Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:50:
Inmiddels ook feedback van Marstek ontvangen wat betreft de weergave van maximaal 2,08 kWh beschikbaar in de App, dit wordt met een toekomstige firmware update aangepast zodat de volledige 2,12 kWh zichtbaar wordt.
Bedankt dat jij en anderen er ook ingedoken zijn. Ik had ondertussen ook bij marstek nederland na gevraagd, want 2,08kwh is niet conform wat ze verkopen. Hun antwoord was: "De opgegeven 2,12 kWh is de nominale (theoretische) capaciteit van de Venus A‑module; door systeemverliezen en veiligheidsmarges ligt de effectief bruikbare energie in de praktijk iets lager, waardoor je rond de 2,08 kWh in de app ziet.".
Mooi verhaal maar ik geloof er niet zo in. Waarom zou je als fabrikant bewust kiezen voor verwarring?
Leuk dat ze een update maken waarin 2,12 weergegeven gaat worden in de app maar daarmee tover je niet extra vermogen uit de cellen. Het zorgt in ieder geval wel voor minder vragen bij marstek.
Nu ben ik sowieso nog niet echt onder de indruk van de venus A. Er is door de kleine capaciteit nagenoeg onmogelijk een financieel voordeel mee te behalen door alle verliezen. Doordat we nog mogen salderen wordt dat nog eens bemoeilijkt. (Bij meer opwek of gelijke opwek aan eigen verbruik).
Mijn A staat nu dan ook uit. Pas als er weer voldoende zonnestroom overschot is ga ik daar mee testen. Sinds 9 december heeft hij 1,56 euro totaal gekost (ik zit dynamisch). Ik wist van tevoren dat het prijsverschil per kwh significant moest zijn. 30 procent verschil tussen waarvoor je het er in stopt en waarvoor het er weer uit gaat lijkt echt het minimum te zijn vanwege de verliezen.
Waarom niets verdiend?
1) de AI modus is olie dom. Zelf leren lijkt hij niet te doen. Op het goedkoopste moment opladen lijkt hem nog net te lukken maar ontladen als ik ga koken of wachten op een duurder moment lijkt ie niet te leren. Na vol geladen te zijn begint direct het ontladen. (Tegen dus nagenoeg hetzelfde tarief). Het lijkt meer leuk gebruik van een hippe term.
2) Handmatig laden instellen is bewerkelijk. Ook geprobeerd en zowaar 1 dag goedkoper uitgeweest met accu vs. zonder (5 cent verdiend). Een knop nu laden/ontladen of laad op het goedkoopste moment zou helpen. Ook wordt zonne overschot in de handmatige stand niet opgeslagen in de accu. Dat is misschien nog wel het grootste probleem, want het had het mogelijk gemaakt om in ieder geval te kunnen wachten met ontladen op een handmatig ingesteld duurder moment.
3) Het ontbreken van een slimme stand die pas gaat ontladen bij genoeg prijs verschil. (De genoemde 30%).
4) Zelf consumptie stand laad keurig op bij zonne overschot, maar ontlaadt ook direct daarna weer en wacht niet tot een duurder moment. Dus wederom tegen nagenoeg dezelfde tarieven en daardoor, dankzij salderen en de laad verliezen dus geen voordeel.
Ik heb overigens nog geen panelen rechtstreeks op de marstek aangesloten. Wellicht zorgt dat nog voor een iets hogere efficiëntie. Misschien ga ik dat later nog doen, maar daarvoor moet ik weet het dak op en nieuwe panelen leggen en daar heb ik nu geen zin in.
Klinkt best negatief allemaal als ik het terug lees. Ben ik ook positief? Ja, cool apparaat met mooie look. Gaaf om savonds om 10 uur op de bank te zitten en te beseffen dat de accu gevuld met zonnestroom je huis voorziet van stroom. Het is het goedkoopste apparaat in de markt volgens mij dus misschien heb ik ook te hoge verwachtingen. Over een jaar zijn we goed voorbereid voor energie zonder salderen. We weten dan al hoe het werkt en wat we wel en niet moeten doen met de accu om hem op dat moment goed in te zetten. Dit is een leer en probeer jaar. En Ohja, ik snap dat de Venus A een generiek product is voor vele landen. Landen waar ze salderen niet hebben en dus meer profijt hebben van de werking zoals de A nu is. (Bv. Duitsland)