Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Er zit ook nog een verschil tussen vermindering van de capaciteit vs schade die op termijn mogelijk andere gevolgen heeft die nadelig voor de omgeving van de accu kunnen zijn. Verlies je 0,1 kWh capaciteit zal je daar mogelijk van balen of garantie proberen te claimen. Is er afzetting van bepaalde materialen op kathode/anode waardoor er mogelijk interne schade ontstaat met op termijn kortsluiting tot gevolg dan kijk je hier heel anders naar.Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Inderdaad en anders is het garantie. Marstek claimt -20°C dus dan mag die bij -10°C zeker niet defect gaan.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik heb 8 panelen (enphase) en een warmtepomp.
Ik zie hier dat de venus a 800 of 1200 kan terugleveren.
Nu heb ik geen aparte groep meer (alleen 1 waar ook alleen de schuur op zit). Nu verbruik ik op die groep zo goed als niets (enkel verlichting).
Kan ik dan de marstek alsnog met 1200 laten terugleveren of is dat alleen als er verder helemaal niet op zit.
De groep van de schuur zou ik dan aftakken zodat die in huis kan komen te staan.
Ook graag advies of de venus a wel de juiste batterij zou zijn in mijn situatie. Ik ben een leek op dit gebied, dus ieder advies is welkom.
[ Voor 6% gewijzigd door Mobiele Eenheid op 15-10-2025 19:33 ]
Ik had twee plekken in gedachte om een thuisbatterij te plaatsen:Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Er zit ook nog een verschil tussen vermindering van de capaciteit vs schade die op termijn mogelijk andere gevolgen heeft die nadelig voor de omgeving van de accu kunnen zijn. Verlies je 0,1 kWh capaciteit zal je daar mogelijk van balen of garantie proberen te claimen. Is er afzetting van bepaalde materialen op kathode/anode waardoor er mogelijk interne schade ontstaat met op termijn kortsluiting tot gevolg dan kijk je hier heel anders naar.
1: in huis (op een plek waar het altijd ca. 20°c is)
2: in de onverwarmde schuur
In huis zal die vast ook langer mee gaan. Toch heb ik besloten om hem in de schuur te zetten, om de reden dat als het mis gaat, de gevolgen in huis niet te overzien zijn en de schuur missen is alleen erg jammer (dat de kans iets groter is dat het mis gaat weegt daar echt niet tegenop).
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dat is inderdaad allleen als er echt helemaal niets op zit.Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:30:
Kan ik dan de marstek alsnog met 1200 laten terugleveren of is dat alleen als er verder helemaal niet op zit.
In normale omstandigheden gaat dit gewoon goed. De ellende is dat je er niet vanuit kunt gaan dat omstandigheden altijd 'normaal' zijn. Iemand sluit een friteuse of een elektrische onkruidbrander aan, en je hebt opeens een gevaarlijke situatie. Ook bij kortsluiting kunnen stromen gaan lopen die te hoog zijn voor de bedrading, omdat je de maximale stroom van de groep en de levering van de accu bij elkaar op moet tellen.
Op zich zijn de kansen klein dat het mis gaat als je er alleen een paar lampjes op hebt zitten, en geen stopcontacten, en 1200 is nu ook weer niet zo'n groot verschil met 800, maar het MAG niet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Er zijn verschillende risico's bij het gebruiken van een gedeelde groep. 1 ervan is overbelasting van bijv. kabels, dat zal met alleen 1-2 doorsnee lampjes op een B16/3680 Watt wel meevallen als je max 1200 afneemt en teruglevert en de bekabeling en overig materiaal in orde is. Of het vanuit wet- en regelgeving mag en bijv. je verzekering er moeilijk over doet is een ander verhaal.Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:30:
Goedendag, ik ben mij aan het verdiepen in een thuisbatterij. Nu ben ik geïnteresseerd in de Marstek venus a.
Ik heb 8 panelen (enphase) en een warmtepomp.
Ik zie hier dat de venus a 800 of 1200 kan terugleveren.
Nu heb ik geen aparte groep meer (alleen 1 waar ook alleen de schuur op zit). Nu verbruik ik op die groep zo goed als niets (enkel verlichting).
De groep van de schuur zou ik dan aftakken zodat die in huis kan komen te staan.
Ook graag advies of de venus a wel de juiste batterij zou zijn in mijn situatie. Ik ben een leek op dit gebied, dus ieder advies is welkom.
Ok duidelijk, dan gaat dat hem niet worden. Nog andere tips wat in mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn? (Buiten een extra groep aan laten leggen)Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Er zijn verschillende risico's bij het gebruiken van een gedeelde groep. 1 ervan is overbelasting van bijv. kabels, dat zal met alleen 1-2 doorsnee lampjes op een B16/3680 Watt wel meevallen als je max 1200 afneemt en teruglevert en de bekabeling en overig materiaal in orde is. Of het vanuit wet- en regelgeving mag en bijv. je verzekering er moeilijk over doet is een ander verhaal.
Op 800 laten terugleveren? Dat is wel gewoon toegestaan. Ik heb ook een vermoeden dat 1200 of 800 niet zo bar veel uitmaakt, maar wettelijk gezien mag die 800 wel, en die 1200 niet.Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Ok duidelijk, dan gaat dat hem niet worden. Nog andere tips wat in mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn? (Buiten een extra groep aan laten leggen)
Als ik bij mijzelf kijk maakt het ook bar weinig uit (YMMV). Ik heb 2 Marstek Venus E batterijen gesimuleerd in mijn Home Assistant. De gesimuleerde batterij die tot 800 watt mag terugleveren heeft tot nu toe 224 KWh kunnen terugleveren, de 2500 watt batterij zit op 232 KWh. Voor mij de moeite dus niet waard om extra investeringen te doen in mijn elektrisch systeem, tegen de tijd dat er hier een accu komt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Of wel. Als je zeker weet dat er alleen 1-2 lampjes op zitten, verder niets én stopcontact en bekabeling etc. in orde zijn dan zou ik er persoonlijk niet zo'n probleem mee hebben die aansluiting met 1200 Watt te gebruiken. Is bijv. wel een issue als er kortsluiting richting 1 van de 2 lampjes kan optreden omdat ze buiten hangen en niet IP65 rated zijn.Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Ok duidelijk, dan gaat dat hem niet worden. Nog andere tips wat in mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn? (Buiten een extra groep aan laten leggen)
Verder moet iedereen natuurlijk wel voorzichtig zijn met advies geven. "Ja, joh, geen enkel probleem, gewoon doen!" is immers ook geen goed antwoord
Bedankt voor het advies.onlinaius schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Op 800 laten terugleveren? Dat is wel gewoon toegestaan. Ik heb ook een vermoeden dat 1200 of 800 niet zo bar veel uitmaakt, maar wettelijk gezien mag die 800 wel, en die 1200 niet.
Als ik bij mijzelf kijk maakt het ook bar weinig uit (YMMV). Ik heb 2 Marstek Venus E batterijen gesimuleerd in mijn Home Assistant. De gesimuleerde batterij die tot 800 watt mag terugleveren heeft tot nu toe 224 KWh kunnen terugleveren, de 2500 watt batterij zit op 232 KWh. Voor mij de moeite dus niet waard om extra investeringen te doen in mijn elektrisch systeem, tegen de tijd dat er hier een accu komt.
Extra groep hoeft niet zo duur te zijn als je het graafwerk en kabels trekken zelf doet en alleen in de meterkast laat aansluiten door de elektricien. Maar ik weet niet op welke afstand van je huis je schuur zit. Meestal kun je een kabel los door de kruipruimte leggen naar de meterkast.Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Een andere optie is (ik ben niet helemaal zeker of dat werkt) is om de verlichting van de schuur aan te sluiten op de noodstroomvoorziening van de Venus A. Ik dacht dat daar altijd spanning op stond.
[ Voor 14% gewijzigd door HHF op 15-10-2025 20:03 ]
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Officieel mag de 1200 stand niet op een gedeelde groep, maar in alle eerlijkheid.... We vinden het wel heel normaal dat je als het koud is een elektrisch kacheltje aan doet op je studeerkamer of in de garage als je aan het klussen bent. Ik denk dat ik gewoon de 800W stand zal aanhouden, maar als die extra 400W echt al een gevaar zou vormen op een nauwelijks gebruikte groep... Dan kunnen we beter een andere hobby gaan zoeken. 😉Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Er zijn verschillende risico's bij het gebruiken van een gedeelde groep. 1 ervan is overbelasting van bijv. kabels, dat zal met alleen 1-2 doorsnee lampjes op een B16/3680 Watt wel meevallen als je max 1200 afneemt en teruglevert en de bekabeling en overig materiaal in orde is. Of het vanuit wet- en regelgeving mag en bijv. je verzekering er moeilijk over doet is een ander verhaal.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Er zit een heel groot verschil tussen 1200 Watt afnemen en 1200 Watt leveren. Dat zit hem in 2 dingen:Vulcan750 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Officieel mag de 1200 stand niet op een gedeelde groep, maar in alle eerlijkheid.... We vinden het wel heel normaal dat je als het koud is een elektrisch kacheltje aan doet op je studeerkamer of in de garage als je aan het klussen bent. Ik denk dat ik gewoon de 800W stand zal aanhouden, maar als die extra 400W echt al een gevaar zou vormen op een nauwelijks gebruikte groep... Dan kunnen we beter een andere hobby gaan zoeken. 😉
Bekabeling. Stel dat je 4 apparaten van 1250 Watt aanzet, dan knalt normaal gesproken de groep eruit. Zet je daarnaast een Marstek A op 1200 Watt terugleveren, dan gaat er 5000 Watt door de bekabeling die misschien max 4000 Watt kan hebben en de B16 automaat ziet +-4000 Watt en zal nog net niet afschakelen, terwijl er 5000 Watt door de kabels gaat. Resultaat kan dan bijv. brand zijn.
Kortsluiting: Stel dat er kortsluiting binnen een groep optreedt. Normaal gesproken knalt de groep eruit. Maar nu kan het in theorie zo zijn dat een accu binnen die groep zijn gang blijft gaan.
Stroom afnemen wordt beschermd door bijv. een B16 automaat. Stroom terugleveren op een groep kan problemen maskeren en moet je daarom anders behandelen.
Maar blijkbaar is 800W dan wel toegestaan. Waar ligt dan de kritische grens van wel/niet te risicovol? 2500W terugleveren op een gedeelde groep lijkt me duidelijk een no-go maar is 1200W dan al zoveel risicovoller dan 800W? Of moet je 800W op een gedeelde groep eigenlijk ook al niet willen en is er dus eigenlijk geen use-case voor een plug-in batterij als je dan defacto toch de batterij direct op de groepenkast aan het aansluiten bent (met een stekker+wcd "voor de sier" ertussen)?Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:33:
[...]
Er zit een heel groot verschil tussen 1200 Watt afnemen en 1200 Watt leveren. Dat zit hem in 2 dingen:
Bekabeling. Stel dat je 4 apparaten van 1250 Watt aanzet, dan knalt normaal gesproken de groep eruit. Zet je daarnaast een Marstek A op 1200 Watt terugleveren, dan gaat er 5000 Watt door de bekabeling die misschien max 4000 Watt kan hebben en de B16 automaat ziet +-4000 Watt en zal nog net niet afschakelen, terwijl er 5000 Watt door de kabels gaat. Resultaat kan dan bijv. brand zijn.
Kortsluiting: Stel dat er kortsluiting binnen een groep optreedt. Normaal gesproken knalt de groep eruit. Maar nu kan het in theorie zo zijn dat een accu binnen die groep zijn gang blijft gaan.
Stroom afnemen wordt beschermd door bijv. een B16 automaat. Stroom terugleveren op een groep kan problemen maskeren en moet je daarom anders behandelen.
Je hebt de volgende stappen:Boris1986 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Maar blijkbaar is 800W dan wel toegestaan. Waar ligt dan de kritische grens van wel/niet te risicovol? 2500W terugleveren op een gedeelde groep lijkt me duidelijk een no-go maar is 1200W dan al zoveel risicovoller dan 800W? Of moet je 800W op een gedeelde groep eigenlijk ook al niet willen en is er dus eigenlijk geen use-case voor een plug-in batterij als je dan defacto toch de batterij direct op de groepenkast aan het aansluiten bent (met een stekker+wcd "voor de sier" ertussen)?
- Terugleveren via een eigen groep (Altijd de voorkeur)
- Terugleveren via een gedeelde groep met beperkt vermogen (Dan moet je ergens de grens trekken, dat is blijkbaar bij 800 Watt gedaan)
- Terugleveren via een gedeelde groep met meer dan 800 Watt vermogen (Risico wordt groter dan bij 800, maar voornamelijk bij groepen die zwaar(der) worden belast). Hier kom je ook op het punt waarvoor je zelf de inschatting goed moet kunnen maken of je dit wil en aandurft. Fabrikanten trekken hier hun verantwoordelijkheid van af, verzekeraars zullen hier vast ook iets van vinden en dus is het echt aan jezelf om hierin een weloverwogen afweging te maken.
Heeft iemand hier mogelijk kennis/ervaring met waar dit exact is bepaald en vastgelegd als grens?
Dit vind ik ook wel een mooie optie. Dan kun je mogelijk zelfs 2 Venussen A op de lege groep aansluiten, mits je dus die lampjes aansluit op de noodstroompoort.HHF schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]
Extra groep hoeft niet zo duur te zijn als je het graafwerk en kabels trekken zelf doet en alleen in de meterkast laat aansluiten door de elektricien. Maar ik weet niet op welke afstand van je huis je schuur zit. Meestal kun je een kabel los door de kruipruimte leggen naar de meterkast.
Een andere optie is (ik ben niet helemaal zeker of dat werkt) is om de verlichting van de schuur aan te sluiten op de noodstroomvoorziening van de Venus A. Ik dacht dat daar altijd spanning op stond.
Volgens mij moet dat kunnen. Heb je 2400 W ontladen.onlinaius schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Dit vind ik ook wel een mooie optie. Dan kun je mogelijk zelfs 2 Venussen A op de lege groep aansluiten, mits je dus die lampjes aansluit op de noodstroompoort.
Ik heb een vrij specifieke vraag over de Venus A. Die komt met 4 MPPT aansluitingen totaal 2400W. Nu zie ik soms 600W en soms 1000W (10A) per stuk. Ik heb een groot schaduw probleem met mijn panelen op het oosten (4x440Wp, MP Current 13.4 Imp/A, MP Volt 32.9 Vom/V), een schoorsteen is de oorzaak.
In plaats van optimizers te plaatsen zou ik deze dus ook direct aan de Venus A kunnen koppelen. Het paneel in de schaduw wekt dan minder op maar de andere 3 gaan volle bak.(?)
Is het mogelijk om 2 van deze panelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT of worden ze dan geknepen bij volle zon?
Of moet ik dan kabel van elk paneel naar de Venus A leggen?
Ik lees ook dat de A maximaal 1.2kW kan ontladen (eigen groep).
Als ik er bij volle zon (na 12 uur is de schaduw weg) 1.75kW in stop moet ik dus zorgen dat hij 's ochtends redelijk leeg begint?
Wat zou de optimale situatie zijn?
Als je last hebt van schaduw zou ik geen panelen parallel aansluiten, maar ieder paneel op 1 MPPT, je komt ook boven het maximale input qua ampère (20) met 2 parallel.mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:11:
Even een cross post uit een ander topic waar ik op het bestaan van deze werd gewezen.
Ik heb een vrij specifieke vraag over de Venus A. Die komt met 4 MPPT aansluitingen totaal 2400W. Nu zie ik soms 600W en soms 1000W (10A) per stuk. Ik heb een groot schaduw probleem met mijn panelen op het oosten (4x440Wp, MP Current 13.4 Imp/A, MP Volt 32.9 Vom/V), een schoorsteen is de oorzaak.
In plaats van optimizers te plaatsen zou ik deze dus ook direct aan de Venus A kunnen koppelen. Het paneel in de schaduw wekt dan minder op maar de andere 3 gaan volle bak.(?)
Is het mogelijk om 2 van deze panelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT of worden ze dan geknepen bij volle zon?
Als ik er bij volle zon (na 12 uur is de schaduw weg) 1.75kW in stop moet ik dus zorgen dat hij 's ochtends redelijk leeg begint?
De hoeveelheid energie die je weg gooit bij 1750Wp op een Venus A is verwaarloosbaar (ook als de batterij vol is).
Juist bij schaduw word vaak parallel gebruikt, dus ja twee bij elkaar kan wel, maar beter rendement is apart aansluiten, je hebt er tenslotte toch vier.mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:11:
Even een cross post uit een ander topic waar ik op het bestaan van deze werd gewezen.
Als je de a neemt zonder extra accu uitbreiding, is je accu met anderhalf uur vol, daarna gaat alles boven 1200 watt verloren van je panelen, kan op een lange zomerdag aardig aantikken.
Ik persoonlijk zou slechts twee op de a aansluiten, en voor de andere twee een micro omvormer op marktplaats scoren. In de winter hang je ze er alle vier aan, dan is productie toch zeer laag
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag voor parallel is om extra panelen bij te leggen. Heb ik nu niet gedaan omdat hele string tot 12 uur zomers bijna niets doet.
Maar als ik dat op kan vangen kan ik er 4 bij leggen. Moet dan ook nieuwe omvormer dus maakt de investering in Venus aantrekkelijk.
Venus D helaas maar 2 MPPT. Misschien toch maar 2 Venus A plaatsen met ieder 1 extra accu. Dan heb ik 8 MPPT. 2400 Watt ontladen kan nog steeds op 1 schone groep.
[ Voor 13% gewijzigd door mrottjers op 17-10-2025 13:24 ]
Nu heb ik op zolder een aansluiting waar mijn zonnepanelen op een extra apart kastje gemonteerd gekregen bij de zonnepanelen(soort van extra subgroep?) aangesloten is, met een extra stopcontact voor de wasmachine of droger, weet ik niet uit mn hoofd (Dit was ooit alleen de wasmachinegroep) en heb ik nog een losse groep voor de droger. Kan ik die Marstek niet daarmee combineren op max 1200W? Volgens mij gebruiken onze wasmachine(aansluitwaarde 2200W) en (warmtepomp) droger (700W) tegenwoordig ook niet zo heel veel stroom meer. Ik ze de accu denk ik bij voorkeur op zolder neer, want niet onder 0 en bij brand heb ik het naïeve vermoeden, dat het alarm ons dermate snel waarschuwt dat we nog in gillende looppas naar beneden kunnen, aangezien de vloer naar zolder beton is.Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:33:
[...]
Er zit een heel groot verschil tussen 1200 Watt afnemen en 1200 Watt leveren. Dat zit hem in 2 dingen:
Hop,hop,hop!
Huidige situatie:
- Schuur met 3-fase aansluiting (3×230 V).
- Onderverdeelkast wordt hier geplaatst om verschillende verbruikers (20 zonnepanelen, toekomstige airco, thuisaccu(s)) te verdelen.
- De onderverdeler is verbonden met de meterkast in het huis via een B20 automaat.
- Voor de zonnepanelen is een aparte B16 groep aanwezig in de onderverdeler; op het dak liggen 20×405 Wp zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.
- In de toekomst willen we een airco in de schuur plaatsen om deze als thuiskantoor te gebruiken.
- Ons idee is om 3×B16 groepen aan te leggen in de onderverdeler voor de toekomstige Marstek Venus A thuisaccu(s).
We overwegen een Marstek Venus A thuisbatterij, en we twijfelen tussen:
1 grote accu van 6 kWh
3 losse accu’s van 2 kWh
Omdat de aansluiting in de schuur 3-fase is, willen we graag weten:
Hoe kunnen we de accu(s) het beste aansluiten op de nieuwe onderverdeler?
Is het slim om de 3 kleine accu’s per fase te verdelen om de belasting beter te spreiden, of werkt 1 grote accu juist handiger?
Zijn er praktische tips voor bekabeling, fasebalans en maximale laadsnelheid bij een 3-fase aansluiting?
Eventuele aandachtspunten voor veiligheid of BMS (Battery Management System) instellingen.
Eventuele interactie met de Enphase micro-omvormers bij het opslaan van zonnestroom.
We horen graag ervaringen of tips van anderen die een Marstek Venus A of meerdere kleine accu’s op een 3-fase systeem hebben aangesloten, vooral in combinatie met een onderverdeler, aparte groepen en zonnepanelen.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Ik neem aan dat je omvormer ook 3 fase is?. Andere vraag is wat je met de batterij wilt doen. Als je hem wilt gebruiken om de airco te voeden zou ik 1 grote accu nemen en die op dezelfde fase aansluiten als de airco. Als het voor algemeen gebruik is kun je per fase een accu plaatsen maar met 6 kWh ben je dan wel relatief veel extra geld kwijt. Ook in dit geval is het ws. voordeliger om 1 systeem van 6 kWh te nemen. 3 x een Venus A = (nu) 3 x 725 = 2175, 1 x Venus A + 2 batterijen is 1500 euro voor dezelfde kWh's.lexen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:46:
We willen in onze schuur een nieuwe onderverdeler plaatsen voor onze elektrische installatie. Hierbij hebben we het volgende scenario:
Huidige situatie:Onze vraag:
- Onderverdeelkast wordt hier geplaatst om verschillende verbruikers (20 zonnepanelen, toekomstige airco, thuisaccu(s)) te verdelen.
- De onderverdeler is verbonden met de meterkast in het huis via een B20 automaat.
- Voor de zonnepanelen is een aparte B16 groep aanwezig in de onderverdeler; op het dak liggen 20×405 Wp zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.
- In de toekomst willen we een airco in de schuur plaatsen om deze als thuiskantoor te gebruiken.
- Ons idee is om 3×B16 groepen aan te leggen in de onderverdeler voor de toekomstige Marstek Venus A thuisaccu(s).
1 grote accu van 6 kWh
3 losse accu’s van 2 kWh
Is het slim om de 3 kleine accu’s per fase te verdelen om de belasting beter te spreiden, of werkt 1 grote accu juist handiger?
Zijn er praktische tips voor bekabeling, fasebalans en maximale laadsnelheid bij een 3-fase aansluiting?
Eventuele aandachtspunten voor veiligheid of BMS (Battery Management System) instellingen.
Eventuele interactie met de Enphase micro-omvormers bij het opslaan van zonnestroom.
We horen graag ervaringen of tips van anderen die een Marstek Venus A of meerdere kleine accu’s op een 3-fase systeem hebben aangesloten, vooral in combinatie met een onderverdeler, aparte groepen en zonnepanelen.
Dus mijn advies zou zijn 1 batterij, maar laat wel alvast het onderstation uitleggen met meerdere groepen per fase zodat je in de toekomst naar grotere systemen kunt (hoef je de elektricien maar 1 keer te laten komen, en een paar extra automaten zijn niet zo kostbaar).
Het doel is voornamelijk om zodra de saldering is afgelopen zoveel mogelijk eigen zonnestroom te kunnen gebruiken.
De airco zal waarschijnlijk maar een 2.5 of 3.5 model worden dus die is niet zo groot.
We gaan dan ook wel meerdere (3?) groepen laten aanleggen in de onderverdeler zodat we met de thuisaccu of thuisaccu's in de toekomste alle kanten op kunnen.
Bedankt voor de tips.
Probleem met brand is vaak niet het vuur zelf, maar de rookontwikkeling en (in het geval van de accu's) giftige gassen die vrij komen.basset schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
Nu heb ik op zolder een aansluiting waar mijn zonnepanelen op een extra apart kastje gemonteerd gekregen bij de zonnepanelen(soort van extra subgroep?) aangesloten is, met een extra stopcontact voor de wasmachine of droger, weet ik niet uit mn hoofd (Dit was ooit alleen de wasmachinegroep) en heb ik nog een losse groep voor de droger. Kan ik die Marstek niet daarmee combineren op max 1200W? Volgens mij gebruiken onze wasmachine(aansluitwaarde 2200W) en (warmtepomp) droger (700W) tegenwoordig ook niet zo heel veel stroom meer. Ik ze de accu denk ik bij voorkeur op zolder neer, want niet onder 0 en bij brand heb ik het naïeve vermoeden, dat het alarm ons dermate snel waarschuwt dat we nog in gillende looppas naar beneden kunnen, aangezien de vloer naar zolder beton is.
Ik weet dat die dingen veilig zijn, en toch zou ik ze van mijn leven niet in huis plaatsen.
Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.lexen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:46:
We willen in onze schuur een nieuwe onderverdeler plaatsen voor onze elektrische installatie. Hierbij hebben we het volgende scenario:
Huidige situatie:Onze vraag:
1 grote accu van 6 kWh
3 losse accu’s van 2 kWh
Heb dit hier zelf als volgt opgelost:
- 3x20A in meterkast
- 5 aderige kabel naar garage
- 3x 40A hoofdschakelaar
- 3-fase HomeWizard kWh meter
- 3x B16
- 3x ABB 4x WCD
:strip_exif()/f/image/7GphPCy8IizwjABS1WTSiwN7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2TF9lvCCfK0CqsDeJQ8mvlA0.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn situatie een 1-fase SolarEdge PV systeem, daarom aanvullend nog via de micro-omvormers en stopcontacten mogelijk de teruglevering per fase te sturen om de fases zoveel mogelijk gelijk te belasten.
Quote op mezelf. Inmiddels gezien dat Venus D ook 4 MPPT heeft met 40A belasting per stuk. Daar staat in de handleiding ook expliciet parallel aansluiting benoemd.mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:21:....
Venus D helaas maar 2 MPPT.....
Kan dus 8 panelen op Venus D aansluiten.
2x Venus A met 4.2kWh (8.4 totaal) kost op dit moment 2100 euro. Venus D met 7.6 kWh ongeveer 3000 euro. Verschil zit vooral in prijs extra accu.
2 x Venus A kan ik samen op 1 schone groep en 2400 kW ontladen. Keuzestress!
Even wachten tot het voorjaar. In de winter heb je toch weinig aan de panelen en tegen die tijd zullen de prijzen nog wel weer lager zijn. Maar voor je keuzestress heb je dan nog meer systemen om uit te kiezen. (Lunergy, Sunpure, Anker Solix, ......)mrottjers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Quote op mezelf. Inmiddels gezien dat Venus D ook 4 MPPT heeft met 40A belasting per stuk. Daar staat in de handleiding ook expliciet parallel aansluiting benoemd.
Kan dus 8 panelen op Venus D aansluiten.
2x Venus A met 4.2kWh (8.4 totaal) kost op dit moment 2100 euro. Venus D met 7.6 kWh ongeveer 3000 euro. Verschil zit vooral in prijs extra accu.
2 x Venus A kan ik samen op 1 schone groep en 2400 kW ontladen. Keuzestress!
Scheelt heel erg per persoon. Als je terugleverkosten hebt, heb je in de winter het meest aan je opgewekte KWh'en, zeker als je een warmtepomp hebt, en dus alle energie zelf kunt gebruiken (liefst rechtstreeks, maar eventueel via de accu). Wel is de opwek uiteraard een stuk lager.HHF schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:27:
[...]
Even wachten tot het voorjaar. In de winter heb je toch weinig aan de panelen en tegen die tijd zullen de prijzen nog wel weer lager zijn. Maar voor je keuzestress heb je dan nog meer systemen om uit te kiezen. (Lunergy, Sunpure, Anker Solix, ......)![]()
Verder maakt het nog eventjes uit wat je teruglevering is ten opzichte van je afname. Als je meer afneemt van het net dan je injecteert kun je nog eventjes salderen, en dan kan het nog wel eens zijn dat je die panelen zo snel mogelijk moet hebben liggen om ze nog (deels) terug te verdienen. Die KWh'en in de winter zijn dan mooi meegenomen.
Precies mijn situatie. En met name voldoende MPPT aansluitingen belangrijk.Verder maakt het nog eventjes uit wat je teruglevering is ten opzichte van je afname. Als je meer afneemt van het net dan je injecteert kun je nog eventjes salderen, en dan kan het nog wel eens zijn dat je die panelen zo snel mogelijk moet hebben liggen om ze nog (deels) terug te verdienen. Die KWh'en in de winter zijn dan mooi meegenomen.
Eigenlijk is accu niet belangrijk omdat ik nog vast contract heb met voldoende teruglever ruimte, maar als ik toch wat moet wil (schaduw probleem) kan ik beter meteen ook PIB plaatsen en daar jaartje mee oefenen om aansturing te optimaliseren voor mijn situatie.
Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.onlinaius schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Scheelt heel erg per persoon. Als je terugleverkosten hebt, heb je in de winter het meest aan je opgewekte KWh'en, zeker als je een warmtepomp hebt, en dus alle energie zelf kunt gebruiken (liefst rechtstreeks, maar eventueel via de accu). Wel is de opwek uiteraard een stuk lager.
Verder maakt het nog eventjes uit wat je teruglevering is ten opzichte van je afname. Als je meer afneemt van het net dan je injecteert kun je nog eventjes salderen, en dan kan het nog wel eens zijn dat je die panelen zo snel mogelijk moet hebben liggen om ze nog (deels) terug te verdienen. Die KWh'en in de winter zijn dan mooi meegenomen.
Een Venus A met 2000Wp zonnepanelen zou mij volgend jaar €350-400 opleveren.
Bedankt voor uitleg, waarschijnlijk krijg ik dan ook zo'n setup. Wij hebben dan nu al wel een HomeWizard P1 meter, wat is het voordeel van zo'n '3-fase HomeWizard kWh meter' en werken die dan ook samen?Taro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.
Heb dit hier zelf als volgt opgelost:Ziet er dan zo uit:
- 3x20A in meterkast
- 5 aderige kabel naar garage
- 3x 40A hoofdschakelaar
- 3-fase HomeWizard kWh meter
- 3x B16
- 3x ABB 4x WCD
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In mijn situatie een 1-fase SolarEdge PV systeem, daarom aanvullend nog via de micro-omvormers en stopcontacten mogelijk de teruglevering per fase te sturen om de fases zoveel mogelijk gelijk te belasten.
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:54:
Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?
De P1-meter is voor monitoring van het hele huis en om bijv. te bepalen of er sprake is van teruglevering of netafname ->NOM.lexen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:42:
[...]
Bedankt voor uitleg, waarschijnlijk krijg ik dan ook zo'n setup. Wij hebben dan nu al wel een HomeWizard P1 meter, wat is het voordeel van zo'n '3-fase HomeWizard kWh meter' en werken die dan ook samen?
De 3-fase kWh meter van HomeWizard kan dat ook doen als je die de hoofdaansluiting laat monitoren. Maar in mijn geval monitort die in- en uitgaande stroom van de onderverdeler. Ik kan dan heel makkelijk zien wat het resultaat van de accu's is icm dynamische tarieven, bijv:
/f/image/EVqRs6BmgGG26fmqY2taGWM1.png?f=fotoalbum_large)
Luxe situatie! Ik heb het idee dat je oftewel niet in NL woont, of een dynamisch contract hebt. (want als het een vast contract is levert die batterij eigenlijk helemaal niets op als je geen terugleverboete hebt, dan kun je het best maximaal injecteren op het moment dat je het opwekt).HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:54:
[...]
Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.
Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?
Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.
Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.
Scheelt per micro-omvormer + panelenset.mrottjers schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.
https://webshop.cedel.nl/...-Full-Black#specificaties
Deze is bijv. aardig goedkoop en kan gewoon in een stopcontact. Wel kun je op de accu natuurlijk meer panelen aansluiten. Aan de andere kant zou je met een dergelijke micro-omvormer er ook 2 (of meer) kunnen nemen en die op aparte groepen aansluiten.
ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.Boris1986 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:40:
Bij de samenvatting hierboven wordt de communicatie via BT, Wi-Fi en wlan genoemd. Echter wordt er op de officiële site van Marstek ook een ethernet genoemd bij de A en D. Weet iemand hier iets over? Ik las elders ook dat de LAN aansluiting bij de E 3.0 nog niet (goed) werkt. Dit ivm met het wel/niet doortrekken van ethernet naar de ruimte waar hopelijk later dit jaar een batterij (of twee) komt te staan.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.
Als de wifi in orde is dan is er geen enkel probleem met de koppeling van de Marsteks. Ik heb zelf 3 Venus E's 5.12kWh staan, de eerste van in januari de 3 de van in mei. Heb geen enkel probleem met de wifi verbindingen en koppeling met de CT P meter. Alles van Marstek zit op een apart TPLink routertje en dat werkt perfect.HHF schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Eeehm, misschien moet je even kijken vanaf wanneer de Venus D uitgeleverd gaat worden?jordytm03 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:35:
Zijn er al tweakers welke de RS485 poort op de Venus D gebruiken in combinatie met een lilygo (in HA)? Voor de Venus E zijn er genoeg tutorials te vinden, maar voor de D dus niet (ik kon ze niet vinden). Aangezien de RS485 poort op de D in een RJ45 formaat is.
Hint: er zijn een paar testers die de D nu (als het goed is) hebben draaien, that's it.
Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?Taro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.
Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?
Als je dat uitmiddelt over een paar huizen of straten maakt het niks meer uit.jelleeelco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?
Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?
Kijken naar belasting per fase is niet echt spannend zo lang je de zekeringen niet doet springen. Verder maakt het niks uit voor je rekening of zo.
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 21-10-2025 19:47 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uitDSSW schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:45:
Blijkbaar vertraging bij de levering van de Venus A. Ik lees op site thuisbatterij.nl : december/januari
Hoop dat ze in BE en NL nog wat zakken in prijs en op niveau van DE komen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uit
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.nico_09 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:07:
Als de Venus D accu’s vol zijn, wat gebeurt er dan met de stroom welke geleverd wordt door de zonnepanelen?
Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.
Ik heb bij andere merken wel een bypass on/off optie gezien, maar bij de Marstek alleen een netgekoppeld uitgaansvermogen: 800 of 2200 Watt keuze. Geen "Wat te doen met PV-overschot" keuze. Maar mogelijk ben ik blind en zit het ergens verstoptonlinaius schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).
Dat is mijns inziens wel een klein nadeeltje van Marstek. Maar er is vast wel een manier om met HA de accu te pauzeren onder bepaalde omstandigheden.Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Ik heb bij andere merken wel een bypass on/off optie gezien, maar bij de Marstek alleen een netgekoppeld uitgaansvermogen: 800 of 2200 Watt keuze. Geen "Wat te doen met PV-overschot" keuze. Maar mogelijk ben ik blind en zit het ergens verstopt
[Afbeelding]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.
Dit meen ik me ook te herinneren...DSSW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.
Met Modbus kun je er zoiso voor zorgen dat je geen stroom teruglevert. Bijvoorbeeld door de max discharge power op 0w te zetten.onlinaius schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:02:
[...]
Dat is mijns inziens wel een klein nadeeltje van Marstek. Maar er is vast wel een manier om met HA de accu te pauzeren onder bepaalde omstandigheden.
Dat weet ik inderdaad. Maar omdat de Venus E 3.0 al wat langer beschikbaar is had ik gehoopt dat iemand hier al mee geëxperimenteerd had en hier wat meer duidelijkheid over kon geven. Zo niet, wacht ik nog even af.onlinaius schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:51:
[...]
Eeehm, misschien moet je even kijken vanaf wanneer de Venus D uitgeleverd gaat worden?![]()
Hint: er zijn een paar testers die de D nu (als het goed is) hebben draaien, that's it.
Waarschijnlijk wel, en net dat is de reden waarom ik die niet als hoofdomvormer voor PV zou gebruiken.szijlstr schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:38:
Wat gebeurt er in geval van 800W teruglevering op het net, de batterij vol is, en de direct aangesloten zonnepanelen meer dan 800W leveren ? Normaal gesproken voorkom je met overdimensioneren van de omvormer dat er niet meer omgezet wordt dan het net aankan. Omvormer heeft dan een statisch maximaal vermogen. Maar in dit geval kan de omvormer van de Marstek D 4kW omvormen. "Schakelt" de omvormer dan dynamisch terug naar max 0.8kW?
Er zou simpelweg te veel verlies zijn.
Daarmee is de Marsetk Venus A eigenlijk veel logischer in NL. Max 1200W omvormer tegen 800W afgifte aan het net (indien niet op een separate groep). De Venus D zou tenminste op een eigen groep moeten zitten om dan ook op 2200W terug te leveren om zodra de batterij vol is te profiteren van teruglevering aan het net.Tommie12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Waarschijnlijk wel, en net dat is de reden waarom ik die niet als hoofdomvormer voor PV zou gebruiken.
Er zou simpelweg te veel verlies zijn.
Interesssant om te weten wat er voor gaat als er al een overschot is op het net en er tevens een overschot binnenkomt via de ingebouwde omvormer. Neem aan dat in geval de batterij nog niet vol is het aanbod via de omvormer voor gaat. Maar ook of er een mix van net + ingebouwde omvormer gebruikt wordt voor het laden in geval de som van het overschot net+omvormer <= 2500W. Of dat er altijd maar 1 bron tegelijk (net of omvormer) gebruikt wordt voor het laden.
DSSW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.
/f/image/FULWUIYUWAr5cMQIiVM6J49M.png?f=fotoalbum_large)
Je kan kiezen bij de Overplus invoer
Apart, zo zag het er bij mij uit. En ook DoD is nieuw?Bensherman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
[Afbeelding]
Je kan kiezen bij de Overplus invoer
[ Voor 128% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 08:38 ]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:12:
Op Marstek.de staan nu de prijzen van de Venus D gegeven
Dat is toch ook niet vreemd? De A wordt geplaatst als de budgetversie van de D.DeevieP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:22:
Die Venus D is dan toch nog steeds duurder dan de A? Bij de Venus A zit je aan 235 EUR per kW (prijzen marstek NL, inc BTW), terwijl dit bij de D 283 EUR per kW (prijzen marstek DE, BTW bijgeteld) bedraagt voor een capaciteit van rond de 5kW
Basis unit:DeevieP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:22:
Die Venus D is dan toch nog steeds duurder dan de A? Bij de Venus A zit je aan 235 EUR per kW (prijzen marstek NL, inc BTW), terwijl dit bij de D 283 EUR per kW (prijzen marstek DE, BTW bijgeteld) bedraagt voor een capaciteit van rond de 5kW
A = 499 euro ex btw = 603 incl. = 285 euro/kWh
D = 599 euro ex btw = 725 incl. = 283 euro KWh
Zijn dus per kWh even duur met deze prijzen. Dan kun je met de D op 2200 wat ontladen en meer zonnepanelen aansluiten.
[ Voor 46% gewijzigd door Boris1986 op 23-10-2025 15:03 ]
Lijkt er inderdaad op dat ze deze pagina's off line gehaald hebben. Half uurtje geleden werkte het nog wel.TCMR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:
[Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen komt de basis unit van de D exlusief een batterij en is de A unit inclusief. Met 1 batterij met de D zal je dan als het goed is rond de 1200 euro ex btw, 1.452 incl btw = 568 euro kWhHHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Basis unit:
Zijn dus per kWh even duur met deze prijzen. Dan kun je met de D op 2200 wat ontladen en meer zonnepanelen aansluiten.
Deze aanbieding was met batterij, dus 2.56 kWh. Zo stond het ook op de site, maar die is nu off line. Is zelfs gechecked door iemand in Dld.Jens85 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
Als ik het goed heb begrepen komt de basis unit van de D exlusief een batterij en is de A unit inclusief. Met 1 batterij met de D zal je dan als het goed is rond de 1200 euro ex btw, 1.452 incl btw = 568 euro kWh
https://www.mydealz.de/de...ein-fur-56905-eur-2656219
(zie bij de reacties.)
Voor mensen met zonnepanelen ligt het gebruik van de PV-ingangen niet voor de hand.Boris1986 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:01:
Ik vraag me vooral af of de D wel interessant genoeg is voor de Nederlandse markt tov de E. Die vissen qua prijs/Wh in vrijwel dezelfde vijver. En hoeveel mensen gaan deze nou daadwerkelijk rechtstreeks aan de PV hangen? De mogelijkheid voor u uitbreiden is leuk maar welke garantie is er dat er, met het huidige tempo van Marstek, over 1 a 2 jaar nog modules te koop zijn?
Maar voor degenen die nog geen panelen hebben en/of een beetje willen bijleggen op een tuinhuisje of dakkapel oid. lijkt het mij een ideale oplossing. Voor micro omvormers ben je al snel €60,- per paneel kwijt, en het rendement is hoger als je ze direct op een D of A aansluit. Plus dat je PV dan ook gelijk werkt in het geval van stroomuitval/noodstroom.
Bovendien is de D een modulair systeem dat eenvoudig uit te breiden is. Heeft voor mij grote voordelen tov de E.HandyLumberjack schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:55:
[...]
Voor mensen met zonnepanelen ligt het gebruik van de PV-ingangen niet voor de hand.
Maar voor degenen die nog geen panelen hebben en/of een beetje willen bijleggen op een tuinhuisje of dakkapel oid. lijkt het mij een ideale oplossing. Voor micro omvormers ben je al snel €60,- per paneel kwijt, en het rendement is hoger als je ze direct op een D of A aansluit. Plus dat je PV dan ook gelijk werkt in het geval van stroomuitval/noodstroom.
TCMR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door HHF op 23-10-2025 16:56 ]
Hoe kan je aan deze prijzen per kWh komen als de prijzen die je gebruikt zonder batterijen zijn?HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Basis unit:
[...]
[ Voor 71% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 08:36 ]
Nee, hoor. Bij de kenmerken staat dat het uit te breiden is vanaf 2,56kWh. Dit is de prijs voor enkel de omvormer lijkt het.HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Dit stond er op de pagina. De pagina werkt zo nu en dan wel en dan weer niet.
Duidelijk met batterij.
[Afbeelding]
Toen de site nog werkte (momenteel weer down) heb ik de juiste kWh's aangeklikt en kwamen de prijzen in mijn post eruit. Laten we wachten tot de Marstek site weer werkt. Anders blijft het een welles/nietes geval.Boris1986 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Nee, hoor. Bij de kenmerken staat dat het uit te breiden is vanaf 2,56kWh. Dit is de prijs voor enkel de omvormer helaas...
Ik geloof je zeker dat dit zo tijdelijk op de site stond. Hopelijk was dit niet gewoon een fout in de prijs of een (door Marstek zelf gesubsidieerde) stunt voor extra PR en gaan ze de D echt zo scherp in de markt zetten.HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Toen de site nog werkte (momenteel weer down) heb ik de juiste kWh's aangeklikt en kwamen de prijzen in mijn post eruit. Laten we wachten tot de Marstek site weer werkt. Anders blijft het een welles/nietes geval.
De prijzen zijn nu (ex btw)
Kaal apparaat zonder accu 599,-
Met 1 accu = 2.56 kWh 1198
met 2 accus = 5.12 1797
met 4 accus = 10.24 2995
Bij de prijzen van gisteren die kort op de site stonden waren ze inderdaad vergeten de basisunit mee te tellen.
Dus gewoon nog veel te duur om echt rendabel te zijn.HHF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:33:
Marstek.de heeft de prijzen van gisteren aangepast voor de Venus D.
De prijzen zijn nu (ex btw)
Kaal apparaat zonder accu 599,-
Met 1 accu = 2.56 kWh 1198
met 2 accus = 5.12 1797
met 4 accus = 10.24 2995
Bij de prijzen van gisteren die kort op de site stonden waren ze inderdaad vergeten de basisunit mee te tellen.
Ik blijf wachten op 5kWh voor 1000€ inc BTW.
Mijn hoop is nu gesteld op het voorjaar, maar importtarieven kunnen wel wat invloed hebben.
Of het rendabel is hangt af van je persoonlijke situatie. (Energiecontract, zonnepanelen, handelen ja/nee etc.). Ik wacht zelf af tot mid 2026, zolang ik kan salderen is een batterij voor mij niet rendabel.Tommie12 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
Dus gewoon nog veel te duur om echt rendabel te zijn.
Ik blijf wachten op 5kWh voor 1000€ inc BTW.
Mijn hoop is nu gesteld op het voorjaar, maar importtarieven kunnen wel wat invloed hebben.
Prijzen van de Venus A (2400 euro incl. btw voor 10.6 kWh) komen redelijk in de buurt van jouw streefcijfer.
- EUR 1.438 voor Venus D (2.56 kWh)
- EUR 499 voor Venus A (2.12 kWh) (-66%)
Als extra het interessante contrast tussen de prijs / kWh op basis van de "volledige torens":
- Venus D + 6 accu's a 15.36 kWh voor EUR 5.033 = EUR 327 / kWh
- Venus A + 5 accu's a 12.72 kWh voor EUR 3.094 = EUR 243 / kWh (-25%)
Klopt helemaal. Je kunt beter 2x een A neerzetten, dan heb je zelfs meer in/out vermogen dan een D voor minder geld. De basisunit van een A is 150 euro, D is 600 euro. Zal wel marketing zijn want qua productiekosten zal het verschil tussen deze twee klein zijn.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
Wanneer men focust op kWh-prijs op basis van de Marstek.de prijzen dan is het verschil zo significant, dat het me duidelijk lijkt dat dit technisch / qua featureset niet te verklaren lijkt.
- EUR 1.438 voor Venus D (2.56 kWh)
- EUR 499 voor Venus A (2.12 kWh) (-66%)
Als extra het interessante contrast tussen de prijs / kWh op basis van de "volledige torens":
- Venus D + 6 accu's a 15.36 kWh voor EUR 5.033 = EUR 327 / kWh
- Venus A + 5 accu's a 12.72 kWh voor EUR 3.094 = EUR 243 / kWh (-25%)
Oh, en op Marstek.de zijn de prijzen voor de Venus A inmiddels ook weer verhoogd naar EUR 599 / st.
Edit: die prijswijziging is niet juist. Wat er aan de hand is, is dat het product in Nederlandse Euro's duurder is dan in Duitse Euros - terwijl de site in beide in Nederlandse taal wordt weergeven:
https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 499 in Duitse Euro's
/f/image/LYBmmu2UKXOnJ1dsfnFRySqk.png?f=fotoalbum_large)
- EUR 599 in Nederlandse Euro's
/f/image/vbI6OvWHQb1u6TW9se6BUfeN.png?f=fotoalbum_large)
Bij beide kan levering in Nederland plaatsvinden in het bestelproces.
[ Voor 64% gewijzigd door Rvanlaak op 24-10-2025 12:01 . Reden: Prijswijziging update ]
Het zal op dit moment ook een kwestie van vraag en aanbod zijn. Voorraden van de A en D zullen nog erg beperkt/niet uitgeleverd zijn. Oftewel nu zeer goede marge pakken op de eerste voorraden en straks als er meer voorraad en concurrentie is zullen de prijzen pas weer echt zakken.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Wat is nog weinig voorbij heb zien komen is de interactie tussen beide in het geval van 2x Venus A. Over de Marstek Smart Box wordt nog weinig gezegd. Als de energievraag in de woning bijv. 1.000 W is, hoe kiezen de twee Venus A's samen wat de teruglevering wordt? En wordt dit ook over de fase slim verdeeld?
Oh, en op Marstek.de zijn de prijzen voor de Venus A inmiddels ook weer verhoogd naar EUR 599 / st.
Edit: die prijswijziging is niet juist. Wat er aan de hand is, is dat het product in Nederlandse Euro's duurder is dan in Duitse Euros - terwijl de site in beide in Nederlandse taal wordt weergeven:
- EUR 499 in Duitse Euro's https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 599 in Nederlandse Euro's https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
Zijn de verschillen in "Duitse" en "Nederlandse" euro's niet te verklaren door de 0% btw voor accu's daar?
[ Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 24-10-2025 12:11 ]
Mijn vermoeden is dat ze de website nog niet op orde hebben. De bestellingen met Duitse prijs zullen ongetwijfeld geannuleerd worden. Het prijsverschil heeft te maken met verschil in btw.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Wat is nog weinig voorbij heb zien komen is de interactie tussen beide in het geval van 2x Venus A. Over de Marstek Smart Box wordt nog weinig gezegd. Als de energievraag in de woning bijv. 1.000 W is, hoe kiezen de twee Venus A's samen wat de teruglevering wordt? En wordt dit ook over de fase slim verdeeld?
https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 499 in Duitse Euro's
[Afbeelding]
- EUR 599 in Nederlandse Euro's
[Afbeelding]
De prijs verandert naar €599 wanneer je BE of NL als adres selecteert. Zullen er bij BF binnen enkele weken geen betere deals zijn? Je zou nu al kunnen bestellen uiteraard en dan annuleren als er niets beter is te vinden.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Daar gok ik ook op😉Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
De prijs verandert naar €599 wanneer je BE of NL als adres selecteert. Zullen er bij BF binnen enkele weken geen betere deals zijn? Je zou nu al kunnen bestellen uiteraard en dan annuleren als er niets beter is te vinden.
Als iemand nog een voordeeltje wil nu snel bestellen...
(2145 incl. BTW voor een Venus A met 10.5 kWh
Zal morgen wel verbeterd worden.
[ Voor 7% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 23:52 ]
10,5kWh met 1200W op/ontladen.... Good luck with that!HHF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:45:
Niet alleen Marstek maakt fouten op zijn website. Als je bij Ematic kijkt kosten 3 extra accus bij de Venus A 1812 euro, maar 4 extra accus 1416 euro. Dus een accu extra voor 400 euro minder....(moet volgens mij 2416 euro zijn)
Als iemand nog een voordeeltje wil nu snel bestellen...
(2145 incl. BTW voor een Venus A met 10.5 kWh).
Zal morgen wel verbeterd worden.
Bestelling zullen ook ongetwijfeld geannuleerd worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 25-10-2025 11:04 ]
Dan koop je er toch nog een base units bij voor €600 bij Marstek.nl? Dan heb je 12,6kWh met 2400W op/ontladen voor €216,-/kWh.Boris1986 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
10,5kWh met 1200W op/ontladen.... Good luck with that!
Bestelling zullen ook ongetwijfeld geannuleerd worden.
Maar ik ben bang dat ze je bestelling inderdaad gaan annuleren.
Ze zullen de fout wel snel herstellen. Heb daarom ook maar niet besteld. Maar zelfs zonder dit foutje blijft de Marstek A interessant. Hoop dat ze de software en P1 verbinding een beetje in orde hebben als hij op de markt komt in december. De lage 1200 wat capaciteit is idd. eenvoudig op te lossen door meerdere A basis units te plaatsen. De basis unit is ongeveer 150 euro (als je de som maakt door van de basis unit met batterij de prijs van een losse batterij er vanaf te trekken).HandyLumberjack schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
Dan koop je er toch nog een base units bij voor €600 bij Marstek.nl? Dan heb je 12,6kWh met 2400W op/ontladen voor €216,-/kWh.
Maar ik ben bang dat ze je bestelling inderdaad gaan annuleren.
Levering vanaf 1 december dus nog genoeg tijd om te wachten of er nog wat beweging in de prijzen gaat komen.(hopelijk naar beneden)
Nog bij lange na niet aantrekkelijk genoeg om een fatsoenlijke terugverdienttijd te halen. Daarvoor moet er echt nog wel ruim 1/3 van de prijs af. Hopelijk is dit nog de early adopters premium en zien we snel de prijzen richting de €200-220/kWh gaan.HHF schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:29:
Ook Marstek.nl heeft nu de Venus D op de website staan. 1450 base unit met batterij en 725 voor extra batterij. Ematic is 1439 /719. (alles incl. btw). Er zullen wel snel meer volgen.
Levering vanaf 1 december dus nog genoeg tijd om te wachten of er nog wat beweging in de prijzen gaat komen.(hopelijk naar beneden)