Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Emetic schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Inderdaad, met aangesloten zonnepanelen, maar zonder walstroom.

Andere optie is dat ik de batterij tijdens de stallingsperiode mee naar huis neem en 'm daar inplug.
Denk dat het prima gaat, maar je bier zal niet altijd koud staan. Maar goed, als de zon niet schijnt is het waarschijnlijk ook wel koud buiten dus zal wel loslopen denk ik dan?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:20
Emetic schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:52:
In een ander topic werd ik geattendeerd op de Marstek Venus A voor gebruik in een strandhuisje (volledig off-grid) voor verlichting, wat opladers, een koelkast (die 24/7 draait gedurende 6 maanden). Later misschien nog een 600W-oventje. In de herfst en winter staat het strandhuis onbewoond en is er geen stroomverbruik. Ik ben voornemens 3 zonnepanelen aan te sluiten.

Nu heb ik een paar vragen:
1) kan ik de Marstek 6 maanden lang ongebruikt (binnen, onverwarmd) laten staan? Ik kan de zonnepanelen aangesloten laten zodat er af en toe een klein beetje energie naar de batterij gaat.
2) Is het apparaat echt zo eenvoudig als het lijkt?
Zonnepanelen > MPPT-poort Marstek Venus A > GRID-snoer > stekkerdoos > 220V koelkast, laders.

Dus: ik steek de stekker van de Marstek in een stekkerdoos (zonder kabel), en in die stekkerdoos steek ik in een ander contact de stekker van de koelkast? (gevoelsmatig levert een 220V-stekker geen stroom, hardnekkige denkfout hoop ik?)
Zal van een aantal factoren afhangen:
- hoeveel wattpiek zonnepanelen
- of je die kunt neerleggen op een plek waar goede zoninval is
- of je uitbreidingsbatterijen wil aanschaffen. (bij meer capaciteit heb je ook meer buffer om een bewolkte dag door te komen).
- hoeveel verbruik wil je aansluiten op de Venus A. Weet je wat de koelkast verbruikt op een warme dag?

Dat je de accu in de winter vol kunt houden is voor mij geen enkele vraag, een paar honderd watt per dag doet dan al voldoende.

In de zomer hangt het af van de eerder genoemde factoren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Emetic
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 21:54

Emetic

Blook

onlinaius schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:00:
[...]

Zal van een aantal factoren afhangen:
- hoeveel wattpiek zonnepanelen
- of je die kunt neerleggen op een plek waar goede zoninval is
- of je uitbreidingsbatterijen wil aanschaffen. (bij meer capaciteit heb je ook meer buffer om een bewolkte dag door te komen).
- hoeveel verbruik wil je aansluiten op de Venus A. Weet je wat de koelkast verbruikt op een warme dag?

Dat je de accu in de winter vol kunt houden is voor mij geen enkele vraag, een paar honderd watt per dag doet dan al voldoende.

In de zomer hangt het af van de eerder genoemde factoren.
Zonnepanelen hebben vrij uitzicht op de hemel, en tot voor kort kon de 180AH deep cycle accu de koelkast draaiende houden op 1 ouder zonnepaneel, waarschijnlijk iets van 350 Wp. Dus dat weet ik qua verbruik. Qua opbrengst loopt dat denk ik wel los met 3 panelen. Nu gaat de koelkast even uit als de accu leeg is, en slaat hij weer aan als de stroomlevering uit de panelen en accu weer op gang komt. Uitbreiding kan altijd nog, en dat is een plus.

De enige vraag die mij nu nog bezighoudt is: gaat de Venus A weer vanzelf stroom leveren als hij even “leeg” was? En heb ik voor continu levering de ingebouwde WCD nodig, of is de GRID-aansluiting daarvoor bedoeld?

De Supermolecuul

• Emetic
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 21:54

Emetic

Blook

Beekforel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Maar goed, als de zon niet schijnt is het waarschijnlijk ook wel koud buiten dus zal wel loslopen denk ik dan?
😂😂 Dat is natuurlijk waar. De vraag is dan hoe de Venus A zich gedraagt als de koelkast stroom vraagt en de accu is leeg: gaat hij zodra de zonnepanelen weer leveren eerst lekker volladen, of krijgt mijn bier ook al direct de behandeling die het verdient?

Het apparaat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en als de software zich nu nog gedraagt zoals ik hoop dat het doet, dan schaf ik er één aan.

De Supermolecuul

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:57
Hij blijft aan zodra hij accuspanning heeft naar mijn weten. Dus vermoed dat hij dan ook weer door schakelt.
Hij stopt met leveren bij een accu percentage van 11% ongeveer. Dus dan zou hij theoretisch nog wel even aan kunnen blijven.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09
DeBeginner schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:36:
[...]

bedankt voor je reactie, ja de integratie van Jaap gebruik ik ook. Heb ook wat aangepast omtrent de verschaling maar ook de mode aangepast naar update elke 60 sec ipv 300 sec. 4 venus A stabiel en 2 blijven verbinding verliezen. Alles op 144.117 ge-update en ook de eerder genomen update en reset stappen gevolgd.
In de marstek app zie ik bij de statistieken wel grafieken maar geen getallen/data, waardoor ook in de integratie geen grid import export data ge-update wordt. Dit werkte wel voor de update. Heb jij dat ook?
Ik meen dat dat ook bij mij zo was op de dag zelf, de volgende dag had ik gewoon statistieken.

Marstek Venus A V144

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb gister m'n derde Venus A geïnstalleerd en gelijk een factory reset gegeven. Daarna gaan de stats ook ineens goed lijkt het. Deze draait op 143.113.106. De andere twee dus op 146.119.107 omdat ik over die stats had gezeurd. :X

Heb de boel nu op een eigen groep en alles ingericht met Home Battery Control (via modbus-tcp in HA geintegreerd).

Zal nog wat monitoring en failsafes inrichten maar dan is het verder wel klaar denk ik.

• Furyaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:36
Marstek heeft zijn officiele HA integratie tijdelijk afgesplitst van de core omdat er probleem zijn in combinatie met de Venus E. Als je een Venus A hebt zou deze in principe al moeten werken. Ik ga eens proberen om over te stappen van die van jaap.

https://github.com/MarstekEnergy/ha_marstek

• onlinaius
Emetic schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:00:
[...]

😂😂 Dat is natuurlijk waar. De vraag is dan hoe de Venus A zich gedraagt als de koelkast stroom vraagt en de accu is leeg: gaat hij zodra de zonnepanelen weer leveren eerst lekker volladen, of krijgt mijn bier ook al direct de behandeling die het verdient?

Het apparaat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en als de software zich nu nog gedraagt zoals ik hoop dat het doet, dan schaf ik er één aan.
Je sluit de verbruikers op de backuppoort aan (niet op de grid aansluiting, want dan heb je al een netsignaal nodig anders doet de Venus A niets).

Even aangenomen dat de backup poort hetzelfde werkt als de grid aansluiting: zodra de batterij leeg (11%) is stopt het terugleveren. De batterij laadt via de zonnepanelen op naar 12% en ontlaadt dan weer naar 11%.

In een woning wat mij betreft niet helemaal het gewenste gedrag (ik zou liever hebben dat de opbrengst die er is direct wordt doorgezet naar de woning, en alleen bij overschot in de batterij geladen), maar voor een off grid koelkast natuurlijk wel gewenst (want een koelkast gaat niet lekker op te weinig elektriciteit).Bij heel weinig opbrengst kan dit wel een heel aantal start-stops van de compressor van de koelkast opleveren, maar met een beetje panelen zul je daar gok ik weinig tegenaan lopen, slechts 1000 wp levert in de zomer al snel een stuk meer vermogen dan een koelkast verbruikt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:27
Emetic schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:53:
[...]

Zonnepanelen hebben vrij uitzicht op de hemel, en tot voor kort kon de 180AH deep cycle accu de koelkast draaiende houden op 1 ouder zonnepaneel, waarschijnlijk iets van 350 Wp. Dus dat weet ik qua verbruik. Qua opbrengst loopt dat denk ik wel los met 3 panelen. Nu gaat de koelkast even uit als de accu leeg is, en slaat hij weer aan als de stroomlevering uit de panelen en accu weer op gang komt. Uitbreiding kan altijd nog, en dat is een plus.

De enige vraag die mij nu nog bezighoudt is: gaat de Venus A weer vanzelf stroom leveren als hij even “leeg” was? En heb ik voor continu levering de ingebouwde WCD nodig, of is de GRID-aansluiting daarvoor bedoeld?
Er is ook een ups modus daarbij blijft de backup stopcontact aan staan

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:01
Het wordt steeds slechter heb ik het gevoel. Ook de factory reset gedaan en de zaak opnieuw ingesteld. Van de 6 systemen staat er 1 op 5% soc ( 1 accu zelfs 0%) 1 systeem op 6% en `systeem op 8% maar een UPS functie aangezet om de accu's een beetje op een hogere Soc te krijgen. Er is 1 systeem die van 5% reageert nergens meer op en schakeld zichzelf zelfs uit. Krijg ook al 5 dagen geen response van het support team. :(

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:42
Heb ook de indruk dat de reactietijd bij problemen met de Venus A steeds langer wordt. Drie dagen na mijn ticket gisteren een FW update ontvangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH4LxQF8Bay1rdgGDhsqyYA--WI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CihOyIyDk8jbeWl3H08dfGaH.png?f=fotoalbum_large
Update geïnstalleerd maar probleem nog steeds aanwezig : zeer brakke weergave van de Venus A in de app, krijg steeds melding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8erWV0yrOc1vw8dXOPnZ3b75QIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FtvXqCt0SkyKm0T0LrHORpo3.png?f=fotoalbum_large
weergegeven info is ook niet correct want de Soc staat op 11%.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• DeBeginner
Ik krijg na mijn contact vanmorgen met de vraag waarom er geen reactie komt nu weer een update gepusht voor alle 6 de systemen. Zal vanavond eens installeren. Ben benieuwd welke versie ik nu gehad heb.

• onlinaius
onlinaius schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Update: dit was het dus wel. Of het de update (of eigenlijk downgrade, ze hebben me 144.117.106 gepusht in plaats van 144.117.255 die ik er op had staan) was, of de factory reset, nu ontlaad de Venus A ook met de 2 uitbreidingsbatterijen.

Factory reset met de hele stack valt dus te overwegen als je problemen hebt met je Venus A nadat je de uitbreidingsbatterijen geplaatst hebt.
Weer wat geleerd:

Marstek international (als reactie op mijn feedback dat de 'softwaredowngrade' geholpen heeft)

BMS 255 indicates that the battery pack and host device are not running the same version, preventing normal operation. Updating both to the same version will resolve this issue.

Geen downgrade dus, maar een niet matchende softwareversie tussen de uitbreidingsbatterijen en de converter.

• DSSW
DSSW schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:48:
Heb ook de indruk dat de reactietijd bij problemen met de Venus A steeds langer wordt. Drie dagen na mijn ticket gisteren een FW update ontvangen
[Afbeelding]
Update geïnstalleerd maar probleem nog steeds aanwezig : zeer brakke weergave van de Venus A in de app, krijg steeds melding [Afbeelding]
weergegeven info is ook niet correct want de Soc staat op 11%.
Volgende reactie ontvangen in de feedback :
"Geachte klant, Geachte klant, De server geeft aan dat uw apparaat een automatisch resetprobleem ondervindt. Koppel in dit geval de netvoeding los en schakel het apparaat uit. Laat het apparaat vier uur uitgeschakeld staan voordat u het opnieuw opstart om de bedrijfsstatus te controleren. Daarnaast hebben we de nieuwste firmwareversie naar uw apparaat gepusht. Werk deze bij en controleer daarna de prestaties van het apparaat. Wij wensen u het allerbeste. Bij het updaten van Venus is het raadzaam om de stekker van het apparaat uit het stopcontact te halen en de back-uppoort los te koppelen. Nadat de app de update heeft voltooid (100%), mag u het apparaat niet handmatig inschakelen of andere acties uitvoeren. Wacht enkele minuten totdat het apparaat opnieuw is opgestart. Met vriendelijke groet. Kyle

FW V147.117.109 ontvangen en geïnstalleerd. Alles loijkt terug in orde nu.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• DeBeginner
Vanmorgen ook update FW V147.117.109 ontvangen. IS de 4e update in 19 dagen. Hoop dat het mijn problemen ook oplost. Zit nog wel met het feit dat 1 systeem niet opstart (althand paar seconden en schakelt dan uit) waarvan de uitbreididings batterij een SOC heeft van 0%. Gisteren zag ik op system 6 ook een SOC van de uitbreiodingsbatterij van 4,3% en heb dus vlug het laden geforceerd. Nagevraagd bij marstek maar nog geen reactie gehad. SOC van 0% lijkt mij de kans op permanente schade aan het accupakket groot.

• taurgis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:21
Zal het ook even hier melden.

Los staand van de de stabiliteit van de API ben ik bijna klaar met een volledig "platinum" compliant HA plugin.

https://github.com/taurgis/has-marstek-local-api

Ben zelf voorlopig aan het testen met "valse batterijen" aangezien ik voor het werk niet thuis ben, dus waarschijnlijk komen er dit weekend nog wat zaakjes boven.

1) Auto scan
2) Bij IP veranderingen gaat die zich normaal terug corrigeren naar het nieuwe IP adres
3) Instelbare "vertragingen" zoals timeout, tijd tussen API calls, refresh tijden van data (e.g. wifi data moet niet elke 30 seconden up to date zijn
4) Acties om schedules in te stellen, passive mode aan te passen, en acties waar je gewoon zegt nu laden/ontladen tegen x (die zet dan gewoon een full day schedule tegen die waarde)
5) Gaat ook aangeven via repair acties als de connectie te lang is weggevallen
6) Wattage beveiligingen zodat je niet meer charge/discharge kan doorsturen dan wat het toestel ondersteund (met een setting dat je 800w max discharge hebt aanstaan op de venus e - kan ik niet uitvogelen via de API)

Zitten ook beveiligingen in dat invalid API calls niet tot aan de marstek geraken (heb gemerkt dat die zichzelf dan gewoon een soort factory reset geeft.... staat ineens op manual met een CT003 ipv wat ik had ingesteld).

Nu goed, was in alle geval een leuke ervaring om eens te kijken wat een integratie "kan" in Home Assistant.

Side note: Dit is volledig via AI geschreven, ben me aan het verdiepen voor het werk in "skills" en hoe die AI beinvloeden op vlak van kwaliteit.

Ik bezit zelf geen Venus A of D, wat het PV gedeelte wat "uitdagend" maakt, zeker door de slechte API documentatie.

• Furyaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:36
taurgis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:38:
Zal het ook even hier melden.

Los staand van de de stabiliteit van de API ben ik bijna klaar met een volledig "platinum" compliant HA plugin.

https://github.com/taurgis/has-marstek-local-api

Ben zelf voorlopig aan het testen met "valse batterijen" aangezien ik voor het werk niet thuis ben, dus waarschijnlijk komen er dit weekend nog wat zaakjes boven.

1) Auto scan
2) Bij IP veranderingen gaat die zich normaal terug corrigeren naar het nieuwe IP adres
3) Instelbare "vertragingen" zoals timeout, tijd tussen API calls, refresh tijden van data (e.g. wifi data moet niet elke 30 seconden up to date zijn
4) Acties om schedules in te stellen, passive mode aan te passen, en acties waar je gewoon zegt nu laden/ontladen tegen x (die zet dan gewoon een full day schedule tegen die waarde)
5) Gaat ook aangeven via repair acties als de connectie te lang is weggevallen
6) Wattage beveiligingen zodat je niet meer charge/discharge kan doorsturen dan wat het toestel ondersteund (met een setting dat je 800w max discharge hebt aanstaan op de venus e - kan ik niet uitvogelen via de API)

Zitten ook beveiligingen in dat invalid API calls niet tot aan de marstek geraken (heb gemerkt dat die zichzelf dan gewoon een soort factory reset geeft.... staat ineens op manual met een CT003 ipv wat ik had ingesteld).

Nu goed, was in alle geval een leuke ervaring om eens te kijken wat een integratie "kan" in Home Assistant.

Side note: Dit is volledig via AI geschreven, ben me aan het verdiepen voor het werk in "skills" en hoe die AI beinvloeden op vlak van kwaliteit.

Ik bezit zelf geen Venus A of D, wat het PV gedeelte wat "uitdagend" maakt, zeker door de slechte API documentatie.
Wat is het verschil met die van jaapp?
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api

Zijn er verschillen in features?

• Dokie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-02 14:24
Ik heb een Marstek Venus D... Vandaag een firmware upgrade aangeboden gekregen van v146 naar v147. Installatie gelukt. Echter de batterij wil niet meer dischargen. Ook via manual instellingen niet voor elkaar te krijgen. Batterij via power uit en aan 20min gereset. Fabrieksinstellingen terug gezet. P1 meter gereset en wifi ook. P1 (home wizard) werkt naar behoren en hetzelfde als onder v146. Toen gewoon opladen en dischargen zoals het hoort.

Net vraag gesteld via Q&A maar heeft iemand dezelfde ervaring en hoe op te lossen?

Marstek Venus D 10.24 kWh v147.115.104.116 | Homewizard P1 meter | Tibber | ZP 4,76kWp | LP Alfen Eve Single S-line | Tesla Model Y

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:35
Dokie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:58:
Ik heb een Marstek Venus D... Vandaag een firmware upgrade aangeboden gekregen van v146 naar v147. Installatie gelukt. Echter de batterij wil niet meer dischargen. Ook via manual instellingen niet voor elkaar te krijgen. Batterij via power uit en aan 20min gereset. Fabrieksinstellingen terug gezet. P1 meter gereset en wifi ook. P1 (home wizard) werkt naar behoren en hetzelfde als onder v146. Toen gewoon opladen en dischargen zoals het hoort.

Net vraag gesteld via Q&A maar heeft iemand dezelfde ervaring en hoe op te lossen?
Geen ervaring mee maar wat ik heb begrepen gaat de batterij pas na > 4 uur afgekoppeld van neststroom en uitgezet in de zgh transport modus. Daaarna eerst aanzetten >10m wachten dan koppelen aan netstroom.

Mijn advies koppel los en zet de batterij een nachtje uit en dan opnieuw proberen.
Aanzetten minimaal 10m wachten dan weer een het stroomnet koppelen.

Laat even weten of dit succesvol is dan leren we hier allemaal wat van.
Danlk!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• onlinaius
Dokie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:58:

Even voor de zekerheid: Je hebt de Venus D omvormer, met minimaal 1 (mogelijk meer) uitbreidingsbatterijen.

Heb je heel de stack samen de update gegeven?

Waarschijnlijk niet het probleem, maar ik heb dus het probleem gehad dat ik de update voor het gemak (enorm gesjouw om die converter en 2 uitbreidingsbatterijen in de buurt van de router te zetten) een keer alleen uitvoerde op de converter, en dat werkt dus niet, dan draaien converter en BMS op de batterijen op een andere versie.

• Dokie
SatScan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Geen ervaring mee maar wat ik heb begrepen gaat de batterij pas na > 4 uur afgekoppeld van neststroom en uitgezet in de zgh transport modus. Daaarna eerst aanzetten >10m wachten dan koppelen aan netstroom.

Mijn advies koppel los en zet de batterij een nachtje uit en dan opnieuw proberen.
Aanzetten minimaal 10m wachten dan weer een het stroomnet koppelen.

Laat even weten of dit succesvol is dan leren we hier allemaal wat van.
Danlk!
Dank voor de aanbeveling. Heb precies uitgevoerd wat je gezegd hebt. Batterijen (4x) losgekoppeld van netstroom en uitgezet. Hele nacht uitgelaten. Daarna batterijen aangezet en >10min gewacht. Daarna aan netstroom gehangen. Situatie is ongewijzigd.

Voor nu heb ik ze even op AI modus gezet en niet op zelf consumptie. Voor nu even afwachten wat Marstek zelf aangeeft.... misschien krijg ik een downgrade naar v146 gepushed

Marstek Venus D 10.24 kWh v147.115.104.116 | Homewizard P1 meter | Tibber | ZP 4,76kWp | LP Alfen Eve Single S-line | Tesla Model Y

• Dokie
onlinaius schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Even voor de zekerheid: Je hebt de Venus D omvormer, met minimaal 1 (mogelijk meer) uitbreidingsbatterijen.

Heb je heel de stack samen de update gegeven?

Waarschijnlijk niet het probleem, maar ik heb dus het probleem gehad dat ik de update voor het gemak (enorm gesjouw om die converter en 2 uitbreidingsbatterijen in de buurt van de router te zetten) een keer alleen uitvoerde op de converter, en dat werkt dus niet, dan draaien converter en BMS op de batterijen op een andere versie.
Ja correct, Venus D omvormer met 4 batterijen. Heb de hele set in 1x geupgrade naar v147.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRdAzRZuAiEHhBKQ3Ky-Ie3yTUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz893zqEU2YwgTy4H71RA9ow.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA7Ko_LtHa-aGOz_fmPAe1c36yY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p35FJHUmi2ymb3dBP7LUUYDJ.jpg?f=fotoalbum_large

• SatScan
Dokie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Ja correct, Venus D omvormer met 4 batterijen. Heb de hele set in 1x geupgrade naar v147.
Handig die signatuur met gegevens! TOP!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Dokie
Dokie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:19:
[...]
....
Voor nu heb ik ze even op AI modus gezet en niet op zelf consumptie. Voor nu even afwachten wat Marstek zelf aangeeft.... misschien krijg ik een downgrade naar v146 gepushed
Inmiddels antwoord gehad van Marstek en die hebben me in elk geval in de goede richting gestuurd.

Met name de reset van de Venus D door de power button 10 sec in te drukken (groene powerbutton op de Venus D gaat dan knipperen) en de automatische diagnose van de CT/P1 (overigens van Homewizard P1 meter en uiteindelijk niet meer de CT/P1 meter van Marstek gebruikt) hebben geholpen. Probleem was zoals Marstek heeft aangegeven waarschijnlijk een fout in het herkennen van de fases tezamen met de aansturing naar de Venus D (alhoewel de CT wel onder de knop CT in de app de juiste waardes gaf).

Als je het mij vraagt gaf de doorslag de 10 sec resetten, echter bij auto diagnose van de CT (van homewizard) zag ik de batterij zowel even op als ontladen in zowel de app, als op de LED op de batterij zelf. Ik denk dat de batterij dit deed a.g.v. de reset en niet omdat ik auto diagnose van de CT vroeg, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Na ongeveer 1 min ging de batterij over naar 0 op de meter en ging de batterij weer netjes opladen (met de zonnepanelen) & ontladen (voor test even oven aangezet) zoals het hoort.

Het werkt in elk geval allemaal weer :) :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFqLWSMrS1Do563E0EB28JJN5Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N3A27maL8pKtdGb5x3RNSv1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EcCnFe-cq07TGKPDQ0fSNPxzzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3nW1WBA9rI0nejtjqS8LmUo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Dokie op 30-01-2026 13:55 ]

• PietKnoop
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:13
Perfecte feedback . . . dank, zodat ik nu met vertrouwen ook kan upgraden met de Venus-E 3.o

Marstek venus E 3.0 V147.117.112 met P1-HW, HW-PiB met HW-P1, PV-SMA 3600kW, not installed: SmartGateways P1-splitter + CT003

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-02 21:29
Zonet de firmware v147 gepushed gekregen voor mijn Venus A en succesvol geinstaleerd maar nu zit ie vast in een continue reboot loop. Afzetten en van de grid afkoppelen voor enkele minuten helpt niet … iemand suggesties ?

**** ondertussen terug aan de praat gekregen door de lan kabel te verwijderen. Daarna blijft de unit gewoon draaien en heb hem nu maar op de wifi gehangen. Tog een beetje buggy firmware ….

[ Voor 30% gewijzigd door Bverbaan op 30-01-2026 19:58 ]

• szijlstr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:31

szijlstr

Marstek Venus D, 2.5

Vindt dat Marstek wel wat lijkt aan te rommelen met de firmware. Niet alleen lijkt er weinig lijn in te zitten in welke versie er gepushed wordt (ik krijg net 144 gepushed voor mijn D, terwijl anderen blijkbaar 147 aangeboden krijgen), stabiliteit is ook ver te zoeken. Eerder is mijn D bij upgrade van 114 naar 144 gebricked en moest vervangen worden. Vervanger is binnengekomen met versie 142 en krijgt nu 144 aangeboden. Groot gemis zijn een duidelijk overzicht van de versies met release notes. Ik blijf de komende tijd even van de upgrade button af zo lang alles goed lijkt te draaien.

• Dokie
szijlstr schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:32:
Vindt dat Marstek wel wat lijkt aan te rommelen met de firmware. Niet alleen lijkt er weinig lijn in te zitten in welke versie er gepushed wordt (ik krijg net 144 gepushed voor mijn D, terwijl anderen blijkbaar 147 aangeboden krijgen), stabiliteit is ook ver te zoeken.

...

Ik blijf de komende tijd even van de upgrade button af zo lang alles goed lijkt te draaien.
Moet je wel gelijk geven. Mijn vader na mijn gedoe toch besloten om v147 op zijn Venus E te installeren en loopt tegen dezelfde problemen aan... Lijkt er toch echt op dat die firmware niet lekker gaat

[ Voor 14% gewijzigd door Dokie op 30-01-2026 21:37 ]

• DSSW
Hier heeft de V147 al mijn problemen met de Venus A opgelost (toch al enkele dagen ondertussen 😉)

• Glief
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 05:34
Bverbaan,
bedankt!
Ik loop ook al een paar dagen te 'klooien' om de VenusD weer aan de praat te krijgen.
De batterij zat tot 99.9% vol?? Normaal is 90-91 maximaal.
En bleef continu rebooten en bijna niet uit te krijgen.
Support van de leverancier en van Marstek loopt ook niet supersnel en niet het toonbeeld van klantgerichtheid.

Dank zij jouw tip van de lan-kabel, start ie nu weer normaal op (en wéér een nieuwe firmware)

En helemaal met je eens: de firmware is bijzonder zwak. Net zoals de AI-optimalisatie.
En dat is jammer, want het is een heel mooi apparaat.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
DSSW schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:54:
Hier heeft de V147 al mijn problemen met de Venus A opgelost (toch al enkele dagen ondertussen 😉)
Welke problemen had je? Hier hebben ze uit hunzelf update van v145 naar v147 gegeven. Had niet direct problemen bij de vorige. Zien of de nieuwe ook zonder problemen loopt.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-02 17:37
Hier een A en een CT003. Ze praten beide, maar nog steeds niet met elkaar. Onder het kopje "CT" in de A toont de CT "Offline". Autodiagnose meldt "controleer of de CT aangesloten is". Support gaf gebrekkig aan de A te resetten (stekker A los, CT uit app verwijderen, knop van de A 10sec ingedrukt houden, apparaat een tijd met rust laten, weer opstarten, CT opnieuw koppelen en Autodignose kiezen. Same old story. Nu alweer een week niets vernomen van Marstek support. Ik had veel vooraf gelezen, dus de lat lag niet erg hoog. Maar ik ben tóch wel een beetje teleurgesteld.

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Welke problemen had je? Hier hebben ze uit hunzelf update van v145 naar v147 gegeven. Had niet direct problemen bij de vorige. Zien of de nieuwe ook zonder problemen loopt.
Had geen info meer in de app, alle waarden stonden in grijs, Soc was niet correct. Waardes waren totaal verschillend met waardes die ik zag als ik via Bluetooth verbonden was.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Vraag over de off-grid aansluting van de Marstek Venus A: kan je die altijd aan laten zodat bij stroomuitval die onmiddelijk beschikbaar is?

In de review van de Zendure Solarflow 800 Pro zie ik dat die off-grid aansluiting 6W continu vraagt en de laadefficientie beinvloedt (hoeveel?). Maar als je hem uit zet kan je die niet inschakelen bij stroomuitval want je hebt wifi nodig om dat via de app te doen.

Heeft Marstek dezelfde issue?

• szijlstr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:31

szijlstr

Marstek Venus D, 2.5

...Zendure Solarflow 800 Pro...Maar als je hem uit zet kan je die niet inschakelen bij stroomuitval want je hebt wifi nodig om dat via de app te doen.
Dat probleem kent de Marstek niet. Bij stroomuitval kan met de bluetooth verbinding alsnog de noodstroom aangezet worden.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bezitter van een Jupiter-E hier. Goed mogelijk de enige in Nederland. Staat al sinds installatie netjes aangesloten op een modbus kabel die helemaal niets doet en, ondanks de spec van het ding, duidelijk ook nimmer meer iets zal gaan doen.

Maar inmiddels is er een Venus-A, die daadwerkelijk wordt geleverd en waarvoor dat anders ligt. Zie ik dat goed? Heeft deze een goed bruikbare ModbusTCP API voor aansturing? (D.w.z. het BMS/EMS van het huis stuurt het ontladen aan, géén rechtstreekse verbinding met een P1 lezer.)

Met name deze post stemt mij hoopvol:
Beekforel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:53:
Ik heb gister m'n derde Venus A geïnstalleerd [..]

Heb de boel nu op een eigen groep en alles ingericht met Home Battery Control (via modbus-tcp in HA geintegreerd).

Zal nog wat monitoring en failsafes inrichten maar dan is het verder wel klaar denk ik.
... maar het leidt mij nog niet naar de ModbusTCP API van de Venus-A. (Wel wat Venus-E V3, maar daar zal niets over PV in zitten.) Lees ik over info heen?

Ik wil graag:
- De SoC en paneelopbrengst (op dat moment) kunnen uitlezen, en
- De ontlading (vermogen) kunnen sturen
- Via een bedrade verbinding (dus Modbus RS-485 of Modbus TCP via een ethernet kabel)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gwaihir
Ik had reeds een venus A versie aangemaakt
https://github.com/fonske...odbus-TCP-IP/tree/Venus-A
Die is bijna hetzelfde als voor de venus E3.0 inderdaad

Maar gezien er geen documentatie over modbus van A is, kun je zelf op zoek gaan naar de onbekenden?
sun62 in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2026 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DSSW
Voor de geïnteresseerden :
Venus A in januari met zijn eigen 4 paneeltjes van 450 wPiek 34 kWh geladen en 28,3 kWh ontladen.
Dat geeft een RTE van 83%

Ontladen heb ik steeds op manueel gedaan tijdens de avond/nacht à 200W. Eén van de Venus E's paste dan bij in NOM om de nul te houden.

• WillemD61
  • Nu online
DSSW schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:40:
Heeft er iemand de Venus A al kunnen integreren in HA via MQTT?
Ik zie wel dat iemand een MQTT bridge heeft ontwikkeld die je zou kunnen gebruiken voor lokale koppeling naar HA. Ik ben zelf Domoticz gebruiker, zou ook moeten kunnen werken met deze MQTT bridge (maar ik heb nog geen Marstek)

Iemand al ervaring met deze bridge?

• Gwaihir
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:24:
@Gwaihir
Ik had reeds een venus A versie aangemaakt
https://github.com/fonske...odbus-TCP-IP/tree/Venus-A
Die is bijna hetzelfde als voor de venus E3.0 inderdaad
Hij heeft 't dus zeker weten, maar de verschillen met de E3.0 zijn onbekend?
Maar gezien er geen documentatie over modbus van A is, kun je zelf op zoek gaan naar de onbekenden?
sun62 in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Hmm.. tricky. Mijn koppeling is met Loxone, niet HA of NodeRed, en Loxone kan niet scannen. Maar voor ModbusTCP had ik al wel iets gevonden om 't wat makkelijker te maken.

Blijft de vraag: zijn die registers er dan, om te vinden? Mijn Jupiter-E zegt op alles keurig in Modbus speak terug 'geen idee', wat de indruk geeft dat het register voor register in de API gezet moet worden. Waarom zou dat dan (al) gedaan zijn voor de actuele PV opbrengst? Heb jij een andere indruk?

Dit beeld is totaal anders dan van m'n warmtepomp; dat ding spreekt modbus door en door (d.w.z. tussen z'n eigen interne componenten) en het is maar de vraag of er ook maar iets is afgeschermd of dat elk intern gebruikt register uiteindelijk te vinden en te schrijven is (tot en met vernielen van het apparaat aan toe dus).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gwaihir
Ik heb geen venus A, dus kan er ook niks mee testen
Maar als het net als de Venus E v3 gaat, wordt de modbus code steeds aangevuld door firmware updates
Die E v3 kon in het begin ook weinig, nu zijn er al meer uitleesregisters (zoals de cell spanningen) dan de vorige versie E v2 aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2026 21:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gwaihir
  • Niet online
DSSW schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:48:
Venus A in januari met zijn eigen 4 paneeltjes van 450 wPiek 34 kWh geladen en 28,3 kWh ontladen.
Dat geeft een RTE van 83%
Netjes!

Jupiter-E, medio mei t/m december, grotendeels (maar niet geheel) via de accu, 4 panelen van ca. 530Wp. (Kan 't opzoeken, is in elk geval boven de max 500W die de Jupiter-E verwerkt, maar binnen z'n specs voor spanning en stroom.) 744kWh PV opbrengst, 546 kWh invoeding, oftewel RTE 73%.

• Gwaihir
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:10:
als het net als de Venus E3 gaat, wordt de modbus code steeds aangevuld door firmware updates
Koop ik niets voor. Dat is me voor de Jupiter ook maanden lang voorgehouden. Maar de aandacht gaat naar het nieuwste en interessantste. Het is maar zéér de vraag of PV opbrengsten ooit die lat halen. Geen behoefte nog een keer naar een onbeschofte Marstek rep te luisteren die beweert dat je na aankoop maar eeuwig moet wachten op wat bij aankoop inbegrepen zou zijn.

Aan de andere kant, misschien is het overkomelijk als ik de laadstroom niet kan zien, maar alleen de SoC zie veranderen. SoC zit wel in de API, toch?

Regelen zal toch voornamelijk op basis van projectie zijn. ( D.w.z. wanneer moet ik hoeveel stroom doorlaten, zodat alle opbrengst optimaal het huis in komt en er a) zeker geen momenten zijn waarop de accu vol is en er méér dan 800W beschikbaar is en b) er zo min mogelijk opbrengst nodeloos via de accu komt.)

Afijn: je kunt met deze API dus wél de SoC lezen én het op dat moment af te geven vermogen instellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 01-02-2026 21:48 ]

• Glief
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 05:34
Bverbaan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:44:
Zonet de firmware v147 gepushed gekregen voor mijn Venus A en succesvol geinstaleerd maar nu zit ie vast in een continue reboot loop. Afzetten en van de grid afkoppelen voor enkele minuten helpt niet … iemand suggesties ?

**** ondertussen terug aan de praat gekregen door de lan kabel te verwijderen. Daarna blijft de unit gewoon draaien en heb hem nu maar op de wifi gehangen. Tog een beetje buggy firmware ….
Bij mij was het loskoppelen van de LAN-kabel (Venus D) dus ook dé oplossing.

Maar nu, zonder de LAN-kabel, blijkt ook de AI-modus iets te doen !
In de 2 maanden dat ik m heb, heeft de batterij zich voor het eerst 'zelfstandig' opgeladen. Terwijl de prijsverschillen niet supergroot waren.
Mét de LAN-kabel en in de AI-stand werd er nooit opgeladen. Ook niet bij grote prijsverschillen.

Toch wel merkwaardig.

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:17:
Afijn: je kunt met deze API dus wél de SoC lezen én het op dat moment af te geven vermogen instellen?
Heb geprobeerd dit na te lezen, met name in https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red omdat daarnaar verwezen wordt voor aansturen. Geruststellend dat ethernet ook genoemd word meteen in de 'about', ondanks het RS485 in de naam.

Maar verder spreek ik duidelijk onvoldoende HA. Ik heb de gebruikte API nl. nog niet in de code teruggevonden. Kan iemand aanwijzen hoe ik die terug vind? Bvd!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJCJkc4nePvj78E0Xla9j3qh6Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVs7VsCQ10c6ljWSfRpPlQd5.jpg?f=fotoalbum_large
Zojuist de app geopend en hij komt met een firmware update naar versie 147 (kom vanaf 143).

• onlinaius
kevlar01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[Afbeelding]
Zojuist de app geopend en hij komt met een firmware update naar versie 147 (kom vanaf 143).
Zojuist ook de update naar 147 ontvangen. Na 1x mislukt te zijn slaagde de update.

De instellingen zijn gewijzigd van Self Consumption naar Manual mode, en de CT meter was niet meer gekoppeld.

Beide was gelukkig vrij makkelijk terug te zetten.

Updates blijft echter toch wel een zwak puntje bij Marstek.

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:56

bvw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4DT2VnK_MHMxonRwa5re9Z3Mbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EvH6WvNwk57Xs2A3GKiQq9c.jpg?f=fotoalbum_large

Houdt ie bij anderen ook de som van de fases zo keurig in balans met z'n teruglevering? het klopt namelijk niet, want de marstek zit op fase 1, dus die had negatief moeten zijn om fase 3 te compenseren

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Marstek Venus A | Home Assistant met WAF

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:47
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:37:
[...]

Zojuist ook de update naar 147 ontvangen. Na 1x mislukt te zijn slaagde de update.

De instellingen zijn gewijzigd van Self Consumption naar Manual mode, en de CT meter was niet meer gekoppeld.

Ah, dat is de truc na update naar 147. Die moet ik thuis ook weer even koppelen zo te zien 8)7

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb op alle 3 de systemen (Venus A) ook een update klaar staan. Terwijl er al 2 op 147 zitten. :?

Zal ze vanmiddag even updaten.

• onlinaius
robkrekel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:06:
[...]
Ah, dat is de truc na update naar 147. Die moet ik thuis ook weer even koppelen zo te zien 8)7
Ik heb mezelf weer gen****d. 144 werkte gewoon goed voor mij, maar ik moest weer zo nodig updaten naar de laatste versie, en nu heb ik weer hetzelfde probleem als ik eerder had: alleen laden via de zonnepanelen werkt nog, ontladen en laden via grid werkt niet meer.

Ik heb Marstek International gevraagd om 144 terug te pushen naar me, en te zorgen dat 147 pas weer gepusht wordt als alle problemen hiermee opgelost zijn.

Grr, en uiteraard ook net op een dag dat de Venus A goed van pas was gekomen vanwege het mooie zonnige weer :-(

• onlinaius
Beekforel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:58:
Ik heb op alle 3 de systemen (Venus A) ook een update klaar staan. Terwijl er al 2 op 147 zitten. :?

Zal ze vanmiddag even updaten.
Als 144 werkt zou ik het afraden. Ik heb er behoorlijk spijt van dat ik weer door de Marstek mallemolen moet.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Zijn er specifieke verschillen tussen de verschillende Marstek batterijen die het overwegen waard zijn? Ik ben in de markt voor een batterij, en had eerst mijn zinnen gezet op de Marstek Venus E. Maar toen kwam ik er achter dat mócht je willen uitbreiden in de toekomst, dat je dan per sé een P1 van Marstek nodig hebt om 2 of meer van die Venus E batterijen goed te laten samenwerken.

Nu heb ik al een P1 meter, van Homewizard. Ik vond toen de Marstek D, die je dus 'simpel' kunt uitbreiden zonder gedoe, mocht ik dat willen, maar ik vraag me ook wel af waarom de E zo veel populairder lijkt te zijn? Is daar een aanwijsbare reden voor, want het lijkt mij dat qua uitbreidingsmogelijkheden de D een stuk praktischer is?

Welk deel van het verhaal mis ik hier?

Och ja, je moet toch wat he.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:55
Just_A_User schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:19:
Zijn er specifieke verschillen tussen de verschillende Marstek batterijen die het overwegen waard zijn? Ik ben in de markt voor een batterij, en had eerst mijn zinnen gezet op de Marstek Venus E. Maar toen kwam ik er achter dat mócht je willen uitbreiden in de toekomst, dat je dan per sé een P1 van Marstek nodig hebt om 2 of meer van die Venus E batterijen goed te laten samenwerken.

Nu heb ik al een P1 meter, van Homewizard. Ik vond toen de Marstek D, die je dus 'simpel' kunt uitbreiden zonder gedoe, mocht ik dat willen, maar ik vraag me ook wel af waarom de E zo veel populairder lijkt te zijn? Is daar een aanwijsbare reden voor, want het lijkt mij dat qua uitbreidingsmogelijkheden de D een stuk praktischer is?

1. Prijs: 5,12 kWh -> de Venus E ca. € 1200 vs Venus D ca € 2100
2. 2x Venus E beide op eigen groep geeft je 5 kW laad en ontlaad mogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door ArjoK op 04-02-2026 10:40 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Just_A_User
ArjoK schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:33:
[...]

1. Prijs: 5,12 kWh -> de Venus E ca. € 1200 vs Venus D ca € 2100
2. 2x Venus E beide op eigen groep geeft je 5 kW laad en ontlaad mogelijkheid.
Maar 2x Venus E met elkaar laten samenwerken vereist een Marstek P1 toch?

• ArjoK
  • Laatst online: 15:55
Just_A_User schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Maar 2x Venus E met elkaar laten samenwerken vereist een Marstek P1 toch?
Klopt, maar die kan je prima naast je HW P1 hangen aan aan active P1-splitter.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Just_A_User
ArjoK schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Hm, ja, maar dan moet je op meerdere locatie zo'n ding hebben staan, dat vind ik wat jammer, maar, minder jammer dan het prijsverschil met de D.

• Sixkiller86
  • Laatst online: 16:53
Ervaren jullienook het volgende probleem?

Mijn D laadt maar met 1,1 kw op via de panelen. Terwijl ze vol in de zon liggen en er is geen schaduw. Ik heb versie 147.

Gekke ia dat hij schuift over de groepen en niet boven die 1.1 wilt uitkomen. Hij zou nu op 1.5/1.6 kw moeten staan.
Fotos zijn op basis van een 5 min interval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NMxAxIYjaESL9IAkKPa5bs35lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qI9JJxmagVrOU0fkjFWyUVwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9oHK328PFeEppSUOHUk0mQkH6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSKR9LmP1JwFBM52bQ4eP7Vw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luiwY6L0MNQy9gDJ3JqWsUjZ-WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYlZAHtpR0nMEvjs1kWZucZK.jpg?f=fotoalbum_large

• Sixkiller86
Just_A_User schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:19:

De E is echt plug and play. De D moet je kabel management doen naar je zonneopanelen. Bv splitten van solar kabels met y kabels etc. Als je een bestaande installatie op je dak hebt, en je hebt hoogtevrees en/of geen zin om te klussen dan is de E goed. Plus het feit dat je meer vermogen kunt leveren in 1x.

Ik heb zelf wel de D om te testen. Ben nog niet helemaal overtuigd van de Marstek. Veel software/firmware issues die niet lekker lopen.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Sixkiller86 de A en D kunnen ook zonder PV aangesloten prima functioneren natuurlijk.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:37:
[...]

Aah oke da's apart. Ik heb met mijn Venus A niet die problemen gehad. Heb een Homewizard P1 meter overigens. Als ik zo het topic teruglees zijn er inderdaad een hoop problemen bij veel mensen.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09
Sixkiller86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:58:

Mijn D laadt maar met 1,1 kw op via de panelen. Terwijl ze vol in de zon liggen en er is geen schaduw. Ik heb versie 147.

Gekke ia dat hij schuift over de groepen en niet boven die 1.1 wilt uitkomen. Hij zou nu op 1.5/1.6 kw moeten staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Temperatuur van de batterij wellicht te laag?
Kun je die ergens uitlezen?

Marstek Venus A V144

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49
ArjoK schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Werkt hier trouwens ook prima met een simpele passieve splitter van de Gamma. (de HW P1 en de CT003 worden wel allebei gevoed middels de bijgeleverde usb laders)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• DSSW
Sixkiller86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is inderdaad raar, vooral de 2de MPTT is steeds veel lager dan de andere 3.
Is er niks mis met één van de panelen? Bekabeling correct? Meet de spanning per paneel eens na? Wordt max stroom of spanning niet overschreden per MPTT?

Ik heb 4 panelen van 450 wp op een venus A, ze liggen pal naast elkaar richting zuid en er valt geen schaduw op. Het verschil in watt wijkt hier nooit meer dan 5 watt af tussen de panelen onderling.

• DSSW
Beekforel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:21:
@Sixkiller86 de A en D kunnen ook zonder PV aangesloten prima functioneren natuurlijk.
Mijns inziens blijft de Venus D te duur.

Voor een D met 10.24 kWh opslag betaal je 3300€ (prijs per kwh = 330€)

Voor 2 stuks Venus A met elk 8.48 Kwh opslag zit rond 3430€ voor bijna 17 kWh opslag, je hebt dan 8 MPTT's voor extra PV panelen met elk max 600 Watt per MPTT en 2 omvormers van 1200W (prijs per kwh = 200€)

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DSSW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Mijns inziens blijft de Venus D te duur.

Voor een D met 10.24 kWh opslag betaal je 3300€ (prijs per kwh = 330€)

Voor 2 stuks Venus A met elk 8.48 Kwh opslag zit rond 3430€ voor bijna 17 kWh opslag, je hebt dan 8 MPTT's voor extra PV panelen met elk max 600 Watt per MPTT en 2 omvormers van 1200W (prijs per kwh = 200€)
Eens, daarom heb ik 3 x een A staan met 1 extra accu per set.

• Gwaihir
  • Niet online
@DSSW, @Beekforel, anderen: stuurt iemand die Venus A ook actief zelf aan (via modbus TCP, al dan niet aan HA gekoppeld)?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
@DSSW, @Beekforel, anderen: stuurt iemand die Venus A ook actief zelf aan (via modbus TCP, al dan niet aan HA gekoppeld)?
Ik wel, heb 3 x de Venus A in HA gekoppeld via deze config en de aansturing via https://www.homebatterycontrol.com/.

Heb geen CT003, de Marstek app alleen voor firmware.

• Gwaihir
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:59:
Ik wel, heb 3 x de Venus A in HA gekoppeld via deze config en de aansturing via https://www.homebatterycontrol.com/.

Heb geen CT003, de Marstek app alleen voor firmware.
Top! Dus jij geeft via HA aan hoeveel Watt elke Venus A op elk moment naar je woning moet zenden? En je kunt de SoC uitlezen?

Maar vermoedelijk niets zien over je PV panelen? Of misschien toch de gezamenlijke opbrengst op dat moment? En / of de stroom die netto de accu in of uit gaat?

• Sixkiller86
DSSW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Is inderdaad raar, vooral de 2de MPTT is steeds veel lager dan de andere 3.
Is er niks mis met één van de panelen? Bekabeling correct? Meet de spanning per paneel eens na? Wordt max stroom of spanning niet overschreden per MPTT?

Ik heb 4 panelen van 450 wp op een venus A, ze liggen pal naast elkaar richting zuid en er valt geen schaduw op. Het verschil in watt wijkt hier nooit meer dan 5 watt af tussen de panelen onderling.
Alles doorgemeten en is OK. Toen de accu vol was ging hij wel volle bak omvormen (2,2 kw) dst rechtstreeks van de panelen komt.

De laatste 5% voordat de accu vol was werd er zelfs naar 500 watt afgeknepen. Vreemd toch?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Top! Dus jij geeft via HA aan hoeveel Watt elke Venus A op elk moment naar je woning moet zenden? En je kunt de SoC uitlezen?

Maar vermoedelijk niets zien over je PV panelen? Of misschien toch de gezamenlijke opbrengst op dat moment? En / of de stroom die netto de accu in of uit gaat?
Ik heb er geen PV aan hangen. Volgens mij zijn er nog geen modbus registers bekend waar de PV data uit gehaald kan worden. Ik heb een vraag uit staan bij Marstek hierover maar daar reageren ze niet op (ze ontkennen de werking van modbus-tcp zelfs :+).

Wellicht dat je met wat testen erachter kunt komen, wellicht dat het ook kan met iets van een scan-tool oid. Ik heb hier wel naar gekeken maar het is niet echt mijn materie dus ik kwam er helaas niet uit.

Home Battery Control regelt alles qua aansturing, werkt super. Kan keurig NOM houden bijvoorbeeld. Ik laad momenteel op goedkope momenten en ontlaad op dure momenten (maar wel als de delta groot genoeg is), en een klein beetje op het PV overschot van de woning. Dat gaat wel aardig.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 04-02-2026 21:07 ]

• DSSW
Sixkiller86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Alles doorgemeten en is OK. Toen de accu vol was ging hij wel volle bak omvormen (2,2 kw) dst rechtstreeks van de panelen komt.

De laatste 5% voordat de accu vol was werd er zelfs naar 500 watt afgeknepen. Vreemd toch?
Inderdaad vreemd. Misschien eens melden via de feedback

• DSSW
Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
Ik monitor in HA maar stuur enkel via NOM en af en toe manueel, dit alles vanuit de app van Marstek

• onlinaius
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb mezelf weer gen****d. 144 werkte gewoon goed voor mij, maar ik moest weer zo nodig updaten naar de laatste versie, en nu heb ik weer hetzelfde probleem als ik eerder had: alleen laden via de zonnepanelen werkt nog, ontladen en laden via grid werkt niet meer.

Ik heb Marstek International gevraagd om 144 terug te pushen naar me, en te zorgen dat 147 pas weer gepusht wordt als alle problemen hiermee opgelost zijn.

Grr, en uiteraard ook net op een dag dat de Venus A goed van pas was gekomen vanwege het mooie zonnige weer :-(
Okeeeee. Na 4 uur van het stopcontact en uit lijkt het nu weer naar behoren te werken. Tenminste: de batterij houd nu (in ieder geval op dit moment) netjes de 0 op de meter.

Benieuwd hoe het morgen gaat met laden en ontladen.

De logica hier achter zal me wel altijd een raadsel blijven...

• SatScan
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:12:
[...]

Okeeeee. Na 4 uur van het stopcontact en uit lijkt het nu weer naar behoren te werken. Tenminste: de batterij houd nu (in ieder geval op dit moment) netjes de 0 op de meter.

Benieuwd hoe het morgen gaat met laden en ontladen.

De logica hier achter zal me wel altijd een raadsel blijven...
Wat betreft die vier uur: de batterij gaat in transportmodus en geeft zichzelf een shutdown. Na die vier uur of later bij een herstart de gegevens in de cloud ophaalt en rustig verdergaat alsof er niets is gebeurd ;-)

• onlinaius
SatScan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Wat betreft die vier uur: de batterij gaat in transportmodus en geeft zichzelf een shutdown. Na die vier uur of later bij een herstart de gegevens in de cloud ophaalt en rustig verdergaat alsof er niets is gebeurd ;-)
Ja, die 4 uur was mij bekend. Het kwam voor mij wel als verrassing dat daarmee het probleem kennelijk opgelost werd (geen idee waar dat probleem precies vandaan kwam).

Gisteravond hield de batterij netjes de 0 op de meter aan met de lading die deze over de dag via de zonnepanelen had opgebouwd.

Nu lijkt het echter weer mis te gaan (of het gedrag van de batterij is veranderd met de update van 144 naar 147). Pack 1 en Pack 2 staan op 10.9% lading, pack 3 is momenteel aan het laden op de zonnepanelen en staat op 21.6%.

Met 144 ging de batterij echter al bij een procent of 12 weer ontladen naar die 11% die deze altijd vasthoud, en dat gebeurd nu niet. Mogelijk veranderd, of weer hetzelfde probleem als gisteren (welke van de 2 kan ik pas helemaal zeggen als de zon een beetje fatsoenlijk begint te schijnen).

• SatScan
onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Ja, die 4 uur was mij bekend. Het kwam voor mij wel als verrassing dat daarmee het probleem kennelijk opgelost werd (geen idee waar dat probleem precies vandaan kwam).

Gisteravond hield de batterij netjes de 0 op de meter aan met de lading die deze over de dag via de zonnepanelen had opgebouwd.

Nu lijkt het echter weer mis te gaan (of het gedrag van de batterij is veranderd met de update van 144 naar 147). Pack 1 en Pack 2 staan op 10.9% lading, pack 3 is momenteel aan het laden op de zonnepanelen en staat op 21.6%.

Met 144 ging de batterij echter al bij een procent of 12 weer ontladen naar die 11% die deze altijd vasthoud, en dat gebeurd nu niet. Mogelijk veranderd, of weer hetzelfde probleem als gisteren (welke van de 2 kan ik pas helemaal zeggen als de zon een beetje fatsoenlijk begint te schijnen).
Zou zomaar kunnen dat dit is aangepast. Ik zou het gewoon een tijdje (aantal dagen met zon) laten draaien en kijken of er een soort van balans in komt. Anders vraag je aan feedback welk gedrag je mag verwachten.

• DeBeginner
Die onbelans herken ik wel inderdaad.Ik zag die niet alleen in laden maar ook bij het ontladen.
Ik zie verschillen van 36,7% en 11% op 1 systeem.

Ik heb 6 systemen Venus A met een uitbreiding accu. Dit leide er toe dat 4 systemen op dit moment uit zich zelf uitschakelen na een aantal seconden, omdat of de uitbreidings batterij of de geintegreerd batterij 1% of 0% Soc hebben. Kan ook niet meer manueel laden want het systeem komt niet bij.

Druk in discussie hierover met Marstek om de zaak te laten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBeginner op 05-02-2026 13:10 ]

• WillemD61
  • Nu online
WillemD61 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Ik zie wel dat iemand een MQTT bridge heeft ontwikkeld die je zou kunnen gebruiken voor lokale koppeling naar HA. Ik ben zelf Domoticz gebruiker, zou ook moeten kunnen werken met deze MQTT bridge (maar ik heb nog geen Marstek)

Iemand al ervaring met deze bridge?
Nu heb ik wel een Marstek. De Venus A is gisteren bezorgd.

Ik heb de MQTT bridge die op github staat https://github.com/IvanKablar/marstek-venus-bridge geimplementeerd en die werkt, d.w.z ik ontvang de MQTT output. Echter, dan moet de JSON output nog omgevormd worden zodat devices in Domoticz geupdate worden. Ook zijn de control functions om van modus om te schakelen niet geïmplementeerd, alhoewel die wel in de API code staan.

Dus ik ga nu een Domoticz plugin ontwikkelen, gebruik makend van de API code die er al is. Ik zal het hier laten weten zodra de plugin op github beschikbaar is.

• onlinaius
Marstek Mail

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf7fxDP9RW_Z8Ywpyb_e3yEYHN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JMfO2xorSjSu7aeyu24dUYUV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 07-02-2026 16:53 ]

• Gwaihir
  • Niet online
ca. 1 seconde om te schakelen? Dat is geen ononderbroken stroomvoorziening.

Werd er niet met iets van 15 of 20 ms geadverteerd?

• WillemD61
  • Nu online
Hebben jullie ook het probleem dat het systeem zich soms spontaan reset? Modus gaat dan naar manual (terwijl deze op self-consumption stond) en local API staat dan weer uit.

Ik vraag me af of dat komt doordat ik bezig met de Domoticz plugin met de local API te ontwikkelen en dat het systeem door de vele dataverzoeken en vele timeouts een reset gaat doen, of dat dit ergens anders door komt.

• The Fatal
Dat gebeurt hier dagelijks

• WillemD61
  • Nu online
Dank. Doe je ook veel local API communicatie? Of lijkt het daar los van te staan?

• The Fatal
Heb nu 2 dagen de api uit staan en lijkt nog steeds te draaien. Dus vermoed dat het daar in zit

• SatScan
Even voor de duidelijkheid: dit is een normale verkoper en niet vanuit Marstek als fabrikant!

Er is geen officiële Nederlandse Marstek-importeur. Alles gaat via Marstek Europa, dat een distributiecentrum heeft in Duitsland.

• SatScan
Gwaihir schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:02:
ca. 1 seconde om te schakelen? Dat is geen ononderbroken stroomvoorziening.

Werd er niet met iets van 15 of 20 ms geadverteerd?
Ja, officiële documentatie spreekt over 15 ~ 20 ms

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-02 21:24
Ik had het vermoeden dat mijn Venus A + 1 batterij heel snel leeg liep. Ik heb op 4 februari een screenshot gemaakt en toen was deze 83%. Vanavond ongeveer dezelfde tijd staat deze op 42%.

Al deze tijd heeft de batterij in de handmatige modus gestaan zonder dat er een opdracht geactiveerd was. Er zit ook niks op de backup poort aangesloten.

Is dit normaal? Ervaren anderen dit ook?

M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:02
Jdv123 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:19:
Ik had het vermoeden dat mijn Venus A + 1 batterij heel snel leeg liep. Ik heb op 4 februari een screenshot gemaakt en toen was deze 83%. Vanavond ongeveer dezelfde tijd staat deze op 42%.

Al deze tijd heeft de batterij in de handmatige modus gestaan zonder dat er een opdracht geactiveerd was. Er zit ook niks op de backup poort aangesloten.

Is dit normaal? Ervaren anderen dit ook?
Zie je in de app dan alsnog wel een vlakke lijn met continu 0 output, of is er toch een continue lage output ondanks dat je die handmatig op 0 zou hebben gezet?

Ik draai NOM en heb de afgelopen dagen maar weinig overschot dus veel doet de accu niet, maar heb toen ik hem net had een paar dagen op de Manual stand gehad maar zag toen geen gek continu verbruik.

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-02 21:24
Er is helemaal geen ontlading in de app te zien. Hij is zelfs nog gaan bijladen gisteren omdat dus 1 van de packs naar 11% was gedaald en dus op minimale SOC terecht is gekomen.

M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH

• WillemD61
  • Nu online
Een eerste versie van de Marstek plugin voor Domoticz is nu beschikbaar op mijn github, gebruik makend van de lokale Marstek Open API.
https://github.com/WillemD61/Marstek-Venus-plugin
Deze is getest in mijn omgeving met een enkele Marstek Venus A.

De plugin haalt 42 datapunten binnen en plaatst deze op Domoticz devices (die bij de startup van de plugin automatisch aangemaakt worden). Er zit wat duplicatie nog in, die wordt in de toekomst waarschijnlijk nog verwijderd. Eerst meer ervaring opdoen.

Ook kan je via een selector switch de operating modus omschakelen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van configuratiedata die op enkele Domoticz devices staat. Een dzvents script is bijgevoegd met een voorbeeld van initiële waardes.

Je kan dit verder uitbreiden met logic binnen Domoticz, bijvoorbeeld passive mode aanzetten als je de EV aan het laden bent. De api library (in een aparate python file) is ook bruikbaar vanuit elk ander zelf te ontwikkelen python programma.

• Gwaihir
  • Niet online
@WillemD61 Wat doet passive, en dan specifiek op een Venus-A? Werkt hij dan als een normale PV-omvormer, of houdt hij alle input vanuit de PV juist vast? (En wat dan als de accu vol is?)

Ik meen verschillen te zien tussen deze (UDP) API en de ModbusTCP toegang. (Hier zit bijv. wel iets over de PV in.) Klopt dat? Koos jij bewust voor deze API, of was die vanuit jouw stack simpelweg het toegankelijkst?

• WillemD61
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:08:
@WillemD61 Wat doet passive, en dan specifiek op een Venus-A? Werkt hij dan als een normale PV-omvormer, of houdt hij alle input vanuit de PV juist vast? (En wat dan als de accu vol is?)

Ik meen verschillen te zien tussen deze (UDP) API en de ModbusTCP toegang. (Hier zit bijv. wel iets over de PV in.) Klopt dat? Koos jij bewust voor deze API, of was die vanuit jouw stack simpelweg het toegankelijkst?
Ik gebruik geen Modbus en heb geen idee welke data op die manier beschikbaar is, vandaar.

Ik zag de specificatie en ik zag diverse implementaties. Ik heb die van Ivan Kablar (https://github.com/IvanKablar/marstek-venus-bridge) gebruikt, compleet gemaakt en verbeterd, ook door te kijken naar implementaties voor Homewizard (met name deze: https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api)

Ik moet de passive mode nog verder testen. Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.

De UPS mode van de APP staat dan weer niet in de specificatie en zit dus ook niet in de API. Die gaat onmiddelijk laden als er stroom is en zet ook de noodstroomuitgang aan.

• Gwaihir
  • Niet online
Vergeet je nog te vragen: is 't spontaan resetten over nu het 'spelen' klaar is?
WillemD61 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.
Oh! Dat is goed om te weten. Zo wil ik nl. sturen en ik had dat onder 'manual' gezocht.

Blijft nog de vraag hoe die modes met PV opbrengst omgaan. Ik zou wellicht ook graag sturen met een (nu fictief) commando als: geef alle PV-opbrengst tot 700W door (maar zet de accu niet in). Daarvoor lijk je je eigen 'nul op de accu' te moeten programmeren.

(Ik heb een controller die dichter in de 'industriële' hoek zit en dus vooral goed met Modbus(TCP) overweg kan. UDP is beperkt en duidelijk ook een zware belasting voor 't ding.)

• WillemD61
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:43:
Vergeet je nog te vragen: is 't spontaan resetten over nu het 'spelen' klaar is?

[...]

Oh! Dat is goed om te weten. Zo wil ik nl. sturen en ik had dat onder 'manual' gezocht.

Blijft nog de vraag hoe die modes met PV opbrengst omgaan. Ik zou wellicht ook graag sturen met een (nu fictief) commando als: geef alle PV-opbrengst tot 700W door (maar zet de accu niet in). Daarvoor lijk je je eigen 'nul op de accu' te moeten programmeren.

(Ik heb een controller die dichter in de 'industriële' hoek zit en dus vooral goed met Modbus(TCP) overweg kan. UDP is beperkt en duidelijk ook een zware belasting voor 't ding.)
Het spontane resetten is nu inderdaad over. Nadat ik de receive databuffer in de code van Ivan van 4096 naar 65535 had verhoogd is deze veel betrouwbaarder geworden. Veel minder timeouts en tot nu toe geen resets. (edit: ik zie nog wel veel timeouts in de logfile maar die veroorzaken verder geen problemen)

Ik moet mijn eigen panelen nog rechtstreeks aansluiten om meer ervaring op te doen en te testen. Ik heb de Venus A nu pas 4 dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 10-02-2026 19:27 ]

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-02 21:29
Heb Venus A ook sinds een week op v147 draaien en monitor met HA via API. Echter al een keer of 3 alle instellingen kwijt geweest, zou dit aan gebruik van de API liggen ? Zou overschakelen naar modus integratie beter zijn ?

• The Fatal
Bverbaan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:29:
Heb Venus A ook sinds een week op v147 draaien en monitor met HA via API. Echter al een keer of 3 alle instellingen kwijt geweest, zou dit aan gebruik van de API liggen ? Zou overschakelen naar modus integratie beter zijn ?
Heb de api uitgezet eind vorige week. En voorzet eerst draait hij zonder problemen. Kan je alleen niet uitlezen.
Dit heb ik ook gemeld bij de Marstek support.

• WillemD61
  • Nu online
Bverbaan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:29:
Ik heb nog te weinig ervaring om dit met absolute zekerheid te kunnen zeggen. Wel heb ik zelf ervaren dat na het verhogen van de buffer er geen resets meer hebben plaatsgevonden, en daarvoor kwam het een aantal keer per dag voor, dus zeer waarschijnlijk.

Het betreft het binnenhalen van de response nadat een request is uitgestuurd. Zoek in de code naar iets als dit "data, addr = sock.recvfrom(4096)" en, als daar een laag getal staat, verhoog dat dan naar 65535.

• WillemD61
  • Nu online
WillemD61 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik moet de passive mode nog verder testen. Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.
Ik heb de passive mode vanuit de Open API nu getest en die doet eigenlijk wat de naam al zegt, namelijk zet het systeem op inactief. De API vraagt om zowel power als countdown als parameters maar die lijken geen invloed te hebben. Als je passive mode selecteert dan zie je ook in de APP de mode setting verdwijnen, niets actief, ongeacht de power setting. Dat blijft ook zo na afloop van de countdown seconden. Beetje vreemd om dan toch parameters te vragen.

Dus passief blijft passief totdat je de modus weer wijzigt naar iets anders.

(overigens alweer verbeterde versie van plugin beschikbaar op https://github.com/WillemD61/Marstek-Venus-plugin, zie release notes)

Ook kom ik er achter dat ik UPS mode via Open API kan aanzetten, ook al staat dit niet in de specificatie. ....even verder testen

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 11-02-2026 14:27 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste