Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Ik heb momenteel twee venus e v3 en overweeg nog een venus A ivm de modulariteit. Iemand ervaring mee of dit goed werkt samen?

ik ben van plan deze in de tuin te zetten. Weet iemand een nette praktische oplossing voor een overkapping oid?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:27
WillemD61 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:53:
Ze erkennen dat de weg van stackable systemen niet houdbaar is (16:15). Mensen verwachten dat er na jaren nog steeds een unit bijgeplugd kan worden wat allerlei problemen oplevert dus daar stappen ze blijkbaar vanaf. Maar waarom dan wel recent Venus D introduceren ? Lijkt niet te kloppen met die filosofie.
En ik dacht dat er ook nog een Venus A V2 verwacht werd?

Jammer, ik ben wel fan van het stackable design, juist omdat dit het maximale is wat ik in mijn eentje met een keukentrapje bovenop een (verstevigde) kast-plank in de garage krijg. 3 E Mini's naast elkaar lijkt me toch wat minder aantrekkelijk en dan zou ik ook nog eens gedwongen zijn een nieuwe groep aan te leggen (incl 15meter kabel onder het garagepad en dwars door de garage), want ik neem aan dat ik ze niet samen zou kunnen limiteren op 800 watt maximaal tegelijkertijd.

En die MPPT's waren nu juist wat mij heeft overgehaald om voor Marstek en de Venus A te gaan, de Venus E is misschien eenvoudiger, maar het is ook een systeem waar veel meer concurrentie bij is.

De MPPT's waren voor mij aantrekkelijk omdat:
- minder verlies vanuit de aangesloten 2400 wp zonnepanelen
- een noodstroomvoorziening die zelfs bij de donkerste dagen onbeperkt mijn vriezer (en mogelijk ook mijn koelkast) kan koelhouden. Recent mogen proberen met een stroomuitval van 1.5 uur. De vriezer en koelkast hoefde ik dus niet aan de Venus A te koppelen, maar het was wel fijn dat ik na wat ompluggen en een hoop verlengkabels en stekkerdozen de pc weer aan de praat had en verder kon werken (note to self: een kabelhaspel erbij zou wel handig zijn).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
in de recente app update werd de Venus a 2.0 als nieuwe product vermeld. Blijkbaar zijn ze van gedachte veranderd. Jammer, zoals velen vindt ik het idee wel fijn om zelf off-grid energie te kunnen opwekken en opslaan.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
marsian schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:26:
in de recente app update werd de Venus a 2.0 als nieuwe product vermeld. Blijkbaar zijn ze van gedachte veranderd. Jammer, zoals velen vindt ik het idee wel fijn om zelf off-grid energie te kunnen opwekken en opslaan.
De Venus E 2.0 was ook niet met een actieve campagne aangekondigd. Je had een moment dat je een Venus E bestelde en dan was het gokken of je een 1.0 of een 2.0 kreeg. Omdat bij de 1.0 nog een muurbeugel zat. Tussen de 2.0 en de 3.0 zat veel meer verschil, eigenlijk was de 3.0 een totaal nieuw product.

Ik denk ook wel dat de A 2.0 er gaat komen, alleen gewoon als logische opvolger. Een 2.0 is waarschijnlijk ook niet echt interessant om aan te kondigen omdat er te weinig innovatie zit tussen de 1.0 en de 2.0.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
WargamingPlayer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:04:
[...]

De Venus E 2.0 was ook niet met een actieve campagne aangekondigd. Je had een moment dat je een Venus E bestelde en dan was het gokken of je een 1.0 of een 2.0 kreeg. Omdat bij de 1.0 nog een muurbeugel zat. Tussen de 2.0 en de 3.0 zat veel meer verschil, eigenlijk was de 3.0 een totaal nieuw product.

Ik denk ook wel dat de A 2.0 er gaat komen, alleen gewoon als logische opvolger. Een 2.0 is waarschijnlijk ook niet echt interessant om aan te kondigen omdat er te weinig innovatie zit tussen de 1.0 en de 2.0.
Zou je de Venus D niet als Venus A 2.0 moeten zien?

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
WillemD61 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Zou je de Venus D niet als Venus A 2.0 moeten zien?
Is een beetje zoals we “Vroeger” de Venus C en Venus E hadden. C = Halve E.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
Volgens mij gaat er zowel voor de Venus A als de D een v2 komen.
Verwacht eigenlijk weinig aanpassing aan de Venus A v2. Waarschijnlijk net zoals de Venus B (of E Mini nu genoemd) een andere grid stekker connector. En de Venus D v2 zal zoals de Venus E v4 een iets grotere specs bump krijgen (3kW of 3,6kW omvormer ipv 3,5kW), LED display, nieuw type 314kWh cellen met 10k cycli, etc

  • DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:27
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:48:
Volgens mij gaat er zowel voor de Venus A als de D een v2 komen.
Verwacht eigenlijk weinig aanpassing aan de Venus A v2. Waarschijnlijk net zoals de Venus B (of E Mini nu genoemd) een andere grid stekker connector. En de Venus D v2 zal zoals de Venus E v4 een iets grotere specs bump krijgen (3kW of 3,6kW omvormer ipv 3,5kW), LED display, nieuw type 314kWh cellen met 10k cycli, etc
Ik zit daar niet over te speculeren. Brengt niks op, we zien wel wat te komt, lig er niet van wakker.

Alles draait hier tot op heden als een molentje. Binnen een jaar of zes zullen we wel eens kijken wat er dan allemaal op de markt is om de boel te "renoveren-upgraden"

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
Volg gewoon graag de nieuwe ontwikkelingen, maar moet niet direct het laatst nieuwe hebben.
Deze Marstek zal moeten meegaan tot einde leven of tot ik iets groter of performanter nodig heb.
Denk dat we sowieso elk jaar minstens één upgrade van elke batterij mogen verwachten (zoals we.nu bij de Venus E zien waar v4 zojuist aangekondigd is).

  • DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:27
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:53:
Volg gewoon graag de nieuwe ontwikkelingen, maar moet niet direct het laatst nieuwe hebben.
Deze Marstek zal moeten meegaan tot einde leven of tot ik iets groter of performanter nodig heb.
Denk dat we sowieso elk jaar minstens één upgrade van elke batterij mogen verwachten (zoals we.nu bij de Venus E zien waar v4 zojuist aangekondigd is).
Inderdaad, ik ga alvast een pre-order plaatsen voor de Venus E V15 :o

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Voor mij hoeven ze de hardware niet zo nodig te updaten. Die is in principe prima.
De software daarentegen... kan zeker nog wat verbeteringen krijgen. Daar zit nu denk ik de grootste winst.

Maar vanuit de fabrikant gezien is zo'n V2 natuurlijk mooier om in de markt te zetten, want 'nieuw', dus de mensen willen dat hebben.

  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Mijn vervangende Venus A: er is gisteren een poging gedaan om hem te bezorgen. Was helaas niet thuis.
Vandaag gelukkig bezorgd, er was iemand thuis. Bijzonder dat ze zonder enige vorm van communicatie op de stoep staan. De snelheid van vervanging is positief, minder dan 2 weken na invullen formulier.

Mocht deze nog op 143 draaien dan laat ik hem voorlopig mooi op die versie.

De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
kevlar01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:20:
Voor mij hoeven ze de hardware niet zo nodig te updaten. Die is in principe prima.
De software daarentegen... kan zeker nog wat verbeteringen krijgen. Daar zit nu denk ik de grootste winst.
Vraag mij af of die software ooit af of stabiel geraakt. Vrees er eigenlijk voor.

  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,
Je moet er inderdaad achter zitten om terug laten op te halen. Heb zo het gevoel dat hun weinig kan schelen. Wel goed dat ze zo snel vervanging geleverd hebben, want in Venus E forum wachten er sommige al maanden op vervangtoestel |:(

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
Mijn vervangende Venus A: er is gisteren een poging gedaan om hem te bezorgen. Was helaas niet thuis.
Vandaag gelukkig bezorgd, er was iemand thuis. Bijzonder dat ze zonder enige vorm van communicatie op de stoep staan. De snelheid van vervanging is positief, minder dan 2 weken na invullen formulier.

Mocht deze nog op 143 draaien dan laat ik hem voorlopig mooi op die versie.

De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,
Mijn vervanger is gister ook geleverd. Inderdaad zonder enige melding. Het ophalen heb ik geen instructies oger gezien nog?

De losse module is wel bijgewerkt dus ik denk dat ik de hoofdunit ook moet updaten.

  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Vraag mij af of die software ooit af of stabiel geraakt. Vrees er eigenlijk voor.
Ik denk het wel. Naar mijn idee is de basis goed, er zijn veel mensen bij wie het goed draait. Vooral via modbus en stabiele p1 verbinding.

  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Beekforel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Mijn vervanger is gister ook geleverd. Inderdaad zonder enige melding. Het ophalen heb ik geen instructies oger gezien nog?

De losse module is wel bijgewerkt dus ik denk dat ik de hoofdunit ook moet updaten.
Als jij hem nou eerst ff update, en laat weten hoe het ging... Dan durf ik na positief resultaat het misschien ook wel aan om hem te updaten >:)

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Nou vervangende unit werkt, en heeft FW versie 144, die ik dus mooi niet ga updaten.
Nu ff puzzelen hoe ik die in HA kan opnemen in de bestaande integratie.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
Mijn vervangende Venus A: er is gisteren een poging gedaan om hem te bezorgen. Was helaas niet thuis.
Vandaag gelukkig bezorgd, er was iemand thuis. Bijzonder dat ze zonder enige vorm van communicatie op de stoep staan. De snelheid van vervanging is positief, minder dan 2 weken na invullen formulier.

Mocht deze nog op 143 draaien dan laat ik hem voorlopig mooi op die versie.

De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,
Dat is inderdaad vreemd, bij het omwisselen van mijn E kon ik een dag opgeven.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 14:04
Mijn vervangende a werkt goed op 148. Zag wel dat hij eerst update naar een hogere 148 en daarna weer naar een lagere 148 versie.

Deze heeft de 1200 max laadvermogen max net vermogen 1500w. Werkt nu al 5 dagen zonder problemen

  • Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 09:42
Vraag: Venus A; firmware V148; settings in de App op 1500W laden en ontladen. In Home Assistant kom ik niet verder dan 1200W in de modbus integratie, zowel laden als ontladen.

Is er iets wat ik nog moet aanpassen?

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109


  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
in principe niet. De 1200 die je ziet haalt ha op via modbus uit je batterij. Al een keer een volledige herstart gedaan van je ha?

  • Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 09:42
marsian schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:48:
in principe niet. De 1200 die je ziet haalt ha op via modbus uit je batterij. Al een keer een volledige herstart gedaan van je ha?
Ja. Altijd als eerste.... :*) GitHub - ViperRNMC/marstek_venus_modbus · GitHub is degene die ik gebruik. Ook de Venus A nog een x herstart. Maar geen verandering :?

[ Voor 17% gewijzigd door Tom Jansen op 02-06-2026 22:17 ]

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
De vervangende A werkt goed, ik heb de Astrameter CT003 draaien, lijkt prima te werken.
Wel viel mij op dat de eindplug anders is tov de vorige, de bovenste is de nieuwe plug, onder de "oude" plug die bij de vorige unit zat.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCg-sz-Wnhxs8HTvESFnHAyzxD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHiScP2meoXOycPX8FpvQe12.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 14:31
Tom Jansen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Ja. Altijd als eerste.... :*) GitHub - ViperRNMC/marstek_venus_modbus · GitHub is degene die ik gebruik. Ook de Venus A nog een x herstart. Maar geen verandering :?
Je kunt in /homeassistant/custom_components/marstek_modbus/registers/a.yaml de "max_discharge_power" aanpassen van 1200 naar 1500. Wees wel voorzichtig met waardes die niet ondersteund zijn/worden. Geen idee wat daarmee gebeurt.

Voor mij was dit de nodige aanpassing. Wel heeft mijn Venus A met v148 nog de bug dat bij ontladen boven de 1390 watt de batterij volledig stopt. Ik heb dus het ontladen op deze max gelimiteerd. Dit gaat nu ongeveer een week prima.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW


  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxIAEMN3-RHG-aLPG9qXSRsNY_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifg9f2AYRQiAklOj1aJOvdtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGY46DZ0rlrHzzsOK4MQpfXSNys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD9TDz33RHbIbWeigi0GeEpq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb twee stapels Venus A draaien met elk 2 batterijen.

In een van de stacks zie ik telkens dat hij met het dischargen ineens een grote dip omlaag heeft. Zie ook screenshots hierboven. Hij gaat dan van ~80% naar ~40 %.

Iemand anders dit ook ervaren?

  • Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 09:42
Viper085 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Je kunt in /homeassistant/custom_components/marstek_modbus/registers/a.yaml de "max_discharge_power" aanpassen van 1200 naar 1500. Wees wel voorzichtig met waardes die niet ondersteund zijn/worden. Geen idee wat daarmee gebeurt.

Voor mij was dit de nodige aanpassing. Wel heeft mijn Venus A met v148 nog de bug dat bij ontladen boven de 1390 watt de batterij volledig stopt. Ik heb dus het ontladen op deze max gelimiteerd. Dit gaat nu ongeveer een week prima.
Thanks. Daar kan wat mee. Laden kan wel op 1500W?

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109


  • Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 14:31
Tom Jansen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Thanks. Daar kan wat mee. Laden kan wel op 1500W?
Ja, dat gaat bij mij prima. Mogelijk heb jij überhaupt geen issues met 1500 watt ontladen. Maar ik heb bij meerdere mensen in dit forum een soortgelijk gedrag gezien.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW


  • bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 12:42

bvw

kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb twee stapels Venus A draaien met elk 2 batterijen.

In een van de stacks zie ik telkens dat hij met het dischargen ineens een grote dip omlaag heeft. Zie ook screenshots hierboven. Hij gaat dan van ~80% naar ~40 %.

Iemand anders dit ook ervaren?
Bij mij gaan allebei de sets regelmatig naar 0 tijdens het laden, en 1 van de 2 sets naar 0 tijdens het ontladen. Lijkt erop dat ie dan van accupakket wisselt, maar 1 van de 2 sets heeft daar blijkbaar geen last van bij het ontladen.

Die van jouw gaan denk ik ook naar 0, maar de resolutie van je grafiek laat dat niet zien gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iHpBZKZyFPi8JdGUn9Kw-VuYws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVhulY3jBVkm8MxfweRFTXia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bvw op 03-06-2026 12:37 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF


  • Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 09:42
Viper085 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Ja, dat gaat bij mij prima. Mogelijk heb jij überhaupt geen issues met 1500 watt ontladen. Maar ik heb bij meerdere mensen in dit forum een soortgelijk gedrag gezien.
Dank. Ga ik niet voor de Max ontladen, maar kies wat ik nodig heb..... :)

Btw het werkt perfect het aanpassen van de yaml. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Tom Jansen op 03-06-2026 14:11 ]

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109


  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

bvw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Bij mij gaan allebei de sets regelmatig naar 0 tijdens het laden, en 1 van de 2 sets naar 0 tijdens het ontladen. Lijkt erop dat ie dan van accupakket wisselt, maar 1 van de 2 sets heeft daar blijkbaar geen last van bij het ontladen.

Die van jouw gaan denk ik ook naar 0, maar de resolutie van je grafiek laat dat niet zien gok ik.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go7-hR9kr1bEuUGOCqgyZzypXOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a0UU6kDqM9JtlrufZR3n0lo.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de andere set, hier zie je rechts de blauwe lijn geleidelijk leeglopen in tegenstelling tot de andere grafiek waar er in 10 minuten ineens 40% lading verdwijnt.

Zouden de SOC niet goed gekalibreerd zijn oid of zijn er mogelijkheden cellen kapot?

  • bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 12:42

bvw

kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de andere set, hier zie je rechts de blauwe lijn geleidelijk leeglopen in tegenstelling tot de andere grafiek waar er in 10 minuten ineens 40% lading verdwijnt.

Zouden de SOC niet goed gekalibreerd zijn oid of zijn er mogelijkheden cellen kapot?
Oh wacht, ik las niet goed. Ik heb dips in m'n vermogen, niet in m'n SOC.

Is het totaal aantal kWh wat je laadt of ontlaadt wel rond de capaciteit van je accu? zo nee, dan zal er wel een cel kapot zijn, zo ja, dan is je data gewoon niet lekker.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de andere set, hier zie je rechts de blauwe lijn geleidelijk leeglopen in tegenstelling tot de andere grafiek waar er in 10 minuten ineens 40% lading verdwijnt.

Zouden de SOC niet goed gekalibreerd zijn oid of zijn er mogelijkheden cellen kapot?
Ik heb ook problemen met de grafiek in de app, terwijl de data die ik via open API uitlees wel gewoon goed is. Er zit gewoon een bug in de app mbt de grafiek. Ook de waardes in de grafiek komen niet overeen met de waardes in de rest van de app, die wel goed zijn. Soms stops de grafiek ook halverwege de dag. Met andere woorden, niet ongerust worden als de grafiek iets laat zien wat vreemd lijkt.

  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

bvw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Oh wacht, ik las niet goed. Ik heb dips in m'n vermogen, niet in m'n SOC.

Is het totaal aantal kWh wat je laadt of ontlaadt wel rond de capaciteit van je accu? zo nee, dan zal er wel een cel kapot zijn, zo ja, dan is je data gewoon niet lekker.
Het laden en ontladen gaat voor de rest wel gewoon goed. Dan laat ik het nu voor wat het is.

Jammer dat die grafiek zo brak is. Ik probeer er nu voor de rest ook niet te veel aan te zitten qua firmware e.d. omdat het geheel relatief stabiel draait. Alleen de CT003 crashed soms, en moet ik een harde reset geven door de RJ11 stekker even los te halen en opnieuw te koppelen aan de meter...

Dank voor het meedenken @bvw en @WillemD61

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Het laden en ontladen gaat voor de rest wel gewoon goed. Dan laat ik het nu voor wat het is.

Jammer dat die grafiek zo brak is. Ik probeer er nu voor de rest ook niet te veel aan te zitten qua firmware e.d. omdat het geheel relatief stabiel draait. Alleen de CT003 crashed soms, en moet ik een harde reset geven door de RJ11 stekker even los te halen en opnieuw te koppelen aan de meter...

Dank voor het meedenken @bvw en @WillemD61
Om de problemen met de grafiek te verhelpen heb ik van Marstek het advies gekregen het systeem tenminste 4 uur van de stroom te halen en uit te zetten. Geen idee waarom dit zou kunnen helpen maar ik ga het toch maar doen. Ik ga sowieso vanavond na zonsondergang (ivm aangesloten zonnepanelen) een 2e module aansluiten dus dan laat ik hem vannacht uit staan en ga ik morgenochtend testen.


Update volgende dag: ik heb nu de 2e module zonder problemen geïnstalleerd. Wel kreeg ik een firmware update van 149.121.1.255 naar 149.121.1.109 (terwijl ik daarvoor op 149.121.1.110.3 zat).

De problemen met de grafiek zijn niet verholpen. De grafiek begon goed na de update maar stopte op 09:0 (niet 09:00 gek genoeg). Dat is het enige probleem dat ik heb. Open API nog steeds stabiel, MQTT werkt ook goed.

Nu monitoren hoe die met de 2e module exact werkt. Is nu de 2e aan het laden.

[ Voor 20% gewijzigd door WillemD61 op 04-06-2026 11:47 ]


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Als jij hem nou eerst ff update, en laat weten hoe het ging... Dan durf ik na positief resultaat het misschien ook wel aan om hem te updaten >:)
Gedaan, unit zat op 144, update naar 148.119.109 gelijk geinstalleerd. Versie gelijk aan de andere units dus daarna de module omgewisseld en alles weer gelijk. Ook alles in HA weer hersteld (had wat workarounds gemaakt omdat ik op 2 ipv 3 units draaide) en hopelijk heb ik er nu een hele tijd geen omkijken meer naar. :9.
ravenstein schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:57:
De vervangende A werkt goed, ik heb de Astrameter CT003 draaien, lijkt prima te werken.
Wel viel mij op dat de eindplug anders is tov de vorige, de bovenste is de nieuwe plug, onder de "oude" plug die bij de vorige unit zat.


[Afbeelding]
Ai die plug, die ligt er nog naast. Waar doelt dat ding eigenlijk voor, ik dacht alleen het afsluiten/waterdicht maken. Heb ik op zolder niet nodig.

Zaterdag kijken of ik de defecte unit naar beneden kan krijgen, of zal ik wachten tot ik bericht krijg van Marstek....

[ Voor 41% gewijzigd door Beekforel op 04-06-2026 21:30 ]


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Beekforel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Gedaan, unit zat op 144, update naar 148.119.109 gelijk geinstalleerd. Versie gelijk aan de andere units dus daarna de module omgewisseld en alles weer gelijk. Ook alles in HA weer hersteld (had wat workarounds gemaakt omdat ik op 2 ipv 3 units draaide) en hopelijk heb ik er nu een hele tijd geen omkijken meer naar. :9.


[...]

Ai die plug, die ligt er nog naast. Waar doelt dat ding eigenlijk voor, ik dacht alleen het afsluiten/waterdicht maken. Heb ik op zolder niet nodig.

Zaterdag kijken of ik de defecte unit naar beneden kan krijgen, of zal ik wachten tot ik bericht krijg van Marstek....
Ik laat hem voorlopig mooi op 144 draaien, ze werken nu beide prima, geen vastlopers oid, de local api werkt ook prima via Homeassistant om ze uit te lezen. De astrameter ct003 emulatie werkt ook prima.

tzt nog een marstek venus e Max erbij, dan heb ik voorlopig genoeg.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
onlinaius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:22:
Vanwege veelvuldige crashes, zowel via de api als via de modbus heb ik op dit moment een handmatig schema ingesteld op mijn Venus A.

Iemand anders hier die merkt dat de tijden verkeerd worden aangehouden? Ik heb het al een aantal keer eerder gemerkt en ben er vandaag even ingedoken, maar de volgende stap in het tijdsschema lijkt al 40 minuten voor tijd te worden geactiveerd, vandaag zou de Venus A om 16:00 gaan ontladen, en dat begon in werkelijkheid al om 15:20.

Op zich natuurlijk wel rekening mee te houden als het consistent is, maar het blijft een raar verschijnsel (als ik naar time setting in het menu ga klopt de tijd wel gewoon).

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?
Ik had hetzelfde probleem, maar inmiddels opgelost door de huidige tijd in de app te herbevestigen (ook al stond deze al goed).

Als ik om 22:01 een activiteit plande (b.v. manual discharge 22:00 tot 23:00) dan zag ik dat de activiteit te vroeg stopte, b.v. rond 22:40. Na verder testen bleek dit telkens exact 27 minuten voor het einde van de activiteit te zijn.

Na nog verder testen bleek ook de activiteit 27 minuten voor de aangegeven tijd te starten.

Ik heb toen de tijd in de app herbevestigd en daarna werkte de aangegeven tijd van het schema wel goed.

Ik hou het komende tijd in de gaten om te zien of dit weer gaat optreden. Misschien dat de tijd langzaam verschuift?

  • r.kasemier
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 13:50
Ook hier problemen met de tijd, het lijkt erop dat de APP de tijd weergeeft van je Mobiel/Tablet en dus niet de tijd die in de Venus A staat.

Ik heb dan ook bedacht dat ik altijd eerste de tijd opnieuw verstuur voordat ik een aanpassingen of update doe in de APP.

Rene


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
r.kasemier schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:14:
Ook hier problemen met de tijd, het lijkt erop dat de APP de tijd weergeeft van je Mobiel/Tablet en dus niet de tijd die in de Venus A staat.

Ik heb dan ook bedacht dat ik altijd eerste de tijd opnieuw verstuur voordat ik een aanpassingen of update doe in de APP.
Tijd van mobiel en Venus A waren bij mij allebei gelijk en correct, toch had ik het probleem. Na nog een keer dezelfde tijd versturen was het opgelost.

  • nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 11:33
WillemD61 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Tijd van mobiel en Venus A waren bij mij allebei gelijk en correct, toch had ik het probleem. Na nog een keer dezelfde tijd versturen was het opgelost.
Ik draai m'n A alleen via bluetooth (V114) en had regelmatig dat ie meer dan een uur vóór de planning al was begonnen met ontladen. Iedere keer als ik de planning wijzig bevestig ik ook even dd ingestelde tijd, nu geen issues meer op dat vlak. Knullig is 't wèl.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
nerovectra schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Ik draai m'n A alleen via bluetooth (V114) en had regelmatig dat ie meer dan een uur vóór de planning al was begonnen met ontladen. Iedere keer als ik de planning wijzig bevestig ik ook even dd ingestelde tijd, nu geen issues meer op dat vlak. Knullig is 't wèl.
Ik stuur aan het begin van het uur normaal gesproken de actie voor dat uur naar de batterij. Dus b.v. om 22:01 stuur ik actie van 22:00 tot 23:00 discharge 800.

Ik heb vanochtend de tijd gezet maar zie dat de actie nog steeds 10 minuten voor eindtijd stopt. Nu tel ik maar een extra uur bij de eindtijd op om dit probleem te vermijden. Dan loopt het in ieder geval door totdat de volgende actie verstuurd wordt.

Nog even verder onderzoeken wat de actie van 23:00 tot 00:00 doet. Lijkt helemaal niets te doen. Later meer.

Ik ga een melding maken via de app.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ik ontvang nu net firmware 148.119 terwijl ik al op 149.121 zit en ik lijk geen keuze te hebben want anders is de app niet te gebruiken. Vreemd.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Voor degenen die een Marstek Venus A met radiator-ventilator koeling gebruiken, hier is een kleine standaard die je met je 3D printer kan printen. Je plaatst twee stuks tussen de koelribben en ze houden de ventilator onder een hoek van 15 graden om de lucht er overheen te blazen.

Stand for ventilator on Marstek Venus A - Free 3D Print Model - MakerWorldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiNB8JguavLOpt3ge67nV4fAYgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTHRLeUyZEYY2zpWE9pkuwj6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ook op de foto ziet is een blauwe kabel. Dat is een kabelslot van een fiets. Die gebruik ik om de 2 units aan elkaar te koppelen (45 kg!! ) en aan de ondergrond te verankeren. Dit om de kans op diefstal te verkleinen.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 07-06-2026 20:39 ]


  • icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:19
Vraagje,

Ik heb 2x Venus D van 5.12kWh. Ik zou graag beide verbruiksgrafieken samenvoegen tot één gezamenlijke grafiek waar ik mijn totale laad/ontlaad en actueel verbruik kan zien.
Na wat zoeken lijkt home assistant precies het enige dat dit kan of kan dit ook via shelly?

  • The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 20:23
Home assistant is relatief makkelijk inderdaad door middel van een helpen. Waarde a+ b = totaal.

Shelly weet ik niet

  • icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:19
The Fatal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:45:
Home assistant is relatief makkelijk inderdaad door middel van een helpen. Waarde a+ b = totaal.

Shelly weet ik niet
Voor home assistant, mijn 2 batterijen hangen via ethernet kabel aan het netwerk. Als ik in de marstek app API op zet kan ik zo dan deze op home assistant krijgen? Of moet ik zoals mensen met een venus E dit via modbus 485 doen? Dat maakt allemaal een heel pak complexer.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
icerus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Voor home assistant, mijn 2 batterijen hangen via ethernet kabel aan het netwerk. Als ik in de marstek app API op zet kan ik zo dan deze op home assistant krijgen? Of moet ik zoals mensen met een venus E dit via modbus 485 doen? Dat maakt allemaal een heel pak complexer.
Via de integratie "Marstek Venus Battery - Home Assistant Integration" kan dit gewoon via de netwerk kabel, IP adres van batterij is wel nodig.
Hacks is dan ook wel nodig maar dat is vrij makkelijk te installeren, voldoende gebruiksaanwijzingen te vinden op YouTube of HA communitie.
Modbus 485 is niet nodig en de API kan gewoon uit blijven.

Ross


  • icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:19
Okay eens wat video’s zoeken, bedankt !!

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
icerus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:33:
Okay eens wat video’s zoeken, bedankt !!
https://haprofs.com/marstek-venus-e-v3-0-home-assistant-thuisbatterij-modbus/

Hier staat een stappen plan voor deze integratie.
Met HA en Hacks.
Is voor de Venus V3 maar in de modbus integratie kun je kiezen voor de Venus A.
Praat over de Marstek CT003 P1 meter maar bij mij werkt de P1 meter van HW ook gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Ross11 op 08-06-2026 21:59 ]

Ross


  • icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:19
Ross11 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:53:
[...]

https://haprofs.com/marstek-venus-e-v3-0-home-assistant-thuisbatterij-modbus/

Hier staat een stappen plan voor deze integratie.
Met HA en Hacks.
Is voor de Venus V3 maar in de modbus integratie kun je kiezen voor de Venus A.
Praat over de Marstek CT003 P1 meter maar bij mij werkt de P1 meter van HW ook gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door icerus op 09-06-2026 06:54 ]


  • Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-06 10:54
Iemand nog een nieuwe firmware gekregen of is 149 de laatste

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:27
Hilco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:15:
Iemand nog een nieuwe firmware gekregen of is 149 de laatste
149 119 109 voor mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik zit nog op 148 en volgens de app is dit de laatste versie 🙄

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ik ben zelf terug gegaan van 149 naar 148.7 Ik heb geen idee wat de verschillen zijn.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
148 119 109 hier.
Volgens app de laatste.
Werkt redelijk, de verbinding met de p1 meter is wel regelmatig (om de paar dagen) van slag af. Opnieuw koppelen en herstarten accu is dan nodig, het is dan net alsof de accu en de app de verbinding onderling verbreken en door het opstarten wordt deze hersteld via BT.
De modbus verbinding met homeassistant is wel eens onstabiel en geeft dan vreemde waarden door. Gisteren volgens de modbus 246 kWh in de accu opgeladen, niet gek voor een 4.16 kWh accu. Is vandaag weer normaal. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PDlpp3cNv_UnttyK-TbF7GP1TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j86onKlK7K5khEo3vSQrHxWi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Ross11 op 17-06-2026 11:35 ]

Ross


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
Ross11 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:23:
148 119 109 hier.
Volgens app de laatste.
Werkt redelijk, de verbinding met de p1 meter is wel regelmatig (om de paar dagen) van slag af. Opnieuw koppelen en herstarten accu is dan nodig, het is dan net alsof de accu en de app de verbinding onderling verbreken en door het opstarten wordt deze hersteld via BT.
De modbus verbinding met homeassistant is wel eens onstabiel en geeft dan vreemde waarden door. Gisteren volgens de modbus 246 kWh in de accu opgeladen, niet gek voor een 4.16 kWh accu. Is vandaag weer normaal. :)[Afbeelding]
Ik heb mijn CT003, HW P1 hub en andere P1 meter op een 65W USB power supply hangen. Tussen de Meter en de Hub zit een 4 aderige p1 kabel zonder power. De USB power supply zit aan een Tuya plug. Op het moment heb ik experimenteel in HA het volgende gebouwd.

- Als SOC van accu < 100 is, Uitvoer naar net > 100W en laden van accu is 0 en deze situatie is langer dan 5 minuten: schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer aan.

- Als SOC van een accu > 12%, Import van net > 100W en ontladen van accu is nul en deze situatie is 5 minuten: Schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer in.

Op deze wijze wordt de CT verbinding met Accu’s hersteld.

Gisteren had ik dat mijn deco’s een firmware update kregen en de CT herstelde zich zelf.

Sinds ik voor alles op de P1 poort 1 stroombron heb (65W USB voeding) heb ik zelden nog problemen met verbinding welke verbreekt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
WargamingPlayer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb mijn CT003, HW P1 hub en andere P1 meter op een 65W USB power supply hangen. Tussen de Meter en de Hub zit een 4 aderige p1 kabel zonder power. De USB power supply zit aan een Tuya plug. Op het moment heb ik experimenteel in HA het volgende gebouwd.

- Als SOC van accu < 100 is, Uitvoer naar net > 100W en laden van accu is 0 en deze situatie is langer dan 5 minuten: schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer aan.

- Als SOC van een accu > 12%, Import van net > 100W en ontladen van accu is nul en deze situatie is 5 minuten: Schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer in.

Op deze wijze wordt de CT verbinding met Accu’s hersteld.

Gisteren had ik dat mijn deco’s een firmware update kregen en de CT herstelde zich zelf.

Sinds ik voor alles op de P1 poort 1 stroombron heb (65W USB voeding) heb ik zelden nog problemen met verbinding welke verbreekt.
Hier een P1 van HW op een actieve splitter van SMART GATEWAYS met USB externe voeding.
Gebruik de CT 003 (nog) niet, de HW p1 heeft 2 mnd zonder probleem gewerkt maar, de laatste 2 weken, toch wel een paar keer verbinding met P1 problemen.

Werkt nu 2dgn zonder storing, als het probleem terug komt is het plaatsen van een plug te proberen of via de CT003 te gaan werken. (y)

Ross


  • Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
Hier een Venus E waarvan regelmatig de HW P1 wegvalt, is dat een bekend probleem? Wordt dat met een CT003 beter?

  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Bouwertje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 04:38:
Hier een Venus E waarvan regelmatig de HW P1 wegvalt, is dat een bekend probleem? Wordt dat met een CT003 beter?
Had persoonlijk met de HWP1 betere ervaringen. Deze liep 24/7 zonder vast te lopen.
De CT003 liep bij mijn minder stabiel. Vooral zodra ik switchte van manual modus naar NOM, en weer naar manual. Dan liep hij 's nachts vast.

Via de app een ticket gemaakt en een software update gehad voor de CT003. Sindsdien draait deze weer dagen achter elkaar stabiel, maar moet hem zo nu en dan nog resetten (eens per week ipv elke dag).

Ik heb de CT003 vooral gekocht omdat ik dan 2 batterijsystemen tegelijk kan laten draaien (zonder dat ze elkaar gaan opladen of dischargen).

Als je 1 batterij systeem hebt, dan zou ik eigenlijk de HW P1 aanraden, als je 2 systemen hebt, dan moet je eigenlijk naar de CT002 of CT003.
Er is ook een optie om de CT003 te emuleren. Zelf geen ervaring mee, maar is eerder in dit topic voorbij gekomen. Zie ook deze link: https://github.com/tomquist/AstraMeter

  • Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
Ik ben gewoon regelmatig de P1 meter kwijt. In HW zelf werkt hij goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4QgiyfL8TFW-AzonzSxrtLLNLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZc2O6XJRBYbALRzEhGhSQSG.jpg?f=fotoalbum_large

  • hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 22:26
Ik heb een half jaar probleemloos met een Venus Ev3 en de Homewizard P1 gedraaid en draai nu ruim een week probleemloos met een Marstek-P002 (ik heb nog een trage meter) en een extra aangeschafte Venus A.
Gewoon standaard uit de doos nul op de meter ingesteld en met een slimme stekker beide accu's toegevoegd aan Homewizzard. De eerste dagen moest het syteem nog een beetje leren begrijpen hoe met de twee accu's om te gaan maar nu doen ze beide vrolijk mee.

Marstek Venus E v3 | Marstek Venus A + 2Kwh accu | MT002 | 5KWp Zuidoost | 3,6 Kwp Zuidwest | Renault Zoe | Zero SR 2017


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:27
Bouwertje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:18:
Ik ben gewoon regelmatig de P1 meter kwijt. In HW zelf werkt hij goed.

[Afbeelding]
Kan het te maken hebben met wifi bereik? Kopie pasta vanuit het 'Problemen en oplossingen Marstek thuis accu' topic.

"Dat kan ik onderschrijven. Ik heb speciaal voor de Marstek een goede mesh set gekocht, en de Venus A zit nu op een van de satelieten aangesloten via LAN kabel. Hiermee krijg ik niet alleen modbus controle, maar de boel is ook een stuk stabieler dan voorheen.

Het is heel raar wat er allemaal een goed wifi signaal nodig heeft bij Marstek.

Ik begrijp dat voor het goed houden van NOM de verbinding tussen de P1 meter en de batterij goed moet zijn. Maar waarom het problemen geeft met aangesloten zonnepanelen, handmatig ontladen of surplus feedin? Werkelijk geen idee wat de logica daar achter is.

Of misschien is het toeval, en heeft het tientallen keren upgraden / downgraden / sidegraden per ongeluk wat opgelost.

Nu ik netjes NOM kan draaien (en enkele uren per dag via modbus kan ontladen aangestuurd door HA) blijf ik er voorlopig maar even vanaf.

Het enige echte probleem is nog dat 1 van de panelen niet meer lijkt te werken, maar dat lijkt niet echt in de Marstek te zitten, maar in het paneel zelf. Ik ben een beetje bang dat ik het gesloopt heb door al snel een keer of 20 aankoppelen en loskoppelen om te testen wat werkt, wat niet, en waarom niet. (ook al een andere set kabels gebruikt, dat is het ook niet. Het is echt dat ene paneel wat niets meer lijkt te doen.)"


Ook bij mij leek de Marstek zodra deze de verbinding met de P1 meter verloor deze niet altijd automatisch later weer op te pakken. Gek genoeg ging NOM (zo lang de P1 meter verbonden was) wel altijd gewoon goed, waardoor ik het idee kreeg dat de verbinding goed genoeg was, wat achteraf niet zo lijkt te zijn geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 18-06-2026 10:43 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
onlinaius schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Kan het te maken hebben met wifi bereik? Kopie pasta vanuit het 'Problemen en oplossingen Marstek thuis accu' topic.
Dat zou ook zeker kunnen

  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Als je een mesh systeem hebt zou het kunnen helpen om dit voor de p1 meter (en de accu’s) uit te zetten en ze een vast ip te geven.

  • Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
Het setje staat bij mijn schoonvader en die heeft kpn superwifi. Zou een vast ip adres helpen? Ik weet niet hoe variabel het ip adres is, is het niet alleen bij stroomuitval dat het IP-adres wijzigt?

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Zat even te kijken voor eventueel een extra setje maar kan bij Marstek.nl en thuisbatterijn.nl de Venus A niet meer vinden, uitverkocht of uitgefaseerd?
Maar even gekeken naar Indevolt.

Ross


  • Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
De accu raakt rond 4 uur de HW P1 meter weer ‘spontaan’ kwijt terwijl de wifi wel goed lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_42hcSK_sAaM2RL0CpphISTwA3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIjpTHDgscDGL5NoBdfu67Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_rbD7Goj7MxWGeysfOP9xhWa30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK2rJYOopL9quPBsglHyvkkh.jpg?f=fotoalbum_large

Zou een CT003 de oplossing kunnen zijn of heeft iemand nog andere ideeën?

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ross11 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:10:
Zat even te kijken voor eventueel een extra setje maar kan bij Marstek.nl en thuisbatterijn.nl de Venus A niet meer vinden, uitverkocht of uitgefaseerd?
Maar even gekeken naar Indevolt.
Ik zou me voor kunnen stellen dat ze venus D als vervanger zien. Of kan een foutje zIjn. Ik zou ze bellen als ik VenusA zou willen hebben. (Ik heb 2 weken geleden mijn extra unit gehaald)

  • marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Ross11 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:10:
Zat even te kijken voor eventueel een extra setje maar kan bij Marstek.nl en thuisbatterijn.nl de Venus A niet meer vinden, uitverkocht of uitgefaseerd?
Maar even gekeken naar Indevolt.
Ik denk dat het een voorraad kwestie is. Maar wie weet wordt die niet meer aangevuld.

Als je bij stekkervoordeel. nl kijkt zijn er nog genoeg plekken waar je kan bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door marsian op 19-06-2026 08:11 ]


  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
marsian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:11:
[...]

Ik denk dat het een voorraad kwestie is. Maar wie weet wordt die niet meer aangevuld.

Als je bij stekkervoordeel. nl kijkt zijn er nog genoeg plekken waar je kan bestellen.
Probleem is dat ik als ik een aanvulling wil deze bij de zelfde leverancier wil kopen, dit om bij problemen, "het naar elkaar wijzen maar niks oplossen", wil voorkomen.
Wacht nog wel even af is geen haast bij, mogelijk een voorraad probleem door grote vraag.

Ross


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Ik heb nu beide units geupdate van v144 naar v148, dat ging voor de verandering nu goed.

De local API, (welke met 1 losse unit best prima werkte) viel bij mij om de 2 dagen uit. Het laden / ontladen werkte dan ook niet meer.

Ik heb nog 2 defecte staan die ze nog moeten ophalen. Ze gaven aan dat het magazijn momenteel te vol stond en dat ik nog wel wat zou horen.

Hopen dat de stabiliteit op 148 nu beter is.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Goedendag.

Waarschijnlijk is dit al eens de revue gepasseerd, maar ik heb vragen mbt het aansluiten van zonnepanelen op de Marstek A. De panelen leveren geen stroom aan de batterij. Ik ben nu opzoek naar de oorzaak waarom het niet werkt.
  • Ik zie 0W in de app staan. (ook via TCP zie ik dat).
  • is de bovenste rij van de MC4 aansluitingen de plus?
  • Bij mij brand het PV led lampje niet... wat kan daar de oorzaak van zijn?
  • Ik heb de Volts gemeten op de pluggen. Die zijn netjes binnen de 16 en 60V (36V) De panelen leveren dus stroom.
Gr. Roedi

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:18:
Goedendag.

Waarschijnlijk is dit al eens de revue gepasseerd, maar ik heb vragen mbt het aansluiten van zonnepanelen op de Marstek A. De panelen leveren geen stroom aan de batterij. Ik ben nu opzoek naar de oorzaak waarom het niet werkt.
  • Ik zie 0W in de app staan. (ook via TCP zie ik dat).
  • is de bovenste rij van de MC4 aansluitingen de plus?
  • Bij mij brand het PV led lampje niet... wat kan daar de oorzaak van zijn?
  • Ik heb de Volts gemeten op de pluggen. Die zijn netjes binnen de 16 en 60V (36V) De panelen leveren dus stroom.
Gr. Roedi
Ik heb 2 panelen aangesloten zonder probleem. Eignelijk kan dit maar op één manier vanwege het verschil in de pluggen.

Heb je er goed op gelet dat je geen kabels onderling verwisseld hebt? Dus de 2 kabels die van paneel1 komen moeten (schuin) boven elkaar op de Venus A aangesloten worden. Geen kabels van paneel 1 verwisselen met paneel2 etc. !! Niet kruislings.

  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...
Je hebt wel pech met je Venus A, hoop niet dat er ergens een ontwerp fout of zoiets zit in deze Venus A serie.
Je geeft zelf al aan dat de magazijnen vol staan met terug gestuurde accu's.
Denk dat mede daarom de levering van de A bij Marstek op "uitverkocht " staat.
Het heen en weer sturen van de zware accu is kostbaar en gaat gauw de winst opvreten.

Zelf werk het hier goed op 148 (4.16 kWh) wel was bij mij de verbinding met de P1 van HW regelmatig weg.
Bij (N=1) is mij gebleken dat als ik de App open, zonder in de buurt van de accu te zijn, en dus via de cloud werk de gegevens van de accu soms niet kloppen en daarna op 0 staan.
De CT met de HW P1 is dan verbroken en alleen te herstellen door opnieuw te koppelen en de accu te herstarten.
Gebruik nu de Marstek app niet meer en heb via modbus en Esphome een display gemaakt.
Om te kijken of de accu laad/ontlaad werk ik met een HW plug en de HW app.
Dit gaat nu 4 dgn goed zonder dat de P1 de verbinding verbreekt, hoop dat dit voor mij de oplossing is.
Gebruik de API niet en die staat uit.

Ross


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
Het moet toch online makkelijk te vinden zijn welk model plug normaal de plus is. Dan kan je daarna dat controleren tov jouw meeting.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.

Ross


  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Zitten de stekkers er echt helemaal in? Bij mij gingen ze ietwat stroef.

  • sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:42
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...
Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Ross11 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:43:
[...]

De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.
De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.
Hierbij een link met foto stekkers plus en min

https://www.solarchamp.eu/nl/mc4-connector-male-female-mannetje-vrouwtje-plus-min.html?srsltid=AfmBOoq4PN0-gNoyyk0luOwOD9adrXPgQaRlkiVHBbBfINftJj8IMdZ7

  • Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:20
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.
Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Cubico schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.
Ja...de rode draad heeft echt de plus van de panelen...maar dus met de verkeerde stekker.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
sun62 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?
ik had hem gewoon op max 800 staan ivm gedeelde groep.
hij heeft idd ook wel op backup mode gestaan (ups) ik heb verder geen plof oid gehoord, hij heeft nog even gedraaid, en toen de groep uit stond ging hij daarna niet meer aan.

Deze Venus A heeft wel vanaf januari tot nu, op V144 prima gedraaid (op een instabiele API na, af en toe.) De api is wel instabieler geworden op de 1e unit, sinds in gebruik name van de 2e Venus A sinds begin Mei.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 23:35

.Frank

Frank.

Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)


  • Giuliaatje
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 21:13
Bij mij was de conectie met HW p1 meter ook onstabiel. Ik heb nu een shelly en die is al sinds 19 mei super stabiel. Daarnaast geeft de shelly elke seconde een waarde, wat mijn HW P1 niet gaf (ivm oude slimme meter).

Verder zie ik dat mensen de UPS backup functie proberen en dat de Venus dan de geest geeft. Ik heb 2 maal handmatig geprobeerd te laden op UPS stand ivm gratis stroom in weekend. Dit laden lukt, maar daarna is er een harde reset nodig voordat de Venus weer iets gaat doen. Schakelen tussen handmatig en zelfconsumptie gaat wel prima.

  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
De stekkers omgedraaid. Nu werkt het.

Btw. Heb je twee verschillende Marstek batterijen en een Homey, dan kan je mijn app gebruiken voor de aansturing. https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

[ Voor 21% gewijzigd door Ellroe32 op 23-06-2026 20:40 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
.Frank schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?
Ik heb ook vaak dat er onderbrekingen zitten in mijn grafiek, maar dit lijkt geen invloed te hebben op het functioneren van mijn Venus A. De waardes die ik uitlees via open API zijn correct en komen overeen met de app. Alleen de grafiek in de app is fout.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.

Ross


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:27
Ross11 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:44:
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.
Dat zou wel eens kunnen kloppen, recent kwamen er ook al berichten dat de modulaire systemen zoals de A en de D niet worden gezien als de toekomst bij Marstek.

Balen, ik ben wel gecharmeerd van dit concept, maar ik begrijp ook waarom als ik zie hoe wispelturig de A is bij mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • ghouben
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 10:09

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .

Ross


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Ellroe32 geeft aan dat na deze info het opnieuw monteren van de stekkers het probleem heeft opgelost, dus....

  • Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Ross11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:21:
[...]Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .
Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Vulcan750 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉
Op de foto's ziek ik bij allebei een metalen pennetje, bij het mannetje massief, bij het vrouwtje hol, dus toch wel logisch? Tenzij je inderdaad naar het plastic kijkt.

Het staat ook in de uitleg,

quote

Het mannetje en vrouwtje heeft te maken met de manier waarop de electrische geleiders in elkaar schuiven, DUS NIET DE KUNSTSTOF BUITENKANT.

unquote

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 24-06-2026 20:21 ]


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Ben benieuwd hoelang de A nog vervangen gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://external-ams2-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/18146080662650291202?url=https%3A%2F%2Fthuisbatterijgids.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2026%2F06%2FMarstek-Venus-E-Pro.jpg&fb_obo=1&utld=thuisbatterijgids.net&stp=c0.5000x0.5000f_dst-jpg_flffffff_p500x261_q75_tt6&_nc_gid=2PQC2qloV-nhBLnEjtE3Yg&_nc_oc=Adp8532SruB48PyNUiZmt3Bvw_3TJhJ3_GctwlOs3_AVxcAqbjc0F9tnjb9ABoewpng&ccb=13-1&oh=06_Q3_AAdivjymCcKxjfb73w5LdId10wZZWDilROAtCNRE3g6KX&oe=6A3EDB97&_nc_sid=c97757

De Marstek Venus E Pro is de opvolger van de Venus A. Een plug-in thuisbatterij met high-voltage MPPT (3kW, 50-500V) voor directe aansluiting van zonnepanelen en 2kW AC-koppeling. Capaciteit van 2,08 kWh, uitbreidbaar tot 12,48 kWh.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Die lijkt sprekend op de Venus A :)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste