Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Furyaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:08
Ik heb ook rare dingen met de Venus A de laatste dagen wat betreft de cijfers in de app, connectieproblemen, en dergelijke. Maar wat me eigenlijk meer zorgen baart is dat ik op willekeurige momenten in de nacht pieken krijg waar die voor korte tijd aan 1200W oplaadt, terwijl er helemaal geen zon is. En dan een half uurtje lang aan pakweg 100W weer ontlaad tot 11%.

Nu vraag ik me af of andere dit ook hebben? Is dit een soort van gewenst gedrag om de self-discharge tegen te gaan en hem op die manier boven de 11% te houden? Lijkt mij niet de meest ideale manier om dit te bekomen.

• RvandeBeeten
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-01 15:58
Hier ook een Venus-A gebruiker sinds kort.

Wat mij opviel is dat de UPS functie veelal in eens de Venus-A aanstuurde om bij te gaan laden van het grid terwijl de lading al op 100% stond. Ook merkte ik recent op dat het laden tot 100% heel lang duurde en op 99% beelf hangen waardoor het apparaat vermogen van het grid bleef consumeren. Op basis van mijn incidentmelding bij Marstek heb ik vandaag V146 V117 en V109 gekregen. Zowel dus EMS, BSM als Venus zijn dus nu bijgewerkt.

Overigens bijwerken werkt alleen als je de Venus-A eerst een factory reset geeft en hem uit de app verwijderd. Bij het opnieuw toevoegen in de app vraagt de app om het systeem bij te werken wat dan wel werkt in tegenstelling tot de update procedure in een live omgeving.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59
Vervelende constatering. Zojuist mijn Venus A gehaald. Had deze weken geleden besteld met de maatvoering als belangrijkste factor. De spec's, zowel bij de leverancier als de website van Marstek, beschrijven de afmeting 400x285x106. Helaas de werkelijk maat is 450x350x106.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:53
DSSW schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:44:
Ben eens gaan meten :
Venus A : breedte 45cm, hoogte 22cm diepte 34 cm.
Maar voor plaatsing moet je bij,de diepte +-8 cm extra rekenen omdat de AC kabel langs achter wordt ingeplugd.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:08
Zie ook mijn eerder bericht. Inderdaad de afmetingen in de datasheet kloppen niet, in de handleiding staan wel de juiste afmetingen. Heel vervelend idd.
DeBeginner schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:21:
[...]

Ik vertrouw niet altijd op AI. Schijnt er ook wel eens naast te zitten. ik zie ook een hoogte bij jouw staan van 15,8 terwijl de documentatie 16,8 zegt
Dit staat in het data blad [Afbeelding]
En dit in de handleiding:
[Afbeelding]

Dus zo duidelijk is het niet :) , en vind het een beetje zonde als ik een frame in elkaar aan het lassen ben om erachter te komen dat het niet past :)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
Wat ik wel vreemd / ongewenst gedrag vind bij de Venus A is de manier waarop deze met aangesloten zonnepanelen en teruglevering omgaat als deze leeg (11%) is.

Het huidige gedrag is opladen tot een ruime 12% en daarna NOM draaien tot de accu weer op 11% staat.

Oftewel er wordt eerst met 200 watt geladen vanuit de aangesloten zonnepanelen, daarna een tijdje op 350 watt ontladen, en als de batterij weer op 11% staat stopt het onladen weer.

Persoonlijk had ik liever gezien dat de opbrengst van de aangesloten panelen direct werd geleverd aan de woning. Dat scheelt omzetverliezen en (onnodige) batterijcyles.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-01 15:23
onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:32:
Wat ik wel vreemd / ongewenst gedrag vind bij de Venus A is de manier waarop deze met aangesloten zonnepanelen en teruglevering omgaat als deze leeg (11%) is.

Het huidige gedrag is opladen tot een ruime 12% en daarna NOM draaien tot de accu weer op 11% staat.

Oftewel er wordt eerst met 200 watt geladen vanuit de aangesloten zonnepanelen, daarna een tijdje op 350 watt ontladen, en als de batterij weer op 11% staat stopt het onladen weer.

Persoonlijk had ik liever gezien dat de opbrengst van de aangesloten panelen direct werd geleverd aan de woning. Dat scheelt omzetverliezen en (onnodige) batterijcyles.
De batterijen laden alleen bij overschot als het goed is en bij meer vraag van levering door de zonnepanelen zal de batterij bijspringen.

Tijdens dit jaargetijde met weinig/wisselde zonopbrengst gaat het systeem misschien 'pendelen'. Dit is normaal gedrag en geeft geen extra slijtage aan de batterij (LFP)

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 13-01-2026 16:39 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• onlinaius
SatScan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:39:
Tijdens dit jaargetijde met weinig/wisselde zonopbrengst gaat het systeem misschien 'pendelen'. Dit is normaal gedrag(LFP)
Maar dat maakt het nog niet perse handig / slim. Het eerst opslaan van een deel van de energie en dan weer afgeven zodra die 12% bereikt is geeft wel extra verliezen ten opzichte van direct afgeven aan de woning.
SatScan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:39:
geeft geen extra slijtage aan de batterij (LFP)
Ik neem aan dat je bedoelt dat het geen extra slijtage aan de batterij geeft? Want je maakt wel gewoon je cycles uiteraard.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• DSSW
Sinds vandaag geen toegang meer tot live data en instellingen in de Venus A via Wifi. Krijg telkens volgende melding "Fout bij verbinding tussen telefoon en apparaat, probeer diagnostische reparatie". Wel raar, heeft een maand gewerkt.
Toegang tot live data en instellingen via bluetooth werkt wel
Toegang tot statistische data (die van de server komt ) werkt ook

Heb ticket aangemaakt via de feedback. Nieuwe firmware zal het misschien wel oplossen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• SatScan
onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Maar dat maakt het nog niet perse handig / slim. Het eerst opslaan van een deel van de energie en dan weer afgeven zodra die 12% bereikt is geeft wel extra verliezen ten opzichte van direct afgeven aan de woning.

[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat het geen extra slijtage aan de batterij geeft? Want je maakt wel gewoon je cycles uiteraard.
In neem aan dat de batterij op NOM (anti-feed) staat dan ontlaad de batterij alleen
naar woning en niet naar grid (behoudens kleine wh ivm schommelingen)

Ja ik bedoel extra slijtage wegens laden/ontladen

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• onlinaius
SatScan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:50:
[...]

In neem aan dat de batterij op NOM (anti-feed) staat dan ontlaad de batterij alleen
naar woning en niet naar grid (behoudens kleine wh ivm schommelingen)
Maar de woning heeft in die hele interval ook een paar honderd watt nodig, dus je komt dichter bij die NOM als de Marstek de output van de zonnepanelen direct zou ontladen naar de woning.

Nu gaat het (om en nabij ter illustratie)

Woning gebruikt constant 600 watt.
Panelen wekken constant 200 watt op.
Efficientie van panelen naar batterij naar huis = 80%
Efficientie van panelen naar huis = 90%

Neem 3 tijdseenheden, laten we ze uren noemen.

Uur 1 en 2: laden op 200 watt, samen 400wh
Uur 3: ontladen op 320 watt (400wh - 20% verlies) + 180 wh van de zonnepanelen (10% verlies) + 100 wh van de grid.

Stel dat zonder de opslag in de batterij de efficientie 90% is ipv 80, dan had je ook 3 uur lang 180 Wh kunnen leveren, en had je dus effectief 540 Wh naar de woning geleverd ipv 500 Wh met tussentijdse opslag.

• Furyaan
onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:32:

Bij mij is het echt dramatisch.. Op recente sneeuwdagen zonder zonne-opbrengst gedroeg de Venus A zich als volgt. Eventjes vollebak aan 1200W opladen tot 12%, en dan gewoon terug afgeven tot 11% en dit meerdere keren per dag herhalen. Lijkt mij absoluut niet het gewenste gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybC5uOl3JNCoD1FZTqTz_xb6PCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BixoRkbNwxzDyZQ7uaXH7akw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Furyaan op 13-01-2026 20:55 ]

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-01 12:16
Vraagje

Ik heb de Marstek Venus D gekocht met 2 accu's. Deze staat in de garage, waar een hotspot hangt en daar is deze mee verbonden.

Pak em beet 20 meter verderop is de meterkast met de P1 van homewizard. Deze hangt aan een andere hotspot. Alles is van Unify en de WiFi is qua SSID en wachtwoord hetzelfde. Beide verbonden op 2.4g.

Waarom vind de Marstek de P1 meter van Homewizard niet. Is het de andere hotspot?

• Furyaan
Sixkiller86 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:28:
Vraagje

Ik heb de Marstek Venus D gekocht met 2 accu's. Deze staat in de garage, waar een hotspot hangt en daar is deze mee verbonden.

Pak em beet 20 meter verderop is de meterkast met de P1 van homewizard. Deze hangt aan een andere hotspot. Alles is van Unify en de WiFi is qua SSID en wachtwoord hetzelfde. Beide verbonden op 2.4g.

Waarom vind de Marstek de P1 meter van Homewizard niet. Is het de andere hotspot?
Ik lees ook op verschillende plaatsen dat dit problemen geeft, mogelijks ook met de meest recente software versies. Ik heb zelf mijn CT003 op mijn hoofd-router, en dan 2 verdiepingen hoger mijn Venus A op een repeater, met andere SSID. Dit lijkt ook plots niet meer zo goed te gaan de laatste dagen...

• onlinaius
onlinaius schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:55:
Huh, die zag ik niet aankomen.

Ik krijg een bericht van Marstek dat de Venus A omgeruild gaat worden... (ik wist niet eens dat ie kapot was, ik dacht dat er gewoon een probleempje met de software was?) (de Marstek laadt en ontlaadt niet na een update. Laadt nog wel via de aangesloten zonnepanelen).

Email:

"Dear Customer, We have submitted your device replacement request. Once approved by our technicians, you will receive an email from the Marstek APP in your inbox. Please click the link within the email and complete your shipping and delivery addresses. Typically, we will dispatch the replacement device to you first, then arrange collection of the original device. Should you lack the original packaging box/tray, please utilise the replacement packaging box/tray provided with the new device. For Jupiter C/Jupiter C+/C+ Extended Battery models, the original packaging may be reused. As this is a newly implemented system, occasional issues may arise. Should you encounter any difficulties, please provide feedback via the app. We appreciate your support and wish you all the best. Kyle"

20 minuten later 2e email:

"After inspection, we have applied for a Return/Exchange procedure for your device. If you received this email from Marstek, the procedure has been approved. Please click on the link at the top to provide your pickup/delivery address information. If you have any questions or need to send feedback, please email: support@marstekenergy.com

The procedure varies based on which device is issued for after-sales service:

Jupiter C / Jupiter C+ / Jupiter C+ Slave : You can use the original packaging. We'll usually ship your replacement device first and then arrange for pickup. If you don't have a packaging, please use the packaging that comes with the replacement device

Venus E / Venus C / Jupiter E : You'll need to pack your device on a pallet so we can schedule a pickup. We'll usually ship your replacement device first and then schedule a pickup. If you don't have a pallet, please use the one that comes with your replacement device.

B2500 / Microinverter : We will provide you with a return shipping label first. The return label will be sent to your email within 3-5 business days. Once the returned device arrives at our warehouse, we will ship your replacement device. The whole process takes about three weeks. If you would like to receive your replacement device first, please contact the email address above.

P2500 : Due to product upgrades, we're currently shipping the latest B2500 (which cannot be connected to the P2500). We'd like to replace the P2500 with the B2500. What are your thoughts? (Please email to the address above.) B2500 can now be used in parallel to increase memory capacity. For detailed connection instructions, please refer to page 5 of the FAQ: Link

CT / Accessories : You don't need to return the device; just wait for it to arrive."

Nogmaals, HUH??
Om terug te komen op de 'insecten' in mijn Venus A: ik vond 'wij komen m wel omruilen' wel vriendelijk van Marstek internationaal, maar liever heb ik natuurlijk gewoon een batterij die gewoon werkt.

Ik ben dus toch nog eens even aan het experimenteren geslagen, omdat ik zelfs nog geen factory reset had gedaan. Na de factory reset kon ik de Venus A niet meer toevoegen in de app.

Na nog wat experimenteren kwam ik er achter dat toevoegen pas lukte zodra ik een nieuwe Marstek account aan maakte.

Hierna verder geprobeerd wat het op / ontlaad probleem van de Venus A kon verklaren. Met alleen de basisunit werkt alles gewoon ok, maar zodra ik 1 of beide uitbreidingsbatterijen toevoeg lukt ontladen en niet meer, en laden alleen via de zonnepanelen.

Ik heb een mail naar Marstek gestuurd om te vragen welke omruilprocedure ik moet aanhouden voor de Venus A, en wat ik precies moet retourneren (alleen basisunit of ook de uitbreidingsbatterijen).

• SatScan
onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Maar de woning heeft in die hele interval ook een paar honderd watt nodig, dus je komt dichter bij die NOM als de Marstek de output van de zonnepanelen direct zou ontladen naar de woning.

Nu gaat het (om en nabij ter illustratie)

Woning gebruikt constant 600 watt.
Panelen wekken constant 200 watt op.
Efficientie van panelen naar batterij naar huis = 80%
Efficientie van panelen naar huis = 90%

Neem 3 tijdseenheden, laten we ze uren noemen.

Uur 1 en 2: laden op 200 watt, samen 400wh
Uur 3: ontladen op 320 watt (400wh - 20% verlies) + 180 wh van de zonnepanelen (10% verlies) + 100 wh van de grid.

Stel dat zonder de opslag in de batterij de efficientie 90% is ipv 80, dan had je ook 3 uur lang 180 Wh kunnen leveren, en had je dus effectief 540 Wh naar de woning geleverd ipv 500 Wh met tussentijdse opslag.
Ik begrijp het. Zelf heb ik dit type batterij niet dus kan er verder niet zoveel support op geven. Ik zou dit type vragen in de feedback van de app zetten en de antwoorden hier delen dan leren we er allemaal van. Het is interessant om te weten of dit kan met deze hardware of niet.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
SatScan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Ik begrijp het. Zelf heb ik dit type batterij niet dus kan er verder niet zoveel support op geven. Ik zou dit type vragen in de feedback van de app zetten en de antwoorden hier delen dan leren we er allemaal van. Het is interessant om te weten of dit kan met deze hardware of niet.
Dat heeft toch niets met hardware te maken, maar alles met software. Net als dat vreemde gedrag van opladen naar 12% en dan weer gaan ontladen 8)7

Lijkt er een beetje op als de firmware enkel getest is op een happy scenario, waarbij er dagelijks overvloedig zon is en de accu netjes gevuld wordt. Samen met bijvoorbeeld afmetingen die totaal niet kloppen in documentatie, geeft het een beeld dat er zaken overhaast op de markt gebracht zijn.

• SatScan
Oilman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Dat heeft toch niets met hardware te maken, maar alles met software. Net als dat vreemde gedrag van opladen naar 12% en dan weer gaan ontladen 8)7

Lijkt er een beetje op als de firmware enkel getest is op een happy scenario, waarbij er dagelijks overvloedig zon is en de accu netjes gevuld wordt. Samen met bijvoorbeeld afmetingen die totaal niet kloppen in documentatie, geeft het een beeld dat er zaken overhaast op de markt gebracht zijn.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik las het zo;
- zonopbrengst gaat eerst naar batterij en dan pas naar huis
- gewenst zonopbrengst gelijk naar huis en bij overschot naar batterij

Of dat technisch/hardware kan weet ik niet dat is een vraag voor Marstek/Dealer

Zoals ik al aangaf ik heb deze batterij niet dus heb er geen praktijk ervaring mee. Wat ik terug kan geven zijn de weetjes van en ervaringen met mijn huidige batterijen.

Het tussendoor opladen van de batterij komt voor als die onder de 11% zakt en dit is om de batterij te beschermen tegen te lage voltages zodat de cellen niet beschadigen.
of dit ook nu het geval is zou ik in de feedback vragen en het antwoord hier delen.

• onlinaius
SatScan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:15:
of dit ook nu het geval is zou ik in de feedback vragen en het antwoord hier delen.
Dat wil ik best tzt doen, maar eerst eens kijken of en hoe ik de Marstek omgeruild / volledig werkend krijg want via de support@marstekenergy.com krijg ik tot nu toe weinig reactie op mijn vraag wat de procedure is voor de Venus A en welke onderdelen er geruild worden.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
SatScan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik las het zo;
- zonopbrengst gaat eerst naar batterij en dan pas naar huis
- gewenst zonopbrengst gelijk naar huis en bij overschot naar batterij

Of dat technisch/hardware kan weet ik niet dat is een vraag voor Marstek/Dealer

Zoals ik al aangaf ik heb deze batterij niet dus heb er geen praktijk ervaring mee. Wat ik terug kan geven zijn de weetjes van en ervaringen met mijn huidige batterijen.

Het tussendoor opladen van de batterij komt voor als die onder de 11% zakt en dit is om de batterij te beschermen tegen te lage voltages zodat de cellen niet beschadigen.
Volgens mij snappen we allemaal dat de accu op een gegeven moment opgeladen moet worden om te voorkomen dat deze te ver ontlaad. De vraag is alleen hoe logisch het is dat het ding daarna zich weer dood leuk gaat ontladen in z'n doel om NOM na te streven. Als er wat meer intelligentie in had gezeten, dan had er gewoon ergens een variabelen in de firmware gezeten, zodra dat hij moet gaan laden om de accu te beschermen tegen te lage ontlading, tijdelijk NOM stoppen, totdat de accu door de zon weer boven een bepaald percentage opgeladen is.

Voor het PV voorbeeld hetzelfde verhaal. De Marstek heeft de informatie dat er stroom van het net wordt afgenomen, dan zou de PV stroom direct op het net zetten altijd de voorkeur moeten hebben. De enige uitzondering is als je voor dynamische tarieven probeert te optimaliseren, maar dat was hier niet het geval, het ging op NOM.

Allemaal geen rocket science, maar als je te snel iets naar de markt wilt brengen, dan kan het gebeuren dat niet alle scenario's afgedekt zijn.

• SatScan
Oilman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Volgens mij snappen we allemaal dat de accu op een gegeven moment opgeladen moet worden om te voorkomen dat deze te ver ontlaad. De vraag is alleen hoe logisch het is dat het ding daarna zich weer dood leuk gaat ontladen in z'n doel om NOM na te streven. Als er wat meer intelligentie in had gezeten, dan had er gewoon ergens een variabelen in de firmware gezeten, zodra dat hij moet gaan laden om de accu te beschermen tegen te lage ontlading, tijdelijk NOM stoppen, totdat de accu door de zon weer boven een bepaald percentage opgeladen is.

Voor het PV voorbeeld hetzelfde verhaal. De Marstek heeft de informatie dat er stroom van het net wordt afgenomen, dan zou de PV stroom direct op het net zetten altijd de voorkeur moeten hebben. De enige uitzondering is als je voor dynamische tarieven probeert te optimaliseren, maar dat was hier niet het geval, het ging op NOM.

Allemaal geen rocket science, maar als je te snel iets naar de markt wilt brengen, dan kan het gebeuren dat niet alle scenario's afgedekt zijn.
a) Ja dat zou je zeker verwachten, rapporteer die constatering via de feedback!

b) Zonder in een welles nietes terecht te komen.. het is mi allemaal wel iets meer gecompliceerde dan je nu doet voorkomen.

c) Je kunt niet 'zomaar' stroom terug leveren aan het huis of grid. De stroom dient wel 'schoon' te zijn en sync moet kloppen. Maar goed stel die vragen via de feedback van de app.

Mijn ervaring is dat het melden in de feedback van de app het beste werkt. Zo hebben we het afgelopen jaar heel veel kennis opgedaan met de andere types Venus batterijen, door samen ervaringen, vragen en antwoorden te delen.

• SatScan
onlinaius schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Dat wil ik best tzt doen, maar eerst eens kijken of en hoe ik de Marstek omgeruild / volledig werkend krijg want via de support@marstekenergy.com krijg ik tot nu toe weinig reactie op mijn vraag wat de procedure is voor de Venus A en welke onderdelen er geruild worden.
Kijk ook eens in de andere Marstek/Duravolt Venus topics!
Daar is gangbaar dat je eerst de nieuwe onderdelen krijgt en dan binnen 30d de oude moet retourneren. Een aantal dealers nemen dit proces voor hun rekening na goedkeuring van omruiling door Marstek. Je zou het ook aan je dealer kunnen vragen die heeft tenminste 2j de plicht om garantiegevallen af te handelen (daar heb je de koopovereenkomst mee afgesloten).

Gelukkig komt het zelden voor dat er een omruiling moet plaatsvinden!

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 14-01-2026 11:51 ]

• onlinaius
SatScan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Kijk ook eens in de andere Marstek/Duravolt Venus topics!
Daar is gangbaar dat je eerst de nieuwe onderdelen krijgt en dan binnen 30d de oude moet retourneren.
Gelukkig komt het zelden voor dat er een omruiling moet plaatsvinden!
Dat heeft Marstek internationaal mij inderdaad gemailt. Alleen wordt de Venus A in deze mail niet genoemd, en wordt er ook niet genoemd wat ze precies om gaan ruilen, alleen de basisunit of ook de uitbreidingsbatterijen.

onlinaius in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 14-01-2026 14:16 ]

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01 16:51
Hoi onlinaius en anderen met plots ontstane verbindingsproblemen

Ik had hier ook het probleem dat de Venus A plots stopte met werken en de Wifi connectiviteit had verloren. Met bluetooth kon ik het apparaat ook niet meer benaderen en na verwijderen in de app kon ik hem ook niet meer terug toevoegen. Ik had nog een Venus A liggen die ik daarom toe wilde gaan voegen, maar zag tot mijn verbazing dat dat ook niet lukte. Dat ging voorheen probleemloos. Bluetooth kon beide batterijen niet vinden, nog wel de CT meter.

Verwijderen en opnieuw toevoegen van de app mocht ook niet helpen. Zelfde problemen dat er geen nieuwe bluetooth apparaten gevonden konden worden.

Gelukkig had ik nog een andere telefoon liggen met de Marstek Venus app er op. Hiermee kon ik de nieuwe batterij wel probleemloos toevoegen en ook de batterij die eerder werkte kwam er ook gewoon weer bij te staan. De app op de telefoon vroeg om te updaten, dat heb ik afgewezen. Het kan dus zijn dat een vorige app versie het probleem ook voor jou kan verhelpen.

Ik heb mijn bevindingen ook naar Marstek Europe gestuurd. Wellicht kunnen ze er iets mee, of zijn er hier mensen mee geholpen.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 16:17
Hebben jullie wel locatie/gps aan en heeft de app rechten op locatie en apparaten in de buurt?
Ook voor de firmware update is dit noodzakelijk

[ Voor 21% gewijzigd door Hilco op 14-01-2026 14:17 ]

• SatScan
ralfsantbergen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:

Ik had hier ook het probleem dat de Venus A plots stopte met werken en de Wifi connectiviteit had verloren. Met bluetooth kon ik het apparaat ook niet meer benaderen en na verwijderen in de app kon ik hem ook niet meer terug toevoegen. Ik had nog een Venus A liggen die ik daarom toe wilde gaan voegen, maar zag tot mijn verbazing dat dat ook niet lukte. Dat ging voorheen probleemloos. Bluetooth kon beide batterijen niet vinden, nog wel de CT meter.

Verwijderen en opnieuw toevoegen van de app mocht ook niet helpen. Zelfde problemen dat er geen nieuwe bluetooth apparaten gevonden konden worden.

Gelukkig had ik nog een andere telefoon liggen met de Marstek Venus app er op. Hiermee kon ik de nieuwe batterij wel probleemloos toevoegen en ook de batterij die eerder werkte kwam er ook gewoon weer bij te staan. De app op de telefoon vroeg om te updaten, dat heb ik afgewezen. Het kan dus zijn dat een vorige app versie het probleem ook voor jou kan verhelpen.

Ik heb mijn bevindingen ook naar Marstek Europe gestuurd. Wellicht kunnen ze er iets mee, of zijn er hier mensen mee geholpen.
Had je locatie aanstaan?

Voor alle nieuwe gebruikers lees de topics van de andere Marstek producten die staan vol met tips en works-arounds gebaseerd op praktijk ervaringen. Begin met de TS (eerste post) en de pinnend berichten dan ben je aardig op de hoogte.

Helaas heb ik zelf niet zo'n setje dus kan niet testen etc. om gerichte feedback te geven.

Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 14-01-2026 14:19 ]

• onlinaius
ralfsantbergen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:
Ik heb niet echt verbindingsproblemen hoor? Soms is de verbinding niet al te best, maar dit ligt 100% aan mijzelf, de Venus A staat op het uiterste randje van het wifibereik in huis. Mogelijk dat ik dit tzt nog aan ga pakken door een meshset te plaatsen of met een powerline adapter.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:41
Bij mij stopt de API om de zoveel tijd met communicatie, Home Assistant kan dan geen info meer inladen.
De app werkt wel gewoon op de telefoon. Accu uitzetten, en weer inschakelen lost dit (tijdelijk) op.

Ik kreeg het volgende van support terug:

Dear customer, thank you for your feedback. You can try long pressing the device power button for 10 seconds to restore the factory settings and reconnect to the network. We have provided you with a new version. Please update through "Settings" ->"Devices". The new version will optimize the operation of the device. Update Tip: When updating Venus, it is best to unplug the device power and disconnect the backup port. After the APP is 100% updated, do not rush to manually open the device or perform other operations. Wait a few minutes for the device to restart. Sincere greetings. Alan

positieve noot: hij is vandaag wel bijna volgeladen van 11 tot 83% door de overtollige zonnestroom op te slaan :)

Marstek Venus A V144

• SatScan
ravenstein schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:22:
Bij mij stopt de API om de zoveel tijd met communicatie, Home Assistant kan dan geen info meer inladen.
De app werkt wel gewoon op de telefoon. Accu uitzetten, en weer inschakelen lost dit (tijdelijk) op.

Ik kreeg het volgende van support terug:

Dear customer, thank you for your feedback. You can try long pressing the device power button for 10 seconds to restore the factory settings and reconnect to the network. We have provided you with a new version. Please update through "Settings" ->"Devices". The new version will optimize the operation of the device. Update Tip: When updating Venus, it is best to unplug the device power and disconnect the backup port. After the APP is 100% updated, do not rush to manually open the device or perform other operations. Wait a few minutes for the device to restart. Sincere greetings. Alan

positieve noot: hij is vandaag wel bijna volgeladen van 11 tot 83% door de overtollige zonnestroom op te slaan :)
Welke versie heb je nu wat zijn de fixes?

Als iedereen zijn signatuur invult dan is feedback geven eenvoudiger!
Zie mijn signatuur

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 14-01-2026 14:41 ]

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01 16:51
Ik had idd locatie permissie niet toegestaan in de app. Dus je denkt aan een app-versie versus firmware mismatch? Dat zou goed kunnen en verklaren dat een vorige versie wel werkte. Toch slordig, zoiets moet prima te voorkomen of te detecteren zijn. Een notificatie in de app is dan welkom als hint.

• DSSW
ralfsantbergen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:00:
Ik had idd locatie permissie niet toegestaan in de app. Dus je denkt aan een app-versie versus firmware mismatch? Dat zou goed kunnen en verklaren dat een vorige versie wel werkte. Toch slordig, zoiets moet prima te voorkomen of te detecteren zijn. Een notificatie in de app is dan welkom als hint.
Welke versie heb jij ontvangen. Ik heb vandaag V144 ontvangen en ingeladen maar mijn probleem is nog niet opgelost.
Mijn probleem is best raar bij connectie via Wifi :
-Als ik de Marstek app open dan zie ik in apparaatbeheer mijn 3 Venus E en mijn Venus A en de CT003. Bij de Venus A staat online en ook het laadpercentage wijzigt als de batterij verder geladen wordt met PV. Klik ik echter op de Venus A voor de detailinfo dan is er geen verbinding (bij werking via bluetooth blijft de communicatie wel in orde) en krijg ik foutmeldingen (zie beelden hieronder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62UHupsXvTamYMuwCr8dvPcs4DU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w1u9yhTKqoxwkAQBvtkheVSC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDzxazyoE-Nunj-z4_439t_iOmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k0jjU8WuSVS5IRvGBj1SaKWD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB4vUJqXXyp0EGyYka74Td2lJiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MFYLGxJU0ttHRIgPjkbeO26f.png?f=fotoalbum_large
Heb alles al geprobeerd, hardware reset, fabrieksinstellingen, uit de app verwijderd,...niks helpt.
En het rare is het heeft meer dan een maand goed gewerkt en nu deze communicatie problemen

Bij de 3 Venus E's is er op dit ogenblik geen probleem.

We gaan precies dezelfde weg op met de Venus A als met de Venus E een jaar geleden...een aantal maanden knoeien testen, feedback geven en proberen maar uiteindelijk komt het wel goed. Geduld hebben zeker, maar echt Plug&Play is het toch niet, lijkt soms meer op Plug&Pray

[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 14-01-2026 16:55 ]

• SatScan
DSSW schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:45:
[...]

We gaan precies dezelfde weg op met de Venus A als met de Venus E een jaar geleden...een aantal maanden knoeien testen, feedback geven en proberen maar uiteindelijk komt het wel goed. Geduld hebben zeker, maar echt Plug&Play is het toch niet, lijkt soms meer op Plug&Pray
Uitzetten en minimaal 10m wachten helpt ook niet?

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:51
MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP for HA werkt ook goed met de Venus A maar er is geen zonnepannelen informatie voor de batterij.
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Heb zelf wat aanpassingen bij de MENU yaml gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvb0UmzzkL0VNYl6dksyO2oW6sk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sUfeWz4OLLNruPp9aEPDEoin.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NRCUOxm9PvPaGbzIO3bbCqb2us=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f8jRKCr4h35Yw8XmldpTJl7R.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 148% gewijzigd door Manupc op 14-01-2026 19:19 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na fabrieksreset (zonder behoud gegevens) werken bij mij de stats, maar nog steeds maar deels helaas.

Ik heb nu 1 op 144.117.109 en 1 op 143.113.106 (hiermee werden ze bij mij geleverd). Heb Marstek gevraagd naar release notes van de 144 versie.

@Manupc ik heb een vraag uit staan bij Marstek over om info over de beschikbare modbus registers zodat we die yaml's kunnen uitbreiden.

• Manupc
Beekforel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:07:
Na fabrieksreset (zonder behoud gegevens) werken bij mij de stats, maar nog steeds maar deels helaas.

Ik heb nu 1 op 144.117.109 en 1 op 143.113.106 (hiermee werden ze bij mij geleverd). Heb Marstek gevraagd naar release notes van de 144 versie.

@Manupc ik heb een vraag uit staan bij Marstek over om info over de beschikbare modbus registers zodat we die yaml's kunnen uitbreiden.
Bij mij ging de update van 143 naar 144.113.106. Ik snap het niet waarom de VNS en BMS zijn dan niet geupdate in mijn geval.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
ik kreeg de melding op mijn unstabiel gedrag.

Stekker uit het stop contact.
Dan de unit uit zetten.
Minimaal 4 uur uit laten staan.
Hierna weer aanzetten en via bluetooth diagnose draaien op de CT.

begin het wel beetje beu te worden, ding heeft nog geen 24 uur goed gedraaid of überhaupt iets gedaan.

• Manupc
[...]

Welke versie heb jij ontvangen. Ik heb vandaag V144 ontvangen en ingeladen maar mijn probleem is nog niet opgelost.
-Als ik de Marstek app open dan zie ik in apparaatbeheer mijn 3 Venus E en mijn Venus A en de CT003. Bij de Venus A staat online en ook het laadpercentage wijzigt als de batterij verder geladen wordt met PV. Klik ik echter op de Venus A voor de detailinfo dan is er geen verbinding (bij werking via bluetooth blijft de communicatie wel in orde) en krijg ik foutmeldingen (zie beelden hieronder).
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb alles al geprobeerd, hardware reset, fabrieksinstellingen, uit de app verwijderd,...niks helpt.
En het rare is het heeft meer dan een maand goed gewerkt en nu deze communicatie problemen

Bij mij de laatste dagen ook last van het zelfde probleem met wifi sinds de update naar 144. Nu via lan kabel aangesloten een geen meer last van.
Jammer dat de wifi problemen met Marstek nog niet opgelost zijn.

• ravenstein
Ik zit op v143, updaten loopt hier door, dan de melding succesvol geïnstalleerd. Maar hij blijft op 143. Factory reset met behoud van settings lost ook niks op.

Morgen nog maar eens proberen...

Marstek Venus A V144

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ravenstein schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:19:
Ik zit op v143, updaten loopt hier door, dan de melding succesvol geïnstalleerd. Maar hij blijft op 143. Factory reset met behoud van settings lost ook niks op.

Morgen nog maar eens proberen...
Ging bij mij pas via Bluetooth goed, met de stekker uit grid.

• The Fatal
Beekforel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Hier ook op die manier

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-01 12:28
(jarig!)
The Fatal schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:35:
ik kreeg de melding op mijn unstabiel gedrag.

Stekker uit het stop contact.
Dan de unit uit zetten.
Minimaal 4 uur uit laten staan.
Hierna weer aanzetten en via bluetooth diagnose draaien op de CT.

begin het wel beetje beu te worden, ding heeft nog geen 24 uur goed gedraaid of überhaupt iets gedaan.
Welk ding? De staafmixer? TV? Wasmachine?

Hier vooralsnog geen onverklaarbare dingen. Venus A+bat aangesloten via API op Homey, en nu proberen de flows zo in te richten dat het voor mijn voldoende is. Nu gaat dat nog wel aardig, met alleen de dynamische prijzen, maar met het hoger komende zonnetje krijg ik er weer een uitdaging bij 8)

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• The Fatal
De Venus A

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 13:28
Ugh, mijn batterij zit nog maar op 7% SoC, gewoon door zelfontlading (?) en het totale gebrek aan zon de laatste 7 dagen. Komaan zon, straks mijn batterij defect!

• ravenstein
Beekforel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Heb ik gisteren ook ook nog geprobeerd, stekker uit grid.
Hoe update je hem alleen via bluetooth, wifi blijft bij mij ook gewoon aan?

Marstek Venus A V144

• DSSW
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit was de reactie in de feedback:
“ Geachte klant, Wat betreft het probleem dat de applicatie geen verbinding kan maken met uw apparaat, verzoeken wij u het apparaat via Bluetooth te verbinden en vervolgens de automatische diagnose uit te voeren. Wij wensen u veel succes.
Kyle”
Daar zakt je broek toch van af…uiteraard gaf dat geen oplossing. Heb dan maar een utp kabel getrokken en vaste verbinding gemaakt. Nu wel terug alle data op afstand buiten Bluetooth bereik.

• robkrekel
(jarig!)
Inmiddels is mijn setje compleet, voor nu dan, met de Marstek A en extra batterij.
Nu komt de volgende stap, ik wil er wat zonnepanelen direct aan knopen. Nu heb ik daar niet veel verstand van, ik durf dat wel aan om zelf te doen. 'Ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik dat wel kan' dus.

Maar hoe, wat en waar?
Ik zie in de specs wel eea staan, zoals van de site van marstek.nl:
PV-input: 4 × MPPT, max. 1400 W, 16 – 60 V, 20 A per tracker
Maar daar kan ik niet zoveel mee.
Is er een jip en janneke uitleg ergens? Als ik bijvoorbeeld een tweedehands paneeltje van mp af haal, hoe weet ik dan dat dat kan?

Is er wellicht al een topic over dit onderwerp? Ik kon het zo gauw niet vinden

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• ravenstein
robkrekel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:56:
Inmiddels is mijn setje compleet, voor nu dan, met de Marstek A en extra batterij.
Nu komt de volgende stap, ik wil er wat zonnepanelen direct aan knopen. Nu heb ik daar niet veel verstand van, ik durf dat wel aan om zelf te doen. 'Ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik dat wel kan' dus.

Maar hoe, wat en waar?

[...]

Is er een jip en janneke uitleg ergens? Als ik bijvoorbeeld een tweedehands paneeltje van mp af haal, hoe weet ik dan dat dat kan?

je moet panelen hebben die onder de 60v blijven (ook bij koud weer dagen), en je moet ze parallel aansluiten, gezien de max 60v. en amperage moet onder de 20A (10 per paneel!) blijven.

je zoekt dus een paneel : 16 – 60 V en minder dan 10A output (max): indien je er 2 wilt leggen
je zoekt dus een paneel : 16 – 60 V en max 20A output indien je er 1 wilt leggen

de meeste panelen van rond de 500 watt zitten al op 13+ ampere per stuk, 2 van die gaat dus niet lukken op 1 mppt.

Marstek Venus A V144

• onlinaius
Mee_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:51:
Ugh, mijn batterij zit nog maar op 7% SoC, gewoon door zelfontlading (?) en het totale gebrek aan zon de laatste 7 dagen. Komaan zon, straks mijn batterij defect!
Raar! Mijn batterij gaat vanaf het net laden als de SoC te laag komt. Hoe werkt dit bij anderen hier? (want als bij hen de batterij ook niet zo laag kan komen zou ik het toch even navragen aan Marstek).

• onlinaius

Maar hoe, wat en waar?

[...]

Aanvullende tip: je hebt het model / type van het paneel nodig. Als je dit ingeeft op google krijg je een specsheet. Deze zijn aardig gestandaardiseerd tussen zonnepaneelfabrikanten en geven de maximale voltages en amperages weer.

Voorbeeldje van de panelen die ik heb gekocht vind je hier:

https://www.zonnepanelen-..._zilver_wit_datasheet.pdf

De benodigde cijfers vind je onder Voc en lsc. (mits ik alles goed heb begrepen)

Kan het trouwens zijn dat je een typfoutje hebt gemaakt? Want volgens mij zou het maximale wattage 2400 watt moeten zijn. Overigens hoef je hier geen rekening mee te houden, zo lang je onder het voltage en amperage blijft (wel zul je met 4 panelen niet snel die 2400 watt over gaan), als het totale wattage hoger is wordt de boel gelimiteerd op die 2400 watt.

• robkrekel
(jarig!)
onlinaius schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Aanvullende tip: je hebt het model / type van het paneel nodig. Als je dit ingeeft op google krijg je een specsheet. Deze zijn aardig gestandaardiseerd tussen zonnepaneelfabrikanten en geven de maximale voltages en amperages weer.

Voorbeeldje van de panelen die ik heb gekocht vind je hier:

https://www.zonnepanelen-..._zilver_wit_datasheet.pdf

De benodigde cijfers vind je onder Voc en lsc. (mits ik alles goed heb begrepen)

Kan het trouwens zijn dat je een typfoutje hebt gemaakt? Want volgens mij zou het maximale wattage 2400 watt moeten zijn. Overigens hoef je hier geen rekening mee te houden, zo lang je onder het voltage en amperage blijft (wel zul je met 4 panelen niet snel die 2400 watt over gaan), als het totale wattage hoger is wordt de boel gelimiteerd op die 2400 watt.
Nee, geen typo. Copy paste van de genoemde site. Wellicht daar een typo....

Ik wil overigens beginnen met 1 paneeltje op oost, om in het geval dat de batterij 's ochtends leeg is weer wat te kunnen laden of direct nom te draaien.

Maar goed, ik koop een paneeltje die voldoet. Dan zit er 2 MC4 stekkers aan. Kan ik die een meter of 15 verlengen? Gewoonweg rode en zwarte solarkabel 4 mm2 en 2x mc4 man en vrouw per kabel? En mag dat los op het platte dak liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door robkrekel op 15-01-2026 13:46 ]

• DSSW

Maar hoe, wat en waar?

[...]

Hier moet je mee rekening houden bij de keuze van de panelen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coIWxAK4mj9NfCLAVn0P_F58cJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RnBHKrYn19kI5LmZdF2bQAfl.jpg?f=user_large

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:06
Wij hebben onlangs een vraag gesteld aan de Marstek support over het laad en onlaad gedrag van de Marstek Venus A in AI modus.

We kregen hierop de volgende reactie van Marstek support: 'Het apparaat heeft ofwel een belasting gedetecteerd en ontladen, ofwel is de fase van het apparaat fundamenteel onjuist. Controleer of de fase van het apparaat correct is.'

Wij hebben hierop vervolgens de volgende reactie gegeven: 'Hoe moeten we dat precies doen? En onze 3 Marstek Vemus A accu's staan op AI ingesteld'

En nu vandaag krijgen we de reactie van Marstek support: Er is een upgrade beschikbaar voor uw CT003. Controleer de app voor de update.

Herstel de fabrieksinstellingen van apparaten 1 en 3. (Houd de aan/uit-knop van het apparaat 10 seconden ingedrukt om de fabrieksinstellingen te herstellen. Het apparaat zal automatisch zijn communicatiecertificaten resetten. Wacht tot het apparaat opnieuw is opgestart voordat u het gebruikt.)

Wij zijn nog maar kort aan de slag met deze thuisbatterijen en ongetwijfeld dat we nog kennis en ervaring moeten opdoen maar we begrijpen niets van deze reactie van Marstek support. Wat is jullie ervaring hiermee en het gedrag van de AI modus op de Venus A thuisbatterijen?

• onlinaius
lexen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:12:
En nu vandaag krijgen we de reactie van Marstek support: [i]Er is een upgrade beschikbaar voor uw CT003. Controleer de app voor de update.
Dit lijkt een beetje het standaard antwoord. Ipv lezen wat het probleem is, is de eerste reactie: update naar de laatste versie.

Ik kreeg deze reactie ook toen ik vroeg of het mogelijk was om de opgewekte energie in KWh te zien per zonnepaneel(tracker) afzonderlijk.

Reactie: we hebben de update naar de volgende versie beschikbaar gemaakt.

Na veel gedoe die update er doorheen gekregen, en nog steeds geen KWh per zonnepaneel.

Dus ik geef dat aan aan Marstek, waarop ik de reactie krijg dat het niet mogelijk is om afzonderlijk per zonnepaneel de opbrengst per dag te bekijken.

Zuchtie...

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb weer een update gekregen. Vanwege het niet optellen van de verbruikscijfers. Nu naar 144.117.109. Nog niet geïnstalleerd, misschien vanavond.

• The Fatal
Hier ook nieuwe update gehad. Zowel ems, bms als Venus geupdate gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiAt-OcBkWYY24csHsnm0g84ieU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clx6luSrEC4djJKaTavOfKU1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-GfEYbG65MBAAHZ9RUJ_78P4Ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bZCd4aj1Jw44Z8J2Ag8rTNfS.png?f=fotoalbum_large

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
Ik heb ook net geupdate van V143 naar V144. Wilde de laatste waarbij de modbus werkt. Een verzoek ingediend voor beide batterijen (venus a) en 15min later kon ik de nieuwe versie installeren. Op V143 kon ik de SOC wel uitlezen maar veel andere registers niet. Kan nu weer verder met de UI in node-red.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBE966FK6TiYv9Z6VzbeFafygLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPC9RTrvmJBSb3EeRBkYZpO5.jpg?f=fotoalbum_large

• ravenstein
Iemand enig idee hoe te updaten met alleen bluetooth?

Marstek Venus A V144

• sun62
Stekker uit het stopcontact, de app opstarten klik op de batterij. Er komt een melding dat er een nieuwe versie (na aanvragen bij support) is en de instructies volgen van de app. Als deze succes vol is een paar minuten wachten. De app opnieuw opstarten deze geeft de nieuwe versie weer. Dan batterij uitzetten en stekker weer terug steken in het stopcontact. Batterij weer aan.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:14

HHF

Maar hoe, wat en waar?

[...]

Als je deze panelen neemt van 600 wp per stuk kun je per 1 mppt precies 1 paneel hangen en dan op 2400 watt komen.
https://www.winkelman-zon...r-frame-bifacial-n-t.html

[ Voor 5% gewijzigd door HHF op 15-01-2026 20:00 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• ravenstein
sun62 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:18:
Stekker uit het stopcontact, de app opstarten klik op de batterij. Er komt een melding dat er een nieuwe versie (na aanvragen bij support) is en de instructies volgen van de app. Als deze succes vol is een paar minuten wachten. De app opnieuw opstarten deze geeft de nieuwe versie weer. Dan batterij uitzetten en stekker weer terug steken in het stopcontact. Batterij weer aan.
Doet niks, blijft op v143,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxHZUOWNKXrDLsRgJ1mP2Q2G6no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEn0LQY0gvo0LeNSc4GfwGiS.jpg?f=fotoalbum_large
Ook een factory reset (zonder behoud van gegevens)uitgevoerd, wifi gegevens bleven gewoon behouden.

Opzich werkt hij wel, alleen de api is soms onbereikbaar.

Marstek Venus A V144

• sun62
@ravenstein alleen bluetooth zonder verbinding te hebben werkt denk ik niet. De app vraagt uitdrukkelijk om binnen 1m afstand een stabiele verbinding te hebben via bluetooth. De app download via de telefoon de firmware en stuurt deze via bluetooth naar de batterij en wordt dan geïnstalleerd.

• ravenstein
Op moment van die screenshot stond ik naast de batterij, kan ook niet echt zien of er nou wel/niet een bluetooth verbinding is. Heb het al een aantal keer geprobeerd naast de batterij. Die melding kreeg ik zodra ik in de app op support drukte.

Mbt updaten lijkt het net een HP proliant serie server...

Marstek Venus A V144

• sun62
Als je op de batterij klikt dan zie je bovenaan het bluetooth icoontje bij een actieve verbinding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5qta93660PaPnEtfdfser5jsbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7Z9hlN00XrCBFSDERG1ToMS.jpg?f=fotoalbum_large

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26
Beekforel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:23:
Ik heb weer een update gekregen. Vanwege het niet optellen van de verbruikscijfers. Nu naar 144.117.109. Nog niet geïnstalleerd, misschien vanavond.
Aangevraagd? Hier enkel de BMS 109 gekregen en niet de VNS 117 of EMS 146.

• Furyaan
Ik heb moeite met te kijken op welk wifi netwerk mijn Venus A en CT003 geconfigureerd zijn. Bij mij lijkt het alsof ik in de app bij wifi configuratie gewoon te zien krijg op welk wifi netwerk mijn GSM momenteel verbonden is, niet de toestellen...

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:39:
[...]

Aangevraagd? Hier enkel de BMS 109 gekregen en niet de VNS 117 of EMS 146.
Van support toegewezen gekregen inderdaad.
Furyaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:43:
Ik heb moeite met te kijken op welk wifi netwerk mijn Venus A en CT003 geconfigureerd zijn. Bij mij lijkt het alsof ik in de app bij wifi configuratie gewoon te zien krijg op welk wifi netwerk mijn GSM momenteel verbonden is, niet de toestellen...
Bij het geconfigureerde netwerk staat er iets ingevuld bij het wachtwoord.

Ik mis daar wel een knop "vergeet dit netwerk" oid, ik wil de wifi config er wel graag uit hebben want heb ze bekabeld aangesloten. Fabrieksreset vergeet de wifi niet (wat reset je dan wel vraag ik mij af :P).

• Furyaan
Beekforel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:59:
Bij het geconfigureerde netwerk staat er iets ingevuld bij het wachtwoord.

Ik mis daar wel een knop "vergeet dit netwerk" oid, ik wil de wifi config er wel graag uit hebben want heb ze bekabeld aangesloten. Fabrieksreset vergeet de wifi niet (wat reset je dan wel vraag ik mij af :P).
Dit lijkt bij mij niet te kloppen. Ik heb in mijn huis 2 WiFi's met andere SSID. Bij beide staat het wachtwoord ingevuld, want dit wachtwoord zit gewoon in mijn GSM opgeslagen. Deze info is echt een 'setup' interface vanuit je GSM, maar lijkt geen status-info weer te geven van de eigenlijke verbinding van de Venus A of CT003. Ik heb dit meermaals getest, als ik het WiFi netwerk 'vergeet' op mijn GSM, en met bluetooth de WiFi check van het device, dan is het WiFi netwerk ook echt gewoon weg uit dit Marstek menu. Maar het toestel is gewoon nog online, dus het is een setup-menu en geen status-menu.

[ Voor 16% gewijzigd door Furyaan op 16-01-2026 13:17 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Furyaan hm, vreemd, ik heb gescheiden netwerken (5 en 2.4 Ghz). Telefoon is verbonden met 5 Ghz en daar staat in de Marstek app niets bij wachtwoord. Bij het 2.4 Ghz netwerk wel.

Wat wel opvallend is: bij beide batterijen is dit hetzelfde terwijl er maar 1 van de 2 met wifi verbonden is.
Omdat ik een haakse connector will had ik een Betteri BC01 stekker besteld maar dit is niet de juiste. Heeft iemand een andere suggestie?

[ Voor 20% gewijzigd door Beekforel op 16-01-2026 16:08 ]

• The Fatal
sinds dat ik gister op 146 firmware sta, heeft de Marstek zo ver al 24h zonder connectie verlies gedraaid. Dus ben beetje meer positief aan het worden.

• ravenstein
sun62 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:24:
@ravenstein alleen bluetooth zonder verbinding te hebben werkt denk ik niet. De app vraagt uitdrukkelijk om binnen 1m afstand een stabiele verbinding te hebben via bluetooth. De app download via de telefoon de firmware en stuurt deze via bluetooth naar de batterij en wordt dan geïnstalleerd.
Ik heb uiteindelijk een tablet van de kinderen gebruikt en via hier geüpdatet. Dat ging beter, ook een bluetooth icoon zichtbaar. Eerst ging hij downloaden daarna updaten en nu op v144.

Na de vorige factory reset is hij wel de hw p1 meter kwijt, die krijg ik ook niet meer gevonden. In home assistant werkt die nog prima, local api staat ook gewoon aan. Iemand hier nog een handigheidje?

Marstek Venus A V144

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The Fatal schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:49:
sinds dat ik gister op 146 firmware sta, heeft de Marstek zo ver al 24h zonder connectie verlies gedraaid. Dus ben beetje meer positief aan het worden.
Ik heb vanmiddag beide batterijen bijgewerkt. Het lijkt sindsdien bij mij ook goed te gaan met de counters. Hoop inderdaad dat het nu wat stabieler is, dat updaten is ook niet echt een leuke hobby. :P

• sun62
@ravenstein bij mijn installatie afgelopen dinsdag kreeg ik in eerste instantie helemaal niets gevonden. Ik had voordat ik de batterijen kreeg in de app ziiten spelen met de simulatie devices. Ik dacht toen ik verwijder de app en installeer hem weer ..... wat bleek bij het opstarten van de zag ie meteen alle devices. Blijkbaar was er iets omgevallen in de app.

• sun62
removed

[ Voor 99% gewijzigd door sun62 op 17-01-2026 09:33 ]

• ravenstein
Nou op de 1 of andere manier is de P1 weer gekoppeld. Hij stond op de marstek ct003 (standaard, na reset) omzetten naar de hw p1 ging niet, vond eerst niks.

Ik heb 5 seconden op de p1 meter van het in het overzicht gedrukt en ineens vond ie hem.

Morgen maar eens verder kijken of alles nu werkt

Marstek Venus A V144

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
Hilco schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:16:
Hebben jullie wel locatie/gps aan en heeft de app rechten op locatie en apparaten in de buurt?
Ook voor de firmware update is dit noodzakelijk
Het zal vast te maken hebben met de te pushen firmware (of misschien ook niet) en de keuze voor welk support team, én het is 2026, maar wellicht goed om te weten voor mensen die nog een Venus aan gaan schaffen: apparaten in de app worden pas gekoppeld als het delen van gedetailleerde gps gegevens aan staat op je telefoon. Daarnaast zou de garantie pas geactiveerd worden als je binnen 30 dagen een foto upload van je factuur.

• Sixkiller86
Goede morgen,

Mijn Marstek D werkt nu prima. Ik heb er voor 3kw aan panelen op aangesloten (accu totaal is voorlopig 5,2kw). Nu heb ik meer panelen op een andere omvormer. Ik zie nu bij over productie van die omvormer dat de Marstek D gaat laden. Echter zijn de huisige panelen al voldoende om de accu te laden. Kan ik dit instellen dat hij alleen de stroom van de zonnepanelen die aangesloten zijn op de D in de accu komen?

• The Fatal
Beekforel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Ik heb vanmiddag beide batterijen bijgewerkt. Het lijkt sindsdien bij mij ook goed te gaan met de counters. Hoop inderdaad dat het nu wat stabieler is, dat updaten is ook niet echt een leuke hobby. :P
Heeft hier eventjes goed gedraaid, maar gisteren en vanmorgen toch weer gestopt met communiceren. Settings waren weer weg (CT) en api stond uit.

• The Fatal
Sixkiller86 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:35:
Goede morgen,

Mijn Marstek D werkt nu prima. Ik heb er voor 3kw aan panelen op aangesloten (accu totaal is voorlopig 5,2kw). Nu heb ik meer panelen op een andere omvormer. Ik zie nu bij over productie van die omvormer dat de Marstek D gaat laden. Echter zijn de huisige panelen al voldoende om de accu te laden. Kan ik dit instellen dat hij alleen de stroom van de zonnepanelen die aangesloten zijn op de D in de accu komen?
en hoe wil je dit doen op meer bewolkte dagen dat de 3kW piek niet voldoende zou zijn, is het dan niet verstandig om de andere mee te laten doen?

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-01 16:15
Heb sinds het weekend twee uitbreidingsbatterijen toegevoegd aan de Venus A. Dit werkt in de basis prima!

Wat me wel opvalt is dat hij steeds één van de batterijen tegelijk gaat laden of ontladen met 10% om de SOC over de 3 modules op vergelijkbaar niveau te houden. Ook dit is prima. Maar als hij dan bijna vol is, dan gaat batterij 1 vanaf 95% met een gereduceerde snelheid laden (+- 450 watt) totdat hij vol is, daarna gaat batterij 2 op volle snelheid laden tot 95% en dan met gereduceerde snelheid tot hij vol is, etc. Dus je krijgt afhankelijk van het aantal batterijen meerdere keren snel/langzaam laden. Dat zou iets mooier kunnen. Bijvoorbeeld alle batterijen op vol vermogen laden tot 95% en dan de laatste 5% van alle batterijen op lager vermogen. Kleinigheidje...

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• Avenger 2.0
Viper085 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:58:
Bijvoorbeeld alle batterijen op vol vermogen laden tot 95% en dan de laatste 5% van alle batterijen op lager vermogen. Kleinigheidje...
Inderdaad, maar misschien is er ook een hardwarematige limitatie die verhindert dat je 2 batterijen tegelijkertijd kan laden/ontladen?

• Viper085
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Inderdaad, maar misschien is er ook een hardwarematige limitatie die verhindert dat je 2 batterijen tegelijkertijd kan laden/ontladen?
Dat zou kunnen, maar dan nog zou ik het logischer vinden dat je eerst op volle snelheid alle batterijmodulen tot 95% laadt en daarna 95-100% op gereduceerde snelheid. Dit kan dan nog steeds om en om.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:11:
[...]

De load zou altijd netjes verdeeld moeten worden over alle accu's om te voorkomen dat je 1 enkele accu gaat overbelasten. En er komt altijd een punt waarop iedere accu zal afremmen als die bijna bij 100% is, maar dat zou niet moeten wisselen tussen accu's.

Heel benieuwd wat anderen constateren.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Sixkiller86
The Fatal schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:56:
[...]

en hoe wil je dit doen op meer bewolkte dagen dat de 3kW piek niet voldoende zou zijn, is het dan niet verstandig om de andere mee te laten doen?
Voor nu heb ik nog geen TLK, dus niet nodig. Later dit jaar wilde ik de omvormer aanpassen naar eentje met accu's. Maar mijn verzoek kan dus niet? Alleen laden met aangesloten PV's en leveren bij een te kort aan stroom.

• The Fatal
Heb dat nog niet gevonden

• DSSW
Taro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:17:
[...]

De load zou altijd netjes verdeeld moeten worden over alle accu's om te voorkomen dat je 1 enkele accu gaat overbelasten. En er komt altijd een punt waarop iedere accu zal afremmen als die bijna bij 100% is, maar dat zou niet moeten wisselen tussen accu's.

Heel benieuwd wat anderen constateren.
Als je het batterij icoontje van de Venus A selecteert dan zie je inderdaad dat er steeds 1 "actief" staat, zowel bij laden als bij ontladen. Wanneer ze juist wisselen dat heb ik nog niet kunnen vaststellen.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
Viper085 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:58:
Heb sinds het weekend twee uitbreidingsbatterijen toegevoegd aan de Venus A. Dit werkt in de basis prima!

Wat me wel opvalt is dat hij steeds één van de batterijen tegelijk gaat laden of ontladen met 10% om de SOC over de 3 modules op vergelijkbaar niveau te houden. Ook dit is prima. Maar als hij dan bijna vol is, dan gaat batterij 1 vanaf 95% met een gereduceerde snelheid laden (+- 450 watt) totdat hij vol is, daarna gaat batterij 2 op volle snelheid laden tot 95% en dan met gereduceerde snelheid tot hij vol is, etc. Dus je krijgt afhankelijk van het aantal batterijen meerdere keren snel/langzaam laden. Dat zou iets mooier kunnen. Bijvoorbeeld alle batterijen op vol vermogen laden tot 95% en dan de laatste 5% van alle batterijen op lager vermogen. Kleinigheidje...
Bij mij gaat laden en ontladen ook per batterij en wisselt elke 10 % en laden vanaf 90 tot 95% vollebak en vanaf 95 tot 100% ook met ongeveer 450W.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A 4,2 kW

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DSSW schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Als je het batterij icoontje van de Venus A selecteert dan zie je inderdaad dat er steeds 1 "actief" staat, zowel bij laden als bij ontladen. Wanneer ze juist wisselen dat heb ik nog niet kunnen vaststellen.
Maar dat is dan bij laag vermogen? Een accu kan er ook niet goed tegen als er een té lage C-waarde is. Kan mij voorstellen dat met bijv. 25 Watt er maar 1 accu wordt geladen. Maar met 250-500 ofzo zou je wel minimaal 2x verwachten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
Taro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Maar dat is dan bij laag vermogen? Een accu kan er ook niet goed tegen als er een té lage C-waarde is. Kan mij voorstellen dat met bijv. 25 Watt er maar 1 accu wordt geladen. Maar met 250-500 ofzo zou je wel minimaal 2x verwachten.
Bij 350 Watt zag ik hem vanmiddag ook slechts een batterij laden maar dat was wat ik op dat moment over had van de zonnepanelen.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A 4,2 kW

• Viper085
Taro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Ook bij max laden (1200 watt) wisselt hij elke 10% van batterij.

• DSSW
Vandaag gemerkt dat de regeling van de Venus A met 2 batterij modules toch niet volledig correct werkt. De Soc was deze morgend 16% en de mode stond op manueel ontladen 235w. Batterij Pack 1 stond op 20,7% en batterij pack 2 op 10,4%. Batterij pack 2 stond actief en de Venus begon te laden vanuit het net en dit terwijl batterij pack 1 nog op 20,6% stond. Nadat er geladen werd vanuit het net bleef batterij pack 2 nog steeds actief. Dit lijkt mij geen correcte manier van werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOWt896pJPJ2WHFrQvYVjCJfedM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KHElR5xxrr9fzX1iuowwke03.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g44wMtgCsiYksHzgwTWUY8H4iKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e5yo6O10mBj1I6KKttnLHo98.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRkawQhS3ialtNGyPV-0ZRNv8wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lSZuUfQMz57syV96wv9Yme0a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1FeAX7dtx-NdvZIPZO3aQ9pE-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cy4cU93AKCYRRcBJshLmXP4n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door DSSW op 20-01-2026 09:33 ]

• onlinaius
onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Om terug te komen op de 'insecten' in mijn Venus A: ik vond 'wij komen m wel omruilen' wel vriendelijk van Marstek internationaal, maar liever heb ik natuurlijk gewoon een batterij die gewoon werkt.

Ik ben dus toch nog eens even aan het experimenteren geslagen, omdat ik zelfs nog geen factory reset had gedaan. Na de factory reset kon ik de Venus A niet meer toevoegen in de app.

Na nog wat experimenteren kwam ik er achter dat toevoegen pas lukte zodra ik een nieuwe Marstek account aan maakte.

Hierna verder geprobeerd wat het op / ontlaad probleem van de Venus A kon verklaren. Met alleen de basisunit werkt alles gewoon ok, maar zodra ik 1 of beide uitbreidingsbatterijen toevoeg lukt ontladen en niet meer, en laden alleen via de zonnepanelen.

Ik heb een mail naar Marstek gestuurd om te vragen welke omruilprocedure ik moet aanhouden voor de Venus A, en wat ik precies moet retourneren (alleen basisunit of ook de uitbreidingsbatterijen).
Verdere update in dit saga: ik heb op aanraden van Marstek.nl bij Marstek internationaal gevraagd of we kunnen kortsluiten wat er precies omgeruild moet worden om mijn problemen (waarbij de Venus A niet meer ontlaadt als er batterijen worden toegevoegd) op te lossen.

Ik kreeg na lang wachten een vrij vaag antwoord terug, waarbij Marstek Internationaal terug lijkt te vallen op: een update gaat al je problemen oplossen (maar nu updaten terwijl de boel gestackt staat, bij de vorige update had ik de uitbreidingsbatterijen nog niet) . Ik twijfel en geef het 30% kans.

Dear Sir/Madam,

The VA is currently out of stock and requires waiting.

Please try connecting the main unit to the battery pack and update them together.

An update has been pushed to your device. Please check for it via the app. During the update, ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating successful connection). After the app shows 100% completion, please wait a few minutes for the device to automatically restart. Thank you for your cooperation.

Sincerely,

Keay

• ravenstein
Ik draai ondertussen al enkele dagen stabiel op V144, (1 marstek venus A, geen uitbreidingsbatterijen)
API voor Home Assistant blijft gewoon werken, geen issues meer.

Nu twijfel ik, of ik een extra batterij ga aankopen, of een extra venus A hoofdunit.
Ik zit met een Homewizard P1 meter, die ik dan zou moeten vervangen voor een CT003, echter is die Home assistant integratie weer niet top.

Is er hier iemand die de CT003 als primaire P1 meter in Home Assistant gebruikt?

Alternatief is natuurlijk dat ik in Home Assistant Automations ga maken die de intelligentie regelen, maar ideaal is dat ook niet.

Marstek Venus A V144

• Furyaan
ravenstein schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:27:
Ik draai ondertussen al enkele dagen stabiel op V144, (1 marstek venus A, geen uitbreidingsbatterijen)
API voor Home Assistant blijft gewoon werken, geen issues meer.

Nu twijfel ik, of ik een extra batterij ga aankopen, of een extra venus A hoofdunit.
Ik zit met een Homewizard P1 meter, die ik dan zou moeten vervangen voor een CT003, echter is die Home assistant integratie weer niet top.

Is er hier iemand die de CT003 als primaire P1 meter in Home Assistant gebruikt?

Alternatief is natuurlijk dat ik in Home Assistant Automations ga maken die de intelligentie regelen, maar ideaal is dat ook niet. Ook vind ik die polling rate van 1x per 60s nogal laag, ik had eigenlijk meer real-time monitoring gewild.
Ik gebruik de CT003 als primaire P1 meter in HA, maar ik heb nog regelmatig problemen, ik zou het op dit moment niet aanbevelen. Ik gebruik de local API van jaapp, maar heb connectieproblemen en stabiliteitsproblemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Furyaan op 20-01-2026 10:53 ]

• The Fatal
Hier blijft hij uitvallen om de zoveel tijd.
Gisteren op advies van Marstek 4 uur spanningsloos gehad. Maar vandaag viel hij weer uit.
Dit met V146

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNc4SAS2fBMwI3xNtM7vQRywGrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzEiu72uxy2jatPD7mtDmEmf.png?f=fotoalbum_large

• SatScan
nerovectra schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Het zal vast te maken hebben met de te pushen firmware (of misschien ook niet) en de keuze voor welk support team, én het is 2026, maar wellicht goed om te weten voor mensen die nog een Venus aan gaan schaffen: apparaten in de app worden pas gekoppeld als het delen van gedetailleerde gps gegevens aan staat op je telefoon. Daarnaast zou de garantie pas geactiveerd worden als je binnen 30 dagen een foto upload van je factuur.
Ja en het lezen van deze Topic Start (TS) is eigenlijk een must.. dan weet je dit en nog veel meer gelijk bij de start...

• Furyaan
The Fatal schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:52:
Hier blijft hij uitvallen om de zoveel tijd.
Gisteren op advies van Marstek 4 uur spanningsloos gehad. Maar vandaag viel hij weer uit.
Dit met V146

[Afbeelding]
Is dit in combinatie met gebruik van de local API of gewoon op zich?

• Avenger 2.0
Welk excuus kan je gebruiken om v146 aan te vragen? :+

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
SatScan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Ja en het lezen van deze Topic Start (TS) is eigenlijk een must.. dan weet je dit en nog veel meer gelijk bij de start...
Je weet dit omdat je een product koopt dat in China ontwikkeld en geproduceerd is. Bij TS heb ik er denk ik overheen gelezen. Maar fijn te vernemen dat men er al op gewezen wordt.

• SatScan
Avenger 2.0 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:17:
Welk excuus kan je gebruiken om v146 aan te vragen? :+
Heel simpel houden ik wil gaarg versie xxx om api uit te proberen of ik lees positieve berichten over versie xxx en die wil ik ook graag gebruiken...

zelf vraag ik altijd: Kun je de nieuwste firmware met communicatiemodule naar beide batterijen pushen.
Hartelijk dank, keep pushing... *O*

• The Fatal
Furyaan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Is dit in combinatie met gebruik van de local API of gewoon op zich?
Beide volgens mij.
Maar api valt ook helemaal weg.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste