Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aronbx_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:56
Ik stond zo’n beetje op het punt om een Venus D aan te schaffen samen met 7 a 8 panelen, maar begon me af te vragen of ik niet beter 3x een Venus A kon nemen om zo meer batterij capaciteit en totaal omvormer vermogen te krijgen voor nagenoeg het zelfde geld.

Als ik dit topic zo lees is dat laatste een slecht idee. Klinkt alsof de helft van de apparaten defect raakt en connectoren smelten.

Heeft iemand deze ervaring ook met de Venus D? Hebben deze dezelfde connectoren, zijn deze robuuster gemaakt, of kan ik beter wegblijven van stackable marstek batterijen met PV input?

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22
Aronbx_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:08:
Heeft iemand deze ervaring ook met de Venus D? Hebben deze dezelfde connectoren, zijn deze robuuster gemaakt, of kan ik beter wegblijven van stackable marstek batterijen met PV input?
De Venus D is minder verkocht en lijkt potentieel vatbaar voor dezelfde smeltende connectors (als de Venus A en Zendure AC). Zou persoonlijk naar een meer betrouwbaar merk gaan als je veel geld erin gaat investeren. Ook voor zekerheid dat je binnen x aantal jaar nog een reserve omvormer kan krijgen.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:54
ravenstein schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:00:
mijn connectors op mijn werkende unit zijn nog prima, betreft de gesmolten connectors voor nu alleen de gebruikers met PV aangesloten?

Ik gebruik geen PV.
Nope, hier geen PV op de Venus A en toch een gesmolten connector. 1500W opladen, 800W ontladen.

I'm a photographer, not a terrorist

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
Ik heb net doorgekregen van Marstek.nl dat de set opnieuw omgeruild gaat worden.

De eerste set zijn de basisunit en onderliggende uitbreiding vervangen omdat de connectoren gesmolten waren.

De 2e set laadde volledig op, ging toen uit, en deed daarna niets meer (met aangesloten zonnepaneel bleef deze wel aan, maar verder deed deze niets.

Nu gaat de boel dus omgeruild worden voor set nummero 3. Zucht...

Ik zie het ondertussen niet echt meer zitten, en heb dan ook aan Marstek de precieze volgorde van aansluiten (basisunit eerst of gelijk de hele stack, wel of geen zonnepanelen, etc) om problemen met set nummer 3 te voorkomen.

Verder heb ik ze gevraagd of we tot in het oneindige blijven omruilen of dat we bij verdere problemen accepteren dat er een structureel probleem in de Venus A zit wat niet op te lossen is, behalve door de koop ongedaan te maken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• citruspers
citruspers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Dat klinkt inderdaad als mijn probleem, dank voor de tip.

Het lijkt bij mij dus ook zo te zijn, hoofdunit+2KW accu zit aan de linkerkant helemaal vast op de accu daaronder. Heb je misschien foto's van hoe dat er bij jou uit zag?

Ik ga maar eens contact opnemen met thuisbatterij.nl
Aangezien ze zelf dus ook al aangeven dat er veel problemen zijn met de Venus A zal dat vast goed komen.
Kleine update: het was bij mij ook een gesmolten connector, ondanks dat ik geen PV aangesloten had.

Woensdag probleem gemeld, vandaag (maandag) vervangende set in huis (Indevolt).

Echt een dikke pluim voor thuisbatterij.nl hoe ze dit hebben afgehandeld.

• onlinaius
citruspers schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Kleine update: het was bij mij ook een gesmolten connector, ondanks dat ik geen PV aangesloten had.

Woensdag probleem gemeld, vandaag (maandag) vervangende set in huis (Indevolt).

Echt een dikke pluim voor thuisbatterij.nl hoe ze dit hebben afgehandeld.
Dus even ter verduidelijking: ze hebben je Venus A vervangen door een vergelijkbare (welke?) batterij van Indevolt? Ik neem aan in overleg met jou?

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 20-07-2026 13:22 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• citruspers
onlinaius schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Dus even ter verduidelijking: ze hebben je Venus A vervangen door een vergelijkbare (welke?) batterij van Indevolt? Ik neem aan in overleg met jou?
Klopt, hun voorstel was dat de Marstek terug ging en ik voor mijn aankoopbedrag een alternatief systeem mocht uitzoeken. Marstek zit ik niet meer zo op te wachten, dus is het Indevolt geworden :)
offtopic:
Ik heb de Indevolt Powerflex 2000 Hybrid gekozen, die was qua prijs, features en capaciteit redelijk vergelijkbaar met de Venus A.

[ Voor 17% gewijzigd door citruspers op 20-07-2026 13:39 ]

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-08 11:20
Guess what... De laatst werkende unit (3 defect) is nu ook defect. Rond kwart voor 10 vanmorgen geen stats meer te zien in HA, en hij gaat nu ook niet meer aan.

Ik ben er klaar mee en de hele zooi gaat terug naar de verkopers...

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:27
ravenstein schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:07:

Begrijpelijk, maar zou het op een andere manier aanpakken anders is de kans toch wel groot dat de verkopende partij je verwijst naar marstek zelf.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• ravenstein
tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Begrijpelijk, maar zou het op een andere manier aanpakken anders is de kans toch wel groot dat de verkopende partij je verwijst naar marstek zelf.
Ja heb aangegeven na 4 defecte units geen vertrouwen meer te hebben in het product.

• tweeek
ravenstein schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Ja heb aangegeven na 4 defecte units geen vertrouwen meer te hebben in het product.
En terecht, maar met een beetje goodwill kun je misschien bij de verkoper iets regelen waar je meer aan hebt.
Als je moet wachten op marstek zelf nou dan kun je je lol op.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 17:22
ravenstein schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:07:
Guess what... De laatst werkende unit (3 defect) is nu ook defect. Rond kwart voor 10 vanmorgen geen stats meer te zien in HA, en hij gaat nu ook niet meer aan.

Wat bedoel je precies met defect en gaat niet meer aan? Branden de leds (paar seconde) of enkel de groene aanknop? En krijg je geen Bluetooth of WiFi verbinding en valt de box na +- 30s uit? Dat laatste heb ik nu bij een unit. Ik ben er ook wel klaar mee na 2x een uitbreiding omruilen en nu een hoofdunit die er ook opeens mee stopt.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-08 23:43
tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Na drie pogingen om het op te lossen heeft de leverancier voldoende mogelijkheden gehad om het structureel op te lossen. Je kan nu gewoon de koop ongedaan maken wegens conformiteit. Ze mogen blij zijn als je geen schade claim bij ze neer legt wegens verliezen op stroom.

Als consument heb je niks te maken met de Fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 20-07-2026 20:35 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• tweeek
WargamingPlayer schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:34:
[...]

Na drie pogingen om het op te lossen heeft de leverancier voldoende mogelijkheden gehad om het structureel op te lossen. Je kan nu gewoon de koop ongedaan maken wegens conformiteit. Ze mogen blij zijn als je geen schade claim bij ze neer legt wegens verliezen op stroom.

Als consument heb je niks te maken met de Fabrikant.
Volgens mij is de beste oplossing als @citruspers had, want het is wel fijn als de verkopende partij ook medewerking verleent.
En denk je dat je met een ontbinding van de verkoop beter af bent doe dan vooral je voordeel ermee.

• ravenstein
ralfsantbergen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Wat bedoel je precies met defect en gaat niet meer aan? Branden de leds (paar seconde) of enkel de groene aanknop? En krijg je geen Bluetooth of WiFi verbinding en valt de box na +- 30s uit? Dat laatste heb ik nu bij een unit. Ik ben er ook wel klaar mee na 2x een uitbreiding omruilen en nu een hoofdunit die er ook opeens mee stopt.
Alleen nog een groene led die aan gaat, geen front display meer. Deze unit heeft nu een maand naar behoren gewerkt. De andere units hadden dit ook.

• Avenger 2.0
ravenstein schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:47:
[...]
Alleen nog een groene led die aan gaat, geen front display meer. Deze unit heeft nu een maand naar behoren gewerkt. De andere units hadden dit ook.
Welke firmware hadden ze?

• Avenger 2.0
citruspers schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Klopt, hun voorstel was dat de Marstek terug ging en ik voor mijn aankoopbedrag een alternatief systeem mocht uitzoeken. Marstek zit ik niet meer zo op te wachten, dus is het Indevolt geworden :)
offtopic:
Ik heb de Indevolt Powerflex 2000 Hybrid gekozen, die was qua prijs, features en capaciteit redelijk vergelijkbaar met de Venus A.
De Indevolt lijkt me inderdaad wel een stabieler alternatief. Vrees wel dat mijn leverancier (marstek.nl) geen support gaat bieden dus zal met Marstek ruilen worden voor een ander exemplaar. Wacht nog even af of ze toch niet met een firmware update kunnen fixen of als ze hopelijk tegen de winter ruilen met iets anders dan een Venus A (desnoods met opleg).

• Avenger 2.0
citruspers schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:28:
[...]
Nope, hier geen PV op de Venus A en toch een gesmolten connector. 1500W opladen, 800W ontladen.
Als ik dat lees beter geen extra batterij voor de Venus A halen gezien de vele gesmolten connectoren en mogelijk EOL van de Venus A lijn. Spijtig want op papier zag dit er een veelbelovende oplossing uit.

• ravenstein
V148

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Als ik dat lees beter geen extra batterij voor de Venus A halen gezien de vele gesmolten connectoren en mogelijk EOL van de Venus A lijn. Spijtig want op papier zag dit er een veelbelovende oplossing uit.
Ik hou het nu ook maar op enkel de basisunit, ik was eerder van plan met 1 of 2 batterijen uit te breiden. Dat ga ik dus echt niet meer doen! Gelukkig werkt mijn Venus A het tot nu toe zonder problemen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• szijlstr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-08 10:00

szijlstr

Marstek Venus D, 2.5

Aronbx_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:08:
Ik stond zo’n beetje op het punt om een Venus D aan te schaffen samen met 7 a 8 panelen, maar begon me af te vragen of ik niet beter 3x een Venus A kon nemen om zo meer batterij capaciteit en totaal omvormer vermogen te krijgen voor nagenoeg het zelfde geld.

Als ik dit topic zo lees is dat laatste een slecht idee. Klinkt alsof de helft van de apparaten defect raakt en connectoren smelten.

Heb sinds eind afgelopen jaar een Venus D, inmiddels met 2 batterijen. Buiten 2x na een firmware upgrade de omvormer bricked, geen enkel probleem met de hardware. Connectoren lijken zo op het oog hetzelfde als de Venus A en Zendure. Er zit niet meer dan 350W aan panelen direct op aangesloten en met overschot op het net van mijn andere panelen komt ik alleen kortstondig op piekmomenten op de maximale charge van 2200W. Ik ontlaad met max 800W. Dus mijn Venus D wordt zeker niet tot de uiterste waarden getest.

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 17:22
Het is denk ik een hardware probleem, kapotte inverter oid. Via een PV aansluiting kun je wel weer leven in de batterij krijgen. Ook heb je daarmee weer Bluetooth en WiFi verbinding. Je kunt daarna ook de firmware flashen (OTA). Maar het feit blijft dat de unit zonder PV niet aangaat. Ook werken de AC functies niet, grid en backup. De status is standby (running) en niet charging of discharging, bij zowel manueel als automatisch. Ik heb de bins voor EMS, BMS en INV gedownload. Maar het haalt dus niets uit om de firmware bij te werken.

• Bwired
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-07 13:59
Ik ben zeer tevreden over de marstek batterijen zelf, echter de app en P1 is waardeloos, steeds storingen.

Daarom tijdje geleden besloten de marstek helemaal zelf aan te sturen. Eigen P1, rs485 en een energie management systeem die alles regelt mbt laden ontladen en verkopen van energie. Nu al een lange tijd 0 op teller en overschot wordt verkocht op een gunstig tijdstip. Je kunt alles zien op https://bwired.nl

• onlinaius
Bwired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:43:
Ik ben zeer tevreden over de marstek batterijen zelf, echter de app en P1 is waardeloos, steeds storingen.

Daarom tijdje geleden besloten de marstek helemaal zelf aan te sturen. Eigen P1, rs485 en een energie management systeem die alles regelt mbt laden ontladen en verkopen van energie. Nu al een lange tijd 0 op teller en overschot wordt verkocht op een gunstig tijdstip. Je kunt alles zien op https://bwired.nl
Ik ben jaloers! Tot nu toe sinds januari alleen maar problemen (en ik wacht nu op de 2e omruil van mijn Venus A), dus die 0 op de meter heb ik helaas sinds januari maar enkele weken gehaald. En niet alleen met de P1 en de app, de eerste set smolten de connectoren van, de 2e laadde 1x op en stopte er daarna mee. Ik snak naar het moment dat het eindelijk goed werkt, en ik ook volledig gebruik kan gaan maken van de zonne-energie van het dak.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 20:58
Ik heb mijn replacement Venus A unit ontvangen van Marstek.

En… hij laadt niet op.. nieuwe firmware, nog steeds niks. Handmatig ook niet. Dus heb nu tijdelijk 2 kapotte units in huis, want de oude is nog niet eens opgehaald. Mijn E draait ondertussen rustig verder zonder issues.

• Bwired
onlinaius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Ik ben jaloers! Tot nu toe sinds januari alleen maar problemen (en ik wacht nu op de 2e omruil van mijn Venus A), dus die 0 op de meter heb ik helaas sinds januari maar enkele weken gehaald. En niet alleen met de P1 en de app, de eerste set smolten de connectoren van, de 2e laadde 1x op en stopte er daarna mee. Ik snak naar het moment dat het eindelijk goed werkt, en ik ook volledig gebruik kan gaan maken van de zonne-energie van het dak.
Ja veel ellende maar de batts zelf zijn ok, in ieder geval bij mij. Firmware upgrades doe ik ook niet meer aan mee, alles werkt dus waarom en stuur alles zelf. Die connectors zijn ook niet soliede aangesloten de schroefjes zitten bijna los, niet fijn. Daar kwam ik achter toen ik er haakse connectors op heb gezet.

Op mijn website leg ik al veel uit maar is nog groeinde.

Mijn aansturing voor de marstek kijkt nu naar weersvoorspelling, AI, prijsindicsties, zonnepanelen etc. Ook kan ik mijn Goodwe en hoylmiles converts regelen via software om bijvoorbeeld 0 tm 100% terug te geven.

groet Pieter

Https://bwired.nl

• greenbee
  • Laatst online: 06-08 15:41
Bwired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Ja veel ellende maar de batts zelf zijn ok, in ieder geval bij mij. Firmware upgrades doe ik ook niet meer aan mee, alles werkt dus waarom en stuur alles zelf. Die connectors zijn ook niet soliede aangesloten de schroefjes zitten bijna los, niet fijn. Daar kwam ik achter toen ik er haakse connectors op heb gezet.

Op mijn website leg ik al veel uit maar is nog groeinde.

Mijn aansturing voor de marstek kijkt nu naar weersvoorspelling, AI, prijsindicsties, zonnepanelen etc. Ook kan ik mijn Goodwe en hoylmiles converts regelen via software om bijvoorbeeld 0 tm 100% terug te geven.

groet Pieter

Dat is interessant, wat heb je daar allemaal voor nodig, de site met alle data ziet er geweldig uit en zou ik ook wel willen maken.

Ik heb een venus d en een venus e v2 ct002 en ct003 p1 van homewizzard en de energie dongel van homey

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Vraag; hebben jullie ook de Marstek Venus A gekoppeld met een aardekabel?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22
kevlar01 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:59:
Vraag; hebben jullie ook de Marstek Venus A gekoppeld met een aardekabel?
Je moet de Venus op een geaard stopcontact aansluiten, dan is die sowieso geaard.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Vulcan750 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Je moet de Venus op een geaard stopcontact aansluiten, dan is die sowieso geaard.
Dat heb ik, hij is op een eigen groep aangesloten. Een elektricien heeft deze speciaal hiervoor aangelegd.
Ik heb echter nu 2 defecte units, waarvan ik bij 1 een vervangende heb gekregen van Marstek.
Deze is nu ook binnen 1 dag defect. Vandaar deze vraag, ik heb namelijk niet de unit zelf geaard (dat is de buitenschil). Geen idee of dat een oorzaak kan zijn van deze defecten, maar ik vind het opvallend dat al die batterij units de geest geven. Het is overigens nadat ik ze heb geupdate naar de laatste software versie, dus het kan ook daar mee te maken hebben.

Desalniettemin ben ik eigenlijk het vertrouwen in deze setup kwijt geraakt.
Ik wil ze eigenlijk terugsturen en mijn geld terug, en dan wellicht overstappen naar een ander merk. Maar ik zie ook een hoop andere topics over gesmolten connectoren e.d. bij andere merken, dus wellicht is het gewoon beter om te wachten.

• ravenstein
Ik krijg ook amper reactie meer, moest een startup video uploaden (wat overigens een foutmelding geeft bij uploaden) heb het maar op YouTube gegooid en de link in de support aanvraag mee gestuurd.

Beide leveranciers die ik heb aangeschreven hebben nog niet gereageerd (ik geef ze nog even ivm vakantieperiode).

Tot die tijd staat het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PSXrPEzGN2xgglOtBtAogEMH1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/so8MyH51aNLIIfDu6zX0GftK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ravenstein op 25-07-2026 10:39 ]

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 00:10
Ben ik een van de weinige bij wie de Venus A (tot nu toe) goed functioneert ?

Sinds 3,5 maanden hier thuis staan met 1 uitbreidingsunit en sinds 2 maanden met 1 zonnepaneel gekoppeld van 455 Wp.
Werd geleverd met V143. Na een ca. een maand een update uitgevoerd naar V148.
De limiet van 1200W ontladen bleef na de update gewoon staan bij mij.

Maar enkele weken geleden zag in de app dat m'n hele laad/ontlaadschema ineens foetsie was zonder aanleiding. De 1200W setting was ook weg. Het hele schema opnieuw aangemaakt en maar op 1500W max. gezet omdat de 1200W niet meer te kiezen valt.
Ontladen op 1500W komt overigens zelden voor bij mij, en dan ook maar kort. Meestal staat die op een handmatig programma met bijv. 1000W als max, voor zowel laden als ontladen. Inclusief het zonnepaneel laad die soms dan totaal 1500W.

• Avenger 2.0
ajan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:58:
Hier af en toe problemen, maar lijkt me aan de firmware te liggen en niet de hardware gezien met die 1500w firmware die ze automatisch doorgeduwd hebben begonnen is. Paar keer aangegeven maar nog geen nieuwe firmware gekregen. Als ik ga ruilen krijg ik misschien gewoon dezelfde problemen, dus wacht nog even af. Maar toch significant veel problemen met units die stoppen met werken als je op facebook ziet. Iemand gezien die batterij had open gedaan en daar was deel van PCB omvormer en beschermplastiek gewoon weggesmolten...

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:25

Sinds 3,5 maanden hier thuis staan met 1 uitbreidingsunit en sinds 2 maanden met 1 zonnepaneel gekoppeld van 455 Wp.

Maar enkele weken geleden zag in de app dat m'n hele laad/ontlaadschema ineens foetsie was zonder aanleiding. De 1200W setting was ook weg. Het hele schema opnieuw aangemaakt en maar op 1500W max. gezet omdat de 1200W niet meer te kiezen valt.
Ontladen op 1500W komt overigens zelden voor bij mij, en dan ook maar kort. Meestal staat die op een handmatig programma met bijv. 1000W als max, voor zowel laden als ontladen. Inclusief het zonnepaneel laad die soms dan totaal 1500W.
Hier ook een werkende venus A (3 mnd) met twee uitbreiding batterijen (6,24kWh) en geen aangesloten panelen. (1500W in 1500W uit)
Het probleem is dat je het gevoel krijgt dat je op een tikkende bom zit, uit diverse foto's op verschillende forums zie je te zwak uitgevoerde aansluitingen en kabels, wachten is op het moment dat het echt een keer mis gaat.
Ondanks dat het hier goed werkt heb ik er weinig vertrouwen in dat de unit de 10 jaar gaat volmaken, en kijk ik diverse keren per dag en denk "Yes hij doet het nog _/-\o_ ".

Heb via HA een waarschuwing gemaakt die alarmen en een melding geeft bij te hoge cell temperaturen, rookmelder boven de batterij en geforceerd koelen van de batterij aangebracht.

Maar misschien is het allemaal wel niet nodig en overdrijf ik het wat, maar het vertrouwen is er nog niet echt. :)

Ross

• tweeek
Ross11 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Hier ook een werkende venus A (3 mnd) met twee uitbreiding batterijen (6,24kWh) en geen aangesloten panelen. (1500W in 1500W uit)
Het probleem is dat je het gevoel krijgt dat je op een tikkende bom zit, uit diverse foto's op verschillende forums zie je te zwak uitgevoerde aansluitingen en kabels, wachten is op het moment dat het echt een keer mis gaat.
Ondanks dat het hier goed werkt heb ik er weinig vertrouwen in dat de unit de 10 jaar gaat volmaken, en kijk ik diverse keren per dag en denk "Yes hij doet het nog _/-\o_ ".

Heb via HA een waarschuwing gemaakt die alarmen en een melding geeft bij te hoge cell temperaturen, rookmelder boven de batterij en geforceerd koelen van de batterij aangebracht.

Maar misschien is het allemaal wel niet nodig en overdrijf ik het wat, maar het vertrouwen is er nog niet echt. :)
offtopic: Vergeet je niet een schuimblussertje :)

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:49
Hier ook een goed werkende dubbele unit Venus A. Het enige probleem is dat de app geen historische gegevens laat zien (soc, laden/ontladen, sterkte wifi signaal) maar daar kan ik mee leven want ik haal alle gegevens toch binnen via Open API. Firmware 149.

Aansturing doe ik zelf met een eigen python programma (en mqtt via hame-relay, zou ook inmiddels via Open API kunnen). Elk uur stuurt mijn programma de optimale instelling aan voor het komende uur op basis van prijzen, voorspeld verbruik en voorspelde zonneproductie. Ik hou zelf een max van 1200 W laden aan (ook al staat de unit volgens de app op 1500 W max) plus de zonnestroom. Er kan bij het laden nog wel zo'n 600 W bijkomen via de 2 aangesloten zonnepanelen. Ontladen op max 800 W.

Ik durf de units ook niet los te koppelen om de verbinding te controleren, zeker niet overdag als er zonnestroomproductie is. Mijn ervaring is dat als je de unit uit zet deze automatisch weer aan gaat zodra er productie is. Het koppelen van de units heb ik om die reden ook na zonsondergang gedaan.

• Ross11
tweeek schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:50:
[...]

offtopic: Vergeet je niet een schuimblussertje :)
Op 2 meter hangt een 4kg halon gas blusser. :)

P.S. weet dat halon niet meer is toegestaan maar werkt wel indien nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Ross11 op 25-07-2026 15:04 ]

Ross

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online

Bij mij prima, Venus A met twee extra batterijen op 800W, handmatig programma met geforceerd laden tussen 12 en 17 en NOM rest de dag

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:50
Mijn Venus A + 1 accu werkt gewoon. V148 firmware zegt 1500W te ondersteunen, maar hij gaat tot 1280W bij ontladen.

Laden kan wel sneller inclusief de 2 zonnepanelen. Maar nu in de zomer heb ik genoeg aan 800W laden.

Heb mijn eigen schema gemaakt en dat werkt zonder verrassingen.

• Cubico
Hijdaar95 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:54:
Mijn Venus A + 1 accu werkt gewoon. V148 firmware zegt 1500W te ondersteunen, maar hij gaat tot 1280W bij ontladen.

Laden kan wel sneller inclusief de 2 zonnepanelen. Maar nu in de zomer heb ik genoeg aan 800W laden.

Heb mijn eigen schema gemaakt en dat werkt zonder verrassingen.
Vraag mij af of de V148 iets te maken heeft met die 1500W. Ik heb een oude 1.6.57 app geistalleerd (op oude telefoon) en heb daar gewoon de keuze voor 1200W. Nu werkt mijn Venus A + accu en 2Xmppt altijd op 1200W.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Avenger 2.0
Cubico schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Vraag mij af of de V148 iets te maken heeft met die 1500W. Ik heb een oude 1.6.57 app geistalleerd (op oude telefoon) en heb daar gewoon de keuze voor 1200W. Nu werkt mijn Venus A + accu en 2Xmppt altijd op 1200W.
Zowel firmware als App moeten de 1500W optie ondersteunen. Met oude App kan je inderdaad maar 1200W selecteren. En met nieuwe App en oude firmware ook maar 1200W. Dus beide moeten geupdate zijn om dat te selecteren. Maar hier haal ik dan nog maar 1280W ofzo, maar dat is een ander verhaal :+

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-08 09:20
na 3 defecte (gesmolten connector units) draai ik nu mijn Venus A (met PV aangesloten x 450w) op laden en ontladen op 800W (ik heb nog 2 Venus E die op 2500W laden/ontladen) en ook met actieve koeling (2 x 120,mm case fan) die het boeltje tussen de 30-35 graden houd. voorlopig nog geen enkel probleem gehad. maar ik durf niet meer terug gaan naar de hogere Watt settings

• Bwired
greenbee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:20:
[...]ik maak al mijn software zelf, gebruik geen home assistant etc. Ik word altijd gek van al die updates die alles weer in de war gooien. Ik doe alles in nodejs. Op mijn website die zijn data uit mijn home automation systeem haalt, laat binnenkort zien hoe en zet ik code op github. Er staat nu al wat uitleg ook. Zie de submenus daar ook.

Dat is interessant, wat heb je daar allemaal voor nodig, de site met alle data ziet er geweldig uit en zou ik ook wel willen maken.

Ik heb een venus d en een venus e v2 ct002 en ct003 p1 van homewizzard en de energie dongel van homey

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 19:39

Hier ook tot op heden geen problemen. Venus A met 1 extra batterij geïnstalleerd eind vorig jaar. Op de batterij zijn 4 PV panelen van 450 WPiek aangesloten.

Toen ik hem op max 1500W ontladen gezet had (na laatste update) waren er wel problemen, stopte soms een tijdje volledig, schema's die verdwenen, precies of er een volledige reset werd uitgevoerd.

Heb hem nu sinds 2 weken via modbus op max onlaadvermogen 1000W staan en nu zie ik die problemen niet meer.

Heb de indruk dat het bakje niet gemaakt is om langere tijd op 1500W te ontladen Hij wordt dan ook merkelijk warmer.

[ Voor 16% gewijzigd door DSSW op 26-07-2026 15:07 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:19
DSSW schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Hier ook tot op heden geen problemen. Venus A met 1 extra batterij geïnstalleerd eind vorig jaar. Op de batterij zijn 4 PV panelen van 450 WPiek aangesloten.

Toen ik hem op max 1500W ontladen gezet had (na laatste update) waren er wel problemen, stopte soms een tijdje volledig, schema's die verdwenen, precies of er een volledige reset werd uitgevoerd.

Heb hem nu sinds 2 weken via modbus op max onlaadvermogen 1000W staan en nu zie ik die problemen niet meer.

Heb de indruk dat het bakje niet gemaakt is om langere tijd op 1500W te ontladen Hij wordt dan ook merkelijk warmer.
Hoi mag ik weten hoe je dat gedaan hebt via modbus?

• DSSW
DeBeginner schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Hoi mag ik weten hoe je dat gedaan hebt via modbus?
Batterij via Modbus geïntegreerd in Home Assistant. Daar zijn alle parameters dan bschikbaar

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Avenger 2.0
Ligt het nu aan mij of zijn er nergens meer losse batterijen voor de Venus A te koop?
Al gevonden, al is de prijs spijtig genoeg niet echt interessant momenteel.

[ Voor 32% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-07-2026 08:56 ]

• sil445
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:11
sil445 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:17:
Mijn stapelbare venus A heeft het ook begeven na 2 maanden twijfelachtig (want veel resets nodig, veel wifi issues etc etc..) te hebben gewerkt.

Paar weken moeten wachten op vervanging van de winkel (overigens prettige afhandeling wel).

Eigenlijk helemaal geen vertrouwen meer in dit product nu ik lees dat Marstek zelf ook de batterijen uit het assortiment heeft gehaald. Andere winkels hebben ze ook uit de voorraad gehaald vanwege de vele problemen (bijv. thuisbatterij.nl). De bezorger gaf aan dat ze ook met gezeik zitten hiervan (signaal dat het veel gebeurd).

Ik ga een voorstel doen bij de winkel voor een deal dat ik voor dezelfde prijs iets van ze koop en dat ze de afhandeling met Marstek regelen. Hoe kan je mensen nu vervangingen blijven sturen met producten waarvan je weet dat het niet werkt. Terugroepactie zou de enige fatsoenlijke actie zijn, maar ik vrees ervoor.

Hou jullie op de hoogte…
Nou het vervangende apparaat heeft inmiddels dezelfde kuren!

Heb met leverancier afgestemd dat ze me het aankoopbedrag retour gaan doen. Ze zijn nu met vakantie, maar het lijkt me dan een afgesloten zaak.

Weet nog niet welke batterij ik nu moet gaan nemen. Wat denken jullie van de Venus E max die eraan komt? Zou die dergelijke kuren moeten hebben? Voor zover ik kan vinden zijn deze problemen alleen bij deze stapelbare Venus A aanwezig. Of iemand goede ervaringen / alternatieven / tips buiten het Marstek platform?

Heb nu eenmaal een vrije groep, die gaan we zeker gebruiken, zodra het geld terug is, dan is het budget er ook weer.

• Avenger 2.0
sil445 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Weet nog niet welke batterij ik nu moet gaan nemen. Wat denken jullie van de Venus E max die eraan komt? Zou die dergelijke kuren moeten hebben? Voor zover ik kan vinden zijn deze problemen alleen bij deze stapelbare Venus A aanwezig. Of iemand goede ervaringen / alternatieven / tips buiten het Marstek platform?
Indevolt PowerFlex of SolidFlex zijn wel hoog aangeschreven (Duits ontwerp) als je alternatief voor de Venus A/D zoekt dat stapelbaar is. En als je bij Marstek blijft is de Venus E v3 zeker geen slechte keuze. Over de E v4 of E max is nog moeilijk iets te zeggen gezien die pas in oktober beschikbaar zal zijn (en mogelijk ook de nodige kinderziekten heeft).

Ik ga hier nog even verder knoeien met mijn Venus A, ik zie niet snel gebeuren dat mijn dealer geld terug om omruiling naar iets anders doet (ze verkopen ook alleen maar marstek). Als de Venus A er echt uit gaat ruilen ze hopelijk in de nabije toekomst tegen iets anders (nieuwer) om wat deze problemen niet heeft.

• Ross11
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:53:
Ligt het nu aan mij of zijn er nergens meer losse batterijen voor de Venus A te koop?
Al gevonden, al is de prijs spijtig genoeg niet echt interessant momenteel.
Bij NKON is de uitbreiding voor de A 395 euro en op voorraad. Heb er 4 wkn geleden 1 aangeschaft en die werkt.

Ross

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:19
DSSW schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:26:
[...]

Batterij via Modbus geïntegreerd in Home Assistant. Daar zijn alle parameters dan bschikbaar
Bedankt voor je reatie,

UPDATE

Werkt wel gewoon de limitatie in zowel laad als ontlaad richting. De app zit er gewoon naast.

Bedankt voor de tip!!

Gevonden! Maar wat ik zie is dat als ik de Max Laadvermogen instel op 1000W dan zie ik dit ook in de Marstek App. Maar als ik Max Ontlaadvermogen instel op 1000W dan zie ik nog steeds 1500W in de app staan. Registers 44002 en 44003. Eens kijken wat ze in het echt doen als er vermogen gevraagd wordt. Ik zat te denken om het laad en ontlaad te beperken afhankelijk van de temperatuur. Ik zie namelijk 57 a 58 C dat lijkt mij best hoog.

[ Voor 55% gewijzigd door DeBeginner op 28-07-2026 20:48 ]

• onlinaius
sil445 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:25:
Ik heb Marstek nog een laatste kans gegeven, er komt binnenkort opnieuw (3e poging) basisunit aan.

Mocht dit niet werken dan ga ik ook mijn geld terugvragen bij Marstek.nl.

Ik heb me al een beetje georienteerd op alternatieven, en voor mij zou dat waarschijnlijk 3x de Zendure Solarflow 800 Plus worden. Dan zou ik wachten op een volgende goede aanbieding via Aliexpress (ik zat bij het vorige defect van de Venus A erg te twijfelen om ze direct te kopen).

Voordelen:
- Ik kan opnieuw mijn (extra) zonnepanelen rechtstreeks aansluiten.
- Nog goedkoper dan de Venus A als je een goede deal weet te krijgen.
- Support van Zendure lijkt stukken beter dan van Marstek.
- 3 units, dus minder kans dat ze alle 3 tegelijk ermee ophouden, en ik dus zonder zit, zoals nu bij mijn Venus A 6 kWh.

Nadelen:
- Ik moet een verdeelkast maken op een krachtstroomgroep om 3 units direct aan te kunnen sluiten (voordeel is 2400 watt max vs 800 watt max).
- Geen backup poort meer (maar die van de Venus A lijkt ook grotendeels onbruikbaar, omdat deze waarschijnlijk iedere 10% batterijlading uitvalt).

• tweeek
onlinaius schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Ik heb Marstek nog een laatste kans gegeven, er komt binnenkort opnieuw (3e poging) basisunit aan.

Mocht dit niet werken dan ga ik ook mijn geld terugvragen bij Marstek.nl.

Voordelen:

- Support van Zendure lijkt stukken beter dan van Marstek.
De support van marstekenergy/app/feedback is soms een beetje spelen met hoe je wat vraagt of zegt, na enkele meldingen komt er vaak wel een oplossing.
Daarbij kan ik me geen bedrijf bedenken die zo vlot tot omruiling overgaan.

Neemt natuurlijk niet weg dat er een aantal venus A varianten echt kapot gaan wat vervelend is.

• Avenger 2.0
tweeek schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Daarbij kan ik me geen bedrijf bedenken die zo vlot tot omruiling overgaan.
Vraag me af of die units hersteld gaan worden en bij toekomstige omruiling (in de resterende 9 jaar) niet als vervanging gegeven worden. Want het lijkt me toch onhoudbaar om altijd een nieuwe (of nieuwere) unit te geven bij elk defect. Volgens mij is de failure rate van die thuisbatterijen toch significant hoger dan ooit met PV omvormers geweest is.

• onlinaius
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Vraag me af of die units hersteld gaan worden en bij toekomstige omruiling (in de resterende 9 jaar) niet als vervanging gegeven worden. Want het lijkt me toch onhoudbaar om altijd een nieuwe (of nieuwere) unit te geven bij elk defect. Volgens mij is de failure rate van die thuisbatterijen toch significant hoger dan ooit met PV omvormers geweest is.
Ik heb ook het idee dat de 2e unit die ik kreeg niet volledig nieuw was. Zat wat minder netjes in de verpakking dan de eerste, en de verpakking zelf leek ook open te zijn geweest. Niet erg wat mij betreft zolang het werkt (deed ie niet).

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:46
Ze komen de defecte in ieder geval niet snel ophalen. Ik betwijfel of ze die gaan herstellen.

• DSSW
DeBeginner schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor je reatie,

UPDATE

Werkt wel gewoon de limitatie in zowel laad als ontlaad richting. De app zit er gewoon naast.

Bedankt voor de tip!!

Gevonden! Maar wat ik zie is dat als ik de Max Laadvermogen instel op 1000W dan zie ik dit ook in de Marstek App. Maar als ik Max Ontlaadvermogen instel op 1000W dan zie ik nog steeds 1500W in de app staan. Registers 44002 en 44003. Eens kijken wat ze in het echt doen als er vermogen gevraagd wordt. Ik zat te denken om het laad en ontlaad te beperken afhankelijk van de temperatuur. Ik zie namelijk 57 a 58 C dat lijkt mij best hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg-iGUSTPEqcNFlRz11RtqFox9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIir1tBKGmYtD2RkhYc0UNHI.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemD61
Ik heb vandaag firmware versie 150 ontvangen en geïnstalleerd (het heet een "central control version", geen idee wat dat betekent). Eindelijk is nu het probleem met ontbrekende gegevens in historische grafieken opgelost. (wifi sterkte en soc/charge/discharge/solar grafiek) Verder is deze versie ook stabiel en geeft minder timeouts via OpenAPI.

• Hijdaar95
Interessant, hier nog niet. Morgen nog eens kijken. Welk apparaat heb je?

[ Voor 17% gewijzigd door Hijdaar95 op 31-07-2026 22:13 ]

• WillemD61
Hijdaar95 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:13:
Interessant, hier nog niet. Morgen nog eens kijken. Welk apparaat heb je?
Venus A. Ik kreeg deze versie 150 na veel correspondentie over de problemen met de grafieken en pogingen om dat op te lossen met v148 en v149. Het zal nog geen algemene uitrol zijn denk ik.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:52
Helaas moet ik mij aansluiten in de wachtrij van defecte Venus A.

Op 23-7 sloeg de zekering in de meterkast door. De Venus A werkte verder nog wel maar bij het opnieuw aansluiten is er na een aantal seconden een harde knal in de Venus A en slaan de stoppen door. Nu wachten op retour/ruilproces maar door logistieke problemen duurt het langer dan normaal.

• onlinaius
Ik heb zojuist de nieuwe basisunit ontvangen.

Opvallend is dat de eindplug volledig anders is dan bij de voorgaande 2 basisunits.

Onder is de oude, boven is de nieuwe.

Ik twijfel bijna of er niet wat fout is gegaan met die nieuwe.

Ik ben wel benieuwd. Is er iemand die hier meer verstand van heeft, en kan aangeven wat er qua gebruik anders gaat zijn? Persoonlijk zou ik denken dat de 2 pinnen die er in zitten alleen communicatiepinnen zijn, ik neem aan dat de elektriciteit door de 4 dikkere pinnen stroomt. Zie ik dat verkeerd? En als dat wel klopt, ga ik dan functies missen als ik deze eindplug gebruik?

De unit staat nu in ieder geval netjes op te laden, puur nog als basisunit, morgen proberen met de extra units er onder.

IAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpGhvjJv_8pEptcrii7o9-zA4SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deyF673UjsYh88JSnKKPjxdy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door onlinaius op 03-08-2026 11:56 ]

• Ross11
onlinaius schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
Ik heb zojuist de nieuwe basisunit ontvangen.

Opvallend is dat de eindplug volledig anders is dan bij de voorgaande 2 basisunits.

Onder is de oude, boven is de nieuwe.

Ik twijfel bijna of er niet wat fout is gegaan met die nieuwe.

Ik ben wel benieuwd. Is er iemand die hier meer verstand van heeft, en kan aangeven wat er qua gebruik anders gaat zijn? Persoonlijk zou ik denken dat de 2 pinnen die er in zitten alleen communicatiepinnen zijn, ik neem aan dat de elektriciteit door de 4 dikkere pinnen stroomt. Zie ik dat verkeerd? En als dat wel klopt, ga ik dan functies missen als ik deze eindplug gebruik?

De unit staat nu in ieder geval netjes op te laden, puur nog als basisunit, morgen proberen met de extra units er onder.

I[Afbeelding]
De eindplug (oud type) ligt bij mij gewoon nog in het doosje, de rubber afsluit stop zit er op. Staat binnen en droog en werkt gewoon.
Denk dat de afsluitplug meer te maken heeft met het waterdicht maken van de unit.

Ross

• Avenger 2.0
onlinaius schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:

Volgens mij is dat enkel gedaan zodat de pinnen aan de andere zijde minder snel gaan oxideren als je nadien toch een batterij zou toevoegen.

• Avenger 2.0
jan-marten schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:36:
Helaas moet ik mij aansluiten in de wachtrij van defecte Venus A.
Idem hier, heb een ticket voor omruiling aangemaakt in de App maar nog geen reactie terug gekregen.

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Idem hier, heb een ticket voor omruiling aangemaakt in de App maar nog geen reactie terug gekregen.
Aangaande omruiling situatie krijg ik geen berichten in de app maar via de mail.

• Avenger 2.0
tweeek schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:48:
[...]
Aangaande omruiling situatie krijg ik geen berichten in de app maar via de mail.
Maar je hebt omruiling aangevraagd via App (een ticket openen daar)? Hier ook nog geen email ontvangen, maar mogelijk gaan ze eerst vragen wat uit te testen? Nog ook maar van vrijdag geleden, dus vrees dat nog wel even kan duren voor ze antwoorden.

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Maar je hebt omruiling aangevraagd via App (een ticket openen daar)? Hier ook nog geen email ontvangen, maar mogelijk gaan ze eerst vragen wat uit te testen? Nog ook maar van vrijdag geleden, dus vrees dat nog wel even kan duren voor ze antwoorden.
Ik had wel een ticket aangemaakt en word een tijd later een bericht tussen de berichten gezet of mijn situatie in aanmerking kwam voor een omruiling, dat was het laatste en de rest via de mail.
(Wel accoord bevonden redelijk snel maar zit nou weer te wachten of ze er 1 verstuurd hebben aangezien ik de vraag kreeg om het te cancelen bij de dealer :) ) en dat is natuurlijk om het allemaal wat handiger te maken.

• onlinaius
Ross11 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

De eindplug (oud type) ligt bij mij gewoon nog in het doosje, de rubber afsluit stop zit er op. Staat binnen en droog en werkt gewoon.
Denk dat de afsluitplug meer te maken heeft met het waterdicht maken van de unit.
Heb je extra batterijmodules er onder zitten, of is het puur de basisunit? (want bij mij moeten er morgen (als de enkele basisunit werkt) 2 uitbreidingsbatterijen onder.)
Avenger 2.0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Volgens mij is dat enkel gedaan zodat de pinnen aan de andere zijde minder snel gaan oxideren als je nadien toch een batterij zou toevoegen.
Ik heb er niet al teveel verstand van, dus je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

• WillemD61
WillemD61 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Volgens de documentatie hier https://github.com/tomquist/hm2mqtt/blob/main/docs/venus.md#13-set-maximum-discharge-power kan je max discharge en charge ook via een mqtt commando instellen. Ik heb het ook nog steeds op 800 en 1200 staan ondanks recente app versie en firmware 149.
Ik zag in de App dat mijn Venus A toch op 800 watt ontladen en 1500 laden stond (door de nieuwe firmware). Ik heb nu een programma gemaakt dat via mqtt (en hame-relay) telkens de volgende settings stuurt (als deze al niet correct is):
  • - backup power aan (ivm de ventilator)
  • - LED uit
  • - Surplus feed-in aan
  • - ontladen 800 W
  • - laden 1200 W
  • - Open API aan
ook leest dat programma alle temperaturen en voltages uit van de elementen in de batterij, voor eventuele referentie later.

De mqtt payload voor max charge power 1200 is "cd=16,cp=1200". Werkt perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 03-08-2026 14:06 ]

• Ross11
onlinaius schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:59:
[...]

Heb je extra batterijmodules er onder zitten, of is het puur de basisunit? (want bij mij moeten er morgen (als de enkele basisunit werkt) 2 uitbreidingsbatterijen onder.)

[...]

Ik heb er niet al teveel verstand van, dus je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.
Heb er twee uitbreiding units onder totaal 6.24 kWh maar je kunt de plug natuurlijk gewoon installeren op de onderste kan geen kwaad denk ik en geeft een extra afdichting, zoals Avenger 2.0 al schreef, tegen corrosie, maar hier niet gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ross11 op 03-08-2026 14:25 ]

Ross

• onlinaius
Ross11 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:21:
[...]

Heb er twee uitbreiding units onder totaal 6.24 kWh maar je kunt de plug natuurlijk gewoon installeren op de onderste kan geen kwaad denk ik en geeft een extra afdichting, zoals Avenger 2.0 al schreef, tegen corrosie, maar hier niet gedaan.
Dank je! Ik was even bang dat de eindplug nodig was om de uitbreidingsunits te kunnen gebruiken, maar dat is dus gelukkig niet het geval.

Dan ga ik (als de batterij vandaag alles goed doet) morgen de uitbreidingsunits proberen.

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Wat is er mis met uw Venus A?

• onlinaius
Wat gebeurd er eigenlijk met de modbus aangestuurde Venussen als het contact met modbus / HA verbroken wordt?

Blijven deze op het laatst gekozen wattage doorwerken, of is er een soort van fallback dat de batterijen bijv automatisch naar self consumption of naar standby terug gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 04-08-2026 01:02 ]

• Avenger 2.0
DSSW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Wat is er mis met uw Venus A?
De zekering is nu al 2x gesprongen, dus lijkt me hardwarematig ook iets mis te zijn nu.

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41

j3r

Wordt wel een beetje zenuwachtig van al die venus A modellen die kapot gaan. Is er al een bepaalde trend in te vinden eigenlijk?

ik merk dat bij mijn Venus A met 2 uitbreidingen stabiel werkt op v148 totdat ik Local API inschakel. Dan blijft ie nog even werken maar slaat vervolgens vast, 0watt, niks meer mee te beginnen. Herstart, Local api weer uit, en hij doet weer netjes NoM.

• WargamingPlayer
onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:02:
Wat gebeurd er eigenlijk met de modbus aangestuurde Venussen als het contact met modbus / HA verbroken wordt?

Blijven deze op het laatst gekozen wattage doorwerken, of is er een soort van fallback dat de batterijen bijv automatisch naar self consumption of naar standby terug gaan?
Ligt er aan wat de laatste stand is bij het aansturen. Dus stel je vraagt 2000W en de Marstek gaat dit afgeven en daarna klapt HA er uit dan loopt je batterij gewoon leeg tot minimale percentage (12% default). Met laden geschied precies het zelfde.

Dus je moet wel een betrouwbare HA hebben. En je Modbus verbinding moet ook stabiel zijn. Daarom stuur ik ze alleen aan via de eigen firmware van Marstek.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@WargamingPlayer
Is op zich geen probleem toch?
Maar wellicht kan men, als er toch een esp op zit, een fallback maken in de esphome software.
Ik heb in september vakantie en mogelijk tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2026 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• onlinaius
j3r schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:29:
Wordt wel een beetje zenuwachtig van al die venus A modellen die kapot gaan. Is er al een bepaalde trend in te vinden eigenlijk?

ik merk dat bij mijn Venus A met 2 uitbreidingen stabiel werkt op v148 totdat ik Local API inschakel. Dan blijft ie nog even werken maar slaat vervolgens vast, 0watt, niks meer mee te beginnen. Herstart, Local api weer uit, en hij doet weer netjes NoM.
Dat local Api dingetje is bekend, dat geven ze bij Marstek zelf ook aan. Ik heb al sinds januari moeite gedaan om een trend te vinden (dit werkt wel, dat niet, etc), maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken.

• onlinaius
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:59:
@WargamingPlayer
Maar wellicht kan men, als er toch een esp op zit, een fallback maken in de esphome software.
Mwah, 'probleem' is een groot woord, maar de laatste keer dat ik op vakantie ging zette een van de oppassers per ongeluk na mijn eerste week het pctje waar HA op draait uit.

En toen stond de Marstek inderdaad op de verkeerde stand, en heeft deze 2 weken geen opbrengst gehad. Dat vond ik toch wel vervelend ;)

• WillemD61
onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:44:
[...]

Dat local Api dingetje is bekend, dat geven ze bij Marstek zelf ook aan. Ik heb al sinds januari moeite gedaan om een trend te vinden (dit werkt wel, dat niet, etc), maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken.
Local API op zich was inderdaad wel een probleem. Het triggerde vaak een reset. Bij mijn al weer langere tijd geen issue. (misschien wel doordat na reset de Open API automatisch weer open staat)

Maar dat door local API je hele batterij niets meer doet en een extra reset nodig heeft heb ik geloof ik nog niet eerder voorbij zien komen.

• WargamingPlayer
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:59:
@WargamingPlayer
Als je het met een ESP doet zou je bijvoorbeeld logica kunnen toevoegen dat hij de accu in “nul” modes zet wanneer er bijvoorbeeld 15 minuten geen commando’s komen. Ik gebruik een Elfin en daar is dat dus niet mogelijk.

• WargamingPlayer
onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Mwah, 'probleem' is een groot woord, maar de laatste keer dat ik op vakantie ging zette een van de oppassers per ongeluk na mijn eerste week het pctje waar HA op draait uit.

En toen stond de Marstek inderdaad op de verkeerde stand, en heeft deze 2 weken geen opbrengst gehad. Dat vond ik toch wel vervelend ;)
Daarom HA op een specifiek daarvoor gebruikt device. Ik heb al mijn IOT aansturing, IOT bridges, HA, NAS, switches, camera gateways en internet spul op een UPS zitten. Met glasvezel blijft dan ook Internet gewoon life. Toen de Meter het vervangen werd was de monteur verbaasd dat alles gewoon door bleef werken. Zeker toen ik even met een verlengsnoer mijn UPS over stak naar de volste Venus E.

• WargamingPlayer
onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:44:
[...]

Er is ook geen trend. Hier kan het zomaar twee maanden werken. Maar wat ik wel gemerkt heb is dat bij een update van firmware van switches, routers en Wifi het fout kan gaan. Er hoeft maar een hickup in je netwerk te zitten, of de boel gaat plat.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:01
Ik vrees dat ik m'n VA per ongeluk onder ideale condities gebruik. Hij draait sinds een maand of drie op 147 met geen active WiFi verbinding op VA en de via bluetooth bedienende telefoon (dus óók geen app update). Buiten het feit dat de interne klok van de VA per dag een half uur vóór gaat lopen, laadt (via 4x mppt à 450wp) en ontlaadt (tussen 20:00 en 23:00) ie zeer betrouwbaar. Alles uiteraard beperkt tot ontladen met max 1200 Watt omdat app en VA niet beter weten.

Ik wil eigenlijk capaciteit bijkopen maar durf momenteel geen Marstek te kopen. Ik vind op MP overigens nog geen gratis af te halen bricked VA's, dus het lijkt erop dat Marstek wél defecte units terughaalt.

• tweeek
nerovectra schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:56:
Ik vrees dat ik m'n VA per ongeluk onder ideale condities gebruik. Hij draait sinds een maand of drie op 147 met geen active WiFi verbinding op VA en de via bluetooth bedienende telefoon (dus óók geen app update). Buiten het feit dat de interne klok van de VA per dag een half uur vóór gaat lopen, laadt (via 4x mppt à 450wp) en ontlaadt (tussen 20:00 en 23:00 ie zeer betrouwbaar. Alles uiteraard beperkt tot ontladen met max 1200 Watt omdat app en VA niet beter weten.

Ik wil eigenlijk capaciteit bijkopen maar durf momenteel geen Marstek te kopen. Ik vind op MP overigens nog geen gratis af te halen bricked VA's, dus het lijkt erop dat Marstek wél defecte units terughaalt.
Nee die worden ook niet "gratis" aangeboden, maar heb er wel voorbij zien komen, er is best vraag schijnbaar voor defecte marsteks.

• Avenger 2.0
tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Nee die worden ook niet "gratis" aangeboden, maar heb er wel voorbij zien komen, er is best vraag schijnbaar voor defecte marsteks.
Iedereen denkt dat die makkelijk te repareren zijn en dat ze dan een goede deal scoren. Ik heb er echter men twijfels over. Hoogstens als je eentje koopt met defecte bms en andere met defecte omvormer kan je misschien nog één ganse van maken. Maar ook dat blijft een gok omdat je niet weet of er onderdelen gecodeerd zijn of firmware afhankelijk.

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:46
Marstek komt de defecte unit voorlopig ook niet halen wegens te vol magazijn. Leuke deur stopper.

• Avenger 2.0
Funnyman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:25:
Marstek komt de defecte unit voorlopig ook niet halen wegens te vol magazijn. Leuke deur stopper.
Moet niet vragen hoeveel er dan kapot gegaan zijn. Dus binnen een half jaar wel dan ineens :+

• Hijdaar95
Misschien 50/50 met nieuwe producten en de retouren. Hoe dan ook niet een al te best beeld.

• tweeek
Even een algemene vraag.

Werkt de functie van de ledjes aan / uit zetten goed bij de venus A / D ?

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:52
tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:34:
Even een algemene vraag.

Ja, dat werkt direct vanuit de app. Net als de backup functie.

Overigens nog een update van mijn defecte Venus A (met kortsluiting). Ik heb inmiddels een nieuwe unit ontvangen. Al met al heeft het 2,5 week geduurd.

• onlinaius
tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:34:
Even een algemene vraag.

Ja, bij mijn Venus A werkt dit prima.

• onlinaius
jan-marten schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Ja, dat werkt direct vanuit de app. Net als de backup functie.

Overigens nog een update van mijn defecte Venus A (met kortsluiting). Ik heb inmiddels een nieuwe unit ontvangen. Al met al heeft het 2,5 week geduurd.
Mijn vervangende is ook na ongeveer 2 weken afgelopen maandag aangekomen. 3 maal is scheepsrecht, en deze werkt zover nog goed (hoewel nog steeds af en toe wat onverklaarbaar, maar vaak moet je dan even wachten en dan gaat het wel goed). Hopelijk gaat alles nu wel goed, hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb, mijn vertrouwen is de Venus A is niet bepaald hoog na 2 kapotte units.

• WillemD61
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myyyONM9rdOWjr4IZEpHtcWBJXc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jt1swkeqrkGkkkFJBnRJZaZp.jpg?f=user_large

Mijn Venus A stopte er gisteren (rond 14:57) mee en had een reset nodig ('s avonds rond 22:00 pas gegeven). Omdat ik met mqtt details van de BMS en batterij modules uitlees ben ik eens gaan analyseren of er rond dat tijdstip iets bijzonders was.

De Venus A was op dat moment al een uur op 1200 Watt aan het laden en daarnaast deden de 2 direct aangesloten zonnepanelen volop me. Je ziet diverse temperaturen geleidelijk oplopen. Het meest opvallende is de mosfet temperatuur, waarvan hierboven de grafiek met diverse extreme pieken tijdens dat uur.

Op de hoogste piek in de grafiek stopte het systeem er mee en reageerde verder niet op commando's om te ontladen. Wel ging het laden via de zonnepanelen gewoon door en schakelde het systeem tussen de 2 modules. Je ziet de mosfet temperatuur na de stop geleidelijk afnemen en pas na de reset 's avonds weer wat grotere variaties tonen.

Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen voltages van de 13 elementen in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (0.15 volt graden hoger dan de rest)

Het lijkt dus wel gerelateerd aan belasting en daarmee temperatuur (ik heb versie 150 met max laden 1200 en max ontladen 800). Het systeem geeft geen foutmeldingen.

Ik ga dit aan Marstek rapporten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMwFyF_ztP27EBRVUGrUoElbfJQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H8fV2LXb3FbpCBSVCcKD0YLp.jpg?f=user_large

• Ross11
WillemD61 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]

Mijn Venus A stopte er gisteren (rond 14:57) mee en had een reset nodig ('s avonds rond 22:00 pas gegeven). Omdat ik met mqtt details van de BMS en batterij modules uitlees ben ik eens gaan analyseren of er rond dat tijdstip iets bijzonders was.

De Venus A was op dat moment al een uur op 1200 Watt aan het laden en daarnaast deden de 2 direct aangesloten zonnepanelen volop me. Je ziet diverse temperaturen geleidelijk oplopen. Het meest opvallende is de mosfet temperatuur, waarvan hierboven de grafiek met diverse extreme pieken tijdens dat uur.

Op de hoogste piek in de grafiek stopte het systeem er mee en reageerde verder niet op commando's om te ontladen. Wel ging het laden via de zonnepanelen gewoon door en schakelde het systeem tussen de 2 modules. Je ziet de mosfet temperatuur na de stop geleidelijk afnemen en pas na de reset 's avonds weer wat grotere variaties tonen.

Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen van de 13 element in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (1.5 graden hoger dan de rest)

Het lijkt dus wel gerelateerd aan belasting en daarmee temperatuur (ik heb versie 150 met max laden 1200 en max ontladen 800). Het systeem geeft geen foutmeldingen.

[Afbeelding]
Vraagje hoe moet ik naar de waarden van de Y as kijken?

Ross

• WillemD61
Ross11 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Vraagje hoe moet ik naar de waarden van de Y as kijken?
Bovenste grafiek is temperatuur*100, onderste temperatuur*1000.

Correctie: de onderste grafiek zijn de voltages per element * 1000, dus niet temperatuur. De temperatuur is alleen beschikbaar voor de gehele module en per blok van 4 elementen. (1 module=3 blokken van 4 elementen plus 1 element in het 4e blok)

[ Voor 36% gewijzigd door WillemD61 op 06-08-2026 19:37 ]

• onlinaius
MARSTEK Support Team by MarstekAI

Hello, the latest firmware has been pushed successfully. Please go to the APP: Device Homepage --> Settings --> Device and tap the red dot to upgrade (check our tutorial video at YouTube: How to Update Firmware in Marstek App | Step-by-Step Guide). Please note that the use of Ethernet and RS485 can affect data transmission. We recommend disconnecting Ethernet and RS485 and using a 2.4GHz WiFi with a strong signal during the upgrade. (Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses.)

Ok, even serieus: ik ben benieuwd of je er een serieuze reactie van Marstek op krijgt, maar als dat het geval is hoor ik die graag!

• WillemD61
onlinaius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

MARSTEK Support Team by MarstekAI

Hello, the latest firmware has been pushed successfully. Please go to the APP: Device Homepage --> Settings --> Device and tap the red dot to upgrade (check our tutorial video at YouTube: How to Update Firmware in Marstek App | Step-by-Step Guide). Please note that the use of Ethernet and RS485 can affect data transmission. We recommend disconnecting Ethernet and RS485 and using a 2.4GHz WiFi with a strong signal during the upgrade. (Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses.)

Ok, even serieus: ik ben benieuwd of je er een serieuze reactie van Marstek op krijgt, maar als dat het geval is hoor ik die graag!
De meeste door Marstek AI gegenereerde berichten kan je negeren. Die voorgestelde stappen heb je meestal al gedaan. Alleen als het door een echt persoon gedaan is is het zinvol om op te volgen.

• WillemD61
WillemD61 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]

Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen voltages van de 13 elementen in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (0.15 volt graden hoger dan de rest)

[Afbeelding]
Na eerst enkele AI antwoorden heb ik nu een persoonlijk antwoord gekregen dat specifiek ingaat op de situatie. Zie hieronder. Voorlopig de situatie blijven monitoren dus.

Mijn ervaring is overigens dat je op een AI antwoord moet reageren met bijvoorbeeld "this AI response does not address my question", dan komt er uiteindelijk wel een antwoord door een persoon.
Dear customer, I completely understand your concerns regarding the sudden freeze of the controls and graphics, as well as the voltage fluctuations observed in your battery cells. This behavior, where control and telemetry freeze while maintaining MPPT, corresponds to a temporary communication/control blockage that was resolved by your restart. The voltage variations warrant simple observation. >> Carefully monitor the evolution over 2 to 3 complete charge and discharge cycles to see if this maximum difference between cells increases, remains stable, or eventually resolves itself naturally. >> If possible in the Marstek app, temporarily limit the maximum charge to approximately 90-95% during your observation to avoid maintaining the battery at 100% voltage. >> Check the Wi-Fi signal strength in the app, as network instability can sometimes disrupt graph display or command transmission. >> Should a similar freeze occur in the future, perform a factory reset by pressing and holding the Power button for 10 seconds, then reconfigure the Wi-Fi. We remain at your disposal for any further information. Sincerely,
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste