Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
onlinaius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:57:
[...]

Op 230v is dat inderdaad geen 3A, maar zonnepanelen werken op een lager voltage (tenzij je ze serie schakelt), dus in de praktijk zal er ruim 13A doorheen gaan bij maximale opwek.

Ik ben zelf ook een fervent Ali / Temu besteller, maar voor zulke dingen ben ik er toch wat huiverig voor. Specificaties als 'voorzien voor 30A' worden in China nog wel eens wat makkelijk op een productpagina gezet, en dan zie je zaklampen met het aantal lumen van de zon, en elektronica met alle mogelijke beschikbare keurmerken die in Europa maar bestaan, maar wel zonder het juiste papierwerk.

Ik schat de kans dat het allemaal goed gaat ook op meer dan 99.9%, maar voor een paar tientjes neem ik dat risico toch liever niet.

Zelfde gaat inderdaad op voor webshops als Bol en Amazon, daar is de kans ook vrij groot dat je te maken hebt met ali / temu doorverkoop, dus ook daar zou ik alleen voor de echte merken gaan.
Als je het risico niet wilt nemen met Chinese stekkers, dan snap ik eigenlijk niet waarom je wel de Chinese rommel van marstek binnen zet. Spul word loei heet op volle belasting, geen beveiliging van bms pfff...

Ik heb hier een 200 tal Ali stekker in gebruik en gaat prima. Slechte contacten is bullshit, je moet alleen goed opletten dat de pennen goed vast klikken, sommige hebben maar kleine weerhaakjes, anders kunnen ze terug schuiven en dan is het contact wel erg klein.
Maar dit geld voor alle merken....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:15:
Een tijdje geleden kwamen hier een aantal vragen langs over wat de Venus A doet met bijv. PV overschot richting accu en stopcontact. Heb inmiddels antwoord van Marstek ontvangen:

The maximum charging power of VENUS A is 1800 W, so I’ll use 1800 W as the reference when answering your three questions. The explanations below assume there is no household load unless otherwise stated.

1. 2400 W PV input on VENUS A
The system will charge the battery with 1800 W (its maximum charging power).
The remaining 600 W will be fed into the grid.

2. 1200 W PV on VENUS A + 1200 W surplus from other AC-coupled PV systems
VENUS A will first use 1200 W from its own PV input,
then take 600 W from the detected AC-coupled PV surplus to reach the 1800 W charging limit.
The remaining 600 W surplus from the other PV system will be fed into the grid.

3. 600 W PV on VENUS A + 600 W surplus from other AC-coupled PV
Since the total (1200 W) is below the 1800 W charging limit,
both sources will be used together to charge the battery with 1200 W.

With household load present:
PV power will always prioritize supplying the load first.
Only the remaining PV power (if any) will be used to charge the battery, and the same charging limits apply

Dus ja: Kan tegelijkertijd zowel DC als AC laden.

Mochten er nog vervolgvragen zijn dan hoor ik dat graag en zal ik die als reactie terugsturen.
Oftewel, de max 2400 watt PV moet je beschouwen als een externe micro omvormer, want dat is het gewoon.
Daarmee is jou opmerking ook onjuist over tegelijk DC en AC laden, hij kan geen DC laden. Het loopt altijd via zijn eigen max 1800 watt AC lader.

Ben wel benieuwd als je nom draait, dat hij dan 2400 watt PV kan leveren, en daarbij nog 1800 watt uit de accu leveren, zit je toch op 4200 uit je stekkertje.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 19-12-2025 12:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-12 17:00
Avenger 2.0 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:46:
[...]
Klopt, maar dacht dat dit risico voornamelijk van toepassing was op strings van panelen. Dus bv die samen op 400V werken, etc.
Het is juist omgekeerd. Bij lagere spanning (V) heb je een hogere stroomsterkte (A). Het is de stroomsterkte die de boel warm laat worden en door laat branden. Dus met lager voltage panelen zoals bij de Marstek gebruikt moet worden heb je meer risico op doorbranden dan bij een hoogvoltage string.

• reneeke1970
Knoflookpasta schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:34:
[...]

Het is juist omgekeerd. Bij lagere spanning (V) heb je een hogere stroomsterkte (A). Het is de stroomsterkte die de boel warm laat worden en door laat branden. Dus met lager voltage panelen zoals bij de Marstek gebruikt moet worden heb je meer risico op doorbranden dan bij een hoogvoltage string.
Onzin want de stroom uit de panelen blijft hetzelfde.
Behalve bij parallel schakeling loopt stroom dubbel op

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:26:
[...]
Daarmee is jou opmerking ook onjuist over tegelijk DC en AC laden, hij kan geen DC laden. Het loopt altijd via zijn eigen max 1800 watt AC lader.
Begrijp niet zo goed waarom je het zo vaak negatief benadert. Andersom kan ik nu natuurlijk weer uitleggen dat je een accucel niet AC kunt laden, of dat het DC inputs vanuit zonnepanelen betreft. Je bent erg bezig met fout/onjuist aanstippen, dat maakt een gezonde inhoudelijke discussie wat lastiger.

Net als het woordje "onzin", dat draagt ook niet bij aan een gezonde inhoudelijke discussie.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 19-12-2025 12:40 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]
Ben wel benieuwd als je nom draait, dat hij dan 2400 watt PV kan leveren, en daarbij nog 1800 watt uit de accu leveren, zit je toch op 4200 uit je stekkertje.
Dat is tot een maximum van 1200 Watt richting het stopcontact begrenst, een Venus A kan geen 4200 Watt leveren uit de AC-stekker.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Knoflookpasta
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:36:
[...]
Onzin want de stroom uit de panelen blijft hetzelfde.
Behalve bij parallel schakeling loopt stroom dubbel op
Geen onzin. Panelen van hetzelfde wattage met een lagere spanning (Voc) hebben een hogere stroomsterkte. Dus meer kans op problemen dan een paneel met een hogere spanning bij hetzelfde wattage.

Panelen in een string staan vrijwel altijd in serie, dus de maximale stroomsterkte is gelijk aan die van 1 individueel paneel en wordt de spanning vermenigvuldigd met het aantal panelen in serie. Bij parallel schakelen van panelen (wat op daken vrijwel nooit voorkomt) blijft de spanning gelijk en wordt de stroomsterkte vermenigvuldigd met het aantal panelen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:11
Een tijdje geleden kwamen hier een aantal vragen langs over wat de Venus A doet met bijv. PV overschot richting accu en stopcontact. Heb inmiddels antwoord van Marstek ontvangen:

The maximum charging power of VENUS A is 1800 W, so I’ll use 1800 W as the reference when answering your three questions. The explanations below assume there is no household load unless otherwise stated.

1. 2400 W PV input on VENUS A
The system will charge the battery with 1800 W (its maximum charging power).
The remaining 600 W will be fed into the grid.

2. 1200 W PV on VENUS A + 1200 W surplus from other AC-coupled PV systems
VENUS A will first use 1200 W from its own PV input,
then take 600 W from the detected AC-coupled PV surplus to reach the 1800 W charging limit.
The remaining 600 W surplus from the other PV system will be fed into the grid.

3. 600 W PV on VENUS A + 600 W surplus from other AC-coupled PV
Since the total (1200 W) is below the 1800 W charging limit,
both sources will be used together to charge the battery with 1200 W.

With household load present:
PV power will always prioritize supplying the load first.
Only the remaining PV power (if any) will be used to charge the battery, and the same charging limits apply

Dus ja: Kan tegelijkertijd zowel DC als met AC PV overschot laden, mits binnen bovenstaande ranges/waarden.

Mochten er nog vervolgvragen zijn dan hoor ik dat graag en zal ik die als reactie terugsturen.
Bedankt voor de moeite, heel verhelderend!

Die 1800 watt maximaal laden was ik mij ook nog niet van bewust, ik dacht dat dit 2400 watt was via panelen en stopcontact, en maximaal 1200 watt vanuit het stopcontact. Goed om te weten dat dat niet het geval is, dan hoef ik me tzt dus niet te verbazen als het nooit boven de 1800 watt uitgaat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• reneeke1970
onlinaius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:50:
[...]

Bedankt voor de moeite, heel verhelderend!

Die 1800 watt maximaal laden was ik mij ook nog niet van bewust, ik dacht dat dit 2400 watt was via panelen en stopcontact, en maximaal 1200 watt vanuit het stopcontact. Goed om te weten dat dat niet het geval is, dan hoef ik me tzt dus niet te verbazen als het nooit boven de 1800 watt uitgaat.
Ik zou op marktplaats paar micro omvormer scoren, daar behaal je veel winst mee. Je levert meer terug, en het laden in de accu blijft dan toch hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

• onlinaius
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:17:
[...]

Als je het risico niet wilt nemen met Chinese stekkers, dan snap ik eigenlijk niet waarom je wel de Chinese rommel van marstek binnen zet. Spul word loei heet op volle belasting, geen beveiliging van bms pfff...

Ik heb hier een 200 tal Ali stekker in gebruik en gaat prima. Slechte contacten is bullshit, je moet alleen goed opletten dat de pennen goed vast klikken, sommige hebben maar kleine weerhaakjes, anders kunnen ze terug schuiven en dan is het contact wel erg klein.
Maar dit geld voor alle merken....
Ieder zijn eigen keuze. Ik heb niet perse moeite met 'chinees', de telefoon is ook chinees, de tv ook, de zonnepanelen die aan de Marstek komen te hangen ook, en de Marstek zelf ook.

Maar voor mij zit er toch wel een verschil in een product met een merknaam er op, waar een bedrijf achter zit wat al jaren op de markt is (zonder al teveel problemen getuige dit topic en het topic over de Venus E), dat alle keurmerken heeft die nodig zijn voor de Europese markt, of merkloze stekkertjes, van een niet nader te noemen fabrikant, met keurmerken die wel of niet echt zijn, met een ali store die elke 6 maanden een andere naam heeft / niet meer bestaat.

Met grote, bekende merken kan het ook fout gaan, Samsung had exploderende batterijen, en bij Boeing valt er zo nu en dan een kist uit de lucht, maar er is wel verschil tussen designfouten en net wat te weinig testen of willens en wetens een niet conform product op de markt zetten. En dat gaat bij verschillende chinese platforms echt wel regelmatig fout, van producten die helemaal niet op de europese markt verkocht mogen worden (denk aan veel te sterke lasers, elektronica zonder de juiste keurmerken en bepaalde nep / hobbywapens), tot producten die als je ze open maakt ronduit gevaarlijk zijn.

En daar zit toch wel een beetje mijn twijfel met MC4 stekkers. Want die ali store waarvan ik de naam niet uit mijn hoofd weet, van een fabrikant die ze niet noemen, en die waarschijnlijk niet heel 2026 blijft bestaan heeft een stuk minder incentive om de regels te volgen en een goede reputatie op te bouwen.

En dan is die 4mm MC4 die je bestelt misschien toch opeens de 2mm variant, want daar verdienen ze meer op. En die 2mm variant was in werkelijkheid ook maar 1.5mm.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar ik zeg wel dat dit soort dingen op Ali en Temu zo nu en dan wel voorkomen, en als ik dat kan voorkomen door ipv 6 tientjes 8 tientjes te betalen voor echte Staubli connectoren en 4mm draad bij een bekende zonnepanelen website vind ik dat toch wel prettig om de risico's te beperken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• reneeke1970
onlinaius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:03:
[...]

Ieder zijn eigen keuze. Ik heb niet perse moeite met 'chinees', de telefoon is ook chinees, de tv ook, de zonnepanelen die aan de Marstek komen te hangen ook, en de Marstek zelf ook.

Maar voor mij zit er toch wel een verschil in een product met een merknaam er op, waar een bedrijf achter zit wat al jaren op de markt is (zonder al teveel problemen getuige dit topic en het topic over de Venus E), dat alle keurmerken heeft die nodig zijn voor de Europese markt, of merkloze stekkertjes, van een niet nader te noemen fabrikant, met keurmerken die wel of niet echt zijn, met een ali store die elke 6 maanden een andere naam heeft / niet meer bestaat.

Met grote, bekende merken kan het ook fout gaan, Samsung had exploderende batterijen, en bij Boeing valt er zo nu en dan een kist uit de lucht, maar er is wel verschil tussen designfouten en net wat te weinig testen of willens en wetens een niet conform product op de markt zetten. En dat gaat bij verschillende chinese platforms echt wel regelmatig fout, van producten die helemaal niet op de europese markt verkocht mogen worden (denk aan veel te sterke lasers, elektronica zonder de juiste keurmerken en bepaalde nep / hobbywapens), tot producten die als je ze open maakt ronduit gevaarlijk zijn.

En daar zit toch wel een beetje mijn twijfel met MC4 stekkers. Want die ali store waarvan ik de naam niet uit mijn hoofd weet, van een fabrikant die ze niet noemen, en die waarschijnlijk niet heel 2026 blijft bestaan heeft een stuk minder incentive om de regels te volgen en een goede reputatie op te bouwen.

En dan is die 4mm MC4 die je bestelt misschien toch opeens de 2mm variant, want daar verdienen ze meer op. En die 2mm variant was in werkelijkheid ook maar 1.5mm.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar ik zeg wel dat dit soort dingen op Ali en Temu zo nu en dan wel voorkomen, en als ik dat kan voorkomen door ipv 6 tientjes 8 tientjes te betalen voor echte Staubli connectoren en 4mm draad bij een bekende zonnepanelen website vind ik dat toch wel prettig om de risico's te beperken.
Draad moet je inderdaad daar niet kopen, is zo stug als wat, lijkt wel buiten mantel van asbest haha, maar de stekkers zijn prima, enige wat zou kunnen zijn is dat ze slecht UV bestendig zijn, maarja ik hang ze toch niet in de zon, ga er ook altijd vanuit dat ze niet waterdicht zijn, je weet maar nooit

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:46:
[...]

Dat is tot een maximum van 1200 Watt richting het stopcontact begrenst, een Venus A kan geen 4200 Watt leveren uit de AC-stekker.
Is wel jammer dat ze een micro omvormer van 2400 dan begrenzen op 1200.
Is misschien wel marketing, brengen ze straks een zwaarder model uit die wel 2400 doet alleen door software. Zo doen ze het met warmtepompen ook vaak

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:14:
[...]

Is misschien wel marketing, brengen ze straks een zwaarder model uit die wel 2400 doet alleen door software. Zo doen ze het met warmtepompen ook vaak
Of de Venus D met 2200 Watt :)

• onlinaius
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:02:
[...]

Ik zou op marktplaats paar micro omvormer scoren, daar behaal je veel winst mee. Je levert meer terug, en het laden in de accu blijft dan toch hetzelfde
Dat is zeker een optie, maar ik houd het op dit moment toch even bij de Venus A met 2400 Wp aan panelen, om enkele redenen:

1. Ik heb deze met 800 watt aangesloten. Ik kan naar 1200 maar dan moet er een verdeelbox worden geplaatst op de 3 fasen CEE aansluiting in de garage, en dan ben ik toch al snel een euro of 350 + de kosten van die micro-omvormer kwijt. Ik heb de Venus E sinds augustus virtueel draaien in HA, en daar zag ik dat 2500 watt vermogen of 800 watt vermogen in mijn geval bijzonder weinig uitmaakt. De Venus E op 800 watt zou sinds augustus 302 KWh aan de woning hebben teruggeleverd, de Venus E op 2500 watt komt aan 311 KWh, nagenoeg verwaarloosbaar dus.
2. Aansluiten op de Venus A geeft een noodstroomvoorziening voor wat kleine verbruikers zoals de vriezer, koelkast etc, deze wordt wat robuuster als er 2400Wp op aangesloten zit.
3. Aansluiten op de Venus A scheelt omzetverliezen naar de batterij, je haalt dus wat meer uit dat paneel, wat zeker interessant is op het moment dat er geen overschot is aan zonne-energie.
4. Pure wattpiek toevoegen en zoveel mogelijk op het grid duwen wordt steeds minder aantrekkelijk, die KWh'en op de juiste momenten beschikbaar hebben steeds meer. Ik ga er toch wel een beetje vanuit dat de huidige situatie, waarbij teruglevering op momenten dat iedereen teruglevert niet echt interessant is, blijft bestaan. Dat betekend dat zolang de warmtepomp draait (zeg oktober tot eind april) het van belang is om de opwek te maximaliseren, en bij overshot dit op te slaan. De rest van het jaar is de batterij volkrijgen voor de nacht (en mogelijk met een dynamisch tarief op de juiste momenten wat extra terugleveren) voldoende. Of ik dan 3800 watt naar het net laad vanuit de huidige zonnepanelen, of 6000 van de huidige + nieuwe zonnepanelen maakt niet zoveel uit als je nog geen cent per KWH krijgt.

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:40:
[...]

Begrijp niet zo goed waarom je het zo vaak negatief benadert. Andersom kan ik nu natuurlijk weer uitleggen dat je een accucel niet AC kunt laden, of dat het DC inputs vanuit zonnepanelen betreft. Je bent erg bezig met fout/onjuist aanstippen, dat maakt een gezonde inhoudelijke discussie wat lastiger.

Net als het woordje "onzin", dat draagt ook niet bij aan een gezonde inhoudelijke discussie.
Je snapt best dat ik met AC laden, zijn eigen AC gekoppelde omvormer bedoel. De micro omvormer maakt er eerst AC van, en die AC pakt de omvormer weer op om de accu mee te laden naar DC.

1 PVoutput . Dongen NB

• onlinaius
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:14:
[...]

Maar is het wel een micro-omvormer van 2400 watt?

Zoals ik het begrijp zit er een DC-DC omvormer in voor de MPPT's van 2400 watt. De batterij laad met maximaal 1800 watt, en de DC-AC omvormer is 1200 watt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:17:
[...]

Je snapt best dat ik met AC laden, zijn eigen AC gekoppelde omvormer bedoel. De micro omvormer maakt er eerst AC van, en die AC pakt de omvormer weer op om de accu mee te laden naar DC.
Jawel, maar jij begrijpt andersom ook wel wat ik bedoelde, en je voegt er vervolgens aan toe dat het onjuist is wat ik zeg. Begrijp je? Als we dat fout/onjuist/onzin gedeelte nou eens weglaten, dan kan je ook bijv. als volgt reageren: Ah, fijn om te weten. Maar feitelijk gezien zit er dus .....

Zie je het verschil? Komt de sfeer vermoedelijk ten goede en maakt een gesprek wat constructiever. We zitten hier immers om elkaar te helpen en ik vind het zelf niet tof als ik er tijd in steek om iets voor anderen na te vragen om daarna een negatief ingestoken reactie te ontvangen die ook prima opbouwend gebracht had kunnen worden.

Afijn, en door :)

• reneeke1970
onlinaius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:15:
[...]

Dat is zeker een optie, maar ik houd het op dit moment toch even bij de Venus A met 2400 Wp aan panelen, om enkele redenen:

1. Ik heb deze met 800 watt aangesloten. Ik kan naar 1200 maar dan moet er een verdeelbox worden geplaatst op de 3 fasen CEE aansluiting in de garage, en dan ben ik toch al snel een euro of 350 + de kosten van die micro-omvormer kwijt. Ik heb de Venus E sinds augustus virtueel draaien in HA, en daar zag ik dat 2500 watt vermogen of 800 watt vermogen in mijn geval bijzonder weinig uitmaakt. De Venus E op 800 watt zou sinds augustus 302 KWh aan de woning hebben teruggeleverd, de Venus E op 2500 watt komt aan 311 KWh, nagenoeg verwaarloosbaar dus.
2. Aansluiten op de Venus A geeft een noodstroomvoorziening voor wat kleine verbruikers zoals de vriezer, koelkast etc, deze wordt wat robuuster als er 2400Wp op aangesloten zit.
3. Aansluiten op de Venus A scheelt omzetverliezen naar de batterij, je haalt dus wat meer uit dat paneel, wat zeker interessant is op het moment dat er geen overschot is aan zonne-energie.
4. Pure wattpiek toevoegen en zoveel mogelijk op het grid duwen wordt steeds minder aantrekkelijk, die KWh'en op de juiste momenten beschikbaar hebben steeds meer. Ik ga er toch wel een beetje vanuit dat de huidige situatie, waarbij teruglevering op momenten dat iedereen teruglevert niet echt interessant is, blijft bestaan. Dat betekend dat zolang de warmtepomp draait (zeg oktober tot eind april) het van belang is om de opwek te maximaliseren, en bij overshot dit op te slaan. De rest van het jaar is de batterij volkrijgen voor de nacht (en mogelijk met een dynamisch tarief op de juiste momenten wat extra terugleveren) voldoende. Of ik dan 3800 watt naar het net laad vanuit de huidige zonnepanelen, of 6000 van de huidige + nieuwe zonnepanelen maakt niet zoveel uit als je nog geen cent per KWH krijgt.
Reden 1 en 4 snap ik wel vanuit persoonlijke situatie.
Reden 2 is hetzelfde als je een willekeurige micro omvormer op de AC out aansluit.
Reden 3 gaat niet op, want het is geen DC DC lader. Dus je hebt eerst het verlies van de micro omvormer zelf, en daarna nog een keer van de lader zelf.
Tien jaar geleden heb ik wel eens gekeken om veel micro omvormer uit China te bestellen, maar de efficiency was zo slecht dat ik gewoon op marktplaats 15 aps micro omvormer heb gekocht, scheelde destijds 6 procent rendement. 92 versus 98.
Maar dat is lang geleden...

1 PVoutput . Dongen NB

• D-Ed
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:17:
[...]

Het is de toon die de muziek maakt he.. Mag inderdaad wel wat opbouwender ipv dat aanvallende. Ik ben nieuw in de thuisbatterij wereld en heb nog veel te ontdekken. Ik ben erg blij met de vele inhoudelijke kennis die ik hier in de verschillende threads kan vinden dus complimenten daarvoor maar dat onderling kibbelen op details leest minder prettig.

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:24:
[...]

Jawel, maar jij begrijpt andersom ook wel wat ik bedoelde, en je voegt er vervolgens aan toe dat het onjuist is wat ik zeg. Begrijp je? Als we dat fout/onjuist/onzin gedeelte nou eens weglaten, dan kan je ook bijv. als volgt reageren: Ah, fijn om te weten. Maar feitelijk gezien zit er dus .....

Zie je het verschil? Komt de sfeer vermoedelijk ten goede en maakt een gesprek wat constructiever. We zitten hier immers om elkaar te helpen en ik vind het zelf niet tof als ik er tijd in steek om iets voor anderen na te vragen om daarna een negatief ingestoken reactie te ontvangen die ook prima opbouwend gebracht had kunnen worden.

Afijn, en door :)
Ja het is onjuist dat jij het DC laden noemt, iedereen hier denkt dat het een DC DC lader is met bijbehorend super rendement, maar dat is niet. Het is gewoon een micro omvormer. Dus ik vermeld het even kort en krachtig en wat bot, zodat anderen dat ook door hebben, zitten nogal wat leken hier zoals hierboven. @D-Ed sorry hoor, benoem de feiten altijd wat zakelijk en wat kort door de bocht, maar kan er soms niet tegen dat alles hier als kennis word gezien terwijl velen er helemaal geen ervaring mee hebben. Ik ga dit forum maar eens deleten, probleem opgelost.
Fijne middag allemaal

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 19-12-2025 14:37 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:31:
[...]

Ja het is onjuist dat jij het DC laden noemt, iedereen hier denkt dat het een DC DC lader is met bijbehorend super rendement, maar dat is niet. Het is gewoon een micro omvormer. Dus ik vermeld het even kort en krachtig en wat bot, zodat anderen dat ook door hebben, zitten nogal wat leken hier zoals hierboven.
Fijne middag allemaal
Het betreft in dit geval de DC-ingang, dus er wordt: laden via de DC-ingang en laden via de AC-ingang mee bedoeld. Het bericht ging over de vermogensafhandeling van de verschillende ingangen van de Venus A, niet over DC-DC of DC-AC efficiency of omzetverliezen van de Venus A.

Het is top en fijn dat je iets voor anderen wilt verhelderen of duidelijker maken, maar dat kan ook prima opbouwend gedaan worden door bijv. te zeggen: Als aanvulling hierop, let op dat het niet DC-DC laden betreft, maar eerst door de interne micro-omvormer nog naar AC wordt omgezet. Bereik je beter het gewenste doel mee én houdt het hier wat gezelliger.

• Furyaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-12 08:26
Vandaag de Venus A ontvangen, vlotte installatie!

Twee dingetjes;
  1. Ik zag dat er hier opmerkingen waren over het uittrekken van de PV kabels, maar ik zie in de doos een kleine 'trekmodule' die gebruikt kan worden voor de PV aansluitkabels terug te verwijderen.
  2. Kan ik in de app de 800W gewoon naar 1200W zetten om meer vermogen te leveren? Ik lees vage informatie over dat dit 800W 'zou moeten zijn' voor de veiligheid, maar nergens dat dit effectief verboden is in België?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Furyaan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:43:

Twee dingetjes;
  1. Ik zag dat er hier opmerkingen waren over het uittrekken van de PV kabels, maar ik zie in de doos een kleine 'trekmodule' die gebruikt kan worden voor de PV aansluitkabels terug te verwijderen.
  2. Kan ik in de app de 800W gewoon naar 1200W zetten om meer vermogen te leveren? Ik lees vage informatie over dat dit 800W 'zou moeten zijn' voor de veiligheid, maar nergens dat dit effectief verboden is in België?
Klopt, er zit een handige tool bij.

En het stopcontact dat je wil gebruiken, is dat een eigen groep of gedeelde groep? En wat is de kwaliteit van de kabels en het stopcontact? Want of iets wel of niet mag hangt niet alleen af van wetgeving, maar ook of het in de betreffende situatie wel of niet veilig is.

• Furyaan
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:12:
[...]

Klopt, er zit een handige tool bij.

En het stopcontact dat je wil gebruiken, is dat een eigen groep of gedeelde groep? En wat is de kwaliteit van de kabels en het stopcontact? Want of iets wel of niet mag hangt niet alleen af van wetgeving, maar ook of het in de betreffende situatie wel of niet veilig is.
Het is een 20A groep die gedeeld is over 5 stopcontacten van mijn zolderverdieping. Daar zijn onze bureaus en worden enkel wat laptops en monitors gebruikt. De bekabeling is 3g2.5

• onlinaius
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:46:
Als aanvulling hierop, let op dat het niet DC-DC laden betreft, maar eerst door de interne micro-omvormer nog naar AC wordt omgezet. Bereik je beter het gewenste doel mee én houdt het hier wat gezelliger.
Dan ben ik toch benieuwd als 'leek', hoe weten we dit? Volgt dit uit je eerdere post, en zo ja, hoe dan?

Ik ben altijd uitgegaan van een DC-DC omvormer voor de MPPT's, en een AC-DC omvormer voor netstroom.

Uitgaande van deze post
lijken jullie er anders over te denken. Wat is de redenatie hier achter? (er is vast iets wat ik als leek over het hoofd zie, maar ik zie niet wat).

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:58
Furyaan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:43:

Twee dingetjes;
In BE mag je wettelijk laden/ontladen op 1200w, batterij moet dan wel op aparte kring met eigen stopcontact. Batterij/omvormer moet wel gekeurd zijn door synergrid, dat is gebeurd voor de Venus E maar nog niet voor de Venus A dacht ik.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Furyaan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:52:
[...]

Het is een 20A groep die gedeeld is over 5 stopcontacten van mijn zolderverdieping. Daar zijn onze bureaus en worden enkel wat laptops en monitors gebruikt. De bekabeling is 3g2.5
Je hebt een aantal risico's, zie een eerder voorbeeld: Taro in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"

Nou zal een laptop, PC of zit/sta bureau niet direct voor overbelasting zorgen vs bijv. een frituurpan, maar bij kortsluiting heb je wel een probleem. Terugleveren op een gedeelde groep brengt sowieso al risico's met zich mee, los van hoeveel Watt je gaat terugleveren. En voor de overbelasting voegt iedere extra Watt extra risico toe.

1200 Watt terugleveren is altijd gevaarlijker dan 800 Watt terugleveren op een gedeelde groep. Daar kan niemand anders behalve jijzelf iets over zeggen gezien jij als enige weet wat er op die groep zit aangesloten.

Op een eigen groep kan je doorgaans meer terugleveren, omdat de (aardlek)automaat deze wél volledig beschermd. Ga je over de limiet heen en heb je alles netjes geregeld, dan zou die er bij overbelasting uit moeten klappen voordat de bekabeling in de fik vliegt. Maar dan gaat het probleem van warmteontwikkeling wel spelen, een stopcontact is bijv. niet bedoeld om (langdurig) 3000-3680 Watt aan te kunnen.

Ik ken helaas de Belgische wetgeving op dit vlak niet, maar als het kan altijd een eigen groep aanleggen of goed beoordelen welke verbruikers er op diezelfde groep zitten. Daarna voorkomen dat de optelsom van al die vermogens gezamenlijk boven het maximum van de waarde van de groep uitkomt en met de accu erbij eronder, want dan zit je precies in de gevarenzone.

• onlinaius
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:26:
Reden 2 is hetzelfde als je een willekeurige micro omvormer op de AC out aansluit.
Goed punt, die had ik nog niet bedacht. Maar op dit moment is dat niet echt van toegevoegde waarde, vanwege punt 1 en 4 (nu een deel via een micro-omvormer laten lopen kost met die verdeelkast + microomvormer, en het enige wat ik daarbij win is dat ik in de zomer meer 'waardeloze' stroom het net op duw. En als ik dan toch zou kiezen voor een extra verdeelkast en een extra omvormer zou ik er denk ik eerder voor kiezen om er nog een extra Venus A naast te zetten, dan heb ik er 2 KWh extra opslag bij, en een hoger wattage uit de batterijen, voor niet zo heel veel meer. Maar veel zal dat niet toevoegen naar mijn idee, omdat ik dus heel weinig baat heb bij ontladen op meer dan 800 watt, en 8KWh ga ik ook niet vaak gebruiken (en als ik het wel gebruik in de winter krijg ik het niet vol, tenzij ik ga laden van het net).

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12 12:36
Sjoerd ten Brau schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb het eens nagevraagd bij marstek support en dit was het antwoord: "Dear Customer, It appears there may have been an error in the product description. The maximum battery capacity for the Venus A is indeed 2.08 kWh. K***"

Dus we hebben allemaal 2,08kwh gekocht. Ben benieuwd of alle batterijen inderdaad 2, 08kWh zijn.
De datasheet zegt gewoon wat anders:
https://www.marstek.nl/wp...YmvhjGrEu0yqiG_c_DJScWeE0

Dus wat ze zeggen klopt gewoon niet. Dit is wel een mooie om bij ontevredenheid de koop ongedaan te maken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• onlinaius
WargamingPlayer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:26:
[...]

De datasheet zegt gewoon wat anders:
https://www.marstek.nl/wp...YmvhjGrEu0yqiG_c_DJScWeE0

Dus wat ze zeggen klopt gewoon niet. Dit is wel een mooie om bij ontevredenheid de koop ongedaan te maken.
En in de bijgeleverde handleiding staat ook 2.12KWh vermeld.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Heb Marstek de vraag gesteld waar het verschil tussen de genoemde 2,08 en 2,11 kWh in zit. Kan natuurlijk netto vs bruto zijn, of dat de accu die bij de omvormer ingebouwd is een andere capaciteit heeft dan de losse accu's, of een wijziging in productieproces, celleverancier, etc.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:28
onlinaius schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:16:
[...]

Ik vermoed dat bijna alle MC4 connectoren onderling werken, maar je komt regelmatig horrorverhalen tegen over smeltende / smeulende verbindingen.

Een van de tips om dat te voorkomen is hetzelfde merk en type connectoren te gebruiken, vandaar dat ik benieuwd was wat de connector op de Venus A was.

Ik kwam tegen dat niet compatibele (of merkloze) connectors mogelijk niet genoeg connectie maken:

YouTube: Don't Get Burned by MC4 Solar Connectors

Ik wil de boel graag zo veilig mogelijk maken. Om eerlijk te zijn was ik eerst van plan kant en klaar kabels op Temu te kopen, maar dat idee heb ik toch maar laten varen toen ik de risico's tegen kwam.
Yep volgens de scope 12 ( keuring) mag je aleen de zelvde conectors gebruiken in een paar dus male female. Ook geen 2 types van staubli.

Scope 12 kan de verzekering eisen bij zakelijke klanten.
Als je deze richtlijnen volgt ben je zeker veilig

• onlinaius
Jessy007 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:20:
[...]

Yep volgens de scope 12 ( keuring) mag je aleen de zelvde conectors gebruiken in een paar dus male female. Ook geen 2 types van staubli.

Scope 12 kan de verzekering eisen bij zakelijke klanten.
Als je deze richtlijnen volgt ben je zeker veilig
Dat gaat berhoorlijk lastig worden als je niet weet wat er aan de kant van de Marstek zit. En nog lastiger omdat ik vandaag heb besloten om aan beide kanten de Staubli Evo 2 te installeren en deze zijn vanochtend besteld.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:12
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:28:
Heb Marstek de vraag gesteld waar het verschil tussen de genoemde 2,08 en 2,11 kWh in zit. Kan natuurlijk netto vs bruto zijn, of dat de accu die bij de omvormer ingebouwd is een andere capaciteit heeft dan de losse accu's, of een wijziging in productieproces, celleverancier, etc.
Ben benieuwd naar het antwoord. Via app support was het antwoord fout in specs moet 2.08 zijn

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• DSSW
SatScan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:35:
[...]

Ben benieuwd naar het antwoord. Via app support was het antwoord fout in specs moet 2.08 zijn
Bij mij stond hij al eens op 2,09 en gaf dan 99,99% aan als ik op de batterij klikte

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:00
D-Ed schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:25:
[...]

Hier werkte alles binnen een minuut of vijf met de HW P1 meter. Maar om eerlijk te zijn zou ik er de eerste dagen wel bij in de buurt willen blijven... Je gaat er toch wat mee 'spelen' qua settings, even handmatig laden etc.
Heb de basismodule vanochtend rond 11u gekregen en toch maar meteen in de schuur gegooid. Kwam met ongeveer 50% batterijlading en de auto stond te laden. Om te testen dus een klein uur laten aan 1.200W ontladen. Alles voelde totaal koud aan en kon ook niks raars opmerken. Heb de batterij laten staan om drie weken vanop afstand te volgen wat ze zal doen. Ook typisch dat elke dag de zon aan het schijnen was behalve vandaag. :D Volgende week toch aantal dagen zon voorspeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcOaejfFMtWgZbM-OGHhjwEbFB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U2xaGG3FSbYK7UiMZ1Nfc9V.jpg?f=fotoalbum_large
Don't mind the ghettoness, hier is nog wat werk aan.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Th1x4nG schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:11:
[...]

Heb de basismodule vanochtend rond 11u gekregen en toch maar meteen in de schuur gegooid. Kwam met ongeveer 50% batterijlading en de auto stond te laden. Om te testen dus een klein uur laten aan 1.200W ontladen. Alles voelde totaal koud aan en kon ook niks raars opmerken. Heb de batterij laten staan om drie weken vanop afstand te volgen wat ze zal doen. Ook typisch dat elke dag de zon aan het schijnen was behalve vandaag. :D Volgende week toch aantal dagen zon voorspeld.
[Afbeelding]
Don't mind the ghettoness, hier is nog wat werk aan.
Veel opwaarts potentieel ;)

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Hier ook de Venus A basisunit binnen! Was nog wel even zoeken om de WH P1 werkend te krijgen. Ik kon hoog of laag springen, maar de P1 werd niet gevonden. Pas nadat ik alle andere HW randapparatuur had uitgeschakeld (power plug’s, display, watermeter), toen zag hij de P1 meter. Het lijkt er dus op dat dit in de weg kan zitten. Voor nu draait het verder prima. De HA integratie gaat ook prima. Leuk speelgoed 🤓

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:12
Goed om te lezen dat de uitlevering nu echt op gang begint te komen.

Mocht je bevindingen/work-arounds/tips hebben laat dat even weten.
Dan vullen we daar de TS mee aan zodat andere gebruikers hiervan gebruik kunnen maken.

** Sharing - Caring **

[ Voor 18% gewijzigd door SatScan op 20-12-2025 09:18 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Furyaan
Ik heb misschien het antwoord gemist in deze thread maar waarom lijkt mijn solar power maar voor de helft naar de batterij te worden gestuurd en voor de helft geïnjecteerd? Ik vermoed dat dit een verkeerde interpretatie is langs mijn kant van 'stroomnet' en dat dit in feite 2x dezelfde informatie weergeeft, namelijk hoeveel de batterij aan het laden is. Ik vind het wel bizar, ik zou van de app eigenlijk eerder verwachten dat die toont hoeveel er van/naar de grid loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8nPUGI7ujwtH-e_4VNZKEw2-oM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q4zl85K7q60y1EzRK0rIqnx5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Furyaan op 20-12-2025 11:23 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Furyaan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:48:
Ik heb misschien het antwoord gemist in deze thread maar waarom lijkt mijn solar power maar voor de helft naar de batterij te worden gestuurd en voor de helft geïnjecteerd? Ik vermoed dat dit een verkeerde interpretatie is langs mijn kant van 'stroomnet' en dat dit in feite 2x dezelfde informatie weergeeft, namelijk hoeveel de batterij aan het laden is. Ik vind het wel bizar, ik zou van de app eigenlijk eerder verwachten dat die toont hoeveel er van/naar de grid loopt.

[Afbeelding]
Je moet dit volgens mij zo lezen: Er is 185 Watt overschot en dat gaat naar de batterij.

• onlinaius
Viper085 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:17:
Hier ook de Venus A basisunit binnen! Was nog wel even zoeken om de WH P1 werkend te krijgen. Ik kon hoog of laag springen, maar de P1 werd niet gevonden. Pas nadat ik alle andere HW randapparatuur had uitgeschakeld (power plug’s, display, watermeter), toen zag hij de P1 meter. Het lijkt er dus op dat dit in de weg kan zitten. Voor nu draait het verder prima. De HA integratie gaat ook prima. Leuk speelgoed 🤓
Welke HA integratie gebruik je?

Ik gebruik de https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api maar hier zitten bij mij toch nog wel wat kinderziektes in. Op zich prima voor even, aangezien als het goed is Marstek zelf dicht bij het uitbrengen van hun eigen integratie zit, maar voor mij is de huidige integratie toch echt niet meer dan 'ok'.

Dingen die ik zie zijn:
- Het aantal KWh dat momenteel in de batterij zit is omgedraaid, naar 'hoeveel KWh kan er nog geladen worden', wat ik een rare keuze vind (kan ik natuurlijk zelf in HA laten omrekenen, maar voor nu maar even laten zitten).
- Er zijn nog aardig wat sensoren die op 'unknown' staan. Mogelijk dat deze alleen beschikbaar zijn bij bijv de Venus E, maar geef ze dan ook niet weer.

• Viper085
onlinaius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:52:
[...]

Welke HA integratie gebruik je?

Ik gebruik de https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api maar hier zitten bij mij toch nog wel wat kinderziektes in. Op zich prima voor even, aangezien als het goed is Marstek zelf dicht bij het uitbrengen van hun eigen integratie zit, maar voor mij is de huidige integratie toch echt niet meer dan 'ok'.

Dingen die ik zie zijn:
- Het aantal KWh dat momenteel in de batterij zit is omgedraaid, naar 'hoeveel KWh kan er nog geladen worden', wat ik een rare keuze vind (kan ik natuurlijk zelf in HA laten omrekenen, maar voor nu maar even laten zitten).
- Er zijn nog aardig wat sensoren die op 'unknown' staan. Mogelijk dat deze alleen beschikbaar zijn bi jbijv de Venus E, maar geef ze dan ook niet weer.
Ik gebruik dezelfde integratie en zie dezelfde onvolkomenheden. Maar het schakelen tussen handmatig en NOM gaat goed en ik kan er een leuk dashboardje van maken :) Hopelijk gaat Marstek in de officiële integratie wat maar opties aanbieden. Even afwachten maar....

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• DSSW
Leuke test van de Venus A

https://share.google/MKTDLKRxbFKgMLVBz

• onlinaius
Die lagere RTE vergeleken met de Venus D valt me wel een beetje tegen, ik had eigenlijk verwacht dat de A en D qua efficientie dicht bij elkaar zouden liggen. (zelfde generatie, lijken veel op elkaar qua uiterlijk, maar intern dus toch nog wel wat anders).

• Knoflookpasta
Het kan natuurlijk ook zijn dat deze test anders is uitgevoerd. Het is een beetje lastig resultaten vergelijken als de meetmethode niet gelijk is geweest.

• Viper085
Ik zie in het Venus E topic dat het v1 model met de firmware v156 de mogelijkheid biedt om tijdens NOM een minimale SOC in te kunnen stellen (om bijvoorbeeld een buffer te hebben tijdens stroomuitval). Ik heb deze optie bij de Venus A nog niet gezien. Zit op firmware v143. Iemand anders mogelijk wel met een hogere firmware?

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Je kan via de app een support aanvraag doen en vragen om de nieuwste firmware (volgens mij 144).
Daarin zit een extra optie 'batt grid dod' waarbij je minimale soc kan instellen.

• Viper085
Hilco schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:37:
Je kan via de app een support aanvraag doen en vragen om de nieuwste firmware (volgens mij 144).
Daarin zit een extra optie 'batt grid dod' waarbij je minimale soc kan instellen.
Top, ik doe de aanvraag.

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-12 12:51
Hoi allemal .
Net besteld de Venus D met een accu extra dus 5 kwh totaal.
Moie anbod bij Tink.nl
De omvormer en de accu 600e per stuck incl Btw. _/-\o_

Straks kom ik nog terug met vragen hoe moet dat alles kopelen met 3 fasige Enphase zo alles draid bij stroom uitvaal. :P 8)7

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-12 20:03
marcink schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:51:
Hoi allemal .
Moie anbod bij Tink.nl

Straks kom ik nog terug met vragen hoe moet dat alles kopelen met 3 fasige Enphase zo alles draid bij stroom uitvaal. :P 8)7
Dan heb je toch 2 accu’s er bij moeten bestellen om op 5kwh uit te komen?
Bij de D is de omvormer toch zonder ingebouwde capaciteit?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Arjen34 schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:31:
[...]

Dan heb je toch 2 accu’s er bij moeten bestellen om op 5kwh uit te komen?
Bij de D is de omvormer toch zonder ingebouwde capaciteit?
Klopt, de A heeft een ingebouwde accu en de D niet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Feedback van Marstek ontvangen over het verschil tussen de 2.08 en 2.12 kWh die afwisselend wordt genoemd voor de Venus A accu op de website, in de handleiding, etc.

The correct capacity for both the battery attached to the inverter and the separate expansion batteries is 2.12 kWh. There is no difference between integrated and separate batteries in terms of capacity.

For the most accurate and up-to-date specifications, please refer to the official user manual here:
https://cdn.shopify.com/s...25.09.26.pdf?v=1761205034

This manual should be considered the reference document.

Waarom er dan 2.08 kWh beschikbaar wordt getoond via de App? Waarschijnlijk wordt die 0,04 kWh als buffer gebruikt, dus 2,12 kWh bruto capaciteit, waarvan 2,08 kWh netto bruikbaar. Zal dat nog even navragen.

• onlinaius
Vulcan750 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:01:
[...]

Zolang je maar 1 MT Venus batterij hebt werkt dat heel prima icm de HW P1. Die MT CT003 voegt niks extra toe, de HW P1 wel...
Ik gebruik op dit moment ook de HW P1. Nu vraag ik mij af: voegt de HW P1 iets extra's toe als je de HW app niet gebruikt?

Ik heb de HW P1 puur voor data in HA, maar ik neem aan dat ik dezelfde data ook van de Marstek CT003 kan binnenkrijgen via de Marstek lokale API? (ik kan in ieder geval de data die

Of levert de HW P1 data die de CT003 niet aanlevert?

• Furyaan
Hier weer een nieuwe ontdekking met mijn Venus A. Ookal staat hij ingesteld op 800W, hij trekt er zich niks van aan en laad gewoon aan 1200W op. Ontladen is wel aan 800W. Is dit correct gedrag? Had het symmetrisch verwacht.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 22:09

..Christiaan..

..zwll..

Wanneer is kiezen voor Venus A beter dan voor D?
Ik heb 12 panelen, 250wp op zuidwest dus alleen in middag opbrengst. Dit jaar 1600kwh teruggeleverd. Ik wil uitbreiden met 3 panelen (450wp) voorzijde zodat ik ook ochtend opwek heb. Nachtverbruik is zo'n 4/5 kWh. Ik heb een plugin hybride maar nog geen concrete plannen om thuis te laden. Wel in de toekomst denk ik.
Huidige omvormer is 10jr oud.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Th1x4nG
Furyaan schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:03:
Hier weer een nieuwe ontdekking met mijn Venus A. Ookal staat hij ingesteld op 800W, hij trekt er zich niks van aan en laad gewoon aan 1200W op. Ontladen is wel aan 800W. Is dit correct gedrag? Had het symmetrisch verwacht.
Dat is correct ja. In Nederland moet je speciale maatregelen treffen als je aan meer dan 800W wil ontladen via het stopcontact, in België zijn er geen zulke voorschriften.
Het opladen aan meer dan 800W is 'sowieso' veilig (als tenminste je stopcontact een zekere minimumstandaard heeft).

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:28
De ingestelde watage is aleen met ontlading.

• DSSW
Dat is 100% correct en normaal.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18
onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik op dit moment ook de HW P1. Nu vraag ik mij af: voegt de HW P1 iets extra's toe als je de HW app niet gebruikt?

Ik heb de HW P1 puur voor data in HA, maar ik neem aan dat ik dezelfde data ook van de Marstek CT003 kan binnenkrijgen via de Marstek lokale API? (ik kan in ieder geval de data die

Of levert de HW P1 data die de CT003 niet aanlevert?
Nee, als je de HW app toch niet gebruikt kan je net zo goed de CT003 gebruiken.
Ik vind die HW app juist erg handig om het stroom en gasverbruik te monitoren, en eventueel zelfs het waterverbruik en opbrengst van de zonnepanelen.
Ik gebruik dus zowel de HW P1 als de CT003, verbonden door een simpele passieve splitter. De beide P1s worden separaat gevoed door de bijgeleverde voedingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vulcan750 op 22-12-2025 13:49 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• DSSW
marcink schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:51:
Hoi allemal .
Moie anbod bij Tink.nl

Venus D + 1 accu = 2.56 kWh aan opslag, niet 5,12.
1200€ voor 2,56 kWh opslag vind ik toch nog vrij duur, voor identiek dezelfde prijs heb je een Venus E met 5.12 kWh opslag.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-12 20:03
Kan je de Venus E ook Max 1600w laten laden en ontladen?
Dan zou je er 2 op 1 bestaande groep kunnen plaatsen.
Dan annuleer ik mijn huidige bestelling van 2 x Venus A

[ Voor 20% gewijzigd door Arjen34 op 22-12-2025 16:35 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Inmiddels ook feedback van Marstek ontvangen wat betreft de weergave van maximaal 2,08 kWh beschikbaar in de App, dit wordt met een toekomstige firmware update aangepast zodat de volledige 2,12 kWh zichtbaar wordt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Arjen34 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:34:
Kan je de Venus E ook Max 1600w laten laden en ontladen?
Dan zou je er 2 op 1 bestaande groep kunnen plaatsen.
Dan annuleer ik mijn huidige bestelling van 2 x Venus A
Je kunt de uitgang op 800 of 2500 instellen, niet daar tussenin. Vervolgens zou je wel via een taak maximaal 1600 Watt/stuk kunnen ontladen. Maar er is dus een risico dat je 5000 Watt op een 3680 Watt groep zet, die dan vervolgens ook nog boven de 80% gewenste belasting uitkomt.

Persoonlijk zou ik erg voorzichtig/terughoudend zijn met 2x Venus E op 1 groep, lees: Ik zou het niet jinxen, hier wil je geen risico mee nemen.

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-12 12:51
DSSW schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:30:
[...]

Venus D + 1 accu = 2.56 kWh aan opslag, niet 5,12.
1200€ voor 2,56 kWh opslag vind ik toch nog vrij duur, voor identiek dezelfde prijs heb je een Venus E met 5.12 kWh opslag.
Mijn fout , dacht dat bij omvormer zit ook 2 kwh net als bij venus A.
Maar helaas Venus E is niks voor mij ,will uitbreiding mogelijgheid houden , en geen zin 60kg dragen .
Venus A valt af door te weinig vermogen . 8)7

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:29
Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:50:
Inmiddels ook feedback van Marstek ontvangen wat betreft de weergave van maximaal 2,08 kWh beschikbaar in de App, dit wordt met een toekomstige firmware update aangepast zodat de volledige 2,12 kWh zichtbaar wordt.
Zichtbaar of beschikbaar? Want via BLE tool geeft hij ook maar capaciteit van 2,08kWh van batterij. Dus na update kunnen we 2,12kWh gebruiken? Of blijft capaciteit zelfde als ervoor?

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-12-2025 21:56 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Avenger 2.0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:55:
[...]

Zichtbaar of beschikbaar? Want via BLE tool geeft hij ook maar capaciteit van 2,08kWh van batterij. Dus na update kunnen we 2,12kWh gebruiken?
Ik vermoed zichtbaar, maar of ze dan 0,04 kWh erbij verzinnen, of het nu alleen verkeerd weergeven weet ik uiteraard niet.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Oftewel, de max 2400 watt PV moet je beschouwen als een externe micro omvormer, want dat is het gewoon.
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• onlinaius
Proton_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:44:
[...]

Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.
Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:33:
[...]

Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.
Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.

• onlinaius
Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:37:
[...]

Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.
Excuses, zo heb ik het begrepen.

Ik zeg ook niet dat je / jullie / @reneeke1970 ongelijk hebben als jullie dat beweren, maar ik zie niet echt een reden om aan te nemen dat er geen DC-DC omvormer in zou zitten.

Rene lijkt uit deze post op te maken:
Dat het niet om DC-DC laden gaat:
In deze post lijk je niet tegen te spreken dat het om DC-AC-DC gaat ipv rechtstreeks DC-DC
Dus daaruit dacht ik aan te nemen dat je het hiermee eens was.

En ik zeg dus niet dat je / jullie / hij ongelijk heeft / hebben, maar ik zie ook niet perse waarom dit zou volgen uit de post met de antwoorden van Marstek over vermogens en hoe hier mee om wordt gegaan.

Geen enkele beschuldiging aan wiens adres dan ook, maar persoonlijk neig ik ook meer naar de uitleg van @Proton_ om de MPPT, laad en AC vermogens te verklaren.

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 22-12-2025 23:54 ]

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:20
Th1x4nG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:12:
[...]

Dat is correct ja. In Nederland moet je speciale maatregelen treffen als je aan meer dan 800W wil ontladen via het stopcontact, in België zijn er geen zulke voorschriften.
Het opladen aan meer dan 800W is 'sowieso' veilig (als tenminste je stopcontact een zekere minimumstandaard heeft).
België heeft ook regelgeving dat er max 800W mag worden gebruikt, al is niet expliciet bepaald dat meer wel mag op aparte kring. Zie Stekkerzonnepanelen en stekkerbatterijen in Vlaanderen | Vlaanderen.be

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:50:
[...]

Excuses, zo heb ik het begrepen.

Ik zeg ook niet dat je / jullie / @reneeke1970 ongelijk hebben als jullie dat beweren, maar ik zie niet echt een reden om aan te nemen dat er geen DC-DC omvormer in zou zitten.

Rene lijkt uit deze post op te maken:

[...]
Nee, mijn betreffende reacties daar gaan alleen over vorm, die van hem over inhoud. Ik zou het heel vreemd vinden als de DC ingang eerst naar AC wordt omgezet en daarna weer naar DC om vervolgens de accu in te gaan. Maar aangezien ik niet weet hoe Marstek dit heeft geregeld doe ik er ook geen uitspraken over.

• Sjoerd ten Brau
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:20
Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:50:
Bedankt dat jij en anderen er ook ingedoken zijn. Ik had ondertussen ook bij marstek nederland na gevraagd, want 2,08kwh is niet conform wat ze verkopen. Hun antwoord was: "De opgegeven 2,12 kWh is de nominale (theoretische) capaciteit van de Venus A‑module; door systeemverliezen en veiligheidsmarges ligt de effectief bruikbare energie in de praktijk iets lager, waardoor je rond de 2,08 kWh in de app ziet.".

Mooi verhaal maar ik geloof er niet zo in. Waarom zou je als fabrikant bewust kiezen voor verwarring?
Leuk dat ze een update maken waarin 2,12 weergegeven gaat worden in de app maar daarmee tover je niet extra vermogen uit de cellen. Het zorgt in ieder geval wel voor minder vragen bij marstek.

Nu ben ik sowieso nog niet echt onder de indruk van de venus A. Er is door de kleine capaciteit nagenoeg onmogelijk een financieel voordeel mee te behalen door alle verliezen. Doordat we nog mogen salderen wordt dat nog eens bemoeilijkt. (Bij meer opwek of gelijke opwek aan eigen verbruik).

Mijn A staat nu dan ook uit. Pas als er weer voldoende zonnestroom overschot is ga ik daar mee testen. Sinds 9 december heeft hij 1,56 euro totaal gekost (ik zit dynamisch). Ik wist van tevoren dat het prijsverschil per kwh significant moest zijn. 30 procent verschil tussen waarvoor je het er in stopt en waarvoor het er weer uit gaat lijkt echt het minimum te zijn vanwege de verliezen.

Waarom niets verdiend?
1) de AI modus is olie dom. Zelf leren lijkt hij niet te doen. Op het goedkoopste moment opladen lijkt hem nog net te lukken maar ontladen als ik ga koken of wachten op een duurder moment lijkt ie niet te leren. Na vol geladen te zijn begint direct het ontladen. (Tegen dus nagenoeg hetzelfde tarief). Het lijkt meer leuk gebruik van een hippe term.
2) Handmatig laden instellen is bewerkelijk. Ook geprobeerd en zowaar 1 dag goedkoper uitgeweest met accu vs. zonder (5 cent verdiend). Een knop nu laden/ontladen of laad op het goedkoopste moment zou helpen. Ook wordt zonne overschot in de handmatige stand niet opgeslagen in de accu. Dat is misschien nog wel het grootste probleem, want het had het mogelijk gemaakt om in ieder geval te kunnen wachten met ontladen op een handmatig ingesteld duurder moment.
3) Het ontbreken van een slimme stand die pas gaat ontladen bij genoeg prijs verschil. (De genoemde 30%).
4) Zelf consumptie stand laad keurig op bij zonne overschot, maar ontlaadt ook direct daarna weer en wacht niet tot een duurder moment. Dus wederom tegen nagenoeg dezelfde tarieven en daardoor, dankzij salderen en de laad verliezen dus geen voordeel.

Ik heb overigens nog geen panelen rechtstreeks op de marstek aangesloten. Wellicht zorgt dat nog voor een iets hogere efficiëntie. Misschien ga ik dat later nog doen, maar daarvoor moet ik weet het dak op en nieuwe panelen leggen en daar heb ik nu geen zin in.

Klinkt best negatief allemaal als ik het terug lees. Ben ik ook positief? Ja, cool apparaat met mooie look. Gaaf om savonds om 10 uur op de bank te zitten en te beseffen dat de accu gevuld met zonnestroom je huis voorziet van stroom. Het is het goedkoopste apparaat in de markt volgens mij dus misschien heb ik ook te hoge verwachtingen. Over een jaar zijn we goed voorbereid voor energie zonder salderen. We weten dan al hoe het werkt en wat we wel en niet moeten doen met de accu om hem op dat moment goed in te zetten. Dit is een leer en probeer jaar. En Ohja, ik snap dat de Venus A een generiek product is voor vele landen. Landen waar ze salderen niet hebben en dus meer profijt hebben van de werking zoals de A nu is. (Bv. Duitsland)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Sjoerd ten Brau Ik begrijp ook niet waarom Marstek niet gewoon een dynamisch handelen optie maakt. Die AI functie is niet slim genoeg. Daarnaast had je door de aanwezigheid van die optie de BTW op de aanschaf kunnen terugvragen.

Het handelen levert structureel wel iets op, maar relatief weinig tov de investering/kWh's. Hierbij een overzichtje van het rendement hier dit jaar, waarbij de eerste maanden met +-8 kWh oplopend naar 54 kWh vanaf oktober. De laatste 2 maanden handel ik nauwelijks, maar betreft het voornamelijk goedkoop inkopen en daarna NOM draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJNU3IfcwcsqlriPgHMjj_vvHTs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J6ZTNz9AKkRvAWQpGVzz5GnX.png?f=user_large

Leuk bedrag, maar dat betreft ongeveer 3,2% van de nieuwwaarde van de set en zou betekenen dat ik 31 jaar bezig ben hem terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 verandert die situatie natuurlijk wel en wordt de terugverdientijd hopelijk beter, maar toch.

Wil je dus een leuke omzet maken, dan zet 2 kWh inderdaad geen zoden aan de dijk, maar verder opschalen voor meer omzet is daarentegen ook niet slim aangezien je vermoedelijk een deel van dat vermogen en opslagcapaciteit vanaf 1-1-2027 niet meer zult gebruiken. En capaciteit die niet wordt gebruikt verdien je nooit terug.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:29
KingFox schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:06:
[...]

België heeft ook regelgeving dat er max 800W mag worden gebruikt, al is niet expliciet bepaald dat meer wel mag op aparte kring. Zie Stekkerzonnepanelen en stekkerbatterijen in Vlaanderen | Vlaanderen.be
Eigenlijk is er nog steeds geen regelgeving (gezien het een Belgische en geen Vlaamse bevoegdheid is).
Ze raden dus ook duidelijk het volgende aan in Vlaanderen:
Het toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen.
Maar je mag wettelijk (en volledig legaal als die synergrid gehomologeerd is) een omvormer tot 2600W met stekker in het stopcontact steken (op eigen kring uiteraard). Vlaanderen heeft dat niet zo graag maar zoals hierboven vermeld geen mogelijkheid tot wettelijke basis om dat te verbieden.

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:16:
[...]

Eigenlijk is er nog steeds geen regelgeving (gezien het een Belgische en geen Vlaamse bevoegdheid is).
Ze raden dus ook duidelijk het volgende aan in Vlaanderen:

[...]

Maar je mag wettelijk (en volledig legaal als die synergrid gehomologeerd is) een omvormer tot 2600W met stekker in het stopcontact steken (op eigen kring uiteraard). Vlaanderen heeft dat niet zo graag maar zoals hierboven vermeld geen mogelijkheid tot wettelijke basis om dat te verbieden.
Klopt , mijn 3x 2500w omvormers van de Venus E’s zijn aangegeven en goedgekeurd door Fluvius. Dus 100% conform. Uiteraard wel allemaal op afzonderlijke kring telkens afgezekerd met 16A

• DSSW
Zonnetje heeft vandaag zijn werk gedaan. De Venus A is sinds ingebruikname op 10/12 de eerste keer volgelopen met PV opwek van de 4 aangesloten panelen. Die energie duwen we deze avond en nacht terug in 🏠 😁

• Sjoerd ten Brau
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:20
Gisterenavond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaGQtJqohKEYIkJZiUThZIsIrm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvSSNP4MOWbuITyA4vVPKas8.jpg?f=fotoalbum_large
Vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tySnWkvlvOS_L4OWzvTeTxvf9Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ70BrYaWIP25JGyrKEMqsi4.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterenavond en vanmorgen was ik verrast door de AI mode. Zowaar meerdere laad momenten gepland. Het bleef echter bij gepland. Op geen van de genoemde momenten is er opgeladen.

Nouja....

Edit: in eens ging door mijn hoofd dat de ct verbinding wel eens verbroken kon zijn. Zojuist gecontroleerd en ja hoor, geen verbinding. Dus dat zal de reden wel zijn dat er niets gebeurd is.

[ Voor 34% gewijzigd door Sjoerd ten Brau op 26-12-2025 11:01 ]

• Th1x4nG
Bij mij is de batterij (1 module) al zowat elke dag vol geweest, gisteren was ze al vol rond 11u40. Dan heb ik de airco een uurtje laten draaien om te ontladen en was opnieuw vol tegen dat de zon weg ging.
Het is -3 geweest buiten en de laagste temperatuur die ik op de batterij heb gezien is +5 (schuur heeft nagenoeg geen isolatie).
Ik heb 2 extra batterijen besteld bij marstek.nl en één van die betalingen stond pending op m'n kaart tot gisteren, daarna rejected. Benieuwd of dat geld alsnog later wordt afgeschreven, of ze nu gewoon een bestelling eenzijdig geannuleerd hebben.
Is vanop een throwaway email besteld dus kan het niet echt opvolgen. :')

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:00
Ik ben in afwachting van mijn bestelde Marstek Venus A,

Eerst maar eens een jaar proefdraaien ( heb nog een vast contract welke in Jan '27 verloopt zonder teruglever boete).

Mijn AI calculatie met 365 exports per dag van mijn energie rapporten vanuit Home assistant gaven aan dat mijn sweet spot mbt capaciteit ongeveer 8kwh zou moeten zijn.

Tevens kan de marstek A mooi mee op vakantie in de caravan voor stroom onderweg. Ik ben van plan om een switch te installeren welke kan wisselen tussen camping aansluiting en noodstroom aansluiting van de Marstek zodat ik ten alle tijden 230v voorspanning heb in de caravan.

Thuis kan die mooi in de nacht mijn Airco (hoofdverwarming) voeden in de avonden.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:57
Ik ben van plan een Venus A te bestellen en deze via mppt te laten voeden door drie panelen op het platte dak van de garage, landscape gericht op het zuiden met het oog op maximale opbrengst in de winter. Wellicht off-topic, maar ik denk dan gelijk aan twee panelen onder een hoek van 10° en één specifiek "winterpaneel" op 45°. Ik vind echter vrijwel geen 45° steunen, last staan verstelbare. Daar is vast een goede reden voor.

Daarnaast, deze Veni lijken uitsluitend via de app te bedienen, maar ik kan me situaties voorstellen waarin dat niet (meer) handig is. Is bijvoorbeeld de app via bluetooth de enige mogelijkheid als je op een plek geen WiFi hebt?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34

HHF

nerovectra schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:02:
Ik ben van plan een Venus A te bestellen en deze via mppt te laten voeden door drie panelen op het platte dak van de garage, landscape gericht op het zuiden met het oog op maximale opbrengst in de winter. Wellicht off-topic, maar ik denk dan gelijk aan twee panelen onder een hoek van 10° en één specifiek "winterpaneel" op 45°. Ik vind echter vrijwel geen 45° steunen, last staan verstelbare. Daar is vast een goede reden voor.

Daarnaast, deze Veni lijken uitsluitend via de app te bedienen, maar ik kan me situaties voorstellen waarin dat niet (meer) handig is. Is bijvoorbeeld de app via bluetooth de enige mogelijkheid als je op een plek geen WiFi hebt?
Ik denk dat het verschil in opbrengst tussen 10 en 45 graden zo klein is dat je beter een groter paneel kunt en op 10 graden neerleggen. Andere optie is 4 panelen oost-west (met Oost-west kunnen panelen dichter opelkaar) en dan heb je een betere opbrengst over de dag verdeeld. Bovendien is het ondersteuningsmateriaal voor een oost-west opstelling per paneel vaak voordeliger dan zuid.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• onlinaius
Iemand die meer weet hoe het updaten van de Marstek Venussen werkt?

Ik kreeg nav een supportaanvraag versie 144 gepusht (ik zat nog op 143). Updaten was echt een ramp, 10x geprobeerd, gaat goed tot een procent of 60, dan loopt het updatebalkje heel snel vol, en geeft aan dat de update geslaagd is. Dat is echter niet het geval, en enkele minuten later na een herstart is het gewoon nog versie 143, en kreeg ik opnieuw de optie te updaten.

Misschien houd ik de telefoon niet dicht genoeg bij, dus heb ik de telefoon op de Venus A gelegd bij het updaten, met hetzelfde resultaat.

Mijn volgende stap was wifi: die is achter in de garage inderdaad niet al te best. Dus alle mc4 kabels losgekoppeld, de Marstek van het net gehaald, en met veel pijn en moeite naast de router gezet.

Nogmaals 2x een update die faalt. Daarna via een ethernetkabel aangesloten, toen kreeg ik moeilijk verbinding met de Venus A. Het 2.4GHZ netwerk uitgezet, en na meerdere pogingen lukte verbinden via de kabel. Hierna ging de update goed, maar na de update kreeg ik helemaal geen contact meer met de Venus A via de kabel, maar via wifi ging het top (na het heractiveren van het wifinetwerk), en toen zag ik dat ik op versie 144 zat.

Omdat ik weinig zin heb om bij elke update de Marstek los te koppelen en naar de router te slepen vraag ik mij toch sterk af: hoe werkt het update proces precies? Daarbij vooral de vraag: waarom moet de telefoon er met bluetooth verbinding in de buurt zijn? Haalt deze de update op waarna deze naar de Venus A wordt weggeschreven?

Marstek support gaf hier een vrij vaag antwoord op:

Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay

Dat voegt niet erg veel toe, zeker omdat de update in eerste instantie vlak bij de router ook faalde via de wifi. Iemand die hier meer inzicht in kan bieden?

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:

Ik kreeg nav een supportaanvraag versie 144 gepusht (ik zat nog op 143). Updaten was echt een ramp, 10x geprobeerd, gaat goed tot een procent of 60, dan loopt het updatebalkje heel snel vol, en geeft aan dat de update geslaagd is. Dat is echter niet het geval, en enkele minuten later na een herstart is het gewoon nog versie 143, en kreeg ik opnieuw de optie te updaten.

Misschien houd ik de telefoon niet dicht genoeg bij, dus heb ik de telefoon op de Venus A gelegd bij het updaten, met hetzelfde resultaat.

Mijn volgende stap was wifi: die is achter in de garage inderdaad niet al te best. Dus alle mc4 kabels losgekoppeld, de Marstek van het net gehaald, en met veel pijn en moeite naast de router gezet.

Nogmaals 2x een update die faalt. Daarna via een ethernetkabel aangesloten, toen kreeg ik moeilijk verbinding met de Venus A. Het 2.4GHZ netwerk uitgezet, en na meerdere pogingen lukte verbinden via de kabel. Hierna ging de update goed, maar na de update kreeg ik helemaal geen contact meer met de Venus A via de kabel, maar via wifi ging het top (na het heractiveren van het wifinetwerk), en toen zag ik dat ik op versie 144 zat.

Omdat ik weinig zin heb om bij elke update de Marstek los te koppelen en naar de router te slepen vraag ik mij toch sterk af: hoe werkt het update proces precies? Daarbij vooral de vraag: waarom moet de telefoon er met bluetooth verbinding in de buurt zijn? Haalt deze de update op waarna deze naar de Venus A wordt weggeschreven?

Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay

Dat voegt niet erg veel toe, zeker omdat de update in eerste instantie vlak bij de router ook faalde via de wifi. Iemand die hier meer inzicht in kan bieden?
Bij mij echt precies hetzelfde! Ik kreeg alleen hele andere instructies:

We have pushed a new firmware version to you. You can try updating it via the APP. Thank you for your cooperation and good luck.

**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.

Ik ben ook nog niet wijzer geworden. Ik krijg de melding update gelukt en dan vervolgens krijg ik weer de melding dat er een update beschikbaar is.

M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:31
Ik ben mij aan het oriënteren op thuisbatterij.
Toevallig heeft mijn Solaredge SE3000 omvormer het begeven na 10 jaar. Het is een systeem met 3000Wp en optimizers . Er komen twee Mppt kabels de SE3000 binnen.
Zou ik de PV met optimizers van Solaredge ook kunnen aansluiten op de Marstek venus D? Dat bestaart c.a 600eur, dus twee vliegen in een klap.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34

HHF

Tomexergie schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:39:
Ik ben mij aan het oriënteren op thuisbatterij.
Toevallig heeft mijn Solaredge SE3000 omvormer het begeven na 10 jaar. Het is een systeem met 3000Wp en optimizers . Er komen twee Mppt kabels de SE3000 binnen.
Zou ik de PV met optimizers van Solaredge ook kunnen aansluiten op de Marstek venus D? Dat bestaart c.a 600eur, dus twee vliegen in een klap.
Nee. Solaredge optimizers werken (volgens mij) alleen maar met een Solaredge omvormer. Om de panelen aan te sluiten op de D zul je de de panelen parallel moeten aansluiten wat een hoop extra kabels is. Ws. voordeliger om een nieuwe Solar Edge te kopen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Tomexergie
HHF schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:54:
[...]

Nee. Solaredge optimizers werken (volgens mij) alleen maar met een Solaredge omvormer. Om de panelen aan te sluiten op de D zul je de de panelen parallel moeten aansluiten wat een hoop extra kabels is. Ws. voordeliger om een nieuwe Solar Edge te kopen.
Bedankt voor deze reactie. Met Solaredge ben je eigenlijk gevangen in hun systeem.

Het voordeel van Venus A..D is de uitbreidbaarheid t.o.v. de Venus E 3.0.
Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij.
Ik zal het allemaal nog eens goed analyseren wat de beste optie is.

• onlinaius
Jdv123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:01:
**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.[/i]
Deze kreeg ik ook bij de melding dat de update er was.

Toen ik daarna vroeg of ze wat meer inzicht konden geven in het update proces (incl de beschrijving van mijn ervaringen met het updaten) kreeg ik de

"Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay"

melding.

• onlinaius
Tomexergie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor deze reactie. Met Solaredge ben je eigenlijk gevangen in hun systeem.

Het voordeel van Venus A..D is de uitbreidbaarheid t.o.v. de Venus E 3.0.
Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij.
Ik zal het allemaal nog eens goed analyseren wat de beste optie is.
Ik vind 1900 kWh salderen eerlijk gezegd niet al te dramatisch. Ik zou er eens je maandoverzichten van de elektriciteitsleverancier (mits je toegang hebt gegeven tot je slimme meter) bij pakken.

Kijk wat je in de zomermaanden wanneer er meer opwek is dan verbruik totaal nog afneemt van het net. Kijk verder wat je in de wintermaanden teruglevert aan het net. Die bij elkaar optellen is wat je maximaal met je thuisbatterij aan teruglevering kunt besparen. En dan moet daar nog een factor 0.75 of 0.8 overheen voor het verlies van de batterij.

• Tomexergie
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
[...]

Ik vind 1900 kWh salderen eerlijk gezegd niet al te dramatisch. Ik zou er eens je maandoverzichten van de elektriciteitsleverancier (mits je toegang hebt gegeven tot je slimme meter) bij pakken.

Kijk wat je in de zomermaanden wanneer er meer opwek is dan verbruik totaal nog afneemt van het net. Kijk verder wat je in de wintermaanden teruglevert aan het net. Die bij elkaar optellen is wat je maximaal met je thuisbatterij aan teruglevering kunt besparen. En dan moet daar nog een factor 0.75 of 0.8 overheen voor het verlies van de batterij.
Je doelt op het thuisbatterij dilemma, is het wel de moeite waard?
Ik wek 3200 kWh PV op en saldeer 1900 kWh. ( PV al 32000 kWh in 10 jaar)
Waar kan ik op besparen met slim gebruik van de TB?
* Woning energie tijdens PV overschot (WP + woning 6200kWh)
* Inzet van de elektrische boiler (1500 kWh/j Tijdens PV en ook voor dynamisch contract
* Bijladen elektrische hybride auto (maar 2,2kW en 600 kWh/j)
* Dynamische contract algemeen.
Je moet heel veel moeite doen om maximaal 400 eur te besparen waarvan een deel ook zonder TB, Daar doe ik het dus niet voor. Ik wil ook noodstroom hebben i.v.m. medische apparatuur o.a. een apneu apparaat. Op mijn zeilboot viel in haven aan de MZ regelmatig de walstroom uit. Dank zij de omvormer en zware accu's (350Ah) was dat geen enkel probleem gedurende de nacht.
De TB is erg goedkoop geworden en dan is de verleiding groot om toch maar zo'n speeltje aan te schaffen.

• onlinaius
Tomexergie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:12:
Je doelt op het thuisbatterij dilemma, is het wel de moeite waard?
Eerlijk gezegd doelde ik vooral op:

"Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij."

Waarbij mijn aantekening was dat het kwijtraken van die 1900kWh saldering ook afhangt van verbruiken iedere maand. In de zomer is daarbij vaak het verbruik de beperkende factor, terwijl in de winter je eerder beperkt wordt door de opwek. Je kunt uiteraard niet 1 op 1 je zomeropwek verplaatsen naar de winter.

Wat het dilemma betreft: ik ben er ook niet van overtuigt dat ik de Venus A, incl 2 uitbreidingsmodules, 4 zonnepanelen en aansluitmateriaal ga terugverdienen, maar ik heb het voor mijzelf gerechtvaardigt met 'leuk speelgoed' en inderdaad ook die noodstroomaansluiting.

Wel is het het overwegen waard (indien mogelijk) om als noodstroom voorziening er een aantal panelen aan te koppelen, want panelen die aan een 'normale' converter hangen houden er over het algemeen mee op als de stroom van het net gaat.

• Viper085
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:

Heb hetzelfde euvel gehad. Wat bij mij uiteindelijk werkte was 2x achter elkaar updaten zonder tussentijds de unit opnieuw op te starten of de app af te sluiten. De tweede keer kreeg ik ook een iets afwijkend update scherm. Dus geen idee of dit toeval was, maar dit heeft bij mij gewerkt om naar v144 te komen. Toestel gedurende de tijd verbonden gehouden via WIFI en BT.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
Jdv123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:01:
[...]

Bij mij echt precies hetzelfde! Ik kreeg alleen hele andere instructies:

We have pushed a new firmware version to you. You can try updating it via the APP. Thank you for your cooperation and good luck.

**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.

Ik ben ook nog niet wijzer geworden. Ik krijg de melding update gelukt en dan vervolgens krijg ik weer de melding dat er een update beschikbaar is.
Ben ik ook tijden mee aan het stoeien geweest. Je moet locatie/gps ook aan hebben plus rechten op apparaten in de buurt toestaan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

onlinaius schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:39:
[...]
Wat het dilemma betreft: ik ben er ook niet van overtuigt dat ik de Venus A, incl 2 uitbreidingsmodules, 4 zonnepanelen en aansluitmateriaal ga terugverdienen, maar ik heb het voor mijzelf gerechtvaardigt met 'leuk speelgoed' en inderdaad ook die noodstroomaansluiting.
Als je de opbrengst uit die zonnepanelen daadwerkelijk opmaakt en nodig hebt of duur teruglevert zolang dat nog kan én de plaatsing ervan zelf/goedkoop hebt gedaan kan een setje panelen icm een thuisaccu omvormer die je anders niet had gehad best wel een prima business case opleveren. De goedkope panelen helpen je de thuisaccu set terug te verdienen, mits je iets nuttigs met de stroom kunt doen.

Heb hier afgelopen jaar 4 panelen op het garagedak erbij gelegd en er staan tijdelijk 5 panelen in de achtertuin. Door die opbrengst in de zomer overdag op te slaan en 's avonds terug te leveren via de accu's hebben een aantal van die panelen zich in jaar 1 al terugverdiend.

Als je alleen de omvormer en evt. uitbreidingsaccu koopt en je moet alle stroom die erin gaat inkopen, dan wordt het een heel lastig verhaal. Dus goede combinatie, mits goedkoop gelegd.

• Tomexergie
onlinaius schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:39:
[...]

Eerlijk gezegd doelde ik vooral op:

"Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij."

Waarbij mijn aantekening was dat het kwijtraken van die 1900kWh saldering ook afhangt van verbruiken iedere maand. In de zomer is daarbij vaak het verbruik de beperkende factor, terwijl in de winter je eerder beperkt wordt door de opwek. Je kunt uiteraard niet 1 op 1 je zomeropwek verplaatsen naar de winter.

Wel is het het overwegen waard (indien mogelijk) om als noodstroom voorziening er een aantal panelen aan te koppelen, want panelen die aan een 'normale' converter hangen houden er over het algemeen mee op als de stroom van het net gaat.
Natuurijk kun je met een 5kWh batterij een zonnige dag van 25kWh PV volledig niet opvangen( ook niet met een 10kWh TB). Met de TB lever je een kleine bijdrage aan de stabiliteit van het net, dus dien je en maatschappelijke belang. Ik heb met mijn IUNGO een goed overzicht van het dag en maandverbruik jaar verbuik van energie inclusief de bijdrage van de PV en de warmtepomp. Het is heel complex om piekmomenten op te vangen en eigenlijk kan ik de opbrengst daarvan niet voorspellen. De stroomprijs kan variëren van 22 ct naar 40 ct.
Het zijn maar momenten en de opbrengst= vermogen *tijd. kan erg tegenvallen. Misschien is er op dit forum al ervaring met de effectiviteit van de TB?

• DSSW
Tevreden over de Venus A tot op heden.
20 dagen in gebruik : 22,0 kWh PV geladen met de 4 paneeltjes van elk 450 WP en 18,1 kWh ontladen.
Ontladen gebeurt tijdens de nacht aan +- 220 W om nacht verbruik te compenseren.
Dit geeft een RTE van 83%, niet slecht in wintermaand met minder PV vermogen en ontladen op 220 W .
Dit kan alleen nog maar verbeteren in de volgende maanden met meer zoninstraling en nog een extra module van 2.12 kWh die volgende week geleverd wordt (BF actie 400€).
Toch leuk speelgoed die Marsteks :)

• Viper085
De local API geeft een "battery temperature" waarde. Weet iemand welk specifiek punt wordt gemeten? Heeft elke batterij een eigen sensor en kun je met meerdere batterij modules de temperatuur per batterij zien?

Tijdens het laden in een ruimte van 17 graden is de gemeten waarde van de batterij al 30 graden. De eerste batterij zit natuurlijk tegen de omvormer aan en vangt veel warmte. Vraag me af hoe warm die batterij dan wordt in de zomer.... Overigens is de omvormer een stuk warmer met +- 37 graden op de infrarood.

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:56
Ook wij hebben (verbindings) problemen met de Marstek Venus A.

In het kort komt het erop neer dat als je in de Marstek App kijkt alles goed en ONLINE lijkt te staan maar zodra je dan de Marstek Venus A thuisbatterij selecteerd er in dat volgende detailscherm er bovenaan geen groen bluetooth / lan / wifi icoontje meer is en zodra je dan dingen wil inzien of configureren je een foutmelding krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVJq4wj36c6Qgw75_Bvkxl1OSuA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uxqN2qYufe5MVjQ2WOgrem40.gif?f=fotoalbum_large
Wij hebben dit afgelopen week ook gemeld bij Marstek en hierop hebben we de nieuwe firmware gepushed gekregen. Deze firmware update ging goed, het downloaden ging snel en het upgraden vrij traag in stapjes van 1,00% naar 1,33% naar 1,67% naar 2% en zo verder tot 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVpxnK-UMyI8EGt9Ah7BMC0CPUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugjrTBYybW9RxFXLSchXUdvJ.jpg?f=fotoalbum_large

De software versie welke wij nu hebben is als volgt:
EMS: 146
VNS: 113
BMS: 106

The Marstek App has version: V1.6.55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlUqKSLz60yzZFDiKMAjfIvWN7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGcioEDE1tmpExzqXvgBYUuX.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze nieuwe firmware lijkt het probleem niet opgelost en eigenlijk alleen maar erger te worden. Bij het zoeken naar nieuwe apparaten komt nu met moeite maar 1 van de 3 Marstek Venus A units naar voren.
Als we die vervolgens toevoegen om te configureren lukt het ons niet omdat succesvol te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8k5u7fHvNwkyduEoHpaWoJTq4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7g7XjmPylK0HYsYDI0KbLHJ.jpg?f=fotoalbum_large
Maar na die foutmelding staat het device wel in het lijstje boven de CT003 vermeld.
Bijzonder was wel dat we uiteindelijk alle 3 de units naar voren kregen middels de bluetooth scan in de Marstek app maar geen van allen succesvol en dus ook niet bruikbaar.

Bij ons zijn alle 3 de Marstek Venus A units middels een LAN kabel aangesloten omwille het idee van stabiliteit maar helaas hebben we dat tot dusver nog niet mogen ervaren.

Als we de Marstek Venus A units willen toevoegen dat zitten we er max 30cm van vandaan en hieronder kan je zien de signaalsterkte welke dan word weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73B1UeXVWGCWz1lno-Vsa5gzanE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IihzqmfhtI6uPYNghxknjLzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs_loCUIRTRC-dSQRfSSwp9cqgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZNyeqfYso0sOo0sClpfGfnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iJcLy3TxA2EEZB5lXuzoHC2W3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofEP9SP8dGFQimSvldgOnTuV.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de CT003, welke natuutlijk met WiFi is verbonden doet in de Marstek App wat gek. Als we deze CT003 aanklikken in de app dan zien 1x of 2x data voorbij komen en wijzigen en daarna lijkt het wel of dat het bevriest en zien we de data niet meer bewegen. Het icoontje bovenin van de WiFi is dan nog wel steeds groen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfHSQBIKmQLf0-REjwuhIMi4n7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXAI4ACbQSksijRA7f5f7ouN.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen en zoja hoe hebben jullie deze problemen kunnen verhelpen?

[ Voor 3% gewijzigd door lexen op 30-12-2025 16:43 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18
Mijn Venus A (v143) verliest sinds vandaag ook regelmatig de connectie met de CT003 (v116)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste