Troost je, hier 3x Venus E 3 met een CT003 en ook alleen maar gedoe.sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Welke versie draai je? Ik heb een accu draaien op v147 en die is al weken zeer stabiel. Een tijdje geleden mijn tweede venus E3.0 ontvangen. Deze moest bij eerste configuratie helaas geüpdatet worden naar v148. Met deze heb ik niks anders dan problemen waarbij deze reset naar de fabrieksinstellingen iedere paar dagen. Dit had de oudere accu ook maar via support heb ik deze laten downgraden van v148 naar v147. Heb een support ticket aangemaakt voor de nieuwe accu met het verzoek deze ook te downgraden naar v147. Ze kwamen nu echter met v148.3 waarin alle problemen opgelost zouden moeten zijn.
Ik gebruik overigens niet meer de ct003 van marstek zelf. Deze is zeer onstabiel en gewoonweg onbruikbaar. Ik heb nu astrameter geconfigureerd als een virtuele ct003 en dit draait al enkele weken erg goed. Nu die resets nog oplossen en dan hoop ik dat het eindelijk een keer langer dan een week blijft functioneren. Die venus E3.0 met ct003 zijn echt hopeloos op software gebied. Super onstabiel tot nu toe.
Ik hoor vaak dat andere geen problemen hebben. Ik krijg echter het idee dat deze mensen niet de venus E3.0 hebben maar een andere variant...
Gelukkig kan ik die batterijen uitlezen met de Modbus over lan dus het geeft mij wat meer beeld. CT003 is hier wel echt een issue. Vraag mij ook af of dat ding nog verder ontwikkeld wordt. Al enige tijd geen nieuwe firmware updates, terwijl er genoeg om te doen is. Firmware kan natuurlijk niet oneindig falende hardware oplossing. Ik krijg nu van Thuisbatterij .nl ook niet echt hele diepgaande tips en van Marstek gewoon geen antwoord op de vragen. Wel al een nieuwe CT geprobeerd die TB mij gestuurd heeft, maar die had oude communicatie software en dat maakte het veel erger. Maar ja firmware 148 naar 148.3 maakte het er ook niet beter op.
Ze krijgen van Marstek dit doorgestuurd. Verder zegt Thuisbatterij er ook niets bij. Welke datum is dit, welke batterij. Ze geven aan dat om -04:00 de verbinding wegvalt. Ik zie vooral periodieke drops tijdens idle state, die hier in huis niet gemeten worden. Alleen de CT003 heb ik minder zicht op. Cloud problemen hoeven intern nog geen issue te zijn. Grotere gaten kunnen hier ook resets en downtime zijn geweest.
Al mijn historische data van afgelopen 2 weken doorlopen en nog geen herkenning van dit beeld. Helpt ook niet echt.
Volgende stap is een extra router alleen voor dit circuit. Ben heel benieuwd.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput