WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
yep - een v1 en een v3 die samen de NOM bewaken ...Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
doet gewoon zijn ding.
Maar (en dat geld voor alle thuisbaterijen) - uw wifi signaal moet goed zijn. En daar waar velen zeggen dat dat een MT probleem is, ik kan u zeggen dat vele wifi systemen een bedenkelijke stabiliteit hebben ...
Denk met een stabiel wifi systeem is 75% van de hier gerapporteerde problemen opgelost ... (en ik kan daarvan spreken - dat oplossen en daarna geen problemen meer gehad)
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Wifi is goed in de schuur, maar er kan toch een internetkabel in?vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:52:
[...]
yep - een v1 en een v3 die samen de NOM bewaken ...
doet gewoon zijn ding.
Maar (en dat geld voor alle thuisbaterijen) - uw wifi signaal moet goed zijn. En daar waar velen zeggen dat dat een MT probleem is, ik kan u zeggen dat vele wifi systemen een bedenkelijke stabiliteit hebben ...
Denk met een stabiel wifi systeem is 75% van de hier gerapporteerde problemen opgelost ... (en ik kan daarvan spreken - dat oplossen en daarna geen problemen meer gehad)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
Ik zou zelf zeggen: bij zoveel twijfel niet inhalen….
Niemand praat je deze stekkeraccu’s aan hier 😉
Overigens heb ik er 2 en die draaien uitzonderlijk goed. Eerst via de Marstek app maar nu al een paar maanden via Modbus/HomeAssistant en HBC
Alles via een dedicated WiFi netwerkje (Unifi)
0,0 problemen 👊🏻
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E v2 5,12kWh, Marstek Venus E v3 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Ik wilde er na de zomer 2 aanschaffen. Vervolgens las ik veel "problemen" toen kwam Lunenergy in beeld. Met een paar weken ga ik de kabels trekken (toch maar 2 grondkabels) om alles voor te bereiden. Ik heb alle tijd, ik wil in september/oktober kopen.Remar65 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:58:
[...]
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?
Overigens heb ik er 2 en die draaien uitzonderlijk goed. Eerst via de Marstek app maar nu al een paar maanden via Modbus/HomeAssistant en HBC
0,0 problemen 👊🏻
Mijn buurman heb ik ook "aangestoken" en die wilt ook kopen. Die leunt op mij en koopt wat ik ook ga kopen, dus ik wil het juiste kopen (heb al gezegd dat het eigen verantwoordelijkheid is en zelf zaken moet onderzoeken).
In v3 ja maar dat vergt een kabel te trekken tot ..; en dat is niet voor iedereen mogelijk.Bravertal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:57:
[...]
Wifi is goed in de schuur, maar er kan toch een internetkabel in?
In v1 en v2 is het enkel wifi ...
Maar de MT CT (p1) meter is altijd wifi ... ook die moet goed zijn hé ...
En vermits je met 2x een MT gaat werken veronderstel ik dat je bij een MT P1 meter blijft (ct002 of ct003) ... tenzij je een eigen aansturing gaat programeren ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Ik blijf bij een MT P1 meter. Volgens mij is de wifi stabiel. Er hangt ook een omvormer in de schuur. Ik heb in de hal een accespoint (9 meter afstand en in de tuin nog 1 (8 meter afstand van de toekomstige batterij). Zojuist een internetsnelheidstest gedaan. Ik heb op de plek waar de batterij komt te staan 200 mb download en 40 mb upload.vifra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:32:
[...]
In v3 ja maar dat vergt een kabel te trekken tot ..; en dat is niet voor iedereen mogelijk.
In v1 en v2 is het enkel wifi ...
Maar de MT CT (p1) meter is altijd wifi ... ook die moet goed zijn hé ...
En vermits je met 2x een MT gaat werken veronderstel ik dat je bij een MT P1 meter blijft (ct002 of ct003) ... tenzij je een eigen aansturing gaat programeren ...
Ja, klopt en ook dat hij niet fysiek in de weg staat.DukeBox schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:47:
Misschien dat ik je vraag niet helemaal begrijp maar als het gaat om belasting van je groepen/fasen;
In de garage bedoel je? Vermogen beperken en daar neerzetten zou je dan doen?Als je NoM draait is dat juist wel waar je ze wilt hebben.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hij gaat omgekeerd werken van wat de apparatuur doet;Marzman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:58:
In de garage bedoel je? Vermogen beperken en daar neerzetten zou je dan doen?
Heb je energie vraag, dan gaat die leveren.
Heb je pv overschot, dan gaat die laden.
Binnen dezelfde groep kan je die dan tegen elkaar wegstrepen. Gaat het over groepen (en fasen) heen, dan moet je het berekenen.
Laden gaat met 2500W dus met 2 stuks ga je al over het limiet van ~3680W (16A) voor 1 groep heen.manmetdehamer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:14:
Nu denk ik er aan 2 of 3 marsteks aan te schaffen en deze op een bestaande groep aan te sluiten (800watt).
Draai je NoM en zit je PV op dezelfde groep dan zou het theoretisch kunnen (buiten overschrijden van NEN normen) maar persoonlijk zou ik het niet doen.
[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 09:09 ]
Bijna altijd zal dat wel zo zijn. Maar ik kan toch ook meer vraag hebben overdag dan wat de zonnepanelen leveren? Daarom dacht ik dat een andere plaats beter zou zijn, net als dat je niet twee van die batterijen op dezelfde plaats/groep moet zetten?DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:04:
[...]
Hij gaat omgekeerd werken van wat de apparatuur doet;
Heb je energie vraag, dan gaat die leveren.
Heb je pv overschot, dan gaat die laden.
/▌
Ja maar via modbus is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. De out of the box oplossing werkt naar mijn mening voor geen ene meter. Ik heb de accu nu enkele weken en heb echt al heel veel problemen gehad. Ik vermoed echter dat je zelf ook problemen hebt gehad anders was een modbus oplossing ook niet nodig geweest toch?Remar65 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:58:
[...]
Hoeveel positieve berichten wil je nog hebben eer je besluit er voor te gaan?
0,0 problemen 👊🏻
Als morgen mijn tweede venus e 3.0 binnen is en deze dezelfde problemen vertoont dan ga ik ook eens kijken naar modbus. Als die geen problemen vertoont dan heb ik weken lopen kloten met een kapotte accu
[ Voor 10% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 09:23 ]
Hoeveel PV heb je dan (vermogen van omvormer)? Dat bedoelde ik met dat je moet rekenen wat maximaal kan per groep en evt. per fase. In NL is het nu qua regelgeving niet meer zwart/wit maar ik zou de oude norm aanhouden, meer dan 2000W aansluitwaarde = eigen groep.Marzman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:15:
[...]
Bijna altijd zal dat wel zo zijn. Maar ik kan toch ook meer vraag hebben overdag dan wat de zonnepanelen leveren? Daarom dacht ik dat een andere plaats beter zou zijn, net als dat je niet twee van die batterijen op dezelfde plaats/groep moet zetten?
1,8 kW.DukeBox schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:21:
[...]
Hoeveel PV heb je dan (vermogen van omvormer)? Dat bedoelde ik met dat je moet rekenen wat maximaal kan per groep en evt. per fase. In NL is het nu qua regelgeving niet meer zwart/wit maar ik zou de oude norm aanhouden, meer dan 2000W aansluitwaarde = eigen groep.
/▌
Met 1800W + 800W zit je dan toch veilig op 1 groep (onderverdeler)? (Je levert dan maar max 2600W)
n.b. Ik gooi het even in de uitleg op 1 groep om het eenvoudig te houden, maar ik ga er vanuit dat je dan netjes een onderverdeler maakt op die groep.
[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2026 09:37 ]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.