereen mogelijk.
In v1 en v2 is het enkel wifi ...
Maar de MT CT (p1) meter is altijd wifi ... ook die moet goed zijn hé ...
En vermits je met 2x een MT gaat werken veronderstel ik dat je bij een MT P1 meter blijft (ct002 of ct003) ... tenzij je een eigen aansturing gaat programeren ...
Ja, klopt en ook dat hij niet fysiek in de weg staat.DukeBox schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:47:
Misschien dat ik je vraag niet helemaal begrijp maar als het gaat om belasting van je groepen/fasen;
In de garage bedoel je? Vermogen beperken en daar neerzetten zou je dan doen?Als je NoM draait is dat juist wel waar je ze wilt hebben.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hij gaat omgekeerd werken van wat de apparatuur doet;Marzman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:58:
In de garage bedoel je? Vermogen beperken en daar neerzetten zou je dan doen?
Heb je energie vraag, dan gaat die leveren.
Heb je pv overschot, dan gaat die laden.
Binnen dezelfde groep kan je die dan tegen elkaar wegstrepen. Gaat het over groepen (en fasen) heen, dan moet je het berekenen.
Laden gaat met 2500W dus met 2 stuks ga je al over het limiet van ~3680W (16A) voor 1 groep heen.manmetdehamer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:14:
Nu denk ik er aan 2 of 3 marsteks aan te schaffen en deze op een bestaande groep aan te sluiten (800watt).
Draai je NoM en zit je PV op dezelfde groep dan zou het theoretisch kunnen (buiten overschrijden van NEN normen) maar persoonlijk zou ik het niet doen.
[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 09:09 ]
Bijna altijd zal dat wel zo zijn. Maar ik kan toch ook meer vraag hebben overdag dan wat de zonnepanelen leveren? Daarom dacht ik dat een andere plaats beter zou zijn, net als dat je niet twee van die batterijen op dezelfde plaats/groep moet zetten?DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:04:
[...]
Hij gaat omgekeerd werken van wat de apparatuur doet;
/▌
Ja maar via modbus is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. De out of the box oplossing werkt naar mijn mening voor geen ene meter. Ik heb de accu nu enkele weken en heb echt al heel veel problemen gehad. Ik vermoed echter dat je zelf ook problemen hebt gehad anders was een modbus oplossing ook niet nodig geweest toch?Remar65 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:58:
[...]
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?
0,0 problemen 👊🏻
Als morgen mijn tweede venus e 3.0 binnen is en deze dezelfde problemen vertoont dan ga ik ook eens kijken naar modbus. Als die geen problemen vertoont dan heb ik weken lopen kloten met een kapotte accu
[ Voor 10% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 09:23 ]
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Hoeveel PV heb je dan (vermogen van omvormer)? Dat bedoelde ik met dat je moet rekenen wat maximaal kan per groep en evt. per fase. In NL is het nu qua regelgeving niet meer zwart/wit maar ik zou de oude norm aanhouden, meer dan 2000W aansluitwaarde = eigen groep.Marzman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:15:
[...]
Bijna altijd zal dat wel zo zijn. Maar ik kan toch ook meer vraag hebben overdag dan wat de zonnepanelen leveren? Daarom dacht ik dat een andere plaats beter zou zijn, net als dat je niet twee van die batterijen op dezelfde plaats/groep moet zetten?
1,8 kW.DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:21:
[...]
Hoeveel PV heb je dan (vermogen van omvormer)? Dat bedoelde ik met dat je moet rekenen wat maximaal kan per groep en evt. per fase. In NL is het nu qua regelgeving niet meer zwart/wit maar ik zou de oude norm aanhouden, meer dan 2000W aansluitwaarde = eigen groep.
/▌
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Met 1800W + 800W zit je dan toch veilig op 1 groep (onderverdeler)? (Je levert dan maar max 2600W)
n.b. Ik gooi het even in de uitleg op 1 groep om het eenvoudig te houden, maar ik ga er vanuit dat je dan netjes een onderverdeler maakt op die groep.
[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 09:37 ]
Er mogen er 3 op 1 groep in 800W mode hoe kan dat dan als die alle 3 2500W zouden laden?DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:04:
[...]
Hij gaat omgekeerd werken van wat de apparatuur doet;
Binnen dezelfde groep kan je die dan tegen elkaar wegstrepen. Gaat het over groepen (en fasen) heen, dan moet je het berekenen.
[...]
Laden gaat met 2500W dus met 2 stuks ga je al over het limiet van ~3680W (16A) voor 1 groep heen.
Draai je NoM en zit je PV op dezelfde groep dan zou het theoretisch kunnen (buiten overschrijden van NEN normen) maar persoonlijk zou ik het niet doen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Waar heb je dat gelezen? Haal je niet groep en fase door elkaar? Zover ik weet heeft alleen HW zoiets op de site staan maar die laden ook maar met max 800W.Maikie18 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:40:
Er mogen er 3 op 1 groep in 800W mode hoe kan dat dan als die alle 3 2500W zouden laden?
De 800W modus bij de MT E is alleen ontladen. Zonder bijv. via modbus het opname limiet te beperken is er standaard geen beperking in opladen en gaat dat dus altijd met (tot) 2500W
Zelfs met NoM zou er een situatie kunnen zijn dat je hier tegenaan gaat lopen.
Bijv. PV groep 1 3600W, PV groep 2 3600W, 2x MT op groep 3 met NoM zou dan 5000W kunnen afnemen.
[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 10:49 ]
ik gebruik OOTB - 2x MT en in NOM. Loopt als een trein ...sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:19:
[...]
Ja maar via modbus is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. De out of the box oplossing werkt naar mijn mening voor geen ene meter. Ik heb de accu nu enkele weken en heb echt al heel veel problemen gehad. Ik vermoed echter dat je zelf ook problemen hebt gehad anders was een modbus oplossing ook niet nodig geweest toch?
Als morgen mijn tweede venus e 3.0 binnen is en deze dezelfde problemen vertoont dan ga ik ook eens kijken naar modbus. Als die geen problemen vertoont dan heb ik weken lopen kloten met een kapotte accu
astrameter vervangt de marstek verplichte meter bij 2 of meer batterijen? en dus via CT's?Broodro0ster schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:30:
Prachtig toch zo'n cijfersMet AstraMeter reageert de hele setup het snelste.
Natuurlijk hielp de perfecte PV curve ook wel.
[Afbeelding]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Denk dat ik wederom dezelfde fout maakte als een aantal weken geleden. Idd max 3 per fase en niet 3 per groep. Al vind ik dit wel verwarrend moet ik zeggen want ze geven alleen aan dat om 2500W vrij te schakelen hij op een aparte groep moet zitten maar er staat nergens dat je er niet 2 of 3 op 800W aan mag sluiten op dezelfde groep.DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:43:
[...]
Waar heb je dat gelezen? Haal je niet groep en fase door elkaar? Zover ik weet heeft alleen HW zoiets op de site staan maar die laden ook maar met max 800W.
De 800W modus is alleen ontladen. Zonder bijv. via modbus het opname limiet te beperken is er standaard geen beperking in opladen.
Zelfs met NoM zou er een situatie kunnen zijn dat je hier tegenaan gaat lopen.
Bijv. PV groep 1 3600W, PV groep 2 3600W, 2x MT op groep 3 met NoM zou dan 5000W kunnen afnemen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
uw toestel is rated "2500" en kan software matig beperkt worden op 800 Watt teruggave. Maar dan nog neemt hij wel 2500 op indien mogelijk (laden).Maikie18 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:48:
[...]
Denk dat ik wederom dezelfde fout maakte als een aantal weken geleden. Idd max 3 per fase en niet 3 per groep. Al vind ik dit wel verwarrend moet ik zeggen want ze geven alleen aan dat om 2500W vrij te schakelen hij op een aparte groep moet zitten maar er staat nergens dat je er niet 2 of 3 op 800W aan mag sluiten op dezelfde groep.
Op een groep meer dan 1 MT zetten maakt dat je aan 5000 Watt laden kan zitten - of 21 Ampère ... bij 3 gaat dat naar 32 Ampère ... alleen al daarvoor dien je ze allemaal best op eigen groep te zetten.
(basic electrics)
Meeste groepenkasten zijn intern backed voor 40 Ampère of hoger ... (de din rails en de connecties daartussen) en dat per fase ... dus daar is normaal geen probleem. Bij oude kasten zou ik toh nog steeds dat laten nakijken ...
[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 24-04-2026 10:56 ]
Het staat nergens echt heel duidelijk idd maar in de TS wordt het wel duidelijk samengevat. Het komt verder op neer dat je zelf ook moet nadenken of iets wel of niet verstandig is en als de kennis ontbreekt deze via een andere weg binnen te halen.Maikie18 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:48:
Al vind ik dit wel verwarrend moet ik zeggen want ze geven alleen aan dat om 2500W vrij te schakelen hij op een aparte groep moet zitten maar er staat nergens dat je er niet 2 of 3 op 800W aan mag sluiten op dezelfde groep.
Begrijp Marstek toch niet altijd. Ze hebben mensen zo lang op v143 of v144 gelaten en ineens kort nadat v148 uit kwam hebben ze iedereen automatisch die update gegeven. Is gewoon niet voldoende getest geweest. Waarom niet een beter geteste versie zoals v147 eerst geduwd en dan na meer testen pas v148? Hopelijk krijgen ze de firmware/software kant daar in de toekomst wat op orde, want denk dat veel toekomstige klanten afhaken door al de firmware horror verhalen die ik lees (zoals in de facebook groep). En nu is er meer concurrentie dan vroeger die het firmware/software verhaal beter onder controle heeft.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:46:
Hmm volgende week komen ze met een fix voor de crashes
Modbus is totaal niet nodig voor een goede werking van de batterijen. Dat is eerder een bijkomend voordeel van de Marstek en vooral populair hier op Tweakers. Mijn goede nonkel Karen heeft geen verstand van modbus en is sowieso op de app aangewezen. Dat hoort daar ook gewoon te werken.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:19:
[...]
Ja maar via modbus is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. De out of the box oplossing werkt naar mijn mening voor geen ene meter. Ik heb de accu nu enkele weken en heb echt al heel veel problemen gehad. Ik vermoed echter dat je zelf ook problemen hebt gehad anders was een modbus oplossing ook niet nodig geweest toch?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
AstraMeter is een CT002/CT003 emulator die zijn data uit HomeAssistant of uit de HW P1 meter haalt. Dus hoef je geen extra meter te installeren als je al een HW P1 meter of jouw meter gegevens hebt in Home Assistant.Hansieo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:43:
[...]
astrameter vervangt de marstek verplichte meter bij 2 of meer batterijen? en dus via CT's?
De enige reden om toch een CT meter te installeren, is als je een 10 seconden digitale meter hebt.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb echt serieuze problemen met v 148 gelukkig zie ik net dat v147 is terug gezet door marstek dus ik kan vanavond terug downgraden. Ik ben echt oprecht verbaasd dat niemand problemen heeft met de venus e 3.0. Bij mij heeft het werkelijk nog nooit lang goed gewerkt tot nu toe. Vanaf dag 1 heb ik de accu al meerdere keren moeten resetten omdat de verbinding met de ct003 niet in stand bleef terwijl zowel de accu als de ct003 praktisch tegen een wifi punt aan stonden met hetzelfde subnet wel te verstaan. Maar zoals ik eerder al aangaf wellicht komen al mijn problemen voort uit een defecte accu. Dat kan ik morgen dus zien als mijn tweede arriveertDruppeltje_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:09:
[...]
Modbus is totaal niet nodig voor een goede werking van de batterijen. Dat is eerder een bijkomend voordeel van de Marstek en vooral populair hier op Tweakers. Mijn goede nonkel Karen heeft geen verstand van modbus en is sowieso op de app aangewezen. Dat hoort daar ook gewoon te werken.
Ik vind het vreemd dat de accu toch al een behoorlijke tijd op de markt is en de meest standaard dingen zoals verbinding houden met de ct003 nog steeds niet goed op orde zijn in de software.
[ Voor 8% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 11:21 ]
Misschien heb ik over je situatie heen gelezen, maar hier echt tevreden over de Venus E 3.0, vannacht 0.3 kWh afgenomen van het net, de batterij ontlaadt elke nacht en ochtend netjes en is weer keurig in de middag volgeladen met dit prachtige weer. Ik draai inmiddels V148 voor 2 weken.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik heb echt serieuze problemen met v 148 gelukkig zie ik net dat v147 is terug gezet door marstek dus ik kan vanavond terug downgraden. Ik ben echt oprecht verbaasd dat niemand problemen heeft met de venus e 3.0. Bij mij heeft het werkelijk nog nooit lang goed gewerkt tot nu toe. Vanaf dag 1 heb ik de accu al meerdere keren moeten resetten omdat de verbinding met de ct003 niet in stand bleef terwijl zowel de accu als de ct003 praktisch tegen een wifi punt aan stonden met hetzelfde subnet wel te verstaan. Maar zoals ik eerder al aangaf wellicht komen al mijn problemen voort uit een defecte accu. Dat kan ik morgen dus zien als mijn tweede arriveert
Ik vind het vreemd dat de accu toch al een behoorlijke tijd op de markt is en de meest standaard dingen zoals verbinding houden met de ct003 nog steeds niet goed op orde zijn in de software.
Ik heb één batterij, een goed dekkend Unifi mesh-netwerk en verder geen poespas. Hoe meer je creatief bent met die batterijen, hoe meer problemen er kunnen ontstaan.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Voor die reden kan je beter altijd even wachten met een update uit te voeren. En dat is niet alleen voor de Marstek, maar voor vele andere devices ook. Meestal zijn updates hoofdzakelijk bugfix.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:04:
[...]
Begrijp Marstek toch niet altijd. Ze hebben mensen zo lang op v143 of v144 gelaten en ineens kort nadat v148 uit kwam hebben ze iedereen automatisch die update gegeven. Is gewoon niet voldoende getest geweest. Waarom niet een beter geteste versie zoals v147 eerst geduwd en dan na meer testen pas v148? Hopelijk krijgen ze de firmware/software kant daar in de toekomst wat op orde, want denk dat veel toekomstige klanten afhaken door al de firmware horror verhalen die ik lees (zoals in de facebook groep). En nu is er meer concurrentie dan vroeger die het firmware/software verhaal beter onder controle heeft.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb een en ander maar als garantieclaim aangemeld bij Marstek.
:strip_exif()/f/image/30Tb20L8YF8Us53zLKtMEBm9.jpg?f=fotoalbum_large)
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Bizar inderdaad. Misschien de wifi chip defect gegaan of de antenne los gekomen aan de binnenzijde. Maar zoals je zegt garantieclaim, dan zal je waarschijnlijk een v3 krijgen (die je met netwerkkabel kan aansluiten).matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
Ik heb sinds kort grote problemen met de wifi van mijn Venus E 2.0. Minimaal signaal, terwijl de Fritz!box er letterlijk bovenop staat. Andere devices in de meterkast (waar de Marstek ook staat), waaronder de CT-002, geven 100% signaal aan. Gevolg is dat regelmatig de verbinding met de CT wegvalt en de accu niet laadt of ontlaadt. Ik heb al een factory reset uitgevoerd met behoud van data, maakt geen verschil. Op de Wifi Historical Signal grafiek zie je een plotselinge dip en sindsdien is het signaal zwak.
Garantieclaim? Springt jouw CT soms niet naar een ander verder afgelegen AP? Forceer je de CT op een AP?matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
Ik heb sinds kort grote problemen met de wifi van mijn Venus E 2.0. Minimaal signaal, terwijl de Fritz!box er letterlijk bovenop staat. Andere devices in de meterkast (waar de Marstek ook staat), waaronder de CT-002, geven 100% signaal aan. Gevolg is dat regelmatig de verbinding met de CT wegvalt en de accu niet laadt of ontlaadt. Ik heb al een factory reset uitgevoerd met behoud van data, maakt geen verschil. Op de Wifi Historical Signal grafiek zie je een plotselinge dip en sindsdien is het signaal zwak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ben je zeker dat de batterij geen verbinding maakt met een AP? Ik had exact hetzelfde voor: router bevindt zich in dezelfde ruimte als de batterij en de meter (CT003). Meter had van in het begin goede wifi, maar de batterij maakte een sprong naar rood. Bleek dat de batterij (zwak) verbinding maakte met een AP 2 kamers verder. Oplossing was om in de router een dedicated IoT op te zetten (2.4 GHz, WPA2, korte SSID) en de batterij en meter daarmee te verbinden. Dit draait nu al een dikke maand zonder problemen . Zowel meter als batterij hebben ook een vast IP. Baat het niet, dan schaadt het niet.matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Mijn ervaring is dat de 800W alleen voor ontladen geldt. Laden gaat wel voluit. Als je dus 3x2500 trekt, schakelt de groep uit vanwege overbelasting (is dacht ik iets van 4600W).manmetdehamer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:14:
Ik ben al enige tijd aan het lezen over (plug-in) accu’s. Nu denk ik er aan 2 of 3 marsteks aan te schaffen en deze op een bestaande groep aan te sluiten (800watt). De reden hiervoor is dat de groepenkast helemaal vol is en er eigenlijk geen ruimte is voor uitbreiding in de meterkast.
Zijn er mensen die ze op deze manier gebruiken? En wat zijn jullie ervaringen?
Mijn zonnepanelen brengen nu rond 13u boven de 5000W op, en we hebben nog twee maanden te gaan tot 21 juni. Er staat hier ook een boiler die over drie groepen ineens 7200 trekt. Dan wil je de batterijen echt wel op verschillende groepen hebben (en ook op verschillende fasen).
[ Voor 17% gewijzigd door Arjan A op 24-04-2026 12:29 ]
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Je gaat ook nooit 3 mt's op 1 groep plaatsen.Arjan A schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:27:
[...]
Mijn ervaring is dat de 800W alleen voor ontladen geldt. Laden gaat wel voluit. Als je dus 3x2500 trekt, schakelt de groep uit vanwege overbelasting (is dacht ik iets van 4600W)
Dat is sowieso vragen om problemen.
Ook al haalt een PV installatie lang niet altijd 3x2500W om alle 3 de marsteks op vol vermogen te laden laden, moet je er wel van uit gaan dat het theoretisch kan. Dus 3 Marsteks op 1 groep is nooit een goed idee.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb dus precies hetzelfde niet met WiFi maar wel met het verliezen van de verbinding met de CT. Heb je ook last van dat de settings soms allemaal resetten naar de fabrieksinstellingen? Ik heb een dedicated wifi netwerk opgezet voor de accu om er zeker van te zijn dat deze een goede verbinding houdt maar dit heeft het niet opgelost. Uiteindelijk rechtstreeks een utp kabel aangesloten maar zelfs dan verliest de accu de verbinding met de CT. Ik ben benieuwd of jouw accu wel verbinding houdt met de CT als je een netwerkkabel aansluit. Ik zie overigens dat je een oudere variant hebt van de accu. Dat zou betekenen dat de hele productlijn aan accu's dit probleem dus hebben. Het nadeel is dat je nergens een log kunt bekijken over wat er precies fout gaat. Dat zou een hoop schelen met troubleshooting. Ook vreemd dat je een wifi signaal blijft zien wanneer een utp is aangesloten.. En je ziet ook mooi wanneer de accu crashtmatramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 12:38 ]
Eigenlijk is "groepenkast helemaal vol" totaal geen reden: gewoon niete meer dan één batterij per groep en het liefst alleen maar de batterij op die groep. Mooie reden om een uitbreiding in de groepenkast te realiseren.manmetdehamer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:14:
Ik ben al enige tijd aan het lezen over (plug-in) accu’s. Nu denk ik er aan 2 of 3 marsteks aan te schaffen en deze op een bestaande groep aan te sluiten (800watt). De reden hiervoor is dat de groepenkast helemaal vol is en er eigenlijk geen ruimte is voor uitbreiding in de meterkast.
Zijn er mensen die ze op deze manier gebruiken? En wat zijn jullie ervaringen?
Canon EOS | DJI M2P
Wat een bizar advies is dit nu weer... WIFI aanbevelen boven een ethernet verbinding... goed wetende dat hun WIFI zo brak is als maar kan zijn als het ding niet naast een access point staatPNARI schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:51:
[...]
Hierbij het antwoord van MT binnen de 2 [Afbeelding]uur na melding via feedback in de app
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Weet uw instelling van uw wifi netwerk niet, maar check volgende eens (afhankelijk van uw toestel kan je meer of minder zelf instellen):sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb dus precies hetzelfde niet met WiFi maar wel met het verliezen van de verbinding met de CT. Heb je ook last van dat de settings soms allemaal resetten naar de fabrieksinstellingen? Ik heb een dedicated wifi netwerk opgezet voor de accu om er zeker van te zijn dat deze een goede verbinding houdt maar dit heeft het niet opgelost. Uiteindelijk rechtstreeks een utp kabel aangesloten maar zelfs dan verliest de accu de verbinding met de CT. Ik ben benieuwd of jouw accu wel verbinding houdt met de CT als je een netwerkkabel aansluit. Ik zie overigens dat je een oudere variant hebt van de accu. Dat zou betekenen dat de hele productlijn aan accu's dit probleem dus hebben. Het nadeel is dat je nergens een log kunt bekijken over wat er precies fout gaat. Dat zou een hoop schelen met troubleshooting. Ook vreemd dat je een wifi signaal blijft zien wanneer een utp is aangesloten.. En je ziet ook mooi wanneer de accu crasht
[Afbeelding]
- zorg dat uw netwerk (wifi) multicasting te goed ondersteunt ... marstek gebruikt IGMP voor verbinding tussen CT en MT ... dus IGMP snooping aan en multicast rates op auto best ... (dit is voor zowel wired als wireless nodig !!)
- Verder zet AP isolation af (soms ook als client isolation genaamd) ... want dan gaat dat allemaal niet te goed werken. (isolation zorgt dat de netwerk clients elkaar niet vinden ... hence geisoleerd werken)
- vele groepen zullen slechts kleine verbruikers hebben ... denk aan tv, led lamp in salon, ... daar kan je grust een batterij bij zetten ...Arjan A schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:54:
[...]
Eigenlijk is "groepenkast helemaal vol" totaal geen reden: gewoon niete meer dan één batterij per groep en het liefst alleen maar de batterij op die groep. Mooie reden om een uitbreiding in de groepenkast te realiseren.
- als je een groep hebt naar garage / berging /kelder ... en daar is geen zware verbruiker op (versat geen elektrische boiler of dergelijke) dan kan je dat daar gerust bij zetten ...
Ik zal punt 1 even nakijken. Punt 2 heb ik niet aan staan en al gecheckt. Blijf wel van mening dat een plug and play batterij met dit soort vereisten eigenlijk geen plug and play batterij is. Als ik AP isolation, igmp en weet ik wat allemaal moet gaan aanpassen in mijn router dan kun je dit naar mijn mening niet scharen onder een plug and play batterij. Maargoed het is niet zeker dat dit het probleem is. Want ik verlies niet alleen de verbinding met de CT (en soms blijft deze ook 2 dagen werken) maar de hele accu crasht naar de fabrieksinstellingen meerdere keren per dag. Desalniettemin ga ik even kijken naar de Igmp instellingen. En op zich is het nog niet zo erg als de verbinding verloren gaat.. Als deze daarna maar weer automatisch verbind. En dat doet hij dus niet. Ik moet hem handmatig weer toevoegen en dan doet alles het weervifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:03:
[...]
Weet uw instelling van uw wifi netwerk niet, maar check volgende eens (afhankelijk van uw toestel kan je meer of minder zelf instellen):
- zorg dat uw netwerk (wifi) multicasting te goed ondersteunt ... marstek gebruikt IGMP voor verbinding tussen CT en MT ... dus IGMP snooping aan en multicast rates op auto best ... (dit is voor zowel wired als wireless nodig !!)
- Verder zet AP isolation af (soms ook als client isolation genaamd) ... want dan gaat dat allemaal niet te goed werken. (isolation zorgt dat de netwerk clients elkaar niet vinden ... hence geisoleerd werken)
[ Voor 7% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 13:22 ]
Als je tóch "vele groepen met slechts kleine gebruikers" hebt, dan kan je er daar beter 2 van samenvoegen tot één groep zodat je een groep vrij hebt voor de MT. Er is al veel over gesproken waarom een accu > 800W op een eigen groep moet en dat is niet voor niets of om je te pesten. En doordat het laden niet wordt beperkt ook nooit meer dan één MT op een groep aansluiten.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:06:
[...]
- vele groepen zullen slechts kleine verbruikers hebben ... denk aan tv, led lamp in salon, ... daar kan je grust een batterij bij zetten ...
- als je een groep hebt naar garage / berging /kelder ... en daar is geen zware verbruiker op (versat geen elektrische boiler of dergelijke) dan kan je dat daar gerust bij zetten ...
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
ja je kan een defect toestel hebben hé ...sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:20:
[...]
Ik zal punt 1 even nakijken. Punt 2 heb ik niet aan staan en al gecheckt. Blijf wel van mening dat een plug and play batterij met dit soort vereisten eigenlijk geen plug and play batterij is. Als ik AP isolation, igmp en weet ik wat allemaal moet gaan aanpassen in mijn router dan kun je dit naar mijn mening niet scharen onder een plug and play batterij. Maargoed het is niet zeker dat dit het probleem is. Want ik verlies niet alleen de verbinding met de CT (en soms blijft deze ook 2 dagen werken) maar de hele accu crasht naar de fabrieksinstellingen meerdere keren per dag. Desalniettemin ga ik even kijken naar de Igmp instellingen. En op zich is het nog niet zo erg als de verbinding verloren gaat.. Als deze daarna maar weer automatisch verbind. En dat doet hij dus niet. Ik moet hem handmatig weer toevoegen en dan doet alles het weer
Maar plug & play zal voor meeste mensen wel zo werken hoor ... pak 9 op de 10 werkt dat gewoon en die horen we niet (tenzij de hobby tweaker dan zoals mijzelf).
Echter WIFI op zich is eigenlijk een complex verhaal en dat kan van router tot router verschillen ... en zelfs uw gebouw, meubels, aantal elektrische toestellen, aantal verbonden WIFI toestellen, BT, microwave, ... hebben invloed op signaalsterkte, stabiliteit, ...
WIFI is eigenlijk niet zo plug & play - ware het niet dat de bollebozen veel zaken ingebouwd hebben in wifi om dat meer en meer naar plug & play te brengen ...
Denk aan BT in den beginne - zeer onstabiel - en nu is dat zowat een veel gebruit draadloze verbinding die voor 99% steeds doet wat het moet doen ...
[ Voor 27% gewijzigd door vifra op 24-04-2026 13:31 ]
Één groep vrijspelen is leuk voor 1 accu maar niet voor 2 of 3 stuks.
De fabrikant zegt: 1 accu op 1 vrije groep.
Waarom dan steeds eigenwijs anders voorstellen?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
dat zeggen we ook - 1 MT op 1 groep ...3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:26:
Best wel apart dat niemand vraagt of het een 1fase of 3 fase aansluiting is en over hoeveel groepen we nu praten.
Één groep vrijspelen is leuk voor 1 accu maar niet voor 2 of 3 stuks.
De fabrikant zegt: 1 accu op 1 vrije groep.
Waarom dan steeds eigenwijs anders voorstellen?
Maar een "vrije groep" of een groep waar bv. een router ook op hangt - dat is perfect in orde ...
1 of 3 fase maakt geen verschil in de nood van 1 MT op 1 groep. Maakt gewoon max. aantal verschil (3 of 9 ... )
Nu meer is niet altijd beter - oversizing aantal batterijen maakt dat je ze niet meer optimaal geladen krijgt, ze niet meer optimaal ontladen krijgt, en dus kost dat gewoon extra zonder winsten ...
ben zelf begonnen met 1 Mt en gezien welk effect dit heeft en vooral wat het nog niet optimaiseerde om dan pas na 6 maanden een tweede bij te schakelen gezien het nog nuttig is in mijn situatie ...
[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 24-04-2026 13:42 ]
Ik heb hier ook naar gekeken het kan soms alleen gunstig zijn om op een zonnige dag genoeg op te slaan voor een minder zonnige dag de dag erna. Het blijft een afweging en wat het weer doet ook. Een beetje over capaciteit kan dan geen kwaad denk ikvifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:34:
[...]
dat zggen we ook - 1 MT op 1 groep ...
Maar een "vrije groep" of een groep waar bv. een router ook op hangt - dat is perfect in orde ...
1 of 3 fase maakt geen verschil in de nood van 1 MT op 1 groep. Maakt gewoon max. aantal verzchil (3 of 9 ... )
Nu meer is niet altijd beter - oversizing aantal batterijen maakt dat je ze niet meer optimaal geladen krijgt, ze niet meer optimaal ontladen krijgt, en dus kost dat gewoon extra zonder winsten ...
ben zelf begonnen met 1 Mt en gezien welk effect dit heeft en vooral wat het nog niet optimaiseerde om dan pas na 6 maanden een tweede bij te schakelen gezien het nog nuttig is in mijn situatie ...
En hoeveel mensen hebben 1 router of 1 led lamp op 1 groep zitten?vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:34:
[...]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
klopt.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:36:
[...]
Ik heb hier ook naar gekeken het kan soms alleen gunstig zijn om op een zonnige dag genoeg op te slaan voor een minder zonnige dag de dag erna. Het blijft een afweging en wat het weer doet ook. Een beetje over capaciteit kan dan geen kwaad denk ik
- Ik ga er van uit dat mijn 1ste MT wel >250 RoundTrips doet ... (vele dagen war hij 1,5 doet - meeste dagen 1x en ook dagen waar hij minder of niets doet).
- Ik ga er van uit dat mijn 2de MT een 200 x RoundTrip zal doen ... mede door mijn verbruiksgedrag er aan aan te passen ...
Met wat ik nu meet zou een 3de slechts rond de 80 RT doen bij mij - niet voldoende om de investering te verantwoorden ...
Aan de andere kant heb je dikwijls weken zon na elkaar (en overschot zoals nu) en dan weer weken slecht en altijd een tekort. Dus of de 2de batterij rendabel wordt is maar de vraag als je meestal met ééntje toe komt. Aan de andere kant geeft het natuurlijk wat ruimte als je meer verbruikt dan gedacht, die keer dat het weer wisselt of misschien die keer dat je batterij defect gaat en je een maand of meer op een nieuwe moet wachtensygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:36:
[...]
Ik heb hier ook naar gekeken het kan soms alleen gunstig zijn om op een zonnige dag genoeg op te slaan voor een minder zonnige dag de dag erna. Het blijft een afweging en wat het weer doet ook. Een beetje over capaciteit kan dan geen kwaad denk ik
De kelder is hier één groep en daar zit enkel de TN modem, firewall en Synology op... en sinds een maand ook een MT op 2500W.3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:44:
En hoeveel mensen hebben 1 router of 1 led lamp op 1 groep zitten?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat is ieder zelf te bepalen natuurlijk in welke situatie die zit ... maar ikzelf heb wel verschillende stopcontacten waar niets of kleine zaken aan hangen (kelder, garage, meterkast, ... ) .3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:44:
[...]
En eerlijk gezegd, de grote verbruikers in huis zijn waskot / keuken / centrale verwrming / ... daar zitten de grote verbruiekrs zoals oven, wasmachines, magnetron, kookplaten, eventuele elektrische boiler, warmtepomp, ... ... op andere plaatsen is dat toch direct met zuinigere toestellen (led lampen, laptop, flat tv, ... dat zijn relatief kleine verbruikers ... ).
Doe je proper - dan is per MT een eigen groep zonder andere gebruikers.
Indien je niet anders kan - dan max 1 MT op een groep met kleine verbruikers (en al dan niet op 800 zetten !!).
tel mogelijk aantal round trips - niet wat je eventueel eens kan gebruiken ...Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:46:
[...]
Aan de andere kant heb je dikwijls weken zon na elkaar (en overschot zoals nu) en dan weer weken slecht en altijd een tekort. Dus of de 2de batterij rendabel wordt is maar de vraag als je meestal met ééntje toe komt. Aan de andere kant geeft het natuurlijk wat ruimte als je meer verbruikt dan gedacht, die keer dat het weer wisselt of misschien die keer dat je batterij defect gaat en je een maand of meer op een nieuwe moet wachten
De sleutel is in het aantal keren je volledig kan laden en ontladen ...
Voor zij die denken dat je met dynamische contracten nog meer kan - dat is een fabel. Uw batterij heeft slijtage door laden en ontladen en kost ook geld, er is verlies bij laden en ontladen (pak voor eenvoud 20% verlies), ... dat samen maakt dat dynamisch contract gebruiken voor laden en ontladen pas interessant wordt als je meer dan 10 a 11 cent verschil hebt tussen dal-prijs versus piek prijs - en dat je dan ook de batterij en uw verbruik zo kan aansturen dat je inderdaad die "goedkopere" energie van dal uur gebruikt tijdens piek-uur ...
De echte return is ZP energie gebruiken via de batterij (dank aan Gely voor aanvulling) op momenten dat de ZP niet voldoende of niets leveren ....
Even mierenneukenvifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:59:
[...]
tel mogelijk aantal round trips - niet wat je eventueel eens kan gebruiken ...
De sleutel is in het aantal keren je volledig kan laden en ontladen ...
Voor zij die denken dat je met dynamische contracten nog meer kan - dat is een fabel. Uw batterij heeft slijtage door laden en ontladen en kost ook geld, er is verlies bij laden en ontladen (pak voor eenvoud 20% verlies), ... dat samen maakt dat dynamisch contract gebruiken voor laden en ontladen pas interessant wordt als je meer dan 10 a 11 cent verschil hebt tussen dal-prijs versus piek prijs - en dat je dan ook de batterij en uw verbruik zo kan aansturen dat je inderdaad die "goedkopere" energie van dal uur gebruikt tijdens piek-uur ...
De echte return is ZP energie gebruiken op momenten dat de ZP niet voldoende of niets leveren ....
"De echte return is ZP energie via de batterij gebruiken op momenten dat de ZP niet voldoende of niets leveren ...." ?
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Hier 1 router, AP, PC en versterker. Marstek als laatste toestel erop in het tuinhuis en ontladen op 1500w3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:44:
[...]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb vrijwel dezelfde setup, modem, router, Raspberry Pi, sturing van de warmtewisselaar en Synology op 1 groep, daar is nu de Marstek bij ingestoken.r2504 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:52:
[...]
De kelder is hier één groep en daar zit enkel de TN modem, firewall en Synology op... en sinds een maand ook een MT op 2500W.
Ik acht het risico laag, maar zal eerdaags wel een aparte groep met aardlekschakelaar aanleggen voor de Marstek.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Ook dat is perfect mogelijk. Hier 2 batterijen met HWP1r2504 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:58:
[...]
Nee, er zijn diverse andere opties zoals oa. de HW P1, Shelly, ... behalve als je twee of meer batterijen hebt.
Welk risico bedoel je precies?matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:40:
Ik acht het risico laag..
Waar het namelijk om gaat is dat als bijv. de voeding van je router kortsluiting krijgt, je niet meer kan vertrouwen op de 16A zekering gezien je MT daar nog ruim 10A bovenop gooit aan marge.
Er kan dus 26A+ gaan lopen aan stroom, waar de bekabeling van de voeding niet op is berekend, zonder dat ook maar een enkele zekering omslaat. Dit kan hele ernstige gevolgen hebben.
Ontladen niet dus zonder risico.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:49:
een kleine 100 Watt - dan kan je gerust alles op 2500 Watt laten staan ...
[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 15:10 ]
router - 15 Watt ?matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:40:
[...]
Ik heb vrijwel dezelfde setup, modem, router, Raspberry Pi, sturing van de warmtewisselaar en Synology op 1 groep, daar is nu de Marstek bij ingestoken.
Ik acht het risico laag, maar zal eerdaags wel een aparte groep met aardlekschakelaar aanleggen voor de Marstek.
modem - 20 watt ?
raspberry - 10 watt ?
sturing - 20 watt ?
Synology - 30 watt ?
En ja hoor, dat was dus de oorzaak. Ik heb hier een Fritz! mesh set met bekabelde access points op de eerste en tweede verdieping en een wireless repeater met netwerkaansluiting (want de IKEA Dirigera hub is alleen bekabeld te gebruiken) in de woonkamer. Zet de repeater uit, geen verschil. Graaf het access point op de 1e verdieping op tussen de computerspullen van de oudste (die nog nooit van kabelmanagement heeft gehoordYeshua schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:06:
[...]
Ben je zeker dat de batterij geen verbinding maakt met een AP? Ik had exact hetzelfde voor: router bevindt zich in dezelfde ruimte als de batterij en de meter (CT003). Meter had van in het begin goede wifi, maar de batterij maakte een sprong naar rood. Bleek dat de batterij (zwak) verbinding maakte met een AP 2 kamers verder. Oplossing was om in de router een dedicated IoT op te zetten (2.4 GHz, WPA2, korte SSID) en de batterij en meter daarmee te verbinden. Dit draait nu al een dikke maand zonder problemen . Zowel meter als batterij hebben ook een vast IP. Baat het niet, dan schaadt het niet.
:strip_exif()/f/image/w7qFtkhubvtshCsw80ljk8Aw.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is een apart netwerk op een Fritz!box 7590AX niet mogelijk, ja wel een gastnetwerk maar dan "zien" de andere apparaten 'm niet. Dat wordt een antieke router opdiepen van zolder en inrichten met een afwijkende SSID, zodat er alleen met dat apparaat verbinding wordt gemaakt.
Wat een ongelofelijk brakke software zit er toch in die Marstek spullen. Alle waarde naar zijn geld zullen we maar zeggen.
Dat is niet het probleem. Het theoretische geval kan voorkomen dat, terwijl de Marstek de volle 2500 watt (11A) levert, er een overbelasting (door kortsluiting of iets dergelijks) ontstaat die normaal gesproken de 16A zekering eruit laat springen. Maar omdat de Marstek de overbelasting staat te voeden, kan er in plaats van 16A nu 27A door de bedrading lopen voordat de zekering eruit klapt, wat tot brand kan leiden, of in ieder geval schade oplevert omdat een en ander gaat smelten.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:49:
[...]
De kans dat dit gebeurt is heel klein, maar niet nul. Vandaar de eis van een aparte groep.
Ik heb de V2 sinds vorig jaar mei draaien en de V3 sinds januari. Via modbus draait het nu de laatste twee maanden maar daarvoor draaide het probleemloos via de Marstek app. Out of the box dus.sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:19:
[...]
Het enige probleem was in mijn geval het Ziggo modem. Dat overigens daarvoor ook nooit helemaal foutloos werkte. Vandaar dat ik op een Unifi ben overgestapt. Sindsdien draait het probleemloos via de app én via modbus.
De modbus gebruik ik overigens niet omdat ik problemen had. Ik probeer een HEMS op te zetten in HomeAssistant. Dan werkt een modbus beter dan een API via een cloud server ergens in China 😬
Ik durf te stellen dat als men problemen heeft het in de meeste gevallen een netwerk issue is.
En uiteraard kan de batterij zelf ook defecten hebben. Ik geloof dat er een paar duizend per maand van worden verkocht. 3% foutmarge aanhoudend zitten er wel eens wat bij die iets hebben idd.
Hoop niet dat jij er zo een hebt getroffen…
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E v2 5,12kWh, Marstek Venus E v3 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
euh ... wat je vertelt snap ik (heb er zelf al een heel dudielijke en grafische uitleg voor gepost) maar uw getallen hier zijn verkeerde wiskunde ... het maximaal dat er door zal vloeien is 2600 Watt als er niets anders op de kring hangt ... (2500 + 100 wat ... ). Vanwaar kom je aan de 27A ?? Jij doet 16A + 11 A ... wat dan 27 A is ... maar dan heb je wel toestellen die die 16A ergens moeten vragen ...matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:03:
[...]
Dat is niet het probleem. Het theoretische geval kan voorkomen dat, terwijl de Marstek de volle 2500 watt (11A) levert, er een overbelasting (door kortsluiting of iets dergelijks) ontstaat die normaal gesproken de 16A zekering eruit laat springen. Maar omdat de Marstek de overbelasting staat te voeden, kan er in plaats van 16A nu 27A door de bedrading lopen voordat de zekering eruit klapt, wat tot brand kan leiden, of in ieder geval schade oplevert omdat een en ander gaat smelten.
De kans dat dit gebeurt is heel klein, maar niet nul. Vandaar de eis van een aparte groep.
bij kortsluiting zal de zekering gewoon uit vliegen ... al dan niet de diferentiaal ... daar is geen probleem.
Wat ik gedaan heb is de wiskunde om te zeggen dat je dat met dergelijke kleine extra verbruikers (max 100 Watt samen) niet zal voor hebben in functie van "overbelasting". Is het aangeraden of toegestaan? Njah ... vanuit het principe "de meeste mensen zijn onwetend" schrijft de regel voor dat je als je 2500 kan laden je dat op een eigen groep zet zonder andere verbruikers ... (en liefst vast in kast bedraad - niet via stekker).
Is het een risico - neen als je je braaf houdt aan die kleine verbruikers (en dus niet een stofzuiger even inplugged, ... )
Eigenlijk kan je zelf afleiden dat de extra 1/2de max. 1180 Watt mag zijn (zodat som totaal 16 A is op gelijk welk stuk van de draad - wat de standard afzekering is per groep). Ik zoou dat niet doen ... maar kijk ... dat is wiskunde ...
Strikt genomen mag het simpelweg niet.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:49:
[...]
router - 15 Watt ?
modem - 20 watt ?
raspberry - 10 watt ?
sturing - 20 watt ?
Synology - 30 watt ?
Ik volg je dat het risico heel heel heeeel erg klein is. Weet je wat nog 2 bijkomende aandachtspuntjes zijn buiten een 100% letterlijke interpretatie van wat wel of niet mag?
1) Dat waar gebruiker 1 150W nog acceptabel vind om 2500W te ontgrendelen, vind gebruiker 2 350W nog acceptabel. En voor we op de hoek van de straat zijn word hij ingeplugd bij het wasmachine en toch 2500W ontgrendeld.
2) Als ik sommigen hun uitleg, vragen en/of technische kennis hier lees, vraag ik me af of je er daar zomaar vanuit kan gaan dat ze zeker zijn dat enkel de modem en 1 ledlampje op die groep aangesloten is. Vanaf het moment dat je groepen, fases, aardlekautomaten en stopcontacten door elkaar begint te halen lijkt het mij verstandiger om kort en simpel te zeggen: enkel op aparte groep 2500W ontgrendelen.
Edit: en neen, ik ben ook niet heiliger dan de paus
De initiele vraag kwam "wat als ik geen vrije groepen heb - geen extra ruimte in groepenkast" ... en dan is rekenen wel de aangewezen manier.Druppeltje_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:20:
[...]
Strikt genomen mag het simpelweg niet.
Ik volg je dat het risico heel heel heeeel erg klein is. Weet je wat nog 2 bijkomende aandachtspuntjes zijn buiten een 100% letterlijke interpretatie van wat wel of niet mag?
1) Dat waar gebruiker 1 150W nog acceptabel vind om 2500W te ontgrendelen, vind gebruiker 2 350W nog acceptabel. En voor we op de hoek van de straat zijn word hij ingeplugd bij het wasmachine en toch 2500W ontgrendeld.
2) Als ik sommigen hun uitleg, vragen en/of technische kennis hier lees, vraag ik me af of je er daar zomaar vanuit kan gaan dat ze zeker zijn dat enkel de modem en 1 ledlampje op die groep aangesloten is. Vanaf het moment dat je groepen, fases, aardlekautomaten en stopcontacten door elkaar begint te halen lijkt het mij verstandiger om kort en simpel te zeggen: enkel op aparte groep 2500W ontgrendelen.
Edit: en neen, ik ben ook niet heiliger dan de paus
best is natuurlijk een groep vrij maken ... en dat dat enkel en alleen voor de MT te houden.
BE spreekt volgende: Bij 2500W wordt een 'vakkundige installatie' aanbevolen. Als de 2500W inverter via een vaste kabel of een specifieke groep wordt aangesloten (wat sterk wordt aangeraden bij dit vermogen), is een AREI-keuring verplicht.
Nu uw binnennstallatie (specifieke groep) dient sowieso gekeurd te zijn. heb je er één vrij kan je dat gewoon insteken dus ...
NL - Een omvormer van 2500W via een stekker mag niet zomaar op een bestaand stopcontact met andere zware apparaten. Vanwege het hoge vermogen wordt een eigen, correct afgezekerde groep in de meterkast sterk aangeraden om overbelasting te voorkomen.
En zowel in NL en BE - aanmelden bij netbeheerder voor vermogens boven 800 Watt ...
Voor wie interesse heeft - Duitsland verplicht het inzetten van een elektricien bij vermogens > 800 Watt en een vaste aansluiting (niet stekker dus)
frankrijk en engeland lopen nog achter en laten dat eigenijk niet toe - enkel via elektricien ... (dit komt door een zwakker uitgebouwd GRID zeker in rurale gebieden ... )
versta - zowel BE als NL "raden aan" maar "verplichten niet" ...
Je mag wel beweren verstand van wiskunde te hebben, verstand van elektrotechniek heb je duidelijk wat minder.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
[...]
euh ... wat je vertelt snap ik (heb er zelf al een heel dudielijke en grafische uitleg voor gepost) maar uw getallen hier zijn verkeerde wiskunde ... het maximaal dat er door zal vloeien is 2600 Watt als er niets anders op de kring hangt ... (2500 + 100 wat ... ). Vanwaar kom je aan de 27A ?? Jij doet 16A + 11 A ... wat dan 27 A is ... maar dan heb je wel toestellen die die 16A ergens moeten vragen ...
bij kortsluiting zal de zekering gewoon uit vliegen ... al dan niet de diferentiaal ... daar is geen probleem.
Wat ik gedaan heb is de wiskunde om te zeggen dat je dat met dergelijke kleine extra verbruikers (max 100 Watt samen) niet zal voor hebben in functie van "overbelasting". Is het aangeraden of toegestaan? Njah ... vanuit het principe "de meeste mensen zijn onwetend" schrijft de regel voor dat je als je 2500 kan laden je dat op een eigen groep zet zonder andere verbruikers ... (en liefst vast in kast bedraad - niet via stekker).
Is het een risico - neen als je je braaf houdt aan die kleine verbruikers (en dus niet een stofzuiger even inplugged, ... )
Eigenlijk kan je zelf afleiden dat de extra max. 1180 Watt mag zijn (zodat som totaal 16 A is op gelijk welk stuk van de draad - wat de standard afzekering is per groep). Ik zoou dat niet doen ... maar kijk ... dat is wiskunde ...
Stel de Marstek zit aan zijn maximum (afgerond 2500/230) 11A te leveren. Als er een apparaat op dezelfde groep zit, die 11A trekt, dan zal er geen stroom (0 A) door de zekering vloeien, immers alle benodigde stroom wordt in het circuit na de zekering opgewekt.
Indien er meer stroom door het apparaat wil gaan, bijvoorbeeld door een kortsluiting, zal dit meerdere wel door de zekering vloeien.
In deze situatie kan er dus 11+16=37A naar het apparaat vloeien voordat de zekering eruit vliegt.
Het opgenomen vermogen van andere apparaten is verwaarloosbaar in dit verhaal, die doen alleen ter zake bij het opladen van de batterij, want dan komt alle benodigde stroom via de zekering en is het circuit afdoende beveiligd.
Zie mijn andere reacties, we zijn het eens hoor.DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:47:
Welk risico bedoel je precies?
[...]
Ontladen niet dus zonder risico.
dat snap ik allemaal ...matramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:38:
[...]
Je mag wel beweren verstand van wiskunde te hebben, verstand van elektrotechniek heb je duidelijk wat minder.![]()
Stel de Marstek zit aan zijn maximum (afgerond 2500/230) 11A te leveren. Als er een apparaat op dezelfde groep zit, die 11A trekt, dan zal er geen stroom (0 A) door de zekering vloeien, immers alle benodigde stroom wordt in het circuit na de zekering opgewekt.
Indien er meer stroom door het apparaat wil gaan, bijvoorbeeld door een kortsluiting, zal dit meerdere wel door de zekering vloeien.
In deze situatie kan er dus 11+16=37A naar het apparaat vloeien voordat de zekering eruit vliegt.
Het opgenomen vermogen van andere apparaten is verwaarloosbaar in dit verhaal, die doen alleen ter zake bij het opladen van de batterij, want dan komt alle benodigde stroom via de zekering en is het circuit afdoende beveiligd.
Dat ik dit snap - kijk naar volgende ...
vifra in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Soite - je maakt uw punt maar dat doet niet ter zake ... als iemand echt geen keuze heeft dan is rekenen wel de oplossing.
(en wat weet jij van mijn kennis rond elektrotechniek ... niet op de man spelen hé )
Ik denk dat de verzekering daar anders over denkt. Sowieso wordt aangegeven bij 2500 ontladen om de batterij zijn eigen groep te geven. Bij 800 ontladen zal het inderdaad wel meevallen, vooral als er verder alleen maar kleine verbruikers op zitten.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:06:
[...]
- vele groepen zullen slechts kleine verbruikers hebben ... denk aan tv, led lamp in salon, ... daar kan je grust een batterij bij zetten ...
Canon EOS | DJI M2P
De verzekering gaat eerst na naar oorzaak van een (brand) probleem. Hoe checken ze dat uw MT in 800 versus 2500 zou staan? Zeker als die in de brand beschadigd is ?Arjan A schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat de verzekering daar anders over denkt. Sowieso wordt aangegeven bij 2500 ontladen om de batterij zijn eigen groep te geven. Bij 800 ontladen zal het inderdaad wel meevallen, vooral als er verder alleen maar kleine verbruikers op zitten.
Daarenboven heb ik braafjes mijn verzekeraar gebeld met de vraag of ik dit dien aan te geven. Dit wordt beschouwd als losstaand apparaat en dien je niet aan hen aan te geven ...
Dit omdat de zekering pas uit slaat bij > 16A. Als de MT 11 A kan leveren dan kan er dus binnen die groep 37A lopen en bij deze belasting kan de bedrading doorbranden voordat de zekering uit slaat.
Ja kan altijd een tussen verdeler plaatsen, welke ook vaak worden gebruikt bij zonnepanelen. In dat geval loopt er een rechstreekse leiding tussen de groep in de meterkast naar deze tussenverdeler en van daar kan je via afzonderlijke zekeringen naar de accu, modem, CV, zonnepanelen, wat dan ook. In dit geval kan door geen enkele leiding meer dan 16A (20 voor BE?) lopen en ben je wél veilig.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
fijn dat je het gevonden hebt, de culpritmatramurena schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:53:
[...]
En ja hoor, dat was dus de oorzaak. Ik heb hier een Fritz! mesh set met bekabelde access points op de eerste en tweede verdieping en een wireless repeater met netwerkaansluiting (want de IKEA Dirigera hub is alleen bekabeld te gebruiken) in de woonkamer. Zet de repeater uit, geen verschil. Graaf het access point op de 1e verdieping op tussen de computerspullen van de oudste (die nog nooit van kabelmanagement heeft gehoord), trek de stekker eruit en... WiFi signaal op de Marstek is weer als vanouds!
[Afbeelding]
Volgens mij is een apart netwerk op een Fritz!box 7590AX niet mogelijk, ja wel een gastnetwerk maar dan "zien" de andere apparaten 'm niet. Dat wordt een antieke router opdiepen van zolder en inrichten met een afwijkende SSID, zodat er alleen met dat apparaat verbinding wordt gemaakt.
Wat een ongelofelijk brakke software zit er toch in die Marstek spullen. Alle waarde naar zijn geld zullen we maar zeggen.
en ook fijn dat je het hier duidelijk omschrijft, daar kunnen aspirant "gebruiker" van leren.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dit is wel degelijk correct. Ook ik heb dit nagevraagd bij de verzekeringsmaatschappij en een pib wordt aanzien als een apparaat, zoals ook pakweg je friteuse er eentje is.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:15:
[...]
Daarenboven heb ik braafjes mijn verzekeraar gebeld met de vraag of ik dit dien aan te geven. Dit wordt beschouwd als losstaand apparaat en dien je niet aan hen aan te geven ...
Dat gezegd zijnde: mensen die hem rechtstreeks aansluiten op een groep (dus zonder stekker) daar geldt dat niet bij. Dan is de batterij onderdeel van de vaste installatie.
En bij 11% heb je dan ? .... niets, tenzij je een v3 hebt.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:54:
Steek die apparatuur dan toch gewoon op de backup poort, heb je ineens gratis UPS.
En die geplofte zekering zorgt er dan ook voor dat je accu geen 2500 of 800W op die kortsluiting meer zet?vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
[...]
Ja bij v3 enkel mogelijk uiteraard. Maar gezien over plaatsing batterij gaat ga ik vanuit dat nieuw v3 exemplaar is.3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:57:
[...]
En bij 11% heb je dan ? .... niets, tenzij je een v3 hebt.
In geval van kortsluiting geen probleem, echter niet elk defect is een kortsluiting waarbij zekering of diff springt.3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:58:
[...]
En die geplofte zekering zorgt er dan ook voor dat je accu geen 2500 of 800W op die kortsluiting meer zet?
Ik heb al:
- Sagecom T211 (3-fase, P1 poort, update iedere seconde)
- Homeassistant op Raspberry
- USB P1 meter
Ik wil graag:
- inzicht in vermogen per fase van en naar het net
- inzicht in vermogen van en naar de batterij
- inzicht in vulgraad batterij
- NOM, maar ook op commando maximaal laden
- alles lokaal vanuit HA
Van wat ik begrijp van dit forum:
- Een CT003/CT002 is sowieso nodig en dan kies ik voor de CT003.
- De CT003 kan niet op de LAN en moet via WIFI. De antenne is verplaatsbaar.
- De Venus v3 kan wel via LAN communiceren, zowel met de CT003, als met HA m.b.v. https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
- Om het vermogen van en naar het net te monitoren zijn er 2 opties:
1) actieve P1 splitter, iemand advies, welke wel/niet?
2) https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter Is dit een goed alternatief?
Een andere optie is om de batterij te monitoren met een "Shelly Pro 3EM". Dan zou ik de vulgraad moeten berekenen. Is dat betrouwbaarder dus minder gedoe wellicht?
Heeft je CT003 een eigen stroomvoorziening, dus niet (alleen) via de P1 uitgang van de meterkast of de splitter?sygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik heb echt serieuze problemen met v 148 gelukkig zie ik net dat v147 is terug gezet door marstek dus ik kan vanavond terug downgraden. Ik ben echt oprecht verbaasd dat niemand problemen heeft met de venus e 3.0. Bij mij heeft het werkelijk nog nooit lang goed gewerkt tot nu toe. Vanaf dag 1 heb ik de accu al meerdere keren moeten resetten omdat de verbinding met de ct003 niet in stand bleef terwijl zowel de accu als de ct003 praktisch tegen een wifi punt aan stonden met hetzelfde subnet wel te verstaan. Maar zoals ik eerder al aangaf wellicht komen al mijn problemen voort uit een defecte accu. Dat kan ik morgen dus zien als mijn tweede arriveert
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Vulgraad bedoel je SoC mee neem ik aan?DCAC schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:02:
Ik wil een Venus v3 aanschaffen en dat worden er mogelijk later meer. Voor nu probeer ik overzicht te krijgen van wat ik allemaal nodig heb aan randapparatuur.
Ik heb al:
- Sagecom T211 (3-fase, P1 poort, update iedere seconde)
- Homeassistant op Raspberry
- USB P1 meter
Ik wil graag:
- inzicht in vermogen per fase van en naar het net
- inzicht in vermogen van en naar de batterij
- inzicht in vulgraad batterij
- NOM, maar ook op commando maximaal laden
- alles lokaal vanuit HA
Van wat ik begrijp van dit forum:
- Een CT003/CT002 is sowieso nodig en dan kies ik voor de CT003.
- De CT003 kan niet op de LAN en moet via WIFI. De antenne is verplaatsbaar.
- De Venus v3 kan wel via LAN communiceren, zowel met de CT003, als met HA m.b.v. https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
- Om het vermogen van en naar het net te monitoren zijn er 2 opties:
1) actieve P1 splitter, iemand advies, welke wel/niet?
2) https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter Is dit een goed alternatief?
Een andere optie is om de batterij te monitoren met een "Shelly Pro 3EM". Dan zou ik de vulgraad moeten berekenen. Is dat betrouwbaarder dus minder gedoe wellicht?
Daar zijn tig mogelijkheden om die in HA te krijgen (modbus, BLE, Hamerelay). Dat stelt niks voor om die gegevens en nog zoveel meer uit te lezen in HA. Als je via een simpele HomeWizard P1 meter werkt kan je bijvoorbeeld de batterij sturen via de CT003 emulator; de Astrameter.
Dat zijn 2 vliegen in 1 klap, inzicht in HA van en naar het net, een CT emulator die echt wel fijn in te stellen is. Die is ook uitbreidbaar met meerdere batterijen.
Aangezien je al HA op Raspberry draait heb je eigenlijk buiten een deugdelijke P1 meter niets anders van Hardware nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 24-04-2026 20:34 ]
Als je de P1 poort al via USB in HA hebt, hoef je geen P1 meter meer te installeren.
In HA kun je bijv een shelly pro emuleren, die direct wordt herkend door de Marstek.
Edit :wat hierboven ook staat. Maar ik dacht dat je de P1 poort al in HA hebt?
[ Voor 18% gewijzigd door djiedjee op 24-04-2026 20:45 ]
Druppeltje_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:33:
[...]
Als je via een simpele HomeWizard P1 meter werkt kan je bijvoorbeeld de batterij sturen via de CT003 emulator; de Astrameter.
Dat heb je goed gedacht... ik heb al een P1 meter. Ik had mij nog niet gerealiseerd dat een astrameter een virtueel device is. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Marstek meters zoals de CT003 niet alleen meten, maar ook "denkwerk" verrichten voor het aansturen van de batterijen. Wat ik eigenlijk vragen wil: wat zijn de nadelen van de Astrameter t.o.v. een echte CT003? Kan de Astrameter de CT003 volwaardig vervangen?djiedjee schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:43:
@DCAC
Als je de P1 poort al via USB in HA hebt, hoef je geen P1 meter meer te installeren.
In HA kun je bijv een shelly pro emuleren, die direct wordt herkend door de Marstek.
Edit :wat hierboven ook staat. Maar ik dacht dat je de P1 poort al in HA hebt?
Ik heb trouwens geen Homewizard, maar een merkloze P1 naar USB kabel. Maakt dat nog wat uit?
Er is hier iemand die de astrameter gebruikt met een usb P1 meter, dus dit werkt perfect.DCAC schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:15:
[...]
[...]
Dat heb je goed gedacht... ik heb al een P1 meter. Ik had mij nog niet gerealiseerd dat een astrameter een virtueel device is. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Marstek meters zoals de CT003 niet alleen meten, maar ook "denkwerk" verrichten voor het aansturen van de batterijen. Wat ik eigenlijk vragen wil: wat zijn de nadelen van de Astrameter t.o.v. een echte CT003? Kan de Astrameter de CT003 volwaardig vervangen?
Ik heb trouwens geen Homewizard, maar een merkloze P1 naar USB kabel. Maakt dat nog wat uit?
Ik heb de CT003 10 maanden in gebruik gehad. Zeer tevreden van. Maar de Astrameter is beter. Zonder twijfel. Mijn CT003 hangt er nog gewoon als ''backup'' zodat ik in geval van problemen vanop afstand die nog kan activeren.
Dat denkwerk zit inderdaad in de CT. Maar dankzij het uitstekende werk van Tomquist doet de Astrameter datzelfde, alleen nog iets beter
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 24-04-2026 21:32 ]
:strip_exif()/f/image/IvXoG11uQGHuZV8pgm33ax9n.jpg?f=fotoalbum_large)
🇳🇱 Marstek Venus E v3.0 | App v1.6.62 | P1-meter CT003 met passief splitter HW P1 | SMA omvormer | zonnepanelen zuid, west en oost.
-- edit: foto's niet goed bekekenMagona schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:46:
Sinds een week heb ik mn 2e marstek 5,12kW binnen en aangesloten. Elk op een eigen groep. Ik heb voldoende zonnepanelen, dus een deel van het overschot gaat overdag naar de batterijen. Beide batterijen staan op mode "Self Consumption". De reden voor een 2e is dat met 1 batterij de accu s'avonds rond 11 uur leeg was. Daarom besloot ik een 2e 5,12Kw te kopen om de hele nacht te kunnen blijven ontladen. Wat me nu opvalt is dat ze beide in de nacht regelmatig omschakelen van ontladen naar laden. Zie screenshots genomen rond half 11 s'avonds. Met name de screenshot van de 3-fasen verloop met de batterij laat zioen dat hij wisselt tussen laden naar ontladen Ik vraag me af of er iets verkeerd is ingesteld, of dat dit normaal is en ook jullie ervaring?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
bij wegvallen van sinus (grid - zekering uit, ... ) dan stopt de marstek ook ...3DWim schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:58:
[...]
En die geplofte zekering zorgt er dan ook voor dat je accu geen 2500 of 800W op die kortsluiting meer zet?
Marstek.nl doet zich nog altijd voor als de fabrikant zelf. Ik zie op de website 5-7 werkdagen, dat is dus binnen ongeveer 10 dagen. Aangezien jij nu 2 weken verder bent, mag je de koop gewoon ontbinden (elders nog voordeliger te vinden ook).aartvark013 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:54:
Ik heb 11 april 1 Marstek besteld bij Marstek.nl, we zijn inmiddels 2 weken verder, maar nog niks geleverd. Marstek.nl zegt dat sinds 17 april nieuwe voorraad is binnen gekomen en dat ze de uitlevering aan het plannen zijn en dat ik geduld moet hebben. Iemand vergelijkbare ervaring?
Als je 17 april voorraad binnen krijgt en nu nog aan het plannen bent, dan zou ik daar mijn twijfels bij krijgen.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Bij mij zeiden ze iets anders. Begin mei gaven ze aan en vandaag mijn accu ontvangen. Ik denk toch dat het niet lang meer duurt voordat je aan de beurt bent. Ik had hem 14 april besteldTHE_BASE schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:05:
[...]
Marstek.nl doet zich nog altijd voor als de fabrikant zelf. Ik zie op de website 5-7 werkdagen, dat is dus binnen ongeveer 10 dagen. Aangezien jij nu 2 weken verder bent, mag je de koop gewoon ontbinden (elders nog voordeliger te vinden ook).
Als je 17 april voorraad binnen krijgt en nu nog aan het plannen bent, dan zou ik daar mijn twijfels bij krijgen.
Wat is de versie van de communicatie module dan?sygys schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:12:
Tweede venus e 3.0 is binnen. Installatie ging 100x sneller dan bij de eerste. Ik zie nu ook dat de versie van de communicatie module hoger is dan van mijn oude venus. Ik vermoed dat in de nieuwe een nieuwere communicatie module zit.
Dat is waar ook, dat was ik even vergeten.vifra schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:49:
[...]
bij wegvallen van sinus (grid - zekering uit, ... ) dan stopt de marstek ook ...
Ik heb Marstek nu al 2x gevraagd of ik ook deze functionaliteit kan verkrijgen. Ze antwoorden dan met de simpele mededeling dat ik met versie v148 al de laatste versie heb? Hoe kom je hier door heen? Ik heb zelfs specifiek gevraagd om die andere firmware versie. Iemand een suggestie?3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:35:
[...]
Je hebt een update nodig van je app en van je accu.
Als het goed is krijg je dan onderstaande opties in de app:
[Afbeelding]
Je kan dan bv alleen het blok NOM instellen per dag. Buiten dat blok niks of wat anders.
Voor wat het waard is: ik ben er van uit gegaan dat tweakers juist deze update hebben omdat het hybride manual laadschema al een wens was van het begin af aan.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v148, v 1.6.62, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Ik ben geen elektrotechnicus dus ik wil het proberen te begrijpen.eatme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:31:
@vifra
Dit omdat de zekering pas uit slaat bij > 16A. Als de MT 11 A kan leveren dan kan er dus binnen die groep 37A lopen en bij deze belasting kan de bedrading doorbranden voordat de zekering uit slaat.
Waar komt die 37A vandaan? Of is het 16+11=27A?
Wat jij stelt is dat de bedrading in principe maximaal 16A aan kan. Als de groepenkast met 1 fase een hoofdzekering van 35A heeft, betekent het dan dat de bedrading in de kast (van groepen naar hoofdaansluiting) meer dan 16A moet kunnen hebben? Want meerdere groepen kunnen samen boven die 16A uitkomen.
In uw onderschrift staat toch V151? De app moet ook de laatste versie hebben.stil schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:00:
[...]
Ik heb Marstek nu al 2x gevraagd of ik ook deze functionaliteit kan verkrijgen. Ze antwoorden dan met de simpele mededeling dat ik met versie v148 al de laatste versie heb? Hoe kom je hier door heen? Ik heb zelfs specifiek gevraagd om die andere firmware versie. Iemand een suggestie?
De app is versie 1.6.62. firmware apparaat is 1.48dannyro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:32:
[...]
In uw onderschrift staat toch V151? De app moet ook de laatste versie hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door stil op 25-04-2026 11:39 ]
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v148, v 1.6.62, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Ha, je hebt uw onderschrift aangepast. Prima. V148 is voor de Venus V3.stil schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:34:
[...]
De app is versie 1.6.62. firmware apparaat is 1.48
Welke Mt versie heb je? Want in je onderschrift staat v151 in je tekst heb je het over v148.stil schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:00:
[...]
Ik heb Marstek nu al 2x gevraagd of ik ook deze functionaliteit kan verkrijgen.
Voor de Venus E v2 heb je minimaal v157.1 nodig.
Waarschijnlijk krijg je ooit v158 de "laatste" versie.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/KD99SQ86qr0sjud4Hh2zICWy.jpg?f=fotoalbum_large)