bvw schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:24:
ik heb twee venus a systemen, nu met extra accu. 148/119/109
Ik heb de nieuwe set eerst met alle extra accu's geupdate, daarna werkte de extra accu ook met de al bestaande omvormer.
Nu zie ik beide sets bij laden en ontladen met tussenpozen naar 0 gaan, zou dat op het moment zijn dat ie wisselt van accu? Vind het vreemd gedrag
[Afbeelding]
Ja, dat klopt inderdaad. Ik vind het ook (om meerdere redenen) vreemd gedrag, maar de Venus A wisselt elke 10% van batterij.
Raar omdat:
- Daardoor deze inderdaad steeds even op 0 springt.
- Het sowieso wat raar lijkt om bij hogere vermogens niet alle batterijen tegelijk te laden, aangezien een wat lagere belasting waarschijnlijk beter is voor de batterij.
Wat ik zelf ook wel raar gedrag vind:
- als de batterij bijna vol is gaat deze trager laden, hiervoor worden de aangesloten zonnepanelen afgeknepen. Dat trager laden is niet gek, maar waarom de rest dan niet direct wordt doorgeleverd aan het net (mits feed-in aanstaat) begrijp ik niet helemaal.
- als er aan feed-in wordt gedaan lijkt het dat de batterij niet meer kan laden. Als je dus NOM draait zal de batterij bij ieder piekverbruik even bijschakelen, maar niet meer tegelijkertijd met feed-in opladen. Deze gaat dan leeg tot bijv 95%, waarna de batterij weer schakelt naar opladen, en met laag vermogen de laatste 5% weer volpompt. Zonde van het verlies aan opwek.
De prijs is netjes, maar de Venus A lijkt nog niet bepaald een foutloos en goed geoptimaliseerd systeem te zijn.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP