Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:19
Leest de problemen met de Venus A, vraagt zich af of er soortgelijke problemen zijn met de versie D en G.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:41
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:16:
Leest de problemen met de Venus A, vraagt zich af of er soortgelijke problemen zijn met de versie D en G.
Ja, daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. De G is (voor zover ik weet) nog niet zolang uit, dus daar zullen nog niet zo veel ervaringen mee zijn, maar de D is toch al wel enige tijd beschikbaar?

Het gebrek aan ervaringen / problemen hiermee zegt mij dat die problemen er oftewel niet zijn, oftewel dat de D veel minder verkocht is dan de Venus A. Ik gok dat die laatste factor ook zeker wel meespeelt, de D is relatief duur ten opzichte van de A, met vrij beperkte meerwaarde, die je ook in veel gevallen nog zou kunnen bereiken door meerdere A's naast elkaar te zetten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• tweeek
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Ja, daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. De G is (voor zover ik weet) nog niet zolang uit, dus daar zullen nog niet zo veel ervaringen mee zijn, maar de D is toch al wel enige tijd beschikbaar?

Het gebrek aan ervaringen / problemen hiermee zegt mij dat die problemen er oftewel niet zijn, oftewel dat de D veel minder verkocht is dan de Venus A. Ik gok dat die laatste factor ook zeker wel meespeelt, de D is relatief duur ten opzichte van de A, met vrij beperkte meerwaarde, die je ook in veel gevallen nog zou kunnen bereiken door meerdere A's naast elkaar te zetten.
Ik vond met de aankondiging al de D het meest interessant ( AC versie)
Ik denk nou eenmaal zo ..... de goedkoopste variant zal zeker niet de beste zijn en vind het dus ook niet heel raar dat er her en der wat mis is.
(bij dezelfde onderdelen zou het de andere varianten ook moeten treffen)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 02-07-2026 16:31 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:54
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Ik vond met de aankondiging al de D het meest interessant ( AC versie)
Ik denk nou eenmaal zo ..... de goedkoopste variant zal zeker niet de beste zijn en vind het dus ook niet heel raar dat er her en der wat mis is.
(bij dezelfde onderdelen zou het de andere varianten ook moeten treffen)
Poh, je bent een mooie voor de marketingmannetjes.
We brengen 2 nagenoeg dezelfde uit, maar de ene net ff anders dan de ander. Kostprijs zal iets hoger zijn, maar de marge doen we ook hoger. Iedereen blij ;)

Nu vond ik de D ook het meest interessant bij aankondiging, maar ik kon het niet aan mezelf verkopen dat het prijsverschil de spec verschillen goedmaakte. En dus voor een A gegaan. Zit nu alleen te twijfelen of ik er nog een A bij zet, met 1 extra batterij, of een E v3 erbij ga zetten. Ik neig al meer naar de E.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:25
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:02:
[...]

We brengen 2 nagenoeg dezelfde uit, maar de ene net ff anders dan de ander. Kostprijs zal iets hoger zijn, maar de marge doen we ook hoger. Iedereen blij ;)

Nu vond ik de D ook het meest interessant bij aankondiging, maar ik kon het niet aan mezelf verkopen dat het prijsverschil de spec verschillen goedmaakte. En dus voor een A gegaan. Zit nu alleen te twijfelen of ik er nog een A bij zet, met 1 extra batterij, of een E v3 erbij ga zetten. Ik neig al meer naar de E.
Ik zit met hetzelfde dilemma, heb 2setjes A en wilde een 3e maar nu er 1 defect is gegaan neig ik ook naar v3 model. Het zal wel moeilijker op de berging zolder te krijgen zijn door het gewicht. Krijg de vervanger nu binnenkort. Hak de knoop door als mijn vast contract afloopt in aug.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:48
Bij ons was afgelopen week 1 van de 3 Marstek Venus A batterijen (FW 1.47) zonder melding/notificatie uitgegaan. Toen we dit in de ochtend zagen hebben we de Marstek Venus A batterij weer aangezet en nu werkt het weer ogenschijnlijk normaal.

Toch hebben we hiervan melding gemaakt bij Marstek en kregen de volgende reactie van Marstek Support: Dear customer, if your battery unexpectedly shuts down, this is usually due to the BMS having gone into safe mode. Furthermore, we are currently deploying the new Wi-Fi communication module v202407221950, firmware v119 and CT v148. We remain at your disposal for any further information. Sincerely

Onze batterijen zijn middels ethernet verbonden maar verder geven ze ook niet echt inzicht wat er nu gebeurt kan zijn, hebben jullie enig idee?

Verder hebben we bij Marstek.nl navraag gedaan waarom de Marstek Venus A en de uitbreidingsbatterijen niet meer in hun webshop vermeld staan. Hierop kregen we de volgende reactie; De betreffende uitvoering is helaas uit het assortiment gehaald en is daarom niet meer leverbaar.

Is dit nu alleen bij Marstek.nl alleen het geval of heeft de fabrikant dit gedaan zonder bestaande eigenaren hierover te informeren? Kan je nu niet meer upgraden (mocht je dit nog willen) met de Marstek Venus A en betekend dit ook dat Marstek de problemen erkend zonder hier veel rugbaarheid aan te geven naar de huidige gebruikers?

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:01
lexen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:16:
Bij ons was afgelopen week 1 van de 3 Marstek Venus A batterijen (FW 1.47) zonder melding/notificatie uitgegaan. Toen we dit in de ochtend zagen hebben we de Marstek Venus A batterij weer aangezet en nu werkt het weer ogenschijnlijk normaal.

Toch hebben we hiervan melding gemaakt bij Marstek en kregen de volgende reactie van Marstek Support: Dear customer, if your battery unexpectedly shuts down, this is usually due to the BMS having gone into safe mode. Furthermore, we are currently deploying the new Wi-Fi communication module v202407221950, firmware v119 and CT v148. We remain at your disposal for any further information. Sincerely

Onze batterijen zijn middels ethernet verbonden maar verder geven ze ook niet echt inzicht wat er nu gebeurt kan zijn, hebben jullie enig idee?

Verder hebben we bij Marstek.nl navraag gedaan waarom de Marstek Venus A en de uitbreidingsbatterijen niet meer in hun webshop vermeld staan. Hierop kregen we de volgende reactie; De betreffende uitvoering is helaas uit het assortiment gehaald en is daarom niet meer leverbaar.

Is dit nu alleen bij Marstek.nl alleen het geval of heeft de fabrikant dit gedaan zonder bestaande eigenaren hierover te informeren? Kan je nu niet meer upgraden (mocht je dit nog willen) met de Marstek Venus A en betekend dit ook dat Marstek de problemen erkend zonder hier veel rugbaarheid aan te geven naar de huidige gebruikers?
Is wel duidelijk dat de A EOL is en dat in zo'n kort termijn.
Denk zelf dat er een hardware of ontwerp probleem zit in de A welke niet direct software matig is op te lossen. Wordt duidelijk gewerkt met een "pappen en nat houden" oplossingen.

Hier 1 set van 6,24 kWh staan welke hopelijk de 10 jaar gaat vol maken zonder problemen, maar wat als deze de geest geeft in de nabije toekomst.
Denk dat dit veel gezeur en wachttijden gaat opleveren, immers een vervanger ligt niet op de plank.

Als er echt een serieus probleem is met deze A dan zou een soort terugroepactie mogelijk niet verkeerd zijn.

Heb hier wel 1500 euro aan uitgegeven welke mij, tot nu toe, 40 euro hebben opgeleverd. Deze onzekerheid word ik niet blij van. :-(

Ross

• tweeek
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:02:
[...]

Zet jij er vooral een A bij ..... nog beter 2 stuks.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:54
tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Zet jij er vooral een A bij ..... nog beter 2 stuks.
Joh, ik maak maar een geintje man. Staat nog een smiley bij ook.

Om vervolgens gewoon uit te leggen dat ik voor dezelfde keuze heb gestaan (Venus D of A), maar wat anders gekozen heb.

En nu weer voor een keuze sta.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• tweeek
robkrekel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Joh, ik maak maar een geintje man. Staat nog een smiley bij ook.

Om vervolgens gewoon uit te leggen dat ik voor dezelfde keuze heb gestaan (Venus D of A), maar wat anders gekozen heb.

En nu weer voor een keuze sta.
Misschien dat "marketingmannetje" net niet helemaal goed overkwam.

Blijft het feit dat zeker de A niet mijn favoriet was, en wat er mis is weet ik natuurlijk niet maar er gaan er wel wat stuk ( was er op marktplaats ook al enkele tegengekomen)

In ieder geval voor de toekomst zou ik gaan voor iets meer capaciteit +-8kWh , redelijk te verplaatsen, mogelijkheid aansluiten van zonnepanelen voor noodsituatie, blijft wel nog bij de stekkerbatterij.
Aangezien er bij meerdere merken toch nog wel wat aan de hand is is het geen probleem om bij marstek te blijven aangezien er steeds toch interessante modellen komen.
Zelf heb ik vooralsnog niet de intentie om meerdere Venus E neer te gaan zetten.

• tweeek
Zag ik zojuist op de marstek site.

https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-pro

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste