Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Inmiddels begrepen dat de prijsverhogingen wederom komen doordat Marstek de dealers terugfluit die een goede aanbieding online zetten. Dat zagen we eerder al meerdere malen gebeuren met andere dealers. Concurrentie wordt zo goed als onmogelijk gemaakt. Het is verboden, maar de dealers slikken het omdat ze anders geen apparaten krijgen geleverd.
Vind het aan de ene kant niet erg dat de dozenschuivers er op die manier uit vallen. Want gewoon een batterij snel verkopen tegen lage prijs en nul support of garantie afhandeling aanbieden kan ook niet de bedoeling zijn. Dan komt alle miserie bij Marstek support terecht (zo als je nu al bij bepaalde leveranciers ziet).Knoflookpasta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:29:
Inmiddels begrepen dat de prijsverhogingen wederom komen doordat Marstek de dealers terugfluit die een goede aanbieding online zetten. Dat zagen we eerder al meerdere malen gebeuren met andere dealers. Concurrentie wordt zo goed als onmogelijk gemaakt. Het is verboden, maar de dealers slikken het omdat ze anders geen apparaten krijgen geleverd.
Uiteraard, maar de kans is wel groter. Is bv niet echt normaal dat Marstek China al garantie, omruiling en ophaling van een twee weken oude batterij moet regelen zoals bij mij het geval was omdat de officiële distributeur zoals ze zich noemen weinig zin heeft omdat (waarschijnlijk) de marge blijkbaar niet groot genoeg meer is dan. Wilt niet zeggen dat een duurdere betere support levert, maar de kans lijkt mij dan wel groter als ze allemaal dezelfde prijs hanteren (je moet dan met iets anders concurreren dan prijs, bv een degelijke support met omruiling indien defect).Knoflookpasta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:48:
Ja, maar als je ergens anders meer betaald, heb je niet gegarandeerd ook meer service...
Ik was van plan om een Mastek C 2.4kw te kopen voor 700€ als stopcontact batterij.
Maar nu kan ik een Marstek Venus A 4.24kw kopen voor 889,00.
https://dura-solar.de/Mar...r-Balkonkraftwerke/411555
Of de Marstek Venus E voor 1220€
Als je al PV hebt liggen dan zou ik eerder voor de Venus E gaan, die kan je in BE ef NL al kopen voor 1250€ incl BTW. Je hebt dan 5.12 kwh en kan laden en ontladen op 2500W ( wel op aparte kring zetten dan).Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:04:
Kan iemand uitleggen of Marstek Venus A een goede keuze is al stopcontact batterij, zonder zonnepanelen?
Ik was van plan om een Mastek C 2.4kw te kopen voor 700€ als stopcontact batterij.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
- De prijs moet laag zijn want mijn jaar verbruik is vrij laag. Gewoon maar wat avond verbruikt te voorzien vaak rond 500w-800w. Die E (238€/kw) is duurder dan die Venus A (200€/kw). Enige wat het moet doen is zonne energie opslaan via stopcontact & 's avonds terug afgeven. Verlies speelt ook geen rol, zonnepanelen zijn compleet overgedimensioneerd.DSSW schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:30:
[...]
Als je al PV hebt liggen dan zou ik eerder voor de Venus E gaan, die kan je in BE ef NL al kopen voor 1250€ incl BTW. Je hebt dan 5.12 kwh en kan laden en ontladen op 2500W ( wel op aparte kring zetten dan).
Waar verkopen ze de E voor 1250€?
Ik zou mijn bestelling doorklikken, had het nog open staan, werd het bij betaling inderdaad ineens een stuk meer.Knoflookpasta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:57:
De prijs van multi-solar is inmiddels al 2x naar boven aangepast. Gisteren kostte de 4,24 €1025 en de 6,36 €1475, beiden zonde P1 meter. Vanochtend was die prijs ineens verhoogd naar €1025 en €1525. Inmiddels is de prijs in mijn winkelmandje al verhoogd naar €1075 en €1570.
Het is een interessante manier van oplopende negatieve korting... beetje omgekeerde Black Friday. Bam! €150 euro duurder!
Nu de twijfel weer toegeslagen.
Ik zit beetje met dezelfde situatie.. Keuze hier tussen A en E.Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:37:
[...]
- De prijs moet laag zijn want mijn jaar verbruik is vrij laag. Gewoon maar wat avond verbruikt te voorzien vaak rond 500w-800w. Die E (238€/kw) is duurder dan die Venus A (200€/kw). Enige wat het moet doen is zonne energie opslaan via stopcontact & 's avonds terug afgeven. Verlies speelt ook geen rol, zonnepanelen zijn compleet overgedimensioneerd.
SmartchargedSteffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:37:
[...]
- De prijs moet laag zijn want mijn jaar verbruik is vrij laag. Gewoon maar wat avond verbruikt te voorzien vaak rond 500w-800w. Die E (238€/kw) is duurder dan die Venus A (200€/kw). Enige wat het moet doen is zonne energie opslaan via stopcontact & 's avonds terug afgeven. Verlies speelt ook geen rol, zonnepanelen zijn compleet overgedimensioneerd.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dat lijkt dan nog de v2 te zijn toch?
Is wel zonder btw...Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:04:
Kan iemand uitleggen of Marstek Venus A een goede keuze is al stopcontact batterij, zonder zonnepanelen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Blijkbaar leveren ze voor die prijs de V3, is toch al gebeurd bij een tweakerMobiele Eenheid schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:27:
[...]
Dat lijkt dan nog de v2 te zijn toch?
Bij Online-accu voor 1351 voor de V3.Knoflookpasta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:17:
Nee, bij smart-charged hadden ze een advertentie van de v2 en als je die wilt, bieden ze de v3 aan - met een kortingscode - voor €1499.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Nu nog een scherpere deal voor de Venus D zien te vinden komende weken...
Kan niet wachten tot ze binnen zijn. Nu vast even nadenken over de tijdelijke en definitieve opstelling. Ik wil ze in het tuinhuis hebben, maar daar ligt nu geen 3-fase kabel naartoe helaas en dat ga ik deze winter ook niet realiseren. Dus eerst maar even door het huis verdelen ofzo, of ik sluit er eerst maar 1 aan misschien.
Zit nog te denken om 1 unit in de meterkast te zetten, die kan daar dan als een soort UPS fungeren.
Heb jij een idee van de levertijden? Ik heb 1x venus a 6.36kWh besteld maar lees overal dat er beperkte voorraad is. Heb er geen 1 kunnen vinden die ze vanuit voorraad zou kunnen leveren helaas.Beekforel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
Ik heb 3 x een Venus A - 4.24 kWh besteld.
Kan niet wachten tot ze binnen zijn. Nu vast even nadenken over de tijdelijke en definitieve opstelling. Ik wil ze in het tuinhuis hebben, maar daar ligt nu geen 3-fase kabel naartoe helaas en dat ga ik deze winter ook niet realiseren. Dus eerst maar even door het huis verdelen ofzo, of ik sluit er eerst maar 1 aan misschien.
Zit nog te denken om 1 unit in de meterkast te zetten, die kan daar dan als een soort UPS fungeren.
Heb van Marstek begrepen dat de A reviewmodellen begin november beschikbaar komen, vermoed dat ze daarna pas langzaam aan richting de webshops zullen gaan.j3r schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:46:
[...]
Heb jij een idee van de levertijden? Ik heb 1x venus a 6.36kWh besteld maar lees overal dat er beperkte voorraad is. Heb er geen 1 kunnen vinden die ze vanuit voorraad zou kunnen leveren helaas.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Werkt Marstek goed en eenvoudig met de HoneWizard P1 meter?
Indien 2x Venus A, dan ook nog?
In basis ben ik niet van plan om te handelen, maar puur om de eigen opwek in de avond en nacht te gebruiken. Max 1200 Watt leveren (op eigen groep) is voor mij meer dan genoeg. In de toekomst als het bevalt 2x Venus A en dan 2400 Watt leveren zou ideaal zijn.
Ik lees op dit moment veel klachten over de connectiviteit op Wifi, volgens de specs heeft de Venus A een UTP mogelijkheid en dit kan ik ook realiseren. Zal de verbinding dan een stuk stabielere zijn?
Hoor graag jullie ervaringen met Marstek, helaas nog geen ervaringen met de Venus A.
Nee, verwachting is begin december. Ze zijn nog niet in Nederland zover ik heb kunnen vinden.j3r schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:46:
[...]
Heb jij een idee van de levertijden? Ik heb 1x venus a 6.36kWh besteld maar lees overal dat er beperkte voorraad is. Heb er geen 1 kunnen vinden die ze vanuit voorraad zou kunnen leveren helaas.
Om 2 systemen gelijktijdig aan te sturen heb je een CT003 van Marstek nodig, dit gaat niet met de HomeWizard P1.D.Hoogstad schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:05:
Ik ben me aan het oriënteren voor de Marstek Venus A en heb wel een paar vragen en hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
Werkt Marstek goed en eenvoudig met de HoneWizard P1 meter?
Indien 2x Venus A, dan ook nog?
In basis ben ik niet van plan om te handelen, maar puur om de eigen opwek in de avond en nacht te gebruiken. Max 1200 Watt leveren (op eigen groep) is voor mij meer dan genoeg. In de toekomst als het bevalt 2x Venus A en dan 2400 Watt leveren zou ideaal zijn.
Ik lees op dit moment veel klachten over de connectiviteit op Wifi, volgens de specs heeft de Venus A een UTP mogelijkheid en dit kan ik ook realiseren. Zal de verbinding dan een stuk stabielere zijn?
Hoor graag jullie ervaringen met Marstek, helaas nog geen ervaringen met de Venus A.
Met ethernet aansluiting zal het veel stabieler zijn.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Je kan ook de CT002 gebruiken als je er 2 parallel wil aansturen.mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:48:
[...]
Om 2 systemen gelijktijdig aan te sturen heb je een CT003 van Marstek nodig, dit gaat niet met de HomeWizard P1.
Met ethernet aansluiting zal het veel stabieler zijn.
Je moet ze dan Parallel aansluiten dan blijft de spanning deze van 1 paneel en moet je de stroom optellen. De Venus D kan per MPTT 32A aan, zo kan je er misschien zelfs 3 parallel zetten per MPTT en zo tot 12 panelen per Venus D aansluitennico_09 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:40:
Marstek D kunnen zonnepanelen op worden aangesloten tot 60v. Hoe kom je op 1000wp per ingang gezien je niet boven de 60v mag uitkomen? Onze panelen hebben een vmpp van 43,2v per stuk.
Dus 2 panelen parallel aansluiten is niet 2x 43,2 =86,4 volt maar blijft dan 43,2?DSSW schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:55:
[...]
Je moet ze dan Parallel aansluiten dan blijft de spanning deze van 1 paneel en moet je de stroom optellen. De Venus D kan per MPTT 32A aan, zo kan je er misschien zelfs 3 parallel zetten per MPTT en zo tot 12 panelen per Venus D aansluiten
Ja. In parallel blijft het voltage gelijk maar moet je de amperes bij elkaar optellen.nico_09 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:48:
[...]
Dus 2 panelen parallel aansluiten is niet 2x 43,2 =86,4 volt maar blijft dan 43,2?
In serie moet je de voltages optellen en blijft het totaal amperage gelijk.
Je moet kijken naar de VOC van het paneel, dat mag max 54V volt want bij -10°c kan dat oplopen tot 60Vnico_09 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:48:
[...]
Dus 2 panelen parallel aansluiten is niet 2x 43,2 =86,4 volt maar blijft dan 43,2?
Als je dan parallel aansluit dan blijft de max V de VOC van 1 paneel.
Dan kijk je naar de ISC van je paneel als die lager is dan 10,5A dan kan je er dus 3 parallel schakelen op 1 MPTT aansluiting.
Zelf ook aan het orienteren sinds ik vorige week een digitale meter heb gekregen en mijn injectie dus niet meer aftelt van mijn afname
Dus daarom denk ik na over 2x een Venus D met 7,5kWh. Voldoende vermogen om wat ik opwek en niet zelf verbruik op te slaan totdat de batterijen vol zijn in de zomer en zo ongeveer 0 op de meter te houden. Al ga ik er geen stopcontacten voor voorzien maar zou ik ze gewoon vast willen aansluiten.
En als ik in de wintermaanden zou willen handellen met dynamische prijzen, welke prijzen volgen deze omvormers dan? Want dat heb ik nog niet gevonden, al zal dat neem ik aan niet veel uitmaken daar verschllende markten een gelijkaardige prijs zullen hebben doorheen de dag.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Als je nog GSC’s krijgt, niets veranderen aan uw configuratie, gewoon de omvormers blijven gebruiken die er nu staan. Zo vermijd je discussies met Fluvius.Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:09:
Ik mag toch echt hopen dat die max die zij opgeven overeenkomt met de max op de datasheet van panelen en dat men een marge aanhoudt net voor zulke uitzonderlijke dagen.
Zelf ook aan het orienteren sinds ik vorige week een digitale meter heb gekregen en mijn injectie dus niet meer aftelt van mijn afname![]()
. Al kan ik ze niet zomaar aansluiten op mijn huidige installatie omdat dat in totaal 27 panelen zijn over 2 strings en ik ook niet zomaar aanpassingen kan doen vanwege de groene stroomcertificaten die ik nog krijg.
Dus daarom denk ik na over 2x een Venus D met 7,5kWh. Voldoende vermogen om wat ik opwek en niet zelf verbruik op te slaan totdat de batterijen vol zijn in de zomer en zo ongeveer 0 op de meter te houden. Al ga ik er geen stopcontacten voor voorzien maar zou ik ze gewoon vast willen aansluiten.
En als ik in de wintermaanden zou willen handellen met dynamische prijzen, welke prijzen volgen deze omvormers dan? Want dat heb ik nog niet gevonden, al zal dat neem ik aan niet veel uitmaken daar verschllende markten een gelijkaardige prijs zullen hebben doorheen de dag.
Serieel: Voltage optellen, stroom blijft gelijk.nico_09 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:48:
[...]
Parallel: Voltage blijft gelijk, stroom optellen.
Formule is simpel:
P=U * I
waarbij: P= vermogen, U = Voltage, I = Stroom
Dus bijvoorbeeld:
Paneel: 540Wp (Watt Piek)
Voltage: 54V
Dan is stroom van paneel:
540= 54 * I
I = 540:54 = 10A
Neem nu 2 van deze panelen parallel:
540 * 2 =1080
1080:54= 20A
Met een Marstek D zou dat dus 3 in parallel kunnen bij een 32A maximaal.
Met een Marstek A is de limiet 16A. Dan zou je per paneel maximaal 8A per paneel kunnen hebben met 2 panelen parallel (uitgaande van 54V paneel):
Wp = 8 * 54 = 432 Wp
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Het is echt zelden zinvol om meer dan 7 kWh aan batterijen te plaatsen aan de huidige prijzen.Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:09:
Ik mag toch echt hopen dat die max die zij opgeven overeenkomt met de max op de datasheet van panelen en dat men een marge aanhoudt net voor zulke uitzonderlijke dagen.
Zelf ook aan het orienteren sinds ik vorige week een digitale meter heb gekregen en mijn injectie dus niet meer aftelt van mijn afname![]()
. Al kan ik ze niet zomaar aansluiten op mijn huidige installatie omdat dat in totaal 27 panelen zijn over 2 strings en ik ook niet zomaar aanpassingen kan doen vanwege de groene stroomcertificaten die ik nog krijg.
Ik heb ook zo’n 10kWp aan panelen, waarvan de helft met GSC, en eigenlijk is enkel de eerste 5 kWh aan batterijen rendabel volgens mijn simulatie en als je de batterij niet meer dan 200-250€ per kWh betaalt.
In de winter doet een batterij toch niks, dus je kan al beter de lente af wachten. Prijzen gaan alleen nog verder zakken.
Hoe kun jij nu zeggen dat het niet zinvol is om meer dan 7 kWh aan opslag te hebben? Ken jij iedereen zijn productie en gebruiksprofiel?Tommie12 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:40:
[...]
Het is echt zelden zinvol om meer dan 7 kWh aan batterijen te plaatsen aan de huidige prijzen.
Ik heb ook zo’n 10kWp aan panelen, waarvan de helft met GSC, en eigenlijk is enkel de eerste 5 kWh aan batterijen rendabel volgens mijn simulatie en als je de batterij niet meer dan 200-250€ per kWh betaalt.
In de winter doet een batterij toch niks, dus je kan al beter de lente af wachten. Prijzen gaan alleen nog verder zakken.
Blijven wachten is ook blijven verliezen. Je moet in het leven stappen durven zetten. Toen ik 18 jaar geleden 10 kwpiek aan PV gelegd heb en mijn ketel vervangen heb door een warmtepomp verklaarde iedereen mij voor gek. Nu heb ik al meer dan 83.000€ aan certificaten ontvangen en 17 jaar geen euro uitgeven voor verwarming en elektriciteit. Je kan altijd wachten en blijven wachten…tot ze misschien een batterij bij een pakje boter geven.
Hij zegt "zelden zinvol", er zullen best wat uitzonderingen zijn, maar over het algemeen is 7 kWh waarschijnlijk meer dan voldoende in veel situaties.DSSW schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:58:
[...]
Hoe kun jij nu zeggen dat het niet zinvol is om meer dan 7 kWh aan opslag te hebben? Ken jij iedereen zijn productie en gebruiksprofiel?
Blijven wachten is ook blijven verliezen. Je moet in het leven stappen durven zetten. Toen ik 18 jaar geleden 10 kwpiek aan PV gelegd heb en mijn ketel vervangen heb door een warmtepomp verklaarde iedereen mij voor gek. Nu heb ik al meer dan 83.000€ aan certificaten ontvangen en 17 jaar geen euro uitgeven voor verwarming en elektriciteit. Je kan altijd wachten en blijven wachten…tot ze misschien een batterij bij een pakje boter geven.
En dat wordt waarschijnlijk ook mijn strategie: volgend jaar een kleine batterij neerzetten.
En tegen de tijd dat je batterijen bij een pakje boter krijgt, met waarschijnlijk ook een veel beter RTE, kun je alsnog een flinke capaciteit neerzetten die dan financieel mogelijk wel interessant is.
Blijven wachten is blijven verliezen, die vind ik mooi, die ga ik proberen te onthoudenDSSW schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:58:
[...]
Hoe kun jij nu zeggen dat het niet zinvol is om meer dan 7 kWh aan opslag te hebben? Ken jij iedereen zijn productie en gebruiksprofiel?
Wachten ga ik sowieso niet meer doen met die digitale meter, deze winter wil ik een thuisbatterij. Ik zie nu al dat ik op zonnige weekdagen, ondanks dat het al November is, nog altijd zowat 7kWh per dag het net op stuur. En dat doet pijn, want dat is 7kWh waar ik slechts 2 cent per kWh voor krijg, maar die ik 's avonds, 's nachts en in de ochtend wel weer verbruik aan zowat 30 cent per kWh. En als je dan ook nog eens zou kunnen hanelen op de onbalans markt, heb je ook op grijze dagen een tool in handen die de elektriciteitskost verder verlaagt.
En dan komt het er nog eens op neer om je eigen verbruik goed in te schatten. En dan denk ik: ja, er zijn dagen dat 7kWh aan capaciteit voldoende zal zijn, maar er gaan ook dagen zijn dat dat helemaal onvoldoende is. Hoewel het al even geleden is heb ik vroeger jarenlang elke dag mijn meterstanden genoteerd en heb ik dus een goed idee van mijn gebruikspatroon. Ik zou nog enkele maanden kunnen wachten om nu met de digitale meter te verifieren of dat zwaar veranderd is, maar dat betwijfel ik met de eerste resultaten die ik vandaag zie. En daar bovenop geloof ik in right sizing, niet te veel investeren, niet te weinig. De zonnepanelen op mijn dak voldoen daar ook aan. Ik heb mijn dak niet volgelegd, maar wel van voldoende panelen voorzien om mijn eigen gebruik zo goed mogelijk af te dekken.
Daarnaast kan ik niet ontkennen dat prijzen verder zullen blijven dalen, maar op een gegeven moment haal je daar minder en minder rendement uit wachten op verdere dalingen. Het is niet alsof de prijzen de volgende jaren nog een keer met 75% gaan dalen. Is nu het ideale moment? Ik weet het niet. Maar als voor mij de kosten van elektriciteit omhoog gaan, en er zijn opties om dat tegen te gaan met een eenmalige investering, waarom niet? Zelfs als de terugverdientijd langer is, maakt het dan echt uit? Zolang de TVT maar niet langer is dan de levensduur van de oplossing haal je er nog altijd voordeel uit.
Ik schrijf toch ‘zelden’.DSSW schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:58:
[...]
Nu is zo’n batterij geen groot bedrag, maar als ze niet snel terug verdiend wordt, dan hoef ik ze niet.
Ik heb 18 jaar gelden ook gekeken naar PV, en toen nog 3 jaar gewacht en er dan gelegd.
5 jaar geleden ook al naar een batterij gekeken. Prijzen waren toen boven de 1000€ per kWh.
Dat krijg je op geen enkele manier terug verdiend voor ze versleten zijn.
Nu weet ik dat ik bij een batterij van 5 kWh ca 350€-400€ per jaar bespaar, met 10 kWh is dat amper 600€.
En dus wacht ik nog even.
Voor mij is een batterij een pure financiele zaak. Ze is niet mooi, ze geeft niks extra aan comfort (integendeel, ze neemt plaats in), ze levert me geen ander aanzien…
Je schrijft in de winter doet de batterij niks.
Ik ga er vanuit dat je dan ook geen dynamisch kontrakt hebt.
Ik ben erg blij dat ik van 5 kWh naar 10 kWh gegaan ben.
Vanwege de prijsverschillen in stroom kan je daarmee mooi gebruik van maken om de batterij te laden.
Het ontwijken (in NL) van de terugleverboete (vast/variabel kontrakt) met zonnepanelen en de prijsverschillen bij dynamisch (geen terugleverboete), maakt het toch wel iets winstgevender dan een vast of variabel kontrakt met panelen
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2025 08:33 ]
En heb je dat gesimuleerd? Hoe veel levert die extra 5 kWh op?AUijtdehaag schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:29:
@Tommie12
Je schrijft in de winter doet de batterij niks.
Ik ga er vanuit dat je dan ook geen dynamisch kontrakt hebt.
Ik ben erg blij dat ik van 5 kWh naar 10 kWh gegaan ben.
Vanwege de prijsverschillen in stroom kan je daarmee mooi gebruik van maken om de batterij te laden.
Het ontwijken (in NL) van de terugleverboete (vast/variabel kontrakt) met zonnepanelen en de prijsverschillen bij dynamisch (geen terugleverboete), maakt het toch wel iets winstgevender dan een vast of variabel kontrakt met panelen
Dat ga ik je volgend jaar april mededelen.
Ik kreeg 230 euro (1 jaar) terug vorig kontrakt zonder terugleverboete en zonder batterij.
Dat zal nu een veelvoud zijn met dynamisch en de batterijen. Omdat ik ook mijn eigen teruglever moment bepaal (2% bonus met zonneplan dynamisch)
Maar wel eigen modbus aansturing ipv AI gedoe van marstek.
Heb jij het met dynamisch gesimuleerd?
Nu kunnen we ook geen appels en peren vergelijken natuurlijk (BE met NL)
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2025 09:08 ]
Marstek pakket (5,1 kwh + P1 dongel) €1321,49
1aparte eindgroep + stopcontact bijplaatsen in nabijheid van de meterkast €211,00
Montage & inbedrijfstelling Marstek batterij €75,00
Totaalprijs incl. 21% btw €1945,06
Mijn verbuik er dag is gemiddeld 41kWh (laad elke dag thuis op), heb 20 zonnepanelen (10 op n-o en 10 op z-w) . heb een vast contract bij Essent voor 3 jaar tegen 0,18 per kWh. Dit zal voor mij een experiment zijn, ik begrijp dat als in NOM wil dat ik dan op een andere config van vaste meerdere batterijen moet gaan overstappen. Maar dat is later eerst zien wat dit allemaal brengt. Reden voor de Marstek is een de noodstroomvoorzieining.
Wat betreft de prijzen 5 jaar geleden geef ik je 100%gelijk, dat was nooit haalbaar zelfs niet op 10 jaar. Toch zijn er velen die zich zo'n dikke batterij hebben laten aanpraten.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:20:
[...]
Ik schrijf toch ‘zelden’.
Nu is zo’n batterij geen groot bedrag, maar als ze niet snel terug verdiend wordt, dan hoef ik ze niet.
Ik heb 18 jaar gelden ook gekeken naar PV, en toen nog 3 jaar gewacht en er dan gelegd.
5 jaar geleden ook al naar een batterij gekeken. Prijzen waren toen boven de 1000€ per kWh.
Dat krijg je op geen enkele manier terug verdiend voor ze versleten zijn.
Nu weet ik dat ik bij een batterij van 5 kWh ca 350€-400€ per jaar bespaar, met 10 kWh is dat amper 600€.
En dus wacht ik nog even.
Voor mij is een batterij een pure financiele zaak. Ze is niet mooi, ze geeft niks extra aan comfort (integendeel, ze neemt plaats in), ze levert me geen ander aanzien…
Maar nu met prijzen van 250€/kwh en zelfs lager is het zeker rendabel. En met een grote PV installatie kan je best investeren in groot omvormer vermogen (hier 3*2.5kVA), ik zie nu in november bij zonnige dagen nog steeds een aantal uren PV vermogen van boven de 5-6kW en die pik ik helemaal op met mijn 3 Marsteks. Met 1 batterij zou ik nog veel blijven injecteren, zelfs in maanden als deze. En mijn PV stroom die ga ik niet zomaar weggeven
Ook de aanmaak van mijn sanitair water met mijn warmtepomp heeft nut aan 3 batterijen, De warmtepomp trekt elke dag gedurende een half uur 6kW vermogen (3 fase) om mijn boilervat van 300l op te warmen tot 55°c (warmtepomp gaat dan tot 63°c). Die 6 kW kunnen mijn Marsteks makkelijk leveren als er niet voldoende zon is en zo piek afvlakken.
Investering in PIB is veel veel meer dan enkel nachtverbruik opvangen.
Sinds midden maart hier al 1964 kWh ontladen en 2615 kWh geladen. Dat zijn 2615 kwh's die ik niet zo goed als gratis heb weggeven.
Dat komt op ongeveer 490 cycli. Zit mooi in lijn met garantie van 6000 cycli over 10 jaar.
Op jaarbasis komt daar nog een beetje bij (de volgende maanden zijn pover).
Ik verwachte een ROI van ongeveer 6 jaar te halen voor mijn investering, en dat is enkel nog maar door PV gebruik te optimaliseren, dan spreken we nog niet over eventueel laden op goedkope uren en ontladen op dure uren met dynamisch contract. Daar ga ik in de toekomst misschien nog wel wat extra rendement kunnen halen.
Ik vind dat best goed, en vooral het is voor mij als gepensioneerde nog een heel leuke hobby
Je doet dus 500 cycli met 3 batterijen, of 160 per batterij. Dat is minder dan 200€ per jaar per batterij, en dan is je terugbetalingstermijn zeker boven de 6 jaar.DSSW schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:43:
[...]
Wat betreft de prijzen 5 jaar geleden geef ik je 100%gelijk, dat was nooit haalbaar zelfs niet op 10 jaar. Toch zijn er velen die zich zo'n dikke batterij hebben laten aanpraten.
Maar nu met prijzen van 250€/kwh en zelfs lager is het zeker rendabel. En met een grote PV installatie kan je best investeren in groot omvormer vermogen (hier 3*2.5kVA), ik zie nu in november bij zonnige dagen nog steeds een aantal uren PV vermogen van boven de 5-6kW en die pik ik helemaal op met mijn 3 Marsteks. Met 1 batterij zou ik nog veel blijven injecteren, zelfs in maanden als deze. En mijn PV stroom die ga ik niet zomaar weggeven![]()
Ook de aanmaak van mijn sanitair water met mijn warmtepomp heeft nut aan 3 batterijen, De warmtepomp trekt elke dag gedurende een half uur 6kW vermogen (3 fase) om mijn boilervat van 300l op te warmen tot 55°c (warmtepomp gaat dan tot 63°c). Die 6 kW kunnen mijn Marsteks makkelijk leveren als er niet voldoende zon is en zo piek afvlakken.
Investering in PIB is veel veel meer dan enkel nachtverbruik opvangen.
Sinds midden maart hier al 1964 kWh ontladen en 2615 kWh geladen. Dat zijn 2615 kwh's die ik niet zo goed als gratis heb weggeven.
Dat komt op ongeveer 490 cycli. Zit mooi in lijn met garantie van 6000 cycli over 10 jaar.
Op jaarbasis komt daar nog een beetje bij (de volgende maanden zijn pover).
Ik verwachte een ROI van ongeveer 6 jaar te halen voor mijn investering, en dat is enkel nog maar door PV gebruik te optimaliseren, dan spreken we nog niet over eventueel laden op goedkope uren en ontladen op dure uren met dynamisch contract. Daar ga ik in de toekomst misschien nog wel wat extra rendement kunnen halen.
Ik vind dat best goed, en vooral het is voor mij als gepensioneerde nog een heel leuke hobby
Nee ik heb van midden maart tot nu 490 cycli, daar komen er nog een deel bij en er is ook nog captar en de mogelijkheden van dynamische tarieven.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:48:
[...]
Je doet dus 500 cycli met 3 batterijen, of 160 per batterij. Dat is minder dan 200€ per jaar per batterij, en dan is je terugbetalingstermijn zeker boven de 6 jaar.
Ik zal makkelijk tussen de 6 en7 jaar zitten wat voor mij een perfecte investering is, en zoals gezegd een zeer leuke hobby (die opbrengt ipv geld kost) voor een gepensioneerde
Ik vind (maar dat is persoonlijk) een terugbetaaltermijn van 7 jaar zeer zwak. Ik haal meer rendement met beleggen.
Op 7 jaar zal ik normaal mijn geld zowat verdubbelen.
7 jaar vindt ik ook te lang.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
Het hobby aspect ontgaat me nogal.
Ik vind (maar dat is persoonlijk) een terugbetaaltermijn van 7 jaar zeer zwak. Ik haal meer rendement met beleggen.
Kortere terugverdientijden krijg je met de huidige systeemprijzen alleen als je veel cycles maakt met een flinke marge per cycle.
In mijn situatie lukt dat alleen (vanaf 2027) met een kleine batterij (zoals 1 Venus A met hooguit 1 extra batterij). Die krijg ik zelfs in de winter wel vaak vol, en in de zomer regelmatig leeg.
Zeker doordoen en geen batterij kopen zou ik zeggen als je zo zeker bent van uw stuk. Bij zo'n beleggingen verdubbelt de inzet altijd op 7 jaar, tot de bel eens barst en alles halveert op 2 dagen.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
Ik ken die ETF's ook allemaal en beleg er ook in. Maar resultaten van het verleden bewijzen niks voor de toekomst. De besparingen met de Marsteks komen zonder grote risico's
Ik heb al een paar crisissen mee gemaakt, stil zitten als je geschoren wordt werkt.DSSW schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:14:
[...]
Zeker doordoen en geen batterij kopen zou ik zeggen als je zo zeker bent van uw stuk. Bij zo'n beleggingen verdubbelt de inzet altijd op 7 jaar, tot de bel eens barst en alles halveert op 2 dagen.
Ik ken die ETF's ook allemaal en beleg er ook in. Maar resultaten van het verleden bewijzen niks voor de toekomst. De besparingen met de Marsteks komen zonder grote risico's
Er is nog geen een Marstek die bewezen heeft dat die de 7 jaar haalt, en garantie krijgen bij een chinees bedrijf is nog wat anders dan recht hebben op garantie.
Bovendien, er blijken toch nog wat bugs te zitten in de software…
En als laatste, de regels en de tarieven zijn ook noet zeker voor de volgende jaren.
Als er nog wat grote partijen van die enorme batterijen van 1 MWh en groter in bedrijf nemen, dan daalt de winst voor ons kleine particulieren.
Ik reken daarom enkel met een hoger eigenverbuik van Pv enniet mer dynamische tarieven. Dat werkt vooralsnog niet in B.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Het is dan ook een kwestie van het spreiden van alle eieren over meerdere mandjes.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
Het een sluit het ander niet uit. Hier goud, crypto, ETF's, dividendaandelen, zonnepanelen en thuisaccu's.
Gezamenlijk doet het prima zijn ding.
Ben wel benieuwd naar jouw business case voor 54kWh aan batterij. Of heb je die heel goedkoop gescoord en gemacgyverd?Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:17:
[...]
Het is dan ook een kwestie van het spreiden van alle eieren over meerdere mandjes.
Het een sluit het ander niet uit. Hier goud, crypto, ETF's, dividendaandelen, zonnepanelen en thuisaccu's.
Gezamenlijk doet het prima zijn ding.
Duurzame energie en installaties is de titel van het hoofddiscussietopic. Nergens zie je zoveel geneuzel over terugverdientijden als hier. Juist over installaties die zich ook nog eens daadwerkelijk terugverdienen. Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Daar ben ik altijd heel transparant over geweest. Mijn gemiddelde aankoopprijs ligt onder de 100 Euro per kWh en dus heb ik alles voor 2030 terugverdiend. Kanttekening daarbij is wel dat het mij niet gratis is komen aanwaaien. Was vanochtend om 5:30 al wakker, heb nog 5 thuisaccu's staan om een review over te schrijven, voel best wel veel druk en zat dus al om 6:00 beneden achter de laptop op zondag...Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:20:
[...]
Ben wel benieuwd naar jouw business case voor 54kWh aan batterij. Of heb je die heel goedkoop gescoord en gemacgyverd?
Alle woensdagen tot 31-12 vrijgenomen en woensdag komt een vriend van mij meehelpen met reviews schrijven. Dus tjah, keuzes, luxe problemen? Of gewoon keihard werken.
Ik zet uren ook om naar waarde. Of ik deze set-up voor de verkoopprijs had aangekocht? Nee, no way, ben ik ook eerlijk over, die zou ik nooit terugverdienen.
Maar klaag ik? Nee, super leuk om mee bezig te zijn. Ik ben nu voor Anker 2x Solarbank Pro E 2700 aan het testen, heb een Jackery staan, heb een Sunpura nog in de doos staan, de Marstek Venus A komt er hopelijk volgende week aan, de Lunergy X2400 AC is onderweg en ik krijg nog een Ecoflow Stream X Ultra binnen.
:strip_exif()/f/image/ZslawVf5TWIgd98AYLTmai1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2uZY8jgVhdaCiIdOQQ9vEme3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBuS5gOAnFv7eWIbJh7GiqlO.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ondertussen de Venus E 3 en Venus D hier niet meer staan:
:strip_exif()/f/image/hGhIowyUV88BhHtcDx04YJD2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wvgUCSMdeFgH735GxO3T8at4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt ook niet goed samen met mijn Zendure set:
:strip_exif()/f/image/sca4b24OGfEW35iWnsenUFEO.jpg?f=fotoalbum_large)
En gisteren nog maar een 3e HomeWizard Actieve P1-splitter erbij besteld voor al die P1-meters én 5x HW Energy Sockets om de RTE te kunnen bijhouden. Veel mensen zullen jaloers zijn, ik klaag ook niet, maar ik ben er ook al vanaf 2024 10+ uren per week mee bezig
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 20:51 ]
Venus E 3 & Venus Djefjef schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:00:
@Taro waar kan ik jouw review over de marstek Venus e3 terugvinden? Ben wel nieuwsgierig 😁
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 21:06 ]
De prijs geeft ook wel aan hoe groot de impact is.Jan Workum schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:28:
[...]
Duurzame energie en installaties is de titel van het hoofddiscussietopic. Nergens zie je zoveel geneuzel over terugverdientijden als hier. Juist over installaties die zich ook nog eens daadwerkelijk terugverdienen. Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden.
Je weet ook dat dingen niet door breken al s de prijs te hoog blijft. En de prijs hangt ook samen met een hoge ecologische voetafdruk. PV is ook pas echt doorgebroken als subsidies niet nodig waren omdat de prijs onder de 1,5€/Wp dook. En toen waren ze ook makkelijker en waarschijnlijk met minder speciale grondstoffen te produceren.
Hetzelfde gaat met electrische auto’s gebeuren. Als die goedkoper worden en makkelijker te gebruiken dan een benzineauto, dan loopt het wel los.
Pas als batterijen echt een nobrainer worden, en daar zijn we echt kort bij, dan zijn ze ecologisch nog meer relevant.
https://www.nu.nl/tweaker...zelf-terug-in-7-jaar.html
Hierbij begon ik mij wel af te vragen is dit een adventorial waarbij het woord adventorial is weggevallen of is dit een echte review?
Het zou zijn geschreven door een zekere Tweakers medewerker genaamd Willem de Moor.
Zelf ben ik enigszins actief in het Venus A en D topic. Verder lees ik mee in het Venus E topic en het Zendure en het Homewizard topic.
Daarbij valt het me op dat ik eigenlijk nog nooit in één van deze topics Willem de Moor bent tegengekomen. Dit is toch wel raar voor een expert op het gebied van thuisaccu's.
Daarnaast vind ik het advies om voor de HomeWizard te gaan, zonder hierbij enkele directe concurrenten te noemen, best wel een beetje raar voor iemand die als expert op dit gebied wordt neergezet.
De HomeWizard lijkt me nou juist voor 95% van de mensen niet erg geschikt. Wil je een goedkope accu, dan ga je voor een Marstek en krijg je meer capaciteit en een hogere betrouwbaarheid dan de Homewizard.
Wil je wat meer kwaliteit dan ga je voor een Zendure en dan heb je een hogere efficiëntie en een beter gebouwde accu.
De doelgroep voor de HomeWizard zie ik niet zo, voor de meeste mensen zal een andere accu een betere optie zijn.
Vandaar dat ik me afvroeg of DPG niet toevallig vergeten was het adventorialvinkje aan te klikken op nu.nl
Edit: tenzij Willemdemoor hier bijv onder de naam van Taro bekend staat, maar het viel me gewoon op dat ik in geen van deze topics ooit de naam Willem ben tegengekomen, waardoor ik me afvroeg of het geen advertentie was, mede omdat dat Nu.nl artikel nogal ongebalanceerd positief over de Homewizard leek.
[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 10-11-2025 02:46 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
review: HomeWizard Plug-In Battery - Supersimpel en in 7 jaar terugverdiend
Homewizard in de winter binnen zetten en per kWh veel duurder dan marstek.
Geen modbus aansturing.
Ik zou hier toch ook wat minder positief over het produkt uitlaten vergeleken met andere merken, hoewel het links en rechts wel aangestipt wordt
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2025 03:24 ]
Ecologisch gezien slaat het natuurlijk überhaupt nergens op dat iedereen een klein batterijtje gaat neerzetten en daarmee NOM probeert te zijn.Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:21:
[...]
De prijs geeft ook wel aan hoe groot de impact is.
Je weet ook dat dingen niet door breken al s de prijs te hoog blijft. En de prijs hangt ook samen met een hoge ecologische voetafdruk. PV is ook pas echt doorgebroken als subsidies niet nodig waren omdat de prijs onder de 1,5€/Wp dook. En toen waren ze ook makkelijker en waarschijnlijk met minder speciale grondstoffen te produceren.
Hetzelfde gaat met electrische auto’s gebeuren. Als die goedkoper worden en makkelijker te gebruiken dan een benzineauto, dan loopt het wel los.
Pas als batterijen echt een nobrainer worden, en daar zijn we echt kort bij, dan zijn ze ecologisch nog meer relevant.
Dat zouden we veel beter collectief kunnen aanpakken.
Dat denk ik ook. Als de prijs van batterijen verder daalt voor die grote batterijen dan kunnen we daar niet tegenop concurreren. Het dynamisch speculeren gaat dan al snel onrendabel worden.HandyLumberjack schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:06:
[...]
Ecologisch gezien slaat het natuurlijk überhaupt nergens op dat iedereen een klein batterijtje gaat neerzetten en daarmee NOM probeert te zijn.
Het eigen gebruik van PV zal wel zinvol blijven omdat je daarmee ook distributietarieven gaat vermijden.
Nee, dat ben ik niet. Willem is redacteur bij Tweakers. Maar volgens mij geen thuisaccu expert, hij kende bijv. Zendure ook nietonlinaius schreef op maandag 10 november 2025 @ 02:31:
Edit: tenzij Willemdemoor hier bijv onder de naam van Taro bekend staat, maar het viel me gewoon op dat ik in geen van deze topics ooit de naam Willem ben tegengekomen, waardoor ik me afvroeg of het geen advertentie was, mede omdat dat Nu.nl artikel nogal ongebalanceerd positief over de Homewizard leek.
Dit is een veelgehoord fabeltje maar werkt in de praktijk niet zo.HandyLumberjack schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:06:
[...]
Ecologisch gezien slaat het natuurlijk überhaupt nergens op dat iedereen een klein batterijtje gaat neerzetten en daarmee NOM probeert te zijn.
Als je dit collectief aan wil pakken heb je nodig:
- Grond om dat ding neer te zetten.
- Infrastructuur (huisje etc...) op die grond.
- Onderhoud van huisje, brandveiligheid, partij die dit doet en verantwoording aflegt etc..
- Elektriciteitsaansluiting (succes!)
- Vergunning gemeente (succes!)
- Inspraak met hele buurt waarvan 25% bang is voor innovatie en elke verandering ooit.
Dit kost je jaren en jaren voordat je überhaupt begint met de bouw. In die tijd staat er dalijk al GW's aan kleine batterijen.
Daar heb ik dan wel een beetje mijn twijfels bij. Op Nu.nl komt het over alsof dit een review is van een technisch expert (het is immers geen nu.nl redacteur, maar daadwerkelijk iemand van Tweakers, dus die zal er wel verstand van hebben).Taro schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:19:
[...]
Nee, dat ben ik niet. Willem is redacteur bij Tweakers. Maar volgens mij geen thuisaccu expert, hij kende bijv. Zendure ook niet
Als ik echter de tekst las, en meegenomen dat ik Willem nooit in 1 van de thuisbatterij topics heb zien participeren, begon ik me een beetje af tevragen of ik niet met een advertorial van doen had.
Ik denk dat ze de volgende keer jou maar moeten vragen, dan komt er waarschijnlijk een wat veelzijdiger verhaal uit rollen dan deze advertentie
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Lijkt inderdaad meer op een advertorial dan op een technische review.onlinaius schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:06:
[...]
Daar heb ik dan wel een beetje mijn twijfels bij. Op Nu.nl komt het over alsof dit een review is van een technisch expert (het is immers geen nu.nl redacteur, maar daadwerkelijk iemand van Tweakers, dus die zal er wel verstand van hebben).
Als ik echter de tekst las, en meegenomen dat ik Willem nooit in 1 van de thuisbatterij topics heb zien participeren, begon ik me een beetje af tevragen of ik niet met een advertorial van doen had.
Ik denk dat ze de volgende keer jou maar moeten vragen, dan komt er waarschijnlijk een wat veelzijdiger verhaal uit rollen dan deze advertentie
Ze mogen mij altijd benaderen
Goed gewerkt. Maar je kost ligt wel wat hoger dan 100€ natuurlijk als je een paar euro per uur zou rekenen.Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:33:
[...]
Daar ben ik altijd heel transparant over geweest. Mijn gemiddelde aankoopprijs ligt onder de 100 Euro per kWh en dus heb ik alles voor 2030 terugverdiend. Kanttekening daarbij is wel dat het mij niet gratis is komen aanwaaien. Was vanochtend om 5:30 al wakker, heb nog 5 thuisaccu's staan om een review over te schrijven, voel best wel veel druk en zat dus al om 6:00 beneden achter de laptop op zondag...
Alle woensdagen tot 31-12 vrijgenomen en woensdag komt een vriend van mij meehelpen met reviews schrijven. Dus tjah, keuzes, luxe problemen? Of gewoon keihard werken.
Ik zet uren ook om naar waarde. Of ik deze set-up voor de verkoopprijs had aangekocht? Nee, no way, ben ik ook eerlijk over, die zou ik nooit terugverdienen.
Maar klaag ik? Nee, super leuk om mee bezig te zijn. Ik ben nu voor Anker 2x Solarbank Pro E 2700 aan het testen, heb een Jackery staan, heb een Sunpura nog in de doos staan, de Marstek Venus A komt er hopelijk volgende week aan, de Lunergy X2400 AC is onderweg en ik krijg nog een Ecoflow Stream X Ultra binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb ondertussen de Venus E 3 en Venus D hier niet meer staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het werkt ook niet goed samen met mijn Zendure set:
[Afbeelding]
En gisteren nog maar een 3e HomeWizard Actieve P1-splitter erbij besteld voor al die P1-meters én 5x HW Energy Sockets om de RTE te kunnen bijhouden. Veel mensen zullen jaloers zijn, ik klaag ook niet, maar ik ben er ook al vanaf 2024 10+ uren per week mee bezig
Mooie opstelling, en ik hoop oprecht dat je nooit brand krijgt.
In elk geval, blijven posten als er eens iets defect gaat aub.
Idd.Tommie12 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:09:
Goed gewerkt. Maar je kost ligt wel wat hoger dan 100€ natuurlijk als je een paar euro per uur zou rekenen.
Same here, maar het staat daarom bewust in de garage en niet binnen in huis. Daarnaast alle adviezen en voorzorgsmaatregelen getroffen en in gesprek geweest met de verzekering.Mooie opstelling, en ik hoop oprecht dat je nooit brand krijgt.
Doe ik. Tot nu toe tijdens een firmware update 1 omvormer moeten afschrijven, wel netjes binnen garantie vervangen. Verder gelukkig nog geen issues gehad.In elk geval, blijven posten als er eens iets defect gaat aub.
1. Klopt, maar dat valt tegelijkertijd wel mee bij accu's, zo groot zijn die niet, ook niet op wijk niveau.ApexAlpha schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:30:
[...]
Dit is een veelgehoord fabeltje maar werkt in de praktijk niet zo.
Als je dit collectief aan wil pakken heb je nodig:
- Grond om dat ding neer te zetten.
- Infrastructuur (huisje etc...) op die grond.
- Onderhoud van huisje, brandveiligheid, partij die dit doet en verantwoording aflegt etc..
- Elektriciteitsaansluiting (succes!)
- Vergunning gemeente (succes!)
- Inspraak met hele buurt waarvan 25% bang is voor innovatie en elke verandering ooit.
Dit kost je jaren en jaren voordat je überhaupt begint met de bouw. In die tijd staat er dalijk al GW's aan kleine batterijen.
2. Een zeecontainer oid
3. Onderhoud van die zeecontainer ja
4. Gezien die ding het net ontlast, moet dat geen enkel probleem zijn. Je zet hem uiteraard neer in de eerste plaats waar het logisch is, een verdeelstation bijvoorbeeld dus
5. Ja vergunningen zijn een ramp, dat kan ik niet ontkennen
6. En die is gerelateerd aan 6, ik ben het ermee eens dat dit jaren in bezwaarprocedures, van mensen die bang zijn dat het ontploft tot aan milieu organisaties die erachter komen dat met de bouw ervan er 2mg stikstof ergens komt, dus moet het verboden zijn.
Maar om het nou een fabeltje te noemen? Het is gewoon veel logischer dit op wijkniveau aan te pakken. En ja dat is echt nog niet morgen er. Ook volgend jaar niet. Maar het gaat wel komen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je al die daken hebt met ruimte. Maar de ruimte die een accupakket kost is een stuk minder.
Ik denk dat slechts een zeecontainer optimistisch is gezien zelfs zonnepanelenvelden als bewakingscamera's en hekken hebben. Maar goed, het punt is dat er bij centrale oplossingen ook veel overhead zit, alleen anders.Sissors schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:45:
[...]
1. Klopt, maar dat valt tegelijkertijd wel mee bij accu's, zo groot zijn die niet, ook niet op wijk niveau.
2. Een zeecontainer oid
3. Onderhoud van die zeecontainer ja
4. Gezien die ding het net ontlast, moet dat geen enkel probleem zijn. Je zet hem uiteraard neer in de eerste plaats waar het logisch is, een verdeelstation bijvoorbeeld dus
5. Ja vergunningen zijn een ramp, dat kan ik niet ontkennen
6. En die is gerelateerd aan 6, ik ben het ermee eens dat dit jaren in bezwaarprocedures, van mensen die bang zijn dat het ontploft tot aan milieu organisaties die erachter komen dat met de bouw ervan er 2mg stikstof ergens komt, dus moet het verboden zijn.
Maar om het nou een fabeltje te noemen? Het is gewoon veel logischer dit op wijkniveau aan te pakken. En ja dat is echt nog niet morgen er. Ook volgend jaar niet. Maar het gaat wel komen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je al die daken hebt met ruimte. Maar de ruimte die een accupakket kost is een stuk minder.
En de overhead bij particuliere batterijen lijkt erg groot maar tegelijkertijd hebben we al een hele industrie die net klaar is met zonnepanelen op ongeveer 33% van onze daken leggen en dus veel ervaring hebben met het aanleggen van wat elektra + groep bij mensen thuis inclusief marketing en afspraak maken en zo...
Ik zeg BTW naar 0% meteen bij verkoop en €10 korting per maand op je vastrecht als je een batterij hebt, kun je gewoon periodiek checken met de slimme meter.
Binnen 4 jaar heeft 50% van Nederland een kleine batterij, ben je klaar.
Eens dat het optimistisch van mij is, en ja er moet onderhoud gebeuren. Tegelijk is dat centraal regelen waarschijnlijk wel een stuk efficienter. En de vraag is nog wel wat of de huidige en toekomstige accu's voldoende brandveilig zijn, want dat is toch wel een groot risico als 50% van Nederland zo'n ding heeft staan.ApexAlpha schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:49:
[...]
Ik denk dat slechts een zeecontainer optimistisch is gezien zelfs zonnepanelenvelden als bewakingscamera's en hekken hebben. Maar goed, het punt is dat er bij centrale oplossingen ook veel overhead zit, alleen anders.
En de overhead bij particuliere batterijen lijkt erg groot maar tegelijkertijd hebben we al een hele industrie die net klaar is met zonnepanelen op ongeveer 33% van onze daken leggen en dus veel ervaring hebben met het aanleggen van wat elektra + groep bij mensen thuis inclusief marketing en afspraak maken en zo...
Ik zeg BTW naar 0% meteen bij verkoop en €10 korting per maand op je vastrecht als je een batterij hebt, kun je gewoon periodiek checken met de slimme meter.
Binnen 4 jaar heeft 50% van Nederland een kleine batterij, ben je klaar.
Ik verwacht ook geen subsidies of batterijen, juist omdat dat geld beter kan worden besteedt voor centrale oplossingen. Al een 0% BTW lijkt mij niet onredelijk (en ja dat is ook iets van subsidie, maar toch anders). En ik overweeg ook heel serieus volgend jaar er zelf één te nemen, als ik ruimte ervoor kan vinden, maar het veranderd niet dat voor het net ik grotere systemen op wijkniveau logischer vind.
Voor jezelf is het wat @Tommie12 schrijft, het scheelt iig de belasting die je moet dokken anders over inkopen van stroom terwijl je net nog aan het terugleveren bent geweest. Maar ik heb nu nog een jaar volledig salderen zonder terugleverboetes, dus ik lees gewoon een beetje mee hier
Is dat zo? Waarom slaat dat nergens op? En kan je niet hetzelfde zeggen van decentrale opwek? Want 1 van de problemen die we vandaag hebben is net al die zonnepanelen die verspreid liggen over heel het land, in plaats van gecentraliseerd waarbij iedereen met zijn panelen dus ook voor energieleverancier aan het net aan het spelen is.HandyLumberjack schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:06:
[...]
En dat is net 1 van de redenen waarom ik vind dat een centrale wijkbatterij een slecht idee is. Want die zit aan de andere kant van de meter dan mijn zonnepanelen. Dan moet ik alsnog betalen voor elke kWh die ik van het net af neem, zelfs al komt deze uit de wijkbatterij, en krijg ik amper iets voor elke kWh die ik het net op stuur en waarmee die wijkbatterij geladen kan worden.
Met een batterij aan mijn kant van de meter kan ik in de zomermaanden netjes 0 op de meter houden en in de wintermaanden mee helpen het net te balanceren terwijl dat voor mij zoveel mogelijk de kosten van mijn factuur zal drukken. Daarmee help ik niet alleen het klimaat of het net en de netbeheerder maar ook mijn eigen bankrekening.
Sowieso zal je nooit nul op de meter halen doorheen het jaar, daarvoor liggen wij te noordelijk. Allesdins niet met batterijen. Dan moet je een andere vorm van stroomvoorziening voor de winter hebben. En dat gaat dan meestal pas echt ten koste van milieu en klimaat, want dat zijn dan meestal net brandstofgestookte aggregaten.
Zoals ik al noemde, nee dat is een compleet andere situatie. 3 miljoen huishoudens in Nederland hebben zonnepanelen. Laten we zeggen gemiddeld 10m2 aan zonnepanelen (een paneel of 7, ik vind niet zo snel cijfers hiervan). Dat is dus 30 km2 aan zonnepanelen. Allemaal op anders ongebruikte ruimte. Waar ga je anders 30 km2 aan loze ruimte vinden om te vullen met zonnepanelen?Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:05:
[...]
Is dat zo? Waarom slaat dat nergens op? En kan je niet hetzelfde zeggen van decentrale opwek?
Accu's zijn een heel ander verhaal. Als heel idioot idee gaan we Venus D's in een warenhuis stapelen. Die zitten op 0.01m3 per kWh. Als we laten we zeggen een 5kWh per huishouden als gemiddeld zien wat je voor opslag wil, is dat dus 0.05m3. Een bol.com distributiecentrum in Waalwijk heeft 50000m2 vloeroppervlakte. Laten we ze 4m hoog gaan stapelen, en de helft van de ruimte gebruiken voor koeling, onderhoud, etc. Dan hebben we 100000 m3 aan ruimte, dan kan daar voor 2M huishoudens aan batterijen in. Je kan niet voor 2M huishoudens aan zonnepanelen op datzelfde gebouw leggen.
Dat jij er niet aan verdient betekend niet dat het een slecht idee is...En dat is net 1 van de redenen waarom ik vind dat een centrale wijkbatterij een slecht idee is. Want die zit aan de andere kant van de meter dan mijn zonnepanelen. Dan moet ik alsnog betalen voor elke kWh die ik van het net af neem, zelfs al komt deze uit de wijkbatterij, en krijg ik amper iets voor elke kWh die ik het net op stuur en waarmee die wijkbatterij geladen kan worden.
Plus zou je natuurlijk verwachten als door een wijkbatterij consumptie en productie beter op elkaar kan worden afgestemd, dat ook de elektriciteitsprijs stabieler kan blijven, en dus je meer geld krijgt voor teruglevering.
Wie zegt dat het loze ruimte moet zijn. Als je rondkijkt zijn er vele plaatsen waar je die kunt neerzetten en waar ze zelfs netto positief kunnen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan akkerbouw of rivieren waarbij een positief effect kan gevonden worden door net minder zon door te laten, en merk op dat ik het dan niet heb over panelen die helemaal geen zon doorlaten.Sissors schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:22:
[...]
Waar ga je anders 30 km2 aan loze ruimte vinden om te vullen met zonnepanelen?
Maar ook andere, verharde locaties kan je vrij snel vinden. Denk bijvoorbeeld aan grote, industriele gebouwen, denk aan grote parkings waarbij je als voordeel hebt dat wagens ineens beschermd zijn tegen zon, regen, ... .
Maar het is dan allemaal ook een stuk centraler in plaats van de enorm decentrale opwek die je vandaag hebt waarbij sommige energieleveranciers ondertussen hun klanten al wensen te betalen om op piekmomenten hun panelen te kunnen uitschakelen.
Het betekend ook niet dat het een goed idee is. Want jij gaat openbare ruimte gebruiken voor het plaatsen van batterijen, terwijl de meeste mensen in huis wel ergens een vierkante meter kunnen missen om zo een ding te zetten bijvoorbeeld.[...]
Dat jij er niet aan verdient betekend niet dat het een slecht idee is...
Plus zou je natuurlijk verwachten als door een wijkbatterij consumptie en productie beter op elkaar kan worden afgestemd, dat ook de elektriciteitsprijs stabieler kan blijven, en dus je meer geld krijgt voor teruglevering.
En ja, ik kan misschien meer krijgen voor mijn teruglevering, maar daar een teruglevering altijd zonder belastingen zal zijn terwijl afname met belastingen zal gebeuren zal dat nooit in evenwicht zijn. Bijkomend zijn die batterijen nog altijd eigendom van een commerciele partij met winstbelang. Die gaan nooit de elektriciteit verkopen aan inkoopprijs. Op het einde bouw je dus weer maar eens een afhankelijkheid in van commerciele partijen. Waarom zou je dat willen?
Je kan niet zeggen dat het goed is dat we de productie decentraliseren omdat dat een efficient gebruik van de ruimte is, maar dat als we dan een optie hebben om ons eigen verbruik te verbeteren, dat we dat beter niet kunnen doen en dat we het teveel opgewekte beter het net op kunnen sturen en dat commerciele partijen dan maar voor de juiste stabilisatie moeten zorgen bijvoorbeeld met wijkbatterijen.
Ik zie nog altijd geen enkel voordeel benoemd worden van zo een wijkbatterij ten opzichte van een meer verdeelde batterijdistributie waarvan ik kan zeggen: en dat is echt een reden om voor de wijkbatterij te kiezen. Ja, beide hebben voor- en nadelen en houden elkaar in evenwicht. En als er een evenwicht is, waarom zou ik dan niet kiezen voor datgene wat mij het beste lijkt voor mijzelf? Je doet het uiteindelijk zelf ook.
En niet alleen dat, er is vandaag zo goed als niemand die zelfs maar bezig is met wijkbatterijen in Nederland of Belgie. De animo is er niet. Als het zo een goed idee is, waarom springen bedrijven dan niet op die kar?
Het punt is dat als iedereen individueel NOM gaat sturen met zijn eigen batterij we een aanzienlijk deel van de tijd gezamenlijk tegelijkertijd batterijen aan het laden en ontladen zijn, en daardoor veel onnodig verlies creëren.Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:05:
[...]
Is dat zo? Waarom slaat dat nergens op? En kan je niet hetzelfde zeggen van decentrale opwek? Want 1 van de problemen die we vandaag hebben is net al die zonnepanelen die verspreid liggen over heel het land, in plaats van gecentraliseerd waarbij iedereen met zijn panelen dus ook voor energieleverancier aan het net aan het spelen is.
En dat is net 1 van de redenen waarom ik vind dat een centrale wijkbatterij een slecht idee is. Want die zit aan de andere kant van de meter dan mijn zonnepanelen. Dan moet ik alsnog betalen voor elke kWh die ik van het net af neem, zelfs al komt deze uit de wijkbatterij, en krijg ik amper iets voor elke kWh die ik het net op stuur en waarmee die wijkbatterij geladen kan worden.
Met een batterij aan mijn kant van de meter kan ik in de zomermaanden netjes 0 op de meter houden en in de wintermaanden mee helpen het net te balanceren terwijl dat voor mij zoveel mogelijk de kosten van mijn factuur zal drukken. Daarmee help ik niet alleen het klimaat of het net en de netbeheerder maar ook mijn eigen bankrekening.
Sowieso zal je nooit nul op de meter halen doorheen het jaar, daarvoor liggen wij te noordelijk. Allesdins niet met batterijen. Dan moet je een andere vorm van stroomvoorziening voor de winter hebben. En dat gaat dan meestal pas echt ten koste van milieu en klimaat, want dat zijn dan meestal net brandstofgestookte aggregaten.
Waarom gaan we überhaupt batterijen vullen als er op dat moment ook nog een aandeel fossiele productie in de energie mix zit?
Daarnaast draaien al die omvormers dan vaak in een lage deel last (lagere RTE) en de beschikbare battericapaciteit niet optimaal wordt benut.
Als je dat centraal (of in ieder geval centraal aangestuurd) zou doen kun je dan kun je met dezelfde hoeveelheid batterijen het elektriciteitsnet veel verder verduurzamen.
Maargoed, de overheid heeft besloten de regels zo in te richten dat iedereen vanaf 2027 zoveel mogelijk individueel gaat NOM-en, en een wijkbatterij dus niet uit kan. Als ze bijvoorbeeld het energiebelasting deel van salderen (gedeeltelijk of onder voorwaarden) intact zouden houden, dan zouden veel efficiëntere systemen de ruimte krijgen.
Economisch gezien hebben die thuisbatterijen straks zin (en ik doe straks ook mee), maar qua duurzaamheid hadden we als land beter voor een andere oplossing te kiezen.
[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-11-2025 10:17 ]
Bovenop andere daken zoals een bedrijfspand wordt natuurlijk ook gedaan, en is net zo decentraal als bij huizen. En je gaat geen 30km2 halen met het boven parkeerplaatsen stoppen. Rivieren gaan overdekken, en dat hoog genoeg zodat alle boten er nog onderdoor kunnen, ga ik eerlijk gezegd niet als realistisch zien. Bij akkerbouw heb je vergelijkbare problemen: De plantjes eronder willen, zeker bij intensieve landbouw, ook gewoon veel zon hebben, en je moet eronderdoor rijden met je tractoren, etc.Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:37:
[...]
Wie zegt dat het loze ruimte moet zijn. Als je rondkijkt zijn er vele plaatsen waar je die kunt neerzetten en waar ze zelfs netto positief kunnen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan akkerbouw of rivieren waarbij een positief effect kan gevonden worden door net minder zon door te laten, en merk op dat ik het dan niet heb over panelen die helemaal geen zon doorlaten.
Maar ook andere, verharde locaties kan je vrij snel vinden. Denk bijvoorbeeld aan grote, industriele gebouwen, denk aan grote parkings waarbij je als voordeel hebt dat wagens ineens beschermd zijn tegen zon, regen, ... .
Maar het is dan allemaal ook een stuk centraler in plaats van de enorm decentrale opwek die je vandaag hebt waarbij sommige energieleveranciers ondertussen hun klanten al wensen te betalen om op piekmomenten hun panelen te kunnen uitschakelen.
En natuurlijk zijn er mogelijkheden, maar om dan maar die miljoenen vierkante meters daken ongebruikt te laten zou ik juist een hele vreemde optie vinden.
In een flatje / appartement? Dat valt vies tegen kan ik je vertellen.[...]
Het betekend ook niet dat het een goed idee is. Want jij gaat openbare ruimte gebruiken voor het plaatsen van batterijen, terwijl de meeste mensen in huis wel ergens een vierkante meter kunnen missen om zo een ding te zetten bijvoorbeeld.
En dan als we mijn vorige vergelijking erbij halen: Dat ene bol.com warenhuis kan voor 2M huishoudens aan batterijen huisvesten. Met 50000m2 dakoppervlakte kan het voor ~5000 huishoudens aan zonnepanelen huisvesten. Dat is een factor 400 verschil!
Als eerst hoeft dat niet, als de wet wordt aangepast zodat netbeheerders dit zelf mogen doen, dan hoeft het geen commerciele partij te zijn. Daarnaast zijn we afhankelijk van zoveel commerciele partijen voor ons leven. Uiteraard wil je niet dat we geheel afhankelijk zijn als land van één (buitenlands) bedrijf, wat we nu ook nog vaak zat zijn voor dingen, maar een bedrijf die meehelpt met het energienet, en daarvoor betaald krijgt? Ik zie niet echt het probleem eerlijk gezegd.En ja, ik kan misschien meer krijgen voor mijn teruglevering, maar daar een teruglevering altijd zonder belastingen zal zijn terwijl afname met belastingen zal gebeuren zal dat nooit in evenwicht zijn. Bijkomend zijn die batterijen nog altijd eigendom van een commerciele partij met winstbelang. Die gaan nooit de elektriciteit verkopen aan inkoopprijs. Op het einde bouw je dus weer maar eens een afhankelijkheid in van commerciele partijen. Waarom zou je dat willen?
Het scheelt dat ik dat nooit heb gezegd.Je kan niet zeggen dat het goed is dat we de productie decentraliseren omdat dat een efficient gebruik van de ruimte is, maar dat als we dan een optie hebben om ons eigen verbruik te verbeteren, dat we dat beter niet kunnen doen en dat we het teveel opgewekte beter het net op kunnen sturen en dat commerciele partijen dan maar voor de juiste stabilisatie moeten zorgen bijvoorbeeld met wijkbatterijen.
Het enige wat ik heb gezegd is dat vanuit efficientie (en veiligheid) oogpunt imo een wijkbatterij logischer is. En zoals ik ook al heb gezegd, zelf als ik terugleverboetes krijg overweeg ik ook serieus een thuisbatterij. Natuurlijk heeft dat voordelen, dat heb ik nooit ontkent. Maar ik ben tegen overheid subsidies erop, omdat als je dat gaat doen een wijkaccu gewoon veel logischer is.
Ja ik hoop het want begon dat geleuter over lokaal - centraal wel beu te worden.Har.Cor schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:25:
Zo en nu weer on-topic graag.
Terug naar de techniek.
Iemand trouwens al een Venus D of A ontvangen en geïnstalleerd? ( geen tester)
Ik ben ook beniewd, maar volgens mij worden ze nog niet uitgeleverd. Heb mijn leverancier de vraag gestuurd wanneer ze verwachten uit te zullen leveren. Zodra ik t weet, of ‘m in huis heb kom ik hier weer in de luchtDSSW schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:32:
[...]
Ja ik hoop het want begon dat geleuter over lokaal - centraal wel beu te worden.
Terug naar de techniek.
Iemand trouwens al een Venus D of A ontvangen en geïnstalleerd? ( geen tester)
Als je digitale meter met P1 poort hebt die elke seconde kan doorsturen CT003, anders CT002 of meter laten vervangen.lexen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:53:
Ik begrijp dat je bij meer dan een Marstek Venus niet voldoende hebt aan een HomeWizard P1 meter. Welke Marstek meter zouden jullie adviseren, de CT002 of de CT003
Volgens mij toch wel? Alleen als je meerdere Marsteks op één fase tegelijk wil gebruiken moet je hun eigen meter gebruiken. (Geen flauw idee waarom dat is, maar er zal vast een reden achter zijn). Maar iig de Venus A handleiding zegt dat de HomeWizard P1 meter er gewoon mee werkt.lexen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:53:
Ik begrijp dat je bij meer dan een Marstek Venus niet voldoende hebt aan een HomeWizard P1 meter. Welke Marstek meter zouden jullie adviseren, de CT002 of de CT003
Edit: Ik had de post verkeerd gelezen! Bij meerdere heb je idd een andere meter nodig. Al lijken meerdere op verschillende fases te kunnen met een HomeWizard, maar geen idee hoe goed dat werkt!
In addition, Venus-E is also compatible with the following mainstream brands of meter products,
supporting the access and use of corresponding functions:
(Note: Each of the following meter models supports connecting only one device per phase.)
[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 12-11-2025 07:30 ]
Het aansturen van meerdere batterijen vereist een andere logica dan 1. Die stuurlogica zit niet in de batterij maar wel in de CT003 en CT002, daarom dat het niet werkt met een HWP1. Heb zelf de ervaring met Marsteks Venus E en cT003, werkt zeer goed.Sissors schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:31:
[...]
Volgens mij toch wel? Alleen als je meerdere Marsteks op één fase tegelijk wil gebruiken moet je hun eigen meter gebruiken. (Geen flauw idee waarom dat is, maar er zal vast een reden achter zijn). Maar iig de Venus A handleiding zegt dat de HomeWizard P1 meter er gewoon mee werkt.
Waarom, werkt de CT003 niet goed? Ik heb een Venus C (2,56kWh) momenteel icm HW P1 en overweeg een Venus A erbij te nemen. Mijn meter is een Landis Gyr+ E350 DSMR4.2, voorlopig moet ik hier nog mee door. (want ik vertik het om zo'n €200 extra neer te moeten tellen om voorrang te krijgen op vervanging)Avenger 2.0 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:23:
[...]
Als je digitale meter met P1 poort hebt die elke seconde kan doorsturen CT003, anders CT002 of meter laten vervangen.
Uiteindelijk worden alle DSMR4.2 meters vervangen, en dan moet ik alsnog een CT003 P1 hebben. Het lijkt me nogal een geklooi met een CT002 apparaat, P1 is veel makkelijker.
Oja, ik heb een 1-fase meterkast. (40A)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Volgens mij toch wel? Alleen als je meerdere Marsteks op één fase tegelijk wil gebruiken moet je hun eigen meter gebruiken. (Geen flauw idee waarom dat is, maar er zal vast een reden achter zijn). Maar iig de Venus A handleiding zegt dat de HomeWizard P1 meter er gewoon mee werkt.lexen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:53:
@Sissors : bedankt voor deze opmerking. Ik heb zelf een Marstek Venus e3 5.12 kwh staan en zit ook naar uitbreiding te kijken. Ik heb nog een oudere slimme meter maar gelukkig werkt de homewizard hierop wel (alleen als totaal niet op de individuele 3 fases) . Begrijp ik je post goed dat met een extra batterij op een andere fase de homewizard zoals die nu is kan blijven gebruiken en verder geen aanpassingen nodig heb? De Marstek ct003 die werd meegeleverd werkt bij mij helaas niet (kan de slimme meter uit 2012 niet uitlezen)
[ Voor 5% gewijzigd door Rapheal op 12-11-2025 06:46 ]
Maar van de handleiding: https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758512012, pagina 4
Dus ik zou denken dat het dan wel kan, maar absoluut geen garantie van mij uit! En anders is een CT002 misschien wel de veiligere optie.In addition, Venus-E is also compatible with the following mainstream brands of meter products,
supporting the access and use of corresponding functions:
(Note: Each of the following meter models supports connecting only one device per phase.)
We hebben het ook even voorgelegd aan marstek.nl en die komen nu met de volgende reactie. Heeft iemand daar ook ervaring mee?Sissors schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:29:
Ik moet toegeven dat ik had misgelezen en dacht dat diegene er eentje wilde![]()
Maar van de handleiding: https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758512012, pagina 4
[...]
Dus ik zou denken dat het dan wel kan, maar absoluut geen garantie van mij uit! En anders is een CT002 misschien wel de veiligere optie.
Bij meerdere batterijen op verschillende fasen ontstaan er communicatieconflicten, omdat de HomeWizard slechts één datastroom beschikbaar stelt. Hierdoor kunnen de batterijen elkaar “tegenwerken” of blijven hangen in standby.
Officieel advies voor meervoudige installaties (1 per fase):
Wij adviseren in dit geval het gebruik van de Marstek CT002 (slimme energiemeter met meetklemmen) of een CT003 P1-dongel. Deze meters kunnen per fase los data aanleveren aan de gekoppelde batterij, wat noodzakelijk is voor een stabiele en zelfstandige werking van elke unit.
[ Voor 15% gewijzigd door lexen op 12-11-2025 14:01 ]
Ik zit te denken om 3 marstek batterijen aan te schaffen icm de P1 CT003 meter.
Nu vroeg ik mij af of een van deze 3 ook op de groep van de wasmachine(2450w) toegevoegd mag worden?
(Mijn) HomeWizard levert gewoon informatie per fase, ik kan precies zien wat ik via welke fase afneem / teruglever.lexen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:00:
[...]
We hebben het ook even voorgelegd aan marstek.nl en die komen nu met de volgende reactie. Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Bij meerdere batterijen op verschillende fasen ontstaan er communicatieconflicten, omdat de HomeWizard slechts één datastroom beschikbaar stelt. Hierdoor kunnen de batterijen elkaar “tegenwerken” of blijven hangen in standby.
Officieel advies voor meervoudige installaties (1 per fase):
Wij adviseren in dit geval het gebruik van de Marstek CT002 (slimme energiemeter met meetklemmen) of een CT003 P1-dongel. Deze meters kunnen per fase los data aanleveren aan de gekoppelde batterij, wat noodzakelijk is voor een stabiele en zelfstandige werking van elke unit.
Het gaat dan ook (neem ik aan) om de datastromen naar de batterijen, vermoedelijk is de Marstek P1 meter de coordinator wat elke batterij moet doen. Wel een slimme manier van Marstek om hun eigen P1 meters te slijten
Klopt er zit logica in de Marstek CT002/003 om meerdere batterijen te sturen, in de HWP1 zit die Marstek logica natuurlijk niet.onlinaius schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:38:
[...]
(Mijn) HomeWizard levert gewoon informatie per fase, ik kan precies zien wat ik via welke fase afneem / teruglever.
Het gaat dan ook (neem ik aan) om de datastromen naar de batterijen, vermoedelijk is de Marstek P1 meter de coordinator wat elke batterij moet doen. Wel een slimme manier van Marstek om hun eigen P1 meters te slijten
In theorie zou een P1 HW wel kunnen werken met meerdere batterijen over alle fasen, maar dan moet HW hun software aanpassen om aangepaste P1 waarden te kunnen sturen naar een specifieke batterij.
Fijn om te horen dat dat dus gewoon werkt. Maar NOM met uitschieters van + en - 200W, daar zou ik nog wel wat aan schavenDSSW schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:22:
Voor zij die twijfels hebben over de werking van 3 Marsteks Venus E met de CT003, in 3 fasen net op elke fase 1 batterij, loopt prima in NOM 3 fasen
De grafiek gaat over 24 uur. Als er dan slechts 0.4 kwh uit het net gehaald wordt in NOM dan spreken we over amper 10 cent, er zijn in die 24h periodes waar 6kW getrokken wordt en dat wordt netjes gecompenseerd door de 3 Marsteks. Dus daar valt niet veel meer aan te schaven zou ik dan denkenTCMR schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:25:
[...]
Fijn om te horen dat dat dus gewoon werkt. Maar NOM met uitschieters van + en - 200W, daar zou ik nog wel wat aan schaven
Hieronder wat de 3 batterijen gedaan hebben over die 24h
[ Voor 37% gewijzigd door DSSW op 14-11-2025 14:12 ]
Dan neem ik m'n woorden terug. Bij 6kW pieken is 200W idd. verwaarloosbaar. Mijn NOM grafiekjes zijn veel vlakker (dacht ik, maar dat is eigenlijk alleen zo op zonnige dagen, zie ik nu), maar heb amper grote verbruikers in huis. En ja, dan is het een stuk makkelijker om uitschieters te limiteren. Dus mooi resultaatDSSW schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]
er zijn in die 24h periodes waar 6kW getrokken wordt
Mooie grafieken. Vraagje: Hoe krijg je de batterijen vol als de zon niet schijnt? Of doe je op vaste tijdstippen laden wanneer vermoedelijk de stroom goedkoop is?DSSW schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]
De grafiek gaat over 24 uur. Als er dan slechts 0.4 kwh uit het net gehaald wordt in NOM dan spreken we over amper 10 cent, er zijn in die 24h periodes waar 6kW getrokken wordt en dat wordt netjes gecompenseerd door de 3 Marsteks. Dus daar valt niet veel meer aan te schaven zou ik dan denken
Hieronder wat de 3 batterijen gedaan hebben over die 24h
[Afbeelding]
Aansluiten op je fietsdynamo en hard fietsen.Tasteless schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Mooie grafieken. Vraagje: Hoe krijg je de batterijen vol als de zon niet schijnt? Of doe je op vaste tijdstippen laden wanneer vermoedelijk de stroom goedkoop is?
Eergisteren was er hier heel wat zon, mijn 3 marsteks waren toen 's avonds volledig vol.Tasteless schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Mooie grafieken. Vraagje: Hoe krijg je de batterijen vol als de zon niet schijnt? Of doe je op vaste tijdstippen laden wanneer vermoedelijk de stroom goedkoop is?
De zon scheen gelukkig gewoon, er zaten alleen wat wolken voorTasteless schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Als je genoeg panelen hebt is volladen niet zo'n probleem, ik heb deze maand al 270kWh teruggeleverd aan het net, daar hadden heel wat batterijtjes mee gevuld kunnen worden
:strip_exif()/f/image/3vLsKUR8ahKuU7R86C458EUK.jpg?f=fotoalbum_large)