• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dropsen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:
Ik heb twee V3 batterijen, 3 fases, icm een CT003, maar de 10 seconde update vanuit de “oude” meter zorgt ervoor dat de batterijen op NOM modus van 2500 watt leveren naar 2500 watt terugleveren schakelen en alles daar tussenin. Dat werkt niet.

Ik draai nu Modbus TCP over LAN met Homey en dat werkt tot nu toe erg stabiel. Zolang de local API maar uit staat. En dan handelen met dynamische tarieven, gaat top!

Maar ik wil NOM ook fatsoenlijk laten werken, dus ik ben aan het onderzoeken of ik een CT002 of Shelly PRO 3EM moet aanschaffen. Ik vind het wel echt een voordeel dat de Shelly een LAN aansluiting heeft, liever geen Wifi als dat niet nodig is. Alleen nu begrijp ik dat dat dus niet samenwerkt met 2 batterijen?

Kan ik het wel goed laten werken met de Astrameter integratie via HA of Docker icm met de Shelly en 2 V3 batterijen?
Ik heb hier exact hetzelfde issue, maar dan met 800 wat leveren en terugleveren, en krijg het maar niet stabiel.
Dit probleem speelt bij mij voornamelijk overdag, en nadat een grootverbruiker actief is geweest.
Een deel van het issue is idd de 10 sec meter, maar ik lijk de "storm" die steeds ontstaat niet onder controle te krijgen.

Als ik de batterij tijdens de "storm" op handmatig zet, de boel laat uitrazen voor 1 minuut, en hem weer op anti-teruglever zet lijkt het opgelost.
Zojuist ook getest met Astrameter icm een shelly, maar dan blijf ik het issue nog steeds hebben.

Ik heb helaas geen dynamisch contract, dus kan die optie niet kiezen...
Ik gebruik modbus al icm Home Assistant, en local API staat niet aan.

Welke firmware versies heb je draaien van de CT003 en de venus V3?

[ Voor 4% gewijzigd door Niekniek89 op 21-04-2026 07:53 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:57:
[...]

Ik heb hier exact hetzelfde issue, maar dan met 800 wat leveren en terugleveren, en krijg het maar niet stabiel.
Dit probleem speelt bij mij voornamelijk overdag, en nadat een grootverbruiker actief is geweest.
Een deel van het issue is idd de 10 sec meter, maar ik lijk de "storm" die steeds ontstaat niet onder controle te krijgen.

Als ik de batterij tijdens de "storm" op handmatig zet, de boel laat uitrazen voor 1 minuut, en hem weer op anti-teruglever zet lijkt het opgelost.
Zojuist ook getest met Astrameter icm een shelly, maar dan blijf ik het issue nog steeds hebben.

Waarom laat jij die zogenaamde slimme meter niet vervangen door een nieuwe met 1 seconde interval? Ben je toch van het gezeur af?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Niekniek89
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:57:
[...]

Waarom laat jij die zogenaamde slimme meter niet vervangen door een nieuwe met 1 seconde interval? Ben je toch van het gezeur af?
Heb ik toevallig gisteren naar gekeken, maar wil ook weer geen 253€ betalen voor een nieuwe meter, waarop je dan minimaal 16 weken moet wachten voordat je wordt ingepland.
Een CT002 zelf installeren gaat mij helaas niet lukken.

Had gehoopt het e.a. zelf op te kunnen lossen, maar verdenk nog steeds de upgrade van v144 naar v148 (batterij).... volgens mij is het daarna begonnen.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:06:
[...]

Heb ik toevallig gisteren naar gekeken, maar wil ook weer geen 253€ betalen voor een nieuwe meter, waarop je dan minimaal 16 weken moet wachten voordat je wordt ingepland.
Een CT002 zelf installeren gaat mij helaas niet lukken.

Had gehoopt het e.a. zelf op te kunnen lossen, maar verdenk nog steeds de upgrade van v144 naar v148 (batterij).... volgens mij is het daarna begonnen.
Toch genoeg (zelfs amateur) elektriekers die je kan aanspreken om een CT002 voor jou te installeren? Is maar 15min werk en je bent vertrokken, zal wellicht een fractie kosten van 253EUR.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:03
[...]

Dus je hebt een Shelly? Of emuleer je de Shelly? Want als je gewoon de Shelly emuleert. Dan heb je nog steeds de 10 sec, omdat je source blijft... Dan gaat de Astrameter je idd niet helpen...
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:57:
[...]

Ik betwijfel of de problemen die hij beschrijft enkel en alleen te wijten zijn aan de trage meter. Je zou verwachten dat hij wat na-ijlt en wat trager reageert. Maar als de batterijen telkens het noorden kwijt zijn wanneer een grootverbruiker heeft opgestaan en dit minutenlang aanhoudt, dan speelt er toch meer. Er zijn er genoeg hier die het prima doen met een 10sec. meter.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
boeha schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:22:
[...]

Als je al een ct003 in je account hebt zitten hoef je voordat je de Astra meter opstart alleen echte uit te zetten ( loshalen en van de stroom) dan vinden de accus vanzelf de gesimuleerde ct003, bij mij werkt het het stabieler door een P1 kabel rechtstreeks in homeassistent te steken, met de app dsmr meter, de waardes zo aanpassen dat er 1 meter is die negatief en positief weergeeft en in de dsmr meter ad-on de polling op 0 zetten ... De aangemaakte sensor dan in Astra meter gezet en draait hier met 3 accus al enkele weken zeer stabiel.
Ik heb dus nooit een echte CT003 meter gekoppeld gehad, hoe krijg ik dan de astra meter zichtbaar in de app. Als ik hem wil toevoegen lijkt hij met bluetooth te willen verbinden, en die emulator heeft dat natuurlijk niet. Of is die bluetooth verbinding alleen nodig voor de batterijen?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:03:
[...]

Ik betwijfel of de problemen die hij beschrijft enkel en alleen te wijten zijn aan de trage meter. Je zou verwachten dat hij wat na-ijlt en wat trager reageert. Maar als de batterijen telkens het noorden kwijt zijn wanneer een grootverbruiker heeft opgestaan en dit minutenlang aanhoudt, dan speelt er toch meer. Er zijn er genoeg hier die het prima doen met een 10sec. meter.
Snap ik, hier ook best oké. De afgelopen dagen in de nacht 0.6 kWh en vannacht met hetzelfde patroon zelfs 0.3 kWh. Over de dag lukt het me echter niet om NOM te draaien, zit meestal rond de 2.5 kWh.
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:06:
[...]
Ik heb mijn netwerkbeheerder gebeld en die vragen 65 euro voor een meterwissel, waar die 253 euro vandaan komt is mij een raadsel of het verschilt zo erg per beheerder.
[/quote]

[ Voor 15% gewijzigd door THE_BASE op 21-04-2026 09:06 ]

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Dropsen
  • Laatst online: 09:55
NoFate schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:15:
[...]

Yep. Daar is de Astrameter voor bedoeld, dus je kan de Shelly emuleren voor een CT, let wel op, je moet de develop branch nemen, de main release kan het nog niet
Super! Is dat dan ook een net zo stabiele // stabielere oplossing als icm een CT002? Ik kan de gegevens van de Shelly makkelijker gebruiken voor andere toepassingen, dat heeft naast de vaste LAN poort daarom wel m’n voorkeur.
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
[...]

Snap ik, hier ook best oké. De afgelopen dagen in de nacht 0.6 kWh en vannacht met hetzelfde patroon zelfs 0.3 kWh. Over de dag lukt het me echter niet om NOM te draaien, zit meestal rond de 2.5 kWh.

Ik heb mijn netwerkbeheerder gebeld en die vragen 65 euro voor een meterwissel, waar die 253 euro vandaan komt is mij een raadsel of het verschilt zo erg per beheerder.
Als ik goed ben sta jij nog steeds op 800W ontlading? Dan vind ik 2,5kWh echt wel ok. Alles boven de 800W verbruik pakt hij sowieso van het net of je nu 1sec of 10sec meter hebt.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:07:
[...]

Als ik goed ben sta jij nog steeds op 800W ontlading? Dan vind ik 2,5kWh echt wel ok. Alles boven de 800W verbruik pakt hij sowieso van het net of je nu 1sec of 10sec meter hebt.
Ja, het schiet me net weer te binnen dat de oorzaak kan zijn dat ik nog altijd geen aparte groep heb voor de batterij en het moet doen met 800W. Ik moet dat even proberen te onthouden. :)

• Dropsen
  • Laatst online: 09:55
[...]

De CT003 draait op V116 en de batterijen op V148. Ik kreeg deze updates meteen bij het installeren van de batterijen, dus ik heb geen ervaring met andere versies. Zelfde probleem zo te lezen. Wel logisch ook denk ik met een update elke 10 seconde, je loopt continu achter de werkelijkheid aan.

• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:23
Ik wacht nog op mijn eerste Marstek Venus E. Ik heb nog een van de allereerste slimme meters uit 2012. Een Iskra ME382 (Type ME382-D1A52-P1) een fase. Ik krijg de ct003 bij mijn Marstek geleverd. Maar effe afwachten of hij met die ouwe meter kan omgaan.
Bij Enexis zijn ze toch niet goedkoop om een nieuwere meter te plaatsen.
https://www.enexis.nl/tarieven/2026-elektriciteit-eenmalig

• frans84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Maikie18 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:03:
[...]

In AI mode laad die vanzelf op de goedkope momenten op. Bedoel je met ontladen terugleveren aan het net of voor je eigen verbruik?
Op dit moment gebruik ik de modus "Handmatig", ik bedoel idd terugleveren

AI modus durf ik nog niet aan, ik wil grip hebben op het moment de batterij laad/ontlaad.
Ik heb ook al gekeken naar "home-battery-control" maar deze is zeer uitgebreid en vind ik nog een beetje spannend.

Hoe gebruik jij de batterij?

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Zijn er mensen die de Marstek (bv V3) thuis opgeladen hebben en dan met kamperen meegenomen hebben als soort noodstroom voorziening? Is dat goed te doen, schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PaPi36 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?
Ja, een dubbele hernia?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
PaPi36 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
Zijn er mensen die de Marstek (bv V3) thuis opgeladen hebben en dan met kamperen meegenomen hebben als soort noodstroom voorziening? Is dat goed te doen, schuilen er "gevaren" om zo met de batterij om te gaan?
Kijk alsjeblieft eerst eens naar een Jackery of Anker. Zoals hierboven beschreven is met name het gewicht een showstopper en de behuizing/koeling. De tandjes...ik moet er niet aan denken om dat gewicht nog eens in mijn handen te hebben :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Niekniek89
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
[...]

[...]

[/quote]
Enexis schijnt er zoveel voor te vragen, dit bevestigd gekregen via een DM via X. Voor 65 euro had ik allang de keuze gemaakt :9

[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 21-04-2026 10:28 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

Even los van het gewicht @PaPi36 zijn dit niet echt batterijen die geschikt zijn gemaakt om vaak mee te slepen. De kans dat je een cel beschadigt is zo wel groter. Ik zou voor een wat mobielere oplossing kiezen, tenzij je de batterij permanent in je camper wil houden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Niekniek89
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:03:
[...]

Ja dat idee heb ik ook, maar ik heb geen idee in welke hoek ik het moet zoeken.
Af en toe houdt het gewoon meer dan 30 min aan (wisselen tussen laden en ontladen op 800W).
Ik heb de batterij (met behoud van gegevens) al meermaals teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Ook de CT003 al diverse keren gereset.

De batterij zit op een stabiele vaste LAN kabel
De CT003 uiteraard op WIFI, maar zie zo geen instabiliteit op WIFI (UniFi u6 LR).

Ik gebruik wel Marstek Venus Modbus integratie binnen HA.
maar ook deze heb ik al eens verwijderd, waarna het probleem blijft spelen tussen laden en ontladen.

[ Voor 24% gewijzigd door Niekniek89 op 21-04-2026 10:32 ]

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Joarie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:27:
[...]

Kijk alsjeblieft eerst eens naar een Jackery of Anker. Zoals hierboven beschreven is met name het gewicht een showstopper en de behuizing/koeling. De tandjes...ik moet er niet aan denken om dat gewicht nog eens in mijn handen te hebben :+
Ah inderdaad net even gecheckt en 63 kilo is inderdaad geen pretje om even te verslepen. Zag ook wel eens versies met wieltjes eronder dus dacht daarom dat het goed te verplaatsen was en moest daarom meteen denken aan meenemen in de zomer bij het kamperen....maar niet echt een optie dan.
Pagina: 1 ... 390 391 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.