Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Cubico schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:47:
[...]

Word door veel mensen ervaren, ff contact met Marstek via de app en je krijgt een update voor de BMS.
Heb gisteren nog geprobeerd de batterijen die werkte te dischargen naar het niveau van de nieuwe batterij(40 %), en ze dan weer allemaal samen te voegen.
Helaas geen verschil. Melding gemaakt in de app, maar ik krijg daar geen reacties.

Heb nu de oude configuratie weer draaien met 2 batterijen, omdat vanmiddag de stroom weer negatief is. Mooi moment om dan bij te laden.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:52
kevlar01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Heb gisteren nog geprobeerd de batterijen die werkte te dischargen naar het niveau van de nieuwe batterij(40 %), en ze dan weer allemaal samen te voegen.
Helaas geen verschil. Melding gemaakt in de app, maar ik krijg daar geen reacties.

Heb nu de oude configuratie weer draaien met 2 batterijen, omdat vanmiddag de stroom weer negatief is. Mooi moment om dan bij te laden.
Ik heb de aanvraag voor V147 nog open staan, duurt ook reeds een paar dagen. Bij mij loopt de boel in elk geval gewoon op 800W echter zou voor extra setje panelen graag de 1200W willen gebruiken. Maar goed, ff afwachten wanneer ze weer tijd hebben.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Giuliaatje
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:16
Heeft iemand ervaring met zowel homewizard P1 en een shelly pro 3em om met een Venus A ook echt 0 op de meter te houden. Ik vind de combi met homewizard P1 nu best heftig reageren, wat leidt tot na-ijlen en piekerig verbruik.

Mijn Landis/Gyr E350 is een oudje en zal pas elke 10s een meting doorgeven, wat ook niet meehelpt.

Zal een Shelly echt veel betere resultaten geven?

Bijgevoegd een screenprint van mijn verbruik op een zonnige dag terwijl ik niet thuis was, dus geen gek verbuik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNdt0DjmpsTj_3IkfMq4QwAQgQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMt4JvCpxTJRQSc7fscv4eFd.jpg?f=fotoalbum_large
1.4 kW is toch niet echt 0-op-de-meter.

• jan_f
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 22:44
Ik heb een marstek Venus A. Bij de vorige firmware werkte de api goed samen met Home Assistant. Echter nu met mijn huidige firmware 148.3 (en een ervoor) werkt de API niet goed meer. Na een tijdje gaat de Marstek A gekke dingen doen zoals het omzetten van de modus van auto naar handmatig, hij zet zelf de Api uit etc.

Heeft iemand hier dit ook meegemaakt ? Wat kun je hier aan doen ? Heeft het met het aantal polls per minuut te maken ?

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:07
Cubico schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb de aanvraag voor V147 nog open staan, duurt ook reeds een paar dagen. Bij mij loopt de boel in elk geval gewoon op 800W echter zou voor extra setje panelen graag de 1200W willen gebruiken. Maar goed, ff afwachten wanneer ze weer tijd hebben.
Hoe lang duurt het voor een antwoord? Of een update in mijn geval? Heb nu een onbruikbaar Venus A systeem🥴

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109

• RvandeBeeten
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-05 10:50
Even een hersenspinsel, maar in hoeverre kan de firmwate van de CT003 ook een rol spelen in onverklaarbaar gedrag zoals menigeen ervaart?

Ik kom hierop omdat ik zag dat bij Tom zijn CT003 op V122 draait en de mijne op V116. Oftwel, ook daarin zijn verschillen in omloop.

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:07
RvandeBeeten schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:59:
Even een hersenspinsel, maar in hoeverre kan de firmwate van de CT003 ook een rol spelen in onverklaarbaar gedrag zoals menigeen ervaart?

Ik kom hierop omdat ik zag dat bij Tom zijn CT003 op V122 draait en de mijne op V116. Oftwel, ook daarin zijn verschillen in omloop.
Deze is steeds geupdate in samenwerking met Venus V2. Heeft een versterkte antenne (3db) en een vast ip-adres in de range waar ook de Marstek batterijen in zitten. Werkt probleemloos!

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Maak me wel wat zorgen over de continuïteit van van Marstek, lijkt wel of elke batterij op een Chinees zolderkamertje in elkaar geflanst wordt met toevallig aanwezige componenten. Elk met zijn aangepaste firmware , moet toch mogelijk zijn om een uptodate firmware te hebben welke gewoon werkt en automatisch wordt geïnstalleerd en nog veel belangrijker dan ook gewoon werkt.
Zat te denken aan een uitbreiding module maar heb echt geen zin om dan te eindigen met een niet meer werkende systeem.

Ross

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-05 09:32
Ross11 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:47:
Maak me wel wat zorgen over de continuïteit van van Marstek, lijkt wel of elke batterij op een Chinees zolderkamertje in elkaar geflanst wordt met toevallig aanwezige componenten. Elk met zijn aangepaste firmware , moet toch mogelijk zijn om een uptodate firmware te hebben welke gewoon werkt en automatisch wordt geïnstalleerd en nog veel belangrijker dan ook gewoon werkt.
Zat te denken aan een uitbreiding module maar heb echt geen zin om dan te eindigen met een niet meer werkende systeem.
Het is een gok. Bij sommige mensen helpt een firmwareupdate; Wij hebben de extra batterij retour kunnen sturen omdat na nieuwe firmware de gehele set niet meer wilde opstarten. Bij verwijderen van die laatste "uitbreidingsbatterij" werkt alles weer gewoon goed.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.62;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Ross11
antoinevromen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Het is een gok. Bij sommige mensen helpt een firmwareupdate; Wij hebben de extra batterij retour kunnen sturen omdat na nieuwe firmware de gehele set niet meer wilde opstarten. Bij verwijderen van die laatste "uitbreidingsbatterij" werkt alles weer gewoon goed.
Dat is juist het probleem, een gok, is toch niet echt normaal dat als je voor 500 euro iets koopt het een gok is of het wel werkt. Of nog erger het je hele systeem sloopt.

Moet wel zeggen dat mijn venus A (4.16 kWh) die ik nu een mnd heb, het op 148 prima doet. Laden en ontladen op 1500 W, wel een koelfan er op gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door Ross11 op 02-05-2026 19:06 ]

Ross

• antoinevromen
Ross11 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Dat is juist het probleem, een gok, is toch niet echt normaal dat als je voor 500 euro iets koopt het een gok is of het wel werkt. Of nog erger het je hele systeem sloopt.

Moet wel zeggen dat mijn venus A (4.16 kWh) die ik nu een mnd heb het op 148 prima doet. Laden en ontladen op 1500 W, wel een koelfan er op gezet.
Ja bij ons ook als 4.16 prima (incl. 1500W laden/ontladen) en als 6.24 een drama. Eerst aangesloten en zag hij de nieuwe uitbreidingsbatterij wel (zelfs hoeveel soc deze had), maar het systeem wilde niet opladen/ontladen meer. Op advies van leverancier en Marstek (China) de hele set aan laten staan en een firmwareupdate gedraaid. Deze FW-update ging succesvol en nadat het geheel weer wilde opstarten alleen nog maar even grid-lampje en ct en daarna gaat alles uit (ook groene knopje). Na verwijderen van de laatste uitbreidingsbatterij start de set van 4.16 weer prima op en gaat meteen laden/ontladen op NOM . Vervolgens krijg ik de vraag van de leverancier of ik de complete set aan wil laten staan voor een nieuwe update terwijl ik al schreef dat de complete set inclusief laatste uitbreidingsbatterij NIET meer opstart (hoe dan aan laten staan?). Dus hebben we de uitbreidingsbatterij maar retour gedaan binnen de wettelijke termijn.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.62;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
Ross11 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:47:
Snap wat je wil zeggen. Hardwarematig lijkt er bij de Venus A thans toch een serieuze beterschap te zijn dan de Venus E serie. Software matig duidelijk nog niet. Is thans een groot bedrijf met alles (incl batterij fabricage) in house. Laten we hopen dat het betert in de toekomst. Doe de komende maanden wel geen firmware updates meer, maar hou dat tot in de winter. Als er dan iets breekt maakt mij niet uit dat ik maand op vervanging moet wachten 😅

• Ross11
antoinevromen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Ja bij ons ook als 4.16 prima (incl. 1500W laden/ontladen) en als 6.24 een drama. Eerst aangesloten en zag hij de nieuwe uitbreidingsbatterij wel (zelfs hoeveel soc deze had), maar het systeem wilde niet opladen/ontladen meer. Op advies van leverancier en Marstek (China) de hele set aan laten staan en een firmwareupdate gedraaid. Deze FW-update ging succesvol en nadat het geheel weer wilde opstarten alleen nog maar even grid-lampje en ct en daarna gaat alles uit (ook groene knopje). Na verwijderen van de laatste uitbreidingsbatterij start de set van 4.16 weer prima op en gaat meteen laden/ontladen op NOM . Vervolgens krijg ik de vraag van de leverancier of ik de complete set aan wil laten staan voor een nieuwe update terwijl ik al schreef dat de complete set inclusief laatste uitbreidingsbatterij NIET meer opstart (hoe dan aan laten staan?). Dus hebben we de uitbreidingsbatterij maar retour gedaan binnen de wettelijke termijn.
Zit zelf te denken om niet een uitbreiding accu te kopen maar een hoofdset van 2.1 kWh, geeft wel extra verlies maar de zonnestroom klotst hier tegen de slimme meter op :) . Het verschil in prijs is maar 100 euro en je krijgt hier wel extra aansluit mogelijkheden voor en extra in en uit wattage. De batterij heeft hier een eigen groep.

Ross

• antoinevromen
Ross11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Zit zelf te denken om niet een uitbreiding accu te kopen maar een hoofdset van 2.1 kWh, geeft wel extra verlies maar de zonnestroom klotst hier tegen de slimme meter op :) . Het verschil in prijs is maar 100 euro en je krijgt hier wel extra aansluit mogelijkheden voor en extra in en uit wattage. De batterij heeft hier een eigen groep.
Was ook ons plan of een Venus E n (n>=3). Bij ons geen uitbreidingsset meer, maar dat zal wel duidelijk zijn na onze post (ervaring)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
antoinevromen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Nu heb ik nog even salderen zonder terugleverboetes, maar gebaseerd op dit topic is bij Marstek van de meest interessante optie, toch afgezakt naar voorlopig niet. En natuurlijk in een topic komen de probleemgevallen langs en niet de dingen die goed werken. Maar het zijn wel veel problemen, en vooral het gebrek aan oplossingen. Veel tickets maken in de hoop dat je een nieuwe firmware van customer support krijgt in de hoop dat die het oplost. Maar ze hebben dus zelf niet genoeg vertrouwen om die firmware gewoon naar iedereen uit te rollen.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37
Ross11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Ik heb hetzelfde, ik ga denk ik ook voor een extra hoofdunit. Ik plaats hem op een andere groep, samen zijn ze dan goed voor 3000w laden/ontladen :)

Voor wat betreft de problemen: er zijn zeker veel problemen. Maar hoe verhoudt dat zicht tot het totaal verkocht? Degene bij wie het goed draait hoor je niet en ee zijn echt veel van deze apparaten al verkocht volgens mij.

• Ross11
marsian schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb hetzelfde, ik ga denk ik ook voor een extra hoofdunit. Ik plaats hem op een andere groep, samen zijn ze dan goed voor 3000w laden/ontladen :)

Voor wat betreft de problemen: er zijn zeker veel problemen. Maar hoe verhoudt dat zicht tot het totaal verkocht? Degene bij wie het goed draait hoor je niet en ee zijn echt veel van deze apparaten al verkocht volgens mij.
Klopt wat problemen betreft, is een hapklare stekkerbatterij en veel sluiten hem aan en kijken niet verder. Zonder een beetje randapperatuur van bijv, Homewizard of Homeassistant is alles wat je hebt de vrij primitieve Marstek app om de zaak en werking in de gaten te houden.
Ook de andere merken hebben echt wel aanloop problemen, is ook een vrij nieuw product welke zeker nog zal evolueren.
Probleem wat ik hier lees is juist de afwikkeling van problemen en het vage update beleid. Mis, denk ik, een duidelijk aanspreek punt hier in Nederand.

Ross

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Ross11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Klopt wat problemen betreft, is een hapklare stekkerbatterij en veel sluiten hem aan en kijken niet verder. Zonder een beetje randapperatuur van bijv, Homewizard of Homeassistant is alles wat je hebt de vrij primitieve Marstek app om de zaak en werking in de gaten te houden.
Ook de andere merken hebben echt wel aanloop problemen, is ook een vrij nieuw product welke zeker nog zal evolueren.
Probleem wat ik hier lees is juist de afwikkeling van problemen en het vage update beleid. Mis, denk ik, een duidelijk aanspreek punt hier in Nederand.
Maar het 'hapklaar' is ook niet helemaal het geval. Ik kan me goed voorstellen dat een weinig eisende gebruiker de batterij op NOM zet, maar met het weer van de afgelopen 1.5 week betekend dit wel dat deze er (versie 148) iedere keer als je 100% bereikt mee ophoud (in ieder geval bij mij) tot je de boel reset.

Dat zal toch ook een weinig eisende gebruiker behoorlijk irriteren neem ik aan.

Het crashen door het activeren van de api zal inderdaad meer een poweruser dingetje zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:07
onlinaius schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Maar het 'hapklaar' is ook niet helemaal het geval. Ik kan me goed voorstellen dat een weinig eisende gebruiker de batterij op NOM zet, maar met het weer van de afgelopen 1.5 week betekend dit wel dat deze er (versie 148) iedere keer als je 100% bereikt er mee ophoud (in ieder geval bij mij) tot je de boel reset.

Dat zal toch ook een weinig eisende gebruiker behoorlijk irriteren neem ik aan.

Het crashen door het activeren van de api zal inderdaad meer een poweruser dingetje zijn.
Maar nu ga je uit van een weinig eisende gebruiker met een dynamisch contract (denk ik). Als je gewoon een vast contract hebt dan is NOM gewoon goed.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• onlinaius
Bravertal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Maar nu ga je uit van een weinig eisende gebruiker met een dynamisch contract (denk ik). Als je gewoon een vast contract hebt dan is NOM gewoon goed.
Maar NOM lukt dus ook niet, omdat je de batterij bij 100% (Versie 14*) iedere keer moet resetten.

En het lijkt mij dan ook dat ook een weinig eisende gebruiker dit mateloos zal irriteren dat hij elke avond als het zonnig is geweest de batterij moet resetten zodat deze weer werkt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik herken dat gedrag van het resetten niet. Ik heb twee werkende Venus A batterijen en beide kunnen prima tot 100%.

Ik stuur ze via modbus aan.

Voor de derde niet werkende ga ik morgen een ingebrekestelling naar de leverancier sturen. Al meer dan een maand zonder respons. ;(

• Bravertal
onlinaius schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Maar NOM lukt dus ook niet, omdat je de batterij bij 100% (Versie 14*) iedere keer moet resetten.

En het lijkt mij dan ook dat ook een weinig eisende gebruiker dit mateloos zal irriteren dat hij elke avond als het zonnig is geweest de batterij moet resetten zodat deze weer werkt.
O, van dat resetten wist ik niet. Daar heb je gelijk in, dat schiet niet op.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• onlinaius
Beekforel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
Ik herken dat gedrag van het resetten niet. Ik heb twee werkende Venus A batterijen en beide kunnen prima tot 100%.

Ik stuur ze via modbus aan.

Voor de derde niet werkende ga ik morgen een ingebrekestelling naar de leverancier sturen. Al meer dan een maand zonder respons. ;(
Modbus heb ik inderdaad ook geprobeerd. Via automations (en de integratie van Fonkse), of via de integratie van Fonske icm HBC, of alleen via de api en een automation, of zonder een van deze varianten en met een rechtstreeks schema. Op 1500 watt, op 800 watt, met en zonder feed-in, met 15 minuten resets, 4 uur resets, factory reset met behoud van data, zonder behoud van data.

Het gedrag blijft hetzelfde: 100% is een batterij die niets meer doet tot deze gereset wordt.

Zo nu en dan moet ik de batterij ook op andere manieren resetten.

Ik heb Marstek al een keer of 5 gevraagd of ze 147 of 144 (liefst die laatste, die was het meest stabiel voor mij, en hoefde ik 'maar' eens per paar weken te resetten) terug willen zetten, maar tot nu toe krijg ik steeds 'doe een 15 minuten of 4 uur reset, en dan moet de batterij het weer doen' (klopt ook, als ze het doen voor maximaal een etmaal bedoelen).

• antoinevromen
onlinaius schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat dit jouw ervaring is, maar niet iets algemeens, want bij mijn zoon werkt NOM prima overdag opladen en 's avonds ontlaten en hij heeft versie 148.119.109 op zijn Venus A en hoeft nooit te resetten.
Alleen heeft hij weer het probleem van geen nieuwe uitbreidingsbatterij bij kunnen plaatsen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dat laatste is toch ook een redelijk standaard iets. Als je nou inderdaad echt hele specifieke zaken voor de echte hobbyist soms problemen gaven, oké. Maar iets als een extra batterij bij een modulair systeem toevoegen hoort gewoon te werken.

• Cubico
antoinevromen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Ik denk dat dit jouw ervaring is, maar niet iets algemeens, want bij mijn zoon werkt NOM prima overdag opladen en 's avonds ontlaten en hij heeft versie 148.119.109 op zijn Venus A en hoeft nooit te resetten.
Alleen heeft hij weer het probleem van geen nieuwe uitbreidingsbatterij bij kunnen plaatsen.
Ik heb nu 148.119.119 en doet alles goed op 800W , maar zodra ik de 1500W selecteer gaat het mis boven 1470W. en zit de boel vat. Eerder had ik ook het bevriezen op 100% en dat is gelukkig weg. Er lijkt zoveel willekeur in de storingen en oplossingen.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• onlinaius
antoinevromen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Theoretisch zou dat ook nog mijn probleem kunnen zijn. Ik heb een 6 KWh stack. Maar als ik alle variabelen opnieuw moet gaan testen met 4KWh of met 2KWh wordt het wel heel erg veel testen, ik hoop dan ook dat Marstek eindelijk eens fatsoenlijk gaat reageren op support aanvragen en dit probleem eindelijk de wereld uithelpt (mogelijk met een volgende firmwareversie, maar dat is moeilijk in te schatten, gezien het gebrek aan communicatie).

• onlinaius
Cubico schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Ik heb nu 148.119.119 en doet alles goed op 800W , maar zodra ik de 1500W selecteer gaat het mis boven 1470W. en zit de boel vat. Eerder had ik ook het bevriezen op 100% en dat is gelukkig weg. Er lijkt zoveel willekeur in de storingen en oplossingen.
Ja, er is geen peil op te trekken. Voor mij werkt die 800 watt ook niet.

Wel heb ik zojuist een set van 4 koelventilatoren besteld, die ik op de backup poort ga aansluiten en schakelen via HA. Heel, heel, heel misschien verhelpt dit mijn problemen. En zo niet dan is het sowieso niet gek om wat aan temperatuurmanagement te doen, want de maximale temperatuur die ik ooit heb gezien (integratie van Fonske) was 71 graden, en op de lange termijn lijkt me dat ook niet heel goed voor de batterij.

• antoinevromen
Sissors schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:25:
En dat laatste is toch ook een redelijk standaard iets. Als je nou inderdaad echt hele specifieke zaken voor de echte hobbyist soms problemen gaven, oké. Maar iets als een extra batterij bij een modulair systeem toevoegen hoort gewoon te werken.
Uiteraard volkomen mee eens, maar het merkwaardige is dat het niet bij iedereen dezelfde problemen geeft. Anders zou dit forum wel vol staan met die meldingen. Ik lees ook dat een uitbreidingsset bij andere mensen goed werkt. Bij mijn zoon ook om van basisunit 2.08 kWh naar 4.16 kWh te gaan ging prima, maar naar 6.24 kwamen de problemen.
Zal wel een specifiek software-issue zijn lijkt mij.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:40
Ik zou iedereen aanraden om niet alleen via de app bij Marstek melding te maken van problemen, maar juist je leverancier in nederland er op aan te spreken. Uiteindelijk heb je daar de zakelijke relatie mee, zij zijn verantwoordelijk voor een goed werkend apparaat.

Uiteindelijk zal de oplossing van Marstek zelf moeten komen, maar laat de leveranciers daar ook maar aan werken.

• onlinaius
WillemD61 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:55:
Ik zou iedereen aanraden om niet alleen via de app bij Marstek melding te maken van problemen, maar juist je leverancier in nederland er op aan te spreken. Uiteindelijk heb je daar de zakelijke relatie mee, zij zijn verantwoordelijk voor een goed werkend apparaat.

Uiteindelijk zal de oplossing van Marstek zelf moeten komen, maar laat de leveranciers daar ook maar aan werken.
Ja, al gedaan, ik heb Marstek.nl een ingebrekestelling verstuurd, met een cc naar Marstek-Energy. Marstek.nl heeft afgelopen donderdag gereageerd, waarbij ze vroegen om serienummers van de basisunit en de uitbreidingsbatterijen, en het geregistreerde emailadres in de app.

Daarna nog geen reactie gehad. Ik ben benieuwd waar zij mee aankomen.

• Ross11
De reacties hierboven geven wel aan dat een beetje gok werk is met deze batterij en uitbreiding.
Is een redelijk nieuw product dus dat kan, maar lees hier wel dat het contact met de leverancier/fabrikant nogal wat te wensen overlaat en dat is jammer.
Is wel een product met 10 jaar garantie (op papier) en als de contacten nu al zo traag/ moeizaam verlopen ben ik een beetje bezorgd over deze garantie.

Stuur mijn huis aan met Homeassistent, ESPhome en HomeWizard spullen en bedien de zonnepanelen via openDTU, maar durf eigelijk niet de API van de batterij aan te zetten, zeker omdat hij het nu doet en ik bang ben om iets te verstoren en vervolgens in een oeverloos "reset programma" terecht te komen.

Ross

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:20
Helaas na een reset vanwege uitval zag de venus a maar 4 batterijen ipv 5. Weer reset nu niks meer, geen display meer en groene lampje bovenop gaat na 2 min ook uit. Volgens de app staat de accu ook niet meer aan. Joepie

• antoinevromen
Funnyman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:25:
Helaas na een reset vanwege uitval zag de venus a maar 4 batterijen ipv 5. Weer reset nu niks meer, geen display meer en groene lampje bovenop gaat na 2 min ook uit. Volgens de app staat de accu ook niet meer aan. Joepie
5e batterij ertussenuit halen en opnieuw opstarten (en afgekoppelde batterij retour sturen).

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-05 19:29
Cubico schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Hier identiek. Bij instelling 800W lijkt alles degelijk te werken.
Stel ik de 1500W in dan zie ik allerlei rare fenomenen : overschot wordt niet meer geïnjecteerd, modus wordt zomaar gewijzigd van manueel naar NOM enz. Batterij wordt in de 1500W stand ook enorm warm.
heb getracht daarna terug naar 800W te zetten, lukte niet ging telkens terug naar 1500W ook auto NOM naar manueel zetten lukte niet meer. Heb aantal keer reset gegeven, ook dat gaf geen oplossing.
Uiteindelijk gewacht tot de avond en toen er geen PV productie meer was en batterij afgekoeld kon ik wel de 800W terug instellen en werking in manueel...blijft een raar beestje die Venus A, ze krijgen die blijkbaar niet op punt.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:22
Op v143 met 2 accu's (Venus A) werkt 1200W in/uit wel bij mij. Kun je terug naar die versie?

[ Voor 5% gewijzigd door Hijdaar95 op 04-05-2026 15:35 ]

• Funnyman
antoinevromen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:40:
[...]

5e batterij ertussenuit halen en opnieuw opstarten (en afgekoppelde batterij retour sturen).
Gedaan helaas zelfde resultaat. Groen lampje gaat aan er komt geen leven in na 2 min lampje uit. Ik denk eerder dat de bovenkant/omvormer/bms gedeelte is gesneuveld

• onlinaius
Eeehm, ok. Surplus Feed-in werkt weer, voor het eerst na de update naar 148.

Wel moest ik de batterij resetten toen deze 100% had bereikt, maar nu lijkt deze (op 97% SoC) de Surplus netjes door te geven naar de grid.

Geen peil op te trekken.

• onlinaius
Hijdaar95 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:35:
Op v143 met 2 accu's (Venus A) werkt 1200W in/uit wel bij mij. Kun je terug naar die versie?
Ook al meerdere keren geprobeerd. Marstek heeft me indertijd 1x teruggezet van 147 naar 144, maar nu komen ze steeds met 'doe maar een reset', en terugzetten willen ze zo te merken niet.

• D-Ed
  • Niet online
antoinevromen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Uiteraard volkomen mee eens, maar het merkwaardige is dat het niet bij iedereen dezelfde problemen geeft. Anders zou dit forum wel vol staan met die meldingen. Ik lees ook dat een uitbreidingsset bij andere mensen goed werkt. Bij mijn zoon ook om van basisunit 2.08 kWh naar 4.16 kWh te gaan ging prima, maar naar 6.24 kwamen de problemen.
Zal wel een specifiek software-issue zijn lijkt mij.
Hier draait ook alles 100% na de "upgrade" naar 4.16 kWh. Dat ding heeft me in totaal nog niet meer dan een uur uitpakken en instellen gekost volgens mij. En zo te zien houd ik het aankomende zomer maar gewoon bij de set-up zoals die nu staat (V143, 800Watt).

Afgelopen weekend met een kameraad over de thuisbatterij gehad maar heb hem vooralsnog niet deze Marstek aangeraden.

• antoinevromen
Funnyman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Gedaan helaas zelfde resultaat. Groen lampje gaat aan er komt geen leven in na 2 min lampje uit. Ik denk eerder dat de bovenkant/omvormer/bms gedeelte is gesneuveld
In een ultieme poging zou je natuurlijk alleen de bovenkant kunnen opstarten (wel de afsluitplug dan in de onderkant stoppen.). Zo kun je vaststellen welke component bovenkant of een van de aanvullende batterijen het probleem is.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:54
Knoflookpasta schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:32:
Ik ben er achter waarom mijn nieuwe Venus A niet werkt. Ik heb de kabel doorgemeten en die was goed. Maar toch geen GRID-connectie. De BC01 mannelijke connector op de Venus blijkt maar met 2 pinnen contact te maken. De derde pin (die ofwel nul ofwel fase voert) ligt helemaal achterin de aansluiting. Samen met de beschadiging op het front (onder de beschermfolie) lijkt mij dit een typisch 'maandagochtend' geval.

[Afbeelding]
Ik heb de nieuwe Venus A + extra batterij inmiddels terug gebracht naar de leverancier en de koop ontbonden. Bij aankomst stond er een hele grote stapel met Venus A modellen die teruggestuurd moesten worden... De leverancier vertelde dat hij de meeste uitval heeft bij de Venus A, veel meer dan bij de Venus E, en dat hij er over dacht om dat de Venus A binnenkort misschien niet meer te gaan leveren. Hij gaf aan dat het meestal de schuld is van de basisunit als de extra accu niet wordt herkend,

Verder stonden er Zendure thuisaccu's die volgens hem gemiddeld net zo veel problemen hadden als de Marteks. En de nieuwe Growatt Aura 5000 was ook op voorraad, een concurrent voor de Venus E. Voordeel van Growatt lijkt mij wel dat er tenminste wel een officieel Nederlands aanspreekpunt is.

Ik blijf even draaien op mijn eerste set Venus A + batterij en dek daarmee het nachtelijk sluipverbruik nagenoeg af. Voorlopig even afwachten en dan later dit jaar misschien iets er bij kopen.

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• onlinaius
De Zendures verbaast mij! Tijdje meegelezen in dat topic voordat ik mijn Venus A kocht, en ik zag daar vrij weinig problemen voorbij komen.

• Bravertal
onlinaius schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:52:
De Zendures verbaast mij! Tijdje meegelezen in dat topic voordat ik mijn Venus A kocht, en ik zag daar vrij weinig problemen voorbij komen.
Ik lees mee met Zendure. Laatste tijd op het forum ook veel problemen hoor.

• onlinaius
Zojuist de update naar 148.3 ontvangen. Ik ben heel benieuwd of dit mijn problemen oplost.

Ik weet dat dit niet voor iedereen hier het geval is, maar gezien de zeer wisselende ervaringen hoop ik dat het voor mij beter uitpakt! Ik had in ieder geval geen twijfel om up te graden. Veel beroerder dan versie 148 kan 148.3 toch niet zijn zou je denken (hoewel ik dat bij de upgrade van 147 naar 148 ook dacht).

[ Voor 28% gewijzigd door onlinaius op 04-05-2026 19:17 ]

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik heb 2 support tickets lopen bij Marstek via de app.
Ik doe het toch goed om via het menu 'Help & Feedback' en dan vervolgens te kiezen voor 'Ask Marstek'?

Ik heb daar namelijk nog 0 reacties gekregen op de vragen die ik daar stel.

Op zich draait de set die ik nu heb prima op 800 watt. 1200 ging ook, maar ik kan nu met de nieuwe firmware alleen 1500 kiezen. Die werkt niet goed bij mij.
Ook herkent hij de 3e batterij unit niet, die blijft op 'running' staan, waardoor de hele installatie niet werkt.
Ik heb hem er voor nu maar tussenuit gelaten.

• Funnyman
antoinevromen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:03:
[...]

In een ultieme poging zou je natuurlijk alleen de bovenkant kunnen opstarten (wel de afsluitplug dan in de onderkant stoppen.). Zo kun je vaststellen welke component bovenkant of een van de aanvullende batterijen het probleem is.
Ook gedaan geen resultaat. Marstek gemeld en aan Tubotek ben benieuwd wie eerst reageert.

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 20:27
Zijn deze problemen ook van toepassing op de venus D?

• Avenger 2.0
icerus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:33:
Zijn deze problemen ook van toepassing op de venus D?
De extra batterijen die problemen geven met firmware/bms mismatch bedoel je? Hoogstwaarschijnlijk wel.
Maar hier zijn maar weinig Venus D gebruikers denk ik. Dus weinig feedback.

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-05 10:31

HPX

Ik heb nu een kleine maand een Venus D met 3 accu's draaien. Ontgrendeld op 2200W, lokale API aan om uit te lezen met Homey.
Problemen die ik tot nu toe heb ervaren:
- Verbinding met Homewizard P1 meter weg, na opnieuw configureren werkt het weer naar behoren.
- Lokale API die af en toe uitgegooid word, en ik dan weer opnieuw aan moet zetten.
- Verbinding met de app/accu's werkt niet altijd lekker als ik op een ander WiFi netwerk dan m'n thuis netwerk zit.

Tot nu toe vind ik het allemaal wel te overzien. Al zou het natuurlijk fijn zijn als het gewoon helemaal stabiel draait zonder enige controles zo af en toe om te kijken of alles nog naar behoren werkt.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37
De app is inderdaad niet al te best. Ik heb maar een paar dagen op de api gedraaid en inderdaad viel regelmatig de p1 weg. Sinds ik modbus gebruik geen problemen meer.

• Avenger 2.0
Geloof dat je bij de Venus D ook gewoon Modbus TCP kan gebruiken als met netwerkkabel is aangesloten. Dat is stuk stabieler dan de API.

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 20:24
Mijn problemen met de A blijven, Marstek reageert niet of nauwelijks. Een totale reset werkt ook niet. Zou graag een 2e A met wat accu’s willen hebben, maar door al deze shit ga ik dat nog niet doen..erg jammer

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:42
Mijn 1e unit met 1.44 + extra batterij draait nog prima.
De 2e unit word door marstek omgewisseld, zojuist het formulier ingevuld. ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Marstek Venus A V144

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
Er ontstaan wel wat trends zo te zien. Hier had ik ook een instabiel systeem bij gebruik van de API koppeling. Na overschakelen naar Modbus is het al 3 weken heel stabiel. Ook geen wegvallende HW P1 meer gehad. Gisteren voor het eerst de set op een eigen groep aangesloten en de 1500 Watt ontladen ontgrendeld. Dan ontstaan ook hier problemen. Zeer kort ontladen op 1500 watt en daarna volledig stoppen. Pas na terugzetten op 800 watt en een restart werkt het weer naar behoren. Meerdere keren getest en hetzelfde resultaat.

Dus voorlopig laat ik het maar zo. Is geen ramp. Maar blijft bijzonder dat dit soort functionaliteit ogenschijnlijk niet voldoende getest is i.c.m. de uitgerolde firmware versies.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• onlinaius
Viper085 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:36:
Er ontstaan wel wat trends zo te zien. Hier had ik ook een instabiel systeem bij gebruik van de API koppeling. Na overschakelen naar Modbus is het al 3 weken heel stabiel. Ook geen wegvallende HW P1 meer gehad. Gisteren voor het eerst de set op een eigen groep aangesloten en de 1500 Watt ontladen ontgrendeld. Dan ontstaan ook hier problemen. Zeer kort ontladen op 1500 watt en daarna volledig stoppen. Pas na terugzetten op 800 watt en een restart werkt het weer naar behoren. Meerdere keren getest en hetzelfde resultaat.

Dus voorlopig laat ik het maar zo. Is geen ramp. Maar blijft bijzonder dat dit soort functionaliteit ogenschijnlijk niet voldoende getest is i.c.m. de uitgerolde firmware versies.
Versie?

Want dat lijkt behoorlijk uit te maken. Ik zag op 147 bepaalde fouten, op 148 weer hele andere fouten, en 148.3 lijkt zich weer helemaal anders te (mis)dragen.

• Viper085
onlinaius schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:35:
[...]

Versie?

Want dat lijkt behoorlijk uit te maken. Ik zag op 147 bepaalde fouten, op 148 weer hele andere fouten, en 148.3 lijkt zich weer helemaal anders te (mis)dragen.
Versie 148. Ik kan het volgnummer nu niet zien aangezien ik geen update klaar heb staan. Details vanuit HA:
EMS 148
BMS 109
VMS 119

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• icerus
Is er ergens meer info hoe deze modbus connectie juist werk ?

• Viper085
icerus schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:24:
Is er ergens meer info hoe deze modbus connectie juist werk ?
Deze instructie heb ik gebruikt i.c.m. Home Assistant
https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/

• Hijdaar95
Mijn Venus A is vanmiddag voor het eerst vastgelopen na twee weken gebruik.
De setup stond ongeveer twee dagen op eigen consumptie (de HA connectie en APi had ik verbroken, daar had ik niks aan).
Accu had ~30% over toen deze vast liep. Wisselen van modus in app had geen invloed, enkel het fysiek uit/aan zetten.

• onlinaius
onlinaius schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:17:
Zojuist de update naar 148.3 ontvangen. Ik ben heel benieuwd of dit mijn problemen oplost.

Ik weet dat dit niet voor iedereen hier het geval is, maar gezien de zeer wisselende ervaringen hoop ik dat het voor mij beter uitpakt! Ik had in ieder geval geen twijfel om up te graden. Veel beroerder dan versie 148 kan 148.3 toch niet zijn zou je denken (hoewel ik dat bij de upgrade van 147 naar 148 ook dacht).
Update: van de regen in de drup.

Ik had goede hoop toen ik 148.3 ontving, en even leek deze inderdaad beter te werken dan 148. De NOM werd strakker aangehouden, en ook de ingestelde schema's werkten netjes.

Vanochtend stopte de batterij er opeens grotendeels mee. Ik kan er nog steeds bij, maar de batterij doet niets meer. Geen NOM, geen handmatige ontlading, en laden van de zonnepanelen soms met enkele tientallen watts, maar nooit op het normale vermogen (schatting op basis van de zonnepanelen op het hoofddak was zo'n 500 - 700 watt op het lichtste deel van de dag, terwijl de Venus A niet boven de 100 is uitgeweest.

Ik was blij met de update, want dacht dat het vast niet slechter er op kon worden, maar ipv 2x per dag resetten doet de batterij dus nu niets meer.

Ik heb het nogmaals bij Marstek.nl en Marstek China neergelegd.

• Cubico
onlinaius schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:53:
[...]

Update: van de regen in de drup.

Ik had goede hoop toen ik 148.3 ontving, en even leek deze inderdaad beter te werken dan 148. De NOM werd strakker aangehouden, en ook de ingestelde schema's werkten netjes.

Vanochtend stopte de batterij er opeens grotendeels mee. Ik kan er nog steeds bij, maar de batterij doet niets meer. Geen NOM, geen handmatige ontlading, en laden van de zonnepanelen soms met enkele tientallen watts, maar nooit op het normale vermogen (schatting op basis van de zonnepanelen op het hoofddak was zo'n 500 - 700 watt op het lichtste deel van de dag, terwijl de Venus A niet boven de 100 is uitgeweest.

Ik was blij met de update, want dacht dat het vast niet slechter er op kon worden, maar ipv 2x per dag resetten doet de batterij dus nu niets meer.

Ik heb het nogmaals bij Marstek.nl en Marstek China neergelegd.
Heb vandaag nw update gekregen, ik had gevraagd om de V147 maar V148/4 119/2 110/3 gekregen (kom nu van V148/3 119 109). Deze aanvraag heeft ongeveer een week geduurd. In deze versie kun je ook kiezen tussen 800 en 1500. Laat hem vandaag ff op 800 staan, als dan alles goed funktioneerd gaan we morgen voor de 1500. We gaan het zien.

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:54

bvw

Is er iemand met goede contacten direct met de fabrikant? zouden ze niet willen overwegen de software (selectief) open source te maken?

Ik heb de indruk dat we met wat meer developers er wat stabielers van kunnen maken.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• Ross11
bvw schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:14:
Is er iemand met goede contacten direct met de fabrikant? zouden ze niet willen overwegen de software (selectief) open source te maken?

Ik heb de indruk dat we met wat meer developers er wat stabielers van kunnen maken.
Gaat ben ik bang niet gebeuren, geeft aan dat ze het zelf niet kunnen. Gezichtsverlies ligt erg gevoelig.
Denk eerder dat het niet direct een software probleem is eerder en probleem met de gebruikte hardware en denk zelf aan verschillende componenten.
Dit gezien de willekeurige aanpassingen aan de fimware/sofware versies, in de hoop dat het werkt.
Normaal bij een update test je dit eerst, probleem komen als er verschillende hardware versies rond zwerven waar je geen inzicht op hebt.

Ook op andere forums, YouTube, Facebook ed zijn mensen met vergelijkbare problemen.

Denk zelf dat het gewoon werkt bij de meeste sets anders is er geen handelaar die deze Marstek nog wil verkopen.
Zijn geen briefpakketjes die je even heen en weer stuurt, en de winst is snel verdwenen.

Zit zelf op 148 en met 1 uitbereiding (4.16 kWh) werkt het prima in de NOM instelling. Wel een koeling er op, bij 1588 watt laden blijft de temp rond de 30 graden, weet niet of dit helpt naar geeft een goed gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIAIb2lhM1arSoxjIOVddQhAtdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERBcCFopaZc6V9LV5aPuuuUI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ross11 op 06-05-2026 12:14 ]

Ross

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
Het lijkt er bij mij op dat er ook iets niet goed gaat met het tijdsschena.

Schema loopt tot 16:00 en stopt de accu plots, schema nu aangepast waardoor de accu weer start.

[ Voor 17% gewijzigd door chupie op 06-05-2026 16:18 ]

• onlinaius
chupie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:39:
Het lijkt er bij mij op dat er ook iets niet goed gaat met het tijdsschena.

Schema loopt tot 16:00 en stopt de accu plots, schema nu aangepast waardoor de accu weer start.
Inderdaad ook gehad, vooral met versie 148. 148.3 leek zich netjes aan het schema te houden voor die halve dag dat deze draaide.

Nu doet de batterij helaas helemaal niets meer, de indicator knippert rond de 15%, en laden via de aangesloten panelen lukt ook niet meer.

Marstek.nl lijkt net iets beter te reageren dan Marstek China, en gaf me wat instructies hoe de batterij op de juiste manier te resetten en opnieuw in te stellen. Resetten (de 15 minuten reset) werkt helaas ook niet meer, de batterij gaat 15 seconden uit, en dan direct weer aan (hoe vaak ik het ook probeer).

Benieuwd wat de volgende stap is van Marstek.nl.

Ik zit een beetje te twijfelen om nog eens te proberen of het wel werkt met de basisunit alleen. Dan moeten wel alle zonnepanelen eerst in de avond (om te zorgen dat er geen spanning meer op staat) afgekoppeld worden, want anders kan ik de batterij er niet netjes aftillen zonder de boel te beschadigen.

• Cubico
onlinaius schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Inderdaad ook gehad, vooral met versie 148. 148.3 leek zich netjes aan het schema te houden voor die halve dag dat deze draaide.

Nu doet de batterij helaas helemaal niets meer, de indicator knippert rond de 15%, en laden via de aangesloten panelen lukt ook niet meer.

Marstek.nl lijkt net iets beter te reageren dan Marstek China, en gaf me wat instructies hoe de batterij op de juiste manier te resetten en opnieuw in te stellen. Resetten (de 15 minuten reset) werkt helaas ook niet meer, de batterij gaat 15 seconden uit, en dan direct weer aan (hoe vaak ik het ook probeer).

Benieuwd wat de volgende stap is van Marstek.nl.

Ik zit een beetje te twijfelen om nog eens te proberen of het wel werkt met de basisunit alleen. Dan moeten wel alle zonnepanelen eerst in de avond (om te zorgen dat er geen spanning meer op staat) afgekoppeld worden, want anders kan ik de batterij er niet netjes aftillen zonder de boel te beschadigen.
Ik heb de eerste keer toen ik problemen had met V148 ook de extra accu er onderweg gehaald, en toen liep hij weer. Vervolgens 100% geladen en de surplus deed ook wat moest. Later de accu er weer onder geplaatst en toen liep het spul weer. Daarna nog veel gespeeld met de nodige perikelen. Het is het proberen waard zou ik zeggen.

• Avenger 2.0
Knoflookpasta schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:32:
[...]

Verder stonden er Zendure thuisaccu's die volgens hem gemiddeld net zo veel problemen hadden als de Marteks. En de nieuwe Growatt Aura 5000 was ook op voorraad, een concurrent voor de Venus E. Voordeel van Growatt lijkt mij wel dat er tenminste wel een officieel Nederlands aanspreekpunt is.
Bizar van de Zendure, want had zo het gevoel dat deze een stuk volwassener was dan de Marstek.

De Growatt Aura 5000 zou ik vermijden gezien deze op 16V batterij intern werkt. Gezien de RTE bij de Homewizard met 24V batterij al zo slecht is kan ik alleen maar inbeelden hoe erg deze is bij de Growatt.

• Avenger 2.0
bvw schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:14:

Ze kunnen ook gewoon iemand in dienst nemen met wat betere kennis van zaken. Neem aan dat één of meerdere programmeurs, wat help van AI om code na te lezen al heel wat wonderen kan doen voor software stabiliteit. Betreft de hardware (zoals eventuele ontbrekende cel-balancing of cel-verwarming) kan je natuurlijk nog weinig aan doen. Maar heb zo het idee dat ze te snel willen groeien, te veel nieuwe modellen willen uitbrengen en gewoon zoveel (en goedkoop mogelijk) de deur uit willen krijgen. Die 10 jaar garantie heb ik ondertussen al wat mijn bedenkingen bij of ze dat kunnen nakomen. De moment dat duidelijk is dat er veel batterijen dit niet zullen halen zal je wel pech hebben en één of ander minderwaardig voorstel krijgen (zoals korting op aankoop nieuwe).

• onlinaius
onlinaius schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:32:
Zojuist begonnen met het destacken van de batterij (best een ellende omdat deze op een vrij rottige positie staat waarvoor ik de batterij van een keukentrapje af moet dragen).

Ik kwam er gek genoeg echter achter dat het loskoppelen van de zonnepanelen er voor zorgt dat de batterij nu wel de 15 minuten reset lijkt te doen (tenminste, dat valt nog te bezien, maar hij gaat niet na uitzetten 15 seconden later opnieuw weer aan zoals vanmiddag).

Ik heb het destacken nog maar even laten zitten want ik ben nu wel benieuwd wat er over 15 minuten resetten gebeurd (want kennelijk werkt de 15 minuten reset dus anders na update van 148 naar 148.3)

• onlinaius
Cubico schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Ik heb de eerste keer toen ik problemen had met V148 ook de extra accu er onderweg gehaald, en toen liep hij weer. Vervolgens 100% geladen en de surplus deed ook wat moest. Later de accu er weer onder geplaatst en toen liep het spul weer. Daarna nog veel gespeeld met de nodige perikelen. Het is het proberen waard zou ik zeggen.
En dat deed het. Ik heb nu alleen de basisunit staan, en deze laad weer netjes op via de manual mode, en ook NOM lijkt te werken. Als morgen ook de zonnepanelen het weer doen zit het dus toch ergens in de uitbreidingsbatterij(en).

Stom dat ik dit na weken problemen nooit eens heb geprobeerd!

Morgen eens verder testen, en als dat werkt kijken of het met 1 van de 2 uitbreidingsbatterijen allemaal wel werkt.

• icerus
Iemand ervaring met solarkopen.nl ipv marstek.nl? Ik zie dat de venus D daar goedkoper staat.

• markheloking
  • Laatst online: 16:21
icerus schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:54:
Iemand ervaring met solarkopen.nl ipv marstek.nl? Ik zie dat de venus D daar goedkoper staat.
Ik heb er net een Marstek Venus E V3 gekocht die ik vrijdag op ga halen. Zag ze ook tussen het eerder geposte lijstje staan van officiële dealers, en ze krijgen heel wat betere reviews online dan marstek.nl naar wat ik kon vinden. Prijzen waren best goed.

Lijkt gerund te worden door Tolgahan Dolan (ik vermoed eigenaar). Tot zover redelijk goed bereikbaar en aardige kerel.

Ben benieuwd of ik straks ook met een hoop NOM ellende zit om het stabiel werkend te krijgen en te houden, of dat het met deze unit meevalt.

• Hijdaar95
markheloking schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ik heb er net een Marstek Venus E V3 gekocht die ik vrijdag op ga halen. Zag ze ook tussen het eerder geposte lijstje staan van officiële dealers, en ze krijgen heel wat betere reviews online dan marstek.nl naar wat ik kon vinden. Prijzen waren best goed.

Lijkt gerund te worden door Tolgahan Dolan (ik vermoed eigenaar). Tot zover redelijk goed bereikbaar en aardige kerel.

Ben benieuwd of ik straks ook met een hoop NOM ellende zit om het stabiel werkend te krijgen en te houden, of dat het met deze unit meevalt.
@icerus

Heb ik mijn Venus a set besteld. Via WhatsApp vragen gesteld en direct antwoord gekregen. Leverdatum kon ook aangepast worden (voordat het daadwerkelijk verstuurd was). Zou er weer iets kopen eigenlijk.

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 20:24
Mijn Venus A gaat omgeruild worden voor een nieuwe. Nu zie/hoor ik dat bij meer mensen gedaan is, maar is dan ook het probleem opgelost? Als het mede aan de firmware ligt zou je hetzelfde probleem kunnen hebben bij de nieuwe toch? Iemand hier ervaring mee?

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:26
Cubico schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:57:
[...]

Heb vandaag nw update gekregen, ik had gevraagd om de V147 maar V148/4 119/2 110/3 gekregen (kom nu van V148/3 119 109). Deze aanvraag heeft ongeveer een week geduurd. In deze versie kun je ook kiezen tussen 800 en 1500. Laat hem vandaag ff op 800 staan, als dan alles goed funktioneerd gaan we morgen voor de 1500. We gaan het zien.
Dear Customer, Thank you for your feedback. We have received an update from our R&D department stating that, during the limited rollout of V1484, we have received reports from users that their devices are experiencing charging issues following the update. As a result, we have temporarily suspended the rollout of V1484. We will resume the rollout once our technical team has fixed and debugged the new version.

:)

• Cubico
Hilco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:45:
[...]

Dear Customer, Thank you for your feedback. We have received an update from our R&D department stating that, during the limited rollout of V1484, we have received reports from users that their devices are experiencing charging issues following the update. As a result, we have temporarily suspended the rollout of V1484. We will resume the rollout once our technical team has fixed and debugged the new version.

:)
Ze moeten nog ff aan de bak. De nieuwe versie doet op 800w alles wat ie moet doen maar schakel je naar 1500w en je vraagt meer dan 1500w dan bevriest hij weer. Manual discharge gaat tot 1400w oke maar daar boven bevriest hij weer. Als hij op self consumption staat en je vraagt meer dan 1500w dan bevriest hij en dan duurt het een aantal uren en begint hij uitzichzelf weer te ontladen tot je weer boven de 1500w vraagt en zit hij weer vast. :( Heb nu V148,4 119,2 110,3.

• Avenger 2.0
Wat een geknoei daar, na 4 sub versies nog niet opgelost 8)7
Precies niemand die de datasheets daar bekeken heeft om te weten wat apparaat hardwarematig aan kan :+
Voor mij mogen ze er 1450W of 1480W van maken, daar ben ik ook tevreden mee. Nu ja alle advertenties beloven wel 1500W, maar we verkopen 2,08kWh toch nog steeds als 2,12kWh, dus een leugentje meer of minder... :D

[ Voor 38% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-05-2026 07:28 ]

• Ross11
Waar zien jullie welke versie je hebt, zie hier alleen 148 staan.
Zowel in de app als in HA

Ross

• Hijdaar95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ep9l9nvQTsLimSRLGEtQY1EVxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj6GqbqhyPnLgFkSlrLLDlTT.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg deze net aangeboden. Wordt ik daar blij van als ik op 143 zit? (Venus A)

• Cubico
Hijdaar95 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:23:
[Afbeelding]

Ik niet met 1 extra accu. Op 800w deed die alles goed maar met 1500 bevriest hij als de vraag boven de 1470 komt.

• Avenger 2.0
v148 is niet stabiel vind ik, dus zou persoonlijk nog wachten. Bizar dat ze die versie beginnen pushen nu :+

• Cubico
Cubico schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:58:
[...]

Ze moeten nog ff aan de bak. De nieuwe versie doet op 800w alles wat ie moet doen maar schakel je naar 1500w en je vraagt meer dan 1500w dan bevriest hij weer. Manual discharge gaat tot 1400w oke maar daar boven bevriest hij weer. Als hij op self consumption staat en je vraagt meer dan 1500w dan bevriest hij en dan duurt het een aantal uren en begint hij uitzichzelf weer te ontladen tot je weer boven de 1500w vraagt en zit hij weer vast. :( Heb nu V148,4 119,2 110,3.
Zag net nog iets raars. Na redelijke belasting geeft hij de voorkeur om van het net te laden en knijpt de mppt af. Dat kan toch niet de bedoeling zijn 8)7 Even geschakeld naar manual laden op 110W en de mppt leveren weer 600W. Daarna weer op self consumption en dan knijpt hij de mppt eerst weer af en na verloop loopt dit weer op en blijft volle bak laden door de mppt en levert van mijn overproductie op het net 1,4 kW. Niet echt logisch volgen mij.

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:34
Eindelijk na 11 weken sinds het melden bij support werkt de uitbreidingsbatterij van de Venus A wel. Ipv alleen de status 'running' nu wel 'charging' en 'discharging'.

From: 148.119.255
To: 148.119.109

Ik heb de firmware bin gedownload voordat ik de upgrade uitvoerde en heb de changelog (vertaald) opgeslagen.
- Optimalisatie van nul-doorgang opening van het netrelais
- Bugfix: bij batterij SOC onder 6% kon de omvormer niet zelfstandig forceren laden
- Off-grid overbelasting drempels aangepast van 1.1/1.25/1.4x naar 1.1/1.2x
- LLC soft-start versterkingspunt aangepast - voorkomt component doorslag bij opstarten

Hiervoor moet de uitbreiding nog wel spanning hebben. Dus de hoofdunit moet de uitbreiding zien tijdens de upgrade. Hoe je lege uitbreidingen van spanning voorziet om de firmware te pushen is me een raadsel. Wie het weet mag het zeggen. Dat lijkt een kip-ei verhaal.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

[Afbeelding]

Als alles stabiel draait, dan zou ik nu niet updaten, maar wachten tot er betere ervaringen zijn met nieuwere firmware versies in de toekomst.

• Hijdaar95
kevlar01 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Als alles stabiel draait, dan zou ik nu niet updaten, maar wachten tot er betere ervaringen zijn met nieuwere firmware versies in de toekomst.
Ja eens. Tot op de enkele vastloper is alles OK.

• greenbee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:06
Goede middag, ik heb de venus d met 4 accu's en op de zonnepanelen ingang elk een paneel van 350wp,

Ik heb ook een venus e v2 staan, beide op apparte groepen, en beide staan op zelfconsumptie met de ct002 als meter in de mk.

Ook nog een solaredge omvormer met 14 panelen.

Wat ik ervaar is dat als de D met de optie overschot naar net aan werk het goed todat de D vol is, dan stopt ook de E met laden terwijl er voldoende van de solaredge het net wordt opgepompt.

Ik zet dan als tijdelijke oplossing de D de optie overschot uit en dan gaat hij wel de panelen op de D knijpen naar 0 maar dan laad de E gewoon weer zoals het hoort, NOM

Als de E ook vol is zet ik de optie overschot naar het net weer aan

Heb al een bericht in de chat via de app gezet maar daar wordt niet op gereageerd

Iemand hier ook dit probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door greenbee op 07-05-2026 15:47 ]

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:15
Na een paar dagen stoeien met max vermogen 1500W ontladen. 1 van mijn 2 venus A's wilde niet op 1500W ontladen maar 800W. Van alle soorten resets geprobeerd etc. Is het mij net gelukt om het te fixen. Ik heb telkens met de accu in standby de 1500W geselecteerd en de app weer afgesloten en weer op gestart 1e pagina verversen, soms was er geen verbinding andere keer weer wel. Uiteindelijk bleef de 1500W in de app staan. Daarna app afgesloten en dat laat ik verlopig ook. Nu werkt het via de modbus prima. Misschien lukt het bij jullie ook zo. Ik draai op fw 148.119.109

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Funnyman
Mijn venus A met alleen bij aanzetten de groene lamp die na 2 min stopt en geen display verlichting meer geeft. Wordt omgeruild. Eerst software voorstel maar de app geeft ook steeds aan dat het apparaat niet verbonden is. Nu dus een andere, valt wel op dat als je via de leverancier vragen stelt dat marstek in de app de problemen gaat aanpakken. Lijkt of ze het zetje nodig hebben van de leverancier.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Funnyman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:30:
Mijn venus A met alleen bij aanzetten de groene lamp die na 2 min stopt en geen display verlichting meer geeft. Wordt omgeruild. Eerst software voorstel maar de app geeft ook steeds aan dat het apparaat niet verbonden is. Nu dus een andere, valt wel op dat als je via de leverancier vragen stelt dat marstek in de app de problemen gaat aanpakken. Lijkt of ze het zetje nodig hebben van de leverancier.
Moet je wel een leverancier hebben die actie onderneemt. -O-

Ik heb mijn leverancier een ingebrekestelling gestuurd, maar obv de track&trace vermoed ik dat ze die nooit in ontvangst gaan nemen (bezorging niet gelukt, gaat naar PostNL punt).

Nog maar een laatste smeekbede via de app naar Marstek sturen en anders pak ik mijn verlies wel en bestel ik een nieuwe basis-unit. Zag dat ze in Duitsland ook niet heel duur zijn.

• Funnyman
Ik heb die van mij uit België bij Tubotek vandaan.

Basis unit plus 4 extra accu's. Eerste venus e 2.0 komt van marstek.nl. Deze werkt nog steeds goed.

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:54

bvw

ik heb twee venus a systemen, nu met extra accu. 148/119/109, modbus aangestuurd.

Ik heb de nieuwe set eerst met alle extra accu's geupdate, daarna werkte de extra accu ook met de al bestaande omvormer.

Nu zie ik beide sets bij laden en ontladen met tussenpozen naar 0 gaan, zou dat op het moment zijn dat ie wisselt van accu? Vind het vreemd gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9cFYZFv0iD70-M_NvYrkhJNLGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehY8lEDZCvHwbOyjkDlWaBiw.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• onlinaius
bvw schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:24:
ik heb twee venus a systemen, nu met extra accu. 148/119/109

Ik heb de nieuwe set eerst met alle extra accu's geupdate, daarna werkte de extra accu ook met de al bestaande omvormer.

Nu zie ik beide sets bij laden en ontladen met tussenpozen naar 0 gaan, zou dat op het moment zijn dat ie wisselt van accu? Vind het vreemd gedrag

[Afbeelding]
Ja, dat klopt inderdaad. Ik vind het ook (om meerdere redenen) vreemd gedrag, maar de Venus A wisselt elke 10% van batterij.

Raar omdat:

- Daardoor deze inderdaad steeds even op 0 springt.
- Het sowieso wat raar lijkt om bij hogere vermogens niet alle batterijen tegelijk te laden, aangezien een wat lagere belasting waarschijnlijk beter is voor de batterij.

Wat ik zelf ook wel raar gedrag vind:

- als de batterij bijna vol is gaat deze trager laden, hiervoor worden de aangesloten zonnepanelen afgeknepen. Dat trager laden is niet gek, maar waarom de rest dan niet direct wordt doorgeleverd aan het net (mits feed-in aanstaat) begrijp ik niet helemaal.
- als er aan feed-in wordt gedaan lijkt het dat de batterij niet meer kan laden. Als je dus NOM draait zal de batterij bij ieder piekverbruik even bijschakelen, maar niet meer tegelijkertijd met feed-in opladen. Deze gaat dan leeg tot bijv 95%, waarna de batterij weer schakelt naar opladen, en met laag vermogen de laatste 5% weer volpompt. Zonde van het verlies aan opwek.

De prijs is netjes, maar de Venus A lijkt nog niet bepaald een foutloos en goed geoptimaliseerd systeem te zijn.

• Ross11
bvw schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:24:
ik heb twee venus a systemen, nu met extra accu. 148/119/109, modbus aangestuurd.

Het omschakelen van de accu duurt ongeveer 1 minuut, raar is dan dat hij even vol 1500 W gaat laden en dus extra van het net trekt, soort van compensatie denk ik.
Aan het einde van de laadcyclus gaat hij terug regelen naar ca 450W om om ca 10.40 voor 100% vol te zijn. Gaat dan in Standby mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/505EBfrfWd-U5I-KmQdv7T1PVLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4mrMNYCVDPfYGLlmoo3rZA4.png?f=fotoalbum_large

Ross

• Ross11
Maar even een display geregeld via HA en ESPhome kan ik de staat van de accu aflezen zonder elke keer da app te openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9ZMEGDSQJNZndsxUl7Gc-u_5cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffLis06hxctgkupL2plc87jt.jpg?f=fotoalbum_large

Ross

• Hijdaar95
Het wisselen van accu duurt bij mij enkele secondes. (Venus A)
Die displays zijn wel cool 8-)

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:42
ralfsantbergen schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:55:

Ik heb de firmware bin gedownload voordat ik de upgrade uitvoerde en heb de changelog (vertaald) opgeslagen.
Hoe heb je die BIN gedownload? de BLE tool kan dit niet toch?

Marstek Venus A V144

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Misschien een stomme vraag, maar als ik een Marstek Venus A systeem heb, en wil er een naast zetten, heb ik dan een extra P1 meter nodig?
Gebruik nu de Homewizard P1 en deze werkt in principe prima. Ben benieuwd of NOM werkt als ik er een systeem bij zet, of dat de batterijen dan elkaar gaan ontladen.

In de topicstart van de Venus E zie ik dat het niet zou werken en dat het alleen werkt met de CT003, maar ik lees op andere plekken dat die P1 meter juist slecht functioneert.

Wat is de beste optie hier? Ik zou een extra set ernaast willen draaien en ben bereid om eventueel een andere P1 meter of splitter aan te schaffen mocht dat nodig zijn.
edit:
artikel gevonden:
Marstek koppelen aan HomeWizard P1 Meter: zo werkt het een CT003 is aangeraden vanaf 2 batterijsystemen of meer.

[ Voor 14% gewijzigd door kevlar01 op 08-05-2026 17:01 . Reden: update met bevindingen ]

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:34
ravenstein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Hoe heb je die BIN gedownload? de BLE tool kan dit niet toch?
Via deze firmware checker https://github.com/rweijnen/marstek-fw-checker
Het flashen zelf heb ik overigens wel gewoon als aangeboden OTA update uitgevoerd. Maar via deze checker kon ik wat meer info achterhalen wat de update inhield d.m.v. de changelog in de metadata.

Ik vermoed dat bij "148.119.109" de 148 staat voor EMS (control), de 119 voor VNS (inverter) en 109 BMS (batterij management). Dus dat (in mijn geval) het een micro update betrof die alleen het BMS gedeelte van de uitbreiding heeft bijgewerkt van 255 (default?) naar versie 109. Dat heeft de startproblemen hier eindelijk opgelost.

Dat kan overigens alleen wanneer de extra batterij wordt herkend, dus wanneer er (nog) géén sprake is van diepontlading. Wanneer dat wel het geval is zul je eerst moeten wachten op omruiling. Hopelijk voorkomt deze fix dat batterijen in die staat terecht konden komen, zodat dat ze voortaan wel softwarematig aan de praat te krijgen zijn. Beter nog zou zijn dat ze automatisch een update aanbieden in de app wanneer er een incompatible BMS wordt gezien in de stack. Het zou gewoon probleemloos moeten kunnen om nadien een uitbreiding erbij te prikken in een modulair systeem. Ook wel zo prettig voor de verkopers en support zelf uiteindelijk.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:26
Ik kwam deze tegen

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/

Iemand al eens geprobeerd 147 terug te zetten of 144 met deze tool?
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste