Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:53
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Volgens degene op pepper gaf de winkel aan dat er 4 op 10 Venus A terug kwamen vanwege problemen. Wel jammer. Gelukkig heb ik een zelfde soort produkt maar dan van Zendure. :)
Wordt ook een beetje verkocht als een probleemloos "Plug en Play" product.
Stekker in het stopcontact en gaan met die 🍌.
Koppelen met de C003 met een zwakke Wifi is op zich, voor veel, al een uitdagende bezigheid.
Dan als er problemen zijn is het weer aan de gang krijgen soms een hele uitdaging, plus dat ik de indruk krijg dat er toch wel wat ontwerp fouten in de soft en hardware zitten.

Kan me voorstellen dat als je als gewone gebruiker tegen deze dingen aanloopt je het spul gewoon binnen de zichttermijn terug stuurt.
Setje is gauw 1000+ euro.

Ross

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:14
WillemD61 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Op de foto's ziek ik bij allebei een metalen pennetje, bij het mannetje massief, bij het vrouwtje hol, dus toch wel logisch? Tenzij je inderdaad naar het plastic kijkt.

Het staat ook in de uitleg,

Het mannetje en vrouwtje heeft te maken met de manier waarop de electrische geleiders in elkaar schuiven, DUS NIET DE KUNSTSTOF BUITENKANT.

unquote
Ik heb het uiteindelijk hier goed kunnen zien: Plus en min mc4 pluggen

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:06
Ik heb 19 dagen moeten wachten op vervanging van mijn defecte A. Zelfde verhaal groep eruit alleen nog maar groen lampje. Gemeld bij de verkoper en ik heb het idee dat die marstek dan een seintje geeft waardoor de communicatie vanuit marstek sneller gaat. De vervanger werkt nog steeds goed op v148.

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-07 17:10
Ik heb een marstek A van de eerste serie.

Sinds vorige week was ik ook aan de beurt..een flinke knal en de stop in de meter er uit. Wel branden bij mij alle lampjes nog en is online..maar als ik de stecker weer inplug.duurt het een 5 tal seconden en licht de zekering in de meterkast er weer uit.

Ook heb ik toevallig 1 week daarvoor de backup poort gebruikt aangezien ik een nieuwe groepenkast heb gekregen en de stroom er dus een aantal uur af is geweest. Ik weet dus niet of dit een verband heeft maar in vorige berichten las ik dat het vaker voorkwam na gebruik backup poort. 2e puntje vind ik dat de venus a via backup niet mooi werkt. Heb 2 uitbreidings units er op.. en bij elke 10% schakelt hij over naar de volgende. Waardoor telkens de stroom een 5 a 10 seconden van de backup af gaat. Ook bij zelf consumptie doet hij dit..niet merkbaar maar op de display kan ik het zien..elke keer als hij over schakeld stopt het laden/ontladen even en gaat een 10 tal seconden weer verder.zodra hij van module overschakeld. Dit gaat dus de hele dag maar door. Lijkt mij niet goed voor de accu en de regeling. Ook zou het naar mijn inziens merkloos over moeten kunnen schakelen. Maar helaas. Via zelf consumptie niet zo erg storend. Maar via backup is het eigelijk onbruikbaar.

Bij defect stond hij op zelf consumptie 800w. Aangezien hij op 1500w nogsteeds vast liep.

Ik heb via de app de melding gemaakt van de defect via knopje extreem probleem. Na een week geen reactie. Heb ik opnieuw bericht gestuurd maar nu via de knop omruiling/retour. Nu 2 dagen later kreeg ik op beide reactie. Wel heb ik de laatste bericht met het formulier alleen via de mail gekregen en niet in de app. En die stond tussen ongewenst. Dus een aandachts puntje

Mijn retour is goedgekeurd en ik moet mijn gegevens invullen. Heb de marstek 2e hands gekocht maanden terug maar wel de bon en garantie staat geactiveerd . Dus hopelijk gaat dat goed komen..

Wat is de laatste tijd de ervaring met omruiling ? Tijds duur. Word bij de nieuwe accu de garantie weer geactiveerd enzo. Aangezien de product nummer anders is. En ik las al dat ze spontaan voor je deur staan en geen track en trace sturen of is dat inmiddels al veranderd.

Heb nog een goed werkende venus E was een van de 1e die hem had. Die nogsteeds zonder problemen werkt. Maar heb toen ooit een bericht gestuurd voor de p1 meter die nog niet werkte omdat mijn meter er nog niet tussen stond. En ook eens voor een downgrade omdat de chelly niet werkte met de nieuwe update..maar toen reageerde ze nog binnen 1 uur. Overdag zelfs. Bij mij nu een week. Vind ik toch een achteruitgag. 2 a 3 dagen lijkt mij max..

Maargoed. Ik zag al wat oudere berichten maar Ik hoor graag van iemand hoe snel de omruiling momenteel recentelijk gaat en hoe het is gegaan en of de oude unit ook is opgehaald..want ook daar werd veel gezegt dat sommige 2 maand later nog niks over het ophalen van de defecte unit hebben gehoord.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:31
TinusB schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:57:
2e puntje vind ik dat de venus a via backup niet mooi werkt. Heb 2 uitbreidings units er op.. en bij elke 10% schakelt hij over naar de volgende. Waardoor telkens de stroom een 5 a 10 seconden van de backup af gaat. Ook bij zelf consumptie doet hij dit..niet merkbaar maar op de display kan ik het zien..elke keer als hij over schakeld stopt het laden/ontladen even en gaat een 10 tal seconden weer verder.zodra hij van module overschakeld. Dit gaat dus de hele dag maar door. Lijkt mij niet goed voor de accu en de regeling. Ook zou het naar mijn inziens merkloos over moeten kunnen schakelen. Maar helaas. Via zelf consumptie niet zo erg storend. Maar via backup is het eigelijk onbruikbaar.
Damn! Ik vond dat elke 10% schakelen al vrij raar (want 2200 watt laden op 1 module, als je dat ook netjes kunt verdelen over alle 3, waarom? Minder warmte, minder accuslijtage).

Maar nu blijkt dus ook nog eens dat de backupfunctie praktisch onbruikbaar is!! :(

Ik baal er nu van dat Marstek heeft aangegeven dat ze de basisunit komen vervangen (de uitbreidingsbatterij hebben ze nog niets over gezegd, behalve 'test de uitbreidingsbatterijen'. Lezen zijn ze niet erg goed in, de connectoren van de basisunit en 1 van de uitbreidingsbatterijen zijn gesmolten, dus ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de uitbreiding ook niet meer werkt).

Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik loop al sinds januari te kudten met die Venus A, en zelfs als het met de vervangende unit wel goed werkt zit je nog steeds met een onbruikbare backupfunctie.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TinusB
  • Laatst online: 11-07 17:10
onlinaius schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:20:
[...]

Damn! Ik vond dat elke 10% schakelen al vrij raar (want 2200 watt laden op 1 module, als je dat ook netjes kunt verdelen over alle 3, waarom? Minder warmte, minder accuslijtage).

Maar nu blijkt dus ook nog eens dat de backupfunctie praktisch onbruikbaar is!! :(

Ik baal er nu van dat Marstek heeft aangegeven dat ze de basisunit komen vervangen (de uitbreidingsbatterij hebben ze nog niets over gezegd, behalve 'test de uitbreidingsbatterijen'. Lezen zijn ze niet erg goed in, de connectoren van de basisunit en 1 van de uitbreidingsbatterijen zijn gesmolten, dus ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de uitbreiding ook niet meer werkt).

Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik loop al sinds januari te kudten met die Venus A, en zelfs als het met de vervangende unit wel goed werkt zit je nog steeds met een onbruikbare backupfunctie.
Als dat gesmolten is zou ik dat ook duidelijk melden en anders een ruil verzoek voor de uitbreidingsbatterij openen. En je kunt foto.s bijvoegen. Duidelijker kan het niet. Zowizo zal ik een gesmolten conector niet meer in gebruik nemen.

Idd tijdens backup elke 10% overschakelen maakt hem onbruikbaar. Als je er een tv op aan zal sluiten zal hij telkens uit gaan als hij overschakeld. Bovendien vind een vriezer of koelkast het ook niet fijn om uit te gaan en 10sec later weer aan. Maargoed wellicht word het met een update nog veranderd. Laten ze eerst het 1500w probleem maar oplossen en anders gewoon downgraden naar 1400w laden en ontladen zodat het zonder vastlopen werkt

• Ross11
Het overschakelen duurt hier ca 30 tot 50 sec tijdens het laden per 10% staat dan op 0 W.
Wat opvalt is dat de batterij dan kort met 1500 W gaat laden, ongeacht of er zonnestroom beschikbaar is.
Een soort piek van enkele sec waarna de batterij zich wat stabiliseert op NOM. Of dit goed is betwijfel ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzmDIVUGD0pQUdpp0rGqLO_v-Mw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtuyAeNjv1ILf5VcQpioBVyx.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Ross11 op 30-06-2026 10:32 ]

Ross

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:08
Ik draai nu 148, en daar lijkt nog steeds dat Homeassistant de waarde niet consistent lekker binnenkrijgt. Meer mensen nog steeds dat probleem? Simpele fix hiervoor?

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
Batterijpakketherstel? Ik zie deze nu pas voor het eerst. Nieuwe functie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7k8tAAi9C3hu0yL6RfTXGBw0YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AaqryTFt01Gqav2z0elsl8n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 123% gewijzigd door marsian op 30-06-2026 16:47 ]

• Ross11
Powergrim schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:59:
Ik draai nu 148, en daar lijkt nog steeds dat Homeassistant de waarde niet consistent lekker binnenkrijgt. Meer mensen nog steeds dat probleem? Simpele fix hiervoor?
Gebruik je de API of de modbus integratie?
Hier via de modbus en de API uit en werkt gewoon al zijn de dag waarde van de cellen wel eens van slag. Gebruik een HW plug voor de in/uit.
Zijn wel regelmatig updates van de integratie maar ik wacht daar mee om deze te installeren, na de laatste kon ik homeassistant niet meer opstarten. Was echt een aan en uit nodig. Kijk dus even of de update iets toevoegd.

Ross

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:08
Ross11 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Gebruik je de API of de modbus integratie?
Hier via de modbus en de API uit en werkt gewoon al zijn de dag waarde van de cellen wel eens van slag. Gebruik een HW plug voor de in/uit.
Zijn wel regelmatig updates van de integratie maar ik wacht daar mee om deze te installeren, na de laatste kon ik homeassistant niet meer opstarten. Was echt een aan en uit nodig. Kijk dus even of de update iets toevoegd.
API, ik had verwacht als we serieus een lokale API hebben dat dit ding niet extreem gaat lopen ratelimiten of iets. Modbus is dus nog wel the way to go? Even kijken hoe ik dan die communicatie tot aan mijn Homeassistant server krijg.

• Ross11
Powergrim schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:17:
[...]

API, ik had verwacht als we serieus een lokale API hebben dat dit ding niet extreem gaat lopen ratelimiten of iets. Modbus is dus nog wel the way to go? Even kijken hoe ik dan die communicatie tot aan mijn Homeassistant server krijg.
Modbus via Hacs installeren, wel het juiste type selecteren, grootste probleem is het IP nummer. Zoek ik op met "Advanced IP Scanner" of in de router zoeken naar klanten. Is niet het Wifi IP nummer.

Ross

• onlinaius
marsian schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:44:
Batterijpakketherstel? Ik zie deze nu pas voor het eerst. Nieuwe functie?

[Afbeelding]
Zit er al enige tijd in, maandje ofzo.

Ik heb vaag het idee dat het bedoeld is om gebruikers zoet te houden, 'hier, heb je nog een knopje waar je op kunt drukken, en dan kunnen we de volgende keer weer vragen of je alle updates gedraait hebt, of je wifi connectie verbeterd kan worden, en of je fabrieksreset al geprobeerd hebt...'

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Ross11 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Modbus via Hacs installeren, wel het juiste type selecteren, grootste probleem is het IP nummer. Zoek ik op met "Advanced IP Scanner" of in de router zoeken naar klanten. Is niet het Wifi IP nummer.
In de app wordt het IP adres correct weergegeven als je verbind via LAN.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:50
onlinaius schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:35:
[...]

'hier, heb je nog een knopje waar je op kunt drukken, en dan kunnen we de volgende keer weer vragen of je alle updates gedraait hebt, of je wifi connectie verbeterd kan worden, en of je fabrieksreset al geprobeerd hebt...'
Dat is inderdaad het enige wat de Marstek remote support lijkt te doen. Ik heb een goed functionerende batterij, met goede wifi en stabiele Open API. Alleen het verzamelen van historische data (SOC, zonnestroom, laden/ontladen en sterkte wifi signaal) en die data weergeven in de grafiek in de app doet het niet (diezelfde data via Open API in Domoticz is geen enkel probleem). Er lijkt geen goede probleemanalyse plaats te vinden. Ook worden opgeloste support tickets nooit echt afgesloten (ook al meld je dat het probleem is opgelost). Zo kan je natuurlijk nooit controle over je werkzaamheden houden. M.a.w. een zeer onprofessionele support afdeling.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-07 09:47
Ik ben vooralsnog zeer tevreden met mijn A+ extra batterij. Alleen die API is niet geweldig. Ik laat Homey een melding geven als de API even geen gegevens heeft gestuurd. Dit werkt aardig goed om in ieder geval te weten dat er iets niet goed gaat.
Tot nu toe 3 of 4 keer de unit uit moeten zetten omdat de API weggevallen was, en 5 minuten later weer aan, en dan werkte het weer.
Nu krijg ik echter elke dag meldingen. Meestal alleen de kritieke melding, en vervolgens uren niks meer, soms nog 1 of 2 whatsappjes erachteraan. Het lijkt er dus op dat het zichzelf nu hersteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF8ggc2kAmIVlVJIa5MiRL3vJ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWBkHZqwPysAqMetEJgqg0zU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu wil ik toch over naar modbus, want ik wil niet op vakantie zijn, en hij valt uit. Dan moet ik iemand heen sturen om het uit en aan te zetten, daar heb ik geen zin in.

Ik begrijp dat als ik deze bestel en een LAN dichtbij heb, ik een heel eind moet komen.

Echter heb ik hier geen bal verstand van. Wie kan me op weg helpen?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:30

bvw

Hebben de eigenaren van de accu's met brandschade aan de connector dit ook gemeld bij de NVWA? Als dit echt een structureel probleem is dan helpt dat wel om Marstek actief aan de slag te laten gaan met het issue.

https://formulieren.nvwa.nl/formulier/nl-NL/Extern/sc1124_KlachtNonFoodA.aspx/CB_Authenticatie/CB_Inleiding

[ Voor 27% gewijzigd door bvw op 01-07-2026 11:24 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
bvw schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:22:
Hebben de eigenaren van de accu's met brandschade aan de connector dit ook gemeld bij de NVWA? Als dit echt een structureel probleem is dan helpt dat wel om Marstek actief aan de slag te laten gaan met het issue.

https://formulieren.nvwa.nl/formulier/nl-NL/Extern/sc1124_KlachtNonFoodA.aspx/CB_Authenticatie/CB_Inleiding
Wel een goed idee. Heb inmiddels al 2 Venus A systemen met gesmolten connectoren gehad.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@robkrekel je Venus A heeft al modbus over TCP dus je hoeft niets te kopen.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

robkrekel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:16:
Ik ben vooralsnog zeer tevreden met mijn A+ extra batterij. Alleen die API is niet geweldig. Ik laat Homey een melding geven als de API even geen gegevens heeft gestuurd. Dit werkt aardig goed om in ieder geval te weten dat er iets niet goed gaat.
Tot nu toe 3 of 4 keer de unit uit moeten zetten omdat de API weggevallen was, en 5 minuten later weer aan, en dan werkte het weer.
Nu krijg ik echter elke dag meldingen. Meestal alleen de kritieke melding, en vervolgens uren niks meer, soms nog 1 of 2 whatsappjes erachteraan. Het lijkt er dus op dat het zichzelf nu hersteld.
[Afbeelding]

Maar nu wil ik toch over naar modbus, want ik wil niet op vakantie zijn, en hij valt uit. Dan moet ik iemand heen sturen om het uit en aan te zetten, daar heb ik geen zin in.

Ik begrijp dat als ik deze bestel en een LAN dichtbij heb, ik een heel eind moet komen.

Echter heb ik hier geen bal verstand van. Wie kan me op weg helpen?
Misschien kun je hier iets mee?
https://flows.nodered.org...11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Github link :https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A

• onlinaius

Goed idee, ook even gedaan.

Voelt wel een beetje 1998 dat je bij 'waar heb je het gekocht' een postcode en nummer moet invullen :P

• robkrekel
Beekforel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:41:
@robkrekel je Venus A heeft al modbus over TCP dus je hoeft niets te kopen.
Dat is fijn, maar dan weet ik verder nog niks.
kevlar01 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Misschien kun je hier iets mee?
https://flows.nodered.org...11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Github link :https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
Dit lijkt me meer HA oid toch?

Wat ik snel even lees op google AI:

Het aansluiten van een Modbus TCP-apparaat verloopt via uw standaard ethernet-netwerk. Volg deze stappen voor een correcte installatie:
1 Fysieke verbinding: Sluit uw Modbus TCP-apparaat (zoals een omvormer of PLC) aan op uw netwerkrouter of switch met een standaard RJ45 ethernetkabel.
2 Netwerkconfiguratie: Zorg dat het apparaat een vast IP-adres heeft binnen uw netwerk (dit voorkomt verbindingsproblemen).
3 Modbus inschakelen: Activeer Modbus TCP in het configuratiemenu van het apparaat en noteer het poortnummer (standaard is dit vaak 502 of 1502).
4 Master instellen: Configureer uw Modbus-master (bijvoorbeeld een PC, gebouwbeheersysteem of energiemanager) om verbinding te maken met het IP-adres van het apparaat. Vul de juiste TCP-poort in en stel de Slave ID (Unit ID) in, meestal tussen 1 en 247.

1 en 2 zijn vrij simpel. UTP in Marstek, andere kant in een deco. Vast IP heeft de batterij al op het deco netwerk. Dat is wel via LAN.
3 Dat zal dan in de Marstek app staan neem ik aan.
4 Dat is in mijn geval Homey? Dus via de geschikte app voor modbus

Is dit alles? Of klopt AI weer eens van geen kant :/

[ Voor 55% gewijzigd door robkrekel op 02-07-2026 08:30 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

robkrekel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:21:
[...]

[...]

Het aansluiten van een Modbus TCP-apparaat verloopt via uw standaard ethernet-netwerk. Volg deze stappen voor een correcte installatie:
1 Fysieke verbinding: Sluit uw Modbus TCP-apparaat (zoals een omvormer of PLC) aan op uw netwerkrouter of switch met een standaard RJ45 ethernetkabel.
2 Netwerkconfiguratie: Zorg dat het apparaat een vast IP-adres heeft binnen uw netwerk (dit voorkomt verbindingsproblemen).
3 Modbus inschakelen: Activeer Modbus TCP in het configuratiemenu van het apparaat en noteer het poortnummer (standaard is dit vaak 502 of 1502).
4 Master instellen: Configureer uw Modbus-master (bijvoorbeeld een PC, gebouwbeheersysteem of energiemanager) om verbinding te maken met het IP-adres van het apparaat. Vul de juiste TCP-poort in en stel de Slave ID (Unit ID) in, meestal tussen 1 en 247.

1 en 2 zijn vrij simpel. UTP in Marstek, andere kant in een deco. Vast IP heeft de batterij al op het deco netwerk. Dat is wel via LAN.

https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP/tree/Venus-A

• robkrekel

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

robkrekel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb geen Home Assistent, ik gebruik Homey.
Ah dat had ik niet gelezen. Ben niet bekend met Homey maar zie dat ze modbus wel ondersteunen.

https://homey.app/nl-nl/app/org.modbus/Modbus/

De benodigde registers kun je uit die repo van Fonske halen.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

[...]

[...]

Je zou het denk ik ook op een Raspberry Pi kunnen installeren of op een Windows PC.
Voor de website die via localhost draait, moet je dan nog kijken hoe je die doorlust naar buiten zodat je die vanaf het internet kan benaderen (wellicht via port forward of VPN). Even kijken wat voor jou situatie het handigst is, als je al Homey hebt is de link van @Beekforel wellicht beter om in te verdiepen.

• skdevil
  • Laatst online: 15-07 21:53
Weet iemand of het via een omweg mogelijk is om de stroom die via de PV panelen op de Venus A geleverd word direct te verbruiken ipv de batterij te laden? Wanneer er nog 500W van het net gevraagd word is de Venus aan het laden met de stroom vanuit de panelen.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:05
[...]

[...]

Mijn script draait puur met nodered. Aan sturing dmv eigen Web UI. Uitleg kan je vinden als je doorklikt naar de github pagina : readme. Je hebt eigenlijk alleen een klein pc'je bv rpi nodig.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• robkrekel
Dank voor de suggesties, maar ik heb qua hardware een Homey PRO draaien, en daar blijft het wel bij. Ik weet dat het kan wat ik wil, alleen ik weet niet goed genoeg hoe dat aan te pakken. Zover gaat mijn kennis niet.

Ik ga eerst hier wel een mee aan de gang https://homey.app/nl-nl/app/org.modbus/Modbus/

• WillemD61
skdevil schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:36:
Weet iemand of het via een omweg mogelijk is om de stroom die via de PV panelen op de Venus A geleverd word direct te verbruiken ipv de batterij te laden? Wanneer er nog 500W van het net gevraagd word is de Venus aan het laden met de stroom vanuit de panelen.
Op self-consumption (nul-op-de-meter) zetten ?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19
Leest de problemen met de Venus A, vraagt zich af of er soortgelijke problemen zijn met de versie D en G.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• onlinaius
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:16:
Leest de problemen met de Venus A, vraagt zich af of er soortgelijke problemen zijn met de versie D en G.
Ja, daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. De G is (voor zover ik weet) nog niet zolang uit, dus daar zullen nog niet zo veel ervaringen mee zijn, maar de D is toch al wel enige tijd beschikbaar?

Het gebrek aan ervaringen / problemen hiermee zegt mij dat die problemen er oftewel niet zijn, oftewel dat de D veel minder verkocht is dan de Venus A. Ik gok dat die laatste factor ook zeker wel meespeelt, de D is relatief duur ten opzichte van de A, met vrij beperkte meerwaarde, die je ook in veel gevallen nog zou kunnen bereiken door meerdere A's naast elkaar te zetten.

• tweeek
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Ja, daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. De G is (voor zover ik weet) nog niet zolang uit, dus daar zullen nog niet zo veel ervaringen mee zijn, maar de D is toch al wel enige tijd beschikbaar?

Het gebrek aan ervaringen / problemen hiermee zegt mij dat die problemen er oftewel niet zijn, oftewel dat de D veel minder verkocht is dan de Venus A. Ik gok dat die laatste factor ook zeker wel meespeelt, de D is relatief duur ten opzichte van de A, met vrij beperkte meerwaarde, die je ook in veel gevallen nog zou kunnen bereiken door meerdere A's naast elkaar te zetten.
Ik vond met de aankondiging al de D het meest interessant ( AC versie)
Ik denk nou eenmaal zo ..... de goedkoopste variant zal zeker niet de beste zijn en vind het dus ook niet heel raar dat er her en der wat mis is.
(bij dezelfde onderdelen zou het de andere varianten ook moeten treffen)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 02-07-2026 16:31 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• robkrekel
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Ik vond met de aankondiging al de D het meest interessant ( AC versie)
Ik denk nou eenmaal zo ..... de goedkoopste variant zal zeker niet de beste zijn en vind het dus ook niet heel raar dat er her en der wat mis is.
(bij dezelfde onderdelen zou het de andere varianten ook moeten treffen)
Poh, je bent een mooie voor de marketingmannetjes.
We brengen 2 nagenoeg dezelfde uit, maar de ene net ff anders dan de ander. Kostprijs zal iets hoger zijn, maar de marge doen we ook hoger. Iedereen blij ;)

Nu vond ik de D ook het meest interessant bij aankondiging, maar ik kon het niet aan mezelf verkopen dat het prijsverschil de spec verschillen goedmaakte. En dus voor een A gegaan. Zit nu alleen te twijfelen of ik er nog een A bij zet, met 1 extra batterij, of een E v3 erbij ga zetten. Ik neig al meer naar de E.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:05
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:02:
[...]

We brengen 2 nagenoeg dezelfde uit, maar de ene net ff anders dan de ander. Kostprijs zal iets hoger zijn, maar de marge doen we ook hoger. Iedereen blij ;)

Nu vond ik de D ook het meest interessant bij aankondiging, maar ik kon het niet aan mezelf verkopen dat het prijsverschil de spec verschillen goedmaakte. En dus voor een A gegaan. Zit nu alleen te twijfelen of ik er nog een A bij zet, met 1 extra batterij, of een E v3 erbij ga zetten. Ik neig al meer naar de E.
Ik zit met hetzelfde dilemma, heb 2setjes A en wilde een 3e maar nu er 1 defect is gegaan neig ik ook naar v3 model. Het zal wel moeilijker op de berging zolder te krijgen zijn door het gewicht. Krijg de vervanger nu binnenkort. Hak de knoop door als mijn vast contract afloopt in aug.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 12:42
Bij ons was afgelopen week 1 van de 3 Marstek Venus A batterijen (FW 1.47) zonder melding/notificatie uitgegaan. Toen we dit in de ochtend zagen hebben we de Marstek Venus A batterij weer aangezet en nu werkt het weer ogenschijnlijk normaal.

Toch hebben we hiervan melding gemaakt bij Marstek en kregen de volgende reactie van Marstek Support: Dear customer, if your battery unexpectedly shuts down, this is usually due to the BMS having gone into safe mode. Furthermore, we are currently deploying the new Wi-Fi communication module v202407221950, firmware v119 and CT v148. We remain at your disposal for any further information. Sincerely

Onze batterijen zijn middels ethernet verbonden maar verder geven ze ook niet echt inzicht wat er nu gebeurt kan zijn, hebben jullie enig idee?

Verder hebben we bij Marstek.nl navraag gedaan waarom de Marstek Venus A en de uitbreidingsbatterijen niet meer in hun webshop vermeld staan. Hierop kregen we de volgende reactie; De betreffende uitvoering is helaas uit het assortiment gehaald en is daarom niet meer leverbaar.

Is dit nu alleen bij Marstek.nl alleen het geval of heeft de fabrikant dit gedaan zonder bestaande eigenaren hierover te informeren? Kan je nu niet meer upgraden (mocht je dit nog willen) met de Marstek Venus A en betekend dit ook dat Marstek de problemen erkend zonder hier veel rugbaarheid aan te geven naar de huidige gebruikers?

• Ross11
lexen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:16:
Bij ons was afgelopen week 1 van de 3 Marstek Venus A batterijen (FW 1.47) zonder melding/notificatie uitgegaan. Toen we dit in de ochtend zagen hebben we de Marstek Venus A batterij weer aangezet en nu werkt het weer ogenschijnlijk normaal.

Toch hebben we hiervan melding gemaakt bij Marstek en kregen de volgende reactie van Marstek Support: Dear customer, if your battery unexpectedly shuts down, this is usually due to the BMS having gone into safe mode. Furthermore, we are currently deploying the new Wi-Fi communication module v202407221950, firmware v119 and CT v148. We remain at your disposal for any further information. Sincerely

Onze batterijen zijn middels ethernet verbonden maar verder geven ze ook niet echt inzicht wat er nu gebeurt kan zijn, hebben jullie enig idee?

Verder hebben we bij Marstek.nl navraag gedaan waarom de Marstek Venus A en de uitbreidingsbatterijen niet meer in hun webshop vermeld staan. Hierop kregen we de volgende reactie; De betreffende uitvoering is helaas uit het assortiment gehaald en is daarom niet meer leverbaar.

Is dit nu alleen bij Marstek.nl alleen het geval of heeft de fabrikant dit gedaan zonder bestaande eigenaren hierover te informeren? Kan je nu niet meer upgraden (mocht je dit nog willen) met de Marstek Venus A en betekend dit ook dat Marstek de problemen erkend zonder hier veel rugbaarheid aan te geven naar de huidige gebruikers?
Is wel duidelijk dat de A EOL is en dat in zo'n kort termijn.
Denk zelf dat er een hardware of ontwerp probleem zit in de A welke niet direct software matig is op te lossen. Wordt duidelijk gewerkt met een "pappen en nat houden" oplossingen.

Hier 1 set van 6,24 kWh staan welke hopelijk de 10 jaar gaat vol maken zonder problemen, maar wat als deze de geest geeft in de nabije toekomst.
Denk dat dit veel gezeur en wachttijden gaat opleveren, immers een vervanger ligt niet op de plank.

Als er echt een serieus probleem is met deze A dan zou een soort terugroepactie mogelijk niet verkeerd zijn.

Heb hier wel 1500 euro aan uitgegeven welke mij, tot nu toe, 40 euro hebben opgeleverd. Deze onzekerheid word ik niet blij van. :-(

Ross

• tweeek
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:02:
[...]

Zet jij er vooral een A bij ..... nog beter 2 stuks.

• robkrekel
tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Zet jij er vooral een A bij ..... nog beter 2 stuks.
Joh, ik maak maar een geintje man. Staat nog een smiley bij ook.

Om vervolgens gewoon uit te leggen dat ik voor dezelfde keuze heb gestaan (Venus D of A), maar wat anders gekozen heb.

En nu weer voor een keuze sta.

• tweeek
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Joh, ik maak maar een geintje man. Staat nog een smiley bij ook.

Om vervolgens gewoon uit te leggen dat ik voor dezelfde keuze heb gestaan (Venus D of A), maar wat anders gekozen heb.

En nu weer voor een keuze sta.
Misschien dat "marketingmannetje" net niet helemaal goed overkwam.

Blijft het feit dat zeker de A niet mijn favoriet was, en wat er mis is weet ik natuurlijk niet maar er gaan er wel wat stuk ( was er op marktplaats ook al enkele tegengekomen)

In ieder geval voor de toekomst zou ik gaan voor iets meer capaciteit +-8kWh , redelijk te verplaatsen, mogelijkheid aansluiten van zonnepanelen voor noodsituatie, blijft wel nog bij de stekkerbatterij.
Aangezien er bij meerdere merken toch nog wel wat aan de hand is is het geen probleem om bij marstek te blijven aangezien er steeds toch interessante modellen komen.
Zelf heb ik vooralsnog niet de intentie om meerdere Venus E neer te gaan zetten.

• tweeek
Zag ik zojuist op de marstek site.

https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-pro

• sil445
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-07 11:43
Mijn stapelbare venus A heeft het ook begeven na 2 maanden twijfelachtig (want veel resets nodig, veel wifi issues etc etc..) te hebben gewerkt.

Paar weken moeten wachten op vervanging van de winkel (overigens prettige afhandeling wel).

Eigenlijk helemaal geen vertrouwen meer in dit product nu ik lees dat Marstek zelf ook de batterijen uit het assortiment heeft gehaald. Andere winkels hebben ze ook uit de voorraad gehaald vanwege de vele problemen (bijv. thuisbatterij.nl). De bezorger gaf aan dat ze ook met gezeik zitten hiervan (signaal dat het veel gebeurd).

Ik ga een voorstel doen bij de winkel voor een deal dat ik voor dezelfde prijs iets van ze koop en dat ze de afhandeling met Marstek regelen. Hoe kan je mensen nu vervangingen blijven sturen met producten waarvan je weet dat het niet werkt. Terugroepactie zou de enige fatsoenlijke actie zijn, maar ik vrees ervoor.

Hou jullie op de hoogte…

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
sil445 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:17:
Mijn stapelbare venus A heeft het ook begeven na 2 maanden twijfelachtig (want veel resets nodig, veel wifi issues etc etc..) te hebben gewerkt.

Paar weken moeten wachten op vervanging van de winkel (overigens prettige afhandeling wel).

Eigenlijk helemaal geen vertrouwen meer in dit product nu ik lees dat Marstek zelf ook de batterijen uit het assortiment heeft gehaald. Andere winkels hebben ze ook uit de voorraad gehaald vanwege de vele problemen (bijv. thuisbatterij.nl). De bezorger gaf aan dat ze ook met gezeik zitten hiervan (signaal dat het veel gebeurd).

Ik ga een voorstel doen bij de winkel voor een deal dat ik voor dezelfde prijs iets van ze koop en dat ze de afhandeling met Marstek regelen. Hoe kan je mensen nu vervangingen blijven sturen met producten waarvan je weet dat het niet werkt. Terugroepactie zou de enige fatsoenlijke actie zijn, maar ik vrees ervoor.

Hou jullie op de hoogte…
Een terugroep actie zou wel netjes zijn, ook om het vertrouwen te herstellen in dit product.

Aangezien marstek ze uit productie haalt zou je verwachten dat op een bepaald moment hun voorraad ook op is en ze gaan omruilen voor een ander product bij garantie.

• tweeek
marsian schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Een terugroep actie zou wel netjes zijn, ook om het vertrouwen te herstellen in dit product.

Aangezien marstek ze uit productie haalt zou je verwachten dat op een bepaald moment hun voorraad ook op is en ze gaan omruilen voor een ander product bij garantie.
Bedoel je dat marstek.nl ze niet meer verkoopt of dat marstekenergy anders besloten heeft?

• Ross11
Weet iemand waar ik de Marstek officiële vestiging kan vinden?
Zie in de zoek resultaten alleen maar veredelde dozen schuivers met gekopieerde pagina's. Zoals Marstek.nl, verander de nl in com/ eu, de, blaba of andere uitgang.
Begrepen dat Marstek geen officiële vertegenwoordiger heeft in Europa maar ergens moet er toch wel een officiële website te vinden zijn waar een overzicht is van hun courante producten.

Ga je uit van eu.marstek.com, mogelijk de Europese vertegenwoordiger, dan komt de A en de D nog wel in het rijtje voor maar met 0.00 euro als soldout.

De E pro wordt duidelijk naar voren geschoven als een gelijkwaardige/vervangend product met net een wat andere aansluit punten.
De string MPPT aansluiting geeft natuurlijk wel een veel stabielere aansluiting dan 4 aansluitingen met elk een mogelijk andere load.
Denk soft en hardware matig veel eenvoudiger.

Zit trouwens te wachten op de eerste artiest die bij vol zonlicht de MC4 stekker er uit trekt, wel even een video maken, doet het goed op YouTube.

Ross

• tweeek
Ross11 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:16:
Weet iemand waar ik de Marstek officiële vestiging kan vinden?
Zie in de zoek resultaten alleen maar veredelde dozen schuivers met gekopieerde pagina's. Zoals Marstek.nl, verander de nl in com/ eu, de, blaba of andere uitgang.
Begrepen dat Marstek geen officiële vertegenwoordiger heeft in Europa maar ergens moet er toch wel een officiële website te vinden zijn waar een overzicht is van hun courante producten.

Ga je uit van eu.marstek.com, mogelijk de Europese vertegenwoordiger, dan komt de A en de D nog wel in het rijtje voor maar met 0.00 euro als soldout.

De E pro wordt duidelijk naar voren geschoven als een gelijkwaardige/vervangend product met net een wat andere aansluit punten.
De string MPPT aansluiting geeft natuurlijk wel een veel stabielere aansluiting dan 4 aansluitingen met elk een mogelijk andere load.
Denk soft en hardware matig veel eenvoudiger.

Zit trouwens te wachten op de eerste artiest die bij vol zonlicht de MC4 stekker er uit trekt, wel even een video maken, doet het goed op YouTube.
Niet, Dit is officieele website https://eu.marstekenergy.com/nl-nl
En de rest vast wel bekend, zoals het hulp/feedback kanaal in de app en eventueel naar je eigen verkooppunt met vragen/klachten.
In Duitsland zou er ergens een reparatie / opslag plaats zijn maar geen idee verder waar dat zou zitten.
Alle andere zijn of dozenschuivers en de ene is daarin beter voor z'n klanten als een andere.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 06-07-2026 16:24 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Ross11 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:16:

Dat het niet aan te raden is, dat is duidelijk, maar het gaat niet het spektakel opleveren dat jij er van verwacht...

Een standaard 400W paneel gaat ca 40V en 10-13A leveren. Dat is een vonkje...

Je video zal niet viraal gaan vrees ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ross11
Tommie12 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Dat het niet aan te raden is, dat is duidelijk, maar het gaat niet het spektakel opleveren dat jij er van verwacht...

Een standaard 400W paneel gaat ca 40V en 10-13A leveren. Dat is een vonkje...

Je video zal niet viraal gaan vrees ik.
3 kW Hoogspanning MPPT de panelen staan in serie dus de stroom klopt maar de spanning is veel hoger.

Ross

• Tommie12
Ross11 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:11:
[...]
3 kW Hoogspanning MPPT de panelen staan in serie dus de stroom klopt maar de spanning is veel hoger.
Hoe veel panelen wil jij aan je Marstek hangen?

Maar zelfs met 3kW en 10A is de spanning maar 300V.

Stopcontact is 240V. Als je een broodrooster uit trekt gebeurt er ook niet veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 06-07-2026 17:39 ]

• Ross11
Tommie12 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Hoe veel panelen wil jij aan je Marstek hangen?

Maar zelfs met 3kW en 10A is de spanning maar 300V.

Stopcontact is 240V. Als je een broodrooster uit trekt gebeurt er ook niet veel.
Verdiep je even in het verschil tussen gelijk en wisselspanning. Maar prima gewoon doen. :)

Ross

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-07 12:00
Ross11 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:11:
[...]
de Marstek die deze spec's heeft ,moet nog op de markt komen !(VENUS E Pro)

deze lijkt een DC switch te hebben in de rendering, dus "veilig" afschakelen voordat je stekkers los trekt :)

de andere hebben allemaal max 60V DC ingangen ,dus geen grote vlamboog.

4500WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v157.3 - CT003 V122 - BMS 215

• Tommie12
Ross11 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Verdiep je even in het verschil tussen gelijk en wisselspanning. Maar prima gewoon doen. :)
Dan weet je ook dat het vooral de stroom is die gekke effecten oplevert.

Doe aub niet alsof je met 10A vonken trekt die vanop 100m te zien zijn. Pas als er wat spoelen aanwezig zijn in de kring kan het wat spannender worden.

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-07 11:44

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik ben bezig met een offerte voor 2 Marstek Venus D installaties en 14 zonnepanelen op het Noorder (45g dak)

Installatie Zonnepanelen 5500 + geheel nieuwe meterkast installatie met 2 aparte groepen voor de 2 Marsteks (De marsteks moet ik zelf kopen maar zij sluiten wel alles aan en leggen de benodigde bekabeling per paneel)

De Marsteks worden rechtstreekss op de 14 panelen aangesloten (2 per MPPT) aansluiting.

Zijn er mensen hier die zoiets draaien? Of bedenkingen danwel andere tips hebben?

IK heb al 9 panelen op zuid liggen (op garage) met een MArstek Venus E batterij wat goed bevalt.

[ Voor 10% gewijzigd door juggle op 07-07-2026 00:04 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-07 07:58
Hier draait de venus E redelijk naar wens. Het is me niet gelukt de HW P1 meter naar behoren te koppelen, ook niet met een los 2,4 Ghz netwerk. Op zich geen probleem, maar ik vind de marstek CT003 P1 meter wel een beetje een amateuristisch ding. Losse antenne, infra rood lezer, behoorlijk groot...... Maar goed, het werkt.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat zijn de ervaringen met het ophalen van een defecte unit? Ik heb de nieuwe al een maand in huis, moet ik zelf achter het ophalen aan of komen ze nog met bericht?

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 11:23
Beekforel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:44:
Wat zijn de ervaringen met het ophalen van een defecte unit? Ik heb de nieuwe al een maand in huis, moet ik zelf achter het ophalen aan of komen ze nog met bericht?
ik heb er 3 staan, ik heb ze geattendeerd, en ze gaven aan dat het magazijn vol stond. Ooit komen ze mogelijk nog met het ophaalverzoek...

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

ravenstein schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:02:
[...]

ik heb er 3 staan, ik heb ze geattendeerd, en ze gaven aan dat het magazijn vol stond. Ooit komen ze mogelijk nog met het ophaalverzoek...
Pff geen goed teken. Dit product is gewoon niet geschikt voor de consument, en moet gewoon nog verder ontwikkeld worden. Wij zijn eigenlijk betalende alpha testers.

Mijn unit blijkt ook kapot te zijn en wordt als het goed is binnenkort ook opgehaald. Het vertrouwen in dit product is voor mij de afgelopen weken enorm naar beneden gegaan helaas.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

kevlar01 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Pff geen goed teken. Dit product is gewoon niet geschikt voor de consument, en moet gewoon nog verder ontwikkeld worden. Wij zijn eigenlijk betalende alpha testers.

Mijn unit blijkt ook kapot te zijn en wordt als het goed is binnenkort ook opgehaald. Het vertrouwen in dit product is voor mij de afgelopen weken enorm naar beneden gegaan helaas.
Ik heb 3 units, 1 was defect. Het omruilen heeft een hoop frustratie gekost maar ondertussen snorren ze alle drie al een ruime maand zonder enige interventie van mij en ben ik eigenlijk wel prima tevreden.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Beekforel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Ik heb 3 units, 1 was defect. Het omruilen heeft een hoop frustratie gekost maar ondertussen snorren ze alle drie al een ruime maand zonder enige interventie van mij en ben ik eigenlijk wel prima tevreden.
Heb 2 units, 1 ervan is nu defect. De andere begint nu ook vaker uit te vallen. Moet deze dan handmatig starten en dan werkt het weer. De CT003 moet ik ook bijna dagelijks resetten. Hiervoor had ik een Homewizard P1 (met 1 unit), die combinatie werkte toen een stuk stabieler

Dit zijn in elk geval mijn ervaringen tot nu toe, dus n=1 voor bovenstaande

• onlinaius

Ik begrijp wel dat niet iedereen dit ziet zitten. Heel formulier op de site doorgeworsteld, krijg ik:

-------------------------------------------------

Beste ......

Bedankt voor uw melding over de Marstek Venus A connectoren.

Meldingen zijn voor de NVWA belangrijk om te weten wat er speelt. De NVWA controleert bedrijven en hanteert daarbij prioriteiten die gebaseerd zijn op de risico’s die hiermee gemoeid zijn. Dat betekent dat niet iedere melding (direct) wordt onderzocht. Dat is afhankelijk van de melding en van het beleid van de NVWA. Binnen onze mogelijkheden en capaciteit moeten wij hierin keuzes maken.

De producent/leverancier is verplicht om veiligheid- kwaliteits-gerelateerde meldingen te registreren en/of te onderzoeken.

Goed dat u het al gemeld heeft bij Marstek.nl

Graag vernemen wij van u de reactie/bevindingen (mail, berichten) van het bedrijf en met wie u gesproken heeft.

Graag ontvangen wij dan ook het volgende:

- Foto's van de basisunit, uitbreidingsbatterij en van de typeplaatjes.

- Een kopie van de aankoop bon.

- Heeft u het product nog in bezit?

- Overige info die van belang kan zijn.

Na ontvangst van de reactie wordt uw melding verder in behandeling genomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker kennelijk ook niet...

• tweeek
onlinaius schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:38:
[...]

Ik begrijp wel dat niet iedereen dit ziet zitten. Heel formulier op de site doorgeworsteld, krijg ik:

-------------------------------------------------

Beste ......

Bedankt voor uw melding over de Marstek Venus A connectoren.

Meldingen zijn voor de NVWA belangrijk om te weten wat er speelt. De NVWA controleert bedrijven en hanteert daarbij prioriteiten die gebaseerd zijn op de risico’s die hiermee gemoeid zijn. Dat betekent dat niet iedere melding (direct) wordt onderzocht. Dat is afhankelijk van de melding en van het beleid van de NVWA. Binnen onze mogelijkheden en capaciteit moeten wij hierin keuzes maken.

De producent/leverancier is verplicht om veiligheid- kwaliteits-gerelateerde meldingen te registreren en/of te onderzoeken.

Goed dat u het al gemeld heeft bij Marstek.nl

Graag vernemen wij van u de reactie/bevindingen (mail, berichten) van het bedrijf en met wie u gesproken heeft.

Graag ontvangen wij dan ook het volgende:

- Foto's van de basisunit, uitbreidingsbatterij en van de typeplaatjes.

- Een kopie van de aankoop bon.

- Heeft u het product nog in bezit?

- Overige info die van belang kan zijn.

Na ontvangst van de reactie wordt uw melding verder in behandeling genomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker kennelijk ook niet...
Maar marstek.nl is alleen de standaard dozenschuiver in een leuk gekleurd jasje, dus wat wil je hiermee bereiken?

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:30

bvw

tweeek schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Maar marstek.nl is alleen de standaard dozenschuiver in een leuk gekleurd jasje, dus wat wil je hiermee bereiken?
Het gaat niet om de dozenschuiver, het gaat om de fabrikant. Als er een fout in het product zit, dan moet de fabrikant daar actief mee aan de slag met alle consumenten, en niet alleen wachten tot er bij iemand iets in de fik vliegt voordat ze actie ondernemen.

Dat het belangrijk is om te melden is dit voorbeeld waarbij de NVWA de fabrikant heeft gedwongen om actief consumenten te benaderen en een oplossing te bieden: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/veiligheidswaarschuwing-nefit-topline-cv-ketels

@onlinaius ik zou ook ontmoedigt raken van de vragen, maar ik zou het waarderen als je ze de informatie verschaft, eventueel ook met verwijzingen naar dit en andere fora waarop deze connector wordt besproken.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29
Mijn Venus A heeft nu ook af en toe zijn kuren. Ook eens een ticket openen.
Sturen ze bij defect en vervanging nog een nieuwe Venus A of iets anders?

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:46:
Weet je zeker dat het de Venus A is en niet jezelf met kuren >:)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:48
Beekforel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:44:
Je moet zelf in je ticket aangeven dat de nieuwe werkt en dat er oude opgehaald kan worden.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Avenger 2.0
tweeek schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:58:
[...]

Weet je zeker dat het de Venus A is en niet jezelf met kuren >:)
Is sinds die 1500W unlock zo (blijven hangen, manueel herstarten, etc). Volgens mij hebben ze de hardware te fel gepushed en gaat er daar iets fysiek stuk of in veiligheid in de omvormer. Nu ik hier bij velen lees dat ze vervangen worden vrees ik dat het niet iets is dat ze met firmware terug kunnen oplossen. Gezien de Venus A zowat EOL is zou ik dan liever nog wat wachten met omruiling tot ze met iets anders ruilen (bv die Venus E Pro). Want gok dat die Synergrid keuring er dan nu ook niet meer gaat komen (wat wel beloofd was) voor de Venus A.

[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 08-07-2026 06:08 ]

• Ross11
Avenger 2.0 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 06:06:
[...]

Is sinds die 1500W unlock zo (blijven hangen, manueel herstarten, etc). Volgens mij hebben ze de hardware te fel gepushed en gaat er daar iets fysiek stuk of in veiligheid in de omvormer. Nu ik hier bij velen lees dat ze vervangen worden vrees ik dat het niet iets is dat ze met firmware terug kunnen oplossen. Gezien de Venus A zowat EOL is zou ik dan liever nog wat wachten met omruiling tot ze met iets anders ruilen (bv die Venus E Pro). Want gok dat die Synergrid keuring er dan nu ook niet meer gaat komen (wat wel beloofd was) voor de Venus A.
Zou mooi zijn als ze de 1200 W weer als keuze beschikbaar maken.
Krijgt het spul mogelijk wat minder op zijn donder.
Denk zelf dat als de A massal wordt teuggestuurd ze eerder, indien technisch en financiël mogelijk, een soort refurbished lijn gaan uitzetten voor vervanging.

Ross

• onlinaius
Ross11 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Ja, dat dacht ik ook eerst, of toch op die 800 houden.

Het lijkt me echter een beetje een wassen neus, aangezien de unit nog wel met 2200 watt kan laden (met aangesloten panelen). Of ik moet ook wat panelen afkoppelen, maar dan moet ik die in de winter weer aansluiten, wat me ook niet echt handig lijkt (naast dat die stroom in de zomer ook regelmatig gewoon nog wat oplevert).

• DSSW
  • Laatst online: 16-07 08:54
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:46:
Welke kuren? Iets meer context kan helpen om probleem op te lossen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• DSSW
[...]

Denk zelf dat als de A massal wordt teuggestuurd ze eerder, indien technisch en financiël mogelijk, een soort refurbished lijn gaan uitzetten voor vervanging.
De 1500W instelling geeft ook bij mij problemen. Geregeld stopt hij met doorsturen van de overschot PV. Heb dit gemeld via de feedback en kreeg het antwoord dat dit normaal is omdat bij lange tijd 1500W de temperatuur te hoog wordt en dat er dan veiligheids mechanismen starten ttz de boel stopt.

Ik heb zelf de instelling terug op 800W gezet en sinds dan geen problemen meer gehad.

Denk dat die Venus A echt niet gemaakt is om met 1500W overschot te werken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Avenger 2.0
DSSW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Welke kuren? Iets meer context kan helpen om probleem op te lossen.
Sinds die 1500W upgrade die ze naar iedereen hebben doorgestuurd hapert de unit soms. Als in stil vallen in standby dat ik moet rebooten. Of dat die maar 1200W of minder doet ipv 1500W. Heb al eens een firmware upgrade gevraagd maar krijg ik niet (wegens testversie niet stabiel). Hun oplossing is alles eens resetten (wat uiteraard niet geholpen heeft). Is gewoon ook moeilijk communiceren met support. En is zo iets wat sporadisch optreed. Dus moeilijk te reproduceren.

• Ross11
Heb een ventilator geplaatst op de unit en die houdt de temperatuur duidelijk lager, gebruikt maar 3 W en gaat aan bij 38
graden en uit bij 30. ( gestuurd via de interne temperatuur sensor)

Geen problemen meer met de hoge temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEzZ0IUXcDOj9nLVRxrxNhEkolQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1k5Th4ThTMs7gmTlW7mRvO3.jpg?f=fotoalbum_large gr

[ Voor 23% gewijzigd door Ross11 op 09-07-2026 11:05 ]

Ross

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:42
Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Sinds die 1500W upgrade die ze naar iedereen hebben doorgestuurd hapert de unit soms. Als in stil vallen in standby dat ik moet rebooten. Of dat die maar 1200W of minder doet ipv 1500W. Heb al eens een firmware upgrade gevraagd maar krijg ik niet (wegens testversie niet stabiel). Hun oplossing is alles eens resetten (wat uiteraard niet geholpen heeft). Is gewoon ook moeilijk communiceren met support. En is zo iets wat sporadisch optreed. Dus moeilijk te reproduceren.
Ik heb dezelfde problemen bij 1500W, als ik hem dan terug zet op 800W gaat hij vanzelf weer verder na verloop van tijd en werkt hij prima. De V147 was op 1200W ook stabiel, deze krijg ik niet meer omdat hij te oud zou zijn grrrr. Tig x gevraagd maar krijg steeds een nieuwere versie die ik niet wil. Momenteel draai ik op V148, die is op 800W stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Cubico op 09-07-2026 11:31 ]

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Avenger 2.0
Ja volgens mij kunnen niet al die batterijen 1500W aan. Heb een van de eerste modellen, misschien is er een reden dat ze met 1200W uit fabriek verscheept zijn en niet 1500W.
Maar inderdaad stom dat je geen downgrade krijgt en ze je die v148 destijds door de strot geduwd hebben. Als ze niet willen oplossen (met eventueel firmware fix in nabije toekomst), ga ik omruiling vragen.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 21:50
[...]

Ik heb na 3 weken totale stilte te horen gekregen dat mijn stukke Venus A omgeruild mag worden. Is er een fix in deze units, of heb ik dan weer na een maand een stukke unit? Refurbished maar werkend voor 10+ jaar zou ik niet eens zo erg vinden, als ie maar blijft werken.

Zit alleen te denken om hem nu op een eigen groep te zetten, zodat ie niet de extra vriezer hier in huis meeneemt als de groep er weer uit knalt door de Venus A. Laden mag ie op 800 (liever 1000/1200 ofzo) watt, net als de andere Venus E op een andere fase.

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:59:
Ja volgens mij kunnen niet al die batterijen 1500W aan. Heb een van de eerste modellen, misschien is er een reden dat ze met 1200W uit fabriek verscheept zijn en niet 1500W.
Maar inderdaad stom dat je geen downgrade krijgt en ze je die v148 destijds door de strot geduwd hebben. Als ze niet willen oplossen (met eventueel firmware fix in nabije toekomst), ga ik omruiling vragen.
Ik heb hem nu op max 1250W gezet via de modbus. Eens kijken of dat een meer stabielere werking geeft dan de 1500W. Gisteren ging dat alvast goed met max 1250W, heeft ganse dag perfect gewerkt.

• Avenger 2.0
DSSW schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:17:
[...]

Ik heb hem nu op max 1250W gezet via de modbus. Eens kijken of dat een meer stabielere werking geeft dan de 1500W. Gisteren ging dat alvast goed met max 1250W, heeft ganse dag perfect gewerkt.
Ja helemaal vergeten dat die modbus TCP heeft. Ga dat hier ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

• onlinaius
Die van mij (basisunit + 1 uitbreidingsbatterij) wordt, ongeveer 2 weken nadat de vorige er mee ophield, morgen als het goed is ook omgeruild.

Hopelijk dit keer geen problemen meer met smeltende connectoren, dat heeft mijn vertrouwen in de Venus A (die toch al niet hoog was na 6 maanden geklooi om het werkend te houden), niet bepaald verbeterd. Maar goed, hoop doet leven.

• Ross11
DSSW schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:17:
[...]

Kwam de schuifregelaar van de modbus in HA al tegen maar ben wat huiverig om instellingen direct te veranderen, dit zou eigenlijk via de app te regelen moeten zijn.
Hou ons op de hoogte :) een 1200W zou beter zijn om de stroom door de contacten wat te verminderen.
De 800W duurt bij 6.14kWh net wat te lang.

Ross

• WillemD61
Op thuisbatterij.nl staat nu een melding dat ze gestopt zijn met verkoop van Marstek Venus A omdat deze soms niet meer wilden opstarten, behalve als je zonnepanelen via mqqt (de DC ingangen) had aangesloten.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
Hier ook problemen met de A, de statistieken komen niet goed door ondanks resets en nu begint hij ook ineens niet meer te ontladen of zit het opladen vast op 50W.

[ Voor 78% gewijzigd door citruspers op 15-07-2026 11:15 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• Jan_De_Tuinman
citruspers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:11:
Hier ook problemen met de A, de statistieken komen niet goed door ondanks resets en nu begint hij ook ineens niet meer te ontladen of zit het opladen vast op 50W.
check even of de connector tussen mainunit en onderliggende batterij nog goed is...

• citruspers
Jan_De_Tuinman schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:44:
[...]

check even of de connector tussen mainunit en onderliggende batterij nog goed is...
Ik krijg ze niet uit elkaar (de unit daaronder wil wel los).... tenzij ik iets mis met een locking-systeem of iets dergelijks? Staat me niet bij dat ik dat heb gebruikt bij het installeren, en de handleiding zegt er ook niets over.

Is er een reden dat je dit zo specifiek vraagt (gesmolten connector?)

• Jan_De_Tuinman
citruspers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Ik krijg ze niet uit elkaar (de unit daaronder wil wel los).... tenzij ik iets mis met een locking-systeem of iets dergelijks? Staat me niet bij dat ik dat heb gebruikt bij het installeren, en de handleiding zegt er ook niets over.

Is er een reden dat je dit zo specifiek vraagt (gesmolten connector?)
Yes, gesmolten connector.

De hoofdunit zit vast aan de eerste batterij. Soms wil de hoofdunit (met batterij) connector en de batterij daaronder smelten. 2 x meegemaakt nu, en dan blijft die rond de 50 watt laden/ontladen hangen.

• citruspers
Jan_De_Tuinman schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Yes, gesmolten connector.

De hoofdunit zit vast aan de eerste batterij. Soms wil de hoofdunit (met batterij) connector en de batterij daaronder smelten. 2 x meegemaakt nu, en dan blijft die rond de 50 watt laden/ontladen hangen.
Dat klinkt inderdaad als mijn probleem, dank voor de tip.

Het lijkt bij mij dus ook zo te zijn, hoofdunit+2KW accu zit aan de linkerkant helemaal vast op de accu daaronder. Heb je misschien foto's van hoe dat er bij jou uit zag?

Ik ga maar eens contact opnemen met thuisbatterij.nl
Aangezien ze zelf dus ook al aangeven dat er veel problemen zijn met de Venus A zal dat vast goed komen.

[ Voor 13% gewijzigd door citruspers op 15-07-2026 15:26 ]

• Jan_De_Tuinman
citruspers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Dat klinkt inderdaad als mijn probleem, dank voor de tip.

Het lijkt bij mij dus ook zo te zijn, hoofdunit+2KW accu zit aan de linkerkant helemaal vast op de accu daaronder. Heb je misschien foto's van hoe dat er bij jou uit zag?

Ik ga maar eens contact opnemen met thuisbatterij.nl
Aangezien ze zelf dus ook al aangeven dat er veel problemen zijn met de Venus A zal dat vast goed komen.
Mijn eerste set kreeg ik nog uit elkaar, die was nog niet samengesmolten. De 2de set die ik nu heb staan zit ook vast aan elkaar... dus dat setje staat nu buiten in de berging.

Heb via de app support gevraagd, dat loopt soort van soepel. Duurt wel erg lang, maar er komt weer een nieuwe set aan als het goed is.

• onlinaius
Vandaag is de thuisbatterij (hoofdunit + 1 aanvullende batterij) omgeruild. De vorige set had gesmolten connectors.

Ik was blij omdat ik eindelijk weer kon gaan besparen. Ik heb de batterij eerst in de woonkamer gestacked (de nieuwe basisunit en nieuwe uitbreidingsbatterij op de oude, die geen zichtbare schade had), en na installatie via de stekker met het lichtnet verbonden. Ik dacht het eerst maar eens te proberen zonder de zonnepanelen aan te sluiten.

De batterij begon netjes in NOM modus op te laden. Helemaal opgeladen ging de batterij uit. Aanzetten gaat, de lampjes op de voorkant knipperen een keer, en na enkele minuten gaat het groene lampje bovenop weer uit.

Omdat ik hier las dat bij thuisbatterij.nl de Marstek Venus A uit het assortiment is, omdat er in sommige gevallen altijd zonnepanelen aangesloten moeten zijn, heb ik een van de panelen aangesloten.

Dit had als gevolg dat de batterij nu inderdaad wel aan bleef, en benaderbaar is via de app.

Er gebeurt echter nog steeds niets, handmatig ontladen werkt niet, handmatig laden werkt niet, self consumption mode werkt niet, surplus feed-in werkt niet. Etc.

Ik heb het al geprobeerd met:

- basisunit alleen

- basisunit + 1 uitbreiding (beide combinaties geprobeerd)
- basisunit + 2 uitbreidingen
- wifi verbinding

- LAN verbinding
- Laatste update is geïnstalleerd

Ik ben echt ten einde raad. Ik ben al sinds januari aan het klooien met dit onding, ik zie het niet meer goedkomen.

Later op de avond leek de batterij nog steeds de hele avond niets gedaan te hebben. Zodra er een zonnepaneel gekoppeld is blijft de batterij aan, maar de app liet later ook geen acculading meer zien. De indicator op de batterij laat ook geen acculading zien.

Wat het raarst is: de batterij is wel vrij heet, een stuk warmer dan de omgevingstemperatuur, dus ergens wordt er dus energie gebruikt in de batterij (interne weerstand?).

Ik heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in, dus tenzij Marstek.nl met een oplossing komt die beter is dan 'we ruilen de batterij om voor een nieuwe' wil ik de aankoop ongedaan maken.

Na 6 maanden ge-emmer, waarvan ik de batterij amper 2 maanden 'normaal' heb kunnen gebruiken, een set met gesmolten connectoren, en een 2e set die alleen laadt en daarna niets meer doet, is voor mij de conclusie dat de Venus A zeer waarschijnlijk nooit fatsoenlijk gaat werken.

• Avenger 2.0
Wel raar dat die Venus A met beperkte 1200W/1500W ook last heeft van smeltende connectoren zoals de Zendure 2400 AC. Het zijn niet dezelfde connectoren, maar lijken wel van dezelfde fabrikant te komen. Had mij gedacht nog een uitbreidingsbatterij voor de Venus A te halen, maar gezien zoal de problemen met compatibiliteit (bms firmware), smeltende connectoren en falende Venus A units ga ik voorlopig toch wat afwachten wat de toekomst hiervoor geeft. Wacht al eerst op een deftige firmware upgrade die wat problemen gaat oplossen, maar als ik zie dat overal EOL is vrees ik er eerlijk gezegd voor dat je nog iets van support / firmware moet verwachten. Best dat ik nog even afwacht tot de winter en dan zien als ze nog geen firmware hebben om om te ruilen tegen andere serie (tegen eventueel meerprijs).

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mAtrW8RHr4eRkuyMW_83GSXEgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0N8pY3aSyGH3Ys9Bky61C78T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjXJbX7jggz-KAME_Nm2OvLJ_DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqJhgWTrBwTV2RQXxP9rjJuG.jpg?f=fotoalbum_largezo ziet een gesmolten connecter eruit op venus a en battery pack .... heb zo 3 defecte units, allemaal wel vervangen sinds begin deze week.

Ik laat nu de venus a op 800W staan voor laden en ontladen en heb er ook een actieve koeling opgezet.

• onlinaius
Heeft iemand de backup poort al voor langere tijd geprobeerd?

Ik ben toch wel benieuwd of het klopt dat deze er iedere 10% acculading mee ophoud.

Als dit inderdaad het geval is, is de backup poort ook praktisch waardeloos, en ga ik er met mijn alternatief (3x Zendure Solarflow 800 plus op een 3 fasen wandverdeler) er alleen maar op vooruit.

Ik twijfel wel een beetje om deze direct maar te bestellen. Die Venus A gaat m niet meer worden, en of ik nu wel of niet mijn geld terug krijg, wil ik toch wat anders.

Als dat goed werkt, en ik die backup poort toch graag nog wil (ja, liever wel, aangezien er veel gedreigd wordt met stroomuitval) overweeg ik nog om er een Solarflow Mix 4000+ bij te zetten, en hier de zonnepanelen van het hoofddak rechtstreeks op aan te sluiten.

• Avenger 2.0
Bverbaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
zo ziet een gesmolten connecter eruit op venus a en battery pack .... heb zo 3 defecte units, allemaal wel vervangen sinds begin deze week.
Ook allemaal vervangen door Venus A neem ik aan? Enkel de eerste connector (tussen omvormer/eerste batterij) die doorbrand of ook tussen extra batterijen onderling?

• Bverbaan
Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Ook allemaal vervangen door Venus A neem ik aan? Enkel de eerste connector (tussen omvormer/eerste batterij) die doorbrand of ook tussen extra batterijen onderling?
idd vervangen door venus A onder garantie. connector tussen de hoofdunit en de battery pack daaronder. Ik had al een tijdje last met de unit en tijdens het troubleshooten was ws een van de andere units ook 'geraakt' dus ik had 3 defecte units, allemaal vervangen onder garantie - wel geduld hebben ....

• Avenger 2.0
Laten we hopen dat de nieuwe units dit probleem dan niet meer hebben. Bij Zendure doen ze er even geheimzinnig over (en upgraden ze mensen naar nieuwere AC+ ipv reguliere AC).

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-07 21:58
Bverbaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:54:
[...]

idd vervangen door venus A onder garantie. connector tussen de hoofdunit en de battery pack daaronder. Ik had al een tijdje last met de unit en tijdens het troubleshooten was ws een van de andere units ook 'geraakt' dus ik had 3 defecte units, allemaal vervangen onder garantie - wel geduld hebben ....
Hebben ze nog een inhoudelijke reactie gegeven op de gesmolten connectors? Was dit een fabricage fout van een bepaalde serie ofzo?

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• Bverbaan
Viper085 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Hebben ze nog een inhoudelijke reactie gegeven op de gesmolten connectors? Was dit een fabricage fout van een bepaalde serie ofzo?
nee - geen reactie gekregen. gewoon dat de units vervangen zouden worden onder garantie.

de vorige unit had ik wel op 1500 watt laden staan en PV gekoppeld, dus die ging regelmatig boven de 2000w totaal. de hoofdunit voelde soms ook erg warm aan dus had er op het laatste een ventilator opgezet ... maar te laat dus. volgens mij is het hele boeltje overhit geraakt. .. ?

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-07 21:58
Bverbaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:10:
[...]

nee - geen reactie gekregen. gewoon dat de units vervangen zouden worden onder garantie.

de vorige unit had ik wel op 1500 watt laden staan en PV gekoppeld, dus die ging regelmatig boven de 2000w totaal. de hoofdunit voelde soms ook erg warm aan dus had er op het laatste een ventilator opgezet ... maar te laat dus. volgens mij is het hele boeltje overhit geraakt. .. ?
Daar lijkt het op inderdaad op. Ik heb een setje draaien voor ongeveer een half jaar met 2 uitbreidingsmodulen, maar zonder direct aangesloten panelen. Heb de boel maar eens even afgekoppeld en gecontroleerd, maar hier zijn de connectoren nog goed. Laden op 1500 watt en ontladen op 1450 watt (gelimiteerd via modbus i.v.m. vastlopen blij nog hogere ontlading). Misschien dat de 2000 watt voor langere tijd te veel warmte genereert..... Zou toch iets meer veiligheidsmarge in moeten zitten.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 11:23
mijn connectors op mijn werkende unit zijn nog prima, betreft de gesmolten connectors voor nu alleen de gebruikers met PV aangesloten?

Ik gebruik geen PV.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant

• onlinaius
Inderdaad wel met PV aangesloten.

Mijn 2e set (nieuwe basisunit + onderliggende + oude 3e batterij die visueel nog ok leek) laadde 1x op, en deed daarna niets meer. Dat was zonder PV aangesloten. Deze laadde volledig op en ging toen uit. Met 1 paneel aangesloten bleef de batterij wel aan, maar deed verder niets. Na enige tijd werd de lading gezien als 0. Bijzonder is dat de batterij wel de hele avond (met 1 paneel aangesloten) vrij warm bleef, dus ergens was er wel een hoop interne weerstand.

Geen visuele afwijkingen aan de connectors dit keer.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Mijn twee omvormers zijn ook defect, dezelfde symptomen als door anderen eerder in dit topic omschreven. Omvormer gaat aan, maar groene powerknop gaat na 30-seconde uit. Geen bluetooth verbinding mogelijk uberhaupt. Eerst is de ene unit overleden, en na ongeveer een week de andere. Ik heb er geen PV aan hangen. Er komt een vervangende omvormer vanuit Marstek zelf(via support) voor de 1e, van de 2e heb ik nog niks gehoord daaromtrent (wel bij Marstek aangegeven).

Als die hetzelfde doen dan ben ik er ook klaar mee en dan mogen ze het spul terughebben en wil ik mijn geld terug. Dan ga ik op zoek naar een andere oplossing die volwassener is, ik betaal niet om een alphatester te kunnen zijn voor hen.

• WillemD61
onlinaius schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:16:
Inderdaad wel met PV aangesloten.

Mijn 2e set (nieuwe basisunit + onderliggende + oude 3e batterij die visueel nog ok leek) laadde 1x op, en deed daarna niets meer. Dat was zonder PV aangesloten. Deze laadde volledig op en ging toen uit. Met 1 paneel aangesloten bleef de batterij wel aan, maar deed verder niets. Na enige tijd werd de lading gezien als 0. Bijzonder is dat de batterij wel de hele avond (met 1 paneel aangesloten) vrij warm bleef, dus ergens was er wel een hoop interne weerstand.

Geen visuele afwijkingen aan de connectors dit keer.
Het verandert niets aan je case om je geld terug te krijgen, maar als het je interesseert kan je via hame-relay en mqtt de interne voltages van de afzonderlijke cellen van je units uitlezen alsook diverse temperaturen. (en vast ook wel via modbus, maar niet via de Open API)
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste