Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP
Netwerkkabel los halen, zorgen dat je Bluetooth verbinding tussen telefoon en accu werkt. Update via Bluetooth/Wifi, dus telefoon gewoon op de accu leggen. Na de update de accu opnieuw opstarten en ook de app op je telefoon volledig afsluiten en opnieuw opstartenchupie schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:14:
Iemand een top tip voor het updaten?
Ik heb middels een service request 150.119.109 aangevraagd om de surplus invoer problematiek aan te pakken maar het updaten lukt niet.
De statusbar kruipt richting ~60% om vervolgens rap in stappen van 10% naar de 100% te schieten waarna er wordt gemeld dat de update voltooid zou zijn.
Bij controle blijkt dat de firmware echter geen update heeft gehad, dit proces heb ik inmiddels zeker 20x op verschillende momenten van de dag herhaald zonder succes.
De accu is overigens bedraad aangesloten.
Heb je de LAN kabel uitgetrokken tijdens de update? Dat is nodig anders heb je problemen.chupie schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:14:
Iemand een top tip voor het updaten?
Ik heb middels een service request 150.119.109 aangevraagd om de surplus invoer problematiek aan te pakken maar het updaten lukt niet.
De statusbar kruipt richting ~60% om vervolgens rap in stappen van 10% naar de 100% te schieten waarna er wordt gemeld dat de update voltooid zou zijn.
Bij controle blijkt dat de firmware echter geen update heeft gehad, dit proces heb ik inmiddels zeker 20x op verschillende momenten van de dag herhaald zonder succes.
De accu is overigens bedraad aangesloten.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
Uiteraard is het logisch om niet te kiezen voor een stabiele bedrade verbinding.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Inderdaad, ook wel benieuwd wat je gevonden of gerepareerd hebt.Tjaarsveld schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:42:
Zit ik hier goed voor vragen en delen van bevindingen over de reparatie van een Venus A ?
Dit zijn foto's van de BMS er is iets doorgebrand wat zelf de plastic onderplaat tot letterlijk aan de accu cellen is doorgebrand.
Ik ben benieuwd of hier iemand meer verstand heeft van PCB design en mij kan vertellen of dit veilig is of zelfs mogelijk is om te repareren (eigen gebruik ergens achter in de schuur natuurlijk)
:strip_exif()/f/image/1TRquWI0oXhKT0aKsnMas0a8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F3okjMgeG1umLB1bcQii1GSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRkbqoXtLODqn0tTuLoZIBF0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QFU2393GckMUDBj1bxb4cBRy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6dDUV5h3pAtnSHaKJTR8qbhm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aGUgz9b98jcPI7K56Y2A8qGr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door mrottjers op 25-09-2026 22:52 . Reden: Fotos toegevoegd ]
Ik ben geen expert maar dat ziet er serieus end-of-life uit. Het zal niet voldonde zijn om alleen een componentje te verniewen. Het hele circuit lijkt zwaar aangetast.Tjaarsveld schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:46:
Gerepareerd nog niet gek veel, maar inmiddels wel een unit opengemaakt die het bekende probleem heeft (luide pop waarna alles uitvalt)
Dit zijn foto's van de BMS er is iets doorgebrand wat zelf de plastic onderplaat tot letterlijk aan de accu cellen is doorgebrand.
Ik ben benieuwd of hier iemand meer verstand heeft van PCB design en mij kan vertellen of dit veilig is of zelfs mogelijk is om te repareren (eigen gebruik ergens achter in de schuur natuurlijk)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ziet de connector er uit aan de binnenkant van de kast?Tjaarsveld schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:46:
Gerepareerd nog niet gek veel, maar inmiddels wel een unit opengemaakt die het bekende probleem heeft (luide pop waarna alles uitvalt)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Welke connector ?WargamingPlayer schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:43:
[...]
Hoe ziet de connector er uit aan de binnenkant van de kast?
Ja ben ik ook bang voor. Mocht er iemand toevallig een hebben met een ander defect dan neem ik die graag over, altijd leuk om in de verloren uurtjes met gevaarlijke accus te knutselenWillemD61 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:23:
[...]
Ik ben geen expert maar dat ziet er serieus end-of-life uit. Het zal niet voldonde zijn om alleen een componentje te verniewen. Het hele circuit lijkt zwaar aangetast.
Ik volg je geknutsel met interesse! Ik hoop wel dat je weet wat je doet, zodat ik je niet binnenkort in de krant zie staan?Tjaarsveld schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:02:
[...]
Ja ben ik ook bang voor. Mocht er iemand toevallig een hebben met een ander defect dan neem ik die graag over, altijd leuk om in de verloren uurtjes met gevaarlijke accus te knutselen
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP
De connector tussen batterij en de Venus hoofd unit.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Haha ik denk dat ik wacht tot ik een donor unit vind, ga het met mijn minimale pcb kennis niet riskeren.onlinaius schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:35:
[...]
Ik volg je geknutsel met interesse! Ik hoop wel dat je weet wat je doet, zodat ik je niet binnenkort in de krant zie staan?
Niet echt een goede foto van gemaakt maar dit is hoe de kabels lopen naar de BMsWargamingPlayer schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:26:
[...]
De connector tussen batterij en de Venus hoofd unit.
Dit lijkt mij zeker een serieus probleem en duidelijk een geval van te zwakke of slechte componenten en zeker een gevaar voor de brandveiligheid.Tjaarsveld schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:58:
[...]
Haha ik denk dat ik wacht tot ik een donor unit vind, ga het met mijn minimale pcb kennis niet riskeren.
Heb je hier al melding over gedaan bij Marstek en wat is eventueel hun reactie?
Denk dat ze komen met reset en 2 uurtjes wachten of zoiets
Ross
Dan is dit waarschijnlijk uitgetikt doordat er ergens kortsluiting is ontstaan. Waarschijnlijk in de connector. En dan zie je ook het zwakke punt, er zit geen DC zekering in.Tjaarsveld schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:01:
[...]
Niet echt een goede foto van gemaakt maar dit is hoe de kabels lopen naar de BMs
[Afbeelding]
Als ik het zo zie is het als volgt:
- Connector geen goed contact of slechte montage.
- Wordt heet en gaat smelten.
- Geheel maakt kortsluiting.
- PCB naar de klote.
Waarom claim je niet gewoon je garantie?Tjaarsveld schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:51:
Is er toevallig iemand die een donor accu ter overnamen heeft? Ik wil de reparatie wel aangaan, helaas is zo onderdeel los kopen vrijwel onmogelijk.
Je mag de accu houden nadat deze vervangen is. Het leek mij daarom een leuk project als het mij niet te veel kost om er weer een werkende van te maken.
17 kWh op het net gezet vandaag, maar kennelijk niet in de batterij.
En ook ontladen terwijl de zon er al was? :unsure:
[ Voor 23% gewijzigd door Th1x4nG op 27-09-2026 19:30 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M1 MBA | DXP4800+ · 40 TB RAID5 | BMW i4 e40 | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
In dat geval zeker een leuk project!Tjaarsveld schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:55:
[...]
Je mag de accu houden nadat deze vervangen is. Het leek mij daarom een leuk project als het mij niet te veel kost om er weer een werkende van te maken.
Op marktplaats zijn er wel te vinden. Maar er worden zotte prijzen gevraagd, prijzen waarvoor je in Duitsland zelfs een nieuwe kan afhalenTjaarsveld schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:51:
Is er toevallig iemand die een donor accu ter overnamen heeft? Ik wil de reparatie wel aangaan, helaas is zo onderdeel los kopen vrijwel onmogelijk.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
Weet je dat zeker / is dat door Marstek bevestigt? Ik heb er ook nog 1 staan (laadde 1x op, maar heeft nooit kunnen ontladen), waar Marstek International een nieuwe voor is komen brengen.Tjaarsveld schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:55:
[...]
Dat ding staat hier ook aardig in de weg, dus als het zeker is dat je die zelf weg mag doen wil ik ook wel een poging wagen om er nog wat voor te krijgen op marktplaats.
Ja bizar mensen denken omdat die uiterlijk er nog goed uitziet dat hij ook voor de nieuwprijs weg magDSSW schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:56:
[...]
Op marktplaats zijn er wel te vinden. Maar er worden zotte prijzen gevraagd, prijzen waarvoor je in Duitsland zelfs een nieuwe kan afhalen
Ja dit is ze te veel werk.onlinaius schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:23:
[...]
Weet je dat zeker / is dat door Marstek bevestigt? Ik heb er ook nog 1 staan (laadde 1x op, maar heeft nooit kunnen ontladen), waar Marstek International een nieuwe voor is komen brengen.
Dat ding staat hier ook aardig in de weg, dus als het zeker is dat je die zelf weg mag doen wil ik ook wel een poging wagen om er nog wat voor te krijgen op marktplaats.
Mocht je niet een gekke prijs vragen dan heb ik wel interesse, afhankelijk van wat het defect is. Eventueel PB mag natuurlijk altijd.
Ik begrijp dat er bij een groot aantal mensen weerstand is tegen het openen van de unit ivm garantie. Maar als ik alle problemen, inclusief die bij mezelf, zie met de connector op de uitbreidingsaccu vraag ik me af of het niet beter is de 3 stroompennen te vervangen door vaste kabels. Of als alternatief stekkers met verbindingen die de stroom die er loopt wel aan kunnen. Ik zie bijvoorbeeld de Phoenix Contact 1441143, Wel een dure oplossing dan.Ross11 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:26:
Denk zelf dat de problemen met de connector mogelijk te wijten kan zijn aan 1 van de volgende, of allemaaloorzaken.
Te geringe klemkracht van de femalel connector, test gezien met goedkope (China) Wago connector die prima werkte binnen de normale grenzen maar daarboven snel opgaven door deze geringe aandruk kracht.
Te korte pennen waardoor het contact vlak te klein is.
Inferieur materiaal van deze pennen en female connector met hoge overgang weerstand.
Zijn ook wel waarschuwing bekend van het gebruik van goedkope stekkerdozen en wandcontact dozen waar de klemkracht te gering was en daardoor bij hogere vermogens brand kunnen veroorzaken.
Iemand een idee welk type connector daarvoor beter gebruikt zou kunnen worden?
Veels te licht, tot 20A. Ik weet niet wat er zoal in zo een accu pack zit. Masr je moet rekenen dat er makkelijk 50-100A door heen gaat.mrottjers schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:24:
[...]
Ik begrijp dat er bij een groot aantal mensen weerstand is tegen het openen van de unit ivm garantie. Maar als ik alle problemen, inclusief die bij mezelf, zie met de connector op de uitbreidingsaccu vraag ik me af of het niet beter is de 3 stroompennen te vervangen door vaste kabels. Of als alternatief stekkers met verbindingen die de stroom die er loopt wel aan kunnen. Ik zie bijvoorbeeld de Phoenix Contact 1441143, Wel een dure oplossing dan.
Iemand een idee welk type connector daarvoor beter gebruikt zou kunnen worden?
Tussen het overschakelen naar het volgende pakket zit ca 30-50 sec.
Is dus maar 1 pakket van 2.08 Kwh actief.
Bij een cel spanning van ca 50V en een laad/ontlaadvermogen van 1500W komt dit neer op ca 30 Amp.
Reken voor de zekerheid dus inderdaad wel met 50+ Ampère.
De verbinding met de omvormer en het eerst pakket wordt dus wel altijd vol belast met de 30+ Ampère (bij 1500W) en zal dus extra warm kunnen worden.
Ross
Klopt, bij mij schakelden de accus ook per 10%. Het 1e pakket zit direct aan de omvormer. De connector tussen hoofdunit en 1e extra accu wordt alleen belast als ont- of geladen wordt uit een van de extra accus. Dat zou zelfs met meer vermogen kunnen zijn. Theoretisch 1x1500W AC laden en tegelijkertijd 4x600Wp MPPT. Dan zouden er connectors nodig zijn van 80A.Ross11 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:09:
Hier schakelen de cellen per pakket per 10%.
Tussen het overschakelen naar het volgende pakket zit ca 30-50 sec.
Is dus maar 1 pakket van 2.08 Kwh actief.
Bij een cel spanning van ca 50V en een laad/ontlaadvermogen van 1500W komt dit neer op ca 30 Amp.
Reken voor de zekerheid dus inderdaad wel met 50+ Ampère.
De verbinding met de omvormer en het eerst pakket wordt dus wel altijd vol belast met de 30+ Ampère (bij 1500W) en zal dus extra warm kunnen worden.
Niet helemaal. De limiet die ik zag toen ik mijn Venus A stack nog had zat op een ruime 2.2 kW. (nog steeds aardig wat / mogelijk teveel gezien de problemen met de Venus A serie).mrottjers schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:45:
[...]
Klopt, bij mij schakelden de accus ook per 10%. Het 1e pakket zit direct aan de omvormer. De connector tussen hoofdunit en 1e extra accu wordt alleen belast als ont- of geladen wordt uit een van de extra accus. Dat zou zelfs met meer vermogen kunnen zijn. Theoretisch 1x1500W AC laden en tegelijkertijd 4x600Wp MPPT. Dan zouden er connectors nodig zijn van 80A.
Dat klinkt helaas bekend. Veel specifieker dan 'bent u de komende 20 dagen thuis' werden ze bij mij ook niet.Avenger 2.0 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:00:
Vandaag onverwacht men Venus A vervangunit aangekomen. Had enkele weken terug wel bericht gehad of ik de komende 20 dagen thuis was voor ontvangst maar dat er nog een mail met tracking zou volgen. Niet dus, de persoon stond onaangekondigd aan de deur en bleef ook wachten voor aftekening pakket. Gelukkig was er vandaag iemand thuis.
Ik ben benieuwd hoe het met deze gaat!
Ik kreeg een SMS dat ze over 30 minuten er waren. Gelukkig werk ik op die dag dicht bij huis.Avenger 2.0 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:00:
Vandaag onverwacht men Venus A vervangunit aangekomen. Had enkele weken terug wel bericht gehad of ik de komende 20 dagen thuis was voor ontvangst maar dat er nog een mail met tracking zou volgen. Niet dus, de persoon stond onaangekondigd aan de deur en bleef ook wachten voor aftekening pakket. Gelukkig was er vandaag iemand thuis.
Het lijkt erop dat de vervangende Venus A + uitbreidingsbatterijen een iets ander model zijn:
- De nieuwe modules passen strak in de oude modules
- De nieuwe modules passen relatief los in elkaar
- De vervangende Venus A heeft een ander icon in de app
Ik vermoed dat ik in de nabije toekomst weer een garantieclaim zal moeten indienen.
Woensdagavond 22u30 is de stroom uitgevallen. Omdat ik zelf op vakantie ben, heb ik een vriend van mij laten langskomen donderdagochtend. De hoofddifferentieelschakelaar (300 mA) was afgesprongen.Th1x4nG schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:28:
Ben in het buitenland, batterij was niet bereikbaar. Ik zie nu dat ze net weer online gekomen is en NOM aan het houden is, maar geen idee wat er in tussentijd gebeurd is.
17 kWh op het net gezet vandaag, maar kennelijk niet in de batterij.
En ook ontladen terwijl de zon er al was? :unsure:
Dat is nog nooit eerder gebeurd. Er stond ook niet veel aan nu we weg zijn, dus het enige dat ik kon verdenken was de batterij.
Vriend heeft de batterij proberen opstarten maar dat balkje met accustatus op de voorkant kwam nooit tevoorschijn, batterij schakelde zichzelf na ongeveer een minuut uit. 2x geprobeerd en dan heb ik gezegd om maar gewoon de batterij uit te trekken.
Is het waarschijnlijk dat de 300 mA er zou uitknallen door de batterij? Ik zou denken enkel de zekering. Maar gezien de rare toestanden de dag ervoor, lijkt het mij ook niet onmogelijk?
Tijd om garantie te claimen? Ik wil eigenlijk gewoon m'n geld terug en hoef geen vervanging voor deze troep. Heb intussen zelf een elektrische auto gekocht dus kan geen kwaad om te investeren in een nieuwe hybride omvormer en een serieuze batterij.
[ Voor 8% gewijzigd door Th1x4nG op 02-10-2026 17:08 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M1 MBA | DXP4800+ · 40 TB RAID5 | BMW i4 e40 | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Hier vandaag ook onaangekondigd op de stoep, en helaas was ik niet thuis. Werd door de bezorger gebeld en had hem gevraagd de accu onder afdak te plaatsen. Hij moest daarvoor eerst bellen met de baas en zou nadien terug bellen. Niets meer gehoord nadien maar ook geen accu. Dus maar weer wachten wat er gebeuren gaat.Avenger 2.0 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:00:
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Grootste vraag zal zijn of de printplaat niet te beschadigd is om te herstellen. Als in een kortsluiting intern door het doorbranden / ontploffen van de componenten. Zou er persoonlijk men tijd niet meer insteken en kijken of ik geen donor Venus A kan vinden met nog een goede BMS waar de omvormer bv van ontploft is.Tjaarsveld schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:46:
Dacht dat bij mij ook de diff gesprongen was en bij volgende pogingen ook de zekering eens.Th1x4nG schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:07:
[...]
Woensdagavond 22u30 is de stroom uitgevallen. Omdat ik zelf op vakantie ben, heb ik een vriend van mij laten langskomen donderdagochtend. De hoofddifferentieelschakelaar (300 mA) was afgesprongen.
Tijd om garantie te claimen? Ik wil eigenlijk gewoon m'n geld terug en hoef geen vervanging voor deze troep. Heb intussen zelf een elektrische auto gekocht dus kan geen kwaad om te investeren in een nieuwe hybride omvormer en een serieuze batterij.
Als je geld terug wil of een andere batterij moet je proberen met de leverancier een deal te maken. Marstek China via de App zal je enkel een vervangunit bezorgen.
API spec v 3.1
Ik weet niet hoe lang deze er al staat en het document bevat ook geen datum (??!!).
Afgezien van wat kleine correcties t.o.v. versie 2 zijn dit de opvallende aanvullingen:
1) in setmode is er een extra veld voor Venus E mini.
2) een nieuw commando om het maximale (ont)laadvermogen in te stellen
3) een nieuw commando om factory reset te doen
Interessant, de vraag is alleen of oudere batterijen ook nog een API update krijgen of enkel is voor de nieuwe.WillemD61 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:55:
Ik zie dat er een versie 3.1 beschikbaar is van de Marstek Open API specification.
API spec v 3.1
Ik weet niet hoe lang deze er al staat en het document bevat ook geen datum (??!!).
Afgezien van wat kleine correcties t.o.v. versie 2 zijn dit de opvallende aanvullingen:
1) in setmode is er een extra veld voor Venus E mini.
2) een nieuw commando om het maximale (ont)laadvermogen in te stellen
3) een nieuw commando om factory reset te doen
De nieuwe commando's in versie 2 werkten in ieder geval ook op mijn Venus A. Die van versie 3 heb ik nog niet geprobeerd. Het zijn trouwens commando's die in de app en via mqtt ook beschikbaar zijn dus ik denk wel dat het werkt.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:49:
[...]
Interessant, de vraag is alleen of oudere batterijen ook nog een API update krijgen of enkel is voor de nieuwe.
[ Voor 13% gewijzigd door WillemD61 op 03-10-2026 13:14 ]
Het enige goede nieuws is dat de oorspronkelijke Venus A die ik had, toch nog bruikbaar bleek te zijn nadat de drie defecte modules waren verwijderd. Ik heb nu een volledig bruikbare stack, maar het belooft niet veel goeds als ze niet eens een werkend exemplaar kunnen leveren als vervanging via RMA.
Dat is wel pech hebben. Welke firmware had je erop gezet en hoe gebruikt (met of zonder PV)? Ook met een knal geëindigd of op een andere manier?nlee schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:13:
Dit kun je niet verzinnen... De vervangende Venus A die ik onder garantie had gekregen, begaf het binnen 12 uur nadat ik hem had aangesloten.
Ja dat is precies wat ik voor plan ben.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:06:
[...]
Grootste vraag zal zijn of de printplaat niet te beschadigd is om te herstellen. Als in een kortsluiting intern door het doorbranden / ontploffen van de componenten. Zou er persoonlijk men tijd niet meer insteken en kijken of ik geen donor Venus A kan vinden met nog een goede BMS waar de omvormer bv van ontploft is.
Hopelijk vind ik er een met een ander defect
Ik heb een Marstek Venus A en ben nu aan het zoeken naar zonnepanelen.
Hopelijk heeft iemand antwoord op onderstaande:
Is het beter om een zonnepaneel te kiezen met een Vmp dicht bij de 55 V (en een lage Imp)?
Of is het juist beter om voor een Imp te gaan die dicht bij de 16 A ligt (en dus een lage Vmp)?
Alvast dank,
Ben
Ik heb de startpost vandaag flink opgeknapt. De inhoud is grotendeels hetzelfde gebleven, maar hij is een stuk makkelijker te lezen en je vindt sneller wat je zoekt:
Bovenaan staan "Waar begin ik?" en een vergelijking van de Venus A, D en G, de Mars I Plus en de Mars II.
De Mars I Plus en de Mars II staan nu apart; die liepen eerst door elkaar.
De Venus A staat nu als niet meer leverbaar vermeld. De meldingen over gesmolten connectoren staan direct bij dat model.
De 60 V-grens per zonnepaneel-ingang (A en D) staat nu in een opvallend rood vak.
Nieuwe modellen bijgewerkt: Venus E Pro, Pro Max en de D AC-versie.
Opmerkingen, aanvullingen of foutjes gezien? Laat het hier weten, dan passen we het aan.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik ben zeker geen expert, dus ik ben benieuwd wat anderen hier over denken, maar persoonlijk zou ik denken dat je beter voor voltage kunt gaan. Als ik het goed begrepen heb beginnen de omvormers namelijk te werken bij een bepaald voltage (bij Marstek 18 volt uit mijn hoofd). Een hoger voltage (lager amperage) betekend dus (naar mijn idee) dat de omvormer in de ochtend iets eerder begint met werken, en iets later er weer mee stopt in de avond.BenInDeZon schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:56:
Beste iedereen,
Ik heb een Marstek Venus A en ben nu aan het zoeken naar zonnepanelen.
Hopelijk heeft iemand antwoord op onderstaande:
Is het beter om een zonnepaneel te kiezen met een Vmp dicht bij de 55 V (en een lage Imp)?
Of is het juist beter om voor een Imp te gaan die dicht bij de 16 A ligt (en dus een lage Vmp)?
Alvast dank,
Ben
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 05-10-2026 14:15 ]
Voorbeeld
Hij geeft 99% aan, je zet ontladen op bijvoorbeeld 500w, dit gaat hij dan netjes doen maar vervolgens springt hij op 0% en stopt hij met ontladen (logies als die op 0% staat)
ik heb hem nog niet via Modbus aangesloten om de cellen voltages te meten maar ik hoopte dat iemand mij hier een tip kon geven.
Het is nu duidelijk dat de Cellvoltage van cell 1 te erg heen en weer schommeltTjaarsveld schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:59:
Ik heb inmiddels ook een Venus E 3.0 die steeds van vol naar leeg springt in de app als je hem op ontladen zet.
Voorbeeld
Hij geeft 99% aan, je zet ontladen op bijvoorbeeld 500w, dit gaat hij dan netjes doen maar vervolgens springt hij op 0% en stopt hij met ontladen (logies als die op 0% staat)
ik heb hem nog niet via Modbus aangesloten om de cellen voltages te meten maar ik hoopte dat iemand mij hier een tip kon geven.
van 3,5 bij laden naar 2.8 bij ontladen terwijl de rest allemaal netjes op 3.285 blijven staan
Beste even melden via de feedback in de app. Ik vrees dat er een cel defect is en dat de batterij zal moeten worden omgeruild onder garantie.Tjaarsveld schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:27:
[...]
Het is nu duidelijk dat de Cellvoltage van cell 1 te erg heen en weer schommelt
van 3,5 bij laden naar 2.8 bij ontladen terwijl de rest allemaal netjes op 3.285 blijven staan
Ik heb hem inmiddels open gehad en gerepareerdDSSW schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:47:
[...]
Beste even melden via de feedback in de app. Ik vrees dat er een cel defect is en dat de batterij zal moeten worden omgeruild onder garantie.
Laat me raden, de voltage test draad van BMS losgekomen aan de betreffende cel?Tjaarsveld schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:25:
[...]
Ik heb hem inmiddels open gehad en gerepareerd
Nooit zo gedrag gezien of gelezen. Lijkt me ergens een limitatie door BMS. Al eens celvoltages met BLE tool uitgelezen? En anders best eens ticket voor openen bij Marstek.pa3gmi schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:28:
De laatste dagen regeert mijn set Venus A van drie sets vreemd. Opladen tot 95% en daarna plusminus 450 W verder laden, dat was normaal, nu echter gaat hij bij 98% sterk terug in laadvermogen tot 60 Wat. Begrijpelijk duurt het dan vreselijk lang alvorens de ene set vol is en die andere twee staan nog steeds op 90 % te wachten tot ze aan de beurt zijn. zijn er meer mensen met een dergelijk probleem?
Ik heb dat ook gezien bij mijn vorige, soms ging hij zelfs soort van pulserend laden. Duurt een hele tijd maar uiteindelijk ging hij door. Lijkt op een soort van ballanceren.pa3gmi schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:28:
De laatste dagen regeert mijn set Venus A van drie sets vreemd. Opladen tot 95% en daarna plusminus 450 W verder laden, dat was normaal, nu echter gaat hij bij 98% sterk terug in laadvermogen tot 60 Wat. Begrijpelijk duurt het dan vreselijk lang alvorens de ene set vol is en die andere twee staan nog steeds op 90 % te wachten tot ze aan de beurt zijn. zijn er meer mensen met een dergelijk probleem?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
De app zegt iedere keer dat hij het apparaat niet kan vinden, verbindings diagnose..... En na een paar pogingen werkt het weer.
De Venus A support Modbus via de Lan poortHijdaar95 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:04:
Via de support heb ik v150 gekregen op mijn Venus A, dit heeft de laad en ontlaad hysterese opgelost. Maar, helaas, is de communicatie tussen app en apparatuur een heel stuk slechter geworden.
De app zegt iedere keer dat hij het apparaat niet kan vinden, verbindings diagnose..... En na een paar pogingen werkt het weer.
Zo kan je bijvoorbeeld Omnibattery gebruiken voor de aansturing
Maar alles loopt al sinds maart stabiel via modbus, 150 zou bij mij niks toevoegen. Maar het is wel bijzonder dat er verschil is in firmware. Blijkbaar is er niet 1 versie van de firmware die het beste is voor iedereen maar hebben ze voor verschillende situaties een andere 🤔
Dankjewel, maar dit is bekend. Ik heb geen ethernet in mijn schuur en de power-line set die ik heb werkt niet betrouwbaar.Tjaarsveld schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:40:
[...]
De Venus A support Modbus via de Lan poort
Zo kan je bijvoorbeeld Omnibattery gebruiken voor de aansturing
Heb hier 148 en het zelfde , als ik dichtbij de accu sta werkt het vaak prima maar verder weg lang niet altijd. Ook diverse malen gehad dat na enkele keren proberen de CT verbinding van slag af was.Hijdaar95 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:04:
Via de support heb ik v150 gekregen op mijn Venus A, dit heeft de laad en ontlaad hysterese opgelost. Maar, helaas, is de communicatie tussen app en apparatuur een heel stuk slechter geworden.
Denk dat de data via de cloud gaat en deze niet altijd stabiel is. Via BT dicht bij wel.
Gebruik de Homewizard app om te kijken of hij laad/ontlaad.
Kan ook via HA en de modbus de data opvragen maar dan moet je dit wel hebben en is erg omslachtig.
Heb in de keuken een display met de waarden van de accu dus kan zonder app te openen zien wat de accu doet. (Moet je wel thuis zijn
Ross
Ik heb al maanden V149 en ik moet niks anders hebben. Werkt perfect met modbus koppeling en sturing in HBC.Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:46:
Welke firmware is eigenlijk meest stabiel voor de Venus A? Had vroeger v148 en wel tevreden van. Of zijn er bepaalde (kritieke) bugs of problemen die in v150 opgelost zijn?
Ik vermoed dat deze relatief weinig is verkocht. 2.5 kWh is voor bijna iedereen net te weinig, dus ik heb het vermoeden dat de meesten die de C overwogen uiteindelijk toch voor de E zijn gegaan.Tjaarsveld schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:37:
Gek de C staat niet eens benoemd hier.
Is dit echt zo onbekend?
Als ik het zo zie heeft de C voor ongeveer 700 euro te koop gestaan. Als ik het me goed herinner was de E af en toe verkrijgbaar voor een ruime 1100, en dan is de keuze voor de meesten snel gemaakt.
Wat mij opviel:
- De hoofdprint is een HAME-CTR-BI2500W V21 (2024-09-27): één tweerichtings-omvormer van 2,5 kW die zowel laadt als ontlaadt.
- Netjes opgebouwd: vermogensdeel en besturing gescheiden, zware onderdelen vastgezet met kit, wifi/bluetooth via een Quectel-module (FC41D).
- Op de print zit een aansluiting met CAN en RS485, waarschijnlijk richting het batterijbeheer.
- De zwakke punten zijn, zoals bij de meeste omvormers, de condensatoren en de ventilator. Warmte is hier de grote vijand.
- de opdruk op de vier grote condensatoren (merk, spanning en temperatuur);
- de onderkant van de print, waar de vermogenstransistors en koelblokken zitten;
- het printje van het batterijbeheer links in het accuvak;
- het label van de accucellen.
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 08-10-2026 07:16 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik heb hier een Venus C. Eigenlijk is dat gewoon een halve capaciteit Venus E. Was nooit interessant om te kopen tot ze ooit einde reeks gestaan hebben aan €700 bij marstek.nl jaar geleden. Hier een Venus E v2 en een Venus C en de capaciteit is juist voldoende nu.Tjaarsveld schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:37:
Gek de C staat niet eens benoemd hier.
Is dit echt zo onbekend?
PS: Wat heb je als vervanging gekregen voor de Venus C trouwens? Terug een Venus C?
Dat was enkel eind vorig jaar bij de uitverkoop voor enkele weken (toen de Venus E stond aan ~€1300). Maar ervoor stond die ook aan >€1000 en dus nooit interessant tegenover de maar paar €100 duurdere Venus E.onlinaius schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 00:35:
[...]
Als ik het zo zie heeft de C voor ongeveer 700 euro te koop gestaan.
Bouwkwaliteit ziet er beter uit dan ik verwacht had. Gewoon spijtig dat het niet evident is om open te krijgen. Ik gok dat het frontpaneel kapot of zwaar beschadigd is geraakt hierbij. Anyway als die ooit uit garantie defect gaat binnen 10 jaar zal het wel minder uitmaken en is het feit dat die niet in hars is ingegoten een pluspunt voor een herstelpoging tegenover de v3 (die wel makkelijker open te krijgen is).SatScan schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:12:
Dan valt er wat meer te zeggen over de bouwkwaliteit.
Nu kan je al een E gen 3 afhalen voor 870€ in DuitslandAvenger 2.0 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:34:
[...]
Ik heb hier een Venus C. Eigenlijk is dat gewoon een halve capaciteit Venus E. Was nooit interessant om te kopen tot ze ooit einde reeks gestaan hebben aan €700 bij marstek.nl jaar geleden. Hier een Venus E v2 en een Venus C en de capaciteit is juist voldoende nu.
PS: Wat heb je als vervanging gekregen voor de Venus C trouwens? Terug een Venus C?
Ja hier ook wel rond de €1050 incl btw. En de prijzen zullen nog wel dalen hoor.DSSW schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:57:
[...]
Nu kan je al een E gen 3 afhalen voor 870€ in Duitsland
Zie het hier zelf ook niet. Maar kan ook een chip zijn die defect gegaan is (en in kortsluiting is). Dat zie je zo niet. Misschien wel met een warmtecamera.Hijdaar95 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:12:
Is het defect te zien op de print? Ik zie het in ieder geval niet.
Nog even lachen, vandaag stuurt Marstek mij de tracking nummer door voor de unit die vorige week reeds geleverd werdCubico schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:54:
[...]
Hier vandaag ook onaangekondigd op de stoep, en helaas was ik niet thuis. Werd door de bezorger gebeld en had hem gevraagd de accu onder afdak te plaatsen. Hij moest daarvoor eerst bellen met de baas en zou nadien terug bellen. Niets meer gehoord nadien maar ook geen accu. Dus maar weer wachten wat er gebeuren gaat.
Die van mij werd afgelopen maandag wederom onaangekondigd afgeleverd, was nu wel thuis. Dan zal ik ook nog wel zo'n bericht krijgen, lekker bezig daar hihi.Avenger 2.0 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
Nog even lachen, vandaag stuurt Marstek mij de tracking nummer door voor de unit die vorige week reeds geleverd werd
Dat blauwe kokertje onderaan de foto is een zekering houder al gecheckt.
Dat gelijkricht voeding blokje aan de rechter kant is een standaard goedkoop Chinees ding. Heb er 3 waarvan 1 vrij vlug stuk was.
Makkelijk te meten met een multimeter.
Ross
Ik heb zo'n Venus C, heeft me toen inderdaad €700 gekost. Dat lijkt wel duur, maar de concurrentie was toendertijd veel duurder! (overigens was de E toen echt niet voor €1100 te krijgen!) De C draait bij mij nu precies een jaar, en zonder problemen. (V158.1) Daarnaast heb ik een Venus A (zonder uitbreiding), die draait vanaf begin december '25 tot nu toe ook zonder problemen. (V148.7)onlinaius schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 00:35:
[...]
Ik vermoed dat deze relatief weinig is verkocht. 2.5 kWh is voor bijna iedereen net te weinig, dus ik heb het vermoeden dat de meesten die de C overwogen uiteindelijk toch voor de E zijn gegaan.
Als ik het zo zie heeft de C voor ongeveer 700 euro te koop gestaan. Als ik het me goed herinner was de E af en toe verkrijgbaar voor een ruime 1100, en dan is de keuze voor de meesten snel gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 08-10-2026 11:59 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ik geloof je op je woord. Het was wat ik mij 'ongeveer' herinnerde, maar ik kan er zeker wat naast zitten.Vulcan750 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:58:
[...]
Ik heb zo'n Venus C, heeft me toen inderdaad €700 gekost. Dat lijkt wel duur, maar de concurrentie was toendertijd veel duurder! (overigens was de E toen echt niet voor €1100 te krijgen!) De C draait bij mij nu precies een jaar, en zonder problemen. (V158.1) Daarnaast heb ik een Venus A (zonder uitbreiding), die draait vanaf begin december '25 tot nu toe ook zonder problemen. (V148.7)
Overigens was die 700 voor die Venus C ook geen standaardprijs als ik het goed begrijp uit eerder comments, maar alleen een prijs toen de C uit het assortiment begon te gaan. Als de C (standaardprijs) rond de 1000 zat, en de E rond de 1400 verandert dat niet heel veel aan de afweging tov 700 (C) en 1100 (E) zoals eerder door mij ingeschat.
Uiteraard verandert die inschatting als de C voor 700 over de toonbank gaat, en de E voor 1400.
Voor zover ik het me herinner was de E meer rond de €1250 bij de meeste shops. Ik had bewust voor de C gekozen (die was inderdaad eerder een stuk duurder), met het idee " als het bevalt koop ik straks nog een C". En 2x een C is meer dan 1x en E (2x 800W/2500W vs 1x 800W/2500W).onlinaius schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:23:
[...]
Ik geloof je op je woord. Het was wat ik mij 'ongeveer' herinnerde, maar ik kan er zeker wat naast zitten.
Overigens was die 700 voor die Venus C ook geen standaardprijs als ik het goed begrijp uit eerder comments, maar alleen een prijs toen de C uit het assortiment begon te gaan. Als de C (standaardprijs) rond de 1000 zat, en de E rond de 1400 verandert dat niet heel veel aan de afweging tov 700 (C) en 1100 (E) zoals eerder door mij ingeschat.
Uiteraard verandert die inschatting als de C voor 700 over de toonbank gaat, en de E voor 1400.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
De E V1 koste in januari 2025 1899€ BTW incl, daarna is hij snel gaan dalen...nu kan je hem al voor minder dan 900€ afhalen in Duitsland...Vulcan750 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:09:
[...]
Voor zover ik het me herinner was de E meer rond de €1250 bij de meeste shops. Ik had bewust voor de C gekozen (die was inderdaad eerder een stuk duurder), met het idee " als het bevalt koop ik straks nog een C". En 2x een C is meer dan 1x en E (2x 800W/2500W vs 1x 800W/2500W).
[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 08-10-2026 15:49 ]
Klopt, ook was deze netzo groot als de B2500 die voor de helft te koop wasonlinaius schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 00:35:
[...]
Ik vermoed dat deze relatief weinig is verkocht. 2.5 kWh is voor bijna iedereen net te weinig, dus ik heb het vermoeden dat de meesten die de C overwogen uiteindelijk toch voor de E zijn gegaan.
Hi, bedankt! ik vind het zelf ook altijd fijn als mensen zulke foto's delen,SatScan schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:12:
Mooie foto's, bedankt voor het delen! Altijd interessant om te zien wat er binnenin zit.
Wat mij opviel:Weet je al wat er precies defect is? En zou je nog een paar close-ups kunnen maken? Ik ben vooral benieuwd naar:
- De hoofdprint is een HAME-CTR-BI2500W V21 (2024-09-27): één tweerichtings-omvormer van 2,5 kW die zowel laadt als ontlaadt.
- Netjes opgebouwd: vermogensdeel en besturing gescheiden, zware onderdelen vastgezet met kit, wifi/bluetooth via een Quectel-module (FC41D).
- Op de print zit een aansluiting met CAN en RS485, waarschijnlijk richting het batterijbeheer.
- De zwakke punten zijn, zoals bij de meeste omvormers, de condensatoren en de ventilator. Warmte is hier de grote vijand.
Dan valt er wat meer te zeggen over de bouwkwaliteit.
- de opdruk op de vier grote condensatoren (merk, spanning en temperatuur);
- de onderkant van de print, waar de vermogenstransistors en koelblokken zitten;
- het printje van het batterijbeheer links in het accuvak;
- het label van de accucellen.
Het defect is mij nog niet bekend, het probleem is dit, de knop kan je aanzetten en dan zie je het groende ledje rondom de knop branden, alleen gaat de accu zelf niet aan.
Wat er wel aan gaat is de BMS, die de 52v naar 5v omvormer (metalen kastje rechts) die voor de rs485 connector is
op de pcb zie ik niets gebeuren ook het indrukken van s1 doet niets
Bouwkwaliteit
- De vier grote condensatoren zijn van HEC (LT-serie): 330 µF, 550 V en geschikt tot 105 °C. Dat is de betere temperatuurklasse (goedkope types zijn 85 °C) en 550 V geeft ruim marge.
- De zes condensatoren aan de accukant zijn ook 105 °C-types.
- De onderkant van de print ziet er schoon uit: geen verkleuring, geen gescheurde soldeerpunten. Het lichte streepje bij de rij aansluitpennen is een uitgefreesde sleuf in de print, bedoeld als isolatie tussen hoog- en laagspanning. Dat hoort zo en is geen schade.
- Het accupakket is netjes: gelaste verbindingen tussen de cellen en een meetprintje met twee temperatuursensoren. Het label van de cellen zelf is op deze foto niet te zien.
Zichtbare schade zie ik niet: geen brandplekken, geen bolle of gelekte condensatoren en geen verkleurde print. Het groene lampje en de BMS gaan aan, maar de omvormerprint reageert nergens op, ook niet op S1. Het lijkt er dus op dat de stroom ergens onderweg stopt en de hoofdprint niet "wakker" wordt. Ik zou eerst kijken of de accuspanning wel op de omvormerprint aankomt:
- Meet met het apparaat aangezet de spanning op BAT+ en BAT- van de hoofdprint. Zie je daar ongeveer 50 V? Dan zit het probleem op de hoofdprint zelf. Zie je niets? Dan houdt de BMS de uitgang dicht, bijvoorbeeld door een beveiliging of foutmelding.
- Komt de 50 V wel aan? Meet dan de hulpvoeding op de hoofdprint, de lage spanningen voor de processor (vaak 12 V, 5 V of 3,3 V). Ontbreekt die, dan start de processor niet en reageert er dus ook niets.
- Controleer de zekering aan de accukant en de platte kabel tussen BMS en hoofdprint (goed vast, geen beschadiging).
Mijn beeld tot nu toe
Een degelijk gebouwd apparaat: goede onderdelen, nette opbouw en geen zwakke plek in het ontwerp die mij opvalt. Er is geen zichtbare schade, dus het defect zit waarschijnlijk in de stroomvoorziening naar of op de hoofdprint. Waar precies, moeten de metingen uitwijzen.
Ben benieuwd wat je meet!
1: daar komt 52v op binnen ik denk dus ook niet dat het in de BMS zitSatScan schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:25:
Thanks voor de extra foto's, daar is een stuk meer op te zien.
BouwkwaliteitOver het defect
- De vier grote condensatoren zijn van HEC (LT-serie): 330 µF, 550 V en geschikt tot 105 °C. Dat is de betere temperatuurklasse (goedkope types zijn 85 °C) en 550 V geeft ruim marge.
- De zes condensatoren aan de accukant zijn ook 105 °C-types.
- De onderkant van de print ziet er schoon uit: geen verkleuring, geen gescheurde soldeerpunten. Het lichte streepje bij de rij aansluitpennen is een uitgefreesde sleuf in de print, bedoeld als isolatie tussen hoog- en laagspanning. Dat hoort zo en is geen schade.
- Het accupakket is netjes: gelaste verbindingen tussen de cellen en een meetprintje met twee temperatuursensoren. Het label van de cellen zelf is op deze foto niet te zien.
Zichtbare schade zie ik niet: geen brandplekken, geen bolle of gelekte condensatoren en geen verkleurde print. Het groene lampje en de BMS gaan aan, maar de omvormerprint reageert nergens op, ook niet op S1. Het lijkt er dus op dat de stroom ergens onderweg stopt en de hoofdprint niet "wakker" wordt. Ik zou eerst kijken of de accuspanning wel op de omvormerprint aankomt:Let op: de grote condensatoren kunnen na uitschakelen nog een tijd een gevaarlijke spanning vasthouden. Meet ze eerst na voordat je iets aanraakt.
- Meet met het apparaat aangezet de spanning op BAT+ en BAT- van de hoofdprint. Zie je daar ongeveer 50 V? Dan zit het probleem op de hoofdprint zelf. Zie je niets? Dan houdt de BMS de uitgang dicht, bijvoorbeeld door een beveiliging of foutmelding.
- Komt de 50 V wel aan? Meet dan de hulpvoeding op de hoofdprint, de lage spanningen voor de processor (vaak 12 V, 5 V of 3,3 V). Ontbreekt die, dan start de processor niet en reageert er dus ook niets.
- Controleer de zekering aan de accukant en de platte kabel tussen BMS en hoofdprint (goed vast, geen beschadiging).
Mijn beeld tot nu toe
Een degelijk gebouwd apparaat: goede onderdelen, nette opbouw en geen zwakke plek in het ontwerp die mij opvalt. Er is geen zichtbare schade, dus het defect zit waarschijnlijk in de stroomvoorziening naar of op de hoofdprint. Waar precies, moeten de metingen uitwijzen.
Ben benieuwd wat je meet!
2: Weet jij waar ik dit kan meten?
3: Ga kijken of ik een zekering kan vinden
R200 zou kunnen. De U16 is een ander verhaal.Tjaarsveld schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:54:
Defect Venus C gevonden
Lijkt om R200 en U16 te gaan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De R200 lijkt om deze
[Afbeelding]
En de U16 lijkt op deze
[Afbeelding]
Haal de print (voorkant en achterkant) door Gemini of een andere AI. Dan kan die nagenoeg bepalen wat de componenten zouden moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 08-10-2026 21:08 ]
U16 is een ander verhaal als in dat je niet goed kan zien wat er op staat of dat de gene die ik stuurde een ander type is ?WargamingPlayer schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:02:
[...]
R200 zou kunnen. De U16 is een ander verhaal.
Haal de print (voorkant en achterkant) door Gemini of een andere AI. Dan kan die nagenoeg bepalen wat de componenten zouden moeten zijn.
Overigens heeft AI mij met hardware nog nooit echt goed geholpen, meestal kom ik op onzin uit
[ Voor 10% gewijzigd door Tjaarsveld op 08-10-2026 21:30 ]
U16 kan van alles zijn, maar waarschijnlijk is de stroom door de weerstand te groot geworden of is er kortsluiting geweest. Een dergelijke weerstand wordt vaak gebruikt om de stroom te meten in een circuit. Dat hij kapot is kan het volgende betekenen:Tjaarsveld schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:25:
[...]
U16 is een ander verhaal als in dat je niet goed kan zien wat er op staat of dat de gene die ik stuurde een ander type is ?
Overigens heeft AI mij met hardware nog nooit echt goed geholpen, meestal kom ik op onzin uit
- Er is kortsluiting geweest;
- Er is een diode of Mosfet ergens defect in het circuit (door kortsluiting, of oorzaak van de kortsluiting);
- Te hoge stroom.
Maar is allemaal speculatie.
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
En de Venus D zijn ze nog vergeten...Avenger 2.0 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 04:47:
Voor de Belgen, de Venus A staat nu eindelijk officieel in de Synergrid lijst (nog aan 1200W)
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Die heb ik ook nog liggen
Wou hem gebruiken zonder accu maar lijkt niet te werken.
Ze wachten eerst tot die EOL is zoals de Venus A voordat ze hem goedkeuren
Iemand met de gouden tip?Tjaarsveld schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:56:
[...]
1: daar komt 52v op binnen ik denk dus ook niet dat het in de BMS zit
2: Weet jij waar ik dit kan meten?
3: Ga kijken of ik een zekering kan vinden
:strip_exif()/f/image/mU6Ct7tNXtrWdp9hXLCfALLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yMUyini7fm9FhkgYKn5xmaQi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5iiL1TPRinWIZdUYSXQxY8fX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QFcyGaiyfxpnjoAcMdcqFU26.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YI7QXUUOc6x0cmVkgvgOeFJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVUyX84fMMcovqeI3IzImksL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rkDBmpXznZkEG9B1o6WosrW4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IymuYJHxDJXRvAhPn03MMet8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3icRDarzhvdOY5j6BZcIXK7I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0UZ7VpQ6bX04oMb80y9Mk9ww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gs6OfhC1H1QC8Yr29j8Pm4Tg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zjfmCAPlPSkQhynhSHtecWsJ.jpg?f=fotoalbum_large)