Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
De zekering is nu al 2x gesprongen, dus lijkt me hardwarematig ook iets mis te zijn nu.
ik merk dat bij mijn Venus A met 2 uitbreidingen stabiel werkt op v148 totdat ik Local API inschakel. Dan blijft ie nog even werken maar slaat vervolgens vast, 0watt, niks meer mee te beginnen. Herstart, Local api weer uit, en hij doet weer netjes NoM.
Ligt er aan wat de laatste stand is bij het aansturen. Dus stel je vraagt 2000W en de Marstek gaat dit afgeven en daarna klapt HA er uit dan loopt je batterij gewoon leeg tot minimale percentage (12% default). Met laden geschied precies het zelfde.onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:02:
Wat gebeurd er eigenlijk met de modbus aangestuurde Venussen als het contact met modbus / HA verbroken wordt?
Blijven deze op het laatst gekozen wattage doorwerken, of is er een soort van fallback dat de batterijen bijv automatisch naar self consumption of naar standby terug gaan?
Dus je moet wel een betrouwbare HA hebben. En je Modbus verbinding moet ook stabiel zijn. Daarom stuur ik ze alleen aan via de eigen firmware van Marstek.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Is op zich geen probleem toch?
Maar wellicht kan men, als er toch een esp op zit, een fallback maken in de esphome software.
Ik heb in september vakantie en mogelijk tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2026 20:00 ]
Dat local Api dingetje is bekend, dat geven ze bij Marstek zelf ook aan. Ik heb al sinds januari moeite gedaan om een trend te vinden (dit werkt wel, dat niet, etc), maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken.j3r schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:29:
Wordt wel een beetje zenuwachtig van al die venus A modellen die kapot gaan. Is er al een bepaalde trend in te vinden eigenlijk?
ik merk dat bij mijn Venus A met 2 uitbreidingen stabiel werkt op v148 totdat ik Local API inschakel. Dan blijft ie nog even werken maar slaat vervolgens vast, 0watt, niks meer mee te beginnen. Herstart, Local api weer uit, en hij doet weer netjes NoM.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Mwah, 'probleem' is een groot woord, maar de laatste keer dat ik op vakantie ging zette een van de oppassers per ongeluk na mijn eerste week het pctje waar HA op draait uit.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:59:
@WargamingPlayer
Maar wellicht kan men, als er toch een esp op zit, een fallback maken in de esphome software.
En toen stond de Marstek inderdaad op de verkeerde stand, en heeft deze 2 weken geen opbrengst gehad. Dat vond ik toch wel vervelend
Local API op zich was inderdaad wel een probleem. Het triggerde vaak een reset. Bij mijn al weer langere tijd geen issue. (misschien wel doordat na reset de Open API automatisch weer open staat)onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Dat local Api dingetje is bekend, dat geven ze bij Marstek zelf ook aan. Ik heb al sinds januari moeite gedaan om een trend te vinden (dit werkt wel, dat niet, etc), maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken.
Maar dat door local API je hele batterij niets meer doet en een extra reset nodig heeft heb ik geloof ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Als je het met een ESP doet zou je bijvoorbeeld logica kunnen toevoegen dat hij de accu in “nul” modes zet wanneer er bijvoorbeeld 15 minuten geen commando’s komen. Ik gebruik een Elfin en daar is dat dus niet mogelijk.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:59:
@WargamingPlayer
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Daarom HA op een specifiek daarvoor gebruikt device. Ik heb al mijn IOT aansturing, IOT bridges, HA, NAS, switches, camera gateways en internet spul op een UPS zitten. Met glasvezel blijft dan ook Internet gewoon life. Toen de Meter het vervangen werd was de monteur verbaasd dat alles gewoon door bleef werken. Zeker toen ik even met een verlengsnoer mijn UPS over stak naar de volste Venus E.onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:48:
[...]
Mwah, 'probleem' is een groot woord, maar de laatste keer dat ik op vakantie ging zette een van de oppassers per ongeluk na mijn eerste week het pctje waar HA op draait uit.
En toen stond de Marstek inderdaad op de verkeerde stand, en heeft deze 2 weken geen opbrengst gehad. Dat vond ik toch wel vervelend
Er is ook geen trend. Hier kan het zomaar twee maanden werken. Maar wat ik wel gemerkt heb is dat bij een update van firmware van switches, routers en Wifi het fout kan gaan. Er hoeft maar een hickup in je netwerk te zitten, of de boel gaat plat.onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Dat local Api dingetje is bekend, dat geven ze bij Marstek zelf ook aan. Ik heb al sinds januari moeite gedaan om een trend te vinden (dit werkt wel, dat niet, etc), maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken.
Ik wil eigenlijk capaciteit bijkopen maar durf momenteel geen Marstek te kopen. Ik vind op MP overigens nog geen gratis af te halen bricked VA's, dus het lijkt erop dat Marstek wél defecte units terughaalt.
Nee die worden ook niet "gratis" aangeboden, maar heb er wel voorbij zien komen, er is best vraag schijnbaar voor defecte marsteks.nerovectra schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:56:
Ik vrees dat ik m'n VA per ongeluk onder ideale condities gebruik. Hij draait sinds een maand of drie op 147 met geen active WiFi verbinding op VA en de via bluetooth bedienende telefoon (dus óók geen app update). Buiten het feit dat de interne klok van de VA per dag een half uur vóór gaat lopen, laadt (via 4x mppt à 450wp) en ontlaadt (tussen 20:00 en 23:00 ie zeer betrouwbaar. Alles uiteraard beperkt tot ontladen met max 1200 Watt omdat app en VA niet beter weten.
Ik wil eigenlijk capaciteit bijkopen maar durf momenteel geen Marstek te kopen. Ik vind op MP overigens nog geen gratis af te halen bricked VA's, dus het lijkt erop dat Marstek wél defecte units terughaalt.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Iedereen denkt dat die makkelijk te repareren zijn en dat ze dan een goede deal scoren. Ik heb er echter men twijfels over. Hoogstens als je eentje koopt met defecte bms en andere met defecte omvormer kan je misschien nog één ganse van maken. Maar ook dat blijft een gok omdat je niet weet of er onderdelen gecodeerd zijn of firmware afhankelijk.tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Nee die worden ook niet "gratis" aangeboden, maar heb er wel voorbij zien komen, er is best vraag schijnbaar voor defecte marsteks.
Moet niet vragen hoeveel er dan kapot gegaan zijn. Dus binnen een half jaar wel dan ineensFunnyman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:25:
Marstek komt de defecte unit voorlopig ook niet halen wegens te vol magazijn. Leuke deur stopper.
Werkt de functie van de ledjes aan / uit zetten goed bij de venus A / D ?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Ja, dat werkt direct vanuit de app. Net als de backup functie.tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:34:
Even een algemene vraag.
Overigens nog een update van mijn defecte Venus A (met kortsluiting). Ik heb inmiddels een nieuwe unit ontvangen. Al met al heeft het 2,5 week geduurd.
Ja, bij mijn Venus A werkt dit prima.tweeek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:34:
Even een algemene vraag.
Mijn vervangende is ook na ongeveer 2 weken afgelopen maandag aangekomen. 3 maal is scheepsrecht, en deze werkt zover nog goed (hoewel nog steeds af en toe wat onverklaarbaar, maar vaak moet je dan even wachten en dan gaat het wel goed). Hopelijk gaat alles nu wel goed, hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb, mijn vertrouwen is de Venus A is niet bepaald hoog na 2 kapotte units.jan-marten schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:18:
[...]
Ja, dat werkt direct vanuit de app. Net als de backup functie.
Overigens nog een update van mijn defecte Venus A (met kortsluiting). Ik heb inmiddels een nieuwe unit ontvangen. Al met al heeft het 2,5 week geduurd.
Mijn Venus A stopte er gisteren (rond 14:57) mee en had een reset nodig ('s avonds rond 22:00 pas gegeven). Omdat ik met mqtt details van de BMS en batterij modules uitlees ben ik eens gaan analyseren of er rond dat tijdstip iets bijzonders was.
De Venus A was op dat moment al een uur op 1200 Watt aan het laden en daarnaast deden de 2 direct aangesloten zonnepanelen volop me. Je ziet diverse temperaturen geleidelijk oplopen. Het meest opvallende is de mosfet temperatuur, waarvan hierboven de grafiek met diverse extreme pieken tijdens dat uur.
Op de hoogste piek in de grafiek stopte het systeem er mee en reageerde verder niet op commando's om te ontladen. Wel ging het laden via de zonnepanelen gewoon door en schakelde het systeem tussen de 2 modules. Je ziet de mosfet temperatuur na de stop geleidelijk afnemen en pas na de reset 's avonds weer wat grotere variaties tonen.
Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen voltages van de 13 elementen in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (0.15 volt graden hoger dan de rest)
Het lijkt dus wel gerelateerd aan belasting en daarmee temperatuur (ik heb versie 150 met max laden 1200 en max ontladen 800). Het systeem geeft geen foutmeldingen.
Ik ga dit aan Marstek rapporten.
Vraagje hoe moet ik naar de waarden van de Y as kijken?WillemD61 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Mijn Venus A stopte er gisteren (rond 14:57) mee en had een reset nodig ('s avonds rond 22:00 pas gegeven). Omdat ik met mqtt details van de BMS en batterij modules uitlees ben ik eens gaan analyseren of er rond dat tijdstip iets bijzonders was.
De Venus A was op dat moment al een uur op 1200 Watt aan het laden en daarnaast deden de 2 direct aangesloten zonnepanelen volop me. Je ziet diverse temperaturen geleidelijk oplopen. Het meest opvallende is de mosfet temperatuur, waarvan hierboven de grafiek met diverse extreme pieken tijdens dat uur.
Op de hoogste piek in de grafiek stopte het systeem er mee en reageerde verder niet op commando's om te ontladen. Wel ging het laden via de zonnepanelen gewoon door en schakelde het systeem tussen de 2 modules. Je ziet de mosfet temperatuur na de stop geleidelijk afnemen en pas na de reset 's avonds weer wat grotere variaties tonen.
Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen van de 13 element in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (1.5 graden hoger dan de rest)
Het lijkt dus wel gerelateerd aan belasting en daarmee temperatuur (ik heb versie 150 met max laden 1200 en max ontladen 800). Het systeem geeft geen foutmeldingen.
[Afbeelding]
Ross
Bovenste grafiek is temperatuur*100, onderste temperatuur*1000.Ross11 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
Vraagje hoe moet ik naar de waarden van de Y as kijken?
Correctie: de onderste grafiek zijn de voltages per element * 1000, dus niet temperatuur. De temperatuur is alleen beschikbaar voor de gehele module en per blok van 4 elementen. (1 module=3 blokken van 4 elementen plus 1 element in het 4e blok)
[ Voor 36% gewijzigd door WillemD61 op 06-08-2026 19:37 ]
MARSTEK Support Team by MarstekAIWillemD61 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
Hello, the latest firmware has been pushed successfully. Please go to the APP: Device Homepage --> Settings --> Device and tap the red dot to upgrade (check our tutorial video at YouTube: How to Update Firmware in Marstek App | Step-by-Step Guide). Please note that the use of Ethernet and RS485 can affect data transmission. We recommend disconnecting Ethernet and RS485 and using a 2.4GHz WiFi with a strong signal during the upgrade. (Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses.)
Ok, even serieus: ik ben benieuwd of je er een serieuze reactie van Marstek op krijgt, maar als dat het geval is hoor ik die graag!
De meeste door Marstek AI gegenereerde berichten kan je negeren. Die voorgestelde stappen heb je meestal al gedaan. Alleen als het door een echt persoon gedaan is is het zinvol om op te volgen.onlinaius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:34:
[...]
MARSTEK Support Team by MarstekAI
Hello, the latest firmware has been pushed successfully. Please go to the APP: Device Homepage --> Settings --> Device and tap the red dot to upgrade (check our tutorial video at YouTube: How to Update Firmware in Marstek App | Step-by-Step Guide). Please note that the use of Ethernet and RS485 can affect data transmission. We recommend disconnecting Ethernet and RS485 and using a 2.4GHz WiFi with a strong signal during the upgrade. (Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses.)
Ok, even serieus: ik ben benieuwd of je er een serieuze reactie van Marstek op krijgt, maar als dat het geval is hoor ik die graag!
Na eerst enkele AI antwoorden heb ik nu een persoonlijk antwoord gekregen dat specifiek ingaat op de situatie. Zie hieronder. Voorlopig de situatie blijven monitoren dus.WillemD61 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Verder zie ik in het uur NA de stop de temperaturen voltages van de 13 elementen in de hoofdmodule oplopen waarbij één element er echt uitspringt. (0.15 volt graden hoger dan de rest)
[Afbeelding]
Mijn ervaring is overigens dat je op een AI antwoord moet reageren met bijvoorbeeld "this AI response does not address my question", dan komt er uiteindelijk wel een antwoord door een persoon.
Dear customer, I completely understand your concerns regarding the sudden freeze of the controls and graphics, as well as the voltage fluctuations observed in your battery cells. This behavior, where control and telemetry freeze while maintaining MPPT, corresponds to a temporary communication/control blockage that was resolved by your restart. The voltage variations warrant simple observation. >> Carefully monitor the evolution over 2 to 3 complete charge and discharge cycles to see if this maximum difference between cells increases, remains stable, or eventually resolves itself naturally. >> If possible in the Marstek app, temporarily limit the maximum charge to approximately 90-95% during your observation to avoid maintaining the battery at 100% voltage. >> Check the Wi-Fi signal strength in the app, as network instability can sometimes disrupt graph display or command transmission. >> Should a similar freeze occur in the future, perform a factory reset by pressing and holding the Power button for 10 seconds, then reconfigure the Wi-Fi. We remain at your disposal for any further information. Sincerely,
Ik heb de VA nu eenpaar dagen via een apart Wifi netwerk (zonder internettoegang) actief om NOM te testen zonder data naar binnen/buiten. Buiten de sterk verlopende interne klok (dus iedere dag in de app de tijd weer actaliseren met de telefoon) werkt dat aardig, maar vandaag is ie tóch uit zichzelf terug naar fabrieksinstellingen gegaan (LED aan, surplus feed in uit en alle programma's weg).nerovectra schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:56:
Ik vrees dat ik m'n VA per ongeluk onder ideale condities gebruik. Hij draait sinds een maand of drie op 147 met geen active WiFi verbinding op VA en de via bluetooth bedienende telefoon (dus óók geen app update). Buiten het feit dat de interne klok van de VA per dag een half uur vóór gaat lopen, laadt (via 4x mppt à 450wp) en ontlaadt (tussen 20:00 en 23:00) ie zeer betrouwbaar. Alles uiteraard beperkt tot ontladen met max 1200 Watt omdat app en VA niet beter weten.
Ik denk er dus tóch over om 'm maar even internettoegang te geven voor een firmware update. Wellicht dat dat de klok en reset issues oplost. Maarrr, ben wel bang voor nieuwe issues op de nieuwere firmwares. Zijn er mensen die hun VA probleemloos hebben draaien op 148/149/150?
Mijn Venus A draait grotendeels probleemloos op v150. Met mqqt via hame relay zet ik een aantal setting (led, surplus feed in, max laadstroom, backup power, open api) elke 3 minuten zoals ik die wil hebben (als ze nog niet goed staan). De tijd zet ik elk uur correct, tegelijkertijd met de modus voor het komende uur.nerovectra schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
Zijn er mensen die hun VA probleemloos hebben draaien op 148/149/150?
Ik zie in de log dat de LED regelmatig weer aan gaat (verschilt erg per dag, tussen 4 en 25 keer), maar dat surplus feed-in, open api, backup power 1 tot 3 keer per dag gereset worden (dus dat is een totale reset van het systeem blijkbaar). Het valt me op in de log dat de resets die plaatsvinden met name op het moment zijn dat de nieuwe modus voor komend uur ingesteld wordt (maar dus niet elke keer).
Correctie op bovenstaande: ik zie nu dat de settings ook goed gezet worden als het commando om die uit te lezen geen resultaat heeft opgeleverd (dus geen response). Dat is een fout in mijn programma. Conclusie is dat er dus geen echte resets plaatsvinden op dit moment, dus echt stabiel.
Open API wordt bij mij om de 5 minuten uitgelezen.
[ Voor 71% gewijzigd door WillemD61 op 11-08-2026 08:38 ]
Deze lijkt het tot nu toe een soort van te doen, maar echt tevreden ben ik er nog steeds niet mee.
Op dit moment is de Venus A via wifi (mesh set, goede verbinding) verbonden, de 3 zonnepanelen wekken 895 watt op, en op een of andere manier (surplus feed-in) levert de Venus A nu 1.28kW aan het grid, waarbij de batterij met 385 watt wordt ontladen. Gek genoeg wordt het 3e zonnepaneel geknepen met een kleine 200 watt (want zelfde orientatie en zonval als het eerste paneel wat 431 watt opwekt, terwijl paneel 3 op 249 watt zit.) Beetje onzin natuurlijk, niet maximaal opwekken, en de batterijen extra te belasten door deze te ontladen, waarna er straks weer bijgeladen moet worden, waarbij de laatste 5% ook nog eens stevig geknepen wordt geladen rond de 450 watt. Marstek doet uiteraard of hun neus bloed, en komen met vage redenen waar het mogelijk aan zou kunnen liggen.
Ik vond dat gisteren niet echt top, dus dacht toch Homebatterycontrol er weer eens bij te pakken.
Dat ging beter, de feed-in werd nu netjes bepaald door de levering van de panelen. Helaas zag ik halverwege de dag dat de app niet meer bereikbaar was, en als ik naar de output van de slimme meter keek deed deze ook niets meer.
Het blijft dus hangen en wurgen en aanmodderen met de Venus A, en ik heb behoorlijk spijt dat ik ooit voor Marstek heb gekozen.
Iemand enig idee waarom de batterij onbereikbaar zou worden in de app (en stopt met werken) door gebruik van HBC via modbus?
Edit: nog een vraagje: weet er iemand een modbus plugin waarmee je van de Venus A kunt uitlezen wat de zonnepanelen opwekken? Ik gebruik nu de integratie van Fonske, maar die heeft deze functionaliteit niet.
[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 11-08-2026 13:56 ]
Gevonden informat op tweakers:
_________________________________________________________________________________________________
De D weet ik niet maar de A werkt perfect samen met de E's. Vermits de D en de A gelijkaardig zijn, enkel verschil in vermogen en prijs zie ik geen probleem om de D met de E op dezelfde CT003 of 002 te laten werken.harrr schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:42:
Kan iemand me vertellen of de Marstek Venus D goed samenwerkt met de Venus E? Kan ik dus de Venus E uitbreiden met een modulaire Venus D en dezelfde CT003?
____________________________________________________________________________________________________
Ik heb namelijk verschillende informatie gevonden over meerdere Venus E's parallel en over meerdere Venus D's parallel, maar ik kan nergens duidelijk vinden of E + D gemengd officieel als één systeem ondersteund wordt.
- Kunnen een Venus E 3.0 en Venus D officieel naast elkaar functioneren?
- Kunnen ze bijvoorbeeld op verschillende fasen worden aangesloten?
- Kunnen beide dezelfde Marstek CT/smart meter gebruiken?
- Zien de E en D van elkaar hoeveel de andere aan het laden/ontladen is?
- Wordt het laad- en ontlaadvermogen tussen de E en D gecoördineerd?
- Voorkomt de Marstek-app/firmware dat de ene batterij aan het laden is terwijl de andere op hetzelfde moment aan het ontladen is?
- Is hiervoor een SmartBox of andere Marstek-controller nodig?
- Of zijn E en D feitelijk twee volledig onafhankelijke systemen die ieder hun eigen regeling uitvoeren?
De DoD heb ik ingesteld op 88% / 12% procent.
78% gemiddeld hier, sta meestal op 1200W te blazen. Hangt wel af van je charge/discharge rate, en of je de back-up poort aan hebt staan, die verbruikt door aan te staan ook al vermogen.fresj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:24:
Ik heb sinds kort een Venus A, en zie dat ie dagelijks zo'n 2,19 kWh laadt maar slechts zo'n 1,53 Kwh ontlaadt. Dat is zo'n 75 % en vind ik wel laag. Of is dat normaal?
De DoD heb ik ingesteld op 88% / 12% procent.
| Power | Round trip Eff |
|---|---|
| 300 W | 79 % |
| 500 W | 83 % |
| 800 W | 83 % |
| 1200 W | 80 % |
| 1500 W | 77 % |
[ Voor 29% gewijzigd door bvw op 12-08-2026 14:32 ]
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF
Venus A + 1 accu.
Dit is dus wat er echt in gaat en er weer uit komt.
Ross
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Zelfde gehad. Vervanging aanvragen.KOLA schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:44:
Marstek A (4.24kwH) is deze nacht uitgevallen, draaide sinds januari zonder noemenswaardige problemen. Hoofdzekering was deze morgen uit. Terug aanleggen lost het niet op. Knopje on/off bovenzijde indrukken: gedurende 1 minuut brandt de groene led in die knop en dan gaat deze weer uit. Geen enkele activiteit en ook geen led-aanduiding frontzijde. Geen connectie meer met de app (toont offline). Lijkt er dus op dat deze echt defect is. Als ik de 230VAC uitplug heb ik zelfde gedrag. Iemand een gelijkaardig probleem al gehad of nog een tip?
Ik zou m ook even destacken, om te kijken of de connector tussen de basisunit en de uitbreidingsbatterij toevallig ook is gesmolten.KOLA schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:44:
Marstek A (4.24kwH) is deze nacht uitgevallen, draaide sinds januari zonder noemenswaardige problemen. Hoofdzekering was deze morgen uit. Terug aanleggen lost het niet op. Knopje on/off bovenzijde indrukken: gedurende 1 minuut brandt de groene led in die knop en dan gaat deze weer uit. Geen enkele activiteit en ook geen led-aanduiding frontzijde. Geen connectie meer met de app (toont offline). Lijkt er dus op dat deze echt defect is. Als ik de 230VAC uitplug heb ik zelfde gedrag. Iemand een gelijkaardig probleem al gehad of nog een tip?
Hier ook en dan mail gehad dat aanvaard was voor omruiling en me zouden doorsturen en binnenkort email gingen sturen voor aanvraag te starten.
Pas week later dat ik door had dat ze die email gelijktijdig gestuurd hadden, dus zeker je mailbox goed nakijken
de stekker tussen de batterijen ziet er normaal uit, er ruikt ook niets verbrand. Ik wilde wel de ronde powerstekker van 230VAC er even afhalen om te checken maar dat lukt mij niet. Er zit een soort vergrendeling op maar als ik deze indruk en recht achteruit trek krijg ik de stekker er toch niet uit.onlinaius schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Ik zou m ook even destacken, om te kijken of de connector tussen de basisunit en de uitbreidingsbatterij toevallig ook is gesmolten.
Ofwel is er misschien iets gesmolten in die stekker?
Iemand info hoe ik deze kan verwijderen want om in doos te geraken voor vervanging moet deze stekker er wellicht af
Er zitten 3 gaatjes , 2 om de stekker uit elkaar te kunnen halen en 1 om de stekker los te koppelen, die vaak onder zit .KOLA schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
de stekker tussen de batterijen ziet er normaal uit, er ruikt ook niets verbrand. Ik wilde wel de ronde powerstekker van 230VAC er even afhalen om te checken maar dat lukt mij niet. Er zit een soort vergrendeling op maar als ik deze indruk en recht achteruit trek krijg ik de stekker er toch niet uit.
Ofwel is er misschien iets gesmolten in die stekker?
Iemand info hoe ik deze kan verwijderen want om in doos te geraken voor vervanging moet deze stekker er wellicht af
Maar het klopt dat het 1 grote doffe ellende is om die stekker er af te krijgen. Ik heb het nu ook 2x gedaan, en beide keren had ik echt het idee dat ik de connector fysiek ging beschadigen.tweeek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:04:
[...]
Er zitten 3 gaatjes , 2 om de stekker uit elkaar te kunnen halen en 1 om de stekker los te koppelen, die vaak onder zit .
onlinaius schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:12:
[...]
Maar het klopt dat het 1 grote doffe ellende is om die stekker er af te krijgen. Ik heb het nu ook 2x gedaan, en beide keren had ik echt het idee dat ik de connector fysiek ging beschadigen.
:strip_exif()/f/image/F8yVKBEQ8kxgsaeo2RE1z4zz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja als het ook nog aan de onderkant zit en je bent dat vergeten is het een heel gedoe
ok, thx is gelukt om stekker er af te halen met wat extra duw en trekwerk. Aangemeld bij Multi Solar en zij geven aan dat er vervanging/reparatie is aangevraagd bij Marstek en dat dit normaal een 2 tal weken kan durentweeek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
[Afbeelding]
Ja als het ook nog aan de onderkant zit en je bent dat vergeten is het een heel gedoe
Sluit even plan van aanpak goed met je dealer, want vaak moet je zelf een verzoek voor vervanging doen, en wanneer je dat gedaan hebt eventueel hou dan de mail in de gaten want er komt geen bericht in de app als het een en ander goed bevonden word door marstekenergy.KOLA schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:20:
[...]
ok, thx is gelukt om stekker er af te halen met wat extra duw en trekwerk. Aangemeld bij Multi Solar en zij geven aan dat er vervanging/reparatie is aangevraagd bij Marstek en dat dit normaal een 2 tal weken kan duren
Geduld zul je even moeten hebben maar dat maakt de vervanging vaak wel weer goed
Ik heb een entiteit in ha vanuit de modbus integratie met de naam “lifetime roundtrip efficiency” en die geeft 80.4% tot 81.3% aan. Ik weet niet welke formule er achter zit, maar daar zal vast over nagedacht zijnRoss11 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:03:
Heb een Homewizard plug tussen de Venus A en via HA en een Utilitymeter kom ik op de volgende waarden:
[Afbeelding]
Dit is dus wat er echt in gaat en er weer uit komt.
Die modbus percentages heb ik ookmarsian schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Ik heb een entiteit in ha vanuit de modbus integratie met de naam “lifetime roundtrip efficiency” en die geeft 80.4% tot 81.3% aan. Ik weet niet welke formule er achter zit, maar daar zal vast over nagedacht zijn
In de folder wordt de Venus A aangeprezen als "modulair te stapelen batterij met hoge betrouwbaarheid en hoge efficiënte".
Ik weet niet hoe Marstek aan de percentages komt maar gezien de problemen met de firmware en app en de retour batterijen geloof de Marstek verhaaltjes niet echt meer.
Hoe dat in de praktijk uitpakt weten we uit de berichten over de uitval en verbinding problemen.
Daarom meet ik met de Honewizard plug, welke twee kanten uit meet, wat er in gaat en wat er uitkomt wel zo eerlijk
Moet wel zeggen dat ik geen aangesloten zonnepanelen heb en dat de DC>DC omzetting vaak een hoger rendement heeft.
Ross
De MT Venus A heeft het gisteren, na een paar maand, ook opgegeven.
Eerst een kleine ontploffing / lawaai kunnen horen en daarna de zekering er uit.
Toestel kan opnieuw starten maar wanneer het de CT gaat configureren en iets van stroom gaat vragen, gaat de zekering er opnieuw uit.
Zal dus een 3e rondje garantie worden, na reeds 2 defecte batterijen.
De Venus E doe het hier dan, gelukkig, wel goed.
Hier draait de Venus A al maanden probleemloos op V149, Heb deze week de stekker tussen basis en extra batterij eens gecontroleerd (na al de problemen met gesmolten toestanden hier op de link), ook daar is er niets abnormaals te merken.nerovectra schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
Ik heb de VA nu eenpaar dagen via een apart Wifi netwerk (zonder internettoegang) actief om NOM te testen zonder data naar binnen/buiten. Buiten de sterk verlopende interne klok (dus iedere dag in de app de tijd weer actaliseren met de telefoon) werkt dat aardig, maar vandaag is ie tóch uit zichzelf terug naar fabrieksinstellingen gegaan (LED aan, surplus feed in uit en alle programma's weg).
Ik denk er dus tóch over om 'm maar even internettoegang te geven voor een firmware update. Wellicht dat dat de klok en reset issues oplost. Maarrr, ben wel bang voor nieuwe issues op de nieuwere firmwares. Zijn er mensen die hun VA probleemloos hebben draaien op 148/149/150?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
Welke config van Venus A heb jij? Enkel de basis unit of meerdere extra batterijen.smarijsse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:23:
Goeiemorgen,
Eerst een kleine ontploffing / lawaai kunnen horen en daarna de zekering er uit.
Toestel kan opnieuw starten maar wanneer het de CT gaat configureren en iets van stroom gaat vragen, gaat de zekering er opnieuw uit.
Op welke vermogen staan laden en ontladen?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
Hoe lang heeft die 2de Venus A meegegaan? Heb de indruk dat na firmware 148 met die 1500W unlock er veel sneuvelen die voordien perfect werkten.smarijsse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:23:
Goeiemorgen,
Draai hier nu 4 mnd op 148 en met 1500W up/down, en met het zonnige weer van de laatste tijd in 3-4 uur vol.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:31:
[...]
Hoe lang heeft die 2de Venus A meegegaan? Heb de indruk dat na firmware 148 met die 1500W unlock er veel sneuvelen die voordien perfect werkten.
Moet kunnen omdat ze het zelf aanbieden in hun update beleid.
Als er iets is in de Venus A waardoor er ergens iets overbelast wordt snap ik niet dat ze dit niet aanpassen in een nieuwe update.
Als dit echt een structureel probleem is van een slechte of te lichte component in de venus A , waardoor er een kortsluiting ontstaat is dit wachten op de keer dat het echt mis gaat.
Heb hier verder een prima werkende A, op de CT verbinding na, maar ben er niet echt gerust op dat dit zo blijft.
Ross
De mijne ook, met een rookdectector er direct boven.Hijdaar95 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:08:
Die van mij blijft fijn in de schuur staan.
Moet zeggen dat de temperaturen binnenin de batterij gewoon prima zijn. Bij 1500W laden komt de Cmos op max 43 en dat zou geen enkel probleem moeten zijn. (X as 12 uur)
Wel een ventilator boven de set.
Omgeving temperatuur 24 gr.
Ross
smarijsse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:23:
Goeiemorgen,
Pfff, wat ontzettend vervelend! Ik heb sinds een maand of 9 ook een Venus A (geen extra batterijen of zonnepanelen erop). Tot nu toe draait ie prima, maar al deze horrorverhalen doet mijn vertrouwen niet bepaald groeien! Succes met het afhandelen, en hopelijk een beetje vlot ook. Zou je met bijbetaling niet een extra Venus E kunnen krijgen? Ik kan me nogal goed voorstellen dat jouw vertrouwen in dit model inmiddels beneden 0 is gezakt.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-08-2026 11:09 ]
Ah geweldig, zal een verrassing worden zekerFunnyman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:38:
Geen track and trace gehad ineens stonden ze voor de deur. Gelukkig was er iemand thuis.
Sterkte voor de mensen die de garantie nodig hebben en hopen op geen gevaarlijke situaties.
Ik heb eigenlijk hetzelfde, maar tegelijkertijd is het natuurlijk van de zotte dat we huiverig moeten zijn van een firmware update.D-Ed schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:18:
Ik prijs mij nog gelukkig met de Venus A 4.2 kWh die draait op de oude 1.43 firmware op 800Watt zelf consumptie.. Ik was van plan volgend jaar een eigen groep richting schuur te leggen maar volgens mij houd ik het gewoon bij alle standaard instellingen als ik het hier zo lees.
Sterkte voor de mensen die de garantie nodig hebben en hopen op geen gevaarlijke situaties.
Waar ik slecht beeld van krijg: hoeveel mensen hebben hun Venus A/D/G zonder issues draaien op een recente firmware versie?
[ Voor 20% gewijzigd door Funnyman op 18-08-2026 18:45 ]
V150 zonder problemen, maar ik beperkt laden uit net tot 1200 (plus max 650 zonnestroom via ) en ontladen tot 800.nerovectra schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Ik heb eigenlijk hetzelfde, maar tegelijkertijd is het natuurlijk van de zotte dat we huiverig moeten zijn van een firmware update.
Waar ik slecht beeld van krijg: hoeveel mensen hebben hun Venus A/D/G zonder issues draaien op een recente firmware versie?
Zo stond de Venus A recent bijv met 1.3kW te onladen, terwijl de panelen veel minder dan dat opwekten, de rest kwam uit de batterij, en dat terwijl er al een overschot was op de zonnepanelen op het hoofddak. Op die manier gaat de batterij door tot 2 van de 3 batterijen 90% bereikt hebben, waarna de surplus mode weer uit ging, en de batterij weer ging opladen tot 100% (waarvan de laatste 5% op beide batterijen op zo'n 400 watt).
Bloedirritant, want onnodige batterijcycles, onnodig conversieverlies en ook nog eens verlies van opbrengst, omdat de laatste 5% van iedere batterij met zo'n 400 watt gebeurd, ipv met de volledige snelheid.
Marstek komt niet veel verder dan 'euhhhh, is de verbinding met je CT goed?'
Ja, oempaloempa, ik had de screenshot van de CT al bijgevoegd, en daar werd ook aangegeven dat er zo'n 1700 watt het net op ging, dus waarom de batterij dan met 1.3kW teruglevert (zo'n 400 van de panelen en 900 uit de batterij) konden ze me ook niet vertellen.
Verder ook vreemd dat de panelen bij de laatste 5% geknepen worden, terwijl het restant ook naar het net zou kunnen worden ontladen. Erg slim zit de aansturing van Marstek niet in elkaar.
[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 18-08-2026 19:09 ]
Wat noem jij surplus mode? Ik ken alleen UPS, passief, manual,selfconsumption en AI. Surplus feed-in is een aparte setting die met een modus is te combineren (en dat zorgt er voor dat de zonnestroom via mppt niet afgeknepen wordt als soc tegen de 100 procent zit)onlinaius schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:
3e set op dit moment. V148 op 1500, doet het nu ok-ish, hoewel ik nog steeds het gedrag van de Marstek Venus A niet echt begrijp, vooral in surplus mode.
Zo stond de Venus A recent bijv met 1.3kW te onladen, terwijl de panelen veel minder dan dat opwekten, de rest kwam uit de batterij, en dat terwijl er al een overschot was op de zonnepanelen op het hoofddak. Op die manier gaat de batterij door tot 2 van de 3 batterijen 90% bereikt hebben, waarna de surplus mode weer uit ging, en de batterij weer ging opladen tot 100% (waarvan de laatste 5% op beide batterijen op zo'n 400 watt).
Bloedirritant, want onnodige batterijcycles, onnodig conversieverlies en ook nog eens verlies van opbrengst, omdat de laatste 5% van iedere batterij met zo'n 400 watt gebeurd, ipv met de volledige snelheid.
Marstek komt niet veel verder dan 'euhhhh, is de verbinding met je CT goed?'
Ja, oempaloempa, ik had de screenshot van de CT al bijgevoegd, en daar werd ook aangegeven dat er zo'n 1700 watt het net op ging, dus waarom de batterij dan met 1.3kW teruglevert (zo'n 400 van de panelen en 900 uit de batterij) konden ze me ook niet vertellen.
Verder ook vreemd dat de panelen bij de laatste 5% geknepen worden, terwijl het restant ook naar het net zou kunnen worden ontladen. Erg slim zit de aansturing van Marstek niet in elkaar.
Excuses, ik bedoelde inderdaad de surplus feed-in setting. (in dit geval gecombineerd met self-consumption).WillemD61 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:25:
[...]
Wat noem jij surplus mode? Ik ken alleen UPS, passief, manual,selfconsumption en AI. Surplus feed-in is een aparte setting die met een modus is te combineren (en dat zorgt er voor dat de zonnestroom via mppt niet afgeknepen wordt als soc tegen de 100 procent zit)
In self consumption zou de batterij inderdaad niet moeten ontladen en terugleveren aan het net. Alleen het overschot zonnestroom zou teruggeleverd moeten worden op het moment dat de batterij vol zit.onlinaius schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:46:
[...]
Excuses, ik bedoelde inderdaad de surplus feed-in setting. (in dit geval gecombineerd met self-consumption).
Ik gebruik self consumption nog weinig (volgend jaar meer) maar verder zie ik als gevolg van surplus feed-in met een andere modus de batterijconstant rond 98% soc blijven.
Heb je zonnepanelen direct aan mppt of gewoon aan je huisnet ?
:strip_exif()/f/image/Xkn2KMitVi9fSIoqyJ7WRnGe.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet bij mij een typische zomerdag er uit. Hele dag opladen via 2 zonnepanelen via mppt, 's middags tegen laag tarief extra opladen (zal ook meest zonnestroom, van 2e set, zijn maar maakt nu nog niet uit). Als de batterij vol is dan mppt doorleveren aan thuisnet en dan 's avonds tegen hoog tarief ontladen.
[ Voor 33% gewijzigd door WillemD61 op 19-08-2026 20:57 ]
Hij gaf aan van alle verkochte A's dat er 90% retour was gekomen. Hij had 70 basis units nog staan die nog retour moesten naar de leverancier. De Venus E en de D had hij heel weinig uitval mee.
Ik heb mijn andere Venus A nog aangemeld ter vervanging, hoop dat die deze week binnen komt...
[ Voor 8% gewijzigd door ravenstein op 20-08-2026 16:56 ]
2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant
Marstek Venus E v3 | Marstek Venus A + 2Kwh accu | MT002 | 5KWp Zuidoost | 3,6 Kwp Zuidwest | Renault Zoe | Zero SR 2017
Volgens mij hebben ze het zelf om zeep geholpen met die 1500W unlock. Er zal wel een reden geweest zijn dat die met 1200W is uitgebracht oorspronkelijk. Wilt niet zeggen dat als je één testunit een uurtje test in labocondities op 1500W dat alle units bij iedereen dat ook gaan uithoudenHijdaar95 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:14:
90% is desastreus. In de industrie is 1% al best brak.
Wel had ie laatst kuren door bij zo'n 98% vol ineens met volle capaciteit te gaan ontladen tot zo'n 95% waarna die weer ging laden en zo herhaalde dat een aantal keer.
Een nachtje de stekker eruit gehaald en sindsdien is het weer normaal.
Gek genoeg heb ik 'm ook nog niet op 1500W laden of ontladen gezien ondanks dat die hier wel op ingesteld is. Max. blijft ongeveer 1200W, vind het prima zo, lijkt me wel zo goed voor de levensduur
Eigenlijk gewoon onaanvaardbaar, is dus gewoon een kwestie van "niet dat hij kapot gaat maar wanneer" .Hijdaar95 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:14:
90% is desastreus. In de industrie is 1% al best brak.
Worden er nog steeds vervanging A geleverd of krijg je een schikking voorstel voor een alternatief?
Kan me voorstellen dat je na wat slechte ervaringen niet zit te wachten op nog meer ellende.
Probleem voor mij is dat de A gewoon werkt, zelfs op 1500W. De P1 (HW) verbreekt wel eens de verbinding maar dat kan ook een andere oorzaak hebben dan de A.
En zolang de A gewoon werkt kun je alleen maar afwachten en hopen dat hij het blijft doen, voelt eigenlijk niet echt goed.
De respons tijd is soms wel wat lang maar dat kan zijn om het jojo gedrag van wisselende opbrengst/afname wat te dempen, kan ik mee leven.
Ross
Deed die hier eerst ook niet na de laatste update. Toen heb ik eens een reset moeten doen en sindsdien deed die wel 1500W en is die ook stuk gegaanajan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:19:
Gek genoeg heb ik 'm ook nog niet op 1500W laden of ontladen gezien ondanks dat die hier wel op ingesteld is. Max. blijft ongeveer 1200W, vind het prima zo, lijkt me wel zo goed voor de levensduur.
Hier nog in afwachting van een wissel, maar gok dat het weer een Venus A wordt.Ross11 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Eigenlijk gewoon onaanvaardbaar, is dus gewoon een kwestie van "niet dat hij kapot gaat maar wanneer" .
Worden er nog steeds vervanging A geleverd of krijg je een schikking voorstel voor een alternatief?
Kan me voorstellen dat je na wat slechte ervaringen niet zit te wachten op nog meer ellende.
Denk dat ik hem gesloten in de doos laat en gewoon rechtstreeks verkoop.
Want verwacht niet dat deze minder kans heeft om stuk te gaan.
Er is ook een reden dat geen enkele leverancier/dozenschuiver hem nog wil binnen doen.
Ja stiekem (niet al te stiekem) hoop ik ook dat mijn set er mee ophoud, maar liefst over een maandje of 2, zodat ik nog even wat opbrengst kan pakken voordat de zomer over is.Ross11 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:09:
Probleem voor mij is dat de A gewoon werkt, zelfs op 1500W. De P1 (HW) verbreekt wel eens de verbinding maar dat kan ook een andere oorzaak hebben dan de A.
En zolang de A gewoon werkt kun je alleen maar afwachten en hopen dat hij het blijft doen, voelt eigenlijk niet echt goed.![]()
De respons tijd is soms wel wat lang maar dat kan zijn om het jojo gedrag van wisselende opbrengst/afname wat te dempen, kan ik mee leven.
Ik heb het alternatief ook al op het oog (3x Zendure Solarflow 800+), maar dan wil ik wel eerst zeker weten dat Venus A kapot is, en ik van de koop af kan.
Ik vind de onzekerheid wanneer set nummer 3 kapot gaat behoorlijk irritant.
De mijne heeft de 1500W nooit gedaan, als ik meer dan 1500W vroeg bevroor de handel. Manueel was 1430 de max. Heb later een oude App geinstalleerd op oude telefoon, dan had ik de 1200W keuze weer terug. Maar de mijne is nu ook stuk, denkt dat hij kan laden en leveren tegelijk. Echt leveren doet hij niet, is slechts een aanwijzing maar waar het wel blijft weet ik niet, maar niet naar het net. Gelukkig slechts 85W max, ook als ik 800W vraag. Ben nu bezig met Mastek met storings analyse (moeilijk moeilijk). Hoop dat ze gaan vervangen. Laden uit zonnepanelen doet ie wel maar krijg het er alleen uit via de backup aan sluiting en dat is niet handig.Ross11 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Eigenlijk gewoon onaanvaardbaar, is dus gewoon een kwestie van "niet dat hij kapot gaat maar wanneer" .
En zolang de A gewoon werkt kun je alleen maar afwachten en hopen dat hij het blijft doen, voelt eigenlijk niet echt goed.![]()
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Nou nog zien hoe lang die het volhoudt.
Hou dan voorlopig ook even de firmware die je nu hebtravenstein schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:33:
Ik heb vandaag de vervangende unit binnen gekregen, van 144 naar 148 geupdate, en hij werkt...
Nou nog zien hoe lang die het volhoudt.
Ja ik hou hem op 148 voorlopig. Hij werkt...tweeek schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:39:
[...]
Hou dan voorlopig ook even de firmware die je nu hebt, voordat je ook iets zou kunnen vinden van de V150 update.
Hier ook de 148 en 1500 up/down. Volgens de HW plug zelfs 1581W up.ravenstein schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:50:
[...]
Ja ik hou hem op 148 voorlopig. Hij werkt...
Het naar 0W gaan is het overschakelen van cellen.
Om 12.30 ging de boiler aan met 850W en de zon weg.
[ Voor 49% gewijzigd door Ross11 op 20-08-2026 18:05 ]
Ross
MT Venus A V148. Met 2 uitbreidingsblokken
Opladen: 1500 Watt Ontladen 800 Watt. Vanaf April geïnstalleerd en nog steeds geen problemen.
Wat ik wel vervelend vind is als ik met "mobiele data" de accu status wilt bekijken in de app, dat hij de connectie met de CT verliest.
Pas als ik weer thuis ben kan ik hem via de wifi weer verbinden.
Hier soms ook verlies van de CT connectie bij gebruik van mobiele data.Thaam schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:28:
Kleine update:
MT Venus A V148. Met 2 uitbreidingsblokken
Opladen: 1500 Watt Ontladen 800 Watt. Vanaf April geïnstalleerd en nog steeds geen problemen.
Wat ik wel vervelend vind is als ik met "mobiele data" de accu status wilt bekijken in de app, dat hij de connectie met de CT verliest.
Pas als ik weer thuis ben kan ik hem via de wifi weer verbinden.
Ross
90% klinkt wel bijzonder. Dan zouden praktisch alle apparaten defect gaan, en vervangen worden door een nieuwe of gerepareerde, die dan niet of veel minder stuk gaan. Dat zou kunnen duiden op een hardwarematige verbetering.ravenstein schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:00:
Ik heb 1 Venus A ingeleverd met mijn 2 uitbreidings batterijen bij de leverancier, is allemaal netjes afgehandeld.
Hij gaf aan van alle verkochte A's dat er 90% retour was gekomen. Hij had 70 basis units nog staan die nog retour moesten naar de leverancier. De Venus E en de D had hij heel weinig uitval mee.
Ik heb mijn andere Venus A nog aangemeld ter vervanging, hoop dat die deze week binnen komt...
Bij een dergelijke failrate zou je verwachten dat men eerder geld teruggeeft, dan dat men erop gokt dat een dure omruil langdurig succesvol is.
Kan zijn dat het met de haren getrokken is, maar zelfs al zou het maar om 30% gaan is het nog gigantisch. Maar gezien de berichten van gesneuvelde Venus A's overal en dat ze zowat nergens nog aangeboden worden lijkt me het defect percentage significant hoger te zijn dan de overige Venus D & E batterijen. Laten we inderdaad hopen dat ze fout gevonden hebben en de nieuwe apparaten niet meer vatbaar zijn voor hetzelfde probleem.nerovectra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
90% klinkt wel bijzonder. Dan zouden praktisch alle apparaten defect gaan, en vervangen worden door een nieuwe of gerepareerde, die dan niet of veel minder stuk gaan. Dat zou kunnen duiden op een hardwarematige verbetering.
Bij een dergelijke failrate zou je verwachten dat men eerder geld teruggeeft, dan dat men erop gokt dat een dure omruil langdurig succesvol is.
De betreffende leverancier deed ook totaal niet moeilijk. Hij gaf aan dat hij terug mocht en dat ik mijn geld terug zou krijgen. Die 90% is wel zijn eigen ervaring er mee. Misschien een slechte batch?nerovectra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
90% klinkt wel bijzonder. Dan zouden praktisch alle apparaten defect gaan, en vervangen worden door een nieuwe of gerepareerde, die dan niet of veel minder stuk gaan. Dat zou kunnen duiden op een hardwarematige verbetering.
Dit was ook mijn eerste contact met de leverancier, de rest van de communicatie heb ik rechtstreeks via de app met marstek direct geregeld.
Ik ga het iig nog even aankijken met 1 werkende unit, 1 defecte ( word mogelijk nog vervangen door Marstek, en 1 set geretourneerd + 2 uitbreidingen naar de leverancier.
Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met de verkoper van de accu, maar die negeert mijn verzoek op grond van de wettelijke garantie.Hello, we apologize that due to stock shortages and shipping delays, we cannot provide an exact delivery date at this moment. We will promptly update you on the latest order status as soon as we have further information. Thank you for your understanding.
Best regards
Als iemand een accu kent in een vergelijkbare prijsklasse met 4 MPPT-/zonne-ingangen, hoor ik dat graag.
[ Voor 21% gewijzigd door nlee op 26-08-2026 12:52 ]
2x Solarflow 800 plus?nlee schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:31:
De batterij van mijn Venus A is nu iets meer dan een maand kapot, en ik heb eindelijk dit antwoord van Marstek ontvangen over de status van mijn garantieclaim.
[...]
Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met de verkoper van de accu, maar die negeert mijn verzoek op grond van de wettelijke garantie.
Als iemand een accu kent in een vergelijkbare prijsklasse met 4 MPPT-/zonne-ingangen, hoor ik dat graag.
Dat wordt mijn go-to (3x) als mijn derde 6kWh Venus A kapot gaat.
Dan zal het hier ook nog wel even duren gok ik. Laten we hopen dat de nieuwe batch dan tenminste die defecte component niet meer heeft die al die batterijen doet sneuvelen...nlee schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:31:
De batterij van mijn Venus A is nu iets meer dan een maand kapot, en ik heb eindelijk dit antwoord van Marstek ontvangen over de status van mijn garantieclaim.
Dus een dropshipper. Gewoon koop ontbinden wegens niet-conform.nlee schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met de verkoper van de accu, maar die negeert mijn verzoek op grond van de wettelijke garantie.
Denk aan oude voorraad. Zullen ze ook niet blij mee zijn.Funnyman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:06:
Wel bijzonder want er staan nog wel basis units bij verkopers. Je zou zeggen laat marstek die dan maar regelen. Stralend groen nkon en multisolar verkopen nog steeds de A.
Worden dan ook met korting aangeboden, maar je moet wel een liefhebber van SM zijn om nog aan een A te beginnen.
Ross
Je hebt in feite niets met Marstek te maken, alleen met de verkoper. Officieel in gebreke stellen, stappen doorlopen. Alles schriftelijk. Vaak komt er dan wel een reactie.nlee schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:31:
[...]
Inmiddels 2 kapotte Venus A's laten ophalen. Ontzettend gedoe, maar is nu eindelijk afgehandeld. Hoeft enkel nog op het geld te wachten.
Nou ja, vragen...sil445 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:06:
Snap niet dat men nog om vervanging vraagt. Bijna bij iedereen gaat die vroeg of laat stuk. Dat is gewoon allemaal gedoe. Wishful thinking dat die bij jou wel jarenlang goed werkt.
Ergens is het ook de normale gang van zaken dat als een product stuk gaat je het leverende bedrijf de kans geeft het op te lossen
Ik had ook liever de annulering van de aankoop gezien, maar de huidige set doet het (op de rare aansturingskeuzes die inherent aan Marstek zijn na) tot nu toe goed.
Mijn hoop is dat deze nog een maandje of 2 - 3 blijft werken zodat ik toch nog wat profijt kan hebben van de batterij dit jaar, en daarna er alsnog mee ophoud, want ik vertrouw er ook niet op dat het nu jaren goed blijft werken.
:strip_exif()/f/image/qSx9LAgij1JvSJXvE9O6eQi6.jpg?f=fotoalbum_large)