7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Het is niet mijn bewering hoor, ik heb het hier al zien voorbij komenTommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:25:
[...]
Dat is natuurkundig niet te verklaren.
Een volume water op hogere temperatuur heeft altijd warmteverlies...
Verschil kan klein zijn als je dat goed isoleert, maar het verlies is er, en er is geen rendementsverschil tussen rustig op temperatuur houden en ineens opwarmen omdat het toch met een simpele weerstand gebeurt.
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Verkoperspraat dus...Kenhas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:25:
[...]
Het is niet mijn bewering hoor, ik heb het hier al zien voorbij komen. Enkele maanden geleden waren we aan het kijken voor een nieuwe keuken en ik vroeg of er quooker toestellen waren die je met wifi kon bedienen of zo (met Home Assistant in het achterhoofd) en toen kreeg ik te horen dat het meerverbruik van constant aan laten "te verwaarlozen" was ten opzichte van enkele uren per dag uit te schakelen
Ik vraag dan altijd hoeveel dat is per dag en per jaar... in Euro...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Offtopic = dat cookers ook verkalken en dit niet met HA of andere bediening grafiekjes en meters op te lossen is.Kenhas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:25:
[...]
Het is niet mijn bewering hoor, ik heb het hier al zien voorbij komen. Enkele maanden geleden waren we aan het kijken voor een nieuwe keuken en ik vroeg of er quooker toestellen waren die je met wifi kon bedienen of zo (met Home Assistant in het achterhoofd) en toen kreeg ik te horen dat het meerverbruik van constant aan laten "te verwaarlozen" was ten opzichte van enkele uren per dag uit te schakelen
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
De batterij levert vlak daarna voor ~6 seconden ook wat energie terug aan het net. Prima NOM regeling.
Over de nacht heb ik met NOM ~0,08 kWh verbruik. Gisteren was het over de héle dag 0,607 kWh, de rest komt uit de batterij of van de zonnepanelen.
Dit is (ongeveer) zo sinds begin april.
En met de zon komt de batterij iedere dag wel vol en daarvoor/daarna lever ik nog terug aan het net.
er wordt gewoon overdag gewassen/gedroogd/gestreken en gekookt (inductie), dat zijn de grootverbruikers hier in huis.
the older I get, the better I was...
Was het ook, is nu een Quooker topic geworden.NoFate schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:57:
Ik dacht dat dit het Marstek topic was?
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
en iemand anders ook zelfde voor? Stelt een nieuwe (downgrade) firmware voor van v148 naar v144 ... op de v3 versie.Lucantiek schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
Ik krijg hier ook een update aangeboden. Snap het niet echt. Van 148.119.113 naar 144.117.112 ....
Is dat een verbetering ?
[Afbeelding]
Als je dit probeert downoad die dat maar verder doet die niets ...
correctie - hij downgrade wel naar v148.117.112 ... de firmware zelf blijft dus v148 maar BMS en EMS gaan naar beneden ...
[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 22-04-2026 18:38 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Hoe weet je dat? Alle drie de systemen worden gedowngrade. Zal zeker wel iets doen.vifra schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:23:
[...]
en iemand anders ook zelfde voor? Stelt een nieuwe (downgrade) firmware voor van v148 naar v144 ... op de v3 versie.
Als je dit probeert downoad die dat maar verder doet die niets ...
correctie - hij downgrade wel naar v148.117.112 ... de firmware zelf blijft dus v148 maar BMS en EMS gaan naar beneden ...
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Privé nogal druk geweest (mijn vader heeft veel zorg nodig) maar vandaag weer eens wat tijd kunnen maken.
Een deep dive gedaan naar "polling rate" en een verbeterde mapping van de velden in "Runtime info":

Aanlaten hier zonder er 24h geen gebruik van te maken neemt 0.37kWh op.Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:28:
[...]
Verkoperspraat dus...
Ik vraag dan altijd hoeveel dat is per dag en per jaar... in Euro...
Zo er iets minder maar maar das te verklaren ivm omgeving temperaturen.
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Als je onderin bij dit topic Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic kijkt in de topic waarschuwing, dan zie je alvast een overzichtje van alle stekkerbatterijen die in ieder geval een eigen topic start hebben met veel info. Wellicht heb je hier houvast aan.Avenger 2.0 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:13:
[...]
Ben eigenlijk niet helemaal thuis in al de verschillen. Weet dat er hier een mod was die zowat alle batterijen uittestte en er is ook een generiek topic hier ergens over stekkerbatterijen. Misschien kan je vinden of iemand anders je mee verder helpen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb de venus v3 en heb laatst geüpdatet naar v148. Bij mij crashte de batterij gisteren alweer 2 keer. Zelfs met de b2500 CT van home assistant. Die draaide daarvoor een hele tijd zonder problemen. Ik weet niet wat ze allemaal aan het kloten zijn bij marstek maar wat een ongelofelijk zooi zijn de app, hun producten en hun updates. Ik krijg nu ook iedere dag dit te zienPNARI schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:26:
Laatste tijd regelmatig V3 V148 in standby terwijl online en verbinding met CT terwijl V1 en V2 leeg zijn. Na uitzetten en van het net koppelen werkt die weer na opstart. Nog iemand dit probleem
:strip_exif()/f/image/sFTJxpZ4VHQwMnLckfVzv9Yd.jpg?f=fotoalbum_large)
Er klopt echt helemaal niks meer van.
Ik moet nu dus weer iedere dag handmatig de accu op zelfvoorziening zetten. Hij stopt op dit moment meerdere keren per dag met werken waarbij alle instelling resetten naar de fabrieksinstellingen en de accu terug op handmatig gezet wordt. Ik ga vanavond eens een firewall regel aanmaken in mijn router en de accu blokkeren van het internet. Ik heb het idee dat marstek vanaf afstand vanalles doet met de accu
[ Voor 16% gewijzigd door sygys op 23-04-2026 07:43 ]
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Hoe ik dat weet? Awel als ik de huidige versie na downgrade bekijk hé ... dan is die nog steeds v148.117.112 ...3DWim schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:26:
[...]
Hoe weet je dat? Alle drie de systemen worden gedowngrade. Zal zeker wel iets doen.
Nu hij blijft wel vragen naar upgrade naar v144 (downgrade dus) maar de EMS en BMS staan dus wel al op de downgrade version ...
Nu nachtje gedraaid en v3 en V1 hebben de nul op de meter "damn good" bijgehouden ... nog geen 0,05 kWh verbruik ... dus het doet wel iets goed ...
[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 23-04-2026 07:46 ]
Denk dat er in plaats van vandaag, totaal moet staan. Toen ik op v144 zat werkte het helemaal niet meer. Nu zie ik het gewoon elke dag oplopen.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:39:
[...]
Ik heb de venus v3 en heb laatst geüpdatet naar v148. Bij mij crashte de batterij gisteren alweer 2 keer. Zelfs met de b2500 CT van home assistant. Die draaide daarvoor een hele tijd zonder problemen. Ik weet niet wat ze allemaal aan het kloten zijn bij marstek maar wat een ongelofelijk zooi zijn de app, hun producten en hun updates. Ik krijg nu ook iedere dag dit te zien[Afbeelding]
Ik moet nu dus weer iedere dag handmatig de accu op zelfvoorziening zetten. Hij stopt op dit moment meerdere keren per dag met werken waarbij alle instelling resetten naar de fabrieksinstellingen en de accu terug op handmatig gezet wordt
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Ah ja dat zou ook kunnen. Zo had ik er nog niet naar gekeken. De vertaling op de app is om te huilen dus dit zou goed kunnenMaikie18 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:43:
[...]
Denk dat er in plaats van vandaag, totaal moet staan. Toen ik op v144 zat werkte het helemaal niet meer. Nu zie ik het gewoon elke dag oplopen.
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Toch niet zie ik nu want bij 2 van de 3 reset hij wel bij mij. Het zit dus in het resetten want hij loopt wel op. Ook als je erop klikt kan ik zien dat bij een dag teruggaan hij een iets lagere waarde laat zien.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:45:
[...]
Ah ja dat zou ook kunnen. Zo had ik er nog niet naar gekeken. De vertaling op de app is om te huilen dus dit zou goed kunnen
[ Voor 20% gewijzigd door Maikie18 op 23-04-2026 07:50 ]
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Snachts gaat dit inderdaad prima. Dan is er weinig verbruik en het verbruik wat er is is meestal zeer stabiel. Dan hoeven de accu's dus niet zo te corrigeren en dan is het vrij simpel dicht bij 0 te houden. Als je echter een airco en een PID kachel aanzet dan komt marstek nog niet in de buurt van de 0vifra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:42:
[...]
Hoe ik dat weet? Awel als ik de huidige versie na downgrade bekijk hé ... dan is die nog steeds v148.117.112 ...
Nu hij blijft wel vragen naar upgrade naar v144 (downgrade dus) maar de EMS en BMS staan dus wel al op de downgrade version ...
Nu nachtje gedraaid en v3 en V1 hebben de nul op de meter "damn good" bijgehouden ... nog geen 0,05 kWh verbruik ... dus het doet wel iets goed ...
Inderdaad dit is vandaagMaikie18 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:49:
[...]
Toch niet zie ik nu want bij 2 van de 3 reset hij wel bij mij. Het zit dus in het resetten want hij loopt wel op. Ook als je erop klikt kan ik zien dat bij een dag teruggaan hij een iets lagere waarde laat zien.
:strip_exif()/f/image/ZuKfpElt2dR6UtmTGkFwtxgG.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was een paar dagen terug
:strip_exif()/f/image/2BfudsyL0SyE0W0IRkUgp48z.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen die tekst al "afslagen vermogen" als je zulke dingen leest dan weet je al met wat voor bedrijf je te maken hebt naar mijn mening
[ Voor 5% gewijzigd door sygys op 23-04-2026 07:54 ]
euh ja - maar hiervoor zat ik eerder aan 0,5 kWh en nu een 10de daarvan ... dat is wel degelijk een verbetering ...sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:50:
[...]
Snachts gaat dit inderdaad prima. Dan is er weinig verbruik en het verbruik wat er is is meestal zeer stabiel. Dan hoeven de accu's dus niet zo te corrigeren en dan is het vrij simpel dicht bij 0 te houden. Als je echter een airco en een PID kachel aanzet dan komt marstek nog niet in de buurt van de 0
Versta me niet verkeerd - op zonnige dagen verbruik ik een 20 kWh (auto laden enzo ... ) en heb ik van GRID slechts 1 a 2 kWh ... best tevreden hoor ... maar als dat nu naar 0,1 a 0,2 gaat dan heb ik in het weekend een pintje of twee meer hé ...
[ Voor 18% gewijzigd door vifra op 23-04-2026 07:54 ]
Is het bier bij jullie zo goedkoop? Dan kom ik er daar ook eentje drinken!vifra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:52:
[...]
euh ja - maar hiervoor zat ik eerder aan 0,5 kWh en nu een 10de daarvan ... dat is wel degelijk een verbetering ...
Versta me niet verkeerd - op zonnige dagen verbruik ik een 20 kWh (auto laden enzo ... ) en heb ik van GRID slechts 1 a 2 kWh ... best tevreden hoor ... maar als dat nu naar 0,1 a 0,2 gaat dan heb ik in het weekend een pintje of twee meer hé ...
Bij mij heeft die tot de update naar V148 ook sinds oktober prima gewerkt.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:39:
[...]
Ik heb de venus v3 en heb laatst geüpdatet naar v148. Bij mij crashte de batterij gisteren alweer 2 keer. Zelfs met de b2500 CT van home assistant. Die draaide daarvoor een hele tijd zonder problemen. Ik weet niet wat ze allemaal aan het kloten zijn bij marstek maar wat een ongelofelijk zooi zijn de app, hun producten en hun updates. Ik krijg nu ook iedere dag dit te zien[Afbeelding]
Ik moet nu dus weer iedere dag handmatig de accu op zelfvoorziening zetten. Hij stopt op dit moment meerdere keren per dag met werken waarbij alle instelling resetten naar de fabrieksinstellingen en de accu terug op handmatig gezet wordt. Ik ga vanavond eens een firewall regel aanmaken in mijn router en de accu blokkeren van het internet. Ik heb het idee dat marstek vanaf afstand vanalles doet met de accu
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
De electriciteit is zo duursygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:58:
[...]
Is het bier bij jullie zo goedkoop? Dan kom ik er daar ook eentje drinken!
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb overigens een ticket ingeschoten en aangeboden ze te helpen met het vertalen. Ik werd hartelijk bedankt en niets meer gehoord.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Niet bij stil gestaan, stond automatisch op NL. Bij deze aangepast.THE_BASE schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:48:
Waarom hebben jullie de taal niet gewoon op Engels staan?
Ik heb overigens een ticket ingeschoten en aangeboden ze te helpen met het vertalen. Ik werd hartelijk bedankt en niets meer gehoord.
Je kan de app language onafhankelijk maken van je Android/iPhone taal instellingen.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:52:
[...]
Inderdaad dit is vandaag
[Afbeelding]
En dit was een paar dagen terug
[Afbeelding]
Alleen die tekst al "afslagen vermogen" als je zulke dingen leest dan weet je al met wat voor bedrijf je te maken hebt naar mijn mening
Als engels niet te moeilijk is dan heb je best goeie vertalingen uit het chinees naar het engels...
Dat is ook mijn bedoeling.olafmol schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:57:
[...]
Het gaat mij vooral om mijn zonne energie ‘s nachts te gebruiken voor onze airco’s. Meer principieel dus.
Mijn usecase is ook de meest basic one: ik hoef niet dynamisch te handelen maar wil gewoon overdag opgeslagen stroom in de nacht hergebruiken. Niet meer maar ook niet minder.
Ik gebruik hiervoor Home Assistance met https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red. Meer info op https://discord.com/channels/1422227123925680228.
In dat project focussen ze zich ook op dynamische tarieven, maar dat laat ik aan mij voorbijgaan. Je kan onder andere kiezen voor Nul Op de Meter (NOM) waarbij er een poging gedaan wordt om zo weinig mogelijk in de buurt van nul te blijven. Dat is meestal de beste keuze. Wil je absoluut geen energie terugsturen tijdens de dag, dan kies je voor ChargePV. Dat laden je batterijen op als er zon is. 's avond kies je dan NOM.
Wat voor de Belgen ook interessant is in dat project is Peak Shaving. Je stelt een max. afname uit de grid in. Zodra die waarde bereikt wordt ontladen de batterijen zich als er energie in zit. Zo blijft je piek beperkter.
Vorige week was er een probleem met de CT003 in de app van MT. Ik zag wel de verbruiken staan onder P1 CT003, maar in het venster van de batterijen bleef CT donkergrijs. Toen ik erop klikte zag ik staan dat de CT003 offline zou zijn, wat niet klopte vermits ik het verbruik rechtstreeks wel kon zien staan. Ik was niet thuis en kon het probleem op afstand niet oplossen. Thuis heb ik het opgelost door de CT003 even volledig los te koppelen en terug vast te maken. Met de MT app waren de batterijen niet uit te sturen. Gelukkig bleef de uitsturing via dat project wel gewoon verder werken.
Ik zie hier nog andere projecten passeren. Misschien is het de moeite om je daar eens in te verdiepen?
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Dat is een beetje vreemde bewoording, toch?Je kan onder andere kiezen voor Nul Op de Meter (NOM) waarbij er een poging gedaan wordt om zo weinig mogelijk in de buurt van nul te blijven.
NOM is juist bedoeld om zo dicht mogelijk bij de NUL te blijven...
Mijn duit nog even danTHE_BASE schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:15:
[...]
Was het ook, is nu een Quooker topic geworden.
/f/image/D4MP4SHPdv40pQLxaEs184Km.png?f=fotoalbum_large)
Die korte pieken zijn uiteraard lastig op te vangen, maar langere gaat beter. Daarom De smartplug gekoppeld aan een bewegingsdetectie in de woonkamer: 15 minuten niemand daar: quooker uit. Bij beweging direct weer aan. Gaat prima, zolang je niet meteen de eerste minuut een kop thee wil als je in de ochtend de kamer binnen stapt.
(rommel op NOM in deze grafiek kwam door de zonnepanelen die een beetje opstartende waren
[ Voor 5% gewijzigd door savale op 23-04-2026 09:19 ]
Ja, want dan staat de Quooker een mooi poosje AAN en ben je je besparing door in de nacht niet regelmatig op te warmen weer kwijt...savale schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:18:
[...]
Mijn duit nog even dan![]()
[Afbeelding]
Die korte pieken zijn uiteraard lastig op te vangen, maar langere gaat beter. Daarom De smartplug gekoppeld aan een bewegingsdetectie in de woonkamer: 15 minuten niemand daar: quooker uit. Bij beweging direct weer aan. Gaat prima, zolang je niet meteen de eerste minuut een kop thee wil als je in de ochtend de kamer binnen stapt.
(rommel op NOM in deze grafiek kwam door de zonnepanelen die een beetje opstartende waren)
Afgelopen nacht "sluipstroom" (inclusief Quooker): 0,071kWh
[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 23-04-2026 09:27 ]
Klopt in Kwh maakt dat geen snars uit, maar het scheelt wel iets van 50x per dag die consumptie / overproductie piek van de marstek accu... Daar bespaar je wel mee en wellicht scheelt het wat accu / omvormer slijtage.Kees-Jan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, want dan staat de Quooker een mooi poosje AAN en ben je je besparing door in de nacht niet regelmatig op te warmen weer kwijt...
Tja, zo ver doorgerekend heb ik het niet, en ik betwijfel of iemand in dit topic daar ooit een berekening aan gewaagd heeft?!savale schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:25:
[...]
Klopt in Kwh maakt dat geen snars uit, maar het scheelt wel iets van 50x per dag die consumptie / overproductie piek van de marstek accu... Daar bespaar je wel mee en wellicht scheelt het wat accu / omvormer slijtage.
Heb je een berekening voor die slijtage door die consumptie/terugleverpieken en accu/omvormer die je kan/wil delen?
Ik heb zoiets van "die accu staat toch aan dus waarom niet gebruiken?"
Na installatie zag ik al dadelijk dat de vertaling naar het Nederlands knudde was, dus heb ik het gewoon op Engels gezet. "afslagen vermogen" is dan gewoon "Home Usage".sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:52:
[...]
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Puur de besparing, waarbij ik de overproductie nog niet mee reken:Kees-Jan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:35:
[...]
Tja, zo ver doorgerekend heb ik het niet, en ik betwijfel of iemand in dit topic daar ooit een berekening aan gewaagd heeft?!
Heb je een berekening voor die slijtage door die consumptie/terugleverpieken en accu/omvormer die je kan/wil delen?
Ik heb zoiets van "die accu staat toch aan dus waarom niet gebruiken?"
het duurt 6 seconden voordat de accu de piek helemaal heeft opgevangen. Gemiddelde verbruik over die 6 seconden is dan ongeveer 1300 watt. 4x aanslaan per uur = 96 keer per dag. De helft van de dag is er niemand thuis: zeg 40 keer per dag die je kunt voorkomen met een smartplug. (dat is best conservatief gerekend / vakanties niet meegerekend etc)
40x6 sec = 240sec. 240/3600x1300 = 87Wh per dag. Over een jaar: ~32kwh
Overproductie en slijtage is natuurlijk lastig te kwantificeren.
Hierbij het antwoord van MT binnen de 2sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:39:
[...]
uur na melding via feedback in de app
Maar nu hou je geen rekening met de 1e opwarmtijd in de ochtend als er iemand in de woonkamer/keuken aanwezig is. Hoe lang staat die Quooker dan AAN omdat het water opgewarmd moet worden?savale schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
[...]
Puur de besparing, waarbij ik de overproductie nog niet mee reken:
het duurt 6 seconden voordat de accu de piek helemaal heeft opgevangen. Gemiddelde verbruik over die 6 seconden is dan ongeveer 1300 watt. 4x aanslaan per uur = 96 keer per dag. De helft van de dag is er niemand thuis: zeg 40 keer per dag die je kunt voorkomen met een smartplug. (dat is best conservatief gerekend / vakanties niet meegerekend etc)
40x6 sec = 240sec. 240/3600x1300 = 87Wh per dag. Over een jaar: ~32kwh
Overproductie en slijtage is natuurlijk lastig te kwantificeren.
goedkoop en lekker ... de pint die je zelf uit het schap haalt en in uw eigen (door ZP en MT draaiende) frigo steekt :-)sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:58:
[...]
Is het bier bij jullie zo goedkoop? Dan kom ik er daar ook eentje drinken!
Bij mij staan er momenteel 3 openstaande feedback requests in de app en krijg geen enkele reactie. Ik snap niet hoe jullie wel reactie krijgen..PNARI schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:51:
[...]
Hierbij het antwoord van MT binnen de 2 [Afbeelding]uur na melding via feedback in de app
En nu het merendeel van de forumbezoekers ten noorden van de taalgrens de vraag aan het stellen wat een frigo isvifra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:06:
[...]
goedkoop en lekker ... de pint die je zelf uit het schap haalt en in uw eigen (door ZP en MT draaiende) frigo steekt :-)
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Iets anders dan een microgolf toch?Druppeltje_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
[...]
En nu het merendeel van de forumbezoekers ten noorden van de taalgrens de vraag aan het stellen wat een frigo is
Ik had het helemaal niet in de gaten maar je hebt gelijk tering wat houdt de accu nu de meter dicht bij 0 na de update. Ik zit op 0,01 kwh per uur nu dat was 0,13 kwh per uur. Alleen jammer dat de accu meerdere keren per dag crasht nuvifra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:42:
[...]
Hoe ik dat weet? Awel als ik de huidige versie na downgrade bekijk hé ... dan is die nog steeds v148.117.112 ...
[ Voor 4% gewijzigd door sygys op 23-04-2026 11:06 ]
Ja, die staat links van de dampkap
/▌
Dat heeft er niet mee te maken. Met de berekening reken ik enkel de inefficiëntie van de (marstek) accu uit omdat die te laat reageert op zo een enorme verbruiksspike. (daar komt die 6 seconden vandaan)Kees-Jan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]
Maar nu hou je geen rekening met de 1e opwarmtijd in de ochtend als er iemand in de woonkamer/keuken aanwezig is. Hoe lang staat die Quooker dan AAN omdat het water opgewarmd moet worden?
Het verschil in verbruik door de quooker zelf zal denk ik niet veel uitmaken. Er moet nu eenamaal een bepaalde energie aan warmte in. of hij nou 20 keer 10 seconden moet opwarmen of 1 keer lang (200 seconden?)
edit: check nog even de grafiek die ik poste daar zie je het gedrag van de accu. Dat is het hele probleem wat ik zo veel als mogelijk wil omzeilen door de quooker soms uit te zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door savale op 23-04-2026 11:42 ]
Echt strak 0 kom je nooit op uit en vind ik ook niet nodig.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:50:
[...]
Snachts gaat dit inderdaad prima. Dan is er weinig verbruik en het verbruik wat er is is meestal zeer stabiel. Dan hoeven de accu's dus niet zo te corrigeren en dan is het vrij simpel dicht bij 0 te houden. Als je echter een airco en een PID kachel aanzet dan komt marstek nog niet in de buurt van de 0
In de screenshot van gisteren zie je hier in de nacht korte pieken van de aircos die aan het verwarmen zijn.
Mijn setup die elke 30 seconden aanstuurt want minder lukt niet omdat dan de API flipt vind ik 0.55kWh over 24uur meer dan perfect.
Men kan ook te veel verwachten van een batterij ;-)
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Draait eigenlijk best goed. nu ca twee maanden. Met deze zonnige dagen 0,3 KWh in de week.
Enige vreemde is dat er een maand geleden twee opeens niet meer mee deden, Een auto diagnode en of het opnieuw toevoegen van de ct003, (al stond die wel gewoon groen en geselecteerd) heeft dat verholpen. Wel vreemd.
En wat ik nu twee keer gezien heb is dat alle 3 de batterijen opeens op 1 fase stonden, ipv elk op een eigen fase. Dit maakt geen verschil voor de werking, maar staat wat slordig.
Wacht denk ik nog maar even met updaten.
Ook wel kookdampafzuiginstallatie genoemd
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ah, ik ga uit van het verbruik, totaal, over een dag/maand/jaar/...savale schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:36:
[...]
Dat heeft er niet mee te maken. Met de berekening reken ik enkel de inefficiëntie van de (marstek) accu uit omdat die te laat reageert op zo een enorme verbruiksspike. (daar komt die 6 seconden vandaan)
Het verschil in verbruik door de quooker zelf zal denk ik niet veel uitmaken. Er moet nu eenamaal een bepaalde energie aan warmte in. of hij nou 20 keer 10 seconden moet opwarmen of 1 keer lang (200 seconden?)
edit: check nog even de grafiek die ik poste daar zie je het gedrag van de accu. Dat is het hele probleem wat ik zo veel als mogelijk wil omzeilen door de quooker soms uit te zetten.
jij gaat uit van het voorkomen van de pieken en de bijhorende teruglevering.
helemaal prima, duidelijk is dat we allebei een Quooker hebben en dat we er op een andere manier naar kijken
Bij mij thuis hangt de chauffage daar nog tussen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als je minder wilt dan moet je al je apparaten met stekkerdozen en haspels op die batterij zelf aan gaan sluiten ipv op het netSiewert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:55:
[...]
Echt strak 0 kom je nooit op uit en vind ik ook niet nodig.
In de screenshot van gisteren zie je hier in de nacht korte pieken van de aircos die aan het verwarmen zijn.
Mijn setup die elke 30 seconden aanstuurt want minder lukt niet omdat dan de API flipt vind ik 0.55kWh over 24uur meer dan perfect.
Men kan ook te veel verwachten van een batterij ;-)
[Afbeelding]
Die grafiek vind ik al heel netjes
/▌
Ik gebruik momenteel een marstek venus E3 met een homewizard P1 meter.
Verder maak ik gebruik van een esp822 met de modbus control software die hier terug te vinden is: https://github.com/Edzelf/venus-control
Ik heb opgemerkt dat de batterij de laatste dagen in de ochtend telkens volledig leeg is (11%), terwijl de avond voordien deze op > 90 % charge stond. Ik heb bijna geen sluimer verbruik, dus dat kan de reden niet zijn. Ik heb even in de app van marstek zelf gekeken naar de log, dewelke in de afbeelding kan teruggevonden worden. Verder maak ik gebruik van firmware 153 , en de app geeft aan dat er geen nieuwere firmware is dan deze.
Deze combinatie heeft ongeveer een klein jaar probleemloos gewerkt.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen proberen om tot een werkende oplossing te komen?
Deze ochtend is de batterij terug volladen via zonne-energie van 11 % naar 100% in iets meer dan 2 uur.
[ Voor 42% gewijzigd door fjskmdl2 op 23-04-2026 12:56 ]
Heb je hun P1 meter dan niet nodig?fjskmdl2 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:49:
Hallo,
/▌
Ik gebruik normaal gezien nooit hun app, ik heb die nu even gebruikt om de grafieken te raadplegen, aangezien de Venus control software die niet bewaard. Ik kan de P1 meter gebruiken met de custom software van venuscontrole, niet met de officiële app van marstek
[ Voor 15% gewijzigd door fjskmdl2 op 23-04-2026 12:57 ]
FW 153 op een Marstek V3? Raar.fjskmdl2 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:49:
Hallo,
Verder maak ik gebruik van een esp822 met de modbus control software die hier terug te vinden is: https://github.com/Edzelf/venus-control
Ik heb opgemerkt dat de batterij de laatste dagen in de ochtend telkens volledig leeg is (11%), terwijl de avond voordien deze op > 90 % charge stond. Ik heb bijna geen sluimer verbruik, dus dat kan de reden niet zijn. Ik heb even in de app van marstek zelf gekeken naar de log, dewelke in de afbeelding kan teruggevonden worden. Verder maak ik gebruik van firmware 153 , en de app geeft aan dat er geen nieuwere firmware is dan deze.
Deze combinatie heeft ongeveer een klein jaar probleemloos gewerkt.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen proberen om tot een werkende oplossing te komen?
Deze ochtend is de batterij terug volladen via zonne-energie van 11 % naar 100% in iets meer dan 2 uur.[Afbeelding]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik lees wel vaker dat mensen een veel hogere versie hebben op hun venus e 3.0 dat zijn custom firmwares van de fabrikant volgens mij.
Heb trouwens net bericht dat mijn 2de accu zaterdag geleverd wordt. Dan heb ik 2 van die half werkende dingen staan 😂
heb je toch 1 hélesygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:17:
[...]
Ik lees wel vaker dat mensen een veel hogere versie hebben op hun venus e 3.0 dat zijn custom firmwares van de fabrikant volgens mij.
Heb trouwens net bericht dat mijn 2de accu zaterdag geleverd wordt. Dan heb ik 2 van die half werkende dingen staan 😂
waarom - die hebben toch geen betere pint om daar in te steken ... of importeren ze die dan ?Druppeltje_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
[...]
En nu het merendeel van de forumbezoekers ten noorden van de taalgrens de vraag aan het stellen wat een frigo is
Enekele dagen geleden gewisseld kan kpn modem naar oude netgear router waarbij het signaal eerst vol in het geel zat en nu stabiel in het groen.
:strip_exif()/f/image/bqiylRPt8kIKyC2JkTEDCSBV.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik mijn Venus V3 net had ging het ook steeds mis in de "Selfconsumption" mode. Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik terecht op "Manual mode" en daarin "selfconsumption" van 00:00u tot 23:59u. Dat bleef wel stabiel. Nogmaals, ik heb toen van alles geprobeerd en weet niet zeker of dit het echt het verschil heeft gemaakt, maar je zou het eens kunnen proberen.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:39:
[...]
Na een tijdje kwam er een software update (147 xxx xxx naar 147 yyy.yyy). Daarna kon ik opeens wel de "Selfconsumption" mode kiezen zonder dat het om de haverklap uitviel. Het blijft een rare club die Marstek software onwikkelaars
Vanochtend MT support gemaild naar de status omruiling en ik kreeg een paar uur daarna mail in het Duits terug, dus even vertaald voor het gemak.
"Goedemiddag, ik heb de beschikbaarheid voor u bij het magazijn gecontroleerd. Zij lieten me weten dat de laatste levering onvoldoende was en dat alleen apparaten met een omruilverzoek van begin maart die nog niet verzonden zijn, kunnen worden verzonden. We zien dat uw omruilverzoek op 16 april is ingediend. U zult waarschijnlijk moeten wachten tot het magazijn de voorraad heeft aangevuld. Zodra er nieuwe voorraad binnenkomt, wordt deze direct verzonden. Helaas kan het magazijn geen exacte datum geven. Bedankt voor uw geduld en begrip. Met vriendelijke groet, Kelin"
Dus nog even wachten, wel zonde van de opslag met dit mooie weer.
Het staat wel bij elkaar in de refter toch?Druppeltje_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:41:
[...]
Bij mij thuis hangt de chauffage daar nog tussen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Is gewoon en leuk plaatje. Ik zou er geen waarde aan toe schrijven.tweeek schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:20:
Wat gebeurt er hier, het wifi signaal word ineens beter?
Het kan zo maar zijn dat je morgen wakker wordt en alles ineens in het geel zit. En dan een dag later weer groen.
het zal met de maanstand te maken hebben of aardmagnetisme of gewoon een hooggevoelige wifi module in de Marstek.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
En dat hij naft nodig heeftTheoC schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:27:
Die taalgrens is gelukkig beter door te breken dan die naar Wallonië. Toen ik lid was van een Antwerpse Yamaha motorclub leerde ik snel wat vijzen zijn.
/▌
Ik vraag het misschien beter gedetailleerd en vriendelijker 🙂sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
[...]
Bij mij staan er momenteel 3 openstaande feedback requests in de app en krijg geen enkele reactie. Ik snap niet hoe jullie wel reactie krijgen..
inderdaad foutje: zo weinig mogelijk afwijkingKees-Jan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:17:
[...]
[...]
Dat is een beetje vreemde bewoording, toch?
NOM is juist bedoeld om zo dicht mogelijk bij de NUL te blijven...
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Of zoals Marstek het zeer helder omschrijft in de app: ''zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel''.3DWim schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:55:
NOM kunnen we beter BOM gaan noemen: bijna nul op de meter.
Het werkt perfect! Ik heb de polling rate van mijn Marstek op fastest gezet en AstraMeter rapport nu ook dat de requests elke 1.1s binnen komen ipv elke 3.2s.bommel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:38:
Ik heb al een tijdje geen updates meer gedaan aan de Marstek Venus Monitor.
Privé nogal druk geweest (mijn vader heeft veel zorg nodig) maar vandaag weer eens wat tijd kunnen maken.
Een deep dive gedaan naar "polling rate" en een verbeterde mapping van de velden in "Runtime info":
[Afbeelding]
[Afbeelding]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
De aannames van NOM zijn zeer discutabel, de optie van marstek is dan wel beter van naam.Druppeltje_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:04:
[...]
Of zoals Marstek het zeer helder omschrijft in de app: ''zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel''.
Is dat het enige dat die doet? Vanzelf naar handmatig gaan?sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:16:
Mijn venus e 3.0 blijft crashen nu. hij stond net alweer op handmatig uit zichzelf. Ik snap er helemaal niks meer van.. Ben ik echt de enige met dit probleem?
Je gebruikt voor de rest helemaal niks van sturingen of integraties, buiten de mt app zelf?
Zolang je geen antwoord geeft op eerdere vragen is het vrij lastig voor mensen om je uberhaupt van een helpend advies te voorzien of mee te denken.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:31:
Er is niet echt een pijl op te trekken. Soms raakt de accu alleen de CT kwijt en dan staat de modus op handmatig en soms dan zijn alle settings gereset hetzelfde als dat je een fabrieksreset doet in de app. Ik baal hier echt van. Snap er niks van
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Wie zegt dat dit niet goed werkt?Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
Die zijn er zeer zeker.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik wilde eigenlijk 2x een Marstek (5,12 kWh) kopen maar dit doet mij huiveren. Ik wil gewoon NOM draaien, zijn er gebruikers waar het gewoon goed werkt?
Ik zou ze niet meer willen missen.
Kan me wel heel goed voorstellen dat als je zo'n probleemgevalletje hebt, je er een hard hoofd in krijgt. Maar het is niet omdat er 1 Ford in panne valt, dat alle Fords slecht zijn. Al kan het goed zijn dat de desbetreffende klant nooit geen Ford meer wil natuurlijk.
95% van uitval of slechte werking is te weten aan de gebruikers , niet weten wat ze aan het doen zijn , geen besef hebben van wifi en gewoon maar doen... Maar als je echt 100% afhankelijk bent van een goed netwerk, dan begin je pas te merken dat je dat niet hebt, en dit zijn dan meestal user issues...Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ik heb er 3 ,af en toe hapert er wel eens maar krijg ze tot nu toe redelijk snel terug operationeel. De eerste is van januari 2025, de tweede van juni en de derde van oktober.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Ook 3 stuks, NOM en tot hiertoe zeer tevreden.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V148 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Check het topic maar, hoop gezeur lees ik allemaal.
Maar ik zie meerdere reacties die positief gestemd zijn. Ik zat nu te denken aan Lunenergy 10 kWh ipv 2 Marsteks. Dus eigenlijk gewoon Marstek kopen?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Mijn netwerk is niks mis mee. Er hangt een mikrotik cap ax zowat tegen de accu aan. Verder alles handmatig geconfigureerd van mikrotik netwerk en router draaien al ruim een jaar met daarop ruim 80 wifi apparaten waarvan er nul haperen kun je alsjeblieft geen conclusies trekken en me afdoen als een of andere debiel. Dit is niet mijn doen en kan er ook niet achter komen wat er aan de hand is. Vanaf dag 1 wil de accu geen verbinding houden met welke ct dan ook. Uiteindelijk de b2500 addon van home assistant geconnect en die bleef draaien tot update 148. Nu valt de accu meerdere keren per dag op zwart. Test nu of het helpt als ik de accu via de firewall blokkeer om verbinding te maken met de Chinese servers. Ik ben er nu in ieder geval wel achter dat de app geen verbinding maakt met de accu als je de accu blokkeert om naar buiten te communiceren. Alles gaat dus via de cloud. Zie wel dat de accu functioneert op het display zelf. Ga hem een dag hierop laten staan en kijken of dit stabiel blijftNoFate schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:50:
[...]
95% van uitval of slechte werking is te weten aan de gebruikers , niet weten wat ze aan het doen zijn , geen besef hebben van wifi en gewoon maar doen... Maar als je echt 100% afhankelijk bent van een goed netwerk, dan begin je pas te merken dat je dat niet hebt, en dit zijn dan meestal user issues...
Hier draait NOM zonder problemen sinds halverwege maart. Ik heb maar 1 exemplaar en het probleem bleek te wijten aan de wifi verbinding van de batterij.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Ja. Met 2 stuks.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Elke drie dagen wordt deze vraag gesteld. En elke drie dagen mogen de blije gebruikers zich weer melden.Bravertal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:59:
[...]
Check het topic maar, hoop gezeur lees ik allemaal.
Maar ik zie meerdere reacties die positief gestemd zijn. Ik zat nu te denken aan Lunenergy 10 kWh ipv 2 Marsteks. Dus eigenlijk gewoon Marstek kopen?
Lees gewoon eens een paar bladzijden terug.
Natuurlijk hielp de perfecte PV curve ook wel.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ook niet dat een van je buren via BT connect en loopt te klooien?sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:31:
Soms raakt de accu alleen de CT kwijt en dan staat de modus op handmatig en soms dan zijn alle settings gereset hetzelfde als dat je een fabrieksreset doet in de app. Ik baal hier echt van. Snap er niks van
/▌
Als je NoM draait is dat juist wel waar je ze wilt hebben.Marzman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
Op de garage liggen al plugin zonnepanelen dus dat valt af, de keuken zitten zware verbruikers in..
Ja idd. Gaat lekker zo!Broodro0ster schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:30:
Prachtig toch zo'n cijfersMet AstraMeter reageert de hele setup het snelste.
Natuurlijk hielp de perfecte PV curve ook wel.
[Afbeelding]
Grafiekjes het is zo fantastisch ....... gas heb je om te koken?
Warmwater.tweeek schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:13:
[...]
Grafiekjes het is zo fantastisch ....... gas heb je om te koken?
En dit presteer je allemaal met marsteks in veelvoud?
Ja totaal 8.4kWh aan marsteks. En ruim 8kWp aan panelen Z.oost-N.west. Zit er over te denken om nog 4.2kWh bij te kopen om het voor en najaar af te dekken als de airco meer aan staat in de avond.tweeek schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:38:
[...]
En dit presteer je allemaal met marsteks in veelvoud?
Die liggen nu te slapen. Ondertussen moet ik bijna iedere 10 minuten de accu weer opnieuw configureren want iedere zoveel minuten reset de accu zich automatisch naar de fabrieksinstellingen. Dit kan echt niet goed zijn. Hij zit nu aan een netwerk kabel dus verbinding is nu echt het probleem niet meerDukeBox schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]
Ook niet dat een van je buren via BT connect en loopt te klooien?
[ Voor 9% gewijzigd door sygys op 24-04-2026 00:12 ]
Om de 10min? Dan loopt er toch echt iets niet goed. Alles uit? Modbus, BLE, HA-integraties (Hm2mqtt) ? Gewoon even heel basic gaansygys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 00:09:
[...]
Die liggen nu te slapen. Ondertussen moet ik bijna iedere 10 minuten de accu weer opnieuw configureren want iedere zoveel minuten reset de accu zich automatisch naar de fabrieksinstellingen. Dit kan echt niet goed zijn. Hij zit nu aan een netwerk kabel dus verbinding is nu echt het probleem niet meer
Sinds ik de Marstek E 3.0 (3 stuks) via een modbus integratie aanstuur heb ik geen problemen meer.sygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:16:
Mijn venus e 3.0 blijft crashen nu. hij stond net alweer op handmatig uit zichzelf. Ik snap er helemaal niks meer van.. Ben ik echt de enige met dit probleem?
Zijn er mensen die ze op deze manier gebruiken? En wat zijn jullie ervaringen?
Wat zegt het wifi signaal via de app? En zonder internet werkt het zeker nog wel want dan gaat het via Bluetoothsygys schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:00:
[...]
Mijn netwerk is niks mis mee. Er hangt een mikrotik cap ax zowat tegen de accu aan. Verder alles handmatig geconfigureerd van mikrotik netwerk en router draaien al ruim een jaar met daarop ruim 80 wifi apparaten waarvan er nul haperen kun je alsjeblieft geen conclusies trekken en me afdoen als een of andere debiel. Dit is niet mijn doen en kan er ook niet achter komen wat er aan de hand is. Vanaf dag 1 wil de accu geen verbinding houden met welke ct dan ook. Uiteindelijk de b2500 addon van home assistant geconnect en die bleef draaien tot update 148. Nu valt de accu meerdere keren per dag op zwart. Test nu of het helpt als ik de accu via de firewall blokkeer om verbinding te maken met de Chinese servers. Ik ben er nu in ieder geval wel achter dat de app geen verbinding maakt met de accu als je de accu blokkeert om naar buiten te communiceren. Alles gaat dus via de cloud. Zie wel dat de accu functioneert op het display zelf. Ga hem een dag hierop laten staan en kijken of dit stabiel blijft
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.