HandyLumberjack schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
Ik sta er toch wat anders in. Zolang systemen nog geld genereren mogen ze blijven, (mijn 23jaar oude zonnepaneeltjes liggen ook nog steeds op het dak, en leveren nog steeds €2500,- per jaar op ). Dan zet ik er liever nog een nieuw systeem naast.
Dus restwaarde vindt ik niet relevant, enkel een korte terugverdientijd.
Begrijp wat je bedoelt, maar stel nou dat je je huidige 20x 250 Wp zonnepanelen voor 10.000 Euro kunt verkopen en er 20x 350 Wp zonnepanelen incl. plaatsing voor terug kunt kopen en dan 1.000 Euro extra op de bankrekening hebt staan? Dan zou je dat wel doen toch? Er dus even van uitgaande dat ze een gelukkige nieuwe eigenaar vinden ipv op de vuilnisbelt belanden.
Klinkt niet realistisch, is een voorbeeld, maar hier bijv. de Zendure Hyper omvormers en AB2000S accu's verkocht en kon voor de opbrengst daarvan meer kWh's aan AB3000X accu's terugkopen. Ik heb zonder bij te betalen meer vermogen, meer opslag én een hogere restwaarde weten te realiseren door tijdig te verkopen. Dus het is niet alleen de restwaarde, maar ook meer vermogen en opslagcapaciteit met gesloten beurs.
Stel nou dat je 1x HW PiB verkoopt voor 1300 Euro en daar 2-2,5x Marstek Venus A voor haalt. Dan ruil je 800 Watt en 2,7 kWh om voor 2400-3000 Watt en 4,24-5,30 kWh. Of 1200 Watt met misschien wel 6+ kWh als je voor 1x omvormer gaat. Of je ruilt 1x HW PiB om voor 1x Marstek Venus A en steekt het verschil in je zak (zie voorbeeld zonnepanelen). Dat is toch gewoon een slimme deal? Daarom zou ik niet per se als uitgangspunt hebben dat je een thuisaccu helemaal op moet maken voor de beste ROI, maar tussendoor vernieuwen kan ook bijdragen aan een kortere terugverdientijd.
[
Voor 3% gewijzigd door
Taro op 04-10-2025 13:16
]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV